Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Gerdi Verbeet..

Zit ik aan mijn stamtafel te lezen komt gerdi verbeet , met die voorzitters-hamer, ietwat verbeten,  binnen lopen en gaat naast me zitten.

Goh, zeg ik, dat ik jou hier tref..
Het vertrouwen in de politiek moet terug.

Mooie missie van je, hoe ga je dat doen hier?
Ik ben gewoon open en eerlijk. Ik vertel iedereen wat de plannen zijn.
 
En wat zijn de plannen?
Mijn eerste vraag aan mensen was altijd: Kan ik nog iets voor je doen? Kan ik nog iets uitzoeken, wil je nog iets geregeld hebben?
 
Niet één vraag, maar meteen drie! Geen plan maar enkel vragen! Komt wat verwarrend over bij me.
Ik ben zo genuanceerd als ik maar zijn kan.
 
Kán je dan niet wat genuanceerder zijn? Dat wekt niet direct vertrouwen bij me.
Ik sluit ook niet uit dat ik het zo doe omdat ik gewoon niet anders kan.
 
Pijnlijk gevoel lijkt me.
Pijnlijk om te zien dat je met de beste bedoelingen de plank toch zo misslaat.
 
Plank? De hamer dan toch. Wat ga je daar aan doen?
Ik zeg altijd: van alles waar je niet aan doodgaat, groei je.
 
Als die hamer op dat plankje slaat zal je er niet aan doodgaan. Maar groeien? Hoe?
Ik móét handelen. Dat is het enige wat me overeind houdt.
 
Hoe ga je dan handelen/behandelen? Wat is je “plan”?
Ik doe niets wat niet bij me past. Ik ben daar beslister in geworden.
 
Wat past dan bij je?
Ik ben geneigd alles zelf te doen, al ben ik tot midden in de nacht bezig.

Maar wat houdt je dan zo bezig?
Weet je, ik ben nooit zo heel erg met mezelf bezig.
 
Verrassend. Tot nu toe begin je zo’n beetje elk antwoord met “ik”!
Ik wil mensen het gevoel geven: dit plan is ook mijn plan. Maar weiger concessies daaraan te doen.
 
Maar zou het niet meer vertrouwen geven als de politiek eens wat minder hun eigen plan trekken?
Dit is te ingewikkeld, hierop ga ik niet reageren.
 
Moet ik dat dan maar eens aan anderen gaan vragen?
Ik vind het knap hoor, dat anderen dat wel kunnen.
 
Pijnlijke constatering?
Ik heb mijn act altijd together.
 
Ook als het al gauw wat te ingewikkeld voor je wordt? Is dat niet een nog pijnlijker constatering?
Ik zeg ook eerlijk: ik vond het pijnlijk. Pijnlijk omdat het resultaat zo anders kan zijn dan je hebt beoogd.
 
Maar eens tijd om op te stappen dan?
Ja, en we hebben de wijsheid ook niet in pacht. Een ander mag het ook best eens doen.
 
En ze stapten weer op.

Ik bedoelde uit de kamer eigenlijk.
Strak plan, denk ik nog. “Open en eerlijk”.  Dat wekt vertrouwen in de politiek.

En lees gauw weer verder in: : De herontdekking van het ware zelf

Bron:
Allemaal letterlijke citaten uit een interview met Gerdi Verbeet in Volkskrant Magazine 2 januari 2010.

 
Noot:
Dit gesprek is onderdeel van de feuilleton: “mijn gesprek met…….”
Alle vorige afleveringen van “mijn gesprek met…….” staan in het infoblok rechts

 
 

Plaatje: Tom Ordelman, ‘Oranjeboom café’, Velp, 360 graden.

133 Reacties op “Mijn gesprek met Gerdi Verbeet..

  1. Theo/Klaverblad 9 januari 2010 om 17:09

    Minstens één leugen voor een politica ik ben nooit zo erg met mezelf bezig
    Ze zou een blogster kunnen zijn.

  2. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 17:24

    @Theo: er zitten er nog wel meer in denk ik zo.
    "Ik heb mijn act altijd together"
    Hoe verzint ze het..
    Een act.. dat ook wel wel natuurlijk 😉

  3. smokey 9 januari 2010 om 17:29

    @Aad, een bijzonder dieptegesprek met een verbeten Gerdi Verbeet ( 🙂 leuk inkoppertje) werd het dus niet.
    Dan kun je je inderdaad beter in het boek "De herontdeking van het ware zelf gaan studeren". De eerste richtlijnen volgend kwam ik ook tot de conclusie dat ik een gelukkige rotjeugd heb gehad:))
    Grapje indachtig dit boek dat begrijp je. Hoe meer men overzichzelf weet hoe minder men zichzelve kent.
    @ Theo, "Ik negeer" en het tegenovergestelde in praktijk brengen past ook al in hetzelfde boek:)

  4. smokey 9 januari 2010 om 17:33

    "Zag ik een veelbetekenende blik naar Mariëtte". Was zij er ook bij Aad? Ze hebben een gezamenlijke overeenkomst… een hamer.

  5. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 17:39

    @Smokey:
    17:33: de link naar Mariëtte staat al helemaal boven in de blog.. (wel een beetje opletten natuurlijk!!)
    Ze deed verder haar mond niet open, hing wat stilletjes aan de bar..
    Maar ja, ze had haar ‘beurt’ al eens gehad..http://www.vkblog.nl/bericht/256312/Mijn_gesprek_met_Mari%EBtte_Hamer..
    Dat boek: ik heb het nog steeds niet uit. Ik word telkens gestoord 😉

  6. zelfstandig_journalist 9 januari 2010 om 19:04

    Hoelang moet dat vertrouwen in de politiek nu al niet terugkeren? Pim Fortuyn is er ooit over begonnen, als ik me niet vergis.

  7. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 19:28

    @Zelfstandig journalist:
    == Hoelang moet dat vertrouwen in de politiek nu al niet terugkeren? ==
    Grofweg sinds ongeveer 6000 jaar geleden? 😉
    Dan nog maar een borreltje, jullie politci doen dat onder het werk zelfs..

  8. R.Kruzdlo 9 januari 2010 om 19:33

    Ik lees ze altijd en ik denk dan steeds: man het kan meer zijn. Paco en Aad op weg naar een nieuwe column. Nee grapje. Groet Groen hier.

  9. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 19:51

    @Krudzlo:
    Gespreksstof genoeg.
    Ik hoef het aleen maar aan te luisteren toch? 😉
    Witte en koude deken hier. Buiten althans.

  10. coby 9 januari 2010 om 20:58

    Straks vast nog ergens een mooie burgemeesterspost of zo, ze komt niet zonder hamer te zitten, denk ik.
    Hartelijke groet, Coby

  11. R.Kruzdlo 9 januari 2010 om 21:11

    Aad…, ik liep zojuist langs de zee. Verrek er was niemand. Na een uur nog niemand. Ik dacht: daar is de zee toch niet voor. In Holland gaan ze bij elke ‘weerongesteldheid’ wandelen. Ik draaide mij om …, om de terug weg naar huis te nemen. Wat zie ik. Verdorie hier ook al…, snotterde ik tussen lip en neus,…: sneeuw. Ja sneeuw. Op 700 honderdmeter sneeuw.
    Ik ben de eerste de beste kroeg binnengelopen (2 kilometer) en nu dus aangeschoten. Kun jij dit nog volgen>
    Groet Robert

  12. zilver 9 januari 2010 om 21:15

    Moet erg om je lachen, bij mij heb je beet!

  13. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 21:21

    @Coby: als je die hamer eenmaal in je vingers heb gehad laat je die nooit meer los natuurlijk.
    Veilingmeester misschien? Dan heb je meer in de melk te brokkelen natuurlijk.
    Dan kan je het afmaken voor de hoogste bieder. Dat is nog wat anders dan politiiek bedrijven. Eigenlijk een soort van promotie eigenlijk..

  14. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 21:23

    @Robert: ik kan je prima volgen. Zag je die verschrikelijke sneeuwman niet voor je uit lopen naar diezelfde kroeg?
    De kroeg waar we nu midden inzitten?
    En Verbeet net uitgelopen was??
    En toen werd het toch nog gezellig!

  15. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 21:24

    @Zilver: dat is dan weer mooi meegenomen.
    Doet me denken om dit gesprek nog even in een van jouw groepjes te zetten.
    Er moet meer gelachen worden immers.
    Zout en peper, om er wat smaak aan te geven.
    Hier voor de kroeg kan je van de grond eten na al dat gestrooi.

  16. jan bouma 9 januari 2010 om 21:56

    @Aad… Ik kijk morgen wel even of ik die Verbeet kan beet nemen; als je nog tijd overhebt vraag haar vast hoe het staat met corrupte PvdA-wethouders in het land. Hier in Maarssen zit er eentje die leiding geeft aan een criminele organisatie. En hoe dat zit kan ze lezen op m’n lopende blog of op het blog waar alles mee staat of valt dat heet: "Nimmer zal het recht niet in het geding zijn!"
    Men goegelt maar de helft van de titel en je komt er.. Tot morgen!

  17. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 22:17

    @Jan: Ik heb nog wel een paar tips voor je na die Verbeet, hoe je beet kunt krijgen om die vissen te vangen. Die natuurlijk vanwege hun gedrag niet meer vrijelijk zouden mogen rondzwemmen in die vervuilde plas van je.
    Laen zij die niet meer ophouden! In het gevang met ze!
    Ik stuur ze je nog wel toe.

  18. VSp 9 januari 2010 om 22:25

    Tsjah……… . Zaterdagavond. Sneeuw buiten, binnen knotsgezellig.
    Al die gesprekken met Gerdi, Mariette, Agnes, Bea (2*), Ella, Neelie, Rita, Evelien, Erika, Hanja, Sonja, Ayaan…………. Da’s een score van 46%. Niet slecht.
    Nu nog een gesprek met Maxima? Dan zit je op 50%.
    Vannacht ga ik dromen dat al deze dames voor de eerste keer bij elkaar komen voor een PRI groepstherapie.
    Mijn zondagochtend kan niet meer stuk. Ik gniffel nu al bij voorbaat:

  19. Aad Verbaast 9 januari 2010 om 23:34

    @SSp: ik zal vast koekjes inkopen voor bij de koffie. Ze is daar dol op. Net als Nederlanders, die niet bestaan volgens haar. Daar is ze inmiddels wel achter gekomen.
    Ze speelt een bijzondere rol in een serie op de Nederland. Kun je die ontvangen daar in dat monument van je?

  20. Martien 9 januari 2010 om 23:40

    Zij is inderdaad teveel met zichzelf bezig. 🙂

  21. VSp 10 januari 2010 om 00:06

    @aad.
    Maxima op de koffie hier? No sweat!
    Moet ze wel een recente TomTom hebben, anders wordt ze letterlijk het bos in gestuurd. Is al eerder gebeurd. En tenminste winterbanden onder haar 4FWD.
    Ze krijgt dan geen koekjes maar Kaffee und Kuchen. De Duitse koffie is niet om te slikken en de Kuchen zijn van een verukkulluk buitenproportioneel formaat van de tot in Winterwijks vermaarde Bäckerei ‘Die Weseler Echobrunnen’. (Hoe zat dat ook alweer met die burgervader van Wesel?)
    Zo zie je maar. De eerste vier aanknopingspunten zijn er!
    Want, niet te vergeten, het stadje Dillenburg en het dorpje Amsberg liggen op ongeveer dezelfde rijtijd als vanuit Wassenaar.
    Als jij het interview afneemt op Rüplingshof, zorg ik voor de toepasselijke catering.
    Deal?

  22. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 00:14

    @Martien:
    Viel me wel op ja. Maar misschien is dat wel een soort van vakverdwazing geworden.
    Ze mag dan wel voorzitter zijn. Maar ze mag nergens aan mee doen, en heeft dus niets te vertellen.
    Dan zit je aardig in de spagaat 😉

  23. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 00:18

    @VSp:
    Ik zie nu dat ik VSp verkeerd gespeld heb (23:34). Excuus.
    Als jij haar naar die plek kan lokken, dan zal ik wel met haar praten.
    Kan nog wel eens Maximaal gezellig worden.
    En daarna in de feesttent alle stamgasten er ook nog bij? Wel wat te vieren natuurlijk daar.

  24. smokey 10 januari 2010 om 00:46

    @Aad, ik moet beter opletten. Was gefocust op een "oplichtende" link, zoals ook bij het woordje "we".
    Ben niet alert nowadays.
    Ik moet wel lachen om die Kuchen als lokaas voor Maxima.

  25. Pierra 10 januari 2010 om 01:26

    Jammer, ken haar niet genoeg, maar nu dus wat beter. Leuk de "we", hoe krijg je dat voor elkaar??

  26. ceesincambodja 10 januari 2010 om 04:45

    Ik ben halverwege afgehaakt. Mag dat?
    Koekensopiegroetje

  27. ceesincambodja 10 januari 2010 om 04:47

    Ik ben halverwege afgehaakt. Mag dat?
    Koekensopiegroetje

  28. ceesincambodja 10 januari 2010 om 04:50

    En die k.. server zit klem met stuifsneeuw!

  29. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 08:40

    @Smokey:
    het zij je vergeven :-))
    Per slot van rekening is het zondag vandaag. En het sneeuwt weer een beetje. Iets minder wind zie ik. En de merel is de broodkruimels van gisteren aan het uitgraven. Wordt weer een dagje binnen zitten in deze kroeg denk ik. Kaffee met kuchen.

  30. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 08:44

    @Cees:
    == En die k.. server zit klem met stuifsneeuw! ==
    Dat krijg je er van als je halverwege afhaakt. Ken je die functionaliteit niet bij de VKblog?
    Zeer kort kroegbezoek (even binnenwippen heet dat) wordt gemeten en als compensatie komen reacties er dan twee keer op te staan.. Ook weer wat geleerd? 😉

  31. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 08:49

    @Pierra:
    Die truc heb ik van Marjelle geleerd. Ik zag het bij haar regelmatig op haar blogs.
    Vrij eenvoudig.
    Als je je blog in het opmaakvenster plakt, dan zie je boven in die pagina zo’blauw ketting symbool staan: link invoegen/aanpassen.
    Als je daar op klikt (stukje tekst even blokken), geen url invoegt maar enkel (onderste veld) een tekst, dan komt er wel een rode tekst te staan, geen url link, en de ingetikte tekst wordt zichbaar als je er met de muis overheen gaat..
    Wel leuk inderdaad voor ‘gedachte’ verwijzingen in een tekst.

  32. A C T U A L I T Y 10 januari 2010 om 09:51

    U had toch geen Gesprek met haar
    met een V E R B E T E N -Gezicht?/
    Groet à Vous Joshua

  33. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 09:56

    @actuality: het is niet mijn gewoonte vaal van mijn gasten over te nemen. Behalve de uitspraken die worden gedaan.
    Nu wil ik ook niet zo ver gaan dat het "geen gezicht" was 😉

  34. Rene Scheffer 10 januari 2010 om 10:22

    Ik las vorige week een aardig interview in het VK magazine. Sinds die tijd kan ze wel weer een potje bij me breken, zeker met het spleetje tussen haar tanden.

  35. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 10:36

    @Rene Scheffer:
    == Ik las vorige week een aardig interview in het VK magazine ==
    Was het je niet opgevallen dat alle antwoorden die ze hier gaf, ook uit dat interview komen? :-))))
    Onder aan de blog staat:
    == Allemaal letterlijke citaten uit een interview met Gerdi Verbeet in Volkskrant Magazine 2 januari 2010 ==
    Rene toch!!
    P.S.: ja, zo’n spleetje tussen de tanden heeft wel wat. Daar ben ik mijn hele leven al op gevallen…

  36. Marius van Artaaa 10 januari 2010 om 10:53

    het is een karwei, dat zei Lubbers al, een klus die je wilt afmaken, dus Aad, Gerda kan nu moeilijk gaan doen alsof zij meer dan die houding in huis heeft. Haar partij is geschoeid op de leest van padvinders, met de Bijbel als Tom Tom in hun zak of hoofd, wat hen op zich al bevestigd dat ze op de goede weg zijn, zodat ze voor eeuwig kunnen doorlopen. Alleen weet je nooit of ze op die weg vooruit of achteruit bewandelen…. | : )

  37. peterus 10 januari 2010 om 11:12

    Ik dacht het al, ook nooit afgestudeerd.
    redeloosreddeloosradeloosgroeten

  38. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 11:46

    @Marius:
    Heb je misschien de verkeerde partij voor? Ze is van de PvdA. Hun Tomtom is ook behoorlijk van slag en/of nog met heel oude kaarten. Ze zijn steeds vaker de weg kwijt en hun volgers hebben dat in de gaten. Die nemen meer en meer een andere afslag.
    Verbeet hasd moeite om in de kamer te komen. Tot twee keer toe mocht ze die pas betreden toen een partijgenoot vertrok. Ach, voorzitter kan je altijd nog worden… Zit je ook in de kamer immers.

  39. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 11:49

    @Peterus:
    zulke toestanden als in België hebben wij hier nog niet meegemaakt. Hier schenken de bodes een kopje thee, koffie of een glaasje water… Bij jullie nog wel eens wat anders.
    Wel een merkwaardig gebruik hier:
    ze noemen het een kamerdebat, maar er mag niet direct gedebatteerd worden. Alle kamerleden en regering mogen enkel de voorzitter toespreken. Die vervolgens niet aan het debat mag deelnemen.
    Wonderlijke constructie..
    Is dat in België ook zo?

  40. jan bouma 10 januari 2010 om 12:09

    @Aad… 1e opmerking. Die Verbeet stemt als kamerlid en als voorzitter gewoon mee, jongen Staatsrecht! Dus ze telt letterlijk wel mee; ik las iets van je dat ze niet mee mocht doen; ergens hierboven.. Vermoedelijk stemt ze dus PvdA want de partijloyaliteit is groot want stem je verkeerd of tegen ben je meteen brodeloos of pas je niet meer in het profiel van de partij op basis waarvan u toch bent gekozen zo kweelt dan het domme partijvolk… Reik me aan effe een bakje om te in te kwijlen, of een kwispedoor zoals de Chinezen kennen; daarin kun je rochelen zoveel als je wilt. Schieten de fluimen al door de 2e Kamer? Ik heb ze nog niet gezien. Nee je kan beter leiding geven aan een criminele organisatie en rapporten vervalsen…
    Lazer toch op man met uw democratie! (Ik zeg dit niet tegen jou want jij snapt het wel) maar ik zeg het tegen de kwezels en de domoren….
    Ik kom later nog even terug inzake die Verbeet.. met een wat meer gerichter commentaar.
    Wat een zooitje!
    ONDERTUSSEN VERMAKE MEN ZICH MET DIT COMMENT. LIJST HET IN. WANT HET IS GESCHREVEN DOOR DE NIEUWE MAX HAVELAAR. (volgens deskundigen). :))

  41. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 12:14

    @Jan:
    Dank voor deze les in het staatsrecht. Het was mij niet bekend dat ze mag meestemmen.
    Betekent dat dan tevens dat er een lege (PvdA) stoel in de kamer is, of krijgt de Voorzitter een extra stem, en dus de PvdA??
    Wat een bende!!
    P.S. je begint met jouw bende inmiddels een kenner van het staatsrecht te worden natuurlijk.
    Met name de wijze waarop er van alles ondergeschoffeld kan worden..
    P.S. 2: kwispedoor?? Het is de doofpot waar al die fluimen in verdwijnen!

  42. vanschouwenburg 10 januari 2010 om 12:20

    Aabevolen Aad. Heel goed.
    groet
    elise

  43. jan bouma 10 januari 2010 om 12:22

    Nee, Aad; 12:24
    Er is geen "lege stoel" ook al zit daar de voorzitter in. De voorzitter maakt gewoon uit als primus inter pares (voorzitter) deel uit van het 150 leden tellende parlement 2e kamer. Raakt zij voorzitter af dan is er ook een lege stoel tenzij de PvdA een nieuwe voorzitter aanwijst maar die bekleedt dan geen extra stoel.
    Het voorzitterschap is dus tegelijkertijd ook "een stoel".
    Inzake de kwispedoor. Jij hebt in China gewoond. En je kent de gebruiken. Maar ik ben echt razend op de totale teloorgang en verkwanseling van niet alleen ons rechtssysteem maar ook de democratie hier in Nederland. Dat het volk met valse rapporten wordt voorgerlogen betekent wat mij betreft per definitie het einde van die democratie.
    Later meer…

  44. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 12:30

    @vanschouwenburg:
    Dankjewel 🙂
    Er gaat wel iets mis met je naam. Als ik er op klik krijg ik een foutmelding..
    Nieuw hier op het VKblog?

  45. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 12:35

    @Jan: eens met je reserveringen ten aanzien van de democratie. Ik ga er nog wel eens een blog over schrijven.
    Genoeg haken en ogen. Wat hebben we eigenlijk te vertellen?
    Vrijwel niets.. We mogen de straat op. En dat niet eens meer. Als het te lastig wordt komt er een samenscholingsverbod..
    Behalve in de kamer. Daar mogen er er wel 150 in. Maar wat hebben die te vertellen? Ook niets.
    In de achterkamer wordt ze verteld wat ze mogen vertellen immers.
    En de kwien vertelt van alles, of vanachter een scherm, en als dat niet zo is (kopje thee) mag je er niets over vertellen
    Hoe gek kan je het maken?? :-))
    Wat een bende!!

  46. jan bouma 10 januari 2010 om 12:48

    @Aad…12:35
    Wij stelden een VRAGENLIJST op die definitief een einde zal maken aan het totale bedrog dat al langer dan 3000 jaar duurt. Die VRAGENLIJST zal dan eindelijk leggen – middels de antwoorden – het PRIMAAT bij de kiezer, de wereldburger terzake de vereiste antwoorden op een (mogelijke) continuïteit van de mensheid. Grenzen bestaan er dan niet. En dat is al de eerste les die ik het domme 2ekamervolk wil voorhouden. Alle problemen zijn per defintie grensoverschrijdend en dienen dus met instemming van alle betrokkenen ook met grensoverschrijdende middelen te worden opgelost.
    Tot zo ver.. even.
    "..Elk volk krijgt de regering die het verdient…!" (Ik hecht aan die volkswijsheden).

  47. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 12:58

    @Jan:
    "..Elk volk krijgt de regering die het verdient…!"
    Volgens mij was dat Confucius die die uitspraak heeft geïntroduceerd.
    Nou dat hebben ze daar geweten!!
    Maar er zit wel een belangrijke wijsheid in…

  48. jan bouma 10 januari 2010 om 13:13

    Aad..12:58
    Ook Oosterse wijsheid: zie: http://www.youtube.com/watch?v=PGHcyha1rjA
    en
    dit is Zuid-Korea…: http://www.youtube.com/watch?v=5Pqhnf6XKC8
    Misschien iets voor Nederland? De laatste versie?
    Ik ga wat anders doen vanaf nu; zie later wel weer.

  49. De Stripman 10 januari 2010 om 13:17

    Mooi gedaan weer, Aad ! Hoewel ik Verbeet niet echt een heel inspirerend persoon vind. Maar misschien hoeft dat ook niet als 2e kamer-voorzitter…;o)

  50. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 13:28

    @Jan: goed speech van die man in dat Japanse parlement. De gezichten spreken boekdelen.
    De vechtpartij in Korea: die kende ik al. In Taiwan kunnen ze er ook wat van. Hier in Europa zwaaide iemand in het parlelment zelfs met een pistool eens..
    Als toegift dan maar wat Verbeet filmpjes..http://www.youtube.com/watch?v=58lwbi5mM-Uhttp://www.youtube.com/watch?v=uHxdUi6Onuwhttp://www.youtube.com/watch?v=3qjF4Wl87lEhttp://www.youtube.com/watch?v=I_ETAndxR3U
    Wat een net volk zijn we dan toch…

  51. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 13:29

    @de Stripman:
    De orde moet ze bewaken. Met harde hand!! 🙂
    Lijkt me trouwens wel wat zo’n baantje.. de enige plek in de kamer die ik nog wel zou zien zitten..
    Mijn plan: er moet meer gelachen worden..

  52. jan bouma 10 januari 2010 om 13:44

    @Aad 13:28
    Daar kan ik wel mee instemmen: "er moet meer (relativerend) gelachen worden want volgens mijn adagium zijn we allemaal crimineel maar de ene meer dan de andere. Nochtans en onverlet dit inzicht kunnen er wat basic-rules afgesproken worden om in een uitdijende wereldgemeenschap tot meer dan 7 a 8 tot 9 miljard wereldbewoners in 2050 – dus binnen één generatie – wat spelregels af te spreken in het belang van allen. Daar onder horen de antwoorden op de VRAGENLIJST die we opstelden. Die zijn basic.
    Wat @Verbeet betreft. Als zij zich niet aangesproken voelt noch weet door mijn aanklacht dat het volk door de officiële regering belazerd wordt door valse rapporten dan is dat wat mij betreft inderdaad het einde van de democratie in zicht en resteert er nog slechts het recht van de sterkste en zijn we terug op het niveau van de primitieve mens die, gelijk in de oudheid, er met z’n knots op uittrok… De idioot van NU zit in een auto elke ochtend en in de file… maar het principe blijft. De sociaaldarwinistische ratrace. Jij kapot: en dan zal ik winnen. Dom, dom, dom, en nog eens dom want er zijn bij dit scenario alleen maar verliezers.

  53. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 14:02

    @Jan:
    Er zijn theorieën die beweren dat samenlevingen een cirkele beweging doormaken, en ten gevolge de economie.
    Er zijn aanhangers van die theorie die beweren dat we al op de ‘terugweg’ zijn.
    Terug naar de ruilecononmie bijvoorbeeld.
    Dus een voorbereide primitieve (want in feite zijn we dat natuurloijk allemaal) telt voor twee.
    Scherp de knotsen, smelt de kazen, en rijg de kralen!!
    Ik lees net het volgende artikel:http://www.trouw.nl/nieuws/Wetenschap/article2959365.ece/Make-up_van_Neanderthalers_ontdekt.html
    "Make-up van Neanderthalers ontdekt".
    Zo zie je maar weer: zelfs met kunstige opmaak kan zo maar een hele beschaving ten onder gaan. Er is nog hoop!! ;-))

  54. paco painter 10 januari 2010 om 14:11

    Ik ben gewoon open en eerlijk. Ik vertel iedereen wat de plannen zijn"
    Daar gaat het al mis Ik ben gewoon open en eerlijk. Onzin

  55. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 14:13

    @Paco:
    Als mensen hun betoog beginnen met "Ik ben open en eerlijk" dan moet je echt gaan oppassen.
    Dat wordt ook wel eens Arabisch onderhandelen genoemd.. 😉

  56. ron 10 januari 2010 om 14:15

    Leuk te lezen over mensen die je niet kent, en daarna wat verder te zoeken. Gerdi zou, met zulke uitspraken een fantastisch doe-het-zelfster geweest kunnen zijn. Co-presentatrice van, hoe heette dat ook alweer…, Eigen Huis & Tuin. Maar ze is dus voorzitster van de Tweede Kamer. Sinds Sinterklaas, 2006. Geinig.

  57. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 14:32

    @Ron:
    haha.. Huis & Tuin…
    Tja, wat zou ze zo allemaal nog meer kunnen doen.
    Een nieuwe partij oprichten die de ik – cultuur juist wil bevorderen? Men zegt dat dat al jaren een groeiende trend is, waar de regering (waar haar partij deel van is) juist wat van af wil… 😉

  58. jan bouma 10 januari 2010 om 15:24

    @Aad…14:02
    Die veronderstelde "ruileconomie" gold nog in het allereerste primitieve tijdperk toen er "mensachtigen" waren die elkaar betaalden met producten van de "ruileconomie". Sinds het aantal wereldbewoners het plus 100.000 overschreed ergens 2000 jaar BC denk ik werd het geld uitgevonden als ruil- en transactiemiddel. Het is niet anders. Om dan toch een oplossing te vinden voor de uitwassen van de geldeconomie… tsja… daarvoor moet je geniaal wezen. En om een geniaal plan te kunnen beoordelen moet je natuurlijk ook weer geniaal zijn. Ergo: het ontbreekt de domme mens per definitie aan genialiteit. Maar zie verder mijn discussie met @Joke Mizée. Zij is ongeveer qua intellect gelijk aan een chimpansee aan wie ik de relativiteitstheorie probeer uit te leggen… Zoiets dus..:))

  59. jeetjemina 10 januari 2010 om 16:13

    Met een verbeten glimlach gelezen!
    gr eva

  60. Annet 10 januari 2010 om 16:57

    ze komt bij mij over als een leuk mens
    en verder weet ik niets en zeg ik niks:)

  61. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 16:57

    @Jan:
    aardige vergelijking.
    Daarmee bedoel ik natuurlijk ook dat je je kunt afvragen wie nou de geniaalste is. De aap danwel degene die probeert de relatitiviteitstheorie aan een aap uit te leggen.
    Ik zou op die vraag niet zo snel een antwoord weten.
    Apen kun je nog een kunstje leren immers.
    Recent voorbeeld uit ‘eigen praktijk’: ik ken mensen en die kunnen op een simpele website nog niet eens het woord "contact" vinden terwijl het er met grote letters opstaat!
    En die noemde zichzelf ook nog wel geniaal…. ;-))
    Wat een bende!!

  62. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 17:00

    @Jeetjemina: Da’s weer mooi meegenomen.
    Kamerbrede glimlach bij het samenstellen was mijn deel.
    @Annet:
    ik zou niet weten of ze leuk is of niet. Ik ken haar niet zo goed. Bij mij komt ze een beetje als een strenge schooljuf over..
    Maar deze gesprekken zijn altijd om een beetje met elkaar te dollen natuurlijk. Het is ook in de kroeg..
    Ik neem niemand echt serieus. Zij mij ook niet gelukkig :-))

  63. nelus 10 januari 2010 om 17:14

    Ik dacht dat ik haar wel leuk vond, totdat ik de bijlage van de Volkskrant las onlangs, waar veel uit Aad’s blog uit geciteerd is.
    Ik weet niet of ik haar nog wel zo leuk vind. Ik vond haar wat nietszeggend in dat interview.
    "Mijn kleinkinderen vinden het zo leuk dat oma op zulke hoge hakken loopt"
    Waarom zou oma dat niet doen ? Pepert ze die kinderen in dat dat heel bijzonder is of zo ?
    Excuus Jan, het gaat weer over hoge hakken.

  64. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 17:38

    @Nelus:
    je brengt me op een idee met je hoge hakken. En die van Verbeet natuurlijk.
    Ik had zo maar de volgende boeken kunnen gaan lezen in de kroeg:
    Hoge hakken in de keuken
    Hoge haken aan de wijn
    Hoge hakken op perron 7
    Hoge hakken lekker vega
    Hoge hakken echte liefde
    En zo zullen er nog wel wat meer zijn. Ook iets voor jou misschien?
    Mag jij de schrijvers/schrijfsters erbij zoeken..
    P.S. doet me ineens denken aan de prijs die nog moet worden overhandigd ;-))

  65. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 17:42

    @allen: de kroeg moet wel wat voller lopen natuurlijk.
    Anders zit ik met te weinig nering en moet ik de pijp aan Maarten geven. De pijp en de schoorsteen moeten wel blijven roken natuurlijk zeker met dit weer (of geen weer). Daar gaan we weer.
    Vlammen uiteraard op de schalen vandaag, met "hoe peper hoe heter" saus.

  66. Pierra 10 januari 2010 om 19:07

    @Aad, als het aan jou lag werd er meer gelachen in de Kamer; Nog meer!? Soms ben ik er bijna door geschokt, zo van moeten die Nederland regeren. Dat gaat er hier wel wat serieuzer aan toe, maar ze staan mekaar hier dan ook zowat echt naar het leven.
    Er wordt volgens mij nergens zoveel gelachen als in de Nederlandse Tweede Kamer, maar nog meer mag natuurlijk ook 🙂
    Bedankt voor je tip, dat ga ik ook eens proberen.

  67. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 19:34

    @Pierra:
    == nog meer? ==
    Ik ben een groot voorstander van wat er in Engeland gebeurt in de kamer (deels althans).
    Een spreker begint met: "honourable etc…", en kan hem/haar vervolgens voor rtotte vis uitmaken.
    Kijk dan hebben we wat meer vuurwerk, en als het dan een toch een volksvertegenwoordiging is, laten we dan ook daar daar als een afspiegeling van de bevolking met elkaar debatteren.
    Dan dicht je de kloof tussen volk en politiek.
    De voorzitter (on-topic) speelt daar ook een rol in. Die rol pakt ze niet op, veel te netjes allemaal.
    Gelachen: er wordt nog veel te weinig gelachen.. Te veel ernst.
    Hoe zit dat bij jullie daar?
    P.S. Geen dank voor de tip. Ik ben benieuwd hoe je dat gaat gerbruiken.

  68. Ingrid van den Bergh 10 januari 2010 om 19:41

    Ze hebben beiden van dat donkere haar (Mariëtte nog niet zo lang).
    Zou die veelbetekenende bik te maken hebben met hun gezamenlijke, verbeten zoektocht naar een nieuw haarkleurmiddel, naar een nieuwe politieke look?
    Het antoord op die vraag is ongetwijfeld een hamerstuk.

  69. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 20:29

    @Ingrid:
    Het kan zo maar zijn dat jij een helder inkijkje in die politieke haardos hebt.
    Een nuchtere analyse.
    Geen klepel maar een echte hamer!

  70. jan bouma 10 januari 2010 om 22:01

    Als je dus even doordenkt met dat parlement, hoe dat reilt en zeilt, is dat natuurlijk niet juist gelegitimeerd. Want al die partijen en partijtjes zitten daar dankzij het feit dat ze hun prietpraat hebben weten te verkopen aan de kiezer. Die kiezer had ze moeten slopen! (Ergens zit hier een rijm) Goed! Of beter gezegd: niet goed! Het overheidstuig,, ofwel "de geachte afgevaardigden" zijn allemaal het verlengstuk voorlopig voor mij van een corrupte Staat en ik heb goede redenen deze kwalificatie te gebruiken. Als die nieuwe Vara-ombudsman z’n werk gaat doen wil ik hem graag even helpen met de bewijsvoering!!! Zie daarvoor m’n blogs.
    Die Verbeet geerft dus leiding aan een criminele organisatie. Ja, lacht u maar. Ik vind het ook wel grappig want je denkt te maken te hebben met een of andere wild-west staat als Kazakstan volgens…
    Borat… als vermaak: he is funny..: http://www.youtube.com/watch?v=5zSiNp3Jpoc
    tot morgen… amuseer je met Borat,

  71. Aad Verbaast 10 januari 2010 om 22:29

    @Jan:
    Het is natuurlijk wel als zeer bijzonder aan te merken dat een handjevol politici een paar maanden voor de verkiezingen de wereld volstoppen met mooie beloften, om vervolgens de kiezer op één dag het stemhok in te jagen, en dan 4 jaar hun gang kunnen gaan.
    Dan kan toch iedereen op zijn vingers natelleen dat er iets niet klopt. En er klopt dus ook iets niet…
    Nu kom je wel met een filmpje van Borat. Maar daar zag ik laatst ook een bijzondere documentaire over. Hoe hij die film heeft gemaakt. Ook een grote leugen en bedrog zaak. Inclusief het vervolg.
    Het dorp (waar de opnamen zijn gemaakt) in ellende achterlatend.
    Het dorp werd welwillend geholpen door advocaten, die er vervolgens ook met de poet vandoor gingen..
    Enfin.. allemaal criminelen..
    Wat een bende!!

  72. VSp 11 januari 2010 om 08:11

    @bouma & aad
    Niet zozeer dat ik het wel met jullie eens ben, maar in de aanloop naar de Generale Repetitie in maart is toch niets menselijker en vanzelfsprekender dan de koe bij de fictieve gouden horens vatten, het beest vervolgens slachten en met de buit mooi weer spelen?
    Vooral als die koe een kalfje achterlaat dat nog jaren moet meegaan?
    Over die klasse-oudste, die zichzelf o.a. ten doel stelt wat orde in die over elkaar rollebollende, dreinende, eigen stokpaardjes berijdende kleuterklas te scheppen kan ik geen gefundeerd oordeel vormen.
    Maar met een 150 man en vrouw sterke kleuterklas, inclusief haarzelf, valt er toch minstens, na aftrek van recesdagen -een stuk of zestig-, om de twee dagen wel iets te vieren.
    Om dat allemaal bij te houden, met alle doorschuifperikelen in die kleuterklas, is reeds een prestatie van de eerste orde, dus een lintje waard.
    ‘ORDE, ORDE!!!’, al driftig met de voorzitters’ hamer vertwijfeld naar de spijker op dat plankje zoekend.
    Nou ja, is dan af en toe een misslag niet veroorloofd? Lachen geblazen, maar droevig wel.
    De VSp blijft erbij dat die kleuterklas met 20% moet worden teruggebracht tot 120 kleutertjes om de boel beter bij de les te houden.
    Scheelt ook een hoop taartjes.

  73. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 08:48

    @VSp:
    Zou dit inderdaad een soort van Generale Repetitie geweest zijn? Ik had me dat niet eens gerealiseerd.
    Vandaar "Het vertrouwen in de politiek moet terug".
    Een schone taak voor een Voorzitter natuurlijk. De politicis zelf hebben die hamer in het hoenderhok gegooid. Zelf krijgen ze het niet voor elkaar en sturen verbeet iemand op pad. Het begint me nu te dagen.
    De antwoorden die ze gaf lezen nu ineens heel anders. Ze ziet het ook echt niet meer zitten.
    Norgen doet Davids ook nog een poging de vrede te bewaren..

  74. VSp 11 januari 2010 om 09:49

    @ aad
    Ach, verbeter de wereld, begin bij je zelf.
    ‘Slager, mag het een onsje meer van minder zijn? We moeten per slot van rekening met z’n allen een offer brengen en de buikriem aanhalen, nietwaar?
    ‘Ja hoor, mevrouw! Ik merk het ook in de verkoop. Een stijgende vraag naar varkenshaasjes, in plaats biefstuk van de haas’, was het welwillende antwoord van de keurslager en vervolgde ‘Geen nood, mevrouw de Voorzitter, de winstmarge op varkenshaasjes is veel beter, dus gaarne een onsje meer. Ook ingevroren kipfilet is vandaag in de aanbieding, met gratis aanmaakkruiden en recept voor een Volaille du patron aux Cocque de jours passee en Vin de Beuajolais quatre vingt dix.
    ‘Oh. maar slager, in Zwitserland is dat simpelweg nonante’.
    ‘Is dat daar per referendum besloten, mevrouw?
    Arme Gertie, nergens meer aansluiting……..

  75. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 10:06

    @VSp:
    Wwas ik laatst bij de slager en vroeg of hij een plastic zak had.
    "Ik heb al een houten been, da’s al erg genoeg" zei hij, en sloeg verbeten de bijl in zijn hakblok.
    Je zou dan toch meteen vegetariër worden?
    Waar blijft het ‘wij’ gevoel als alle stemmers weglopen?
    Ik hoorde gisteren dat de Nederlandse boeren samen 500 miljoen (!) huisdieren houden.
    Allemaal stemvee.
    Met onze biodiversiteit zit het wel goed denken Balkenende en Verburg.
    Balkenende schreef stiekum een brief met die strekking naar Barosso.

  76. peterus 11 januari 2010 om 10:54

    Ja, het is de gebruikelijke vergaderorde die ook gebruikt wordt in allerlei andere instellingen en internationale organisaties; Je praat via de voorzitter die belast is met de orde van de vergadering waaronder de agenda.
    dankaandevoorzittergroeten

  77. jan bouma 11 januari 2010 om 11:22

    @Aad
    @Wj’tje
    Ik blijf erbij dat de juiste democratische legitimatie ONTBREEKT voor alle partijen, kamerleden, afgeleide gremia als raad van state, de rechterlijke macht ook want "justitie" en wetgeving zijn ook zaken van de democratie, enz. enz. enz. Nog steeds is in de huidige representatie HET VOLK, DE KIEZER niet aan het woord maar slechts diegenen die zich opgeworpen hebben om hem te vertegenwoordigen met partij en program en persoon.
    Dit nu is een BAANBREKEND inzicht dat nog maar weinig weerklank ondervindt. Open je eindelijk na 3000 jaar domheid de ogen van het kiezersvolk blijft het liever blind en dom en oostindisch doof… Tsja.. dan kun je daarover tot Sint Juttemis ook blijven kankeren en zeuren over….. die gevolgen van die domheid. Het hoeft niet! Dan wel die VRAGENLIJST invullen. Door de beantwoording zal overigens tevens blijken dat je vrijwel alle partijen kunt opdoeken. Hun relatieve belang is bij de echtre grote zaken nul komma nul; ze voegen niets toe. Maar dat is een leuke spin-off… De r e v o l u t i e is dan een feit.
    Halleluja.
    Wat zal Verbeet hier over opmerken? Ze zal wel zenuwachtig worden. Want ze heeft mij ook nog niet geantwoord op mijn vraag of de 2e Kamer, de regering, "leiding geven aan een criminele organisatie!"
    Maar misschien komt de Vara-ombudsman hier achter. Ik heb hem gevraagd in te grijpen… en nou… berg je dan maar. Want was die Marcel van Dam ook niet ombudsman totdat hij kamerlid en minister werd voor de pvda? :))
    Wat een zooitje!

  78. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 11:28

    @Peterus:
    Dank. Ergens begrijp ik die vorm wel. Maar aan de andere kant, als ik er wat langer over nadenk, is het allemaal wel erg gekunsteld.
    Geen wonder, zou ik haast zeggen, dat er een afstand is tussen de politiek en de burger.
    Of weer anders bekeken: niet vreemd dat er geen vertrouwen is in de politiek. Ze vertrouwen elkaar niet eens! 😉

  79. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 11:33

    @Jan:
    == vrijwel alle partijen kunt opdoeken ==
    Vrijwel? Welke partij had je dan in gedachten die je niet hoeft op te doeken?
    Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar..
    Ik lees dat je actie hebt genomen richting Ombusdman.
    En hoe zit dat met "Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten"?
    Het woord "integriteit" in het vaandel moet je toch aanspreken.
    Nu is het opgericht (onderdeel van?) Vereniging Nedrlandse Gemeenten.
    Dus wederom een slager (zie hierboven) die zijn eigen vlees mag keuren.
    Al dat vlees de eigen kuip in!
    Wat een bende!

  80. jan bouma 11 januari 2010 om 11:56

    @Aad… 11:33
    Over de relevantie van politieke partijen: dat laat ik graag over aan de kiezer. Als de kiezer meent een one-issue-partij als de Partij voor de Dieren te moeten steunen wie ben ik om dat te verbieden? Idem ik niet ingrijpen wil in "links" of "rechts" en/of "religisch". Al die zaken spelen geen rol bij de ECHTE grote vragen die staan op die vragenlijst. Politiek hobbyïsme mag wat kosten…; de beantwoording van die grote vragen zullen heel wat parijen in hun ‘bestaansrecht" betwisten. Ik zie de relevantie niet van al die partijtjes… maar.. idd als men graag politiek bedrijft vanwege "het hobbyïsme" vooruit dan maar; zoland de kiezer zo stom is om ze te betalen. Het gaat voor die kiezer dan ook pas fout wanneer de ECHTE grote vragen niet beantwoord worden door de ruifvreters…
    Over de "integriteit" van de VNG? Ha! Dat is lachen, gieren brullen… Een paar jaar geleden werd het Hoofd INTEGRITEIT van de gemeente Amsterdam betrapt op corruptie!!!! Zeg maar de Paus zat zelf met z’n klauw in de kas van de Katholieke Kerk! Lamenielachen man! Ik heb er toen nog wat aandacht aan geschonken via wat "gespecialiseerde integriteitsdeskundigen van de VU: Van den Heuvel en Huberts; professoren die dik verdienen door mij te laten schrijven, snap je…
    Integriteit zit tussen je oren en je kunt er met gemak miljoenen Handleidingen over volschrijven terwijl de criminelen zich dan kapot lachen. Aaedige anecdote hier in Maarssen. Daar rijden de bestelwagens van de aannemers zo rond eind begin van de jaarwisseling met krakende assen door ’s Heren wegen om de relatiegeschenken te bezorgen bij al die lui die zorgen voor hun omzet komend jaar!
    Kom je uit een ei? @Aad.. :)).

  81. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 12:13

    @Jan:
    Ook in Maarssen hebben ze al ontdekt dat het paard achter de wagen spannen niet zo snel de kerstpakkettten daar brengt waar ze een goede voedingsbodem zouden moeten krijgen. Om het woord bodem maar weer eens te laten vallen.
    Tot op de bodem uitzoeken is er niet bij immers. Ze spannen liever samen voor hun eigen karretje.
    En over dat ei: natuurlijk kom ik uit een ei! Nadat eerst die mannelijke zaadcel al zwemmend die miljoenen ‘collega’s’ genadeloos had verslagen en als eerste dat imperium was binnengedrongen.
    Daar is het allemaal mee begonnen. En zo’n strijd zit sindsdien in de genen.
    Het recht van de sterkste heeft daar al zijn onuitwisbare sporen achtergelaten.
    Ik ben trouwens, zoals je misschien weet, een voorstander van het leggen van een ei. Die dan vervolgens in een broeikastje op de ‘schoorsteenmantel’ netjes kan uitkomen.
    Een zegen voor de mensheid lijkt me dat.

  82. jan bouma 11 januari 2010 om 13:59

    @Aad… 12:13
    Je kunt er heel wat over filosoferen. Om bijvoorbeeld de Staat te zien handelen in ons algemene belang. En dat tot en met de rampen Volendam en Enschede. Vervolgens komt "de Staat" nu met slimmere uitwijk- en ontwijkmogelijkheden door (opnieuw) geen wettelijk kader te eerbiedigen maar "flankerend beleid" erop los te laten. Kijk! Die oplichters zoeken iedere keer een soort behangsel waarop ze hun oplichterijen en volksverlakkerijen kunnen plakken. (terwijl jij en ik zouden zeggen: je moet ze er tegen plakken).
    De integriteit is dus een onderwerp van discussie. En zolang je er oeverloos over kunt ouwehoeren betekent dat een vrijbrief voor de criminelen.
    Prettige wandeling zo zonder hond. Heb vanaf nu nog wat anders te doen… Tot later. JB

  83. VSp 11 januari 2010 om 14:31

    @ bouma, snap je dan nu waarom JPB & Co er op uit zijn om Natura 2000 de nek om te draaien? Hoe meer eieren, al of niet gelegd, dan wel door hitsige mannendiertjes op een andere manier bevrucht, is toch veel belangrijker en eenvoudiger dan een paar natuurgebieden vrij houden van stront of aldaar de zooi opruimen?
    Dat eerste alternatief levert veel meer op. Ten eerstens extra stemmen, ten tweedens stukken goedkoper.
    Of ken jij je pappenheimers niet. Nouja, een mislukt ‘quickie’

  84. jan bouma 11 januari 2010 om 14:56

    @WJ’tje…14:31
    Ik verbreed toch graag even tot het veronderstelde "algemene belang" (dus dat van eenieder) de opvattingen van de overheid inzake de betrouwbaarheid van haar rapportages naar ook in eenieders belang.
    Als je op voorhand elke informatie van de overheid als verdacht en niet betrouwbaar in de prullenbak kunt gooien is dat het begin van het einde van onze democratie. De hufters van de overheid hebben het in mijn geval aangedurfd om een "fake-rapport" te produceren over de milieuvervuilingen van de overheid uit het verleden. Kijk! Dat is voor mij de limit. En elke burger zou me hierin gelijk moeten geven dat dit niet kan.
    Ik wil hier hom of kuit. Als de overheid CORRUPT blijkt dan mag en ja zelfs dan MOET eenieder dat weten. Want in het verlengde van een corrupte overheid komt ook de "rechtsprekende macht". En elk ander rechtscollege. Je legt de bijl aan de wortel van onze "beschaving".
    Gaat het goed met je nieuwe ex? Pas op voor het onderdoor varen van de Lorelei!

  85. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 16:34

    @Jan:
    Je hebt hert eerst over erop plakken (het behang) en dan zeg je: == terwijl jij en ik zouden zeggen: je moet ze er tegen plakken. ==
    Twee keer verkeerd geplakt.
    Je kent toch wel de uitdrukking: "ik zou ze wel achter het behang willen plakken"?
    Tegenwoordig meer en meer stucwerk, dus die raakt wat uit zwang.
    Dan nu maar: achter het stucwerk, en dan mooi gladstrijken.
    Inmetselen was vroeger ook nog wel eens een gebruikte methode…
    Ook door en voor criminelen overigens.

  86. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 17:00

    @allen:
    Open ik kroeg mede ook voor Rubio, die toch zo graag even de luim opzoekt, maar die zal wel aan het ijsvissen zijn de afgelopen dagen in de Vecht..
    Zou het wel goed met hem gaan?
    En Cathy natuurlijk.. Ook op de ijsvloer pirouettes aan het draaien?
    Of beide aan de warme choco na de toer vandaag op de Loosdrechtse plassen? Zou zomaar kunnen natuurlijk. Om de hoek immers!
    Zeker voor Rubio: die schaatst vanaf de boot!

  87. jan bouma 11 januari 2010 om 18:37

    @Aad…16:34
    Je hebt gelijk! Ik gebruikte de verkeerde uitdrukking. Het is "achter het behang plakken!"
    Ik heb overigens je nog zoëven het bewijs gestuurd per mail inzake een melding aan dat info@bureauintegriteit.nl dat je noemde van de VNG met een verwijzing voor ze naar m’n allereerste Vkblog. Misschien komt er iets uit. Nog niet eerder kan ik me herinneren een bewijsvoering inzake een corrupte overheid die vervalste rapporten laat uitbrengen. Maar ik kan me vergissen. Die Ad Bos (klokkenluider) had hele boekwerken tot z’n beschikking van frauderende en corrupte ambtenaren maar moest nogal lang wachten op z’n gelijk. Ik noem maar een enkel persoon.
    Ik zie morgen wel verder hoe en of wat.
    Ja. Hoe gaat het met Cathy? Ze maakt toch kans dat ik haar en elk eenander binnenkort kan gaan uitnodigen voor een "verlaat Nieuwjaarsconcert"; al wordt dat februari van volgend jaar.
    Artiesten? Ondermeer: Thijs van Leer, Louis van Dijk, en uiteraard Hugo van Neck. Enfin. We zien wel.

  88. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 19:22

    @Jan:
    Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van corrumperende ambtenaren.
    Ik ken voorbeelden uit eigen praktijk.
    Waarom zouden ze het alleen recht hebben dat niet te doen?
    Ze kunnen immers niet het monopoly op alles hebben, en al helemaal niet op integriteit.
    Ik kan wel wat andere dingen verzinnen waar ze met stip bovenaan staan, en ook het monopoly op bezitten.
    Maar genoeg is genoeg, en te veel is te veel!
    Er uit met die fout, en op die slakken gooi ik zout! (rijmt wederom).
    De bodemdaling neem ik dan even op de kop toe. Kwestie van prioriteiten stellen zeg ik dan maar.
    Je uitnodiging voor volgend jaar zie ik met genoegen tegemoet.
    Het zou hoog tijd worden 😉
    Of ik ook kom?
    Misschien wel, misschien niet. Wie dan nog leeft, wie dan ook zorgt.

  89. Ingrid 11 januari 2010 om 19:57

    Aad Verbaast 10-01-2010 20:29
    De klepel dus gevonden, aad. Nu de klepel nog;-))
    Avondgroet van Ingrid.

  90. Rubio 11 januari 2010 om 20:20

    Aad;
    Heb me vandaag op een andere manier moeten ‘verbijten’….12 biopten ‘geprik’t (binnen het kader van de vooruitgang van de medische wetenschap..een nieuw soort contrastvloeistof), viel effe niet mee…
    Maar lust inmiddels als ‘troost’ wel even een dubbele jonge..heb ik even nodig!
    Heb mee kunnen kijken, ik en ‘ze’ blijven optimistisch en positief..komt goed..nog 14 dagen op kweek maar heb er zo langzamerhand wel een beetje ‘genoeg’ van…
    Schaatsen? Ho maar….volgend jaar weer………….!!

  91. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 20:27

    Ingrid:
    De klok zal je bedoelen 😉
    Ook veel groeten..

  92. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 20:29

    @Rubio:
    onder het mes dus..
    Krijg je van mij een driedubbele. Om het een en het andere flink te ontsmetten natuurlijk.
    Ik kan me helemaal voorstellen dat je het zat bent.
    Het ene zat is het andere niet. Dus we nemen er nog eentje dan maar.
    Op de goede afloop natuurlijk!
    En schaatsen: niet aan beginnen. Wie wil zich in hemelsnaam op glad ijs begeven!

  93. Rubio 11 januari 2010 om 20:57

    Een flinke jenever is natuurlijk nooit weg Aad….ondanks enkele buitenproportionele anti-bioticapillen en een paar ferme paracetamollen…
    Onder het mes ja, maar wanneer? That’s the question….mij is te kennen gegeven dat ‘blaaspatienten’… immer ‘voorgaan’ in dit voorheen fantastische en rijke ‘zorgland’…..

  94. Aad Verbaast 11 januari 2010 om 21:29

    @Rubio:
    Onder het mes dus.
    Ik kan me voorstellen dat je hier niet al te veel wilt neerschrijven Rubio.
    Dus als ik teveel vraag, gewoon niet op antwoorden of zeggen dat je het er niet over wilt hebben. Kan ik heel goed begrijpen, wat hebben al die gluurders hier daar immers mee van doen..
    Die pillen doen het uitstekend overigens op een basis van een echte ‘graan’.
    "Zorgland" , een land vol zorgen!

  95. jan bouma 12 januari 2010 om 09:37

    @Aad…19:22
    Goedemorgen.
    Ja. Het verschil in mijn geval is echter dat "de corruptie van ambtenaren" door de STAAT (dat zijn we met z’n allen) aangestuurd wordt. De corruptie betekent dan het definitieve EINDE van onze "Rechtsstaat"; ja, het einde van alles. Als de staat als corrupt bewezen wordt (dat is voor mij al een feit ondanks dat de rechter dit nog moet bevestigen) betekent dat feit een mijlpaal in onze parlementaire geschiedschrijving. Probleem is dat de rechterlijke macht als verlengstuk van een corrupte staat ook discutabel k a n worden beschouwd. Ziedaar de ernst van de situatie.
    Ik ga vandaag eens kijken HOE ik de beschuldiging van "medewerking te verlenen en leiding te geven aan een criminele organisatie" kan neerleggen bij de "overheid", c.q. de voltallige gemeenteraad van Maarssen. Dus zowel het College van B&W als alle raadsleden zijn verantwoordelijk. Zodra men immers kennis draagt van een ernstig misdrijf – en je bent daar verantwoordelijk voor, althans men had het misdrijf kunnen voorkomen, althans men had corrigerend kunnen optreden in verband met de gedragen verantwoordelijkheid en bevoegdheden – dan maakt men zich medeschuldig aan dat misdrijf.
    Je ziet er zitten nogal wat juridische aspecten aan dit verhaal. Ik ga dit comment plaatsen waar dat nodig is.
    @Allen een prettige dag.
    @Rubio…: sterkte

  96. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 09:48

    @Jan:
    al weer een dag vol met kansen.
    Je hebt natuurlijk gelijk. De poltici moeten maar eens de verantwoordlijkheid leren dragen voor hun daden, en die van hun voorgangers. Ze zitten er toch voor de burgers? Dat lijkt nogal eens vergeten te worden door de heren, die veelal een slecht geheugen hebben ook nog.
    Straks Davids op de buis.
    Tja, ook zo iets..
    Wat een bende!

  97. VSp 12 januari 2010 om 11:15

    @@@rubio
    Een hart onder je riem. De ‘kroeg’ zal je niet vergeten in deze barbaarse tijden,.
    Ook als je jouw lot in de vakkundige handen van en aan de genade van de Professoren in de Medische Wetenschap moet leggen.
    Thumbs up!
    @ Bouma. Ik heb je boek weer teruggevonden!
    =Hom of kuit = ? Ten bewijze van bovenstaande en die ‘hom of kuit’, én jouw persoonlijke perikelen, plus mijn voormalige beroepsuitoefening citeer ik een volkomen uit z’n verband gerukte passage op pag. 233 van je boek:
    qteVroeg of laat komen de daders in het vizier… en dan begint dat ding te ratelen dat het een lieve lust is.
    unqte
    @Aad.
    Davids. Aangezien deze commissie geen politieke konklusies trekt is dit verhaal nog lang niet afgelopen.
    We zitten hier middenin in ‘staatsrechterlijk niemandsland’. Zo slim is die ezel dan ook wel weer.
    Een politiek hoogstandje.
    Dat moet dus alsnog in een parlementaire enquete uitmonden.
    Weer een deuk in de geloofwaardigheid van het Nederlands staatsbestel.

  98. Rubio 12 januari 2010 om 12:07

    Aad, Jan, WJ-tje;
    Thanks men!!

  99. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 12:29

    @VSp:
    Ik heb weer een heerlijke morgen gehad, na dit mediaspektakel.
    Meer bewondering gekregen trouwens voor die Davids en zijn team. Het straalt, voor zover ik kan beoordelen, wel zorgvuldigheid uit.
    Natuurlijk krijgt dit nog vele staarten. Ook vanuit mijn kant, want een aantal dingen zijn mij wel in het bijzonder opgevallen.
    Ook andere dan zo even de meesten zijn opgevallen. Daar hoef ik dan ook niet over te hebben zozeer.
    Ik ben geïnteressseerd in de processen zoals je weet. En het was weer leerzaam daar een inkijkje in te krijgen.
    Over de parlementaire enquete: Davids deed wel zijn uiterste best (ongevraagd) om aan te geven dat een parlementaire enquete mogelijk minder zou opleveren dan wat deze commissie (middels die werkwijze) heeft opgeleverd. Ik vroeg me af waarom dat pleidooi eigenlijk??
    Nu nog even een aanal dingen terugkijken op internet, een wandelingetje (mooie weer hier) en dan weer aan de bak!! 🙂
    Kun jij daar in die afzondering Nederlandse TV direct ontvangen trouwens?
    @Rubio: kanjer!!

  100. jan bouma 12 januari 2010 om 12:31

    @WJ’tje…11:15
    Ik herken op slag zonderte zoeken dat citaat: H.J.A. Hofland wordt geciteerd door Martin van Amerongen; het is Hoflands machinegeweer dat denkbeeldig zou gaan ratelen terwijl hij zich normaliter bedient van een waterpistooltje dat hij richt op het kruis van de hoogwaardigheidsbekleders. Ik herinnerde Henk onlangs nog aan dat citaat i.v.m. zijn toezeggingen aan mij. Maar ook Henkie blijft liever schrijven zijn "200 kutstukkies" (zoals hij ze noemt) dan werkelijk z’n nek te durven uitsteken. De macht van establishment reikt ver… Er zijn maar weinig echte moedige mensen. Zo blijkt!
    Wat die parlementaire enquête betreft: die wordt gehouden bij mislukking en zelden of nooit bij succes.
    De waarheidsvinding heeft daar geen moer mee te maken. Doordenkertje. Groet!

  101. VSp 12 januari 2010 om 15:01

    @bouma
    Ach ja, de waarheid, de waarheid en niets anders dan de waarheid.
    Logisch toch dat bij succes iedereen trots zichzelf op de borstkloppend met het resultaat aan de haal gaat. En als het misgaat is het de kunst de schuld op de schouders van Barbertje te schuiven. Niets menselijker is uw deel.
    Die Nationale Rampen Onderzoeker gaat toch ook niet onderzoeken waarom iets wel goed gaat of op het nippertje goed afloopt?
    Kleine anecdote over hoe klein de wereld is:
    Louis van Dijk op je Nieuwjaarsconcert?
    Een voormalige ex van me (Conservatorium, Den Haag, zang, cello, piano) was het liefje van Louietje en ‘deed het’ voor ons ‘tot de dood ons scheidt’ met hem in haar sousterrain in de Sex-and-Citizen-Queer-Street, grenzend aan het Vondelpark met grote en veelvuldige pret.
    Na onze echtscheiding, 2.5 jaar later, kroop ze prompt weer op zijn schoot.
    Ze is, na wat omzwervingen, nu als ZZP’ster van een zakelijk adviesbureau actief, hoofdzakelijk in de culturele sector op tweehoog voor-en-achter in de Diepenbroickstraat.
    Klein wereldje toch?
    Moet er nu zelf wel om lachen, de jaren ’80 waren eigenlijk ook niet zo verkeerd.
    @aad
    TV? Nog geen verlengingskabel en ook nog geen luidsprekers op de computers aangesloten.
    Processen?
    Dat wordt leuk. Maatschappelijke, politieke, en wat dies meer zij, stochastische processen. Oh jeetje!
    Succes verzekerd!

  102. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 15:57

    @WJ-tje:
    == Nog geen verlengingskabel en ook nog geen luidsprekers op de computers aangesloten. ==
    Dat wordt dan morgenvroeg het journaal op de PC speciaal voor doven bekijken. Met gebarentaal.
    Maar die zal je ook wel niet meester zijn. Nou ja, op een paar gebaren na dan.
    Het blijft behelpen in deze wereld. Handen en voeten werk.
    Processen: dat is waar het om draait in de wereld.
    Daar op letten opent nieuwe werelden. Daar hoef ik geen Davids voor te heten, om het daar met hem over eens te worden denk ik.

  103. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 15:59

    @Jan: 15:01:
    Wat heeft wel met waarheidsvinding te maken? 😉
    Ik zet jouw bal maar weer even voor.

  104. smokey 12 januari 2010 om 19:17

    @Aad, ik zie dat men over Verbeet al uitgepraat is. Er zijn nu belangrijker zaken aan de orde. J.P. staat onder vuur… niet van een "vizier dat begint te ratelen" ( @ jan bouma) maar door een spervuur van vragen
    .
    Ontwijkende antwoorden, niets verkeerds gedaan, de "juiste beslissing met de toenmalige informatie", m.a.w. hij zou `t zo weer hetzelfde doen. Hij kan de waarhied zelf dus niet vinden. Team Davids wèl, maar daarin kan hij zich kennelijk niet conformeren. Onderzoek voor niets geweest?
    Hoe hij zich ook wendt of keert, met elk draaikontenantwoord (of geen antwoord) zet hij zich niet fraai neer.
    Eveneens boekjesopenende anekdote van @ VSp over "Lowietje". Verwacht je toch niet van zo`n man?
    Z`n enige cd die ik van `m bezit moet ik nu maar achter de rodondendrons mieteren, indachtig bozige reactie op m`n blogje over Barenboim, die, wat ik niet wist, z`n toenmalige vrouw had bedrogen. De muziek van zo`n persoon deugt kennelijk dan ook niet meer. Je zult ze de kost moeten geven, de artiesten die buiten de pot urineren.. Dan bleef er geen cd over.
    WJtje Nederland is een klein wereldje, en of! en zal al twitterende nog kleiner worden.
    Las het bericht van @ Rubio. Hou je taai!

  105. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 19:33

    @Smokey:
    Verbeet is natuurlijk nog steeds on-topic.
    Ze kreeg nog een flinke veeg uit de pan vanmorgen van Davids toen hij aangaf dat hij het eigenlijk onacceptabel vond dat de voorzitters van de 1ste en 2de kamer niet wilde komen opdraven bij de uitreiking van het rapport!!
    Kijk hij zegt meer dan hij publiceert, ook al zijn dat 500 bladzijden.
    JPB zal er mee weg komen, met dit rapport.
    Onterecht natuurlijk, maar enkel omdat alle politieke partijen (een enkele uitgezonderd) op dit ‘dossier’ tonnen boter op het hoofd hebben.
    Net zolas het vok (lees een van de conclusies)
    Maar er staan wel meer boeiende dingen in (voorzover ik het al gelezen heb).
    Iets waar natuurlijk de achter de feiten lopende media niet eens over gaan vallen.
    Die zoeken de sensatie op de verkeerde plekken.
    Wat een bende!!

  106. Rubio 12 januari 2010 om 19:58

    Idd een bende Aad!
    Met het CDA voorop, immer hetzelfde liedje daar.
    Jezelf verschuilen achter een ander (maakt niet uit of het een partijgenoot is) en verder hypocriet je handen wassen in onschuld.
    Maar goed, achteraf heeft De Hoop Scheffer op deze manier ook z’n hachie ‘gered’..
    Al jaren het ‘beleid’ van Bakellende…en schaam me deze keer geenszins voor deze naamgrap.
    Wat een galbak blijkt deze getrouwe ‘gristen’ te zijn zeg….maar dat wisten we eigenlijk allemaal al!!
    Nl en de rest van de wereld zijn overgeleverd aan de leugens en grillen van religieuzen..

  107. jan bouma 12 januari 2010 om 20:07

    @WJ’tje
    @Aad
    "Logisch" dat "de waarheid" aan het succes wordt gekoppeld. Eigenlijk is deze opmerking waanzinnig en staat daarom tussen aanhalingstekens want ‘de waarheid’ is sowieso al subjectief en heeft ook niks te maken met het succes of het verlies.
    Toch is dat zo gesteld met die Irak-enquête. Zou de "willing coalition" (lees: alle vazallen van Bush c.s. en Halliburton c.s.) Irak zonder veel bloedvergieten binnen één maand verslagen hebben (een succes dus); welnu dan zou ook Nederland bejubeld zijn. Dat het Int. Recht werd geschonden in maart 2003 maakt dan niemand iets uit. Enquêtes houdt men alleen bij verlies en die ook nog weer eens discutabel zijn.
    Zeker weten. De juiste vragen zullen niet gesteld worden aan de politiek. En zeker niet aan ons nationale schoothondje Balkenende die destijds Bushs schoenen likte met de Hoop Scheffer als secondant.
    Het wordt tijd voor een wereldraad, dames en heren. Of had ik dat al gezegd?
    Wat een zooitje!

  108. VSp 12 januari 2010 om 20:22

    @smokey Re ‘Verbeet’
    Over Verbeet zijn we nog lang niet uitgepraat. Die krijgt de kans van haar leven om met dat Davids’ rapport als politieke tijdbom dat zooitje in de Kamer in goede banen te leiden en zichzelf te bewijzen.
    Dan moet ze echt haar act together hebben.
    Beetje lastig parket, PvdA Kamervoorzitster, Bos en nog een paar Iconen in het kabinet, reeds verstoorde verhoudingen met het CDA, desastreuze opiniepeilingen en, van zichzelf overtuigd, werd geciteerd met Ik móét handelen, dat is het enige dat mij overeind houdt.
    Of zoiets in de planning stond, blijft voorlopig een open vraag.
    Re anekdote Louis:
    Ach, Louis speelt fantastisch piano, de ex heeft een prachtige altsopraanstem, zij speelde op de cello en zong, hij op de piano en na afloop van het huwelijksfeest elders nog in de Kring werd voortgezet met o.a. het ontroerende lied ‘"l’Amour c’est comme un oiseau" van Bizet op mijn verzoek.
    ’s Middags ving de huwelijksreis van twee maanden aan met twee gratis First Class tickets van Garuda voor een rondreis van AMS naar Bali-Lombok-Sumba-Komodo-Sumbawa-Flores-Timor-Sydney-Melbourne-AMS aan.
    Leuk toch, beroepshalve dealtjes maken in de Luchtvaart?
    En kijk toch, was dat fijnzinnige lied toepasselijk, of niet?
    Louis en m’n ex wisten van nix, behalve dat m’n ex tussen een tegelijkertijd spelende banenwisseling twee maanden vrij moest plannen en lichtdragende kleren moest meenemen.
    Lowietje had dus het nakijken. Later hoorde ik van haar buurvrouw, die haar post verzorgde, dat hij in die Sex-and-Citizen-Queer-Street, de Saxenburgerdwarsstraat, nog twee keer langs was geweest.
    Hoezo lachen? Ja, echt wel!

  109. smokey 12 januari 2010 om 20:26

    @Aad, natuurlijk is Verbeet nog steeds on topic. Ik had het zorgvuldiger moeten verwoorden. JP kwam automatisch met z`n neus vooraan te staan. Hoewel…hij dat in dit geval liever niet had.
    Maar zoals ik zojuist zag en zoals Actuality het treffend verwoordt:
    Hij veegt nu wèl z`n eigen straatje schoon!
    Wat was ie aan `t hakkelen en sputteren. Je ziet die man kriegel worden. Nou, dan weet je meteen hoe laat `t is. Wat denk jij dat er zal gaan gebeuren Aad?
    Jammer en gemiste kansen dat, zoals jij schreef, de media de sensatie op de verkeerde plekken zoekt.

  110. VSp 12 januari 2010 om 20:46

    @allen
    Lees nog even terug naar 20.22. Een vrolijke noot tussendoor temidden van die onbeschrijflijke ploertenbende over de rest van het verhaal van Louis & mijn ex.
    Prettige avond nog.

  111. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 20:55

    @Rubio:
    wat wel spannend is natuurlijk is dat iedereen gewoon partij kan kiezen in deze. En wel eigen paertij natuurlijk.
    Balkenende staat er (in de historie) alleen voor als enige contstante factor in deze.
    Iedereen kan zoals het hen uitkomt tegen hem zijn.
    De grootste lacher van vandaag: de tunnelvisie beschuldiging.
    Welke politiek partij doet niet aan tunnelvisie?
    Hun basis van bestaan immers!

  112. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 20:59

    @Jan:
    == Het wordt tijd voor een wereldraad, dames en heren. Of had ik dat al gezegd? ===
    Ik kan me het niet herinneren Jan, dat je de wereldraad ooit hebben laten vallen hier. 😉
    Vallen en opstaan. De waarheid zullen we nooit weten.
    Duidelijk is wel dat een "brainstorm" sessie (over desert storm) van ongeveer dire kwartier, nog jaren zorgt voor ‘plezier’
    Ook dat rijmt wederom!

  113. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 21:04

    @Smokey:
    Ween boeiende dag (nu al).
    Over een paar dagen zal ik wel eens over schrijven. Nu niet zoveel tijd om te gaan lezen en zoeken.
    Maar het werpt zeker weer een bijoznder licht op het politiek bedrijf, die natuurlijk al lang in surceance van betaling is, en in faillissement als de bevolking er niet wasa gewwest om steeds weer dit bedrijf vol te stoppen met cash, zodat de flow verzekerd is.
    En dat terwijl het niet veel anders is dan Scheringa’s praktijken.
    Vandaar mijn betoog: Scheer je weg, overheidsgemakzuchtigen!

  114. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 21:08

    @VSp:
    Alweer, in het licht van deze dag, kunnen de uitspraken van Verbeet weer fris gelezen worden.
    Wat dat betreft zou ze vergeleken kunnen worden met het orakel van Delphi welhaast. Onbegrijpelijk, maar de verstaander kan er altijd wel iets uithalen wat hem/haar past. Balkenende kan er ook wat van.
    Louis en je ex: wanneer komen je memoires uit?
    Lijkt me onderhand dat dat zo maar een bestseller kan worden. 😉

  115. VSp 12 januari 2010 om 21:40

    @allen
    Een ‘quickie’ door de 49 konklusies.
    Konklusie 49: (de laatste). Het venijn zit in de staart…The Committe questions the classification of some state secret documents made available for its perusal. This policy is considered to impede historical research and factfinding to an unreasonable extent.
    Verder is de tekst van Artikel 100 van de Grondwet ambivalent en voor velerlei uitleg vatbaar.
    Overal lees je tussen de regels van de 49 konklusies door dat een stelletje idioten precies deden wat ze zelf goed achtten en van enige vorm van co-ordinatie door de Opperbaas in zowel de aanloop, als de uitvoering én de nasleep geen enkele sprake was.
    Maar vooral die konklusie 49. Wat is nog meer onder het tapijt geveegd??? Ook over andere onderwerpen???
    Mijn persoonlijke konklusie:
    De 49 konklusies zijn veel hardvochtiger dan de media tot nu toe geventileerd hebben.
    Indien die onder het tapijt worden geveegd, is een Fatwah gericht aan het Nederlandse Staatsbestel slechts een kwestie van tijd en volledig gerechtvaardigd.

  116. Aad Verbaast 12 januari 2010 om 22:06

    @WJ-tje:
    Ik zal dan maar even voor een Nederlander die in Duitsland woont, en een engelstalige versie download en daar uit citeert, dit fragment even in het Nederlands hier neerzetten:
    Nou ja, neerzetten, ik kan het niet eens kopiëren!! De boeven!!
    De commissie heeft zich bij inzage van sommige staatsgeheime documenten afgevraagd welke de redelijke zin kan zijn van de nog steeds daaraan gehechte rubricering. Geschiedschrijving en waarheidsvinding worden hiermee zonder voldoende grond belemmerd.
    Vuurwerk.
    Op de vraag van een reporter aan hem wat de belangrijkste les zou moeten zijn voor de regering antwoorde hij:
    "Volledig en open zijn"
    Daarmee natuurlijk een duidelijke conclsuie gevend: ze zijn het niet.
    Anders had hij wel geezegd: op deze voet doorgaan… 😉
    En die politici lezen er op dit moment enkel iets in vanuit de eigen kraam.. Hoezo tunnelvisie??

  117. jan bouma 12 januari 2010 om 22:22

    VSp…21:40
    @Aad..: 20:59
    Wim Kok trad af na het Screbrenica-drama. Te laat. De hele Navo-top en de rest van al die assholes in New York hadden natuurlijk ook moeten aftreden. A l s er toen die wereldraad was geweest, @Aad zouden dit soort drama’s zich niet eens hebben voorgedaan. Idem kun je alle drama’s tot op heden in dat zelfde licht beschouwen. Maar de wereld en de kiezers blijven liever dom dan mijn alternatieven te aanvaarden. Daarom laat ik dat woord nog wel eens vallen, ja. Wereldraad of r e v o l u t i e. Dat is hetzelfde. Gooi dat hele kamervolk er wat mij betreft maar uit met de voorzitter voorop want ze zitten er niet echt goed gelegitimeerd. Dat d e n k t u wel; maar dat is niet zo. Ik wacht wel even totdat dit kwartje bij u valt. "Morgen brengen!" Zeggen ze hier bij ons.

  118. VSp 13 januari 2010 om 00:11

    Nou ja, doorzeveren op details levert weinig op. Leugens, halve waarheden, foutieve beslissingen op basis van weggemoffelde informatie, luchtkastelen behoren nu eenmaal tot de PSU van politici.
    De hamvraag is natuurlijk of er een meerderheid te vinden is in de Kamer voor een kabinetscrisis. Waarschijnlijk niet.
    Afghanistan is ook nog niet van tafel, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Geen enkele politieke partij die zitting neemt in een nieuw kabinet wil dat hoofdpijn dossier op haar bordje hebben. En de aangevreten heipalen van de constitutionele monarchie al hélemáál niet.
    Doormodderen is het devies. Na ons in 2011 de zondvloed en dan zien we wel weer verder.
    Ik blijf erbij dat, om de boel weer enigszins op de rails te zetten, de Kamer terug moet naar 120 zetels, de Tweede Kamer naar 60 zetels (=20% bezuinging), de vijf procents’ regel moet worden ingevoerd om randverstorende politieke bijverschijnselen te voorkomen, met uitsluitend lijsttrekkers die zich ook voldoende gekwalificeerd achten om het kiezersvolk te overtuigen dat ze ook als MP kunnen functioneren.
    De eerste de beste flapdrol lijsttrekker die zijn eigen verborgen agenda nastreeft valt dan onherroepelijk door de mand.
    En een referendumwet. Handig om tussentijds de politici de spiegel der natie voor hun neus te houden.
    Als stok achter de deur een zakenkabinet met verregaande bevoegdheden.
    Moet je opletten, wat er dan gebeurt.
    Overigens wordt het Balken ohne-ende/Irak debakel en de 4 mei discussie hier tamelijk breeduit op de TV en radio uitgemeten.
    Dankzij een kabel die lieverd uit een verhuisdoos plukte, werkt dat ding weer.
    Nou ja, ‘morgen gezond weer op’ voor een ieder. Vooral voor alle politici en hun staffers, want dat wordt nachtwerken.

  119. smokey 13 januari 2010 om 00:30

    @Aad, Een boeiende dag, zoals je zei met vooruitziende blik want het journaal sprak van een roerende dag.
    Iemand kenschetste het gekrakeel om een beetje rechtzetten van de historie… Nou, me dunkt.
    Als jij een vergelijk maakt met de kwestie Scheringa (eens met je) dan meen ik er weer aan te mogen plakken dat steeds duidelijker wordt dat dit de nieuwe trend is. Overal wordt naar believen gelogen en vervolgens ontkend. Het wordt langzamerhand doodgewoon en de "massa" went via subtiele sluipwegen aan deze hersenspoeling. Vooral omdat er ogenschijnlijk niets gebeurt. Maar qua opinievorming wel! Wie dit durft te beweren wordt vervolgens nagewezen als geloofsbelijder in complottheorieën.
    De reactie van de Stofzuigerpartij is interessant. Benieuwd of het percentage van 49 nog iets krapper of ruimer kan voordat de boel gaat kapseizen.
    Zag je nog dat Bos als een haastige (angst)haas zei dat ie de lift in wilde? Héét onder z`n voeten!
    Dan zat J.P. meer als een haas in de koplampen te kijken. Een haas die geen kan op kon en daarom maar doorwauwelde.
    Benieuwd naar het vervolg.

  120. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 08:43

    @Jan: je wil het hele zooitje al naar huis sturen?
    Da’s pas aanpakken en wegwezen. Maar hoe moet het dan verder? Dat schiet ook niet op natuurlijk.
    Je hebt inmiddels natuurlijk dik mogen genieten van al het fraais dat langs de buis kwam gisteren.
    Allemaal kijkbuiskinderen en opgewonden standjes want die mogen ze krijgen natuurlijk.
    Over die wereldraad: gewetensvraag aan je: mag die Davids volgens jou Nederland daar gaan representeren?

  121. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 08:50

    @VSp:
    gefeliciteerd met je kabel. Dan kunnen de ramen weer wijd open: het venster op de wereld heb je dan weer binnen!
    Het kabinet zal er niet om vallen.
    CDA en VVD zijn gecommiteerd in he kabinet van toen.
    PvdA zit helemaal in de tang en is chanteerbaar gezien de peilingen. Ze zijn even boos, omdat Balkenende in zijn persconferentie de regie even geheel overnam. Is het ook weer niet goed 😉
    CU speelt een te onbeduidende rol.
    De oppositie klaagt per definitie en speelt het politieke spel vanwege de peilingen. Die is immers gebaat bij vermeende tegenslag. En op dit onderwerp hebben ze net zo goed boter op het hoofd, vele moties zijn al door de kamer gegaan, en zo veel nieuws onder de zon is er nou ook weer niet.
    En dus gaat iedereen na een hoop lucht te hebben verplaatst gewoon weer door. Lessen zullen er niet geleerd worden.
    We gaan gewoon verder met oorlog voeren. In de kamer en erbuiten.
    Met een afgeslankte missie (in de kamer en erbuiten) zal er ook niet veel veranderen.
    Waneer komt er een onderzoek naar Afghanistan? Lijkt me nog harder nodig.

  122. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 08:57

    @Smokey: het worden nog interessante dagen. In de kamer als Davids mag komen opdraven, en het debat met Balkenende. Een spoeddebat over de persconferentie staat er ook al aan te komen begrijp ik, als voorlopertje en opwarmertje.
    Men kakelt maar door.
    De verkiezingen zijn begonnen!
    Kan het nog gekker? Ja, het kan nog gekker!

  123. jan bouma 13 januari 2010 om 09:26

    @Aad… 8:43
    goedemorgen.
    1. Hoe moet het dan verder?
    antwoord. ONMIDDELLIJK die vragenlijst van ons ter discussie stellen zonder dralen en/of uitstel want uit de beantwoording van de vragen volgt na 3000 jaar eindelijk HET antwoord en legitimatie van de kiezers. Dus ja, het hele zooitje kan naar huis want die legitimatie ontbreekt.
    2. Heb geen TV. En dus niks gezien maar het zal niet anders zijn dan als "business as usual"; dus heb ik al opgewondenheid en fake al wel gezien gedurende die 3000 jaar domheid.
    3. Of Davids een acceptabele afgezant zou kunnen zijn voor een wereldraad? Dat weet ik niet. In de aanstellingsprocedure gaat zo’n kandidaat VOORAF door de publicitaire molen. Ik heb de toetsingscriteria uitvoerig benoemd. Davids dient zich dan ondermeer het gedachtegoed van Mithras te hebben eigen gemaakt en moet dat onderschrijven. Dat is een conditio sine qua non zogezegd.
    Eenieder een prettige dag verder. Tot later.

  124. Marius van Artaaa 13 januari 2010 om 09:46

    stom Aad, hoe kom ik erbij, maar ja, Gerda maakt het voor een vluchtige watcher van het Binnenhof ook niet makkelijk om haar politiek te duiden. Dat neemt niet weg dat ik er ver naast zat…./:)

  125. VSp 13 januari 2010 om 11:37

    @aad
    =we gaan gewoon door met oorlog voeren=
    ‘Ze’ zal je bedoelen.
    Onderzoek naar Afghanistan begint pas te borrelen na de zondvloed en wordt ongetwijfeld óók volgens het Pappen-en-Nathouden principe wel over een volgend kabinet heen getild.
    De door JPB daarvoor aangedragen handvatten, inclusief een staatsrechterlijk niemandsland, bieden uitstekende aanknopingspunten om toekomstige klippen te omzeilen. Of het Afghanistan, de Betuwelijn, toekomstige te vermijden nationale rampen, de kilometerheffing, de Hanzelijn, Prachtwijken, Integratie, of wat dan ook, betreft.
    Een welkomer alternatief voor een Parlementaire Enquete, en nog wel achter gesloten deuren!
    Met ‘onafhankelijke’, wijze ex-bestuurders als commissieleden. Beter koren op de Haagse Molen is nauwelijks denkbaar. Geen meineed meer, stukken eenvoudig door de papiervernietiger of onbereikbaar, zelfs op basis van de WOB. Met een Staatshoofd die het klappen van de zweep met de paplepel is ingegoten.
    Nou ja, de zuurkool uit het vat van Eco Bauernhof ‘Freude’ met Casselerrib uit Bayern, BD-rookworst uit Brummen, vastkokende aardappels uit de lokale Super staat hier in de mosselpan te garen. Moet over een kwartiertje flink gestampt worden.
    Ruikt nu al lekker, in tegenstelling tot die beerputten rondom de Hofvijver.

  126. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 13:27

    @Jan Bouma:
    Ad 1: er liggen nog meer dan 100 kamervragen open die moeten worden beantwoord. Alleen al van de PvdA (de Vries).
    Geen tijd voorlopig voor andere vragenlijstjes om in te vullen.
    Daar ga jij natuurlijk op antwoorden: als ze mijn vragenlijstje zouden invullen, kunnen alle andere meteen de prullenbak in! 😉
    ad 2: geen argument: alles is op internet te vinden!!
    ad 3: Davids laat zich niet zo makkelijk iets voorschrijven lijkt me…
    Wel een bijzondere voorwaarde stel je overigens…
    Ook nog een pretiige dag. Ik ga straks een frisse neus halen en dan rond die bekende borreltijd een blogje (blog!)
    hierover..
    Als je gekeken had, dan had je heel wat borrelpraat kunnen aanhoren immers.

  127. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 13:29

    @Marius: het zij je vergeven.
    Al die politici kakelen immers als een kip zonder kop. Dan wil je ze nog wel eens door elkaar halen. 🙂

  128. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 13:34

    @VSp:
    Goed punt "we" of "ze". Als ik Nederlander ben, doe ik er dan aan mee?
    Felix Rotteberg maakte gisteren wel een punt in DWDD:
    "laten we niet vergeten dat het allemaal amateurs zijn".
    Met een slecht geheugen ook nog, dacht ik..
    Maar ik kom er op terug..

  129. VSp 13 januari 2010 om 14:17

    @aad
    Nederlandse staatsburgers zijn niet collectief verantwoordelijk voor overheidsbeslissingen en daaruit voortvloeiende daden.
    We leven niet meer in de tijd van Stalin of het Nazisme, waar afkeuring je de kop kostte.
    Het is dus ‘ze’. De Nederlandse Staat en haar politieke bestuurders.
    Die truc van ‘we’ kennen we wel, ‘We gaan er tegen aan!’. Oh ja, wie dan? En waar tegen aan? En op grond van wat?
    Dus mooi niet!!!
    Ben benieuwd, je volgende blog.

  130. jan bouma 13 januari 2010 om 14:41

    @VSp – WJtje… 14:17
    Staatsrechtelijk klopt je verhaal niet. Het is hier het één of het andere. Als "de politiek" zich erop beroept namens jou en het volk gemachtigd te zi9jn te spreken en te oordelen en je roept als kiezer geen "Nee" dan moet je niet zeuren over een gedeelde verantwoordelijkheid. Dat parlement doet datgene waartoe dat parlement namens het volk zich gemachtigd voelt.
    Ergo: alleen binnen het kader van mijn model komt er wel een legitieme afspiegeling en verantwoording van de wil van de kiezer. Die geschiedt door invulling/beantwoording/stellingname van de VRAGENLIJST.
    Het is niet anders. Groet! JB

  131. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 17:25

    @VSp:
    een beetje meer "wij" gevoel ontbreekt bij de VSp….
    Herken ik wel overigens 😉

  132. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 17:26

    @Jan: in de volgende blog ruimschoots gelegenheid daar op in te gaan..

  133. Aad Verbaast 13 januari 2010 om 17:27

    @allen:
    en die volgende blog is:http://www.vkblog.nl/bericht/296247/Davids_en_%93het_rijk_der_fabelen%94
    "Davids en het "rijk der fabelen"

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: