Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Vergrijzing? Meer allochtonen!

Nederland is sterk verdeeld over de door de regering voorgestelde verhoging van de aow leeftijd.
Rollebollend liggen de werkgevers, de vakbonden, de politieke partijen, wie niet eigenlijk, met elkaar overhoop over deze bedachte constructie, die door de voorstanders met verve wordt verdedigd, en door de tegenstanders in alle bewoordingen wordt afgewezen. Hoog tijd voor wat reflectie.

Diederik Samson (het nieuwe boegbeeld van de PvdA?) verdedigde 21 oktober in P&W  het kabinets- en PvdA standpunt voor het ingrijpen in de AOW. Hij kwam daar tot twee redenen voor deze ingreep. Eerste reden: de vergrijzing die er voor zou zorgen dat er te weinig handjes aan het bed staan. 700.000 mensen te kort in 2030 (!!) voor alle diensten met name in de zorg en het onderwijs. Langer werken “dus”. Tweede reden: het is onderdeel van noodzakelijke bezuinigingen gezien de enorme investeringen die in de crisis zijn gedaan ons allemaal op de been te houden. Waar moet je anders die miljarden vandaan halen? Zijn eigen achterban is verdeeld: 50% steunt de PvdA, de rest niet. In toch al een zwaar uitgedunde achterban. Een ware crisis! 

Agnes Jongerius (machtigste vrouw van Nederland) stommelde zich door dat debat met haar pleidooi: laat de mensen zelf kiezen. Inmiddels is zo’n beetje elk beroep al gedefinieerd als zijnde zwaar. Een verworven rechten pleidooi. Typisch des vakbond’s eigen. Veel verder komen ze ook niet. Blijkbaar.

Allemaal weinig creatieve oplossingen en nutteloos gekibbel. Hoog tijd om even de historie in de duiken.

Jaren 60:
Jaren van economische voorspoed. Ik herinner me nog dat mijn vader zaterdag niet meer hoefde te werken. Ook ik ben een Baby-Boomer. Wat nu nog zorgt voor de scheve leeftijdsopbouw in Nederland (en elders). Ze staan nu te trappelen om binnenkort met pensioen te gaan. Waar nu wordt verwezen naar een toekomstig “tekort aan handjes” was dat toen werkelijkheid. Ernstige tekorten aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Daar voelden we ons inmiddels te goed voor, en er was beter werk voorhanden. De gekozen oplossing toen: scheepsladingen Turken en Marokkanen (met name) om die gaten op te vullen.

Jaren 70/80:
Met als start de oliecrisis in 1973  was het met de krapte op de arbeidsmarkt weer snel afgelopen.
De inschattingsfout die gemaakt was met die scheepsladingen, was dat er verondersteld werd dat de inhuurkrachten, als er geen werk meer was, wel naar huis zouden terugkeren. Niet dus. Ze wilden niet meer weg, en mochten ‘van ons’ nog blijven ook. Inclusief alle familieleden. Zwitserland (als voorbeeld) had daar wel aan gedacht: die stuurde ze allemaal terug.
De politiek moest zijn eigen onkunde natuurlijk gaan corrigeren.
Toverwoord: Solidariteit!! We gaan het schaarse werk dat er is, onder elkaar verdelen!!

Arbeidstijdverkorting werd een feit. 36 (of 38) uur ipv. 40 uur werken per week!
Het klimaat was gunstig. Kabinet als Uil. Al polderend werd men het gauw eens. VUT regelingen om de ouderen ook nog eens netjes de deur uit te werken werd er als maatregel nog eens aan toegevoegd (1975). Fiscaal neutraal ook nog. Wat een daadkracht! De burger bromde niet. Wie wilde immers niet korter werken en eerder met pensioen?

Jaren 90, 2000-2008:
Men begon de vergrijzingproblematiek te zien. En zag in dat die VUT regeling dan wel steeds duurder wordt. Die moet immers opgebracht worden door de werkenden. Eind 1999 was het zover: de VUT regeling werd afgeschaft en vervangen door veel minder interessante prepensioen regelingen. Zelf sparen maar dan met fiscaal voordeel. Ook daar werd snel al weer aan geknabbeld en op beknibbeld. Eind 2005 kwam er al weer een einde  aan. We konden massaal aan de levensloopregeling. Ook geheel op eigen doft..

Maar nog steeds met de worst: hoe makkelijk maken we je het wel niet om eerder met pensioen te kunnen. En we geloofden het alweer. Ons werden kansen geboden om toch eerder met pensioen te kunnen. Met eigen spaargeld, maar vooruit. Als we maar eerder met pensioen konden!

2008: de crisis!
De crisis zette veel op zijn kop. Het zou gaan leiden tot hoge werkeloosheid. Crisismaatregelen waren hard nodig. Met Bos als hulp-Sinterklaas werd de staatskas tot bodemloze put verklaard.

En nu ineens de omgekeerde wereld! We moeten allemaal langer gaan werken! Geen werkeloosheid maar een tekort aan handjes in de toekomst! Een vreemde, er snel door gedrukte, maatregel. Onzinnig ook nog.

Gepresenteerd als een noodzakelijke bezuinigmaatregel. Onzin. 20 top ambtenaren commissies krijgen een jaar om na te denken, niets onbespreekbaar maar dit is al wel besloten?! Shock Doctrine!

Ook gepresenteerd als hét antwoord op de te verwachten te korten op de arbeidsmarkt (2030!!). Een soort van solidariteitspleidooi van de jaren 70/80, maar dan net omgekeerd: langer werken! Onzin. De historie (zie hierboven) leert dat de politici echt niet kunnen voorspellen hoe de wereld er over 10 jaar uitziet. En nu ineens wel ‘kennis’ over 30 jaar?

Zijn er geen alternatieven?
Natuurlijk!
Een van de alternatieven is de scheepsladingen met allochtonen (als dan werkelijk de nood aan de man is) weer binnen te halen. Zie jaren 60. Op dezelfde manier? Nee, want van je fouten kun je leren.

Vreemd voorstel?
Helemaal niet. In Japan (loopt tien jaar voor op onze vergrijzingproblematiek, zie link hieronder), wordt er nu serieus nagedacht om 20 miljoen “arbeidsmigranten” te importeren. Op een bevolking van 127 miljoen.

Genoeg handjes dan aan het bed. Kon zomaar eens een win-win situatie zijn.

En kunnen alle Nederlanders (wat ons 50 jaar lang is voorgespiegeld) toch eerder met pensioen!

We worden alweer bedonderd. En zo voelt het ook.

Terug lezen:
Blog Peter Louter: De betaalbaarheid van de AOW. Het best bewaarde geheim van Den Haag.
Blog Peter Louter: Wat de ongeloofwaardige AOW-mantra’s van Wouter Bos onthullen
Blog Serial: We moeten vooral langer werken om de ABP kas te spekken
Blog Sprakeloos: Mag ik even met u wauwelen?

Blog Aad: Overbevolking? Wordt voor gezorgd!
 
Bronnen (o.a.)
Trouw: In Japan zijn de gevolgen van vergrijzing al overal te zien
Wikipedia: Vergrijzing
Wikipedia: Vervroegde uittreding
Wikipedia: Levensloopregeling
Wikipedia: Pensioen
 
 

111 Reacties op “Vergrijzing? Meer allochtonen!

  1. P.H.M..van de Kletersteeg 24 oktober 2009 om 17:13

    De autochtonen maen geen kinderen omdat ze –mede door de aanwezigheid van allochtonen- geen vertrouwen in de toekomst hebben.
    Dan meer allochtonen binnen halen.
    Je lost een probleem op door het groter te maken?
    Pilletjes op tijd!!!!!

  2. Henk van Loon 24 oktober 2009 om 17:30

    Zwitserland stuurde ze in de jaren ’70 allemaal terug. Met als gevolg dat (illegale) kinderen van Italiaanse gastarbeiders de hele dag binnen moesten blijven, soms in kasten werden opgesloten om niet ontdekt te worden en zeker niet naar school konden.
    Ik hou van Zwitserland, maar hier zaten ze goed fout! 😦

  3. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 17:41

    @Kletersteeg.
    Die redenering (dat we hier geen kinderen meer maken omdat we door de allochtonen geen vertrouwen in de toekomst meer zouden hebben) is mij geheel onbekend. Waar haal je die vandaan? Of heb je dat zelf bedacht?

  4. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 17:43

    @Henk van Loon. Dat waren ingehuurde krachten (uit Italië) meestens. Zelf buiten het seizoen moesten ze gewoon weer terug. Dat die ‘gastatbeiders’ hun kinderen illegaal meeslepen is hun keuze, en hun verantwoordelijkheid lijkt me. Dat kan je de Zwitsers toch niet kwalijk nemen?

  5. Martin Broek 24 oktober 2009 om 17:51

    Maar is er dan werk voor die scheepsladingen? Slechts
    een kwart van de mensen boven zestig werkt nu. In de
    categorie 55 tot en met 60 is dat ruim een derde. Daar
    zit ook nog wat ruimte. Gezonder werk, tegen uitval wegens
    arbeidsongeschiktheid. Meer mogelijkheden
    dat beide partners gaan werken en minder tradionele family
    waarden. Minder goude handrukken aan eht einde van
    goedbetaalde carrieres. Betere ontslagbvescherming voor
    oudere werknemers, zodat ze niet afgednakt op straat komen
    te staan. Voorwaar dan leg je de verantwoordelijkheid aan de
    andere kant en niet bij de werknemers.
    Ik heb net de petitie toch maar getekend: http://www.65blijft65.nl/

  6. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 18:12

    @Martin:
    "Maar is er dan werk voor die scheepsladingen?"
    Nu niet, het is nu ook nog niet aan de orde. Samson noemt als (van de twee) belangrijke reden dat er een tekort gaat optreden. in 2030 (!!). Hilarisch dit argument om nu de pensioenleeftijd op te gaan trekken naar 67. Nog nooit zijn dit soort voorspellingen uit gekomen (zie overzicht).
    En nu ineens ‘paniekmaatregelen’? Heeft alle schijn van de verborgen agenda.
    Enje hebt helemaal gelijk: er zijn zoveel mogelijkheden (je noemt er meerdere) om het op te lossen als we werkelijk zien wat er aan problemen zijn. Nu zitten we met een hele hoge werkeloosheid (toenemend)
    En enorme aantallen ww-ers, en Wajongers (veel verborgen werkeloosheid, maar in een ander bakje..).

  7. Pierra 24 oktober 2009 om 18:32

    Je alternatief is zeer terecht, ook al bedoelde je het misschien ironisch. Allochtonen doen zoals gewoonlijk al het ‘zware’ werk en betalen hun pesioenpremies ook. Ze kunnen voor heel veel handen aan het bed zorgen.
    In Italie is er een enorm aantal ‘badanti’ ofwel gouvernantes voor oudere mensen die niet meer echt zelfstandig zijn (verzorgingshuizen zitten vol met de ergste gevallen) en geholpen moeten worden met wassen en aankleden. Dit zijn meestal roemeense of poolse vrouwen. Op zondag, wanneer ze vrij hebben zijn de parken vol met deze vrouwen, die elkaar daar ontmoeten. Al deze badanti kregen tegen betaling van 500 euro in één keer hun verblijfsvergunning van de staat. http://www.lastampa.it/redazione/cmsSezioni/cronache/200908articoli/46847girata.asp Ze zijn immers onmisbaar in het ernstig vergrijsde Italie.
    Groet,

  8. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 18:36

    @Pierra.
    "Ironisch"? Niet echt.. Een tikje uitdagend misschien wel. Je verhaal over Italië laat wel zien dat het helemaal nog niet zo’n gek idee is op termijn. "Als de nood aan de man is" schreef ik al.
    Nu wordt verhoging van de AOW als enige "ei van Columbus" gepresenteerd.. Niet terecht volgen mij!

  9. Pierra 24 oktober 2009 om 18:42

    De paar keer dat ik Agnes Jongerius hoorde (die ik trouwens erg sympatiek vind) was ik het wel met haar eens. Als jij zegt dat nu bijna al het werk als ‘zwaar’ bestempeld wordt, dan heeft haar standpunt natuurlijk geen houvast.
    De allochtone ‘badanti’ in Italie, laten meestal hun familie in land van herkomst achter. Ze verdienen hier zoveel naar hun standaard dat ze dit er voor over hebben. Er gaan jaren voorbij dat ze hun kinderen niet zien opgroeien. Best schrijnend.
    En alleen de AOW veranderen is natuurlijk een fantasieloze zet.

  10. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 18:47

    @Pierra: Jongerius heeft ook moeite met het grip zware arbeid. Als je alle interviews en uitzindingen aan elkaar zou plakken is inmiddels zo’n beetje alles al "zwaar". Gaat dus niets worden..
    Ook een beetje vreemd overigens is het volgende: verpleging (zorg) wordt al als zwaar beroep gezien. Dat zal het ook wel zijn. En het uitstel van de OAW leftijd is juist omdat er tekorten aan het bed zouden ontstaan. Zware beroepen worden ontzien.. Dus de verpleging mag wel op tijd met pensioen..
    Kun jij het nog volgen 😉

  11. Pierra 24 oktober 2009 om 18:55

    @Aad, nee! Het lijkt wel een grap. Daar moeten ze het dan eerst maar over eens worden. Is het trouwens waar dat het verhogen van de AOW-leeftijd tot meer pensioenbetalers leidt? Dat zou dan het enige voordeel zijn.

  12. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 19:00

    @Pierra: de pensioenbetalers. Mij (en anderen) nog niet helemaal duidelijk.
    Zie onder andere blog van Serial.
    Dubbele sigaar uit eigen doos?

  13. Ruud Zweistra 24 oktober 2009 om 19:37

    Hoe luidt dat gezegde ook al weer: de ene put met de andere dempen … of was het: goede modder naar kwade modder gooien …?

  14. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 20:23

    @Pierra: je had je wat moeite kunnen besparen.. De link staat ook onder de blog. 😉
    Ook die van Peter Louter. Ook zeker het lezen waard.

  15. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 20:27

    @Ruud: vind je niet dat met deze maatregel een put schijnbaar wordt gedempt, met sigaren uit eigen doos, tewijl nog niet eens (2030) zeker is of er al een put zal zijn? Verder wordt er slecht nagedacht of er andere methoden zijn om een vermeende put te dempen.
    Dat maakt dat ik (en velen met mij) hier behoorlijk over in de put zijn.
    Het gezegde overigens is volgens mij: als het kalf verdronken is dempt men de put.

  16. sprakeloos 24 oktober 2009 om 21:16

    Het mooiste van dit stuk is natuurlijk het prachtige leermoment dat politici nu wel in een keer vooruit kunnen plannen.
    De scheepsladingen voor in de toekomst, ja dat is nu ff vloeken in de kerk.
    Ik denk inderdaad de creativiteit, mag ik verwijzen naar mijn eigen AOW gewauwel van een week terug? Zo niet, dan tochhttp://www.vkblog.nl/bericht/281954/Mag_ik_even_met_u_wauwelen%3F

  17. Martin Broek 24 oktober 2009 om 21:33

    Het is toch van de zotte dat de PvdA maatregelen in wil voeren
    die de verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen van de
    samenleving bij de werknemers legt. Dan kan je PR-kanon
    Samson wel in zetten, maar dan ga je het niet redden of je
    moet een hele nieuwe markt aanboren, maar die stoot de
    ex-GreenPeace activist weer af.

  18. Ruud Zweistra 24 oktober 2009 om 21:34

    @Aad,
    Nee, dat is het niet. Ik heb even gegoogled – het is "Het ene gat met het andere vullen" en "Goed geld naar kwaad geld gooien"
    Slim hè, dat internet …

  19. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 21:40

    @Sprakeloos. "leermoment" nu moet ik even gniffelen. Was dat niet een jaren 80-90 term?
    Vloeken in de kerk, maakt dit soort alternatieven slecht bespreekbaar. Zoude sommige politic dan toch wat bereikt hebben? Dat politici in de toekomst kunnen kijken zouwat nieuws zijn. Leren van het verleden ook trouwens.
    Ik zet je link er even bij trouwens in de blog. Dank!

  20. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 21:43

    @Martin. Is hij wel zo’n PR kanon?
    Ik weet niet of je dat ‘debat’ gezien hebt. Maar ik vond hem toch ook niet sterk overkomen. Op elk tegenargument van Jongerius kon hij ook niet anders dan antworden: dat gaat de PvdA ook allemaal oplossen. Op de vraag hoe dan moest hij de antwoorden schuldig blijven..

  21. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 21:46

    @Ruud: dat is toch wel wat anders dan je zelf te berde bracht. Maakt niet zoveel uit overigens.
    Je kent toch ook het gezegde: praatjes vullen geen gaatjes. Ook al wordt het ene gat met het andere gevuld. Het blijft een gat.
    Op internet kan je overigens vrijwel alles vinden. Soms zie je er geen gat meer in. Vandaar mede dit weer verhelderende blog, zeg ik bescheiden 🙂

  22. Martin Broek 24 oktober 2009 om 21:53

    Aad niet gezien. Hij heeft of had wel die kwaliteit.

  23. ron rozen 24 oktober 2009 om 21:57

    Wat dacht je van bejaardenhuizen in warme landen waar werkloosheid heerst?

  24. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 22:17

    @Martin: de link staat in de blog (bovenin). Als je tijd hebt.. Leerzaam. Over beiden overigens.

  25. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 22:19

    @Ron Rozen, na of al voor je 65e? PWA gaat er nu al naar toe in ‘de vakantie’. Hoe oud is die in 2030?

  26. Ruud Zweistra 24 oktober 2009 om 22:30

    @Aad,
    Heb je er weelens aan gedacht om de al aanwezige licht getinte handjes wat meer te laten wapperen?
    Kost niks, en levert altijd wat op.
    Lumineus idee, hè?

  27. ron rozen 24 oktober 2009 om 22:37

    @ Aat
    Misschien meer voor demenste mensen. die maakt het toch niet uit waar ze verzorgd worden ze merken het nog niet eens.
    Voor gewone bejaarden is het natuurlijk veel te luxe in een warm land aan de middellandse zee waar iedereen wel naartoe wil.Die 100 euro permaand die oudjes in hun handen gestopt krijgen van de directrice van het bejaardentehuis hebben ze ook helemaal niet nodig in een goedkoop land. 10 euro is genoeg.

  28. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 22:51

    @Ruud: wat is er mis om het werk te delen met ieder ander? Ook volgens de PvdA is werken een groot goed. Zo goed dat je het mag blijven doen tot je 67ste!! En als er dan gezegd wordt dat rond de 55-60 er al heel wat werkeloos zijn dan zegt hij eenvoudig dat ze dat ook allemaal gaan oplossen. Werken zullen we! Ik snap nu dat ze ineens zo goed kunnen samenwerken, met de calvinisten. Die dachten dat naast de Here ook alleen maar werken bestond.
    Waar blijft die Uil? Die had het nog over minder werken.

  29. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 22:56

    @Ron: als je de blog goed gelezen hebt stelt Samson dat er 700.000 mensen tekort zijn in 2030. "Velen daarvan handjes aan het bed." Die bejaarden hoeven helemaal niet weg. We halen die handjes gewoon op. Velen ervan hebben nu geen eens inkomen van een 10tje per dag. Prima oplossing toch? Ik weet niet hoe oud jij bent. Zie je het voor je: een Filipijnse aan je bed?
    Als jij dan nog dementer bent dan nu, zul je dat nog wel kunnen zien. En wellicht waarderen.

  30. Ina Dijstelberge 24 oktober 2009 om 23:22

    Hallo Aad,
    Ik vind de hele AOW discussie wat oubollig overkomen, aar ja hij wordt danook voornamelijk door babyboomers en hun oudere broers gevoerd…. de goed gesettelde 45+….
    Er is geen greintje flexibiliteit en individualiteit in te ontdekken.
    Zou dit wel het geval zijn dan had men toch serieus in overweging genomen om:
    – de uittreedleeftijd afhankelijk te maken van het arbeidsverleden en de gezondheid
    – een parttime Aow
    – een grens waarop iedereen kan stoppen, maar niet hoeft…
    Dan heb je het over een schip allochtonen.. waarmee je waarschijnlijk migranten bedoeld.
    Zelf vind ik dat het begrip allochtoon/autochtoon moet worden afgeschafthttp://www.vkblog.nl/bericht/275988/Schaf_het_discriminerende_en_stigmatiserende_begrippenpaar_autochtoon-allochtoon_onmiddellijk_af!
    Maar terug naar het onderwerp.
    Een tijdelijk arbeidsmigratie op de top van de vergrijzing is een mogelijkheid. Je kan heel precies bepalen waar en hoeveel aanvulling er nodig is. Probleem is het huidige klimaat ten aanzien van vreemdelingen.
    Een andere oplossing is het creëren van een mini babyboom. Stimuleer, juist nu jonge mensen om kinderen te krijgen, bijvoorbeeld door huisvesting, scholing en fokpremies. Moet een minister van Gezin aanspreken.

  31. Martin Broek 24 oktober 2009 om 23:23

    Aad gekeken, een beetje wollig en soms to eager om voorbedachten aanvallen uit te voeren. Erg een debatspel en weinig gevoel. Al begon Samson met onverzorgde taal, waarschijnlijk om beter over tekomen bij de doelgroep. Stoot juist af, zo’n academicus die plat gaat praten. Jongerius kwam af en toe rustig terug op die jonge hond die nog lang geen fractievoorzitters kwaliteiten heeft. Ze kan ook niet goed een punt maken. Slecht vind ik dat kosten en arbeidstekorten niet uit elkaar gehouden werden in de discussie.

  32. Ruud Zweistra 24 oktober 2009 om 23:35

    @Aad,
    Goh, wat neem je opeens makkelijk wat van iemand aan…Hoe is Diederik aan die verheven positie gekomen? Waarom neem je van mij zo weinig aan en van Diederik zo veel? Heb je daar een goede reden voor? Diederik woont nota bene bij mij in de buurt, en ik ben ouder en wijzer!

  33. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 23:51

    @Ina:
    "Er is geen greintje flexibiliteit en individualiteit in te ontdekken."
    Het gaat nog verder is mijn mening. Het hele issue/onderwerp vind ik onzinnig.
    In maart als konijn uit de hoed getovert als onderdeel van een crisisplan (ik schreef er toen al over), terwijl het helemaal niets met het oplossen van de crisis te maken heeft. Hoogstens met het oplossen van het financiële gat wat is gecreëerd..
    Vervolgens liggen vakbonden en werkgevers te slapen (op de sofa van de kroonleden) omdat ze een deal accepteren dat et plan door gaat tenzij ze met een ander voorstel komen die hetzelfde bespaard. Daarmee was de 3,5 miljard besparing er doorgedrukt en werd een feit… Ongelooflijk staaltje (met respect) van slim ondehandelen van de regering. Ik ken de taktiek: uit de software wereld worden de accountmanagers er op getraind om de duurdere software pakketten zo in de maag te splitsen..
    Vervolgens het gemanipuleer om het SER overleg te laten mislukken. Krijgen ze toch hun zin..
    En nu gaat Samson (als voorbeeld) uitelggen waarom het nodig is.
    Beide argumenten snijden helemaal geen hout!! Is daarmee het plan van tafel? Nee dus.
    Als in 2030 we toch werkeloosheid hebben (want wie zal het weten?) gaan we dan weer eerder met pensioen? Zijn er (je gaf het al aan) geen heel andere alternatieven? Ja natuurlijk..
    Hier worden heel vreemde spelletjes gespeeld..
    Zit iedereen te slapen?
    Zie eens hoe snel het kan gaan, en de wereld kan veranderen. De pensioenen zaten beneden de noodzakelijke reserves. Paniek in Nederland. Oplossing? Premie verhoging, dan wel pensioenverlaging..
    Nog geen half jaar later zijn de reserves weer op peil (zie recente nieuwsberichten). Worden al die corrigerende maatregelen van de pensioenfondsen ook net zo snel weer teruggedraaid??
    Kwartje van Kok effect..". Nooit meer teruggedraaid..

  34. Aad Verbaast 24 oktober 2009 om 23:55

    @Martin: Leuk dat je gekeken hebt en er op terug komt.
    Ik herken wat je zegt.. En ik viel eigenijk van mijn stoel. Wat een armoede in Nederland. Een van de slechtste debatjes die ik ooit gezien heb. Van het ‘talent’ wat de PvdA moet gaan redden uit het diepe dal, en de ‘machtigste vrouw van Nederland’ die wat zat te schutteren, en afwezig staat te zwaaien met haar handen.. Niet machtig.. Eerder een over het paard getilde zenuwpees zonder overtuigingskracht.
    Ik betreur dat.. en het baart me zorgen..

  35. jan bouma 25 oktober 2009 om 00:03

    De beste alternatieven luiden:
    (niet uitputtend; want ik heb ze al eens genoemd maar zoals wel vaker tegen dovemansoren)
    1. Men heffe het taboe op tegen de Drionpil. Scheelt meteen de helft van de kostbare oudjes die toch geen plezier meer hebben.
    2. Men zorgt voor ordentelijke en geriefelijk ingerichte crematoria met leuke muziekjes een goede laatste maaltijd enzovoorts. – Het wordt anders ’n rotzooitje.
    3. Men maakt de AOW-leeftijd dan flexibel. Vriend H.J.A. Hofland is 82 jaar en werkt zich elke dag met plezier nog steeds 6 slagen in de rondte.
    4. Men maakt mij minister-president of Verbaast.. die kan ook ‘out of the box’ denken en kent ook geen taboes.
    5. Men voert sowieso een wereldraad in. Want ik vind dat de leeftijds- en welvaartsverschillen niet zo onvoorstelbaar groot op de wereld moeten zijn.

  36. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 00:03

    @Ruud:
    "Waarom neem je van mij zo weinig aan en van Diederik zo veel?"
    Leuk bedacht van je.. Ik neem nog geen shagje van die Samson aan! Dat moet je toch zijn opgevallen in de tekst in de blog..
    Nu is het toch niet mijn gewoonte iets van politici aan te nemen, neem dat maar van me aan. :-))
    In dit geval al helemaal. Het zijn drogedeneringen, zand in de ogen strooiend..
    Wat zou ik van jou moeten aannemen??
    P.S.: als je toch in de buurt woont.. gooi dan dit blogje even bij hem in de bus.. Scheelt mij weer een postzegel. Ik begin namelijk ook vast te beknibbelen, aangezien ik in 2030 natuurlijk wel een handje aan het bed wil hebben. En die 67 jarige Nederlanders die dat dan nog moeten kosten nogal wat qua geld.

  37. Ruud Zweistra 25 oktober 2009 om 00:07

    Waarom neem je dan die 700 duizend van Diederik aan? Het zijn allemaal komopolieten die zo veel mogelijk buitenlanders willen binnenhalen. Diederik kan zo naar D66 of GL…
    Of ben jij daar ook allemaal voor?

  38. Ina Dijstelberge 25 oktober 2009 om 00:08

    Aad: Ik ben van mening dat het nadenken over de AOW op de punten die ik aangaf zeer zinnig is.
    De wijze waarop het onderwerp nu ter sprake wordt gebracht is onzinnig. De crisis gebruiken is laf…
    Terugdraaien van melkkoetjes, die zorgen voor structurele financiering is geen liefhebberij van ambtenaren.;-)

  39. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 00:09

    @Jan: goed dat je ze nog even hier herhaalt. Now we are talking!
    Ik snap niet dat wij nog niet zijn gevraagd om in die (nu) lege denktank van ze zitting te nemen.
    Zal ook wel te veel gevraagd zijn voor ze.
    "Hoe bedenk je het" zul je niet vaak horen in Den Haag, omdat er niets bedacht wordt.
    En als je het al hoort, dan komt het omdat ze ineens tot de ontdekking komen dat er iets is bedacht. Komt zelden voor, dus in volle bewondering voor degene die zomaar iets bedenkt.
    Het had zo maar een scene kunnen zijn uit Monty Python… 🙂

  40. Ruud Zweistra 25 oktober 2009 om 00:10

    Aad Verbaast 24-10-2009 23:55
    @Martin: Leuk dat je gekeken hebt en er op terug komt.
    Ik herken wat je zegt.. En ik viel eigenijk van mijn stoel. Wat een armoede in Nederland. Een van de slechtste debatjes die ik ooit gezien heb..
    Reactie:
    Moet je maar naar mij luisteren.

  41. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 00:14

    @Ruud: Ik neem niets aan, ook niet die 700.000.
    Ik stel slechts vast dat hij de kijker er mee om de oren slaat.
    Ik stel ook vast (vandaar het historisch overzicht) dat ik nog niemand heb kunnen ontdekken die kan voorspellen hoeveel handjes er aan de bedden zullen staan over 21 (! jaar). Hij (d PvdA) nu wel?
    Daarmee verklaar ik zijn argumentie als onzinnig. En niet steekhoudend. Af naar de reservebank dus.
    Daar zit de voltallige fractie onderhand ook al.
    Snap je?

  42. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 00:22

    @Ina:
    "Ik ben van mening dat het nadenken over de AOW op de punten die ik aangaf zeer zinnig is."
    Dat is ook zinnig.. In dit soort van processen is het altijd zinnig eerst zoveel mogelijk altrnatieven naast elkaar te zetten, en dan te wikken en te wegen. Nu wordt er gemanipuleerd. Alsof er maar 1 alternatief is (nog slecht uitgewerkt ook nog..).
    Maar ik wil nog een stap terug (doe ik impliciet ook in mijn blog).
    Laten we niet in de val trappen (zie mijn software verkoop truk waar ik naar refereerde) dat als er een onderwerp door de regering op tafel wordt gelegd (in dit geval de AOW) dat we dan met zijn allen heel hard moeten gaan nadenken wat er allemaal kan en zou moeten gebeuren..
    Ik wil eerst in dat soort gevallen de discussie: hebben we wel een probleem??
    En die discussie wordt nauwelijks of niet gevoerd..
    Maar als we die discussie tot op het bot zouden voeren, zouden we heel wel tot de conclusie kunnen komen dat er geen probleem is. En dan hoeven we het ook niet op te lossen. Bingo!
    Meer specifiek: de argumenten van Die Samson (2) haal ik beide zo onderuit. Meer heb ik van hem niet gehoord.. Dan is het toch geen issue meer? Volgende onderwerp Samson? 😉
    P.S. en dat bedoel ik met "slapen".. zeker toen in maart.. en nu nog..
    Ze gaan allemaal mee ‘in the flow’ alsof er al een voldongen feit is.. En dat noem ik dan weer: we worden belazerd waar we bij staan.

  43. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 00:25

    @Ruud: als ik naar jou luister val ik ook wel eens van mijn stoel, maar dan weer anders!

  44. ron rozen 25 oktober 2009 om 01:22

    Ik heb wel plezier in mijn demente leventje hier in Amsterdam in mijn grachtenpandje en mijn bootje voor de deur. Beter als in zo’n hunnebed wonen met een boerenkar voor de deur. Ik moet er niet aan denken.

  45. Sandra 25 oktober 2009 om 01:36

    Mensen importeren?
    Laten we nou eens gewoon roeien met de riemen die we hebben. Elk volk maakt ooit een keer een vergrijzingsgolf mee.
    Het is net als vroeger op kantoor.
    – ‘We krijgen het werk niet af!’
    – ‘Dan moeten we meer personeel hebben!’
    Maar het gekke is, dat dat vaak geen oplossing bleek te zijn. Het werk kwam nog steeds niet af.

  46. alib 25 oktober 2009 om 01:53

    @allen
    De vraag is natuurlijk of het zinnig is de mythe van de eeuwigdurende groei (het kapitalisme is altijd een pyramidespel) vol te houden. Heeft die immer voortdurende groei nog geen ellende genoeg aangericht?
    In hoeverre is onze welvaart gebaseerd op illusie? Op tijdelijke winst (toekomstige generaties betalen de rekening)?
    Er zal steeds weer een afweging moeten worden gemaakt. En maatregelen zullen mondjesmaat moeten worden doorgevoerd. De maatschappij is een weegschaal en eventuele positieve effecten zullen moeten worden gewogen tegen negatieve effecten.
    Elke radicale maatregel loopt de kans meer onheil te genereren dan positief effect te sorteren. Voorzichtigheid is geboden.
    Er staat meer op het spel dan het behoud van onze welvaart.

  47. ceesincambodja 25 oktober 2009 om 04:08

    Beste Aad, je hebt hier weer een pracht van een discussieblog geopend.
    Ik zou er mijn mening best over willen geven, ware het niet dat ik me -als hekkensluiter- volledig kan scharen achter die van Alib (hierboven) en niet in herhaling wil vallen.
    Mag dat?
    Ceesgegroetje

  48. gebruiker7560 25 oktober 2009 om 04:31

    Op mijn VKblog heb ik destijds een aantal observaties geschreven m.b.t. vergrijzing in Japan. Vergrijzing, of beter, veroudering biedt volgens mij talloze mogelijkheden. Maar je moet ze alleen wel kunnen/willen zien.
    In Japan is goed te zien wat de gevolgen zijn van een ouder wordende bevolking. Simpel voorbeeld: voetgangerslichten staan niet berekend op een groeiend aantal ouderen dat slecht ter been is.
    Winkels denken na over hoe ze de oudere klant beter kunnen bedienen: grote prijskaartjes, bredere gangpaden e.d.
    Bij het onderwerp vergrijzing wordt vooral in rampen gedacht. Het valt me toch telkens weer op hoe weinig creatief er gedacht wordt bij dit soort vraagstukken. Geld tekort, belasting omhoog; menskracht tekort, mensen importeren! Dit denken blokkeert het zoeken naar andere oplossingen.http://www.vkblog.nl/blog/7560/Japan
    met wat extra info zoals nieuwe producten:http://retailinjapan.blogspot.com/

  49. cor verhoef 25 oktober 2009 om 08:08

    Aad, wanneer we nu gewoon alle verjaardagen afschaffen dan zijn we toch van al het gedonder af?
    Zijn jullie nou so dom of bennik nou so slim?
    groet,
    cor
    PS. Goed blog. Met interesse gelezen…

  50. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 08:37

    @Ron Rozen: ik gun ieder zijn pleziertje.
    "Ik heb wel plezier in mijn demente leventje hier in Amsterdam"
    Reactie: Ik zag dat je op de dagbesteding aan het schilderen bent geslagen en je je eerste zelfportret net op je blog hebt gezet.: http://www.vkblog.nl/bericht/283318/Hommage_aan_Fred_van_der_Wal%2C_Isis_Nedloni_en_Jan_Bouma#commentaar

  51. ron rozen 25 oktober 2009 om 08:43

    @Aat
    Lik je zoveel reten dat je de mijne niet meer herkent?

  52. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 08:46

    @Sandra: mijn punt is dat hier ingrijpende maatregelen worden voorgesteld, waarbij de argumentatie die de voorstanders geven dat te doen op drijfzand is gebaseerd. Daarenboven ook nog eens een gebrek aan creativiteit laten zien om tot andere oplossingen te komen zou het al een probleem worden.
    Je voorbeeld in deze is een goede. Herkenbaar. Ook geen oplossing dus in alle gevallen.
    Samson verschuilt zich achter getallen die hij nooit hard kan maken. Riekt naar demogagie.
    @Cor: ik zet je suggestie bij het lijstje van alternatieve oplossingen. Ik zie één nadeel: dan zal niemand vanaf moment van invoering, de pensioengerechtigde leeftijd meer halen.

  53. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 08:57

    @Alib:
    "De vraag is natuurlijk of het zinnig is de mythe van de eeuwigdurende groei (het kapitalisme is altijd een pyramidespel) vol te houden. Heeft die immer voortdurende groei nog geen ellende genoeg aangericht?"
    ik heb daar een duidelijke mening over en er meerdere malen over geschreven. Natuurlijk zijn we (in de westerse wereld) door de grenzen van de groei heen geschoten. Onze westerse welvaart mag dan ook best flink afnemen. Een radicale maatregel? Voor te velen wellicht. Ik zie het als harde noodzaak.
    Er worden nu oorlogen gevoerd om die welvaart (voor de westers wereld) veilig te stellen. Hoe radicaal kan je zijn?
    @Cees: ja, dat mag. Ik ben het met de strekking van Alib ook eens.

  54. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 08:59

    @Ron ik zag onder het schilderij staan: "Ron Rozen." Lijkt me aan duidelijkheid niets te wensen over laten. Was het je buurman geweest, dan zou het welllicht de titel "Mijn buurman" gekregen hebben.

  55. ron rozen 25 oktober 2009 om 09:12

    @Aat
    Er staat Ron Rozen:acryl op linnen 100 X 120. Misschien dat internet in Drente nog niet goed werkt. Dan krijg je inderdaad allerlei misverstanden. Kun je er al wel mobiel bellen en faxen?

  56. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 09:20

    @Gebruiker7560: Het is al weer een tijdje geleden dat je je laatste blog schreef. Maar je bent nog wel aanwezig zie ik.
    "Bij het onderwerp vergrijzing wordt vooral in rampen gedacht. Het valt me toch telkens weer op hoe weinig creatief er gedacht wordt bij dit soort vraagstukken".
    Precies mijn punt. Ik refereerde niet voor niets aan de "shock Doctrine".
    Speigel het volk een vermeend rampscenario voor (of maak gebruik van een ramp). Het maakt het volk offer bereid om die vermeende ramp af te wenden.
    Voorbeeld: Bush was daar een groot liefhebber van. Met alle rampzalige gevolgen van dien.
    Dit Samson scenario (als verdiger van het kabinets/PvdA standpunt) heeft er ook wel wat trekjes van.
    Creativiteit is een schaars goed in Den Haag. 20 commissies met topambtenaren mogen een jaar gaan nadenken. Zegt genoeg 🙂

  57. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 09:23

    @Ron: Mobiel bellen gaat prima. Mobiel faxen kunnen we hier nog niet. Ik zie hier in Drenthe alleen maar van die kleine telefoontjes. Niet eenvoudig om daar een a-4tje door te proppen. Hoe doen jullie dat in Amsterdam?

  58. ron rozen 25 oktober 2009 om 09:29

    @Aat
    Postduiven

  59. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 09:39

    @Ron: dan is dat ook weer duidelijk. Kunnen we nu weer terug naar het onderwerp van deze blog?
    Je hebt immers onderhand al flink reklame gemaakt voor jezelf hier.
    Ik doe er nog een schepje bovenop: je schreef over dit onderwerp (zijdelings) ook recent nog een blog:
    "Asielzoeker wat kom je doen in ons land": http://www.vkblog.nl/bericht/283503/Vergrijzing%3F_Meer_allochtonen%21#commentaar
    Daaruit blijkt toch maar weer dat ergens inhoudelijk over mee praten en discussiëren je toch niet vreemd is.

  60. ron rozen 25 oktober 2009 om 09:55

    Om weer voor dement uitgemaakt te worden zeker. Bye.

  61. Peter Louter 25 oktober 2009 om 10:07

    We zijn het helemaal eens. De verhoging van de AOW-leeftijd is de verkeerde oplossing voor het verkeerde probleem in de verkeerde tijd.
    Het is geen structureel probleem, de babyboomhobbel, die moeten we dus ook niet gaan bestrijden met structurele oplossingen.
    Alleen ‘allochtonen’ is als term wat misplaatst. De overgrote meerderheid van de aanwezige allochtonen mijdt het werk in de zorg als vernederend. Ik stel voor: arbeidsmigranten. Polen heeft er een hoop klaar staan!

  62. gebruiker7560 25 oktober 2009 om 10:14

    Aat, niet meer actief met t VK-blog indaad, maar af en toe wel buurten 😉

  63. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 10:30

    @Peter Louter.
    Mooi dat we het eens zijn. Ook eens met je wat betreft de term "allochtonen". Ook Ina viel daar al terecht over. Arbeidsmigranten is dan zuiverder op de graad (gebruik ik later ook trouwens).
    Het is een column, geen essay. Ik zocht een prikkelende titel. Over een voor mij prikkelend onderwerp 🙂
    Aan de andere kant: het anders benoemen (andere naam) haalt niet de angel uit het probleem. Hoogstens wat emotionele lading.
    @gebruiker7560: jammer dat je niet meer zo actief bent. Jaren geleden mocht ik Japan veelvuldig bezoeken. En vond het leuk om er zo via jouw blogs weer wat van te lezen. Bijzonder land. Bijzondere dingen meegemaakt.

  64. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 11:00

    @allen: deze blog heb ik ook op nujij.nl gezet.. Ook boeiende reacties :-)http://www.nujij.nl//vergrijzing-meer-allochtonen!.6959617.lynkx

  65. peterus 25 oktober 2009 om 11:44

    Mooi overzicht. Goed medicijn tegen korte termijn geheugen.
    In de politiek wordt de lange termijn steeds langer (vergrijzing 2030, milieu 2050), gesteund door vooruitziende wetenschappers die de PC , internet, blogs en iPhone niet eens hebben zien aankomen, om nu meteen op korte termijn maatregelen te nemen.
    Een nieuwe manier om de burgers te belasten.
    Straks is het hele land ingericht op een verondersteld 2050 en stort de hele boel als gevolg van een volstrekt onvoorziene ramp alsnog in.
    Wat een gedoe!
    Die arbeidsimport is niet nodig.
    mensen gaan anders wonen en werken.
    de mensen zijn veel flexibeler dan polititici en wetenschappers zich kunnen voorstellen.
    iklaatmijnzondagnietbedervengroet

  66. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 12:10

    @Peterus: een beetje vooruit denken is natuurlijk nooit verkeerd. De historie heeft ook geleerd dat het zelden met nauwkeurigheid kan. Wie had in 2007 de crisis zien aankomen die alles op zijn kop zou zetten? Bos liep nog zo trots als een aap rond met een begrotingsoverschot..
    Hoe langer ik er over nadenk hoe knotsgekker het hele verhaal is.
    Ook de opmerking van Peter Louter raakt de kern: het is geen structureel probleem, dan moet je ook geen stucturele maatregelen bedenken. Dat gebeurt nu wel. En moeten mogelijk weer teruggedraaid worden (zie jaren 70) als er in 2028 (als voorbeeld) structurele arbeidoverschotten blijken te zijn. Jojo-en.
    En laten we als het zover is, maar zien wat er dan nodig is.

  67. jan bouma 25 oktober 2009 om 12:10

    @Aad
    Om in een paar zinnen een totaal kosmopolitisch scenario te ontvouwen
    dient dat als een onmogelijkheid te worden beschouwd. Het gebrek aan response terzake de noodzakelijke definities zal je dan parten spelen.
    Vragen zijn er desondanks.
    1. Waarom concentreert, en brengt men niet terug, de essenties die benoemd en beantwoord moeten worden tot concreet te stellen vragen voor het vinden van de oplossingen?
    2, Het antwoord daarop (of het gebrek eraan) geeft onmiddellijk al aan de spanningsvelden – inzake ons wel of niet vermeende bestaan – tussen de diverse opinies.
    3. Is het nou werkelijk zo moeilijk om als burger, wereldburger (dat is elke huidig levend individu per definitie) om de essenties te duiden van ons aller bestaan?
    4. Zijn we het met z’n allen eens over "de essenties van het menselijke bestaan" kun je daar vervolgens de methodieken en maatregelen bij bedenken die "de essenties" zullen waarmaken.
    Zolang dat niet gebeurt blijft het hommeles in de wereldtent.
    ps
    Ik gooi maar weer eens mijn onweerlegbare logica in de strijd!…….. :))

  68. nelus 25 oktober 2009 om 12:10

    Ik ben geen voorstander van grote verplaatsingen van mensen van de ene kant van de wereld naar de andere kant van de wereld. Dat deze mensen dat zouden willen is alleen vanuit een economisch perspectief. Ze worden slechts zelden gelukkig in het nieuwe land. Dus laat ze in hun eigen land en ondersteun ze daar ter plekke.
    Dan ons eigen probleem. We kunnen natuurlijk ook hele andere keuzes maken.
    1. Afschaffen van de AOW. En alleen dié mensen die zich niet kunnen redden krijgen een toelage.
    2. AOW inkomens afhankelijk maken.
    3, De AOW leeftijd niet veranderen maar mensen zelf laten kiezen wanneer ze willen stoppen.
    Het merendeel van de mensen die boven de 60 niet meer werkt is daartoe gestimuleerd met destijds mooie regelingen om bijvoorbeeld jongeren aan een baan te helpen.
    3a. Het pensioen voor mensen met een inkomen van meer dan € 100.000.– gewoon belasten volgens de schijf.
    3. Kinderbijslag inkomensafhankelijk maken en het geld dat daarvan overblijft naar de 1e groep
    4. Hypotheken boven € 500.000.– niet meer aftrekbaar laten zijn.
    En dit geld in de pot voor de ouden van dagen die ons nodig hebben.
    En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Ik heb dit al eens eerder op een blog van Aad gezet maar het is nu toepasselijker dan toen. Dus vandaar nog maar een keertje.

  69. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 12:17

    @Jan:
    Je helicopter (view) vliegt wel heel erg hoog. Schier onzichtbaar voor de kijkers die met hun voeten in de vette klei staan.
    ad 1: Ik gaf net het antwoord. In plaats van op te stijgen ploegt men liever voort.
    ad 2: Stelling, geen vraag. Eens.
    ad 3: Ja, dat blijkt heel moeilijk te zijn.
    ad 4: Nee, en dat zal in de wereld vooralsnog ook niet gebeuren. En daarom blijft het (zoals je aangeeft) hommelus.
    Oud Fries spreekwoord: met de wind mee is het goed varen.

  70. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 12:20

    @Nelus: ik dacht ze al te herkennen. Mooi lijstje. Als wij samen de SER zouden zijn, zouden we er zo uitkomen. Samen de regering vormend ook.
    Mijn arbeidsmigratie punt is slechts ingebracht om andere creatieve oplossingen uit te lokken. Dat gebeurt gelukkig. Hard nodig, om maar weet aan te tonen dat ze er wel degelijk zijn.
    Vraag blijft natuurlijk: waarom komt dat niet uit de kokers van de mensen die er voor zijn ingehuurd?

  71. paco painter 25 oktober 2009 om 12:30

    Ik vind dat geplan maar allemaal onzin. Over een jaar is alles al anders, laat staan over vijf of tien jaar.
    En die verhoging naar 67 jaar vind ik zeer merkwaardig want op zo’n maniier komen er weer veel jongeren daardoor niet aan de bak.

  72. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 12:33

    @Paco: twee jaar geleden had nog nooit iemand de crisis voorzien. Ze planden rustig voort op een geweldige economische voorspoed. Nu de crisis al weer bijna voorbij is, plannen ze rustig voort op de rampspoed van de crisis. De politiek loopt altijd achter de waarheid aan, om vervolgens de eigen waarheden nog te bedenken ook. Merkwaardige processen waar jij wel raad mee weet die te ontmaskeren.

  73. De Stripman 25 oktober 2009 om 13:11

    Mooi blog weer, Aad. Die vergrijzing is maar een tijdelijk probleem, natuurlijk. Waarna we hopelijk over blijven met een kleinere bevolking. Dat is in allerlei opzichten, vooral milieu en ruimtelijke ordening, veel beter. En een kleinere, flink gekrompen, economie. Een zegen…;o)

  74. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 13:14

    @Stripman: na elke berg, komt altijd een dal. En omgekeerd. Inderdaad tijdelijk, vergt dan ook slechts tijdelijke maatregelen. Dat is wat anders dan men ons wil doen geloven..
    En die kleinere economie mag/moet er komen wat mij betreft. Ik schreef het hierboven al in mijn reactie op Alib’s reactie.

  75. P.H.M..van de Kletersteeg 25 oktober 2009 om 14:09

    Zal enige uitleg geven.
    In de groepen van geschoolde laagbetaalden zijn kindertekorten.
    Omdat te stimuleren, is er geregeld de kinderopvang zoals die is.
    Alleen die komt terecht waar die niet bedoeld voor is; bij de middengroepen.
    In duitsland is de kinf=dertoeslag met een factor 5 omhooggegaan sinds 1990
    In frankrijk krijgt een gezin dat al 2 koters heeft, als ze een derde maken, de kindertoeslag, natuurlijke EN 750 euro per maand, jaar lang
    In Roemenie; omdat die al jaren weten dat zij de voorziener worden van ongeschoolde clowns voor europa, vermits de criminaliteit geaccepteerd wordt, krijgt een vrouw, buiten de kindertoeslag 2 jaar lang een hoog inkomen extra, zoiets als wat een fabriekschef heeft.
    Maar het werkt niet; juist in die groepen waar kinderen nodig zijn worden ze niet gemaakt.
    Daarnaast; 6 millioen armen; een paar millioen die ertegen aan hangen.
    dat schept geen vertrouwen; integendeel.
    Zo tevreden vervaad vedwaasd?
    ———————–
    De werkelijke reden is van onze fooute sociale structuur:
    Teveel rijken die te veel voorrechten hebben en te weinig presteren, medici bv
    Een veel te grote middenklasse; moet met de helft minder
    Een te goed geschoolde en te laag betaalde groep, die niet in aanmerking komt voor een huis; zie het Bos syndroom -stelen van de armen en schenken aan derijken.
    Een te grote groep beroepswerkloze buitenlanders; die gerepartrieerd zouden moeten worden.
    Daarnaast: dezorg, scholingen, universiteiten, studiefinanciering, AOW, kindertoeslag moeten gereorganiseerd worden; uit de nato, leger/marine.luchtmmacht opheffen; en dienstplicht instellen voor vrouwen.
    Dan komen we ergens.

  76. P.H.M..van de Kletersteeg 25 oktober 2009 om 14:11

    zelfs niet zozeer de allochtonen, maar omdat ze met voorkeur worden behandeld, en omdat er na 50 jaar nog geen behoorlijke vreemdelingen wet is.
    Dat is het hoogtepunt van wanprestatie.
    Daarom wordt er op straat gezegd; als we de allochtonen eruit trappen, hebben wij weer huizen en geld.

  77. P.H.M..van de Kletersteeg 25 oktober 2009 om 14:13

    Arbeids tijd verkorting werd een feit; 32 uur werken…
    Hallo, wakker worden; dat was 38,75 uur.
    En wij moesten allemaal 40 plus overuren draaien.

  78. P.H.M..van de Kletersteeg 25 oktober 2009 om 14:37

    De inschatting van de structuur van 2030 is volkomen fout.
    In productie zal India de plaats van China ddreigen in te nemen; de chinese productie zal verder uitgebreid en geratiionaliseerd worden.
    De chinesen zullen ook voor 3/4 eigenaar zijn van USA en voor een belangrijk deel van europa.
    in nederland zal bijna iedereen met een achtelijk electrisch tootootje rondknarren.
    De middenklasse zal gehalveerd zijn
    de huizen prijzen zullen (gelukkig) in elkaar donndered door een forse devaluatie als gevolg van de tekorten in frankrijk en duitsland en zuid europa.
    Dan: zwaar werk is zwaar werk en zal dat altijd blijven.
    Als de mensen daadwerkelijk niet meer zouden tillen dan 25kg, zou er geen huis klaar komen.
    Wat moet veranderen is de relatief lage inkomens van zwaar werk.
    =======================
    Daarnaast dien het sociale stelsel gereorganiseerd worden; niet lager, maar hoger worden.
    Dat kan gefinancierd worden door studiebeurs, kindertoeslag en AOE niet meer uit te betalen aan degenen met hoog inkomen of bezit,
    De zorg moet ook weer terug naar systeem ziekenfonds, en de gebouwen van de ziekenhuizen moeten genationaliseerd worden.
    Medici in loondienst.
    Inkomen omlaag.
    De premie dient weer een promillage te worden van bruto inkomen voor hypoyeek aftrek
    De regering denkt dat alles hetzelfde is als nu in 2030.
    het moge duidelij zijn dat er wat meer dingen gaan gebeuren; USA klapt economisch in elkaar
    China een burgeroorlog; valt uit elkaar.
    Afrika zullen grootschalige burgeroorlogen komen;.
    De islam landen zullen imploderen van eigen geweld, en zo zelfvernietiging inluiden.
    Bootladingen "vluchtelingen" staan voor de grenzen.

  79. jan bouma 25 oktober 2009 om 14:41

    @Kletersteeg
    De grootste fout die men kan maken is om het "maakbaarbaarheidsbeginsel" van toepassing
    te verklaren op de eigen "analyses" en verklaringen. (ik doe dat nu ook met betrekking tot mijn verhaal maar ik wijs u erop).
    Daaraan lijd jij: je "maakbaarheidsverhaal".
    Nog afgezien van de macro-economische effecten (die je kritiseert)
    lijdt je analyse ook aan werkelijkheidszin omdat alle verschuivingen in de bestedingen van alle beschikbare koopkracht (lees: geld) je wel kunt voorstellen en ook willen doorvoeren maar de werkelijkheid is de toestand van nu. Reken daarmee.
    Dat betekent dat een advocaat ongegeneerd tussen 180 en 300 of nog veel meer euro per uur
    zal vragen en willen verdienen en dat de vuilnisman achter de wagen dat nog niet per week verdient. Van mij mag in die "verdeling" van koopkracht het mes.
    Maar het maakt niets uit voor onze totale macro-economie die ook nog
    grensoverschrijdend is. Om deze reden acht ik al die "nationale betogen", ook die van Wilders en c.s., wat lachwekkend. Idem de betogen van die Europarlementariërs die menen dat binnen hun grenzen er iets van belang te regelen zou zijn, danwel te beheersen. So far. Voor meer info: zie m’n website.

  80. Marjelle 25 oktober 2009 om 14:46

    Goed en duidelijk blog, Aad, ik heb alleen de eerste reacties gelezen, en ik heb meteen de AOW-petitie (dank Martin) getekend. Die uitzending met Diederik Samson heb ik wel gezien en ik vond hem eerlijk gezegd overtuig(en)der overkomen dan Agnes Jongerius. 😉 Ik mag hem wel, al ben ik het in dit geval niet met hem eens.

  81. P.H.M..van de Kletersteeg 25 oktober 2009 om 15:06

    Als je zorgt da er minder geld over de balk gesmeten wordt, blijft er wat meer over; geen millioenen maar milliarden.
    Zal het uitspellen.
    AOW, kindertoeslag niet aan iedereen uitbetalen; alleen aan mensen met minder aanvullend inkomen dan 3000 per maand en minder bezit dan 250.000
    Kindertoeslag alleen voor kinderen die daadwerkelijk in nederland aanwezig zijn; en voor niet meer dan 3 koters.
    Zorg reorganiseren; specialisten en doktoren in loondienst, net als bij de academiscjhe ziekenhuizen.
    De gebouwen van de ziekenhuizen nationaliseren en de organisatie scheiden in huishoudelijk deel en medisch deel.
    De premie een promillage van bruto loon voor hypotheek aftrek.
    Kinderopvang: afhankelijk van inkomen; meer dan 3000, of tweeverdiener, geen subsidie
    Dienstplicht voor vrouwen; uitvoerbaar in sociale diensten; ziekenhuis, verzorgingstehuis.
    Dan zit je toch gauw op een milliard of 6 per jaar.
    Het maximum tarief van advocaten en medici kan worden vastgelegd in wettelijke regels.
    Maar alles toetsen aan de huidige situatie is onzinnig.
    Maakbaarheid zal vooral afhangen van actoren BUITEN nederland.
    Verwissel maakbaarheid niet met inzicht; inzicht is dat wat intbreekt in de overheid; wat ze zitten te balken over 2030 raakt kant noch wal

  82. trekmoment 25 oktober 2009 om 15:27

    Een steekhoudend verhaal, ter harte genomen, laat het nog even sudderen.

  83. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 16:39

    @Kletersteeg:
    Dank voor je uitgebreide reacties.
    Ik splits de opmerkingen even.
    Besparingen: Je geeft een lijst van mogelijke besparingen die je snel zou kunnen invoeren. Vele daarvan kan ik steunen. Sommige zelfs nog wel meer dan jij aangeeft. Als voorbeeld daar van: in een wereld waar geboortebeperking voor iedereen toegankelijk is, mag ook verwacht worden dat alle middelen aanwezig zijn om zelf de keuze te kunnen maken of je kinderen witl niet. Ook dat je de consequenties er van kunt overzien. Alle overheidsregelingen die sturend werken op dit gebied zijn dan ook uit de tijd, en mogen allemaal worden afgeschaft. Kinderbijslag en subsidies op kinderopvang etc..
    Ik voeg je lijst bj die van Nelus hierboven.. Wordt een mooie lijst zo.
    Je toekomst visie: interessant je visie daarop te lezen. Net zo min als de regering kan vaststellen wat er over 20-30 jaar gebeurt, kan jij dat ook niet zo nauwgezet als je doet.
    Wel kan gesteld worden dat de grondstoffenoorlog (die al lang aan de gang is, de derde wereldoorlog heb ik het in een eerder blog genoemd) flink in hevigheid zal toenemen!
    Met alle gevolgen van dien.

  84. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 16:44

    @Marjelle: ik heb Jongerius nog nooit overtuigend zien overkomen. Nu ook niet. Per defintie is dan Samson overtuigender.. Waar k wel een beetje misselijk van werd, is dat hij bij alle barrière die Jongerius opgooide hij als stndaard antwoord gaf: dat gaan we als PvdA ook oplossen. Hoe? Dat kon hij niet uitleggen.. Zwak verhaal.
    En nogmaals: zijn twee argumenten voor verhoging van de AOW zijn drogredeneringen, zoals ik denk ik heb aangetoond hierboven.
    @trekmoment: dank. Laat het even sudderen, dan hoor ik graag het resultaat daarvan.
    We hebben nog even tijd voor 2030 🙂

  85. Aad Verbaast 25 oktober 2009 om 17:00

    @allen: ik schreef al eerder dat deze blog ook op Nujij.nl staat.http://www.nujij.nl//vergrijzing-meer-allochtonen!.6959617.lynkx
    Onder VKbloggers laait de discussie wel eens op, of en in hoeverre de redactie moet ingrijpen in de reactieruimte.. Het gebeurt hoogst zelden. Eigenlijk nooit (ik kan het me niet herinneren het ergens ooit gezien te hebben.)
    Bij nujij.nl kom ik er achter dat de redactie wel heel actief is!
    In ‘mijn’ reactieruimte daar zie ik ineens staan:
    "5 uur 44 minuten geleden door don kiesjot
    Verwijderd door redactie"
    "5 uur 27 minuten geleden door don kiesjot
    Verwijderd door redactie – niet op de man spelen."
    Geheel buiten mijn medeweten, worden reacties blijkbaar verwijderd. Zelfs soms met argumentie..
    Tjonge.. ze zitten er bovenop. Te veel naar mijn mening.. Zou hier ‘oorlog’ betekenen denk ik..
    Wilde ik jullie even laten zien, en weten. Er zijn grote verschillen in blogruimtes en aanpak blijkbaar..

  86. Smokey 26 oktober 2009 om 00:15

    @Aad, nog bedankt voor je kijktip. On topic: morgen kom ik om een "gedegen" antwoord te geven. Vandaag heb ik je blog al wel gelezen. Tot dan!

  87. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 00:24

    @Smokey:
    ik zag het staan in de gids. En moest meteen aan je denken. Soulkikker! 🙂
    Was je vollledige blognaam niet eerst Smokey Robinson? Met hem in het achterhoofd? Of je kat?
    Ik lees je reactie dan morgen wel!

  88. Marjelle 26 oktober 2009 om 01:10

    *Aad 16:44u
    Jammer dat je over m’n compliment heenleest, verder zijn we het over Jongerius dus eens.
    En nogmaals: wat betreft Samson had ik al duidelijk aangegeven dat ik het niet met hem eens was in dit geval.

  89. jan bouma 26 oktober 2009 om 09:06

    @Aad 16:39
    @Kletersteeg…die mij eigenlijk wat trachtte te antwoorden.
    Over de koopkrachtverdeling (of de beloningsstructuur) kan men eigenlijk niet anders dan het model van Jan Tinbergen verdedigen. Die zei jaren ’60 vdve: "Zorg nou voor een evenwichtige koopkrachtverdeling wereldwijd en tegelijkertijd!" Dat dit niet het geval is moge duidelijk zijn. Als gevolg zie de migratiestromen op de wereld. Met als climax de crisis van de laatste jaren omdat de zakkenvullende en bonusjagende sociaaldarwinisten de crisis veroorzaakt hadden maar nu weer de gemeenschap ervoor laat opdraaien. Desondanks begint de oude ratrace weer opnieuw.
    Over de AOW en onze verzorgingsstaat. Ik gaf pragmatische oplossingen.
    Ook @Nelus deed goede voorstellen.
    Vraag; waarom worden die evident goede voorstellen zelfs niet ter discussie gesteld?
    Enfin. Misschien vandaag de antwoorden. Prettige dag.

  90. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 09:22

    @Marjelle: bedankt voor je compliment 🙂
    @Jan: misschien een idee, om al die goed voorstellen in een blog te zetten, als je Mithrasserie is afgelopen.
    Met bronvermelding natuurlijk. Ligt nogal gevoelig bij de VKblog lezers…
    Blokje Kletersteeg
    Blokje Nelus
    Blokje Louter
    Blokje Jan
    etc…
    Het ligt allemaal vast hierboven (en alders). Knippen en plakken en opsturen.
    Den Haag kan dan eindelijk aan het werk!
    Is dit een antwoord op je vraag?

  91. peterus 26 oktober 2009 om 09:24

    @Aad Verbaast
    Dat is is goed gezien van Peter L.
    Hier in België, of Vlaanderen liever gezegd, wordt veel minder dramatisch gedaan over dit soort problemen. Ze worden wel onderkend en men heeft het er bij tijd en wijle over maar de dramatiek en de urgentie waarmee de Nederlandse politiek te werk gaat is er niet. Terwijl Belgiê er minder goed voorstaat dan Nederland alleen al vanwege het feit dat ze gasbel hebben. Men(overheid, vakbonden en ondernemers) jaagt elkaar ook niet op. Men gaat er vanuit dat de tijd zal leren en dat de overheid/staat niet alles kan oplossen.
    hetwaseenmooiezondaggroet

  92. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 10:10

    @Peterus: België kent inderdaad een andere dramatiek dan Nederland.
    Soms is het beter even niets te doen en af te wachten, dan meteen over al "in te grijpen".
    "Men (overheid, vakbonden en ondernemers) jaagt elkaar ook niet op."
    Mijn ervaring met de Belgen is dat veel onderhands en ondergronds wordt geregeld. (In Nedrland noemen we dat wel polderen. Met dat verschil dat we het daar openlijk over hebben. In België ligt dat net zo diep ondergronds als onze gasbel.
    Hebben ze in België daar een naam voor?

  93. wj-tje van de VSp 26 oktober 2009 om 10:59

    Nou ja,
    Alweer net terug uit de buurt van Essen, waar het volk ‘Brood en Spelen’ op de grootste spelletjesbeurs ter wereld kan krijgen.
    Ben het in grote lijnen eens met Nelus. Wil daar tenminste een ding aan toevoegen.
    Geld, gegenereerd in Nederland dat naar het buitenland vloeit en voorziet in het onderhoud van ‘verweg’ familie’ of investeringen in onroerend goed of ‘giften’ maximeren tot 20 % van het bruto inkomen. Daarboven de maximum schijf hanteren.
    Dit levert miljarden op.

  94. Marjelle 26 oktober 2009 om 11:16

    You’re welcome, Aad. ;))

  95. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 11:37

    @WJ-tje:
    Essen: je hebt toch wel flink zitten lobby-en voor "the Quiz". Je bent in wel voor joint venture toch?
    Ook een aardig voorstel van je. Zet ik gewoon bij het lijstje.. Inmiddels al een lijst van indrukwekkende proporties. Nog even en er is zoveel bespaard, dat we allemaal een stuk eerder met pensioen kunnen.
    Overvolle schatkisten, dar zit ook niemand op te wachten immers.
    De overheid is een non-profit organisatie, vol goede doelen. Tenmnste dat zou het moeten zijn.
    @Marjelle: "You’re welcome, Aad. ;))"
    Fijn om te horen. Geeft de burger, en mezelf, weer moed!

  96. peterus 26 oktober 2009 om 12:01

    Om met Vlaanderen te beginnen. Arrangeren is de uitdrukking die het meest benaderd met wat ik bedoel maar heeft volgens mij een iets te negatieve bijklank. Het is een manier van leven die ook veel ruimte geeft/laat aan de mensen, ook aan "de mindere man". Hij kan als het ware zijn eigen leven arrangeren.
    Daar zijn natuurlijk grenzen aan maar die zijn ook weer niet scherp afgebakend.
    Het afwachten -de kat uit de boom kijken – zit de Vlaming in het bloed. Dat is vaak verstandig.
    Het lijkt erop dat iedereen in Nederland altijd de beste van de klas wil zijn en er te weinig gevoel is voor het leven zelf waarin ook besef van noodlot zit. Misschien is dat wel het grote verschil met Nederland; de Vlaming aanvaardt zijn lot.
    lotgenotengroet

  97. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 12:14

    @Peterus: "arrangeren" mooi woord er voor.
    Herkenbaar ook uit mijn tijd dat ik voor een Belgische onderneming werkte.
    1. er moest een grote order worden ‘gearrangeerd’. De taken in de directie werden verdeeld: wie belt wie (rondje) naar de regering.
    2. Maar ook (de Vlaming aanvaardt zijn lot"): ik maakt eens flink stennis omdat er een maatregel kwam van de CEO die ik als onmogeijk ervoer. Als Nederlander sta je dan op achterste benen. Mijn Belgische collega, fluisterde in mijn oor: "draag uw kruis gelaten". En vlak daarna: "dat dat gezegd wordt, betekent toch niet dat je dat zo hoeft te doen". Ja zeggen, en nee doen behoort blijkbaar tot de mogelijkheden.
    Dat was nieuw voor me.. Ik ervoer dat als een groot cultuurverschil.

  98. peterus 26 oktober 2009 om 13:29

    Inderdaad, er zijn grotere cultuurverschillen tussen Nederlanders en Vlamingen dan de taal je doet vermoeden.
    Maar vergis je niet. Ik herken dit gedrag, zij het minder extreem, ook uit mijn jeugd in Noord Brabant. Het is een mengeling van je de underdog voelen, er maar het beste van maken, leven en laten leven en de volgende keer is het mijn beurt.
    ookinnederlandzijnercultuurverschillengroet

  99. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 13:43

    @Peterus, mischien is het inderdaad niet enkel VLaams of Belgisch, maar iets grensoverschrijdender.
    Grenzen die natuurlijk ook maar kunstmatig zijn vastgesteld ooit.
    Ik heb het er met meerdere Belgen wel over gehad waar het vandaan kwam. Ik ervoer het als een soort van stil en ondergronds verzet tegen de macht. Misschien met een verklaring vanuit de historie dan België heel lang door allerlei mogenheden (deels of geheel) is bezet…
    Zou zo maar kunnen.

  100. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 18:05

    @allen: wordt het nog een beetje gezellig hier, of hoe zit dat?
    Of moet ik mijn borrel dan maar alleen opborrelen..
    Voor diegenen die strikt on-topic willen blijven: net weer een prima blog van Peter Louter over het AOW onderwerp:http://www.vkblog.nl/bericht/283813/Wat_de_ongeloofwaardige_AOW-mantra%92s_van_Wouter_Bos_onthullen.
    Die wordt ook even gelinkt in de tekst van dit blog.. Dossiervorming 🙂

  101. Smokey 26 oktober 2009 om 19:47

    @Aad, belofte maakt schuld en ik voel me behoorlijk schuldig. Het is hollen en stilstaan met mijn geblog. Gisteren had ik een reactie die verdween en omdat het daarna nog een verkeerd ging dacht ik: later dan maar. De reactie was van ongeveer deze strekking. In feite mijn persoonlijke vragen over dit onderwerp. Ik vind de hele kwestie zoals deze er nu ligt net twéé legpuzzels die door elkaar zijn gehusseld. Zo van: zoek `t maar uit. Dat neemt niet weg dat jij .e.e.a. wel goed op een rijtje hebt gekregen. Vooral je laatste zinbeklijft : " We worden alweer bedonderd. En zo voelt het ook"…..
    Dit schreef ik ongeveer gisteren, waarvan ik nu weer denk, ach laat maar…
    ___________
    Werken is à priori nodig om inkomen te genereren en in levensonderhoud te kunnen voorzien. Ook de koningin en de allerrijksten krijgen AOW. Echter niet om van te leven.
    Is er wel voldoende werk om mensen tot hun 67e te laten doorwerken?
    Daarnaast wordt er (niet geheel of topic Aad) gelobbyed om steeds meer orgaandonoren. Ze kunnen mensen wel bijna "doodkijken" om anderen van vervangingsonderdelen te kunnen voorzien. Die groep dient levenslang anti- afstotingsmedicijnen te slikken. Dat betekent nòg meer inkomen voor de farmacie nòg hogere premies voor de "gezondheidsindustrie". `t Begint erop lijken dat het norm is om op latere leeftijd ziek en hulpbehoevend te worden. Wordt op die manier de maatschappij gezonder? Er wordt met gigabedragen gesmeten voor vaccinaties. Anderzijds is er geen geen meer om de gaten te dichten. Dubbel-dubbel…..En dan de schijnheilige schijn wekken dat de overheid zo met het lot van de mensen begaan is. Laat me niet huilen, met de pet op. Zoals je ziet is mijn verhaaltje ook door elkander gehusseld. Dat komt er van:)))
    ______
    Wat je zegt: borreltijd, gezelligheid, hoewel ik moet zo nog rijden. Doe maar espresso asljeblieft.
    Misschien tot later.

  102. jan bouma 26 oktober 2009 om 19:52

    @Aad…18:05 hier… en om 18:00 uur op het blog van Peter Louter waarnaar je verwijst.
    Daar bij Louter schreef ik het volgende (want ik heb nog steeds barstende koppijn geregeld) ondanks de verplichte stof van vandaag:
    Enfin. Een bekend verhaal volgt hier ook maar daarom niet minder waar.
    ==
    26-10-2009 19:47
    Er schort kennelijk toch wat aan het veronderstelde primaat van de kiezer. kennelijk weet hij in het stemhok maar niet de juiste prioriteiten te kiezen.
    Hou zou dat nou komen? Denk denk denk
    Ach ja! ik weet het al. De kiezer kiest uit de aan hem voorgelegde partijen en personen en hun bijbehorende programma’s; veel dommer kan niet. En zo gaat het al 3000 jaar.
    Het is tijd voor een REVOLUTIE. ik zeg het nog maar eens. Hoe en op welke wijze: zie daarvoor m’n website. Vragenlijst invullen – prioriteiten stellen en… ophouden met zeiken.
    u bent zelf verantwoordelijk. of liever gezegd uw domheid. Of nog weer anders en beter gezegd;
    elk volk krijgt de regering die het verdient. Confucius.
    ==
    tot morgen. groet. jb

  103. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 20:03

    @Smokey: je noemt nogal wat ondwrerpen op. Zomaar voer voor vele blogs. Hier raken we nooit over uitgepraat als we het hebben over de problemen en bijzonderheden des levens. Een constante bron van verbazing en ontzetting.
    Moet ik al naar het gemeentehuis om mijn naam te verandere van Aad Verbaast naar Aad Ontzet?
    Dan vooralsnog maar een verse espresso. Dubbele wel te verstaan.
    Doet me denken (het is toch nog borreltijd) aan een verse anecdote van vorige week dat ik met goede vriende zat te eten in perron 4-5 in Amersfoort. Onze gewoonte is om na de maaltijd allemaal verschillende en ingewikkelde koffies te bestellen, tot het zweet des aanschijns verschijnt op het gezicht van de vriendelijk blijvende ober.
    Dit keer kwam uit zijn koker: cafeïne vrije dubbele espresso met opgeklopte volle melk en een toefje cacaou. Znder een spier te vertrekken werd het (weer) geaccepteerd.

  104. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 20:39

    @Jan: Ik ken je gedachtengang in deze en steun dat. Het wordt tijd dat de kiezer opstaat. En snel nog wel.
    "u bent zelf verantwoordelijk. of liever gezegd uw domheid."
    Misschien niet aan iedereen duidelijk of je met "u" Peter louter bedoeld of, de kiezer in het algemeen.
    Extra reactie plaatsen?
    Verder: ik zag net op het nieuws je grote vriend Ramses Shaffy. NOS, ned 1, van 8 uur.
    Tip voor je om dat even te kijken, mocht je er niet zelf bij geweest zijn.
    Deed me denken aan de youtube filmpjes van hem in je huis. Ook hier een fragment, al improviserend achter de piano.

  105. jan bouma 26 oktober 2009 om 21:54

    @Aad..20;39
    Uiteraard doel ik op de kiezer. Maar uiteraard ook hier ben je afhankelijk van een bemiddelaar als pers en media die de interesse moeten wekken…
    daar reageert Jan met de Pet in de straat op als volgt: :
    JmdP: "Oh ja.., joh… is het dan de bedoeling dat wij het voor het zeggen krijgen in het stemhok? Allemachtig! Is dat even schrikken! Ik kom er elke 4 jaar maar wat ik er dan eigenlijk doe weet ik ook niet… ik kies maar wat ze me voorleggen. En nou zegt jij dat wij het voor het zeggen krijgen omdat ze EERST aan ons gaan vragen wat we nou eigenlijk willen… Gee…! Dat is wel een vooruitgang, zeg! Ik ga het meteen m’n vrouw Mien vertellen!"
    Enzovoorts… enzovoorts.
    Balkenende houden ze als ‘europese president’ nog even als konijn in de hoge hoed…
    komt die als Belgisch konijn tevoorschijn of als Harry Potter..
    Ramses.
    Die is ernstig ziek. Een wonder dat die vandaag nog naar dat nieuwe gebouw voor Beeld en Geluid is gekomen. Vrees binnenkort slecht nieuws… Een groot man.
    Nieuws:
    Wellicht binnenkort meer over m’n boek i.v.m. her-redigering. Onder voorbehoud hierbij.

  106. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 22:11

    @Jan: dat was mij wel duidelijk dat je de kiezer bedoelde. Maar ook aan anderen? Daar was mijn suggestie op gericht. We zien wel.
    Je verwijst naar "Jan met de pet". Draag jij die wel eens? Dit terzijde.
    In Duitsland (WJ-tje zal dat kunnen bevestigen) noemen ze die : Otto Normal"..
    Zegt genoeg lijkt me.
    Ramses: Een groot man inderdaad.
    Je boek: je maakt me nieuwsgierig.
    Neem als redigeerder niet iemand als Wilders. Die maakt van een telefoonboek nog een Donald Duck!
    Nog steeds een behoorlijk oplage, maar het telefoonboek kent altijd nog een grotere schare selectieve lezers.

  107. Smokey 26 oktober 2009 om 22:38

    @Aad, je naam veranderen? Welnee! En ook niet ontzet wezen.
    Ik neem allerlei ter kennisname aan en zie wel wat er gebeurt. De waarheid zal in het midden liggen, denk ik. Maar goed, anticiperen en visualiseren(volgens paco) is nooit weg.
    Met jou ergens op de koffie komen gaat er dus als door jou beschreven aan toe:)) Koffie verkeerd? Koffie met cacao lijkt meer op chocolademelk.
    Dank voor de dubbele espresso, in begin weer wakker te worden.
    Wat betreft de items die ik te berde bracht. Rare associatie, kort door de bocht, maar hoe kun je vergrijzing, Drionpillen, op alle mogelijke manieren " omkatten"(niet van auto`s maar mensen) nog rijmen? Krakende wagens lopen het langst.

  108. Aad Verbaast 26 oktober 2009 om 23:06

    @Smokey, ik zal mijn naam dan maar eer aan blijven doen. En die niet veranderen. Waar Smoke(y) is vuur ten slotte.
    Drionpillen omkatten? hahaha. Ik zit net een interview te lezen met Jongerius. Die zegt toch ook: iedereen moet zelf kunnen kiezen. Ook al is dat het hazepad?
    En als ze lang willen kraken? Dan mogen ze wat mij betreft ook het langste blijven lopen. Vrijheid blijheid.
    Maar dan moet er wel wat te kiezen blijven.
    Laatste nieuws: de ledenraad van de PvdA is achter het PvdA fractiebelsuit (en regeringsbesluit) over de AOW gaan staan.. Morrend, maar wel ‘met grote meerderheid’.
    Volgens mij zijn het lafaards, eieren voor hun geld kiezend. Tegenstemmen zou verkiezingen betekenen binnenkort.
    Om maar weer eens duidelijk te maken dat het niet om de inhoud gaat, maar om eigenbelang..
    Nu Hamer bij P&W.. Kijken hoe ze daar weer gaat schutteren…

  109. Aad Verbaast 27 oktober 2009 om 18:43

    @allen:
    Hoo tijd dat de kroeg weer eens in alle hevigheid open gaat, losbarst, en uit zijn dak gaat.
    Anges Jongerius kwam zomaar langs. Zomaar?http://www.vkblog.nl/bericht/283965/Mijn_gesprek_met_Agnes_Jongerius..

  110. wj-tje van de VSp 27 oktober 2009 om 19:38

    Ho, ho, @aad/bouma
    "Otto Normal" heeft in DLD wel degelijk nagedacht. Het was het grootste blok kiezers dat hier voor een politiek e aardverschuiving zorgde.
    De SPD bleef achter met de grootste verkeizingsnederlaag sinds 1949. (oprichting van de republiek Duitsland).
    Ook de CDU/CSU moesten verliezen incasseren, alhoewel niet zo dramatisch als de socialisten.
    Winnaar werd de FDP.
    Het nu gevormde coalitie kabinet (CDU/ CSU/FDP, na zeven weken (!), komt met een aantal drastische maatregelen, praktische, marktgerichte, maar ook deels sociaal gerichte maatregelen, die de staatsschuld boven de EU norm doen oplopen, maar niet in die mate als waarin de SPD programma’s voorzagen. Voorlopig geen BTW verhoging, geen ‘huizen opvreten’ door WW of bijstandstrekkers, geen inflatie aanjagers door accijns verhogingen, opleiding, scholing gaan op de schop.
    En ja hoor, mijn voorstel dat niet renderend ‘export geld’ zwaarder belast gaat worden, is ook een van de maatregelen.
    En nix ‘Beesterzwaagjes’ met twee vice-premiers waarvan een zich druk maakt, godsamme, over koopvrije zondagen en zich schikt in een of ander waan-/onzinnig compromis.
    Een ding meegeven: de hobbel van de 67 was reeds genomen in het vorige kabinet. Maar ging niet gepaard met zo’n heisa als in NL.
    Bondsstaten krijgen minder geld en moeten gaan bezuinigen op personeel en efficienter gaan opereren.
    Lokale belastingverhogingen zijn aan banden gelegd.
    Een paar dingetje’s waar ‘Otto Normal’ zijn oren wel naar laat hangen.
    Nog zoiets: DLD is energie afhankelijk. Wat doen ze? 40 windmolenparken. 25 in de Noordzee en 15 in de Oostzee. Geen ‘Maxima parkje’ van 40 stuks bij Egmond a/Zee waar ellenlang over ge-ouwehoerd wordt, maar 600 stuks die in vijf jaar moeten draaien.
    Nog zoiets: De Betuwe Route. Bij Wesel houdt het op. Nix spoorverbreding naar het Ruhrgebied. Loont niet, dus gebeurt niet. De Duitsers zeggen keihard ‘ Los eerst jullie fileprobleem op, geen piggy-back riding op onze infrastruktuur en hebben de Rijn nog’. Daar liggen wel sluitende bilaterale verdragen.
    Het blok ‘Otto Normal’ wordt geschat op circa 12 miljoen kiezers, bij een historisch zeer lage opkomst, die ervoor zorgden dat zowel de liberalen (FDP), de Linken en de Groenen op zetelwinst kwamen.
    Mijn a.s. nieuwe, hele lieve, ex woont 150km lager in het Ruhr gebied en scheurt dat kippe(n)eindje in een uurtje. Meer diesel verstoken dan 150km in NL in het Westen? Nee, want de reistijd is langer in polderlandje met z’n gesloten spitstroken, die voor veel geld zijn aangelegd.
    Nou ja , laat maar. De kwaliteit van leven is hier een stuk aangenamer. Overheid op grotere afstand, meer democratie, meer vrijheid, meer mogelijkheden, lagere prijzen, meer tijd om aan aangenamere verpozingen te besteden, lagere belastingen.
    Juist ja, dat is ook piggy-back’ riding.
    ‘Den Haag, s.v.p. doorslapen!
    Balkenende, u ook gaarne rustig de volgende geldverslindende prestige projekten in goede banen leiden! En vooral niet versagen!
    Zo, wat leven in de brouwerij?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: