Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Kaïn, Abel en nog wat van die nazaten

Adam_nageslacht_tot_Noach

Afl. 2 uit de serie: Omtrent Het Oude testament. “De mens had gemeenschap met zijn vrouw Eva” (Gn 4:1). En ze baarde (“met pijn” Gn 3:6) twee jongens. Eerst Kaïn en toen Abel. “Abel werd schaapherder, en Kaïn landbouwer” (Gn 4:2). Binnen de kortste keren hommeles in de tent. Kaïn sloeg Abel de hersenpan in. Uit jaloezie. “De Heer zag genadig neer op Abel en zijn offer, maar op Kaïn en zijn offer sloeg hij geen acht.” (Gn 4:4-5). Dat zette kwaad bloed.
Had dat nou anders gedaan, denk ik dan. Kleine moeite om Kaïn ook wat aandacht te geven. Zoveel mensen liepen er nog niet rond op die aardbol (4). Had een hoop ellende bespaart toch?

Om vervolgens de ene fout op de andere te stapelen.
Nou ja, Hij straft hem wel: “Daarom zult u vervloekt zijn.. De grond die u bewerkt zal niets meer opbrengen; een zwerver en vagebond zult u zijn op aarde!” (Gn 4:11-12).
Maar als Kaïn dan begint te mopperen dat die straf wel erg zwaar is (“.. iedereen die mij ontmoet kan mij doden.” Gn 4:14) toch een beschermingsprogramma ingevoerd: “Wie het ook is die Kaïn doodt, hij zal zevenvoudig boeten” (Gn 4:15).

Onbegrijpelijk. Laat God het ontstaan van een wereldbevolking over aan een moordenaar, vagebond, en zwerver? Een godswonder als dat nog ooit nog goed komt. Dat komt het dan ook niet. “Set” (Gn 4:24) moest nog geworpen worden uit de moederschoot van Eva. Maar die kon ook niet redden wat er te redden viel zo zou blijken.

“Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, ..en baarde Henoch” (Gn 4:17). Nog zo’n godswonder. Waar haalt hij in hemelsnaam ineens die vrouw vandaan?! Kniesoor die daarop let?
Vervolgens geeft de Bijbel een opsomming van kinderen van de kinderen (zie plaatje hierboven, en in de link hieronder voor een groter beeld).

Een wonderlijke wereld had Hij geschapen. Mensen werden oeroud! Zo maar even een lijstje met wat namen en leeftijden:
Adam werd 930 jaar oud, Seth 912, Enos 905, Kenan 910, Mahalaleël 895, Jered 962, Henoch 365, Methusala 969, Lamech 777 en Noach 950 jaar!. Die oude knar verwekte na zijn 500-ste verjaardag nog drie kinderen!

Honderden jaren monogaam blijven? Onmogelijk. Het hebben van meerdere vrouwen was dan ook niet ongewoon: “Lamech huwde twee vrouwen” (Gn 4:19).

De zonen van God (engelen) vormden ook een losgeslagen bende: “Toen de mensen talrijk begonnen te worden op de aarde en dochters kregen, zagen de zonen van God hoe mooi de dochters van de mensen waren, en zij kozen uit die dochters ieder een vrouw.” (Gn 6:1-2)

Met dergelijk krachtig zaad kan je natuurlijk wel wat power verwachten!
“In die dagen – en ook nog daarna – leefden er reuzen op aarde, doordat de zonen van God gemeenschap hadden gehad met de dochters van de mensen en zij hun zonen hadden gebaard. Zij waren de befaamde geweldenaars van die tijd.” (Gn 6:4)

En alsof dat allemaal nog niet genoeg was ging de “.. begeerte van hun hart de hele dag naar het kwade.. “ (Gn 6:5).

Laat dit even bezinken, beste lezer. Dit is toch allemaal niet te geloven?! Wat een zootje heeft Hij er van gemaakt.

Op die zesde dag was God nog overtuigd “.. dat het heel goed was” (Gn 1:31). Hoe kon Hij zich zo vergissen? Hoe naïef kan je zijn? En hoe lang kan Hij die stelling nog verdedigen?

Maar daarover de volgende keer..

 
P.S. Binnenkort deel 3. Na mij de zondvloed.
P.S. alle verschenen blogs in deze serie zijn te vinden in de rechterkolom onder het kopje: “Omtrent het Oude Testament”.
P.S. Plaatje: http://www.christipedia.nl/Artikelen/B/Bijbelse_geschiedenis_van_het_Oude_Testament
Wat groter, dus beter leesbaar.

182 Reacties op “Kaïn, Abel en nog wat van die nazaten

  1. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 10 november 2014 om 17:24

    Er schijnen wel degelijk reuzen op de aardkloot te hebben rondgelopen. Geraamten genoeg. En ook Goliat–die rare fietsenmaker die tegen David vocht-scheen nogal groot uitgevallen te zijn.
    Awel, dat komt van genetisch gemanipuleerd voedsel….

    Maar 900 jaar oud/ Wel ja, hoe lang duurde een jaar toen?
    Want een jaar als 365 dagen is later uitgevonden door Babylon…

  2. Aad Verbaast 10 november 2014 om 17:33

    @Kleet: een jaar was toen ook gewoon een jaar volgens mij.
    Daar hoefden ze toen nog geen wizards voor te zijn om dat vast te stellen.
    Ook interessant: als ik even goed tel en naar het plaatje kijk dan kende Adam (Eva’s leeftijd is onduidelijk) al zijn kleinkinderen tot (en net niet met) Noach. Dolle boel moet dat geweest zijn!

  3. King Billy 10 november 2014 om 17:37

    Tja, komt Aad Verbaast met een blogje. Apologetiek of dialectiek? Gevallen engelen, vermenging met andere godsdiensten om God’s wonderen te verklaren. Ook in hoogweledelgeleerde kringen blijven de meningen verdeeld.
    http://www.refdag.nl/opinie/zonen_gods_inderdaad_geen_nakomelingen_seth_1_793832

  4. Aad Verbaast 10 november 2014 om 17:45

    @King Billy: Mooi “stukkie”, waarvoor dank. Ik zit me al weer te verkneukelen. Je kan op op dit onderwerp zelfs al promoveren lees ik! Wat ‘weten’ ze toch veel 😉

  5. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 10 november 2014 om 18:05

    Zou toch eens tijd worden dat de universiteiten die onzin “vetenschappen” schrappen.
    Samen met de vrouwetenschappen 9is toch ook kut) volkomen waardeloos, en gesubsidieerde onzin.
    En dan nog natuurlijk; het bijzonder onderwijs eruit.

    Maarre…wie is/zijn “overigen” Net of dat spontaan tot leven gekomen monsters van de spermabank zijn…

  6. joost tibosch sr 10 november 2014 om 18:21

    Sorry, Aad, ondanks al die nog steeds herkenbare hommeles van die oude Abel en Kain..en ondanks al mijn zin om te blijven reageren, e zuklt mijn naam niet meer tegenkomen op je blog.

  7. Aad Verbaast 10 november 2014 om 18:26

    @Joost Tibosch sr: dat betreur ik ten zeerste @Joost.
    Ik heb je waardevolle toevoegingen en duidingen tot nu toe zeer gewaardeerd. Zeker als ‘onwetende’ kon ik daar weer veel van leren.
    “God is genadig” lees ik wel eens. Jij ook in zekere zin?

    N.B. of ga jij alleen de discussie aan met mensen die het volstrekt met je eens zijn te allen tijde?

  8. Johan 10 november 2014 om 19:09

    Wel vreemd is dat de leiders van zijn uitverkoren volk lang zo oud niet meer werden. David rond de 190 uit mijn hoofd. Mozes iets van 120. Die hadden toch ook nog veel werk te verrichten gehad, want na hen werd het een puinhoop. Maar goed, ik loop op de zaken vooruit :-).

  9. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 10 november 2014 om 19:17

    Effe rekenen. Als ze idd zo oud warden, en zoveel vrouwen hadden, waren ze wel impotent.
    Reken even 2,2 keer per week over pak hem beet–800 jaar. En dan maar een paar koters.
    Of was Durex ook al actief?

  10. joost tibosch sr 10 november 2014 om 19:18

    Aad, het is veel menselijjker dan je denkt..ik kan al dat gezanik over dit soort zaken als oude kwetsbare man niet meer hebben! Wat mij betreft: het is een zaak van zelfbescherming! tegen overmaat aan strress!

  11. blutch1 10 november 2014 om 20:18

    @Aad, Selma niet meer, joost tibosch niet meer, het wordt tijd voor een kleetfilter.

  12. koppieop 10 november 2014 om 23:08

    Aad: “Te gek voor woorden eigenlijk” vind ik lezenswaard vanwege ten minste twee aspecten van een blog, namelijk interessante onderwerpen en reacties erop die, zo niet even interessant. op zijn minst op uitspraken ingaan, ze onderstrepen of illustreren, of er ideeën tegenoverstellen die een discussie uitlokken. Sommige commentaren voldoen daar niet aan, daarom denk ik dat het filter dat.je van plan bent in te stellen, de kwaliteit van de debatten zal verbeteren.-

  13. Aad Verbaast 11 november 2014 om 00:07

    @Johan: je loopt inderdaad vooruit op de zaken. Volgende blog ga ik dat haarfijn allemaal aan je uitleggen!

  14. Aad Verbaast 11 november 2014 om 00:11

    @Joost Tibosch sr. Ik wens je uiteraard geen enkele stress toe. Voor niemand goed.

    In de inleiding gaf ik al aan dat dit loodzware onderwerp gegoten zou worden in “ernst en luim”.
    Misschien een poging wagen meer te zien als “luim”? Komt veel een stuk minder ernstig over.

  15. Aad Verbaast 11 november 2014 om 00:13

    @Blutch1: het wachten is op de uitleg hoe zo’n filter werkt.
    Mijn filter werkt trouwens al. Ik lees er overheen, dan valt het al een stuk minder op 😉

  16. Aad Verbaast 11 november 2014 om 00:16

    @Koppieop: == Sommige commentaren voldoen daar niet aan, daarom denk ik dat het filter dat.je van plan bent in te stellen, de kwaliteit van de debatten zal verbeteren. ==
    Zie ook mijn reactie naar @Blutch1. Op een gegeven moment ken je wel je pappenheimers als je meeleest. Degenen die je niet bevallen sla je gewoon over zou mijn suggestie zijn.

  17. koppieop 11 november 2014 om 02:55

    Je suggestie heb ik al eens gevolgd Aad. Maar dan las ik wél jouw reacties (petje af overigens voor de tact waarmee je dat doet) en af en toe dacht ik dan, wat zou-d-ie nou weer hebben gezegd om dat commentaar te verdienen. Maar ik zal het opnieuw proberen – “Niet op reageren, Lena” heb ik ergens gelezen of horen zeggen..

  18. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 05:43

    Typisch dat het meeste slappe geouwehoer komt van mensen die nooit of bijna nooit iets te melden hebben, maar wel graag alles bnaar Eigen hand willen zetten.
    Daar zijn er genoeg van op OBA.

  19. King Billy 11 november 2014 om 07:18

    Ik volg Aad Verbaast’s blogsite, met als collateral damage dat reacties van Selfie Bokito op dit blog – wie anders – mijn mailbox overheersen. Moet ik nu deze blogsite in een ‘cordon sanitaire’ zetten om van Bokito verlost te worden? Of Selfie Bokito op zijn digitale nummer afvangen in zijn jachterrein en terug in zijn kooi zetten?

  20. Aad Verbaast 11 november 2014 om 08:32

    @King Billy en @allen: ik schreef ooit eens (precies na een jaar bloggen) de volgende ‘speech’:
    https://aadverbaast.wordpress.com/2008/11/18/het-feestje-mijn-metafoor-voor-het-bloggen-2/
    Blijft geldig. Voor het grootste gedeelte.
    == Gangmakers, zuurpruimen, muurbloempjes, kenners, luisteraars, schreeuwlelijkerds, grappenmakers, mopperkonten, gelukszoekers, goeroes, stokpaarden, gezelligheidsdieren, ach van alle smaken wat. Een bont gezelschap. Gelukkig geen eenheidsworst. ==

    En om in deze metaforen nog even te blijven hangen: het is niet mijn stijl om mensen van mijn ‘feestje’ te verwijderen omdat ze meningen uiten die absoluut niet de mijne zijn gemiddeld. Ik hecht zeer aan vrijheid van meningsuiting. (versus iemand de mond trachten te snoeren) En het is dan mijn keuze om er op in te gaan of niet. Meestal stoor ik me er niet aan of voel me niet aangesproken. Het zegt gemiddeld meer over de persoon zelf dan over mijzelf immers.

    Ik verwijder ze wel als ze mijn andere gasten persoonlijk gaan lastig vallen of zelfs persoonlijk aanvallen (ad hominem).

    Natuurlijk vind ik het heel vervelend als gewaardeerde gasten het feestterrein verlaten vanwege (in hun perceptie) te luidruchtige en niet gewaardeerde gasten. Dat brengt me wel degelijk in een dilemma. Miet ik kiezen? Of moet ik mijn gasten de keuze laten?
    Mijn suggestie: er zijn genoeg gasten (naast mezelf over waar je wel een ‘prettig gesprek’ (had zelfs Theo van Gogh niet een programma met die titel?) mee kunt hebben.

    Jij noemt dat “collateral damage”. Goede term in deze.
    Soms heb ik mijn handen vol aan “damage control”. Helaas.
    Onderdeel daarvan is vriendelijk doch dringend aan dergelijke ‘ordeverstoorders’ te vragen zich wat gedeisd te houden.

  21. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 09:07

    KN reageert nooit of bijna nooit op je tekst, maar maakt er alleen reklame voor Eigen blogs
    En–eerlijk gezegd–het interesseert niemand een moer hoeveel er nu weer gefraudeerd wordt door den Haag of Brussel; DAT ze frauderen is gevoeglijk bekend.
    @B1 reageert als uitzondering.
    JB begon met mijn persoontje aan te vallen. Is hij een geloofs fanaat? denk het.
    Helemaal bij de tijd? Denk het niet
    S heb ik niet gezien hier in vele vele blogs

    Veel reageerders zijn weggebleven, juist omdat er te weinig als ik reageren.
    Voor de makke geranium reacties: zie de vele lege blogs op Oba. Of Oh-bah.?
    Ruud Zweistra, Peter louwers waren een paar van de meer belangrijke reageerders, die ook daadwerkelijk wat te melden hadden.

    Juist door burgelijkheid zijn er nogal wat blogs doodgebloed; van pure verveling.

  22. joost tibosch sr 11 november 2014 om 10:38

    Aad 11/11(!) Inderdaad de humor en de zelfspot spat er hier af!

  23. King Billy 11 november 2014 om 11:21

    @joost tibosch sr. re =11/11(!)= Om on-topic te blijven, Is numerologie in de Bijbel geen dood idee? Voor theïsten en atheïsten zijn nummers gewoon menselijk verzonnen symbolen gebruikt om waarden onder elkaar te kunnen herkennen. Zelfs sommige dieren kunnen herkennen ‘meer’ of ‘minder’ onderscheiden. (sic).
    Voorbeeldje om bij Genesis te blijven, heeft dan ook Genesis 11.11 om 11 uur 11 een bijzondere betekenis? Vers 11 bestaat niet eens.
    Bovendien, ten tijde van Mozes bestond nog geen tijdmeting met tijdzones zoals wij die kennen.
    11.11.11.11 valt op verschillende tijdstippen gerekend t.o.v. de Greenwich klok.

    Wilde deze reactie om 11.11.11.11 plaatsen. Helaas, alweer te laat.

  24. joost tibosch sr 11 november 2014 om 11:59

    KB Als rasechte Brabander ben ik altijd actief geweest in het carnavalsleven en heb zelfs met onze humor en zelfspot oa een hier bekend carnavalslied Santaotum geschreven..Het enige wat een link met bijbel zou kunnen zijn is dat het hier op de beiaard vanuit een kerktoren over de markt schalt. Nooit over die andere 11/11 gehoord, zo bekend onder de grote rivieren? Mag dan fanaat genoemd worden, maar zo fanatiek ben ik nooit geweest Met groet op mijn brabants gezongen: Houdoe, aju dan!..zund dé we moete gaon!

  25. Rob Heller 11 november 2014 om 13:25

    Aad,

    Vanwaar die onpersoonlijke blogs in het verleden. En vanwaar nu deze blog waarin niet alleen vragen worden gesteld maar wel heel persoonlijk voortdurend stelling wordt genomen en cynisme voortdurend de ondertoon heeft?

    Rob.

  26. Aad Verbaast 11 november 2014 om 15:58

    @Joost Tibosch sr: rasechte Brabander! Dan delen we dezelfde achtergrond. Mijn verre voorvaderen kwamen daar ook vandaan. Vond ik wel mooi om daar achter te komen. Toch een beetje van de savoir vivre inslag in de genen!

  27. Aad Verbaast 11 november 2014 om 16:05

    @King Billy: welhaast een polemiek daar! Tricky onderwerp wat de gemoederen nog steeds kan bezighouden. Zo’n Arie Slob heeft er ook nog steeds moeite mee dat we op papier kerk en staat gescheiden hebben, maar is er niet zo duidelijk over dat dat in de praktijk feitelijk nog steeds niet zo is. Hij wil er dan ook alles aan doen om dat laatste vooral zo te houden. Ook een vorm van religiestress wellicht?

  28. Aad Verbaast 11 november 2014 om 16:12

    @Rob: Onpersoonlijke blogs in het verleden? Mijn blogs zijn immer ontsproten aan persoonlijke emoties en gevoelens. Onpersoonlijk zijn ze misschien wel omdat ik nooit in detail schrijf over mijn persoonlijke omstandigheden. Ik hecht ook wel aan mijn privacy.

    == persoonlijk voortdurend stelling wordt genomen == ik vind dat op zich wel prima. Als het maar niet primair op een persoon als individu gericht is (meta). Op ideeën, meningen etc, prima. Ik hou wel van andere ideeën en invalshoeken.

    Cynisme: tja, ik herken dat wel (ook van mezelf). Zou dat iets met leeftijd te maken kunnen hebben? Of is dat ook (te) cynisch? 🙂

  29. King Billy 11 november 2014 om 16:19

    Als er dan zo nodig een TTIP moet komen, dan ook een overeenkomst dat netzoals in gelovig Amerika Jan en Alleman hun winkels en shoppingmalls op zondag kunnen openen. Worden nog zware tijden voor Slob, indien Wallmart een shoppingmall met een godshuis op verkavelde weiden neerzet.

    http://maureenmartinblog.blogspot.de/2005/06/wal-mart-superstores-to-introduce.html

  30. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 16:22

    Ja, jullielijken me echt fuifnummers. Compleet met rolletje King en glaasje cola.Hopfalderie….

  31. Aad Verbaast 11 november 2014 om 16:40

    @King Billy: leuke blogger! Kan de Speld nog wel wat inspiratie uit opdiepen.
    Briljante marketing gedachte die “rollback offering”.
    En: “We really think our customers are going to want to praise God once they see the incredible savings we have in store for them”.

    Getob voor Arie Slob.

  32. Aad Verbaast 11 november 2014 om 16:51

    Hoe deden ze dat vroeger? Werden met gemak ruim 900 jaar. En de paracetamol was nog niet eens uitgevonden.
    En nu? http://www.nu.nl/zorgverzekering/3925756/vgz-verhoogt-premie-zorgverzekering.html

  33. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 17:19

    Als je die900 jaar gelooft, geloofje ook in Sinterklaas en zwarte piet.
    Het menselijk lichaam kan geen 900 jaar functioneren; ook geen 150
    Draaipunten -ruggewervels knietjes elleboog en zo kunnen maar een X aantal keer bewegen. Dan zijn ze op. Meestal afgesleten.
    Haal er maar rustig een nul af.
    En zelfs dan: aan een koutje gingen ze dood.

    De warden van die getallen worden door niemand serieus genomen.

  34. King Billy 11 november 2014 om 17:23

    Re =Incredible savings= Save the Lord!
    Uit hetzelfde blog:
    “Just imagine, you can buy that baptismal gift at a Wal-mart, attend the baptism there, then walk just a few feet and buy the entire family extra value meals at McDonald’s…”

  35. Aad Verbaast 11 november 2014 om 17:29

    @Kleet: toch zijn er nogal wat mensen die geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet. Zeker als instituut. Zo zijn er ook nogal wat mensen die rotsvast geloven in de Bijbel, en dus (moeten) geloven dat mensen toen ook zo oud werden.
    God had er ook wat moeite mee zo blijkt overigens even later.
    == de duur van zijn (..de mens..) leven zal honderdtwintig jaar bedragen.” == (Gn 6,/4).

    Kostte ook wat moeite trouwens om dat waar te maken door de eeuwen heen. Het is er slechts eentje gelukt om ouder dan 120 jaar te worden. Kreeg natuurlijk wel op haar donder toen die de hemelpoort trachtte door te komen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudste_mens

    Maar meer daarover in het volgende blog.

  36. Aad Verbaast 11 november 2014 om 17:34

    @King Billy: moet een verwijzing zijn naar het NT. toen kreeg je nog (op een lezing voor duizenden mensen) een stukje vis en een broodje . MacDonalds is maar al te graag in die “sellersmarket” gesprongen.
    Met grote gevolgen trouwens: https://aadverbaast.wordpress.com/2008/11/13/weapons-of-mass-destruction-2/

    N.B. Onbegrijpelijk trouwens dat Ikea nog niet in die kans nog niet heeft ontdekt. Gratis ouwel!
    http://www.ikea.com/ms/nl_NL/customer_service/openingstijden.html

  37. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 17:49

    Maa allez; het bestaan van reuzen is een zekerheid; archeologisch bewijs. geraamten gevonden in Tessaloniki en Siberie o.a.
    Maar degenen die de bijbel letterlijk geloven: er zijn therapietjes voor, maar het enige dat gegarandeerd is : geld weg.

  38. Aad Verbaast 11 november 2014 om 17:52

    @Kleet: ik zie de websites die daar over gaan ook voorbijkomen. Interessant natuurlijk. Maar of het onomstotelijk bewijs is, daar wordt toch wel over getwijfeld.
    Van mij mag het overigens. Zet de boel wel wat op stelten (over reuzen gesproken).

  39. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 18:03

    In de bijbel worden ze ook genoemd trouwens.
    het vreemde van alles is de meteorite die in jaren 60 neerkwam in australie.
    Daar kwam een basis cel mee; exact hetzelfde als van het menselijk lichaam.
    Dat die cel alles–kou, hitte, snelheid luchtledige, overleefd heft geeft te denken.
    Dat menselijk leven van een andere planet zo komen is heel plausible.
    En met de aanwezigheid van de reuzen: meer plausible.

  40. Aad Verbaast 11 november 2014 om 18:16

    @Kleet: blijft discutabel. Minder discutabel is dat de bouwstenen van leven via kometen op aarde belandden.
    http://www.kennislink.nl/publicaties/komt-ons-dna-uit-de-ruimte

    Morgen een belangrijke dag trouwens in dit verband! Ik kijk er echt naar uit: de eerste landing van een ruimtevaartuig op een komeet (als het gaat lukken). Die gaat dan monsters meten van het oppervlak. Ook om te kijken of er organische moleculen in zitten.
    Meesterlijk prestatie (nu al). http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosetta_%28ruimtesonde%29

    P.S. God wist dat natuurlijk allemaal al toen hij zijn sporen achterliet..Liet ons echter duizenden jaren aanmodderen om daar achter te komen.

  41. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 19:01

    Emiliana Torrini the sound of silence
    Je weet niet wat je hoort…
    INaast vreemde banken, komt er ook iets goeds uit Ijsland…

  42. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 19:08

    In wordingsverhaaltjes van Hindi, van zuid amerikaanse stammen, van indianen, iser sprake van reuzen; van Inuas.

    Inua is iets bijzonders. het is dat wat jekrijgt, als je lang over de pool gaat, sneeuwblind wordt en waanverschijnselen krijgt; die waansverschijnselen een Eigen leven toebedeelt
    Het word werd 2000 jaar terug gebruikt bij de eskimo’s maar ook bij woestijnstammen; en vreemd genoeg ook bij zuid amerikaanse indianen.
    Zie “de “groene tafels” een dorp van een 4000 jaar oud, met goed gebouwde woningen in Amerika
    Ook in de Egyptische oudheid kwam het word inua voor, en ook de beschrijving van reuzen en een ander type mens, met een lange schedel..

    Nu wordt het gebruikt als naam voor eskimo’s. Foutje dus.

  43. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 11 november 2014 om 19:10

    De oude egyptenaren gebruikten ook cannabis en cocaine. Bewijs: eiwitten in het haar van de mummies.
    Vreemd: want formeelwas er geen transportmogelijk naar zuid amerika.

  44. reinejragolo 11 november 2014 om 19:48

    Blijft de vertwijfeling dat mijn voorvader zijn broeder dood sloeg. Ik durf het het mijn oude zeer kathalieke moeder niet te vertellen die me er iedere week weer aan herinnert dat vroeger alles beter was.

  45. reinejragolo 11 november 2014 om 19:54

    Mijn moeder is opgegroeid op een afgelegen boerderij en heeft weinig meegekregen van de ellende van WO2.

  46. TimmerArk 11 november 2014 om 20:23

    Reuzeleuk blog, en superieure reacties, door de Blogger en enige andere…

  47. Aad Verbaast 12 november 2014 om 00:19

    @Kleet: nog genoeg raadselen over. Niet veel veranderd in al die duizenden jaren: mensen blijven een onbedwingbare behoefte hebben er een passende verklaring voor te vinden.

  48. Aad Verbaast 12 november 2014 om 00:23

    @Reine: == Blijft de vertwijfeling dat mijn voorvader zijn broeder dood sloeg == Dan heb ik goed nieuws voor je. De bloedlijn van Kaïn stopt zoals je in het plaatje kan zien. Al zijn nazaten gingen de pijp uit met de zondvloed. Kan je dus rustig aan je moeder vertellen. Dit althans wel.

  49. Aad Verbaast 12 november 2014 om 00:24

    @Timmerark: dank. Blijf erbij, want het belooft nog leuker te worden allemaal! Nog heel wat blogs te gaan.

  50. Aad Verbaast 12 november 2014 om 00:33

    @Blutch1: poging tot een bewijs uit het ongerijmde?
    Alweer iemand die blijkbaar op zo’n onderwerp kan promoveren. Waar blijft de wetenschappelijke toetsing?

    Doe me denken aan een Chinees die me vertelde waarom het zo verstandig was in God te geloven en tekende een eenvoudige matrix:
    1. Hij bestaat en je gelooft: dan zit je steengoed
    2. Hij bestaat en je gelooft niet: foute boel, hel en verdoemenis
    3. Hij bestaat niet en je gelooft: niets aan de hand, maar wel veel energie verloren
    4. Hij bestaat niet en je gelooft niet. niets aan de hand, ook geen energie verloren.

    Onmiskenbaar dat optie 1 natuurlijk veruit de beste is.
    Ik zal toch nog eens overwegen of ik nog kan promoveren met deze matrix. Plagiaat natuurlijk, maar ik zal er een bronvermelding bijzetten. Kom ik ook wel mee weg denk ik.

  51. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 06:35

    Maarre…waar kwam dat vrouwbeest van Kain vandaan? Uit de locale boerekool?
    Hoeveel koters hebben die in elkaar gekeesd? Als alles in de bijbel staat…

    Vind het wel ongeloofwaardig verhaaltje…..maar allez, er is niet veel nodig om een simple ziel happy te maken…

  52. King Billy 12 november 2014 om 07:47

    Met Rutten’s uitgangspunt als premisse, zijn de wetten van de logica van toepassing op God. Werkelijk? God staat immers boven alles. God bestaat dan wellicht, maar wat zich in zijn brein afspeelt, blijven hypothesen en moeten metafysisiche dimensies worden gegeven om enige logica te ontdekken welke niet getoetst kunnen worden. Er is geen enkele informatie wat zich in het hier en nu tussen God’s oren – Hij schiep de mens naar zijn beeld, met oren- afspeelt. We kunnen alleen terugvallen op God’s Woord, de Bijbel, waarin volgens de huidige stand van kennis weinig logica is te vinden of is gefabriceerd om een verhaal sluitend te maken. Wanneer met ‘zijn beeld’, ‘God’s ‘voorstelling’ wordt bedoeld, extra redenen om de wenkbrauwen te fronsen.

    Als Almachtige God zichzelf dan boven de logica, ja, zelfs boven metafysische dimensies stelt, verschaft hij zich een vrijbrief om naar believen te handelen. Ten goede of ten kwade. Afgaande op het existentiele houvast dat de mensheid in dit perspectief wordt geboden, behalve de huidige stand van kennis en logica, is God’s Woord, de Bijbel met al haar verhalen uit een ver verleden en onduidelijkheden waarin logica ontbreekt, niet bepaald iets om haar existentiele toekomst op te baseren.

    Sterker nog, in feite is God een enorme vrijbuiter. En dictator, die kan doen en laten wat hij wil. Terug te lezen in diezelfde Bijbel. Het positieve, God had in die tijd ook een geweten, wederom zo’n metafysisch rekbaar begrip, anders had Hij nimmer zulke strenge straffen op uitwassen van zijn oorspronkelijk handelen hoeven te zetten.

  53. Aad Verbaast 12 november 2014 om 09:13

    @Kleet: geen idee waar die vrouw van Kaïn vandaan kwam. Ik vroeg het me ook al af in de blog.. Moet een godswonder geweest zijn.

  54. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 09:16

    Wie neemt een figuur als Rutte nog serieus? De man is zo verziekt door zijn wars van alle realiteit gereformeerdheid, dattie in een gesloten inrichting hoort.
    Heb trouwens moeite om gereformeerden serieus te nemen.
    Maar dat moeten weer wel zeer hoog ontwikkelde wezens zijn; zij weten immers precies wat god is, doet denkt wil.
    Nou ken ik genoeg gevallen van kinderen die een fanatsie vriendje hebben; ik plaats het god’s idee in die richting.

    Met een uitzondering: als mijn buurmeissie van 22 weer naar me gilt “mijn god” neem ik dat wel serieus.

    PS: Je ziet hoe sterk in NL de gereformeerden zijn in politiek.Winkelsluitingswet.
    En hoe schjnheilig . Geen discriminatie? Waarom dan niet zaterdag als sluitingsdag voor winkels (joden) en vrijdags (moslims)?

    Logisch denken is zo confronterend…

  55. Aad Verbaast 12 november 2014 om 09:32

    @KIng Billy: daar zit inderdaad iets essentieels mis in de gedachtegang van de volgers.
    Romeinen 11:33: Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen!”
    Om vervolgens (alsof er niets aan de hand is) verder te gaan in Romeinen 12 met: “Leef volgens de wil van God”.
    http://www.bijbelencultuur.nl/bijbelboeken/romeinen/11/33/gods-wegen-zijn-ondoorgrondelijk

    Hier moet dan toch de basis liggen van veel ellende. Om het maar even in moderne termen te stellen: je hebt een CEO die volstrekt onbegrijpelijke taal uitslaat, instructies geeft die niet zijn te begrijpen, en besluiten neemt waar niemand van weet (of kan begrijpen) waarom ze genomen zijn. Dan is het toch niet vreemd dat het personeel alle kanten uit vliegt omdat duidelijke sturing ontbreekt?
    Zo’n bedrijf is reddeloos verloren!

    P.S. Camiel Eurlings was daar nog heilig bij in vergelijking, en die vloog er zelfs al na korte tijd uit!
    P.S. Iemand die dat dan wel weer probeerde was Lloyd Blankfein (GS) met zijn “ik doe Gods werk”.
    https://aadverbaast.wordpress.com/2009/11/18/%C2%93ik-doe-gods-werk%C2%94-2/
    Heeft dan ook weinig met naastenliefde te maken..

  56. Aad Verbaast 12 november 2014 om 09:34

    @Kleet: zie in reactie mijn reactie hierboven naar @King Billy.

  57. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 09:47

    Nou even kijken naar het beleid/gedrag van die gereformeerde hond rutte.

    Volgens zijn waardeloze geloofje, waar hij pretendeert trouw aan te zijn, zou hij juist extra voor de zwakkeren en kwetsbaren in de samenleving moeten zorgen.

    In werkelijkheid is hij maar EEN stap af van “levensonwaardigen” (zie Nazis in 1937 al begonnen met het afmaken van gehandicapten, dit met stilzwijgende toestemming van kerken en NL) naar een kamp te sturen.
    De ontwikkeling gaat precies zo als in Nazi duitsland.
    Eerst wordt de schuld gegeven van slechte economie aan de non-productrieven.
    Met als doel: degenen die bang zijn voor hun inkomen te beinvloeden.
    Dan wordt het inkomen van die groep gekort; dan de omstandigheden 9verzorgingstehuizen en andere voorzieningen)

    Kijk, als je die schijnheiligen afrekent op de moral die ze pretenderen te hebben, zie je, dat hun gedrag volkomen asocial–bij het criminele af-is, en in volledige tegenstelling met wat ze pretenderen, en wat hun gestoorde kerkje pretendeert

  58. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 09:50

    Ik moet altijd denken aan een interview met een dominee uit de streak waaruit rutte komt;die had een preek gehouden over seks en zo voor huwelijk.
    En tegen homfilie

    Duidelijk dattie d het OT niet gelezen had, waar vreemdgaan normal, en homofilie opgehemeld wordt.

    Hem werd gevraagd: leg je diezelfde moral ook aan je Eigen dochters op?
    Antwoord: nee, natuurlijk niet.
    Waarom niet?
    Kerk is mijn werk; thuis is mijn privee

    Rest my case
    Rest is voor Freud.

  59. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 09:51

    Zag gister een stuk over een andere kerk, de satanisten.
    Niet ver van de gereformeerden af.

  60. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 09:53

    Maar waneer gaat KB nou eens iets inhoudelijk structureels stellen? Tot nu toe alleen maar reacties gezien, die zo van een gereformeerde boekhouder konden komen.
    Enig social inzicht is toch wel gewenst.
    Zit sterk te denken over een KB filter……

  61. King Billy 12 november 2014 om 10:28

    Iedereen met een schuin oog meekijkend naar de live uitzending of engelen welwillend een handje helpen om Rosetta op haar juiste plek te krijgen? Schijnt iets te maken hebben met het Genesis van het aardse bestaan. Schietgebedje gewenst, want dit project leent zich bij uitstek voor een cyberwar in hogere sferen.

  62. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 10:29

    En als je nou eens verder kijkt dan je boekhoudneus lang is, en je kijkt WAAROM rutte daar nou mee komt en wat ieermee wil bereiken…..

    Goed, zal ik het je vertellen.
    Wat wil hij bereiken?
    Hij probeert te refereren aan een sort van binding met andere protestanten cq katholieken.
    Waarom?
    Hij ziet dattie in de peiling onherstelbaar is gezakt, en dat zijn draagvlak onder de stemmers nagenoeg weg is.

    Puur berekening, derderangs politiek
    Wat nu nog volgt: propaganda voor gezin, koters.

    En dan zijn we bij het ontstaan van de eerste monotheistische geloven.
    Religie is ontworpen om de wet te jrechtvaardigen.
    Puur politiek

    En dan voor mij de bijbel: leuk lulvehaal
    Ook met plaatjes en op CD?

  63. Aad Verbaast 12 november 2014 om 10:45

    @King Billy: uiteraard volg ik het op de voet!
    https://twitter.com/esaoperations en live blog:
    http://www.newscientist.nl/nieuws/liveblog-rosetta-gaat-landen-op-een-komeet/
    http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/12/meekijken-de-rosetta-landt-na-tien-jaar-op-komeet-67p/

    Spannend! En wie weet, komen we er nu achter of God 4,5 miljard jaar onder die steen geleefd heeft! 😉

  64. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 10:56

    nou, IK heb niet onder een steen geleefd; mijn volgelingen wel.
    Maar allez; onderscheid moet er zijn
    GOD

  65. King Billy 12 november 2014 om 11:01

    Kleet, ga nog even door over Rutte. Rutte met een ‘n’ aan het eind is iemand anders.

    @Aad Verbaast. Geen al te hoge verwachtingen, Zoveel stenen in de kosmos. Zou toch echt een toevalstreffer zijn. Eerder waren kosmonauten God ook al niet tegengekomen.

  66. Aad Verbaast 12 november 2014 om 11:55

    @King Billy: mooie pagina van de NYT vol met indrukwekkende foto’s van de komeet:
    http://www.nytimes.com/interactive/2014/11/12/science/space/rosetta-philae-comet-landing.html

  67. King Billy 12 november 2014 om 12:23

    Ik volg interactief liveblog van de FAZ. Maken het spannend.
    http://www.faz.net/aktuell/wissen/weltraum/mission-rosetta/faz-net-live-rosetta-packendes-finale-auf-dem-kometen-13260396.html.
    10 milljoen kilometer… Eigenlijk nog een peuleschil. Begrijp nu waarom de term ‘Godspeed’ is ontstaan. Moet zich sneller verplaatsen dan de snelheid waarmee de kosmos zich uitdijt om ’t allemaal te kunnen bijbenen voordat de Duivel er als de kippen of een haan erbij zijn of is. En die engelen als hulpjes? De posities van de waarnemers bepalen hun blikveld, dus ook niet altijd even betrouwbaar. Onvoorstelbaar dat Hemels Koninkrijk…

  68. Aad Verbaast 12 november 2014 om 12:45

    @King Billy: om een en ander maar weer eens te verbinden met deze serie (en waar we al bijna geland zijn, de zondvloed namelijk), een creationistisch stukje van een (zware) wetenschapper over de zondvloed en de rol van kometen daar bij:
    http://www.refdag.nl/achtergrond/natuur-techniek/creationist_werpt_ander_licht_op_herkomst_komeet_1_686933
    == De enige theorie die naar zijn mening hout snijdt, is die waarbij de zondvloed aan de wieg staat van de kometen ==
    == Hij veronderstelt op grond van Psalm 24:2 dat de aardkorst als het ware drijft op grote hoeveelheden ondergronds water die tijdens de zondvloed naar boven zouden zijn gekomen. ==

    Wat een knapperds lopen er toch op deze aardbol rond 🙂

  69. blutch1 12 november 2014 om 14:33

    Dat van die drijvende aardkorst kun je gevoeglijk vergeten. Het enige vloeibare deel is de noyau externe, een stukje van ca 2300km dik op 2800 km diepte bij een straal van ca 6700 km.

  70. Rubio 12 november 2014 om 14:44

    Wel, ik schijn weer mee te mogen doen…

  71. Aad Verbaast 12 november 2014 om 17:05

    @Blutch1: Hoezo vergeten? Op water ja. Maar er is wel zeker sprake van een soort van drijven.
    == Tektonische platen bewegen zich langzaam over de asthenosfeer (=een enigszins vloeibare laag van de aardmantel die zich direct onder de vaste aardkorst bevindt) heen ==
    http://www.vulkanisme.nl/begrippenlijst/platentektoniek.php
    Dat was je geheel ontgaan? Ik kan het haast niet geloven.

  72. Aad Verbaast 12 november 2014 om 17:07

    @Rubio: Hoera!! Welcome back! We begonnen ons hier al zorgen te maken over je. Gelukkig ben je weer boven komen drijven. Borrultje!!

    @Kleet: ik heb ook zo mijn twijfels. Ook over hun bronvermelding trouwens. Lijkt zeker niet zo betrouwbaar te zijn als ze ons willen doen voorkomen.

  73. Aad Verbaast 12 november 2014 om 17:12

    Zomaar een echt historische evenement vandaag. 12-11-2014.

  74. King Billy 12 november 2014 om 17:17

    Wij zijn een komeet!

  75. Aad Verbaast 12 november 2014 om 17:28

    @King Billy (en Blutch1) ik las ergens dat gezien de vermoedelijke samenstelling (lichte materialen, veel water en ‘luchtig’) zo’n komeet op water zou blijven drijven.
    Kan de wetenschapper uit 12:45 toch nog ergens zijn gelijk gaan halen al is het 500 miljoen kilometer verderop. Dat moeten die Bijbelaars natuurlijk geweten hebben. Iets met colllectief geheugen en zo.

    P.S. maar die sonde gaat grondmonsters meten. Dan weten we meer.

  76. Aad Verbaast 12 november 2014 om 17:30

    “A big step for human civilisation” says ESA chief Jean-Jacques Dordain..

  77. King Billy 12 november 2014 om 17:35

    On-Topic! Deze erin houden . ESA Director: “This succes does not from the sky”, terwijl hij naar boven wees.

  78. Aad Verbaast 12 november 2014 om 17:45

    @King Billy: kleine correctie denk ik maar zo even: ““This succes does not come from the sky”
    Mooie uitspraak inderdaad.
    Ook leuk om te weten is dat het allemaal berekend kon worden met the good old chap Isaac Newton. Kom er nog maar om na Einstein.

    P.S. Ook goed om te weten dat je daar niet werkt. Met zo’n slordigheid hadden we die komeet natuurlijk op miljoenen kilometers gemist 😉

  79. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 17:54

    Maar wat heft dat met civilisatie te maken?
    maar ja, amerikanen……rare apen

  80. Aad Verbaast 12 november 2014 om 18:03

    @kleet: geen Amerikanen. Echt Europeanen.. Esa (European Space Agency)..

  81. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 18:10

    Zelfs ikmaak in mijn divinity soms een foutje…..
    kan je nagaan…

  82. Aad Verbaast 12 november 2014 om 18:27

    @Kleet: ach God stapelde de ene op de andere. Jij (geschapen naar zijn evenbeeld – volgens zijn zeggen – en omgekeerd -naar je eigen zeggen-) ben daar nog relatief heilig in. Het is je vergeven.
    Dat gezegd hebbende levert het wel weer een extra een deuk in je vertrouwen op.

  83. Rubio 12 november 2014 om 18:29

    “Waar was ik toen het gebeurde?”
    Helaas even een dutje doen!
    Nu weer echt gelukkig met de realiteit.
    Zijn we er nu toch weer trots op om een Europeaan te zijn…? Nou? Niet allemaal tegelijk!

  84. Aad Verbaast 12 november 2014 om 18:44

    @Rubio: geven we die Amerikanen, Chinezen en Russen toch allemaal mooi het nakijken. zo’n 500 miljoen kilometer zelfs. Met recht “op afstand”!

  85. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 12 november 2014 om 20:28

    Fe Russen liepen vooraan met hun sproetnikker. Gut wat was uncle sam toen boos pissig en gefrustreerd.
    Maar note in de wedloop:
    USSR: de betrouwbaarste en airodynamisch gezien de beste jager–en nog steeds
    –de meest betrouwbare raket
    –het grootste vliegtuig ooit (spook van de Kaspische zee)

    Maar rusland is is zo maf als een ui.
    Als je een geode hamer zoekT;wordt niet gemaakt in rusland
    Maar voor de super complexe high-tech problemen hebben zij altijd een simple oplossing.

    En militair:de TR34 en nu de TR84, de AK47; ontwikkeld tot AK74
    —————
    De affaire met dat neergeschoten vliegtuig: waren NIET de russen; anders hadden ze ontkent in allerlei bochten en kronkels
    Was trouwens neergeschoten met de boordwapens van een MIG

  86. Rubio 12 november 2014 om 20:33

    Aad 17:07;
    Was erg vreemd allemaal.
    Gebruikersnaam, emailadres en wachtwoord, niets matchte aanvankelijk.
    Na het vastleggen van het (nieuwe) wachtwoord via Explorer lukte het uiteindelijk.
    Gods wegen zijn en blijven uiteindelijk ondoorgrondelijk, laten we het daar maar bij houden.
    Nu ben ik gelukkig niet helemaal een digibeet maar heet natuurlijk ook geen Alexander Klöpping.
    Uiteraard weer blij met je aangeboden borreltje in m’n ouwe vertrouwde ‘kroegie’..

  87. blutch1 13 november 2014 om 00:09

    @Aad, er is wel plaattectoniek maar de misvatting is dat dit gebeurt op een vloeibare onderlaag. Dat is niet zo, het is een solide laag. Vergeet niet dat die beweging niet van vandaag op morgen gaat. Een alledaags voorbeeld kun je vinden in ouderwets glas. Nooit de druppelvorming gezien in oude ruiten? Je kunt toch niet stellen dat die ruiten een vloeistof zijn, maar toch verlopen ze. Iets dergelijks vindt plaats in binnenmantel van de aarde. Niet vloeibaar, maar toch op de lange termijn bewegend. Dat drijven, wat wij associeren met een vloeistof, is een fout beeld.

  88. blutch1 13 november 2014 om 00:13

    Misschien kun je erbij, dan kun je de uitleg zien door een hoogleraar geologie.
    Maar het kan zijn dat inloggen verplicht is.
    https://www.france-universite-numerique-mooc.fr/courses/MinesTelecom/04004/Trimestre_2_2014/courseware/e6eb8da3b9614752b5b21e856d2a0113/6890191a09ea45498deba2f7e37dd432/

  89. Aad Verbaast 13 november 2014 om 00:46

    @Blutch1: grote lijnen wel eens met je. Misschien heb ik te lang geleden natuurkunde gestudeerd (op materiaalkunde afgestudeerd) en zijn de definities enorm veranderd in de tussentijd. Kan allemaal natuurlijk. Bijvoorbeeld: glas was toen nog ‘gewoon’ een vloeistof. Niet omdat het vloeit (bij kamertemperatuur) maar vanwege de structuur. Kristalglas is weer geen vloeistof omdat het een kristallijne structuur heeft.
    Maakt allemaal niet zoveel uit voor deze discussie want we zijn het niet zo oneens. De platen drijven niet op wat wij in de volksmond een vloeistof noemen.
    Duidelijk mag zijn dat een en ander zich wel als een vloeistof gedraagt. Kun je ook zien in de prachtige structuren in gebergten. Micro en macro trouwens

    Nog eentje: “onder druk wordt alles vloeibaar” wordt veelal gebezigd in de polletiek.
    Onzin trouwens: onder druk worden verreweg de meeste stoffen vast.
    Een van de uitzonderingen is water trouwens (naast bv gietijzer). Water wordt vloeibaar.
    Is overigens een van de meest complexe stoffen die er bestaat ondanks dat het een eenvoudig molecuul is.
    Zal God ook wel de hand in hebben gehad. We hebben er nogal wat van hier.

    Nog een leuke in dit verband (“vandaag op morgen”): http://nl.wikipedia.org/wiki/Pekdruppelexperiment

    P.S. ik kan die Franse site inderdaad niet in zonder ww. Nog even afgezien van het gegeven dat mijn Frans niet meer is wat het geweest is.

  90. Aad Verbaast 13 november 2014 om 00:52

    @Rubio: je hebt het toch maar mooi voor elkaar gekregen! Knapperd!
    advies: nergens meer aankomen als je het eenmaal voor elkaar hebt.

    P.S. geldt niet voor alles overigens 🙂

  91. Aad Verbaast 13 november 2014 om 00:54

    @Kleet: God ziet alles. Misschien dat hij het ons nog eens gaat vertellen. Zal ook de enige zijn wrs.

  92. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 06:32

    Glas.
    Natuurlijk zal ik het wel weer moeten zijn die uitleg/uitsluitsel geeft.
    heft iets met matereaal/productiekennis te maken.

    Vroeger warden ruiten als volgt gemaakt.De glasblazer bies een cylinder zo groot mogelijk. Die werd op tafel gelegd, opengesneden en uitgerold.
    Voila.
    tegenwoordig is ruiten maken een continue process.
    glas wordt gegoten op een bad vloeibaar zink
    Derhave altijd vlak enoveral even dik

    Note; 8×2,5meter wordt standard in NL gemaakt
    Grotere maten komen uit DE

    Zo heb ik ooit in een villa gewoond met een raampje in de hal van 12 bij 3 meter; gebouwd rondom de eerste wereldorlog. Ongeveer de geboorte tijd van blotch.

  93. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 06:38

    Ook heb ik ooit eens gewerkt aan de oplossing van een problem in de glasindustrie.
    De vloer van een oven is gemaakt van tegels van chroomoxide. Kosten f250 per kg
    Die slijten uit; het gesmolten glas loopt erover heen

    Simpele oplossing: onder de oven sproeiers, die water tegen de bodem spuiten
    gevolg: glas stolt op de bodem. zodat het gesmolten glas over goedkoop glas loopt.
    problem opgelost.

    Het werken was onder extreme omstandigheden.
    temp tegen de 150–200 grad.
    Gezwart staal werd in een paar uur roestig. Inductie magnetisme van de oven.
    Als ik werkte, moest er altijd iemand staan te kijken of alles in orde was.
    Kreeg 5 liter vloeistof per dag extra.

    Maar onder extreme omstandigheden heb ik altijd goed gefunctioneerd

  94. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 07:31

    Meer uitleg van procestechniek, matereaalkennis e.d. moet ik voor vragen. Mijn tarief is hetzelfde als van een advocaat; per slot van rekening weet ik meer en op een breeder vlak.

    In alle bescheidenheid.
    Amen–om op topic te blijven

  95. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 07:33

    Maar wat hoor ik?
    Gaan B1 en KB een fanclub voor mijn devine personality oprichten?
    Ok, dan mogen ze een weekje minder in vagevuur.

  96. Aad Verbaast 13 november 2014 om 10:42

    @Kleet: veelschrijverij is wel helemaal jouw ding. On-topic blijven wat minder.

  97. Aad Verbaast 13 november 2014 om 10:43

    Die lui van ESA hebben het gisteren druk gehad. Niet één landing maar wel drie!

  98. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 11:00

    Volledige geode zinnen bouwen ook.
    Kennelijk.
    Geef ik aanvullend les–wat je op de RUG had moeten leren- en je leest het niet….slordig!

  99. Aad Verbaast 13 november 2014 om 14:39

    @Kleet == ..geode == ? 🙂

  100. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 16:35

    awel–vorm versus inhoud. Eens zal je het leren Aad, Als je ook 900 wordt….

  101. Aad Verbaast 13 november 2014 om 17:17

    @Blutch1: dan is de cirkel toch weer een beetje rond.

    @Kleet: ik leer nog elke dag

  102. Aad Verbaast 13 november 2014 om 17:18

    @allen: God blijkt toch met de tijd mee te gaan en is dus ook actief op twitter. In meerdere gedaanten zelfs.
    Reageert zelfs op deze serie:

  103. King Billy 13 november 2014 om 18:07

    Nog een heel gedoe op twitter met al die talen.

  104. Aad Verbaast 13 november 2014 om 18:25

    @King Billy: daarover weer in een later blog. Ook al zo’n weeffout met enorme gevolgen!

  105. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 22:07

    …..and the words of my prophets are written on the subway walls
    and tenements halls…….
    God.

  106. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 22:08

    Hoe maakten die oude aartsvaders die jonge dienstmeiden zwanger?
    Denk AOW standje.
    Zij gaat op haar handen voor hem staan
    en hij hangt hem erin…

  107. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 13 november 2014 om 22:10

    Leuke fotoserie in AD over besnijdenis (behakking) van jonge meiden.
    met scheermesjes, scharen, glasscherven.
    Awel als ge maar lol hebt
    Niet voor mij, maar voor een concurerende god.

  108. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 06:31

    Slecht filmpje.Ik wordt niet eens genboemd
    En je ziet de joden waren ook maar imperialisten en dieven; ze stalen het land van Canaan
    Toen al.

  109. King Billy 14 november 2014 om 08:05

    Nog zo‘n sprookje. In 25 jaar stalstro in berghutten in goud veranderen.Van 9.5 miljard naar 45.5 miljard bruto omzet. Gewoon 50.000 brievenbussen plaatsen. Geen Hans Christiaan Andersen of de Gebroeders Grimm, maar het Opperhoofd Jean-Claude Juncker, dansend om het Gouden Kalf.
    Muisje krijgt nog een staartje in Nederland, omdat ‘iets’ zorgvuldig uit de publiciteit moet worden gehouden.

  110. Aad Verbaast 14 november 2014 om 09:55

    @King Billy: Luxemburgers en Nederlanders kunnen het goed met elkaar vinden. Daarom Juncker en Timmermans ook.
    Nederland is nog groter. De grootste zelfs. Per hoofd van de bevolking weet ik het niet. Om de eenvoudige reden dat ik dat niet heb uitgerekend.

    P.S. maar de Kamer heeft in al haar wijsheid beslist dat Nederland geen belastingparadijs genoemd mocht worden.

    http://www.nu.nl/economie/3928541/afspraken-starbucks-en-fiscus-strijdig-met-richtlijnen-oeso.html
    http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/14/commissie-nederlandse-deal-met-starbucks-vorm-van-staatssteun/
    en reactie van Wiebes: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/11/14/reactie-vermeende-staatssteun-bij-starbucks.html

  111. Aad Verbaast 14 november 2014 om 09:57

    @Kleet: == Ik wordt niet eens genboemd == Gaat over de verspreiding @Kleet. De enige die in jou gelooft ben jezelf. Kortom: verspreiding: 0.

  112. King Billy 14 november 2014 om 10:47

    Buitenlandse media outlets hebben geen boodschap aan een verbod op het gebruik van ‘belastingparadijs’ indien Nederland wordt bedoeld.

  113. King Billy 14 november 2014 om 11:00

    Re “Ik word -zonder ‘t’- niet eens genoemd”
    Wanneer een persoon of groep zich afscheidt vanwege verschil van inzicht over een specifiek punt van een doctrine, een leer of een overtuiging, zijn ze geneigd zich nog strenger vast te klampen aan hun overtuiging, isoleren zich en worden feller om zichzelf nog te kunnen etaleren. De enige reden waarom ze dan nog serieus worden genomen, is omdat ze nogal wat nevenschade kunnen aanrichten.

  114. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 11:39

    het belang van vorm boven inhoud te stellen, als mede onderschatting, duiden op de afwezigheid van verstand c.q. enig reolevant inzicht….

  115. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 12:34

    Eergister nog schreeuwde mijn buurmeissie van 22 nog 4 maal “mijn God” naar mij….
    En haar geloof in mij is meer waard dan dat van 1000 seniele oude mannetjes…..

  116. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 12:41

    Uiteraard zou het filmpje wat leuker en completer zijn geweest, als ze begonnen met de eerste monotheistische religie.

  117. Aad Verbaast 14 november 2014 om 13:14

    @KLeet: == de eerste monotheistische religie. ==
    Zo maar even van het net geplukt: == In het Egypte onder Amenhotep IV (1391-1353 v. Chr.), die ook bekend is onder de naam Echnaton, is voor het eerst sprake van een monotheïstische godsdienst, als de farao besluit slechts de zonnegod te accepteren. Onder zijn kleinzoon Toetanchamon wordt deze godsdienst echter alweer afgeschaft. In kleine kring blijft het monotheïsme in deze vorm echter wel voortbestaan. ==
    Druppel op de gloeiende plaat dus..

  118. joost tibosch sr 14 november 2014 om 13:34

    Krijg op deze site alsmaar waarschuwingen dat ik op mijn beveiliging moet letten. Laat me dat uit het verleden nu heel bekend voorkomen!

  119. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 13:51

    Nog steds paranoia Joost? Het schijnt dat 5 mg cyanide helpt.

    Het was niet de eerste; het was de tweede .
    Tussen Eufraat en Tigris was er eentje eerder, in de stad Ur als ik het goed heb; met als god, Ahora Mazda.
    Nee hij reed geen japanse auto.
    Had ook andere namen; heeft 7000 jaar geregeerd; en was redelijk verspreid; in Alexandrie was een grote empel.
    Door Christendom verdrongen,.Een groot beeld, dat in veiligheid gebracht moest worden, stranded in de woestijn; door en onder zand gperfect geconserveerd.
    Was gecopieerd ook op Cyprusen alexandie.

    Zelfs de poging in Egypte: dat ging mis omdat de farao de priesters in leven liet.Dat was de tweede macht in Egypte.Die hadden belang bij een meer goden system.
    farao had nog wel effe een brandnieuwe hoofdstad gebouwd die weer verlaten werd.

    Toetanamon ; de ouders van hem konden wel uit Hoogeveen komen; moeder ebn vader waren broer en zus…
    hij was mismaakt.
    Hij werd niet vermoord, maar stierf gewoon. Hij zat rottig in elkaar..

    PS Die stad heft zich doodgegroeid.
    Door het success van de stad,w was er meer eten nodig. Maar door telkens hetzelfde op een stuk land te verbouwen, loopt de opbrengst terug. tot 10% Vandaar dat de stad verlaten werd.
    Er zijn met warmte gevoelige opnamen twee setten irrigatiesystemen gevonden, alsmede een inlkandse haven.

  120. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 14:03

    Er bestaan toekomstvoorspellingen. Eentje is heel gedetailleerd uitvoerig ettelijke malen gedocumenteerd.

    Oak Ridge, USA
    Daar woonde een boer op een gegeven moment alleen; 1905
    Hij droomde dat hij werd bezocht door “god”, die hem zei, dat hij 40 nachten buiten moest slapen, en dat hij dan de toekomst van Oak Ridge te zien zou krijgen.
    Deed ie. het was winter.
    Toen had hij een visioen van een stad, vrij druk, en een fabriek die het einde van een grote oorlog zou bewerkstelligen.en een enorme explosive.
    dat alles werd in 1905 in de krant gezet(o.a.)
    Hij werd beschouwd als een dorps gek.
    In begin jaren 40 kregen de schaarse bewoners een brief van de staat: binnen 20 dagen oprotten.
    Over nacht werd een stad gebouwd die niet op landkaarten stond. 75.000 mensen kwamen er wonen.
    Een fabriek, die werkte voor de eerste atoombom, met 22000 personeelsleden.

    De dorpsgek had het 40 jaar vooraf goed gezien.

  121. Aad Verbaast 14 november 2014 om 16:51

    @Joost Tibosch sr.: zou dat komen doordat onveilige types regelmatig rondwaren op de Aad Verbaast site? Google weet alles immers. Of is het “De hand van God”? 😉
    Ik gebruik Norton als beveiliging. Die geeft overigens netje aan: “deze pagina is veilig”. Zoek ik met “safe search” op bv “Aad Verbaast” dan komen ook alle pagina’s tevoorschijn.
    Kortom: je kan weer rustig slapen!

  122. Aad Verbaast 14 november 2014 om 16:54

    @Kleet: Leuke anekdote, maar hecht jij waarde aan verhalen over dergelijke voorspellers? Op miljarden mensen die van alles uitkramen is er altijd wel eentje die het toevallig bij het rechte eind heeft immers. Weinig wetenschappelijk.

  123. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 17:15

    Hij veschreef alles gedetailleerd in 1905.
    En deze: alles gedocumenteerd in verschillende kranten: Note: hij beschreef de explosive van atoombom; hij beschreef de fabriek waar dingen gemaakt zouden worden die de oorlof zouden beeindigen
    maar wel in 1905.
    WO2 was er nog niet; de atoombom ook niet; en eigelijk wist nioemand van de “paddestoel”
    De man ging de pijp uit in 1915…..

    Dat zal het realiteitsvirus wel zijn dat bij joost opduikt; komt hard voor sommige groepen…..
    veel bidden …

  124. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 17:17

    In een streek waar met moeite 20 huizen stonden; een stad voorspellen met een favriek die….Dat is 200% ongeloofwaardig

    Meeste voorspellingen zijn gelul. Maar deze geloof ik gedetailleerd, gedocumenteerd

  125. Aad Verbaast 14 november 2014 om 18:40

    @King Billy: we hadden het hierboven even over Juncker.
    http://www.voxeurop.eu/nl/content/news-brief/4854244-deze-man-ongeschikt-om-europa-te-leiden
    == “In een een normaal Europa, zou Jean-Claude Juncker zijn ontslag hebben ingediend” ==
    De kneep zit ‘m natuurlijk in “normaal”.

    Niet normaal!

  126. blutch1 14 november 2014 om 20:10

    Ach Aad, we hebben het jaren met uiterst capabele en integere politici geprobeerd en je ziet wat ervan terecht gekomen is. Laten we het dan nu maar eens proberen met oplichters, ongeschikt, aan hun eigen glorie denkend schuim proberen.

  127. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 14 november 2014 om 20:22

    Goed idee! Aad min president; KB en Blutch min binnenlandse en buitenlandse zaken!’

  128. Aad Verbaast 15 november 2014 om 00:14

    @Blutch1: uiterst capabel en integer? Nu moet ik toch wel heel hard nadenken wie je daar mee zou kunnen bedoelen. Ik kom er maar niet op!

    @Kleet: je weet dat ik geen enkele ambitie heb om de politiek in te gaan. Daar ben ik veel te eerlijk voor.

  129. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 15 november 2014 om 06:29

    Dan moet ik mijn definities van eerlijk heel ruim bijstellen……

  130. rubiotje 15 november 2014 om 11:08

    Woow, God is nu wel erg boos.
    Heeft de Philae Lander in de schaduw gezet, is ie soms bang dat we teveel ontdekken over het ontstaan van leven op aarde?

  131. rubiotje 15 november 2014 om 11:13

    Heeft ie me zonder mijn toestemming ook nog een andere nickname gegeven…
    Ik doe er verder niks meer aan dus jullie zullen het er in de toekomst maar mee moeten doen.

  132. joost tibosch sr 15 november 2014 om 11:40

    Aad Als je precies wil weten wat er toen op het VK-blog, al door PMJvkWA vernoemd, gebeurde, vraag Ina maar. Mijn beveiliging is nu zo afdoende dat zelfs een PC-oen als ik rustig kan slapen.

  133. Aad Verbaast 15 november 2014 om 17:15

    @Ruibio: “what’s in a name”. We gaan het er mee doen. Niet meer aankomen zou ik suggereren.

    Tja, die lander. Vannacht waren de batterijen al op las ik. Nu wachten op dat enkele zonnestraaltje om die weer een beetje op te laden. Gaat met mijn mobieltje toch wel wat sneller, al moet ik er meteen bijzetten dat die het geen 60 uur volhoudt.

    Tja, die God.. Had er beter een bolletje van kunnen maken. Was het allemaal een stuk beter van geworden. Nee, hoor kiest hij voor een ‘kunstvorm’. Je kan ook niets aan die man overlaten!

  134. Aad Verbaast 15 november 2014 om 17:16

    @Kleet: prima dat je dat doet. Kan je niet eerlijk genoeg over zijn.

  135. Rob Alberts 15 november 2014 om 17:28

    Eerst mondelinge overlevering, daarna overschrijf en vertaalfouten kunnen een getalletje, lettertje, zelfs een woord doen veranderen.
    Wat dit zegt over het Heilige Woord Gods is natuurlijk lastig te bespreken.
    Toorn en woede zijn snel opgewekt bij de echte schriftgeleerden.

    Vriendelijke groet,

  136. Aad Verbaast 15 november 2014 om 17:35

    @Rob: helemaal waar.
    Maar gezien de matig in elkaar geknutselde plot (ik kan er niet veel meer van maken) blijft het een wonder dat zoveel mensen die teksten dan toch letterlijk willen nemen, sterker nog, voetstoots aannemen dat het de waarheid is, en niets dan de waarheid.

  137. Aad Verbaast 15 november 2014 om 18:38

    Nuttig dagje vandaag. 35 meter boeken (waarvan 6 meter esoterische boeken) van de hand gedaan aan iemand die er heel blij mee was/is. Ruimt lekker op in het kader “ik heb al een boek”.

  138. King Billy 15 november 2014 om 21:28

    @Aad Verbaast. re boekenopruiming. Optisch meer ruimte voor de ‘conversation pieces’? Waaronder het Boek der boeken? Uit mijn chaotische boekenhoekje ‘Filosofische noodapotheek’:
    Wij mensen staan voor het universum, zoals mieren voor een majesteitelijk paleis (Schiller), em Mark Twain zei “geef ieder ding zijn eigen plek en bewaar het ergens anders. Dat is geen raad, maar domweg gewoonte.”
    Zo houden we elkaar aardig bezig.

  139. Aad Verbaast 16 november 2014 om 00:20

    @King Billy: “conversation pieces”: dat heb je scherp gezien.
    Maar om er dan ook maar een quote tegenaan te gooien: “kijk in zijn boekenkast en je weet wie hij is.” Of zoiets.. Geen idee wie dat gezegd heeft overigens.
    Kan ook zomaar eens de reden zijn voor een fikse opruiming. Maakt mijn leven wat overzichtelijker in inzichtelijker. Nog wel een metertje of 10 over trouwens. Gaat ook nog wel eens verder uitgedund worden. Maar dat in het licht van een andere quote (oorsprong mij ook niet bekend): “Ach, je eindigt allemaal in een schoenendoos.”

  140. King Billy 16 november 2014 om 05:29

    “Ach, je eindigt allemaal in een schoenendoos.” Allemaal”? “schoenendoos”? Het bestuur van het Concertgebouw krijgt prompt een waas voor hun ogen en ziet ze al aankomen. Begeleid met een hemelsmooi muziekje gespeeld door het koninklijk orkest – voor intimi het k.o.- , sterven in de concertzaal van dit gebouw.

  141. Aad Verbaast 16 november 2014 om 08:44

    @King Billy: 🙂
    Die opmerking sloeg eigenlijk meer op de levensloop van de gemiddelde oudere. Die het goed had, maar door de ouderdom gebreken krijgt en uiteindelijk mogelijk in een verpleeghuis komt. En dus kleiner moet gaan wonen. Kan de de inboedel worden opgehaald op een kastje en een stoel na. De familie wil niets hebben omdat hun huis al propvol met spullen staat. Schoenendoosje met wat persoonlijke spulletjes.
    En als ze dan overlijden, dan blijft er enkel (en hoogstens) een schoendoosje over met wat foto’s (en zo).

    Doet me meteen weer denken aan van Rijn en de misstanden in de verpleeghuizen.
    Nieuwsuur gisteren met een uitzending.
    http://nieuwsuur.nl/onderwerp/721692-verpleeghuiszorg-de-hardnekkige-problemen.html

    Ja, ja, hij strijkt over zijn hart: == Om de verpleeghuiszorg te verbeteren heeft Van Rijn al wel 5 miljoen euro uitgetrokken. ==
    5 miljoen?! Dat is wel 0.6 promille! De man is niet goed bij zijn hoofd. Maar dat wisten we al.

    n.b.: dat zijn zo’n 20 extra luiers per bewoner per jaar. Moet je ze wel zelf aantrekken..

  142. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 16 november 2014 om 11:08

    5 million: tja, hij bedoelde zijn extra reis en verblijfkosten…

  143. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 16 november 2014 om 11:28

    En nu even iets wat ooit aan de orde was. Heb een rapport gelzen over de bestejachtvliegtuigen, vanaf 1900.
    De USA hebben altijd ontworpen op snelheid en hoogte.
    Behalve eentje, de F15; die is super wendbaar. De na oorlogse Sabre bij toeval.
    beste jager ooit: de Mustang P51; de slechtse in de top 10: de raptor. Kost maar200 millioen.
    Door de laagte waarop de mustang nu zou kunnen vliegen–dan wordt ie niet gezien- en zijn afweer raketten onbruikbaar zou de mustang na een motor herziening een effectief en goedkoop wapen zijn. Mijn tweede keus: de Hell Diver.

    Perslot van rekening zou Abraham ook gevlogen hebben. om de mosterd te halen. Als ie wist waar.

    Nou heb ikwel leeftuijd en voortplanting besproken met arts.
    Duidelijk dat de ouwetjes bij-vrouwen namen voor voortplanting –en plezier.
    maar HOE?
    AOW er standje.
    Zij gaat ervoor staan, op haar handen, en hij hangt hem erin….
    Maar dat had ik al gezegd.

  144. Aad Verbaast 16 november 2014 om 16:58

    @Kleet: van mij mag al het oorlogstuig inclusief (en al helemaal) jachtvliegtuigen de boom in.

  145. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 16 november 2014 om 17:28

    De filosofische kant van sisteem keuze zegt heel veel van ontwikkeling/beschaving/realiteitszin van een land.Het gebruik van een schild, pijl en boog, een lans een meter langer, gebruik van dieren, zijn kleine details die de geschiedenis hebben gemaakt

  146. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 16 november 2014 om 17:30

    TVS, titanium, aluminium alles ontwikkeld voor wapentechniek.
    Computer, kunststoffen, rakettechniek, atoomtechniek; voedsel conserveren, alles ontwikkeld voor leger.

  147. Aad Verbaast 16 november 2014 om 17:42

    @Kleet: == alles ontwikkeld voor leger. == Sterk argument. Dat maakt die miljoenen doden (“mogen zij rusten in vrede”) zeker de moeite waard.

  148. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg--wie anders 16 november 2014 om 19:49

    Dat is het leven.
    net zoals het verschil tussen jou en een dakloze; jij krijgt een medisch onderzoek, en een dakloze gaat dood aan een combinatie van slechte omstandigheden, een koudje, slechte voiding en geweigerde medische hulp.

    Maar door de eeuwen heen zijn de oorlogen ook het geweten van een natie. training, loyalkiteit, wapenkeuze, discipline. goede/foute beslissingen.

    Zouden er nu geen computers zijn, of geen metaaltechniek, dan moisten naar Biafra om te bedelen.

    Ook koude oorlog werkte; er is geen oorlog gekomen……afschrikking werkt.

  149. King Billy 16 november 2014 om 20:43

    Interview met Putin. 21.45 Günther Jauch ARD.

  150. Aad Verbaast 17 november 2014 om 00:14

    @Kleet: oorlogen veranderen delen van de wereld. Geen oorlog ook.

  151. Aad Verbaast 17 november 2014 om 00:15

    @King Billy: Gemist. Komt het in de krant? 😉

  152. King Billy 17 november 2014 om 00:21

    “De Volkskrant, de Volkskrant is een ….” zong Jaap Fischer ooit.
    Dan de inhoud van dit artikel achter een betaalmuur bij de Volkskrant maar breeduit in de Duitse media lezen.

    http://www.volkskrant.nl/dossier-rampvlucht-mh17/vanachter-de-computer-de-raket-die-de-mh17-raakte-traceren~a3790543/

  153. Aad Verbaast 17 november 2014 om 09:01

    @King Billy: da’s ook al zowat. Hebben we net de festiviteiten achter de rug van de val van de muur als symbool voor de overwinning van de “vrije wereld”. En dan komt ‘de vrije pers’ met de introductie van de betaalmuur.

  154. Aad Verbaast 17 november 2014 om 09:41

    @King Billy: Poetin/ARD: 00:14 een 0:15: in de krant, en niet eens achter een betaalmuur:
    http://rt.com/politics/official-word/206051-putin-russophobia-ukraine-nato/

    Speelt ook voor God, maar ja, zo zijn er meer die die concurrentie aangaan.

  155. blutch1 17 november 2014 om 10:09

    Niet alleen vindt Kaïn een vrouw, maar wie zou hem kunnen bedreigen?

  156. Aad Verbaast 17 november 2014 om 10:36

    @Blutch1: hij moet in zijn broek gescheten hebben over zijn ouders, Abel en zijn nazaten, en de nakomelingetjes van zijn ouders en daar de kinderen weer van. Dat telt toch weer op als je 1000 jaar kan leven.
    Alhoewel hij dat laatste nog niet kon weten natuurlijk. CBS had nog niet genoeg data kunnen verzamelen immers. Kaïn was de enige die overleden was. Nog niet eens door een natuurlijke dood.
    Blijft tobben allemaal.

  157. Aad Verbaast 17 november 2014 om 11:16

    @Blutch1: en dit zal hij ook nog goed in zijn oren hebben geknoopt:
    “Wees vruchtbaar en word talrijk” Gn 1:28

  158. rikus 17 november 2014 om 13:27

    Klopt het hier wel helemaal de ene broer sloeg de ander dood en vluchte naar een ver land, waar hij zich een vrouw nam.
    Waar kwam dat volk en die vrouw vandaan?

  159. Aad Verbaast 17 november 2014 om 13:37

    @Rikus: geen idee. Ik vroeg het me ook al af in de blog.
    De ‘echte’ Bijbelkenners laten zich daar ook niet over uit. 🙂

  160. Aad Verbaast 17 november 2014 om 13:38

    Eind van de middag de volgende aflevering. Heftig!
    Van dik hout zaagt men planken.

  161. rubiotje 17 november 2014 om 14:04

    Aad; Let me think, de bouw van de tabernakel, ark des verbonds?

    Wrs voorlopig weer effe geen reacties mijnerzijds.. gescheurde enkelbanden.
    Uitgegleden op mijn met alg begroeide vlonder, wordt minstens een weekje ziekenhuiswerk..
    Mr. Murphy vind het kennelijk hèèl prettig hier..

  162. Aad Verbaast 17 november 2014 om 16:55

    @Rubio: Jeetje, sterkte man. Moet er weer geknutseld worden . Een weekje nog wel.
    Niet die fles vergeten mee te nemen. Beste smeersel ook in dit geval.

    P.S. Tabernakel/Ark des Verbonds is voorlopig nog niet aan de beurt. Ook al zo’n verhaal trouwens.

  163. rubiotje 17 november 2014 om 18:13

    Aad; Ja heel vervelend allemaal maar ik probeer er gewoon bij te blijven.
    Nu beleef ik kennelijk de 7 magere jaren…..= Ook al zo’n verhaal trouwens =. Je ‘ken’ er gek van worden… maar nog liever hiervan dan van die bijbel… 🙂

  164. Aad Verbaast 17 november 2014 om 18:17

    @Rubio: schrale troost natuurlijk: maar als het enkel je enkel is..
    En die 7 magere jaren vallen toch ook wel mee? Of is die Thaise vriendin flinterdun? 🙂

  165. rubiotje 17 november 2014 om 19:25

    Aad; Tja even afwachten. Morgen naar de huisarts en die zal me wel naar ziekenhuis verwijzen voor foto’s.
    Als het tegenvalt ben je er zomaar 2 maanden zoet mee.
    Thaise vriendin; Niet slank en niet ‘phoem phoei’ (dik)….heerlijk!
    = En die 7 magere jaren vallen toch ook wel mee? = Je hebt gelijk, ik moet dus niet zeuren, er zijn ergere dingen in de wereld die spelen.
    Er speelt overigens nog wel iets meer maar daar ga ik je niet mee vermoeien

  166. Pingback:Jozef, Egypte. De eindbalans van Genesis | Aad Verbaast

  167. Pingback:Massaslachting door een Gouden Kalf | Aad Verbaast

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: