Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

De OBA lentequiz: zand erover!

Vandaag organiseert Assyke de eerste thema dag op de voorpagina van OBA. Thema: lente. Die is immers enthousiast begonnen vandaag. Tussen het geweld, hoop en vrees van de Arabische Lente even tijd voor wat verstrooiing: een heuse lente quiz! 

Het is er weer de tijd voor. Heerlijk wegdromen van prachtig weer, gebronsde en geoliede lijven op de mooiste stranden van de wereld.
Hier een verzameling van zanden van die fantastische stranden. 8 in totaal. 

Raad van welk strand die meegenomen zijn en eeuwige roem is je deel. Naast uiteraard de vetleren medaille van verdienste. Kom er nog maar eens om! 

Scoor van links naar rechts:
A   B  C  D
E   F  G  H 

Om het jullie niet al te ingewikkeld te maken hier de regio’s:
Azië: 3 keer
Europa: 3 keer
Amerika: 2 keer 

Veel plezier, en: verzand er niet in!

105 Reacties op “De OBA lentequiz: zand erover!

  1. Beukmans 21 maart 2011 om 11:50

    Oeps da’s niet zo’n makkelijke quiz Aad, ik herken er niet een😦
    Dat potje met geel zand doet me denken aan de zandbak waar ik als kind speelde, zand met een penetrante geur……….

    Fijne dag overigens!

  2. ing St Hawk 21 maart 2011 om 11:54

    Nou ja zeg, dit is wel een erg makkelijke kwis. Ik twijfel alleen nog over C en E.
    Zodra ik het weet kom ik terug.

  3. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 12:02

    @Beukmans: één ding kan je ik je alvast vertellen: het komt niet uit jouw zandbak. Tenzij je aan een prachtig breed strand woont. Ik verwacht van niet.

    @ing. St Hawk: ik ben heel benieuwd. Is ook niet zo moeilijk als je het weet. Maar ja, dat geldt voor alles😉

  4. de stripman 21 maart 2011 om 12:05

    Leuke kwizz. Maar aangezien ik geen OBA-blogger ben zal ik me er maar niet aan wagen. Bovendien is het strand leuk om eens over te wandelen, maar voor mij geen serieuze vakantiebestemming. Veel te zanderig…;o)

  5. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 12:12

    @De Stripman: de regels zijn net opgerekt. Ook niet OBA bloggers mogen er aan mee doen😉
    Ik zal je een geheim verklappen: ik ga ook niet meer naar de stranden om daar mijn vakantie door te brengen.
    Al dat zand in de bilnaad..

  6. jan bouma 21 maart 2011 om 12:17

    “..Zonovergoten witte stranden…” de slogan uit de reclamefolders blijken dus in het echt te bestaan; een paar potjes voldoen eraan. Tot m’n verrassing. Of heb je dat zand eerst met witte verf behandeld en/of gewassen..? Ik vertrouw namelijk niks meer. Het 2e potje van rechts onderaan lijkt me typisch Noordzeestrandzand overigens. Voor de rest? Zand erover.
    Volgens Rutte…”als de PvdA de Sahara zou moeten beheren was binnen de kortste keren het zand op!’ Toch wel aardig gevonden van die droogkloot maar dat zal hem wel ingefluisterd zijn door z’n spindoctor..; ik geloof niks meer. Tot later… of zo.

  7. Ina Dijstelberge 21 maart 2011 om 12:20

    IK ben bang dat ik meer hints nodig heb….
    D Bali of Lanzarotte
    F Nederland
    H st Maarten

  8. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 12:26

    @Jan: de ene reclemafolder is de andere niet. Belazerd wordt je toch. Nee, de kleuren zijn helemaal echt. H is zo wit als wit maar kan zijn. Ook hier de metafoor van de kleurschakeringen die een essentieel onderdeel van het leven zijn.
    Rutte: die wil maar naar de Sahara toe, en bedelt en leurt bij de NAVO. Maar heeft nog niet in de gaten dat de NAVO geen partij is in deze. Sommige mensen moet je alles uitleggen!

  9. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 12:29

    @Ina: Met D zit je wel dichtbij. Warm zogezegd. Hulde alvast.
    F: helaas, toch nog wel een uurtje of 14 vliegen daar vandaan. Maar wel een hint: Nedrland zit er wel bij. Logisch: Nederland heeft de mooiste stranden van de wereld.
    H: een beetje in de buurt. Maar is niet goed.

  10. de stripman 21 maart 2011 om 12:48

    Een van de laatste keren dat ik op een strand zat was, een jaar of 15 terug, in het najaar in Spanje. Mijn vrouw wilde, na een mooie vakantie vol stedenschoon en andere bezienswaardigheden, toch ook nog even op het strand zitten. Zij dus op zo’n ligbedje, passend ontbloot en ik er naast volledig gekleed, met een boek, onder een parasol. Als mijn huwelijk op het spel staat wil ik dat best een paar uur doen, hoor. Maar meer ook niet…;o)

  11. de stripman 21 maart 2011 om 12:49

    O, het zand had daar ongeveer de kleur van potje G. Dat zou dus de Costa Brava kunnen zijn…;o)

  12. VSp 21 maart 2011 om 12:55

    Begin er niet aan. Passieve strandverpozing in de vorm van ‘gebronsde en geoliede lijven op de mooiste stranden van de wereld’, met overal de klonterige resten van geloosde stookolie, was zowiezo geen geliefde bezigheid.
    Ga nu vanaf een zonovergoten terras condensstrepen tellen. 80% daarvan schijnen toerischtische verklaarbaar te zijn. Meestal omdat op exotische stranden het weer mooier en beter is.

  13. VSp 21 maart 2011 om 12:59

    Geheugentestje:
    ‘Maar het is wel al herfst. Tijd voor de burgers om de bladblazers en bladzuigers hun werk te laten doen. De bazen blazen niet zelf, slechts hoog van de toren. Ondanks alle ‘schone’ beloften de boel op te ruimen.

    En na die schoonmaakacties kunnen we echt gaan werken aan een stevig bouwwerk die alle stormen kunnen weerstaan en zal het voorgoed afgelopen zijn met ‘het gezeik’.

    Dan kan de “lente” beginnen. Maar ook weer relativerend: eens zal het weer herfst en winter worden.’

    Sorry. kon het niet laten….

  14. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 13:05

    @Stripman: toch wel bijzondere herinneringen. Bij deze gefeliciteerd dat je met deze welwillende geste je huwelijk heb kunnen redden. Da’s mooi van je😉
    Potje G: helaas: Hint: ergens in Azie.. Heb ik zeer goede herinneringen aan! Bamboehutje aan leeg strand en zo..

  15. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 13:09

    @VSp: jij hebt toch de nodige zandstranden gezien lijkt me. Nooit een potje meegenomen?
    Dan is die verzameling zo gemaakt immers.
    De filosoof in je is geboren. Mooi om te lezen. De cycli van de seizoenen. En misschien op sommige gebieden het leven.
    Die 20% die niet van toeristen zijn, zijn van de jets die de Duitse fly-zone gebruiken om die andere flyzone te barricaderen? Over rotzooi opruimen gesproken..

  16. VSp 21 maart 2011 om 13:22

    @Aad Verbaast. Je hebt het zelf geschreven. Oktober 2010. Iets over megalomane maniakken.

  17. Reine jRagolo 21 maart 2011 om 13:26

    Aad daar kan ik je echt geen antwoord op geven.
    Het enige wat ik daarnaast te berde wil brengen is de vraag wanneer de deelnemers van OBA een borrel willen organiseren.
    En ga me niet vertellen dat je geheelonthouder bent.

  18. Johan 21 maart 2011 om 13:38

    De laatste keer dat ik op het strand was, was zomer 1987. Hoek van Holland. Dat zand moet ondertussen allang verkleurd zijn.

  19. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 13:45

    @VSp: Ik sta paf om meerdere redenen: 1. dat je je zoiets kan herinneren. 2. dat ik me het zelf niet meer kan herinneren. 3. Dat het nog klopt ook. 4. Dat we allebeide toch mogelijk iets van een filosoof in ons hebben😉
    De blog in kwestie:
    https://aadverbaast.wordpress.com/2009/10/14/megalomane-egomaniakalen-en-klokkenluiders-2/
    Mooi blog vind ik nog steeds. Net weer even doorgelezen (en filmpje bekeken natuurlijk).

  20. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 13:47

    @Reine: doe een wilde gok. Hint: denk aan beroemde/populaire stranden, en je bent al een heel eind.
    Borrels? Ik zou niet zonder kunnen. Maar voor blogborrels ben je aan het verkeerde adres bij me. Ik zal er nooit aan deelnemen. Waarom zou je dat eigenlijk willen zo’n OBA borrel?

  21. kitty 21 maart 2011 om 13:53

    dat is nogal giswerk!
    Bij deze:
    Azië: A, F, H.
    Europa: B, C, D
    Amerika: E, G.

  22. kitty 21 maart 2011 om 14:05

    Je wilt exacte locaties? Nog fraaier.
    A:Florida, Miami
    B: Waddeneiland, Texel
    C Noordzeestrand, Scheveningen
    D Canarische Eilanden, Gran Canaria
    E Los angeles
    F Thailand, Phucket
    G Griekenland Zakynthos
    H Dode Zee, Israel

  23. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 14:14

    @Kitty: dank voor de ‘educated guess’, want daar ga ik van uit natuurlijk.
    Azië: A, F, H. : A komt uit Azie inderdaad, rest is niet goed.
    Europa: B, C, D: C en D komen uit Europa.
    Amerika: E, G.: allebei uit andere continenten

    A:Florida, Miami : niet goed. Maar er zit wel een Florida bij (andere kant van Florida trouwens). Niet A.
    B: Waddeneiland, Texel: Niet goed. Maar er zit wel een waddeneiland bij. Niet B.
    C Noordzeestrand, Scheveningen. Nederland zit er maar één keer bij.
    D Canarische Eilanden, Gran Canaria. Warm. Deze pot is wel van een (ander) Canarisch eiland trouwens. Goed zo!
    E Los angeles. Helaas.
    F Thailand, Phucket: ook niet goed dus..
    G Griekenland Zakynthos. Griekenland zit er niet bij.
    H Dode Zee, Israel. Israel ook niet.. Op het verkeerde been door de witte ‘zout’kleur?

    Met deze hints moet je toch al weer een heel einde verder zijn. We komen er wel😉

  24. Reine jRagolo 21 maart 2011 om 14:25

    Aad zo’n blogborrel is een goed smeermiddel om elkaar beter te begrijpen.
    Dat is best wel eens goed als de spanningen oplopen. De acties t.a.v. het vkblog hebben de blogfamily uit elkaar gedreven.
    Die wilde gok dat wordt echt niks. Op het stand kijk ik naar iets anders dan de kleur van het zand.

  25. pacopaintersatire 21 maart 2011 om 14:25

    Oplossing: z’n ene pootje is even lang

  26. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 14:30

    @Reine: ik heb eigenlijk nooit problemen om andere bloggers te begrijpen. Jij wel?
    Wel eens met je dat de VKbloggers inmiddels wat verspreid zijn. Nog net niet versplinterd maar het lijkt er wel op. Komt wel weer goed denk ik.
    Genoeg te zien op het strand inderdaad. Zand er over?😉

    @Paco: kan ik niet goed rekenen. Probeer het nog eens.

  27. Apiedapie 21 maart 2011 om 14:39

    Ik dacht bij pot D meteen aan La Gomera, ik heb daar ooit ook een pot zand van meegenomen. Daarna gaf ik dat op. Ook deze quiz overigens. Ik lig er liever op.

  28. Kiezels 21 maart 2011 om 14:51

    🙂 kom wel af en toe kijken

  29. Bart 21 maart 2011 om 15:15

    G is natuurlijk het zand van het strand bij St. Maartenszee, in Noord-Holland, tussen Petten en Callantsoog gelegen. Een makkie, Aad, ik herkende het meteen.
    De andere…zijn iets moeilijker. Mijn hersentjes knarsen al een beetje – zou er al wat zand tussen zitten?😉

  30. Meneer Opinie 21 maart 2011 om 15:31

    Nou ja, zonder Afrikaanse stranden is deze kwis natuurlijk 3X niks😉. Dan doe ik niet eens mee. (Dat komt ook wel goed uit, want ik heb werkelijk geen flauw idee :-))).

    Het mooiste strand van de wereld is Praya Chocas, Nampula provincie, Mozambique. Het op een na mooiste strand, is Praya Tofu, Inhambane provincie Mozambique. Bob Dylan was niet achterlijk, die wist al dat Mozambique de mooiste stranden van de wereld heeft. Wel weer gek dat hij er maar een week of twee wilde verblijven.

  31. Reine jRagolo 21 maart 2011 om 15:37

    Ok, Iedereen is dus welkom op mijn zandkasteel. Ik bouw telkens weer een nieuwe.

  32. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 16:52

    @Johan: 13:38: (ik had je haast, per ongeluk, overgeslagen): da’s wel heel lang geleden. Knokke is toch niet zo ver van Antwerpen?

    @Apiedapie: ook zo zwart? Groot nadeel vind ik. Als de zon schijnt wordt het zand zo warm dat je er niet meer met goed fatsoen over heen kunt lopen. Moeilijke quiz hoor. Ik zou het er warm van krijgen.

  33. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 16:56

    @Kiezels. Er komen steeds meer hints. Ik beloof het. Hoofdprijs: wie het (vóór de hints) in één keer goed heeft een volledig verzorgde reis voor twee personen naar een pot naar keuze?😉

    @Bart: helaas. Nog niet eens dicht in de buurt. Uurtje of 14 vliegen schat ik. Naar het Oosten.
    Nog een poging?

  34. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 17:01

    @meneer opinie. Excuus dat ze er niet bij zitten. Geen ervaringsdeskundige op dat gebied. Misschien dat het er ooit nog eens van gaat komen.
    Mozambique: WA zag dat ook wel zitten. Strandliefhebber waarvoor het moiste nog niet goed genoeg is.
    Dank voor de tips. Ik bewaar ze!

    @Reine: leuk tijdverdrijf natuurlijk op zo’n strand: zandkastelen bouwen. Valt niet altijd mee. Er zitten een paar strandjes bij waar dat niet zal lukken.
    Ik zal (nog) maar niet beginnen over het bouwen van luchtkastelen op drijfzand. Da’s pas een uitdaging.

  35. Reine jRagolo 21 maart 2011 om 17:16

    Het bouwen van luchtkastelen op drijfzand is me te pleonastisch.
    Als er een paar strandjes bijzitten met zandsteen heb je het dus eerst moeten vermalen voor het in de pot ging? Dat raait niemand dus.

  36. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 17:48

    @Reine: ik kan je verzekeren dat het zo van het strand een pot is ingegaan. Goudeerlijk zand dus.
    Met grote verschillen onderling. Maakt het juist ook weer boeiend. Om er maar weer eens een metafoor tussendoor te gooien😉

  37. jan bouma 21 maart 2011 om 17:51

    Kijk ‘ns hier Verbaast… dit onoplosbare probleem is iets voor je at random generator en dient wetenschappelijk opgelost te worden. Enfin… de generator lliet ik er op los.
    8 maal gooien dus. (Verrassende uitslag. Slechts tweemaal kreeg ik no. 3 en voor de rest allemaal verschillend.. toch knap van dat ding.

    Bij de uitkomsten gewoon het getal invullen en een land erbij ongeveer als volgt:
    A (1) bleek no. 5 ofwel China of Taiwan… dat is het onderste linkse potje.. ziet er Chinees uit.:))
    B (2) bleek no. 2 ofwel Napels (Europa) ..dat is dus het 2e potje… van de bovenste rij links
    C (3) bleek no. 7 ofwel gewoon Terschelling.., man! Ook Europa; dat is het 2e potje van rechts onderaan.
    D (4) bleek no. 1 ofwel California; dus dat het linkse 1e bovenste potje
    E (5) bleek no. 3 ofwel Florida… (zonder olie) zie verder…:))
    F (6) bleek no. 4 ofwel ook Florida maar m e t olie! Vandaar dat het zo zwart ziet…:))
    G (7) bleek ook no. 3 dus dit is vernachelarij… Hier klopt iets niet! Weer Florida?
    H (8) bleek no. 6, onderste rij links, ofwel goudgeel zand van weer China…

    Reken het maar na. En als je er niet uitkomt dan gooi je alle potjes zand op één hoop; bestaat het probleem ook niet meer want dan heb je gewoon gemiddeld “zand”.
    Amuseer je. Tot morgen of zo.

  38. 100-woorden 21 maart 2011 om 17:59

    Zo, dat is nog eens een quiz…
    Niet echt een idee, maar gokken kan ik wel.

    A – Malledieven
    B – Florida
    C – Griekenland
    D – La Palma
    E – Thailand
    F – Marokko
    G – Nederland
    H – Australië

  39. Beukmans 21 maart 2011 om 18:00

    Ik zat te denken waarom je niet de stempels in je paspoort erbij hebt gezet, was het evengoed nog niet makkelijk. Gelukkig heb ik al een kast vol met vetlederen medailles😉

  40. lebonton 21 maart 2011 om 18:16

    oh, het is heel erg, ik heb de deksels gelicht en toen ging het waaien, en toen, en toen, enfin..

  41. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 18:27

    @Jan:
    A: het is wel het juiste continent (Azië). Ze spreken er niet Chinees. Er wonen wel veel Chinezen.
    B: plank volledig misgeslagen! Ander continent.
    C: HULDE!! Je krijgt de eer als eerste een pot geheel juist geraden te hebben: TERSCHELLING!!!

    Rest: Forida is al genoemd (Westkust) als een der potten. Maar je noemt net niet de juiste. Even doorbijten.
    Hier een hint: goegelen op longboat key frorida, (afbeeldingen) en dan naar de kleur van het zand kijken..
    Je komt er wel.😉

  42. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 18:32

    @100_woorden.
    Malediven zit er inderdaad tussen. Maar je zit er wel een potje naast.
    Florida: zit er ook tussen. Zie hierboven. Ook de verkeerde pot.
    La Palma is inderdaad pot D. HULDE!

    Rest is niet goed.
    Volgende hint:
    Griekenland, Thailand, Marokko en Australië zitten er niet tussen.
    Nederland was net al geraden: pot c: Terschelling.
    Er wordt vooruitgang geboekt!

  43. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 18:34

    @Beukmans: geen quiz zonder moeilijke vragen natuurlijk. Stempelen is voor sommige stranden niet eens nodig. Meeste wel trouwens. Dat dan ook weer wel.

    @Lebonton: Ik zal je een geheim verklappen. Soms doe ik een potje even open. Graai in en snuif over de pot en ik ben weer helemaal terug. Die reisbureaus kunnen de pot op!

  44. Marjelle 21 maart 2011 om 18:48

    Leuk zo’n zandbak, Aad, maar ik begin er maar niet aan (‘ken je beperkingen’).😉 Ik droom wel lekker weg bij stranden, mooie mannen, daar was ik vorige week al mee begonnen herinner ik me nu, dus daar ga ik nog maar even mee door, vandaag voor het eerst in dagen een klein beetje lente opgesnoven…

  45. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 18:58

    @Marjelle: heerlijk wegdromen ja. Daar is het helemaal de tijd voor. Vandaar deze speciale quiz.
    Inmiddels je bed uit begrijp ik. Prima. Terrasje gepikt? Ik wel. Heerlijk die zon!

  46. Johan 21 maart 2011 om 19:08

    Ik denk toch zeker een goede twee uur met de trein.

  47. Ina Dijstelberge 21 maart 2011 om 19:30

    A Taiwan
    D Fuerteventura

  48. assyke 21 maart 2011 om 19:38

    mijn hoofd bestaat zelf uit zand, dus de oplossing zou ik niet kunnen ophoesten,
    ik kom je vertellen dat het me niet lukt je bijdrage te plaatsen en van alle anderen,
    blijf het proberen, wie weet houdt het spook op mijn blog het over een uurtje alweer
    voor gezien

    wel bedankt voor je bijdrage, heel leuk
    en ik ga nu alleen voor de potjes
    daar kun je spookjes zo aardig in wegbergen;-)

  49. assyke 21 maart 2011 om 19:39

    jou heb ik gegoogled, de rest neem ik via jouw blogroll

  50. jan bouma 21 maart 2011 om 19:42

    A = dan de Philipijnen; daar barst het ook van de Chinezen!
    B = dan ook Azië en kies ik voor Taiwan (wonen rtouwens ook veel Chinezen)
    C = Wel en dan weer niet Florida…; flauwe kul natuurlijk. Key Stone aan de Mexicaanse Golf, de oostkant van Florida dan… zwart strand? Kan best…
    Enfin ik heb je quiz gewonnen… Het prijzengeld svp storten in het ondersteuningsfonds voor goede doelen.. Nu tot morgen. Dan lees ik het wel; of niet hoe het zit.

  51. jan bouma 21 maart 2011 om 19:44

    westkant… westkant…!

  52. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 19:49

    @Ina: D was al geraden. Je zat wel dicht in de buurt. Het is La Palma. Niet mijn soort van strand overigens. Scherp en zwart. Zwarte handdoeken..
    Taiwan: die pot heb ik er niet bij gedaan. Prachtige stranden trouwens. In de zuidpunt. Kenting.
    Was geen Chinees te bekennen toen. Die deden nog niet aan vrije tijd.
    Wel soldaten die daar patrouillerden. Op wacht en aan het wachten op de Chinese invasie😉

  53. Glaswerk 21 maart 2011 om 19:56

    Zeggus Aad, van dit soort kwisjes word ik helemaal korrelig en dat heeft zijn weerslag op de plaatjes die ik schiet.

    Heb je niet iets met elpeehoezen of zo?😉

  54. svara 21 maart 2011 om 20:01

    geweldig!
    vraag me mee te gaan naar elk strand en vertel me daar van de bijzondere momenten toen je er was.
    ik zeg geen nee😉

  55. Pingback:Oba Themadag Lente « Assyke's Blog

  56. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 20:07

    @Johan: zo ver weg nog? Maar ja, je gaat ook naar de tandarts in Rotterdam.. Het is maar wat je leuker vindt😉

    @Assyke: doe maar rustig aan. Komt allemaal goed.
    Anders plak je toch gewoon de linkjes er in?

  57. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 20:28

    @Jan:
    China zit er niet bij. Philipijnen wel. Maar je kiest de verkeerde pot.
    Florida: Aan de westkant inderdaad. Heb je de kleur nog even vergeleken? Weet je meteen welke pot het is.
    Dan sta je ver bovenaan, met twee goed! Want Terschelling had je al goed. Eitje.

    @Glaswerk: loskorrelig dan toch wel neem ik aan? Niets macor, gewoon oppotten, openen, snuiven, en met je vingers er door heen. Als los zand door je vingers. Heerlijk!

    Elpeehoezen h4h4h4h. Ik heb ze niet eens meer. Geef mij dit maar. Daar zir pas muziek in.

  58. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 20:32

    @Svara: ik zou je graag meenemen natuurlijk. Doe ik al een beetje met deze verzameling toch?
    Van elk strand heb ik hele goede en bijzondere herinneringen. Ik deel ze graag met anderen😉

    @allen: even een tussenstand:
    Geraden: Terschelling. Pot C
    Geraden: La Palma: Pot D

    Deels geraden: Malediven, nog niet de goede pot
    Deels geraden: Florida (Westkust, Longboat Key), nog niet de juiste pot
    Deels geraden: Philipijnen, nog niet de juiste pot

    Schiet lekker op😉

  59. Johan 21 maart 2011 om 20:57

    De tandarts! Absoluut.

  60. Glaswerk 21 maart 2011 om 20:58

    Ik deel ze graag met anderen

    Ik neem aan dat er heel wat smeuïgere strandbelevenissen te delen zijn met ons dan een paar potten met zand…

  61. VSp 21 maart 2011 om 21:29

    Pot F. Sydney Bay beach. Pot H het zoutstrand bij de Dode Zee. Kan in Jordanie of in Israel zijn. Ooit daar eens kopje onder gegaan. Zonder duikbril. Never again.
    Overigens, de weerschijn van de rode plank en rode achtergrond verkleurt het zand enigzins.
    ‘Waar de blanke top der duinen…’

    Enfin, we zien wel. Beter een luis in de pot dan helemaal geen vlees. Dit laatste schijnt iets te maken hebben met het volk van Mozes dat door de woestijn trok. Daar weet Nelus ongetwijfeld álles van.

  62. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 21:54

    @Johan: ik had het kunnen weten natuurlijk.😉

    @Glaswerk: Natuurlijk zijn er veel smeuiger verhalen te vertellen over deze stranden dan deze potten met zand. Maar ik begin rustig aan hier. Niet alles er direct uitgooien. Stel je voor. Stapje voor stapje.
    BTW: Hoe zit het met de moderatie hier op wordpress? Enig idee? Is er een Nederlandse afdeling😉

  63. Aad Verbaast 21 maart 2011 om 22:00

    @VSp:
    dode zee was al gesuggereerd zit er niet bij. Israël als geheel niet. Pot vergeten. Nog even afgezien of dat wel gelukt zou zijn die door de douane te krijgen.
    Pot F: toen spaarde ik nog niet. Nu natuurlijk spijt van. Ook niet goed dus. Hint: een van de beroemdste stranden ter wereld. Geheel in handen van de Japanners trouwens, en als strand een dikke tegenvaller vond ik.
    Wel een perfecte hotelkamer. Kon loodrecht naar beneden kijken op het strand vanuit drie hoog. Al weer voor elkaar gekregen dat de bruidssuite werd aangeboden..
    P.S. : Nelus: in geen velden of wegen te bekennen. Waar si ze toch als je ze nodig hebt?
    Net als Cathy overigens. Over Rubio hadden we het al. Was ook altijd wel in voor en kwisje..

  64. kitty 22 maart 2011 om 01:32

    ga ik weer eens proberen…
    Malediven: H
    Florida:A
    Philipijnen:E
    Hong Kong, Repulse Bay: B
    Spanje, Murcia: F
    Bali: G

  65. Aad Verbaast 22 maart 2011 om 09:07

    @Kitty: dank voor de waardevolle poging. Geen enkele pot goed helaas.
    Samen met 20:32 nog een hint dan:
    Pot A, B, G komen uit Azië.
    Pot C, D en E komen uit Europa.
    Pot F en H komen uit (Amerika, de VS).
    Nu deduceren en dan ben je al weer een heel eind.
    Het lijkt wel een beetje op Sudoku🙂

  66. piet de vries 22 maart 2011 om 09:09

    Lang geleden verscheen het boek Silent Spring.
    Dat ging toen over een lente zonder vogels, vanwege de insecticiden die toen in grote hoeveelheden werden gebruikt.
    Dat dit wel eens de laatste lente zou kunnen zijn lijken weinigen in de gaten te hebben, één van de zes Fukushima reactoren bevat als ik het goed heb begrepen honderden tonnen plutonium.
    Het goedje is zeer radio actief, heeft een uiterst lange halfwaarde tijd, en als ik me goed herinner een kwart microgram is voldoende om een mens langs chemische weg om te brengen.
    Desondanks kwetteren onze media, en politici, over het geklungel rond een helicoptermissie in Libië, Pechtold voorop.
    Heinrich Heine zei al ‘als de wereld vergaat ga ik naar Nederland, daar gebeurt alles vijftig jaar later’.
    Maar niet als het plutonium de lucht ingaat, Heine kende dat goedje nog niet, Roosevelt liet een plutonium bom maken.
    Die op Hiroshima of Nagasaki werd gegooid bevatte een hoeveelheid plutonium van de omvang van een niet te grote voetbal.
    Dan zie ik hier Israel genoemd, dat land maakt gebruik van Japan en Libië om weer eens wat aanvallen op Gaza uit te voeren, alleen Iraanse tv bericht er over.
    Dit is dus geen leuke lente.

  67. VSp 22 maart 2011 om 09:19

    Nog één poging dan: Pot F. Honolulu. Ooit eens een tussenstop gemaakt van SFO naar TKY.
    Dít vond ik op internet:
    =According to the Guinness Book of World Records, the world’s whitest beach (or the world’s whitest sand) can be found on Hyams Beach in Jervis Bay, New South Wales, Australia= Pot H. Mag die Aussies wel, vrijgevochten dames en zo, met veel humor die geen blad voor hun mond hebben.

  68. VSp 22 maart 2011 om 09:31

    Correctie. Pot H. ‘Sitting on the dock of the Bay’. Clismo Bay.

  69. Aad Verbaast 22 maart 2011 om 10:20

    @Piet de Vries:
    Honderden tonnen plutonium? Lijkt me sterk. Ik zal eens gaan goegelen of ik kan vinden hoeveel er ligt.
    Maar ja, een kleine hoeveelheid kan ook al tot een grote ramp leiden.
    Het wordt een hete lente. En de hete zomer moet dan nog komen.

  70. Aad Verbaast 22 maart 2011 om 10:34

    @VSp:
    Pot F: Honolulu is helemaal goed!! Waikiki Beach!! Hulde!

    Ik vond het een dikke tegenvaller eigenlijk. “Pearl in the Oyster” hoorde ik links en rechts om me heen. Tourist trap. Als vermaak een open Jeep gehuurd om het eiland rond te rijden. Natuurlijk niet het dak erop toen we midden in het eiland een buitje tegenkwamen. Drie weken snotverkouden geweest. Camera ondergespoeld toen ik met de tele surfers aan het fotograferen was aan de andere kant van het eiland en er een grote golf aankwam zetten die ik natuurlijk niet in de gaten had. Leuke dingen voor de mensen.

    Pot H: niet goed. Had je kunnen weten. Hierboven net gezegd dat het ook uit de VS kwam.
    Witste strand ooit gezien. Poederzand ook nog eens.
    Florida (zoals hierboven al ergens een tip gegeven in die richting aan Jan.
    Longboat Key. Westkant.
    Mooi strand en natuurlijk de zonsondergangen aan die kant.
    Goede vriend van mij heeft daar een tweede huis. Niet verkeerd. Maar ja, verder kan je er niet veel.
    Blijft de VS..😉

    @allen:
    Tussenstand:
    Pot A: Azie, maar nog niet geraden waar.
    Pot B: Azie, maar nog niet geraden waar.
    Pot G: Azië, maar nog niet geraden waar
    Maladiven, en Philipijnen in Azie is al wel geraden.

    Pot E: Europa, maar nog niet geraden waar

    Pot C: Terschelling
    Pot D: La Palma
    Pot F: Waikiki Beach, Honolulu
    Pot H: Florida, wektkust, Longboat key.

    We komen er wel😉

  71. VSp 22 maart 2011 om 12:45

    Pot B: De Seychellen.

  72. VSp 22 maart 2011 om 12:47

    Pot E: St. Tropez.

  73. jan bouma 22 maart 2011 om 12:51

    “…We komen er wel…”
    zei hij optimistisch.

    Ik kijk even tussendoor en concludeer dat alles nu verder “wild guesses” worden. Azië? Sri Lanka of Viet Nam of Korea… (Het Noorden zal Aad verbaast wel niet bezocht hebben dus dat valt af maar heeft natuurlijk ook stranden). Toch; de Philipijnen waren al geraden maar nog niet de juiste pot… For Christ sake!

    Ik bedoel maar dit is de bekende speld in een hooiberg. Ik ga even wat anders doen maar blijf wel geïnteresseerd. Er is overigens een stelling “..dat er meer hemellichamen zouden zijn dan dat er zandkorrels liggen op alle stranden bijelkaar op Moeder Aarde…”

  74. Aad Verbaast 22 maart 2011 om 12:57

    @VSp: sinds wannneer liggen de Seychellen in Azië? Ik dacht dat die in Afrika lagen.. Kan me vergissen natuurlijk.. Je moet het toch meer naar het Oosten zoeken. Ook van een eiland, dat dan weer wel.
    Pote E: st Tropez? Helaas. nooit een pot van meegenomen. Niet aan toegekomen. Zat daar enkel te pottenkijken. Hint: meer naar het Zuiden.

  75. Aad Verbaast 22 maart 2011 om 13:00

    @Jan: Die stelling over het universum schijnt inderdaad te kloppen.
    Je andere stelling niet. Beetje deduceren en redeneren (is toch je sterke kant) en je had al lang de hele oplossing kunnen geven. Niet erg dat je dat niet gelukt is. Bij mij kan je wel een potje breken😉
    P.S. met twee goed sta je overigens op een gedeelde eerste plaats. Niet verkeerd..

  76. VSp 22 maart 2011 om 13:46

    Vooruit dan, Papaya, of zoiets in Thailand. Of toch naar Bora Bora? Vanuta, ook zo’n eiland, waar 6 km bestrate weg ligt en de regering de meeste inkomsten verkrijgt uit domeinnamen, ‘tv’, de meeste sex sites.
    Ik geef het op. De lentezon schijnt! 37° op het terras met uitzicht op de lammetjes in de frisse groene wei bovenop een leemlaag van drie meter dik. Geen strand te bekennen hier, wel een pot bier binnenkort.

  77. Aad Verbaast 22 maart 2011 om 14:08

    @VSp: Papaya? Een tropische vrucht. Erg gezond zeggen ze. Beetje weeïg vind ikzelf. Wel een fraaie oranje kleur. Bea zal er verzot op zijn.
    Pattaya zal je bedoelen. Helaas.. Nooit geweest. Wel in Thaliand, maar andere prioriteiten toen.
    Ik zal het maar verklappen (moeilijk te raden inderdaad) Pot A: Maleisië, Marang
    http://www.travelpod.co.uk/photos/0/Malaysia/Marang.html
    Geen aanrader overigens aangezien er in die regio veel mooiere plekken zijn om naar toe te gaan.
    Nu moet pot B en G een eitje zijn. De stranden zijn al bekend immers. Nu de juiste pot nog.

  78. A C T U A L I Y 22 maart 2011 om 14:21

    Het verbaast mij niets dat U nog steeds probeert
    Zand in de Ogen te strooien
    U scoort daarmee Hoge Ogen, en hoewel ik U niet
    wil wegcijferen
    ben ik grammaticaal van A n B of W C altijd al
    van de Pot gerukt
    Dus Deksels nog an toe,, nu begrijp ik het
    Hoorde vanmorgen vroeg Anneke Kreunlo zingen
    Brandend Zand en hun verloren land en een leven
    Vol gevaar…
    Maar meneer volgende keer graag J A M – Potten
    Om mijn vingers bij af te likken…
    Groet á Vous

  79. Aad Verbaast 22 maart 2011 om 18:23

    @Actuality: dank voor het aangenaam verpozen met je reactie.
    Toch niet opgepot hoop ik?
    Met de lente in aantocht kunnen we weer een potje breken. Als we er maar niet in verzanden.
    Groet!

  80. assyke 22 maart 2011 om 21:58

    gister was ik te druk met de inhoud van je weckpotjes
    om je te attenderen op beeldsprekers in je blogroll
    ze vindt het vast niet erg, maar een d maakt het toch aannemelijker dat het om
    fotografie gaat bij haar:-)

  81. jan bouma 23 maart 2011 om 05:17

    Kon er maar slecht van slapen…; onzin natuurlijk maar ineens kreeg ik een brainwave.., dat “zwarte strand” is natuurlijk Lanzarote! Ofwel: http://surprisetickets.nl/reizen/698-lanzarote-stranden-beach
    Of was het al geraden hierboven? Derhalve Pot 4 of Pot D is nu ook geraden! (En dus niet La Palma)
    Nou zal je zien dat ik – als geen globetrotter – vanachter m’n bureau en studiecentrum (…) zonder ooit één voet buiten de grens gezet te hebben…(niet helemaal waar… ik was een keertje in Antwerpen…; ook niet helemaal waar maar t gaat altijd om de ideeënvorming) die hele quiz hier aan het oplossen ben. En zo ziet u maar weer dames en heren: u kunt over alles meebabbelen zonder “er geweest te zijn!”. In meerder opzicht. Maar nu ga ik weer naar bed.. Men amusere zich…

  82. Aad Verbaast 23 maart 2011 om 09:12

    @Assyke: Oeps. Dank voor de tip. Inmiddels gecorrigeerd.

    @Jan: daar kan ik natuurlijk weer slecht van slapen, ware het niet dat de dag al weer begonnen is voor me.
    Als je mijn reactie van 10:34 (gisteren) gelezen had, dan had je al geweten dat dat Pot D al geraden was: La Palma. 100-woorden was je al lang voor.
    Maar vooruit: niet gehinderd door enige voorkennis, zat je dicht in de buurt😉
    Geeft je zo maar drie bonuspunten!

  83. Annet 23 maart 2011 om 13:16

    Dacht dat het kruidenpotjes waren:)

    Aan geoliede lijven moet ik niet denken maar
    wel aan olijven:)

    Zanden van stranden, dichterlijk……

    Lieve lentegroet van Annet;)

  84. Aad Verbaast 23 maart 2011 om 13:52

    @Annet: lang in de zon: zwarte olijven. Heerlijk die lente. Lekker bloesemen.
    Lieve groeten terug aan je.

  85. jan bouma 23 maart 2011 om 22:26

    @Aad…. de dames zijn net weg en ik kijk even hoe het ermee staat bij je. Zijn al die potten nou geraden? Ik bedoel die glazen potten. Over zand gesproken. Als je in Scheveningen op het strand zandkastelen wil bouwen moet je daarvoor per vrachtwagen het juiste zand laten aanvoeren anders flikkert zo’n Schevenings kasteel, ik bedoel van Schevenings zand gemaakt, zo in elkaar. Zo blijkt maar weer dat het in dit land al niet mogelijk is zandkastelen te bouwen van eigen zand… Je hebt daar, zo heb ik mij laten vertellen, Marokkaans zand voor nodig. Ofwel de wereldeconomie is op zand gebouwd. Genoeg nu. Tot morgen voor de oplossingen.
    (Hoorde dit verhaal overigens van Rutte via zijn Vodafone toen hij met Wilders sprak; maar hou dat effe voor je)

  86. Aad Verbaast 24 maart 2011 om 00:54

    @Jan: da’s waar ook, de dames waren er weer. Mooie avond gehad? Kwestie van lange adem is het wel zeg. Onderhand zouden jullie het toch wel eens eens moeten worden met elkaar😉
    Drijfzand, Jan. Daar kan je de beste luchtkastelen van bouwen. Daar heb ik geen Vodaphone voor nodig. Dat zie je overal om je heen toch?

    Morgen zal ik de hele uitslag bekend maken. De meeste locaties zijn al wel gevonden. Niet allemaal in de juiste potten. Jammer, kan ik niemand de eeuwige roem én de vetleren medaille geven.

  87. jan bouma 24 maart 2011 om 10:20

    @Aad…00:54… Inderdaad bedoelde ik “op drijfzand gebouwd”.

    Opmerkelijk is wel dat in ons spraakgebruik de functie van “zand” op vele manieren treffend is vertolkt. De meest intrigerende vind ik wel “iemand zand in de ogen strooien” – zie: http://www.encyclo.nl/begrip/zand%20in%20de%20ogen%20strooien
    of… “zand in de machine gooien”; of… “dat glipt je als los zand door de vingers”..; er zijn nog veel meer uitdrukkingen. Daarom is je blog memorabel. Al… “hangt het van los zand aan elkaar…”

    Amuseer je.

  88. VSp 24 maart 2011 om 10:24

    De zandstranden van Libya: YouTube – Libya’ s beautiful beaches (2). Direkte link lukt niet. Tientallen luchtfoto’s.
    Bedenk dan daar langs de kust vanaf 20 km ten westen van Tripoli tot aan Benghasi een 1700 km lange gaspijplijn ligt, die aan beide zijden doorgetrokken wordt naar Tunesie en Tobruk. Op sommige luchtfoto’s zijn de militaire kampementen goed te zien. Dat gas komt uit een gasveld, 1000km van Tripoli, dat zich deels onder Algerijns grondgebied bevindt. Mijnenjagers voor de bewaking van de onderzeese gaspijplijn ‘Greenstream’ van Tripoli naar Sicilie ligt voor de hand. Nederland is niet het enige land dat mijnenjagers fourneert.
    Zand heeft wel iets… Potjes, deksels nog an toe.

  89. VSp 24 maart 2011 om 10:36

    Nog iets, las ik net in de krant. Op deze datum in 1989 liep de Exxon Valdez aan de grond in Alaska. Een ecologische ramp, waar de dronken gezagvoerder weg kwam met een boete van 50.000 dollar.

  90. Aad Verbaast 24 maart 2011 om 10:52

    @VSp: Libië beautifull beaches: je bedoelt deze wrs: http://www.youtube.com/watch?v=m2YEZXHubbE
    Zat ruimte om even veilig een helicoptertje neer te zetten om badgasten op te pikken lijkt me zo.
    Vooralsnog wordt er door de strijdende partijnen naar de pijpen gedanst van de olie en gasinkomsten. Sadam Hussein zette de oliebronnen in brand toen hij zag dat hij aan de verliezende kant stond na Kuweit.

    Exxon: schandalig natuurlijk.
    Geeft overigens (BP golf van Mexico recent) ook voer voor een discussie over de veiligheid van kerneenergie (zie discussie dicht bij huis in Duitsland) over de veiligheid van kolen (duizenden doden per jaar in de kolenmijnen in China alleen al), de veiligheid van oliewinning (natuurrampen, oorlogen), versus de veiligheid van opwekking middels kernenergie.
    Ik zie geen overzichten daarvan in de media. Er wordt niet eens een vergelijking gemaakt. Misschien ga ik dat maar eens proberen op een rijtje te zetten. Kon nog wel eens verrassingen opleveren.
    Je moet er wat over hebben om een lampje te laten branden..

  91. Aad Verbaast 24 maart 2011 om 11:00

    @Jan: Dank. Is het dan toch weer een groots metaforisch blog geworden. Het lukt me elke keer weer.
    Erns en luim ligt niet zo ver van elkaar zo blijkt elke keer weer😉
    Nog een paar:
    De plannen zijn in het zand gelopen: er is niets van terecht gekomen.
    Als los of droog zand aan elkaar hangen: zonder samenhang zijn, geen structuur hebben
    In het zand bijten: neervallen, m.n. sneuvelen of van zijn paard vallen (oorspr. in het renperk)
    In het zand schrijven: iets doen of maken dat weinig duurzaam is
    In het zand liggen; zand verkopen, dood zijn
    Op het zand zitten: alles kwijt zijn
    Zand in de machine of motor strooien: iets onklaar maken

    Wat zouden we zonder de van Dale moeten, mijn steun en toeverlaat in bange dagen.

  92. VSp 24 maart 2011 om 13:57

    @Aad Verbaast. Re Saddam en Koeweit. Geen garantie dat Gaddifi niet hetzelfde doet. Een megalomane maniak is tot alles in staat. Kent de Islam geen Commodus variant?

  93. Aad Verbaast 24 maart 2011 om 18:35

    @VSp: mogelijk zal hij er over nadenken als hij geen enkele andere uitweg meer kan vinden. Zit er wel in natuurlijk.
    Commodus variant? Wat is dat? Ik ken enkel het gegeven dat Commodus werd gewurgd in zijn badkuip.
    Welke variant is daar op te bedenken?

  94. Catharina Anna Maria van Vliet 25 maart 2011 om 07:50

    Geen idee ik ga zelden naar het strand en als ik er ben ga ik gelijk door naar de zee….

  95. Aad Verbaast 25 maart 2011 om 10:32

    @CAMvV: sla je het strand dan gewoon over?

  96. VSp 25 maart 2011 om 10:51

    -Welke variant is daar op te bedenken?-

    Gaddafi heeft tijdens zijn coup gedode tegenstanders letterlijk onder het asfalt gewalst.

  97. Aad Verbaast 25 maart 2011 om 18:52

    @allen: wel erg verwarrend: zelfs over de naamvoering van Gaddafi is grote onenigheid:
    Hier de meest voorkomende variaties:
    Gaddafi, Gadhafi, Gadaffi, Gaddafi, Gadhdhafi, Ghaddafi, Kaddafi, Kadhdhafi, Khadafy, Qadaffi, Qaddafi, Qadhafi, Qadhdhafi, Qathafi.

    P.S.: ik had het voor elkaar gkregen dat die helicopter een potje zand mee zou nemen vanuit Libië. Ze gingen er voor! Mislukt. Prutsers!

  98. jan bouma 25 maart 2011 om 19:48

    @Aad…Inzake “de reddingsoperatie”, het waarom zijn, zal de uitkomst wel luiden: “dat ook Nederland een heroïsche reddingsoperatie zou hebben uitgevoerd net als de bejubelde Britten met hun Hercules-vliegtuig een paar maal midden in Libië evacués ophaalden. Onze Nederlandse “grandeur” is in het geding. Er vertrok nota bene een half vol vliegtuig uit Sirte met nog 54 zitplaatsen of zoiets… Krankjoreme grootheidswaan dus. Maar wat denk je dat er gebeurd zou zijn als “de operatie” gelukt was? Heel Nederland zou natuurlijk weer meetellen in de wereld.. Enfin. We zijn tenminste die ouwe helikopter kwijt; nog iets positiefs dus..

    ps
    Over zand gesproken… kunnen ze in Japan bij die kerncentrales beter niet beginnen met het storten van die betonnen sarcofaag net zoals bij Tsjernobyl? Jij bent deskundige…
    Overigens het krankzinnige is dat niemand, ook geen deskundige, kan vertellen wat er werkelijk gaande is in die centrales. Gelukkig houden we hier in Europa “stress-tests”; dus gaat u allen maar rustig slapen. “De regering (k)waakt!”
    Tot morgen in ieder geval…

  99. jan bouma 25 maart 2011 om 19:52

    @Aad… Nu lees ik ook nog hierboven dat je “de uitslag” van de quizz zou mededelen… Maar ook die lees ik dan wel morgen…

  100. VSp 25 maart 2011 om 21:42

    @bouma, die 143 kerncenrales worden uitsluitend stressgetest op exogene factoren. Aardbevingen, overstromingen en aanslagen met vliegtuigen.
    Nou ja, indien La Palma afbreekt, spoelen de brokstukken van Borssele bij Amersfoort op het strand aan.
    De kans is echter zo klein dat het risico verantwoord is. Een keer in de miljoen jaar, of zo. Die ene keer kan ook morgen zijn.

  101. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 00:42

    @Jan: was je al vergeten dat die ‘reddingsoperatie’ werd uitgevoerd vlak voor de verkiezingen?
    Prima verkiezingsstunt natuurlijk. Zou deze gelukt zijn. Reken maar dat ze zich dan hadden laten feteren.
    Nu die milsukte hebben ze het stilgehouden tot na de verkiezingen..
    Ik ken mijn pappenheimers daar in de politiek..

    Kerncentrale: als je er beton op gooit, dan kan je er helemaal niet en nooit meer bij. Dus hoogstens als allerlaatste redmiddel. Nog even afgezien van het feit dat in zo’n situatie het makkelijker is er water op te gooien dan beton. Dat eerste lukt al niet.
    Hopeloze toestanden daar..

    Dan nog de uitslag inderdaad. Nodig anders kan je er weer niet van slapen😉
    Hier dan:
    A: Maleisië (Marang)
    B: Maladiven (Club Med eiland)
    C: Terschelling. Paal 8
    D: La Palma: westkant.
    E: Corsica: Noordstrand
    F: Hawai: Waikiki Beach
    G: Florida: Longboat Key (westen)

  102. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 00:44

    @VSp: ik heb wel eens een documentaire gezien over een simulatie als die kraterwand op La Palma afschuift de zee in. Staat te gebeuren zeggen de specialisten. Morgen zal ik eens goegelen of ik die nog kan vinden.
    Overkant van de plas: berg je maar. Tot aan New York toe. Is Japan nog niets bij.

  103. jan bouma 26 maart 2011 om 10:56

    @VSp…21:42
    Je zegt het zelf al. Natuurkundige oorzaken worden in ogenschouw genomen bij de risicoanalyse voor kerncentrales. De belangrijkste factor blijkt echter de mens. Tsjernobyl-ramp was het gevolg van menselijk falen. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

    De onderschatting door de Japanse risico-analisten m.b.t. de veiligheid van kernreactoren is tevens het bewijs van dat “menselijke falen”. Een definitieve risicoloze oplossing is de aanwending van (o.a) zonne-energie. Maar de middelen om te investeren worden tot op heden kennelijk liever gestoken in “het militaire industriële complex” en de vernietiging. Zie mijn boek.

    @Aad…0:42
    Ik blijf me toch het e.e.a afvragen over de mogelijkheden van “de mens”. Met name wanneer het m.i. gaat om multi-disciplinair te denken over de gewenste oplossingen. Zo vind ik het krankzinnig dat er vanuit Amerika (kennelijk) een drijvend zoetwatercontainer van 2000 m3 = 2 miljoen liter zoetwater onderweg is naar Japan om op minder schadelijke wijze dan middels zeewater die reactors te gaan koelen. Verder: de robotisering is blijkbaar ook nog niet in staat om op veilige afstand registraties te verrichten met filmopnamen in die kerncentrales. Verder: er staan, in hoogradioactief water, medewerkers bloot aan hoge dosis straling… Komt dan werkelijk niemand op het idee om eerst eens dat besmette water te onderzoeken? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn conclusie luidt nog steeds dat we geregeerd worden door opportunistische imbecielen die dus niet v o o r a f getoetst zijn op hun intellectuele kwalificaties. Breek me ondertussen de bek niet open over het “debat” over die mislukte Libië-missie. Volgens Timmermans (PvdA), in P&W gisterenavond, komt dat “omdat de politici als ze bloed ruiken er gebruik van maken”. Vandaar 124 vragen! O.i.d. Daarmee diskwalificeerde Timmermans zichzelf. Maar ja… welke idioot, die vandaag de dag de media volgt, is nog in staat analytisch te denken over de opportunistische verhalen van de politici en daaruit zijn eigen conclusies op te maken?

    Niemand!

    Daarom morgenochtend maar weer een willekeurig verslag via je at random generator van een enkele pagina uit het Boek der Boeken…:))
    Amuseer je.

  104. Aad Verbaast 26 maart 2011 om 12:02

    @Jan: natuurlijk is menselijk falen een alles beslissende factor in de rampspoeden die overal ter wereld ons overspoelen.
    Kenrcentrale Japa: ik heb me daar ook zo over verbaasd. Spionagesatellieten kunnen nummerborden lezen, maar het publiek moet het doen met vage beelden, haastig geschoten vanuit een snel overvliegende helicopter… Onbemande verkennings vliegtuigjes, helicoptertjes zijn ruim beschikbaar, maar worden niet ingezet. Net als robots. En wij krijgen maar te horen dat ze niet precies weten wat er aan de hand is.
    Volgens mij wordt er veel verborgen gehouden. Hou jij ze dom dan houd ik ze arm.

    Tiimmermans: was redelijk eerlijk. Natuurlijk wordt de boel dar ook belazerd. Geen nieuws.
    Gaat allemaal nergens over.
    Hoog tijd dat een wereldraad eens de touwtjes in handen neemt.

    Vanmiddag een nieuwe blog. Over tijd deze keer. Vannacht gaat de klok een uur vooruit.
    Terwijl het 5 voor 12 is!😮

Geef een reactie

