Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Sonja Bakker..

zit ik in mijn kroeg aan de stamtafel te lezen, komt sonja bakker binnenlopen en gaat naast me zitten.

Goh, zeg ik, dat ik jou hier tref..
Sonja: Ja, Ik houd juist erg van thuis zijn. Ik hou er niet van in de picture te staan.

Wat is er zo fijn aan thuis?
Sonja: Ja, ik waardeer het gezinsleven heel erg, de kneuterigheid. Ik ben erg burgerlijk.

Burgerlijk?
Sonja: ja, ik waardeer gewoon wat ik heb. Ik ben voor kiep het simpel. Weet je wat ik vind?
 
Niet precies, nee..
Sonja: Ja, ik vind, je hebt ook mensen nodig die zeggen: Hupsakee!

Is het zo simpel?
Sonja: Ja, Ik vind, je moet je eigen koers varen. Dat doen ik ook.

Je eigen ding doen?
Sonja: Ja, ik ben op en top mezelf. Geluk zit in dit soort dingen.

Je eigen geluk vinden?
Sonja: Ja, ik vind van een heleboel dingen van wel. Ik vind alles lekker. Ik ben gek op toetjes.

Koen (met 2007 boekenweek-pet: “Lof der Zotheid”) vraagt aan Sonja: iets drinken of eten?
Sonja: Het is hier slappe hap. We moeten eens een keer nee durven zeggen!

Nederland heeft er wel de mond van vol..
Sonja: Ja, ik zeg altijd maar zo: 10 minuten plezier in je mond, 10 maanden op je kont.

2 miljoen boeken, 7 miljoen lezers zijn er wel mee in hun sas..
Sonja: Ja,  SASdag, nooit van gehoord?

Dat betekent toch ‘Schijt Aan Sonja’ dag?
Sonja: Ja. Ik zeg altijd: elk pondje gaat door het mondje. Als je te zwaar wordt, dan wordt je niet gelukkig.

Maak je niet dik?
Sonja: Ja, een heleboel mannen houden van mollige vrouwen.

Is ‘sonjabakkeren’ dan niet allemaal poppenkast?
Sonja: Ja, ik doe niet mee aan poppenkast. Ik was al hele processen verder.
Ik ben hartstikke blij met het succes!

Succes ja. Ik vind het bijzonder je gesproken te hebben.
Sonja: Ja, ik vond het  hartstikke leuk!

Ik kon niet snel genoeg weer doorgaan met mijn boek: Een schitterend gebrek.

Bron:  allemaal letterlijke citaten (behalve de ‘bestelling’) van Sonja Bakker uit:
Villa Felderhof, met Sonja Bakker

Noot:
Dit gesprek is onderdeel van de feuilleton: “mijn gesprek met…….”
Alle vorige afleveringen van “mijn gesprek met…….” staan in het infoblok rechts.
Foto: Tom Ordelman, ‘Oranjeboom café’, Velp, 360 graden.

196 Reacties op “Mijn gesprek met Sonja Bakker..

  1. jan bouma 25 maart 2008 om 17:32

    Kan ik mevrouw Bakker niet inhuren voor mijn werk?
    Want mijn woorden vervliegen in het zwerk!
    Nog even… en ik lig onder een zerk;
    daarbuiten, bij de poort van de kerk.

  2. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 17:59

    Best verkopende schrijfster aller tijden.. Inclusief schrijvers.. Bijzonder..
    Wat zegt dat?Reactie is geredigeerd

  3. Peter Louter 25 maart 2008 om 18:17

    Een slimme meid, kan ook calorie-arm praten.

  4. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 18:23

    Peter Louter:
    Ja (om in haar woorden te praten, het is haar stop/startwoordje 😉 zeer opvallend..
    Ook opvallend: toch zeer succesvol.. wat zegt dat?Reactie is geredigeerd

  5. jan bouma 25 maart 2008 om 18:26

    @Aad 17:59
    "Wat zegt dat?" Zeg je. Nou veel!

  6. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 18:31

    "Nou veel" wat, Jan?Reactie is geredigeerd

  7. Klaverblad 25 maart 2008 om 18:33

    Ik eet elke dag een portie verse klaver.
    Leuk interview.

  8. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 18:35

    @Klaverblad: dan zul jij je niet gauw dik maken 🙂
    Voor de rest: ik zal de complimenten overbrengen aan Sonja..
    Die nogal veel "vindt"

  9. jan bouma 25 maart 2008 om 18:40

    @Aad 18:31
    Veel wat? Als hele volksstammen, en en masse, de maag prolongeren voor "het geestelijke goed"
    dat men lezen wilt, heb ik het daarmee wel gehad. Dus laat mevrouw Bakker, gelijk ik vroeg, mijn verhaal vertolken in eenvoudiger zinnen die slechts daarvoor gelden: eenvoudige zinnen*!
    (*zinnen dient hier tweeledig te worden uitgelegd; voor de dommen moet je alles verduidelijken).

  10. Heer Lot 25 maart 2008 om 18:46

    Leuke gesprekken heb jij, ik lees ze immer graag :-))

  11. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 18:50

    @Jan: misschien kan er een gesprek volgen tussen jou en Sonja om een symbiose te bewerkstelligen: in het kader van de waarheid ligt in het midden..
    Als de oplage in het midden ligt, mag je niet klagen immers..
    Ik vraag me af (gezien het gesprek) of ze haar boeken zelf schrijft..
    Afvallen? Het volk eet het als zoete koek… Zegt weer veel..

  12. nelus 25 maart 2008 om 18:52

    @aad: wat dat zegt ? Dat het mij helemaal niet leuk lijkt om met deze vrouw te moeten leven.
    En dat ik het maar een domme bedoening vind dat ze zoveel aanhangers heeft. Op de korte termijn heeft ze misschien effect. Op de middellange en -lange termijn: ik moet het nog zien. En…..niet onbelangrijk, het effect op de gezondheid. Ik heb die uitzending van Felderhof gezien. Slimme marketing en pr. Maar voor de rest…..?

  13. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 18:53

    @Heer lot: een bijzondere kroeg, kan ik je aanraden, aangezien je graag nog al eens een kroeg bezoekt..
    Hier gebeuren bijzonder dingen toch?
    Dank overigens.. zal ze wederom overbrengen aan deze bezoekster 🙂

  14. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 18:56

    @Nelus: de koningin van de cliche’s.. zo zie ik haar..
    Drukt ‘ons’ weer eens op de feiten hoe Nederlanders daar voor gaan.. Toch?
    P.S. log je al niet meer in?Reactie is geredigeerd

  15. jan bouma 25 maart 2008 om 18:58

    @Aad 18:50
    Ach, ik moet je zeggen dat ik de zoveelste hype rond "de obesitas" van de waanzinnigen niet zo op de voet volg.. Vandaag vreet men zich te barsten (met mijn zegen!) en de volgende dag moet er ’n boek geraagpleegd worden om de dikte weer tegen te gaan. Vraag me wel af of er geen andere onderwerpen zijn waardoor je ook "slank en gezond" kunt blijven.Reactie is geredigeerd

  16. nelus 25 maart 2008 om 19:00

    @jan: door bijvoorbeeld deze blogs te lezen.
    @aad: ik kan niet meer inloggen, de volkskrant heeft me eruit gewipt.

  17. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 19:02

    @Jan: volgens mij is dat een retorische vraag van je (en voor mij).
    Kijk op mijn subtitel van mijn blog helemaal rechts bovenaan: "te gek voor woorden eigenlijk"

  18. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 19:05

    @Nelus: zou niet weten waarom je’er uit bent "gewipt"..
    Kan een tijdelijk probleem zijn, of je wachtwoord ‘vergeten’.
    Maar ik ga er gewoon van uit dat Nelus uniek is.. als ervaringsdeskundige..
    De veilige optie toch 🙂

  19. nelus 25 maart 2008 om 19:12

    @aad: nog 1 x : je bent geniaal.
    Lost zelfs mijn probleem op met het inloggen.
    Hoe kan ik je bedanken ?
    Door een mooi boek van Sonja Bakker te kopen ?
    Ik kan je zeggen: dat is nog eens echt een cadeau. Dat ik mezelf zoveel geweld aan moet doen om jou te belonen door een boek van deze …tekop te kopen. Ziehier mijn prachtige inlogfoto.

  20. jan bouma 25 maart 2008 om 19:14

    @Nelus 19:00
    Je zegt het! En stem van harte in.
    @Aad
    Geen misverstand. Ik gun elke schijver het maximale denkbare succes; dus ook Sonja Bakker. Maar als nu blijkt dat, als hedendaags tijdsverschijnsel, dat dat HET toppunt is van onze literaire productie, plaats ik daar wel wat kanttekeningen bij.
    Of schrijver, of volk, kan wat mij betreft dan worden afgeschreven.

  21. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 19:19

    @Nelus: bedanken? Daar hebben we het nog wel eens over 🙂
    Laat dat boek van Sonja maar zitten.. Iedereen in jouw buurt heeft die al.. kun je vast wel even lenen, gebeurd immers heel vaak.
    Koop het boek van Jan maar (ik denk ook even aan mijn riante commissie regeling).. Dat staat bol van ‘afvalligen’.
    Althans naar zijn perceptie.
    Als je dat ademloos leest, dan is er pas echt sprake van afvallen!!
    P.S. Ik ben inmiddels ervaringsdeskundige 🙂
    P.S.: waneer blog jij weer eens? Lang geleden volgens mij..Reactie is geredigeerd

  22. nelus 25 maart 2008 om 19:20

    @jan: jouw reactie aan @aad 19.14 uur: en daar ben ik het dan weer helemaal met jou eens.
    Het volk kan worden afgeschreven. Geen wereldraad mee te vormen om in jouw woorden te blijven.

  23. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 19:23

    @Nelus:
    "Of schrijver, of volk, kan wat mij betreft dan worden afgeschreven."
    Het had zo maar mijn gedachte kunnen zijn 🙂
    Maar hoe verder dan?Reactie is geredigeerd

  24. Ina Dijstelberge 25 maart 2008 om 19:27

    Wie is Sonja Bakker?

  25. nelus 25 maart 2008 om 19:30

    @aad: nou eerst maar eens de teleurstelling over zoveel gepeupel verwerken.
    En als dat is gedaan de wonden likken, met de overige 10 miljoen actie voeren voor meer kwaliteit in de samenleving. En onder kwaliteit versta ik: vaststellen waar het werkelijk over moet gaan, wat je bereidt bent er aan te doen, en vooral te laten, en oog hebt voor de werkelijk armlastigen in deze samenleving. En dat zijn niet de mensen die Sonjabakkeren. (wat een werkwoord)

  26. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 19:32

    @Ina: je kan zien dat jij een tijdje niet in Nederland hebt gewoond..
    Verruimt de blik.. Maar (volgens de gemidddelde Nederlander) versmalt dat ook.. 🙂
    Fijne verjaardaag (lezers: feliciteer haar natuurlijk daar mee!) en nogmaals: kus en (da’s nieuw: knuuuufffffel!)Reactie is geredigeerd

  27. nelus 25 maart 2008 om 19:34

    @ina: dat is nog eens een goeie vraag. Hebben we allemaal overgeslagen. Maar daar is de kern: wie is het eigenlijk ?

  28. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 19:35

    @Nelus: de gemiddelde Nederlander wil zich nergens dik over maken, maar koopt en leest wel de boeken van Sonja om af te vallen..
    Geeft te denken!! Toch?

  29. Ina Dijstelberge 25 maart 2008 om 19:38

    Nou, ben ik nog niet veel wijzer, maar gezien haar diepgang ook niet erg belangrijk. Maar als ze iets met afvallen doet, dan is er in de UK een hoop werk.
    Wat betreft mijn verjaardig. Er wordt voor mij gekookt en ik wacht met geduld…
    maar drie mannen in de keuken schiet niet echt op.Reactie is geredigeerd

  30. jan bouma 25 maart 2008 om 19:45

    @Aad 19:23
    @Nelus 19:20
    Voor die "afschrijving van het volk" ben ik toch teveel een cynische pragmaticus. De cynicus schrijft inderdaad het volk af als nog een verstandige entiteit; slechts de afgrond is er dan.
    Nee, ik verwacht dat "het volk" mijn verhaal uiteindelijk zal prevaleren terwille van de eigen, goed begrepen survival. Randverschijnselen, als die van Sonja Bakker, neem ik dan op de koop toe.

  31. jan bouma 25 maart 2008 om 19:55

    @Ina Dijstelberge
    Ook aan jou heb ik nog de toezending beloofd van m’n boek. Je bent de allerlaatste aan wie ik dat gratis zal doen ("beloofd is beloofd").
    Je bent inmiddels wel in Lelystad terug vanuit de UK. Dus zendt me even per mail je nieuwe adres aldaar. Heb wel geduld; maar uiteindelijk krijg je het in de bus. (Je kunt het ook hier bij mij afhalen – desgewenst).Reactie is geredigeerd

  32. de Stripman 25 maart 2008 om 20:04

    Beetje een simpel tiepje, die Sonja. Of denk je dat ze toneel speelt, Aad ?
    Zelf heb ik weinig belangstelling voor afvallen. Mijn probleem was juist altijd dat ik zo mager was en, hoeveel ik ook at, geen grammetje aan kwam. Gelukkig heb ik het getroffen, met een mollige Stripvrouw, die heerlijk koken kan…;o)

  33. Ina Dijstelberge 25 maart 2008 om 20:05

    Nog steeds wachtend op het eten
    Ik heb inmiddels even gegoogeld op Sonja en haar website ondekt. Tja,…
    @ Jan : Ik zal je even mailen.

  34. de Stripman 25 maart 2008 om 20:05

    O, doe mij dus maar een lekkere portie bitterballen…;o)

  35. jan bouma 25 maart 2008 om 20:11

    @Allen
    Aad en Nelus zijn nu aan het eten… en hebben geen tijd voor reacties! Daar word je mager van!

  36. nelus 25 maart 2008 om 20:15

    @jan: oeh jan als jij toch eens wist wat ik ga eten dan liep het water je in de mond.
    (stamppot rauwe andijvie, met een kuiltje jus en spekjes, wat zou die Sonja daarvan vinden ?)
    Trouwens, hebben jullie wel eens gehoord wat haar kinderen mogen eten ? Die stakkertjes ?

  37. jan bouma 25 maart 2008 om 20:22

    @Nelus 20:15
    Als deze mevrouw Bakker (en moeder) verstandig is, zal ze zich afvragen wat haar kindertjes over 30 a 50 jaar nog zullen eten…

  38. Leo 25 maart 2008 om 20:23

    Aad gaat op dieet, maar Leo schrijft binnenkort een roman!

  39. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 20:30

    @Ina: met drie man ik de keuken die voor je koken kan deze dag niet meer stuk voor je..
    Maar ze koken hoop ik toch niet een Sonja Bakker menu voor je!!
    Jan zijn boek: jeetje: hij geeft ze al weg.. Hoe diep kun je gezonken zijn.. 🙂

  40. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 20:31

    @Jan: weggeven kan altijd nog.. Maar ja, je luistert niet eens naar een wijze raadgever..
    Daar gaat mijn commissie weer.. Broodnijd noem ik dat 🙂
    J hebt wel lef Jan: Sonja en randverschijnsel noemen.. 7 miljoen lezers.. 2 miljoen boeken verkocht (tegen ongeveer 1.5 -2 euro commissie per stuk??Reactie is geredigeerd

  41. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 20:36

    @stripman: we hebben ook nog in de aanbieding: vlammetjes, sateetjes, patatje zalf, en dat gebak wat de nationale prijs heeft gewonnen voor: hoe-krijg-ik-zoveel-mogelijk-caloriën-in-zo-klein-mogelijk-volume!!!
    Aanrader!!Reactie is geredigeerd

  42. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 20:38

    @Leo: roman? Getiteld: "daar wordt je slank van"?
    Succesvol gesolliciteerd? In Harlingen?

  43. Leo 25 maart 2008 om 20:46

    Aad, een andere vraag: wat is de BMI van Sonja? Weet jij dat?

  44. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 20:54

    @Leo: ik weet het niet, ik heb dat niet gemeten toen ze hier was..
    Maar ik kan wel inmiddels een beetje voorspellen wat ze zou antwoorden als ik haar gevraagd had: was is jouw BMI:
    "Ja, ik vind, als je je er maar lekker bij voelt.. Ik vindt meer van dat soort dingen.."
    "Zolang ze mijn boeken maar kopen", dacht ik nog.."dan ben ik, zelfs zo, nog slimmer dan zij"Reactie is geredigeerd

  45. Leo 25 maart 2008 om 21:03

    Ik vermoed boven de 25….

  46. jan bouma 25 maart 2008 om 21:09

    @Aad 20:31
    Ik had @Ina Dijstelberge die toezending nu eenmaal beloofd. Het spijt me dat je haar commissie mist maar ze is de laatste die gratis mijn boek toegezonden krijgt.
    Voorts bedenkt men:
    Men kan mij wel toedichten dat ik de "nieuwe Max Havelaar" zou hebben geschreven, en dat WFH’s werken kinderspel zijn in vergelijking met mijn polemieken; het volk wil daar eerst wel van overtuigd worden door veel "deskundigen" van naam; en bovendien moet ik ook nog bij P&W te zien zijn anders gelooft men het ook niet. Ziedaar de criteria. Onder andere voor het succes van je "commissies!"

  47. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 21:10

    @Leo: ik zal je een geheim verklappen: ik heb het haar gevragd, maar ze wist niet wat het was..
    Vond het en beetje lullig om dit soort pijnlijke informatie hier te delen, maar vooruit.. omdat je zo aandringt..
    Ik vroeg: wat is je BMI?
    Sonja: Ja, BMI, dat is toch een afkorting voor Boek Met Inhoud?
    Een te mager antwoord, snap je?

  48. Leo 25 maart 2008 om 21:11

    Ja, anders worden het de donkere dagen van Jan Bouma.

  49. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 21:13

    @Jan Bouma: kijk Jan, je kan natuurlijk wel mijn commissie door de neus boren door zelf enorme kortingen te geven.. Maar dat is jouw keuze..
    Stond niet in de voorwaarden.. Het ging daar over het aantal boeken.. Niet of ze nu wel of niet weggeven waren..
    Even de puntjes op de I..
    Ook ik moet op mijn kleintjes letten!!

  50. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 21:15

    @Leo: Of de dagen donker zijn voor Jan, laat ik aan hem.. Hij is werkelijk overtuigd van het licht aan het eind van zijn tunnel!!

  51. jan bouma 25 maart 2008 om 21:25

    @Leo & @Aad:
    Aan het eind van ieders tunnel zal het licht te zien zijn!
    @Aad
    Over weg te geven exemplaren hebben wij geen afspraken gemaakt. Dan zou je mij een behoorlijke rekening kunnen sturen. Balkenende heeft er zelfs 2 gehad. Idem zure wetenschappers die bij de KNAW en de WRR werken, en nog een reeks anderen die "geen commentaar" hebben. Het gaat mij om het commentaar van het volk. Dat is evenwel bezig met Sonja Bakker.
    Gelukkig ben jij wel aan het lezen;
    en ik zal je oordeel niet vrezen.

  52. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 21:34

    @Jan: mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad praten vaak over een wit licht aan het einde van een tunnel.. wie weet.
    Geen afspraak?
    Ik heb een aantal jaren tussen de Chinezen mogen wonen, die waren uiterst pragmatisch..
    Voor de overeenkost, wordt alles onderhandeld..
    Na de overeenkomst is: overeenkomst is overeenkomst.. Kan iemand een nadeel bij ervaren, maar dat is het probleem van die persoon.. en niet van de ander.. 🙂
    Je sprak over aantal boeken, en niet over een commissie over de werkelijke betaalde prijs er voor.
    Ja, het leven is soms hard en onrechtvaardig.. 🙂
    P.S. ik ben Sonja niet!! En jij ook niet!!Reactie is geredigeerd

  53. Leo 25 maart 2008 om 21:39

    Aad, heb je echt tussen de Chinezen gewoond? Waar was dat? Op de Zeedijk?

  54. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 21:47

    @Leo: 5 jaar.. In Taiwan..

  55. jan bouma 25 maart 2008 om 21:48

    @Leo
    Aad spreekt alle talen die hem uitkomen..; al is het Chinees!

  56. Leo 25 maart 2008 om 21:56

    Aad stijgt weer in mijn achting. Had je daar ook al handeltjes enzo?

  57. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 22:05

    @Leo en @Jan:
    Naast Friese sprrekwoorden ken ik ook zat Chinese spreekwoorden (en gezegden).
    En over handeltjes: alles is handel.. inclusief koehandel!

  58. Leo 25 maart 2008 om 22:16

    Aad, wie is je favoriete componist?

  59. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 22:23

    @Leo: hoezo?

  60. Leo 25 maart 2008 om 22:25

    Ik gok op Handel.

  61. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 22:26

    @Leo: gok nog maar even door dan.
    Hoezo?Reactie is geredigeerd

  62. Leo 25 maart 2008 om 22:30

    Je zei eerder: alles is handel. Woordgrapje.

  63. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 22:31

    @Leo: Ba(c)H!!

  64. coby 25 maart 2008 om 22:43

    Ik dacht: laat ik ook eens reageren bij Aad, dat ik het knap vind dat je haar uitspraken zo hebt kunnen verwerken in een ontmoeting, en dat ik van genoten heb, maarre….ik ben al een kilo afgevallen voor ik hier helemaal onderaan terecht kon komen…En volgens mij zijn jullie al helemaal bij het of-topic-dieet aangeland.
    Volgende keer dan maar weer.
    Hartelijke groet, Coby

  65. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 22:50

    @Coby: da’s toch mooi dat je al weer een kilo kwijt bent (tenzij je al een slanke den was) door je hier door de reacties te worstelen 🙂
    Zou dat het geheim van de boeken van Sonja zijn?Reactie is geredigeerd

  66. jan bouma 25 maart 2008 om 22:55

    @Aad
    Goeie opmerking van je. Niet door het lezen van Bakkers boek maar dat van mij val je ontzettend af! Er is eigenlijk geen beter vermagerings- en diëetboek op de markt! (Laat ik het zo eens proberen…)Reactie is geredigeerd

  67. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 22:57

    @Jan Bouma: jouw boek staat bol van afvalligen!! Dikke 350 pagina’s lang!!
    Heeft Leo het nu al besteld overigens.. Die belooft van alles, maar komt hij het wel na?Reactie is geredigeerd

  68. Jim Hasenaar 25 maart 2008 om 22:59

    Sonja Bakker is een bekende Nederlander?
    Sorry, maar ik heb nooit van haar gehoord. Toen ik 20 jaar geleden Nederland verliet, had je alleen nog een Sonja Barent.

  69. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 23:25

    @Jim: ik kan me daar iets bij voorstellen als je al een tijdje weg bent.. en om eerlijk te zijn: daar heb je ook niet zo veel aan gemist..
    7 miljoen lezers (van haar afslankboeken) zullen het niet met mee eens zijn..
    Maar, al je helemaal bij wilt zijn: naast dit gesprek, kun je ook eens (kort) goegelen..
    Sonja Barent is iemand anders: Sonja Barend.. Maar die is al lang niet mer actief 🙂
    P.S. ‘Sonjabakkeren’ wordt in de volgende editie van de van Dale opgenomen…. zegt genoeg over onze prioriteiten in Nederland:-)

  70. jan bouma 25 maart 2008 om 23:33

    @Aad 22:57
    Nee, @Leo heeft, voor zover ik weet, nog niets besteld, althans via de orderadministratie (zijn wij ook) is mij niets bekend. Er hebben zich wel, zoals je al opmerkte, afvalligen gemeld. De concurrentie met Bakker is begonnen: wie heeft het meest afvallige boek?!

  71. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 23:40

    @Jan: dan zullen we Lo eens flink de oren moeten wassen!!
    Het meest afvallige boek:
    Qua inhoud sta jij zeker bovenaan.
    Qua, portemonnee: daar zijn de Nederlanders nog het meest van afgevallen:
    2 miljoen (zg 15 euro): is toch gauw 30 miljoen euro..
    Qua ‘voor mij’: zijn de Nederlanders behoorlijk afgevallen, incusief SB. Waarom: om dat ze massaal dat boek gekocht hebben.

  72. jan bouma 25 maart 2008 om 23:56

    @Aad 23:40
    Ik houd moed wat mijn aantallen betreft. Tenslotte moet je wel bijna 150 jaar terug voor de eerste echte Multatuli! En daar word ik mee vergeleken (men weet het nog niet overal, ja, dat is pech); ook weet men niet dat WFH in mijn gedaante weer terug is! Wat wil men nu eigenlijk nog meer?!

  73. Leo 26 maart 2008 om 00:10

    Jan eh sorry dat ik zo weinig van me heb laten horen, maar kan ik je boek kopen via een aanbetalingsregeling?
    Vast wel toch.
    groet, Leo

  74. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 00:15

    @Jan: "ook weet men niet dat WFH in mijn gedaante weer terug is!" Dat wist ik ook nog niet.. vertel..
    Tja wat men nog meer wil.. ik heb daar ook geen echt zicht op..

  75. jan bouma 26 maart 2008 om 00:17

    @Leo
    Het is ongelooflijk! Voor de maag in het restaurant bestelt men rustig een diner waarvan het voorgerecht de prijs van mijn boek is!!!! Het residu daarvan zie je de volgende dag in je WC drijven… Kun je toch beter eens wat geestelijks van waarde gaan consumeren, dunkt me! Staat, net als bij Aad, zo dadelijk ook de nieuwe Max Havelaar in je boekenkast die je overigens verder helemaal kunt leegruimen; op naar de Slegte! Mijn boek maakt namelijk alle andere boeken overbodig! Inclusief dat van Bakker!Reactie is geredigeerd

  76. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 00:19

    Jan (n Leo en eigenlijk allen): ik geef Jan niet gauw gelijk, maar in deze redenering hierboven is geen speld tussen te krijgen!! Tenminste het gedeelte tot "..drijven".
    De rest kan ik nog niet beoordelen.. Ik heb het nog niet uit immers..Reactie is geredigeerd

  77. jan bouma 26 maart 2008 om 00:20

    @ Maar beste Aad! Het staat nota bene op de intro-pagina van m’n website. Bodendien… jij hebt al meer WFH achter je kiezen als je op pg. 95 bent. Het mooiste komt nog. Maar dat lees je nog wel… Zie trouwens even hierboven hoe ik je literaire wereld even op niveau heb gebracht bij Leo..:)

  78. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 00:21

    @Jan: klopt natuurlijk, jeetje geef ik je even een voorzetje hier.. schop je het er niet in..
    Moet ik je alles uitleggen??
    Ik dacht dat jij van de uitleg was en ik van de vragen.. 🙂

  79. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 00:23

    @Leo: een echte Nederlander zeg: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten..
    Te laat: belofte maakt schuld!!Reactie is geredigeerd

  80. jan bouma 26 maart 2008 om 00:29

    @Aad
    WFH speelt door het hele boek een rol. In zijn afrekeningen met bijvoorbeeld Lien Heyting van NRC Handelsblad, met Dr. A. Kets-Vree die over Multatuli een waardeloos boek schreef volgens Hermans. (zie pg. 348 o.a.) Maar ik ga niet alles verklappen; zo dadelijk menen de mensen mijn boek al te kennen via jouw blog.. Lijkt me geen goede marketing. Of bedoel je wat anders?

  81. Leo 26 maart 2008 om 00:46

    Jan, is het een boek met veel illustraties?

  82. ivo 26 maart 2008 om 00:52

    80 reacties op een Sonja Bakker stukkie?
    Jeuk!!
    Ai, doe ik er nog aan mee ook.

  83. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 00:54

    @Ivo: da’s nog maar een schijntje bij het aantal boeken wat zij verkocht heeft. Die stonden nog meer in de belangstelling 🙂

  84. Cathy 26 maart 2008 om 00:59

    @Aad.
    Wij hebben er met z’n allen toch weer hartelijk om gelachen! Leuk stuk Aad.
    Let op! Binnen enkele maanden krijg je de Sonja Bakkerboekjes cadeau/kado bij het kopen van drie pakjes boter. Is jouw kroeg nog open of ga je sluiten?

  85. jan bouma 26 maart 2008 om 01:06

    @Leo
    Behalve het omslag staan er 4 afbeeldingen in van schilderijen van me. En twee foto’s: "Madammeke met de Rooie" en de achterkant van de tempel. Die schilderijen zijn onderdeel van de Mithrascollectie. Dus je krijgt eigenlijk ook nog een Kunstboek!

  86. jan bouma 26 maart 2008 om 01:08

    @Allen:
    wel zicht op morgen! @Leo: de orderadministratie werkt hier dag en nacht door…

  87. jan bouma 26 maart 2008 om 08:27

    @Aad
    @Allen
    Ook goedemorgen…; mijn lieve moedertje zaliger (hierboven ook al geciteerd) had nog een gezegde: ’s avonds een vent:’s ochtends een vent! Daarmee bedoelde ze te zeggen dat de luidruchtige herrieschoppers, die ’s avonds het hoogste woord hebben in de kroeg, zich ook de volgende ochtend zouden moeten laten horen.
    Het heeft ook met de arbeidsmoraal te maken. We zullen Aad er eens naar vragen…. als-ie wakker wordt over een paar uur of zo..

  88. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 08:52

    @Cathy: het was me opgevallen dat tot nu toe eigenlijk enkel mannen hier hadden gereageerd..
    Jij bent de eerste vrouw die er om kan lachen..
    Zouden die 7 miljoen lezers (baby’s uitgezonderd) alle vrouwen in Nederlander zijn.
    En dus nu na het lezen van dit boeiende interview zich afvragen: hoe moet ik nu gaan reageren hierop??
    Want ik had al gereageerd op Sonja Bakker door met een noodgang naar de boekhandel te rennen om dat boek te bemachtigen..
    Mannen voelen zich wellicht minder aangesproken: die zijn nog aan het Montignaccen..

  89. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 08:55

    @Leo: Jan heeft gelijk: het is nog een kunst boek ook nog.. Kun je die ook allemaal wegmieteren.. Schaar, en lijstje halen bij de Xenos, en je kunt al die kunst aan de muur ook meteen bij het grootvuil zetten.. ruimt ook weer lekker op.
    @Jan: die uitdrukking ken ik uiteraard.. maar dan werd ‘vent’ vervangen door ‘grote man’..
    Ja, die Leo heeft wel wat uit te leggen.. 🙂

  90. petrus 26 maart 2008 om 09:43

    Beste Aad,
    Nu ben ik verbaasd! Zoveel wijsheid bij eeen bakker. Ik kan het haast niet geloven. Het wordt vast een wonderlijke dag vandaag.
    Woensdagochtendgroet

  91. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 10:14

    @Petrus: snel naar de boekhandel: voor deze wijsheden, loopt heel Nederland uit!
    Altijd een wonder boven een wonder!
    Ook bij deze een woensdagochtendgroet!

  92. Cathy 26 maart 2008 om 10:24

    @Aad.
    Goedemorgen. Ja lachen kan ik er zeker om. Sonja lacht zich ook het apel…….
    Het is toch niet te geloven he 2 miljoen boeken over de toonbank. Weet jij nou wat hier achter zit? Gemakzucht met een grote G!
    Is er iemand jarig? Wat nemen wij mee? druk, druk, druk. Oh ja, even boek van Sonja kopen, zal wel goed zijn, snap je. Er wordt geen tijd meer besteed om eens op zoek te gaan naar een mooi boek voor een fijne vriendin of vriend.
    Maar goed, "uitgekookt" is ze wel want ze heeft er een goed belegde boterham aan overgehouden.

  93. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 11:09

    @Cathy: een paar miljoen rijker inmiddels denk ik zo.. Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat ze dit zelf heeft opgeschreven (misschien wel bedacht) gezien haar kennis van de taal. Er moet wel een goede redigeerder achterzitten als je bijvoorbeeld zegt: "dat doen ik" etc.., en "die gaat ik onthouden" (staat nog niet eens in het interview..)
    Mogelijk haar manager en man: Koen..
    Het brein erachter??
    Aan de andere kant: we doen toch iets verkeerd.. ik heb geen 2 mijoen beoeken verkocht.
    Jan ook (nog) niet 🙂
    Terwijl hij toch ook een soort van receptenboek heeft geschreven..
    P.S. Sonja?Reactie is geredigeerd

  94. jan bouma 26 maart 2008 om 11:27

    @Aad 8:55
    Je hebt gelijk; ze zei het wel goed. "Ook een grote man!"
    Iets anders:
    Ik denk dat het succes van Sonja Bakker appeleert aan een paar basale zaken:
    1. uiteraard de gezondheidsmanies in combinatie met voedsel worden als de primaire levenbehoeften beschouwd.
    "Geestelijk goed" (als in m’n boek) kan daar nooit op korte termijn mee concurreren.
    2. De eenvoud van haar "diëten"; ik bedoel ’t zijn geen (kostbare) Montignac (?) voorschriften.
    3. De hypevorming door de media in combinatie met een gezellig babbelende vriendelijke dame.
    Ook goed voor een miljoenenomzet..

  95. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 11:44

    @Jan: ik deel je analyse.
    En het onderbouwd ook in deze ‘case’ weer hoe merkwaardig de wereld in elkaar zit en werkt.
    Consumentisme drijft tot obesitas, om dan vervolgens daaruit met zijn allen naar de handel te rennen en een boek aan te schaffen hoe we daar van af kunnen komen.
    Zo houden we elkaar lekker bezig.
    In veel landen hebben ze niets te eten en te drinken..
    Maar daarvoor gooien we dan 50 eurocent in een collectebus.. en lezen verder..Reactie is geredigeerd

  96. jan bouma 26 maart 2008 om 12:05

    @Aad 11:44
    Die laatste zin van je klinkt wrang (hoewel je gelijk hebt).
    Mijn psychologische aanpak bestaat nu hierin dat ik rekening blijf houden met die primaire levensbehoeften en daarbij behorende gedragspatronen, hoe discutabel die ook zijn.
    Vervolgens doe ik de mensen dan een voorstel om een stellingname te kiezen die ze niks kost in de letterlijke betekenis van de primaire levensbehoeften. Ik neem ze niks af, en vraag ook niet aan ze om "iets in te leveren!" Nee, ik vraag ze slechts het belang te zien van een wereldraad.
    Misschien kan Sonja Bakker dit verhaal nog eenvoudiger uitleggen dan ik…. Idee?

  97. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 12:37

    @Jan: Als je Sonja als PR vrouw zou kunnen ronselen, dat zou wel wat zijn natuurlijk.
    Per slot van rekening als ze zegt:
    Sonja: Ja, ik vind, je hebt ook mensen nodig die zeggen: Hupsakee!
    Sonja: Ja, ik vind van een heleboel dingen van wel.
    Dan heb je wel iemand met echt overtuigingskracht wat het volk aanspreekt..
    Misschien ten aanzien van jouw boek: misschien is hetgeen je aangeeft juist het probleem.. Men ziet niet het eigen nadeel (dat is nog het minste), maar ze zien ook niet het eigen voordeel..
    Dan vraag je uiteraard veel van ze..
    Met een afvalboek zien ze nog wel een voordeel..
    Dus: hoe kan je iedereen duidelijk maken wat voor hun zelf het onmiddellijke voordeel is van jouw oplossing!

  98. jan bouma 26 maart 2008 om 12:55

    @Aad 12:37
    "Het voordeel van de oplossing".
    Die voordelen moeten worden uitgelegd door diezelfde media die zich nu met Sonja Bakker bezig houden. Bij de primaire levensbehoeften zullen immers ook horen "de ouderlijke zorg voor je kinderen en hun toekomst".
    De media moeten toch in staat worden geacht om voor de mensen (en hun kinderen!) die toekomst te schetsen? Ik denk, als ze dat willen doen aan de hand van mijn Balansopmaking en de daarbij horende voorstellen, dat er dan binnen 1 maand "brede discussies" er algemene wereldwijde CONSENSUS is te bereiken over de noodzaak dat het roer om moet door die wereldraad te benoemen.
    Vandaar mijn eindeloos herhaalde vraag aan de media: waarom blijven jullie mij en m’n boek (voorlopig) nog steeds doodzwijgen? En laat ik jou er niet bij vergeten, Aad. Zonder jouw interventie was het blog ‘The world according to Mithras’ er immers niet geweest. Ze zwijgen ook jou dood… voorlopig althans. Maar misschien zijn er toch een slimme journalist of wetenschapper (die wat durven) die deze klacht lezen en er wat aan willen doen…Reactie is geredigeerd

  99. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 13:24

    @Jan: mischien een mailing, van het blog "the world according Mithras".. naar wat pers en media??
    Je hebt het over "slimme journalist".. zijn die er?

  100. jan bouma 26 maart 2008 om 13:48

    @Aad
    "Hoe het werkt" heb je al kunnen lezen in de door mij opgenomen column van H.J.A. Hofland in m’n boek (pg. 55)
    citaat:
    "Op het stokpaard" (Montag 1273; NRC; 10.01.2005).
    "Zou ik het doen: een stukje schrijven over de mensen die een stukje hebben geschreven over het stukje dat andere mensen hebben geschreven over wat heel veel mensen gisteren hebben gedaan, om nog veel meer mensen te helpen wie een paar weken iets verschrikkelijks is overkomen?"
    einde citaat.
    (prachtig ironisch proza!)
    Ziedaar hoe het werkt.. Wat ik wel gedaan heb zijn de "opiniefora" van de kranten (ook Vk)
    mailen. Maar… "had jij geen TECHNIEK in je portefeuille?" :))

  101. nelus 26 maart 2008 om 13:51

    @jan: een suggestie: als jij nog eens ophoudt met die slachtofferrol t.a.v. het niet willen reageren van de media op jouw boek, wellicht dat het dan veel beter gaat met de aandacht.
    Zet een pagina-grootte advertentie in een landelijk dagblad op zaterdag. Als het grote publiek reageert door aankopen, dan volgt de pers vanzelf wel. Zo werkt dat nu een keer bij dit soort dingen, volgens mij.

  102. nelus 26 maart 2008 om 13:54

    @aad: aad, je verbaast me. Heb ik eerder in een blog al niet eens gezegd dat ik een hij, maar ook een zij of een het kan zijn ? Hoe kun je dan tegen Cathy zeggen dat zij de enige vrouw is die heeft gereageerd op dit blog ?

  103. jan bouma 26 maart 2008 om 14:06

    @Aad 13:51
    Ik geloof dat De Winters advertentietje over 8 kolom breed al 10.000 euro kostte.. Jij denkt zeker dat ik de SHELL ben…; maar ik vermeld hier wel even m’n bankrek.no. voor donaties!
    (villamithras.com rek. 12.37.86.401 ; zie ook website vh boek)
    Tenslotte heb ik er zelf al miljoenen in gestoken! Dus een beetje.., wat zeg ik!
    een h e l e "slachtofferrol" heb ik al meer dan voldoende op me genomen. Tsja…; wat nu?

  104. jan bouma 26 maart 2008 om 14:14

    @Nelus 13:54
    Met deze vraag aan Aad val je door de mand. Ik geloof er nou geen hout meer van dat jij en Aad die feestelijke bijeenkomst over de Gouden Kerstbal samen hebben gevierd plus dat verhaal over dat weerstation… Aad zal nog wel hebben kunnen zien of je een "het" was, een "zij" of een "hij" tijdens die bijeenkomsten…. tenzij je een "alien" was. Graag opheldering nu! Tenslotte schrijf ik ook hier m’n geloofwaardige stukken! :))

  105. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 14:20

    @Nelus: je bent wel scherp zeg.. ik refereer aan een eerdere opmerking van je (al weer een tijdje geleden): je bent een "het"..
    Vandaar.. 🙂
    Staat echt zwart op wit (ergens in een reactieruimte).. Jan: ook tevredengesteld??
    En je weet: ik heb privacy hoog in het vaandel, dus meer kan ik niet verklappen..
    Dat is aan Nelus, als het het wil 🙂

  106. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 14:23

    @Jan: als er al een miljoen in is gestoken, dan is een beetje advertentieruimte (zie Harry de Winter, vorige week op de voorpagina Volkskrant)maar een schijntje..
    Hij mocht wel overal komen opdraven… om het uit te leggen..Reactie is geredigeerd

  107. Cathy 26 maart 2008 om 14:46

    @Aad.
    Ik denk (ik zou nu nooit meer durven schrijven "ik vind") dat Sonja Bakker haar recepten op een wc-rolletje schrijft en dat de rest vanzelf gaat. Als je maar betaalt valt alles te regelen.
    @Jan.
    Jouw reactie 11.27 punt 3:
    "De hypevorming door de media in combinatie met een gezellig babbelende vriendelijke dame".
    Ook goed voor een miljoenenomzet.
    Ik denk de oplossing te weten Jan.
    Heel simpel. Jij moet gewoon contact opnemen met Frans Bauer (zelfde categorie als Sonja) althans wat de fans betreft. Miljoenen fans weet hij inmiddels bij elkaar te scharrelen en ik weet zeker dat als hij zijn favoriete recept bij de afhaal Chinees achterin jouw boek plaatst, dat jij zo een paar miljoen boeken lichter bent. Dit is natuurlijk grappig bedoeld Jan maar ik denk wel dat het zo werkt. Dan blijft de vraag natuurlijk over: Wat doen zij met dat mooie boek van jou? "het staat mooi in de boekenkast" want lezen doet men niet. Jij bent dan wel een paar miljoen rijker maar zij blijven arm van geest.
    Jij mikt dus op een heel ander publiek, jij hebt die fans van Sonja en Frans helemaal niet nodig.
    Jan ik hoop oprecht dat jij nu eens de aandacht van pers en media krijgt die jij verdient.
    Ik ga nu de hele wereld om raad vragen hoe wij dit met z’n allen kunnen aanpakken.Reactie is geredigeerd

  108. Cathy 26 maart 2008 om 14:54

    @Nelus.
    Hoe is het met jouw lijn?
    Zit jouw bustier nog goed?
    Heb jij de "verbouwing" al achter de rug?
    Zo ja, tevreden met het resultaat?
    Zo, dit is een grapje hoor, ik weet zeker dat jij een man bent.
    Groetjes van Cathy! (je mag mij ook Arie noemen hoor).

  109. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 15:03

    Cathy: kijk, die rol zou ik nou wel weer kopen!! Dan krijgt ‘Sonjabakkeren’ een nieuwe betekenis, en doe je SAS ook werkelijk eer aan! 🙂
    Mooie gedachte van om de hele wereld te vragen (hoe doe je dat?) hoe je/ze/we Jan gaan helpen..
    Daar zal hij mee in zijn nopjes zijn..
    Hij is er al stil van geworden..Reactie is geredigeerd

  110. Cathy 26 maart 2008 om 15:06

    @Aad.
    Ja Aad, hij is zeker stil die Jan! Weet jij waar het probleem zit?Reactie is geredigeerd

  111. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 15:08

    @Cathy: ‘gat’ in haar markt?? :-))
    Jan stil: hij maakt zich nu zorgen dat hij het met al die promotionele activiteiten het veel te druk gaat krijgen.. ‘slachtoffer worden van je eigen succes’ heet dat geloof ik. :-)Reactie is geredigeerd

  112. jan bouma 26 maart 2008 om 15:41

    @Aad en Cathy..
    @Nelus. die ik had moeten aanspreken op "slachtofferrol" (en niet Aad).
    Even helder nu: ik sprak niet met scherts mijn reactie van 14:06 uur uit. En Aad vergist zich in dat enkelvoudige "miljoen" en dat er nog wel meer bij kan. Desalniettemin niet getreurd. Het werk is gedaan en ik kan slechts nog opmerken: ‘Take it or leave it!’ Een standpunt dat ik voortdurend herhaal in m’n boek. Maar dank voor jullie morele steun, hoor! En die van Aad in nog meer opzicht dan alleen morele steun.

  113. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 15:49

    @Jan: ‘we’ blijven gewoon brainstromen (bewust zo geschreven), hoe dat aandachtsniveau te verhogen!!
    Geïnspireerd door een oud Fries spreekwoord:
    Één wind, maakt nog geen storm. 🙂

  114. Cathy 26 maart 2008 om 16:03

    @Jan.
    Ik heb zojuist bij Albert Heijn briefjes opgehangen met het verzoek jou te sponsoren.
    Donaties op rek.12.37.86.401 tgv Villamithras.
    Als ik genoeg heb opgehaald zal ik ter promotie van jouw boek een advertentie in De Telegraaf plaatsen. (voorpagina wel te verstaan). Of toch maar liever de Volkskrant, jij mag het zeggen!

  115. jan bouma 26 maart 2008 om 16:17

    @Aad 16:03
    Zeer vereerd door je initiatief. Valt onder "sponsorverwervingen" (doen wij ook!:))
    Doen wel alle AH-filialen mee met de actie? Ik bedoel heb je Zaandam er voor gebeld? Maar ik blijf vertrouwen hebben in de kracht van Victor Hugo’s uitspraak. Het omslagpunt in de opinievorming is er al denk ik; de mensen durven het nog niet publiekelijk uit te spreken. Dat wringt nog. "Alles sal reg kom!"

  116. Cathy 26 maart 2008 om 16:23

    @Jan.
    Niet Aad maar ik ben naar alle filialen van AH geweest. Ja, ere wie ere toekomt hoor.

  117. jan bouma 26 maart 2008 om 16:27

    @Cathy 16:23
    Zeer veel dank. Je weet het is vanavond de vaste woensdagavond voor het "vrouwengezelschap"; je zou er lid van kunnen worden als je toch slechts op 1 kwartier afstand zit..; althans ik zou je kandidatuur bij de dames bespreekbaar kunnen maken.. Voordeel is dat we na afloop gezellig kunnen gaan rollebollen. Wat denk je?Reactie is geredigeerd

  118. Klaverblad 26 maart 2008 om 16:32

    Eerlijkgezegd: ik ben afgehaakt.
    Je vroeg laatst om mijn nutteloze onderbreking in de nacht.
    Dat heb jij dan toch ook ervaren tussen 0:54 en 8:52 uur.

  119. Cathy 26 maart 2008 om 16:40

    @Jan.
    Ik weet het wat de woensdagavond betreft. Ben wel blij met jouw voorstel, een hele eer, echt waar. Maar helaas, ik kan er geen vaste avond meer bij hebben. Wel wil ik ingaan op jouw laatste voorstel, dus wat dat rollebollen betreft. Was erg tevreden van de week, dus voor herhaling vatbaar. Als jij je nu vanavond aan het vermaken bent met de dames, ga ik ondertussen bij Aad in de kroeg zitten. Kom jij dan ook nog eerst even naar Aad toe, dan spreken wij verder af.Reactie is geredigeerd

  120. jan bouma 26 maart 2008 om 16:45

    @Cathy
    Uitstekend. We zien wel even hoe het vanavond zal gaan.
    Wie begrijpt overigens dat cryptische bericht van @Klaverblad..; ik ben me in ieder geval niet bewust geweest van een "nutteloze onderbreking in de nacht." Persoonsverwisseling?

  121. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 16:49

    @Klaverblad: ik kan je reactie niet duiden..
    Is het aan mij gericht?
    Afgehaakt?? waarvan??
    Ik vragen om een nutteloze onderbreking in de nacht??
    "Dat" heb jij dan toch ook ervaren tussen 0:54 en 8:52 uur."Dat", wat?? ervaren??
    Ik weet echt niet waar je het over hebt..
    Verwissel je iets, iemand???
    Kun je iets toelichten??
    Mag ook per mail overigens als je dat liever hebt..Reactie is geredigeerd

  122. nelus 26 maart 2008 om 16:55

    @jan: zoals een echte blogger betaamt: ik hul mijzelf in stilzwijgen. Een beetje mysterieusheid ligt me wel.
    En @Cathy: mijn bustiere heb ik niet laten verbouwen, maar dan weet je nog niks. Maar om nou te zeggen dat jij de enige vrouw op het blog bent………………

  123. Cathy 26 maart 2008 om 17:01

    @Nelus.
    Nee, nee, dat heb ik niet gezegd Nelus. Ik zou niet durven joh. Maar mysterieus ben jij wel.Reactie is geredigeerd

  124. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 17:02

    @Jan en Cathy: voor mij niet mysterieus.. Maar ja, Nelus ging in op mijn aangekondigde prijs..

  125. jan bouma 26 maart 2008 om 17:09

    @Nelus 16:55
    Als er geen mysterie meer is, is het boek uit.
    Eenieder behoudt dus zijn mysterie. Weet wel dat je "iets" hebt met vrouwen; anders dan ik.

  126. Klaverblad 26 maart 2008 om 17:12

    Geen emails.
    Ik bedoelde dat het soms jammer is dat er een nacht is, omdat ik (zoals bij het lezen van De Overgave van Arthur Japin) moet onderbreken. de nacht is dan zo nutteloos. Ik zie bloggers, m.n. Knaap met knapzak, Alib Bondon’s nachts op tijden reageren dat ik ver weg ben.
    Ik haak dus fysiek af. Ik zag jou zo fris-en-monter weer "gewoon" doorgaan ’s morgens waar je ’s nachts gebleven was, noodgedwongen onderbroken had. Ik heb de volgende dag wel eens het gevoel: had ik het maar niet geschreven.Reactie is geredigeerd

  127. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 17:25

    @Klaverblad, er begint nu iets te dagen waar je het over hebt..
    Ik was even geschrokken van je vorige reactie.. Ik interpreteerde het als dat je aangaf dat iemand (ik of iemand anders) je ’s nachts had wakker gemaakt met een vervelend telefoontje of zoiets.. Kon het al helemaal niet plaatsen…
    Maar je verwijst naar mijn laatste reactie van gisterenavond (0:54) en mijn eerste vanmorgen (8:52)
    Maar dan snap ik nog niet: "Je vroeg laatst om mijn nutteloze onderbreking in de nacht."
    Waar doel je dan op?
    P.S. een heel enkele keer ga ik als verstrooing midden in de nacht aan de blog hangen.. Als ik om andere redenen niet kan slapen..

  128. nelus 26 maart 2008 om 17:43

    @jan: jan, nog even een reactie op jou omtrent het feit dat je er geen hout van gelooft dat ik bij Aad te dineren bent geweest en dat Aad mij dus niet zou hebben leren kennen. In een blog – als ik me niet vergis die van jou – ging het over integriteit. Dat je mijn integriteit niet vertrouwt: sois, kan ik me voorstellen. Maar Aad: die moet je inmiddels zo goed kennen dat je daaraan niet kunt twijelen. Als Aad zegt dat hij mij heeft ontmoet, dan moet je daarvan zonder aarzelen uitgaan.

  129. nelus 26 maart 2008 om 17:46

    @Cathy: ik weet niet of jij er al bij was toen het in een van Aad Verbaast’ bloggen ging over perceptie. Alles is perceptie was de stelling.
    En ik deel deze mening. Elk gesproken woord vertaalt zich in jouw hoofd. En jij geeft daar de betekenis aan.

  130. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 17:55

    @Nelus: gewoon Jan met zijn eigen woorden terug het hok insturen: take it or leave it!!
    Ik ben meer van de psyche: het is gewoon kinnesinne 🙂
    En: (zie je commentaar aan Cathy): alles is perceptie!!
    P.S.: waneer komt er weer eens een blog van jou??Reactie is geredigeerd

  131. jan bouma 26 maart 2008 om 17:59

    @Nelus
    Laat het nou een mysterie blijven, Nelus. Aad heeft je gedefiniëerd als "het". Ik heb er vrede mee. En ik heb ook geen enkel wantrouwen wat je integriteit betreft. Herinner me wel scherp dat je de rol van "de vrouwen" op de achtergrond van mannen niet gering achtte.. Net zoals men zegt: "achter elke succesvolle man staat een vrouw…" Klopt. Daarom ben ik daar continue naar op zoek! :-))

  132. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 18:08

    @Jan: een echte "het" zie dat soort gender issues gewoon van twee kanten, dat is juist wel het mooie van het zijn, in weze(n).
    En zeker als je bedenkt dat veelal de waarheid in het midden ligt. :-)Reactie is geredigeerd

  133. nelus 26 maart 2008 om 18:20

    @allen: etenstijd, zo te zien, in Nederland.
    6 uur :allemaal aan tafel. Dit is het concept van Sonja, onze hofdame op het gebied van onsmakelijk eten. Zie ik julie vanavond nog in de kroeg > Zou gezellig zijn. Doen we alles wat godin Sonja verboden heeft. Zet de frituurpan maar vast op 220 graden. Voor de bitterballen. Zet de Grand Cru 1926 van Ayaan maar vast koud. Ik kom in elk geval. Neem hout mee voor de open haard. Allemaal met de benen op omheining. En maar filosoferen. Cathy: niet te uitdagend, daar kunnen de mannen niet tegen

  134. Cathy 26 maart 2008 om 18:29

    @Nelus.
    Ik heb zojuist nog even uitgebreid genoten van de discussie die was ontstaan op blog van Aad van 12 januari jl. Grappig, iedereen kwam nog even voorbij, ook jij en Jan en nog anderen waar je eigenlijk helemaal niets meer van hoort. Jij vroeg of ik er al "bij" was, heel spijtig maar het antwoord is nee. Maar ja, wat heet "bij". Telt een klein beetje "bijhangen" ook mee? Eigenlijk ben ik meestal "het meisje van plezier" op het eind van de avond, snap je? Vanavond schuif ik weer gezellig aan bij Aad en wacht ik gewoon op Jan, dat heeft hij beloofd en beloofd is beloofd. Ik zie net dat jij ook komt, nou gaat het helemaal gezellig worden. Tot later.Reactie is geredigeerd

  135. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 18:37

    @Allen: ik kom nog even terug op Jan zijn opmerking eerder (17:59, toen zijn aardappeltjes bijna klaar ware om afgegoten te worden, stipt om 19:00 natuurlijk):
    "Net zoals men zegt: "achter elke succesvolle man staat een vrouw…" Klopt. Daarom ben ik daar continue naar op zoek! :-))"
    In het kader van research voor mijn volgende blog (ja hier wordt hard gewerkt terwijl jullie allen maar een beetje lui aan de Grand Cru achteroverhangen) kwam ik het volgende citaat tegen:
    "Achter elke succesvolle man staat een verbaasde schoonmoeder."
    Dit citaat is van Wiet van Broeckhoven.. een belgisch politicus en mediapersoonlijkheid..
    Ik zou hem meer de koning van de citaten noemen..
    Goegel maar eens: zeer creatieve man 🙂
    En dat voor een Belg!!

  136. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 18:39

    @Cathy: 12 januari.. tjonge jonge.. ja hier worden boeken volgeschreven 🙂
    En als je dan vraagt: heb je niets beters te doen? Dan moet ik die vraag volmondig ontkennend beantwoorden!!Reactie is geredigeerd

  137. nelus 26 maart 2008 om 18:40

    @cathy: geen misverstand mogelijk Cathy. Jij hoort er wat mij betreft helemaal bij. Niks geen ",meisje van plezier". Daar doe je jezelf tekort mee. Ik geniet van jouw bijdragen.
    Los, luchtig, een beetje naief maar daardoor wel leuk, maar ook heel geraffineerd. Echt vrouwelijk dus. En daarom: een beetje rustig vanavcnd in de kroeg. Niet alle mannen kunnen er even goed tegen.

  138. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 18:41

    @Nelus: ik hoor of zie niets: ik ben immers aan de studie.

  139. jan bouma 26 maart 2008 om 18:55

    "..zou eerder opmerken een dooie..", maar ja, wie ben ik.
    (Kijk! Meneer! Daar haalt u uw hele geloofwaardigheid weer mee onderuit met dat soort uitspraken!)

  140. Cathy 26 maart 2008 om 18:56

    @Aad.
    Wat heerlijk he om op een vraag als: "heb jij niets beters te doen" ontkennend te kunnen antwoorden. Niets moet dus meer maar alles mag. Maar ledigheid is des duivels oorkussen en daarom ben jij dus als Aad Verbaast enorm druk en dit tot groot genoegen van een heleboel mensen.

  141. nelus 26 maart 2008 om 19:01

    @jan: ga zo door en ge zult………..
    wat een heerlijk humor van een pragmatisch scepticus. En hij leve nog lang en gelukkig……(met Cathy ?)

  142. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 19:02

    @Cathy: Ik ga nog eens een blog schrijven als vervolg op druk, druk, druk: Lof der luiheid..
    Of zoals een goede vriend van me eens zei:
    Die Aad heeft nietsdoen tot kunst verheven..
    Wijze vrienden heb ik..

  143. Cathy 26 maart 2008 om 19:07

    Ping pong, ping pong, ping pong, staat de tafeltennis al klaar Aad? Als wij er vanavond allemaal zijn dan knallen de ballen door de kroeg, kan ik de stand niet meer bijhouden hoor.

  144. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 19:07

    Waarom zijn schoonmoeders altijd mikpunt van spot?
    Nog wat citaten dan voor jullie te beginnen met dezelfde ‘Wiet’
    "Je bent pas echt succesvol als je schoonmoeder dat toegeeft."
    en nog een van hem:
    "Je weet nooit of een man carrière maakt om zijn vrouw te plezieren of om zijn schoonmoeder te pesten."
    "Laat alle hoop op vrede varen zolang uw schoonmoeder nog leeft."
    Juvenalis
    "Gemengde gevoelens: je schoonmoeder in een ravijn zien rijden met je nieuwe auto."
    H. Youngman
    "Ik ben net terug van een plezierreisje, ik ben mijn schoonmoeder naar het vliegveld gaan brengen."
    H. YoungmanReactie is geredigeerd

  145. Cathy 26 maart 2008 om 19:14

    @Aad.
    Hoe noemt een Chinees zijn schoonmoeder?

  146. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 19:17

    @Cathy: dat ga je me vast vertellen!!

  147. jan bouma 26 maart 2008 om 19:21

    @Cathy 19:02
    Kan je echt verzekeren dat Aad zich 10 slagen in de rondte werkt met het maken van deze blogs. En als ik terugkijk op "onze" gezamenlijk gemaakte, durf ik de stelling aan dat het KNAW, de WRR, een handvol andere "Instituten" als Clingedael, etc., etc., dat die weliswaar wagonladingen vol "rapporten en studies" produceren maar het niet halen bij de kwaliteit en inhoud van wat wij gedaan hebben…
    (Ik heb recht op mijn mening; men mag er anders over denken… ‘take it or leave it!’)

  148. Cathy 26 maart 2008 om 19:22

    Een taai kreng!
    Aad, blijf even zitten, komt nogeen leuk mopje, heeft niets met schoonmoeders te maken, maar wel heel leuk, even wachten dus.

  149. Cathy 26 maart 2008 om 19:24

    Een man vraagt aan zijn vrouw:
    "zullen wij naar een onbewoond eiland gaan als wij 40 jaar getrouwd zijn?
    "Ja leuk", maar wat doen wij dan als wij 50 jaar getrouwd zijn"?
    "Nou gewoon" zegt hij, "dan haal ik jou weer op"

  150. Cathy 26 maart 2008 om 19:40

    @JAN.
    Ik zie dat ik een reactie van jou net heb gemist, 1 min. verschil. Jongen, denk nou toch even aan jouw bloeddruk want anders vanavond…….. nou ja, je begrijpt mij wel.
    Nog even dit:
    Weet jij wat ik op een post-it papiertje op heb geschreven (of heb opgeschreven)? De uitspraak van jouw moeder, dat vond ik echt een hele sterke.
    "Als je je niks verbeeldt
    dan ben je ook niks".
    Zo grappig, ik heb hem vandaag al een paar keer met succes gebruikt.

  151. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 19:44

    @Jan: je hebt weer helemaal gelijk!!
    Cathy: die van dat eiland is helemaal leuk!!
    Rondje van de zaak!!Reactie is geredigeerd

  152. Cathy 26 maart 2008 om 19:45

    Nou ja, hier moet echt even het zweepje overheen hoor. Ik zit hier maar te wachten op reacties op mijn leuke moppen en wat hoor ik? Helemaal niets?
    Allemaal zeker aan het uitbuiken, dat kan niet hoor. Ik wacht.

  153. Cathy 26 maart 2008 om 19:46

    Sorry Aad, jij was weer eens te snel. Kan soms leuk zijn maar niet altijd. ha ha. Ik ben een beetje melig geloof ik.

  154. jan bouma 26 maart 2008 om 19:47

    @Aad
    Ik had een zeer wijze moeder. Je komt haar ondermeer "tegen" op de pg. 121/129. Verheug me al op je reacties. En: uiteraard dank dat je haar ook citeren wilt in je blog(s).

  155. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 19:54

    @Jan: ik ben je moeder al eerder tegengekomen!
    Die stond ook voor haar zaak! Pagina 9 al!!

  156. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 19:55

    @Cathy: hittepetitje? Beetje geduld: die zaak is schoon immers.

  157. Cathy 26 maart 2008 om 20:26

    @Aad. Leuk woord he hittepetitje. Ja ik ben altijd al ongeduldig geweest.Komt nog een leuke:
    "Wat is het voordeel van een Japanse echtgenote?"
    Dat je schoonmoeder in Tokyo woont

  158. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 20:28

    Weet je (en dit is geen grap) hoe een Japanner een vrouw noemt?
    Een X-mas pudding… weet je waarom?
    Omdat een X-mas pudding voor de 25ste nog waarde heeft.. Daarna: waardeloos..
    Rare jongens hoor die Japanners… ken(de) er vele..

  159. Cathy 26 maart 2008 om 20:40

    Oh wat erg zeg! Blij dat ik hier woon.
    Zeg Aad, ik denk dat Jan nu bezig is met het maken van allemaal lekkere hapjes voor de dames. Een beetje jaloers ben ik wel. Maar goed, laat ik de avond maar even afwachten, ben benieuwd hoe laat hij komt en of hij al wat rustiger is want ik heb hem nog zo gewaarschuwd om zijn bloeddruk in de gaten te houden. (eerder op de avond was hij al erg opgewonden, vandaar).

  160. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 20:50

    @Cathy: jan heeft op woensdag inderdaad de dames op bezoek.. maar de ervaring leert ook dat hij tussentijds (van wat??) altijd wel even de tijd vind om ons van het een en ander op de hoogte te houden..
    Mocht je er (nog) niet bij zijn??), het is inderdaad een bijzonder gezelschap.. Maar ook dat kun je lezen in het boek.. 🙂

  161. Cathy 26 maart 2008 om 21:08

    @Aad.
    Ja die Jan is een echte duizendpoot. Volgens mij hebben de dames een boekbespreking oid en daarom vindt hij af en toe tijd om hier even bij te praten.

  162. jan bouma 26 maart 2008 om 21:14

    @Aad 20:50
    Alles is pais en vree in de catacomben…
    (meldt mij later weer)

  163. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 21:17

    Kijk dat is nou interressant.. als Jan zegt: alles is pais en vree, dan wek je toch op zijn minst de indruk dat dat niet altijd het geval is….
    Het wordt immers gebracht als nieuws…
    @Cathy: een boekbespreking? Jan, heeft maar één boek!!

  164. jan bouma 26 maart 2008 om 21:46

    @Aad 21:17
    Je weet dat ik het niet verraden kan; dat las je zwart op wit. En er heerst ook altijd pais en vree in de catacomben; althans de mijne. Geen suversieve ondergrondse acties worden daar beraamd. Een boekbespreking is dat niet!
    Denk hier over na…; en hou Cathy kalm: zij komt hierna!

  165. Cathy 26 maart 2008 om 22:13

    @Aad.
    Jan vroeg aan jou om mij even kalm te houden, nou ik heb het niet meer! Zal ik ondertussen maar eens een leuke mop vertellen? (Als de kroeg inmiddels open is he)

  166. jan bouma 26 maart 2008 om 22:19

    @Aad en Cathy.
    De dames zijn allen huiswaarts… deze keer!
    Zij laten, voor één keer, aan Cathy de eer!
    (Wat Gij?! Brutale snoever!)

  167. Cathy 26 maart 2008 om 22:24

    @Jan.
    "De dames zijn allen huiswaarts….deze keer!!!"
    Wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen Jan? Dat zij die andere keren gewoon blijven? Ik heb jou echt onderschat, wie is hier nu de "opschepper". ha ha, eerlijk antwoorden hoor.

  168. Aad Verbaast 26 maart 2008 om 22:26

    @Cathy: ja. ja, het zit daar vol met mysteriën..
    Ik laat het aan Jan.. Ik weet het ook niet namelijk..

  169. jan bouma 26 maart 2008 om 22:29

    @Cathy
    ik ben hier de "brutale snoever"
    in werkelijkheid klinkt mijn lied wat droever..
    Dus kom maar gauw in mijn sponde
    En laten we tellen elke stonde.
    genoeg gerijmeld nu; wil je wel even zeggen dat je er dicht bij zat met je "boekbespreking" maar dat is het niet "waarom er elke woensdagavond een vrouwengezelschap afdaalt in de catacomben van Mithras. Toch heb ik het uitgelegd; dus Aad zou het moeten begrijpen of anders heeft hij er overheen gelezen..Reactie is geredigeerd

  170. Cathy 26 maart 2008 om 22:31

    Oei! Dat ik er zo dicht bij zat, leuk! Volgende week doe ik weer een gooi.
    Zal ik nu nog een echte kroegenmop vertellen voordat ik jouw kant opkom?

  171. jan bouma 26 maart 2008 om 22:34

    ga graag je gang en jaag mij op stang!

  172. Cathy 26 maart 2008 om 22:37

    Komt een man bij Aad de kroeg in en zegt:
    "Geef mij maar een pilsje voordat het gedonder begint".
    Even later:
    "Geef mij nog maar een pilsje Aad voordat het gedonder begint".
    "ok" zegt Aad, maar wil jij eerst eens even afrekenen voordat je zo doordrinkt?
    "Zie je wel" zegt de man,
    "Daar begint het gedonder al

  173. jan bouma 26 maart 2008 om 22:41

    @Cathy
    vind het vreselijk om te zeggen maar ik kende ‘m; ik bedoel Aad… die Noorderlingen blijken hun pils niet zomaar weg te geven.
    blijven wij nou hier nog treuzelen…
    of gaan we "doktah’tje" speulen…

  174. Cathy 26 maart 2008 om 22:50

    @Jan.
    Doktah"tje speulen achter de meulen lijkt mij een goed plan.
    Maar ik wil eerst hier op het blog speciaal voor jou een mooi gedicht plaatsen.
    Ik verwacht er echter ook wel 1 terug. Doen?

  175. jan bouma 26 maart 2008 om 22:52

    Cathy
    zal m’n best doen; laat maar horen.
    is het van jezelf?

  176. Cathy 26 maart 2008 om 23:00

    Wat dacht je dan? Alles aan mij is echt!
    Wat is er toch met mij aan de hand?
    Ik kan er niet bij met mijn verstand!
    Ik, die altijd alles met mijn verstand beredeneer.
    Ik begrijp mezelf gewoon niet meer.
    Al een aardig tijdje ben ik nu van slag.
    Ik ben zo blij dat ik het hier op dit blog vertellen mag.
    Er bekruipt mij zo’n heerlijk gevoel.
    Weet jij eigenlijk wel wat ik bedoel.
    Dit gevoel komt eigenlijk maar door ene man.
    En zijn naam, het is werkelijk waar, is…JAN.
    Zo Jan mooi he. Nu jij!

  177. Cathy 26 maart 2008 om 23:08

    @Aad.
    Zo, Jan is nu vreselijk zijn best aan het doen denk ik. Kende jij die mop ook al Aad? Ben benieuwd waarmee Jan aan komt zetten. Bak jij ondertussen even wat kroketten? Pak ik ondertussen mijn koffer in, baby doll, badschuim, massage-olie, (Jan heeft last van zijn rug). Oh, moet ik me nog haasten ook.

  178. jan bouma 26 maart 2008 om 23:46

    @ lieve Cathy
    mijn dank is onuitsprekelijk;
    maar ik was al weggedommeld voor het
    scherm en toen ik weer keek
    was het 23 uur vierenveertig….
    nu moet ik nog beginnenReactie is geredigeerd

  179. jan bouma 26 maart 2008 om 23:56

    als in een flits
    zag je wel wat
    laten we het moment bewaren
    tot morgen lieve schat.
    want ik was al weg in dromen
    en sliep zonder dat ik wist
    dat je zou komen.
    tot morgen!

  180. Cathy 27 maart 2008 om 00:06

    @Jan.
    Ik vind dit al mooi genoeg! Echt waar! Ga jij maar lekker dromen hoe wij morgen de avond door zullen komen. Welterusten grote vriend je hebt jouw nachtrust wel verdiend.

  181. Aad Verbaast 27 maart 2008 om 00:06

    @Jan en Cathy: kom net weer even kijken na urenlang in de keuken en kelder gezeten te hebben om de vlammetjes, bamiballetjes, nasischijven, blokjes oude amsterdam, praagse worsten, en ajiuntjes met ongekende schoonheid te draperen op zilveren schalen..
    En wat gebeurd? Jan is in slaap gevallen.. terwijl Cathy hem toesprak.. Schrok daar zo van, dat hij niet wist hoe snel te vertrekken. De kroeg geheel ontzet achterlatend.
    Ja, ik en ik zit met een schaal vol ballen en ander lekkers.. Het leven kan hard zijn..
    Ik gooi de tent gewoon dicht en ga naar mijn tantie Marie, want die belde net: Aad, heb je nog wat te knabbelen voor me, het is hier buurtfeeest..
    Nou dat laat ik me geen twee keer zeggen..
    IK wens u allen een vroege morgen toe.. ’s avonds grote man, ’s morgens grote man!!

  182. jan bouma 27 maart 2008 om 00:11

    @Aad
    heb dit nog van je afgewacht;
    weet ook niet wat passeerde
    maar Cathy spreek ik later
    misschien bleek de dag mij zwaarder.
    tot morgen. groet en wel terusten!

  183. Cathy 27 maart 2008 om 00:18

    @Aad. Ja die heb ik eerder gehoord. Ha Ha. Maar bewijs is er Aad, ik krijg morgen nog een prachtig gedicht van Jan. Help jij hem hieraan nog herinneren? Ik ben de hele dag aan het winkelen in Den Haag, sexy setjes kopen voor Jan, je weet wel, daar is hij dol op, heb ik jou al eerder verteld. Morgenavond als ik weer thuis ben laat ik weten wat ik zoal heb gekocht. Ga jij nu naar tante Marie en vergeet niet om wat te knabbelen mee te nemen. Niet te laat maken he. Die buurtfeesten van tegenwoordig lopen vaak uit de hand, dus stel je altijd eerst voor, begrijp je wat ik bedoel?
    Dus jij zegt dan gewoon:
    Ik ben Aad Verbaast
    De buurman van hiernaast.
    Zo, ik ben nu een beetje melig dus ik ga ook snel mijn bed in. Trusten.

  184. jan bouma 27 maart 2008 om 09:14

    @Aad
    Goedemorgen.
    Even een analyse inzake gisterenavond:
    De kennelijke vermoeidheid waarin ik verkeerde, en daardoor in slaap viel, won het (blijkbaar) even van het vrolijke gesnater en gekwetter. Omdat je m’n boek leest kun je het wellicht begrijpen…
    Enfin. Ik zie wel, of niet.

  185. Aad Verbaast 27 maart 2008 om 10:58

    @Jan: ik herken het 🙂
    Ik lees (over de vrouwen in de kelder) op pagina 14: "het vrouwengezelschap zal daarover, zo hebben wij afgesproken, dan ook zwijgen"..
    Deze raadselen zullen dus raadselen blijven..
    Of heb ik iets gemist (pagina?)
    Alhoewel ik toch even moest denken aan wat een wijze Fries eens aan mij vertelde:
    Een vrouw is net als een telefoon: wat je er aan de ene kant ingaat, komt er aan de andere kant weer gewoon uit.
    Dus hoelang zal dit raadsel bewaard blijven?

  186. jan bouma 27 maart 2008 om 11:18

    @Aad 10:58
    Dank voor je comment. Geeft me gelegenheid om nog even in te gaan op "het geheim van de afdaling van het vrouwengezelschap in de catacomben van Mithras".
    Ik heb daar een heel duidelijke uitleg over gegeven in het boek. Namelijk: ik bespot die "initiatieriten" van de mannetjes toen de, oorspronkelijk zuivere Mithrascultuur van de oude Perzen, door de navolgelingen daarvan werd misbruikt door toepassing van de "humbug" van de "geheime initiatieriten van de mannetjes". Dat is de redengeving waarom ik "het geheim" in het boek en in de praktijk toepas. Alleen om te bespotten! Wat die vrouwen dan uiteindelijk doen, zo zeg ik, doet niet ter zake. Het blijkt ondertussen wel een ongelooflijk intrigerende kwestie te worden.. en als je even doordenkt is dat nu precies "het geheim en het succes" van alle andere "geheime genootschappen", als die van de "metselaars", de "Rozenkruisers", de "skull and bones" van Bush & consorten, "Bagwhan", "Scientology Church" etc. etc.
    De mensen willen blijkbaar belazerd worden door dit soort humbug.. Dat stel ik met mijn "vrouwengezelschap" aan de kaak.. Enfin.. weer wat opgehelderd!
    Oh ja! Denk erom dat "mijn" vrouwen dit verhaal goed begrepen hebben! Ze zullen daarom tot in eeuwigheid zwijgen..

  187. Aad Verbaast 27 maart 2008 om 11:30

    @Jan: ook dank voor deze nadere uitleg.. Ik meende al zoiets te begrijpen..
    Ik ben overigens vanmorgen al weer hard bezig geweest met de volgende blog (gisteren ook al maar dat was een andere, die kan nog wel even in de wachtrij).
    Over "Dreiging met geweld helpt blijkbaar…"
    De landelijke discussie momenteel..
    Maar men mist iets in die discussie.. : de hand in eigen boezem..
    Het zal een kolfje naar jouw hand worden dat kan ik je verzekeren 🙂
    Altijd, rond borreltijd de publicatie.. :-)Reactie is geredigeerd

  188. jan bouma 27 maart 2008 om 11:40

    @Aad 11:30
    Zie ernaar uit. Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van "perceptie" (zoals jouw motto luidt) of men het begrijpen wil…

  189. Aad Verbaast 27 maart 2008 om 12:41

    @Jan: ik heb slechts de hoop, maar niet de illusie dat het begrepen zal worden.. Maar alle beetje helpen, ook in het verschuiven van percepties!!
    Het gaat inderdaad ook over huidige vreemde percepties..
    Maar ik geef ook oplossingen!!Reactie is geredigeerd

  190. jan bouma 27 maart 2008 om 12:56

    @Aad 12:41
    Paar opmerkingen:
    1. Ben en blijf geïnteresseerd of jouw oplossingen parallel blijken te zijn aan die van mij.
    2. Schrap de illusie dat je een ‘cultuuromslag’ kunt bewerkstelligen in het kosmopolitisch denken van de mens ‘anno nu’ dat gekenmerkt wordt door het veronderstelde voortbestaan van het eigen individualisme waarbij de rest van de wereld dat zou toestaan. De wal keert hier namelijk het mondiale schip waarop we met z’n allen zitten.
    Succes met je (en mijn) vervolgverhaal op je komende blog.

  191. Aad Verbaast 27 maart 2008 om 13:02

    @Jan:ik vind al lang dat de wal het schip heeft gekeerd.
    Maar de schipbreukelingen die met zijn allen het schip in gingen, denken nog steeds met hun oude koers door te kunnen varen..
    Wonderlijk..

  192. jan bouma 27 maart 2008 om 17:37

    @Aad
    Misschien interessant het navolgende comment van mij bij @Mihai voor een tussentijds "bruggetje" naar je volgende blog..
    jan bouma / 27-03-2008 17:29
    @Mihai
    @An
    @Ina
    @En de rest volge!
    Zolang al voorgaande klagers niet daadwerkelijk ZELF stelling willen kiezen t.a.v. mijn voorstellen blijft het een oeverloze zinloze discussie die verzandt in de dialectiek. (Wittgenstein!).
    Ik denk wel eens; al die babbelaars hebben er zelf voordeel bij. Problemen oplossen betekent namelijk tegelijkertijd dat je er ook niet meer over ouwehoeren kunt.. En ja…, wat moet je dan met je tijd en je eigen "identiteitsinvulling" als legitimatie voor je bestaan?
    De oplossing staat in ‘The world according to Mithras’ op het blog van @Aad verbaast.
    Prettige dag verder; misschien sluit ik dit blog na 1 dag zonder aanvullingen maar wel 593 reacties dan waardig af.

  193. Aad Verbaast 27 maart 2008 om 18:00

    @Jan: welke blog van MIhai? ik zie niet dat hij een nieuwe heeft geschreven..
    Of is het van iemand anders?
    Ik ga nu even knutselen aan de nieuwe…
    Wacht maar even af..

  194. nelus 27 maart 2008 om 18:04

    @aad: wat is bij jou omstreeks borreltijd ? Is dat nu ? Of is dat om…….? Spannend wat je nu weer te berde brengt.
    Het onderwerp mevrouw Sonja is snel uitgemolken.
    Net zoals zezelf snel uitgepraat is over de dingen des levens. Kunnen we zonder schuldgevoel achter ons laten. Kom maar op Aad…….

  195. Aad Verbaast 27 maart 2008 om 18:16

    @Nelus en @allen..
    Een stevig onderwerp (scherts en bloedserieus dient te worden afgewisseld immers), waar Nederland niet over uitgepraat raakt, maar waar men naar mijn mening (ook) verkeerd over praat..
    Het staat er nu op:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/192589
    En voor het koken straks: geen probleem: vele Nederlanders kunnen envoudig het boter op hun hoofd, gebruiken om hun aardappels in te bakken.. wordt het nog ergens goed voor gebruikt 🙂

  196. jan bouma 27 maart 2008 om 18:26

    @Aad 18:00
    Na 593 reacties over ‘Ruuds deportatie’ schreef ik op het huidige blog van @Mihai het comment wat ik overnam naar het jouwe.
    —-
    Ga nu even to-the-point reageren op je nieuwe item. Daarvoor hoef ik slechts m’n boek te raadplegen. Tot later dus.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: