Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Bruggenbouwers met tunnelvisie

Tijdens de presentatie van het gedoogwrak orakelde Wilders: “Ik heb niet zoveel met de termen ‘binden’ en ‘handreiking'”. Rutte’s “uitgestoken hand” blijkt een naar boven wijzende middelvinger te zijn. Zijn “beste ploeg” is een “tsunami” van splijtzwammen in de samenleving. Een bende met tunnelvisie die de boel aan het ondergraven is. De boedel staat op instorten.

Pontifex
Letterlijk: bruggenbouwer, wegbereider. De zelfverkozen bruggenbouwers blijken slopers te zijn. “Vrijheid en Verantwoordelijkheid” zijn holle frasen van onderkruipers en ondertunnelaars.
Pontificaal (= zo nadrukkelijk dat men het niet negeren kan) worden vrijheden ontnomen en verantwoordelijkheden afgeschoven (regel het zelf maar). De pontifices (bis-schoppen) schoppen de heilige huisjes omver om de burger achter te laten in de rokende puinhopen. Het is gekkenwerk. Het is crisis.

Een bruggetje maken
Geen sinecure. De natuur kan er tienduizenden jaren over doen om ergens een gat in te zien. De Pont d’Arc in de Ardèche (zie foto) is daar het overtuigende bewijs van. Een rotsvast bouwwerk. Dat zowel een brug als een tunnel kan zijn afhankelijk van het standpunt van de toeschouwer. Slijpend en schurend heeft de meanderende rivier uiteindelijk de ‘shortcut’ gevonden.

De finale ineenstorting
Als de fundamenten van een bouwwerk niet goed zijn geconstrueerd, als de belasting niet goed is berekend of als de opbouw resonerend is, is het wrakke bouwwerk gedoemd ineen te storten. Onderstaand filmpje laat zien dat dan slechts een goed gericht windje die klus kan klaren.

Ik kan er niet op wachten dat dit slechts in eigenfrequentie trillende wrak tot totale ineenstorting komt. Voor die ploeg die overal schijt aan heeft moet een flinke scheet toch genoeg zijn?

Noot: Foto zelf gemaakt. Bij al die anderen die daar ook met ingehouden adem stonden te kieken.

114 Reacties op “Bruggenbouwers met tunnelvisie

  1. reinjohn 3 december 2011 om 17:09

    Prima gesproken. Ik ben het helemaal met je eens. Met deze troep kortzichtigen en hebzuchtigen kun je het algemeen belang in ieder geval niet dienen. Ik schaam me al geruime tijd voor de kwaliteit van het bestuur in Nederland. Om het over de agressieve angsthazen van de PVV maar niet te hebben!
    Groet.

  2. Aad Verbaast 3 december 2011 om 17:12

    @Reinjohn. Dank. je bent er als de kippen bij. De ‘inkt’ is nog nat. Opzouten met die bende. Ze maken er een ongeorganiseerde rotzooi van.

  3. Bart 3 december 2011 om 17:26

    De kaalslag, botte bezuinigingen en malle maatregelen hadden al een spoor van ellende achtergelaten, tot vorige week.
    Daar kwamen nu bij: Blekers natuurwet, Schultz d’r 130 km, en de gretige plannenmakerij om grauwe ganzen te vergassen of af te knallen.
    Ja, laat maar gauw instorten, die fout gebouwde brug, hoe eerder hoe liever, Aad!

  4. rockade 3 december 2011 om 17:44

    Laat ik nu net erwtensoep aan het maken zijn. Ben blij dat ik mijn steentje bij mag dragen.

  5. Aad Verbaast 3 december 2011 om 17:53

    @Bart: Zo is er al hele lijst met ellende opgebouwd Bart. Nog een paar toevoegingen. Pontificus Verhagen met zijn kernenergie, gedoogvergunning voor een kolencentrale, afschaffen PGB (“vraaguitval”), ouderen aan hun lot overgelaten, onderwijs waar ze gehakt van maken, cultuur-barbarij en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een brug te ver!

    @rockade: alles voor de goede zaak! Ik ga dan in aanvulling een grote pan bruine bonen gaarkoken.
    Motto: HUDO.

  6. de stripman 3 december 2011 om 18:21

    Een kabinetscrisis zou een mooi kerstcadeau zijn ! En anders een goed voornemen…;o)

  7. Aad Verbaast 3 december 2011 om 18:29

    @Stripman: misschien kan zelfs de zwarte Piet al iets in de rokende en beroette schoorsteen gooien? Haast is geboden lijkt me.

  8. Aad Verbaast 3 december 2011 om 19:52

    @appelvrouw: ook al stomend aan het koken?

    @Selma: dank voor de reactie. Ik vond die op de verkeerde plek. Over bruggenbouwen gesproken:
    https://aadverbaast.wordpress.com/2011/12/03/bruggenbouwers-met-tunnelvisie/20111203-pontdarc/
    Maar ook: allez votre passage!😉

  9. zelfstandigjournalistantwerpen 3 december 2011 om 20:37

    Wellicht word je wens na maandag al vervuld, als die reportage over Maxime Verhagen en zijn idee om in 2007 de AIVD onderzoek te laten doen naar Wilders en zijn film Fitna is uitgezonden. En anders vast in 2012.

  10. Appelvrouw 3 december 2011 om 20:37

    Valt mee, Aad, ik maak me niet meer zo druk nu ik weet wat er op het sterfbed van belang is.

  11. VSp 3 december 2011 om 20:51

    Ooit de vraag gesteld in de TK wie het kabinet heeft voorgerekend hoeveel bezuinigd moet worden om de rente over schulden te kunnen blijven betalen en oude schulden in te ruilen voor nieuwe schulden en tegelijkertijd banken overeind te houde? ‘Bezuinigen’ in dit kader is ‘lastenverzwaring’. Voor de burger. En hoeveel werkelozen en armoede dat mag kosten?
    Dit gaat veel verder dan de frappatsen van Rutte & Co. Wat hier gebeurt is dat een humane democratie op subtiele wijze buiten spel wordt gezet. Da’s eerder gebeurd. Dit kabinet medefinanciert revolutie, zo niet een oorlog. Wat zijn schulden eigenlijk? Als ze niet meer betaald kunnen worden, bestaan ze niet meer. Argentinie. Wat dan?
    Kom er morgen op terug. Met onderbouwing.

  12. Aad Verbaast 3 december 2011 om 21:19

    @Zelfstandig journalist: Verhagen weet nog niet dat er zelf ook onderzoek naar hem gedaan wordt. In ieder geval zou moeten worden. Valt dan natuurlijk meteen door de mand. Hoeven we niet veel energie in te steken lijkt me.

    @appelvrouw: dan valt alles in het niet lijkt me.

  13. Aad Verbaast 3 december 2011 om 21:22

    @VSp: nu noem je natuurlijk bedragen die niet meer op te hoesten zijn. Maar ja deze krukken zullen onmiddellijk verwijzen naar het moeten puinruimen van de voorgangers. Aan hunzelf zal het niet liggen natuurlijk. Dat de democratie om zeep is geholpen was al duidelijk. Dit zinkende schip werd tot veler verrassing uit de hoge hoek getoverd. Kwam geen stemmer aan te pas.
    Morgen je onderbouwing. Ik kijk er naar uit.

  14. Ina Dijstelberge 3 december 2011 om 22:23

    Tja, maar rechts schijnt nog steeds de vingers af te likken. En de Wilders adepten zitten nog steeds in roes “onze club wint”. Dat daarbij uitermate vuil spel gespeeld wordt maakt ze niet uit.

    Als ik dat filmpje met van de brug zie, moet ik altijd denken aan de natuurkunde les waar het begrip resonantie uitgelegd werd. De docent gebruikte een dergelijk filmpje en nog meer praktijk voorbeelden. Knallend glas e.d.

    Ik ben bang dat dit kabinet een hele lage resonantiefrequentie heeft en dat er bovendien ook nog veel demping plaats vind.

  15. VSp 3 december 2011 om 22:48

    Lees en huiver. Aan deze praktijken werkt het kabinet onder leiding van Rutte en het constitutionele Hoofd van ‘Alles’ mee.
    —————-
    Europe is to be turned into a banana republic by taxing labor – not finance, insurance or real estate (FIRE). Governments are to impose heavier employment and sales taxes while cutting back pensions and other public spending. … The financial privatization and credit-creation monopoly that governments have relinquished to banks is now to really pay off – at the price of breaking up Europe. … The unelected members of the European Central Bank have taken over planning power from elected governments. Beholden to its financial constituency, the ECB has convinced the EU commission to back the new oligarchic power grab. … In sum, the Neoliberal Revolution seeks to achieve in Europe what the United States has achieved since real wages stopped rising in 1979: doubling the share of wealth enjoyed by the richest 1%. This involves reducing the middle class to poverty, breaking union power, and destroying the internal market as a precondition. – October 2010[8]
    —- http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Hudson_(economist)

    Om terug te gaan naar Nederland, zou deze in Nederland vrij onbekende econoom voor de PvdA zo een paar klinklare recepten uit z’n mouw kunnen schudden om Rutte effectief een halt toe te roepen.

  16. VSp 3 december 2011 om 22:55

    His forthcoming book, The Fictitious Economy, tries to explain to general readers how a corrosive bubble economy is replacing industrial capitalism via debt-financed, asset price inflation with the main purpose of increasing balance-sheet net worth, benefiting a select few[14] while spreading risk among the general population.

  17. Aad Verbaast 3 december 2011 om 23:41

    @Ina: als ze de overkant willen bereiken moeten ze wel de goed bruggenbouwers hebben of ze moeten het pontje nemen. “Heen en weer”, heen en weer” leerde drs. P ons al. Eindigend met “de boor is vol!”. En als ze erachter komen waar die vingers in gezeten, dan laten ze dat likken wel.
    Ik blijf optimistisch dat het geen lang leven beschoren is.

    N.B. Dat filmpje is heel bekend inderdaad. Die brug (1940 geopend) heeft het nog geen 4 maanden uitgehouden. Sindsdien mogen soldaten nergens meer in mars over een brug lopen trouwens.

  18. Aad Verbaast 4 december 2011 om 00:02

    @VSp: ik kon me vaag herinneren dat ik dat gelezen had. Gelukkig heeft goegel een beter geheugen dan ik. Iets langer dan een jaar geleden: http://michael-hudson.com/2010/10/who-wins/
    Inclusief de alternatieve scenario’s.

    Ook in aanvulling een quote uit je wikipedia link: :
    Hudson states[5] that the mortgage crisis was caused by parasitic finance that used law and outright fraud, and that the government backing of toxic debt and quantitative easing are ways to keep real estate inflated while the banks shift the real losses to U.S. labor, taxpayers, and the international community. Hudson states “quantitative easing” and “restoring stability” are euphemisms for the U.S. finance sector using the Federal Reserve and dollar dominance to engage in financial aggression to a degree that previously required military conquest. He points out Joseph Stiglitz has similar views. He states banks should have been allowed to fail with the government stepping in to protect savings and continue with qualified loans towards real productive capacity rather than financial loans that merely inflate asset prices. He states the Federal Reserve needs to understand inflating asset prices with low interest rates does not increase the long term productive capacity of the economy.

    Zou commissie de Wit hem kennen? Ik dacht van niet. Ook voor hen een brug te ver.

  19. jan bouma 4 december 2011 om 06:24

    @VSp…22:48
    @Aad…00:02
    Ook goeie vroege morgen! Al lezende jullie comments dient men zich te realiseren dat de vele “aangeboden bruggen” waarlangs en waarover men de doelen wenst te bereiken tegelijkertijd het probleem is. ‘Er leiden weliswaar vele wegen naar Rome’ zo luidt het gezegde maar er zal zeer beslist slechts één weg zijn die de juiste weg is om op de meest efficiënte manier vanuit A’s positie naar B (Rome) te gaan. Omdat er echter vele “wegen” (duizenden) geclaimd worden als de juiste weg strandt en verdwaalt de reiziger en tevens houden al die claimers/profeten/waarzeggers/ daarmee hun “bestaansrecht” in stand en wordt er oeverloos en eindeloos door geouwehoerd… Voorbeeld. Zo verkondigen goeroes dat er “een reële economie” zou zijn die (natuurlijk) dan zich zou afzetten tegen een niet “realistische economie” – ik vermoed dat ze het dan hebben over de wel of niet “reële bijdragen” van de tertiaire en quartaire sectoren in de economie. Enz. enz. enz. Om mijn duit in het zakje te doen bepleit ik mijn voorstellen zoals die inmiddels bekend mogen zijn. En ik verwijs naar ook een voorstander van een wereldregering: Dr. Jan Tinbergen. : http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Tinbergen

    Oh ja!
    Ten behoeve van het Gerechtshof te Arnhem koos de at random generator zojuist pagina 120 uit het Boek der Boeken. Tot later…

  20. Aad Verbaast 4 december 2011 om 09:33

    @Jan: uiteraard zijn er vele wegen naar Rome. Afhankelijk van het gekozen verplaatsingsmiddel kan men dan nog kiezen voor de bv de mooiste, snelste, veiligste, kortste, goedkoopste, efficiëntste etc. De keuze is weer geheel afhankelijk van de gestelde doelen naast die van het bereiken van Rome.
    Kortom: ook hier geldt dat eerst de uitgangspunten dienen te worden vastgesteld voordat een juiste keuze kan worden gemaakt. Dat ontbreekt veelal. Vandaar dat er zo vaak als een kip zonder kop wordt rondgekakeld en-gerend zonder Rome ooit te bereiken!

  21. Aad Verbaast 4 december 2011 om 11:13

    @allen: even de tussenstand: http://www.nu.nl/politiek/2684808/gedoogcoalitie-veert-in-peiling.html
    Meerderheid volgens de peiling wel kwijt inmiddels. Maar wel weer iets meer dan vorige week.
    Er is meer gerichte tegenwind nodig lijkt me om deze ‘brug’ te slechten.

  22. jan bouma 4 december 2011 om 11:30

    @Aad…9:33
    Je quote == Kortom: ook hier geldt dat eerst de uitgangspunten dienen te worden vastgesteld voordat een juiste keuze kan worden gemaakt. Dat ontbreekt veelal. Vandaar dat er zo vaak als een kip zonder kop wordt rondgekakeld en-gerend zonder Rome ooit te bereiken! ==
    is per definitie dodelijk.
    Desalniettemin ik heb te voldoen aan een willekeurig citaat van je at random generator en dat is pagina 120. Een gedeelte daaruit. (Het gaat over een verslag van Mithras terwijl hij loopt door zijn wereldtuin).
    ==
    (“…)
    Hoe heb ik nu mijn “universeel geldend” tuinplan ingericht dat een afspiegeling is van de wereld? Er is sprake van een zeer complexe toestand. Van oudsher hebben de autochtonen zich letterlijk in hun biotoop gedurende eeuwen gevestigd; en als ik dus wil voldoen aan de onderliggende veronderstelde premisse, dat een grotere diversiteit – door toevoeging van de allochtonen – ook voor hen gunstig is, zal ik met een overtuigende juridische argumentatie moeten komen die hen (de autochtonen) en alle beheerders als juist hebben gedetermineerd en waaraan ze zich hebben geconformeerd. Anders zullen zij zich immers dodelijk verzetten en zich beroepen op een niet valide basis waarom zij de allochtonen zouden moeten gedogen en te laten groeien in hun biotoop. Op gevaar af dat ik u nu verveel met het hiervoor deels al geschetste beeld, zal ik toch verklaren hoe dat proces feitelijk verliep. Eerst in 1992 besloot ik dat het hele gebied, ruim 1,5 HA, een symbiotische idealitaire afspiegeling moest gaan vormen van de wereld en wel door een ongekende diversiteit in soorten dwingend op te leggen. M’n inventarisatie, opgegeslagen in de computer telde, zoals eerder opgemerkt zo’n 800 species. De cynici onder u voorspellen nu al dat de autochtonen, die letterlijk het veld moesten ruimen voor al die nieuwkomers, terug zouden komen. Daarbij wisten ze zich gesteund, soms door klimatologische omstandigheden, dan wel dat ze zich, na hun oppervlakkige vernietiging door een chemische uitroeiing (‘Round up’…) later zouden wreken. Hoe het uiteindelijk uitpakte schetste ik hiervoor. De Polygonums liet ik ongemoeid door niet op hun grond of gebied een sleuf te graven waarin ik een ligusterhaag plantte. Deze is ook ’s winters groenblijvend en zou daardoor mij besparen de dorre aanblik van de afgestorven stengels van de Polygonums. Zo’n 80 meter was genoeg en aan slechts één zijde werd die grenswacht aangebracht. Inderdaad zou u nu metaforisch (ook) kunnen denken aan een Mexicaanse/USA-grens of de Zuid-europese grens etc.
    ==
    Zie verder pg. 121.

    Crux van ook dit verslag/verhaal/citaat is dat per saldo er gekozen moet worden tussen de mondiale aanpak of die van afzonderlijke souvereine Staten. De titel van m’n boek luidt: “May all other flags burn in hell” en daarmee is het standpunt van Mithras wel bekend wanneer het gaat om de mondiale survival.

  23. Aad Verbaast 4 december 2011 om 11:45

    @Jan: ik dacht al even waar blijft die nou met zijn wekelijkse preek. Het volk werd al wat onrustig om me heen merkte ik. Vroeg uit de veren, en de plas ophoudend om niets te hoeven missen.
    Goed fragment gekozen door de @randomgenerator. Wat zou je zonder moeten!
    Heb je Leers en Wilders al eens uitgenodigd een kijkje te komen nemen in je wereldtuin?
    Zouden ze nog wat van kunnen leren. Vooralsnog zijn ze bezig met het plaatsen van metershoge schuttingen, en elke kleur die hun niet zint buiten de deur te zetten. Over de schutting te gooien zogezegd. Kaalslag.

  24. zelfstandigjournalistantwerpen 4 december 2011 om 13:29

    Verhagen lijkt me een miezerige politicus. Vandaar dat het CDA het zo slecht doet in de peilingen. Als kiezer wil je gewoon niet op hem stemmen. Dat voel je.

  25. ChristienDamman 4 december 2011 om 13:40

    Mooi filmpje: matje kloppen door de natuur.

  26. Aad Verbaast 4 december 2011 om 17:26

    @Zelfstandig journalist: was, is en blijft een rat die Verhagen. Machtspoliticus in hart en nieren. Heeft er alles voor over om midden in de macht te blijven. Triest eigenlijk.

    @Christien Damman: ik kan van dat filmpje ook geen genoeg krijgen. Al voor de tweede keer (in ander verband) gebruikt in een blog. Het onmogelijke wordt mogelijk. Blijft me fascineren.

  27. VSp 4 december 2011 om 18:19

    Wat Rome, betreft, en al die wegen, dat mag best zo zijn, metaforen, zoals nu een marathon naar Brussel, helpen de gewone burger geen stap verder. Michael Hudson noemt wat nu gebeurt, gewoon oorlogsvoering. Op een nieuwe manier. Van ver voor het Mesoptamische Rijk, via Rome, Washington, waar gestreden werd om de macht, zijn we nu in Brussel aangekomen, waar de hegemonie van de economische macht in Europa verzegeld gaat worden. Daarvoor moet alles gelijk getrokken worden, niet alleen de spelregels voor een staatshuishouding, maar de fundamentele vijf pijlers waarop een staat gegrondvest is. Met daarnaast gelijke inkomens voor iedereen.
    Mogen we nu nog de onmondige lijfeigenen zijn van een democratie die niet draait om het parlwement maar om het staatshoofd, zijn we straks de lijfeigenen van technocraten, aangevoerd door een super soort ECB, die bepaald aan welke bankiers landen en hun burrgers schatplichtig zijn. Da’s de oorlogsbuit.

  28. Aad Verbaast 4 december 2011 om 19:17

    @VSp: Mijn blog “Goldman Sachs Sucks” ligt wel in lijn met de waarschuwing die Hudson geeft.
    Hij zal er nog wel beter over hebben nagedacht dan ik.
    Ook zijn oplossing ligt wel in lijn met mijn eerder geopperde way-out uit deze crisis.
    Onderdeel daarvan: jaren van stevige recessie. Ondertussen dan toch maar geld bijdrukken, wat kan zonder dat de inflatie stijgt omdat de recessie toeslaat. Gecontroleerde recessie dus. Stevig consuminderen voor iedereen.
    Geen politicus die dat durft voor te stellen natuurlijk.

    Blijft natuurlijk schandalig dat we worden gedwongen de rotzooi en de bende die zij achterlaten op te ruimen, terwijl ze zelf nog gewoon aan de macht zijn. Vechten tegen de bierkaai.

  29. VSp 4 december 2011 om 20:42

    ‘Schandalig’? Na bewust met voorkennis valse voorstellingen van zaken te geven, referenda negeren, vervolgens verdragen ombouwen en feiten verzwijgen? ‘Misdadig’ past beter. De eerste beste managers van een NV, BV, of eeneen e Voffie die dergelijke praktijken er op nahoudt waren subiet de cel ingedraaid. En daarmee in de samenleving ‘burgerdood’ gemaakt.
    De bananendemocratie, waar Hudson voor waarschuwt op Europees niveau, is er allang.
    Wordt tijd om de jackpot in de Duitse Lotto te winnen en voor een goed doel te bestemmen. Een soort ‘Argos’, maar agressiever plus rechtsbijstandsverzekeringen om dat zooitje te ontmaskeren.

  30. Motek from Space 4 december 2011 om 20:45

    Bij de beurs is het weer springen geblazen met al die gaten in de lucht daar. Was ook beredruk in de winkels trouwens, nog een paar weekjes en dan wordt het weer zegeningen tellen ( januari) en wonden likken.
    Hoop niet dat het zover gaat dat iedereen geld moet gaan “lenen” om de klappen op te gaan vangen. Bij de GKB is het al zo’n bende. En die goudkar die “het hoogste bod voor de blingbling geeft van opoe zaligher) mag nog zoveel foldertjes verspreiden; op=op.

  31. jan bouma 4 december 2011 om 21:23

    @VSp…18:19 en 20:42
    Niet boos worden maar er wordt al 3000 jaar gejammerd door het domme volk. Goed, als er geen wereldwijde communicatie mogelijk is voor de kennisoverdracht en de alternatieven (internet, sociale media) maar dat is wel het geval. De keuze om de domheid te handhaven is dan ook onnodig. De NWO (Nieuwe Wereld Orde) zal gevormd worden door de sterkste (markt)partijen en dan niet door de wereldbevolking. Logisch!
    Ergo: zolang er geen intellectuele r e v o l u t i e wordt doorgevoerd (zie o.a. mijn voorstellen) kan men blijven jammeren en klagen tot Sint Juttemis.

    Enfin, we zien morgen wel verder; of niet!

  32. VSp 4 december 2011 om 21:44

    http://michael-hudson.com/2011/12/democracy-and-debt/ (oorspronkelijke Engelse versie)
    Een verrassing en geruststelling vandaag bij thuiskomst, @bouma, vond de Duitse tekst van deze publicatie in een hoofdartikel van de gedrukte FAZ vandaag. Het schijnt dat dit blad bij de hoogste marktpartijen goed ingeburgerd is.
    St. Juttemis valt overigens ergens in augustus en politici kennen het spreekwoord ‘Op St. Juttemis met de kalveren op het ijs dansen’ maar al te goed. Ze zijn dan met zomerreces.

  33. Aad Verbaast 5 december 2011 om 00:48

    @VSp: of die BV’s etc die er dergelijke praktijken op nahouden de cel indraaien is nog maar de vraag. Hier in ieder geval niet. Van der Hoeven? 40.000 euro en voorwaardelijk nadat hij de tent had opgelicht… om maar iets te noemen. Die mogen ook wel strenger gestraft worden.
    Maar ik ga helemaal met je mee. Laten we de mogelijkheden van het ICC maar gaan stevig gaan uitbreiden. Valt misschien zelfs wel al onder de huidige mogelijkheden.

    @Jan: welke sancties vallen trouwens onder jouw model? Ik kan me daar niet veel van herinneren.
    Kun je dat nog eens kort en duidelijk aangeven? Geen regels zonder sancties natuurlijk. Dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.

  34. Aad Verbaast 5 december 2011 om 00:52

    @Motek: december, dan komen de pakjes door de schoorsteen vallen war andere mensen weer flink de schoorsteen door laten roken. December zou eigenlijk “de maand van de verdoving” kunnen heten.
    Net doen alsof er niets aan de hand is, geld uitgeven als water, vreten tot je er bij neervalt, en op 31 december vuurwerk afsteken op “het goede jaar”. Om op 1 januari wakker te worden uit deze roes.
    Moet iedereen weer gewoon aan de crisis. Merry Crisis and a happy new fear.

  35. jan bouma 5 december 2011 om 08:26

    @VSp…21:44
    Het moge duidelijk zijn dat Michael Hudson (waarmee je dweept) EERST mijn boek gelezen heeft en daarna pas zijn artikel. :)) Anders gezegd: je had je dus beter kunnen beperken tot het Boek der Boeken dat je ook kent en ontvangen hebt en daaruit kunnen citeren of ernaar verwijzen.
    Ach, zo verzucht ik in dit verband, ware ik nu maar Jezus aan wiens woord niet getwijfeld hoeft te worden. Men zou Deus ex machina het juiste woord vernemen en elke twijfel weerstaan. Einde oefening aan al het discours.
    Wat ik maar wil zeggen is dat “de statuur” van profeet, de waarheidszegger, van eminent en beslissend belang blijkt. Ten onrechte. Zie m’n comment aan @Aad hierna.

    @Aad….00:48
    Je opmerking gaat in op “de sancties” die onwilligen zouden kunnen treffen. Ik herinner me dat in ons blog ‘The world according to Mithras’ ; zie : http://www.vkblog.nl/bericht/182403 dat dit bijzondere diepgravende blog inmiddels vanwege het disaster van het VK-blog niet meer bestaat op het Internet. Jammer.

    De “sancties” bestaan hierin dat er geen ontsnapping mogelijk is voor individuele landen als ze à priori die wereldraad accepteren; dat is de voorwaarde. Anders dan nu het geval is worden dan bijv. de UVDRM serieus genomen. De hypocrisie van ons huidige politieke wereldbestel leidt tot de ondergang.

    Voorbeeld. In het programma Buitenhof van gisteren waren ook 2 prominenten aanwezig (Wijers (Akzo-Nobel) en Herman Wijffels voormalige hotemetoot van alles en nog wat). Hen werd gevraagd een comment op “het terugtreden van de FNV-top” in het belang van… de vakbeweging. Unaniem waren zij van mening dat je “met de oude veroorzakers van de crisis niet de oplossing kunt bieden”. E.e.a. geheel conform de uitspraak van Einstein die ik ook huldig.

    Toch zie je bij voortduring in alle gremia, en ook die van de MSM, de “oude veroorzakers” de revue passeren die gevraagd worden naar de oplossing van de mondiale financiëel-economische crisis. Tsja… Dat schiet niet op hè. Zie verder m’n comment aan de @VSp hiervoor.

  36. Aad Verbaast 5 december 2011 om 09:33

    @Jan Bouma:
    == dat dit bijzondere diepgravende blog inmiddels vanwege het disaster van het VK-blog niet meer bestaat op het Internet. Jammer. ==
    Laat ik dan deze morgen beginnen met het goede nieuws. Natuurlijk bestaat deze blog nog op het internet!! Inclusief alle reacties!!
    https://aadverbaast.wordpress.com/2008/02/03/the-world-according-to-mithras-2/
    En nu als een haas je website aanpassen natuurlijk. Geen wonder dat er te weinig vooruitgang geboekt wordt met je plannen!

    Nu dit misverstand weer uit de wereld is geholpen, het volgende:
    1. == geen ontsnapping mogelijk == ik herinner me ook die discussie natuurlijk aldaar (allemaal nog na te lezen gelukkig. Ook toen vond ik dat al een toch wat zwak punt in de opzet. Nu zijn er ook allerlei verdragen etc die met voeten worden getreden. Waarom zou het dan wel werken?
    2. Wijfels, vakbond: uiteraard een prima zaak die ‘kopstukken’ te laten rollen. Zeker Jongerius (zie mijn gesprek met..) was al lang over haar houdbaarheidsdatum heen natuurlijk. Typisch Nederlands is weer wel dat als er problemen zijn we ze niet gaan oplossen maar al onze creativiteit leggen in het “we gaan opnieuw beginnen met heel iets anders”.
    Dat zit zo diep in de Nederlandse genen, dat iedereen opveert, het eureka gevoel krijgt en dat al als de oplossing ziet. Onzin natuurlijk. Er is niets opgelost omdat nergens staat hoe het er dan uit zou moeten gaan zien. Zo wordt je weer door adviseurs belazert en het bos ingestuurd. Kortom: blijft een bende.

  37. VSp 5 december 2011 om 10:15

    =Ach, zo verzucht ik in dit verband, ware ik nu maar Jezus aan wiens woord niet getwijfeld hoeft te worden.=
    Huh? Plotseling bevangen door een tendentieuze antieke politieke reli-relschopper, waarmee noch de Romeinen, noch zijn volksgenoten uit de voeten kon? Klopt de neo-Zeitgeist aan, met X-Mas voor de deur?

  38. jan bouma 5 december 2011 om 10:23

    @Aad… 9:33
    Dank voor je mededeling “dat het blog nog wel bestaat”. Je moet dan de zoektitel wel even aanpassen met je naam en toevoeging van wordpress.com.. (Soms verwacht ik dat zoiets automatisch gebeurt).

    Inzake je terechte opmerkingen m.b.t. “de handhaving van verdragen” is dat afdwingbaar voor betrokken landen die zich er niet aan houden. Merk op de verschillen met bijvoorbeeld “de sancties” tegen Syrië die natuurlijk niet waterdicht zijn zoals in onze huidige wereldinrichting. Let wel: er moet sprake zijn van een totale r e v o l u t i e wereldwijd waaraan geen enkele Staat kan ontkomen en al zeker niet de VN die vervangen wordt door de wereldraad.

    Blijven mijn opmerkingen aan het adres van de @VSp.

    Amuseer je verder…

  39. jan bouma 5 december 2011 om 10:25

    @VSp… 10:15
    …je mist het lachebekje ter relativering…

  40. VSp 5 december 2011 om 10:33

    Nee, maak je geen zorgen, zit te grinniken áchter het dashboard.

  41. Aad Verbaast 5 december 2011 om 10:47

    @Jan:
    == Je moet dan de zoektitel wel even aanpassen met je naam en toevoeging van wordpress.com.. ==
    ??? Zo gevonden door me. Of ben jij zo iemand die goed kan zoeken, maar nooit kan vinden?😉

    == afdwingbaar voor betrokken landen die zich er niet aan houden. ==
    Hoe stel je je dat dan voor? Oorlog (weer..) voeren? Economische sancties? Isolatie? Foltering? Opsluiting? Schandpaal? Taakstraffen zoals onkruid wieden in je (de) wereldtuin?

  42. Motek from Space 5 december 2011 om 11:01

    http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203752604576640662346325544.html#articleTabs%3Darticle
    The Netherlands—The most debt-burdened households in the euro zone aren’t in Portugal, Ireland or Greece.
    Heeft iemand nog iets vrolijks te melden?

  43. Aad Verbaast 5 december 2011 om 11:11

    @Motek in Space: heeft ook alles met ongelijke verdeling te maken. Een gedeelte heeft flinke winsten kunnen maken, en nog (overwaarde), andere hebben zich in de luren laten leggen gokkend op prijsstijgingen. Deze waarschuwing is niet nieuw. En terecht. Bom onder de bakstenen.

    Nog iets leuks te melden?
    Ik had gisteren mijn schoen gezet. Zaten er vanmorgen twee steunzolen in!
    Gedichtje: Hoef je deze niet meer te kopen, je kan nu nog beter kringlopen.

  44. Motek from Space 5 december 2011 om 11:16

    Thanks Aad😉 tovert weer wat lachrimpels erbij, begon net de zwaartekracht te voelen in m’n schoenen.

  45. Aad Verbaast 5 december 2011 om 11:31

    @Motek: Gelukkig.🙂
    Maar ja, het is en blijft crisis. Had ik je al verteld dat ze tweedehands waren?
    Halve zool die Sint!!

  46. Motek from Space 5 december 2011 om 11:40

    5 december 2011 om 11:31

  47. jan bouma 5 december 2011 om 15:52

    @Aad… bij mij net zo; ik had ook m’n ouwe schoen gezet voor de Sint… stond vanmorgen een ouwe van hem ernaast..

    Maar let op! Ik lees in de plaatselijke “staatscourant” de VAR (Vecht/Amstel/Rijnstreek) van 1 december 2011, en waarin ook de officiële pagina’s staan van de thans samengevoegde gemeenten Breukelen/Loenen/Maarssen een veelzeggend berichtje op de voorpagina i.v.m. het opschonen van de Vecht. O.a. dat het “Ballastgat bij Weesp/Wijdemeren en de Nes bij Vreeland” zullen worden “afgedekt”. (…) Maar bij Maarssen (bij mij dus) “zijn ze eerst extra geld aan het zoeken om de risico’s af te dekken..” M.a.w. de kogel is door de Kerk… Het “extra geld” wat nodig is schat ik op zo’n 20 a 25 miljoen Euro = mijn schadevergoeding en die van de buren; en als er ook 8 HA “afgedekt” moet worden door 2 a 3 meter op te hogen zal dat bedrag niet genoeg blijken. Voor meer info. wordt verwezen naar http://www.waternet.nl/Vecht

    Je scootmobiel komt in het zicht; of liever gezegd: boven water!!! :))

    @VSp… jij zal die watertjes wel kennen.

  48. Aad Verbaast 5 december 2011 om 17:10

    @Jan: vreemd bericht. Je moet iets afdekken of niet. Dat hangt er toch niet van af of je het geld er voor kan vinden? Staat er al ergens duidelijk en hard dat er gesaneerd moet worden, en waarom de keuze “afdekken” is?
    2-3 meter: hoe hoog is je dakgoot?😉

  49. jan bouma 5 december 2011 om 19:07

    @Aad..17:10 …Inderdaad!
    Het bericht is ook uitermate vreemd en dat “afdekken” betekent milieutechnisch natuurlijk helemaal niks. Toch zal de journalist de term gebruikt hebben van het Waternet. Als je de giftige zooi begraaft is daarmee de boel natuurlijk niet gesaneerd. Grondwater kan bijv. door pesticiden onbruikbaar worden; ik noem maar wat. De Grontmij – beursgenoteerde grote onderneming – monitort en begeleidt voor mij de toestand m.b.t. “de aanpak” van het Slijk op basis van een overeenkomst met de Provincie Utrecht.
    Opmerking. Sinds augustus weten ze al wat er in die partij vaten zit (halve voetbalveld) maar men is nu bezig met het bedenken van “concepten” t.b.v. de Grontmij in plaats van open kaart te spelen. Contra-expertises worden al genoemd door de Grontmij als er één of ander niet deugend verhaal wordt gepresenteerd. In ieder geval zal er van de zomer niet meer gezwommen worden in de plassen van het Slijk; en of ze 8 HA maal de dikte van het “afdek-pak” varierend gemiddeld 3 meter dikte is dat 250.000 m3… ofwel 12.500 vrachtwagens van 20 m3 zullen gaan inzetten is de vraag. Dat haalt het Journaal wel! Alles hangt samen met het Hoger Beroepschrift dat thans dient bij het Gerechtshof te Arnhem en de ontmaskering van de staatsratten.*)
    *) Betiteling is van Henk Hofland… :))

    De bekende “Put van Weber” zou ook afgestort moeten worden maar voor zo ver ik weet is men daar vanwege grondgebrek halverwege mee gestopt. De Volgermeerpolder (A’dam Noord) daarin zit de grond van de hele Noord-Zuidlijn.
    Wat een zooitje.

    Tot morgen.

  50. Redstar 5 december 2011 om 19:19

    Ik kan er niet op wachten dat dit slechts in eigenfrequentie trillende wrak tot totale ineenstorting komt
    Hier nog een. Hoe eerder hoe beter!

  51. VSp 5 december 2011 om 21:50

    @bouma. Dat ‘afdekken’ gebeurde ook in Alphen aan Rijn. Golfbaan er bovenop. Nu problemen met het grondwater en kan de gemeente in de buurt geen Vinex wijk neerplempen. Zullen wel meer plaatsen zijn. Of is het bijna heel Nederland, eerdere berichten gelezen? De rioolput van Europa, of zo.
    Mooie water’tjes inderdaad, die men spreekwoordelijk ook moet afdekken om stinkende zaakjes niet boven water te halen. De zaakjes evenwel ook nog eens omhullen met stilzwijgen zal lastig worden. Daar komt stront van.

  52. jan bouma 6 december 2011 om 08:06

    @VSp… 21:50
    Ik ga eens op zoek naar het onbetwiste oordeel van de deskundige van de Grontmij over de maatschappelijke risico’s voor mens en milieu, plant en dier, van voormalige gesloten storts, lees: gifbelts. En wat hij ervan zegt. Tot later…

  53. jan bouma 6 december 2011 om 08:17

    @VSp..
    Et voilá. Navolgend comment van de deskundige heb ik ook aangevoerd als productie in de procedure bij het Gerechtshof te Arnhem. Men oordele zelf. Zijn comment is van 8 augustus 2011.
    ==
    Beste Jan,

    Primair van belang is de vraag: is er nu wel of niet sprake van een geval van ernstige verontreiniging, waarvan de sanering met spoed moet worden uitgevoerd?
    Het doel van alle onderzoek dat nu plaats vindt, is het beantwoorden van die vraag.

    Voor mijn gevoel zijn de volgende twee aspecten daarbij doorslaggevend:
    mate, aard en omvang van pluim met grondwaterverontreiniging afkomstig van Het Slijk
    mate, aard en omvang van vaten onder de waterspiegel
    Zoals je ziet zit daar ‘wat zit er nu in de stort zelf?’ niet direct bij. Maar wel indirect: wat erin zit kan er ook uit komen. Ofwel: de sanering van Het Slijk krijgt geen spoed als er het giftigste gif in zit, maar het is voldoende aannemelijk dat dat gif er nu en nooit niet uitkomt en niemand ermee in aanraking komt. Dat is meteen de hoofdreden waarom de ‘black box’ aanpak toelaatbaar is. Het antwoord op de vraag wel/geen spoed is te geven zonder dat je ‘in de black box’ gaat wroeten. Maar des te minder je in de ‘black box’ doet, des te meer moet je rekening houden met onzekerheden, zoals bijvoorbeeld:
    als je niet weet WAT er in de stort zit, hoe weet je dan welke stoffen je buiten de stort moet onderzoeken?
    Een antwoord daarop is het kijken naar vergelijkbare stoffen, en naar veelvoorkomende stoffen bij stortplaatsen in het algemeen, en/of het kiezen van een breed analysepakket.

    Een andere onderzekerheid is dat je ook niet weet WAAR wat in de stort zit, of belangrijker nog: waar iets uit de stort komt.
    Als je dat niet weet, moet je voldoende metingen buiten het stort verrichten om een voldoende zeker antwoord op de vraag te kunnen geven. Reden waarom ik hamer op een voldoende dicht peilbuizennetwerk.

    Hoe dan ook zit je met Het Slijk nu nog altijd in een bodemwetgevingtechnisch vacuum zo lang er geen beschikking ernst en spoed is. Wenselijk is om daar uit te komen, want dat geeft juridische zekerheid over wat er nu wel of niet gaat gebeuren en mogelijk is. De beschikking ernst en wel/geen spoed geeft geen vrijwaring, maar maakt wel duidelijk waar een toekomstige eigenaar aan toe is. In de huidige situatie is daar gewoon niets over te zeggen en is de locatie dus onverkoopbaar.

    Kijkje in de toekomst (puur speculatief):

    Het heeft er alle schijn van dat we de ontwerpbeschikking ernst en spoed dit jaar nog niet zullen gaan zien. Grondwateronderzoek wordt ‘gefaseerd’ ingestoken. Da’s meestal gunstig voor de kosten, maar niet voor de afrondingstermijn. Ook T&A kan eigenlijk alleen in het winterseizoen echt goed op de locatie terecht, dus waarschijnlijk nu nog geen voldoende compleet vatenonderzoek, pas in de winter compleet.

    Op het moment dat de beschikking ernst en spoed er ligt, is er dus volgens bevoegd gezag Wbb voldoende nader onderzoek verricht. Bevoegd gezag Wbb gaat dan in principe geen verdere vragen meer stellen, de kous is af. Tenzij er natuurlijk ‘nieuwe inzichten’ ontstaan in de loop der tijd. Die ‘nieuwe inzichten’ kunnen overigens in positieve of in negatieve zin werken: bijvoorbeeld verspreidingsrisico kan reuze blijken mee te vallen, of de andere kant op: er zou voldoende dikke deklaag zijn maar dat blijkt niet zo te zijn, het zijn maar voorbeelden. Herschikken is altijd mogelijk als er ‘nieuwe inzichten’ zijn. De praktijk is dat ‘nieuwe inzichten’ vooral gebruikt worden om de benodigde toekomstige saneringsinspanningen te verminderen of geheel van de kaart te halen (van wel spoed naar geen spoed bijvoorbeeld).

    Wat betekent dat voor de toekomst: dit is niet het laatste onderzoek. Bij ‘nieuwe inzichten’ hoort ook nieuw onderzoek om die inzichten te onderbouwen. Daarnaast kan er ook periodiek onderzoek ter controle op de verontreiniging plaatsvinden, als onderdeel van risicobeheersing of als nazorg. Zie verder in navolgend stukje.

    Op het moment dat blijkt dat de sanering van Het Slijk geen spoed behoeft, betekent dat dat er bij huidig bodemgebruik geen milieuhygiënische noodzaak tot spoedig saneren bestaat. Ofwel: verander je niets aan het bodemgebruik, hoef je ook niets te doen. Daar is dan juridische zekerheid over. Dat maakt de locatie in theorie beter verkoopbaar: immers de kopende partij weet dat deze niet door overheid op saneren aangesproken zal worden als deze niets veranderd aan het gebruik als ‘oppervlaktewater’. Overigens kunnen er bij een locatie waarvan de sanering geen spoed heeft, wel beheersmaatregelen worden opgelegd, bijvoorbeeld monitoring (periodieke bemonstering) van monitoringspeilbuizen. Het bevoegd gezag Wbb stelt per beschikking vast dat er sprake is van een locatie met een geval van ernstige verontreiniging, waarvan de sanering geen spoed behoeft. Die beschikking is geen vrijwaring en kan dat ook niet zijn: want op een verontreinigd terrein zullen altijd gebruiksbeperkingen gelden. Die zijn lang niet altijd even vervelend en hoeven ook geen probleem te zijn voor de verkoop van een terrein. Feit is dat de beschikking juridische zekerheid biedt die er nu nog niet is.

    Op het moment dat blijkt dat de sanering van Het Slijk spoed behoeft, moet de sanering binnen afzienbare termijn aanvangen. Ga uit van binnen ongeveer 4 jaar, kan meer zijn, of minder. Voorafgaand aan sanering eventueel tijdelijke beveiligingsmaatregelen. Bodemsanering volgens een door het bevoegd gezag Wbb goedgekeurd saneringsplan. Maar eerst een saneringsonderzoek: wat zijn mogelijke en zinvolle saneringsvarianten en hoe verhouden die zich tot elkaar qua kosten/baten. Dan keuze voorkeursvariant, dan saneringsplan. De sanering is pas afgerond als het saneringsresultaat bereikt is. En daar kan een addertje onder het gras zitten: saneringen van grote grondwaterverontreinigingen kunnen jaren in beslag nemen totdat het resultaat is goedgekeurd. Ook als de sanering is afgerond, blijf je met de bodem aan de gang, dat heet nazorg. Nazorg kan bijvoorbeeld zijn een jaarlijkse visuele inspectie van een isolatiemaatregel, of jaarlijkse bemonstering van peilbuizen.

    Tot dusver, zonder concrete informatie uit het veld kan ik er nog niet meer van zeggen. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

    Met vriendelijke groet,

    Jurgen Wernsing
    Projectleider Bodemsanering
    Grontmij Nederland B.V.

    T +31 30 634 46 43 | M +31 6 537 923 18 | W http://www.grontmij.nl | Handelsregister 30129769

  54. Aad Verbaast 6 december 2011 om 09:59

    @Redstar: dan gaat het wel goed komen😉

    @Jan: 19:07 (ik loop wat achter zie ik..):
    == Sinds augustus weten ze al wat er in die partij vaten zit == Oh ja? Is nieuw voor me. Misschien had ik wat gemist. Wat zit er dan in die vaten? En wie heeft dat geconstateerd?

    08:17 bovenstaande vraag van me is natuurlijk wel van belang aangezien ik uit de brief van de Grontmij (08:17) begrijp dat er nog onderzoek gedaan moet worden naar wat er in de vaten (en omgeving) zit. Kortom, dat het dus nog niet bekend is.
    Goede nieuws: == In de huidige situatie is daar gewoon niets over te zeggen en is de locatie dus onverkoopbaar. ==
    Slechte nieuws: ik begrijp dat het allemaal een kwestie van heel lange adem is, als al termijnen van 4 jaar genoemd worden..

    Micro/macro. Geheel on topic als we het over bruggenbouwers, ondertunnelaars en onderkruipers hebben. Dan kunnen die afdekkers en doofpotters er ook nog wel bij. Slechts een klein stapje.

  55. jan bouma 6 december 2011 om 11:01

    @Aad…9:59
    1) Het is een beproefde methode gebleken voor een corrupte overheid om al bekend zijnde gegevens of informatie (ook over de inhoud van die vaten) achter te houden voor het domme publiek. Dat kan zolang er in directe zin geen dooien vallen of anderszins. Soms wordt dit handelen ingegeven door de vermeende belangen van ‘de Staat’ of door het financiële dictaat van de hegemonisten waaraan wij allen ondergeschikt (kennelijk) zijn. Ik verwijs verder slechts naar de moordpartij in 1947 in Ned. Indië door ons KNIL en waar nu pas de schulderkenning wordt “geregeld” met de nog overgebleven slachtoffers. Idem de Screbrenica. Idem Willem Oltmans. Idem Fred Spijkers. Enz. enz.

    2) Er wordt al 20 jaar onderzoek gedaan naar de voormalige gesloten stort (VGS) ’t Slijk sinds ik op 4 oktober 1989 (!) melding maakte van die partij vaten! Ook bij G.S. van de provincie Utrecht. Tevens initiëerde ik het Grontmij-onderzoek uit 1990/1991. Nu blijkt dan eindelijk ten lange leste dat er gevolgen zitten aan de nalatige overheid sindsdien, waarbij er – ook voor de volksgezondheid – onverantwoorde risico’s zijn genomen. Daarnaast is dan van belang de onverkoopbaarheid van gifbelten. Een zware strijd. Die gaat binnenkort wel beslist worden door een wel of niet deugend Gerechtshof te Arnhem met haar oordeel. Ik wacht dat Arrest af.

    Enfin. Ik zie wel (of niet). Er is na het Gerechtshof nog in allerlaatste instantie een hogere beroepsmogelijkheid bij de Belastingkamer van de Hoge Raad i n d i e n ik niet mijn gelijk krijg in Arnhem. Ik ga er vanuit dat het niet zo ver hoeft te komen en dat de milieucriminelen van de Staat het onderspit zullen delven.

  56. Aad Verbaast 6 december 2011 om 11:23

    @Jan Bouma: die vaten zijn dus in feite doofpotten geworden. Al meer dan 20 jaar (en de jaren daar voor natuurlijk toen de milieucriminelen net deden alsof ze niet bestonden.).
    Daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van. De positieve grondhouding: “zand erover” wordt hier wel op een bijzonder merkwaardige manier geïnterpreteerd door ze.
    Ik hoop met je dat Arnhem ze eens stevig tot de orde gaat roepen.
    Wanneer komt de uitspraak?

  57. jan bouma 6 december 2011 om 12:15

    @Aad… 11:23
    Uitspraak? Geen idee.
    Wat wel interessant is dat het Ministerie van BiZa zich er nu mee bemoeit nadat het Ministerie van Veiligheid (door sommigen Vuiligheid genoemd) en Justitie ermee bezig was. Ik beantwoordde zojuist hun verzoek voor nadere informatie. Ondertussen signaleer ik op m’n website een giga toename van vermoedelijk “justitiële geinteresseerden”. Uiteraard vanwege mijn Hoger Beroepschrift waarin ik de staatscriminelen opknoop. Dat Hoger Beroepschrift kun je ook lezen via de Google-pagina van mijn advocaat: mr. René van Stralen van Pietersadvocaten met verwijzing naar één van mijn blogs: La tristesse d’une mère. Zie: http://www.google.nl/#hl=nl&cp=19&gs_id=1m&xhr=t&q=mr+Ren%C3%A9+van+Stralen&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=mr+Ren%C3%A9+van+Stralen&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=39305678430ee5cf&biw=1024&bih=514

    Amuseer je verder…

  58. Aad Verbaast 6 december 2011 om 13:11

    @Jan: == uitspraak, geen idee == merkwaardig, ik dacht dat dat altijd van te voren werd bepaald.
    Niet dus. Kun je wachten tot je een ons weegt?
    Die meterslange link die je geeft, daar kan ik niets mee. Kun je ook wat specifieker zijn?

  59. jan bouma 6 december 2011 om 14:38

    @Aad…13:11
    1) Nee dat wordt nooit vooraf bepaald.
    2) Je vindt dat beroepsschrift op datum van 21 oktober 2011 maar dat is zo ingewikkeld daar kun je ook niks mee bovendien telt het 11 pagina’s! Dit is kost voor fijnproevers en de Hoge School van juristen. Het Hof heeft ook het verweerschrift van de gemeente Stichtse Vecht en ontvangen en ons bevestigd “maar af te wachten”; tuurlijk duurt zoiets niet al te lang. Mogelijk komt er tussentijds nog een hoorzitting of de zaak is zo duidelijk dat het Hof Arrest wijst. Dan zijn we er klaar mee. Je vindt hier opnieuw de link: http://villamithras.wordpress.com/2009/07/16/la-tristesse-dune-mere-ook-gered-uit-de-klauwen-van/#respond

    Tot later…

  60. jan bouma 6 december 2011 om 14:51

    ad 1) …behalve bij Kort Gedingzaken; niet bij normale rechtszaken.

  61. ingridvandenbergh 6 december 2011 om 21:04

    Weten we eindelijk wie het verzakte ’t Loon op zijn gewegten heeft (hebben).

  62. VSp 6 december 2011 om 21:27

    Teneergeslagen door diepe gevoelens van onmacht en woede maar even de filosofische noodapotheek bezocht omdat importeren van een Excel schakelschema in WordPress faliekant mislukt is, zo niet onmogelijk. Kreeg een medicijn van Nietsche mee:
    “Het talent van vele mensen blijkt veel kleiner dan het in werkelijkheid is omdat ze zichzelf iedere keer weer te grote opdrachten meegeven”.
    Lekker, zo’n out-of-the-box recept. In momenten van wanhoop ook nog eens zelfspot moeten inslikken.

  63. jan bouma 6 december 2011 om 21:52

    @VSp…
    Volgens Nietzsche is het ook zinloos om in wrok en woede om te zien naar het verleden… :))
    zie pg. 16 van het Boek der Boeken. Volgens Nietzsche moet je de ziekte van Alzheimer voorwenden. (Dat zoudsen meer mensen moeten doen)
    ps
    @Aad.. ik zond je zojuist een mail met wat achtergrondinfo. (….)
    Tot morgen.

  64. Aad Verbaast 7 december 2011 om 00:41

    @Jan: 14:38: dank voor de link. Nu herinner ik me dat ik dat geschrift eens heb doorgeploegd inderdaad. Indrukwekkend en boeiend leesvoer!

    Je mail inderdaad ontvangen. Morgen daar eens doorheen ploegen.

  65. Aad Verbaast 7 december 2011 om 00:46

    @VSp: sterkte met deze dip toegewenst Ik heb niets met Nietsche zoals je misschien al wist.
    Maar bedenk ook dat “eureka” in een badkuip werd geroepen nadat Archimedes zich de oren had gewassen! Kortom, echte doorbraken komen op de meest onverwachte momenten.
    Dat geweldige project van je gaat natuurlijk gewoon eens lukken!

  66. Aad Verbaast 7 december 2011 om 00:47

    @IngridvandenBergh: zou dat een voorteken zijn waar we allemaal moed uit kunnen putten?

  67. Aad Verbaast 7 december 2011 om 09:20

    @VSp: opvallend artikel vanuit de Pers. Geen idee wat ik daar van moet denken, behalve dat je natuurlijk niet moet geloven wat er in de krant staat.
    De “Robin Hood” van de lage landen weet de armen wel te vinden: in de 120 voedselbanken die nu inmiddels actief zijn. Groei, groei, groei, jobs, jobs, jobs!

  68. jan bouma 7 december 2011 om 13:00

    @Aad…9:20
    Men gaat uit van axioma’s. Dit zijn onbewezen stellingen. Het primaat van de financiële dictators beheerst de wereld. In het kielzog Moody’s, Standard & Poors, de zgn. “beoordelaars” van de kredietwaardigheid. Zo wordt door hen betoogd dat hun vorderingen veilig gesteld moeten worden (geen inflatie en zeker geen hyperinflatie) door koopkracht af te dwingen van de nationale munten c.q. de Euro voor de Eurozône in relatie met enerzijds bezuinigingen die zouden moeten worden doorgevoerd versus anderzijds groei van de economie te verordonneren. Dit is een onoverbrugbare spagaat. De afgedwongen bezuinigingen betekenen immers krimp van de geldsomvang en de economie (= stagflatie) die anderzijds en tegelijkertijd natuurlijk niet verenigbaar is met groei van de economie. Het is alsof men dwingend wil opleggen dat het in de toekomst alleen maar “mooi weer” zal zijn.. Het “weer” laat zich evenwel niet voorspellen.
    Ik erger me al langer aan deze waanzin. En daarom bepleit ik één mondiale munt die door de totale wereldbevolking zal kunnen worden verdedigd. De omwisseling van alle nationale munten tegen die ene mondiale munt, en dus ook van de Euro en de dollar zijn eraan onderhevig, zal dan pas wel geschieden NA afrekening tegen het Lieftinckmodel; dat is een voorwaarde.

    Criminele assets zullen dan worden geëlimineerd en ten goede komen aan de bestolenen. Vaak zijn dat de afzonderlijke naties en volken.

    Kijk! En dan komt de aap uit de mouw van de graaiers en de dieven. Die willen dat niet. En schakeer daaronder ook de foute belanghebbenden van pers en media, de religie, uiteraard de politici en… tenslotte “de intelligentsia” die mijn voorstellen niet willen accepteren.

    Zie verder desgewenst de serie Zeitgeist en men misse vooral niet het filmpje op youtube van Noam Chomsky en Ralph Nader: “the bailout van Bush” in 2008 van de financiële sector en de multinationals.

    “The nannystate must be very powerful to bail them out..”

    So far even. Men amusere zich verder met de kennelijk en tot op heden geaccepteerde waanzin van de financiële dictators.

  69. Aad Verbaast 7 december 2011 om 14:35

    @Jan: zo maar even wat berichten die ik vandaag langs zal komen. Ik zal de links allemaal besparen😉
    Recent is door de banken weer meer dan 345 miljard euro naar de ECB gebracht. Ze ‘sparen’ daar liever dan het aan elkaar uit te lenen..
    Amerika is al blij met de plannen van Europa. Welk plan vraag ik me dan af..?
    Italië gaat 20 miljard bezuinigen. Op 1900 miljard staatsschuld? Stelt natuurlijk niets voor, maar Rutte is “enthousiast”. Zal zich wel weer 50 miljard vergist hebben..

    Moraal van dit verhaal: we worden belazerd natuurlijk! Maar ja, dat wisten we al.

  70. Aad Verbaast 7 december 2011 om 16:30

    @allen: net een aardige tweet van Diederik Samson nav het ‘verhoor’ van Wouter Bos bij de commissie de Wit (wat ik zelf niet gezien heb overigens):
    == Bos vat falende Wet Financieel Toezicht mooi samen. Regel 1: Als u niks hoort is het goed. Regel 2: Als u wel iets hoort is het te laat. ==

  71. VSp 7 december 2011 om 16:38

    Nog zo’n leuk bericht. De eerste uitkeringen uit de failliete boedel van Lehmann komen eraan. Duitse particuliere Lehmann Gläubiger, -‘beleggers’ in deze context-, kunnen na een uitspraak van het BGH fluiten naar hun centen. Circa 750miljoen €-‘tjes. Ondertussen de belangrijkste banken gered met gemeenschapsgeld en de geldpersen.
    Prachtig woord, ‘Gläubiger’; gelovige, crediteur, schuldeiser. Hoe komen de Christenen er iedere keer mee weg, ook in de kerk?

  72. Aad Verbaast 7 december 2011 om 17:46

    @VSp: ben je ook slachtoffer?
    Ik ken iemand die had zijn hele pensioenopbouw Bij Lehmann (usa) gestald. Alles naar de kloten. Kloten!
    Ik vertrouw niemand meer. Maakt het leven een stuk eenvoudiger.

    Even de alledaagse (micro) beslommeringen ter illustratie. Vandaag zo maar even wat illustraties van de ongemakken..
    1. alweer een ‘spook factuur’ vanuit de zorgwereld. Bellen (niet bereikbaar, pas na een week). Weer teruggetrokken. Excuses kunnen er niet vanaf. Vergeoding voor mijn torenhoge uurtarief natuurlijk al helemaal niet.
    2. vandaag voor de derde keer naar de juwelier. Had ik vorig jaar zo’n leuk horloge gekocht met radio-ontvangst van de tijd. Om een beetje bij de tijd te blijven. Nou die ontvangt niet meer (sinds mei dit jaar). Probeer dat die jongens maar eens wijs te maken. Geloven het ook niet. Krijg dat ding dus elke keer terug terwijl er niets gemaakt is. Ook boeven!
    3. Proberen een afspraak te maken bij de huisarts. Nou een audiëntie regelen bij de Paus is eenvoudiger. Over geloven gesproken. Werken maar halve dagen, en als ze werken zit de agenda vol. Je zult maar ziek zijn. Ziek er van worden is gegarandeerd.

    Het stormt hier, niet zo’n klein beetje ook. En het is pikkedonker alweer. Licht in de tunnel is ook al uitgevallen.

  73. Marjelle 7 december 2011 om 18:31

    Mooie titel, Aad, een soort van contradictio in terminis en dat was ook de bedoeling juist.😉
    We zijn het eens over het kabinet, (wan)beleid, etc.
    Ik las daarstraks dat Rutte vanuit z’n pluche stoel bezwaar maakte tegen het gebruik van het woord ‘armoede’ in Nederland. Hij vond wel dat het ‘pittig’ is om hier met een bijstandsuitkering rond te moeten komen. Jaja ‘pittig’… kent u die uitdrukking?
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3068540/2011/12/07/Rutte-heeft-bezwaar-tegen-term-armoede-in-Nederland.dhtml

  74. Aad Verbaast 7 december 2011 om 18:41

    @Marjelle: maakte hij maar eens echt werk van ‘bezwaar hebben’ tegen de ruim 1 miljoen mensen die onder de armoede grens moeten leven. Oplossen dus.
    Wat een rechtser-ballen-prietpraat van die Prutte.
    “Pittig”: een overmaat aan gepeperde kruiden. Mogelijk ontstaan omdat er niet genoeg gewoon voedsel op het bord ligt.

  75. Marjelle 7 december 2011 om 18:51

    Precies, Aad, rechtse-ballen-prietpraat. ‘Pittig’ is echt zo’n borreltafelwoord wat in de mond genomen wordt door mensen die niets over iets willen zeggen, maar tegelijk de indruk willen wekken dat ze er er goed en lang over nagedacht hebben en… hou je vast, het ze ook aan het hart gaat. Rutte, Leers, Bleker, Verhagen, Wilders, en iedereen die ik vergeet, politici-zonder-hart.

  76. jan bouma 7 december 2011 om 19:16

    @Aad… Zie hierna nog meer struikroverij van de staatsratten… “het is uit het Leven gegrepen..!”
    ==
    —– Original Message —–
    From: villamithras@planet.nl
    To: Publieksvoorlichting (B&C/V&C)
    Sent: Wednesday, December 07, 2011 6:39 PM
    Subject: Re: LVR: afreken/verantwoordigsplicht gem. deurwaarders

    Geachte heer Dolstra,

    Dank voor uw reactie. Er blijkt echter een misverstand m.b.t. uw antwoord op mijn vragen.

    Kortheidshalve daarom opnieuw:

    1. De gemeentelijke deurwaarder heeft op 19 juni 2009 een concertvleugel in beslag genomen en ook daadwerkelijk afgevoerd terwijl blijkens 2 vonnissen van de Rb Utrecht dat achteraf onrechtmatig was. De gerechtskosten over het 1e vonnis zijn WEL betaald door de gemeente het 2e vonnis niet. (915 euro) noch is aangegeven enige “verrekening” van dat bedrag. Idem is op 19 juni 2009 een schilderij uit de Mithras-collectie meegenomen waarover ook geen afrekening/verantwoording is afgelegd.

    2. De afrekenplicht houdt in dat de gemeentelijke deurwaarder (= ambtenaar) uiteraard verantwoording aflegt over de tot nog toe niet gerechtvaardigde inbeslagname van de concertvleugel – die qua waarde op dat moment de betwiste vordering verre overtrof van de gemeente. Dus is er sprake van détournement de pouvoir ofwel gewoon diefstal en zeker wanneer ik bij het Gerechtshof te Arnhem over deze zaak opnieuw gelijk zal krijgen! Ik wacht nu al ruim 2 jaar op een afrekening!!

    3. Idem geldt dat voor een inbeslagneming van een schilderij uit de Mithras-collectie.

    Dus er is geen sprake “geincasseerde gelden” doch een veelvoud van de betwiste vorderingen zijn betaald door de inbeslag genomen goederen.

    Dus de vraag aan u luidt: zijn gemeentelijke deurwaarders niet gewoon VERPLICHT om rekening en verantwoording af te leggen over de door hen in beslag genomen goederen? (Ik dacht zeker van wel!)

    Is de gemeente Stichtse Vecht ook niet verplicht om mij de toekomende door de rechter bevolen kostenveroordelingen te betalen?

    Of is er sprake van een soort wild-west toestand waarbij men opnieuw naar de rechter moet om dat af te dwingen. Overleg met de Rechtbank Utrecht leverde mij in ieder geval het advies op om… “dan maar de deurwaarder naar de gemeente te sturen!” (Sic!)

    Ik zal de gemeente uiteraard aanspreken op onrechtmatige daad ex Art. 6.162 BW want de handelwijze gaat alle perken te buiten en zeker wanneer ik opnieuw in het gelijk gesteld wordt door het Gerechtshof Arnhem.

    Ik mag u dan ook verzoeken uw antwoord te herzien in dier voege dat ik van het Min. van BiZa. mag vernemen dat er voor gemeentelijke deurwaarders gewoon verplichtingen zijn m.b.t. hun handelen. En dus dat ook zij afrekening en verantwoording moeten afleggen. Ik mag aannemen dat u dit met me eens bent. Anders zal ik uw mogelijk negatieve antwoord ook aan de rechter voorleggen.

    Inmiddels,

    Hoogachtend,

    Jan Bouma
    Villa Mithras
    0346-573455

    —– Original Message —–
    From: Publieksvoorlichting (B&C/V&C)
    To: ‘villamithras@planet.nl’
    Sent: Wednesday, December 07, 2011 5:47 PM
    Subject: RE: LVR: afreken/verantwoordigsplicht gem. deurwaarders

    Geachte heer Bouma,

    U geeft aan dat uw bezittingen in beslag genomen zijn in verband met onbetaalde belastingschulden. U stelt dat deze belastingschulden “al meerdere malen” zijn voldaan. De vraag is aan wie de gestelde betaling heeft plaatsgevonden. Wanneer dat is gebeurd aan de deurwaarder, is laatstgenoemde wettelijk verplicht een kwitantie af te geven. Is anderszins (per bank) betaald, dan zal dat kunnen blijken uit een rekeningafschrift van u.

    In antwoord op uw vraag: deurwaarders zijn natuurlijk verplicht geincasseerde gelden af te rekenen (af te laten boeken op de belastingschuld). Doen ze dat niet, plegen ze een ambtsmisdrijf.

    Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

    Hoogachtend,

    R. Dolstra
    Directeur Communicatie
    Ministerie van Financiën

  77. VSp 7 december 2011 om 20:07

    http://www.project-syndicate.org/
    Een ietwat andere organisatie dan het ICSS, met namen als Joschka Fischer, Ian Buruma. Enkele leden in de top 100 van gobal thinkers in http://www.foreignpolicy.com/2010globalthinkers met o.a. Al wei-wei
    Andere koek dan de top 200 van het lokale volkssufferdje der Lage Landen.
    Voor @bouma: zag mijn dweepidool, Michael Hudson, ook ergens voorbij flitsen.

  78. Aad Verbaast 8 december 2011 om 00:06

    @Jan: heeft ook weer alle karakteristieken van een soap.
    Een deurwaarder heeft natuurlijk wel degelijk de plicht om tussen partijen degelijk te onderzoeken of er rechtmatig kan worden geïnd. Een heel andere rol dan bijvoorbeeld een advocaat die voor één partij exclusief moet optreden.
    Goed dat je daar even ‘fijntjes’ op wijst!
    Zijn ze nou helemaal gek geworden daar!

    P.S. “geworden”? Dat waren ze natuurlijk al lang.

  79. Aad Verbaast 8 december 2011 om 00:08

    Marjelle: we zijn het weer eens. Da’s goed nieuws natuurlijk.
    Je uitleg overrigens doet me erg denken aan de blog van Ingrid vandaag/gisteren. Over “vaagtaal. Gelezen?
    Het woord “pittig” had daar zo tussen kunnen staan😉

  80. Aad Verbaast 8 december 2011 om 01:00

    @VSp: dank voor de link. Wordt morgen weer een drukke dag om daar eens doorheen te bladeren.
    De tweede link kan ik alleen lezen als ik me daar weer aanmeld om te kunnen inloggen. Dat laat ik dus maar even liggen. Er zijn grenzen😉

  81. jan bouma 8 december 2011 om 07:16

    @Aad…00:06
    Een noodzakelijke aanscherping m.b.t. je comment.

    Kijk! Die meneer “directeur communicatie van het Ministerie van Financiën”, dhr. R. Dolstra, blijkt gewoon het verlengstuk van zijn corrupte ambtenaren van Stichtse Vecht die buiten hun boekje gingen. Dat noemt men in de rechtsterminologie “detournement de pouvoir”; ofwel de schending van het geschreven en ongeschreven recht. Die klootzak, ik bedoel de gemeentelijke deurwaarder die bij mij een overval pleegde en goederen stal op 19 juni 2009 had s o w i e s o de geschreven en ongeschreven plicht om rekening en verantwoording af te leggen over zijn diefstal. Ongeacht de gerechtelijke uitspraken. Anderzijds bewijzen die 2 gerechtelijke uitspraken in mijn voordeel dat zijn falen van nog erger is. Het is de arrogantie van de macht dat ambtenaren, als R. Dolstra, elkaar niet afvallen, en dus hij zal wel even gebeld hebben met de corrupte liegende ambtenaren Hendriks en De Beer van de gemeente Stichtse Vecht en begint dan mijn vragen opzettelijk al bij voorbaat v a l s weer te geven. En dat is dan “de directeur Communicatie van het Ministerie van Financiën!”

    Nu krijg ik zo dadelijk de kabinetschef van de CdK in de provincie Utrecht, dhr. Robbertsen, aan de lijn m.b.t. het niet goed functioneren van onze “kandidaatburgemeester drs. Mirjam van ’t Veld” die net zo corrupt blijkt als haar ambtenaren.. Ik ontraad daarom gemotiveerd haar aanstelling.

    Enfin. So far. Men amusere zich verder. Tot later.

  82. Aad Verbaast 8 december 2011 om 09:04

    @Jan: richting @Marjelle hierboven verwees ik al even naar de term ‘vaagtaal’, een taal die ambtenaren als geen andere beheersen natuurlijk. Je kan er zelfs directeur communicatie van financiën mee worden zo blijkt. En dat terwijl jij ‘geen woord Spaans’ spreekt!
    Volgende loket (begrijp ik): dhr Robbertsen. Die ook niet veel verder zal komen dan hard na te denken over het volgende loket waar hij je naar kan doorverwijzen. Daar zijn ze ook ster in immers.
    Benieuwd hoe hij dat gaat formuleren. Hij zal er alles aan doen zich niet uit “’t Veld” te laten slaan.

  83. Aad Verbaast 8 december 2011 om 09:59

    @allen: vannacht hebben de banken weer 324 miljard in de nachtkluizen van de ECB gestort. Gisteren was dat vergelijkbaar: 328 miljard. Schiet lekker op zo. Hoezo crisis? Geld zat!
    http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/08/economie/opnieuw-hoge-deposito_s-bij-ecb.xml

  84. jan bouma 8 december 2011 om 10:03

    @Aad… 9:04
    De kabinetschef van de CdK van de prov. Utrecht, dhr. Bas Thomas, leest NU dit blog want nog geen 5 minuten geleden had ik hem aan de lijn namens de CdK en ik verwees hem naar je blog. Er blijkt volgens hem “een gelopen race” m.b.t. de aanstelling van onze nieuwe corrupte burgemeester drs. Mirjam van ’t Veld die haar liegende ambtenaren en wethouders (Van Esterik, Ploeg) de hand boven het hoofd houdt. Ik had niet anders verwacht zo vertelde ik hem.

    Het is business as usual m.b.t. de politiek en de baantjes…

    Amuseer je verder.

    ps
    Ik kreeg nog wel een “leesbevestiging” (zojuist) retour van “de directeur Communicatie van het ministerie van Financiën, dhr. R. Dolstra” m.b.t. mijn comment aan hem.

  85. Aad Verbaast 8 december 2011 om 10:26

    @Jan: de baantjes worden onderling verdeeld zo blijkt maar weer. Ze zal wel beschikken over een hoge G-factor. Daarmee bedoel ik uiteraard de Gun-factor. Op zijn Nederlands uiteraard. Voor haar ambtenaren dan. De burger staat al lang buitenspel. Zo houdt de bende zichzelf in stand.

    Die Dolstra is er vroeg bij. Rond een uur of tien al op zijn werk? Wat een werklust, ongekend!
    Maar ja, dan zal die vanmiddag wel weer wat eerder vertrekken. Er zijn grenzen immers.
    Ik ben benieuwd of hij nog gaat communiceren met je. Hij is er ten slotte directeur in!

  86. jan bouma 8 december 2011 om 10:34

    @Aad… 10:26
    Het gaat razendsnel vandaag met “de democratie”. Dhr. Dolstra antwoordde mij zojuist en ik geef mijn comment daarop. Als volgt:
    ==
    Geachte heer Dolstra,

    Wederom dank voor uw reactie.

    Uit mijn comment aan u blijkt dat aan de door u gestelde voorwaarden 1, en 2, NIET door de gemeente Stichtse Vecht is voldaan!

    Punt 1 is al voldoende om hier een ernstige ingebrekestelling van de gemeente vast te stellen. Ik heb immers tot op heden geen proces-verbaal, noch afrekening noch verantwoording, ontvangen m.b.t. de diefstal op 19 juni 2009 gepleegd door de gemeente Stichtse Vecht van mijn onterecht in beslag genomen goederen.

    Ik beraad mij op verdere acties. Dit laat onverlet dat u, maar beter ware het Ministerie van BiZa hier orde op zaken stelt.

    Hoogachtend,

    Jan Bouma
    Villa Mithras
    0346-573455
    —– Original Message —–
    From: Publieksvoorlichting (B&C/V&C)
    To: ‘villamithras@planet.nl’
    Sent: Thursday, December 08, 2011 9:54 AM
    Subject: RE: LVR: afreken/verantwoordigsplicht gem. deurwaarders

    Geachte heer Bouma,

    In antwoord op uw aanvullende vragen kan ik u het volgende melden.

    1. Deurwaarders zijn verplicht een afschrift van het proces van verbaal van beslag af te geven aan de schuldenaar. In dat proces verbaal worden de in beslag genomen goederen omschreven/gespecificeerd. Bij verkoop wordt een proces-verbaal opgemaakt waarin de verkoopopbrengst per kavel wordt verantwoord.

    2/3. De gemeente is verplicht de kostenveroordeling uit te betalen indien het betreffende vonnis uitvoerbaar bij voorbaat is. Is van dat laatste geen sprake, zal de gemeente de uitspraak in hoger beroep afwachten.

    Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

    Hoogachtend,

    R. Dolstra

    Directeur Communicatie

    Ministerie van Financiën

  87. Aad Verbaast 8 december 2011 om 11:46

    @VSp: gaat hoog tijd worden om te investeren in bedrijven die geldpersen produceren. Voor het te laat is. De vraag er naar zal immers overweldigend worden zo laat het zich nu inzien.
    Aangezien het veelal een fijnmechanische activiteit betreft zullen het wel weer Duitse firma’s zijn die hier marktleider in zijn. Huiswerk!

  88. Aad Verbaast 8 december 2011 om 11:50

    @Jan: Niets is die Dolstra te dol blijkt. Opvallend dat hij zo snel een antwoord formuleert. Kom er nog maar eens om, laat dat ook gezegd zijn.
    == Ik heb immers tot op heden geen proces-verbaal, noch afrekening noch verantwoording, ontvangen m.b.t. de diefstal op 19 juni 2009 gepleegd door de gemeente Stichtse Vecht van mijn onterecht in beslag genomen goederen. ==
    Schandalig natuurlijk! En op deze wijze is het inderdaad niet meer dan een ordinaire diefstal geworden. In dat gilde is immers ook een ongeschreven wet dat ze nooit iets ‘van waarde’ achterlaten, laat staan verantwoording afleggen.

  89. jan bouma 8 december 2011 om 12:24

    @Aad…11:50
    Inderdaad: een ordinaire diefstal!

    Ik wacht het Arrest van het Gerechtshof Arnhem wel af inzake mijn zaak. Ik denk dat het Hof niet zo dom zal zijn om de corrupte “wetshandhavers en milieucriminelen en ambtenaren van de gemeente Stichtse Vecht” het gelijk te geven want dan rest mij nog slechts een hoger beroep bij de Belastingkamer van de Hoge Raad. Onjuiste wetsopvattingen in het Arrest van het Hof Arnhem zullen dan aan de orde komen die door de HR moeten worden gecorrigeerd. Ik ga ervan uit dat het Hof Arnhem niet zo dom zal zijn om mij niet gelijk te geven. Van belang is dan ook bijv. de Wet Milieubeheer Art. 18 waarin de handhaving is geregeld m.b.t. “de bevoegde autoriteiten”. O.a. de gemeenteraad, de provincie, de milieudiensten, de waterschappen en tenslotte de landelijke overheid de Vrom-inspectie zijn dan aansprakelijk wegens hun leugens en bedrog.

    Tot later… Wat een zooitje!

  90. Aad Verbaast 8 december 2011 om 13:00

    @VSp: na het lezen van mijn reactie van 11:46 is de redactie van RTLnieuws meteen aan het werk gegaan en zetten het volgende bericht net op hun site:
    http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/08/economie/Scenarios_centrale_banken_voor_einde_euro.xml
    == RTL Nieuws | 08 december 2011, 12:31 ‘Centrale Banken stoffen oude drukpersen af’ ==

    Voorspelbaar die media😉

  91. Aad Verbaast 8 december 2011 om 13:04

    @Jan: en dan maar hopen dat de rechtbank in Arnhem zich ook niet van ‘vaagtaal’ gaat bedienen.
    Mijn ervaring is dat ze dat nogal eens doen. “boeiende uitspraak” maar ik kan er niets mee. Het lijken wel adviseurs!
    Wat ook nog wel eens mis gaat is dat in de uitspraak nogal eens helemaal geen uitspraak wordt gedaan over de gestelde vragen. Ook al bijzonder beroerd natuurlijk.
    Op een gegeven moment kun je letterlijk en figuurlijk geen verhaal meer halen.
    Maar ja, hopen dat Arnhem op dat vlak wat beter presteert dan gemiddeld. En daarna ook maar hopen dat de uitspraak wordt gerespecteerd en uitgevoerd. Ook dat laat nogal eens te wensen over zoals je heb laten zien.

    Wat een zooitje, inderdaad.

  92. Aad Verbaast 8 december 2011 om 19:00

    @allen: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/08/economie/europese-banken-hebben-114_7-miljard-nodig.xml
    Eitje.. De laatste 2 dagen alleen al hebben de “Europese banken” meer dan 650 miljard euro in de “nachtkluis” van de ECB gestort.
    Hoezo “nodig” ???

  93. Motek from Space 8 december 2011 om 19:16

    Hier valt de mond opeens niet meer van open…zou dat eelt in m’n maag kunnen betekenen???

  94. Aad Verbaast 8 december 2011 om 19:24

    @Motek: naast kramp in de billen nu ook nog kramp in de kaken. Serieuze aangelegenheid. Tunnelen is niet meer mogelijk! Dat wordt overbruggen dus.

  95. VSp 8 december 2011 om 20:44

    De dictatuur van balansratio’s. Wie dáár succesvol aan de knoppen op het dashboard draait is Weltmeister.

  96. draverblog 8 december 2011 om 20:58

    Je begrijpt natuurlijk hoe ik als mens van nu nog onze mooie natuur over dit beleid denk, afbraak beleid. Mooi museum in Assen net op tijd gebouwd zou onder dit kabinet niet gedoogd worden.

  97. Aad Verbaast 8 december 2011 om 21:07

    @VSp: inmiddels heeft de ECB de rente net verlaagd tot 1%. Als de banken willen lenen tenminste. Kom ik als eenvoudige burger naar de ECB toe (die vol zit met centen van de burger die ook graag voor 1% wil te lenen) dan wordt ik niet eens ontvangen, respectievelijk met hoongelach ontvangen.
    Wat voor (balans)ratio is dat dan?

  98. Aad Verbaast 8 december 2011 om 21:09

    @Draverblog: Ik zag dat je er was (Assen). Ik ga er binnenkort ook eens een kijkje nemen.
    Op tijd klaar, binnen het budget, en nog bijzonder fraai ook nog. Kom er nog maar eens om in deze tijd.
    Kunnen die slopers nog wat van leren.

  99. VSp 8 december 2011 om 21:53

    Natuurlijk gaan de zakenbanken lenen tegen 1%. Zetten ze twintig keer keer uit tegen 4-X %. Het liefst via shortshelling, alleen in Europa verboden. Bubbeltjes blazen, afgekeken van de Federal Reserve Bank. Of in hypotheken, waar het rondgaande hypotheekgeld, het onderliggende onderpand en rente + aflossingen tussen de (zuster)banken onderling wordt verrekend.
    Hudson en Stiglitz o.a. stellen deze praktijken bij de denktank ‘Project Syndicate’ aan de kaak.
    Het ‘Leerdammer gatenkaas’ principe.

  100. Aad Verbaast 9 december 2011 om 00:42

    @VSp: en wij maar kijken naar (alweer) de ‘top der toppen’. Kinderspel vergeleken met een het spel wat heel ergens anders gespeeld wordt alsof er niets aan de hand is.

  101. Glaswerk 9 december 2011 om 01:08

    Ik kan er niet op wachten dat dit slechts in eigenfrequentie trillende wrak tot totale ineenstorting komt.

    Aangezien dit kabinet draait op valse lucht zal één zuivere ruft waarschijnlijk niet voldoende zijn om het geheel in een toestand van zelfvernietigende resonantie te brengen.

    Herkenbare plaat.
    Was jij dat die op die halvemaanvormige parkeerplaats aan de andere kant blauw aanlopend vanwege de ingehouden adem met een camera stond te kieken ;-P

  102. VSp 9 december 2011 om 08:03

    Citaat uit ‘Crisis en Salami tactieken’
    “Barroso kwam haast klaar toen hij op 21 juli na het crisisberaad in Brussel de microfoon bezwangerde en opgetogen opende met: “We needed a credible package, we have a credible package”. We zijn krap twee weken verder en inmiddels zijn we al weer beurs geslagen door de ene crisis na de andere. In grote hitte verdampt alles. Zo blijkt maar weer.”
    21 juli….
    En wéér een nieuw verdrag, dat achterhaald is als de inkt van de geldpersen nog niet droog is.
    Nu nog een verdrag waar politici beter kunnen worden aangepakt.

  103. Aad Verbaast 9 december 2011 om 09:12

    @Glaswerk: == Aangezien dit kabinet draait op valse lucht zal één zuivere ruft waarschijnlijk niet voldoende zijn om het geheel in een toestand van zelfvernietigende resonantie te brengen. ==
    Als ik even snel lees dat “uit betrouwbare bronnen rond het kabinet” er volgend jaar 10 miljard extra bezuinigingen nodig zijn (wat gaat de PVV doen?), de PvdA bij monde van Cohen “nieuwe verkiezingen” wil, er vannacht wederom een rammelend akkoord is gesloten, dan lijkt me dat dat met een poep en een scheet toch wel rap dichterbij aan het komen is.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3070335/2011/12/09/Nieuwe-Tweede-Kamerverkiezingen-in-de-zomer.dhtml

    Plaat: ik moest natuurlijk aan je blog met die foto denken. Jij stond er toch ook met dat enorme statief, die HDR boxen, je toeter en dat trillende vingertje op de afdrukknop, onderwijl al die honderden andere fotogasten weg duwend om ruimte te maken voor die ene unieke plaat? 😉

  104. Aad Verbaast 9 december 2011 om 09:33

    @VSp: sta ik vanmorgen op blijkt er al een akkoord te zijn gesloten! Je kan ook niet even rustig slapen verdorie. Alsof ze het er om doen.

    En als ik dan even snel de koppen snel bijvoorbeeld deze: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3070680/2011/12/09/Compromis-Eurolanden-gaan-apart-verdrag-sluiten.dhtml en deze http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/09/eurolanden-sluiten-akkoord-zonder-groot-brittannie/
    dan moet ik meteen denken aan onze verwijzingen gisteren naar “vaagtaal”. Ik kan er geen mik van bakken. Wat zouden ze gegeten hebben gisterenavond? Moet tot vreemde oprispingen geleid hebben zo te lezen.
    Space cake als toetje, na het eten van de inspirerende slappe hap?
    Inmiddels zijn de plannen (begrijp ik) dat er nu twee onverenigde europa’s komen, twee (??) noodfondsen beiden onder beheer (??) van de ECB, strengere begrotingsdiscipline voor landen waar het goed gaat (??), Hulp aan landen waar het niet goed gaat (??), Geen afdwingbare commissie inmenging, en de banken hoeven niet mee te betalen!
    En alles ergens rond midden volgend jaar toch wel een beetje gaan uitwerken..
    De “top der toppen” blijkt een diep ingeslapen vulkaan te zijn met een enorme diep kratermond. Waar natuurlijk al lang geen witte rook meer uitkomt.

    Wordt weer een amusante dag als iedereen ontwaakt uit deze nachtmerrie.

    N.B. ik begrijp nu dat het vannacht slechts een “premature ejaculatie was”, of dat ze hun plas even niet konden ophouden: dat moet vandaag nog gaan blijken tijdens de evaluatie.
    Ze gaan gewoon door! Niet te stuiten die dames en heren. Zijn de ambulances al gecharterd? De GGZ opvanghuizen zijn al gewaarschuwd: extra bedden regelen voor noodopvang!

  105. jan bouma 9 december 2011 om 09:49

    @Aad
    en
    @VSp….21:53…Natuurlijk heb je gelijk met je comment van 21:53 uur. De schuld ontstaat slechts doordat de schuldenaar bij het nemen van een hypotheek of lening voor het vervalste bedrukte papier dat “geldswaardig” wordt genoemd simpel door het drukken van dat papier daarvoor tekent.

    Inderdaad is de bancaire sector hier bedreven in. Kopen in “bedrukt vervalst papier” tegen 1% rente bij de ECB en lenen dat dan uit tegen de 6% rente bij hun kredietnemers. Winst: 5%. Dan doet zich ook nog voor de extra waanzin van het opdrijven van enerzijds de “waarde” van dat waardeloze bedrukte papier versus “de risico’s” van Staatsobligaties en overige risico’s van de leningen”.

    Zolang de financiële dictators hier hun zakken blijven vullen – soms door manipulatie en het opkrikken van “de risico”s” – en de gedupeerden schikken zich daarin – dan kun je op je vingers uitrekenen dat de financiële slang zich uiteindelijk bijt in de eigen staart want uiteindelijk blijkt alles een wassen neus.

    De Amerikanen drukken gewoon ongelimiteerd “geld” bij omdat hun dollar de koopkracht zou vertolken van een wereldwijde economie. Ze willen dat Europa hetzelfde doet. Merkel verzet zich en Rutte zwabbert er wat tussendoor.

    De definitieve oplossingen zijn natuurlijk de acceptatie van mijn voorstellen maar ja.. de foute belanghebbenden verzetten zich. Met name tegen het afrekenmodel van Lieftinck. Zie daarvoor mijn comment van 1 jaar geleden:
    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/5873/vandaag-bankrun.html

  106. Glaswerk 9 december 2011 om 12:19

    @Aad: Het was, is en zal Eurobagger blijven.

    Jij stond er toch ook met dat enorme statief, die HDR boxen, je toeter en dat trillende vingertje op de afdrukknop…

    Niks statief en “hdr boxen”: gewoon stevig ellebogend met de camera op het hek van het parkeerhaventje een belichtingstrapje trekken.

  107. VSp 9 december 2011 om 12:38

    En nu met z’n allen zingen ‘Ode an die Freude’.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Anthem_of_Europe
    De tekst:
    Europe is united now
    And united may it remain;
    One in diversity,
    May it contribute to world peace.

    May there forever reign in Europe
    Faith and justice
    And freedom of the people
    In a greater fatherland

  108. Motek from Space 9 december 2011 om 15:16

    VSp als je het niet erg vindt hou ik m’n kaken stijf op elkaar. Alleen voor m’n bakkie troost wrik ik ze open.
    Vandaag trouwens ook hoe suf het ook klinkt:de viering / herdenking Verenigde Naties: Internationale Dag tegen Corruptie. Zou de duvel (er )mee gespeeld hebben?😉

  109. Aad Verbaast 9 december 2011 om 16:43

    @allen, na een boeiende afleiding (Drents museum) net weer terug, en zie dat de top al weer is afgelopen.. Waren zeker gauw uitgepraat na die vermoeiende nacht. Kunnen ze weer rustig doorslapen het komende weekend. Niets bereikt. Alles weer op de lange termijn doorgeschoven.
    En de klok tikt rustig door, alsof er niets aan de hand is.

  110. ingridvandenbergh 10 december 2011 om 09:10

    @Aad Verbaast7 december 2011 om 00:47
    Moed wellicht, maar het kunnen ook kolen zijn

  111. Aad Verbaast 10 december 2011 om 09:52

    @Ingrid: schijnt nog onduidelijk te zijn of het echt de kolen (de verwijderde kolen dan) zijn. Is mogelijk een holte ver daar boven, ongeveer 30 meter onder de grond. Niet gehinderd door enige kennis van zaken over de wereklijke oorzaak is inmiddels rap begonnen met de sloop. Kon ook wel een metafoor zijn😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: