Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Rita Verdonk..

zit ik in mijn kroeg aan de stamtafel te lezen, komt rita verdonk binnenlopen en gaat naast me op die ton zitten..

Goh, zeg ik, dat ik jou hier tref..
Rita:. Afspraak is afspraak! We gaan het samen gewoon doen!

Veel mensen gisteren op jouw feestje. Stonden die allemaal achter je?
Rita: Daar sta ik vóor! Ik ben niet links, ik ben rechts, ik ben recht-door-zee!

Eerst op die boot ja. En de zaal was ook uitverkocht. Met gratis kaarten! Dankzij Sinterklaas?
Rita: Burgers bepalen zelf waar ze hun geld aan uitgeven. Ik weet het niet.

En vandaag al weer in deze kroeg. In het parlement zit je niet zó vaak.
Rita: Allemaal Haags geneuzel! Ze gaan op de Haagse vierkante kilometer hun eigen gang.
 
Eigen gang? Je neemt zelden deel aan dat debat. Flink met wat anders aan de gang?
Rita: Ik heb een aantal mensen verzameld uit mijn eigen omgeving. Oud-collega’s, zeg maar de broer van een vriendin, familieleden, van wie ik weet dat ze zich op dezelfde manier zorgen maken over Nederland als ik.

Van je familie moet je het hebben. Als haringen in een TON. Maar heb je ook  capabele raadgevers?
Rita: ‘Eric Nordholt en Jan des Bouvrie bijvoorbeeld. Zij zijn raadgever. Als ik iets wil weten over cultuur of design dan bel ik Jan.

Bon TON? Va Banque? Stort het maar in mijn TON? TONnen ontwikkelingsgeld. Is dat het andere geluid?
Rita: Ja, ik doe het helemaal anders. Ik doe het met een Stichting en de bv Favorita. Het enige dat ik zeg is: hoeveel je ook stort, je gaat niet over de lijn die we gaan voeren. De politiek heeft te veel laten versloffen in dit land.

Jan (net terug van zijn nieuwe bank, trots als een pauw) vraagt wat Rita wil drinken. Marga-Rita?
Rita: Nee, een Leffe! Da’s pas klare wijn!

Klare wijn? Welk lijn volg je dan? Er is nogal wat wantrouwen.
Rita: Er is ontzettend veel wantrouwen in het land ten opzichte van Den Haag. We zijn een democratie en we hebben een volk dat zijn leiders niet vertrouwt. Dat kan toch niet? Dat gebeurt in een banenrepubliek.

Bananenrepubliek versus democratie, dat heb je goed in de peiling volgens de peilingen..
Rita: Ik weet als geen ander hoe peilingen ernaast kunnen zitten, nietwaar? Ik luister naar het volk ja.

Is dat volk wel in (de) beweging te krijgen? Geen idee…
Rita: ‘Als we straks onze nieuwe site hebben, kunnen ze met ideeën komen. Ik ga dat aan mijn achterban vragen.

Maar stel nu dat ik daar dan ga zeuren, of sterker nog: eisen ga stellen! In vol vertrouwen natuurlijk dat mijn stem eindelijk wordt gehoord!
Rita: Ik vertrouw erop dat u niet gaat zeuren want Trots op Nederland heeft een hekel aan zeurende (teveel eisende) mensen. Daar trek ik me niets van aan.

Ijzeren-Cyber-en-Rita.. U vertrouwt enkel op úw goede ideeën dus. En dan?
Rita: De meerderheid beslist. We kunnen geen rekening blijven houden met een minderheid. Stel ik ben zelf tegen. Dan zal ik de blaren op de tong praten om mensen ervan te overtuigen dat mensen tegen moeten stemmen. Maar als zij uiteindelijk voor stemmen,dan zal ik volgen.

Maar dan ben jij toch het kind van jouw eigen (vollopende) rekening. Wie heeft er dan gelijk?
Rita: De minderheid krijgt geen gelijk. Zo gaat dat in een democratie. De minderheid moet je met respect behandelen, maar meer is het niet.

Met alle respect, maar dat zeggen de peilingen toch: je bent toch zelf in de minderheid.
Rita: Ik peil niet Ins Blaue Hinein. Ik peil vanuit een bepaalde visie.

Wat is die visie dan? De meerderheid en dan de eerste vrouwelijk premier?
Rita (zonder een spier te vertrekken): Ja, dat is wel mijn ambitie. Ik geloof er in en ik ga er voor!!!!!!!!!!

Met zoveel geloof en visie, kun je dan nog wel goed slapen? Met gepaste trots?
Rita: ik word wel eens ’s ochtends om half vijf wakker met de vraag: waarom denken de mensen nou dat ik het kan? Die vraag, daar kom ik niet uit.

Goede vraag, denk ik.
En, zei ze zelf niet in haar openingsspeech: “Waar zijn we dan mee bezig in ons land?”
Met mijn aanhoudende kies-pijn, lees ik maar weer gauw verder in: Stijloefeningen.. van Queneau..
 

Bron:
allemaal letterlijke citaten (behalve de ‘bestelling’) van Rita Verdonk uit:
Volkskrant 31/3: Dirigent Rita Verdonk zoekt orkest.
Volkskrant 3/4: Verdonk zet in op nationalisme.
De Pers, 24/3: Voor Rita geen weg terug.
http://www.trotsopnederland.com/
http://www.ritaverdonk.net/

Noot:
Dit blog is aangemeld voor: Volkskrantblog columnwedstijd
Dit gesprek is onderdeel van de feuilleton: “mijn gesprek met…….”
Alle vorige afleveringen van “mijn gesprek met…….” staan in het infoblok rechts.
Foto: Tom Ordelman, ‘Oranjeboom café’, Velp, 360 graden.Nabericht (6/4):
het vervolg :
SMS-en met Rita Verdonk…

159 Reacties op “Mijn gesprek met Rita Verdonk..

  1. Ina Dijstelberge 4 april 2008 om 11:30

    Een column van jou hand, kon natuurlijk niet uitblijven en natuurlijk met Rita boven op de actualiteit.
    Ik zag haar vanmorgen op TV, ik vraag me af wie haar speeches schrijft.
    Een klein vraagje, waarom schrijf jij deze blog, het is toch het blog en dus dit blog?
    Of zit ik helemaal fout?

  2. Klaverblad 4 april 2008 om 11:35

    Je beste in de serie, maar ik ben hartstikke bevooroordeeld!
    Ook als column: aanbevolen 5-6.

  3. EJW 4 april 2008 om 11:49

    Ik heb weer genoten Aad,en wens je succes!

  4. Aad Verbaast 4 april 2008 om 11:56

    @Ina: Wie haar speeches schrijft? Ik zou het niet weten.. Ze heeft familie om zich heen verzameld.. Jan des Bouvrie (voor het design en cultuur stuk 🙂 zo nog wat meer..
    Maar het klinkt wel autentiek Rita..
    De hele speech staat overigens letterlijk op de site van haar: http://www.trotsopnederland.nl
    Deze, het, of dit? Ik zou het echt niet weten.. daar ben ik niet zo sterk in.. net als, dan etc.. d’s en t’s..
    Kun je als geboren en getogen Nederlander ook maar matig inburgeren??
    Maar als jij me kunt verlossen wat het (deze, dit, het) echt moet zijn: ik vertrouw je.. Zeg het me en ik pas me (en het)aan!!Reactie is geredigeerd

  5. Aad Verbaast 4 april 2008 om 11:56

    @Klaverblad.. dank! Waarom zou jij bevooroordeeld moeten zijn??

  6. Aad Verbaast 4 april 2008 om 11:58

    @EJW: Ik heb er ook van genoten.. gelukkig lopen er heel wat bijzondere mensen rond.. Anders zou ik veel minder gesprekken hebben..
    🙂

  7. Klaverblad 4 april 2008 om 12:05

    @ Aad, dat denk ik wel eens t.a.v. Rita Verdonk; dus dan is zo’n interview voor mij "gefundenes fressen"; ze kan niet veel goed meer bij mij doen, terwijl ik haar bij aanvang van haar ministerschap wel steunde.

  8. Leo 4 april 2008 om 12:10

    Go Rita go! Ik ga dit blog -Ina heeft gelijk- doorsturen aan Kay van der Linde.

  9. de Stripman 4 april 2008 om 12:10

    Weer mooi gedaan, Aad ! Welke politicus zei ook alweer dat hij kon kiezen tussen cabaretier worden of politicus… en toen maar voor cabaretier had gekozen. Hij heeft nu serieuze concurentie gekregen van Ijzeren Rita…;o)
    Eh… zou ze weten dat Leffe geen wijn is…?Reactie is geredigeerd

  10. Aad Verbaast 4 april 2008 om 12:21

    @Ina: "dat denk wel eens t.a.v. Rita Verdonk"
    Wat bedoel je met: dat..?

  11. Aad Verbaast 4 april 2008 om 12:22

    @Leo: zou je denken dat Kay denkt: Rita komt er wel beKay-et af??
    Misschien wil hij nog wel even een reactie plaatsen.. Kan je dat ook regelen?
    Of Rita zelf.. Het volk mag het toch zeggen, zegt ze.. :-)Reactie is geredigeerd

  12. Aad Verbaast 4 april 2008 om 12:25

    @Stripman: dank!
    Carbaret: Joost Eerdmans..
    Leffe: er waren nog wel meer aangeroerde zaken die verwarrend overkwamen.. 🙂
    Dat schept ook duidelijkheid, toch?Reactie is geredigeerd

  13. Ina Dijstelberge 4 april 2008 om 12:28

    @ Aad: Ik weet dat je veel aan mij denkt;-)
    maar volgens mij moet je het Klaverblad vragen.
    Het de dus de blogger en het blog.

  14. tandwielfabriek 4 april 2008 om 12:35

    Wederom erg interessant. Knap gemaakt.
    Nu maar wachten of Rita nog een antwoord terug geeft.

  15. Aad Verbaast 4 april 2008 om 12:37

    @Ina: goed bij deze:
    Klaverblad: is het
    a. deze blog
    b. het blog
    c. en dus: dit blog?
    Kees, schijnt ook wel een taalpurist/kenner te zijn..
    Kan die dit raadsel (voor mij) oplossen?? 🙂

  16. Aad Verbaast 4 april 2008 om 12:39

    @Tandwielfabriek.
    Ik ben er ook wel trots op.. En dat mag weer van Rita.. zou zij er ook trots op zijn??
    Moet ik dat ook maar vertrouwen?
    Je ziet ik oefen even met dit soort nieuwe begrippen.. Valt niet mee.. :-)Reactie is geredigeerd

  17. Ina Dijstelberge 4 april 2008 om 12:42

    @ Aad : wat Klaverblad betreft doelde ik op je reactie van 12:21.

  18. Aad Verbaast 4 april 2008 om 12:47

    @Ina: comunicatie is een bijzonder vak.. Ik zie nu wat je bedoeld.. :-))
    Zo zie je als mensen door elkaar gaan praten, doe ik daar flink aan mee..
    Nog een poging dan (nu aan de juiste):
    @Klaverblad: "Aad, dat denk ik wel eens t.a.v. Rita Verdonk."
    Wat bedoel je met "dat"..
    Jeetje meerdere vragen aan Klaverblad inmiddels..
    Zo komt hij nooit aan het schrijven van zijn column toe (zie zijn blog van vandaag 🙂
    P.S. excuses daarvoor Klaverblad..Reactie is geredigeerd

  19. de Stripman 4 april 2008 om 12:57

    @ Aad en Klaverblad: Ik hou het op ‘het’ en ‘dit’ aangezien het woord ‘weblog’ me afgeleid lijkt van ‘logboek’ en het ‘het boek’ is. Maar ik kan er best naast zitten, hoor…;o)

  20. Aad Verbaast 4 april 2008 om 13:06

    @Stripman..
    Vrij naar Rita: de meerderheid beslist (het is geen "bananenrepubliek" immers), zal ik er "dit blog" van maken.. Consider it done..
    Ja, die Rita: We gaan het samen gewoon doen!
    Zou ze dan toch ergens gelijk hebben..
    Voor nog meer correcties, taalfouten e.d. hou ik me aanbevolen overigens.. behalve in de citaten van Rita.. die zijn voor haar rekening .. net als die stortingen..

  21. Man met baard 4 april 2008 om 13:34

    Rita is geen leider, maar een volger. Ze volgt "het volk". Een recept voor rampen.

  22. Aad Verbaast 4 april 2008 om 13:37

    @Man met baard..
    Deze ‘oplossing’ van haar: op deze wijze luisteren, wordt een drama.. het is al een schertsvertoning.
    Meerderheid, en zo.
    Wat als ‘de meerderheid’ van de ingelogden zeggen: 300 kamerzetels??
    Om maar iets vreemds te bedenken..
    Ze zal daarin helemaal vast lopen..
    Democratie in bewegingen met maar één lid, is geen democratie en zal geen partij blijken te zijn 🙂

  23. Klaverblad 4 april 2008 om 13:47

    @ Aad, ben ik weer na frisse neus;
    met "dat" bedoelde ik "vooroordeel" en niet "blog";
    het is "het" blog, "dat" met bezighoudt en "dit blog" interesseert me wel;
    12:47 niet bedoeld maar bedoelt
    Overigens is Kees Smit een deskundige op dit gebied.Reactie is geredigeerd

  24. Aad Verbaast 4 april 2008 om 13:52

    @Klaverblad: dank voor deze (?) suggesties.. en terechte correcties..
    Ik heb nog veel te leren..
    Ghandi: leef alsof je morgen dood gaat, leer alsof je het eeuwige leven hebt..
    Zo zie je maar weer 🙂

  25. peter louter 4 april 2008 om 14:26

    Deed me denken aan: ‘Willen jullie naar de Dam? Nou dan gáán we naar de Dam!

  26. Aad Verbaast 4 april 2008 om 14:36

    @Peter Louter, ja.Maar wie riep dat ook al weer?
    Is het hek nu van de dam?Reactie is geredigeerd

  27. Henk van Leuken 4 april 2008 om 14:42

    Geweldig weer Aad, van mij mag je Rita aan de tand blijven voelen!…….:)

  28. Aad Verbaast 4 april 2008 om 14:43

    @Henk: even afwachten wat er gaat gebeuren.. MIsschien zit een vervolggesprekje er nog wel eens in.. Ik verwacht van wel eigenlijk 🙂

  29. nelus 4 april 2008 om 16:36

    @aad: goed dat je je hebt aangemeld voor ver vblogverkiezing. Mind my words: je gooit hoge ogen. En to the point: Ik heb tijdens de speech gisteren eens even goed gelet op haar lichaamstaal en haar oogstand/ogen.
    Het lijkt wel alsof deze vrouw spastisch is en zich alleen kan beperken tot een paar standaard handuitdrukkingen. En dan die ogen, waar heb ik dat toch meer gezien. De iris en de pupil staan helemaal bovenin het oog. En odnerin het oog is relatief veel wit. Waardoor ze een uitkijk krijgt alsof ze niet helemaal spoort. En dan luister ik nog niet eens naar wat ze zegt. Als ik dat er ook nog bij betrek dan vraag ik me af : hoever zijn we gezonken ?
    Elk volk krijgt de leider die het verdient. Als dat tijdelijk Rita Verdonk moet zijn dan hebben we dat over onszelf uigeroepen.

  30. jan bouma 4 april 2008 om 16:41

    @Nelus
    Goeie opmerking over de lichaamstaal van Verdonk. Volgens deskundigen geschiedt meer dan 70% van de communicatie middels de lichaamstaal. Daarom was Fortuyn er ook zo sterk in.

  31. Aad Verbaast 4 april 2008 om 16:47

    @Nelus: tjonge jonge, je bent een lichaamstaalspecialist.. Nu moet ik nog wel even opmerken dat het onderstel uiteraard niet echt meewerkte gezien de scheuringen, toen ze van de haar oefenkansel (of was het was anders) viel thuis..
    Maar je zag zelfs het rood/wit in haar ogen
    :-))
    Haagse TON, ken je die uitdrukking?
    P.S. Dank voor je vertrouwen.. om met Rita te spreken: "Ik geloof er in en ik ga er voor!!!!!!!!!!"Reactie is geredigeerd

  32. Aad Verbaast 4 april 2008 om 16:49

    @Jan, gisteren werd aan Croiset bij P&W (had ook weer een boekje gelezen dus mocht reklame maken).. gevraagd wat hij er van vond als bekend theaterregisseur.. ervaringsdeskundige dus..
    Hij zou haar nooit hebben aangenomen zei hij
    🙂

  33. nelus 4 april 2008 om 16:52

    @jan: dank. Maar het grote verschil met Fortuijn vind ik dat – of je het er nu mee eens was of niet – je te maken had met een intellectueel. Ik heb hem eens meegemaakt op een drie-daagse seminar. En ik was onder de indruk van zijn performance, zijn taal en zijn kennis. Dat is niet waar je Rita Verdonk van kunt betichten. Dus de nieuwe Fortuijn is wat mij betreft niet opgestaan al zou ze daar wel graag de sier mee willen halen.

  34. nelus 4 april 2008 om 16:55

    @aad: dat is teveel eer aad. Ik zie mezelf als een amateur psycholoog en observator. Als ik me te veel onbescheiden heb uitgedrukt dan excuus daarvoor.

  35. Aad Verbaast 4 april 2008 om 17:02

    @Nelus.
    Fortuyn was veel intelligenter, en een krachtig debater, met alle registers die iemand kan hebben.. en wist haarfijn de zwakten van de tegenstanders te peilen en daar op in te spelen..
    Maar ik had hem toch niet graag als MP gezien..
    Rita is veel meer een populist.. wel aansprekend taalgebruik voor veel burgers.. maar dan houdt het wel op. Mist andere vaardigheden zoals hierboven aangegeven.
    Verder: amateurs kunnen vaak wedijveren met professionals.. ga zo door!!
    Rita

  36. pacopainter 4 april 2008 om 17:19

    Echt genoten!

  37. Aad Verbaast 4 april 2008 om 17:22

    @Pacopainter, dank! blog jij hier? Ik herken de naam even niet (niet ingelogd).. Laat even weten..Reactie is geredigeerd

  38. jan bouma 4 april 2008 om 18:06

    @Nelus 16:52
    Ik wilde ook geenszins beweren dat Verdonk met Fortuyn – qua effectieve lichaamstaal – vergeleken kan worden! Sterker nog zij kan niet bij hem in de schaduw staan! Het charisma van Fortuyn was ongekend sterk mede door zijn lichaamstaal uiteraard. Dat mist Verdonk allemaal. Ook in intellectueel opzicht is ze niet met F. te vergelijken. Mensen prikken daar ook wel doorheen. Een lege huls blijkt uiteindelijk toch moeilijk "te verkopen..".
    @Aad kan je zo dadelijk alles vertellen, als-ie m’n standaardwerk daarover uit heeft, wat ik bedoel… :-))

  39. Aad Verbaast 4 april 2008 om 18:13

    @Jan: we zijn het lang niet altijd eens: maar je reactie naar Nelus: helemaal mee eens..
    "zo dadelijk": geduld is een schone zaak.. Ik laat rustig de letters tot mij komen..

  40. Aad Verbaast 4 april 2008 om 18:17

    @Pacopainter: ik kom even terug op mijn vorige reactie: ik had je blog met aanmelding voor de columnwedstrijd gelezen en ook nog voorzien van een reactie: "leuk"!!
    Ik vergeet ook wel eens wat.. mijn welgemeende excuses..
    Volgende keer, wellicht even ingelogd reageren.. da’s wat makkelijker.. 🙂

  41. jan bouma 4 april 2008 om 18:21

    @Aad
    Mag me ondertussen wel verbazen over een ongelooflijke coïncidentie die er blijkt te bestaan tussen jouw blogs en m’n boek!

  42. Aad Verbaast 4 april 2008 om 18:38

    @Jan: een van de redenen waarom je hier veel ‘rondhangt’?
    En in discussie.. net als je boek.. Met wie ben je immers niet in discussie 🙂

  43. donbeljon 4 april 2008 om 19:14

    Goed gedaan Aad. Hulde!

  44. Aad Verbaast 4 april 2008 om 19:18

    @Donbeljon: bedankt.. volgende keer even ingelogd? 🙂

  45. donbeljon 4 april 2008 om 19:37

    Even ingelogd. Hoe bedoel je?

  46. Patricia Vermeulen 4 april 2008 om 19:41

    IJzersterk, deze column! Erg leuk. Kost wel veel tijd zeker, om die uitspraken te verzamelen? Je maakt er mooi werk van!

  47. donbeljon 4 april 2008 om 19:48

    Laat maar Aad. Ben er niet meer helemaal bij.gebrainwashed door Rita waarschijnlijk.

  48. Aad Verbaast 4 april 2008 om 19:52

    @donbeljon: wat ik bedoel is dat als je ingelogd bent, het makkelijk is om even ook naar jouw blogs te ‘zappen’.
    Verder: het onderscheid je van externe lezers (kan iedereen zijn immers) en Vbloggers..
    Voor jouw info: er zijn bloggers hier die in prncipe nooit op externe bloggers reageren.. (ik hoor daar niet bij overigens..).
    Snap je mijn vraag nu?

  49. Aad Verbaast 4 april 2008 om 19:57

    @Patrica; Dank.. veel werk? Niet als de gasten er zelf veel werk van maken om vreemde uitspraken doen.
    Dan ligt het werk meer in het maken van een selectie zodat het niet te lang wordt.. 🙂

  50. donbeljon 4 april 2008 om 20:20

    Heb hem helemaal door Aad.

  51. Aad Verbaast 4 april 2008 om 20:25

    Bedankt Donbeljon!! 🙂

  52. willem jan van der woude 4 april 2008 om 21:45

    weer een lichtpuntje op deze grauwe dag. Geef mij Balkenende maar. Daar kan je de draak mee steken. Daarom is hij mijn grootste vriend en krijgt hij een hug, a kiss, a shoulderclap and the golden five.
    Wat een feest op je weblog. Is Rita al langs geweest om jouw ironie in te huren? Ik zou er serieus over na gaan denken. Of heb jij geen zin meer in die hele heisa? Whatever, je hebt het aardig in de schmiezen. Houd het zo! Honderdduizend aanbevelingen vanuit Brochterbeck.Welk volkslied zou Rita’tje kiezen? Wiens Neerlands bloed…. van Tollens of het kerstliedje van Marnix? Waar liggen die straten eigenlijk in de hoofdstad van NL.
    Prachtig wat je gedaan hebt. Je bent me er eentje………

  53. Aad Verbaast 4 april 2008 om 21:49

    @Willem Jan vd Woude, dank voor de mooie woorden..
    "Geef mij Balkenende maar": http://www.volkskrantblog.nl/bericht/177314

  54. Johan HvD 4 april 2008 om 22:00

    Alleen de aller besten zullen op de top van de berg staan…

  55. jan bouma 4 april 2008 om 22:04

    kies ik de berg uit…

  56. jan bouma 4 april 2008 om 22:05

    ’n molshoop noemen ze soms al "een berg!"

  57. jan bouma 4 april 2008 om 22:07

    berg je dan maar!
    (vond dat er toch wat te weinig reacties, die er toedoen, werden geschreven; dus ik ben bezig met een inhaalslag..)

  58. jan bouma 4 april 2008 om 22:08

    blijkt Rita in de molshoop te zitten!

  59. Aad Verbaast 4 april 2008 om 22:13

    @Johan HvD: denk je dat ze daar zal staan Johan?

  60. Aad Verbaast 4 april 2008 om 22:15

    Jan: weinig reacties die er wat toe doen? Ik ben het daar helemaal niet mee eens hoor!!
    Is deze laatste stroom dan wel de kwaliteit waar jij naar zoekt?
    Of heb je nog een verlaat verjaarsfeestje net achter de rug.. 🙂

  61. willem jan van der woude 4 april 2008 om 22:17

    The hidden trigger.
    verstopt tussen alle reakties. waarom zullen we niet in Naam der Democratie het Koningshuis der Nederlanden op E-bay of Marktplaats te koop aanbieden. Amerikaanse hedge fondsen met hun mislukte hypotheek weten er wel weg mee, Maurice ook wel in de opinie peilingen. Weer een last minder en Rita kan echt haar gang gaan. Het wordt tijd voor ECHTE verkiezingen.
    Het is goud wat daar blinkt. En een ongelooflijke hoop media publiciteit. Internet kan wonderen doen. Vroeger deed God dat. Of zijn afgezant

  62. Roos 4 april 2008 om 22:24

    Net zoals Pim Fortuijn zijn speeches niet verzon, verzint Rita ze ook niet zelf… is allemaal voorgekauwd door media masters….kay van der linden?
    Wie weet….Je hebt er iets komisch van gemaakt Aad!
    Groet!
    Leuk om te lezen

  63. Aad Verbaast 4 april 2008 om 22:24

    @WjvdW: er is eens een politike partij geweest die slechts een programmapunt had: heel Nedrland verkopen, en dan de opbrengst verdelen tussen alle Nederlanders.
    Dat zij betekenen dat alle Nederlanders multimiljonair zouden worden.. Daar moet iedereen toch erg achter kunnen staan..
    De berekening klopte!!
    Een detail: wie wil/kan alles kopen?
    Als jij die kent: ik ben voor 🙂

  64. Aad Verbaast 4 april 2008 om 22:26

    @Roos.. dank!
    Zeker zal Kay een dikke vinger in de pap hebben gehad..
    Heb je gezien dat ze erg rood gekleed was.. tot aan haar krukken toe.. Moet (gezien je voorkeur) je zeker zijn opgevallen..

  65. cor 4 april 2008 om 22:57

    Aad je laat Rita praten in citaten en het hangt er maar van met welke ogen je leest en met welke oren je luistert….voor mij komt het loze en lege er wel uit, maar…..of de ironie die je zo voor ogen hebt ook bij de ‘bewonderaars’overkomt is maar de vraag(Queneau ken ik,ik las er op school geregeld uit voor)

  66. Aad Verbaast 4 april 2008 om 23:06

    @Cor: hangt niet alles af van met welke ogen je kijkt en met welke oren je luistert? Ook dat wil ik juist graag laten zien in dit format.
    Ik schreef eerder over al het gedoe rond de film van Wilders, dat de moslim terroristen deze film zullen gebruiken in hun eigen trainingscentra.. er was immers ook gejuich op straten in sommige landen toen de twin towers inzakten..
    Vandaar mijn credo: alles is perceptie!
    Ik vond én het boek leuk (en de titel toepasselijk hier) maar nog sterker: fonetisch uitgesproken is de naam nog van toepassing ook.. met een klein beetje fantasie..
    Dank voor de reactie!

  67. Anno Zijlstra 5 april 2008 om 10:11

    komt er wel eens een onbekend iemand bij je langs in de kroeg ?

  68. Aad Verbaast 5 april 2008 om 10:36

    Het is hier altijd bomvol! 🙂

  69. jan bouma 5 april 2008 om 10:54

    @Aad
    Nog even terug naar je comment van gisteren 22:24. Inderdaad was er enige jaren geleden de gemeente Warmond die zich aan een projectontwikkelaar wilde verkopen… Wat dat geworden is weet ik niet, maar uiteindelijk zal de "koper" ook de keiharde rendementseisen moeten zien te halen die in de economie vereist zijn!
    Dus… ik weet niet hoe jij dat ziet maar ik, als pragmatische cynicus, zeg: "dat Nederland voor een koper in de toekomst een waardeloze investering zal zijn als er niet wat bakens verzet worden waardoor de aankoop (Nederland) nog wel zal bestaan in die toekomst". Tenslotte hebben het wel over "diepte-investeringen" op de lange termijn..
    Conclusie: "politici zijn duidelijk geen verantwoorde economen met een visie!"Reactie is geredigeerd

  70. Aad Verbaast 5 april 2008 om 11:02

    @Jan: uiteraard was het een vreemd voorstel. Maar wel met humor!
    Maar zeg nou zelf: is Nederland al niet lang in de uitverkoop?
    Ach, ik wil best een stapje verder gaan: de hele planeet wordt uitverkocht!!
    En nog gekker: wij gaan er met zijn allen de prijs voor betalen.
    En nog idioter: de gemiddelde consument pikt het ook nog!
    Waar blijft de consumentenbond?

  71. jan bouma 5 april 2008 om 11:15

    @Aad
    Je hebt gelijk. De "consumentenbond" blijkt evenwel ook onderdeel van "het systeem". Die zal dus niet protesteren. We zullen dus eerst "het systeem" moeten veranderen waarin wij, met z’n allen, gevangen zitten. Zoals je bekend is deed ik wat voorstellen om "de eeuwigdurende domheid" te doorbreken. Ik zit eigenlijk op een uitnodiging van P&W te wachten om dat eens voor de camera uit te leggen. Zal ik er ook nog wat "noodzakelijke grappen" tussendoor mixen want zoals je weet moet er, met ’n gemaakt gegrinnik, liefst elke minuut een "witz" verteld worden…

  72. Aad Verbaast 5 april 2008 om 11:26

    @Jan: ik zal je een voorzetje geven.. "consumentbond" is uiteraard een metafoor..
    Mag jij de bal er in koppen!! 🙂
    P.S. ik kijk er naar uit, dat jij in P&W komt. Per slot is een onderhand verworden tot een boekbesprekingsprogramma.. en entertainers-promotie-bureau..Reactie is geredigeerd

  73. jan bouma 5 april 2008 om 11:40

    @Aad
    Volledig met je eens. Ik zit overigens wat uitzendingen van P&W na te kijken omdat ik al jaren geen TV meer kijk. Maar nu moet ik wel. Kwam vorig jaar Martin Ros tegen. De bevlogen boekrecensent van de Tros. Daar werd ik niet vrolijk van. "De jeugd leest nooit een boek maar stapt er overheen!"
    Ik neem aan dat je bedoelt met "de consumentenbond" = de wereldgemeenschap.
    Zo niet lees ik dat over een uurtje wel want ik moet er nu even tussenuit.. Tot later!Reactie is geredigeerd

  74. Johan HvD 5 april 2008 om 11:47

    Neen, natuurlijk niet, Aad, ik bedoel de interviewer/auteur van deze bijdrage. 😉

  75. Aad Verbaast 5 april 2008 om 11:48

    @Jan: ja, er zitten bij P&W soms wel boeiende stukken in. Dus toch wel het kijken waard.
    Wereldgemeenschap… wereldraad, you name it!!

  76. Aad Verbaast 5 april 2008 om 11:51

    @Johan HvD: kun je zien wat een bescheiden man ik ben: ik had er niet eens aan gedacht om op ‘de top van een berg’ te staan 🙂
    Maar uiteraard bedankt voor de steun!Reactie is geredigeerd

  77. Wilma 5 april 2008 om 12:14

    Hoi Aad,
    mooie site, leuk interview met Rita…
    succes met de columnwedstrijd.
    groet van Wilma

  78. Aad Verbaast 5 april 2008 om 12:29

    @Wilma:
    Dank Wilma! Rita heeft nog veel te leren.. Maar tot die conclusie was jij ook al gekomen!! 🙂

  79. Aad Verbaast 5 april 2008 om 13:02

    @Jan: leuke vondst van je(las ik bij blog op de schop’): "sanitair denken" :-))
    Inspireerd me wel om daar later eens op terug te komen!!Reactie is geredigeerd

  80. Rita 5 april 2008 om 13:05

    Een goed interview Aad, en dat ondanks die vele glazen whisky die je achterover bleef slaan. Maar je hebt mijn woorden goed onthouden en netjes opgeschreven. Klasse!
    Mijn reactie is wat laat, maar ik was even naar de slager. Meteen even de achterban geraadpleegd. http://www.volkskrantblog.nl/bericht/194296

  81. Aad Verbaast 5 april 2008 om 13:10

    Dank Rita, en als je weer iets te melden hebt, dan ben je uiteraard altijd welkom voor een vervolggesprek hier..:-)) Ik heb genoten!!

  82. jan bouma 5 april 2008 om 13:51

    @Aad
    Ten vervolge van 11:40. Een beetje schrijver schrijft dan zelf maar, in arren moede, de dialogen die zich hadden moeten afspelen. In dit geval bij P&W. Ik ga er vanuit, nee, ik dicht Jeroen Pauw toe dat hij zijn huiswerk gedaan heeft (of anders diens redactie) en hij komt in het (denkbeeldige) interview met mij tot de navolgende scherpe vragen…:
    Jeroen: "Meneer Bouma, u beweert dus een boek te hebben geschreven waarin u de oplossing voor de mensheid, en de continuïteit daarvan, hebt geformuleerd waarbij er een overleving mogelijk is… zonder dat de mensen iets hoeven in te leveren? Is dat juist?"
    Ik: Ja. Dat is juist.
    Jeroen: "U beweert in dat boek dan geen platitude, als wat eenieder wel weet, als – roken is slecht voor uw gezondheid; maar iedereen paft gewoon door – en het menselijke gedrag hoeft niet te veranderen? Rookt u overigens?
    Ik: Ja. Maar filosofen mogen zondigen tegen hun eigen principes.
    Jeroen: "Nou ziet u wel! U voldoet niet eens aan uw eigen aanbevelingen! Hoe kunt u dan evenzogoed nog menen dat de mensen, zonder dat ze hun gedrag hoeven aan te passen, kunnen overleven met uw modellen en formules?!"
    Ik: Ja, dat kan.
    Jeroen: "U beweert dat u daarvoor de "eeuwigdurende domheid", die al 3000 jaar van kracht is, moet doorbreken. Is dat juist?!
    Ik: Ja, dat is juist.
    Jeroen: "Maar hoe wou u dat in godsnaam dan bereiken? Ik bedoel "eeuwig" is "eeuwig" nietwaar?"
    Ik: Toch kan het!
    Jeroen: "Maar hoe dan?!"
    Ik: Door het inzicht bij de kiezer te bewerkstelligen dat die eeuwigdurende domheid een verzinsel is van de belanghebbenden. Dus kennen we nu wereldwijd het feit dat ANNO NU de mensheid 1300 miljard dollars per jaar besteedt aan uiteindelijk destructieve doeleinden: de defensie-inspanningen. Dit is de waanzin ten top! En wie daarvoor verantwoordelijk zijn, zijn wijzelf. Wij kiezen immers nog steeds de verkeerde egotrippers als onze afgezant op het wereldtoneel die ook verantwoordelijk zijn voor die verkeerde uitgaven. Daarom loopt Balkenende bijvoorbeeld als een dom schaap achter Bush aan! Dus ik zeg tegen de kiezer: snap nou eindelijk eens dat uw private belang per definitie samenvalt met dat van het communale wereldbelang van elke andere wereldburger. Je kunt namelijk geen verantwoorde scheiding op deugdelijke gronden meer aanbrengen die verdedigenswaard is.
    Jeroen (ook niet dom): "Dus de kiezer zou andere representanten op het wereldtoneel moeten kiezen die geen binding meer hebben met de achterliggende opvattingen van "religie" en "nationaliteit" en "partijpolitieke bindingen". In feite zegt u: wij zijn allen wereldburgers!"
    Ik: U hebt het volledig begrepen; handel dan slechts dienovereenkomstig naar dat inzicht.
    ———————————————–
    Bij elkaar een 5-minuten durend interview. Lijkt me toch zinnig dat bovenstaand imaginair interviewtje even wordt gecommuniceerd met de P&W redactie. @Aad! Jij bent voor "de techniek!"Reactie is geredigeerd

  83. Aad Verbaast 5 april 2008 om 14:02

    @Jan: je kent toch de site van Pauw en Witteman.. daar kun je eenvoudig een mailtje sturen naar de redactie.. En: ze zullen er blij mee zijn, want dit interview hoeft niet meer uitgewerkt te worden (zoals altijd gebeurd): het is immers al helemaal voorbereid.. Mensen zijn lui..
    Verder: gemiddeld krijgt elke gast ongeveer 12-15 minuten ‘spreektijd’.. Maar dit is alvast een sterk begin.
    Het is wel de hopen dat een incident als tussen Joran en PrdV (het wijnincident) zich hier niet zal afspelen tussen bijvoorbeeld jou en Pauw..
    Wie gooit laten we dan even in het midden 🙂

  84. jan bouma 5 april 2008 om 14:24

    @Aad
    Zal zien of ik dat "technisch" voor elkaar krijg… Feit blijft wel dat andere lezers van dit blog dit imaginaire interview ook aan de P&W redactie kunnen toesturen als ze begrepen hebben waarover ik het heb.
    Ik heb overigens absoluut geen zin om wijn te gooien; die drink ik liever.

  85. Aad Verbaast 5 april 2008 om 14:28

    @Jan: ik denk zeker te weten dat je een interressanter gast zou zijn daar dan de pulp die 50% van de gasten uitmaakt..
    Volgens mij is er een ernstig tekort aan mensen die echt iets te vertellen hebben..
    Die zijn er niet zo veel immers..

  86. jan bouma 5 april 2008 om 14:39

    @Aad
    Heb zojuist aan de redactie van P&W de bovenstaande wisselingen gemaild. Als we niks horen trek ik mijn conclusies. Idem de lezers van dit blog dat kunnen doen. Ben het overigens volledig met je eens dat je weinig mensen ziet of hoort in dat soort "human interest programs" terwijl ze dat wel pretenderen.

  87. jan bouma 5 april 2008 om 17:02

    @Aad
    Van de P&W redactie kreeg ik onderstaand "standaardbericht" inmiddels terug als reactie op mijn toezending.
    ’t Is dat je het maar weet hoe het werkt. Enfin. Ter kennisneming schrijven zij:
    Beste Jan Bouma,
    Dank u wel voor uw reactie.
    Wij proberen zo veel mogelijk e-mails te beantwoorden. Door de hoeveelheid e-mail die wij binnenkrijgen kunnen we helaas niet garanderen dat er op elke reactie een antwoord volgt. Wel garanderen wij dat elke reactie gelezen wordt. Uw complimenten en klachten nemen wij ter harte. Uw tips en suggesties nemen wij in overweging. Dank voor de tijd die u genomen heeft te reageren. Samen met uw opmerkingen hopen wij een programma te maken waar u graag naar kijkt.
    ———
    Kijk! Ze verzamelen bij elkaar wat losse info. waarvan ze denken dat "hun programma er baat bij zal hebben om het op de beeldbuis te brengen". Het onderscheidend vermogen om inhoud en "de waan van de dag" daarbij te kunnen onderscheiden wordt hierdoor niet ingevuld.
    Maar ik wacht af. Misschien is er nog een verlichte geest bij die redactie (en elk willekeurig ander soortgelijk programma) die inhoud weet te onderscheiden in dit tijdperk in vergelijking met "de waan van de dag!"

  88. Aad Verbaast 5 april 2008 om 17:41

    @Jan: jij begint inmiddels al aardig ‘te techniek’ onder de knie te krijgen. Straks ook nog in het hoofd en bent helemaal klaar!
    Ja, een standaard antwoord.. maar wie weet.
    Een suggestie: elke week een mail. De aanhouder wint.. en weliicht gaat dan de ‘nuisance factor’ spelen, en zeggen ze: om van hem af te zijn, laat hem maar eens komen..
    Wat kan jou dat schelen 🙂

  89. jan bouma 5 april 2008 om 17:52

    @Aad 17:41
    Je vergt nu wel erg veel van mij. Als de klootzakken geen kwaliteit weten te onderscheiden van de waan van de dag kunnen ze de moord stikken. Zeg ik niet overal en bij voortduring in dat boek dat je leest: ‘Take it or leave it!’ De premisse is hier dat ik "de beoordelaar" nog wel serieus wil nemen in tegenstelling tot die fantasten die hun verhaal willen verkopen zonder inhoud.
    Er valt met mij niet te schipperen! En dat zou evenmin het geval moeten zijn met eenieder die begrijpt waar ik het over heb.
    ps
    Jij vindt dit natuurlijk weer een te keiharde confrontatie, hé? F*ck the bastards! Zeg ik dan.

  90. Aad Verbaast 5 april 2008 om 18:01

    @Jan: nog een alternatief (ik blijf bij mijn suggestie van de vorige reactie): de wereld draait door..
    Op zijn minst een toepasselijke titel en een mooie ingang voor je..
    Worden ook veel boeken aangeprezen.. 🙂
    P.S. en nou niet doordraaien, maar doorzetten!

  91. jan bouma 5 april 2008 om 18:11

    @Aad
    Om te beginnen… "draai ik nooit door". Cynische pragmatici doen dat niet. Ik zal je suggestie voor DWDD overnemen en ze het bovenstaande trachten te mailen. Ik zeg er wel bij – en dat zullen ze dan ook lezen – dat ik niet kom opdraven als ik nog meer "gegrinnik en geginnegap" moet presteren binnen 1 minuut zoals Matthijs van Nieuwkerk dat kennelijk verlangt. De stompzinnigheid van dat programma verveelt mij namelijk binnen 1 minuut al. Vandaar dat je altijd dezelfde figuren daar ziet als Chiel Beelen en hoe heet die juffrouw van dat seksprogramma ook alweer..
    Waar is eigenlijk de tijd gebleven van ene Joop Koopman die quizs presenteerde? Als er niets te lachen viel, lachte hij ook niet! Snap je nu waarom ik geen TV meer kijk? Maar ik ga ze dit toezenden, als het me lukt…Reactie is geredigeerd

  92. Aad Verbaast 5 april 2008 om 18:16

    @Jan: ik denk dat je enigszins in de war bent: de andere ‘aangever’ is Georgina Verbaan..
    Zij is de verpersooonlijking en concentraat van dom Nederland.. en daarom een publiekstrekker… 🙂
    Over TV kijken: ik snap het wel.. Ik kijk alleen nog maar ned 1,2 Brt 2, en BBC2.. Soms nog naar Discovery en Nat. Geogr..
    Als er echte grote rampen zijn: CNN en BBC World.
    Rest: allemaal bagger..Reactie is geredigeerd

  93. jan bouma 5 april 2008 om 18:26

    @Aad
    De ellende is dat je die "bagger" wel nodig hebt terwille van het behoud van "de bagger". Je moet dat soort programma’s dan toch zien te bereiken.
    Ik heb zojuist al de "standaardontvangstbevestiging van DWDD" binnen op mijn verzending. Ongeveer hetzelfde wat P&W schreef. "Wir haben es nicht gewusst" kunnen ze niet meer claimen als excuus om me niet uit te nodigen. Enfin. De hele "linkse Vara-wereld" is nu in rep en roer! Ik wacht wel af..Reactie is geredigeerd

  94. Aad Verbaast 5 april 2008 om 18:39

    @Jan, als je nu toch de truuk beheerst (en goed bezig bent vind ik) nog een paar suggesties:
    Netwerk, Nova..
    En daarna nog wellicht wat commerciële zenders.. Maar niet de eerste prioriteit..

  95. jan bouma 5 april 2008 om 18:51

    @Aad
    Het is godgeklaagd dat ik met zo’n duidelijk verhaal me op jouw lastgeving moet bezig houden met al die nitwits.. maar ik zal het proberen of "Nova" (en ik ken Clairy Polak zoals je weet uit m’n boek…) en "Netwerk’ ook nog kan bereiken. Daarna hou ik er mee op! Ik ga ervan uit dat jouw blogs bijvoorbeeld ook door de Vk-redactie gelezen worden. Dus die kan ook reageren. Enfin.. ga weer wat proberen… Al die commerciëlen moeten maar wat alerter worden op wat er speelt heden ten dage. Die ga ik niet opzoeken.

  96. Aad Verbaast 5 april 2008 om 19:05

    @Jan: wellicht handig als je ook even leert (wellicht van de kruimeltjes of de dames van woesdag avond) hoe je op eenvoudige wijze ‘links’ kan invoegen in je e-mails, of reacties alhier..
    Je weet mensen zijn lui.. leuker kan je het niet maken immers, maar wel makkelijker!!!!
    P.S.: het had niet actueler kunnen zijn: net een blog verschenen: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/194353
    Het kan!! Leer er van.. :-)Reactie is geredigeerd

  97. Aad Verbaast 5 april 2008 om 19:11

    @Cathy, waar ben jij overigens? Nog steeds aan het ‘kanalen’?? 🙂

  98. jan bouma 5 april 2008 om 19:16

    @Aad
    Je vergt nu nog meer van me. Ik ben een kamergeleerde die zich niet met triviale zaken als daar zijn "de communicatie" en "hoe die werkt" hoeft bezig te houden. Bovendien dacht ik dat ik jou daar voor had. Jij bent het technische genie van de hele onderneming!
    En als dat niet lukt…
    De non-valeurs bij KNAW en WRR weten daar natuurlijk alles van! Die hebben er alleen belang bij dat het goedgelovige domme volk met hun behendige communicatietechnieken zand in de ogen wordt gestrooid. Daar leen ik me niet voor.
    Als de dombo’s die ik nu heb aangeschreven (P&W, DWDD en Nova) het nog niet snappen… Apres moi le déluge! Tenslotte heb je ook kunnen lezen hoe groot de weerstanden waren bij de reguliere pers als NRC Handelsblad als ze me wel begrijpen waarover het gaat maar niet wensen te reageren.
    Men kan zich nu revancheren door mijn ongelijk te bewijzen door te reageren. Doen ze dat niet zijn ze ‘oostindisch doof en blind". Dus we wachten af.. of dat zo is.Reactie is geredigeerd

  99. Aad Verbaast 5 april 2008 om 19:29

    @Jan: gelijk hebben en gelijk krijgen is twee, daar weet je alles van..
    Maar denk eens als volgt: dommen moet je dom benaderen, ander begrijpen ze het niet….(Jij kan dat vast al een ‘oud fries spreekwoord vertalen)
    Snappie??Reactie is geredigeerd

  100. jan bouma 5 april 2008 om 19:46

    @Aad
    Veel eenvoudiger en nog simpeler dan ik me al uitgedrukt heb is godsonmogelijk! Op m’n knieën lig ik al om het eenvoudigste volk, als daar zijn "de Tokkies", mijn verhaal duidelijk te maken! Je hebt er over kunnen lezen! Dat Friese spreekwoord ken ik in dit verband niet. Mogelijk omdat de Friezen nooit in hun historie zo diep hebben hoeven zinken dat ze er spreekwoorden voor hebben bedacht.
    Wat zou je denken van: een ezel stoot zich niet voor de derde keer aan dezefde steen! Men leze dan "ezel" voor "Balkiebalkiebalkie!" als-ie weer eens bij Bush op bezoek gaat!

  101. Aad Verbaast 5 april 2008 om 20:04

    @Jan: de ontmoeting met blakeneinde en zijn Hoop Schever met Bush, was natuurlijk een historisch evenement wat uit mijn geheugen nooit gewist zal worden!!
    Zeer tekenend, over de wereldpolitiek!
    Een oude mop daarover (maar ook wel weer actueel).
    Hillary (die haar man bijstaat) trekt haar haar rok naar beneden, en roept: Read my lips, no more bush!!

  102. jan bouma 5 april 2008 om 20:11

    @Aad
    Ze zal wel gezegd hebben: "no more bullshit!"; valt me trouwens nog mee dat ze haar rok niet optrok zoals de First Lady deed in m’n boek en haar "lips" liet lezen door George…

  103. Cathy 5 april 2008 om 20:20

    @Aad.
    Ha die Aad! Nee, niet meer aan het "kanalen". Moest vandaag plotseling zieke collega vervangen. Wij werken bijna nooit op zaterdag ( 3 x per jaar) en ja hoor, ik was de "klos". Vanmorgen liep mijn wekker dus om 06.00 uur af en nam ik om 07.30 afslag Maarssen. Ik kwam bijna in de verleiding om Jan nog een bezoekje te brengen maar dan zou ik dus niet op tijd op mijn werk gekomen zijn. Ook ben ik er van overtuigd dat Jan dan gelijk uit zijn boek ging voorlezen en dan zou ik dus nooit meer weg komen!

  104. Aad Verbaast 5 april 2008 om 20:22

    @Jan: heb ik die pagina al gehad? Vertel welke pagina..

  105. Aad Verbaast 5 april 2008 om 20:33

    @Cathy: gelukkig dat je weer ‘boven water’ bent!
    Ik wi uiteraard Jan niet bovenmatig promoten, maar gezien zijn "wereldtuin", met meerdere vijvers, bruggetjes en planten uit alle windstreken (schijnt uit zijn boek) lijkt me een bezoekje voor je zeker de moeite waard!
    Het had zeker een boeiende en warme dag kunnen worden! Werken (en zeker op zaterdag) is niet alles immers 🙂

  106. jan bouma 5 april 2008 om 20:34

    @Aad
    Niet om het een of ander maar je hebt een hilarisch stuk gelezen zonder dat je het besefte (kennelijk). Het is "het triootje" dat George Bush maakt met zijn vrouw en Condoleezza Rice in de "Red Room" waar Bill ooit zijn "sigaar" aan Monica toevertrouwde..
    Shame on you! Met dit fragment wil ik nu juist de Amerikaanse markt veroveren. Je kunt het opnieuw lezen op de pg. 90/94. Idem een profielschets van G.W. Bush. Het idee van dat "triootje" is overigens afkomstig van H.J.A. Hofland. Hij zei me: "dat denken wel 6 miljard mensen!"

  107. Cathy 5 april 2008 om 20:39

    @Aad.
    Ik vind jullie vandaag trouwens wel een beetje ondeugend.(zie mopje boven), leuk.
    Jullie (Aad en Jan) weten toch wel dat ik ook aan jullie lippen hang he. Dat weet iedereen hier toch ondertussen wel!

  108. jan bouma 5 april 2008 om 20:50

    @Cathy
    My lips are sealed! En die van jou; daar kan ik me slechts een voorstelling van maken. Zou toch maar langs zijn gekomen vandaag. Had je een boek meegekregen en had je met Aad mee kunnen lezen waarover we het nu hebben.

  109. Aad Verbaast 5 april 2008 om 20:54

    @Jan: je hebt helemaal gelijk, een fraai deel van het boek waar menig lezer van zal smullen!!
    Een oprechte sigaar uit eigen doos was dat!!
    Genoten.. (snelweer even nagelezen overigens.., dank voor de verwijzing..)

  110. Aad Verbaast 5 april 2008 om 20:56

    @cathy: Ondeugend? Ik ben altijd bloedserieus, dat zou je toch moeten weten inmiddels.
    "Ik zie door dit bomen haar bush niet meer.." (dat is een ook een oud spreekwoord, maar ben de regio vergeten)Reactie is geredigeerd

  111. Cathy 5 april 2008 om 20:56

    @Jan.
    Ik heb net uitgelegd waarom ik niet langs kon komen vanmorgen. Vond het ook niet leuk voor jou, zo net wakker en dan gelijk al een "boekbespreking". Jij hebt het boek al uit, dat is duidelijk.

  112. jan bouma 5 april 2008 om 21:03

    @Cathy
    Er zijn gelukkig boeken waarin je nooit uitgelezen raakt. Die eindigen pas als je dood gaat. Dus ik heb mijn boek nog niet "uit!" Misschien kun je helpen om het uit te lezen?

  113. jan bouma 5 april 2008 om 21:10

    @Aad
    Thanks. Die passage zou verfilmd moeten worden. Maar misschien is ‘Humphrey Bogart’, alias HJA, daar nu mee doende in samenwerking met ‘Jimmy Cagney’. Ze zijn samen onderweg naar Hollywood volgens het boek tenminste…

  114. Cathy 5 april 2008 om 21:12

    Jan.
    Ik moet jou bekennen dat ik het nog niet uit heb omdat ik telkens weer mijn meest favoriete hoofdstukken lees. Maar ik wil met alle plezier weer eens een nieuw hoofdstuk lezen. Alleen als jij tekst en uitleg wil geven natuurlijk. Als ik het in mijn uppie lees dan sla ik misschien hele belangrijke fragmenten over. Wil jij mij daarbij dan helpen? Jij bent de expert, dat heb jij zelf gezegd.Reactie is geredigeerd

  115. Aad Verbaast 5 april 2008 om 21:18

    @Cathy en @Jan: misschien moet er voorlees sessie georganiseerd worden.. Jan (uiteraard) llest voor (voor Cathy) uit eigen werk..
    Alles daarna op youtube uiteraard..
    Kon wel eens een echte klapper worden.. 🙂

  116. jan bouma 5 april 2008 om 21:20

    @Cathy
    Je stelt me voor ’n raadsel. Virtuele raadsels wel te verstaan. Hoe kun je nu van een cynische pragmaticus verwachten dat hij in "virtuele raadsels" blijft geloven als dat niet hoeft.. Dus kom wat mij betreft gerust eens langs voor wat echte hoofdstukken. "Alles mag… zolang het kan" zeg ik er altijd bij.

  117. jan bouma 5 april 2008 om 21:24

    @Aad
    Ik wil wel veel aan de grote klok hangen.. maar niet de bijzonderheden die ik heb met "de vrouwen" zoals je weet! Er zijn grenzen! Jij denkt zeker dat ik weer een of andere "Gooise vrouwenvariant" wil propageren!

  118. Cathy 5 april 2008 om 21:25

    @Aad.
    Ja jij bent heel vaak erg humoristisch vind ik.
    Maar deze: "ik zie door de bomen haar bush niet meer",die vind ik ook heel goed. Leuke humor! Aad, jij bent eigenlijk 3 in 1.
    1. Serieus, zeker.
    2. Humoristisch.
    3. Lief (denk ik) gezien de reacties die jij
    achterlaat bij anderen. (ja, ook die worden
    door mij gelezen).

  119. Aad Verbaast 5 april 2008 om 21:30

    @Jan: ik wilhelemaal niet meer weten wat jij met die vrouwen doet in die kelder.. gewoon uit respect!! Niet meer en niet minder..
    @Cathy: dank.. ik wordt er verlegen van 🙂

  120. Cathy 5 april 2008 om 21:34

    @Aad.
    Dat vind ik ook een leuke kant van een man als hij af en toe verlegen is. Marie boft maar!Reactie is geredigeerd

  121. jan bouma 5 april 2008 om 21:36

    @Cathy
    Wat doen we? Blijven we hier treuzelen of duiken we de koffer in? :-))) die dekens moeten er achteraan..
    @Aad
    Dat is teveel eer van Cathy.

  122. Cathy 5 april 2008 om 21:38

    @Jan.
    Ok, jij leest voor en ik hang aan jouw lippen en ik luister. Af en toe moet ik jou dan wel even kunnen onderbreken als het mij niet helemaal duidelijk is. Dan vraag ik dus om "uitleg". Ik doe dus niet "alsof".
    Die voorleessessie filmen we dan en zetten het op youtube. Aad kan goed filmen! Denk jij dat Ramses voor achtergrondmuziekje te porren is????
    Ja Jan, ik heb mijn huiswerk goed gedaan he.

  123. jan bouma 5 april 2008 om 21:44

    @Cathy
    Dat blijkt! Ramses komt nog wel eens. Als je wilt kun je erbij zijn. Dat meen ik.
    Anderzijds zou hij teveel afleiding geven want in bed is het een serieuze zaak! Zeker als ik er nog bij voorlees en jij kietelt mij geregeld voor "uitleg". Dan onderbreek ik graag even de voorleessessie.

  124. Cathy 5 april 2008 om 21:56

    @Jan!
    Echt niet te geloven! Jij doet zoveel moeite om jouw prachtige boek te promoten en wat denk je: Ja, hier staat het ineens bol van de mensen. Media, pers, zelfs van het plaatselijke krantje staan ze hier te dringen. Zij hoorden Ramses spelen en nu vragen zij aan mij: "is Jan al in de slaapkamer met " het boek" en staat Aad al paraat met de camera"? Nou, ik heb ze allemaal weggestuurd dus wij kunnen vrolijk verder gaan.

  125. jan bouma 5 april 2008 om 22:05

    @Cathy
    Soms… is er op woensdagavond een nablijvertje die tot de volgende ochtend extra les krijgt..; in het voorlezen bedoel ik. Je kunt je nog opgeven. heb inmiddels uitgevogeld waar je wel wonen moet! Ivm dat "kanaal" en de afslag M. en zo.. dus binnen 1 kwartier ben je hier!
    Tussen haakjes. Die hele Ria Verdonk wordt nog killer dan ze al is omdat we het niet meer over haar hebben! Waar ging dit blog eigenlijk over?

  126. Cathy 5 april 2008 om 22:15

    @Jan.
    Ja, eigenlijk moet jij een beetje bij de les blijven, dit was even een grapje tussendoor maar de ruimte is vanaf nu weer voor Aad en voor jou natuurlijk.
    Laatste opmerking: iedereen weggestuurd omdat ik tijdens het lezen van een voor mij totaal nieuw hoofdstuk tot de conclusie kwam dat ik nodig lid moet worden van de plaatselijke gymnastiekvereniging. Anders wordt het niks.
    Zo mannen, ik trek me even terug met een heerlijk boek. Ja Jan, ik lees langzaam (als het een mooi boek is), heerlijk, in het tempo van Simon Carmiggelt, dat is pas ontspanning.Reactie is geredigeerd

  127. jan bouma 5 april 2008 om 22:19

    @Cathy
    Veel plezier! En groet!
    @Aad
    Cathy gaat lezen (niet mijn boek) maar dat komt nog wel; en ik ga wat anders doen. Zie wel hoe het er morgen bijstaat. Idem: groet!

  128. Aad Verbaast 5 april 2008 om 22:23

    @Cathy: na deze scenes uit een nieuwe hoofdstuk.. even terug naar dit blog: heb jij eigenlijk wel een aanbeveling gegeven??
    Het gaat tenslotte wel hier om een wedstrijd. o.a…
    En jij Jan? je bent dat toch niet vergeten hoop ik..
    De teller staat nu op 33…

  129. Cathy 5 april 2008 om 22:35

    @Aad.
    Natuurlijk heb ik jou een aanbeveling gegeven.
    Jammer genoeg ben ik vergeten er op mijn werk 1 te geven, zal ik voortaan doen. Ok?
    En wat Jan betreft Aad, ik denk dat hij het boek aan het lezen is dat hij nooit "uit" zal krijgen, hoopt hij. ha, ha, leuk he.
    Ik denk dat hij ergens "in het midden" blijft hangen. Misschien gaat hij mij morgen hierover nog iets uitleggen, ben benieuwd.

  130. Aad Verbaast 5 april 2008 om 22:49

    Waar ook: morgen is het weer zondag..
    Ik ben weer razend beniuewd naar de preek van Jan..
    Uiteraard is hij met de voorbereiding zo klaar..
    In zijn boek der boeken ongetwijfeld een raak on-topic onderwerp..
    De kerk zal vol zitten.. en: helemaal niet de meerderheid beslist. Maar de kansel roept en gij zult volgen..
    Kijk dat is nog eens klare wijn!!

  131. Cathy 5 april 2008 om 23:15

    @Aad.
    Ik ga al vast voorin de kerk zitten want ik vind het zo prachtig als Jan begint met: "beminde gelovigen". Dan ben ik toch zo trots op hem! Dus Aad, ik zie jou morgen in de kerk, ik houd een plaatsje voor jou vrij.
    Welterusten.

  132. Aad Verbaast 5 april 2008 om 23:32

    @Cathy: vorige week kregen we er nog van langs!! Of was dat al weer de week er voor?
    Beminde en onbeminde gelovigen en ongelovigen..
    Slaap zacht: des te beter ben je morgen uitgeslapen!Reactie is geredigeerd

  133. jan bouma 6 april 2008 om 09:27

    @Allen
    De eerste Dienst is pas over anderhalf uur! Heb nog niet besloten of ik U zal confronteren met het Boek der Verschrikkingen en de Afrekeningen danwel dat der Verdraagzaamheid en andere Prietpraat. Wacht U maar af wat het wordt. Gaat U, zolang U nog niet door mijn Woord getroffen bent, door met Uw leven en Uw spel in de Kindergarten!
    mijn stemming is overigens niet goed…

  134. Cathy 6 april 2008 om 09:48

    @Jan.
    Ook goedemorgen!Reactie is geredigeerd

  135. Aad Verbaast 6 april 2008 om 09:56

    @Jan:
    de stemming zit er hier al goed in Jan. Het zitvlees op de kale en koude kerkbanken wordt al behoorlijk op de proef gesteld.
    Bij jou zit die stemming er nog niet goed in begrijp ik.
    Eerst even ter voorbereiding samen een glaasje pleegzuster bloedwijn?
    De zon schijnt door de gebrandschilderde ramen. Kleurrijk hier.
    Cathy bibbert, en zit er gekleurd bij.Reactie is geredigeerd

  136. Cathy 6 april 2008 om 10:12

    @Aad.
    Goedemorgen! Nou ik heb mijn reactie maar verwijderd hierboven bij Jan. Dat bibberen is echt waar hoor, Jan komt toch zo met een preek!
    Daar lusten de honden geen brood van denk ik.
    Ik ga mezelf eerst maar even uitlaten zolang het zonnetje nog schijnt. Drinken jullie ondertussen niet teveel van die pleegzuster bloedwijn want ik denk dat de schoen daar een beetje wringt wat Jan betreft.

  137. jan bouma 6 april 2008 om 10:31

    @Allen
    (preek)
    Gelovigen! Allereerst een fragment uit mijn eerdere werken die u constant verwerpt. (Zie hierna). U bent en blijft horende doof en ziende blind. Hedenochtend heb ik mij dan ook de vraag gesteld of het woord tot u richten nog wel iets betekent en zinvol zou zijn. Als ik zeg: "Men pakt nu het Boek der Boeken, waarin de toekomst voor de mensheid staat, weet ik dat u niets te pakken hebt…
    Dan doet zich bij mij het dilemma voor, de beslissing die genomen moet worden, of ik nog wel langer paarlen voor uw zwijnen wil werpen die toch niet gehoord noch gelezen worden. U beschouwt mij namelijk als een wellicht vlot schrijvende conferencier met een herhaald refrein dat nochtans niet gehoord en/of begrepen hoeft te worden. Waarom zal ik dan, als dat uw opvatting is, nog woorden aan u verspillen terwijl de schijnheiligheid van uw tronies druipt! U hebt mijn boek niet. Kunt er ook niet in meelezen. En als u het wel zou hebben, leest u met onvoldoende perceptie! Deze opmerking treft allen die het hebben maar niet begrijpen willen omdat hun geconditioneerdheid niet toestaat dat zij ook maar iets zullen begrijpen van wat ik geschreven heb!
    Derhalve zie hierna:
    citaat:
    "..Volgens mij moeten deze “stukjes” ermee te maken te hebben. “Ja…” ; zo zei ze nog meer…. “je moet meer de strooppot gebruiken!” Nu heb ik die raad me aangetrokken en hedenochtend heb ik me dus een ton (!) stroop aangeschaft….; en denkt u dan niet aan een ton die in duigen kan vallen! Nee; ’n ton is 1000 kg! Moet lukken om iedereen daar vanaf nu in te verzuipen! Te beginnen met dat aardige oude dametje… Ze was best leuk hoor… zeg ik er maar ten overvloede bij; u ziet de stroop doet z’n werk al! Groet! Dierbaren! Stroop! Stroop!
    einde citaat.
    Wel laat ik u zeggen: ik heb al mijn "stroop" over u uitgesmeerd. Zonder resultaat. En helaas bent u ook niet in de stroop gestikt hetgeen mij nog enige voldoening zou hebben gegeven!
    Gaat u nu allen heen! Met uw koppen in het zand! Dat moet u een prettig gevoel geven…

  138. Anno Zijlstra 6 april 2008 om 11:05

    a%20href= en wordt gewaar dat er twee pieken zijn, de Rita revolte en nu dan de start van Trots op Nederland.
    Bij de http://www.volkskrantblog.nl/blog/10191 zien we dat pieken kan maar aandacht vasthouden wat anders is, geldt ook voor Verdonk.
    TON en PVV zijn beiden geen partijen maar soort stichtingen die kenmerken zich doordat ze alleen kiezers hebben,er is verder geen invloed te hebben/krijgen op, dat acht ik politiek onjuist.
    Dit zal op termijn niet beklijven of ze moeten partij worden, sucessen zullen dagprijzen zijn derhalve.

  139. Aad Verbaast 6 april 2008 om 11:14

    Nagesprek, na deze overdonderende preek met Jan:
    Ik heb je boek toch wat praat je me nou?
    Jan: zand er over!
    TON? wel actueel..
    Jan: ik ben altijd actueel!!
    TON is niet alleen "1000 kilo". Toch?
    TON (laat Rita maar even zitten, dat kunnen we alemaal over meepraten) is ook:
    Een ongepakte ton haring: ongeveer 620 stuks..
    Een gepakte ton haring: ongeveer 800 stuks..
    Een ton bier: een hectoliter..
    Een ton turf: 2 hectoliter
    Een ton boter: 160 kilo
    Een ton karton: 10 pakken.
    Registerton: (engelse stelsel) 1016 kilo
    (stoelt op het feit dat het gewicht van een gulden van 1840-1945 10 gram was.. iemand die een ton bezat 1000kg geld had): 100.000 gulden. Nu uiteraard 100.000 euro.
    Een Haagse ton (een halve ton voor een spiegel): mbt tot ambtenaren die met een beperkt inkomen stand (menen te) moeten ophouden.
    Ton op de teller: 100.000 km.
    Jan: betweter!! Geeft je zeker ook al een prettig gevoel.
    Nog een pleegzuster bloedwijn Jan?
    Jan: als we maar niet met zijn allen er in verzanden!
    Gelijk heb je Jan. Rustig nou maar, we gaan voor deze zondagsrust.Reactie is geredigeerd

  140. Aad Verbaast 6 april 2008 om 11:19

    @Anno Zijlstra:
    Je eerste link werkt niet.. Ik ben wel geïntersseerd..
    "…doordat ze alleen kiezers hebben,er is verder geen invloed te hebben/krijgen op, dat acht ik politiek onjuist."
    Ik ook, Rita heeft wel de mond vol van meepraten.. Maar ik geloof er geen snars van..
    Zal ook blijken niet te werken.. Het is het eerste grote kiezersbedrog van haar kant.. Dat kon haar nog wel een flink opbreken verwacht ik.
    Successen zijn inderdaad op deze manier dagprijzen. Of: eendagsvliegen, als die vliegers blijken niet op te gaan.Reactie is geredigeerd

  141. Flipper 6 april 2008 om 11:26

    Hmmm…, ’t was geen écht gesprek met Rita natuurlijk. Als op een idee komen… ook al beloont gaat worden ? Overigens, aan de andere kant, tsja, eigenlijk best ook wel weer geinig om te lezen.
    Flipper

  142. jan bouma 6 april 2008 om 11:46

    @Aad 11:14
    en @Allen.
    Men late zich niet beetnemen, noch misbruiken, door de woordkunstenaars die met het begrip "TON" u zand in de ogen willen strooien. Ik heb u verzopen in een ton, is duizend kilogram, stroop en niet in een harington noch enig ander soortige "TON"!

  143. Aad Verbaast 6 april 2008 om 12:47

    @Flipper. Ik vond het toch wel een echt gesprek hoor.. Goed gesprek ook nog 🙂
    Maar dank, dat jij het ook nog geinig vond.Reactie is geredigeerd

  144. nelus 6 april 2008 om 12:47

    @jan: ik dacht dat jij niet in zo’n goeie stemming was vandaag Jan. Maar je produceert er aardig op los. En begin nou geen ruzie te maken met Aad he ? Ikheb hem leren kennen: hijheeft een enorm uithoudingsvermogen, maar er zit volgens mij ook een einde aan. Straks moet je weer op de knieen.

  145. Aad Verbaast 6 april 2008 om 12:50

    @Jan: je bent zo standvastig en duurzaam als een brok be-TON wat goed is bewapend.
    Niet stuk te krijgen! :-)Reactie is geredigeerd

  146. nelus 6 april 2008 om 13:00

    @aad: zullen wij Hirschi Ali eens even uitnodigen hier bij Rita in de kroeg ?
    En hun verplichten een uur lang in elkaars omgeving te zijn ? En Hirschi Ali eens even laten vragen aan Rita of de haan ook drie keer heeft gekraaid ? En Rita eens even laten uitleggen hoe ze dit heeft verwerkt ? Drie keer raden: ze hoefde helemaal niks te verwerken, ze zat er gewoon helemaal niet mee.
    En in zo’n type moet ik vertrouwen hebben ?

  147. Aad Verbaast 6 april 2008 om 13:06

    @Nelus: Ayaan Hirsi was hier al een keer geweest, nog niet zo lang geleden:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/185260
    Sindsdien is ze een beetje stil geworden.. 🙂
    Dat meepraten (ik schreef het hierboven al): kiezersbedrog, of verloochenen van de eigen kiezers, zoals je wilt.
    Gaat lekker zo.Reactie is geredigeerd

  148. jan bouma 6 april 2008 om 13:38

    @Nelus 12:47
    Wie mij kent, zal herkennen de vriendelijkheid zelve! Nochtans de jaren, ja, de vele jaren, zelfs meer dan 30 jaren geproduceerde vriendelijkheid kent zijn grenzen. Men neme mij dat niet kwalijk! Niets menselijks is mij immers vreemd.
    Zoal de wereld tot het einder der tijden mij wilt laten roepen komt die wereld van een kouwe kermis thuis. En dat is al wat ik te zeggen heb. ‘Take it or leave it!’
    En wat @Aad betreft. Hij is de enige, ik herhaal DE ENIGE, die in ieder geval mijn boek bestelde. Dus sowieso waardeer ik hem daarom alleen al tot het Einde der Tijden! De rest, die mij wel begrijpt maar oostindisch doof blijft, kan voorlopig in de vuilnisbak van de geschiedschrijving.

  149. Aad Verbaast 6 april 2008 om 13:48

    @Jan, dank voor de bemoedigende woorden Jan.
    @allen: het boek is die schamele euri’s meer dan waard..
    Prijs:
    Nog lang geen slof sigaretten, die immers slechts in rook opgaan.
    10 kopjes koffie.. ook zo weg.
    15 liter benzine… schiet ook niet op.
    10 eenjarigen voor de bloembak, verleppen.
    etc..
    Maar dit: heeft eeuwigheidswaarde!!
    En sponsort Jan: ook ontwikkelingswerk (waar Rita van af wil).

  150. jan bouma 6 april 2008 om 14:05

    @Aad 13:48
    Dank! Ou ils se trouvent ensemble!
    2. Vond het trouwens toch een aardige vondst om de "TON" van Rita even te combineren met mijn "ton stroop!" Ook dit zal slechts de goede verstaander verstaan!

  151. Aad Verbaast 6 april 2008 om 14:15

    @Jan: aardige vondst inderdaad, die stroop.
    Ook relaterend aan stroperige processen..
    In contrast met boren in hardhout etc..

  152. jan bouma 6 april 2008 om 14:45

    @Aad
    @Allen
    Enigszins gesterkt door weer wat bemoedigende woorden van discipel Aad bestijgt opnieuw de dominee het preekgestoelte voor de 2e lezing van deze dag… Het onderwerp dat hij behandelen wil sluit aan bij dat van de politicus in z’n algemeenheid.
    Welnu. U neemt nu mijn boek ter hand, dat u niet hebt, en leest met mij de navolgende passage op pg. 201:
    citaat:
    "..Wat hebben wij als politici, bij ontneming van de machtsmiddelen waarmee we politiek bedrijven…, zoals de op handen zijnde energiecrisis, het kunnen schermen met oorlogsdreiging…, eigenlijk dan nog in handen wanneer die Mithras de volken wint voor zijn standpunten? Nu had ik mij daar juist al als "expert" op ingesteld… Al die ingewikkelde vraagstukken vergen sowieso wagonladingen rapporten, seminars, vele commissies…" (etc.).
    einde citaat.
    Zie hierboven datgene wat de politicus zich afvraagt. Hij ziet dat er een einde is gekomen aan de "eeuwigdurende domheid" als de mensheid in dit tijdperk daar een einde aan wil maken. Dan maakt het ook niet meer uit om welke persoon of partij het gaat. Alle politieke partijen en diens vertegenwoordigers maken tot op heden misbruik van uw domheid. Rita incluis! Idem de rest.
    Gaat u nu allen heen, beminde gelovigen, en overdenkt deze woorden. Kom tot inzicht! Verordonneer aan uw partijen dat hun tijdperk is afgelopen. Hun representaties deugen niet in het licht van het algemene wereldbelang dat tegelijkertijd weer ons private individuele belang blijkt te zijn!

  153. Aad Verbaast 6 april 2008 om 15:00

    @Jan
    @allen.
    Dank voor deze preek Jan. Die hadden we hard nodig!
    Ja, uiteraard gaat het schuim der aarde schuimbekkend te keer als hun de macht wordt ontnomen. Rood in ogen en witte kringen om de mondhoeken..
    Inlijn daar mee:
    vanmiddag kom ik nog met een vervolg op de bovenstaande blog.
    Er gebeurde namelijk nog iets wat waar Rita geen weet van had..
    Maar straks wel.. en iedere lezer ook..
    Kon wel de grootste crisis worden sinds tijden in ons totale Nederlandse bestel…
    En: zelfs Hirsch Balin is niet ingelicht!!
    Schuimbekken zullen ze..
    Schaamrood zal ook de overhand hebben..
    Achterkamertjes ruzies zullen uitbreken..
    En Rita? Die heeft veel uit te leggen, maar dat was al wel duidelijk…
    Rond 15:15.. laatste uurtjes worden geslagen..
    "Komt tijd, komt raad" wordt naar de analen verwezen..

  154. jan bouma 6 april 2008 om 15:07

    @Aad
    Je bent en blijft de gangmaker van Nederland!!!
    Ongeëvenaard. Zie uit naar het vervolg.

  155. Aad Verbaast 6 april 2008 om 15:08

    @Jan: en dan te bedenken dat ik het allemaal gewoon voor mijn plezier doe ook nog..
    Zelfs jij zal hier (tijdelijk) even van stil vallen!! :-)Reactie is geredigeerd

  156. Aad Verbaast 6 april 2008 om 15:25

    @Allen:
    Er gebeurde nog meer dan een gesprek..
    Lees: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/194466

  157. 100_woorden 7 april 2008 om 02:08

    Een column moet reacties oproepen, dus wat dat betreft zit het wel goed 😉
    Wat ik sterk vind is dat je allemaal letterlijke citaten gebruikt. Ook sterk vind ik dat je trouw blijft aan je eigen stijl en kiest voor je "mijn gesprek met…" formule.
    De woordgrappen met TON drijf je voor mijn smaak iets te ver door. Beter één diamant dan tien geslepen stukjes glas, zou ik zeggen, maar al met al vind ik het toch een goed "gesprek met".

  158. Aad Verbaast 7 april 2008 om 10:28

    Dank voor de reactie 100 woorden..
    Ik geef je wel gelijk overigens met je vergelijking met de diamant..

  159. tomestepona 18 april 2008 om 18:38

    Weer eens gelezen…
    Erg leuke Column!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: