Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Jaques Rogge..

zit ik in mijn kroeg aan de stamtafel te lezen, komt jacques rogge nog zichtbaar vermoeid van het feesten naast me zitten.

Goh, zeg ik, dat ik jou hier tref..
Jacques: Ik moet uitkijken wat ik doe en zeg.

Chinees onder de Chinezen inmiddels.
Jacques: Met een luide stem bereik je niks in China. Het is een grote fout van mensen in het Westen dat ze steeds maar hun mening willen laten horen.

Geen mening uiten is dan de oplossing?
Jacques: Op de barricades staan is geen oplossing.

Wel een mening hebben maar die dan niet mogen uiten?
Jacques: De vrijheid van meningsuiting is iets absoluuts. Het is een mensenrecht. Atleten hebben dat recht.

Een recht, waar ook de atleten geen gebruik van mogen maken?
Jacques: In openbare gelegenheden kan iedereen zeggen wat hij wil.

Erica (met button: Allemaal Kanjers!) vraag Jaques wat hij wil drinken.
Jacques: een Zoethouder graag.

En wat is dan wel openbaar gebied?
Jacques: Het enige dat wij vragen is dat iedereen zich in de Olympische gebieden verre houdt van politiek, religieuze of racistische propaganda.

“Iedereen” uitgezonderd China, zag ik. Is heel China één groot “Olympisch gebied”?
Jacques: De Chinezen sluiten zich nu volledig voor alles af.

Alles afgesloten voor hun ‘oogverblindend’ feestje: ” één wereld, één droom”?
Jacques: Sport is efficiënt, sport kan goed organiseren, sport heeft een grote kijkdichtheid en kent een hoge deelname. Maar de immateriële waarden zijn veel moeilijker te verdedigen en die zijn het belangrijkste.

Waarden zoals?
Jacques: Dopingbestrijding, fair play, het verminderen van de kloof tussen de arme en de rijke landen, geweld in de sport, corruptie, opkomend racisme..

Tjonge, zo maar een politiek statement. Vrij geuit in deze openbare gelegenheid.
Jacques: Het IOC is geen politieke organisatie, en het is niet onze taak om een campagne te beginnen ter verbetering van die mensenrechten. Maar om politieke redenen kan ik over dat onderwerp niet in detail treden.

Je doet dus wel aan politiek?
Jacques: Een atleet sluit geen compromissen. Een atleet gaat rechtdoor en slalomt niet, die gaat ervoor. In de politiek kan dat niet, helaas. Politiek is een kwestie van samenwerken met de anderen.

Dan ben je dus geen atleet en wel politicus.
Jacques: We hebben te maken met landen waar de vrijheid van meningsuiting niet optimaal is terwijl in het Olympisch handvest vrijheid van meningsuiting wordt gegarandeerd. Dat brengt ons in een ongewenste spagaat.

Roggebrood en spelen, denk ik. ‘Spagaten’ zou ook zomaar een Olympische sport kunnen worden. En lees gauw verder in: The Lord of the Rings

Bron:
allemaal letterlijke citaten (behalve de ‘bestelling’) van Jacques Rogge uit :
De pers : Jacques Rogge: stop protesten
Schamper: atleet sluit geen compromissen
Nu sport: Rogge voelt zich beperkt
Sport en strategie: interview Jacques Rogge
Vol.nl: Rogge: atleten mogen vrijuit spreken.

Noot:
Dit gesprek is onderdeel van de feuilleton: “mijn gesprek met…….”
Alle vorige afleveringen van “mijn gesprek met…….” staan in het infoblok rechts.
Foto: Tom Ordelman, ‘Oranjeboom café’, Velp, 360 graden.

125 Reacties op “Mijn gesprek met Jaques Rogge..

  1. Literatuuro vk blog 833 10 augustus 2008 om 08:49

    hij is weer helemaal aadverbaasd!

  2. jan bouma 10 augustus 2008 om 09:25

    @Aad
    Goedemorgen!
    Heb redelijk zorgvuldig het betoog van Rogge hierboven gelezen; ook de verwijzingen. Zijn oproep om de Chinezen niet al te hard aan te vallen kan ik op grond van praktische overwegingen wel volgen. Ik ga dan uit van ‘de voorbeeldfunctie’, die andere en beter gedemocratiseerde landen, zoals Nederland kunnen geven aan de Chinezen. Uiteraard doel ik dan op de totstandkoming van de wereldraad die een wereldrevolutie betekent aangezien de politieke delegering "aan de top" wordt veranderd. Nu weten de Chinezen niet beter. Begin even het voorbeeld te geven door eerst in eigen land te beginnen. ‘Take it or leave it!’ zeg ik erbij.
    2.
    Thanks voor het slotaccoord op het vorige blog! Derhalve zag ik de aanbeveling weer springen van 4 naar 7…:))

  3. satuka 10 augustus 2008 om 09:25

    Een beetje politiek gymnast kan wel een spagaatje hebben 😉

  4. Zoë 10 augustus 2008 om 09:55

    ik denk dat het beter is om de spelen voortaan in Griekenland te houden. Ik vind het gedoe er omheen voor de sporters behoorlijk vervelend. Sport is sport, politiek moet daar zoveel mogelijk buiten blijven.
    satuka, :)))

  5. coby 10 augustus 2008 om 10:00

    Er is vast voor Jacques in België nog een hoge functie weggelegd in de spagaat tussen Vlamingen en Walen. Hij heeft de juiste eigenschappen en kwaliteiten….
    Hartelijke groet, Coby

  6. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 10:14

    @Literatuuro: en hij was helemaal Jacques Rogge!! Gewoon zichzelf, dat kan in deze kroeg :-))

  7. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 10:15

    @Satuka: hij is zeker medaillekandidaat!

  8. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 10:17

    Zoë: Ik vind dat eigenlijk ook wel een goed idee.. op een vaste plek, betaald uit een fonds van de lidstaten, en sober alleen voor de sport.. Dan ben je af van al die politieke vaandelzwaaierij!

  9. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 10:19

    @Coby: idee!! Zou hij niet gaan vertellen dat ook de walen en de vlamingen dan maar hun mond moeten houden, en gewoon een beetje gaan sporten?
    "Kijk in China, doen ze dat ook! Een groot feest"

  10. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 10:22

    @Jan: ook goedemorgen!
    Ach, als je je eigen manifest als cappo di gruppo niet wil en kan volgen dan heb je toch wel echt een probleem.. Waar liggen de grenzen.. De wereldleiders overschrijden letterlijk de eigen grenzen (zie actueel Rusland).
    Hoezo voorbeeldfunctie?
    De Chinezen weten wel beter.. ja precies..

  11. jan bouma 10 augustus 2008 om 10:44

    @Aad 10:22
    1) Je moet "ergens" voor het eerst beginnen met die nieuwe wereldorde!
    2) Lijkt me dan beter eerst de eigen balk in eigen oog te verwijderen alvorens anderen te kapittelen. Je verhaal wordt er zoveel sterker door. In ieder geval zullen de zware dictaturen en theocratische staten van de wereld onder druk gezet kunnen worden doordat hun inwoners kennis nemen van de voorhanden zijnde alternatieven die "wij" ze als voorbeeld stellen. (take it or leave it…)
    @Zoe
    Goed plan! De Spelen terug in Griekenland! Ook een begin van ‘depolitisering der Spelen’.Reactie is geredigeerd

  12. PACO PAINTER 10 augustus 2008 om 10:57

    Jongleren met de vrijheid van meningsuiting.Hij verdient een medaille

  13. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 11:01

    @Jan: ‘je’ is ‘men’ neem ik aan in je reactie..
    Balkenende de balken verwijderen? Het ‘ende’ verhaal. Hij verwijdert niet eens zijn oranje stropdas zag ik op de TV. Claus deed dat wel!
    Dat allemaal terwijl tijdens de parade van de vaandelzwaaiers, de eerste bommen werden gegooid op Georgië..
    Nog een lange weg te gaan..
    Goed: beginnen in eigen land: hoe?

  14. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 11:02

    @Paco Painter: weer terug zag ik!
    Jongleren met vrijheid van meningsuiting: had ook zo maar een nieuwe olympische discipline kunnen worden (zie vorige blog)Reactie is geredigeerd

  15. jan bouma 10 augustus 2008 om 11:10

    @Aad 11:01
    1) Inderdaad men leze "men".
    2) "hoe te beginnen in eigen land?" Tsja! Daar schreven jij en ik onze vingers blauw voor de afgelopen maanden (vanaf oktober 2007 om precies te zijn). Het openbreken van nieuwe inzichten, "het boren in de harde planken" – die uiteraard voor de kop zitten – begint in eigen land door die (veronderstelde) "moedige pers en media" te mobiliseren. Kijk! Ze staan nog steeds tussen aanhalingstekens. Hoe lang nog? Als je daar het antwoord op hebt weet je "hoe".

  16. wj-tje 10 augustus 2008 om 11:18

    Nog even, en verklaart de burgemeester van Madurodam de spelen voor geopend.
    Lijkt me wel wat, in de grootste kleine stad ter wereld.
    ET is er niets bij. die valt in het niets, een soort vrije val met een enorme plof.
    @bouma de voorplecht verzamelt zich vannacht in de roef, of ruif, omdat een Cuvee du Flamand Rouge wellicht een tocht der tochten voorspelt.
    @aad. sorry hoor, een beetje flauw, maar het kan nog alle kanten op. Als ik het niet zo goed wist, gelet op de temperaturen, zou ik erwtensoep met spek en roggebrood serveren.
    Er valt natuurlijk altijd wat te marchanderen, want le cantelliere -waar zijn die verdomde leestekens?- zorgt ervoor dat alles in goede banen komt.
    Madurodam heeft wel degelijk een voorbeeldfictie.
    Gewoonweg op blind staren.
    Nu koffers pakken, het feest gaat beginnen.
    Wat een vooruitzicht.
    Ik moet er eigenlijk niet aan denken, maar gewoon DOEN. Anders gebeurt er niets. Aan de slag dus.
    Lijkt me wel wat, de ‘Slag op de Vecht’ of de ‘Slag bij het Paard van Marken’, als het zover komt, want bij Alkmaar begon ook nog iets.
    Los van de roef, waar gegarandeerd ook van alles gebeurt.
    @bouma
    Madurodam, take it or leave it.Als de voorplecht goed uitvalt zijn we dinsdag bij je, voor zover gewenst.
    geen bericht is slecht bericht in dit geval.
    Adieu, met twee laptops binnen een uur onderweg.

  17. jan bouma 10 augustus 2008 om 11:32

    @WJ’tje 11:18
    Ook jouw (vaar)wegen, idem die van God, zijn en blijven ondoorgrondelijk…; maar ik heb de "message" begrepen! Van harte welkom dus. Mocht al je streven niet lukken. "Tant pis!" zeggen dan de Fransen.

  18. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 11:48

    @Jan Bouma: in alle bescheidenheid, denk ik dat er wel degelijk vooruitgang wordt geboekt.. In die harde planken zijn het nog wel gaatjes die zo maar zouden kunnen worden gezien als zijnde het resultaat van houtworm, maar toch..
    Uiteindelijk zal het bouwsel als een kaartenhuis in elkaar zakken..
    Dan refereer ik toch aar even naar een Chinees spreekwoord (een echte!): elke lange reis begint met een eerste stap..
    Waar ze zich nu achter verschuilen overigens.. :-0Reactie is geredigeerd

  19. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 11:52

    @WJ-TJ: laptop mee, en verslag uiteraard.. Ik ben benieuwd!
    Madurodam: kan de gulden draak daar ook aanleggen? Om moet je er dan eerst de loef afsteken?
    Overigens waarom heet dat ding niet:
    – "euro draak" (beetje bijtijdser)
    – of "gouden plak" (beetje Fries, en ook actueel tijdens de spelen..
    Vaar ze!Reactie is geredigeerd

  20. jan bouma 10 augustus 2008 om 11:57

    @Aad 11:48
    Nu wel even accuraat blijven en to-the-point. Als je zegt:
    quote
    Uiteindelijk zal het bouwsel als een kaartenhuis in elkaar zakken..
    Dan refereer ik toch maar even naar een Chinees spreekwoord (een echte!): elke lange reis begint met een eerste stap..
    unquote
    …vraag ik me wel af over wiens "kaartenhuis" je het hebt! Mijn Balansopmaking vernietigde elk opgetrokken kaartenhuis sinds de allereerste geschiedschrijving der mensheid. Dus:
    Verklaar je even nader: "over wiens kaartenhuis, dat inelkaar gestort is, hebben wij het hier?"

  21. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 12:14

    @Jan Bouma: ik bedoel het staketsel van het bouwwerk op de fundamenten van leugens en bedrog waar al 3000 jaar (jouw referentiekader) op en aan wordt gebouwd door de machtsblokken der aarde. Wie daar allemaal aan bouwen is je bekend.. Een bouwwerk overigens waar de bevolking van de aarde in wordt geperst om gedwongen wordt om in te wonen, en de bouwers hun eigen bunkers opzoeken..
    Het bouwsel wat overigens aan alle kanten lekt en grote scheuren vertoont..
    Hoe sneller andere huisvesting wordt gevonden voor de bewoners hoe beter. Het zijn de bewoners die dat moeten gaan doen.
    De bouwers proberen het overeind te houden met pappen en nathouden..
    Deze haast poetische vergelijking is duidelijk genoeg voor je? 🙂

  22. jan bouma 10 augustus 2008 om 12:23

    @Aad 12:14
    Natuurlijk is me dat duidelijk. De ernstige kwestie is evenwel hier dat de rest van de wereldbevolking dat (kennelijk) nog niet duidelijk is. Ik memoreer: in het jaar AD 1800 waren er slechts ca. 1 miljard wereldbewoners. Nu: 6,5 maal zoveel met allemaal hun (terechte!) aanspraken op de planeet om te voorzien in het enige overgebleven scenario sinds de ‘Val van de Muur’ in 1989 dat weer inhoud geeft aan het ongebreidelde individualisme. Dat verhaal kan en zal nimmer verwezenlijkt kunnen worden. Zie mijn boek.
    (ben vanaf nu, tot veel later tijdstip, "even weg"; maar blijf geïnteresseerd in je antwoord ter zake).

  23. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 12:45

    @Jan Bouma:
    En in 2050 wel 9 miljard!!
    Ik had het over de scheuren in het lekkende huis. Ik zie ook wel dat een race tegen de klok is tussen twee uitersten: het inzicht dat het niet langer zo kan (en dus verhuizen en de bouwers ontslaan), en aan de andere kant de steeds paniekeriger pogingen van de bouwers de bouwval overeind te houden en de bewoners binnen.
    Wie die race gaat winnen is onduidelijk.
    Maar ik zie ze beide nog als kandidaat voor een medaille..
    En je weet wie ik aanmoedig!!

  24. jan bouma 10 augustus 2008 om 12:54

    @Aad 12:45
    Las nog net je comment (voordat ik nu weg moet) maar ik zeg je nu al dat er geen winnaars kunnen zijn als je je ogen sluit voor de voor de hand liggende te beoordelen parameters op grond waarvan een toekomst (en ’n veronderstelde ‘overwinning’) is te voorspellen of te baseren.
    Het lijkt wel of ik de enige ben die z’n kop niet in het zand wens te steken!

  25. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 13:04

    @Jan Bouma: "Het lijkt wel of ik de enige ben.."
    Dat lijkt zo, Jan.. Het worden er steeds meer hoor.
    Of is dat de wens die de vader van deze gedachte is?
    Tot later..

  26. jan bouma 10 augustus 2008 om 13:27

    @Aad 13:04
    Dat ik de enige ben, die niet z’n kop in het zand wens te steken, zoals je veronderstelt, daar merk ik tot op heden maar verdomd weinig van! Waar blijven immers dan de liefst massale adhesiebetuigingen?
    Evenmin is dat voor mij ‘de wens van de vader der gedachten’ om ze niet te verwachten.
    (Vanaf nu ben ik echt weg..! Tot later).

  27. Helena 10 augustus 2008 om 13:28

    Juist ja!
    Rogge is wel erg naïef als hij zegt dat spelers voluit mogen spreken. Ondertussen is de mede-oprichter van Team Darfur al de toegang ontzegd tot China.

  28. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 13:37

    @Helena: allemaal hypocrisie ten top.
    De Chinese OS zijn al tot de meest politieke van de geschiedenis bestempeld en terecht, dat zijn ze ook.
    En alle ‘leiders’ maar roepen dat sport en politiek niets met elkaar te maken heeft..
    Het is het duurste en meest bekeken propaganda evenement ter wereld.
    Kan het nog gekker?

  29. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 13:38

    @Jan Bouma: "de enige"?? Tel ik niet meer mee of zo? 🙂

  30. jan bouma 10 augustus 2008 om 13:48

    @Aad 13:38
    "..Ga jij je nou maar uitlaten zonder hond want je weet wel beter…!" Tuurlijk tel je mee. Maar we blijken te spreken tegen dovemansoren! Nu echt tot later…

  31. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 13:57

    @Jan Bouma: dovemansoren is een veelbeoefende sport, een breedte én topsport.
    Maar het kan niet anders, of deze zal aan aanhang verliezen. De flaporen zijn aan de verliezende hand hoop ik.

  32. wj-tje 10 augustus 2008 om 15:14

    Hallo, mijn hond heeft ook flaporen, maar de benaming is dan ‘resonantie’ oren.
    @aad. mag ‘gulden poets’ ook? In dit boerendorp weten ze wel weg met zesspanners.
    Zit nu met laptop in het ’t Spittaal’ in Zutphen -zucht- om een deel van de voorplecht
    mee te nemen naar de Gulden Draak.
    Sorry mijn nautische achtergrond, met een plak valt aardig wat af te vissen in de ‘Grote Vijver’ Een export artikel erbij tegen het deviezen tekort?
    Nu 15.00 geweest. De halve voorplecht komt aanlopen.
    @bouma tussen 13.28 (echt weg) 13.47 is een wereld van verschil. Om 21.00 valt het zwaard van Damocles, dus dan hoor je het. Daarna gaat de roef op slot En geen Neptunus die me er dan nog uit krijgt. Ik heb een blaffer bij me.

  33. N=299.80 10 augustus 2008 om 16:47

    =Een atleet gaat rechtdoor en slalomt niet=
    Ik vroeg me al zolang af waarom Jaqcues tijdens de Spelen in Gamich-Partenkirchen zo abrupt uit het Belgische ski-team geflikkerd was, maar nu begrijp ik het 😉

  34. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 18:15

    @N=299.80: ik wist dat niet van dat skiën.. Ik begreep dat hij zeiler was geweest even goegelen en jawel:
    ——–
    Als zeiler werd hij eenmaal wereldkampioen en haalde tweemaal een tweede plaats, en werd hij zestien keer Belgisch kampioen.
    ———-
    Daar heeft hij natuurlijk het laveren onder de knie gekregen!!

  35. de Stripman 10 augustus 2008 om 18:16

    Het schijnt dat Rogge vroeger een goed zeiler was. Geen slalommen dus, maar laveren !
    Persoonlijk ben ik voor sport en protesteren…;o)

  36. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 18:19

    WJ-TJ: Gulden poets: van mij mag veel hoor..
    Zutphen: ik ken dat spittaal wel.. Met die glimmende wanden.. Hoop dat je voorplecht flink glimmend wordt opgepoestst daar.
    Via de ijssel, door Utrecht de Vecht op? Ik heb dat eens de andere kant op gedaan..
    Rondje Vecht, Utrecht, Ijssel, Kampen, Randmeren, en weer terug naar Muiden.. Niet verkeerd.. In een dagje of 5. Genieten..
    OS wel een beetje bijhouden natuurlijk als je onder stoom bent. Om stoom af te blazen daarvan, af en toe even de kroeg in.

  37. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 18:22

    @De stripman: two brilliant minds come together, zeggen ze dan wel eens.. (in alle bescheidenheid). We waren allebei tegelijkertijd aan het tikken dat hij een goed zeiler was..
    Honderden uitdrukkingen in gezegdes vanuit de zeilerij.. allemaal natuurlijk van toepassing op de OS (wat niet..).
    Oogje in het zeil houden
    De loef afsteken
    Wind uit de zeilen nemen
    Alle zeilen bij
    etc etc..

  38. Cathy 10 augustus 2008 om 18:47

    @Aad.
    Wat denk je van "met een nat zeil thuiskomen"?
    Zou zomaar kunnen vanuit jouw kroeg.
    Moet ineens denken aan Eddy the Eagle, dat waren nog eens tijden. (Olympische Winterspelen van 1988). Oh, wat heb ik om hem gelachen zeg!
    De glazen van zijn bril besloegen voortdurend en hij zag dus nauwelijks iets als hij sprong.
    Wat een lef, meesterlijk!

  39. N=299.80 10 augustus 2008 om 18:49

    @ Aad en Stripman: en dat wist ik dus weer helemaal niet, van dat zeilen.
    Nog een zeiluitdrukking in OS-context:
    De dissidenten die zich niet vrijwillig opgaven voor het kielhalen, werden de volgende nacht door de giek betaald….

  40. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 19:06

    @Cathy:
    En wat mag die uitdrukking "met een nat zeil thuiskomen" wel betekenen? De fantasie begint wel te borrelen overigens..
    Ja helemaal geweldig was die man, leuk om zijn naam weer even te horen.. In het geheugen gegrift!!
    Zo ook de japanner die na 4 jaar training en zware selecties in de winterspelen begon aan de skislalom.. En met zijn ski bleef haken aan het paaltje van de start (al).. Tja, volgens mij nog steeds in therapie..Reactie is geredigeerd

  41. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 19:13

    N=299.80 (waar komt dat nou vandaan.. N=1 begreep ik nog..):
    Kijk die zeiluitdrukking van je kende ik weer niet.
    Wel het volgende oud friese gezegde (wat ik hier maar even vertaal voor de achteloze lezer:
    "Het is beter zeilen, dan de boot dweilen."
    Het is zo oud dat niemand meer weet wat ze daar nu in vredesnaam mee bedoelden.. :-))Reactie is geredigeerd

  42. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 19:22

    @allen: gezien de meer dan 40 reacties in deze vakantieperiode, laat de kroegbaas weten dat de bitterballen, vlammen, schimmelkazen etc. door mogen komen. Apenootjes alleen voor de apen.
    En natuurlijk: Chinese dumplings.. ja, ja..Reactie is geredigeerd

  43. N=299.80 10 augustus 2008 om 19:40

    N=299.80 is de eenvoudigste tekst die ik in ‘Uw naam’ kan laten staan, wanneer ik tussen mijn twee blog-identiteiten heen en weer spring. Die vergeet ik namelijk altijd aan te passen, wat in het begin voor nog veel meer verwarring zorgde.
    299.80 slaat op het hoofdstuk in de DSM waar mijn gebruiksaanwijzing staat.
    N=1 is mijn afreageer-blog en N=299.80 is mijn ontdekkingsblog, zeg maar.
    Dat Friese gezegde gaat over de rolverdeling aan boord tijdens het skutsjesielen trouwens.
    Na zijn smadelijke nederlaag in 1923, werd hij het jaar daarna ontheven van zijn rol als skipper van de skutsje van Engwirdirdieringadeel.
    Het waren zijn laatste woorden voor hij zich, staande de vergadering, definitief terugtrok uit de zeilsport. "Het is beter zeilen, dan de boot dweilen."Reactie is geredigeerd

  44. Cathy 10 augustus 2008 om 19:44

    @Aad.
    Als jij dan ook vegetarische dumplings maakt, kom ik er meteen aan!

  45. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 19:57

    @N=299.80, even niet bekend met het begrip "DSM", maar voor de rest kan ik er veel begrip voor opbrengen!
    Wist je overigens ook dat die schipper (Gooi Gooitsen was zijn naam), zowel de grondlegger van het kaatsen als het fenomeen dweilorkesten is geweest?
    Kijk, Geert Mak kan dan wel "in Europa" hebben geschreven, maar ik zou zomaar ‘in Friesland’ kunnen schrijven..

  46. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 20:00

    @Cathy: vegatarische dumplings zijn mijn specialiteit!! Lekker stoom afblazen,maar dan heb je ook wat!!
    Vogelnestjes (ongelogen) is overigens ook een Chinese specialiteit.. Ik heb het nog eens gegeten ook..
    Gebruik is in China (om niet onpasselijk te worden) om pas na het verorberen van het gerecht te vragen wat het was.. Precies..
    De Chinezen overigens zullen altijd antwoorden op de vraag: wat was dit, in koor roepen : gezond!!

  47. N=299.80 10 augustus 2008 om 20:03

    Ja inderdaad, douwe Gooi was het. Die naam was er zomaar tussenuit gevallen zag ik.
    wel mooi dat hij daarna nog een muzikale carriere heeft kunnen opstarten, was weer nieuw voor mij!
    @DSM: Heb ooit een keer, samen met Thera, ellenlange DSM-alliteraties zitten maken in de kroeg. Zij was echt griezelig bedreven daar in. DSM kan dus van alles betekenen, maar in dit geval is het het http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnostic_and_Statistical_Manual_of_Mental_Disorders.Reactie is geredigeerd

  48. Cathy 10 augustus 2008 om 20:06

    @Aad.
    Oh, wat erg! Vogelnestjes, ik word er echt onpasselijk van. Ik zou daar in een mum van tijd vermageren, moet er echt niet aan denken.
    Tsja, en dan nog even eten en je weet niet wat…. Geef mijn portie dan maar aan Fikkie.

  49. de Stripman 10 augustus 2008 om 20:08

    @N=299.80 en Aad: Zelf heb ik helaas weinig zeilervaring, maar het heeft me wel altijd erg leuk geleken. Inmiddels heb ik een goed excuus om de lichamelijke arbeid, die erbij komt kijken, aan anderen over te laten. Maar zet mij maar lekker met een glaasje op het achterdek, hoor.
    Mijn pleidooi voor sport en protest is trouwens serieus. Dat de demonstranten welvaren bij de sport lijkt me duidelijk. Dat Peking de spelen zou krijgen was al een jaar of 8 bekend, maar men heeft netjes gewacht, met protesteren, tot er met de fakkel rondgelopen werd . Maximale publiciteit…;o)Reactie is geredigeerd

  50. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 20:18

    @Cathy: ik heb in die regio van alles gegeten, waar je geen weet van hebt.. Maar laten we samen eerst maar eens de vegetarische dumplings verorberen. Maar ook daar weet je niet wat er in zit..
    Vraag: zijn vleesetende planten vegetarisch?Reactie is geredigeerd

  51. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 20:22

    @Stripman ik neem je altijd serieus, dat weet je wel inmiddels..
    Ik kijk ook graag naar sport overigens.. En protesteer ook heftig. Het kan best wel gecombineerd worden lijkt me.
    8 jaar geleden werd er wel geprotesteerd overigens, maar dat werd door de media niet zo als stevig nieuws gezien.. Tja, en dan houdt alles op, behalve de spelen.
    Nu een beetje meer.. maar genoeg?Reactie is geredigeerd

  52. Cathy 10 augustus 2008 om 20:29

    N=299.80. 20.03
    "Ik ben zoals ik ben" zeg jij, en dat is goed.
    Gelukkig weet jij sinds een jaar wat er met jou aan de hand is. Gisteren heb ik het e.e.a. op jouw blog gelezen en ik moet zeggen dat dat een enorme indruk op mij maakte.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van DSM gehoord had maar zal er vanavond nog meer over lezen.
    Hartelijke groet Cathy.

  53. N=299.80 10 augustus 2008 om 20:34

    Bij die protesten, 10 jaar geleden, nam het IOC alle bezwaren weg door te verklaren dat China zulke grote sprongen aan het maken was, dat het met de mensenrechten daar in 2008 helemaal okay zou zijn.
    Wat wij allemaal direct geloofden.
    Waarna de media erover ophielden, tot er plotseling een bus met chinezen en een fakkel in de straat stond, en bleek dat de mensenrechten niet wezenlijk waren verbeterd het laatste decennium.

  54. wj-tje 10 augustus 2008 om 20:39

    @aad ik wil shish kebabbeltjes en ssshhhhussssie. de bitterballen, etc. ben ik op uitgekeken
    zeilen, zeilen, altid maar dweilen.
    en wie stond er in een blauw geruite kiel aan het wiel?
    over een half uur valt de de democratische beslissing. Tante Marie of Ome Ko. Naar het Noorden of naar het Zuiden?
    In de verte zie ik de bui al hangen
    In ieder geval hebben we een steun-of slingerzeil aan boord, dus de klap van de giek volgens Murphy en kapitein Koldijk op de achtergrond is onvermijdelijk.
    Welke kant het opgaat, is nog niet bekend, de voorplecht bestudeert kaarten. Recreatie kaarten van de ANWB, anders wordt het te ingewikkeld.
    Wel leuk met al die nationaliteiten aan boord en een blaffer die op de voorplecht haar dingetjes heeft gedaan.
    dweilen?

  55. Cathy 10 augustus 2008 om 20:41

    @Aad. 20.18.
    Dat jij daar van alles hebt gegeten, geloof ik onmiddellijk. Heb ik het goed onthouden dat jij daar zo’n jaar of 5 hebt gewoond?
    Het wordt vaak als onbeleefd gezien als je iets weigert te eten als het je wordt aangeboden maar…. brrrrr die vogelnestjes, vreselijk en het kan natuurlijk nog erger dus vertel het hier maar niet Aad.
    Jouw vraag: "zijn vleesetende planten vegetarisch"? zou ik niet kunnen beantwoorden.
    Fijne avond nog.

  56. jan bouma 10 augustus 2008 om 20:44

    @Cathy 18:47
    we weten nog steeds niet wat het betekent om "met een nat zeil thuis te komen.."
    Als jij dat nou zo doen bij me had ik geen bezwaar je even af te drogen; gewoon alle zeilen bijzetten door ze uit te trekken of zoiets.
    Verder: DSM = natuurlijk gewoon DE STAATSMIJNEN. Of was het Door Samenwerking Mogelijk, Mot, Mat, wie zegt ons dat? Dat zou ik niet weten.

  57. N=299.80 10 augustus 2008 om 20:45

    @Cathy: Wow, dank je wel. En dat in de tijdelijke kroeg van Aad…
    Ik weet niet of je gaat lezen uit pure interesse, of omdat je misschien iemand in je omgeving herkent, dus één kleine waarschuwing.
    De DSM definities zijn, m.i., geschreven door 100%-normale mensen. Daardoor is hun beschrijving van zaken die ‘anders’ zijn dan zij gewend zijn vaak negatiever dan nodig. De labels lijken dan erg hard en invaliderend, terwijl mogelijke positieve kanten van die eigenschappen onderbelicht blijven.
    Voor je DSM of 299.80 gaat googelen, zou ik eerst beginnen bij de blogs van Arinka, Ina en IJskastmoeder bijvoorbeeld. Een goede inenting tegen negatieve labels…
    Aad, sorry en dank voor je ruimte ;-)Reactie is geredigeerd

  58. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 20:46

    N=299.80: daar uit mag maar weer blijken dat het belofte maakt schuld, maat uit het spreekwoordenboek mag worden geschrapt.. Eerst zien dan geloven had het credo moeten zijn..
    Dan maar een paar jaar later..
    Overigens: niks sorry hoor. ik ga op je aanwijzingen ook even goegelen.. Ik leer elke dag.. :-0Reactie is geredigeerd

  59. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 20:46

    @WJ-TJ: je houdt de spanning er nog even in begrijp ik..
    Alle zeilen bij!!

  60. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 20:49

    @Cathy: dat heb je goed begrepen ja.. Kan wel spreken uit een beetje ervaringsdeskundigheid.. 🙂

  61. N=299.80 10 augustus 2008 om 20:52

    @Jan Bouma: "Met een nat zeil thuiskomen" is een eufemisme dat gebruikt wordt door liefhebbers van plas-seks voor een geslaagde date. Meen ik.
    "En Jan, lekker wezen stappen gisteren?"
    "Man, je moest eens weten, met een kletsnat zeil thuisgekomen!"Reactie is geredigeerd

  62. jan bouma 10 augustus 2008 om 21:05

    @N=299.80 20:52
    Dank! Had graag gehad dat Cathy het mij even had uitgelegd…:) Nu kan ik me deze frivole zaak wel op de buik gaan schrijven! En meteen onder zeil gaan.
    Dat DSM-verhaal blijkt volgens mij een typisch psychiatrisch geval. Zit je in dat vak?

  63. N=299.80 10 augustus 2008 om 21:09

    @Jan: ik heb een tijdje als agnio psychiatrie gewerkt (‘straat-psychiater’ bij een Dubbele Diagnose project). Verder liefhebber ik in de neuropsychiatrie en blijk ik zelf ook beschreven in de DSM 🙂

  64. jan bouma 10 augustus 2008 om 21:22

    N=299.80 of enig ander getal..
    Ja, maar als relatietherapeut tussen mij en Cathy..:))
    enfin..
    Misschien komt ze toch nog met ’n eigen verhaal ‘hoe ik nat kan gaan!" :)))
    Zeg, beste mensen, en ja, ook jij Cathy, dat lees ik dan misschien morgen wel. groet! jb

  65. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 21:31

    @N=299.80: even gegoegeld op 299.80 en dsm.
    En jawel je blog komt direct naar boven. Was in Juni toen ik heerlijk ver van alle besognes onderweg was..
    Din begrijp ik.. (299.80).
    DSM, begijp ik nog niet.. Maar DSM-IV uiteraard wel.. Lees er dagelijks in om enigszins een handvat te krijgen voor alle afwijkingen van mezelf en alle andere mensen die ik opalle schermen tegenkom..
    De combinatie van de twee is me overigens een raadsel.. nog.. Goegel gewoon door.. 🙂
    "Met en nat zeil thuiskomen": al weer wat geleerd… Is dat ontstaan met "doe de was de deur uit" in het achterhoofd..
    Als dat overigens hier in de kroeg gebeurd (ik waarschuw maar even) dan worden de beoefenaars van deze sport de kroeg uit gezeild.. Ik hou niet van gezeik.. En ook niet van dweilen met de kraan open..
    Iemand nog een natje naast een droogje?

  66. N=299.80 10 augustus 2008 om 21:32

    @JB: ik ga ervan uit dat jij en Cathy elkaar al erg lang kennen, want je bent wel héél erg familiair naar haar toe, als ik het zo zeggen mag.

  67. N=299.80 10 augustus 2008 om 21:39

    @Aad: Sorry voor de verwarring, maar DSM = DSM-IV, ik was alleen te bedonderd om alle lettertjes te typen. lol.

  68. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 21:47

    @N=299.80, kijk dan ben ik weer helemaal bij.. uiteraard dat boek helemaal stuk gelezen!!
    Prachtig boek, en zo herkenbaar :-))
    P.S. Jan en Cathy: ja. ja, met die twee: alle zeilen bij!!Reactie is geredigeerd

  69. N=299.80 10 augustus 2008 om 22:03

    Volgens mij staat slechts 1% van de wereldbevolking NIET in de DSM, de club echt normalen. Wat de rest betreft…
    PS JB&C: het viel me plotseling op dat C helemaal niet reageerde.Reactie is geredigeerd

  70. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 22:18

    @n=299.80: in welk boek staan die 1% dan?
    PS: Cathy heeft er we eens wat over losgelaten (over haar contacten met Jan) hier.. Maar dat laat ik aan haar zelf over.
    Ik zou haast verwijzen naar eerdere blogs en kroeggesprekken hier, maar wil je niet aandoen dat allemaal na te lezen, dan zou je een week of wat vakantie moeten nemen.. 🙂

  71. N=299.80 10 augustus 2008 om 22:22

    Heb al eens wat kroeggesprekken uitgeplozen om die DSM-sessie terug te vinden; hopenloos en onbegonnen werk…
    En om dat nu te gaan doen op zoek naar roddels. 🙂
    En die 1%, welke boek die nou in staan zou ik eens goed over moeten denken. Pfoe. eerst nog maar een biertje.Reactie is geredigeerd

  72. Cathy 10 augustus 2008 om 22:36

    @Jan. 20.44 uur.
    Sorry joh dat ik zo laat pas reageer. Ik hoop alleen dat jij dit nu nog leest en natuurlijk Aad en N=299.80 ook.
    Luister lieve heren, het zit zo:
    "Met een nat zeil thuiskomen":
    DRONKEN thuiskomen, resp. zijn. Men was vroeger gewoon de zeilen te begieten als men in de wind moest oploeven, ze vingen dan meer wind, zodat het laveren gemakkelijker ging.
    Daar nu een dronken man ook over de straat "laveert", zegt men van hem, dat hij met een nat zeil loopt.
    (Even opgezocht in spreekwoordenboek).
    Jammer Jan, dat er nu niets af te drogen valt zeg! Ha ha. Fijne avond allemaal.

  73. Cathy 10 augustus 2008 om 22:53

    @Aad.
    Met een nat zeil thuiskomen vond ik heel toepasselijk voor wat jouw kroeg betreft.
    Ja, ik heb hier nog zo’n ouderwets boek waar ik af en toe iets uit haal. Toen jij dus vanmiddag met al die uitdrukkingen aan kwam ben ik driftig aan het zoeken gegaan naar ook een "goeie" en dat is redelijk gelukt lijkt mij. Jammer dat ik niet gelijk gereageerd heb maar dat komt omdat ik naar Zomergasten zit te kijken.
    Aad, waar haal jij jouw uitdrukkingen eigenlijk vandaan? Ik bedoel dus die Friesche uitdrukkingen, die vind ik ook altijd heel geestig.

  74. N=299.80 10 augustus 2008 om 22:54

    @ Cathy: Kijk, weer wat geleerd. Ik zie nog niet helemaal hoe een natter (boller?) zeil je helpt als je moet kruisen, maar een spreekwoord is een spreekwoord natuurlijk. 🙂

  75. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 23:09

    @Cathy: gelukkig is het raadsel van het natte zeil weer opgeklaart.. Ik leer ook elke dag! Klinkt allemaal heel logisch. Goed boek heb je daarvoor!
    Waar ik die oude Friese spreekwoorden en gezegden vandaan haal. Tja, dat is voor jou natuurlijk geen open boek.. Een boek vol daar van.. Nog eentje helemaal in stijl van deze blog (zie laatste zin:
    "Na het spagaten, draagt men zijn kruis gelaten."
    Hoofdstuk 25, pagina 247, bijna onderaan.. 🙂
    P.S. Volgend jaar weer de grootste europese boekenmarkt in Deventer.. Misschien dat er nog een exemplaar te krijgen is.Reactie is geredigeerd

  76. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 23:13

    N=299.80, roddels worden hier spontaan geboren, en weer afgezworen.. Het is per slot van rekening een kroeg, je weet nooit hoe iets afloopt :-0

  77. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 23:25

    @Allen: het is weer een beestenbende hier.. Hoor ik net dat er doping in Ana’s bolen zat, die we zo enthousiast bij de borrel zaten te verorberen. Niemand weet wie daar verantwoordelijk voor is. En niemand neemt die verantwoordelijk, wat niet uitzonderlijk is. Dat is nog noit vertoond immers.
    Wel is de algemene houding dat het allemaal komt omdat de bezoekers de preek van Jan vanmorgen hebben moeten missen.. Tja, logisch dat iedereen dan van God los is..Reactie is geredigeerd

  78. Zilver 10 augustus 2008 om 23:33

    Roggebrood en spelen. :^) Allemaal zo pijnlijk wat we al wisten en wat nu aan het licht komt, ik val van de ene verbazing in de ander. Heel graag gelezen, ik zag jullie potverdorie nog zitten ook! :6)

  79. Cathy 10 augustus 2008 om 23:38

    @Aad.
    Hij is weer leuk Aad.
    Ik heb hier dus een boek dat bij mijn vader in de boekenkast stond. Vijfendertig jaar geleden kreeg hij dit boek van mijn moeder zie ik net en ik kijk daar nog geregeld in.
    Ik ben echt gek op spreekwoorden en gezegden.
    Maar zeg eens Aad, volgens mij verzin jij ze soms zelf en als dat zo is dan is dat helemaal fantastisch. Je hebt er al aardig wat op jouw naam staan ondertussen.

  80. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 23:51

    @Zilver: tja wat een rare praatjes heeft de man toch. Klopt geen barst van.. en kan er nog mee weg komen ook nog.. Leugens en bedrog..

  81. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 23:58

    @Cathy: als je er nu eens goed voor gaat zitten, alle blogs even doorturft, en doorneust, dan heb je zo een unieke kopie van mijn oude boek vol Friese spreekwoorden en gezegden.. Als je het dan ook nog uitgeeft, dan schrijf ik er hoogstpersoonlijk een voorwoord in.. Nou?
    Jan een boek, jij ook een boek. Mooi toch?
    Uiteraard ook er wel even in de kleine lettertjes een bronvermelding geven..
    Ook ik ben helemaal gek van spreekwoorden en gezegden.. Zegt ook veel over de cultuur van mensen/landen overigens..
    En als ik ze al niet ken: ik verzin ze waar je bij bent (of niet..:-))
    Dat boek van je vader (wat lief van je moeder): goed bewaren. Dat maakt het natuurlijk veel dierbaarder..!!

  82. Cathy 11 augustus 2008 om 00:35

    @Aad.
    Ja jij verzint ze ter plekke, dacht ik het niet! Maar wat het uitgeven van jouw boek betreft ga jij nu de boel hier even om zitten draaien. Jij moet het natuurlijk uitgeven en IK schrijf het voorwoord. Ik wil jou wel helpen
    om al die spreekwoorden van jou bij elkaar te zoeken hoor maar dat is een echte "winterklus".
    Voor straks welterusten Aad. Morgen moet ik vroeg op en ik zal Jan nog even toespreken.

  83. Cathy 11 augustus 2008 om 00:41

    @Jan.
    Zo, jij was snel vertrokken! Ben je aardig opgedroogd? Ik heb enorm om jou moeten lachen hoor maar vind het jammer dat ik zo laat pas kon reageren.
    Maar goed, het was weer gezellig in de kroeg van Aad. Welterusten voor straks.

  84. ceesincambodja 11 augustus 2008 om 04:20

    Heeft in Bejing niet iedere atleet een polstok nodig?

  85. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 09:16

    @Cathy: misschien wel een idee.. ach, nog een boek.. We hebben het er nog wel over..
    Werk ze.. Laatste weekje voor je dacht ik, en dan: Frankrijk!!

  86. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 09:17

    @Cees: iedereen zo zijn setje hulpmiddelen in de strijd, hard nodig ja 🙂

  87. Ron 11 augustus 2008 om 10:20

    Rogge en zijn IOC doen precies wat een heleboel regeringen doen ten opzichte van China. Horen, zien, zwijgen en hielen likken. Is het IOC politiek geworden of is de politiek sportief geworden. Er is geen verschil meer tussen politiek, handel, IOC: alles is business.
    Het heeft me overigens verwonderd dat ze die medaille.winnaressen uit Rusland en Georgië niet uit elkaar hebben getrokken toen ze elkaar omhelsden bij het feliciteren.
    Een Olympische groet,
    Ron

  88. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 10:26

    @Ron: inderdaad zaken doen, met een brede glimlach, en tegelijkertijd weten dat de je de boel vernachelt. Dat geldt ook voor het omhelsen.. Triest feestje eigenlijk.

  89. jan bouma 11 augustus 2008 om 10:35

    Goedemorgen.
    @Allen
    @Cathy…thanks! En laat men verder maar gissen over hoe of wat tussen ons.
    Altijd interessant om de volgende ochtend de commentaren te lezen NADAT men vertrokken is.
    Een continue uitwisseling – via de dialoog – wordt onderbroken en ontspoort vrijwel gelijk door allerlei gissingen en veronderstellingen. In dit geval is dat niet erg want men badineerde en ironiseerde er sowieso lustig op los waarbij niets serieus werd genomen. Een typisch kenmerk van "het kroeggebeuren" alwaar, zoals men weet, altijd alle menselijke eigenaardigheden aan bod komen. Verlichte geesten, geïllumineerd door soms flinke hoeveelheden drank, debiteren hun waarheden gelijk het gezegde veronderstelt. Alleen ‘de kinderen’ ontbreken nog. Die mogen geen drank.
    Heb toch begrepen dat men één van mijn voorstellen uit het boek wil gaan invoeren. De Tweede Kamer zal zijn – om beurten – ’s Lands Vergaderzaal dan wel kroeg! En dit allemaal dankzij Verbaast’s inspannningen. Voorwaar! De man schrijft geschiedenis!
    Zeg tot later… en ’n prettige dag verder vandaag en alle dagen erna hoewel ik die geteld heb.

  90. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 10:45

    @Jan Bouma: inzicht is wat telt. Hoe het inzicht verkregen wordt, is dan van minder belang. Maar inzicht zal er komen!!
    Ook nog een inzichtelijke dag gewenst..

  91. N=299.80 11 augustus 2008 om 10:48

    Pfft, ’t is weer veels te laat geworden gisteravond. Een mooie kroegavond! je had alleen de zaak wel even op mogen ruimen voor je wegging, ’t stikt hier van de biervliegjes en die lucht van oud bier wordt je ook niet vrolijk van…
    Blij dat alles goed is tussen CJB; bij dat soort dingen kost mij altijd een hoop moeite om ieder zijn gevoelens goed aan te voelen zeg maar.Reactie is geredigeerd

  92. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 10:53

    @N=299.80: the day after, moeten de puinhopen van de vorige avond nog worden weggeschoven (die sneeuwschuiver komt handig van pas). Ik kan nog precies zien waar jij gezeten hebt overigens.. 🙂
    Luim en schuim (ook der aarde): het komt allemaal voorbij hier!!
    Kopje stevige koffie dan maar?

  93. N=299.80 11 augustus 2008 om 11:23

    Ja sorry, ik zie het: 3 afgescheurde lange vloe, drie afgebroken filters en wat losse overgebleven takjes. En een lege zak zuurtjes.
    Dat was inderdaad mijn plek… Koffie? lekker!

  94. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 11:35

    @N=299.80, koekje er bij?
    Een technische vraag: ik zie twee avatars (heb dat woord hier ook pas geleerd), twee namen, en door elkaar gebruikt..
    Nu zie ik wel vaker dat mensen avatars wisselen, maar dan wisselt daarmee automatisch alle voorgaande afbeeldingen die zijn achtergelaten in reakties eerder.. Dat is bij jou niet het geval. Hoe werkt dat eigenlijk?

  95. annet 11 augustus 2008 om 11:39

    hier kan een weldenkend mens
    niets tegen inbrengen
    dankjeaad~)

  96. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 11:49

    @Annet, jij ook dank. Tja, je hebt logica en logica.. tegenspraak en in tegenspraak zijn..
    wonderlijke wereld.Reactie is geredigeerd

  97. jan bouma 11 augustus 2008 om 12:07

    @Aad 10:45
    Soms geef ik de voorkeur om "at random" wat te kopiëren van m’n website in het kader van de voortschrijdende discussie op jouw blog. Omdat elk woord dat ik schrijf er mee samenhangt. Enfin. We hebben het – voor de goede orde – dus in je kroeg over een maatschappelijk verschijnsel dat we "Sport" noemen en waaraan we allerlei gunstige interacties tussen de mensen en de volken toeschrijven en ook van verwachten. Ja, ja, de vraagtekens blijven of dat zo is. Het geheel hangt samen met het onderstaande dat ik – volstrekt ‘at random’ – gekozen heb van m’n website en kopiëerde:
    No. 10
    12 september 2007
    Omdat ik weet hoe u denkt kan ik me verplaatsen in uw reactiepatronen. Ja, ja, ook alweer een aanmatigende veronderstelling van mij, maar leest u verder en test of ik gelijk heb. Daarvoor laat ik even terugkomen mijn eerder genoemde “gesprekspartner A ” die ik, namens u dan, in dialoog met mij laat “optreden”. Ikzelf noem me dan, in het vervolg, voor het gemak “B” … ja, van Bouma; zijn we ook meteen van het gezeur af over het idee dat u zou spreken met “Mithras”. Toch is deze laatste opmerking interessant want u begrijpt natuurlijk ook drommels goed dat de figuur ‘Mithras’, in mijn boek en in mijn leven, ook niets anders voorstelt dan gewoon je persoonlijke geweten. Elk mens voert een continue “dialoog” met zichzelf. Vragen als….: “Doe ik dit of dat nu wel of niet…; haal ik die “bastard” – als u een tegenstander hebt – nu wel of niet onderuit; en hoe dan?” Dat soort vragen. Empathische gevoelens, voorkeuren, ideeën over de effectiviteit, uw Weltanschauung, etc. alles speelt dan een rol. Enfin. Ik laat A even aan het woord over een zinsnede uit m’n boek waar hij het niet mee eens is. Die zin staat op blz. 106; 2 e regel bovenaan:
    Het zou een goede zaak zijn wanneer elk mens zich voorzag
    van een banderol rond het hoofd waarop aan de voorzijde zou
    moeten worden geschreven: “ik ben crimineel” en op de
    achterzijde: “en dus niet te vertrouwen!”
    Als u nu denkt wat ik denk… bent u het met die stelling van mij eens. A daarentegen dacht…, (misschien was hij wel “in den Heere!”) net als sommige criticasters, dat ik ongelijk had… Herleest u even wat ik op de website van Micha Kat daarover heb geschreven. U hebt voor vandaag weer genoeg om over na te denken. Tot morgen… JB
    Opmerkingen:
    1) Die prachtige tekening hieronder is van de duivelse kunstenaar Hans Rijpma; zie http://www.hansrijpma.nl ; ik ga zo tussendoor nog wat meer opvoeren van hem (met mijn armetierige verhaaltjes erbij). Heb wel bedacht dat hij per dag een krant kan opfleuren met zijn tekening bij een column: een beeldverslag. Misschien een ideetje?
    2) Ik verneem, zo is mij toegezegd, a.s. donderdag meer van de hoofdredactie van NRC Handelsblad. “’t Is dat u het maar weet!” zou H.J.A. Hofland zeggen….
    ———————————————–
    Nou dat was een momentopname uit 2007. En voor de totale context zoekt u dat maar even op. Tweemaal klikken via "column" dan komt u er wel. Vanzelfsprekend hoorde ik overigens niks van NRC Handelsblad, of van welke aangesproken figuur dan ook.
    @Aad wij hadden al eerder geconstateerd te spreken tegen "dovemansoren"; hoe lang nog?

  98. N=299.80 11 augustus 2008 om 12:11

    @ Aad: ik heb 2 blogjes, en elk blogje heeft zijn eigen avatar. Als ik bezig ben op http://www.volkskrantblog.nl/blog/7213, zie je het marsmannetje, maar als ik ben ingelogd op http://www.volkskrantblog.nl/blog/898 zie je de solitaire plant.

  99. N=299.80 11 augustus 2008 om 12:12

    Let op…Reactie is geredigeerd

  100. N=299.80 11 augustus 2008 om 12:14

    Tadaa…
    Normaal lopen de blogs minder parallel. Dus als ik op N=1 zat, was er geen 299.80 inspiratie. Nu is er wat meer inspiratie en blog ik op beiden. Ik weet (nog) niet hoe (en of) beide blogs te integreren.Reactie is geredigeerd

  101. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 12:14

    @N=299.80, al weer een wereldprobleem opgelost. Dank!
    Twee blogs.. Ik heb mijn handen al vol met één.. :-0
    Als ik nu eens 100 blogs open.. kan ik zomaar 200 aanbevelingen geven.. schept mogelijheden, even wat werk, maar dan heb je ook wat..Reactie is geredigeerd

  102. N=299.80 11 augustus 2008 om 12:19

    Alleen als je ook een bankje met 100 ip-adressen zou hebben, want de aanbevelingen gaan per ip. Niet per blog. 🙂

  103. jan bouma 11 augustus 2008 om 12:32

    @N=299.80
    Please "cut the crap" en lees svp m’n comment van 12:07.
    "Avatars", "Schuilnamen", "Pseudoniemen", kan ik niet aanspreken. Men spreekt namens zichzelf of niet. En als men dan te dom is om een mening te hebben: heb dan nog wel het besef om dat te zeggen. Ook dit is weer een innerlijke contra-dictie want het ene sluit het andere uit. Immers: zodra u WEL het inzicht zou hebben dat u "te dom" bent voor een eigen mening betekent dat anderzijds meteen weer de ontkrachting van de stelling. Voor de goede verstaander, welteverstaan… Er is nog ’n lange weg te gaan om het communale begrijpen te verstaan.

  104. N=299.80 11 augustus 2008 om 12:44

    @JB: ik was me er niet van bewust dat 12:07 aan mij gericht was. En nu ik dat wel ben weet ik nog steeds niet goed wat ik er mee moet.
    Ik zal indertijd de regels wel weer niet goed genoeg gelezen hebben, was in de veronderstelling dat iemand geacht werd een titel bij het blog te zoeken welke hem/haar passend leek. Stom van me dat ik blijkbaar gemist heb dat een blog of de mening daarin alleen telt als je het blog naar je zelf noemt.
    Zelf vind ik het een stuk lastiger om steeds maar weer een vraagteken aan te moeten spreken (waar ik niet eens een blog aan kan hangen) in plaats van een herkenbare avatar, maar dat is uiteraard ook geheel mijn eigen probleem.Reactie is geredigeerd

  105. jan bouma 11 augustus 2008 om 12:59

    @n=299.80
    Absoluut is er hier een misverstand. Mijn comment van 12:07 was volstrekt "in den brede" gericht en geen seconde dacht ik aan jouw specifieke comments. Dus: je was slechts een herkenbare exponent voor mij, een kapstok zo je wilt, om mijn verhaal aan vast te knopen. Okay?
    By the way. De "grap" van die blogs van @Aad is wel dat ze zo lichtvoetig mogelijk door hem (ogenschijnlijk) altijd gepresenteerd worden maar dat onderhuids er van alles wroet en wringt, tsja… dat is dan wel voorbehouden aan de goede verstaander om dat te herkennen.
    Trouwens het gezegde luidt ook niet voor niks: "alleen mensen van goede wil blijken elkaar te kunnen verstaan!"
    En dan laat ik Wittgenstein maar even afwezig bij dit statement.
    (Ben vanaf nu even weg; tot later tijdstip).

  106. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 13:08

    @Jan Bouma: (12:07): "we" hebben helemaal niet geconstateerd tegen dovemansoren te spreken. "we" hebben slechts geconstateerd dat er veel dovemansoren zijn.. Een wezenlijk verschil!
    Hoelang nog? Net zolang als er dovemansoren zijn natuurlijk.. Om die open te boren, en een pijpleidingkje te leggen naar de geest er achter 🙂

  107. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 13:15

    @N=299.80: (12:44): ik ga geen 100 IP adressen nemen.. Het is me allemaal veel waard, maar niet zo veel.. 🙂
    (12:44): je hoeft er ook niet zoveel mee.
    Jan schrijft: "Voor de goede verstaander, welteverstaan… Er is nog ’n lange weg te gaan om het communale begrijpen te verstaan."
    En Jan bedient zichzelf gaarne van wat hij zelf noemt: hyperbolische overdrijvingen..
    Dat kan vervolgens dan ook naar eigen waarde ingeschat worden.
    Met Jan raak je niet gauw uitgepraat.. Ook een kwestie van ‘verstaan’.
    Immers: als je elkaar goed hebt verstaan, is er weinig reden voor een verder geod gesprek.
    Jan snapt dat als geen ander, en zal er ook alles aan doen, om de schijn te wekken, dat men elkander niet verstaat, zelfs als dat al het geval is..
    Misschien daarom dat vraagteken, als avatar (Jan heeft geen eigen blog, enkel een eigen website..)
    Dit als wat achtergrond info.. :-0

  108. jan bouma 11 augustus 2008 om 13:16

    @Aad 13:08
    Ben van nature ’n redelijk "kort aangebonden persoon" (Ken uzelve!) wat dat geduld betreft.
    Als we alles geduid hebben, hoe het beter kan, wens ik inhoudelijke bezwaren te horen als men het niet met mijn conclusies eens is. Voor de rest: "Cut the crap!" Inhoudelijke bezwaren wil ik horen.
    En als jij zegt: "er zijn teveel dovemansoren" dan wil ik daar de redegeving over horen waarom die er zijn.
    (ik moet nu weg; tot later).

  109. Meneer Opinie 11 augustus 2008 om 14:48

    Je hoort de Amerikanen alleen over de Amerikaanse prestaties en het behalen van een zilveren medaille wordt gezien als verliezen van China/Austtralie/etc. Andere landen steunen ook vooral de sporters van hun eigen land. De Franse zwemmers hoopten de Amerikaanse zwemmers te vermorzelen, tabellen waarin wordt aangegeven welk land de meeste medailles heeft gewonnen, sporters uitgedost in een tenue met de nationale kleuren en symbolen, zwaaiend met de nationale vlag, vlagvertoon en volksliederen voor de medaillewinnaars…. En dan nog roepen dat sport geen politiek is? Laat me niet lachen.
    De enige competitie die enigszins in de buurt van een apolitieke standing komt, is de UEFA champions league. Elk team bestaat tegenwoordig uit minstens drie, soms wel elf nationaliteiten en de clubs hebben nauwelijks affiniteit meer met hun thuisstad, laat staan hun land van herkpomst. De grotere clubs hebben ook fans in andere landen, waaronder landen wier teams niet eens mee kunnen doen aan de league.
    ’t Is jammer dat ik niet van voetbal houd 😉

  110. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 16:24

    @Meneer Opinie: natuurlijk is het één groot politiek spellletje/feestje/propaganda etc. etc.. Wie dat ontkent doet aan politiek.
    Ik hou ook niet van voetbal.. 🙂

  111. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 16:26

    @Jan Bouma: wat maak je me nou, moet ik jou gaan ‘bewijzen’ dat er te veel dovemansoren zijn? Hoeveel van de 6 miljard mensen hebben er naar jou geluisterd…?
    Precies!!
    Waarom? Geen idee.. Ik heb wel een idee, maar ik kan die reden er voor niet ondersteunen.
    Geen begrip voor dus..

  112. jan bouma 11 augustus 2008 om 18:26

    Beste AAD 16:26 uur..
    Kijk! Daar word ik toch ’n beetje "Gallisch" van, bedoeld wordt dan de Gallische Franse Haan. Wat bedoel je hiermee zul je zeggen.
    Nou kijk! En wees ervan verzekerd dat je lezers nu even meelezen; men voere altijd de spanning wat op…, als je dus zegt… – enerzijds – anderzijds – ja…:
    quote:
    Waarom? Geen idee.. Ik heb wel een idee, maar ik kan die reden er voor niet ondersteunen.
    Geen begrip voor dus..
    unquote.
    Dan houdt voor mij een coherent functionerend denkvermogen stante pede op! "Waarom en Hoezo?!" Zul je nu vragen. Nou…; als je enerzijds dus WEL een idee hebt omtrent de vraag waarom er 6,5 miljard debielen rondlopen die mij niet zouden (willen) begrijpen, maar je verkondigt tegelijkertijd "dat je er weer wel een idee over hebt"; dan staat mijn verstand stil om hier de logica nog in te ontdekken. ’t Is het één of het andere. Als men (jij) wel ’n idee hebt waarom die 6 miljard mensen mij niet willen ondersteunen – of beter gezegd voorlopig 2 miljard redelijk opgeleide mensen – dan zou ik toch graag daar je verklaring over willen horen. Tenslotte stel je hierboven "dat je er wel ’n idee over hebt".
    Nou laat dat maar eens horen zou ik zeggen.
    ps
    Je wordt niet geëxecuteerd als
    je me het antwoord "schuldig" blijft…:)))
    (kom daar maar eens om in China wanneer je het Chinese Politburo niet begrijpt..)

  113. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 18:58

    @Jan Bouma: een goed verstaander heeft een half woord nodig, en uiteraard een goed lees- en inlevingsvermogen..
    Als ik zeg dat ik geen idee heb waarom die 6,5 miljard mensen niet naar je luisteren, bedoel ik te zeggen dat het mij uiterst merkwaardig voorkomt dat er niet naar je geluisterd wordt. Er is immers alle reden toe.. Daarom geen idee..
    Als ik vervolgens zeg dat ik wel een idee heb waarom niet, dan bedoel ik te zeggen, dat ik wel redenen kan verzinnen waarom ze niet luisteren.. Bijvoorbeeld het wijdverbreide ‘dovemansoren’ waar we het eerder over hadden.
    Kijk en dat stond er precies..!!
    Nou je, precies.. dat is wat ik bedoelde.. De Nederlandse taal is wat slordig in woordgebruik omdat dezelfde woorden (of combinaties daarvan) in andere connotaties kunnen worden gebruikt..
    Ik heb er begrip voor dat dat voor jou nogal eens verwarrend kan overkomen 🙂
    Dan nog maar een oud Makkums (vandaag, maar ook Fries spreekwoord ter illustratie:Wijsheden op tegels staan tussen de regels.Reactie is geredigeerd

  114. A C T U A L I T Y - D I S C U T A N T E S 11 augustus 2008 om 19:16

    Dus iemand die zich aan de Regels houdt
    Is dus een ‘Betegeld-persoon’……….
    En zo aan boven te zien , kom ik er niet tussen
    dus houd ik mijn mond….
    Groet van mij aan De Discutabèlle…….

  115. jan bouma 11 augustus 2008 om 19:21

    Aad 18:58
    Geef nou eens ’n antwoord waar ik het hartgrondig mee ONEENS kan zijn; alles pais en vree is ook weer niet goed. Die "dovemansoren" willen immers spektakel horen alvorens zij echt willen horen. Zij beseffen niet dat rede en verstand zich niet met "het spektakel" laten verbinden.
    Dus! "Tom Poes verzin een list!"
    Waarom wordt Olie B. Bommel niet gehoord?!
    Ook WJ’tje laat het afweten voor het antwoord.

  116. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 20:27

    @Actuality: voor het eerst met de mond vol tanden? 🙂

  117. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 20:30

    @Jan: ik doe toch mijn uiterste best om het spektakel niveau hier op het Vblog op maximaal te houden…
    Je schreef eerder nog: "En dit allemaal dankzij Verbaast’s inspannningen. Voorwaar! De man schrijft geschiedenis!".. Waarvoor dank uiteraard..
    De oren en ogen zullen steeds verder open gaan.. Uw razende reporter is al weer druk bezig!!

  118. jan bouma 11 augustus 2008 om 22:18

    @Aad 20:30
    Sorry! De instemming komt anderhalf uur te laat; maar goed. Hij is er.
    Toch zou men zich kunnen afvragen wat nu de ‘hang-ups’ zijn, de inhoudelijke bezwaren, de redenen (die we niet weerlegd zagen) dat men de de delegatie van bevoegdheden aan de kiezer – lees: de uitoefening en herschikking van diens stemrecht – niet accepteert en niet gerealiseerd ziet. Men zou immers kunnen stellen: die herschikking levert alleen maar voordelen op en is zelfs noodzakelijk.
    Dat dat niet gebeurt is, zo denk ik, vanwege het feit dat er nog steeds geen "erkende publieke kopstukken" zich positief ervoor hebben uitgesproken. Men wil nu eenmaal "ergens achteraan lopen", als kuddedier bedoel ik.
    Nu zal jij zeggen: "Ja! je scheldt ze eerst verrot en dan verwacht je nog dat ze je voorstellen aanvaarden! No way!"
    Ja, je hebt gelijk maar alle andere varianten heb ik gedurende jaren en jaren ook geprobeerd; ook de suikerpot gehanteerd en de lieve zoete broodjes gebakken.
    Men wil eenvoudig niet na 3000 jaar het stem- en beschikkingsrecht terug. Niet voor zichzelf en blijkbaar ook niet voor nageslacht. Voorlopig zullen het ermee moeten doen totdat er wat moedigen zullen opstaan van naam. Althans dat denk ik. Ken jij niemand?Reactie is geredigeerd

  119. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 22:23

    @Jan: Ik ben hard bezig voor de volgende blog.. Een ingwikkelde maar wel weer illustratief voor wat je allemaal beschrijft hierboven. Er gebeuren weer genoeg ongelooflijke dingen in de wereld..
    En dat breng ik onder de aandacht.. Opdat meer en meer zullen opstaan.
    Op een gegeven moment moet er toch mensen gaan opstaan..

  120. jan bouma 11 augustus 2008 om 22:38

    @Aad
    Misschien een hart onder de riem. Maar een gedegen nuchtere wetenschapper als Karel Knip zei me na een lange middag confereren: "Gewoon doorgaan! De aanhouder wint!" Dus we zijn nog niet verslagen. Die Knip is nou zo iemand "van naam!" Enfin..
    We zien wel (althans ik) hoe het strijdperk er morgen bij ligt. Tot morgen; en groet! jb

  121. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 23:13

    @Jan: was ik druk bezig die blog voor te bereiden om er morgen op te zetten.. Staat die er ineens al op.. Nou ja.. actueler kan niet..
    Als de boodschap maar overkomt..
    Beter te vroeg dan te laat in dit geval.. :-0

  122. A C T U A L I T Y 12 augustus 2008 om 05:44

    Ja Há !!!! Voor het eerst met een Mond vol Tanden..
    En dat wil ik graag zo houden… "Breek-me-de-Bèk-niet-open’!!!
    Maar zo te zien bent U niet Over Tijd.. Want U beschikt over zoveel Tijd..dus een Verdéél-baan??
    Maar er is geen spijker tussen Uw betoog te krijgen..
    Maar lees het allemaal wel Groet à Vous..

  123. Aad Verbaast 12 augustus 2008 om 09:09

    @Actuality: komt tijd komt raad is toch het spreekwoord. Deeltijd? Tijd is ondeelbaar..

  124. Aad Verbaast 12 augustus 2008 om 09:11

    @Allen: de volgende blog.. al weer over een groot drama.. Wie het nog over komkommers heeft deze zomer, krijgt een uitveger.. Er is genoeg op te ruimen immers.. Eén grote rotzooi:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/215282

  125. Pingback:Wat aan topsport schort « Aad Verbaast

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: