Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

De memoires van Jan Peter Balkenende

Eindelijk kwam het hoge woord er uit. Jan Peter liet doorschemeren dat hij het helemaal gehad had met de Haagse politiek. Inmiddels zijn dossiers aan het opruimen was, respectievelijk het archief aan het inruimen. Hij ging zich toeleggen op het schrijven van zijn memoires. Niet vreemd natuurlijk als je helemaal uitgespeeld bent.

Nu weten de trouwe lezers natuurlijk dat ik sinds mijn “indringend” gesprek met JP (zijn vrienden mogen hem JP noemen) een direct lijntje met het torentje heb.

Hij heeft mij dan ook gevraagd om mee te denken over de titel van zijn memoires. Hoe kan ik dat weigeren? JP is hier al maanden druk mee bezig. Regelmatig stuurt hij concept titels naar me op. Diep onder de indruk van zijn eigen “briljante” vondsten. “Hoe vind je het, hoe vind je het?”

En elke keer moet ik hem weer teleurstellen. Reden? Bij bestudering blijken die titels alllemaal al te bestaan! Het woord jatwerk nog net niet in de mond nemend, wel een typisch staaltje van “klok en klepel”.

En elke keer moet ik weer tegen JP zeggen:  “Hoe bestaat het, het bestaat, goed gevonden, treffend” en dergelijke. Je moet hem per slot van rekening te vriend houden als adviseur. En meteen daar achter aan: “Maar dat moet echt beter Jan Peter!”.“Ik zie je volgende voorstel gaarne komen”.

Tussen de lezer en mij, hier een kort overzicht van de titels die JP me zoal toestuurde:
 
Heden ik
Schop me
Klare Taal
De vreemdeling
Alle dagen schuld
Heren van de thee
De onzichtbare man
Het schervengericht
Voor de verandering
Grote verwachtingen
Drijfzand koloniseren
De schaamte voorbij
Een wereld valt uiteen
Sprookjes en verhalen
De goddelijke komedie
Honderd jaar eenzaamheid
Op zoek naar de verloren tijd
Kleine geschiedenis van bijna alles
De herontdekking van het ware zelf

Het kon zo maar eens een openhartig boekwerkje worden denk ik. Hopelijk met een minstens zo pakkende en dan wel oorspronkelijke titel. Daar begint het immers allemaal mee.

Iemand nog een suggestie waar hij wel mee voor de dag kan komen?

94 Reacties op “De memoires van Jan Peter Balkenende

  1. lebonton 17 augustus 2010 om 17:40

    er dreigt een bestseller aan te komen!

  2. nelus 17 augustus 2010 om 17:42

    De gekwelde man
    Het houden van jongetjes
    Kuifje
    De eenzaamheid van een kabouter
    How do I look ?
    Tussen kunst en kitsch
    Holland’s got talent
    Hoe hoog torentjes kunnen zijn
    hoe diep afgrondjes kunnen zijn
    Nou het is nog een beetje vroeg in het jaar maar het kán een kerstboom worden.

  3. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 17:43

    @Lebonton.
    Zou zomaar kunnen. Maar daar hoort dan wel een pakkende titel bij. Anders wordt het helemaal niets!
    Dan laten de burgers het misschien wel links liggen!
    @Nelus: haha.. je bent je al aan het ‘inlopen’ voor de Kerst, lees ik!!
    Rond die tijd moeten die memoires ook uitgegeven worden.
    Uitgegeven, ja: wie zou er voor willen betalen?😉

  4. martien 17 augustus 2010 om 17:45

    Die man moet toch wel veel geleden hebben.🙂

  5. nelus 17 augustus 2010 om 17:48

    Je weet hoe gek ik op spelletjes ben. Als het een beetje meezit wordt dit tijdens jouw afwezigheid een héél leuk blog. Tenminste, als de vaste kern zijn best een beetje doet en de incidentelen een steentje bijdragen.

  6. Reine jRagolo 17 augustus 2010 om 17:52

    Iemand die zijn ongelijk niet kan bekennen kan ook geen geloofwaardig boek schrijven. En als jij op dat punt gaat bijschaven gelooft niemand meer dat het van de hand van Balkenende is.

  7. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 17:54

    @Martien:
    == Die man moet toch wel veel geleden hebben.🙂 ==
    Hij gaat het ons allemaal vertellen. Er is een naam voor mensen die het heerlijk vinden om pijn te lijden.
    JP kon er geen genoeg van krijgen. Hij ging weer voor goud immers. Niet gelukt. Deed hem ook pijn.
    Geen nood, vod hij ook weer heerlijk.
    @Nelus:
    == Je weet hoe gek ik op spelletjes ben ==
    Ik weet dat.
    == tijdens jouw afwezigheid een héél leuk blog. =
    Het word zelfs tijdens mijn aanwezigheid een leuk blog.
    Voor ik weg ga trouwens nog een blog hoor. Ik wil jou (en anderen) graag aan het werk zetten natuurlijk al die tijd. Al dat gelapzwans moest maar eens afgelopen zijn😉

  8. nelus 17 augustus 2010 om 18:00

    Halleluja, amen, amen. Je maakt er werk van. Nóg een blog voordat je weggaat ?
    Het kan niet op. Je moet ons niet zo verwöhnen.

  9. öszibarack 17 augustus 2010 om 18:08

    Mijn suggestie: ‘De balk aan het kruis’

  10. Rubio 17 augustus 2010 om 18:19

    Aad;
    Dat kan natuurlijk weer een aardig kerstboompje worden….ik sta hier ook al à la Nelus met een scheef hoofd voor de boekenkast.
    Titels genoeg immers voor JP’s memoires..!?
    Wat bv te denken van ….
    terug naar de sterren,
    even op adem komen,
    op glad ijs..
    enz, enz…enfin Nelus, ik heb er ook nog een paar…roept U maar…
    Om niet te spreken van; nu dansen in het licht….met Bianca..
    eindelijk weer luim en kan weer bloggen met een nieuwe pc…joepie…

  11. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 18:25

    @Reine jRagolo
    Dat het boek geloofwaardig zou zijn, dat gelooft niemand meer natuurlijk!
    @Nelus: verwennen doe ik graag zoals je weet.
    En nog de behoefte iets achter te laten als ik weg ga, en dan is de cirkel weer rond.
    Maar misschien als jullie me verwennen, laat ik deze blog de hele maand staan. Scheelt mij ook weer werk.
    Je herinnert je toch mijn familie credo: ZMM?

  12. zelfstandig_journalist 17 augustus 2010 om 18:25

    Suggestie: Waarom begrijpt niemand me? Hij moet zich zeer ondergewaardeerd voelen …

  13. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 18:29

    @öszibarack
    == ‘De balk aan het kruis’ ==
    Ik zal je suggestie aan hem doormailen. Gezien zijn gebrek aan humor zou hij er zo maar voor kunnen vallen!😉
    @Rubio:
    was je daarom wat langer afwezig? PC naar de mallemoer?
    Maar inmiddels weer terug bij de snelle jellen natuurlijk met zo’n nieuwe bak, welkom wederom.
    Proef ik trouwens een beetje een poging tot revanche met die Nelus, die er weer boven op springt?
    Je weet hoe ze is inmiddels!!😉

  14. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 18:31

    @Zelfstandig journalist.
    == .. voelen.. =
    Geen idee of hij iets kan voelen. Nooit zo veel van gemerkt namelijk.
    Dat hij zich geweldig vindt, dat geloof ik zeker. Hij krijgt nu een paar lessen in nederigheid. Hard nodig.

  15. martin 17 augustus 2010 om 18:43

    De eerste heeft mijn voorkeur.
    De naam komt wel in de ondertitel.
    Viermaal is scheepsrecht
    Kort maar krachtig
    Tussen Jaap en Mark

  16. zilver 17 augustus 2010 om 18:44

    Geweldig gelachen!
    Titel: Met een pils in de hand, regeer je Goddelijk in Nederland.

  17. ing. St Hawk 17 augustus 2010 om 18:47

    Ik denk dat "Ik, Jan Peter." wel zou kunnen werken. Vermits hij natuurlijk met een hallelujafiets tussen zijn benen op de cover wil gaan staan.

  18. nelus 17 augustus 2010 om 18:53

    Je herinnert je toch mijn familie credo: ZMM? Dat is een specialiteit. Ik zou even niet weten van wie. Maar heb ‘m vaker gezien. De afkortingen. Oh jee, dat is volgens mij Nummer 22.
    Z.M.M. = Zonder Meer Mogelijk
    Z.M.M. = Zon Met Mij
    Z.M.M = Zo Meer Mens
    Z.M.M. = Zonder Mij Minder
    Zo, welk is het familie credo ?

  19. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 18:57

    @Martin:
    == De eerste heeft mijn voorkeur. == maar dat zou plagiaat zijn! Renate D had die al voor zijn neus weggekaapt.
    Die andere suggesties van je lijken me wel ‘vers’. Gaat hij nog steeds voor de hoofdprijs?
    @Zilver:
    Als WA die titel van jou ziet, dan gaat er meteen een belletje naar JP natuurlijk. WA had die titel ook al in gedachten😉

  20. zelfstandig_journalist 17 augustus 2010 om 18:59

    Vooruit, een meer poëtische titel dan: Jan-Peter wist het beter!

  21. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 19:03

    @ing. St Hawk
    Mooie titel. Er gingen al wat bestseller met een vergelijkbare titel aan deze vooraf.
    Nu met fiets, toen met motorfiets. Broekriem aanhalen. Daar is een heel hoofdstuk aan gewijd vertelde hij me.
    Als CDA-er ga je natuurlijk niet zo ver die uit te trekken als in dat ander boek. Er zijn grenzen. Dan ook aan de oplagen.
    Ik vond deze van je: "geen flauw idee" ook wel een vondst overigens! ;-)http://twitter.com/ingStHawk/status/21418454541
    @ZJ:
    Ook een mooie titel.
    Hij zal het met die titel zeker eens zijn.
    "Hij wist het beter"
    Tegen beter weten in.

  22. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 19:07

    @Nelus:
    kijk dat harde werken en een paar lange weken afwezigheid gaat je natuurlijk opbreken.
    Ik heb het in eerdere blogs al uitgebreid gehad over de betekenis van dat credo: ZMM.
    Ik hou het (voor jou, de rest van de lezers weten dat natuurlijk al lang) nog even voor me.
    Je suggesties kloppen niet. Helemaal niet.
    Fantaseer nog even door. Ik kan daar al van genieten bij de gedachte alleen al😉

  23. zelfstandig_journalist 17 augustus 2010 om 20:08

    Jan-Peter mag me altijd persoonlijk bedanken voor de moeite :-)!

  24. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 20:17

    @ZJ:
    Ik zal een goed woordje vooor je doen bij hem.
    Misschien kunnnen jullie nog wel iets voor elkaar betekenen. Per slot van rekening zijn jullie allebei hard op zoek naar iets nieuws. Dat bindt immers😉

  25. zelfstandig_journalist 17 augustus 2010 om 20:49

    Zo is het maar net🙂.

  26. Me.myself.and.i 17 augustus 2010 om 21:34

    En wie wordt nou JP’s ghostwriter? J.K. Rowling?

  27. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 21:40

    @ZJ:
    Jullie kunnnen het vast goed vinden met elkaar. Verhuizen naar Nederland?
    @MM&I:
    mooi vervolg voor haar.
    En dan verfilmen natuurlijk. Balkenende, the movie!

  28. Me.myself.and.i 17 augustus 2010 om 21:43

    Ik zou dan per kabinet verfilmen, levert je gelijk de nodige sequels op, met bijbehorende merchandising.
    Think big, Aad, think big.

  29. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 21:55

    @MM&I:
    Ik ben te bescheiden inderdaad. Dank voor de tip. Met name die merchandising is natuurlijk de kip met de gouden eieren. Kan hij alsnog gaan voor goud, wat hij zo graag wilde.
    Dé pet van, Hét kapsel van, dé doofpot van, dé verdwijntruc van, dé vorm van, kwartetten met (mag ik van jou van dé JP kabinetten, kabinet 2 etc).
    Dat gaat dé klapper van 2010 worden natuurlijk. Rond Sinterklaas de premiere!

  30. Marcus Lucas 17 augustus 2010 om 21:57

    Haha, aanbevolen!😉

  31. Jan Bouma 17 augustus 2010 om 22:10

    "..Ik en George Bush!"
    "..It’s accomplished.."
    "..Irak tot in de hel.."
    Kijk! JPB kiest natuurlijk voor een heldendaad uit zijn internationale carièrre.
    Maar de volgende suggestie maakt ook nog een kans:
    "..Een groot staatsman gaat heen…!"
    En dan speciaal met het oog op de halvering van z’n partij.
    Tot morgen voor nog meer suggesties…
    ps
    Verbaast weer een handige zet van je om jouw naam ook te linken met deze grote staatsman! :))

  32. VSp 17 augustus 2010 om 22:14

    Biezelingse Beschouwingen voor de Achterblijvers.

  33. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 22:18

    @Marcus Lucas
    dank, ja, ja, die Jp heeft wel gevoel voor humor.
    @Jan:
    Als die JP zou kiezen voor heldendaden dat wordt het wel een heel dun boekje. Nog dunner dan die Donald Duck die eens in de kamer neerdaalde.
    Een groot staatsman? Tja. Gaan we matten?
    Je PS: goed gezien, maar hij heeft al vaker mogen figureren in mijn blogs. Moet ik ze allemaal er bij zetten?
    Ook al een boek trouwens, als ik de reactieruimten (soort van voetnoten) mag meenemen. Daar kan hij nog een puntje aan zuigen.😉

  34. Aad Verbaast 17 augustus 2010 om 23:48

    @VSp: "Biezelingse"???
    Als wij achterblijvers zijn, gaat hij ons dan alweer voor? Waar voor?

  35. johanna_nouri 18 augustus 2010 om 00:32

    Met de kennis van nu
    Ik worstel en kom (niet) boven
    Een Zeeuw gaat in de politiek
    Van Kapelle naar het Katshuis

  36. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 00:35

    @Johanna: dank!
    Ze zijn allemaal steengoed.
    Halen ze de voorpagina niet, dan hebben we hier toch wel toch wel minstens de titels van alvast vier hoofdstukken.

  37. Simen Vrederat 18 augustus 2010 om 01:17

    Eendagsvlieg zonder kalender
    Is dat wat ??
    Vriendelijke groet,
    Simen Vrederat

  38. Jan Bouma 18 augustus 2010 om 01:22

    Vadertje Cats heeft volgens Johanna-Nouri zijn naam uit protest ook al veranderd!
    De Balkenendes waren wel betrokken in de 17e eeuw bij de bouw van het Catshuis.http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_Cats
    Er is ook nog een Jakob Kats maar die heeft er niets mee te maken…
    @Aad
    We zullen nog wel wat roemruchte daden van JPB weten te benoemen. 4 kabinetten zien beëindigen is sowieso een prestatie van jewelste. Maar dat kwam door deelname van Pim Fortuyn net zoals we nu Wilders hebben.

  39. cor verhoef 18 augustus 2010 om 03:23

    Praten in Circels
    Het Was Leuk Geprobeerd
    Toedeloe
    De Achterkant Van God
    De Torenwachter
    Fuck Drugs

  40. BarbaraJansma 18 augustus 2010 om 08:23

    De man zonder eigenschappen?
    Een schitterend gebrek?
    De verwondering?
    Leuk dit!

  41. Theo 18 augustus 2010 om 08:31

    Er zijn al veel treffende en komische titels verzonnen.
    Ik vond hem altijd het ergst in het knullig verdedigen van misstappen van het KH
    En hij keek ook naar zijn vrouw (als ze al in beeld kwam) met zo’n gespeelde vertedering,
    Vandaar:
    Boven Bianca en Onder Beatrix
    Maar ik geef graag toe: er zijn betere.

  42. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 08:50

    @Simon:
    == Is dat wat ?? == per definitie al natuurlijk. Geestig zelfs🙂
    @Jan: wat een latertje voor jouw doen. Kon je er niet van slapen?
    Niet mopperen over de K of de C. Daar deden de KVP-ers ook niet moeilijk over toen de C in beeld kwam na de fusie.
    Hij kwam toch maar mooi uit het niets en was niet meer weg te branden. Een man van stavast!

  43. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 08:58

    @Cor: ze zijn allemaal leuk. Vooral die achterkant van God. Doet me aan de achterkant van het gelijk denken.
    De torenwachter, zou hij nog net mee weg komen. Er zijn boeken die zo heten maar daar staat dan wel een naam voor. In dit geval zou dat natuurlijk JP zijn😉
    @BarbaraJansma: je zou het ook goed kunnen vinden met JP denk ik.
    Je geeft ook allemaal titels van boeken op. Goed gevonden natuurlijk, net als hij!! :-)))

  44. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 09:01

    @Theo:
    == Tussen Bianca en Beatrix. ==
    Zou een fraaie titel kunnen zijn. Doet me meteen denken aan "twee geloven op een kussen, daar ligt etc…"
    Gaat een mooie lijst worden zo. Wat zal hij er blij mee zijn🙂

  45. Theo 18 augustus 2010 om 09:04

    @ Aad, bij nader inzien iets aangepast.

  46. A C T U A L I T Y 18 augustus 2010 om 09:27

    Meneer U gaat die Man toch niet ‘Boeken’ hé..?…
    Alhoewel De Slechte nu écht Boekn gaat verkopen..
    Geen Slecht Idee…Die Man is altijd Balk en en d geweest.
    En dat die man niet door heeft dat wij ‘m allang hebben
    Ageschreven , lat staan uitgelezen moment om eens
    een Goed Boek te gaan lézen : "De B I J B E l "………………….
    Goeden Morgen….. U sprak met…………………………………………

  47. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 09:57

    @Theo: == Boven Bianca en Onder Beatrix ==
    een aanmerkelijke verbetering!! Krijgt bestseller gehalte🙂
    @Actuality:
    "de Bijbel"
    Die titel bestaat ook al!!
    In twee delen zelfs in zijn achterban.
    Ik neem niet aan dat hij zoveel te vertellen heeft dat hij er twee delen van gaat maken overigens.
    Hoorde ik nou net het gerucht dat hij aan het lobbyen is om die memoires het volgende boekenweekgeschenk te maken?

  48. zelfstandig_journalist 18 augustus 2010 om 10:04

    Ik sluit niets uit, dus ook een verhuis terug naar Nederland niet. Nog een titelsuggestie. Zeeuwse klei laat niet los. Tikje te filosofisch misschien?

  49. nelus 18 augustus 2010 om 10:16

    Het Kookhuis (Balkenende’s Koninklijk Huis)
    Van dromen en dingen die voorbijgaan
    Ik, Peter Balkenende
    of hoe Peter het gevoel voor de realiteit verloor

  50. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 10:33

    @Zelfstandig journalist:
    Uit de klei getrokken titel van je! Lijkt me allemaal niet zo filosofisch. Klare taal juist.
    @Nelus:
    Ze zijn weer helemaal goed. Je komt op snelheid😉

  51. A C T U A L I T Y 18 augustus 2010 om 10:38

    Meneer Het Gerucht Klopt een beetje..
    Hij gaat inder daad voor Het Boekenweek -geschenk schrijven..
    maar wel voor de Kinderen…
    Zodat Klein Manneke veel uit zijn Kleine Duim kan zuigen……….

  52. zelfstandig_journalist 18 augustus 2010 om 10:41

    Dan houd ik het bij mijn laatste suggestie. Ik zie de royalties gaarne tegemoet!

  53. iers_dagboek 18 augustus 2010 om 10:41

    Maar dat moet echt beter Jan Peter!….
    Ik weet niet of dat jouw suggestie was maar dat vind ik een prachtige titel.
    Of: Tussen Bos en Verhagen vertoefde ik met welbehagen.

  54. Serial 18 augustus 2010 om 10:44

    @ Aad
    Wat dacht je van: ‘Met de kennis van nu’ als titel?

  55. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 10:51

    @Actuality:
    dan had ik het dus toch bij het rechte eind. Een bevestigd gerucht is immers geen gerucht meer, en al helemaal niet meer uit den duim gezogen. Dat laatste heb ik overigens wel eens geprobeerd, maar dat valt nog helemaal niet mee daar iets uit te zuigen. Dat kan ik je wel vertellen. Maar dat ter zijde.
    @ZJ: het staat inmiddels allemaal zwart op wit hier. Dus als die JP met een van de geopperde titels hier zijn boek gaat opsieren op de voorkant, dan is hij er gloeiend bij. Dat mag natuurlijk duidelijk zijn.
    Kassa!

  56. peterus 18 augustus 2010 om 10:53

    Ik weet geen titel te bedenken.
    Gewoon te moeilijk voor mij.
    Ik moet het nog verwerken.
    Was hij te groot voor Nederland?
    Wie zal het zeggen?
    Nooit opgegeven
    Nou ja eentje dan.
    De hond in de pot.
    Groeten

  57. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 10:56

    @Iers Dagboek:
    == Maar dat moet echt beter Jan Peter == Het staat in de blog hierboven. Vele malen tegen hem gezegd. Kwestie van Inmasseren dus van deze spraakmakende titel. Ik verwacht elk moment dat hij die gaat opperen, alsof hij het zelf bedacht heeft. Daar heeft hij wel een handje van.😉
    Die andere suggestie van je, klinkt ook wel goed. Bos is al naar de kinderen. Verhagen ziet er slecht uit de laatste tijd.
    @Serial:
    "de kennis van nu" krijgt bij deze inmiddels twee stemmen. Is al geopperd hierboven. Klinkende en aansprekende titel dus!
    Wat nog niet geopperd is is de volgende: De Balkenende norm (en waarde).
    Had ik eigenlijk al wel verwacht..

  58. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 11:04

    @allen:
    Ik zie dat deze blog weer op een bijzondere plek is beland:
    op http://www.premierbalkenende.nl/de-memoires-van-jan-peter-balkenende-aad-verbaast-vkblog-de
    Wel aardig trouwens te zien wat er naar boven komt als je op Google de zoekterm intikt: memoires + Balkenende
    Ook die hierboven dus..
    @Peterus: "de hond in de pot". Op zijn minst de titel van een hoofdstuk. Met als Ghostwriter Maurice de Hond natuurlijk.

  59. Jan Bouma 18 augustus 2010 om 11:37

    In een moment van bezinning.
    Kijk! We kunnen er natuurlijk grappen en grollen over blijven maken maar het is m.i. een feit dat JPB "a hell of a job" te wachten staat als hij zijn "mémoires" wil gaan schrijven die enige duurzaamheid in de geschiedschrijving zouden moeten krijgen.
    Wat was nou zijn "finest hour?" Geen enkele. Alle opgeklopte euforie ten spijt van zijn onverbeterlijke aanhangers die zullen claimen zijn "gelijk" dat toch maar JPB de economische wereldwijde crisis hier in Nederland in vergelijking met de rest van Europa, c.q. de wereld, heeft bezworen met de minst grote verliezen. Dat was namelijk niet zijn verdienste maar die van de sociale partners in de SER en vervolgens nog eens t.g.v. de inventiviteit van de ondernemers. Het is met Balenellende zo dat hij de minst charismatische dooie Harry Potter-figuur is geweest die het domme CDA-establishment ooit op het schild gehesen heeft. Niet één keer maar bij de laatste verkiezingen weer. Met noodlottig gevolg.
    Dus ik reken dat onze Harry Potter niet eens aan. De CDA-achterban des te meer. En ik herinner Drs. J. Prij even van het CDV, het studiecentrum van de CDA-democraten, aan zijn vernederend antwoord aan mij toen ik hem (en z’n partij) die Vragenlijsten voorlegde.
    Maar idem aan alle andere partijen. Die ook niet reageerden. Het is de arrogantie van de macht.
    Als ik Bakellende raden mag dan zou ik zwijgen. Alleen al zijn aanmatiging dat zijn "mémoires" iets van enig belang zullen opleveren is een gotspe en geeft blijk aan zijn eigen overschatting.
    En nu weer wat anders…

  60. Rubio 18 augustus 2010 om 12:42

    Aad; Re 17-08-2010 18:29
    Idd weer een snelle Jelle, een HP’tje 500B MT om precies te zijn, geen JP’tje voor alle duidelijkheid…
    M’n harde schijf zat vol…..zou òòk zo maar een aardige titel kunnen zijn…
    Nee, geen wedstrijdje meer met Nelus, ik heb m’n lesje wel geleerd want die trekt meteen weer haar rooie zevenmijlslaarzen aan…bovendien…
    hardlopers zijn doodlopers…ook die kan JP ter harte nemen lijkt me..

  61. paco painter 18 augustus 2010 om 12:46

    Nou vooruit: racen voor beginners

  62. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 14:22

    @Jan:
    Het zal niet meevallen om er een boek mee te vullen inderdaad. OOk ik kan niet veel bedenken waar hij nou echte doorbraken heeft kunnnen bewerkatelligen. Vraag is natuurlijk of dat nodig is.
    Misschien dat hij zich zal laten verleiden tot een flinke roddelpartij. Immers wat heeft hij te verliezen? En de grootste markt (afzet) ligt toch bij de smullers in Nederland die hun vingers willen aflikken bij voldoende smeuigheid.
    Vraag is natuurlijk of een Zeeuw dat kan opbrengen. Lijkt me nogal een opgave namelijk.
    Is overigens iemand hem voorgegaan met memoires? Ik zou het niet weten. Zoeken we op.
    Biografieën natuurlijk wel. Maar ja, dat zal wel een gepasseerd station zijn. Dat heeft hij natuurlijk eerst geprobeerd. Stad en land afgelopen om iemand te vinden. Geen hond die daar in geïntereseerd was om dat allemaal uit te zoeken en op te gaan schrijven natuurlijk ;-))
    Tja, dat moet je zelf aan de slag!

  63. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 14:26

    @Rubio:
    Grapjas: als je harde schijf volzit een nieuwe PC kopen?
    Doet me denken aan die man die een nieuwe auto kocht omdat de asbak vol was.
    Goed, maar je kan nu veel sneller reacties geven op het VKblog??😉
    Ik lees dat je bij voorbaat het als een gelopen race beschouwd om het tegen Nelus op te nemen. Verstandig lijkt me. Je weet, die haalt alles uit de kast. Van muts tot pumps. Die weet van wanten (in de winter).
    De gelopen race.. had ook nog weer een titel kunnen zijn.
    Ondertitel: hardlopers… kortom, jouw suggestie.
    Hier regent het weer pijpenstelen. Is die zomer al voorbij?
    @Paco: nou vooruit.

  64. VSp 18 augustus 2010 om 15:14

    @Aad- Biezelingen de geboorteplaats van JPB.
    Primus Inter Pares Caducus

  65. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 16:39

    @VSp:
    jeetje, dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen opzoekn. Ik zocht het in de hoek van de typefouten, en kon maar niet bedenken welke.
    Zo’n merkwaardige plaatsnaam kan alleen in die regio bedacht worden natuurlijk.
    Inclusief die rare bewoners.
    Ik zag trouwens dat die JP net even jonger is dan ik. Dat had ik nou nooit gedacht.
    Je latijn is niet slecht trouwens😉

  66. Rubio 18 augustus 2010 om 17:01

    Aad;
    M’n pc heeft het net zolang volgehouden als JP, 8 jaar en vond het nu welletjes.
    Deze gaat weer
    als een speer..
    en ’t is hier prachtig weer
    het mag weer van de Heer.
    Ik zie hier nu een boekje liggen met de titel;
    Dit land kan zoveel beter, geschreven door Wouter Bos..nou we zien het..
    kan binnenkort 14% van m’n pensioen inleveren, maar we blijven lachen en positief….
    Geef mij maar een biertje………..

  67. Aad Verbaast 18 augustus 2010 om 17:29

    @Rubio:
    Die Bos.. Dit land kan zoveel beter.
    En daarom trok hij zijn plan, en ging voor de kinderen zorgen.
    In de tussentijd nog even snel via de LOI een cursus boekhouden volgen, want hij gaat natuurlijk die Wellink opvolgen. Dat is een publiek geheim immers.
    Biertje? Maar natuurlijk.
    Ik zit aan de borrel inmiddels. Krijgen zo eters. Ook wel weer gezellig (zijn al een beetje te laat overigens..).
    Net in de voorbereidingen al een en ander aan laten branden. Dat wordt dus wel een well done maal😉
    En nee, het is niet die JP die langs komt. Die had alleen maar rauwkost gekregen namelijk.
    P.S. lekker gevoel natuurlijk zo’n snelle jelle!

  68. Rubio 18 augustus 2010 om 17:56

    Aad;
    Ha, de LOI van dat spotje met die stratemakers die na hun studie ineens als Jan gaan praten..?
    Toch maar liever Bos als JP bij DNB…hebben we eigenlijk een ‘betere’..?
    Die rauwkost had ie niet erg gevonden…was ie gewend in Biezelinge…ons bent immers zunig? Ja, ja..
    Nog maar een paar suggesties voor de titel van z’n memoires:
    I.M…I was…
    Het boek van Niets…
    Fijne avond met je gasten en eet smakelijk!

  69. Jan Bouma 18 augustus 2010 om 20:35

    Heb even niets te melden. Morgen wellicht info. inzake mijn rechtszaak.
    Oh ja. Balkenende kan natuurlijk altijd nog mijn pg. 160 t/m 166 overschrijven. Die gaan uitsluitend over hem en zijn heroïsche daden die zijn vergetelheid zullen doen vervagen en hem z’n plek zullen geven in de geschiedenisboeken.
    Ook eeuwige roem is hem toegezegd.
    @Aad en de @VSp kunnen het bevestigen. Tot morgen.

  70. Geroma 18 augustus 2010 om 20:45

    Verschijnt binnenkort: (film zal zo mogelijk volgend jaar verschijnen)
    De geheimen van Harry Balkenende’s torenkamer onthuld!
    (je weet wel, JP die zo op Harry Potter lijkt)
    ’n Heerlijk blog Aad, geweldig die links!

  71. VSp 18 augustus 2010 om 21:14

    En, was ut gesellug?
    De VSp zat wat te vlooien op internet. Een hoofdstuk ‘When JPB met JPB’, mag niet ontbreken in zijn mémoires. Heimelijke bewondering, jongensdromen en een gezamenlijke voorliefde voor snelle bolides.
    Leuke site auf Deutsch ‘Stupidedia’.
    Balkenende;
    * ‘Ik begrijp niet waarom jullie er zo negatief en vervelend over doen. Laten we blij zijn met elkaar. Laten we zeggen: Nederland kan het weer: die VOC-mentaliteit. Over grenzen heen kijken. Dynamiek! Toch?’ (Tijdens het tweede deel van de Algemene Politieke Beschouwingen, 28 september 2006)
    Niet veel later knalde Balkenende II over de Hirsi Ayaan affaire.

  72. een-gooise-vrouw 19 augustus 2010 om 00:04

    Kort en bondig; ‘Mijn visie ?!’
    Ships, die bestaat ook al :-)http://boeken.vpro.nl/boeken/40178498/
    Laura

  73. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 00:13

    @Rubio:
    Heerlijk gegeten, prima gezelschap. Genoten dus.
    Je vraag of er iemand beter is te vinden dan Wouter Bos. Ik wil er niet om heen draaien zoals hij dat kan. Mijn antwoord: hele volksstammen natuurlijk.
    Bekend trouwens dat WA daar al jaren commissaris is? Om ‘het vak te leren’. Maar daar hoef je toch geen commissaris voor te zijn?
    En waarom moet dat jaren duren?
    LOI-tje ook voor hem? Of is dat weer te moeilijk.

  74. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 00:18

    @Jan:
    hij zal bij het opriumen van zijn dossiers en inruimen van zijn archief je boek (of alle twee, de eerste was hij immers al kwijtgeraakt) mischien nog wel terugvinden. Pagina 160-166 natuurlijk geheel beduimeld en bezoedeld.
    Hou hem in de gaten als zijn memoires uitkomen. Dat hij niet hele stukken overneemt uit je boek zonder verwijzing naar de auteur.
    Hij luisterde liever naar anderen (over de plas, de atlantische reflex was hem niet vreemd), dan zelf iets te bedenken.
    Tot morgen, inmiddels vanmorgen denk ik voor je. Alhoewel vannacht je toch wel erg laat nog op was. Of vroeg was opgestaan natuurlijk.😉

  75. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 00:20

    @Geroma: dankjewel.
    Balkenende, the movie!!
    Suggesties voor de trailer kunnen nu ingeleverd worden.
    Gerucht gaat dat hij zijn eigen stuntwerk gaat doen.😉
    @Gooise vrouw:
    haha, valt niet mee. Veel is er al bedacht.
    Iedereen wil immers een boek schrijven, en iets achterlaten in de koninklijke bieb!

  76. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 00:26

    @VSp: was zeer gezellig, dank.
    van Agt had iets met fietsen, JP met auto’s. Te verklaren?
    Die hele VOC uitglijder van hem staat uiteraard nog scherp op mijn netvlies.
    Ik schreef er zelfs een blog over om eens te onderzoeken wat hij daar nou precies mee zou kunnen bedoeld hebben. Ook vlooiwerk. Januari 2008. Al weer lang geleden. Visionair ook nog ;-)http://www.vkblog.nl/bericht/177991/De_VOC_Mentaliteit%3F_De_geheime_Agenda%3F
    De VOV mentaliteit? De geheime agenda?

  77. Jan Bouma 19 augustus 2010 om 05:44

    Wij werken hier dag en nacht, Verbaast! :))
    JPB is een liefhebber van autoraces, ja, maar nog meer van carting… Je weet wel, dat zijn van die kleine karretjes waar kindertjes ook graag in rondscheuren. Max. snelheid beperkt; het moet niet te gevaarlijk worden! Geregeld wordt JPB dan ook hier in Maarssen gesignaleerd waar zo’n cartingcircuit is.
    Suggestie nieuwe titel voor z’n boek: "..Mijn races…"

  78. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 11:15

    @Jan:
    Vroege vogel ben je weer. Weer een inbreker rond het huis? Of zonsopgang aan het bewonderen?
    "mijn races" lijkt me nou niet direct een sterke titel die de lading (die het heeft) dekt.
    ‘De gelopen race’, komt dan dichter in de buurt.
    Waarbij ik overigens niet direct de indruk had dat hij nou zo hard liep.
    P.S. ik ga tussen het pakken door, even rondnuezen op het VKblog. Ik zag dat het even gesloten was wegens "onderhoud".
    Nu laat de historie zien dat het onderhoud meestal inhoudt dat er daarna van alles mis gaat.
    Ik ben benieuwd😉

  79. VSp 19 augustus 2010 om 11:26

    Die andere JPB is Belmondo. Heimelijke bewondering met een vleugje afgunst wat die allemaal uitvrat op het witte doek. Ga nog even vlooien op ‘stupidedia’. Was een artikeltje over de twee JPB’s.
    Overigens, het enige lid van de VSp in DLD heeft het VK-blog ook ontdekt en heeft reeds een inbraakpoging ondernomen, werd bijna op heterdaad betrapt omdat ze toegangscodes voor de deuren van dat VK-blog niet kon ontsleutelen. Wel lastig als je zes talen beheerst, maar uitgerekend geen Nederlands. ‘Was ist das denn für ein exklusieves sch…häüfchen?’
    Ze had nog wel zo’n leuk onderwerp te pakken. ‘Das Liebesleben von ein Gummibärchen in eine plastic Tüte’.

  80. Jan Bouma 19 augustus 2010 om 12:52

    Aad.. 11,15
    Als ik het goed begrijp ga je a.s. zaterdag alweer op vakantie.. t is ongelijk verdeeld op de wereld. Mijn laatste officièle vakantie was in 1969… de rest van de tijd had ik volgens velen ALTIJD VAKANTIE maar stond ik op de barricaden dat bepaald geen vakantie was. Enfin. Ik had je nog wat uitsluitsel beloofd inzake DER PROCESS maar je zult het moeten doen met het `verweerschrift van de gemeente´ dat ik zojuist plaatste op m´n juridische en lopende Vkblog.
    Inzake Balkenende. Laat maar. De man is voor eeuwig afgebrand wat voor titel hij ook bedenkt voor z´n memoires. Je hebt gelijk wat betreft mijn suggestie voor de titelgeving ´mijn races´, hij zal het wel noemen `Vroem, vroem…´ Maar dan raakt hij in conflict met Vroem van het Vkblog…
    ps
    We gaan er wel vanuit dat je een follow-up hebt van je Vkblog voor de tijd dat je er niet bent.
    Amuseer je. Het is het enige genoegen dat de mens kent…..

  81. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 22:13

    @VSp:
    je hebt er echt een studie van gemaakt.
    Zit daar niet een blog in?
    Of gaat dat enige andere lid van de VSp in Duitsland dat allemaal verzorgen. Mits een en ander gekraakt is

  82. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 22:17

    @Jan:
    Zaterdag morgen is het weer raak inderdaad.
    Morgen nog een druk dagje. Vandaag weer weinig kunnen doen.
    Marie is jarig vandaag. Dus dan wil iedereen komen feliciteren! Taart en zo. Je kent het wel.
    Ik ga straks nog even kijken op je blog over het verweerschrift.
    Balkenende is voor mij nu ook verleden tijd. Ik zal de gedane suggesties doormailen naar hem. Mocht hij er voor gaan dan horen de bloggers dat hier natuurlijk het eerst😉
    Morgen nog een blogje (hoop ik) om de maand door te komen voor de achterblijvers..
    Het is hier per slot van rekening toch een soort van ontmoetingsplek geworden. Houden zo!

  83. Jan Bouma 19 augustus 2010 om 22:23

    @Aad…. je zit zeker bij SAIL in Amsterdam bij Alex in de boot?
    Behalve flauwe grappen (zoals van mezelf) valt er kennelijk niks meer over te zeggen.
    Balkenende wel goed voor het meeste aantal kabinetten; een overzichtje vanaf 1945: http://www.rijksoverheid.nl/regering/kabinetten-sinds-1945#ref-minaz
    zo’n link is altijd makkelijk. Lubbers 12 jaar aan het roer.
    En uiteindelijk ook nog verantwoordelijk voor Rutte 1 met Wilders.
    Tot morgen.
    redactietermijn…:))
    Ach, dat verweerschrift van de gemeente is zo ongelooflijk dom maar dat kun je er niet uit destilleren.
    Ik attendeer je slechts even op een nieuwe juridische term waarvan jij mag zeggen wat die inhoudt: "rompslomp" . Voor de rest dien ik m’n bezwaren in de bij de rechtbank en dus is alles aonder commentaar. De uitleg komt later wel.

    Alsnog de felicitaties aan Marie… en aan jou uiteraard. We zien morgen wel even verder…

  84. VSp 19 augustus 2010 om 22:34

    @Aad. Misschien wel een blog. Maar dan nog wel wat meer anecdote’s verzamelen.
    Dat enig andere lid wilde VSp’s toegangsdeur tot het VKB kraken en voor een verarschung, pardon, een verrassing zorgen. Lukte niet zo goed. Alles in het Nederlands, nietwaar?
    Weer veel werk aan de winkel tijdens de vakantie? Zou zelf, met het andere VSp lid in het kielzog veel werk moeten verzetten om Sail bij te wonen vanaf het water. Helaas was een netvlies niet in staat om alles nauwkeurig waar te nemen. Vereist derhalve veel rust middels de ‘ambtenaren’ houding om alles in de toekomst weer haarscherp te kunnen waarnemen.
    Take care en aangename verpozing.Een retraîte van tijd tot tijd kan wonderen verrichten. Of juist niet. ’t Is maar hoe men het bekijkt.

  85. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 22:42

    @Jan:
    geen idde wat rompslomp zou kunnen betekenen in juridische zin.
    Met Sail in het achterhoofd denk ik natuurlijk meteen aan romps-lomp. Maar dan zit je wel in de wilde vaart.
    Misschien dat VSp je daar beter mee kan helpen dan ik.
    Verder dien ik nog even na te denken waar in vredesnaam die blog van morgen over moet gaan. Maar ik bedenk nog wel wat.
    Hoogdravend zal het wel niet zijn. Maar wat zou het?
    Jullie moeten aan het werk. Niet ik immers.
    Ik ga (idioot als ik ben) 1200 km rijden om niets te hoeven doen. Is dat niet vreemd eigenlijk?

  86. Aad Verbaast 19 augustus 2010 om 22:45

    @VSp:
    Ik neem dat je je toegangsdeur, ook zelfs voor medeleden, bijzonder goed hebt afgeschermd.
    Je laat toch niet Jan en alleman rotzooien in je blog? Never!
    == Weer veel werk aan de winkel tijdens de vakantie? ==
    Keihard werken dat niets doen. Vermoeiend zelfs. Ik leg het nog wel eens uit allemaal.
    Jij Sail gemist? Niet eens met die schuit van je meegevaren?
    Verplicht eenrichtingsverkeer zie ik net op Nova, waar ik even een scheef oog op wierp.

  87. Jan Bouma 20 augustus 2010 om 07:42

    @Aad…22:42
    Net als ik al vanaf 5.00 uur hedenochtend aan het werk? Nee, dat zal wel niet.
    Maar tegelijkertijd reik ik je hier aan een fantastisch onderwerp voor de tijd dat je er niet bent, en dus voor een vervolgblog. Namelijk de essentiële vraag: "WAAROM HANDELEN MENSEN ZOALS ZE HANDELEN?"
    Je begrijpt dat als je hier HET antwoord op weet te formuleren dat je dan de 64 million dollar question gesteld hebt plus dat HET antwoord tevens nog veel meer waard is dan die 64 million dollars.
    Het is de meest belangrijke vraag die een mens, een partij, een groep, een natie zich kan stellen.
    Uiteraard voorzie ik dan wel de platitudes als antwoorden maar…. op dit blog graaft men wat dieper dan te kiezen voor de voor de hand liggende antwoorden.
    Enfin. Misschien zie je er wat in. But it is up to you. Kijk maar.
    Ik ga weer verder met mijn research naar de oeverloze jurisprudenties en anomaliën van corrupte staat en wetgever.
    Amuseer je. Ik kijk tussendoor wel even over hoe en of wat. Heb je je bandenspanning al gecontroleerd van je scootmobiel? :))
    Want je doet net of je het "zeilmeisje Laura" bent en aan een wereldtocht begint… John de Mol (Talpa) heeft vast interesse voor je reisverslag…

  88. Aad Verbaast 20 augustus 2010 om 09:42

    @Jan:
    nog even en de onderhandelingen met die Mol kunnen worden afgesloten. Camera’s op de scootmobiel en in de sleurhut. Nederland zal smullen bij het dagelijkse verslag.
    Waarom handelen mensen zoals ze handelen, is natuurlijk al een vraag die menigeen zichzelf (en aan anderen) stelde sinds de mens enigszins het aap-zijn dacht te zijn ontstegen.
    En nog steeds wordt er nog flink aan gesleuteld.
    Menig religie is daardoor opgestaan om de zoekenden naar dit antwoord gerust te stellen door te stellen dat er maar een reden is voor het handelen. Dat komt niet uit je zelf, maar door Gods wil. Een fraaie oplossing natuurlijk. Sterker nog, een heel groot deel (meer dan 3,5 miljard) van de wereldbevolking gelooft dat ook. Daarmee is de meerderheid bereikt.
    Daarmee de vraag afdoende behandeld?
    We vinden wel een manier om die 64 miljoen naar mij over te maken.

  89. Jan Bouma 20 augustus 2010 om 10:15

    @Aad… 9:42
    Wel aardig gevonden. Uiteraard roept je antwoord een x-aantal nieuwe vragen op. Inderdaad kan er oeverloos over worden gediscussiëerd. Bijv. de tegenvraag die dan rijst: "Is Gods wil dan ook verantwoordelijk voor mijn handelen?" Enz. enz.
    Ik zit met allerlei (soortgelijke) vragen omtrent onze "rechtspraak" tussen aanhalingstekens! En heb eigenlijk geen tijd voor uitwerking van je "nieuwe blog". Het was maar een idee.
    Vooralsnog heb je geen recht op die 64 miljoen. Misschien dat de Mol het betalen wil want die is nog steeds miljardair en kan het wel missen. Bovendien is die reportage het waard…:))
    Ik ga verder met m’n werk. Amuseer je; idem allen.

  90. VSp 20 augustus 2010 om 10:16

    @Aad. Oeps, Marie ook in ’t zonnetje. Het kan niet op. Dat ze genoten mag hebben. En taart naar wens smaakte.
    Dat netvlies is wel degelijk een probleem, maar overkoombaar. Slechts in 15% van de gevallen komt grote vriend M. op bezoek. Jammer van Sail. Zou de achtste keer geweest zijn
    Re toegangsdeur: Dat lukt the Iron Lady niet.
    Hard werken komt hier niet verder dan visionaire dromen die vervliegen in de slierten ochtendnevel boven de weldadig ogende frisgroene grasvelden waar af en toe schapen uit te voorschijn komen.
    En het Tassimo apparaat aan het werk zetten.
    Alle exclusieve Hollandse produkten inmiddels ingeladen en de trommelstokken als goed Tamboerijn klaar gelegd om een behouden thuiskomst te melden?

  91. Aad Verbaast 20 augustus 2010 om 11:57

    @Jan:
    de nieuwe blog staat er op. En geeft genog gelegenheid aan @allen om elkaar te onderhouden ook tijdens mijn afwezigheid.
    Om elkaar te onderhouden is niet eens die 64 miljoen nodig.
    Natuurlijk moeten de vaste gasten genoeg instituties en mesnen kunnen benoemen die nog wel wat onderhoud kunnen gebruiken om nog enisgszins naar behoren te kunnen functioneren.
    Macro= micro, dus je kan al beginnen met de gemeete Maarssen.. Om vervolgens op te klimmen, naar de provincie, het land, europa, de aardbol etc..
    Om dan uiteindelijk (daar heb je hem weer) uit te komen bij God.
    Godsgeklaagd natuurlijk!
    Succes gewenst alvast
    En voor vandaag, werk ze.

  92. Aad Verbaast 20 augustus 2010 om 12:00

    @VSp:
    het klinkt alsof jij het vakantieparadijs bij jou om de hoek hebt gekreëerd. Niet verkeerd natuurlijk. Alles onder handbereik.
    Ik moet het weer mee zeulen om me nog een beetje ‘thuis’ te voelen.
    Nu ik er overr nadenk. Misschien is het wel de laatste keer..
    Mischien is het wel zo handig een bord op de deur te spijkeren: "ik ben op vakantie" om dan gewoon thuis te blijven. Heeft wel wat.
    P.S. Ik ga nu weer even door met verzamelen.

  93. VSp 10 september 2010 om 16:12

    Een ieder kan natuurlijk ook hier verder schrijven aan de alledaagse mémoires, mits @Bouma zich niet laat verleiden om meegezogen te worden in het kielzog van duikende onderzeeboten die en passant torpedo’s afvuren en deze onschadelijk te maken.

Geef een reactie

