Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Over beroepsziekten en de vergeten beroepsgroep


Het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB) luidt de noodklok.Terecht. Het aantal beroepsziekten stijgt snel. Op de lijst staan er al ruim 100. Werken is levensgevaarlijk! Een omvangrijk rapport beschrijft alle gevaren daar van. Doorspittend lees ik dat een belangrijke beroepsgroep geheel buiten deze analyse is gebleven: de politicus. Lees en huiver.

Onbegrijpelijk deze omissie. Terwijl de bewijzen zich toch dagelijks opstapelen dat hier van chronische en meervoudige ernstige ziektebeelden sprake is.

Uw razende reporter luidt de eigen noodklok met klepel. En is op eigen houtje een onderzoek begonnen. Met schrikbarende resultaten! Een kort overzicht van reeds vastgestelde diagnosen:

Narcisme
Tunnelvisie
Bindingsangst
Dwangneurose
Slechtziendheid
Slechthorendheid
Bewustzijnsstoornissen
Repetitieve Argumentatie Manie (RAM)
Cognitieve stoornissen
Struisvogelsyndroom
Pathologisch liegen
Mentale retardatie
Geheugenverlies
Elleboogklachten
Dubbele tong
Olifantenhuid
Schizofrenie
Autisme
Apraxie
Staar

Mogelijk dat ik er nog enkele vergeten ben. Suggesties welkom uiteraard. Het is slechts een eerste tussenstand van dit wereldwijde onderzoek.

Het vervolgonderzoek zal zich met name richten op de vraag of deze ziekten een gevolg zijn van het beroep, of reeds moeten zijn opgelopen voordat de beroepskeuzetest  suggereert voor dit beroep te kiezen.

Duidelijk is al wel dat in deze beroepsgroep collega’s uiterst vatbaar zijn voor het virale karakter van deze ernstige aandoeningen. Zou je al niet ziek zijn, dan zou je er toch doodziek van worden.

102 Reacties op “Over beroepsziekten en de vergeten beroepsgroep

  1. zelfstandigjournalistantwerpen 10 november 2011 om 10:56

    Ik zou je onderzoeksresultaten direct aanbieden aan de Tweede Kamerleden!

  2. Aad Verbaast 10 november 2011 om 11:01

    @Zelfstandig journalist: is het je wel eens opgevallen dat die kamer zo vaak vrijwel helemaal leeg is tijdens debatten? Hoog ziekteverzuim! ;-)

  3. Simon Korving 10 november 2011 om 11:02

    Vut, alhoewel ik daar dagelijks van geniet ;-)

  4. Aad Verbaast 10 november 2011 om 11:07

    @Simon: bofkont. Hou de vut er in, en niets kan je meer overkomen!

  5. VSp 10 november 2011 om 11:08

    Vertigo. Het gevoel dat men rondtolt terwijl men stilstaat of zit. Symptoom is totale verkramping. Komt vaak voor bij bestuurders aan het stuurwiel of aan de stuurknuppels met vaak rampzalige gevolgen. Ook voor de meereizenden.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Vertigo

  6. de stripman 10 november 2011 om 11:18

    Hoogmoedswaanzin en minderwaardigheidscomplex moeten er zeker bij. Net als waandenkbeelden, achtervolgingswaan en godcomplexen. Het is zeker een gevaarlijk beroep. Mijn vader zei altijd: ‘Een mens moet zijn bezigheden hebben, maar het moet niet in werken ontaarden’. Daar probeer ik me aan te houden…;o)

  7. Aad Verbaast 10 november 2011 om 11:19

    @VSp: dank voor deze zeer terechte aanvulling. Een omissie van mijn kant uiteraard.
    == .. feeling of motion when one is stationary ..==
    Zeer herkenbaar natuurlijk. Je hoort en ziet het dagelijks. Elke dag denken ze dat ze hemel en aarde aan het bewegen zijn, terwijl ze feitelijk stilstaan!

  8. Aad Verbaast 10 november 2011 om 11:22

    @Stripman: gevaarlijke combinatie natuurlijk: hoogmoedswaanzin en minderwaardigheidscomplex. Zeker als daar ook nog achtervolgingswaanzin en godcomplexen bij komen. Licht ontvlambare mix met grote gevolgen. Meteen in isolatie!

  9. Johan HvD 10 november 2011 om 11:25

    Nu denk ik dat ik ook maar de noodklok ga luiden. Ik heb last van tunnelvisie. Dat komt omdat ik vaak door tunnels loop en fiets. Maar ja, daar kan ik ook een olifantenhuid van krijgen of een dubbele tong die dan weer ontspringt tot een bewustzijnsstoornis met één of andere manie… :-(

  10. Aad Verbaast 10 november 2011 om 11:29

    @JohanHvd: Klinkt serieus allemaal heer Johan. Al eens een carriere in de politiek overwogen? Dé kans om uw lotgenoten te ontmoeten. Kan louterend werken.

  11. jan bouma 10 november 2011 om 12:13

    @Aad
    Succes met dit blog.

    Alle genoemde kwalen en ziekten vallen wel b u i t en het te verzekeren gezondheidspakket van de burger in de toekomst volgens de politici die er niet aan zeggen te lijden.
    E.e.a. i.v.m. “de noodzakelijke bezuinigingen en ombuigingen” ofwel de waanzin van dit tijdperk en alle tijdperken daaraan voorafgaand.
    Men amusere zich verder.

  12. fulpsvalstar 10 november 2011 om 12:15

    Je zou er doodziek van worden.

  13. lebonton 10 november 2011 om 12:23

    waar werken een deel van leven blijkt, leven is levensgevaarlijk.
    wees op uw hoede!

  14. Bart 10 november 2011 om 12:23

    Ik heb een aantal ernstige symptomen zien langskomen, Aad, met name bij Bleker, Koppejan en Ferrier (ja, we noemen wél namen!)…

    Dubbelhartigheid
    Dikke schedel
    Botte hersens
    Boosaardigheid
    Trouweloosheid
    Geniepigheid
    Ernstige vorm van draaikonterij

    En zo zouden we nog wel uuuuuuren door kunnen gaan, Aad…..

  15. Aad Verbaast 10 november 2011 om 12:40

    @Jan: extra probleem is natuurlijk dat politici ook nog eens massaal lijden aan het ontkennen van het eigen ziektebeeld. Maakt de boel ook nog eens een stuk gecompliceerder.
    Verplichte opname is volgens de Nederlandse wet pas mogelijk als je een gevaar bent voor jezelf en/of voor de omgeving. Dat laatste is zeker het geval!

    @Fulps Valstar: geen kruid tegen gewassen!

  16. Aad Verbaast 10 november 2011 om 12:44

    @Lebonton: gegarandeerd dat je het leven er bij laat!

    @Bart: je snapt ook niet dat met al die afwijkingen er nog een zinnig woord uit kan komen. Dat klopt dan ook. Komt er ook niet uit.

  17. VSp 10 november 2011 om 13:09

    De overtreffende trap van megalomanie: gigantomanie
    http://de.wikipedia.org/wiki/Gigantomanie
    Symptomen: arrogante vriendelijke wellevendheid, empathische voorliefde voor intrige’s en spionage romans, weinig binding met kunst en cultuur. Erfelijk overdraagbaar. Veelal resulterend in anbsolute chaos binnen direkte omgeving en verwarring in bredere kring.

  18. Aad Verbaast 10 november 2011 om 13:45

    @VSp: grappig (nou ja, eigenlijk diep triest) dat als je de beschrijving leest, je dan toch onmiddellijk allerlei politici te binnen schieten die hier overduidelijk aan lijden?

  19. Zaaikort 10 november 2011 om 14:12

    Politici zonder gigantomaniese aanleg moeten op den duur rekening houden met kleinere ongemakken, zoals:

    wisselende stemmingen
    dagwanen
    dienstautomobilisme
    woordslijtage
    oostindiese doofheid en -blindheid
    verzwakte ruggegraat
    plotseling opkomende schijterigheid
    verbale flatulentie
    en
    cognitieve onverstaanbaarheid

  20. VSp 10 november 2011 om 14:15

    De valkuil om namen te noemen is onvoldoende verleidelijk. Bovendien is de fantasie kietelen gezond voor de geest. Komen ex-politici en degenen die zich boven ‘politici’ handhaven ook in aanmerking voor deze beroepsgroep gezien de raakvlakken met de persistente kern binnen de oorspronkelijke beroepsgroep?

  21. Aad Verbaast 10 november 2011 om 14:34

    Zaaikort: “op den duur”? Dergelijk ongemakken blijken in de praktijk toch al heel snel de kop op te steken. Eigenlijk onbegrijpelijk dat die dienstauto’s nog niet vervangen zijn door ambulances. De ernst er van moet niet onderschat worden.

  22. Aad Verbaast 10 november 2011 om 14:37

    @VSp: uiteraard kunnen ex-politici niet ontzien worden. Eigenlijk bestaan ex-politici niet eens. Na eenmaal tot deze beroepsgroep te hebben behoord is de vakidiotie en beroepsdeformatie tot in de genen doorgedrongen. Kom je nooit meer vanaf ook al proberen sommigen dat. Nog een eigenschap namelijk: het wordt steeds erger!

  23. Johan HvD 10 november 2011 om 16:04

    De carrière in de politiek heb ik reeds achter de rug, mijnheer Aad. Een reessjees zeg maar… :cool:

  24. Aad Verbaast 10 november 2011 om 16:47

    @JohanHvD: maar dan bent u geheel bekend met dit onderwerp. Een ervaringsdeskundige zogezeit.
    Respect, zo van afstand kan ik niets abnormaals ontdekken :-o

  25. Aad Verbaast 10 november 2011 om 17:05

    @allen: nog een nieuwe. Teeven heeft last van “huwelijksdrang”.
    Krijg je als je voor een gedoogconstructie gekozen hebt.
    http://www.nu.nl/politiek/2664939/teeven-pakt-huwelijksdwang.html

  26. Wllm Kalb 10 november 2011 om 17:36

    Het struisvogelsyndroom heb ik nog nooit zo mooi verbeeld gezien.
    Hier lijden helaas erg veel mensen aan.

  27. Pierre H.M. Van de Kletersteeg 10 november 2011 om 17:37

    Je zit er weer helemaal naast.Dat zijn geen beroepsziekten, maar functie eisen.

  28. Ina Dijstelberge 10 november 2011 om 17:45

    Autisme zou ik zelf geen beroepsziekte noemen, bovendien is het in strijd met pathologisch liegen en geen ziekte.
    Ik mis Korsakov, veel van de symptomen (dubbele tong, geheugenverlies, Pseudologia phantastica) en het algemene drinkgedrag .

  29. Aad Verbaast 10 november 2011 om 17:49

    @Wim Kalb: zou het besmettelijk kunnen zijn?

    @Kletersteeg: Je neemt al een voorsprong op het vervolgonderzoek.
    Maar om eerlijk te zijn denk ik dat je warm bent.
    Zou masochisme er trouwens bij moeten staan?
    Laten we eerlijk zijn: je moet toch flink gestoord zijn om zo’n beroep te ambiëren!

  30. Ina Dijstelberge 10 november 2011 om 18:02

    Aad : =Laten we eerlijk zijn: je moet toch flink gestoord zijn om zo’n beroep te ambiëren!=

    Dat was ik ook en bovendien zwaar idealist die dacht iets te kunnen veranderen.
    Dat veranderen kan, maar alleen op de vierkante milimeter.
    Ik ben gelukkig genezen en zelfs partijloos?

  31. Aad Verbaast 10 november 2011 om 18:04

    @Ina: == tegenstelling == in de politiek is alles mogelijk. Dat maakt het zo ernstig.
    Korsakov hoort er uiteraard bij!
    En dank voor de term “Pseudologia phantastica”. Ik zocht naar de term maar kon die maar niet vinden.
    Verder zoek ik nog naar de verbindende (pathologische) factor tussen (o.a) Clinton, Strauss Kahn, Lubbers, Berlusconi, Cain en Katsav.

    N.B.: 18:02 (zie ik nu pas, 18:11):
    Gelukkig net op tijd de dans ontsprongen!

  32. Ina Dijstelberge 10 november 2011 om 19:20

    @ Aad : Ik heb er erg veel moeite mee om autisme als label voor wanstaltig functioneren te gebruiken.

    =Verder zoek ik nog naar de verbindende (pathologische) factor tussen (o.a) Clinton, Strauss Kahn, Lubbers, Berlusconi, Cain en Katsav.=
    Obsessieve-compulsieve stoornis?

  33. Zaaikort 10 november 2011 om 19:31

    Ik heb het de genoemde heren even allemaal gevraagd: volgens hen gaat het hier juist om “een gezonde belangstelling” die ze bovendien “absoluut niet hebben”.

  34. Aad Verbaast 10 november 2011 om 19:47

    @Ina: kan ik me alles bij voorstellen. “Wanstaltig” is natuurlijk jouw definitie. Niet de mijne. Afwijkend van wat als ‘normaal’ mag worden beschouwd is wel van toepassing.
    Ik heb zelf een lieve zus met een niet mis te verstane vorm van autisme.

    “Obsessieve – compulsieve stoornis”: hoort er zeker bij. Maar als term is het breder dan waar ik eigenlijk naar op zoek ben. Valt er soms wel onder vaak begrijp ik.

  35. Aad Verbaast 10 november 2011 om 19:49

    @Zaaikort: LOL. Toch een lichtpuntje in de duisternis: een gezonde belangstelling die ze niet hebben.
    Hoe ongezond kunnen ze redeneren? Zo ongezond dus.

  36. jan bouma 10 november 2011 om 20:01

    Ja. Maar het kiezersvolk is nog dommer want dat blijft – ondanks de bekendheid van hun stoornissen – toch maar op ze “stemmen”. Ze van riante salarissen voorzien; ze van baantjes voorzien; ze van veel eer en maatschappelijk aanzien voorzien… terwijl het allemaal “Beun de Haas” figuren zijn… :))
    Tot morgen voor weer een paar ontnuchterende en inzichtelijke wijsheden.

  37. Marjelle 10 november 2011 om 20:53

    Ik denk dat je wel enige aanleg voor dit soort ziekten moet hebben om politicus te kunnen en willen worden, Aad. ;)

  38. Aad Verbaast 10 november 2011 om 21:57

    @Jan: toch zit daar ergens nog wel een positief puntje in. De stemmer zorgt goed voor ‘de zieken’.
    Om vervolgens de kous op de kop te krijgen. Nergens wordt zo hard gesnoeid als op de zorg. Zonder enig nadenken. Niet te geloven!

    @Marjelle: zou zo maar kunnen. Hypochonder zijn ze zeker niet. Ze zoeken het op!

  39. zelfstandigjournalistantwerpen 10 november 2011 om 22:06

    Of ze mijden de Kamer uit angst te worden aangestoken!

  40. eva 11 november 2011 om 00:37

    Je vergeet nog: de BOEL-ziekte!
    De blogeroplos ziekte.
    BTW die flamoessmoes was niet voor de poes!
    gr eva

  41. Aad Verbaast 11 november 2011 om 00:51

    @Zelfstandigjournalist: hier een scene nog van vandaag uit de kamer..
    Dat krijg je met hoge koorts! http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/opmerkelijk/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/10/opmerkelijk/Agema_botst_met_voorzitter.xml

    @Eva: die boelopstelten zeker ;-)
    Heel wat te bloggen inderdaad. Alles was weer politiek deze week. Ik werd er zelfs ziek zwak en misselijk van.

  42. Redstar 11 november 2011 om 07:46

    populistisch gedrag staat er nog niet bij, terwijl veel politici er wel meer en meer last van hebben de laatste jaren. Bovendien een besmettelijke vorm van beroepsaandoening.

  43. draverblog 11 november 2011 om 09:23

    Misschien moeten ze wat meer gaan Draven ( hardlopen/Wandelen )

  44. ChristienDamman 11 november 2011 om 09:37

    Aad,

    wat dacht je van schitteringsdwang?

  45. Aad Verbaast 11 november 2011 om 09:56

    @Redstar: voorbeeldje van vanmorgen: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/11/binnenland/pvv-laat-terugkeer-gulden-onderzoeken.xml
    Zal wel een Stapel onderzoek zijn: de uitkomst staat van te voren al vast voor hem.

    @Draver: hard wegrennen voor de echte problemen kunnen ze al!

    @Christien: zie je ernstige voorbeelden van. Ik trap er niet meer in die verwoede pogingen om ziektewinst te behalen ;-)

  46. VSp 11 november 2011 om 12:15

    Dan maar het gedrag van Clinton, enz., maar verklaren langs de symptomen van http://nl.wikipedia.org/wiki/Theatrale_persoonlijkheidsstoornis ? Of toepasselijker http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudologia_fantastica ? Pathologisch liegen.
    Hoeft niet persé met sex ge-associeerd te worden, maar, veel ingrijpender, ook met de gang van zaken rondom de Euro vanaf het prille begin. Waarschijnlijk zijn er inmiddels een paar staatsgrepen gepleegd voordat een nieuwe TK besluit om een Parlementair Onderzoek, geen Enquete, in stemming te brengen. Nou ja, ‘zolang de brave, gezagsgetrouwe Duitse burgers nog niet in Berlijn de straat opgaan, is de situatie nog niet levensgevaarlijk’ zo stelde een politiek commentator gisteravond op WDR.
    TUI heeft inmiddels in de kontrakten voor hotelruimte in Griekenland in 2012 betaling in Drachme’s afgedwongen tegen een door de EZB, niet de Griekse overheid, vastgestelde wisselkoers.

  47. jan bouma 11 november 2011 om 12:57

    @VSp…12:15
    Een aardig bewijs van je (inz. TUI en de boekingskosten in Griekenland) dat de koopkracht van een nationale munt ALTIJD omgerekend en gewaardeerd wordt tegen de internationale waarde. En aangezien de Duitsers ook graag komend seizoen weer naar Griekenland op vakantie gaan – gelijk miljoenen anderen – wordt die economische activiteit gewoon even geregeld buiten de nationale grenzen en nationale munten om. Deswege plaatste ik navolgend comment bij Elsevier i.v.m. Wilders die een onderzoek wil naar de herinvoering van de gulden.
    ==
    villamithras op vrijdag 11 november 2011 09:21
    De munt van welk land dan ook laat zich vangen qua koopkracht en waarde binnen nationale grenzen? Het idee van Wilders is daarom totaal onzinnig. De aanbeveling is dan ook 1) afschaffing van alle nationale munten en 2) de invoering van één internationale munt (na afrekening van activa en passiva op basis van het Lieftinck-model).
    ==
    M.I. is dit de enige oplossing voor de mondiale “financiëel-economische crisis”.

  48. Aad Verbaast 11 november 2011 om 13:01

    @VSp: de Theatrale persoonlijksstoornis, als naam, kende ik nog niet. Wel herkenbaar. Hoort onmiskenbaar in het rijtje thuis. Psuedologica Phantastica was al geopperd door @Ina. Ik was de naam even kwijt en dus maar vertaald als “pathologisch liegen’. Ik ben natuurlijk maar een leek op dit gebied ;-)
    Opvallend dat de berichtgeving opvallend aan het verschuiven is. Van eerst naar onmogelijk, naar de kans bestaat, naar wat gaan we doen als het staat te gebeuren, naar bereid je er maar vast op voor.
    Salamitactieken. Weten ze in Italië natuurlijk ook alles van.
    Het gerucht gaat dat ze Duitsland al marken aan het drukken zijn. Je weet maar nooit, en dan moet er wel genoeg voorhanden zijn..

  49. Demio 11 november 2011 om 17:41

    Voor sommige afwijkingen zal de omschrijving heus wel volgen. Er komen toch elke keer nieuwe ziektes en afwijkingen bij.
    Dus waarom niet ‘pathologische sekslust- en leugenstoornis’ voor mannen als Clinton, Strauss Kahn e.a.?

  50. Pierre H.M. Van de Kletersteeg 11 november 2011 om 17:53

    Ach, het heeft ook positieve kanten.
    Sinds clinton zegt geen enkele moeder meer tegen haar dochter”je moet je mond dichthouden bij je baas”!!!

  51. Aad Verbaast 11 november 2011 om 17:58

    @Demio: Mij schieten er zo snel nog wel meer te binnen: Kennedy, Lubbers, Lubbers, Berlusconi, Cain en Katsav. (zit inmiddels in de gevangenis voor verkrachting). Wie niet eigenlijk.

    @Kletersteeg: en wat te denken van “sigaar uit eigen doos”?

  52. VSp 11 november 2011 om 18:30

    Berichten re marken drukken niet in de pers. Wel speculaties over een Deuro, waarbij de beter voorstaande landen betrokken zijn en de oude Euro voor de zwakke broeders blijft bestaan.

  53. Aad Verbaast 11 november 2011 om 18:45

    @VSp: ik las het hier:
    http://hyperinflatie.wordpress.com/2011/11/11/d-mark-wordt-weer-gedrukt-door-de-duitse-centrale-bank/ Maar ja, niet altijd een betrouwbare bron.
    De Deuro?
    Lijkt me sterk trouwens. Lijkt me eerder waarschijnlijker dat de sterke landen (die ook nog eens de macht hebben in Europa) het helemaal geen ramp vinden dat de euro in zijn geheel blijft bestaan. Integendeel.
    De rijke landen zijn concurrerender, en betalen lage rentes.
    Als er een andere munt naast komt voor een gedeelte zal door afwaardering van de munt de concurrentie kracht van de rijke landen afnemen immers. En dan gaan de rentes weer wat stijgen.
    Oplossing: ze aan het infuus houden. Zonder ze te genezen. Is dat niet precies wat er gebeurt?
    Zuerst das fressen und dann die moral.

  54. jan bouma 11 november 2011 om 19:53

    @Aad… Dank voor het terugzetten van het verloren gewaande droomschip…

    Hier snapt natuurlijk niemand iets van en dat is maar goed ook! De mededeling lijkt wel wat op de gaande discussies over alle crises. Toch wil ik wijzen op het initiatief van Wilders en de PVV om te laten onderzoeken de sterkte/zwakte van de gulden. Dat wordt een interessante studie. Met veel luchtfietserij en premisses waardoor nu al geconcludeerd kan worden dat er vooral “hineininterpretiert” zal worden m.b.t. een gewenste uitkomst van die exercitie. Zo zal bijvoorbeeld zeker niet mijn voorgestelde variant in de beschouwingen worden meegenomen.

    Tot morgen!

  55. Zilvertje 11 november 2011 om 20:14

    Obstipatie mis ik. :^)

    Het schijnt dat veel op het werk, de boodschap ( grote ) inhouden. Gewoon allemaal met vervroegd pensioen.

  56. Aad Verbaast 11 november 2011 om 20:58

    @Jan: geen dank. Eitje.

    Verder: geheel eens. Het enige waar hij klinkende munt uit wil slaan is op populistische wijze onzin uit kramen. Zie ook mijn reactie van 9:56 vanmorgen.

    @Zilvertje: Klopt. Maar broekhoest schijnt ook veel voor te komen.

  57. VSp 11 november 2011 om 21:09

    Laat Wilders toch gewoon schuiven met z’n studie. Is-ie van de straat voor een tijdje, kan in afwachting van dat onderzoek niet veel van de daken schreeuwen en Rutte krijgt er een gratis onderzoek bij waarmee de gehaktmolen wel raad weet. Tegen de tijd dat het onderzoek op tafel ligt zijn de conclusies achterhaald door de gebeurtenissen.

    Hear, hear, een vreedzame
    Mijn revolutionar advies is dat ambtenaren van de rijke landen en medewerkers van banken met veel Grieksel schuldpapieren gratis op vakantie naar Griekenland worden gestuurd in ruil voor schuldverlaging. Blijft er uit de bruto/netto verrekening tussen schuldeigenaren en schuldnemers voldoende over om de Griekse werknemers te betalen en is meteen een groot deel van de belastingfraude weggegerkt.

  58. CEES CHAMULEAU 11 november 2011 om 22:01

    Werken levensgevaarlijk? LEVEN is levensgevaarlijk… dodelijk zelfs.

    Ceesgegroetje

  59. Aad Verbaast 11 november 2011 om 23:02

    @VSp: we kennen onderhand de onderzoeken en met name de conclusies van zijn onderzoeken. Zelfs Stapel zou nog gaan protesteren. Stapelgek.

    Je idee: meteen uitvoeren natuurlijk. Zijn ze tenminste even met heel wat anders bezig. Moet je nagaan wat dat opbrengt!

    @Cees: geen speld tussen te krijgen. Niet werken blijkt wel levensverlengend te zijn.

  60. Aad Verbaast 11 november 2011 om 23:21

    @VSp: en dan nog wat. Stel we gaan naar de gulden. Om het dan allemaal wat makkelijker te maken nemen we in het begin een wisselkoers van 1 tegen de euro.
    Vervolgens (want dat hadden we al besloten sinds de 60-er jaren) koppelen we de gulden aan de Duitse….. euro. Hmmm… en toen?

    Ondertussen kijk ik even naar P&W.. kunnen ze ook een heel nietszeggend debat voeren over dit onderwerp. Maar wat ik hierboven schrijf is nog nergens ter sprake gekomen.. Ook niet bij nieuwsuur.

  61. Aad Verbaast 12 november 2011 om 07:56

    @allen: vandaag de hele dag onderweg. Vanavond zie ik wel hoe de discussie over dit onderwerp zich verder ontwikkelt.
    Vandaag in Leek. Maar te hopen dat er daar geen lekentaal gesproken wordt.
    Desalniettemin wens ik iedereen een genoeglijke dag!

  62. jan bouma 12 november 2011 om 08:00

    @Aad…23:21
    Premisse 1 van je stelling is al onjuist. De omwisselkoers bij introductie van de euro was 1 Euro = 2,2…. gulden waard. Anderzijds: je kunt van alles veronderstellen; ook jouw omwisselkoers en waardebepaling. Bijvoorbeeld dat 1 nieuwe gulden à la Wilders een waarde vertegenwoordigt van zelfs 2 euro’s of meer. We herinneren ons dat het Britse pond ooit ca. 10 gulden waard was. Nu is de pariteit, de wisselkoers, van het Pound t.o.v. de Euro wisselend maar ongeveer: 1 British pound = 1.16590264 Euros.

    Uiteindelijk redresseert de financiëel-economische wereld de waarden van de munten in de wereld. En als je daar ‘n beetje grip op wilt krijgen vanwege de globalisering dan introduceert men nu eindelijk eens één nieuwe internationale munt waarbij de omwisseling van nationale munten zal geschieden op basis van het Lieftinck-model plus een aanstelling van een wereldraad om op hoofdzaken de uitwassen tegen te gaan..

    Enfin… wellicht wierp ik weer wat paarlen voor de zwijnen. Men amusere zich verder.

  63. Motek from Space 12 november 2011 om 13:44

    Ik tel m’n zegeningen maar weer, nies, hoest en proest, dus lééf. Tussen de neuroten soms, soms niet. En dat laatste zal ook vertrouwd aanvoelen als ik er bij ga liggen ;-)

  64. Aad Verbaast 12 november 2011 om 21:06

    @Motek: Dan wens ik je vast alle gezondheid toe.
    Er was wel goed nieuws trouwens. Berlusconi er uit. Sinterklaas er in. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

  65. Aad Verbaast 12 november 2011 om 21:09

    @Jan: “was i euro=2,2…”. Inderdaad. Maar geen enkele reden om bij herintroductie die koers weer te kiezen natuurlijk. Dus niets “onjuist”. Vrij om te kiezen. Moest ik kiezen gewoon voor het gemak 1=1 kiezen dus.

    Maar één wereldwijde munt invoeren, daar moet ik toch nog eens over nadenken. Voor- en nadelen.

    @Kletersteeg: het ene probleem verruilen voor een andere?

  66. Pierre Van de Kletersteeg 12 november 2011 om 21:09

    Sinterklaas is ook niet meer wat het was.
    Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is Dutroux….

  67. jan bouma 12 november 2011 om 22:40

    @Aad… We zullen zien wat het boek der boeken ervan zegt morgen… en

    @Kletersteeg en @Aad..: Inderdaad! Sinterklaas weet het ook niet meer. Ik zag net in de herhaling het NOS-Journaal van 8 uur dat Sint z’n mijter verkeerd op z’n harses had gezet en die domme burgemeester van Dordrecht had het ook niet in de gaten….

    ‘t is allemaal aan het afglijen, mensen!

    Tot morgen.

  68. Aad Verbaast 12 november 2011 om 22:58

    @Jan: ik heb ook geen hoge hoed van Sinterklaas.
    Tot morgen!

  69. VSp 13 november 2011 om 07:22

    De Nederlandse volksaard, die kenmerken vertoont van het gedrag van een naief kleuterklasje, leent zich bij uitstek om zich in deze onzekere tijden weer en masse achter Sinterklaas, de plaatsvervanger van Neerlands Hoop in bange dagen. te verschuilen. Illustratief is dat bij zijn aankomst altijd iets mis gaat. Dit keer ook nog eens dat de Zwarte Pieten met al ‘t lekkers en de zak zoek waren. Geen enkel ander land ter wereld viert Sinterklaas op vijf december en laat Zwarte Pieten uitgerekend met pepernoten strooien. Uniek! Dat men daar dan ook nog trots op is, bevestigt deze unieke naiviteit nog eens. Want zichzelf op volwassen wijze besturen ligt niet in de aard van Nederlanders. Dat laten ze graag aan Sinterklaas en zijn knechten over. Sinterklaas is niet dom en dankzij de Zwarte Pieten houdt Sinterklaas op z’n witte schimmel ook nog schone handen. Wordt dan ook nog een feestje voor het jonge nageslacht voor gebouwd. Na ‘ feestje wordt de paplepel weer van stal gehaald, maar ‘t feestje was tzoc mooi weer binnen

  70. jan bouma 13 november 2011 om 07:57

    @Allen
    @Aad…21:09….”je weet het nog niet…”

    Ondertussen voldoet pagina 248 met een verpletterende inzichtelijkheid aan de vraag “waarom men het nog niet weet”. De pagina komt uit het Hfdst. Goed & Kwaad en vertolkt een dialoog die ik met het geweten voer. Ik herhaal hem hier in z’n geheel.
    ==
    “…dat wilt doen lijkt me gerechtvaardigd te vragen. Blijkens het langdurige gesprek dat ik met u hierover voerde is mij duidelijk geworden dat het uw inzet is een totale herziening van de prevalenties; met name wanneer het gaat om de opleiding van onze volksvertegenwoordigers en diplomaten. Nu wordt het begrip Integriteit bij die opleiding volstrekt gemarginaliseerd weergegeven. Sterker nog… diegene die, als een 2e hands autohandelaar met de vlotste babbel zijn “taak vervult” en gretig wordt aangehoord door een ontspoorde Pers die daar geilig op reageert wordt NU geprezen als succesvol politicus. Men moet kunnen wheelen & dealen ten behoeve en ten pleziere van een selecte groep die men meent te vertegenwoordigen. Zeker! Er moeten compromissen gesloten kunnen worden maar die blijken vrijwel altijd strijdig met keuzes die het kosmopolitische algemene belang dienen. Nu wilt u dat overwegend het grootste deel van hun opleiding daadwerkelijk besteed zal worden aan inzichten en opvattingen die betrokkenen hebben in relatie met DE INTEGRITEIT. Gevoelen zij, zoals u zegt, daar afkeer bij om dat proces te ondergaan, dan zijn ze niet geschikt… De premissen die hier bij spelen richten zich op de uitgangsvisies die gelegen zijn in 3 aanbevelingen. Onderschrijft men die niet zal de (dialectische) dialoog ter zake niet geschuwd moeten worden.

    Wellicht is het zinvol dat ik die 3 Aanbevelingen herhaal…

    1. Wijziging van het primaat in de “belangenbehartiging” door leden van de Verenigde Naties ten gunste van de VN waaronder begrepen dient te worden de prevalenties van (afgesproken!) universele normen en waarden boven inferieure culturen.
    2. Erkenning van de thans geldende maar verwerpelijke dubbele moraal. (Inzicht leidt tot verandering).
    3. Introductie van het begrip ‘INTEGRITEIT’ in relatie met de politieke representatie (lokaal, nationaal en internationaal).

    Zo ongeveer vat ik ons gesprek samen.
    ***************************************************************************************

    Op dit punt aanbeland, m’n waarde verzoek ik u trouwens om een adempauze – deze monoloog in uw richting putte mij uit – en… ik weet u heeft voortreffelijke whiskey”s onder de kurk…”

    En ondertussen dichtte K.P. Kavavis zijn ‘Bacchisch’*)
    *) vertaling: Hans Warren/Mario Molegraaf
    ==einde pg. 248.
    Kijk! @Aad… de keuze van en voor één internationale munt dient te behoren tot het basispakket van een integere politicus; ook vanwege praktische redenen. Allen een goeie dag verder.

  71. Aad Verbaast 13 november 2011 om 09:56

    @VSp: Sinterklaas is inderdaad een uniek feest. Deze oude baas heeft het goed voor elkaar. Het knechten wordt breed geaccepteerd. Geen ondernemer die het voor elkaar krijgt dat zijn personeelsbeleid slechts Moren toelaat als werknemers. Geen ondernemer die het voor elkaar krijgt dat hij anderen laat betalen voor cadeaus die hij vervolgens mag weggeven. En dan toch als een held onthaald worden in Nederland. Ergens is iets mis gegaan. Nou ja, als dit al mis kan gaan, dan gaat er meer mis natuurlijk. Dat is dan ook zo. Nederlanders kan je alles wijsmaken.

  72. Aad Verbaast 13 november 2011 om 10:07

    @Jan: goed dat het begrip “integriteit” nog weer eens van stal wordt gehaald. Heeft natuurlijk alles (en in de praktijk dus niets) met de politiek te maken. Een begrip wat in het politieke woordenboek niet voorkomt.
    Het vleesgeworden (Europese) boegbeeld is natuurlijk Berlusconi.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3030925/2011/11/13/Berlusconi-wacht-nu-rechtszaken-boetes-en-Ruby.dhtml
    Hoe ziek kan je zijn. Nou zo ziek dus.
    Natuurlijk een gevolg van de domme stemmer, wiens grootste ziekte de goedgelovigheid is.
    Maar met verstrekkende gevolgen. Het gemis aan integriteit werkt vervolgens door in alle geledingen van de maatschappij. Waaronder de rechtspraak die ook slechts aan de leiband kan lopen van de politiek. En het ondernemerschap niet te vergeten.
    Vanavond een gesprek met van der Hoeven (AHOLD) op Ned 2, 23:30.
    Altijd met stomme verbazing zitten kijken naar wat hier gebeurde. De boel belazeren tot ongekende hoogte, een dieptepunt natuurlijk.
    Wordt veroordeeld tot 9 maanden voorwaardelijk (“nooit meer doen hoor”) en slechts 30.000 euro boete…

    Da’s nog een Sinterklazen!

  73. Burro 13 november 2011 om 12:42

    Ik heb opnieuw hard moeten lachen om dit blog. Zij het met een zorgelijke blik! Zat die er al bij? “zorgelijke blik”?

  74. Aad Verbaast 13 november 2011 om 13:08

    @Burro: “zorgelijke blik” hoort zeker bij de symptomen van diverse ziekten als hierboven genoemd.
    De zeer frequente zorgelijke blikken in de omgeving merken ze echter niet op. Heeft daar ook weer veel mee te maken. Ernstig, zeer ernstig allemaal!

  75. Nelus 13 november 2011 om 14:17

    Goedenmiddag allemaal, kom ik weer eens een keertje kijken bij Aad Verbaast, en wat zie ik: de kerstboom in wording. Is dit een aanloopje naar ons oude Volkskrant-spelletje : ballen in de boom ?
    Dan toch eens kijken hoe ik hier ook weer een blog kan openen.

    Politici: volg het nieuws omtrent Berlusconi met gepast leedvermaak.

  76. VSp 13 november 2011 om 15:46

    Ook de Grieken wisten er weg mee. Slaaf door eigen schulden woorden: http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_ancient_Greece
    ‘Prior to its interdiction by Solon, Athenians practiced debt enslavement: a citizen incapable of paying his debts became “enslaved” to the creditor.[109] The exact nature of this dependency is a much controversial issue amongst modern historians: was it truly slavery or another form of bondage? However, this issue primarily concerned those peasants known as “hektēmoroi”[110] working leased land belonging to rich landowners and unable to pay their rents. In theory, those so enslaved would be liberated when their original debts were repaid. The system was developed with variants throughout the Near East and is cited in the Bible.’
    Het daarmee gepaarde schuldgevoel, het ‘dank u wel’, nestelde zich in religie en economische verhoudingen. Zo, betaal uw schulden en verdeel het land opnieuwomdat iedere omwenteling, revolutie begint met oonbetaalbare schulden. Dat begon al in Mesopotamie….

  77. VSp 13 november 2011 om 16:57

    Ha die Nelus! Terug van lange tijd weg geweest te zijn. Geen schuldgevoelens aan over gehouden?

  78. Aad Verbaast 13 november 2011 om 21:46

    @Nelus: wat leuk je hier weer te zien! Ontwaakt uit de winterslaap?
    En weer met een uitzonderlijk fraaie kattenavatar!
    Ook goed te horen dat je er over denkt weer eens te gaan bloggen. Hoog tijd natuurlijk. Veels te lang niet gedaan. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft, maar sinds jij minder bent gaan bloggen is de VK er ook maar mee opgehouden.

    Opmaak voor de unieke gouden kerstbal verkiezing? Begin er maar vast aan. Je weet het maar nooit.
    Ik kan natuurlijk ook voor een zacht prijsje dit unieke concept ook aan een nieuwe WP blogger overdragen.. ;-)

  79. Aad Verbaast 13 november 2011 om 21:49

    @VSp: niet veel verandert macro en micro natuurlijk. Eenmaal in de schulden dan zal je aan de leiband van bijvoorbeeld het IMF moeten lopen (macro), of anders de schuldsanering (micro).
    Niet veel meer in te brengen.
    De kerk wist er ook raad mee. Liet je eerst een schuld opbouwen (biecht) om dat vervolgens met een aflaat af te kopen. Afgekeken (begrijp ik nu) van de Grieken.

  80. VSp 13 november 2011 om 22:24

    ‘en vergeef ons onze schulden, zoals wij ook vergeven hebben wie ons iets schuldig zijn’. Helaas, de praktiijk bewijst het tegendeel. De maatschappij, de inwoners zijn levenslang gedegradeerd tot de levenslange sociaal-economisches status van slaven omdat de schulden en rente nooit van z’n leven terugbetaald kunnen worden.
    Het is geen prettig vooruitzicht om in een uitzichtloze situatie ‘van bovenaf’ een bekrompen maatpak aangemeten te krijgen dat niet past en niet vervangen kan worden. De vrijheid is voor velen té ver, heel ver weg, zo niet onbereikbaar geworden. Daartegen komt men in opstand. Tot nu toe hebben de burgers nog het gevoel dat men de schulden terugbetalen kan. Verandert dat, dan verandert alles.
    De toenemde autoritaire wijze waarop de overheden met maatregelen reageren, is een teken aan de wand.

  81. jan bouma 13 november 2011 om 22:28

    @VSp…15:46
    @Aad…21:49
    Je kunt ook de opvatting huldigen (zoals ik) dat je aan “schuldoverheveling” doet… (doen de Grieken ook). In mijn geval is de corrupte overheid de oorzaak van mijn schuld en dus moeten die laaienlichters dan ook hun aan mij toegebrachte schuld betalen. Lijkt me logisch nietwaar?
    De Grieken hebben nog van de Duitsers tegoed ca. 150 miljard Euro “oorlogsschuld” uit WO II; ik noem maar wat. En ik heb ca. zo’n 5 a 6 miljoen tegoed van de corrupte overheid en elke dag dat het langer duurt komt er de strafrente bij. (ik reken op dit moment 66,2 % vanwege de verhoogde risico’s en moeilijke incassokosten (rechtszaken e.d.). Bovendien moet m’n tijd betaald worden.. ; moet Aads scootmobiel ook nog opgehoest worden; verder moet ik vast en zeker een nieuwe concertvleugel kopen (Steinway D – 175.000 euro) Enz. enz. enz. enz.

    Tot morgen!

    @Nelussie… Fijn dat je er weer bent.

  82. VSp 14 november 2011 om 07:34

    En, @bouma, wat gebeurt er indien de overheid geen geld meer heeft, tegelijkertijd belastingen en heffingen verhoogt, de aflossing van schulden plus de rente over overgewaardeerde bezittingen niet meer betaald kan worden en het vooruitzicht dat ‘t wel goed komt nul komma nul is, de banken cash nodig hebben in plaats van wanbetalers op de balansen om afgeschreven staatsobligaties te compenseren?
    Daar helpt zelfs geen European Solidarity, pardon, Stability Monetary Fund meer. Alleen al dat Engels vertalen roept enorme nationale weerstanden en problemen op. Kortom, herwaarderen, in deze heb je gelijk, Europa, ‘t land, herverdelen en opnieuw beginnen. Oei, dat wordt een pijnlijke operatie, de verovingsmiddelen zijn namelijk op. Nu sneuvelen de ego’s nog, straks het voetvolk. Daar kan gif op ingenomen worden.

  83. Aad Verbaast 14 november 2011 om 09:48

    @VSp: meevaller is natuurlijk wel dat bijna niemand zich meer kan voorstellen dat er landen zullen zijn die geen schulden hebben. Ergens ligt een emotionele grens dat die te hoog kan zijn. Dat te hoog moet dan deels afgebouwd worden. Dat verkleint het probleem natuurlijk aanzienlijk.
    Vervolgens blijft dan het spel van de financiers over waarbij net als bij huizen de aflossingsvrije hypotheek een populair financieel product was.
    Oeps… die willen de politici nu net gaan afschaffen.. Voor de burger dan.

  84. Aad Verbaast 14 november 2011 om 10:07

    @Jan: lijkt me niet onlogisch dat schulden die wederzijds zijn tegen elkaar dienen te worden weggeschreven. Moeten ze natuurlijk het wel even eens worden dat die schulden ook daadwerkelijk bestaan. Daar zit hem toch de kneep.
    Maar ja, dan blijven de andere bezittingen nog over. Een deurwaarder (heb je het weer: voor de burger) haalt immers ook je huis leeg als er niet betaald wordt.

    In de politiek gaat dat toch wat anders. Onderpanden zijn niet nodig (voor de burger wel).
    Een land moet kunnen blijven lenen (vinden overheden) om die overeind te houden (de burger hoeft niet aan te kloppen bij een bank, en al helemaal niet bij de overheid).

    En politici maar klagen dat de kloof tussen de politiek en de burger zo groot is..

  85. jan bouma 14 november 2011 om 10:07

    @VSp…7:34
    Goeie opmerkingen. Je gaat eigenlijk uit van het scenario: “daar waar niet meer is verliest zelfs de keizer z’n recht!” Nu doet zich de vraag voor of dat waar is. Nee. Neem daarom even zorgvuldig kennis van navolgend youtubefilmpje uit de serie Zeitgeist Addendum 3 en 4 HOE de moneymaking überhaupt tot stand komt. Op het moment dat de FED of de ECB of (voorheen) de DNB besloot tot “het drukken van geld” en dat geld goedkoop uit te lenen aan de banken wordt er per definitie slechts “inflatoir geld” bijgemaakt. Kom je bij de bank voor dat geld (waardeloos bedrukt papier) wordt dat papier in “schuld’ omgezet door je handtekening en afname van de hypotheek. In mijn geval zal de Staat dat geld toch moeten bijdrukken omdat anders de rechtsstaat niet meer zal bestaan. (Sorry, Aad als het hele filmpje verschijnt)

  86. jan bouma 14 november 2011 om 10:10

    @Aad….Niet “toevallig” dat onze beide comments om 10:07 uur verschenen.. Toeval bestaat namelijk niet. Laat aub wel het filmpje staan.. Nog enig comment op m’n posting van 22:28 uur? Tenslotte verwijs ik daarin naar mijn “schuldverplichting” aan je om een scootmobiel te kopen voor je!!! :))

  87. Aad Verbaast 14 november 2011 om 10:33

    @Jan: ik zal het filmpje laten staan. Interessant natuurlijk. “Only God can create something out of nothing”.
    Daar kan mijn scootmobiel nog wat van leren. Die natuurlijk al lang weer door mij als onderpand is gegeven voor een andere lening. Ik leer nog wel eens wat van die God ;-)

  88. Aad Verbaast 14 november 2011 om 10:55

    @VSp: off-topic: je timmert wel aan de weg! : http://www.netwerkvsp.nl/nl/web/over-netwerk-vsp/home
    Netwerk VSP.. je moet het maar bedenken ;-)

    P.S. slim ook. Immers: als je kan bepalen wat er bij de huishoudens in de bus valt, dan beheers en bepaal je de stroom informatie die de mensen bereikt. Kom er nog maar eens om!

  89. VSp 14 november 2011 om 11:07

    Ha, ha, zelfs wat de Mesopotami-ers 5000 jaar gelden in stenen tafelen beitelden, kwam niets van terecht. Alleen op de Duitse Wiki te vinden hoe schatplichtige burgers en slaven afgeschermd moesten worden voor woekerwinsten van landeigenaren en tempelbeheerders om politieke en maatschappelijke onrust te voorkomen. Inhalige congsi’s aan de randen van het rijk werden gesmeed om hier een eind aan te maken.
    http://de.wikipedia.org/wiki/Mesopotamische_Gesetze
    Indachtig aan de in beslag genomen Steinway en een kerncentrale die slechts verzekerd is voor €230 miljoen tegen rampen, was destijds de verzekeringsplicht voor in beslag genomen goederen, toen al, zijn tijd ver vooruit. En bood perspectieven zolang derden geen roet in het eten gooiden.

  90. jan bouma 14 november 2011 om 11:40

    VSp…11:07
    Ben het met je eens dat uiteindelijk en basically de waarheidsvinding (ten onrechte) wordt gegrondvest op “het gesundenes Volksempfinden”. Maar ik gooi wat “roet in het eten” van de simplisten… Namelijk door ter discussie te stellen de combinatie van de waarden van ons veroverde rechtssysteem versus dat van de platte opportunisten.

    Pick your choice and make up your own mind.

  91. jan bouma 14 november 2011 om 11:59

    Ter aanvulling van m’n comment hierboven 11:40 uur verwijs ik naar bladzijde 60/61 uit het Boek der Boeken waarbij aan de orde is de verkoop door Defensie/Domeinen van “oud legermateriëel” waaronder een partij landmijnen die, volgens de Geneefse Conventie, vallen buiten de verordeningen van de Conventie net zoals het verbod op het gebruik van strijdgassen. Onze corrupte Staat verkocht toen wel degelijk 115.000 stuks landmijnen à raison van 1,15 Euro p/stuk terwijl… dat volgens de Geneefse Conventie verboden is. Zie verder (desgewenst) navolgend comment van m’n website:
    ==
    Citaat: pg. 60 – 61.

    “…Uiteraard besteedt u die miljoen Euro aan een goed doel. Te denken valt aan de wereldwijd werkende Mijnopruimingsdiensten. Er liggen zo’n 200 miljoen sluipmoordenaars die volgens de Geneefse Conventie au fond gezien zouden moeten worden als de wel verboden strijdgassen en biochemische wapens. Inderdaad besloot het merendeel van de landen in 1999 tot een dergelijk verbod… dat “natuurlijk” dus niet nagekomen wordt. Onze eigen “Defensie” verkocht (in plaats van te vernietigen…) in 2002 nog zo’n 115.000 stuks voor het schappelijke vriendenprijsje (als 2 e hands materieel) a 1,15 euro per stuk hun oude voorraad*). Nu “kost” een landmijn, behalve veelal afgerukte ledematen van kinderen…… gemiddeld zo’n 2 euro per stuk maar de opruiming vergt ongeveer het 100-voudige (….). De cynische calculerende burger zou zich nu achter zijn oren moeten krabben… Is hij door de “goede” God of Allah geïnspireerd, kan hij natuurlijk beter zijn kop van de romp laten scheiden om niet te hoeven nadenken aan de “vreedzame” (….) voorschriften van de eigen religies. Tot ver in de volgende eeuw zal de mensheid bezig zijn ze op te ruimen…: ik bedoel de landmijnen… (ja, de echte “god- of allah-vruchtigen” mogen ook ‘opgeruimd’ worden) dat wil zeggen: als men NU werkelijk zou stoppen met de productie.
    *) N.a.v. een RVU-TV-uitzending uit de serie “werken aan werk” waarin “met trots” die geslaagde verkoopactie van 2e hands oorlogsmaterieel (incl. de landmijnen) werd vermeld (2002).”
    Einde citaat van slechts een halve pagina tekst uit m’n boek; zie 60 – 61.

    Kijk lezer! Als u zich nu nog zou afvragen waarom Mithras zou moeten worden doodgezwegen dan leest u hierboven slechts een enkele reden. Bedenk echter dat er 360 pagina’s zijn! Nog een opmerking. Mijn tegenstanders moeten ophouden met hun bewering “dat ik zo moeilijk zou schrijven”….; alsof ik – God betere ‘t – in een soort onbegrijpelijk en onvertaalbaar “koeterwaals-chinees” zou schrijven!! Ze begrijpen alles wat er in dat boek staat! U alleen nog niet want u kent het niet! Dat is dus uw probleem. Nog een geluk, zou ik zeggen, dat u er geen 27.500 euro voor hoeft te betalen doch slechts 27,50. Bent u daar in werkelijkheid ook nog “te armlastig” voor zal ik me inspannen om u het “gratis” toe te sturen!

    Voor het goede begrip van bovenstaande column laat ik die van vorige week hieronder staan zodat u het gehele verband snapt. Tot volgende week vrijdag maar weer. Alsdan zal ik u waarschijnlijk ook kunnen vertellen wie Mithras het zwijgen wil opleggen… en wie zijn tegenstanders zijn die hun proces bij de Rechter hebben verloren… Het wordt nog bloedstollend spannend op deze website. Op de webkrant http://www.vechtkronkels.nl blijf ik “de aardige, verpozende stukjes wel schrijven, hoor!.” Groet! JB

  92. Aad Verbaast 14 november 2011 om 16:44

    @Jan: voor de prijs van je boek kun/kon je dus grofweg 25 afgedankte landmijnen kopen van de Nederlandse overheid. Jouw boek werd dan ook door hen beschouwd als levensgevaarlijk voor hun eigen hachje. Ze durfden het niet aan te raken.
    Zegt weer veel over hun logica, non-logica eigenlijk.

  93. Aad Verbaast 15 november 2011 om 00:51

    @allen: dit interview even lezen en kijken met Cain… Luister en huiver.
    Geheel on-topic.. Dergelijke nitwits kunnen serieus kandidaat worden voor de ‘machtigste man van de wereld’..

    N.B. 15/11 hier alsnog de link.. : http://www.cbsnews.com/8301-503544_162-57324556-503544/herman-cain-stumbles-badly-on-libya-question/

  94. VSp 15 november 2011 om 11:05

    re 00.51 ???

  95. Aad Verbaast 15 november 2011 om 11:18

    @Vsp: oeps, vergeten de link er in te zetten.. Over nitwits gesproken ;-)
    Maar ja ik pretendeer niet president van Amerika te willen worden..
    Hier alsnog: http://www.cbsnews.com/8301-503544_162-57324556-503544/herman-cain-stumbles-badly-on-libya-question/

  96. jan bouma 15 november 2011 om 12:58

    Re: 11:59….14 november.
    Ik zag in de herhaling (uit nieuwsgierigheid) “Eva Jinek op zondagochtend” (of zoiets) met 3 gasten. Waaronder Yvo Niehe, een zangeres – best aardig – en de dikke kop van Van Baalen, VVD-politicus en Europarlementariër, zeg maar het prototype van de zelfvoldaanheid. Hoe ziet hij zichzelf? Als in ieder geval een politicus die overtuigd is van zijn motieven (zoals hij zei) en te werken “voor een betere wereld” en hij wou ook tot aan zijn laatste snik doorgaan en zonodig “daarvoor sterven…”

    Hier de link: (als ie werkt): http://player.omroep.nl/?aflID=13367269

    Tsja… de volvette zelfvoldane Van Baalen zou dan toch maar eens opnieuw m’n comment van gisteren moeten lezen; de huichelaar. Je ontwikkelt, althans ik, vanzelf wel een soort begrijpelijke antipathie tegen dit soort mensen….

    Allen een goeie dag…

  97. Aad Verbaast 15 november 2011 om 13:57

    @Jan: alleen de naam al. Zegt genoeg.

  98. VSp 15 november 2011 om 16:49

    Ach, aad verbaast, die Cain.
    In Nederland loopt er een eentje rond, die zichzelf voor de zoveelste keer ook belachelijk maakte, en voor degenen die hem nog steeds VERTROUWEN, -dat laatste is de basis voor alles en iedereen-, een stevig stuk ,’houvast, houd vast!’, drijfhout is, die elders profeteerde dat alles naar ‘de klote gaat’ in zijn alom erkende geheimgehouden, raadselachtige geschiedeniskennis.
    Wat dat betreft heeft Nederland ook wel een opknappertje nodig en niet alleen een nieuw bloesje.
    De broek moet uit, met de billen bloot, want de http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Maagd
    moet opnieuw aangekleed worden. Anders gaat het ook hier naar de klote, wordt ‘t naadje.
    VSP kan nu al in alle brievenbussen namens de eens Koninklijke PTT een a-4tje deponeren dat ook met zijn nietsteggende aanwezigheid naar de klote gaat.

  99. VSp 15 november 2011 om 16:57

    En hier is ‘Naatje’. Of ‘Naadje’. Op de Dam!
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Dam2.jpg

  100. Aad Verbaast 15 november 2011 om 16:57

    @VSp: je broek zou er toch geheel afzakken van al dat gepruts?
    Je zal het nog druk krijgen met het verspreiden van al die vlugschriften.
    Hard nodig.
    Ik ga vandaag nog maar weer eens even aandacht vragen voor de volgende rampspoed die over ons heen komt. We zijn het milieu toch niet vergeten tussen al het andere geweld?

    Nieuw blog dus vandaag. Lees en huiver.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 153 andere volgers

%d bloggers like this: