Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Crisisplan overheid is een Katrina-plan

Terwijl er al ruim een half jaar een orkaan woedt in de wereld die zijn weerga niet kent, komt onze regering na lang soebatten eindelijk met een plan de crisis te bezweren. Volgens de regering, regeringspartijen, vakbond en werkgeversorganisaties klopt het als een zwerende vinger. Maar klopt het? Uw razende reporter bladerde door het plan en kwam weer tot onthutsende resultaten.
 
Lees eens door het lijstje maatregelen. En splits dan de lijst eens in korte en lange termijn maatregelen. Voorspellingen nu zijn dat de crisisstorm ongeveer twee jaar zal woeden. Wat gaat de overheid nu echt doen om de schade in deze twee jaar te minimaliseren? Plannen om de burger in deze economische malaise op de been te houden? Om de economie niet nog verder in de afgrond te laten zinken?
 
Ik kwam tot het volgende korte lijstje van maatregelen die mogelijk op korte termijn ingevoerd kunnen worden en moglijk enig effect kunnen hebben:

455 miljoen: vliegtaks er af. Was een milieu maatregel. Nu van de baan. Geen politicus kan blijkbaar snappen, laat staan uitleggen dat een burger vanwege 11 euro niet een volle tank verrijdt om naar een buitenlandse luchthaven uit te wijken. Daar ligt het dus niet aan. Ja, Schiphol vragen we ook om te bezuinigen zeggen ze dan. Maar dat is een lange termijn kwestie toch?

65 miljoen voor sloopsubsidie voor onze oude wrakken die nog rijden. Gelooft men nu echt dat dat burgers massaal over de streep trekt te investeren in energiezuinigere auto’s?

100 miljoen extra beschikbaar voor onderzoek naar duurzame energie, elektrische mobiliteit, en energiewinning in de kassenbouw. Een fooi. En zal hoogstens een paar honderd mensen aan het werk houden. De spin-off is lange termijn. Niet eens echt korte termijn overigens: dat geld moet nog toegewezen en verdeeld worden immers. Eerst weer plannen maken dus.

375 miljoen deeltijd voor invoering deeltijd-ww. Invoering 1 april. Sigaar uit eigen doos.

Bouw: meer isolatie en opknappen. De klussers zijn er blij mee. Wordt het echt serieus (grootste deel van de plannen) dan zal er moeten worden aanbesteed (Europees). Kan jaren duren, en zal dus de (bouw)crisis niet bezweren..

Tja, meer kon ik niet echt niet ontdekken (een miljard?) wat enig resultaat binnen twee jaar kan hebben. En dan nog met de nodige slagen om de arm.. Wel heel erg magertjes..
Heb ik iets gemist? Ik laat me graag overtuigen.

Verder lees ik allemaal lange termijn plannen Ik ga ze niet allemaal opsommen hier. Hoogstens plannen hoe we de ontstane rotzooi na de storm te gaan opruimen. Rotzooi die veelal ook nog eens niets met deze crisis te maken heeft (v.b. AOW). En dus hoogstens om iets te bedenken om het gestoorde huishoudboekje op termijn weer op orde te krijgen. Maar is dat wat nu eerste prioriteit heeft? Daar is het plan wel op geschreven. Maar dat heeft niets met crisisbestrijding of ‘rampenplan’ van doen.

Schandalig! Een afgegeven brevet van onvermogen.

Het doet mij denken aan een afbrandend Catshuis waar de brandweer bij wordt geroepen. Luid toeterend met zwaailicht en zonder brandslangen komen ze het hek binnen rijden. De verschijnende heren en een enkele dame vertellen dat ze na lang polderen als beste oplossing doosjes brandmelders zullen gaan uitdelen. Dat had ze toch maar mooi samen bedacht: “een historisch akkoord”. Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat!
Donnerwetter!!

Het doet me ook denken aan orkaan Katrina. Waar alle waarschuwingen tientallen jaren werden genegeerd. Waar bleek dat de staat niet in staat was alert te reageren, waar een ernstig tekort aan hulptroepen waren.  Waar de stad en de regio tot rampgebeid werd verklaard, lang nadat de ramp al was geschiet. Waar de regering(en) de bewoners aan hun lot overlieten. Bush, toen er gedreigd werd met een onderzoekscommissie, snel riep dat hij het zelf wel ging onderzoeken. En waar de stad nog steeds niet is opgeruimd, en heel veel mensen niet terug konden keren omdat ze het leven hadden gelaten, en nog niet terugdurven omdat er nu nog weinig is gebeurd.
 
Het is een Katrina plan: geen plan: we gaan de storm maar uitzitten. Maar we hebben wel alvast een aantal heilige huisjes er door gejast. Niet alle, maar ja “politiek is nu eenmaal compromissen sluiten”.

Verder roep je samen om het hardst dat wel weer goed komt. Het is weer een misselijkmakend voorbeeld van het toepassen van de Shock Doctrine. Partijpolitieke paringsdansen. De burger verdwaasd achterlatend. Inclusief de kamer.
 
Met zulke leiders en volksvertegenwoordigers komt het nooit meer goed.

Ik wens iedereen een fijne crisistijd toe. Advies: trek je eigen plan maar.

140 Reacties op “Crisisplan overheid is een Katrina-plan

  1. Catharina Anna Maria 27 maart 2009 om 12:24

    Verdikkie!Reactie is geredigeerd

  2. peter louter 27 maart 2009 om 12:25

    Goed advies! Het congres danst!

  3. Theodorus 27 maart 2009 om 12:26

    Vooropgesteld ik ben geen econoom. Lees wel wat, volg de tv, gisteren het debat.
    Typisch coalitie-akkoord, dus veel compromissen en nergens de beste oplossing. Van je opsomming begrijp ik ook de intrekking van de vliegtakx niet. Ben wel voor de fasegewijze verhoging van de AOW-leeftijd, mits flexibilisering mogelijk blijft. Heeft ook een breed draagvlak in de 2e Kamer.
    Ik denk dat investeringen in de bouwsector en voor de verbetering van de infrastructuur als grootste werknemersgebieden meer soulaas zouden bieden. En de hypotheekrenteaftrek voor woningen boven de miljoen afschaffen.Reactie is geredigeerd

  4. Catharina Anna Maria 27 maart 2009 om 12:27

    Aad: Wat zijn de alternatieven?

  5. jan bouma 27 maart 2009 om 12:29

    De onnozelheid van dit blog bewijst zich alweer door een tekort schietende context waarbinnen de "verlossende antwoorden" zouden kunnen worden geboden of gesuggereerd. Dit laatste is het geval: suggestie!
    Die betekent evenwel geen oplossing.

  6. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 12:58

    @CAM: waar zijn de alternatieven: laat de echte crisimanagers eens opstaan!
    Die zitten blijkbaar niet bij de overheid, niet bij de oppositie, niet bij de vakbonden, niet bij de werkgevers, niet bij DNB. Ze staan allemaal met de mond vol tanden (inclusief de SER dus).
    Maar ze zijn er wel.. Maar worden aan de kant gezet en gehouden.

  7. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 12:59

    @Peter: inderdaad. rituele paringsdansen en dan slechts windeiereren leggen. Leuk om te zien, maar brengt niets. Drama naar mijn mening. Hoogste tijd voor ‘burgerzelfhulp’ acties.Reactie is geredigeerd

  8. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 13:07

    @Theodorus: OAW heeft niets met crisibestrijding te maken. En a helemaal niet als de invoering wordt uitgesmeerd over tientallen jaren. De crisis wordt slechts gebruikt als exuus omhet in te voeren.
    ER zijn ook hoogleraren die het omgekeerde beweren: verlagen.
    Investeringen in de bouwsector levert ook niet snel wat op: alles moet immers aanbesteed worden…
    Renteaftrek beperken wel. Maar dan ook meteen invoeren (nog voor 2008 aangifte). Voor boven een bepaald bedrag (500.000?). Huurwaardeforfait kan er ook nog bij. Bevorderd doorstroming 🙂
    Extra belasting tarief invoeren voor hogere inkomens en bonussen. Kan ook nu meteen (2008). Ach zo is er een heleboel te bedenken..
    Dit ook nog ter aanvulling op @CAM hierboven.

  9. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 13:09

    @Jan: scherp gezien Jan, dat het inderdaad veel onnozelheid beschrijft van onze grote leiders van de BV Nederland.
    Jouw enige crisisoplossing is "de wereldraad."
    Daar is de lange termijn oplossing van de AOW (sigaar uit eigen doos) nog een supersnelle bij.
    Heb jij korte termijn oplossingen? Ik heb ze nog niet gezien/gelezen van je.Reactie is geredigeerd

  10. eva 27 maart 2009 om 13:15

    Korzichtigheid alom!
    Goed idee: trek je eigen plan!
    gr eva

  11. Jeroen de Baaij 27 maart 2009 om 13:29

    Aad, ik geef je helemaal gelijk dat de AOW verhoging niks met de crisis te maken heeft, toch is dit wel het moment om dit soort grote veranderingen door te voeren, omdat de bevolking op dit moment open staat voor veranderingen om de economie (en de rol van de overheid hierin) te versterken.
    Het is dan ook teleurstellend om te zien dat de regering dit niet aandurft, immers grote veranderingen worden stuk voor stuk afgewezen en zelfs de AOW verhoging wordt in oktober weer teniet gedaan. Dingen als ontslagrecht, hypotheekrente aftrek, AOW verhoging en aanrechtsubsidie hadden nu aangepakt kunnen worden. Zonde dat deze kans wordt gemist!

  12. Ruud Zweistra 27 maart 2009 om 13:44

    Het is gewoon hard nodig dat een aantal geld-adelen de Franse behandeling krijgt. Om te beginnen zoiets als bij Sir Fred Goodwin.
    Dat is de enige taal die dat soort mensen begrijpt – althans die ze tot eerlijkheid zou kunnen brengen.
    Kandidaat nummer één in Nederland is Nout Wellink, met zijn bekakte arrogante praat: "Ja, wij bankiers en notabelen mogen jullie houden aan de afspraak ons in goud te baden, en nee, wij hoeven ons niet te houden aan de afspraak dat jullie dan met 65 met pensioen mogen."

  13. Theodorus 27 maart 2009 om 13:46

    @ Aad, geen misverstand. AOW is niet direct crisisbestrijding, maar meer een vernieuwings-/hervormingsmaatregel voor de arbeidsmarkt. Andere landen zijn ons al voorgegaan. Ik ken de andere visies. In dit kader ga ik niet de onderbouwing uiteenzetten, heb ik eerder in een opinieblog gedaan.

  14. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 13:56

    @Eva: normaal kijken ze niet verder dan d neus lang is. Nu regeren ze enkel over hun graf heen. Snap jij het nog?
    @Jeroen: le legt precies uit wat de "shock doctrine" inhoudt.
    Dat zijn gevaarlijke taktieken die overheden maar al te graag gebruiken (zie link..).Reactie is geredigeerd

  15. Serial 27 maart 2009 om 14:00

    @ Aad
    Het is de kool(hypotheekrenteaftrek) en de geit(ontwikkelingssamenwerking) sparen en je opoe laten betalen.

  16. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 14:01

    @Ruud Zweistra: die Nout Wellink maakt ook de ene blunder na de ander. Ik schrijf er nog wel eens blog over. Stof genoeg.
    Niet te geoven dat die man daar nog zit. Schande als toezichthouder, schande als manager, schande als persoon die het vertrouwen in de banksector moet opkrikken. Allemaal contraproductieve acties zie ik van hem.

  17. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 14:04

    @Theodorus: eens met je. Mijn pleidooi (en daar ben je het mee eens lees ik) is dat het niets met crsisbestrijding te maken heeft.
    Mijn pleidooi is dan ook: presenteer het dan ook niet zo. Het volk wordt belazerd. Het is opportunistisch (mis)gebruik maken van de crisis. Dat is heel wat anders.
    Daar maak ik me boos over!!

  18. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 14:06

    @Serial: als ik CEO was van de BV Nederland dan had ik al deze managers ontslagen (zonder oprotpremie). Zo simpel is het. Zo kan je een bedrijf niet runnen immers. Dat blijkt ook.

  19. Kokopelli 27 maart 2009 om 15:49

    @Aad: De verhoging van de AOW heeft inderdaad niets van doen met de bestrijding van de ‘crisis.’ Het levert het formidabele bedrag van €4.000.000.000 op ten koste van veel menselijk ongenoegen en bijstandsleed. Gelukkig dat de JSF slechts €8.000.000.000 kost (een voorzichtige schatting). Dan weet je het wel…
    Bij de weg: waar kèn ik dat plaatje toch van? ;-)))
    Groet,
    KokopelliReactie is geredigeerd

  20. jan bouma 27 maart 2009 om 16:06

    @Aad 13:09
    Dat is niet mijn schuld dat je mijn Oplossingen (nog) niet gelezen hebt maar ik kan (misschien) er ook niet vanuit gaan dat je alles van mij leest wat ik schrijf.
    Wel degelijk heb ik comments geschreven voor de zeer nabije en onmiddellijke toekomst inclusief voor de oplossingen.
    En wel voor de G20-top in Londen a.s. 2 april bijeen. Zelfs Obama (hij kan ook niet anders) zit op mijn lijn. Dat jhij kennelijk bepleitte:
    1. Eén wereldmunt moet er komen; de dollar vervalt sowieso toch.
    2. Ik heb voorgesteld een soort "Lieftinck-operatie" bij de zuivering. Criminele fondsen vervallen aan het algemene belang.
    3. Uiteraard ontbindt de G20 top onmiddellijk zichzelf in de wetenschap dat er ruim 170 landen NIET vertegenwoordigd zijn op 2 april a.s.
    4. Selectiecriteria van aanstellingen van de landenvertegenwoordigers op basis van integriteit; e.e.a. als geformuleerd volgens Mithras.
    5. De bevoegdheden van de wereldraad; zie allemaal website http://www.villamithras.com
    6. Conversie 2% regeleing… defensie/civiel
    etc.
    Nou ja… mijn programma, om het herstel van vertrouwen in de wereld terug te verkrijgen – en dat tevens de basis is voor ook het kleine Ned. belang en dat van elk ander land – is wel degelijk ingezet, gegeven en ook bekend. Men hoeft het slechts maar te lezen; maar ja, zo is het met alles wat ik zeg!
    Ergo: je loopt behoorlijk achteraan met je onjuiste conclusie dat ik geen korte termijnoplossing zou hebben geboden.

  21. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 18:26

    @Kokopelli: Helemaal gelijk. En die JSF.. tja ook niet snel wat opbrengend dus ook geen voorbeeld van een crisisaanpak. Dat was al crisis vanaf het eerste begin. En niemand durft er nog aan te komen. Waar hep dat nou voor nodig? Verdient ook zeker niet de schoonheidsprijs!
    Plaatje: ik vond het wel weer toepasselijk. Vooruitziende blik van me toen? ;-)Reactie is geredigeerd

  22. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 18:32

    @Jan:
    Leuke ideeën:
    1. een wereldmunt: ben ik voor.. Duurt als het nu wordt besloten, nog zeker tien jaar voor het zover kan zijn. Geen crisisaanpak.
    2. dat doet het nu toch al?
    3. Ik snap je wel, maar dat schiet niet op natuurlijk.
    4-5: zie ook 1. zelfde redenering.
    6 ben ik voorstander van. Dat had er zo ingekund. Of zelfs in deze "uitzonderlijke jaren" meteen maar beginnen als start met 10%. Zie ook Koko’s JSF..
    Nog meer ideeën? Want hier los je de crisis nu niet op. Teveel lange termijn ideeën. En een enkele korte..

  23. jan bouma 27 maart 2009 om 18:50

    @Aad 18:32
    Realiseer je goed dat als je van alles vantevoren verondersteld als "dat duurt nog 10 zeker jaar" en je overige opmerkingen dat er dan logischerwijze ook niks gebeurt.
    Heb eerder beweerd dat het OMSLAGPUNT al ligt OP HET MOMENT dat de voorstellen zullen worden BESPROKEN en later uitgevoerd.
    Dan gaat er al een golf van opluchting over de wereld. ’t Is mede een zaak van de werking der massapsychologie en de communicatie.
    Kortom je comment voldoet niet. Als je je zo blijft opstellen gebeurt er inderdaad niks.
    Heb heden van die AVAAZ-organisatie een petitie ondertekend t.b.v. een denkbeeldige mars daar in Londen op 2 april. Ook niks waard zeg je. Inderdaad. Ten dele is dat ook niks waard want men houdt wel een protestmars maar komt niet met concrete oplossingen zoals ik. En als je alleen maar protesteert voldoe je niet aan het gedrag dat je zou moeten tonen als wereldburger. Want dan kom je met oplossingen.
    Vanwege het feit dat ik toch geboycot wordt door pers en media komen die voorstellen van mij niet in de picture noch in de globale bekendheid. Zo is de cirkel rond. Groet!
    Ik zie morgen wel verder…; ondertussen wel bij de les blijven en je voorstellingsvermogen laten werken en niks bij voorbaat weggooien als je er geen goed overzicht op hebt.

  24. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 19:02

    @Jan: voor alle duidelijkheid (duidelijkheid kent geen tijd immers): ik ben gewend dat als er een crisis is, er crisismanagement nodig is. Dat lijkt me logisch.
    Ik bekijk dus een plan voor de crisis (zo wordt het gepresenteerd) op zijn merites: wat is er nu bedacht om nu de crisis het hoofd te bieden. Ik om tot de conclusie: bar weinig.
    Dus geen goed plan.
    Andere woorden: als ik crisismanagers in dienst zou hebben die in tijden van crisis met lange termijn plannen (deze plannen) komen mogen ze naar huis. Daar koop je niets voor immers. Incapabel voor dat vak. Het is niet anders.
    Nu kom ik op jou: je hebt best een aantal leuke ideeën voor de lange termijn. Maar nu is het geen oplossing.
    Wat niet betekent dat daar ook niet aan gewerkt kan worden overigens..
    Lange termijn oplossingen zijn altijd goed om daar aan te werken.
    In deze "uitzonderlijke tijd" moet de nadruk even liggen op de korte termjn lijkt me.
    Compris? 🙂

  25. jan bouma 27 maart 2009 om 19:11

    @Aad 19:02
    Je blijft gewoon glashard ontkennen dat ik je hierboven nou juist heb duidelijk gemaakt dat je je vergist. Het OMSLAGPUNT is de "communis opinio" die de volken, de wereldburgers moeten denken m.b.t. de voorziene OPLOSSINGEN.
    Nog een punt wat mij irriteert is je omschrijving: "een aantal leuke ideeën" alsof het hier over een nieuw theekransje gaat van simpele lieden! Ik zet de wereld op z’n kop met een nieuwe vorm van denken. In het eigen belang van die wereldbevolking. En dat classificeer jij even als "leuke ideetjes"; ja, wordt dat ook nooit wat. Maar die opstelling is weer te wijten aan de boycot ter zake de voorgestelde REVOLUTIE. En daar hebben we het over! Ben je nou helemaal belazerd om hierover zo badinerend te spreken? We maken er dus een grap van… -:)) Maar niet heus!

  26. coby 27 maart 2009 om 19:15

    Zie jij landen waar ze wèl iets (goed) doen op dit vlak, Aad?
    Hartelijke groet, Coby

  27. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 19:21

    @Coby: goede vraag! Na er even over nagedacht te hebben: ik kan ze niet bedenken. Nou ja: "iets".. Hier doen ze ook wel "iets" goed.. Maar bij lange na niet genoeg. Het is meer schuilen (en huilen) dan de storm bezweren. Ik ben daarover zeer teleurgesteld.
    "Alles" was toch bespreekbaar? En dit is het resultaat. Gebrek aan creativiteit. Harde acties zijn nodig..Reactie is geredigeerd

  28. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 19:28

    @Jan: leuk van je om te fantaseren over een omslag over in de "communis opinio". Ik ben het eens met je dat dat zou moeten gebeuren. Maar het gebeurt niet. En blijft een goedbedoelde fantasie van je.
    Jij krijgt het in je eentje al helemaal niet voor elkaar (en je wilt graag in je eentje blijven begrijp ik).
    Verder: korte en lange termijn: Ik kan ook nu wel roepen dat we de Sahara moeten gaan betegelen met zonnecellen met een wereldwijd investeringsprogramma (als voobeeld). Het energieprobleem is dan wel opgelost. Maar ik heb er de komende twee jaar geen barst aan..
    Op lange termijn ongetwijfeld.
    Jouw wereldraad is net zo’n gepropageerde oplossing.
    Leuk.. Maar ik heb er de komende twee jaar geen bal aan..
    Compris?
    P.S. er is niets "badinerend" aan mijn woorden. Het zijn jouw woorden.Reactie is geredigeerd

  29. jan bouma 27 maart 2009 om 19:56

    @Aad 19;28
    Ik blijf erbij dat je een INTELLETUELE REVOLUTIE (want daar hebben het over) binnen een zeer korte tijd kunt bewerkstelligen. In de geest. Er is niemand die verwacht dat je dan ook overmorgen de energiecrisis kunt oplossen door een oppervlakte als Frankrijk groot over de hele wereld te verdelen in de woestijnen en met CSP-zonnecentrales te bedekken. Onzin! Die bewering van je.
    Het gaat erom dat de financiering vrijkomt voor dit ca. 10 jarige project uit die 2% conversie, dat "de domheid van 3000 jaar" eindelijk als zodanig erkend gaat worden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
    "It’s all in the mind!"
    En om die geestesgesteldheid te bereiken heb ik de opheffing van de boycot nodig van de voorstellen. Dan kan het heel snel gaan; temeer omdat eenieder er uiteindelijk voordeel bij zal hebben.
    M.a.w. ik beoefen nu juist dat ACUTE CRISISMANAGEMENT dat jou voor ogen staat. We hebben ook niks aan niet werkende lapmiddelen. Ook niet daar in Londen. "Harde acties!" zeg je zijn nodig. Welnu… zo populistisch wil ik die INTELLECTUELE OMSLAG niet eens verkopen.
    Misschien leest er weer een redacteur van de Opiniepagina nu mee en die denkt… ‘laat ik eens gaan kijken en lezen’ op die website van die Bouma..’ Want hij schrijft hier toch ook in zeer coherente zinnen zijn verhaal. Zoiets.

  30. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 20:24

    @Jan: we hebben het hier over te realiseren plannen op de korte termijn. De regering, vakbond en de werkgevers konden ze niet verzinnen. Jij kan ze wel verzinnen, maar (vrijwel) niemand neemt ze over.
    Dat komt op hetzelfde neer: geen oplossing dus.
    Daar kan je je boos om maken. Maar het is nu eenmaal zo.
    Ik kan me ook boosmaken dat alle overheden niet gezamenlijk massaal aan het tegelen slaan in de Sahara (als voorbeeld). Ook een plan waar jij weer omgekeerd meteen van roept: "Onzin! Die bewering van je."..
    En let wel: jij hebt het over een intellectuele omslag die snel te realseren zou zijn. Heb jij veel intellect gezien in deze tijden van crisis? Net nu we het nodig hebben?
    Regeren in gouden tijden kan immers iedereen.
    Fantasie Jan. Dat blijkt toch aan alle kanten.
    Niet dat ik wil beweren dat je er maar mee op moet houden overigens. Integendeel. Maar iets meer realisme bij je zou ook meer getuigen van jouw intellect.

  31. jan bouma 27 maart 2009 om 20:56

    @Aad 20:24
    Je zit gevangen in een absolute cirkelredenatie waar je niet uitkomt als je mijn premisses niet serieus wil nemen.
    1. De intellectuele omslag in het denken vereist die conditionering via de pers en media; met name op de opiniepagina’s.
    2. Die schokgolf die dan over de wereld gaat is niet iets van lange termijn. Bekijk het als een medicijn dat onmiddellijk en overal kan worden toegepast. Nu zie je wat halfbakken oplossingen en inderdaad geen OMSLAG in het denken van de wereldburgers, laat staan bij de politici die een REVOLUTIE betekent.
    Nu kunnen we deze mantra’s tot in het oneindige blijven herhalen maar dat hoeft niet. De cirkel is wel rond met deze analyse maar je hoeft er niet aan te voldoen. Uitbreken uit die cirkelredenatie; grenzen verleggen is dan het antwoord.
    Nog een opmerking die tot nadenken stemt:
    Men handelt per definitie altijd "naar bevind van zaken" en altijd "ad hoc". En dan zou je dus kunnen zeggen: "Ja! U vertoont nu de wijsheid achteraf met die kritiek van u op de crisis!" Inderdaad! Zo is er geen crisis – en zo is er "ineens" wel een crisis.
    Het gaat erom dat je natuurlijk de wijsheid VOORAF in pacht blijkt te hebben. Maar als je dat zegt wordt je ook weer weggehoond met de opmerking: "Dacht u soms dat u de wijsheid in pacht hebt!" En dan zeg ik: Ja! Obama begint het ’n beetje te snappen. Nu de rest van de wereldbevolking nog… te beginnen in Nederland! (Herinner je die kreet nog? Ging toen over de kernwapens)

  32. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 21:24

    @Jan: het is in deze niet zo belangrijk wat ik er van vind. Het gaat er om wat de wereld er van vind.
    Ik heb je al gezegd dat die wereldraad er wel mag komen van me. Mijn zegen heb je al. Maar dat heeft ook niet veel geholpen. Wat dat betreft ben ik net als jij een roepende in de woestijn immers.
    Wat het om gaat is mijn inschatting of en zo ja hoe snel die er zal komen.
    ad 1: snap ik. Het zal niet snel gebeuren. Als het al ooit gebeurt.. ik herhaal me zelf maar even.
    ad 2. ik heb nog noot een schokgolf over de wereld zien trekken. En zeker niet snel. Het zou uniek zijn als aan je voorwaarde al voldaan is.
    Ik weet dat jij vindt dat jij de wijsheid in pacht hebt. Aan jou uiteraard. Ik zie vooralsnog een grote meerdrheid die dat in twijfel trekt.
    Obama de wijsheid in pacht? Hij doet best wel leuke dingen. Echter..
    In heb net vandaag zijn Afghanistan gezien. Maar je weet wat ik van Afganistan altijd heb gevonden: we hadden en hebben er niets te zoeken.
    En ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn brief aan hem. Gemiste kansen alom 🙂

  33. jan bouma 27 maart 2009 om 21:37

    @Aad 21:24
    Ik ga ervan uit dat die G 20 top in een compleet disaster eindigt en daardoor worden de enige geboden overblijvende opties haast dwingend duidelijk gemaakt. Men heeft geen andere keuze. De TITANIC is nu eenmaal zinkende. En wil er geen totale werreldwijde chaos ontstaan dan zal men niet anders kunnen om de (laat ik maar zeggen "de" i.p.v. "mijn") voorstellen te aanvaarden.
    Inderdaad: Obama doet wel wat maar ’n beetje en verre van toereikend. Ook hij zit gevangen in de "belangenbehartiging" tussen aanhalingstekens van de Amerikanen. Ik stel me zo voor dat idd daar de onlusten het eerst zullen uitbreken. "Martial Law" als gevolg: zie
    http://video.google.com/videoplay?docid=-4628461537770214767
    ik hoop dat ie werkt… tot morgen… JB

  34. Rubio 27 maart 2009 om 21:40

    Aad; Kunnen ze/we die Ned. Antillen niet van de hand doen, voor pak hem beet € 100 miljard, aan de ‘heer’ Chavez van Venezuela? Voorlopig veel opgelost, althans voor NL (voor de korte termijn!?), en iedereen blij, incl. Chavez en….Wilders..!Reactie is geredigeerd

  35. Henk Daalder op weg naar Kopenhagen 27 maart 2009 om 21:46

    Ook als je de storm uitzit, trek je een regenjas aan, en zoek je een luw plekje op.
    Dat heet nu werken aan duurzame ontwikkeling

  36. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 22:02

    @Jan:
    "Ik ga ervan uit dat die G 20 top in een compleet disaster eindigt". Eens, maar je zal het ze niet horen zeggen.. Dat kan jij en ik natuurlijk ook voorspellen.
    "Ook hij zit gevangen in de "belangenbehartiging" tussen aanhalingstekens van de Amerikanen". Ook eens.
    "Ik stel me zo voor dat idd daar de onlusten het eerst zullen uitbreken." Oneens: die zijn in Frankrijk al uitgebroken. Het zal (mijn voorspelling) iet lang duren of het gaat voluit in OOst Europa. Griekenlnd heeft ze ook al gehad.
    Je filmpje: hij deed het!! Maar is een film van drie uur… Het begin was veelbeleovend overigens. Ik ga die wel eens bekijken als een bacterie me geveld heeft.
    Jeetje zeg.. We zijn het redelijk eens zie ik nu op de laatste reactie van je. Meer dan de helft. Dat is vele blogs al niet meer voorgekomen :-)Reactie is geredigeerd

  37. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 22:05

    @Rubio: meteen verkopen! Briljant plan.
    Nederland mag wat mij betreft ook verkocht worden. Er was eens een politieke partij die dat als enig programmapunt had. Iedereen is dan miljonair was er berekend.
    Alleen nog een koper vinden. Kan allemaal op korte termijn, zou Jan zeggen..
    Van mij mag het..

  38. Aad Verbaast 27 maart 2009 om 22:07

    @Henk: je weet, ik ben een groot voorstander van duurzaamheid. Jij ook, je schrijft er heel vaak over. Ik lees ook in jouw blogs dat je meermaals allerlei sugggesties hebt gedaan ook voor deze crisistijd. Zie jij ze terug? Of zitten ze meer te wachten in een luw plekje?Reactie is geredigeerd

  39. sprakeloos 28 maart 2009 om 00:06

    trek je eigen plan maar!
    Dat riekt naar paars, hedonistisch individualistisch en er zijn altijd mensen die in de gelegenheid zijn om betere plannen te trekken (en naar nu blijkt hele volksstammen meesleuren)
    Door de eeuwen heen is polderen in Nederland het glijmiddel geweest voor alles, het schuurt wel eens dat glijmiddel en mooi is het al helemaal niet, maar zolang er maar gepolderd wordt is het draagvlak voor welk crisisbeleid het grootst en in die opzet zijn ze mogelijk wel geslaagd.

  40. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 00:30

    @Spakeloos: polderen is leuk en nuttig als het allemaal zijn gangetje gaat en er geen crisis is.
    Als er een ware crisis is dan zijn er crisis maatregelen nodig en is er crisismanagement nodig. Ik mis dat.
    Ik was blij verrast dat ik er één voorbeeld van gezien heb: Zalm vandaag, die aan zijn medewerkers zegt: inleveren die bonus, anders hebben we jullie niet nodig en kunnen jullie het schudden hier in de toekomst. En wat gebeurd er? Ze leveren de bonus in..
    Wellink, Bos, vakbonden en werkgevers hebben het nakijken. Allemaal roepen dat het schandalig is, maar ook dat het
    a. contracten zijn, kunnen er niets aan doen.
    b. afspraken zijn, kunnen er niets aan doen.
    c. ze de mensen andders niet kunnen krijgen.
    d. de mensen anders weglopen.
    Allemaal onzin: de enige houding van het management zou moeten zijn: "dan lopen ze maar weg. Het ís toch schandalig?".
    In een dag geregeld. Klaar..
    Bos zet Lodewijk de Waal neer bij ING als commissaris. Om een beloningsstructuur te ontwikkelen. Is ie jaren mee bezig (en wordt niks – ik schrijf daar nog wel een blog over..).
    Zalm doet het ‘gewoon’ in ‘een dag’.. Da’s aanpakken!
    Je mag dat een luchtje van paars, hedonistisch en individualistisch aan ontdekken. Aan jou.
    Maar ik heb geen vertrouwen in hun aanpak.
    In de blog schreef ik echter: ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
    P.S. Stelling: Draagvlak zonder bodem is ongefundeerd.
    Het had zomaar een oud spreekwoord van voor de polder kunnen wezen. :-)Reactie is geredigeerd

  41. jan bouma 28 maart 2009 om 08:17

    @Aad 0:30
    Ook goedemorgen.
    Paar kanttekeningen omdat je voorstelling van zaken m.b.t. Zalms aanpak toch wat al te simpel is. Men kan natuurlijk de omvang van de economie terugdringen door de geldhoeveelheid in te perken. Gevolg: STAGFLATIE. Dat gebeurt op dit moment. Duizenden en duizenden miljarden tracht men u i t de economie te persen bij al die landen die BOVEN het mondiale gemiddelde zitten. Met alles: hun consumptieniveau, infrastructuur, huizen, kortom: het algemene welvaartsniveau dat ver uitsteekt boven het mondiale gemiddelde. Ook op grond van rechtvaardigheidseisen – die jij zo sterk voelt – zou je dan kunnen zeggen: Prima!
    Maar ik zeg je dat dat niet de oplossing is want het eindresultaat zal zijn: "Operatie geslaagd – Patiënt overleden!"
    De aanpak moet dus niet ontwrichtend zijn. En daarom bepleit ik OMBUIGINGEN in de bestedingen met behoud van de geldhoeveelheid. Dit zijn de vragen en de dilemma’s waar men nu voor staat HOE dat moet worden gedaan.’t Is natuurlijk volkomen zinloos om enerzijds te jeremiëren over de crisis en anderzijds eraan mee te werken dat die zich nog meer verdiept en verergerd. In de aanpak van de regering mis ik de internationale visie voor een wereldwijd offensief en de geboden oplossingen. Zie daarvoor maar weer m’n website.
    Overigens (slotopmerking). Ik heb het al vaker gezegd maar nu krijgt de econoom Jan Tinbergen, jaren ’60 vdve, nu VOLLEDIG alsnog zijn gelijk: "Zorg nou voor een evenwichtige en gelijktijdige koopkrachtontwikkeling wereldwijd!" Maar ja.. zo’n statement veronderstelt dan natuurlijk wel dat die wereld dan niet door egomaniakken en graaiers wordt gedomineerd. Ja, dat weer wel… Men blijkt nooit te oud om te leren. In m’n boek leest u meer over een pragmatische aanpak. Take it or leave it.
    Allen prettige dag verder. JB

  42. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 09:07

    @Jan Bouma: je opmerking ten aanzien van Zalm is wel erg breed getrokken. Hij vraagt slechts aan zijn medewerkers de bonus terug te geven. En geeft ze een eenvoudig perspectief als ze dat niet doen: "dan kun je je beter je heil ergens anders gaan zoeken".
    Dat heeft weinig van doen met:
    – Stagflatie
    – Tinbergen
    Opmerkingen van je waar ik me overigens in de algemene zin wel in kan vinden.

  43. paco 28 maart 2009 om 09:38

    Hier kun je zoveel over zeggen. Dan zou ik jouw reactieruimte maar misbruiken.Ik denk dat ik er maar een column over schrijf met referte aan jouw gedegen stuk

  44. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 09:53

    @Paco: dank. Het zou een grote eer zijn voor me 🙂

  45. jan bouma 28 maart 2009 om 10:19

    @Aad 9:07
    Mijn bedoeling was duidelijk. Dacht ik. Zalm had die bonussen terug kunnen laten storten t.b.v. het algemene belang. Zalm was maar een willekeurig zich aandoend voorbeeld dat ik benutte.
    Vgl. de aanpak van Zalm nu eens met die bankiers die menen dat de kredietkraan dicht moet wegens de verdampende duizenden miljarden. Dat soort ingrepen is natuurlijk veel dodelijker voor de economie. Dat gedoe rond "bonussen" is peanuts en "windowdressing" t.b.v. het toch wat domme volk en t.b.v. hun "rechtvaardigheidsgevoel". Eenieder ander zou natuurlijk een bonus weigeren behalve… juist ja: zijzelf. Snap ook de hypocrisie waarmee dit debat gevoerd wordt.
    Voorts nog een niet onbelangrijke opmerking.
    In aanmerking nemende dat de wereldeconomie zich als één groot communicerend vat gedraagt – vandaar dat de verschillen zich zo heftig manifesteren – dient men hier en in het "Westen" zich goed te realiseren dat 2/3 deel der mensheid moet zien rond te komen van ca. 2 dollar per dag p.p.
    Én dat die 2 dollar dan ook nog weer wordt "verdiend" dankzij dat andere rijke 1/3 deel!! De zaak ligt dus zeer gecompliceerd.
    Met al die overige "bubbles", die zich ook nog voordoen, moet je wel over de allesomvattende wijsheid beschikken om hier nog de oplossingen te zien. Enfin.. ik schreef ze op. Maar "Who hell is die JB nu wel?" Zo wordt geschamperd dat we die zullen geloven… Men blijft toch liever dom.

  46. 100_woorden 28 maart 2009 om 10:36

    =Geen politicus kan blijkbaar snappen, laat staan uitleggen dat een burger vanwege 11 euro niet een volle tank verrijdt om naar een buitenlandse luchthaven uit te wijken.=
    Als je met een gezin vliegt is het al 4 maal 11 euro en als je met je gezin buiten de EU vliegt is het 4 maal 45 euro = €180,-
    Veder ga je voorbij aan de afstand tot een luchthaven. Vanuit grote delen van het land is een buitenlandse luchthaven helemaal niet verder weg dan Schiphol.
    En je gaat voorbij aan een paar feiten:
    1 – prijsvechters verlaten Nederlandse luchthavens.
    2 – Düsseldorf => 62% meer Nederlanders
    3 – Brussel => 74% meer Nederlanders
    4 – Airport Weeze (Duitland) => 300% meer Nederlanders
    5 – Schiphol => 2% krimp
    Lees gewoon even het http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtax, dan begrijp je de voorgestelde afschaffing misschien iets beter.Reactie is geredigeerd

  47. nelus 28 maart 2009 om 10:37

    @Aad: ik heb niet alles gelezen: teveel en mischien heeft iemand het al gezegd.
    De Obama maatregel moet worden ingevoerd. 90% belasting op alle bonussen. Maar nog een stapje verder. Al het inkomen dat economisch nie verdiend kan worden: daarvoor komen ook extra schijven. 60-80-90%. Dan kunnen de Groeninks onder ons ook nog even dokken. En die verschrikkelijk World on Line mevrouw Nina Brink met haar stormijzer. Dat is 1.
    is: het onderhoud aan woningen weer aftrekbaar maken. Goed voor de sector: schilders bijvoorbeeld die het moeilijk hebben. En mensen zullen weer bereid zijn te investeren in hun huis. Dat maakt dat het geld weer een beetje rondgepompt wordt.
    Diev liegreizen: vergis je daar niet in. De hele oostkant van NEderland vliegt tegenwoordig vanuit Duitsland. Goedkopere (veel) tickets en geen tax. Dus afschaffen. De overheid moet NU investeren in groene energie en daar kan het geld van de vliegtax naartoe. Pensioen gerechtigde leeftijd:
    alleen op vrijwillige basis en er moet voor te verzekeren zijn. Mensen die het niet willen of niet kunnen moet een uitweg hebben. Auto industrie: iedereen krijgt minimaal € 5.000.– terug voor de inruilauto bij aanschaf van een milieu vriendelijke auto (met eisen waaraan te voldoen)
    Nou zo eerst maar even. Zal er nog over nadenken. Er is vast veel meer wat aangepakt kan worden.En dan tot slot: het zou een schande zijn geweest als zo’n rijk land als NEderland de ontwikkelingshulp had verminderd. SCHANDE, hoe durf je het te bedenken.
    100-woorden: dank voor jouw onderbouwing van de cijfers omtrent vliegen.Reactie is geredigeerd

  48. martin 28 maart 2009 om 11:05

    Je wordt er tureluurs van eerst moet je in eigen land op vakantie en dan krijg je weer 11 euro korting op je ticket naar verre oorden.

  49. nelus 28 maart 2009 om 11:05

    @Jan: daar komt dat domme wiev'(van de witte wieven) uut het Noorden weer aan.
    Als je vanaf nu eens op zou houden met "het domme volk". Dat zou al een stuk schelen in het leesplezier. IEdere keer als ik het lees denk ik, daar heb je Jan weer.En ik stop met lezen. Zou winst zijn = doen dus.

  50. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 11:26

    @100_woorden: Schiphol zou blij met je zijn. Eurlings ook. Die overigens eerst voor invoering was!
    Een Aantal redenen die je aangeeft zijn valide uiteraard. Een aantal niet.
    Als alles hetzelfde in kosten (en service) zou zijn (gedachtenexperiment) gaan mensen uiteraard naarde dichtsbijzijnde luchthaven rijden. Scheelt tijd en geld.
    Maar het verschil in vliegtax kan nooit de enorme stijgingen van ‘vluchters’ verklaren.
    Het zit naar mijn mening in de enorme verschillen in kosten van de luchthaven (Eurlinfs zei het gisteren nog: deduurste luchthaven van Europa). Daarom gaan prijsstunters ook naar de omringende landen. Parkeertarieven etc.. De Nederlanders hobbelen mee. Vliegtax afschaffen zal niet veel veranderen. Maar ook daar zullen ze wel weer achterkomen.. En zal het wel weer worden ingevoerd eens.

  51. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 11:34

    @Nelus: ik weet niet of Obama’s idee nou wel zo’n goed idee is. Als je bonussen met 90% gaat belasten dan zullen de bonusen alleen maar hoger worden. Ook ‘bankiers’ kunnen rekenen immers.
    Onderhoud huis: een goede. Of wat ook zou kunnen (kan ook onmiddellijk): tijdelijk de BTW afschaffen voor activiteiten in speciale setoren (bijvoorbeeld kleinschalige bouw, verbouw etc). Of andere sectoren van de economie die je een duwtje in de rug wilt geven.
    Vliegtax: "De overheid moet NU investeren in groene energie en daar kan het geld van de vliegtax naartoe." Dus toch handhaven? Is me even niet duidelijk wat je wilt.
    "Auto industrie: iedereen krijgt minimaal € 5.000.– terug voor de inruilauto bij aanschaf van een milieu vriendelijke auto (met eisen waaraan te voldoen)"
    Goed voor de sloophandel 🙂
    Er zijn al stimuleringsmaatregelen. Maar in het kader van de cisismaatregelen zou je die ook tijdelijk kunnen versterken.
    De markt doet dat zelf al ovrigens. Ik zag vorige week bij de renault garage al dat showroomauto’s voor en dikke 20% onder de catalogusprijs werden aangeboden!!

  52. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 11:36

    @Martin: jojobeleid.. Ik kan er ook geen brood van bakken. Ik ben wel veranderd overigens door de jarfen heen. Bij voorkeur (vanwege milieu) niet meer met het vliegtuig. Dat is mijn persoonlijke invulling en onderdeel van ‘het eigen plan’.

  53. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 11:41

    @Jan: ik snap ook werkelijk niet dat ondanks alle vergaande maatregelen en garanties die kredietkraan nog steeds op slot lijkt te zitten. Inderdaad de hond in de pot.
    De onrechtmatige verdeling: schandalig natuurlijk. Ik ben nog niet overtuigd (in contrast met wat de Westerse leiders als dogma hebben: groei als enige oplossing) waarom we (rijke Westen) allemaal niet met 20% minder toe zouden kunnen. En de rijkeren met nog een hoger percentage. Een herijking dus. Dat zou de wereld gezonder en beter maken. Het dogma van de groei niet. Daar gaan we eerder aan kapot.
    Maar die wijsheid had je al gepacht waarschijnlijk.

  54. jan bouma 28 maart 2009 om 12:07

    @Aad 11:41
    Er is een onuitroeibare wens om enerzijds zoveel mogelijk – DESGEWENST – te willen of kunnen consumeren versus anderzijds de beperkingen die toch ook altijd weer gelden.
    In dat woordje "desgewenst" zit ‘m nou de crux. Zodra men de beperkingen opgelegd krijgt ontstaat het verzet ertegen.
    Voorbeeld:
    Jij gaat met Marie, zo heb ik begrepen, in juni a.s. er weer "lekker een maandje tussenuit" naar één of ander doel ik dacht in het zalige Frankrijk. Het zij je gegund. Je neemt dan geen vliegtuig zeg je, maar je "beperkt" je tot de auto zo mag ik aannemen. Welnu: al met al blijven dat toch zeer luxe opties. Mogen we nog blij wezen dat je aspiraties niet waren een ruimtereis te maken a raison van 20 miljoen dollar of meer. Of dat je genoegen neemt om zonder een privéjet je kunnen "overleven". Ik chargeer wat; dat snap je.
    Voorlopig lijkt me de afstand tussen die ca. 2 dollar per dag p.p. en jouw consumptie- en welvaartsniveau onoverbrugbaar met de rest van het 2/3 deel der mensheid. Vandaar dat ik J. Tinbergen ook noemde.
    @Nelus: je hebt gelijk. maar jij bent veel slimmer dus lees je natuurlijk wel door…:-))Reactie is geredigeerd

  55. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 12:49

    @Jan: in juni? Eind april al, en niet een maandje. Tot einde juni. Leven van een paar dollar per dag..
    Kijk dat is nog eens wat anders dan leven in villa Mithras.. Ook geraakt door de miljoen WOZ maatregel? Tent al aangeschaft? :-)Reactie is geredigeerd

  56. sprakeloos 28 maart 2009 om 13:06

    @ Aad, ook in crisistijden is polderen een vastgeroeste traditie in Nederland die al zijn oorsprong vind in de Middeleeuwen. Daarom zijn Nederlandse politici in de regel ook vrij saai, want met uitgesproken politici is het slecht polderen.
    In Nederland is er geen traditie van heftige stakingen (Engeland in de jaren 80 en Frankrijk om de zoveel tijd en Italië om weet ik niet wat) In Nederland zijn absurdisten op termijn niet salonfähig, we voelen ons er ongemakkelijk bij. In het publieke domein geldt nog altijd, doe maar gewoon, dan ben je al gek genoeg. Al is dat op creatief en individueel niveau af en toe heel beknottend, op het landelijk niveau tenderen we er naar. Natuurlijk enige erupsies zal het zeker geven, maar goed de geschiedenis zal leren dat het hier mogelijk wat langer waait en dat is vervelend, maar elders kan het stormen met stormschade.
    Lezenswaardig is het boekje van Herman Pleij ‘Erasmus en het Poldermodel.

  57. jan bouma 28 maart 2009 om 13:07

    Re: 12:49… je slaat niet onaardig de spijker op z’n kop, Verbaast! ’t Is nog dramatischer dan je denkt.
    Ik weiger al jaren WOZ te betalen, net als Henry David Thoreau (zie boek), die ook meende dat het grijpgrage belastingvolk zich ten onrechte aan mij wil vergrijpen.
    Mijn verblijf in Villa Mithras kost de gemeenschap tot op heden echter niks. Terwijl ik wel de gemeenschap diende met onbetaalbare commentaren en met een uniek boek. Inmiddels heb ik daarom een enorme vordering openstaan op die gemeenschap die mij niet betalen wil! Die loopt in de miljoenen! Vraag: wie gaat mij betalen!? -:))

  58. 100_woorden 28 maart 2009 om 13:30

    @Aad
    =Een Aantal redenen die je aangeeft zijn valide uiteraard. Een aantal niet.=
    Ik daag je uit om aan te geven welke van de door mij genoemde argumenten en feiten niet valide zijn inclusief onderbouwing.
    =Maar het verschil in vliegtax kan nooit de enorme stijgingen van ‘vluchters’ verklaren.=
    Kun je wel zeggen, maar kun je het ook aantonen?
    =Het zit naar mijn mening in de enorme verschillen in kosten van de luchthaven (Eurlinfs zei het gisteren nog: deduurste luchthaven van Europa). Daarom gaan prijsstunters ook naar de omringende landen.=
    Als de kosten zo hoog zijn, waarom zijn de prijsvechters dan niet voor de invoering van de vliegtax vertrokken en waarom bleef Schiphol fors groeien tot de invoering van die belasting en trad de krimp daarna op?
    Ik citeer maar even uit Wikipedia:De eerste maatschappij die stopt met het vliegen naar Nederland is de Italiaanse prijsvechter Volare Airlines. Vliegmaatschappij Corendon verlaat Eindhoven Airport om de vliegtax. Verder geeft ook easyJet aan het aantal vluchten te verminderen […] Schiphol verwacht zo’n 50.000 minder passagiers door de invoering van de vliegtaks.
    Als je naar de feiten kijkt, kun je toch nauwelijks ontkennen dat de vliegtax negatieve invloed heeft gehad op de groei van Nederlandse luchthavens. Dat zou goed zijn voor het milieu als het tot minder vliegbewegingen had geleid, maar dat is niet of nauwelijks het geval. Het milieu wordt er niet beter van als mensen in plaats van Nederland vertrekken uit Duitsland of België en het economische nadeel van die verplaatsing voor ons land is evident.
    Ik heb geen probleem met vliegtax, maar dergelijke maatregelen moet je in EU verband nemen wil het milieu (en daar ging het uiteindelijk om) er bij gebaat zijn.

  59. jan bouma 28 maart 2009 om 13:36

    @100_woorden 13:30
    Leest nu alsnog mijn comment van 12:07 uur en beseft dan dat zijn opmerkingen van generlei waarden zijn binnen dis discours dat zich afspeelt omtrent de werkelijke vragen van "de crisis".
    Tenzij ik me natuurlijk zou hebben vergist en daarvoor dat onbetekende "vliegtax" zou hebben moeten aanmerken. Me dunkt: het hele verhaal van de continuïteit der mensheid verdient een ruimer kader om daar HET antwoord op te geven.

  60. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 14:04

    @Sprakeloos: dank voor je reactie. Ik ben uiteraard bekend met het poldermodel en er zelfs een voorstander van onder normale omstandigheden. Het heeft vele voordelen.
    Mijn pleidooi is dat in tijden van crisis het polderen ook "sprakeloos" maakt. Dat zie je dan ook gebeuren.
    Bos heeft met zijn ingrijpen in de bankwereld laten zien wat crisimanagement was. Daar is hij ook toen voor bejubeld overigens. Met polderen waren die banken tenonder gegaan. En Hadden Nederland (en deels daarbuiten) tenonder gegaan..
    Soms moet je het een doen, soms het ander.
    Nu is er gepolderd.. Naar mijn mening is het daar nog niet de tijd voor. We zijn nog voop in crisis…
    Dat maakt mij dus weer "sprakeloos" 🙂

  61. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 14:19

    @100_woorden: ik lees je argumentatie en je onderbouwing.
    Maar jij net zoals ik begrjpen donders goed dat "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt" (of zoiets..)
    Ook jij en ik begrijpen dat argumentaties die men kan vinden op internet en in de media niet altijd als betrouwbaar kunnen worden aangemerkt (wat overigens, relativerend, ook voor de mijne geldt, zeg ik er meteen bij).
    Altijd (min ervaring) kijken naar de motivering van de betrokkenen.
    – KLM: thuishaven Nederland, vriendjes met Schiphol, kan moeilijk uitwijken: zal dus een externe boosdoener vinden: vliegtax.
    – prijsvechters: die kijken naar alle prijsfactoren: landingskosten, afhandelingskosten, kerosineprijzen, etc. En maken dan de balans op. Als ik naar de prijzen van tickets kijk (ongeveer dezelfde afstand) van diverse vertekpunten dan moet ik constateren dat de verschillen veel groter zijn dan enkel de vliegtax. Andere kosten zijn dan ook van grote invloed.
    – Schiphol: zal uiteraard flink lobby-en dat het niet aan hun ligt, maar aan de vliegtax..
    – Media: die schrijven slechts op wat anderen roepen.. Echte onderzoeksjournalistiek over dit onderwerp heb ik niet gezien. Waarom staat de echte journist niet op, en maakt eens een integraal vergelijk tussen alle kosten?
    – de burger: die kan uitstekend rekenen. Ik zoek ook uit wat een weekje parkeren bij Sciphol kost ten opzichtte van Eelde, of Dusseldorf.. Cash Cow van Schiphol, te duur..
    De optelsom is zo gemaakt.
    – De politiek: eerst de invoering ten volle verdedigd.. Nu "we hebben" ons vergist..
    Klopt wat je stelt dat Europees er eenduidigheid moet zijn. Maar dat is voorlopig een utopie. Eigen vliegmaatschappijen en luchthavens beschermen is de heilige koe van regeringen, net als dat de auto is voor de burgers.
    Nabericht: ik kan het ook omdraaien:
    Nu de vliegtax is afgeschaft, ben ik heel benieuwd wat de statistieken zullen gaan uitwijzen. Honderdduizenden mensen gaan ineens wel vanuit Nederland vliegen?
    Ik geloof er zelf geen barst van.. Jij wel?
    We zullen het zien na de zomer..Reactie is geredigeerd

  62. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 14:22

    @Jan: dank..
    Een aardige creatieve gedachte van je.
    Maar de wet staatb geen verevening toe. Tenzij beide partijen dat overeenkomen. En dat is maar goed ook. Jammer maar helaas voor jou 🙂
    Mocht ik advocaat zijn van je, dan zou ik je ook adviseren dat niet voor een rechtbank uit te vechten om je gelijk te krijgen: je zult het niet krijgen.. :-0Reactie is geredigeerd

  63. nelus 28 maart 2009 om 14:26

    @Aad : "Vliegtax: "De overheid moet NU investeren in groene energie en daar kan het geld van de vliegtax naartoe." Dus toch handhaven? Is me even niet duidelijk wat je wilt"
    Ik heb me ook niet duidelijk uitgedrukt.
    Wat ik bedoel is: vliegtax afschaffen. Heeft niet geleid tot minder vliegbewegingen zoals 100-woorden ook al zei.
    Hetzelfde bedrag (is dus extra ophoesten) naar de investering voor de toekomst: groene energie.
    Nu duud’lijk, mien jong ? (Ook voor Jan: kan ie alvast een beetien drents leren voor het geval de grond te heet wordt in Utrecht en Drenthe, ja ja dan wel, zijn toevluchtsoord wordt)

  64. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 14:34

    @Nelus: dan begrijp ik het beter. Maar hoe wil dat extra bedrag dan ophoesten?
    Het mooise zou natuurlijk zijn (zie ook 100_woorden) als de regeringen van Europa nu de guts zouden hebben om Europa breed een vliegtax in te voeren van 50 euro of zo. En dat geld weer te gebruiken voor groene investeringen.
    Dan zouden er geen verschuivingen optreden tussen de landsgrenzen.
    Maar die ‘ballen’ hebben ze natuurlijk weer niet..

  65. jan bouma 28 maart 2009 om 16:11

    @Allen
    Laten wij ophouden om tekst en tijd te besteden aan "de vliegtax", die in de verste verte niet relevant is voor mijn opmerkingen. En die gaan over het feit dat 2/3 deel der wereldbevolking moet leven met 2 dollar per dag en p.p. terwijl "wij" hier tenminste het tienvoudige kunnen besteden. Ik word wat misselijk van dit armetierige kruideniersgesprek over de vliegtax. En ik merk daarnaast op dat @Aad mij ook niet antwoordde inzake dezelfde vraag: zie 12:07 uur.
    @14:22
    Anders. Ik heb een conflict met de gemeente waardoor ik al jaren geen WOZ betaal. Binnenkort komt misschien deze "burgelijke ongehoorhaamheid" in de publiciteit. Voorpaginanieuws misschien wel. Staat meteen landelijk m’n boek "op de kaart". Als het niet linksom kan dan maar rechtsom! Of andersom. Ik heb hier geen politieke voorkeur.
    ps
    ik ga zo dadelijk m’n "stukkie" eens schrijven voor de alhier verschijnende webkrant http://www.vechtkronkels.nl en zal daarin een tip van de sluier lichten. Ziet u desgewenst aldaar.Reactie is geredigeerd

  66. Gus 28 maart 2009 om 16:21

    Prima stukje Aad!

  67. nelus 28 maart 2009 om 17:37

    @Jan: 16:22 daar heb je een punt. Het grootste gedeelte van de wereld heeft hele basale problemen en daar vallen onze luxe problemen bij in het niet.
    Maar om nou te zeggen dat we om deze reden geen discussie over diezelfde luxe problematiek te mogen voeren, dat gaat me dan weer te ver.
    Die vliegtax is belangrijker dan je zou vermoeden. Punt 1: als je ‘m afschaft dan geef je de economie van Schiphol weer een impuls. Mensen vliegen, hoe dan ook.
    Als je geld wilt genereren voor groene energie dan moet er inderdaad op Europees niveau vliegtax worden geheven. Helemaal met Aad en anderen eens. En dát geld moet in duurzame energie worden gestoken. Hup, weer een bron voor de economie te pakken.
    Maar: als we met z’n allen nou eens beslissen dat we wat inleveren van onze luxe. En ons bestaans niveau wat naar beneden brengen.
    Allemaal wat inleveren ten dienste van hen die het moeten ontgelden. En dat zijn niet de bankmensen. Maar de gewone burger die ’s morgens vroeg opstaat om naar zijn werk te gaan en die nu zijn baan dreigt kwijt te raken.
    Allemaal een beetje uren en het bijbehorende geld inleveren ten dienste van hen. En herverdelen de arbeid.
    Is ook goed voor de concentratie op andere zaken dan het materiele, zonder nu direct soft te worden. Maar iets meer nadenken over mens, natuur, milieu en dier en meer leven met dit alles als metgezellen van elkaar. Dan komt de wereld er ook nog beter uit te zien.

  68. nelus 28 maart 2009 om 17:50

    @Aad: @Nelus: dan begrijp ik het beter. Maar hoe wil dat extra bedrag dan ophoesten?
    Dát komt uit het invoeren van de extra belasting schijven voor de bonus ontvangers én die burgers die zulke salarissen verdienen dat je kunt zeggen dat dat economisch niet te verdienen valt. Vanaf 250.000 – 500.000 = 60%;van 500.000-750.000 = 80% en alles boven deze 750.000 = 90%. En niet te vergeten, bij deze bedragen hoort óók dat je geen hypotheek rente meer kunt aftrekken.
    En belangrijk: het koninklijk huis niet vergeten.
    (P.S. Wat komt er nú weer over Maxima los. Ze zou een baan hebben gehad bij een werkgever die wordt verdacht van witwassen van drugsgeld, op aanbevelen van haar vader. Laat het toch niet waar zijn. Niet wéér een aangetrouwde met geen wit blazoen).
    Hier rust weer een zegen op: 7-tien.Reactie is geredigeerd

  69. sprakeloos 28 maart 2009 om 18:01

    aad de belofte om je sprakeloos te laten staan, kan ik niet waarmaken. Ik hoop je lichtelijk verbaast te laten staan, vooral vanuit je opmerking dat polderen in crisissituaties niet werkt. Polderen is er of is er niet, en in Nederland is het er altijd….
    Ik hoop dit weekend te kunnen plaatsen.

  70. Peter Hoopman 28 maart 2009 om 18:15

    Het trieste is dat ze niet eens bewust achter de feiten aan blijven lopen. En ja met alle gevolgen van dien.

  71. jan bouma 28 maart 2009 om 19:03

    @Nelus 17;37
    Het gaat om het macro-economische effect Nelus. De totaal in omloop zijnde hoeveelheid geld versus de goederen en diensten die daar tegenover staan bepaalt de omvang van een economie.
    Hoe waardeer je nu in geld een zuivere atmosfeer of een goed "groen gevoel" doordat je verantwoord zus en zo consumeert. Die waardebepaling komt maar moeizaam tot uitdrukking. Daarom stond er op de opiniepg. een artikel dat ging over "het primaat van de boodschappentas" en bleek dat alle mooie schone ideeën daaraan onderschikt zijn. Reken dan de mensen hun voordeel voor – bijv. door die CSPzonnecentrales te gaan bouwen – en ze erop te wijzen dat DAAR hun toekomst en voordeel liggen. Dan zullen ze je misschien volgen. Als het extra geld kost geven ze niet thuis.
    Nu nog wat hilarische opmerkingen over je nivelleringsdrang (mijn zegen heb je overigens daarvoor) die maakt in de praktijk niks uit dan wat "windowdressing". Aad zei dat ook al hierboven. Die jongens kunnen rekenen en gaan vast niet 90% van hun salaris inleveren… Nog daargelaten dat de gehele nivellering op de totale loonsom en het gemiddelde inkomen p.p. haast ook niks uitmaakt. Die paar procent topsalarissen verdeeld over miljoenen werknemers is vrijwel niks.. Jij bent ’n rooie rakker, Nelus! Het Kon. Huis mag er van mij ook nog wel een paar miljoen bij krijgen. Die arme Alex kan maar amper rondkomen van die 2 miljoen per jaar. Daarom staat zijn huis in aanbouw in Marchangulo ook al weer een jaartje stil: gebrek aan geld! Want hij had ook nog tussentijds een paar casino’s gekocht en daar was hij toen in gaan spelen…, had alles verloren en moest toen Maxima ook nog inzetten om zich vrij te kopen. Nee, het gaat niet overal van ’n leien dakje. Graag wat meer compassie voor ons eenvoudige armoedzaaiers.-:)) ps
    Moet ik uitleggen wat serieus en/of niet? Ik hoop het niet.Reactie is geredigeerd

  72. Draver 28 maart 2009 om 20:56

    Uitstekende analyse.Reactie is geredigeerd

  73. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 23:19

    @Gus: dankjewel! Ik vond het zelf ook niet onaardig.. Nu ja, wel onaardig naar de spelers natuurlijk 🙂
    @Draver: voor jou dezelfde reactie als die naar Gus!
    @Peter Hoopman: triest is inderdaad een van de woorden die door mijn hersenpan vloog. En nog wel meer overigens..

  74. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 23:21

    @Nelus: helemaal met je eens!
    Dat van Maxima had ik nog niet gelezen/gehoord. Waar stond dat?

  75. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 23:32

    @Jan:
    16:11: "En ik merk daarnaast op dat @Aad mij ook niet antwoordde inzake dezelfde vraag: zie 12:07 uur."
    Ik zie geen vraag van je daar staan. Heb ik iets gemist?
    "..waardoor ik al jaren geen WOZ betaal"
    Onbegrijpelijke taal. Niemand ‘betaald WOZ’..
    Je betaalt hoogsten aan de emeente belastingen die gerelateerd zijn aan de WOZ (zoals wel meer, bijvoorbeeld huurwaardeforfait aaan rijksbelastingen).
    Dus ik snap echt niet wat je bedoeld. Dergelijk slordig taalgebruk ben ik niet van je gewend..
    Wel weer bijzonder dat je de discussie over je vliegtax als irrelevant ziet gezien het ondererp, maar het niet betalen van ‘de WOZ’ van een burger in Maarssen wel releant vindt.. 🙂
    19:03: wat je over de ‘rijken’ zegt is niet war uiteraard. Er worden per jaar (ook nog in 2008) meer dan 80 miljard aan bonussen uitgdeeld in 5 straten in de wereld (de financiële centra). 90% daar vankun je zelf uitrekenen.
    Er is wereldwijd 20 miljard per jaar nodig om de armoe de wereld uit te helpen hebben onze wereldleiders bedacht. Die 20 miljard kunnen ze niet vinden..
    Obama kon wel 170 miljard vinden voor AIG..
    Mag jij me gaan uitleggen hoe je daar allemaal brood van kan bakken. Mij lukt het niet.

  76. Aad Verbaast 28 maart 2009 om 23:36

    @Sprakeloos: ik sta graag verbaasd, dus ik zie uit naar je blog erover.
    "Polderen is er of is er niet, en in Nederland is het er altijd…."
    Polderde Bos to hij ABN Amro kocht, of toen hij 20 miljard pompte in ING?(ik schreef het al).
    Je argument: "en in Nederland is het er altijd"
    In zijn algemeenheid: in mijn tijd in het bedrijfsleven hoorde ik veelal et argument: maar zo doen we het al jaren.
    Mijn standaard antwoord was dan: dan wordt het tijd dat we het eens anders gaan doen. :-)Reactie is geredigeerd

  77. Annet 28 maart 2009 om 23:55

    wat een prachtige foto
    onheilspellend, hoort ook
    bij het leven, liever niet
    maar ja….
    gr. Annet

  78. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 00:15

    @annet.. niet verder vertellen.. Ik schreef over deze foto begin dit jaar al een blogje..http://www.volkskrantblog.nl/bericht/239200
    Maar ik vond het weer zo toepasselijk voor deze crisis. Alles zit er weer in, en ook dit stond ons te wachten, je kon er op wachten :-)Reactie is geredigeerd

  79. Richard Koek 29 maart 2009 om 06:54

    HEAR HEAR Aad
    woon er niet meer maar dat holland verbaast me wederom hoe het zijn ondaadkracht heeft geuit.
    ik hoor in alle panels en tv programma’s gemiere**** over die vliegtax terwijl er verder werkelijk niets daadkrachtigs is bewerkstelligt.
    ik wijt dat ten dele aan ons meerpartijen stelsel en aan overheidsorganen die mee bakkelijen.
    ik wijt dat den dele aan omhooggevallen overheidsdienaren die eigenlijk geen kaas hebben gegeten van een parachute visie om zaken in een groter veband te brengen.
    en inderdaad de foto is geweldig….

  80. ceesincambodja 29 maart 2009 om 09:29

    Typisch geval van dweilen met de kraan open.
    Ik had mijn plan al getrokken, Aad, maar dat wist je al.

  81. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 10:08

    @Koek: soms kan je dingen nog beter zien, als je er letterlijk en figuurlijk wat afstand van hebt genomen 🙂
    @Ceesincambodja: ook jij hebt dat gedaan.
    Hoe doen ze he daar? Blogje daarover?

  82. jan bouma 29 maart 2009 om 10:39

    @Aad 23:32
    Inderdaad! De (impliciete) vraag van 12:07 die niet beantwoord was luidde: Zie je kans het belang van die "vliegtax" uit te leggen aan dat 2/3 deel der mensheid dat nog geen 2 dollar per dag heeft te besteden? En daardoor overigens ook nauwelijks vervuilt. Wij kopen onze vervuiling af met huichelarij. Net als die zgn. "emissierechten" big business is geworden! Wat een zooitje! Lees ook @Richard Koek hierboven…
    Inz.: "de WOZ"; heb je gelijk. Maar ik hanteerde de uitdrukkingen van die in de volksmond. Overigens: het hoofdstuk "onrechtmatige (overheids)daad" – Pikmeerarrest en andere jurisprudentie zit behoorlijk gebeiteld bij me… Maar ook daarover heb je kunnen lezen in m’n allesomvattende en verklarende Boek der Boeken. Het vervangt dus ook alle Wetboeken want daar staat per saldo niets in geschreven. Zo heb je vanochtend toch weer wat geleerd.
    Over die bonussen: daar geef ik je ook ten dele gelijk in. Waarom ten dele? Omdat het gewoon je eigen schuld is en dat van elke andere medewereldburger die dat misbruik toestaan door… en let nou op… MIJN VOORSTELLEN niet te aanvaarden! De rechts- en wetshandhaving is namelijk rechtstreeks afhankelijk van de machthebber van het moment. En als die niet deugt… Zie hiervoor.
    Al met al toch weer een aardige preek voor de zondag. Bestudeer nu ook nog even Henry David Thoreau (1817-1862); zie boek ondermeer pg. 183.
    Allen prettige dag verder.
    Oh ja… speciaal voor
    @Annet hierboven:
    had een prachtig gedichtje geschreven
    voor je ongelukkige poes…. de snoes;
    maar ik blijk nog steeds bij je geschorst…

  83. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 11:25

    @Jan: je trekt een zware wissel op mij en de lezer als ik ook al moet ontdekken dat er ergens een "impliciete" vraag staat om vervolgens te horen krijg dat ik er niet op geantwoord heb.. 🙂
    Maar natuurlijk is dat niet uit te leggen. De oplossing vane politici aan die 2 dollarverdieneers is dan ook: dat gaan we ze niet uitleggen, we laten ze aan hun lot over.
    Zoals ze dat ook aan de burgers dichter bij huis doen toch?
    Vraag niet aan mij of ik dat kan waarderen: niet het geval.
    WOZ: waarom daar zo’n probleem van maken. Je moet ook een beetje de positieve kanten zien van veel beladting betalen: dan is er ook veel tegenwaarde immers.
    Prijs je gelukkig. Vraag toestemming of je, gezien je rainte villa, niet het het dubbele mag gaan betalen!
    Bonussen: misschien moet je me even helpen nu: op welke bladzijden vnd ik het woord "Bonus" dan wel "Bonussen"? En uiteraard je vermeende wereldwijde oplossing daarvoor?Reactie is geredigeerd

  84. jan bouma 29 maart 2009 om 11:46

    Aad 11:25
    Dat heb ik, uitvoerig zelfs, beschreven in de "recensie" van Elsbeth Etty dat gaat over beloningsstructuur (en de recht- c.q. onrechtmatigheid daarvan) op de pg. 148 t/m 160. Me dunkt! Alles komt daarin aan bod. Lees bijv.pg. 156/159. Je hebt wel erg slecht m’n boek gelezen! Kijk! Als je er nu voor betaald hebt – en dat deed je – dan zou ik op z’n minst voor m’n goeie geld wel willen lezen wat er staat geschreven…, ja! Voor de rest ken je mijn casus niet om te oordelen of ik wel/niet terecht die belastingen niet betaal. En dubbel betalen is daar niet bij inbegrepen. Tenslotte heb ik alles al voor de mensen geïnvesteerd en niet voor mezelf. Beetje raar als je dat nog niet genoeg vindt. Ga nu "Elsbeth Etty" nog maar ‘ns lezen. Ik noem haar ook niet voor niets: "de recencente"; meteen "c"!
    Voor de liefhebbers van boeken… zie hierna een fantastische link: http://www.youtube.com/watch?v=7wYK8Yj3wUE
    Speciaal voor jou, Aad!

  85. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 12:03

    @Jan: ik oop dat je me niet euvel wilt duiden dat ik niet letterlijk al de passages uit je boek kan reproduceren. Er staat immers alles in, en dat kost tijd om dat allemaal op te slaan laat staan ook nog eens allemaal te kunnen bevatten..
    Je filmpje: genoten! 🙂
    Heeft jouw boek ook een "open einde"? Je beweert immers dat na het lezen van je boek alles duidelijk moet zijn voor de oplettende lezer…

  86. jan bouma 29 maart 2009 om 12:17

    @Aad 12:03
    Inderdaad scherp opgemerkt: elk boek zou een "open einde" moeten hebben want de lezer moet dat zelf invullen en wordt niet geïndoctrineerd met HET standpunt van de schrijver. En nu ik eraan denk.. Ja! Lees dat "open einde" van mij maar in het allerlaatste hoofdstukje. De email aan Hofland terwijl hij in NY zit (de nieuwe wereld) en ik namens Socrates aan hem vraag "wat het antwoord is van de nieuwe wereld?" Dus.. alles staat geschreven in Het Boek der Boeken maar de mensen snappen het nog niet.

  87. de Stripman 29 maart 2009 om 12:41

    Lariekoek wordt er inderdaad genoeg gebakken, Aad ! Maar we zijn de crisis ingesukkeld, ondanks alle regeringsmaatregelen en we gaan er ook wel weer uitsukkelen, hoor…;o)

  88. Jim Hasenaar 29 maart 2009 om 12:42

    Begrijpelijke taal van je Verbaast.
    Ga jij eens in de politiek.
    Dat kan verhelderend werken.
    Of wil men dat nu juist niet?

  89. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 12:43

    @Stripman: "alles sal reg kom" 🙂
    Met of zonder die ‘klazen’ uit/in Den Haag.
    Duiventil?

  90. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 12:45

    @Jim Hasenaar: bedankt voor het vertrouwen.
    Ik ben volkomen ongeschikt voor de politiek.
    – Te eerlijk.
    – Te veel geweten.
    De rol van "razende reporter’ ligt me beter 🙂

  91. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 12:47

    @Jan: ergens toch een teleurstelling dat je het zelf een open einde noemt. Zo komt er geen einde aan, terwijl je dat wel voorspelt als je ideeën niet onmiddellijk integraal worden geadopteerd.. Wat moet de onschuldige lezer daar nu weer mee.. 😉

  92. jan bouma 29 maart 2009 om 13:02

    @Stripman 12:43 …
    "alles sal reg kom"…;
    die conclusie wordt pas gesteld NA en aan het allerlaatste end van een discussie. Dat der mensheid wel te verstaan. De conclusie, of "alles sal recht kom", trekt evenwel dan niet "de mens", als toevallige bewoner en passant van deze planeet en die er niet toe in staat blijkt, maar daarvoor blijft uiteindelijk verantwoordelijk de planeet zelve. En die trekt die conclusie zonder de mens die er niet toedoet.
    Moeilijk te begrijpen? Valt wel mee. Vernachel uzelf niet om de juiste conclusies te willen trekken. That’s all folks!
    @Aad 12:47
    Ik vraag je slechts, gelijk aan eenieder ander, tot een introspectief zelfonderzoek terzake de voorwaarden waaronder de mensheid wel of niet verder kan. En als jij veronderstelt dat ik de lezer daarvoor mijn antwoord wil bieden heb je het mis. Ik verdom het om de lezer van mijn verhaal niet serieus te nemen maar wijs hem/haar op zijn/haar eigen waarheidsvinding aan de hand van mijn gestelde voorwaarden. Maar die mag en kan men invullen naar gelang de eigen opvattingen. Ook hierin zal ik niets voorschrijven. Waar ik ondertussen wel van kots is het misselijke stilzwijgen om hierin geen positie te kiezen. Pick your choice and make up your own mind! That’s all there is to say. And go f*ck yourself als je hier geen antwoord op hebt.Reactie is geredigeerd

  93. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 13:53

    @Jan Bouma: beetje kalmer aan mag ook wel. Krachttermen lossen niets op.
    Zoals je weet heb ik in (inmiddels) meer dan 140 blogs hier, duidelijk laten weten waar ik sta ten aanzien van de wereld en de diverse onderwerpen die de wereld en de samenleving aangaan.
    Om met de woorden van de ‘rijdende rechter’ te spreken: "daar zult u het mee moeten doen."Reactie is geredigeerd

  94. Rein-John 29 maart 2009 om 14:01

    Beste Aad,
    Wat ik niet kan begrijpen is dat onze regering de urgentie niet begrijpt die is geboden om de gevolgen van de aanstaande klimaatverandering zo veel mogelijk te neutraliseren. Het belangrijkste streven dienaangaande zou moeten zijn: het aanzienlijk terugdringen van ons destructief consumptiegedrag. De huidige recessie zou een prima uitgangspunt zijn voor zulke INGRIJPENDE maatregelen. En wat doet onze regering? Nagenoeg niets! En wat doet de wereld? Nagenoeg niets. Het is om droevig van te worden.
    Wat moet er nou nog meer door de wetenschap bewezen en geroeptoeterd worden om de mensheid wakker te maken. Ik vrees dat pas wanneer we midden in de "shit" zitten het besef van urgentie gaat dagen. Maar dan is het te laat.
    Alle maatregelen die nu worden genomen zijn bijna zonder uitzondering gericht op herstel of instandhouding van de koopkracht.
    Regeren is vooruitzien!
    Groeten.

  95. jan bouma 29 maart 2009 om 14:13

    @Aad 13:53
    Goed! Dan transponeren we even jouw stellingnamen – zonder krachttermen! – (hahahaha) nu even naar je lezerspubliek en de vraag naar hun opstelling, idem ik die aan je stelde.
    Ik ben altijd – overigens – de rust zelve! Dus als jij meent dat ik je "verontrust" is dat wel tengevolge van je eigen onrust die eraan verbonden blijkt en ten grondslag ligt.
    Moeilijke stof lezer? Welnee!
    Ik zeg slechts "Go f*ck yourself" als je geen positie weet of wenst te kiezen in het mondiale geheel. Niemand kan daarbij een antwoord schuldig blijven. De opiniemakers als ‘Aad verbaast’, en al die andere "officiële" columnisten van de "geaccepteerde media", hebben anderzijds wel hun bijzondere taak.
    De taak namelijk om u te overtuigen van de weg die dient te worden gegaan ter oplossing van de mondiale crisis.
    Nou! Daarvoor acht ik voorlopig – tot nader tegenbewijs – mijn Oplossingen toereikend. En niet die van de "prevelende zwetsers" die in hun ivoren torens zitten.

  96. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 14:19

    @Rein John: helemaal met je eens. "Roeptoeteren" is een fraaie term die alles kernachtig samenvat.
    Regeren is vooruitzien zeg je. Ook waar, maar waar? Ik zie het niet gebeuren.
    Milieu: wel wat veranderingen in denken zie ik in het ver voouitkijken. Maar nog lang niet genoeg. Nu is de kans immers om het echt anders te gaan doen. De G-20 bijeenkomst zal naar verwachting deze boot ook gaan missen..
    Schandalig. Ik kan er geen ander woord voor verzinnen!

  97. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 14:24

    @Jan: het is een korte en kernachtige samenvatting hoe je er over denkt. Het verbaast me niet. 🙂

  98. jan bouma 29 maart 2009 om 14:28

    …en later dan 10 minuten komt Aad dan bij mijn geboden oplossingen uit.. maar laat hij dat zelf nu hieronder maar even bevestigen.
    Rein John zal zich ermee kunnen verenigen.

  99. vroems 29 maart 2009 om 14:45

    Ik denk ook dat de plannen weinig om het lijf hebben .
    Maar hoe erg is dat?
    De crisis is mede ontstaan door politiek beleid en gebrek aan toezicht/inzicht.
    Ik ben al blij als ze verder geen schade aanrichten.

  100. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 14:49

    @Vroems: ik hoorde onlangs een Belg dat zeggen over het uitblijven van Belgische plannen: hij maakte de opmerking: dat is maar goed ook. Zonder plannen van hun zijn we in België beter af!
    Ook een benadering :-))
    En mogelijk met veel wijsheid ook nog!Reactie is geredigeerd

  101. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 14:50

    @Jan:"… later dan 10 minuten.." Wat is dat nou voor Nederlands.. Zelfs ik kan niet begrijpen wat je daar mee bedoelt..
    Of is dat ‘Vechts’??

  102. Beer 29 maart 2009 om 16:38

    Bedankt dat je dat allemaal even (nou ja, even ;)) op een rijtje hebt gezet, Aad, duidelijk!

  103. jan bouma 29 maart 2009 om 17:28

    @Aad 14:50
    In alle gevallen, terzake welk tijdstip dan ook, kom je te laat! En omzeilt waarover het gaat. Laat die omhaal van woorden nu eens achterwege en kom tot wat conclusies! Poneer die. Stel ze ter discussie. Maak een Balans op. Hou op met ouwehoeren. En vraag aan de Westerse mens, en aan het werelddeel waar je woont, om nu eindelijk eens STELLING te kiezen terzake het algemene en geldende wereldbelang. En als de keuze daarin wordt gemaakt – in een overweldigende meerderheid – hebben we die "protestmarsen" tegen die G 20 niet nodig want.. de afgevaardigden op dat selecte wereldtoneel van slechts 20 landen weten dan dat ze niet voor de meerderheid van de wereldbevolking spreken noch voor uw en mijn belang omdat u – men – de lezer van dit blog – dat hen hebben duidelijk gemaakt dat ze het algemene belang moeten dienen. Snap je?
    Dus: "Cut the crap, man!" En kom terzake! Voor het algemene belang dat tevens jouw belang blijkt te zijn.

  104. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 18:46

    @Beer: geen dank. Ik wist dat je het druk had met andere belangwekkende zaken, en ik dacht: kom op, zet dit nou eens op een rijtje. Scheelt Beer weer een hoop werk 🙂

  105. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 18:48

    @Jan: ik heb toch 140 blogs geschreven over belangwekkende onderwerpen. (Nou ja, een enkeling daargelaten). Wat mensen er mee doen is aan hen. Maar laten ze niet zeggen: Die Aad heeft me niet gewaarschuwd ;-)Reactie is geredigeerd

  106. Beer 29 maart 2009 om 19:00

    Helemaal waar, Aad, hapklare brokjes zijn soms heel lekker! 😉

  107. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 19:04

    @Beer: we zijn toch allebei nooit te beroerd om iemand een beetje te helpen? 😉

  108. jan bouma 29 maart 2009 om 19:16

    @Aad 18:48
    Het laatste taboe snij ik nu aan om te vinden de meest snelle oplossing van de crisis… En verdomd! Geloof me ik heb dit scenario al eens met Hofland uittentreure besproken en hij vond toen dat ik het maar "bespreekbaar" moest maken. Daarom… ik was toch "in the mood" zie hierna wat ik bij de Vk-columniste Renée Braams zoëven schreef en wat ik doorzond aan HJA… Als volgt:
    Jan Bouma schreef op 29-03-2009 18:42
    Ik pleit al wat langer voor de humane Drionpil. Die houdt in dat eenieder die het zat is, er geen zin meer in heeft, kortom gelukzalig suïcidaal is, er op een behoorlijke manier er een eind aan kan maken. Daartoe… zo heb ik bedacht – dienen dan toch in het leven geroepen de "Centra voor de Levensbeëindiging" zodat de suïcidale niet zomaar wordt gevonden in park en/of restaurant en/of op het stationsemplacement alwaar hij/zij zijn/haar Drionpil heeft ingenomen. Dat levert een hoop sores op voor de nabestaanden en voor de maatschappij; zeker als er geen identiteit is vast te stellen. Bovendien moet men overal die lijken maar gratis gaan ophalen.. dat is geen efficiënte manier om afscheid te nemen van "het Leven!"
    Daarom! Ter zake!
    "De Centra voor de humane Levensbeëindiging" dienen zich nu aan te melden.
    Nu denkt u… (en daar hebt u wel ’n beetje gelijk in) dat ik hier wat vreemde toekomstvisioenen projecteer. Dat is een onjuiste conclusie van u. Met de eminence grise van de Neêrlandse Journalistiek, The Journalist of the Century, H.J.A. Hofland heb ik dit scenario al eens eerder besproken en behandeld. Daarom… beste mensen: stop met zeuren en zorgt u nu zelf even voor de beëindiging van de Malthusiaanse overbevolking door er ’n eind aan te maken. Uw einde. U doet dan humaan. U springt niet voor de trein, u zorgt ook niet voor vragen bij uw nabestaanden omtrent uw verdwijnen maar zorgt ervoor dat u op een ordentelijke manier hier het tijdige voor het Eeuwige verwisselt.
    Uiteraard… ter besparing van de kosten… beschikken de Centra voor de Vrijwillige en Humane Levenbeëindiging ook over inpandige crematoria… Enfin… ik zie u wel of niet in het hiernamaals! Hahahahaha… Groet! JB
    In mijn boek leest u meer praktischer oplossingen… dan de voorgaande.

  109. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 19:37

    @Jan Bouma: je wil altijd graag van de lezer horen waar die voor staat.
    Welnu: ik ben een voorstander van de humane drionpil. Verkrijgbaar bij de huisarts (altijd een voorraadje in de kast) en onder zijn/haar toeziend oog inslikken zonder dat hij/zij zich er mee mag bemoeien waarom.
    Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.Reactie is geredigeerd

  110. jan bouma 29 maart 2009 om 19:55

    @Aad… 19:37
    Het kan efficiënter via de "Centra… enz." want anders zit die huisarts met jouw lijk opgezadeld, en dan kost je verscheiden de maatschappij toch weer geld. En geld is veel belangrijker dan het Leven. Nee. Mijn idee is beter. Ik heb altijd gelijk. Ook in het doordenken van de juiste oplossingen. De "Centra enz." moeten er komen. Als Balkenende dit nu ook even leest… zijn naam eindigt sowieso toch al op "ende.." is hij de eerste kandidaat die mijn oplossing in de praktijk kan en mag uitproberen… Groet! JB
    Ik ga de klok eens terug of vooruit zetten met een uur. Dat weet ik nog niet of ik me de zomer dan wel de winter laat aanpraten door de betweters! Grapje. Tot morgen! JB

  111. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 19:59

    @Jan: die centra mogen er ook komen. Ik zat (in het kader van deze blog) even als crisismanager te denken: snelle oplossingen!
    Klok: je bent er wel laat mee.. Je had de wekker vannacht al moeten zetten natuurlijk.
    Of zoals ik, die natuurlijk bestens met de tijd meegaat: alle klokken bij mij doen dat automatisch. Inclusief het horloge..
    Ik wil natuurlijk altijd bij de tijd zijn, dat heb je wel begrepen inmiddels..

  112. jan bouma 29 maart 2009 om 20:06

    @Aad 19:59
    Ik laat me "de tijd" niet door een klok bepalen, Verbaast! Jij snapt nog steeds niet hoe ik functioneer. Jij bent namelijk slechts "bij de tijd" die door jouw klok wordt bepaald en niet door die van jezelf. Ik bepaal m’n eigen tijd ZONDER klok.

  113. Aad Verbaast 29 maart 2009 om 20:19

    @Jan: gezelligheid kent geen tijd?
    Klok horen luiden maar geen idee waar de klepel uithangt?Reactie is geredigeerd

  114. jan bouma 29 maart 2009 om 20:21

    Alweer fout, Aad.. als de klok mij niet interesseert dan nog minder – uiteraard – de klepel!!!Reactie is geredigeerd

  115. jan bouma 29 maart 2009 om 21:06

    @Allen
    Ter stimulering van het toekomstperspectief in wat meer gunstiger zin zie hierna de link voor de bouw van CSP-zonnecentrales door Michael Persson; elders op de Opiniepagina te vinden; wellicht via de link:
    http://www.volkskrant.nl/economie/article1171822.ece/Duitsland_maakt_wel_gebruik_van_de_zon
    en anders zou ik het zeker even opzoeken. Het is nu precies een korte termijnmaatregel waar Aad op doelt en is ook waar ik voor pleit. Hert levert een snel resultaat.
    Men heeft nog niet goed in de gaten de samenhang van de relevante financieringen t.b.v. het algemene belang en de economie versus die t.o.v. de foute bestedingen. Worden hierin de juiste keuzes gemaakt is de crisis ook snel over.

  116. vroems 29 maart 2009 om 21:20

    Jan Bouma,
    CSP? Wat zouden wij in Nederland met CSP moeten?

  117. jan bouma 29 maart 2009 om 21:34

    @Vroems… think global.. die dingen kunnen ook het beste in de Sahara gebouwd worden; geen productieve oppervlakte wordt dan in beslag genomen en in die zandwoestijn schijnt meestal de zon zoals je weet. Vervolgens wat juiste bekabeling door de Middellandse Zee naar Europa en klaar is kees. Zie verder voor technische info. http://www.gezen.nl .
    Daar zitten de technici. Ik ontwierp slechts de voorwaardelijke wereldwijde politieke kaders en zie daarvoor http://www.villamithras.com en lees dan even de samenvattingen onder Column 2 en Extraatje. Op die klok van je zie ik dat het al 5 over twaalf is… Lekker optimistje ben je..:-))

  118. vroems 29 maart 2009 om 21:46

    Jan.
    Vijf over twaalf, we hebben nog alle tijd.
    Ja in de Sahara. Ik ken die plannen. Maar of dat nou een korte termijn maatregel is die snel resultaat oplevert betwijfel ik. Ga maar zaken doen met Algerijnen, ben je twintig jaar verder en de kogels vliegen je daar om de oren.
    Nee dan beter iets met PV panelen hier lokaal lijkt mij.

  119. jan bouma 29 maart 2009 om 22:21

    @Vroems 21:46
    Er is overleg tussen de EU en de Noordafrikaanse staten maar dat gaat uiterst langzaam omdat de wereldopinie er niet rijp voor is dat er snel beslissingen moeten worden genomen. Ja, dat is waar. Men is niet rijp voor een wereldraad en niet rijp voor de noodzakelijke continuïteit van de mensheid. Pers en media, die hierin een rol kunnen spelen, boycotten al jaren mijn oplossingen.
    Ondertussen zitten we met z’n allen in het jaar 2050 met naar schatting 9,3 miljard medewereldburgers! Zo ver zal het niet komen zonder acceptatie van mijn voorstellen.
    Opmerking:
    De stumpers hier in Nederland zitten te rekenen tot in het jaar 2040 over het wegwerken van een tekort van 4 miljard! Terwijl we nog geen halfjaar vooruit kunnen kijken inzake wat dan ook omdat het aan de basis niet deugt. Door aan de basis wezenlijke koerswijzigigingen overeen te komen met de totale wereldbevolking. Wereldmunt etc. kan dat wel. Dan kun je wat beleid uitzetten naar de toekomst. Incl. de energievoorziening. Zie website.
    PV panelen zijn nog veel duurder; zo heb ik begrepen. Maar bij http://www.gezen.nl weten ze er alles van. Ook inzake die vergelijkingen.

  120. sprakeloos 29 maart 2009 om 23:22

    Mijn antwoord is er Aad, ik weet niet of ik je zal kunnen overtuigen, maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als ie wordt opgediend en van al die ketelmuziek moet ik rationeel gezien al helemaal niets hebben al is het soms zeer vermakelijk.
    Ik vond het in ieder geval aardig om ‘even’ bij stil te staan, tussen het invullen van de belastingaangifte.

  121. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 01:03

    @Sprakeloos: ik heb het net gezien. Mooi blog!
    Uitgebreid daar gereageerd (misschien wel te uitgebreid..).
    Aardige discussie zo over twee blogs. Je snapt dat ik niet overtuigd ben door je mening.
    Ieder zijn mening.
    Een andere uiting van polderen :-))

  122. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 01:06

    @Jan (en @Vroems): in Duitsland maakt groene energie imiddels 18% uit van het geheel.
    Nederland nog geen 4%…
    Ik hoef niet uit te leggen waarom.. De blog is illustratief genoeg.. Gemis aan leiderschap, visie, en daadkracht.
    @Sprakeloos: zou dat ook iets met "polderen" te maken hebben? :-))Reactie is geredigeerd

  123. ceesincambodja 30 maart 2009 om 05:46

    Hoe ze het hier doen?
    Wel eens van struisvogels gehoord Aad?
    Ik blog er al zo vaak over.

  124. vroems 30 maart 2009 om 08:44

    Jan Bouma,
    CSP is wel een belofte maar Gezen lijkt een beetje vooringenomen te zijn wat dat betreft.
    Ik zou hun bronnen en vergelijkingen eens doornemen. Verder extrapoleren zij de ontwikkeling in PV uit het verleden door naar de toekomst.
    Dat zou wel eens pessimistisch kunnen zijn.http://www.volkskrantblog.nl/bericht/245985 een kort (door de bocht) stukje van mij wat daar over gaat.Reactie is geredigeerd

  125. vroems 30 maart 2009 om 08:52

    Aad,
    Die percentages? Lijkt mij niet correct vwb Duitsland…

  126. jan bouma 30 maart 2009 om 09:03

    @Vroems:….het verweer laat ik graag over aan http://www.gezen.nl Ik weet wel dat de wetenschapsbijlagen van NRC (Michiel van Nieuwstadt) en ik dacht ook Volkskrant er artikelen aanwijdden met goede resultaten qua opbrengsten/kosten verhoudingen. Ik acht mij deskundig voor de politieke noodzakelijke wereldkaders die aan een mondiale aanpak ten grondslag moeten liggen. Zie boek. Jouw verwijzing bestudeer ik later (inz. "hier")
    En ook de navolgende opmerkingen (bij verre niet uitputtend) die ik bij ‘Sprakeloos’ plaatste; zoëven. Als volgt:
    jan bouma / 30-03-2009 08:54
    @sprakeloos
    En ondertussen blijkt de wereldeconomie één groot communicerend vat. De onderlinge verschillen worden dus genivelleerd tot het gemiddelde mondiale niveau en alles wat boven de middelmaat uitsteekt komt met één harde klap NU op het gemiddelde terecht omdat de financiële systemen zijn geklapt.
    Daarom worden er hier op dit moment in het Westen en in de VS duizenden en duizenden miljarden u i t de economie geperst; althans men tracht dat te doen om de geldhoeveelheid niet nog verder te laten stijgen en daardoor Weimarrepubliekachtige inflatiecijfers te krijgen. 1 miljard Reichsmark voor een brood… Kan er ook ’n blog over schrijven maar dat deed ik op m’n website: zie http://www.villamithras.com en men kijke dan even naar de samenvattingen onder column 2. Aldaar een mondiale aanpak voor het herstel van het vertrouwen en van de wereldeconomie. Alles wat er nu gebeurt is te beschouwen als "windowdressing". Vgl. ook J. Tinbergens opvattingen in dit verhaal en wat hij 50 jaar geleden al verkondigde: "zorg nou voor een evenwichtige en gelijktijdige koopkrachtontwikkeling WERELDWIJD. Enz. enz. Je wordt er moe van. Op naar de G20 in Londen die ook niks kunnen uitrichten omdat er 170 landen ontbreken. En de "leiders" zijn op de verkeerde gronden gekozenen. Geen wereldmunt. Etc. etc.
    Allen prettige dag verder. JB

  127. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 09:12

    @Vroems: het percentage in Nederland klopt ook niet: het is geen 4 procent maar 3 procent:http://pressrelease.perssupport.nl/publishingweb/pressrelease/detail.do?pressId=27481&type=today&searchKey=cefb21cf-1ade-11de-92bb-e12816bb9b5b&languageId=NL&pageIndex=1
    En daarmee één van de slechtst presterende landen in Europa.
    In 2020 moet dat 20% zijn. Het ‘briljante idee’ van de regerig om te gaan investeren (stimuleren is het eigenlijk overigens) in windmolens is dus helemaal niet briljant: het is de Europeese vastgelegde doelstelling!
    Hele rapport: http://www.pwc.com/extweb/challenges.nsf/docid/EFCFC7FF87B1AD4480257583004EC0D2
    Je hebt gelijk over uitsland: ik was met mijn 18% te hoog (ergens gelezen, dus ‘gelogen’ in commissie). Het is 9% op dit moment. Dat is wel drie keer hoger dan Nederland!Reactie is geredigeerd

  128. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 09:36

    @Allen: voor mijn eigen geschiedschrijving zal ik mijn reactie bij http://www.volkskrantblog.nl/bericht/253943 zijn blog hier ook maar even neerzetten.
    ==================
    Slim en behoedzaam opgezet betoog. Je voert de lezer langzaam mee in je bovenste conclusie: geef de heren (en de oppsositie) complimenten. Ze hebben iets mooi’s neergezet (kort samengevat).
    Complimenten daar voor (dubbele aanbeveling bij deze). Ik zou het haast gaan geloven. 😉
    Echter er zit een denkfout in je redenering. Een redenering die kort samengevat (althans zoals het bij mij overkomt) als volgt is:
    – polderen is een eeuwen oude traditie.
    – niet polderen is ondenkbaar geworden in samenleving.
    – het crisissplan is dus een polderplan.
    – dus het plan is een goed plan. Dun misschien, maar dat is nu eenmaal de consequentie van polderen. Het maximaal haalbare..
    Je draait de redenering dus om. Het is een goed plan omdat er gepolderd is.
    Ik ben het daar niet mee eens. Omdat er gepolderd is, is et een slecht plan is meer mijn stelling.
    Polderen is inderdaad deel van de cultuur, maar niet per definitie een uitgangspunt. Het is het ook niet altijd en consistent geweest (wat Pleij ons ook wil doen geloven).
    Polderen is een fraai model en oplossing in tijden van redelijke stabiliteit. Dan heeft het ook grote voordelen. Waaronder overigens stabiliteit.
    Polderen is een ongeschikt uitgangspunt als er crisismangement moet worden bedreven. Waarom? Omdat in tjden van crisis er snel en creatief ‘out of the box’gedacht moet kunnen worden.
    Het uitgangspunt hier van de regering was om het poldermodel te gaan kiezen: "in the box" dus.
    "Alles is bespreekbaar" werd gezegd. Maar het is vervallen (polderen) in het behoedzaam werken vanuit de eigen vermeende achterban (heilige huisjes en tevreden kunnen houden) om dan per defintie naar beneden te nivelleren.
    Consequentie is dan duidelijk: lange termijn kun je best wel wat beleidslijnen uitzetten.. (dat zie je dan ook).
    Leuk, maar op korte termijn is niets gepresteerd (daar schreef ik mijn blog over, waar hier feitelijk op reageert, wat je al had aangekondigd.)
    Het kan wel degelijk anders.
    Bos (als voorbeeld) gaf zonder te polderen in één weekend 18 miljard uit, om twee banken (Fortis en ABN) aan te schaffen. Het was tegen de wet (kamer helemaal buitenspel) en zonder welke partner of achterban dan ook. Bos werd daarvoor ook nog door vriend en vijand de hemel in geprezen!! Niks polderen: actie, gewoon doen!!
    Als contrast hebben alle partners 4 weken (!!) zitten polderen (hun keuze het zo aan te pakken!), en komen ‘trots’ naar buiten om te vertellen dat ze wel 6 miljard (??) gaan besteden om de hele crisis te gaan bestrijden.
    En als je goed kijkt (mijn blog) is slechts.. ik zeg nogmaals slechts, slechts 1 miljard daarvan te besteden in de crisisjaren zelf….
    Kijk dat is nu de ‘opbrengst’ van polderen. "alles is bespreekbaar", maar uiteindelijk (vrijwel) niets..
    Misschien mag ik nog wel aangeven hier wat ook een volstrekt unieke cultuureigenschap is die ook met polderen te maken heeft en werkelijk al eeuwen in onze genen zit: De dijkgraaf was een van de eerste vormen van bestuur in ons land. De dijkgraaf werd echter aangesteld door de polderboeren. Om het werk voor hun te doen. De man was daarmee geen notabele maar een zetbaas van de boeren. Daar werd dan ook niet naar opgekeken. Nee, ze moesten slechts uitvoeren wat het volk (de boeren in deze) hem opdroeg!
    Dat is dé reden waarom er nu nog zo gemopperd (over alles en dus ook dit) wordt door de Nederlanders en ze geen doekjes voor hun mond houden. Direct, open en eerlijk.
    Een ander manier dus (ook weer in deze) van polderen: sabel dit ‘werkstuk’ van deze notabelen en ‘baronnen’ maar gewoon neer. Jullie zitten er immers voor ons (los de crisis voor ons op) en niet omgekeerd!!
    Ach, ik hou wel van die laatste manier van polderen. Die traditie van polderen werkt uitstekend in tijden van crisis.
    P.S. Excusus.. Het is haast een blog geworden..
    Ik ben nog steeds sprakeloos, jij ook :-))
    ==============Reactie is geredigeerd

  129. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 09:39

    @Cees: ik lees e ook regelmatig: ik heb het gezien. Niet om vrolijk van te worden :-0

  130. nelus 30 maart 2009 om 09:41

    nelus / 30-03-2009 08:33
    @allen: Aad, sorry, ik gebruik jouw blog even als mailbox met een vraag.
    WJ-tje kan niet meer op dit blog komen.
    Als hij het probeert dan wordt hij steeds teruggestuurd naar het VK-blog.
    Als zijn reacties worden weggegooid.
    Is er iemand die dit kan melden bij de VK ?
    Of is er iemand die een oplossing weet ?
    Via 3 providers geprobeerd. Geen enkele lukt.
    Wij hebben samengewerkt aan een blog voor Aad en zodoende kan hij mij bereiken via mijn mail.
    Vandaar dat ik de vraag voor hem stel op zijn verzoek.

  131. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 09:58

    @Nelus: is dat alleen op het blog van mij?
    Of gebeurt hetzelfde als hij op andere blogs wil reageren?
    Ik had hem al gemist hier.. Maar ik zie hem ook nergens anders ‘opduiken’ in de reactieruimtes.. Vandaar mijn vraag.
    Vreemde toestand …
    – krijgt hij een waarschuwingsboodschap?
    – of enkel terug naar de voorpagina?
    – enkel vanaf zijn IP? Of bij alle IP’s?
    – Kan hij wel inloggen?Reactie is geredigeerd

  132. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 10:21

    @Jan Wiilem en Nelus:
    Het doet me ergens denken (mmar ook weer niet helemaal) denken aan eerdere problemen hier met HETNET. Een aantal bloggers konden toen helemaal niet inloggen..
    Een blog waar daar veel info over staat:http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=244527
    Daar staat ook een ‘workaround’.
    Misschien kijken of dat wel lukt:
    Eerst naar http://www.myproxy.ca (virtuele provider) en dan inloggen.. (andere route wordt er dan gevolgd.
    Gaat het dan wel?Reactie is geredigeerd

  133. jan bouma 30 maart 2009 om 11:12

    @Aad
    1) Hoop dat je adviezen aan WJ’tje werken.
    2) Vervolgens: als "crisismanager" gooi je je in de strijd maar dan zou ik EERST als kapitein van de TITANIC (= de wereld) de koers 180o graden wenden! Ik bedoel dat uit de koerswijziging ONMIDDELLIJK resultaat blijkt doordat het schip niet nog meer op de klippen gaat lopen, en dat mogelijk nog "de reis" kan worden voortgezet. Dus je acute ingrijpen betekent: onmiddellijke koerswijziging met 180o graden. Alleen op die manier kan het noodzakelijke herstel van vertrouwen van "de opvarenden" worden geïnitieerd en legitimeerd. Ik geloof dat WJ’tje eens zei: "..1% herstel van het vertrouwen betekent meer dan 1000 miljard!" En daar geef ik hem gelijk in. Kon hij het nu maar even bevestigen! Tenslotte is hij ook kapitein op zijn Gulden Draak! En die naam klinkt beter dan ‘de Titanic’.

  134. jan bouma 30 maart 2009 om 12:54

    Ondertussen dendert de karavaan van de onttakeling verder. Bijv. door het volgende bericht uit het dossier "kredietcrisis" van de Volkskrant.
    Als volgt:
    ===============================================
    Van onze verslaggever Frank van Alphen
    gepubliceerd op 30 maart 2009 07:52, bijgewerkt op 30 maart 2009 12:34
    ZEIST – Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) bevriest de pensioenen de komende drie jaar. Dit geldt zowel voor de pensioenen van werknemers als die van gepensioneerden. Etc. zie artikel.
    ===============================================
    Nu is die eis van DNB, de Nederlandse Bank, aan die pensioenfondsen om voor voldoende "dekkingsgraad" te zorgen net zo ridicuul als de eis van de bankiers aan hun klanten: "Zorgt u voor voldoende dekkingsgraad van uw in zekerheid gesteld onderpand aan ons en waarop wij u krediet verleenden!"
    Alsof de hypotheekgever- en de hypotheeknemer hier maar ook enige invloed op zouden kunnen uitoefenen!
    We zijn terug bij af.
    Men herstelt slechts het (noodzakelijke) vertrouwen in de wereldeconomie door mijn voorstellen te aanvaarden. En slikt u nu even in uw onvermogen om mij niet te kunnen pareren!
    "’n Aardigheidje… meneer Sonnenberg!"Reactie is geredigeerd

  135. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 15:26

    @Jan: "WJ-tje": ik hoop het ook.. Maar noch Nelus, noch WJ heb ik na mijn vragen hierboven weer gezien. Dat doet me het ergste vrezen of ze zijn hard aan het werk..
    @Pensioenen: één van mijn eerste blogs was een serie van drie om aan te tonen dat pensioenen (en pensioenbedrijven dus) een vorm gelegaliseerde diefstal is. Helaas heb ik die er een keer afgehaald.. Het bewijs was echter sluitend.
    Ook wat nu weer gebeurt: de pensionarissen en pensioenopbouwers worden benadeeld doordat de directies en commissarissen hebben zitten slapen en zijn gaan gokken met andermans geld.
    Men wordt echter belazerd, nergens zijn zoveel reserves als in de pensioenbedrijven, en genoeg om uitstekend deze dip door te komen. Nederlandse pensioenbedrijven behoren tot de grootste investeerders ter wereld.
    Ik garandeeer je: als de beurs weer aantrekt, hoor je niet het omgekeerde.. Diefstal.Reactie is geredigeerd

  136. jan bouma 30 maart 2009 om 17:01

    @Aad…15:26
    Dat betekent dan dat ze DE CONTROLEUR, de DNB, ook zouden weten te belazeren met hun "dekkingsgraad". Zit de controleur dan ook te slapen? Ik denk dat het zo is dat er u i t de economie zoveel duizenden miljarden worden geperst; o.a. ook door koersverliezen (de AEX, de DOW, Nikkei, etc. alle beurswaarden ter wereld blijken zowat gehalveerd en gekelderd. Heb je daar je beleggingen in gedaan zijn die natuurlijk ook gehalveerd. Dus… ik weet het niet of ze ECHT de DNB aan het belazeren zijn. Wie hier expert in is onze vriend Herman de Winter want die heeft iets met het ABP; het grootste pensioenfonds van Nederland. Zo weet ik toevallig. Hij is daar een dik betaalde adviseur zo heb ik begrepen… Grapje! -:)) Misschien leest hij dit? Daarnaast zag ik dat er een Vkblog is getiteld: Beursanalyses. Men kan vooruit! Kijk in het alfabetische register.
    Inzake WJ’tje…
    dat kan ook door toevallig andere omstandigheden komen; zijn afwezigheid. Respect. Zwijgen. En afwachten is dan het parool.

  137. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 18:22

    @Jan: de DNB heeft de laatste tijd toch keer o keer bewezen dat ze zitten te slapen op alle fronten..
    Hoezo toezicht?
    Pensioenfondsen hebben ook zitten slapen..
    Andere niet overigens. Het kan dus wel.
    Ik kreeg keurig een brief van een pensioenfonds dat alles ook in 2009 werd geindexeerd.. die zitten nog steeds boven de 125%.
    Maar ja, eerder waren er ook brieven dat de drieectie had gefraudeerd met vastgoed..
    Het blijven alemaal boeven. Dat had ik je toch al gezegd! :-))

  138. Aad Verbaast 30 maart 2009 om 18:41

    @allen: volgende blog staat er al weerop.
    Een heel andere dan all andere manier maar zeker de moeite waard!!http://www.volkskrantblog.nl/bericht/254046Reactie is geredigeerd

  139. petrus 31 maart 2009 om 18:57

    Beste Aad,
    Ik ben geen econoom en gen expert maar ik begrijp best dat de regering het ook niet weet. Niemand weet echt hoe je de crisis zou kunnen oplossen. Elke poging kan positief maar net zo goed negatief werken. Meer geld uitgeven kan maar dan komt er inflatiegevaar of teveel schulden voor de volgende generatie. Of het genereert niks. Enfin, de kranten staan er vol mee.
    crisisgroeten

  140. Beer 31 maart 2009 om 22:59

    29-03-2009 19:04u
    Klopt, Aad. 🙂

Plaats een reactie