Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Echtens Paradijs

Mijn eerste fotoblog. Het logische vervolg van mijn voorlaatste blog waar ik me afvroeg of ik ooit een fotoblogger zou kunnen worden. “ik ben benieuwd” schreef menig lezer. Er op uit dus. Naar het Echtens Paradijs. Een plek op ‘steenworp’ afstand van mijn woonplaats. Echten (Drenthe), en dan het natuurgebied erachter. Een bos en nat heidegebied met enkele stuifduinen. Deels onderhouden door een kudde koeien. Een prachtig gebied waar ik met grote regelmaat mezelf even uitlaat.

Altijd weer opvallend. Hoogseizoen in Nederland, maar als je even buiten de wegen en overvolle campings komt en de natuur intrekt kom je niemand meer tegen. Ik vind het al lang best. Hier vind je nog echte rust, en kan je volop genieten van de mooie natuur. En die is er in overvloed. Geen wonder dat dit gebied een het paradijs genoemd wordt.

Gisteren was het onrustig weer. Af en toe schoot er een zonnetje doorheen. Mooie luchten, dat dan weer wel.

Hier een foto waar ik het wel van aandurf die op deze blog te zetten. Het zonnetje schoot er net doorheen. Bijzonder licht zo aan het eind van de middag.

Wil je precies weten waar de foto genomen is en even een ‘birds eye view’ hebben van dit gebied (aanrader) doe dan het volgende:

  1. Open Google Maps
  2. Kopieer de volgende data in zijn geheel in de zoekbalk: 52°42’57.5″,  6°22’24.7″
  3. Bingo!

Oh, ja. De kompasrichting van de foto: 323 graden. Kom er nog maar eens om. Handig zo’n GPS met kompas functie in je camera.

Vooruit: nog drie toegiften. Drie panoramafoto’s (180 graden) geschoten in hetzelfde gebied:

Mijn eerste fotoblog zit er weer op. Misschien volgen er nog wel meer. Ter afwisseling. Een echte fotoblogger zal ik wel nooit worden.

P.S. wil je de foto nog wat vergroten: klik dan op de foto..

62 Reacties op “Echtens Paradijs

  1. antoinetteduijsters 6 augustus 2011 om 10:53

    Heel mooi, dergelijke luchten horen erbij, echt Nederlands.

  2. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 10:57

    @antoinette: het was ook best wel een bijzondere dag. Ik heb in ieder geval weer volop genoten.

  3. jan bouma 6 augustus 2011 om 11:03

    @Aad… Goed. De kop is eraf. Je bent nu ook “fotoblogger”.
    Vraag en opmerking.
    1. Vraag: op de onderste foto treft mij op dat witte zanddriehoekje iets in het midden. Wat is dat?
    2. Opmerking: ik ben ooit vanuit de Randstad (Vechtstreek) gereden naar Assen. Ik had daar een afspraak met een juffrouw maar dat doet er verder niet toe. En toen ik dus die afstand aflegde vroeg ik me wel af: “Hoezo is Nederland vol?!” Het dichtstbevolkte land van Europa? Eindeloze kilometers met niks. Lege vlaktes. Het leek wel of ik in Siberië rondreed.
    Succes met dit blog.

  4. cor3306 6 augustus 2011 om 11:22

    ja je wordt zo echt een fotoblogger, maar je geeft er in elke geval royaal info bij en dat is iets wat aan veel plaatjesschieterij ontbreekt

  5. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 11:29

    @Jan:
    ad 1: dat is een boomstronk. Ook fotowaardig trouwens. Mooi ding daar zo midden in het zand.
    ad 2: en zo is het Jan. Hier kan je nog de leegte vinden. Net als donkere plekken zonder lichtvervuiling. Voor mij nooit meer de Randstad!

  6. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 11:30

    @cor3306: dank. Dus ik ben op de goede weg?😉
    P.S. en ook van hieruit: gefeliciteerd!

  7. kittyschoenmakers 6 augustus 2011 om 11:42

    Mooi!
    De heide gaat al bloeien zie ik.
    Dan moet ik ook maar weer eens een wandeling maken erover. :))

  8. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 11:44

    @Kitty: volop in bloei. Prachtig gezicht!
    Hier is de hei ook in goede conditie. Zie je niet overal meer omdat die zo vaak wordt overwoekerd door gras. Niet in dit gebied. Zeker de moeite waard om te gaan kijken. Uren kan je er wandelen.

  9. Johan 6 augustus 2011 om 11:57

    Zoveel precisie had nu ook weer niet gehoeven🙂.

  10. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 11:59

    @Johan: maar anders kunnen we elkaar nooit tegenkomen daar😉

  11. Henk 6 augustus 2011 om 12:02

    Ziet er goed uit.
    GrH

  12. Beukmans 6 augustus 2011 om 12:06

    Een opschepperig fotoblog meteen vind ik😛
    (je had toch ook kunnen beginnen met een paar mislukte)

    Met gepaste bewondering…

    Fijn weekend Aad!

  13. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 12:26

    @Henk: dankjewel.

    @Beukmans: == beginnen met een paar mislukte ==
    Was wel een idee geweest. Maar er blijft gelukkig nog genoeg over om te verbeteren..
    Jij ook een goed weekend gewenst!

  14. Marleen 6 augustus 2011 om 13:02

    Mooie foto’s, mijn favoriete Nedrlandse landschap en dat ook nog eens in een naadloos panorama.

  15. Draver 6 augustus 2011 om 13:27

    Resultaat mag er zijn de omgeving leent zich er ook voor.

  16. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 13:29

    @Marleen: bij jou in de buurt niet veel heidegronden? Ik heb ze nooit kunnen ontdekken.
    Weer heel anders mooi. Dat wel.

    @Draver: dankje. Weer wat anders dan de kusten waar jij normaliter vertoeft.
    Eeerlijk is eerlijk: ik mis hier wel het open water.

  17. Appelvrouw 6 augustus 2011 om 13:42

    Ik vind dat je goed je best gedaan hebt.
    Ben er onlangs geweest en toen was de heide nog niet zo paars.
    ERg mooi om te zien. Ik bedoel: wat had je geluk met de wolken en de kleuren.
    En natuurlijk de plaats waar je stond om het zo te schieten.

  18. Glaswerk 6 augustus 2011 om 14:21

    Je hebt zo te zien met natuurfotografie je stiel al snel gevonden.

    Overigens wil ik helemaal niet weten op welke coördinaten een foto geschoten is. Stel dat ik een keer ter plaatse ben, dan zou de werkelijkheid misschien zwaar kunnen tegenvallen ;-P

  19. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 14:22

    @Appelvrouw: alle heide stond volop in bloei. Reden om er snel weer naar toe te gaan!
    == geluk == is met de dommen zeggen ze wel eens.

  20. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 14:32

    @Glaswerk: onder welke “stiel” zou je dit willen scharen Glaswerk?
    Vergeet de coordinaten dan maar snel, zou ik zeggen. Scheelt ook weer heel wat geheugen ruimte!

  21. Mo 6 augustus 2011 om 14:35

    goed idee, ik ga morgen mezelf – en de hond – uitlaten op de Vughtse hei! Als het tenminste niet regent.

  22. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 14:59

    @Mo: ik zie hier naast dat er morgen een lekker windje waait. Hou elkaar (jij en de hond) goed vast!

  23. Bart 6 augustus 2011 om 15:20

    Mooi Aad – een waardige eerste fotobloggerfoto….🙂
    Er zit een fijne wolkenlucht in, voorgrond met de boom links, en ook nog reflecties van de lucht in het water.
    Ook nog prettig ogende vlakverdeling – de verhoudingen, weet-je-wel…..
    Je had veul matiger kunnen beginnen!😉

  24. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 16:04

    @Bart: tsjonge jonge. Er zit meer in dan ik zelf had kunnen bedenken. Zouden ze die boom daarom daar ooit eens geplant hebben voor de zo broodnodige klassieke vlakverdeling?😉

  25. Christien Damman 6 augustus 2011 om 16:05

    Erg mooi geworden. Mijn voorkeur gaat uit naar de middelste foto qua kleur. Anderen zullen een andere mening hebben en dat mag.

  26. Aline 6 augustus 2011 om 16:59

    Nou dat heb je heel mooi gedaan, was inderdaad nieuwsgierig, maar dit is niet de minste foto’s gelijk… nu helpt het dat het gebied mooi is, ik kende het bijvoorbeeld nog niet… maar ik geniet met je mee, door jou mooie foto’s… de eerste stapjes zijn gezet, ga zo door wat mij betreft…

  27. fulpsvalstar 6 augustus 2011 om 18:35

    Mooie platen, je hebt er duidelijk slag van.
    Ik heb voor dagelijks onderweg een Sony dc-w380, ook met G-lens maar het lukt me niet goeie vriendjes met dat priegelding te worden.

  28. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 21:55

    @Christien: middelste foto? Wat is de middelste foto van vier foto’s?😉

    @Aline: dankjewel. Ik ga mijn best doen. Eerst nog (door schade en schande) leren wat wel en niet kan met dit ding. Wat niet kan laat ik natuurlijk hier niet zien!

    @Fulpsvalstar: even opgezocht natuurlijk. Lijkt me wel een handige camera om mee te nemen.
    En veel mogelijkheden. Ook sweep panorama. Gebruik je die wel eens?
    Waarom geen “goede vriendjes” met die camera?

  29. johanhvd 6 augustus 2011 om 22:15

    Wel, mijnheer Aad, mijn eerste blik op uw eerste royale schieterij deed mij denken dat ge zo een dikke driehonderd jaar terug in Echten vertoefde, zittend tussen -bijvoorbeeld- M. Hobbema en J. van Ruysdael en aldus vlijtig mee schilderde…😉

  30. Annet 6 augustus 2011 om 22:33

    Ruik ik hier valse bescheidenheid, tatata…

    Je weet zelf ook wel dat je fantastische kiekjes hebt getrokken….

    We want more:)

  31. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 23:02

    @Johanhvd: nu je het zegt. Kwam ik niet een penseler tegen? Een kwaster?
    Zelfs dat niet. Tegenwoordig moet je ook alles zelf doen heer Johan.

    @Annet: ken je dit gebied? In de buurt van je toch?
    Over ruiken gesproken. Ik stapte volop in een koeienvla. Merkte het door door het sompige geluid.
    Ja, ik laat mijn voetsporen achter daar😉

  32. jan bouma 7 augustus 2011 om 08:14

    @Aad… en @Allen ook goeiemorgen voor de zondagochtendoverpeinzing. Traditie. De willekeurige pagina. Maar ik doe het deze keer middels een verwijzing: http://villamithras.wordpress.com/2011/02/03/de-slang-en-de-geboorte-alleen-dankzij-de-criminelen-onder-uw-aandacht-gebracht/#comment-2675
    want bij dit lichtvoetige blog past het niet. Dat brengt me op het maken van afwegingen. De fotograaf doet dat ook. Soms meent hij “de beste plaat allertijden” te schieten op het moment dat hij afdrukt maar gelukkig! Hij weet ook dat hij daar nimmer in zal slagen. Het kan altijd beter of anders. In ieder geval heeft @Aad z’n camera wel in balans zodat er geen scheve horizon op staat. Lijkt me ook al een hele opgave; of corrigeren die dingen zich vanzelf?
    Enfin. Ik weet niks van camera’s. Zijn voor mij als computers; je wordt eraan over- en uitgeleverd en bent nauwelijks nog in control.. Allen een goeie dag. :))

  33. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 09:46

    @Jan: maar Jan toch hoe kom je daar nou bij: “want bij dit lichtvoetige blog past het niet” als we eerder al hadden vastgelsteld dat alles met alles te maken heeft.
    Je kan dit blog dan als ‘lichtvoetig’ omschrijven maar daar doe je het dan toch, in die zin, te kort.
    Ik moet wederom tot de conclusie komen dat de @randomgenerator weer uitstekend haar best heeft gedaan door pagina 246 uit te kiezen. Geheel gewijd aan integriteit.
    En daar zit nou juist de kneep waar menig fotograaf mee worstelt.
    1. Mag ik even je quote memoreren: de positie van de waarnemer bepaalt diens blikveld.
    2. Waar je vroeger nog sprak over ontwikkelen, is het nu een eitje (het is per slot van rekening zondagmorgen) om welke foto dan ook zodanig te aberreren dat het weliswaar nog de schijn wekt een relatie met de werkelijkheid te hebben, maar dat nauwelijks meer te controleren is voor de toeschouwer.

    Kortom: staat integriteit niet ook op zeer gespannen voet met de fotograaf/fotografie?

    Zo zie je maar Jan. Je bent te bescheiden😉

    N.B. terwijl wij druk zijn met de zondagoverdenkingen is vannacht in Amsterdam een viskraam ontploft.
    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/08_augustus/07/binnenland/viskraam-amsterdam_noord-ontploft.xml
    Dat risico loop je als er een overvloed aan rotte vis is.
    Vandaag overlegt de G7 (telefonisch) over de ontstane crisis. Over rotte vis gesproken.
    Kan je maar beter uit de buurt blijven. Dan loop je minder risico als de boel ontploft.

  34. Sam 7 augustus 2011 om 10:44

    Mooie plaatjes. Altijd leuk om iemand ook echt wat te zien doen met z’n nieuwe camera.

  35. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 10:59

    @Paco: halve werk, Paco

    @Sam: de investering moet er natuurlijk wel weer uit😉

  36. ramireziblog 7 augustus 2011 om 11:18

    Mooi zeg die panorama’s – kun je zo als header gaan gebruiken…

  37. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 11:31

    @Ramirezi: dat was ook de achterliggende gedachte, waarom ik die sweep panorama functie aantrekkelijk vond: je eigen headers maken😉

  38. jan bouma 7 augustus 2011 om 13:04

    @Aad…9:46

    Je vraag == Kortom: staat integriteit niet ook op zeer gespannen voet met de fotograaf/fotografie?
    == dient bevestigend beantwoord te worden. Met de techniek van vandaag, het fotoshoppen, kan men de werkelijkheid desgewenst inkleuren naar gelang de eigen subjectieve opvattingen. Dit doet me denken aan “mijn fotografe” die bij mij in 3 varianten een kunstinstallatie fotografeerde en met een verbluffend resultaat. De foto’s waren mooier dan de werkelijkheid. Maar dan rijst de vraag: “mag dat niet?” Tuurlijk dat mag wel. Maar je raakt wel ’n beetje het zicht kwijt op de werkelijkheid. Die blijkt subjectief. En te manipuleren. Desalniettemin: veel succes met je nieuwe hobby. Amuseer je:

  39. jantiena63 7 augustus 2011 om 13:24

    Goed gelukt je eerste fotoblog, vooral de panorama foto’s zijn erg mooi.

  40. Christien Damman 7 augustus 2011 om 13:26

    Aad, de middelste van de onderste drie hahha.

  41. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 13:26

    @Jan: ware woorden. Ook weer een duidelijk verband tussen macro en micro wat zoals je weet elke keer weer blijkt gelijk te zijn.
    == kan men de werkelijkheid desgewenst inkleuren naar gelang de eigen subjectieve opvattingen. ==
    == Maar je raakt wel ‘n beetje het zicht kwijt op de werkelijkheid. Die blijkt subjectief. En te manipuleren ==
    Kan net zo goed betrekking hebben op de politieke besluitvorming. Ik noem de politiek maar even als voorbeeld omdat, zoals we ook al eerder vaststelden, alles politiek is. Zwaar ingekleurd.
    Ze maken er nog steeds een grote bende van!

  42. Christien Damman 7 augustus 2011 om 13:27

    Van de headers natuurlijk pffff…

  43. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 13:28

    @Jantien63: ik was zelf ook niet ontevreden!

    @Christien Damman: is dat mysterie ook weer opgelost.😉
    Eens met je keuze overigens. Qua kleur en gevarieerdheid.

  44. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 15:29

    @Jacob: Klopt, ik heb er een aantal niet laten zien. Konden zo de prullenbak in🙂

  45. fulpsvalstar 7 augustus 2011 om 18:43

    @Aad
    http://fulpsvalstar.wordpress.com/2011/08/07/karmozijnbes-is-bes-geworden/
    Dit lukt me niet met zo’n compact, heel goed cameraatje maar het ding doet al het ontwikkelwerk
    terwijl ik met de spiegelreflex in raw werk, alle informatie is dus nog aanwezig, bij het kleintje is voor mij teveel weggepoetst.
    Helaas is op grotere afstanden de reflex te zwaar voor me……..

  46. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 19:22

    @fulpsvalstar: mooie foto’s daar. De ware kracht zie je pas als je even op die foto’s klikt.
    Wat een formaat!
    Raw: de Fuiji (mijn twijfel nog steeds) kon dat wel. itt tot de Sony. Maar dat is voor mij (zeker) voorlopig een brug te ver. Ik moet nog veel leren heb ik al gemerkt.
    Spiegelreflex: ook al is die tegenwoordig ook digitaal, is me toch veel te groot. Al dat gesjouw zie ik niet zo zitten.

    P.S. ik merk wel dat met het publiceren op wordpress (bij mij) nogal wat scherpte verloren gaat.
    Misschien doe ik nog iets verkeerd..

  47. Annet 7 augustus 2011 om 21:31

    Het gebied ken ik niet, woon bij Gieten…
    Vind de bossen bij Grolloo wonderlijk mooi én
    de Drentse Aa en nog zoveel meer (zie je op m’n Hyves)🙂

  48. Marjelle 7 augustus 2011 om 21:40

    Je moet af en toe jezelf uitlaten idd.😉 En dan is dit een mooi gebied & een mooie openingsfoto!
    Volgens mij heb je de smaak al helemaal te pakken.

  49. Aad Verbaast 7 augustus 2011 om 22:21

    @Annet: tja, daar noem je ook twee gebieden die ook heel erg mooi zijn. Waar is het niet mooi in mooi Drenthe!
    P.S. Hyves?

    @Marjelle: smaakt naar meer inderdaad. Ik denk dat ik partimefotoblogger word. Moet kunnen toch?

  50. Christien Damman 8 augustus 2011 om 09:08

    Aad, je kunt je foto’s ook in Picasa ook bewerken. Misschien iets voor jou.

  51. Aad Verbaast 8 augustus 2011 om 09:42

    @Christien: Ik zit er inderdaad over te denken om dat maar eens te gaan downloaden.
    Nu gebruik ik voornamelijk Adobe Photoshop Elements en PMB. Met name eigenlijk om bij te snijden en te verkleinen. Niet zozeer om van alles bij te werken qua kleur en zo. Ik blijf een amateur op dat gebied..
    Piacasa schijnt echter een wat gemakkelijker manier te hebben om de GPS data die bij de foto zit automatisch te koppelen aan Google Maps. Bij PMB kan dat ook, maar net even niet ideaal.
    Dus waarschijnlijk ga ik dat maar eens proberen.
    Hup, weer een programma er bij🙂

  52. jan bouma 8 augustus 2011 om 10:08

    Daar komt natuurlijk niks van terecht maar ik probeer het toch. De gemanipuleerde foto’s middels fotoshopping. Zie hierna: Van: mijn fotografe
    Aan: “Jan Bouma”
    Onderwerp: Installatie
    Datum: vrijdag 20 mei 2011 16:16

    nu werkt wordpress.com ook weer niet zo dat die foto’s worden meegezonden. Is daar ook wat aan te doen? Amuseer je verder.

  53. Federico Bär 8 augustus 2011 om 12:27

    Goedemorgen Aad. Mooie start van het fotoproject. Om overbodig commentaar te voorkomen, behoort een bezoeker eigenlijk alle voorgaande reacties te lezen. Dat wou ik ook wel, alleen schrikte het aantal op dat moment (54) me wat af. Al gauw zag ik dat Jan Bouma mij vóór is geweest met het commentaar ‘Hoezo, Nederland vol?’
    Wat ik eraan wou toevoegen, is van mijzelf. Ik heb in die omgeving kilometers rondgewandeld tijdens een paar genoeglijke weekenden in Uffelte, waar familieleden een buitenhuis bezitten (op de Molenberg). Ik woon in Argentinië, dat is een end fietsen, maar kan de stille verwachting niet van me afzetten, er nog eens naartoe te kunnen gaan. En dan komt Echten écht op mijn route! Foto’s hoef ik dan alleen te maken van mensen…
    Groet,
    Federico
    .

  54. Aad Verbaast 8 augustus 2011 om 12:55

    @Fredrico:
    Ook een goedemorgen. Bijzondere combinatie: Argentinië en Uffelte.
    Ben je ooit weer eens in de buurt dan weet je waar je nu ook naar toe zou moeten gaan. Is vanuit Uffelte heel goed te fietsen😉

  55. Aad Verbaast 8 augustus 2011 om 12:56

    @Jan:
    == nu werkt wordpress.com ook weer niet zo dat die foto’s worden meegezonden ==
    Zal wel een ‘gebruikersprobleem’ zijn. Dat is meestal zo.
    Je kan toch wel een linkje kopieren?🙂

  56. Schrijfkunst (Ingrid van den Bergh) 8 augustus 2011 om 19:38

    Heeeeeeeeeeeeeeeeeerlijkl Aad, om hier nog eens te wandelen aan de hand van je foto’s. Jioj woont daar? Bofkont.
    En je fotoblog mag er zijn, wat mij betreft enne… ben jaloers op die steenworp…

  57. Aad Verbaast 8 augustus 2011 om 21:46

    @Ingrid. Ik woon daar in de buurt. Niet verkeerd inderdaad. Heel Drenthe overigens kent prachtige zeer ruime natuurgebieden. Ook nog eens zeer gevarieerd.
    Ik prijs me gelukkig😉

  58. Schrijfkunst (Ingrid van den Bergh) 8 augustus 2011 om 22:18

    terecht, Aad. wij kennen Drenthe van vakanties, o.a. de Lutte en de omgeving van de hunnebedden.

  59. Aad Verbaast 9 augustus 2011 om 00:26

    @Ingrid: ligt de Lutte niet in Overijssel?😉

  60. Schrijfkunst (Ingrid van den Bergh) 9 augustus 2011 om 15:59

    zou zomaar kunnen, Aad.
    Nou, Almen dan, daar waren we ook een keer

Geef een reactie

