Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Walgelijk leedvermaak. We hebben een humorprobleem

kist in lift
Met stijgende ontzetting keek ik afgelopen week naar ‘leuke filmpjes’ die verschenen in programma’s als Paul de Leeuw, DWDD, en zelfs Pauw en Witteman. Filmpjes waarbij slachtoffers van totaal misplaatste grappen doodsangsten uitstaan. Hilarisch? Nee, het is diep triest. We hebben een ernstig humorprobleem.

Doodsangsten in de lift
Toevallig? Drie filmpjes werden opgepikt door de genoemde programma’s. Alle drie speelden ze zich af in een lift. Waren zoals dat heet “viraal” gegaan op youtube. Miljoenen keren bekeken.

  1. Je plaatst een doodskist in een lift. De begeleiders missen de lift. Onderweg valt de doodskist open en valt ‘de dode’ er half uit..
  2. Onderweg valt het licht uit in de lift. Als het licht weer aangaat staat er ineens een exorcist-achtige ‘geest’ naast je..
  3. Reclame filmpje van LG. Leggen een vloer met hun schermen in de lift. Nietsvermoedende liftgangers zien ineens levensecht de bodem onder hun voeten wegvallen..

Verbindende factor: de slachtoffers staan doodsangsten uit. Gillen het uit van angst. De makers, de redacties, en de kijkers thuis en in de zaal vinden het blijkbaar hilarisch. Applaus!
Maar is dat niet schandalig? Bruut, wreed, onmenselijk, onacceptabel?

Lachen om home video’s en Bananasplit
Ook zomaar twee programma’s die al jaren zeer hoge kijkcijfers trekken. Lachen, gieren, brullen.
Mensen die van een dak, een toneel of ergens anders van af flikkeren. Kinderen en volwassenen die doodssmakken maken. “Practical jokes” die totaal verkeerd aflopen. Topper: verpletterde geslachtsdelen. Hoe hoger het slachtoffer gehalte hoe leuker het schijnt te zijn..
Hans Bauer die mensen in de maling neemt. En als ze de wanhoop nabij zijn (eufemistisch gesteld) als een duvel uit de doos tevoorschijn komt met een brede lach: “Je bent in het programma Bananasplit! Kijk, daar staat de camera!” Oh, wat hebben we gelachen.. De grootste familie van Nederland..

Middeleeuwse sentimenten
In de middeleeuwen waren het ware volksfeesten als een misdadiger openbaar werd gevierendeeld, verbrand of anderszins werd terechtgesteld. Waarbij de menigte vervolgens in huilen uitbarstte als het ook daadwerkelijk voor hun ogen gebeurde.

Wat is er anders als een Australisch radioprogramma een receptioniste van een ziekenhuis in de maling neemt en zij daarin trapt? Vond men hilarisch! Tot het bericht komt dat het slachtoffer zelfmoord heeft gepleegd. Dan wordt dat verschrikkelijk gevonden..

Wat is er anders aan een het uitnodigen van een voetbalhooligan bij P&W om de ‘romantiek’ van de hooligans te mogen uitleggen, zijn boek te mogen promoten, en nog geen week later Nederland in rouw is om een grensrechter die doodsschoppen kreeg van stelletje losgeslagen voetballertjes?

Respect
Het toverwoord duikt weer op in de media naar aanleiding van de recente gebeurtenissen. Terecht.
Het lachen is ons wel vergaan.

We hebben een ernstig humorprobleem als we nietsvermoedende mensen misbruiken en slachtoffers creëren voor onze behoefte tot vermaak. Leedvermaak. En dat heeft niets maar dan ook niets met respect te maken. Om over empathie nog maar te zwijgen.

N.B. De stelling dat we een ernstig humorprobleem hebben kan niet beter geïllustreerd worden in het verbijsterende interview met Giel Beelen in DWDD van afgelopen maandag: Drama prinses Kate-grap: Giel Beelen. Een ode en lofzang aan die misplaatste grappen.
Waar hij eindigt met zijn samenvatting: “Alles voor de radio” en “..als je zo’n telefoontje niet leuk vindt dan hang je de telefoon op en niet jezelf”…
Zijn abjecte rechtvaardiging om vooral door te blijven gaan om mensen ernstig in de maling te nemen, zonder ook maar enig respect/empathie op te kunnen brengen voor de gemaakte slachtoffers.

Het programma eindigde met LuckyTV die ook over dat drama ging: hier te zien. Die hebben de boodschap tenminste beter begrepen.

195 Reacties op “Walgelijk leedvermaak. We hebben een humorprobleem

  1. ton de gruijter 11 december 2012 om 17:15

    men vergeet al lang de gulden regel: ‘de lust van de één dient te stoppen waar de last van de ander begint’

  2. Aad Verbaast 11 december 2012 om 17:22

    @Ton: ik kende regel nog niet. Maar ik sluit me er gaarne bij aan!

  3. Bart 11 december 2012 om 17:27

    Ik was, als een van de weinigen, géén fan van Paul de Leeuw, ooit 20 jaar geleden, op mijn werk.
    Mijn collega’s keken me verbaasd en meewarig aan, toen ik dat zei, en dachten/vonden dat ik geen gevoel voor humor had.
    Die platte lolbroekerij ten koste van een ander heb ik altijd vreselijk gevonden, het hele fenomeen practical joke, al vanaf de eerste programma’s ‘Poets’…
    Toen ik hoorde van de lollige Australiërs die dus naar dat ziekenhuis belden, ergerde ik me wild daaraan, nog vóór ik hoorde van de tragische afloop.

    Nou ja, ik hoef eigenlijk niet veel meer te zeggen Aad, je hebt het prima verwoord!

  4. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 17:30

    Maar humor is afgebroken; humor over kerk, politiek, homo’s,vrouwen, sex, mag niet meer.
    Logisch dat dan de grenzen worden verlegd….
    Daarnaast; Nl heeft gekozen; een overheid met minachting voor de zwakkere bevolkingsgroepen; wat kan je dan terug verwachten?

  5. appelvrouw 11 december 2012 om 17:32

    Over “humor” valt te twisten.
    Soms moeten we eerst iets ergs meemaken om te weten hoe kwetsend iets kan zijn.
    Ik kan niet veel anders dan je woorden hier herhalen dus dat laat ik maar.

    Het woordje respect is een goed scorend recept: iemand heeft gezegd dat dat belangrijk is, dus je schrijft het iedereen voor zonder te weten want het inhoudt.

  6. Aad Verbaast 11 december 2012 om 17:33

    @Bart: geheel mee eens Bart. Platte lolbroekerij (niet leuk) is overigens nog wat anders dan nietsvermoedende mensen ernstig in de mailing nemen. Dat laatste ‘beheerst’ hij overigens ook. Kan me er stevig aan ergeren.

    @Kleet: je hebt humor en humor. Nietsvermoedende mensen de stuipen op het lijf jagen vind ik geen humor.

    @appelvrouw: == Soms moeten we eerst iets ergs meemaken om te weten hoe kwetsend iets kan zijn. ==
    Mensen met een beetje empathie/respect zouden eerst moeten nadenken voordat ze het in hun hoofd halen mensen te kunnen kwetsen lijkt me. Kijkcijfers doen anders vermoeden.

  7. Barbara Jansma 11 december 2012 om 17:49

    Leedvermaak is een ander woord met een andere inhoud dan humor. In humor zit zelfspot, in leedvermaak anderszspot.

  8. Aad Verbaast 11 december 2012 om 17:54

    @Barbara: Eens, met de kanttekening dat je met andere mensen kan spotten. Maar iemand doodsangsten aanjagen daar kan ik geen enkele humor in ontdekken. Onaanvaardbaar!

  9. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 18:00

    Ik vind practical jokes wel ok–maar veel mensen niet…

  10. Aad Verbaast 11 december 2012 om 18:06

    @Kleet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Practical_joke
    Staat daarin wel goed omschreven. Naar mijn mening worden grenzen overschreden als het al pesten kan worden aangemerkt. De ene practical joke is de andere niet.

  11. Barbara Jansma 11 december 2012 om 18:09

    Als je iemand pijn doet en de lol zit erin dat je zelf die pijn niet hebt ga je wat mij betreft over een grens. Zit weinig praktisch aan, aan dat soort pret.

  12. Aad Verbaast 11 december 2012 om 18:19

    @Barbara: precies. Ik kan er echt boos om worden als weer weer een slachtoffer gevallen is (letterlijk dan wel figuurlijk) en de lachsalvo’s denderen weer uit de kijkplaat. Ziekelijk.
    Geen sprake van medelijden, mededogen. Nee, het schijnt lachwekkend te zijn..
    En dan begin ik me af te vragen: begint het daar allemaal niet mee?? Wordt ‘men’ zo opgevoed??

  13. Bart 11 december 2012 om 18:20

    Ik heb het woord ‘practical’ ook nooit begrepen, nee, in deze context…

  14. Aad Verbaast 11 december 2012 om 18:25

    @Bart: goeie.. Vreemde term inderdaad..
    Meeste practical jokes overigens maken misbruik van de goedgelovigheid van mensen. Kunnen ook vraagtekens bij gesteld worden. Met name als het gehalte “misbruik” hoog is.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/1_aprilgrap

  15. Bart 11 december 2012 om 18:29

    Ja, wat je ook krijgt Aad: juist mensen die open, en goed van vertrouwen zijn, worden door de practical jokers het meest ‘voor gek gezet’……dat is dom, laag en gemeen.
    Ik zie wel een soort gemene deler hier, als eigenschap bij degenen die zo nodig moeten: een kwaadaardige domheid, en vooral geen empathie. Lang leve de lol ten koste van een ander.

  16. cornutus 11 december 2012 om 18:48

    Walgelijke praktijken, dat ben ik met je eens Aad. Het vervelende is dat dergelijke filmpjes/programma’s toch zo vaak worden bekeken. Dat helpt helaas ook niet aan enige vorm van zelfregulering bij de makers ervan.

  17. Barbara Jansma 11 december 2012 om 18:50

    Misschien ga ik nu iets ergs zeggen, weet ik niet. Empathie is een ingebouwd ding, waarbij je 1 op 1 voelt wat een ander overkomt. Daar is ons sociaal functioneren op gebaseerd maar ook sadisme denk ik. Dat je geniet van het klapperen van je spiegelneuronen zonder dat je zelf bloed of angst of pijn hebt, dat het niet jezelf betreft. Alle enge films, alle goede doelen drijven hierop, en leedvermaak ook. Het is niet een gebrek aan empathie, het is de opluchting dat je zelf niet de lul bent die doet schateren. Ik wil niet goedpraten, maar begrijpen en ik denk dat hier iets in zit. Het is de ander kant van de medaiile van empathie. Het wortelt er in.

  18. Aad Verbaast 11 december 2012 om 18:58

    @Kleet: zegt meer over de gebruikers (vaak gebruikt) van dit gezegde dan dat een te verdedigen stelling kan zijn.

    @Cornutus: Ik denk dat je gelijk hebt. In feite wel een trieste constatering overigens. Is het niet het begin van (nog) erger?

  19. Aad Verbaast 11 december 2012 om 19:02

    @Barbara: ook ik probeer het te duiden. Dit zou één van de verklaringen kunnen zijn.
    Maar is het om te lachen (‘big smile” van opluchting) dat het grote onheil je niet zelf is overkomen maar een ander?
    Ook zeer laakbaar naar mijn mening. Zeker als we even ons om heen kijken in de de wereld en zien hoe anderen er voor staan staan (NOT).

  20. Barbara Jansma 11 december 2012 om 19:08

    Wat mij betreft is dat niet om te lachen Aad, maar als ik me herinner hoe heerlijk het was om een eng verhaal te horen en te weten dat je veilig bent, dan.. Ik weet niet Aad, of leedvermaak daar uit voortkomt, maar als het zo is dan ga ik liever mezelf in de gaten houden dan een ander beschuldigen van onmenselijkheid. Als je begrijpt wat ik bedoel.

  21. Madelief 11 december 2012 om 19:18

    Ik help op school met de TSO. Tegen de kinderen die zeggen dat het maar een grapje is en waarvan het andere kind moet huilen , zeg ik altijd: “de grap vinden jullie leuk, maar degene waar de grap voor bestemd is niet”.

  22. Aad Verbaast 11 december 2012 om 19:19

    @Barbara: misschien raken we nu wel de kern.
    Lachen (een vorm van opluchting?) omdat dit onheil je zelf niet is overkomen?
    Misschien wel een geldige verklaring. Maar (als ik er even over nadenk) vind ik dat eigenlijk “onmenselijk”. Althans in de defintie dat dat niet tot de eigenschappen zou moetne behoren. Maar misschien wel is. Wordt ik niet vrolijk van..

    Geluk wordt niet afgemeten aan de maat van een ellende van de ander.
    N.B. ohhh, wat ben ik blij dat zijn testikels verpulverd zijn ipv de mijne….

  23. Aad Verbaast 11 december 2012 om 19:26

    @Madelief: goed werk. Het zou onderdeel moet zijn van het “pestprotocol”. Is het niet naar ik denk te weten.

  24. Barbara Jansma 11 december 2012 om 19:28

    Nog iets om blij van te worden: ik bedenk me nu dat dat soort oplettendheid, je eigen ballen laten voelen wat ze niet is overkomen, een functie kan hebben in wakker blijven voor als het nodig is.Voor jezelf of voor een ander. Ik heb ooit begrepen dat humor uit vreselijke situaties, concentratiekampen, oorlogen, een veel intelligentere soort is dan de dijenkletsers waar het hier over gaat, die uit de roze veilige glitterwereld. Toch kan het een manier zijn je voor te stellen dat jijzelf….maar niet heus.

  25. Rubio 11 december 2012 om 19:32

    Sluit me helemaal aan bij Bart.. Paul de Leeuw is heel vaak leedvermaak en platvloers, onderbroekenlol so called.. Zelfspot vind ik prachtig en ‘gebruik’ dit ook vaak in het dagelijkse leven…en wie herinnert zich nog Monthy Python van de jaren 70 met bv. Silly walkings en Always look on the bright side of life, schitterend toch? En Ton van Duinhoven als de Chinese robot en als 010 suppoost in ‘dat stadion’ aldaar.
    Laatst hoorde ik tot mijn stomme verbazing Maarten van Rossum nog zeggen dat hij alleen home video programma’s leuk vindt mits het niet zo stom ‘becommentarieerd’ wordt. Ik stond echt paf, onbegrijpelijk..Juist omdat hij zichzelf vaak zo onderkoeld kan uitdrukken zonder een spier te verrekken, mij kun je dan wegdragen. Candid cameraprogramma’s heb ik nooit leuk gevonden omdat ik er een pest aan heb mensen in de maling te nemen bovendien heb ik bij dgl. programma’s vaak last van plvv schaamte..Jaja..zelfs Rubio.. Overigens niet alleen in Australie viel een dode te betreuren met vreselijke ‘grappen’. Ook in Belgie heeft iemand eens zelfmoord gepleegd na een verkeerde grap. Zal eens kijken op Youtube of ik hem nog kan vinden voor ‘de liefhebbers’…Voorts moet ik erg vaak lachen om 1 persoon hier op dit blog, de onovertrefbare…. tromgeroffel……Aad Verbaast!!!!

  26. Th Balvers 11 december 2012 om 19:37

    Lachen gaat vaak ten koste van anderen. Je zult ze de kost moeten geven in je eigen omgeving. En doe je het zelf ook niet (op z’n tijd?). Wie lacht er niet eens heerlijk mee/om? Wat te denken van de grappen van Wim Kan, Freek de Jonge, Youp van ’t Hek, Paul de Leeuw,…. Frans Muthert. Toppers toch? Zalen in schouwburgen zitten vol. Mensen gaan er heen voor een leuk avondje-uit. Amusementsprogramma’s op de televisie scoren hoge kijkcijfers. Mensen willen vermaakt worden. Het is van alle tijden. De smaken verschillen wel. Naar tijd, naar land, naar individu. Heel veel humor is plat. Ik heb ook zo mijn voorkeuren. Persoonlijk erger ik me meer aan hypocrisie.

  27. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 19:48

    Ik zie hier weer het gereformeerde belerende middenklasse vingertje dat altjd zo graag zich geroepen –en gerechtigd– voelt de massa te vertellen wat kan en wat niet onderwijl diezelfde massa via hun politieke/sociale gedrag repressief te behandelen en te bepalen welke rechten die heeft.Uiteraard minder dan hun zelf.

    Doet me denken aan de kritiek die SSers hadden op de ongewassenheid van mensen in een concentratiekamp, en hun daarop veroordeelden.

  28. dickblogt 11 december 2012 om 20:15

    Bovenstaande grap (neem ik aan?) van Pierre Hyacintus is de beste tot nu toe. De humor van Paul de Leeuw kan misschien heel leuk zijn, maar ik versta hem nooit, dus kan er niet over meepraten. Teveel, te snel en niet gearticuleerd. Om de shocking liftgrappen moest ik vreselijk lachen, enik besef dat er veel bange, hysterische mensen rondlopen die daar niet blij mee zijn, maar die kwamen met de schrik vrij. De ergste gevallen mochten vast niet worden uitgezonden, denk ik. Kan ook zómaar misgaan! De nieuwe lolligheid om mensen (Beatrix, enzo) dingen te laten zeggen die ze nooit zouden zeggen (Lucky TV) vind ik wat gemakkelijk en zelden leuk. Ik denk dat de Australische DJ grap (heel) erg ongelukkig terecht is gekomen. Humor moet, maar is nooit een mensenleven waard natuurlijk…

  29. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 20:18

    Ook pesten en gepest worden is nodig en heeft vormende functie; incasseringsvermogen; moraal vorming, aftasten sociale/personelijke grenzen.
    Het “verbieden” van pesten is achtelijk.
    Natuurlijk is er eens een slachtoffer.nou en?
    In het verkeer vallen ook slachtoffers.Verkeer maar verbieden dan?

  30. blutch1 11 december 2012 om 20:41

    Er valt nog veel meer over te zeggen, maar Barbara heeft het eigenlijk al tot in de kern beschreven. Humor lijkt bedoeld om de eigen ellende te kunnen verdragen.

  31. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:19

    @Barbara: nog een vorm van lachen, die dan misschien nog te billijken is: uit schaamte en/of niet weten hoe zich een houding te geven. In het Verre Oosten gemeen goed. Persoonlijk meegemaakt (ziekenhuis, nadat men de dokter een slechte diagnose gaf, en de verzamelde verpleegsters begonnen te giechelen..), en ik kan je vertellen dat ik het op dat moment helemaal niet kon begrijpen!

  32. zelfstandigjournalistantwerpen 11 december 2012 om 21:20

    De humor is met de decennia ruwer geworden. Ook Snip en Snap haalden al practical jokes uit, zij het heel onschuldige. Bananasplit in de jaren 80 was ook betrekkelijk ongevaarlijk (sindsdien niet meer gezien). De tijdgeest nu is: alles moet sneller en heftiger. De humor moet dus ook heftiger, is dan de logische gedachte die veel ‘grappenmakers’ maken. Anders worden ze niet leuk meer gevonden. Je ziet het zelfs bij Freek de Jonge die klampachtig probeert zich te vernieuwen om leuk gevonden te blijven worden (is dit goed Nederlands?). .

  33. Rubio 11 december 2012 om 21:21

    Als ik Dhr. P.H.M. van de Kletersteeg voor de auto krijg rem ik niet….
    Humor Kleet?

  34. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:22

    @Rubio: je noemt een paar geweldige klassiekers. Dat was pas humor! Veel zelfspot inderdaad, maar ook (moet kunnen) daarmee een bijzondere kijk gevend op het ‘buitenaardse leven’.
    Verder ook helemaal eens. Zeker natuurlijk de laatst zin! 🙂

  35. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 21:25

    @Rubio–je hebt gevoel voor humpr– of niet.Jij hebt het niet.Helaas, te bekrompen.
    geeft niks hoor, kan je oud mee worden.
    En ook nog ver in politiek; zie ruttekut.

  36. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:26

    @Theo: de humor waar jij het over hebt is niet de ‘humor’ waar ik het over heb. Je kan iemand parodiëren, er een karikatuur van maken, inzicht geven in vreemd gedrag door de hyperbool toe te passen. Niet zo veel mis mee (ook daar zijn grenzen overigens).
    Maar dat is wat anders dan mensen in de maling te nemen door angstgevoelens (die zijn er vele) welbewust en (voor hun) nietsvermoedend te bespelen. Ik vind dat onacceptabel. En er dan om lachen vind ik helemaal onbegrijpelijk.

  37. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 21:28

    Als iemand zelfmoord pleegt omdat die slachtoffer is van een practical joke, is dat zijn eigen keuze en verantwoording.
    Zat dus al een schroefje los; de jole was alleen aanleiding; niet oorzaak.

  38. Rubio 11 december 2012 om 21:37

    Kleet, ik meen het goed met je, dus ik wens je veel personeel..Ook een klassieker…oa destijds veel gehanteerd in concentratiekampen…ter overleving, begrijpu..?
    Verder laat ik het hierbij…voor altijd..waar het jou betreft.

  39. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:45

    @Kleet: 19:48: onzin natuurlijk. Ik geef hier mijn mening over een maatschappelijk verschijnsel waar ik me al jaren over verbaas. En me bij gelegenheid (als het weer eens bij elkaar komt zoals afgelopen ook weer eens goed kwaad over kan maken. “Take it or leave it”.

    Pesten: ook onzin wat je daar schrijft. Maakt alles kapot. Zinloos geweld.

  40. King Billy 11 december 2012 om 21:46

    Humor, zoals muziek, wordt gebruikt om eigen ellende te verdoezelen. Humor die over de schreef gaat getuigt van een ‘empathy gap’. ‘Schadenfreude’ het Duitse woord voor leedvermaak. Ook een kwestie van beschaving.

    Waarbij beschaving in dit verband een kwestie is of het besef bestaat bij -of doordringt tot de botte hersenen van de gemiddelde individuele burger wat hij of zij moet doen, of juist moet nalaten, om zijn maatschappij leefbaar te houden. En voldoende verstandig is om dit te begrijpen.

    Niet alleen wat ‚humor‘ betreft, ontbreekt het hieraan. Kern van het probleem: Het ‚Droste effect‘ in de onderwijs- en politieke systemen, mede aangewakkerd dankzij technologische nieuwigheidjes.Dat kweekt en vraagt om fenomeenneuroten.
    Beetje extreem en met een vleuugje cynische humor, maar ´wat wil je, als hoerenloper Berlusconi rustig mag zeggen dat Merkel een onneukbare kont heeft en ‘Good Governance’ bij de overheid, bij (semi) overheidsinstanties, banken, bedrjiven, corporaties bewust aan de laars wordt gelapt met lachende politici, die Jack de Vries weer als spindokter inhuren en het wereldnieuws halen dankzij een verjaardag in Haren. Bijvoorbeeld.
    Da’s humor op een hoger nivo, nietwaar? Of ‘Schadenfreude’?
    Wat een beschaafd zooitje, een beschaafde bende.

  41. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:48

    @Dickblogt: == ik besef dat er veel bange, hysterische mensen rondlopen die daar niet blij mee zijn == Maar is het dan kies juist die mensen te selecteren voor een ‘leuke uitzending’?
    Ik neem ook aan dat de mensen die met een ambulance worden afgevoerd vanwege een hartverzakking/sterfgevallen en de mensen die volledig apathisch reageren niet worden uitgezonden. Dat is niet ‘leuk’ immers.

  42. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:49

    @Zelfstandig journalist. Eens. Ik zie het dan ook als een onderdeel van de “verruwing van de maatschappij”. Zouden we niet leuk moeten vinden toch?

  43. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:51

    @Blutch1: 20:41: onderdeel daar van: zwarte humor, joods humor..

  44. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 21:56

    @Rubio: een heel, heel oude, en al jaren niet meer origineel.
    Zoals gezegd: humor ken je niet
    geeft niks, als je haar maar goed zit

    @pesten en gepest worden heeft wel degelijk zin en is voor koters wel degelijk een noodzakelijk kwaad.het vormt een incasseringsvermogen, zelfdicipline.
    Na het afschaffen van de echte dienst-en daarna de diensplicht- werd de maatschappij overspoeld met verwende middenklassertjes zonder enig incasseringsvermogen of zelfdicipline.
    Dat is ook een van de onderliggede redenen dat de ambtenarij, de politiek, onderwijs op zo’n behuilbaar laag niveau staat.

    Het gemekker erover op scholen en in kranten ia een een schoolvoorbeeld van gefrustreerd bourgoisiegedrag, en onderbouwd mijn stelling.
    De maatschappij is niet als de fluwelen handschoentjes van de therapeut.

  45. Aad Verbaast 11 december 2012 om 21:58

    @King Billy: Helemaal mee eens. Beschaving, of inmiddels het gebrek aan besef dat dat dit geen onderdeel van onze beschaving zou moeten zijn, maar wel is.
    Wat werd er gelachen door de ‘fotografen’ in Abu Ghraib!!

    Ja, ook een vorm van humor: cynisme.. Je zou de verleiding toch haast niet meer kunnen weerstaan het maar definitief te worden..

  46. EJW 11 december 2012 om 22:05

    Op tv worden de populaire programma’s steeds platvloerser. Verfijnde ironische humor is nog zelden te zien . .

  47. blutch1 11 december 2012 om 22:07

    Pas op voor cynisme. Het kan soms aardig klinken, maar de maker ervan heeft meestal een groot probleem.

  48. King Billy 11 december 2012 om 22:10

    http://en.wikipedia.org/wiki/Empathy_gap
    A hot-cold empathy gap is a cognitive bias in which a person underestimates the influences of visceral drives, and instead attributes behavior primarily to other, nonvisceral factors.

    Visceral: verkregen door middel van intuïtie in plaats van redeneren of observatie

    Hans Spekman: “nivelleren is een feestje”.

  49. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 22:24

    Ken je iemand die meer humor heeft dan ik?
    Jawel, maar die is uit het raam gesprongen
    ?????Hij woonde in een sousterain……

  50. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 11 december 2012 om 22:26

    Die bewuste DJ van dat radiostation: gingen deze keer niet te ver voor mijn idee.
    Was een ongelukkige samenloop van dingen
    maar 2 jaar terug wel, toen ze een puber aan een leugendetector zetten….

  51. King Billy 11 december 2012 om 22:33

    Sooretn humor? Wikipedia !!!!!!!!

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Humor Fraai overzichtlijstje van soorten humor.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_humor
    Blutch1 heeft gelijk, Zwarte Humor kan gevaarlijk zijn voor de brenger.. Tenzij er een concrete aanleiding is die reeds zo krom als een hoepel is. Politici bijvoorbeeld… Met de Kween en de Zoetwateradmiraal is het oppassen geblazen. Toen de Duitser Hape Kerkeling, met Nederlandse wortels, een staatsbezoek van Bea persifleerde waren enkelen in Den Haag ‘not amused‘.

  52. King Billy 11 december 2012 om 23:20

    Spreuk van Lao-Tse:
    Ambtenaren verrichten reeds een enorme prestatie wanneer ze mensen niet meer storen bij hun arbeid.

    Heinrich Heine:
    Luther zette Europa op haar kop. Sir Francis Drake herstelde de rust. Hij gaf Europa de aardappel.

    Godsdienst:
    Jezus nederlaag was niet de Kruisiging, maar het Vaticaan.

    Huwelijks ceremonie bij de Burgerlijke Stand volgens´het ‘Nieuwe Werken’ bij de overheid):
    ” Wilt u nu uw PIN code intikken en indien u deze vrouw wilt trouwen, bevestig dit door ‘OK’ in te drukken.”

  53. Aad Verbaast 12 december 2012 om 00:50

    @EJW: ik constateer hetzelfde. Ook kan ik zelden lachen om de cabaretiers die ik voorbij zie schuiven. Kan uiteraard ook geheel aan mij liggen.

    @Blutch1: dat hoor je vaak zeggen ja. Misschien is dat ook wel zo. Maar ja om een cynische opmerking te maken hoef je toch niet meteen in analyse? Youp? Maarten van Rossum?
    Die vind ik nog wel eens een leuke kwinkslag maken.

  54. Aad Verbaast 12 december 2012 om 00:56

    @King Billy: 22:10: lijkt me een standaard afwijking onder politici. Ook al roepen ze om het hardst dat ze het beste met ‘de burger’ voor hebben en het daar allemaal voor doen. Laat me niet lachen!

    zwarte humor: kan me wel vinden in die omschrijving. Kan gevoelig liggen. Kan ook (zie ook de omschrijving) een vorm zijn het eigen leed te verzachten door er een draai aan te geven.

    23:30 vind ik wel humor 🙂

  55. Aad Verbaast 12 december 2012 om 01:01

    @Kleet: niet onbelangrijk natuurlijk: jezelf in ieder geval wel grappig vinden!

  56. Aad Verbaast 12 december 2012 om 01:07

    @allen: alsof de duvel er mee speelt, word ik weer op mijn wenken bedient. Keek net even de herhaling van DWDD.
    Daar in “de TV draait door” altijd een selectie van wat de redactie van de DWDD grappig vindt.
    En jawel hoor. Begint met Filemon die slachtoffer wordt van Bananasplit. In de wetenschap dat hij ontzettend bang is voor honden wordt hij zogenaamd per ongeluk in zijn eentje opgesloten met twee grote bloedhonden.. Wordt zo bang en angstig dat hij een ruit inslaat om zich te kunnen bevrijden..
    Schuin onder in beeld een breed lachende Bauer….

    Kan iemand mij uitleggen wat daar nou zo grappig aan is??
    Kijk en huiver: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/198667

  57. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 07:00

    Ik vind het een prachtige gein! Was anders geweest als die honden aanvalsgedrag vertoonden, maar dat was niet geval.
    Vond het een heel goeie.

    Zo heb uk het ook eens gedaan met iemand uit de buurt hier; de hond deed niks, maar hij piste in zijn broek…

    Waren geen bloedhonden, maar dobermans; zo te zien vrouwtjes, dus kleine versie.
    Doberman is een aanvalshond.Geen bloedhond
    Bloodhounds: zij snuffelen sporen.Ruiken 3–5 maal zoveel als een gewone hond.3.000.000 maal zoveel als een mens.
    Als iemand een gals heeft vastgehouden, en dat glas wordt afgeveegd met een chemisch schoon doekje, en dat wordt in een vacuum pot gestopt, dan kan na jaren nog de hond de betrokkenen uit een rij anderen identificeren.
    Geur wordt sterker in de loop der tijd.

    Hier in NL worden bijna geen honden gebruikt.

  58. Motek from Space 12 december 2012 om 08:44

    Goede Morgen en met een beetje humor, tis weer knap knudde buiten onder die grijze wolk, kost klauwen met euroos voor de gezondheidszorg. je blog meegenomen via het sjmoelenboek ivm het hoge whahaha-gehalte (…) maar ook omdat plat leedvermaak daar nog wel eens in plaatjes voorkomt. Persoonlijk vind ik geen flaus humor in je voorbeelden en daas m’n uitspraak en daar mot u het mee doen 😉

  59. Aad Verbaast 12 december 2012 om 09:23

    @Kleet: == Ik vind het een prachtige gein == ik vind het (zie titel van de blog) walgelijk leedvermaak. Je hebt een humorprobleem.
    Waren trouwens geen bloedhonden maar inderdaad dobermans. Ik ben niet zo bekend met honden, vandaar.

  60. Aad Verbaast 12 december 2012 om 09:26

    @Motek: met die uitspraak zal het gaarne doen. Ik kan met de beste wil van de wereld er ook geen sprankje humor in ontdekken. En dan ook nog eens veelal op prime-time.
    Hypocriet: wat later vinden de discussies plaats dat het zo belangrijk gevonden wordt de kinderen op te voeden dat ze wat meer respect en empathie kunnen opbrengen..
    Schandalig.

  61. Aad Verbaast 12 december 2012 om 09:41

    @allen: dit is wat Max Pam (bekend columnist van de VK) er van vindt.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6254/Max-Pam/article/detail/3361770/2012/12/12/Het-wordt-pas-echt-lachen-als-Giel-Beelen-op-zijn-bek-gaat.dhtml

    Slap verhaal trouwens. Zo zie je maar dat de media ook nog eens een kwaliteitsprobleem hebben. Maar ja, da’s een open deur natuurlijk.

  62. King Billy 12 december 2012 om 10:09

    Max Pam is een provocerende, egoistische opportunistische ‘piggyback rider’, die vrolijk meedraait in dit circuit.

  63. Aad Verbaast 12 december 2012 om 10:23

    @King Billy: ik heb het niet zo op die columnisten. Overbetaalde en verwende kliederaars. Schreef er ooit een “stukkie” over al in april 2008:
    https://aadverbaast.wordpress.com/2008/04/13/volkskrantbloggers-zijn-veel-beter-dan-vaste-volkskrantcolumnisten-2/

    Niets geholpen natuurlijk. De VK hield op met het VK-blog en de columnisten zitten er nog steeds.
    Prutsers!

  64. blutch1 12 december 2012 om 10:54

    Uh, even een uitzondering maken voor Arnon Grünberg. Zeer spitse stukjes op de voorpagina van de Volkskrant

  65. King Billy 12 december 2012 om 11:03

    Nog een vorm van ironie hoe politiek faciliteert: drie stappen voorwaarts, vier terug:
    Deze zomer was er te veel stroom dankzij wind, zon en biogas, en dreigde trafostations te ontploffen met als gevolg dat stroom via allerlei knoopunten omgeleid moest worden, waardoor er lokaal blackouts waren. Deze winter kan stroom schaars worden omdat er te weinig stroom is en te weinig knooppunten volgens een Nederlander.
    http://www.euractiv.com/energy/energy-chief-cold-winter-critica-news-516589?utm_source=EurActiv%20Newsletter&utm_campaign=7316e22d7d-newsletter_daily_update&utm_medium=email

  66. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 11:23

    Nee hoor; ik geen geen humor probleem, maar jij dus wel.
    Mijn humor–en die ik gewend ben, gaat heel ver en kan heel scherp worden.
    Zoals dat hoort.
    Hele series werden er gemaakt op tv van mijn soort humor.Neem bv MASH (draait hier weer) Dat type constucties, prachtig!
    Benny Hill die van kolder humor maakte; draat ook weer touwens; uit de kunst.
    Constructies opzetten, zoals we deden in vakantie op een camping.
    Was een miepie die de moralist uithing.
    Die heb ik twee keer te grazen genomen.
    De eerste keer: zij was samen met een vriendin, en een hoge enkeldaks tent.
    Ze vroeg me een zaklamp te leen.
    ik leende haar een lichtbak.
    Zij gingen naar bed, met een helebel kontedraaierij en kleren passen voor de volgende dag, en toen ze de lichtbak uitdeed,hoorde ze de herrie van 20 man die bis, bis riepen en klapten.
    Ik had de rest dus gewaarschuwd en die kwamen heel zachtjes met stoel en al om de tent zitten.
    Zoiets als loge bij een stripshow……
    Zij was wel enigszins boos op me de volgende dag, vooral toen ik zei dat dat rode slipje haar veel beter stond….

    Humor heeft geen grens.dat er mensen zijn die er niet tegen, nou en?

  67. fulpsvalstar 12 december 2012 om 11:24

    Zelfs platte lolbroekerij kan weleens (a.u.b. niet te vaak) geinig zijn maar dat houdt op als dat ten koste van anderen gaat of de ander op de ziel trapt.

  68. Aad Verbaast 12 december 2012 om 11:29

    @Blutch1: sinds ik geen papieren krant meer heb mis ik die dagelijkse routine natuurlijk. Op zich wel knap dat je elke dag zo’n stukkie in elkaar kan flansen natuurlijk. Soms lees ik het wel. Niet altijd begrijpelijke taal voor me moet ik er bij zeggen. Ligt helemaal aan mij natuurlijk 😉

  69. Aad Verbaast 12 december 2012 om 11:32

    @King Billy: komen van een koude kermis thuis dus deze winter.
    België heeft ook al een dik probleem. Nederland wordt de redder in de nood:
    http://nos.nl/artikel/449219-belgie-vreest-energietekort.html
    == Volgens correspondent Joris van Poppel blijkt uit onderzoek dat België 50 procent van de stroom moet importeren als het 12 graden vriest. “Verwacht wordt dat het overgrote deel daarvan uit Nederland komt”, aldus Van Poppel. ==
    Nederland laat nooit iemand in de kou staan als er wat handel te drijven is. Behalve de eigen burgers natuurlijk. Geen eer aan te behalen.

  70. Aad Verbaast 12 december 2012 om 11:33

    @Fulps: met name dat laatste. Ik vindt het uitermate ergerlijk.

    @Kleet: niet mijn humor.

  71. Aad Verbaast 12 december 2012 om 12:00

    @King Billy: hommeles in de bank?
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3362223/2012/12/12/Deutsche-Bank-schrapt-banen-in-Nederland.dhtml
    == De maatregelen houden rekening met de economische situatie en de gewijzigde regelgeving waar de financiële sector mee te maken heeft’, aldus de bank. ==
    Gewijzigde regelgeving: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3362262/2012/12/12/Inval-bij-Deutsche-Bank.dhtml
    Voer voor cabaretiers. Of zoals Maarten van Rossum eens stelde: je hoeft geen cabaretier te zijn om een zaal aan het lachen te krijgen. Meestal volstaat gewoon te vertellen wat er gebeurt. 🙂

  72. King Billy 12 december 2012 om 12:45

    Deutsche Bank bouwt de derivatenhandel en financiele ‘produkten’ af. Wereldwijde trend overigens. GS doet hetzelfde, Bovendien moet eigen kapitaal versterkt worden. Teveel junkzooi op de balans.
    http://www.faz.net/aktuell/finanzen/aktien/systemrelevanz-hohe-kapitalhuerden-fuer-die-deutsche-bank-11948035.html

  73. King Billy 12 december 2012 om 12:52

    Deutsche Bank: “Leistung durch Leidenschaft”, (Prestaties door hartstocht) was het motto. Wordt nu ‘ Deutsche Bank. Made in Germany’ of zoiets.

  74. Aad Verbaast 12 december 2012 om 13:16

    @King Billy: lijkt me een prima trend.
    Maar waarom een inval? Misschien valt er ook wat halen? http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/11/hsbc-schikt-voor-19-miljard-dollar-in-verband-met-witwaspraktijken/

  75. blutch1 12 december 2012 om 13:21

    Goeie spotprent. Zou het kunnen zijn dat hij de linkerschoen aan de rechtervoet heeft en de rechter schoen aan de linker voet?

  76. broekstukken 12 december 2012 om 13:31

    Iemaqnd die bang is voor honden opsluiten met twee Dobberman pinchers. Leuk he. De arme Filemon sloeg met een lamp de ruit open van de ruimte waar hij met de twee honden was opgesloten en kroop via het zo ontstane gat naar buiten.

    Hij had zichzelf al in de zeik genomen door de wijnkenner uit te hangen en viel door de mand. Maar iemand zo angstig en paniek te brengen heeft niets met humor te maken…. De beelden kwamen ook weer terug in de zapservice. Haha.

  77. broekstukken 12 december 2012 om 13:32

    Oh ik zie nu dat je hem al had.

  78. Aad Verbaast 12 december 2012 om 13:34

    @Blutch1: was me nog niet opgevallen, maar nu je het zegt. Maar ja, het verschil tussen links en rechts in de politiek begint toch aardig verwarrend te worden. En Rutte heeft als motto: wie de schoen past trekke hem aan. Leeft er ook naar.

  79. Aad Verbaast 12 december 2012 om 13:36

    @Broekstukken: ik vond het wederom schandalig. En dan de opiniemakers maar kakelen over voorbeeldfuncties.. Hoeveel jongeren worden hiermee opgevoed? Er kijken elke dag ruim een miljoen mensen naar..

  80. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 13:42

    Met iemand die bang is voor honden is iets loos.Honden zijn het symbool van trouw en dienstbaarheid, en deze twee waren super mak.
    Maar hij had zelf al een X aantal mensen in de zijk gezet, en nu viel hij zelf door de mand.
    Een huis zonder hond is nooit een thuis.
    Vond het een goeie…..

  81. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 13:46

    Wat ik storend vind is het gedrag van de huidige popkwelers. Niet van allemaal, maar rihanna en lady Gaga zijn wel een goed voorbeeld.
    Als de laatste ziet zonder make up moet je kotsen; wat een lelijkheid!
    Maar na het uitfloepen van tieten, het uitstappen uit auto’s zonder slipje, gisteren Hathaway weer, wat blijft erover?
    Volgende week een endoscopie?
    Voor het geld hoeven ze het niet te doen; ze hebben genoeg.

  82. blutch1 12 december 2012 om 15:24

    Kleet, dat kun je wel zeggen van die honden, maar dat is toch voor iedereen anders. Ik had vroeger een vriendje die bang was voor honden. Ik niet, ik ben voor geen enkel beest bang. Maar het frappante was dat er maar een hond hoefde langs te lopen en hij werd gebeten. Ik kon die hond dan in zijn nekvel pakken en hem met een schop het haze(n)pad doen kiezen. Eigenlijk logisch dat hij bang was, hij was altijd de klos. Die (n) is in verband met het Groot Dictee.

  83. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 15:32

    @blutch: fout.Hij was niet bang omdat ie gebeten was, maar werd gebeten omdat ie bang was.
    De hond ruikt de productie van stresshormoon; voor een hond is angst hetzelfde als stress voor een aanval.Dus de hond verweert zich, door eerst aan te vallen.
    Honden zijn wel interessant; twee groepen genetische info.
    Ze zien ook anders; ook interpreteren ze kleuren anders.(groen zien ze als rood)
    In 99% van de bijt incidenten is het slachtoffer zelf schuldig.
    de rest: de hond een hersentoestand of zo.

  84. Aad Verbaast 12 december 2012 om 16:30

    @Kleet: ik herken hier de vaak gehoorde opmerkingen van hondenbezitters. Ook ik ben bang van honden. Kan me er knap aan ergeren als ik weer eens in de stront stap, als een hond me blaffend tegemoet komt, keffende buurhondjes die weer in mijn tuin zitten te schijten en me ’s nachts uit de slaap houden. Honden die niet aangelijnd lopen waar het wel moet en ik daarvan de gevolgen mag ervaren.
    Zeg ik er wat van dan kun je nog een grote bek terug krijgen, of als er weer enig onheil is geschied: “doet ie anders nooit hoor”.. Of nog erger: “kan die hond ook niets aan doen!”.
    Nee, maar de baas wel zeg of denk ik dan!

    ” Doet ie anders nooit.. ” http://www.youtube.com/watch?v=kaeWcObmSLE klassieker..

  85. Aad Verbaast 12 december 2012 om 16:36

    @allen: over humor gesproken..
    Verwijt Moszkowicz dat een rechter humorloos is wordt hij daarvoor meteen over op de vingers getikt:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/12/moszkowicz-opnieuw-bestraft-door-tuchtcollege/
    == Rechtbankvoorzitter [Mr. O], die ik kende als een joviale man met humor, bleek te zijn veranderd in een krampachtige, humorloze magistraat.”

  86. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 16:48

    Tja, die problemen heb ik niet. ook niet met roedels ondervoedde honden.
    Maar dan: ik ben beestachtig goed…..

  87. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 16:50

    Bij een roedel: altijd eerst aandacht/voer voor de leider; dan voor de andere mannetjes; dan pas de vrouwtjes.
    Ik heb eens geslapen bij een roedel ondervoedde verwilderde honden.
    Omdat ik ze brood gaf, bewaakten ze me ’s nachts en kwam de leider tegen me aan liggen.

  88. King Billy 12 december 2012 om 16:54

    Van Rompuy heeft ook humor, hij vindt Europa ‘sexy’.
    15 min. geleden. FAZ analyseert Van Rompuy’s plannen.
    Nieuw transferfonds. Dit keer niet voor de banken via de ECB maar door de EU zelf!!, maar voor de burgers.Sociale uitkeringen uit Brussel.
    “In dieser Variante sollen die Ein- und Auszahlungen „direkt von der Arbeitsmarktentwicklung abhängen“. Die „Kapazität“ soll so als „partielle Ergänzung zur nationalen Arbeitslosenversicherung“ dienen.
    Spätestens hier wird klar, dass es um handfeste Umverteilung geht. Was euphemistisch „Versicherung“ genannt wird, wäre der Einstieg in eine europäische Sozialunion, die jedem Subsidiaritätsgedanken widerspräche.”
    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/eu-erst-transferunion-dann-sozialunion-11988022.html

  89. Aad Verbaast 12 december 2012 om 17:05

    @King Billy: mooi woord: “Umverteilung”. Kunnen we ook opnemen in het repertoire van Brussel. Eufemisme voor socialisering neem ik aan. Waarmee weer wat anders wordt bedoeld dan een “versicherung”. Ook weer niet geheel waar. Want je kan er versichert van zijn dat dat gaat gebeuren (socialisering).

    Ook humor: Dijsselbloem beantwoordt Kamervragen over onze goudvoorraad:
    vraag: Kunt u een overzicht geven per locatie?
    Antwoord: Er wordt een locatiebeleid gevoerd waarbinnen het goud is opgeslagen in Amsterdam (11%), Londen (18%), New York (51%) en Ottawa (20%).
    http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/12/12/beantwoording-kamervragen-over-de-goudvoorraad-van-dnb.html

    @Jan zou zeggen: geen antwoord is ook een antwoord

  90. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 17:14

    Dan zijn die kamerleden ook achtelijk.Als ik een vraag stel wil ik echt wel een relevant antwoord.
    Maar alles bij elkaar genomen: de eninge manier om de brusselse ramp te bestrijden: uit de euro; per gisteren.
    Alleen omhooggevallen idioten willen de euro handhaven.

  91. King Billy 12 december 2012 om 17:16

    @Kleet. Hier een alternatieve site voor hondendeskundigen.
    http://roemeensehondenforum.nl/index.php
    Zo nodig kondig ik je komst even aan.
    Humor toch?

  92. Aad Verbaast 12 december 2012 om 17:18

    @Kleet: de Kamerleden zijn pas achterlijk als ze met dit antwoord genoegen nemen. Dikke kans natuurlijk dat dat gebeurt.

  93. King Billy 12 december 2012 om 17:23

    Duitsland is bezig een deel van de goudvoorraad in de VS terug te halen en een nieuwe inventarisatie te maken. Op last van het parlement. Vragen in het Nederlandse parlement zijn voor de Bühne. Bea moet meebeslissen als er iets gebeurt met de goudvoorraad.

  94. Aad Verbaast 12 december 2012 om 17:52

    @King Billy: de kiloknallers zijn aan een opmars bezig! 😉

    @Petrus: dank

  95. King Billy 12 december 2012 om 18:05

    Nog meer humor. Hier de ontwerpconclusies voor de Europese top op 13/14 december te lezen:
    http://www.euractiv.com/priorities/full-text-draft-conclusions-dece-news-516613

    Alles uiteraard volgens de ‘Spaak methode’ voorgekookt.

    Overigens een grof schandaal dat Dijsselbloem beantwoording van kamervragen afbreekt omdat-ie zo nodig naar Brussel moet.
    Gijzelen die ministers totdat ze de volksvertegenwoordigers een antwoord hebben gegeven.

  96. Aad Verbaast 12 december 2012 om 18:18

    @King Billy: de heren en dame komen er enkel om een vorkje te prikken van alles wat al is voor- en gaargekookt. Elke keer kunnen ze daar weer naar uit kijken: die hot potato, om die vervolgens snel door te schuiven naar de volgende.

    Dijsselbloem: vanaf het begin bombardeerde ik hem als een mislukking. Zal niet eenvoudig zijn om boven dat niveau nog eens uit te stijgen.

  97. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 18:31

    In hoeverre moet bea-stijfselkop meebeslissen over ons goud?

  98. Aad Verbaast 12 december 2012 om 18:39

    @KLeet: ze is zelf goud waard. Uitgeroepen tot vrouw van het jaar 2012: http://www.elsevier.nl/web/Artikel/356958/Elsevier-Beatrix-Nederlander-van-het-Jaar.htm
    Ik stel dan ook maar voor haar meteen ook op te bergen in Fort Knox.

  99. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 18:43

    Gut, en daarvoor hebben ze Elsevier maar 200 euro per redacteur hoeven te betalen! koopje!
    Je kan haar ook frituren en naar roemeense honden sturen….

  100. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 18:59

    Maar: in hoeverre moet de duurste uitkeringsrukster meebeslissen over goud?

  101. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 12 december 2012 om 19:48

    Bregitte Bardot herself had een hondenasyl opgericht bij Boekarest; de huidige president was toen burgemeester van Boekarest.
    Ipv haar te helpen werd ze constant bestolen.Voor een stuk grond moest 100 maal teveel betalen.
    Zij bedoelde het goed, maar kon de gore criminele roemeense mentaliteit niet aan.

  102. King Billy 12 december 2012 om 21:54

    http://europe.chinadaily.com.cn/opinion/2012-12/10/content_16000987.htm
    Europa vanuit een Chinees perspectief. Weliswaar geschreven door een Duitser in Peking.
    Haiku Herman’s verborgen agenda?
    “China to this day tries to apply a moral code among its members as if they were, so to speak, a single big family – the Chinese wenming. Europe, on the other hand, was a place of self-centered individuals who joined various interest groups. That is why China could unite already in 221 BC, while Europe till the late 20th century was a scattering of fractious competing nation-states.”

  103. Selma 12 december 2012 om 22:03

    Heel verdrietig allemaal Aad, maarreh…
    “We hebben een ernstig humorprobleem”… We?
    Ik kijk nooit naar Paul de Leeuw, en mijn familie en vrienden ook niet.
    Dus vind ik het heel naar voor jullie, het grootste deel van Nederland, dat jullie zo’n ernstig humorprobleem hebben. Wij lachen ons daarentegen af en toe gewoon gezellig ouderwets een deuk.

  104. King Billy 12 december 2012 om 22:29

    Ook ‘leuk’ : Geert Mak in discussie met Van der Meersch in ‘de Groene’ over de NRC.
    Noemt onder ander andere de commerciele relatie met Egeria, speeltje van de Brenninkmeijers.
    http://www.groene.nl/commentaar/2012-10-29/geert-mak-antwoordt-peter-vandermeersch
    Goed verwoord wat iedereen al weet. In mijn woorden: redactionele prostitutie.

  105. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 13 december 2012 om 09:25

    P.s.: ezelsgedachten begint ook te met “modereren”; dwz: censureren….

  106. Aad Verbaast 13 december 2012 om 09:49

    @King Billy: Egeria = Sauer: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3263441/2012/05/31/Onrust-bij-NRC-over-buitensporige-winstuitkering-eigenaren.dhtml
    Mak is nog bescheiden. Het dividend was geen 8 maar 12,5 miljoen. Aardig rendement als je de krant koopt voor 70 miljoen.
    Ondertussen wordt wel de krant wel op opgezadeld met een lening van 8 miljoen om te verhuizen naar Amsterdam. Mooie plek voor de Nieuwe Rotterdamsche Courant. Gaat binnenkort NAC heten?

    Gladde jongen die Vandermeersch. Maar ja komt nog altijd verstandiger over dan Remarque.
    Als die laatste ergens op de buis verschijnt denk ik altijd dat hij net alweer uit een slecht functioneringsgesprek met zijn vrouw komt. Een geslagen hond indruk.

  107. Aad Verbaast 13 december 2012 om 09:58

    @King Billy: 21:54: leuk stuk over China-Europa. Grootste vondst van de Chinezen was ongetwijfeld dat ze in meerdere talen spraken maar in een schrift schreven! Naast met stokjes eten natuurlijk.
    Ideaal om met donder en geweld de decreten over het land te verspreiden en op afstand te regeren.
    ideaal en kom er nog maar eens om in Europa waar niemand elkaars taal spreekt en schrijft.

    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/13/eu-bereikt-akkoord-over-toezicht-op-banken-ecb-krijgt-supervisie/
    Hoezo 65 jaar vrede tussen de as Duitsland Frankrijk?

  108. Aad Verbaast 13 december 2012 om 10:01

    @Selma: == we == zie het maar als een verwijzing (een knipoog zou ik niet willen noemen) naar de recente uitspraken in de media “we hebben een marokkanenprobleem” versus “we hebben een voetbalprobleem” versus “we hebben een maatschappelijk probleem”.
    Allemaal even bloedserieus gesteld door de ‘kenners’.
    Ik dacht er nog maar eens een probleem naast te zetten. 🙄

  109. Aad Verbaast 13 december 2012 om 10:04

    @Kleet: die BB had ook nooit naar Roemenië moeten gaan. Geen zeehond te vinden daar.

  110. Aad Verbaast 13 december 2012 om 11:03

    Humor! : http://www.speld.nl/2012/12/13/teeven-%E2%80%98problemen-genadeloos-accepteren%E2%80%99/
    Teeven gaat er alles aan doen om zo snel mogelijk geen nieuwe maatregelen te nemen
    “De maat is vol en dat willen we graag zo houden”
    “Het kan niet zo zijn dat er straks geen dingen gebeuren die niet kunnen”

    Volgens socioloog Bert Bokhoven is het eigenlijke probleem veel smaller: “We kunnen wel naar onszelf gaan kijken, maar het probleem begint bij de ander. En daar heb je geen invloed op. Dus laat maar.”

  111. Marijn Krijger 13 december 2012 om 11:56

    Ah, blijkbaar was ik niet de enige die zich ergerde aan die vervelende liftfilmpjes. Flauwe woordgrappen zijn voor mij humor genoeg.

    Bijvoorbeeld die man die laatst een brief ging posten. Hij gooide de brief in de bus.
    Vervolgens zegt de buschauffeur: “En nu?”

  112. Aad Verbaast 13 december 2012 om 12:09

    @Marijn: er zijn er meer die zich er aan geërgerd hebben. Gelukkig maar. Helaas wel de minderheid vermoed ik. Tot het moment dat ze zelf onderdeel worden van dergelijke misplaatste grappen. Dan is de wereld te klein.
    P.S. bus: uit het leven gegrepen:-)

  113. King Billy 13 december 2012 om 13:08

    @Aad Verbaast. re 09.58 China.
    @Aad Verbaast. Van Rompuy is een jezuiet en schrijft haiku’s. De visie van Van Rompuy over de sluit aan bij de denkbeelden van Confucius over staatsinrichting. Ook een van oorsprong overtuigde Maoist, Barroso, moeten deze denkbeelden aanspreken.
    De wijze van politiek opereren, de denkbeelden over ‘democratie op afstand’ en het alsmaar weer benadrukkken van een gemeeenschappelijke verantwoordelijkheid, -en daarop bewust aansturen, duiden daarop.

    Bovendien is Van Rompuy actief in een Belgisch Confusiaans denktankje.

    Vergt veel geduld om deze denkbeelden in een confused Europa te slijten.

    http://mailstar.net/chinese-civilization.html
    http://www.nytimes.com/2012/07/11/opinion/a-confucian-constitution-in-china.html?_r=2&
    http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Confucianism
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jesuit_China_missions

  114. Aad Verbaast 13 december 2012 om 13:41

    @King Billy: die connectie kende ik nog niet. Wel dat ze lonken naar Azië. Maar zit dus dieper dan dan alleen lonken.
    Misschien een idee om zich dan helemaal over te geven aan China. If you cannot beat them, join them” zou @Jan zeggen. Want in Europa lijkt het meer op het omgekeerde: If you cannot join them, beat them”. Leve de Vrede!
    Vandaag en mogen zitten ze er weer. Bij het eerste kopje koffie met een kerstkransje is het eerste besluit al gevallen:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/13/europese-leiders-akkoord-met-betaling-34-miljard-aan-griekenland/

    == een groot deel van het geld gaat wel direct naar de banken, die het geld ook zullen gebruiken om hun eigen gaten te vullen. Het is de vraag hoeveel van dat geld echt direct terugstroomt in de economie. ==

  115. blutch1 13 december 2012 om 14:15

    Jammer genoeg hebben de Chinezen al eerder ontdekt dat “if you can’t beat them, join them” opgaat. Hele middenstand wordt weggevaagd door Chinezen. Kijk eens naar Portugal waar chinese warenhuizen als sprinkhanen neerstrijken. Kijk eens naar de snackbars in Nederland waar Chinezen de zaak overnemen. Hoe zit het eigenlijk met onze “groeimotor” Rotterdam? Chinezen. How do? Ikke niet weet how, maar ikke weet do. Ikke heb glooooooote familie. Wilt u menu 38 of 39? Wilt u stlaks goedkope taxi? Ikke bel neef…………………….

  116. Aad Verbaast 13 december 2012 om 16:25

    @Blutch1: altijd weer interessant hoe van het een het ander komt.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Overzeese_Chinezen Nogal wat landen zelfs de meerderheid.
    150.000- 200.000 chinezen in Nederland. http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_Nederlanders
    Schattingen lopen nogal uiteen. Te onzichtbaar.
    Via dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Chinezen_in_Nederland
    Naar dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_cultuur

    Never a dull moment 😉

  117. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 13 december 2012 om 16:56

    de chinezen
    hebben bewezen
    dat-om te kezen
    je met z’n tweeen moet wezen

  118. Aad Verbaast 13 december 2012 om 17:36

    @allen: natuurlijk veel ‘hot news’ vandaag rond de euroflop.
    Van Rompuy en Barosso diep teleurgesteld inmiddels.
    http://www.presseurop.eu/nl/content/article/3158361-federaal-europa-op-lange-baan-geschoven
    Inmiddels wordt overgeschakeld naar de “diplomatieke intimiteit van privé-diners”.
    Humor.

    Berlusconi ziet dat wel zitten, cartoon: http://www.presseurop.eu/nl/content/cartoon/3159201-berlusconi-terug

    Ook humor: een bijzonder moment: je zou toch denken dat zeker de NASA een organisatie is die een beetje bij de tijd moet zijn. Zo niet, dan klok je toch mooi verkeerd. En jawel: ze publiceren een video die was voorbestemd om pas vrij te komen na 21 december: het einde der tijden.. http://www.youtube.com/watch?v=2wimiRUHMI4&feature=youtu.be
    “Why the world didn’t end yesterday”

  119. Mark 13 december 2012 om 20:03

    mooi discussie-onderwerp dit. lachen is ook weer een reflex die je ontspant zodat je beter met een gevaarlijke situatie om kunt gaan, of beter kunt relativeren: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lachen_(gedrag)
    kortom: het lachen om iemand ander’s leed kan ook worden gezien als een vorm van empathie.

    en wat betreft die situatie rond die verpleegster van Kate: ik denk dat die verpleegster het zich heel persoonlijk heeft aangetrokken. verplaats je maar eens in haar situatie. je bent verantwoordelijk voor de zorg voor één van Engeland’s meest populaire mensen op dit moment en dan lukt het een Australische DJ om je te laten geloven dat je de Queen zelf aan de lijn hebt. wat zal ze zich ongelooflijk stom gevoeld hebben. een heel lage streek van die DJ die dit beter had moeten doordenken. ja, een grap die heel ver over de schreef ligt.

  120. Aad Verbaast 14 december 2012 om 00:10

    @Mark: dank voor die toelichting. Leedvermaak als een vorm van empathie. Darwiniaanse uitleg denk ik dan meteen. In die zin kan ik me er nog wel iets bij voorstellen. Moet niet uitmonden in de slappe lach. Dat schiet niet op als je moet vluchten (of zoiets) of snel handelen om het vege lijf te redden.
    Kortom: er zijn grenzen! 🙄

  121. Aad Verbaast 14 december 2012 om 10:02

    Een goedemorgen @allen.
    Zoekend naar wat er nu werkelijk is afgesproken op de top kwam ik niet veel tegen.
    Wel dit opvallende bericht:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3363330/2012/12/14/Rutte-Er-is-niks-tegen-onze-wil-besloten.dhtml
    == Hij zei gerustgesteld te zijn dat landen de vrijheid houden hun eigen beleid te voeren en dat er geen straf verbonden zal zijn aan de verbintenis ==
    Hij ropet inderdaad dat hij daar altijd mordicus tegen zou zijn.
    Om vervolgens door te gaan met: == ‘Landen die zich aan hun verplichtingen houden, houden hun beleidsvrijheid’, aldus Rutte. ==
    Huhhhh?? Dus als je je niet aan je verplichtingen houdt dan behoudt je niet je beleidsvrijheid?
    Je kan dus ergens mordicus tegen zijn, maar rustig alles mee ondertekenen omdat het niets voorstelt omdat je volhoudt dat je je wel aan de verplichting zal houden, en er dus geen sprake is van overdragen van soevereiniteit in de praktijk?
    Ik begin deze drog-logica van Rutte onderhand te begrijpen. Hij doet het telkens weer. Gevaarlijk.

    Voorbeeldje: ik ben mordicus tegen invoering van stoplichten, maar ik onderteken het wetsvoorstel wel, want ik kom toch nooit mijn huis uit.

    Wat een bende, wat een rotzooi!

  122. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 14 december 2012 om 10:32

    Wat verwacht je van een hysterische historicus? Die 11 jaar over een pretpakket deed?

  123. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 14 december 2012 om 10:37

    Beetje veel leedvermaak, net mislukt…zie AD.Twee jongens in een motorboot, omgeven door haaien; een geeft de ander een zet; gelijk komt er een grote haai op af.Jongen kon nog net in de boot komen.Alles op video…..tja….

  124. Aad Verbaast 14 december 2012 om 11:09

    @Johan: goed zo!

    @Kleet: keek even op de ad site: niet te vinden. Toch eens leren een linkje te plaatsen?

    @allen: Ik schreef in de blog over de klassieker in het leedvermaak: de “verpletterende geslachtsdelen” En jawel hoor, je kan er op wachten. Gisteren in DWDD. Zie fragment op 3:30 minuten: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/198800

  125. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 14 december 2012 om 11:31

    Ad; afdeling “Bizar”, jongen door vrienden voor haaien gegooid….simpeltjes

  126. Aad Verbaast 14 december 2012 om 11:40

    @Kleet: zoekplaatje maar gevonden..
    Opvallend: de clip van de lift en doodskist staat er ook bij. Gelukkig in de sectie “bizar”, want dat is het.
    http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/3359533/2012/12/07/Braziliaanse-Banana-Split-scoort-weer-YouTubehit.dhtml

  127. Motek from Space 14 december 2012 om 12:37

    Hartstikke druk hier met de jaarlijkse “verlichting’s” actie maar toch ook “bizarre humor” vanuit de interkerkelijke stichting waar we ’n dagdeel huren voor de spreekuurruimte; (adventtijd) afgelopen vrijdag mogen lezen dat we geen gebruik meer mogen maken van de achterkamer (..) om de kerstpakketten te gaan inpakken ( = ruim 1 week voor de kerstpakketten verspreid zouden worden) met tevens de mededeling dat de huur voor dit dagdeel á 48 woensdagen per jaar met ruim 100 % verhoogd gaat worden. Kiek dát is nu humor “uit het leven gegrepen”:-) Heeft u nog een paars kaarsje? 🙂

  128. Aad Verbaast 14 december 2012 om 13:01

    @Allen: ook leuk. Een goed gesprek met Ivo Opstelten is nooit weg! 😉
    http://www.watzegtivo.nl/

  129. Aad Verbaast 14 december 2012 om 13:04

    @Motek: da’s nog eens wat anders “de kleintjes letten”. Armoe troef daar.
    Schandalig dat ze zich laten betalen voor het ondersteunen van goede doelen!

  130. Rubio 14 december 2012 om 16:00

    Aad 13:01; GEknipte antwoorden op VERknipte vragen van de jongens van Pow News. Oòk irritante ongein..Rutger Castricum; voor hem rem ik dan òòk niet…immers, we nu tòch lekker bezig met z’n allen..

  131. Aad Verbaast 14 december 2012 om 16:33

    @Rubio: tja, die Powned. Valt inderdaad onder de categorie ongein. Overigens valt het me op dat de jakhalzen dezelfde methodes gebruiken. DWDD, Vara.. Ook niet meer wat het geweest is.

  132. Aad Verbaast 14 december 2012 om 16:35

    @allen: ik had het er hierboven al over: de droglogica van Rutte:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3363565/2012/12/14/Moet-Nederland-straks-een-contract-afsluiten-met-Brussel.dhtml
    == Dat is op papier een maatregel die vergaand ingrijpt in de beleidsvrijheid van de lidstaten. Om die reden was een meerderheid van de Tweede Kamer afgelopen week kritisch over dit plan. Ook het kabinet zag de bilaterale contracten niet zitten. Duitsland, normaal gesproken aan de zijde van Nederland, is voor. ==
    Nou doet hij het weer! Tegen en dus voor.

    Hier wat is afgesproken en door Rutte ondertekend:

    Klik om toegang te krijgen tot 134353.pdf

    Daarin (12C):
    == individual arrangements of a contractual nature with EU institutions could
    enhance ownership and effectiveness. Such arrangements should be differentiated
    depending on Member States’ specific situations. This would engage all euro area
    Member States, but non euro Member States may also choose to enter into similar
    arrangements; ==
    Voorstander van een contract dus..

    Het is borreltijd, ik ga maar vast ook even mijn salami aansnijden.

  133. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 14 december 2012 om 17:29

    Hoeveel normale mensen ken je uit de biblebelt? Ook Rutte zal wel het trotse resultaat zijn van 25 generaties inteelt; op en top schozo/paranoia…

  134. Aad Verbaast 14 december 2012 om 17:44

    @Kleet: Ik ken daar niemand, dus ook geen “normale”..
    Rutte is overigens geboren in Den Haag..

    BTW: speciaal ook voor jou de hartelijke felicitaties van Barosso vanwege de democratische verkiezingen in Roemenië en het resultaat. Kom er nog maar eens om.
    http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-12-990_en.htm
    == Statement from President Barroso following the publication of the official results of the Romanian elections of 9th December 2012 ==

  135. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 14 december 2012 om 18:31

    …dan issie later besmet met het bible virus….

  136. Aad Verbaast 14 december 2012 om 18:33

    @Kleet: of een ernstige vorm van breinrot dan wel breinsnot.

  137. Marjelle 14 december 2012 om 18:43

    Ik hou helemaal niet van leedvermaak en die voorbeelden met de lift waarbij mensen zich doodschrikken of zoals bij Bananasplit mensen vallen en zich pijn doen vind ik idd ook niets met humor te maken hebben, i.i.g. niet met mijn humor, daarin kan ik met je meegaan. Sommige dingen zoals de grap van die Australische jornalisten vind ik dan zelf weer minder erg, oke, echt grappig is het ook niet (weer niet mijn humor), maar het is een soort van standaardgrap lijkt me, doen alsof je een bekende persoon bent, in wezen tamelijk onschuldig. De manier waarop iedereen daar nu overheen valt nadat de verpleegkundige zelfmoord gepleegd heeft gaat mij te ver (of dat werkelijk een direct verband daarmee heeft weten we nog niet) waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat een deel van de mensen die nu zo hard schande roept de grap in eerste instantie mss wel leuk vond. Mocht iemand werkelijk zelfmoord plegen om zoiets (ik denk dat er dan toch veel meer aan de hand al is), dan kunnen mensen niet alle verantwoordelijkheid neerleggen bij die journalisten vind ik.

  138. Aad Verbaast 15 december 2012 om 01:02

    @Marjelle: Over die lift ‘grappen’ zijn we het wel eens.
    Over de rest: iemand 1 op 1 in de maling nemen daar kan ik me in sommige gevallen nog wel iets bij voorstellen.
    Maar iemand ernstig in de maling nemen terwijl de halve wereld ook nog eens meeluistert en/of meekijkt met de bedoeling dat ze het grappig vinden (terwijl je het zelf niet in de gaten hebt) vind ik verwerpelijk.
    Stel je voor dat je zelf slachtoffer van dergelijke grappen zou zijn. Zou je dat wel kunnen waarderen?

  139. Marjelle 15 december 2012 om 01:19

    Aad, ik ben nu te moe, kom er later nog op terug. Welterusten alvast.

  140. Rubio 15 december 2012 om 08:39

    Aad; De Vara drammertjes zijn idd begonnen met ‘het op de man spelen’. Jakhalzen, Lucky TV (afzeik TV) waarbij Matthijs zich ogenschijnlijk altijd afzijdig houdt. Het op de man spelen mag een ander doen.
    Nu is onze ‘vriend’ Thijs v d Brink weer aan de beurt hoewel de man geenszins mijn vriend is. Het lijkt wel pesten op school waarbij het nu wachten is op de eerste politicus of andere BNN die zich voor de trein gooit…

  141. Aad Verbaast 15 december 2012 om 10:00

    @Rubio: ik begin me ook af te vragen waarom ik eigenlijk nog vrijwel elke avond (de herhaling) naar dat programma kijk. Bijzonder hoog inteelt gehalte met dat standaard vriendenclubje van Matthijs wat hij om zich heen verzameld heeft. Iedereen zat er weer behalve Peter R dan. Oliebollen nog net niet op tafel maar wel er om heen. Wordt er eens een gast van buiten uitgenodigd, dan is het om een boek, cd, of theatervoorstelling te promoten. Krijgt Matthijs toch al gauw zo’n 500.000 euri voor..
    Dat ik kijk zal wel iets te maken hebben met mijn behoefte ergernissen voorbij te zien komen.
    LuckyTV kan ik nog wel eens creatief vinden. Maar meestal ook erg voor de hand liggend, respectievelijk mateloos flauw. Maar ja: kom er nog maar om om een beetje goede knappe humor te vinden in Nederland. Dun gezaaid.

    Vanmorgen dan maar even het zaterdagse “stukkie” van Youp. Ook niet echt hilarisch. Maar wel aardig te lezen dat hij zichzelf tenminste nog kan relativeren:
    http://www.nrc.nl/youp/2012/12/15/met-leon-de-winter-door/
    == Als iedereen met wie ik in mijn leven een keer een grap heb uitgehaald zichzelf van het leven had beroofd dan was het in Nederland knap stil op straat. Dan vierde ik al jaren een hele eenzame Kerst. ==

    Misschien moet ik toch maar weer mijn Gouden Kerstbal Verkiezing prolongeren. Alhoewel me de inspiratie ontbreekt eigenlijk.

  142. Burro 15 december 2012 om 10:11

    Veel te laat met reageren. Drukke tijd op school. Maar dit blog ondersteun ik weer volledig. Dit soort van entertainment is van het allerlaagste soort.

  143. Aad Verbaast 15 december 2012 om 10:44

    @Burro: dank.
    De media zouden ook eens moeten gaan nadenken over een eigen pestprotocol.
    Succes met je drukke kerstdagen. Maar dan ook weer: de kerstvakantie!!

  144. Rubio 15 december 2012 om 11:03

    Aad; Ik zit soms ook wel te grinnikken (is dit goed geschreven meneer van Dis?) om de, mag ik het zo noemen, ‘eigentijdse humor’. De tijd staat niet stil, de wereld verhardt dus je wordt ‘geacht’ dus vaak toe genoodzaakt er ferm aan mee te doen, anders tel je niet mee, ben je ‘een dooie’ of ‘bekrompen’…eigenlijk de essentie van dit blog.
    Humor kan ook gedateerd raken of ‘achterhaald’ als je terugkijkt en -denkt….wat een zooitje…
    We worden allemaal ouwe lullen, zelfs Koot en Bie….& co…

  145. Aad Verbaast 15 december 2012 om 11:26

    @Rubio: blijft interessant waarom er ergens wel of niet over gelachen wordt. En hoe verschillend dat kan zijn van mens tot mens. Zit ook ergens in een speciaal plekje in de hersenpan zoals ik gemerkt heb. Babies hebben al een gevoel voor humor. Maar zelfs in een laat stadium van dementie waar de persoon in kwestie eigenlijk niets meer kan qua vaardigheden (bv spreken) wordt de kwinkslag nog wel herkend! Wonderlijk. Net ls muziek overigens. Zit ook ergens op een speciaal plekje gestopt. Wonderlijk zoals hersenen geprogrammeerd zijn/worden.
    Dat terzijde.
    Vanmorgen toch weer iets voorbij zien komen waar ik soms een brede glimlach niet kon onderdrukken:
    Blogje van Apiedapie met allemaal foto’s en verzonnen onderschriften. Zaten enkele erg leuke tussen!
    http://apiedapie.wordpress.com/2012/12/15/apies-koppen-choice/

  146. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 15 december 2012 om 12:04

    Natuurlijk lachen babies zich rot! Gaat shirt van mama omhoog, zien ze een uitgedroogde hangtiet lachen ze zich rot, zien ze een overvolle meloen, denken ze dat ze douce meten nemen, zien een groot model jeugdpuist, denken ze ik moet bij mamma zijn, niet bij pappa…

  147. Aad Verbaast 15 december 2012 om 17:58

    @Kleet: een gouden leven als baby. Hele dag zuipen, slapen en schijten en iedereen vindt het nog geweldig ook. Die tijden keren nooit meer terug.

  148. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 15 december 2012 om 18:23

    …en de hele dag–als je mazzel hebt–met een paar mooie tieten spelen…..Daarna moet je weer een slordige 13 jaar wachten…

  149. jeetjemina 15 december 2012 om 21:26

    Al vaker heb ik het agezegd: de wereld is ziek, gek en doorgedraaid. Alleen al de reclame, en hoe ze nu die Gouden Loekie promoten, te gek voor woorden.
    Maar er is een schrale troost: het duurt niet lang meer. Nog slechts 6 dagen!!
    gr eva

  150. Aad Verbaast 15 december 2012 om 22:35

    @Jeetjemina: zal een hele opluchting zijn als je op de 22ste kan zeggen dat alles achter de rug is 😉

  151. Aad Verbaast 16 december 2012 om 11:09

    @Kleet: vergeet je nooit meer natuurlijk.

    @Allen: rustig hier zeg zo op de zondagmorgen. Heel Nederland in rouw om de dood van een bultrug.
    Ik spendeerde er daarom maar een paar tweets aan:

    Brekend: amateurviswedstrijden afgelast na overlijden #bultrug Johannes. Profvissers:1 minuut stilte voor uitvaart en dragen rouwband
    Brekend: meteen al kritiek op uitspraak Sharon Dijksma: “we hebben een walvisprobleem”. #bultrug
    Brekend: Voedselbank Texel dankbaar voor 3000 kg bultrug-rug. “Onze Kerst kan niet meer kapot”
    Brekend: Stille tocht Den Helder-Texel gaat ondanks springtij gewoon door. #bultrug

  152. blutch1 16 december 2012 om 11:18

    Iemand enig idee waarom een walvis een zandbank opzwemt?
    Hele verhalen lezen mensen in zo’n oog.
    En dan nog een spuitje ook voor een dier dat aan het doodgaan is.
    Mislukt het ook nog.
    En walvissen maar prijzen om hun intelligentie.
    Dat laatste kun je blijkbaar van mensen niet beweren.

  153. Aad Verbaast 16 december 2012 om 11:25

    @Blutch1: je schreef over dat stranden al meerdere blogs. Blijft een merkwaardig verschijnsel. Dikke pech of welbewust? En alles wat daar tussen zit?
    In mijn verbazing schreef ik er gisteren ook al 2 tweets over:
    == Nederland baggerland. Maar een beetje bultrug bevrijden krijgen ze niet voor elkaar. ==
    == Nederland euthanasieland. Maar ook dat lukt niet. #bultrug ==

    Dit kan ook een mogelijke oorzaak zijn:
    == Is natuurlijk ook wel om schizofreen van te worden. Een beest dat in zee hoort en een zoogdier is een wal-vis noemen. #bultrug ==

    Dan dit wonderlijke bericht: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/16/lenie-t-hart-bultrug-johannes-is-dood/
    Blijkbaar hebben we “walvisdeskundigen” op het ministerie rondlopen. Die dan ook nog eens formeel de dood gaan vaststellen. Bijzonder land zijn we toch.

    Maakte ik vanmorgen nog een cynische grap over een stille tocht lees ik net dit:

  154. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 16 december 2012 om 12:09

    Storing in magnetisme schijnt de oorzaak te zijn; hetzij bij het visje het zij buiten het visje….
    Moet wel een grote spuit hebben.
    Maar allez; een grote hijsstrop en een boot om te slepen ….
    Als ze nou de opdracht eens gewoon aan een bergingsbedrijf hadden gegeven, ipv aan een paar halfzachte idioten die daar appelig bij dat beest staan…….
    was ie de eerste dag al vlot en in zee geweest…..
    Of wilden ze hem inblikken? inpotten dan wellicht? potvisje?

    Sommige humor kan eigelijk niet.
    Zo las ik iets over het opzetten van een schietvereniging in lagere scholen in USA…..

  155. blutch1 16 december 2012 om 12:10

    Mijn echtgenote zei nog bij die plaatjes van die bultrug: “En als ze daar nu eens een kip naast leggen……………………” 🙂

  156. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 16 december 2012 om 12:26

    Die shootout op die school in USA: was niet geplanned; als dat wel zo was, had hij andere munutie gebruikt die dodelijker was.Hollow point b.v. of kwik gevuld of teflon tipped of –zoals de NL politie–stopkogels (dum-dum dus)

  157. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 16 december 2012 om 12:26

    Stopkogels in politiewapens in NL: dum-dum voor dummies

  158. Aad Verbaast 16 december 2012 om 14:02

    @Blutch1: 1,5 miljoen slachtpartijen per dag in Nederland.
    Ik kan trouwens geen genoeg van krijgen van deze ophef, nog een paar tweetjes:
    == Zinloos geweld in de sport: 2 miljoen sportvissers in Nederland. 1,2 miljoen voetballers. ==
    == Brekend: KNRM denkt stille tocht Den Helder-Texel in goede banen te kunnen leiden. #bultrugjohannes #nederlandrouwt ==
    == Brekend: ME ingezet bij ernstige rellen tussen deelnemers stille tocht en gratis BBQ op Razende Bol. #bultrug ==

    Moet allemaal niet veel gekker worden!

  159. Aad Verbaast 16 december 2012 om 14:04

    @Kleet: het nieuws blijft elke keer weer verbazen!!

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Kabinet-Rutte-II/article/detail/3364269/2012/12/16/Jeanine-Hennis-Plasschaert-Politieke-talent-van-het-jaar.dhtml
    Door de parlementaire pers verkozen. Hebben nog steeds niet in de gaten dat Stennis Hennis al een paar jaar haar best doet mee te draaien.
    Als ik haar was zou ik onmiddellijk in het defensief schieten 😉

  160. Motek from Space 16 december 2012 om 16:17

    Die http://www.trouw.nl/tr/nl/4484/Foto/photoalbum/detail/1834962/398767/0/Spotprenten.dhtml deedtummun wél :D. Ook humor is dat een kameel te huur is om iets van een kersgebeuren naderbij is. Staat ie wel de hele dag tussen muziekboxen waar engelengezang uittettert maar alléé .Hij/zij kan toch geen kant op op die enkele vierkante meter. Weiger ik om etende mensen op de foto te zetten ivm het hollebollebuikgehalte. Jájá vandaag was het weer koopzondag; mooie dag om gratis dingetjes te verwerven voor de plaatselijke verlichting’s actie. Eet straks gewoon een gebakken eitje van de scharrel op brood want heb nu m’n buik wel vol van de kermis. Ik vond trouwens gisterenavond homevideo’s wel leuke filmpjes geven 😀

  161. Marjelle 16 december 2012 om 17:04

    Aad 01.02u 15 dec.
    Zoals beloofd nog een reactie, alleen wat later dan gedacht. 😉 Er zit ook nog een ander aspect aan m.i., nl. wie gelooft er nu echt serieus dat de koningin in hoogsteigen persoon naar een afdeling van een ziekenhuis belt. Dat merkte je ook aan de reactie van de journalisten, ze waren stomverbaasd dat ze meteen doorverbonden werden. Verder vind ik een bekend persoon nadoen, hoe flauw het ook kan zijn maar dat geldt voor meer dingen, van een ander gehalte dan mensen doodsangst aanjagen zoals in het liftvoorbeeld (en mss zit er zelfs wel iemand met hartproblemen bij, etc.).
    Als iemand zo’n grap met mij zou uithalen, dan denk ik dat ik wel genoeg relativeringsvermogen bezit om te beseffen dat het ook wel een erg naïeve reactie van mij was, dat het niet kwaadaardig bedoeld was van de journalisten, er geen man overboord is en er belangrijkere dingen zijn om je druk over te maken. Uiteraard zou ik het niet leuk vinden, maar je moet dingen wel in verhouding kunnen blijven zien vind ik en ik hoop dat ik er zelf ook nog een beetje om zou kunnen lachen achteraf. Verder vind ik al die mensen (waarvan een deel nu schande spreekt) die zich dan zouden bescheuren over mijn naïviteit en dat zouden bespotten een stuk erger dan die journalisten die een puberale grap proberen uit te halen. Zonder publiek heeft een grap uberhaupt geen kracht.

  162. Rubio 16 december 2012 om 17:12

    Eindelijk goedkoop sushi’s eten in Mokum…vinden veel M(N)ederlanders lekker..Humor?

  163. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 16 december 2012 om 17:18

    Wil een stille tocht organiseren voor onderdrukte rolmopsen….

    En een shoting galery verplicht stellen op iedere amerikaanse school; geven korting aan grootverbruik van dum-dum….

  164. King Billy 16 december 2012 om 21:08

    Onderweg richting Frankfurt, vanuit een kajuitje. Met saté van de lokale afhaal Chinees in een stadje waar J.P. Coen en de Scheepsjongens van Bontekoe zijn verenigd, een kleine bijdrage.
    Is het ook geen zwarte humor, dat regeringsleiders het vijftien pagina’s tellende menu van Van Rompuy’s Confuciaanse gerechten voor een Europese eenheidsworst hebben teruggebracht hebben tot vijf pagina’s? Met als dessert een soort van toezicht, waar de slager zijn eigen vlees gaat keuren en hij prijs en produkt moet aanpassen naar wens van de toezichthouders op deze toko, zijnde dezelfde regeringsleiders, die toch al op krediet produkten van de slager/a.s. keurmeester inkopen?
    Een ding moet evenwel de slager worden nagegeven. Zonder noemenswaardige inbreng door Van Rompuy & Co heeft de slager tenminste het vóórtbestaan van de euro gered. Althans voorlopig, want de waarde van de Europese Munt Unie, en daarmee Van Rompuy’s visie op worst, biedt nog lang geen garantie voor een levensvatbaar bestaan.
    Nu naar wat vroeger ‚Tante Marie‘ werd genoemd.

  165. Aad Verbaast 17 december 2012 om 00:13

    @Motek: kerst wordt nooit meer zoals het geweest is sinds de Paus ons heeft verteld dat er géén os en géén ezel in de stal stonden. Wat een rund! Zo worden alle zekerheden waar mee je dacht te zijn opgegroeid te grabbel gegooid. Een beestenbende, dat was , dat is het en dat moet vooral zo blijven.
    En over die kameel: hij ging ons ook nog eens vertellen dat die koningen nooit aangekomen waren!
    Moet niet gekker worden. Kamelenpech onderweg..

  166. Aad Verbaast 17 december 2012 om 00:21

    @Marjelle: mensen die dergelijke grappen bedenken en uithalen weten natuurlijk niet van te voren of iemand zo’n lift is ingestapt kort na een bezoek aan de huisarts vanwege ernstige hartritmestoornissen, of net van een bezoekje aan een psychiater omdat bedenk maar wat). De bedoeling is vooropgezet om iemand dood te laten schrikken. En het publiek daarmee te vermaken. Vind ik laakbaar, en niet getuigen van enig respect of empathische gevoelens.
    Geldt ook voor ‘grapjes’ uithalen met iemand waarvan van te voren niet is nagedacht of die wellicht zo naïef is om er in te trappen. In dit geval met alle mogelijke gevolgen van dien.
    Het was juist de bedoeling om iemand er in te laten trappen. Zouden ze die kans als 0 hebben ingeschat, dan waren ze er toch nooit aan begonnen?
    Beetje mensenkennis leert toch mensen bijzonder naïef kunnen zijn. Beetje empathisch mens kiest er voor daar geen misbruik van te maken. Gelukkig zijn die er nog overigens.

  167. Aad Verbaast 17 december 2012 om 00:24

    @Rubio: da’s nog eens wat anders dan zo’n flauwe haaievinnensoep!
    Ook niet te versmaden: daarbij een glaasje verse levertraan.

    Genoeg humor trouwens vandaag over de bultrug. Twitter explodeerde. Nederland polariseerde. Niet te geloven, wat een merkwaardig land waar we in leven.

  168. Aad Verbaast 17 december 2012 om 00:27

    @King Billy: dan (ook) maar het schip in, moet je gedacht hebben!
    Blijft een salami-verhaal. Stukje bij beetje wordt die verorberd.
    In ieder geval (crisis of geen crisis) moet een en ander over de diverse verkiezingen worden getild.
    Hoezo haast om de crisis op te lossen?

  169. Marjelle 17 december 2012 om 00:55

    Klopt, we waren het eens over die liftgrappen, begrijp ook niet waarom je er dan weer over begint.
    M.b.t. alinea 2, zoals ik al eerder zei, ik hou niet van dit soort grappen (mijn humor niet), maar om nu alle verantwoordelijkheid eenzijdig bij de ‘grappenmaker’ neer te leggen (het voorbeeld van de Australische journalisten) gaat mij veel te ver en is mij te makkelijk. Mensen kunnen daarin ook doorslaan en dat is m.i. hier gebeurd. Gelukkig hebben we nog (een soort van) vrijheid van meningsuiting, voor meepraten en anderen napraten moet je nu eenmaal niet bij mij zijn. 😉
    Beetje bizar eigenlijk besef ik dat ik nu juist de mensen zit te verdedigen wier humor ik niet waardeer, en ik o.a. empathie wel heel belangrijk vind, wat overigens veel mensen te weinig hebben (kijk alleen al op internet), maar de collectieve afschuw hierover deels van mensen die i.i.t. mezelf die grap eerst wel erg leuk vonden doet mij enigszins hypocriet aan. Voorwaarde om grappen te kunnen maken is dat je nu eenmaal niet met iedereen, altijd, wel of niet labiel, lange tenen, religieuze voorkeuren of wat dan ook rekening kunt houden, dan zou je elke cabaretier, elke vorm van spot, satire, de nek om moeten draaien.

  170. Aad Verbaast 17 december 2012 om 01:01

    @Marjelle: we zijn het wel eens hoor. Het was meer bedoeld als een aanvulling.
    Jouw aanvulling: ook eens.

    Nu is het hoog tijd voor me om de klamme lappen te gaan opzoeken. Morgen weer een dag.
    Deze dag was ook al weer enerverend genoeg 🙄

  171. Marjelle 17 december 2012 om 01:17

    Oke, duidelijk en welterusten voor nu. Ik ‘bewaak’ deze planeet nog even. 😉

  172. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 17 december 2012 om 09:09

    Staat in de krant: in DE nam iemand een pony mee in de trein.
    Is dat zo bijzonder? Ik heb vaak schweinen en runderen in de teutoonse trein gezien.
    Alleen die hadden een duits paspoort

  173. blutch1 17 december 2012 om 14:10

    Kijk, dan heeft Dijsselbloem het zo druk met voorzitten dat hij geen tijd meer heeft om met het Nederlandse standpunt dwars te liggen. Inpakken heet dat. Strik erom, bloemetje erbij, wegwezen.
    Pas op d’ijssel, gladheid, Dat is altijd bij het kan vriezen en het kan dooien. Wij de schapen, zij d’ooien.

  174. Aad Verbaast 17 december 2012 om 16:38

    @Blutch1: Tijdens zijn sollicitatiegesprek bij Schauble is natuurlijk uitgebreid onderzocht of zijn CV aanknopingspunten heeft met de functie. Pas als er geen enkel verband te vinden is maakt hij een zeer goede kans.

    http://www.bnr.nl/topic/politiek/150209-1212/dijsselbloem-favoriet-voor-opvolging-juncker?s_cid=HUD

  175. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? 19 december 2012 om 07:33

    Als volgt:
    In india zijn de bewoners lui; daarom maar een geregistreerde verkrachting per 20 minuten. Met een incidentele gangbang wordt het weer een beetje goed gemaakt”
    zou dus niet kunnen, maar:
    “In Goetenburg, Zweden is een Bangalijst van de meiden van een school, foto, en precies omschreven wat je van haar kan verwachten.Dat is nog eens top toeristen informatie!”
    kan nog net wel.
    Vreemd dat er een paar meiden wat op tegen hebben.
    (zucht) ze zijn ook nooit tevreden….

  176. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? 19 december 2012 om 07:37

    De Volkskrant, bericht 001
    Naast de bekende vliegende Hollander is er nu ook een vliegende bultrug gesignaleerd in de wateren van de noordzee.
    Het gevaarte schijnt zich niets van de zwaartekracht aan te trekken en vliegt ongeveer 2 meter boven het wateroppervlak.
    Hij/zij schijnt op collision koers te zijn met een paar fabrieksschepen…

  177. Aad Verbaast 19 december 2012 om 10:45

    @Kleet: is je fantasie weer op hol geslagen?
    Je bent zelfs de weg kwijt zie ik net als de bultrug..;-)

  178. P.H.M.van de Kletersteeg--wie anders? 19 december 2012 om 11:57

    zou de gein van eeuw zijn als iemand die walvis stiekum naar de open zee zou slepen….

  179. Cathy 28 juli 2013 om 11:02

    Goedemorgen Aad. Ik reageer even op dit blog van jou want ik vind het niet gepast om telkens op het blog van Jan te reageren als ik het weer niet goed heb gedaan. Ik vind het een hele klus om met 1 vingertje te tikken op een smartphone, liever met tien vingers op mijn pc maar ik ben niet zo veel thuis de laatste tijd. Ik ben oma geworden Aad en mijn kleindochter is al twee, baan opgezegd en nu pas ik twee dagen per week op haar.k dat mijn dochter haar nog heeft gekregen

  180. Cathy 28 juli 2013 om 11:12

    Je ziet het, het plaatsen van een reactie gaat nog steeds niet goed, als ik tikfout wil herstellen kan ik niet meer scrollen en verstuur het dan maar.
    Bij jullie alles goed Aad? Nog op vakantie geweest? Hoop dat dat allemaal nog lukt wat Marie betreft. Gisteren zag ik trouwens een reactie binnenkomen, een rmail. Toen ik thuiskwam en wilde kijken was mijn hele

  181. Cathy 28 juli 2013 om 11:18

    Mailbox leeg dus kon reactie niet lezen.
    Ik moet ook nog even King Billy antwoorden.
    Voor nu wens ik jou een fijne zondag Aad en hoop dat jij je niet teveel aantrekt van mijn geklungel. Ha ha.
    Lieve groet Cathy.

  182. Aad Verbaast 28 juli 2013 om 12:02

    @cathy: hoe kom je nou ineens op dit blog terecht?? Al weer een half jaar oud.
    Desalniettemin: euk weer contact met je hebben!
    Wat zal je trots zijn op je dochter. Ik herinner me nog goed dat het nog wel eens tobben was met haar gezondheid. En nu zomaar oma. Van harte gefeliciteerd!!
    Wat een ontwikkelingen zeg. Heel nieuw leven lees ik zo tussen de regels door.

    Vakantie: nee, gaat niet meer. Het is zoals het is. Sleurhut inmiddels maar verkocht. Met dubbele gevoelens natuurlijk, maar we hebben er jaren dik van genoten.
    Intensievere zorg heeft ook zo zijn consequenties voor het bloggen. Minder zoals je misschien gezien zult hebben. Maar gelukkig is er dagelijks contact onder het blog met een paar oude getrouwen. Dus de ‘borrelpraat’ (ernst en luim zou @Jan zeggen) gaat gewoon door. Gelukkig maar. Ben ik blij mee. Toch mijn ‘levenslijntje met de rest van de wereld.

    P.S. Tikken: valt niet mee, dat begrijp ik. Dan maar tikfouten zou ik zeggen
    P.S. 2: je kan je abonneren op mijn blog. Wist je dat? Rechtsboven een vakje waar je je mailadres kunt invullen. Krijg je elke keer automatisch een mailtje als er weer een nieuw blog verschijnt.
    P.S. 3: hoop je wat vaker te zien. Ik heb je nu wel heeeel lang moeten missen!

    Ook lieve groeten terug!! 🙂

  183. Niet Kinderachtig 1 november 2021 om 08:42

    Klopt helemaal Aat, je hebt een humorprobleem.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: