Voeg je bij 165 andere abonnees
Laatste blogs
- Nieuwjaarswens 2020 voor jullie allemaal
- Nieuwjaarswens 2018 voor jullie allemaal
- Nieuwjaarskaart 2017 voor jullie allemaal
- Als de nood het hoogste is, is de redding nabij
- Fervent Verwend Fietsen in Drenthe
- De sporten die ik nog mis in Rio 2016
- Perplex om dat Solex Complex
- Cursist begrijpend lezen
- Water naar de zee dragen
- Nieuwjaarskaart 2016 voor jullie allemaal
- Reflecties over griepinjecties
- Jazeker. Ook de Mediq apotheker
- Nooit meer douchen
- De grote onafhankelijke Nespresso cups test
- Renault, R-Link en TomTom: StomStom
- Vroeger was alles anders (2/2)
- Vroeger was alles anders (1/2)
- Over fossiele brandstoffen, subsidies en windeieren
- De koninklijke weg: fuck de koningin
- De conclusie: een ontluisterend Godsbeeld
- Van Exodus via Leviticus en Numeri naar Deuteronomium
- Massaslachting door een Gouden Kalf
- God wil ook gaan kamperen
- Topsport, 10 geboden, wetten en straffen
- Volksoproer na de ‘bevrijding’
- Met 600.000 man de woestijn in. Feest!
- De 10 onnodige plagen van Egypte
- Mozes, Gods tovenaarsleerling
- Exodus. Slaven in Egypte
- Jozef, Egypte. De eindbalans van Genesis
- Isaak, Jacob, Israël en GTST
- Gods wrede beproeving van Abraham
- Deugdzaam en Rechtschapen
- God verwoest Sodom en Gomorra
- Gods tweede verbond: de besnijdenis
- Nieuwjaarskaart 2015 voor jullie allemaal
- Loverboy Abram wordt steenrijk door list en bedrog
- God laat een oogje vallen op Abram
- De Babylonische spraakverwarring
- Noach en zijn kwade dronk
- Noach, de veilige landing
- Met Noach het schip in
- Na mij de zondvloed
- Kaïn, Abel en nog wat van die nazaten
- Het Paradijs. De valse start
- Omtrent Het Oude Testament
- Seroquel, Quetiapine en Alzheimer
- Stom, stommer, stoma
- Over zorgkantoren, PGB’s en grove nalatigheden
- Psychologische hersenspinsels
- Gemeentelijke drempelvrees
- Futloos Futselende Fusiepartners
- Over Kniesoor, Oorsmeer en Tinnitus
- De dermate logische dermatoloog
- Feuilleton: anekdotes uit de gezondheidszorg
- Op zoek naar een nieuwe uitdaging?
- Het vurrukkullukku veinzen
- Radicale belastinghervorming: het keukentafelgesprek
- Meer lol met cholesterol
- Over ziekenzorg en zieke zorg
- Ik blijk jaren onder een steen geleefd te hebben
- Nieuwjaarskaart 2014 voor jullie allemaal
- Een waar kerstverhaal
- Tijd nemen voor de wintertijd
- Mark Rutte en zijn “goede hoop”
- Het is allemaal niet meer uit te leggen
- Over kippen en contactlenzen
- Een modderfiguur slaan
- Vrolijk Paaseiland
- Dijsselbloem en het Cyprus precedent
- De Koningsspelen en het YOLO-effect
- Kadootje voor de Koning
- Over Dijsselbloem, wisseltrucs, garanties en stofzuigerzakken
- Commerciële omroepen furieus op staatssecretaris Dekker
- Over Willem Alexander en schaken
- AH introduceert inkomensafhankelijke bonuskaart
- De Mali anomalie
- Martin Van Rijn schoffeert miljoenen mantelzorgers
- Veiling geweldsmonopolie levert staat 2,4 miljard op
- Nieuwjaarskaart 2013 voor jullie allemaal
- Paus doet boekje open over dopinggebruik
- Verkiezing Gouden Kerstbal 2012
- Job Cohen gaat onderzoek leiden naar dood bultrug Johannes
- Walgelijk leedvermaak. We hebben een humorprobleem
- In memoriam Jan Bouma
- Chinese koper-koorts
- Schaduwbankier Dagobert Duck en zijn 65ste verjaardag
- Greatest nation in the World? Bullshit!
- Verscheur je CV en maak flitsend carrière
- Bruggen slaan
- Tour de France kiest voor verwarmd parcours
- Minister Hillen wil JSF laten varen
- Rabobank: de bankwereld is verziekt
- Drommen Drommelse Drones verwoesten Internationale Rechtsorde
- Het Schaliegas Schandaal
- Miljoenennota noopt tot veerkracht
- Het is “houdoe en bedankt” na de verliezingen
- Over de verkiezingen, kleur bekennen en de kiezerskrisis
- Over het CPB en de Pinokkio Partijen
- Wat aan topsport schort
Blogarchief
Categorieën
Mijn avatar
Dit is mijn avatar. Daarachter zit mijn blogwereld waar ik graag vertoef. Begonnen bij de Volkskrant in 2007. Verhuisd naar Wordpress. Sinds 2010.
Omtrent Het Oude Testament
- 000. Introductie: Omtrent Het Oude Testament
- 001. Het Paradijs. De valse start
- 002. Kain, Abel en nog wat van die nazaten
- 003. Na mij de zondvloed
- 004. Met Noach het schip in
- 005. Noach, de veilige landing
- 006. Noach en zijn kwade dronk
- 007. De Babylonische spraakverwarring
- 008. God laat een oogje vallen op Abram
- 009. Loverboy Abram steenrijk door bedrog
- 010. Gods tweede verbond: de besnijdenis
- 011. God verwoest Sodom en Gomorra
- 012. Deugdzaam en Rechtschapen
- 013. Gods wrede beproeving van Abraham
- 014. Isaak, Jacob, Israël en GTST
- 015. Jozef, Egypte. De eindbalans van Genesis
- 016. Exodus. Slaven in Egypte
- 017. Mozes, Gods tovernaarsleerling
- 018. De 10 onnodige plagen van Egypte
- 019. Met 600.000 man de woestijn in. Feest!
- 020. Volksoproer na de 'bevrijding'
- 021. Topsport, 10 geboden, wetten en straffen
- 022. God wil ook gaan kamperen.
- 023. Massaslachting door een Gouden Kalf
- 024. Van Exodus via Leviticus en Numeri naar Deuteronomium
- 025. De conclusie: een ontluisterend Godsbeeld
Anekdotes gezondheidszorg
- Anekdotes uit de gezondheidszorg, introductie
- De dermate logische dermatoloog
- Futloos Futselende Fusiepartners
- Gemeentelijke drempelvrees
- Jazeker. Ook de Mediq apotheker.
- Meer lol met cholesterol
- Over Kniesoor, oorsmeer en tinnitus
- Over zorgkantoren pgb's en grove nalatigheden
- Psychologische-hersenspinsels
- Seroquel, Quetiapine en Alzheimer
- Stom, stommer, stoma
Levenslessen
Mijn gesprek met..
- 2008
- Aad Verbaast
- Aad Verbaast (2)
- Agnes Jongerius
- Agnes Kant
- André Rouvoet
- Ayaan Hirsi Ali
- Balkenende
- Balkenende en Bos
- Barack Obama
- Beatrix
- Beatrix
- Damien Hirst
- Ella Vogelaar
- Erica Terpstra
- Erik van Muiswinkel
- Eveline Herfkens
- Gerdi Verbeet
- Holleeder en Moszkowicz
- Jaap de Hoop Scheffer
- Jacques Rogge
- Jan van Rutte
- Maarten van Rossum
- Mariëtte Hamer
- Maxime Verhagen
- Neelie Smit Kroes
- Nurten Albayrak
- Peter R. de Vries
- Rita Verdonk
- Sinterklaas
- Sonja Bakker
- VKbloggers
- Wilders
- Wouter Bos en Jan Pronk
Statcounter statistieken
Populaire berichten
tag wolk
aad afghanistan amerika arts awbz balkenende beatrix bijbel blog bloggen bos cda china crisis democratie Dijsselbloem dilemma doodziek ernst europa exodus farmacy Genesis gesprek gezondheidszorg god Heer huisarts humor irak iran ironie Israel kafka kamer katholiek kerst kredietcrisis levenslessen marktwerking medicijnen milieu misbruik Mozes muggen nervus OBA obama olie oorlog Oude Testament pgb pillen politiek protestant pvda rutte Samsom satire specialist verhagen verkiezingen VKblog Vkbloggers Volkskrant vvd wilders Willibrordbijbel Willibrordvertaling ziek ziekenhuis zin zorg zorgverlener zorgvragercategoriewolk
bloggers
- 100 woorden
- Annelies Miscelanea
- Annet
- Anouska
- Antoinette Duijsters
- Apiedapie
- Assyke
- Barbara Jansma
- Bart
- Beeldsprekers
- Bert Deben
- Beukmans
- Blewbird
- Blutch1
- Broekstukken
- Burro
- Cees in Cambodja
- Cor Uitham
- Demio
- Draver
- Eilandgek
- George Knight
- Geroma
- Glaswerk
- Grutte Pier
- Henk Daalder
- Hippocampi
- Ina Dijstelberge
- Ingrid van den Bergh
- Ivy
- Ivy
- Jantiena63
- Jeg Synes
- Jeroen de Baaij
- Johan HvD
- Johanna Nouri
- Joostx
- King BIlly
- Kletersteeg (blogspot)
- Kletersteeg (WP)
- Knutselsmurf
- Kokopelli
- Kuifje Simon
- Lebonton
- Marjelle blogt
- Marjelle ontmoet
- Motek from Space
- Nelus
- Nelus from Grins
- Noud Hovius
- Paco Painter
- Peterus
- Pierra
- Ramirezi
- RobertK
- Rokus2000
- Rokus2000
- Satuka
- sLimerick
- Sprakeloos
- Stripman
- Svara gedichten
- Telmiep
- Theo Balvers
- Trektocht
- Triumviraat
- Villa Mithras
- Voorpagina OBA
- Voorpagina Vkbloggers eKudos
- Voorpagina VKbloggers facebook
- Voorpagina Vkbloggers Wordpress
- Watmann
- Wlttr
- Zeeschuim
- Zelfstandig Journalist
1. Leven een constant proces van leren tenminste wanneer met een open mind op op je omgeving en jezelf reflecteert.
2. Zonder de ander is er geen reflectie mogelijk. Het is de wijze waarop we reflecteren waar zaken fout lopen. Veelal als gevolg van geen of onvoldoende zelfreflectie.
Ik gaat niet zonder de ander.
3.Eenwordinng van de tweeeenheid noem ik dit. Opnieuw dit is onmogelijk zonder ‘de Ander’
4. Weten wie de ander is, naar de ander toetreden en het ik herkennen.
Echt perfect zijn in wie we zijn, betekent dat we ook eerlijk zijn over onze duistere kant, onze onvolkomenheden.
Mijn moeder waar ik wel negatief over bericht heb, was wel een waarachtig mens, waardoor ze in sociaal opzicht als lastig werd beoordeeld. Ik zie veel van haar in mezelf terug. In mijn autobiografie kom ik aan de fase, dat ik ook mindere kanten beschrijf.
Graag gelezen en aanbevolen!
Met de passende avatar.
@Ina: dank. Mag ik aannemen dat dit in je eigen woorden de ‘vertaling’ is van de vier uitspraken hierboven?
Bijzonder inderdaad dat het allemaal met de interactie van die ander (of omgeving) te maen heeft..
Maar wel vanuit de eigen kracht, ipv je in grote mate te laten leiden door die omgeving.
@ Interpretatie en kritiek. De eigen kracht is belangrijk, ik mis de dubbele reflectie nog. Maar wellicht komt dat later terug.
Tot nu toe vind ik het erg vanuit het ik gedacht.Reactie is geredigeerd
@Klaverblad: boeiend dat je dat zegt: "kom ik aan de fase..".
Je autobiografie stipt volgend, deed je naar mijn gevoel daar al regelmatig konde van..
Dat maakte het juist vollediger en boeiender.
Avatar: je alter ego’s zijn bekend.. grappig overigens in het kader van deze serie 🙂
@Ina: ja, uiteraard niet onbelangrijk: interpretatie en kritiek: daar wordt nog uitgebreid vanuit diverse invalshoeken op terug gekomen. ‘Interactie’ kort samengevat.
Dit hoofdstuk is dan ook de start: het start met de eigen waarachtigheid. Daar kan ik dan ook achter staan.
Zonder waarachtigheid (waar hier denk ik wel genoeg kern in zit – althans voor mij -) wordt het op die aspecten die je noemt waarlijk moeilijk.
Eerst naar binnen..
Of nog meer samengevat:
ad 1: niemand is perfect, en hoeft ook niet.
ad 2: aanvallen is niet mogelijk, verdedigen hoeft niet.
ad 3: als innerlijk en uiterlijk één is, hoef je je niet meer te verbergen. We zijn wie we we zijn.
ad 4. Jezelf leren kennen is primair en dan pas de ander(en). In plaats van andersom.
4 en 3 hadden omgekeerd kunen worden, maar ook hier: dezelfde volgorde aangehouden en overgenomen.
Met name punt 3, daar zie ik soms/regelmatig met lede ogen aan (en deze week weer) wat er ook hier soms op het Vblog (ook in de wereld, maar me even beperkend tot deze ‘wereld’). Ook de mogelijke destructiviteit er van, de gevolgen er van.
Ik heb het met jou daar al eerder over gehad.
En met diverse anderen..
Je zult het herkennen, toch?Reactie is geredigeerd
Ik vind waarachtigheid een moeilijk woord. Als ik mijn voeten op de grond zet en mijn gewicht voel, ben ik dan ook waarachtig? Of als ik de wind hoor ruizen langs mijn hoofd?
Een continu leerproces is zeker herkenbaar. Terugkijkend kan ik pas beseffen wanneer ik in een bepaalde bewuszijnsfase kwam. Vooruitzien is beperkt mogelijk door een optelsom van hetgeen in de lijn der verwachtingen ligt. Het kan verkeren… Wie weet welke verrassende ervaringen, eye-openers en ontdekkingen er nog in het verschiet liggen. Ieder maakt een persoonlijke ontdekkingsreis in het leven. Daarnaast zijn er gezamenlijke en interactieve reizen. Althans zoals ik het zonder kennis uit boeken zie.
Persoonlijke noot: al leerde ik mijn tekortkomingen kennen, ik moet bekennen dat ik die lang niet alle heb kunnen elimineren. Er wordt aan gewerkt..:))) Levenslang.
Sinds een bepaalde bewustwordingsfase werd mijn leven al niet meer gedicteerd door mijn omgeving maar `t is ook weer niet zo dat ik met niemand uit m`n omgeving rekening houd.
Meer inzichten zullen volgen, dat is een zekerheid.Inzichten? Doet me denken aan De Celestijnse Belofte. Ook al zo`n vijftien jaar geleden.
Jaaahhhh…waar is het wel.
Maar ben het te snel weer vergeten.
Er valt nog een hoop te leren tot m’n dood.
En dan sterven we.
Op z’n geleerdst!
Gek eigenlijk.
gr eva
@Tandwielfabriek: (van Dale): 1. oprecht, eerlijk, rechtvaardig. 2. werkelijk zijnde wat wat in het bepaalde wordt genoemd.
Zonder me te ‘verschuilen’ achter de van Dale (wat ik net pas even heb opgezocht) komt 2 het dichts bij de wijze waarop ik het geïnterpreteerd heb.
Namelijk jezelf kennen, je daar vervolgens niet meer voor hoeven te verbergen, noch naar jezelf, noch naar anderen. Met als gevolg: geen gevoel meer hebben dat je je aangevallen voelt (je bent wie je bent) noch de behoefte hebben je ergens voor te hoeven verdedigen.
Maar ook: je beperkingen kennen, en acceptatie dat je niet perfect hoeft te zijn en niet bent.
Dat geeft wel rust.. en innerlijke kracht, die dan ook (en dan pas) naar buiten kan stralen.
Dat in contrast met: hoevaak laten we ons niet leiden door anderen, of op het verkeerde been zetten door anderen, of bezwijken onder een of andere externe druk (sociale, economische, verbale, fysieke etc etc…).
Als je jezelf kunt blijven (en jezelf steeds beter kennend), in een wereld waar dat vaak onmogelijk lijkt, zelfs ontoelaatbaar blijkt, dan ben je waarachtiger, en dus krachtiger. En kan je je beter staande houden dan als een kameleon (waar ik zeker eigenschappen van had) ‘acceptatie’ te zoeken. Acceptatie van wat? Van iets niet waarachtigs? Een onbegonnen weg immers.
@Cats. uiteraard blijft het leren, en daar ope voor staan. Ook in elke levensfase en door de omstandigheden dan zullen er nieuwe dingen te leren zijn net als dat dingen afgeleerd moeten worden.
Tekortkomingen elimineren: uit de lessen hierboven vond ik kracht dat dat ook niet altijd hoeft.. gaf me wel troost..
Dicteren uit de omgeving: zie ook mijn reactie bij Ina (had elkaar gekruist): ik liet me ook veel te veel dicteren door de omgeving.. Maar juist deze waarachtigheid heet mij althans geleerd dat ik dan juist beter (oprechter, eerlijker) met mijn omgeving rekening kon houden.. Rekening houden is immers veel breder dan (gechargeerd:) je maar aanpassen voor de lieve vrede.. het kan ook heel anders immers.
@Eva: tja, daar heb ik ook wel vaak over nagedacht.. Zonde eigenlijk, of zelfs: inderdaad.
Misschien dat daarom mensen zoeken naar allerlei vormen van ‘onsterfelijk’ worden, in de zin van iets blijvends achterlaten (boekje schrijven, of memoires etc), tot geloven in het hiernamaals om vandaar uit weer naar beneden te kunnen sturen..
Maar ook wel bijzonder dat je hier deze ‘verzuchting’ aangeeft: het zijn immers lessen getrokken uit interviews van mensen ‘voor de poort van de dood’ zoals ik het omschreef.. Gedestilleerde levenskennis die wordt overgedragen.. tot meerdere eer en glorie van hun nabestaanden? Zodat die opgebouwde kennis niet verloren gaat?
@Ina: (kon niet meer redigeren) terugkomend op je laatste zin:
"Tot nu toe vind ik het erg vanuit het ik gedacht."
Boeiend dat je dat opmerkt!
Al aangestipt in de laatste reacties van me hierboven, in aanvulling daarop: kun je jezelf zijn als je vanuit de ander denkt? Denken (laten we ons leven?) we niet te veel vanuit de ander (‘plezieren..’).
Ken je de ander beter dan jezelf? Kun je de ander beter kennen dan jezelf? etc.. etc..
Het begint inderdaad bij jezelf.. dan pas kan men (en beter) voor anderen zorgen, denk ik..
@ Eva, dat spreekt me aan. Sterven op z`n geleerdst…
@Algemeen. Associatieve en retorische vraag: waarom is het leven een leerproces. Het antwoord ligt uitsluitend …na de dood.
Niemand kan bewijzen of verklaren, al zijn er vele bijna-doodservaringen opgetekend, hoe dat stadium is. De krant van morgen kunnen we nu nog niet lezen..
Persoonlijk geloof ik wel dat "er meer is". Gebaseerd op ..geen enkele wetenschap want: Wat weten wij nou helemaal?
Geschiedenis schrijven? Persoonlijk heb ik daar niets mee. Welke waarde kan men daaraan hechten? M.i.slechts ijdelheid (Prediker…). Van: kijk mij eens belangrijk wezen. Zich belangrijker voelen dan een ander, is dat eigenlijk niet aanmatigend ?
@ Aad, je draagt veel stof tot nadenken aan. Maar, wel boeiend !Reactie is geredigeerd
Ik volg de goede inhoudelijke discussie.
Aad, met aandacht gelezen.
Ik herken in alle punten leerpunten, en bij de één ben ik verder dan de ander.
Je schreef in een reactie aan Ina die 4 punten en ik moest ineens denken bij punt 3 aan de blogborrel van laatst. Ik heb toen hardop uitgesproken dat ik over heel wat heen moest om daar naar toe te gaan omdat ik juist met het thema angst bezig ben, angsten die veel te maken hebben met mijn verleden van verwaarlozing vanaf het begin van het leven.
Maar ik zei óók dat ik geen angst had om mezelf te laten zien, want ik heb zoveel hier al geschreven over mijzelf en mijn verhaal voor een heel groot deel verteld. Ik had en heb niks meer te verbergen. Ik weet allang, en een deel van de mensen daar wisten óók van mij. Ik kon daar als mezelf zijn, ook met alle gevolgen die mijn geschiedenis met zich mee brengt.
Overigens is het ook kenmerkend wat Ina zegt in haar eerste reactie over ik en die ander. Juist bij verwaarlozing ontbreekt die ander, en daardoor krijgt de verwaarloosde geen of te weinig kans om een ik te ontwikkelen. Ookdat wat er niet is, moet men leren kennen van zichzelf.Maar dat terzijde.
Ik kijk uit naar deel 2.
Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd
@Cats: inhakend op je "@algemeen: "waarom is het leven een leerproces".. Daarvoor schrijf je ‘retorisch’.. voor mij en velen anderen niet denk ik.. een vraag waar zelfs filosofen behoorlijk van mening kunnen verschillen.. of zelfs niet uitkomen.
Wel, denk ik, dat uit angst voor de dood, het onebkende, het tijdelijke etc.. velen allerlei oplossingen zoeken uiteindelijk minder ‘van voorbijgande aard’ te willen zijn.. Iets na te laten in figuurlijke en letterlijke zin. En zelfs daardoor in grote mate door gedreven kunnen zijn!
Daar zijn honderduizenden vormen voor te verzinnen (ook die jij noemt)..
En hele goede en ook hele slechte (ook historische) voorbeelden van overigens..
Verder: aandragen van ‘stof tot nadenken’. Graag!! Er kan niet genoeg nagedacht worden..
Even inhakend op een vorige gesprek waar we de term meditatie aanraakten (beetje beladen woord overigens..): een persoonlijke en voor mij plezierige hobby is gewoon ergens lekker op een bankje gaan zitten, en dan vrijelijk associatief gaan denken. Laat het maar lopen..
Ik doe dat gemiddeld wel een paar uurtjes per dag in totaal.. Avontuurlijke reizen door de geest..
En zeer rustgevend..
Omstanders zijn wel eens bezorgd: is er wat?
Heel wat, zeg ik dan. Ik ben heerlijk aan het mijmeren..
Noemde ik dat hier niet eens: ik ga mezelf uitlaten?
Weet je ook weer wat dat is.. :-
@Klaverblad (met oorspronkelijke en juiste avatar :-): leuk het te weten.. Haak in als je daar behoefte toe voelt. Bloggen is voor mij enkel de interactie, met een blog als aanleiding..
"discussie" zou geïnterpreteerd kunnen worden als het hebben van een meningsverschil. Ik persoonlijk zie wat hier gebeurd, meer als het uitwisselen van gedachten. En dat inspireert mij in ieder geval!
@Coby: dank voor je open reactie.
Mooi dat je je daar in kunt herkennen: het gevoel dat je je niet meer hoeft te verbergen, en daardoor je angst (daar heen te gaan) kon overbruggen.
Ook ik ben in het ene punt verder dan in de ander 🙂
Verwaarlozing: doet me denken aan het (dunne..) boekje: "Het drama van het begaafde kind". Dun, dus niet van die ellenlange bespiegelingen en theorieën maar wel heel kernachtig (voor mij) omschrijvend hoe de inteactie (ook het gebrek daaraan) van ouders en het jonge kind een enorme invloed kan hebben op het ‘worden’ in het verdere leven.
Voor mij een enorme eye-opener!
Niet gelezen?: een echte aanrader..
Ik prijs niet zo gauw boeken aan overigens.. Ik lees er ook niet zo veel..
Ook in het licht van een uitspraak van Jan (die hier nog wel eens is): als je veel van een ander overneemt blijft er weinig van jezelf over.. 🙂
Ik maak hier echt een uitzondering!
P.S.: "de les van de angst" komt overigens nog..Reactie is geredigeerd
Aad, ik ken dat boek, maar voor mij ging en gaat het niet diep genoeg. Toen ik er eenmaal achter kwam wat er ongeveer met mij aan de hand was, kwam ik een half jaar later het boek van Wilfried Smis tegen. Het heet: Het verwaarloosde kind; syndroom en behandeling. Ik kwam "thuis" toen. Maar nu terug naar jouw bijdrage.
Wens je een goede avond.Reactie is geredigeerd
@Caby: kan me dat wel voorstellen: het is heel breed en algemeen. Maar wel sterk dat je ‘thuis’ gekomen bent!
Terug naar de bijdrage.. we zijn nooit weggeweest 🙂
Ook nog een heel plezierige avond!
Beste Aad,
Wij zijn allemaal het product van onze opvoeding, van de cultuur waarin we worden opgevoed en van onze genetische aanleg. Volwassen zijn in de ware zin van het woord, betekent voor mij waarachtig zijn. Dat wil zeggen waarachtig naar je zelf en naar je omgeving. Dit kan alleen maar als je authentiek en integer bent en je niet primair laat leiden door de ander. De ander kan een zegen zijn, maar ook een hel. Authenticiteit en integriteit kunnen alleen tot volle wasdom komen door een grote mate van zelfreflectie en zelfrelativering. Het verslavende en "veilige" groepsdenken is meestal de vijand van waarachtigheid en vloeit mijns inziens voort uit onze existentiële angst. Als je deze angst wilt en kunt erkennen en hebt overwonnen durf je ook jezelf te zijn en kan er pas sprake zijn van ware waarachtigheid.
Het ga je goed!Reactie is geredigeerd
Beste Rein John: Ik had het niet beter kunnen omschrijven!
Integer: het woord is gevallen.. Dat woord krijgt nog zeker een staartje, gezien de verwarrende discussies ook elders op het Vblog over integriteit en de vermeende definties er van..
Angst: laat je ook vallen.. en het overwinnen er van. Coby roerde dat ook al aan.
"De les van de angst" blog komt er nog aan.. was voor mij (ook) een eye opener..
Dank voor de welkome aanvulling, het gaat je goed 🙂
@Coby: ik zie dat ik je naam ‘vertiept’ heb en verbasterd als Caby. Mijn excuses daarvoor 🙂
@aad. mag ik je complimenteren voor de wijze waarop jij niet alleen mensen, maar ook inzichten, ervaringen, en emotionele snaren etc. etc., een extra toon geeft, de ruimte daarvoor geeft en faciliteert?
Vergeet mijn complimenten, die zijn ongepast, ook zelfs dat ik misschien de plank volledig mis sla
Weet je wat jouw stiekeme meelezers en vrienden tegen elkaar zeggen over de verspreker of schrijven over de mail omdat we elkaar dierbaar zijn en de hele meute overal en nergens zit?
‘A SHOULDERCLAP, A HUG, A KISS, AND THE GOLDEN FIVE’
Vanuit Brummen, Noorwegen, Vuurland, Australie,
Israel, Uganda, the USA, Washington, en verder liever niet autobiografische verhalen, alhoewel het bijna niet onvermijdelijk is.
Je bent populair, net zoals Paco. Wereldwijd wordt er van jullie genoten.
Soms is het dan ook beter je iets dicht te houden dat alleen maar ergernis opwekt. zelfs wereldwijd
Mijn echte synoniem is de navigaor of new york. plagiaat. maar het appartement? 33str, corner madison avenue.
geen pocherij, knettergehard voor gewerkt met de hele meute. Af en toe ontstaat er ruzie, in de fámilie, maar dan trek8 ik mij terug op de gulden draak met mijn beste maat.
En als Bouma nog een keer op op gehaktdag, visdag, of kerkdag de groetjes wil doen, is hij van harte welkom.
Aad, ga je door? Je wordt bewonderd door stiekume meelézers`
Dat was het even.
De Auping en Toonder roept. Daarvoor hoeven zelfs geen vlaggen in de hel te branden.
Veel leuker, als je met achter-familie een appartement in NY opzet en geen last hebt van het gedonder omtrent Herfkens.
Nu Ronald met zijn verhalen faciliteren,
Blijft hrt verlies van iemand die mij ontzaglijk dierbaar was.
Verder van dze kant geen autobiografische reakties.
of in boekvorm gegoten e-mails.
Aad, zou veel willen zeggen maar weet niet hoe te beginnen..! Mijn troost is; er zullen er ongetwijfeld velen mèt mij zijn. Heb GVD m’n hele boekenkast vol staan met Oosterse ‘meesters’. Heb hier en daar wel eens wat nuttigs opgepikt, maar je zou hier toch publiekelijk met de billen bloot moeten…Bang om af te gaan..? Ja dus, voor mij ben je iig met de moeilijkste les begonnen.. waarvoor dank (geintje uiteraard). Heb hier overigens 3 boekjes staan voor je van Thich Nhât Hanh tw; Iedere stap is vrede, Het gras wordt groener en vredelevend.(zonder i dus)
Feit is dat de meeste mensen niet beseffen dat ze (kunnen) moeten genieten.En dat er goed noch kwaad bestaat.Dat is nu eenmaal zo in een dualistische wereld als de onze.
Om te ervaren wat ‘goedheid" is, zal er ook een "kwaadheid’moeten worden ervaren,anders weet je nog niets.
Als je licht wil ervaren zal er ook de tegenhanger donker moeten bestaan.
Het is simpeler dan de mensen ervan maken.
@WJvdW: dank voor de reactie. Het echte synoniem (zeg je) is de navigator of New York. In het rijtje landen mag dan ook de Noord Pool wel worden toegevoegd. Een ‘land’/gebied waar van besloten was toch dat het van iedereen is? En toch gaat dr de strijd al weer over losbarsten (je herinnert je vast nog wel het planten van die vlag op de zeebodem door die russische onderzeeboot? Binnenkort zal al het ijs verdwenen zijn, te beginnen in de zomer..
Je zuggereeert dat het doel (zie de eerste blog uit deze serie – onderaan) al bereikt zou zijn.. Maar om specifiek antwoord te geven op je vraag: "ga je door".. Natuurlijk! 🙂
@Rubio: elke uiting van de honderden actieve bloggers hier (om die groep maar even te nemen) is een individuele vorm van ‘met de billen bloot gaan’. Ook als men daar niets zegt, of nietszeggend is. Of uithaalt jegens anderen, of zeer persoonlijke ontboezemingen op schrijft.. allemaal andere vormen daarvan.
Althans in de zin dat men daarmee inzicht geeft in de eigen keuzen. Niet de achtergronden waarom die keuzen zo gemaakt zijn overigens.
Ja, misschien is dit onderwerp (de eerste) wel de moeilijkste, maar wel een noodzakelijk start, waarbij de rest weer uitvloeisels daar van zijn.
"Boekenkast vol": Ik herken dat wel. Inderdaad, links en rechts pik je wat op. Ik lees niet veel van dit soort boeken (meer). Je kan veel lezen, maar een paar grondregels proberen in de praktijk te toetsen (naar mezelf en de omgeving) vind ik boeiender dan maar doorlezen.
Die boekjes van Thich Nhât Hanh die je aangeeft staan hier ook. Het leuke daar van vind ik dat het zo alledaags en down to earth is (en dun :-).. Daar kan ik wat mee..Reactie is geredigeerd
@Aad
Ik kom later nog terug met ’n wat uitgebreider commentaar. Voel voorlopig nog het meeste voor Ina’s omschrijving helemaal bovenaan dit blog. Ondertussen zul jij wel begrijpen dat "de waarachtigheid" sowieso geweld zal worden aangedaan door diegene die zich schuldig maakt aan WvSr Art. 326 dat luidt als volgt:
Artikel 326 Wetboek van Strafrecht, tekst geldend februari 2005:
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
———————————————–
tot later…; moet nu even weg. Dan volgt er uitleg; ook interessant voor Van der Woude.Reactie is geredigeerd
@Paco Painter: ik heb in mijn infoblok staan: "Alles is perceptie", "Genieten is een keuze".
Ik geloof daar ook sterk in.
Ik heb zelf ook gemerkt dat het wel gezegd kan worden, maar besef ook dat het geen eenvoudige opgaaf is daarmee alle zorgen weg te relativeren. Soms lukt dat eenvoudigweg niet. Maar wel beter door me die spiegel voor te houden.
Verder: "simpel" Als je nog niet kan fietsen is het eenvoudigweg een ongelooflijke opgaaf. Vallen en opstaan.
Als je eenmaal kunt fietsen, kan je je niet voorstellen dat iemand dat niet kan. "Mama, kijk met losse handen!!" :-))
Een maal deze techniek in het systeem, blijft die ook in het systeem..Reactie is geredigeerd
@Jan: een bijzondere invalshoek kies je hier!
Aan waarachtigheid wordt veel geweld aan gedaan..
Ook nog wat wetsartikelen over geweldsdelicten? 🙂
@ Paco en
@ Aad. Het is een lange weg te gaan, voor een ieder van ons, om zover te komen als bijvoorbeeld Paco zijn huidige visie is.In grote lijnen en ook sommige details zijn wij het wel met elkaar eens. Door wellicht sommige min of meer overeenkomstige ervaringen. Maar hoe zit het met anderen om op gelijke golflengte te komen? Ook dit blog kan waarschijnlijk een steentje daartoe bijdragen.
Door schade en schande worden we wijzer. Dat gaat met vallen en opstaan en de wijsheid krijg je inderdaad niet met onverschillig door het leven te gaan.
Daarom: wie het inzicht zover al heeft verworven, mag zich gelukkig prijzen. Zonder praktijkervaring komt men daar niet, is mijn bescheiden mening.
Velen gingen u en ons voor en velen zullen er ook volgen.
Boekenwijsheden kunnen bewegwijzeringen zijn. Ik heb oude mensen gekend die heel wijs waren zonder veel te hebben gelezen…
Wat Paco schrijft dat is volledig herkenbaar, maar er zijn nu eenmaal Jansens en consorten in deze wereld die men niet uisluitend met een "oosterse glimlach" van zich af kan laten
glijden.
Er bestaan wel degelijk problemen en problemen.
De vermeende problemen die uitsluitend tussen de oren zitten (De mens heeft vak te lijden `t meest..etc) , de problemen die we zelf maken en de problemen die anderen voor ons veroorzaken.
Maar, dit is uiteraard vanuit mijn beleving.
Concrete voorbeelden zouden wellicht meer inzicht kunnen geven.
Dus: Aad, Paco?Reactie is geredigeerd
Wijze woorden, Aad, waarmee we allemaal aan de slag kunnen. Ik denk trouwens dat waarachtigheid niet verward moet worden met de hinderlijke drang van sommigen mensen om iedereen de waarheid te vertellen. Je moet ook waarachtigheid een beetje sociaal toepassen…;o)
@ Aad, dat ben ik nu helemaal met je eens van die dunne boekjes : Hoe minder pagina`s het "instructieboekje" telt, hoe makkelijker het is.
Bovendien blijft er navenant meer ruimte over voor het vormen van een EIGEN MENING :)))))))
P.s. Ik wil graag even toevoegen dat ik dit blog zowel zeer boeiend maar ook verademend vind.
Nou, Aad, je aanvankelijke schroom bleek dus ongegrond.Je hebt een zeker risico durven nemen maar dat blijkt, nu reeds, positieve vruchten af te werpen!
En dat van dat leren fietsen is een mooie, duidelijke metafoor.
Als je jong bent gaat `t bijvoorbeeld leren fietsen heel gemakkelijk. Maar op latere leeftijd is het een enorme opogaaf…Reactie is geredigeerd
@Cats: je hebt helemaal gelijk. En uiteraard wil ik de problemen die er zijn in onze wereld helemaal niet relativeren, integendeel (vb. 2 miljoen mensen slikken anti-depressiva in Nederland, kort danwel langdurig). Ook de mijne niet overigens.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, hoe ik daar vormen van ‘damage-control’ voor heb gevonden.
Concrete voorbeelden geven (waar je naar vraagt) is altijd ingewikkeld omdat de volledigheid altijd ontbreekt en voorbeelden die minder goede voorbeelden zijn in de ogen van anderen vaak ten onrechte door die anderen als reden worden gebruikt de hele benadering/filosofie dan maar onderuit te halen.
Maar toch dan maar een paar:
– ik was heel erg vatbaar voor gestelde uitdagingen. Die ging ik dan ook vrijwel altijd aan. Het kon niet ingewikkeld genoeg zijn. Het lukte (tot mijn eigen verbazing ook nog meestal, in zat lang in een zekere ‘flow’ zelfs..). Totdat ik met de grootste uitdaging die ik was aangegaan, flink mijn neus stootte. Ik heb daarvan geleerd dat ik niet ‘alles kan’.. en heb moeten leren dat ik daar ook in moet berusten, en kan daardoor beter met gestelde uitdagingen in het leven omgaan. Ik ga ze dan ook minder aan. Geeft me veel meer rust. Het leven wordt simpeler.
– Ik voelde me vaak aangevallen.. Schoot ook heel gauw de verdediging in. Ik voel me veel minder gauw aangevallen en verdedigen doe ik haast niet meer. Ik luister beter. Vaak is verdedigen dan al niet meer nodig.. Scheelt een hoop ergernis.
– Ik heb geleerd dat je niet vriendjes kunt en hoeft te zijn met de hele wereld. Liever een paar goede vrienden, dan heel veel halve vrienden. Dan kun je ook waarachtiger zijn en minder kameleon (wat ik was). Scheelt veel energie, en het leven wordt een stuk simpeler.
– Ik heb geleerd af te zien van de rat-race. En heb daar van afgezien. Daarbij geleerd dat geluk niet zit in welstand, maar in welzijn. Scheelt een hoop ergernis, stress en zorgen. Ik kan ook meer waarachtiger zijn. In de rat-race is dat schier onmogelijk.
– Ik heb geleerd dat ik niet altijd gelijk hoef te krijgen. Ongelijk krijgen is niet altijd een verlies. Verlies kunnen nemen en zo.. De berusting daarin, scheelt een hoop energie..
Zo maar even wat..
En: Ik heb geleerd dat je niet op alle op je vragen antwoord hoeft te geven (uitgedaagd worden..). Maar daar heb ik nog wel wat te leren :-)))
@Stripman: dank, je hebt helemaal gelijk overigens. Ik wil niemand iets opdringen, Iedereen vind een weg (zou een weg moeten vinden) die bij hen persoonlijk past.
Ik probeer dan ook bewust te schrijven/reageren vanuit mezelf, wat mij heeft gesterkt, mijn anker.. etc..
Uiteraard hoop (zoals ik schreef in de inleidende blog) dat een enkeling ergens iets kan meenemen en vinden wat voor hun persoonlijk iets kan bijdragen. Dan is er al genoeg toegevoegde waarde voor mij..
Deze reactieruimte is heel bijzonder vanwege de openheid en diepgang. Ik vind me in veel commentaren ihb van Rein John.
@Cats: de eigen mening: essentieel.. Waarom nemen zovelen klakkeloos te mening van anderen over? Zou een tekort aan zelfkennis daar de achtergrond van zijn? Sociale druk? Groeps-schijn-zekerheid? Te kort aan waarachtigheid??
Zo maar wat bespiegelingen.. 🙂
Je "P.S": ik ben heel tevreden!!
Fietsen: zwaar dementerenden kunnen nog wel fietsen.. En je hebt gelijk: met het ouder worden neemt het leervermogen snel af.
@Klaverblad: Rein John zijn blogs, wordt ten onrechte (vind ik) weinig becommentarieerd. Hij heft veelal een heel duidelijke booodschap. Ik kan me ook vaak vinden in zijn bespiegelingen daar..
En ja, ik ben ook blij met de diepgang hier in de reactieruimte. Blij verrast om in andere woorden mijn gevoel uit te drukken.
Verder: ik blijf overigens persoonlijk een groot liefhebber van zowel scherts/luim én de serieuze bodschap.
Soms gesplitst.. soms gecombineerd, maar wel altijd waarachtig (passend bij mijn waarschtigheid, er zijn meerdere manieren om daar vorm aan te geven immers).Reactie is geredigeerd
@Aad (zoals beloofd doch lang niet uitputtend een verlopig commentaar)
1. Het klankbord, zo voor jezelf, zal zich laten horen en ook laten zien als je voor de spiegel staat. Een gewetenloze schurk, dus iemand zonder enige introspectieve kennis omtrent zijn functioneren, ziet de schurk (terwijl hij toch soms meent dat hij een heilige zou zijn; zo dachten de kampbewakers van Auschwitz). Vervolgens een aap ziet een aap enzovoorts, eenieder ziet zich wel maar zonder de toetsing.
Want:
2. Vervolgens is dat resultaat dan afhankelijk van wat Ina Dijstelberge hierboven omschreef (ondermeer):
quote:
2. Zonder de ander is er geen reflectie mogelijk. Het is de wijze waarop we reflecteren waar zaken fout lopen. Veelal als gevolg van geen of onvoldoende zelfreflectie.
Ik gaat niet zonder de ander.
unquote
Ziedaar: dan wordt de hele toetsing gereflecteerd. Zo zijn er in die interactie, tussen mensen, ook wetten geformuleerd (Van der Woude!) en ook vele ongeschreven wetten en verhoudingen die de mens tot een sociaal en tot een wat betere diersoort zouden moeten maken en ook wil verheffen. De wetten van de jungle, die van Plato of Nietzsche of Hobbes en vele andere filosofen voldoen dan niet. Ook de blufferijen, waarmee je meent jezelf te kunnen vernachelen, zijn hoedanigheden die dan haaks blijken te staan op "de waarachtigheid".
Het is voor mij de meest uitgesproken en belangrijkste hoedanigheid die hier besproken wordt in deze serie. Alle andere genoemde waarden en relaties zijn er van afhankelijk.
Nu wordt er wel gezegd: eenieder heeft en kent zijn eigen waarheid. Dat is niet waar. Er zijn objectieve waarden waaraan getoetst kan worden. Die staan onder andere in de door ons allen geaccordeerde wetten. Laten we dus eerst eens kijken hoe het daarmee staat. Vervolgens kunt u zich dan de vraag stellen: "waar sta ik voor?" in relatie met die ander en de ongeschreven wetten.
@Stripman 10:43
Hopelijk tot zo ver wel eens met mijn betoog? Ik hoop dat wel want talloos maal verkondig ik erbij ‘take it or leave it’ in de dialoog met ‘die ander’. Er zal wel een dialoog gevoerd MOETEN worden. Dat is iets anders.
Tot zo ver… een niet uitputtende reactie; bij lange na niet.Reactie is geredigeerd
@Jan: eens met je bespiegelingen. Wel een aantal aanvullingen en zelfs kanttekingen van mij uit als ik het lees. In volgorde:
ad 1: als je in de spiegel kijkt, dan kun je zien wat je wilt zien ‘f zien wat je werkelijk ziet. Niet voor niets schrijft Ina waar je naar verwijst: een open mind..
ad 2: "Ik gaat niet de zonder de ander". In een wereld waar 6 miljard mensen wonen wordt je natuurlijk altijd op de een of andere manier geconfronteerd met de ander en kun je er niet omheen. Het woord zelfreflectie is een ruim begrip.. Het kan ook zelfreflectie zijn in de zin hoe je met de omgeving omgaat, en ook dat is existentieel blijkt in de praktijk. Ik lees de stelling "ik gaat niet zonder de ander" dan ook enkel in die zin..
Echter: zelfreflectie houdt wel per defintie in dat het over jezelf gaat.. en niet over de ander (anders zou het anderreflectie geheten hebben :-). Wel (ook) over de interactie met de ander(en). Zelfreflectie kan uitstekend met jezelf, en voor ‘the sake of the argument’ zelfs enkel met jezelf. Het is de toetsing van je uiterlijk (hoe acteer/handel ik) met je innerlijk (het geweten, strookt het daarmee) en of daar voldoende balans in zit.. Geen balans daartussen: reden voor zorg, ontvredenheid stress etc. etc..
Jij trekt het door en verwijst naar wetgeving, conventies etc.. waaraan dan vervolgens getoetst kan en moet worden.
Waar, maar gezien de 6 miljard mensen op een kluit dienen te moeten leven, is er slechts een raamwerk gebouwd (wat we onderdelen van beschaving noemen) waaraan mensen zich zouden moeten houden. Met sancties als mensen er zich niet aan houden (‘straf’).
Als mensen zich er structureel en bewust niet aan houden in erstige mate noemen we ze misdadigers..
Tevens (en dat is ook een teken van beschaving) onderscheiden we een groep mensen die zich op bepaalde vlakken niet aan deze regels en wetten (ook ongeschreven) kunnen houden. Eenvoudig omdat ze ,als ze in de spiegel kijken, in staat van verwarring andere dingen zien dan normaliter gezien zouden moeten worden (vinden ‘we’). Die vallen dan in de categorie: persoonlijkheidsstoornissen..
Op het moment dat ‘we’ vinden dat ze een gevaar voor anderen zijn of voor zichzelf, dan vinden ‘we’ dat die mensen anders behandeld moeten worden dan de eerste groep: in behandeling dus..
Maar dan heb je het over de ‘extremere’ vormen. Menselijk leed, en menselijke pijn beperkt zich niet tot misdadiger zijn of niet, of mogelijk leidend aan een persoonlijkheidsstoornis.. Maar daar zul je het uiteraard met me eens zijn. De dagelijkse zorgen van ieder mens, daar gaat het wel om. Je staande houden.. etc.
Verder waarheid: die bestaat niet.. Beschaving beschrijven is ook maar een set ‘haalbare’ afspraken. Haalbaar in de zin dat ze zijn opgesteld om de samenleving werkbaarder te maken. Niet ‘haalbaar’ in de zin dat ze massaal nageleefd worden. Helaas.
Dat er objectieve waarheden zijn, kan ik uiteraard bevestigen. Immers: er hoeft maar één voorbeeld gegeven te worden (feitelijk twee) om die stelling te bewijzen.
Maar ook: alles is perceptie. Ik weet niet wat waar is of niet waar. Ik probeer er alleen voor mezelf achter te komen of ik iets als een waarheid kan ervaren. Ook dat is toetsing met het eigen geweten. In het besef dat het ene geweten de andere niet is. ook ik ben wie ik ben, en niet een ander..Reactie is geredigeerd
Typisch dat je met "ik" begint Aad. Ik denk dat veel, zoniet alles, met "ik" begint. Zoals je zegt, je minpunten, je zwarte zijde. Belangrijk om die ook toe te kunnen geven. Je wordt een prettiger mens, in de eerste plaats voor jezelf, dus automatisch voor anderen.
Interessant blog. Het stemt tot nadenken. Compliment.
@ Aad en Jan: Bij mijn bedenkingen doelde ik niet op mensen die anderen met argumenten proberen van hun overtuigingen te overtuigen. Niet dat ik daar altijd zo’n zin in heb, maar een beetje zendingsdrang kan ik best waarderen. Ik denk eerder aan lieden die denken dat ‘de waarheid’, meestal voornamelijk hun eigen kijk op de waarheid, altijd gezegd moet worden.
In heel veel gevallen is het wenselijk en verstandig om de waarheid, zoals je die zelf ervaart, nu juist niet te zeggen. Met een wat omzichtiger manier van uiten bereik je vaak veel meer. Het ongebreidelde waarheid zeggen leidt tot veel wederzijds onbegrip.
Wetten zijn naar mijn idee overigens geen waarheden, maar compromissen. Ze dienen om de verschillende waarheden in de samenleving met elkaar te verzoenen…;o)
@Ron: Ik denk ook dat alles met "ik" begint.. En zelfs eindigt. Er word (in 4) al naar gerefereerd.. Zo vaak denken we zo goed te weten hoe een ander in elkaar zit.. Maar weten we wel hoe we zelf echt in elkaar steken?
De overwegingen die je geeft voel ik ook zo.
@Aad 12:41
’n Aardig vervolg schets je hier. Het antwoord erop luidt:
"Wat u niet als wenselijk acht dat u geschieden zal noch overkomen, doe dat ook ’n ander niet aan!"
Edoch! Alle huichelaars, vooral die van ggggrisstelijke zijde of enig ander geloof, kunnen voorgaand statement niet alleen in hun zak steken maar zij blijven ook het antwoord erop schuldig.
Ergo:
De toetsing is dus hier, of iets acceptabel is of niet, volgt door de beantwoording van de vraag of… "Uzelve iets wenst mee te maken wat u eenander aandoet!" That’s the question wat mij betreft!
En natuurlijk… Van der Woude heeft hier zijn antwoord al klaar. Maar men leze in plaats van "Van der Woude" elke andere willekeurige naam en beantwoordt dan mijn vraag hiervoor gesteld. "Waar staat u voor?"
@Stripman: je raakt hier twee motivaties aan die voor mij reden waren om te bloggen.
1. de interactie met andere bloggers/lezers.
2. zendingsdrang (ja kan ik niet ontkennen), maar zich dan wel beperkend tot het aandragen van ‘stof tot nadenken’.. of (het woord is al veel gevallen: reflectie.. of spiegels.
ook voor mezelf overigens: die tot stand komt middels 1..
En inderdaad: met een goede verpakking komt de boodschap meestens veel beter over.. Een vak op zich :-))Reactie is geredigeerd
@Jan: was dat spreekwoord niet: wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet?
Lijkt zo’n eenvoudig meetpunt (voor jezelf en jegens anderen) en ik verbaas me er dan ook over dat het zo vaak wordt veronachtzaamd..
Hoe zou de inbreker het vinden als er in zijn huis wordt ingebroken?Reactie is geredigeerd
@Stripman 12:50
Ik acht mij geen "zendingsman" doch iemand die de opvatting is toegedaan "dat alles gezegd moet kunnen worden!" Indachtig Voltaire. Dus ook mijn tegenstanders hebben het podium maar hun argumentatie blijkt zwak. En die conclusie ("dat die zwak is") baseer ik dan op mijn BALANSOPMAKING. Die negatief is omtrent hun functioneren gedurende de afgelopen 3000 jaar dat zij het volk dom hielden.
@Aad 13:09
Die inbreker schreeuwt natuurlijk ‘moord en brand’ als er in zijn huis wordt ingebroken. Net zo goed als Van der Woude…
@Jan: Gewetensvraag aan je in dit kader (hoef je uiteraard niet op te antwoorden overigens): hoe zou jij het vinden als iemand jou zou aanspreken met: stom, dom, idioot etc..?
@Aad 13:18
Goeie vraag; en ik beantwoord alle goeie vragen.
Als die gesteld wordt door iemand die ik serieus moet nemen. Die premisse is er. Ik laat de beantwoording daaraan afhankelijk zijn. Heeft de vraagsteller zich betoond in het verleden, en door overige commentaren, een samenhangend en integer persoon te zijn geweest, zal ik zeer serieus ingaan op zijn vraag. Worden nochtans de meest elementaire waardeoordelen al niet beantwoord door zo’n persoon zal ik zijn opmerkingen over mijn "stom", "dom" en "idioot" niet serieus nemen. Dus er gaat een vraag aan jouw vraag vooraf. "Wie is er hier stom en idioot?" En waaraan wordt de beantwoording gerelateerd? Is daar éénduidigheid over? Nee? Welnu. Ik heb voorlopig wat wetten voor je in petto als daaraan gerelateerd moet worden om wat antwoorden te geven.Reactie is geredigeerd
@aad het virtuele en tekstuele geweld van bouma met zijn villa doen mij geen genoegen meer.
fantastisch wat jij doet! Jouw levenslessen zal ik op afstand volgen. Mijn advocaten hebben hun handen vol aan mijn ex, die er binnen een half uur vandoor ging met mr.peacemaker2, de pornokoning van eindhoven.
Veel erger vind ik het voor de andere hond, jippie heet ze, die twee verkochte dieren zijn uitelkaar getrokken. En begrijpen het niet.
Mensen zijn verstandiger.
Vanaf de zijlijn blijf ik toekijken en hoop van uit jouw levenslessen iets te leren.
Adieu, zometeen komt mijn bootsmaat van de Gulden Draak langs.
Dat boek van Bouma, gaat na de ribeyes op de grill, naar hel en verdoemenis.
Vaarwel, iedereen.
Iedereen het allerbeste toegewenst, ook bouma.
Hij krijgt op het adres van zijn villa een foto hoe op zijn eigen verzoek dat boek onder nr. 1269 definitief vernietigd is.
Op zijn specifieke verzoek gaan we hier vanavond de Kristallnacht naspelen omdat bouma niet wilde dat zijn boek nog in mijn bezit was.
En waar sta ik voor? Tolerantie, vrijheid van meningsuiting, niet ‘TAKE OR LEAVE IT,
The Dictator of the World kan zichzelf op de borst kloppen, do’nt worry, Bouma, maar….
Heb jij de Gouden Ganzeveer al eens achter je oor gestoken?
Zo ja, bij deze mijn felicitaties, en zo niet, doe je best.
Dag iedereen!
@Jan: om de vraag vooraf die je stelt dan maar van een persoonlijk antwoord te voorzien: niemand is stom, dom of idioot. Dat kan slechts zo zijn in de perceptie van degene die zich in die termen uitlaat. Niet meer en niet minder.
Ik ben benieuwd naar je wetten 🙂
@ Aad :Centraal staat de waarachtigheid, naar binnen en naar buiten. Het ervarend leren een levenlang.
Ik merk vaak op dat als uitgeleerd bent, doodgaat. Dat is wat cru maar dat is wel waar het op neer komt.
Maar terug naar waarachtigheid.
Ten eerste wie je werkelijk bent is een ontdekking en voor velen een levenstaak op zich, voor nog meer iets waar ze nooit bij stilstaan, zeker als zij overtuigd zijn van een absoluut vrije wil. Alleen al het ontmaskeren van al je determinaties: genetisch, sociaal en cultureel.
Wanneer het de mensen die zichzelf niet of nauwelijks ontmaskerd hebben betreft, dan bestaat de waarachtigheid alleen uit geconditioneerd handelen.
Op zich hoeft hier niets mis mee te zijn, maar als dit handelen, bestaat uit het kleineren en aanvallen van anderen,- hetgeen veelvuldig gebeurt -, dan heb je de optie om je te verdedigen of je om te draaien en je schouders op te halen.
Dit laatste doe je wanneer je punt 2 doorziet. Maar voor velen, ook mijzelf, is ook een verdediging een vorm van waarachtigheid.
Wat mijzelf betreft kan ik stellen dat ik de aanvallen wel degelijk zie als een verheldering van de persoon die ze uit, en dat ik vanit dat perspectief bepaal of ik mij omdraai en mijn schouders ophaal of ter bescherming van mijn eigen waarachtigheid in de verdediging ga.
De wisselwerking tussen ik en de ander. Voor mij staan beide niet in oppositie, maar vormen een twee-eenheid. Je leert je ik kennen door de ander en de ander leert zijn ik kennen door jou.
De ander huist dus ook in jou.
Het is een wisselwerking in meerdere dimensies die samen één geheel vormen.
Over zorg voor de ander komen we bij je volgende deel over de liefde denk ik uitgebreid terug. In de trant van je kan alleen de ander liefhebben als je jezelf lief hebt.Reactie is geredigeerd
@Allen
Van der Woude keek in zijn spiegel; en hij begreep nog wel iets van mijn commentaren. Dat hij desalniettemin schuldig is aan WvSr 326 zal eenieder ook duidelijk zijn. Ik kan nu eenmaal niet sjoemelen met de wezenlijke baiswaarden die de integriteit aangaan. Noch voor mezelf, noch voor ’n ander. Daar valt niet mee te schipperen. Dus… Van der Woude… verbrandt mijn boek maar want je verkreeg het op valse gronden. Je bent het inderdaad niet waard gebleken omdat je een simpele oplichter bent die zijn toezeggingen niet gestand deed. Hierbij zij No. 1269 vernietigd van de bluffer uit Brochtenbreck Duitsland.
@WJvdW: begrijp ik het goed? Ga je over tot een boekverbranding? History repeats itself?
Laat onverlet overigens de eerdere stellling: wat gekocht wordt dient ook betaald te worden, wat men met het gekochte daarna doet is ieder zijn zaak..
Mijn schoonmoeder maakte er een hobby van met de boeken van Wolkers en Jan Cremer de open haard aan te steken.. 🙂
Jan kan tevreden zijn: het vuur is letterlijk opgestookt met zijn boek. Niet alleen "flags" zullen branden..
Het Vblog is dol op fotoreportages.. Komt die? Om het vuurtje nog maar eens verder op te stoken.. 🙂
@Aad 14:03
Terwille van mijn verantwoording waar mijn spaarzame exemplaren blijven van mijn boek, zou ik haast zeggen: ik eis dat die fotoreportage van Van der Woude er komt al is die uit Duitsland, gelijk ons eerdere bekende boekverbrandingen uit de geschiedenis zoals op 10 mei 1933 in Duitsland , toen de Nazis dat deden.
De waarheid kent en heeft soms een schril geluid naast het knapperen der vlammen en die het bewijzen.
Van der Woude is mij nog wel schuldig: 27,50 euro voor het boek inclusief de verzendkosten van 7 euro alvorens hij tot verbranding overgaat. Maar ja, de man kent noch heeft enig besef van een geweten.
En bouma,
even gechecked, de boel is dubbel en dwars betaald. Neem van het restant iets dat je persoonlijk aanstaat of smaakt.
Brown and Blackstone zitten inmiddels te wroeten op je website. Op mijn verzoek. sommige aantijgingen zijn koren op de molen om integriteit en wat nogal wat indirecte zinspelingen ter berde te brengen.
Ik raad je aan je zwarte inktpatroon te vervangen.
@Ina:
Verdedigen: uiteraard heeft en geeft ieder zijn eigen vorm van waarachtigheid. En ik kan me alles voorstellen bij de manier en de wijze waarop jij voor jezelf kiest wanneer je je wenst te verdedigen of niet. Je stelt je eigen voorwaarden om die bewuste keuze dan te maken.
Ik heb ook gezien dat je daar naar handelt.
Soms hield ik mijn (eigen) hart vast..
Jij hebt laten zien dat je in dergelijke (vaak zeer onsmakelijke) aantijgingen) een eigen vorm hebt gevonden om je staande te houden. Een knappe prestatie, die ik niet zou kunnen (en niet meer willen overigens) evenaren.
Ik heb ook gezien in de korte tijd dat ik hier zit, dat er nogal wat mensen hier, op basis van onsmakelijke hetzes, aantijgingen, nare manier van aanspreken, e.d. ‘tenonder zijn gegaan’ of zijn afgehaakt, soms na ellenlange blogs en tegenblogs.. Een pijnlijk proces voorzover ik in de ziel van die mensen kon kijken (wat natuurlijk niet kan).
Bij mij drong zich dan telkens (het beschouwend) meerdere vragen op: waarom verdedig je je toch? Waarom voel je je aangevallen? Met persoonlijk leed tot gevolg..
Kon het ook anders? En zou de ‘uitkomst’ dan niet ander zijn geweest?
Ik kan allerlei namen noemen, maar doe dat maar niet. De frequente volger van het Vblog kent al die voorbeelden zelf ook wel..
Ik heb zelf een ontwikkeling meegemaakt dat ik (en dat zei ik letterlijk) ‘vocht als een tijger’ zakelijk en persoonlijk.
Nu doe ik dat niet meer, althans veel minder.
Ik vecht enkel met mijn eigen geweten.. Om het schoon proberen te houden. Op mijn manier, zonder te zeggen dat dat dé manier is. Het is enkel voor mij gebleken dé manier te zijn..
Wisselwerking: ik lees dat je daar erg op hamert. Inderdaad, er is per defintie wisselwerking, tenzij je bewust leeft als een kluizenaar in volstrekte afzondering. Dat is in de praktijk gewoonweg onmogelijk. Er si dus altijd sprake van interactie en wisselwerking.
"De ander huist in jou" gaat mij persoonlijk dan te ver. Dat kan slechts in uitzonderlijke gevallen. Dat kan alleen met de ‘loved ones’ (wat een beladen term overigens). En dan nog: ik ben ook voor mijn gevoel getekend door het naar mijn gevoel verraden te zijn door ‘loved ones’. Ook daar moest ik alleen verder, met mezelf, en weer die balans tussen uiterlijk en innerlijk (die wreed was verstoord) terug vinden. Geen eenvoudige opgave, en is ook nog niet voltooid.. als het al ooit voltooid kan worden. ‘Eelt op de ziel’ en dat soort uitdrukkingen zijn mij ook niet vreemd.
Verder in zeer algemene zin: het is onmogelijk, vind ik, om een twee-eenheid te vormen met ‘de anderen’. Wie zijn die anderen?
Het is al moeilijk genoeg om een twee-eenheid te vormen met mezelf. Daar ligt dan ook mijn eerste prioriteit. Pas als dat aardig onder de knie is, ligt er ruimte het ook met een zeer selectieve groep (?) anderen te proberen. Want het voegt wel veel toe, daar geef ik je helemaal gelijk in!
Zorg voor anderen: daar wordt nog zeker op teruggekomen. In iets andere vorm overigens dan jij suggereert.. Volgende blog al.. Maar ook deze al en alle andere..
Want: maar even kort door de bocht, en je laatste zin ombouwend: je kan alleen goed voor een ander zorgen, als je ook goed voor jezelf kan zorgen.
Vreemde associatie in deze (en altijd zijn voorbeelden verkeerd): in het vliegtuig is de instructie altijd: als de druk wegvalt en je hebt een kind bij je, altijd eerst zelf je eigen zuurstofmasker opzetten en dan pas het kind het zuurstofmasker opzetten..Reactie is geredigeerd
Waarachtig!, die lessen van macht en boosheid zijn hier dus al aan de orde geweest. Bedankt heren, toch al weer wat geleerd; hoe het niet moet dus. Ik kijk dus al rijkhalzend uit naar de laatste les..
Willem Jan; Loop de klas nou niet uit, er valt immers nog een berg te leren. Bovendien is gebleken dat een ieder hier toch weer met hangende pootjes terugkeert….
@Rubio: "Waarachtig!, die lessen van macht en boosheid zijn hier dus al aan de orde geweest."
Niets waarachtig.. tenzij je een opmerkelijke gave hebt de toekomst reeds te kennen..
Voor de goede orde: het volgende moet allemaal nog aan de orde komen in aparte blogs:
De les van de liefde
De les van relaties
De les van macht
De les van schuldgevoel
De les van de angst
De les van boosheid
De les van geluk
Nog een hele zit..
Of bedoel dat deze onderwerpen reeds zijn aangestipt of zelfs al links en rechts illustraties er van zijn gegeven.. Dan begrijp ik je weer helemaal.
Alles heeft met alles te maken, het een staat niet los van het ander :-))
@wjvdw 14:31
Je liegt dat je barst man. Maar ik tracht wat on topic te blijven met ons conflictje binnen de context van Aad’s blog waar het gaat over DE WAARACHTIGHEID. Je hebt die naar mij toe verkwanseld, en je weet drommels goed dat ik dat zomaar één twee drie hier kan bewijzen door je emails hieronder te zetten. Dat doe ik nog niet omdat ik je sparen wil voor een totale afgang; ik ben te goed voor deze wereld!
Je bent dus gewoon schuldig aan WvSr 326 als je je niet houdt aan onze afspraken. Daar wijs ik je op. Dat artikel gaat over oplichters, zoals jij, die zich er niet aan houden. Compris?
Ik begin haast plezier te krijgen in dit commentaar want hij dreigt mij ook nog "Brown en Blackstone", advocaten, die mijn website "aan het napluizen zijn!" Dit wordt lachen voor de Nederlandse advocatuur want ik heb Van der Woude al verwezen naar de pg. 350 – 352 in zijn gestolen boek… Doe je voordeel ermee wat daar staat. Idem je advocaten!
Oeps, dom (taalfoutje)
Aad, ik blijf braaf in de klas zitten.
Deed ik vroeger al op de School met de Bijbel..
@Rubio: lang volgehouden? Vaak in de hoek gestaan? Strafwerk? :-))
@wjvdw inzake 14:56
Is mij zoëven gebleken dat je onze afspraken te elfder ure wel bent nagekomen maar dat dat was hedenochtend nog niet het geval toen ik dat controleerde. Idem dat de maand ervoren niet het geval was. Dat ik niet ‘any time any moment’ die rekening van mij controleer, dan slechts even ’s ochtends, zal je ook wel weer duidelijk zijn. Je had overigens kunnen volstaan met de overboeking van de reguliere prijs zonder meer. Of anders had je die 2 pagina’s kunnen retourneren in een envelopje zonder retourkosten van het hele boek en waar ik om vroeg. Of je het daarna verbranden wilt zou mij wel hebben gepast. Ik wens namelijk mijn boek niet te vergelijken met ‘Mein Kampf’ waaraan je refereerde. Maar evenmin in je bezit te laten zonder een betaling.. na een maand! De groeten! jb
@WJvdW én Jan: alweer een werelds probleem de wereld uit! Eind goed al goed 🙂
los van die zuurstofmaskers en rubio.
hier zijn de knetterharde cijfers a1s bouma er over begint
kosten voor een verzameling mails 27,50
verzend kosten 4,90
Betaald via 1237 86 401, IBAN NL76 RABO 0123 786401 BIC RABONL2U
Het bedrag van 50,01.
De naam doet niet ter zake. Ruimschoots vergoed, inclusief de wachttijd bij het postkantoor en fiets, of benzine kosten.
En nogmaals, ik moest op verzoek van Bouma, de eerste twee pagina’s eruit scheuren, als bewijs dat ik het boek moest vernietigen
En de die twee pagina’s aan mijnheer terugsturen. als bewijs dat die verzameling mailtjes ook in de papierbak gingen.
Forget it. Denk vanavond maar even mee hoe Bouma zijn Kristallnacht dacht te verwerkelijken.
Mispoes.
Hier wordt geen enkel boek verbrand.
En ordinair, maar soi, een onderbroek wellicht misschien maar dan zit je op je eigen blaren.
B&B weten er weg mee. Get the message?
Hoe verzin je die titel?
‘May all flags burn in hell’
Ben je een ge-adrinileerde, schizofrene, ADHD, Borderliner blogger.
Het is slechts een vraag, ook geen suggestie, dus het WvS is niet van toepassing.
Soms kan ik heel aardig zijn. Ik sta voor begrip, tolerantie en wat dies meer zij, VOOR DE DRAAD ERMEE!
Aad, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik denk ook dat je door schade en schande wijzer wordt als dit leven vordert. Het is aan jezelf om daar iets mee te doen. Het op schrift hebben kan helpen, maar je kunt toch in situaties terecht komen die nog niet waren opgeschreven ! Interessante reeks !
@aad. sorry. niet voor jou bedoeld. maar voor bouma. ik kook van woede
het is fantastisch hoe mensen reageren, maar bouma schiet me het keelgat uit.
groeten vanaf de zijlijn
@ Waarachtig. Het gaat er hier inmiddels wel heel waarachtig aan toe!
Het lijkt op een "hanengevecht". Wat moet die vredesduif in de rechterkolom hier nu van denken?
Ik zou willen schwitchen naar ietwat meer Flower Power. Make love, no war.
En als beste stuurlui aan wal toch dagelijks de toestand in de wereld met oorlog en geweld becommentariëren…
Zoiets als Mr. G.B.J. Hilterman, "Hoofdredacteur van de Wereld bespreekt de toestand bij De Haagse Post"..nee, geeen geintje van die Sonneberg maar van Wim Kan.
Boekverbranding? Lijkt een "post-gedateerde"(sic-hik!) aprilgrap. Het is wel juli hoor!
In de, vooraf veelbesproken, doch achteraf maar weinig om het lijf hebbende, film van Wilders werd overigens slechts de schijn gewekt van het vernietigen van de Koran. Het was een telefoonboek dat doormidden werd gescheurd.
Een oud telefoonboek op de brandstapel kan ook al iemand laaiend van woede doen worden.
Werkt als rode lappen op stieren en voor je `t weet loopt het uit de hand en is er oorlog.
En daar kunnen wij toch geen plezier aan beleven? Willen we wel vrede?
De meesten wel, maar sommigen ook niet,
tot mijn en menigeens verdriet.Reactie is geredigeerd
@Annelies: nog niet zo oud, maar wel een gevarieerd leven geleid, waar ik er op terugkijkend niet ontevreden over kan zijn overigens. Maar ook dat is een eigen keuze.
En ja, ook met veel situaties die ik nooit had kunnen voorspellen. Met voorspellen ben ik dus ook maar opgehouden. Ik heb geleerd dat mijn voorspellingen altijd werden achterhaald door een nieuwe realiteit. Dat scheelt ook weer een hoop (potentiële) zorgen, denkwerk en inspanning met het trachten te toekomst te boetseren. Die valt niet te boetseren. Slechts achteraf :-))
@Cats: vele ruzies smoren in het eigen sop wat de kool niet waard is.. Ook deze?
"Spiegelbeeld, vertel me even ben ik net zo goed of kwaad dan jij?"
Leuke vraag.. daar ga ik over mijmeren als ik mezelf ga uitlaten 🙂
@WJvdW: Dank voor de uitgesproken zorg: ik voel me in deze niet ‘aangesproken. Sowieso niet meer zo gauw 🙂
Dank voor je reactie. Om aan te sluiten bij 2: we laten ons vaak door anderen bepalen, maar hebben de ander ook nodig. Als klankbord, als spiegel, als schouder om op uit te huilen. En om te horen dat het heus allemaal wel weer goed komt. Groet, Daan
@wjvdw 15:38
Had mij nu gewoon even teruggezonden die 2 pagina’s en waarom ik vroeg. Vervolgens had je mij niets schuldig geweest en had je het boek mogen verbranden of dumpen zoals ik vroeg..; dit is toch waarlijk een vorstelijk aanbod voor zo’n simpele geest als die van jou.
Lees maar even mee, wat ik je schreef hieronder op 6 juli.. Kun je meegenieten met je ongelijk:
————
Beste WJ-tje
Zou het op prijs stellen dat je slechts 2 pagina’s retourneert aan me:
1. Het omslag met mijn handgeschreven opdracht aan je.
2. De pg. Editio Ultima Manus met het No. 1269
Hoef je het hele boek niet terug te sturen want dat zou ik hier toch vernietigd hebben; maar dat kun jezelf ter plekke. En wel door die 2 pagina’s even eruit te scheuren en als bewijs van vernietiging aan mij op te sturen. Dan kan het boek – dat ik je in vertrouwen toezond – bij jou daar verder in de vuilnisbak en hoef je niet een dure postale retourzending te bekostigen anders dan slechts die 2 pagina’s in een envelopje… Zijn we het eens? Dank dus voor die retourzending van die 2 pagina’s bij voorbaat en het misbruikte vertrouwen.
Groeten!
JB
maar daarvoor schreef @wjvdw aan me…:
—– Original Message —–
From: Van der Woude
To: villamithras@planet.nl
Sent: Friday, June 27, 2008 10:40 AM
Subject: Re: na, und?
nog niets ontvangen.
geld heb ik laten overmaken op zo’n bankmachine. ga mijn laatste afschriften er uit trekken. je verneemt het wel. het kan zijn dat die bankmachine buiten kantoor uren uitgeschakeld is. alhoewel een bank employee de transactie moet accorderen met eigen pas. Anyhow, ik trek het wel even na. bank op 75 mtr. BRB is een super(rijk)dorp.
op internet ben ik al een keer gehacked met geld overmaken naar NL. dat doe ik dus niet meer.
dat werd ‘trailers for sale’ van Roger Miller, ‘aint got no cigarettes, two hours of pushing broom, of wel ‘King of the Road’
gr.
wj-tje
———————————————-
Kijk! Van der Woude. ’t Is simpel. Het interesseert mij geen ene moer of ik het zoveelste boek toezend aan de zoveelste nitwit die er toch niets mee doet of iets ervan begrijpt. Maar dat is dan wel mijn keuze. Als jij je met veel poeha erop beroept.. dat je mij wel betalen zult dan reken ik daarop. Gek hè? Ja, zo reageren mensen soms als ze iemand vertrouwen.
Maar wat ik niet begrijp is waarom je zo’n waardeloos boek niet verbrandde en aan mij die 2 pagina’s niet hebt teruggestuurd? Er staan alleen maar emails zeg je? Van de 360 bladzijden misschien een twintigtal maar die zijn allemaal opportuun. Gewoon lezen moet je om dat te begrijpen. Dat is echter een moeilijke opgave voor brallers zoals jij die niets anders begrijpen dan "bitterballen" en "eyeribs".
Doe me ’n plezier. Vernietig sowieso dat boek van me. Ik schaam me dat ik je vertrouwde en het aan je toezond. En als je me retourneert die 2 pagina’s, waar ik om vroeg, restitueer ik je armzalige bedragje!
Nou.. is dat mooi of niet? Jij blij en ik ook nog op het einde van dit discours.Reactie is geredigeerd
@ Aad 15.53. Ja, vele ruzies wel, maar deze denk ik niet… Het LIJKT een twist met als basis wederzijdse kleineringszucht…
Het kan mijns inziens toch niet waar zijn dat twee volwassen mannen zo`n hoop heisa maken om een boek. Is het een principekwestie of een persoonlijke vete. De vraag wat hier werkelijk aan de hand is met een WAARACHTIG antwoord zal opheldering kunnen geven en ook onze beoordeling ervan kunnen veranderen.
Kortom: wij weten het niet en kunnen dus niet oordelen.
Wie geduld heeft en goed observeert ziet vaak na een tijdje vanzelf de waarheid boven water komen.
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt `m wel.
"Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen". Dan maar snel met stenen gooien om onze onschuld te bewijzen..?
Ik zag sommigen hier zelfs met bakstenen gooien, of je met een mitrailleur op een mug schiet…:))))Reactie is geredigeerd
@Cats 16:34
Men matige zich inderdaad geen oordeel over iets waar men niets van afweet. Boekverbrandingen betekenen echter wel iets. Althans voor mij.
@Daan: jij ook dank. En helemaal waar wat je schrijft. Het kan een grote troost zijn, kracht en moed geven, en daardoor onmisbaar!!
Beste Aad,
Ik heb jouw commentaar op de reactie van Ina met veel belangstelling gelezen. En laat ik me nu helemaal kunnen vinden in jouw woorden. Het is het krachtige en ethische "ik" dat vanuit zijn "bastion" probeert liefdevol, barmhartig en onbaatzuchtig te zijn, daarbij zich steeds bewust zijnde van zijn eigen ethische erosie en feilbaarheid. Je doet wat in je vermogen ligt en telt iedere dag je zegeningen.
Het ga je goed.
Beste Aad,
Ik vergat nog je te complimenteren met je aanpak van het geheel. Het brengt het VKblog in zijn totaliteit wel op veel hoger peil!
@Cats: ik kijk ook met stijgende verbazing naar het gebeurde.. en nog.. Ik dacht dat het inmiddels allemaal was opgelost.
Sealed and delivered. En nog betaald ook!
Als eenvoudig mens denk ik dan: wat maakt het je uit wat de koper er dan daarna mee doet.. Max Tailleur hangt nog steeds op menig toilet.. :-))
Maar ik kan niet kijken in andermans/vrouws gevoelige snaren.. En die heeft ook iedereen, dat weet ik wel inmiddels.. Ook geleerd, ook mijn eigen..
Bij Jan kunen dat heel wel ‘boekverbrandingen’ zijn zoals hij dat zelf aangeeft.. Kan ik overigens ook wel weer iets bij voorstellen.
@Rein John: dank voor de bemoedigende woorden.. Ik wordt er bijkans verlegen van.. 🙂
Echter ook: het peil wordt voor het belangrijkste deel bepaald door de reageerders op de blogs. Zonder reageerders geen peil..
Het gaat me steeds beter, ik hoop jou ook!Reactie is geredigeerd
@Aad, Waar er twee kijven hebben er twee schuld. De een soms meer dan de ander. Actie is reactie.
Met nuchtere "clairvoyantie" zonder koffiedik, zie ik wat anders dan een moeizaam verlopen zakelijke transactie. Er is niets constructiefs te bespeuren maar tegenzin. Geen wederzijdse Wiedergutmachung maar eine "Unvollendete". `t Vuurtje smeult nog en kan weer oplaaien. Zolang iets niet behoorlijk is opgelost blijft `t doorsudderen en kan men niet spreken van een happy ending. Soms lost een probleem vanzelf op, zo je schreef.
Wij buitenstaanders weten er het fijne niet van en hoe `t afloopt ook niet.
Is Schadenfreude wel die beste Freude?
Wie zal de eerste steen werpen. De teerling is al geworpen en het boek nog niet gesloten.
Maar, we zijn nog niet uitgeleerd.Reactie is geredigeerd
@Cats: en zo is het!! Laten de heren hun onderling probleem in gezamenlijkheid oplossen. Dan zal het zeker goed komen.
Misschien leren we er nog wat van :-)Reactie is geredigeerd
@Cats 20:39
dit wordt een grappig verslagje voor je:-)))
Je vindt het wel ’n aardig onderwerp om er op door te zeuren blijkbaar. Al suggererend veronderstel je "dat het vuurtje wel weer zal kunnen aanwakkeren" en je babbelt maar door "ja, ja, je weet er weer ook niks van, van het fijne", bedoel je en je babbelt maar door "wie zal de eerste steen wel niet werpen" zo vraag je je bezorgd af..; je bent dan ook weer "clairvoyante" zonder "koffiedik" en @Cats babbelt maar door… "Ook is er nog niets constructiefs te bespeuren" ; ook nog geen "Wiedergutmachungen" en "het suddert maar door"; "nee.., nee er is zeker nog geen sprake van "een happy ending!" zo merk je ook al weer bezorgd op en @Cats babbelt er maar lustig op los. "Ook wij buitenstaanders weten er niet het fijne van.." en @Cats babbelt er maar lustig op los. "Want het boek is nog niet gesloten…!" Etc. etc. etc.
Sjonge, sjonge @Cats. Ik heb hierboven jouw stijl nu eens geridiculiseerd want volgens mij kick je gewoon op dit soort botsinkjes die wel degelijk op te lossen zijn (en ook opgelost worden) wanneer ze zich aandienen. En zo’n heldere aanpak heeft nu alles te maken met DE waarachtigheid. Kijk nu ook nog even op 14:07 – 15.30 uur en 14:07 – 18.00 uur toen je zei het allemaal wel te snappen…
———————————————–
And now something completely different!
Volgens Monty Python.
Hoe staat het met de waarachtigheid? Rookgordijnen? Omtrekkende bewegingen? Klare taal? Diplomatie? Hoofdzaken? Bijzaken?
Dus sluit ik me aan bij @Aad die hier wellicht wel weer een vervolg weet aan te breien. Dat zie ik dan morgenochtend wel weer. "Schüss!"
Ik ga eens naar de Badenweiler Marsch luisteren op youtube.com; dat is een vreedzame Marsch:))))) Kijk! met die Bouma valt er altijd wel wat te lachen.: o.
Poeh, gaaf zeg al die reacties, die heb ik maar even overgeslagen. Voor mij begint het inderdaad vooral bij jezelf leren kennen. En accepteren…
@Jan Bouma: op zich een vreemde gebeurtenis as ik een boek indik, en vervolgens schrijven we met zijn allen er weer een boek over. Maar wel een mooi boek overigens, laat dat gezegd zijn!!
Ik zal het eens werelds gaan beschouwen inhakend op het beschrevene in de blog. I pak als voorbeeld maar eens de politiek, de oorlogen etc.
Hoe staat het met de waarachtigheid?: slecht mee gesteld in de wereld. Veel leugen en bedrog.. dood en verderf. Honger en dorst.
Rookgordijnen: Irak en Afganistan begonnen met een rookgordijn, en is het nog. Zimbabwe, Darfur, Tsjaad, Midden-Oosten: één groot rookgordijn. Begon met zich aangevallen voelen (war on terrorism) en de wereld schiet overmatig in de verdediging, door de aanval wereldwijd te kiezen.
Omtrekkende bewegingen: alsof men niets geleerd heeft, liggen de scenario’s al klaar en de hanen aan elke kant staan opgesteld om met elkaar de mogelijk laatste vernietigende oorlog in te trekken.
Klare taal: wordt veel gebezigd om elkaar uit te dagen. Om vervolgens zich aangevallen te voelen met als logisch gevolg zich te verdedigen.
Diplomatie: wordt elke keer gebezigd om vervolgens staandaard tot de conclusie te komen dat het heeft gefaald. Waarom? Zie de uitspraken net hierboven.
Hoofdzaken? Bijzaken? Moeilijk bljkbaar om die te scheiden. Afganistan en alle oorlogen daarna werden gestart door 9/11/01.. Drie maanden later werd Afhanistan overrompeld en platgebombardeerd.. Daarna volgden er meer..
In de twin towers werden 3500 onschuldig mensen gedood. Inmiddels zijn er buiten Amerika ruim 500.000 mensen gedood waaronder meer Amerikanen dan omkwamen in de twin towers.
Israel ruiklt net twee dode soldaten uit tegen 500 dode en levende Hezbollah strijders. Ze waren een oorlog begonnen jaren geleden om die soldaten terug te krijgen waar ruim 1500 doden zijn gevallen.
Hoofd en bijzaken?
Er is nog veel te leren, micro en macro..
Maar wat er in het groot gebeurd, heeft weinig met waarachtigheid te maken. Of het moet waarachtig slecht zijn..
P.S.: ik kan ook net zo makkelijk vele andere voorbeelden nemen als:
Kredietcrisis
Economie
Milieu
100 miljoen extra hongerlijders door biobrandstof om ons minder afhaneklijk van olie te maken.
Gleneagles: war on hunger.. nog geen 10% van de toegezegde gelden zijn ingebracht, laat staan uitgegeven. Maar wel biobrandstof ingevoerd, als nieuw beleid..
Moet ik nog doorgaan??Reactie is geredigeerd
@Ramirezi: Het zijn hier allemaal dappere Dodo’s!!
Dank.. ook van de dierenwereld is veel te leren en veel van onze dieren-resten moeten ook nog afgeleerd worden. Anders zullen we net als die Dodo van je uitsterven voor we er zelf erg in hebben 🙂
@ Aad:
De wisselwerking tussen jezelf en de omgeving is constant aanwezig. Het gaat er bij de levenslessen of zoals ik het noem zoektocht, om de reflectie en zelfreflectie op deze wisselwerking. Zoals ik al eerder zei,: ieder moment is in principe een leermoment.
Ik weet niet of je delen van mijn serie, ik en de ander hebt gelezen. Daarin probeer ik de lezer mee te nemen in mijn zoektocht in het leven.
Daarin worden ook de diverse dimensies van ik en de ander duidelijk.
Maar even een korte uitleg. Primair heb ik en de ander als twee mensen die tegenover elkaar staan.
De ander bakent het ik af.
Tussen deze mensen is een wisselwerking, er is toenadering, vluchtig contact of afwijzing.
Bij afwijzing stelt het ik een duidelijke grens, bij vluchtig contact strelen de grenzen elkaar en bij toenadering openen beide ikken hun grenzen.
Dat is het moment waarop de ander in jouw domein treed en jij als ander in het domein van de ander stapt.
Dan de ander die in ons huist. Dat is dat deel van de ik wat we niet (onder)kennen, een deel wat we vaak in de ander herkennen. Het is het deel wat in de ander aantrekt of afstoot. Het is ook het vrouwelijke in ons, de negatie van het ik.
@Ina: Ik heb die serie ‘ik en de ander’ niet gelezen. Was dat wellicht voor mijn tijd hier?
Dank voor de samenvatting er van.. Het lijkt op het eerste gezicht inzicht te geven in de interactie tussen twee mensen, en de processen die daar in kunnen spelen.
Wat me wel opvalt is dat het een proces is van beide personen waarbij het lijkt alsof ze beiden hetzelfde proces doormaken..
Maar wat nu als b.v. de één wil binnentreden en de ander niet een eigen duidelijke grens nog kan trekken?? Een bekende problematiek.
Verder: voor zover ik het begrijp, hoeft het niet haaks (of zo) te staan op wat in de blog staat onder waarachtigheid. Het kan zelfs complementair zijn.
Maar ik zal je serie opzoeken en het doorlezen. Dan kom ik er vast nog op terug..Reactie is geredigeerd
@ Aad : Volledige wederkerigheid is een streven, dat vele ‘relaties’ongelijk zijn maakt dat er zoveel conflicten en elende is.
Hier de linken naar de bijdragen.http://www.volkskrantblog.nl/bericht/157117http://www.volkskrantblog.nl/bericht/157595http://www.volkskrantblog.nl/bericht/158054http://www.volkskrantblog.nl/bericht/158527http://www.volkskrantblog.nl/bericht/162145
@Aad, Daarstraks had ik een aan jan bouma een stuk met in grote lijnen de strekking van jouw verhaal geschreven. Het is bij verzending "weggevlogen". Jammer want ik had toegelicht waarom mijn reactie van 20.39 niet die intentie had die jan bouma suggereerde. Herschrijven, kan ik nu even niet. Misschien was het Deo volente. Jammer, want ik had m`n nek uitgestoken als "nooit" tevoren. Ik weet niet of ik de energie heb om deze reactie nogmaals te kunnen produceren.
Nogmaals : in grote lijnen was er overeenkomst met jouw uitgebreide reactie. Jouw versie is veelomvattender en ik zou het uiteraard niet beter hebben kunnen verwoorden.
Ik wil toch verder m`n best doen, als "dappere Dodo" om verder te gaan, want het is hier momenteel waarachtig geen geweone kroegpraat.
@Ina: dank vor de links.. Ik kwam net terug hier om te vragen of het inderdaad de serie was "jij en ik".. En ja: inderdaad net voor mijn tijd.. Dus niet gelezen.
Ik heb het al heel even heel snel doorgebladerd.. Pfff… ik loop hier wel tegen een van mijn eigen beperkingen aan..
Veel namen van wijze heren en dames waar naar wordt verwezen.. Hierboven gaf ik al aan dat daar al tegen een beperking aanloop.
Net als het lezen (laat staan vatten) van de echte filosofen, mij zeer zwaar valt.
Ik moet hier dus echt even de tijd voor nemen om te proberen het te doorgronden.. als het al lukt.. :-))
Eerste indruk: indrukwekkende serie, met een heel ander onderwerp. Mogelijk wel met dezelfde kernwaarden..of net even anders.
Ik hoop dat ik die er uit kan halen..
Overigens je commentaren zoals je die geeft zijn me wel heel duidelijk.
Die wederkerigheid die je aangeeft is inderdaad een nobel streven. En ook deel ik je mening dat ongelijkheid zoveel ellende geeft..
Wel ben ik de mening toegedaan dat dit slechts een deel van het probleem is. En dat ongelijkheid op zich niet eens een probleem hoeft te zijn, afhankelijk van hoe er in interactie mee om gegaan wordt.. En dat vind ik weer terug in mijn anker.. Noodzakelijk..Reactie is geredigeerd
Aad, ik zie uit naar je volgende deel. Hopenlijk blijft die verschoont van onderlingen vetes. Alhoewel deze wel heel goed als casus kunnen dienen.
@Cats, wat jammer.. het gaat wel eens mis ja. Dat heb ik ook wel eens gehad.. zeer frustrerend..
Mijn ervaring is wel dat het soms mis lijkt te gaan maar als je dan op vernieuwen klikt blijkt het er toch ineens te staan.. Soms ook niet..
Als ik heel lang ergens over nadenk.. en de gedachten en het geschrevene nooit zou willen kwijtraken, dan typ ik het in word.. en dan knip en plak..
En inderdaad: het is geen gewone kroegpraat.. sosm ook heel er leuk, maar ik vind dat jullie/wij hier wel even wat neerzetten ja, al zeg ik het zelf.. Uitzonderlijk..
P.S. aangezien ik morgen heel vroeg op moet, ga ik nu inslapen.. ik lees het dan morgen wel.. als nog de energie hebt..Reactie is geredigeerd
@Ina: ik zit nog even te dubben of ik die er morgen al op zet.. Misschien wel.. misschien niet..
Vetes: ik vond het wel illustratief.. en voorspellen is altijd moeilijk 🙂
Het leven laat zich niet voorspellen, heb ik structureel ondervonden.
kreeg ik een advies om dit weblog te bezoeken, maar dat gaat er heftig aan toe. nu begrijp ik ook waarom ‘anat’ hier een kijkje moest nemen.
Nu eerst maar eens inlezen. Ben benieuwd.
Ik zie het wel, ben je al bij de keukentafel wezen kijken. 😉
@Anat, welkom. Ik heb je geloof ik niet eerder gezien bij mijn blogs. Uiteraard ben ik wel nieuwsgierig naar je adviseur in deze..
Heftig? Valt wel mee, tenzij je diepgang als een vorm van heftig beschouwd.. 🙂
@Ina: ik zie op mijn keukentafel enkel koffiedik 🙂
Maar nu ga ik echt, morgen weer een boeiende dag, ik lees dan wel wat en of hier nog verder wordt doorgedacht.. 🙂
Wel erg veel reacties. ….. te laat om te reageren, dan maar een aanbev.
Als ik het zo lees… kunnen de wijze lessen in twee woorden worden samengevat: ben jezelf. Is er iemand die dat wil tegenspreken? Laat hij/zij zich melden.
Origineel zou zijn: ‘ben een ander’. Is er iemand die die these durft verdedigen? De vraag is dan wat je met ‘jezelf’ doet… In je vuistje lachen?
net terug uit zwolledroom. de barneveldertjes slapen en de haan snurkt.
dus nog even verder inlezen en snoepen uit de ijskast.
De haan weet het nog niet. moet morgen de boodschappen doen en niet stofzuigen, teveel herrie.
wel een rare bende op deze weblog, misschien ga ik er zelf maar een opzetten onder ‘Anat’,
alhoewel de vrede hier in huis weldadig aandoet, ondanks mijn naam.
@ alib twee woorden? F… ..f, ’s effe kijken of ik dat gesnurk tot stilstand kan brengen.
En ‘Snurkie’ mag straks niet stofzuigen, te veel herrie.
@aad heb ik een beetje ingelezen. op onze koffietafel ligt een boodschappenlijstje.
@alib welke these. ik lig bijna in een kronkel van het lachen. niox vuistjes ondanks mijn naam.
Doei
Kan Muthert hier dan niet een parodie op schrijven? Of anders Alib, die sinds vertrek van Peter en Ruud werkloos is? (‘Het is zo lauw op het blog’)Ik moet niet denken aan de afleveringen die nog komen.
@Renee: dank!
@Alib: "ben jezelf": dan moet je je jezelf wel kennen, en waarachtigheid gaat wel wat verder: interactie met anderen. Die tweede ‘these’: zou jij die verdegigen?
@WJvdW: Ben jij een nachtbraker gezien de tijd? 🙂
@Knaap met knapzak: Lauw? Het is maar waar je rondkijkt..Reactie is geredigeerd
Het vervolg:%C2%94http://www.volkskrantblog.nl/bericht/211740%C2%94
Goedemorgen.
Eerst wat opmerkingen; statements. Gericht aan het adres van @alib en @knapzak. Laat ik hen zeggen, dat zij blijkens hun opmerkingen, wel het allerverst staan van wat begrepen zou moeten worden onder "de waarachtigheid". Daarover hoeft Muthert bijvoorbeeld geen parodie te schrijven want de werkelijkheid blijkt de parodie zelf al. En die las men hierboven. Daarover nog meer als volgt:
Statement 2:
Er is mij niets liever dan dat er rond mijn boek met de titel MAY ALL OTHER FLAGS BURN IN HELL een enorme rel zou ontstaan, gelijk aan het "ezelsproces van het Reve", want in mijn boek verkondig ik wat mijn waarachtigheid is. Ik doe dat onder juridische bedreigingen van met name de PCM, de faciliteerder uiteindelijk van dit blog en de de NRC Handelsbladredactie en nog vele anderen die genoemd worden. Zoals Bolkestein, Van Agt, Kwezel oftewel Knevel, de "intelligentsia" en de "professoren". Ook "de gelovigen", van diverse signatuur, kunnen zich massaal melden als "beledigde partij" omdat ik bijvoorbeeld Allah heb vergeleken met Bush en omgekeerd qua ellendeveroorzaking, en gaat u zo maar door..
Statement 3:
@Alib men staat wel het allerverst vanzich zelf (wat je bepleit) als je vanuit je schuilhoek en onder pseudoniem je verhaaltjes vertelt "waar jij dan wel voor staat!" Idem mutatis mutandis eenieder die zich daaraan schuldig maakt.
Statement 4.
Ik heb dit blog het allerbelangrijkste blog genoemd. Waarom? Omdat de rest van de onderwerpen ermee staat of valt wat de intrinsieke waarde aangaat. Zo kan men in het volgende blog (de les over de Liefde) al onmiddellijk de vraag stellen "wat is waarachtige liefde?" Idem de andere onderwerpen eenzelfde toetsing moeten ondergaan. "Een waarachtige relatie?" Of: een relatie? Etc.
Prettige dag vandaag en alle dagen erna.
@Aad
Dank voor die uitgebreide aanvulling en comment van je hierboven om 21:55 uur d.d. 18 juli 2008. Het zullen historische waarheden blijken in de nabije toekomst.Reactie is geredigeerd
@Jan: nog ter aanvulling (ik was dat vergeten er bij te zetten) bij 21:55:
"Omtrekkende bewegingen: alsof men niets geleerd heeft, liggen de scenario’s al klaar en de hanen aan elke kant staan opgesteld om met elkaar de mogelijk laatste vernietigende oorlog in te trekken."
Daar heb ik het uiteraard over Iran.. mocht dat al niet duidelijk geweest zijn!
Mooie reactie. Dank je wel (zei ik waarachtig).
Eerlijkheid is stap 1. Zonder dat kom je niet verder op de weg naar waarachtigheid.
@Tandwielfabiek: wederzijds 🙂
@Landheha: benik met je eens. En het is zo ongelooflijk moeilijk om eerlijk te zijn en te blijven. Mede omdat we al in het begin (als kind) al zo vaak verkeerd geprogrammeerd worden ‘oneerlijk’ te reageren. De les van de liefde komt daar op terug..).
In het kort samen gevat, Aad, komt het in feite in deze levensles hier op neer:
Accepteer je zelf, met al je (on)volmaaktheden.
Jezelf in de spiegel durven aankijken en dan oprecht zeggen:
‘Je mag er zijn, zoals je bent’.
Als je dat kunt, ben je een volwaardig mens.
Zonder enige vorm van arrogantie.
Maar wel met zelfkennis.
Ik denk dat ik hierin aardig op weg ben…..
ik leer nog steeds, elke dag.
Maar, doe regelmatig aan zelfreflectie.
Nix mis mee en ooo zooo heilzaam!
Liefs.
@Geroma: eerlijk zijn ten opzichte van jezelf en jezelf accepteren zoals je zelf bent (en niet hoe anderen willen dat je zou zijn) is een belangrijke basis. Je moet het per slot van rekening echt altijd met jezelf doen.
Ook dan pas kun je zelf beoordelen wat je nog meer zou willen (ook van jezelf).
Eerlijk zijn vanuit je eigen gevoel!
Leuk dat je ze allemaal leest..
Excuus dat ik zo laat op je reageer.
Hey there willem, can you email me directly about your apartment? http://ithaca-rentals.com is owned and operated by Travis & Travis Real Estate Development located on 323 North Tioga Street in the beautiful downtown Ithaca.
Wow zijn leuk om te worden in appartement! "Hoge kwaliteit, centraal gelegen http://centerithaca.com, winkels en cafe’s en First Class kantoren gecentreerd in het hart van Ithaca’s Downtown Commons"
I am not certain where you are getting your info, however great topic.
I needs to spend a while finding out more or working out more.
Thanks for wonderful info I used to be looking for
this information for my mission.
Pingback:Levenslessen: de les van de liefde. | Aad Verbaast
Pingback:Levenslessen: de les van relaties. | Aad Verbaast
Pingback:Levenslessen: de les van macht. | Aad Verbaast
Pingback:Levenslessen: de les van schuldgevoel. | Aad Verbaast
Pingback:Levenslessen: de les van angst. | Aad Verbaast
Pingback:Levenslessen: de les van boosheid. | Aad Verbaast
Pingback:Levenslessen: de les van geluk. | Aad Verbaast