Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Goede wijn behoeft geen krans

Een bekend gezegde. Vriend en vijand zullen het er over eens zijn: als iets goed is dan hoeft het niet extra aangeprezen te worden. Het verkoopt zichzelf naar men mag verwachten. En toch zit er een luchtje aan. Juist met wijn waar we zo graag onze neus in steken om toch even zeker te weten of de ‘neus’ goed is.

Nee, ik ga het hier niet hebben over de metaforische waarde van dit gezegde in relatie tot het VKblog Van toepassing? Natuurlijk! Maar er is, ook recent weer, al genoeg klare wijn geschonken én oude wijn in nieuwe zakken gestopt over dat onderwerp. Dat hoef ik niet verder uit te melken.

Ik ga het hier hebben over wijn. Jawel! Want juist op dat product is het gezegde niet van toepassing. Raar? Waar!

Historie.
Er wordt al 7000 jaar geprobeerd goede wijn te maken. In gebieden (Irak, Iran) waar de huidige bewoners sinds de komst van de profeet alle alcohol hebben afgezworen. Via Egypte (3000 v.Chr) en Griekenland (2000 v. Chr.), giste de druif zich een weg naar europa door de Romeinen. In de Middeleeuwen een dipje (bier), maar door de kloosters daarna herontdekt: miswijn! In navolging van de Heere moest er meer van gedronken worden. En plukken we daar nog de vruchten van?

Miswijn.
Een betere naam had er niet voor bedacht kunnen worden. Er is immers van alles mis mee.
Na duizenden jaren is het ons nog steeds niet gelukt een wijn te produceren van constante kwaliteit.  
Het is het enige product wat ik ken waar de kwaliteit ernstige schommelingen vertoont van jaar tot jaar en van streek tot streek. Dat is toch een grof schandaal in onze tijd van duurzaamheid en kwaliteit?

Van de nood een deugd maken.
Natuurlijk wisten die wijnbouwers dat. Een beetje wijnboer had dit falen allang toegegeven. En allang zijn overgestapt op een eerlijk product. Waar wel standaardkwaliteit geleverd kan worden. Maar nee. Ze maakten van hun nood een deugd: maak een plan om ‘rotzooi’ te verkopen tegen een hogere prijs! Leuke uitdaging toch?

Marketingplan wijn.
Verkoop je zwakte als een sterkte! De kern. En nog gelukt ook!! Tot mijn grote verbazing!! Hulde!?

Wijn boeken. Wijn cursussen. Wijn reizen. Indrukwekkende rituelen aan de dinertafel. Antichambreren. Tijdig ontkurken en laten ademen. Op temperatuur? Rollen, spoelen, gorgelen over de getergde smaakpupillen. Diep in het glaasje kijkend. Naar kleur, geur en of het ‘er lekker in hangt’.
En na een bedachtzame blik op het oneindige (en even op het etiket) stellen: ja, schenkt u maar uit..
Dat alles heeft blijkbaar genoeg meerwaarde, om er de hoofdprijs voor te betalen.   

Wil je er toch een beetje bij horen, dan ‘weet’ je er toch alles van? Hoofdpijn krijg ik er van.
Het is het meest succesvolle marketingplan om bocht (met een enkel gelukt exemplaar) te verkopen.

Ik doe er niet aan mee. Waarom zo velen wel? Slachtoffer, of winnaar?

P.S.:
Er is zelfs een echte wijn-wetenschap. Universitair niveau!
Oenologie geheten. Na “miswijn” ook een term die men niet beter had kunnen kiezen: voor oenen.

Lees tip:
“Now everyone was watching Richard Pratt. Watching his face as he reached slowly for his glass with his right hand and lifted it to his nose. The man was about 50 years old, and he did not have a pleasant face. Somehow it was all mouth; mouth and lips—the full wet lips of the professional gourmet.”
Roald Dahl, “Taste”
 
 

147 Reacties op “Goede wijn behoeft geen krans

  1. Bart 1 november 2009 om 18:47

    Ha, die passage van Roald Dahl herkende ik onmiddellijk, Aad.
    Fantastisch, zo goed geschreven.
    Een van mijn lievelingsschrijvers…
    Van wijn…heb ik minder verstand…. ;-))
    Hartelijke groet, Bart

  2. A C T U A L I T Y 1 november 2009 om 18:47

    Een Kerst krans al vast..
    Dus ik hoef U ook niet aan te bevelen
    Als ik Uw Tekst goed begrijp……………
    Dus laat ik het hierbij
    En wel Prettig om te zien, dat U op de
    Fles gaat, of bent….
    à Votre.. Santé………

  3. wj-tje van de VSp 1 november 2009 om 18:48

    Goed zo, het spits afbijten. Goede wijn behoeft geen krans! Sante.

  4. Peter Louter 1 november 2009 om 18:52

    Voor fijnprovers.
    Om ‘oenologie’ moet ik ook altijd lachen, ondanks mijn goede ‘neus’

  5. antoinette duijsters 1 november 2009 om 18:56

    Prachtig wijnblog.

  6. jan bouma 1 november 2009 om 19:03

    Heb nog een kater van absoluut goede wijn… daar heb je nog niet over gesproken. Ik kom er morgen wel op terug. Dit is trouwens m’n vakgebied! :))

  7. Burro_Holanda 1 november 2009 om 19:08

    Nu is het volgens mij al wel gelukt om wijn van een constante kwaliteit te maken. Sinds het de gewoonte is geworden om de druivensoort in de naam te verwerken vind je bij de meeste supermarkten wijnen, die van fles tot fles niet van elkaar te onderscheiden zijn. Het totaal ontbreken van de oude (dichter bij de natuur staande) productiewijzen heeft er voor gezorgd, dat er steeds meer risicoloze eenheidsprut wordt verkocht.
    Alleen de Franse wijnen (niet allemaal, dus kijk uit) mogen niet meedoen aan die industrialisering. Daar kun je inderdaad nog de pech hebben, dat je een slechte fles opentrekt, terwijl de andere fles van hetzelfde chateau en hetzelfde jaar in jouw wijnrek, wel van prima kwaliteit is. Er is dus toch nog een beetje avontuur over. Wat jij dus een schandaal noemt, noem ik avontuur. ;-))

  8. Aad Verbaast 1 november 2009 om 19:12

    @Bart:
    van wijn wil ik niet eens meer ‘verstand’ hebben😉
    Roald Dahl: altijd genieten!
    @Actuality: ik laat me niet meer flessen, als het even kan! Jij nog wel?

  9. Aad Verbaast 1 november 2009 om 19:15

    @Wj-tje: ik neem wel een veilig drankje. Zonder enig risico en met constante kwaliteit!
    Jouw voorkeur?
    @Peter: je steekt gaarne ergens je neus in toch?

  10. Jan-Groet 1 november 2009 om 19:18

    En dat bij de VKblog waar zoveel oude wijn uit nieuwe zakken getapt word….
    Word de Franse wijn ook nog versneden met Roemeense en Hongaarse….
    Weet je echt niet wat je proeft…
    Echt op RVS fust gelegen met een pittige afdronk van nitriet.
    Mooi hangend aan je glas met de geur tonen van ijzer, gesmolten boter, honing en een vleugje abrikoos
    klasse stuk….groeten

  11. Smokey 1 november 2009 om 19:23

    Er is maar één wijncriterium dat voor mij geldt : smaakt ie of niet.
    Wat is een wijnkrans? Net zoiets als een theekransje maar dan groter? Je ziet , ik ben een oen op dit gebied:)
    Pleegzusters Bloedwijn, die zal in de grieptijd zichzelf wel goed weten te verkopen.
    De wijn uit de druiven der gramschap geperst daarentegen niet.

  12. Aad Verbaast 1 november 2009 om 19:33

    @Antionette: dankjewel. wat drink jij bij het diner?
    @Jan: ik wil graag hoeren van een vakman op dit gebied. Of is het "scam"?
    Gezien de onvoorspelbare varieteit van wijn, heb ik moeite met het begrip "vakgebied"😉

  13. Aad Verbaast 1 november 2009 om 19:40

    @Burro Holanda:
    "dat er steeds meer risicoloze eenheidsprut wordt verkocht."
    Het zo zo maar kunnen liggen aan mijn gedegeneerde smaak pupillen. Maar met deze uitspraak kan ik het wel eens zijn. Koop je liever een wijn van 10 euri, of 2,5 euri?
    "Wat jij dus een schandaal noemt, noem ik avontuur. ;-)) "
    Misschien ben ik niet zo avontuurlijk ingesteld. Ga jij naar je garage en geloof je het verhaal dat bouwjaar van de "Volkswagen Golf" van 2003 beter is dan die van bouwjaar 2004 en 2002? En ben je dan bereid er meer voor te betalen?

  14. Burro_Holanda 1 november 2009 om 19:43

    Tja, soms gaat een vergelijking niet op hoor. De prijs-avontuur verhouding bij auto’s vind ik van een andere orde, dan die bij wijnen.

  15. Aad Verbaast 1 november 2009 om 19:44

    @JanGroet: ik was eens op een wijncursus (verplicht aangewezen als vrijwillige op een cursus ‘anders’).
    Daar werden mij de geheimen van de reuken van wijn onthult door een echte Franse wijnkenner.
    Een van de geheimen die we tot ons moesten nemen was: "de geur van het achterste van een pauw.."
    Niet te geloven? Ik lieg niet!
    Je zult me niet euvel duiden dat ik de test bij die pauw niet echt heb uitgevoerd..
    @Smokey:
    "Pleegzuster Bloedwijn": leuk dat je dat noemt. Dat verkoopt natuurlijk ook uitstekend om na aankoop legitiem onder zeil te liggen!!🙂
    Met wijn heeft het volgens mij al helemaal niets te maken. Wel redelijk constant van kwaliteit overigens!

  16. eva 1 november 2009 om 19:45

    Waar doe je niet aan mee?
    Bedoel je dat je helemaal geen wijn drinkt?
    Ben geen kenner maar weet wel dat ik een Saint Emilion meestal
    erg lekker vind!
    gr eva

  17. Aad Verbaast 1 november 2009 om 19:53

    @Buro Hollanda:
    Hoezo van een andere orde? Ik snap dat werkelijk niet.
    @Eva: ik realiseer me dat er best wel lekker wijnen zijn en niet lekker wijnen. Darbij teken ik aan dat ik nog geen duidelijk verband heb kunnen vinden tussen prijs en kwaliteit.
    Wel tussen marketing en inspanningen. Ook ik heb eens de Medoc wijngaarden bezocht.
    Nu bezoek ik de supermarkt. Een stuk dichterbij!🙂
    En ik schenk graag aan mijn gasten een "lekkere glaasje wijn". Drink ook nog mee tijdens het eten.
    Niet vooraf, en niet naderhand: er zijn grenzen!
    Boven de drie euri per fles valt echt af bij de supermarkt! Twee euri te veel overigens.

  18. Pierra 1 november 2009 om 19:59

    Neem een lekkere Valpolicella! Niet duur en licht van smaak voor bij de maaltijd. Niemand die daar moeilijk over doet.
    Hier hebben we af en toe een ‘wijnkenner’ op tv die na lang roeren van het glas tegen het licht, proeven en spuwen tot de conclusie komt dat het ‘rood’ of ‘wit’ is.
    Dat verhaal van Roald Dhal ken ik ook, er was fraude in het spel!!
    Groet,

  19. Aad Verbaast 1 november 2009 om 20:03

    @Pierra: prijsje van (of voor) de Valplicella?
    "Niemand die daar moeilijk over doet."Mijn betoog: waarom wordt er zo moeilijk over gedaan?
    Het onderscheid tusen rood en wit ligt mij nog wel. Althans qua kleur.
    "er was fraude in het spel!!" Is het niet veelal fraude?

  20. antoinette duijsters 1 november 2009 om 20:15

    Vroeger dronk ik soms rode wijn bij het eten, maar sinds ik diabetes heb houd ik het bij kraanwater.

  21. Aad Verbaast 1 november 2009 om 20:20

    @Antoinette: heel verstandig lijkt me. Behoorlijk contant van kwaliteit en duurzaam ook nog!
    Nu schijnt dat een of twee glaasjes rode wijn ook wel weer gezond zijn voor de hart en bloedvaten. Als ik wijnboer was zou ik dat ook heel hard roepen overigens.
    Soms is die wijn een bittere pil.

  22. Rene Scheffer 1 november 2009 om 21:17

    Toch denk ik dat het een metafoor is, dat iets aan de kaak wordt gesteld en dat niemand het in de gaten heeft.

  23. Rubio 1 november 2009 om 21:22

    Ik ben geen èchte kenner maar ik proef toch wel het verschil tussen een dure en een goedkope wijn.
    Voor mijn buufs heb ik altijd een doos Chileense Vino Valdepeñas à € 2.99 per fles van de Lidl in huis…
    Ze vinden het allemaal lekker…
    Tip; Koop nooit Côte du Rhône…vanwege de kerncentrales aldaar.
    De Fransen drinken het zelf niet of nauwelijks en exporteren de wijn oa naar NL.

  24. Jan-Groet 1 november 2009 om 21:25

    de Pauw…
    Het enige wat ik meegekregen had qua Pauw op VKblog is het pronken met andermans veren…🙂
    daar heb ik nu bijgeleerd dat je eerst aan de poepert moet ruiken om het op waarde te schatten…
    de uitdrukking "een beetje poepige neus " kende ik al, maar niet in relatie tot de Pauw…
    met een afdronk van dooie vogels…groet ik

  25. Aad Verbaast 1 november 2009 om 21:43

    @Rene: we leven gelukkig in een vrije wereld waar gelukkig gedacht mag worden men denkt. En meestal ook nog mag zeggen er roepen wat men wil. Dus je mag hier van denken en zeggen wat je wilt!🙂

  26. Jan-Groet 1 november 2009 om 21:45

    Even ter verduidelijking…
    die afdronk slaat niet op het door mij reeds aanbevolen bovenstaande blog,
    maar op de Hertog Jan Grand Prestige die ik hier zit te drinken….
    groeten

  27. Peter Louter 1 november 2009 om 21:48

    =je steekt gaarne ergens je neus in toch? = :))), en nu ga ik even Rivella drinken!

  28. Aad Verbaast 1 november 2009 om 21:48

    @Rubio: wat maak je me nou. Zeg je dat je het verschil proeft tussen een dure en goedkope wijn. En dan geef je je buufs (die het nog lekker vinden ook) een fles van 2.99 euri van de Lidl.
    Dan nog een tip voor je (serius hoor): Ducarno bij de Hema.
    Ook 3 euro de fles. Enals je er 4 in een speciaal doosje koopt dan krijg je bij de kassa nog eens 10% korting! 2,70 euri dus. Echte aanrader (rood en wit, en als je het mixt: rose)!
    En ik heb nog geen kassajuffrouw meegemaakt die niet snapte dat ik daarna dat doosje weer meteen teruglegde, met de vraag: dat dure doosje lever ik nu in, dan moet het nog goedkoper worden toch?

  29. nelus 1 november 2009 om 21:52

    laat ik nou blij zijn dat er nog íets is op de wereld dat afhankelijk is van de natuur. WIJN.
    Dat laat ik ook liever zo, niks geen gemanipuleer met die lekkere druiven.

  30. Aad Verbaast 1 november 2009 om 21:54

    @Jan-Groet. Aangezien ik ook geen bierdrinker ben, moest ik natuurlijk wel even zoeken wat een HJGP nou precies was.http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/bier.php?p=575
    Laat ik daar nou het volgende lezen: "Het was de eerste gerstewijn van Nederland."
    Wordt ik nu alweer bedrogen?
    "daar heb ik nu bijgeleerd dat je eerst aan de poepert moet ruiken om het op waarde te schatten…"
    Honden doen dat ook altijd. Ook nooit begrepen. :-0
    Proost, en geniet van je biertje!! Tenminste wel van redelijk constante kwaliteit.

  31. Aad Verbaast 1 november 2009 om 21:58

    @Peter: Rivella!! Heerlijk. En nog wel gemaakt van wei. Volgens mij gezond ook nog. Heerlijk drankje, degelijk, en oer-hollands!http://nl.wikipedia.org/wiki/Wei_(melk)
    @Nelus:
    Je reactie verbaast me niet. Ik ken je als een liefhebber van prijsvragen, quizzen en loterijen.
    Elke keer als je de hoofdprijs hebt betaald in de slijterij voor weer een fles wijn ben je natuurlijk weer razend benieuwd bij thuiskomst of je die ook werkelijk gewonnen hebt. Je houdt immers wel van een gokje! :-))

  32. Jan-Groet 1 november 2009 om 22:15

    Kijk….de echte blogger…gelijk uitzoeken, nakijken, leren…..
    gerstewijn…het eerste bierje waar ik na gebruik van 1 liter volledig in touch kwam met mijn vrouwelijke kant…. Dit door de emotionele dronkenschap die mij deed huilen van trieste ellende over mezelf….wel wijn dus…maar toch bier…hoe goed kan het worden…
    Diep robijnrood van kleur, schuimend in je glas met een fijn schuim en de neus van vers gestort regenwater over het bos, gevolgd door een bittere afdronk van….dooie vogels…
    Ik had erbij geschreven dat de actie van poeperts ruiken een hondebaan zou worden, maar vond de zinsbouw te ingewikkeld…Ik vind mezelf al heel wat, dat merk je… Daarbij dan nog een verwijzing naar Jeroen Pauw, die natuurlijk te ranzig voor woorden werd in relatie tot de poepert… nog dieper was geweest als ik verwezen had naar Witteman die daar waarschijnlijk alles over kan vertellen…..
    Je merkt dat ik aan het genieten ben… Al was het alleen al over de gedachte dat wij collectief vanaf morgen elkaar honds gaan begroeten en inschatten….
    weer een groet

  33. jan bouma 1 november 2009 om 22:30

    Mensen drink toch alleen Dom Perignon, champie! Is ook wijn… Daar kun je gerust een paar flessen van op per dag zonder koppijn te krijgen…. Goede raad is duur! :))

  34. Aad Verbaast 1 november 2009 om 22:32

    @Jan-Groet: ik ga de volgende keer als ik aan een biertje toe ben, die HJGP eens proberen. Ik ben benieuwd of het dezelfde gevoelens oproept als bij jou😉
    Ik mag aannemen dat als je het in een restaurant besteld, de ober niet eerst vraagt of je eerst even wilt proeven?
    Ook al zoiets merkwaardigs toch? De enige drank (die ik ken) waar de verkoper er voor uit komt dat hij onzeker is of die wel smaakt…

  35. Aad Verbaast 1 november 2009 om 22:35

    @Jan: en dat zeg jij die de afgelopen dagen met knallende koppijn in bed hebt gelegen? Bubbelend en gorgelend van de ibuprofen zeker? Was het niet de linker hersenhelft?

  36. Rubio 1 november 2009 om 22:38

    Aad je weet hoe gesteld ik ben op m’n buufs maar elke dag € 50 een fles vind ik wel wat tè jouker worden.
    Eea moet wel leuk blijven, bovendien…never klachten met die Valdepeñas.
    Goeie tip van je, die Hema was ik alweer vergeten, prima zaak in deze barre tijden en heb ook weer nieuwe onderbroeken nodig….
    Never the less, ik hou het wel bij m’n Bokmaatje e/o m’n Keteltje 1.

  37. jan bouma 1 november 2009 om 22:41

    @Aad 22:35
    Elke dag dronken was volgens jou ook een geregeld leven… maar laat ik de mensen niet op de verkeerde gedachten brengen. Vraag me wel af of nu al eens is uitgezocht of de sulfieten in de wijn voor (extra) koppijn zorgen. Dit is een echte vraag voor artsen, kenners en deskundigen. Ik heb wel eens wat verschillen geconstateerd. In koppijn bedoel ik. Enfin. Dat lees ik misschien morgen wel.
    Ook interessant – nog een medische belang – hartpatienten moeten een paar glazen rode wijn drinken per dag. Fransen schijnen ook minder hartkwalen en cholesterolproblemen te hebben.
    Onderzoeken! Heb nu teveel koppijn voor nog meer vragen. Nee. niet door de wijn.

  38. iris kijkt 1 november 2009 om 22:46

    Lekker wijntje is nooit weg. Overigens jouw opmerking van een tijd geleden dat dat VKblog nogal hoog staat in de top 20 blogs en twee miljoen euro waard was , in de nieuwe top staat het VKblog er helemaal niet meer in. Door verbeterde meting van het aantal unieke bezoekers.Natuurlijk omdat het VKblog vooral hevig wordt bezocht door de bloggers zelf, wat ze eerst nog niet konden meten.

  39. Jan-Groet 1 november 2009 om 22:53

    Tegenwoordig werken ze al met schroefdop of plastic kurken….kan helemaal niet plastic kurken, het zijn plastic doppen natuurlijk…
    dus de reden van proeven is checken of de wijn niet "kurk"heeft :
    "Echte kurksmaak is echter onmiskenbaar: de wijn ruikt muf en chemisch, naar nat karton, en in de mond geeft hij een onaangenaam bittere nasmaak" dit laatste dus volgens productschap Wijn..
    Wat ik al zei….dooie vogels… met een poepig karakter….
    hoe kan het dat die RVS tankwijn dat dan ook heeft?
    Van champie krijg je trouwens even zoveel hoofdpijn als van metabloggen Jan, en deze goede raad is voor niks….🙂
    Goh..kom lekker op dreef hier zeg…ik laat me helemaal gaan… sorry, ik zal me weer gaan gedragen na deze sessie…

  40. Aad Verbaast 1 november 2009 om 22:53

    @Rubio: geen dank voor de tip. Ik was er gisteren nog. 7 paar sokken voor 5 euri (kan j geen teen aan stoten) en een hoge rode pedaalemmer. Kan ik mijn rotzooi zo in kwijt en valt niet op bij die rode konen van me.
    Qua drank heb je dezelfde smaak als ik. Goudeerlijk en van constante kwaliteit!🙂

  41. Aad Verbaast 1 november 2009 om 22:56

    @Jan: inderdaad zijn een paar glazen wijn goed voor de hart en bloedvaten. Volgens mij elk glas alkohol. Maar ook hier zitten die franse wijnboeren natuurlijk achter. En wij hun maar weer geloven. Jij hebt het toch over altid over de 3000 jaar durende domheid?
    Nog een nadenkertje voor je: wijn? Beetje out-of-the-box denken!😉

  42. Aad Verbaast 1 november 2009 om 22:58

    @Iris: "Lekker wijntje is nooit weg": lekker soep is niet vies.
    Interessant bericht van je. Heb je de link nog?
    Is het VKblog zomaar twee miljoen armer. Hoe snel kan het gaan :-))

  43. Aad Verbaast 1 november 2009 om 23:09

    @Jan-Groet: "hoe kan het dat die RVS tankwijn dat dan ook heeft?"
    Een toegevoegd stofje? Kurkextract, kukgeurstof? Ze doen er alles om je die echte wijn-belevenis te geven!
    Nog zo’n fijne stof in wijn: tannine. Die stof waar je kaken van samentrekken en je tanden gaan aanvoelen of ze ineens gekrakeleerd zijn. Daar moeten ook halsbrekende toeren voor worden uitgehaald om die geest uit de fles te houden! Lukt natuurlijk ook niet!http://nl.wikipedia.org/wiki/Tannine

  44. iris kijkt 1 november 2009 om 23:14

    @ Aad – Nee, ik heb geen link, maar ik herinner me dat ik het heb ingekeken. Zal wel te googelen zijn, maar nu te moe.

  45. Aad Verbaast 1 november 2009 om 23:19

    @Iris: ik ga nog er nog even naar zoeken. Ik ben wel benieuwd. Het zal toch niet te maken hebben met de vernieuwing van het VKblog dat het geheel uit de ranglijsten is verdwenen?
    Het was nog wel een van de belangrijkste doelen van het nieuwe VKblog: meer interactie en integratie met de buitenwereld😉
    (weer zo’n integratieproject wat is mislukt. Wat is dat toch?)

  46. Jan-Groet 1 november 2009 om 23:35

    nee, dat lukt pas na 2 a 3 jaar op eikenhouten fust…. Tannine zit ook in eikenhout dus dat zal mekaar wel opheffen of zo… als ze voorzichtiger zouden persen zou die Tannine er niet eens inzitten trouwens…bijt maar eens op een druivenpit voor deze ervaring van stroeve tanden…
    voor de houtsmaak worden in spanje houtkrullen in de rvs tanks gesmeten om de smaak van hout toe te voegen aan de kwaliteitswijnen… lekker vanille afdronk.. met een zuinig mondje van Tannine..
    Valdepenas schreef iemand al, lekker houtkrullensap met druivensmaak…
    weet je gelijk waar dat zuinige oude vrouwen mondje vandaan komt bij de gemiddelde sherry drinkende huisvrouw van vroeger hier in Nederland… die nu ondertussen oma is….
    jaren 70 heel populair, verzwaarde wijn, witte port, sherry, rode port, madeira…
    sherry….de specifieke smaak komt van een schuim die boven op de wijn komt te liggen, de "Flor", ofwel bloem van de wijn… soort schimmel die 2 vuisten hoog de kans krijgt zijn of haar smaak toe te voegen…
    dus een wijntje met schuim…heeft Hertog Jan mooi gepikt…ik heb alleen geen zuinig mondje…
    en al die vaten waar die drank ingezeten heeft komen uiteindelijk terecht bij de whiskey stokers die er een brander doorheen halen om rooksmaak te verzorgen aan hun edel destillaat..
    of zouden die ook houtskool in een RVS tank flikkeren?
    groet

  47. Aad Verbaast 1 november 2009 om 23:50

    @Jan-Groet: je bent een echte kenner lees ik. Ook menig wijnboek gekregen met Sinterklaas, in de Kerstpakketten, bij afscheidjes, na 25 jaar trouwe dienst, bij gratis wijnproeverijen? Omz e daarna te verslinden?
    "als ze voorzichtiger zouden persen zou die Tannine er niet eens inzitten trouwens…"
    kijk dat is nou wat ik bedoel: prutsers zijn het. 7000 jaar produceren en nog zitten sikkepitten.
    In Griekenland mislukt het ook helemaal. Hars in de wijn!! Geen nood: noemen we nationale volkswijn: Ratzina. Niet te zuipen!
    Die Schotten weten er tenminste nog iets van te maken. Maar ja, die zijn zuinig. Ook op kwaliteit.

  48. Kokopelli 2 november 2009 om 00:00

    @Aad: Goede wijn behoeft geen kans…
    (*grijns*)
    Groet,
    Kokopelli

  49. peterus 2 november 2009 om 00:00

    Wijn en bier drink ik bij tijd en wijle met veel plezier.
    wijneeneerlijkproductgroeten

  50. Jan-Groet 2 november 2009 om 00:15

    ja, die Schotten….met 2e hands vaten….cheapo’s
    en die retsina die is nog niet zo erg als de 5 (!) sterren metaxa….
    soort fruitalcohol met bruine suiker erdoor… brandewijn of oude jenever… beetje gewichtig kijken en de klasse is aanwezig…
    in de Jura in Frankrijk bestaat er zoiets als Liqueur de Sapin…
    nou dan hebbie me hoor, dennenlikeur…dat moet ik dan gewoon proeven in een resteurant… 20 euro per glas en smaakt zoals je toilet ruikt… zeer zeer exclusief en artisenaal gestookt
    niet te verwarren met liqueur de Lapin, die een onbevangen boer daar ook wel zal durven stoken…
    smaakt op zeker naar dooie konijnen met een afdronk van brand in je keel…
    goed voor je kerstmenu als "trou"…
    wat dan weer geschonken word door de fransen midden in je 6 gangen menu om een gat in je maag te branden…. letterlijk…zoek maar na… nieuwe plek maken voor de volgende 3 gangen…
    die je geniet met voldoende…. tannine, en afsluit met een ultrazoete dessert wijn uit bijv. Beaumes de Venise… de stroefheid van je tanden maakt plaats voor de pijn in je wortels door de extreem zoete muscaatdruif…. vlak na de gisting op zo’n 8 procent alcohol wordt het proces onderbroken door toevoeging van alcohol tot 18 % en de omzetting van suikers naar koolzuur en alcohol stopt subiet, waardoor het wijntje lekker zoet blijft….
    stomdronken besluit je nog een lekkere marc (niet uit de cognac streek), cognac( je raad het al) of calvados ( appelstooksel uit Normandie) te nemen bij je koffie….
    Grappa ( marc uit italie) word het alternatief bij de italiaan….
    Marc en Grappa zijn stooksels uit druivenpersafval van de wijn…
    met dit soort zuinigheid kunnen die schotten wel inpakken met hun whiskey of whisky…
    groet

  51. Aad Verbaast 2 november 2009 om 00:21

    @Koko: ik zou me er niet meer aan wagen als ik jou was. Doe je ook niet meer. Je bent verstandig!
    @Peterus: Liever langs een bierroute dan in een wijnkelder😉

  52. Aad Verbaast 2 november 2009 om 00:28

    @Jan-Groet: Ik dacht dat ik al heel wat heb meegemaakt. Maar jij hebt echt geleden.
    Trossen van ellende komen hier voorbij.
    Mijn mond staat in een krampstand. Nee, echt niet van de tannine. Deze keer van de lach.
    Die Zwitsers die wisten beter van wanten. Pak een paar pruimen. Stook er maximale sterke alkohol van. Neem dat pruimen-vleugje-smaak op de koop toe. En voer een wet in dat elke boer net zoveel liter alkohol mag stoken als ze koeien hebben. Als medicijn zeggen ze dan. Ik wel waar voor.
    Gezamenlijk ontgiften natuurlijk. Zwitserland heeft nog nooit zoveel koeien gehad! Die lusten er wel pap van.😉

  53. Jan-Groet 2 november 2009 om 00:42

    ik vind de fransen toch beter….
    tuurlijk hebben die zwitsers goeie dingen gedaan,die koeien in zwitserland zijn allemaal paars van de pruimen…. loopt Milka weer mee te pronken…. maar wie heeft er bedacht dat je peren in een fles laat groeien om ze af te vullen met een minimale hoeveelheid drank?
    Poire Wiliams…. ik zal wel een aap zijn hoor, maar niet dat je die ooit nog eruit krijgt….
    misschien de fruitvliegjes van Joost Lips… maar ik niet…
    Dan die chinezen…. bier van groene thee…. de rust is terug… Eat your heart out Japan met je rijstwijn…
    ben ooit tijdens een wintersport in oostenrijk geweest en heb me door 2 bulgaren laten overhalen een zwarte piste te nemen na het nuttigen van 4 Jagermeisters om 12 uur ’s middags…. zo..dan ga je hard zeg… tot de ijsplaat komt…. zonder Stroh balen aan de zijlijn schuif je echt hard de struiken in…
    dusss

  54. Jan-Groet 2 november 2009 om 00:47

    O ja Genepie….franse alpen kruidenlikeur… lekker doorgezakt, ben ik in slaap gevallen op straat, midden in de nacht -8 graden celsius… gelukkig mijn snow board shit nog aan, helemaal stijf wakker worden na 3 uur buiten in de sneeuw…over mijn nek…onderweg naar huis…
    liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken…of hoe was het?

  55. Aad Verbaast 2 november 2009 om 00:58

    @Jan-Groet.
    Dit blog en de drank maakt alles los en vast in je!
    Het onderbouwt eens te meer dat je heel best kan leven zonder dat wijntje, waar die boeren, om dat te maken, eerst met hun zweet- en schimmelvoeten met nagelkaas in het vat de druiven hebben lopen platrappen, en waar wij (zit het eenmaal in de fles) ook nog eens intrappen.
    Geen wonder dat er van die vreemde luchtjes aan zitten.
    Geef mij maar een korenwijntje. Dan ben ik tevreden!

  56. Jan-Groet 2 november 2009 om 01:03

    Wel een goeie he, in een aarden kruik…. met niet te veel caramel…en de smaak van zoals zacht hooi ruikt…
    proost, en weltrusten

  57. wj-tje van de VSp 2 november 2009 om 07:05

    Tja, die wijn…….
    Gras gemaaid. Pokkenwerk. Twee biertjes om het verloren zweet des aanschijns weer aan te vullen.
    ‘Schat, wat drink jij bij het eten? Rood of wit?’.
    "Wat eten we vanavond?".
    ‘Dat ruik je toch? Vis!’
    ‘Doe maar wit’.
    Smak, smak, smak, slurp, slurp
    ‘Nog een glaasje?’
    ‘Ja! Lekker!’
    ‘Nog eentje?’
    ‘ Liever nu een cognacje bij de koffie, het is zoals van ouds zooo gezellig’
    Dat liep dus een beetje uit de hand.
    Nu even helemaal niet. Nix meer.
    Ook geen Remy of Napoleon bij de koffie.
    Ook geen Bloody Mary’s, Cuba Libre’s of Gin-and-Tonic’s meer.
    Ook geen rode wijn meer door de jus of saus bij een lekker biefstukje.
    Of met witte wijn de zuurkool garen, de verse mosselen koken.
    Nix meer. Bevalt prima.
    Slaap beter, ben vrolijker. Poep weer normaal.
    Geen koppijn meer, geen aspirine’s, geen rode, zogenaamde slaapoogjes meer.
    Geen sloten koffie meer. Geen gesjouw met flessen. Wat meer geld in de beurs.Een aanbeveler zonder alcohol
    ‘Le Sirop de Cranberry’
    25 ml Monin Cranberry
    3 ml Monin Mango
    80 ml verse sinasappelsap
    Sodawater, bubbeltjeswater of gemeentepils naar smaak toevoegen.
    En Monin heeft nog vele siroopjes meer! Waaronder druiven, blauw, wit en rood.
    Monin, (een Franse Belevenis!)
    Bourges-France
    http://www.monin.com
    http://www.monin-syrup.deVerkrijgbaar bij de betere speciaalzaak, maar ook bij Aldi (althans in DLD).
    Tip 1: Syrop invriezen als ijsblokjes voor de hete zomerdagen en meenemen in een koelflesje naar welke waterrand dan ook. Of op de fiets. Of in de sauna. Van ijs krijg je alleen maar nog meer dorst.
    Tip 2: Mixen naar smaak met van alles en nog wat en opwarmen in de magnetron wanneer het kouder wordt.
    Tip 3: Ook prima te verwerken bij allerlei (braad)gerechten.
    Flesje van zeer geconcentreerd vruchtensap (25cl) voor € 3,75 bij ALDI. Geen chemische toevoegingen.
    Past ook beter in de koelkast, i.p.v. die flessen witte wijn, genever, wodka, etc.
    En geen ge-ouwehoer meer van die slijters, die je staan te verneuken waar je nota bene zelf bij staat.
    Goede morgen, wakker Nederland! Prettige dag nog.

  58. cor verhoef 2 november 2009 om 08:56

    Doe mij maar bier. Uit welk jaar dan ook…
    groet,
    cor

  59. martin 2 november 2009 om 09:12

    Aad als je kan proeven dan is een goede wijn een goede wijn. Vaak is het ook een kwestie van snobbisme. Zo zette ik eens een dure desert wijn op tafel. Had ik nog nooit gedronken en wilde ook wel eens. Er waren gasten. De zelfverklaard kenner vond hem te zoet: goedkoop wijntje. Ik vind het mooi als je aan een product het jaar, de grondsoort, de naam van de druivenfamililie en als je echt goed bent ook de wijngaard kan proeven.

  60. Robert 2 november 2009 om 09:38

    Op mijn blog staat deze zin:
    Als je struikelt dan is dat over de rand van je wijnglas.
    Mooier kan ik het niet zeggen
    Dan nog iets. Goede wijn kan een mens in betere sferen brengen. Ik denk dat het hier gaat over wijndrinkers die slecht wijn kopen. (Bocht)
    Het is mij gelukt goede wijn te drinken met een goed gevoel waar ik voor andere dingen geen tijd heb.

  61. Aad Verbaast 2 november 2009 om 09:43

    @Jan Groet: de zon schijnt vanmorgen, eerst maar een lekker bakkie koffie!
    @Cor: ik drink het zelden. Nou ja, op een hele hete dag, na een lange wandeling wil het nog wel eens goed smaken. Uitzondering.

  62. Aad Verbaast 2 november 2009 om 09:48

    @WJ-tje: je hebt de wijn inmiddels afgezworen zo lees ik.
    En grootinkoper bij de Aldi. Met bijzondere recepten ook nog
    Nu lijkt me 3,75 voor 25 cl ook niet aan de goedkope kant. Daar moet wel heel veel geconcentreerd sap in zitten. Geen vergelijk met "die wasserbomben aus Holland"!
    Ik drink overigens meest gewoon water. Daar heb ik geen supermarkt voor nodig. Geweldig: komt zo uit de kraan!

  63. Aad Verbaast 2 november 2009 om 09:57

    @Martin: uiteraard is de kwaliteit van de smaakpupillen van invloed op de wijnbeleving. Hoe beter de smaakpupil, des te eerder zal de kwaliteit tegenvallen neem ik aan.
    Snobbisme is wat ik veel ben tegengekomen. Ik mag de keuze van de wijn graag gniffelend overlaten aan alle kenners om de tafel. En ik bewonder de enkele ober die oenoloog is dat die uit beleefdheid niet vaker in de slappe lach schiet als hij de bestellingen opneemt en de wijn gaat uitschenken.
    Heb je het verhaal gelezen van Roald Dahl? Taste.

  64. Jan-Groet 2 november 2009 om 10:00

    Ja Aad…lekkere Nespresso…biertje en gerstewijn is er afgeslapen…
    groeten

  65. Aad Verbaast 2 november 2009 om 10:02

    @Robert: goede en slechte wijn kan mensen in hoger sferen brengen lijkt me. De ene sfeer is de andere niet.
    Mijn betoog is dat wijn in feite atijd slecht is, omdat de kwaliteit niet constant gemaakt kan worden. Na zoveel jaren proberen lukt het nog steeds niet.
    == Het is mij gelukt goede wijn te drinken met een goed gevoel waar ik voor andere dingen geen tijd heb. ==
    Dat is mij ook wel eens gelukt🙂

  66. Jan-Groet 2 november 2009 om 10:10

    Overigens:
    ik heb mijn kennis over wijnen, smaken, destillaten en processen opgedaan als sommelier in de restaurants van de klassiek franse keuken en als aperitief en digestief adviseur in diezelfde reataurants..
    prachtige tijd gehad, ben ooit door de mand gevallen toen een collega mij vertelde dat ik het verschil niet eens kon proeven tussen een whiskey en een cognac…
    mijn eer te na natuurlijk, blindoek met 5 cognacs en 5 whiskeys in kleine glaasjes..
    Canadian Club werd gewaardeert als een cognac, Balantine was een makkie, maar Macallan 12 jaar, ook een cognac… en Joseph Guy als een nare whiskey…evenals die hennessy…
    gezakt….🙂
    groeten

  67. martin 2 november 2009 om 10:36

    Aad een prachtig verhaal ‘taste.’ Tenminste voor zover ik uit de uitgebreide samenvatting op kon maken, maar er zijn echt mensen die een chateau terug kunnen proeven. Dat is een vak of kunde uit een dure liefhbberij. Je eerste zin van je reactie klopt denk ik niet. Een goede wijnproever, met mensenkennis, ziet meteen uit welk vaatje er wordt getapt en past zijn verwachtingen daarop aan. Tenzij het bocht is, maar dat proeven jij en ik ook, zal hij gewoon zeggen "lekkere wijn."
    Cache bron voor de ‘Taste’ samenvatting en veel meer informatie bij dit Dahl verhaal: http://74.125.77.132/search?q=cache:WVwGoj9sXFIJ:www.roalddahlfans.com/shortstories/tast.php+taste+Roald+Dahl&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

  68. Aad Verbaast 2 november 2009 om 10:46

    @Jan Groet.
    Aha, nu wordt het een en andere duidelijk: sommelier!
    Is dan mijn vermoeden uit je eigen ervaring herkenbaar: dat de sommelier veelal zich bijzonder in moet houden bij alle wijnkenners die met erudiete blik de wijn kaart bestuderen?
    Waarbij er een air van herkenning lijkt te zijn, maar ik dan altijd denk: het duurt zo lang omdat ze er nog aan het zoeken zijn naar dat ‘ene merk’. Daar ook niet uitkomen om vervolgens iets te kiezen tussen de goedkoopste (want je wil niet goedkoop uitkomen) en de wat duurdere (te duur wil bruin niet trekken).
    Wat zul je veel gelachen hebben om de bijzondere keuzen..
    Maar ja, zelfs jij viel door de (wijn)mand🙂

  69. Aad Verbaast 2 november 2009 om 10:56

    @Martin: het blijft een column natuurlijk. Ik bewonder in grote mate die enkeling die wel kan proeven in welke grindbak en welke zon-helling die druif heeft gegroeid in welk jaar ook nog. Ook nog de voeten van de meester herkend! (hmmm… deze wijn moet gemaakt zijn in het jaar dat Pierre, de zoon van de oude, de zaak heeft gerund omdat zijn vader met een ernstige breuk in de rolstoel zat: 2002!!)
    Er zijn in elke vak grote talenten. Ook hier natuurlijk. Vraag blijft: wat moet je met al die kennis?
    Ik sleep geen dozen wijn mee uit Frankrijk, omdt er zulke ‘geweldige kelders’ zijn… Ik haal ze uit de super om de hoek. Nooit klachten gehad🙂
    Dank voor je link.
    Ik plak de oorspronkelijke er nog wel bij in de blog.http://www.roalddahlfans.com/shortstories/tast.php
    (Tip: In de bieb hebben ze die vast wel liggen, in een van zijn verzamelbundels met zijn short stories)

  70. jan bouma 2 november 2009 om 11:10

    Ondertussen…. – ook niet door de nu door de mand gevallen "sommelier" Jan Groet – is mijn vraag over de sulfieten nog steeds niet beantwoord. De slager stopt sulfiet in z’n vlees want het is een conserveringsmiddel en volgens mij wordt het in ALLE wijnen gestopt misschien de "ecologische" uitgezonderd. Een dure Chablis : sulfiet; een dure Grand St. Emilion : sulfiet.
    En ik lig er wakker van vanwege de koppijn…; maar niet heus en toch weer wel omdat het antwoord ontbreekt.
    Ik ga nu weer verder met met ander werk en kijk later wel eens of dit nog even opgehelderd wordt door alle kennis aan boord van de drankschuit… van Verbaast…:))

  71. Jan-Groet 2 november 2009 om 11:11

    Ja… het is waar….
    het hele idee van smaakbepaling is subljectief…
    ik had ooit een man aan tafel zitten die duidelijk de rijkste was en de rest zou trakteren….
    de zelfingenomenheid die je dan tot je eigen geldelijk gewin kan maken…heerlijk gewoon….
    "het mooiste menu…. maar die wijn doet duidelijk afbreuk aan de geweldige keuze die u gemaakt heeft,
    ik zou deze adviseren…… of een wijnarrangement met een flesje wit voor de dorst.."
    op eten wordt nauwelijks verdient, maar de drank daar bestaan ze van….
    huiswijn tot in de duurste restaurants kosten 3 a 4 euro inkoop, en de goedkoopste flessen gaan dus weg met 6 x over de kop …
    huiswijn word het meest mee verdient en lijkt de goedkoopste optie, maar is procentueel de duurste.
    ik viel heel hard… zelfingenomen mannetje…. maar de les heb ik ter harte genomen…
    in die periode heb ik de duurste cognacs geproeft, en zoals met alles in het leven, kost die 10% meer kwaliteit 100% meer geld… het is een groeiproces om dat te kunnen waarderen…
    en als je sigaren rookt en aftershave op hebt van zeg Kouros, heeft het geen enkele zin om een fles meursault te bestellen van 90 euro….
    doe maar gewoon een cola en een biefstuk van de gril….

  72. Zilvertje zonder verbinding. 2 november 2009 om 11:35

    Geef mij maar de pure druif! Alles wat ze erna mee doen is jammer, op de krenten in de pap na dan! Veel groeten!

  73. Aad Verbaast 2 november 2009 om 11:59

    @Jan:
    Ik kwam het volgende interssante artikel tegen op internet.
    Over overbodige wijn, waarbj miljoenen liters wijn worde omgezet naar bio brandstof..http://voeding.web-log.nl/voeding/2006/06/wijn_uit_frankr.html
    Als je het aan de straatstenen niet mee kwijt kunt, dan behoeft goede wijn geen krans.😉
    Over sulfieten (want daar was ik even naar op zoek natuurlijk): je herinnert je toch wel het schandaal in de jaren tachtig waarbij anti-vries in de wijn werd gestopt?
    En ook daar vond ik iets wat je zeker zult aanspreken. Onder het hoofdstukje lateraal denken ook nog :-))http://www.hanskokhuis.nl/lateraaldenken.html

  74. Aad Verbaast 2 november 2009 om 12:10

    @Jan Groet.
    Misschien komt het dan daardoor, dat ik me veel kan besparen. Ik rook sigaartjes. Kan ik de smaak wel schudden natuurlijk.
    Dat van die huiswijn (goedkoopste maar met de meeste marge) kende ik nog niet. Leuk om te weten.
    Jij een anecdote (herkenbaar), ik ook een.
    Een nogal snobistische (Nedrlandse) man die er alles aan deed om te pochen over zijn wijnkennis, kreeg de eer de wijn uit te zoeken. Te midden van een select gezelschap Belgen, waar ik hun kenis van wijn altijd graag aan overliet. Ze wisten van wanten en drinken.
    Vol trots liet hij het indrukwekkende ritueel over zich heen gaan. Draaien, ruiken, etiket bestuderen, tot het lampje "goedgekeurd" ging branden.
    Vol verwachting dronken we van de ingeschonken glazen. Ik zag de blikken van afgrijzen van de omstanders (en mezelf) onmiddellijk verschijnen. Niet te zuipen! Verzuurd, azijn.. Meteen terug die glazen en fles!
    Zelden heb ik iemand zo graag door de grond willen zien zakken…

  75. Aad Verbaast 2 november 2009 om 12:12

    @Zilvertje: Nog steeds niet kunnen inloggen? Maar je bent hier wel ingelogd. Of is dat bij de buren?
    Ach ik drink bij het eten, als er gasten zijn, graag een wijntje mee. Maar daar houd ik het verder bij.
    Gauw weer aan de andere fles! Sapje is ook goed, water ook trouwens.🙂

  76. Rubio 2 november 2009 om 12:55

    Aad; Als ik dat zo lees van die tannine, gebruikt bij het leerlooien, en sulfiet dan kan het er bij mij niet in dat in Frankrijk de vergrijzing ook heeft ‘toegeslagen..’..of ze hebben inmiddels allemaal een maag van leer.
    Verbaast me niets, ze eten immers ‘alles’ ? Tripes etc….

  77. paco painter 2 november 2009 om 13:13

    Erg mooi wijnblog, Aad

  78. jan bouma 2 november 2009 om 13:35

    @Aad…11;59
    Ik herinner je eraan dat de vader der geschiedschrijving HERODOTUS bij de oude Perzen al het gebruik van wijn signaleerde in zijn Historiën. De oude Perzen hanteerden de gedachte dat de in geringe dronkenschap genomen beslissingen de VOLGENDE DAG in nuchterheid opnieuw geëvalueerd moesten worden. Om die reden heb ik voorgesteld in m’n boek om de Tweede Kamer de ene dag als kroeg te laten functioneren en de volgende dag als nuchtere vergaderzaal om de in lucide toestand genomen beslissingen te evalueren.
    Kijk!
    Dat noem ik nou een ‘out of the box thinking’ die teruggaat op eeuwen her geschiedenis. Mijn voorstel is nog niet aangenomen. Vandaar dat het zo slecht gaat. Het volk mort. Omdat de vertegenwoordigers niet met de juiste oplossingen willen komen.
    Enfin. Ik gooi het maar even in de groep hier.

  79. Aad Verbaast 2 november 2009 om 14:49

    @Rubio: misschien is die tripes juist wel hard nodig om die maag te laten looien. Het is per slot van rekening ook maag…
    Ik laat die beker graag aan me voorbij gaan. Allen de lucht al. En weet jij veel wat er allemaal langs geschoven is? Net als tong (van een dier dan).
    Geef mij maar een ei😉
    @Paco: dank. Jij gaat er op voor een biertje lees ik regelmatig bij jou.

  80. Aad Verbaast 2 november 2009 om 14:55

    @Jan Bouma:
    Je hebt aan dat verhaal al meerdere malen gerefereerd. Fraaie constructie van die Perzen om een besluit te testen in meerdere gemoedstoestanden. Wijs lijkt me.
    Nu moet ik wel constateren dat de besluiten genomen in de kamer veelal getuigen van een benevelde staat van het brein waaruit ze ontsproten zijn. Zelfs zonder je voorstel.
    Maar ook: besluiten in lichte gemoedstoestand kennen de minste remmingen!
    Neem er nog eentje out of the box!

  81. De Stripman 2 november 2009 om 17:56

    Mooie overpeinzingen, Aad. Ik kom wat laat instromen en hoop dat eerdere reageerders me niet voor geweest zijn met mijn opmerkingen… Maar het aardige van wijn is misschien ook wel het onzekere element. Je kunt daarom bijvoorbeeld bij veel wijnhandelaren komen proeven voor je een paar kisten aan gaat schaffen. Daar hoef je bij bier niet om te komen. Zou het trouwens ook niet zijn dat het bier, in noordelijkere streken, meer gebrouwen werd vanwege het klimaat ? De wijndruif doet het bij ons pas de laatste jaren, nu het klimaat wat opwarmt wat beter…;o)

  82. Aad Verbaast 2 november 2009 om 18:02

    @De Stripman:
    Als liefhebber van een biertje moet je dit toch wel aanspreken.
    Zijn er geen bierproeverijen? Vast toch wel, in de buurt van de Belgische abdijen? Allemaal goed voor de innerlijke mens!
    Bier en noordelijk klimaat: ik zou het niet weten. Volgens vindt het bier hier grote opgang omdat het werd gdronken in plaats van water wat zo vuil was dat je er ziek van werd. Bier kan alleen geproduceerd worden van zuiver water. Dus als je een biertje nam, dan wist je zeker dat het schoon was. Dat je er ook dronken van kon worden moest je dan maar op de koop toe nemen ;-)))
    Maar goede vraag van je. Ik zou het antwoord niet weten.. Ook nog niet echt over nagedacht. Heb jij geen wijnboek waar dat instaat??🙂

  83. De Stripman 2 november 2009 om 18:38

    @ Aad: Het mooie van bier brouwen is ook dat het brouwsel gekookt wordt. Dus zelfs als het water niet helemaal zuiver is dan is het bier dat uiteindelijk wel. Ik heb zelf wel eens een bierproeverij georganiseerd, maar de plaatselijke slijter doet zoiets alleen met wijn. De klimaatvraag houden we in beraad…;o)

  84. Aad Verbaast 2 november 2009 om 18:43

    @Stripman: Dat zal het zijn: koken! (wist ik niet).
    Minder romantisch overigens, want dan had een kopje thee ook volstaan toch?
    Moeten er toch nog andere redenen geweest zijn dat er toen zoveel bier werd gebrouwen.
    Ik begrijp dat Amersfoort (vlak bij je) eeuwen geleden meer dan 30 bierbrouwerijen kende. Vanwege de bronnen die er geweest zouden zijn. Ken je dat verhaal?

  85. Aad Verbaast 2 november 2009 om 19:28

    @Cathy: je bent toch ook een groot wijnliefhebber? ;-))

  86. Cathy 2 november 2009 om 20:29

    Je ziet het Aad, druk op een toets en daar ben ik weer.
    Jammer genoeg is een goede wijn niet aan mij besteed.
    Natuurlijk doe ik mee voor de gezelligheid maar ik ben er
    niet echt gek op.
    Waarop dan wel? Pernod Ricard! Anijsachtig dus als echte
    dropverslaafde gaat dat er beter in.

  87. De Stripman 2 november 2009 om 20:29

    @ Aad: Zeker, er staat een verhaal over op het Mejanderblog (een van mijn nevenactiviteiten) http://www.vkblog.nl/bericht/235957/Amersfoort_9_-_Stadsbrouwerij_%91De_Drie_Ringen%5C%27.

  88. Aad Verbaast 2 november 2009 om 20:59

    @Cathy: ik was natuurlijk erg benieuwd, en jawel, dank voor je reactie!
    "Natuurlijk doe ik mee voor de gezelligheid maar ik ben er niet echt gek op."
    Mijn idee.
    Pernod? Heerlijk als ik daar ben in die streken. Dan neem ik weer een fles mee, en als ik hier zit smaakt het me veel minder goed. Zal wel met het vakantiegevoel te maken hebben wat ik hier niet heb.
    Dropliefhebber: daar vinden we elkaar weer helemaal!

  89. Aad Verbaast 2 november 2009 om 21:03

    @De Stripman: die blog kende ik natuurlijk. Ik reageerde er op ook nog. Nu moet ik wel toegeven dat het me weer ontschoten was. Dank voor het in de herinnering roepen.
    Ik liep er overigens vorige week nog langs (de koppelpoort en de drie ringen). De drie ringen was dicht, maar wat nog veel erger was: die prachtige roodkoperen bierketels stonden ook niet meer in het zicht! Geen idee waar ze gebleven zijn. Triest, het was zo’n bijzonder café.

  90. Cathy 2 november 2009 om 21:12

    Als ik in Frankrijk ben is dat mijn favoriete drankje
    en neem ik ook een fles mee naar huis.
    Vreemd genoeg blijft die fles dan onaangeroerd.
    Jammer toch dat wij dat heerlijke sfeertje niet mee
    kunnen nemen hoor.
    Over drop gesproken: Vorig jaar tijdens jouw vakantie
    een "dropdrama" meegemaakt en tot nu toe geen dropje
    meer aangeraakt.

  91. Aad Verbaast 2 november 2009 om 21:36

    @Cathy: er staan hier nog twee flessen. Van de laatste twee vakanties. Ook onaangeroerd. Herkenbare ervaring dus.
    Dropdrama? Heb ik iets gemist? Jeetje, en geen dropje meer aangeraakt. Echt een drama!

  92. De Stripman 2 november 2009 om 21:42

    @ Aad: Ik krijg daar zo veel reacties ( ha ha, maar niet heus…) dat ik me de jouwe niet meer herinneren kon…;o)
    Ik heb net even zitten bladeren op de website van de 3 ringen, maar ik zie daar nog wel brouwketels staan. Maar zo, te zien onder het puntdak. Dat is toch niet op de eerste verdieping ? Het is al weer te lang geleden dat ik er was… Kijk zelf maar http://www.dedrieringen.nl/index.php?page=32&subpage=30

  93. Aad Verbaast 2 november 2009 om 22:19

    @Stripman: je bent niet zo actief inderdaad met je meanderblog.
    Ik denk inderdaad dat het dan verplaatst is naar boven of zo. Ik kon ze vorige week turend door de ramen niet meer zien. Allen maar stoelen en tafeltjes.
    Was altijd zo’n leuk gezicht als je daar een biertje dronk. Nu is het maar een saaie bedoeling zo.
    Of de hele opzet is veranderd, geen café meer maar enkel feesten en partijen, en rondleidingen of zo. Geen idee. Ik vond het al zo vreemd dat het dicht was, midden in de middag… Voor een café?
    Op de site wordt je ook niet veel wijzer.
    "Tijdens openingstijden bent u van harte welkom in ons proeflokaal."
    Maar ik kan nergens vinden wanneer ze dan wel open zijn!??

  94. Cathy 2 november 2009 om 22:50

    Aad. 21.36 uur.
    Het was even zoeken hoor maar ik heb het
    wel gevonden.
    Het "drama" heb ik verteld 11 juni 2008 23.17 uur.
    Trusten straks.

  95. Aad Verbaast 2 november 2009 om 23:07

    @Cathy: toen was ik reis (vakantie)
    Maar ik ga het opzoeken, en kom er op terug.. Dank voor het zoekwerk..
    Lijkt wel een quiz…😉
    Jij ook een goede nachtrust toegewenst!

  96. Aad Verbaast 3 november 2009 om 00:24

    @Cathy: inmiddels gevonden. Een historisch blog overigens. Het kan (dankzij jullie inspanningen) zo als dik boek uitgegeven worden. Met ongetwijfeld een betere oplage dan Jan’s boek. Terwijl hij aan die blog ook flink heeft meegeschreven in de reactieruimte!
    Een letterlijk bloedstollend verhaal van je overigens.
    Maar als dropliefhebber, kan je toch af en toe inmiddels al wel weer een dropje snoepen?
    Met mate, natuurlijk. Bijvoorbeeld om die smaak van die verkeerde wijn even weg te werken?

  97. Cathy 3 november 2009 om 09:22

    Goedemorgen Aad.
    Nee hoor, het is net zo als met alcoholverslaving.
    Het werkt ook niet als je maar 1 glaasje neemt.
    Zo, ik ga vandaag eens heerlijk van een dagje
    sauna genieten.
    Fijne dag.

  98. Aad Verbaast 3 november 2009 om 09:29

    @Cathy: is dat zo? Afblijven van die dropjes dan! Veel plezier in de sauna dan maar. Is ook best een beetje verslavend overigens🙂

  99. Jan-Groet 3 november 2009 om 09:49

    O Ja,
    schiet me te binnen…
    een aantal oenologen en wijnproevers was uitgenodigt om een aantal flessen te komen proeven…
    een doosje wijn, zelfde jaar etc etc exact dezelfde flessen
    1 fles werd gekoeld weggezet tegen het vriespunt aan
    1 fles verwarmt tot tegen het kookpunt
    1 fles ging 20.000 km achter in de auto,
    1 fles stond in een wijn kast op de juiste temperatuur
    je raad het….de fles achter uit de auto is er als beste uitgekomen….
    moraal…. koop je wijn in de supermarkt en laat het uit luiigheid gewoon in de auto staan…
    groeten

  100. Aad Verbaast 3 november 2009 om 10:02

    Jan Groet: leuk verhaal!!
    Gooi ik er ook nog een anecdote tegenaan.
    Ik heb een tijdje in Taiwan gewoond. Alcohol was een staatsmonopoly met eigen winkels. Wijn (enkel lokale wijn) was peperduur (50 euro per fles) en niet te zuipen (als je wit en rood door elkaar gooide ging het nog net).
    Nu was er ergens een winkeltje achteraf, die eet inventarisssen van schepen verkocht (schepen die naar de scheepssloperij daar gingen, enkele reis). Ik kwam daar regelmatig omdat je er nog wel eens pot pindakaas, of kaas en zo tegenkwam wat daar niet te krijgen was in de normale winkels. De verkoper had vaak geen idee wat hij verkocht, dus je had ook nog wel eens een koopje.
    Ik zat al in de auto komt hij wat schichtig naar me toe, met een echte franse rode wijn (illegaal immers). Hij had er een heel doosje van
    Ik vroeg wat die kostte. Een tientje (per fles). Was al een hele goede prijs natuurlijk!
    Ik wees hem op het etiket en op het jaartal. En zei: "ben je gek geworden? Die fles is al 4 jaar oud!!!"
    Je hebt gelijk zei hij, ik mocht het meenemen voor 3 euro per fles… :-))))
    (Prijzen natuurlijk in Taiwaneese foppen, maar voor het gemak maar even omgerekend..)

  101. jan bouma 3 november 2009 om 11:12

    @Aad….00:24
    Door die continue "aanbevelingen" van je zou je haast gaan denken dat er iets mis is
    met dat boek ..!:))
    Leuke anecdote over die Taiwaneese wijn die je voor een prikkie en handigheid kocht. Dat weer wel. Zou zo maar een aardig itempje in een boek kunnen zijn.
    Nu deed ik dat ook. Talloze anecdotes opschrijven. Vindt men het "ineens" niet leuk meer.
    Kijk even op m’n blog. @Jezz met een ludieke actie voor me. En ik geef ook antwoord aan jou inzake je opmerkingen…
    Werk ze vandaag. Ikzelf probeer dat ook. :))

  102. Aad Verbaast 3 november 2009 om 11:32

    @Jan:
    Boek: denk aan de oude wet van de marketing: maakt niet uit hoe je in het nieuws komt, als je mar in het nieuws komt. Ik bedenk elke keer weer wat nieuws voor je om de verkoopcijfers tot ongekende hoogte op te stuwen!!🙂
    Ik ga nu even naar je blog om naar Jezz’s ludieke actie te kijken.
    Vanmiddag en route maar weer aanwezig voor "happy Hour" hier!

  103. jan bouma 3 november 2009 om 12:04

    @Aad…
    Met respect… Maar "wanneer" en "welke" acties heb jij nou bedacht als wat "nieuws" voor me?
    "De boze man" zou als Vkblog niet bestaan hebben zonder je hulp. Dat wel. Hulde. Maar verder?
    Het is voor de gecombineerde wetenschapper en kunstenaar "a hell of a job" om zowel het wetenschappelijke verhaal te combineren met "ludieke acties’ maar wellicht ligt daar ook de uitdaging. Je moet je als communicator proberen te verlagen tot ook het niveau van de gemiddelde toeschouwer en lezer. Dat is waar. :))
    Maar goed! Ik ga onderzoeken of ik het idee van @Jezz om m’n huis, als het bekendste huis van Nederland, kan gaan inpakken… met daarachter dan voor de bezoeker is te vinden meteen in de hal:
    "de gebarricadeerde kunst". Precies het schilderij wat er nu staat op m’n blog.
    De barricades gaan dan dubbelop. Het concept van @Jezz is goed. Daarom zet ik dit antwoord nu ook op mijn blog…

  104. Rubio 3 november 2009 om 15:10

    Aad, natuurlijk weer effe gegoogled, immer leergierig als ik ben…
    Hier volgt een beoordeling van een willekeurig gekozen wijn, in dit geval een ‘Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du Pape 2007′;
    Koffie! Een snuifje kaneel! Een hint van drop! En een vleugje rijp donker fruit in de frisse neus!…
    In de mond massa’s rijp ‘zwart’!! fruit! Vermengd met zoete specerijen en verfrisd door goede zuren!
    Snap jij het nog?
    Wellicht kan kenner Jan-Groet ons eea duidelijk(er) maken?
    Duidelijk is wel dat je daar volgens mij zèèr stroeve tanden van krijgt gezien de genoemde ‘ingredienten’.
    ‘Stroeve tanden’ hou ik niet van dus eet ook geen spinazie, dus drink ook geen (zelden) wijn.
    Doe mij maar een herfstbokje van de Stripman om de mond te spoelen….en daarna wellicht een Keteltje 1 op ‘happy hour’ zolang het nog kan….Appie Klink heeft daaromtrent ook alweer ‘snode’ plannen…

  105. Aad Verbaast 3 november 2009 om 17:03

    @Jan: ik heb in de onze discussies eerder op het blog al hier al meerdere suggesties gedaan om wat meer cloud te maken voor je queeste. Je hebt ze allemaal afgewezen overigens.
    Alleen de suggestie om een eigen blog te beginnen heb je na lang aarzelen aangenomen. Hulde!
    Al die andere ga ik niet meer voor je nazoeken overigens. Te veel werk voor me.
    Niet getreurd overigens. Ik bedenk ze wel weer waar je bij zit, op een gepast moment.
    Hofland in zijn column geeft ook goede suggesties overigens. Dat hij je die (suggesties en column) niet even gemaild heet is mij een raadsel overigens. Op je lijf geschreven!

  106. Aad Verbaast 3 november 2009 om 17:09

    @Rubio: Natuurlijk wil ik het niet snappen.😉
    Ik verwees al naar een workshop van die Fransoos en oenoloog, die daar met een enorme kaart met alle kleuren en geuren aan kwam zetten en ongeveer 150 verschillende geurpotjes. Daar mochten we dan vervolgens aan een selectie van gaan ruiken. Gee idee natuurlijk welke bijzondere luchten ons te binnen schoten.
    Mijn vraag natuurlijk: wil ik dit allemaal weten. Mijn antwoord: nee.
    Geef mij maar een lekkere borrel. Die ik nu weer ga inschenken. Hoogste tijd!
    "Stroeve tanden": geen lekker gevoel. Op zijn Brabants heet dat volgens mij struise tanden.
    Als het effe kan: vermijden dus. Kan prima, met een uitstekend desinfectie middel. Ja hoor, dat is alweer die borrel!
    Wat zijn die snode plannen van die Klink?

  107. jan bouma 3 november 2009 om 17:28

    @Aad..17:03
    H.J.A. denkt dat ik z’n krant 5 km verderop door weer en wind nog wel ga halen…; een misverstand.
    je moet mensen ook alles duidelijk maken. inderdaad gebruikt hij vaak "zijn stukje" om iemand te antwoorden. Kijk dat is efficiency. Een columnist heeft elke dag behoefte aan ‘stukjes" en ik wierp en werp ze hem vaak in de schoot. Nee. Mijn naam komt er dan niet in voor. dat is "too risky". Zo gaat dat… meestal.
    Maar ik zend hem dit even door. Als uitzondering. De tweede al. En ik vraag hem zijn stukje aan mij te mailen. Ik heb trouwens ook nog steeds pijn in nek en hoofd.
    2.
    Ik blijf bij mijn opvattingen die ik ventileerde over de waanzinnige afzijdigheid en het onbenul van pers en media omdat ze inhoud niet kunnen of willen (h)erkennen.
    En dat je je aan moet stellen als een idioot voordat je gehoord wordt is absurd.

  108. Aad Verbaast 3 november 2009 om 17:39

    @Jan:
    Het leven is vaak kiezen uit meerdere slechten. Maar het doel blijft heilig!
    Wat kan jou het schelen als je "dat je je aan moet stellen als een idioot voordat je gehoord wordt"
    Nu ben je "heiliger dan de Paus" en niemand hoort je!
    Sterker nog: je wordt door enkelen (zie je anecdotes in je boek, en door je tegenstanders, ook hier op het blog) versleten als een idioot. Misschien niet met de letterlijk woorden, maar toch.
    Misschien (zomaar weer een marketing suggestie) zou je eens kunnen overwegen de ene idiotie in te ruilen tegen de andere. Met meer effect, want dat wil je toch?
    Christo werd ook als idioot versleten, maar is er wel wereldberoemd mee geworden.
    Je gaat zelfs aan de haal met een vergelijkbaar project! :-))
    "Ik heb trouwens ook nog steeds pijn in nek en hoofd."
    Beterschap!

  109. Rubio 3 november 2009 om 19:15

    Aad;
    We verstaan elkaar wederom.
    Appie Klink wil happy hour afschaffen, wat vind jij?
    Appie ‘Moraalriddertje’ of toch een doorgeschoten gezondheidsfreakje à la meisje Elsje Borst.
    Wat moeten we toch met die ‘keurige’ CDA lieden……? of was Elsje niet van dat gereduceerde partijtje?
    Kan nog net even herstellen…Elsje was van D’ 09…….

  110. Aad Verbaast 3 november 2009 om 20:32

    @Rubio:
    Iemand die happy hour wil afschaffen komt er hier niet meer in natuurlijk!
    Klink wordt meer en meer spuit elf.
    De vaccinaties worden inmiddels net per kerende post door Nederland gedistribueerd.
    Mij prikkelt ook dit verhaal van hem.
    Investering 350 miljoen, naast de kosten van alle mensen die de prikken nemen en uitdelen.
    Het moet niet veel gekker worden in Nederland.

  111. Rubio 3 november 2009 om 20:55

    Aad; Ik kan/’mag’ me als 60 plusser ook laten vaccineren tegen de ‘enge’ griep.
    Maar vond een blogje van Smook daarover zo griezelig dat ik het maar achterwege gelaten heb….
    Dus de kosten van mijn ‘preventieve’ prikje liggen nu ook in de Vecht…

  112. Aad Verbaast 3 november 2009 om 21:26

    @Rubio: ik denk dat je daarmee een goede beslissing hebt genomen. Er zijn zoveel ‘enge’ verhalen over de prik dat er toch (ook als je ze met een korreltje zout neemt) je toch moet laten denken: zo zout heb ik nog nooit gegeten.
    Ook in dit huis is besloten maar ons maar niet lek te laten prikken.
    Wijsheid? Ik zou het niet weten. Maar een weekje griep kan er nog wel van af. En de risico’s die je met die gedrogeerde vloeistoffen neemt konden nog wel eens veel groter zijn.
    "in de Vecht": je vertelde al eerder wat voor vreemde vloeistoffen daar allemaal in rondzwerven. :-))

  113. wj-tje van de VSp 3 november 2009 om 21:56

    Mexicaantje of zo’n schweine Impfung?
    Feit is dat hier een Lagere School is gesloten en moeders met kinderen met zo’n smoelenlapje rondlopen. Die laatsten werken dus niet; virussen dringen ook daar doorheen.
    En dorpelingen van verre reeds roepen, schreeuwen ‘Hund an die Leine!!!!!!’ En dan ook nog eens briesend in je gezicht proberen duidelijk te maken dat hier ‘Die Grippe’ hat zugeschlagen.
    Wordt tijd voor een nieuwe griepvariant met het ‘Uilskuiken’ virus’ als aanjager van deze hype.
    Dit weekend zjn hier twee grote toeristische evenementen. Een zgn. ‘Handwerkersmarkt’ en een ‘Koetsjes’ dag, waar de paarden vrijuit hun stront op de straten achterlaten en het hele dorp stinkt.
    Wat een zooitje…………..!!!!.))))

  114. Aad Verbaast 3 november 2009 om 22:43

    @WJ-tje: je verhaal doet me denken aan de Oekraïne:http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2904765.ece/Oekra_iuml_ne_sluit_scholen_om_Mexicaanse_griep.html
    Ook daar is er een politiek spel gaande om de ‘eer’ aan zichzelf te houden.
    Een zooitje? Ja, een zooitje!!
    Waar niet?

  115. Rubio 4 november 2009 om 01:49

    Aad;
    Haha, weet nog wat je bedoelt maar wees gerust, ik ben nl sinds maandag als een der eerste arkbewoners op de Vecht op het riool aangesloten.
    Voor ‘vreemde’ en giftige vloei-en andere stoffen in de Gooi-en Vechtstreek moet je toch echt in de villawijken van Maarssen zijn.
    De Vecht wordt weer de schoonste ‘boerensloot’ van Nederland…
    ’t Heeft wel weer een paar centen gekost maar kan nu weer met een gerust hart de overgebleven restjes wijn van de buufs door de WC spoelen..

  116. Aad Verbaast 4 november 2009 om 07:10

    @Rubio: Gefeliciteerd! UIterst verbaasd ovrigens. Al die schuite die daar aan die lange vecht liggen zijn dus al die tijd (en de meeste nog) niet op het riool aangesloten geweest? De Vecht eigenlijk een open riool dus? Ik kijk ineens met een heel ander gezicht naar die prachtige rivier..
    En die prachtige villa’s dan? Ook gewoon lozen in die sloot?

  117. jan bouma 4 november 2009 om 08:39

    @Aad
    @Rubio
    Goedemorgen
    Inderdaad waren de villa’s in het buitengebied van de Vecht tot voor 2 jaar geleden ook NIET aangesloten op het riool omdat dat er niet was. Ook ik ben sinds 1,5 jaar aangesloten op het drukriool idem de arken in het Maarssense gedeelte. Europese richtlijnen. Voorheen lozingen via septictanks die maar voor 50% een gezuiverd residu geven waren niet toelaatbaar meer.
    Ik dacht dat dat tegen de 90% zuivering zou zijn maar septicfabrikanten gaven toe dat het slechts ca. 50% zuivering opleverde. Nu kan ik @Rubio al wel vast waarschuwen dat in de tientallen jaren die afvoer via de septictanks zonder enig probleem bij mij is verlopen – geen luchtjes – op het oog schoon water in het oppervlaktewater – geen omkijken wegens goede werking van die septictanks dat hij vermoedelijk nu wel van een kouwe kermis thuiskomt vanwege RIOOLSTANK tengevolge van de aansluiting op het drukriool. Ik spreek uit ervaring. Alles heeft z’n plus en min maar je moet nu continu zorgen voor deodorerende WC-blokjes en spuitbussen en open ramen om de lucht nog te kunnen verdragen. SOMS…, niet altijd. Derhalve ben ik benieuwd hoe het hem zal vergaan…

  118. Aad Verbaast 4 november 2009 om 09:20

    @Jan en @Rubio:
    ik wens ook iedereen een frisse goede morgen!
    Een bijzondere wending krijgt dit blog, waar we het onder andere hadden over de diverse geuren en kleuren van wijn. Om dan vervolgens onze neus in de riolen en scpetic tanks te steken.
    Jan heeft zijn huis vol hangen met deo-blokjes, spuitbussen en doortochtende open ramen om de diverse geuren te laten verdwijnen.
    Loopt een stadskind in het dennenbos: "mama het ruikt hier naar onze wc"
    Ja, ja, moderne verworvenheden.

  119. wj-tje van de VSp 4 november 2009 om 09:26

    Had ook zo’n ding, @rubio.
    Met irritante loeier en rood knipperlicht als die vermaledijde vermaalpomp de boel niet aankon. Die pomp stond voor de terugslagklep naar het verzamelriool.
    De Wet van Murphy kan ook midden in de nacht genadeloos toeslaan als gasten verboden voorwerpen deponeerden waar ze niet thuis hoorden.
    Maak dan de borst maar nat. Stankafsluiter/zwanehals of niet.
    24-uurs service geregeld……….?

  120. Serial 4 november 2009 om 10:11

    @ Aad
    Ben het eens met Bouma.
    Champagne is mijn lievelingswijn. Ook van hele goedkope Franse bende krijg je snel een roes en toch geen koppijn na een fles of wat.
    Maar je hebt gelijk. Er is veel kaf onder het koren en veel misleiding. (Mooie etiketten, hoge prijs, Zg. Kwaliteitsslijterij, kletspraatjes in boeken, wijndeskundigen, etc.)
    Ik denk dat je het beste op je eigen neus kunt afgaan en op de koppijn die je er van krijgt.
    Had laatst een prachtig supermarktwijntje van € 2,25 (in Frankrijk), engeltje over je tong, geen koppijn.
    Helaas was de voorraad beperkt en ook de ruimte in de kofferbak van de auto.

  121. Jan-Groet 4 november 2009 om 10:30

    @ Rubio
    Ja… ‘Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du Pape 2007’…
    mijn eerste gedachte is dat deze nog 2 jaar moet liggen, maar dat zeg ik op gevoel.
    ik was een kenner, maar een selectieve kenner… sinds 15 jaar werk ik in de muziekindustrie en drink ik hobbymatig nog wijn, en dan goedkope die goed smaakt..
    Diego de Almagro bijv…appie wijn voor 4 euro, gemaakt met houtsnippers etc, maar goeie smaak en weinig hoofdpijn…🙂 suggestie voor Jan….
    ik maakte de combinatie met het aanbod wat we hadden en de gerechten van de kaart..
    inkoop van wijnen werd gedaan door eigenaar en chef de cuisine, en ik proefde of het zou passen bij de verschillende gerechten..
    een Châteauneuf-du Pape is overwegend een zware wijn te noemen die sterke smaken kan verdragen zoals kaas, wild, rood vlees etc.
    de volle smaak van rood fruit combineert heel goed met dit soort gerechten, denk maar aan de veenbessenjam of cranberrycompote bij de pate… kaneel, drop, winter en warmte van de wijn stel het je voor… en bedenk dat in combinatie met stoofvlees, of een rundergebraad, ribstuk… aanvullende smaken..
    Kalfstong of gevogelte zijn verfijnder van smaak, hele zachte smaak, dus zo een wijn overruled de smaak van het vlees, evenzo voor veel visgerechten.
    je zou bij een stuk gegrilde zalm een beaujolais kunnen drinken, een lichte dan wel te verstaan, maar beter een zware witte… evenals een visgerecht uit de oven, met mosterd en een druppel azijn eventueel dragon, harde smaken die een steviger wijn kunnen verdragen.
    als je wat meer wijnen in combinatie geproeft hebt met exclusieve smaken van eten, wordt het net als skate boarden, de eerste keer breek je je benen, maar je word steeds handiger naarmate je het vaker doet..
    blijft over de euforische overdreven behandelingen van sommige vinologen, waar je als leek helemaal niks mee kan…
    de smaak van drop… zoete, harde, zoute, salmiak, of een hele heftige laurier…
    eigenlijk bedoelen ze zoethout denk ik, maar ja…
    aan iemand die altijd blind is geweest wordt het moeilijk uitleggen hoe blauw eruit ziet…
    gewoon proeven, en er iets van vinden….
    groeten

  122. Jan-Groet 4 november 2009 om 10:36

    o ja sommige wijnen van 20 euro lijken zo uit de sceptic tank te komen…
    daar kan je alleen maar gesauteerd rubber met een compote van autobanden en een jus van emulsion apres rasage de alain delon bij eten…
    groet

  123. jan bouma 4 november 2009 om 11:16

    @Jan Groet
    is de functie van chefkok van het Amstel of Okura voor jou niet vacant…?
    Je adviezen zullen de totaalopbrengsten van het exclusieve restaurantwezen behoorlijk doen verminderen.. Ook bij Joop Braakhekke – hij heeft z’n naam mee in Le Garage – kun je terecht!
    Ben het met alles wel met je eens. Ik drink vanwege de etiketten Zuidafrikaanse, Chileense, Australische wijnen die net zo goed zijn dan de Franse. Het scheelt alleen enorm in prijs.
    Voor de rest: Champies!
    Vooral ook bij vis. Witte wijn heeft daar absoluut de voorkeur maar neem je dan een zware Chablis proef je het eten ook niet meer…
    Ik ga ook solliciteren…:))

  124. Smokey 4 november 2009 om 11:51

    Aad, zomaar een paar berichtjes van internet:
    …"ZangeresDo is slachtoffer geworden van de Mexicaanse griep. Ze zou al acht dagen dagen ziek op bed liggen. De zangeres krijgt geen medicijnen, maar moet uitzieken.
    (Novum) – Zangeres Do is slachtoffer geworden van de Mexicaanse griep. Ze zou al acht dagen dagen ziek op bed liggen. De ‘Heaven’-zangeres krijgt geen medicijnen, de griep moet vanzelf weer overgaan. Dat vertelde haar moeder…"
    Dus niks geen vaccinaties of Tamiflu. Een lekkere grog lijkt beter:))

  125. wj-tje van de VSp 4 november 2009 om 12:11

    @Jan-Groet. Krijg dit weekend gasten. De laatste voor een mega verhuizing. Gaarne een advies?Uit de keuken van Slot Bommelstein

    ‘Scharrelkip met Fleuri’
    Samen met ‘Fleuri’ vormt de scharrelkip een culinair meesterwerk dat de smaakpapillen hevig doet vibreren. Trouwens, ook de grondstoffelijke trillingen van de gebraden kip met kruidensaus stemmen wonderwel met die van de wijn overeen. ‘Fleuri’ is een van de lekkerste soorten Beaujolais, geurend naar bloemetjes en fruit, en niet te bescheiden voor kapoen, kip of biefstuk.

    Twee vragen:
    Wat moet ik in godsnaam daar bij serveren?
    Laat ik me met die wijn een oor aannaaien?
    Het toeval wil dat er onder anderen iemand op bezoek komt die ‘Mädel’ heet. Ik wil geen flater slaan, want haar man en kinderen komen meehelpen inpakken. En ik dacht voor de kinderen, nou ja, 18 & 20, gaat kip met Apfelmuss er altijd wel in.
    B.v.d. voor een advies! Met de vriendelijke groeten uit Teutoburgerland.

  126. Jan-Groet 4 november 2009 om 12:43

    Joop Braakhekke…die drinkt alle wijn voor de dorst, rood wit rose, maakt niet uit..over zijn smaak kan ik weinig zeggen, alleen dat het snel minder wordt met het gebruik van zoveel alcohol.. vandaar Le Garage natuurlijk…hij bind zijn sauzen met absorptiekorrels en braad in afgewerkte olie…. dan moet je wel ontvetten met alcohol…
    ik zei al eerder dat de 10% betere kwaliteit 100% meer kost, zoals met veel dingen trouwens, maar lees een gemiddelde wijnkaart en je schrikt je kapot van de prijzen…
    de Meursault van een goed huis is voor een eenvoudige arbeider goed voor een week boodschappen voor een compleet gezin.. zet het in perspectief, als je het kan missen moet je het doen… maar slobber hem niet op zijn braakhekkens weg…eeuwig zonde…
    in sommige restaurants mag je zelf je wijn meenemen, dan betaal je "flessengeld"
    een x bedrag per fles om de marge te garanderen van de restaurateur… kan je zelf naar de Appie om een gedegen keuze te maken van 2,50 per fles, en betaalt de restaurateur zeg 20 euro per fles bij om de exclusiviteit te garanderen bij de rest van je gezelschap…
    "ja…ik heb zelf maar wat uitgezocht bij mijn vaste leverancier, want dit verkopen ze hier natuurlijk niet"
    hoe gewichtiger je kijkt hoe meer je verstand van wijn aanslaat…
    Zuidafrikaanse, Chileense, Australische wijnen , maar ook de Spaanse, Portugese Californische en wijn uit de Baltische staten, o ja Duitsland niet te vergeten op het gebied van witte wijn, allemaal geduchte concurenten geworden met een rijke traditie in het maken van wijn..
    door de slechte kwaliteit van sommige Franse wijnen en een verpeste traditie, mede door import vanuit voornoemde landen en versnijden van het Franse product met het slechts drinkbare vocht wat elk respectievelijk land in huis had, hebben ze hun eigen graf reeds voorbereid…
    ze zien me niet graag komen met deze instelling denk ik, alhoewel je tegenwoordig met een wijnkaart vol onleesbare teksten een goeie indruk maakt…
    zorg je gewoon dat de Franse toppers op de plank liggen, en die verkoop je heel exclusief aan je rijkste klanten, buiten de kaart om, voor nog astronomischer bedragen,..
    speciale aandacht voor je gast, exclusief advies, en een verademende smaak natuurlijk, door de gemaakte exclusiviteit.
    " Goedenavond mijheer Bouma, ik ben blij dat u er weer bent…..deze fles heb ik speciaal voor u bewaard, …. met deze wijn kan ik u de terrine de foie gras truffe avec une compote de framboise aanbevelen…. wat zegt u? …ja, zeker…. erg prijzig zelfs voor ganzelever, maar die truffels…door de droge zomer vinden we er maar weinig… had ik al gezegd dat het witte truffel is?… o sorry, ja dat is het, vandaar ook dit gerecht…iets anders past echt niet bij deze voortreffelijke wijn"
    zit je ’s avonds thuis 400 lichter, maar wel een lekker wijntje gedronken en de smaak van dooie vogels weggespoelt…maar even geen tanden poetsen, heb je morgen ook nog een beetje plezier ervan…
    twas er duur genoeg voor tenslotte….
    jan lacht en groet

  127. Jan-Groet 4 november 2009 om 14:08

    Ja wj-tje van de VSp , had ik een compleet menu gemaakt compleet met het recept voor een goeie gevogelte fond, klapt die kut computer uit z’n voegen door het zien van zoveel culinair genoegen…
    dus uurtje schrijven naar de filistijnen….oorlogzuchtig volkje trouwens, waren geen joodse vrienden…
    Bij iemand die ‘Mädel’ heet zou ik een Alsace ( Frans) adviseren…http://www.terroir-france.com/wijn/alsace.htm
    zoek een wijn bij de persoon nietwaar?
    je ziet in de omschrijvingen dat elke elzasser wein (duits) een eigen karakter heeft wat je ook aan mensen zou kunnen toebedelen. Elegant, kruidig, vriendelijk, krachtig…etc etc… zuurpruim vergeet ik nog🙂
    Gewürztraminer vind ik een prachtige naam voor een Vranse vein, maar inderdaad, bijna voor bij het dessert te serveren door zijn of haar smaakexplosie…
    verder had ik over 18 en 20 heengelezen en het is nu tijd om een echte vogel te proeven in plaats van de goedkope 3 euro kip..
    allereerst, wat is je budget….
    goedkoop, maar luxe eruitzien….? gevulde parelhoenpoten…poot uithollen en vullen met een farce van kipfilet met paddestoelen bijv… prachtgerecht en kost geen drol… wel een beetje werk, maar ziet er schitterend uit…
    goedkope soepkip vor de fond…prima…
    Ook met een fleuri goed te combineren…
    Pommes dauphinoise erbij, schijfjes aardappel met room, peper zout knof in de oven…
    boontjes of Haricots verts, dunne boontjes, kouseband, komt heel exclusief over,
    worteltjes, rond gesneden natuurlijk of julienne even gebakken met prei en afblussen met witte wijn…ook altijd lekker… vooraf hollandse garnalensalade, frise, eikeblad en krulsla gemengt met eventueel een klein beetje notensla, dit met een sinaasappeldressing, allemaal heel jaren 80 90, maar onverslaanbaar…
    dessert….. mmmm…. kopen bij de bakker, een goeie bavaroistaart en serveren met een sterke mocca…
    over het digestief heb ik al eerder geschreven… wat iemand lekker vind…
    groeten

  128. Aad Verbaast 4 november 2009 om 14:30

    @Serial: (10:11): mijn idee. Laat die dure jongens maar liggen. Mensen willen blijkbaar graag bedrogen worden. Zal mij ook wel overkomen, maar ik blijf waakzaam. Met een lekker wijntje voor minder dan 3 euro de fels dur ik nog wel thuis te komen. Ook al te duur maar vooruit.

  129. Aad Verbaast 4 november 2009 om 14:33

    @Smokey: wie is zangers Do? Ben ik weer wat vergeten?
    Inmiddels zie ik het culinair gehalte van dit blog tot ongekende hoogte stijgen. Aangezien jij hier toch de meest gewaardeerde muziekkenner bent, en lokale DJ kun je er natuurlijk best een pasen muziekje bij vinden. Ik kan ze alleen nog steeds niet zien #$$$#@. De wizard heeft het ook al opgegeven. Geen wizard dus.. Zit nog te peinzen hoe nu verder.

  130. Aad Verbaast 4 november 2009 om 14:34

    @Jan-Groet: ik lig wel dubbel van het lachen met al je tips en suggesties, en wetenswaardigheiden uit de wijnkelder en keukens.
    @WJ-te: daar moet je toch wel wat van kunnen bakken?
    Proost allebei!

  131. wj-tje van de VSp 4 november 2009 om 14:44

    @jan-groet.
    Thks. Elzasser, dat is ’t naast een Fleuri, waarvan ik er nog twee heb, bijna had, liggen. Even voorproeven.
    Het blift bij gevulde kip, geen parelhoen. Scharrelkip, dat wel, gekocht bij de bioboer, gedrenkt in witte wijn en…. hup, de diepvriezer in.
    Aan verse paddestoelen hier geen gebrek met al die bossen, ook niet duur, truffels uit blik, van h et truffelvocht een lekker sausje met wat Madeira er door
    Dank voor de Pommes Dauphinoise suggestie met groenten. Afblussen doe ik wel met de rest van de witte wijn (uit een karton), die ik overgegoten heb in een lege fles met een etiiket van een Sanscerre erop.
    Vis, schaaldieren en zo, lusten die gasten niet, alhoewel hier een visverse dependance is van de vismarkt in Hamburg.
    Toetjes zat hier met al die Kuchen.
    Voor de buurman, die nix met wijn heeft, Dinkelbier, lokaal gebrouwen met water uit h et riviertje de Dinkel,
    Uiteraard Nederlandse koffie van DE, want dat is het summum hier.
    Voor die jongens Apfelmuss, met echte verse stukjes appel uit eigen tuin, ook uit de diepvries, met petat.
    Nou, dat kan niet stuk; Buurman aan de Dinkel, ikke beetje flirten met Mädel, ook een niet te versmaden stuk.
    Nogmaals bedankt!

  132. Jan-Groet 4 november 2009 om 16:22

    je inspireert me….
    is dat hetzelfde als het water uit de vecht? qua kwaliteit bedoel ik?
    trouwens had je dat gezegd…. Beste Jan, ik zoek een menu zodat mijn buurman snel lam is zodat ik kan vögeln met Mädel, kom je inderdaad al snel terecht bij 2 trapisten van een percentage of 10 als entree, en een lekker licht vriendelijk haast wulps wijntje voor zijn eega…. Manlief schattig in slaap gevallen bij de warme kachel, en de strateeg op weg….
    Parelhoen is eigenlijn gewoon iets duurdere kip, maar klinkt heel erg fazant qua presentatie, zodoende…
    Je hebt helemaal gelijk… ik draafde een beetje door, moet tevens mijn excuus maken aan Aad verbaast over het vullen van zijn blog met zoveel info…sorry Aad…
    Zit je nog even met de jongens…. Apfelmus met een scheut kirschwasser erdoor wellicht?
    kan je wel verkopen als een beetje gegiste appel, begin van cider de basis voor Calvados…
    Kan je er op rekenen dat je niet heldhaftig gecorrigeerd word bij het flirten naar Mädel…
    jongens van 18 en 20, als die al in het plattelandscomazuipcircuit zitten, moet je niet zuinig zijn met de Kirsch trouwens…
    verse visdependence….als die vis niet met de handkar gekomen is klopt dat wel, ik weet natuurlijk niet precies waar je woont, maar vis is dan zowieso geen optie…
    misschien kan je Jan Bouma ook uitnodigen, die is gek op truffel heb ik gelezen bij iemand die reageerde hier…moet er wel een flesje topwijn bij…
    die truffelsmaak is bijna niet weg te krijgen…
    veel succes !!!

  133. Aad Verbaast 4 november 2009 om 16:31

    @Jan-Groet:
    "moet tevens mijn excuus maken aan Aad verbaast over het vullen van zijn blog met zoveel info…sorry Aad…"
    Nergens voor nodig Jan-Groet. Ik zit volop te genieten van deze licht verteerbare onderwerpen.
    Ga zo door..
    Doe ik ook, hier en op een nieuw blog. Met een geheel ander en zeer zwaar verteerbaar onderwerp overigens.
    Afwisseling van spijs doet ook eten.. Komt er straks op.
    Babbel hier rustig verder :-))

  134. jan bouma 4 november 2009 om 17:19

    @Aad
    @WJ’tje…
    @Jan Groet
    Altijd goed om weer eens te zien. Een hyperventilerende John Cleese
    als uitbater van een hotel… Vaak gezien maar krankzinnig genoeg omdat @WJ’tje
    ook wat voorbereidingen aan het treffen is… But don’t mention the War! :))http://www.youtube.com/watch?v=Wb7K_KUJqoQ
    Ik zocht eigenlijk naar een fragment waarin hij een "heel dure klant", een of andere Lord
    wilde bedienen… Dat duurde me te lang.
    @Jan Groet
    Ik wacht even totdat jij chef de cuisine bent ergens… en dan zie ik graag je uitnodiging tegemoet.
    @Allen tot morgen. De dames komen vanavond…

  135. Smokey 4 november 2009 om 18:17

    Aad, 04-11-2009 14:33
    @Smokey: wie is zangers Do? Ben ik weer wat vergeten?
    Aad, het was toch niet cryptisch? Ik weet ook niet precies wie Do is, maar het ging om de boodschap ( geen behandeling bij Mexicaanse griep maar gewoon uitzieken) en die is blijkbaar en helaas niet overgekomen.

  136. Aad Verbaast 4 november 2009 om 18:18

    @Jan: een van mijn favoriete programma’s tip je daar aan. De restaurant scenes zijn natuurlijk om nooit te vergeten. Ik kan je youtube link niet zien (@#$$#@*^), maar me er wel wat bij voorstellen🙂
    "But don’t mention the War!"
    Inmiddels gedaan: http://www.vkblog.nl/bericht/285208/Afghanistan%2C_de_bodemoorlog.
    "Aghanistan, de grondoorlog."
    Ik ga nu een lekker maaltje koken😉

  137. Aad Verbaast 4 november 2009 om 18:20

    @Smokey: de boodschap was al langer bij me doorgedrongen, maar dank voor de extra tips.
    Ik laat me niet inenten! No way!!
    Ik ga liever ‘gewoon’ dood!

  138. Rubio 4 november 2009 om 19:53

    Die Groet die houwe we erin, levensgenieters als we zijn.
    Hij heeft nog een mooie boot ook voor een reisje met z’n allen langs die schone Vecht, Vecht, Vecht…..
    Jan Groet in de kombuis, WJ-tje aan het roer, Smokey voor de muziek, na het diner met de onderhoudende dames Nelus en Cathy en daarna de kooi in met een ontspannend boek van Jan Bouma..etc. Kortom, ik zie het helemaal zitten.
    Weer eens wat anders dan de kroeg van Aad, òòk leuk maar dan anders….
    Mja, ons eerst maar weer eens door Afghanistan heen ‘worstelen’…
    ‘Groet’jes….haha!

  139. Aad Verbaast 5 november 2009 om 00:24

    @Rubio: wat krijgen we nou: iedereen uitgenodigd en mij vergeet je helemaal. Hoe moet dat nu?

  140. Jan-Groet 5 november 2009 om 10:39

    Aad…
    jij was er al voor de drank….
    jij begon tenslotte…
    voordat we dat doen hebben we onder het genot van een biertje in aads cafe wel nog even een meningsverschil te starten over menu en drank combinaties….
    En om voldoende drank en eten mee te kunnen nemen zal ik een bunkerstation slepen op onze vaart naar vergetelheid….
    groet

  141. Aad Verbaast 5 november 2009 om 14:05

    @Jan-Groet:
    hahaha.
    Altijd in voor een lekker (als we het dan toch over eten en drinken hebben) meningsverschil!
    En in de kroeg (of wat er ook voor door mag gaan, worden alle wereldproblemen immers zo opgelost.
    In ernst en luim. Ook een heerlijke combinatie die altijd prima te pruimen is :-))
    Eens?

  142. Jan-Groet 6 november 2009 om 03:54

    helemaal mee eens….dol op pruimen…
    die zwitsers hoe zat het daar ook al weer mee…. oja paarse koeien…
    ik ga de ernst van Afganistan ‘even’ bestuderen…
    daar worden geloof ik knollen voor citroenen verkocht, met papaver als grootste export….
    even ernst…

  143. Aad Verbaast 6 november 2009 om 17:32

    @Jan-Groet:
    ook goed voor de stoelgang ovrigens.
    En dat is weer een brugje naar het volgende blog, waar ik probeer duidelijk te maken wie er allemaal de pot op mag!
    Heel wat te verorberen😉

  144. martin 1 januari 2013 om 17:36

    Deze week sprak ik nog een wijnverkoper/importeur die zei dat de meeste mensen niet proeven wat een goede wijn duur maakt. Ze kopen die dure wijn wel.

  145. Aad Verbaast 1 januari 2013 om 18:26

    @Martin: blijft allemaal goed verkochte magie😉

  146. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? 4 augustus 2013 om 18:05

    Maar daar zat je fout; de eerste plek waar wijn proffessioneel gebouwd werd is Moldavie. dan 1860: geen productie; een ziekte kwam van USA, nee niet obama die door de bomen zwierde op zoek naar zijn voorouders, maar alle druivenstruiken moesten vervangen worden.
    De druif is een slecht product; in 150 jaar is niet het suikergehalte omhoog gegaan, en niet de productie per hectare.
    De druif is in principe rotzooi; maar wortels komen tot 7 meter diep..

    De traditie om wijn van druiven te makemn moet nodig eens overdacht worden; er zijn bessen zat, met meer productie en meer suiker; maar most of all: de productie moet verminderd worden.Dat is simpel.Brussel moet geen overschotten meer kopen.Laat de vrije markt haar werk doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: