Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Goldman Sachs Sucks


De ene Europese regering wordt rap vervangen door een andere. Met meel in de mond wordt de hete aardappel van de schuldencrisis doorgeschoven van de een naar de andere. In realiteit wordt een behoedzaam opgebouwd netwerk in stelling gebracht. Ook wel omschreven als het Goldman Sachs Project. Hier een overzicht van enkele sleutelfiguren uit dat netwerk. Ons kent ons. Lees en huiver.

Griekenland
Lucas Papademos. Sinds 11 november premier van Griekenland. Van1994 tot 2002 bobo van de Griekse centrale bank. De periode waarin Goldman Sachs adviseur was van de Griekse overheid, die de boekhouding vervalste. Goldman Sachs speculeerde intussen wereldwijd op de Griekse staatsschuld. Van 2002-2010 vice-president van de ECB.
Petros Christodoulo: Sinds 2010 beheerder hoofd van het Griekse Public Debt Management Agency (Agentschap voor het beheer van de staatsschuld). Belangrijke man!
Tot 1998 bankier bij Goldman Sachs.

Italië
Mario Monti: Net als in Griekenland zonder verkiezingen inmiddels premier van een technocraten regering. Met een ongekend netwerk en internationaal adviseur van Goldman Sachs.
Zijn naamgenoot Mario Draghi is sinds (ook) november president van de ECB. Draghi was vice voorzitter en managing director van Goldman Sachs international en lid van het wereldwijde management committee (2002-2005).
Romano Prodi: Op de payroll van Goldman Sachs van 1990-1993 en wederom in 1998. Daartussen was hij premier van Italië (1996-1998). Van 1999-2004 voorzitter van de Europese Commissie.

Ierland
Peter Sutherland: tentakels in zowat elk politiek gremium in Europa. Voorzitter (non-executive) van Goldman Sachs International en speelde een cruciale rol in de bail-out van de Ierlandse banken (2008-2011). Was voorzitter van de GATT en WTO, en Europees commissaris (concurrentie).

Duitsland
Otmar Issing: van 1990-1998 directielid van de Duitse Bundesbank. 1998-2006 directielid ECB. Adviseur van Goldman Sachs.

België
Karel van Miert: was ook al Europees commissaris (1993-1999). Net als Monti en Sutherland, allen met dezelfde portefeuille: concurrentie. Na deze functie adviseur van Goldman Sachs en president van Nyenrode. Inmiddels overleden (2009).

Portugal
Antonio Borges: Portugees van geboorte. Directeur van IMF Europa. Vanaf 2010. 2000-2008 vice voorzitter en managing director van Goldman Sachs International in London. Heeft net ontslag genomen “om persoonlijke redenen”.

Spanje
De conservatieven hebben net een meerderheid sinds afgelopen zondag.
Mijn persoonlijke tip van een naam die binnenkort wel zal opduiken: Guillermo de la Dehesa. Ook een groot netwerker, en natuurlijk niet onverwacht: adviseur van Goldman Sachs.

Resultaten
Ons kent ons in deze wereld. In tijden van onbalans (crisis) kan veel geld verdiend worden. Goldman Sachs heeft eerder bewezen dat ze er niet voor schuwen om onbalans te creëren om dat doel te bereiken. Om dan middels speculatie (ik noem het handel met voorkennis) enorme winsten te boeken ten koste van de armen.

Goldman Sachs keerde in 2011 13 miljard aan bonussen uit. Dat is omgerekend per werknemer (32.000 wereldwijd) 400.000 dollar! Inmiddels staat er op de balans tot Q3 al weer ruim 11,5 miljard gereserveerd voor 2012. Ze leven er goed van.

En wij maar luisteren naar de politici die ons voor houden dat er geen ontkomen aan is dat we de broekriem nog verder zullen moeten aanhalen. Europa is immers in een diepe crisis verzeild geraakt.
Klopt. We hebben niets te vertellen. Zij ook niet.

“Ik doe Gods werk” orakelde Lloyd Blankfein, de CEO van Goldman Sachs, ooit eens.
God (ook niet vies van het uitoefenen van invloed) strooide tenminste ooit nog eens wat Manna over de hongerigen..

Extra bronnen:

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/11/15/het-jaar-dat-bankiers-eerste-minister-werden
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/21/het-grootste-offer-in-de-crisis-is-niet-welvaart-maar-democratie/
http://www.presseurop.eu/nl/content/article/202611-de-tentakels-van-goldman-sachs
http://www.independent.co.uk/news/business/analysis-and-features/what-price-the-new-democracy-goldman-sachs-conquers-europe-6264091.html
http://www.presseurop.eu/en/content/article/1177241-our-friends-goldman-sachs
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2099350,00.html#ixzz1db31Z6Jd
http://www.telegraph.co.uk/finance/markets/2809685/Italians-claim-country-run-by-Goldman-Sachs.html

132 Reacties op “Goldman Sachs Sucks

  1. jan bouma 22 november 2011 om 17:27

    @Aad..
    Succes met dit blog dat geschreven is vanuit de visie van het totale overzicht. En dat overzicht houdt in dat de financiële hegemonie op deze wereld kennelijk als alom zaligmakend en vooral dan ook prevalerend zou dienen te zijn. Ten onrechte. Ik kom er nog wel op terug. Morgen of zo…

  2. Aad Verbaast 22 november 2011 om 17:31

    @Jan: en dan gaat dit nog maar enkel over Europa en de ‘financiële crisis’. Voor hun een winstmaker natuurlijk. Op de laatste top ook nog even vastgesteld dat de reserves van de banken omhoog moeten. En als ze dat zelf niet lukt dan zullen de overheden wel bijspringen. Waar zou dat nou vandaan komen?
    Uit het brein van de bankiers en uit de zakken van de arme burgers natuurlijk!

  3. VSp 22 november 2011 om 17:36

    Super actueel! Ook De Pers wijdde vandaag bij monde van Hulspas redactieruimte in voor een Goldman Sachs kabinet bestaande uit Nederlandse Goldman Sachs boys. Inclusief Friso. Zet ze d’r maar bij op het lijstje.
    http://www.depers.nl/economie/611783/Het-kabinet-Goldman-1.html

  4. Aad Verbaast 22 november 2011 om 17:44

    @VSp: dank!! die had ik nog even gemist vanmiddag. De tentakels ook in Nederland.
    Wat een lange en indrukwekkende lijst namen. Om te smullen natuurlijk.

  5. jose 22 november 2011 om 18:34

    Hebben jullie gisteren nog tegenlicht gekeken? Wie verdienen er veel aan voedselspeculatie en wie wilden er niet voor de camera om te vertellen dat het speculanten zijn die de armen in de wereld ernstig bedreigen? Die de oorzaak zijn van voedselrellen met alle gevolgen van dien. Een keer raden.
    Werkelijk waar het vuur komt uit mijn oren, zo gemeen en onrechtvaardig en dan demonstranten traangas in de ogen spuiten of traangasgranaten in de menigte. Krijgen allemaal een onderscheiding voor alle ellende die zij hebben veroorzaakt. Stop deze criminelen.

  6. Motek from Space 22 november 2011 om 18:42

    Beiden dank ( Aad en VSp). Zal Heerenveen ook nog even wakker schudden eer de steede weer opgezocht wordt 😉

    Lijkt wel horror..het IS horror! Elders kopte de RIVM..Veel Nederlanders laten gezonde voeding staan…
    ( http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2011/Veel_Nederlanders_laten_gezonde_voeding_staan )
    Sja..Logisch gevolg als effect op de graai-cultus…nog even wachten en we zitten aan tafel van de aardappeleters. Merde…steeds meer mensen zitten daar al.

    Werkverschaffing voor de WSNP afdeling die wat Heerenveen betreft vrijwilligers (…) zoekt om de personeelsbezuinigingen op die afdeling op te vangen.
    Toekomst perspectief: met 40 euries per week om van te “leven” mag je je rijk gaan noemen?

  7. lebonton 22 november 2011 om 18:45

    vertrouw ook geen naam waar ‘gold’ in voorkomt
    overigens ziet de goede man op de foto er uit alsof de titel van het blog zou moeten zijn:’goldman sachs sucked’

  8. Laila 22 november 2011 om 19:02

    Fraaie “megalomane” fot.

  9. Laila 22 november 2011 om 19:02

    Fraaie “megalomane” foto.

  10. Aad Verbaast 22 november 2011 om 19:05

    @Jose: uiteraard gekeken. http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/speculeren-met-voedsel-en-land/de-voedselspeculant.html
    Als je goegeld op voedsel, voedselspeculatie + Goldman Sachs is er dagen leesvoer voorhanden.
    Niet de enige bank trouwens die zijn handen daar aan vuil maakt.
    10-tallen Miljoenen doden als gevolg.

  11. Aad Verbaast 22 november 2011 om 19:08

    @Motek: kan Heerenveen ook nog wakker worden denk je?
    In diepe veenslaap vermoed ik.

    @Lebonton: een ding is wel duidelijk: hij zal het nooit toegeven.

    @Laila: onderuitgezakt na weer een zware dag..

  12. Glaswerk 22 november 2011 om 19:52

    Het kan niet voldoende onder de aandacht gebracht worden wie er werkelijk de lakens uitdelen!

  13. Aad Verbaast 22 november 2011 om 20:32

    @Glaswerk: godgeklaagd natuurlijk. Maar zijn nog enkel andere viendenklubjes die veel zo niet alle touwtjes in handen hebben. Met uiteraard weer genoeg links met de bankenwereld en Goldman Sachs. Daarover schrijf ik nog wel een andere keer. Zou in deze blog te ver voeren.

  14. VSp 22 november 2011 om 20:40

    Solliciteren by Goldmann Sachs? Dat gaat zomaar niet. Een citaat uit de toelichting:

    Goldman Sachs Competencies
    * Goldman Sachs cite the following core competencies as essential qualities in all candidates:
    * A passion for excellence (‘Excellence is all we do’)
    * Belief in the power of the group
    * Integrity – You will need to be 100% ethical in all that you do.
    * Leadership – Candidates should demonstrate that they can go the extra mile for a client and are able to take a long term view wherever possible.
    * A desire to be challenged, especially intellectually.
    * A desire to make your mark on the world.

  15. zelfstandigjournalistantwerpen 22 november 2011 om 20:40

    En dan nu nog de Amerikaanse connecties ontrafelen. Hebben we gelijk de gehele bankencrisis te pakken. Goed staaltje onderzoekswerk.

  16. Barbara Jansma 22 november 2011 om 20:48

    En dan weten we gelijk waarom de Occupiers niet zo bijster geliefd zijn, en waarom de Demacraten van de USA zo twijfelen of ze Occupy Wallstreet nou moeten omarmen of niet.

    Klik om toegang te krijgen tot CLGF-msnbc.pdf

  17. VSp 22 november 2011 om 21:11

    Tja, de Bilderberg Group. Alle namen, voor zover bekend, gesorteerd op branche en organisaties.
    http://infokrieg.tv/wordpress/2011/06/10/offizielle-bilderberg-teilnehmerliste-sortiert-nach-branchen-und-gruppen/
    Welk bureau met drie naamwoorden op de lijst, dat een eigen kantoor op Noordeinde had, behartigt vele belangen voor GS, wereldwijd, tot in China toe? Je zult maar MP zijn van een miniem landje met vele ereplaatsen en tussendoor maatschappijleer doceren op een lokaal schooltje.
    Hij, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Poodle.jpg is braaf, zó braaf. luistert zó goed naar ’t baasje.

  18. Aad Verbaast 22 november 2011 om 21:40

    @VSp: Competenties: papier is geduldig natuurlijk. Alhoewel ik ook “geloof in de power van de groep”, laat daar geen misverstand over bestaan. En dat ze “mark on the world” hebben geloof ik ook meteen.
    Misschien moet ik maar eens een sollicitatiebrief schrijven. Kan ik deze boog er bij stoppen als onderliggend document dat aan te tonen.

    Over Bilderberg (en nog twee groepen) een volgende keer trouwens, al in voorbereiding. Mooi lijstje!
    Uiteraard de kwien, maar ook twee namen die in deze blog voorbijkomen: Monti (uiteraard, die zit/zat overal in) en Sutherland (ook overal gewaardeerd lid van).

    Heb je Rosenthal overigens voor bij zien komen? Was nieuw voor me.

  19. Aad Verbaast 22 november 2011 om 21:42

    @Zelfstandig journalist: Ik dacht dat Goldman Sachs al een aardige Amerikaanse connectie was. Topje van de ijsberg natuurlijk.

    @Barbara: dank. En dank voor de link. Ik had het al via FB van je gezien, en gelezen uiteraard.
    Wat een bende!

  20. VSp 22 november 2011 om 22:16

    Rosenthal bekend, Halberstadt en Chavannes (NRC) niet. Iets voor de PVV’s Perspolitie? Die lui, van de PVV wel te verstaan, hebben ’t niet zo met de NRC. Klein wereldje, vol met ongerijmdheden.

  21. Aad Verbaast 22 november 2011 om 22:26

    @VSp: Victor Halberstadt. Ik was hem al op het spoor. Leids professor. Openbare Financiën. Ironisch natuurlijk: “openbaar”.
    Samen met Monti lid “persoonlijk vriend” van de stuurgroep van de Bilderbergconferentie.
    En als grote ‘verrassing” jawel: adviseur van Goldman Sachs!! Al sinds 1991.
    Kroonlid van de SER geweest. Adviseur van Rutte. Maatjes met de kwien natuurlijk.
    http://www.ftm.nl/original/halberstadt-goldman-sachs-draagt-geen-schuld-aan-kredietcrisis.aspx
    http://www.depers.nl/economie/610158/Victor-Halberstadt-for-president.html

    In een volgend blog meer hierover natuurlijk.

  22. Grutte Pier 23 november 2011 om 00:35

    Snufje Skull&Bones, tikje Illuminati en wat strooi Vrijmetselarij, en kijk eens aan: een nieuwe Conspiracy is geboren!

    Als je het wil vinden vinden vind je het overal. Las het artikel in De Pers ook, en moest smakelijk lachen. De LinkedIn connecttie met Groningen was men even vergeten…. Alleen Rotterdam en Groningen tellen mee in de Economische wereld, en een tikje Tilburg en Amsterdam.

    Maar goed je gelooft dit….. *proest*

  23. Aad Verbaast 23 november 2011 om 00:52

    @Grutte Pier: het doet me een groot plezier dat je er zo om kunt lachen.
    BTW: Bonus al binnen?

  24. jan bouma 23 november 2011 om 09:15

    In al zijn eenvoud is de hele ontspoorde kwestie terug te brengen tot 2 essentiële oorzaken.

    1. In het Journaal zag ik een eenvoudige Egyptische boer – halverwege op weg naar de Asswan langs de Nijl – die zei: “Elke Egyptenaar wil nu ook een Mubarak worden…”

    2. Wie appelen vaart, die appelen eet: http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=Wie%20appelen%20vaart,%20die%20appelen%20eet.
    (Geld of appelen zijn hier hetzelfde)

    en als nou deze twee oorzaken bij elkaar gelegd worden heb je de redenen van de finaciële crises wereldwijd. Er is voor diegenen die aan het roer staan NOOIT genoeg en de uitwassen zullen blijven zolang er geen integere wereldraad is ter regulering; vervolgens de afschaffing van alle munten tegen één nieuwe wereldmunt wordt doorgevoerd NADAT alle activa en passiva volgens het Lieftinckmodel daartegen zijn afgerekend.

    Gaat het “om herstel van vertrouwen” – het belangrijkste economische goed – dan zullen nu eindelijk deze voorstellen eens tot uitvoering moeten worden gebracht. Rest mij nog even te wijzen op de bailout van Bush in 2008 van de banken. Zie Chomsky and Nader op youtube. Van de 700 miljard bedongen de bankiers voor zichzelf 100 miljard!!!!

    Allen een prettige dag verder.

  25. Aad Verbaast 23 november 2011 om 10:58

    @Jan: er is natuurlijk niets mis mee als bedrijven (zelfs banken) het instrument van de lobby inzetten om voor de eigen belangen op te komen. Kijk even welke organisaties allemaal een kantoorgebouw hebben rond het NAVO hoofdkantoor in Brussel bijvoorbeeld. Maar wat me stoort (onderwerp van de blog) is dat dit wel een flinke stap verder gaat dan lobbyen. Dit wekt alle schijn (niet eens meer schijn) van infiltratie tot in de hoogste geledingen van de politiek. Die ook nog zo stom zijn om daar in te trappen. Tja, en dan hebben ze (en jij) het over “vertrouwen”. En het “herstel” er van.
    Daar moet heel wat voor gebeuren wil dat ooit nog goed komen. Een paar maatregelen die je voorstelt dragen daar zeker aan bij. Verder zouden alle banden met welke organisatie dan ook voor politici moeten worden gestopt.
    Da’s pas revolutie!

  26. Redstar 23 november 2011 om 10:59

    We leven in een wereld waar burgers niets te zeggen hebben. Afdragen, mond houden, en het liefst veel geld sparen op een bank die je geld zeker goed zal gebruiken….
    Het normale volk – de grootste groep dus- zal bloeden voor het leven van een paar dikke toeten aan de top.

  27. jan bouma 23 november 2011 om 11:09

    @Aad…10:58
    Het is een vicieuze cirkel. Immers volgens Machiavelli zullen de tegenstanders van de revolutie, die er geen belang bij hebben dat die slaagt, tegelijkertijd en uiteraard ook grootste barrière voor de r e v o l u t i e zijn!

    En die tegenstand vloeit dan weer voort uit m’n comment van 9:15 uur. De cirkel is rond.

    Wanneer snapt men dit nu eens? Misschien bij de redactie van P&W aan wie ik vanochtend mijn comment heb doorgestuurd met verwijzing naar je blog. Alleen ik denk dat de MSM, inclusief P&W, per definitie ook tot de tegenstanders behoren zoals Machiavelli die al signaleerde.

    Vandaar wordt mijn argumentatie, ook bij P&W, geïgnoreerd.

  28. Aad Verbaast 23 november 2011 om 11:20

    @Redstar: die 1% wordt waarschijnlijk nog niet eens gehaald. 1000 ondernemingen in de wereld (net onderzocht) hebben 65% van de wereldwijde economie in handen. Dat is nog geen promille.
    Groten worden groter, kleinen worden kleiner. Verkeerde trend natuurlijk.

  29. Aad Verbaast 23 november 2011 om 11:25

    @Jan: dank voor het ‘kruisbestuiven’ ook bij P&W. Maar ja, zo lang je daar niet wordt uitgenodigd om je verhaal eens te komen doen, zal er zeker niets veranderen. Cruijff mocht een heel uur exclusief daar zijn verhaal doen. Verhaal halen. 1,3 miljoen kijkers. Waar gaat het over?
    Brood en spelen, met een flinke portie verdoving. De MSM doen daar volop aan mee, een enkele uitzondering daargelaten.
    Maar ja, vicieuze cirkels zijn er om doorbroken te worden. Als dat gebeurt komt de klap bij de ‘gevestigde orde’ hard aan natuurlijk. Hard nodig.

  30. VSp 23 november 2011 om 13:52

    Moest denken aan het RSV-drama, waar een oplichter met een firma Making Money While Other Sleep B.V. ruim 2 miljard staatssteun aan RSV uit de RSV-kas peuterde en daarmee goede sier in de States maakte. Stockcar racing of zo. Kwam volgens mij nog een PE om de rotzooi uit te zoeken.
    Niets onthouden van de geleerde lessen. Nu doen we het inmiddels op Europees niveau met Eurobonds. En liggen dan landen op hun gat. Mede dankzij geheugenverlies.

  31. Aad Verbaast 23 november 2011 om 14:17

    @VSp: Kan ik me ook nog herinneren. Nu ben ik zelf nooit een voorstander geweest om met grote subsidies bedrijfstakken in stand proberen te houden die gedoemd zijn ten onder te gaan. Dat was daar ook het geval. Investeer dan in de toekomst lijkt me de logische keuze. Maar ja, ook in deze is de logica ver te zoeken. En maar roepen (Verhagen) dat we bij de top van de innovatieve landen willen horen. En dat terwijl we steeds verder achterop geraakt zijn.
    Wat betreft dit onderwerp is er natuurlijk nog wel wat meer aan de hand. De chantage van de financiële wereld die het voor elkaar heeft gekregen dat er maar geloofd wordt dat ze essentieel zijn om de wereld rond te laten draaien. Als het mis gaat moeten we ze in stand houden, gaat het goed dan steken ze de winsten in eigen zak. Nou ja, die van de werknemers en aandeelhouders dan. Risicoloos business model. Geen bedrijfstak die dat voor elkaar krijgt. En zeker niet de manier waarop.
    De getoonde verwevenheid met de politiek licht slechts een sluier op hoe ze dat voor elkaar krijgen.
    Burgers hebben het nakijken.

  32. VSp 23 november 2011 om 14:45

    Dat businessmodel is het Angelsaksische model. Het relatief ietwat conservatievere Rijnlandmodel biedt iets meer langere termijn perspectieven. Tekenend is dat Duitse bedrijven, zeker de middelgrote, investeringen met zo’n 50% uit eigen middelen financieren en veelal co-operatieve banken inschakelen. Veel van deze (familie)bedrijven ziet men ook niet op de Duitse beurzen om geld bij elkaar te sprokkelen. Niet alleen in Frankfurt, evenzo in Berlijn, Hamburg en München.

  33. Aad Verbaast 23 november 2011 om 15:44

    @VSp: ik moet me nog eens wat verdiepen in de Rijnland model. Nooit precies begrepen waar dat voor stond en hoe dat werkt. Schreef Ruud Zweistra daar niet vaak over op zijn eigen blog? Toen al niet veel van begrepen. Maar ja, daar viel je altijd middenin.
    P.S. na de val van het VKblog overigens ook niet meer zien voorbijkomen hier en elders.

  34. Marjelle 23 november 2011 om 17:05

    ‘Sachs Sucks!’ ook wel mooi als titel. 😉
    Het is droevig, ik ben niet voor niets af en toe mensenmoe (tweet).

  35. Aad Verbaast 23 november 2011 om 17:24

    @Marjelle: ik vond de titel ook wel aardig. Ik hou (net als jij) wel van ‘pakkende’ titels. De vlag dekt de lading dacht ik wel.
    == Mensenmoe ==: kan me er ook alles bij voorstellen. Kan me er ook niet altijd aan onttrekken.
    Val vaak van de ene verbazing in de andere. Zul je wel herkennen?

  36. Grutte Pier 23 november 2011 om 17:58

    Aad Verbaast 23 november 2011 om 00:52

    @Grutte Pier: het doet me een groot plezier dat je er zo om kunt lachen.
    BTW: Bonus al binnen?

    Ik werk bij een GGZ-instelling.

  37. Aad Verbaast 23 november 2011 om 18:14

    @Grutte Pier:
    == Ik werk bij een GGZ-instelling. ==
    Was mijn eerder blog over de GGZ een beetje herkenbaar?

  38. Aad Verbaast 23 november 2011 om 19:24

    @VSp: dank voor dit huiswerk. Morgenvroeg (als ik ze op mijn gemak allemaal heb kunnen bestuderen) zal ik je laten weten wat ik er zoal heb uitgehaald.
    Misschien de gemene deler? 😉

  39. Grutte Pier 23 november 2011 om 20:39

    Was mijn eerder blog over de GGZ een beetje herkenbaar?

    Jawel, alleen werk ik in een andere discipline, waar de klappen nog harder zullen vallen.

    Ik vond je bonus-opmerking misplaatst in deze, je kent me verder niet. Voorheen heb ik bij een grote bank gewerkt, een goede, voor zover je daar van kan spreken. Maar ook als cliënt daarvan voldoet mij dat uitstekend.

    Mijn als eerste reactie geplaatste, is wel degelijk serieus van ondertoon: ‘hullie’ weer, is het verwijt. Tsja, zo werken netwerken, en het op je CV staan hebben ‘van’ is heus niet altijd goed…… Ben je het massa-ontslag vergeten aldaar? Die geen bonus kregen…. etc.

    Hierin meegaan getuigt m.i. van kortzichtigheid, en wellicht rollen in zelfmedelijden….. Zij wel en ik niet, en dat is per definitie niet eerlijk! (Ja, ja…. het Calimero-effect….).

    Helder(der)?

  40. Aad Verbaast 23 november 2011 om 21:41

    @Grutte Pier:
    == Ik vond je bonus-opmerking misplaatst in deze, je kent me verder niet. ==
    Ik ken je verder niet nee. Jij mij ook niet.
    Het was geen opmerking trouwens. Hoe kan je een vraag misplaatst vinden?

    “kortzichtig”?? Wat een uithaal van je. Welke teen (lange?) heb ik bij je geraakt?

    Je eerste reactie: ik interpreteerde die als cynisch. Waarbij je ook niet de essentie van de blog hebt begrepen, zoals ik die heb willen beschrijven. Kan natuurlijk aan mij liggen. Maar ook aan jou.
    Over complottheorieën, illuminatie, vrijmetselaars heb ik het niet gehad. Wel over een (een van de vele) netwerken die bestaan. Iets wat niet ongewoon is natuurlijk, maar wel gezien de streken van deze bank een opvallende en (voor mij) laakbaar voor politici die huilie huilie doen dat er sprake is van een vertrouwen weg is. In hun ja.

    Zelfmedelijden heb ik niet. Je kent me niet. Ik stel wel een aantal zaken aan de kaak die me mateloos ergeren. Zo zou je me wel moeten kennen inmiddels als blogger.

    “Helder(der)”, niet echt. Voor jou?

  41. jan bouma 24 november 2011 om 08:53

    @Aad…
    Ik kijk, zoals je weet, in herhalingen op m’n computer sommige programma’s zoals P&W, DWDD en Nieuwsuur. P&W hadden uitgenodigd de “onvermijdelijke Middelkoop” die weer kwam leuren met z’n grondstoffenverhaal. Zilver was wel verdrievoudigd in prijs en goud toch wel tweemaal. Er zat ook bij een ING-topman voor “de beleggingen” en er zat ook nog bij een mevrouw voor ook weer “de beleggingen”. In het Journaal werd ondertussen bericht dat Merkel (Dtslnd) haar staatsobligaties slechts tegen hogere rentebetalingen kon slijten…

    Men ziet nu de totale samenhang.

    De demonstratie van alle waan van de dag die voorlopig wordt gedomineerd door “de financiële sector, ofwel de bankiers” die kennelijk zich de ijkpunten achten van de koers van het wereldschip de Titanic. En dan blijkt dat zij, de bankiers, de kapiteins zijn die het wereldschip op de klippen laten lopen.

    Enfin. Je kunt er massa’s boeken over schrijven maar bij deze losse opmerkingen laat ik het voor vandaag. Feit is wel dat als je alle goud van de wereld verzamelt – zoals Croesus ervaarde – je wel van de honger omkomt omdat dat verdomde goud niet eetbaar blijkt maar je hebt als goudverzamelaar ook niet meer de middelen gelaten aan de eenvoudige boer die ons aan het eten houdt… Die middelen van de primaire producenten worden namelijk ook uitgekleed ten behoeve van al die rovers in de rest van de bedrijfskolom. Maar ja… dat is weer een ander technisch verhaal.

    Iets voor macro-economen en ook domme redacties als die van P&W die niks snappen.

  42. Aad Verbaast 24 november 2011 om 10:00

    @Jan: ik heb het gezien bij P&W. Wat een nietszeggend optreden van dit trio. Middelkoop spande de kroon met zijn zelfverkozen houding van ‘de winnende coach heeft altijd gelijk’.
    Warrige verhalen van de ‘experts’ waar het duo p+w ook geen brood van kon bakken: gauw over naar de zapservice!!
    De bankiers smullen. Hoe meer onduidelijkheid en onrust, hoe groter de winsten. Verleidelijk natuurlijk om die onrust dan vooral in stand te houden, zelfs te entameren. GS weet er alles van.

    Is er ook positief nieuws? Natuurlijk. Waar het water aan de lippen staat, heeft het waterniveau van de grote rivieren een ongekend laag niveau bereikt. De binnenvaart vaart er wel bij. In de mist weliswaar.

    Blijft een bende!

  43. VSp 24 november 2011 om 14:00

    Mooi artikel. ‘Nudging’…. Tovert allerlei cognitieve (dis)associatieve resonanties tevoorschijn. Bijvoorbeeld de befaamde vlieg in urinoirs. Niet alleen uiterst effectief, aan de succesvolle verkoop van deze urinoirs wordt bovendien óók nog eens grof geld verdiend. Herr Pinkelstein zal zich hierin ongetwijfeld herkennen.
    After all, het moet wel leuk blijven. Anders is de lol er snel vanaf.
    Daarom deze link
    http://kamelopedia.mormo.org/index.php/Ber%C3%BChmtheit
    ter toelichting:

  44. jan bouma 24 november 2011 om 14:04

    @Aad…11:53
    Verrekte lang artikel; maar ik ben het wel eens met het laatste comment van “a Brit abroad”. Ik voeg eraan toe dat ook de totale samenhang weer ontbreekt. “We worden alsmaar ouder en ouder en dat kost geld!” Gisteren in het nieuws. Alsof die actuarissen bij al die pensioenfondsen dit al niet eeuwen en eeuwen voorheen hebben zien aankomen. Uit oogpunt van de totale samenhang en het belang van de mensheid (er zijn er toch al teveel) kun je cynisch opmerken dat:
    a) Die Drionpil z.s.m. vrijelijk ter beschikking moet worden gesteld
    b) Er niet genoeg ongezond voedsel (het artikel) als vette burgers gegeten kunnen worden
    c) Er niet genoeg oorlogen en catastrofes kunnen zijn..

    Allen een prettige dag verder.
    ==
    Report A Brit Abroad | November 20 7:51pm | Permalink
    |…..==
    To me, it makes sense that in our evolutionary past, those humans that sat around thinking “why are we here?” instead of just accepting the prevailing explanation (i.e. religion) and getting on with finding or cooking food probably didn’t do too well. Not to mention surviving the trend for religious types to kill minorities that didn’t subscribe to the majority religion… But perhaps you have an insight that I have missed?

    With regards to your review, it would be helpful if you mentioned which research the books cite. This would help people who already have some books on behavioural psychology/economics decide whether these new books are going over the same ground, or have some new data to offer, rather than just their authors’ interpretation of data we are already aware of.
    ==

  45. VSp 24 november 2011 om 14:58

    @ Bouma, re 14.04 & #a Brit abroad ‘or have some new data to offer, rather than just their authors’ interpretation of data we are already aware of.’
    Nudging de Drion-pil? Ook daarmee kan Finkelstein misschien een handje helpen.

  46. jan bouma 24 november 2011 om 15:52

    @VSp… Ja!

    LOL…!!

    De ‘Vereniging t.b.v. de vrijwillige euthanasie’ : http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pagkey=71820 kan zich dan ook binnenkort verheugen in ruime subsidies!

    LOL als is het te triest voor woorden.

    Morgen wat mij betreft verder.

  47. peterus 24 november 2011 om 17:50

    Ik begrijp dat GS een BoemanBank is. Iemand moet de schuld hebben.

  48. Aad Verbaast 24 november 2011 om 18:02

    @VSp: nu snap ik waarom het in Drenthe bezaaid ligt met zwerfkeien. Zijn geen zwerfkeien maar pinkelsteinen. Is ook meteen het raadsel van de hunebedden verklaart: waren natuurlijk monumenten ter gelegenheid van het zoveelste lustrum van de VBW: Vereniging ter Bevorderen van het Wildplassen.
    Een oude traditie. Er gaat niets boven wildplassen! Kan ik ook wel een boek over schrijven.

  49. Aad Verbaast 24 november 2011 om 18:05

    @Peterus: er moet altijd een ergens de beste in zijn. Nou dan is dit wel de beste kandidaat een van de grootste boevenbanken ter wereld te zijn. De Dalton broers zijn er niets bij.

    == de schuld krijgen == daar weten ze alles van. Ze verdienen er zelfs veel geld mee!

  50. Aad Verbaast 24 november 2011 om 18:10

    @Jan: == lang artikel == dat krijg je met boekbesprekingen. Wie schrijft die blijft immers. Weet je ook alles van 😉
    Staan ze al op je verlanglijstje?

    == data we are already aware of == Tja, daar kan ik nog wel een boom over opzetten. Hoezo “aware” als collectief het collectieve geheugen zo lek is als een mandje.
    Boren in harde planken, die ook nog eens voor de hoofden zijn opgesteld.
    De kracht moet dan (helaas) in de herhaling zitten!

  51. VSp 24 november 2011 om 19:31

    Wie zonder zonden is, werpe de eerste menhir. De tijd en de geesten zijn Gallisch rijp, ter lering ende vermaeck, miscere utile dulci, voor het lanceren van de ‘Pispaal’ prijs. Op Europees niveau uiteraard. Voor verschillende categorien. Met verkiezingen, een vakkundige jury, waar Wim Kok niet mag ontbreken, en Brusselse subsidie. Past zo in het zevenvlaggenschip programma van de ‘EU-2020’, de opvolger van het geflopte Verdrag van Lissabon, onder het hoofdstuk ‘Sociale insluiting’. Idefix als mascotte.

  52. Aad Verbaast 24 november 2011 om 21:15

    @VSp: meteen voor, en als je dit idee leest dan denk je toch meteen waarom dat ook al niet een oude traditie is. De top 2000 zou er bij verbleken. En: kandidaten genoeg natuurlijk. Te veel om op te noemen. Wordt een interessante feest maand.

    Of zoals ik net of Facebook las: “Merry Crisis and a Happy New Fear.”

  53. ejwblog 24 november 2011 om 21:56

    Voor een gewone burger is het allemaal niet meer te volgen.
    Ze hebben het over duizenden miljarden en het gaat maar door en door
    We krijgen nog heel wat voor de kiezen. Denk ook dat de meesten er geen idee van hebben wat ons nog te wachten staat. Om nog maar te zwijgen over de arme landen bij wie de klap nog veel harder aankomt.

  54. Aad Verbaast 25 november 2011 om 00:53

    @ejw: == Voor een gewone burger is het allemaal niet meer te volgen.==
    Niet zo verwonderlijk als politici het onderling al niet eens eens kunnen worden.
    De banken varen er overigens wel bij. Die maken enorme winsten en de bonussen zijn nog nooit zo hoog geweest.
    Ten koste van wie? Tja zoals altijd: de armsten.

  55. VSp 25 november 2011 om 06:14

    @ejwblog re : Voor een gewone burger is het allemaal niet meer te volgen.
    Terechte constatering, men moet per slot van rekening wel een schaap zijn om tot de kudde te behoren. Eerst vermeerderen, dan scheren, vervolgens naar de slachtbank. Zelfs de Border Collies die de kudde bij elkaar houden, hebben geen flauw benul van de bestemming. Resteert de ingehuurde herder nog. Staat aan het eind van de wandeling met vele omzwervingen niet helemaal met lege handen. Hij heeft z’n staf nog. Plus z’n honden. Volgende ronde! Met mooie
    prijzen! Wie sluit aan en doet mee?

  56. VSp 25 november 2011 om 06:25

    @ejwblog. Heb nog iets vergeten dat de herder ook nog heeft. De waterdrager. Naar goed gebruik en traditie een ezel. Merry X-mas, de engelen komen eraan. Ga maar rustig slapen, de schaapjes zijn geteld.

  57. jan bouma 25 november 2011 om 08:29

    Overdenking.
    Het gevaar bestaat dat uw tegenstanders zich op gegeven ogenblik door uw heftige kritiek op hun functioneren zich van de weeromstuit steeds beter gaan voelen. Hè?!

    Ja. Kijk! Dat zit zo. Indien er een communis opinio bestaat op gegeven ogenblik waarin wordt aangenomen dat de aangevallen groepen – pers en media, politici, intelligentsia en reli”s zich kunnen schakeren binnen die heersende opvattingen te behoren tot het allerlaagste tuig van de richel en ze worden overal weggehoond door het gemene volk… tsja… dan wordt het vrij eenvoudig voor ze om hun criminele bestaan voort te zetten want.. ze dichten zich nog wel enige waarde toe en die waarde wordt door u miskend… Tsja… Een doordenkertje voor vandaag.

    Allen een goeie dag overigens.

    ps
    Ik moest wel even lachen om de huichelaar Bolhaar, de nieuwe super PG, in Nieuwsuur/het Journaal te horen oreren over het verbieden van de pedofielen club Martijn terwijl zijn S.G. Demmink met keiharde bewijzen wordt aangeklaagd door mevr. Mr. Adele van der Plas inzake kindermisbruik. Zie haar website: http://www.bs-foundation.nl/sectie/demmink/de-zaak-demmink/mustafa-de-zaak-demmink/

    een beter bewijs dat de rechtsstaat niet bestaat is niet denkbaar!

  58. Aad Verbaast 25 november 2011 om 09:46

    @Jan: deze doordenker gaat natuurlijk wel erg ver. Als immers de premisse van je gedachtegang is dat er een communis opinio bestaat dan bestaat er toch weinig ruimte voor het tuig van de richel om zich nog staande te houden.
    Er is minder voor nodig een revolutie te ontketenen. zo is gebleken. Gelukkig maar overigens.

    En over die rechtszaak: een slager die zijn eigen vlees keurt? Daar zullen ze wel niets mee te maken willen hebben. Maar het OM heb je toch niet altijd nodig? Waarom geen civiele rechtszaak?

  59. jan bouma 25 november 2011 om 10:06

    @Aad…9:46
    1) De “communis opinio” wordt “uiteraard” niet gedeeld door het tuig van de richel dat anderzijds w e l de macht heeft en houdt. Het volk staat ondertussen en tussentijds tandenknarsend aan de kant. Dan zou je al die 1 a 2% van de staatscriminelen over de kling moeten jagen net zoals ten tijde van de Franse Revolutie. Hofland noemde ze overigens “staatsratten”. Tsja… Dat wordt dus ook een niet al te beschaafd bloedbad.

    2) Om met succes een civiele zaak te kunnen starten heb je EERST een strafrechtelijke veroordeling nodig. Niet andersom. En in die situatie bevind ik me ook. Maar het Gerechtshof te Arnhem zal in mijn zaak misschien voldoende achten de bestuursrechtelijke motivaties van m’n Hoger Beroepschrift en zonder de strafrechtelijke veroordeling af te wachten mij in het gelijk willen stellen. Het is mij om het even HOE er recht zal worden gedaan als….. het maar gedaan wordt.

    ps
    Ik zond zojuist aan de Vaste Kamercommissie voor Veiligheid en Justitie mijn comment van 8:29 uur door waarbij ik overigens niet de illusie heb dat de staatsratten de discussie zullen willen voeren noch aangaan…

  60. Aad Verbaast 25 november 2011 om 11:21

    @Jan:
    ad 1: Duidelijk. De doordenker van 8:29 doorgedacht.
    ad 2: Ik ben uiteraard geen jurist. Maar aan die stelling (“eerst een strafrechtelijke veroordeling nodig”) twijfel ik toch in hoge mate.
    Met == Het is mij om het even HOE er recht zal worden gedaan als….. het maar gedaan wordt. == kan ik het geheel eens zijn.
    Maar ja, als we twijfels hebben over de staat van de rechtsstaat dan kan je ook twijfel hebben of er wel altijd op de juiste wijze recht wordt gesproken.
    Blijft een bende en een rotzooi.

  61. VSp 25 november 2011 om 11:36

    Nog even terugkomen op ‘ijsvrij’. Gesubsidieerd onderzoekers voor olie- en chemie industrie zien nu ook de feiten onder ogen:
    http://nachrichten.t-online.de/klimawandel-skeptische-klimaforscher-widerlegen-sich-selbst-/id_51699230/index
    Wedden dat de komende klimaatconferentie voornamelijk draait over de wijze waarop de financiele sluizen worden opengezet om een economische wereldcrisis in te dammen?

  62. Aad Verbaast 25 november 2011 om 12:16

    @VSp: bijzonder om weer te lezen dat de realiteit inmiddels de voorspellingen van de klimaatonderzoekers aan het overtreffen is. De verkeerde kant op.
    Onderschat, zo blijkt weer, zijn de elkaar versterkende effecten. Met dramatische gevolgen die nu al zichtbaar zijn. Geen ontkomen aan.
    Durban zal niets opbrengen. Verplicht nummertje voor velen. Uitzitten, mooie praatjes, vooral niets beloven, en over tot de orde van de dag.
    Het zal niet lang meer duren of je hoeft niets meer te doen om vanzelf met gebakken peren te zitten, als de grond onder de voeten te heet wordt.

  63. jan bouma 25 november 2011 om 12:17

    @Aad… 11:21
    Neem maar van mij aan dat er juridisch gezien ten principale geen verschil is tussen de civielrechtelijke onrechtmatige daad (ex Art. 6:162 BW) enerzijds met anderzijds ook het strafrecht daarbij betrokken is als er geen recht kan worden gedaan. Immers: stel dat je een civielrechtelijk verhaal instelt op basis van bijv. contractbreuk tussen partijen dan heb je het per definitie ook altijd over de schending/inbreuk op het strafrecht. Doordenkertje?

    Dat het een bende en een rotzooi is en blijft; dat ben ik wel met je eens….

  64. Aad Verbaast 25 november 2011 om 13:28

    @Jan: nogmaals, ik ben geen jurist. Maar als ik even ronddool op goegel naar civielrechtelijk procedures dan zie ik nergens de door jou vereiste eis van een strafrechtelijke veroordeling vóórdat er een civielrechtelijke procedure kan worden begonnen. Integendeel. Wat ik lees is dat iedereen het recht heeft een dergelijk zaak aan te spannen. Terecht of niet terecht.

    Ziehier ook een actueel nieuwsbericht: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/11/om-vraagt-civiele-rechter-pedoclub-te-verbieden.
    Strafrechtelijk kan dat niet blijkbaar.

  65. Aad Verbaast 25 november 2011 om 15:55

    @allen: waar het in deze blog nog ging om banden vanuit de bankwereld richting politiek is de politiek natuurlijk vergeven van de lobbyisten. In Brussel alleen al lopen 15.000!! lobbyisten rond.

    Hier een artikel over oud-politici die vervolgens lucratieve lobby banen aannemen bij de industrie.
    http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/11/25/eurocommissarissen-en-lobbyisten-wisselen-al-te-vaak-van-petje

  66. jan bouma 25 november 2011 om 16:19

    @Aad…13;28
    Uiteraard is het geen processueel vereiste! Dat je per sé eerst de strafrechtelijke weg moet bewandelen. Het is alleen aan te raden om die weg wel te gaan. Dat is ook wat ik bedoelde.

    Kijk! In het geval van dat Turkse misbruikte 11-jarige jochie (zie de filmfragmenten van mr Van der Plas) door Demmink zal bij een eis tot schadevergoeding het wel handig wezen dat die Demmink EERST strafrechtelijk veroordeeld zou worden waarna de toewijzing voor schadevergoeding voor de hand ligt. Schrijnend is overigens dat RK priesters nog vervolgd worden voor kindermisbruik uit de jaren ’50 en ’60 vdve en dat onze SG vrijuit gaat m.b.t. z’n misdaden uit de jaren ’80 en ’90.
    Klassejustitie en de hoge koppen die dan moeten rollen zijn in het geding! Schande.

    In mijn geval zou het ook beter zijn dat de staatscriminelen EERST aangeklaagd en strafrechtelijk vervolgd worden inzake de Artt. smaad en laster, valsheid in geschrifte en verzaking van de Wet Milieubeheer… waarna de schadevergoeding gemakkelijker kan en moet worden toegekend.

    Zeg tot morgen! Sue the bastards!!!

  67. Aad Verbaast 25 november 2011 om 16:49

    @Jan: == Uiteraard is het geen processueel vereiste! Dat je per sé eerst de strafrechtelijke weg moet bewandelen. Het is alleen aan te raden om die weg wel te gaan. Dat is ook wat ik bedoelde. ==
    Dan is dat misverstand ook weer de wereld uit geholpen.
    Eens met je dat het wel handig is natuurlijk eerst een strafrechtelijke vervolging te verkrijgen.
    Blijft dus mijn vraag overeind staan zoals gesteld in 9:46: waarom geen civiel rechtelijke zaak?

    Over criminelen gesproken. Rutte bezoekt binnenkort Obama. Mag een uurtje een kopje thee drinken met hem.
    Maar over het Internationaal Gerechtshof (laat staan over de “the Hague Act”! en de andere 10 punten in mijn brief aan Obama) wil hij het niet hebben.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3050361/2011/11/25/Rutte-gaat-Obama-niet-vragen-om-erkenning-Strafhof.dhtml
    Zijn motivatie: “Volgens Rutte is het Witte Huis daarvoor de verkeerde plek. Het is immers het Amerikaanse Congres dat weigert de eerder door president Bill Clinton ondertekende afspraken te ratificeren, zei Rutte.”

    Wat is dat nou voor een kromme redenering!!!

  68. Aad Verbaast 25 november 2011 om 17:19

    @Allen: on topic bericht:
    http://www.reuters.com/article/2011/11/25/us-eurozone-idUSTRE7AM0VR20111125
    “Exclusive: Euro zone may drop private sector from ESM bailout”

    Tja, het netwerk moet natuurlijk wel zijn vruchten afwerpen. En dat doet het dan ook..

    Zo “exclusief” dat ik er in de Nederlandse media nog niets over hoor.
    Ook de “Eureka” kreet van de Jager (:”keiharde eis”) is hij al weer vergeten?

  69. VSp 25 november 2011 om 21:29

    Wat zijn de vóór en tégens? Als de PFIIGS-landen vóór zijn, kan dan geconcludeerd worden dat deze landen de EU en het ESM voor de zoveelste keer kunnen chanteren om geld uit de overige landen te peuren? Frankrijk deed dat eerder, maar toen met hun kolonies (Louisana) en zette een soort piramidespel op. Resultaat: verkochten Louisiana voor 25 miljoen dollar, Franse banken en het land gingen failliet en revolutie. Engeland, in dezelfde positie destijds, hield de banken wel binnenboord en kwam er relatief met weinig kleerscheuren beter vanaf.
    En hebben DLD, FIN, NL geen zin om alleen, zonder banken, op te draaien voor de gevolgen van politiek gesteggel?
    Even de weg kwijt. Overigens meldde ‘The Huff’ dit vanmiddag ook.

  70. Jeetjemina 25 november 2011 om 21:53

    Het is godgeklaagd!
    En het lijkt alsof wij niet anders kunnen doen dan een
    een beetje met losse flodders schieten vanuit de zijlijn.
    Andere genen! Die hebben we [ze] nodig!
    Gr eva

  71. Aad Verbaast 26 november 2011 om 00:52

    @VSp: je hebt wel een groot historisch besef 😉
    Voor en tegens? Landen waar de rente nog laag is willen de rentes laag houden. Dat maakt al dat ze tegen de eurobonds zijn.
    Verder de banken zijn er natuurlijk voor dat ze niet niet hoeven mee te betalen. En waar hebben de banken de meeste invloed op de politieke besluitvorming? Zal vast wel een verband tussen zitten denk ik dan maar zo.

    Vanavond overigens een aardig bankenrondje op de Nederlandse buis.
    De Jager wil een grotere rol van het IMF zodat ook buitenlandse banken Europa moeten gaan helpen het eurofonds te vergroten.. Zie ook net hierboven.
    In Nieuwsuur Wijffels die komt rapporteren over de bevindingen van het Sustainable Finance Lab met aanbevelingen voor de banken. http://nieuwsuur.nl/video/316811-terug-naar-beschaafd-bankieren.html
    In DWWD Joris Luijendijk die komt vertellen over zijn bankenblog bij de Guardian. En Maathijs die enorm uithaalt naar de bankenwereld. Joris trouwens ook.

    Ik zal morgen de andere twee linkjes er even bij zoeken.

    P.S. horen we nog wel eens wat over de “reële economie”?

  72. Aad Verbaast 26 november 2011 om 00:53

    @Jeetjemina: goed typering: “het is godsgeklaagd”.
    Want dat is het. Ik blijf roeptoeteren tegen de boeven!

  73. Aad Verbaast 26 november 2011 om 09:52

    @allen: zie 00:52: nog wat linkjes:

    Joris Luyendijk bij DWDD over zijn bankenblog bij de Guardian:
    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews%5Bcat%5D=148&tx_ttnews%5Btt_news%5D=24211&calendartime=1322290478&cHash=1d4d4236a2073324a9ec99ad2ba4a8b4

    Zijn bankenblog pagina: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/joris-luyendijk-banking-blog

    Wijffels en zijn Sustainable Finance Lab: http://www.sustainablefinancelab.nl/
    Met de aanbevelingen: http://www.sustainablefinancelab.nl/files/2011/11/Sustainable-Finance-Lab-hoofdconclusies-en-aanbevelingen-24-11-2011.pdf
    Interessant leesvoer!

    En dan nog als uitsmijter:
    Nigel Farage benoemt schuldigen eurocrisis http://www.youtube.com/watch?v=pzGnivNGGWs

    Beetje lees en kijkwerk op de ‘vroege’ ochtend’ kan geen kwaad dacht ik zo. 😉

  74. jan bouma 26 november 2011 om 10:46

    @Aad…16:49 gisteren
    == Blijft dus mijn vraag overeind staan zoals gesteld in 9:46: waarom geen civiel rechtelijke zaak? ==
    Simpel. Omdat soms de civielrechtelijke bewijsvoering EERST afhankelijk blijkt te zijn van de strafrechtelijke bewijsvoering. In het geval van dat Turkse misbruikte jochie door Demmink bijvoorbeeld zal er pas rechtsherstel op treden na de strafrechtelijke veroordeling en vervolgens zal de civielrechtelijke schadeclaim en de vergoeding pas tot stand komen NADAT die strafrechtelijke bewijsvoering eerst is bewezen.

    Iets anders.

    De “sustainable finance” van Herman Wijffels gisterenavond in NIEUWSUUR. Ook Wijffels en zijn academische studiegroep stellen zich niet de juiste vragen. De “denktank” gaat uit van à prioristische aannames waarover geen discussie is gevoerd. En hiermee zijn we terug bij “de slager die z’n eigen vlees keurt” precies en net zo als dat ons “justitiële rechtssysteem” de zaak Demmink beoordeelt.

    Ik herhaal dan ook de quote van Einstein “dat je met de veroorzakers van de mislukking niet opnieuw moet trachten de oplossing te vinden”. Of woorden van gelijke strekking.

    @Allen een goeie dag. Morgen weer een “at random gekozen pagina” uit het Boek der Boeken waarin alles staat. Maar u mag en moet zelfs deze stelling bestrijden.

    Waarom?

    Omdat u als bewuste kiezer zelf uw prioriteiten bepaalt en niet die van de niet goed gelegitimeerde politieke partijen. Tot morgen dus…

  75. Aad Verbaast 26 november 2011 om 11:07

    @Jan:
    The Sustainable Finance Lab: de doelstelling “Doel is het ontwikkelen van ideeën voor een daadwerkelijke verduurzaming van de financiële sector: een stabiele en robuuste financiële sector die bijdraagt aan een economie die de mens dient zonder daarbij zijn leefmilieu uit te putten. Hiervoor zijn meer fundamentele veranderingen nodig dan wat nu op de maatschappelijke agenda staat.” lijkt me in ieder geval een stap in de goede richting. Er kan niet genoeg aan gewerkt worden lijkt me.
    Krijgt van mij het voordeel van de twijfel. Wie staat er immers nu op om de bankensector te willen hervormen? Ken jij ze?

  76. sprakeloosid 26 november 2011 om 11:10

    Ik ben opgehouden de economie echt te begrijpen, want met beperkt universitaire kennis van macro-economie is niet toereikend om het allemaal te bevatten. Een indrukwekkend lijstje Aad. Ik ben zo vrij om deze rond te twitteren. Misschien voor de kenner gesneden koek, maar voor mij ontluisterend

  77. Aad Verbaast 26 november 2011 om 11:20

    @Sprakeloos: een heel lijstje inderdaad. En nog maar het topje van de ijsberg vermoed ik zo. Er wordt hard gewerkt om de politici in toom te houden. Wiens taak het natuurlijk zou moeten zijn de banken in toom te houden! Omgekeerde wereld.
    Dank voor je tweet: zegt het voort, zegt het voort! 😉

  78. jan bouma 26 november 2011 om 11:22

    @Aad…. 11:07
    De beantwoording van je retorische vraag == Wie staat er immers nu op om de bankensector te willen hervormen? Ken jij ze? == is afhankelijk van de communis opinio. Die van “de kiezer, thans nog domme stemmer”, is daarbij niet bepalend gebleken. De essentiële vragen van die kiezer worden niet beantwoord door de huidige representanten want die vertegenwoordigen slechts de belanghebbende partijenpolitiek.

    En daarmee valt het doek voor een wereldwijde r e v o l u t i e die anderzijds door een bewust stemmende kiezer als noodzakelijk wordt verondersteld. Enfin. Morgen verder.

  79. nelusfromgrins 26 november 2011 om 12:15

    Inderdaad, wat Sprakeloos zegt:ontluisterend. De wereld moet toch ergens aan ten onder gaan.
    Moreel besef bestaat niet bij dit type. Werd vanochtend iets vrolijker van de radio. Unilever. Hoe die een maatschappelijke verantwoordelijkheid pakt. Die zakjes shampoo op de markt brengt voor 2 cent. Omdat dat is wat de inwoners van Azie kunnen betalen.

  80. Aad Verbaast 26 november 2011 om 12:53

    @Jan: == En daarmee valt het doek voor een wereldwijde r e v o l u t i e ==
    Kom op Jan, niet opgeven!
    Als zelfs in België een akkoord op handen lijkt lijkt het onmogelijke toch mogelijk.
    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/111126_formatie_begroting
    Kortom: geef je barricaden nog even een onderhoudsbeurtje en vers likje verf en ga er weer vol verve op staan 😉

  81. Aad Verbaast 26 november 2011 om 12:58

    @Nelusfromgrins: (nog) even geen oordeel vellend over Unilever lijkt dit natuurlijk wel een interessante actie. Zouden ze ook hier moeten doen, gezien de prijzen van dergelijke artikelen die je de haren ten berge doen rijzen.
    Ooit wel eens nagedacht waarom er zoveel mannen inmiddels rondlopen met die kaalgeschoren koppen? Heeft niets met mode te maken. Kunnen de shampoo en kammen niet meer betalen natuurlijk.

    == Moreel besef bestaat niet bij dit type. == eens. Niet de enigen overigens. Waar je ook induikt, het blijkt op veel meer plaatsen een bende en een rotzooi te zijn.

  82. VSp 26 november 2011 om 16:44

    Oeps, wat een leeswerk…. Nu dat gedoe om de Eurobonds. Staatsleningen boden zekerheid omdat landen niet failliet konden gaan, én omdat landen met nieuwe schulden oude schulden afbetaalden. Iedereen, regeringen, banken, spaarders, geloofde erin en profiteerde ervan. Sinds de jaren ’70 stegen wereldwijd staatsschulden sneller dan de staatsinkomsten….. Sparen, tot op de dag van vandaag om oude schulden te betalen zonder nieuwe schulden te maken, was er niet bij. Zwitserland was een uitzondering, er werd via een referendum op de rem getrap, onder Clinton werd een overschot op de staatshuishouding bereikt. Er ontstond zelfs angst dat er te weinig staatsobligaties op de markt gebracht zouden worden. In Scandinavie werd ook op de rem getrapt.
    Dat banken en de economische krisis de schuld krijgen van de staatsschulden crisis, die nu terugslaat op de economie, is onzin.

  83. VSp 26 november 2011 om 17:21

    Het grote rad wordt aangedraaid door politici. Met de niet onafhankelijke toonaangevende Federal Reserve Bank in de States, die als eerste de geldsluizen wijd open heeft gezet, voorop. Groei! Andere nationale banken volgden. Teveel, te makkelijk goedkoop geld. Op de pof. Met ruimte voor prijsopdrjivingen, de huizenmarkt, bijvoorbeeld.
    Tja, met de komst van de Euro waren staatsobligaties eigenlijk dood omdat toen bleek dat een staat wel degelijk failliet kan gaan. De speelruimte van lidstaten wordt kleiner. En daar komen de banken en politici om de hoek kijken. Banken willen nu dat de ECB onbegrensd staatobligaties opkoopt, gesteund door politici van nagenoeg failliete staten. Noemt men Angelsaksisch bankieren. Gingen er overigens als gevolg van de staatsschuldencrisis banken failliet?
    Met de EZB en ESF begint de hele cyclus weer opnieuw.

  84. Aad Verbaast 26 november 2011 om 17:37

    @VSp:
    == Oeps, wat een leeswerk….== Ik help je graag het weekend door te komen 😉
    == Dat banken en de economische krisis de schuld krijgen van de staatsschulden crisis, die nu terugslaat op de economie, is onzin.== Deels. Je Murphy excel programma zou er wel raad mee weten dacht ik zo.
    == Gingen er overigens als gevolg van de staatsschuldencrisis banken failliet? == Recent nog: Dexia?
    En heel wat andere banken (Frankrijk) staan op de nominatie toch?

    We kunnen het overigens wel eens worden dat het een politieke crisis betreft. Is het faillissement van de politiek in deze vorm al aangevraagd?

  85. VSp 26 november 2011 om 17:38

    En wat kan de burger doen om deze cyclus te doorbreken? Bitter weinig. Het grote rad is voor anderen. Politici wegstemmen tijdens verkiezingen is geen optie, tientallen anderen staan te dringen om het stokje over te nemen. De straat opgaan ook niet. Op internet kraaien werkt ook niet. Wordt beschouwd als niet representatieve opniniepeilingen.
    Twee dingen, die politici en bankiers knetterhard raken:
    1. Een koopstaking.
    2. Sparen. Op een non-euro rekening van een bank uit een politiek stabiel land met lage staatsschulden buiten de Eurozone uit een land met bijkantoren in de EU, waaronder in Nederland.

  86. Aad Verbaast 26 november 2011 om 17:52

    @VSp:
    == En wat kan de burger doen om deze cyclus te doorbreken? Bitter weinig == Niet geheel waar. Slechts een klein gedeelte (heeft de historie laten zien) is genoeg om drastische veranderingen af te dwingen bij de ‘gevestigde orde’. Punt is dat ze zo verdoofd zijn dat het niet gebeurt. Althans in onze directe omgeving.
    ad 1: kan helpen. de Amerikaan geeft 500 miljard uit aan kerstinkopen. Ruim 1400 dollar (!) per inwoner..
    ad 2: kandidaten?

  87. jan bouma 26 november 2011 om 19:51

    ’n enkele opmerking van de vele.
    In principe kan de geldsomvang ongelimiteerd toenemen zolang de omvang van de productie van goederen en diensten in de economie in gelijke omvang ook toeneemt. Daarom blijft de FED gewoon bedrukt papier (dollars) uitgeven als… koopkrachtwaardig. De problemen en de tekorten ontstaan wanneer de zgn. tertiaire en quartaire sectoren in de economie niet meer als “reële economie” worden gezien. Wat is bijv. de toegevoegde waarde van een professor van Clingendael voor de reële economie behalve dat hij zijn forse salaris in de reële economie mag pompen? Dat is een vraag die ik al eerder stelde. Idem de gehele quartaire sector door de zgn. “reële economie” betaald moet worden. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Quartaire_sector

    Gelukkig morgen weer een willekeurige bladzijde uit het Boek der Boeken – waar zouden wij zijn zonder?! Be there! :))

    ps
    De hele avond cirkelt er nu al boven de Vechtstreek een helikopter rond; misschien een ontsnapte boef? Maar hoe ze die kunnen zien en herkennen is me een raadsel. Volgens mij zit de adspirant kandidaat burgemeester Mirjam van ’t Veld gewoon thuis.. :))

  88. VSp 26 november 2011 om 20:06

    @ Aad verbaast, Re Dexia. Stond oorspronkelijk ‘Griekse, Spaanse en Franse banken’. Tot nu toe is geen enkele Franse Bank omgekiept.
    Had het hele verhaal in MSW staan, wilde kopieren, maar de reaktie ruimte bewoog niet mee. Is vast de schuld van Schäuble.
    Kandidaten? Banken of spaarders?
    Sparen door Euro’s op te potten is investeren in ongeloofwaardigheid. Eindejaarsuitkering of 13e maand gebruiken om extra af te lossen op een hypotheek of andere schulden is ook een vorm van sparen. Plus een beetje koopstaking. In ieder geval pikt de staat dan niet 19 procent in.

  89. Aad Verbaast 27 november 2011 om 00:46

    @Motek: dank. Ik kende die al. Aardig stukkie 😉
    Lees dan ook even: http://www.depers.nl/economie/611783/Het-kabinet-Goldman-1.html
    Vraag is wie wie hier plagieert.. Media zijn ook niet te vertrouwen!

  90. Aad Verbaast 27 november 2011 om 00:51

    @Jan: Ik zal me daar allemaal eens verder in verdiepen. Komt nog wel eens een blogje over vermoed ik zo maar.

    P.S. die helicopter: alweer???!!! 😉

  91. Aad Verbaast 27 november 2011 om 00:53

    @VSp: == Kandidaten? Banken of spaarders? == Beide.
    Sparen: Letherme roept de Belgen op om Belgische staatsobligaties te kopen. Wordt meteen massaal gehoor aan gegeven. Mooi volk die Belgen. Fortis was ook zo’n volksbank.

  92. jan bouma 27 november 2011 om 09:34

    Men oordele zelf. De at random generator koos pagina 116. Een fragment slechts van die pagina druk ik hier af want want ik heb weinig zin om de hele pagina over te typen.
    ==
    “..Desondanks wil de beheerder, als het enigszins kan, toch geen ‘gettovorming’ in zijn wereldtuin; de allochtone Polygonums willen dat wel, en ze doen een aanval op de door de eeuwen heen verkregen en gevestigde beschavingsnormen van de autochtonen. Die aanval laat zich – nogmaals – niet ongestraft en zonder reactie tarten. Blijven anderzijds bestaan, zo erken ik, de overwegingen dat er consensus zou dienen te bestaan over ‘het wereldtuinplan’; en daarin passen ook de hier zeer kritische gemaakte opmerkingen (“wij allen zijn crimineel”) die de beheerders zichzelf zouden kunnen aanrekenen. Soms sluiten zij zelfs een verachtelijk crimineel verbond met de Polygonums, zoals bijvoorbeeld de VS-beheerder dat doet met de 1000 Saoedische Prinsen of met Mubarak. Andere criminele beheerders, als China en Rusland, sluiten weer deals met landen als de Sudan terwijl ze weten dat ze ellende veroorzaken. Envovoorts; zoals gezegd ook de beheerders blijken niet te deugen. Mithras ziet echter alles. Wellicht is het hier zinvol even te anticiperen op het verweer van de niet deugende intellectuelen die een verbond hebben gesloten met de Polygonums. Immers, ik en Mithras hebben gewraakt hun leugenachtigheid. Zij willen geen fundamentele discussie voeren over de waarheden die een wereldtuin, of “maakbare samenleving” mogelijk zou moeten maken. Zij zullen mij en Mithras…”/
    zie verder pg. 117.
    ==
    Allen een goeie zondag.

    @Aad… 00:51
    Het ging om een politiehelikopter dit keer en geen Chinook. Neemt niet weg dat ik en veel Vechtstreekbewoners gisterenavond zo’n anderhalf uur in die rotherrie zaten van dat rondcirkelende ding.

  93. Motek from Space 27 november 2011 om 09:45

    27 november 2011 om 00:46

    Goede Morgen vanuit Heerenveen..niks nieuws, niks aan dus 😉 En zo gaan we verder; zegt het voort, zegt het voort. Het is de naakte waarheid.
    En jouw link neem ik ook weer mee 😉

  94. Aad Verbaast 27 november 2011 om 10:05

    @Jan: treffende passage natuurlijk in je boek. Waarvan dit fragment getuigt. Men zou het hele stuk moeten lezen over de wereldtuin.
    De polygoon is een plant die eenmaal in je tuin zo aan het woekeren slaat dat die welhaast niet meer te verwijderen is. Een dekselse woekerplant dus. Dan zijn er dus ook dekselse maatregelen nodig om er van af te komen. Verhuizen is er een van. De grond een meter afgraven en schone aarde er op gooien is een tweede. De derde is er om een verbond mee te sluiten. Over dat laatste gaat de blog natuurlijk. Het besef “wij zijn allen crimineel” is iets dat nog niet genoeg is doorgedrongen tot de bezoekers van de wereldtuin vol polygonums .
    De @randomgenerator heeft zijn werk weer uitstekend gedaan!

    P.S. een politiehelicopter? Durven de criminelen niet meer aan te bellen om de laatste delen van de inventaris nog op te komen halen?

  95. Aad Verbaast 27 november 2011 om 10:08

    @Motek: op zich was de inhoud deels wel nieuw voor me. Verrassend natuurlijk dat die twee persbronnen ook weten wat knippen en plakken is, en de werkelijke bron voor mij nog even onduidelijk is.
    == En jouw link neem ik ook weer mee == waar zet je die allemaal neer?

  96. Motek from Space 27 november 2011 om 12:10

    Heerenveen-hyves Aad…reageerde ik net. Maar die reactie is verdwenen zie ik

    http://www.bovendien.com/laatste-nieuws/bingo-financiele-elite-wordt-aangepakt

  97. VSp 27 november 2011 om 13:06

    Kwam De Hond weer met een opiniepeiling. Dan toch maar eens http://andrew.triumf.ca/cgi-bin/murphy.html erop losgelaten. Hier het resultaat voor het handelen van politici omtrent ‘onze euro’:
    Score: 17.446
    Risk Factor: 141363.5
    You are bound to screw up at least once ! Call in a professional !
    You can minimize your risk by reducing the urgency (planning ahead)
    You can minimize your risk by simplifying the task
    You can minimize your risk by having a backup plan (redundant circuitry, alternate route etc.)
    You can minimize your risk by increasing your skill level (more practice, more training)

    Leuk spelletje, toch eens verder uitwerken samen met de Speltheorie.
    Ook een prettige dag verder. De Adventskrans aan de voordeur is weggeblazen. Een slecht voorteken.

  98. Aad Verbaast 27 november 2011 om 13:32

    @Motek: Is die link van Heerenveen Hyves? Of is dat weer een andere?

    Stormy weather indeed!

    @VSp: uiteraard ook even ingevuld. Ik heb maar 59% kans “to screw up”. Da’s toch heel wat beter dan de score van die politici. Maar ja, weer niet op mij stemmen natuurlijk 😉

  99. VSp 27 november 2011 om 13:39

    ‘Weigerambtenaar’ het woord van het jaar 2011. Is dat humor, of geestelijke, fantasieloze armoede? Hier een overzicht van de woorden, die de Duitse ‘van Dale’, Langenscheidt, door de hoop der natie -de jeugd- aangedragen via verkiezingen selecteerde voor de finale in Januari.
    googeln – suchen (nicht nur im Internet!)
    guttenbergen – abschreiben
    Hausfrauenpanzer – schicker Geländewagen, SUV
    hobbylos – nutzlos, sinnlos
    jackpot – genial
    Döner – Körperklaus, tollKarusselfleisch
    rubbeldiekatz – extrem schnell
    Swag – beneidenswerte, lässig-coole Ausstrahlung; charismatisch-positive Aura
    Zwergenadapter – Kindersitz

  100. Aad Verbaast 27 november 2011 om 14:21

    @VSp: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/cultuur/2011-11-26/woord-van-het-jaar-2011-weigerambtenaar even kijken hoe dat dan wordt bepaald. Een zaaltje met mensen die ergens op mogen stemmen. En dan ook meteen maar even kijken waar op gestemd kan/mag worden. Saaie bedoeling natuurlijk. Gaat weer helemaal nergens over. Zoals gewoonlijk.
    En de pers? Voorpaginanieuws!! pfff…..
    Zijn de Duitsers toch wat humorvoller zie ik.

    P.S. “weigerambtenaar”? Altijd gedacht dat het een pleonasme was. Ooit een ambtenaar gezien die niet weigert te werken? 😉

  101. jan bouma 27 november 2011 om 14:48

    Hahaha… over corrupte weigerachtige ambtenaren zie hierna even een verslagje dat ik zojuist zond aan de plaatselijke wethouder Jaap Verkroost (CDA) van Stichtse Vecht die mij eerder had toegezegd dat zijn collegawethouder Van Esterik – een pur sang leugenaar – in gebreke bleef ondanks zijn toezeggingen… Micro = macro.
    ==
    Van:
    Aan: “Verkroost, J. W.”
    Onderwerp: Fw: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011
    Datum: zondag 27 november 2011 14:28

    Geachte heer Verkroost,

    Ter verduidelijking waarover mijn zojuist aan u verzonden email gaat zie hieronder de context.

    MvG.

    Jan Bouma
    Villa Mithras

    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: A.P. van Stralen
    Sent: Friday, November 25, 2011 12:00 PM
    Subject: Fw: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011

    Hoi René,

    Doe wellicht even je voordeel ermee (en van je kantoor) m.b.t. het onderstaande. Misschien komt het van pas voor niet alleen mijn zaak maar ook t.b.v. andere.

    Groet! JB

    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: Kamer voor Gerechtsdeurwaarders (Amsterdam)
    Sent: Friday, November 25, 2011 11:38 AM
    Subject: Re: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011

    LS

    Geachte heer/mevrouw F.C.H. Krieger

    Dank voor uw reactie. Waar ik niet veel mee opschiet…
    Indien ik volgens u “aan de verkeerde instantie” mijn vragen heb voorgelegd concludeer ik dat u al evenmin kennelijk “de juiste instantie bent” aan wie ik ook mijn vragen heb voorgelegd.

    Al met al een waardeloos antwoord van u. Want aan wie kan ik mijn vragen dan wel voorleggen?

    Volgens Wittgenstein blijken mensen elkaar ook pas te verstaan als men dat wilt. U bent een voorbeeld ten negatieve.

    Ik zal me nu wel richten tot het Min van BiZa danwel de VNG om vast te stellen of er überhaupt richtlijnen bestaan en moderaties voor ook “gemeentelijke deurwaarders”.

    U levert mij geen adequaat antwoord op die vraag. Evenmin overigens de “Gerechtsdeurwaarderswet” daarover uitsluitsel geeft.

    Bedroevend.

    Neemt u en uw organisatie zichzelf nog wel serieus?

    Hoogachtend,

    Jan Bouma
    Villa Mithras
    —– Original Message —–
    From: Kamer voor Gerechtsdeurwaarders (Amsterdam)
    To: villamithras@planet.nl
    Sent: Friday, November 25, 2011 10:57 AM
    Subject: RE: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011

    Geachte heer Bouma,
    Ik denk dat u uw informatie heeft doorgezonden naar de verkeerde instantie. Uit uw correspondentie maak ik op dat u contact heeft gehad met de KBVG. Dat is de beroepsorganisatie voor gerechtsdeurwaarders. Ik zie dat u een probleem heeft met een belastingdeurwaarder. Belastingdeurwaarders vallen niet onder het in de Gerechtsdeurwaarderswet geregelde tuchtrecht.
    Hoogachtend,
    F.C.H. Krieger,
    secretaris

    ——————————————————————————
    Van: villamithras@planet.nl [mailto:villamithras@planet.nl]
    Verzonden: vrijdag 25 november 2011 9:25
    Aan: Kamer voor Gerechtsdeurwaarders (Amsterdam)
    Onderwerp: Fw: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011

    LS
    Zie mijn vorige mail svp.
    Opmerking. Ook een voor mij gunstige kostenveroordeling van 915 euro wordt “eenvoudig” niet verrekend of gehonoreerd door meneer Hendriks.

    Dank voor uw reactie,

    MvG;
    JB
    Villa Mithras

    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: Belastingen
    Sent: Tuesday, November 22, 2011 12:29 PM
    Subject: Re: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011

    Geachte heer Hendriks,
    c.c. a.stralen@pietersadvocaten.nl

    M.b.t. uw reactie, als onderstaand op mijn antwoord aan u van gisteren, betwist ik de rechtmatigheid van uw handelen. Niet alleen dient binnen dat kader – als wel of niet juist vastgesteld door het Gerechtshof – uw vorderingen betwistbaar geacht te worden. Ik voeg eraan toe dat u behalve de concertvleugel, ook nog wel of niet wederrechtelijk, een schilderij uit de Mithras-collectie hebt geconfisqueerd en meegenomen waarvan de waarde – wegens het feit dat die collectie inmiddels de meest gezochte collectie van Nederland is – op een waarde van tenminste 5000 Euro gesteld te worden. Het betreffende doek is getiteld: “It’s running late”; een veelzeggende titel.

    Ik stel me op het standpunt dat uw handelen, als elk van elke burger en ook dat van de overheid, onderhevig zal zijn aan acceptabele moderaties. En indien u meent desondanks deze waarheid te moeten aanvechten dan zal de rechter daarover oordelen. Ik wijs u erop dat u zich bewijsrechtelijk hebt bediend van leugen en bedrog m.b.t. uw gepretendeerde vorderingen. Zie het dossier.

    Ik, noch mijn bank, zullen bereid zijn om uw betwiste vorderingen te voldoen noch daargelaten de omstandigheid dat ik er ook niet aan kan voldoen al zou ik anders willen.

    Hoogachtend,

    Jan Bouma
    Villa Mithras
    0346-573455

    —– Original Message —–
    From: Belastingen
    To: ‘villamithras@planet.nl’
    Sent: Tuesday, November 22, 2011 10:49 AM
    Subject: RE: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011

    Geachte heer Bouma,

    Zoals ik in mijn brief heb aangegeven zal ik indien die € 1.953,63 niet vóór 30 november 2011 is voldaan per omgaande opnieuw de dwanginvordering opstarten.

    Hoogachtend,

    M.J. Hendriks

    De invorderingsambtenaar

    Afdeling Belastingen

    Gemeente Stichtse Vecht

    Tel 0346-254250

    Van: villamithras@planet.nl [mailto:villamithras@planet.nl]
    Verzonden: maandag 21 november 2011 9:41
    Aan: Belastingen
    Onderwerp: Uw brief aanmaning d.d. 15 november 2011

    c.c.: a.stralen@pietersadvocaten.nl

    Geachte heer Hendriks,

    M.b.t. uw bovenvermelde brief met kenmerk 5704 en d.d. 15 november 2011 bericht ik u hierbij dat in geding zijn uw onterechte WOZ-aanslagen sinds 2004 toen bleek dat mijn onroerende zaak onverkoopbaar is.

    Zie ons Appel bij het Gerechtshof te Arnhem. Tegen de gecombineerde aanslag wordt bezwaar gemaakt. Voorts breng ik onder uw aandacht dat sinds 19 juni 2009 u bij mij een concertvleugel in beslag hebt genomen, die ook daadwerkelijk hebt afgevoerd, en die uw vordering(en) op dat moment maar ook tot op heden niet rechtvaardigt. Terzake heb ik sinds 19 juni 2009 zelfs geen enkele afrekening noch verantwoording van uw onterechte inbeslagname gekregen. Voorts wijs ik u er nogmaals op dat door mijn bank geen enkele betaling meer wordt geaccepteerd noch uitgevoerd wegens het feit dat mijn onroerend goed onverkoopbaar is. Idem dat van mijn broer C.A.M. Bouma van Straatweg no. 174. Ook hij zal terugvordering eisen van zijn gedane betalingen.

    Derhalve zal uw vordering onderwerpelijk zijn aan de beoordeling van het Gerechtshof; idem de “overige aanslagen” m.b.t. de rioolheffing en afvalstoffenheffing.

    Ik wijs u er vervolgens op dat louter op grond van voorgaande argumentatie dat die geen rechtskracht heeft en ik bestrijd nu alvast de rechtmatigheid van elke actie die u zegt te gaan ondernemen. Waarvan akte.

    Hoogachtend,

    Jan Bouma

    Villa Mithras

    tel. 0346-573455

    —————————————————————————-
    DISCLAIMER:

    Elke e-mail die binnenkomt bij Gemeente Stichtse Vecht wordt vertrouwelijk
    behandeld. Het is echter niet geheel uit te sluiten dat een e-mail door
    derden wordt ingezien. De Gemeente Stichtse Vecht kan in geen geval hiervoor
    aansprakelijk worden gesteld. De naam-, adres- en telefoonnummergegevens
    die voor de beantwoording van een e-mail worden opgegeven, zullen alleen
    voor dit doel door de Gemeente Stichtse Vecht worden gebruikt. Gemeente
    Stichtse Vecht verstuurt formele berichten uitsluitend schriftelijk, dus niet
    via e-mail. Aan dit email-bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

    ——————————————————————————
    Informatie van de Raad voor de rechtspraak, de rechtbanken, de gerechtshoven en de bijzondere colleges vindt u op http://www.rechtspraak.nl.

  102. Aad Verbaast 27 november 2011 om 15:13

    @Jan: als ze niet bij de bank mogen/kunnen werken kunnen ze altijd nog aanmonsteren bij de belasting. Boeven blijven het.

    P.S. ik zag net dat je reactie in de wachtrij stond om te worden goedgekeurd..
    Zal wel te veel ‘belastend’ materiaal in gestaan hebben 😉

  103. Motek from Space 27 november 2011 om 15:55

    27 november 2011 om 13:32

    Ken je deze al Aad? http://www.beursbox.nl/nieuws-beleggen/laatste-nieuws/van-wie-is-dnb-2.html

    Die andere http://www.bovendien.com/laatste-nieuws/bingo-financiele-elite-wordt-aangepakt

    kwam geloof ik via Niburu.

    Ben tussen de zondagse kerkklokken bezig met de KerstVerlichtin’sActie-Heerenveen. De oproep sponsors A-viertjeformaat nog betekenen. En dan de prikborden opzoeken komende week.
    Zag dat de kerken inmiddels samenwerken met gemeenten. En gemeenten werken weer samen met fondsen. En fondsen dragen een Rijks stempel van “goede doelen”. Scheelt natuurlijk ook weer wat het Minimabeleid betreft.
    Wij blijven liever ónafhankelijk 😉
    Wie van de sponsors begrijpt waarôm snapt ook dat we tegen “zelfverrijking” zijn 😉 We blijven luizen ..

    Om de boel wat op te schudden ( hyves Heerenveen) ook jouw blog voor de slapers in Heerenveen meegenomen. Heerenveense Courant laat geen eigen blogs meer toe maar zolang we hyves hebben is daar ook nog een mogelijkheid. van de media moet je het niet hebben 😉

  104. nelusfromgrins 27 november 2011 om 16:39

    ad 1: kan helpen. de Amerikaan geeft 500 miljard uit aan kerstinkopen. Ruim 1400 dollar (!) per inwoner..
    AadVerbaast: je moet ons wel goed blijven informeren natuurlijk. We leunen en steunen allemaal op jouw onderzoeksresultaten. Maar hier heb je een behoorlijke rekenfout gemaakt. Dit kan niet waar zijn.

  105. Motek from Space 27 november 2011 om 17:02

    En nog even iets; zolang de plaatselijk “polikliek” niet meer weet te vertellen dan de landelijke is het huilen met de pet op. Ook wat de plaatselijke S.P. betreft. Vraag: hoe verander je de denkwijze van de bestaande postduiven?

  106. Aad Verbaast 27 november 2011 om 17:59

    @Nelus: de berichten zijn uiteraard verwarrend, want wie weet wie de waarheid in pacht heeft.
    Maar ik had het toch echt gehoord. En inmiddels zelfs gelezen:
    http://www.whky.com/news.asp?mode=detail&articleID=19563
    “… its expected that shoppers will spend nearly 500 billion dollars during the holiday shopping season..”
    Maar ja, daar zal het kattenvoer ook wel bij zitten wellicht. 😉

    Meer weten over het koopseizoen? http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_and_holiday_season
    Misschien een leuk onderwerp voor een eerste blogje van je!

  107. Aad Verbaast 27 november 2011 om 18:04

    @Motek: interessant link over de DNB. Opvallend dat WA niet genoemd wordt overigens. Die heeft als aankomend staatshoofd ook zitting in de RvC. Om te ‘leren’..

    Opvallend dat met alle dwarsverbanden die je aangeeft het nog allemaal een bende en een rotzooi blijft. Misschien juist wel daarom! 😉

    == Vraag: hoe verander je de denkwijze van de bestaande postduiven? ==
    “Als de postduiven de weg kwijt zijn, geef je ze een andere bestemming”, een oud gezegde onder de duivenmelkers 😉

  108. VSp 27 november 2011 om 18:28

    Een bevestiging van vermoedens dat de uitgekookte Chinezen het Afghaanse pokerspelletje het beste beheersen? Waarom laten de Taliban de Chinezen met rust?
    http://wirtschaft.t-online.de/afghanistan-rohstoff-schatz-noch-weitaus-groesser/id_51810452/index
    Bron DPA.
    Verwachte Kerstinkopen 2011. Nederland op de vierde plaats in de EU met 12.6 miljard, bijna € 800/inw., ofwel 1080 $. BTW gemiddeld 16%, is onze democratie met 2 miljard spekkoper.
    http://www.internetkassa.nu/nieuws/470-sterk-groeiende-verwachtingen-europese-online-kerstomzet-.htmld.

  109. Aad Verbaast 27 november 2011 om 18:37

    @VSp: herinner je je nog deze blog?

    Afghanistan, de bodemoorlog.

    Kerstinkopen: als Jezus echt de visionair was die hem wordt toegedicht dan zou hij natuurlijk patent hebben aangevraagd op “kerstinkopen”. Zijn nazaten zouden er nu nog steenrijk van zijn!

  110. jan bouma 27 november 2011 om 19:03

    == Zijn nazaten zouden er nu nog steenrijk van zijn! ==

    “…dat zijn ze ook…” (zei hij droogjes)

    (hier bij mij om de hoek bezit de RK Kerk vanuit het verleden nog vele landerijen.. ik noem maar wat; misschien is wel 10% van het totale grondbezit in Nederland in bezit van de RK Kerk; aflaten kon je ermee kopen en een hoge gegarandeerde plaats in de Hemel..!) :))

    Tot morgen!

  111. svara 27 november 2011 om 19:34

    mijn hemel Aad
    wat een reacties…
    de foto vind ik geweldig en die van je vorig blog ook
    het is me hier te veel om te volgen maar ik kwam even om je te vertellen dat er een antwoord staat (niet van mij) op mijn blog voor jou.
    je hebt het hier zo druk dat ik dacht laat ik het hem maar even gaan vertellen 🙂

  112. VSp 27 november 2011 om 21:11

    re 18.37 patent kerstinkopen. Is uitbesteed aan Finkelstein, die net als Jezus zegt dat ie God’s werk doet. Als C² vaststaat is het makkelijker om a² en b² in te vullen.

  113. Aad Verbaast 27 november 2011 om 21:21

    @Jan: die aflaten samen met de biecht waren natuurlijk geweldige vindingen van die kerk. Top marketeers waren het. Steenrijk mee geworden. Waar zijn die talenten gebleven. Tegenwoordig bakken ze er niet veel meer van. Van hun geloof gevallen misschien?

  114. Aad Verbaast 27 november 2011 om 21:27

    @svara, dank. Inmiddels het antwoord gelezen bij je. Was mijn vermoeden toch waar 😉

    @VSp: Gelukkig. Iemand moet er toch aan verdienen immers. Anders zou ons wereldbeeld nog wel eens kunnen instorten. Pythagoras heeft er nooit aan cent aan kunnen verdienen. Toch had hij een leuke gedachte.

  115. VSp 28 november 2011 om 07:42

    re: ‘Tegenwoordig bakken ze er niet veel meer van. Van hun geloof gevallen misschien?’
    Loopt er nog eentje rond, uit Kulmbach, Frankenland, diepgeworteld in de katholieke normen en waarden.
    http://www.faz.net/aktuell/politik/guttenberg-ein-gefaehrlicher-mann-11542304.html
    Betaalde een aflaat van € 20.000 aan goede doelen en werkt vanuit het ICSS scrupuleus aan een comeback met een nieuw aangemeten kapsel. Geen publiekelijke excuses, schijt aan alle maatschappelijke normen en waarden, klaagt nu de gehele politieke klasse aan over de aanpak van de eurocrisis, een ‘Gaukler’, een roofvogel en betoveraar tegelijk. De FAZ wijdde het hoofd opinie artikel aan dit onuitroeibare fenomeen, met de ongemeen felle kop ‘Ein gefährlicher Mann’. Baron Zu Guttenberg. Ze zijn er nog. Niet alleen in Duitsland. Wie zij ook alweer ‘Dat was een beetje dom’? Waarom wordt dat proefschrift niet vrijgegeven?

  116. jan bouma 28 november 2011 om 09:00

    @Aad
    @VSp

    Dat opportunistische politiek samenvalt met “de gewenste commercie” – maar ondertussen niets van doen heeft met de eveneens gewenste moraliteit en/of verheven religieuze opvattingen – bewijst wel het drama van de Banco Ambrosiano: de huisbankier van het Vaticaan. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Banco_Ambrosiano

    Nu zien wij dus dat het algemeen geldende opportunisme (“we zijn allen crimineel”) herleid zou moeten worden naar een herziening van de werkelijk van belang zijnde prioriteiten. Dit betekent dat nog slechts een mondiale aanpak van de zogenaamde “Europroblemen” een oplossing kan betekenen. Dus zowel op grond van de moraliteitsopvattingen als vanwege de mondialisering kan men mijn voorstellen niet langer ignoreren.

    Moeilijk betoog? Ach, u doet u best maar (of niet) de dag is net begonnen…

  117. Aad Verbaast 28 november 2011 om 09:58

    @VSp: ik zou de man al haast weer vergeten zijn. Sommige mensen weten van geen ophouden. Kan het niet linksom, dan maar rechtsom of recht door zee. Politieke macht schijnt toch voor velen zeer verslavend te kunnen zijn. Dan kan je ver gaan!

    @Jan: dat ‘moeilijk betoog’ valt alleszins mee. We zijn het wel eens dat de verkeerde prioriteiten een overwegende rol spelen bij deze crisis, zo niet bij elke crisis.
    == Dit betekent dat nog slechts een mondiale aanpak van de zogenaamde “Europroblemen” een oplossing kan betekenen == Op zich moet je het dan tevreden stemmen dat de politici er achter beginnen te komen dat ze hun eigen huisvuil zelf niet meer kunnen opruimen en inmiddels aankloppen bij andere mondiale spelers om de drek te helpen opruimen.
    Is natuurlijk ook een vorm van opportunisme. Nu ineens wel een beroep doen op moraliteit 😉

  118. Aad Verbaast 28 november 2011 om 13:34

    @allen vandaag maar weer een nieuw blogje. Heel ander onderwerp in het kader van afwisseling van spijs doet eten.

    Vandaag is trouwens de klimaattop begonnen: http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3054465/2011/11/28/Gastheer-Zuma-laat-honderden-delegatieleden-wachten-bij-start-klimaattop.dhtml
    Zuma had te druk ergens anders mee. Geeft te denken.
    Moet hij mijn volgende blog maar eens lezen. Gaat over time-management..

  119. Fleur 17 december 2011 om 01:12

    Ah dit item heeft dus wel degelijk ook jouw interesse,begreep je non-respons al niet!

  120. petrus 14 februari 2012 om 16:56

    Het gaat me te ver om te veronderstellen dat alle oud medewerkers van GS een netwerk zouden vormen om de gewone man, de politici en de wereld te misleiden. Loyaliteiten kunnen veranderen door o.a. verandering van job. Dat neemt niet weg dat GS met zijn geld en kennis een enorme machtspositie heeft opgebouwd waar landen en mensen slachtoffer van kunnen worden. Ze weten daarbij als echte oplichters goed gebruik te maken van menselijke zwakheden.

  121. Aad Verbaast 14 februari 2012 om 17:00

    @fleur: ?

    @Petrus: zeker niet alle. Maar wat hier gebeurt is nou precies wat in die documentaire bedoeld werd met het beeld van de inktvis met zijn tentakels die de wereld omspannen.

  122. Pingback:Over afgeleide en ongeleide projectielen. Derivaten « Aad Verbaast

  123. Pingback:Rabobank: de bankwereld is verziekt « Aad Verbaast

  124. Pingback:Schaduwbankier Dagobert Duck en zijn 65ste verjaardag « Aad Verbaast

  125. Aad Verbaast 20 januari 2013 om 11:25

    “Ik doe God’s werk” Golden Sucks Lloyd Blankfein krijgt 75% meer salaris dan vorig jaar. 19 miljoen bonus. http://www.huffingtonpost.com/mark-gongloff/lloyd-blankfein-pay-raise_b_2507012.html

  126. Aad Verbaast 26 september 2016 om 13:12

    Blijft actueel natuurlijk. Die Sachs jongens weten niet van ophouden:
    http://www.ad.nl/buitenland/barroso-en-goldman-hadden-al-langer-geheime-contacten~a145c52f/

Plaats een reactie