Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Levenslessen: de les van geluk.

deel 9 (van 9) van een serie blogs met (als geheel) de samenvatting, die ik eens maakte, van het boek ‘levenslessen. voor mij werd deze samenvatting hét anker van mijn leven. mijn spiegel hoe om te gaan met mezelf en mijn omgeving.

Vandaag de laatste: de les van geluk. Letterlijke citaten uit het gelijknamige hoofdstuk in het boek (behalve de nummering).

1. De meesten van ons denken aan geluk als een reactie op een gebeurtenis, maar geluk is veel meer een geestestoestand, die heel weinig te maken heeft met wat er om ons heen gebeurt.

2. Een deel van het werk bestaat uit acceptatie van de overtuiging dat het geluk vinden ons belangrijkste levensdoel is. De meeste mensen schrikken terug van een dergelijke gedachte, en zeggen dat dit egocentrisch of liefdeloos is. Waarom verzetten we ons tegen het idee dat gelukkig zijn het doel van het leven is?

3. Gelukkige mensen zijn minder egocentrisch en in zichzelf gekeerd dan mensen die niet gelukkig zijn. Ze steken vaak tijd in anderen, doen dingen voor hen, zijn aardiger, liefderijker, vergevingsgezinder, en zorgzamer dan ongelukkige mensen. Ongelukkig zijn leidt tot egoïstisch gedrag, terwijl gelukkig zijn het vermogen tot geven vergroot.

4. Echt geluk is niet het gevolg van een gebeurtenis en niet afhankelijk van omstandigheden. U bepaalt zelf het geluk; het wordt niet door de omgeving bepaald.

5. Geluk is niet afhankelijk van wat er gebeurt maar hoe we er mee omgaan. Ons geluk wordt bepaald door hoe we wat er gebeurt in onze geest opmerken, interpreteren, integreren. En hoe we de dingen opmerken wordt bepaald door wat we willen opmerken. Van belang daarvoor zijn ons evenwicht, wat we geleerd hebben en wat we als waarheid zien over elkaar. Willen we het slechtste zien in mensen en situaties of het beste?

6. Jezelf met anderen vergelijken is waarschijnlijk de snelste manier om ongelukkig te worden. … Wat we ook zijn, wie we ook zijn, we zijn in bepaalde opzichten altijd minder dan een ander (wel rijk maar niet knap etc.).

7. Om het geluk te vinden moeten we een en ander leren- en afleren. We moeten onze geest trainen op een manier die radicaal verschilt van de manier waarop de wereld ons dat geleerd heeft. We moeten afleren om op een negatieve manier te denken.

Achtergrond:
De inleiding van deze serie  geeft meer achtergrond over “Levenslessen”. Hoe het tot stand kwam, en wat het voor mij heeft betekend. Maar ook waarom ik mijn persoonlijke samenvatting hier op deze wijze publiceer.

Hele serie:
Levenslessen: de inleiding.
Levenslessen: de les van waarachtigheid.
Levenslessen: de les van de liefde.
Levenslessen: de les van relaties.
Levenslessen: de les van macht.
Levenslessen: de les van schuldgevoel.
Levenslessen: de les van angst.
Levenslessen: de les van boosheid
Levenslessen: de les van geluk. (dit blog)

Daarmee komt deze serie tot een einde. Bij deze alvast dank aan alle reacties en voor de open gesprekken die konden worden gevoerd. Het was/is heel bijzonder.

Plaatje geleend van isvw.nl

80 Reacties op “Levenslessen: de les van geluk.

  1. bert 2 augustus 2008 om 17:25

    Moge het geluk voor altijd met jou zijn !
    Maar jezelf met anderen vergelijken kan ook heel relativerend werken, tenminste als je bewust durft zijn van hoe goed je het zelf wel hebt vergeleken bij zoveel anderen.

  2. Zilver 2 augustus 2008 om 17:29

    Ja, geluk woont diep in de mens, iets om te koesteren, iets om te beschermen. Ik waak over mijn geluk, nare dingen kunnen er ( haast )niet bij, mijn geluk is er ook als er nare dingen gebeuren, ik heb er dan wel verdriet om, maar mijn geluk is en blijft aanwezig, altijd.
    Vaak denk ik er over na, het is haast een wonder om gelukkig te zijn als de omstandigheden zich er niet voor lenen, maar ik heb dat wonder in mijn hart, met dank aan mijn lieve vader.

  3. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 17:35

    @Bert: dank, hetzelfde toegewenst!
    Je verdere opmerking: eens, onder de door jou gestelde voorwaarde..

  4. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 17:37

    @Zilver: fijn om dat te horen Zilver.
    Ook ik dank veel aan mijn lieve vader.. Al lang geleden overleden, maar ik spreek hem nog elke dag!Reactie is geredigeerd

  5. jan bouma 2 augustus 2008 om 18:14

    Er zijn natuurlijk onnoemelijk veel factoren en oorzaken, en waar men weinig of geen invloed op heeft die ook "het geluk" bepalen. men zegt dan: "Men heeft geluk of niet.."
    Anderzijds al die andere, wel beïnvloedbare factoren of doelstellingen – ik denk even aan mezelf – zullen natuurlijk ook het geluksgevoel inhoud geven als de doelstellingen gerealiseerd worden. Denk ook aan "zaken" alsdat je je kinderen gelukkig ziet worden, of op de gewenste bestemming terecht komen. Voorts is het "geluksgevoel" iets dat mijn leermeester Bomans omschreef als volgt: (aforisme)
    "Wanneer de mensen over hun gelukkige ogenblikken spreken, halen zij altijd herinneringen op. De oorzaak hiervan is deze, dat het geluk de eigenschap heeft slechts zichtbaar te worden als het voorbij is."
    Nu wil ik hem hierin wel volgen maar wel met de kanttekeningen erbij die ik hierboven plaatste. En mocht hij het hier niet mee eens zijn "is-ie nog niet jarig of gelukkig!" Want ik ga ook nog over de hel daarenboven…:))
    (zeg luitjes tot morgen; misschien komt er wel ’n preek als… u geluk hebt! Sic!..))

  6. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 18:21

    @Jan: als je de tekst goed gelezen hebt, en dat heb je natuurlijk, had je kunnen begrijpen dat ik ook punt 4 en 5 onderschrijf. Geluk(sgevoel) is niet direct afhankelijk van wat er gebeurt. Hoogstens (als er toch al gebeurtenissen zijn die je eigen geluksgevoel raken) je perceptie er van..
    Bomans: zoals je weet, ben ik een groot bewonderaar van Bomans. Maar deze van hem vnd ik niet sterk.. Natuurlijk als je er naar vraagt, komen herinneringen op. Tenzij je net op dat moment precies een gelukkig moment beleefd.. Dus dan is die uitspraak van hem minder diepzinnig ten opzichte van wat we van hem gewend waren.. Een beetje ongelukkig mag ik wel zeggen 🙂
    Ik kijk uit naar de preek :-0Reactie is geredigeerd

  7. jan bouma 2 augustus 2008 om 18:26

    @Aad 18:21
    Daarom corrigeerde ik hem ook. Toch blijf ik zijn observatie ook weer sterk vinden; maar niet compleet. Maar wie is dat? Niemand. Tot morgen, nu! groet! jb
    Alvast een aanvulling:
    ben het niet met je eens; ik bedoel die punten 4 en/of 5 die je noemde; maar daar kom ik nog wel op terug. misschien doen je lezers het al en snappen zij wat ik er niet goed aan vind. : 0.Reactie is geredigeerd

  8. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 18:30

    @Jan: gelukkig, we zijn het eens.. 🙂

  9. Cathy 2 augustus 2008 om 22:00

    Hoi Aad.
    Mooie afsluiting dit blog Aad.
    Jij schrijft echter in punt 4: "U bepaalt zelf het geluk, het wordt niet door de omgeving bepaald".
    Ik denk daar toch wel anders over. Mijn geluk hangt heel sterk af van het geluk van degenen die mij dierbaar zijn; dus wel mijn "omgeving".
    Punt 7 kan ik mij helemaal in vinden. "Wij moeten afleren om op een negatieve manier te denken".
    100% mee eens Aad! Moet je natuurlijk wel het "geluk" hebben om positief in het leven te kunnen staan. Ook dat wordt weer bepaald door onze omgeving.

  10. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 22:12

    Cathy: goedenavond, zo aan het begin van een vrij weekend hoop ik voor je.
    Omgeving: ik heb daar ook naar zitten kijken, en snap je reserves.. En toch heb ik het laten staan. Geluk zit uiteindelijk toch van binnen, je eigen keuzen. Te vaak gaan we ons geluk buiten onszelf zoeken.. Groots en meeslepend en zo.. Zp heb ik het opgevat.. En ook wel gezien eigenlijk dat dat zo is..(voor mij).
    Je laatste zin, denk ik dan dus ook wat anders over. Die bepaal je zelf, ook je omgeving en hoe je daar mee omgaat ook. En niet omgekeerd.
    Ach, zo denk ik er over… Als we maar gelukkig zijn.. :-)Reactie is geredigeerd

  11. Gus Bolden 2 augustus 2008 om 22:21

    Ach geluk, it go’s with the flow.
    Ik voel me al OK als ik een verkoopster aan het lachen kan maken, of een gesprek heb met een zeer oude dame.
    Met m’n moeder een keer stoned geweesd en haar verteld dat die volle maan een goudse kaas was aan een touwtje, moest ze vreselijk om lachen.

  12. Cathy 2 augustus 2008 om 22:42

    @Aad.
    Dat zou fijn zijn, wij allemaal hier gelukkig!
    Tsja, soms zit het mee- en soms zit het tegen.
    Geluk heeft natuurlijk voor iedereen een andere betekenis en hangt toch sterk af van de omstandigheden waarin je verkeert.
    Lieve Aad, je hebt zo je best gedaan met het schrijven van dit blog, zodat ik nu weer het idee heb dat jij toch wel weer "druk, druk, druk" bent geweest tijdens jouw vakantie. ha ha, computer thuis gelaten maar ik zie jou ineens lekker tijdens jouw vakantie in een stoel zitten met een stapel papier op schoot en de pen in de hand. En natuurlijk een stapel boeken op de grond. Dat is zeker genieten.
    Aad, ondanks dat half Nederland op vakantie is heb jij toch op alle blogs ruimschoots reacties gekregen. Dus wat dat betreft mag je ook op een andere manier van "geluk" spreken.
    Fijne avond- en zondag nog Aad.

  13. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 23:00

    @Gus: Geluk zit in een klein hoekje. En: alles onder handbereik 🙂
    Mooi verhaal van je moeder!Reactie is geredigeerd

  14. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 23:09

    @Cathy: natuurlijk is het niet zo dat de omgeving de geluksbeleving niet beïnvloedt. Ook ik ken de ups en downs des levens, geloof me..
    Deze teksten waren immers een anker voor me. Het anker wat ik er lees, is dat met de downs, het veelal op de omgeving wordt geschoven, (minder dan met de ups vreemd genoeg..). He ‘slachoffer’ gevoel. Maar dan kan men er zo weinig aan doen. Het ligt immers ergens anders. Als geluksgevoel iets echts van je zelf is, dan kan men er wel wat aan doen.. Namelijk er een draai aan geven, en er toch iets moois, het beste van maken. Hoe moeilijk dat ook lijkt.. Zo iets..
    Vakantie: Geen stapel papieren op de grond.. Wel een enkel boek, maar niet eens zo veel..
    Serie tja of ik van geluk mag spreken, weet ik niet. Ik ben wel erg gelukkig met deze serie en de gesprekken de zijn gevoerd! Klasse!

  15. Cathy 2 augustus 2008 om 23:17

    @Jan.
    Bedankt voor de "fijne vakantie"-wensen. Helaas moet ik nog twee weken wachten voor het zover is.
    Nee, ik ga niet fietsen, ben de klap van twee maanden terug nog maar net te boven. Heerlijk luieren en een stapel boeken mee. Ga jij ook nog Jan?
    Jij bent nu zeker de preek voor morgen aan het voorbereiden. Ik denk dat ik maar weer eens voorin de kerk ga zitten. Tot morgen en eh….even als herkenning: ik heb mijn zwarte hoedje op.

  16. Aad Verbaast 2 augustus 2008 om 23:51

    @Cathy: waar ga je eigenlijk je geluk beproeven in de vakantie?
    (hoor ik morgen wel als ik daar naast je zit 🙂

  17. Cathy 3 augustus 2008 om 00:15

    @Aad.
    In de kerk moeten wij stil zijn Aad, dus ik zeg jou nu alvast dat ik naar Frankrijk ga.
    Aad, ik weet niet of jij al onder de klamme lappen ligt maar heb jij anders zin om met mij een wandeling te maken? Moet je even op you tube kijken en intikken: El camino del Rey Brightcove. Eng joh!
    Ik hoor het nog wel.

  18. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 00:30

    @Cathy: zeker om te ‘bewijzen’ dat omgeving invloed heeft op de geluksbeleving..Klopt. Ik ga daar niet wandelen, met niemand niet.. Ik heb redelijk last van hoogtevrees namelijk, en dit is helemaal het summum, je moet wel gek zijn om dat daar te gaan doen!
    Maar om dan toch maar weer te bewijzen dat geluk voor het grootste deel in eigen hand is: ik kies er voor andere dingen te doen en dit soort dingen te laten :-))
    Tot morgen, in de hoop dat de preek ons gelukkig gaat maken. Maar het zal wel weer een donderpreek worden :-0

  19. wj-tj 3 augustus 2008 om 01:30

    @aad
    ik heb ook wel eens een gat in de lucht gesprongen van geluk en dat heeft mij geen windeieren gelegd.
    Overigens vind ik dat de serie van al deze wijze levenslessen een samenvatting behoeven om alles nog eens in relatie tot elkaar rustig te mogen beschouwen, evalueren, dianogiemaliseren, samenvatten en zou dan dan bouma dan de receptie van zijn villa open kunnen stellen
    @bouma
    IK WIL HELEMAAL NIET IN HET PARLEMENT, MAAR BEN RAZEND BENIEUWD NAAR JE WERELDTUIN.
    De kunst is nu om een aantal anderen ook zover te krijgen. Begrijp je het dillemma dan nog niet?
    Ik moet schipperen omdat de voorplecht mijn uitzicht belemmert.
    Het is altijd wat met die gulden draak. ondertussen prijs ik me gelukkig dat ze elkaar op de voorplecht niet in de haren vliegen.
    Zo ja, dan blaas ik een gat in de lucht met die scheepstoeter, maar moet dan de boel weer opvissen.
    zwembandjes zijn ter plekke aanwezig.
    We zijn wel eens aangehouden door Hermandad op het water. ‘hebt u voldoende zwemvesten aan boord?’
    ‘ ja hoor, daar liggen de proeven op de sommen met zwem- en drijfdiploma’.
    Een brigadier op het water wilde laten blazen
    ‘ meneer dan moet u op de voorplecht zijn,. Aan ons verdient u geen cent, dus u verspilt uw tijd’
    Toen weer uitzicht omdat de voorplecht op het spektakeltje was afgekomen.

  20. Luna 3 augustus 2008 om 07:28

    Ongrijpbaar vind ik geluk, het overkomt je zomaar, zelfs in rottige omstandigheden.
    Maar goed dat er geen formule voor te vinden is, anders zouden ze het bottelen en verkopen!
    Groet,
    Luna

  21. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 09:03

    @Luna: geluk zit soms in een klein hoekje.
    En is inderdaad niet te koop. Maar goed dat het niet gebotteld is, als je dan op je geluk zou drinken, kon je nog wel eens dronken van geluk worden. Om er daarna een kater van over houden. Geluk moet je (in je)zelf vinden.

  22. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 09:06

    @WJ-TJ: Er wacht je een schone taak de samenvatting er van te maken. Ik zie je alom samenvattende levendige levenslessenblog gaarne tegemoet 🙂

  23. jan bouma 3 augustus 2008 om 09:28

    Preek
    Goedemorgen! Ik zie dat de aanstichter van dit alles toch maar bescheiden met Cathy en haar zwarte hoed achteraan is gaan zitten indachtig natuurlijk het gezegde: (dat): "de eersten de laatsten zullen zijn, en als je vóór in je eigen kerk gaat zitten… kun je dus maar weer beter achterin gaan zitten waardoor men toch weer de eerste wordt! Ja, ja, gelovigen.. er worden wat wissels getrokken door die dominees en prevelende zwetsers gedurende de afgelopen 3000 jaren op uw begripsvermogen.
    Schuldcomplexen, niet afdwingbare en regelbare zaken, vanwege ook weer verondersteld onvermogen (dat ook weer niet klopt), de zondeval uiteraard en niet te vergeten, kommer en kwel voor het menselijke geslacht tot het einder der dagen zullen uw deel zijn; zo wordt u voorspeld door de dominees, de gezanten Gods, van Jawhe, van Allah of die van Vishnu. Zij allen spinnen hier garen bij om u dat te laten geloven. De Boeddhisten hebben dan weliswaar geen "God", maar die omissie wordt u dan weer als bijzonder in de maag gesplitst; betalen zult u voor hun bemiddeling ook al hebben zij geen "God!"
    Als afkoop voor al uw zonden is dat en die u kennelijk maar blijft begaan en begaan en dat zonder einde. Slechts de bemiddelaar, uw dominee, uw voorganger kan aan dit leed nog iets verzachten en u… – ALS GELUK – dan tenminste nog het eeuwige Leven in het hiernamaals in het vooruitzicht stellen of zelfs wel… als u flink veel betaalt (Sic!) het EEUWIGE LEVEN verzekeren!
    ’t Is allemaal quatsch!
    Maar u wenst nu eenmaal belazerd te worden. Zo heb ik u meermalen voorgehouden dat u er niet langer in moet geloven en dat u die "eeuwigdurende veronderstelde domheid" nu eindelijk eens moet gaan verbreken maar ik spreek tegen dovemansoren. Eigenlijk zou ik het hierbij moeten laten want de enige vraag die u kunt invullen luidt: Voor welk gedeelte van het maakbare geluksgevoel ben ik als onafhankelijk denkend mens dan nog wel aanspreekbaar en verantwoordelijk? Ja, ik weet wel dat er vele belemmeringen zijn. Ook ikzelf voldoe vaak niet aan m’n eigen stellingen en soms is dat dan tengevolge van het onvermogen dat men niet begrijpt. Ik heb het over de wel realiseerbare zaken. Dat neemt allemaal niet weg dat u, meer dan u denkt, het lot in eigen hand kunt gaan nemen om in ieder geval meer zekerheden te verkrijgen voor in de toekomst van uw te regelen "geluksgevoel".
    Deze laatste opmerking is ook bedoeld voor de maan hierboven. Luna veronderstelt dat we ‘het geluk’, als we de formule zouden kennen, dan zouden bottelen en verkopen. But So What?! Zou er nog iets mooier zijn dan dat?! Ik vraag dat aan hem of haar want ik weet niet of de maan in werkelijkheid een man of vrouw is… En dat is precies zo met al die dominees, prelaten, en prevelende zwetsers op uw pad die u onzin willen doen laten geloven! Denkt u hierover eens na.
    Hier laat ik het bij, beste goedgelovigen; zoals elk mens word ik wat moe om voortdurend maar niet gehoord, noch gelezen of begrepen, te worden terwijl ik mij geen dominee acht waaraan u gewend bent.
    Een prettige dag nu allen en overweegt m’n woorden eens met de vraag of ik geen gelijk heb.

  24. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 10:13

    @Jan: gelukkig komt er waar de goedgelovigen op hadden gewacht: een gedonderpreek! De bankzitters, zijn het "gewend".
    En hebben het "gehoord", "gelezen", en "begrepen".. wat de dominee weer ontkend, en er zelfs moe van wordt.
    De goedgelovigen gaan echter toch weer fris en vrolijk de kerk uit.
    Benend de kerk uit denk ik aan Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. – 322 v.C.) die toen al studie maakte van geluk en daar diverse dingen over heeft gezegd:
    "Geluk is geheel afhankelijk van onszelf."
    "Het geluk behoort aan hen, die aan zichzelf genoeg hebben."
    "Het echte geluk is het onbeperkte gebruik van het verstand."
    Maar ook: "Je hebt een beetje geluk nodig om gelukkig te worden."
    Realtiveren was hem niet vreemd.
    En als nagerecht gezien je filosofische gedachte over ‘het gebottelde geluk’, nog een andere filosoof:
    "Er wordt gezegd dat het geluk ons aldoor ontvlucht. Dat klopt voor het kant en klare geluk. Maar het geluk dat wij moeten verwerven, ontsnapt ons niet"
    Alain, Frans filosoof en essayist (ps. van Émile Augiste Chartier) (1868-1951)
    NU we het toch over gerechten hebben, hier nog een uitsmijter van Bomans (waar je een liefhebber van bent):
    "Het grootste ongeluk is geluk dat niet ophoudt"
    Het wordt een mooie dag :-)Reactie is geredigeerd

  25. Luna 3 augustus 2008 om 11:09

    Beste Jan, Luna is een vrouw en Luna vindt het eigenlijk niet zo moeilijk om gelukkig te zijn, ware het niet dat er regelmatig omstandigheden zijn die mijn feestje komen verpesten.
    Dus eigenlijk heb je gewoon gelijk.
    Aangename zondag!
    Groet,
    Luna

  26. Wilma 3 augustus 2008 om 11:18

    Geluk, niet het uiterlijke (gewonnen hebben of zo), maar het innerlijke gevoel, heeft veel van doen met genoeg, waarbij tevredenheid je blij maakt. Het kunnen verwonderen over en genieten van het meest kleine in het leven!

  27. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 11:45

    @Luna: voor Jan kan deze zondag niet meer stuk!
    Hij krijgt zomaar gelijk! 🙂

  28. jan bouma 3 augustus 2008 om 11:45

    @Luna: Thanks!
    @Wilma: 11:18… Ziedaar nou precies het verschil wat ik bedoel! Verbaas en verheug u slechts over "de kleine dingen des levens" (zodat de verwachtingen bij voorbaat al niet al te hoog zullen worden of zijn gespannen om de teleurstellingen tegen te gaan), en er dus ook omstandigheden optreden die Luna weer bedoelde die "haar feestje" komen bederven, ziedaar het Calvinistische standpunt!
    Snap nou eens, beste Wilma, dat we de conditioneringen, waaronder we toch "het geluk" kunnen beleven, op z’n minst giga in positieve zin kunnen beïnvloeden door dan eerst die oude kluisters af te werpen die zeggen dat dat niet zou kunnen. Dat was de moraal van mijn verhaal. Durf nu eindelijk eens "groots en veelomvattend en meeslepend te leven" want er is niemand, behalve jezelf, die dat verhindert. Je oogkleppen dien je dan wel eerst af te gooien. Tot zo ver even..; zie veel later wel weer of dit enig antwoord genereert. Tot later.. JB

  29. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 11:50

    @Wilma: eens. Vandaar in mijn infoblok (bij de spereuken etc): ‘genieten is een keuze’, ook in combinatie met ‘alles is perceptie’.
    Het zijn andere woorden voor wat ik in 5 lees:
    "Geluk is niet afhankelijk van wat er gebeurt maar hoe we er mee omgaan. Ons geluk wordt bepaald door hoe we wat er gebeurt in onze geest opmerken, interpreteren, integreren. En hoe we de dingen opmerken wordt bepaald door wat we willen opmerken."

  30. jan bouma 3 augustus 2008 om 11:55

    @Aad 11:50
    Wij, jij en ik, zijn het dus duidelijk niet eens. Het gaat er niet om "wat men wil opmerken" maar… wat men MOET opmerken om zichzelf niet te hoeven vernachelen. Een wereld van verschil. En nu echt tot later; ik moet weg…

  31. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 12:00

    @Jan: (luna): ik schreef al dat je dag niet meer stuk kan, bent gehoord, gelezen etc.. en krijgt nog steun ook nog.. 🙂
    Je reactie richting Wilma: het één (Wilma) sluit het ander (Jan) niet uit.
    "Groots en meeslepend leven" ligt niet in de materiële zin (nog grotere auto, nog groter huis, nog verdere reizen, nog grotere plasmatv etc).
    Het ligt wel in groots en meeslepend kunnen zien en genieten van de kleine dingen om je heen..
    Zie je die niet, dan ben je immers redelijk verdoofd. Verder kijken is dan ook beperkt en kansloos. Bij het begin beginnen dus.
    Verder wel eens met je overigens.
    Alweer één. De tweede al deze morgen.
    Je kan je geluk niet op! 🙂
    P.S. Ik zie net je reactie van 11:55: hoezo "duidelijk"??
    Willen of moeten? Willen.. jij zegt moeten.
    Er is niets te ‘moeten’, het is misschien wat jj zou willen :-)Reactie is geredigeerd

  32. de Stripman 3 augustus 2008 om 12:09

    Er zit veel waars in deze citaten, Aad ! Ik sla de discussie tot nu toe voor het gemak even over, maar citaat 1 doet me denken aan een uitspraak van en collega-gevangene van Nelson Madela, op Robbeniland. Na zijn vrijlating bezocht hij met een belgische verslaggeefster zijn oude gevangenis. ‘Dat moet toch vreselijk geweest zijn…’ verzuchtte de verslaggeefster.
    ‘Ach’, antwoordde de ex-gevangene, ‘gevangen zijn zit in je hoofd.’
    Zo is het ook met geluk. Maar aan de andere kant mag je van mij ook best een poosje ongelukkig zijn als je net een grote ramp is overkomen, hoor. Na verloop van tijd zul je, als je niet eeuwig in de put wil blijven zitten, toch leren om er het beste van te maken.
    Ik hoop trouwens niet dat je met een printje van mijn hommeltekeningen de tuin in bent gegaan… Ik ontdekte namelijk net dat ik de aardhommel gedeeltelijk verkeerd om ingekleurd heb. Inmiddels is op het blog de fout hersteld…;o)

  33. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 12:21

    @Stripman: mooie anecdote als illustratie, maar daar ben je ook sterk in!
    Geluk is zelden een blijvende geestestoestand.
    Aangezien je niet alles gelezen kan ik gelukkig een uitspraak van Bomans nog eens herhalen, die daar bij aansluit:
    "Het grootste ongeluk is geluk dat niet ophoudt"
    De hommel: gelukkig.. ik zat al de hele tijd met je tekening, en het determinatieboekje te zoeken wat voor hommels ik nu zag.. Tot nu hoorde ik Marie alleen maar roepen: Kloothommel! Maar dat was het ook niet..
    Excuus: je begon blog met te zeggen dat we er geen grapjes over mochten maken :-0Reactie is geredigeerd

  34. de Stripman 3 augustus 2008 om 13:03

    @ Aad: Van de kloothommel (en de schijtlijster) heeft Peter Vos ooit al eens heel mooie tekeningen gemaakt…;o)

  35. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 13:13

    @Stripman: het beestenkwartet! Ook nog: Mafkikker, Kamerolifant en Klavierleeuw etc.
    Misschien leuk voor een nieuwe serie van je: je eigen kwartet of ‘ganzenbord’ of zoiets.
    Ach, als je er zelf maar een beetje gelukkig van wordt als het gelukt!

  36. jan bouma 3 augustus 2008 om 13:14

    @Aad 12:21
    Ben nog steeds niet vertrokken maar volg nog even je verweer. Kijk! Die Maria van je heeft gelijk om tot nog toe slechts tegen je te roepen: "Kloothommel"; zoals je hierboven zelf aangeeft.
    Ga dus nu even terug, voor je eigen welbevinden en je survival tegenover Maria, en voor de hervinding van "het geluksgevoel" (en dat dan wel bedoeld en geldend is voor de universele mensheid) naar mijn citaat hierboven gericht aan Luna en nog wat anderen van 11:45 uur dat luidt:
    quote:
    @Wilma: 11:18… Ziedaar nou precies het verschil wat ik bedoel! Verbaas en verheug u slechts over "de kleine dingen des levens" (zodat de verwachtingen bij voorbaat al niet al te hoog zullen worden of zijn gespannen om de teleurstellingen tegen te gaan), en er dus ook omstandigheden optreden die Luna weer bedoelde die "haar feestje" komen bederven, ziedaar het Calvinistische standpunt!
    Snap nou eens, beste Wilma, dat we de conditioneringen, waaronder we toch "het geluk" kunnen beleven, op z’n minst giga in positieve zin kunnen beïnvloeden door dan eerst die oude kluisters af te werpen die zeggen dat dat niet zou kunnen. Dat was de moraal van mijn verhaal. Durf nu eindelijk eens "groots en veelomvattend en meeslepend te leven" want er is niemand, behalve jezelf, die dat verhindert. Je oogkleppen dien je dan wel eerst af te gooien. Tot zo ver even..; zie veel later wel weer of dit enig antwoord genereert. Tot later.. JB
    unquote.
    Kijk, beste Aad en eenieder ander. Daar geef je geen antwoord op.

  37. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 13:23

    @Jan: zou het ook kunnen zijn dat ik je wel antwoord heb gegeven, maar dat eenvoudigweg het antwoord je niet beviel? Je niet tot tevredenheid stemde?
    Zoals Wilma al zei: "Geluk, niet het uiterlijke (gewonnen hebben of zo), maar het innerlijke gevoel, heeft veel van doen met genoeg, waarbij tevredenheid je blij maakt. Het kunnen verwonderen over en genieten van het meest kleine in het leven!
    Verder schreef ik (12:00):Verder wel eens met je overigens.
    Ik was wel tevreden daar over :-)Reactie is geredigeerd

  38. annet 3 augustus 2008 om 13:31

    Dank Aad
    als je dit plaatst
    ben jezelf ook een gelukkig mens
    en wil je dat delen met ons
    Lieve groet van Annet)

  39. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 13:34

    @Annet, dank voor je reactie! Ik probeer het beste er van te maken. Alle kleine beetjes helpen. Ik prijs me ook gelukkig met de boeiende gedachtenuitwisselingen die deze serie heeft gebracht.Reactie is geredigeerd

  40. K 3 augustus 2008 om 14:29

    Geluk! Toen ik achttien was dacht ik in een periode diep na over wat ik van het leven verwachtte. Ik besloot dat ik bovenal een poging wilde doen om gelukkig te worden. Daarom besloot ik te bedenken wat daarvoor dan nodig was. Mijn grondgedachte was toen dat een mens de meeste kans maakt gelukkig te zijn als hij in staat is zijn talenten te ontplooien en tegelijkertijd in harmonie kan leven met de mensen die hem omringen. Ik ben nu 46 en ik vind het nog steeds een goed uitgangspunt.

  41. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 14:35

    @K: mooie grondgedachte. Met van mij uit een kleine aanvulling (gezien de hele serie).
    "tegelijkertijd in harmonie kan leven met de mensen die hem omringen" zonder jezelf kwijt te raken.
    Die laatste toevoeging lijkt mij wel essentieel! 🙂

  42. jan bouma 3 augustus 2008 om 18:10

    kijk ik bij toeval even tussendoor, na ruim tweeénhalfuur of nog langer.., blijkt er niemand tussentijds "aan het geluk gewerkt te hebben!" Ja, dit gaat dus zo niet goed….;:)))
    Goed.
    Nu kijk ik vanavond weer opnieuw, en als er tussentijds nog niks gebeurd is, zwaait
    er wat en kunnen jullie "het geluk" wel vergeten! D’r moet verdomme wel aan gewerkt worden! :)))
    Wie wil er nog ’n heiter voor z’n treiter?! Dat is het geluk in ’n eenvoudige vorm van o.a. Jack Nicholson in ‘Taxidriver’. "Are you talking to me?" 2x. Soms ook een verschijnsel van rond de stadions..; de F-sides..; grapje..; tot veel later weer.

  43. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 18:20

    @Jan Bouma: ik zit @#$#@%$# ook al bijna 4 uur (tellen kan je ook niet..) naar dit onbeweeglijke scherm te staren. Gaat helemaal niet goed inderdaad. Ik moest echt alle afleveringen weer even doorlezen van deze serie om mezelf in toom te houden.
    Hoezo ‘geluksbeleving’?? Niks ‘gay’..!
    Maar wel 400.000 man/vrouw gluren/kijken naar de gay-parade gisteren in Amsterdam.. :-))Reactie is geredigeerd

  44. wj-tj 3 augustus 2008 om 23:03

    @bouma
    maak je niet druk. zit ik rustig een strategie met een vriendje, beide benen op de tafel. fruits de merde, een soort sauvignon er naast, de 4-tuoze matroze op de achtergrond, te bedenken. 3 slagen in de rondte. en dat manneke heeft er verstand van.
    1. hoe ik krijg die ex uit mijn nek
    2. probeer mezelf gelukkig te maken, lang leve mijn ex.
    3. mijn aanstaande nieuwe ex blijf je van af als ik langs kom met de pallieter.
    3b.wat gaat er zwaaien? zo ja, dan blazen we de aftocht.
    3c. niet vloeken en krachttermen gebruiken. Wij blazen wel een gat in de lucht als de rust is weergekeerd.
    talenten en 46? dat is net zoiets als iemand die denkt gefaciliteerd te worden in de vorm van andermans behoefte aan harmonie.
    gelukkig voltooid verleden tijd. daarom ook goede vriendjes met mijn vriendje en mijn lieve aanstaande nieuwe ex die genoegen neemt met een knuffel. de lieve oude bekende is. d.d. ? we waren vroeger ook heel stout.
    What the Hell, bouma, tak9e or leave it.
    Er gebeurt tenminste wat .
    @allen
    uitslapen op wasdag. niet verkeerd.

  45. Aad Verbaast 3 augustus 2008 om 23:51

    @WJ-TJ: "er gebeurd tenminste wat"? Er gebeurt geen snars. Tijd dat die kroeg weer eens open gaat. Dan gebeurt er wat!Reactie is geredigeerd

  46. ceesincambodja 4 augustus 2008 om 02:38

    Een deel van het werk bestaat uit acceptatie van de overtuiging dat het geluk vinden ons belangrijkste levensdoel is. De meeste mensen schrikken terug van een dergelijke gedachte, en zeggen dat dit egocentrisch of liefdeloos is.
    O zo herkenbaar, Aad.
    Immers, als jongetje werd het er thuis, door de pastoor, de paters op het seminarie ingestampt dat aandacht voor jezelf en zelfacceptatie des duivels was, egocentrisch én zondig. Het (klooster)leven bestond uit jezelf wegcijferen (naastenliefde genoemd). En ik vrees dat die aanleg of hoe je het ook zou benoemen, je je hele leven blijft achtervolgen.
    (Ik ga nog even verder lezen. Tevreden, Aad?)

  47. wj-tj 4 augustus 2008 om 02:48

    let op het tijdstip.
    er gebeurt wat.
    ik wordt wakker van het gesnurk. eentje onder het afdak tijdelijk afgelegd op een bank in de woonkamer.
    leek meer op een evacuatie met dat noodweer.
    wat een zooitje.
    van geluk geen sprake hier. en niemand aanspreekbaar.
    enfin, dat schijnt ook bij het leven te horen.
    morgenMIDDAG half gezond weer op. ik heb de bel uitgeschakeld. die is nog niet terecht, maar zoekt het zelf maar verder uit.
    dus er gebeurt wat, maar gaat zich nu onttrekken aan mijn waarneming.
    De vakantie is dus echt begonnen. Wat een ramp.

  48. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 08:16

    @Cees: nou wat leuk dat je op de ‘oproep’ reageert door hier te reageren!
    Ik had ergens zo’n idee (jouw blogs en ontboezemingen lezend) dat deze serie toch ergens wel wat herkenningspunten zou moeten geven. En dat bevestig je. En dat stemt mij weer tevreden! :-))

  49. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 08:38

    WJ-TJ: op zulke tijden, moet je wel van de uitgeslapen soort zijn. Voor de een is vakantie een geluk, en voor de ander een ramp.
    Of een geluk bij een ongeluk en vice versa..
    Altijd vakantie is een geregeld leven.

  50. jan bouma 4 augustus 2008 om 08:45

    @Aad
    @WJ’tje
    @Ceesincambodja
    Goedemorgen, alhoewel voor Cees in cambodja het al middag zal wezen. Cees in Cambodja vertolkte e x a c t wat ik ook bedoelde met zijn comment hierboven; zie mijn "preek". Nu doet zich de merkwaardige omstandigheid voor dat de "geluksbeleving" eerder weer door de mensen zelf als "niet gepast", en "te hedonistisch" wordt geacht dan door de "Goden" zelf. Ik herinner de lezers er maar even aan dat "Jezus" te Kanaän water in wijn deed veranderen… – een proces dat ik ook wel zou willen leren; en ik heb het ook vaak genoeg geprobeerd maar het wil mij maar niet lukken…, idem die wonderbaarlijke brood- en vissenvermenigvuldiging.
    Binnenkort krijg ik WJ’tje op bezoek (zo begrijp ik) met een aantal van z’n vrouwen en nog ’n bootsmaat en een hond of zo…; dus dan moet er veel voedsel en drank zijn:)))
    Nu ben ik de soberheid zelve wanneer het om "de consumptie" gaat. De vrijmaking van het geluksgevoel heeft er ook niets mee te maken; het is een geestelijk proces precies zoals Cees in Cambodja het bedoelde (en ik ook).
    Toch zijn voorgaande overwegingen niet eenieder duidelijk geweest en heeft men daarom wellicht niet (veel meer) gereageerd. Het is maar een vraag. Prettige dag gewenst aan u allen!

  51. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 09:18

    @Jan: Of zou het zijn omdat iedereen het druk heeft om alsnog te trachten water in wijn te veranderen en brood en vissen te vermenigvuldigen. Was dat wat Jeus bedoelde met: ga heen en vermenigvuldig U.
    Of zouhet zijn omdat door het intensief laten inwerken van alle ‘lessen’ inmiddels het gelukzalige gevoel is ingezonken wat geen reden meer geeft om een stevig het debat aan te gaan..
    Ach, het blijft gissen..
    Dat brengt me wel op de overweging: Als geluk is bereikt, stopt dan de vooruitgang?
    Immers: zonder onvrede, geen ambitie voor verandering.

  52. jan bouma 4 augustus 2008 om 10:17

    @Aad
    "Zonder ambitie : geen verandering !"
    =====================================
    Een terechte opmerking maak je daar. En als ik voor mezelf mag spreken (en waarom niet?!) dan heb ik de niet geringe ambitie om "met een boek" daadwerkelijk de wereld te veranderen. Ziedaar dan de vervulling van mijn "geluksgevoel" als dat zou lukken. Indien de voorgestelde wereldrevolutie niet zal lukken, en/of dat die onvoldoende geadstrueerd wordt afgewezen, zal ik een buitengemeen ongelukkig en ontevreden mens blijven. Anders gezegd: "Ja! Ook het welslagen en de realisatie van gestelde doelen (dat IS ambitie) zal voor de mens van belang zijn voor diens "geluksgevoel".
    Voorts merk ik op dat er nog geen sprake is, zoals je veronderstelt, "dat het geluk al bereikt is!" En derhalve zal ook de vooruitgang OOK NIET gestopt zijn. Anderzijds zou je wellicht gelijk hebben "dat indien het geluk compleet en volmaakt zou zijn" (- er is niets meer te wensen, zegt men dan) dat dat ook een buitengemeen saaie toestand zal opleveren. "Er blijve dus altijd iets te wensen!" Want daardoor blijft ook de vooruitgang.
    Ik hoop werkelijk voor deze hele serie dat er nog wat mensen zich zullen willen melden "die ook nog iets te wensen hebben!" (En dus de vooruitgang willen dienen). Groet ! JBReactie is geredigeerd

  53. Ron 4 augustus 2008 om 10:56

    Nog niet alle afleveringen gelezen, Aad. Maar ik zal het zeker doen. Ik heb veel voorbij zien komen wat tot nadenken stemt, en wat nuttig is. Wat geluk betreft, voor mij persoonlijk is het een gevoel wat moeilijk vast te houden is. Ik laat me wellicht te gemakkelijk beinvloeden door invloeden van buitenaf. Er zijn weinig personen die je je geluk gunnen. Ik probeer me altijd vast te klampen aan de wetenschap dat de personen die me echt dierbaar zijn dat wel gunnen. Maar heel eerlijk, soms vergeet ik dat.

  54. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 11:11

    @Ron: leuk je reactie te lezen, dat doet me goed. Geluk is inderdaad momentaan is ook mijn ervaring en niet constant. Elke keer kan je weer worden ‘ingehaald’. Om dan weer op zoek te gaan. Deze teksten zijn dan wel een anker voor me, maar het zijn slippende ankers..
    Wel een interssant punt wat je aangeeft. Mensen die je echt dierbaar zijn en dan er vanuitgaan dat ze je dat gunnen. Ik zou dat liever willen omdraaien: mensen die je dat daadwerkelijk gunnen zijn pas dierbaar.
    Jij kunt je immers in mensen vergissen: ze dierbaar vinden, en dan van de koude kermis thuiskomen. Ik spreek (helaas) uit eigen levenservaring.

  55. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 11:17

    @Jan: zonder wensen geen mensen (zou er zo maar weer eentje kunnen zijn).
    Vreemd woord eigenlijk té-vreden. Allerseerst het voorvoegsel té.. en dan de overteffende trap er van, is er nog iets tussen in? Naast on-té-vreden..
    "het welslagen en de realisatie van gestelde doelen (dat IS ambitie)" is overigens niet correct: het is de wens tot welslagen en realisatie. Maar dat terzijde.
    Kortom: we delen de mening dat een zeker ongeluk toch aan de basis ligt van het bereiken van geluk wat blijkbaar ons laat dieselen! 🙂
    Een tevreden mens is geen mens. Nog eentje.
    Geeft mij weer genoeg inspiratie om door te bloggen over de knotsgekke wereld waar we in leven. Komt raad komt daad.. Die had van jou kunnen zijn :-0

  56. wj-tj 4 augustus 2008 om 11:42

    @bouma. als we komen… geen extra catering in huis slepen, s.v.p. dat is niet goed voor mijn schuldgevoel. dus bespaar je a.j.b. die extra moeite.
    wij hebben een gepast aankomstgeschenk voor je wijnkelder. komen we niet, dan komt ie ook wel op. En dat is echt geen Glu(c)h(k)wein. Waar zit die Umlaut op dit nieuwe toetsenbord?
    Ziehier mijn wens, sloof je niet uit voor mijn nog immer niet zekere iniatief.

  57. jan bouma 4 augustus 2008 om 11:50

    @Aad 11:17
    Ja, ik kom wel met die raad… – en dat is dan mijn daad… – maar de daad waar ik om vraag is een daad die ik niet kan vervullen; dat wordt dan uw daad.
    Overigens je hebt gelijk met die preciezere omschrijving dat het altijd ‘de wens is tot vervulling van e.e.a’. Of er voorts sprake zou zijn dat er ’n zeker "ongeluk" ten grondslag zou liggen aan het menselijke streven wensen te hebben of iets te willen veranderen, acht ik ook weer niet goed omschreven. Ik zou eerder zeggen dat het veronderstelde ‘algemene ongeluk’ niet behoeft te worden geaccepteerd en dientengevolge er wensen tot verandering gelegitimeerd worden. Zoiets.

  58. jan bouma 4 augustus 2008 om 11:59

    @WJ’tje 11:42
    Kijk maar; ik ben ’n makkelijk mens en ik zou zonder enig present voor m’n "wijnkelder" je aanwezigheid en kennismaking sowieso op prijs gesteld hebben. Geen misverstand daarover!
    Maar ik snap het. Je hebt te maken met "de dirigenten op je voorplecht van de Gulden Draak…"
    Dus, m’n waarde: kijk maar!
    Tegen de lezers van dit blog zeg ik terzijde:
    dat is nou mijn probleem; ik snap alles.. en dan kunnen er ook nooit teleurstellingen zijn noch ontstaan.
    Dit is wellicht ook een Levensles om "het geluksgevoel" te relativeren. Altijd.

  59. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 12:11

    @WJ-TJ: ik zie inmiddels dat met het nieuwe toetsenbord inmiddels het @@@@@ ook weer bereikbaar is geworden, dat geluk zit ook in een klein hoekje links boven.. 🙂
    Is er al een datum geprikt?Reactie is geredigeerd

  60. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 12:15

    @Jan Bouma: Wat bedoel je. hoop je, verwcht je met: "maar de daad waar ik om vraag is een daad die ik niet kan vervullen; dat wordt dan uw daad."??
    Je tekst: "dat is nou mijn probleem; ik snap alles.. en dan kunnen er ook nooit teleurstellingen zijn noch ontstaan." komt met stip bovenaan de lijst van ‘meest relativerende opmerkingen door Jan Bouma gemaakt’.. Ontstaat er een zeker mildheid in het bestaan?? Wellicht ten gevolge van de euforie van het op weg zijn naar het ultieme geluksgevoel?? :-))

  61. jan bouma 4 augustus 2008 om 12:44

    @Aad 12:15
    Welzeker! Zodra men veronderstelt – terecht of onterecht – dat doet niet ter zake… "dat men alles begrijpt, elk menselijk motief, elk menselijk drama – men dan wel verlost wordt van de vragen omtrent de "legitimatie" van dat handelen of juist weer nalaten.
    Dit is wat moeilijk voor je om te begrijpen, zo snap ik. En idem voor elk ’n ander die dit leest. Maar stel je nu eens voor opnieuw de situatie dat je uitgaat van "het totaal begrijpen van de menselijke drive in relatie met en tot diens handelen of… juist weer het nalaten daarvan.."
    Dat geeft dan toch ’n ongelooflijke rust?! Of niet soms? Als men het hier niet mee eens is; zo verzoek ik dan wel aan mijn tegenstanders, om dan het tegendeel te bewijzen. We zitten hier (tenslotte en goddomme!) niet zo maar wat in het wilde weg iets te beweren! Althans ik niet. Wat zei u? (……!)

  62. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 12:53

    @Jan: ik werk net als jij niet voor de kat zijn viool, maar dat terzijde.
    Je overwegingen lezend, denk ik te begrijpen wat je bedoelt. Het is niet moeiljk voor me om het te begrijpen. Scheer mij niet over de welbekende kam van je :-0
    In zijn algemeenheid: men haalt (jij ook hierboven) de begrippen ‘begrijpen’ en ‘begrip hebben voor’ stevig door elkaar.
    Je leest mijn blogs: ik denk te kunnen stellen dat ik redelijk veel begrijp, maar dat dat juist bijdraagt aan veel onbegrip!! En dat laat ik dan gaarne ‘horen’ (want hier schrijven we).. Dan weet men waar ik sta, en voor sta, in ieder geval.
    Begrijp je? :-))

  63. jan bouma 4 augustus 2008 om 13:08

    @Aad 12:53
    Ik zei al dat ik je wel begrijp maar aan een éénling, als ik, heb je niet veel noch dat ik dat zal hebben.
    "Ons begrijpen" reikt namelijk wat verder. Wij willen dat uitbreiden tot een "communaal begrijpen" voor de totale mensheid. En dan loop je op tegen het tredmolengedrag van die mensheid; het slaafs navolgen van diegenen aan wie de beschikkingsbevoegdheid is gedelegeerd.
    Mensen functioneren nu eenmaal als slaafse navolgers. Ga er maar aanstaan om hier verandering in aan te brengen. Nochtans het "geluksgevoel" (nog steeds onderwerp van dit blog) hangt er wel mee samen.

  64. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 13:19

    @Jan: je gebruikt de woorden "Mensen functioneren nu eenmaal als slaafse navolgers". Klopt. Goedgelovig ook nog.
    Begrijpen leidt op die wijze tot verkeerd begrip.
    Slavernij is dus nog steeds actueel (al tienduizenden jaren). Goedgelovigheid ook al (tien-)duizenden jaren.
    Het wordt tijd dat het juk van deze goedgelovige slavernij wordt afgeworpen. Deze serie is nog actueler en nog meer macro dan ik al dacht 🙂
    Een pleidooi voor het vrijheidsdenken. Mooi plaatje toch weer bovenaan :-0Reactie is geredigeerd

  65. jan bouma 4 augustus 2008 om 14:41

    @Aad 13;19
    Zoals al gezegd: ik, jij, hebben niet veel aan
    het eigen begrip dat sowieso altijd wel door jezelf begrepen wordt!
    De zon schijnt; en ik ga er even tussenuit. Zie later wel weer of meerderen het begrijpen…

  66. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 14:51

    @Jan: ik wil niet zeggen dat ik mezelf altijd begrijp, waar ik begrip voor heb overigens.
    Echter het is wel mijn ambitie om mezelf te begrijpen. Het draag zeker bij tot het geluksgevoel.
    Als ik mezelf goed begrijp, en zelfs gedeeltelijk boven mezelf kan gaan staan, dan is de er nog een kansje dat ik dat begrijpen wellicht nog kan uitdragen en overdragen ook!!
    Kijk, en dat ‘benne leuke dingen veur de mense’..
    ‘Zo is het toevallig ook nog eens een keer’!
    Ga me nu ook weer even uitlaten!Reactie is geredigeerd

  67. wj-tj 4 augustus 2008 om 17:01

    En ik Nozem nog een keertje uitlaten. En dat maakt me niet gelukkig, want het is hier een grote modderzooi.
    Terwijl het bezoek lekker op een terrasje zit. En dat bezoek verdacht veel op een bezoeking leek.

  68. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 17:26

    @WJ-TJ: niet met modder gooien! Wordt zo’n zooi.. :-0

  69. coby 4 augustus 2008 om 18:00

    Hallo Aad, je serie nu zo goed als uitgelezen, ik heb niet àlle reacties gelezen overigens.
    Ik wil je bedanken voor je mooie serie, en voor je ongelooflijk fijne manier waarop je iedereen te woord stond. Ik ben er nog lang niet klaar mee, met al die levenslessen. Ik vind het fijn dat ik ze terug kan lezen en weer op kan zoeken. Soms is dat nodig als ik ergens middenin zit. Dan kan ik nog even terugkijken en afstand krijgen van de emoties door sommige van deze verhelderende en steunende lessen.
    En als de tijd rijp is, kom ik nog terug op de lessen van macht.
    hartelijke groet, Coby

  70. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 18:15

    @Coby: bedankt voor de mooie woorden. Iedereen bedankt overigens.
    Ik vond het wel spannend om er aan te beginnen. Maar dat was gauw over, gezien de mooie gesprekken die hebben plaatsgevonden. Het oorspronkelijk doel (inleiding) is meer dan bereikt is mijn gevoel.
    Nu het helemaal klaar is ben ik ook wel weer blij dat het is afgerond.
    Met een beetje knip en plak overigens heb je ze allemaal zo bij elkaar in één documentje (paginaatje of drie..).. Ik kijk ook regelmatig even terug.. :-0
    Over macht: we vinden wel ergens op het geschikte moment een aanleiding om het daar nog over te hebben. Kijk er naar uit.
    Er zijn meer stamgasten hier (gelukkig) waar elke aanleiding er één is om het overal over te hebben.. Van de grote wereldproblemen tot de kleinste pietluttigheden.
    Mijn plezier aan bloggen overigens :-))Reactie is geredigeerd

  71. Aad Verbaast 4 augustus 2008 om 18:19

    @Allen: coby gaf een mooie afsluiting van deze reeks en aanleiding om over te gaan tot de volgende blog.
    Om met de woorden van Monty Phyton te spreken "and now for something completely different":http://www.volkskrantblog.nl/bericht/214114

  72. amelie.pardouze 17 januari 2009 om 16:16

    Met interesse gelezen deze serie, allemaal achter elkaar, dus genoeg om over na te denken nu… Ik snap nu ook hoe het komt dat jij altijd zo relativerend en zen, om maar even een modewoord te gebruiken, overkomt.
    Misschien moeten we een Engelse samenvatting van het boek maken en deze naar alle wereldleiders sturen?! Maar bij jezelf beginnen is al heel wat, je hebt gelijk! 😉
    Bedankt voor het delen van jouw ‘bijbel’…

  73. Aad Verbaast 18 januari 2009 om 00:09

    Nou wat leuk dat je het allemaal gelezen hebt. En ook nog even reageert. Eeen hele serie om door te ploegen.
    Het is niet alleen mijn bijbel, maar zeker mijn spiegel! 🙂
    Dat je naar zen refereert voel ik als een groot compliment! Dankjewel daar voor.Reactie is geredigeerd

  74. J.E.Richter 27 januari 2009 om 19:37

    Geweldig , ik hoop dat ik binnekort ook lessen in geluk mag geven

  75. Aad Verbaast 27 januari 2009 om 21:45

    @Richter: gelukkig dat je het met plezier gelezen hebt 🙂

  76. eddy 21 februari 2009 om 09:44

    Dus gelukkige mensen zijn socialer dan ongelukkige? bedoel je dat ongelukkige mensen asociaal zijn?

  77. Tejo 8 maart 2009 om 22:32

    Ik begin een beetje genoeg te krijgen van ene Jan Bouma die een serieuze gooi lijkt te doen naar de positie van Jan Blokker de eeuwig gelijkhebber! Het is mij totaal on duidelijk waarom de man verstand denkt te hebben van de opkomst en het verval der Geert Wildersen, de Economie en Marktwerking, Geluk en Realiteit. En waarom heeft Eddy geen antwoord op zijn vraag gekregen?!

  78. Pingback:OverLeven #5 Wat is dan toch ‘geluk’? | Daily dose of Rose

  79. Pingback:Wat is dan toch 'geluk'? - Roos denkt...

  80. Pingback:Wat is dan toch 'geluk'? | Roos denkt...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: