Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Kutmarokkanen en de Kredietcrisis

de overeenkomsten. ze zijn er, en meerdere dan je zo zou denken. een onthutsend en inzichtelijk overzicht.

Uw razende reporter kroop crisisbewust door de krochten van het internet. En kwam al lezend en luisterend tot de volgende conclusie: er zijn wel erg veel overeenkomsten.

Duizelingwekkend veel duidingen. Dolgedraaid en verloren in de veelheid aan verslagen en verslagenen, hier een overzicht van het jargon wat links en rechts, boven en onder wordt gebruikt. Over welke crisis ging het ook alweer?

Opgehoeste problemen.

Overlast, hebzucht, terroriseren, stalken, stelen, lak aan de autoriteiten, rotzooi, gerotzooi, rotte zooi, agressief, onacceptabele risico’s, niet te vertrouwen, niet in de hand te houden, steekhouders en stakeholders, een paar ‘jongens’ verpesten het voor de rest, hebzucht, dieven, perversiteiten, afpakken, kredietverlies, incrowd, loverboys, onbalansposten, gaan geheel hun eigen weg, onbetrouwbaar, hoogmoed, weigeren te integreren, van andere planeet, realiteitszin verloren, recidivisten, patsers, niet ingrijpen..

Opgehoeste oplossingen.
Heropvoeden, hard aan pakken, opsluiten, vernederen, de ‘ouders’ aanpakken, toezicht aanscherpen, begeleiden, dialoog, integreren, overnemen, dialoog, terug naar de ‘heimat’ (bankieren/Marokko), spreiden, kredietwaardigheid verhogen, nu ingrijpen…

De burgers.
Sentiment en emotie, kredietverlies, het zal mijn tijd wel duren, actiecomités, rechtszaken, verhuizen, media-aandacht, zoveel mensen zoveel meningen, frustratie, slachtoffers, ver van mijn bed show, ‘aandeelhouders’, ‘spaarders’, paniek, spreiden, gelatenheid, getroffenen en niet getroffenen, gaat ons allemaal aan, vergaande gevolgen, topje van de ijsberg, moet wat aan gebeuren, nu ingrijpen…

Commentatoren,  redacteuren, columnisten, media.
Crisis, ongekend, kern, reden, drama’s, betrokken partijen, oorzaak, conflict, historie, analyse, verbanden, was te verwachten, uit de hand gelopen, gevolgen, consequenties, wie het weet mag het zeggen, de partijen, anders, onvoorspelbare toekomst, nu ingrijpen..

De toezichthouders.
Hebben hun werk niet goed gedaan, versloffen hun taak, roep om andere aanpak, onderling vinger wijzen, niet goed genoeg, onder toezicht stellen, dialoog, meldplicht, samenwerken, regels aanscherpen, nieuwe taken, nieuwe aanpak, nu ingrijpen…

De overheden.
Werkgroepen, beleidsplannen, commissarissen,  probleem’wijken’, aanpakken, doortrekken, investeren, overnemen, financiële injecties, harde woorden, dialoog, de burger in bescherming nemen, mogen niet omvallen, crisismanagement, politieke verantwoordelijkheid, nu ingrijpen…

En de spelers zelf?
Die ‘spelen’ en ‘feesten’ gewoon’ door..

Moraal van dit verhaal: met deze woorden kan iedereen elke crisis te lijf. Met woorden. Nu de daden… 

P.S. Mephisto heeft een lijst gemaakt over welke crises we het zoal kunnen/moeten hebben. Hij eindigt zijn blog terecht met ‘de mentale crisis’. De grootste.

126 Reacties op “Kutmarokkanen en de Kredietcrisis

  1. iris kijkt 26 oktober 2008 om 16:25

    Maar over wat Marokkaantjes maakt men zich opvallend veel drukker gemiddeld , in verhouding tot de gevolgen van hun gerotzooi , althans.

  2. iris kijkt 26 oktober 2008 om 16:26

    Moest nog even inloggen , ook altijd zo’n crisis.

  3. jan bouma 26 oktober 2008 om 16:42

    @Aad
    Hield mij meestal gedeisd.. in aanvang van een nieuw blog van je. Want als… "de Alwetende" spreekt zwijgt eenieder ander!"
    En die pretentie heb ik niet. Desalniettemin:
    Je hebt weer een onovertroffen opsomming gegeven van ons tijdsgewricht. Ik denk dat alles tesaam komt in de wetenschap dat we:
    1) 6,5 miljard mensen kennen en hebben op deez aardkloot.
    2) Dat elk individu van die 6,5 miljard zich verwezenlijken wil. Religieus, economisch en nationalistisch om die IDENTITEIT bevestigd te krijgen.
    3) Dat men dan toch oploopt tegen de grenzen. Die van:
    a) de onwilligheid van je medeburger op deze planeet om daaraan mee te werken; idem jij dat dan weer doet voor die medeburger die hetzelfde wil.
    b) maar de fysieke mogelijkheden verhinderen dat; ze blijken niet te verwezenlijken.
    Het gevolg: vele gefrustreerde aardbewoners delen ons tijdsgewricht. De domeinjagers en de brutaalsten roeren zich dan het hardst. het gezegde luidt ook: "brutalen hebben de halve wereld!" De docielen hebben het nakijken. Zo ongeveer vertaal ik ons tijdsgewricht.
    Vraag:
    Wiens Weltanschauung laat men nu prevaleren? Die van Socrates of die van Plato, Hobbes, en Nietzsche?
    Enfin.. laat eenieder nu daar – wat mij betreft – het antwoord wel of niet op weten te vinden.
    Ik laat mij pas horen aan het eind van deze discussie.

  4. Ramirezi 26 oktober 2008 om 16:54

    Mooie verzameling blablabla inderdaad, allemaal prachtige voornemens en over een jaartje of tien hebben we de volgende ramp…

  5. nelus 26 oktober 2008 om 16:56

    @aad: even een reactie op die "kutmarokkanen". Wat mij opviel in de bestrijding van de rellen in Utrecht was dat de marokkaanse jeugd helemaal geen correcties of opdrachten van iemand aanneemt. Niet van de autoriteiten, niet van de maatschappij, van niemand. Niet anders dan van de ouders. Dat zijn hun enige autoriteiten. En zij zijn de enige die kunnen corrigeren en opvoeden. Die doen dat vervolgens niet en dus zitten wij in de ellende. En is het probleem niet op te lossen.
    Terugsturen naar die heimat. Naar opa en oma in het Rifgebergte. En het Nederlandse staatsburgerschap ontnemen. Kan dat niet vanwege de wet ? Dan veranderen we die wet toch ? Dat kon ook bij de kredietcrisis.
    Dus weer een overeenkomst.Reactie is geredigeerd

  6. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 16:58

    @Iris: zich ergens druk over maken, en de problematiek van alle belichten, in alle groepen die de samenleving kent, is één.. Het gebeurd ook, ik doe daar ook lustig aan mee. En herken het dus. Die kunst wordt wel verstaan.
    Maar die andere kunst: een probleem gewoon oplossen.. Laat staan voorkomen.. (de eigenlijke verantwoordelijkheid van de verantwoordelijken): wie verstaat die nu eigenlijk.. Ook al een crisis. Ook een grote!

  7. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 17:00

    @Jan: we hebben het er nog wel over! Met ‘we’ bedoel ik natuurlijk alle gasten hier.. 🙂

  8. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 17:01

    @Ramirezi: ‘over een jaar of tien de volgende ramp’. Ongetwijfeld, en de vorige bestaan nog steeds en etteren gewoon door.

  9. nelus 26 oktober 2008 om 17:03

    @wjvdw: en iedere keer als ik je of uitnodig naar mij te komen zwaaien om de west (jij om de oost) of je te vragen waar je zo druk mee was om niet terug te zwaaien zet die Aad Verbaast een nieuw onderwerp op het blog.
    Je zou toch haast vermoeden dat er opzet in het spel is.

  10. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 17:09

    @Nelus: kijk dat bedoel ik nou:
    je eerste alinea neem ik over en ik vervang een paar woorden..
    —-
    Wat mij opviel in de bestrijding van de kredietcrisis was dat de bankiers helemaal geen correcties of opdrachten van iemand aannemen. Niet van de autoriteiten, niet van de maatschappij, van niemand. Niet anders dan van de eigen broodheren. Dat zijn hun enige autoriteiten. En zij zijn de enige die kunnen corrigeren en opvoeden. Die doen dat vervolgens niet en dus zitten wij in de ellende. En is het probleem niet op te lossen.
    —————
    5 woorden vervangen?
    Elk probleem is op te lossen. Als het niet wordt opgelost, ligt het niet aan de spelers en de feestenden. Dan ligt het aan de onkunde van de leiders. Er is veel onkunde..
    "Kan dat niet vanwege de wet ? Dan veranderen we die wet toch ?" Bijvoorbeeld.
    Maar de kamer heeft het erg duk.. Kabinet ook..
    Met vreemde prioriteiten.. De burka-wet als vreemd voorbeeld. Hield ze meerdere dagen van de straat toch? Volle kamers… verhitte discussies.. crisis.. en wel 150 burka’s in Nederland.

  11. nelus 26 oktober 2008 om 17:11

    @Jan: De domeinjagers en de brutaalsten roeren zich dan het hardst. het gezegde luidt ook: "brutalen hebben de halve wereld!" De docielen hebben het nakijken. Zo ongeveer vertaal ik ons tijdsgewricht.
    Als je met de docielen die mensen bedoelt die de beschaving hebben om met normen en waarden te leven, dan zou ik die groep anders benoemen.
    En deze mensen moeten nu collectief gaan nadenken wat het antwoord moet zijn aan de "brutalen". Want een van de eigenschappen van de beschaafden is ook dat ze een beetje lui zijn. En zich niet altijd volgens hun eigen normen en waarden gedragen als het over inspanningen gaat. Vooral die op de lange termijn. Dus op de barricaden. Een geweldloze tocht a la kruisraketten. Tegen alle hebzucht en verkwanseling. Grote opkomst verzekerd. Het is het juiste maatschappelijke moment.

  12. nelus 26 oktober 2008 om 17:14

    @Aad:17.09 Chapeau. Mooi gedaan. En ziehier met 5 woorden dezelfde inhoud voor een andere doelgroep. Volgens mij kun je dit concept op alle onderwerpen op deze wijze toepassen.
    Zit wel copyright op hoor. Het is dat je het weet.

  13. nelus 26 oktober 2008 om 17:21

    @AAd: nog een toevoeging aan 17.09 "onkunde van leiders" Daar kan wel een apart blog aan besteed worden. Want daar zijn me toch een voorbeelden van………………

  14. nelus 26 oktober 2008 om 17:23

    @rubio: en………is het weer voldoende rood op het blog bij Aad ?
    Nu Cathy, Marjelle en Catwoman nog.
    Dan ben jij weer helemaal gelukkig volgens mij

  15. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 17:31

    @Nelus: pas je een beetje op? Dit lijkt wel een blogbubbelcrisis: je blaast het blog op met al je reakties!! Beetje riumte voor anderen laten (had in het blog als jargon er gewoon bijgezet kunnen worden..
    17:11: laat dat dan een mogelijk toegevoegde waarde zijn dat deze crises de mensheid eens echt de ogen openen en een keerpunt zal zijn voor broodnodige structurele veranderingen.
    17:14, dat kan ook, en dat was ook de boodschap uiteraard. Waar denk je dat al die adviseurs, analysten, en specialisten van leven? Kopiëren volgens mij..
    17:21 : daar heb ik al de nodige blogs aan gewijd, en er zullen er nog de nodige volgen. Hard nodig.
    17:23: mooi dat je zo btrokken bent bij de medemens. Waren er maar meer!

  16. n.is.Telmiep 26 oktober 2008 om 17:43

    inloggenReactie is geredigeerd

  17. n.is.een 26 oktober 2008 om 17:44

    @Nelus 16h56: ik ben erg benieuwd hoe je deze rechtlijnigheid vertaalt naar passende strafmaatregelen tegen de blanke kutbankiers.
    Daar lijk je je veel minder druk over te maken. Terwijl, naar mijn gevoel, de schade die de laatste groep veroorzaakt van een iets andere orde van grootte is.

  18. n.is.een 26 oktober 2008 om 17:46

    @ Aad: Volgens mij heb je bij deze een universele samenvatting gecreeërd voor iedere willekeurige parlementaire enquete.
    Spijker op zijn kop.

  19. nelus 26 oktober 2008 om 17:50

    @n.is.een: Het is een misverstand te denken dat ik me minder druk maak over de blanke kutbankiers (jouw woorden). Ik vind het verschrikkelijk dat wat er gebeurt allemaal zo maar kan. Op het vorig blog van Aad kon je lezen dat >10% van het ondersteunende kapitaal dat de Amerikaanse regering gestopt heeft in de kredietcrisis opgegaan is aan bonussen. Aan mensen die het toch al goed hebben en die vaak ook nog wanprestaties neerzetten. Ik vind het een groot schandaal. Laat daar geen misverstand over bestaan. En wat mij betreft: gelijke monikken gelijke kappen. Streng straffen. Zoals bij de hoogste baas van het energiebedrijf in Amerika is gebeurd. 25 jaar achter de tralies met water en brood. En verbeurd verklaren van alle tegoeden en terug naar de bedelstaf. Zo rechtlijnig genoeg ?Reactie is geredigeerd

  20. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 17:52

    @N=1. Minder zorgen? Dan verwijs ik naar de reactieruimte van twee dagen geleden en reacties van mij op diverse blogs over een bericht (twee dagen geleden) die tot mij kwam dat in een paar straten in de wereld (NYSE/LOndon etc.) meer dan 100 miljard dollar/jr (ja je leest het goed) wordt verdeeld aan bonussen..
    Terwijl de ‘wereld’ inclusief onze ‘leiders’ (Gleneagles) niet bij machte is om 20 miljard dollar/je te vinden om definitief de armoe de wereld uit te helpen (voedselcrisis, watercrisis, armoedecrisis etc.).
    Zelden was ik zo boos!!! Zelden zo ontredderd!!
    Vandaar: de mentale crisis..
    Zie je, ik ben nog zo boos (en dus verblind, blind van woede) dat ik niet eens zie dat ik reageer op een vraag van je aan Nelus.. excuses, maar wel weer even stoom afgeblazen.. Niet naar jou, maar naar al die ‘kut-‘, excuzes-le-mot etc.)
    17:46: Dank!
    P: die komt er misschien wel.. meerdere onderwerpen zou nodig zijn.. Maar daden nog harder. En niet weer duizenden bladzijden met daarna een a-4tje met aanbevelingen.Reactie is geredigeerd

  21. Helena 26 oktober 2008 om 17:52

    Lees je de reacties wel goed Aad?
    Als ik zie wat Nelus schrijft over ‘kutmarokkanen’:En zij zijn de enige die kunnen corrigeren en opvoeden. Die doen dat vervolgens niet en dus zitten wij in de ellende. En is het probleem niet op te lossen.
    Terugsturen naar die heimat. Naar opa en oma in het Rifgebergte. En het Nederlandse staatsburgerschap ontnemen.

    En dan ben ik het eens met de reactie van n.is.een! (17:44 uur).
    Die bonussen in Wall Street: volgens Minister Koenders krijgen Mensen die iedereen hebben opgelicht in Wall Street ruim 38 miljard aan bonussen uitgekeerd. Dat staat gelijk aan alle hulp aan Afrika." Minister voor Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders windt er in New York geen doekjes om. Hij vreest dat de financiële injectie van 700 miljard dollar die de Amerikaanse president Bush voorstelt ten koste zal gaan van de hulp.
    Ik vraag me af of er een vergelijking is te maken tussen ‘Kutmarokkanen’ en ‘Kredietcrisis’.
    Natuurlijk zijn er overeenkomsten maar toch ook veel verschillen. Zelf vind ik dat er over de Marokkaanse jongeren die problemen veroorzaken nogal wat wordt gehyped.Reactie is geredigeerd

  22. Klaverblad 26 oktober 2008 om 18:00

    Ik kan je sinds vanmiddag half vier weer lezen vanaf de thuisbasis.

  23. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 18:01

    @Helena: soms (zie mijn reactie naar N=1) lees ik niet goed.
    En jawel: de hele bankwereld op zijn kop. Totaal verziekte bende. Totaal mismanagement.
    Voorbeeld: de Enron CEO die de boel verziekt had, zit een gevangenisstraf uit van 24 jaar!!
    Als het aan mij ligt, zullen we gevangenissen moeten bijbouwen voor de witte boordencriminlaiteit. Ze zullen overvol zijn.

  24. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 18:02

    @Klaverblad: dat is fijn om te horen..
    En toen? 🙂

  25. n.is.een 26 oktober 2008 om 18:05

    @ Nelus: absoluut! En helemaal mee eens overigens. Voor wat betreft de BKB tenminste.
    @Aad, Nelus, Helena: En als ik inderdaad wat regelmatiger had gelezen had ik geweten dat Nelus ook een duidelijke mening over de BKB heeft, mijn boo-boo.Reactie is geredigeerd

  26. Ruud Zweistra 26 oktober 2008 om 18:07

    Nog wat: zowel kutmarokkanen als de kutkapitalisten geven de schuld aan anderen.
    Altijd.

  27. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 18:09

    @Ruud: die had er zomaar bij kunnen staan.. Er zijn er nog meer, maar dat zal je geen hoofdbrekens kosten. Je krijgt er hoogstens ernstige koppijn van (ook zo’n overeenkomst!)

  28. n.is.een 26 oktober 2008 om 18:14

    @ gevangenis vol witteboorden-criminelen
    Die zou je dus mooi allemaal als onbezoldigd ambtenaar kunnen gaan inzetten om het achterstallige werk en correspondentie van het complete overheidsapparaat weg te werken.
    Een ander deel vormt een denk-tank die lagere overheden bij moet staan in onderhandelingen met project-ontwikkelaars.
    En wat er overblijft mag de hele dag burgers helpen met het uitzoeken van belastingaangiftes.
    Wanneer kunnen ze beginnen denk je?Reactie is geredigeerd

  29. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 18:23

    @N=1: de bedoeling is natuurlijk dat ze daar geen knijpers gaan maken maar dat ze zich allemaal knijpen!!
    Nu: ik schreef toch: "Die ‘spelen’ en ‘feesten’ gewoon’ door..".
    Terwijl ‘de hele wereld’ praat en bezig is een draai te bedenken om hun troep op te ruimen..
    Grote schande.. vind de "razende reporter"!!
    Nog twee crises: de onmachtcrisis en de onkundecrisis.

  30. jan bouma 26 oktober 2008 om 18:44

    Als "hulpje tussendoor": elke "crisis" zal eerst gedefiniëerd moeten worden als "crisis" met voldoende instemming; ten tweede zoekt men daar dan de oorzaken voor, ook weer met voldoende instemming; ten derde komt men dan met een analyse voor de oplossing, ook weer gedragen door voldoende instemming.
    Anders gaat deze discussie de mist in, dames en heren..
    @Nelus 17:11
    Inderdaad was mijn opmerking bedoeld om helderheid te verkrijgen wie "de brutalen dan wel de docielen zijn!" En daarvoor is weer nodig dat men stelling in ogenschouw neemt en de vraag: HOE de wereld ingericht zou moeten worden; naar wiens model? Is er wel een "model"? Zijn er universeel geldende paradigma waaraan dat getoetst kan worden? Dus eerst de bottom-line opzoeken waarover het gaat, moet gaan, alvorens er antwoorden gegeven kunnen worden. Nu, echt tot later, aan het eind van de discussie.

  31. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 18:56

    @Jan: dank voor je welgemeende poging en gewaardeerde poging hier ceremonie meester te spelen.
    Maar die post is uiteraard al bezet!
    Mijn doel is dat het crisisbewustzijn de juiste richting op draait. Daarmee ook de prioriteiten en de behoefte en roep om meer actie en minder ‘gelul’.
    Daar weet jij toch ook alles van? En zou je het eens met me moeten zijn 🙂
    P.S. Je ziet/merkt dat mijn taal wat verhardt.. Ik voel de boosheid weer groeien..
    En laat dat toe. Waarom zou ik die (weer)onderdrukken, er is alle reden toe!! Anders gaat de aardkloot echt naar de kloten.

  32. Zilvertje 26 oktober 2008 om 19:28

    Kom morgen, nu zo druk, bedtijd en zo en morgen vroeg op.

  33. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 19:40

    @Zilvertje: dank, voor de voorintekening.. Ik houdt deze blog in de lucht, zeker tot je gereageerd hebt. 🙂

  34. jan bouma 26 oktober 2008 om 19:49

    @Aad…
    Tuurlijk ben jij de ceremoniemeester…:)) Maar ik ben van mening dat in 1972 – Club van Rome – er al ingegrepen had moeten worden. En dat het nu te laat is. Maar ZELFS die conclusie "dat het te laat is" wordt niet eens gedeeld. Nu hoeft men dat ook niet als je de opvatting hebt: ‘Après moi le déluge!’ Dat klinkt ook weer zo defaitistisch en is onherroepelijk. En aangezien je ook de stelling kunt huldigen (naast andere) "dat zolang er leven is, er nog hoop is" zou dat adagium de mensen toch moeten aanspreken?
    ==bemoei ik me weer met je blog…; nu echt tot later==:))

  35. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 19:57

    @Jan: je mag je uiteraard altijd bemoeien met mijn blog. Dat weet je.
    Je overige meningen deel ik met je ook nog.
    De boodschap hier is:
    "Veel geschreeuw en weinig wol."
    Jij hebt nog je eigen panklare oplossing. Gaargekookt ook nog eens, hoeft slechts opgediend te worden.
    Kun je van veel van de ‘stakeholders’ genoemd in de blog niet zeggen.Reactie is geredigeerd

  36. wj-tje 26 oktober 2008 om 22:47

    @ alle bezoekers alvast een prettig kerstreces.
    and a very happy new year
    jingle bell, jingle bell
    in a one horse open sleigh
    oh jay, of jay, oh jeminee
    de slee heeft een lekke band

  37. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 22:53

    @WJ-tje: blij dat ik je met deze blog al in de stemming heb kunnen brengen. Je bent een oprecht visionair: je denkt altijd al vooruit op de menigte.

  38. Cathy 26 oktober 2008 om 23:11

    Aad.
    Als je even mocht denken dat ik jou vergeten ben Aad, niets is minder waar hoor. Ben weer helemaal bij wat het lezen betreft maar was gewoon niet "in the mood" om te reageren.
    Is jouw woede weer een beetje gezakt? Man o man wat was jij boos zeg. En terecht!
    Eigenlijk kom ik nog even terug op jouw vorige blog en die vreselijk onterechte bonussen. Ik kom net pas toe aan het lezen van de Volkskrant van zaterdag. Bijdrage: "een dag jeugdzorg". Gaat over een vrouw die al dertien jaar werkt in de hulpverlening. Na haar HBO-opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening gaat zij werken bij een asielzoekerscentrum, pleegzorgbegeleiding, Raad voor de kinderbescherming. Nu werkt zij als jeugdreclasseerder voor Bureau Jeugdzorg.
    Deze vrouw heeft zoveel liefde voor haar werk en krijgt daarvoor het "riante" maandsalaris van 1900 euro netto! (inclusief reiskosten). Niet te geloven. In het bedrijfsleven zou zij toch minstens het dubbele verdienen. Voor haar is het gelukkig niet belangrijk maar ik vind het zo wrang dat mensen die absoluut niets gepresteerd hebben die torenhoge bonussen krijgen.
    Ik ben een beetje boos (beetje veel) op dit moment omdat ik zojuist naar Zembla heb gekeken. Een kopje koffie zal me goed doen.

  39. Marjelle 26 oktober 2008 om 23:16

    Aad, eerlijk gezegd hou ik er niet van om een hele bevolkingsgroep – welke dan ook – kut te noemen, het doet geen enkel recht aan de werkelijkheid. Ga je het dan in een volgend blog over kankerjoden hebben (ik noem maar een dwarsstraat ;)), etc., of vind je dat opeens heel iets anders?
    Een algemene opmerking wat betreft het louter strenger straffen is allang bewezen dat dat niet werkt, ik begrijp dan ook nooit dat zoveel mensen, politici incluis, dat maar steeds blijven roepen als zijnde dé oplossing.
    Verder vind ik je nog steeds aardig, hoor, maar kritisch commentaar moet ook kunnen. ;)Reactie is geredigeerd

  40. Motek from Space 26 oktober 2008 om 23:19

    tssssssssss…Aad…wat een taal gebruik 😦
    cut dus…

  41. wj-tje 26 oktober 2008 om 23:21

    @nelus heel veel zwaaien helpt niet. dat herkennings- of afscheidsteken geef ik niet voor de lol.
    het is toch al bijna schier onmogelijk om longhorn buffalo’s die veerboot op te krijgen.
    ik hoorde trouwens het gerucht dat SBB de afgeschoten fazantjes exportveert naar de vaste wal.

  42. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 23:58

    @Cathy: je werd gemist! Door al je fans!
    Ja, mijn woede is al weer wat onderdrukt. Maar nog niet weg! En kan zo weer loskomen.. Ik vind het schandalig. Je verhaal wat je opschrijft is weer tekenend dat er hel veel scheef loopt in deze wereld..

  43. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 00:03

    @Marjelle: eerlijk gezegd ik ook niet.. Doe ik dus ook niet. Volgens mij staat het allemaal tussen aanhalingstekens, en zelfs daar excuseer ik me voor, lees ik hierboven ergens in een reactie van mij – 17:52, maar ik kreeg het daar weer even te kwaad, het restje woede van eergisteren kwam weer los..
    Ik werd overmand. (Waar schreef ik dat dan?) De hele blog geeft immers enkel uitdrukkingen die ik gehoord heb van de groepen zoals ik ze onderscheiden heb. Maar ok..
    Je hebt gelijk, ik zal nog beter mijn best doen en op het eigen taalgebruik letten. Point taken!
    Oplossingen: die heb ik ook niet, en in mijn blog geef ik er dus ook geen aan.. De boodschap is, dat er heel veel gepraat wordt tijdens elke crisis, door mensen die het wel zouden moeten weten. Maar die lossen het ook niet op. Snap je?
    Gefeliciteerd overigens, je zit er weer warmpjes bij!!Reactie is geredigeerd

  44. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 00:06

    @Motek: zie hierboven.. (ik ga toch eens alles nog nalezen.., waar deed ik dat nu zelf ,en waar – zie titel – haalde ik slechts uitspraken van anderen aan..) Ik gebruik dat woord eigenlijk nooit..Reactie is geredigeerd

  45. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 00:23

    @Marjelle en @Motek:
    Nog even alles doorgelezen. Maar ik gebruik zelf nergens het woord waar jullie het over hadden.. Ik kon het me ook al niet voorstellen.
    Het is een woord dat min of meer geïntoduceerd is door de voormalig (om andere redenen) Amsterdamse wethouder van de PvdA Rob Oudkerk in een onbewaakt moment.. Vandaar de aanhalingstekens in de kop. Deze term wordt te pas maar ment name te onpas gebruikt als verwijzing naar de poblematiek van een kleine groep opstandige Marokkanen.
    Niet mijn term dus, net als al die andere termen in de blog..
    Ik schrijf ook : "Duizelingwekkend veel duidingen. Dolgedraaid en verloren in de veelheid aan verslagen en verslagenen, hier een overzicht van het jargon wat links en rechts, boven en onder wordt gebruikt. Over welke crisis ging het ook alweer?"
    Ik had toch even behoefte om dit mogelijk misverstand uit de weg te ruimen.. Bij deze (hoop ik).

  46. Marjelle 27 oktober 2008 om 00:31

    Bedankt voor je uitgebreide reactie, Aad. 🙂
    Eerlijk gezegd waren die aanhalingstekens mij volkomen ontgaan, ik zag weer dat kutwoord en ik word er zo moe van zo langzamerhand! Dus ook ik point taken qua aanhalingstekens. 😉 Wat wel blijft is dat ik vind dat je door dat als titel te gebruiken er weer onevenredig veel aandacht naar die ‘kutterm’ gaat en dat vind ik jammer, maar goed, dat is mijn mening, een andere heb ik niet. 😉
    Door hoe dingen verwoord worden, al zijn ze voor mijn part steeds door anderen gezegd, toch krijg ik daardoor de indruk dat het vooroordeel ook steeds weer bevestigd wordt, al wilde je wrs wel het tegendeel zeggen. Ik ga het morgen nog eens nalezen, ligt mss ook aan mij hoe ik het gelezen heb, ik ben nu te moe van de warmte & de wijn. 😉
    Sweet dreams!

  47. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 00:39

    @Marjelle.. Gelukkig dat dat weer is rechtgezet.. Ik maakte me zogen over mezelf.
    Ik geef toe dat ik gebruik maak/misbuik maak van de hang naar een zekere hang naar sensatie van het lezerspubliek, door te vogelen met ‘een pakkende titel’. Mijn zwak excuus is dat de ‘hele’ wereld dat doet..
    Telmiep veteld me ook nog dat het werkt (schaamrood op de kaken :-).
    Ach, ik wil ook wel heel graag een boodschap overbrengen. Het is er bizar genoeg voor.
    Ernst en luim…
    Ik wens je een goede nachtrust.. Vannacht, met ronkende, CV geen driedubbele dekbedden. Doe beer en de olifanten de groeten.

  48. ceesincambodja 27 oktober 2008 om 03:27

    Ik zwijg in bescheidenheid. Spuitelf-die-ik-ben. Welterusten.

  49. 100_woorden 27 oktober 2008 om 03:30

    Het aanpassen van wetten is bijna altijd het bestrijden van symptomen en dat is iets anders dan het oplossen van problemen. Dat laatste (het oplossen van problemen) gaat ook niet lukken omdat er altijd mensen met kwade bedoelingen blijven bestaan die lak hebben aan welke wetten of regels dan ook, dus moeten we er voor zorgen dat we de problemen beperkt houden c.q. dat we escalatie voorkomen. Hoe dat moet is een interessant vraagstuk als "we" (de maatschappij) het eens kunnen worden over wat het probleem nu precies is, maar zelfs dat is vaak al niet haalbaar.

  50. pacopainter 27 oktober 2008 om 08:42

    Die nazi’s waren vroeger ook zo.En iedereen wweet wat de gevolgen waren van het niet aanpakken toen.

  51. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 09:16

    @Cees: spuit elf? Mosterd na de maaltjd? Of het toetje? aar kunnen we nog wel eens een boom over opzetten.

  52. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 09:18

    @100_woorden: ik kan er weinig aan toeveogen behalve dat ik het met je eens ben.
    Goede nieuws: als (wat ik betoog) er veel overenkomsten zijn, dan moe het toch mogelijk zijn om één keer eensgezind de ultieme oplossing te gaan vinden.
    Plus preventief onderhoud!!

  53. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 09:20

    @Paco: als je het over crises hebt. Daar noem me er eentje! Een wereldcrises die zijn weerga niet kent!

  54. Klaverblad 27 oktober 2008 om 09:41

    Alles gelezen. Het lijkt wel een cursus. Nieuwe denkbeelden en inzichten en vaak knap verwoord. ik steek er veel van op.Reactie is geredigeerd

  55. de Stripman 27 oktober 2008 om 09:43

    Sorry, Aad, ik had gisteren even geen tijd wegens vrolijke familie-aangelegenheden. Ik sla de reacties hierboven dan ook maar even over, voor het gemak…
    Wat mij altijd frappeeert is dat de ene crisis de andere zo gemakkelijk uit de aandacht van media en publiek duwt. Hebben we, bijvoorbeeld, de klimaatcrisis al opgelost ?Reactie is geredigeerd

  56. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 10:06

    @Klaverblad: jij als kenner van het politieke spel hoeft niet meer op cursus lijkt me: het zal ‘een feest van herkenning’ zijn, toch?Reactie is geredigeerd

  57. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 10:10

    @Stipman: ja dat is een bijzonder verschijnsel. Heet dat niet de spanningsboog? De boog die maar kort gespannen kan blijven? En dan weer op naar de volgende..Reactie is geredigeerd

  58. jan bouma 27 oktober 2008 om 10:15

    @Paco
    @100woorden
    Goeie opmerkingen. De overeenstemming over de basisproblemen is vaak al niet te bereiken, althans een eensluidende conclusie. Nu heb ik met @Joke Mizée (TANKGIRL) daar ook hele discussies over gevoerd. Zij meent dat haar basisaanpak via de theorie van de "grassroots" er een bottom-up aanpak moet komen vanuit de basis in een opbouw naar DE consensus. Ik zeg je moet beide doen waarbij je tevens een geheel andere invulling geeft aan die "bottom-up aanpak" dan zij dat voor ogen heeft. Men moet namelijk op totaal andere wijze DE KIEZER daarop aanspreken. Geef nou eindelijk, na 3000 jaar domheid, de kiezer in het stemhok de keuze. Hoe? Door hem EERST de juiste vragen te stellen. Kijk! Dat laatste is totaal nieuw. De keuze wordt NU per definitie beperkt tot de voorliggende partijprogramma’s en de daarbij behorende te kiezen personen/vertegenwoordigers. Waarbij dat hele traject wordt overgeslagen.
    Vervolgens VERORDONNEERT de kiezer, voor de aanstelling van ‘de top’, ook een totaal andere aanpak door wijziging van selectiecriteria van de aanstelling. Enfin…
    Het verhaal begint dus bij de kiezer. En ik stel dat de gevestigde orde er wel voor zal zorgen dat NIMMER de juiste vragen aan de kiezer zullen worden gesteld; idem evenmin die andere selectiecriteria zullen worden toegepast. Die komen er op neer dat men INTEGRITEITSEISEN stelt aan de te benoemen "top". En die verstaan zich niet met het huidige "Beun-de-Haas-verhaal" waarmee de huidige politicus zich tooit. Enz. enz. enz.
    Er valt nog veel meer over te zeggen; dat leest men in m’n boek.
    Over Nazi-Duitsland nog dit. je zou kunnen zeggen dat die organisatie nu een typisch voorbeeld was van een "grassroots-aanpak" die desastreus uitpakte. Nooit meer dan 47% bereikte Hitler c.s. bij de verkiezingen maar was wel aanleiding om de nazificering dictatoriaal op te leggen aan alle Duitsers. De dictatuur was een feit. Zo ziet men maar weer dat de bottom-up aanpak – en dat deden de Nazi’s – niet zal werken, of verkeerd kan uitpakken als er tegelijkertijd geen eisen worden gesteld aan de Weltanschauung en de top. De kiezer moet zich daarover EERST uitspreken. Stel die kiezer dan ook de juiste vragen… Alsdan pas zal er na 3000 jaar een einde komen aan de domheid van de mensen.
    Enfin zomaar wat comment. Ook mede n.a.v. @Aads verzuchtingen hierboven. Groet! JB

  59. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 10:23

    @Jan: missschien wordt het eens tijd om ‘het lijstje met de juiste vragen’ eens op te stellen en als pamflet te verspreiden.
    Idee? Geef jij de voorzet?Reactie is geredigeerd

  60. de Stripman 27 oktober 2008 om 11:27

    @ Aad: Maar het betekent ook dat er altijd meer herrie geschopt wordt dan nodig is. De soep wordt altijd te heet opgediend…;o)

  61. eva 27 oktober 2008 om 11:34

    Bijzonder hoe jij alles altijd weer keurig op een rijtje weet te zetten!
    Maar welke daden moeten er komen?
    gr eva

  62. jan bouma 27 oktober 2008 om 11:36

    Sorry, Stripman.. (11:27) ..die soep kan nooit "te heet" worden opgediend, en geloof me maar, die zou nu zelfs "gloeiend heet" moeten zijn nu zo’n beetje onze hele "beschaving" op instorten staat. (Let op wat ik tussen aanhalingstekens plaats).
    Maar laat Aad het zelf maar zeggen. Het probleem, voor zover ik dat kan en mag overzien en constateren, schuilt nu juist in dit soort badinerende opmerkingen die de reguliere pers en media ook hanteren; idem elke andere burger, – en kennelijk – zoals jij!

  63. jan bouma 27 oktober 2008 om 11:42

    @Aad 10:23
    Ik ben ook nog verdomde druk met de voorbereidingen van:
    @Jan: Dat beloofd een bijzondere avond te worden Jan.
    Even (voor de luie lezer) proberen of en klikbare link (wanneer leer je dat nou eens) gaat lukken.
    Literaire en Muzikale Avond, bij Jan Bouma
    Ik moet alweer lachen om de tekst al daar:
    ———————————————–
    dankzij jou op je blog vermeld; men gaat even terug naar 25.10.. En als men wil weten waarover het gaat: zie VECHTKRONKELS.NL; de digitale webkrant voor de Vechtstreek. ….grappig zo’n woord: "vecht-streek"; "de streek" en "het vechten" zitten erin verwoord.
    Dus @Aad: ik kom erop terug om dat lijstje samen te stellen voor DE KIEZER, die nu niet wordt gehoord. Zoveel is zeker.Reactie is geredigeerd

  64. de Stripman 27 oktober 2008 om 13:05

    @ Jan Bouma: Je bent een optimist ! Ik ben juist bang dat onze beschaving nog lang niet gaat instorten. Was het maar waar ! In werkelijkheid zullen onze kleinkinderen vermoedelijk nog op precies dezelfde manier doormodderen als wij nu…

  65. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 13:51

    @Stripman: 11:27 Ook deze koninginnesoepen?
    Wie zijn billen er aan brandt moet op de blaen zitten. Gebeurd dat ook?Reactie is geredigeerd

  66. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 13:54

    @Eva: "daden": daar wordt hard aan gewerkt toch? 🙂
    Ondertussen hebben de ‘spelers’ nog even tijd om door te ‘spelen’ en te ‘feesten’…Reactie is geredigeerd

  67. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 13:57

    @Jan:
    "ik kom er op terug": ik kijk er naar uit..
    Nou vooruit (je kan nog steeds geen linkjes maken) nog één keer:http://www.vechtkronkels.nl/NIEUWS.php?id={3C9A915D-3ED1-4D60-B102-1DD201DC8357}
    Link hoor.. Maar ja, het is geen commerciële avond. Meer iets voor het goede doel zeg maar…Reactie is geredigeerd

  68. Marjelle 27 oktober 2008 om 14:03

    Voordat ik het nog eens goed doorlees, Aad, beloofd is beloofd (what was I thinking ;)), ik kom nu even niet verder dan hapsnap lezen (de gemeente moet gebeld, ik moest allang aangemeld, etc.,) kom ik je even wat (bekende) http://www.youtube.com/watch?v=qQagCZPRk2c brengen. 🙂 Heeft verder nergens iets mee te maken, is een mooi nummer wat ik daarnet weer hoorde, terwijl het nu lekker warm is hier, hoor. ;)Reactie is geredigeerd

  69. jan bouma 27 oktober 2008 om 14:13

    @Stripman 13:05
    Dat ik zelfs een onverbeterlijke optimist ben zal blijken uit het gezegde: "Moed verloren; al verloren!" Terzake de toepassing in de praktijk van ons bestaan.
    In dit soort volkswijsheden zitten namelijk grote waarheden verborgen. Ik verdom het, terwijl ik voor mezelf spreek, dan een ander geluid te laten horen. Een geluid dat niet een te defaitistisch standpunt is, en dat in te nemen is; anders dan dat slechts de ondergang predikt.
    "Pick your choice, and make up your own mind!"
    Om mij hier wel of niet in te volgen. Veel meer heb ik de mensheid niet te bieden. ‘Take it or leave it!’
    Stop je kop dan niet in het zand voor de te trekken conclusies. Ergo: "doormodderen is er niet bij als men wat keuzes wil maken!"

  70. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 14:30

    @Marjelle: een mooi nummer inderdaad.. Maar ik ben het niet eens met de boodschap die daar wordt gebracht.. Moet ik me zorgen maken?
    Oh, gelukkig, ik heb je goed gelezen: "Heeft verder nergens iets mee te maken"..
    Mijn dag kan niet meer stuk. Ik hoop voor je: de jouwe ook niet..Reactie is geredigeerd

  71. jan bouma 27 oktober 2008 om 15:12

    Thanks Aad..(13:57)
    Ondertussen leest men mee hier in de Vechtstreek..; had zojuist nog ’n aardig telefoongesprek met een soort overbuurman die de hele "crisis" ook begint te snappen en er a.s. donderdagavond dus "bij" is…; nee, een "webcammetje", zoals je suggereerde, zit er niet in maar het wordt sowieso een bijzondere avond.
    Nu probeer ik nog wat "intellectuelen" te interesseren…, en ja.. je lacht je kapot.. "zodra men zich als ""intellectueel"" – met extra aanhalingstekens ! – bij mij presenteert, is men natuurlijk intellectueel af.
    Hoe eenvoudig is eigenlijk het leven!
    Presenteer je naar je ware aard en maak duidelijk je motieven. Al die zakkenvullers hierboven, en die je beschrijft, snappen nog steeds niet dat ze niet voldoen. Noch ter zake hun persoonlijke en gewenste invullingen, noch ter zake het communale belang dat tevens hun belang weer is. De mensheid blijkt gevangen in een ijzeren spiraal van oorzaak en gevolg. "Gaat het mij slecht; zo zal het u ook slecht vergaan!" Die communale wijsheid wil nog maar niet doorbreken. Maar we vorderen. Deze financiëel-economische crisis zal het keerpunt betekenen. Hij is namelijk niet op te lossen ZONDER mijn aanbevelingen te realiseren.

  72. Blauw Oog 27 oktober 2008 om 15:13

    ‘Overeenkomsten’ zijn helaas gemakkelijk te verwarren met ‘verbanden’. Die stap is maar heel klein.
    Het is een kwestie van tijd voor kutmensen gaan suggereren dat er een verband bestaat tussen een paar allochtonen die een ‘gevoel van onveiligheid’ veroorzaken en een clubje bankiers die de hele wereldeconomie om zeep helpen.
    Vandaag schreef mijn leraar Business Chinese de jaartallen 1929-1933 op het bord. Volgens hem stevenen we regelrecht af op een crisis die nog veel dieper is dan die in de jaren ’30.
    Die rillingen op mijn rug kwamen niet van de toenemende kou hier in Shenyang.

  73. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 15:26

    @Jan: misschien had je de uitnodiging moeten aankondigen als een avond waar alle beleggers (en die zijn er nog al wat in jouw buurt..) tips en do’s and don’ts krjgen gezien de huidige crisis. Een avond vol kenners en specialisten..
    Klopt allemaal, en uiteraard een huis vol.. De hele vecht stroomt leeg!! :-)Reactie is geredigeerd

  74. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 15:28

    @Blauwoog: jouw leraar business Chinese kon nog wel eens gelijk krijgen.
    En alles heeft een verband met alles..

  75. nelus 27 oktober 2008 om 16:10

    @100woorden:03h30: helemaal met je eens. Maar soms moet je het middel wetswijziging inzetten om te laten zien dat het je ernst is. In relatie tot het niet kunnen oplossen van de problemen in Utrecht met de marokkaanse jongeren moet er nu eens een daad gesteld worden. Deze jongeren zijn absoluut niet gevoelig voor argumenten e.d. Ik denk als je hen vraagt naar onze maatregelen dat ze ons "watjes" zullen noemen. Praatcultuur en niet aanpakken. Deze jongens functioneren net als kleine kinderen. Straffen en belonen is dan het goede antwoord. Amerika is nu niet het goede voorbeeld. Maar alle immigranten zijn daar altijd welkom geweest onder kondities. O.a.: je spreekt de taal en je werkt mee aan de opbouw van het land. En zo niet dan ben je niet welkom. Amerika is allang geen goed voorbeeld meer voor heel veel zaken. Maar hier kunnen we nog wat van leren. Hebben we ook geen Geert Wilders meer nodig om dat voor ons te regelen.Reactie is geredigeerd

  76. nelus 27 oktober 2008 om 16:18

    @wjvdw: op het gevaar af dat ik weer een reprimande krijg van de baas van dit blog omdat ik bubbels veroorzaak toch nog even een vraagje aan jou. Je gaat nu toch al niet weer weg ? En ook nog wel naar Amerika, als ik me niet vergis naar Wyoming/Montana ? Zou wel machtig zijn trouwens: 4 november meemaken. Lijkt me wel wat. Ik ga in elk geval de hele nacht voor de buis. Mijn voorspelling van januari j.l. zien uitkomen dat Obama de nieuwe Kennedy van de 21e eeuw wordt.Reactie is geredigeerd

  77. jan bouma 27 oktober 2008 om 16:24

    @Aad
    Laten we de ernst dan nog steeds serieus nemen! Hoewel ik zojuist ’n gesprekje voerde met een neerlandicus over de syntactische betekenis van het woord: "serieus".
    Als men zegt..: "hij overweegt serieus zijn boek in de strijd te werpen als oplossing voor de toekomst van de mensheid!" Wordt men op grond van de inmiddels inflatoire betekenis van het woord "serieus" nu juist NIET serieus genomen!
    Met ander woorden: het gaat om de definitie: "wat neemt men nog als serieuze waarheid aan, zonder de dubbele negatieve betekenis, en die er het tegenovergestelde van betekent?"
    Zo laveert de wetenschapper, en de "taaldeskundige", zich in het labyrinth van de taal…, maar ik zal er a.s. donderdagavond enige verhelderende woorden over spreken; idem ik dat nu al doe!
    Voorts: dat jij hier ver(w)acht "dat in ‘de Vechtstreek’ zich "het kapitaal" zal hebben verzameld.., vrijwel altijd is dat dan weggeroofd en ontnomen aan andere belanghebbenden, al waren het maar de slaven! Sic..! Dat zal ik niet ontkennen.
    Maar… Ik ben diplomaat, zoals je weet, dus ga ik dat uitvreterszooitje a.s. donderdagavond met een glimlach ontvangen en zing mee in hun akkoord terwijl… ik ze vernietigd heb door dit woord.
    ps
    Hou dit nu even onder ons, want als men dit leest komt er geen hond.. Grapje..:))Reactie is geredigeerd

  78. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 16:26

    @Nelus: 16:10 : of een voorbeeld dichter bij huis: Zwitserland..
    16:18 : je hebt een visionaire blik Nelus. Je was volgens mij de eerste hier die helemaal voor die voorspelling ging..
    "reprimande"? Ik zou niet durven! 🙂

  79. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 16:29

    @Jan: even serieus.. beleggers zijn toch mensen die vrijwilig de moderne vorm van slavernij zijn ingestapt: de slavernij van de hebzucht. Daar valt nog heel wat te bevrijden!

  80. jan bouma 27 oktober 2008 om 17:31

    AAad 16:29
    Men kent de verschaffing van het kapitaal dat een acceptabele verbinding zoekt voor de factor arbeid en waardoor dat kapitaal waarde behoudt.
    Zie Marx die daar andere gedachten over had.
    Laten we "de belegger" nu even beschouwen als "de kapitaalsverstrekker", dan treft hem geen blaam. Wel het management, de c.e.o.’s , die NAMENS de onderneming een te groot aandeel nemen in de verdeling van de koek.
    Dus ik kan het niet met je eens zijn. Ook "het kapitaal" kan zich wel degelijk op een ordentelijke wijze verstaan met de factor arbeid. Het gaat om de uitwassen te bestrijden. Daar zijn we het sowieso over eens.
    En die je noemde in je vorige blog. 100 miljard als afkoop voor de – in feite ! – te nationaliseren banken is complete waanzin.
    Laten we – nogmaals – de uitwassen proberen te bestrijden. Ik heb aangegeven HOE.
    Niet zeuren verder; want ik ben ongelooflijk moe. (Alles rijmt bij mij!).

  81. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 17:38

    Jan: het was me ook het dagje weer wel. Weer een dag van financiële malaise, injecties, overnames, kelderende economische groei, ontslagen, kopersstakingen etc..
    Daar zijn de beleggers niets bij.
    Je zou er inderdaad doodmoe van worden!

  82. Zilvertje 27 oktober 2008 om 17:47

    Eindelijk even tijd, ja, de kranten staan bol van vele soorten ellende en het goede nieuws vergeten ze er in te zetten, goed nieuws, maakt meer goed nieuws.
    Mensen staan zo snel klaar met een oordeel en praten snel na, als ik alleen maar de Marokkanen neem, ik heb veel jongens en meisje les gegeven ( MBO) ze waren geweldig leergierig en beleefd, van alle meisjes op school bij mijn dochter, is die lieverd S, een Marokkaanse, nooit oneerlijk geweest, of heeft ze geschopt of geslagen, ze is juist als een engel en geloof me mijn dochter vertelt me alles, ik kan van elke meisje een boek schrijven. Het is gewoon zo, je hebt lieve en stoute mensen en dat heeft niks met afkomst, cultuur of geloof te maken.
    Dan de zakkenvullers, die producten bedenken waar niemand iets van begrijpt en waarom niet, de taal is zo, dat je moet geloven dat je dom bent als je een vraag stelt, de taal moet de leugen in het product verbergen, het product brengt veel geld op, maar niet voor Jan met de Pet, maar wel voor Linke Zakkenvuller en die zakkenvullers, wonen in droomhuizen en lachen zich suf, het zijn criminelen met een witte boord en een hand van onze regering en de groeten van de koningin.

  83. Zilvertje 27 oktober 2008 om 17:49

    Was vergeten in te loggen, maar met de groeten van de koningin, ben ik dus en weet je waarom ik altijd even zeg dat ik kom, meestal als ik weer tijd heb, ben ik te laat om je hoger op de lijst te helpen! :^)

  84. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 18:09

    @Zilvertje: wat leuk dat je er weer bent!
    Je hebt helemaal gelijk.. Ook een overeenkomst inderdaad: een kleine minderheid verpest het voor de grotere groep. En het zijn altijd de ‘Jan-met-de-petten’ die het slachtoffer zijn!
    Heel veel groeten terug aan de koningin!! :-)Reactie is geredigeerd

  85. Marjelle 27 oktober 2008 om 23:07

    *Als ik even met dit laatste mag beginnen, Aad, ik doe het lekker gewoon. 😉 Ik ben het er niet echt mee eens dat een kleine minderheid het verpest heeft voor de grotere groep. Het is m.n. de onevenredige aandacht die de kleine minderheid krijgt in de media, etc., de hype die ervan gemaakt is en het negatieve beeld wat aldus gecreeerd en ontstaan is over ‘dé Marokkaan’ (die uiteraard niet bestaat) wat het verpest heeft voor de grote groep. Alles werd op een gegeven moment over één kam geschoren, maar dat kun je an sich niet bij die kleine minderheid neerleggen, vind ik, het zijn twee verschillende dingen. 🙂
    *Die muziek zei idd niets over jou! :)) Volgende keer wel een toepasselijk nummer! Er staat trouwens een heel mooi nummer van Blof in m’n blog van vanavond, maar dit geheel en al terzijde. 😉
    *Ik heb je verhaal weer herlezen zoals beloofd, en ik blijf het een ongelukkig voorbeeld vinden, eerlijk gezegd. Dat je graag een pakkende titel wilt is heel begrijpelijk, maar ik ben het wel met je eens dat het idd een zwak excuus is dat de ‘hele’ wereld dat doet, dat is denk ik nooit een goed argument. ;*)
    Verder wens ik je nog een fijne avond! 🙂

  86. wj-tje 27 oktober 2008 om 23:22

    @aad feest hier. niet bij te benen.
    hoorde net dat nimmer de Vecht bezongen is.
    ik zet in op op oh, oh, de Vecht met je mooie tuinen, die kabbelende Moldau er tussendoor,
    en dan
    Opa, ik vond op zolder een foto van een mooie meid.
    Jochie, dat is een gelukkie, ik was dat mokkel al jaren kwijt.
    En laat dat overgaan in "Iedereen wordt ouder, maar jij verandert niet’ van de 4-tuoze.
    Als afsluiting, langzaam overvloeiend in l’Amour van Bizet gezongen door Jessye Norman en afsluitend een causerie vanuit de ‘Natte Krant’ in Weesp door de beroemdste stamgast aldaar.
    En @bouma bemoei je er niet mee, anders zetten we donderdag de blasters wat harder.
    Als toegift een liedje op de tonen van Enrici Morroconi, Macoroni?, met mondhormonica, van Utreg tot Ome Ko. ‘We gaan naaaaar de Ouwe Wester toe’
    @Nelus ik ga inderdaad weg. de onbezongen Vecht op. Met Waffie.
    Voor de liefheb(ster)ber(s) hier drie slaapkamers en een grasmaaier te huur.
    Alles begane grond, 53 mtr boven NAPReactie is geredigeerd

  87. jan bouma 27 oktober 2008 om 23:23

    Soms gebruikt men de metafoor, de overdrijving, de hyperbool om wat te duiden. Ik denk dat Aad, nee, ik weet het wel zeker "de k*tmarokkaan" in die zin bedoelde:
    als een te wraken dommigheid van de generalisatie.
    idem die "kredietcrisis" kan worden genuanceerd.
    Mensen generaliseren. In een hokje stoppen, een etiket opplakken vereenvoudigt namelijk zoveel meer "het overzicht".
    Maar goed. We zullen ons nog gaan bezighouden met het opstellen van wat vragen die DE KIEZER gesteld zullen gaan worden. Zie: @Aads reactie van 10:23 uur hierboven. Morgen wellicht daarover meer als die vragenlijst wordt opgesteld met voldoende nuances. Nu allen welterusten! Groet! JB
    En men zal zien dat ik niet alleen heb gereageerd…:))
    Men vraagt dan ook wel eens aan mij:
    "..bent u helderziende, meneer…?"
    zeg ik gemakshalve maar: "Ja!" :))

  88. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 23:41

    @Marjelle: je zit weer vol van energie, en dat merk ik aan de vechlust die je tentoonstelt: een goed teken lijkt me.
    Media: natuurlijk heb je daar ook gelijk in. Je kent mijn mening daar ook over.
    Misschien heb je de opzet van mijn stuk toch niet goed begrepen.
    Het is slechts een opsomming van termen/kreten die je in allerlei media hoort over in dit geval beide crises.
    Door elkaar heen wat betreft meningen en uitlatingen en stijlen.
    Wat ik wil aantonen is dat over twwe schijnbaar volledig verschillende onderwerpen (juist omdat ze zo verschillend zijn) in dezelfde termen wordt gesproken.
    Ik verkondig dus geen mening, de enige mening die ik verkondig in de blog is op het eind: ze ‘spelen’ en ‘feesten’ gewoon door.
    Snap je?
    Ik kom zo kijken op je nieuwe blog!

  89. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 23:44

    WJ-tj: heeft Bouma je inderdaad een aanbod gedaan om tegen een perverse bonus te komen zingen bij je? En had hij dat al niet gedaan, dan nu toch zeker na deze proeve van bekwaamheid!Reactie is geredigeerd

  90. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 23:46

    @Jan: moet ik het jou ook nog uitleggen:
    dat woord is tussen aanhalngstekens geplaats, niet omdat ik dat vindt, maar is een rechtstreekse quote, die zoals dat hoort tussen aanhalingstekens is geplaatst..(Rob Oudkerk heeft het geïntroduceerd in Nederland. Als politicus. Toen nog.
    Pffffff….
    Ik kijk uit naar de lijst.. 🙂

  91. Marjelle 27 oktober 2008 om 23:50

    Je zou me eens moeten zien als ik echt op dreef ben, Aad. ;*) Ik heb de opzet van je stuk heel goed begrepen, ook dat het een opsomming was en het kreten van anderen waren, etc., dat was me zeker duidelijk, maar ik vind het gewoon geen gelukkige keuze om weer die Marokkanen erbij te halen (al bedoelde je het niet op die manier, I know!), omdat datgene wat je wilde zeggen zo niet echt uit de verf kwam, vind ik. Let’s agree to disagree. 😉
    Ziejezo!Edit: Bouma was jou juist aan het verdedigen, Aad! Hij denkt kennelijk dat je dat zelf niet alleen af kunt, zeer ten onrechte, might I add. :))Reactie is geredigeerd

  92. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 23:58

    @Marjelle:
    "..op dreef..": ik sta bij het vooruitzicht al te bibberen.. en niet omdat de CV kapot is..
    "Let’s..": prima plan!
    "Ziejezo": Ik ben er al geweest.. maa even twee reacties geplaatst (beetje langzame start, denk vanwege de storingen hier..) maar dan sta je in iede geval al op de pagina.. Dat is makkelijker voor je om te zien of er nog iemand de moeite heeft genomen om weer in te loggen.. (zoals ik.. 🙂
    "Jan": daar ben ik ook dankbaar voor, en een goede poging, maar Jan had het aan het verkeerde eind. Ach, komt ook wel eens voor.. :-0Reactie is geredigeerd

  93. jan bouma 28 oktober 2008 om 00:04

    allen weer mis… de communicatie blijkt nog steeds erg ingewikkeld.
    Laten we, Aad, die lijst proberen op te stellen. En…, als ik het zo mag inschatten, wordt dan het totale aanbod van de intelligentsia gemobiliseerd; incl. dat van Marjelle! If I may add…

  94. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 00:06

    @Jan: ik lees net berichten dat Amerika een huis in Syria heeft gebombardeerd.. En daar naast ‘een terroristenleider’een stuk of 7 mensen heeft gedood.
    Het verdwijnt een beetje in de marge van het nieuws..
    Hoe zouden de media, en de US reageren als het omgekeerde zou zijn gebeurd?
    …….. Precies.. weer een crisis er bij..
    Nu? … stilte..Reactie is geredigeerd

  95. nelus 28 oktober 2008 om 00:23

    @: gute Nacht Freunde, es ist Zeit fur mich zu geh’n, was ich noch zu sagen hatte, dauert eine Zigarette und ein letztes Glass im steh’n

  96. jan bouma 28 oktober 2008 om 08:38

    @Aad
    Wat die vragenlijst voor de kiezer betreft daar kom ik vandaag niet aan toe. Het lijkt me logisch dat hij begint met een duidelijke INTRODUCTIE. Daarin staat dan de redengeving van de VRAGENLIJST. Dan ben je al halverwege. Als men eerst iets uitlegt WAAROM er iets gevraagd wordt aan de beantwoorder – en die kan zich erin vinden "dat hem iets gevraagd wordt" zul je ook een antwoord kunnen krijgen en verwachten. Soms, of zeg maar altijd, wordt dat vergeten! Dat is al de eerste les. Dus… aan de slag, Aad! Alleen ik heb vandaag en mogelijk morgen ook nog andere zaken aan m’n hoofd vanwege a.s. donderdagavond. Zie wel of we eraan toekomen of niet. De redding van de wereld moet dan nog maar met ’n paar dagen worden uitgesteld.
    Nog een opmerking: anderzijds laten we de vijand, onze tegenstander wel meelezen met ons strategisch plan… waaruit ze kunnen afleiden hoe hun vernietiging in gang gezet wordt.. Von Clausewitz zou het niet eens zijn met zo’n aanpak. Een overval immers dient massaal en met overweldigende kracht en bij verrassing te geschieden. Nevertheless..:)) we zien wel.
    @WJ’tje
    begrijp ik je goed dat je Brochterbeck gaat verlaten in ruil voor definitief misschien de States? Zou je niet eerst even afwachten of het daar rustig blijft..? :))

  97. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 08:42

    @Nelus: in een romantische bui zo voor het slapen gaan? Ik ben al weer klaarwakker..
    De krant opent al weer met een nieuwe crisis: de valuta crisis. Kan er ook nog wel weer bij.
    Zelfde jargon (zie blog) viel me al weer op.

  98. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 08:45

    @Jan:
    === De redding van de wereld moet dan nog maar met ’n paar dagen worden uitgesteld. ===
    In totale ontreddering zijn mensen vatbaarder voor nieuwe ideeën. De historie heeft geleerd dat dat ook heel slecht kan afopen. Maar ook wel eens goed.
    Nue ene crisis (zie commentaar naar Nelus) zich op de andere stapelt, is er nog wel wat tijd :-)Reactie is geredigeerd

  99. jan bouma 28 oktober 2008 om 11:26

    @Aad..kijk toch even tussendoor. Merk dan op dat de lineair uit te zetten demografische ontwikkelingen; idem die van economie – en waardoor "overpopulatie" ontstaat = gebrek aan 1e levensbehoeften voor eenieder – al vanaf de het jaar 1800, toen de wereldbevolking 1 miljard zielen groot was.. en vervolgens sinds de conclusies van de Club van Rome in 1972 nog eens erop werden gewezen (maar niks deden) getrokken hadden kunnen worden…; en nu zou jij nog durven spreken "dat er toch nog wel tijd is.." Dacht het niet. Maar zo lang er leven is, is er hoop.. zei de onverbeterlijke optimist en schonk zich nog ’n glas en sloeg tegelijkertijd en achteloos z’n buurman te pletter die hem het drankje had willen afnemen. Dit was geloof ik de langste zin ooit die ik schreef..
    @Nelus…08.42.."Alles had ik al voorspeld, Nelus; zie pg. 89; daar staat je valutaverhaal!"
    @Aad
    Nu jij toch even aan de slag voor die INTRODUCTIE van de vragenlijst van de kiezer..:)) Ik heb er even geen tijd voor terwijl we geen seconde hebben te verliezen.
    (Spamgetal blijkt ook nog 13…)Reactie is geredigeerd

  100. Marjelle 28 oktober 2008 om 12:06

    Je hoeft voor mij niet te bibberen, hoor, Aad, ik ben juist hartstikke lief! Behalve als mensen zich lullig opstellen, dan kan ik ook weleens pissig worden (dit als algemene opmerking erbij). 😉
    Altijd leuk als mensen de moeite nemen om weer in te loggen. ;)Reactie is geredigeerd

  101. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 12:26

    @Jan: ik denk toch dat de oververmoeidheid over wat komen gaat, je wat parten speelt. En je gewoonlijke scherpe blik des onderscheids wat mistig in de mist is gekomen.
    1. "is er nog wel wat tijd".. Ik had het over een paar dagen. Jij ook: (8:38): "De redding van de wereld moet dan nog maar met ’n paar dagen worden uitgesteld." En nu kom je met een heel verhaal dat geen uitstel geduld kan worden..
    2. "@Nelus…08.42.."Alles had ik al voorspeld, Nelus"..Dat was niet Nelus.. Dat was ik, moi, me, myself.. (8:42). Nelus is hier vanmorgen nog niet geweest..
    3. "Nu jij toch even aan de slag voor…": ik aan de slag? Jij zou er mee aan de slag gaan: jij weet immers de vragen, die de kiezer tot kiezen zouden dwingen..
    Dat wordt een middagslaapje Jan! :-)Reactie is geredigeerd

  102. jan bouma 28 oktober 2008 om 12:26

    @Aad
    In de prioriteitsstellingen die men voortdurend maakt toch nog maar toegevoegd het onderstaande dat gericht is aan Jos Collignon en die een serie schrijft over "de kredietcrisis"; idem jij nu even ook doet.
    Mijn comment aldaar wat te lezen is, past ook hier dus plak en knip ik; ’t is een wonder van de techniek..; maar verder ga ik niet! Dat wordt mij dan "te link!" (….!)
    Enfin… kijk maar even; want de Volkskrant, idem elk ander medium, zou zich nu zo langzamerhand toch moeten gaan afvragen, ook redactioneel gezien, WIENS berhaal nu onderhand zou moeten afgedrukt en geloofd.
    E.e.a dan zeker op de opiniepagina’s! Terwijl ik mijn gelijk op gelijk zie stapelen door de "verslaggever" die het slechts noteert.
    De opinie wordt daardoor niet gevormd. Dus ik beklaag mij wederom om het negativisme, de dommigheid, de oogkleppen, van "de gevestigde opiniërende journalistiek" die mij – en zo langzamerhand een onnoemelijk aantal andere mensen – in de kou laat staan. "Fuck the bastards!" Want zij weten immers beter.
    ps
    dit comment is sowieso geschikt om te plaatsen op tal van sites en bij de media.
    Dat comment luidde:
    Je kunt niet altijd en overal tegelijk verschijnen en… dan zwaaien met een papier waarop staat.. dat Hitler in München de waarheid sprak althans volgens Neville Chamberlain in 1938.
    De oorlog, de wereldoorlog is aanstaande met nu 6,5 miljard individuen maar tegelijkertijd ook nog is dat aantal groeiend met 80 miljoen op jaarbasis en die zullen vechten om de laatste grondstoffen op deze planeet.. Men zwaait, gelijk Chamberlain deed, met een papier dat niks waard blijkt, gelijk al het politieke gepalaver van dit tijdperk.
    De enige redding blijkt nog een REVOLUTIE, en die ik beschreef, als samenvatting, op villamithras.com/Extraatje.htm en in mijn boek. U ziet maar..; of niet!
    ————————————————–
    En nu graag slim reageren mensen; onze tijd is beperkt.Reactie is geredigeerd

  103. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 12:28

    @Marjelle: Kijk, dat is klare taal. En lieve taal!

  104. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 12:31

    @Jan: wat is er nu geplakt en geknipt..?? En wat niet?
    En leer nu eens een linkje te plaatsen.. Je stuurt me het bos in.. Moet ik @#$@ weer gaan zoeken waar ik Jos Collignon kan vinden.. Where/who the &$%# is Jos Collignon?
    (Marjelle: vergeef me 🙂
    Ik zie net dat het er bij is geplakt.. ik was te snel.
    Jan: vergeef me.., maar waar is de link?)
    Gezien dat laatste. Dan had je bij je commentaar naas je verwijzing naar je eigen boek immers ook kunnen verwijzen naar:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/181208Reactie is geredigeerd

  105. jan bouma 28 oktober 2008 om 12:36

    @Aad..Inzake 8:42 heb je gelijk! Sorry! Maar ik leef bij de dag met ’n ongelooflijke woede omtrent van alles en nog wat en dan wenst men, zoals ik, nog wel klare standpunten te vernemen en geen geouwehoer. Dus: hierbij die rechtzetting maar tevens met de verklaring. Doe je nog wat met m’n comment van 12:26 aan Collignon?
    (dat zie ik later wel..; moet nu weer wat anders doen).

  106. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 12:45

    @Jan: ok.. ik herken wel het gevoel van woede, en de gevolgen daar van.. Had ik een paar dagen geleden ook immers..
    Jos: ik zal maar weer eens invulling geven aan: zoekt en ge zult vinden. pffff….

  107. jan bouma 28 oktober 2008 om 12:53

    @Aad nog even tussendoor..:
    Eenieder blijkt op zijn eigen wijze het veronderstelde "eigen gelijk" te hebben en ook te claimen!
    Maar…, zoals je weet, is er nog altijd ‘Baas boven Baas’; en dan zie ik wel mijn gelijk dat niet weersproken wordt. :))!
    Laat nu iedereen even z’n waffel houden. En pas op de plaats maken! Zo heet dat. En vraagt men zich dan af – ten principale of niet – OF de beantwoording afhankelijk is van uw verantwoording voor uzelf en uw kinderen – en of u daarop dan een antwoord wenst te geven; of niet?
    Bent u de slappe angsthaas zal u uw kop wel in het zand willen steken om die vraag dan niet te beantwoorden. Want u denkt: "het zal mijn tijd wel uitduren!"

  108. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 12:59

    @Jan: ik stoom letterlijk en figuurlijk door!
    Jij toch ook?

  109. Marjelle 28 oktober 2008 om 13:32

    Aad, ik wil je best vergeven, hoor, maar ik weet bij god niet waarvoor! 😉
    Als ik iets in algemene zin zeg, meen ik dat ook letterlijk (i.t.t. sommigen ;)), als ik een probleem met Piet of Jan heb, ik noem maar wat, dan spreek ik die er wel op aan… of wordt de verwarring nu groter? ;*)Reactie is geredigeerd

  110. jan bouma 28 oktober 2008 om 13:46

    Re: 13:32
    Natuurlijk, Marjelle wordt de verwarring groter als je niet aangeeft of je het tegen "Piet" of "Jan" hebt..; je zwamt toch niet zomaar wat in de ruimte zonder te weten tegen wie je het hebt?
    Geef aan – voor zover je daar overzicht over denkt te hebben – waar.. ‘je voor staat!" En koppel vervolgens daaraan wat "antwoorden" die je door "de politiek" worden geboden maar waarin je je niet vinden kunt. En op zoek gaat naar alternatieven want die oude "antwoorden" voldeden niet.
    En zoals je al las staat bij mij alles tussen aanhalingstekens. ‘Make up your own mind!’ Dat is het enige wat ik vraag, en wat ik jou vraag en de aan kiezer. Daarbij presenteer ik dan wel mijn voorstellen in alle vrijblijvendheid. ‘Take it or leave it!’

  111. Marjelle 28 oktober 2008 om 13:55

    Bouma, ten eerst had ik het helemaal niet tegen jou maar tegen Aad.
    Ten tweede moet je wél goed lezen als je dan toch zo nodig moet reageren, ik zeg precies het tegenovergestelde! Nl. dat ik het juist wél aangeef als ik iets tegen Piet of Jan heb.
    Verder, de manier waarop jij je presenteert animeert me absoluut niet om erop in te gaan, ik hou niet van mensen die maar doordrammen en anderen dingen door de strot willen duwen.
    Ik reageer als ik daar zin in heb en geef aan wat ik aan wil geven en alle Bouma’s van deze wereld kunnen daar geen verandering in brengen. 😉

  112. jan bouma 28 oktober 2008 om 14:15

    Tuurlijk, Marjelle, je goeie recht. (13.55) Ik schakeer me evenwel niet onder jouw generaliserende noemer "Alle Bouma’s van deze wereld" dat is namelijk iets wat jij denkt, maar ik niet. Vervolgens heb ik ook geen enkel probleem met je "reageren"; ik gaf daar slechts commentaar op. Of wil je mij dat verbieden? Dan heb ik ’n probleem met je.

  113. Rein John 28 oktober 2008 om 14:20

    Beste Aad,
    Overal waar voor het geweten weinig plaats wordt ingeruimd zie je onderlinge relaties verruwen en het goede fatsoen de benen nemen. Wat overblijft is het wrakhout van de gramschap en de misdaad. Puinhopen die dan weer geruimd moeten worden om plaats te maken voor een nieuwe ramp. Het is tijd om een andere weg in te slaan en al die malafide en geperverteerde schurken te gaan bestrijden met een opgewekte, niets en niemand ontziende Liefde. Laat ze maar zien hoe slecht ze zijn, die schavuiten!!. Ontbindt alle groepen die dit soort ranzig boeventuig voortbrengen. Ontbindt de groepen van waaruit ze de zachte en hulpeloze wereld bestrijden! Het zijn met name deze perfide bastions van waaruit ze hun giftige pijlen op jouw hart richten en die hen de courage geven om veel harder te schreeuwen dan hun individuele moed hen in feite toestaat. Maak ze weer tot verantwoordelijk individu en wijs ze met zachte drang de weg naar de werkelijk vrije mens.
    Dat is een moeilijker opdracht dan ze gevangen zetten, het land uit te gooien of anderszins te maltraiteren. Mogelijk dat de tijd uiteindelijk alle problemen voor ons oplost!
    Het ga je goed.

  114. jan bouma 28 oktober 2008 om 15:08

    @Rein John 14:20
    Laat Aad zelf maar antwoorden; vanzelfsprekend!
    Ik zeg je evenwel dat er geen verschil te duiden is tussen "de acceptabele medemens en diens gedrag", en wat jou conveniëert, zou conveniëren, en het gedrag van de andere.
    De "communis opinio" omtrent "het menselijke gedrag" – en hoe zich dat vertaalt – is tot op heden geen alom geaccordeerde wetenschap.
    Wat men wel kan vaststellen is enerzijds de maltraiteringen door het individu versus anderzijds de (veronderstelde) "communis opinio" zoals die zich vertaalde in allerlei "Verdragen". En ook daar leg ik de vinger op. Tenslotte: inderdaad: "de Tijd" lost alle problemen op. Vroeger of later.
    Het ga je verder goed! JB

  115. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 15:12

    @Marjelle:
    "vergeven": zie: 12:31 ik weet dat je geen liefhebber bent van #$@ uitlatingen 🙂
    @Jan: een beetje dimmen.. Ga jij nou maar snel werken aan die vragen.. in plaats van je woede af te regeren of wellicht zelfs te projecteren op gewaardeerde gasten..
    @Marjelle: Jan is een liefhebber van de hyperbolische overdijvingen. Net als dat hij overtuigt is dat de wereld zich zelf niet onder controle heeft (ben ik met hem eens overigens) laat hij zien dat hij daar onderdeel van is, als je (en Jan) begijpt wat ik bedoel 🙂

  116. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 15:18

    @Rein John: Liefde is wat ons allen zou moeten boeien en binden.
    Je hebt het weer op een fraaie manier verwoord!!
    Laat die dus maar vijelijk stromen. Gebeurd dat niet door groepen in de samenleving, dan is het de uitdaging te laten zien dat dat hetgeen is van meest toegevoegde waarde, ook voor henzelf.
    Werk aan de winkel!
    Het geweten moet wakker worden geschud..

  117. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 15:31

    @allen: even een beetje roddelen..
    IK HEB MIJN EERSTE BAN TE PAKKEN!
    En wel bij http://www.volkskrantblog.nl/blog/51588
    Ergens heb ik een vermoeden waarom..
    Ik denk dat mijn reaktie in haar verkeerde keelgat is geschoten. Deze werd standaard:
    "Je zou er inderdaad gek van worden, als je dat al niet was!"
    Maar ja, ik heb wel eens getwijfeld of ik de volgende reactie zou plaatsen:
    "Beste Rolanda, ik vraag je of je mij wilt bannen. Dan kom ik niet meer in de verleiding om op dergelijke teksten van jou te reageren."
    Maar ze was me voor.. 🙂

  118. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 16:07

    @allen: zo zie ja maar weer waarom ik rechts schreef: Gebrek aan humor heef ernstige gevolgen..
    Wat me natuulijk weer naadloos naar het volgende blog schuift..
    Ik ben benieuwd wie er wel en niet de humor van kan inzien.. een test?

  119. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 16:25

    @allen:
    en daar is de volgende blog.. het beloofd een gezellige boel te worden.. Of zoiets..http://www.volkskrantblog.nl/bericht/228008

  120. jan bouma 28 oktober 2008 om 16:37

    @Aad inzake die laatste opmerking van je onderschrijf ik dat graag en volledig op het moment dat jij me toeroept "effe dimmen!" al was je die voorman van de SP.. die dat ook zei!
    Ah.. Ja! Jan Marijnissen was z’n naam. De mijne luidt evenwel anders.
    Wat "die vragen" betreft..; ik moet daar nog over nadenken terwijl ik (ook) de toebereidselen moet treffen voor a.s. donderdagavond. Zulks gaat hand in hand; terwijl ik veeg, en zuig, en klop, en schoonwas alle ramen.., gaan mijn hersenen tekeer..; dat wil je niet weten! Want ook de gezelschaps- schoonmakersdame heeft het laten afweten dus sta ik er alleen voor om al die werkzaamheden zelf te verrichten.
    Overigens: geenszins kapittelde ik Rein John.
    Trachtte slechts weer wat nuances aan te brengen zonder hem te diskwalificeren.
    Over dat "bannen" nog wat. Laat nou voor eenieder duidelijk zijn dat je de deur van de communicatie op slot gooit; nooit vanwege onwelgevallige standpunten maar vanwege GEBREK AAN TEGENARGUMENTEN! En nou mensen, dat vind ik dus zwak; dat wilt u niet weten! Idem Rolanda niet, of "Off topic" alwaar ik werd geband. Wat een armoede! Wat een kleinzieligheid! Laat een mens toch alles kunnen zeggen wat hij wilt; gooi ervan weg wat u wilt, maar snoer hem nooit de mond door… te bannen!
    Hey… Aadje.. dat heb ik toch weer aardig voor je verwoord? Of niet soms? :))
    Verrek! Alweer spamgetal 13…; er rust geen zegen op vandaag.

  121. Aad Verbaast 28 oktober 2008 om 18:26

    @Jan:
    1. Bannen is een zwaktebod..
    2. Vragen: neem de tijd.. ze zijn essentieel zoals je al aangaf eerder. We hebben het er wel over later.
    3. Verwoord: mijn complimenten.
    4. 13: Weg met het bijgeloof!!

  122. Marjelle 28 oktober 2008 om 21:41

    *Bouma 14:15u
    [sarcasme-mode aan]Fijn dat je ook toegeeft dat je weer eens veel te snel was met je commentaar i.p.v. goed te lezen.[sarcasme-mode uit]
    ‘Alle Bouma’s van deze wereld’ was uiteraard met een knipoog die er dan ook stond. 🙂
    Het idee dat ik jou zou willen verbieden te reageren op mij is niet alleen bizar (ik heb niets gezegd waaruit je dat zou kunnen afleiden) en ook pure projectie.
    *Aad 15:12u
    Euh, dan moet ik je teleurstellen(?), ik heb geen enkel probleem met dat soort taal, doe het zelf ook. 😉 Maar het hangt er wel vanaf in welke context en er zijn uiteindelijk wel grenzen, maar dat geldt voor alles.
    Bedankt voor je hart onder de riem. 🙂
    Wat Bouma betreft en ik richt me tegelijk ook tot hem (ik hou er niet van om over iemand te praten alsof hij er niet bij is): ik vind zijn toon en de manier waarop hij af en toe mensen bejegent en ook uitscheldt, onbeschoft. Door er het label ‘hyperbolische overdrijving’ op te plakken verandert daar an sich niets aan. Ik zie geen enkele reden om hetzelfde soort gedrag bij de een te verguizen en bij de ander te vergoeilijken. Wat zijn we het opeens oneens de afgelopen dagen, hé Aad, jammer, but that’s life. 😉 Ik bedoel het i.i.g. niet persoonlijk, maar dat weet je wel. :)Reactie is geredigeerd

  123. Aad Verbaast 29 oktober 2008 om 00:25

    @Marjelle: het lijstje van agree to disagree wordt zo snel langer.. Maar het lijstje van agree to agree is gelukkig b=nog ‘langerder’…
    Ik moet wel lachen: je ‘tip’ verwijst niet naar deze blog, maar naar de druk bezochte ‘VKbloggersborrel’. Zou het daarom zo duk zijn in de kroeg??
    Verwarring alom dus.. agree to agree?

  124. Marjelle 29 oktober 2008 om 00:53

    Kan n6u ook ni3e4t 3e3ens m3e3er 4typ3en, backspac3e v3erwijd3er4t n6u al voor d3e 4tigs4t3e k3e3er m’n 4t3eks4t. I giv3e 6up, ik ga in d3e magn3e4tron ligg3en. 😉

  125. Aad Verbaast 29 oktober 2008 om 14:01

    H4H4H4H4!!

  126. Marjelle 29 oktober 2008 om 14:27

    Agree to agree, Aad & tot de volgende disagree, dat houdt een mens (ik, jij, enz.) alert! ;*)

Plaats een reactie