Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Kan ik nog meer van mezelf ontbloten?

Wie is aad verbaast? waar kom ik vandaan? ik gooi hier mijn ziel en zaligheid op dit scherm. het moest er maar eens van komen.
 
De voorgeschiedenis.
Alweer 3 jaar geleden heb ik meegedaan aan het grootste lopende project van de National Geographic Society: The Genographic Project.

In samenwerking met IBM en de Waitt foundation werd besloten de oorsprong en de migratie van mensen op de wereld in de tijd definitief op de kaart te zetten. Dit aan de hand van 100.000-en actief verzamelde en aangemelde DNA monsters. Aan de hand van het profiel (markers) in het geslachtschromosoom kan men nauwkeurig bepalen tot welke migratiestroom je behoort. De oorsprong en reis van je verre voorouders.

De kit aangeschaft, ‘geslijmt’, opgestuurd, en via een persoonlijke inlogcode kreeg ik toegang tot mijn   resultaten en een uitvoerig op maat gemaakt persoonlijk uitvoerig rapport. Zeer verzorgd!

Het resultaat.
Ik bleek te behoren tot de Haplogroep I, markerprofiel M170. Een openbaring!

Een lange reis die ongeveer 80.000 jaar geleden begon met de ‘oer-Adam’, midden in Afrika. Deze ‘oer-Adam’ zou zich over de hele wereld verspreiden.

Grofweg zijn er drie stromen die Europa zouden bevolken (zie ook plaatje). Chronologisch:
 
Geel: via Centraal Azië een aftakking van een migratie die uiteindelijk heel Amerika en Azië zou bevolken. Start (va deze aftakking): 60.000 B.C.

Rood: via de Kaspische zee route, Balkan, naar West-Europa. Start 40.000 B.C.
 
Groen: via het zuiden van Europa. Geen jagers/verzamelaars meer, maar landbouwers. Start: 8000 B.C.

Mijn voorouders behoorden tot de tweede stroom (rood).

In het kort de lange reis van mijn voorouders.

80.000 BC: Na 100.000-en jaren midden in midden Afrika geleefd te hebben begonnen de eerste ‘Adammen’ zich te verspreiden. Richting Midden Oosten.

40.000 BC: Na wat eerdere afsplitsingen (b.v. richting Australië – 60.000 B.C.) besluit ergens rond het Zagros gebergte een groepje noordwaarts te trekken.
 
40.000-25.000 BC: Route: Zwarte zee (waarschijnlijk toen nog geen zee), Roemenië, Roemenië, Tsjechië, Oostenrijk. Daar blokkeerde de ijstijd lang tijd het verder trekken. Met name de Donau vallei bepaalde de route .Er werd vele malen over deze ‘gravettian super-highway’ heen en weer getrokken. Tsjechië was het spirituele centrum. 25.000 jaar geleden maakte iemand een venusbeeldje (zie plaatje) in de omgeving van Wenen (Willendorf). Het kan een afbeelding zijn van mijn ‘voormoeder’.

25.000-10.000 BC Een warmere periode maakte verder trekken mogelijk. Via Polen, Duitsland en begrensd door het ijs verder trekkend richting Zuid Frankrijk. Een cultuur kreeg vorm: grottekeningen (zie plaatje boven) van mijn ‘voorvaderen’ in Gravette (Dordogne).

10.000- Uiteindelijk zou deze cultuur zich verspreiden over met name Noord-Europa. De uitstervende mammoeten en rendieren achterna. 10% van de huidige Europeanen zijn nakomelingen van de M170 groep. In Scotland, Scandinavië (Vikingen!), en de Balkan is dat ongeveer 35-40%. In Noord-Nederland ongeveer 30%. Een wonderlijke, nog niet verklaarde, uitzondering is Sardinië, met 42%.

Het rapport kan me natuurlijk niet vertellen hoe ik in Nederland terecht ben gekomen.

Wel duikt middels een ander onderzoek een ‘eerste/latere’ directe voorvader van me op. In 1560 zag Adriaen Anthonius het licht in Oirschot. Klompenmaker werd zijn vak. Hij trouwde met Catharina Jansdochter van Berendonck, ze kregen negen kinderen. Zou ik naar hem vernoemd zijn?
De rest is historie..

P.S.
Ik kan iedereen aanraden rond te neuzen in de fantastische en levendig opgezette (flash) website van dit project. Je kan er heerlijk in dwalen. En een kit is zo aangeschaft. Fascinerend om te zien en erachter te komen hoe de mens zich in de tijd verspreidde over de wereld, tot in de diepste uithoeken van onze aardbol.
Uiteindelijk komen we allemaal uit hetzelfde nest, en zijn we allemaal ‘familie’ van elkaar.

Een mooie boodschap!

Meer lezen en kijken:
The Genographic Project (korte NL-versie)
The Genographic Project (uitgebreide overzichtspagina, Engels).
Wikipedia: Venus van Willendorf 
Wikipedia: Venusbeeldjes
Wikipedia: Gravettecultuur
Grot’krastekeningen’ Cussac Dordogne 
Kaartje met verspreiding Haplogroep I over Europa.

Een meer uitgewerkte Nederlandse beschrijving van de lange reis van mijn en wellicht jouw voorouders is te vinden op: Voorbeeld (andere familie, maar het eerste gedeelte is universeel, en zeer informatief).

Per slot van rekening is de beschrijving van deze tocht voor 30% van de lezers hier van toepassing. Misschien jij wel!

Vervolg van deze blog:
Klimaatvluchtelingen zijn we altijd al geweest.

Noot: Plaatje van de Genographic site.. aangepast en aangevuld.

153 Reacties op “Kan ik nog meer van mezelf ontbloten?

  1. Aad Verbaast 27 november 2008 om 16:01

    Belofte maakt schuld. In de eerste reactie van deze blog de score van de markers op mijn Y-chromosoom.
    De herhalingsfrequentie van specifieke markers die de Haplogroep (I) en profiel (M170) bepalen:
    13 maal DYS 393
    14 maal DYS 19
    10 maal DYS 391
    11 maal DYS 439
    12 maal DYS 389-1
    16 maal DYS 389-2
    13 maal DYS 388
    22 maal DYS 390
    11 maal DYS 426
    13 maal DYS 385a
    14 maal DYS 385b
    11 maal DYS 392
    Kan ik nog meer van mezelf ontbloten? :-))Reactie is geredigeerd

  2. 100_woorden 28 november 2008 om 08:43

    En waar ga je naar toe?

  3. roland danckaert 28 november 2008 om 08:58

    Jij bent toch Aad van den Heuvel?

  4. Aad Verbaast 28 november 2008 om 09:08

    @100_woorden: ik ben er nog maar net! Voorlopig blijf ik maar even hier achter het scherm zitten.

  5. antoinette duijsters 28 november 2008 om 09:08

    Aad, wat heb jij je best gedaan met al die links op te zoeken:-)
    Maar voor mensen die niet op de hoogte zijn, ga er rustig bij zitten om ze eens heel goed door te lezen.
    groetjes

  6. Aad Verbaast 28 november 2008 om 09:11

    @Roland Danckaert: al lid van Llink?
    http://www.llink.nl: Voor een betere wereld!
    5,73/jr.

  7. Aad Verbaast 28 november 2008 om 09:12

    @Antoinette: kende jij ze al?

  8. vuurjuffer 28 november 2008 om 09:37

    ik vind het een mooi persoonlijk blog
    de links ga ik leren kennen
    met groet

  9. kuifje simon 28 november 2008 om 09:44

    Ik meende al bekende (familie)trekjes te zien.
    Ik ga zeker snuffelen, bedankt voor de info.

  10. Ivy 28 november 2008 om 09:46

    Die links ga ik eens bekijken. Leuk, zo’n onderzoek. Tja, uiteindelijk komen we natuurlijk allemaal uit dezelfde oersoep, maar toch.
    Jammer dat er geen rechtstreekse herinneringen zijn overgeleverd, ik had de wereld wel eens willen zien door de ogen van mijn voorouders.

  11. Ivy 28 november 2008 om 09:50

    Aad: wil je die linkjes laten openen in een nieuwe pagina? Nu was ik mijn login bij VK-blog weer kwijt doordat ik verdwaald raakte bij National Geographic ;-)))

  12. antoinette duijsters 28 november 2008 om 09:57

    Aad, ik hou mij al lang bezig met de afstamming van de mens en ook met geologie.

  13. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:01

    @Vuurjuffer: dank. echt de moeite waard. Ik vond het fascinerend om te leren hoe de mensen de aarde zijn ‘overgewandeld’.
    Word erg goed in beeld gebracht. Je kan daar wel dagen in dwalen overigens.

  14. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:02

    @Kuifje Simon: zoals welke bekende familietrekjes? 🙂

  15. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:07

    @Ivy: Ik was ook erg geboeid om te zien waar ik ‘vandaan’ kwam. Koko de indiaan? 🙂
    Openen in nieuw venster? Misschien kun je me dat vertllen. Ik weet niet hoe ik een dergelijke link moet maken.
    Maar ik weet wel een oplossingkje: met de muis er op gaan staan, en dan de rechtermuisknop aanklikken: daar staat dat je die dan kan openen in een nieuw tabblad.. Is dat wat?Reactie is geredigeerd

  16. Martin Broek 28 november 2008 om 10:08

    Ja je hebt er die het groots aanpakken en zij die het klein doen. De verspreiding van de mens over de aarde, het blijft mooi. Ik hou het maar bij naamgenoten. A.s zondag deel vier uit de serie. Ik vond gisteren – bij toeval – weer een nieuwe deze eeuw overleden Martin Broek.

  17. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:09

    @Antoinette:
    == Aad, ik hou mij al lang bezig met de afstamming van de mens en ook met geologie.==
    Leuk! Als vak en/of als hobby?

  18. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:11

    @Martin Broek: bijzondere hobby, daar had ik nog niet veel van gehoord: speuren naar echte naamgenoten. Voor- in combinatie met achternaam? Begrijp ik dat goed? Hoeveel heb je er al gevonden?

  19. amelie.pardouze 28 november 2008 om 10:17

    Tjonge, waar de mens en de wetenschap toe in staat is, dat grenst aan het ongelooflijke. Typisch een Aad-onderzoek, overigens! 😉

  20. Martin Broek 28 november 2008 om 10:18

    Het stond heel lang op vijf. Nu zijn er zes. Ja voor en achternaam en geen tussenvoegsel, want die zitten ook niet in mijn naam. Dubbele voornamen doen ook niet mee. Chester en Willem Martin Broek vallen daarom af. Het slaat helemaal nergens op, maar toch is het wel grappig. Die van vorige week vond ik de leukste tot nu toe.

  21. Ivy 28 november 2008 om 10:32

    Aad: tip met de rechtermuisknop is een goeie, die kende ik nog niet. Het werkt.

  22. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:33

    @Amelie Pardouze: onze voorouders ‘hielden’ van lange wandelingen!
    Niet niks als je vanuit Afrika, via Rusland, Alaska, Amerika, uiteindelijk vastloopt in het uiterste puntje van Zuid Amerika..
    Op blote voeten.. 🙂

  23. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:35

    @Martin Broek: houdt je van de straat. 🙂
    Maar je wilt het wel exclusief houden tot een klein groepje begrijp ik. Al een ‘reunie’ gehouden? Lijkt me verwarrend in een geprek: "Hé Martin!.."

  24. Aad Verbaast 28 november 2008 om 10:36

    @Ivy: gelukkig dat het zo kan worden opgelost: veel plezier toegewesnt vandaag?
    Laat je nog even weten wat je de grootste ontdekking vond?

  25. pacopainter 28 november 2008 om 11:00

    je hebt het goed duidelijk gemaakt

  26. Aad Verbaast 28 november 2008 om 11:03

    @Paco: het is me niet helemaal duidelijk wat ik naar je mening duidelijk heb gemaakt.. :-0

  27. Blogpsycholoog 28 november 2008 om 11:12

    Mijnheer Verbaast ik ben onder de indruk van de queste die u heeft ondernomen. Dat zouden meer mensen moeten doen. De ontdekking dat we werkelijk allemaal familie van elkaar zijn kon nog wel eens tot wereldvrede leiden.
    Maar dat laatste is meer een ‘wishfull thinking’.

  28. Aad Verbaast 28 november 2008 om 11:28

    @Blogpsycholoog: bijzonder dat u tussen uw 24 uurs en overvolle praktijk toch nog de tijd heeft gevonden om dit blog met een bezoek te vereren. Waarvoor uiteraard grote dank!
    Als meer mensen dat zouden ontdekken zou dat inderdaad tot meer wereldvrede kunnen leiden.
    Tevens waardeer ik uw integere benadering aangezien u toch tot deze uitspraak komt, in het besef dat dan ook meerdere beroepsgroepen (waaronder de uwe) dan natuurlijk niet meer nodig zijn. Daar zouden nog heel wat vertegenwoordigers van diverse beroepsgroepen zich in moeten spiegelen, vind u ook niet?Reactie is geredigeerd

  29. Blogpsycholoog 28 november 2008 om 11:35

    Mijnheer Verbaast, u raakt een belangrijk punt, namelijk het einddoel van de hulpverlener is dat hij/zij zich overbodig maakt. Dit zou weer centraal in de opleidingen moeten komen te staan, maar ik merk dat dit streven ergens in de kelder terrecht is gekomen.

  30. Luna 28 november 2008 om 11:35

    Wat interessant. Ik bij Oprah ooit eens iets gehoord van genetisch onderzoek speciaal voor de zwarte bevolking zodat ze uit konden zoeken waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Of bij welke stam ze hoorden. Ik weet alleen niet of dat dezelfde organisatie doet.
    Groet,

  31. Aad Verbaast 28 november 2008 om 11:43

    @Blogpsycholoog: u raakt aan een thema waar ik nog wel eens over zal schrijven in dit forum: de merkwaardige eigenschap dat mensen zichzelf onmsbaar achten en er alles aan willen doen om dat ook te bewijzen. Terwijl naar mijn bescheiden mening de instelling juist zou moeten zijn jezelf overbodig te maken. Dan heb je het immers goed gedaan lijkt me…
    In het oude China kregen de ‘huisartsen’ enkel betaald als men gezond was. De zieken werden gratis verzorgt.
    Er is een veel mis gegaan met dit denken. Maar daar hoef ik u niets over te vertellen lijkt me zo 🙂

  32. Aad Verbaast 28 november 2008 om 11:46

    @Luna, ik vond het ook heel interessant.
    Het onderzoek zou zomaar onderdeel kunnen zijn van hetzelfde onderzoek.
    Veel van de slaven werden immers van de aardbol (Afrika o.a.) ‘geplukt’.
    Tja, dan kun je met onderzoek ‘zien’ waar je oude voorouders vandaan kwamen. Tot je ineens ‘opduikt’ in een ander gebied: onvrijwillig.. schandalig natuurlijk!

  33. Blogpsycholoog 28 november 2008 om 11:55

    Mijnheer Verbaast, ik doe mij best. Heeft u ooit het boek http://boeklog.info/2005/05/16/markt-van-welzijn-en-geluk/ van Hans Achterhuis gelezen?

  34. jan bouma 28 november 2008 om 12:03

    @Aad
    Uiteraard heb ik ook wat research verricht naar mijn voorouders en was totaal niet verbaasd om uit te komen bij mijn voor-voor- voorvader "Bouma de Verschrikkelijke"; geboren in het jaar 734 te Neiwerd (die plaats bestaat niet meer in Friesland – voor zover ik weet) en wiens naam "de Verschrikkelijke" rechtstreeks verband hield met zijn geslaagde moordaanslag op de zogenaamde heilige Bonifatius, die niet in het jaar 754 zoals alle kronieken vermelden, maar een jaar eerder al door hem werd vermoord. In het jaar 753 werd inderdaad te Dokkum vermoord een zekere Bonifies die later werd genoemd "de heilige Bonifatius", terwijl die als oplichter en roverhoofdman door het Friese land trok! Maar door mijn voorvader Bouma de Verschrikkelijke met een simpele bijlsslag werd vermoord ten faveure van de, door Bonifies geterroriseerde, bevolking. De bijzonderheid is nu hier dat zulke criminele figuren als ‘de Bonifies’ later toch door de geschiedschrijving worden opgeblazen en geïdealiseerd tot mythische proporties terwijl… het gewoon een struikrover was met een bende aanhangers. Die aanhangers werden overigens ook door Bouma de Verschrikkelijke allemaal met dezelfde bijl vermoord..
    "Hij sloeg teneder zo’n 12000 man!"
    Zo staat het in ieder geval in onze Familiegeschiedenis. Dat wil zeggen van vaders kant. De voortzetting ervan kunt u verder lezen in m’n boek…:))
    (mooi stukje geschiedschrijving, Aad!) ‘

  35. Aad Verbaast 28 november 2008 om 12:07

    @Blogpsycholoog: dank, nee ik heb het niet gelezen. Ik lees overigens dat de recensie in de link niet overmatig positief is.
    Maar het kon zomaar onderdeel zijn van dezelfde boodschap die ik begrijp in het boek wordt behandeld: de recensent wil zichzelf niet overbodig maken :-0
    Maar nogmaals dank: precies het onderwerp!
    Ik zet het op de lijst. Het zou ook zomaar eens op kunnen duiken in een van mijn gesprekjes in de kroeg…
    = ik doe mijn best = : dat zie ik, genoeg werk aan de winkel nog 🙂

  36. Aad Verbaast 28 november 2008 om 12:13

    @Jan Bouma: een ware onthulling, en de snelle observateur zou zomaar tot de conclusie kunnen komen dat er nog meerdere genen aktief zijn aangeslagen van "Bouma, de verschrikkelijke", in "Bouma, de….. ".
    Wel overigens een bijzonder toeval waar onze wegen (en degens) elkaar weer kruisen. Mijn ouders hebben mij drie voornamen gegeven. Een daarvan is vernoemd naar de oorspronkelijke naam van Bonefatius…
    Ik moet weer smakelijk lachen: bestaat toeval?Reactie is geredigeerd

  37. antoinette duijsters 28 november 2008 om 12:22

    Aad, als liefhebberij, maar nu een van mijn voornaamste bezigheden, dus de sites kende ik al.
    Ooit begonnen met vogelkijken [ongeveer 45 jaar geleden], daarna IVN gids en dan steeds dieper de natuur in met als zijpad eerst geologie en toen archeologie. Voldoende:-)))
    Ik heb vooral in de zorg gewerkt.

  38. Aad Verbaast 28 november 2008 om 12:28

    @Antoinette: leuke activiteiten hou je er op na.
    In een volgend leven (als dat er zou zijn) ga ik ook voor geologie en archeologie!

  39. Klaverblad 28 november 2008 om 12:33

    Mijn autobiografische gegevens heb ik wat anders tentoongesteld, maar deze benadering heeft ook wel wat. Ik zoek nog naar overeenkomsten vanaf omstreeks 1000 v.Chr… Je moet ergens beginnen.

  40. Aad Verbaast 28 november 2008 om 13:17

    @Klaverblad:
    = 1000 jaar v Chr. = Je stelt jezelf hoge doelen, maar zo kennen we je toch? 🙂

  41. wj-tje 28 november 2008 om 13:41

    @aad. Super! Dat worden eindelijk gezellige en drukke kerstdagen. Eindelijk, eindelijk een leuke Kerst in deze donkere tijden.
    En verlost van (schoon-genoeg-) familie wegens drukke werkzaamheden elders, die ook nog eens enige voorbereiding vereisen. Leuker kan het niet, gekker wel. Evolueren tijdens Kerstmis.
    Perfekte timing! Je verleent de mensheid een onnavolgbare dienst. Waarvoor eer en petje af!Reactie is geredigeerd

  42. Aad Verbaast 28 november 2008 om 13:46

    @WJ-tje: Nou dat is dan weer mooi dat ik heb kunnen bijdragen aan jouw verlichting van deze donkere dagen. Nu nog de nog niet verlichte geesten.. 🙂

  43. Summer Haskil 28 november 2008 om 14:33

    Aad Van "jouw"Haplogroep komen de concentraties voor in Bosnië, volgens de laatste bijlage-link. Wat zegt dat? Ben je dan van ietwat Slavische afkomst? Ik vind het gerubriceer van mensengroepen prima, maar wat is hier nieuw aan? Dat kon ik er niet uithalen.
    Maar ik vind het zeer heldhaftig dat jij gedetailleerd jezelf hebt durven ‘ontbloten". Een naakte waarheid. Aparte bijdrage!

  44. Summer Haskil 28 november 2008 om 14:37

    Blogpsycholoog: mooi streven dat de psychologen zichzelf door goed werk af te leveren uiteindelijk overbodig (kunnen) maken. Dat is de kroon op hun werk!!
    Kunnen H.H. medici ook een voorbeeld an nemen…
    Anekdote: kwam een echtpaar bij de fysiotherapeut. Die vrouw kreeg een bepaalde massage voor haar slechte rug. De echtgenoot stond erbij en keek ernaar en merkte op: Kunt u mij dat niet leren dan kunnen wij dat thuis zelf doen.
    Antwoord therapeut: "Nee zeg! Stel je voor dat `t helpt"!

  45. Summer Haskil 28 november 2008 om 14:40

    @ Aad, speciaal nog eens maar dan ingelogd, om mijn goede wil te tonen. Ik dacht toch echt dat ik dat wel was. Sorry!
    En stel je voor dat `t nu weer niet is gelukt…

  46. Aad Verbaast 28 november 2008 om 14:42

    @Summer Haskil:
    Dat is wel uit te leggen: hetpad liep oorspronkelijk via de zwarte zee, doo de Donau Vallei, Tsjechië, Oostenrijk, Polen, Duitsland Frankrijk in. Om daarna vanuit die plek weer naar boven te verspreiden Engeland en Scandinavië in (de dieen achterna toen het weer warmer werd.
    En natuurlijk zijn onderweg mensen ‘blijven hangen’. Vandaar.
    Niet zozeer slavische afkomst dus. Maar ook weer wel. Het is hoe je het bekijkt. Met net zoveel reden en onderbouwing kan ik (en jij) zeggen: "ik ben van Afrikaanse afkomst" immers.
    P.S. Leuke anecdote :-)Reactie is geredigeerd

  47. Summer Haskil 28 november 2008 om 14:42

    Wéér niet! Ik hoop nu wel, driemaal scheepsrecht! En geloof anders maar gewoon dat ik het was en geen blogpiraat. Okay?

  48. Summer Haskil 28 november 2008 om 14:45

    @Aad, dank voor de uitleg. Verbazingwekkend dat die mensen in die tijd zulke trektochten( te voet..) konden maken. Het zullen barre tijden zijn geweest.Sorry van dat inlogedoe. De wil was aanwezig, zoals je zag.

  49. Aad Verbaast 28 november 2008 om 14:46

    @Summer Haskil:
    Nu weet ik zeker dat jij het bent! Ik had al een sterk vermoeden overigens, en ik maakte me overigens geen zorgen. Ik begin je gelukkig al een beetje te kennen, en dus te herkennen :-))
    En inderdaad ongelooflijk, op de blote voetjes..
    Maar ook omdat het moest om te overleven. Ik ga daar nog een vervolgblog aan wagen..Reactie is geredigeerd

  50. Rubio 28 november 2008 om 17:05

    Interessant Aad, maar roept bij mij, wederom al googelend, weer veel vragen op. Zo kwam ik ergens tegen dat de huidige Maya indianen en de Basken, weliswaar moeizaam, met elkaar kunnen converseren. Hoe kan dat, of heeft Plato toch gelijk met z’n Atlantis ‘verhaal’? Aannames, theorieen of bewijzen, kortom hoe meer ik erover lees des te minder ik weet.

  51. Aad Verbaast 28 november 2008 om 17:17

    @Rubio: dank. Een aardige paradox waar je me aan herinnert. Hoe meer je weet des te beter weet je dat je niets weet. Maar ook het vootschrijdend dat er nog veel onbekend is.
    Over taal: ook een aardig vehaal wat ik tegenkwam is dat Hongaars verwant is met het Fins, maar ook met het Koreaans (!). Theorie is ook daar dat vanuit de Hongaarse regio men zich ging verspreiden en dat de Finnen letterlijk vastliepen in dat schiereiland. Net als de Koreanen dat deden bij hun schiereiland. Aardige dingen vind ik dat. Maar ook hier: de geleerden zij er het og niet over eens. Wie ben ik dan uiteraard om er een mening over te hebben.
    Atlantis: is toch een heerlijk spannend verhaal?Reactie is geredigeerd

  52. de Stripman 28 november 2008 om 17:58

    Heel erg leuk, Aad ! Ik had wel eens van dit project gehoord maar nog noooit van iemand die er ook echt aan mee gedaan had. Ja, ja, dit verklaart een hoop…;o)
    (Maar eigenlijk helemaal niets…;o))

  53. Aad Verbaast 28 november 2008 om 18:14

    @Stripman: even wat slijm opsturen, en klaar is Aad!
    "Eigenlijk helemaal niets". Ik vond het wel een openbaring :-)Reactie is geredigeerd

  54. K 28 november 2008 om 18:43

    Ik moet wel een beetje met je lachen. Je ziel en zaligheid! ;P

  55. K 28 november 2008 om 18:47

    Vergeet ik mijn ziel in te loggen!

  56. Aad Verbaast 28 november 2008 om 18:48

    @K: ik moest er zelf ook wel om lachen. Da’s mooi, dan lachen we samen :-))
    En: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
    P.S.: 18:47: ik wilde dat ik mijn ziel in kon loggen, dat zou toch wel geweldig zijn!!Reactie is geredigeerd

  57. Ruud Zweistra 28 november 2008 om 19:00

    Ik ben blij om te zien dat je van die beschimmelde oester af bent…

  58. Aad Verbaast 28 november 2008 om 19:10

    @Ruud: weer een mens blij gemaakt lees ik.
    Echter: welke "beschimmelde oester"?

  59. maria 28 november 2008 om 19:12

    spannend!
    Ruud zal je Avatar bedoelen?Reactie is geredigeerd

  60. Aad Verbaast 28 november 2008 om 19:15

    @Maria: zeker heel spannend!! Ik zat met rode oortjes toen de resultaten te lezen!! En nog steeds onder de indruk eigenlijk.
    Ruud: ik heb geen idee wat hij bedoeld, maar Ruud een beetje kennende, daar zal hij ongetwijfeld opheldering over (proberen te) geven.. :-0Reactie is geredigeerd

  61. iris kijkt 28 november 2008 om 19:48

    Interessant , ik heb er wel eerder over gelezen , dus wie weet kom ik ook wel voort uit die groep of anders wel van wat zwervende jagers , die op een gegeven moment de weg kwijt raakten en ergens terecht kwamen. Ook een aardige manier om niets van jezelf bloot te geven trouwens. -))

  62. Aad Verbaast 28 november 2008 om 19:56

    @Iris: het zou zomaa kunnen, je kunt er alleen maar achter komen door de kit te bestellen. Alleen dan weet je tot welke migratiestromm je behoort.
    Of ze de weg kwijtraakten weet ik niet. Ik denk wel te weten dat de verspreiding en de tocht veelal afhankelijk was van waar de dieren die ze aten en nodig hadden naar toe trokken.
    = bloot geven = ken jij iemand hier die haar/zijn DNA profiel hier heeft prijsgegeven? :-)Reactie is geredigeerd

  63. Astrid Rijff 28 november 2008 om 19:57

    Ik vond het al heel wat dat ik weet dat ik van moeders kant afstam van een kunstzinnige tak (Apol) die terug gaat tot in de 17e eeuw of zoiets. Maar dit is andere koek!
    prachtig blog, om nog eens op terug te komen in alle rust en te onderzoeken, te dwalen.
    Dik aanbevolen!!

  64. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:01

    @Astrid: ik kan het dwalen zeker aanbevelen, als je eens een rustig moment hebt. Heerlijk en nog leerzaaam ook!

  65. edu 28 november 2008 om 20:14

    Ik heb een abonnement op National Geographic en heb hier al eens wat over gelezen. Erg interessant. Ik ga ook maar eens zo’n kit bestellen!

  66. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:27

    @Edu: leuk!
    Misschien dat ook nog wel eens een verslag hier van de uitkomsten daar van. Je weet maar nooit immers waar je echt vandaan komt. Totdat..
    Tip: de uitlslagen zijn natuurlijk voor je hele (mannelijke tak als man, respectievelijk vrouwelijk tak als vrouw) van toepasssing. Kan je de kosten ook nog eens delen!Reactie is geredigeerd

  67. edu 28 november 2008 om 20:29

    @Aad
    Als ik de uitslag heb, hoor je het zeker!

  68. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:35

    @Edu: misschien (om in de tijdsgeest te blijven): het is een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker.. 🙂
    De doorlooptijd (bestellen tot uitslag) is ongeveer een maand..Reactie is geredigeerd

  69. jan bouma 28 november 2008 om 20:37

    @Aad
    Zijn er, denk je, ook modificaties mogelijk, in het menselijke gnoom en diens DNA-structuur, waardoor de "mens" in de toekomst anders geconditioneerd wordt? Eigenlijk doel ik nu op de vraag is er volgens jou: "een evolutionair proces" gaande, of is er slechts sprake van het proces der "de creationisten" waarbij zij die beantwoording overlaten aan "God" of… aan een "Heilige Eik?" Denk nu ook aan Dawkins "Delusion of God".

  70. wj-tje 28 november 2008 om 20:41

    @aad. je maakt wat los hier. hele volkstammen moeten een verleden doorworstelen. veel daarvan ligt nog vers, recent, in het geheugen. de 20e eeuw is nog niet eens verwerkt.
    geschiedenis is wreed. omdat dan lotgevallen in allerlei opzichten opgegraven worden. En geprojecteerd worden op de 21e eeuw.
    als complete leek, heb ik er geen goed gevoel over en dat gevoel. mijn intuitie…..
    nou ja, ik ben geen filosoof, tegelijkertijd zo nieuwsgierig naar de toekomst.
    of allemaal een pot nat.
    ik ga soep koken.

  71. Klaverblad 28 november 2008 om 20:47

    De meeste reacties graag tot me genomen (zoals hier zo vaak). Je nieuwe avatar vind ik persoonlijk beter; je prikt/prikkelt tot wederkerigheid.

  72. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:48

    @Jan: "denk je": het is wis en waarachtig! Anders zou een dergelijk onderzoek immers niet mogelijk zijn.
    Heel weinig veranderigen overigens, het zijn kleine ‘weeffoutjes’ die zelden ontstaan.
    Aan de andere kant, wel soms met grotseke gevolgen als je bedenkt dat ons DNA minder dan 10% afwijkt dan die van de platworm :-)Reactie is geredigeerd

  73. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:52

    @WJ-tje: De soep wordt nooit zo heet gegeten als die wordt opgediend. Mij gaf het op de een of andere manier duidelijkheid waar ik blijkbaar behoefte aan had.
    Stel je voor dat ik een ‘Maya’ was geweest (had ook zo maar gekund). Dan was het weer een heel ander verhaal geweest!Reactie is geredigeerd

  74. jan bouma 28 november 2008 om 20:55

    Alle "avatars" blijken "circumstantial" en geen bewijs voor wat erachter zou schuilen. Derhalve interesseert het mij niets wat voor "pet" men opzet. Ik zet altijd "vele petten op naar gelang de situatie vereist". Waardoor men dan denkt (ten onrechte) dat ik blootshoofds door het leven ga. Ik zet slechts die pet op, op het moment dat ik de juiste en passende "pet" kies…
    (Hierbij het fenomeen "avatars" behandeld hebbende, groet ik u door mijn pet af te nemen en tegelijkertijd mijn hoed op te zetten..:-)))
    Tot morgen!
    ps
    Aad je comment van 20:48 doet vermoeden dat je tot de "evolutionairen" behoort! Ik heb namelijk te erkennen de waarheden van de oorsprong met die platworm die je noemt. Tot morgen nu. Interessante discussie nog hierna gewenst met de vraag: "bent u een afstammeling van de platworm? Of bent u een afstammeling van Adam en Eva uit het Paradijs..?"
    Nou; dat lees ik morgen wel of niet.Reactie is geredigeerd

  75. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:56

    @Klaverblad: Ik vond die avatar ook wel leuk toen ik dei tegenkwam. Het maakte ook wel wat los bij me.
    Overigens ben ik wel benieuwd: als ik je autobiografie lees (en dat doe ik zolasje weet) ben je je hele leven nogal proaktief geweest (eufemisme?). Maar hier (dank overigens dat je er bent..) ben je meer een toeschouwer.
    Of ga ik ‘lezen waarom’ in de jaren na 2000?

  76. Summer stofzuiger 28 november 2008 om 20:57

    Je valt wel op Aad met al dat rood en bloot!
    Kun je niet een badjas aandoen op z`n minst:)))

  77. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:57

    @Jan: bedankt! Het zou ook eens keer niet waar wezen, dat jij ook niet over dit onderwerp zou hebben nagedacht en daar een scherpe mening over hebt! :-))
    En rood is wel een van mijn lievelingskleuren, naast geel..Reactie is geredigeerd

  78. mevrouwtrijn 28 november 2008 om 20:58

    Geweldig idee, maar naar ik begrepen heb, kan ik alleen de vrouwelijke omzwervingen ontdekken.
    Het is een beetje moeilijk om mannelijk wangslijm te verkrijgen. Jammer, want ik vermoed iets slavisch. Ik heb altijd het idee dat ik iets van zigeunerin in mij heb. Maar ik denk dat ik het toch laat uitzoeken.

  79. Aad Verbaast 28 november 2008 om 20:59

    @Summer stofzuiger: ach het was in het kader van een beetje stof afnemen na een jaartje.
    Komt mede dor jouw blog over stofzuigers. Zo zie je maar weer hoe het een tot het ander kan leiden..
    Ach, dat bloot, maar goed dat niet zichtbaar is hoe ik achter dit scherm zit. Er zijn grenzen toch?Reactie is geredigeerd

  80. Aad Verbaast 28 november 2008 om 21:03

    @Mevrouw trijn: op de site kun je lezen dat je uiteraard, (maar daar wordt ook uitgelegd hoe en waarom) enkel je eigen gender tak zo kunt laten onderzoeken. Misschien hoor ik het nog eens van je wat er uit is gekomen! Idee?Reactie is geredigeerd

  81. Klaverblad 28 november 2008 om 21:23

    Aad, je kent niet mijn hele voorgeschiedenis op het blog, maar ik mijd enigszins de polemiek. Ik heb als alter ego Saulus-Paulus het nodige op mijn geweten.
    Effe dimme…

  82. Aad Verbaast 28 november 2008 om 21:26

    @Klaverblad: het was niet mijn intentie je uit te dagen op welke manier dan ook Klaverblad. Een open vraag. Maar altijd prima je hier te zien!Reactie is geredigeerd

  83. de Stripman 28 november 2008 om 21:35

    Tja, Aad, een nieuw avatar-plaatje zie ik, dat verklaart ook een hoop !
    Het is natuurlijk leuk om te weten dat je van slavische oorsprong bent. Razend interessant ! Maar over de mens achter Aad weten we natuurlijk nog net zoveel. Of weinig, maar ik ben een optimist, hè…;o)

  84. Zilvertje 28 november 2008 om 21:36

    Bijzonder mooi en prikkelend blog, ik denk dat ik van de rode golf ben.
    Er is een poosje geleden ook iets over op de tv geweest, toen vond ik het al zo leuk, nu kan ik het eens op mijn gemak bekijken, dank je wel!

  85. Aad Verbaast 28 november 2008 om 22:29

    @Stripman: van Slavische oorsprong? Het is maar hoe je het bekijkt..
    Mijn voorouders zijn er doorheengetrokken ja. Maar ook door het Midden Oosten, Turkeye, en Zuid-Frankrijk.
    Met mij kun je alle kanten op.
    Demens achter Aad Verbaast? Je hebt mijn blogs en links en rechts wat reacties gelezen toch? Dat is de mens achter Aad Verbaast. 🙂
    Uiteindelijk ben ik toch wel een gewone kaaskop geworden denk ik..

  86. Aad Verbaast 28 november 2008 om 22:31

    @Zilvertje: waarom denk je dat je van de rode tak bent?
    Maakt wel weer de kans groter dat we ‘naaste familie’ zijn’

  87. Zilvertje 28 november 2008 om 22:34

    Door de verhalen van mijn familie, door mijn zigeunerbloed. :^) Door waar mijn voorouders zijn "geland".

  88. lidy 28 november 2008 om 22:35

    O dan begrijp ik nu dat je alles met je klompen aanvoelt.

  89. Aad Verbaast 28 november 2008 om 22:58

    @Zilvertje: aha, je roots zijn je duidelijk! Dan snap ik nu de rode route waar je het over had 🙂

  90. Aad Verbaast 28 november 2008 om 23:00

    @Lidy : haha.. zou best eens wat van in de genen achtergebleven kunnen zijn. Generaties lang zijn ze klompenmaker gebleven!

  91. Summer bloedheet 29 november 2008 om 00:29

    Aad las ik net dat je een "prikkelend" blog hebt, met die prikpin voor op het prikbord. Ik heb de stofzuiger nu weer opgeborgen en een prikkelblog gemaakt,"something completely different", maar wel heet!
    Wat heet!

  92. wj-tje 29 november 2008 om 00:50

    hallo, dit kan niet. ben ik bezig om de Verenigde Sofzuiger partij op te richten en zetten ze ergens in sinterklaasland een namaak stofzuiger erop of summer bloedheet.
    da’s niet eerlijk, niet eens de kat de bel aanbinden en dan op een nammaak stofzuigertje op het weblog de kat rondsturen.Reactie is geredigeerd

  93. ceesincambodja 29 november 2008 om 04:34

    Eh… maar de schepping had toch pas 4000 jaar geleden plaats?

  94. Aad Verbaast 29 november 2008 om 09:51

    @Summer: even gekeken, want in deze barre koude tijden is het wel aantrekkelijk om naar ts bloedheets te gaan.. Niet dat ik van de kouwe kermis teugkwam, integendeel, maar ik heb al een paar CD’s :-)Reactie is geredigeerd

  95. Aad Verbaast 29 november 2008 om 09:53

    @WJ-tje: Kreeg je er een kater van?

  96. Aad Verbaast 29 november 2008 om 09:54

    @Cees: had ik het dan toch in de categorie "bizar" of "satire" moeten plaatsen?

  97. jan bouma 29 november 2008 om 09:58

    @WJ’tje
    Absoluut en onbetwist ben jij de auctor intellectualis van de Verenigde Stofzuigers Partij (VSP i.o.) maar het zou schelen als je het kernprincipe ervan nog eens zou willen uitleggen. Om te beginnen met het antwoord op de vraag: wie zuigt wie of wat op?
    (moet nu weg; kijk later wel weer).Groet! JB
    @Aad
    Hoe zit het nou met mijn vraag aan jou: creationist of evolutieaanhanger? Ofwel afstammeling van de platworm of van Adam en Eva en, zoals CIC hierboven opmerkt, met slechts een voorgeschiedenis van ca. 4000 jaar?
    Hoop niet dat hiervoor een geheel ander blog moet worden gemaakt; maar het zou het wel waard zijn. Idem: Groet! JB

  98. Aad Verbaast 29 november 2008 om 10:23

    @Jan: ik kan daar wel kort over zijn: ik ga dan toch maar voor de ‘platworm’. Ik voel me nooit zo aangetrokken om iets onverklaarbaars met onverklaarbare theorieën te gaan verklaren.
    Dus ga ik voor evolutie..
    En jij? Je hebt per slot van rekening iets van een dominee in je. Je staat zelfs regematig op de kansel de (goe)gemeente toe te spreken!Reactie is geredigeerd

  99. jan bouma 29 november 2008 om 10:55

    Aad 10:23
    Heb mezelf "agnosticus" genoemd… – dat is eigenlijk een weinig principiële opstelling – Richard Dawkins (The Gods delusion) zal zondermeer atheïst zijn idem Charles Darwin natuurlijk ook niets moest hebben van "de Creationisten" die uitgaan van het scheppingsverhaal. Een aloude strijd. Ik acht het onmogelijk dat… en let nou op… "het eventueel door God gegeven intellect aan de mens dat intellect zou verhinderen dat de mens dan atheïstisch zou kunnen denken. Denk hier maar eens over na. Een ogenschijnlijke tegenspraak. Ik ga nog verder: Indien er een God zou bestaan zou hij wensen dat hij zijn bestaan in het belang der mensen zou willen opheffen…
    Kortom.. (ik moet nu weg) ik reik je hier zo’n 3 a 4 blogs aan waarmee je tot aan de Kerst vooruit kunt! Niet deze aankomende Kerst maar die van zeg… 2012 wanneer de wereld zou vergaan!

  100. Aad Verbaast 29 november 2008 om 11:02

    @Jan: ik heb het al eens vaker geschreven: als er al een God is dan moet hij toch tot de conclusie gekomen zijn dat dit experiment flink mislukt is, om vervolgens te denken: ik laat de boel de boel daar (ze zoeken het maar uit..), en begin gewoon ergens anders opnieuw! Met frisse moed!
    Aangezien de gelovigen geloven dat hij vergevingsgezind is, zal hij zichzelf deze door hem geceëerde flop ook wel vergeven denk ik zo.. :-0
    Mag jij hier over nadenken.
    Wat jij aangeeft waar ik over moet nadenken: is al gebeurd. :-)Reactie is geredigeerd

  101. wj-tje 29 november 2008 om 11:45

    @aad Wat nu weer, God kan helemaal geen conclusies trekken. Als ie al bestaat, heeft hij de hersens niet daartoe.
    Een ‘brevet van onvermogen’ als ie zich al ergens ophoudt, is beter op zijn plaats.
    Dit is je reinste tijdverspilling. En tijd kost geld, zeker in deze barre tijden.
    JC, zelfs atheisme is de moeite niet van… wat eigenlijk?….., waard.
    Wat een heides gedoe! RA wil ook niet schijnen volgens de buienradar.

  102. Summer bloedheet 29 november 2008 om 11:54

    wj tje. `t Is wel eerlijk hoor en was mede bedoeld als propaganda voor jouw Stofzuigerpartij, dat kun je op je klompen wel aanvoelen..
    Een beetje humor kan geen kwaad. Lachende mensen accepteren eerder dan geïrriteerde. Dus niemand is tegen zo`n partij die de bezem en stofzuiger door de stofnesten jaagt. Opschonen die handel."Compris? Of komt Rie niet"? ( Toon H.)

  103. Summer bloedheet 29 november 2008 om 11:59

    @ Aad, jouw uitspraak (10.23) vind ik de slogan van de week:
    "om iets onverklaarbaars met onverklaarbare theorieën te verklaren"… Hahaha, kostelijk!
    Die uitspraak is voor herhaling vatbaar en verfrissend. Nieuwe input voor "onze" taal!

  104. Summer bloedheet 29 november 2008 om 12:10

    Als er geen God is die de wereld heeft geschapen, wie was het dan wel? De grote kabouter Big Bang? Als de wereld vergaat met man en muis, wat is er zo erg aan? Nageslacht is er dan ook niet meer. Toch de ultieme oplossing als de mensheid heeft bewezen niet goed voor Moeder Aarde te kunnen zorgen? In den beginne… was alles goed… Zoals het begon met de Big Bang zal het wellicht ook eindigen met een omgekeerde Big Bang: het Zwarte Gat. Van alfa tot omega.
    Niemand kan het dan navertellen….
    N.B. Reactie in etappes, want telkens verdwijnt de tekst en kom je op de voorpagina, sinds vandaag.
    @Aad, jij had al een paar cd`s? Ik had al een boek!Reactie is geredigeerd

  105. Aad Verbaast 29 november 2008 om 12:24

    @WJ-tje: Er zijn anders wel autobiografieën van Hem gepubliceerd. En nog verslonden ook. Ware bessellers! Daar kan Jan alleen nog maar van dromen.
    P.S. kan jij op de buienradar zien waar de zon schijnt?

  106. Aad Verbaast 29 november 2008 om 12:31

    Summer: als de wereld vergaat met man en muis, ka ik het niet navertellen (kijk dat is weer een ontnuchterende logica van me).
    En als ik het wel kon navertellen, dan is er niemand meer die er naar kan luisteren. Ik zit er niet mee dus. :-0
    Wel een boeiende theorie is dat tijdens de Big Bang er een geweldige hoeveelheid materie en antimaterie is ontstaan. Die is vervolgens uiteraard allemaal weer samengevoegd. Alle?
    Nee, er zou een absoluut minimiem verschil zijn geweest tussen de twee. Een heel klein beetje meer materie.
    Tja, daar is wel ons hele heelal uit ontstaan!
    Hoe nietig kan men zijn..
    P.S.: ik had ook al een boek. En daar vond ik de film trouwens beter van ! 🙂

  107. Motek from Space 29 november 2008 om 13:13

    Bescheidenheid siert…als stofje :-))

  108. Aad Verbaast 29 november 2008 om 13:57

    @Motek: kan nog zomaar een fraai stofje zijn..
    Nog tips? Voor mooie stofjes?

  109. Annet 29 november 2008 om 16:41

    Je maakt heel wat los Aad:)
    groetjes van Annet

  110. Aad Verbaast 29 november 2008 om 17:37

    @Annet:
    = losmaken = laat dat nou een van mijn hobbies zijn.. 🙂
    Veel groeten terug!

  111. Ruud Zweistra 29 november 2008 om 19:38

    Van effe terug: Maria had gelijk: het ging over je avatar.

  112. Aad Verbaast 29 november 2008 om 19:51

    @Ruud: ik had al ergens een vaag vermoeden: "beschimmelde oester.". Leuk gevonden van je!
    Ik kreeg ook al eens een vraag wat die ‘krop sla’ nou eigenlijk voorstelde :-))
    Met deze weer een mens blij gemaakt?

  113. jan bouma 29 november 2008 om 21:38

    @Aad
    Waarover valt nou meer te vertellen (of van je te zien) dan
    1) een opengeslagen halve peridoot of steen, 2) een krop sla zoals ik aanvankelijk dacht maar je zou je tanden erop stuk hebben gebeten, of
    3) zo’n ‘pinpoint’?
    Maakt het wat uit? Als je het mij vantevoren gevraagd zou hebben had ik tegen je gezegd:
    1. je hebt geïnvesteerd in die krop sla – gooi dat niet weg;
    2. elk ander avatar zegt niks
    3. verander dan ook niks; en zeker geen "winning team"…
    4. gooi dat pinnerige pinnentje er wat mij betreft maar weer uit; tenzij je natuurlijk nu al kunt aangeven de geweldige voordelen ervan, zoals… "ik ben er beter door gaan schrijven en maak nu nooit meer een grammaticale fout!":))
    Maar ja.. een mens heeft het veranderen in z’n bloed zitten ook al is die verandering nergens goed voor. Zoiets van "verandering van spijs doet eten" of de mevrouw koopt er nog een dozijn jassen bij met idem dito hoeveelheid "bijpassende schoenen" totdat die ook weer gaan vervelen. Enfin.. genoeg geschreven voor vandaag. Zie morgen wel verder hoe het ermee staat.

  114. Motek from Space 29 november 2008 om 22:10

    maak je borsten maar nat Aad; dit is nr 114 ( denk ik) met stof, in stof gehuld, heb er vaak een moe hoofd van maar heb begrepen dat jij zonder stof nog steeds door dit Blog heen gaat…klappert je prothese intussen niet van de kou? :-p

  115. Aad Verbaast 29 november 2008 om 22:16

    @Jan: de periodoot staat natuurlijk nog. Zeker toen ik leerde nog niet zo lang geleden dat die ook nog eens een oplossing kan bieden voor het CO2 probleem. Ook een oplossing waar veel mensen die ‘het weten’ doe alsof ze het in Keulen horen donderen.
    Maar zoals je weet: ik hou wel van metaforen.
    Dus nu maar eens even deze ‘punaise’.
    Kijken of deze bevalt. Uiteraard verrast het me niet dat je ook aan deze verandering moet wennen 🙂

  116. Aad Verbaast 29 november 2008 om 22:17

    @Motek: ik ben de/je draad wat dat betreft even kwijt. Laat het me weten en ik ben je man! Of zoiets…

  117. Motek from Space 29 november 2008 om 22:28

    dus je kijkt niet wat ik je heb geantwoord onder m’n blog :-)) lekkere gozer ben jij…als je een man bent :-))

  118. Aad Verbaast 29 november 2008 om 22:59

    @Motek: "dus" is niet correct. Ik had wel zeker gekeken. Heb je geen Telmiep of zo? Had je zo kunnen checken.
    Please do not ‘jump tot conclusions’. Laten we lief zijn voor elkaar 🙂
    Wat wil je?Reactie is geredigeerd

  119. wj-tje 30 november 2008 om 02:42

    @aad
    In Melbourne aan de Yarrah River werd, naar ik vernam, in de zonneschijn druk ge-BBQ’d.

  120. Aad Verbaast 30 november 2008 om 09:23

    @WJ-tje: ik las het ja. Wel onder het afdak toch vanwege de aanhoudende ozonregen?

  121. Motek from Space 30 november 2008 om 09:36

    29-11-2008 22:59
    momenteel koffie, ik hou het simpel.

  122. Aad Verbaast 30 november 2008 om 10:10

    Kom ik even een kopje koffie dinken bij je.

  123. jan bouma 30 november 2008 om 10:53

    …en ze (Motek) had goeie koffie te schenken.

  124. Aad Verbaast 30 november 2008 om 11:06

    @Jan: leuk dat je ook even een kop koffie meedrinkt daar. Ik zit bij haar al een tijdje te wachten maar nu is Motek ik geen velden of wegen te bekennen? Zullen we het weer samen moeten doen..

  125. jan bouma 30 november 2008 om 12:18

    @Aad
    Was ook even bij de officiële columnisten te gast. O.a. bij dhr. Wansink en die zich afvraagt "of de Nederlandse krantenlezer/journalistiek geen betere uitgevers verdient.."(unquote). Welnu: als laatste comment schreef ik daar "dat de Nederlandse krantenlezer moedige en onafhankelijke journalisten" nodig heeft.. Zie aldaar. Ook verwijs ik naar het comment van HarmK. (en aanbevolen diens verwijzingen weer naar John Pilger).
    Misschien is @Motek ziek van de kleine Nederlandse (burger)journalistiek die zich in niets onderscheidt van wat er op het internationele toneel afspeelt. Overal en altijd blijkt de macht te corrumperen met de journalistiek. Om binnen je vraag (en kader van dit blog) te blijven…
    Bestaat er ook niet zoiets als een genetische modificatie waardoor het gen dat verantwoordelijk is voor "moed" vs "lafheid" eens wordt onderzocht en… verbeterd?
    Zo zou immers de totale wereldbevolking wat meer van dat verbeterde gen krijgen kun je daar wat gevolgen van verwachten. In dat gen blijkt namelijk het bestanddeel INTEGRITEIT ruimer toebedeeld. Enfin… je vroeg naar een vervolg. Bij dezes! Prettige zondag verder; kijk later wel weer eens.

  126. Aad Verbaast 30 november 2008 om 12:40

    @Jan: ik zou in die zin een groot voorstander zijn genmanipulatie, uiteraard onder de voorwaarde dat het integriteitsgen zou worden geactiveerd op grote schaal. Daar mag best wel stevig in geïnvesteerd worden.
    Maar nu vliegen veel van dergelijke fondsen in het ontwikkelen van robots. Met name in Japan zijn ze daar dol op.
    Kijk, ook dat is weer iets om over na te denken..

  127. jan bouma 30 november 2008 om 12:55

    @Aad
    Een robot blijkt zonder geweten te functioneren. Dat is het enige onderscheid tussen mens en robot. De tragiek wil nu dat de huidige, al gemanipuleerde mens, al een ROBOT blijkt en zich verder robottiseert. Want de gerobottiseerde "mens" – een mechanische robot – is per definitie een product zonder een geweten. De dimensies, waarin het geweten zich manifesteert, blijken te evolueren. Dus de mens is een product van de evolutie en niet van de "gerobottiseerde creationist" met zijn starre ideeën omtrent dat geweten. "Moeilijk, moeilijk…" hoor ik nu iemand zuchten. Hij blijkt een mij bevriende, doch ietwat minder ontwikkelde dominee, die zojuist vanaf de kansel viel…!" -:)))Reactie is geredigeerd

  128. Aad Verbaast 30 november 2008 om 13:00

    @Jan: "Een robot blijkt zonder geweten te functioneren. Dat is het enige onderscheid tussen mens en robot."
    Ik zou me er soms nog flink in kunnen vergissen. Hoezo geweten?

  129. wj-tje 30 november 2008 om 13:29

    @aad. even iets anders er tussen door. De Yarrah River is een hele mooie ingesleten, snelstromende, kronkelende rivier in Melbourne.
    In mijn helikopter tijd heb ik daar een landingsplatform geregeld samen met Jayrow Helicopters. Dat platform ligt er nog steeds.
    Google it.
    Op de maiden trip flikkerde dat ding in de rivier voor de ogen van de pers en TV-camera’s.
    Te zwaar beladen.
    Zie je het voor je?
    Daarna nog een schoonheid van een meid naar NL gehaald. Jill McNaughty, ongetwijfeld haar roots originally from the ex-convicts. Ze woont nu in Perth
    Is dat onderzoek ook in down-under uitgevoerd?Reactie is geredigeerd

  130. Aad Verbaast 30 november 2008 om 13:32

    @WJ-tje: ik was er eens, maar kan me dat niet zo goed meer herinneren.
    Wel onderzoek heb je het over?
    Ex-Convicts? Of oorspronkelijke bevolking?

  131. Motek from Space 30 november 2008 om 13:48

    jan bouma / 30-11-2008 12:18
    @Aad
    Jan las het goed; soms zie ik de wereld als één grote lach-spiegel..met tranen in m’n ogen.

  132. wj-tje 30 november 2008 om 13:52

    de oorspronkelijke bevolking. het is een van de oeroudste mensenrassen -en ik discrimineer niet!- ter wereld.
    ik had wat gegoogled op je links maar kon niets terugvinden.

  133. Summer Blues with donky`s.. 30 november 2008 om 21:45

    Aad, De boekenserie De Stam van de Holenbeer van Jean M. Auel verhaalt over een klein meisje in een prehistorische wildernis. Daarin kun je de diverse stammen zien die zich ver van elkaar verwijderd ontwikkelenden. Niet waarbij de ene soort uit de andere voortkomt, maar via afsplitsingen en mutaties. Net als bij stambomen te zien is. Vooral om mutaties gaat het, terwijl de oorspronkelijke stam niet muteerde maar evolueerde. Evolutie, revolutie of mutatie geschiedden waarschijnlijk in grote mate afhankelijk van het grondgebied met grote of kleinere uitdagingen, diverse klimatologische omstandigheden,bodemgesteldheden en gewassen. Waar prehistorische stammen rondtrekkend zich vestigden, sommigen (ver)bleven en anderen verder trokken. Ander boek in deze context gaat over aboriginals, die in de vorige eeuw nog bijna prehistorisch leefden, getiteld: "Australië op blote voeten", auteursnaam ben ik kwijt. Maar Aad, je had al een paar boeken…:))

  134. Aad Verbaast 30 november 2008 om 21:46

    @WJ-tje: een van de eerste migaties was die richting Austalië (van de Home Sapiens althans).
    Eerdere mensachtigen waren al honderduizenden jaren eerder de aardbol overgeweest.
    Morgen daar over meer. Met een andere invalshoek weliswaar.

  135. Aad Verbaast 30 november 2008 om 21:49

    @Summer: ik denk dat die reeks wel een aardig inzicht geeft in wat er zich toen allemaal afspeelde. Volgens mij zit er wel heel wat goede research achter. Volgens de huidige inzichten. Ook dat is perceptie uiteraard.

  136. Aad Verbaast 30 november 2008 om 21:55

    @Motek: soms zie ik het ook zo. Alle emoties komen voorbij. Ook daar is het kiezen. De ene keer zo, de andere keer wat anders.

  137. Summer Blues with donky`s.. 30 november 2008 om 22:01

    @ Aad, Hier een beknopte beschrijving:
    In ruim 500 pagina’s verhaalt de auteur, op basis van eigen onderzoekingen en ondervindingen (ze volgde een overlevingscursus en woonde enige tijd in een ijsgrot die ze zelf had gemaakt), de geschiedenis van het meisje Ayla vanaf haar vijfde tot ca. twintigste jaar. Ze werd opgenomen door de stam van de holenbeer, die ruim 35.000 jaar geleden leefde (de Wurm-ijstijd). Het is het verhaal van het ontstaan van de mensheid. Een prehistorische roman, die heel geloofwaardig overkomt, beeldend en poetisch geschreven. Qua sfeer en stijl te vergelijken met ‘In de ban van de ring’ van Tolkien.
    En uiteraard mee eens Aad, is ook dat perceptie. Maar als we perceptie "gewoon inbouwen" dan is perceptie niet meer zo`n losstaand en minder nadrukkelijk gegeven. Perceptie blijft toch wel maar hoeft niet per definitie de overhand te hebben.
    Slechts een idee van om nader tot elkaar te komen en mogelijke polariteitsontwikkelingen niet an te wakkeren. Uiteindelijk zitten we met z`n allen in die immense melting pot, of we willen of niet.

  138. Martin Broek 30 november 2008 om 22:14

    Hoi Summer Is het uitlokking dat je boek Australie op blote voeten noemt? De beschrevenen waren niet zo blij met het boek van Marlo Morgan. Ik haal uit een beokbespreking het volgende citaat, maar ik herinner mijzlef ook nog de woede die bij publicatie ontstond binnen en rond de Aboriginal gemeenschap over het boek.
    "Volgens de auteur is het een fictief werk. Niettemin voelen Aborigines zich tot in het diepst van hun ziel gekrenkt. Volgens hen is het boek beledigend, racistisch en kan het maar beter zo snel mogelijk uit de handel worden genomen.
    Volgens de auteur is het een fictief werk. Niettemin voelen Aborigines zich tot in het diepst van hun ziel gekrenkt. Volgens hen is het boek beledigend, racistisch en kan het maar beter zo snel mogelijk uit de handel worden genomen."

  139. Aad Verbaast 30 november 2008 om 22:55

    @Summer: Dank voor de samenvatting. Ik ken het boek, clan of the cavebear . Morgen overigens meer over de meltingpot. Het vervolg (of uitwerking zoals je wilt) van deze blog.Reactie is geredigeerd

  140. Aad Verbaast 30 november 2008 om 22:57

    @Matin Broek: Heb jij het niet over een ander boek? Komt mij onbekend voor..

  141. martin 30 november 2008 om 23:13

    Hoi Aad, Ik reageerde hier op: "getiteld: "Australië op blote voeten", auteursnaam ben ik kwijt. Maar Aad, je had al een paar boeken…:))
    (Summer Blues with donky`s.. / 30-11-2008 21:45). Het is mogelijk dat het over een boek met dezelfde titel gaat, maar mij lijkt dat niet waarschijnlijk.

  142. wj-tje 30 november 2008 om 23:55

    @summer blues. achter de fiction/non-fiction ‘Ayla" cyclus van Auel zitten een groep van circa 25 wetenschappers.
    De historie van de naam ‘Ayla:
    – Oorspronkelijk ‘ Ajali (Swahili)
    – "Ayjalah" dook op in de Egyptische cryptologie
    – "Ajala" (Hebreeuws)
    – "Ayla" (Turks-Arabisch)
    "AJALA" is een hert, een hinde.
    Laat ik nu toevallig samengewoond hebben met zo’n hinde……. en naar aanleiding van de engelse cyclus en de amerikaanse uitgever, de boel samen met haar heb uitgepluist.
    een medelezer op dit blok kan dat bevestigen.
    Of ze ooit op de rug van een leeuw heeft gezeten valt te betwijfelen, maar de cyclus was fascinerend. slapeloze nachten.

  143. Aad Verbaast 1 december 2008 om 09:24

    @Allen:
    De volgende blog staat er al weer op. Min of meer geïnspireerd door de achterliggende informatie van deze blog:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/233959

  144. petrus 3 december 2008 om 17:36

    Beste Aad,
    Alweer een boeiend onderwerp. Hebben we inderdaad een voorvader/moeder? Of stammen we allemaal van een stam af?
    deaapnootmiesenpetrusgroeten

  145. Aad Verbaast 3 december 2008 om 17:57

    @Petrus: dank, je bent aan het nalezen begrijp ik.
    Het schijnt inderdaad dat we allemaal van een mutatie afstammen die ergens rond Etheopië is ontstaan. Het kan raar lopen in de wereld 🙂

  146. Motek from Space 3 december 2008 om 18:18

    146…pffffff…hier krijg ik nou lamme vingers van 🙂

  147. Aad Verbaast 3 december 2008 om 19:00

    @Motek: ik krijg er ook blaren op mijn vingers van. Op mijn tong had ik al..
    Maar het is het waard! 🙂

  148. Double.Dutch 25 maart 2009 om 20:34

    @ Aard. Na de happen. 🙂 Geweldig niet! Dat we ‘sinds Adam en Eva allemaal familie’ zijn is me van jongs af aan voorgehouden. Dank zij het fantastische Genographic Project en zijn onontkoombare stroom empirische data is mijn blik op de soort mens echter aanmerkelijk verscherpt. Inderdaad: familie. Maar ook met heel verschillende vertakkingen. Het zichtbare patroon van variatie en selectie (Darwin) laat dus óók een differentiatie zien, die de voorbode van soortdifferentiatie zou kunnen zijn. Waar leidt dit alles toe? Meer mondiale vrede of meer mondiale strijd?? Sinds 8 december 2007 weet ik dat ik behoor tot haplogroep R1b met de laatste Y-chromosoom marker M343. Ander takje dan jij, dus. ‘Jullie’ trokken via een aanmerkelijk kortere route West-Europa in dan ‘wij’. 🙂

  149. Aad Verbaast 26 maart 2009 om 10:04

    @DD: fascinerend toch?
    Een geweldig project! Goede vraag overigens of differentiatie tot meer oorlog heeft geleid. Misschien wel. Ik denk dat er belangrijk andere factoren zijn die al sinds de oorsprong van de mens tot oorogen hebben geleid. Ze bestonden immers al voorat de mens ook maar enige notie hadden dat er ‘anderen’ waren.
    Heb je het vervolg van me hierop al gelezen?:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/233959
    Bijzonder hoe het een tot het ander kan leiden..

  150. Marius van Artaaa 7 augustus 2009 om 16:52

    @ Aad,
    en je noemde haar ook al voormoeder….
    linke oersoep…
    ik zal je op de lijst zetten…
    je hebt vast meer van mijn gading op je blog staan…

  151. Jeroen de Baaij 2 november 2009 om 23:24

    Inderdaad een prachtig en interessant blog, Aad!
    Leuk dat je mee hebt gedaan aan het project.

  152. Aad Verbaast 3 november 2009 om 09:32

    @Jeroen: dankjewel.
    Na het ontvangen van de uitslag van de test begon het leukste pas. UItzoeken hoe het pad van de voorvaderen gelopen werd. Een fascinerende reis die je dan toch zelf een beetje hebt meegemaakt 🙂

Geef een reactie

