Voeg je bij 165 andere abonnees
Laatste blogs
- Nieuwjaarswens 2020 voor jullie allemaal
- Nieuwjaarswens 2018 voor jullie allemaal
- Nieuwjaarskaart 2017 voor jullie allemaal
- Als de nood het hoogste is, is de redding nabij
- Fervent Verwend Fietsen in Drenthe
- De sporten die ik nog mis in Rio 2016
- Perplex om dat Solex Complex
- Cursist begrijpend lezen
- Water naar de zee dragen
- Nieuwjaarskaart 2016 voor jullie allemaal
- Reflecties over griepinjecties
- Jazeker. Ook de Mediq apotheker
- Nooit meer douchen
- De grote onafhankelijke Nespresso cups test
- Renault, R-Link en TomTom: StomStom
- Vroeger was alles anders (2/2)
- Vroeger was alles anders (1/2)
- Over fossiele brandstoffen, subsidies en windeieren
- De koninklijke weg: fuck de koningin
- De conclusie: een ontluisterend Godsbeeld
- Van Exodus via Leviticus en Numeri naar Deuteronomium
- Massaslachting door een Gouden Kalf
- God wil ook gaan kamperen
- Topsport, 10 geboden, wetten en straffen
- Volksoproer na de ‘bevrijding’
- Met 600.000 man de woestijn in. Feest!
- De 10 onnodige plagen van Egypte
- Mozes, Gods tovenaarsleerling
- Exodus. Slaven in Egypte
- Jozef, Egypte. De eindbalans van Genesis
- Isaak, Jacob, Israël en GTST
- Gods wrede beproeving van Abraham
- Deugdzaam en Rechtschapen
- God verwoest Sodom en Gomorra
- Gods tweede verbond: de besnijdenis
- Nieuwjaarskaart 2015 voor jullie allemaal
- Loverboy Abram wordt steenrijk door list en bedrog
- God laat een oogje vallen op Abram
- De Babylonische spraakverwarring
- Noach en zijn kwade dronk
- Noach, de veilige landing
- Met Noach het schip in
- Na mij de zondvloed
- Kaïn, Abel en nog wat van die nazaten
- Het Paradijs. De valse start
- Omtrent Het Oude Testament
- Seroquel, Quetiapine en Alzheimer
- Stom, stommer, stoma
- Over zorgkantoren, PGB’s en grove nalatigheden
- Psychologische hersenspinsels
- Gemeentelijke drempelvrees
- Futloos Futselende Fusiepartners
- Over Kniesoor, Oorsmeer en Tinnitus
- De dermate logische dermatoloog
- Feuilleton: anekdotes uit de gezondheidszorg
- Op zoek naar een nieuwe uitdaging?
- Het vurrukkullukku veinzen
- Radicale belastinghervorming: het keukentafelgesprek
- Meer lol met cholesterol
- Over ziekenzorg en zieke zorg
- Ik blijk jaren onder een steen geleefd te hebben
- Nieuwjaarskaart 2014 voor jullie allemaal
- Een waar kerstverhaal
- Tijd nemen voor de wintertijd
- Mark Rutte en zijn “goede hoop”
- Het is allemaal niet meer uit te leggen
- Over kippen en contactlenzen
- Een modderfiguur slaan
- Vrolijk Paaseiland
- Dijsselbloem en het Cyprus precedent
- De Koningsspelen en het YOLO-effect
- Kadootje voor de Koning
- Over Dijsselbloem, wisseltrucs, garanties en stofzuigerzakken
- Commerciële omroepen furieus op staatssecretaris Dekker
- Over Willem Alexander en schaken
- AH introduceert inkomensafhankelijke bonuskaart
- De Mali anomalie
- Martin Van Rijn schoffeert miljoenen mantelzorgers
- Veiling geweldsmonopolie levert staat 2,4 miljard op
- Nieuwjaarskaart 2013 voor jullie allemaal
- Paus doet boekje open over dopinggebruik
- Verkiezing Gouden Kerstbal 2012
- Job Cohen gaat onderzoek leiden naar dood bultrug Johannes
- Walgelijk leedvermaak. We hebben een humorprobleem
- In memoriam Jan Bouma
- Chinese koper-koorts
- Schaduwbankier Dagobert Duck en zijn 65ste verjaardag
- Greatest nation in the World? Bullshit!
- Verscheur je CV en maak flitsend carrière
- Bruggen slaan
- Tour de France kiest voor verwarmd parcours
- Minister Hillen wil JSF laten varen
- Rabobank: de bankwereld is verziekt
- Drommen Drommelse Drones verwoesten Internationale Rechtsorde
- Het Schaliegas Schandaal
- Miljoenennota noopt tot veerkracht
- Het is “houdoe en bedankt” na de verliezingen
- Over de verkiezingen, kleur bekennen en de kiezerskrisis
- Over het CPB en de Pinokkio Partijen
- Wat aan topsport schort
Blogarchief
Categorieën
Mijn avatar
Dit is mijn avatar. Daarachter zit mijn blogwereld waar ik graag vertoef. Begonnen bij de Volkskrant in 2007. Verhuisd naar Wordpress. Sinds 2010.
Omtrent Het Oude Testament
- 000. Introductie: Omtrent Het Oude Testament
- 001. Het Paradijs. De valse start
- 002. Kain, Abel en nog wat van die nazaten
- 003. Na mij de zondvloed
- 004. Met Noach het schip in
- 005. Noach, de veilige landing
- 006. Noach en zijn kwade dronk
- 007. De Babylonische spraakverwarring
- 008. God laat een oogje vallen op Abram
- 009. Loverboy Abram steenrijk door bedrog
- 010. Gods tweede verbond: de besnijdenis
- 011. God verwoest Sodom en Gomorra
- 012. Deugdzaam en Rechtschapen
- 013. Gods wrede beproeving van Abraham
- 014. Isaak, Jacob, Israël en GTST
- 015. Jozef, Egypte. De eindbalans van Genesis
- 016. Exodus. Slaven in Egypte
- 017. Mozes, Gods tovernaarsleerling
- 018. De 10 onnodige plagen van Egypte
- 019. Met 600.000 man de woestijn in. Feest!
- 020. Volksoproer na de 'bevrijding'
- 021. Topsport, 10 geboden, wetten en straffen
- 022. God wil ook gaan kamperen.
- 023. Massaslachting door een Gouden Kalf
- 024. Van Exodus via Leviticus en Numeri naar Deuteronomium
- 025. De conclusie: een ontluisterend Godsbeeld
Anekdotes gezondheidszorg
- Anekdotes uit de gezondheidszorg, introductie
- De dermate logische dermatoloog
- Futloos Futselende Fusiepartners
- Gemeentelijke drempelvrees
- Jazeker. Ook de Mediq apotheker.
- Meer lol met cholesterol
- Over Kniesoor, oorsmeer en tinnitus
- Over zorgkantoren pgb's en grove nalatigheden
- Psychologische-hersenspinsels
- Seroquel, Quetiapine en Alzheimer
- Stom, stommer, stoma
Levenslessen
Mijn gesprek met..
- 2008
- Aad Verbaast
- Aad Verbaast (2)
- Agnes Jongerius
- Agnes Kant
- André Rouvoet
- Ayaan Hirsi Ali
- Balkenende
- Balkenende en Bos
- Barack Obama
- Beatrix
- Beatrix
- Damien Hirst
- Ella Vogelaar
- Erica Terpstra
- Erik van Muiswinkel
- Eveline Herfkens
- Gerdi Verbeet
- Holleeder en Moszkowicz
- Jaap de Hoop Scheffer
- Jacques Rogge
- Jan van Rutte
- Maarten van Rossum
- Mariëtte Hamer
- Maxime Verhagen
- Neelie Smit Kroes
- Nurten Albayrak
- Peter R. de Vries
- Rita Verdonk
- Sinterklaas
- Sonja Bakker
- VKbloggers
- Wilders
- Wouter Bos en Jan Pronk
Statcounter statistieken
Populaire berichten
- Alles is perceptie. De paradox.
- Schaduwbankier Dagobert Duck en zijn 65ste verjaardag
- Meer lol met cholesterol
- Na mij de zondvloed
- Met Noach het schip in
- Exodus. Slaven in Egypte
- Renault, R-Link en TomTom: StomStom
- Geef het volk brood en spelen!
- Over Willem Alexander en schaken
- De grote onafhankelijke Nespresso cups test
tag wolk
aad afghanistan amerika arts awbz balkenende beatrix bijbel blog bloggen bos cda china crisis democratie Dijsselbloem dilemma doodziek ernst europa exodus farmacy Genesis gesprek gezondheidszorg god Heer huisarts humor irak iran ironie Israel kafka kamer katholiek kerst kredietcrisis levenslessen marktwerking medicijnen milieu misbruik Mozes muggen nervus OBA obama olie oorlog Oude Testament pgb pillen politiek protestant pvda rutte Samsom satire specialist verhagen verkiezingen VKblog Vkbloggers Volkskrant vvd wilders Willibrordbijbel Willibrordvertaling ziek ziekenhuis zin zorg zorgverlener zorgvragercategoriewolk
bloggers
- 100 woorden
- Annelies Miscelanea
- Annet
- Anouska
- Antoinette Duijsters
- Apiedapie
- Assyke
- Barbara Jansma
- Bart
- Beeldsprekers
- Bert Deben
- Beukmans
- Blewbird
- Blutch1
- Broekstukken
- Burro
- Cees in Cambodja
- Cor Uitham
- Demio
- Draver
- Eilandgek
- George Knight
- Geroma
- Glaswerk
- Grutte Pier
- Henk Daalder
- Hippocampi
- Ina Dijstelberge
- Ingrid van den Bergh
- Ivy
- Ivy
- Jantiena63
- Jeg Synes
- Jeroen de Baaij
- Johan HvD
- Johanna Nouri
- Joostx
- King BIlly
- Kletersteeg (blogspot)
- Kletersteeg (WP)
- Knutselsmurf
- Kokopelli
- Kuifje Simon
- Lebonton
- Marjelle blogt
- Marjelle ontmoet
- Motek from Space
- Nelus
- Nelus from Grins
- Noud Hovius
- Paco Painter
- Peterus
- Pierra
- Ramirezi
- RobertK
- Rokus2000
- Rokus2000
- Satuka
- sLimerick
- Sprakeloos
- Stripman
- Svara gedichten
- Telmiep
- Theo Balvers
- Trektocht
- Triumviraat
- Villa Mithras
- Voorpagina OBA
- Voorpagina Vkbloggers eKudos
- Voorpagina VKbloggers facebook
- Voorpagina Vkbloggers Wordpress
- Watmann
- Wlttr
- Zeeschuim
- Zelfstandig Journalist
Beste Aad,
Ik ben benieuwd.
Saluukes
Beste Petrus, het wordt een hele zit, maar ik hoop dat je die kunt uitzitten. Een heel project!
En ik ben uiteraard benieuwd naar je beschouwingen over de volgende afleveringen..Reactie is geredigeerd
@Aad.
Met belangstelling dit nieuwe blog van jou gelezen.
Bij Tags: "levenslessen inleiding Ross Kübler persoonlijk" gaat er bij mij iets niet goed. Ligt dat aan mijn computer of is er een andere verklaring voor?
Ja Aad, de vijf stadia van rouwverwerking:
woede,
ontkenning,
onderhandelen,
neerslachtigheid en
uiteindelijk "aanvaarding".
Het is juist de "aanvaarding" waar ik zo veel moeite mee heb.
Een jaar geleden kreeg ik van mijn nichtje een boek van Marianne Lensink; "Toevallige Signalen". Daarin staan meer dan 100 verhalen over ervaringen rondom de dood. Marianne Lensink is ervan overtuigd dat overledenen "toevallige signalen" naar deze wereld sturen om ons te laten weten dat hun geest voortleeft en dat de dood geen einde is.
Wat de laatste zin hierboven betreft ben ik het volledig met haar eens.
Ik zal met grote belangstelling jouw "levenslessen" lezen Aad.
Ik houd van series en de titels spreken mij aan, m.n. de eerste.
Alvast aanbevolen!
@Aad.
Het boek "levenslessen" gaat dus over het leven vóór de dood.
Eigenlijk zou ik dus het liefst mijn reactie van 20.21 uur willen verwijderen, maar dat gaat helaas niet. Ik kwam trouwens vanzelf via jouw aanwijzingen terecht bij "aanvaaring".
Vandaar!
Vanaf nu dus "kijk" en "luister" ik naar jouw lessen.
En bij mijn reactie van 20.50 uur staat abusievelijk "aanvaaring" dat moet natuurlijk zijn "aanvaarding". Pfff ik ben moe.
@Klaverblad: dank voor de aanbeveling, ik hoop dat de serie aan de verwachting voldoet.. Over en paar dagen de eerste: waarachtigheid.
Wel even een ‘trendbreuk’ voor me, gezien de geheel andere opzet en stijl.Reactie is geredigeerd
Cathy: fijn dat je reageert!
Die tags gaan hij mij wel goed.. ik kom alleen maar bij deze blog uit..
De serie gaat over mijn lessen uit het boek waar ik naar verwees. Niet alle hoofdstukken overigens.
Over na de dood waar je naar verwijst: ze heeft oook daar een boek overgeschreven, op basis van gesprekken met mensen met bijna dood ervaringen. Ze heeft het over een overgang.. Persoonlijk weet ik niet wat ik daarvan moet denken. Ik zou wel willen dat het waar zou zijn..
Wat dat betreft kan Marianne Lensink wel eens op één lijn met haar zitten.
In dat kader: mijn vader is al lang geleden overleden, maar ik praat nog elke dag met hem.
Rouwverwerking, is wel een hoofdstuk in dat boek (Les van verlies) maar komt in mijn ‘uitreksel niet voor zoals je ziet.. misschien omdat aanvaarding voor mij ook een het moeilijkste is.
Nogmaals: fijn dat je reageert, ondanks dat je zo moe bent. Ik hoop dat de onderwerpen, en hetgeen ik als mijn lessen er uit gehaald heb, je zal blijven boeien.Reactie is geredigeerd
Aad, lijkt me zeer de moeite waard. Zal ze misschien niet allemaal op dezelfde dag lezen van plaatsing, maar ik ben van plan ze te volgen.
Hartelijke groet, Coby
@Coby, hoop dat je er wat inspiratie van zult krijgen. Sterker nog: jouw blog over zilvertje (en zilvertje zelf, en veel soortgelijks wat ik hier in die 6 maanden heb gezien..) inspireerde me eigenlijk het hier maar eens op te zetten. Alle ‘lessen’ gaan feitelijk over interactie tussen mensen, en hoe men daar zelf in kan staan..
En die interactie gaat vaak vanuit meerdere invalshoeken verkeerd of loopt verkeerd af. Zilverje was het zoveelste trieste voorbeeld/slachtoffer daar van vond ik..
Heel erg zonde..
Ik schreef hierboven: "hoe het ook anders kon".
Ik ben overtuigd, dat het anders kan.. en zelfs: dat het anders moet!
Dat zou de mensheid (om het maar eens zwaar aan te zetten) een hoop narigheid besparen!Reactie is geredigeerd
Hallo Aad, ik ben er weer…..wordt andere koek hè?
@Rubio: goed je weer te ‘zien’.
Ja, dat wordt een heel andere soort blogs dan alle vorige. Series zijn er al geweest, maar nog niet zo’n lange. Ook de stijl is heel anders.
Aan de andere kant: het fundament waarop en waar vanuit al mijn andere blogs zijn gebouwd en geschreven, (inclusief de boodschappen daarin) is dit fundament wat hier wordt beschreven!
De kern van mijn handelen zogezeit.. 🙂
@ Aad; Nou, daar ga ik naar uitkijken. Met nadenken over het leven kan je bij toch niet meer stuk. Over ‘de bijbel’ zullen we nog wel te sprake komen.
@Ina: ik hoop dat het tot veel onderlinge bespiegelingen kan komen, Ina.
Over die bijbel: er mee opgevoed, maar was voor mij (zeker het oude testament) een te verwarrend boek, waar ik geen kant mee uit kon.. Dit persoonlijke uitreksel (kort maar krachtig) heeft alles in zich wat ik nodig had en heb. Wonderlijk 🙂
@aad dapper dat je daar aan durft te beginnen
Succes Aad
Remember, we were young, we did not doubt that we would meet again. In the language of the people where you and i have lived, there´is no word for goodbye.
Dat schreef Wayne Johnston in the Navigator of New York nadat Scott met zijn zoon gefingeerd de Noordpool hadden bereikt.
Doordenkertjes passen tussen de regels.
WJvdW: dank. Ik weet niet of ik het op de dezelfde manier doordenk als jij, maar wel dat het leven één grote doordenker is!
@wjvdw
Inzake je 2 "Loesjekaarten", mij gisterenavond toegezonden, informeer ik je hierbij dat ik die hedenochtend ongeopend in de prullenbak heb gedumpt. Mensen die mij belazerd hebben en m’n vertrouwen schonden acht ik ook in staat om virussen te sturen; dus die verwijder ik terstond. Krijg ik nog antwoord op m’n mail van 6 juli? Zonder prietpraat, snoeverijen, en "Louchekaarten"? Daar graag ’n antwoord op.
@Jan Bouma: nog twee kandidaten gevonden waar ik deze serie aan zal opdragen..
Het worden er steeds meer!! 🙂
@ Aad ; Het woord bijbel is zo’n beladen woord en klinkt erg gelovig.
Handboek…klinkt wat vriendelijker.
De besspiegelingen zullen zeker plaatsvinden. Ik kijk er naar uit.
@Ina: je hebt helemaal gelijk. Juist daarom zette ik het tussen aanhalingstekens. Omdat het beladen is. Ook voor mij. Een boek waar onze westerse samenleving op gebouwd is, waar zovelen ‘blindelings’ op vertrouwen, ‘blindelings’ te waarheid in denken te lezen en te vinden etc.. etc.. Om vervolgens te stellen (als er kritische vragen over komen): ja, maar dat moet je allemaal niet zo letterlijk lezen, en proberen het in de tijdsgeest te plaatsen etc.. etc..
Zelfde geldt voor andere ‘boeken der boeken’.
Hier vond ik juist iets, wat niets met religie te maken heeft, maar wel iets waar ik in kon geloven: de interactie tussen mensen, en hoe de mens daar zelf in kan staan.
Verder los van alles.. in eigen vrijheid.
En dat sprak me erg aan..
"Handboek" had ook gekund..
Lijkt mij bijzonder waardevol.Ben zeer benieuwd
@aad the navigator of new york is een aangrijpende roman -half fiction, half non fiction- hoe een vader en zoon ieder met hun eigen leven een stukje geschiedenis schreven.
Ik citeerde de laattste twee zinnen uit de engelse pocket.
Dat van de ‘Noordpool’ is NIET cynisch bedoeld. Het staat centraal in de zoektocht naar beider verleden.
@bouma. ik onthoud me van verder commentaar op uw reakties via andersmans weblog. Dat komt mij ongepast voor. Fatsoensnormen en waarden hanteer ik anders.
De linken maken wel dat ik mij enigzins sceptisch zal op stellen. Maar dat komt omdat ik mijn eigen theorieën over geboorte, leven en dood heb.
@Paco Painter: was het voor mij wel!
Iets voor die vrije radicaal? 🙂
WJvdW: ik ken dat verhaal niet, zal eens even wat rond-goegelen. Dank voor de tip.
@Ina: Ik hoop juist dat het veel discussie zal losmaken. Ik kijk dan ook al uit naar wat je stelt: "ik mij enigzins sceptisch zal op stellen".
Belangrijke thema’s immers. Zo niet de belangrijkste. Ik ben ook benieuwd naar jouw eigen theorieën over geboorte, leven en dood, zoals je schrijft. Die komen dan vanzelf wel ter sprake, hoop ik.
Alhoewel religie het leven behoorlijk kan verpesten is 1.Cor.13 een aardig handvat om veel advocaten buiten de deur te houden.
De tijden zijn veranderd, de tekst niet door de eeuwen heen. Tsja, Corinthie…
@WJvdW: ik wist niet dat jij zo bijbelvast was..
Ik ben dat niet, maar Goegel helpt..
Bedoel je: "Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal."
Mag jij uitleggen waarom dit veel advocaten buiten de deur houdt.. of weerhoudt om jouw deurgong te doen klinken.Reactie is geredigeerd
@wjvdw 11:35
En de huichelaar sprak! Kijk! Van der Woude gelukkig bepaal jij niet alleen het discours als je mensen belazert met je snoeverijen en die je een boek laat toezenden waarvoor je zelfs niet eens de reguliere prijs wilt betalen. "Ik trek m’n bankafschriften er nog wel even uit!" zegt de snoever tegen mij (want hij suggereert een misverstand; sic!). Ondertussen, Van der Woude, ben je het zoveelste voorbeeld voor me van de tallozen die je voorgingen met hun toezeggingen die achteraf vals en snoeverijen bleken.
En ach! Kijk nu aan! Van der Woude bedient zich ineens van formele taal om mij medetedelen ‘dat uw reacties’ (lees de mijne) ‘ineens ongepast zouden zijn op andermans weblog!’ Je moet maar durven!
Even to-the-point nu Van der Woude.
Ik heb je voorgehouden om:
a) gewoon je eigen toezeggingen na te komen om op z’n minst dan de reguliere prijs voor m’n boek te betalen;
b) of anders het met speciaal voorwoord aan je opgedragen boek, met een door mij handgeschreven tekst aan je te retourneren inclusief de pagina Editio Ultima manus No. 1269. En wel door die originele pagina’s uit het boek te scheuren want je bleek mijn vertrouwen niet waard dus evenmin m’n boek wat ik je toezond ZONDER daarvoor eerst de betaling over af te wachten. Maar ja, zo ben ik nu eenmaal: te goed van vertrouwen waar onmiddellijk misbruik van wordt gemaakt door de kleine lieden. Zoals Van der Woude met z’n grote praat!
Kijk eens in de spiegel man! En zie jezelf staan. Een grote bek met geen enkele integriteitsopvatting dan slechts die grote bek! Of moet ik even citeren nu uit m’n boek wat je kunt lezen op pagina 246 als volgt:
quote:
"De tragiek van deze wereld is gelegen in het feit dat de echte rotzak – staande ’s ochtend voor de spiegel, en bij het zien van de eigen tronie – geen zelfmoordneigingen krijgt.. Waren die er wel, zo was er nog hoop…"
unquote.
Kijk Van der Woude jij voldoet aan dat profiel.
Als je nog meer uitleg wenst zet ik hieronder wel even je gedane toezeggingen aan mij. Maar ik verwacht dat dat voor de gisse lezer van dit blog zelfs niet meer nodig zal zijn. Die snapt het inmiddels wel. Want het integriteitsvolle begrip: WAAR STAAT U VOOR? Heb jij in ieder geval nog niet begrepen en een verkeerde invulling eraan gegeven.
En ga nu maar weer wat prijsvergelijkingen maken over een fles shampoo die je kocht of zo; of voor welk bedrag per uur je wel niet iemand in je tuintje moet laten werken. 3 Euro vond je al veel. Snap je? "Es ist zum Kotzen, Herr Major! In het Duitse Brochterbeck!"Reactie is geredigeerd
@Jan Bouma & JWvdW: een case study hier op het blog, en in die zin zelfs ‘on-topic’.. 🙂
Ligt de oplossing niet voor de hand?
Corinthen is een oud – Nederlands(ch) woord woord voor krenten.
En het getal dertien is, voor degene die bijgelovigheid aanhangt, een ongeluksgetal
en dat ook nog eens in relatie met DE LIEFDE…
Rooskleuriger toekomsten zijn er denkbaar.Reactie is geredigeerd
@Aad; 12:45 ; jazeker on topic!
Je vraagt naar de oplossing en of die voor de hand ligt. Welnu:
Dat zal slechts afhankelijk zijn (die oplossing) als men de vraag kan beantwoorden wat vertrouwen en de integriteitsopvattingen betekenen. Zo wijs ik erop dat de bewakers van Auschwitz rustig konden zijn de bewakers maar daarnaast ook ‘goede Katholieken’, ‘Protestanten’ of ‘Gelovigen!’ konden zijn zonder dat ze inhoud gaven aan het begrip integriteit. Een doordenkertje? Ik denk het niet.
@Cats 13:03 : Je opmerking voldoet aan de mijne.
@Cats: fijn dat je er bent.
In de reeks wordt er ook gesproken over de liefde..
Eerder haalde ik al eens aan een uitspraak die op een papiertje hangt op mijn prikbord:
Blaise Pascal (1623-1662): het is niet mogelijk te leven zonder lief te hebben.
Staat er overigens niet in.. Ook geen quotes uit het boek waar WJvdW naar refereerde.. Het kan allemaal ook zonder religie (voor mij)..Reactie is geredigeerd
@Jan: zonder nou de hele wereldgeschiedenis er bij te halen, lijkt me toch een simpel integriteits-afgeleide: als je iets koopt moet je er voor betalen. Om het maar eenvoudig te houden.. 🙂
@Aad : 13:25
Mee eens. @wjvdw wist overigens vantevoren meer dan genoeg over de inhoud enzovoorts. Thanks voor de reactie.
Ben overigens ook blij dat @Cats zich heeft willen laten horen. Wij zijn dan weliswaar allebei Rammen maar menen toch wel de klank van de originaliteit en de eerlijkheid bij elkaar wederzijds te horen en te verstaan.
Beste Aad,
Heb ik het fout als ik denk dat er in feite maar twee echte basisbegrippen voorkomen in jouw limitatieve opsomming, te weten "Liefde" en "Angst". Is het niet zo dat de existentiële angst het best geneutraliseerd kan worden door onbaatzuchtige liefde. M.i. worden alle andere door jou genoemde begrippen (lessen) afgeleid van deze twee kernbegrippen. Waarachtigheid is de wil om authentiek en integer te zijn ten opzichte van jezelf en je medemensen. Deze "wil" wordt geboren uit liefde, als tegenhanger van de "slechte" neiging om niet waarachtig te zijn en om op basis van baatzuchtige motieven de ander te bedriegen en dus te benadelen.
Enfin, je merkt het wel, ik zit er al helemaal in!
Het ga je goed.
@Aad, dank je voor je verwarmende begroeting.
Ik wil het kalmpjes aan doen, opdat het lijntje niet zal breken.
@ janbouma. Mijn reactie was in feite niet als zodanig bedoeld.
Non-conformisme daar kan ik mij momenteel heel goed in vinden. Dus, laat die Rammen er maar buiten want dat slaat werkelijk op niets.
Verder géén commentaar.Reactie is geredigeerd
@Cats 13;50
Hoe dan wel bedoeld, Cats? Ik heb geen behoefte, noch jij, aan geklets. Verklaar je nader. "Verder geen commentaar" zeg je is veelal het antwoord van diegene die dat wegens gebrek aan argumentatie niet meer kan geven. Politici bedienen zich er vaak van. Bijvoorbeeld.
Maar laat maar, hoor. Ik begrijp je evenzogoed wel zonder "nader commentaar". Van der Woude is nu aan het woord; althans als hij dat durft.
WJvdW; Inderdaad moedig van Aad en….wijs!
Aan deze laatste eigenschap/verworvenheid heb ik echter nooit getwijfeld.
Aad; Ik wens je veel/nog meer energie toe..
@Rubio 14;29
Laat zich ook al horen in het "Koor van de Eensgezindheid" dat Aad moet laten horen..
@aad, bijbelvast. Nee, maar wel ondergedompeld in de Jordaan. Geloof, hoop en liefde. maar de meeste van deze is de liefde.
@bouma. bespaar je de moeite op andermans weblog. niet een half hoofdstuk wijden aan een ruimschuitse vergoeding die blijkbaar de mist inging.
zie je eigen e-mail
Aangaande de aan mij ongevraagde vraag van Jan Bouma ( 13.11) rijst bij mij de vraag:
BESTAAN ER OOK PLEISTERS OP DE MONDE ????Reactie is geredigeerd
@Rein John, beste,
Mooi om te zien dat je er helemaal klaar voor zit.
Ik weet niet of je het goed of fout hebt met je constatering. Filosofisch gezien is er ook geen goed of fout overigens naar mijn mening.
Dat worden (hoop ik) interessante discussies!
Zou ik het al moeten vatten onder een noemer (geen hokjes) dan is het het woord interactie.
@Cats: doe het maar kalmpjes aan, lijntjes zijn er niet om te breken, ik ben al heel erg blij dat je er weer bent!
Jan: doe jij ook kalmpjes aan? Graag..Reactie is geredigeerd
@Rubio: dank, energie heb ik wel nodig.. Ik typ me de blaren op de vingers, om iedereen bij de les te houden 🙂
En mijn hele betoog is nou juist om uitgebreid te gaan vertellen hoe iedereen bij de les kan blijven.. Uit eigen kracht..
Kunnen we ruzie/ruzietjes/stekeligheden etc etc. niet gewoon eens bij wet verbieden?? :-))
@WJvdW: Jordaan? Ik dacht je in Duitsland gehuisvest was..
Verder: als iets de mist in gaat, kan jij toch die mist gewoon laten optrekken.. Dan is alles weer pais en vree.. Geen gekke optie lijkt me.
Kijk er naar uit!
Ben benieuwd.
(of ik nog iets kan leren, qua leven)
;)))
gr eva
@Eva: ik haal er maar eens Ghandi bij (een wijs man immers)die zei:
Leef alsof je morgen dood gaat, leer alsof je het eeuwige leven hebt.
Vind ik wel een goede.. open staan voor etc..
@wjvdw 14:52
Van dit navolgende comment van je begrijpt dus niemand iets; evenmin ik. Wat bedoel je nou met: (quote)
@bouma. bespaar je de moeite op andermans weblog. niet een half hoofdstuk wijden aan een ruimschuitse vergoeding die blijkbaar de mist inging.
zie je eigen e-mail
unquote
Ik begrijp daar dus helemaal niks van evenmin de argeloze lezer van dit blog die er nog wel vanuit mag gaan dat er geen halve idioten onzin schrijven die niemand begrijpt. Dus verklaar je nader, man. Je bestelde met veel poeha mijn boek maar weigert daar vervolgens domweg de afgesproken prijs voor te betalen. Nu zond ik vele boeken toe, links en rechts aan opiniemakers en kranten, recensenten, de uitgevers, etc. allemaal op eigen kosten en ongevraagd; maar daar ben ik op zeker moment mee opgehouden toen ik merkte dat ik ‘paarlen voor de zwijnen aan het werpen was’; en dat deelde ik je ook mede. Toen kwam jij dus, de bluffer, die met veel omhaal van woorden, mij zei wel te begrijpen maar vervolgens de allerlaagste en goedkope kruidenier en oplichter blijkt naar goed Nederlands model.
Wat wil je nou nog opmerken ter rechtvaardiging van je eigen woorden? Is het soms niet waar wat ik stel?
Stuur mij terug de pagina’s waarom ik verzocht want het boek is sowieso waardeloos met die handgeschreven opdracht erin. Moet ik je het nog verder uitspellen Van der Woude? Es ist zum Kotzen, Herr Major!"
@Cats
Gelukkig bestaan er geen ongewenste pleisters! En ook daar zul je het mee moeten doen. Er zijn al teveel non-valeurs op deze wetreld die mij het zwijgen willen opleggen. Kijk daarvoor maar bij @Bondon en consorten op diens blog.
Enfin… beste "vrienden van het dispuut.."; ik kijk later wel weer wat jullie commentaren zijn. Beste groet inmiddels.
@Jan en JWvdW: al eerder gezegd: waarom niet gewoon even een stapeltje eur’s in een aangetekdn envelopje naar Jan. Hij blij en wij blij over deze kwestie die bij mij in de etalage te boek staat als slechts een geldkwestie..
Verder Jan ik vroeg je het wat kalm aan te doen.. Deed me denken (alweer vooruitlopend op de volgende blogs, maar wel illustratief) aan één van de lessen.. (les van relaties):
"We moeten leren onze waarheden met elkaar te delen. Er is niets verkeerds aan om elkaar te confronteren met iets waar we ons aan storen. Maar de ander confronteren met wat we van hem of haar verwachten, is manipulatie."
Ik hoop dat dit voor ook voor jou een spiegel mag zijn/worden…
@Aad 16:53
Ik ben de deemoedigheid zelve. Totdat ik word geprovoceerd. Zo’n beetje m’n hele leven besteedde ik aan civiele processen; bracht zelfs de landsadvocaat op de knieën – lees pagina 268; maar uiteindelijk ging het altijd alleen maar omdat het recht werd geprovoceerd. Niet zo zeer "mijn recht". Nee. HET RECHT!
Met mij valt niet te schipperen. Ik vernietig mijn tegenstanders als ze erom vragen om vernietigd te worden. Dan ken ik geen mededogen. Ik kan terzake mijzelf niet meer veranderen wat deze opvattingen aangaan. Het ware te wensen dat men er rekening mee houdt.
@Jan: Ik vind dat wel mooi dat je de deemoedigheid zelve bent.
Mij bekruipt slechts het gevoel dat je je nogal gauw "geprovoceerd" voelt.. iemand als "tegenstander" ziet.. voor jezelf bepaalt dat iemand anders "erom vraagt vernietigd te worden" om vervolgens geen "mededogen" te kennen..
Jeetje, ineens zie ik Bush voor me.. die roept exact hetzelfde!! Dat kan toch niet waar zijn..
"We hunt them down, and smoke them out" riep hij eens toen hij Afghanistan vervolgens onmiddellijk platbombardeerde op zoek naar Bin Laden.. (2001)
En de wereld wijs maakte dat Saddam Hussein een enorme bedreiging vormde met zijn "weapons of mass destruction"… (2003). Nog geen zevenklapper gevonden..
Ach, laat ik mezelf maar geruststellen dat het de bekende hyperbolische overdrijvingen zijn van je. Ik kan alleen maar hopen dat anderen dat ook zo zullen interpreteren..
Maar Bush deed het echt!!
Ik ben tegen elke vorm van oorlog. Micro en macro..
@Aad 17:15……. geen zorgen ter zake want…
Bij mij blijft het slechts altijd bij een VERBAAL verhaal. Geen zorgen dus dat ik in werkelijkheid de wapens trek die Bush wel trok. Anderzijds: enig toegedacht introspectief vermogen van je tegenpartij veronderstelt weer wel wat zelfkennis bij die tegenpartij. Is men helemaal "Van God Los" wat die opvattingen aangaan ontstaat er bij mij wel een probleem.
De mening, dat ik hier de pretentie zou hebben om te verkondigen wat ‘de van god los opvattingen’ zouden zijn, geldt namelijk niet voor al die gevallen die domweg liegen of hun afspraken niet nakomen. Ziedaar het verschil.
Dat soort lieden vernietig ik met plezier met mijn woorden. Terwille van een ieders voordeel overigens want misschien lichten zij een ander daardoor niet meer op. Ook hier geldt het algemene belang!Reactie is geredigeerd
interessant.
Ik ga zeker eens volgen!
@Allen
Het ging hier even tussen ‘Mein Kampf’ van ene meneer Adolf Hitler ofwel mijn boek…
Nu is er geen betere reclame dan te beweren dat je een nieuwe ‘Mein Kampf’ zou hebben geschreven en dat zo offensief en beledigend is dat het daardoor als "verboden boek" moet worden gezien door justitie en het gemene volk; misschien had ik deze (voor mij doorzichtige, maar voor ’n ander niet) TRUC moeten toepassen en ook voorzien toen ik m’n boek presenteerde! Soms dient men slechts domweg de domheid te dienen voor enig succes!
"’n Aardigheidje meneer Sonnenberg..!"
@Aad
Opende zoëven de post in Outlook: er zouden mogelijk nu misverstanden zijn tussen @wjvdw en mij. De overige tussen jou en mij acht ik al lang geleden opgelost.
Ben er voorlopig vanaf nu even niet… tot later.
@Jan: 17:32: Net als dat ik tegen elke vorm van oorlog ben, ben ik ook tegen liegen, en het niet nakomen van afspraken.
18:22 het is maar te hopen dat het om misverstanden gaat. Wat overigens mijn stelling weer onderschrijft dat 85% van de ‘ruzies’ e.d. enkel op basis van misverstanden ontstaan.
Kijk en dat is zonde uiteraard..
@Mephisto: ik hoop dat je verwachting ‘interessant’ bewaarheid wordt.
Geldt voor mij ook overigens. Ik kijk uit naar de reacties per onderwerp.
@ Aad. Een algemene, niet-on-topic vraag, waar hopenlijk geen gemoederen mee verhit kunnen worden: Ik zag een vk-weblog over een haarloze kat. Met leuke videootjes en verhaaltjes. Kan `t helaas niet meer terugvinden, ook niet met jouw suggestie Aad, van dat steekwoord rechtsboven intypen. Er zijn meerdere weblogs over katten.
Voorzichtig weer back to the subject:
@Aad, ik kijk uit naar het vervolg van bovenstaande inleiding.
Het gaat over de waarachtigheid en de liefde. de waarachtige liefde. En wellicht ook nastenliefde. En dat de liefde van beide kanten dient te komen. En teleurstelling in de liefde..niet alleen tussen geliefden maar ook onder andere broers en zusters en vrienden.
Ga er maar aanstaan. Lijkt me heel moeilijk Aad. Maar ben zeer benieuwd wat je daarover gaat schrijven.Reactie is geredigeerd
Addendumpje: Heb hem zojuist toch gevonden. Excuses voor mijn vraag hierboven. Het weblog heet "Odilon de naaktkat".Reactie is geredigeerd
@JB en JWvdW: ga buiten vechten!!
@Aad: count me in. Ben benieuwd.
Groet, Bernadet
@Cats: sommige problemen lossen zichzelf op 🙂
Wel even al snel gekeken.. beetje eng beest vind ik wel hoor.. Ina heeft vandaag ook een fraaie bijdrage over naakt overigens..
De volgende bijdragen: het is mijn persoonlijk uitreksel van uitspraken die me raakten. Een ander zou ongewtijfeld een ander uitreksel hebben gemaakt.
Ik schrijf het dus op niet in feite, maar stel samen eigenlijk uit één bron (er stond genoeg in, kwam ik achter to mijn grote verrassing). In die zin dus wel weer heel persoonlijk.
@Bernadet: bij deze 🙂
Vol verwachting klopt mijn hart, Aad…;o)
@Aaad, dank je. Een metafoor hangt in de lucht, misschien: De Naakte Ziel. Is ook de titel van een (oud) boek.
Evenals de uitvinding van de boekdrukkunst op minstens twee plaatsen tegelijk geschiedde, tenminste zover wij weten, wordt er momenteel op meerder plaatsen tegelijk over de naakte mens en de naakte kat gesproken.
Je ziel blootleggen is dus een hele stap en gelijktijdig ook weer niet.
Wie weet, als we een beetje in elkaars hoofden kunnen kijken dat er somtijds mildere gedachten over elkander kunnen rijzen.Reactie is geredigeerd
@Stripman: dan maar hopen dat er iets van klopt!
@Cats: heeft dit alles inmiddels toch al weer wat opgeleverd. Kijk dat is al weer goed nieuws!
Gooi het maar even "in de groep" maar ik denk dat elke expressie te maken heeft met de waarachtigheid. Is die er wel of niet. Nu vormt die gemoedstoestand zo dadelijk ook een onderdeel van Aads opsomming hierboven want hij destilleerde als volgt:
De les van de waarachtigheid.
De les van de liefde.
De les van relaties.
De les van macht.
De les van schuldgevoel.
De les van de angst.
De les van boosheid.
De les van geluk.
en ik denk dat de eerste gemoedstoestand het belangrijkste is en voor alle andere emoties prevaleert en dient: dus DE WAARACHTIGHEID.
Daar gaat het om.
Want zet bij al die overige genoemde emoties maar "vals" ervoor dan kun je het wat mij betreft vergeten. Nu zou de bewering kunnen zijn dat er ook een "valse waarachtigheid" bestaat; dat kan misschien wel zo zijn maar… dat proces; die toestand kan meestal wel daadwerkelijk gemeten en gecontroleerd worden; of iets waarachtig is of niet. Dus voor mij zijn alle andere emoties eraan onderhevig en ook afhankelijk. De authenticiteit van de waarachtigheid speelt altijd en overal een beslissende rol. Ook in leedverwerking enzovoorts. Men herinnere zich wel de hartverscheurende taferelen van de zuidelijke volken die hun smart soms zo etaleren dat wij koele Noorderlingen ons daarbij vreemd voelen. Ik noem maar wat.
Tsja.. en Enfin:
U begrijpt… dat ik misschien wel enkele mensen hier boos gemaakt heb op dit blog (waaronder Bernadet… van Lourdes?))) maar het ging om de authenticiteit. En dan mag er veel getoond worden van mij. Zo is er mogelijk toch nog wetenschappelijk slot aan dit blog; maar u kunt mijn redenatie ook over de balk smijten of anderszins.. wat ermee doen; u ziet maar.
Tot morgen lieve kijkbuiskinderen.
(Ik heb ’n hele ouwe tv met hele ouwe afleveringen erop uit het tijdperk van meneer De Uil; vandaar)Reactie is geredigeerd
Je blijft verbazen in je veelzijdigheid beste Aad. Maar ik had beter kunnen weten gezien je naam. Ik ben benieuwd.
Ik zal niet antwoorden met mijn ware psycholgische martelboek ‘stoppen met roken’ van Allan Carr. Alhoewel, het is wel een goed verhaal hoe ik gestopt ben, algoed. Jij eerst.
@Jan: dank voor de beschouwingen van je, over deze onderwerpen. Ik zie dat je al staat te trappelen van ongeduld!
Nauwkeurig je verhaal lezend: het gras (ook niet van de buren) is niet voor de voeten weggemaaid bij deze. Gelukkig maar weer.
Verder: je moet toch je tijd zeer ver vooruit zijn geweest als je een hele ouwe tv hebt met oude afleveringen erop uit het tijdperk van meneer De Uil.. Toen al een ingebouwde video in een kijkbuis.. De video, laat staan de dvd, laat staan ingebouwd, was nog niet eens uitgevonden en jij had het al!! 🙂
@Tandwielfabriek: Niet alle boeken die ik lees hebben me wat kunnen leren.. roken heb ik nog niet afgeleerd 😮
@Aad 21:12
De wonderen van meneer De Uil werken tot in dit tijdperk door! Binnenkort krijgen we weer autoloze zondagen vanwege het tekort van brandstoffen; ik noem maar wat of dat een liter benzine 7 euro is gaan kosten..; 80 liter tank x 7 = 560 euro.. ik bedoel maar.. De wijze Uil was zijn tijd ver vooruit en ik wist het toen allemaal; voor mij dus eigenlijk ouwe koek die herhalingen van meneer De Uil..)) Zeg tot morgen!
@Jan: tot morgen.. 7 euro misschien niet.. maar benzine is wel veel te goedkoop geweest.. en nog.. Maar dat is weer een heel ander verhaal natuurlijk.. 🙂
Ik ben benieuwd Aad. Een mens is tenslotte nooit te oud om te leren…
Met benzine van 7 euro per liter in een auto die één op vier rijdt, dat lijkt mij echt geen koopje. Behalve voor wie het breed heeft en het ook breed kan laten hangen..:)))))Reactie is geredigeerd
@Ron: Ghandi (een wijs man immers) zei:
Leef alsof je morgen dood gaat, leer alsof je het eeuwige leven hebt.
Groet!
Cats: de achterliggende berekening er van is eenvoudig..
Een liter benzine kost ongeveer 1.5 euro.
Daar kun je je met 5 mensen ongeveer 15 kilometer mee verplaatsen in een normale auto.
5 (goedkope) kopjes koffie (1.5 per kopje) op een terrasje kosten evenveel als 5 mensen 5*15 km = 75 kilometer verplaatsen..
Vraag: is de koffie te goedkoop, of de benzine te goedkoop??
Ik denk eigenlijk de benzine.. zou die al vanaf het begin veel duurder geweest zin, dan zouden we minder een olie-economie gedreven wereld zijn geworden.. en nu minder vechten om die laatste druppel..
Ach zomaar een gedachte van me.. samengevat in: de olie is nog te goedkoop.. 🙂
@Aad, wat je citeert van Ghandi, inderdaad een wijs en vredelievend mens, daar heb ik wat praktijkervaring aan toe te voegen:
Ik kan elke dag alsof het mijn laatste dag is als zodanig beleven… Ja, dat kan/kon ik.
Maar dat is in het "gewone leven".
Als men door ziekte, zwakte en uitputting een lage weerstand heeft gekregen, tja… dan gaat deze vlieger helaas niet meer op.. is mijn ervaring.
Zoals je ook zei, hier voorafgaand in deze kolom: veel dingen lossen uit zichzelf op. Tijd heelt wonden. Inderdaad. Dat kost tijd en men moet zijn tijd alleen niet telkens vooruit willen zijn maar ook de tijd de tijd gunnen, als je begrijpt hoe ik dit bedoel.
Gedeelde vreugd is dubbele vreugd en gedeelde smart is halve smart.
Als je bijna levenslang gedeeld hebt, ook met een partner en die valt plotseling op nog vrij jonge leeftijd weg, dan "piept" men wel even anders. Onvoorstelbaar, zo`n situatie, maar een leven raakt totaal upside down als je nog allerlei plannen samen had waar
nooit meer iets van terecht kan komen.
Hoe moet je dan elke dag nog je leven leven alsof het je laatste dag is…
Mijn expliciete vraag aan jou is erg gewaagd maar ik doe het tòch:
Hoe kun jij je zoiets voorstellen?
Ik zeg dat er zowel emotionele alsook praktische consequenties zijn die niet zomaar met luchthartigheid vallen op te lossen.
Zou jij hier s.t.p. hier iets over kunnen zeggen? Als je `t liever niet wilt dan is het je bij voorbaat vergeven.Reactie is geredigeerd
@Cats: vele wijsheden, ook die van Ghandi die ik aanhaalde, zijn wijsheden omdat het troost respectievelijk kracht kan geven. Juist omdat het zo herkenbaar is (ook zeker voor mij, kan ik je verzekeren) dat het schier onmogelijk is je leven te leven alsof het de laatste dag is.
Het hoofd en de ziel zijn optimaal ingesteld om te piekeren, te tobben, en alle toekomstscenario’s, zeker ook de ongelukkige, te doordenken. Een zware last voor velen. Ook voor mij.
De troost vind ik dan in een dergelijke uitspraak. Het zet je dan weer even met de voeten op de grond.
Of zoals veel Boedhistische wijze heren stellen: probeer te leven in het nu.
(toegankelijk boek daarover: De kracht van het nu, Eckhart Tolle)
Of een variatie daarop: probeer hetgene wat je nu doet ook in volle bewustzijn te doen. Wandelen, tot zelfs afwassen toe 🙂
(voorbeeld: boeken van Thich Nhat HanH, bijvoorbeeld het dunne boekje: Wandelen in vreugde, een gids voor loopmeditatie).
Blijft dat leven ook worstelen inhoudt. En iedereen op zijn/haar manier wegen zoekt om dat worstelen te minimaliseren.
Kun je daar iets mee?Reactie is geredigeerd
Prachtig die uitwisselingen!
Wat een geworstel, hier ook hoor, maar ga na Paco submergo.
@Aad,Dank je. Ja, daar kan ik beslist iets mee. Al ben ik reeds vele jaren geleden plotsklaps in het lezen van soortgelijke boekwerken terecht gekomen, elke dag leer ik iets bij.
Edoch, met een hoofd zo volgeladen weet men soms niet hoe, waar en wanneer al dees kennis toe te passen. Theorie is mooi en `t zijn waarachtig mooie theorieën die je hebt opgediept, maar men heeft altijd praktijkervaring nodig. Net als met autorijden. Op andermans ervaringen kàn men niet bogen. Wel als bewegwijzering gebruiken bij de stapjes verder. Het is zó fijn als men iemand even ontmoet die niet alle emoties bagatelliseert tot iets "wat wel meevalt".
In de psychiatrie en psychologie bestaan/bestonden de wetenschap en kennis dat, en nu komt de belangrijke clou: als men iemand laat uitpraten en uitvertellen en "slechts" een waarachtig luisterend oor biedt, dat dàn pas de patient kan kalmeren en zijn /haar emoties en trauma`s kan verwerken. Gebeurt dat niet, dan zal de patient telkens weer die grieven herhalen. Waarmee blijkt-tevens een goede feed back- dat de psychiater of psycholoog in zijn/haar functie ontoereikend was of heeft gefaald. Resumé: Mensen die maar blijven "doorzeuren" hebben in feite geen echt luisterend oor gehad.
Ik diep maar iets op van zo`n pakweg vijfentwintig jaar geleden. Dergelijke verstofte kennis kan mogelijk wat rammelen, maar toch… Geef mij deze ouderwetse wijsheid maar want in de tegenwoordige gejaagde maatschappij neemt men veelal niet eens de moeite om de in geestelijke nood verkerende mens daadwerkelijk te helpen.
Help uzelve wordt dan vanzelf het devies. `t Is hard en triest.
Ik ga beslist de door jou aanbevolen lectuur/literatuur opdiepen Aad,, waarvoor alvast mijn hartelijke dank.Reactie is geredigeerd
@Cats
Ik pas altijd een zeer goede en rustgevende kuur toe als ik patiënten behandel. Om ze rustig te krijgen sla ik ze met een knuppel buiten westen en ze laten me dan ook altijd helemaal uitpraten; ze horen dan mijn betoog in hun onderbewustzijn..; komen ze uit coma zijn ze weer zo fris als een hoentje en kunnen ze er weer tegen..:))))
Ik pas de therapie ook wel eens op mezelf toe. Kan het echt iedereen aanraden.:))
Aad. De wandeltherapie.En de meditatie van de Navajo-indianen. Daar heb ik enkele jaren geleden een boek over gelezen. Moet in mijn boekenkast kijken wat de titel is. Wijze mensen. Het ging over geheime codes bij de militairen, die zij hadden geleerd van die Indianen. Maar na afloop werd de boodschapper van de code wel gedood. Waargebeurd. Tja, oorlogen…
Wat jij bedoelde las ik zojuist. Summiere informatie over een vorm van meditatie. Inderdaad, als je tot rust komt kun je veel meer bereiken.
Nu is onze huidige maatschappij met alle overdreven bureaucratiëen een der grootste nutteloze tijdrovers van ons allen.
Of je bijna de tijd niet gegund wordt om aan echt leven toe te komen.
Werkende moeders, overwerkende vaders, overwerkte mensen, consumptiemaatschappij, geen weg terug… naar de natuur, zoals Jean Jacques Rousseau schreef…
Het is een tredmolen waarin wij zitten, of een overvolle muizenkooi, waarin velen elkaar uit stress "de oren en staarten af bijten".
De "luxe" van het mediteren er nog bij. Waar moeten we die tijd dan vandaan halen? We dienen keuzes te maken die eigenlijk van hogerhand gedicteerd worden.
Destijds heb ik uitgekeken naar ooit een tijd van rust. Zoals bijvoorbeeld jij onlangs, samen met "Marie" beleefd hebt. Samen eindelijk van een mooie tijd met elkaar genieten. Maar, dat mocht helaas niet zijn. Het was eind juni… vlak voor de geplande vakantie… en het licht ging uit. Zomaar. Finito. Definitivo.
Vervolgens voortdurend dubbele taken en privé voor twee personen leven. Tot in àlle details.
Daarbij ook voor andere mensen zorgen.
En omdat je flink bent: geen hond die dat opmerkt.
Het dient slechts ter illustratie en niet als beklag. Daarvoor is het te lang geleden. Maar ik wil hiermee zeggen dat zoiets geldt voor velen. Helaas zal eenieder vroeg of laat aan de beurt komen.
Als mensen elkaar weer, net als weleer, voort kunnen helpen, dan zou dat een groot goed wezen.
Velen zijn helaas door hebzucht en/of egotripperij de weg van de naastenliefde kwijtgeraakt.
Jij bent er goed in Aad, om over zoiets te kunnen schrijven. Met die witte duif in gedachten, kun jij daar mogelijk iets mee?
@ Bouma, neem nog een augurk met een flesje wijnazijn. En gaat u vrolijk verder met uw pragmatisch- cynische lol.
het is een typische Monty Python-act en soms verstaat met absurdistische humor als escape of relativering om iets dragelijker te maken…
ook goedemorgen.. (even afmaken)
"..om iets dragelijker te maken. Ofwel zoals door een beroemde scène van Monty Python werd geïllustreerd: "Look always the bright side of life.." Het gaat dan om morbide relativerende humor die soms kan helpen. Misschien een aardig motto voor u als het vandaag wat tegen zit… JB
@Cats: dank voor je uitgebreide verhalen/bespiegelingen. Heel herkenbaar en meer herkenbaar dan men zou kunnen denken (schreef ik niet in de blog hierboven: "turbulent"). Om met het laatste van je te beginnen: ja daar kan ik dus wat mee.
Luisteren: helemaal terecht wat je daar over zegt, en nog helemaal actueel (het gemiddelde onvermogen daartoe in onze wereld..
"Rat-race" (je verhaal samenvattend): helemaal terecht, ik zet me daar ook tegen af. Ik ben daar ook mee opgehouden. (serie: ‘druk, druk, druk’ icm ‘hebzucht’)
Ook ik heb ervaren dat men (gemiddeld) liever problemen van anderen omzeilt. Of ze ontkend. Ook daar heeft de psychologie wel verklaringen voor overigens. Is wel een hard gelag, als je in moeilijke tijden terecht komt.
Meditatie: ik volg niet graag boekenwijsheden. Het heeft ook te maken met het hokjesgedrag waar ik moeite mee heb. Ik pak dus links en rechts uit boeken en andere inspiratiebronnen concepten die me aanspreken (zie referentie hierboven). De detailuitwerkingen daarvan laat ik voor wat ze zijn. Ik maak er dan zelf wel wat van, zolang het me helpt.
Zo maar even..Reactie is geredigeerd
@Jan Bouma: natuurlijk had ik van je kunnen verwachten dat je geheel je eigen oplossingen hebt bedacht voor levensproblemen.
Ik ben het met je eens dat ook (let wel: ook) humor en relativeringsvermogen belangrijke onderdelen zijn van de motor des levens.
Maar niet de enige!
Een prachtig begin van de dag
Mooi dat je hiervoor open staat
Aad:)
@Annet: nu de rest nog :-0
@Aad, Jij ook bedankt voor jouw openhartigheden. Geen schande om af en toe het hart op de tong te hebben, mits de intentie constructief is en de tentoongespreide kwetsbaarheden niet ondermijnd worden. Zo bouwt men aan vertrouwen. "Nu de rest nog" merk je op. Als er een "schaap" over de dam is volgen er meer… Wie durft er ook z`n nek uit te steken, zonder dat iemand onmiddellijk "de kop eraf" wil hakken? De toenemende angst in de maatschappij kan worden doorbroken. Medewerking dient van beide kanten te komen.
Ik onderschrijf jouw mening dat niet alle levenskennis uit boeken hoeft te komen. Levenswijsheden maakt men zelf in praktijk. Door schade en schande wijzer… Boeken en theorieen zijn geschikt om er als individu de juiste graantjes uit te kunnen pikken. Ieder in zijn eigen stadium van ontwikkeling. We zitte niet allemaal gelijktijdig op de hoogste school maar we zijn wel onderweg. Er zijn koplopers, middenmoters en degenen die achteraan lopen. Het lijkt een natuurwet..
Dank voor jouw bespiegelingen. Er is mij geen letter ontgaan. Alles is dus welbesteed.Reactie is geredigeerd
@Cats: bijzonder zoals je de processen beschrijft, ook heel herkenbaar.. En een betere inleiding tot de eerste blog van ‘levenslessen: de les van waarachtigheid’ kan er niet zijn! Je reactie had daar al naadloos ingepast.
Daarom: na de klok van 5 vandaag de eerste..
@Aad
Misschien interessant, als tussentijds intermezzo naar je volgende blog dat zal gaan over "de waarachtigheid", is wellicht toch de overweging en opvatting die ik al verkondigde hierboven en die relevant is voor de nabestaanden.
"Look always the bright side of life..!"
Dit motto zou de opvatting van de overledene moeten zijn als… hij/zij het goed voor heeft met de nabestaanden. Daar gaan we vanuit. Dus… de overledene zou beslist niet wensen, tenzij het om een sadomasochist gaat, dat de nabestaanden teveel verdriet zouden hebben vanwege zijn/haar dood. Misschien dat dit inzicht er ook toe doet.
’n Onderdeel van de waarachtigheid misschien?
Succes ermee!
Ik meld me daar in het geheel niet meer, behalve slechts op het eind. Nu is deze wetenschap misschien ook weer frustrerend voor diegene die weet "dat ik meelees tot aan het eind" maar beschouw die overweging dan maar als grap en babbelt u lustig erop los..-:))
@Jan: je hoeft niet te wachten op het eind hoor, integendeel..
Maar om nu meteen te starten aan het begin, ach, onze discussie komen toch wel.. Wat vrije ruimte aan een paar anderen eerst zou een aardige geste zijn toch?
Uiteraard allemaal onder het voorbehoud natuurlijk: doe wat je niet laten kan.
Ook dat is waarachtig!Reactie is geredigeerd
@allen: de nieuwe staat er op overigens:%C2%94http://www.volkskrantblog.nl/bericht/211462%C2%94
Voor mijn werk, voorheen ook gelezen van en over haar, zeer bijzonder allemaal. Mooi dat je er over schrijft.
Dag Aad,
Ik ben een beetje laat, maar ik wil gaan proberen om deze levenslessen die je hier weergeeft, te gaan volgen.
Wat mij betreft, mag je gerust spreken over ‘jouw Bijbel’.
Ik vind het een mooi gebaar van empathie, dat je dit wilt delen met de Bloggers.
Dank daarvoor.
Liefs,
Geroma
@Geroma: ik ben nog later 🙂
Ik kan nu wel zeggen, (terugkijkend bij afloop van deze serie inmiddels) dat het doel wat ik hoopte te bereiken wel is bereikt. En daar ben ik weer dankbaar voor 🙂
@Zilver: ja, een bijzonder boek. leuk dat je het kent, en al gelezen hebt.