Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Balkenende en Bos..

Zit ik mijn kroeg aan de stamtafel te lezen, komen Bos en Balkenende met crisishoofden binnen lopen en gaan met hun verhitte koppen tegenover elkaar tegenover me zitten.

Goh zeg ik, dat ik jullie hier tref!
Maar ik kreeg geen antwoord, laat staan enige aandacht. Ze waren druk met zichzelf en elkaar bezig. Alsof de rest (weer) niet bestond, (weer) niet werd waargenomen…

Mij waarde Wouter, je mag dan de crisismanager uithangen, goed voor jouw peilstok, maar ik zit nog altijd in een in diepe crisis. Beneden peil. Gekkenwerk.

Met jou aan de leiding is het toch altijd crisis Jan Peter. Ik ken je niet anders. Wat Wilders je nou?

Je kunt mij niet van inconsequent gedrag beschimpen. Verdraaid nog aan toe. Mijn gat zit tenminste zo vast als een huis, nou ja torentje dan. En dat wil ik graag zo houden. Zie jij dan door al die bomen je bosjes nog?

Kalmte bewaren, Jan Peter. Het recept: je gaat op een of twee bankjes zitten, die je eerst voor veel geld hebt geconfisceerd, zet er een zetbaas op om die schoon te maken, en dan kun je daar al rap weer achterover gaan hangen. Bij twijfels, huur Wijfels. Iedereen blij.Tuut, tuut. Hola.  Win-win en zo..
 

Achterover hangen? De beurs is geleegd, de jouwe ook, beide geen knip meer voor de neus waard. Straks moeten we wel met zijn 2-en met pensioen. Maar daar is die bodemloze (bouwfraude)put ook al in zicht. Het lijkt potjandorie Amsterdam wel. Wie kan ik nog wel vertrouwen?
 
Mij natuurlijk. We hebben nog wel wat potjes om te verteren. Tering naar de nering en zo. Het volk eerst rijp maken, en dan toeslaan. Eerlijk zullen we alles delen, en als er minder te delen valt dan, dan kan je ook minder verdelen. Toch? Poldermodel,  tsjak, tjak!
 
Shocktheapie. Klinkt niet verkeerd, maar nu de klinkende munt. Hoe gaan we die er uit slaan dan?

Beetje met de AOW schuiven, langer werken, naar voren schuiven wat naar achteren geschoven was, uitstellen en dan afbestellen, eurootjes drukken, loontjes naar beneden, belastingkjes aanpassen, graaien, (Jan) Pieter peuteren, broekriem aanhalen, hond in de pot, voor dubbeltjes op de eerste rang en zo.. Voor mij geen geheimen meer op dat vlak.. . Na ons de zondvloed.   Het bekende verhaal (aansprekend dus) en toch vernieuwend toch, Pieter Jan?
 
Ja, ja, maar wat is het goede nieuws? De burger wil ook wat positiefs horen. Man en paard en zo. Ik heet overigens Jan Peter.. Mag je hier eigenlijk roken? Zou dat wat zijn?. Beetje mist weer. Ik heb wel wat doekjes voor het bloeden nodig. Ik wind daar geen doekjes om. Ik ben (het) onderhand wel een beetje zat.

André (met T-shirt: open uw (voor)deur, en laat uw kinderen tot mij komen) vraagt wat de heren willen drinken. “Zat op voorraad. Crisis ook hier, we moeten er allemaal van af. Mag ik ook wat suggereren en aanbevelen aan de heren?”

De Klink-nagel aan mijn doodskist? Nee, we moeten het ergens anders in zoeken. Jij kan het leuk bedenken en ik kan het leuk vertellen Samen werken, samen leven toch? VOC mentaliteit en zo.. Is dat mischien wat?
 
Noem eens drie voorbeelden.. Of twee.. Goed, eentje dan… En als je dat niet kan uit-Vogelen, dan stuur ik je hoogst persoonlijk wel de Laan uit.. Je weet wat ik kan. Ook in dit obscure achterkamertje.
 

Ze keken voor het eerst rond, keken elkaar weer aan, schrokken en weg waren ze. Elkaar stevig aan de arm(en) houdend. Mij verbaasd achterlatend.

Ze hadden me niet eens ‘tot ziens’ gewenst! Laat staan: ‘Goedendag’!

En ik moest ineens denken aan Wim Kan: “Elke morgen lees ik stomverbaasd in de krant
wat ik nou weer wil’.
 
Mijn vertrouwen was niet beschaamd. Net als de economie: in een vrije val.

En las gauw verder in Een schitterend gebrek van Arthur Japin. Verstand en liefde gaan niet samen..

P.S.: elke overeenkomst met bestaande personen berust op louter toeval. Het is iets wat je toe valt.

154 Reacties op “Mijn gesprek met Balkenende en Bos..

  1. wj-tje 25 februari 2009 om 08:48

    Mooi dat ze uit eigen beweging zijn opgestapt.
    Scheelt een hoop tijd en een hoop heibel.Reactie is geredigeerd

  2. Theodorus 25 februari 2009 om 09:18

    Ik luister dagelijks naar de radio, zie tv-programma’s over de crisis. Van de 9 economen hebben er 10 een andere mening. Het aantal criticasters neemt gigantisch toe. Het is publicitair en commentair gemakkelijk scoren.
    Beide mannen beschikken over gekwalificeerde adviseurs. Vervolgens maken zij afwegingen, waarin de politieke factor een belangrijke rol speelt (draagvlak-strategie). Ik heb goede hoop dat het goed komt. Zestig jaar oplopende welvaart…toename van egoistisch-materialisme…….het moest een keer goed fout gaan. In eigen huishouding bega je ook missers.
    Ik ga op het bankje bij je zitten luisteren naar alle wijsheden en instemingen die langskomen.
    Plezierige dag.

  3. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 09:38

    @WJ-tje: ik had er geen kind aan. Consumer deden ze ook al niet. Echt crisis!

  4. Summer 25 februari 2009 om 09:39

    Blijvend actueel, die woorden van Wim Kan.
    Wat er NIET in de krant staat, dat is wat we willen…

  5. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 09:40

    @Theodorus: als jij de thermoskan meeneemt, dan smeer ik wat broodjes. En dan maar horen wat het wordt, of niet.
    @Summer: dat is net de reden waarom ik de krant ook maar de deur uit heb gedaan. Daar staat het toch niet in inderdaad.Reactie is geredigeerd

  6. VKWatcher 25 februari 2009 om 10:15

    Tendentieus gemakkelijk!

  7. Summer 25 februari 2009 om 10:26

    Jij ook al …volgende dag oud papier

  8. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 10:33

    @VKwatcher: dat vond ik ook (van ze) 🙂
    @Summer: en ook al lang een Nee, Nee sticker.. Scheelt bergen papier inmiddels..
    En ook geen creationistisch foldertje dus.

  9. nelus 25 februari 2009 om 10:45

    @allen: zag gisteren bij Nova een hoogleraar die voor het eerst genuanceerd kon uitleggen wat er nou bij ING aan de hand is. Die bank wordt volledig kapot gepraat door de media. En dag daarvoor bij DWDD de voorzitter van de RvB (die het trouwens slecht deed) die er ook niet doorkwam bij Matthijs en Jorit. Ze bleven maar doorzeuren over de slechte resultaten. En hoe die man ook probeerde dat de nuanceren, ze wilden het niet horen. Zo jaag je de boel snel over de kling. Een beetje angsthaas haalt zijn geld daar nou weg. De crediet crisis is er. Maar hebben we het er niet een beetje teveel over inmiddels ? En is de tendens niet te negatief ?Reactie is geredigeerd

  10. peter louter 25 februari 2009 om 10:49

    Een crisis is een kans. Dat hebben de heren goed gezien. De vraag is wie of wat daar beter van wordt. De minst gestelde vraag lijkt me.
    ="Elke morgen lees ik stomverbaasd in de krant
    wat ik nou weer wil’.=
    Lijkt me een mooie spreuk om als sticker op mijn agenda te plakken.

  11. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 11:37

    @Nelus: hetzelfde proces wat zich afspeelde bij Fortis, gebeurde snel daarna al bij ING. Inderdaad het sentiment van de angst die de markt beheerst.. Van de ene angsthaas naar de andere… Opportunisme is vele mensen niet vreemd immers. Every problem is an opportunity.
    @Peter Louter: heel af en toe bereiken die berichten de media wel. Maar ik geloof wel dat het er ook velen zullen zijn.
    Wederom niet de mensen die het het hardste nodig hebben..

  12. jan bouma 25 februari 2009 om 12:09

    Ondertussen ziet men door de bomen het Bos niet meer; en, nee, ik maak geen taalgrap.
    Waar ik Balkenende even op wil wijzen is dat het regeringsleidersschap in naam wel bestaat maar dat het slechts aan weinigen gegeven is er iets mee te doen waardoor het volk, zijn volk, dan zal zeggen: "Ja! Daar lopen wij achteraan!" Achter die leider. Want het volk blijkt simpel. Het volk is dom maar wij zijn als kuddedieren ook weer "het volk".
    Wij zijn daarom op zoek naar de grote voormannen waarachter wij kunnen aanlopen. We spuien wel veel kritiek onderweg in de kudde naamloze imbecielen… maar ja, dat hoort erbij! Hè?!
    Want verheft ooit iemand zijn stem met alternatieven, zoals ik, wordt die stem niet gehoord. Daarom… stelletje zielenpoten.. kommert en kwelt u maar verder met uw gejammer en uw kritiek omdat u mijn alternatieven niet ziet.
    Zoals u weet gaat alles bij mij op rijm en klopt ook nog de argumentatie!
    Bij Hans Wansink van de Vk-redactie leest men meer van mijn hand; of niet. U ziet maar.

  13. nelus 25 februari 2009 om 12:17

    @Jan:"Want verheft ooit iemand zijn stem met alternatieven, zoals ik, wordt die stem niet gehoord. Daarom… stelletje zielenpoten.. kommert en kwelt u maar verder met uw gejammer en uw kritiek omdat u mijn alternatieven niet ziet"
    Hier hebben we het al vaak over gehad Jan. Maar toch wil ik nog wel een keertje reageren.
    "Het Volk" of "De Dommen" zoals jij ons graag noemt, is heel verstandig.
    Ze luisteren naar jouw boodschap, vinden de kwaliteit op de inhoud onvoldoende of de presentatie onvoldoende en haken af. Zo gaat dat nou eenmaal. Kijk maar eens goed naar Obama. Hoe hij dat doet. Goede presentatie, goede inhoud, respect voor de luisteraar.
    Dus in jouw geval: altijd – ik zeg – altijd eerst jezelf afvragen: wat doe ik niet goed waardoor er niet naar me geluisterd wordt.
    Dat is het enige waar je invloed op hebt: eigen gedrag, presentatie en inhoud. Al het andere moet je afwachten.

  14. wj-tje 25 februari 2009 om 12:19

    @allen
    Het probleem is dat het collectieve vertrouwen is verspeeld bij alle marktpartijen.
    Economisch opereren hangt van ‘vertrouwen’ aan elkaar.
    De stomste fout die de overheid maakt is geld pompen in iets die niets en niemand ook nog vertrouwen en de ontvangende partij de boel oppot voor betere tijden en kredietvragers, aandeelhouders, overheden, etc. niets en niemand ook meer vertrouwen.
    Zelfs lange termijn olie- en gasleverantie kontrakten liggen aan diggelen. Een teken aan de wand. Investeren? Waarin? Zeldzame, schaarse goederen/grondstoffen waar bijna niet bij te komen is? Dan maar van een stompzinnige casfhlow economie overschakelen vanaf een vertrouwens economie naar een oorlogs economie om bij de grondstoffen te komen? Selffullfilling prophecy?
    Die kadootjes vanuit Den Haag zijn peanuts.
    In Den Haag is allang uitgerekend wat de gemiddelde OPBRENGST van een burger is t.o.v. van andere werelburgers in relatie tot demografische relevantie.
    Bullshit verhaal? Hier in DLD hebben ze al tuinen tot groentetuintje omgebouwd omdat die lui niet aan de slag kunnen omdat de boel stagneert.
    Beetje olie in de economische motor erbij? Forget it, beggar! Shop somewhere else of eigen tuintje wieden.
    Het scenario voor gevaarlijke tegenstellingen ligt klaar.Reactie is geredigeerd

  15. nelus 25 februari 2009 om 12:26

    @wj-tje: de boel moest toch wel een keer collapsen ? Het was toch een grote luchtbel, dat hele economische systeem ? Het is gewoon geimplodeerd. En misschien is dat maar goed ook. Het zelfreinigend vermogen van de economie gaat de mensengeest, c.q. de graaiers, te boven. Een bank directeur zal de eerstkokende 25 jaar geen aanzien meer hebben.
    De neus wordt voor hem opgehaald. Een grote zelfverrijkende massa’s die niet in staat zijn geweest binnen de eigen club te corrigeren.
    Dat het scenario klaar ligt: dat lijkt me een beetje te pessimistisch. Alsof het een vooropgezet plan is geweest. Daar geloof ik niet in.
    Als je je hand overspeelt wereldwijd, dat moeten wij allemaal op de blaren zitten.
    Behalve, behalve, behalve, drie keer raden……….
    7

  16. jan bouma 25 februari 2009 om 12:30

    @Nelus…12:17
    …dat "verstandige volk" van jou… hahahah.. laat zich eigenlijk meteen kwalificeren door @WJ’tje in zijn comment eronder. Je blijft jezelf maar kietelen hoor, als je dat prettig vindt. Maar tracht nu eindelijk eens, net zoals ik, een BALANS op te maken over 3000 jaar geschiedschrijving tot op heden en met de catastrophes onafwendbaar in het vooruitzicht.
    Haal je kop eens uit het zand, zeg ik dan. En wat je toevoeging nog betekent: behalve…. 3x…; dat slaat nergens op. Wij allen zullen slachtoffer zijn van de domheid der mensen. Die domheid blijft zolang ik niet word gehoord. Take it or leave it.Reactie is geredigeerd

  17. wj-tje 25 februari 2009 om 12:46

    Nelus, een vraag dan?
    Een bank laten ploffen, insolventie, de miljarden in een maatschappij elders stallen in plaats van miljarden daarin in bodemloze put pompen of de rijkste pensioenfondsen ter wereld de duimschroeven aandraaien.
    Dit zijn stuiptrekkingen van een stelletje boeren die geen overzicht hebben hoe je het het verdronken kalf rustig in de put legt en het deksel er op kwakt.
    Nou goed? En elders in Manchangulo, of Liechtenstein, rustig doorgaan in de Naam van Moeder’s de boel leeg te pompen.
    Goed voorbeeld doet goed volgen.
    Al tuinboontjes en aardappelen gepoot? Desnoods in de bloemenbak op balkon
    Vertrouwen?
    10xHReactie is geredigeerd

  18. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 12:46

    @Jan: het volk od de burger, zoals de politici die groep vaak benoemen, staat verbijsterd toe te kijken wat ze nu weer allemaal boven het hfd hangt. Of men sluit de ogen of men komt in opstand, of men kijkt hoe men er het beste mee weg komt.
    Ik weet niet wat het slimste is. Daarmee ben ik overigens nog niet zo dom 🙂

  19. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 12:51

    @WJ-tje: goed voorbeeld doet goed volgen. ik neem aan dat je USB van nabij het gevolgd.
    Ook een bank kan teveel geheiemen hebben. Zwitserland en iedereen die daar iets mee heeft, gaat ook al op de schop.
    Dan inderdaad misschien die schop maar in de grond, om de aardappelen te poten..

  20. wj-tje 25 februari 2009 om 13:03

    Oef, USB ook gevolgd. Balanswaarde zeer indrukwekkend. Alleen cash nodig omdat ze opgeslagen goudvoorraden i.o.v. ‘opdrachtgevers’ niet op de markt mogen brengen.

  21. jan bouma 25 februari 2009 om 13:04

    #Aad
    @WJ’tje
    Heb bij Hans Wansink, columnist Vk., betoogd dat het niet aan te bevelen is om de totale chaos los te laten in de huidige financiëel-economische crisissfeer.
    Doe je dat wel resteren er immers alleen maar verliezers. In het ergste geval volgt er zelfs een WO III omdat Israël niet meer de steun krijgt van Obama maar anderzijds toch Iran wil uitschakelen met een nucleaire aanval; een pre-emptive strike!
    Alles is mogelijk. De mens, en de volken, blijken onberekenbaar en verdeeld tot op het bot en daarnaast natuurlijk "eeuwig dom!"
    De belanghebbenden van die domheid zullen er misbruik van maken net zoals ze dat 3000 jaar lang gedaan hebben. Pick your choice!
    ps
    Ik wierp weer wat paarlen voor de domme zwijnen. En deze provocatie verdient u omdat u het verdomt mij te antwoorden inzake mijn geboden alternatieven.

  22. wj-tje 25 februari 2009 om 13:19

    @allen
    Nog eentje. Nu andreetjte aan het kruis nagelen en zijn tenen, die hij tussen de deur heeft, vriendelijk verzoeken weg te trekken omdat de VSp de deur dicht kwakt.
    Volgens de VSp is hij geen voorstander van Murphy, maar kan er niet omheen.

  23. Motek from Space 25 februari 2009 om 13:20

    In Schotland ligt de toekomst voor dit Kabinet..lekker bloot in de benen en met rokjes aan :-))

  24. paco painter 25 februari 2009 om 13:35

    Die van Wim Kan, kan nog steeds

  25. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 13:56

    @WJ-tje: USB: een deal met de Amerikaane fiscus van 600 miljoen. Een deal die niet mag overigens. Het zou gaan om 20 miljard belastingfraude (!!) van klanten van hun. Waar ze aan mee hebben gewerkt (bankgeheim).
    Tipjes van sluiers en gesluierden.
    Ja, Ja, die Zwitsers..

  26. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 13:59

    @Motek: het blijft een carnavaleske vertoning.
    Geruite rok, en met een glas whiskey in de hand kom je door hele land.
    @Paco: hij raakte de kern. Wat Kan kan kan Kan alleen.

  27. Rein-John 25 februari 2009 om 14:14

    Beste Aad,
    Het gaat de goede kant op. Dit rare systeem vernietigt zichzelf. Het is slechts een kwestie van wachten. De vrijemarkteconomie verliest aanzien en invloed. Er liggen 50 moeilijke jaren voor ons. Tijd voor nieuwe experimenten.
    Het streven is: een fatsoenlijke "overheid", fatsoenlijke burgers en veel, heel veel zelfbeheersing.
    Ik denk overigens dat 50 jaar niet genoeg is om die, voor een duurzame beschaving onontbeerlijke, zelfbeheersing te internaliseren. Zeker niet, na al die hedonistische onzin van de laatste decennia.
    Ik hoop dat we deze lege, anti-intellectuele en verspillende waanzin spoedig achter ons laten. De krijtpakken naar het Leger des Heils en de overalls weer aan…. en werken maar.
    Het ga je goed.Reactie is geredigeerd

  28. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 14:18

    @Ren John: na een vrije val kunnen we misschien wel weer eens opstaan, in het besef dat als je van grote hoogte komt, je ook diep kan vallen. Reden te meer die niet meer op te zoeken, maar het land anders in te gaan richten. Weg met die bergen (onzin).
    Dat zo wel mooi zijn toch?
    Het ga je ook goed.Reactie is geredigeerd

  29. nelus 25 februari 2009 om 15:24

    @Wj-tje: mis ik wat ? Wie in vredesnaam is andreetje ? En waarom moet die aan het kruis genageld ? Toch niet ANdre van Duin omdat die de ballen van de koningin zo lekker vindt ?
    Wat je zegt: over Liechtenstein en Afrika, spijker op de kop. Die bedoelde ik met 3 x raden om 12:26h

  30. nelus 25 februari 2009 om 15:28

    @wj-tje: "Al tuinboontjes en aardappelen gepoot"
    Hoe raad je het zo ? Ik heb net 2 stukken grond in de achtertuin pootklaar gemaakt voor de groente in april. Ook wat struiken weggehaald waar nu een mooi stukje aarde ligt te wachten op de dingen die gaan komen. Sla, courgette, tomaten, kruiden en misschien ook wel tuinboontjes, heerlijk met spekjes.
    Maar dat plan is niet vanwege de crisis. Dat had ik het vorige jaar al na een proeftuintje.

  31. martin 25 februari 2009 om 15:52

    En hier hebben beiden ook al boter op ’t hoofd:
    "Het JSF-programma leidt nauwelijks tot meer banen in Nederland, becijfert het CPB."
    Dat had het overigens ook in 2002 al uitgerekend. (Ga even kijken of ik dat raport nog op kan duikelen.) Het was 2001. Dit wordt mijn citaat van de dag: "De arbeid die bij deze [JSF] projecten wordt ingezet is geschoold technisch
    personeel. Deze werknemers zijn schaars en ook elders productief inzetbaar in onze economie.
    De directe activiteit en banen die het project oplevert, verdringen met andere woorden economische activiteit en banen elders in onze economie. Het netto effect voor de economie is
    naar verwachting verwaarloosbaar klein." CPB 2001
    De industrie reageert woedend natuurlijk en heel inhoudelijk en met weerlegging van alle door het CPB aangedragen feiten: „Absolute lariekoek."Reactie is geredigeerd

  32. pierra 25 februari 2009 om 16:43

    Mooi gesprek, maar ze zijn behoorlijk onbeschoft naar jou toe; ze weten blijkbaar niet eens wie je bent!
    @Nelus, Je bent er vroeg bij. Dit jaar wordt ons lapje moestuin tweemaal zo groot, zeker weten.

  33. Rein-John 25 februari 2009 om 16:48

    Mensen, bereid je voor op het ergste. En als je nog geen moestuin hebt maak er dan een of huur een volkstuin.
    Het worden magere jaren. Haal de breipatronen maar weer voor de dag en probeer ergens een oude kolenkachel op de kop te tikken.
    Terug naar vroeger.
    "Dit jaar geen bloemen in mijn tuin,
    maar kroten, bonen en ajuin"
    Laat al die moderne onzin achter je en geniet van het eenvoudige.
    :-)))
    Het ga jullie goed!

  34. Isylia 25 februari 2009 om 16:57

    Ook namens Theodorus.
    Je kunt toch zien dat het Carnavalstijd is.
    De feestneus domineert.

  35. nelus 25 februari 2009 om 17:07

    @pierra: "@Nelus, Je bent er vroeg bij. Dit jaar wordt ons lapje moestuin tweemaal zo groot, zeker weten. "
    Dat is die van mij ook geworden sins het vorige jaar. Groot succes, vooral de tomaten en de sla. Dit jaar uitbreiden. Zou wel weer eens die vergeten groenten van vroeger die we niet meer kennen willen poten. Schorseneren, etc.
    Wie mij kan helpen hoe en waar ik het moet kopen, ik houd me aanbevolen.
    De broekriem wordt aangetrokken in huize Nelus.
    We gaan ons concentreren op de werkelijk belangrijke dingen.

  36. nelus 25 februari 2009 om 17:11

    @Rein-John:"of huur een volkstuin."
    In Groningen, naast de Picardthof, prachtige kaveltjes van 15 x 5 meter voor € 80.– per jaar. Een goede diepvriezer en je komt het hele jaar door met verse groenten, kruiden en wat je maar wilt. Nog even over de duitse grens je boodschappen halen en zo komt jan splinter wel door de "winter"
    Op jouw vorige stukje ook nog een reactie gegeven dat ik het er helemaal mee eens ben en mooi verwoord vind. Toen ik’m verzond kwamt er een foutmelding op het scherm. Ra, ra, boodschap is ook niet aangekomen.

  37. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 17:40

    @Martin: JSF: we hadden het er al eerder over samen op jouw blog: natuurlijk werden we bij de neus genomen. De politiek verzint allerlei argumenten die lekker liggen, en er later net zo hard weer op terug te komen. Grote projecten worden zo doorgedrukt, en blijken later altijd 3 keer zo duur uit te vallen, en minder op te leveren dan gedacht. Dat is al zolang als ik me kan herinneren. Deze kan er zo weer bij.

  38. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 17:43

    @Pierra: Ik vond het ook geheel niet netjes. Als ze aan mij gewoon even gevraagd hadden wat ze moesten gaan doen, had ik wel even wat adviezen gegeven. Maar nee, hoor. Niet luisteren..
    @Rein John: als jij maar niet je zelfgemaakte kasten hoeft op te stoken is de ramp nog te overzien toch?
    "Laat al die moderne onzin achter je en geniet van het eenvoudige.": eens!!Reactie is geredigeerd

  39. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 17:47

    @Ysilia: Vandaag is carnaval toch echt weer afgelopen. Maar hier is het altijd feest.
    @Nelus: ik bied mij aan als vrijwilliger om twee gewichtige zaken voor je regelen:
    1. samen oogsten.
    2. samen opeten.
    Van spitten krijg ik spit. Dus daar zul je een andere vrijwilliger voor moeten zoeken.

  40. nelus 25 februari 2009 om 17:54

    @Aad: jij zit aan de goede kant van het leven zeg. Oogsten en opeten. Ja, dat willen we allemaal wel. Maar er zal toch eerst geplant moeten worden. En daar hoor ik jou je diensten niet op aanbieden. Luilak. En allemaal meeeten zou Wim Sonneveld hebben gezegd.

  41. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 18:04

    @Nelus: op hoge poten? Ik kan poten als de beste.. Of zaaien, kan ik ook als de beste.
    Van alle markten thuis!

  42. Rubio 25 februari 2009 om 18:05

    Jammer, en juist nu m’n hortensia’s een beetje gaan groeien..
    Nelus, heeft sla en spinazie ook bloemen? Ik wil toch nog wel een beetje kleur in de tuin houden..

  43. jan bouma 25 februari 2009 om 18:07

    "…Typisch dat er altijd "bezuinigd" moet worden op iets wat haast toch al niks kostte: de groenten op tafel. Voor een habbekrats is dan nog teveel…; 60 kg uien voor een kwartje! En ondertussen kunnen de boeren en de tuinders het dorsen, hè?
    Sjonge, sjonge… wat een beleid. Win-win-situaties worden hier gecreëerd!
    Iets anders:
    Van een volksleider of premier mag men verwachten dat hij leiderschap uitstraalt, en dat van nature ook bezit want het domme volk is en blijft kuddedier en wil nu eenmaal ergens achteraan lopen: zonodig achter een leider als Haryy Potter! Daarnaast wil het volk dan ook nog enorme besparingen in het tuintje bewerkstelligen…; een postzegel grootte is al gauw genoeg voor 3 aardappelen. Ja, ja, ’t hoort allemaal bij de eenvoudige ziel van het k*******volk dat m’n woede wekt! Maar zeg of roep even "Kwek, Kwek" en dan roepen ze er achteraan **boom! En staan de ze bij de Febo de besparingen op gezonde wijze weer op te vreten!
    ps
    ik had nog niet gelachen vandaag dus dat deed ik zoëven,,,; en jullie nu misschien ook wel vanwege weer een haar- en loepzuivere schets van de eenvoudige landman alhier en speciaal ook die in het Hoge Noorden!-:))
    Groeten! Tot morgen… JB

  44. Summer 25 februari 2009 om 18:12

    @Aad, "Een schitterend gebrek", auteur Arthur Japin, zette je als link bij bovenstaand bericht. Ik las het uittreksel van dit boek: een heel verhaal, zodat je het boek (bijna) niet meer hoeft te lezen.
    Het woord "verfijnd" blijft bij me hangen. Een woord waarvan ik houd en wat indruk op me maakt…
    Waarom ik hier op in ga… Zoals met veel soortgelijke dingen die gelijktijdig gebeuren; ik schreef al enkele blogs( in voren) waarvan er ook eentje met dit soort gedachtengoed.
    It`s in the air, zullen we maar zeggen. Maar toch frappant. Hoe noemde @Rubio dat ook weer? "Morfische resonantie" dacht ik.Reactie is geredigeerd

  45. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 18:16

    @Rubio: kleur? wat dacht je van rode kool?
    @Jan: als je jouw tuin omspit en ombouwd tot agrarisch gebied (verhuren of zelf verbouwen) wordt je spekkoper.. Je zult in ieder geval veel meer verdienen dan nu met je boek.
    Het is maar een suggestie. Pick your choice, zou ik haast zeggen.
    Ik kan je overigens wel een geheim verklappen. Nelus woont in een ‘boerderette’. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar ik snap inmiddels heel goed dat je er niet mee weg komt als je er niet ook een moestuin bij maakt.. 🙂
    @Summer: boek is wel een aanrader. Ik heb het althans met plezier gelezen. De schrijver is ook wel een boeiende persoon overigens.Reactie is geredigeerd

  46. jan bouma 25 februari 2009 om 18:38

    Aad 18;16
    …ik wou alleen maar even shockeren en provoceren want ik bespeur kleinburgerlijke kneuterigheid in dat volkstuintjesgedoe terwijl men de echt belangrijke zaken laat liggen; bijvoorbeeld het feit dat elke wereldbewoner zo’n 200 a 300 dollar per jaar aan defensie besteedt; daar hoor je de stumpers niet over. Nee! Daar zijn ze te stom voor… Pick your choice! JB

  47. nelus 25 februari 2009 om 18:49

    @allen: ik kom weer heel veel voer tegen om een lekkere reactie op te geven. Later op de avond ben ik weer van de partij. Tot dan.
    Heb me wel vermaakt inmiddels. Het hahahahahahah was even weer niet van de lucht.
    Grapjassen zijn jullie

  48. wj-tje 25 februari 2009 om 19:21

    @nelus
    Dan is m’n tuin E 2.180,- waard. Kan ik met een gerust hart weer naar de goedkope Duitse supermarkt om de hoek. en goedkope Rotterdamse benzine tanken.
    Bovendien een walnotenboom en 6 fruitbomen in de tuin. Dat scheelt een hoop grasmaaien. Daarnaast een beek in de tuin voor irrigatie.
    Bedankt voor de tip!!!
    Tussendoor ook nog even berekend op basis van het voortschrijdend gemiddelde dat het magische getal 250.000 hoogstwaarschijnlijk al op 27 febrari kan vallen.
    Hangt een beetje van het weer af.Reactie is geredigeerd

  49. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 19:27

    @Jan: even reageren bij Martin Broek’s laatste blog..
    Hij schreef geheel on-topic over jouw opgebrachte issue: defensie uitgaven. En in het bijzonder de draconische uitgaven voor defensief onderzoek. Een uiterst vreemd begrip op zich al.Reactie is geredigeerd

  50. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 19:30

    @Nelus: spam# 7. Het zit wel goed met ons.
    @Wj-tje: (19:21): "27 februari". Je bent toch niet alweer te laat? Of beter gezegd: te vroeg?Reactie is geredigeerd

  51. hendrik jan de tuinman 25 februari 2009 om 19:32

    @Rubio
    ‘Kleur in de tuin"? Een tip: Kruiden kunnen heel mooi bloeien. Met verfijnde geuren. Dan nog zonnebloempitten en begin september heel veel nieuwe pitten. Roosteren en lekker door de Muesli. Zo komt Jan Splinter wel door de winter.

  52. hendrik jan de tuinman 25 februari 2009 om 19:45

    @aad
    vaochtend 25/02 om 00.55 waren er nog 1839 blogs te gaan. De laatste twee maanden zijn er 801 blogs p/dg geplaatst.

  53. Rubio 25 februari 2009 om 19:54

    VSp, Aad; Ik zal jullie adviezen in beraad houden. De rode kool lijkt iig een optie (ik verkoop het wel want lust het niet) en die zonnepitten..daar schijnt je auto na persing ook nog op te kunnen rijden..
    Ik wacht ook nog wel ff op Nelus die ervaring schijnt te hebben in d’r boerderette eh fermette…Reactie is geredigeerd

  54. Aad Verbaast 25 februari 2009 om 20:37

    @WJ-tje: "De laatste twee maanden zijn er 801 blogs p/dg geplaatst.".
    Je maat ergens een rekenfout. Daar kan zelfs Murphy niet tegen op. Even ‘dubbelchecken’..
    @Rubio: ik zal je uit je lijden verlossen:http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/eetb_bloem.html.
    Daar kan je je tuin mee vol zetten èn je bord mee vullen..
    Je weet: ik ben nooit te beroerd om iemand een crisis uit te helpen.
    Het zal je verrassen.. Of niet natuurlijk.Reactie is geredigeerd

  55. nelus 25 februari 2009 om 21:01

    @jan:…ik wou alleen maar even shockeren en provoceren want ik bespeur kleinburgerlijke kneuterigheid in dat volkstuintjesgedoe"
    Me dunkt Jan : eten is toch wel de meest primaire behoefte. Dus in een crisis zorg je ervoor dat dat in elk geval goed geregeld is.
    Als je ter zijnertijd tekort komt, hetgeen ik wel verwacht vanwege jouw opmerking hierboven, dan ben je van harte welkom in Groningen. Maar dan wel op de fiets natuurlijk. En dan nog maar hopen dat je bandenplakspul kunt kopen voor eventuele lekken.Reactie is geredigeerd

  56. nelus 25 februari 2009 om 21:03

    @rubio:" Ik wacht ook nog wel ff op Nelus die ervaring schijnt te hebben in d’r boerderette eh fermette…"
    Ja, dat is niet niks he ? Ik lijk zo eenvoudig maar wat heb ik het goed geregeld.Of niet soms ?

  57. nelus 25 februari 2009 om 21:05

    @wj-tje: 19:21h: tjeetje, dat landgoed van jou wordt wel steeds groter.
    Of ben je aan het concurreren met mijn boerderette ?

  58. nelus 25 februari 2009 om 21:08

    @summer: 18:12h en na het uittreksel van Een schitterend gebrek is het nog steeds heel erg de moeite waard om dit schitterende boek te lezen. Heel kanp verteld.

  59. prinses op de erwt 25 februari 2009 om 21:13

    @wj-tje:"Dan nog zonnebloempitten en begin september heel veel nieuwe pitten. Roosteren en lekker door de Muesli. Zo komt Jan Splinter wel door de winter."
    Begrijp ik het goed ? Groeien de zonnebloemen bij jou in de winter in jouw maag ? Nou, in geval van een crisis zul jij dan weinig honger ondervinden.

  60. hendrik jan de tuinman 26 februari 2009 om 01:01

    @nelus
    hier groeit niets door de maag, behalve….
    mag jij vragen waarom
    @aad rekenfoutje is mij niet onbekend. klets ik me weer wel er uit. Overal alternatieven, oder, or, of ou und wass noch nicht’s mehr gibt
    zal me me een rotzorg zijn.
    Soms lanceer ich etwas

  61. Spuit11 26 februari 2009 om 04:50

    Ik had een sigaret opgestoken.

  62. jan bouma 26 februari 2009 om 09:08

    @Nelus 21:01
    Ook goedemorgen, maar even het volgende terwille van de orde:
    Ik signaleerde de "kleinburgerlijkheid van de eenvoudige lieden" in relatie tot 2 zaken:
    1. De primitieve basale reactie van het volk om zelf voedsel te gaan verbouwen/produceren waarbij dan "natuurlijk en logisch" volkomen vergeten worden de boeren en tuinders die dat al voor een habbekrats deden en hun veel te dure productiefaciliteiten (grond en gebouwen) in stand moeten houden voor het simpele volk dat ze wel tot in eeuwigheid als goedkope massaproducent, onderaan de spiraal, zal willen blijven zien en zal willen uitmelken tot op het bot. Zelfs die onderwaardering van hun vergoedingen is dan nog niet genoeg, nee… het simpele domme volk wil het lot van die basale producenten dan nog verder aantasten door zelf voedsel te gaan verbouwen!
    Anderzijds:
    2. Verbaas ik me tegelijkertijd over de domheid van het volk dat rustig, via de belastingen, blijft betalen 200 a 300 dollar per hoofd van de wereldbevolking aan defensie… Een gezin van 5 a 6 personen kan daar haast helemaal mee rondkomen – voedsel kopen, menswaardigheid kopen, etc.
    Wat zal het maandloon zijn in… Cambodja, Egypte of de Sudan? Ik noem maar wat!!!
    KIJK DAT ZIJN DE WAANZINNIGHEDEN in het gedrag van het domme volk waarover ik wel eens iets wil opmerken. Kijk verder desgewenst bij Martin Broek, de wapenspecialist.
    Of niet!
    Ergo:
    Zo zie je maar weer. Onder mijn soms bizarre grappen zit altijd een bittere werkelijkheid.
    Desondanks:
    Allen een prettige dag, hoor… JB

  63. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 09:26

    @Jan:
    ad 1: goed punt wat je inbrengt.
    We moeten dus wat meer ‘out of the box’, lateraal gaan denken. om ook hun belangen te gaan beschermen. Daartoe het volgende.
    Het is natuurlijk eigenlijk vreemd dat er boeren zijn die vele hectaren grond bezitten om vervolgens piepers te gaan verbouwen en te gaan verkopen aan winkels om ze kwijt te raken aan flatbewoners die opeengestapeld in woonbunkers wonen met enkel een balkon waar nog net een pot met één geranium op past.
    Daarom, gezien de crisis, gaan we dat anders doen.
    De boeren (die altijd klagen) dienen 50% van hun akkers ter beschikking te stellen aan flatbewoners die daar dan vervolgens hun piepers etc. kunnen verbouwen. Iedereen krijgt een lapje grond (in bruikleen) ter grootte van 2 keer de grootte van hun flat. Vrijwillig uiteraard. De overheid (als eenmalige stimulans premie) geeft aan elke burger (die er aan mee doet een doos met geselecteerd zaad en een pootschepje. De boer kan er aan verdienen door zjn diensten als spitter, veldwachter, wieder, oogster, etc aan te bieden tegen een vast tarief.
    Kijk, dat zijn nog eens win-win situaties.
    ad 2. helemaal mee eens. Ik ben een groot voorstander van je conversie programma zoals je weet.Reactie is geredigeerd

  64. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 09:29

    @Cees: zouden B&B misschien 1200 euri hebben achtergelaten om deze kleine kroeg uit een faillissement te houden? Je zou wel kunnen stellen dat het een systeemkroeg is immers..
    @WJ-tje: een proefballonnetje dus? Politici niet onbekend. Ballonnen zijnr om lek geprikt te worden, na het oplaten. HKH is beter in rekenen en administreren. Inhuren?

  65. Rubio 26 februari 2009 om 09:50

    Aad; Bedankt voor de tip, zal Frankendael eens een bezoekje brengen, kwartiertje rijden.
    Overigens, volgens mijn buufs schijn je viooltjes ook te kunnen eten…
    Nelus 21.03; Ik zie je plotseling als een kruidenvrouwtje uit Zalk…

  66. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 10:43

    @Rubio: als Mokummer ken je toch ook wel http://www.restaurantdekas.nl/6openingstijden_reserveren.php
    Ook altijd eetbare bloemetjes op je bord. Wel even je portemonnee trekken..Reactie is geredigeerd

  67. jan bouma 26 februari 2009 om 11:12

    @Aad 9:26… ik zeg het niet graag, behalve tegen mezelf…, maar ik denk dat je hier scoort met een goed idee.
    Het zal wel onderzocht moeten worden op levensvatbaarheid. Zeer veel factoren zijn dan van invloed. De rest van de productiekolom vanaf producent – transport – veiling – handel – verwerkende industrie – detaillisten – restaurants – supermarkten – slagerijen – extra verkeersbelasting op het platte land – er zijn giga veel factoren van invloed. Maar je hebt gelijk. Meer lateraal denken en de totale samenhang blijven zien is niet veel mensen gegeven…
    Goed punt dus. En aangezien Balkie en Bos meelezen met dit blog; idem alle politieke partijen, alle denktanks met zaagsel erin, de KNAW en de WRR, alle studiebollebozen aan de universiteiten en de landbouwhogescholen, de FAO onder leiding van mevrouw Fresco.., de provinciale- en de gemeentebesturen, de VN niet te vergeten… dan is alle denkwerk in het kader van nummer 2 van ons betoog relevant en te zien als opmaat voor de voorstellen van Mithras ook m.b.t. die conversie.
    ps
    men moest eigenlijk het totale landsbestuur aan ons overlaten; men ontslaat Bos en Balk en wij komen even orde op zaken stellen.
    Zoals men weet zitten onder mijn bizarre grappen veelal de bittere werkelijkheden verborgen; ik zou dus even wachten met uw mogelijk negatieve commentaar…:-))

  68. martin 26 februari 2009 om 11:16

    Mooie site die van de kas. Moet mijn eigen kruidentuin eens op gaan tuigen en uitbreiden. Oreagano van eigen grond daar kan maar weinig tegenop. De scherpe smaak van de makkelijk kweekbare pepermunt in de yoghurtsoep. Daarvoor ga ik niet naar de andere kant van de stad. Krijg er wel zin in.

  69. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 11:49

    @Martin: dan heb ik nog een goede tip voor je.
    Ik haal elke jaar even bij het tuincentrum, of ‘de gamma’ een paar zakjes http://www.bikergc.be/oostindischekers.html.
    In twee soorten, de kompacte en de lange.. Die laaste kan wel drie meter lang worden.
    Het hele jaar door prachtige bloemen. Alles eetbaar, en met medicinale krachten ook nog.
    Wat wil je nog meer?Reactie is geredigeerd

  70. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 11:54

    @Jan: mijn gemoed schiet werkelijk helemaal vol.
    Het komt niet vaak voor dat je iemands idee (en al helemaal niet de mijne) gewoon ondersteund!!
    Dit mag werkelijk in de krant. Mijn dag kan niet meer stuk!
    En inderdaad: laat het bestuur maar aan ons over. Dat zou immers in het landsbelang zijn.
    Maar ja, daar zal hem nou net de kneep zitten om ons niet te vragen dat te gaan doen. Stel je voor. Er spelen andere belangen. Zoals altijd.

  71. coby 26 februari 2009 om 12:09

    Dat woordje ‘mijn’ in je titel had je wel kunnen weglaten, ze zàgen je niet eens.
    Maar dat is wel eigenlijk ook de essentie van het verhaal……
    Hartelijke groet, Coby

  72. jan bouma 26 februari 2009 om 12:10

    @Aad 11:54
    Aan die basale vraag komt men al helemaal nooit toe. De vraag: of het landsbelang nu wel of niet wordt verprutst, vernacheld, dan wel gediend door de "democratisch gemandateerde personen en politieke partijen."
    Kijk! Jij en ik gaan wat vragen aanscherpen.
    En ook hier is weer denkwerk voor vereist. Voor en door de individuele kiezer. Aan wie die a-prioristische vraag NIMMER gesteld zal worden. Immers…; wee je gebeente… dat als over dergelijke basale vragen een discussie zou ontstaan. Men blijft dus zitten met de oude politiek en… met hun navenante mislukkingen.
    Op het nationale niveau, maar nog meer op het internationale niveau. Dat laatste niveau bepaalt immers ons nationale niveau. Want alle factoren van ons nationale niveau worden door het internationale niveau (= factoren) bepaald en niet andersom.
    Vraag: "gezocht een meedenkend potentiëel kiezerscorps dat dit begrijpt!" De dagen van de oude politiek zullen dan geteld zijn als hier het definitieve antwoord op wordt gegeven.

  73. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 12:21

    @Coby: bij die heren kom niemand er toch meer tussen? 🙂
    "Samen werken, samen leven."

  74. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 12:26

    @Jan: ook WJ-tje is al druk bezig met nieuwe politiek. En er kunnen nog wel wat partijtjes en bewegingen bij.
    Te beginnen als een splinterpartij. Wat juist heel goed is.
    Allemaal onder het motto: beter een splinter in je oog dan een balk!! Waar tevens voor dat hoofd met die balken in de ogen ook nog eens een plank zit!! Een harde zelfs waar het niet meevalt een gat te boren om nog enig gezichtsveld te hebben.
    Leuze (seizoensgevonden..): met splinter door de winter!!Reactie is geredigeerd

  75. jan bouma 26 februari 2009 om 12:36

    @Aad 12:26
    We kunnen inderdaad de gehele politieke toestand vanuit ons (mogelijk) superieure blikveld wel blijven afkraken en belachelijk maken maar dat lost niks op.
    Wat nodig is:
    Het ultieme antwoord erop zal dienen te komen van de kiezers. En dat kiezerscorps zal moeten betekenen en representeren een massale ondersteuning door het merendeel van de bevolking en dus van de kiezers.
    Daarvoor, om dat stadium te bewerkstelligen, die steun, is dan nodig wat moedige pers en media om dat proces, die eye-opening, te begeleiden en toe te lichten voor een breed publiek waaruit die ondersteuning dan moet volgen.
    Lukt dat. De REVOLUTIE zal dan pas zijn een feit.

  76. jan bouma 26 februari 2009 om 12:40

    ps… (aanvullend)
    ik ben geen voorstander van "vele partijtjes" want er kunnen geen "vele waarheden" tegelijkertijd bestaan omtrent de opvattingen van de inrichting der wereld. Per definitie niet. Dus… men kieze het beste antwoord; en niet second best, or third best, or whatever!

  77. Summer 26 februari 2009 om 12:42

    @Aad, 9.26 Daar draag je een fantastische oplossing aan. Wordt in het bedrijfsleven ook – niet altijd- gebruikt. Mensen zelf verantwoordelijk laten zijn voor hun voedsel. Dat is boerenslim! En inderdaad: "win-win".
    Dus, jij bent ook al aan de Oostindische kers…
    Van hortensia`s kun je trouwens joints maken… zegt men. Er was een tijd dat `s nachts de voortuintjes werden geplunderd, weet je nog?Reactie is geredigeerd

  78. Rubio 26 februari 2009 om 13:04

    Summer, Aad; Er gaat wederom een wereld voor me open…..immers, hortensia’s genoeg hier.
    Nu nog een paar weetplanten en ik ben spekkoper..

  79. jan bouma 26 februari 2009 om 13:16

    @Summmer 12:42…. leest toch maar graag wat selectiefs en wat hij prefereert.
    Dat is de makke, het probleem, van veel mensen. Selectief lezen. Wanbt @Summer las toch niet echt goed het commentaar van @Aad.
    Als al die mensen, die lijden onder dat probleem (= het selectief lezen) dat nu eens zouden moeten en willen erkennen als het gevolg en de waarheid van een ander gezegde van me: "als je veel van ’n ander overneemt, blijft er weinig van jezelf over" dan… beste lezer van dit blog, valt ook @Summer door de mand want hij voldoet er niet aan.
    Gelukkig maar.
    Aan opportunistische nitwits en charlatans en gratis ‘Ja-en-Amenknikkers’ heeft de wereld geen behoefte. Het gaat om de authenticiteit en de waarheid. Navolging met en door ‘Ja-en-Amen-knikkers’ past hierin niet; tenzij uit eigen overtuiging de navolging geschiedt.

  80. wj-tje 26 februari 2009 om 14:00

    @bouma
    ik signaleerde slechts dat veel mannen in dit durrup, die werken in Hamburg, het Ruhrgebied, in Nederland, hun baan kwijt zijn.
    Mijn overbuurman ook. Chauffeur, 20 jaar bij een transportbedrijf in Goor, of all places.
    Wat doen die mannen?
    Die spitten in hun niet gewenste vrije tijd wel degelijk hun tuinen om, leggen een moestuin aan, planten fruitbomen, teneinde iets om handen te hebben.
    En, omdat hier meer ruimte is, geen postzegeltuintjes waar Jan Modaal in Maduroland ruzie krijgen met de buren over stomme coniferen.
    De omzet in de wapenindustrie, omgerekend naar de wereldburgers, afgezet tegen maand/jaar inkomens heb je een punt.
    Echter van een heel andere orde. Het geld dat daar verspild wordt, verleggen, is een utopie.
    Jaag dus niet het ‘domme volluk’ tegen je in het harnas. Er komen geen nieuwe, vervroegde verkiezingen voor een parlement dat werkelijk het zgn ‘domme volk’ weerspiegelt.
    Dus, het blijft doormodderen en in het zweet des aanschijns zal u uw brood verdienen.
    Overigens, ik help hier drie gezinnen die overspoeld worden met brieven in het Nederlands over wachtgeldregelingen, ontsagrecht van de SVB, het CWI, pensioenfondsen, etc. Die begrijpen geen reet van dat ambtelijke gewauwel.
    Maar er moet wel brood op de plank.
    In dit forensen dorp is de werkloosheid in twee maanden gestegen van 6.5% naar 18%.
    Duitsers zijn goed en razendsnel met statistieken.
    En wat B&B bekonkelen, is een giller, i.v.m. hoe deze wereldcrisis in DLD wordt aangepakt.
    Voorbeeld: Beetje lobbyen bij Obama en in de auto industrie zijn 25.000 banen gered.
    Laat B&B+D+R maar doormodderen. Ze graven hun eigen graf. Hopelijk.
    In Walhalla besturen is een koud kunstje en veel applaus te halen. Maar….. Nederland heeft niet alleen te maken met een financiele crisis. Ook met een politiek/bestuurlijke crisis.Reactie is geredigeerd

  81. jan bouma 26 februari 2009 om 14:12

    @Wj’tje 14.00 uur
    Ik heb je nimmer onderschat. Evenmin dus met je comment hierboven van 14.00 uur. Je dacht toch zeker niet dat ik mensen, zoals jij, aansprak maar meer de domme algemene massa die meent dat er buiten het creëren van hun volkstuintjes ("als antwoord op de misère") niets anders zou zijn wat er toedoet.
    Dus ik blijf bij m’n stellingen. Groet! JB

  82. wj-tje 26 februari 2009 om 14:19

    @bouma
    Je stelling nix mis mee. Echter, het draagvlak voor de aangedragen oplossing. Daar rijzen twijfels over.
    Ik heb geredigeerd. Zie s.v.p de laatste alinea van 14.00.

  83. jan bouma 26 februari 2009 om 14:39

    @WJ’tje.. 14:19
    …met die aanvulling van je (de redigering) was ik het al eens. Bij uitstek heb ik één en andermaal betoogd dat Nederland geen eiland is in de wereld, de oceaan, van de waarheidsvinding en de daaraan te koppelen "oplossingen" die anderzijds wel gedragen moeten worden door een breed kiezersfront. Niks mis mee want het is de backing-up van de wil van de kiezer.
    Dus: men voere de discussie omtrent het waarheidsgehalte. Is dat geldig van de domme nationale "communis opinio", die ik bestrijd, of geldt het "communio opinio" van de gehele wereld?
    Geen geouwehoer graag.
    Ik heb nu de dilemma’s geschetst en gesteld.
    Blijft men het antwoord schuldig… zo vernietige men elk antwoord of commentaar dat hierin geen keuze wil maken.

  84. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 14:46

    @Jan: 12:36/12:40: aanpakken dus! Weten van wanten! (ook handig in de winter trouwens.) Zo is er voor alles een oplossing.
    @Summer/Rubio: dat van die hortensia’s wist ik niet.. Zonde zeg: die staan hier gewoon in de tuin!! Ik had hele zomers en winters zo stoned als een hortensia kunnen zijn.
    Zo zie je maar weer, alles onder handbereik..
    @WJ-tje: slaat flink toe in Duitsland lees ik van je..
    Net wat je zeg: er is ook een bestuurlijke crisis en geen kleintje ook. Lopen tegen de lamp. Niet ‘met de lamp’ (om nog wat licht in de duisternis te werpen).
    Regeren is een makkie als alles goed gaat. Nu vallen ze door echt de mand?Reactie is geredigeerd

  85. jan bouma 26 februari 2009 om 15:07

    @Aad 14;46
    Als je van "wanten weet" (ja, ook handig in de winter) wordt verondersteld dat je weet waarover het gaat. Waar het "over gaat" is de survival van de mensheid.
    Welnu:
    Die wordt per definitie grensoverschrijdend bepaald en niet binnen Neêrlands grenzen, noch door of van enig andere individuele Staat.
    Wanneer begint men nu eens en uiteindelijk deze waarheid te onderkennen? Dat het gezegde "Mein Feld ist die Welt!" van een universele waarheid getuigt en niet te verbeteren is?!
    Ook voor de opinievorming en de oplossingen geldt dat de opvatting dat "die Welt ist mein Feld!" hier het enige juiste antwoord biedt.

  86. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 15:13

    @Jan: er zijn wereldburgers en dorpbewoners. Zelfs nog restanten van hunebedbouwers. Ik zie ze elke dag lopen hier. 🙂

  87. jan bouma 26 februari 2009 om 15:25

    re; Aad; 15:13 uur
    Ja, ja, ja, maar het domme volk veronderstelt ondertussen wel dat het handelt in het eigen belang totdat de pleuris uitbreekt die dat ‘eigenbelang’ wat nuanceert en ontmaskert…; het eigenbelang wordt niet gediend. En vervolgens brengt men terug de definities tot het eigenbelang van de "happy few"!
    Het domme volk fungeerde dan slechts als ondersteuning van de "happy few!"
    De rest van de wereld en de wereldbevolking mag gerust naar de klote gaan, volgens die "happy few" althans, en zolang het de "happy few" maar niet ondermijnt…
    Leuk onderwerp dit blog van je. Ik kan mijn gramschap kwijt. Groet! Ouwe jongen!

  88. wj-tje 26 februari 2009 om 16:45

    @aad
    @bouma
    re 18% cijfers dec-jan. rijk forensendorp. auto dichtheid 2:1 per gezin. plotseling veel huizen te koop. ‘happy few’ kunnen hun slag slaan.
    communio opinio komt later wel. hier in juni verkiezingen voor eigen burgemeester, provinciale staten (kreis) en het EU parlement.
    nu eerst eigenbelang.
    Het ‘borrelt’ hier onder de Pruisische Teutonen, bespeur ik in de enige dorpskroeg. maar nog net te vroeg dat de boel hier explodeert, maar het hangt in de lucht.
    Het MvD personeel werven op de Huishoudbeurs?
    Ze zijn knettergek.
    Ze zijn daar niet eens in staat om plastic gescheiden op te ruimen na vier jaar ouwehoeren.
    Hier de normaalste zaak van de wereld.
    Ik hoop dat de communio opinio hier niet onploft, want dan zijn ze nog niet jarig in Maduro moddertuin.
    Dat wordt dan weer iets meer dan appeltjes rapen in andermans achtertuin.
    B&B+R+consorte spelen met vuur, maar de stommelingen hebben het nog niet in de gaten.Reactie is geredigeerd

  89. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 17:37

    @Jan: ik wist wel dat je hier weer je gram kunt halen en je stoom kunt afblazen.
    Ik ben nooit te beroerd om iemand weer een beetje op weg te helpen. 🙂
    @WJ-tje: het lijkt alsof je direct opleest vanuit het partijprogramma van de VSp. Je komt helemaal los!! 🙂
    Binnenkort richt ik er ook eentje op. Kunnen we gaan samenwerken! Hard nodig!
    Zeker in een wereld waar iedereen het eigenbelang verkeert inschat.Reactie is geredigeerd

  90. wj-tje 26 februari 2009 om 18:21

    @aad
    af en toe een partijtje schelden lucht op.
    En de VSp gaat niet met taarten of schoenen smijten.
    Ben benieuwd naar je nieuwe blogpartij! Coaltie-polderen?
    Overigens pas op 18 oktober de lancering van het partijprgramma. Geen zin om alsmaar de boel bij te stellen. Komt alleen maar heibel van en lost niets op.
    Soms is geduld de beste vriend, of strategie. Dan vervolgens tactisch aan de slag.
    Er ligt nog steeds zo’n fosfording in een achtertuin om de kleur van de VSp kracht bij te zetten.
    @Rubio Tuin aan het ombouwen? Wordt tijd voor de bieb hier, want de lappen tekst vliegen voorbij.
    Wel even inlezen, vriendelijk verzoek, dwingend bevel
    @nelus naar de sportschool?
    Mijn groentetuintje wordt alweer aangevreten door de mollen en woelmuizen. Die beschermde dieren, net zoals de kraaien, geen natuurlijke vijanden. Behalve Nozem, die kuilen graaft in de moestuin.

  91. Rubio 26 februari 2009 om 18:43

    WJ-tje; Mooi betoog en goed uiteengezet in wat voor kneuterig, dominees en kruideniers waterrattenlandje we leven, geregeerd door ‘stoutertjes’ als JPB, AR, EH-B, JHD ea.
    Zum kotzen..!
    Enfin, ze doen maar; ’t Roest mijn tijd wel uit want ik krijg de lentekrieb…dus geen tijd voor de bieb.
    Ga jij maar met Aad en Jan partijprogramma’s schrijven.
    Ik begin wel een zaadhandeltje met Nelus..

  92. wj-tje 26 februari 2009 om 19:04

    @rubio
    de vuilniszakken zijn hier gratis verkrijgbaar.
    zelfs bij de bakker ‘Bendick’ om de hoek.
    kwaliteit van leven, wonen en samenwerken?
    De Vsp gaat niet de wet voorschrijven aan gladiolen.
    Die heeft wel wat beters te doen met de Duitse dochter partij.Reactie is geredigeerd

  93. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 19:21

    @WJ-tje: 18 october?????????????????????
    Da’s lange termijn planning…….
    De wereld kan er wel eens eel anders uitzien dan. Aanpakken en wel nu zou ik zeggen. Geen uitstel. En zeker geen afstel toch?
    @Rubio: partijprogramma’s schrijven?
    Ik zie voorbeelden van trotse partijen met hoge peilingen (althans was) zonder enig programma!! Het kan, en biedt dus kansen.
    Het kan. Zaaien is wel een van de speerpunten van het programma overigens.
    Da’s weer dubbelop dus. Kan niet meer kapot.

  94. jan bouma 26 februari 2009 om 19:52

    @WJ’tje 19:04
    Ik lees en begrijp je mogelijk als geen ander maar snap wel dat je in je eentje niets bereikt noch veranderen kunt.
    Het gaat erom dat het algemene, en dus domme, volk wat zelfvertrouwen herkrijgt. In de toekomst; in hun toekomst en die van hun kinderen.
    "Hoop verloren, al verloren!" Is niet voor niets een gevleugeld spreekwoord geworden door de eeuwen heen.
    Zou daarom willen voorstellen dat de lezers van dit blog zich nu eindelijk eens willen gaan uitspreken over het verleggen van de koers. De koers van het wereldschip dat op de klippen loopt.
    Het herstel van het vertrouwen (van het volk) zal zich slechts verstaan door de aanvaarding van een REVOLUTIE die NU een keerpunt betekent in de menselijke evolutie. Ik heb nu de beide begrippen REVOLUTIE en EVOLUTIE aan elkaar gekoppeld. Ben benieuwd wat voor comment hierop volgt. Vermoedelijk niks. Men denkt of zal denken: 1) het zal mijn tijd wel uitduren. 2) En ik ben een bange angsthaas die niet wil kiezen. Na mij de zondvloed.

  95. martin 26 februari 2009 om 20:05

    Jan je pleegt plagiaat: "De uitgaven dalen niet, maar nemen toe. Dat is niet de tering naar de nering zetten, dat is afwachten waar het schip strand. Op kosten van de wereld. "Het militair industrieel complex eet de wereld op", wanhoopt John Feffer3.", scheef ik een paar blogs geleden.

  96. Aad Verbaast 26 februari 2009 om 20:29

    @Jan: je schrijft @Wj-tje.. Dan hoef ik mij niet geroepen te voelen er een reactie op te geven.. Duidelijkheid kent geen tijd.
    @Martin: plagiaat van Jan? Leuk om dat te lezen. Waar?

  97. jan bouma 26 februari 2009 om 20:38

    @Martin 20:05
    Plagiaatpleging doet men slechts bewust. Van die aantijging distantiëer ik me dus.
    Inderdaad, zo zal men zien en constateren, zullen de belangengroeperingen zich het sterkst blijven manifesteren die al een 3000jarige geschiedschrijving in hun voordeel eraan vooraf hebben zien gaan. Het volk, zo weten zij, blijft dom en te manipuleren.
    Aangezien ik in m’n eentje echter niks uitricht vroeg ik daarom de ondersteuning van pers en media die op hun opiniepagina’s de omslag kunnen maken. Maar zij zitten als bange angsthazen OOK in hun holen en denken – terwijl de oplagen van hun kranten dalen bij de dag – "het zal mijn tijd wel uitduren! Ik verroer me niet en laat me niet horen!"
    Het Armageddon zal dus de bakens moeten gaan verzetten net zoals je in het verlezen zag. Het Handvest van de VN uit 1948 ontstond immers ook pas NA de verschrikkingfen van W.O. II.
    Misschien dat een nucleaire pre-emptive strike door Israël op Iran dat laatste Armageddon zal inluiden. Volgens Einstein wordt dat dan wel de laatste W.O. III en de mensheid tot het Stenen Tijdperk teruggebombardeerd. Lijkt me een aardig vooruitzicht!

  98. nelus 26 februari 2009 om 20:46

    @wj-tje: 18:21 h "@nelus naar de sportschool?"
    Nee, dat niet. Al zou het wel goed voor me zijn. Even druk met andere zaken. B.B.h.h.
    @Rubio: ja dat lijkt me wel wat, die zaadhandel met jou opzetten. Volgens mij heb jij wel verstand van die soort zaken. Mooie soorten kweken die nog niet bestaan of terug naar vroeger, naar de koekoeksbloem, de korenbloem, de klaproos en dan die van alle langs de bermen.

  99. nelus 26 februari 2009 om 20:50

    @Jan:" 1) het zal mijn tijd wel uitduren. 2) En ik ben een bange angsthaas die niet wil kiezen. Na mij de zondvloed"
    Niets is minder waar. Ik maak me grote zorgen over de toekomst. Als ik de richting zou weten waarin het zou moeten zou ik er meteen voor kiezen. Ik hoor allerlei ideeen, ook van jou, maar ze spreken me niet aan. Dat is het probleem. En dus blijf ik zitten waar ik zit, maar niet uit angst of niet willen.
    Pechtold was vanavond bij DWDD: misschien is dat wel mijn man in plaats van Wouter.

  100. jan bouma 26 februari 2009 om 20:53

    @Martin 20:05
    nog even aanvullend..
    Sinds het begin der jaren ’70 van de vorige eeuw – en zeker na de Club van Rome in 1972 – wist ik al HOE het einde van de mensheid zal luiden.
    De wonderen evenwel zijn ook de wereld nog niet uit, en dus gebeurt er zoiets als "een wonder", vandaag of morgen waardoor dat wonder geschiedt.
    Veel tijd hebben we niet meer. Obama ziet de VS met de dollar ook ten onder gaan en hier in Nederland of enig ander land ter wereld zal het besef postvatten dat men ook niet op een eiland woont en uiteindelijk niks binnen de nationale grenzen kan oplossen.
    Er komt dus – hoe dan ook – een herrangschikking op het wereldfront en dat van de mensheid. Ik schreef de oplossing voor de continuïteit maar ik word niet gehoord. Tot mijn spijt zeg ik dus ook en noodgedwongen: "na mij de zondvloed!"
    @Nelus… Je weet niets of begrijpt niets van mijn voorstellen voor de wereld want anders sprak je wel anders. Dus ik zou zeggen: matig je geen oordeel aan omtrent als je er niets van begrijpt. Inhoudelijke kritiek van mensen die zeggen mij wel te begrijpen heb ik tot op heden met gemak kunnen pareren en weerleggen. Maar op gegeven moment hoeft het niet meer OMDAT inmiddels de feiten zich hebben voltrokken waarop geen invloed meer is uit te oefenen. Snap je?Reactie is geredigeerd

  101. jan bouma 26 februari 2009 om 23:06

    "..Im Westen nichts Neues…!" Sinds 20:53 uur in ieder geval.
    Ik kijk morgenochtend wel weer of er een vervolg is of niet. Ondertussen verwijs ik nogmaals naar wat samenvattingen op m’n website. Te vinden door http://www.villamithras.com aan te klikken en vervolgens "Column 2" en "Extraatje".

  102. Aad Verbaast 27 februari 2009 om 00:22

    @Jan: ik sluit ook af, was vanavond even afwezig.
    Nog wel even stiekum gekeken, maar je sprak me niet rechtstreeks aan, en dus dacht ik: "daar kom ik weer mooi van af".. :-)))
    Morgenvroeg weer een dag.Reactie is geredigeerd

  103. wj-tje 27 februari 2009 om 04:16

    @bouma
    Na de zondvloed is er ook weer een dag.
    Het aanbevolen reddingspakket al in huis?
    Je moet nu eenmaal peddelen met de riemen die er niet meer zijn.
    Handen uit de mouwen dus.
    Het blijft schipperen

  104. wj-tje 27 februari 2009 om 05:35

    Nog wat,
    dankzij Martin de Engelse versie van Internationale Vrouwendag op mijn blogje.
    Het ding circuleert nu ook op Australische en Canadese websites.
    MARTIN, DANK en HULDE!Reactie is geredigeerd

  105. Aad Verbaast 27 februari 2009 om 10:31

    @WJ-tje: binnenkort zal alles hier duidelijk worden.. er gaat ook hier aan de weg getimmert worden. Nog even in de mist nu, maar binnekort worden er ankers gelegd.
    Ik zag je engelse vrouwenposter scherp geplaatst in je eigen blog.
    Gefeliciteerd: je bent digibeet af!! :-))

  106. Draver 27 februari 2009 om 10:37

    Was gister nog op het binnenhof in Den Haag, om commentaar te vragen aan de twee heren over je blog, maar ze hadden helaas geen tijd voor mij.

  107. wj-tje 27 februari 2009 om 11:24

    @aad. heeft Martin gedaan. Waarvoor dus, nogmaals, hulde aan hem.
    Ben verder jaloers, mijn hart is verknocht aan die prachtige eilanden.
    De Gulden Draak zul je daar niet zien.
    Er zit een paling in het koelwatersysteem.
    Da’s minder.

  108. Aad Verbaast 27 februari 2009 om 11:48

    @Draver: ook al geen tijd voor jou? Waar zouden ze het toch zo druk mee hebben..
    @WJ-tje: paling in je koelwatersysteem? Dat word wel weer smullen vanavond, of bij de lunch. Dat dan ook weer wel natuurlijk!

  109. Aad Verbaast 27 februari 2009 om 12:17

    @Allen: belangrijke ‘dienstmededeling’Vanaf nu richting eiland. Maandag eind vd middag terug.
    Iedereen veel plezier in de kroeg gewenst.
    Uiteraard een plek waar iedereen zich tot het uiterste inspant de lieve vrede te bewaren.
    Dan is er tenminste nog ergens vrede :-))

  110. jan bouma 27 februari 2009 om 13:26

    @Verbaast… 12:17… aan die oproep van je om de lieve Vrede te bewaren in je kroeg wil ik graag voldoen! Flikker er dan wel wat ongewenste gasten uit… terwijl die gasten mij er natuurlijk weer uit willen gooien.
    Kortom: er bestaat geen consensus over de vraag HOE de "lieve Vrede bewaard kan worden". En blijkbaar geldt dat ook op het internationale toneel net zoals… bij u in de straat en op dit blog.
    Daarom: ik heb mijn messen geslepen. Eenieder die het nu nog waagt tegen mij in het strijdperk te treden zal worden neergemaaid.
    Ach… ik schreef slechts een aardig "stukkie" terwille van onze Aad die altijd de lieve Vrede wil bewaren… Ik geef hem daar gelijk in. Maar eerst moet dan wel… enz. enz. enz.
    die en die kapot! Grapje, maar niet heus.
    ps
    Ik ben er ook pas morgenochtend weer om commentaar te leveren op uw gezwets…. Groet! JB :-))

  111. wj-tje 27 februari 2009 om 14:43

    @bouma
    Verrassing! U bent weer welkom voor de vierde prijs van de Gulden Draak en de VSp.
    Tenzij………..?????????

  112. jan bouma 27 februari 2009 om 16:04

    Tenzij?????/ Helemaal niks ouwe jongen! Want wij verstaan elkaar wel. Alleen die vrouwen zouden mij beter dienen te verstaan met dat boek van me, en wat ik speciaal ook voor hen geschreven heb, dan dat jij claimt enig gedoe van die Vrouwendag en @Martin Broek…; je zit potverblomme bovenop mijn boek dat mede is geschreven ten behoeve van de vrouwen; ik bezit en heb daarnaast een vrouwenstudieclub in de catacomben van Mithras, ik maak vervolgens belachelijk de aanspraken van de mannetjes, etc. dus ik snap werkelijk niet wat jij en/of iemand anders nog meer te bieden zou hebben om de vrouwen uit hun achtergestelde posities te halen dan ik doe?!
    Dat ik daarnaast welkom ben op die lekke schuit van je neem ik voor kennisgeving aan. Ik had je al eens geschreven dat er een reddingsboot tegelijkertijd mee zou moeten varen, dat er zwemvesten moeten zijn uitgereikt aan de opvarenden, dat de kapitein zijn bierpomp moet ontmantelen… want laten we wel wezen… er komt geen water uit die kraan bij je maar bier!
    Dus met zo’n dronken kapitein zou ik, al genietend de 4e prijs, het IJ op moeten?????!!!
    En moeten varen langs de Zaanse Schans????!!!
    Ik kijk wel beter uit! Maar goed…; de halve wereld die jij kent en ik hebben weer wat te gniffelen… Salut! Je bootsmaatje van de Gulden Draak in het vooronder. JB

  113. wj-tje 27 februari 2009 om 16:46

    @bouma
    het geheim van de Gulden Draak is het gedreun van de diesel die iedereen in slaap sukkelt of bij een beetje zeegang de kuip instuurt. Ontbijtje goed voor de vissen.
    Het is ook al gebeurd dat mensen met hun mond zonder tanden zaten, daarom extra putsen aan boord.
    Afijn, een voordeel. Konden we een zwaar shaggie in de stuurhut roken met een biertje erbij.
    Probeer dat ’s in een kroeg, nowadays.
    Wedden dat ze in ‘T Torentje met gekromde tenen zitten en eigenlijk onder een peuk de boel willen oplossen?
    Pappenheimers or eigenheimers, that’s the question.

  114. jan bouma 27 februari 2009 om 20:37

    @Allen
    Tijdens de afwezigheid van Aad Verbaast valt er ineens hier een stilte. Die ga ik niet in m’n eentje opvullen anders dan met ’n enkel bericht. Zie daarom hierna een comment dat ik plaatste bij Marcel van Dam… Hij heeft het ook over "de politiek" dus we zijn on topic met het navolgende:
    Jan Bouma schreef op 27-02-2009 20:23
    "…Moeilijk, moeilijk.., moeilijk…" zuchtte de opiniemaker en de columnist. "Ik lees daarom eigenlijk nooit iets van een ander dan één of hooguit twee regels maar houd bij voorbaat mijn parcours. Mijn hoofd zit trouwens toch potdicht voor de alternatieven; let wel: ik ben een oudgediende en van de gevestigde politiek, en als ik het woord REVOLUTIE zie staan of hoor, ben ik als één van de eersten weg! Wat zegt u? Is er sprake van een Intellectuele Revolutie waardoor de kiezer zich zou bevrijden?! Godsammekrake man! Dat is werkelijk het verschrikkelijkste wat de "oude politiek" zou kunnen overkomen!"
    ps
    leest u nog eens hierboven – desgewenst – het comment van hedenochtend 9:14 uur.
    ===============================================
    En dan wordt natuurlijk bedoeld wat u bij Marcel van Dam kunt lezen om 9:14 uur. Misschien plaats ik dat comment ook nog hier als er verder niks gebeurt aan het politieke front. Men moet toch wat.
    @WJ’tje
    Oude politiek houdt zich idd bezig met onnutte zaken als met dat rookverbod en de betutteling van de burger.
    Tot morgen. JB

  115. wj-tje 28 februari 2009 om 09:22

    Nou ja, de VSp moddert ook maar wat door.
    Ga maar eens elders lezen.

  116. wj-tje 28 februari 2009 om 14:00

    @bouma
    verdacht rustig hier.
    Zouden ze allemaal in de tuincentra rondlopen met lentekriebels of op een bootje op de Wadden zwabberen?
    Als verrassing in de kroeg vanavond ‘Fruehlingsrollen’ uit de oven. Gegarandeerd vetvrij boven 3.5%

  117. jan bouma 28 februari 2009 om 14:28

    @WJ’tje… 14:00 uur; Nee… het is de bekende rust van de ingehouden adem voordat het Armageddon losbarst! Die rust is bedriegelijk. Maar ik ga even op zoek naar dat citaat waarnaar ik Marcel van Dam verwees. Je weet wel, hij is de oude representant van de oude politiek en die de mensheid niks meer te bieden heeft…
    Tot straks dus. Hou de motoren draaiende van de Gulden Draak want het gepeupel kon ons wel eens willen bestormen waardoor wij moeten uitwijken naar rustiger wateren…; ja, ook om het Armageddon te ontwijken! -:))
    Kijk aan: Spam 14! Nelus ook blij!

  118. jan bouma 28 februari 2009 om 14:44

    Re: 14:28… zo gezegd; ook gedaan. Het is heel veel tekst; dus de tekstarmoedigen zullen er snel mee klaar zijn. Die lezen het niet.
    Idem ik Van Dam hierboven daartoe niet in staat acht. Ondertussen wordt de hedendaagse politiek ingevuld voor de naamlozen, die zich niet willen laten horen, door de belanghebbenden. Die menen dat er voor de naamlozen gedacht moet worden in plaats van andersom.
    U denkt zelf na.
    En na slechts rijp beraad geeft u uw vertrouwen aan uw representanten die u vertolken naar letter en geest vanb uw opvattingen!
    Ja! Zo zou het moeten gaan. Maar wie ben ik? Om u daarop te wijzen? De verwijzing
    naar Marcel van Dam op zijn weblog en mijn comment luidt als volgt: (tenslotte hebt u toch niks anders te doen dan iets te lezen van mij of WJ’tje; nietwaar?)
    Jan Bouma schreef over de politiek op 27-02-2009 09:14 als volgt ten behoeve van Marcel van Dam:
    1) Men handelt naar bevind van zaken; ook de politicus, dus altijd ad hoc. Achteraf heeft men de gewenste subjectieve wijsheid in pacht.
    2) De beïnvloeding van de gang van zaken blijkt tijdens het regeren zeer beperkt ter zake het gewenste resultaat.
    3) Achteraf stelt men dus bijvoorbeeld vast dat Van Dam gelijk zou kunnen hebben als men zijn opvattingen deelt. Niet alleen m.b.t. het verlies van het sociaaldarwinisme maar ook inzake zijn onvermogen niet te hebben voorzien:
    Toen in 2004 het grootschalige http://www.21minuten.nl-onderzoek van McKinsey en NRC Handelsblad werd gehouden, bleek al snel dat de geënquêteerde groep 25 – 40 jarigen voor 70 á 80% negatief gestemd was voor hun TOEKOMST. Dat is de groep met kinderen. De in hetzelfde jaar gehouden Europese verkiezing voor de "grondwet" gaf idem een buiten verwachting negatief resultaat. Lang verhaal kort: de mensen geloven het niet meer. Oorzaak: de globaliserende economie laat zich gelden. Dat de Nobelprijswinnaar economie Jan Tinbergen uit de jaren ’50 en ’60 vdve nu alsnog gelijk krijgt "dat je moet zorgen voor een evenwichtige koopkrachtontwikkeling wereldwijd" werd niet in de praktijk gebracht. En al helemaal niet na de val van de Muur in 1989. Het sociaaldarwinistische principe van "de sterkste" zal winnen blijkt dan toch niet realiseerbaar. Eenieder blijkt immers verliezer. Deze conclusie dient te worden aanvaard als juist.
    4. De legitieme vraag blijft echter overeind of de burger/de kiezer niet zelf het effectieve kiesrecht nu eindelijk eens moet gaan hernemen en een Intellectuele Revolutie moet bewerkstelligen in het stemhok. Hij kan dat door niet meer alleen te kiezen uit wat de partijen, de politiek, hem hebben voorgelegd, maar de kiezer wil extra antwoord op vragen die "de gevestigde politieke partijen" nimmer aan hem zullen stellen omdat zij, die partijen, daar ZELF geen belang bij hebben. Nochtans is die beantwoording noodzakelijk omdat de antwoorden van essentiëel belang zijn voor de toekomst der mensheid. Die vragen luiden:
    1. Wilt u Oorlog of Vrede?
    2. Welke "Weltanschauung" verkiest u? De Platoonse of die van Socrates? – Dit moet uitgelegd worden in de media wat die keuzebepaling betekent –
    3. Acht u zich in staat om "de eeuwigdurende domheid" te doorbreken? – de premisse is dan dat die bestaat –
    4. Bent u het dan eens, dat indien u op vraag 3 met "Ja!" antwoordde, om dan UW politieke vertegenwoordiging OP TE DRAGEN HET NAVOLGENDE TE DOEN:
    5. De top van 192 huidige staatshoofden, die toch in grote mate verantwoordelijk voor DE huidige NEGATIEVE BALANS, in allerlei opzicht: economisch, ecologisch, en in hun humanitaire beleid – want het zijn de egomaniakken die de verkeerde belangen dienen – om die dan door 192 anderen, op integriteitsvoorwaarden gekozen, landenvertegenwoordigers te vervangen?
    6. Indien u kiest voor "de Vrede", en niet voor de ‘Mutter Courages’ van Bertold Brecht en u kiest ook niet voor het "militaire industrieële complex", om dan de voorstellen van Mithras te ondersteunen?
    7. Die houden in: teruggave van de hoop en het vertrouwen der mensheid – en die Nietzsche, Hegel, Hobbes e.a. niet nodig achtten?
    8. Vervolgens dan te kiezen voor de conversie van de 1200 a 1300 miljard dollars per jaar die door alle landen ter wereld nu tesaam besteed worden aan Defensie om die gelden cumulatief met 2% op jaarbasis civiel te gaan besteden? Na 50 jaar is de conversie dan compleet afgerond. Begrijpt u dan ook dat, voordat zoiets kan, de volken onderling moeten afspreken de waanzin van oorlogsvoering af te zweren en nog slechts de Vrede zullen dienen? Zei Edmund Burke niet: "Niet de oorlog dient gewonnen te worden maar de Vrede!"
    9. Die vrijkomende gelden te investeren namens de wereldpopulatie in het oplossen van "het energieprobleem" – de eindigheid van de fossiele brandstoffen staat vast maar daarnaast dient aardolie niet zomaar alleen t.b.v. de energieopwekking te worden verbrand, maar dient gereserveerd te blijven voor de productie van duizenden derivaten?
    10. Bent u bereid dan in te zien dat er een WERELDRAAD moet komen waarin er geen MACHTSPOLITIEK gericht denken meer kan worden gehandhaafd dat slechts gericht is op het belang van de eigen staat maar dat een INTEGRITEITSDENKEN noodzakelijk is voor alle 192 naties (op dit moment)? Indien u "Ja" zegt dan is het logisch dat u terzake de 3 HOOFDZAKEN de macht gaat abstraheren en die onder het beheer van de wereldraad moeten komen. Te weten: 1) Defensie, 2) Energievoorziening, 3) Zoetwaterbeheer.
    ======================================================================= =============
    Deze vragen hadden natuurlijk al 3000 jaar geleden gesteld moeten worden. Sterker nog sinds Adam en Eva hadden de vragen al gesteld moeten worden. Voorlopig constateer ik dat "de eeuwigdurende domheid" van de hedendaagse mens, ook in dit tijdperk, nog niet doorbroken wordt. Logisch! De echte belanghebbenden – politiek – religie – intelligentsia – (mogelijk) ook pers en media – staan niet te dringen om deze WERELDREVOLUTIE te promoten want men vreest dan hun ondergang. Ten onrechte. Zie verder desgewenst http://www.villamithras.com voor meer info. Met name onder "column 2" en "Extraatje" vindt u samenvattingen.
    ===============================================
    U zou met deze kwesties de rest van uw leven kunnen vullen. Beseft u wel dat ik de essentie samenvatte voor een survival van mensheid en de keuzes die dan gemaakt moeten worden? Groet! Beste lezers van dit blog van @Aad Verbaast. JB

  119. wj-tje 28 februari 2009 om 14:46

    Nou, eerst zien dan geloven. Volgens mij komt er nieuw blog aan, terwijl de hele meute op de Wadden ronddo(o)lt.

  120. jan bouma 28 februari 2009 om 15:27

    @WJ’tje… 14:46
    …voordat men juist ziet…; spreekt men uit die premisse! Dat men juist zal zien. En voordat je dat geloven wilt, of kunt, (of niet) heb je dan wel nodig de beargumenteerde discussie daarover wat "het juist zien" inhoudt.
    Daaraan wordt vervolgens dan "het geloof" gehecht "dat men juist heeft gezien!"
    Stelde men het wetenschappelijke discours ter discussie; "of het Geloof ook de Wetenschap vertegenwoordigt?"
    Zo zal men zien dat elke opvatting geldig is!"
    Daarom beperke men zich tot het netto-resultaat van de discussie en de vraag. Die vraag luidt dan: Heb ik er voordeel bij om A, B, of C te volgen en te geloven…?
    Ergo: men ontkomt niet aan het eigen oordeel. Make up your own mind.

  121. wj-tje 28 februari 2009 om 19:55

    @allen
    hier wordt gemorreld. Men wil de D-Mark weer terug omdat ze geen zin hebben om vastgekoppeld te worden aan zwakke Euro landen die er een zooitje van maken.
    Afijn, nu maar eens zien hoe de uitverkoop tijdens de G-20 verloopt.
    Dit zwijntje is nog lang niet gewassen en Duitsers laten zich geen knollen voor citroens verkopen.

  122. jan bouma 28 februari 2009 om 22:30

    @WJ’tje 19:55
    Helemaal de verkeerde reactie natuurlijk van die Duitsers. Men zou juist een "wereldprijsvraag" moeten uitschrijven om te kiezen voor de naam van één wereldmunt. Zoiets als "the Global", ik noem maar wat. En dan onderzoeken of die naam gemakkelijk kan worden uitgesproken door alle wereldbewoners. Een mooi begin van de wereldraad! Eén wereldmunt/betaalmiddel voor alle wereldbewoners. De economieën globaliseren toch over de grenzen heen. Protectionisme straft zich snel af. Ik dacht dat de Duitsers minder ‘wereldvreemd’ zouden zijn. "Mein Feld ist die Welt!" Zo luidt toch het gezegde?
    ps
    ’t is wel erg rustig hier; men heeft niets meer te zeggen.; alles is ook al gezegd. Groeten! We zien morgen wel verder. JB

  123. wj-tje 1 maart 2009 om 00:08

    @allen
    in de kerk. andere kroeg of op de wadden. hier is geen haan te bekennen, die nog kraait.
    Wel veel ganzen gezien en gehoord die naar het Noorden trekken.
    Nu de preek nog op de uitslaapdag van de week.

  124. jan bouma 1 maart 2009 om 08:07

    @WJ’tje… wordt op z’n wenken bediend…
    @Allen
    Preek
    "..Ja, laten we het in de kerk van God eens over de werkelijke God hebben en diens naam luidt ‘de Mammon’. Dat is de werkelijke God van alle religies!"
    (dominee ontwaart nu een paar slapende kerkgangers die voorover suffend in hun bankjes hangen; hij vervolgt met stemverheffing om ze wakker te krijgen en gilt dan opnieuw…)
    "…Ik zei dus, we zullen het eens over het Geld hebben want dat is de werkelijke God van ons allen! Hoe is het met "het Geld" gesteld? Slecht Vrienden! Men wil er Geld of Goden bijmaken en daardoor ontstaat inflatie zoals wij allen weten. Toch is dit de enige manier om God te redden: er moeten meer Goden worden bijgemaakt, voor iedereen moeten er Goden genoeg zijn. Honderden miljarden Goden moeten erbij gemaakt worden en ze zijn ook beschikbaar! U kunt bij uw banken terecht voor de aanschaf van net zoveel Goden als u wilt want dat hebben we met z’n allen zo besloten! Gaat u nu allen heen en dispereert niet langer!"
    ———————————————–
    De dominee daalt dan de trap af naar de Hades; het voorgeborchte van de doden en mompelt nog iets over de Weimarrepubliek maar dat hoort gelukkig niemand. Toch is die verdamping van letterlijk duizenden miljarden wereldwijd ook weer niet nodig. Men kieze hier zorgvuldig wat lucht is of wat niet. Het gaat dan om de vaststelling van de duurzame intrinsieke waarde van de Goden ofwel het Geld.

  125. wj-tje 1 maart 2009 om 08:45

    Wat een prachtige preek! Ik hoef niet meer naar de kerk. Waar de Volkskrant al niet goed voor is. Zieltjes winnen op internet met gratis dominee erbij.
    Nou ja, ik heb een deel van de goden op stal gezet waar iets blinkt. Maar ga niet verklappen waar. Anders krijg ik de dominee’s van Raden maar!!! op m’n dak. En die kunnen wroeten wat ze willen, maar dat blijft geheim.
    Ze kunnen hooguit twee bio-lease koeien in Denver, Colorado in beslag nemen, en heb ik nog een kalfje.
    Ze doen hun best maar.
    Die komen van ‘kouwe kermis’ thuis.
    Ik wens u allen nog een gezegende zondag!!!!
    De collectezak is nog leeg, zag ik tussendoor.
    Waar goden al niet goed voor zijn…….
    Een uitgeslapen mens telt voor twee.Reactie is geredigeerd

  126. jan bouma 1 maart 2009 om 12:36

    @Allen
    @Aad en @Nelus… vermoedelijk lekker samen op de eilanden en mij het werk laten doen. Ondertussen registreerde ik van mezelf het navolgende commentaar met ’n verbetering bij ene Prof.dr. Esther-Mirjam Sent, econome: (zie elders op het Vk inz. de columnisten):
    @Beste mevrouw prof. Esther-Mirjam Sent,
    Ongetwijfeld kent u het kernbegrip van J. Tinbergen, uw illustere voorganger economie uit de jaren ’60 vdve, die proclameerde: "Zorg voor een evenwichtige koopkrachtontwikkeling wereldwijd en tegelijkertijd!" U weet, net als ik, dat het daaraan schort. En zeker na de Val van de Muur in 1989 en de "winnaars" van het sociaal-darwinisme hun overwinning dachten te claimen… totdat dan nu blijkt dat "eenieder verliezer is!" We hebben een Intellectuele Revolutie nodig. Ik los alles op in m’n boek dat kennelijk tot nog toe alleen wordt begrepen door de ‘happy few’. Hedenochtend plaatste ik her en der mijn verhaal. Veelal doe ik dat dan als dominee want de dominees worden tot nog toe nog steeds het best begrepen en verstaan.. want de Goden dienen te worden gevreesd. Daaraan dient dan nog slechts ‘het Geloof’ te worden verbonden en gehecht en niets anders…!

  127. jan bouma 1 maart 2009 om 13:04

    @Allen
    Ook andere "denkvermogens" menen mij te kunnen aanvallen met hun gezwets, zoals ene huppelepup ofwel "CrocoDylan" geheten. Hij/zij doet dat op een van die lopende blogs van de officiële columnisten en waaraan men wel erg veel waarde toekent.
    Ik bedoel zou men schrijven voor slechts het resultaat dan schrijf je natuurlijk geen letter meer!
    Hoe dan ook.. deze simpele figuur "CrocoDylan" – hoe verzinnen de Goden in godsnaam zo’n naam? – dacht mij even te attaqueren en aangezien u toch geen flikker hebt te doen dan net als @Aad en @Nelus ’n beetje zitten te niksen op ue eiland schreef ik hierna het volgende:
    @CrocoDylan 10:28
    Ook de internationale communicatie verloopt toch eerst via het nationale debat. Mijn uitdrukkingsvaardigheid ligt uiteraard in het Nederlands, dat is mijn moedertaal. Maar… als zelfs de Nederlanders mij al niet wensen te begrijpen of te verstaan wat zal ik me dan nog inspannen om in andere talen te gaan spreken of te schrijven?
    De titel van het boek ‘May all other flags burn in hell’ was daarom, desalniettemin, wel zo internationaal mogelijk gekozen. De vertaling luidt: "Opdat alle andere vlaggen in de hel mogen branden!" Als subtitel hierbij gegeven. Ik zond dit statement Kofi Annan toe in 1999. Want men ziet slechts op de omslag van m’n boek de nog redelijk ongeschonden vlag van de Verenigde Naties. De rest zijn de puinhopen van de andere vlaggen waar we nu mee zitten.
    ———
    Wat zegt u? Ik verstond u niet. In welke taal sprak u?

  128. wj-tje 1 maart 2009 om 13:09

    Einverstanden!!!!
    mijn kalfje heet ‘Esther’. Voor nix op de wereld gezet, maar goud geld waard.
    succes verder, het is pokkenweer.

  129. jan bouma 1 maart 2009 om 13:18

    WJ’tje.. 13:09
    …Je bent echt de enige die me verstaat! En dan doet het er soms niet eens toe in welke taal men spreekt. Houdt Esther in ere! Dat kalf vertolkt wel de absolute onschuld. Veel plezier verder.
    Ik ga vanaf nu wat anders doen en kijk pas vanavond weer of er nog meer levenden zijn aan boord van Moeder Aarde.

  130. wj-tje 1 maart 2009 om 14:37

    Dat kalf is goud waard
    Meer verklap ik niet

  131. jan bouma 1 maart 2009 om 15:11

    @Allen
    @Eindtijd openbaringen – zie dit Vkblog en S.W. Bok.
    En aangezien u toch niks uitvoert kunt u net zo goed het volgende lezen inzake… "de Eindtijd der Openbaringen door S.W. Bok en zijn orakel..!"
    Aldaar noteerde ik van mezelf het navolgende:
    jan bouma / 01-03-2009 15:01
    S.W. Bok
    U veronderstelt, nogal aanmatigend zou ik zeggen, een a-prioristisch verband tussen "de kanker van de mens" enerzijds met anderzijds de levensopvatting van die zelfde mens en diens leefwijze".
    (tenzij ik u verkeerd begrepen heb…)
    Laat ik u zeggen dat ik het verband tussen "geloof" en "wetenschap" en "het bestaan van Goden" – wel of niet… – er volgens mij niet toedoet.
    Mijn stelling is dat "indien er Goden zouden bestaan zij dan zouden pleiten voor hun opheffing gelet op de armoede en de ellende die ze veroorzaken door hun bestaan!"
    Ik weet. Het is een misschien moeilijk doordenkertje voor u maar gaat u er eens voor zitten. Misschien komt u dan, net als ik, tot dezelfde conclusie:
    Die luidt:
    De mens wordt sinds Genesis belazerd door de belanghebbenden van de religies.
    ==============================================
    … en vult u daar achteraan: idem de politiek, de intelligentsia, en ook de pers en media, zolang die mij buiten schot willen houden, daaraan debet zijn.
    (Ik ga weer verder met andere werkzaamheden; dit kwam er even tussendoor).Reactie is geredigeerd

  132. sLIMERICK 1 maart 2009 om 17:05

    Ja, ze zijn vindingrijk, onze BB-tjes. Vooral als ze ergens munten uit kunnen slaan.

  133. sLIMERICK 1 maart 2009 om 17:08

    Ons Balkje zegt toch altijd: "Torrentje"?

  134. jan bouma 1 maart 2009 om 18:09

    Er gebeurt hier toch.. veel ja!
    Daarom: leest u even mee? Elders vandaan geplukt. Bij ene Maarten Keulman die het over de Bijbel had dacht ik…
    Wat lees ik daar van mezelf? Ook om Aad en Nelus te plezieren die af-en-toe heel godvruchtig vanaf de eilanden mee koekeloeren..
    Het volgende:
    Veelal tracht men de ander te overtuigen met eerst het imaginaire "gewicht" van de eigen persoon – weet u wel wie ik ben en met wat voor gezag ik spreek…? – om vervolgens door te schakelen naar de al bewezen grootheden uit de geschiedenis. Soms wordt daar Jezus voor genoemd of Mohammed namens Allah of de Boeddhisten en Hindoestanen hebben daar Boedhha of Vishnu voor om hun woorden kracht bij te zetten… Althans dat denken zij.
    Ondertussen… bevechten al die gelovigen elkaar.
    De moslim wil in in het grensgebied tussen India en Pakistan zijn medemens de hersens inslaan, de moslims elders op de wereld menen dat Allahs Rijk voor eenieder zaligmakend is, de Katholieken zweren voorlopig bij de suprematie van Rome, de protestanten vervloeken de katholieken weer want zij hebben wel een probleem met "Rome" en met Maria als ik me niet vergis.., de communisten willen ondertussen elk geloof uitroeien ("opium voor het volk"), de "new-born Christians van Bush en van Amerika menen dat aan hen sowieso de wereld Gods toekomt, alhier verdient Balkenende ook een prent want die gelooft dat ook weer, en anders zeker wel die Rouvoet.
    We kennen daarnaast de "kwezels van de EO, als Andries Knevel" die zich vergiste en terugkrabbelde voor de Biblebelt…
    Kortom…: het is een zooitje.
    Stel u nu eens voor, en gelooft u dat ook: Ik ben God. In het diepst mijner gedachten. Wie zei dat? Ik opnieuw.
    Want beste gelovigen… het enige wat telt is het gezegde van Bertold Brecht: "Zuerst kommt das Fressen und dann die Moral!" Daarnaast had je Einstein die zei: "dat je niet de veroorzakers van de ellende moet aanzoeken voor de oplossing en verbetering!" Lijkt me ook evident juist.
    Wat moet u nu doen? Gewoon lezen wat ik schreef over de Integriteit, de menselijke drijfveren, de domheid van 3000 jaar, het gedrag van mijn tegenstanders, enzovoorts..
    Zie daarvoor mijn website: http://www.villamithras.com
    (Print dit nu uit, plak het boven uw bed, en herlees het tot aan uw dood).

  135. Zomer /summer 2 maart 2009 om 02:13

    Daar weet ik wel wat beters voor boven `t bed…
    Ha!
    Laat bouma ook in uw slaapkamer de vlag uithangen! Hahahahaha!
    Hij wel…

  136. jan bouma 2 maart 2009 om 09:30

    Ook goedemorgen!
    @Allen, en sommigen in het bijzonder, zoals Summer 02:13 hierboven, nemen kennis van het volgende:
    Men zegt vaak tegen mij:
    – Met stroop bereik je meer;
    – Wees eens wat vriendelijker;
    – Probeer de mensen te behagen waardoor ze je standpunten willen overnemen;
    – Confronteer en schoffeer de mensen in ieder geval niet…
    Waarom ik dat niet kan doen:
    1. Als u mijn voorstellen aanvaardt doet u dat gewoon wegens uw goed begrepen eigen belang en NIET het mijne.
    2. Meningen en overtuigingen worden door mij niet "gekocht" met slijmerijen en behaagzieke hielenlikkerij.
    3. Dergelijke aanhang wens ik ook niet. Men komt uitsluitend en alleen als zelfstandige wereldburger tot de eigen overtuiging dat mijn voorstellen aanvaard moeten worden. Zie punt 1.
    4. Ik ondervind een een welhaast fysieke weerzin, en krijg ook braakneigingen, om mensen op andere wijze (door stroop te smeren) hun eigen belang te laten dienen. Dan verzuip ik ze liever letterlijk in de stroop, zoals ik al eens schreef.
    Deed ik dat anders, dan zou daar wel eens een heel vervelend gevolg aan vast kunnen zitten. Het gevolg namelijk "dat ik dankbaarheid zou moeten tonen jegens mijn aanhang dat zij – god betere ’t – HUN EIGEN BELANG DIENEN!
    Kijk! Daar bedank ik weer voor.
    Enfin… Zomaar even wat opmerkingen i.v.m. die domme opmerkingen van ene @Summer hierboven… Take it or leave it.
    Allen prettige dag verder. Veel meer kan ik u niet wensen en die wens is oprecht. Groet! JB

  137. wj-tje 2 maart 2009 om 10:00

    @bouma
    mag ik u vriendelijk verzoeken niet te hard van stapel te lopen, anders heb ik in naam van MKH, die doodziek wordt, in bed ligt, van al dat gewauwel ‘Die Nase voll habt’?
    Ouwehoeren prima, maar MKH is een absoluut integer mens, die heel veel verstand van internationaal recht heeft.
    En hele mooie kan singe in de vroege ogtend als een nagtegaal als de dag weer begint.
    Af en toe is is het beter om je bek te houden. En dat was leuk en le(c)(k)ker!!
    ’t Is wat met toetsenborden, talen en dan de boel bij elkaar houden.
    Guten morning sunshine? Je n’aie pas compris’
    Ik zet de staldeuren open und dormare, mi curason’
    ha-erev nelekh ha filh (h)armonia
    prettige dag verder, beste lezers!
    ’t Is me ’t wereldje wel
    l’htrah ot’ Bekijk het maar en pick your choice.
    Maadag wasdag, oder so etwas?Reactie is geredigeerd

  138. jan bouma 2 maart 2009 om 13:09

    @WJ’tje 10:00
    Ik kijk tussendoor maar ik zou bij God niet weten wie je verstaat onder MKH? En waarom hij of zij zijn of haar neus vol hebben?
    Waarvan?
    Je cryptische omschrijvingen kan ik meestal wel volgen maar nu even niet. Wie is "MKH"?
    2. Wat heb je inhoudelijk tegen mijn argumentatie en stellingname in te brengen: "dat men op eigen kracht en vanuit de eigen overtuiging mijn voorstellen wel of niet moet (willen) ondersteunen?" Zie je dat als een ontoelaatbare eis?
    Ik vraag slechts om bij die beantwoording geen goedkope en waardeloze adhesiebetuigingen te gebruiken die ingegeven blijken te zijn vanwege eventueel mijn gekruip en geslijm… waardoor dan de mening wordt gevormd.
    Compris?
    Hahaha…
    De rest van de beantwoording van mijn vragen en stellingnamen zal dus van de lezers van dit weblog afhangen en die, zo mag ik veronderstellen, zich toch voldoende onafhankelijk achten om de vraag: "Waar staat u voor?" Te beantwoorden.
    Vermoedelijk heb ik nu weer wat wrevel veroorzaakt bij de lezers van Vkblogs aan wie die vraag gesteld wordt.
    Don’t blame me for it. Je kunt namelijk niet eeuwig blijven schipperen met de beantwoording van die vraag want ondertussen gaat de "menselijke wereld" en de beschaving ten onder.

  139. nelus 2 maart 2009 om 13:39

    @allen: zo weer terug van Ameland. Nu eens even niet Schiermonnikoog, Vlieland, of Terschelling, nee Ameland moest het dit keer worden.
    Heerlijk bijgekletst, veel gewandeld (gepeinsd @WJ-tje), gezwommen, geborreld en heerlijk gegeten.Moesten sommige mensen van dit blog ook eens doen. Elkaar ontmoeten op een eiland. En er niet meer afmogen voordat er consensus is.
    @Jan: mooie preken heb je hier neergezet. Ik ga ze nog eens goed doorlezen.
    @WJ-tje: heb je JB nú al die 4e prijs toegekend voor het 250.000 blog ?
    Wat is de stand van zaken eigenlijk ? Koers ik nog steeds op de juiste datum en de juiste tijd voor de 1e plaats ?Reactie is geredigeerd

  140. Aad Verbaast 2 maart 2009 om 14:37

    @Nelus: wat leuk voor je dat je zulke fijne dagen hebt gehad! Beetje goed weer gehad ook?
    Je suggestie: organiseer een select groepje blogger, huur een huisje, en ga er voor!! :-))
    @Jan: je was goed op dreef hier. De wereld daait door, sommigen worden er tureluurs van en veliezen hun evenwicht. Dankzij de uitvinding van de zwaartekracht, val je toch altijd terug naar het midden als je omvalt. Iets om over na te denken.Reactie is geredigeerd

  141. Aad Verbaast 2 maart 2009 om 14:41

    @sLimerick: de vraag is waar zmunt uitslaan.
    De trip van BB naar Bush, alweer een tijdje geleden bracht minder op dan de kassa van Wilders. Je zag hem denken kassa! Grootste partij van Nederland.
    @Ingrid: Wilders in het ‘torrentje’.. Meteen op slot zou ik zeggen..

  142. Aad Verbaast 2 maart 2009 om 14:43

    @WJ-tje: ik moet maar eens gaan nadenken over emigreren. Je was me voor.
    ‘Ist bei uns alles besser’? Je ziet, ik ben me breed aan het orienteren. Adviesje? OOk maar een bootje om me nog enkel op de buiten-territoriale wateren te begeven? Heb je nog een stel zeebenen in de aanbieding?

  143. wj-tje 2 maart 2009 om 15:03

    Wel, wel, wel, @aad weer op ’t nest. The Bible Belt van Amenland niet bepaald mijn favoriet.
    Wat dacht je van Denver, Colorado.
    skie-en, aan de rand van de Rocky’s, lodges, geen tornado’s en heel veel koeien. Dus melk, vlees en mest om de groentetuinen te bemesten.
    Een soort Hof van (H)Eden?

  144. jan bouma 2 maart 2009 om 15:31

    @WJ’tje… 15:03:
    @Aad .. 14:37
    "Who the hell is MKH?" De vraag wordt gesteld aan @WJ’tje
    Vervolgens:
    @Aad…14:37
    Geen geouwehoer graag. Wie bepaalt hier wat het evenwicht is? Nu constateer ik al langer dat het zogenaamde "evenwicht" wordt bepaald door de verliezers. Maar als je tegelijkertijd een BALANS opmaakt over wat er als WINST en/of VERLIES geboekt moet worden, laten die "winnaars" van het sociaal-darwinisme je behoorlijk in de steek.
    Ergo:
    Het gaat dus om een onbetwistbaar antwoord dat zo mogelijk niet onderhevig is, of zal zijn, aan een zinloos discours omtrent de vermeende WAARHEIDSVINDING.
    "Natuurlijk" heeft men, net zoals jij, daar dan geen antwoord op omdat men, jij, en eenieder ander; d.w.z. het volk, daar geen universeel geldende afspraken over gemaakt heeft. Noch wil maken.
    Ondertussen wordt men wel daarop "afgerekend". Alsof dus de idiotie van de mensheid tot "Waarheid" zou kunnen worden verheven.
    "No way!"

  145. martin 2 maart 2009 om 15:43

    Nelus nog heel even en dan is blog nr. 249.000 geplaatst. Dan nog 1000:150=6,66666 dagen.
    Aad leuke vakantie gehad?Reactie is geredigeerd

  146. Aad Verbaast 2 maart 2009 om 15:53

    @WJ-tje: ik ben meerdere malen gependeld tussen Denver en Colorado. Ergens in de Rockies er vlak bij ligt het plaatsje Nederland. Niet verkeerd daar.
    @Jan: ik heb altijd een antwoord klaar. Dus als je zegt dat ik er geen antwoord op heb, dan sla je ergens de plank toch wel behoorlijk mis.
    @Martin: precies: ik zit precies op schema.:-)

  147. nelus 2 maart 2009 om 16:05

    @Aad: 14:37 stel Aad, stel dat ik dat zou doen. Een huisje huren. Bloggers uitnodigen. Zou je dan ook van de partij zijn ?
    Ik zei: "stel"he ?
    En eigenlijk @Allen: dezelfde vraag.
    Het is namelijk wel een leuke suggestie van @Aad.

  148. nelus 2 maart 2009 om 16:07

    @Martin: dank je wel dat je me hebt laten weten hoe de stand van zaken is.
    Ik koers nog steeds goed dus.

  149. wj-tje 2 maart 2009 om 16:16

    @bouma
    s.v.p. toon matigen. je hebt het over Mijne Koninklijke Hoogheid. What the f..k denk je wel!!!???
    @aad wist ik niet. Ik ga maar eens googlen. Met de GC ook nog naar Vancouver en Anchorage
    En met de Gulden Draak op Terschelling, op het IJ met MKH.
    Het wporden drukke dagen. (en nachten)Reactie is geredigeerd

  150. nelus 2 maart 2009 om 16:24

    @Cathy: eens even vragen of je nu meer tijd hebt om te bloggen. Nu je in Londen bent geweest en in drie dagen de credit card voor maanden hebt gebruikt. Misschien dan iets meer tijd om de bloggen als stadten er dan toch niet in zit ? Heb je het naar je zin gehad ?
    (P.S. Dit is niet bloggen Nelus maar mailen, so what ?)

  151. nelus 2 maart 2009 om 16:27

    @Wj-tje: aha komen wij hier achter een geheimpje ? Voor de oplettende lezer: HKH is veranderd in MHK. Meestal zit er dan een feest in de lucht.
    Emigreren naar Denver Colorado ? Prachtig.
    En van het plaatsje NEDERLAND heb ik nog een foto. Vond het zo bijzonder maar het stelde niet zoveel voor.
    En nu eens eventje de preken van Jan doorworstelen.

  152. wj-tje 2 maart 2009 om 16:29

    @nelus
    prima idee indien het maar op Terschelling buiten het hoogseizzoen is. Ik schiet in de lach re 16.05
    ga ik tukkie doen aan boord van de Pallieter, alias Gulden Draak en regel gratis tea-shirts van de VSp.
    Een gouden idee, vallen dukaten te verdienen.
    Mark my words!! Doeksen doet ook mee!Reactie is geredigeerd

  153. Aad Verbaast 2 maart 2009 om 16:29

    @Nelus: Goede vraag Nelus. "Stel"…. Even over nadenken.. Met jou misschien (ik zeg "misschien"..) nog wel 🙂
    Plaatsje Nederland.. Dus jij hebt het ook gezien??
    Da’s ook sterk.. Het stelde inderdaad niet veel voor.. Maar wees eerlijk, Nederland toch ook nniet 🙂
    @WJ-tje: da’s ook sterk, dat toch wel zo’n beetje op jouw hom-turf (van de velen) Nelus en ik je nog iets kunnen vertellen wat je niet wist..
    Drukke dagen: Ook voor mij. Geweest en nog.
    Nu ik lees dat in de Hondse peiling de PVV de grootste parij wordt ga ik straks ook maar een gokje wagen. Jij bent er ook al mee bezig.
    Straks een blogje er over. Het worden spannende dagen, weken, maanden en jaren.Reactie is geredigeerd

  154. Aad Verbaast 2 maart 2009 om 18:04

    Volgende blog waar we nog veel van zullen horen:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/249014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: