Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Groener gras bij de buurvrouw?


Al tijden flinke onrust bij de bewoners. Een deel althans. De huisbaas begon zich vaker en vaker tegen de bewoners aan te bemoeien. Gevraagd en ongevraagd. De toegang werd enkelen zelfs ontzegd.  De spanningen liepen hoog op. Daarnaast was er sprake van stevig achterstallig onderhoud. Alle bewoners hadden daar last van. Het huis was slecht bereikbaar. De huisbaas ook. Waren er heel andere plannen? Sloopplannen? Onzekerheid troef. 

Een paar bewoners waren het al goed zat geworden. Ze pikten dit niet langer meer. Ze kwamen in opstand tegen het gevoerde (wan)beleid. Dat pikte de huisbaas weer niet. Van kwaad tot erger werden feestjes gesloten. Enkelen tijdelijk, anderen zelfs definitief hun huis uit gezet. Die moesten wel verhuizen. Uit solidariteit gingen enkele andere bewoners ook verhuizen. Hommeles in het dorp. Wie verhuist er nog meer mee? 

De huisbaas zat er niet mee. Niet alleen zette hij die ‘lastpakken’ het huis uit. Er werd zelfs onlangs nog een hoge muur om het dorp gezet. Alleen mensen die zich gedroegen mochten het dorp via de forse toegangspoort bezoeken. Geen toevallige passanten meer. Weg met alle oproerkraaiers. Het dorp was schoongeveegd, en dat moest zo blijven. Nieuwe huurders dienden zich toch wel weer aan. 

Toch erg onrustig geworden vroeg ik me af of ik wel in zo’n dorp wilde wonen. Maar zeker ook: hoe lang kon ik er nog wonen? Kon ik de huurbaas nog wel vertrouwen? Hoorde ik de slopers al aankomen? Moest ik uitkijken naar een ander huis? Voordat we met zijn allen (onverwacht) op straat komen te staan? Alles kwijt? Alles voor niets? 

Moeilijke beslissing. De huur was laag. Het eigen huis was zo leuk opgeknapt van binnen. Van buiten ook niet echt onaardig. Op een paar hardnekkige scheuren na.
Ook veel beleefd, veel meegemaakt hier. En veel bijzondere vrienden gemaakt. Ze wisten de weg naar mijn huis te vinden. En omgekeerd. Altijd wel wat te doen.
Het leven hier kon ook een geweldig feest zijn. Altijd reuring. Alle gezindten. Altijd wat loos. Verhuizen betekent ook helemaal opnieuw beginnen. Is dat het allemaal wel waard?

Degenen die al verhuisd waren hadden onder de bezielende en bevlogen leiding van mijn (voormalige) buurvrouw een buurthuis gebouwd en betrokken. Om te buurten. Je kunt immers wel buiten gaan wonen, maar je moet toch laten weten wanneer je een feestje geeft. Anders komt er geen hond (kijken) immers. En dat is ook maar niets. 

Wel even lid worden, gebruikersvoorwaarden accepteren, de handleiding snappen en opvolgen (valt echt niet mee) en dan komen al je uitnodigingen daar op een heus aanplakbord te hangen. Geweldig toch? Je eigen huis, en toch dat gemeenschapsgevoel. Naam? De Onafhankelijke Bloggers Associatie. OBA. Geen moderator meer. Wel een beheerder. Dat dan ook weer wel. 

Ik werd meteen lid. Niet om te verhuizen. Deels uit solidariteit. Maar ook om mee te beleven hoe het vers ingezaaide gras er bij de buren uit zou gaan zien. En, voor zover mogelijk, misschien zelfs wel een beetje mee te klussen. Met mijn twee linkerhanden. Een echte handicap zo bleek al gauw. 

Ook alvast even naar andere huizen omgekeken. En op aanraden gevonden. Alvast een casco er bij gehuurd. Dat kon makkelijk. Ook een erg lage huur. Leuk huis. Verschillende types en bouwstijlen. Flexibel. En ik besloot maar eens te gaan klussen. Het casco moest wel weer helemaal ingericht worden. 

Nou dat viel vies tegen. Alle mooie folders ten spijt, bleek het een hele inspanning te zijn. De wens het net zo knus in te richten als mijn oude huis bleek een onmogelijke opgave. Wat in het eigen VK-huis kon, kon vaak in het andere nieuwe huis weer niet. En omgekeerd. Extraatjes. Maar ook stevig inleveren. Het heeft dagen en dagen gekost om er nog iets van te maken. Ook keurslijven, maar dan weer anders. 

Ach, neem maar eens een kijkje. Open huis vanaf nu: het adres is: www.aadverbaast.wordpress.com 
En als je dit leest, ben je al binnen. Welkom!

Best wel een leuk huis geworden al zeg ik het zelf. Ik heb zelfs besloten het aan te houden. Als tweede huis. Als buitenhuis. Niet als mijn thuishaven.  
Wel essentieel als verzekeringspremie,  mocht het dorp waar ik nu met veel plezier woon ineens uit elkaar vallen. Ook leuk om me eens rustig in terug te trekken. 

Maar zeker ook als back-up voor al mijn feestjes, mochten die om welke reden dan ook verstoord of zelfs gesloten worden door de huisbaas. Dan is het op het alternatieve adres nog wel te beleven. Zelfs mogelijk om daar dan gewoon door te feesten. 

Dat voelt goed. Heel goed. Mij kan niets meer gebeuren. 

En OBA? Ik blijf lid. Ik draag het een warm hart toe. En zal het blijven steunen. Niet als vervanger van het buurthuis waar ik zo lang gewoond heb. Ik zie de ontwikkelingen met grote belangstelling tegemoet. Liever als lid en ondersteuner, dan als volledige buitenstaander. Dan kan je er met recht over meepraten. Ook over verbeteringen. Van binnenuit. Als deelnemer. 

Die motivatie geldt natuurlijk ook net zo hard voor mijn echte thuishaven: het VKblog.
Als bewoner wil er over blijven meepraten. Met de bewoners, en met de huisbaas/woningbouwvereniging. Met recht van spreken. 

Ik blijf dus gewoon bloggen bij de Volkskrant.
Mijn zoektocht heeft me veel opgeleverd.
Naast de extra veiligheid die ik vond.
Maar niet die groenere grasmat.
Overal is wel wat zo bleek.

 Mijn advies? Misschien ook maar eens buiten zo’n tweede huis inrichten.
Dan kan je niets meer gebeuren.

En wat is er trouwens mooier dan een groene grasmat? 

Twee grasmatten natuurlijk! 

Mijn eerdere blog-blogs:
Het feestje. Mijn metafoor voor bloggen.
Alles is perceptie. De paradox.
Bloggen is geen wedstrijd. En behoeft dus geen jury.
Socratische gesprekken. Gemiste kans voor bloggers?
Waarom blog ik?
Een beetje blogger gaat toch twitteren?

Plaatje van die fraaie grasmat heb ik hier gevonden.

Noot: dit blog is in zijn geheel ook hier te lezen: http://www.vkblog.nl/bericht/351747/Groener_gras_bij_de_buurvrouw%3F

32 Reacties op “Groener gras bij de buurvrouw?

  1. Ina Dijstelberge 15 oktober 2010 om 10:08

    Hallo Aad, het wordt toch een mooi huisje. Moet je geen advertentie plaatsen bij OBA?

  2. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 10:16

    Ha die buurvrouw!
    Ik ga die advertentie zeker wel plaatsen op OBA . Rond de klok van 5. Als deze blog ook op de VK staat inmiddels. Ook rond die tijd. Ja, ja. een hele strak plan en een strakke planning 😉

  3. Ina Dijstelberge 15 oktober 2010 om 10:18

    Geweldig zo’n planning. Marketingplannetje opgesteld. 😉

  4. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 10:23

    Afkomst verloochent zich nooit.
    Ik kan het niet laten :-0
    .

  5. rikus 15 oktober 2010 om 17:18

    goed verhaal Aad
    Als ik me wat beter voel kom ik er ook aan hier
    Ik denk dat ik al lid ben

  6. rikus 15 oktober 2010 om 17:32

    Mijn systeem lees de pagina al maar nog met heel breedsprakig het leest alles te beginnen met de pagina url. Maar dat is allemaal in te stellen duurt alleen even en let niet op de vouten ook de spellingscontrole werkt no g niet

  7. rikus 15 oktober 2010 om 17:40

    Ik zie dat iemand mij vreselijk heeft geholpen hier
    dankoewel
    even iets proberen

  8. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 17:44

    Rikus: leuk je hier te zien.
    Kom er maar aan zou ik zeggen.
    Wel even weer heel wat werk. Allemaal weer nieuwe dingen die net even anders gaan.
    Maar dat zijn opstartproblemen. Komt uiteindelijk allemaal goed 😉

  9. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 17:51

    @Rikus: niet groener zo blijkt. Wel anders 😉

    Overal is wel wat!! 😉

  10. rikus 15 oktober 2010 om 17:53

    Ja Aad maar zo snel gaat dat niet met deze ouwe, t duurt ff
    http://bit.ly/bqAEBz

  11. rikus 15 oktober 2010 om 17:55

    zo een link plaatsen kan ik al en ook antwoorden

  12. rikus 15 oktober 2010 om 18:00

    Ja klopt wel, maar op de vk werd het een haat zooitje en ik snap nog steeds niet waarom
    Kijken of dit ook werkt http://bit.ly/9mq1qw

  13. Johanna Nouri 15 oktober 2010 om 18:01

    Je hebt voorjaarsgroen en herfstgroen, Aad. Mooie vergelijking met ‘gated communities’ trouwens. En ja, wij in Nederland vinden gras zo normaal dat we er niet meer van opkijken, maar bezoekers uit andere landen raken er niet op uitgekeken. Fotoboeken vol zie ik langskomen van plekken waar ik me pas van realiseer hoe mooi ze zijn als anderen ze de moeite waard vinden.

  14. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 18:13

    @Rikus:
    Mijn leervermogen is ook snel aan het afnemen, Rikus.
    Geen probleem. Ga ik gewoon minder leren, of neem er meer tijd voor.

    Linkjes plaatsen lukt prima zie ik.

    Verder: ik snap ook niet dat je in dat VK huis niet meer mocht komen.
    Slechte huisbaas, amateur, prutser, kwakzalver.

    Maar je zit ‘mooi’ met de gebakken peren.

    Doe er wat aan. Het kan. Genoeg mensen/bloggers die je willen helpen als je er niet uit komt.

    P.S. Staat allemaal even los van het gegeven dat ik je ‘voorliefde’ voor Wilders helemaal niet deel ;-))

  15. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 18:26

    Om je heen kijken en “om je heen denken” Johanna.
    Die laatste is van mijn (overleden) vader en inspirator. Als die kunst beheerst wordt zou de wereld er anders uit zien!

    Fijn je hier te zien!

  16. Extranjero 15 oktober 2010 om 19:29

    Zo groen als het gras hier is, is het nergens.
    Gegarandeerd. 🙂

  17. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 20:06

    @Extrnjero:
    Met zo’n buurvrouw ziet het er natuurlijk al heel anders uit natuurlijk! 🙂

  18. pierra 15 oktober 2010 om 22:03

    Dat ziet er prachtig uit Aad. Een mooi gazonnetje hier. Goed voorbeeld doet volgen….
    Heel veel succes!
    (Ik weet jammer genoeg niet hoe dat gaat met mijn avatar bij deze reactie.)

  19. Aad Verbaast 15 oktober 2010 om 22:30

    @Pierra: dankje, dankje..
    == Goed voorbeeld doet volgen…. ==
    Plannen?

    Neem me niet kwalijk dat op dit gazon, de nieuwe betreders eerst de goedkeuring moeten krijgen van de beheerder.. Ik kan dat niet veranderen. Meteen gegeven natuurlijk!!
    En datgasten zonder een eigen avatar een masker krijgen opgezet..

    Dat bedoel ik met ‘hoezo onafhankelijk’ ;-))
    Overal is wel wat!

  20. Ina Dijstelberge 16 oktober 2010 om 01:25

    Als je een account aanmaakt bij http://www.gravatar.com kan je je avatar aan je email adres koppelen.

  21. rikus 16 oktober 2010 om 18:44

    Ik denk dat veel mensen erg slecht lezen.
    We hadden een Wilders nodig om de mensen wakker te schudden.
    Kijk alleen maar eens wat er los is gekomen na de DSB affaire en wat er verstopt is bij de andere banken die het zelfde deden onder toezicht van de gerespecteerde politici, Waar komen de voedselbanken vandaan? Hoe ziet het meet hongerende mensen in de verpleeg tehuizen
    Nog nooit is er aan de onderkant zoveel armoede geweest
    Je kunt toch niet stellen dat het christelijk beleid erg sociaal is geweest.
    Ik hoor dan liever de taal van Wilders, als dat de juiste vruchten afwerkt dan de gladde christelijkheid die Balkenende de ether instuurde

  22. Aad Verbaast 16 oktober 2010 om 19:17

    @Rikus 18:44 hierboven (wat een ingewikkeld systeem met die ‘genestelde’ reacties)

    Ik ken je voorkeuren voor Wilders. Ook ik kan best wel een aantal punten benoemen waar hij van toegevoegde waarde is voor het politiek bestel.
    Bij mij slaat de balans echter ver door naar de verkeerde kant. Maakt naar mijn mening meer kapot dan goeds.

    Ingewikkeld. Meteen toegegeven. Links en rechts als duiding is niet meer van deze tijd.
    Past ook niet bij hem.

    Je zult overigens in mij niet gauw iemand herkennen die achter een politicus aan loopt. Allemaal bagger. De een wel (veel) meer bagger dan de ander ;-))

  23. rikus 17 oktober 2010 om 19:12

    Ik kan met je mee gaan dat er veel bagger is maar het venijn zit ergens anders. We hebben ons jarenlang laten verneuken door de zalvende taal van Mensen als Balkenende. Een beter Nederland en een meer socialer beleid voor de zwakken in de samenleving. Wat is er van terecht gekomen? Voedselbanken.
    Ooit gaf Zalm ons de zalmsnip met de kerstdagen. Hij werd er door bejubeld, maar het begint nu langzaam tot ons door te dringen dat hij ons zand in de ogen strooide om de aandacht van andere zaken af te leiden. Natuurlijk is het even schrikken als er ineens een politicus op het podium verschijnt die de beestjes gewoon bij naam noemt. Dat is schrikken zeg
    Hij mag voor mij links zijn of rechts zijn als hij maar zorgt voor een eerlijk en sociaal beleid voor iedereen. En dat heeft hij beloofd en waar gemaakt tot nu toe en zelfs de moslims komen niets te kort als je goed naar hem luistert, alleen de vele verkeerde criminelen en het straattuig in die kleine bevolkingsgroep krijgen een zwaar leven. Wat is daar mis mee?
    Ook zijn verhaal dat veel wordt aangestuurd vanuit de islam en de moskeeën is helaas een waarheid als een koe en duidelijk bewezen. Jarenlang heeft niemand het durven zeggen.
    Fijn dat dit nu wel kan en dat de rechtelijke macht dit steunt er is nog hoop op een betere toekomst, ook voor de moslims. Nu zijnde verhoudingen scheef gegroeid. Niet door Wilders, maar door falend beleid en neem van mij aan als Cohen MP was geworden dan was dit nog erger geworden.

  24. Aad Verbaast 17 oktober 2010 om 20:40

    @Rikus:
    Eens met je dat we gebeten worden/werden door de kat en door de hond.
    Ik ken je voorliefde voor een man als Wilders.
    Op een aantal punten slaat hij de spijker op zijn kop. Op een aantal (vele) punten slaat hij de plank mis.
    Mijn balans: ik vertrouw hem voor geen cent, en kan enkel denken dat hij werkt aan een geheime agenda. Je kent wellicht mijn eerder blogs over hem. Al weer een tijdje geleden waar ik betoogde waarom ik tot die gedachte kwam.

    Niet zo erg trouwens. Ik ken geen polticus die ik wel vertrouw 😉

    Ik onderschta die Wilders overigens niet. Eeen fout die vele politici om hem heen maken (hem wel te onderschatten). Cohen inclusief. Niet slim van ze. Dat blijkt dan ook.

  25. Peter Hoopman 29 oktober 2010 om 13:33

    Ziet er mooi uit Aad en ja over de inhoud maak ik me niet zoveel zorgen. 😉

  26. Federico Bär 4 november 2010 om 19:30

    ref # 24 en 25
    Een vriend van mij, destijds voorzitter van een kleine lokale industriële werkgeversbond, had op korte termijn assistentie nodig om een verwaarloosde administratie op orde te stellen, en wist mij, als verse gepensioneerde, daarvoor te strikken. Na de kennismakings-vergadering gaf ik hem mijn commentaar op wie ik M.P.zal noemen, een bijzonder sympathiek en on-the-ball bestuurslid. Hij deelde mijn mening en voegde er veelbetekend aan toe: …maar ja, hij heeft één kolossaal nadeel: hij is een politicus… M.P. was en bleef een tegenstrijdig belang voor de rest van het bestuur: aan de ene kant wist hij altijd verdomd goed waar hij over praatte; aan de andere kant kon hij keihard zijn en over lijken stappen.
    Sorry voor deze lange inleiding tot mijn mening over Wilders. In het het buitenland wonend en met een minimale kennis van de Nederlandse politiek, denk ik, hem op deelfde wijze te moeten beoordelen als M.P. In principe ben ik het met Aad eens dat hij, politicus zijn, onbetrouwbaar is; toch complimenteer ik rikus met de zinsnede:
    “zelfs de moslims komen niets te kort als je goed naar hem luistert, alleen de vele verkeerde criminelen en het straattuig in die kleine bevolkingsgroep krijgen een zwaar leven. Wat is daar mis mee?”.
    Ik lees elders de mening dat Wilders alle mohammedanen het land wil uitzenden – wat natuurlijk belachelijk en ondoenlijk zou zijn. Waarom lezen toch zoveel mensen de dingen verkeerd?
    Groet.-

  27. Federico Bär 4 november 2010 om 19:34

    Mijn excuses voor de navolgende schrijffouten, zal voortaan minder haastig op ‘verzenden’ drukken:

    Lees svp:

    …op deZelfde wijze als…

    en

    … politicus zijnDE…

    Groeten.-

  28. Aad Verbaast 4 november 2010 om 19:42

    @Peter Hoopman:
    dank. ik ben er ook wel tevreden over. 😉

  29. Aad Verbaast 4 november 2010 om 19:46

    @Fredrico:
    over de schrijffouten zou ik me geen zorgen maken. Doe ik ook niet. Noch van mezelf, noch van anderen.
    Verder: ik kan je goed volgen.

    == “zelfs de moslims komen niets te kort als je goed naar hem luistert, alleen de vele verkeerde criminelen en het straattuig in die kleine bevolkingsgroep krijgen een zwaar leven. Wat is daar mis mee?”. ==
    Wat er verkeerd aan is?
    Dat die politicus het heeft over moslims, terwijl dat argument net zo goed voor alle andere mensen geldt. Daar stinken de mensen nog wel eens in. Het heet : retoriek etc…

  30. Pingback:Groener gras bij de buurvrouw? « Aad Verbaast

  31. Pingback:Groener gras bij de buurvrouw? (+ VK reacties) « Aad Verbaast

Geef een reactie

