Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Zal ik ooit een fotoblogger worden?

Met volle verwondering en soms stijgende verbazing kijk ik graag naar de brede schare fotobloggers.  Hoe doen ze dat toch? Zelf ben het stadium van de kiekjes nooit te boven gekomen. Hoog tijd om die uitdaging dan ook maar eens aan te gaan. Onder het motto: aan het materiaal mag het niet liggen, ben ik op zoek gegaan naar een metgezel die me daar bij kan helpen. En gevonden! De Sony DSC-HX9V die ik bij deze met gepaste trots presenteer.

De zoektocht
Belangrijke eis voor me dat het een nog draagbaar ding (in de broekzak) moest zijn. Een compact-camera dus. Stevige zoom, ook belangrijk. Als gadgetliefhebber, wat extra toeters en bellen. GPS leek me ook wel wat. Kan ik tenminste terugvinden waar die ‘unieke’ foto gemaakt is. Filmen? Natuurlijk. Maar dan wel in HD. Macro: uiteraard. Panorama: heel belangrijk. Menig fotoboek van me wordt opgesierd met knullige aan elkaar geplakte foto’s. Dat moest maar eens echt afgelopen zijn. Ook leuk voor het maken van eigen “kopafbeeldingen”.

De twijfelzucht
Een eigenschap die me niet vreemd is. Eerst maar eens een shortlist gemaakt. Wekenlang internet afstruinen. 5 merken bleven over. Casio, Panasonic, Fuijifilm, Sony, Samsung. Tests gelezen, overal wel wat mis mee. Probeer dan maar eens winkel te vinden waar je ze kunt zien, voelen, en vergelijken. Niet te doen. Bij de dozenschuivers al helemaal niet. Daar proberen ze je lekker te maken met speciale aanbiedingen van meest camera’s die al weer uit het assortiment raken (zonder je dat te vertellen natuurlijk). Dus uitgekomen bij de lokale nog echte fotowinkel (uitstervend ras).

Grote bewondering voor het uithoudingsvermogen en geduld van deze winkelier. Missende apparaten van de shortlist werden besteld. Om te kunnen vergelijken. Niet eenvoudig, bij elke toestel was wel weer iets wat me niet beviel. Uiteindelijk bleven twee camera’s over. De Sony DSC-HX9V en de Fujifilm Finepix f550exr.

De keuze
Dubbeltje op zijn kant. Erg vergelijkbaar. Dan ga je natuurlijk af op onzinnige verschillen. De Fuiji viel uiteindelijk af. Door het lullige flitsertje wat elke keer (ook als het niet nodig is) naar boven plopt..
De Sony werd het dus. Na weken delibereren uiteindelijk toch een impulsbeslissing.
16 keer optische zoom, 16 Mb sensor, sceneherkenning, GPS en kompas. HD film, duidelijk menu, burst, manueel en intelligent auto (2X), sweep panorama (de beste), 3d (kan ik nog niets mee..), goed LCD scherm ook in zonlicht. Mooie kleuren. Tja wat niet eigenlijk..

Goed geschoten?
400 euro armer (camera + 8 GB kaartje, tasje en HDMI kabel,) en een illusie rijker verliet ik de winkel.
Nou ja, minus 25 euro die ik nog van Sony terugkrijg (speciale zomeractie) dan.
Na wat eerste tests ben ik best onder de indruk. Mooie foto’s, prachtige kleuren. Eerste panorama’s prima gelukt. Indrukwekkend zelfs. Ik had het zelf niet beter kunnen doen.
Maar ook: handleiding wordt in HTML bijgeleverd op schijf. Laptop meenemen onderweg?? GPS is erg traag. En geen ‘maps’ in het toestel (heeft de Fuiji wel). Ook een PC voor nodig dus.

En ineens bedacht ik me: als ik 2000 foto’s maak (dat zijn er toch al best heel veel) tijdens de komende jaren, dan is dat aan afschrijving nog steeds 20 eurocent per foto. Ook best veel eigenlijk.
Nare eigenschap: twijfelzucht.

Met het oog op de toekomst
Bij de ruim 300 blogs die ik tot nu toe heb geschreven heb plakte ik standaard een van het internet ‘geleend’ plaatje. Ik ben zelf benieuwd of dat anders gaat worden in de toekomst. Word ik ook ooit een ‘fotoblogger’?

Mijn grootste uitdaging nu: iets vinden om te fotograferen. Daar had ik eigenlijk nog niet eens zo goed over nagedacht..

Diverse tests en reviews van deze camera:
http://www.besteproduct.nl/Sony_DSC_HX9V/test_deskundigen.html
http://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dschx9v
http://www.digitalcamerainfo.com/content/Sony-Cyber-shot-DSC-HX9V-First-Impressions-Review.htm
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_cybershot_dsc_hx9v_review/
http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/sony/dsc-hx9v/reviews/954333/
http://www.pcworld.com/article/229364/sony_cybershot_dschx9v_review_long_zoom_innovative_extras_and_superb_video.html
http://www.digitalversus.com/sony-cyber-shot-hx9v-p360_10599_16.html
http://www.imaging-resource.com/PRODS/HX9V/HX9VA.HTM
http://www.ephotozine.com/article/sony-cybershot-hx9v-gps-camera-review-16476

98 Reacties op “Zal ik ooit een fotoblogger worden?

  1. Annet 2 augustus 2011 om 17:19

    Nou ik dacht: nu krijg ik toch wat te zien….

    Iets vinden om te fotograferen?

    Hemel! Wat kun je niet op de kiek zetten…zet hem op Aad!

  2. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 17:32

    @Annet: je krijgt toch ook wat te zien: een echt inkijkje. Kom er nog maar eens om😉
    Dank voor de aanmoediging! Kan ik wel gebruiken!

  3. Glaswerk 2 augustus 2011 om 17:37

    Heeft jouw camera op de automaat een zelfportret gemaakt?

  4. Henk 2 augustus 2011 om 17:38

    Fotograferen wat je het meest interesseert. Plan maken en het onderwerp tot op de bodem uitmelken.
    Overigens is fotografie ook de kunst van het weglaten.
    Wij wachten in spanning af.

    Groeten, Henk

  5. Glaswerk 2 augustus 2011 om 17:38

    Allez, een lijk ter aanmoediging ;-P

  6. Barbara Jansma 2 augustus 2011 om 17:38

    Ah joh, je gaat lol hebben, gekruid met wat ergernis en kleine overwinningen, komp goe!!!

  7. Barbara Jansma 2 augustus 2011 om 17:43

    “de kunst van het weglaten” zmooi. Ik hoop ooit niets meer bij te dragen aan nergens aan, dan zal ik volleerd zijn.Al is dat citaat van Hokusai ook niet te versmaden:

    In 1834 schreef Katsushika Hokusai op75-jarige leeftijd:
    ‘Vanaf mijn zesde jaar ben ik bezeten van het tekenen van allerlei dingen. Hoewel ik op mijn vijftigste al een ontelbaar aantal schilderijen gemaakt had, is niets van wat ik voor mijn zeventigste heb gemaakt echt de moeite waard.
    Pas op mijn drieenzeventigste begon ik de werkelijke aard van de natuur, van dieren, planten, bomen, vogels, vissen en insecten enigszins te begrijpen.
    Met mijn tachtigste zal ik geleidelijk vooruit zijn gegaan en als ik negentig ben zal ik eindelijk tot het wezen van de dingen doordringen.
    Als ik honderd ben zal ik een hogere, niet te beschrijven volmaaktheid aanschouwen. Maar pas als ik honderdtien ben zal alles wat ik teken, iedere punt, iedere lijn, vol leven zijn.
    Ik verzoek allen die dan nog in leven zijn zich ervan te vergewissen dat ik me aan mijn woord houd.’
    Daar houd ik me aan vast, liever dan aan zo’n snapshotding want je weet maar nooit.

  8. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 17:52

    @Glaswerk: sceneherkenning voor mijn poging een zelfportret te maken gaf een foutmelding en waarschuwing: “wij adviseren dit niet te doen”. Ongelooflijk knap wat er allemaal in die software zit. En dat allemaal in zo’n klein doosje.

  9. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 17:54

    @Henk: de kunst van het weglaten. Een mooie. Ik zal de prullenbakfunctie (heel hard nodig) veelvuldig gaan gebruiken.

  10. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 17:55

    @Barbara: wijze man die Hokusai. Race tegen de klok, dat dan ook weer wel.
    Hoe oud kan ik worden?

  11. jan bouma 2 augustus 2011 om 17:57

    @Aad…
    Sony mag je voor dit artikel wel een extra bonus geven van 1000 euro of zo… :))
    Heb zelf niks met fotografie; zijn er nog toestellen met een ouwerwets filmrolletje erin?
    Of is dat een domme vraag? Heb van m’n leven nog nooit één foto gemaakt;
    zouden er meer mensen zijn zoals ik?
    Tot morgen!
    (En ik kijk uit naar je foto’s op dit blog).

  12. antoinetteduijsters 2 augustus 2011 om 18:22

    Ha ha, zal met spanning wachten op de resultaten:-)

  13. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 18:23

    @Jan: ik zie graag die 100 euro zsm tegemoet. Goed voor het gemoed.
    Filmrolletjes? Geen idee, vast wel.
    Nog nooit een foto gemaakt? En je hebt nog wel zo veel bijzondere dingen meegemaakt.. Alles verloren?

  14. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 18:24

    @antoinette: ik voel dezelfde spanning😉

  15. bas 2 augustus 2011 om 18:33

    Ach , die Sony heb ik zo mijn ideeen over . Maar het zal je wel lukken . Richt je op een onderwerp : bomen , natuur , macro , mensen of wat dan ook en je zult versteld staan van de mogelijkheden wat er allemaal interessant is om op de plaat te zetten . Doe ik ook . Ben vanuit astrofotografie gekomen maar door die steeds maar bewolkte luchten viel het niet mee😦 Dus had ik me gestort op macro : alles wat in de tuin of de directe omgeving beweegt fotograferen . Met standaardlens , of meer . Maar dan pas zie je hoe interessant alles is . En hoe mooi alles kan zijn . Plak die plaatjes maar in je blog . Is unieker als plakwerk van google afbeeldingen ! Succes !

  16. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 18:53

    @Bas: dank voor de waardevolle tips. Ik ga er voor!

  17. Bart 2 augustus 2011 om 18:57

    Al doende leert men, Aad, dus je kunt lekker aan de slag.
    Binnenkort je eerste resultaten, in dit theater?
    Het zou best wel eens een verslavende bezigheid kunnen worden, als je de smaak te pakken krijgt.
    Veel succes en vooral ook…plezier!🙂

  18. de stripman 2 augustus 2011 om 19:00

    Gefeliciteerd ! En veel plezier er mee…;o)

    Maar, eh… de foto van de camera, bij dit stukje, heb je dus niet zelf gemaakt…?

  19. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 19:00

    @Bart: ik ga mijn best doen Bart. Heb je nog tips voor wat laagdrempelige onderwerpen?😉

  20. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 19:02

    @Stripman: == de foto van de camera, bij dit stukje, heb je dus niet zelf gemaakt…? ==
    Was een tegenvaller inderdaad. Hele gebruiksaanwijzing er op nageplozen. Maar een portret van zichzelf kan deze camera niet maken. Het leven zit vol compromissen.

  21. Barbara Jansma 2 augustus 2011 om 19:11

    Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 17:55

    Als je je tijd goed gebruik maken de jaren weinig uit vermoed ik.

  22. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 19:17

    @Barbara: gelukkig heb ik al heel snel geleefd! Dat neemt niemand me meer af.

  23. Christien Damman 2 augustus 2011 om 19:22

    Ik blijf je volgen hoor! Ben echt benieuwd, succes!

  24. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 19:25

    @Cristien Damman: gelukkig maar. Binnenkort meer. Hoop ik😉

  25. draverblog 2 augustus 2011 om 19:32

    Veel succes goede keus

  26. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 19:39

    @draver: met 16 maal zoom moet ik die Amerikaanse oeverloper toch wel kunnen vastleggen lijkt me. Hier nog geen spoor van die vakantieganger.

  27. Bart 2 augustus 2011 om 19:52

    Laagdrempelige onderwerpen, ehm….daar komen er een paar, Aad.

    Foto’s van de lucht. Vooral met tegenlicht, en tegen de avond valt hier veel op te oefenen en experimenteren. De Hollandse wolkenluchten waren al bij grote buitenlandse schilders geliefd….

    Foto’s van dieren. Het bewegen, de flinke afstand waarop ze zich bevinden, het zijn factoren die het slagen van de foto flink kunnen beïnvloeden. Nooit de dieren verstoren of verschrikken is wel mijn eerste, gouden stelregel hierbij.

    Close-up fotografie van plantjes en bloemen in de vrije natuur buiten. Een goede technische oefening……

    Het lijken ‘eenvoudige’ onderwerpen, maar er kan nog genoeg misgaan, en hier kun je echt je basistechniek en creativiteit mee oefenen……

    Nogmaals veel succes en plezier ermee, Aad!

  28. Henk Jonkvorst 2 augustus 2011 om 20:06

    400 euro is knap veel geld voor een compact. kan je ook bijna spiegelreflex voor kopen met een kitlens. Lees dat je je keuze wel goed overdacht hebt.

    Misschien een tip……meld je aan op een fotoforum. Op een gemiddeld forum krijg je vaak leerzame respons op je foto en raak je vanzelf geinspireerd door hetgeen je aan fotografie voorbij ziet komen.

  29. assyke 2 augustus 2011 om 20:26

    twee vragen:

    wat in hemelsnaam deed je de samsung opnemen in je eerste lijst?

    je verhaal over de afschrijving begrijp ik niet, had je eerst een analoge camera?

    en verder nog een vraag, kwam net bij me op: kun je met een dure camera net zulke mooie foto´s maken als amateur als de bekende chique fotobloggers op oba?
    ga dat laatste alsjeblieft even uitproberen en laat het dan hier zien, dan kan ik ook alvast gaan sparen:)

  30. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 20:52

    @Bart: dank voor de tips.
    1. Hollandse luchten. Menig schilder werd er al beroemd mee. Morgen minder weer, maar dus hogere kans op mooie luchten.
    2. dieren: ik zie ze vaak bij je. Eeendjes bij mij achter in de sloot. En meerkoeten. Ik ga eens schieten.
    3. Planten en bloemen: ik ben net stevig aan het snoeien😉

    Ik krijg het nog druk!!

  31. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 20:54

    @Henk: is ook veel geld (vond ik). Maar ja een spiegelreflex stop ik niet in mijn broekzak. Tenminste niet in de broekzakken die ik in mijn broek zitten.
    Fotofora: is een idee.

  32. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 20:57

    @Assyke:
    Samsung.. Op papier ook de nodige mogelijkheden. Maar viel al; gauw weer af.
    Analoog: nee, was wel digitaal. Ook Sony trouwens, Maar geen zooooooooooooooooom…

    == kun je met een dure camera net zulke mooie foto´s maken als amateur als de bekende chique fotobloggers op oba? ==
    Geen idee. Heeft natuurlijk ook veel te maken met het oog achter de camera. Geen idee of ik dat heb. En een beetje kunnen fotoshoppen is ook wel een vereiste begrijp ik.. Kan ik ook nog niet.
    Jaja, ik ben wel ergens aan begonnen😉

  33. VSp 2 augustus 2011 om 20:59

    Oei, gaat het bloggen er nu bij inschieten? Kerst- en nieuwjaars-, verjaardagskaarten fotoshoppen & zo? Kan zomaar een tijdrovende obsessie worden.
    De mijne is een stoot- en valvaste Pentax W80, met onderwater fotofunktie. ’t Werkt ook nog. Kon aantonen dat er écht geen schroef meer voor het roerblad van de ‘Gulden Draeck’ zat.
    Toch wel reserve batterijen en kaartjes gekocht? Zodra de flitser er aan te pas komt, zijn de batterijen binnen een mum van een tijd, altijd op een ongelegen moment, leeg. Vier dagen op de Rijn leverde 1200 foto’s op, uren sorteren, en deleten. Zijn er nog 60 van over, en ja, wat doe je ermee? Mensen hebben ’t druk, druk, druk tegenwoordig. Bij Schlecker hier kan je er een boekje van laten maken. Goedkoper en minder tijdrovend dan zelf afdrukken en plakken.

    Viel Spaß met ’t ding. Onderwerptip: Murphyfoto’s, van een mislukte, ingezakte taart tot een ondergelopen tuin, elke dag gebeurt wel zo iets. Goed voor het relativeringsvermogen en de humor.

  34. Johan 2 augustus 2011 om 21:17

    Give it a try! Jij hebt altijd interesses genoeg, denk ik zo.

  35. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 21:23

    @VSp: Bloggen zal er wel niet bij inschieten (hoop ik). Misschien ter afwisseling. Verandering van spijs kan tot vetzucht leiden.
    Onderwater fotofunctie? Ook een hele wereld te ontdekken. Had ik nog niet aan gedacht. Moet wel een groot ding zijn dan. Heb jij zulke grote broekzakken?
    Batterijen: een oplader, dat dan ook weer wel. Zoveel foto’s op een dag kan ik niet maken (denk ik).
    Misschien iets voor Sinterklaas.
    1200 foto’s en maar 60 over. Zegt dat iets over de fotograaf? Niet geschoten is altijd mis.
    Ik ga aan het werk. Murphy’s genoeg voorhanden.

  36. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 21:24

    @Johan: uiteindelijk doel is natuurlijk: museabele foto’s maken. De lat kan nooit hoog genoeg zijn.😉

  37. Blewbird 2 augustus 2011 om 21:24

    Gewoon beginnen. Niet teveel weglaten😉. Tweeduizend foto’s per jaar moet gemakkelijk lukken.

  38. Annet 2 augustus 2011 om 21:34

    Niet denken Aad, gewoon doen!

    :))

  39. Aad Verbaast 2 augustus 2011 om 22:47

    @Blewbird? 2000 per jaar?? Haal jij dat? Dat is mijn tienjaar totaal. Ik heb nog heel wat in te halen lees ik al wil ik me een beetje kunnen meten. Ik ga vast mijn afdrukvinger op training sturen. Hard nodig denk ik zo.

    @Annet: da’s nou net mijn probleem Annet: denken. Ik probeer dat wel eens niet te doen. Is me nog niet gelukt. Nieuwe uitdaging voor me!

  40. Beukmans 2 augustus 2011 om 23:25

    Gefeliciteerd Aad en veel succes gewenst, jou een beetje kennende gaat het goed komen.
    Mooie en strakke foto’s worden er al genoeg gemaakt, sommige tot in de puntjes verzorgd bijna professioneel. Als ik jou was zou ik het tegenovergestelde gaan doen, veel makkelijker en altijd succes, ook qua reacties😉

  41. Aline 3 augustus 2011 om 00:28

    Allereerst gefeliciteerd, maar eh waar zijn nu die foto’s?.. want we willen natuurlijk wel zien wat je er van gebakken hebt natuurlijk…😉

  42. 100 woorden 3 augustus 2011 om 00:31

    Voor een fotoblogger babbel je te veel en laat je te weinig plaatjes zien. Goed, je moet nog beginnen en hebt de lat hoog gelegd met dit blog, ik bedoel, 16 megapixel is meer dan ik heb, panorama’s kan ik alleen maken door foto’s aan elkaar de plakken, mijn grootste zoomlens heeft nog niet eens 4x zoom, filmen kan mijn camera al helemaal niet, hij heeft geen GPS en past met geen mogelijkheid in mijn broekzak, dus ik verwacht heel veel van je.

  43. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 00:48

    @Beukmans: == het tegenovergestelde == had ik dan toch die camera met die blur – out of focus- en crack-functie moeten aanschaffen?😉

  44. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 00:49

    @aline: geduld geduld… gaat allemaal nog komen. Ik weet nog met hoe ik deze complexe machine moet aanzetten.. en uitzetten inmiddels ook. Nu nog het werk daar tussen.

  45. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 00:57

    @100-woorden: Ik schreef al: aan het materiaal mag het niet liggen.
    Er is uiteraard wel een belangrijk verschil tussen jou en mij. Jij hebt een enorm talent. Ik niet.
    Wat betekent dat ik het allemaal het scherm op moet toveren door kei- en keihard te werken en alle energie er tegen aan te gooien die ik in me heb. Dag- en nachtwerk.Vol overgave.
    Wat een uitdaging!

  46. VSp 3 augustus 2011 om 07:47

    Groot ding? Nee hoor, zelfde afmetingen als jouw nieuwe wonder. De schuiflens, 28-180, blijft binnen het waterdichte frame. En, hoe is het ook alweer? Het is de positie van de waarnemer die z’n blikveld bepaald. Af en toe door de knieen gaan of van positie wisselen, schijnt óók bij fotograferen één van de vele geheimen van de smid te zijn.
    Voorbeeldje: vanochtend een paar foto’s van matrassen gemaakt vanuit verschillende posities. Er komen namelijk nieuwe matrassen na diverse besmuikte en uitdrukkelijke verzoeken van de IJzeren Dame. Auping, afwijkende maten, dus een extra rib uit m’n lijf. Zit uiteraard een berg aan verhalen en herinneringen achter die oude Auping matrassen, anno de vergetelheid. De twee meest treffende foto’s eruit zoeken. Typisch Murphyfoto’s met achteraf een goede afloop.
    ‘Moet kunnen’, zeggen Nederlanders dan zo laconiek met meteen een ‘Sorry’ er achteraan. Gniffel.

  47. vooruitgang 3 augustus 2011 om 08:51

    Ik heb nu twee digitale camera’s, een Finepix en een GE, de laatste een zgn hybride, dus met iets wat op een optische zoeker lijkt, in werkelijkheid een klein lcd schermpje waar je naar kijkt als was het een zoeker.
    Beide toestellel halen het niet qua fotokwaliteit bij mijn analoge Asahi Pentax spiegelreflex uit 2003 of zo.
    Scherpstellen voor macro foto’s is bij de oudere Finepix nog beter dan bij de relatief nieuwe GE.
    Bij beide toestellen moet je maar afwachten waarop het ding scherp heeft gesteld.
    Verder is me de hand instellen, belichtingstijd, diafragma, en afstand bij de Asahi simpel, voor alle instellingen is er een apart knopje, bij de digitale dingen moet ik eerst door menu’s zoeken.
    Dan hebben de beide digitale dingen een lange afdrukvertraging, het duurt veel te lang nadat ik de sluiterknop heb ingedrukt voor de foto echt wordt genomen.Lang zoeken bij Consumentenbondonderzoeken leerde me dat alleen een digitale spiegelreflex voldoet aan mijn wensen.
    Maar of ik die nog ga kopen weet ik niet, voor mijn gevoel is de analoge Asahi nog steeds een echt fototoestel, dat levert negatieven en foto’s, tot nog toe altijd van uitstekende kwaliteit.
    Misschien laat ik he zo, het kleine Finepixje voor kiekjes, de Asahi voor echte foto’s.
    De grote zoom met beeldstabilisatie van de GE levert eigenlijk niets op, volgens mij.
    Toen ik nog een Asahi spiegelreflex halfautomaat had met drie lenzen, geen zoom, werd de 28 mm lens het meest gebruikt, de 135 mm haast nooit, de 50 mm zo nu en dan.
    Het spijt me nog steeds dat dit toestel uit 1980 niet meer gerepareerd kan worden, ik kon er mee lezen en schrijven.
    Overigens waren de macro foto’s die ik met m’n eerste spiegelreflex maakte, een primitieve Exa die ik in 1960 kreeg, minstens zo goed als wat ik nu bij bloggers tegenkom,
    Het was wel wat gedoe, met een stel tussenringen werd de lens ver van het toestel geschoven, maar het leverde haarscherpe dia’s op.

  48. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 09:13

    @VSp:
    Waterdicht: die doos moet dan toch groot zijn om om die toeter te kunnen komen?
    Matrassen: kan die waterdichte camera nog wel van pas komen. En om alles goed vast te leggen, natuurlijk ook de macro stand.
    Afwijkende maten: lastig, moet je nog gaan zagen ook.
    Moet kunnen!

  49. Catharina Anna Maria van Vliet 3 augustus 2011 om 09:21

    Voorlopig blijft dit nog een typisch woordblog blog.

    Over fotogaferen moet je niet zoveel lullen maar gewoon doen! En dan laten zien. In het geval van een bijzonder geslaagde plaat wil ik wel weten hoe je het gedaan hebt.

    Ik heb mijn camera doorgrond (voor 30% of zo) door gewoon te beginnen. Uitproberen, af en toe bij het lezen van een fotoblog te denken “O kan dat zo!” en zelf uitproberen.
    Tip: haal het ding van ‘automatisch’ af en kijk in je menu hoe je het vierkant scherpstel blokje gewoon in het midden kan houden, zodat JIJ bepaalt wat er scherp gesteld wordt.
    En een speciaal verzoek voor het geval wij elkaar eens ontmoeten; zet aub die randdebiele geluidjes uit. Dat kan. Niks is zo achterlijk als een foto gemaakt met een gms die het sluitergeluid van een spiegelreflex nadoet.

    (En flink veel, 80-90%, weggooien)

  50. Catharina Anna Maria van Vliet 3 augustus 2011 om 09:22

    Volgende blog een met eigen foto?

  51. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 09:33

    @Vooruitgang:
    Je hebt natuurlijk wel een punt dat met die nieuwerwetse toestellen je altijd maar moet afwachten waar precies op wordt scherpgesteld. Gaat nog wel eens mis heb ik ondervonden met mijn vorige toestel. Kan ook even duren.
    Op dit ding zit ook nog eens aparte instelling dat je de achtergrond juist weer kan vervagen. Iets wat je natuurlijk ook met handmatige instellingen kan doen.
    Afdrukvertraging: daar heb ik op gelet bij de keuze. Dat verschilt nogal tussen de verschillende toestellen. Deze kwam daar wel goed uit. Inderdaad een nadeel bij digitale toestellen. Zeker als er eerst een paar software programma’s moeten opgestart en afgewerkt worden voordat het plaatje kan worden opgenomen. Maar goed dat Bill Gates er niet de hand in heeft gehad. Dan had je nog veel langer moeten wachten.
    Toch ben ik blij dat de rolletjestijd voorbij is. Een heel gedoe, en je moest altijd maar afwachten welke foto’s er nu weer uit die bakken kwam. Terug kon je niet meer.
    Nu kan je wat vrijer foto’s maken. Niet goed? Meteen weg..

  52. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 09:45

    @Catharina:
    woordblog: klopt. Het is een aanzetje. Het echte werk moet nog gaan beginnen.
    Dank voor die tip over scherpstellen: ik zal het eens proberen. En dan kijken wat me het beste bevalt.
    Geluid: je hebt gelijk. Nog even, en ze spelen automatisch ‘passend’ muziekje af als er een bepaalde scene herkent wordt. Met nog een in te stellen keuze tussen klassiek, hiphop, jazz, rock, blues etc. De techniek staat voor niets😉
    Volgende blog met eigen foto?: wie weet. Ik neem rustig een aanloopje. Lukt het niet dan moet ik nog wat lenen elders.

  53. Johan 3 augustus 2011 om 10:09

    Het wachten is op de eerste foto’s.

  54. jan bouma 3 augustus 2011 om 11:08

    @Aad… ter geruststelling m.b.t. de verwachtingen omtrent het niveau van je “kunstzinnige fotopresentaties” vermeld ik hierna twee links m.b.t. de kunst- en portretfotografie waarbij ik de lezers vraag even aan te geven de specifieke verschillen tussen die van de amateur en de professional.

    1. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rineke_Dijkstra
    2. http://nl.wikipedia.org/wiki/Anton_Corbijn

    Ik wil wel opmerken dat @Ina Dijstelberge (OBA) fantastische micro-opnamen maakt.

    En voor de rest? Ach.. “It’s all in the eye of the beholder..”

    Prettige voortzetting van de dag.

  55. jacobhesseling 3 augustus 2011 om 11:46

    Leuk hè , zo’n ontdekkingstocht, heb het met een glimlach gelezen. Je gaat er vast wel twinntig duizend foto’s me maken (waarvan je de meesten haast wel weer moet weggooien) Veel succes toegewenst. Niets is zo mooi als een eigen foto bij een eigen blog,
    Ben benieuwd !

  56. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 11:49

    @Johan: ik wacht er ook op😉

    @Jan: het zal nog wel even duren voor er een vergelijkbare wiki pagina over mij gemaakt zal gaan worden. Daar dient nog wel een en ander voor te gebeuren natuurlijk.
    Overigens geldt in de kunst een aangepast adagium: Beaty is in the eye of the ‘galerie’-holder.
    Zonder zo’n marketing apparaat wordt het nooit iets.
    Boeven zijn het!

  57. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 11:55

    @Jacob: == glimlach ==. Ik heb het met een glimlach geschreven. Haast een ‘emo-blog’!
    Blog met eigen foto: ik kan me daar wel iets bij voorstellen ja. Nog maar 1 of 2 keer gedaan.
    Heel wat in te halen. Omgekeerde wereld voor mij.
    Ik zocht altijd een plaatje bij het verhaal. Nu een verhaal zoeken bij het plaatje?
    20.000. Meer dan ik in mijn hele leven tot nu toe geschoten heb. Heb jij dat ding dan altijd bij je? Of trek je er speciaal op uit?
    Kon zomaar weer eens een fotobloggersenquete worden!

  58. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 12:07

    @allen: ik kwam net een aardige link tegen op de weblog van Beukmans:
    http://usdebt.kleptocracy.us/
    Een visualisatie van de schuldenberg van Amerika.
    Daar moet je toch een behoorlijke fish-eye lens voor hebben om dat er nog allemaal op te krijgen!

  59. CEES CHAMULEAU 3 augustus 2011 om 12:29

    Zelf sjouw ik me altijd een breuk aan mijn out-of-the-pocket-camera, Aad. Ik vrees dat dat een van de voorwaarden is om goede foto’s te (kunnen) maken. Vergelijk eens het lensje (tig keer zoom) op jouw pocketcamera en mijn kilozware zoomlens-met-servo-motor.
    En dan is het nog niet gezegd dat er goede foto’s uitrollen hoor. Net als iedere kunst is voor fotografie talent vereist. Kijk maar eens naar Glaswerk en 100Woorden.

    Ceesgegroetje

  60. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 12:52

    @Cees: neem jij dan altijd de bolderkar mee als je een foto ergens wil gaan maken?
    Mij niet gezien om met kilo’s glaswerk rond te gaan zeulen. Moet allemaal wel leuk blijven.
    Ik vraag me overigens af of met de tegenwoordige gevoelige sensoren het nog wel nodig is om die enorme telescopen (groot gat) te gebruiken. Zoveel licht is er niet meer nodig om toch een ‘gevoelige plaat’ te maken.
    Je hebt wel gelijk: het staat of valt toch met het oog achter de camera. Je moet het maar zien allemaal. Daar kan geen camera tegenop.
    P.S. en een beetje fotoshoppen (kan ik ook nog niet) kan ook geen kwaad natuurlijk.

  61. Sam 3 augustus 2011 om 15:37

    Gave camera. Veel succes met schieten.

    Een fijne website voor inspiratie en en kennis is die van Chase Jarvis, http://chasejarvis.com

  62. Marjelle 3 augustus 2011 om 16:11

    Gefeliciteerd met je nieuwe camera, Aad, ziet er goed uit en dan ook nog broekzakformaat! Als ik later groot ben, dan…😉 Veel plezier ermee, ik ben benieuwd naar je foto’s!

  63. Catharina 3 augustus 2011 om 17:44

    Het ‘oog’ van de fotograaf blijft nog altijd het belangrijkste.
    Zelf overweeg ik ook om weer een broekzakcamera aan te schaffen. De camera die ik nu heb is een lomp exemplaar dat ik wel eens thuis laat. En dan …… kom ik in de binnenstad en sta ik oog in oog met een uitslaande brand! Al twee keer voorgekomen…..

  64. Blewbird 3 augustus 2011 om 20:47

    Alleen in juli al meer dan 600 foto’s gemaakt, met 2 camera’s. Maar ik heb -ook- pas een nieuwe, dus er is nog veel om uit te proberen. Kom, verras ons!

  65. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 21:17

    @Sam: Chase Jarvis: dank voor de tip. Even heel snel bekeken, vol met techniek. Ik ga morgen nog eens uitgebreider rondneuzen.

  66. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 21:18

    @Marjelle: elk afgelopen jaar elk dubbeltje op zijn kant gelegd. Op een gegeven moment wordt dat best een grote stapel😉

  67. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 21:20

    @Catharina: == Het ‘oog’ van de fotograaf blijft nog altijd het belangrijkste. ==
    Helemaal eens. Vanmiddag toch weer twee uurtjes gewandeld, net voor de buien uit, met de camera in de aanslag. 3 foto’s gemaakt… zozolala.
    Nog een hele weg te gaan!

  68. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 21:22

    @Blewbird. Stevige score. in mijn 2 maanden retraite in een ver oort had ik slechts 60 foto’s gemaakt. Vond ik al heel wat.
    Eeen hele nieuwe wereld gaat voor me open.

  69. rene louman 3 augustus 2011 om 22:07

    2000 foto’s de komende jaren?? Je zal zien dat je er binnen een week al zoveel hebt geschoten.

  70. knutselsmurf 3 augustus 2011 om 22:55

    Nee, je wordt waarschijnlijk geen fotoblogger.
    De wensen die je had, hebben niets met fotografie te maken, ze waren niet ingegeven door ervaring met eerdere camera’s.
    Dit soort camera’s wordt vaak aangeschaft “om altijd bij de hand te hebben”, maar meestal is het de enige camera in huis, en moet hij dus alles kunnen.
    Ondanks dat ze klein genoeg zijn om altijd en overal te gebruiken, blijven ze vaak in de lade liggen.
    Omdat de resultaten toch vaak tegenvallen. Ja, je kan een closeup maken, maar je ziet altijd een haarscherpe storende achtergrond.
    Die leuke situaties zijn vaak al voorbij voordat het toestel gebruiksklaar is, de flitser is te zwak.
    Stilhouden is niet eenvoudig bij een gewicht van een ons.
    Het is technisch heel moeilijk de tegenstrijdige eisen van gebruikers tot een aanvaardbaar compromis te smeden.
    Daarom heeft de echte fotograaf verschillende camera’s voor verschillende situaties. ( of nog beter, hij beperkt zichzelf tot een specialisme )

  71. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 23:19

    @Rene: je bent een aartsoptimist. 2000/week=280/dag. Haal jij dat?
    Werkelijk een dagtaak!🙂

  72. Aad Verbaast 3 augustus 2011 om 23:21

    @Knutselsmurf: even afgezien dat het niet helemaal duidelijk is wat de definitie is van een fotoblogger, dank ik je voor deze broodnodige tegenargumenten.
    Een “echte fotograaf” verwacht ik ook niet te worden.
    Het leven zit vol compromissen.

  73. knutselsmurf 4 augustus 2011 om 01:38

    Gratis tip :
    Bij een digitaal is de verleiding groot om oneindig veel foto’s te maken en dan thuis de beste er uit te pikken. Zo leer je nooit fotograferen, want je onthoudt niet wat je dacht toen je hem maakte. Dwing jezelf om in een keer de mooiste foto van je leven te maken, en studeer goed op je resultaat. Je moet kijken, kijken, kijken, die camera is totaal niet interessant. Als iemand voor de oorlog al fantastische foto’s kon maken, dan zit het kennelijk niet in de megapixels of de GPS, want die had je toen nog niet.

  74. Aad Verbaast 4 augustus 2011 om 08:53

    @Knutselsmurf: dat is een advies wat beter bij me past: eerst kijken dan knippen.

    Sinds de invoerng van de digitale camera lijkt dat voor velen andersom geworden te zijn: eerst knippen dan kijken. Misschien dat ik daarom maar zo weinig (in de ogen van velen hierboven) foto’s heb gemaakt.

  75. jan bouma 4 augustus 2011 om 08:54

    @Knutselsmurf maakt wel goeie opmerkingen, Aad. Maar het zal dan wel het geheim van de smid of kunstenaar zijn “om oog te hebben” voor wat in je focus komt en dat vast te leggen “op de gevoelige plaat”. Laat onverlet mijn vraag open van hierboven == …. waarbij ik de lezers vraag even aan te geven de specifieke verschillen tussen die van de amateur en de professional == of is zo’n (domme) vraag dan nu juist weer het antwoord op de vraag? Ingewikkeld.
    M.a.w. als je “geen oog hebt” voor wat kunst en/of kwaliteit is dan worden het allemaal “simpele kiekjes” voor “de kenner”. Ofwel een onbenullige soort huisvlijt van amateurs, hobbyïsten, zonder enige pretenties; dus eigenlijk niet de moeite waard. Enfin.. Zomaar wat overpeinzingen. Een parallel is er te trekken tussen “burgerjournalistiek” en “echte journalistiek”; en tussen die van “kunstenaar” en/of potsenmaker. Of mag je dat zo niet zeggen?

    Allen een goeie dag…

  76. jan bouma 4 augustus 2011 om 08:55

    Ik zie soms meer dan een helderziende! Met 1 minuut verschil dan… Soit!

  77. vooruitgang 4 augustus 2011 om 09:43

    Totnogtoe zijn mij veel meer digitale foto’s mislukt dan analoge.
    Eén van de ellende punten vind ik dat de genomen foto er op het schermpje wel goed kan uitzien, maar na overbrengen op de pc toch verkeerd belicht of onscherp blijkt te zijn.
    Je kunt bij digitale foto’s wel wat bijknutselen met programma’s, maar toch zijn die foto’s althans bij mij nog nooit zo goed geworden als analoge.
    Verder is een groot voordeel van filmpjes dat je niet in het wilde weg knipst, elke foto kost geld.
    Scannen van foto’s maakt het goed mogelijk die toch via internet te verzenden.
    Helaas zal over een paar jaar de pret wel over zijn,
    Bij handmatig scherpstellen heb je er ook geen last van dat het object precies in het midden moet zijn.
    Dat scherpstellen digitaal bij macro foto’s is bij mij tot nog toe een ramp.
    Maar misschien moet ik nog eens een digitale spiegelreflex kopen, dan zal het een Canon Eos worden, niet te zwaar, en nog betaalbaar.

  78. Aad Verbaast 4 augustus 2011 om 09:53

    @Jan: geheel eens. Je zag het al lees ik.
    Eerst kijken dan knippen valt allemaal onder de stelregel: eerst denken dan doen.
    Iets waar we de wereld nog niet hebben van kunnen overtuigen dat ze daar eens aan zouden moeten gaan beginnen.
    Zo zie je maar weer dat zelfs deze blog een belangrijke maatschappelijke boodschap met zich mee draagt.
    Alles heeft met alles te maken.

    P.S. zelfs de stelling macro=micro doet hier van zich spreken. Macro opnamen zijn eigenlijk micro opnamen. Fotografen waren hun tijd ver vooruit!

  79. Aad Verbaast 4 augustus 2011 om 10:00

    @Vooruitgang:
    Allemaal herkenbaar wat je schrijft. Ik verdenk dergelijke toestellen er dan ook wel eens van dat de opgeklopte verhalen over alle software die je zou moeten helpen om onder alle omstandigheden voor jou te gaan bepalen hoe de optimale instellingen moeten zijn soms nog wel een onderdeel van het probleem zijn in plaats van deel van de oplossing. De fotograaf heeft nog maar weinig te vertellen!
    Maar ook: ik zou niet meer terug willen naar het filmrolletje. Dat was ook altijd maar afwachten wat er uit kwam. Afgezien van die enkele ervaring dat de filmklep openschoot en alles verloren was. Wat een ellende was dat!

  80. VSp 5 augustus 2011 om 09:52

    Vraagje: Hoe gaat deze diepte investering in een digitale camera renderen? Wordt ie goud waard, gezien de onheilspellende berichten dat geld in no tempo verdwijnt als sneeuw voor de zon?

  81. jan bouma 5 augustus 2011 om 10:04

    Stelling van een leek.
    Door de mogelijkheid van manipulatie o.a. door ‘fotoshoppen’ wordt de fotografie een steeds minder betrouwbaar medium.. Ja, ik weet wel dat bijv. vroeger de ouwe Stalinisten elkaar op het bordes (en de foto’s daarvan) al weg retoucheerden maar ik denk dat de fake-wereld nu pas echt in opmars is. Voor de rest: ik heb niks met fotograferen maar dat had ik al gezegd.

    @VSp.. ik denk dat je beter kunt gaan investeren in aardappelteelt of je grond exploiteren voor voedingsmiddelen; een camera kan je namelijk niet eten; evenmin een goudstaaf natuurlijk! We maken er een grap van. :))

    Wat een zooitje.

  82. Aad Verbaast 5 augustus 2011 om 10:16

    @VSp: allemaal weggegooid geld natuurlijk. Aan de andere kant kan je beter investeren in ‘vastgoed’ tegenwoordig. Zeker gezien de stijgende inflatie waar ik het al in een eerder blog over had.
    Met dit beest kan ik natuurlijk altijd nog paparazzo worden. Daar valt nog een grijpstuiver aan te verdienen.
    Of in ieder geval vastleggen hoe de wereld er uit zag voor de crises. Die in razend tempo op ons af komen.
    Het blijft een zooitje natuurlijk!

  83. Aad Verbaast 5 augustus 2011 om 10:21

    @Jan: eens met je investeringsbeleid. Heb je je wereldtuin al (deels) tot aardappelveld omgeploegd? Ruimte genoeg, en er is vast nog wel een hoekje te vinden waar het gifgehalte niet zo hoog is dat er mutanten uit de grond komen. Of enkel zuurstengels.
    Ook hier maken we maar een grap van.

    P.S. : je huis schilderen is natuurlijk ook een soort van fotoshoppen. De waarheid (en toedracht) zit veelal bedekt onder een dun laagje vernis immers..

  84. jan bouma 5 augustus 2011 om 10:50

    @Aad…10:21

    Nee. Want ik heb me laten vertellen dat bij het uitbreken van de pleuris er ‘martial law’ toestanden gaan ontstaan en dan wordt je aardappelveldje wel even gerooid waar je desnoods bijstaat!
    Er zijn doemscenaristen, zoals Micha Kat, dat voorspellen. En dat er slechts een flinterdunne “beschaving” is, ja, dat geloof ik ook wel. De politici zijn de eersten die je zullen beroven van je tuiinbouwprodukten en dat doen ze dan voorlopig met behulp van het leger en politie. Martial Law: http://en.wikipedia.org/wiki/Martial_law

    Dat schilderen ook een soort ‘fotoshoppen’ is ben ik wel met je eens. Maar ik weet wat eronder zit; dat is genoeg.
    ps
    Ik ga nu even boodschappen doen; morgen is het weer duurder!

  85. Aad Verbaast 5 augustus 2011 om 11:05

    @Jan een duister scenario.
    In het kader van: voor elk probleem is een oplossing, zie ik dan nog maar één uitweg. Ondergronds gaan!
    Bouw een zware bomvrije betonnen bunker in je tuin, en ga daarin champignons kweken!

    P.S. Nooit te beroerd om iemand te helpen!

  86. hettriumviraat 5 augustus 2011 om 12:06

    Ik ben een waardeloze fotograaf, de ritsratsklik camera was dan ook voor mij gemaakt. Ook mijn digitale ritsratsklik moet alles zelf doen, ik fungeer enkel als statief.
    Een opmerkelijke gewaarwording is wel dat wanneer je fotoblogjes wilt maken je opeens anders tegen dingen aankijkt. Wat in de omgeving is “blogwaardig”?

  87. VSp 5 augustus 2011 om 13:01

    En @Bouma, geen voedsel verspillen om te voorkomen dat de Hamsterwet in het kader van de Noodtoestand van kracht wordt. Bunkers bouwen lukt dan ook niet meer omdat de Noodwet Financiele Middelen in werking treedt en onder diverse andere Noodwetten burgers verplicht worden op bootjes te gaan varen, dijken te verzwaren, en meer van die ongein.
    Kortom, een oorlogseconomie om het voortbestaan van de Staat te garanderen.
    Levert geheid mooie Murphyfoto’s voor het nageslacht op.

  88. Aad Verbaast 5 augustus 2011 om 13:31

    Hier dan maar wat fotootjes van beurshandelaren in crisishoudingen.
    Hadden ze ook maar een vak moeten leren!
    http://www.nrcnext.nl/blog/2011/08/05/de-wanhoop-van-de-beurshandelaar-in-beeld/

  89. jan bouma 5 augustus 2011 om 17:52

    @VSp…13:01
    We dwalen misschien wat af van de focus op het onderwerp van dit blog maar als we de politieke opportuniteit van wetgeving even onder de loep nemen dan heb ik hierbij navolgend citaat, dat nogal ondersteuning vond op @Klokkenluideronline, ter adstructie.
    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/9220/breaking-mariko-peters-amerikaanse.html#comments
    ==
    5 augustus, 2011 om 11:10
    “..Integriteit is een ondefiniëerbaar begrip!” Het valt wel op dat mensen die dit zeggen daarop worden aangesproken. Ik verwijs verder naar de quote van Ien Dales: “Nee, een beetje corrupt mag ook niet!” Maar wat maken we ons druk? De hele 2e Kamer weigert nog steeds de strafrechtelijke immuniteit van de Staat en diens ambtenaren op te heffen. Ook een kwestie van integriteit dunkt me om die weigering te kunnen plaatsen.
    Wat een zooitje.

    Geliefd. Waardering: 8 0 (+8)
    ==
    Zo blijkt maar weer dat zelfs “de fotoblogger en de fotografie” uiteindelijk ook mede een kwestie is van politiek als alleen nog maar de barre en harde werkelijkheid gefotografeerd kan worden.

    @Aad…11:05
    Ik heb natuurlijk al helemaal geen geld meer om bunkers te laten bouwen!

    Tot morgen!

  90. Aad Verbaast 5 augustus 2011 om 18:36

    @Jan: == “..Integriteit is een ondefiniëerbaar begrip!” ==
    Integriteit is nog wel de noodzakelijke voorwaarde die je formuleert inzake de wereldraad.
    Ik mag toch wel aannemen dat jij daar een sluitende definitie voor hebt vastgelegd!
    Kan die nog even worden herhaald bij deze?

    P.S. Bunker: waar een wil is is een bunker!

  91. Aad Verbaast 5 augustus 2011 om 18:46

    @triumviraat: ik probeer dat stadium met enige moeite te ontstijgen.
    Blogwaardig? Goede vraag. Bloggers zijn het daar nog nooit over eens geworden.
    Ik heb zelfs het woord “bagger” wel eens horen vallen😉

  92. demioverpleeghuis 5 augustus 2011 om 23:08

    Ben benieuws Aad, nieuwsgierig naar je eerste fotoblog🙂
    Fotograferen is leren kijken. Heel leuk.

  93. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 00:24

    @Demio: vanmiddag wat testjes gedaan met de camera.
    Binnenkort mijn eerste fotoblog!

  94. jan bouma 6 augustus 2011 om 08:18

    @Aad…18:36
    Jouw tussendoortje, off topic, met je vraag en focus op: “de integriteit” en de definitie daarvan. Het is de vrijbrief voor velen, of zeg maar voor iedereen, net zo goed als wordt beweerd “dat er vele waarheden zijn”. Alles te onrechte natuurlijk. “Hineininterpretieren” ofwel het gewenste horen van het eigen geluid en de bevestiging daarvan speelt de hoofdrol. Te onrechte. Allereerst dient men zich te vergewissen wat de algemene opvatting over integriteit is of zou zijn. Een oeverloos terrein.
    In mijn discussies met @Joke Mizée zie: http://www.vkblog.nl/bericht/276835/Directe_democratie%3A_met_z%27n_allen_aan_het_roer kwam ik wel tot wat markeringen. Zoals bijv. dat er noodzakelijk voorwaarden geschapen moeten worden gesteld waardoor de integriteit gestalte kan krijgen. 1. Geen binding met een politieke partij. 2. Geen binding met een reli-opvatting. 3. De persoon in kwestie is ook niet geïncorporeerd in enig maatschappelijk verband. Kortom de abstrahering van het oordeelsvermogen. De voorwaarden voor het besturen van de wereld middels een wereldraad dient daaraan te voldoen. De wereldraadvertegenwoordiger wordt benoemd voor slechts een korte periode – zeg een half jaar. Want anders dreigt er weer het establishment dat hem/haar gaat dicteren. De wereldraadvertegenwoordiger per land is dus onvermijdelijk een ongebonden wetenschapper en wordt ook uit de wetenschappelijke wereld gerecruteerd. Het verzet tegen mijn voorstellen wordt meestal geformuleerd met de stelling: “dan is de inwerkperiode van de vertegenwoordiger tekort!”

    Onzin.

    Net zo goed als er interim-managers worden ingehuurd kan men ook de wereldraadvertegenwoordiger inhuren die niet belast en beladen aan zijn/haar taakstelling begint.

    Enfin. Een aardig uitstapje via je fotoblog. Morgen maar weer een willekeurige pagina uit het Boek der Boeken.

    Men amusere zich. Zolang het nog kan.

  95. Aad Verbaast 6 augustus 2011 om 09:05

    @Jan: ik zette hem graag nog even voor opdat je die bal weer even kon inschieten😉
    Integriteit is ver te zoeken natuurlijk op deze aardbol. Geen wonder dat we van de ene crisis naar de andere schieten.
    Amerika heeft inmiddels zijn triple A status verloren. Ondanks al het gelobby van hun.
    Daar hoef je geen S&P voor te zijn om dat te bedenken. Die schulden kunnenn en zullen ze nooit meer kunnen terugbetalen.

  96. Pingback:Echtens Paradijs « Aad Verbaast

Geef een reactie

