Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Jan van Rutte..

zit ik in mijn kroeg aan de stamtafel te lezen, komt jan van rutte strak in  armani-pak met fortis logo naast me zitten.

Goh, zeg ik, dat ik jou hier tref.
Volledige verrassing!

Deze verrassing kan er nog wel bij! Pak van jouw hart en stikker in Monaco aan laten meten?
We hebben dat weekend weinig geslapen.

Net los van je vorige moederkloek en dan doorgaan met de bekende losbandigheid?
Voor maandag moesten die banden allemaal worden doorgeknipt.

Nog even verknipt, om dan snel feestend nog even tonnen uit te geven?
Maar rebranden kost veel geld.

‘Rebranden’ door ons geld te verbranden. Lijkt me dat jullie ernstig verlies hebben geleden. Aan geloofwaardigheid.
We waren een onbekend eendje.

Het “lelijke eendje” zul je bedoelen. Nu onder nieuw vleugels anders was je al lang verloren! Voel je je al ambtenaar?
Natuurlijk niet. Ik voel me geen ambtenaar. We zijn geen toch geen staatsbank? Eigenlijk hebben we er nog niets van gemerkt.

Wouter (met button: “samenleven, samenwerken”) vraagt wat Jan wilt drinken..
De aandeelhouder beslist.

“Beslist”? Beslist niet, wij “merken” het wel! Nu geven jullie zelfs extra bonussen aan medewerkers. Kan het nog gekker? Buiten de aandeelhouder om? Ik dacht toch zeker te weten dat de staat 100% eigenaar is. Heb je daar ook al lak aan?
Je kunt je bestaande cao’s en beloningsbeleid niet zomaar op de kop zetten.

Bonussen rondstrooien in deze barre tijden getuigd niet van enige realiteitszin. Je had al bewezen dat je die geheel verloren was bij Fortis.
Alleen voor de medewerkers die betrokken waren bij de integratie met ABN AMRO. We willen hun kennis behouden.

Met stomheid geslagen denk ik:
Kennis? Dit soort ‘kennis’ kan me werkelijk gestolen worden! We worden alsnog bestolen!
En: de realiteitswaarde van zijn aandeel in Fortis is ook verdampt.
En: Als ik Bos was zou ik zelfs de bonuspunten van de grootgruttter nog innemen!
En lees, onthutst, gauw verder in: Schop me!

Bron:
allemaal letterlijke citaten uit het interview met Jan van Rutte (Fortis Nederland) in de volkskrant van 21/10/08: Ik voel me geen ambtenaar. We zijn toch geen staatsbank

Noot:
Dit gesprek is onderdeel van de feuilleton: “mijn gesprek met…….”
Alle vorige afleveringen van “mijn gesprek met…….” staan in het infoblok rechts
Foto: Tom Ordelman, ‘Oranjeboom café’, Velp, 360 graden.

 

N.B. 17/11/2011: http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/commissie_de_wit_vermoedt_meineed_ex_topman_fortis/

136 Reacties op “Mijn gesprek met Jan van Rutte..

  1. Ina Dijstelberge 23 oktober 2008 om 18:47

    Absoluut niet met stomheid geslagen. Ik kijk helemaal nergens meer van op als het om de financiële wereld gaat.
    Men is daar horende doof en ziende blind en willen ons nog steeds laten geloven dat er integere mensen in hun wereld bestaan. Integer!?,Daarnmee kom je die wereld niet eens binnen.

  2. Marjelle 23 oktober 2008 om 19:15

    Ik hou het kort, Aad, ben nog allerlei draaien aan het zoeken, wel aanbevolen! 🙂

  3. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 19:24

    @Ina: met stomheid wordt je inderdaad geslagen en verslagen..
    Dit zijn de ‘captains’ of industry’. En daar vertrouwen vele mensen op dat er goed op hun spaarcentjes wordt gepast. Met integriteit heeft het weinig relatie inderdaad. Of geen beter gezegd!
    Hoe verder?Reactie is geredigeerd

  4. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 19:25

    @Marjelle: dan hou ik het ook kort! Zoek je draaien! En ge zult vinden! :-)Reactie is geredigeerd

  5. Kokopelli 23 oktober 2008 om 21:13

    @Aad: En weet je wat ik nou zo vreemd vind? De Nederlandse staat heeft drie weken geleden miljarden in de bijna failliete Fortis bank gestoken. En nu zien ze gewoon toe hoe er nog steeds met bonussen gerotzooid wordt. Vroeger kreeg je sporadisch een bonus als je voor het bedrijf een bijzondere prestatie geleverd had. Nu regen het bonussen als je de tent failliet laat gaan. Werkelijk, de financiële wereld gaat mij zo langzamerhand geheel boven de logische pet.
    Groet,
    Kokopelli

  6. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 21:22

    @Kokopelli: nog idioter vind ik dat je bonussen moet geven om mensen ‘binnen te houden’ omdat die ‘kennis’ zouden hebben. Met die kennis is wel een bank ten onder gegaan. En die mensen die weglopen als ze geen bonus zouden krijgen onder deze omstandigheden, moet je ook onmiddellijk laten gaan. Met een schop en wel direct!
    Want die begrijpen er helemaal niets van. Ze zijn immers gaaiers van de oude cultuur, zonder normbesef. Hoezo ‘rebranding’..
    Toch?

  7. peter louter 23 oktober 2008 om 21:28

    Het zijn prachtige tijden voor ethiekwatchers. Er wordt heel wat vals goud ontmaskerd

  8. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 21:30

    @Peter Louter: als dit hun ‘goudstandaard’ is, dan weten we wel hoe laat het is. Dat weten zij nog niet blijkbaar..

  9. amelie.pardouze 23 oktober 2008 om 21:45

    Het is allemaal maar wat Aad! Wat heeft je link naar Schop me met de situatie van doen? Heeft Jan van Rutte dat boek op z’n nachtkastje liggen, verbaasd me niks…!

  10. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 21:54

    @Amelie: en nog veel meer, waar men geen weet van heeft.. rotte culturen.
    Boek: ik kies in ‘mijn gesprek met..’altijd een boek waarvan de titel bij mij een passende associatie oproept.
    Bij dit boek vond ik het thema ook nog eens toepasselijk: == speelt zich af in de jaren negentig clubcultuur en beschrijft in een bondige en koele stijl een beslissend jaar in het leven van een uitgaanstijger. ==
    Verder de titel: ging hij maar eens zo denken, denken dat hij het verdiend geschopt te worden. Zou inderdaad op zijn nachtkastje moeten liggen..
    Naast: zelfreflectie voor dummies..

  11. Rubio 23 oktober 2008 om 22:02

    Je minst leuke gesprek uit de reeks..’t Is iig de minst boeiende persoon. Heb me altijd afgevraagd hoe en/of waar die mannetjes ontstaan zijn, zoniet waar ze gemaakt worden. Staat er ergens een machine waar dergelijke ‘heren’ compleet met krijtstreeppak (en rode of blauwe stropdas) gestanst worden? Als ik dat wist ging er vanavond nog een clusterbom op dat apparaat. Overigens, Armanipakken gebruik ik alleen voor begrafenissen, ik heb er 2 en die zijn dus ook al bijna versleten..wat een wereld

  12. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 22:21

    @Rubio: het is ook een triest verhaal. Klopt. Surrealistisch eigenlijk.
    === Staat er ergens een machine waar dergelijke ‘heren’ compleet met krijtstreeppak (en rode of blauwe stropdas) gestanst worden? ==
    Vorige blog (http://www.volkskrantblog.nl/bericht/226885) al weer vergeten?Reactie is geredigeerd

  13. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 01:03

    @allen: even het volgende bericht voordat ik stoom blazend uit de oren naar bed ga!!!
    Op CNN was een bericht dat er toch ook wel protesten komen over het alsnog uit betalen van bonussen in bedrijven die door de ‘bail-out’ van 700 miljard$ geholpen moesten worden om een totale collapse te vermijden..
    Het volgende bericht even snel gevonden op internet:
    ==== Volgens The Guardian kunnen ook bankmedewerkers in de Verenigde Staten dit jaar nog flinke salarissen en bonussen tegemoet zien.
    In totaal zouden topbankiers bij de zes grootste banken op Wall Street ongeveer 70 miljard dollar toucheren, ondanks de enorme problemen die zij volgens velen hebben veroorzaakt met hun risicovolle beleggingen. ===
    70 MILJARD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Minimaal 10% van die hulp verdwijnt in de zakken van die #%@#$@%$#@&*%$#!!!!!!!!!!!!!
    o.a. City bank (alleen al goed voor 20 miljard!!!!!!) aan nog uit te keren bonussen..
    en Merill Lynch..
    Bij CNN hoorde ik dat aan gemiddelde bonus 400.000 $ wordt uitgekeerd…………..
    Woest ben ik!!
    In het londonse Wall Street (the City) is dit jaar al voor 16 MILJARD (!!!!!) aan bonussen uitgekeerd……
    Ga nog verder zoeken.. Maa dit is toch wel de limit.Reactie is geredigeerd

  14. Marjelle 24 oktober 2008 om 01:07

    Ik ben meer moe dan wat anders, Aad, maar ben het wel helemaal met je eens, het is bizar-bizar! ‘Donder op met je bonussen!’, zou ik zeggen en zeg ik dus ook. Welterusten ondanks woest! 😉

  15. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 01:10

    @Marjelle: #$@%^&$#
    Het totale bedrag aan uitgekeerde bonussen in Wall Street is groter dan alle bij elkaar opgetelde ontwikkelingshulp van de hele wereld…….
    Ook welterusten.. hoop dat ik er nog van kan slapen, wat een wereld.. en daar helemaal!!Reactie is geredigeerd

  16. Ina Dijstelberge 24 oktober 2008 om 01:17

    Niet ontploffen Aad.

  17. Marjelle 24 oktober 2008 om 01:18

    Nou niet tegen mij gaan &%$#@%,Aad, anders dan… 😉 Ja, er klopt helemaal geen klote van en dat wist ik eigenlijk al, als boos worden hielp, dan zou ik het ook doen. Hoop dat je toch nog lekker slaapt!

  18. jan bouma 24 oktober 2008 om 01:38

    Aad 1:03
    …geloof er niks van die 70 miljard aan bonussen; dat moet een vergissing van je zijn. 70 miljard is:
    70.000.000.000,– oftewel ZEVENTIG-DUIZEND MILJOEN…; dat moet een vergissing zijn; 7 miljard is ook niet geloofwaardig, 700 miljoen ook niet, 70 miljoen niet, 7 miljoen niet, 700.000,– niet, 70.000,– – 7.000,–, 700,–, 70,–, 7,–, 0,7 ct niet… laat staan 70 miljard… kan niet…; we hebben 6,5 miljard mensen die zouden dan p.p. zo’n 11 a 12 dollar krijgen… ofwel gedeeld op 300 miljoen Amerikanen… reken maar uit; ik ga naar bed! Op hoeveel personen verdeel jij dat bedrag van 70 miljard…?

  19. Rubio 24 oktober 2008 om 01:57

    May the Stars and Stripes and the Union Jack both burn in hell!! Of eh..dan toch maar ‘all flags’…………? Anyway, ik vraag me af hoeveel die glijer van een O. Ruding (voorm. 2e man Citibank) nog toegeschoven zal krijgen om over die luilebol van een Greenspan maar helemààl niet te spreken…Nee toch maar niet; de laatste heeft immers z’n excuses gemaakt..!!

  20. wj-tje 24 oktober 2008 om 04:03

    kreeg net telefoontje uit NY.
    ze staan te springen om die unvollendete dingen.
    nog eentje bijkopen, gratis ticket. waar zwetst de kroeg eigenlijk over.
    volgende reunie in NY. de prijs van dat opgeplakte spul is verlaagd.
    ik heb een uitsmijter met honkbalknuppel ingehuurd om koopjesjagers buiten de deur te houden.
    morgen pinnen

  21. ceesincambodja 24 oktober 2008 om 07:31

    SCHOP

  22. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 08:36

    @Marjelle: ik heb er slecht van geslapen, en veel gedroomd… Ik wist dat hebzucht de wereld kapot maakt, maar deze hebzucht is geheel buiten elke proportie!!Reactie is geredigeerd

  23. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 08:41

    @Ina: Ik ontplof wel Ina. Had ik liever niet gedaan. Maar als er een brede wereld bestaat die over de ruggen van arme mensen produkten verkopen die ze niet eens kunnen betalen en hun daarmee (en de rest van de wereld) de afgrond in drijven en daarmee wanstaltige bonussen krijgen, dan wordt ik woest!Reactie is geredigeerd

  24. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 08:49

    @Jan: het is toch echt waar..
    En alsof de wereld niet bestaat volledig uit de hand gelopen ook nog, inflatie is er niets bij: een staatje van de afgelopen jaren, enkel bonussen op Wall Street:
    Total Average
    20061 $23.9 billion $137,580
    20051 $20.5 billion $119,390
    2004 $18.6 billion $113,450
    2003 $15.8 billion $99,930
    2002 $9.8 billion $60,900
    2001 $13.0 billion $74,140
    2000 $19.5 billion $100,530
    1999 $13.5 billion $75,010
    1998 $9.1 billion $53,040
    1997 $11.2 billion $67,800
    Nog wat verder ‘inzicht’ hoe het in elkaar zit:
    Such is life in the fast lane of the financial sector, where salaries are dwarfed by the bonanzas reaped each December. "The salaries on Wall Street are generally very small," says Alan Johnson of Johnson Associates, who advises financial firms on compensation matters. He says someone who makes only $150,000 to $200,000 in salary might get a $9.8 million bonus.
    "salaries" are very small"…
    "who makes only.."
    "9,8 million bonus.."
    Ik kan me voorstellen dat je zegt dat het niet waar is.. Het is ook niet te geloven..
    Oh, ja, Goldman Sachs was ook bij het rijte van de eerder genoemde banken, die nog even snel bonussen gaan uitkeren (oneveer 10 miljard). "Anders lopen de talenten weg naar de buurman".. Talenten??
    Goldman Sucks!!

  25. pacopainter 24 oktober 2008 om 08:53

    Voor een tribunaal slepen zou nog het minste zijn

  26. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 08:56

    @Rubio: tja, die Greenspan heeft indedaad gezegd dat hij zich vergist had.. HeelAmerika heeft zich vergist. Dit land heeft definitief voor mij afgedaan!! Was al niet veel, maar nu wordt ik echt een ‘Amerika-basher’!!
    Even in aansluitng op het bovenste in reaktie op Jan:
    Ja Jan: het is 11 euro per wereldburger.
    Meer dan 1 miljard mensen leven van minder dan 1 dollar per dag en bijna het dubbele onder de armoede grens. 25000 mensen sterven per dag van de honger..
    Met 20 miljard per jaar extra, is de armoede de wereld uit……..
    Dat is 1/3 van de jaarlijkse bonussen op Wall street alleen…………………………..

  27. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 08:58

    @WJ-tje: ik zou de prijzen maar eens fink verhogen, die lullo’s daar weten echt niet wat ze met hun geld moeten doen. En al helemaal niet wat ze met andermans geld moeten doen!

  28. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 08:59

    @Cees: Schop? Om mee te beginnen ja.. Ik kan nog wel wat anders bedenken..

  29. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 08:59

    @Paco Painter: now we are talking!!

  30. Klaverblad 24 oktober 2008 om 09:45

    De Balkenende-norm vind ik redelijk. En anders verdwijnen ze maar.
    Ik gun mensen met grote verantwoordelijkheid een goede "beloning". Maar het moet wel gerelateerd zijn aan werkuren. Lodewijk de Waal-contructies bij ING vind ik naar "beloning" gezien bedenkelijk.

  31. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 10:03

    @Klaverblad.. Hierboven de 70 MILJARD dollar tekens gezien?
    Probleem is natuurlijk wel dat het moelijk is deze perversiteiten te doorbreken omdat anders de graaiers inderdaad verhuizen naar de buurman.
    Dus moeten de overheden ingrijpen.. op Europeese schaal, en of wereldschaal..
    De grootte van de getallen zou dat wel rechtvaaardigen overigens.
    De VN normen voor ethisch ondernemingschap..
    Kan zelfs een veiligheidsraad issue zijn naar mijn mening. De veiigheid van de wereld is immers in geding door deze moderne variant van slavernij (excessieve bonussen) en uitbuiting.Reactie is geredigeerd

  32. jan bouma 24 oktober 2008 om 11:40

    @Aad
    Het blijft een ongelooflijke zaak die niet te vatten is noch te verdedigen.
    Maar…
    Ter verlichting van ons gemoed; zie het bericht wat ik van je vorige blog overnam. Wellicht krijgt daardoor de wijsheid een andere vorm en inhoud als die maar op de juiste manier gepresenteerd wordt.
    ———————————————–
    BERICHT:
    jan bouma / 24-10-2008 11:21
    Ja, Aad dat kun je wel stellen; ja! We pakken de koe bij de horens.
    Ik besprak met Hugo van Neck om alhier bij mij een "Literaire en Muzikale Avond" te houden. Hugo zal de sterren van de hemel spelen met klassiek, jazz, improvisaties en wellicht een ‘tour d’horizon’ van de wereld. Hij doet waar hij zin in heeft en declameert mogelijk ook een aantal van zijn gedichten. Wetenswaardigheden en recensies over Hugo van Neck vind u op zijn website http://www.hugovanneck.nl En ik vertel u nog eens de synopsis van m’n boek, waarbij lichte vormen van kritiek door mij geduld zullen worden.
    Men kan zich al direct melden voor de eerste avond van een geplande reeks a.s. donderdag 30 oktober. Ik verzoek iedereen rond 19.30 aanwezig te zijn. Kosten p.p. € 20,- maar daarvoor krijgt u dan ook wat! Een drankje incluis. U gelieve zich te melden (en te reserveren) voor deze bijzondere avond door een e-mail te sturen naar villamithras@planet.nl Het aantal plaatsen is beperkt.
    Mijn criticasters zijn uiteraard ook van harte welkom!
    Jan Bouma: Rijksstraatweg 178, Maarssen
    ———————————————–
    ps
    ik ga nu even naar je volgende blog; alwaar ik het bericht ook zal plaatsen. Tevens ben ik benieuwd wat je daar hebt geschreven…; over die vergissing! Oh, ja.. er lopen a.s. donderdagavond bij mij ook ‘bobo’s’ rond uit de financiële wereld; dus mogelijk zit er ook een stevige discussie met ze in!:))
    De krokodil wordt in de herfst en winter naar het binnenverblijf gebracht…; dit is een mededeling voor de insiders.
    Zie verder nog: http://www.vechtkronkels.nl; dat is DE DIGITALE WEBKRANTReactie is geredigeerd

  33. Coby 24 oktober 2008 om 11:43

    Ik word helemaal duizelig van die bonussen, als we de -n- nou wereldwijd vervangen door een -l- Bolussen, bruine versgelegde bolussen, alle bolussen verzamelen en….
    Het is toch niet te bevatten …….
    Hartelijke groet, Coby

  34. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 11:52

    @Coby: ik ben even hard bezig om mezelf weer een beetje onder controle te krijgen.. Ik stanog te trillen van woede hierover..
    Ga gauw maar weer eve mijn ‘levenslessen’ er op na slaan..
    Zal wel het gevoel van onrechtvaardigheid zijn, en de machteloosheid van me, over deze perversiteiten..
    Ik wist wel dat het erg was, maar zo erg, nee dat had ikme nooit kunnen voorstellen!!

  35. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 12:00

    @Jan: Je bent wel goed bezig hoor.. Ik hoop voor je dat er een grote opkomst zal zijn.
    Laat ik me niet vertonen daar.. gezien mijn woede.. Ik ben voor deze bankrepesentanten vooralsnog niet voor rede vatbaar..
    Wat mij betreft mag je de krokodil in ere herstellen voor een select gezelschap. Inmiddels wel duidelijk wie..
    ‘vechtkronkels.nl: kan het niet vinden waar je naar verwijst..
    === ik ga nu even naar je volgende blog ===
    Ik neem aa dat ‘vorige’ moet zijn. Ik weet nog niet eens wat de volgende blog gaat worden!!

  36. jan bouma 24 oktober 2008 om 12:36

    er is altijd een volgend blog… als je het bekijkt vanuit het vorige…; ja, die krokodil zal ik even ter sprake brengen…; bovendien – ik zweer je… zij heeft 2 jongen gekregen die kruipen hier rond.., ze zijn ongeveer zo’n metertje lang en kunnen al venijnig bijten…:))
    begrijp dat niet; als je gewoon VECHTKRONKELS.NL goegelt kom je op die webkrant voor al het lokale nieuws…; de uitgever is een vriend van me.Reactie is geredigeerd

  37. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 12:46

    @Jan: goed gedaan: en laat ze los!!
    Vechtkronkels kon ik wel vinden, maar jouw bijdrage niet.. ik ga nog wel even kijken..
    (zou toch wel handig zijn als je linkjes leert te plaatsen…).
    Maar misschien komt INA wel: kan die je dat even leren tussen het pianospelen door 🙂

  38. de Stripman 24 oktober 2008 om 13:00


    Moet ik eigenlijk nog iets zeggen…;o)

  39. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 13:13

    @INA: ik had het net over je.. wat een toeval..
    Dank voor de link. Even gelezen.
    Een onbegrijpelijk stuk vind ik.
    Maar dat begint al bij mijn afkeer van denken in blokken en hokjes. Links rechts, boven en onder..
    Verder is mijn adrenaline niveau en bloeddruk nog te hoog over de blinde hebzucht, en deze woede verblind mijn observatievermogen.. merk ik.
    Mijn overtuiging: iedereen die ook maar enigszins aan het systeem heeft meegewerkt heeft tonnen boter op het hoofd.
    Wijzen naar links of rechts of welk hokje dan ook heeft dus altijd gelijk, maar sluit andere redenenen dan meteen uit. Daar kom ik tegen in opstand.
    Voorbeeld: in het stuk wordt verwezen naar Carter..
    Bush heeft in zijn ambstermijn Fannie Mae and Freddie Mac erg onder druk gezet om de armen aan huizen te helpen (de doorstoot naar de Ninaa hypotheken) om dat het goed voor de economie zou zijn, in een zucht naar de groeieconomie.. Beiden zijn failliet, en trekken de wereldeconomie mee in dat faillissement.
    Het is al jaren aan de gang, en de wereld stond er met de handen in de zakken naar te kijken en sliep rustig door. Links en rechts en boven en onder..
    Zwarte Pieten worden gezocht, maar het zou beter zijn voor alle partijen om te leren handen ook in eigen boezem te steken.
    Wat dat betreft vond ik het moedig van Greenspan (ook ‘stakeholder’ in deze onzin) dat hij gisteren voor senatoren en public zei: ik heb me vergist..
    Klopt: we hebben ons allemaal vergist. En stevig..
    Het gezonde verstand moet eens gaan werken.
    De bizarre wereld waar me in leven..
    Voorbeeld: zelden heb ik kamerleden zo opgewonden zien raken als gisteren in de Tweede kamer.. Waar ging het over? Een PVV kamerlid, die zich druk maakt (bleek over Eurlings te gaan) die een tweede huis had gekocht in Bonaire.. De suggestie was dat het om handel met voorkennis ging..
    De discussie moet zelfs op en volgende avond nog worden vootgezet.. Nog niet af.. Krijg je daar links en rechts wel voor op de banken??
    Waar gaat het over?????
    Eerder: de kamer stampvol, meerdere malen, over het burkaverbod.. Tjonge jonge, er lopen wel 150 burka’s in Nederland rond..
    Waar gaat het over??
    Het is een volksvertegenwoordiging. De echte prioriteiten, daar krijg je het volk niet voor op de banken. De volksvertegenwoordiging ook niet blijkbaar. Ware democratie..
    Waar gaat het over, en waar zou het over moeten gaan. Prioiteiten stellen is een verloren ambacht in de wereld.
    Iedereen heeft boter op het hoofd..
    Ja, ja.. ik ben nog (te) woest…
    Dank, dat je meer de mogelijkheid gaf even weer wat stoom af te blazen, het helpt..
    Met mijn stoom nu kan ik genoeg energie genereren voor een hele stad.. Dat ook weer wel natuurlijk, toch nog iets goeds.. 🙂

  40. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 13:14

    @de Stripman: help help.. help me stoom af te blazen: De wereld is gek geworden!!
    Misschien wel gebleven…..

  41. jan bouma 24 oktober 2008 om 13:33

    @Aad.. ik ben de enige persoon op deze wereld die @Ina volledig begrijpt; ondertussen zag ook zij bij mij de jonge krokodilletjes; in natura "and alive!"
    Zou wensen dat ze erbij kon zijn – gratis en voor niks uiteraard a.s. donderdagavond – want ik weet zeker dat Hugo iets uit zijn kast gaat trekken dat nog niet eerder vertoond is.
    ———————————————–
    Wat je onderwerp betreft:
    In feite wordt hier de wereld op ‘INTEGRITEIT’ afgerekend. En als je nu al "vanaf de top" dat niet wenst te begrijpen – wat dat begrip inhoud geeft – HOE KUN JE IN HEMELSNAAM NOG VERWACHTEN DAT ‘DOWN-STAIRS’ DIT WEL BEGREPEN ZAL WORDEN, EN DAT MEN ER BEGRIP VOOR ZAL HEBBEN?!
    Men heeft nog gelijk ook!! Dus begrijp ik die weerstanden tegen mijn wereldraad niet zo. Zijn hier dan niet de verkeerde belanghebbenden aan het woord? Zij die geen boodschap hebben aan J. Tinbergens verhaal? En aan dat van mij?
    "Zorg voor een evenwichtige koopkrachtontwikkeling wereldwijd!" Als je evenwel het beschikbare geld (de valuta’s) versus anderzijds daar tegenoverstaand het totale aanbod van "goederen en de diensten" RESERVEERT voor een beperkte groep krijg je jouw toestanden waarover jij je zo kwaad maakt. Voor mij is het allemaal gesneden koek.
    Gelijk ik a.s. donderdagavond nog eens zal uitleggen aan mijn "geëerd publiek", waaronder dus bobo’s uit de financiële wereld. En ja, ik probeer deze happening ook op youtube.com te krijgen maar heb daarvoor dus wel nodig wat sympathisanten die snappen waarover ik het heb.Reactie is geredigeerd

  42. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 13:49

    @Jan: precies Jan: het gaat over de invulling van INTEGRITEIT en het daarmee verbonden ETHISCH HANDELEN.
    Beiden zeer schaarse goederen in deze wereld.
    Ik had er gaarne bij geweest komende donderdag.
    In de tussentijd vloeien hier de krokodillentranen :-0Reactie is geredigeerd

  43. jan bouma 24 oktober 2008 om 13:53

    @Aad 12:46
    Die generale uitnodiging verschijnt pas later op de webkrant VECHTKRONKELS. Logisch dat je die nu nog niet aantrof…; ik verzond zojuist pas het BERICHT aan de redactie.

  44. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 14:06

    @Jan: ga er voor!!
    De laatste catacomben vergadering heeft een hoop teweeg gebracht. Een historische dag!

  45. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 15:07

    @allen: het artikel over de 70 miljard bonussen die klaar staan om te worden uitgekeerd:
    http://www.guardian.co.uk/business/2008/oct/17/executivesalaries-banking.
    fragmenten:
    Financial workers at Wall Street’s top banks are to receive pay deals worth more than $70bn (£40bn), a substantial proportion of which is expected to be paid in discretionary bonuses, for their work so far this year – despite plunging the global financial system into its worst crisis since the 1929 stock market crash, the Guardian has learned.Reactie is geredigeerd

  46. de Stripman 24 oktober 2008 om 17:39

    @ Aad: Sorry, ik was tussendoor even gaan liggen. Het is allemaal leuk, die kredietcrisis en dat bonusgedoe, maar we moeten het ons niet te zeer aantrekken. Dat is helemaal niet goed voor de bloeddruk.
    Ik leef natuurlijk wel met je mee en deel je verontwaardiging en zo, maar volgens mij was de wereld altijd al gek, het is nu alleen wat meer zichtbaar geworden…;o)

  47. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 18:37

    @Stripman: dank voor het hart onder de riem.
    Inmiddels is de bloeddruk weer tot acceptabel niveau gezakt en er is weer zicht na de mist van de stoomwolken die uit de kraag kwamen.
    Deze nacht en dag zal wel in het geheugen gegrift blijven.. Zelden zo’n dag van totale ontreddering meegemaakt..
    Maar ja, een mijmerwandeling en een ontspannend ba doet wonderen.
    Nu aan de stamtafel rustig aan het lezen, met een borrel.
    Jan van Rutte waagde het om nog even binnen te komen en een rondje aan te bieden (plank voor zijn kop natuurlijk, ook een gebrek aan inzicht). Maar de stamgasten weigerden dat en masse natuurlijk. ‘Wij zijn geen profiteur zoals jij’, en hebben hem buiten de kroeg gezet. ‘Durf je gezicht hier nooit weer te laten zien’.
    Koko krijgt geen alcohol, van niemand niet, nooit niet. Ook niet van hemzelf. Hij staat achter de frituur en heeft het zeer naar de zin.
    Ik geef een rondje..
    Het beloofd een genoeglijke avond te worden.
    Sjoelbak aangeschaft.. vananvond schilderen we de poorten op met karikaturen van de hebzuchtigen (wisselend zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken. de schijven vliegen al de open monden in.. Punten!!
    Ja, het is weer als vanouds in de kroeg. Ik ben trots op deze cultuur, die door de stamgasten wordt gemaakt.

  48. de Stripman 24 oktober 2008 om 20:09

    @ Aad: Doe mij dan maar een glaasje karnemelk. Uit solidariteit…;o)

  49. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 20:27

    @Stripman: boeren- of biologisch..?
    Beide in de koeler!! Lekker schudden en het schuim staat er op.
    Ook nog een pot met rietsuiker. Ook liefhebber van een beetje van dat spul erin??

  50. jan bouma 24 oktober 2008 om 20:31

    @Aad
    @Stripman
    ..het is uiteraard zo gestructureerd in deze wereld – en dat al sinds de allereerste geschiedschrijving – dat de best gestudeerde weet – HOE hij zijn medemens kan belazeren; en hij zal dat dan ook doen. Hij zegt namelijk tegen zichzelf: "Ik ben geen dief van eigen portemonnee!" Dus… als ik zo slim ben om wat bonussen voor mezelf te regelen; waarom zou ik dat dan niet doen!?"
    Of…, zo schampert hij verder: "als het domme klootjesvolk het ook voor zichzelf zou kunnen regelen..; dan zou het dat zeker ook doen, maar het is er te stom voor! ’t Is dus allemaal kinnesinne van het klootjesvolk! Wij zijn wat slimmer dan de rest en daarom is het logisch dat wij onze zakken vullen want niemand anders doet dat voor ons. Dit betekent dat een advocaat ‘unverfroren’ 200 a 300 euro per uur vraagt en rekent.., en dat de domme vuilnisman genoegen moet nemen met 10 euro per uur.
    Maar op de rest van de wereld werkt men soms voor minder dan een euro per dag! Ach, lieve vrienden; als ge nog maar gezond bent en blijft! Het wordt een kwalijke zaak als uw gezondheid van de graaiers afhangt; idem die van uw kinderen. Daarom moet die wereldraad er komen. De rest doet er wel toe maar is afhankelijk van wat oplossingen die slechts door de wereldraad worden geboden.
    (tot morgen; men kan hierover nu nader brainstormen of dat zo is; het resultaat (of niet) dat zie ik morgen wel)Reactie is geredigeerd

  51. Marjelle 24 oktober 2008 om 20:33

    Gelukkig is je bloeddruk inmiddels weer wat gezakt, Aad! Mijmerwandelingen en ontspannen baden klinken alleen al lekker rustig. 🙂
    Ik proost later wel op je bij een glas rode wijn.

  52. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 20:35

    @Jan: hoezo de verschillen verkleinen.. Hoezo geen schaamrood op de kaken.
    Ik ga een heropvoedingsinstelling beginnen. Kandidaten genoeg..!!
    Het moest allemaal maar eens afgelopen zijn..

  53. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 20:37

    @Marjelle: ja dat doet wonderen.. Maar er is nog een restje achtergebleven. Proost! Maak er een knusse avond van! Lichtjes al aan?

  54. wj-tje 24 oktober 2008 om 21:04

    538 km file vanwege motregen
    dat buitje kostte 10 miljoen euro.
    ga het maar narekenen.
    exclusief het aantal vloeken per auto per minuut per meter.
    waarschijnlijk meer dan een miljard.
    psychologische hulp, gesubsideerd niet meegerekend.
    nu nog een paar(mot)sneeuwbuitjes.
    succes met z’n allen in dat landje waar een weggeschoven vrachtwagen alle kabels vermorzelt.
    verkopen die handel, aan de beste bieder die er nog een cent voor geeft.
    eindelijk echt zaken doen
    en niet jeremia nawauwelen
    want ook de drukpersen hebben moeite de boel bij te houden.
    ik ga domino spelen

  55. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 21:16

    @WJ-tje: net bekomen van de ene crisis, en je gooit met het binnelopen in de kroeg de volgenden er al weer in. Nothing but trouble.
    Heb ik wel zin in, een potje domino-effect..Kunnen we vast een beetje wennen hoe dat gaat.
    Zet jij de stenen even op als ervaringsdeskundige?

  56. de Stripman 24 oktober 2008 om 21:24

    @ Aad: Hè, getsie ! Niet overal suiker in gooien, hoor. Lekker zuur is niet vies…;o)
    @ Jan B.: Ik ben voor een nieuwe wereldorde ! Waar kan ik intekenen, storten of stemmen…?

  57. wj-tje 24 oktober 2008 om 21:30

    voer voor juristen. is het ook mogelijk om ontslag te nemen van het Nederlandse Vaderschap in het kader van een uitwisselingsprogramma om voordelig in Machangulo de boel te verstieren?

  58. Marjelle 24 oktober 2008 om 21:30

    Bij mij ook, Aad, maar dat heeft een heel andere reden. Bedankt! 🙂 De zee van lichtjes is al aan vanaf vanmiddag…

  59. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 21:43

    @Stripman, sinds ik elke morgen aan de karnemelk zit ben ik geen zuurpruim meer.
    Jeetje: Jan krijgt zowaar een fanclub!! Straks stijgt het hem nog naar het hoofd.

  60. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 21:44

    @WJ-tje, sinds de berichten waa ik hierboven verslag van gaf, ben ik inmiddels dat alles mogelijk is. Zelfs iets wat je niet kan bedenken.. dus..

  61. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 21:45

    @Majelle: nou maak je me natuulijk nieuwsgierig. Een zee van licht, mooi lijkt me dat. Hier nog steeds diezelfde kaars 🙂

  62. wj-tje 24 oktober 2008 om 23:49

    @aad
    heb je nu nog niet in de sjoelbak gaten dat je ook met stratego stenen de boel kan laten ontploffen op een mens erger je niet bord, terwijl de linkerhand de schoppen uitspeelt?
    op een schaakbord waar de koningin al platgelegd is en wit verbleekt de joker inzet om de boel te redden?
    kom nou, we zijn toch niet gek? Uiteindelijk gaat het om de knikkers.
    Veelzijdigheid kent geen troef.
    En pas op, anders stuur ik een leopard het bos in
    de katten van catwoman lusten dat ding zelfs niet rauw.
    en zich ook moet roeren in dat melting potje om enig leven te houden in de brouwerij waar wit bier met citroen de boel omlijst.Reactie is geredigeerd

  63. Marjelle 24 oktober 2008 om 23:54

    Aad, dat heeft heel veel met H. afgelopen woe te maken. Ja, ik hou van echte zeeën & zeeën van licht, en …, wat mooi dat diezelfde kaars nog brandt! 🙂

  64. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 23:55

    @WJ-tj: sinds vandaag heb ik helemaal niets meer in de gaten, hou dat vooal in de gaten!
    Iedereen gaat zijn gang toch? Spelregels worden net zo gemaakt om ze meteen weer te verkrachten. Ik speel geen spelletjes meer. Kappen die handel. We worden anders allemaal het bos ingestuurd. Ik hou me liever wat op de vlakte, of duik in de fundamenten. Kelderen!

  65. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 23:56

    @Marjelle: ok, dan maar snel naar de Makro, en duizenden van die dingen aanschaffen!!
    Carthago zal branden! 🙂

  66. Marjelle 25 oktober 2008 om 00:16

    Is wat lastig op de fiets, Aad. 😉
    Er zijn trouwens wel wat overeenkomsten met Carthago, verschillende kampen bv. Tien dagen is wel heel lang! 🙂

  67. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 00:34

    @Marjelle: ik ben wel even verbaasd over mijn eigen uitspraak: Carthago zal branden.
    Ik was eigenlijk even benieuwd wie die uitspraak nou ook al weer deed..
    Dus goegelen "Carthago zal branden"..
    Nu breekt mijn klomp.. Ik zie alleen mijn eigen blog staan, waar ik dat ergens eerder geschreven heb..
    Ik zou toch zweren dat het een uitspraak is uit de oudheid.. (een Romein of zo..)..
    Of zou het uit een vorig leven van me zijn? 🙂
    Weet jij wie dat heeft bedacht? Kan ik toch niet geweest zijn..Reactie is geredigeerd

  68. wj-tje 25 oktober 2008 om 00:35

    @aad
    niet veel te melden meer vanuit de schuilkelder.
    de gechipte sjoelbak is onderweg met behulp van DHL. Dat inderhaaste plakwerk ook.
    Iedereen die niet terugleest krijgt geen bitterbal meer, omdat die dingen ook schaars worden.
    dus geld waard.
    En niet beginnen over die slaatjes. Leg dat verlepte spul maar in een koelkast om te verkopen aan vloekende burgers die in de rij gaan staan om zo iets te bemachtigen langs de snelweg
    Kankerlijers, ik wilde alleen benzine met BTW bon afrekenen omdat dat Rotterdamse spul hier 14 cent goedkoper is.
    @stripman zelfs karnemelk is hier 15% goedkoper. succes met je je grootgrutgedachten uit die zuigfabriek.
    I

  69. Marjelle 25 oktober 2008 om 00:40

    Ik had ook al gegoogled, Aad. 😉 Waar zouden we zijn zonder Google, internet, pc, iets wat ik onlangs aan den lijve ondervonden heb zoals je weet en kwam o.a. http://www.bertsgeschiedenissite.nl/ijzertijd/eeuw2bc/eeuw2carthago.html terecht.
    Maar vorig leven zou ook best kunnen, hoor! :))

  70. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 00:57

    @WJ-tje, ik ben de pindadoppen’s al aan het aanvegen die de hele avond hier door de zaal vlogen. Rutte heeft zijn pinpas laten liggen.. zijn code zal wel 0000 zijn als CEO-oooo.
    Nog even dat bordje van dicht/open omdraaien. Sla aan het konijn geven, kaas aan de muizen, glazen buiten, het gaat regenen vannacht.
    Karnemelk? Die was al zuur..
    Morgen weer een dag.
    P.S. Als ik er morgen niet ben dan was het inderdaad 0000..Reactie is geredigeerd

  71. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 01:03

    @Marjelle, waar zouden we zijn zonder WWW. Ik hoef niets meer te onthouden.
    Maar nu toch voor de eerste keer wist ik meer dan goegel.
    Ik kan ook wel sites over Carthago. Maar de hele zin (tussen aanhalingstekens zetten in goegel) dus niet..
    Die heb ik toc niet verzonnen? Ik verzin nooit iets.. Nu ja, ok, onzin soms wel eens. 🙂
    Goede nacht, morgen zoek ik wel weer eens..
    En vergeet de kaarsjes niet uit te blazen. Ander heb je strak verbrande olifanten die door je plavond vallen. 🙂

  72. Marjelle 25 oktober 2008 om 01:13

    Nieuwsgierig geworden ben ik even verder gaan googlen, Aad, als je Carthago-must-burn typt of Carthago-moet-branden vind je wel een paar hits, zag ik. Waarschijnlijk heb je meer succes als je op de Latijnse versie googlet. 😉
    Ha ha, onzin toch wel. 😉
    Welterusten ook! 🙂
    Ik laat Beer altijd blazen, vindt-ie leuk. ;*)

  73. n.is.Telmiep 25 oktober 2008 om 03:54

    Voor een bankier is Jan nog heel erg bescheiden, vind ik 😉
    Zijn collega Tillen-man kan er ook wat van trouwens, benieuwd of iemand hem nog aan zijn dreigementen van vorig jaar heeft herinnerd. ING zou Nederland toch lekker verlaten als we bleven zeiken over die top-salarissen.

  74. n.is.Telmiep 25 oktober 2008 om 03:56

    zal ik effe inloggen?Reactie is geredigeerd

  75. n.is.Telmiep 25 oktober 2008 om 04:00

    @ Carthago: ik weet een klepel, maar geen klok.
    Volgens mij was er een Romeinse senator die standaard iedere speech beeindigde met de slogan ‘en voorts vind ik dat Carthago vernietigd dient te worden’.
    Dit doet mij me automatisch afvragen wanneer Geert W. de schuld van de kredietcrisis bij de Islam gaat neerleggen.

  76. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 09:22

    @N.is.Telmiep:
    Hartelijke dank! Dankzij jouw klepel, vond ik de klok! Jouw ‘volgens mij’ deed bij mij een lampje branden en jawel ik het het gevonden!
    Ceterum censeo Carthaginem esse delendam (Cato maior)
    "Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden."
    Met deze woorden besloot Cato de Oude al zijn redevoeringen in de senaat van Rome.
    De dag kan al niet meer stuk 🙂
    Wilders: halal leningen? Bij mij heeft hij nooit enig krediet gehad. Ook een soort kredietcisis in eigen persoon.Reactie is geredigeerd

  77. jan bouma 25 oktober 2008 om 09:39

    @Aad 20:35
    @Stripman 21:24……dank voor de ondersteuning!
    @Jan Bouma 20:31
    Kijk! Aad, je moet de advocaat van de duivel kunnen spelen, of net als de strateeg Von Clausewitz kunnen inschatten hoe je tegenstanders denken. ’t Is als met schaken. Kijk vooruit en anticipeer op de zetten die gaan komen. Beetje raar vind ik het dan dat de toch zeer plausibele gedachtegang (‘we zijn allen crimineel’), en die in m’n boek staat als nuchter uitgangspunt, dan niet zouden toepassen op het menselijke ‘graaigedrag’. Vind dit wel een aardige omschrijving die evolutionair gezien voldoet. Het menselijke graaigedrag. We houden er dus rekening mee. Ogenschijnlijk maarweer niet al teveel.. Hoe? Nou. We ontwerpen vervolgens wetten, sluiten verdragen, spreken gedragscodes af… kortom we zetten overal "verbodsborden" neer om het graaigedrag in ieder geval zoveel mogelijk tegen te gaan voor zover dat onwenselijk wordt geacht. Dan blijkt het te schorten aan de handhaving. Natuurlijk! Zo gaat dat immers met elke wet die ook weer overtreden kan worden. Diegenen die dan verantwoordelijk zijn voor de naleving en de handhaving (lees: de sanctionering) blijken per definitie net zo corrupt als diegenen aan wie ze een halt willen toeroepen… Logisch dat in ieder geval er terzake de rechtshandhaving aan de top dan iets moet veranderen om die handhaving TOPDOWN zoveel en zo goed mogelijk effectiever te kunnen sanctioneren.
    De wereldraad wordt dan een noodzakelijk feit.
    In grote lijnen heb ik hiervoor met een paar regels weer iets geschetst waarvoor ik een heel boek nodig had. Maar men begint het te snappen; daarom nogmaals dank aan Stripman. Ik zeg overigens, gelijk die Romeinse senator: "Cathago moet verwoest worden!" Het leger van Mithras is echter nog niet sterk genoeg. Wie helpt?

  78. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 10:27

    @Jan: ik moet elke keer weer lachen hoe je met grote en kleine omwegingen en verwegngen tot enkel maar een keihade en onverbiddelijke conclusie komt: "De wereldraad wordt een noodzakelijk feit".
    In deze heb je wel wat weg van ‘Cato de oude’.
    Ik heb nog wel een andere theorie over de oorsprong van de graaicultuur..
    80.000 jaar geleden kwam de verspreiding van de mens op gang vanuit Afrika.
    Tot 6000 jaar gelden waren het’the hunters and gatherers’ die zich over de hele wereld verspreidden.
    Toen werden het landbouwers: het oogsten kon beginnen.
    What’s new?
    === Wie helpt? ===
    Als je ergens de fik in steekt, heb je toch geen heel leger nodig?
    Dat leert ook de geschiedenis.

  79. jan bouma 25 oktober 2008 om 10:42

    Aad; de mens blijkt een al 2 miljoen jaar durende voorgeschiedenis te hebben, misschien nog wel langer. Die werd in diverse stadia en vormen doorlopen. In dit allerlaatste stadium zal de enige redding van de soort mogelijk nog slechts kunnen dankzij een grensoverschrijdende internationale samenwerking. D.w.z. als men "de leefomstandigheden", die ook zijn geëvolueerd, als minimaal acceptabel acht en wilt handhaven. Men kan natuurlijk ook, zoals wel eens wordt gezegd, "teruggebombardeerd worden tot het Stenen Tijdperk en zelfs nog erger en waardoor de soort verdwijnt.
    ‘But who cares?’
    Misschien is dat dan het definitieve evolutionaire eindstation van "de mens".
    Soit!
    Over die "fik" van je; een aardige metafoor is dan "de veenbrand"; die onstuitbaar doorwoekert. Want dat is wel weer de grap: zodra men snapt waarover het gaat, en de essenties zijn geduid, is het per definitie onmogelijk om die kennis uit te wissen. Ik refereer dan maar aan Victor Hugo. Je kent zijn uitspraak: "Niets is zo machtig als een Idee waar de wereld rijp voor is!"
    Dat stadium is nu aan de orde. (Tot later…; moet even weg).

  80. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 10:59

    @Jan: mijn pleidooi was juist dat in de hondeduizende jaren, of miljoenen zoals je wilt de oorsprong blijkbaar nog steeds actueel is. Er dus weing spreke van evolutie.
    De veenbrand is wel een aardige metafoor. Er zijn ook in de wereld grote steenkolen branden. Maar die zijn ondergronds, en er is niets aan te doen, men laat ze uitbranden tot de steenkool op is, en het uiteindelijk (kan wel duizend jaar duren) vanzelf uitbrandt.
    Ach, metaforen. Leuk om ze te verzinnen, en er is altijd wel een parallel te trekken.
    Als je Victor Hugo aanhaalt heb ik ook nog wel een aardige opsteker voor je die je in elke duscussie met felle tegenstanders uitstekend kunt gebruiken:
    Yunn Pann:
    Bofore the beginning of great brilliance there must be chaos.
    Before a brilliant person begins something great, they must look foolish to the crowd.
    Kijk dan zijn alle criticasters met stomheid geslagen!
    Hangt bij mij in de gang.
    (kun je bestellen: Chaos – Where Brilliant Dreams are Born – Ching image) Goegelen!Reactie is geredigeerd

  81. jan bouma 25 oktober 2008 om 12:23

    @Aad 10:59
    …je kent mijn, van nature, zeer bescheiden aard om zo’n uitspraak als die van Yunn Pann onmiddellijk maar even op mezelf van toepassing te verklaren; ik had hem dus ook voor in m’n boek kunnen plaatsen. Gelijk met andere uitspraken van Schopenhauer, George Bernard Shaw, Einstein en ongetwijfeld nog veel meer denkers. Het komt op hetzelfde neer:
    men bezondigt aan:
    – Ridiculiseren
    – Kritiseren
    – Accepteren… en veelal wordt er dan aan toegevoegd: "Gelukkig ging-ie eerst wel dood, alvorens we nu z’n ideeën kunnen accepteren…"
    ——
    Iets anders:
    Er zit toch ’n basale fout in jouw gedachtegang omtrent het platte, veronderstelde, opportunisme van mensen waarvan verondersteld wordt dat dat nog net zo "primitief" als in het pre-primitieve stadium van de holenmens. Die met z’n knots er op uittrok. Inderdaad heeft de mensheid, sindsdien, ‘more sophisticated methods’ gevonden (denk aan Auschwitz) om daaraan tegemoet te komen. Pol Pot, Stalin en Bush c.s. horen er ook bij.
    Anderzijds kan de IDEE, waar Victor Hugo het over heeft, anders worden uitgelegd. Alsdan is en blijkt het algemene inzicht ontstaan dat het eigenbelang tevens het gemeenschappelijke communale belang omvat.
    Ergo:
    "Herdefiniëer het eigenbelang in relatie met het communale belang van elke andere wereldburger!"
    En dan kom je uit op mijn wereldraad… om die beide belangen te dienen. Laat ik het nog weer anders formuleren: "als de (erkende/niet erkende) "graaicultuur" ertoe leidt dat de graaiers ook niks gewonnen blijken te hebben; de valuta’s storten in, andere waarden als die van aandelen en o.g. blijken ook niks waard – kortom ze hebben de hele wereldeconomie om zeep geholpen… –
    …dan z o u je je kunnen voorstellen dat zij hun private belang anders gaan zien en ook (her)definiëren. Dus ik ben het niet met je eens; behalve uiteraard de toepasselijkheid van "brilliance" in je opmerking!
    Maar dat had je al begrepen (…) dat ik die opmerking eigenlijk niet zozeer plaats terwille van jouw wetenschap – je wist al dat ik briljant was; sic!…, maar meer terwille van al mijn lieve criticasters die het nog niet willen snappen; terwijl ze beter weten…:))

  82. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 12:47

    @Jan: en alweer moet ik om je lachen, dank!
    Alweer bouw je behoedzaam een betoog op. De spanning stijgt. Je voert de lezer mee naar een climax in moeilijk weerlegbare statements..
    En dan ineens: "En dan kom je uit op mijn wereldraad"..
    Of zoals in de vorige reaktie van je: "De wereldraad wordt dan een noodzakelijk feit."
    Dat zijn grote stappen voorwaarts 🙂
    Maar herkenbaar: die zeg je immers te maken.
    Echter er had ook ‘ineens’ kunnen staan: ‘en dan rest ons nog maar één ding: iedereen op zijn kop staan en bollen scheiten’ (een uitspraak van mijn moeder overigens)..
    Ik mis (en daar hebben we het wel eerder over gehad): de tussenfase(n)..
    Maar misschien ben ik nog niet klaar met/voor je "great leap forward"..
    P.S. Ik blijf maar zeggen overigens: wat mij betreft mag ie er komen hoor.Reactie is geredigeerd

  83. petrus 25 oktober 2008 om 12:50

    Beste Aad,
    Zoveel reacties gaat mijn tijd te boven! Maarrrr een mooi blog over de bizarre bankenwereld en zijn bonussen.Zou dat laatste nu afgelopen zijn? Ik vrees met grote vreze dat het straks weer ergens anders begint.
    nogeenmooieherfstdaggroet

  84. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 12:53

    @Petrus: dat laatste is niet afgelopen.. je hebt mijn ontzetting (info van na deze blog) imers gelezen.. Het feesten gaat ‘gewoon’ door..(70 miljard op de NYSE) Daar is Rutte een mug bij..
    Inspieert me wel tot de volgende verbastering in deze wereld van bastaards: oprutten!!
    Ook nog een fraaie dag toegewenst!!

  85. jan bouma 25 oktober 2008 om 13:14

    Aad 12:47 Als je stelt: (quote)
    ==Ik mis (en daar hebben we het wel eerder over gehad): de tussenfase(n)..
    Maar misschien ben ik nog niet klaar met/voor je "great leap forward".. ==
    unquote
    Misken je nu juist hierin de functie van ‘de Pers en Media’ om die "leap forward" te verduidelijken. t is toch godgeklaagd. Eindelijk heeft de Pers, lees "de opiniepagina van de pers" een rol te vervullen laat het laffe zooitje het afweten….
    En nu zul jij zeggen: "Wat doe je nou toch stom door die "opiniërende Pers" tegen je in het harnas te mobiliseren! Bak zoete broodjes met ze..; slijm en slijm en slijm nog eens.., hemel ze op.. voor mijn part.. want ze pretenderen "de communis opinio weer te geven" maar die blijkt voos…
    Tsja… ziedaar mijn dilemma al sinds de jaren ’80 vdve om "de pers" te interesseren. Het onderscheidende beoordelingsvermogen heeft "de Pers" ingeleverd bij de belanghebbenden die "de inhoud van de krant, en "de opinie" bepalen.
    ———
    (Dit blog wordt verdomme nog interessant…!) :))Reactie is geredigeerd

  86. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 13:22

    @Jan:
    === Dit blog wordt verdomme nog interessant…! ===
    1. het is altijd interressant!!
    2. niet vloeken in de kerk, noch in de kroeg :-0
    De media: laat ik nou net op twee plekken elders op het Vblog de volgende reaktie achtergelaten hebben (Ombudsman en Volkskrantwatch):
    "De pers loop altijd achter de feiten aan. Als je goed over deze uitspraak nadenkt, is het eigenlijk ook hun vak. Maar laten ze dat vak nou ook nog niet eens verstaan!!"
    In andere context uiteraard (ik vond het persoonlijk eigenlijk wel een leuke ‘mijmer’ als zeg ik hetzelf 🙂
    Maar gezien je bovenstaande reaktie: is het wel wijs te varen op en je vertrouwen te stellen in een beroepsgroep die hun eigen vak niet eens verstaat?Reactie is geredigeerd

  87. jan bouma 25 oktober 2008 om 13:40

    @Aad 13:22
    Nee, natuurlijk niet. Je constatering sluit die kwalificatie ook uit. Nochtans.. we moeten roeien met de riemen die we hebben. Die "riemen" blijken ondergeschikt aan het vinden, het exerceren, de gedachten laten gaan, over een toekomstig scenario. Want ik word sinds de jaren ’80 vdve al "afgerekend" op de onwil van een "onwelwillige Pers".
    Terwijl…. per dag in de krant, HUN krant, hun ongelijk door "de Pers" wordt vertolkt dat TEGELIJKERTIJD mijn gelijk betekent! Is men nu echt "doof en blind"?
    Tot zo ver even; ik ga nu m’n wereldtuin in. De zon schijnt nog, en ik moet nog wat gaan oogsten zolang de zon schijnt. Mijn gelijk.
    Dus: tot later…

  88. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 14:01

    @Jan: een waarlijk duivels dilemma. Je gebruikte het woord dilemma al eerder.
    Tje, wie is er niet’ doof en blind’. Je kent toch dat plaatje van drie aapjes op een rij?
    Veel plezier in de tuin. Verzorg de dieren ook goed. Hun rest nog een verantwoordelijke taak!
    Ik ga straks ook even op mijmer-uitlaat-tocht.Reactie is geredigeerd

  89. jan bouma 25 oktober 2008 om 14:53

    @Aad 14:01
    Ja, ja, ik moet en hoef slechts m’n krokodillen te voederen in hun winterverblijf – als je het over de dieren hebt -, die willen wel ’n smakelijk hapje "pers", "intelligentsia", "religie" en "politiek" verorberen… Ik houd, wat de dieren betreft, de krokodillen NU nog rustig door ze te verwijzen naar de domheid van de mensen die zal wijken. Zo’n krokodil is veel slimmer dan de mens. Z’n oorsprong ligt in het tijdvak van de dinosauriërs. Dus de mens kan nog wat leren van de krokodil.Reactie is geredigeerd

  90. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 15:04

    @Jan: er zijn ook veel overeenkomsten: ze zijn net zo nietsontziend en bloeddorstig, en vallen graag aan vanuit de hinderlaag..
    Ach, we hebben alemaal nog veel te leren, toch?

  91. jan bouma 25 oktober 2008 om 15:55

    @Aad, allemaal tot je dienst; ondertussen probeer ik nu hierna even een "link" te plaatsen; hetgeen, zoals je weet, nou niet bepaald mijn sterkste kant is. Het gaat in ieder geval over een comment wat ik schreef op onze lokale en digitale webkrant VECHTKRONKELS.NL . Die is van belang voor zover men op de hoogte wil blijven wat er in de Vechtstreek zich allemaal afspeelt. Enfin: als het lukken wil:
    http://www.vechtkronkels.nl/NIEUWS.php?id=3C9A915D-3ED1-4D60-B102-1DD201DC8357
    zou men mijn bericht aldaar nu kunnen aanklikken; anders gewoon zelf maar opzoeken!
    ———————————————–
    Wat de voortgang betreft over "de evolutionaire
    ontwikkeling der mens" kan men de boeken vol blijven schrijven zolang… er nog boeken gelezen worden. Het wordt anders ook een vruchtenloze zaak. Maar zie daarvoor weer mijn comment op de webkrant VECHTKRONKELS.NL.Reactie is geredigeerd

  92. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 16:31

    @Jan: Dat beloofd een bijzondere avond te worden Jan.
    Even (voor de luie lezer) proberen of en klikbare link (wanneer leer je dat nou eens) gaat lukken.http://www.vechtkronkels.nl/NIEUWS.php?id={3C9A915D-3ED1-4D60-B102-1DD201DC8357}
    Ik moet alweer lachenom de tekst al daar:
    == Mijn criticasters zijn uiteraard ook van harte welkom! ===
    En vooraf (zelfs) stel je:
    == En ik vertel u nog eens de synopsis van m’n boek, waarbij lichte vormen van kritiek door mij geduld zullen worden. ==
    Hahaha!!Reactie is geredigeerd

  93. jan bouma 25 oktober 2008 om 17:11

    @Aad…; nou…
    Dacht toch dat ik me daarmee buitengemeen laagdrempelig en verdraagzaam heb opgesteld met zo’n standpunt en dat bericht..; toch?
    (men wordt niet eens aan de krokodillen gevoerd bij een afwijkende mening zoals Idi Amin (Uganda) deed..; dacht ik)
    enfin… men hoort ’t allemaal nog wel hoe het gaat aflopen. Ondertussen hebben we hier wel weer iets opgemerkt wat de moeite waard is. Zonder afdwingbare en effectieve maatregelen blijkt de "bonussencultuur" en de andere "emolumenten" – ook zo’n eufemisme! – niet goed te bestrijden. 0.

  94. wj-tje 25 oktober 2008 om 17:41

    @bouma @allen
    ik kan niet komen, vanwege hoog ge-eerd bezoek hier. dat weet je en jij weet veel.
    voor dat bezoek heb ik prachtige foto’s van de amstel en de vecht. de mooiste rivieren van NL. Alhoewel, de IJssel…
    De amstel is bezongen. maar kan nergens muziek over de Vecht vinden. ik heb overal gegoogled, maar kwam niets bovendrijven.
    Het lijkt me zo leuk om dat hoog ge-eerde bezoek in de badewanne een combi van twee zintuigen toe te voegen, los van de overige zintuigen.
    ik kwam op internet niet verder dan een rijtuigje Vinkeveen, of een opa aan de monding van de Vecht. die had daar een zolder voor nodig.
    Er moet meer zijn, behalve dat volksgedoe.
    ik speel gitaar maar de accustiek in de band ‘BAR & BOOS’is volkomen naar de knoppen geholpen.Reactie is geredigeerd

  95. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 18:22

    @Jan: ik verwacht toch wel een uitgebreid verslag.. webcammetje?? 🙂

  96. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 18:23

    @WJ-tje: het adres is bekend, dus Google maps, en je kunt de krokodillen zien zwemmen!!

  97. jan bouma 25 oktober 2008 om 18:28

    WJ’tje
    Dank voor alleen de intentie al om te komen. Anderzijds: ik dacht dat jij je al wat aan het voorbereiden was om met een nieuwe "ex" naar Denver te vertrekken. Zou zeggen: Laat ze dit nou maar lezen. En dan zeg jij erbij: "Kijk! Die Bouma snapt alles. Hij noemt jou al "mijn nieuwe ex", en daar bedoelt-ie dan mee "dat jij je zo geprovoceerd zult voelen.. dat je dat "ex" van hem sowieso zal gaan schrappen in de toekomst. Het is een smiecht, die Bouma…; anderzijds.. hij heeft gelijk. In principe wordt bij elke nieuwe verbintenis alvast de nieuwe "ex" geïncorporeerd bij aanvang van de relatie.
    ——
    WJ’tje… probeer het later nog maar ‘ns.
    Wat die speciale Vechtstreekmuziek betreft..: ik zou je er niets over kunnen vertellen. Dat komt omdat die Vechtstreekbewoners zich allemaal wat kosmopoliet achten. In de 17e eeuw kwamen ze al vanuit Amsterdam hier naar toe en sindsdien is het hier een ratjetoe. Nochtans: ik zal er naar informeren. Misschien kun je het Genootschap ‘Niftarlake’ (Breukelen) aanschrijven of de Kunsthistorische Kring Maarssen. Enfin… ben voorlopig vanaf nu uit de lucht. Moet weer ergens gaan dineren; t is een ongelooflijk zeikwijf waar ik naar toe moet…, en die vent is ook niet te pruimen – voor de krokodillen ermee denk ik vaak genoeg.. – maar soms moet je wat incasseren terwille van de pais en vree… Nou hoop ik maar dat die gast dit bericht hier niet zal lezen..; want dan heb ik weer trammelant! :)) Terwijl ik toch zo’n vreedzaam en diplomatiek persoon ben!

  98. edu 25 oktober 2008 om 19:10

    Ik probeer me niet meer te verbazen over de acties van de bankiers. Wel verbaas ik mij af en toe over de media die doet voorkomen dat het allemaal nieuws is. Het gaat al een jaar of vijftig op deze manier, dus wat is nieuw?

  99. wj-tje 25 oktober 2008 om 20:46

    pas nu op @bouma
    voordat je het weet komen er krokotranen van de overkat van de tafel.
    en dan komt de valse boventoon boven.
    ondertussen flans ik we iets inelkaar op eigen weblogje over de Vecht.
    Bedenk overigens dat liefde ook door de maag gaat.
    Maak je niet druk hoe dat in de maag komt.
    Da’s verspilde tijd.

  100. Rein John 25 oktober 2008 om 22:11

    Beste Aad,
    De VS zijn door en door perfide en zullen de wereld tot de rand van de afgrond brengen. Het lijkt nu onwaarschijnlijk, maar het zal toch echt gebeuren!
    De opmaat naar een alles en iedereen omvattende depressie heeft al geklonken. Het requiem kan beginnen.
    Het ga je goed.

  101. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 22:23

    @Jan
    === Moet weer ergens gaan dineren; t is een ongelooflijk zeikwijf waar ik naar toe moet…, en die vent is ook niet te pruimen ===
    === Terwijl ik toch zo’n vreedzaam en diplomatiek persoon ben! ===
    Ik wens je een genoeglijke avond. Soms kun je ook teveel vrienden hebben.
    Ik had een zeer genoeglijke avond overigens, met diner en prima vrienden!

  102. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 22:25

    @Edu: het is natuurlijk niets nieuws, maar dat het op deze schaal naar buiten komt is wel nieuw.. een bom kan barsten immers.. Dat deze bom een keer barst is goed nieuws overigens.
    (Voor meer dan 100 miljard aan bonussen, was voor mij wel nieuw oveigens. Zoveel had ik in mijn stoutste domen niet durven schatten..)Reactie is geredigeerd

  103. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 22:28

    @Rein John: Ik ben bang dat ik het met je eens zal moeten zijn. Ook de wal (street) zal het schip niet keren. Een vinger in die dijk (van hebzucht) ook niet meer.

  104. Rubio 25 oktober 2008 om 23:49

    Aad, Rein; Ach we zetten gewoon de klok nog ff een uurtje terug.. Overigens blijk ik niet de enige ‘onheilsprofeet’ te zijn hier..maar die mooie Vecht kabbelt gewoon nog duzenden jaren verder. Jammer, geen dames in de kroeg…Al weer wat afgekoeld Aad?

  105. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 23:53

    @Rubio: ik ben al weer aardig bij zinnen, nu die mensen in die straten nog 🙂
    Zit alweer te broeden op te volgende blog..
    Vanmiddag weer een heerlijke uitlating gehad vol mijmeringen.. Doet een mens goed.
    En jij? nog ‘alles’ onder controle?Reactie is geredigeerd

  106. Rubio 26 oktober 2008 om 00:27

    Goed zo, je weet tenslotte waar een te hoge bloeddruk toe kan leiden. Genieten van een wandelingetje in de zon of, als ik, een dagje werken in de tuin doet wonderen. Dus alles onder controle, geen bankdirecteur die daar wat aan kan veranderen.

  107. Rubio 26 oktober 2008 om 00:30

    Waar zitten die dames toch? Marjelle, Nelus, Cathy en Catwoman…..is helemaal van het toneel verdwenen..jammer!

  108. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 00:42

    @Rubio: die dames? Die zitten te mens ergeren je nieten in de kamer in het achterkamertje van de kroeg.. Hoor je niet dat gekibbel, geruzie, gekijf, gegooi, gekrijs?.. Horen en zien vergaat.. Zeker weer iemand van haar plaats gemept.
    Marjelle kwam bibberend aanzetten: haar CV was kapot, tja wat moet je dan. Her is het warm tenminste.
    Cathy kwam van haar vaste sauna avond (10-ritten kaart), die had het weer bloedheet natuurlijk. Kwam hier juist weer om af te koelen.
    Nelus had heerlijk zitten dineren bij geweldige vrienden van haar dus die kwam hier uitbuiken.
    Catwomen? Stilletjes achterom direct naar het achterkamertje, om ook stilletjes het bord vst op te zetten.. Die is wat stilletjes de laatste tijd.. Ik zal eens een plaatje van de Cats in de jukebox proppen.. Wie weet.
    Kortom: die hebben ons niet nodig om zich te vermaken 🙂
    Ach, wij mannen hangen (sinds de feministische golf) toch altijd aan de laatste mem.
    Nee dan die Friezen.. die hebben tenminste nog ‘us mem’..Reactie is geredigeerd

  109. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 01:05

    @Rubio: neem er nog een, ik heb nachtdienst als klokkenverzetter vannacht.. Daar kun je het druk mee hebben.
    De dames hebben een sleutel van de achterom.
    Als je als laatste de kroeg uitgaat kun je gewoon de voordeur dichtrekken. Wel even de lampjes uitdraaien (schakelaars doen we niet aan: kon bruin niet mee trekken).
    Voordat je weggaat: doe even de groeten aan Paco, die staat achter de bar inmiddels (zie zijn blog). Heeft ook nachtdienst: moet de plaat poetsen.

  110. Rubio 26 oktober 2008 om 01:09

    Ja..over de dames, kan soms problematisch zijn, al moet ik zeggen dat eea bij mij gelukkig wel meeviel. Degenen waar wij het echter over hebben lijken mij nou niet de allermoeilijksten, bovendien had het feminisme ook z’n goeie kanten. Immers, cafe Hoppe is er sindsdien alleen maar op vooruit gegaan sinds de dames daar een coupe pleegden. Vroeger was het immers ‘behelpen’ met alleen maar kerels daar.

  111. n.is.Telmiep 26 oktober 2008 om 01:23

    15 d3 kr03g 0p3n???

  112. Rubio 26 oktober 2008 om 01:23

    Aad; Voor de verandering maar eens een pure jonge. Proost, heb alle verdomde klokken al gedaan dus blijf hier nog maar ff zitten. Vermaak me wel met Paco en ‘Joop’ haha..!!

  113. n.is.Telmiep 26 oktober 2008 om 01:25

    In dat geval voor mij graag een Looza Tropical

  114. Rubio 26 oktober 2008 om 01:54

    Telmiep; Even gegoogled, lijkt me niet zo lekker, eufemistisch uitgedrukt.. Doe mij nog maar een Tequilla Sunrise.

  115. Rubio 26 oktober 2008 om 02:24

    WJ-tje; De ‘booze’ heeft momenteel even de tijd ingehaald..eens per jaar, jou wellicht ook bekend. Effe nix met Einstein te maken dus..!

  116. wj-tje 26 oktober 2008 om 02:40

    @ geachte kroegleden
    als ik nu eens even nix doe, kan ik met Oud & Nieuw een uurtje vroeger naar bed. Tijd spaart geld. Kwam Einstein al achter.

  117. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 10:21

    @Rubio: ik zie (vanmorgen de kroeg weer openend, dank voor de goede zorgen) dat de klokken inmiddels weer op scherp staan.
    Tja, ik mis de dames ook.. Het zal toch niet aan ons liggen?
    @N=Telmiep: h3t 51et 3ru1t d4t j3 4l w4t 0p h36t t03n j3 81nn3nkw4m 🙂
    @WJ-tje: gezelligheid kent geen tijd. Daar had Einstein nog niet aan gedacht natuurlijk.

  118. jan bouma 26 oktober 2008 om 10:38

    @Aad
    @Allen
    Ook goeiemorgen…; ben je maar even van honk af… en verdomd.. net als bij de katten en de muizen gaat het dan mis! Hoezo? Zul je zeggen. Nou kijk maar even bij de econoom van de Volkskrant FRANK KALSHOVEN met een actuele column.
    @Beste Aad! Hij zit in die column jouw hele verhaal hier onderuit te halen!! Dat kon ik natuurlijk niet onbeantwoord laten; dus… hij zal nu wel op het matje geroepen worden bij zijn hoofdredacteur, de heer Broertjes.. Enfin. Men leze daar en men leze hier; althans dat raad ik u aan. Maar u mag het ook laten. Prettige dag verder! Kijk later wel weer of er een follow-up is van dit verhaal.
    Ik schreef op 26-10-2008 10:24 bij Frank Kalshoven het volgende neer:
    Vanuit sociaal-economisch, en dus maatschappelijk, oogpunt bezien, is het fenomeen "bonussen", in deze omvang zoals die zich laat vaststellen – men kwam tot totaal zo’n 100 miljard dollar in deze crisistijd – TOTAAL "not-done" en ook onacceptabel. Ze blijken contraproductief. Zelfs voor die ontvangers. Indien het gevolg van hun handelen is een verdergaande ineenstorting van alle waarden op de wereld… – ik simplificeer en chargeer wat – blijken die 100 miljard ook niets meer te betekenen waarmee ze zich verrijkt hebben. Het gaat immers uiteindelijk in de economie om (veronderstelde) duurzame koopkracht waarbij de goederen en diensten in valuta’s omzetbaar zijn. De conversie.
    Daarnaast blijkt het adagium van de Nobelprijswinnaar J. Tinbergen, economie, daaraan ook tegenstrijdig. Hij zei: "zorg voor een evenwichtige koopkrachtontwikkeling wereldwijd en tegelijkertijd!" De extreme verschillen van de éénzijdige verrijking der "bonus-ontvangers", een relatief gezien zeer kleine groep, staat daar natuurlijk haaks op. Immers: 100 miljard : 6,5 miljard wereldbewoners = 15 dollar p.p.!
    We krijgen daarvan nu de rekening gepresenteerd dat Tinbergens model en raad niet zijn opgevolgd.
    Maar misschien achten de voorstanders van de "bonussen" en de "emolumenten" zich wel voorstander van de crisistijd ten tijde van de Weimarrepubliek 1920/1933 en de Grote Depressie. Een brood kostte op gegeven ogenblik 1 miljard Reichsmark..; en alle overige waarden waren "verdampt". Is dat wat men wenst, als resultaat, van die 100 miljard aan bonussen? Voor meer info.: zie http://www.villamithras.com/Extraatje.htm
    Daaruit concludere men dat het tijd wordt, en allang IS, dat die wereldraad er moet komen. Die zal namelijk, juist vanwege de letterlijke globalisering van onze internationale economie, integere grenswaarden moeten gaan hanteren; juist omdat er geen grenzen meer bestaan. In meerder opzicht niet! De economische globalisering zet zich sinds de Val van de Muur in 1989 in verhevigde mate door. Vooral dan en specifiek voor de zich "Overwinnaars" noemende "happy few". En die blijken geen pleitbezorgers voor enige duurzaamheid.
    Sinds ‘De Club van Rome’ in 1972 was al duidelijk dat er een WERELDRAAD zou moeten komen. Die zal dan wel op ’n andere leest geschoeid moeten zijn dan onze huidige politieke representaties.
    ———————————————–
    Geen preek vandaag.., of toch weer wel?Reactie is geredigeerd

  119. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 11:11

    @Jan: het is wel een preek, zoals we van je gewend zijn..
    Uiteraard even gezappet naar Kalshoven..
    Kon het niet laten ook maar even een reactie achter te laten:
    —–
    Ongenuanceerd stuk.
    Met in de bankwereld uitgekeerde bonussen van wereldwijd rond de 100 MILJARD/jr (ja je leest het goed) kan rustig over perversie gesproken worden.
    Rijkdom vergaard over de ruggen van de arme klanten worden in een paar straten verdeeld..
    Met 20 mljd/jr is de armoe de wereld uit (IMF), maar zelfs na Gleneagles, kan ‘de weeld’ die niet vinden..
    "Een beetje prikkel kan geen kwaad". Dat klopt. De ervaring leert dat zelf met een beetje prikkel de geprikkelde bevangen door de hebzucht in blinde hartstocht niets ontziend achter de prikkel aanloopt, de rest vergetend. De kredietcrisis is daar een schrijnend voorbeeld van.
    De verantwoordelijken die de prikkel bepalen zijn uiteraard verantwoordelijk voor de gevolgen van het uitdelen van prikkels. Je geeft wat ideeën over hoe complex dat is. Te complex bljkbaar voor de leidinggevenden: het is door onkunde om de juiste prikkel te kunnen bepalen verworden tot een moderne vorm van slavernij immers.
    "beetje" is ook een belangijk sleutelwoord.
    Je kan ook in bonussytemen mensen prikkelen om maatschappelijk te ondernemen. Om maar iets te noemen.
    Bonussen akkoord, maar met mate, breed, en vooral niet overprikkelen!!
    ————–
    Ach, ik heb al eens eerder over ‘de Volkskrantcolumnisten’ geschreven..http://www.volkskrantblog.nl/bericht/195708
    Dat was mijn preek.. 🙂

  120. jan bouma 26 oktober 2008 om 11:17

    "..Hahahahaha… ben je in voor een sollicitatiegsprek bij Broertjes, Aad…?!"

  121. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 11:18

    @Jan: ben ik te mild?? :-))

  122. jan bouma 26 oktober 2008 om 11:40

    @Aad 11:18
    Nee absoluut niet. je bent niet te mild. Maar ik denk dat die Kalshoven eigenlijk ZELF ook beter weet; en dat hij slechts onzin uitkraamt omdat er dan…, ja reacties op komen! Ook hij moet "scoren". Denk aan Bolkestein…: "zonder rel – geen debat!" En dan is-ie daar weer aardig in geslaagd. Ik reageer, jij reageert, nog een tiental anderen en dus zegt hij tegen de Vk en zijn baas: "Kijk eens wat mijn columns al niet genereren! Je kunt namelijk ook met de grootst mogelijke onzin de aandacht trekken. Dat vergeet men wel eens, dat indien "ergens" veel aandacht voor is het dan zelden gaat over de intrinsieke waarde van het belang..; de "opschudding!" zogezegd blijkt dan HET onderwerp!
    Eigenlijk gaat mijn argwaan naar de menselijke motivaties zo ver dat je dit, althans ik, ook nog veronderstelt dat het zo werkt. En verdomd! Zo werkt het ook.
    Het resultaat ervan is wel dat je nergens meer van opkijkt. Je weet: ik acht mij een cynische pragmaticus. En dat lijkt me de beste attitude voor eenieder. Zeker als de toekomst je ter harte gaat. Ondertussen vroeg ik je: "ben je ìn voor een sollicitatiegesprek met Broertjes..; graag antwoord!"Reactie is geredigeerd

  123. nelus 26 oktober 2008 om 11:54

    @Rubio:00.30 Nou hier dus. Weer terug van Ameland. Nu niet eens Terschelling, Vlieland of SChiermonnikoog maar Ameland. Heerlijk weekje gehad. En kom graag weer in de kroeg.

  124. nelus 26 oktober 2008 om 11:55

    @Aad: 00.42 Ben je nu na geniaal op het blog ook al helderziend ? Het klopt namelijk, ik was heerlijk uit eten bij een stel heel leuke mensen.

  125. nelus 26 oktober 2008 om 11:58

    @wjvdw: nou ik heb heeeeeeeeeeel lang staan zwaaien op de west naar jou op de oost. Maar er zwaaide niemand terug. Was je niet in goede doen of zo ? Of was je weer te druk met al dat geld verdienen. Want je kunt je nu wel heel negatief uitlaten over ons landje, maar je bent er toch maar graag en veel.

  126. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 12:02

    @Jan: wat je beschrijft heb ik ook aleens beschreven:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/186322
    enhttp://www.volkskrantblog.nl/bericht/185884
    Ik kan het dus niet oneens met je zijn. Ook ik moet bekennen laat me regelmatig leiden door deze verleiding :-0
    Broerjes: ik zie de uitnodiging voor een goed gesprek met genoegen tegemoet!!
    Maar voor mij geen arbeidscontracten meer, en dus geen sollictitatiegeprekken.. Er zijn andere mogelijkheden!

  127. nelus 26 oktober 2008 om 12:04

    @Jan: zie Aad verbaast 22.23 uur. Ik kan de tekst van jou even niet vinden in de veelheid van reacties. Maar ik moet je zeggen: als ik dat zeikwijf was dan zou ik het vreselijk vinden dat er iemand bij me komt eten die zo over me denkt. Zonder het te weten overigens.
    Is het niet veel eerlijker om maar gewoon te zeggen dat ze je niet weer hoeven uit te nodigen voor het diner ? Niet de gemakkelijkste weg maar op de lange termijn – als iedereen dat zou doen – wel de eerlijkste en de beste. Gaan we tenminste weer straight met elkaar om.

  128. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 12:05

    @Nelus: mijn gevoel laat me zelden in de steek Nelus. Mijn gevoelens ook niet!
    Marjelle, was geen gevoel: ze schreef er een blog over!
    Cathy: vandaag weer de sauna wrs..

  129. jan bouma 26 oktober 2008 om 12:42

    @AAD 12:04
    Ik had een zuiver en sluitend betoog opgebouwd terzake je reactie hierboven. Dat verdween echter in de catacomben van het internet.
    Hoe dan ook:
    Even to the point: (voor zover opnieuw mogelijk, stipuleerde ik)
    1. die casus met een "onwillig te ondergane diner" was louter imaginair de lezer voorgespiegeld. Nimmer zal ik immers aanzitten AAN een een diner dat mij niet zal bevallen vanwege de uitnodigers die mij niet zouden bevallen. Bij voorbaat niet. Maar je zult de mensen de kost moeten geven die, vanwege "het veronderstelde maatschappelijk acceptabele gedrag" zich WEL van alles en nog wat laten aanleunen ZONDER dat men er eigenlijk iets voor voelt. In die zin was mijn opmerking bedoeld.
    Over dat sollicitatiegesprek (imaginair) met de heer Broertjes had ik ook nog wat te melden dat dezelfde strekking heeft.
    Op het moment dat Broertjes, of hoe heet die knakker nou precies…., constateert dat:
    1. de lezers van zijn krant geen al te afwijkende en obstinate meningen zullen accepteren.
    2. Dat zijn adverteerders daar ook niet van gediend zullen zijn.
    3. En dus ook de aandeelhouder, de PCM, daar ook niet van gediend zal zijn… krijg je dus JOUW AANSTELLING ALS COMMENTATOR NIMMER GEACCORDEERD MET DE HEER BROERTJES…. De man heeft namelijk 2 petten op.
    1. Die van de gevestigde orde;
    2. Die van de zogenaamde onafhankelijke journalistiek.
    Nou…; die beide petten kun je TEGELIJKERTIJD niet ophouden! Want het zou betekenen dat een aap zich tegelijkertijd naturel wil vertonen maar zich tegelijkertijd in HET rokkostuum hult van de gevestigde orde.
    Enfin.. kijk maar wat je hier weer mee doet; of niet.

  130. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 13:11

    @Jan: je geeft het dilemma van de media goed aan.
    Onafhankelijke journalistiek bestaat niet.
    Journalisten lopen achter de feiten aan.
    En zelfs als je deze stelling letterlijk neemt, dan lopen ze niet eens achter de feiten aan. Deden ze dat maar… Dan ‘wisten’ we meer immers.
    Nu zijn de media slecht opgevoedde papagaaien.
    De verzorgers zijn er trots dat hun papagaai al wat onverstaanbare en min of meer herkenbare geluiden uitkraamt. Maar de woordenschat is uiterst beperkt, wordt te pas en te onpas gebruikt, en papagaaien zijn beter in het overdragen van diverse ziekten (zoals de papagaaienziekte)..
    Nog erger: de papagaai heeft zelf geen idee, wat het zelf uitkraamt.. Lorre lorre..
    Praat me er niet van. Ik houd geen papagaaien..
    Dank, wel weer even lekker om even mjn ergernis te kunnen spuien, dat lucht weer op :-)Reactie is geredigeerd

  131. jan bouma 26 oktober 2008 om 13:31

    @Aad 13:11
    Je weet, maar anders zeg ik je het nu, en ook tegen de overige lezers van dit blog, OPNIEUW dat ik redelijkerwijze RESULTATEN wil zien van de in principe "alom geaccordeerde en in confesso zijnde standpunten".
    Welnu:
    Als "de Pers en de Media" zich kunnen vinden in onze analyse "dat zij slechts functioneren in het belang van de gevestigde orde, die evenwel tegelijkertijd niet handhaafbaar blijkt, vanwege allerlei negatieve balansen", dat ze dan de bakens willen gaan verzetten.
    Kijk! Ik heb niks aan het vrijblijvende geouwehoer "dat men het in principe het wel met me eens is" maar… dat men tegelijkertijd daar dan niet de consequenties aan wilt verbinden, noch onder ogen wilt zien.
    Ware het nu maar zo dat "onomstotelijk" vaststond dat "de gevestigde orde" tot eenieders welzijn, en dan bedoel ik het "universele welzijn", zou spreken…, ik er geen moeite mee zou hebben om dat dan te ondersteunen en te accepteren.
    Het tegendeel blijkt echter. Laten we even kijken of men dit nu begrijpt. Idem jij.. overigens.Reactie is geredigeerd

  132. Rubio 26 oktober 2008 om 13:41

    Goedemorgen heren, dames gelukkig ook weer. Aad; Doe me eerst maar even een espresso, later zien we wel weer..Laat geworden, ‘Joop’ nog ff een slinger naar z’n hertogin gegeven..!Die klokken, graag gedaan kerel.
    Nog even over je volgende blogje; Je haalt het toch niet in je hoofd om Lodewijk de Waal hier binnen te halen hè, ik zit anders binnen de kortste tijden in Paco’s kroeg hoor..

  133. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 15:34

    @Jan:
    Ik denk dat ik het wel begrijp, en door te laten zien en horen mijn mening er over is, doe ik er ook wat aan..
    Meer kan noch wil ik doen. Nu de rest nog.

  134. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 15:37

    @Rubio: een dubbele voor jou dan.
    Nee, Lodewijk de Waal is nog niet aan de beurt, vooralsnog even de tij geven om wat te laten zien, en dan mag hij het hier laten horen.
    Je bent nog wel een beetje slaperig lijkt me..
    Hoezo naar Paco’s kroeg gaan… Paco was slechts barman.. EN WEL HIER natuurlijk.. Is dat je niet opgevallen??

  135. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 17:14

    @Allen:
    weer tijd voor de volgende:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/227688
    Uiteraard kan iedereen (waaronder Nelus en WJ-tje) hier rustig hier doorbabbelen en naar elkaar blijven zwaaien..
    Voor iedereen een rondje van de zaak!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: