Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

China graaft zich in in Afrika

Waar het westen nog met de grondhouding worstelt dat afrika ons hard nodig heeft, heeft China ontdekt dat zij  afrika hard nodig hebben. En maken daar flink werk van. China zit vol met mensen maar niet vol met grondstoffen. Afrika wel. Oplossing: mensen kan je exporteren, grondstoffen kun je importeren. China graast de wereld af.  Afrika is speerpunt. Op geheel eigen wijze. Een kort overzicht.

Een paar cijfers (2008):
–          Totale handelsomvang met Afrika: 107 miljard dollar, 45% meer dan in 2007. (2003: 18 miljard).
–          1/3 van alle olie importen van China komt inmiddels uit Afrika.
–          Meer dan 500.000 Chinese bouwvakkers zijn er al hard aan het werk.

China en de Chinezen.
Een voor ons wonderlijke combinatie van andere cultuureigenschappen.
–          “Prosperity” en “longevity” zijn hoge individuele waarden van de Chinees.
–          Individueel: ze zijn bereid een veer te laten zolang ze het gevoel hebben er persoonlijk beter van te worden. Pragmatisme in een bijzondere vorm.
–          Een uitdaging voor de leiders: 1,3 miljard Chinezen staan te trappelen van ongeduld individuele rijkdom te verwerven. Het is het enige land dat al 20 jaar de economische groei moet dempen (gemiddeld 10% per jaar). Om de groei te kunnen managen, en het volk rustig te houden.
–          De internationale ‘oplossing’ vanuit de regering: bemoei je niet met ons, dan bemoeien we ons niet met jou. Nieuw? Nee. Gekopieerd van de Russen. In de jaren 50 (na China’s inval in Tibet) tot dogma verheven en omschreven in de “Vijf Principes van Vredige Co-existentie”. Kern principe: wederzijdse non-interferentie in elkaars interne zaken. China maakt sindsdien dankbaar gebruik van dit argument.

2005 een cruciaal jaar.
China roept 2006 uit tot het China-Africa jaar. Een heus Afrika”policy document” wordt wereldkundig gemaakt. Gaan met die banaan! Hoge politieke leiders struinen Afrika af om bilaterale overeenkomsten te sluiten met wie maar wil. Basis: “business is business, don’t mix business with politics”. “Win-win” situaties stellen zij en hun bilaterale partners.  

De nijpende tekorten van China? Voornamelijk olie, koper en cobalt.

Een paar voorbeelden in vogelvlucht:

Angola
Alle grootmachten hebben er om ‘gevochten’. Belangrijkste reden: olie.
China voorziet inmiddels Angola met miljarden aan “soft loans” in ruil voor olie. Inmiddels wordt er meer olie uit Angola geïmporteerd dan uit SA. China bouwt mee aan de opbouw van de infrastructuur van Angola. Telecommunicatie, spoorlijnen (“de koper route” vanuit Zambia) wegen, bruggen etc. Geen uitzondering overigens dat in deze (ook in andere landen) contracten wordt geëist dat minimaal 70% van de ‘bouwvakkers” Chinees moet zijn.
 
Zambia
Centrum van de ‘koperbelt”. Spoorwegen en mijnlicenties. 60% van de export van Zambia bepaald dit strategische erts. China zit er midden in.
 
Nigeria
Waar onder politieke druk Westerse ondernemingen terughoudend worden, ruikt China aan de mogelijkheden van dit olierijke land. Zelfde strategie: infrastructuur (Chinese arbeiders) en wapenhandel. In ruil voor olie. De barrelsstroom komt inmiddels flink op gang.

Sudan
Voornamelijk olie in ruil voor wapens. Naast Angola de grootste olie exporteur van Afrika naar China.
Volledig in lijn met hun beleid zegt een Chinese vertegenwoordiger: “As the Darfur issue is not an internal affair of China, nor was it caused by China, to link the two together is utterly unreasonable, irresponsible and unfair.”. Het land is vergeven van de Chinezen. En niet rond de vluchtelingenkampen.

Tsjaad
China bouwt een oliepijplijn naar Kameroen, raffinaderijen voor de inmiddels door hun opgepompte olie en een telecom netwerk. Mede mogelijk dankzij een miljarden injectie van de wereld bank, mits de projecten zouden bijdagen om de armoede te bestrijden. China en Tsjaad vinden het geld goed besteed. (Plaatje van deze site.).

Zimbabwe
China wordt wel eens gezien als de “only major international supporter” van Zimbawe.
Leverancier van o.a. Platinum. Ze halen ook wel eens een zeperd:  Ship of shame, een schip vol wapens voor Zimbabwe. Uiteindelijk neergestreken in Angola.    

Congo
Te midden van verschrikkelijke burgeroorlogen verleend China miljarden dollars voor koper in ruil voor het bouwen van infrastructuur (door Chinezen, nodig om het koper te vervoeren). Cobalt is de tweede ‘worst’. In elke hybride (energiezuinige) auto zit 2,5 kilo Cobalt. Het land zit ook vol goud. Er wordt jaarlijks alleen al 40 ton goud uit Congo gesmokkeld. Allerlei rebellen groeperingen kopen er wapens en munitie van.

Mozambique
Puur vanwege de WA actualiteit hier nog even in het lijstje. Niet veel te halen hier voor de Chinezen. Nou ja, wat hout. Desondanks actief. Het parlementsgebouw is al wel door Chinezen gebouwd. 😉 

Tot zover even, genoeg leesvoer al. En dan heb ik het nog niet eens gehad over:
Uganda , Liberia , Zuid Afrika, Malawi, Ethiopie , Sierra Leone, Egypte, Equatorial Guinea, Tanzania, Kameroen, Algerije, Marokko etc.

Oh ja: Nog een paar redenen voor China:

–          Afrika met 800 miljoen inwoners is ook een leuke potentiële afzet markt voor China. Als je die kunt openen ben je spekkoper voor je ‘goedkope t-shirts en schoenen’.
–          25% van de landen in de wereld zijn Afrikaanse landen. 25% van de stemmen in de VN

Verder: met meer dan  2250 miljard dollar aan reserves op zak (en groeiend) zoek je naar mogelijkheden om die te investeren. Westerse dollars. Daar kun je wel een potje mee breken.  

Op 14 november komt Trouw met een ‘verdiepend’ artikel in de krant: China kan niet tippen aan de VS naar aanleiding van het bezoek van Obama aan China. De grote leenheer van zijn failliete boedel inmiddels. Boeiend om te lezen hoe je jezelf een rad voor de ogen kunt dragen als je je niet wilt verplaatsen in de cultuur van een ander en slechts redeneert vanuit de eigen cultuur.

De grondstoffenoorlogen worden op geheel verschillende manieren al langer meedogenloos gevoerd. Obama denkt nog na hoeveel extra soldaten (10.000?) er naar Afghanistan gestuurd moeten worden. China stuurt 100.000-en bouwvakkers Afrika in.

De toekomst zal ons leren wie aan wie kon ‘tippen’.

Verder lezen:  
Het vervolg op dit blog:  Afrika, de volkstuin van China

Terug lezen:
04/11/09: Afghanistan, de bodemoorlog (ook deels over China’s rol)
09/11/08: De grondstoffenoorlog: Het wordt erger en erger.
23/08/08: One World One Dream
11/08/08: Georgië: wie heeft de leiding?
28/01/08: Oorlog? Het is al lang oorlog en dat zal alleen maar erger worden..
 
Extra bronnen:
CFR.org: China, Africa and oil.
CFR.org: Chinas rising role in africa
Chinese embassy.org: China Africa relations Aardig inkijkje hoe de Chinezen het bekijken.
IPCS.org: The dragon on Safari (PDF)
Heritage.org: Chinas grab for influence and oil

121 Reacties op “China graaft zich in in Afrika

  1. antoinette duijsters 23 november 2009 om 10:16

    Heel goed blog Aad, open de ogen van degenen die nog denken dat het westen de grote macht in de wereld is.

  2. martin 23 november 2009 om 10:18

    Zo kan China dan weer het geld verdienen dat vervolgens in de
    Amerikaanse economie wordt geinvesteerd en niet of nauwelijks
    in de eigen economie. Ook een aspect bij wie trekt aan het langste
    eind.
    Verder ben ik bang dat een soortgelijk artikel kan worden geschreven
    over de Westerse invloed in Afrika. Denk je echt dat de afgelopen tien
    jaar een kwalitatieve verandering is opgetreden waardoor het aanwakkeren
    van oorlogen (zoals Rwanda, VS ,-. Frankrijk), het instand houden daarvan,
    grondstoffen ruil e.d. tot het verleden behoren.
    Overigens een heel interessant artikel met veel bronnen. Die moet ik nog
    eens doorkijken.

  3. Aad Verbaast 23 november 2009 om 10:26

    @Antoinette: dankjewel. Dat was dan ook net de bedoeling. Soms denken we dat we ‘de enigen’ zijn.
    Dat is niet zo. Dat is nooit zo..

  4. Aad Verbaast 23 november 2009 om 10:35

    @Martin:
    == niet of nauwelijks in de eigen economie ==
    Over die stellling kunnen we nog wel eens over discussiëren. Het is het enige land wat ik ken wat al tientallen jaren de groei moet dempen (waar het Westen er alles aan moet doen die paar procenten groei voor elkaar te krijgen), omdat anders de opbouw van de nodige infrastructuur niet bij te benen is. Dat gaat dan ook nogal eens mis.
    == Verder… westerse invloed == Ga je gang zou ik zeggen 🙂
    == Denk je echt dat de …verleden behoren == Dat denk ik zeker niet. Het behoort zeker niet tot het verleden. Het zal eerder in heftigheid toenemen.
    Met dit blog wil ik slechts aangeven dat ‘de oorlog’ op totaal verschillende manieren gevoerd kan worden, en wordt. Daarnaast dat het een mondiale oorlog is. In dit blog het contintent Africa. Wel eens ‘het vergeten continent’ genoemd. Ten onrechte. Het is ook een slagveld van de grootmachten. Met ook miljoenen slachtoffers.
    Eens?

  5. Theo 23 november 2009 om 10:36

    Gedegen werk Aad. Heel informatief. Fragmenten kende ik wel, maar je hebt er een overzichtelijk geheel van gemaakt. De 21e eeuw is/wordt de eeuw van China. Europa economisch een verarmend gebied. Daar hoef je geen analytische professional voor te zijn. Ze infiltreren in Afrika, omdat daar ook een nog groot te ontwikkelen potentieel is. En de regimes corrupt genoeg…

  6. Aad Verbaast 23 november 2009 om 10:43

    @Theo: Niet alleen in Afrika wordt er gestreden. Waar niet, zou ik willen stellen. Maar zoals ik al naar Martin schreef, dit blog beperkt zich daar even toe. Het is al omvangrijk genoeg.
    Vogelvlucht, want over elke land kan je wel meerdere blogs schrijven. Vele fronten.
    == ook een nog groot te ontwikkelen potentieel is == en zo is het. Zowel voor de afzet, als voor de afname.
    Voorbeeld: de bekende reserves aan olie (en gas) in Afrika zijn ” slechts’ 9% van de wereldreserves.
    Maar vermoed wordt dat dat veel meer is. Veel is nog helemaal in kaart gebracht.

  7. jan bouma 23 november 2009 om 10:51

    @Aad
    Complimenten. Analytisch stuk. Kom er nog wel op terug. Idem dank voor je laatste comment vorige blog.

  8. paco painter 23 november 2009 om 10:55

    Die Chinezen zijn slim en lachen zich een bult om Amerika dat alleen miljarden investeert inde oorlogsindustrie. Dat gaat ze opbreken.
    Prima blog, Aad

  9. Aad Verbaast 23 november 2009 om 11:22

    @Jan: dank.
    == Kom er nog wel op terug == Daar rekende ik toch al wel op. 😉
    @Paco: ze zijn in ieder geval anders ‘slim’. Glimlachen kunnen ze uitstekend. Naar iedereen. Wordt ten onrechte nog wel eens verkeerd geïnterpreteerd.
    == Amerika dat alleen miljarden investeert in de oorlogsindustrie. == 1000-en miljarden. En wil daarmee oorlogen winnen. Tot zover onduidelijke resultaten.
    China is net zo intensief bezig met deze oorlog, en verdient er geld mee. Ook dat noemen ze win-win. Een belangrijk verschil in benadering.

  10. Peter Louter 23 november 2009 om 11:28

    Recent zag ik ook een pleidooi om de bemoeienissen van China met Afrika postief te beoordelen. De focus lag daarbij vooral op de aanzienlijke kwaliteitsverbetering in de agricultuur en daarmee samenhangende voedselproductie. Er zijn echter voldoende redenen, zoals ook door jou aangevoerd, om daar aan te twijfelen. Wat zou er met Afrika gebeuren als we daar allemaal gaan ‘chinezen’. Het is echter aan Afrika om daar een antwoord op te vinden.

  11. Aad Verbaast 23 november 2009 om 11:44

    @Peter: ik kom nog met een vervolg blog over China en de "agricultuur" zoals jij dat noemt. Het voerde te ver om dat hier ook nog mee te nemen. Ik kom er dus op terug.
    == Wat zou er met Afrika gebeuren als we daar allemaal gaan ‘chinezen’. Het is echter aan Afrika om daar een antwoord op te vinden. ==
    Afrika is natuurlijk ook maar een verdeeld samenraapsel van 50 staten. China sluit dan ook bilaterale contracten af. Maakt niet uit met wie.
    Inmiddels (daar is ook genoeg over te vinden in de links) zijn er wel degelijk protesten van de bevolking tegen de sterk toenemende invloed van de Chinezen. Maar het volk heeft weinig te vertellen in de meeste staten. En het zijn natuurlijk ‘internal affairs’ en daar neemt China altijd afstand van.. 😉
    En natuurlijk zijn er redeneringen genoeg te vinden op ht internet (ook gelinked hier) dat China een positieve invloed op Afrika heeft. Ze praten immers zelf altijd over "win-win".
    Wel even een andere aanpak dan Koenders die met een aantal miljoenen aan ontwikkelinggeld komt om een of ander Afrikaans land te ondersteunen met een of ander projectje. Natuurlijk wel onder ‘keiharde vooraarden’… Anders gaat de geldkraan dicht, zegt hij nog met ferme taal..
    De Nederlandse kleuterklas?

  12. Zilvertje. 23 november 2009 om 11:57

    Het gaat om de dingen: dieven, armoede, macht, vervuiling en list en bedrog. Het is een leerzame bijdrage.

  13. Aad Verbaast 23 november 2009 om 12:19

    @Zilvertje: en zo is het. Op grote schaal een wijdverbreid verschijnsel. Op kleine schaal ook.
    Macro=micro. Aan ieder om te laten zien dat het ook anders kan, zelfs moet!

  14. cor verhoef 23 november 2009 om 12:30

    Informatieve bijdrage Aad.
    De Chinezen winden overigens geen doekjes om hun werkelijke bedoelingen: "Win-win" is een mooie soundbite maar niet meer dan dat. Het gaat China natuurlijk maar om 1 ding en dat is de honger naar olie, staal en andere grondstoffen voeden van veroorzaakt door de mega-economie van het land. Als daar de bevolking van een Afrikaans land beter van wordt is dat leuk, maar mocht er slechts een kleine Afrikaanse elite beter van worden, dan wordt er ook niet gemopperd in Beijing.
    Birma is daar een mooi voorbeeld van.
    Dat stuk in de Trouw heb ik toevallig ook gelezen. Nog nooit zoveel onzin per vierkante cm tot mij genomen..
    groet,
    cor

  15. Aad Verbaast 23 november 2009 om 12:42

    @Cor Verhoef:
    China speelt het ‘spel’ op een heel andere manier inderdaad. En er worden minder doekjes om gewonden. Die mening ben ik ook toegedaan. China glimlacht en gaat haar eigen gang.
    Het Westen (maar even generaliserend, je weet wat ik bedoel) heeft niet strikt andere bedoelingen, maar moet er van alles omheen bedenken ("war on terror" etc. etc.) om de ware bedoelingen te verhullen. Oorlogsretoriek. Om de publieke opinie mee te krijgen, voor vuile spelletjes.
    Op beide is van alles aan te merken. Dat doe ik dan ook. Het is een dodelijk spel. Om de overwinning. Of op zijn minst om overleving van de eigen ‘parochie’. Ten koste van alles.
    "Trouw": == Nog nooit zoveel onzin per vierkante cm tot mij genomen.. ==
    Ik lees wel meer grote onzin 🙂
    Maar de naiviteit er van deed me ook van de stoel rollen. Maakt dan ook weer duidelijk waar Trouw staat.

  16. ron rozen 23 november 2009 om 13:26

    mooi blog

  17. iris kijkt 23 november 2009 om 14:44

    Schiet voor Afrika ook niet echt op , heb ik de indruk. Misschien dat wel die eis dat 75 procent van de werknemers in infra-structurele projecten e.d Chinees moet zijn paradoxaal genoeg tot gevolg zou hebben dat die infrastructuur er ook echt komt ? In plaats van dat het geld al verdwenen is in allerlei zakken voordat er nog maar een schop de grond in is gegaan ?

  18. Arnold Kemp 23 november 2009 om 15:10

    @Aad,
    Wat het westen in geen 100 jaar ontwikkelingshulp is gelukt, christelijke "naastenliefde" in een andere gedaante, gaat China in heel korte tijd op grond van pure eigenbelang in Afrika rechttrekken. En daarmee wordt het primaat van het eigenbelang, het hart van iedere markteconomie ("kapitalisme"), maar weer eens bewezen. Klinkt fantastisch, maar is dat ook zo?
    Voordeel van deze fantastische groei van China (10%), India (8%) en Afrika (5%) is dat wij binnenkort ook zebra’s in Nederland in de buitenlucht kunnen houden. De pit van de volgende mango die ik eet ga ik planten in mijn tuin. Als iedereen de laden uit zijn diepvries haalt kan daarin een ijsbeer huizen. Heb ik ook altijd graag willen hebben.
    Voorbeeld doet volgen. Het defensiebudget van China is ondanks al die groei maar een fractie van die van de VS. China heeft die groei dan ook hard nodig. Mogelijk vanwege het streven naar wereldsuprematie zal al mijn jongensdromen, van mango tot ijsbeer, uitkomen.

  19. Rubio 23 november 2009 om 15:34

    Aad, ik zou zeggen; laat de Chinezen maar gaan in Afrika..ze steken hun hoofden immers in een wespennest? De Islam.. en dan mn de Noordelijke Afrikaanse staten en Nigeria, Somalie, Soedan, Tsjaad ed.
    Ze zouden beter moeten weten wbt de problematiek die ze al in eigen land hebben met de Turkmenen/Oeigoeren..
    Ik denk dat ze zichzelf daar gaan tegenkomen net als de Russen destijds in Afghanistan hoewel die het er toen net als het Westen nu daar totaal verkeerd ‘aangepakt’ hebben..
    Iig, De ‘Nieuwe’ Graaiers…

  20. martien 23 november 2009 om 15:35

    Mooi. De Chinezen pakken het handiger aan. 🙂

  21. Aad Verbaast 23 november 2009 om 15:41

    @Ron: dankjewel. Stof genoeg om te doen opwaaien. Naast Sahara zand.
    @Iris kijkt: hier worden grote zaken gedaan. Je kunt je terecht afvragen voor wie die "win-win" situatie waar ze over hebben natuurljk opgeld doet.
    Dat is niet de gewone man vrouw die daar rondloopt. Maar die heeft ook niets te vertellen daar.

  22. Aad Verbaast 23 november 2009 om 15:55

    @Arnold Kemp:
    Er wordt door de Chinezen letterlijk hard aan de weg getimmerd daar. Op alle fronten.
    Je verwijzing naar klimaatveranderingen: heel ander onderwerp weer, ook goed genoeg voor vele blogs. Vooralsnog is de US veruit de grootste vervuiler, goed voor 25% van alle (CO2) vervuiling ter wereld, met 5% van de bevolking. Bron (o.a.):http://www.vexen.co.uk/USA/pollution.html#Biggest
    En hebben er alles aan gedaan dat tij niet te keren..
    Defensie: de cijfers van China zijn niet goed bekend. Daar wordt veel over gespeculeerd.
    Die van Amerika beter. Je kan ze overal op internet vinden. Maar dat is wel exclusief allerlei speculatieve uitgaven die defensie gerelateerd zijn. Het zal ook het grootste budget ter wereld zijn. Veruit.
    Een aardig overzicht vind je hier:http://www.globalsecurity.org/military/world/spending.htm
    Met 5% procent van de wereldbevoking 50% van het militaire wereldbudget opsnoepen?
    Op deze wijze oorlog voeren is kostbaar. Maar dat wist Cleopatra al…
    De Chinezen verdienen er geld aan. Dat is ook een keuze.
    Boeven zijn het allemaal.

  23. Aad Verbaast 23 november 2009 om 16:02

    @Rubio:
    Ik denk dat we weinig keus hebben ze te laten gaan. Ze gaan er voor en zijn niet te stoppen. De Amerikanen net zo. We zijn slechts toeschouwers, en kunnen oogstens proberen te begrijpen wat er aan de hand is. En dat is niet misselijk. Wel misselijk makend allemaal.
    De toekomst zal het leren. Of ze het ooit zullen leren is de vraag.

  24. Aad Verbaast 23 november 2009 om 16:03

    @Martien: tja, daar heeft het wel de schijn van. Maar dan worden wel allerlei normen en waarden overboord gezet om ergens nog waardering voor die handigheid op te kunnen brengen. Net zoals bij alle andere strijdende parttijen overigens. Ieder zijn ‘handigheidjes’…. Ieder zijn eigen normen en waarden.Het zijn niet de mijne.

  25. eva 23 november 2009 om 17:08

    Zo Aad: dat heb je weer mooi voor ons uitgezocht!
    Doet mij denken aan het boek van Henning Mankell: "de chinees".
    gr eva

  26. Aad Verbaast 23 november 2009 om 17:15

    @Eva:
    Het was inderdaad nog wel wat zoekwerk, maar dan heb je ook wat 😉
    Dank voor de tip: ik moet het even opzoeken. Kende het boek niet. Met de Sint in aantocht een waardevolle tip, lees ik zo even in de recensie.

  27. hyperinflatie 23 november 2009 om 17:46

    Ik denk dat ze tijd tekort komen om echt door te groeien tot een wereldmacht.
    En wanneer China werkelijk de wereldmacht wordt die de USA vervangt; wat krijgen we dan?
    Als de Chinezen werkelijk de touwtjes in handen krijgen, dan veranderd hun goedaardigheid zeer snel.
    Ze zijn nu nederig omdat ze nog zoveel dollars hebben en die willen ze in stilte zoveel mogelijk opmaken en investeren.
    Het zou beter zijn als de boel wat sneller instort, anders zijn we het haasje hier in Europa. We kunnen nu nog omschakelen naar eigen industrie en protectionisme, maar dat doen we alleen als de boel radicaal instort.
    We hebben nu nog wat voorsprong, maar als dat verdwijnt dan kunnen Europa en Amerika in een derde wereld land veranderen, omdat we nauwelijks nog eigen industrie hebben.

  28. Rob Segers 23 november 2009 om 17:58

    En toch zal China nooit zo dominant kunnen worden als de USA omdat ze enkel economisch expanderen en niet cultureel.
    Waar wil u wonen: in Californië of in in Kanton?
    Dat bedoel ik net. Economie is tijdelijk, cultuur is sterker.
    Wie wil er bv. echt Chinees leren?
    Zelf heb ik hier net mijn hoofd zitten breken op een online taaltest Engels van een talenschool (www.EnglishAcademy.be voor de geïnteresseerden).
    Wel, dat zie ik mezelf – of iemand anders – nog niet doen in het Mandarijn, niet enkel omdat we de taal niet kennen, maar omdat we ook niet echt geïnteresseerd zijn in die taal of de Chinese cultuur.
    De economische groei in Afrika zal trouwens sterk verminderen zodra de Chinese doorkrijgen dat corruptie, inefficiëntie, infrastructuurproblemen, ziektes en onvoldoende werkethiek de productiviteit van hun investeringen ondermijnt.

  29. Aad Verbaast 23 november 2009 om 18:30

    @Hyprinflatie:
    == Ik denk dat ze tijd tekort komen om echt door te groeien tot een wereldmacht. ==
    Waarom denk je dat?
    == En wanneer China werkelijk de wereldmacht wordt die de USA vervangt; wat krijgen we dan? ==
    Geen idee. Jij? Minder oorlog?
    == Als de Chinezen werkelijk de touwtjes in handen krijgen, dan veranderd hun goedaardigheid zeer snel. ==
    Waarom denk je dat? Zijn ze goedaardig?
    Rest: zo zomaar kunnen..

  30. Aad Verbaast 23 november 2009 om 18:39

    @Rob Segers:
    == En toch zal China nooit zo dominant kunnen worden als de USA omdat ze enkel economisch expanderen en niet cultureel. ==
    Is dat dan de sleutel? Cultureel dominant worden? Tegen welke prijs? En wat levert het op?
    Amerika heeft er ervaring mee. Drama’s.. En failliette inboedel om maar wat te noemen.
    == Waar wil u wonen: in Californië of in in Kanton? == Geen van beide. Jij?
    == Wie wil er bv. echt Chinees leren? ==
    Niemand, Maar is dat nodig dan?
    == .. niet echt geïnteresseerd zijn in die taal of de Chinese cultuur. ==
    Klopt. Een Westerse denkfout. Je kunt je maar beter interesseren in de cutuur om te begrijpen hoe het werkt. Zonder inzicht geen uitzicht.
    De Chinese taal kun je overigens in het Nederlands leren.. Maakt het wel uniek.
    == De economische groei in Afrika zal trouwens sterk verminderen zodra de Chinese doorkrijgen dat corruptie, inefficiëntie, infrastructuurproblemen, ziektes en onvoldoende werkethiek de productiviteit van hun investeringen ondermijnt. ==
    Als weerwooord: dat weten ze allang. Kan je nagaan hoe het hoog het water aan de lippen staat.
    Ondertussen zien ze het nog als een win-win.
    Hoeveel brengen de "investeringen" die Amerika doet op?
    China investeert overigens niet zo veel. Hun cultuur is in deze ook een hele andere dan de Westerse.
    Het is daar een cash cultuur, wij denken in investeringen. Kapitaal verschil!

  31. coby 23 november 2009 om 18:44

    Net zoals laatst in een bijdrage van Martin over wat er achter en rondom allemaal speelt en speelde bij het bezoek van Obama aan China, is ook dit een bijdrage die meer informatie geeft over de activiteiten van China. Leerzaam en ook verontrustend…
    Hartelijke groet, Coby

  32. Aad Verbaast 23 november 2009 om 19:17

    @Coby:
    Tipjes van de sluiers, topjes van de ijsberg?
    Ik denk van wel..
    Obama heeft het in China ook over "prosperity":
    "Obama Says U.S.-China Trade Spurs Prosperity for Both"http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aB7vGIMaH6GE&pos=8
    Je zou haast denken dat ze beide het beste met elkaar voor hebben 😉
    En ondertussen?
    Dank voor de tip van de blog van Martin:
    Ik zet die er nog even bij:http://www.vkblog.nl/bericht/287019/Staatsbezoek_Obama_aan_China
    "Staatsbezoek Obama aan China"

  33. jan bouma 23 november 2009 om 20:04

    @Aad
    Soms komt uit onverwachte hoek (die niemand nu nog kent) een
    koerswijziging van de demografische ontwikkeling. De doorgroei naar 9,3 miljard
    wereldburgers in het jaar 2050. Kijk naar je "tikkende tijdbomklok" hier op je eigen blog.
    De Indiaase bevolkingstoename is nog groter en in het geheel niet beheersbaar
    zodat binnen één decennium India meer inwoners schijnt te hebben dan China.
    De ratrace tussen de naties, groot of klein, de eindigheid van alle grondstoffen, het
    gebrek aan onderlinge coëxistentie en de instandhouding van het "wij tegen zij" denken
    is toch gedoemd te eindigen in catastrofe.
    Enfin. Je weet ik sprak de Chinese diplomaat Lei Pe (en ik moest toen denken aan "leipe"
    waar wij wat anders onder verstaan.
    We kunnen gevoegelijk stellen dat alle landen tesamen ter wereld bezig zijn om zo snel
    mogelijk een apocalyptisch einde te bewerkstelligen.
    Mijn Chinese blog voor meer: http://www.vkblog.nl/bericht/282446/%22…De_mens_is_nietig…%22_in_beeld_gebracht_en
    En de vertaling ervan was uiteindelijk: "De mens is nietig"
    Misschien is dit een juiste relativering. Men kan ook nog aanklikken "Bevoorrecht DNA" op m’n blog in de widgetruimte.
    Genoeg nu. Tot morgen.

  34. martin 23 november 2009 om 20:17

    Het heeft even geduurd maar ik ben het eens. (Aad Verbaast 23-11-
    2009 10:35)
    Vandaag was ik in Antwerpen bij een vredesgroep. In Belgie is wat
    meer aandacht voor Afrika en ik zag enpassant tussen het praten door
    over al blaadjes over wat er uit Afrika gehaald wordt door Westerse
    bedrijven. Zelf schrijven zit er even niet in, maar het zou een mooi
    onderwerp zijn voor een tweeluik met dit blog.
    Vergeten continent? Nee kapot gemaakt continent. De grootmachten
    uit Noord, Oost en West gaan er hun gang, gesteund door corrupte
    regeringen, op snelle winst beluste bedrijven etc.

  35. wj-tje van de VSp 23 november 2009 om 20:20

    Africa? In & out of Africa? Boeiend. Het tweede continent. Alle componenten aanwezig, je kunt het zo gek niet bedenken . Van bootje jatten, via kannibalisme, tot reli-konflikten, Kill-‘m -man-djaro, Macho-man-gulo, tot de dappere Dodo’s op dat eilandje.
    Nog meer? Slaven, de schreeuwende leeuw, Freetown, via de Shell enclaves en Port Harcourt, naar Matadi en boomstammen afleveren onder de Tafelberg.
    De binnenlanden, beautiful Malawi, en nog zoveel, zoveel, zoveel meer. Van alles en nog wat in dat onbegrensde continent.
    Laat de Chinezen maar een tijdje hun gang gaan. Niet verkeerd. Indien respectvolle tolerantie op dat continent, ooit, ooit, een kans krijgt, blijft er misschien, naast een snelle verbinding naar de kusten nog wel een hap-slik-weg-met -stokjes-restaurant over.
    Het continent Afrika is fenomenaal, onbeheersbaar. Daardoor onweerstaanbaar verleidelijk en aanlokkelijk.
    Een drukje op de geheimcode’s in Washington, Europa, het Midden Oosten, ja zelfs in Japan en ZuidKorea en geen Chinees keert meer huiswaarts: gedoemd om hun erfenis in de vorm van elders reeds nage-aapte Babi-pangpang te verkopen.
    Heel simpel. Er zijn meer kapers op en langs de kust. En in de binnenlanden. Met ook lange tentakels.
    Zoals, IMF, World Bank, EU, Blankfein wellicht, de Russen en nog velen meer.
    Een ding nog:
    Indien de Von Amsberriegies met hun volksverleppende dadendrang als alternatief voor Machodinges in handen van de Chinezen vallen, geen probleem dezerzijds.
    In de Golf van Gizeh, naar ik vernomen heb, wordt ook een aangenaam-verpozen-taxfree resort opgezet waar het fee-eriek vertoeven is voor een prikkie. Ook als die dochtertjes wat ouder zijn en uitgehuwelijkt moeten worden. Middellange termijn results guaranteed. Levert ook wergelegenheid op en het MvD betaalt mee voor een revalidatie ziekenhuis voor gewonde mede-Nederlanders, die gestationeerd zijn in hun respectievelijke binnen- of buitenland, waaronder Spaanse influisteraars uit La Ceuta en Marechaussees die betrokken zijn bij de bewaking van dat koninklijk grondstukje in ARG en afgeworpen zijn door een losgelaten stier.
    Daarvoor steekt zelfs de VSp z’n vingers in het opgestookte vuurtje.
    Kijk, zoiets gunt de VSp dan wel weer aan het aspirant koningspaar. Dubbeldikke winst. Voor de rest zal het de VSp geen Unoxworst waard zijn.
    Alhoewel??????????
    Prettige avond nog

  36. Aad Verbaast 23 november 2009 om 20:35

    @Jan:
    India: mij nog niet geheel duidelijk welke rol die eigenlijk spelen in dit spel. Ik lees er ook weinig over. Behalve dat de rol en positie niet duidelijk is. Mischien te druk met echte binnenlandse problemen?
    9.3 miljard, 2050: ik durf er niet aan te denken. Dat loopt natuurlijk helemaal uit de klauwen..
    Ik dacht er overigens wel eerder aan:http://www.vkblog.nl/bericht/171704/%21_Onze_Planeet%2C_hel_en_verdoemenis_%21
    "Onze planeet: hel en verdoemenis", een oud blog, voorloper en ‘opwarmertje’ van vele volgende.
    We schrijven veelal over dezelfde problemen. Ieder op eigen wijze. :-))

  37. Aad Verbaast 23 november 2009 om 20:42

    @Martin:
    Da’s mooi dat we het wel eens zijn. Heeft even geduurd, maar komt mischien om at (zoals je schreef) ook met ander dingen van doen was. Ook wel in lijn met dit onderwerp begrijp ik. Alles heeft met alles te maken.
    == Nee kapot gemaakt continent. De grootmachten uit Noord, Oost en West gaan er hun gang, gesteund door corrupte regeringen, op snelle winst beluste bedrijven etc. ==
    Ook eens met je op dit punt. Trieste constatering, maar wel waar naar mijn mening.
    Koenders met zijn knopen- en kerkenzakje doet zijn best, maar heeft het nakijken. Met de stoere taal: als je niet doet wat ik zeg, draai ik de kraan dicht. China strooit met miljarden, en stelt geen eisen. Naar wie wordt er geluisterd?

  38. Aad Verbaast 23 november 2009 om 20:52

    @WJ-tje:
    je betoog doet me ineens denken aan GJB Hilterman..
    Die begon zijn verhaal te vertellen in een lange volzin.
    En dan ineens zei hij: "Goedemiddag beste luisteraars, De toestand in de wereld door GJB Hilterman".
    Inderdaad: een continent om nooit te vergeten. Daar kunnen we ons allemaal in vinden.
    Wat een bende!!
    P.S "1: :Safari al geboekt? Ga je de Kilimanjaro nog beklimmen? Duikvakanties al gepland? Palmbomen op de Seychellen al in het vizier?
    P.S. 2: In een van de vele links in dit blog, wordt ergens de naam Golden Sachs genoemd (vorig blog: "ik doe het werk van God").
    Degene die dat vindt, krijgt zo maar de vetleren medaille van verdienste van mij..

  39. martin 23 november 2009 om 20:58

    Aad staar je niet blink op Koenders, die heeft een klein
    beetje geld. De rol van Nederlandse bedrijven en
    investeringen in Afrika kan al weer een heel ander licht
    op Nederland op dat continent werpen.
    Ik kwam ook nog het volgende citaat tegen:”China is just one country extracting oil,” Sumayya Hassan Athmani, company secretary of the National Oil Company of Kenya told IPS. ”It is unfair to blame China for problems if there are others in the oil industry whose hands are not clean. We all know what happened with Shell in Nigeria."http://paguntaka.org/2007/05/29/africas-natural-resources-have-led-to-conflict-and-corruption/

  40. Smokey Robbinson 23 november 2009 om 21:01

    @Aad, te beginnen met de goeie titel. Weet je nog dat in de tijd van, laat ik zeggen de blikken bewaarbus van mijn blog, de Chinezen het " Gele Gevaar"werden genoemd? Ze kwamen toen ook in groten getale naar Nederland, vermeldt de historie. En daar gingen ze zelfgebrande suikerpinda`s verkopen: "Pinda-pinda-lekka-lekka, als je maar vijf centen biedt ", was het lied. En ze moesten ook fietsen leren. Dat was een hilarisch gebeuren onder het toeziend oog van de Hollanders.Vervolgens schoten de eerste Chinese restaurantjes als paddestoelen uit de grond. De Chinezen hielden nooit hun hand op en werkten hard. Het gele gevaar werd nooit gevaarlijk…. Maar nu je het actuele aankaart… `l Histoire se repète?
    Als het op een fair-playmanier kan, is het niet erg dat zij meehelpen Afrika te helpen met een win-winconcept. Wie weet biedt het perspectief. Voor niks zal de Rijzende Zon( o nee, dat is Japan) opgaan. Eerlijk zullen we alles delen, ik een beetje meer dan jij, kan nog net.
    Nu ga ik eerst jouw blog intensiever lezen.

  41. Aad Verbaast 23 november 2009 om 21:02

    @Martin:
    dank voor de tip en getoonde zorg. Maak je geen zorgen. Ik staar me zeker niet blind op Nederland en/of Koenders. Dat doen (hemd is nader dan de rok) de Nederlanders zelf wel. Die vinden Afrika wel heel ver van hun bed.. Die kijken liever naar figuranten op het wereldtoneel. Of zelfs op het dorpstoneel.
    == De rol van Nederlandse bedrijven en investeringen in Afrika kan al weer een heel ander licht op Nederland op dat continent werpen. ==
    Ik ben wel benieuwd wat je daar mee bedoelt. Ik kan dat niet helemaal vatten, dus vraag ik er even naar.
    P.S. Het citaat ik lees het net) : iedereen (!!) heeft bloed aan de handen daar, en ze wasssen ze allemaal in onschuld.

  42. Aad Verbaast 23 november 2009 om 21:19

    @Smokey:
    De Chinezen in Nederland, weer een heel bijzonder verhaal. Ook weer een blog waard trouwens.. Daar kunnen de integratie bloggers hier weer hun hart mee ophalen, of juist niet. ;-)http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Chinezen_in_Nederlandhttp://www.acbkenniscentrum.nl/chinezen
    Als opstapje, en beginnetje.
    En? Hoor je ze hier in ‘Nedelland’? Men weet niet eens hoeveel het er zijn..http://www.wereldjournalisten.nl/factsheet/2007/08/02/chinezen_in_nederland/
    Is dat omdat ze goed geintegreerd zijn? Of omdat we ze niet eens opmerken en een geïsoleerd landje in een land blijven.. Goed vraag voor van der Laan. Zou hij daar al eens over nagedacht hebben, en rekening mee hebben gehouden in zijn "visie-document"?
    Het kan ook allemaal anders..

  43. martin 23 november 2009 om 22:18

    De ontwikkelingshulp valt weg tegen het geld
    wat weer terugstroomt naar ons kleine landje
    aan de Rijn. Nederlandse bedrijven die in biobrandstoffen
    investeren, door de verbouw hiervan de bodem leegvreten
    het drink water opmaken, slopen meer dan Koenders
    bijdraagt. Maar het prive innitiatief vanuit Nederland wordt
    geen strobreed in de weg gelegd. Sterker nog het wordt
    geholpen.

  44. Aad Verbaast 23 november 2009 om 22:24

    @Martin: ze noemen de Nederlanders wel eens die kleine Chinezen van het Westen. Is dit een voorbeeld er van?
    Linkjes die je verhaal ondersteunen?

  45. P.H.M. van de Kletersteeg 23 november 2009 om 22:45

    Tja, zo kan je zien waar beleid en werkmentaliteit toe voert
    Al vanaf de zestiger jaren mogen de staatsbedrijven machines invoeren, zolang die hun export verhogen.
    Wat kosten betreft: In het oostblok zijn de loonkosten LAGER dan in China; maar door de verotte werkmentaliteit zijn ze zelfs geen schaduw van concurrentie voor China.
    Het enige wat oostblok draaiend houdt zijn subsidies.
    En natuurlijk stelt China zijn inkoop (ruw matereaal) veilig
    Hoe? Wo cares/ met geld natuurlijk.
    of een regering corrupt is of niet is niet hun zaak.
    Internatonaal zijn er veel chinese gastarbeiders.
    Ze komen, ze werken hard en goed, en gaan weer.
    Daar is niks mee.
    Zelfs in rijke arabische landen.
    het geheim: werklust.

  46. martin 23 november 2009 om 22:51

    Ee start pagina voor het probleem zou deze kunnen zijn:http://www.pala.be/nl/nieuws/afrikaanse-landbouwgrond-meer-en-meer-in-handen-van-multinationale-producenten-van-biobrandst
    of dezehttp://www.mo.be/index.php?id=62&tx_uwnews_pi2[art_id]=19184
    In dit artikel zien we in een Nederlands bedrijf opduiken, maar lees ook de afgewogen conclusie: http://www.globalbioenergy.org/uploads/media/0804_GRAIN_-_Extract_on_Indian_agrofuels.pdf
    Of dit artikel uit NRCNext: http://www.nrcnext.nl/bibliotheek/2009/07/09/ :Het is een potentiële buitenlandse investering in infrastructuur en werkgelegenheid. Maar ook een bedreiging voor het grondbezit van kleine boeren en hun toegang tot zoiets essentieels als water.

  47. ron 23 november 2009 om 22:57

    Vooral in Afrika loopt het westen al wat jaren achter de feiten aan. Waar niet, begin ik me af te vragen. Poltiek is ‘business’, en daar hebben de Chinezen meer kaas van gegeten als ons.

  48. Aad Verbaast 23 november 2009 om 22:59

    @Kletersteeg, je noemt het woord werklust.
    Klopt als een bus inderdaad. Ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen.
    Ik noemde het al hierboven: cashcultuur.
    Waarom niets doen als je in die tijd ook geld kan verdienen? Daar hebben ze een duidelijk antwoord op.
    Achter die werklust zit overigens het woord: prosperity als hoge waarde, wat ik al aangaf in de blog.
    Bijzonder contrast en eiland in die regio zijn de Philipijnen. Daar geven de fabrikieksdirecteuren het salaris het liefst zo gespreid mogelijk. Als je in een keer (bijvoorbeeld aan het eind van de maand) het salaris geeft, dan komen ze de eerste twee weken daarna niet. Ze komen pas weer als het geld op is..
    Als een Chinees te veel geld krijgt (meer dan hij op kan maken), denkt hij: da’s makkelijk verdient, en gaat twee keer zo hard werken. Bij twee bazen als het moet. Er zitten immers 16 uren in een wakkere dag..
    Natuurlijk gechargeerd, maar wel het patroon.

  49. Aad Verbaast 23 november 2009 om 23:00

    @Ron:
    Leuke invalshoek van je: politiek is business. Kon heel best wel eens waar zijn.
    Meer dan ons wil doen geloven.
    Jij kan het weten: met die "Berli.." in jouw woonland.

  50. Aad Verbaast 23 november 2009 om 23:05

    @Martin:
    Hartelijk bedankt. Ik heb ze even snel doorgelezen. Morgen rustiger.
    Kan ik heel goed gebruiken. Voor een vervolg blog van dit blog. Gaat over boeren..
    Ook een heel verhaal..

  51. Marjelle 24 november 2009 om 01:16

    Informatief blog, Aad. 🙂

  52. meneer_opinie 24 november 2009 om 01:25

    Ontwikkelingssamenwerking is absoluut business. We doen hier wel alsof we de arme Afrikanen willen helpen maar dat geldt alleen voor Artzen zonder grenzen en dergelijke. En ook die zijn allereerst geintersseerd in hun eigen carriere. k draai al 15 jaar mee in dat wereldje en ik moet de eerste echte altruist nog tegenkomen.
    De EU geeft ontwikkelingshulp aan Angola dat helemaal niet arm is om onderhandelingen over de toegang tot olie diamanten en visrechten (tonijn) te smeren. En ik heb EU-politci horen klagen dat door de aanwezigheid van China en anderen invloed in Angola relatief erg duur is…ik den niet dat de VS en Europa in Afria achter het net zouden vissen. Maar een nieuwe grote concurrent erbij is wel lastig. Daar moet wat aan gedaan worden. Een manier om het de concurrent lastig te maken is om hem in een waad daglicht te zetten. En dat wordt dan oo gedaan. Maar dat is puur een geval van de pot die de ketel verwijt dattie zwart ziet..

  53. wj-tje van de VSp 24 november 2009 om 03:26

    Even zwengelen.
    Was iemand al over Koenders begonnen die op een verkenningsmissie naar Afrika ging?

  54. Gus 24 november 2009 om 05:02

    Ja, de Chinezen zijn aardig aan het fucking around. Denk niet dat de Dalai Lama nog ooit zijn land terug ziet. Behalve dan op picture postcards.

  55. ceesincambodja 24 november 2009 om 05:28

    Het (Aad-)verbaast me niets, Aad. Kom maar eens een kijkje nemen in Cambodja zou ik zeggen.
    Degelijk blog.
    Ceesgegroetje

  56. Aad Verbaast 24 november 2009 om 08:40

    @Marjelle: ik gooi er maar wat leeswerk voor je in 😉
    @Gus: vanavond toch maar even bij de Chinees langs?
    @Cees: inspiratie? Blog over de Chinezen in Cambodja? Wat valt daar te halen?

  57. Aad Verbaast 24 november 2009 om 08:48

    @Meneer Opinie:
    Een kenner: verbaast me helemaal niets wat je daar aan informatie geeft.
    Wel een interessant punt. De discussie hier in Nederland (van sommige partijen, of partijleden) is dat ontwikkelingshulp een bodemloze put is, terwijl jij aangeeft dat het business is.
    Lijkt nogal in tegenspraak, tenzij met die bodemloze put bedoelt wordt dat wij Nederlanders zo slecht business doen daar, en dus alleen maar verliezen maken. "VOC-mentaliteit"?
    Ken je de film : Darwin’s Nightmare?http://www.hollanddoc.nl/programmas/20008070/afleveringen/36447819/
    Bevestigt jouw verhaal helemaal.
    China is daar overigens wel duidelijk in. Het is business. win-win.

  58. Aad Verbaast 24 november 2009 om 08:59

    @WJ-tje:
    == Was iemand al over Koenders begonnen die op een verkenningsmissie naar Afrika ging? ==
    Ik heb de naam al twee keer laten vallen hierboven.
    11:44
    Wel even een andere aanpak dan Koenders die met een aantal miljoenen aan ontwikkelinggeld komt om een of ander Afrikaans land te ondersteunen met een of ander projectje. Natuurlijk wel onder ‘keiharde vooraarden’… Anders gaat de geldkraan dicht, zegt hij nog met ferme taal..
    De Nederlandse kleuterklas?
    20:42:
    Koenders met zijn knopen- en kerkenzakje doet zijn best, maar heeft het nakijken. Met de stoere taal: als je niet doet wat ik zeg, draai ik de kraan dicht. China strooit met miljarden, en stelt geen eisen. Naar wie wordt er geluisterd?
    Maar nog niet over een van zijn laatste geheime missies naar Afrika om militiare ‘vredesmissies’ voor te bereiden (genoemde landen o.a.: Congo en Sudan).http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/249952/Geheime-plannen-Koenders-voor-militaire-missie-Afrika.htm
    Lijkt wel een beetje op Afghanistan. Wij zitten daar een ‘wederopbouw’ missie te doen, en stukjes land veilig te houden, terwijl de Chinezen de koper daar uit de grond halen.
    Congo zit ook vol koper. Zou dat het idee er achter zijn?
    Zo kan je wel goede sier met de Chinezen maken als je daar vriendjes mee wilt blijven. En dat wil JPB toch?

  59. jan bouma 24 november 2009 om 10:08

    @Aad
    @Allen
    Zojuist maar even gekopiéerd vanaf m’n blog:
    ==
    jan bouma 24-11-2009 10:00
    Overpeinzing voor vandaag:
    There is no crueler tyranny than that which is perpetuated under the shield of law and in the name of justice.
    Charles de Montesquieu
    Inderdaad! Hahahahaha….
    ==
    Want er zal ook wel geen gebrek zijn aan de "legisalisatie" van al dat hierboven vermeld handelen!!
    Nog een aardige anecdote: (waar verhaal).
    Ik ken een oud-diplomaat die in de "ontwikkelingssamenwerkingsindustrie" werkzaam was;
    gestationeerd in alle delen van de wereld waar er "kommer en kwel heerste" plus uiteraard de "legis" van De Montesquieu. Elk jaar na het bekend worden van de nieuwe budgetteringen – zie Koenders – hief het voltallige ambassadepersoneel dan een lied aan met als strekking: "dat de ellende maar voor eeuwig zal blijven!" En waardoor hun salarissen ook gegarandeerd!
    Wat een zooitje!

  60. Kokopelli 24 november 2009 om 10:12

    @Aad: Goed blog.
    Nu de Westerse landen hun koloniale verleden enigszins proberen recht te breien met "ontwikkelingshulp" en mooie praatjes pakken de Chinezen op alle fronten door en geven het continent daar straks de nekslag mee. Nog meer uitbuiting, armoede en menselijke ellende zodat een andere vreemde eend in de Afrikaanse bijt – de Islam – en passant ook steeds steviger voet aan de grond krijgt.
    Off-topic:
    Wat draai jij de laatste tijd een enorme productie, ik kan je met lezen niet bijhouden… ;-)))

  61. jan bouma 24 november 2009 om 10:21

    @Aad
    @Koko…….als technicus en alwetende goeroe van het Vkblog.
    Ik merk op dat zowel bij mij als hier op dit blog "de tikkende tijdbom" is verdwenen….!!!
    In de widgetruimte.
    Hij zal niet onschadelijk zijn gemaakt maar hij tikt nu ondergronds gewoon door.
    Hoe kan dat?

  62. Aad Verbaast 24 november 2009 om 10:45

    @Jan:
    10:08: bijzondere anecdote. Er wordt veel geld verdiend aan andermans ellende. Wat zouden we zonder moeten? Het zijn de criminelen die de ellende vergroten, om er zelf beter van de worden.
    De Blankfein’s van deze wereld.
    10:21: ik zie het ook.. MIsschien uit de lucht gehaald door de leverancier??
    Kan ook tijdelijk zijn, dat hun server eruit ligt..
    Laatst zag ik ook al een raar ander plaatje: dat hun server overbelast was..
    Misschien verplaatst naar een andere site? Ik hoop het niet, want dan moeten we de code aanpassen… werk waar ik niet op zit te wachten..
    Even afwachten, misschie komt het vanzelf weer goed. Of niet..
    Nog een mogelijkheid: alle cijfers zijn zo groot geworden, dat het zichzelf heeft opgeblazen.
    Wie zei dat ook alweer: "Er rest ons nog slechts één ding: algehele paniek!"

  63. Aad Verbaast 24 november 2009 om 10:49

    @Koko: dank, er ging heel wat leeswerk vooraf, om mezelf een beetje in te lezen..
    Ik had behoefte het nou eens zelf wat breder uit te zoeken.
    Ik ben ook wel heel benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen. Is het visie of is het destructie? Misschien maken we het nog wel mee, misschien ook wel niet.
    Maar dat de verre jachtvelden worden afgegraast door deze en gene is mij wel heel duidelijk. Geen twijfel over mogelijk. En die jachtvelden zijn niet eeuwig. Da’s ook duidelijk.
    "productie": ik vind het nogal meevallen.. Een blog zo om de vier a vijf dagen lijkt me nog redelijk om de gang er nog een beetje in te houden 😉
    Ik ken mensen (jij ook) die elke dag iets op het blog gooien. Ik zou het niet kunnen, en niet eens willen.

  64. Hyperinflatie 24 november 2009 om 11:07

    Teveel mensen die welvaart willen. Dat kan gewoon niet. Specialisten op het gebied van mensen populaties zeggen onterecht kennis van zaken te hebben terwijl het nog nooit eerder in de geschiedenis is voorgekomen dat er zoveel mensen op de aarde zijn.
    Ik verwacht en hoop dat het economische stelsel instort, want we verbruiken alles op een manier alsof de aarde onuitputtelijk is en dat geldt ook voor de onuitputtelijke geldkranen.
    De Chinezen zijn werklustig geworden vanaf het moment dat ze het bidden vergeten zijn. China was altijd het meest luie land in de wereldeconomie; ze liepen lange tijd achter op alle economische gebieden.
    De westerse invloeden zijn een heilig doel geworden die deze werklust losgeweekt hebben. Voorheen zaten ze liever wat te bidden en te niksen als die ex Chinezen uit Tibet met wat communistische saus van Mao..
    Op gebied van de onnodige welvaart en vernieuwing het volgende;
    Onlangs kwam ik in een goedlopende kroeg, hier vlakbij de Schouwburg van Groningen, waar de scheve voordeur al dertig jaar lang een schuinlopende kier -bovenlangs- heeft van bijna tien centimeter op het breedste punt. De deur en kozijn zou economisch gezien vervangen moeten worden, maar dat hoeft helemaal niet.
    Voor de WC aldaar het zelfde. Wel een nieuwe pot, maar de tegels en houten betimmering zijn in vijftig jaar volgens mij niet veranderd en het functioneert prima zolang het ook schoon is en het heeft charme.
    Dat noem ik nou besparing van het milieu en energie; en vooral economische zeer slim en nuttig.

  65. Hyperinflatie 24 november 2009 om 11:16

    Link doet het weer; HOERA

  66. Vroems 24 november 2009 om 11:17

    Ik vrees het ergste.
    Die win-win situatie betekent dat de Chinezen winnen en een klein groepje politici? die de potentiéle welvaart van hun continent voor een habbekrats verkopen. Het zal de Chinezen worst wezen.
    Niet dat het ons, het westen, ooit werkelijk iets heeft uitgemaakt.
    Zolang Afrika een politiek rattennest blijft zal de bevolking daar weinig winst zien.

  67. wj-tje van de VSp 24 november 2009 om 11:19

    @aad
    Ik (maar wie ben ik?) zou het zo doen:
    Uitgangspunt:Incidenteel doormodderen is een bodemloze put en kost onnoemelijk veel verspilde tijd, tomeloze energie en bakken met geld.
    1. Madurodam en Beetsterzwaag laten fuseren tot proeftuin voor de BV NL;
    2. Balkenende aldaar tot ‘Meester Schoffelaar’ promoveren .
    A.: Wijffels, ‘ de beste MP die BV NL nooit heeft gekregen’ (vrij vertaald) tegen een megasalaris het enorme rotzooitje, bende laten saneren, tot de orde roepen en terug in het gareel brengen;
    B.: Hoekstra als enige VP met zijn konklusies uit zijn ondergeschoven rapport omtrent de staatsinrichting de vrije hand geven en implementeren.

  68. Aad Verbaast 24 november 2009 om 11:21

    @Hyperinflatie:
    == Teveel mensen die welvaart willen. Dat kan gewoon niet. ==
    Eens. We kunnen met heel wat minder welvaart toe.
    Je relatie met bidden en Chinezen. Dat is wel een aardige.
    De Chinese cultuur is al zo’n 5000 jaar oud. En stonden vroeger op zeer hoog niveau. Op mijn vraag aan de Chinezen hoe he dan zo gekomen is dat ze zo "achterop" zijn geraakt, verwijzen naar de groeiende invloed van het Boedhisme aan het hof. Letterlijk de ‘zwevende’ cultuur. Het hof ging met de beentjes van de vloer, en zich niet meer bezighouden met aardse zaken.. Toen lag de heleboel stil.
    Het zijn wel harde werkers, maar de valkuil is ook dat ze nogal volgzaam zijnen vatbaar voor instructies van buiten af.
    Ik verwees er al naar in mijn zin in de blog:
    == Individueel: ze zijn bereid een veer te laten zolang ze het gevoel hebben er persoonlijk beter van te worden. Pragmatisme in een bijzondere vorm. ==
    Je verhaal over de deur: herkenbaar.
    Ik verwees eerder naar de cash cultuur en investeringscultuur.
    Een voorbeeld (uit eigen praktijk):
    Het dak lekte op meerdere plaatsen (ik woonde toen in Taiwan).
    Mij suggestie was: heel nieuw dak er op (investeringscultuur).
    De huisbaas wilde daar niet aan en regelde en aannemer.
    Die ging met teerpotten het dak op en smeerde het een ander dicht.
    Geen tien lekken meer maar nog drie.
    Ik ging klagen: "zie je nou wel?"
    Hij: "not my ploblem" Hij had een prijs afgesproken met de aannemer, om het dak waterdicht te maken. Dan die drie gaatjes ook nog dichtsmeren dus..
    Hij had wel gelijk..
    Ik heb zo vele voorbeelden hoe het anders kan..

  69. Aad Verbaast 24 november 2009 om 11:24

    @WJ-tje:
    Jij gaat voor het zakenkabinet?
    MIsschien wel harde noodzaak inderdaad. Van politici moet je het ook niet hebben.
    Aan de andere kant: onder de zakenlui zitten net zo veel ‘criminelen’.
    Wat een bende!!
    P.S. : wanneer komt die VSP nou eens prominent in beeld op het internationale krachtenveld?

  70. Aad Verbaast 24 november 2009 om 11:29

    @Vroems:
    == Zolang Afrika een politiek rattennest blijft zal de bevolking daar weinig winst zien. ==
    In de meest corrupte landen is het op hoog niveau het makkelijkst zaken doen. De Chinezen zitten er niet mee inderdaad. Dat zijn "interne zaken".
    Ondertussen concurreren ze op laag niveau al in veel landen de kleinste middenstanders weg, met invoer van nog goedkopere spulletjes. Zitten ze ook niet mee.
    Zolang de zakken van de machtigen maar gevuld blijven worden. Win-win noemen ze dat.

  71. Kokopelli 24 november 2009 om 11:56

    @Jan (10:21): Je bedoelt de wereldklok met alle rampspoed en ellende? Ik zie dat hij in het widget van Aad (helaas) nog steeds doortikt. Of bedoel je iets anders?
    @Aad: De frequentie leek voor mijn gevoel hoger te liggen. Dan zal ik me wel vergissen.
    Overigens zit ik tegenwoordig ook op twee (incidenteel drie) stukjes per week. Jan heeft me toentertijd onder mijn blog Poolcirkelredenering aan het denken gezet. Alleen nam het terugschakelen nog even tijd in beslag maar ik heb de cadans inmiddels zo’n beetje gevonden;-)))

  72. Aad Verbaast 24 november 2009 om 12:22

    @Koko:
    Ik zie dat die "tikkenden tijdbommen" er inmiddels weer op staat..
    Jan ‘juicht’ wel eens te vroeg :-))
    "frequentie":
    == De frequentie leek voor mijn gevoel hoger te liggen. == I de rechtste balk staan alle blogs er maand. Ik zit al tijden zo rond de 5-7 blogs per maand. Bevalt me prima, met name omdat er dan ook wat meer tijd is voor deze of gene (waaronder mezelf) om eens lekker door te zagen over een onderwerp. Of elk ander onderwerp wat zo te berde komt. Ik hou niet zo van de vluchtige ‘feestjes’ 😉
    Bevalt me prima zo.
    Ik zie inderdaad dat jij je bloggedrag flink hebt aangepast. Je schreef er al eerder over. Minder blogs, minder maar selectiever reageren, en daar dan meer in ‘gesprek’ gaan. Dan weer wel, dan weer niet.
    Bevalt je ook beter begrijp ik.
    Op die manier reageren doe ik trouwens ook meer en meer. Ook selectiever. En meer voor het gesprek. Ook daar. Maar soms moet je het er wel uittrekken :-))

  73. Kokopelli 24 november 2009 om 12:39

    @Aad: Selectief reageren is pure noodzaak wil het niet een volledige dagtaak worden. En inderdaad, het is veel leuker – en meestal ook stukken bevredigender – om een paar keer over en weer te reageren (zoals hier nu gebeurt) dan gehaast een one-liner te droppen. Niet dat ik daar iets op tegen heb als iemand dat graag doet, maar ik ben er in elk geval van afgestapt. Het begon als een verplichting te voelen en dat lijkt me niet de bedoeling.
    Overigens verzaak jij als gastheer wel aardig jouw plichten. Vroeger hè, toen je koe nog met een lange oe schreef, bood jij jouw stamgasten altijd een kopje koffie aan ;-)))

  74. Aad Verbaast 24 november 2009 om 12:58

    @Kokopelli:
    inmiddels voelen de stamgasten hier zich zo thuis, dat ze zelf naar de koffiemachine lopen en een punt uit de vritrine halen. Bij deze, met slagroom (op de een en in de andere)? Een soort van cappu di gruppo, maar dan anders..
    Ieder zijn meug natuurlijk. Sommigen droppen gehaast een one-liner, om nooit meer terug te keren.
    Sommigen plaatsen blogs om nooit meer terug te keren.
    Ik doe het weer anders. Anderen nog weer anders.
    "Agge maar leut heb" zeggen de Brabanders dan geloof ik. :-))
    Wat jaartjes inmiddels achter de rug (2 jaar op de kop af ongeveer) leer je je pappenheimers wel kennen. "Destillaat van de echte wereld". Haha..

  75. Kokopelli 24 november 2009 om 13:43

    Met een brede grijns gelezen… ;-)))

  76. Smokey Robbinson 24 november 2009 om 14:33

    @Aad, pas als we allemaal geel en scheef zien en ook altijd maar lachen, kunnen we meten hoever het met die integratie is verlopen.
    Off topic: Donderdag openbare hoorzitting in Den Haag met Klink die verantwoording moet afleggen en openbaarheid moet geven over de vacciningrediënten.Iets wat hij tot dusver onder pressie verzweeg.
    Benieuwd of hij de receptuur nu officieel gaat prijsgeven.http://www.vkblog.nl/bericht/288207/Hoorzitting_openbaarheid_ingredi%EBnten_H1N1_vaccins%3A_26_November_MIN-VWS

  77. wj-tje van de VSp 24 november 2009 om 14:43

    @aad re 11.24
    re ==Jij gaat voor het zakenkabinet? MIsschien wel harde noodzaak inderdaad.==
    Dat moge duidelijk zijn. Eerst de megalomane rotzooi8-ige bende in eigen huis opruimen.
    == wanneer komt die VSP nou eens prominent in beeld op het internationale krachtenveld?==
    De VSp heeft niets te zoeken op het internationale krachtenveld binnen de huidige context.. Dat is een strategische keuze.
    Zich daarin mengen op de wijze zoals nu het geval, is een herhaling van zetten met alle desastreuze gevolgen vandien. Srebenica, Midden Oosten, Indonesie, Korea bijvoorbeeld.
    Het bekende voorbeeld van ‘ het ondergesneeuwde en door derden misbruikte servet op het tafellaken’ simpelweg tot een ‘non-issue’ maken.
    Dan maar wat minder internationale posten op allerlei fronten en organisaties.
    Zulk soort hobby’s kosten klauwen met weggesmeten geld.
    Je kunt bijvoorbeeld de F-16’s, complete ‘dappere DO-DO’ compagnies, fregatten, etc., etc. ook verhuren aan de tafellaken boys.Op hun kosten wel te verstaan. Maar ja, dat is dan het tactische spelletje.
    En dan kunnen de ‘dappere DO-DO’s zelf kiezen of ze willen deelnemen aan dergelijke excercities.
    Zoals de kaarten nu liggen is het eenvoudiger de bestaande strategie en tactiek door de strot te douwen van nog geen 50% van de belastingbetalende goedgelovende Nederlanders die dat als zoete koek slikken en als kiezer geen invloed kunnen uitoefenen op zulk soort megalomane hobby-isten.
    U ziet, de VSp biedt wel degelijk een tweesnijdend Damocles zwaard als alternatief.

  78. jan bouma 24 november 2009 om 16:08

    @Aad…de VSp heeft zich al lang geleden achter mijn plannen geschaard en is nu druk doende het masterplan uit te dragen en te verkondigen. Het duurde even totdat WJ’tje om was maar dat is hij nu en dan heb je ook wat! De @VSp heeft overal geheime agenten zitten; beraamt staatsgevaarlijke operaties, net als de CIA, de bescherming Kookhuis is verdubbeld, enz. enz.
    Laatste actie. (zo heb ik gehoord)
    Met een kruiser de Hofvijver opstomen en het Torentje onder vuur nemen;
    maar het kan ook een gerucht wezen.
    Fries spreekwoord: (zoiets als) ‘als ’t rjught begint halt ’t geweld op’.
    Enfin weer genoeg onzin voor vandaag
    en heb ik het nog niet eens gehad
    over die bommenwerpers boven Den Haag…
    wat een zooitje.

  79. Aad Verbaast 24 november 2009 om 17:36

    @Koko: met brede grijns geschreven :-))
    @Smokey: dat lachen zie ik wel zitten. Chinezen lachen trouwens ook om heel andere dingnen of oorzaken dan wij. Kan tot grote misverstanden leiden kan ik je vertellen uit eigen ervaring. Voorbeeld: ze lachen ook als ze zich erg ongemakkelijk voelen. Belangrijk om te weten..
    ik zag die blog voorbijkomen ja. Laat hij maar eens over de brug komen. Zal niet gebeuren, wat ik je brom. Eerst iedereen volgeprikt, dan ooit misschien..
    "Niemand zit te wachten op de waarheid"

  80. Aad Verbaast 24 november 2009 om 17:41

    @WJ-tje:
    Ik lees "tactiek","strategie", "krachtenveld".
    De VSP zit vol met denktanken.
    Op het moment dat de lopen één kant op staan, wordt het tijd om te gaan schieten!
    Dat zwaard van Damocles snijdt aan twee kanten. Kijk dat is nog eens een vondst!!

  81. wj-tje van de VSp 24 november 2009 om 17:45

    @bouma
    echt lachen? De vrolijke kwinkslag moet er in blijven.
    Hier een model van de ‘Karel Doorman’ in de badkuip, met een paar snorrende mugjes, die ik zo af en toe op waterdichtheid test in de badkuip.
    En een modelle’tje van een Nederlands slagschip, verkocht aan de Argentijnen, dat vanuit de kanonnen slechts azijnzuur spuugt in mijn badkuipje, en de ‘Belgrano’ door een nucsub met twee torpedo’s verdween rondom de wateren van de Falklands.
    The ‘Invasion Act’, Mevrouw Von Amsberg, etc., etc., Zorrequieta? Die strategische goederen, al of niet on(t)roerend, met talloze Nazi’s en goud die daar ge-investeerd werden, nopen natuurlijk tot de nieuwe bom die met de verzegeling in de Nieuwe Kerk onder traantjes omdat haar Pappa daarmee vervolging ontkwam, gedemonteerd te worden.
    Daar gaat het uiteindelijk niet om. Die waarheid komt toch wel boven water. Net zoals Exocet raketjes via SPL en een Nederlands, een eveneens aldaar geregistreerd handelsbedrijf, voor 60% in handen van Argentijnen, big business maakten.
    Een vraag:
    Zou Balkendende of het CDA, verantwoordelijk voor het funkioneren van o.a. onschendbare leden die deel uitmaken van de Nederlandse Regering, de opheffing van de zetel van het ICJ verdedigingen tot in iedere huiskamer in dat servetlandje?
    Dat is maar een topje van de spreekwoordelijke IJsberg die heus wel smelt.
    Tenslotte, de VSp heeft nog wel wat meer dan ontstinkerdjes als munitie. Soms is het beter om je bek te houden.
    Mon ami @bouma, le portee compris?
    Laat Aad maar komen met z’n boeren, Volop aanwezig ook in ARGhhhhhhhhhh

  82. Aad Verbaast 24 november 2009 om 17:46

    @Jan:
    Heb je nou gisteren die advcaat van je al onder tafel geluld?
    Je weet: als je die hobbel genomen is het pleit al haast gewonnen!
    Nadenkertje voor je. En voor je advocaat…
    Normaliter zijn ze ook verenigd in de grote graaiers club. Heeft hij daar ook een plakaat van verdiense van aan de muur hangen?
    Kom jij met een Fries spreekwoord, kan ik natuurlijk niet achterblijven. Cathy moet ook wat te doen hebben immers..
    "Zonder bende, geen rotzooi"
    En een bende maakten ze er van! Nog steeds niet geïntegreerd.

  83. nelus 24 november 2009 om 17:51

    Er zit nog een addertje onder het gras dat ik nog niet heb gehoord.
    Dat China, dat besteedt de enorme winsten niet aan het eigen land. Nee, ze kopen vastgoed in Amerika.
    Als ik lieg dan lieg ik in commissie, maar ik heb begrepen dat de hele stad New York in handen is van buitenlandse investeerders. En met dat beleid is ook China bezig. Wat ik ermee wil zeggen ?
    Ze creeren een economische wereldmacht. We zijn straks allemaal afhankelijk van die lui.
    Niet de islam is onze vijand voor een derde "wereldoorlog" de Chinezen met hun economische macht hebben het straks voor het zeggen. Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks

  84. Aad Verbaast 24 november 2009 om 17:51

    @WJ-tje:
    == Dat is maar een topje van de spreekwoordelijke IJsberg die heus wel smelt. ==
    Als je een ijsberg omdraait, dan blijft nog meer dan 90% onder water.
    Ik kijk altijd uit naar ontstinkertjes. Dat is wel verfrissend.
    De boeren: die komt nog. Ik ben nog aan het lezen..

  85. Aad Verbaast 24 november 2009 om 17:58

    @Nelus:
    Det opkopen van de vastgoed (ik geloof het meteen) is afgekeken van de Japanners. Toen het hun economisch zeer voor de wind ging, hebben de Japanners, heel Hawai, Calfornia, en het Barrier Reef (de kust dan) opgekocht. Met eigen economiën in de economie.
    De Arabieren hebben dat later met London (o.a.) gedaan.
    Nu de Chinezen.
    Dat is overigens een van de gronden voor mijn theorie dat inmiddels velen hebben begrepen dat landjepik door het te kopen veel goedkoper is dan oorlog er om voeren. (Bush had dat nog niet begrepen). Ik hoorde dat van de Japanners zelf, in de jaren 80 (niet de minsten trouwens..).
    In Afghanistan (als voorbeeld) mogen we van de generaals (die miljarden uitgeven) vol trots horen dat ze na stevige gevechten weer een vierkante kilometer ‘veilig’ hebben gemaakt.
    Er zijn zat landen waar je voor een habbekrats, stukken land zo groot als Nederland kunt kopen.

  86. jan bouma 24 november 2009 om 18:29

    @Aad
    Ik vind dit wel jouw DE QUOTE VAN DE DAG.
    ==Op het moment dat de lopen één kant op staan, wordt het tijd om te gaan schieten!==
    Je bent een groot militair diepzinnig strateeg; heb je vast van WJ’tje geleerd.
    Over het contact met mijn advocaat kan ik helaas niets en detail hier vermelden
    want "der Feind hört mit!"
    Toch kun je zeer veel afleiden uit die quote van De Montesquieu – zie m’n blog.
    Dan weet je waar de wind vandaan komt. "Law and Order!"
    Tot morgen.

  87. Aad Verbaast 24 november 2009 om 18:52

    @Jan:
    dank, ik vond het ook wel een diepzinnige in alle bescheidenheid… :-))
    Helaas kan die niet opgenomen worden in de bestseller waar Cathy zo hard aan werkt. Het is niet oud genoeg.
    Ik ga nu kijken naar je "Montesquieu"
    Niet te verwarren uiteraard met Monte-sorus (variant) en Montignac.
    Wat een bende!!

  88. Aad Verbaast 24 november 2009 om 18:57

    @Jan en @allen:
    Ik neem die "monte whatever" even over van Jan:
    "There is no crueler tyranny than that which is perpetuated under the shield of law and in the name of justice."
    Charles de Montesquieu
    Nadenkertje.

  89. Pierra 24 november 2009 om 21:12

    Even laten weten dat ik je blog gisteren al met heel veel interesse las. Je had het al eerder over de invasie van Chinezen in Afrika want zo kun je het wel noemen als 75% van de arbeiders verplicht chinees zijn. Je vraagt je wel af natuurlijk of deze economische invasie, die blijkbaar door velen als bedreigend gezien wordt (ik pikte er zo hier en daar wat reacties uit, door mij dus helemaal niet) niet een stop op de ontwikkelingsgelden naar die landen zou moeten inhouden ?

  90. Aad Verbaast 24 november 2009 om 21:55

    @Allen: even in aansluiting en als aanvulling op deze blog:http://www.nrc.nl/buitenland/article2421952.ece/Obama_wil_karwei_in_Afghanistan_afmaken
    "Obama wil "Karwei" in Afghanistan afmaken"
    Een hels "karwei". Al 68.000 man daar. Zijn generaal wil er nog 40.000 man bij. Dat zijn er al 100.000..
    De chinezen (de bouwvakkers zeker) zullen wel denken: "een heitje voor een karweitje"..

  91. Aad Verbaast 24 november 2009 om 22:00

    @Pierra:
    Dankjewel. Boeiende ontwikkelingen daar.
    Ik kan me geen oordeel vormen of het bedreigend is of niet. Dat kan alleen de toekomst ons vertellen.
    Ik wil enkel de informatie geven over wat er gebeurd op dit vlak.
    Boeven zijn het allemaal. Ook de andere grootmachten.
    Ontwikkelingsgelden. Tja. Moeilijk punt.
    Druppels op gloeiende platen. Dus zeer relatief. Heel goed kijken of ze echt goed besteed worden zou ik zeggen. Altijd nog beter dan ze hier besteden aan het vergroten van onze rijkdom..
    P.S. Er komt nog een vervolg overigens..

  92. wj-tje van de VSp 24 november 2009 om 22:49

    Montesquieu had wel meer aforismes in z’n achterzak behalve
    =="There is no crueler tyranny than that which is perpetuated under the shield of law and in the name of justice."==
    Bijvoorbeeld
    ‘Succes generally depends upon knowing how long it takes to succeed’
    of
    ‘Republics come to an end through luxury, monarchies through poverty’
    of
    ‘Extremely happy and extremely unhappy men are alike prone to grow hardhearted’
    of (en die is ook nog leuk @bouma)‘ finally, that any man who monopolizes the conversation is a fool or would be fortunate if he were one’.
    Pick your choice.
    4* een schaterende H.
    Tuk ze.

  93. Aad Verbaast 24 november 2009 om 22:58

    @WJ-tje: nog een schaterlach aan deze kant van het scherm! :-))
    Mijn dag (die al bijna voorbij is) kan nu echt niet meer stuk.

  94. jan bouma 25 november 2009 om 08:18

    @WJ’tje…..22:49
    @Aad…….22:58
    @Allen
    Goedemorgen.
    Zou graag de beide heren, hierboven vernoemd, erop willen wijzen dat zij totaal geen grond noch reden hebben voor veel gelach hoewel ik ze vanzelfsprekend hun pleziertjes gun. Ons allergeliefde Maxima zou zeggen: "zij zijn een beetje dom" inzake hun comments op de quotes van De M..
    Waarom?
    Omdat ik nimmer uit overwegingen van pseudo-intellectualistische koketterie citaten van beroemde mensen gebruik die niet in een zeer bepaalde context staan. Dus zij dienen dienstig te zijn aan mijn communicatie. Ik verzoek beide heren voorgaande zin enige malen te lezen gelet op hun dommigheid.
    Mijn quote op mijn blog van De M. is zeer to the point. Waarom kan ik vanwege strategische redenen niet uitleggen als de relevante lezers (mijn tegenstanders) ‘m maar begrijpen.
    @Aad… ik zit totaal op één lijn met mijn advocaat dus ik hoef hem van niks te overtuigen.
    @WJ’tje.
    Al jouw quotes van De M. slaan nergens op. Bovendien terzake die vertgedrukte nog volledig onjuist ook want we voeren hier een discussie en ik "domineer die discussie" niet en word dus geen "fool".
    Nee… heren. Ik concludeer eiegenlijk dat alleen maar het navolgende spreekwoord er toedoet; en dat luidt:
    "Wie het laatst lacht, lacht het best!"
    En dat kan soms even duren voordat dat tijdstip bereikt is. Oh ja.. Ik weet niet wat Ad Bos heeft gekregen en wel erg laat maar misschien geeft de Wiki een indice: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_Bos
    Hahahaha….
    Allen prettige dag hoor…

  95. Aad Verbaast 25 november 2009 om 09:25

    @Jan:
    nauurlijk was de quote zeer to-the-point. Tenminste dat mag ik aannemen, we weten (terecht) niet wat jij allemaal bekokstoofd daar achter de schermen.
    Zolang je nog niet gaat bijwonen in de camper van Bos is er nog hoop! Die voorsprong heb je in ieder geval. Dat de miljoenen maar mogen binnenstromen. Het is je van harte gegund.
    Hoorde ik nou een gerucht dat de gemeente Maarssen in 2010 de OGB gaat verhogen, omdat ze rekening houden met hoge extra uitgaven vanwege een mega claim die hun boven het hoofd hangt?
    Het geld moet per slot van rekening uit de zakken van de burger geklopt worden.
    Wat een bende!!

  96. jan bouma 25 november 2009 om 09:35

    @Aad…9:25
    Dat zou kunnen maar misschien is ze goed verzekerd….:))
    Wat een zooitje.
    ps
    wanneer kom je nou met die boeren op de proppen?
    zonder te weten waar het over gaat zeg ik je nu al:
    ze zitten onderaan de productiekolom en zijn altijd de klos.
    een voorspelling… werk ze.

  97. VSp 25 november 2009 om 11:04

    Nou ja, ‘The Fool on the Hiil’ is ook een niet onverdienstelijk liedje dat prettig in het gehoor ligt. Maar dat terzijde.
    De M. had het overigens over een ‘gesprek, conversatie’ (‘conversation’) en niet over een ‘discussie’ (‘discussion’). Dat ook terzijde.
    Wie is trouwens ‘ons allergeliefde Maxima’? En wie zijn ‘we ‘ die ‘een discussie’ voeren’?.
    De VSp voert een ‘gesprek’. Geen ‘discussie’. Verklaar u nader omtrent deze ‘Maxima’.
    Indien mijn vermoeden juist is doelt u op een slimme tante, die toen ze de poort van Paleis Noordeinde uitscheurde, geen voorrang verleende en op de auto van een bloemenhandelaar knalde, welke nu Hofleverancier is.
    Zoiets heb ik vernomen van een Scheveningse klokkenluider, flexibel inzetbaar in paleistuinen, die onderweg naar huis uit tweede hand dat vernomen had in de gezamenlijke stamkroeg van die blommenboer en de tuinman.
    Kijk, dat noem ik nog eens een leuk gesprek met warempel veel nieuwswaarde.
    Geen discussie over mogelijk.
    En nog wat. En dat is serieus. Als je ECHT uit de school gaat klappen, zorg je bij voorbaat dat het hele foutieve handeltje zorgvuldig is ingedekt en geen inbraken via een huisdeur die openstond en de tuinman daar bezig was.
    Konklusie: Ad Bos is niet een spiegel, of voorbeeld, waarop je, onder anderen jouw argumentatie, ook m.b.t. de discussie tussen Villa Mithras en de Gemeente Maarssen kan ophangen.
    En ook niet Dhr. M. voor je karretje spannen t.b.v. eigen argumentatie
    Snijdt geen hout. Wordt door elk normaal denkend mens, inculief witte beffen subiet van tafel geveegd. Van een totaal andere orde.
    Prettige dag toegewenst.

  98. jan bouma 25 november 2009 om 11:25

    @WJ’tje…11:04
    Valt wel mee. Je trekt wat voorbarige conclusies. Nu dacht ik dat van een beroemdheid uit
    de geschiedenis de quote afkomstig was: "Noemt u mij 3 woorden en aan elk woord kan ik u opknopen!"
    bleek dat te gaan over een eigen quote!!!!!!
    WJ’tje… het is mij onmogelijk om je het geschreven recht en het ongeschreven recht even in een paar conclusies te duiden maar Ad Bos is voor mij hierin geen voorbeeld. Ik gaf slechts aan dat hij ca. 10 jaar bezig was met veel meer handicaps die ik heb…
    Wat ik je nog raden kan:
    1) lees eens m’n boek van A tot Z.
    2) zoek de essentie op van mijn geïllustreerd verhaal THE SEARCH OF THE EMPTY LAWBOOK
    op mijn blog. Zie link: http://www.vkblog.nl/bericht/273314/%22..The_search_of_the_empty_Lawbook..%22_in_beeld_gebracht_en
    Idem: prettige dag.
    Onbescheiden vraag: hoe zit het met je Duitse geliefde ‘am Rhein?’ (Hoef niet te antwoorden).

  99. Aad Verbaast 25 november 2009 om 12:03

    @Jan: ik ben nog met de boeren bezig.. Weer een interessant onderzoekje.
    Maar moet nog allemaal in een handzaam vat gegoten worden. Je weet hoe ingewikkeld dat kan zijn.
    Jij had er een heel boek voor nodig. En dan nog 😉

  100. Aad Verbaast 25 november 2009 om 12:05

    @WJ-tje:
    Gaan we het over Maxima hebben. Daar kan je ook al niet over uitgepraat raken natuurlijk.
    ‘Specialist’ in microkrediet, met een credit card met macro-krediet. Letten op de kleintjes?

  101. Smokey 25 november 2009 om 12:05

    @Aad, ter info. Goed, duidelijk en relativerend blog.http://www.vkblog.nl/bericht/288300/Doctor_WHO_en_de_Spaanse_griep

  102. VSp 25 november 2009 om 13:11

    @bouma
    ====== Valt wel mee. Je trekt wat voorbarige conclusies. denk het niet
    Nu dacht ik dat van een beroemdheid uit
    de geschiedenis de quote afkomstig was: "Noemt u mij 3 woorden en aan elk woord kan ik u opknopen!"
    bleek dat te gaan over een eigen quote!!!!!!klopt, in je eigen boek.
    in de apocriefen stond ook zoiets Delilah die haar lover opknoopte nadat ie zei ‘ I love you ‘
    -=======WJ’tje… het is mij onmogelijk om je het geschreven recht en het ongeschreven recht even in een paar conclusies te duiden maar Ad Bos is voor mij hierin geen voorbeeld. Ik gaf slechts aan dat hij ca. 10 jaar bezig was met veel meer handicaps die ik heb…ik ken mensen wiens HUN LEVENS of nabestaanden zijn verwoest omdat ze in de Naam van het samengeraapte kutzooitje hun levens voor een habbekrats ophingen aan eeuwige moed, geloof en trouw
    Wat ik je nog raden kan:
    1) lees eens m’n boek van A tot Z.Simplificeer dat. En maak er echt een spannende ‘ pageturner ‘ van.
    2)
    zoek de essentie op van mijn geïllustreerd verhaal THE SEARCH OF THE EMPTY LAWBOOK
    op mijn blog. Zie link: http://www.vkblog.nl/bericht/273314/%..=====bekeken=======
    Idem: prettige dag.
    =Onbescheiden vraag: hoe zit het met je Duitse geliefde ‘am Rhein?’ (Hoef niet te antwoorden)===.we hebben nu drie huizen, waaronder eentje waar romanschrijvers, aspirant industrielen, IT’ers, beeldhouwers, een schaapsherder met schaapskooi, een tuinman (ja, ja), een topper Groen Linkse, een huisorkestje met studio, Steinway’er, BEO’s, middenin een natuurgebied, op 50 km van Winterswijk verworven voor een habbekrats, waar de curatoren van de DSB hun vingers bij aflikken.
    Oprijlaan 1000 mtr.
    Mijn abonnement op levering van ge-importeerde Barnevelders met haan garandeert veel succes, dus oogsten applaus. Wij de eieren, de tuinman af en toe een kip
    Wel een onsamenhangend zooitje, maar controleerbaar gezellig……….

  103. jan bouma 25 november 2009 om 14:06

    @Wj’tje..13:11
    inzake:
    ==1) lees eens m’n boek van A tot Z.
    Simplificeer dat. En maak er echt een spannende ‘ pageturner ‘ van.
    ==
    dat zou je ook niet gezegd hebben van de echte originele Max Havelaar
    waarmee mijn boek wordt vergeleken door deskundigen. Ik heb ook niet
    een simpele "turnpager" geschreven. Er wordt per bladzijde eigen concentratie
    gevraagd. Daarom – er zijn mensen die het snappen – noemen het "een meesterwerk"
    (zoals Hofland) en jij komt niet verder dan het gemiddelde klootjesvolk omdat je
    niet op pg. 1 kunt lezen hoe het op de laatste pg. afloopt want je wilt een simpele "turnpager".
    Overigens:
    Doet me deugd te vernemen je welvaartvaste ontwikkeling met je Duitse geliefde….
    Bedenk wel dat je maar in één bed tegelijk kunt slapen en ook maar één Duitse biefstuk
    tegelijk kunt eten…
    Wat een zooitje!

  104. Aad Verbaast 25 november 2009 om 17:02

    @Smokey:
    dank voor de link.. Ik ga zo even uitgebreider kjken. Nogal afwezg geweest vandaag en een en ander bij elkaar gezicht voor het vervolg van deze blog..
    Wel weer boeiende dingen geleerd moet ik zeggen.. Ik ga nu maar aan de borrel. Je moet toch wat.
    Wat een bende!!

  105. jan bouma 25 november 2009 om 17:06

    @Aad
    Aardig vervolg. Via het blog van @jezzebel, het mijne en als slot hier nog even..:
    het begon allemaal met "de waterschapsambtenaar Dick die ergens in Zwolle werkt
    bij een waterschap. En dan word ik wakker… Ambtenaren en waterschappen en milieu
    zijn zowat elkaars tegengestelde grootheden.. Enfin.. je lacht je kapot als je verder leest
    maar ik heb je gewaarschuwd…:))
    ==
    jan bouma 25-11-2009 17:01
    Nog iets te melden voor dit blog vandaag?
    Ja, bij @Jezzebel en bij @Aad verbaast wordt vast wat
    tromgeroffel gehoord. Wat ketelmuziek. Want ik noteerde
    aldaar van mezelf: (voor de context leze men aldaar).
    ==
    jan bouma 25-11-2009 16:53
    @Dick..14:57
    De toonzetting is belangrijk, Dick. Je kunt je tijd veel beter hier besteden. Ik vond het wel aardig eens "een ambtenaar" , die de natuur zeer is toegedaan, te polsen die bij een Waterschap werkt.
    En ja, inderdaad AGV staat voor de link die ik erbij gaf. Die "proefboring" betrof overigens een door
    mij geëntameerd bodemonderzoek. Boorde ik maar echt olie aan zoals in Koeweit! Dick!
    Maar nee, joh…, het was vuile vieze drab ofwel afgewerkte olie in tientallen vaten zo maar gedumpt naast een "waterwingebied" waaruit heel Amsterdam van drinkwater wordt voorzien, Dick… Zomaar gedumpt door milieucriminelen van de overheid. En de daders liggen op het kerkhof want het delict is verjaard. Langer dan 30 jaar geleden, Dick…
    Via de WRK, de Water Rijn en Kennermerlandmaatschappij wordt heel Amsterdam nu nog van drinkwater voorzien, Dick.. Jouw directie wil hier niks van weten, hé? Alle andere waterschappen willen hier ook niks van weten, Dick… En de pers ook al niet, Dick… De Provincie stuurt brandbrieven via de Milieugedeputeerde De Jong van de provincie Utrecht aan de gemeente Maarssen, Dick… Al in 1993 was dat het geval, Dick. Allemaal bewijsbaar.. Maar ze wachten even totdat de pleuris uitbreekt, Dick… En dat doe ik nu. De pleuris laten uitbreken. En omdat jij mij een zeer bij de natuur betrokken waterschapsambtenaar leek, Dick schreef ik jou eens aan..
    Maar ja… de toonzetting, hè… Die was niet goed. Dus doe maar niks, Dick…
    En lach erom! Net als ik, Dick….:))
    Misschien zijn er ook nog andere ambtenaren die dit blog lezen.
    ==
    ps
    Ik had een productieve dag al zeg ik het zelf.
    Dus don’t worry. Alles sal kom reg!

  106. Aad Verbaast 25 november 2009 om 17:27

    @Jan:
    Ik snap er niet veel van. Waar moet ik gaan lezen om de context te kunnen gaan begrijpen?
    Maar die Dick zal, gezien de tekst, zijn naam niet gauw vergeten.
    Er zijn wel meer mensen die wat ‘vergeten’.
    Nieuws van de dag: twee stuks zie ik net:
    "Prinselijk paar koopt extra grond"http://www.nrc.nl/binnenland/article2422559.ece/Prinselijk_paar_koopt_extra_grond
    Kruideniers, twee hectare!!..
    Moet nog vier perceeltjes kwijt overigens.
    Ik zit net te knutselen aan een blog over land opkopen in Afrika.. Gaat over mijoenen en miljoenen hectares. Volkstuintjes..
    "Wet integriteit ondernemers wordt herzien"http://www.nrc.nl/binnenland/article2422638.ece/Wet_integriteit_ondernemers_wordt_herzien
    Bibob gaat op de schop..
    Was dat vroeger trouwens niet een naam voor kort gemaaid haar?

  107. Rubio 25 november 2009 om 17:31

    WJ-tje….Interessante vent was die de Montesquieu:
    "Een schrijver is iemand die, niet tevreden met het feit dat hij zijn omgeving verveelt, ook nog eens de volgende generaties wil vervelen"…OF..
    "Ik houd van boeren, ze weten immers niet genoeg om verkeerd te redeneren?"…..OF…
    "Wat een tijd beleven wij toch..die zoveel critici heeft en zo weinig lezers….."
    TOEN AL!….nou vraag ik je..
    Aad; Hebben we weer wat boeiends geleerd vandaag van een andere ouwe vos dan alleen maar Lao Tse…..
    En nu, tied veur een pintske en veur een pafke…
    Don’t worry……Alles sal regkom in een ‘hijsbakkie’…
    Proost!!

  108. Aad Verbaast 25 november 2009 om 17:50

    @Rubio:
    Die meer met sambal staat te dampen voor je.
    Ketel staat ook klaar.
    Boeren:
    Om niemand voor het hoofd te stoten al ik de regio er niet bij zetten. Maar de volgende ‘anecdote’ kom tbij me naar boven:
    Boer uit…: ik ga het land met één meter ophogen, dan hoef ik niet zo te bukk’n..
    WA zoekt een koper voor zijn land in Mozambique en koopt er twee hectare in Argentinië bij.
    Die heeft nog nooit gebukt. Wanneer staat het water hem aan de lippen?
    Proost!! :-))

  109. jan bouma 25 november 2009 om 17:55

    @Aad..17:27
    Je begint bij @Jezzebel… Daar meldde zich plompverloren een natuurliefhebbende waterschapsambtenaar ene @Dick… En toen begon het spel. De man had zoveel tijd voor
    @Jezz – de godganse dag terwijl hij misschien wel aan het werk was.. maar ja… ons kent ons nietwaar
    ambtenaren… maar goed.. ik dacht ik ga die ambtenaar eens vertellen van die plas hierachter m’n huis en over mijn waterschap waar ik (niet echt) eigenlijk een lozingsvergunning moet aanvragen vanwege de lozingen van alle giftge stoffen in het water… maar mijn toonzeting was niet goed… dat heb je ook zo maar met ambtenaren… je kunt nooit eens zeggen.. "Hé, jij daar! je voert toch geen moer uit dus luister maar effe en doe es wat!" Kan niet, mag niet, formulieren moet je invullen in 34-voud…
    Goed.. Ik zeg dus tegen die @Dick… wat vind jij er nou van, hè? Dat ik zo maar olie aanboorde al in 1991 in die plassen want die waren op mijn verzoek onderzocht. Bij een proefbooronderzoek… spoot gijsvandijk! maar dan de echte als een straal omhoog! En ’t was niet in Koeweit! Daar kun je bij boringen zoiets verwachten..; niet hier. Enfin.. als jij nou zou denken dat toen de pleuris uit zou breken heb je het mis want pas sinds kort weet ik dat de Provincie in 1993 de gemeente Maarssen had aangeschreven zus en zo en er moest gesaneerd worden…
    Het wordt tijd dat de ketelmuziek die ik nu maak wat parallel gaat lopen met die dagvaarding, snap je…
    Dus bij @Jezz begint het verhaal. Maar lamazittenverder want t interesseert pas iemand als de waterleigingtoevoer naar de stad Amsterdam wordt afgesloten en dan hebben ze ook nog wel een alternatieve route.. en toevoer.

  110. Aad Verbaast 25 november 2009 om 18:00

    @Jan:
    Het is me nu wat duidelijker.
    Jij denkt dat je problemen hebt. Maar ik heb vandaag gelezen dat ongeveer 5 procent van alle landbouwgronden in China per jaar verdwijnen. Terwijl ze er al een chronisch tekort aan hebben.
    Ook jouw hemd nader dan die rok?
    En ik dacht dat je nog wel een wereldburger was…
    Trek het je niet aan. Ik begin wat melig te worden.
    Ik ga die volgende blog er maar eens opzetten..
    Wat kan mij het schelen…

  111. VSp 25 november 2009 om 18:15

    @ bouma.
    veel succes op bali nadat je nu eindelijk eens een je zaakjes afgerond zijn volgens pagina 205/206 uit jouw slaapverwekkende non-page turner die 2006 dateren volgens ISBN
    Nog wat:
    I
    ===Doet me deugd te vernemen je welvaartvaste ontwikkeling met je Duitse geliefde….
    Bedenk wel dat je maar in één bed tegelijk kunt slapen en…….==
    Een walgelijker, beschofter, ongefundeerd antwoord, bovendien gebruik makend van iemands anders eigendom, gaat alle perken te buiten.
    Misschien valt er wel een aangetekende brief in je brievenbus, zover die er nog is op jouw perkje en nog niet in beslag is genomen, met het vriendelijke verzoek te verschijnen om in een kort geding voor de civiele rechter in Duitsland te verduidelijken dat deze reaktie niet schofferend is.
    Stel dat ik op een van de vele door u gestelde attributatieve vragen als antwoord, op iemand anders eigendom, poneer dat het niet de moeite waard is op dergelijke vragen, en tevens suggereer dat uw vraagstelling met alle waarschijnlijkheid ook ingegeven is door aan ADHD & Borderline grenzende symptomen, een poging te wagen u te laten bedenken dat zoiets een zinloze tijdsbesteding is.
    Dat zou een zeer onwelvoeglijk antwoord zijn, net zoals suggereren dat ==Bedenk wel dat je maar in één bed tegelijk kunt slapen en ook maar één Duitse biefstuk tegelijk kunt eten…==
    Ik eet die niet. Zit in 99% van de gevallen varkensvlees in. En mijn bedden gaat je niets aan.
    Eet smakelijk.

  112. Rubio 25 november 2009 om 18:23

    Zeg Aad zo ken ik je niet…zoo onverschillig!
    Neem een voorbeeld aan WA, die verkoopt nu alvast z’n gedoetje aan een Chinese boer voor een paar ‘aardige’ grijpstuivers voordat het water hem tot aan de lippen staat door een tsunami.
    Mark my words! Zo’n domme boer is het nou ook weer niet…..denk ik….
    Zo, nu eerst maar weer eens je volgende ‘doom-blog’ lezen…
    Wat-kan-mij-het-schelen….haha!

  113. Aad Verbaast 25 november 2009 om 19:12

    @Rubio (en @allen):
    Het staat er inmiddels op:http://www.vkblog.nl/bericht/288390/Afrika%3A_de_volkstuin_van_China%3F
    "Afrika, de volkstuin van China"..
    Maar ik beloof je, de volgende blog is weer in het kader, ernst en luim, enkel luim..
    Deze mag even doorsudderen, de volgende ook.
    Het leven is een lach en en traan.
    Kan ik er wat aan doen?

  114. Smokey 28 november 2009 om 08:35

    @Aad, "Wat kan mij het schelen" :))))))))))
    Lachen! Slapstick! Omturner van jewelste.
    Positief shockerend, verfrissend en droogjes relativerende uitspraak. Wat mij betreft hou je die erin. Kan zomaar een hype worden. Doet het stukker beter dan :
    "Wat een zootje".
    @WJ van de VSp: "Mijn bedden gaat je niets aan", ook al zoiets.
    Wie z`n neus in andermans bed steekt, heeft vast zelf een slaapverwekkend bedleven…..
    @jan bouma, The search of the empty bookcase and the empty bed…
    "Wat kan mij het schelen":)))))

  115. Aad Verbaast 28 november 2009 om 10:31

    @Smokey:
    dat doet me goed dat je weer hard hebt moeten lachen.
    Dat scheelt weer :-))

  116. jan bouma 28 november 2009 om 18:46

    Heb zeker wat gemist? Een paar reacties eerder en d.d. 25.11…? O.a. van WJ’tje… Hahahahaha.. Je weet bij hem nooit of-ie iets snapt of het meent wat hij zegt… En nu had ik het nog wel over zijn geliefde Frau Frankenstein!!! Maar als ik goed lees is het allemaal niet schofferend. En zo is het. Toch wat meer eerbied vioor dat boek van me. Tenslotte wordt het "de nieuwe Max Havelaar" genoemd en de werken van Hermans verbleken erbij. Ik wrijf het nog maar ‘ns in.
    @Smokey…zoals altijd in de avantgarde met spitsige opmerkingen en dijenkletsers… doet u mij nog maar een bitterbal.. Wat een originele grapjas is die jongen, toch. Zijn datum is weer wel 28 nov.
    @Nog wat of iemand vergeten? Nou dat lees ik later wel of niet. Merk op dat @Aad zijn avataart heeft veranderd; hij lijkt me nu een postbode van TNT. Ik vond die rode punaise duidelijker.
    Wat een zooitje ongeregeld bij elkaar; hoe zit het met die data?
    Dat lees ik morgen wel weer of niet. Groet! En neem nog ’n gebakje van me.
    Dat zijn die ronde dingen met een een mooie rooie pin er bovenop;
    wacht wel even totdat ik de deur uit ben.
    Was getekend: Sint!

  117. Aad Verbaast 28 november 2009 om 19:54

    @Jan: nu snap ik het.
    Je loopt met deze blog een paar blogs en reacties achter.
    En maar fulmineren dat een en ander verdwenen is.
    Gebruikersprobleem 🙂

  118. Pingback:Chinese koper-koorts « Aad Verbaast

  119. Pingback:De Mali anomalie « Aad Verbaast

  120. Aad Verbaast 15 maart 2013 om 10:06

    http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/03_maart/15/economie/china-koopt-voor-miljarden-aan-afrikaans-gas.xml
    == Het belangrijkste energiebedrijf van China, CNPC, heeft zich voor ruim 3 miljard euro ingekocht in een aardgasproject in Mozambique. ==

  121. Aad Verbaast 21 februari 2014 om 16:46

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: