Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Zakken met geld en arme zielen

23 oktober. Een opvallend artikel in de NYT, met een alleszeggende foto die ik hier overneem. Hamid Karzai wordt iets in het oor gefluisterd door zijn steun en toeverlaat (Chief of Staff) Mohammad Omar Daudzai, voormalig Afghaanse ambassadeur in Iran. Onderwerp: Iraans geld. Cash.
In augustus bezocht Karzai Iran. Bij vertrek werd door de meereizende Iraanse ambassadeur “zakken met geld” overhandigd aan Daudzai. Het zou om miljoenen euro’s gaan.

Het blijkt onderdeel van een regelmatige stroom van betalingen. Maandelijkse miljoenen in cash. Via Daudzai aan Karzai, die dat weer (gedeeltelijk) zou verdelen aan diverse hoge functionarissen van de regering, parlement, militairen, warlords en ander mensen met invloed tot aan de hoogste Taliban bazen aan toe. Na de nodige strijkstokken natuurlijk. Daudzai, met een zeer dubieus CV,  bezit meer dan 6 luxe buitenhuizen buiten Afghanistan. Ondermeer in Dubai, UAE, en Vancouver. 

Uiteraard sprak het Westen (Amerika voorop) er meteen schande van. Die schurkenstaat Iran die invloed zou kopen in de Afghaanse overheid! Daarnaast ook de Taliban nog zou financieren! En daarmee direct de doelen van het Westen zou ondermijnen op alle fronten! Zie je wel, het zijn boeven die Iraniërs! 

26 oktober. CNN (met video) publiceert een artikel  waarbij Karzai, na het eerst ontkend te hebben, nu gewoon toegeeft dat er inderdaad zakken met cash worden gegeven door Iran. Hij bloost niet eens.
Hij is plots erg open zelfs: dat weet toch iedereen? Waarom al die drukte?
Ook de VS geven al jaren en jaren „zakken met geld” aan het paleis, aldus de president. Onderdeel van afspraken die al met Bush werden gemaakt op Camp David. Dat presidentiele vakantiehuisje.
De Amerikaanse reactie is nu iets afgekoeld. Als je het gelijk aan de eigen zijde hebt, is dat heel wat anders dan die schurken die daarmee ook invloed willen kopen. Toch? 

Een soap van een corruptie klucht. Op alle fronten. Corrupte overheids-bendes, van Oost naar West, van Noord naar Zuid. Beschamende vertoningen.

Corruptie
26 oktober: de 2010 Internationale corruptie index wordt gepubliceerd.
Geen verrassing natuurlijk dat onderaan Somalië bungelt. Een failed state. Ook Afghanistan en Irak zijn helemaal onderaan te vinden. In Afghanistan wordt inmiddels met ruim 150.000 man sterk al ruim 9 jaar oorlog gevoerd (langste Amerikaanse – plek 22 op de index – oorlog ooit). Onze legeraanvoerders en politici ons willen doen geloven dat er ongelooflijk goede resultaten geboekt zijn in de ‘wederopbouw’. Klinklare onzin. Een ongekend drama is het.

29 oktober. Ik mocht ook deze week hier lezen dat de heroïne oogst (90% van de wereldwijde productie komt daar vandaan) nog nooit zo hoog is geweest sinds de Taliban is ‘verslagen’.
Om het nog gekker te maken: Als Amerika samen met Rusland (klinkt toch wel leuk die gezamenlijke actie) 932 kilo heroïne buit maakt wordt Karzai woedend: een rechtstreekse inbreuk op de soevereine staat!! Hij verklaart nog niet de oorlog aan beider staten. Soeverein?

Nederland doet het intussen wel leuk in die index: 7e plaats. Een plaatsje gezakt. Maar onze Mark heeft (net als met de emancipatie-index) daar ongetwijfeld meteen eenzelfde verklaring voor: we zijn niet slechter geworden. De anderen zijn ‘gewoon’ beter geworden. Meteen kunnen we weer opgelucht ademhalen. 

Opgelucht ademhalen?
26 oktober: geschat wordt dat Nederlandse bedrijven per jaar ongeveer 10 miljard aan smeergelden betalen. 10 miljard!!!  Daarmee kom je toch nog op een zevende plaats op de ranglijst van netste landen?  Kan je nagaan wat er wereldwijd aan die zakken met geld onderling verdeeld wordt. 1000-en miljarden? 

27 oktober. De Amerikaanse waakhond voor dit soort onrecht (scherp als een mes) onderzoekt of  Shell douane beambten zou hebben omgekocht in Nigeria. Ook al één van de corruptste landen van de wereld. Foei! Stouterds!
Shell verdient al 50 jaar miljarden dollars aan dit land waar je nog geen scheet kunt laten zonder smeergelden te betalen. En vervuilen doen ze!
Shell (zich ‘doodgeschrokken’ natuurlijk) reserveert wel 110 miljoen dollar voor een mogelijk ‘aflaat’.
Shell maakt ook deze week de laatste winstcijfers bekend: een kwartaalwinst van 3,5 miljard (!!) dollar
Daar kan je nog wel eens die boete van betalen lijkt me. Elk kwartaal ruim 30 keer.

Moraal (van dit verhaal)
Zo maar even wat actuele ‘anekdotes’ enkel deze week over zakken met geld. Die zich wentelen in weelde. Die zelfde zakken met geld zijn de grootste veroorzakers van armoede in de wereld.

Meer dan 1,5 miljard mensen hebben niet genoeg te eten, niet genoeg te drinken. De arme zielen. Zij betalen de hoogst denkbare prijs: een voortijdige dood na een rot leven. 

2 november. Ik gedenk die gestorven miljoenen en miljoenen, miljarden arme zielen op Allerzielen.
En alle dagen erna. 

Noot:
Ook te lezen op mijn VKblog:  http://www.vkblog.nl/blog/35408
Ook geplaatst in het kader van de VKblogdag: de Ziel 

Extra bronnen:
New York Times: Iran is said tot give top Karzai top aide bij the bagful
CNN: Afghan President got cash from Iran. US questions motives
nieuwsbank.nl: PVV wil opheldering financiering Karzai regime
NRC: Teheran koopt invloed in Kabul
Reuters: US slips to historic low in corruption index
NRC: Mogelijk miljarden betaald aan smeergeld
CNN: corruption, Somalia is the worst
NOS: Shell betrokken bij omkoopparaktijken
NOS: kwartaalwinst Shell 3,5 miljard
Volkskrant: Voor het eerst gezamelijke drugsactie Rusland en VS in Afghanistan
Volkskrant: Karzai boos over antidrugsactie VS en Rusland

25 Reacties op “Zakken met geld en arme zielen

  1. rikus 2 november 2010 om 12:29

    Geld is het tovermiddel van de Arabische wereld om hun invloed te versterken

  2. Aad Verbaast 2 november 2010 om 12:33

    Niet alleen van de Arabische wereld Rikus.
    De westerse wereld weet er ook net zo goed raad mee. Misschien nog wel meer. Ik denk zelfs meer!

  3. Ruud Zweistra 2 november 2010 om 13:43

    Hallo Aad, waarom blokkeer je mijn reacties op je cultuurbijdrage?

  4. Aad Verbaast 2 november 2010 om 13:50

    @Ruud:
    == Hallo Aad, waarom blokkeer je mijn reacties op je cultuurbijdrage? ==
    Ik weet van niets. Don’t jump to conclusions.
    Ik heb niemand geblokt of zo. Jou ook niet. Geen enkele reden toe ook.

  5. rikus 2 november 2010 om 14:06

    Laten we ook hopen dat hier vrijheid van meningsuiting blijft bestaan
    http://bit.ly/bHe9Id

  6. Aad Verbaast 2 november 2010 om 15:13

    @Rikus: daar hoef je niet bang voor te zijn. Je zou me beter moeten kennen.
    Ik verwijder enkel reacties die een inbreuk doen op de privacy van mij of andere bloggers.
    Verder nooit eigenlijk.

  7. rikus 2 november 2010 om 15:51

    zo ver ik mij herinner heb je van mij nog noot iets hoeven verwijderen, was ook geen reden voor. Ik denk dat ik aardig fatsoenlijk reageer al denken anderen daar aangestuurd door het modderteam van de vk anders over

    Verder over je artikel denk ik dat geld en olie een machtsmiddel is dat stevig wordt aangewend om doelen te bereiken waar we niet zo blij mee zijn.
    Wat er nu aan de hand is met die pakjes uit Jemen is heel erg beangstigend.
    Ons land is er tot nu toe nog van verschoond gebleven. Wat gebeurd er als er werkelijk iets mi s zou gaan? Hoe reageert de nuchtere Nederlanders ?

  8. rikus 2 november 2010 om 16:07

    We kunnen vaststellen dat in alle landen waar de islam de boventoon voert er haat is naar de anders denkende. In de retoriek wijzen ze naar ons als haatzaaiers. De president van Iran verklaarde dat Israel van de aardbodem moest worden geveegd bij zijn aantreden.
    Hoelang accepteren we nog dat dit soort leiders een volk regeert?

    Ook op het vk weblog zag je dit verschijnsel. Wie zaaide onderlinge haat? Het modderteam met zijn verban en verwijdering beleid?
    Mensen werden op naam verbannen en verwijderd en voor niemand was het meer duidelijk wie verwijderde er ontstond chaos

  9. Aad Verbaast 2 november 2010 om 17:31

    @Rikus:
    == zo ver ik mij herinner heb je van mij nog noot iets hoeven verwijderen, was ook geen reden voor. ==
    Voor zover ik me hernner heb ik ook nooit iets van jou verwijderd.
    == Ik denk dat ik aardig fatsoenlijk reageer al denken anderen daar aangestuurd door het modderteam van de vk anders over ==
    Ik hanteer heel andere grenzen dan het moderatieteam. Veel ruimer. Veel en veel ruimer zelfs. Ik hou wel van wat reuring op het blog.😉

    Eens dat olie (en andere grondstoffen) een bron van alle kwaad is. Ik schreef er al herhaaldelijk over dat de derde wereldoorlog (die om de grondstoffen) al lang aan de gang is. Ook in Afghanistan is dat de hoofdreden trouwens. Waar niet durf ik te stellen.

    == Hoelang accepteren we nog dat dit soort leiders een volk regeert? ==
    Ik ken je mening in deze. Je kent ook de mijne. Mijn mening is dat deze zin die hje hierboven terecht neerzet, net zo hard geldt voor landen als Amerika, Israel etc..
    En er direct achteraan alle landen met die een overmatige “Atlantische reflex” hebben.

    Laten we eerlijk zijn. Allen het westen voert buiten de eigen grenzen (illegale) oorlogen (al bijna weer tien jaar). Niet de islamitische landen toch?
    Wie zaait er met die bommentapijten nu eigenlijk haat?

    ver het VKblog: wat mij betreft had niemand weggemoeten, en mogen alle ‘levenslang’ gebanden morgen weer terug.

  10. Ina Dijstelberge 2 november 2010 om 17:42

    Slechts een paar bepalen de ellende van de meesten en de meesten slikken dat voor zoete koek.

  11. rikus 2 november 2010 om 18:23

    Je hebt helemaal gelijk Aad wat het VK betreft en ook ik hou van pittige discussies

    En er zijn nog veel onderwerpen op internationaal niveau en ik denk dat we met de samenstelling van het gedoogkabinet ook een roerige tijd tegemoet gaan
    Dus er valt nog al wat te discuseren de komende tijd. Onze politiek heeft nog nooit zo in de belangstelling gestaan als op dit moment en dat is een goede zaak.
    Wilders heeft iets los gemaakt dat is zeker.
    Daarnaast speelt de enorme bezuinig een hoofdrol in het geheel.
    Wat ik zelf bijzonder interessant vindt is dat het gesjoemel bij de banken wordt bloot gelegd en steeds meer verborgen hoekjes zichtbaar worden.
    Uiteindelijk kunnen we concluderen dat er een gedoog corruptie van flinke omvang heeft plaats gevonden en het kan bijna niet anders of daar moeten slachtoffers vallen.
    Wat is de werkelijke waarheid van het mistgordijn dat Nout Wlleng en Wouter Bos ons in de cummisie de Wig voorschotelden. Ik heb altijd een bijzonder raag gevoel gehad bij het plotseling verterek van Wouter Bos en vooral omda tik voordien zijn aangevoerde argumenten nooit eerder heb gehoord. .
    Ik denk dat er zo maar een vreemde aap uit de kastanje boom kan klauteren.

  12. rikus 2 november 2010 om 18:28

    @Ina Dijstelberge on 2 november 2010 – 17:42
    In feite hebben wij dat ook altijd gedaan, berusten.
    Mar i denk dat die tijd voorbij is
    heeft het geschreeuw van Wilders toch wat op geleverd

  13. Aad Verbaast 2 november 2010 om 18:51

    @Ina:
    == Slechts een paar bepalen de ellende van de meesten en de meesten slikken dat voor zoete koek. ==
    Toch te gek en te triest voor woorden toch?

  14. Aad Verbaast 2 november 2010 om 18:55

    @Rikus,
    Ik ben helemaal geen fan van Wilders (jij wel) maar ik geef je helemaal gelijk als je zegt dat hij wel het een en ander heeft losgemaakt. Sterker nog: hij kan dat als geen ander.

    Ook wel eens met je: er gebeuren natuurlijk op politiek niveau en alle aanpalende sectoren natuurlijk heel veel dingen die absoluut niet door de beugel kunnen.
    Een grote schoonmaak is echt op zijn plaats!

    Waar de prioriteiten liggen daar kunnen we (en zullen we) wellicht van mening over verschillen ;-))

  15. Aad Verbaast 2 november 2010 om 19:46

    @Ruud:
    == Hallo Aad, waarom blokkeer je mijn reacties op je cultuurbijdrage? ==
    Probleem net opgelost Ruud. Je reacties werden automatisch (dus zonder mijn medeweten) ergens in een spam box gegooid.
    Reden: de software hier doet dat automatisch als er veel links in staan..
    Ik kwam daar net achter. Al je reacties staan er inmiddels.

    Voel je vrij om te reageren. En laat nog het even weten als het niet lukt. Je weet nu waarom..
    Wil je veel links geven: geen probleem. Maar ik moet die blijkbaar uit de spambox halen.

    Opgelost?

  16. rikus 2 november 2010 om 20:24

    Aad gelukkig zijn we het op een fklink aantal onderwerpen niet eens. Als dat wel zo was zou het een saaie bende zijn.
    Wilders zijn uitspraken zijn krachtig en duidelijk, iedereen begrijpt ze daardoor ook en hij heeft een goede spindocter.
    Ik heb er op het vk log veel over geschreven, helaas is het verboten geworden.
    Maar ik heb op bijna artikel gelijk gekregen en dat geeft nog enige genoeg doening

  17. Aad Verbaast 2 november 2010 om 22:39

    @Rikus: jammer inderdaad dart het verboden is geworden. Was ook niet nodig. Maar ja, daar heb ik ook al eerder over geschreven.
    == Maar ik heb op bijna artikel gelijk gekregen en dat geeft nog enige genoeg doening ==
    Of dat de lading dekt, daar kunnen we nog wel eens van mening over verschillen. Lijkt me nogal wat overdreven. Maar dat je veel stof hebt doen opwaaien, dat geef ik je meteen na.

  18. Ina Dijstelberge 2 november 2010 om 23:56

    Het is inderdaad te gek voor woorden en toch gebeurt het eeuw in eeuw uit.

  19. rikus 3 november 2010 om 00:04

    ja Aad het is niet anders
    We gaan een geladen politieke tijd te gemoed en voor ons als observators heel spannend

  20. rikus 3 november 2010 om 00:05

    Ina je kunt niet begrijpen dat mensen niet verstandige worden

  21. Aad Verbaast 3 november 2010 om 01:45

    @Ina en @Rikus:
    hoog tijd voor wat hardere maatregelen, zeker op dit vlak.
    Kan al beginnen in Nederland. Dat eeuwige wachten op europa en de rest van de wereld is niet altijd nodig.

    tav Afghanistan groenlinks (Ina) en PVV (rikus) zijn het al eens: niet naar toe gaan voor een nieuwe missie. Groenlinks sinds vandaag als ik het goed begrijp..
    Wel om verschillende redenen trouwens. Dat laatste is ook niet verrassend..

  22. rikus 3 november 2010 om 11:18

    Zo lang in dit soort zaken politiek de neuzen niet 1 kant op wijzen zal er geen succes zijn
    De partijen maken juist gebruik van verdeeldheid

  23. Aad Verbaast 3 november 2010 om 11:56

    Ik hoor net gisteren bij P&W pleidooien dat als juist niet alle neuzen dezelfde kant op staan, en successen geboekt worden. Nog wel van Femke Halsema.
    Maar ja, uiteindelijk zullen er wel meerderheden gevonden moeten worden om iets te kunnen besluiten.
    Ook daar kan weer over gediscussieerd worden of die besluiten dan wel een succes blijken te zijn😉

  24. Pingback:Zakken met geld en arme zielen « Aad Verbaast

  25. Pingback:Zakken met geld en arme zielen (+VK reacties) « Aad Verbaast

Geef een reactie

