Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Tandje hoger.. groter verzet..


De afgelopen week zijn er vele voorstellen gedaan op het vkblog om een tandje hoger te gaan schakelen. Tijd om een extra initiatief groep op te richten? meer koppen bij elkaar? Twee weten meer dan een. Hier een suggestie vanuit de (eerste) initiatief groep tot behoud van het vkblog.
 
Diverse voorstellen en oproepen van diverse bloggers.
In willekeurige volgorde verschenen een aantal oproepen de afgelopen week:
peterus : voorstel voor een brede persactie.
alib bondon : voorstel om te gaan posten bij het vk gebouw.
partout : voorstel tot kort geding rond archief, eigendom, ophef.
barbara jansma (meerdere blogs): auteursrecht en archief functie.
rudolfhendriques1 (meerdere blogs) : voorstel tot juridische actie.
jacob hesseling (meerdere blogs) : voorstel tot bloggers-bijeenkomst.
developer : (meerdere blogs) voorstel voor vkbloggers vergadering op 10 februari. stichting?
 
 
Misschien hebben we er nog een gemist? Maar het zijn er zo al zeven. genoeg ideeën, deels overlappend ook nog. Maar het spuien van ideeën is slechts een start.
Of ze ook uitvoerbaar zijn en zo ja, uitgevoerd worden vereist nogal wat extra inzet.
Niet allemaal op te brengen door de huidige initiatief groep. Die heeft haar handen al vol aan de gecommuniceerde activiteiten.

Dat nog los dat naar de mening van de initiatief groep een aantal ideeën al bij voorbaat als kansloos respectievelijk (zeer) onverstandig worden ingeschat.
Voorbeelden: een Stichting (out of the blue) die niet wordt gedragen wordt door de VKblog community. Kort geding. Posten. Etc. We gaan er allemaal geen energie in steken. Die reserveren we liever aan onze huidige activiteiten.
 
Dat gezegd hebbende, claimen we geenszins alle wijsheid in pacht te hebben. De tijd dringt, en noopt wellicht tot extra inspanningen in breder verband. Vandaar de volgende suggestie.
 
Suggestie
Richt één of meer groepen op, die zich speciaal met de gerefereerde voorstellen bezighouden.
De beoordeling (wat is haalbaar, draagt het bij, hoe vorm te geven, welke aanpak) en de gekozen uitvoering.

 
Om communicatie open en direct te houden en elkaar niet in de wielen te rijden, maar juist elkaar te versterken, zou van elke groep één lid de contacten kunnen onderhouden met de andere groep. Dat houdt het ook hanteerbaar. Nu communiceert onze groep (snel schakelend) via Skype.
Handig maar ook een beperking om deze groep simpel even uit te breiden met 7+ leden. Naast de veelvoud van onderwerpen.
Een (of meerdere) initiatief werkgroepen met een eigen missie lijkt dan meer de aangewezen weg.

 
Op deze manier kunnen de aandachtsvelden goed verdeeld . Misschien wel hard nodig. Veel tijd is er niet meer.
 
Wie neemt actie om zo’n groep op te richten? En wie wil daaraan deelnemen?
 
P.S.: volgende week uiterlijk weer een update vanuit onze groep. Niet veel concreet nieuws op dit moment helaas.
 

135 Reacties op “Tandje hoger.. groter verzet..

  1. beus 8 februari 2011 om 18:59

    Ach, zolang de Volkskrant ‘niet thuis’ geeft is alle energie tevergeefs.
    In gerechtelijke wegen zie ik niets. Ik heb nog 1 %tje hoop, maar eigenlijk teger beter weten in.
    Kerngroep: Goed dat jullie er energie in steken maar het is wel vechten tegen de bierkaai: er is geen aanwezige tegenstander.

  2. Fulps Valstar 8 februari 2011 om 19:10

    Goede raad:
    Haal je blog leeg, archief…kopiëren en in word of kladboek plakken.
    Account maken bij wordpress (veel mogelijkheden wat betreft vormgeving en foto’s)
    Account bij OBA http://www.onafhankelijke-bloggers-associatie.nl/ , prima voorpagina, it-ers kunnen evt Ina Dijstelberge helpen dit verder te ontwikkelen en te verfraaien.
    Alle fantasten en rare zakenlieden (what the hell moet je met de shacheraar van een Chanese website?) gezellig laten knoeien en de zaken elders inrichten.
    Bij alle beslissingen….Sterkte, voor degenen die dit al jaren doen wordt verhuizen een klus, voor mij was het een paar dingen opslaan en wegwezen.

  3. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 19:13

    @Beus: ook al is de kans klein, dan is opgeven nog geen optie voor ons.
    En er zit best wel iets beweging in. Wel heel hard zwemmen! Later meer.
    @Fulps: ik kan je voorstel wel volgen.
    Behalve leeghalen.. Waarom eigenlijk. Ik zie dat er meerderen die mening zijn toegedaan, nu al.
    Vind ik vreemd.. Eerder volplempen😉

  4. zelfstandig_journalist 8 februari 2011 om 19:20

    Mij ontbreekt de tijd om er een dagtaak van te gaan maken. Want, dat is het toch zo langzamerhand wel voor degenen die ermee bezig zijn. Kort geding lijkt me sowieso weinig realistisch. Of de VK werkt mee aan een alternatief. Waar ze kennelijk geen goesting in hebben, gezien de stilte. Of het is over en uit hier.

  5. partout 8 februari 2011 om 19:25

    Quote Aad
    Dat nog los dat naar de mening van de initiatief groep een aantal ideeën al bij voorbaat als kansloos respectievelijk (zeer) onverstandig worden ingeschat.
    Voorbeelden: een Stichting (out of the blue) die niet wordt gedragen wordt door de VKblog community. Kort geding. Posten. Etc. We gaan er allemaal geen energie in steken. Die reserveren we liever aan onze huidige activiteiten.
    Welke activiteiten zijn dat dan beste Aad?
    Komt zo nogal wereldvreemd over als er verder geen enkel resultaat is geboekt en de kerngroep principieel op voet van gelijkheid staat met welke andere blogger dan ook.
    De aanval is mi de beste verdediging, zeker in dit geval waarbij de bloggers door de VK als oud vuil bij het grootvuil dreigen te worden gezet.
    Een juridisch traject lijkt mij dan ook het beste, en flink wat stennis maken bv in De Wereld draait door.
    De VK heeft aantoonbaar tal van steken laten vallen.
    @fulps wil je je discriminerende bijdrage corrigeren aub?

  6. Joke Mizée 8 februari 2011 om 19:29

    In elk geval: als er een rechtspersoon wordt opgericht – wat wel handig is – kan beter voor een stichting dan voor een vereniging gekozen worden.

  7. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 19:34

    @Zelfstandig journalist: allemaal mogelijke scénario’s die je geeft.
    En er zijn er nog wel meer te bedenken.
    @Partout:
    == Welke activiteiten zijn dat dan beste Aad? ==
    Beste Partout: je hebt toch zeker wel de blogs van Koko (en de vorige onder mijn naam) allemaal gelezen, inclusief de reacties er onder?
    Wat is er wereldvreemd aan als er nog geen resultaat is geboekt? Dat laatste overigens relatief. Nog geen concreet resultaat die tegemoet komt aan de doelstellingen.
    == De aanval is mi de beste verdediging, zeker in dit geval waarbij de bloggers door de VK als oud vuil bij het grootvuil dreigen te worden gezet.
    Een juridisch traject lijkt mij dan ook het beste, en flink wat stennis maken bv in De Wereld draait door.
    De VK heeft aantoonbaar tal van steken laten vallen.
    ==
    Mag ik dit opvatten als een spontane bevestiging het initiatief te nemen een groep op te richten, danwel je onmiddellijk aan te sluiten bij een op te richten groep?

  8. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 19:38

    @Joke:
    Eens. Belangrijk en essentieel lijkt me wel dat de rechtspersoon er dan ook wel eentje is die kan bogen op een brede ondersteuning van de ‘actieve’ bloggers.
    Dat is nu in het gerefereerde voorstel niet het geval.
    Mocht het opportuun (nodig) zijn een rechtspersoon op te richten dan is dat op zeer korte termijn te regelen overigens.

  9. beus 8 februari 2011 om 19:45

    @Aad: Ik ben benieuwd over dat klein beetje beweging dat erin zit. Zwijg erover als het proces daardoor geremd kan worden. Het is mijn 1 %tje hoop. Petje af voor jullie vechtlust.

  10. Draver 8 februari 2011 om 19:51

    Nog een sprankje hoop lees ik tussen de reacties door, nogmaals dank voor de inspanningen voor het pogen voor het behoud van het VKblog.

  11. partout 8 februari 2011 om 19:58

    Ik heb het al eerder gezegd, geen woorden maar daden.
    Ik ga donderdag naar de vergadering in Amsterdam, zie verder op het blog van Developer:http://www.vkblog.nl/bericht/368125/Stichting_Volkskrantbloggers
    en ik stel bij voorbaat een lege Stichting ter beschikking, Aad.
    Alleen naam en statuten veranderen.
    Je staat bij de rechter natuurlijk sterker als je als bloggers reeds een rechtsvorm hebt.
    Vanzelfsprekend staat het iedereen vrij om te komen!
    En met heel andere ideeen te komen, prima!
    Maar dat er snel iets moet gebeuren is nu wel duidelijk, want aan al die mooie woorden hebben we helemaal niets.
    Oog om oog, tand om tand, thats the way we do it, wat mij betreft.

  12. gnossie 8 februari 2011 om 19:58

    Dit blog eindigt, de stilte van Volkskrantzijde is alleszeggend. Hoorde vandaag dat een grote Amerikaanse blogsite in andere handen is overgegaan voor gruwelijk veel geld. Misschien slacht VK de kip met de gouden eieren. Als een verlichte geest het concept zou kunnen overnemen wordt hij misschien nog eens spekkoper. Voor 1 maart zal het wel niet meer gebeuren in ieder geval.

  13. Mo 8 februari 2011 om 19:59

    voorlopig steun ik de kerngroep voluit!

  14. Antoinette Duijsters 8 februari 2011 om 20:13

    Wat mij betreft is geen hoop meer, het blog wordt leger en leger. Er wordt niets meer aan onderhoud gedaan.
    Ja mijn blogs staan allemaal op mijn computer en ik heb ze hier weg gedaan. Wat ik wil niet dat er anderen aan kunnen.
    Het blog in zijn geheel is nooit een geheel geweest, verdeeld als het was in groepjes. Dat blijkt ook nu wel weer. Wat ik graag wil is een stel bloggers niet uit het oog verliezen en daar ben ik nu volop mee bezig. Met de toekomst, niet het verleden.
    Niettemin dank voor de moeite die jullie doen.
    De Developer vertrouw ik niet.

  15. De Stripman 8 februari 2011 om 20:24

    Ik wens iedereen van harte alle succes toe. Maar ik ben bang dat het achterhoedegevechten zijn. Ik richt me liever op een toekomst buiten het VKblog. Daar is het ook best gezellig en leuk…

  16. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 20:28

    @Beus: als er breaking nieuws is dan komt er een bericht uiteraard.
    @Draver: natuurlijk is er hoop. Ook al is het een sprankje.

  17. Jan Bouma 8 februari 2011 om 20:29

    @Aad
    Indien er al ca. 90 voormalige VKbloggers onderdak hebben gevonden bij OBA – mede dankzij @Ina Dijstelberge en nog een paar voortrekkers waaronder ik ook zeker @Knutselsmurf wil noemen – dan snap ik het probleem niet. De gehele (voormalige) VKbloggerscommunity kan dan toch verhuizen?
    Terzake de juridische oprichtingsstructuur van het nieuwe onderkomen…, dat is toch volstrekt secundair. Dat zien we later wel. Primair gaat het erom dat er vervanging komt van het huidige werkende VKblog. En ik vind dat @OBA een prima uithangbord en naamgeving is voor de vervanging. So what’s the problem?

  18. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 20:32

    @Partout:
    == Ik heb het al eerder gezegd, geen woorden maar daden. ==
    Het siert je. Ik ben heel bneieuwd naar de daden.
    == Je staat bij de rechter natuurlijk sterker als je als bloggers reeds een rechtsvorm hebt. ==
    Klopt. Maar dan zal je wel even moeten aantonen wat en wie die rechtsvorm vertegenwoordigd.
    Jij en Developer?
    Ik gun je alle succes overigens.
    == Oog om oog, tand om tand, ==
    "Veel oog om oog en iedereen is blind." Ik weet niet meer van wie die uitspraak was. Ghandi geloof ik.

  19. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 20:34

    @Gnossie: zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben.
    Overlopen van ondernemerschap is geloof ik niet het grootste talent van de VK..
    Dankje @Mo!
    @Antoinette:
    Jij hebt je (voorzorgs)maatregelen al genomen lees ik.
    Niwet onverstandig om niet alles op het laatste moment aan te laten komen.
    Beter te veel werk, dan te laat.

  20. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 20:39

    @de Stripman:
    En als het nu toch voortgezet kan worden. kom je dan weer terug?
    @Jan: wat is het probleem? Dat alles toch in zekere mate een compromis is ten opzichte van het huidige VKblog.
    En vanwege dat compromis (bij de een weer wat anders dan bij de andere) zal de community toch op de een of andere manier gaan versplinteren.
    Als dat te voorkomen zou zijn is er al weer veel gewonnen.
    Nog even afgezien van de archieffunctie. Kopie, reacties, maar zeker ook behoud van de aanklikfunctie van de VKblogs.

  21. Helena 8 februari 2011 om 20:44

    ik vind het weinig nut hebben dat er verschillende groepen ontstaan nu die op verschillende wijze actie willen voeren, of alternatieven gaan aandragen. Het initiatief van developer waardeer ik maar wie is het? Bovendien, de "kerngroep" stelde een tijdje geleden toch ook al voor om een stichting op te richten om de belangen van de bloggers te kunnen vertegenwoordigen?
    Is het dan niet beter om een bloggersbijeenkomst te organiseren voor iedereen ipv hap snap flap flap flip? Dan ben ik het eens met Jacob Hesseling
    tijdens die bijeenkomst kunnen we dan bekijken wat voor acties we gaan verrichten, en dan kunnen we diverse groepjes oprichten die dan weer hun eigen taken kunnen uitvoeren.
    Maar, we hebben niet zo lang meer, het is bijna 1 maart, en voordat we een data hebben gepland voor de bijeenkomst waar de meerderheid van de bloggers bij aanwezig kan zijn….
    ik vind het ook niet zo handig dat mensen op eigen houtje persberichten gaan versturen over het stoppen van het VKblog zonder even te communiceren of het persbericht wel goed is opgesteld (en of er geen taalfouten/tikfouten in staan).
    Rechtszaken / kort geding… ik vraag me af of dit handig is.
    Ik kan het niet meer volgen
    kunt u er nog wel bij
    dan weet u meer dan mij!
    (wat voor liedje was dat ook alweer…?)🙂
    Het is allemaal leuk en aardig om bijvoorbeeld stennis te maken bij DWDD maar dan gaan ze vast ook Remarque uitnodigen, of columnisten van HP-deTijd met hun fijne mening over het VKBlog en dan moeten we iemand hebben die HEEL goed kan verwoorden wat het VKblog is/betekent en een goede reactie kan geven op Remarque en die HP/de Tijd-ers en iedereen heeft bovendien ook nog zijn eigen mening over het vKblog. Dat wordt moeilijk.

  22. Jan Bouma 8 februari 2011 om 20:47

    @Aad..20:39
    Ik heb begrepen van je dat mijn ca. 40 VKblogs (hoe weinig!) integraal gekopiëerd worden – volgens jouw zeggen – naar (voorlopig) wordpress.com? Maar daarna krijg je dan toch de vraag waarom het niet rechtstreeks kan naar @OBA ? Of zie ik dit verkeerd?
    Het is overigens toch niet te filmen dat de VK niet in overleg wil treden met de kerngroep. Zijn ze nu op zoek naar de meest negatieve publiciteit? Je zou het haast denken. Ja, moeten denken.

  23. Klaverblad/View 8 februari 2011 om 20:49

    Toch heel wat initiatieven om op enigerlei wijze het VKBlog te behouden.
    In kort bestek:
    Het meest zie ik in de "doorverkoop" naar een stichting, die een tweetal parttime beheerders in dienst heeft (advies o.a.: Johan Peeters/ZJ). Financiering door abonnementen. Ideële reclame-uitingen mogelijk.
    Na de deadline van 15/2 mbt een reactie van de zijde van de VK,
    een weekblad zoeken die twee of meer pagina’s wil bieden voor "ons" actiegeluid,
    eventueel in de vorm van een interview van de kerngroep.
    Zou mooi wederwoord van Vrij Nederland of NRC kunnen zijn…
    Kamervragen via oppositionele fracties aan minister van Cultuur….

  24. Jan Bouma 8 februari 2011 om 20:50

    @Helena…20:44
    Zie mijn comment van 20:29 uur.

  25. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 20:59

    @Helena: allemaal afwegingen inderdaad die niet eenvoudig zijn te maken.
    Belangrijkste startpunt blijft toch om in contact en gesprek te zijn met de VK.
    Dat we dat nu nog niet zijn hoeft niet perse te betekenen dat ze dat niet willen.
    Kan ook andere (zelfs positieve) redenen hebben.
    Wij gaan dus (als groep) niet van alles en nog wat organiseren op dit moment.
    De alternatieve acties die voorbij zijn gekomen, daar konden we niet enthousiast over worden.
    Jij ook niet begrijp ik.

  26. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 21:04

    @Jan: je hebt hiermee weer een proeve van onbekwaamheid afgelegd en geslaagd!😉
    == Of zie ik dit verkeerd? ==
    Dat zie je verkeerd. OBA is enkel een voorpagina. Je zult wel een eigen blogpagina moeten hebben.
    Die heb je overigens al!
    @Klaverblad:
    Suggesties waar we wel wat mee kunnen en voorzover mogelijk al mee bezig zijn.
    De rechtsvorm is nu nog niet nodig die te vormen. Hangt namelijk af van wat mogelijk is en wat aangeboden wordt.
    Kamervragen??

  27. lebonton 8 februari 2011 om 21:11

    vooralsnog, en dat is geen gemakzucht, geloof ik niet in allemaal waaiende vaandels.
    van meet af aan heb ik het eerste initiatief gesteund, en dat laat ik zo.
    de intentie is goed, ik voel me in goede handen, en als er niets volgt, is het te wijten aan vk.
    ik wens jullie veel energie.

  28. Jan Bouma 8 februari 2011 om 21:13

    @Aad…21:04…Ik wil niet zeuren maar… wat is nu eigenlijk een "eigen blogpagina" waard die niet "ergens" thuishoort? We moeten dan toch ook kiezen voor een "voorpagina"? Vandaar mijn voorstel – hierbij in stemming gebracht – om dan de OBA te kiezen. Of zie ik dit weer verkeerd? Ik wil van het gezeur af over de juridische structuur want die vormt zich later vanzelf wel. Om te beginnen is eenieder z’n eigen moderator…

  29. Klaverblad/View 8 februari 2011 om 21:13

    Bij "kamervragen" had ik een smiley moeten plaatsen🙂
    Wat te denken bij presentie bij DWDD, 1Vandaag of P&W….
    Speel het hoog..
    Jullie voorbereiding zal gedegen zijn..

  30. Joke Mizée 8 februari 2011 om 21:15

    Nog over die archieffunctie: met het uiteenvallen / verdwijnen van het bestaande blog verdwijnen de kruisverwijzingen (hyperlinks en anderszins). Ook de googlebaarheid zal afnemen: ik stuit zelden of nooit op een wordpressblog via een zoekopdracht.
    Ik gebruik het blog intensief om specifieke informatie op- of terug te zoeken, die verloren gaat als dit verdwijnt. Ook komen er nog elke dag nieuwe bezoekers langs op mijn blogs van jaren geleden.
    @Aad: Als we dit aanhangig willen maken staan we sterker als stichting dan als losse personen.

  31. zelfstandig_journalist 8 februari 2011 om 21:21

    Ik zie dat mijn naam wordt genoemd. Voortaan wel graag met één e🙂. Ik wil best in zoiets stappen als werkende, maar dan wel graag met een goede structuur en een solide basis. Hoe dat gerealiseerd kan/moet worden, laat ik voorlopig aan de kerngroep over. Zij zijn vooralsnog de spil in een eventuele doorstart. Ook ik ben sceptisch over die ‘developer’. Wat, als hij genoeg krijgt van het onderbrengen van de community op zijn server?

  32. Ina Dijstelberge 8 februari 2011 om 21:26

    Veel respect voor de wilskracht om het VKblog te behouden. Ik zie echter twee groepen ontstaan die elkaar min of meer beconcurreren.
    M.i. zou het goed zijn als er ook mensen van de kerngroep naar die bijeenkomst van de developer gaan.
    Volgens de laatste berichten heeft hij contact met Campagne gehad.

  33. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 21:30

    @Lebonton: eens.
    Maar we willen nok niemand afhouden van mogelijk andere ideeën die ze zelf vorm willen geven. Onze mening en pad is bekend inmiddels.
    @Jan: voor wat het waard is: als groep proberen we uiterlijk de 20ste de pro’s en cons’van de verschillende alternatieven die zich dan hebben geopenbaard te evalueren en met een advies te komen.
    Er zijn inmiddels meerdere voorpagina opties. Jouw voorkeur is bekend😉
    @Klaverblad.. luister je mee?😉

  34. De Stripman 8 februari 2011 om 21:35

    @aad – Nee, weg is weg. Ik hou het VKblog hooguit aan als ‘linkdumpsite’. Het is goede reclame voor mijn nieuwe blog…;o)

  35. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 21:36

    @Joke:
    Mijn ervaring is juist dat zeker wordpress erg snel door google wordt opgepikt.Ik was daar verbaasd over zelfs. Zelfs blogs (gekopieerd hiervan) zonder reacties werden in google al zichtbaar kort na publicatie..
    Belang van de archieffunctie: helemaal mee eens. Is dan ook één van de speerpunten. In elk mogelijk scenario.
    Daar is wel alrtijd de VK voor nodig.
    Stcihting: eens. Maar is lang niet in elk scenario noodzakelijk. Waarom iets starten (wat heel makkelijk is) als het misschien allemaal onnodig is.
    @ZJ: ik herken de reserves ook bij mezelf. Ik ken developer niet.
    Ook was ik niet zo gecharmeerd hoe hij zich nu al afzet tegen andere bloggers. Lijkt me niet de juiste instelling om bloggers te binden, laat staan te boeien. Maar misschien vergis ik me..

  36. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 21:38

    @Ina: dank.
    Eeens dat het geen zin heeft om elkaar te beconcurreren. Maar ook om elkaar niet uit te sluiten.
    Vandaar de gegeven suggestie. Ook tot nauw overleg.
    === Volgens de laatste berichten heeft hij contact met Campagne gehad. ==
    Welke berichten? En uit welke bron? Betrouwbaar?
    @Stripman: foei!!😉

  37. Apiedapie 8 februari 2011 om 21:41

    @Helena: Farce Majeur.

  38. partout 8 februari 2011 om 21:44

    Mbt Developer, quote Aad:
    Ook was ik niet zo gecharmeerd hoe hij zich nu al afzet tegen andere bloggers. Lijkt me niet de juiste instelling om bloggers te binden, laat staan te boeien. Maar misschien vergis ik me..
    Lees je je eigen blog hierboven nog even goed door? Je doet dit nb zelf!

  39. Ina Dijstelberge 8 februari 2011 om 21:45

    @ Aad :
    developer 08-02-2011 20:06
    @allen,
    Ik heb vandaag met Frits Campagne (lid raad van bestuur Persgroep Nederland) gesproken. Communicatie met de Volkskrant is dus wel mogelijk! Dhr Campagne valt direct onder van Thillo.http://www.vkblog.nl/bericht/368125/Stichting_Volkskrantbloggers/#c3412146
    of het betrouwbaar is, dat weet ik niet. Maar als dat het geval is, is het belangrijk dat er donderdag meer bloggers aanwezig zijn dan Alib, Ger Blogger, Fred en Partout.

  40. Helena 8 februari 2011 om 21:48

    @allen
    lees even het weblog van GJB, hij schrijft dat hij een interview had met iemand van de Groene Amsterdammer, die wil een artikel besteden aan de teloorgang van het VKblog. Ik weet natuurlijk niet hoe dat artikel er uit zal gaan zien maar in ieder geval ook nu in de Groene Amsterdammer. En een interview met de oprichter van het VKblog en misschien wel meer interviews geeft een beter beeld dan de columns in HP/De Tijd die gewoon effe wat reacties oid hebben gekopieerd van bloggers als Danckaert….et voila, klaar is hun columnhttp://www.raker.nl/2011/02/regel-1-leg-je-afwezigheid-uit/
    @Apiedapie, ah ja! Farce Majeur. Dank !

  41. zelfstandig_journalist 8 februari 2011 om 21:55

    Er is dus van alles gaande. Groene Amsterdammer, gesprek met Campagne. Ik blijf het volgen vanuit Antwerpen.

  42. Grutte Pier 8 februari 2011 om 22:02

    Developer beweerde ook al contact te hebben gehad met GJB…. (inside)
    Als het antwoord Nee is: dan is dat ook contact natuurlijk…… Of ‘Hahahahaha’ nav de aankondiging van een heus kort geding…
    😉
    1/3 gaat de stekker eruit, zelfs het archief kan iedereen op zijn buik schrijven intussen….

  43. Apiedapie 8 februari 2011 om 22:02

    De developer kan toch wel even in trefwoorden melden wat hij dan met Campagne besproken heeft? We kunnen niet allemaal naar die vergadering komen. Even een kleine update net als Aad dat zo keurig doet s.v.p.

  44. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 22:02

    @Partout:
    == Lees je je eigen blog hierboven nog even goed door? Je doet dit nb zelf! ==
    Je leest misschien wat je er in wilt lezen. Ik had zelf niet die indruk.
    @Ina:
    Dank voor de link naar het blog van developer.
    Bijzonder dat er zo’n opmerking in gezet wordt zonder aan te geven wat er besproken is. Ik heb mijn reserves.
    Ik ben benieuwd naar de opkomst donderdag. Zullen we het horen?

  45. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 22:06

    @Helena:
    Zou dat blogje vallen onder een ‘boekesteintje"? In dit geval een Bogaersje..😉
    Free lance journalist. Groene Amsterdammer is wel een goed blad!
    @ZJ: er is (gelukkig) veel gaande. Nog niets concreets zoals ik al meldde in de blog.
    @Grutte Pier: zetten we even alle beweringen van developer hier op een rijtje?😉
    Waar blijft hij trouwens..
    @Apiedapie: eens.

  46. őszibarack 8 februari 2011 om 22:07

    De Huffington Post is voor $315 mln verkocht. Dat is voor mij een aanwijzing dat er mogelijkheden in het VKblog zitten. Wat mij betreft is er geen betere blogomgeving in het Nederlandse taalgebied. Met een paar kleine aanpassingen, met iedere dag een paar hoogwaardige bijdragen valt er veel van te maken. Het is hopen op iemand met geld die dat ook zo ziet en wil investeren. Als diegene met een zak geld aanklopt bij de VK, dan hapt die wel (dat kan zelfs relatief weinig zijn; alles is bijna beter dan niente nada).
    Ik zou graag meedoen, maar het ontbreekt me helaas aan mogelijkheden. Ik kan alleen hier af en toe een berichtje plaatsen. Ik ben in ieder geval zeer erkentelijk voor alle ontplooide initiatieven en komende initiatieven.

  47. Grutte Pier 8 februari 2011 om 22:07

    @Apiedapie
    Precies….. de initiatiefgroep had dat zeker gedaan…

  48. Grutte Pier 8 februari 2011 om 22:11

    @Aad
    Hij regeert zeldzaam op mij. Ok, mijn insteek zal ‘m ook wel niet bevallen….😉Hij heeft wel wat vlees in de kuip, op zijn datingonderdeel van de site…. ;-o

  49. Jan Bouma 8 februari 2011 om 22:12

    Bij een "volkscommune" zijn de leden individueel en gezamenlijk tegelijk aandeelhouder en dus eigenaar en verantwoordelijk voor de organisatie. Eenieder wil maximale vrijheid. En die wordt het beste gediend door niemand, ook geen developer, of een verkeerde machthebber de kans te geven dat hij/zij de knop kan omdraaien; ofwel het nieuwe blog kan opheffen, uitbuiten, of anderszins misbruiken. En nu wil ik wel eens weten wie er bezwaren heeft tegen het uithangbod OBA? Zelfs onze developer zou zich hierbij kunnen aansluiten. Einde oefening van het gezeur. En verder is eenieder z’n eigen moderator over z’n eigen blog. Inlogging en identificatie zoals nu bij het VK gebeurt met zonodig nog een aanscherping van IPnummer in combinatie met een uniek adres. Er moet door de blogger wel effectief geband kunnen worden.
    @Ina.. Je hebt gelijk met die geconstateerde verdeeldheid. Eendracht maakt macht.

  50. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 22:15

    @őszibarack:
    Geheel mee eens. Daar liggen dan ook mogelijkheden.
    We zien ze dan ook. Meerderen met ons.
    Misschien de VK ook wel. Geen rocketsccience immers.
    @Grutte Pier:
    Ticket al geboekt voor Ghana?😉

  51. Grutte Pier 8 februari 2011 om 22:15

    @őszibarack
    De Huffington Post is totaal onvergelijkbaar met het VKblog…. Het is een krant op zich….
    Er is toenadering gezocht vanuit web-log, wat onder Sanoma-uitgevers valt. Geen sjoege, geen interesse. Dan houdt het op….

  52. Grutte Pier 8 februari 2011 om 22:17

    @Aad
    Ik moet eerst geld overmaken via Western Union….. ?!http://avehurley.wordpress.com/2007/04/28/money-order-checks-western-union-scams/
    🙂

  53. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 22:25

    @Grutte Pier:
    22:15: zeg nooit nooit..
    P.S. Wie zei dat ook al weer voor het eerst?
    22:17: ver van weg blijven!😉
    @Jan: we gaan het later wel hebben over OBA enzovoorts.
    Vergelijkend warenonderzoek of zoiets.
    Rest: eens uiteraard.

  54. Reine jRagolo 8 februari 2011 om 22:31

    Waarom heet de kerngroep nu initiatiefnemers?
    De kerngroep is te terughoudend naar developer.
    Alsof hij onbetekend is.

  55. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 22:40

    @Reine jRagolo:
    Kerngroep is ergens buiten de groep ontstaan.
    Geeft nogal wat gefronste wenkbrauwen bij deze en gene,
    Vandaar een andere naam die de lading beter dekt.
    What’s in a name?😉
    == De kerngroep is te terughoudend naar developer. Alsof hij onbetekend is. ==
    Hij staat toch met naam en toenaam genoemd naast anderen in de blog?

  56. Reine jRagolo 8 februari 2011 om 22:50

    Kokopelli heeft de term Kerngroep geintroduceerd op zijn blog op 10 januari bij de tags en de 5e alinea.
    Omdat jij en Landheha later zijn gecoöpteerd kunnen jullie niet als initiatiefnemers worden gezien.
    Developer doet verregaande voorstellen en wordt door de kerngroep niet op zijn blog bediend. Dat betreur ik.

  57. developer 8 februari 2011 om 22:51

    @allen
    Ik heb vandaa gesproken met de directie van de Persgroep. Gewoon gebeld. Ik zie nu waar eventueel nog mogelijkheden liggen. Gisteren sprak ik kort met GJB over deze kwestie.
    Kom naar de vergadering als je een concrete bijdrage wil leveren. Het feit dat ik buitenstaander ben betekent niet dat ik niet het goede voorheb met vkblog. Je hoort dan de stand van zaken.

  58. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:09

    @ReinejRagolo:
    Dat zal. Laat onverlet dat er misverstanden zijn over de naam die nogal eens verkeerd wordt opgevat. Ook Koko heeft er inmiddels afstand van genomen. Dat siert hem.
    == Developer doet verregaande voorstellen en wordt door de kerngroep niet op zijn blog bediend. Dat betreur ik. ==
    Kan je vinden uiteraard. Respecteer ik. Verrgeaande voorstellen inderdaad.
    Hij wordt wel degelijk "bediend" denk ik. Met een heel blog en een (bredere) suggestie zelfs vanuit de groep.

  59. prometheus 8 februari 2011 om 23:11

    Ik ben er ondertussen wel klaar mee.
    Nog twintig dagen en het blog sluit.
    Ik heb een bezetting bedacht. Zie mijn blog.
    Radicale gedachte misschien maar wel één die tot fysieke actie oproept.
    Ik steun de kerngroep volledig en van harte.
    Ik ondersteun ieder individueel initiatief.
    Ik waardeer OBA en BiB zéér voor de alternatieven die ze bieden.
    Maar het is papier en beeldscherm.
    Ik geloof, zeker gezien de korte tijd die nog rest, in een fysieke actie.
    Bezetten die redactie.
    Totdat die onbeschofte redactie eindelijk eens fatsoenlijk antwoord geeft!

  60. Reine jRagolo 8 februari 2011 om 23:14

    Developer, als er geen lid van de kerngroep naar de vergadering komt is het niet verstandig om te agenderen om een vereniging op te richten. Een groot aandeel van de VK-bloggers heeft voor de kerngroep gekozen.
    Wat je doet is tweedracht zaaien.
    Alleen als we als blog een blok vormen zijn we een serieuze gesprekspartner voor de Volkskrant.

  61. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:15

    @developer:
    Dank dat je inhaakt op de discussie hier.
    Ik vraag je toch wat concreter te zijn.
    "gesproken met de directie van de Persgroep". Met wie, en waarover? En wat waren de onderwerpen, en wat heb jij ingebracht, en wat was de respons daarop? Zijn er afspraken gemaakt?
    " Gisteren sprak ik kort met GJB over deze kwestie."
    Zelfde vragen aan je over dat gesprek.
    Man en paard graag. Zijn we zo gewend hier.
    "Het feit dat ik buitenstaander ben betekent niet dat ik niet het goede voorheb met vkblog."
    Ik neem het meteen aan van je. Vandaar de suggestie gedaan in de blog.
    "Je hoort dan de stand van zaken."
    Welke stand? Kan die alleen door je gecommuniceerd worden als je IRL daar verschijnt?

  62. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:17

    @Prometheus: moet ik dit lezen als een vrijwillige bezetting van een plek in een op te richten bezettingsgroep?😉
    Dank voor de steun overigens.

  63. prometheus 8 februari 2011 om 23:18

    @Reine
    Helemaal mee eens. Dus: lees mijn blog en doe mee aan een bezetting!
    @Aad
    Prettig dat je deze vragen stelt aan Developer.

  64. prometheus 8 februari 2011 om 23:20

    @Aad,
    Nee, dit moet je lezen als een serieuze oproep tot bezetting van de Vkredactie. Tot er een gesprek met de hoofdredacteur plaats zal vinden.
    Lees mijn blog, aub.

  65. developer 8 februari 2011 om 23:29

    @Aad Verbaast
    Wat er besproken is zal inderdaad alleen worden gecommuniceerd op de vergadering.
    Met alle respect voor jullie inzet vind ik dat er teveel intern in de werkgroep(-en) wordt gecommuniceerd via blogs en emails. Een hoofdredacteur of uitgever is een mens van vlees en bloed die je gewoon kan bellen zonder te hoeven beschikken over ingewikkelde connecties in de grachtengordel. In plaats van wekenlang wachten op een reply op de email hadden jullie Remarque na een paar dagen kunnen bellen. Remarque is toch de Paus niet?

  66. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:35

    @Prometheus:
    net gelezen, het was me ontschoten omdat gezien deze blog ik nog niet veel tijd had om de voorpagina langs te lopen.
    Ik schoot wel in de lach bij het lezen van enkele reacties🙂
    Persoonlijk: ik ben niet zo’n bezetter. Lijkt me ook niet de aangewezen weg (en plek) om zoiets te gaan doen.
    Maar ja, wie ben ik. Aan de maagdenhuisbezetteing ook al niet meegedaan😉

  67. prometheus 8 februari 2011 om 23:36

    @Developer
    Een mens van vlees en bloed wat óók de moeite zou kunnen nemen om een berichtje op te stellen en die aan bloggers te mailen EN op het Vkblog te plaatsen?
    Bedoel je zo’n mens?
    Reageer vooral op mijn blog. Dat levert een discussie op.
    En daarna gaan we de boel bezetten!

  68. Reine jRagolo 8 februari 2011 om 23:38

    Developer, heb jij een functie bij de Volkskrant en zo ja ben jij dan bevoegd om te spreken over
    overdracht van het Vkblog?

  69. prometheus 8 februari 2011 om 23:38

    @Aad
    Ik ben blij met een levendige reactiedraad!
    Maar de kern blijft: bezetten.
    Ik respecteer je persoonlijke mening. Ik zou graag de solidariteit van de kerngroep willen horen mbt deze actie. Ik roep op tot een bezetting. een legale vorm van protest.
    Omdat het hier over een belangrijke zaak gaat.

  70. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:42

    @Developer:
    == Wat er besproken is zal inderdaad alleen worden gecommuniceerd op de vergadering ==
    Jammer dat van je te horen. Transparantie? Ik wil het woord chantage zeker niet in de mond nemen.Ergens riekt het er wel naar trouwens.
    == Een hoofdredacteur of uitgever is een mens van vlees en bloed die je gewoon kan bellen zonder te hoeven beschikken over ingewikkelde connecties in de grachtengordel. ==
    Eeen developer (ook van vlees en bloed) kan ook gewoon (als hij stelt het beste voor te hebben met de VKbloggers) wat opener zijn en niet bloggers welhaast dwingen naar Amsterdam te komen om zijn ‘verlossende woorden’ te mogen aanhoren. Zonder dat middels te ‘sociale media’ te willen doen.
    == teveel intern in de werkgroep(-en) wordt gecommuniceerd via blogs en emails. ==
    Een stelling van je die (ook?) volstrekt uit de lucht komt vallen. Jouw lucht. Ik herken me daar niet in.
    Nogmaals jammer. Ik adviseer je er toch wat meer aan te doen de bloggers aan je te binden wil je enig succes hebben met je plannen.
    Krijg ik nog antwoord op mijn vragen?
    Je zeilt er om heen. Ook jammer.
    Zijn toch niet zulke ingewikkelde vragen?

  71. jacob hesseling 8 februari 2011 om 23:45

    @Aad:
    Kan me vergissen,maar verwijt de pot de ketel niet dat ie zwart ziet.(reactie 23.15). Jullie hebben toch ook (nog) niet alles verteld, begreep ik van een insider.
    Ik had graag gezien, dat de communicatie over dit soort dingen in samenspraak (IRL) had plaats gevonden. Al met al een raar gedoe, met permissie!
    Mijn motto zou zijn breng samen wat samengebracht kan worden en bouw vandaaruit verder. Als je alleen jezelf vertrouwt kom je niet ver in deze wereld.Ik baal als een stekker!

  72. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:47

    @prometheus:
    aangezien we in een vierploegensysteem werken (global economy, je weet wel) moest ik me even beperken tot "persoonlijk". Morgen weet ik meer. Of de hele groep gaat bezetten of verzetten.
    Is dat een transparant antwoord?😉

  73. prometheus 8 februari 2011 om 23:51

    Dat is in ieder geval een heel helder antwoord.
    Dank je wel!

  74. developer 8 februari 2011 om 23:52

    @Aad Verbaast
    Als je niet aanwezig kan of wil zijn op de vergadering dan zal het besprokene ongetwijfeld binnen korte tijd op het blog worden weergegeven.

  75. Helena 8 februari 2011 om 23:55

    @developer, iets meer informatie over de aard van die gesprekken (inhoud) zou wel op prijs gesteld worden.
    Graag dus de vragen die Aad stelt beantwoorden. Het is wat vreemd dat dit pas op donderdag zelf bekend wordt gemaakt. Zelf kan ik donderdag niet, denk dat veel andere bloggers ook niet kunnen …

  76. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:55

    @Jacob:
    Er is een belangrijk verschil tussen speculaties en concrete feiten.
    Speculaties (en er zijn er vele) gaan we niet in blogs plaatsen vanuit de groep. Althans is niet onze gewoonte.
    Zou ook te ver voeren.
    Concrete zaken wel. Voorzover mogelijk en toegestaan (door anderen).
    Als er boute statements komen, dan mag ik toch vragen naar details? Lijkt me niet meer dan normaal.
    == Mijn motto zou zijn breng samen wat samengebracht kan worden en bouw vandaaruit verder. Als je alleen jezelf vertrouwt kom je niet ver in deze wereld. ==
    Eens. Vertrouwen moet je wel verdienen.
    == begreep ik van een insider. ==
    Spannend. Hesselleaks?😉

  77. Aad Verbaast 8 februari 2011 om 23:58

    @Developer: 23:52. dank.
    Ik kan niet op de vergadering aanwezig zijn.
    Dank.
    In aansluiting op @Helena 23:55: krijg ik nog een antwoord op mijn vragen?
    @Prometheus: geen dank. Heerlijk helder😉

  78. jacob hesseling 8 februari 2011 om 23:59

    @Aad
    Wil je me nu echt niet begrijpen? Om een strategie goed te kunnen uitwerken moet je elkaar in de ogen kunnen kijken, je informele kennis op tafel leggen, speculeren afwegen en beslisingen nemen. Inderdaad dat doe je niet op een website .
    statements: hoezo bout, je eigen berichtgeving leg je toch ook niet hier op het blog neer (zie hiervoor)
    dophoedleaks:)

  79. Broekstukken 9 februari 2011 om 00:02

    Aad dacht dat ik mijn waardering al achter had gelaten. Niet dus. Dan nog maar een keer.

  80. developer 9 februari 2011 om 00:17

    @prometheus
    Het is noodzakelijk dat er vormen van protest worden georganiseerd buiten de discussies op dit blog. Goed initiatief.

  81. Grutte Pier 9 februari 2011 om 00:31

    @Developer
    Niet iedereen is in de gelegenheid morgen te komen…. en uiteraard zal je de resultaten vermelden.
    Je: ik heb kort met GJB gesproken. Uitkomst? (die in overleg staat met de initiatiefgroep…. )
    Je: Ik heb met Champaggne gesproken. Ik bel gewoon even…. Uitkomst?
    Allemaal negatief natuurlijk…. of op zijn best geen interesse….
    Zeg dat gewoon eerlijk….En dan nu maar een ‘iets’ in de vorm van überprotest, om er mee weg te komen. Hou toch op….. De Erik Vlieger in Weblogland…..

  82. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 01:01

    @Jacob:
    We begrijpen elkaar wel denk ik zo.
    Treinkaartje al gekocht?
    Of hack je daar ook al😉
    @Broekstukken: ik zal het doorgeven..

  83. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 01:09

    @allen: morgen weer een dag. Ik ga nu naar de klamme lappen
    Een dag waarin veel staat te gebeuren, wat ik jullie brom!😉

  84. Ger Blog 9 februari 2011 om 08:11

    Is bovenstaande een update van de initiatiefgroep waar Kokopelli en Aad toebehoren? Het lijkt er niet echt op. In ieder geval, het mag duidelijk zijn dat de enige oplossing om als vkbloggroep door te bloggen het beginnen van een nieuw gezamenlijk blog is. Zo is er BIB en als alternatief OBA. Daarna is er nog iemand die een website over Ghana beheert die een blog voor en door vkbloggers wil beginnen. Wat hierboven gezegd wordt is dat alle initiatieven tot nu toe niet deugen. Want waarom anders die oproep voor nieuwe initiatieven? Vreemd overigens dat BIB, OBA en die Ghanees (?) hierboven niet in het rijtje initiatieven voorkomen.
    Terug naar de initiatiefgroep die voor iedereen kerngroep heet, maar van de initiatiefnemers niet zo mag heten maar niet willen uitleggen waarom niet. Die inititiatiefgroep is niet verder gekomen dan een schrijven aan de hoofdredacteur van de Volkskrant waarin expliciet werd aangegeven dat het vertrouwen in hem flink geschaad was. Dan nam tot mijn verbazing niet weg dat de initiatiefnemers hem om een doorstart vragen. De logica om te denken dat een dergelijk schrijven tot succes zal leiden, ontgaat mij volledig. Om er zeker van te zijn dat er geen vervolg komt van het vkblog, schreef de initiatiefgroep vervolgens dat de schrijvers niet van plan waren veel energie te gaan steken in een doorstart, daarmee het laatste restje mogelijkheid op succes door de toilet trokken.
    De Volkskrant lacht zich een kriek om zoveel naieviteit en daarmee zijn eigen gelijk bevestigt om met het vkblog te stoppen.

  85. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 08:24

    @Ger Blog:
    Je kan leuke colums schrijven. Dit was er weer zo eentje.😉
    Of wil je dat ik er serieus op in ga?

  86. Glaswerk 9 februari 2011 om 09:12

    @Ger: Je slaagt er dagelijks in om te bewijzen dat je niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken. Het begint een Mantra te lijken, maar blijkbaar is het in jouw geval nodig.
    Twee voorbeelden:Vreemd overigens dat BIB, OBA en die Ghanees (?) hierboven niet in het rijtje initiatieven voorkomen.
    Als je het ook maar een béétje gevolgd zou hebben kun je weten dat bijvoorbeeld Aad en ik OBA als enig serieus alternatief beschouwen mocht het VKblog ter ziele gaan. Wat betreft BIB bestaan er (grote) reserves omdat een aantal essentiële vragen door Jeex nog niet beantwoord zal zijn. De "Ghanees" oftewel de "developer" is de Nederlander Rob Bellaart, onder andere oprichter – samen met Francis Akoto – van Ghanaweb.
    In het stuk van Aad gaat het dus om de initiatieven die door andere bloggers geopperd zijn in het kader van een doorstart van het VKBlog. OBA en BIB horen daar dus niet bij, omdat beide platformen immers al bestaan. En de "Ghanees" is dus de "developer" en wordt wel in de bijdrage van Aad genoemd.Om er zeker van te zijn dat er geen vervolg komt van het vkblog, schreef de initiatiefgroep vervolgens dat de schrijvers niet van plan waren veel energie te gaan steken in een doorstart, daarmee het laatste restje mogelijkheid op succes door de toilet trokken.
    Bijzonder staaltje van een selectief geheugen. Of verdraai je opzettelijk wat er daadwerkelijk geschreven is?
    Want de initiatiefnemers hebben eerder te kennen geven niet veel tijd en energie te gaan steken in de organisatie NADAT deze opgericht is en dan plaats zouden willen maken voor andere bloggers.
    Het blijft lachen met jouw onzin.
    Kom in het vervolg alleen wat vroeger met je "column", want dan kan ik ‘m meteen meepakken tussen mijn eerste kopje koffie en het stevig ter toilette gaan, zodat ik daarna opgelucht de dag tegemoet kan zien.

  87. Jan Bouma 9 februari 2011 om 09:17

    @Aad
    Ook goeiemorgen. Inzake je antwoord aan Ger Blog hierboven: eens.
    Ik heb z’n antecedenten niet ondserzocht maar hij zou zomaar een journalist van de VK kunnen zijn…:))
    Iets anders.
    M.b.t. mijn comment van 22:12 uur bedoelde ik eigenlijk de vorm van de "coöperatie". Het is een van de meest degelijke en duurzame vormen van organisaties die er zijn. Denk aan de (oorspronkelijke) "Coöperatieve Boerenleenbank" waaruit (als het mis gaat…) dan toch later de RABO is uit voortgekomen. Ook zijn er wereldwijd de landbouwcoöperaties bekend van producenten.
    Opvallend is dat mijn voorstellen (nauwelijks) worden becommentariëerd. Ook niet door @developer.
    Volgende punt. In je reactie van 22:25 zeg je == @Jan: we gaan het later wel hebben over OBA enzovoorts.
    Vergelijkend warenonderzoek of zoiets. == zeg ik PRIMA. Maar wel met de opmerking erbij dat het ene het andere niet hoeft uit te sluiten. Zeer wel denkbaar is dat men de (gedwongen) verandering benut door op verschillende blogs, OBA, BIB, tegelijk te werken? Gewoon met resultaat een verbreding van je werkterrein.
    Nog een opmerking aan het adres van de criticasters. Graag een antwoord op mijn posting van 22:12 uur.
    @Aad. Succes vandaag bij die GGZ-vergadering. En dat wens ik me ook toe m.b.t. de vergadering op het Provinciehuis. Gisteren heb ik wel de eerste poging tot sabotage van die vergadering al moeten pareren. Het blijven oplichters en bedriegers.. Details volgen later als ik vanmiddag weer word belazerd.
    @Allen een goeie dag dus.

  88. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 09:32

    @Jan:
    Dank.
    Cooperatie.
    Uiteraard is het zinvol na te denken over de ideale organisatievormen.
    Ik heb echter te veel gezien in ondernemingsland dat directies eerst denken de organisatie vorm te moeten geven (te vervormen) en daarmee denken het probleem te hebben opgelost. Niet verstandig naar mijn mening. Zelf maar een andere benadering bedacht die veel verstandiger bleek: eerst de doelen vaststellen, en het pad hoe daar te komen. Onderdeel van dat pad: de ideale organisatie.
    Van later zorg dus.
    Een zeldzame aanpak trouwens. Daarom gaat er zoveel mis😉
    Houdt ons ook weer bezig. Jij vanmiddag op het provinciehuis, Ik op de GGZ.
    Gaat allebei ook over een niet functionerende organisatie😉
    Succes. Wordt een belangrijk dagje!

  89. Reine jRagolo 9 februari 2011 om 09:41

    Aanbeveling voor de reachtie van Ger Blog.
    Rooie pijl voor de minachting op deze reactie.

  90. developer 9 februari 2011 om 10:12

    @Jan Bouma,
    Soms komen de beste ideeen van mensen die rustig en beschaafd op de achtergrond opereren. Ik hoop dat je er donderdag bij kan zijn.

  91. developer 9 februari 2011 om 10:28

    @Jan Bouma
    OBA is op zich geen slecht idee maar de url is zeer onprakisch:
    onafhankelijke-bloggers-associatie.nl
    Dit is een url die alleen ingewijden kunnen en willen onthouden. Als OBA alleen bedoeld is voor ingewijden en ongure buitenstaanders (zoals ondergetekende) buiten de deur moeten worden gehouden dan is het een perfecte url. Als OBA beoogt om ook nieuwe bloggers aan te trekken dan is deze url een verkeerde keuze.

  92. Robert van Waning 9 februari 2011 om 10:31

    @Aad, ik steun iedere legale democratische en/of juridische actie voor behoud van het VK weblog in zijn huidige opzet en vorm en in ieder geval voor behoud hiervan als raadpleegbaar archief met de bestaande links.
    Een bezetting, zoals voorgesteld door Prometheus*), kan zin en effect hebben als er voldoende media-aandacht kan worden gegenereerd. Zonder medewerking van de journalistiek en media kom je nergens in onze tot mediacratie verworden democratie.
    Bezetting van de redactie*) is onmogelijk omdat het gebouw van de Volkskrant ongetwijfeld op paranoïde wijze beveiligd is. Dat was het althans al op hun vroegere locatie aan de Wibautstraat. De toenmalige VK ombudsman had mij uitgenodigd voor een gesprek en een rondleiding. Dat zie ik de huidige niet doen..
    Enige coördinatie van de verschillende acties is goed maar niet noodzakelijk, mits de verschillende initiatieven elkaar maar niet gaan dwarszitten.
    In een juridische actie kunnen wij ons alleen concentreren op onze afdwingbare rechten als contractpartners, auteurs, bewaargevers en als burgers en mensen met fundamentele en onvervreemdbare rechten.
    In buitenrechtelijke acties kunnen wij ook een beroep doen op de morele, democratische en journalistieke verplichtingen van de uitgever en van de krant.
    *) Zie weblog Prometheus met zijn oproep tot bezetting van de Volkskrant: http://www.vkblog.nl/bericht/368271

  93. VSp 9 februari 2011 om 10:35

    Is opnieuw het wiel uitvinden nu echt nodig? Op internet zijn tientallen florerende blogplatforms te vinden die à la het VKB met alle toeters en bellen goed functioneren. Wereldwijd! De meeste opereren onder WordPress. (Semi)professioneel aangestuurd en met een zekere ‘clout’ in de mediawereld.
    Dat moet ook kunnen in Nederland/Belgie. Een bloggersplatform dat de potentie in zich heeft het huidige VKB te ontstijgen, waar ‘ernst en luim’ (dank Aad Verbaast!) hun plek hebben en tegelijkertijd door medialand serieus wordt genomen.
    In feite ligt er een gouden kans voor het oprapen nadat de VK besloten heeft het VKB te sluiten. Wat nu gebeurt, met alle respekt overigens, is in alle haast alternatieven opzetten. Maar waar is de lange termijn visie? Er wordt gekibbeld, plannen worden gesmeed, etc., etc., ondertussen ligt de kip met de gouden eieren op de digitale straat voor het oprapen. Kwestie van die kip afvangen en in ’t hok plaatsen. En daar de inzet, tijd en energie op richten.

  94. Jan Bouma 9 februari 2011 om 10:38

    @Aad…9:32
    Zo is het. Helemaal mee eens. En lees daarom hierna m’n comment aan @developer.
    @developer
    De kern van Aads betoog (dat ik onderschrijf) is dat ik niet naar een vergadering ga (welke dan ook) zonder dat mij VOORAF de inhoud bekend is ofwel exact de agenda. Als die er niet is, of er wordt geen openheid van zaken gegeven vooraf, gaat het al mis. De organisator neemt dan z’n doelgroep, veronderstelde leden, dan niet serieus. Zo gaat het vaak. De "directies" menen al in het belang van de deelnemers te kunnen spreken. Fout!
    Misschien is dit een overweging voor je om eens rustig en beschaafd over na te denken?
    @Allen. Tot later… (ik ga vergaderen!). @Aad: succes!

  95. Reine jRagolo 9 februari 2011 om 10:46

    Jan: zie het blog van developer zondag jl.
    Ik neem aan dat je alleen langswipt bij de mededelingen.

  96. VSp 9 februari 2011 om 10:47

    @aad. re 09.32. Je redenatie klopt. Het inrichten van een organisatie is het resultaat van een missie en doelstellingen. Daarom mijn oproep van 10.35.

  97. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 11:38

    @Reine jRagolo: 09:41: genoteerd.
    @Developer:
    == Soms komen de beste ideeen van mensen die rustig en beschaafd op de achtergrond opereren ==
    eens.
    == Dit is een url die alleen ingewijden kunnen en willen onthouden. Als OBA alleen bedoeld is voor ingewijden en ongure buitenstaanders (zoals ondergetekende) buiten de deur moeten worden gehouden dan is het een perfecte url. ==
    Een rustige en beschaafde reactie hierop: spreek je jezelf niet tegen? Je hebt de URL toch al gevonden?
    Je bent dan toch een "ingewijde" en geen "ongure buitenstaander" die buiten de deur wordt gehouden?

  98. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 11:41

    @Robert van Waning:
    Ik kan het eens zijn met de strekking van de inhoud van je reactie.
    Vandaar ook de inhoud van deze blog. En de suggestie om mensen die brood zien in dergelijke acties samen op te trekken in een te formeren groep.
    Persoonlijk ondersteun ik dergelijke acties niet.

  99. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 11:44

    @VSp:
    Uiteraard hoeft het wiel niet uitgevonden te worden. En er zijn meerdere scenario’s denkbaar.
    Allemaal nog met wat haken en ogen, maar al neigend naar de ideale oplossing. Daar kan dan ook nog naar gestreefd worden. Het kan altijd beter.
    Daarom ook: geen deuren dichtgooien, maar de kieren en spaken in de wielen beoordelen op hun merites, zondr elkaar in de wielen te rijden😉

  100. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 11:45

    @allen: eind van deze middag ‘breaking news’ overigens.
    Wordt vervolgd.

  101. ......Hyperinflatie..... 9 februari 2011 om 12:22

    Ik heb regelmatig de krant gehaald met ludieke actie’s in de kunst. In het Noorden welliswaar, maar ook eens in het Westen.
    Demonstratief pantoffels gaan gooien op een bord met VKblog erop of wat dan ook op een bekende plek is genoeg.
    Het maakt geen reet uit wat je doet als het maar provoceert of opvalt. Ook al loopt iedereen door en sta je er maar met drie of vier man; er komt altijd wel een fotograaf en intervieuwer van de krant -als je die netjes informeert- en in de krant lijkt het dan heel grotesk en daar gaat het om.
    Ik ben alleen niet gemotiveerd genoeg meer en het is me tever weg.

  102. ......Hyperinflatie..... 9 februari 2011 om 12:37

    GEWOON NAAR DE BALIE VAN DE VOLKSKRANT GAAN EN ER IS ALTIJD WEL IEMAND DIE JE TE WOORD STAAT.
    SIMPELER KAN NIET EN JE HEBT METEEN ANTWOORD.

  103. zelfstandig_journalist 9 februari 2011 om 12:44

    Benieuwd naar dat ‘breaking news’ …

  104. rudolfhendriques1 9 februari 2011 om 12:47

    Dat ben ik ook!

  105. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 12:53

    @Hyperinflatie:
    Leuk te lezen dat het aan creativiteit vaan de Vkboggers niets ontbreekt.
    @ZJ en @Rudolf:
    Rnd de klok van 5 meer.

  106. Vogel-vrij 9 februari 2011 om 13:01

    Ben benieuwd!
    Ik volg de berichtgeving en steun jullie pogingen het VKblog op enigerlei wijze te behouden.
    En ja, ik ben bereid om er voor te betalen:-]

  107. Geroma 9 februari 2011 om 13:08

    Aad – hierbij mijn steunbetuiging aan de kerngroep – of zoals ik jullie eerder heb benoemd: Men at work – down under……http://www.youtube.com/watch?v=MeG-hNXXy6I
    Respect en ja, het begint nu toch wel te kriebelen.

  108. Robert van Waning 9 februari 2011 om 13:10

    @Aad, (09-02-2011 11:41)
    == "Vandaar ook de inhoud van deze blog. En de suggestie om mensen die brood zien in dergelijke acties samen op te trekken in een te formeren groep. Persoonlijk ondersteun ik dergelijke acties niet." ==
    Ik pleitte er alleen voor dat de verschillende initiatieven (juridisch c.q. buitenrechtelijk, tot behoud van het VK weblog als archief met de huidige url t/m het behoud ervan in zijn huidige opzet en vorm) elkaar niet hinderen en afvallen.
    De heren Campagne en Remarque zullen niets liever zien dan tweedracht en onderling geruzie:
    ‘Verdeel en heers’ (‘divide et impera) is het motto van cynische machthebbers die alleen denken aan hun eigen belangen.

  109. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 13:21

    @Vogel-vrij: dank
    @Geroma: "kriebelen". Ik barst van de jeuk!😉
    @Robert van Waning:
    Helemaal eens met je pleidooi.

  110. Robert van Waning 9 februari 2011 om 13:44

    @Aad en anderen, omdat er nog niet een echt ‘blogse’ reactie is geweest op het stopzetten van het VK weblog, heb ik het volgende bedacht:
    Als alle VK webloggers tegelijk dezelfde koptekst maken en versturen, dan ziet de Voorpagina van het VK weblog er uit als een Museumplein of Malieveld vol spandoeken:
    STOPZETTING VAN HET VK WEBLOG IS EEN SCHANDE!
    STOPZETTING VAN HET VK WEBLOG IS EEN SCHANDE!
    STOPZETTING VAN HET VK WEBLOG IS EEN SCHANDE!

    Bovenstaande koptekst is natuurlijk voor verbetering vatbaar, zoals iedere opvatting, mening, standpunt en uiting.
    Onder die koptekst kan iedereen natuurlijk een persoonlijke verklaring geven waarom volgens hem/haar het VK weblog behouden moet blijven, op zijn minst als raadpleegbaar archief met de bestaande url (zodat alle links die ernaar verwijzen, blijven werken) en het liefst in zijn huidige opzet en vorm.
    Op deze manier vormt de voorpagina van het VK weblog één grote aanklacht van de cynische en liefdeloze manier waarop wij worden gedumpt, al onze uitingen en discussies worden verdonkeremaand en al onze rechten (contractuele, auteursrechtelijke, democratische, grondwettelijke, etc.) worden veronachtzaamd.
    Ik heb dit voorstel gedaan in mijn VK weblog ‘Donqui’ (sinds 1995): http://www.vkblog.nl/bericht/368341

  111. partout 9 februari 2011 om 13:52

    Al die woorden leiden tot niets. Al wekenlang niets dan gebakken lucht.
    Ik heb als een van de eersten mijn vertrouwen gegeven aan Developer die tenminste overduidelijk zakelijk opereert en concrete actie wil ondernemen.
    Professioneel en door de wol geverfd en dat sprak mij onmiddellijk aan.
    Dat men hem hier als relatieve buitenstaander soms zo heftig heeft aangevallen slaat echt helemaal nergens op en vraagt om zware excuses!
    Welk initiatief hier tot nu toe ook op tafel is gekomen, daarin bestaat mi absoluut geen hiërarchie.
    Developer en ik kiezen in alle gevallen voor een open, dwz werkelijk democratische aanpak.
    De beste aanpak lijkt ons: in de aanval te gaan, op alle fronten.
    Dat wil helemaal niet zeggen dat we rotzooi gaan trappen.
    Juist een goed uitgekiende formeel juridische strijd met de juiste rechtspersonen maakt wellicht nog enige kans van slagen, om in elk geval uitstel, c.q. overleg af te dwingen, met als inzet: behoud van het huidige blog als archief, in combinatie met de verdere ontwikkeling van een nieuwe, commercieel degelijk onderbouwde opzet, richting herstart als blog, slechts in een nieuw jasje gegoten, waarbij uitgangspunt is dat alle huidige bloggers daar desgewenst zoveel mogelijk weer naar terug kunnen keren.
    Iedereen die werkelijk actie in die richting wil ondernemen, zal de moeite nemen om morgen te komen.*
    Laten we ophouden elkaar te verketteren, daarvoor zijn jullie mij allen veel te dierbaar.
    Daalwijkdreef 47 1103 AD (Amsterdam) aanvang 13.30

  112. Robert van Waning 9 februari 2011 om 15:12

    @Partout,
    == "Welk initiatief hier tot nu toe ook op tafel is gekomen, daarin bestaat mi absoluut geen hiërarchie. Developer en ik kiezen in alle gevallen voor een open, dwz werkelijk democratische aanpak. De beste aanpak lijkt ons: in de aanval te gaan, op alle fronten." ==
    Ik ben het weer helemaal met je eens. Laten wij daarbij het ‘front’ van de eigen voorpagina van het VK weblog niet vergeten. Zie mijn voorstel hierboven. (http://www.vkblog.nl/bericht/368341 ) Dat kost niks, zelfs geen moeite.

  113. Reine jRagolo 9 februari 2011 om 15:48

    ‘Breaking news’ met een vooraankondiging………………geinig hoor.

  114. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 16:21

    @Robert van Waning:
    Ik had het gelezen. Kon zo maar een nieuwe VKblogdag worden als er genoeg bloggers zijn die er aan mee willen doen.
    @Partout:
    Alle respect voor je mening. Ook als ik die niet kan onderschrijven. Dat doet daar niets aan af.
    == Laten we ophouden elkaar te verketteren, daarvoor zijn jullie mij allen veel te dierbaar. ==
    Helemaal mee eens. Lijkt me ook de weg.
    Je begin van de reactie lijkt me overigens in tegenspraak met je eigen stelling, maar misschien zie ik dat verkeerd.
    == Developer en ik kiezen in alle gevallen voor een open, dwz werkelijk democratische aanpak. ==
    Mag ik daar een kanttekening bij zetten? Ja, dat mag ik.
    Ik begrijp dat er al besloten is dat er een stichting wordt opgericht. Er is ook al besloten dat die stichting een juridische procedure zal gaa starten.Dat er al besloten is dat het bestuur van de Stichting zal worden samengesteld uit aanwezigen. Door wie allemaal? Voorbeelden van een democratisch proces?
    Stembriefjes al klaar?😉

  115. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 16:22

    @Reine jRagolo: gelukkig zijn we ons gevoel voor humor niet verloren!😉

  116. VSp 9 februari 2011 om 16:31

    Nee Reine jRagolo. De vooraankondiging an sich is al een newsbreaker. Nix mis mee, doet iedereen. Ook CNN, als ze melden dat Obama zo en zo laat het volk onverwacht gaat toespreken. Is goed voor de kijk- en luistercijfers.

  117. Reine jRagolo 9 februari 2011 om 16:40

    VSP, CNN zegt wie er gaat spreken.
    Taalkundig gezien moet de kerngroep straks wel zeel goed nieuws hebben omdat het voorbije nieuws alleen maar negatief was.

  118. iris kijkt 9 februari 2011 om 16:47

    @ aad – Bedankt voor de moeite maar ik heb er niet veel fiducie in gezien de houding van de Volkskrant. Overigens is het ook nog zo dat een krant wel eens iets begint , daar een tijd mee doorgaat en dan besluit dat het tijd wordt voor iets anders of gewoon niks anders.

  119. Grutte Pier 9 februari 2011 om 16:53

    De stekker eruit op 1/3 zal door sommigen nog steeds als Breaking News worden ervaren….
    😉

  120. Reine jRagolo 9 februari 2011 om 17:02

    Iris, we zijn nog steeds in de rouw om de ondoorgrondelijkheid van Jolande.
    Maar een mens moet wel progressief blijven denken.
    Ik heb mijn vertrouwen op de kerngroep gezet.

  121. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 17:17

    @allen: laat jullie verrassen.
    17:17 staat de blog er op met het breaking news..

  122. Smokey Robbinson 9 februari 2011 om 17:19

    Kort en bondig: Nu is het wachten op de concretisering …
    waarvoor een (maar welk) obstakel uit de weg dient te worden geruimd.

  123. Robert Kruzdlo 9 februari 2011 om 17:23

    *
    Beste Aad,
    Buiten enkele opmerkingen van mij heb ik alles van de zijkant bekeken. Dit is mijn vertrouwd terrein. Dat was al sinds de 60-tiger jaren zo. Of.. tijdens de studentenrellen in Amsterdam en Parijs. Ik ben geen groeps-dier.
    Mijn instinct is wat gevoeliger.
    Ik wil een opmerking maken die mij zojuist inviel: Als alle bloggers hier menen dat ze onder de paraplu van de Volkskrant moeten loggen dan hebben zij ook de capaciteiten om samen dit ook elders te doen. En als het net zo goed gaat als HIER waarom zou de Volkskrant dan niet inzien dat ze een vergissing hebben gemaakt.
    Nu is het nog zo dat er loggers zijn die zich afsplitsen in community’s en hebben zij allengs vergeten dat ze samen veel meer betekenen dan verspreidt her en der.. over het internet snelweg te verdelen.
    Als je de Volkskrant een POEPJE wil laten ruiken zul je samen met zijn alle een site moeten ophoesten die werkelijk beter is dan nu hier.
    Dit is geen kritiek op wat er nu gebeurt. Wel was het zo dat ik mijn mening nu in rook zie opgaan want…, de Volkskrant is er bij gebaad dat alle loggers zich verdelen en niet een grote familie zijn – en een nieuw unaniem samen met iedereen – of blijven. Dit is een gemiste kans…
    Groetjes Robert Job

  124. partout 9 februari 2011 om 17:26

    Beste Aad
    Je toon is tot op heden steeds beschuldigend. Waarom eis je de grootst mogelijke democratische duidelijkheid van mensen die in actie willen komen, terwijl jezelf tot de kerngroep behoort die zich zich slechts wekenlang in nevelen hult?http://www.vkblog.nl/bericht/368378/Agenda_Stichting_Volkskrantbloggers
    Wij hebben enige voorstellen, voorzetten gegeven, ik heb diverse malen aangegeven dat alle ideeen welkom zijn. Hoe kom je erbij dat er al iets besloten is, terwijl we morgen voor het eerst bijeen komen?
    Waarom kom je ook niet gewoon?
    Mbt gebakken lucht: zie jij een (1) concreet resultaat(je) dan?
    Tel nu eens alle blogs en woorden die er tot nu toe aan gewijd zijn, incl. die van jou en van mij en van vele, vele anderen.
    Dat is toch ongelooflijk oeverloos, zoveel gezwam zonder concrete actie !
    Ik heb het ook over mijzelf.
    Daarom wil ik samen met Developer en anderen eindelijk nu wel eens een stap verder doen: en wel zo actief en direct en vooral democratisch mogelijk.
    Mochten beleggers zich hierin herkennen, dan roep ik hen hierbij op toch vooral te komen!
    AB Robert!

  125. Robert Kruzdlo 9 februari 2011 om 17:40

    *
    Partout..dank. Ik kan mij voorstellen dat het analyseren van kritische kanttekeningen hier – zoals door jou – er nog wel iets te redden valt.
    Je moet een grote groep loggers bijeen brengen waarvan beleggers zin hebben om een avontuur aan te gaan. Wij loggers hebben de ervaring, we zijn ervaring – specialisten, er zijn- verstandige,intelligente,creatieve,unieke loggers hier die best een stukje van de markt kunnen kapen. Alleen heel veel tekst dat afgelopen tijd is gepubliceerd haalt de drive uit de mogelijkheden.
    De Volkskrant analyseert en serveert af…
    Ik heb het niet bijgehouden maar ik denk dat ik aan de wieg heb gestaan van ontwikkelingen waarvan iedereen profiteert… Nu nog. Ik hoef mijn CV niet hier te publiceren maar de kans is deze: Doe het beter dan nu…
    Groet Rob
    @Volkskrant : U zult het waarschijnlijk niet bevredigend vinden, maar ik ga niet in op uw brief.
    Gelijk heeft hij….

  126. Bas 9 februari 2011 om 18:15

    Aad. Het is weg. De VK gemeenshap is weg. De zondagen dat je met slecht weer achter je scherm zat. Is weg. Achter gebleven zijn wat emo bloggers. Moeten we daar voor knokken.

  127. Bas 9 februari 2011 om 18:23

    Aad: op een paar bloggers na gaat alles over persoonlijke ervaringen. Geen nieuwswaarde en al helemaal journalistiek niet interessant.

  128. Bas 9 februari 2011 om 18:33

    Aad. Ik ben toch niet geinteresserd in de baby van Assike. En ook niet in het drankprobleem van joost. Toch is dat wat het VK blog is geworden. Dat mag van mij uit de lucht.

  129. Aad Verbaast 9 februari 2011 om 18:35

    @allen:
    dank voor de reacties.
    Ik zet de discussie maar even door op het nieuwe blog.http://www.vkblog.nl/bericht/368377#commentaar
    Simultaan schaken is niet mijn sterkste kant. Excuus daarvoor.

  130. Bas 9 februari 2011 om 18:42

    En wel nu. Wat een onzin allemaal.

  131. Bas 9 februari 2011 om 18:42

    En wel nu. Wat een onzin allemaal.

  132. Wattman 11 februari 2011 om 18:19

    Aad, ik bewonder je energie en engagement! Ik vrees het ergste voor vkblog, maar mochten jullie het redden, dan beloof ik je dat ik weer ga schrijven!

  133. Aad Verbaast 11 februari 2011 om 18:36

    @Wattman:
    Dankjewel.
    Je kan nu ook gewoon doorschrijven hoor. Zou ik doen zolang het kan,
    P.S. vervolg op deze blog al gelezen?
    Veel nieuws vandaag de dag als de druk hoger wordt..http://www.vkblog.nl/bericht/368377/Breaking_news._Eindelijk_een_reactie_vanuit_de_persgroep_over_het_VKblog
    "Breaking news. Eindelijk een reactie vanuit de persgroep over het Vkblog"

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: