Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Barend Schipper: een verloren kunstvorm weer tot leven gewekt.

Een muzikaal fenomeen. Ik breng hem graag onder de aandacht in deze blog. Klassieke romantische muziek tijdens het spelen op de piano gecomponeerd en uitgevoerd. het zal je in vervoering ontroeren. een introductie, uitnodiging en aanbeveling!

mozart staat bekend als één van de grootste muzikale genieën.
Minder bekend is dat Mozart veel muziek direct, al spelend, componeerde achter de piano in aanwezigheid voor publiek. Toen al, en door kunsthistorici nu, werd dat zelfs gezien als misschien wel zijn grootste gave. Hij kon daardoor zijn concerten steeds opnieuw fris vorm te geven met zijn directe creatie techniek. Compositie en improvisatie in één.
Mozart achter de piano was zó bijzonder dat hij eerst als pianist, en pas later componist bekend werd. Hem werd meer en meer hem gevraagd zijn oorstrelende spontane composities op papier te zetten (bij gebrek aan opname apparatuur). Anders (dan beeldhouwen en schilderen) zouden ze anders immers verloren gegaan zijn. Slechts een fractie er van is op papier gezet. En wordt nu ‘slechts nagespeeld.’
Mozart was niet de enige. Meer componisten rond die periode beheersten die techniek.

Door de romantische voorkeur voor (vaak beschadigde) overlevering uit het verleden zijn we het geleidelijk aan het naspelen ‘van noten’ gaan beschouwen als de ervaring van ultieme muziekkunst. Daarmee is echter wel een unieke muzikale kunstvorm verloren gegaan: de directe creatie van klassieke en romantische muziek.

Feitelijk een merkwaardige paradox. Waar in de schilder- en beeldhouwkunst iets namaken als plagiaat bestempeld wordt, is het in de (klassieke) muziek tot ‘best practise’  verworden.

Barend Schipper, die in de kortst mogelijke tijd zijn conservatorium opleiding (Groningen, componist, concertpianist) afrondde, raakte gefascineerd door deze paradox.

Het werd zijn missie om deze verloren techniek weer tot leven te wekken.  Barend Schipper heeft zich inmiddels ruim 15 jaar (o.a. jarenlang in Helsinki, Milaan, Florence, Brussel) verdiept in de composities van de meesters van de klassieke muziek. Om de trachten tot de kern daarvan door te dringen, en zich geheel eigen te maken. Een lange reis die hem, al doende, deed ontdekken wat voor geweldige mogelijkheden deze verloren techniek kon geven, om geïnspireerd door de omgeving (bijvoorbeeld dans, poëzie, theater, landschappen en architectuur, schilderijen etc.) emoties direct om te zetten naar compositie in aanwezigheid van publiek.
Een vergane kunstvorm is door hem weer tot leven gewekt.

Inmiddels beheerst Barend Schipper deze unieke kunstvorm (directe creatie techniek) als geen ander. In zijn pianoconcerten voert hij het publek mee in zijn spontaan gegenereerde composities. Ingegeven door een gedicht, een schilderij, of op aangeven van het publiek.
Publiek waarmee een levendige interactie aangaat en boeiend kan onderhouden. Ook nog met de nodige humor.
Wees niet verbaasd als je ineens Mozart denkt te ‘horen’, Bach, Schubert, maar net zo makkelijk meer dan 30 stijlen wereldmuziek.
Elk concert is daardoor uniek en een ongelooflijke ervaring. Barend Schipper is een muzikaal fenomeen.

Muziekliefhebber? Dan raad ik iedereen aan om zijn concerten te gaan volgen. Je zal versteld staan!

Zijn eerstvolgende concert is zondag, 5 april in Groningen in Pictura (st. Walbrugstraat 1, Groningen) en begint om 3 uur. Als onderdeel van de manifestatie “Klassiek in Romantiek” (14 maart-13 april).  
Georganiseerd door de Klassieke Academie voor schilderkunst in Groningen, vertaalt hij ter plekke schilderijen van de Klassieke Academie in muziek in een anderhalf uur durend concert.

Bij deze van harte aanbevolen. En met een beetje geluk, kun je mij er ook nog tegenkomen..

Verder luisteren naar, en lezen over Barend Schipper:
http://www.barendschipper.com/

Aankondiging concert:
Klassieke Academie: pianoconcert Barend Schipper.

P.S.: Wel eens gedacht/gedroomd van een eigen exclusieve muzikale omlijsting bij een dierbaar schilderij, een (eigen) boek, een portret etc. in je favoriete muziekstijl? Neem contact met hem op via zijn website. Barend Schipper maakt het voor je. Je zal versteld staan.

92 Reacties op “Barend Schipper: een verloren kunstvorm weer tot leven gewekt.

  1. Theodorus 30 maart 2009 om 18:02

    Ik heb een heel boeiend tv-uitzending over hem gezien. Dank voor de lezenswaardige info.

  2. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 18:24

    @Theodorus: tripje naar Groningen echt de moeite waard. Goede combinatie te maken met nog andere leuke dingen daar..
    Welke TV uitzending? Heb ik iets gemist?

  3. jan bouma 30 maart 2009 om 19:56

    Kandinsky wist het al Aad: "there’s a connection between the effects of musical tones and colours.." en dus speelde Hugo van Neck 10 jaar geleden bij mij al "de schilderijen van de Fauvist Freek van den Berg". En wat te denken van "de schilderijententoonstelling van Moussorsky" (1839-1881)? Die is natuurlijk zeer beroemd.
    Laat Barend Schipper eens luisteren naar het nummer ‘Humoresque’ op mijn CD ‘Tribute to Horowitz’ door Hugo van Neck; een improvisatie met de gelukwensen van de vaste begeleider/stemmer/vriend van Horowitz gedurende 30 jaar; Franz Mohr.
    De link:

    Misschien kunnen beide pianisten ‘ns wat samen doen? Verzorg jij de PR….:-))

  4. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 20:03

    @Jan: ik ben er van overtuigd dat als we Hugo en Barend samen kunnen brengen, het tot een ongelooflijk vuurwerk zou kunnen leiden!
    Toeschouwers zouden er al hun vingers bij aflikken!!
    Moeten we toch kunnen organiseren toch?
    In villa Mithras? Of Carré?
    @allen: meer info over over Hugo: http://www.hugovanneck.com/
    P/S. : ik verzorg de PR! Samen met jou uiteraard..Reactie is geredigeerd

  5. jan bouma 30 maart 2009 om 20:16

    @Aad 20:03
    Ik zal het eens met Van Neck bespreken..; wie weet. Binnenkort heb ik trouwens meer (groot) nieuws over Hugo van Neck. Bedankt dat je z’n website vermeldde! Kijk! Daar ben jij beter in dan ik…-:))
    ps
    …de heren krijgen toch maar mooi weer het podium van ons! Alles voor De Kunst!
    Ik ga HvN eens bellen; misschien dat hij z’n comment hierop kan geven.

  6. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 20:26

    @Jan: ik denk dat het een natuurlijke match zou zijn.
    Twee supertalenten bijeen!Reactie is geredigeerd

  7. Cathy 30 maart 2009 om 21:06

    @Aad.
    Ha die Aad!
    Dat is nog eens thuiskomen zeg!
    Schande dat ik nog nooit van Barend Schipper had gehoord.
    Nu ik even luisterde naar zijn prachtige pianospel moest ik inderdaad aan Hugo van Neck denken.
    Ben benieuwd of de heren samen gaan spelen; het zou zeker de moeite waard zijn. Super!!

  8. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 21:13

    Cathy: wat leuk dat je zo enthousiast bent nu je hem beluisterd hebt.
    Geen schande hoor als je nog nooit van hem gehoord hebt. Is mij ook lange tijd overkomen. Maar eenmaal meegemaakt was ik ik helemaal verkocht!
    Het zou je eerder schande zijn als je hem nu zou vergeten, nu je hem eenmaal hebt gehoord, toch? :-))
    P.S. samen spelen: Toon Hermans: "weet je wat nog mooier is dan één viool? Twee violen!!"Reactie is geredigeerd

  9. woordzoeker 30 maart 2009 om 21:16

    Misschien moeten we ook boeken schrijven met publiek erbij. Maar, het is niet voor te stellen, sommige boeken moeten vanaf de eerste conceptie nog jaren wachten voor de geboorte.

  10. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 21:19

    @Woordzoeker: sommige composities duren ook jaren en jaren voordat ze voltooid zijn. Sommige stukken zijn zelfs nooit voltooid.. en worden toch (na)gespeeld.
    Hier ontstaan prachtige composities spontaan.
    Is dat niet wonderlijk?

  11. Cathy 30 maart 2009 om 21:37

    @Aad.
    Zo zie je maar weer, een mens is nooit te oud om te leren.

  12. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 21:49

    @Cathy: tripje naar Groningen?
    Aanrader hoor!!

  13. nelus 30 maart 2009 om 22:00

    @Aad: nou Aad, verrassend, een heel ander blog dan dat ik van je gewend ben. En nog wel in mijn stad. Zo zie je maar weer @Jan: Groningen, the place to be.
    Ik ga luisteren naar deze muziek.
    Het is met WJ-tje niet gelukt met de adviezen van Aad. Hij gaat het nu proberen met een nieuw blog. Hopelijk binnenkort weer van de partij. Gezellig.

  14. Cathy 30 maart 2009 om 22:12

    @Aad.
    Zou ik zeer zeker willen, ware het niet dat ik zondag al een afspraak heb. Het gaat toch om zondag hè?

  15. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 22:16

    @Nelus: inderdaad, ik ben niet zo van de muziekbloggerige.. Maar voor dit speciale talent maak ik echt een uitzondering. Zondag vrij houden?
    @WJ-tje: vervelend. Ik snap echt niet wat er aan de hand is..
    Tip: boven rechts op elke blog staat een envelopje: daar kun de redactie bereiken.
    Sowieso doen..Reactie is geredigeerd

  16. Cathy 30 maart 2009 om 22:16

    @Nelus.
    Twee maanden geleden was ik nog in Groningen en inderdaad een hele leuke stad.
    Wat fijn dat jij contact hebt met WJ-tje want hij wordt hier zeker gemist.

  17. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 22:17

    @Cathy: volgens mij is 5 april op een zondag.. :-))

  18. Cathy 31 maart 2009 om 00:09

    Ja, jammer Aad, dan kan ik echt niet.
    Hij zal vast wel eens bij mij in de buurt komen; ik zal dat zeker in de gaten houden.
    Voor straks welterusten en morgen gezond weer op.
    Harelijke groet Cathy.

  19. iris kijkt 31 maart 2009 om 00:20

    Interessant , hoewel ik me bedacht dat de directe creatie van muziek niet verloren is gegaan , denk alleen al aan jazz , echter wel die van klassieke muziek , maar misschien vooral omdat klassiek toch iets van een monument heeft, verbonden aan andere tijden. Wie weet zal veel van de huidige muziek , of een canon daarvan , later ook vooral worden uitgevoerd , terwijl de muziekcreaties al lang weer op een ander vlak zijn overgegaan.

  20. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 00:26

    @Iris: bij Jazz komt inderdaad meer een vorm van directe creatie voor, alhoewel het meer weg heeft van improvisatie, wat toch wat anders is. Het thema ligt dan al vast en er wordt ‘omheen’ gemusiceerd.
    Wat Barend Schiper doet is ter plekke een thema (met improvisatie) componeren al spelend. Nog meer bijzonder vond ik dat je dan wel degelijk de kern van ook zeer grote meesters toch herkend..Reactie is geredigeerd

  21. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 00:28

    @Cathy: hou hem in de gaten inderdaad. Leuk dat je er weer was. Werk ze morgen :-)Reactie is geredigeerd

  22. Cathy 31 maart 2009 om 00:37

    @Aad.
    Ik ben morgen vrij en ga gezellig met de trein naar Den Haag. Moet vlak bij het Vredespaleis zijn, ben benieuwd wat voor drukte mij daar te wachten staat.

  23. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 01:05

    @Cathy: doe me een plezier en los dan dat probleem wat ze daar aan het bepreken zijn even voor ons allemaal op 🙂

  24. Cathy 31 maart 2009 om 01:19

    @Aad.
    Als dat toch eens zou kunnen hè? Maar ja,wie ben ik?
    1 ding weet ik nu zeker: ik ga lekker slapen Aad en ik wens jou ook een goede nachtrust toe.

  25. JdK 31 maart 2009 om 02:41

    Improvisatie, al dan niet vrij, is bepaald geen vergeten element in de muziek, of het moet zijn dat de luisteraar dat niet van zijn mp3-speler verwacht.

  26. Jim Hasenaar 31 maart 2009 om 07:20

    En met een beetje geluk, kun je mij er ook nog tegenkomen..
    Geluk???
    Je bent herkenbaar aan….~!?

  27. ceesincambodja 31 maart 2009 om 08:52

    O, wat zou ik er graag bij zijn!
    Interessant blog, Aad. Waarvoor dank. Ik ga nu onmiddellijk (proberen te) luisteren.

  28. paco 31 maart 2009 om 08:59

    Het blijft mij verbazen dat gemankeerde, zichzelf vol trots,talentvol noemdende artiesten wel aandacht krigen en echte artiesten niet.
    Heel geboeid dit waardevolle blog gelezen, Aad

  29. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 09:26

    @JdK: er is een groot verschil tussen improviseren en componeren.
    @Jim: Volkskrant onder de arm? 🙂

  30. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 09:29

    @Cees in Cambodja: dagretourtje?
    @Paco: je slaat de spijker op zijn kop Paco!
    Schandalig inderdaad. Maar ja, kijk naar de kijkcijfers op de buis en zet dat uit tegen kwaliteit: een omgekeerde relatie voor de meeste programma’s..

  31. WJ-tje 31 maart 2009 om 09:42

    Mooi blog!! Lijkt me geweldig om mee te maken!!

  32. Ina Dijstelberge 31 maart 2009 om 09:49

    Groningen is wat ver weg…

  33. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 10:06

    @Ina: er gaat niets boven Groningen.. Heerlijk intercity treinreisje..
    Als Noorderling (en voormalig randstedeling) valt het me altijd op dat De randstedelingen het Noorden altijd zo ver weg vinden en het heel normaal vinden dat wij uit het Noorden even in de Randstad bij hun op de koffie komen..
    Tijdens mijn schooltijd heb ik altijd geleerd dat van A naar B net zo lang is als van B naar A.. :-))
    Maar ik snap je wel hoor. Hou Barend Schipper in de gaten!! Als hij in de buurt is: echt naar toe gaan!!
    @WJ-tje: en zo is het en niet anders, een ervaring om nooit te vergeten!! ;-)Reactie is geredigeerd

  34. Ina Dijstelberge 31 maart 2009 om 10:13

    Het is niet zozeer de afstand als mijn budget dat het niet toelaat om naar Groningen te komen.

  35. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 10:42

    @Ina: ik geef je een tip als hij ergens in het A’damse komt. Op de fiets naar Groningen wil ik je echt niet adviseren 🙂

  36. Ina Dijstelberge 31 maart 2009 om 10:52

    Kan wel, maar dan moet ik er een lang weekend van maken. Ik kan natuurlijk ook gaan liften…

  37. jan bouma 31 maart 2009 om 11:05

    komt u allen bij mij toch samen! Ik lijk Jezus, wel! Ik kom u tegemoet al halverwege…

  38. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 11:07

    @Ina: of met iemand meerijden die je helemaal enthousiast hebt gemaakt hiervoor, en dan ook nog even naar het http://www.groningermuseum.nl/index.php?id=4310 waar ze 4-5 april museumweekend hebben: entree maar 2 euri. Die winst is dan al weer binnen! 🙂
    Twee prachtige tentoonstellingen nu:http://www.groningermuseum.nl/index.php?id=3727: zal je zeker erg aanspreken je blogs en interesses lezend.
    En http://www.groningermuseum.nl/index.php?id=4140 zal je ook mooi vinden als fotografe.
    En nog lekker weer: Groningen is dan een en al terras..
    Waarom woon je eigenlijk in Amsterdam, er gaat niets boven Groningen. Zo zie je maar weer :-)Reactie is geredigeerd

  39. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 11:08

    @Jan: "komt allen tesamen": hoe gaan we organiseren dat Hugo van Neck en Barend Schipper samen een vlammend en uniek concert geven, waar ‘tout Nederland’ van versteld zal staan?
    Ik heb overigens zo vrij geweest Barend Schipper deze blog door te geven. Misschien reageert hij nog wel. Wie weet.
    Hugo al geïnformeerd?Reactie is geredigeerd

  40. Ina Dijstelberge 31 maart 2009 om 11:11

    Je maakt het wel erg aantrekkelijk Aad…

  41. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 11:15

    @Ina: ik ben een doordrammertje 🙂

  42. Ina Dijstelberge 31 maart 2009 om 11:19

    Ook en Ram toch?;-)

  43. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 11:23

    @Ina: ook nog: ik weet van geen ophouden dus..

  44. jan bouma 31 maart 2009 om 11:34

    Idem. Ik. Ram. @Ina. Kijk ook even bij Marie-Bernadette. (als je wilt).
    Maar @Aad… ik heb Hugo al geïnformeerd en je krijgt hier zeker ’n response op. One way or the other. Heb ook z’n manager Peter Kooyman geïnformeerd (zie: de website van Hugo van Neck) dus… ik deed het mijne. Me dunkt. Je hoort later meer. Hoelang laat je dit blog staan? Want de meeste response, zoals je weet, komt pas op gang als… "het alweer voorbij is..!"

  45. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 11:38

    @Jan: je hebt al weer goed werk verricht, waarvoor dank! Ik ben heel benieuwd welk resultaat het zal hebben.
    Deze blog bijft altijd bestaan, alle andere staan er tch ook nog op? Deze dus ook, tot in de pruimentijd…
    Als ‘laatste’ blog nog zeker twee á drie dagen.
    Als je specifiek een link naar deze Barend chipper blog wilt doorgeven aan iemand: dan knippend en plakkend:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/254046Reactie is geredigeerd

  46. jan bouma 31 maart 2009 om 11:45

    Ja! Zo stom ben ik nou ook weer niet! Verbaast! Je kent mijn onbedaarlijke humoristische opmerkingen: ik zond "die link van je" al heel bruikbaar door aan zijn manaher Peter Kooyman en bij contrôle bleek de link uitstekend te werken. Dus… zo mogelijk verwacht ik ook van de heer Kooyman een reactie….

  47. coby 31 maart 2009 om 11:47

    Ik kende hem al, je had ooit bij mijn blogs die ik samen met Vuurjuffer maakte, de link al eens gegeven en me er op geattendeerd. Mooi blog!
    Hartelijke groet, Coby

  48. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 12:17

    @Coby: da’s waar ook nu je het zegt. Ik moest aan je denken met je prachtige tekeningen die je maakt. Een exclusieve muzikale omlijsting erbij zou nog meer schoons toevoegen..
    En wat de denken van die prachtige beelden en ‘appels’?

  49. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 12:23

    @Jan: ik hou altijd rekening met de "eeuwigdurende domheid" van mensen. En ik ben dan nooit te beroerd om ze even een handje te helpen. Natuurlijk zijn er goede uitzonderingen.
    Maar ik ken zelfs mensen die het maar niet onder de knie krijgen (ndanks meerdere lessen) om hier een aanklikbare link te plaatsen. Ongelooflijk toch ;-)Reactie is geredigeerd

  50. jan bouma 31 maart 2009 om 12:48

    @Aad 12:23
    Reken mij – ondanks je lessen – daartoe niet.
    Ik heb namelijk soms niks "te linken" met mensen en/of ideeën waarvan ik bij voorbaat al weet dat ze niet deugen.. dus ik wens pas adequaat "gelinkt te worden" naar datgene wat mij juist blijkt; en dan ga ik erop in. En dat "linken" versta ik heus wel.
    Heel adequaat en zonder haperen. Maar ach..
    Net wat je zegt: in z’n algemeenheid gesproken is de mens er te dom voor om dit "linken" te begrijpen qua relevantie.
    Nu even afwachten of die.. "manager Peter Kooyman" het nu ook wel of niet begrijpt; idem Hugo van Neck.
    Had ik jullie al verteld over "de stukkies" die ik schrijf op http://www.vechtkronkels.nl ? Nee? Men kijke aldaar dan voor het onbegrip in ‘het Torentje’ wat ik daar ondervind als het over "de politiek" gaat.
    En nu terug naar Marie-Bernadette.

  51. nelus 31 maart 2009 om 13:07

    @Aad: @WJ-tje: de VSp is er weer. Hieperdepiep hhoera.

  52. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 13:18

    @Nelus: soms zien dingen er anders uit dan ze zijn.. niet te vroeg juichen.. (je mail gelezen?? Er wordt achter de schermen hard gewerkt om WJ weer aan de bak te krijgen hier…). We kunnen hem niet missen natuurlijk!
    @Jan: Je weet wat ik van managers denk. Maar ook daar zijn goed uitzonderingen natuurlijk. Ik reken er op dat Peter Kooyman zo’n goed uitzonderingen is. Die wil vast wel zijn "Neck" uitsteken. Zo’n unieke kans laat je immers niet lopen…Reactie is geredigeerd

  53. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 13:37

    @Jan: ik zag je column http://www.vechtkronkels.nl/nieuws.php?id={3196FCF1-08EA-4634-9DA3-828B71FCB6E9}
    Al één reactie! Waauw..
    Ga hier toch eens bloggen. Het is een leuke column immers, althans leuk genoeg.
    Wie leest nu "Vechtkronkels"?
    Ach, maar weer eens een goede tip aan je. Nooit te beroerd om iemand een beetje op weg te helpen. :-)Reactie is geredigeerd

  54. Theodorus 31 maart 2009 om 14:30

    Ben veel weggeweest en reageer wat laat op je vraag. Ongeveer veertien dagen geleden in een NPS-programma. Laat op de avond. Wellicht via "Uitzending gemist" nog te achterhalen.

  55. Marie-Bernadette Engering 31 maart 2009 om 14:45

    @Aad
    Door Jan Bouma kom ik jouw muzikale blog lezen.
    DANK voor de spannende informatie. Ik had ook nooit van Barend Schipper gehoord…..
    Wie weet kan ik eens live mee komen genieten.
    Wel ken ik Groningen van uit mijn 15 jaren in Drenthe en inderdaad: ik woonde voor de meeste randstedelijke familie en vrienden *veel te ver*!

  56. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 14:51

    @Theodorus: heb je nog enig idee hoe dat programma heette? Dat zoekt wat makkelijker 🙂
    @MB: als je weer eens in de buurt bent zou het leuk zijn om hem te gaan bewonderen en te ontmoeten. Je zal er beslist geen spijt van krijgen. Voor de goede orde: dan heb ik het natuurljk over Barend Schipper.. 🙂
    "Drenthe": ik woon er met heel veel plezier!!
    Jij hebt er toch ook goede herinneringen aan?Reactie is geredigeerd

  57. Beer 31 maart 2009 om 15:10

    Nieuwsgierig geworden door je verhaal, Aad, ben ik even op zijn site gaan kijken en ook luisteren natuurlijk. Ik kwam o.a. terecht bij wereldmuziek, en omdat ik een voorkeur voor de combinatie muziek en zang heb, bleef ik hangen bij de ‘African Scatting Song’. Mooi. 🙂

  58. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 17:40

    @Beer: leuk dat je het mooi vond. Tja, zingen kan hij ook nog. Sommige mensen kunnen alles!
    En ik schreef het al: wereldmuziek van Japan/China tot het puntje van Zuid-Amerika..
    Bijzonder toch?
    Cubaans heeft (dacht ik) zijn voorkeur..
    Ook allemaal met de directe techniek overigens..
    Ik speel niet eens de triangel :-0Reactie is geredigeerd

  59. petrus 31 maart 2009 om 18:52

    Beste Aaad,
    Informatief en inderdaad ik heb daar ook wel eens over verbaasd. Muziekkunst (tot op zekere hoogte ook danskunst) is het naspelen van anderen, schilderkunst, schrijfkunst enz. moet origineel zijn. Dat het ooit anders was in de muziekkunst wist ik niet.
    Overigens in veel Derde wereld landen is het naschilderen van folklore thema’s en motieven wel toegestaan en soms wordt het zelfs geëist.
    kunstenmakergroet

  60. Aad Verbaast 31 maart 2009 om 19:07

    @Petrus: inderdaad een opvallend verschil in het uitvoeren ‘der kunsten’.Ik schreef eerder over het thema, wat je terecht aansnijdt: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/246681
    In dit kader ook wel interessant: http://www.dekunstfabriek.com/Reactie is geredigeerd

  61. ceesincambodja 1 april 2009 om 05:17

    Dagretourtje Aad? En dan vanwege een jetlag in slaap vallen onder het concert?

  62. Aad Verbaast 1 april 2009 om 09:05

    @Cees: hier val je echt niet van in slaap hoor!
    Maar misschien kan ik je ook wel eens een DVD-tje sturen (voor je verjaardag of zo 🙂
    Het polderen blijft in ons bloed zitten immers: altijd bereid een compromis te treffen…

  63. jan bouma 1 april 2009 om 11:56

    Opmerking.
    @Allen
    Dat ‘de Kunst’ als oplossing kan worden gezien voor de alledaagse problemen en de crisissen is nog niet velen gegeven om dat te onderkennen.
    Toch is dat zo. Elk goed en/of dienst ontleent immers slechts zijn "waarde", die ook subjectief wordt vastgesteld, in het economische verkeer op basis van uiterst subjectieve gronden. En die niet deugdelijk blijken.
    De productie van ‘de hardware’, die afgezet moet worden aan "de markt", blijkt daarnaast ook nog steeds een subjectieve zaak.
    "Wat de gek ervoor geeft…"
    is eigenlijk aan de orde. Welnu. Zonder de Kunst, en de grensverleggingen die daaruit voortvloeien, is het sowieso gedaan met "de vooruitgang" die we hebben ingekaderd binnen onze bepaalde projectie "hoe die vooruitgang er zou moeten uitzien".
    Dat doen wij VOORAF.
    Nooit stelt men de "inkadering van het belang van de Kunst" voor de economie en voor de mensheid OOK VOORAF maar dan… met de premisse van de erkenning dat "de vooruitgang der mensheid uitsluitend en alleen afhankelijk blijkt van de Kunst". Dat doen wij niet.
    Immers: mist u het inzicht dat de Kunst voorwaarde is om te overleven, dan bent u reddeloos verloren want die voorwaarde wordt niet erkend. Zo meent u. Ten onrechte.
    Het enige waaraan u zich dan vastklampt zijn namelijk dan de oude waarden. En die hebben verloren. Zo blijkt.
    Enfin… weer wat paarlen voor de zwijnen, vermoed ik, werden hierbij geworpen…
    U allen een prettige dag verder, hoor. Groet! JB

  64. nelus 1 april 2009 om 12:27

    @allen: heeft iemand van jullie al gehoord van @Jan hoeveel goeds er uit Groningen komt ?
    Ik kan me vergissen, maar ik tot op heden niet.

  65. nelus 1 april 2009 om 12:31

    @allen: en nu vanavond allemaal even naar de televisie kijken. Hugo van Neck en Ramses Shaffy treden op. Je weet wel, die ook altijd in Villa Mithras optreden bij @Jan.
    Heeft ie niet verteld die schmiegt, want hij wil natuurlijk niet dat wij een kijkje achter zijn schermen nemen.
    7-tien

  66. Hugo van Neck 1 april 2009 om 13:07

    Beste Nelus, is het vandaag niet 1 april?
    Zoniet, op wel net kan ik de uitzending dan zien?

  67. nelus 1 april 2009 om 13:13

    @hugo van Neck: nou moet het niet maller worden. Je weet toch nog wel dat je optreedt ?
    Of …………?

  68. jan bouma 1 april 2009 om 13:24

    @Nelus… geef liever even commentaar – i.p.v. je flauwe grappen – op m’n comment hierboven van 11:56 uur.
    Als je (men) Van Neck terug wilt zien kom je terecht bij het muziekprogramma van Han Reiziger dat elke zondagochtend werd uitgezonden. "Reiziger in muziek".
    En daarvoor bij Willem Duys; ja. In diens vuist!
    Wie heeft er een serieus comment op 11:56 uur? Want anders zit ik hier m’n tijd te verdoen. Groet! JB

  69. Aad Verbaast 1 april 2009 om 13:45

    @Jan: je hebt helemaal gelijk.
    Je hebt er alleen wel veel woorden voor nodig om de kunst met de economie te verbinden.
    Het is veel simpeler aan te tonen immers:
    Het is een hele kunst de economie draaiende te houden.
    Of anders gezegd: als iemand zegt "er is geen kunst aan dat te doen" is hij inmiddels bedrogen uitgekomen. En wij allen met hem.Reactie is geredigeerd

  70. Aad Verbaast 1 april 2009 om 13:47

    @Hugo van Neck: wanneer ga je met Barend Schipper een duo optreden verzorgen?

  71. Aad Verbaast 1 april 2009 om 13:50

    @Nelus:
    Inmiddels net een mailtje van Barend Schipper gekregen.
    P&W hebben deze blog gelezen (daar zorg ik wel voor natuurlijk). Vanavond allemaal kijken!
    Witteman is een groot liefhebber en kenner van dit soort muziek. Dat weet iedereen. Die zit hier natuurlijk bovenop!Reactie is geredigeerd

  72. Rein-John 1 april 2009 om 13:56

    beste Aad, misschien heb ik wel eens verteld dat ik mijn hele leven zowat in een band heb gespeeld. En dan moet je natuurlijk ook oefenen, anders worden de optredens niks. Wij oefenden dus trouw op woensdagavond en namen steeds weer ons repertoire door en een paar nieuwe songs. Maar wat ik het leukste vond was als we zo maar iets begonnen te spelen. Meestal begon ik met een niet bestaande melodie, de anderen vielen dan in, en het mooiste was als we elkaar aanvoelden, als we elkaar volgden op het zelfde muzikale pad.
    Het was dus een soort improviseren, maar dan wel op een zelfbedacht thema en langs voor de hand liggende lijnen. En het was populaire muziek, van bluesrock tot country.
    Ik heb naar Barend Schipper geluisterd en vind het heel goed wat hij doet. En fijn om naar te luisteren. Ongelooflijk hoe hij dat allemaal klaarspeelt!
    Groeten.

  73. Aad Verbaast 1 april 2009 om 14:18

    @Rein John: het mooiste wat ik er is kan ik me voorstellen: op deze manier muziek maken.
    Helaas ben ik deze kunst niet machtig. Maar het lijkt me prachtig!
    Ik ben er diep van onder de indruk.
    Leuk dat je dat (ook uit eigen ervaring) ook herkent!Reactie is geredigeerd

  74. jan bouma 1 april 2009 om 14:33

    @Aad… het schijnt dat Hugo samen met Paul Witteman in dezelfde klas hebben gezeten…; ooit vroeger. Dus als Witteman dit leest – zonder 1 aprilgrap – dan kan hij zich het fenomeen Van Neck nog wel herinneren want dat was een wonderkind… Op z’n zevende jaar speelde hij alles na met improvisaties wat hij maar hoorde. Kijk!… Enzovoorts… Dank voor je "reprimande" aan Nelus.
    Ik had daar overigens niet teveel woorden voor. Want alles blijkt – wat er tot nog toe over gezegd is – niet voldoende om de Kunst die plaats te geven in onze maatschappij die het toekomt. Dat wou ik maar even zeggen… groet jb

  75. Aad Verbaast 1 april 2009 om 15:22

    @Jan: dan moet optredens toch helemaal een eitje zijn om te organiseren in en buiten het programma voor beide heren (apart en samen)?
    Kunst: eens! Het verdient een veel grotere plaats in de samenleving. Wel een het kaf van het koren scheiden.
    Maar ja, dat geldt voor alles immers.

  76. jan bouma 1 april 2009 om 16:58

    @Aad 15:22…….Van Neck is druk bezig (zal het maar verklappen…) met z’n nieuwe eigen concertzaal in WAALWIJK!
    Vandaar voorlopig even geen tijd i.v.m. opening. Wellicht dat Barend daar ooit eens met hem kan optreden maar dat doet HvN ook al met Jan Vayne; bij duo’s heb je 2 vleugels nodig; anders quatre mains; allemaal niet zo simpel te organiseren.
    Enfin… goeie muziek blijft goeie muziek; dus wie weet.

  77. Aad Verbaast 1 april 2009 om 17:30

    @Jan: nou breekt me de klomp: Jan laat zich afschrikken omdat het "allemaal niet zo simpel is..". :-))

  78. jan bouma 1 april 2009 om 18:37

    @Aad 17:30
    Het is zelden het geval dat door mijn ‘simpelheid’ er iets niet kan of niet zou kunnen. Je bent daarvoor dan toch over- en uitgeleverd aan diegenen die menen dat "het niet simpel is!" Ook al sta jij te beweren dat het "wel simpel is!"
    Don’t blame me for it.
    Soms is het alleen de stomzinnigheid, en/of de eigenwaan, waardoor men zegt: "dat is niet zo simpel" terwijl diegene daar dan niets inhoudelijks mee heeft gezegd maar ’t is wel een feit. Daarom ziet The world according to Mithras er simpel en ingewikkeld tegelijkertijd uit. Het gaat er om dat die draait! Enfin… Ik kom er nog wel op terug…

  79. Aad Verbaast 1 april 2009 om 19:09

    @Jan Bouma: mijn irritatie zenuw staat altijd op springen als er gesteld wordt: "het is niet zo simpel."
    Voor mij het bewijs dat de ‘experts’ niet de materie begrijpen. Vandaar.
    Simpel toch? 🙂

  80. jan bouma 1 april 2009 om 19:51

    @Aad 19:09
    Er wordt vaak, zo niet altijd, "de ingewikkeldheid" aangeroepen om als "excuus" te dienen voor de niet-uitvoering van het een of ander. De onderliggende echte reden is dan altijd.. "dat men het eigenlijk niet wilt dat het plan wordt uitgevoerd!"
    Zeg dat dan!
    Dus ik ben het met je eens ter zake die "irritatiezenuw" ; die wordt bij mij idem geraakt… Zoals gezegd: ik kom er nog wel op terug… Anders komt Barend bij mij maar eens spelen als hem dat zo uitkomt en we kunnen wat organiseren.

  81. Aad Verbaast 1 april 2009 om 20:28

    @Jan: dan zijn we het alweer eens.
    Ik zal Barend eens aanspreken over je aanbod.
    Wie weet. Het lijkt me zeker de moeite waard.
    Kunst moet immers bevorderd worden. We kunnen er geen genoeg van krijgen toch?

  82. jan bouma 1 april 2009 om 20:58

    @Aad 20;28
    Ja.. want Waalwijk is voor Hugo nu natuurlijk ook de nieuwe plek. Het schijnt dat bekende pianisten allemaal hun eigen concertzaaltjes gaan exploiteren. Misschien ook een idee voor Barend? Enfin. We hebben het er nog wel over.

  83. Aad Verbaast 1 april 2009 om 23:02

    @Jan: en waarom is gaan ze hun eigen concertzaaltje exploiteren?

  84. Aad Verbaast 2 april 2009 om 00:16

    @Allen: morgen van kunde en kunst naar een nieuw blog met een vers onderwerp: onkunde!

  85. jan bouma 2 april 2009 om 08:10

    @Aad… Soerjadi durft geloof ik zo’n 50 a 70 euro te vragen maal 100 (?) = 5000 a 7000 euro per week… niet gek als bijverdienste…; moet wel zeggen dat je dan ook "de meester" in het echt ziet… dat scheelt! Zullen we het daarop maar houden als uitleg? Het is een gouden business. er gaat bij Soerjadi wel een kopje koffie of glas wijn vanaf…; ja, dat wel…
    wat anders…:
    Hier.. (en dan bedoel ik de gemeente Maarssen) slaan de vlammen er ook weer uit. Kijk even op http://www.vechtkronkels.nl en klik dan aan het onderwerp waarbij je je vingers aflikt: "een vieze geschiedenis"… PLUS mijn 4 commentaren daaronder en daarbij. Ga zo dadelijk de secretaris eens bellen want gisterenavond flikkerde een domme wethouder de hoorn op de haak… toen ik hem belde (vlgs. afspraak) amuseer je vandaag; ik ben veel buiten maar kijk af en toe.. groet jb

  86. Aad Verbaast 2 april 2009 om 08:33

    @Jan: aardig dat je Soerjadi noemt. Ergens trist dat hij zo’n bekendheid geniet en de echte toppers niet. Hij speelt immers ‘alleen’ maar na!!
    De ‘Frans Bauer’ onder de klassieke pianisten?
    Zo zie je maar weer dat kwaliteit een relatief begrip is..
    Maarssen: ik heb het gelezen. Al een wijntje op? Je zal je niet geliefd maken bij de wethouders in je gemeente. Had het iets met de WOZ te maken? Gooit u die rotzooi daar maar neer.. :-)Reactie is geredigeerd

  87. jan bouma 2 april 2009 om 09:56

    @Aad 8:33
    Het hele dorp leest "onze affaires" hier mee, dus ik moetr wat oppassen wat ik schrijf.
    Maar… ik had zojuist een heel goed gesprek met een schat van een mens ene Brigitte V. en die leest dit ook en … we komen er wel uit.
    Inderdaad heb ik wat te verhapstukken met de gemeente en dat loopt wat "in de papieren..!" Vandaar de wat spastische reacties van die wethouder…; nee, ik heb nou nog niks op. Herinner je toch maar even aan de oude Perzen..; die evalueerden altijd de dag erna hun in zgn. "dronkenschap’ genomen besluiten indachtig.. (ook) het gezegde: dat kinderen en dronkaards altijd de waarheid spreken!
    Inzake Soerjadi:
    100 % gelijk! Ik word al misselijk als ik hem zie met z’n gebberige lachjes..; ook een soort performance van waaruit eigenlijk niks goeds kan komen… De idioot!

  88. Aad Verbaast 2 april 2009 om 10:10

    @Jan:
    "nee, ik heb nou nog niks op": ik had het over gisteren met mijn "wijntje". Het verhaal van de Perzen ken ik. Wijs volk (toen) :-))
    Soerjadi: laten we maar geen woorden aan vuil maken. Hij kan de "toetsen" niet doorstaan..

  89. Summer 2 april 2009 om 10:49

    @ Aad, Interessant blog! Ik had achterstallige blog "verplichtingen" door de p.c. perikelen. Wilde iets aardigs over Barend Schipper schrijven. Heb intussen via jouw link op zijn goed gedocumenteerde website gelezen. Kon helaas niet beluisteren maar gisteren op iemand anders computer. Die man speelt fantastisch! Met veel gevoel. Althans naar mijn bescheiden oordeel. Dat oordeel is vooral gebaseerd op gevoel voor muziek en niet uit er "verstand"van hebben. Muziek is immers vooral een gevoelskwestie.
    Ik heb e.e.a. teruggelezen en mijn enthousiasme werd opeens in de kiem gesmoord. Onrecht, daar kan ik ook niet tegen. En dat was het navolgende commentaar van die nare persoon die altijd het hoogste woord hier heeft. Een fragment van 14.33:
    Kijk!… Enzovoorts… Dank voor je "reprimande" aan Nelus
    _———-
    Manipuleren met andermans reactie is dit. Plaatsvervangend pijnlijk. Voor Nelus.
    Maar het zal allemaal op jaloezie berusten. Wibi Soerjadi heeft bijvoorbeeld meer bereikt dan die onbekende pianist. Hoe iemand lacht….doet er niet toe.
    Wibi komt stukken vriendelijker over als een sjagrijnig(niet)ogende man die veel kwaadheid in z`n muziek gooit door op de toetsen te beuken. Kom dan niet met een "kwalificatie" van bij wie iemand in de klas heeft gezeten. Misplaatste poging om te imponeren?
    Barend Schipper komt, zover ik hem mag beoordelen, op vele fronten, fantastisch over.
    Het is ook altijd de persoon zelf die in de muziek (al dan niet) doorklinkt.
    Aad, het spijt me van de "stoorzender" die herhaaldelijk zichzelf en hetgeen uit zijn koker komt, het bestaansrecht gunt en de rest denigrerend bestempelt. Ik heb bijvoorbeeld nog geen woord van waardering van `m gelezen bijvoorbeeld over Barend Schipper. Alleen maar de suggestie om zijn "protegé" met te laten liften op diens (Schippers`) internationale succes.
    Als ik in de gelegenheid was zou ik graag een concert van Barend Schipper willen bijwonen.
    Je hebt hem in elk geval goed neergezet Aad.
    p.s. Als Paul Witteman zo onder de indruk zou zijn geweest dan had hij zijn klasgenoot allang (als zijn primeur) laten optreden.Reactie is geredigeerd

  90. Aad Verbaast 2 april 2009 om 12:38

    @Summer: ik had je hier al gemist als de grote muziekkenner, beschrijver en speurder van talentvolle artiesten hier op et VKblog.
    Ik moest aan je denken toen ik dit blog schreef.
    Computerperikelen inmiddels al een beetje opgelost?
    Barden Schipper: hou hem in de gaten.
    Je hebt er inderdaad de kern uitgepikt: gevoel!
    De grote doelstelling van Barend Schipper: het publiek ontroeren. En dat kan hij als geen ander..

  91. BarendSchipperkenner 6 april 2009 om 03:36

    Het is fijn voor Barend dat hij weer eens de nodige [nationale] aandacht krijgt die hij als persoon en muzikaal genie verdient. Of Barend ooit onder de aandacht van het grote [kenners] publiek komt, dat zal allemaal van Barend zelf gaan afhangen. In het verleden wilde Barend bewust niet kiezen voor ‘passende’ marketingstrategieën; m.i. noodzakelijk om zijn muziek en persoon onder de aandacht van het bredere publiek te brengen. Hopelijk wil hij die stap nu wel gaan maken, want hij heeft de wereld een hoop te geven. Voor mij persoonlijk is zijn CD ‘Contes des Rêves Contes Barbares’, uit 2000/2001, een uniek en briljant muzikaal meesterwerk. Vergeet Soerjadi; Barend Schipper is de real deal!

  92. Aad Verbaast 6 april 2009 om 22:19

    @BarendSchipper-kenner: ik begrijp dat hij er nu helemaal klaar voor is. Nu de hele wereld nog! Het is hem van harte gegund.

Geef een reactie

