Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Time-management voor managers


Te veel managers kunnen niet eens hun eigen tijd managen. Ze snakken naar een time-out en krijgen een burn-out. Ook het volgen van peperdure time-management cursussen blijkt verkwistte tijd te zijn. Radeloos geworden door het “ik-word-geleefd-syndroom”? Hoog tijd om deze on-line gratis cursus tot je te nemen om een betere manager te worden. Doe er je voordeel mee. Het kan!

Hieronder een tiental tips die elk op zich al zeeën van tijd kan vrijmaken. In samenhang al helemaal.

1. Les 1 van delegeren: doe nooit iets wat een ander ook zou kunnen doen.
En al helemaal niet: iets doen wat een ander beter zou kunnen. Klinkt zo logisch maar blijkt een van de grootste valkuilen van managers te zijn.

2. Maak jezelf overbodig.
Fronsende wenkbrauwen? Wisse Dekker (voormalig CEO van Philips) leerde me deze regel. Op de vraag hoe hij CEO van Philips was geworden antwoordde hij: “ik liet elke keer zien dat ik niet meer nodig was in de huidige baan, alles liep wel goed. Dan moesten ze me wel promoveren.”

3. Lui zijn is effectiever dan druk-druk-druk.
Eerst nadenken dan doen. Is het wel nodig wat ik doe? Kan het niet anders? Hoe kan ik met de minste inspanning het meeste resultaat bereiken? De beste ideeën krijg je als je lui achteroverhangt en je wentelt in zeeën van tijd.

4. Loslaten.
Maak meer gebruik van werknemers die naar je toe komen met de opmerking: “ik zou wel wat meer verantwoordelijkheid willen hebben”. Geef ze die dan ook!

5. Werk wordt niet mee naar huis genomen.
Nog zo’n valkuil. “Dat doe ik thuis wel even.” Nee dus. Bedenk liever hoe je het binnen de afgesproken uren kan doen.

6. Overwerken is een zwaktebod.
Wie is de betere werknemer? De werknemer die om 12 uur naar zijn chef stapt en zegt ik ben klaar, of de werknemer die tot diep in de avond zit te ploeteren het werk af te krijgen?

7. De agenda mag maximaal tot de helft gevuld zijn, en je vult die zelf in.
Overvolle agenda’s, je wordt geleefd. Niet nodig. Zeg eens wat vaker nee. Dat geeft ruimte. Met die ruimte kunnen ook veel zaken snel afgestemd worden met een open deur. Daarmee vervallen al heel veel vergaderingen.

8. Voorbereiding is het halve werk.
Is het je wel eens opgevallen dat in de vergadercultuur hele volksstammen onvoorbereid ter tafel verschijnen? Zonde van de tijd, en met het risico dat je ‘overvallen’ wordt, wat weer extra tijd kost. Van de nood overigens kun je ook een deugd maken: maak gebruik van ‘de macht van het papier’. Gooi halverwege het gestuntel een voorstel op papier de vergadering in. De hele meute zal zich over dit voorstel gaan buigen. Bij gebrek aan andere concrete voorstellen.

9. Eerst de moeilijke zaken dan de makkelijke.
Aanlokkelijk om eerst ‘die stapel’ dagelijkse post weg te werken. Budgetten, forecasts, plannenmakerij etc. wordt op de lange baan geschoven. Totdat de tijdsdruk (deadline) je noopt om die op het laatste moment dan toch maar in elkaar te flansen. Dat terwijl je al lang van te voren weet welke deadlines er zijn. Komt allemaal de kwaliteit niet ten goede. Met het risico dat het uiteindelijk meer werk kost. Gebruik je dagelijkse dip om met twee vingers in de neus die routine post weg te werken.

10. Twee momenten van ‘verveling’ per dag is het minimum vereiste.
Op weg naar huis even de dag evalueren: heb ik minimaal twee momenten gehad waarbij ik mezelf de vraag kon stellen: wat zal ik nu eens gaan doen?. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Heb je die niet gehad, dan doe je iets verkeerd. Terug naar 1-9!

Neem je deze tien tips ter harte dan zul je zien dat tijd niet meer een schaars goed is. Tijd in overvloed!

Alleen voor managers? De meeste tips zijn ook heel wel bruikbaar voor elk niveau in een organisatie.

Alleen voor werkenden? Ook niet. De vertaling naar de privé situatie is ook slechts een kleine horde.

Is die horde ook genomen dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Een wereld die barst van de mogelijkheden.

Valkuil? Met nietsdoen kan je het heel druk hebben..

 

Terug lezen: Druk, druk, druk. Vooral met die drukte!

93 Reacties op “Time-management voor managers

  1. jan bouma 28 november 2011 om 16:54

    …heb het nu even te druk druk; misschien heb ik morgen een gaatje…? :0)

  2. Aad Verbaast 28 november 2011 om 17:12

    @Jan: nooit te beroerd om iemand te helpen. Ik wist dat je een goede kandidaat was!

  3. ragfijn 28 november 2011 om 17:58

    Bedriegers staan niet alleen voor je deur blijkt, je kan je er zelfs voor inschrijven. De laatste regel is mijn motto, ben er meester in.

    Groet van Ragfijn

    PS. Tijdens het typen van mijn naam, klinkt de emailmelder, kruispostje plots, even rusten hoor nu🙂

  4. Aad Verbaast 28 november 2011 om 18:05

    @Ragfijn: “Laatste regel”: “Terug naar 1-9!”. Als je daar een meester in bent dan kom je er wel. Uiteindelijk😉
    == even rusten hoor nu == Neem de tijd!

  5. assyke 28 november 2011 om 18:45

    ik vind het heel slecht van je dat je deze cursus aan biedt
    we willen juist van die managers af

    het is dat je het gratis aanbiedt, daar komt toch niemand op af
    anders was het een onvergeeflijke stunt

  6. Aad Verbaast 28 november 2011 om 18:49

    @Assyke: excuses bij deze. Van die managers wil je inderdaad af. Die kunnen immers niet managen.
    Maar als ze dit onder de knie hebben, dan maken ze nog een kans wat mij betreft.

  7. Joost Lips 28 november 2011 om 18:52

    Een afdelingshoofd binnen mijn werkkring zat eens te klagen dat hij het zo druk had met het voorbereiden van zijn vakantie. Hij kon midden in de nacht wakker worden en denken: “heb ik de kurkentrekker wel in de tas gestopt?”

    Ik heb je tekst met smaak gelezen. Ik vind punt 8 ook een hele mooie eyeopener bevatten; de gehele tekst in zijn opbouw is echter fraaier dan enig zicht onderweg; bijzonder mooi gedaan.

  8. VSp 28 november 2011 om 19:09

    Deze tips neem ik mee op vakantie en spijker ik aan de muur in Bad Meingarten.

  9. Aad Verbaast 28 november 2011 om 19:56

    @Joost: dat afdelingshoofd is duidelijk iemand met een visionaire inslag naast het angsthaas syndroom. Je kan niet genoeg vooruit denken immers. Maar ook: kurkentrekkers zijn in veel bestemmingen ruim voorhanden.
    Verder: dank. Herken je de tijdloze managers?

  10. Aad Verbaast 28 november 2011 om 19:58

    @VSp: alweer op vakantie? Je zou dan toch denken dat je deze lessen reeds lang ter harte had genomen. Maar spijker ze aan de muur en neem ze ter harte. Genoeg tijd dan immers😉

  11. jose 28 november 2011 om 20:42

    Vandaag hoorde ik toch gekke verhalen over personeel in dure hotels die zich het leplazerus werken en gekort worden om de gekste dingen. Eindejaarsuitkering van een bedrijf wat niet of waarschijnlijk niet wordt uitbetaald, doelstelling van het bedrijf zou niet behaald zijn maar niemand weet hoe dit bepaald wordt. Ja ik heb het druk, maak mij druk maar niet zozeer met mijn werk. Hopelijk worden al die managers niet ziek en gaan dat op hun personeel afreageren.
    Gelukkig krijgen sommige besturen in het basis en hoger onderwijs meer salaris, zij zullen het met 20.000 euro zeker niet minder druk krijgen en zeker beter gaan presteren of heeft dat niets met salaris te maken?
    http://universonline.nl/2011/11/25/hogere-beloning-voor-bestuurders-universiteit/

    De maximum beloning voor bestuurders van universiteiten wordt opgetrokken naar de wettelijke norm voor topbestuurders in de rest van de publieke sector. Dat plafond bedraagt 223.666 euro op jaarbasis. Het oude maximum voor onderwijsbestuurders lag op 217.000 euro.Ik heb het erg druk met druk zijn dus stop ik om weer verder te gaan met druk zijn.

  12. zelfstandigjournalistantwerpen 28 november 2011 om 20:45

    Ik kan zeggen dat ik ze aardig naleef. Beter dan mijn directe baas die zeer slecht kan delegeren. Ik delegeer maar al te graag🙂.

  13. VSp 28 november 2011 om 20:50

    Nee, vakantie is hard werken. Bovendien geestelijk en lichamelijk acclimatiseren, na thuiskomst re-acclimatiseren en Bad Meingarten op orde brengen, bergen wasgoed en achterstallige rekeningen als de gesmeerde bliksem betalen. Toen werken nog wérken was, verenigde ik dat met het aangename. Het eerste is voorbij. Geen trek om dat laatste nu te verpesten. Het moet wel aangenaam blijven.

  14. Aad Verbaast 28 november 2011 om 21:57

    @Jose: voorbeelden van managers die hun schaarse tijd aan de verkeerde dingen besteden. Ook daar zijn er velen van. Te veel natuurlijk.
    Verbijsterend ook dat de salarissen van die bestuurders gewoon maar weer omhoog gaan. Wat een bizarre regering hebben we toch.
    Vorige week nog op P&W een gesprek met een hoogleraar over de grote aantallen burn-outs onder hoogleraren. Ze hebben het maar wat zwaar met zulke loodzware salarissen…

  15. Aad Verbaast 28 november 2011 om 22:00

    @Zelfstandig journalist: dan kun je zeker een verschil gaan maken. Genoeg tijd over om te blijven bloggen met je ‘moordend’ tempo van 1 per dag gemiddeld.😉

    @VSp: lijkt me nogal een opgave zo te lezen al die vakanties van je. Met name het thuiskomen is geen pretje zo te lezen. Is gewoon wegblijven dan niet de te verkiezen optie?
    Of gewoon op dat vlak ook beginnen met punt 1?

  16. jan bouma 29 november 2011 om 07:06

    Terwijl eenieder nog op bed ligt.., en de klok sloeg al zeven;
    z’n tijd te verdoen met allerlei onnutte zaken
    sta ik elke dag op de daken! Jaar in jaar uit.
    Dat vindt men maar niks!
    En dus wordt mij toegebeten… “je hebt al je hele
    leven niks gedaan.. ga es wat doen!”
    @Allen een goeie dag verder.

  17. Aad Verbaast 29 november 2011 om 09:34

    @Jan: elke dag op de daken? De hardwerkende neef van zwarte piet?

    Alles is relatief. Hier even een korte conversatie die gisteren op twitter plaatsvond geheel on topic:
    Jan Kees de Jager twittert:
    == In Assen 1000 mensen in zaal. Wat een opkomst. Leuke vragen zaal. Nu onderweg terug naar Rdam. Morgen eerst Den Haag dan door naar Brussel. ==

    Andre Rouvoet twittert meteen terug:
    == @JCdeJager Denk je af en toe ook nog eens aan jezelf, Jan-Kees?! Hartelijke groet! ==

    Kijk, die Jan Kees moet eens de tijd nemen om deze blog te lezen. Die bakt er helemaal niets van natuurlijk. Typisch voorbeeld van een slechte manager die ook niet eens zijn eigen tijd kan managen, en er ook nog trots op is!
    André Rouvoet wist dat tenminste nog van zichzelf, en heeft gewoon een andere baantje gezocht.
    Die predikt nu dat je ook aan jezelf moet denken. Da’s nou wel weer typisch politicus eigen😉

    N.B. update 17 minuten geleden twittert Jan Kees de Jager weer terug aan Andre Rouvoet:
    == @andre_rouvoet Dank. Zal ik proberen. Maar het zou wel helpen dat de schuldencrisis over is… ==
    I rest my case!

  18. Aad Verbaast 29 november 2011 om 09:50

    @allen: en als we dan toch even twitter volgen.
    Mark Rutte mag vandaag een uurtje met Obama spreken. Als een kind zo blij!
    Ook hij twittert net:
    == in Washington DC. Foto: http://is.gd/pkCJKz Wist u dat Amerikaanse investeringen goed zijn voor 225.000 NL’se banen: http://is.gd/bY1cjL ==

    Die trip had hij zich natuurlijk ook gewoon kunnen besparen. Scheelt weer een paar dagen van zijn ‘kostbare’ tijd. En de dingen waar hij over moet praten (ICC en de andere punten uit mijn brief aan Obama) daar wil hij het niet eens over hebben!
    Ook een slechte manager die je niet eens om een boodschap kunt sturen.

    En als klap op de vuurpijl nu al deze morgen: http://www.bnr.nl/topic/beurs/836437-1111/amerikaanse-banken-kregen-geheime-miljardensteun
    == Tussen 2007 en 2009 heeft de Amerikaanse centrale bank voor 7,7 biljoen dollar aan leningen en garanties verstrekt aan de grootste banken. Dankzij de gunstige rentetarieven leverde dat een extra inkomen op van zeker 13 miljard dollar. ==
    Slapende rijk worden heet dat geloof ik.

  19. jan bouma 29 november 2011 om 10:05

    @Aad…9:34
    De betrekkelijkheid van eenieders oordeel.

    Ofwel binnen het kader van je blog het oordeel over de vraag of er sprake is van een wel of niet goed time-management.

    Welnu. Ik stel me op het standpunt dat daartoe eerst ter discussie dient te worden gesteld de relevantie van de doelstellingen in relatie met het algemene belang en dat van het individu dat daaraan zijn tijd en inspanningen wil besteden in het algemene belang. Misschien is dit “a waste of energy”? Zie mijn comment van 7:06 uur.

  20. Aad Verbaast 29 november 2011 om 10:41

    @Zelfstandig journalist: dank!
    Ik kan er dankzij deze cursus nog genoeg tijd voor vinden om ze te lezen. En zelfs te reageren!😉

  21. Aad Verbaast 29 november 2011 om 10:48

    @Jan: geheel eens met je. Dat zou moeten gebeuren. Nog zo’n management valkuil waar de meesten intrappen: meteen naar een ‘oplossing’ zoeken, terwijl het probleem nog niet eens is vastgesteld. Aan dat laatste zou natuurlijk de meeste tijd moeten worden besteed.
    Over “waste of energy” een passende anecdote in dit kader.
    In de vergaderzaal zegt iemand: “het tocht hier”.
    Meteen springen drie mensen op om het open raam te sluiten.
    Niemand vraagt: heb je er last van, of bevalt het juist?

    Merkwaardig toch? Micro en macro dagelijkse kost.

  22. Appelvrouw 29 november 2011 om 11:28

    Ik ben groot voorstander van 2: jezelf overbodig maken.

  23. Aad Verbaast 29 november 2011 om 11:35

    @appelvrouw: levert ongetwijfeld de meeste tijdswinst op!
    Niet verder vertellen: de meeste mensen zijn het ook, maar ze weten het zelf nog niet. Daar zijn ze dan ook heel druk mee.

  24. VSp 29 november 2011 om 12:06

    Ach, Rutte met z’n kostbare tijd. Zowiezo staan politici als de gesmeerde bliksem in de rij als ze tijd kunnen kopen. De tijd om daarover na te denken ontbreekt omdat de jacht naar geld hun agenda’s dicteert. Blijft de vraag wat is verhinderd dankzij een tekort aan tijd en geld…..

  25. Aad Verbaast 29 november 2011 om 13:00

    @VSp: tijd kopen, daar zijn ze een ster in inderdaad. Salamitaktieken beheersen ze ook.
    Doet me weer denken aan de volgende anecdote:
    Bij de directeurswisseling geeft de oude directeur drie brieven aan zijn opvolger. Genummerd 1 tot en met 3. “1 openmaken bij de eerste RvC, de tweede na een jaar, en de derde na drie jaar., het zal je helpen in tijden van crisis”. En crisis werd het natuurlijk, dus..

    Brief 1: zeg: “puinruimen, allemaal de schuld van het oude management.”
    Brief 2: zeg: “we gaan een geheel nieuwe strategie inzetten.”
    Brief 3: maak drie enveloppen voor je opvolger.

  26. ingridvandenbergh 29 november 2011 om 14:29

    Mooie richtlijnen, Aad en ze lijken me heel effectief.
    Maar… na weten komt doen!

    In mijn geval was een van de valkuilen dat ik meende onmisbaar te zijn. Na mijn gedwongen vertrek marcheren de zaken gewoon door, al zijn ze te ver van mijn bed om te kunnen beoordelen of ze goed marcheren.
    Ik heb er vrede mee en dat maakt misschien een mooi punt 11: streef niet naar perfectie en volledigheid.

  27. Simon Korving 29 november 2011 om 14:40

    Wil ik mijn time managen, zijn de batterijen op !!

  28. jan bouma 29 november 2011 om 15:01

    Om het “time-management” niet geheel en al als waardeloos te beoordelen op allerlei gebied nemen we als voorbeeld:
    a) de maak- en haalbaarheid van de wereld en die van de persoonlijke doelstelling(en). Ja, we nemen het ruim, is punt b van belang
    b) de voorwaarden tot welslagen van de doelstellingen liggen m.i. in een te bereiken consensus VOORAF met alle betrokkenen die van invloed zijn op dat welslagen.
    c) zolang dat niet het geval is, alle neuzen staan niet in de goede richting en zijn ook niet op overtuiging gebaseerd, kan men beter, net zoals ik, voorgaande waarheid maar eindeloos blijven herhalen.

  29. Aad Verbaast 29 november 2011 om 15:43

    @ingridvandenbergh: onmisbaar, ja dat is wel even schrikken als blijkt dat dat niet het geval is. Jezelf overbodig maken is dus niet eens zo moeilijk als het lijkt. Blijft dus vreemd dat zoveel managers daar zo veel moeite mee hebben.😉

    @Simon: hebben jullie daar in die vakantiestreek geen oplaadpunten naast de kroeg en naast de kroeg?

  30. Aad Verbaast 29 november 2011 om 15:47

    @Jan:
    == de voorwaarden tot welslagen van de doelstellingen liggen m.i. in een te bereiken consensus VOORAF met alle betrokkenen die van invloed zijn op dat welslagen. ==
    Kan ik maar ten dele mee eens zijn. Schept namelijk veel te veel mogelijkheden om excuses te bedenken waarom doelstellingen die wel gesteld waren niet gehaald zijn.
    Je ziet dat de hele dag om je heen gebeuren. Maar wel als de kippen er bij zijn om zichzelf (en niet anderen) op de borst te slaan als het ‘toevallig’ wel eens een keer lukt. Zo lust ik er nog wel eentje. Niet dus.

  31. VSp 29 november 2011 om 16:45

    Soms, @bouma, moet vanwege het ontbreken van duidelijk gestelde doelstellingen en gestuntel punt 8. overwogen worden. Zou zomaar kunnen dat anders de rampen niet te overzien zijn. En dan is er geen tijd meer om de tijd aan jezelf te hebben. Waarschijnlijk een open deur intrappen, zolang die Wereldraad er niet is, moet er toch iets gebeuren.

  32. jan bouma 29 november 2011 om 17:12

    @VSp
    @Aad
    Het proces verloopt anders en heeft niets te makern met (toevallig) het issue van wel of geen wereldraad te benoemen. Het gaat er ook niet om dat er “eindeloos uitvluchten” bedacht kunnen worden (Aad) en waardoor de besluitvorming niet tot stand komt. Het gaat erom dat er terzake “de agenda” en de prioriteiten in beginsel EERST overeenstemming moet zijn tussen alle partijen en vooral ook INSTEMMING. Dat betekent een stapsgewijze manier van onderhandelen. En uiteraard moet men het hierover ook eens zijn dat die weg zal worden gevolgd. Krishnamurti is een groot voorstander van dit scenario. Slechts uit eigen overtuiging dient de consens bereikt te worden. Althans in overgrote meerderheid zal de consensus gedeeld moeten worden.

    Uiteraard. Je zult altijd tegenstanders hebben; maar die schikken zich dan maar in de ruime meerderheid. Zo werkt de democratie….

    Tot morgen!

  33. Aad Verbaast 29 november 2011 om 17:44

    @Christien: dank. Doe er je voordeel mee!😉

    @Jan: misschien geef je bij deze de redenen dat die wereldraad er maar niet komt?!
    Zonde natuurlijk. Kunnen we eindelijk achterover gaan hangen!😉

  34. jan bouma 29 november 2011 om 17:51

    == Uiteraard. Je zult altijd tegenstanders hebben; maar die schikken zich dan maar in de ruime meerderheid. Zo werkt de democratie…. ==

    dus om den drommel niet, @Aad (17:44). Wel goed lezen natuurlijk! Nu echt tot morgen.

  35. Marjelle 29 november 2011 om 17:54

    We zijn het weer eens eens, Aad.
    Nu heb ik zelf idd zeeën van tijd (die fenomenale ideeën laten alleen nogal op zich wachten, al ben ik inmiddels wel bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe puzzelsite, etc.) en ik zeg dat ook vaak gewoon als het ter sprake komt. Mensen kijken je dan soms ietwat glazig aan van ‘hoezo heb jij het niet druk-druk-druk!?’😉

  36. Aad Verbaast 29 november 2011 om 18:01

    @Jan: wel goed lezen natuurlijk. Ik kijk uit naar de wereldraad die alles gaat oplossen. Kan ik helemaal achter over gaan hangen. Ik kijk er naar uit

    @Marjelle: da’s mooi dat we het eens zijn. Ik zag via twitter je plannen voor je puzzelsite. Nog een heel gepuzzel lijkt me.
    Als mensen zeggen: druk, druk druk, heb je al eens geprobeerd om dan te antwoorden met: “dan doe je toch iets verkeerd!” ?
    Geeft nog meer glazige reacties😉

  37. VSp 29 november 2011 om 21:11

    Indachtig aan punt 8 en met een zee van tijd beschikbaar de onderstaande mail aan alle Tweede Kamerleden verzonden. Per slot van rekening moet het wel leuk blijven. Beetje lol moet kunnen.

    Geachte Leden der Tweede Kamer,

    Nu het einde van de euro met rasse schreden nadert, verzoek ik u om een motie in te dienen dat hoofdrekenen middels een AMVB op alle lagere, middelbare en hogere scholen weer als apart vak wordt ingevoerd.
    En wel om de volgende redenen:
    1. Bekend feit is dat hoofdrekenen niet de sterkste kant is van leerlingen.
    2. De toenemende mondialisering zal niet stoppen zonder de Euro.
    3. De Nederlandse samenleving, van oorsprong internationaal ge-orienteerd op ruilhandel, zal in toenemende mate met bankbiljetten van vreemde origine worden geconfronteerd.
    4. Zakrekenmachines benodigen milieu onvriendelijke batterijen, die duurder en schaarser worden.
    5. Op de markten is de gulden geen daalder meer waard.
    Het ontbreken van dit simpele referentiepunt veroorzaakt verwarring en wantrouwen onder burgers.
    6. De Minister-President, die notabene les geeft, doorzag niet dat 50 miljard Euro’s (Florijn 110 miljard !) te weinig aan de Tweede Kamer werd voorgeschoteld in eerdere pogingen om de aflossing van staatsschulden van frauderende EU-partnerlidstaten te faciliteren.

    Ik hoop dat u dit verzoek in welwillende overweging neemt.

    Met vriendelijke groet,
    etc, etc.
    ——
    En nu achterover leunen. ’s Kijken wat er gebeurt. De mail is ondertekend met eigen naam, maar met een king billy.eu mail adres dat onder het king billy.eu domein functioneert.

  38. Aad Verbaast 30 november 2011 om 00:55

    @VSp: Ik verwacht zeker bij het komend vragenuurtje in de kamer dat hier vragen over gesteld zullen worden. De regering staat dan voor de keus: meteen invoeren, of een motie uit te de kamer afwachten.
    Wordt een spannend najaar!

    Hoogervorst gezien in P&W? Die rekent uit zijn hoofd al op een einde van de euro. Sappige uitspraken van die man. Kon toen ook al niet rekenen. Inmiddels wel wat bijgeleerd nu hij niet meer in de politiek zit.

  39. VSp 30 november 2011 om 07:08

    Beetje ironie hoort er ook bij. Mij nog steeds een volstrekt raadsel dat het King Billy.eu domein nog beschikbaar was. ‘was’ dus. In het rampjaar 1672, toen Holland volledig ingesloten was, dacht King Billy vast ‘aanval is de beste verdediging, verdwaalde op zee, maar kon dankzij een door God’s hand veranderde wind uiteindelijk de Engelse troon bestijgen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/William_III_of_England

    Hoogervorst niet gezien. Nederlandse publieke TV zenders worden afgeschermd achter de virtuele dijken van betaalkaartjes. Draagt ook bij aan het het internationaal ge-orienteerde imago van de BV Nederland, inclusief de Nederlandse taal, waar buitenlanders geen jota van begrijpen.

  40. Redstar 30 november 2011 om 07:51

    Tip 10 is wel een goede tip. Ik verveel me echter nooit. Zelfs niet als ik niets doe.

  41. jan bouma 30 november 2011 om 08:49

    @Aad
    Even terug naar het onderwerp van je blog. “Time-management”.

    Nu “vertaalde” Arthur Docters van Leeuwen een bepaald fragment in de uitzending van DWDD, en dat ging over het het woord “obligaat spreidde zij haar benen” (de viezerik!), uit zijn erotische boekje toch verkeerd want daarin zit namelijk besloten de taalkundige noodzakelijkheid van ‘obliger’ (het noodzakelijk zijn) en niet zoals hij zei “dat het gewoon, als vanzelfsprekend wordt geacht”; een nuance!

    En zo ziet u maar weer dames en heren dat ook de Nederlandse taal wordt vernacheld in het kader van… domheid!

    Nu moet ik u bekennen dat ik ook een fysieke weerzin voel bij het aanschouwen van het fenomeen “Docters van Leeuwen”. Hij is voor mij het letterlijk vleesgeworden symbool van onze vervetting en domheid!

    Ook de uitzending van P&W gaf weinig vreugde voor de waarheidszoekende. Opnieuw kwam aan de orde het fiasco van de Euro bij monde van Hans Hogervorst. Maar P&W, althans hun redactie, wisten dat er alternatieven waren. Zie mijn voorstellen die zij kenden en had toegestuurd maar er niet aan refereerden.
    Het krankzinnige is dat Hogervorst, cum suis anderen, eigenlijk in koor mijn gelijk bevestigen dat slechts een mondiale aanpak de oplossing kan bieden voor de crisis.

    Benoem dan die wereldraad zou ik zeggen.

    Het bezoek van Rutte aan Obama. Ook dat werd becommentarieerd door o.a. Twan Huys in NIEUWSUUR of was het DWDD? Opnieuw domheid. De als vanzelfsprekende aanname dat Bush of Obama een te eerbiedigen rol op het internationale toneel zouden spelen wordt ten onrechte als vanzelfsprekend en zonder argumentatie aangenomen! Zie mijn boek inzake het bezoek van Balkenende in 2003 aan Bush.

    Enz. enz. enz. terzake andere onderwerpen die de waan van de dag vertolken. En dus ook het “time-management”.

    @Allen. Men amusere zich verder. Zolang het nog kan.

  42. Aad Verbaast 30 november 2011 om 10:00

    @VSp: opvallend inderdaad dat dat www adres nog niet was gekaapt. Ik zag overigens dat http://www.kingbill.eu ook bestaat. Kom je uit bij een Duits bedrijf(je) dat software in de aanbieding heeft.

    Heb je al een plan hoe je die website gaat inrichten? Of zie je het als een appeltje (van oranje) voor de dorst?

    P&W: Toch merkwaardig dat je in Duitsland via de knipkaart geen Nederlandse zenders kunt bekijken. Maar ja, Jan kijkt ook alles vanuit zijn luie pc-stoel naar uitzending gemist etc. en mist niets.

  43. Aad Verbaast 30 november 2011 om 10:03

    @Redstar: herkenbaar. Het idee achter 10 is natuurlijk dat ‘verveling’ staat voor momenten op een dag waarop je in vrijheid kunt nadenken over wat je nu eens zult gaan doen, ook als daarbij de keuze is om niets te doen.
    Wat uiteraard heel wat anders is dan te moeten kiezen uit te veel dingen die eigenlijk allemaal moeten, en waar de tijd voor te kort blijkt om ze op tijd gedaan te hebben.

  44. Aad Verbaast 30 november 2011 om 10:16

    @Jan: het ‘fenomeen’ Docters van Leeuwen volg ik al jaren en jaren. Ook nooit begrepen waarom die man zich (even afgezien van zijn formaat) tussen al die deuren wist te wringen. Hij bezigt een bijzonder soort van orakeltaal die onbegrijpelijk is voor me. Misschien is dat juist wel de reden!
    Maar ja, hij kan niet veel kwaad meer nu hij met pensioen is. Althans dat hoop je dan maar.
    Dat hij nu sprookjes schrijft is natuurlijk niets nieuws. Heeft hij in zijn hele carrière gedaan immers.
    Velen geloofden ze ook nog.

    Hoogervorst vond ik daarentegen wel scherp gisterenavond. Opvallend scherp zelfs. Gaf duidelijk het faillissement aan van de politiek. Mondiaal zelfs. Gaat verder dan de euro. En dat voor een oud-politicus (minister zelfs voor een jaartje). Schoorvoetend moest hij zelfs toegeven dat hij het fout gezien had. Kom er nog maar eens om!

    Troost je, het zal niet lang meer duren voordat je eens wordt uitgenodigd daar. Te laat natuurlijk. Pas als niemand het meer weet zal er iets uit de hoge hoed moeten worden getoverd immers.

    Dan nog even Rutte bij Obama: had een on-liner ingestudeerd toen hij naast Obama op de stoel zat bij de haard in het Oval Office: ik wil het slechts over drie dingen hebben: “jobs, jobs, jobs”.
    Meteen schoot door mijn hoofd dat het een Jaap de Hoop Scheffertje was. Zou het kabinet vallen en begon hij te leuren voor een baantje? Drie keer. Voor hemzelf, Verhagen, en Wilders!
    Opgeruimd staat netjes!!

    Ik ben benieuwd wat de dag van vandaag gaat brengen. Zal wel weer een bende en een rotzooi zijn.

  45. VSp 30 november 2011 om 10:23

    @aad re kingbill. Da’s wat anders dan de échte king billy.
    Re TV ontvangst. Probleem is dat telefoonkabeltje waar nauwelijks bytes uitkomen. Voor m’n satelliet ontvangst is dat kaartje nodig dat alleen in Nederland verkrijgbaar is. Betalingen vanuit het buitenland en dan kaartje opsturen is uit den boze. Alleen betalingen vanaf een NL’se bank en bestellingen in NL worden geaccepteerd. Nederland op z’n breedst.

  46. jan bouma 30 november 2011 om 10:40

    En ondertussen verlaagden Moody’s de triple AAA status van de Rabobank naar nog slechts AA-status. “Vanwege het feit (volgens een Rabowoordvoerder) dat we gevestigd zijn in een niet meer kredietwaardig geacht land..”

    De zwaartekracht van het vliegwiel wordt nu in werking gezet ter manipulatie en het voordeel van de financiële sector. Slechts “het ter discussie stellen” wordt al gezien als een waarheid van de financiële dictators. Er kunnen dan nog hogere winsten worden bedongen voor “de papieren kredietverlening” (= bedrukt papier) van de foute belanghebbenden. In een krimpende markt (= deflatie) zullen de sterkste partijen nog zolang mogelijk hun huid proberen te verkopen en te verzilveren. De slang bijt uiteindelijk toch in z’n eigen staart.

    Het wordt tijd voor een totale herziening van de te stellen prioriteiten. Zie mijn voorstellen.

    @Aad..10:16
    Inzake de redactie van P&W. Ik verzond m’n comment aan ze van 8:49 uur. Ik betwijfel of ze de moed hebben mij uit te nodigen. Maar dit terzijde.

  47. Aad Verbaast 30 november 2011 om 11:12

    @VSp: billy/bill: duidelijk. Verschil moet er zijn😉
    Kaartje: is natuurlijk oplosbaar. Hoef je niet eens voor te verhuizen! Maar je hebt gelijk: hoezo een geïntegreerde markt in Europa als je niet eens een ‘Nederlands’ kaartje in het buitenland kunt aanschaffen. En als je dat al wilt allerlei kunststukjes moet uithalen! Wat een bende.

  48. Aad Verbaast 30 november 2011 om 11:17

    @Jan: die verlaagde rating zal wel alles te maken hebben met de positie van de Rabo op de hypotheken markt. Marktleider in een tak van sport waar velen zich ernstige zorgen over maken. Zelfs Hoogervorst (VVD) stelde dat het slechts een kwestie van tijd was dat de hypotheekaftrek op de schop zou gaan. De markt zit muurvast! Prutsers, want er is nog steeds woningnood in Nederland.

    In Duitsland (@VSp?) begreep ik dat de huizenmarkt behoorlijk in de lift zit. Prijzen stijgen en aantal transacties stijgt ook. Zijn onze buren!

  49. jan bouma 30 november 2011 om 13:00

    @Aad…11:17
    Er zijn meer factoren van invloed die het financiëel-economische gedrag bepalen van de mens. Vergelijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_geografie

    Voorbeeld. Nu zijn er in China al bepaalde gebieden die “duurder” zijn dan die hier in het Westen. Uiteindelijk komt die geglobaliseerde economische wereld neer op het statement van de Ned. econoom en Nobelprijswinnaar Dr. J. Tinbergen. Jaren ’60 vdve. Hij voorzag een communicerend vat wereldwijd terzake de waarderingen van nationale munten, de koopkracht en de gebieden. De Euro zal daaraan te onder gaan. Daarom bepleit ik nogmaals niet de totale afbraak vanwege die ‘ratrace’ maar een vervanging van alle munten ter wereld voor nog slechts één internationale munt die door alle volken en naties ter wereld ook verdedigd zullen worden. Maar dan wel eerst even afrekenen tegen het Lieftinckmodel. Duizenden miljarden zullen dan worden teruggegeven aan de bestolenen. Het is onmogelijk om zonder zelfvernietiging en het niet bieden van een alternatief de thans als zodanig erkende (foute) parameters te blijven hanteren en daarmee economisch te overleven.

    Opmerking.
    Als Wijffels met zijn werkgroep een “sustainable finance” bepleit dan zou hij ook dienen in te zien dat je niet meer de bestaande parameters kunt hanteren voor de toekomst en de oplossing doch moet kiezen voor die wereldwijde internationale aanpak op basis van mijn voorstellen.

  50. VSp 30 november 2011 om 13:15

    Huizenmarkt zit lokaal idd in de lift. Oorzaak: De euro- en staatsschuldencrisis. Duitsers vluchten met hun spaargeld in onroerend goed. Hier geen HRA, men moet geld meenemen. Rente bij de Volksbank 2.6%. Over spaargeld gesproken, per capita € 65.000 in DLD. Echter, in de Eifel en de Harz, die lopen leeg, nog naar Nederlandse maatstaven ongelooflijke koopjes. Voor de prijs van een Veluws ‘chalet’ op een semi vakantiepark, daar 1500m² grond met een vakwerkhuis, volledig onderkelderd met mooi uitzicht. Wel sneeuwkettingen of een FWFD SUV meenemen. Over ‘Ossieplatteland’ maar helemaal niet gesproken. Maar daar zit je vaak middenin de a.s. bio-ethanol produkten.

  51. Aad Verbaast 30 november 2011 om 13:57

    @Jan: natuurlijk lost de invoering van één munt een aantal zaken direct op. Je verwijst terecht naar Lieftinck. Maar de eurocrisis heeft ons wel geleerd dat je wel even een aantal ‘existentiële’ zaken moet regelen voordat je daartoe over gaat. Dat is niet gebeurd en nu zitten we met de gebakken peren.

    Zie ook de waarschuwende geluiden zonet vanuit Frankrijk: http://www.bnr.nl/programma/bnreuropa/321297-1111/franse-minister-op-oorlogspad

    De vraag is natuurlijk actueel of de zittende machthebbers de intelligentie hebben om die zaken te kunnen regelen. Natuurlijk niet, lijkt het voor de hand liggende antwoord. Het is immers een bende!

  52. Aad Verbaast 30 november 2011 om 14:00

    @VSp: toch blijft het merkwaardig dat in Duitsland (gedeeltelijk lees bij je) blijkbaar wel het vertrouwen bestaat dat investeren in bakstenen een goede optie is, terwijl dat hier zoals de huidige praktijk laat zien ontbreekt. Aan de straatstenen (ook stenen) niet kwijt te raken. Wie heeft gelijk?

  53. jan bouma 30 november 2011 om 14:23

    @Aad…13:57
    Een aantal “existentiële zaken” moeten eerst geregeld worden. Mee eens. Daarvoor is wel nodig dat de huidige ego-maniakken en egotrippers op het wereldtoneel hun niet valide gebleken posities prijsgeven. In Italië hebben we nu Monti als technocraat. Zonder partij- en/of reli-binding.
    Daar zijn we wereldwijd nog ver van verwijderd. De integriteit van Monti is nog niet vastgesteld. Eenieder denkt nog in de oude sjablonen.
    Naast de abstrahering van majeure machtsfactoren (oorlog, energie, en zoetwaterbeheersing) zal het niet lukken. De MSM zijn blijkbaar te dom om deze voorwaarden over en voor het voetlicht te brengen.

    @VSP… Je bewijst met je comment van 13:15 uur aardig mijn gelijk inzake de sociaal-geografische economie…

  54. VSp 30 november 2011 om 16:04

    Heel simpel, de huizenmarkt in Duitsland is niet gebaseerd op zeepbelprijzen, mede dankzij de HRA, aanbetalingen meebrengen (waarvoor wel eerst gewerkt/gespaard moet worden, een conservatief beleid t.a.v. hypotheek verstrekkingen, geen aflossingsvrije hypo’s, geen HRA, groter en gevarieerder aanbod, lagere bouwkosten, lagere grondkosten. Lagere belastingen en heffingen op minder van alles en nog wat. En dan nog betere kwaliteit.
    Een mooi voorbeeld is Dinxperloo, waar de grens aan de stoeprand van de Duitse huizen ligt. Een bijzonder dorp. Het verschil tussen de HL en DLD huizen, de auto’s voor de deur, de tuinen, het straatonderhoud strááált er vanaf. Tegen één Rabobank twee Duitse banken, één Super de Boer, twee Duitse supermarkten, enz.
    Maar, het industriegebied, vijf keer zo groot als ’t durrup, ligt aan de NL kant. Allemaal toeleveranciers en dienstverleneers voor de Duitse markt.
    Echt lachen daare, zelfs de parkeerplaatsen zijn kleiner aan de NL kant.

  55. VSp 30 november 2011 om 16:13

    Lees dit voor de gein, in ’t Nederdûûts
    Overigens wil geen Duitser aan de NL-kant van ’t dorp wonen, terwijl bossen Nederlanders aan de DLD-kant wonen. De kosten, belastingen, heffingen…. Toch?!
    http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Dinsper

  56. Aad Verbaast 30 november 2011 om 16:48

    @Jan: in de vorige blog heb ik het toch over Monti gehad? Krijgt in ieder geval de hoofdprijs voor het breedste netwerk in Europa. Overal zijn tentakels, maar dan zal dat omgekeerd ook wel zo zijn. Voor wat hoort wat immers in die werelden. Maar ja, alles beter dan die Berluskonus. Alhoewel zijn partij natuurlijk nog wel de touwtjes in handen heeft in het parlement. Blijft een rotzooi en een bende daar. Zeker daar.
    Misschien een suggestie: de KNeuro. Zal Bea mee verguld zijn. Maar ja, dat was ze al.

    P.S. ik zag net een advertentie voorbijkomen. Stagair bij Tegenlicht. Zeker nu je dit blog hebt gelezen heb je natuurlijk tijd zat. En je hebt toch een aardige ingang om je boek en je plannen te kunnen ontvouwen in een speciaal avondvullende uitzending van tegenlicht. En voor het geld hoef je het niet te doen immers.
    Soms moet je kansen grijpen die zich voordoen!😉
    http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2011/november/stage-internetredactie.html

    We maken er maar een grap van..

  57. Aad Verbaast 30 november 2011 om 16:53

    @VSp: dan is het hier toch goed ontspoord lees ik zo even tussen de neus en de lippen door (merkwaardige uitdrukking trouwens). Maar ja, ik ben ook slachtoffer van deze crisis. Ook nog wat bakstenen van me in de verkoop. Al meer dan een jaar. Maar typisch Nederlands: wel kijken, niet kopen. Erfenisje. De belasting weet me natuurlijk wel te vinden! Die zijn er wel als de kippen bij.

    Dinxperloo: zou wel aardig zijn daar eens een tegenlicht programma over te maken. Jan krijgt het nog druk als hij die uitgelezen kans met twee handen aanneemt🙂

  58. Aad Verbaast 30 november 2011 om 18:28

    @allen: vandaag mijn duizendste tweet geplaatst. Toch even een mijlpaal om bij stil te staan. Zonder de 10 punten hierboven was het natuurlijk nooit gelukt om om meerdere fronten te strijden!
    1000-ste tweet:
    == Dit is mijn 1000-ste tweet zie ik net. In 2 jaar. Koffie met punt c.q. borrel voor alle volgers. Nog heel wat noten te kraken. #mijlpaal ==

    N.B. tweet nummer 1001: == Rutte belt met Europese leiders over crisis: http://bit.ly/u7nnbm Bel-me-niet register piekt vandaag met nieuwe aanmeldingen. ==

  59. Jeetjemina 30 november 2011 om 20:35

    ALS ik het goed les zou ik een uitstekend manager zijn.
    Zo laat ik het denken en schrijven hierover graag aan anderen over.
    Aan jou bijvoorbeeld!
    Gr eva

  60. VSp 30 november 2011 om 21:17

    Neem ik er één op. Volgers volgen kost volgens mij meer tijd of is ’t allemaal éénrichtingsverkeer?
    re bakstenen: zelfde probleem hier. De boel is nog niet eens verdeeld of er ligt al een blauwe enveloppe in de bus.
    Overigens wel lachen, een hele grote oeroude commode in de kelder, stikvol met juwelen, waartussen opsmuk van verre voorouders uit 1720 is voor de zoveelste keer niet vermeld in het officiele testament. Een goed gebruik, inmiddels verheven tot een eeuwenoude familietraditie. Gelukkig raken we de gestucte betonwanden niet aan de straatstenen kwijt. De toenemende vraag is groot, het aanbod schaars. Evengoed voelt het als een rib uit het lijf.

  61. Aad Verbaast 1 december 2011 om 01:07

    @Jeetjemina: ben ik er toch nog weer ingetrapt!😉

    @VSp: dank.
    == Volgers volgen kost volgens mij meer tijd of is ‘t allemaal éénrichtingsverkeer? ==
    Volgers volgen is wat twitter juist speciaal maakt. Hangt natuurlijk wel heel erg af van de selectie die je maakt. Ik heb die beperkt tot rond de honderd. En dat is prima te volgen.
    Niets wordt zo snel bekend gemaakt als op Twitter. Dat boeit wel. Althans mij.
    Daarnaast natuurlijk ook nog wat ruimte voor luim. De combinatie kan wel inspireren.

    Verder: dat zijn waardevolle familietradities en de moeite waard om die ere in te houden.
    Nooit begrepen waarom de fiscus trouwens een dikke pijp wil roken van iemand die de pijp uit is. Hele leven belasting dik belasting betaald, en als je dan met heel veel moeite nog wat hebt overgehouden dan weten ze je alsnog te vinden. De nabestaanden dan. Schandalige lijkenpikkerij.

  62. VSp 1 december 2011 om 07:16

    Ach, niet zozeer de fiscus. De ambtenaren in die organisatie krijgen ook te maken met de gevolgen van het doen en laten van de ongekozen, door partijleden benoemde volksvertegenwoordigers. Overduidelijk dat deze chiefs dit blog eens doorlezen en in de praktijk moeten brengen om tijd te vinden zich eens achter de oren te krabben hoe ze het leven voor de indians wat dragelijker kunnen maken, voordat de laatsten en masse aan de stutten trekken.

  63. Aad Verbaast 1 december 2011 om 10:04

    @VSp: En masse aan de stutten trekken? Zie jij het gebeuren? Ik nog niet. Zelfs de vakbondsbonzen zijn onderling al maanden aan het ruziën. Hebben dus ook geen tijd kunnen vinden om een malse staking te organiseren. Europese politici ruziën onderling, ook geen tijd voor andere dingen dus.
    Banken vertrouwen elkaar niet meer, ook geen tijd voor bankzaken dus.

    Op 9 december de volgende top waar het alweer moet gaan gebeuren.
    Inmiddels zijn er geruchten dat er voor de kerst nog een top gaat worden georganiseerd.
    Voordat er weer gehakt van wordt gemaakt blijven ze de salami maar aansnijden.

    In de hoop dat het ons van de straat houdt.

    N.B.: is er ook goed nieuws? Jazeker. Vanmorgen meldde zich de 99ste volger op twitter aan. @bel_me_niet Hebben mijn 1001-ste tweet opgepikt. (zie 18:28). Op naar de 100! Weer koffie met punt!😉

  64. VSp 1 december 2011 om 10:43

    ‘Was immer die Politik tut, es verpufft.’, schreef een bekend commentator in de FAZ. De Euro staat nog steeds op springen omdat het een politiek instrument was om een -onhaalbare- politieke unie dichterbij te brengen. Dat belooft weinig goeds. Da’s dan zeer eufemistisch uitgedrukt.

  65. Aad Verbaast 1 december 2011 om 11:15

    @VSp: regel 8 van dit blog (had ook “eerst nadenken dan doen” kunnen heten) blijkt de gouden regel te zijn die met voeten is getreden. En het gaat maar door. In een dol enthousiasme voor de politieke unie (waar ik op zich een voorstander van ben) is de ledenlijst wijd open gezet. Terwijl er strenge ballotage had moeten zijn. Zou deze crisis al zijn opgelost (wat nog een hele toer zal zijn), dan dient de volgende zich al weer aan. Wat te denken van mening Oost-Europees land die ook ineens lid mochten worden?

    N.B.: inmiddels wel koffie met punt. De 100ste twittervolger heeft zich net aangemeld.
    @gratiskortingeu Hoe toepasselijk😉

  66. jan bouma 1 december 2011 om 11:24

    M.b.t. het overheidshandelen en de legitimatie ervan schiet mij te binnen Henry David Thoreau (zie ook pg. 183 van m’n boek). http://en.wikipedia.org/wiki/Civil_Disobedience_(Thoreau)

    Het verschil met zijn tijdperk en dat van het onze is wel dat er nu een wereldwijde communicatie mogelijk is middels Internet waardoor niemand meer dom hoeft te blijven omtrent alle zaken die thans spelen. Misschien is dit wishful thinking van de eeuwige optimist maar ik denk dat de mensheid aan een nieuw begin staat als de eeuwigdurende domheid wordt doorbroken. Ik ben me bewust van de contradictio in terminis van deze stelling.

    Enfin.. U doet uw best maar weer om in het algemene belang, dat ook uw belang is, deze missive te doorgronden. Allen een goeie dag overigens.

  67. Aad Verbaast 1 december 2011 om 12:03

    @Jan: interessante stelling van hem: “”The best government is that which governs least.”
    Uiteraard misbruikt en verkracht door Rutte en consorten vandaag de dag die het maar hebben over de verantwoordelijkheid naar de burger verschuiven. Enkel op die punten natuurlijk waar nietsontziend de geldkraan kan worden dichtgedraaid. Slopen dus. Onderwijl wel maatregelen bedenkend waarbij achter de voordeur gekeken moet worden.
    Mijn interpretatie van die stelling: de praktijk laat zien dat als de overheid ergens ingrijpt de puinhoop enkel groter wordt. Niet een motivatie om dan de overheid maar buiten te zetten. Wel een reden om de overheid eens goed op de schop te nemen. Prutsers zijn het. Daarmee ook een antwoord gevend op je vermeende “contradictio in terminus”.

    @allen:
    Wat berichten die net weer over het netvlies gingen:
    1. Weigerambtenaren protesteren omdat ze zouden worden gediscrimineerd. Je moet het maar kunnen bedenken!😉 http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/weigerambtenaren_wij_worden_gediscrimineerd/
    2. http://www.rug.nl/corporate/nieuws/archief/archief2011/nieuwsberichten/182_11COELO?lang=nl
    “Huiseigenaren gaan meer betalen voor droge voeten”
    3. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3059061/2011/12/01/Zalm-wilde-Verdonk-als-burgemeester-van-Rotterdam.dhtml
    4. http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/nederland_haalt_top_3_grootste_co2_vervuilers/ in samenhang met: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/01/binnenland/nederland-op-7-in-lijst-van-minst-corrupte-landen.xml

    Het is alweer een amusante dag aan het worden.😉

  68. VSp 1 december 2011 om 14:52

    Na al deze amusante berichten, dan maar een bloedserieus bericht dat bevestigt waarom Erik Hazelhoff Roelfzema van ‘Soldaat van Oranje’, niet voor niets ‘De wereld gaat aan vlijt ten onder’ schreef.
    http://www.bunte.de/royals/maxima-der-niederlande-sie-will-so-schlank-sein-wie-mette-und-mary-_aid_28738.html

  69. Aad Verbaast 1 december 2011 om 16:52

    @VSp: Zou de broekriem hebben moeten aanhalen? Of gaat ze het nog eens dunnetjes overdoen..

  70. jan bouma 1 december 2011 om 19:41

    Een aardig animatiefilmpje … (mij toegezonden door m’n lieve ex).
    RSA Animate – Changing Education Paradigms

    lovely animation

    Tot morgen.

  71. VSp 1 december 2011 om 21:19

    http://comment.rsablogs.org.uk/2010/10/14/rsa-animate-changing-education-paradigms/

    Morgen bekijken. Zag er veel/weinig belovend uit. ’t Is maar hoe je het bekijkt.

  72. draverblog 1 december 2011 om 21:52

    Je blog is een werkelijk chronologisch overzicht zoals ik het de laatste jaren bij ons bedrijf heb meegemaakt , en heel veel extern ingehuurde dure managers.

  73. Aad Verbaast 1 december 2011 om 23:02

    @Jan, @VSp: zelfde filmpje begrijp ik. Ga ik morgenvroeg even rustig bekijken.

    @Draverblog: chronologisch nog wel. Dus ook punt 10?🙂
    Kon nog wel eens een langdurige geschiedenis worden in de toekomst.

  74. VSp 2 december 2011 om 08:27

    @Aad verbaast Re: ‘Peperdure curssussen’. POWERambtenaar in één dag! Inclusief Powerpauzes en borrel. Slechts € 395,-. http://www.kluwershop.nl/opleidingen/details.asp?pr=15233

  75. jan bouma 2 december 2011 om 08:28

    @Aad…23:02
    Denk ik niet maar – misschien net zoals ik – ben je er vanmorgen “vroeg bij” om dat te ontdekken.
    Wellicht kunnen de VSp en ik wel door één en dezelfde deur wanneer het gaat om het onthullen van de waan van de dag. In mijn animatiefilmpje wordt in ieder geval gewezen op de divergentie van het menselijke brein om multiple oplossingen te bedenken; althans die er zouden moeten zijn.. Ofwel het ‘out of the box thinking’ is aan de orde. Tot op heden wordt dat niet gedemonstreerd. Amuseer je dus maar verder met de waan van de dag.

    ps
    (private mededeling)
    Ik moet conform afspraak vandaag sonderen bij de gemeente Stichtse Vecht of ze de strijd voortzetten.. Men verneemt dus nader later op de dag..

  76. Aad Verbaast 2 december 2011 om 09:32

    @Jan en @VSp: filmpje inmiddels bekeken (@Jan: bij mij toch echt hetzelfde, althans ik heb er maar eentje helemaal uitgekeken, de andere deels, om die stelling dat ze hetzelfde zijn te durven onderschrijven).
    Interessant! En ik ben geneigd te zeggen dat hij wel gelijk heeft. Goede boodschap. Ook leuk om te zien dat iemand net zo snel kan foutloos tekenen als foutloos praten trouwens.
    Ik mis wel even de hervormingen die hij dan voor zich ziet om het onderwijs te hervormen zodat er meer out-of-the-box gedacht kan worden. Iets wat op jonge leeftijd blijkbaar heel normaal is, maar door het onderwijs er uit gestampt wordt. Met alle gevolgen van dien zoals blijkt.
    Kinderen die zonder ontbijt naar school gaan omdat de ouders al vroeg naar het werk zijn vertrokken? Niets van waar, ze hebben al een hele strip Ritalin op!

    @VSp: smullen zo’n cursus! Na de weigerambtenaar nu ook de powerambtenaar! Het enige wat echt beklijft is natuurlijk het gratis e-book (als je met zijn tweeën gaat). Maar ja, als daarmee de helft van de ambtenaren eruit kunnen omdat ze zo efficiënt zijn geworden dan wil ik als belastingbetaler daar wel aan meewerken. Als oprotpremie mag die ene (van de twee) die er uit gaat dat e-book meteen meenemen. Hoeven ze daar ook geen ruzie over te maken.

    In de hoop dat deze dag weer net zo amusant wordt als gisteren, ga ik nu even onder het genot van een kop koffie de MSM doorbladeren. 500 worden per minuut (leer je ook op die cursus, zeggen ze) is een eitje natuurlijk.

  77. VSp 2 december 2011 om 10:18

    @bouma. Die videopresentatie en lezing zit knap in elkaar. ‘paperclip’ & ‘oldenburg’. Heb hier een boekje ‘Hitler’s Gift’ Geen ‘gif’, maar ‘kado’. De Uni van Oldenburg speelde in de Nazitijd een belangrijke rol in onderzoek naar rakettechnologie, synthetische brandstoffen, maritieme wapens, etc. Het kadootje van Hitler waren in eerste instantie gevluchte wetenschappers vóór en tijdens het begin van WO2. Na afloop van WO2 werden wetenschappers onder de codenaam ‘Operation Paperclip’ naar de States ‘gebracht’. Onder andere naar een detentiecentrum in Texas: Oldenburg.
    Toeval, of een verborgen grap met een knipoog naar de wetenschapsfabriek?

  78. VSp 2 december 2011 om 10:33

    Een van de eerste persreakties met de headline van dpa. Merkel: Bloed, zweet en tranen.
    http://nachrichten.t-online.de/

  79. Glaswerk 2 december 2011 om 10:50

    Had ik de 10 nuttige tips van Aad nog bijna gemist ook…

  80. Aad Verbaast 2 december 2011 om 10:58

    @VSp: Op-Merkel-ijke visionaire reactie van Merkel natuurlijk: het zal nog jaren duren voordat de crisis bezworen is. Dat is geen rocket-science zou ik zeggen in alle bescheidenheid.

    Overigens lijkt me dat een aantal jaren recessie een uitstekend medicijn zou zijn. Maar ja, welke politicus durft dat hardop te zeggen?

  81. Aad Verbaast 2 december 2011 om 11:01

    @Glaswerk: Doe er je voordeel mee. Het kan nog. Druk druk druk zeker?
    Nu sta je ’s nachts nog te blauwbekken op een kade in Nijmegen😉

  82. jan bouma 2 december 2011 om 11:18

    @Aad
    @VSp

    Dat ‘de Staat’, ‘het volk, ‘elke regering’ per definitie altijd de verkeerde keuzes maken is inherent aan het vermeende gelijk van de foute belanghebbenden. En aangezien onze “politieke vertegenwoordigers” niet het juiste mandaat hebben verkregen (zij dienen slechts hun eigenbelang) zal het afhangen van de kiezer, die thans nog domme stemmer is, om daar verandering in te bewerkstelligen. Zolang die domheid niet doorbroken wordt zal er niets veranderen. De MSM, de intelligentsia en de reli’s doen dapper mee om de domheid in stand te houden.

    Het animatiefilmpje gaat idd in op het ‘out of the box thinking’. Een dergelijke benadering past natuurlijk niet binnen het kader van de foute belanghebbenden. Zie de uitspraak van Machiavelli.

    Ergo: we zijn terug bij af. De thans nog domme stemmer, die geen kiezer is, is en blijft verantwoordelijk en “legitimeert” de foute belanghebbenden.

    Het gezegde luidt ook niet voor niets immers: “elk volk krijgt de regering die het verdient.”

    ps
    (lokale perikelen)
    Zojuist vernam ik terzake de corrupte gemeente Stichtse Vecht dat ze de cover up van een ongekend milieuschandaal willen voortzetten. Drs. Mirjam van ’t Veld, als toekomstig kandidaat burgemeester voor de gemeente Stichtse Vecht kan zich met haar College van B&W hierin uitstekend vinden blijkens de mededeling van hun bestuurssecretaresse namens dat College fenna.menke@stichtsevecht.nl
    T 0346 25 47 17

    Micro = macro en omgekeerd.

    De strijd moet dus worden voortgezet. Idem geldt dat voor de domme stemmer…

  83. VSp 2 december 2011 om 12:45

    “elk volk krijgt de regering die het verdient.” Met een toevoeging: ‘en niet gekozen heeft’. De partijdictatuur regeert. Een enorme geruststelling voor degenen die regeren en besturen omdat ze ‘het volk’ helemaal niet nodig hebben.

  84. jan bouma 2 december 2011 om 12:58

    @VSp… 12:45
    Inderdaad.

    Nu heb ik m’n comment van 11:18 uur ook doorgestuurd aan de redactie van P&W. En misschien begrijpt die redactie (idem alle andere) nog niet goed de betekenis van je toevoeging “en niet gekozen heeft”. Het is bij ‘het kiezen’ (lees: dom stemmen) toch niet anders dan dat men kan ‘stemmen’ op de voorgelegde partijen/personen/programma’s ZONDER dat eerst eens aan de kiezer wordt gevraagd wat de werkelijke prioriteiten zijn. En dan verwijs ik graag even naar de Vragenlijsten van @Aad en mij die eerst beantwoord zouden moeten worden. Ik voeg deze verklaring/toelichting extra toe omdat men zal zeggen: “u hebt toch kunnen stemmen!”
    Ja! Maar de allereerste en beslissende vraag die de kiezer zou moeten beantwoorden luidt: “Wilt u Oorlog of Vrede?” Die vraag met immense gevolgen wordt bijv. al niet beantwoord.
    Zie verder m’n boek en website: (of niet): http://www.villamithras.com/main.html

  85. VSp 2 december 2011 om 21:36

    Duitse variant van het Belgische ‘Verboden op het werk te komen’.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stilbluete_Mehrdeutigkeit.jpg.
    Duitse Grundlichkeit. Werd zelfs een rechtszaak over gevoerd.

  86. Aad Verbaast 3 december 2011 om 00:45

    @VSp: waarom werd daar een rechtszaak over gevoerd? Ik doe middels MSM de hele dag aan überwachung op afstand. Moet ik h’m nu gaan knijpen?

  87. jan bouma 3 december 2011 om 10:37

    @Aad… Bescheidenheid siert de mens en daarom begrijp ik wel dat je geen commentaar biedt op m’n comment van 12:58 uur. Toch is dit valse bescheidenheid….

    Iets anders maar ook weer niet in dit verband. Ik vraag me af of er een noodzakelijk verband is of moet bestaan tussen enerzijds de handhaving van integriteitsnormen in relatie met anderzijds de opvattingen die daaraan tegenovergesteld zijn dat je door handhaving van integriteitsnormen vrijwel per definitie weer tegen je eigenbelang – en misschien ook wel dat van ’n ander – handelt…?
    Als dat zo is of zou zijn dan moet je volkomen integriteitsloos handelen met het oog op het te behalen rendement.

    Kortom de vraag luidt: “wat levert het op?” Per saldo de handhaving van de integriteitsnormen hoe ongrijpbaar die ook zouden zijn.

    Enfin. Misschien biedt morgen ’n willekeurige pagina hierop het antwoord. Ik merk wel op – tussentijds – dat het laissez faire van de neo-liberalen een fiasco laat zien sinds de Val van de Muur in 1989; in elk opzicht.

    Tot morgen dus.

  88. Aad Verbaast 3 december 2011 om 10:59

    @Jan: aangezien je reactie van 12:58 gericht was aan @VSp heb ik (bescheiden als ik ben..) de ruimte gelaten aan @VSp daarop te reageren. We zijn het wel eens over je stellingen al daar.

    Over 10:37: Als de integriteits-waarden worden losgelaten dan worden natuurlijk de fundamenten van het bestaan ondergraven. Zonder een stevig fundament zal de opbouw scheuren gaan vertonen en uiteindelijk ten aarde storten. Een basisredenering (eigen belang) die eenieder zou moeten kunnen begrijpen. Dat dat niet het geval is blijkt uit de rokende puinhopen om ons heen. Puinruimen dus.

  89. jan bouma 3 december 2011 om 11:24

    Re: 10:59… Daar ben ik het mee eens…, nu de rest nog van het domme volk om dezelfde opvattingen te hebben.

    Tot morgen!

    ps
    Ik moet nog wat doen aan het oerwoud van energieleveranciers dat ook navigeert op de domheid van “slapende consumenten” die per 1 januari a.s. hun vaste te betalen maandbedrag ongecontroleerd zien stijgen….
    Wat een zooitje!

  90. Aad Verbaast 3 december 2011 om 12:57

    @Jan: succes met die zoektocht in het oerwoud opgetrokken door de zakkenvullers waar je door de bomen het bos toch niet meer ziet. Kan de moeite waard zijn om er energie in te steken. Vinden zij ook.
    En als je dan toch bezig bent kijk dan ook even naar de ziektekostenverzekeringen. En de telefoonaanbieders en internetproviders.
    Één ding is natuurlijk een vast gegeven: bestolen wordt je toch!

  91. Aad Verbaast 3 december 2011 om 15:46

    @allen: vandaag (rond borreltijd natuurlijk) maar weer eens een nieuw blogje. Deze keer met een wat meer filosofische inslag vol met metaforen.

Geef een reactie

