Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Reflecties over griepinjecties

huisartsen-bestellen-minder-griepprikken-dan-vorig-jaar-

Elke winter krijgen gemiddeld 1 op de 10 mensen de griep. Geen lolletje natuurlijk als je net die ene bent. Je kan jaarlijks een griepprik ophalen. Maar heeft dat eigenlijk wel zin? De overheid zegt van wel, maar de wetenschap heeft het nooit duidelijk kunnen aantonen. Wie moet je nou geloven?

De winter is toch wel het griepseizoen bij uitstek. Afgelopen winter was zelfs een zeer ‘strenge griepwinter’: 2 miljoen mensen kregen de griep; 10.000 mensen moesten worden opgenomen wegens complicaties toegeschreven aan de griep (zoals longontsteking). Er stierven in deze periode 8500 meer mensen dan gemiddeld. Boze tongen wijden dit aan (complicaties ten gevolge van) de griep.

De overheid betaalt jaarlijks de kosten (een miljoen of 60) voor het injecteren van een paar miljoen mensen. Zo’n 5 miljoen mensen krijgen daarvoor een ‘uitnodiging: de zogenaamde risicogroepen.
Te weten:
• iedereen van 60 jaar en ouder;
• mensen met een langdurige hart- of vaatziekte;
• mensen met een langdurige longziekte;
• mensen met diabetes mellitus (suikerziekte);
• mensen met een nieraandoening;
• mensen met weinig weerstand door een andere ziekte, een medische behandeling of medicijnen die de weerstand verlagen.

Die gratis prik haal je bij de huisarts (70% doet dat ook) in de periode half oktober – half november. Duurt namelijk 2 weken voordat het zou moeten gaan werken. Stevig prikje trouwens. Heel wat mensen lopen nog dagen met een blauwe arm. Ook niet geheel zonder risico. Met name oudere mensen (de risicogroep, maar dan anders) schijnen er nog wel eens ziek van te kunnen worden.

De griep is elk jaar net even anders. Het maken van een vaccin is gedeeltelijk gokken. Ze beginnen er ruim een half jaar van te voren aan. Ruim voordat bekend is welke specifiek griepvirus de kop op steekt.

Afgelopen winter bleek verkeerd gegokt  te zijn : het griepvirus van de epidemie bleek een heel andere dan verwacht te zijn. Dikke pech voor al die miljoenen mensen die zich lieten vaccineren. Wel alle lasten maar niet de lusten!

“Lusten”? Nergens is wetenschappelijk bewezen  dat de griepprik helpt.
De overheid claimt van wel. De RIVM, en de gezondheidsraad ook. Letterlijk staat in de folder:  : “De griepprik verkleint de kans dat u griep krijgt. De griepprik zorgt ervoor dat u minder ernstig ziek wordt als u toch griep krijgt.”

Hoeveel kleiner is die kans dan? Hoeveel minder ernstig ziek word ik? Vaagtaal. Nergens is daar een duidelijk antwoord op te krijgen. Dat antwoord blijkt er ook niet te zijn.

Sterker nog. In Medisch Contact/Geneesmiddelenbulletin stond een uitgebreid artikel waarin het nut van de griepprik ernstig onderuit wordt gehaald. Twee quotes uit dat artikel
“Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de jaarlijkse griepvaccinatie bij ouderen en risicopatiënten effectief is.”
“Veel onderzoeken tonen geen enkel effect en laten alleen vanwege onvoldoende kwaliteit nog niet het oordeel “bewezen onwerkzaam” toe. ”

Om vervolgens tot de volgende conclusie te komen: “De invoering van griepvaccinatie berustte destijds niet op wetenschappelijke onderbouwing, maar op commerciële beïnvloeding.”

Daar riekt dat goedje dan ook naar. Nog niet eens zo lang geleden is bijvoorbeeld de leeftijd waaronder je tot “de risicogroep” behoort verlaagd van 65 naar 60 jaar. Vreemd natuurlijk als diezelfde overheid roept dat we steeds ouder en gezonder worden. En de leeftijd waarop er ‘dus’ nog gewerkt kan worden net heeft verhoogd! Maar de lobby doet hier zijn werk. Heel wat vaccins extra verkocht aan die nieuwe groep van ‘ouderen’ tussen de 60 en 65 jaar..

Tja, daar kunnen we het weer mee doen. Ga ik nu wel of niet die griepprik halen? Doe ik wel weer mee aan die commerciële beïnvloeding? Of ga ik gokken met mijn gezondheid door die prik niet te halen? Of gok ik juist met mijn gezondheid door die prik wel te halen?

Prik mij maar Lek. Ik heb daar ook geen antwoorden op. Ik word er nu al weer ziek van.

.

.

Plaatje: http://www.nu.nl/gezondheid/4146495/huisartsen-bestellen-minder-griepprikken-dan-vorig-jaar-.html

187 Reacties op “Reflecties over griepinjecties

  1. Johan 11 november 2015 om 18:33

    Ik behoor niet tot de doelgroep en als ik het wel zou doen, liet ik die prik toch aan mij voorbijgaan. Je kunt je ook anders zoveel mogelijk wapenen tegen de griep. Met de huis-tuin-en keukentips: handen wassen, niet bij iemand gaan staan die flink aan het hoesten is etc. Het virus wordt nu eenmaal via contact verspreid.

  2. Aad Verbaast 11 november 2015 om 18:37

    @Johan: hebben ze in België ook een dergelijk (‘preventief’) vaccinatiesysteem?
    Je tips zijn welkom. Misschien heb ik ze effectief ingezet: ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst griep heb gehad. Dat terwijl mijn geheugen (op dat gebied) best wel goed is..

  3. Rob Alberts 11 november 2015 om 19:01

    Ik laat dit jaar mijn beurt voorbij gaan.

    Vriendelijke groet,

  4. Aad Verbaast 11 november 2015 om 19:25

    @Rob: dus je laat deze ‘beker’ ook aan je voorbij gaan?😉

  5. Appelvrouw 11 november 2015 om 22:35

    Kort geleden fietste ik langs het gezondsheidscentrum en er stond een hele, echt hele lange rij mensen. Ik dacht aan landen waar mensen in de rij staan voor wat voedsel of drinken.
    Maar dat was het niet. Het waren mensen die op hun prikje wachtten.
    Zoveel? Op die leeftijd, of als je slecht ter been bent, hoe doe je dat dan, minstens een uur in de rij wachten… gelukkig ben ik er nog te jong voor.

    Mijn schoonmoeder van 82 slikt alleen vitamine B complex. Ieder jaar hebben zij en haar man een griep, schoonvader (92) mét prik, zij zonder.
    Hoe nodig is het toch wat ons wordt voorgeschreven? Als we de prik zelf moeten betalen, hoevelen zullen hem dan nog nemen? Maar betalen doen we hem toch want de overheid, dat zijn wij.

    Ik vermoed dat het preventief voorschrijven niet zal verminderen maar vermeerderen, ondanks alle contrasten, want geld is geld en dat maakt weinig uit hoe je dat binnenhaalt.

  6. Greetje van Agape 11 november 2015 om 23:35

    Ik vertrouw blind op mijn agape als het op virussen aankomt.

  7. King Billy 11 november 2015 om 23:40

    Welk´vaccin wordt toegediend, de stof met drie (gratis, 2*type A, 1* B) of vier (tegen meerkosten, 2-om-2) antigenen?
    Vanwege de miskleun afgelopen jaar nu in DE ook een vaccin met vier antigenen, dat nauwelijks nog verkrijgbaar is.
    Enkele cijfers over DE in 2015 toen er werd misgekleund met de antigenen en zich richt naar de adviezen van de WHO: 20,000 doden en 30.000 ziekenhuisopname’s, 50 procent van de bevolking ouder dan 60 jaar was niet ingeënt. 21 miljoen doses inmiddels aangemaakt.
    Overigens baren in dit verband de extra kwetsbare vluchtelingen, naar schatting 1 miljoen eind december, zeer, zeer grote zorgen omdat bij een epidemie onder deze groep o.a. ziekenhuisopvang tekort gaat schieten.

    De laatste keer met griep was voorzover het geheugen herinneringen nog in het juiste tijdsbeeld kan plaatsen, was in de jaren ’70 vdve met uitzicht op de Vondelkerk en de regelmatige gang naar Café Eijlders tijdelijk onderbroken moest worden. Nimmer inentingen, nix, nada, niente, verkoudheidje ja, maar dat met koorts doortrok naar de longen, nee. Ter afweer van een overval door Grippo staan dozen Glühwein van de Aldi en nog sterker spul hier hoog opgestapeld in afwachting op een Elfstedentocht. Dikke sjaal en Russische berenmuts uit St. Petersburg liggen klaar.
    Tweemaal klop-klop, “touch wood.” En alvast “Proost!” op de goede afloop.

  8. Aad Verbaast 12 november 2015 om 09:11

    @appelvrouw: kijk dan zijn nog eens bespiegelingen over dit onderwerp die ze in hun zak kunnen steken.

    Ik kreeg net een aansluitende reactie (je schoonvader/-moeder) op de blog van iemand via de mail:
    == Ik haal elk jaar een prik. En mijn vrouw hoopt dan vurig dat ik toch griep krijg. Mijn vrouw haalt nooit een prik. En ik hoop dan vurig dat zij de griep krijgt. Beiden nooit griep. Wel erger: twee jaar geleden kreeg ik als bijwerking netelroos. Ook hier was wel weer een prik voor. ==

    Tja..

  9. Aad Verbaast 12 november 2015 om 09:17

    @King Billy: == welke vaccin? == geen idee. Kan ik nergens vinden. Kon zomaar eens een portie paardenzeik zijn. Wie weet. Gratis, niemand vraagt daar naar..

    21 miljoen doses ingekocht en Duitsland maakt zich zorgen over die 1 miljoen vluchtelingen, die ook bij de risicogroepen (waarom? Ze zien er wel sterk uit, als ze die ontberingen – lange marsen en zo – kunnen en hebben doorstaan).

    Jij ook geen prik dus. Je houdt je aan de huismiddeltjes. Ik ontsmet me ook met regelmaat. Komt geen virus meer naar binnen.

  10. King Billy 12 november 2015 om 09:42

    Re vaccins: http://www.spiegel.de/gesundheit/diagnose/grippe-wie-gut-wirkt-der-impfstoff-a-1059083.html
    En vervolgens afkloppen dat wat later de vogelgriep niet toeslaat …

  11. Aad Verbaast 12 november 2015 om 11:24

    @King Billy: interessant om de lobby argumentaties hier zo weer op een rijtje te zien.
    “Natuurlijk’ is de duurdere (breder spectrum) entstof effectiever. ‘Natuurlijk’ moeten bredere groepen mensen ingeënt worden. Nog even en de bouwwereld gaat zich er mee bemoeien: iedereen de hele herfst en winter in een geïsoleerde en afgesloten individuele afgesloten container met een overdruk installatie.
    Maar uiteindelijk: == Nein, sagen die einen – alles kein Problem, sagen die anderen. ==
    Tja, dan weet je nog niets..

  12. rubiotje 12 november 2015 om 14:04

    Babyboomers zijn melkkoetjes tegenwoordig. Ik kom er ook al een aantal jaren voor in aanmerking, nog nooit een prikkie en nooit een griepje gehad. Ik neem wel elke dag een neut en een sigaartje/shaggie op z’n tijd..
    Deed Helmut Schmidt, zelfs kettingroker, ook en die is tenslotte ook dik in de negentig geworden..🙂

  13. Aad Verbaast 12 november 2015 om 14:43

    @Rubio: ik wist het wel die Helmut had wel wat weg van ons. Hij lustte ook wel een neut dacht ik.
    Verder kies ik er voor (jij ook dacht ik) om niet de standaard maar juist de uitzondering te zijn. Zelfs als dat de regel zou bevestigen.

  14. rubiotje 12 november 2015 om 16:51

    Idd Aad, de woorden braaf en burgerlijk zijn nooit op mij van toepassing geweest en zullen dat ook nooit worden. Houd me bovendien ook niet bezig met de vraag of ik de leeftijd van Helmut zal bereiken, alle ‘goedbedoelde’ TV spotjes van nier-hart-enz. stichtingen en -fondsen ten spijt. WHO en overheidsbetutteling, bah! Ik maak zelf wel uit wat ik eet, drink en doe. Bijvoorbeeld een neutje van Gall, een lekker stukkie vlees van de ‘Keur’slager, een cadmiummakreeltje van de Volendammer of een plofkip van Appie… maar een prikje van ome dokter, nou nee. Voel me er (tot nu toe) prima bij..🙂

  15. Aad Verbaast 13 november 2015 om 00:00

    @Rubio: dus je hebt deze week ook geen slapeloze nachten gehad toen het hele fundament onder onze generatie werd weggeslagen door de introductie van de vernieuwde schijf van vijf? Goh.. 🙂

  16. rubiotje 13 november 2015 om 10:32

    Aad; ‘Ietwat’ gechargeerd uiteraard, gewoon luim, ernst genoeg tegeswoordig.
    Ik (we) maken wel eens grappen over onze neutjes… maar alles met mate natuurlijk.
    Geldt ook voor te veel zout, suiker, enz. dus ook te veel prikjes van de dokter.
    Moet je toch met me eens zijn..
    Maar slapeloze nachten… nou nee, integendeel zelfs… zelfs niet van (te) veel asielzoekers..🙂

    PS; Er bestaat overigens ook een financiële schijf van vijf, kijk.. geld daar kan je natuurlijk ‘nooit’ teveel van hebben, òòk onze generatie niet…😀
    Anderzijds; ons laatste hemd heeft weer geen zakken, dus wat heet wijsheid?
    Eens vragen aan mijn ouwe gabber Lao….

  17. King Billy 13 november 2015 om 10:51

    Alles met mate, @rubiotje, ook wat betreft andermans/vrouws zakken vullen. Van nieuwe antigenen tot nieuwe belastingplannen. Beschouw eens al die beelden, die vrijheid symboliseren. Ze staan daar dan, ze kunnen niet anders …

  18. rubiotje 13 november 2015 om 13:15

    KB: Waarvan akte.
    Mijn Thaise vriendin heeft overigens ook geen klachten over haar (overigens bescheiden) maandelijkse toelage.. en gewoon een beetje social work kan ook geen kwaad niewaar..?
    Vrijheid blijheid immers? Ik eet er immers geen bescheiden patatje minder om..🙂

  19. blutch1 13 november 2015 om 18:06

    Nooit een griepprik.
    Zo’n prik zet het immuunsysteem aan. Echter, de doelgroep heeft sowieso een zwakker immuunsysteem en vooral de risicogroepen daarin.
    Het werkt dus theoretisch alleen goed bij mensen die het niet nodig hebben.
    Daarbij kun je van die prik ook griepverschijnselen krijgen, wie zit daarop te wachten.
    Wat wij griep noemen wordt vaak niet veroorzaakt door griepvirussen, maar door andere virussen. Daartegen wordt je dus niet beschermd door zo’n prik. Het nieuwste griepvirus dat wordt toegevoegd is een zg. Sentinelvirus, dwz een soort verkenner die dan wel in zijn kielzog een hoop andere virussen heeft. Wat dat betreft die prik net een generaal die alle verkenners dood schiet en dan denkt dat de oorlog gewonnen is.
    Al met al een waardeloze vinding die niet baat en mogelijk wel schaadt.
    Wie denkt dat ik dit heb verzonnen moet maar eens in de Cochrane-archieven duiken om te zien wat zij ervan vinden.

  20. Johan 13 november 2015 om 19:01

    Ja, ook in België is er een vaccinatieprogramma voor dezelfde doelgroepen.

  21. Appelvrouw 13 november 2015 om 19:41

    “Wel erger: twee jaar geleden kreeg ik als bijwerking …”

    Ondertussen, n.a.v. dit verhaal van jou, ben ik af en toe aan het schrijven over mijn medicijn gebruik en de bijwerkingen. En daar zijn er duizenden van.

  22. King Billy 14 november 2015 om 23:08

    Onder anderen willen de interim-voorzitter en de competitieleider van de Duitse voetbalbond niet dat a.s. dinsdag het vriendschappelijk duel tegen Nederland wordt geannuleerd. Rondom alle commoties wordt Nederland verhaspelt tot ‘Nederlaag’.

    “….. und gegen eine Absage der Partie am Dienstag gegen die Niederlage ausgesprochen. „Es gibt noch keine Entscheidung, aber ich bin dafür, dass gespielt wird.“

    http://www.faz.net/aktuell/sport/fussball-em/terror-in-paris-dfb-chefs-gegen-absage-des-holland-spiels-13912455.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2

  23. rubiotje 15 november 2015 om 11:36

    King Billy; Allah was ons goed gezind….NL (nederlaag) gaat niet naar Frankrijk..
    Alles relatief bekijken vanaf vrijdagavond…

  24. ezelgedachten 15 november 2015 om 12:46

    Burrohollanda Ik ben nu 60 en zit ook nog ens in zo’n risicogroep. Ezels hebben vaak een grieperige instelling. Maar die prik heb ik nog nooit in geloofd. Commercie! inderdaad. Net zoals die anti-cholesterol medicatie. Daar schreef je ook al eens over.

  25. Pierre Van de Kletersteeg 15 november 2015 om 13:34

    De laatste keer waren er in DE “toevallig” twee soorten vaccins: veilig en onveilig
    De veilige waren voor ambtenaren en leger. De onveilige voor de massa. Toeval? Toeval bestaat niet.
    In dezelfde periode begon de Bilderberg groep te vertellen dat er 1,5 milloiard mensen teveel waren op de aardkloot
    Creepy…

  26. King Billy 15 november 2015 om 18:27

    Goh, dacht even dat het een bericht van De Speld was. Een ghostwriter voor gastheer Erdogan van de G- 20 in een veel te glad propagandaverhaal over economie en globale gerechtigheid in Turkije bij Project Syndicate.

    https://www.project-syndicate.org/commentary/g-20-turkey-inclusive-growth-by-recep-tayyip-erdogan-2015-11?utm_source=Project+Syndicate+Newsletter&utm_campaign=afc071f661-Erdogan_Inclusive_Growth_Global_Justice_11_15_2015&utm_medium=email&utm_term=0_73bad5b7d8-afc071f661-93563029

  27. Aad Verbaast 16 november 2015 om 13:43

    @Rubio: == Moet je toch met me eens zijn..== Wij worden het al gauw eens toch?😉

  28. Aad Verbaast 16 november 2015 om 13:45

    @Blutch: dank voor je reactie. Info waar ik iets mee kan. Soms is niets doen beter dan iets doen. Ook in dit geval denk ik..

  29. Aad Verbaast 16 november 2015 om 13:51

    @appelvrouw: 1000-en. Inderdaad. Dat kon dan wel eens een lange serie blogs worden als ik “1000-en” lees. Beter maar niets te slikken, tenzij het echt, maar dan ook echt niet anders kan..

    Bijwerkingen worden trouwens veelal onder de grasmat geveged omdat ze eenvoudigweg ontkend worden door de artsen (en natuurlijk al helemaal de farmaceuten).
    Argimentatie die je dan wel eens hoort: “kan geen bijwerking zijn die je me meldt omdat ik in de bijsluiter lees dat die heel zelden voorkomt.. “.
    Tja dat schiet niet op. En dan wordt die ook niet gemeld.. Dus die cijfers gaan dan ook nooit omhoog..

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-bijwerkingen-van-medicijnen-melden
    noot: Agnes Kant (voormalig SP) is daar directeur. Had ook nog al last van bijwerkingen.

  30. Aad Verbaast 16 november 2015 om 13:54

    @Ezelgedachten: er zijn er te veel die het spaarzame geld uit je zak willen kloppen. Niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks..

  31. Aad Verbaast 16 november 2015 om 13:57

    @King Billy: == The G-20 Summit in Antalya will address these and other major issues confronting the world. Whether the subject is economics, finance, climate change, or politics, the guiding principle must be equality and justice for all. ==
    Die Erdogan.. Nee, die weet daar alles van. De “equality” druipt er van af, en stroomt door zijn aderen.

  32. King Billy 17 november 2015 om 12:31

    Nederland: 10.000 mensen moesten worden opgenomen, 8500 meer mensen dood dan gemiddeld. “Boze tongen beweren…”, , etc. Inwonertal 16.8 miljoen.
    Duitsland: 30.000 opnames, 20.000 doden. Inwonertal 81.2 miljoen.
    Oorzaken opvallende verschillen wellicht met een beetje goede wil en EU-subsidie een proefschrift en bijbehorende academische titel waard onder de titel “Nederland de zieke beerput van Europa?” of “Deutschland unter alles?”

  33. Aad Verbaast 17 november 2015 om 19:16

    @King Billy: opvallend inderdaad. Vraagt om een “diepgaand” “onafhankelijk” onderzoek naar wat er al geroeptoeterd word wereldwijd. Is veel te veel immers. Sowieso.
    Wat kunnen we er aan doen dat terug te dringen naar redelijke proporties?

  34. King Billy 18 november 2015 om 14:21

    Tjeempie, Trouw brengt op ‘le pointe’, dat temidden van alle huidige bezorgheden destiids ten tijde van Franco of alle sores die autoritaire regime’s teweeg brachten, al de gewoonste zaak van de wereld was. Hulde aan de kapper, waar bij de kapper filoseren over het wereldgebeuren en stiekem gluren in ‘De Lach’ nog mogelijk was, voorzover Calvinisten niet in het glaasje roeren.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4189426/2015/11/18/Mogelijk-glaasje-wijn-bij-kapper-in-Amsterdam.dhtml

  35. Aad Verbaast 19 november 2015 om 10:25

    @King Billy: Wijntje bij de kapper: goede ontwikkeling: daar drink ik alvast een borrel op.

    P.S. Oops: ‘onze jongens’ zitten ook overal.

  36. King Billy 19 november 2015 om 18:24

    Shit happens… Goegel ik op ‘wereldtoilettendag’ en krijg de indruk dat pers en media met een grote boog om deze dag heenlopen. De grote winnaar op dit gebied de wereldwijd exporterende Zwitserse oligarch ‘Geberit’ met ingebouwde stortbakken en het twee-knoppen systeem.

  37. artafterallart 20 november 2015 om 07:10

    @Aad
    Net een maandje griep achter de rug en voel me nu een stuk fitter dan daarvoor. Ik vraag me dan ook af of een infectie met het virus doorstaan een gezonde zaak is c.q. je weerstand juist vergroot!
    Het medisch onderzoek zou zich daar eens op moeten focussen: hoe kunnen we infectieziekten in eerste instantie hun goede werk laten doen🙂

  38. Aad Verbaast 20 november 2015 om 08:36

    @King Billy: == wereldtoilettendag == goh, ik had gisteren ook zo’n onweerstaanbare aandrang (dat woord te gaan goegelen). Moet er iets mee te maken hebben gehad.😉

  39. Aad Verbaast 20 november 2015 om 08:38

    @Afterallart. maandje griep: opvallend. Ben je dan voorlopig of loop (liggen eigenlijk) achter de feiten aan?
    Interessante invalshoek trouwens van je om eens te onderzoeken hoe een lekker infectie je sterker kan maken. Dan krijgt zo’n (vernieuwde) “griepprik” ineens een hele andere betekenis.

  40. blutch1 20 november 2015 om 10:02

    Infecties schijnen ook te helpen tegen allergieën. Waarschijnlijk niet tegen “belastingallergie”.

  41. artafterallart 21 november 2015 om 07:38

    @Aad ik zal wel de aanstichter zijn van de ‘epidemie’
    het begon met een flinke luchtweginfectie
    op een gegeven moment werd ik bang dat het een longontsteking was
    de huisarts ‘constateerde’ dat het griep was
    een griepprik had geen zin meer
    hij vermaande me dat ik dat op mijn leeftijd (u bent al bijna zeventig) er verstandiger aan deed om voortaan wel de griepprik bij hem te halen
    de discussie vermeed hij door het aan te bevelen als ‘baat het niet dan schaadt het niet”
    of je zonder die prik er sterker uit kan komen deed hij af met dat het virus verandert
    hij gaf toe dat medisch niet bekend is of het doorstaan van griep op den duur je meer ertegen bestand bent
    er was hem geen onderzoek bekend naar het dragen en doorstaan van het virus
    de verzameling virusdragers zonder griepklachten is nooit onderzocht……..

  42. artafterallart 21 november 2015 om 07:50

    @blutch1
    een prik tegen de belastingen, daar teken ik blind voor
    helaas gedragen de belastingen zich als een bacterie
    ze kunnen je hele bestaan opvreten

  43. King Billy 21 november 2015 om 17:10

    Een prik tegen het voorstel van jongleur Juncker, die doktert aan recept om o.a. Nederlandse bankklanten te belasten als geld opgehoest moet worden voor Griekse banken die dreigen failliet te gaan, heeft geen zin. Zelfs een veto door onze afgevaardigden in Brussel kan deze aderlating niet tegen houden.

  44. King Billy 21 november 2015 om 18:37

    Een kussen + 100*1.07 = 107
    Wat geduld oefenen 107 *100/90 = 118

  45. blutch1 22 november 2015 om 00:03

    Als je een virusinfectie hebt doorstaan ben je immuun voor dat virus, helaas niet tegen andere virussen of een virus dat net een beetje anders is.

  46. artafterallart 22 november 2015 om 08:37

    Da’s waar @Blutch1
    Het is een risico wat je op alle gladde vlakken hebt.
    En daar stikt het eigenlijk van in het moderne leven.
    Alleen al met het nuttigen van eet-, drink- en rookwaren zouden we onze gezondheid op het spel zetten.
    Ook een ziekhuisopname kan een flinke besmetting opleveren.
    En dan lezen we ook nog dat er tienduizenden doden per jaar vallen door het verstrekken van verkeerde medicijnen…
    Leven is eigenlijk op zich riskant geworden🙂

  47. Aad Verbaast 22 november 2015 om 13:54

    @Blutch: 10:01: zo zijn er heel wat allergieën en rondwarende virussen waar ik toch eigenlijk wel dagelijks last van heb en waar geen kruid tegen gewassen is. Hard nodig een ‘breed spectrum’ middeltje op de markt te brengen.

  48. Aad Verbaast 22 november 2015 om 13:56

    @After-allart: == de huisarts ‘constateerde’ dat het griep was == dat vind ik nou zo knap van zo’n huisarts… Gooit het gewoon op een griepje.. “Bewijs het!” nog gevraagd?
    Al eens gedacht aan een andere huisarts?

  49. Aad Verbaast 22 november 2015 om 13:58

    @King Billy: we draaien er toch al voor op?
    Regel dat de banken eerst de reserves flink moeten gaan ophogen, opdat ze dergelijk mishaps zelf kunnen gaan oplossen in de toekomst.. En waar komen die reserves dan wel niet vandaan? Juist: de burger..

  50. King Billy 22 november 2015 om 15:58

    @Aad Verbaast. Re: “we draaien er toch al voor op?” Ja, ten dele en indirekt. Belastingbetalers merken dit door uitholling van vermogen, hogere staatsschulden en minder overheidsgeld dat voor andere doeleinden kan worden aangewend.
    Het Junckerplan behelst dat iedere rekeninghouder direkt meebetaalt om te voorkomen dat een Europese bank failliet moet worden verklaard. Het Junckerplan adresseert echter niet een aantal fundamentele kwesties. Kan dus zomaar zijn dat er een brief van de bank in de bus ligt, die verwijst naar een Europese Richtlijn dat meebetaald moet worden.
    Is voldoende bekend welke risico’s Europese banken bevatten?
    Zijn wij bereid voor alle Europese banken garant te staan?
    De allerbelangrijkste: wie staat garant als alle fondsen –waarin veel te weinig geld ligt en wordt opgeslagen- zijn uitgeput?
    Dit plan kan ‘doorgewinkt’ worden, zonder dat nationale parlementen een veto kunnen uitspreken.
    Per referendum zouden niet alleen Nederlanders dit plan naar de prullenbak verwijzen.

  51. artafterallart 22 november 2015 om 16:27

    @Aad
    Hij ‘constateerde’ moet zijn hij dacht en ik ging niet in op verder onderzoek.
    Ik ben een zorgmijder en mijn huisarts is een ouderwetse dokter.
    Hij is heel zorgzaam.
    Kwam me nog thuis opzoeken na mijn liesoperatie.
    Dus, waarom zou ik naar een ander zoeken.
    Ik had in Rotterdam een exemplaar dat per klacht een consult gaf en voor ieder wissewasje je doorverwees.

  52. artafterallart 22 november 2015 om 16:39

    @King Billy
    Zo’n plan is gedoemd in duigen te vallen.
    Voor het scheppen van totale burgerlijke ongehoorzaamheid is het zeer welkom.
    En wat te denken van de tsunami aan zwart geld dat de uitvoering teweeg zal brengen.

  53. Aad Verbaast 23 november 2015 om 13:42

    @Art, @King bIlly en @Blutch1
    Er wordt veel geld verdient in de branche. Viagra en Botox fabrikanten fuseren. Mega deal van 150 miljard. Omgekeerde fusie: vallen ze in een gunstiger belastingklimaat…. Kan daardoor wel uit blijkbaar. Minder belasting, meer macht. En de burger? Daardoor nog minder te vertellen en mag die gemiste belastinginkomsten weer gaan ophoesten. Maar daar hebben ze dan ook wel weer een pilletje voor.
    http://www.beurs.nl/nieuws/buitenland/3890406/pfizer-en-allergan-sluiten-historische-overnamedeal

    Kom er nog maar eens om.

    N.B.: http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/4193140/2015/11/23/Producenten-Viagra-en-Botox-fuseren-via-belastingtruc.dhtml

  54. King Billy 23 november 2015 om 17:52

    Zelfs aandeelhouders zijn op afstand gezet in de nieuwe beursconstructie. Belasting valt overigens in de Europese Unie, Ierland. Gemiste kans voor Rutte.

  55. Aad Verbaast 23 november 2015 om 18:24

    @King Billy: == Zelfs aandeelhouders zijn op afstand gezet == we wisten natuurlijk al lang dat ze het niet voor hun afnemers (van pillen etc.) deden. Maar zelfs niet voor de aandeelhouders? Geen touw (ook in het basispakket?) meer aan vast te knopen.

    https://aadverbaast.wordpress.com/2012/08/03/de-bittere-pillen-van-de-farma-maffia/

  56. King Billy 23 november 2015 om 22:23

    Interessante gegevens van Eurostat.
    In DE huurt 52.5 % van de bevolking. Oorzaak WO2, omdat alles platgebombardeerd was en woonblokken werden opgetrokken en ook voor de 2e generatie nauwelijks geld was om eigen, dure huizen te bouwen. In het met de woonsituatie tevreden Nederland (81%) huurt 33%. Gemiddeld in de EU heeft 70% een eigen woning. Woonlasten, excl. GWL en overige, luchtkastelen blazende boevenheffingen i.v.g.m. inkomen abnormaal hoog in NL en Duitsland, Griekenland op de 1e plaats.

    http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7086104/3-23112015-AP-DE.pdf/b0d93d73-4285-47f5-a1f8-643eb3c12f90

  57. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 24 november 2015 om 13:51

    Nou gaat het “leuk: worden. Dat de turken de daesh hielpen met vrije grensovergang, geld, wapens, fourage was bekend. Om ze een helpend handje te bieden: ook maar even de koerden uitmoorden mat nato matereaal.Maar allez; daarom was de Rus pissig, en de turken pissig op de rus, omdat de russen de daesh plat gooien.

    Maar nu gaan wij spijt krijgen, via de Nato

    Turkije zit in de Nato, en de turkies waren zo stom even een russiche jager neer te schieten.
    Nou habgtr het van de Rus af, hoever wij via de Nato in het syrie conflict worden betrokken
    Maar ook van de “leiders” van Europa en van de nato.

    Die gaan dus alle beslissingen fout nemen, en napoleon spleen….
    Kunnen de nbederlanders spoedig naar Syrie vluchten….

    Wat ging er fout? Simpel: Turken in de Nato. Een organisatie als de nato hangt van betrouwbaarheid aan elkaar; en daar hebben de turkse fascisten geen plek in.
    Voor degenen die nog denken dat het een lokaal conflict is ipv van een wereldoorlog, door het westen getriggered, de strijdende partijen.
    –Assad en de troepen van de staat
    –de daesh
    –struk of 6 millities met onduidelijke signatuur
    –de koerden
    –iran
    –rusland
    –china
    –USA
    –NL
    –Frankrijk
    –England
    –turkije
    –irak
    -Saoudie
    Indirect, via cluchtelingen: NL, DE FR BE OS DE SE NO

    Neutronen wapens waren goedkoper, efficienter geweest; er blijft sowieso geen steen op de andere staan
    Het vuilnis komt nu naar Europa en brengt daar schade…

  58. King Billy 24 november 2015 om 18:20

    Voorstel EU Commissie voor zgn. ‘afschermen rekeninghouders’ tot €100.000 stinkt bij bankenafwikkeling aan alle kanten. Beetje afgegeken van het Amerikaanse systeem waar privé-rekeninghouders tot $250.000,- zijn beschermd en gaan vervolgens op de Franse Toer. Komt geen nationaal parlement aan te pas. Een fiat van de Europese regeringsleiders in de Europese Raad en het Europees Parlement volstaat.

    Duitse regering en Duitse banken fel tegen. En terecht. De Volksbank zet in drie talen over het ‘waarom’ op YouTube.

    hier de engelse versie https://www.youtube.com/watch?v=yPnsK0gmavc (4 min.)

    Een grof schandaal dat parlementsleden niet de trommel roffelen.

  59. Aad Verbaast 24 november 2015 om 18:55

    @King Billy: huizen: cultuurverschillen. In België tel je pas mee als je een ‘eigen’ huis hebt.
    In Nederland wordt er gemopperd omdat de schaarse sociale huurhuizen nu worden ‘ingepikt’ door de vluchtelingen met asielstatus.
    Mijn tip (voor mensen die op leeftijd komen): je huis verkopen en gaan huren in de vrije sector. Dan is je geld tenminste liquide en dus op te maken.

    Garantie: Rutte had het toch over: “garantie krijg je op een stofzuiger”?
    Duidelijk filmpje, dank.
    Mijn tip: voor mensen die wat spaargeld hebben: nooit meer dan 100.000 euro bij één bank in bewaring geven.
    Hoe Europa respectievelijk Nederland dat wil garanderen? Niet zo boeiend. Áls ze het maar willen garanderen.

    Luxe probleem: als je een miljoen hebt, moet je toch al gauw rekeningen openen bij 10 banken! pffff…Daar zouden ze iets aan moeten doen…

  60. Aad Verbaast 24 november 2015 om 19:28

    @Kleet: je menig over dit onderwerp (en andere) is genoegzaam bekend voor de regelmatige lezer hier. Je valt wederom in herhalingen. Vermoeiend.

    Nog even afgezien van het feit dat ik (en de gemiddelde lezer hier) helemaal niet is geïnteresseerd is in je mening.
    Advies: ga je heil ergens anders zoeken!

  61. King Billy 24 november 2015 om 19:43

    ==Hoe Europa respectievelijk Nederland dat wil garanderen? Niet zo boeiend.== Daar stinkt ‘t. Het paard wordt achter het kiepwagentje gespannen. Om te beginnen is het beoogde eindbedrag van 43 miljard veel te weinig. Dan zijn er 28 landen met ieder verschillende wetgeving en verschillende inzichten hoe politiek-economisch moet worden ge-opereerd. Tot nu toe is het landelijk geregeld in de Eurozone, maar slechts negen landen voldoen aan hun verplichtingen, Frankrijk, Italie en Spanje, felle voorstanders, horen daar niet bij, voldoen niet aan hun huidige verplichtingen om landelijke potjes te vullen. Over Griekenland met hun corrupte politici, die uiteraard “Nai” roepen, maar geen rooie cent hebben. Stelden recent nog voor de Griekse centrale bank te beroven en als het hun niet zint breken op één dag overal een vijftigtal bosbranden uit.
    Bovendien onvoldoende bekend hoe groot de risico’s zijn bij Europese geldinstituten.
    Weer hetzelfde liedje als de Verdrage Nice en Maastricht.

    Wat voor een organisatie is dit, waar Weidmann een regering, belastingbetalers en kiezers vertegenwoordigt die de grootste bijdragen moeten leveren en slechts één stem heeft, die af en toe ook nog wegvalt dankzij een roulatieschema?

  62. Pierre Hyacintus Maria van de Kletersteeg 24 november 2015 om 19:47

    Heb je een mandaat van je lezers? Of gewoon je Alzheimer medicatie vergeten?

  63. blutch1 24 november 2015 om 20:03

    Als je meer dan 100.000 hebt is het simpel. Het overschot niet gewoon op de bank laten staan, maar staatsobligaties voor kopen. Die zijn itt tot geld op de bank van jezelf en niet van de bank. Je kunt er ook goud voor kopen, legio mogelijkheden.

  64. artafterallart 25 november 2015 om 06:38

    Het valt mij op dat de politiek, pers en overige media zich er totaal niet mee bezighouden.
    Als er een aanslag is of een andere ramp, overspoelen ze ons met uitvergrote feuilletons op de voorpagina’s.
    De schaalvergrotingen van bedrijven, banken en overige burelen door fusies, overnames enz. vinden sluipend plaats. Ondertussen heeft iedere sector te kampen met het opeten van de kleintjes door de groten en de toename van het risico dat die grote ‘jongens’ om gaan vallen.
    Terwijl de accumulatie van het witte kapitaal en het zwarte kapitaal in handen van weinigen blijft pieken. wordt er niets tegen ondernomen en geen enkele eerdere maatregel om dit tegen te gaan wordt gehandhaafd.
    EU-(kandidaat)-landen waar criminelen de economie in handen hebben (zoals Montenegro) varen er wel bij. Nog geen parlementarier gehoord die oproept om een europese ‘oorlog’ tegen die maffia te voeren. Er valt meer immers zoveel zwart te confisqueren dat we het bankensysteem er volledig mee in de lucht kunnen houden (maar dan echt afgeslankt qua toegestane omvang en activiteiten), een normalere opvang van toevluchtzoekers enz. enz.

  65. King Billy 25 november 2015 om 16:55

    Nieuwe Richtlijn uit Brussel. Een Merry X-Mas kan levensgevaarlijk worden.

    “Er bestaan geen Europese normen voor kaarsenstandaarden, kaarsenhouders en toebehoren.”

    Voor kaarsen voor binnenshuis wordt de emissie van gevaarlijke stoffen, met inbegrip van vluchtige organische stoffen (VOS) die tijdens het verbrandingsproces vrijkomen, zoveel mogelijk beperkt. Gezien het ontbreken van door de wetgeving van de Unie vastgestelde grenswaarden en waar van toepassing voor kaarsen wordt rekening gehouden met de aanbevolen concentratieniveaus in de “WHO guidelines for indoor air quality: selected pollutants” .

    http://ec.europa.eu/transparency/regcomitology/index.cfm?do=search.documentdetail&OhtbpX/ny7hCdZuh1j+RqKF+nHxnRNhHB1nER85UEkhShY+a6x9nrJa1XybzH8xAICr9OpDk1ORD3ct4ehpSbg==

  66. Aad Verbaast 25 november 2015 om 19:07

    @Kleet:
    == Heb je een mandaat van je lezers? == heb ik dat nodig dan hier? Ik dacht toch van niet.
    ==Of gewoon je Alzheimer medicatie vergeten? == Gaat je niets aan. Zeker hier niet.

  67. Aad Verbaast 25 november 2015 om 19:09

    @Blutch1: uiteraard legio mogelijkheden. Wat is nou de optimale mogelijkheid als je rustig wilt (blijven) slapen?

  68. Aad Verbaast 25 november 2015 om 19:13

    @art: = .. schaalvergrotingen .. == Over dat thema daar kunnen we zomaar wel weer een feuilleton van beginnen.
    Overheid is net zo makkelijk in het roepen dat het adagium schaalvergroting, respectievelijk schaalverkleining is.
    Heerlijk. Met die lui kan je alle kanten op..

  69. Aad Verbaast 25 november 2015 om 19:18

    @King Billy: ik ben zooo blij dat ze hier op nu eindelijk boven op zitten. Bij mij sloeg de vlam al jaren in de pan. Wat zou je zonder ze moeten.

    P.S. mogen spaarlampen nog om een nog een beetje licht in die duisternis te brengen?

  70. Pierre Van de Kletersteeg 25 november 2015 om 20:10

    wel als je de pretentie gebt in bamens anderen te mogen spreken,

  71. Pierre Van de Kletersteeg 25 november 2015 om 20:11

    wel als je de pretentie hebt namens anderen te spreken

  72. King Billy 25 november 2015 om 22:38

    @Aad Verbaast == Bij mij sloeg de vlam al jaren in de pan. Wat zou je zonder ze moeten. ==

    Dan kunnen we eindelijk uit de schijnrealiteit stappen en overgaan tot de normale orde van de dag.

    In plaats van zich naar behoren te bekommeren om de grote brandhaarden voorzover zij deze zelf niet aansteken, mengt deze niet aflatende Europese Commissie zich in op een gebied, waar een ieder met een beetje gezond verstand zelf voor kan zorgen. Tot aan de verbrandingsnormen aan toe.
    Of moeten we dit beschouwen als een erkenning dat deze niet aflatende commissie, welke vakkundig aan de politieke weg wil timmeren, stiekem de luidruchtige rookmelders, merendeels Made in China, de oorlog heeft verklaard?

  73. King Billy 25 november 2015 om 23:13

    De ‘Kaarsen Richtlijn’ kan ook bedoeld zijn voor hogere, politieke doelen. De eerste stap naar een uniforme, gestandaardiseerde Europese brandweer. Met Juncker weet men het niet, tenslotte zei hij dat deze commissie “politieker zou worden”.

  74. Aad Verbaast 26 november 2015 om 09:55

    @King Billy: In het verlengde van de richtlijn voor kaarsen kreeg ik lucht van een andere richtlijn: verplicht rookmelders in het huis. Nog even en een weldenkende maar minder welriekende ambtenaar komt op het idee dat die dingen op elke verdieping moeten zitten.
    Die Europese brandweer moet er wel komen maar moet niet al te veel te doen hebben. Ze letten op de centjes daar! En de Chinezen zijn ook weer blij. We zijn er om elkaar een beetje te helpen nietwaar?

  75. King Billy 26 november 2015 om 22:55

    Twitteroorlog tussen Russische Ambassade in U.K.,Turken en westerse pers.. Fraaie posters en plaatjes.

  76. Aad Verbaast 28 november 2015 om 10:08

    @King Billy, behoorlijk smakeloos om vanuit hun ambassade dit soort plaatjes naar buiten te sturen. Maar ja, detente is niet de forte van die Russen, sinds ze worden aangestuurd door Poetin.

  77. artafterallart 28 november 2015 om 10:24

    Staken ze en we maar alleen de draak met elkaar, dan konden ze en we al lachend al die ellendige machtsstrijd om een anachronistische heerschappij met een cartoonfestival besluiten. Daarop zou Woldek niet mogen ontbreken: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/26534_poetin/

  78. blutch1 28 november 2015 om 16:01

    Nou ja, de Russen hebben in elk geval nog gevoel voor humor, dat kun je van Erdogan niet zeggen.

  79. Aad Verbaast 29 november 2015 om 11:33

    @art: beetje humor is een schoon goed. Maar ja, culturen onderling hebben daar nog wel eens een andere gevoel bij.

  80. Aad Verbaast 29 november 2015 om 11:34

    @Blutch1: volgens mij is die Poetin bloedserieus, of is dat ook juist dat cultuurverschil?

  81. King Billy 29 november 2015 om 23:41

    Wie zijn in Nederland de grootste lobbyisten bij de Tweede Kamer? Wordt dit geregistreerd en vrijgegeven? Wat blijkt in DE? Ons kent ons. Gemeten naar het aantal geregistreerde lobbyisten, belobby’d de Staat zichzelf het meest. Niet het omvangrijke commerciele bedrijfsleven die voornamelijk hun zegje mogen doen tijdens hoorzittingen, maar (semi)-overheidsorganisaties die opereren in alle sectoren in de samenleving vormen de grootste permanente lobbygroep.

  82. King Billy 30 november 2015 om 00:06

    De tekenaar van de cartoon zit er niet ver naast. Als men naar de bronnen van het djihadisme zoekt, komt men uiteindelijk onvermijdelijk in Saoedi-Arabië en andere Golfstaten terecht. Waaronder Dakar. Daar bevinden zich de ideologische bronnen van deze afwijking van de islam, die de toon zetten voor djihadisme. Het Saoedische wahhabisme is niet alleen een onderdeel van het probleem, het is de oorzaak. In Europa dragen 16 zogenaamde “academie’s” de naam van Koning Fahd. Met oliedollars en olie-euro’s zijn ruim 200 moskeeen gebouwd.
    De ideologie van ISIS is gebaseerd op een mix van de Saoedische Islam met officieel aangestelde ledematen afhakkende koppensnellers, een religieuze politie en geweld.

  83. Pierre Van de Kletersteeg 30 november 2015 om 07:14

    Liefe sieliggu fluchtelingen….eten niet goed, huis niet goed, kleding niet goed, zakgeld nie goed en dat terwijl 85% geen recht heft op asiel, maar wel eerst 18.000 opvreet.

    3 milliard naar turkije–waarom?
    griekenland kan vluchtelingen terug sturen naar turkije; griekenl;and zou daarvoor steub moeten krijgen; satelietbewaking en marine,

    In de afgelopen weken zijn er 4000 marokanen via turkije EU ingekomen; zij vragen alleen asiel aan als bewijs dat ze in EU zijn en hopen dan op het zoveelste pardon.

  84. King Billy 30 november 2015 om 08:23

    Humor?
    Deze actie op internet, waaronder Twitter, loopt sinds 23/11. E.e.a. krijgt een ander gezicht als deze gruwelijke foto’s met badeenden worden gefotoshopped. Beelden die zichzelf respecterende media lezers onthouden. De associatie met zelfs domme badeenden is dan teveel eer,
    If it looks like daesh, wobbles like daesh, and quacks like daesh, then it probably is daesh, right?

  85. artafterallart 30 november 2015 om 10:27

    @King Billy
    Het is allemaal niet om je dood te lachen wat ze knutselen, maar die straatactie vind ik wel ludiek. Overigens, onder poltitieke cartoonisten is kiesheid geen deugd.

  86. Aad Verbaast 30 november 2015 om 13:35

    @King Billy: == belobby’d de Staat zichzelf het meest == ja, dat mag je wel zeggen.
    Weer een hele parade in Parijs. De klimaattop. Daar kan geen badeend tegenop. Alle wereldleiders bijeen om gezamenlijk uit te dragen dat de grootste problemen waar de wereld mee van doen heeft het terrorisme en het klimaat is. Letterlijke woorden van Hollande.
    Ja, ja.. klimaat? Komt weer niets uit.
    Terrorisme grootste probleem? Ja, voor politici met name.

  87. Aad Verbaast 30 november 2015 om 17:41

    @Daar is iemand behoorlijk de boot ingegaan: http://nos.nl/artikel/2072285-voor-miljoenen-cocaine-op-strand-noordwijk.html

    Maar dan zie je toch weer in wat voor prachtig land we leven. Onmiddellijk komen we solidair in actie om de nood te ledigen.

  88. artafterallart 2 december 2015 om 05:09

    @Aad
    Doet me denken aan het verhaal van mijn vader dat er op Goeree en Overflakkee een lading port aanspoelde. De bevolking heeft er maandenlang ‘plezier’ van gehad. Temeer, omdat de alcohol genuttigd werd door jong en oud om de hongerklop te stillen.

  89. King Billy 2 december 2015 om 10:39

    Ach ja, op het strand van Terschelling werd ooit ook iets gevonden. Leverde later een spektakelstuk op het IJ op voor ontelbare toeschouwers.

  90. King Billy 3 december 2015 om 23:08

    Na de aanslag in San Bernandino bombardeert de US Airforce i.o.v. Obama het hoofdkwartier van de Amerikaanse National Rifle association.
    http://www.der-postillon.com/2015/12/nach-erneuter-massenschieerei-usa.html

  91. Aad Verbaast 4 december 2015 om 11:02

    @Art: Port? Is daar Port Zelande naar vernoemd?

  92. Pierre Van de Kletersteeg 4 december 2015 om 23:09

    En ten einde enige voorlichting te geven beteffende wereld gebeurens: de Chinese muur.

    Begon met de bouw 2500 jaartjes terug
    Is niet EEN muur, maar zijn er 16
    Is biet 6000 km, maar…..21.000km total
    Plus 44.000 ongeregistreerde gebouwen.

    In de 16de eeuw werd bouw voortgezet nu met bakstenen en sterke mortel. Geheim van de mortel: niet de kalk, maar 3% gekookte plakrijst…

    Voor de nuur waren alle begroeiingen weggehaald.
    Waren spikes in de grond. ook booby-traps met draden bediend tegen ruiters
    Haaks op de muur waren tot 400km in vijandelijk gebied torens, met 5 man ieder. Hun taak was signalen te geven als er een vijand aankwam en dan plankgas pleite

    De constant besetting van de muur was 750.000 man
    Maar de muur is absoluut NIET te zien vanaf de maan of uit de ruimte

  93. artafterallart 5 december 2015 om 11:22

    @ Aad
    Zou zomaar kunnen. Ze houden het wel in herinnering. Zo organiseren ze In Goedereede nu de Goereese Portdagen. Port is niet alleen het oudste Nederlandse woord voor haven, maar ook verwijst het naar ‘poort’. Goedereede viert op die dagen dat ze al tig jaren een havenstadje zijn en memoreert dan ook die port-tsunami alsmede dat het ooit stadspoorten heeft gehad.

    Port Zeelande ligt in Ouddorp. De drank is ook daar in 1918 aangespoeld en in Stellendam. De visserboten uit die haventjes hebben nog heel veel vaten uit het wrak gehaald. De lokale overheid heeft volgens hun archieven echter voor zo’n niet misselijke 1,3 miljoen euro (als je het omrekent naar de huidige waarde) aan vaten geconfisqueerd. Als ze die hebben bewaard, dan zou de aanleg van Port Zeelande er weleens geheel mee gefinancierd kunnen zijn..

    In de mondelinge overlevering bij kaarslicht ligt de nadruk natuurlijk op de strandjutterij van de bevolking. Dat ze er maandenlang ‘kachelend’ van door het leven gingen. Dat het ze goed van pas kwam, vanwege grote armoede. Er was weinig visvangst door die oorlog mogelijk.

    Van mijn vader begreep ik dat er flink van gesnoept is en dat sommige leerlingen aangeschoten in de klas zaten. Maar ook dat moeders de honger van hun kinderen ermee stilden en ze ermee in slaap brachten.

  94. Aad Verbaast 6 december 2015 om 13:39

    @Kleet: er zijn historici die beweren dat de muur niet gebouwd is om de Mongolen buiten te houden, maar om de Chinezen binnen te houden.

  95. Aad Verbaast 6 december 2015 om 13:40

    @art: kom je uit Ouddorp? Één grote familie daar. Veel achternamen zul je daar niet tegenkomen.
    Schept een band onderling. Past wel een drankje bij.

  96. Pierre Van de Kletersteeg 6 december 2015 om 14:24

    Moet je historici terug sturen naar school. De muur werf gebouwd tegen een stam ruiters, die berucht waren om hun *compound)boogschutters; zoiets als xonghu.
    Omdat het territorium veranderde, de vele muren; dat was 2500–2200 jaar terug
    De kwamen pas later aan de orde.

    De gestampte kleimuren, zijn onderzocht op draagkracht.
    Simpel:o9mder een pers en drukken.
    tot ze verkruimelen.
    Zelfde draagkracht als beton.

    Pas in de 16de eeuw warden op grote schaal bakstenen gebruikt

  97. artafterallart 6 december 2015 om 15:53

    @Aad
    Ik niet, mijn vader komt uit Middelharnis, vandaar. Hij zat in de calvinistiische hoek, Nogal van ’t aards genot afgekeerd, maar daar zal ook wel een druppeltje terecht zijn gekomen. Hij ploegde als boerenknecht wel voor heel wat boeren op dat eiland, omdat ie zo recht voren kon maken en de paarden meer dan een ander meester was. Dus, ik denk dat hij van hen wel wat toe kreeg geschoven.
    Die familieband is buiten het eiland nogal broos. Maar daar kan ik eigenlijk niet over oordelen. Al vrij vroeg was ik ontrouw aan hun onbetwijfeld geloof,
    Het is (in tkader van je blog) wel prettig dat je op zo’n eiland eerder door virussen enzo besmet kan raken dan erbuiten. Desdtijds lieten ze zich niet tegen polio inenten en ook tegen de mazelen niet . Al ken ik geen polio-gevallen aan pa’s kant, wel een neef aan ma’s kant.

  98. Aad Verbaast 7 december 2015 om 14:02

    @Art: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en zelden aangenaam..

  99. King Billy 7 december 2015 om 15:54

    Zo ook de ondoorgrondelijke wegen van bankiers bij centrale banken. Drukken op eigen houtje ‘zwart’ geld ter waarde van 510 miljard. Franse en Italiaanse centrale banken voorop. Draghi reageert alsof hij iets te verbergen heeft, behalve dat het ‘geen monetaire staatsfinanciering” is.
    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaftspolitik/nationale-notenbanken-kaufen-staatsanleihen-13951395.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2

  100. Pierre Van de Kletersteeg 7 december 2015 om 16:48

    De Pooltjes krijgen gelijk.

    Er kwam een poolse deligatie bij me; hoofdinginieur, en 4 inginieurs
    “In NL is iederreen rijk
    Oh?
    Waar ktijgen ze dan het geld vandaan?
    Van de staat
    Hoe krijgt de staat het?
    Die drukt het.

    Hebben ze toch nog gelijk gekregen…..

  101. Aad Verbaast 7 december 2015 om 17:24

    @King Billy: == Drukken op eigen houtje ‘zwart’ geld .. ==
    Zo krijgt de betekenis van zakkenvullen/zakkenvullers toch weer een geheel nieuwe dimensie.
    Oud Fries spreekwoord: het is goed zakken vullen met zwart geld.

    En natuurlijk heeft die Draghi van alles te verbergen.. Is een gegeven in een dergelijke functie.

  102. Rob Alberts 7 december 2015 om 18:28

    Ook dit jaar heb ik deze prik maar weer afgeslagen.
    Gelukkig ben ik wel weer goedgekeurd voor het bloeddoneren ….

    Gezonde groet,

  103. Aad Verbaast 7 december 2015 om 18:32

  104. Aad Verbaast 7 december 2015 om 18:41

    @Rob: laat je even weet wanneer je je grieperig voelt, van de griep?😉

  105. King Billy 7 december 2015 om 23:02

    @Aad Verbaast. Re ‘nieuwe dimensie’. Roept toch de nodige vragen op.
    Elke bank in Europa wordt onderworpen aan uniform toezicht en doorgelicht. Waarom publiceren centrale banken dan niet wat ze kopen en verkopen? Waarom worden ‘geen klein bier’ transacties in ondoorzichtige balansposten verborgen? Waarom mogen centrale banken wél met bijgedrukt geld aan het grote spel mee doen zonder controle? Worden parlementaire financiele commissies ingelicht over deze transacties?

  106. artafterallart 8 december 2015 om 07:13

    @Aad
    De wegen van menig mens zijn niet minder ondoorgrondelijk en onaangenaam. Wat de projectiethese weliswaar bevestigt, maar daar heb je niet veel aan als het zo’n schrale troost biedt.

  107. Aad Verbaast 8 december 2015 om 09:17

    @King Billy: bij de centrale banken wordt onafhankelijkheid toch slechts geveinsd? Daardoor kunnen politici net doen alsof ze geen teugels in handen hebben, terwijl ze ondertussen eigen koninkrijkje kunnen spelen in dat financiële bolwerk. Voer voor lobbyisten en psychologen.

  108. Aad Verbaast 8 december 2015 om 12:33

    @Art: maar gelukkig heeft Franciscus 2016 uitgeroepen tot jubeljaar.
    Sterker nog: hij kon niet langer wachten en is nu al begonnen met jubelen!
    http://www.nu.nl/algemeen/4178792/paus-franciscus-opent-jubeljaar-in-vaticaanstad.html

  109. King Billy 8 december 2015 om 13:00

    Ach, nee toch, in godvruchtigheid tegen elkaar opjubelen, wat God al niet tolereert. Protestanten hun Lutherjaar, inclusief inmiddels uitverkochte Lego-Lutherpoppetje’s. Katholieken die dit zagen aankomen counteren met het ‘Jaar der Barmhartigheid’.

  110. Aad Verbaast 8 december 2015 om 17:50

    @King Billy en @art: houd er de moed maar in. Jubelen!
    Deze video ging viraal (gelukkig). https://www.youtube.com/watch?v=zEnWw_lH4tQ
    “The Holy Quran Experiment”
    P.S.: Ik ga die ook even onder mijn bijbelserie zetten..
    https://aadverbaast.wordpress.com/2015/05/04/de-conclusie-een-ontluisterend-godsbeeld/

  111. artafterallart 8 december 2015 om 18:22

    Da’s nog eens een leuke ‘Poets’ !

  112. King Billy 9 december 2015 om 23:34

    Eigenlijk mag ik Donald Trump wel. Wil overal een hek om bouwen. Maar dan ook Amerikanen met hun streken binnen hun hekken blijven. Inclusief Facebook en Twitter.

  113. Aad Verbaast 10 december 2015 om 09:02

    @King Billy: volstrekt gestoorde man in een verstoord land. Over extremisme gesproken..
    Levensgevaarlijk typje.

  114. artafterallart 10 december 2015 om 11:41

    @Aad @King Billy
    Afgezien van zijn psychische gezondheid is het een raar idee. De aanslagplegers woonden er al. Bijna alle aanslagen zijn door landgenoten gepleegd.

  115. Pierre Van de Kletersteeg 10 december 2015 om 11:42

    DE RK wa ooit super bloeddorstig. Zie massamoord op cartaren en op tempeliers.
    Op tempeliers: de franse staat eb vaticaan zateb diep in de schuld bij de tempeliers; tja, als dab de schuldeiser de pijp uit is, vervalt de schuld

    maar Christendom is uit het bloedige verleden ge-evolueerdWerd tijd.
    In de vroege middeleeuwen bloeide wetenschap bij de islam; averoes b.v.
    Gigantische biebs, in tegenstelling tot achtelijk Christendom.

    Maar de islam heft een omgekeerde evolutie ingezet, en met success

    Als Trump zegt ban de isalam, bespaart veel doden vele millioenen belastinggeld en houdt hij stabiliteit.
    Wij zijn zo achtelijk dat we moskeetjes en scholen voor gevaarlijke fanaten financieren, en zelfds de bewakingskosten van GW niet verhalen op moslims via een moskeebelasting.

  116. King Billy 10 december 2015 om 19:49

    Mogherini ter gelegenheid van de “Dag van Mensenrechten” in een persbericht:
    “….. Ons netwerk van EU-delegaties en ambassades van EU-lidstaten in de hele wereld, de speciale vertegenwoordiger van de EU voor de mensenrechten Stavros Lambrinidis (een Griek!), en onze teams in de Europese hoofdsteden slaan vandaag de handen in elkaar om de dag van de mensenrechten te vieren. Zij zullen in de toekomst de mensenrechten blijven bepleiten, beschermen en bevorderen, waar ook ter wereld zij bedreigd worden.”

    Grieks-orthodoxe bisschop Amvrosios over homo’s met dank aan Google Translate:
    “Spit on them! Deplore them! … They are not people, but freaks of nature!”

    http://news247.gr/eidiseis/koinonia/o-amvrosios-moirazei-agaph-ftuste-toys-omofylofiloys-einai-kseftilismenoi.3810224.html

  117. blutch1 10 december 2015 om 20:33

    IS doet eigenlijk hetzelfde als homo’s, ze gaan de overbevolking tegen.

  118. Aad Verbaast 11 december 2015 om 10:53

    @art: populisten zitten niet zo met dergelijke feiten. Kunnen alles zo verdraaien dat hun mantra’s weer door de ether worden uitgespuwd.

  119. Aad Verbaast 11 december 2015 om 10:55

    @King Billy: ik zag gisteren een aardige statistiek. Ik weet niet de cijfers exact meer maar veel mensen weten dat er mensenrechten zijn (en zeggen die ook te ondersteunen) en als je ze dan vraagt om er een paar op te noemen, dan kunnen er velen geen enkele bedenken..

  120. Aad Verbaast 11 december 2015 om 10:57

    @Blutch1: jeetje, zo kan ik er ook nog wel een paar bedenken.
    McDonalds doet dat ook met hun “burger of mass destruction”.

  121. King Billy 11 december 2015 om 11:53

    @Aad Verbaast. re ‘Mensenrechten’ Vier op de tien Nederlanders konden geen enkel mensenrecht opnoemen. Een reprentatief onderzoek onder 1000 volwassenen en 314 teenagers door het Nederlands Commissie voor de rechten van de mens.
    http://www.dutchnews.nl/news/archives/2015/12/four-in-10-dutch-people-cant-name-any-human-rights/?utm_source=newsletter
    Overigens nogal wat Nederlandse commissies die zich vanuit verschillende perspectieven over dit onderwerp buigen. Alle organisaties kennelijk druk, druk, heel erg druk. Met zichzelf?
    Want zover het ook in het onderwijs veel geraadpleegde Wikipedia en mensenrechten in Nederland betreft, uitsluitend een Engelse en een Arabische wiki-pagina.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_the_Netherlands#Police_brutality

  122. blutch1 12 december 2015 om 17:38

    Kerstballen, uileballen, gomballen, boerenballen, stierenballen, corpsballen, kleefballen, kloteballen.

  123. King Billy 13 december 2015 om 01:19

    Ja, de ballen zijn niet meer aan te slepen. Zie, het Kerstreces naar de maan schijnt door schijnheilige kerstbomen. Of wordt de VVD door de collega Tweede Kamerleden uit de wind gehouden omdat het politieke primaat van een geloofwaardig voorzitterschap van de EU per 1 januari heiliger is dan de ongeloofwaardigheid van de politieke VVD top? Tuigen we toch een PE-‘tje op voor later?

  124. artafterallart 13 december 2015 om 06:50

    @Aad
    Populisten zijn idd lastig voor een democratie. We weten dat ze gevaarlijk zijn, maar ook dat hun gevaar bedgint met opzettelijk valse voorstellingen van zaken geven. Ze krijgen daarvoor ook alle ruimte. Nergens worden ze hard aangepakt. Integendeel door de mediagoten stroomt hun rioolwater zonder zuiveringsinstallaties.

    Het rare is dat ze gezien worden als spreekbuizen voor wat meerderheden onder de bevolking zouden denken. Daar zit de zwakke schakel. Die meerderheid valt uiteen zodra je doorvraagt naar hun steun. Ze houden de populist boven water uit protest.

    Zo’n zuiver ingsinstallatie is normaal gesproken de partij waar de populist voor staat te standwerken. Veelal ontbreekt ie en is de democratie intern ver te zoeken.

    De oppositie heeft eenzelfde moeite met te weerleggen wat de populist allemaal beweert. Ze durven de confrontatie niet aan, want ze zijn het niet zelden eigenlijk wel een beetje met hem/ze eens, Ze kunnen ook niet overtuigen omdat de populist ze in de hoek kan zetten, want waarom hebben zij dan niet eerder de politieke koers verandert enz.

    Ook ontbreekt het aan ingrijpen van voorzttters als populisten over de schreef gaan. Het kanaliseren van zo’n riool begint juist met debatregels en sancties. Veel parlementen en media hanteren vrijwel geen regel, waardoor de democratie geen oevers meer heeft.

    Tenslotte zitten we nog opgescheept met de gespletenheid van die partijen die tegen populisme zijn. Ze kunnen maar niet kiezen, bang dat ze nog meer kiezers verliezen. Veelal houden ze er daarom zelg populistische vormen en gedachten op na. en zijn totaal los geraakt van de eigen beginselen. Zo is de sociaal-democratie zich geheel niet meer bewust van haar traditie kosmopolitische en vrijzinnige idealen hoog te houden. De erflaters hebben tevergeefs gestreden tegen nationalisme en voor internatiionalisme.

  125. Pierre Van de Kletersteeg 13 december 2015 om 07:49

    Democdratie in NL?
    Sa’s een goeie.
    Ook de Linkschen?
    Ah,,daarom zijn ze zo tegen referenda, en als er eens eentje is, wordt die door linksche fascisten genegeerd–zie invoering euro.

    De3 linksch idioten zijn verantwoordelijk voor de bio-ethanol wet, die jaarlijks 100 million mensen in de hoger en elende trapt; waarna er wweer wat nodeloze en nutteloze ontwikkewlingshulp wordt gestuurd; al was het alleen maar om de top ambtenaren van gratis vakantie te voorzien.

    Hety typische is, dat als je NL wil verbeteren, alles ongedaan gemaakt moet worden wat die linksen verpest hebben; sociale voorzieningen, ziekenfondds, uit de nato, uit oorlogen, uit ontwikkelingshulp, grenzen dicht en uit de euro. Bijzonder onderwijs opheffen; scholen vrij laten in aannemen van leerlingen; klassikaal onderwijs terug.

    Alle islam scholen sluiten per direct; er is er niet een, die niet fraudeert, en niet een heft voldoende peil.

    Zo da’s een aardig begin.

  126. blutch1 13 december 2015 om 12:22

    Aha, kweet beschouwd de VVD als links blijkbaar.
    @artafterallart 13 december 2015 om 06:50
    Wat die meerderheden van de bevolking betreft, de zwakke schakel in jouw verhaal zijn de peilingen en de verkiezingsuitslagen in resp Nederland en Frankrijk waarin Wilders en Le Pen wel degelijk de grootsten zijn. Dit prikje hoort bij het onderwerp van deze draad.

  127. King Billy 13 december 2015 om 13:05

    Opkomstpercentage van de nationale verkiezingen in Frankrijk waaraan het FN haar meerderheid ontleent, slechts 50 procent. Een van de weinige manieren om het in Europa welig tierende, destructieve kaperpopulisme en extreem linkse partijen te bestrijden is gematigde niet-kiezers te mobiliseren.

  128. artafterallart 14 december 2015 om 04:49

    @Blutch1
    Ook gij (!?) geeft een valse voorstelling van zaken. Dat ze de grootste partij aan het worden zijn, wordt door mij in het geheel niet ontkend.
    @King Billy
    .Ik zie niet meteen wie die gematigde niet-kiezers hier succesvol kan aanspreken, D66 zat even in die lift, maar is alweer aan het zakken.

  129. King Billy 14 december 2015 om 09:10

    @Afterallart. “.Ik zie niet meteen wie die gematigde niet-kiezers hier succesvol kan aanspreken, D66 zat even in die lift, maar is alweer aan het zakken.”
    In het alternatiefloze coalitieland Nederland kunnen ze zich ongetwijfeld vinden om een Wildersramp te voorkomen. Blijf positief! Ze konden zich tenslotte ook vinden om een afgetreden staatssecretaris die een dubieuze deal met de onderwereld sloot, weer op te nemen in het uithangbord van democratie, de Tweede Kamer?
    Of doe als Renzi, die ook het nodige met de onderwereld heeft te stellen en weigert met bommen in het Midden-Oosten te gooien en iedere Italiaan paait met een culturele tegoedbon t.w.v. €500 voor boeken, musea, soap opera’s en theater. Kan Rutte alsnog zijn niet nagekomen €1000 een beetje goed maken.
    In een breder kader geplaatst met Nederland voorzitter van de EU, is gelukkig nog steeds veel mogelijk. “Moet kunnen” denkt en zegt de praktische Nederlander dan.

  130. artafterallart 14 december 2015 om 10:56

    @King Billy
    “positief”, what else
    Dromen dat Rutte onderuit gaat met zijn doofpot en al op het gladde ijs in de 2e k.

  131. blutch1 14 december 2015 om 16:57

    Kunnen doofpotten ook ontploffen?

  132. Aad Verbaast 14 december 2015 om 19:17

    Wat een triest land zijn we toch aan het worden.
    Ik ben inmiddels begonnen met het opeten van mijn hoed, uitzoeken naar welk land ik wil emigreren, uitzoeken hoe en waar ik als kluizenaar kan gaan leven etc etc..

  133. artafterallart 15 december 2015 om 04:14

    @Aad
    Effe nuchter blijven. Een kwart van het panel van EenVandaag (35000 ‘deelnemers’) heeft de Blonde Woordkrijgsheer verkozen boven die nieuweling van Groen Links. De samenstelling van het panel is mij niet bekend, maar als percentage van de bevolking is het aantal zeer mager in vergelijking met verkiezingen van andere idolen.
    75% had iig liever een andere kandidaat gekozen. Het draagvlak voor zijn ‘titel’ is ‘dus’ een half been van een land dat altijd al lijdt aan verdeeldheid als het erom gaat.

  134. King Billy 15 december 2015 om 10:28

    Typisch populistisch nationalisme, “Bedankt Nederland”, dat met doorzichtige woordacrobatiek doelbewust heel Nederland claimt, gebruikmakend van verbasterde fascistische slogans -“Wir sind das Volk”- uit de kokers van Poetinlovers van Pegida, AFD, en het door Rusland gefinancierde Front National waar Wilders ideologisch aansluiting bijzoekt. De reacties op zijn Twitter account doen denken aan de wijze waarop ‘Il Duce’ werd aanbeden.
    Wellicht kunnen psychiaters verklaren hoe het zo ver kon komen in de Nederlandse politiek want ergens wordt het licht gedoofd.

  135. Aad Verbaast 15 december 2015 om 15:57

    @art: je hebt gelijk. Aan de verkiezing van de loden leeuw deden 2 keer zo veel mensen mee: 70.000. Die had Wilders eigenlijk moeten winnen!
    http://www.radartv.nl/lodenleeuw/

  136. Aad Verbaast 15 december 2015 om 16:00

    @King Billy: blijft een zootje. Le Pen, Trump, Weert Gilders. Allemaal van die ongenuanceerde roeptoeters, die er prat op gaan dat zij de “problemen benoemen”, maar nooit met de oplossingen komen. Trekt fans aan met vergelijkbare eigenschappen. Triest zootje.

  137. blutch1 16 december 2015 om 12:20

    Die infiltrant met zijn halve waarheden, overmatig aantal spelfouten, grammaticale kronkels, aperte onjuistheden moet nu eindelijk eens een schop onder zijn kerstballen krijgen. Dat komt de leesbaarheid van het draadje absoluut ten goede.

  138. King Billy 16 december 2015 om 16:59

    Prettige kerstdagen en een smakkelijk eten, wenst https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo de duitse Appie Heyn doorbordurend op mixed feelings. Ruim 42 miljoen keer bekeken,

  139. rubiotje 16 december 2015 om 17:12

    Die Cees H. hadden ze een week lang elke dag onder z’n voeten moeten kietelen dan was ie wel doorgeslagen.
    Ludieke marteling.
    Had heel wat miljoentjes bespaard.
    Nu voelt zelfs Youp van ’t Hek zich VVD…’en dat is heel ernstig zoals iedereen weet, zèèr ernstig’ aldus Van ’t Hek…

  140. rubiotje 16 december 2015 om 17:29

    … of zou Youp toevallig een verkeerd ‘gevallen’ griepinjectie toegediend hebben gekregen?

  141. Aad Verbaast 16 december 2015 om 17:35

    @Blutch1: mijn idee. Net weer meerdere baggerreacties verwijderd.

  142. Aad Verbaast 16 december 2015 om 17:36

    @Kleet: je tax wordt vanaf nu max 1 reactie per dag, max 5 regels.
    Wens je je daar niet aan te houden, dan kan ik WordPress zo in richten dat je reacties niet geplaatst worden. Alle dan wel te verstaan. Scheelt mij een hoop werk.

  143. Aad Verbaast 16 december 2015 om 17:39

    @King Billy: smakelijk eten? Brok in de keel!

  144. Aad Verbaast 16 december 2015 om 17:41

    @Rubio: Zou het al verfilmd zijn? Strijd tussen goed en kwaad! Eind goed al goed?

  145. rubiotje 16 december 2015 om 17:59

    Aad, over negen dagen wordt ie weer geboren dus alles ‘sal weer goed kom’… ‘we’ hebben immers weer een nieuwe voorzitter 2e kamer?
    ‘Tsjonge jonge’, citaat: Mark Rutte.. wat een bende weer…
    Ik neem er nog maar weer een..

  146. Aad Verbaast 16 december 2015 om 18:12

    @Kleet: gefeliciteerd. Je bent de eerste in 6 jaar die ik een blo(c)k heb gegeven op mijn site. Wegens een chronische blok aan het been..

  147. King Billy 16 december 2015 om 19:33

    Re de ‘Teeven-deal’. Waar is de Nederlandse Stieg Larsson met een spannende trilogie? Me dunkt, met nog wat meer affaires die zich afspelen, c.q. afspeelden tot in de allerhoogste regionen, zit een kassucces, lauwerkransen, wiki-pagina’s, een film en een paar prijzen er dik in.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Millennium-trilogie

    Overigens bestaat censuur uit elke poging om informatie, gezichtspunten of methoden van uitingen stelselmatig te verbannen. Kleet heeft voldoende andere mogelijkheden, ook op WordPress waar hij een eigen blogsite heeft, om zich te uiten.

  148. artafterallart 17 december 2015 om 07:37

    @King Billy
    Een spannende trilogie zit er denk ik niet in. De Teevengate is zo dun als het vermaledijde bonnetje zelf. Ik zie er wel een burleske show in rond een prullenbak op een enorm beeldscherm, waarvan onder de klanken van ‘Mien waar is het bonnetje van zijn feestneus’ Opstelten de inhoud maar niet op zijn scherm kan krijgen.Terwijl Teeven om hem heen danst met het kattenbelletje op zijn rug geplakt, Rutte al ijsberend piekert over de kiesheid om Teeven te vragen zijn rug te laten zien, Schippers loopt te spindokteren over complotten en Van der Steur twittert over de enorme bijval uit het land voor haar kronkelende gedachtengang.
    Rutte verzucht nog dat het allemaal zo complex is, maar de kijker ziet dat de dames en heren van de VVD alleen maar bang zijn voor de val van hun held van zijn opgeblazen voetstuk. Ze verdringen zich om hem te beschermen. Hij kan niet geblunderd hebben, dat kunnen ze zich niet voorstellen en daarom willen ze het niet weten. Als vriendjes vragen ze dan ook niet bij hem door en zijn vijanden kunnen hem er ook niet toe dwingen.
    Wat wel vreemd is, is dat de commissie zijn smoes dat het beroepsgeheim is heeft geslikt. Ze hadden hem moeten gijzelen, dan had de affaire wel het kaliber voor een thriller kunnen krijgen.

  149. King Billy 17 december 2015 om 18:18

    Tja, en Teeven zit nog steeds in de Tweede Kamer, @artafterallart, Het duitse politieksatire programmma ‘Die Anstalt’ had daar wel raad mee geweten

    Maar nu wat anders, @allen.
    Vroeg Juncker tijdens een eerdere top aan Tsipras hoe het ging: “ Duistere tijden, soms zie ik het zwart voor ogen.” Nu zitten ze weer bijelkaar en vroeg Juncker hoe het gaat en weer is de stemming zwart. “Maar eerder was het toch ook al zwart?”, antwoordt Juncker. “No, no, Oxi, oxi”, zegt Tsipras, “achteraf is gebleken dat destijds de stemming wit was.”

  150. artafterallart 18 december 2015 om 03:21

    Laat ze maar met het licht schuiven die Griekse politici. Zijn van meet af aan bezig met secundaire ziektewinsten op te strijken.

  151. King Billy 18 december 2015 om 08:15

    LOL, Tsipras probeerde het parlement buitenspel te zetten en tegelijk te paaien door bij noodverordening een ‘parallel-programma’ door te voeren dat een groot deel van de overeengekomen hervormingen teniet doet. This is a coupe! Niet doorgerekend door de Griekse rekenkamer. Achter zorgvuldige afgeschermde kanalen, MsM muisstil, de Greek Analyst op Twitter niet, reageerde Brussel als een gebeten hond. Vervolgens gaf Tsipras de Troika de schuld dat het plan mislukte en schoof het gewiekst door naar februari 2016. Binnen het overeengekomen tijdpad ondertussen nog geen 60 % van afgesproken hervormingen per wet aangenomen. Nul procent ge-implementeerd. Het gehele hervormingsprogramma wordt als nul procent politiek grieks eigendom beschouwd.

  152. Aad Verbaast 18 december 2015 om 09:28

    Tja, dat was weer een boeiend debat (not) over de Teevendeal.. Ongelooflijk natuurlijk hoe die Rutte (“ik ga de PVV decimeren”) en zijn VVD de kiezers telkens weer de donkere hoek van de PVV indrijven. Nu weer door het al geschonden aangezicht van de politiek verder substantieel te beschadigen. Kon al niet veel slechter. Dan maar de belichaming van de vermaledijde partijpolitiek erbij te halen.
    En ja, hoor, hoe vaak hebben we dat al niet gehoord?: “we gaan hard werken om het geschonden vertrouwen terug te winnen”?

    Wat een zootje.
    Wat dat betreft is de Europese eenwording wel weer dichterbij gekomen. Het is hier inmiddels net zo’n zootje als in Griekenland.. Lichtpuntje?

  153. King Billy 18 december 2015 om 19:33

    @Aad Verbaast. re: Het is hier inmiddels net zo’n zootje als in Griekenland. Lichtpuntje?
    Ja zeker, binnenkort Kerstmis met een verlicht Kindeke dat oorspronkelijk de naam ‘Yeshua’ droeg en later water in wijn veranderde.

    Hier Johan de Wit met zijn commentaar op de gang van zaken rondom de ‘Teeven-deal’ met een hoog Yes-we-can en God-zegene-de-greep gehalte.
    http://verbazingovernederland.blogspot.de/2015/12/verbazing-over-de-rechtstaat-van-rutte.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed:+VerbazingOvernederlandsPubliekEnPolitiek+(Verbazing+over+(Nederlands)+publiek+en+politiek)

  154. artafterallart 19 december 2015 om 10:52

    Wat een amateurtoneel en dat alleen om partijgenoten uit de wind te houden, die zogenaamd hun informatie niet vertrouwden en niets achter konden houden wat echt blamerend was.

    Nee, achter al die spastische sprongen staken geen boze tongen, die iets anders beweerden. Alleen voor het geval dat dat wel waar was, zochten ze slechts naar een ondubbelzinnig kijkglas. Zodat ze konden zeggen “zowaar als ik hier zonder grimas sta, gaat het toch om de lessen die we trekken en niet de gekke bekken naar de rechtsstaat”.

    Kinderlijker kan een kabinet toch niet omgaan met haar verantwoordelijkheden, waardoor de rechtsstaat is afgegleden naar het bedenkelijke niveau van tieners die bang zijn voor een uitbrander en die zo graag de dief waren geweest van een verpletterende oprechtheidsshow.

    Kort samengevat ging het ze dus om:

    Je weg uit je eigen valkuilen wuiven

    Zolang je rechts staat
    Je je haiku’s paraat hebt
    Wie kan je verslaan?

    Zo waar als ‘k hier sta,
    met de mimiek van jonge sla
    geheel door ’t stof ga

    Wie doet me dat na?
    Ik ben de onschuld zelf toch
    Geen rechtsstaatsbedrog

    Kijk zo doe je dat
    Je wuift alles blazend weg
    Waar is wat ik zeg

    Geloof je me niet
    Het is Barbertjesverdriet
    Dat je dat niet ziet

    Het lucht me niet op
    Al hang je m’ aan d’ hoogste strop
    Ik krop echt niks op

    Het ontbrak aan tijd
    Voor ’t construeren van spijt
    Dat is de waarheid!

  155. blutch1 19 december 2015 om 17:52

    Nederland zou een rechtsstaat zijn, tenminste dat beweert iedereen.
    Bij een rechtsstaat hoort scheiding der machten. Dat is er in Nederland niet. De tweede Kamer is de wetgevende macht, maar behoeft instemming van de regering die slechts een uitvoerende macht is.

  156. King Billy 20 december 2015 om 16:33

    Evenmin in de EU, @Blutch1. De Verdragen van Dublin, Maastricht en Schengen, drie belangrijke pijlers van de EU, zijn stuk voor stuk geschonden. 2015 kan in de geschiedenis worden bijgeschreven als Het Jaar van Verbroken Recht. Verontrustend, omdat het door staten werd gedaan en geen enkel allerhoogst orgaan zich hiertegen kon verweren.

    Wat anders bij gebrek aan Aad Verbaast’s kerstballen. De Volkskrant kwam traditiegetrouw weer met de 200 invloedrijkste personen in 2015
    Maar wie waren de grootste verliezers in 2015? Mijn lijstje:
    1, Blatter
    2. Winterkorn (VW)
    3. Varoufakis

  157. Aad Verbaast 22 december 2015 om 17:34

    @heren van het goede leven: even afwezig geweest.. Geveld door de talloze ‘luxe problemen’ die een moderne mens heden ten dage in deze streken kan bezighouden zo rond de donkere dagen rond Kerstmis.En vele dagen er na, zeg ik er meteen even bij.

    En ja, die “Aad Verbaast’s kerstballen”. Wat een gemis. Het hoorde er zo bij.
    Het goede nieuws: volgend jaar meer en weer! IJs en weder dienend uiteraard.

  158. King Billy 22 december 2015 om 19:55

    De dames geen goed leven, @Aad Verbaast? Tien-tegen-1 dat zij hier ook op bezoek komen.
    Joke of the day. Tsjechische ambassadeur in Athene op het matje geroepen omdat de Tjechische President verklaart dat zijn land slechts overweegt toe te treden tot de eurozone op de dag dat Giekenland deze verlaat.

  159. Aad Verbaast 23 december 2015 om 09:31

    @King Billy: uiteraard zijn er vele dames van het goede leven. Sterker nog: ik ken er een aantal.
    Blijft tobben. Of je nou in Tsjechië of in Griekenland woont.
    Mooi gebruik natuurlijk dat je een ambassadeur op je matje kan roepen. Krijgen ze een formele uitbrander, prikken een vorkje samen, wisselen wat grappen uit en dan mogen ze weer huiswaarts. Ook heren van het goede leven.

  160. Aad Verbaast 23 december 2015 om 18:06

    “Meten is weten”?! Aanhanger van dit principe? Tip: https://www.netatmo.com/nl-NL/product/weerstation

    P.S. kerstcadeautje. Topper.

  161. Aad Verbaast 23 december 2015 om 19:07

    http://onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/selma/ …..
    == Beschaamd en verdrietig ben ik, omdat ik net gelezen heb dat blogger Selma een paar weken geleden overleden is.
    Ze leefde nog in mijn gedachten, toen ik een paar dagen geleden met iemand over haar sprak.
    We missen je, Selma. ==

  162. rubiotje 24 december 2015 om 01:16

    Ik mis haar ook Aad.
    Jammer, dat ze destijds bij ons te vroeg is afgehaakt of heeft moeten afhaken op je OT serie….helaas.
    Ze had als wetenschapper veel interessants te melden..

  163. King Billy 27 december 2015 om 15:01

    Tja, Selma met haar veelzijdige blog “Er was eens…” Moeilijk te bevatten dat ze er nu zelf niet meer is. Te vroeg, temeer vanwege de oorzaak. Wrang.

  164. blutch1 28 december 2015 om 12:25

    Zeg Aad, weet jij dat jouw site 6 trackers verspreidt?
    Het gaat om Facebook social graph, gostats, gravatar, statcounter, twitter badge en twitter button.
    Ook dus bij mensen die geen twitter- of facebookaccount hebben.

  165. King Billy 28 december 2015 om 16:38

    Geweldige parodie op Varoufakis’ “This is coupe” in Asterix en Obelix stijl, die op avontuur gaan in de Eurozone.
    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/comic-der-putsch-13987115/comic-kai-simons-der-putsch-13986134.html

  166. Aad Verbaast 28 december 2015 om 16:56

    @King Billy: leuk gedaan. Hij zal er blij mee zijn. Is toch wel een stripfiguur eigenlijk. Vind zichzelf een held. Slecht verliezer overigens. Blijkt elke keer maar weer.

  167. Aad Verbaast 28 december 2015 om 16:58

    @Blutch: verbaast me niets. Zal wel komen door die JPG’tjes van facebook, gravatar, twitter, statcounter, gostats etc die elke keer geladen worden als de pagina ververst wordt.
    Kan toch geen (echt) kwaad?

  168. Aad Verbaast 28 december 2015 om 18:19

    Nog maar even een ‘afterdinner’ kerstgedachte die voorbij kwam:

  169. blutch1 29 december 2015 om 22:36

    Normaal gesproken zou je het alleen aan aangepaste advertenties moeten merken, maar als die lui een foutje maken met de data staat straks misschien ineens de AIVD voor de deur.

  170. King Billy 30 december 2015 om 00:38

    Koppel digitaal en ‘lui’ -ongeacht hun bedoelingen en werkzaamheden- aan elkaar en dan kan je erop wachten dat met ingepikte en misbruikte digitale vrijheid wordt gemanipuleerd.

  171. Aad Verbaast 30 december 2015 om 09:49

    @Blutch: dat die lui fouten maken (ze maken per slot van rekening gebruik van ICT programma’s die op maat voor ze gemaakt zijn, en ongetwijfeld ook bij die reeks mislukte projecten horen) is een gegeven. Maar mochten ze hier voor de duer staan, dan krijgen ze van mij een heerlijk kopje koffie (“met een koekje”) of, als de winter is begonnen, mogen ze zelfs kiezen voor een warm bakje chocolademelk. Kom er nog maar eens om.

  172. Aad Verbaast 30 december 2015 om 09:53

    @King Billy: zie ook hierboven. Manipulatie zal ze niet vreemd zijn. Maar ik verwacht er ook niet te veel van. Zo geslepen zijn ze ook weer niet.
    Ik kom tot die stelling omdat ik eigenlijk altijd weer mag lezen in de krant nadat er aanslagen, moordpartijen etc zijn geweest de politie meestal ons snelstens informeert dat het slachtoffer en/of de dader “een bekende van de politie” was..
    Is dat niet een uiterst vreemde opmerking? Weinig geruststellend immers. Pak die vent dan op als je claimt dat hij “bekend” bij je is!!

  173. King Billy 30 december 2015 om 23:34

    Tja, het internet. Ook voor politici is het zoeken naar de juiste omgang met internet een grijs gebied.
    “We hebben behoefte aan een ‘post-depressieve’ generatie die niet bang is voor complexiteit.”, zei de nederlandse hacker Rop Gonggrijp tijdens het driedaagse congres van de Chaos Computer Club in Hamburg…

  174. blutch1 31 december 2015 om 13:39

    Gelukkig nieuwjaar alvast.

  175. Aad Verbaast 31 december 2015 om 14:23

    @King Billy: == niet bang is voor complexiteit. == of, ik probeer er juist alles aan te doen mijn leven zo simpel mogelijk te maken/houden.. Of zit ik dan in de verkeerde generatie?

  176. Aad Verbaast 31 december 2015 om 14:24

    @Blutch: goed voornemen van je. Neem ik meteen over: gelukkig nieuwjaar alvast!

  177. burroholanda 31 december 2015 om 14:31

    Fijne Jaarwisseling en een heel goed 2016 toegewenst, Aad!
    Een een paar nieuwe blogs?😉

  178. King Billy 31 december 2015 om 16:44

    iedereen een gelukkig 2016 en dat alle problemen net zo lang duren als de beoogde goede voornemens.

  179. Aad Verbaast 1 januari 2016 om 11:34

    @Burro: dank, van hetzelfde. Nieuwe blogs? Onderdeel van de goede voornemens!

  180. Aad Verbaast 1 januari 2016 om 11:35

    @King Billy: Ook van hetzelfde, en en aanzien van je wens: kijk, dat is nog eens een fraai voorbeeld van het zoeken naar een goede balans in het leven.

  181. Aad Verbaast 27 januari 2016 om 11:29

    N.B. verrek zeg. Krijg nou wat!

    Lijkt het er toch op dat griepachtige verschijnselen mijn (vermeende) ondoordringbare tempel zijn binnengedrongen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: