Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Beatrix..

zit ik in mijn kroeg aan de stamtafel te lezen gaat beatrix statig naast me zitten ……

Goh, zeg ik, dat ik u hier tref?
Beatrix: We zijn op werkbezoek.

Een leuke opening hier ergens in de buurt?
Beatrix (met dé glimlach): wij grappen wel eens onder ons: nog onze enige mogelijkheid helemaal door het lint te gaan..

Nog gefeliciteerd overigens.
Beatrix: wij danken u, het was voor ons een hoopvol feestje.
 
In Carré ja, met nieuw talent, u draagt hen uw warme harten toe (ik nam spontaan de meervoudsvorm over).
Beatrix: Wij willen gaarne jong talent kansen geven.
 
Is onze Willem Alexander geen jong talent? Jullie gaan nog niet met pensioen..
Beatrix: ik pleit voor verdraagzaamheid in de Nederlandse samenleving. Onze Willem Alexander maakt daar deel van uit. We hebben er geen kind aan. Wij kunnen nog vooruit. Jemaintiendrai, ik zal handhaven.

Traditie.. Willem van Oranje zei: “Ik kan niet goedkeuren dat vorsten over het geweten van hun onderdanen willen heersen..”.
Beatrix: Hij zette toen wel de toon, en daar teren wij nog steeds de neringen naar én op. Daar nemen wij een voorbeeld aan.

De toon? Onze Claus zei eens “werp af het touw dat u bindt.”
Beatrix (nu geëmotioneerd): Wij dragen ons kruis gelaten. Wij zijn vanuit onze historie verbonden met het volk der Nederlanden én Oranje.

Verbonden? Jan Peter Balkenende schrijft nu toch voor..
Beatrix: Met Balkenende kunnen en mogen wij slechts lezen en schrijven. Dat is ook onze bijdrage aan verdraagzaamheid. Ons voorbeeld aan het volk van de Nederlanden.

Willem (oranje stropdas, button: ‘voor iedereen schoon drinkwater‘ en bierkegel) knipoogt naar me en vraagt aan Beatrix: wat willen ‘jullie’ drinken?
Beatrix: Oranjebitters graag…

Is ‘wij’ dan ‘u’, ík’ of ‘jullie’ ‘wij’ en ‘Balkenende’, of  ‘jullie’ de regering, of de ‘familie’?
Beatrix: wij zijn ons. De Koninklijke familie is één. Na ons, wij allen. Maxima, onze schoondochter, zei toch: dé Nederlander bestaat niet?

Ineens dacht ik: ze zal toch niet al vermoeden dat het hek  om Drakensteyn er is neergezet om haar daar  binnen te houden, tijdens haar pensioen?
En: ze is best wel lief, ze kan er ook niets méér aan doen.
Ze heeft aangetoond kunstig te kunnen boetseren..

En las weer verder in Escape from Alcatraz

Noot: Dit gesprek is onderdeel van de feuilleton: mijn gesprek met…

Vorige afleveringen:
Mijn geprek met Erik van Muiswinkel..
Mijn gesprek met Eveline Herfkens..
Mijn gesprek met Erica Terpstra..
Mijn gesprek met Balkenende..
Mijn gesprek met Holleeder en Moszkowitch..
Mijn gesprek met Wilders..
Foto: Tom Ordelman, ‘Oranjeboom café’, Velp, 360 graden.

121 Reacties op “Mijn gesprek met Beatrix..

  1. Peter Hoopman 6 februari 2008 om 18:48

    Leuk, maar er ligt ruimte voor "meer"……..
    dus hoop ik op een vervolg.

  2. Aad Verbaast 6 februari 2008 om 18:58

    @Peter: zeker.. ik hoop dat ze nog een keer langskomt 🙂
    Maar de gesprekken mogen niet te lang zijn.. andere keer meer?

  3. Peter Hoopman 6 februari 2008 om 19:11

    Okidoki!

  4. Aad Verbaast 6 februari 2008 om 19:18

    @Peter: interessante uitspraak overigens van die Willem van Oranje (de grondlegger van ons koningshuis.. op niet mis te verstane wijze overigens..
    Ik kende die niet, maar kwam hem tegen bij de voorbereiding va dit gesprek:
    "Ik kan niet goedkeuren dat vorsten over het geweten van hun onderdanen willen heersen.."
    En er waren zulke discussies over de kerstrede van de koningin waar het thema verdraagzaamheid zo’n grote rol speelde… Gewetenskwesties dus…
    Ja, met handen en voeten gebonden…
    Loyaliteitskwesties???? :-))))Reactie is geredigeerd

  5. EJW 6 februari 2008 om 19:29

    Wij hebben het met plezier gelezen

  6. Aad Verbaast 6 februari 2008 om 19:32

    @EJW, en wij hebben het met plezier gemaakt.
    Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
    Maar altijd met een serieuze onderliggende boodschap.. Zoveel Nederlander ben ik ook weer wel 🙂

  7. de Stripman 6 februari 2008 om 19:59

    Mooi Aad ! Je bent toch onwillekeurig een beetje voorzichtig tegenover zo’n koninklijke hoogheid, hè…;o)Reactie is geredigeerd

  8. Aad Verbaast 6 februari 2008 om 20:28

    @de stripman.. niet zozeer onwillekeurig (in mijn gevoel).
    Zou jij willen/kunnen leven in een dergelijk strak aangespannen corset 🙂

  9. tandwielfabriek 6 februari 2008 om 21:19

    Wederom een knap gemaakte blog. WIJ hebben het met plezier gelezen. Het is ONS goed bevallen!

  10. Aad Verbaast 6 februari 2008 om 21:34

    @Tandwielfabriek: van welke familie ben jij lid??
    ‘Blauw’ gelachen??

  11. Klaverblad 6 februari 2008 om 22:25

    Vorm en inhoud zijn weer ijzersterk.

  12. Aad Verbaast 6 februari 2008 om 22:44

    @Klaverblad, ik geniet ook van je verhalen.

  13. Peter Hoopman 7 februari 2008 om 00:51

    Kende ik ook niet van Willem, onze vader.
    Jammer dat erfrecht zoveel roet in zaken kan gooien.

  14. Ina Dijstelberge 7 februari 2008 om 00:53

    Wij hebben ook weer ernstig genoten. Zou Charles ook in die kroeg komen?

  15. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 08:19

    @Peter: niet een echte liefhebber van het Koningshuis meen ik zo te proeven uit je commentaar?
    :-)Het specifieke erfrecht is wel afgedwongen..Reactie is geredigeerd

  16. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 08:24

    @Ina: Charles, ook zo’n jong talent volgens zijn moeder toch? 🙂
    Was hij niet de kroonprins die wereldwijd het langste kroonprins is geweest in de historie (recent)?
    Wel een interessante historie van de Oranjes met Engeland overigens.. Oranje is nog eens Koning geweest aldaar…
    Was de historie anders gelopen, dan had Charles geen probleem gehad, dan was hij immers mogelijk nooit kroonprins geweest.. 🙂
    Zo zie je maar: alles is betrekkelijk..

  17. de Stripman 7 februari 2008 om 09:10

    @ Aad: Nee, ik word altijd van groot medelijden vervuld bij het zien van leden van het koninklijk huis. Laat mij maar liever arm en vrij zijn…;o)

  18. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 09:16

    @Stripman: daar raak je een belangrijk punt Stripman.. Ik ook..
    Vraag me dus ook af, wat de motivatie is van bijvoorbaald Maxima (en andere aangetrouwden) om zich bij de Koninklijke familie aan te sluiten..
    Het is bekend dat Claus (die ik heel hoog acht overigens) daar veel meer moeite mee bleek te hebben dan hij zelf ooit vermoed heeft..
    Over het vermoeden waarom (in-trouwen van de schoondochters), zijn overigens wel interessante theorieën..Reactie is geredigeerd

  19. jan bouma 7 februari 2008 om 09:27

    @Aad
    (kan natuurlijk niet achterblijven: dus hierbij een verhaaltje)
    Vanzelfsprekend trof Hare Majesteit ook de wereldrevolutionair B. in de kroeg. Revolutionairen zitten haast altijd in de kroeg dacht ze nog toen ze bij @Aad zat, maar ze besloot toch B. eens te vragen naar zijn plannen m.b.t. het Koninklijk Huis. Bleef dat wel bestaan of kreeg het nog meer een symbolische betekenis. Van Wilders mocht ze haast ook al niks meer. Dus ze trok haar stoute schoenen aan en zei tegen B.:
    "Meneer B. U wordt vergeleken met de nieuwe Multatuli die het mijn voorvader Willem de Derde behoorlijk lastig gemaakt heeft met zijn boek over dat "Indië-gedoe, die gordel van smaragd.."; gaat u Ons het net zo lastig maken?"
    B: "Ach, mevrouw, u komt er eigenlijk best goed vanaf. Als ik binnenkort in Den Haag ben (nadat ik eindelijk ook een uitgever gevonden heb) zal ik op Paleis Noordeinde voor u ook wel een boek afgeven. Tenslotte staat er ’n persoonlijk briefje van u in. Verder kunt u daarin alles lezen over de integriteit en zo. Dat schijnt een tot nog toe zogenaamd onbegrepen begrip te zijn. In mijn boek leest u wat anders. Maar om uw vraag concreet te beantwoorden: nee, u hebt geen last van wereldrevolutie. U blijft gezellig voor de Nederlanders de Moeder des Vaderlands. Maar ik zou toch Willem Alexander eens bij me langs sturen voordat hij het stokje van U overneemt. Hier laat ik het bij. Ik ben met andere zaken bezig… als u het niet erg vindt."

  20. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 10:16

    @Jan, nog druk bezig ergens anders natuurlijk :-))
    Jeetje Jan, je neemt het gesprek wat ik heb met Beatrix meteen helemaal over!
    Weet je wat ze nog tegen me zei, toen je na je boodschap weer meteen de kroeg uitvloog?Reactie is geredigeerd

  21. jan bouma 7 februari 2008 om 10:29

    @Aad
    Nee natuurlijk weet ik dat niet want toen was ik al weg.. maar vertel maar!

  22. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 10:37

    @Jan Bouma, ja dat was nou jammer, soms moet je toch even wat langer in een gesprek blijven hangen..:-))
    Ze belde eerst overigens even mobiel met Balkenende..(denk ik)
    En toen zei ze..Reactie is geredigeerd

  23. jan bouma 7 februari 2008 om 10:46

    Ja weet ik veel! Vertel nou door man!
    Misschien ging het wel over m’n boek en de pg. 160 – 165 waarin Balkenende een hilarische rol speelt..; ik weet het niet!

  24. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 10:48

    @Jan Bouma:
    ze kwam terug en zei: Jan Peter kende hem ook niet..
    Jan Bouma zeg ik..
    Die van dat boek?
    Ja zeg ik..
    En toen zei ze..

  25. Peter Hoopman 7 februari 2008 om 10:50

    Vind dat Beatrix het erg goed doet, maar een koningshuis is niet meer van deze tijd.

  26. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 10:54

    @Peter Hoopman.
    Ik ben het wel met je eens.. Zou in deze tijd ook nooit meer gebeuren, lijkt me..
    Het folkloristische element, dat is nog wel leuk.. Hoeft ook niet weg wat mij betreft..
    Zou het ook niet erg vinden als het tot dat beperkt bleef overigens..
    Mag wel wat kosten, dan heb je ook wat :-)Reactie is geredigeerd

  27. Ina Dijstelberge 7 februari 2008 om 11:01

    @ Aad : Ja die arme Charles, je vraagt je af of hij ooit nog de troon zal bestijgen. Ik denk van niet, mams zit stevig. En ziet volgens mij ook liever haar kleinzoon William(wat’s in a nam) als haar opvolger.
    Wat betreft de Oranje banden met de UK. Daar weet men in Noord Ierland alles van.

  28. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 11:04

    @Ina
    Ik heb wel met hem te doen ja..
    Maar zou hij overgeslagen kunnen worden – zie je opmerking over William – heeft ook nog een hoop te leren lijkt me 🙂
    Vind overigens dat hij mooie dingen doet in het kader van milieu..
    Ook minder mooie dingen..
    Ja, als we ook weer in deze historie kijken hebben we ook daar niet veel om ‘Trots op Nederland’ te zijn..Reactie is geredigeerd

  29. jan bouma 7 februari 2008 om 11:12

    @Aad 10:48
    (vervolg)
    En toen zei ze… "gevaarlijk mannetje, die B. Het is weliswaar "dat de leugen regeert" maar hij maakt daar korte metten mee! Als hij het volk meekrijgt hebben we toch in no-time te maken met een appelig kijkend Parlement dat zal moeten kiezen omtrent zijn voorstellen.. Mijn moeder Juultje ging in de jaren ’50 ook al eens buiten haar boekje om in de VN een toespraak te houden dat verdacht veel lijkt op zijn verhaal!"Reactie is geredigeerd

  30. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 11:46

    Jan Bouma: hoe weet jij nou wat ze zei.. Je was er immers niet..
    Nee, ze zei. Dus toch Jan Bouma, we meenden hem al te herkennen.. Gaan we toch weer even Jan Peter bellen. Ogenblik..
    Ze ging bellen, en kwam vrij snel terug.. en zei..

  31. martien 7 februari 2008 om 11:53

    Heel mooi. Jij zit "hoog in de boom". 🙂

  32. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 11:56

    @Martien.. Bovenaan beginnen en dan afdalen..
    Balkenende had ik al gehad..
    Die twee hebben wel wat met elkaar dus vandaar..

  33. jan bouma 7 februari 2008 om 12:13

    @Aad 11:46
    en zei..: (als vervolg op 10:48)
    "..We moeten zijn verhaal serieus nemen. De wereld is geglobaliseerd, of we dat nu wel of niet willen onderkennen. Binnen ’s lands grenzen valt niets meer op te lossen. De wereldeconomie en de wereldgemeenschap is geglobaliseerd. Arbeid en kapitaal blijken onderling de communicerende vaten te zijn. We kunnen niet langer om zijn conclusies heen om de wereld als één groot communicerend vat te zien!"

  34. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 12:20

    @Jan: leuk!! Hoop doet leven..
    Maar ze kwam terug en zei: Jan Peter wist nu ook wie hij was.. Maar hij zei dat we het beslist niet over hem mocht hebben: té politiek gevoelig!!!
    We mochten zijn naam niet eens noemen…
    En toen fluisterde ze in mijn oor: ..Reactie is geredigeerd

  35. jan bouma 7 februari 2008 om 12:27

    @Aad
    "..en toen fluisterde ze in mijn oor: "Ga jezelf en je hele Kabinet maar ophangen als je hem niet antwoordt! Hij legt de vinger op de wonde plek! Er is, of je dat nu wilt zien of niet, nu eenmaal sprake van een "geglobaliseerde wereld" die geacht wordt in goed onderling overleg de toekomst voor de mensheid te verzekeren…!"

  36. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 12:32

    @Jan Bouma: :-))
    En toen fluisterde ze in mijn oor: "Jan Peter zei ook nog: Die Jan Bouma heeft het altijd over integriteit, of eigenlijk het chronisch gebrek daaraan..
    Maar ík wil het debat voeren over Normen en Waarden.. En dat debat mag niet verstoord worden door de Jan Bouma’s van deze wereld..Dat leidt de aandacht af van mij..
    En jij Beatrix, kijk even naar je voorvaderen.. Jij al helemaal niet.."
    En Beatrix vroeg aan me: ..

  37. jan bouma 7 februari 2008 om 12:43

    @Aad 12:32
    Als "Normen en waarden" niets meer te maken zouden hebben met alom geaccordeerde waarden die in de "papieren overeenkomsten" tussen de volken zijn vastgelegd, en je wilt je daaraan niet houden:
    Gooi dan maar je hele "Normen@Waarden"-verhaal maar in de prullenbak!Reactie is geredigeerd

  38. Annemarie van den Burg 7 februari 2008 om 13:02

    " Ina. Wie de handen van Charles ziet, weet dat hij een Boerenlul is! Annem.
    Kijk ook eens naar de `fijnbesneden handtjes´ van beatrix!Reactie is geredigeerd

  39. jan bouma 7 februari 2008 om 13:22

    @An
    We wachten nu nog even op je explicatie omtrent de fysiologische kenmerken van "de Joden" volgens Streicher, Rosenberg en Hitler om die te kwalificeren! De "handjes van Charles" worden gekwalificeerd om vast te stellen dat hij "een boerenlul is"!
    Dom! Idem uiteraard "de handen van Beatrix" er niet toe doen. Jij staat voor de klas zeg je??????

  40. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 13:33

    @Ann: ik wist niet dat je ook al handlezer was 🙂 Ik weet daar zelf niets van.. verklaar je nader..

  41. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 13:38

    @Jan: en ze fluisterde in mijn oor: ik mag die Jan wel.. ik probeer ook integer te zijn..
    Maar ook dat is politiek te gevoelig.. 🙂
    Nou Jan: dat wilde ik je toch even vertellen!!
    En gezien het ‘ook’, moest ik wel even denken.. maar ik had toch echt de indruk dt ze het niet over Jan Peter had. Maar wellicht wel over gewoon Jan…Reactie is geredigeerd

  42. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 13:40

    @Jan: ter aanvuling (kan niet meer redigeren):
    Eeen slimme meid is op haar toekomst voorbereid 🙂

  43. jan bouma 7 februari 2008 om 14:11

    @Aad 13:40
    Ook "slimheid" blijkt een relatief begrip!

  44. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 14:15

    @Jan Bouma: je hebt alweer gelijk..
    Maar suggereren dat een lid van een koninklijke familie getuigt van ‘boerenslimheid’ gaat wel ver..
    Of bedoelde je dat niet 🙂

  45. peter louter 7 februari 2008 om 14:22

    Zou je namens mij de volgende keer het pensioen voor het gehele huis van oranje aan de orde willen stellen?
    Mijn verdraagzaamheid raakt op.

  46. jan bouma 7 februari 2008 om 14:25

    @Aad
    Nee, natuurlijk niet! @Ann meent hier haar ‘boerenslimheid’ aan het volk te verkopen.

  47. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 14:26

    @Peter: de verdraagzaamheid kan eens ophouden. Dat snap ik..Tolerantie ook..
    Misschien ook een reden voor haar daar zo op te hameren tijdens de kerstrede..
    Soms zijn er nog diepgaandere motieven iets te zeggen, dan er letterlijk te horen is.. 🙂
    Soms?? Meestal toch?Reactie is geredigeerd

  48. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 14:51

    @Jan Bouma: dat was dan wel een hele korte verkoopactie.. Ik dacht dat ze wel meer in huis zou hebben..
    De wervelwind – methode 🙂
    Dat doe jij toch wel anders!!

  49. jan bouma 7 februari 2008 om 15:07

    @Peter Louter 14:22
    Beatrix: "Heer Louter.. uw verdraagzaamheid raakt op, zegt u. Wat is dat voor onzin! U beseft niet dat u en het volk tot in eeuwigheid de vruchten van Ons Huis kunt blijven plukken. Die zijn: de saamhorigheid van het volk dat als identiteit gestalte krijgt mede door Ons! Stelt u zich eens voor dat u elke 4 jaar presidentsverkiezing zou moeten houden waardoor er één of andere nitwit Onze taak zou moeten vervullen. Wij zijn "de vlag der natie" aan Ons ontleent u mede uw identiteit. Nu mag die B. wel beweren dat er alleen maar wereldburgers zijn maar hij wil Ons wel laten die functie. Linten doorknippen is er één van. Gedenkingen op de Dam, Prinsjesdag, Mijn Kerstrede dat is "het vertoon van de Kroon"; u moet niet zeuren. Wij doen dat voor ’n appel en ’n ei! Die presidentsverkiezingen zullen u meer kosten. Bovendien; 70 a 80% van het volk wil Ons niet kwijt of afzetten!
    Ik ga die B. voordragen voor een functie in de Raad van State waarvan Ik ook nog Voorzitter ben!"
    Zomaar wat, Peter… grapje…Reactie is geredigeerd

  50. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 15:09

    Jan Bouma: ergens toch een ver neefje van…? 🙂

  51. jan bouma 7 februari 2008 om 15:30

    @Aad
    "Neefje van wie? Ik doe niet aan nepotisme! Je bent wat waard of niet!"

  52. peter louter 7 februari 2008 om 15:41

    Jan :)))))
    Het vertoon van de kroon voor een appel en een ei.
    Die tante verdedigt haar bron van inkomsten met verve.
    Echter geef mij maar iedere vier (of acht) jaar een ander.

  53. jan bouma 7 februari 2008 om 16:26

    @peter
    "relatief" voor ’n appel en ’n ei. Toch is er geen berekening te maken denk ik omdat er zaken meespelen die niet direct in geld zijn uit te drukken. Dat is de redding vh Kon. Huis.
    Zou je een enquete houden onder de Nederlanders denk ik dat 70 a 80% men "Trix" niet kwijt wil…

  54. jan bouma 7 februari 2008 om 17:52

    @Aad
    Toch even ’n vraag aan je. Wat denk jij wat Beatrix denkt van onze wereldrevolutie?
    Ja, dit is dieptepsychologie van me waar jij zo doorheen prikt; maar ik kan het proberen; vraag het maar ‘ns aan haar. Het zal namelijk wel even duren voordat ik op Noordeinde wordt uitgenodigd en jij zit nu met haar in de kroeg..

  55. nelus 7 februari 2008 om 17:58

    @aad, @jan: en ze fluisterde in mijn oor dat het haar wel heel erg speet geen dochters te hebben gekregen. "Ik had Jan B. toch wel heel erg graag als schoonzoon gehad". Nou dat doet er toe nietwaar ?

  56. jan bouma 7 februari 2008 om 18:08

    @Nelus
    Dank voor deze impliciete aanbeveling. Ik hoop dat de Rijksvoorlichtingsdienst en die van haar speciale Kabinet meelezen.. Ik verwacht eigenlijk nu per ommegaande een Uitnodiging en een luxe limousine met livreier voor de deur!
    Ze heeft vast nog wel een of ander aantrekkelijk nichtje of zo voor me in de aanbieding. Dank voor de tip!

  57. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 18:11

    @Jan Bouma:
    15:30: neefje van van Beatrix uiteraard..
    17:53:’"onze wereldrevolutie".. de overwinning smaakt zoet.. verkoop de huid niet etc..
    Voor het antwoord overigens op je vraag: zie mijn reactie van 13:38…. wel een beetje bij de les blijven graag..
    Of moet ik je alles drie keer uitleggen?? :-))

  58. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 18:14

    @Peter Louter… als ik je reactie hierboven nauwkeurig lees dan (en ik weet dat jij er altijd op prijs stelt nauwkeurig gelezen te worden), dan lees ik dat jij wel voor een bestuurlijke vernieuwing bent van de gekozen koningin…
    Na de burgemeester nu ook nog de koningin..
    Na Jan bouma’s revolutie een ware nieuwe revolutie :-)))
    Geen probleem: er kan er zo weer eentje bij..

  59. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 18:16

    @Nelus: ha die Nelus… al weer een tijdje niet gezien..
    Dus jij was het waar ze ineens naar toe liep en in je oor aan het fluisteren was… (ja, ja, het was al wat later..).
    Nou daar zal die Jan blij mee zijn.. Dom dat hij wat eerder weg liep.. Had nog een mooie avond kunnen worden tussen die twee..

  60. nelus 7 februari 2008 om 18:19

    je ziet me niet maar ik ben er wel. Ik hoor alles wat er gezegd en gefluisterd wordt in dat cafe. Op verzoek van hare majesteit. Het is dat je het weet.

  61. Annem van den burg 7 februari 2008 om 18:22

    @ Aad, leg je twee handen voor mij neer en ik betitel enkele karaktertrekken van je. O.a. je creativiteit en sensitiviteit. Maar niet de binnenkant Aad!! Mijn geheim. Ik kijk altijd eerst naar handen van iemand. Hèèèèèeèl nuttig. Groet, An.Reactie is geredigeerd

  62. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 18:22

    @Nelus: ja, onze officiële ontmoeting is volgende week pas… Hoe moet ik dat dan weten..
    Even denken.. je bent toch niet die ehh.. die altijd… ehhh, en dan ehhh…??

  63. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 18:24

    @Ann: dan zal je met mij toch nog geduld moeten hebben Ann.. Mijn handen zul je niet gauw zien.. Mijn zakken zijn gevuld.. (met mijn handen althans.. :-))

  64. nelus 7 februari 2008 om 18:25

    @aad: ja precies, die. Dat ben ik

  65. jan bouma 7 februari 2008 om 18:39

    @Aad 13:38 (alsnog)
    En de integriteit van Beatrix. Kijk! De ambtenarij, het bestuur hebben daar zelfs commissies en "bureaus" voor ingesteld. In de praktijk bleek dat dat niet veel uitmaakt. Zo bleek een paar jaar geleden dat in Amsterdam ook fout te zitten. (Insiders zullen weten waarover ik het heb; had iets "taxis" te maken en het Integriteitsbureau).
    Neemt allemaal niet weg dat er wel geschreven opvattingen over bestaan maar dat de werkellijkheid van alle dag toch anders is. Laat @An nu niet te hard juichen dat ze zegt: "Zie je wel: integriteit bestaat niet!" Die bestaat wel alleen we houden ons er niet aan. Dat is toch wat anders.
    Ik denk dat wat het met Trix betreft en de hofhouding wel hetzelfde zal zijn als in de rest van onze samenleving. In mijn boek duid ik echter op "de grove evidenties"; en die kun je natuurlijk wel aanpakken. Ben je toch onnoemelijk veel verder mee op de goede weg; kruimelaars zijn en blijven we allen. Dat is toch nog wel wat anders dan we nu overal "aan de top" zien zitten; daar zitten geen "kruimelaars".
    Also sprach Zarathustra! (Sic!)

  66. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 18:42

    @Nelus: nou dat beloofd dan wat volgende week :-))
    Heb je er nog zin in, nu je dit weet??Reactie is geredigeerd

  67. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 18:45

    @JanBouma: ik breng graag je bespiegelingen over aan Bea (ja, ja, zo mag ik haar inmiddels noemen..). Ok?

  68. jan bouma 7 februari 2008 om 18:54

    Okay! Laat ze me even wat foto’s mailen van geschikte dames die ze, volgens @Nelus, voor me in de aanbieding heeft… Ik ga niet over 1 nacht ijs!!! Hahaha! Het moeten warmbloedige types zijn; misschien bij Maxima vandaan maar dan wel zonder "voorgeschiedenis!" Hahaha…
    (wordt het toch nog gezellig in de kroeg)

  69. nelus 7 februari 2008 om 18:57

    @aad: zeg Aad zo ken ik je helemaal niet. Je mag Bea zeggen ? Voel je je nu gevleid ? Je had toch helemaal niks met het koningshuis ? Ben je zo snel om te kopen door de macht ?
    Macht corrumpeert maar macht erotiseert ook.
    Is dat wat er nu met je aan de hand is ?
    Nou: ik heb heel veel zin in volgende week.

  70. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 19:01

    @Nelus: je bent haarscherp Nelus…
    Ach zo zie je maar: ik ben ook maar een mens..
    Niets menselijks is mij vreemd.. :-))
    Eerlijk hè? Met een borreltje op vallen de grenzen wat weg..
    Ben ik ook eerlijk in.. :-))
    Ach, ik ben eigenlijk gewoon grenzenloos (nieuwe spelling – let op die extra n..)

  71. nelus 7 februari 2008 om 19:05

    @jan: ik hoorde net dat mabel waarschijnlijk vrij komt. Lijkt me ook wel een goede partij voor je.

  72. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 19:08

    @Jan Bouma: natuurlijk wordt het hier nu echt gezellig..
    Bea is net vertrokken.
    Willem roept (nu een stuk losser): rondje van de zaak!!
    Het schuim der aarde hier (als echte Nederlanders) neemt graag iets tot zich als het gratis is, roept in koor: We zullen handhaven!!! Driewerf Horeca!!!

  73. nelus 7 februari 2008 om 19:10

    @aad: grenzenloos. Vrij associerend: de wereldraad. HET thema van Jan. Zijn we weer terug bij af. Zullen we verder gaan met de blog van Jan ? Misschien kunnen we Beatrix uitnodigen ons te vergezellen. Levert vast nog veel meer mooie blogs op. En kan Jan vast wennen aan zijn nieuwe status

  74. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 19:14

    @Nelus: zou Ann een schuilnaam voor Bea zijn (schoot ineens door mijn hoofd) :-))
    En ja, ik lees nog steeds mee bij Jan’s reactieruimte..
    Ogenblikje (het blijkt ook een internetkroeg te zijn hier)

  75. nelus 7 februari 2008 om 19:30

    @aad: de enige overeenkomst tussen Ann en Bea is dat hun naam uit drie letters bestaat.
    Wat je ook mag denken van Bea maar zoveel cynisme als ik Ann ten toon heb horen spreiden , nee dat zou hare majesteit nooit doen. Die Ann, die was volgens mij ook in de internetkroeg, heeft wel een azijnmondje. Zou ze een beetje gefrustreerd zijn, wat denk je ?

  76. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 19:44

    @Nelus: Ik ben in raadselen gehuld..
    Misschien dan prinses Ann??
    Zijn ook veel bindingen daartussen.. 🙂

  77. jan bouma 7 februari 2008 om 20:30

    Sorry! Was even weg… natuurlijk gaat het weer over de vrouwen. Vast onderwerp in de kroeg. @Nelus denkt "they are evil"; hoe zou een compleet matriarchaat functioneren zoals @Ina Dijstelberge wou? Veronderstel dat even. Wat zou Bea hier in Nederland veranderen als ze alle macht had? Hillary in de VS of toch liever Obama? (spreek uit als mijn naam)…; enfin gooi wat maar in de groep.

  78. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 20:35

    @Oh Bouma.. (begin nu echt de slappe lach te krijgen..).
    Ik hoop dat Bea nooit alle macht krijgt.. Niemand niet overigens..
    Hillary of Obama, of McCain: ik kan me er niet druk over maken: er zal niets veranderen..
    En ik kan het al helemaal niet veranderen..
    Vrouwen aan de macht? Om dezelfde reden: niemand aan de macht..
    Wordt het niet tijd voor: e-vrouw-ci-ma-tie??

  79. jan bouma 7 februari 2008 om 20:51

    @Aad
    Ja, die slappe lach kreeg ik ook op ons vorige blog met @Ruud; hij wil dat ik ga schrappen in m’n verhaal. Ik moet alle verwijzingen naar mezelf weghalen! Dan kan hij makkelijker antwoorden. Klaarblijkelijk heeft de geest van Mithras dan alles geschreven en uitgedacht.
    Doe mij nog maar ’n jonkie!
    Wat zei je, of wie zei dat: "Komt Mabel vrij?"

  80. jan bouma 7 februari 2008 om 20:53

    ik bedoel niet uit de bajes…

  81. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 21:02

    @Jan: onder het mom: altijd ronken is ook een geregeld leven, krijg je van mij nog een jonkie (zowat het enige wat ik drink overigens..)..
    Nelus had het over Mabel.. Ik weet ook niet wat hij daarmee bedoeld… Ja, ja, die heeft nog wel meer uit te leggen.. daarover later..

  82. jan bouma 7 februari 2008 om 21:07

    @Aad
    ja, dat klopt. je bent die "d" hierboven vergeten; jij krijgt niks meer want je ligt te ronken. ook ’n geregeld leven. de hele dag: ronken!

  83. jan bouma 7 februari 2008 om 21:08

    this guy is really funny, man!

  84. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 21:19

    @Jan Bouma: ik kan de .. niet meer uitspreken..
    Goed dat jij nog zo scherp blijft jan!!
    Kun jij nog rij.en??Reactie is geredigeerd

  85. jan bouma 7 februari 2008 om 21:22

    @Aad
    Blijf wel even bij jou ronken..; de smerissen staan altijd voor je deur! Ben je gek geworden!

  86. jan bouma 7 februari 2008 om 21:27

    "..Komt die @Nelus nou nog met die mabel op de proppen? Niet dat ik nou zonodig moet, hoor; maar ik ben wel nieuwsgierig..; misschien kan ik dan met haar hier uuhh.. ronken!"

  87. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 21:28

    @Jan: ik blijf nog even: Willem geeft nog een rondje en roept: het lijkt hier wel het Holland House!!
    Zouden we dan toch nog Chinese tijden gaan beleven?? Het was gisteren immers Chinees Nieuwjaar!! Beloofd vuurwerk!!
    En je opmerking over Mabel en Nelus.. dream on mij friend.. :-))Reactie is geredigeerd

  88. jan bouma 7 februari 2008 om 21:37

    @Aad
    Die Chinese tijden zijn al aangebroken; hoop wel dat ze beseffen dat er ook door hen in die wereldraad geïnvesteerd moet worden. M’n boek moet dus ook in het Chinees vertaald worden; of wat simpeler is en korter: die samenvattingen van jouw 2 blogs.
    I’m deadly serious.

  89. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 21:41

    @Jan Bouma: natuurlijk moet het in het Chinees vertaald worden..
    Tip: het schijnt dat Ruud tolk vertaler is..
    Weet niet of hij het Chinees machtig is.. Maar hij is wel een karakter in woord en geschrift.. misschien toch dus.. 🙂
    En ik ben ook vrijwel altijd serieus..Reactie is geredigeerd

  90. jan bouma 7 februari 2008 om 21:45

    @Aad
    Begrepen. Dus dan staat hierboven een concrete uitnodiging aan een vertaler Nederlands/Chinees voor deze 2 blogs. Er achteraan komt dan nog het boek; maar iedereen denkt dat al te kennen zonder het te hebben gelezen.
    Je laatste opmerking onderschrijf ik.

  91. Aad Verbaast 7 februari 2008 om 22:35

    @Jan Bouma.. ik zal nog eens rond kijken voor je.. ga mischien zo nog even een loempiaatje scoren.. wie weet..
    dikke 1 miljard lezers potentieel.. tja.. zou wel leuk zijn natuurlijk..

  92. jan bouma 7 februari 2008 om 23:10

    @Aad
    Okay, Aad; morgen verder?
    1 miljard zei je?
    Nou, dan heb ik die uitgever ook zo
    als ie dit leest… groet!

  93. Aad Verbaast 8 februari 2008 om 09:00

    Even de vloer een beetje aanvegen van gisterenavond.. Bar en tafels klamvochtig afnemen..het was me het avondje wel..
    en dat bordje op de deur omdraaien: ‘open’ staat er nu op… (vanaf buiten uiteraard)..

  94. jan bouma 8 februari 2008 om 10:08

    stommel,,, stommel,,, deur zwaait open met wat herrie…: (Riekus komt binnen: vaste klant)
    Aad: "Hai d’ien Riekus..! Man, man joe hep wa gemis hier gisteravon…, Hare Majestiet op bezoek geha..! Joe soep joe al in d’n morgen te vroe klem man, en ga da dan te vroe vort; ge ha nog motte blieven..!"
    Riekus: "..unne jonkie gra, en ouwehoer niet so! Je ben zelf besope, da geleuf toch gene mens..! Hahaha.. Hare Majestiet hier!?"
    ——–
    zeg Aad je vermaakt
    je wel even met Riekus;
    ik moet naar ’n andere
    Driekus op het vorige blog!
    ook goeiemorgen trouwens..

  95. Aad Verbaast 8 februari 2008 om 10:36

    @Jan: ik houdt de koffie wel warm voor jou..
    Succes met de andere bezigheden..Ik hoor het wel..

  96. pasunsoprano 8 februari 2008 om 12:50

    Heeft Bea wel eens nagedacht over wat ze met anonieme giften kan bereiken? We zullen het natuurlijk nooit weten. Vooralsnog heb ik er nooit één gehad.

  97. Aad Verbaast 8 februari 2008 om 12:57

    @Pasunsoprano.. was jij niet uitgenodigd in Carré als jong talent??

  98. jan bouma 8 februari 2008 om 13:18

    @Aad
    @Allen
    Toch nog even een belangrijke functie van Beatrix. Zoals bekend is zij (en haar "eigen" Kabinet) vaak het laatste toevluchtsoord voor veel Nederlanders die, zoals het dan heet: "nog een laatste beroep doen op de Koningin". Veelal gaat het dan om ellendige of hopeloze toestanden van die onderdanen.
    Ik heb begrepen dat er dan soms toch wat stille, maar werkende, oplossingen worden gevonden voor die mensen:
    Waar of niet waar?
    Vervolgens heeft Balkenende (en elke premier sinds mensenheugenis) zijn vaste wekelijkse geheime gesprekken op Noordeinde. Om "Hare Majesteit bij te kletsen over ’s lands reilen en zeilen; en wat er zoal speelt". Die gesprekken zijn geheim. Men noemt dat "het geheim van het Paleis!" Nochtans worden er verslagen, opnamen van gemaakt of verdwijnen "die geheime gesprekken" voor eeuwig in de vergetelheid. In de Oval Office draait er, dacht ik, altijd geluidsopnameapparatuur mee en wordt alles opgenomen. (Dat kostte Nixon z’n kop, ooit)
    Hoe zit dat hier?
    Enfin… ben benieuwd want men ervan vindt..

  99. Aad Verbaast 8 februari 2008 om 13:31

    @Jan: weet ook niet precies hoe dat allemaal zit..
    wat betreft je tweede punt: het geheim.. Is het niet zo dat ook deze infrmatie na een bepaalde tijd wel toegankelijk (50 jaar of zo?)..
    Ik weet overigens niet of al die gesprekken (wat wel zo is in de oval office).. opgenomen worden…
    Maar er zitten hier wel wat kenners op het blog.. Laat het ons weten!!

  100. jan bouma 8 februari 2008 om 14:18

    @Aad
    vraag het haar nou zelf even… jij bent tenslotte met haar in gesprek… toch?

  101. Aad Verbaast 8 februari 2008 om 14:19

    @Jan: zou ik wel willen, maar ze wilde gisteren niet blijven slapen.. ze ging dus net voor sluitingstijd weg..
    Kreeg wel haar kaartje 🙂 Bel me eens zei ze nog..

  102. jan bouma 8 februari 2008 om 14:38

    @Aad
    Je bent een bevoorrecht mens. Vraag me wel zo terloops af of Beatrix nu helemaal verder "zonder" zit; ja, jij kan haar bellen, en kunt haar nog eens opzoeken…
    Misschien een onbescheiden vervolg maar Trix is ook maar een mens. Of zal ze genoeg hebben aan Claus nagedachtenis? Als het een te delicaat onderwerp is laten we het ook rusten als…: het geheim van het Paleis, natuurlijk.

  103. Aad Verbaast 8 februari 2008 om 15:05

    @Jan: inderdaad, je kunt krachtig samenvatten: is ook maar een mens..
    Voor de rest zijn er uiteraard paleisgeheimen..
    Heb haar beloofd daar over mijn mond te houden 🙂

  104. herman de winter 8 februari 2008 om 18:39

    Uit een serie cartoons.
    Ik, als republikein nb, vind deze wel wat plat eigenlijk. Voor een koning met idioot grote macht in een parlementaire democratie, doet ze het helemaal niet gek. En niemand van ons zou in haar schoenen willen staan.
    B. heeft een kutjob, let’s face it. Ik ben dan ook alleen republikein uit humanitaire overwegingen. Je kunt het die Oranjes met goed fatsoen niet meer aandoen. Koning van een zootje ongeregeld. Kom nou gauw zeg.

  105. jan bouma 8 februari 2008 om 18:58

    @herman de winter 18:39
    Als medeonderdaan van het zooitje maak je er wel deel van uit; republikein of niet.
    Ik zeg dit omdat ik me ’n bekend aforisme van Bomans herinner dat hierop toepasselijk is.
    Dat luidt:
    Alle mensen die zeggen: ‘Het is een rotzooi, ik trek me terug,’ zijn verantwoordelijk voor die rotzooi. Die rotzooi komt mede doordat zij zich terugtrekken.
    Voor alle duidelijkheid: inderdaad, ik heb je niet horen zeggen dat jij je ook onttrekt aan "het zootje" ongeregeld.. Nochtans…

  106. Aad Verbaast 8 februari 2008 om 19:02

    @Herman de Winter… je hebt goed gelezen wat ik metdeze ‘cartoon’ probeerde duidelijk te maken…
    @Jan Bouma: Eens!!
    Kom maar op!!Reactie is geredigeerd

  107. nelus 9 februari 2008 om 11:04

    jullie zien me niet maar ik ben er wel. En daarom hebben jullie ook niet kunnen waarnemen dat hare majesteit heeft verkozen de nacht bij mij door te brengen. Ze vond de reis naar het paleis te ver. En mij wel een interessante persoonlijkheid.Ze zou op de terugweg nog wel langs het face gaan. Dus bblijf even zitten misschien komt ze nog weer langs. En dan kunnen jullie alle vragen kwijt.

  108. jan bouma 9 februari 2008 om 11:08

    @Nelus
    (schandelijk…!) maar… hoe was ze in b..?!"
    kan ook bad zijn.

  109. Aad Verbaast 9 februari 2008 om 12:12

    @Nelus: ik hoor vast volgende week alle ‘dirty details’ van je!
    @Jan: badend in weelde natuurlijk!!

  110. jan bouma 9 februari 2008 om 12:29

    @Nelus
    @Aad
    Ja, het was mij al bekend dat @Nelus ook ’n vorstelijke huishouding voert waar H.M. zich thuisvoelt; soort zoekt soort! Smaakten de champie en de kaviaar bij het ontbijt?

  111. Aad Verbaast 9 februari 2008 om 12:35

    @Nelus en @Jan: Jan Peter wipte nog even langs en zei: hek dicht en bek dicht!
    Tja, met osm kan het er wel eens ruw aan toe gaan, als het allemaal wat te veel wordt..

  112. jan bouma 9 februari 2008 om 13:02

    @Aad
    @Nelus
    Laat @Ruud al het voorgaande maar niet lezen want die heeft het iedere keer over z’n "lege lantaarnpalen!" Of… wat ik ook al gehoord heb en wat er in m’n boek staat: "bij voldoende hoogte worden ze het raam uitgeflikkerd!"
    Nee, we houden het netjes; en H.M. zal zich niet verzetten tegen mijn wereldraad dus heeft ze niets te vrezen….
    Ik heb begrepen, Aad, dat ze onze blogs heeft laten kopiëren en met Balkenende wil bespreken bij de eerstkomende bijeenkomst op Noordeinde. Balkenende moet dan aan haar ook uitleggen wat er allemaal over hem in mijn boek staat. Met name op de pg. 160 – 165; dat ga ik hier niet vertellen. Men leest dat zelf maar; idem dat H.M. kennelijk gedaan heeft.

  113. Aad Verbaast 9 februari 2008 om 13:10

    @Jan: wat zal het stil zijn en worden als ze dat allemaal lezen..
    Zou dan toch de revolutie losbarsten in Noordeinde zelf?? De paleisrevolutie???
    Mogen ze wel de ramen dichthouden, anders kan heel Den Haag meegenieten van het gekibbel daar..

  114. jan bouma 9 februari 2008 om 13:31

    @Aad
    Nee. "De Pers", die volgens H.M. liegt "als de leugen regeert" ligt namelijk al "als de dooie lakei in de Paleisstraat!" en zal er geen verslag van doen. Ze is al door H.M. persoonlijk "bij voldoende hoogte uit het raam geflikkerd!" Zie haar briefje dat ik ergens afdrukte op deze blogs.

  115. Aad Verbaast 9 februari 2008 om 13:50

    @Jan: maar we hebben toch Peter R. toch nog.. het gerucht was (nu die verborgen camera’s toch over waren) dat hij ze ergens anders ging gebruiken om aan ‘waarheidsvinding’ te doen..
    Leuk gevonden overigens: waar de leugen regeert..Reactie is geredigeerd

  116. jan bouma 9 februari 2008 om 14:06

    @Aad
    Peter R de Vries kan mijn boek zo gebruiken als draaiboek; vraagt hij of Mabel ook erin speelt, worden er verborgen microfoons en camera’s verstopt en huurt men ook nog ene Roy in als de "bad guy". Prachtscenario en multi-succes voor SBS. Zie het zo voor me.

  117. Aad Verbaast 9 februari 2008 om 14:43

    @Jan: ben er morgen weer.. Hoop te doen, lees ik hierboven :-))
    (pssst… Peter R. de Vries belde net: hij wilde graag zondag even langskomen in de kroeg, direct vanuit Amerika.. ben benieuwd..)Reactie is geredigeerd

  118. Aad Verbaast 11 februari 2008 om 17:50

    @WJ: ik dank u voor deze inhoudsvolle reactie op dit gebeuren 🙂

  119. Johan 8 januari 2014 om 18:52

    Het wordt tijd dat je je stamkroeg weer eens opzoekt. Wie weet wie er in 2014 zomaar binnenwandelt …

  120. Pingback:De koninklijke weg: fuck de koningin | Aad Verbaast

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: