Voeg je bij 165 andere abonnees
Laatste blogs
- Nieuwjaarswens 2020 voor jullie allemaal
- Nieuwjaarswens 2018 voor jullie allemaal
- Nieuwjaarskaart 2017 voor jullie allemaal
- Als de nood het hoogste is, is de redding nabij
- Fervent Verwend Fietsen in Drenthe
- De sporten die ik nog mis in Rio 2016
- Perplex om dat Solex Complex
- Cursist begrijpend lezen
- Water naar de zee dragen
- Nieuwjaarskaart 2016 voor jullie allemaal
- Reflecties over griepinjecties
- Jazeker. Ook de Mediq apotheker
- Nooit meer douchen
- De grote onafhankelijke Nespresso cups test
- Renault, R-Link en TomTom: StomStom
- Vroeger was alles anders (2/2)
- Vroeger was alles anders (1/2)
- Over fossiele brandstoffen, subsidies en windeieren
- De koninklijke weg: fuck de koningin
- De conclusie: een ontluisterend Godsbeeld
- Van Exodus via Leviticus en Numeri naar Deuteronomium
- Massaslachting door een Gouden Kalf
- God wil ook gaan kamperen
- Topsport, 10 geboden, wetten en straffen
- Volksoproer na de ‘bevrijding’
- Met 600.000 man de woestijn in. Feest!
- De 10 onnodige plagen van Egypte
- Mozes, Gods tovenaarsleerling
- Exodus. Slaven in Egypte
- Jozef, Egypte. De eindbalans van Genesis
- Isaak, Jacob, Israël en GTST
- Gods wrede beproeving van Abraham
- Deugdzaam en Rechtschapen
- God verwoest Sodom en Gomorra
- Gods tweede verbond: de besnijdenis
- Nieuwjaarskaart 2015 voor jullie allemaal
- Loverboy Abram wordt steenrijk door list en bedrog
- God laat een oogje vallen op Abram
- De Babylonische spraakverwarring
- Noach en zijn kwade dronk
- Noach, de veilige landing
- Met Noach het schip in
- Na mij de zondvloed
- Kaïn, Abel en nog wat van die nazaten
- Het Paradijs. De valse start
- Omtrent Het Oude Testament
- Seroquel, Quetiapine en Alzheimer
- Stom, stommer, stoma
- Over zorgkantoren, PGB’s en grove nalatigheden
- Psychologische hersenspinsels
- Gemeentelijke drempelvrees
- Futloos Futselende Fusiepartners
- Over Kniesoor, Oorsmeer en Tinnitus
- De dermate logische dermatoloog
- Feuilleton: anekdotes uit de gezondheidszorg
- Op zoek naar een nieuwe uitdaging?
- Het vurrukkullukku veinzen
- Radicale belastinghervorming: het keukentafelgesprek
- Meer lol met cholesterol
- Over ziekenzorg en zieke zorg
- Ik blijk jaren onder een steen geleefd te hebben
- Nieuwjaarskaart 2014 voor jullie allemaal
- Een waar kerstverhaal
- Tijd nemen voor de wintertijd
- Mark Rutte en zijn “goede hoop”
- Het is allemaal niet meer uit te leggen
- Over kippen en contactlenzen
- Een modderfiguur slaan
- Vrolijk Paaseiland
- Dijsselbloem en het Cyprus precedent
- De Koningsspelen en het YOLO-effect
- Kadootje voor de Koning
- Over Dijsselbloem, wisseltrucs, garanties en stofzuigerzakken
- Commerciële omroepen furieus op staatssecretaris Dekker
- Over Willem Alexander en schaken
- AH introduceert inkomensafhankelijke bonuskaart
- De Mali anomalie
- Martin Van Rijn schoffeert miljoenen mantelzorgers
- Veiling geweldsmonopolie levert staat 2,4 miljard op
- Nieuwjaarskaart 2013 voor jullie allemaal
- Paus doet boekje open over dopinggebruik
- Verkiezing Gouden Kerstbal 2012
- Job Cohen gaat onderzoek leiden naar dood bultrug Johannes
- Walgelijk leedvermaak. We hebben een humorprobleem
- In memoriam Jan Bouma
- Chinese koper-koorts
- Schaduwbankier Dagobert Duck en zijn 65ste verjaardag
- Greatest nation in the World? Bullshit!
- Verscheur je CV en maak flitsend carrière
- Bruggen slaan
- Tour de France kiest voor verwarmd parcours
- Minister Hillen wil JSF laten varen
- Rabobank: de bankwereld is verziekt
- Drommen Drommelse Drones verwoesten Internationale Rechtsorde
- Het Schaliegas Schandaal
- Miljoenennota noopt tot veerkracht
- Het is “houdoe en bedankt” na de verliezingen
- Over de verkiezingen, kleur bekennen en de kiezerskrisis
- Over het CPB en de Pinokkio Partijen
- Wat aan topsport schort
Blogarchief
Categorieën
Mijn avatar
Dit is mijn avatar. Daarachter zit mijn blogwereld waar ik graag vertoef. Begonnen bij de Volkskrant in 2007. Verhuisd naar Wordpress. Sinds 2010.
Omtrent Het Oude Testament
- 000. Introductie: Omtrent Het Oude Testament
- 001. Het Paradijs. De valse start
- 002. Kain, Abel en nog wat van die nazaten
- 003. Na mij de zondvloed
- 004. Met Noach het schip in
- 005. Noach, de veilige landing
- 006. Noach en zijn kwade dronk
- 007. De Babylonische spraakverwarring
- 008. God laat een oogje vallen op Abram
- 009. Loverboy Abram steenrijk door bedrog
- 010. Gods tweede verbond: de besnijdenis
- 011. God verwoest Sodom en Gomorra
- 012. Deugdzaam en Rechtschapen
- 013. Gods wrede beproeving van Abraham
- 014. Isaak, Jacob, Israël en GTST
- 015. Jozef, Egypte. De eindbalans van Genesis
- 016. Exodus. Slaven in Egypte
- 017. Mozes, Gods tovernaarsleerling
- 018. De 10 onnodige plagen van Egypte
- 019. Met 600.000 man de woestijn in. Feest!
- 020. Volksoproer na de 'bevrijding'
- 021. Topsport, 10 geboden, wetten en straffen
- 022. God wil ook gaan kamperen.
- 023. Massaslachting door een Gouden Kalf
- 024. Van Exodus via Leviticus en Numeri naar Deuteronomium
- 025. De conclusie: een ontluisterend Godsbeeld
Anekdotes gezondheidszorg
- Anekdotes uit de gezondheidszorg, introductie
- De dermate logische dermatoloog
- Futloos Futselende Fusiepartners
- Gemeentelijke drempelvrees
- Jazeker. Ook de Mediq apotheker.
- Meer lol met cholesterol
- Over Kniesoor, oorsmeer en tinnitus
- Over zorgkantoren pgb's en grove nalatigheden
- Psychologische-hersenspinsels
- Seroquel, Quetiapine en Alzheimer
- Stom, stommer, stoma
Levenslessen
Mijn gesprek met..
- 2008
- Aad Verbaast
- Aad Verbaast (2)
- Agnes Jongerius
- Agnes Kant
- André Rouvoet
- Ayaan Hirsi Ali
- Balkenende
- Balkenende en Bos
- Barack Obama
- Beatrix
- Beatrix
- Damien Hirst
- Ella Vogelaar
- Erica Terpstra
- Erik van Muiswinkel
- Eveline Herfkens
- Gerdi Verbeet
- Holleeder en Moszkowicz
- Jaap de Hoop Scheffer
- Jacques Rogge
- Jan van Rutte
- Maarten van Rossum
- Mariëtte Hamer
- Maxime Verhagen
- Neelie Smit Kroes
- Nurten Albayrak
- Peter R. de Vries
- Rita Verdonk
- Sinterklaas
- Sonja Bakker
- VKbloggers
- Wilders
- Wouter Bos en Jan Pronk
Statcounter statistieken
Populaire berichten
tag wolk
aad afghanistan amerika arts awbz balkenende beatrix bijbel blog bloggen bos cda china crisis democratie Dijsselbloem dilemma doodziek ernst europa exodus farmacy Genesis gesprek gezondheidszorg god Heer huisarts humor irak iran ironie Israel kafka kamer katholiek kerst kredietcrisis levenslessen marktwerking medicijnen milieu misbruik Mozes muggen nervus OBA obama olie oorlog Oude Testament pgb pillen politiek protestant pvda rutte Samsom satire specialist verhagen verkiezingen VKblog Vkbloggers Volkskrant vvd wilders Willibrordbijbel Willibrordvertaling ziek ziekenhuis zin zorg zorgverlener zorgvragercategoriewolk
bloggers
- 100 woorden
- Annelies Miscelanea
- Annet
- Anouska
- Antoinette Duijsters
- Apiedapie
- Assyke
- Barbara Jansma
- Bart
- Beeldsprekers
- Bert Deben
- Beukmans
- Blewbird
- Blutch1
- Broekstukken
- Burro
- Cees in Cambodja
- Cor Uitham
- Demio
- Draver
- Eilandgek
- George Knight
- Geroma
- Glaswerk
- Grutte Pier
- Henk Daalder
- Hippocampi
- Ina Dijstelberge
- Ingrid van den Bergh
- Ivy
- Ivy
- Jantiena63
- Jeg Synes
- Jeroen de Baaij
- Johan HvD
- Johanna Nouri
- Joostx
- King BIlly
- Kletersteeg (blogspot)
- Kletersteeg (WP)
- Knutselsmurf
- Kokopelli
- Kuifje Simon
- Lebonton
- Marjelle blogt
- Marjelle ontmoet
- Motek from Space
- Nelus
- Nelus from Grins
- Noud Hovius
- Paco Painter
- Peterus
- Pierra
- Ramirezi
- RobertK
- Rokus2000
- Rokus2000
- Satuka
- sLimerick
- Sprakeloos
- Stripman
- Svara gedichten
- Telmiep
- Theo Balvers
- Trektocht
- Triumviraat
- Villa Mithras
- Voorpagina OBA
- Voorpagina Vkbloggers eKudos
- Voorpagina VKbloggers facebook
- Voorpagina Vkbloggers Wordpress
- Watmann
- Wlttr
- Zeeschuim
- Zelfstandig Journalist
Er waren wel veel homo’s pedo’s vreemdgangers and haremhouders in het OT. Salomon had ook een collective 600 echtgenotes plus wat reserves. Zo mag ik het zien! Als ik in zijn plaats was tenminste.
het begin is een raadsel: adam en Eva; en als koters Kain en Abel. kain sloeg Abel dood; en vluchtte naar ver weggestein, waar hij een vrouw nam…hoho….als Adam en Eva de eerste waren en niet meer koters dan kain en abel waren, waar komt dan dat vrouwsbeest vandaan???? Uit de boerekool?
maar er zijn oudere goden, die nog steeds bestaan; Ahora Mazda bij voorbeeld. Een geloof, diegeen geweld verspreidde; zoals de islam en christendomdomdom
@KLeet: komt allemaal aan bod, even geduld..
Deze stuur ik dan op naar de ECB:
“Wanneer iemand aan zijn naaste geld of goed te bewaren geeft en uit het huis van dien man gestolen wordt, zal de dief, indien hij gevonden wordt, het dubbele als vergoeding geven”
Exodus 22:7
Verder, geen illusies, in Exodus 21,22, 23 wordt gestrooid met de doodstraf, alsof IS toen al bestond.
@King Billy: het elkaar om de oren slaan met quotes uit de BIjbel kan beginnen!
Draghi kan die alvast in zijn zak steken 😉
Tja…’wonderen’ bijvoorbeeld…manna kwam uit de hemel vallen, over water lopen, Daniël werd niet opgevreten door leeuwen, enz. enz…..
Schiet mij maar lek……..
Knevel geloofde nog tot voor kort dat god alles schiep in letterlijk 6 dagen, de 7e dag nam hij een borrel en zag dat het goed was..:) whahahaah!
Halleluja, zo lief was God inderdaad niet, hij doodde zelf. Gaf-ie impliciet toe´op de Berg Sinai.
” Gij zult het bloed van mijn slachtoffer niet met iets gezuurd offeren…”
Exodus 23:18
Kleet raad ik het Hooglied aan, zolang hij maar niet Esther aan de haal gaat, want dan krijgt met mij maken.
@Rubio: da’s toch allemaal niet te geloven wat er zich toen allemaal heeft afgespeeld?
Blijf er bij!
@King Billy: “impliciet”?? Schrijf maar rustig “expliciet”!
Net toen ik dacht: nu begint ie, stopt het verhaal.
Ik geloof dat een god niet zo absolutistisch is als de mens: ja/ nee, bestaat hij wel/niet, is het waar/ onwaar.
Aad: = Blijf er bij =, we zitten denk ik allemaal in de starthouding met de bijbel, maar ook met koran en thora binnen handbereik 🙂 Eigenlijk een sadist die god, allah en jahweh.
God is/was gewoon een aliën die nu met z’n zoon achter een supercomputer zit op een andere planeet en ziet dat het slecht gaat op Terra……of zoiets… 🙂
@Rob: het is ook maar het begin van een (verwacht ik zo maar) lange serie.
Hij deed er maar 6 dagen om de boel te scheppen/schapen. Ik probeer wat zorgvuldiger te zijn in deze 😉
@Rubio: Bijzonder dat je dat opmerkt. Mij schiet ook wel eens door het hoofd: hij heeft allang afscheid genomen van dit (mogelijk?) mislukte experiment om zijn heil elders te zoeken in het heelal (ruimte zat!). Hele volksstammen zijn daar nog niet lang niet van overtuigd.
Besteed je ook aandacht aan God zijn voorkeuren? Er moest immers nogal wat aan hem worden geofferd. Iedere dag opnieuw en mijnheer was (is?) nogal kieskeurig als vleeseter zijnde. Om maar wat te noemen. En vergeet dan ook de ‘gerieflijke geuren’ niet waarmee hij zich omringd wenst te weten. De reden voor het gedoe met de ongezuurde broden heb ik niet kunnen vatten. Misschien kun jij dat eens uitleggen :-)? Kortom: ik ga je volgen. Hopelijk steek ik er nog iets van op …
@Johan: ik begreep uit je previews van je autobiografie dat je ook nogal wat vraagtekens had bij deze bestseller.
== Besteed je ook aandacht aan God zijn voorkeuren? == Uiteraard! Immers een uiterst merkwaardige rode draad in dit boek.
Wees maar voorzichtig met dat O.T. Als je er iets van wilt leren is het wel waar mensen toe in staat zijn, al dan niet aangemoedigd door een hogere macht.
Google het ‘gilgamesj epos’, de overlevering van de Soemeriërs op de overgebleven e/o nog onontdekte kleitabletten en veel ‘kan’ duidelijk worden mits vele ijdele ‘wetenschappers’ ietsjes ‘geloviger’ worden..
Van het NT kan ik trouwens ook geen chocola maken. Zo’n grote mensenvriend was zijn zoon toch ook niet tegenover iedereen, maar dat is alvast een suggestie voor een volgende serie :-).
HaAad,
Leukleuk, die OT-Exegese! Eigenlijk ben je een beetje te vroeg. Wanneer ik met pensioen ben, vanaf eind november 2014, heb ik alle tijd om je bij te staan. Ik ben immers een roomsche vorser. En die kun je d’r wel bij hebben, niet dan?
Groeten, Kees
Ik hoop wel dat je al die bladzijden met stambomen overslaat. En wat zijn 6 dagen nou helemaal als de eerste de beste al ruim 900 jaar wordt.
De eigenlijke Koran beslaat ongeveer 12 bladzijden, de Thora bestaat uit de eerste vijf hoofdstukken van het OT, de Bijbel heeft 41 hoofdstukken in OT en 27 in het NT om het extra ingewikkeld te maken.
Git, wat wordt er weer over mij gebeuzeld!
Eerst mijn veel te hete meissie, die gilde “mijn god” toen ze kwam, toen iemand in de rij die zei ‘god oh god” waarop ik mij omdraaide en zei; “Jaaa…?”
Wat zal ik zeggen, in alle goddelijke bescheidenheid….
De mening van een ongelovige moet goedgelovige opvattingen wel voor het hoofd stoten. Het spijt me dat het niet anders kan, de gedachtengangen zijn té verschillend.
Ik geloof niet in wonderen, op één na, namelijk hoe het in godsnaam (bewuste ironie) mogelijk is dat, vandaag nog, miljarden mensen Heilige Geschriften die duizenden jaren geleden bij elkaar zijn geharkt, en die bovendien vol tegenstrijdigheden en sprookjesverhalen staan, serieus nemen. Alsof er geen zeshonderd jaren zijn voorbijgegaan sinds de mens heeft geleerd om wetenschappelijk te denken! Het is toch een prachtige gedachte om te leven naar je eigen verantwoordelijkheid? Afhangen van een Hogere Macht is zo provinciaal, zo beperkt. Lange tijd vond ik “The sky is the limit” een goede uitspraak. Totdat hij werd vervangen door “The sky is not the limit” (astrofysicus Neil DeGrasse Tyson).-
Inderdaad, the sky is not the limit, heaven is not a place , it’s a feeling…
Nou dan moet je toch effe kiezen wat voor een hemel wat te bieden heft
a) Christelijke hemel: de hele dag een oude man met witte baard aanbidden die op een wolkie zit;
B) Mosl;im hemel; 72 maagden; zet je er gelijk een paar op keuken corvee–de lelijkste dus
c) Nirwana; een niet onderbroken coitus: wordt iki niet vrolijk van. Je wilt toch wel eens een keer wat anders al is het maar je zaadstok leegspuiten…
d) boedhisten; de hele dag en nacht mantra’s boeren of appelig onder een pereboom zweven…
Effe denken…
2000 Jaar oude verhalen die 2000 jaar lang continue vertaald zijn in ?? landen en talen en geïnterpreteerd zijn door zowel de vertalers als de kerken. Wat is er nog over van de originele versies ? Niets waarschijnlijk. Iedereen vertaalde en interpreteerde vanuit zijn eigen visie. Ik bedoel maar…
Chapeau ! Moedig project. Ik kijk uit naar je blogs over dit onderwerp.
Altijd nuttig, iets lezen uit vroeger tijd.
Ik zou je alleen aan willen raden een aantal vertalingen naast elkaar te gebruiken.
De Willebrordvertaling kies je als “bron” (een vertaling kan nooit een bron zijn, dat is namelijk het boek in de taal waaruit vertaald werd) “omdat dit wel gezien en gebruikt wordt als een zuivere vertaling door de kerken”.
Welke zijn “de kerken”? In dit geval louter de Roomse.
Zo’n beetje elk ander kerkgenootschap heeft z’n eigen vertaling. Ik heb alleen al veertien verschillende Nederlandse vertalingen in de kast, maar er zijn er veel meer. Waarom er zoveel vertalingen zijn? Met vertalen kun je alles heel zuiver naar je hand zetten.
Als ik een bijbeltekst probeer te begrijpen, lees ik eerst de Hebreeuwse of Griekse grondtekst, dan de Statenvertaling (die staat het dichtst bij het origineel), de NBG (ook degelijk), de Willibrord en de vertaling van de Jehovagetuigen. En soms nog een Engelse of Duitse bijbel erbij.
Tot 15 oktober kon je voor het naast elkaar zetten van bijbelvertalingen heel handig terecht op http://www.biblija.net, maar het Nederlandse deel is helaas overgenomen door http://www.debijbel.nl, waar je nu nog maar een paar vertalingen kunt vergelijken, maar wel de Statenvertaling, het NBG en de modernste vertaling. Leg die maar naast je Willibrord, en verwonder je over de verschillen.
Ik ga je volgen!
Oh ja, je hebt ’t over “het Oude Testament”.
Neutraler is het om te spreken van de Tenach, of de Hebreeuwse bijbel.
Dan is wat jij “het Nieuwe Testament” zou noemen de christelijke bijbel.
De termen “Oude en Nieuwe Testament” suggereren namelijk een tegenstelling, die eenzijdig door christenen bedacht is: het oude heeft afgedaan, er is immers het nieuwe, het betere.
Terwijl het Jodendom springlevend is, niks met dat christelijk boekdeel van doen wil hebben, en terecht vindt dat de christenen er sektarisch met hun familiegeschiedenis vandoor zijn gegaan.
Die “brute, wrede, narcistische” Hebreeuwse God is ook wel een andere dan de christelijke (en dan die van de Koran), al zijn het alledrie overduidelijk oorlogsgoden, ondanks barmhartig geblaat.
@Reine: dank voor het advies. Ik zal uiterst omzichtig te werk gaan. Er is vast wel iets te leren.
@Rubio: dank voor de tip. Nog meer huiswerk!? 😉
@Johan: Begin je nu al over het NT? Ik moet me nog eerst helemaal door het OT worstelen!
@Kees: geweldig dat je binnenkort met pensioen gaat. Zeeën van tijd om hier ook eens diep in te duiken.
Ik kijk er naar uit 🙂
@Blutch1: ik ga die stambomen zeker niet overpennen. Er komt wel een plaatje voorbij in een van de eerste blogs voor degene die graag namen voorbij ziet komen.
900 jaar: dat waren nog eens tijden!
@King Billy: LOL. En het is al zo’n ingewikkeld project!
@Koppieop: mooi geschreven van je. Ik kan me daar wel in vinden.
Toch blijft het me fascineren en intrigeren dat zoveel mensen dat boek zo omarmen.
@Dollytil: == Wat is er nog over van de originele versies ? == Geen idee. Ik lees enkel dat ‘men’ claimt dat het zuivere vertalingen zijn. Aangezien ik dat niet kan controleren (laat staan ze nog zuiverder te maken) zal ik dan ook maar dat als uitgangspunt nemen.
Leuk te lezen dat je het wil gaan volgen!
@Selma:
== (een vertaling kan nooit een bron zijn, dat is namelijk het boek in de taal waaruit vertaald werd) == Ik refereer hier naar mijn bron waar ik uit put. Hun bron is inderdaad ‘dat boek’ waar jij naar refereert.
== In dit geval louter de Roomse. == Merendeel wel. Maar niet louter. Althans als ik dit mag geloven: == De Willibrordvertaling van 1995 wordt ook in sommige protestantse erediensten gebruikt. == http://nl.wikipedia.org/wiki/Willibrordvertaling
Jeetje, je bent echt een talenwonder. Zelfs de grondteksten in het Grieks en Hebreeuws kun je doorploegen, met nog talloze andere versies. Ik kan dat niet helaas. Zou ook te ver voeren voor deze serie. Laat ik graag aan jou over. 🙂
Uiteraard ben ik benieuwd naar je toevoegingen in de blogs mocht je zien dat de gebruikte vertaling geheel en al de plank misslaat. Interessant!
23:26: nieuwe invalshoek voor mij. Ik ken het Oude Testament als het Oude Testament zoals het door de Katholieken (en Protestanten) aan hun schare volgers nog steeds wordt voorgehouden en waar veelvuldig uit wordt geciteerd.
Ik herken dan ook niet == het oude heeft afgedaan == althans niet wat ze me doen geloven.
Maar we zullen zien…
@Aad: Je zegt :
..Goed geschreven, TOCH blijft het me fascineren [hoofdletters van mij].
Hopelijk heb ik er niet de indruk mee gewekt dat ik dit onderwerp afkeur. Integendeel, alleen al het raadsel waarom de Bijbel sinds al zó lange tijd zóveel mensen heeft geboeid en nog steeds aantrekt, is een blog-onderwerp waard. Gezien jouw lezerskring, zullen reacties niet uitblijven!-
Die stambomen zijn wel degelijk belangrijk en bewezen latere beschavingen goede diensten. Voorzover van beschavingen sprake kan zijn. Bloedig waren ze alllemaal.
Wie, wat, waar en hoe niet voor “Gog en Magog” zijn uitgemaakt, valt nauwelijks te beschrijven om te duiden wat er wordt bedoeld als Gog en Magog uit de bijbel metaforisch weer eens van stal wordt gehaald. Magog was een kleinzoon van Noach, die de zondvloed had overleefd, de zoon van Japheth.
Voorbeeldje, Bush Jr. noemde Irak en Saddam Gog en Magog en gebruikte deze metafoor als ondersteuning om het hedendaagse Irak binnen te vallen. Mitterand begreep het niet en haalde er een Zwitserse professor bij om hem het naadje van de kous uit leggen en vervolgens Bush’ spelletje “Als je niet vóór ons bent, dan ben je tegen ons” niet meespeelde.
Nog eentje, wéér die Fransen, altijd een eigen gezicht op het internationale toneel:
Dacia is een nakomeling van Noach. Tegenwoordig een autofabrikant van Renault in de regio van Gog en Magog volgens bijbelse bronnen. “Après nous le déluge” heeft Renault met Dacia toch maar mooi een hedendaags gezicht gegeven. In plaats van een vierbenig rund uit oudtestamentische tijd een vierwieler uit het land van Gog. Het hedendaagse Roemenie.
Dé nieuwe Gog en Magog zijn Putin en Rusland, die tot voor kort nog Partner en Partnerland waren. Treffende bewijzen dat primaire instincten en denkwijzen sinds de oud-testamentische tijden nog steeds dezelfde zijn. Het enige wat ge-evolueerd is zijn de middelen. Toch?
De “bron” ban het oude testament is NIET een of andere maffe vertaling, of een of ander boek, maar de geschiedenis die deze vaak onzin boekjes beschrijven.
Nou is het typisch protestantisme die zitten te mierenneuken over de letter van een tekst; voorbij gaand aan het feit, dat in sommige vertalingen delen zijn weggelaten, toegevoegd, om zieltjes te winnen; ook voorbijgaand aan het gegeven, dat in het midden oosten alles als metafoor werd geschreven en idioot overdriven om een punt te maken.
Het realiteits gehalte is derhalve rondom nul; dan wordt het ook nog gebruikt als leidraad voor gedrag; even de homofilie, pedofilie, veelwijverij, vreemdgaan, lust moord vergetend.
Ieder geloofje moet een of ander wordingsverhaaltje hebben naar het schijnt.
Zo hebben de Hindi er ook eentje, maar ook voor Afora Mazda was een verhaaltje geschreven.
Al die (lul)verhalen zeggen meer van de schrijver, dan van de historische feiten.
meestal zijn het hokuspokus verhalen, ook als metafoor neergekrast
De volgers: mensen met een een zwakke –of geen-of een gestoorde personelijkheid.
Personelijk ben ik “voorstander” van het zoorisme–wordt ook wel anders gespeld –met als gastspeler: (god) Ahora Mazda.
Eventueel nog sympatisant van de Cartaren.
Maar de rest….
Personelijk geloof ik de meiden meer die mijn bed deelden; zij vonden mij goddelijk–en terecht.
Alle 22 nationaliteiten.
Awel de wereld is gestoord en de mensen–de zwakkeren–willen bedonderd worden.
Maar het is goed business!
Natuurlijk wordt religie gebruikt om achtelijk te justificeren. Zie USA, zie Isis, zie Israel, zie Roemenie.
En alle religies hebben een maatschappelijke repercussie.
Protestantisme maakte het triggeren van kapitalisme mogelijk; USA, Roemenie e.d. worden door christelijk orthodoxy achtelijk gehouden. de islam is synonym voor volledige 9zelf)vernietiging–tot nu toe zijn in de geschiedenis al 350 million mensen om zeep geholpen door de islam- en ga zo maar door
De leugens uit oude testament: zoals exodus–voorgesteld als een sort grote Wehkamp reis: waar waren hoeveel joden slaaf? en waren ze slaaf/
Maar dat gaat Aad vertellen
Aad vertelt
Aad vertelt verder
Aad kan me nog meer vertellen
Aad vertelt maar wat
@Koppieop: bedankt voor deze reactie. Geeft mij de gelegenheid om dat “Toch” even nader te duiden.
Ik bedoelde eigenlijk (niet zo duidelijk weergegeven) te zeggen dat het mij aanzette om dan maar eens heel nauwgezet door de vele pagina’s te gaan om vervolgens (op geheel eigen wijze) die van vragen en opmerkingen te voorzien. Consequentie is dan wel dat het een (lange) serie gaat worden.
@King Billy: Ik moet eerlijk bekennen dat het begrip “Gog en Magog” bij mij ook niet helder op het netvlies stond. Gelukkig hoef ik niet als Chirac (lees ik, ipv Mitterand maar dat terzijde) een professor er bij te halen om dat te duiden. Kan ook met wiki tegenwoordig:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gog_en_Magog
Interessant. Wat een verhaal.
Ik zal overigens in deze serie met name uit het Oude Testament de handelwijze en keuzen van God proberen te destilleren. En de consequenties daarvan proberen te duiden. Daar heb ik mijn handen al vol aan denk ik zo.
== Het enige wat ge-evolueerd is zijn de middelen. Toch? == We kennen allebei degene die er ons regelmatig op wees dat er in drieduizend jaar niets veranderd was toch? 🙂
@kleet: jouw meningen zijn genoegzaam bekend.
Krijg nou wat. Sla ik twitter open vanmorgen zie ik dit artikel meteen voorbijkomen:
http://www.refdag.nl/opinie/scheppingsleer_breder_dan_genesis_1_865109
Blijft boeien die discussies. Met name van het argument “Dat is gewoon niet waar.” doet mij de wenkbrauwen altijd weer fronsen..
Toch heeft het OT een interessant figuur voortgebracht nl Ezechiël.
Waren het visioenen of zijn eigen ogen wat hij ‘zag’?
http://dalternative.wordpress.com/2014/01/22/httpwww-niburu-nluniversum5691-asteroidengordel-bestaat-uit-resten-van-vernietigde-planeet/
Grappig te constateren dat het/ons ‘twijfelende’ woordje TOCH hier een eigen leven gaat leiden.
Helaas is nog niets bewezen; wetenschap vs religie..
@Rubio: nog zo’n hogere beschaving die het leven hier op aarde heeft geplant?
Wordt hoog tijd voor wat meer transparantie, de boel wordt nu nog ondoorzichtiger dan het al was.
Ik twijfel wel over dat “hogere” trouwens. Mocht het al zo zijn dan hadden ze toch wel een betere job kunnen doen. Toch? 😉
Aad, geloven mag je alles, maar mij lijkt het beter om beweringen zelf te onderzoeken.
Dat de Willebrord `ook in protestantse kerken gebruikt wordt´ komt uit een Roomse tekst.
Elke godsdienst meent zichzelf de enige beste te zijn, en produceert propagandamateriaal, niet zelden uiterst subtiel, dus.
`Onderzoek alle dingen en behoud het goede´…
De nette christelijke opvatting over het `Oude Testament´ wil dat dit bijbeldeel de eerste openbaring is waarin God toewerkt naar de tweede openbaring, het `Nieuwe´. Daarom behandelen kerkdiensten meestal een lezing uit ´t OT gevolgd door een vergelijkbare uit het NT.
Moslims gaan een stap verder en beweren dat Joden en christenen met hun openbaringen geknoeid hebben, en dat God dus besloten heeft een derde en definitieve openbaring aan Mohamed te geven. Ze moeten geloven dat dit 100 procent de zuiverste waarheid is. Zo niet, dan zijn ze ongelovig, en wat staat er veelvuldig in de Koran? Dat ongelovigen dood moeten.
Ja, ik heb toevallig Bijbels Hebreeuws gestudeerd, en nog zo wat oude(re) talen.
Ik ben blij met je initiatief, in het verleden ligt het heden immers.
Onwetendheid in deze is een grote boosdoener (vandaar dat psychopathische heersers type Stalin, Mao, Taliban, Isis, Boko haram zo tegen onderwijs zijn).
Meer mensen zouden zich in antieke teksten moeten verdiepen, in plaats van in de waan van de dag. Je begrijpt zoveel meer van de menselijke drijfveren als je iets weet van wat mensen door de eeuwen heen gedacht en geschreven hebben, denk ik.
Ik hoop dat ik je hier en daar nuttig aan kan vullen, of literatuurverwijzingen geven en zo, want nogmaals: ik vind deze opdracht aan jezelf een loffelijk streven.
Overigens ben ik van mening dat de diverse bijbels niet goed begrepen kunnen worden zonder kennis van contemporaine en oudere literatuur, met name religieuze teksten uit Sumer, Babel, Egypte en omstreken, want daar zijn diverse bijbelfiguren en -schrijvers geboren, hebben er geleefd en stevig leentjebuur gespeeld.
Zoals de Koransamenstellers op hun beurt de bijbels (plus lokale sprookjes en mythen) stevig uitgenut hebben.
Rubio, Ezechiel is geboren in Babylon, heeft daar geleefd en is er gestorven. Wat hij zag waren de Babylonische tempels, kapellen, altaren op elke hoek van de straat, de processies en religieuze feesten. Voor wie op de hoogte is van de Babylonische cultuur is Ezechiel een open boek.
Als atheist las ik lang geleden de hele bijbel.
Ik kwam nog nooit een christen tegen die dat had gedaan.
De boeken die de meeste invloed hebben in de wereld worden vrijwel niet gelezen, bijbel, Koran, Das Kapital en Mein Kampf.
Ik begon ooit in Das Kapital, niet om door te komen.
Ik vermoed dat niemand het ooit las.
Van de Koran heb ik een deelvertaling.
Mein Kampf is slaapverwekkend, ik kwam niet tegen dat Hitler de joden wilde uitmoorden.
@Selma: == Ik hoop dat ik je hier en daar nuttig aan kan vullen == Dat heb je nu al gedaan, waarvoor nu al dank. Ik heb er al weer een hoop van geleerd om een en ander te duiden. Ik hoop op mijn beurt dat je dat blijft doen.
Een nuttige aanvulling is het zeker, want ik kies er juist voor om er als een open boek in te gaan, niet ‘gehinderd’ door enige voorkennis.
Ik probeer wekelijks een blogje te produceren in deze serie. Gaat niet altijd lukken want “de waan van de dag” blijft me natuurlijk ook bezighouden, en dan zal ik niet altijd de verleiding kunnen weerstaan om daar ook een blogje over te schrijven.
P.S. Vanuit de stelling overigens dat “de waan van de dag” altijd een verband heeft met de historie.
@Piterfries: ik ben ze toch wel tegengekomen die claimen het gelezen te hebben. Maar dan nog: een mening is gauw gevormd zo blijkt in de praktijk, waarbij lezen en lezen ook nog eens heel verschillend kan zijn.
Taalkennis is natuurlijk niet voldoende.
Iedere gelovige pretendeert de bijbel te kunnen lezen; leuk als lezen woordjes herkennen is.
Als het herkennen van betekenis is, is dat nagenoeg belachelijk arrogant.
En alles is ijdel, toch?
Oude testament kan je alleen zien als een leuke metafoor, en/of een leuk verhaaltje. Meer niet.
Het is een interpretative van wat gebeurtenissen, of van fantasietjes.
Om te begrijpen wat er geschreven staat, te selcteren wat serieus genomen moet worden wat pure onzin is, zou het beschrijven van bepaalde gebeurtenissen moeten vergelijken met het beschrijven van dezelfde gebeurtenissen maar dan door andere culturen.
Daarnaast is een volledige studie en begrijpen van de toenmalige cultuur, tradities, sociale structuur een minimum vereiste.
Zonder dit is een vertaling volkomen waardeloos.
Natuurlijk zal er best wel gerotzooid zijn door teksten te veranderen, bij te stellen , toe te voegen, weg te laten.
De kerk is een machtstreven.
De RK kerk ging ver ermee; moord (inquisitive) massamoord –de Cartaren b.v; de tempelieren en meer groeperingen, hier en daar vervolging protestanten, joden.
Ook weglaten van alle teksten van een bepaalde evangelist kwam niet uit de lucht vallen.
Rondom de periode dat het protestantisme opkwam, was de corruptive in de RK op haar hoogtepunt.
De RK bezat in England ook meer dan de staat.
Wat hiervoor werd gesteld dat b.v. Stalin tegen onderwijs was: christelijke onzin.
In 1917 was ongeveer 2% van de boeren alfabeet; in 1940 ongeveer 92%.
Het OT en NT heb ik beide volledig ggelezen, poos geleden, maar toch.
Ik beschouw het als een sort van Asterix en Obelix zonder plaatjes.
het historische gehalte is laag, voor iedere stelling is er een duidelijke tegen-stelling uit te halen.
protestanten zijn er goed in.
Woonde in friesland in een dorp van 3000 personen.
De ene kerk is de ander niet.
Wat mij interesseerde is de maatschappelijke invloed en de duidelijke leugens verspreid door kerkelijke leiders.
Zo hebbende gereformeerden het idee dat “alles is ijdel’ Maar toen er een nieuwe dominee nodig was, en een goed loon geboden werd, samen met een kast van een huis, electra/gas/water betaald, en auto van de zaak, benzene/belasting/verzekering betaald; konden ze er geen een krijgen.
Dat duurde 3 jaar.
Er moest eerst een brandnieuwe bungalow voor gebouwd worden.
het gedrag van de art 31 idioten was nog erger; die redden 45km om naar een vrijgemaakte winkel te gaan.
kinderen van 3 jaar mochten niet met mijn dochter spleen; die was te werelds.
Ook samen feestvieren (bevrijding) mocht niet.
Jehova getuigen; awel, dat zijn gelovige slachtoffers; de organisatie is de grootste drukkerij; drukken in 64 talen. Degenen die langs de deur komen moeten die Rommel kopen.
Maar die striven niet naar macht zoals de gereformeerden en art 31
Nog meer maatschappij vriendelijk zijn de baptisten–en afscheiding ervan.
Die waren–met de RK– het minst geinteresseerd in politieke of sociale macht.
Het meestart 31 en gereformeerden. Die worden dan ook niet als normal beschouwd.
Selma; Dank voor de info. Boekenkasten vol maar dit is me tot nu toe ontgaan.
Gelukkig hebben we nu wiki dus ik ga nog maar even verder ‘neuzen’. Heel interessant wat je dààr allemaal tegenkomt..
Overigens ‘zag’ Ezechiël bewegende, mechanische ‘objecten’.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.societashebraica.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F06%2FWvWieringen-De-roeping-van-Ezechi%25C3%25ABl-ACEBT26-p17-28.pdf&ei=KXFPVLrmL8-u7AaYm4HYCQ&usg=AFQjCNGLXjLzmtkuecXRKtbueZDaZdN_UQ
Hoop dat deze link werkt, wèl interessant.
@Kleet: == zonder plaatjes ==
Dan kan ik je verlossen van dit gemis. Tweedehandsje. Boek met alleen maar plaatjes van Gustav Dore voor 4,25 euro: Bijbel in beeld. Als kind was ik al onder de indruk van die plaatjes.
http://www.boekenworm.eu/de-bijbel-in-beeld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gustave_Dor%C3%A9
Aad Het vervelende van onze oude katholieke opvoeding is, dat ze ons nooit hebben uitgelegd, ze wisten dat niet eens, dat OT meer dan 30eeuwenoude literatuur is met ons vaak niet meer bekende “literaire genres”. “Zonder erg” hebben we met onze moderne toen nog jonge koppies die heel oude literatuur, soms zelfs gedwongen, zitten lezen alsof het de ons nu zo bekende “historische verslagen” en dus historische feiten zijn. En dan beginnen onze hersentjes bij letterlijk gelezen wonderen bv nu natuurlijk te steigeren, of we dat nou braaf weg zitten te futselen of niet..om nog maar niet te spreken over een met het grootste gemak (soms zelfs door de mooiste kunst, ja ook door Dore, afgebeelde) beschreven God daarboven. Wij zullen, ook geloven, echt toch ook, als zij toen met hun hersentjes, met onze hersentjes moeten doen! Niet dat het daar dan beter of makkelijker op wordt! Het blijft een nu zelfs moeilijker persoonlijke keuze, die je met mensenrecht kunt maken en niet kunt maken en die we op grond daarvan van elkaar te respecteren hebben.
Ook ‘leuk’ om te weten…; actueel zelfs 🙂
http://www.habakuk.nu/achtergronden/item/3869-is-erdogan-de-gog-van-magog
@Joost: precies hetgeen me altijd heeft verwonderd.
Aan de ene kant wordt er driftig uit geciteerd en we als het fundament van de religie moeten zien (waag het niet daar aan te twijfelen..) maar net zo hard wordt er naar gerefereerd als een boek dat we allemaal niet zo serieus moeten nemen, of enkel moet plaatsen in de tijd waarin de verhalen opgeschreven zijn. Dat wekt de schijn op (bij mij) dat je er alle kanten mee op kan, wat er bij voor zorgt dat ik er geen kant mee op kan.
Vandaar maar eens deze zoektocht. Op geheel eigen wijze. Ik kijk dan wel zelf waar ik op uitkom.
@Rubio: toepasselijke vondst inderdaad.
Wel weer bijzonder om te zien dat de website zichzelf aanprijst met “Een helder christelijk geluid”. Kom er nog maar eens om!
== Kortom, laten we onze ogen wagenwijd openhouden en de krant naast de Bijbel blijven lezen, in de wetenschap dat de Allerhoogste niet zal laten varen wat Zijn hand begon ==
Het openhouden van de ogen, is een suggestie die ik wel steun, net als de krant blijven lezen.
Waar die “wetenschap” vandaan komt is me dan weer een raadsel.
Om over het vervolg van deze paragraaf maar te zwijgen. Hel en verdoemenis!
Aad; Dus laten we blij zijn dat we in de westerse ‘beschaafde’ wereld leven waarin je nu weer vrijwillig de bijbel kunt lezen, mocht je het nog willen uiteraard..
Dit in tegenstelling tot die arme moslim kindertjes e/o pubers die moeten lezen en alles geloven wat de koran ‘te bieden’ heeft.
En wee je gebeente als je later uit de kast zou willen kruipen want dan gaat je kop eraf…
Het grote oude “literaire drama” van het OT is het dramatische gevecht tussen JHWH(+Mozes) tegen de grote Farao, die mensen in slavernij wil houden. JHWH(+Mozes) “wint” slimn en wonderbaarlijk en mensen gaan met lef “door de zee” op weg (“Ëxodus”) naar die moeilijke menselijke vrijheid En wat zie je? Zionisten claimen deze JHWH+Mozes, die uit zijn op menselijke vrijheid van alle mensen, met hun letterlijk lezen voor hun eigen joodse volk, omdat ze denken dat het een historisch verhaal over het ontstaan van hun uitverkoren joodse volk is, uitverkoren door hún God. Een geweldig protest tegen de afgod Gouden Kalf, die alleen maar terug wil naar de “vleespotten van Egypte”(=hun zionistische vleespotten) dringt niet eens meer tot hen door.! En zionisten rechtvaardigen met dit oude verhaal zelfs hun niet goed te praten onjoodse gedrag als bezetting van andermans grond en van wilde bombardementen op een dichtbevolkt met hun macht en wapens zo makkelijk te raken Gaza! Waarom vergeten ze die oude joodse boodschap van menselijke vrijheid in ‘shemelsnaam als het over hun Palestijnse landgenoten gaat? En ze denken/zeggen te geloven in JHWH?
@Rubio: daar ben ik zeker blij mee. Ik tel mijn zegeningen!
@Joost: tja, dat is ook zo’n verhaal. Kun je zo maar een loopje mee nemen. Is dan ook gebeurd.
Ik had wel medelijden met die Mozes. Word je verdorie gedwongen 40 jaar door die woestijn te trekken. Kom je eindelijk aan bij de grens van het beloofde land, mag hij er niet in van God!
Is dat niet wreed?
@Aad: (uit het Reformatorisch Dagblad) – “…..dat scheppingsleer en wetenschap met elkaar strijden…. is gewoon niet waar…..”
Hoe kan iemand dat zeggen over twee begrippen die PER DEFINITIE elkaar tegenspreken?
Geloof accepteert stellingen (de schepping en andere bijbelse verhalen) en houdt eraan vast, ook al zijn ze onbewijsbaar; ze zijn namelijk onwerkelijk. Maar dat doet er voor dat doel niet toe. Je gelooft in iets of je gelooft er niet in,
De wetenschap neemt een stelling alleen aan zolang de werkelijkheid niet het tegendeel bewijst. Op dat moment wordt de oude mening verworpen,
In beide gevallen zie ik geen tussenweg. Wat niet wil zeggen dat die er niet is. Het is de wens om ze te verenigen. Met name, een vrome wens.
Die tegenspraak is de dagelijkse, discussie-stimulerende, werkelijkheid. Wat is er op tegen?
Aad; Moos heeft toch een prima leventje gehad? Gevonden in een biezen mandje door een prinses, opgevoed in een paleis, zal ook een 2 pk Ferrari hebben gehad, kon toveren (wat Herman v Veen ook zo graag wilde), getrouwd met ongetwijfeld de mooiste wijven, werd 120 jaar en als klap op de vuurpijl door God zelf begraven. Tja kom dàar nog maar eens om…..
Krijg nou wat, nu komt Hollywood ook op de proppen met hun versie van het Exodus verhaal.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3777544/2014/10/28/Mozes-komt-naar-de-bios-met-wetenschappelijke-wonderen.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20141028
@Koppieop: Blijft een oeroude discussie. Er zijn vlammende betogen dat ze wel degelijk verenigbaar. Niet mijn mening overigens.
== PER DEFINITIE == heeft natuurlijk wel te maken wat de definitie is. Menige discussie zou eerst moeten beginnen met het onderling eens worden over welke definitie wordt gebruikt. Wordt meest overgeslagen. En dat leidt tot Babylonische spraakverwarringen (om maar weer eens naar de Bijbel te verwijzen).
== De wetenschap neemt een stelling alleen aan zolang de werkelijkheid niet het tegendeel bewijst. Op dat moment wordt de oude mening verworpen == Nogal beta en nogal klassiek.
Heisenberg introduceerde het onzekerheidsprincipe. Kwantummechanica (relatief nieuwe inzichten) is er van vergeven.
Meningen worden niet verworpen. Kan een reden zijn om de theorie aan te passen.
Iets wat Einstein in feite ook deed met “good old Newton”.
Kunnen religies nog wat van leren, waar veelal eerst de stelling wordt geponeerd om vervolgens de ‘bewijzen’ er voor bij elkaar te sprokkelen en alles wat het niet strookt terzijde te schuiven.
== Wat is er op tegen? == Niets 🙂
Overigens wat interessante getallen over een ‘modern’ land: Amerika
46% van de populatie gelooft dat God “created humans in present form” (creationisten).
32% van de populatie geloof dat “humans evolved, with God guiding”.
Samen 78%! In Nedrland genoeg voor een grondwetswijziging. Krap maar toch.
Bron: http://www.gallup.com/poll/155003/hold-creationist-view-human-origins.aspx
Reden genoeg voor mij om te proberen te begrijpen hoe God denkt en handelt volgens de overleveringen..
@Rubio: wat zal hij zich belazerd hebben gevoeld dat hij verleid werd om dat paradijs te verlaten en 40 jaar door die woestijnwoesterij te gaan trekken op zoek naar een ander paradijs!?
Praise the Lord, binnenkort twee nieuwe bijbelversies erbij. Een mannenbijbel en vrouwenbijbel.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3774542/2014/10/23/Bijbeluitgever-komt-met-Mannenbijbel-en-Vrouwenbijbel.dhtml
@King Billy: leuk artikel doorspekt met snedige uitspraken. De film over Noah leverde al gauw 200 miljoen op. Is mij nog niet gelukt. Ondanks mijn snedige opmerkingen 😉
Vrouwen- en mannenbijbel: maar ze kwamen toch respectievelijk van Venus en Mars?
Je kon er wachten natuurlijk.
De laatste zin getuigt overigens weer van een groot historisch besef:
== Onze commerciële en missionaire opvatting liggen hiermee precies in elkaars verlengde ==
Er is eem dorp in Egypte, waar de joden door moisten als ze naar richying beloofde land gingen.
Een grote uittocht” vond alleen in de fim plaats.
In dat dorp is per dag bijgehouden hoeveel joden er door kwamen…. weinig per dag.
Maar was wel leuk voor een fimpje.
Er zit geen verschil in Christendom en islam; beiden hebben dwangmatig hun leer opgelegd aan anderen; beiden zijn verantwoordelijk voor enige honderden millioenen doden.
het enige geode is van het protestantisme, de invloed op kapitalisme.
” Niet door het protestantisme, maar zonder protestantisme zou het kapitalisme nooit zijn ontstaan” Max Weber.
Voor de rest: ieder geloof beperkt individuen in zelfstandig en verantwoordelijk denken.Allle orthodoxe richtingen van alle religies, vernietigen samenlevingen.
Onnozele mensen, met te weinig karakter, geloven; atheisten nemen eigen verantwoording en zijn betere personelijkheden.
PS waarom denk je dat USA social als een derde wereldland wordt beschouwd, buiten lag inkomen en hoog analfabetisme om?.
@Kleet: generaliseren is natuurlijk je forte (naast andere bijzondere eigenschappen).
Dat gezegd hebbende lees ik wel een paar stellingen die een kern van waarheid bevatten.
Aad En waarom maken, toch ook wij best fidele mensen, de toekomstige global unity niet mee? Ook die geweldige grote mannen uit onze mensengeschiedenis die heel wat beter waren dan wij doen dat niet? Oude verhalen houden ons ook met twee benen op de grond..Gelukkig dat JHWH letterlijk betekent JAH=(maak je geen zorgen) Ïk ben bij je” (je weet wel Allelu-jah) en WEH=”Hoe? Dat maak ik uit” Het zijn twee gekoppelde vormen van het hebreeuwse gruwelijk actieve werkwoord “zijn”! PS Je weet toch dat ze het lijk van Mozes( en van Elias!) niet konden vinden?. Later werd dat door de eerste oude joodse christenen nog van een geweldige kerel gezegd, die zelfs ten onrechte compleet afging. Struikel nu niet over je onvermijdbare moderne hersentjes!
@Joost: ik worstel en hoop boven te komen. Kon zomaar eens een oeroud spreekwoord zijn.
En weet je wat die eerste joodse christenen van die geweldige kerel zeiden, die zelfs met zijn geweldige manier van leven toch ongenadig afging? “JHWH heeft hem met zijn sterke rechterhand (die kennen we uit onze jeugd toch nog?) uit de doden omhooggetrokken aan zijn(natuurlijk) rechterzijde op het juiste moment=( de 1-2-3-) de derde dag” Struikel inderdaadnu niet over je moderne hersentjes. Jezus is geen Lau de Palingboer, van wie zijn onnozele aanhang dacht dat hij op de derde dag zelf uit zijn graf zou jklimmen!
Inderdaad Aad, is het geen kwestie van meningen verwerpen, maar van theorieën bijsturen. Zo probeer ik nu mijn woordgebruik aan te passen, dank je wel. Religies willen nergens van leren, want hun kennis, het geloof, zoekt niet naar andere mogelijkheden, want dan zou het geen geloof meer zijn. De wetenschap daarentegen doet niets anders dan nieuwe wegen inslaan. Aldus compliceert zij zichzelf ook met zaken zoals de kwantumtheorie.
Indrukwekkende cijfers die je noemt over Amerika. Atheisten hebben het moeilijk daar!
Ik bereid je alleen maar voor Aad :-). Overigens interessante reacties hier. Dat kan wat worden wanneer je werkelijk bent begonnen!
Nou schijnt het volgende in werkelijkheid gebeurd te zijn.
–JC werd gekruisigd.
Hij had een stinkend rijke oom; die schijnt een deal gemaakt te hebben met PP. Hij werd ’s avonds van het kruis gehaald. en even verstopt in het bekende graf, waarna transport voor hem en MM werd geregeld naar zuid frankrijk waar PP veel bezit had
iedereen happy
De volgende dingen warden erbij aangehaald.
Kruisiging was een method van executie diet tot afschrikking moest leiden.
Maar niemand was op korte afstand van JC gekomen.
Hij werd in de avond bij donker van kruis gehaald. Voor joden was het strikt verboden een lijk na zonsondergang aan te raken
Om het geheel te canoufleren werd zijn simple aanhang wijs genmaakt dat hij op de derde dag…
.
Maar ja, orthodoxe gelovigen zijn simple luiden, die graag in hokus pokus geloven.
Geen verschil met Lou de palingboer…..
Tja en die lans dan waar hij mee in z’n zij werd geprikt? Aardig sprookjesboek die bijbel, OT èn NT. Met MM heeft J nog 3 kindertjes gemaakt; en ze leefden nog lang en gelukkig…
Interessant is ook of Mozes met zijn gevolg inderdaad daar naartoe is gegaan waar wij denken dat hij naartoe is gegaan of dat hij een bochtje heeft gemaakt. Wel merkwaardig dat er vrijwel geen aanwijzingen zijn gevonden dat zo’n massale tocht uit Egypte heeft plaatsgevonden.
Maar goed, ik begon al met me te verbazen dat Adam en Eva de eerste waren terwijl dat even verderop gelogenstraft wordt.
Wat Selma betreft, ik ben benieuwd of ze ook Akkadisch kan lezen.
Wat keet betreft, die begint OT en NT te verwisselen.
Rustig hier…o iedereen zit nu na de grote bijbelquiz te kijken…:)
Er was nooit een grote uittocht; zoals ik al eerder zei; is geregistreerd wat er uit ging; per dag….
Lans prikkertje: is niet gebeurd.
Er kwam niemand dichterbij dan een metertje of 50.
Wat vreemd was, want de romeintjes deden een en ander graag langs de openbare weg. sort vervanger van toekomstige voetbal wedstrijd.
Ik haalde NT, om aan te tonen dat OT een leuk fabeltje. was, en dat alleen klojo’s dat letterlijk geloven.
geschiedschrijving is leuk.
Zoals de grieken, die bepaalde perioden ‘wegschreven” en andere perioden “uitvonden” geeft niks.
Masada is ook een leuk verhaaltje; met de secariers ; maar dat is NT
“Wellicht was Mozes wel schizofreen”, zei de hoofdrolspeler in de film Exodus tijdens een interview. Is iets bij voor te stellen. Je zult maar tussen twee antipoden moeten bemiddelen als volksleider tussen God, die er een schrikbewind op nahield en intimideerde om het angstige Volk bij elkaar te houden, dat tot overmaat van ramp ook nog eens van alle kanten werd belaagd. Om knettergek van te worden.
Opeens komt David als een moderne Calimero in een slachtofferrol, die zich niet laat kisten, tot leven. Arme Pausen dan. Past ook in een ander plaatje, maar dat slaat de discussie dood, want dit deel van de geschiedenis ligt nog te dichtbi.j En daarom nog te gevoelig.
Of zijn deze gedachtensprongen te ver gezocht?
Aad Verbaast kan zich in ieder geval alvast verkneukelen op hoge kijkcijfers voor dit blog -well done!- zodra deze film in de Nederlandse bioscopen draait. ’t Is me wat wat, Kerstmis komt er weer aan, zonder Exodus is het maar zeer de vraag of zo’n Nieuw Testamentische Jezus ooit was geboren. En waren we ook niet met zo’n God en Mozes opgescheept.
Blutch toch, ik ben officieel drs. spijkerschrift (= Akkadisch, of Babylonisch, Assyrisch, Sumerisch) afgestudeerd aan de eerwaarde VU, zoals je kunt achterhalen als je lichtjes googelt. Daar zijn er niet zoveel van, assyriologen en sumerologen zoals we heten, maar een paar honderd in de hele wereld.
Ik kom zelfs uit een familie van spijkerschriftgeleerden, mijn oom was hoogleraar, twee van mijn neven zijn het. Zelf heb ik een kleine missie: als wetenschapper helpen geschiedenis en oude teksten open te maken voor iedereen, voor elke leek en geïnteresseerde.
Dus ik ben heel blij met het initiatief van Aad om “als open boek” die bijbel in te gaan.
Aad heeft het talent om veel lezers te trekken. Dat is mooi. Daarom wil ik hem helpen, met bijdragen van teksten die de leek niet kent. Antieke teksten, ook veel ouder dan de bijbelse, met voorbijbelse teksten die zo openbarend mooi kunnen zijn.
Kleet, adviesje, ga de opgravingen in Massada bezoeken. En laat je dopen door onderdompeling in de Dode Zee, waar in de buurt die rollen zijn gevonden.
Bekijk ze wel op video.
Heb van de week een uitgebreid verslag van de secariers; de orthodoxe moord sekte van joden; die er ook lustig op los slachtten…
Maar dat is NT
OT:
Mozes sprak tot de schare:
drinken jullie maar water; ik pak wel oude klare”
En voor het waarheidsnivo:
gekken en dwazen
geloven in goden en sinterklazen.
Toch eens het gewone alphabet proberen’; schrijft makkelijker dan al dat hawker met spijkerschrift…
Kleet Lees eens de Verklaring van de Rechten van de Mens en onze Grondwet met zijn vrijheid van mening en levensbeschouwing. Je weet toch dat je het mensenrecht hebt om humaan niet te geloven en dat ik dat als gelovige volgens die mensenrechten volkomen respecteer. Als ik mensenrechten schend zullen die mensenrechten me hopelijk aanpakken. Dat jij er de grootste inhumane onzin uitkraamt is zelfs met mensenrechten niet te voorkomen. Gelukkig hoef ik jouw onhumane onzin niet te respecteren. Ben maar niet bang, ik zal je niet aangeven. Gelukkig zet je jezelf voor iedereen al heel duidelijk voor joker!
Joost: pilletjes op tijd innemen.
Vrijheid van geloof heft alleen maar doden en veel geld gekost.
Zie: islam en ISIS.
Zie Christendom.
Geld; zie b.v. bijzonder onderwijs; slecht duur en kosten genererend
Jij wordt over het algemeen–net als iedere met een storing in de richting van geloofswaanzin– als zielig beschouwd.
Maarre; jij hebt gelijk hoor.95% van de wereldbevolking zit er fallicant naast.
Wie staat er voor joker?
@Joost: 19:24: begin je nu ineens over het NT?
@Kleet: en jij ook al lees ik.
NT is als boek niet vergelijkbaar met het OT. Heel andere sfeer, uitstraling en ontstaansgeschiedenis. Inspireert me ook niet om daar een serie blogs over te gaan schrijven.
Eentje was al genoeg vooralsnog:
https://aadverbaast.wordpress.com/2011/12/20/katholicisme-de-ontworpen-religie/
@Koppieop: de oude dogma’s zullen niet veranderen. Daar durft niemand mee aan te komen de laatste 1600 jaar. Dat gezegd hebbende zie ik wel dat er in de loop van de eeuwen wel wat veranderingen van interpretaties van de consequenties daarvan hebben plaatsgevonden.
Zeker ook ten goede. Want jeetje, op basis van de geloofsleer hebben ze wel huisgehouden her en der.
Aad En waar heb je je geweldige kennis van het NT vandaan? Uit je duim?
@Blutch1: 40 jaar daar rondwandelen betekent toch wel dat er heel wat rondjes zijn gemaakt lijkt me. Was natuurlijk wel voordat de GPS was uitgevonden. Maar zou hij een landkaartje vergeten zijn?
@Rubio: ik kon gezien de actualiteit het natuurlijk niet nalaten om even mee te doen. Met een 6,6 viel ik niet uit de ark, correctie boot.
@King Billy: Mozes (en zijn survival experience) zal zeker voorbij komen in een of meerdere blogs.
Blijft een bijzonder verhaal. Met name gezien het thema van deze serie om een poging te wagen God te duiden. Hij speelde daar toch wel een bijzondere hoofdrol.
@Joost: 00:38: waar claim ik dat ik een geweldige kennis van het NT heb?
Blijven duimen Joost.
Open mind, @Aad Verbaast? Als God de mensen naar zijn beeld heeft geschapen, dan hebben mensen hem ’t aardig terugbetaald. Waarschijnlijk was-ie al doodmoe toen hij Adam en Eva had geschapen. Kijkend naar de resultaten, als God dan zo verder gaat, mag-ie van mij in z’n eentje in verder gaan waar de lucht weliswaar frisser is, maar in de hel het betere gezelschap is te vinden. In dit licht gezien, zijn voor God de donkere dagen rondom Kerstmis peferkt om z’n fouten te verdoezelen. Luther had een en ander al aardig in de gaten. Hij zei reeds, wanneer ik een scheet laat, zullen ze het in Rome ruiken. De dag komt dat de enigen die nog in God geloven, de zichzelf benoemde woordvoerders en de Duivel zijn. Als die woordvoerders dan beweren dat God het vleesgeworden woord op aarde heeft gezonden dat wij tot ons moeten nemen, is vegatarisch eten een regelrechte zonde.
Zoals de waard is, vertrouwt hij z’n gasten, dus maar beter ver uit de buurt blijven, voordat het licht uit je ogen wordt geslagen.
Helemaal eens met Joost mbt Kleet.
Ironie omtrent dit thema moet kunnen maar men kan ook te ver gaan.
Aad; Met een 6.6 heb je het als ‘godvrezend’ persoon goed gedaan.
Ben er van overtuigd dat Petrus je ‘ooit’ in volle tevredenheid laat passeren om de Hemel voor eeuwig te mogen betreden.
Ik schakelde ‘helaas’ iets te laat in dus kon er niet aan meedoen en hoop dus een herkansing te krijgen.
Moet er niet aan denken dat we ‘later’ nooit meer samen een overheerlijke Hemelse borrel kunnen drinken.
@King Billy: Eens met je dat het er alle schijn van heeft (laat ik voor nu nog even voorzichtig blijven) dat God zich vanaf het eerste begin al flink in de nesten heeft gewerkt. Voor mij een van de grote raadselen van het Oude Testament. Inclusief het merkwaardige verschijnsel dat ondanks dat hij zo’n grote schare volgelingen weet te mobiliseren.
@Rubio: dat viel me erg mee ja. Zeker toen ik zag dat Arie Slob slechts een 6.0 scoorde! (6-de plaats individueel).
Terwijl hij voor de quiz nog zei: ‘Natuurlijk is het leuk om te winnen.’ reageerde Slob, ‘Maar ik hoop ook dat het een mooi programma was. Dat mensen denken “Interessant, laat ik die Bijbel er ook eens bij pakken.” Want er staan hele mooie dingen in en uiteindelijk is het de weg naar verlossing, daar ben ik diep van overtuigd.”
Zijn team won wel trouwens. Goede secundanten.. Tja, politici..
Hier kan je de boel nog eens terugkijken: http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/292316/De_Grote_Bijbelquiz.html
Ach, slechts wat niet onderbouwde Ironie, waar een in Nederland een armzalig palet aan cabaretiers die elkaar de tent uitslaan, hun voordeel mee kunnen doen . Selma en enkele anderen verkeren in een positie om vanuit historisch perspectief het Oude Testament -is dit wel een juiste benaming?- te duiden.
Aad; Ik heb altijd een beetje te doen met mensen als Slob, Knevel, vd Brink, vd Bosch, Binnendijk, enz..
Een gelovige kan nl nooit uitleggen hoe iets precies in mekaar zit, frustrerend dus. Moet altijd meewarig glimlachen als ik weer eens een programma van Knevel zie in gesprek met een andere gelovige, ‘genietend?’ van een wijntje in een duffe kelder. Lul maar an denk ik dan…
De link ‘runt’ overigens niet maar ik kom er wel uit denk ik.
@King Billy: niet voor niets heb ik de tags “ironie” en “satire” toegevoegd. En zal ze blijven toevoegen. Ik ontkwam er niet aan. Genoeg stof voor cabaretiers zou je zeggen. Maar ja, zie je het al voor je zo’n avondvullende programma? De echte religieuzen scoren gemiddeld niet hoog op het gevoel voor humor op dit onderwerp.
Twee domineeszoons kenden we tussen de cabaretiers. Freek de Jonge en Seth Gaaikema. Maar die hielden zich ook vrij gedeisd.
En dan hebben we Finkers nog. Heeft nog wel eens een kwinkslag gemaakt, maar is geheel in de Heere. Eigen kapel in zijn huis zelfs.
@Rubio: == Een gelovige kan nl nooit uitleggen hoe iets precies in mekaar zit, frustrerend dus ==
Lijkt me ook een ingewikkelde opgave. Onmogelijke opgave zelfs, want hoe kan je iets uitleggen hoe het precies zit als je laatste argument er vrijwel altijd op neer komt dat je dat nu eenmaal gelooft..
Link: vreemd. Bij mij deed die link het nog tadeloos vanmorgen (toen ik de score van Slob nog even wilde checken).
King Billy; De meeste kleitabletten van de Sumeriërs zijn vertaald, en waar dus vele boeken over geschreven, divers geïnterpreteerd. Bewezen is er echter nog niets, net als de Bijbel, Koran, Thora, Talmoed, Kabbala, enz. enz. Alles helaas nog steeds ‘geproduceerd’ onder de noemer populaire wetenschap. Gelovigen geloven in God, Allah, JHWH en als ze dat doen hoeven ze niet te vrezen dat ze in het gesticht terechtkomen. Echter als ik De Tiende Planeet, enz. lees waar onze goden vandaan kwamen en die ons geschapen zouden kunnen hebben (mijn aanname) wordt ik in het minst erge geval niet serieus genomen. Voorlopig houd ik het dus maar liever bij populaire wetenschap tot eea bewezen wordt, als ik het nog mag meemaken..
Je kan nooit te ver gaan met zaken omtrent religie.In de geschiedenis zijn er maar een paar kleine religies –die trouwens veel langer bestaan dan Christendom–die enig respect verdienen. Daaronder valt het Christendom absoluut niet.
Maar op de lijst van bloeddorstige inhalige achtelijken hebben de christelijken de eerste plaats; maar schijnen akelig snel ingehaald te worden door de islam.
Natuurlijk is het katholicisme geconstrueerd en god een hersenspinsel.
Alle religies zijn constructies; met als motief: justificatieen uitbreiding van macht.
Nou is de eerste religie met maar een god –Ahora Mazda–ook nog eens de langst bestaande en de minst bloeddorstige; dit terzijde.
het fysieke bewijs: in de jaren 60 kwam een meteorite neer in australie. Die hebben ze jaren onderzocht.Met die meteorite kwam een levende cel mee; dezelfde als waaruit wij zijn opgebouwd.
Die cel overleefde extreme hitte, extreme koude temperature.
Het is het bewijs, dat we–in basis–ergens uit de ruimte komen.
Nou ken ik het postadres niet van god, anders zou ik een briefje schrijuven.
Wat mij aan gelovigen irriteerd is hun mateloze en superstompzinnige arrogantie.
Hun hebben gelijk. Absoluut.
Zo sprak ik hier met een orthodoxe priester; die trouwens wel zondags voor de kansel een weduwe een beurt gaf– over andere christelijke religies.
Natuurlijk bestaat er geen absoluut gelijk 9zei hij)
Tweede; homofilie. Dat mag niet want dat staat in onze bijbel. — voila. Wel de rest van de wereld afmeten aan Eigen leer.
Dan: is priesterschap een roeping/ Nee, een beroep (zo zeide hij)
Iedere kerk heft recht van bestaan? Ja hoor.
Waarom worden andere kerken dan in het oostblok verboden, of tegengewerkt? Uhhhhhhhhh
NL: neem bijzonder onderwijs: niet gelovigen-dus de mensen met verstand en Eigen mening–moeten betalen voor bijzonder onderwijs via belasting.
En sommigen–b.v. islamitisch e scholen; frauderen –allen– en leverenn geen kennisoverdracht, althans niet voldoende.
Zondag is dag van de christelijke kerk.
En alle geloven zijn hetzelfde; vrijdag? Zaterdag? Die zijn voor andere religies.
Personelijk ben ik tegen alle subsidies voor kerken, kerkse instellingen en bijzonder onderwijs. De selectie voor de staat dient te zijn: humanitaire grondslag
om koters te verpesten met belastinggeld, zodat ze laten met belastinggeld in eeuwig durende therapie moeten is niet zo handig.
Daarnaast ben ik tegen onbeperkte vrijheid van religie.
Die bestaat trouwens niet in NL.
Koppensneller en kanibalen zijn ook religious gemotiveerd; ook maar doen?
De islam, met als doelstelling niet moslims af te maken, wordt ook gesubsidieerd.
Je ziet wat er gebeurd; was een kwestie van tijd.
Geloofswaanzinnigen moeten we in NL rekening mee houden. Waarom? Ik vind dat onzin en zal het ook niet doen. Mijn meningen hieromtrent bestaan uit data en niet uit hersenspinsels en zieke fantasietjes zoals bij geloofsfanaten.
In de kerk mogen hun boeren; erbuiten ikke.
Vertalingen einterpretaties uit de geode oude tijd: vaak kilometres naast de bedoeling.
“het boek van Toth” uit egypte, die de magie van weet ik veel zou bevatten; is b.v. geen echt boek, maar slechts een verzameling van dingen uit het dagelijkse leven.Meer niet. Geen hokus pokus.
Maar wel jaaaaaaaaaaren door deskundigen als zodanig gebracht.
Het verklaren van zaken voor het jaar nul: Egypte b.v.: hoe die zware blokken vervoerd en gestapeld warden: Da Vinci en anderen en archeologen en taal specialisten en cultuur specialisten zijn 2000 jaar lang met baarlijke nonsense gekomen. Ook Da Vinci; zijn construccties zouden nog geen 2% van het gewicht kunnen hebben.
hoe het WEL ging: er ligt al een paar eeuwen een modelletje in een museum in Cairo; gevonden in een pyramide…..
Dan ben ik voorstander van alle standard boeken van religies te laten toetsen bij rechter; haatverspreidende literatuur/lectuur mag niet toch?
Breaking!!
http://cult.thepostonline.nl/2014/10/29/paus-omarmt-oerknal-en-evolutie/
http://www.independent.ie/world-news/europe/pope-francis-declares-evolution-and-big-bang-theory-are-right-and-god-isnt-a-magician-with-a-magic-wand-30699960.html
“He created human beings and let them develop according to the internal laws that he gave to each one so they would reach their fulfilment.”
“The Big Bang, which today we hold to be the origin of the world, does not contradict the intervention of the divine creator but, rather, requires it”
“Evolution in nature is not inconsistent with the notion of creation, because evolution requires the creation of beings that evolve.”
Opvallende uitspraken van Fransiscus. Grote stap voorwaarts die behoorlijk wat ‘ruimte schept’.
Kan dit boek nu de prullenbak in, of gaan ze nu stukken er eruit schrappen. Maakt het er allemaal niet gemakkelijk op..
Aad; Ze zullen wel moeten daar in Rome, wat zou er nog van het gristendom overblijven als ze niet met hun tijd mee gaan. De aarde zou immers nu nog plat zijn?
@Rubio: ik beschouw dat bericht dan ook als goed nieuws. Beetje van God los en zo. Werd tijd.
Zit God nu te knarsentanden en zich te verbijten ergens? 😉
@Kleet: er blijven nog genoeg raadselen over. Gelukkig maar overigens. Anders kan ik wel ophouden met bloggen!
Aad; Er is een talent aan je verloren gegaan als stand-up comedian 🙂
De hele mensengeschiedenis zijn mensen op grond van hun geweten, in gezamenlijk overleg en met hun geweldige mogelijkheid leven en wereld anders en beter te denken, bezig geweest met wat ze (onbewijsbaar) zinnig en belangrijk vinden, Overal ter wereld vindt je de menselijke onbewijsbare ervaring dat leven en wereld “gegeven”(=feitelijkheid) is om er iets van te maken. Overduidelijk is ook altijd de ervaring gevoeld en gebleken dat mensen daarbij niet perfect bezig zijn en soms zelfs finaal de mist ingaan. De feitelijkheid is niet te ontkennen, de zin ervan niet te bewijzen
Gelovigenhebben onbewijsbaar nooit anders gedaan dan tastend zingevend die menselijke grondervaring van niet te bewijzen zin, dat leven gave en opgave is, verwoorden ook in gelovige beeldspraak van “Gever(s)” en “Oprachtgever(s)”. In het christendom wordt de manier van leven van de feitelijk historische Jezus bovendien zo belangrijk gevonden dat hij, zoals men gelovig denkt, de eigenlijke bedoeling van menselijk leven raakt.
Niet gelovigen hebben dezelfde feitelijke ervaringen, maar verwijzen even onbewijsbaar naar hun humane zingeving, naar alle humane mensen en naar alle humane mogelijkheden om iets van leven en wereld te maken..Mensenrecht lijkt er vanuit te gaan dat gelovigen en ongelovigen met beider inspiratie samen iets van dit leven en deze wereld kunnen maken.
@Joost Tibosch: mensenrechtenverdragen zijn inderdaad een maat voor een zich ontwikkelende beschaving. Er zijn er honderden van trouwens. De eerste (formele) in 1215 (Magna Carta) die overigens niet voor de poes was.
De laatste was de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De beschaving zou er bij gebaat zijn als iedereen (universeel dus) zich er aan zou houden. Gaat nog wel eens mis.
Blijft tobben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Universele_verklaring_van_de_rechten_van_de_mens
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechten_van_de_mens
@Rubio: je wilt niet weten hoeveel talenten er aan me verloren zijn gegaan! 😉
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talent_%28geld%29
De vertaling van “666” is ook leuk
eens kijken of jij er ook achter komt…
Maar je kan zien wat de gereformeerden nu hebben bereikt: zie bakelende en ruttekut…en hun motivatie en heteffect van hun “christelijk” handelen….
Ooit heb ik eens OT en NT gelezen; althans, het meeste.das capital ook, maar daar had ik pillen voor mnodig om wakker te blijven. halverwege gestopt.Mao’s rode boekje ook; dat was lachen; pure humor. Mein Kampf moet ik nog steeds een keer op de kop tikken.
maar de omstandigheden van DE in jaren dertig, beginnen hoe langer hoe meer te lijken op die van NL nu.
Zit me af te vragen waneer de medische stand begint met ongevraagde euthenasie.
het is niet de vraag “of” maar “waneer”.
Wat betreft mensen zonder familie in ziekenhuis, of daklozen in ziekenhuizen: hun medische behandeling zal heel duidelijk anders zijn dan die van middenklassers of ambtenaren.
@Aad, In plaats van blogjes, nieuwe bijbelversie schrijven. Schijnt lucratief te zijn. Talent genereert talenten.
Overigens, De bijbel is veelomvattender dan de wetenschap. Zelfs de groter dan de kosmos. Alles wat gebeurt in de bijbel, van Genesis via de apocalyps en naar een nieuwe wereld in het laatste hoofdstuk van Openbaringen, staat als een proces omschreven, vaak metaforisch, in de bijbel. Die daarmee boven de onvoorstelbare, alsmaar uitdijende kosmos uitstijgt. Daarin passen Galileo’s ontdekking en de oerknal. Ook minder frisse zaken, waar vroeger anders over werd gedacht. Binnen dit concept van de bijbel, kan ‘Rome’ meebewegen met nieuwe inzichten.
Begon niet zomaar over cabaratiers en de bijbel. Hier de jonge Hans Teeuwen met zijn versie van de bijbel. “In het begin van de wereld, toen was er nog helemaal niks. Alleen een soort van jeugdboerderij, met twee mensen: Mozes en Ali Babba”… 6 minuten pret. http://www.youtube.com/watch?v=MeiHi9RSA-k&list=RDmrdfQGpKjS4
@Kleet: per jaar gaan in Nederland 2000 mensen dood door medische missers.
@King Billy: sosm is het een metafoor, soms wordt het letterlijk genomen. Ik kan er geen wijs uit worden.. Wie wel? De ene synode na de andere?
Teeuwen: filmpje bestaat niet zie ik als ik er op klik. Maar geen nood. Sommige mensen zeggen ook dat God niet bestaat. Anderen weten zeker dat ze hem gevonden hebben. Kan ook zo maar een metafoor zijn. Dus ik laat me niet zo gauw aan de kant zetten, en ook maar even gezocht. En gevonden natuurlijk: http://www.youtube.com/watch?v=mrdfQGpKjS4
Leuk filmpje.
Mijn stijl is toch wel wat anders trouwens. Ik ga Teeuwen toch niet imiteren? Zo makkelijk komt hij er niet mee weg! 😉
King Billy Humor, zelfs uitzinnige, lijkt me voor gelovgen en ongelovigen met de “klus”, die hier in leven en wereld geklaard moet worden alleen maar aan te raden. Gelovigen met hun “oproep” kunnen dat, zeg maar, slechts uiterst ver-antwoord en ongelovigen kunnen met humane oproep evenzeer slechts uiterst verantwoord bezig zijn. Met zo’n soort ver(-)antwoording heeft men de nodige humor nodig om dat geen loden last te laten worden
Niks nieuws zover over deze Donald duck zonder plaatjes….
Zijn daarom humoristen, zo dun gezaaid? Het leven is zóóó zwaar… . Humor…., brengt licht in het leven, even vluchten uit de alledaagse realiteit. Iedereen die zegt, dat de Bijbel en de personen serieus genomen moeten worden, vergeet dat deze mensen ook gelachen hebben. God heeft naar zijn evenbeeld ook het menselijke lachen geschapen.
“God maakt dat ik kan lachen en iedereen die het hoort kan meelachen” (Gen.21,1-7), zegt Sarah. En kreeg zowaar nog een kind van Mozes, waarover ze eerst moest lachen.
Even, voor alle duidelijk heid, ik put uit allerlei geschriften, die mij werden toebedeeld toen ik in een ver, ver verleden tot Kind van God werd gebombardeerd, sorry, bekeerd, In Dinkelwater kopje onder ging en later door handoplegging de gave van ‘in vreemde tongen lu….,eh, spreken ‘ werd toebedeeld. Pinkstergemeente. Onze vijanden waren de o.a. de Jehova Getuigen, met hun ‘Nieuwe Wereldvertaling’, Hun bijbel. En de Mormonen, met hun uit duivelse uitbreiding van de bijbel, het ‘Boek Mormon’.
Toen ik later een en ander over historisch materialisme tot mij nam, brak de hel los. De wereld was plotselimng te klein, bij wijze van spreken.
Ik bedoel maar, wie heeft de wijsheid in pacht?
@King Billy: ik heb ook wel een de bijeenkomsten van diverse ‘concurrentie’ bezocht. Nu moet ik toch zeggen dat ik door de Godsvrezende en bedrukte sfeer toch wat meer ontspannen richting de katholieke kerk kon kijken. Had toch iets meer een Bourgondische uitstraling, wat beter bij me past. Die probeerden er nog wel eens een feestje van te maken.
Maar heb ik er ooit hard gelachen? Nou nee.
Was anders met nog al wat Fransiscaners die nog wel eens langs kwamen in het ouderlijk huis (klooster dichtbij). Humor!
Wijsheid in pacht: geen idee. Het woord pacht is al weer behoorlijk relativerend trouwens. Houdt toch in dat je die slechts in leen (tegen betaling zelfs) hebt maar toebehoord aan een ander.
Komt dan toch die God weer om de hoek kijken? Hem wordt immers toegedicht door velen dat die super wijs is. Blijkt ook wel tegen te vallen trouwens. Kom ik zeker nog wel op terug.
.
Soms bestaat er geen toeval. Had ik het net over een feestje kom ik dit tegen: https://www.youtube.com/watch?v=UdYDKmpzt5U
== Je ziet de Amerikaanse priesters David Rider en John Gibson in een tapdans-duel tijdens een avond in het North America College in Rome. Tot groot vermaak van priesters, bisschoppen en kardinalen die erbij waren. Het filmpje is al meer dan een miljoen keer bekeken. ==
Kunnen zo naar riverdance….
Maar die oude talen: dat is natuurlijk een ding; het tweede is de interpretative, het derde is de vraag: wie heft er welk belang bij….Dan zijn er cross refernces? Bedoel: wordt dezelfde gebeurtenis in andere taal/maatschappij verteld/beschreven?
Dan nog: waneer en hoe lang na een gebeurtenis is die gebeurtenis beschreven, hoeveel veranderddoor horen zeggen en verbale overdracht?
De taal van Hititeten werd pas een paar jaar terug ontcijferd; terwijl ze op een gegeven moment een wereldmacht waren, en een onneembare stad bouwden, die sindsdien leeg staat.
De “dood” van Jantje Centraal moest gespeeld worden; en het smoesje van wederopstanding ook; logisch, als PP omgekocht was. Vertrek naar zuid Frankrijk was ook logisch; PP had daar veel bezit. Of zou het vroeger al een vakantieland zijn geweest?
Wat voor mij interessanter is: wat moeten mensen met een religie, en waarom?
Micro:denk, dat de geestelijk zwakkeren iets nodig hebben , buiten zich zelf om, om hunzwakheden en tekorten en verantwoording op te projecteren.
Macro: de uitvinder van Ahora Mazda gaf het toe: er moet iets zijn, om de wet te hustificeren; en dan iets begrijpelijks; niet een geloof met 300 goden; dat geeft de priesterstand teveel macht (zieEgypte, zie middeleeuws Europa). En als je dat dan toch iets in elkaar spijkert, dan iets wat sympathiek is; dus geen agressieve god , maar iets vriendelijker type.
Dan is er uiteraard automatisch een tweede mogelijkheid; net zo belangrijk; je kan niet alleen de wet justificeren met de religie, maar ook de religie met de wet. De cirkel is rond.
Dan kan je voor het volk nog even de ude geschiedenis van dat volk manipuleren, voor het volk in positieve manier; dat geeft nationalisme en trouw aan het ontworpen geloof.
Voila: OT
Er was in Egypte een farao, die overging tot een geloof met een enkele god, en een niewe hoofdstad bouwde.
Hij verhuisde dus.
Maar liet losse eindjes achter; hij liet de oude priesterstand leven.
Dat was fout
Dus werd alles weer teruggedraaid.
Je kan in NL ook het verschil zien; onder de rivieren vieren ze carnavla; boven de rivieren hebben ze het vel te strak over de neus.
Uitzondering prov Zeeland. Maar daar komt nog geen fatsoenlijke hond vandaan.
Verstandige taal @KLeet. Zie je wel: je kan het!
Maar er is een leuke manier van geboorteplanning in de biblebelt. Neuken wat je wilt, bidden dat het kreng niet zwanger wordt.
Maar in ieder extreme buurt (biblebelt) zijn er ook extreme tegenstellingen.
Zoek maar eens op wat “kraaien vangen” betekent–is nog steeds een gebruik
God is geschapen naar mijn beeld en gelijkenis. Of zoiets, toch?
Kleet; Die god heeft ie zichzelf gemaakt. Dat was Echnaton en ’t was maar goed ook dat alles werd teruggedraaid want de man was stapelgek, zeg maar een Khadaffi, Nero of Saddam Hoessein die ook dachten dat ze god waren.
Wel een beetje bij de ‘feiten’ blijven dus..
Nu niet weer direct doorslaan @Kleet.
De priesterstand–heel groot–wilde niet buiten spel komen.Die hadden belang bij een hele serie goden.
Kan je ookzien aan de redden waarom die om zeep geholpen is; en wat er direct na zijn dood gebeurde.
Bloeddorstig regimne was normal in die tijden. Paar duizend jaar erna ook; zie 1940-45.
De keuze vor een enkele god werd ook gemaakt onder invloed van jodendom.
Wat zal ik zeggen? Wij hebben willempie, enige wat ontbreekt is dat helmpje van weleer….
Khadaffi was zo slecht nog niet; hij hield de broederschap tegen.
Na zijn moord, is het land afgeschreven.
@Kleet: Chinezen zijn daar wat pragmatischer in. In de hoek van de akker een Godje, die voor een goede oogst moet zorgen. Is het het eerste jaar niet zo goed, dan krijgt hij nog 1 kans. Is het dan ook niet zo goed, dan wordt hij direct vervangen door een ander.
En zo hoort het! Kijk eens naar een Haka. Sommige bewegingen zijn bedoeld om de goden te dwingen naar de aarde te komen om te zorgen voor een en ander.
Trouwens: de Chinezen kennen geen word voor “eeuwic”.
net als in “vader gaat op stap….”
Sommige Thai zien mij ook als een god…in den beginne was er niets… 🙂
Kleet; Als je deze bedoelt begrijp ik je helemaal… http://www.youtube.com/watch?v=xUkGXULz54c
Apocalyps now!
Zet ik onderstaand tekstdeel van de lappen tekst die @kleet hier achterlaat in de Duitse google zoekbalk, komt Google op plaats één terug met de Nederlandse Wiki van Friedrich Nietsche…..
“wat moeten mensen met een religie, en waarom?
Micro:denk, dat de geestelijk zwakkeren iets nodig hebben , buiten zich zelf om, om hunzwakheden en tekorten en verantwoording op te projecteren.”,
Zij lieten hun togus zien aan de maori…
Er zijn verschillende soorten van Haka’s. Bedoeling is net zo als lawaai maken voor een aanval , tweeledig: vijand intimideren, en zelfvertrouwen en saamhorigheid op te bouwen.
En uiteraard van de godenb te eisen dat ze hun werk doen.
LSV march out haka 2008 is een mooi voorbeeld.
P.s.: Maoris waren niet de oorspronkelijke bewoners van Nieuw zeeland. maori’s komen van richting Samoa, en die moorden in de elfde eeuw de oorspronkelijken maar uit.
Goedkoper dan AOW
Derde rijtje aan het eind van die video: haka voor een van geboorte NL miep, afscheid van gevallene Oud en nieuw, native en Christendom. indrukwekkend.
Eerst worden de goden gesommeerd voor haar te zorgen; daarna gaat het door naar en christelijke begrafenis.
Ik heb niets nmet Nietsche. Maar zijn verdeling–zij het op andere data–van untermenschen en ubermenschen kan ik mewel in vinden.
Mijn tekst komt van mijzelf.
King Billy; En dan nog eentje van mijn ouwe gabber Lao Tze;
“De wetende is karig met zijn woorden, de woordenrijke is onwetend”….
..en de stomme zwijgt stil…
..voor onwetend publiek zijn veel woorden en herhalingen nodig….
er gaan veel gereformeerden in een IQ van 70
Kleet, je bent en blijft een echte Groninger, weinig humor, hoewel Seth Gaaikema en Nelusfromgrins daar uitzonderingen op waren/zijn….
..maar kan me inmiddels best voorstellen dat je het prettig vindt dat er nu wat ‘werk’ van je wordt gemaakt.
Aad; Je merkt; ik kom weer wat op ‘stoom’ as years before…wordt het toch nog weer gezellig dankzij dankzij Appie, Moos, Sam, Sjakie, Japie, enz. ..Tsjesus nog an toe.
@Rubio: 18:10 Geeft me wel een goed gevoel: “de wonderen zijn de wereld nog niet uit”! 🙂
P.S, ik zag zelfs Lao Tze (ook een fan) weer voorbijkomen!
Of is het Lao Tse? Of zelfs Laozi? http://nl.wikipedia.org/wiki/Laozi
WTF “What’s in a name”?!
verkeerde pilletjes geslikt? ik groninger?
Aad; Tja, what’s in a name of hoelang is een Chinees. King Billy vroeg het zich ook af bij Lucky TV.
Misschien weet Akihito het antwoord, is WA’s reisje toch niets voor niets geweest.
Aanbaden ze vroeger in Egypte niet Isis? Dat is nu wel anders.
Dat is nu Waswas
Twee jaar geleden werd in USA een geestelijk gehandicapte neergeschoten door poltie. Dit jaar werd politie vrijgesproken.
De man haalde op 6 meter afstand een zakmesje tevoorschijn, toen hij bang werd voor een politiehond.
Daarop schoten 8 politie 46 kogels op hem; hij werd door 14 getroffen.
Dit was een executie door 8 man politie. Volledig filmpje van de gebeurtenis–door een omstander gemaakt in het AD van vandaag.
@Kleet: Amerika kent een hysteriecultuur.
@Ruibio: apetrots was ie weer. 500 miljoen aan orders opgehaald. Heeft nog steeds niet in de gaten dat die allang rond waren maar dat hij als postbode wordt gebruikt. Zielig eigenlijk.
@Blutch1: je inspireerde me toch weer even om wiki er maar weer eens bij te pakken.
Interessant! http://nl.wikipedia.org/wiki/Isis
Isis was zelfs een Nederlands automerk! 🙂
Blutch; En Ra, Osiris, Horus, enz
Nu broedermoord van Sisi..
Aad; Mooi hoor, maar hij kan gelijk even een tussenlanding maken in Brussel om het af te geven, is dat ook weer voor een gedeelte opgelost.
Maar goed, Maxi heeft ook weer een paar leuke hoedjes en robes kunnen showen…
Last but not least gaan we lekker ‘aanrechtbelasting’ extra betalen.
WTF is aanrechtbelasting nou weer….?
Wat een bende!!
@Rubio: ik heb het woord aanrechtbelasting recent niet langs horen komen.
Wel het woord “naheffing” uit Brussel. Die ze braaf willen gaan betalen. 642 miljoen euro.
Mooi woord zullen ze daar op financiën gedacht hebben, Kunnen we wel wat mee. En zo geschiedde.
Want wel heel toevallig komt Wiebes nu ook met een “Naheffing”.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3779411/2014/10/30/Vijf-tot-zes-miljoen-mensen-krijgen-naheffing-fiscus.dhtml
http://www.nu.nl/algemeen/3917078/naheffing-fiscus-volgens-wiebes-gemiddeld-150-euro.html
5 miljoen mensen maal 150 euro = 750 miljoen euro. Minus 642 miljoen is toch al gauw 100 miljoen winst. Tel uit je winst heeft die Kwiebus gedacht.
Wat een zootje!
Er is een filmpje op internet, super in de belangstelling.
Een griet van een jaar of 30-aardig figuur, stomme smoel, loopt door New York en krijgt in 10 uur 100 “harassements” ; in simple nederlands–ze kreeg meer dan 100 onverdiende complimenten.
Nou liep ze kennelijk door buurten met alleen zwarten….
Er is een antwoord video, gemaakt voor “funny ordie” een man loopt door Manhattan in een strakke spijkerbroek.
Beide videos nu in ADF; Dat is smullen…
Sorry, in AD.nl
Je ziet, zelfs ik maak wel eens een typefout.
Vroeger, in de opbouw periode, hadden we politici.
Ook van richtingen die niet de mijne waren, had ik er respect voor.
Die hadden vakkennis, waren integer en origineel
Tientje van liefting, wiebeltax en zo. Prachtig! En te vertrouwen.
Wat we nu hebben is corrupt als een gieter–geen wonder met een gereformeerde aan top– total incompetent en zijn doorspekt met een hoog ontwikkeld gevoel van minachting voor het publiek.
Daarnaast zijn ze zo machtgeil, dat geen enkele psychiater ze in therapie wil nemen.
ik heb dan voor onze politici een hoog en gedetailleerd en wel onderbouwd gevoel van minachting.
Je veegt politici van het huidige calibre uit de goot achter psychiatrische inrichtingen.
Eens hadden we ook een goed rechtssysteem; datis ookweg.
Om de “kosten” lager te maken; geen gratis advocaat; Eigen bijdrage zo hoog, dat het niet betaalbaar is.
Had ook anders gekund.
Waarom moet een advocaat 150–300 euro per “uur” hebben?
Qaarom moet een pro deo advocaat al minimal 1000 euro krijgen als hij wordt toegevoegd?
Waarom mag er geen “no cure no pay” tarief gerekend worden?
Waarom mogen de rechtsgebouwen niet in twee ploegen dienst draaien?
Dat zou de kosten omlaag halen, zonder de rechtspositie aan te tasten.
Aad; Herstel: Zgn ‘Aanrechtsubsidie’.
Naheffing hebben wij geen ‘last’ van, 50 plussers pakken ze wel weer op een andere manier.
Overigens zal Cameron die naheffing ook ‘braaf’ moeten gaan betalen.
Als niet, zullen de rapen gaar zijn denk ik…de vuisten op tafel in Den Haag… 🙂
Nou ja, per capita komt de Brusselse naheffing op circa 150 euro uit. Voor een gezin met twee kinderen, is Kwiebes dus zeer lankmoedig. Hij kan natuurlijk belasting betalende bedrijven geen naheffing opleggen, want dan springt ‘Brussel’ uit haar vel met een door hen zelf veroorzaakte economische en eurocrisis op haar dak.
@King Billy: kon nog wel eens een tsunami van naheffingen worden.
Wiebus gaat ook nog eens voor een half miljard het schip in met de investeringen in zeeschepen.
http://www.nrcq.nl/2014/10/31/strop-van-half-miljard-voor-de-fiscus-onderzoek-naar-investeringen-in-zeeschepen
@Rubio: ah.. in 2014 voor het laatst begrijp ik. Maar ik zal Henk Krol eens vragen. Die weet alles van subsidies.
@Kleet: blijft tobben allemaal.
Die Nederlandse politiek.Toch? Niets geleerd van kolengravers en MMWOPS, Making Money While Other People Sleep. Dat geldt evengoed voor het Verdrag van Lissabon, een kweekvijver voor crisis op crisis, die eindigen in nabetalingen. Verworden tot een ‘Versailles 2.0’ in de 21e eeuw.
De alwetende, onafhankelijke ECB, die voor politici tijd koopt, huurt vier vermogensbeheerders in ter begeleiding van het programma om onderpand bij banken op te kopen in ruil voor geld om de economie aan te zwengelen. Waaronder ING.
Los hiervan, daarvan, om het aanschouwelijker te maken, kan het zomaar zijn dat des lezers auto, gefinancierd door een bankleninglening,als onderpand in de balansen van de ECB terecht komt.
Maar wat nu, wanneer die auto vroegtijdig verkocht wordt terwijl de lening doorloopt? Onderpand foetsjie.
Kom daar tegenwoordig nog eens om. Uniek! Als Klaas Knot zo’n kunstje zou flikken, zou de Tweede Kamer waarschijnlijk op haar achterste benen staan, getuige de opkoop van banken. Maar ja, die Kamer heeft in Europa van de EU nauwelijks nog voor het zeggen.
http://www.bundesbank.de/Redaktion/DE/Downloads/Presse/EZB_Pressemitteilungen/2014/2014_10_30_vermoegensverwalter.pdf?__blob=publicationFile
Die zg aanrechtsubsidie is een verdeling van de belastingvrije voet die vroeger gold voor de kostwinner. Het moest zonodig vrouwvriendelijk en werd daarom verdeeld tussen man en vrouw. Vervolgens werd het geen aftrekpost meer, maar een vast bedrag zodat mensen in een hogere belastingschijf minder voordeel hadden. Vrouwen die niet werkten kregen dit bedrag in handen. Daarna werd het minachtend aanrechtsubsidie genoemd. En dit moet natuurlijk omlaag. Wie is de grote klos? De kostwinner. En dan maar klagen dat mensen niets meer uitgeven en dat dat de economie schaadt. Ja, dank je de koekoek. Die heet overigens Wiebes tegenwoordig.
Wigen schuld–dike bult.
Nederlanders accepteren corruptive, en machtwellust en onrecht in Eigen land en in Brussel.
Tot dat de stenen uit de straat gaan, we uit de euro stappen, en stoppen met die idioterie van Europa, hebben we niks te zeggen.
Als volk zijn we een stelletje randdebielen, die noiet alleen over zich late lopen, maar ook over zich laten fietsen en rijden.
Het is daarom dat er een andere politiek moet komen; de bestaande gevestigde partijen zijn waardeloze randdebielen met een minachting voor het volk.
Vandaar dat Wilders nu de grootste partij is.
Daarom asfalteren ze hier ook alles, kunnen er geen klinkers meer uit de straat.
Hoeft ook niet, klinkers uit de straat. Tegenwoordig is er internet met petities en protestakties. Wel zo bekwaam. Even aanmelden, hè? Anders telt uw stem niet. Anderen beschouwen het opkomstpercentage als een welkome aanvulling op normale opiniepeilingen.
Kan er tenminste ook niet gestenigd worden.. nog min of meer on topic ook..
Hoezo op je kop staan, klinkers uit de straat, petities ondertekenen etc.?
Allemaal murw geworden in de wetenschap dat het allemaal geen moer uitmaakt.
We leven immers niet in Burkina Faso. Daar werkt een beetje volksopstand nog wel. Die tijd hebben we hier allang gehad. Noemen we zelfs vooruitgang.
Of zoals een Belgische collega me eens toefluisterde: “draag uw kruis gelaten..”.
Ook on-topic overigens.
P.S. dat gezegd hebbende: ik blijf wel stevig mopperen!
Het kruis is hier niet on-topic, OT toch?
@Blutch1: Is ook wel weer waar. Ik probeerde het weer een breed te zien. Te breed wellicht. “Kruis” is meer iets van het NT. Was nogal populair in die tijden.
Onzin, “Kruis” was immer populair. ‘Het Kruis’ minder.
@King Billy: scherp opgemerkt.
Tekenen bij ‘het kruisje’ is behoorlijk in zwang geraakt. Je kan rustig van ‘usance’ spreken.
Ik heb het kruis (van een novice) gelaten gedragen…
WQe zijn een bevolking van greformeerde klootzakken mentaliteit geworden….. en daarom gebeurt er wat er gebeurt.
Zo ging het ook in de jaren 30 in DE
Verelendungs theorie toch niet zo gek?
@KLeet: Het blijft tobben.
Het Kruis is bij moslims is in ’t geheel niet populair, eoa kruis des te meer; “gaat en vermenigvuldigt U…”
maar er staat nergens: “verhef u tot de derde macht”
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetenschapentechnologie/mexicaanse-dodentunnel-ontdekt/ar-BBca6YQ?ocid=UP97DHP
Er valt dus nog veel te onderzoeken.
Geen probleem dus in Midden en Zuid Amerika, itt gebieden in Syrië en Irak, om meer te weten te kunnen komen over oa het ontstaan van de wereld, de mensheid, piramides ed., dus tevens meer duidelijkheid over het OT.
Ach, ach, 182 reacties waarvan viervijfde blubber.
En het project moet nog beginen.
Begin je nog?
Er valt nog veel te vertalen, je zou er bijna gefrustreerd van raken….
Selma, al begonnen met de Popul Vuh van de Maya’s?
Sorry hoor, bullshit reactie!
Ppl Vh etc staan hier welvertaald in de kast, wij kunnen-hoeven niet alles zelf, gelukkig. Maar laat die Verbazende Aad nou es met zijn missie beginnen, en al die leuterKleets d´r bek houden.
Blutch, “het moest zonodig vrouwvriendelijk´´… Tot 1964 moest een vrouw als ze trouwde gehoorzaamheid beloven aan haar man, en hem volgen waarheen hij ging. Nog geen stofzuiger kon zij kopen zonder zijn schriftelijke toestemming. Als meneer mevrouw sloeg of tegen haar wil neukte was er niemand die naar haar luisterde. Ze moest kinderen krijgen tot het op was. Zo´n beetje als de sharia. Sodebil lekker op man met je achterlijke kindererlijke machoideetjes.
@Blutch: –viervijfde blubber–maar alleen als Selma een onbegeleid weekend heft en weer zwaar aan de pilletjes zit.
Oh: vergeten! Waar zijn mijn manieren? Alsnog dan maar: dank voor je lieve woordjes!
Gaat het nu weer een beetje?
Kleet; Zo kan ie wel weer…graag weer wat meer inhoudelijk reageren zoals gewoonlijk….. 🙂 🙂
Vandaag Maarten Lutherdag, ofwel Hervormingsdag, de herdenking aan de dag dat Luther zijn 95 stellingen aan een boom spijkerde, dat hij flink moest bezuren. Wordt gevierd door Protestanten. Hij moest onderduiken om aan de wraak van Rome te ontsnappen, omdat hij ‘een scheet liet, die tot in Rome was te horen’ volgens hem. Daarmee leidde hij een afsplitsing van de Rooms Katholieke Kerk in, die volgens Luther volledig van God los was. Gedurende de late avond en de nacht van Hervormingsdag naar Allerheiligen vieren de kinderen dan Halloween. Op 1 november is het dan Allerheiligen, worden heiligen en martelaren herdacht en de dag daarna Allerzielen, waar de rest van de doden worden herdacht.
De viering van het hoogfeest Allerheiligen in Portugal is van 2013 tot 2017 op ijs gezet vanwege de economische crisis, waaraan het eurosysteem een extra zetje in de verkeerde richting aan gaf dankzij onvolkomenheden in het systeem.
Onderscheid moet er zijn. Not all animals are equal. Niet alleen in religie. Ben benieuwd naar het kerstblog van Aad. Zo’n christelijk feest, waar uitgerekend dán een superrijke eenmaal per jaar het gehele volk toespreekt.
Kerstmis heft Scandinavische wortels.Midwinter toestand en zo.
Als cadeau dag: door Protestanten meestal; Sinterklaas voor katholieken.
Met Zwarte Piet zoals het hoort.
Kan de sint het helpen dat die zwarten alleen goed genoeg zijn als knecht?
De katholieke kerk was de corruptive zelf. Bisschop met 22 kinderen, getrouwd en samenlevend met een paar concubines, zelfde bisschop ook belastinginner en rechter, en grootgrondbezitter.
In England bezat de kerk meer dan de staat.
Een van de “uitvindingen” van RK is : het vagevuur; staat nergens in de bijbel; OT of NT
In RO: 63 kerkelijke feestdagen.Goede manier om zielltjes te winnen; veel vrije dagen.
Kwam een man bij mij: morgen kom ik niet; kerkelijke dag. Welke kerk?
Die in het centrum.
Weet je wat, ik ga naar de dominee en vraag of hij je kent; als dat ja is krijg je vrij, als dat nee is; niet; wel een dagloon boete…..
Geen vrij dus
iIk ben heel vaak on topic.
Gister zei mijn oversexte buurmeissie van 22 nog: “Ga eens van mijn topic af stouterd!
Dus vroeg ik har; hoe komt het dat jij altijd billekoek krijgt terwijl ik stout ben?
denkertje….
OT: Vraag me wel eens af: al die grieten in de harem van Salomon: hoevaak zouden die per jaar een beurt krijgen?Zouden ze allemaal een Eigen kamer gehad hebben? Hoeveel kindertoeslag kreeg hij? Was de soos al uitgevonden?
@Selma: niet zo ongeduldig. Het OT is al meer dan 2000 jaar oud. Een weekje kan er dan nog wel bij. Maandag aflevering 1 trouwens.
En die Kleet? Niet aan storen, gewoon overslaan. Je zal niet de enige zijn.
@King Billy: == Ben benieuwd naar het kerstblog van Aad. Zo’n christelijk feest, waar uitgerekend dán een superrijke eenmaal per jaar het gehele volk toespreekt. ==
Mooie combinatie van zinnen @King Billy 😉
==En die kleet? Niet aan storen, gewoon overslaan, je zal niet de enige zijn==
En die Aad? Niet aan storen, gewoon overslaan, je zal niet de enige zijn.
Zie aantal reageerders
@Sodebil lekker op man met je achterlijke kindererlijke machoideetjes.@
Selma, mag ik erop wijzen dat het niet mijn ideetjes zijn, maar de opeenvolgende maatregelen die de overheid genomen heeft inclusief de framing van het verschijnsel. Aanrechtsubsidie is geen term bedacht door mij en vrouwvriendelijk ook niet. Als dit jouw manier van reageren wordt is de lol er wel af.
Ik zou natuurlijk ook een serie kunnen beginnen over de diverse drogredeneringen die er bestaan en nogal eens (volstrekt onterecht, voegen niets toe namelijk) worden toegepast. Het zijn er nogal wat. De Ad Hominem is er een van.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Ad_hominem_.28op_de_persoon.29
Potjes en keteltjes wellicht?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque ?
…is een uitstekend argument…
Welke idioot stelt dat ik me aan regels door een oude geile griekse pedo moet houden?
Toch leest Genesis als een spannende familieroman, geschreven door de toenmalige James Michener’s. Veel verbeeldingskracht niet eens nodig.
Van scratch af aan beginnen, moord en doodslag, in no-time familie uitbreiding, treurige begrafenissen, uitstapjes maken, onderduiken, vertwijfeling, bezitsuitbreiding, zware bevallingen die slecht aflopen, mensenhandel, familie die Vice-president wordt, familie die nieuwbakken VP achterna reist, economische crisis, VP dood en woorden van troost. Met een verborgen beloftevol ‘wordt vervolgd’ om de spanning er in te houden.
@King Billy: spannend is het zeker. En nog meer dan dat zelfs. Inclusief de uitvinding van de cliffhanger. Dat concept heeft de eeuwen (centennials) wel doorstaan. Mag ook wel eens even bij stilgestaan worden 😉
@Kleet: ad hominem
Aad; Ik heb je linkjes even moeten vertalen in het Akkadisch, ben nu nog ff bezig met lezen. 🙂
Zoals gezegd: == Welke idioot stelt dat ik me aan de regels van een oude geile griekse pedo zou moeten houden?==
@Kleet: zoals geschreven == oude geile griekse pedo == ad hominem
Zoal;s kennelijk niet gelezen; ==” I”welke idioot strelt dat ik me aan de regels van een oude geile griekse pedo zou moeten houden?==
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
‘Ad hominem’ is bij Kleet aan dovebestia oren gericht.
Alleen mensenzonder ruggegraat onderwerpen zich aan een method, uitgevogelddoor een pedophile homofilie griekse geile hond.
Bovendien zijn die termen voor filosofie bedoeld, en filosofie–althans een deel er van voor wetenschap.
Dit is een blog; zheel erg ver van een wetenschappelijke verhandeling.
Als je ooit zover komt, zal ik overwegen aan die terminologie te voldoen.
Moet dus wel het peil eerst omhoog.
Dus moet je er een paar vinden als ik.In alle bescheidenheid.
@Kleet: == Dus moet je er een paar vinden als ik == Niet te vinden. Er kan en wordt veel over je gezegd en geschreven. Maar dat je uniek bent is men het wel over eens.
Uit mijn jeugd:
Pappa leest voor het eten uit de Bijbel voor, zoontje vraagt of het hele verhaal gelogen is, Pa antwoordt „Nee niet gelogen, maar bedacht.“ Zoontje vraagt dan waarom een bedacht verhaal niet gelogen is, waarop Pa antwoordt dat een bedacht verhaal niet gelogen is, wanneer men het verhaal gedrukt in de Bijbel kan nalezen.
@King Billy: Vader was zijn tijd wel vooruit.
Heeft iets met verzamelingenleer te maken stel ik me zo voor. Hoe precies heb ik nog niet bedacht.
Fictie en non-fictie. Er zijn nogal wat mensen. (miljarden is geen kattenpis) die echt geloven dat het non-fictie is. Was dat maar anders.
Moment is blijven hangen omdat Ma zonder aanleiding zomaar extra lekker gekookt had en Pa als blijk van waardering en compliment de Wonderbaarlijke Spijziging voorlas.
@King Billy: Mooie momenten.
Wonderbaarlijke vermenigvuldiging van vis en broden? Kom er nog maar eens om.
Wonderbaarlijke vermenigvuldiging van vis en broden?
Geld was knap, dus extra lekker koken een hele prestatie. Evengoed moesten wel tienden over netto inkomen worden betaald. Zelfs over zakgeld.
Vanavond in een satireprogramma:
“Wie nog in meer rente en pensioen gelooft moet religieus zijn.”
@King Billy: ==.. religieus zijn == er moet toch iets te beters te vinden waar je nog in kan geloven.
Pensioenen en rente horen daar al niet meer bij toch? .
Opvallend (of is het geen toeval?) dat in de westerse talen hetzelfde woord (geloven) wordt gebruikt voor:
1) veronderstellen, denken, aannemen dat de bankrente stijgt of dat de weersverwachting uitkomt; Dat is een redelijk geloof, want er zijn geldige redenen voor, ik zou dat willen noemen geloven AAN iets;
2) overtuigd zijn van, geloven IN het bestaan van een godheid waar geen enkele aanwijzng voor is. Het verbazende is dat een paar ongeloofwaardige verhalen sinds 2.000 jaar voldoende houvast bieden aan miljarden mensen om er “de waarheid” [niets minder] in te zien.
Het is niet zo gek dat een oude verhalenbundel zoveel aanhangers heeft. In deze tijd proberen we met rationele en logische argumenten mensen te overtuigen. Kijk eens hoe beroerd dat gaat. Een goed verhaal gaat er echter veel gemakkelijker in, juist ook omdat de interpretatie van het verhaal door de toehoorder zelf moet worden gedaan en het daarmee iets eigens krijgt. Vaak is ook een strekking beter te begrijpen dan een reeks argumenten.
@Koppieop: blijft inderdaad een lastig fenomeen. Veel mensen zijn er rotsvast van overtuigd wat weer een stapje verder gaat dan ergens in geloven.

Deze cartoon geeft wat meer duidelijkheid over de verschillen:
@Blutch1: dat moet het wel zijn. Komen we toch weer op de politiek, die daar handig gebruik/misbruik van maakt. 😉
De Internationale Gebroeders Grimm prijs is één van de meest gerenommeeerde literaire prijzen voor kinderliteratuur.
@King Billy: 2 na beste boek ooit verkocht was het boek met uitspraken van Mao. 820 miljoen exemplaren. Opvallend. Kwamen ook de meest merkwaardige ‘instructies’ in voor. Werden ook veelal geloofd. En dat hebben ze daar geweten.
=2 na beste boek ooit verkocht was het boek met uitspraken van Mao=
Hoe zit dit met de Koran? Toch ook immens populair. Kan zo snel geen cijfers over gedrukte of verkochte exemplaren vinden. Maar….
“Saudi oil wealth is supercharging the distribution of the Koran. The kingdom gives away some 30m Korans a year,…”
Artikel in The Economist, 2007:
Saudi oil wealth is supercharging the distribution of the Koran. The kingdom gives away some 30m Korans a year,
“The Bible vs. the Koran”
http://www.economist.com/node/10311317
@King Billy: interessant artikel. Veel statistische gegevens. Daar hou ik wel van.
Hilarisch fragment ook over de ‘bijbelquiz’ in Amerika.
De discussie blijft actueel. Zie ik net weer een artikel voorbijkomen uit het RD.
http://www.refdag.nl/opinie/evolutie_begraaft_rationaliteit_bijbel_1_866570
Kramp in de billen als ik het lees.
Maar het begin spreekt me wel aan: “Een woordelijke lezing van de Bijbel helpt om Gods openbaring recht te verstaan”.
Geheel on-topic! Dat ga ik dan ook doen in deze serie. Vanmiddag aflevering 1.
N.B. nog eentje die net doorkwam: http://www.volkskrant.nl/opinie/versimpelde-bijbel-mist-diepere-lagen~a3781196/
“De Bijbel bevat veel inspirerende lagen, die zich alleen prijsgeven als je bij de oorspronkelijke tekst blijft. ”
🙂
De oude joden waren simplisten; nauwelijks ontwikkeld. En dan moeten er verhaaltjes uitgevonden worden en gefantaseerd worden om ze in toom te houden.
Dat ging in de katholieke kerk nog effe door; ook in de middeleeuwen.
Zo zouden er 20.000 mensenoffers zijn gebracht in een een enkel jaar door de Azteken (of een andere stam) in werkelijkheid warden 3 geraamten ontdekt.
Maar 3 doden was geen rechtvaardiging; 20.000 wel.
Resonelijk vind ik de fabeltjeskrant (jammer dat ie er niet meer is) en de Donald Duck meer geloofwaardig en makkelijker om te lezen.
En er staan leuke plaatjes in.
Ik heb me laten vertellen dattie zelfs soms door kinderen gelezen wordt.
Heerlijk stukkie. Fransen reikt en passant een tool aan om ‘de zaak van het Evangelie’ te dienen. Indoctrinatie. ‘repeteren’, ‘in hun hoofd planten’. Bij kinderen omdat zij niet zoals hun ouders ‘dezelfde emotionele binding met de Bijbel hebben.’
@Kleet: == Dat ging in de katholieke kerk nog effe door; ook in de middeleeuwen == sterker nog: het is nooit opgehouden.
@King Billy: Of is het Wit die dat stelt? == Het is de taak van opvoeders om Gods Woord in het hoofd van kinderen te planten ==
Krijg je met die streng gelovigen. Niet echt geleerd door hun opvoeders om zelf iets te kunnen bedenken als je zo’n boek in je hoofd krijgt ingeplant.
Aan de andere kant hebben we al een heleboel kinderen die zelf iets bedenken. Zuipfestijnen, Isis steunen, bejaarden besproeien met pepperspray en zelfs die die het effect van automatische wapens onderzoeken, overigens niet met instemming van de proefpersonen.
Die koters moeten ook een hobby hebben…
En wat als de ouders op straat wonen? Niks te verliezen.
Opvoeden is manipuleren
christelijk opvoeden = indoctrineren
streng christelijk 9orthodox) opvoeden= hersenspoelen en verpesten voor het leven.
voor de maatschappij hebben die ook social gezien geen nut meer.
@Blutch1: zou het iets te maken kunnen met (ook) een slechte opvoeding?
@Kleet: “kneedbaar” zo heeft God Adam ook geschapen. Was ook een tegenvaller.
Deel 1 staat er inmiddels op: https://aadverbaast.wordpress.com/2014/11/03/het-paradijs-de-valse-start/
Pingback:De conclusie: een ontluisterend Godsbeeld | Aad Verbaast
Jip en Janneke taal is er niets bij. Een schim.. Een hersenschim zelfs.
http://nieuw.ad.nl/nieuws/god-is-een-emoji-in-nieuwste-uitgave-bijbel~a8e17846/