Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Megalomane Egomaniakalen en Klokkenluiders.

Nederland blijkt aan een ernstige vorm van incontinentie te lijden. Woedend was Jan Peter B.. Er was gelekt! Alweer voor Prinsjesdag, nu alweer: staatsgeheimen! Dirk S. viel ook al van zijn bank. De VK en FD publiceerden al iets voordat het “bekend” was. Met dit gelek was er geen houden meer aan! Marco B. riep met kopstem dat zijn TEG (lek als een zeef) omviel terwijl hij van niets wist. De Telegraaf wel. Stormen van verontwaardiging. En de herfst is nog maar koud begonnen..

In zijn kamerdebat maakte Balkenende een bezeken indruk. Het zou leiden tot ‘verrotting van het proces op het Binnenhof’ zo stelde hij, maar voelde zich niet verantwoordelijk ‘voor die ‘lieden’. Hij riep nog net niet: “smoke them out.. and bring them to justice”, maar bracht inmiddels wel de AIVD en de Rijksrecherche in stelling. Kort daarna kon JPB zelf zijn plas al niet meer ophouden en stak tussentijds de dijken door..

Maar legt hij de goede verbanden? Of miste hij de boot?
Is het lekken, of is het de druppel die de emmer doet overlopen?

Nee, allemaal slechts uiterlijke verschijnselen. Niet de juiste diagnose. Niet de naam van de ziekte.

Je lekt als je het niet meer kan ophouden. De druppel komt uit de volle emmer. De druppel is een gevolg van een overdraagbare aandoening. Zo zijn er allerlei redenen te bedenken dat als het water werkelijk aan de lippen staat, het vocht ergens naar buiten moet. Maar de ernstige ziekte zit van binnen. En blijft onzichtbaar, net als het grootste stuk van die ijsberg. Maar ook daar kan een Titanic zich op kapotvaren..

Nederland slaat internationaal ook in deze geen gek figuur. Het gebeurt immers op vele plaatsen.
Er is zelfs al een heus en succesvol WikiLleaks.org  platform met inmiddels al een waslijst aan gelekte documenten.

De wereldwijde crisis schrok ons even wakker. Want waren het niet de grote ego’s, de maniakken die, verblind door eigengewin en succes, idiote risio’s namen? En daarmee de wereldeconomie in elkaar lieten storten? Tot hun eigen verbazing overigens. Toen de cash begon te lekken, klapten hun blazen.

Naar mijn stellige mening niet de enige beroepsgroep (bankiers) die daar aan in hevige mate lijdt. Je ziet ze overal waar ze aan de leiding staan en pompen. In de politiek, en in de top van het bedrijfsleven, vakbewegingen, crisismanagers, commissarissen etc.. Hetzelfde profiel: de overladen ego’s, de maniakken die hun wereld, de wereld in hun greep willen hebben. Het kaartenhuis van de macht. Het zijn er te veel geworden. Dáár ligt de verrotting van het proces. Daar is de ziekte. Dat zijn “die lieden” waar JPB het over had moeten hebben.

Veel burgers worden eindelijk wakker. En dan hoeft er maar iets te lekken om de spelletjes door te prikken. Terecht. Wereldwijd. Het wanhoopsmedicijn tegen die ziekte. De klokkenluiders.

Mijn metafoor: resonantie in de samenleving.

Resonantie is een bekend begrip uit de natuurkunde. Als iets beweegt in de eigenfrequentie dan kan met een kleine repeterende impuls (op het juiste moment en plaats) een enorme uitslag bereikt worden. Eenvoudig voorbeeld: de schommel.

Als architecten een stevige huis (b.v. wolkenkrabber) willen bouwen (en aardbevingsbestendig) dan ontwerpen ze het gebouw zo dat het geen eigenfrequenties heeft. Het zal dan niet gaan zwiepen en loopt veel minder kans daardoor te gaan breken.

Wat er gebeurt als het niet goed is ontworpen kan je zien in onderstaand beroemd filmpje over de Tacoma brug. Mijn metafoor voor “de toestand in de wereld”. Een zuchtje wind (lekken) is genoeg een enorme opgetuigde constructie uit zijn voegen te laten barsten (crisis). 

Dat gaat in dezelfde mate op voor de macht. Met te veel megalomane egomaniakken (een eigenfrequentie) brengt de maatschappij, de burger (micro, lokaal, regionaal of wereldwijd) “het huis” uiteindelijk in resonantie als de wind maar goed staat. Als ‘de gevoelige snaar’ maar juist geraakt wordt.

Ik hoef niet de historische voorbeelden aan te halen. Het is ons allen bekend wat er dan kan gebeuren. Positief en negatief trouwens.

Maar het is wel al herfst. Tijd voor de burgers om de bladblazers en bladzuigers hun werk te laten doen. De bazen blazen niet zelf, slechts hoog van de toren. Ondanks alle ‘schone’ beloften de boel op te ruimen.

En na die schoonmaakacties kunnen we echt gaan werken aan een stevig bouwwerk die alle stormen kunnen weerstaan en zal het voorgoed afgelopen zijn met ‘het gezeik’.

Dan kan de “lente” beginnen. Maar ook weer relativerend: eens zal het weer herfst en winter worden.

Ook ik luid bij deze de (nood)klok.

Geknipt plaatje: clownesk horen zien en zwijgen.

134 Reacties op “Megalomane Egomaniakalen en Klokkenluiders.

  1. Kokopelli 14 oktober 2009 om 17:08

    @Aad: Het "lekken" is vaak een onderdeel van de politieke "strategie". Net als leugens verkopen of essentiële delen van de waarheid doelbewust achterhouden.
    De Tacoma brug ging overigens niet van één zuchtje wind door de hoeven. Het waren heel veel zuchtjes die met tussenpozen kwamen die overeenkwamen met de resonantiefrequentie van de brug ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  2. Kokopelli 14 oktober 2009 om 17:08

    Ha, de eerste én de tweede reactie. Hoe is het mogelijk dat ik dat nog eens voor elkaar krijg onder een Aad blog. Er moet toch echt ergens een lekje zitten in het VKblog…

  3. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 17:24

    @Koko: zuchtje wind.. Natuurlijk waren het vele zuchtjes (zucht…..), net uit de goede richting, en precies ‘getuned’ op de eigenfrequentie van de brug, zoals je al aangaf.
    Sindsdien (weet ik niet zeker overigens), mogen marcherende soldaten (handboek soldaat) niet meer op bruggen marcheren overigens. Ze moeten dan ‘door elkaar’ lopen. Aardig vergelijk overigens in deze metaforische zin!
    "Lekje in het VKblog": ik weet daar niets van natuurlijk, maar er mag flink meer gelekt worden 🙂
    Ik suggereer je dat lek boven water te krijgen. Wat in essentie natuurlijk betekent dat als het boven water is, er niet meer gelekt kan worden. Jij bent toch een natuurkundige?
    En inderdaad het komt niet vaak voor dat je ‘de eerste’ bent. Des te meer gewaardeerd.

  4. jan bouma 14 oktober 2009 om 17:42

    @Aad
    Wou dat net opmerken over die marcherende soldaten; fascinerend filmpje over die brug. Had het eerder over het "kolibrie-effect" dat ook een ongekende versterkende uitwerking heeft.. Moet je verhaal nog eens lezen. En de links volgen.
    Tot later of morgen (krijg de dames vanavond).

  5. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 17:47

    @Jan: inmiddels bekend met je ‘Kolibrie-effect" sluit dat wel aan bij de teneur van dit blog.
    Kleine gebeurtenissen kunnen grote gevolgen hebben, als er sprake is van ‘eigenfrequenties’. En die zijn er!
    Onderwerp voor de dames vanavond?

  6. De Stripman 14 oktober 2009 om 17:47

    Ja, ja, ja, Aad… Ja, ja… Nou ben ik er eens redelijk vroeg bij en nu weet ik even niet wat te zeggen.
    Wacht even, ik bedenk wel wat. Wat het allemaal wel jammer maakt is dat we wel een andere richting kunnen wensen maar dat het allemaal zo traag en stroperig gaat. Het is net iets als de AOW-discussie. Die wordt nu aangezwengeld naar aanleiding van de economische crisis, maar tegen de tijd dat de maatregelen van kracht gaan worden, over een jaar of 10, is deze crisis al lang en breed bezworen.
    Als we nu gaan roepen dat er een andere wind moet gaan waaien, dan moeten we eerst een paar jaar wachten tot de volgende verkiezingen, dan nog een half jaar tot er een kabinet gevormd is en dan maar weer afwachten wat dat er van terecht gaat brengen. Tegen die tijd weet niemand meer waar we ons nu zo druk om maken…
    Of vind je dat we de barricaden op moeten en met geweld de macht grijpen…?

  7. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 18:00

    @Stripman: ook met die aow worden we voor de gek gehouden. Het is een maatregel die werd gelanceerd onder het mom de crisis te bezweren. Maar heeft (zoals je terecht aangeeft) niets van doen met deze crisis. Shock Doctrine heet dat (naar Naomi Klein). Weer een ‘spelletje’. Tijd dat de notulen van dat intern overleg eens lekken.
    "Of vind je dat we de barricaden op moeten en met geweld de macht grijpen…? "
    Ik vind wel dat we, als burgers, de barricaden op moeten. Niet met geweld, want daar ben ik een pertinent tegenstander van. Het betoog van dit blog is juist dat met kleine zuchtjes wind, je enorme gevolgen kunt forceren. Laten we dat dan doen, en het gebeurt al op kleine schaal. terecht vind ik.
    Leeterlijk barricaderen is niet eens nodig. Ik gaf de metafoor. Vaak veel effectiever zelfs.
    Dan kun je als ‘eenvoudige burger’ vele ‘kopstukken’ van hun voetstuk werpen toch?
    Voorbeelden te over.

  8. Annet 14 oktober 2009 om 19:04

    De herfst is nog maar koud begonnen:)
    Het zou het begin zijn van een grote omwenteling
    van weg met de materie naar een weg vol
    geestelijke rijkdom….
    het zou kunnen
    het wordt wel tijd dat we eindelijk eens in gaan zien
    bewust gaan leven…..
    maar ik weet het ook niet hoor Aad:)

  9. burro_holanda 14 oktober 2009 om 19:06

    Deze regering weg? Maar wie krijgen we er dan voor terug? Nette politici? ???

  10. Theo 14 oktober 2009 om 19:18

    Hoewel je blog breder is van thema’s is voor mij dat "lekken" een belangwekkend etisch vraagstuk.
    Wat ook al boven is aangegeven: lekken is strategie. Het gebeurt of kleine en grote schaal. Maar in principe mag het vanuit de DNB niet gebeuren. Dat bolwerk moet integriteit waarborgen. Is er dan niemand om de leidende figuren heen die dat soort processen bewaakt?

  11. Smokey 14 oktober 2009 om 19:22

    Geweldige tekst met humoristische beeldspraak Aad. Als alle mensen ( nu ja, heel veel mensen) tegelijkertijd gaan resoneren opdezelfde frequentie, hoe zou dat in Den Haag aankomen?
    Ik vermoed dat daar niet geheel per ongeluk gelekt wordt maar zoals het `t beste uitkomt. Kan een verdekte noodklok zijn (?). En de klokkenluider is dan het zwarte schaap….
    Maar wie weet, zoals ook Annet `s suggestie, is de toenemende opeenhoping van miskleunen het begin van een omwenteling naar andere(betere) tijden. Misschien vallen juist daardoor de schellen van tot dusver goedgelovige ogen.

  12. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 19:35

    @Annet: mijn pleidooi: laat de integriteit maar weer een de boventoon gaan voeren. Het is nu veelal de leugen die regeert.
    @Theo: lekken is naar mjn bescheiden mening een soort van noodgreep van mensen die het gekonkel zat zijn. En niet (wat Balkenende er van maakt) een verrotting. De verrotting zit heel ergens anders en wel in zijn eigen processen. Ik trek het breder want het is een wereldwijd verschijnsel.
    En antwoord te geven op je vraag: wellicht zijn het de mensen om hem/heen die dan enkel nog de lek als oplossing zien. De proecessen zijn zo verrot dat er de leiders slechts als oplossing zien de muren geluidsdicht te maken.
    In schril contrast overigens me de toenemende druk vanuit dezelfde kokers om wetgeving aan te passen waarmee privacy wordt geschonden. Met als argument: als je niets te verbergen hebt, wat is het probleem..
    Hebben zij niets te verbergen, en kunnen de deuren ‘dus’ open?

  13. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 19:39

    @Buro Holanda: goede vraag..
    Ik ben er geen voorstander van om als argument te gebruiken dat je maar iets onoirbaars moet handhaven omdat er niet onmiddellijk een beter alternatief zou zijn.
    Het hele systeem is goed verrot. En hetzelfde systeem probeert met allle middelen die ‘hot potato’ door te schuiven naar anderen, en hun eigen straatje schoon te vegen. Uit de wind te blijven zogezegd. Passend in de metafoor die ik gebruikte hierboven. Ook zij moeten kunnen bedenken dat als de wind werkelijk fris gaan waaien, ze overboord gaan.
    Kijk even naar alle hoofdrolspelers zou ik je willen suggereren. Wie heeft er geen boter op het hoofd?

  14. jan bouma 14 oktober 2009 om 19:43

    Aad… Nog net even voordat de dames komen!
    :))
    Het volk reageert als een kudde. De mensen zijn kuddedieren. Die lopen achter een leider aan. Die leider krijgt de kudde niet achter zich als hij aarzelend en zoekend zijn weg wil gaan dus straalt hij veel eigendunk uit, bezweert op bijna magische wijze zijn volk, bezweert dat hij alle boze geesten ook buiten de grenzen houdt en ‘draagt dus regeringsverantwoordelijkheid’. Met zwaarwichtige tred treedt de politicus verder als de bekende mr. Toad. En het volk looft zijn daden… totdat de volgende zwaargewicht de oude komt vervangen en dan begint het spel weer van voren af aan. Al 3000 jaar gaat het zo. Zoiets.
    Bestond de term ‘egomaniakken’ al volgens Van Dale?

  15. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 19:52

    @Smokey: dankjewel. Soms kan een beetje humor (ook al is die wrang) nog een beetje helpen. We hadden het eerder over ernst en luim.
    Eens met je dat lekken niet per ongeluk is. Het is een signaal wat door de betrokkenen verkeerd wordt opgepakt. Ze gaan het bestrijden. En de klokkenluiders aanpakken. Ze zouden eens in hun eigen boezem moeten kijken en zich afvragen hoe een lek, tot zulke grote gevolgen kan leiden.
    Rot pak je niet aan door een verband te leggen om het lek. Je moet de oorzaak aanpakken. Niet eenvoudig voor grote ego’s. Ze moeten namelijk tot het inzicht komen dat ze mede oorzaak van de rot zijn.
    Een vlekkeloze open organisatie lekt niet. Er valt immers niets te lekken..
    Betere tijden? Ik weet het niet. Het zijn oude rotten in het vak. En de oude rotten staan in rotten van x elkaar in het zadel te houden. Slechts de omstanders kunnen er wat aan doen.
    Goede nieuws: er is niet veel voor nodig (zie betoog blog) om een kaartenhuis in elkaar te laten zakken.
    Voorbeelden deze week weer genoeg. De DSB is niet gevallen door het lek (zoals Dirk S beweerd).
    Het heeft het hoogstens iets naar voren gehaald..
    De RvB zegt nog geen week te voren dat ze de beste bank voor de burgers zijn in Nederland, uiterst liquide, uiterst solvabel. Van Linschoten (in P&W) verkondigd met stalen gezicht: ik garandeer dat de bank snel zal laten zien dat we de beste zijn.. Risiso Manager, was zijn positie in de RvB. Zag hij die risico’s niet? De burgers wel: die haalden hun centen eraf. Incapabel.. Wel met riant salaris en emolumenten..
    Schandalig allemaal toch? Al is de leugen nog zo snel…

  16. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 19:59

    @Jan: mensen zijn inderdaad kuddedieren, die veelal blind, doof en zwijgend achter de leiders aan lopen.
    Maar ik schrijf een positief blog. Lang niet alle burgers zijn in massaliteit nodig om dergelijke rot te ontmaskeren. Er zijn effectiever middelen beschikbaar.. Als het dan open is en gevallen (zie de financiële crisis) dan lopen de burgers wel weer kuddematig door achter de nieuwe waarheden. Dat dan ook weer wel natuurlijk.
    Het kan dus anders. Gelukkig maar.
    Nee, de term egomaniakken kent van Dale niet. Egomaniakalen al helemaal niet..
    Hoe zou het toch kunnen dat ondanks dat, iedereen toch meteen weet waar ik het over heb?
    Is het inmiddels zo herkenbaar? 😉
    N.B. Zo ja, dan is dat weer goed nieuws natuulijk!
    Groeten aan je vrouwen.

  17. martin 14 oktober 2009 om 20:20

    Soms is je tekst bijna dichterlijk. Ik weet nog dat
    jij net als ik moest wennen aan alle poeten op
    het VKB.
    Wanneer lekt een minister in een naamdicht
    de besproken zaken uit de Treveszaal. Ik zie Donner,
    JP zelf en Plasterk als kandidaten.
    Wie gaat lekken uit de Commissie stiekem, zodat
    die niet meer stiekum is.

  18. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 20:32

    @Martin: over dat dichten.. En dan nog wil dat ik me toedicht niets van gedichten te begrijpen. Het kan verkeren 🙂
    Wie kan het nieuws nog zeven in de treveszaal zou mijn wedervraag aan je zijn. Of: als het lekken spuien wordt, is er dan nog iets in te dammen?
    Ironisch, dat het lekken uit de die zaal ging over het lekprikken van de dijken in Zeeland. In wat voor een bijznder land leven we toch.

  19. sprakeloos 14 oktober 2009 om 21:11

    Aad een heel van stukje tekst waar geen rekenwerk aan te pas hoeft te komen om het te onderschrijven. Mooi de metafoor dat lekken (op zich zelf strategie of part of the game) een vallend kaartenhuis opleverd. Ik vermijd het woord resonantie, want ik kan wel rekenen, maar als gamma laat ik de natuurkunde voor wat het is.
    Twee zinnen sprongen er voor mij uit:
    Hetzelfde profiel: de overladen ego’s, de maniakken die hun wereld, de wereld in hun greep willen hebben.
    en
    Dáár ligt de verrotting van het proces
    Je leest de tekst natuurlijk zoals je die wilt lezen, met je eigen referentiekader en je kunt het nu richten op de regering, captain of industrie of bankiers, maar ook in het klein is de verrotting van het proces zichtbaar.
    Ik noem de bureaucratie in allerlei overheidstaken en non-profitsector waarbij beleid, controle op beleid, kwaliteitsverbetering, HKZ, nieuwe instrumenten die geïmplementeerd moeten worden, systemen die aangeschaft zijn en gebruikt moeten worden, innovatie. Ik spreek dan over de zorg, een overhead met ongelooflijke belangen om door te blijven bestaan en een eigen dynamiek die nergens meer over gaat. Interemmanagers die worden aangesteld uit het eigen netwerk. Bureau’s die ingeschakeld worden om werknemers zogenaamd de goede richting in te krijgen. Het gaat nergens over, belangen verstrengelen zich en er blijft veel aan de strijkstok hangen. Ik speek over de zorg Aad op werkvloer niveau met zich naar boven……Een hulpverlener hoeft niet te kunnen rekenen. In het onderwijs idem dito dat wil zeggen een onderwijzer moet natuurlijk wel kunnen rekeken.
    De verknipping van allerlei structuren en verbanden zorgt voor een verknipte samenleving en heel veel schaduwverbanden die oneigenlijke belangen met zich meebrengen.
    Goed stuk Aad, tenminste dat is wat ik er van maak met mijn eigen referentiekader.

  20. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 21:20

    @Sprakeloos: dank voor je commentaar. Na het goed doorgelezen te hebben denk ik dat in deze jouw referentiekader niet veel afwijkt van de mijne. Jij verwijst naar vele gremia, ik schreef niet voor niets: "micro, lokaal, regionaal of wereldwijd".
    Als typische proces-man heb ik al vaak gerefeerd naar de stelling: micro=macro. Het zijn in wezen allemaal vergelijkbare processen.. Zelfs in de prive situatie kan je dat overigens tegenkomen. Ook daar kan een zuchtje wind tot grote gevolgen leiden, en zeker als ondergronds de fundamenten niet stevig zijn :-0
    Ook allemaal resonantie verschijnselen. Tot ‘de bom’ barst..

  21. sprakeloos 14 oktober 2009 om 21:31

    Micro = macro, ik denk dat het juist is. Ik denk dat de Nederlandse taal hier al een aantal spreekwoorden op loskan laten, zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Zit controle al niet in een mate van transparantie van het management, directie of een politieke partij. Rommelt het in het management, dan kun je er zeker van zijn dat glibber en reuzel naar beneden doorlekt. Rommelt het op landsniveau in de politiek dan ook weet je zeker dat de corperate identity van de burgers met de NL BV minder wordt.
    Aan de andere kant, als het om politiek gaat, kun je ook aangeven dat politici ook wel een afspiegeling kan zijn van de burgers, verwend en vooral ook gericht op rechten en minder op plichten. Ook voor burgers is (was) de sky the limit, zie maar naar de DSB gedupeerden. Maar goed dit worden we ons misschien pas bewust als we ons bewust worden van de door jou genoemde resonantie-theorie.
    PS. Ik vind het lekker om ff door te kachelen op het toetsenbord, dus permiteer me schrijf en stijlfouten.

  22. ron 14 oktober 2009 om 21:35

    Het "lekken" wordt dikwijks geregiseerd, zoals al aangegeven is. De media springen erop en buiten het licht van de schijnwerpers worden de echt belangrijke zaken "geregeld". Volgens mij is dat de grote fout van de media, de journalisten, op het ogenblik. Er wordt te gretig gebeten in de hapklare brokken die ze voorgeworpen worden. Het schrijft, filmt en becommentarieert gemakkelijk. Je moet er bijna niet voor vanachter je bureau. Waar zijn de journalisten die zelf bressen slaan waar geen leidingen zijn? De jachthonden die oprecht gevreesd worden door de politici en de groten uit het bedrijfsleven?
    De barricades op, ok! Maar geef ons echte stenen om mee te gooien, geen watjes die ons door de lekkende overheid worden aangereikt. Echte stenen. Het is de taak van de journalistiek om die boven water te halen.
    Ik baseer me voor een groot deel op de Italiaanse situatie, maar ik denk niet dat Italië alleen staat in haar gebrek aan echte informatie.

  23. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 21:44

    @Sprakeloos: het oude chinese gezegde (ik dacht van Confucius) was al dat elke volk de regering krijgt die het verdient. Dat is niet alleen de andere kant zoals je stelt, maar een gegeven. Ook daar zit weer een andere kant overigens: als het volk het uiteindelijk beu is vanwege ‘waar rook is is vuur" dan kunnen de burgers er ook wat aan doen die regerign weer omver te werpen. Ook daar weer voorbeelden te over. Niet altijd omdat het volk ‘als een man’ opstaat, maar dat er een reeks gebeurtenissen plaatsvinden vanuit de basis die op zich niet eens groots en dramatisch zijn, maar wel een corrupte bende ten val kan brengen.
    De muur was resonantie, DSB was ook resonantie. etc. etc. Het lek heeft het niet ten val gebracht. Het was in de kern al gevallen. De muur ook..

  24. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 21:48

    @Ron, eens met je dat de media veelal wat te gemakkelijk om gaan met informatie. Goede onderzoeksjournalistiek is tegenwoordig een speld in een hooiberg. Komt nog wel voor maar te weinig.
    Grappig om van je te lezen: "Ik baseer me voor een groot deel op de Italiaanse situatie, maar ik denk niet dat Italië alleen staat in haar gebrek aan echte informatie. "
    Een land waar een vleesgeworden karikatuur rondloopt van waar ik het hier over heb. Die ook nog eens de media beheerst.
    Maar ook daar zie ik de resonantie verschijnselen optreden recentelijk. De demonstratie, de uitspraak van de rechter ten aanzien van onschendbaarheid..
    Om bij het filmpje te blijven: wanneer gaat hij een brug te ver? En dondert dat imperium in elkaar?
    Dat zal ook op lekken gebaseerd zijn. En niet op een evolutie/barricades.

  25. sprakeloos 14 oktober 2009 om 22:08

    Over Italië gesproken, en Frankrijk waar het despotisme welig tiert (zoon (23) gaat het Parijse Manhatten leiden, we hebben het dan over 3 miljard……) en Engeland (bonnetjes) IJsland (Icesave): België behoeft niet eens nadere uitleg. Hoe zit het met het Europese resonantieniveau?

  26. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 22:30

    @Sprakeloos: je hebt goed door wat ik bedoel. Waar niet, schreef ik toch?
    Schudden op zijn grondvesten..
    Er hoeft dan toch niet veel meer te gebeuren lijkt me, of de emmer loopt over om maar weer eens een eerdere beeldspraak te gebruiken. Dat verhaal van die zoon van Sarkozy.. Dat is toch ook te gek voor woorden? Megalomaan…

  27. Jeroen de Baaij 14 oktober 2009 om 23:08

    Mooi blog, Aad!
    De resonantie is denk ik niet te voorkomen en dat is ook niet erg. Het zorgt dat de gevoelige plekken bloot komen te leggen en dat bij de volgende verbouwing van de samenleving de zwakke plekken worden hersteld.

  28. Aad Verbaast 14 oktober 2009 om 23:43

    @Jeroen: now we are talking.
    Inderdaad: het zou een heel goede zaak zijn dat die verrotte fundamenten maar eens goed bloot komen te liggen. Als het linksom niet kan, dan maar rechtsom en v.v.

  29. Kokopelli 15 oktober 2009 om 01:44

    @Aad (17:24): Yep, ik ben van origine natuurkundige en geen loodgieter. Dat geheel terzijde…

  30. ceesincambodja 15 oktober 2009 om 05:28

    Vergeet het maar Aad.
    Jij waait overigens mee met dezelfde wind door de burgers aan te moedigen bladblazers te gebruiken.
    Nee! De BEZEM moet weer terug in het straat(tuin)beeld.
    Deze opmerking is als grappig bedoeld, maar met een serieuze ondertoon, omdat hij metaforisch is. Nieuwe bezems vegen schoon en megalomane loodgieters dichten geen lekken omdat ze met eurotekens in de ogen lopen, de DNB voorop. Bos had beter moeten weten.
    Goed stuk Aad. Aanbevolen.
    Ceesgegroetje

  31. jan bouma 15 oktober 2009 om 06:14

    @Aad
    (understatement)
    "..Er dient eindelijk eerns ‘out-of-the-box’ gedacht te worden terwille van de oplossingen…"
    Als nu alle voorafgaande ervaringen geen goed resultaat opleveren lijkt me die stelling en conclusie juist. En men kan er niet vroeg genoeg mee beginnen al blijkt het begin van de vernieuwing (en het inzicht) 3000 jaar te laat! Enfin. Hedenochtend was ik er vroeg bij om 6:12 uur.
    Maar ook om mijn nieuwe blog te bekijken dat je er voor me opzette.
    Dank daarvoor en prettige dag.
    Idem aan allen.

  32. paco painter 15 oktober 2009 om 09:20

    Mijn dak lekt ook, moet ik hem dat kwalijk nemen? De Grave, oud topman van DSB heeft ook gelekt. Maar niemand stopte het gat.Tijd voor een hoosbui
    Mooi blog Aad

  33. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 09:52

    @Kokopelli: geen loodgieter? En je kan zgoed leren? Maar met die andere vooropleiding ben je natuurlijk wel van alle markten thuis. Bruggenbouwen, daar heb je ook zeker verstand van.
    @Paco: Als het flink gaat duppen, dan gaan er koppen vallen. De grave pakte al na twee maanden zijn biezen. Officieel was het omdat ‘het niet klikte’… Er "klikte" daar wel meer niet.

  34. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 09:55

    @Cees: gezien je historische belangstelling kan ik me voorstellen dat je in plaats van de bladblazer, de voorkeur geeft aan de ouderwetse bezem om de boel schoon te vegen. Nou ben ik niet de beroerdste, als de laan maar uitgeveegd wordt, dan is het ook goed.

  35. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 10:00

    @Jan: "out-of-box denken", Lateraal denken, inderdaad iets waar de heren/dames waar ik ik het over heb nou niet direct in uitmunten. Het is het aloude oude jongens krentenbrood, ons kent ons, en oude wijn uit en in oude zakken. Ander lintje er om heen, maar dan heb je het ook gehad.
    Waar ik het over had zuchtje wind, kan ook een fris windje zijn. Die komen niet van hun (die stinken), maar zullen geblazen moeten worden door anderen.
    Inpakken en wegwezen heet dat toch?

  36. laila 15 oktober 2009 om 10:14

    Aanbevolen.
    "De bazen blazen niet zelf; slechts hoog van de toren"is een modelzin.

  37. jan bouma 15 oktober 2009 om 10:30

    @Aad…10:00
    "…Het is alsof de Duvel ermee speelt!" Alweer een toepasselijke opmerking.
    maar ik denk dat de goede Goden ons welgezind zijn want ik schreef zojuist
    n.a.v. jouw comment op mijn blog terzake het schilderij: ‘Uit het raam!" een
    analyse als volgt;
    15-10-2009 10:25
    @Aad… Dank! En kijk naar je eigen lopende blog waarin je ook weer een punt maakt over eigenlijk hetzelfde onderwerp. Ergens!
    a) Er zijn gigaproblemen
    b) Er zijn dan diegenen van de gevestigde orde die daarvoor "oplossingen" bedenken
    c) Die blijken altijd drogoplossingen, veel van hetzelfde! Dan wel gewoon leugens
    d) het volk mist het onderscheidingsvermogen en acteert als een kudde en volgt de leugenaars
    e) dan pas komen wij aan bod met onze ‘out-of-the- box’ gedachte oplossingen.
    f) die dan natuurlijk heftig bestreden worden door al die belanghebbenden die de volken belazeren.
    g) de cirkel is rond. :))
    De lezer van dit comment verzoek ik dus even te gaan winkelen op jouw blog voor meer inzicht.
    Dat kan en gebeurt ook als hij op je naam klikt.
    Amuseer je vandaag. En dank voor de plaatsingen. In meervoud!
    Moraal van dit verhaal.
    Wij beiden zijn wellicht bezig de wereld op andere gedachten te brengen. ? :))……?

  38. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 10:39

    @Laila: dankjewel.
    Toren: Soms lukt het, soms ook niet. Er had nog ‘ivoren’ bij gemogen.

  39. Satuka 15 oktober 2009 om 11:15

    Aad: ik denk enerzijds dat de razendsnelle ontwikkelingen in de IT maakt dat de politiek achter de feiten aan loopt. Anderszijds zitten de media daardoor in een ratrace en publiceren soms te snel zonder hun feiten te checken.
    Beeldvervorming? Ik denk dat we zo’n overvloed aan beelden over ons krijgen uitgestort dat het vrijwel onmogelijk is om nog een beeld te vormen.
    Maar de respons is zo oud als de wereld.. shoot the messenger.
    En Balkenende draait de zaken om. De “processen op het Binnenhof” zijn al door en door verrot, dat kunnen ze nu alleen niet meer zo makkelijk uit beeld houden. Transparantie tegen wil en dank ;).

  40. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 11:21

    @Jan:
    Het is nog erger dan je weet te omschrijven. hoe is het mogelijk zou je zeggen, maar ja, het is mogelijk.
    Je gaat er nog van uit dat er oplossingen worden bedacht, zo schrijf je.
    Echter, waar zijn ze?
    Ik lees dat er 20 commissies met topambtenaren aan de gang moeten om de besparingen van en na 2011 nog te moeten gaan bedenken.. Natuurlijk godsgklaagd, dat een kabinet (met al die back-up en ondersteuning) dat al lang niet zelf hadden kunnen bedenken. Over ou-of-the-bo denken geproken. Eerder een bewijs van onkunde lijkt me.
    Het enig wat ze wel hebben kunnen bedenken is de besparingsoperatie van de AOW, maar dat heeft niets met 2011 te maken, dan zitten we onderhand al in 2020. Daar worden we voorgelogen. Onder het mom van crisisbestrijding iets bedenken wat pas iets gaat opbrengen in 2020?
    Kortom: niets kunnen bedenken, en als er iets bedacht wordt voorgelogen worden over de relatie met het probleem. Ik val van mijn stoel zul je begrijpen.

  41. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 11:30

    @Satuka:
    IT: heeft grote invloed gehad natuurlijk, en maakt het ook veel moeilijker gaten te dichten.
    Waar ik nog heb meegemaakt dat bij de poort van het bedrijf de bewaking nog wel eens je tas inkeek om te zien of je verrouwelijke documenten mee naar buiten nam, kan nu met één druk op de knop het hele archief worden doorgestuurd,of past een hele boekenkast in je holle kies.
    Maar geen reden voor de politiek om dan achter de feiten aan te lopen. Zij zouden juist vooraan moeten lopen lijkt me. Je noet terecht het woord transparantie.
    Ook noem je "omdraaien", precies de kern van mijn betoog.
    Als er gelekt wordt (en meerdere malen) dan zou je als "CEO" dat als een signaalfunctie moeten oppakken. Dan speelt er wat, onrust, onvrede, verminderd vertrouwen in de leiding, etc. etc.
    En niet enkel de dader opsporen, omdat lekken verboden is..
    Dan ben je enkel bezig je eigen huis te beschermen tegen mensen die er kritiek op hebben. En daar zouden ze juist open voor moeten staan. Maar dat vereist een ander soort management, manager.

  42. jan bouma 15 oktober 2009 om 12:00

    @Aad..11:21
    Dankzij "de techniek" toch ook razendsnelle communicatie.
    Daarom lees hierna wat ik op mijn blog antwoordde op je ingelast
    en gedupliceerd antwoord van 11:21.
    Als volgt: (we naderen de kern en de oplossing).
    15-10-2009 11:35
    @Aad..11:21
    "Waar zijn de oplossingen?’ Zo schrijf je. Welnu. Ik beschreef ze!
    In m’n boek en op dit blog. Zonodig met en door ‘plaatjes/schilderijnen’ geïllustreerd en verduidelijkt.
    Indien men van mening zou zijn dat mijn aangedragen en doorwrochte oplossingen aan terechte kritiek
    onderhevig zijn – zo late men mij dat weten met argumenten.
    IK HOOR NIKS! IK KRIJG GEEN VERWEER!
    En op zo’n moment, dat ik dat constateer, ben ik de tegenstanders en de oplichters aan het vernietigen… WARE HET… dat het volk, de kiezer, mijn verhaal als juist onderkent, en me wil ondersteunen in mijn strijd.
    Mijn boek.
    Het gebouw,
    De wereldtuin,
    De schilderijen gooi ik dan in die strijd.
    dat dient dan wel begrepen te worden als een totaal GESAMTKUNSTWERK waarmee ik m’n tegenstanders vernietig.
    Derhalve: er zijn wel oplossingen maar die dienen geaccepteerd te worden ‘als oplossingen" door het domme volk, de kudde navolgers. De kudde die al 3000 jaar lang geschiedenis schrijft door de leugenaars te volgen.
    unquote.

    Zou eraan willen toevoegen dat ik de charlatans behandel in m’n comment aan @Duval maar dat leest men maar op mijn blog. Of niet. U ziet maar. Ik wil namelijk geen jaknikkende en slaafse navolgers.
    Immers: dat is het probleem! WIJ ZIJN NIET IN STAAT OM ORDE OP EIGEN ZAKEN TE STELLEN…!
    Verwijt dat de opportunistische belanghebbenden niet maar uzelve.

  43. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 12:22

    @Jan:
    "Waar zijn de oplossingen?"
    Die opmerking was natuurlijk gericht aan het ‘establishment’. Ik zie ze daar immers niet.
    Het bijzondere (in lijn ook met jouw blog) is dat out-of-the-box denkers met oplossingen kunnen komen die voor de niet out-of-the-box denkers tot meerdere reacties kunnen leiden:
    1. onmogelijk omdat het niet past in hun eigen denkraam, waar ze niet uit kunnen treden
    2. onmogelijk omdat het niet past in hun eigen denkraam, waar ze niet uit willen treden.
    3. onmogelijk omdat ze enkel willen kijken naar en vanuit hun eigen denkraam.
    4. onmogelijk, omdat het kinnensinne is dat ze dat zelf niet kunnen bedenken.
    en zo zijn er og wel meer varianten te bedenken uiteraard.
    En je bent ze allemaal al tegengekomen.
    Out-of-the-box denken begint met ‘open staan voor’.
    Maar voor velen is dat al veels te veel ‘out-of-the-box’ 😉

  44. Satuka 15 oktober 2009 om 12:43

    Aad: Balkenende is geen manager.
    Of misschien juist wel…
    Van mij mag ie naar Brussel – of beter nog – naar Timboek toe ;).

  45. jan bouma 15 oktober 2009 om 13:14

    Aad…12:22
    onze communicatie op dit blog van jou loopt parallel aan dat van mij. Vandaar dat ik je hierbij antwoord met mijn comment van mijn blog op precies dezelfde reactie van je.
    Als volgt:
    15-10-2009 12:51
    @Aad… 12:24
    Ik denk dat je opties van (1 x teveel) – quote:
    ==1. onmogelijk omdat het niet past in hun eigen denkraam, waar ze niet uit kunnen treden
    2. onmogelijk omdat het niet past in hun eigen denkraam, waar ze niet uit willen treden.==
    veel opportunistischer en pragmatischer van aard is dat dat onvermogen tot uittreden.
    Hun vermeende eigenbelang, dat in werkelijkheid ook hun REËLE BELANG IS, zal verhinderen dat ze niet "uittreden uit hun denkraam!"
    Het is dus gewoon plat opportunistisch belang dat ze niet willen uittreden uit hun eigenbelang.
    Nu vreest het volk TERECHT de nieuwlichters met hun nieuwe Ideeën want het cynisme van het volk is groot vanwege alle ervaringen. Het volk denkt: "Ah!" Daar heb je weer een nieuwe zakkenvuller, een nieuwe profeet die weer ‘de revolutie en de oplossing preekt maar natuurlijk slechts ten behoeve van zijn eigen gewin zijn zakken wil vullen.
    IK WORD NIET GELOOFD.
    Wat is nu het geval?
    Ik maak niet mezelf tot enig belang maar DE IDEEËN. Ik richt geen partij op. Ik ben niet verkiesbaar maar wijs slechts op de kiezer als belanghebbende in het stemhok. Die moet orde op zaken gaan stellen. En niet de belanghebbende partijen, programma”s noch personen van die programma’s.
    Ik zit god betere ’t een 3000 jaar oude domheid te bevechten.
    Ergo: voordat je het volk overtuigd hebt, gaat dat liever eerder dood door de oplichters en de bandieten het vertrouwen te geven. En geen orde op eigen zaken te stellen.
    —-
    unquote
    Hierdoor ligt de bal waar hij hoort. Bij de kiezer. En inderdaad Confucius heeft gelijk dat hij stelt ‘dat elk volk de regering krijgt die het verdient!"
    In dit tijdperk, duizenden jaren later, stel ik vast dat "dat volk’ nog niets geleerd heeft van die wijsheid.

  46. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 16:00

    @Satuka: het verwijt dat Balkenende geen manager is, dat krijgt hij wel vaker. In de kamer wordt dat "regie" genoemd, in de zin dat hij dat altijd kwijt schijnt te zijn. Zoists als de klepel denk ik dan, die kun je ook zo maar kwijt zijn.
    Maar als hij geen manager is, wat is hij dan wel?
    Een vraag die me al lang bezighoudt.. 😉
    Het wordt alleen maar erger. Nu stelt hij zelfs voor dat je tot je 67ste door moet werken. Zitten we nog langer aan die man vast..

  47. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 16:14

    @Jan: die wijsheid van Confucius heef de tand de tijds kunnen doorstaan. 2500 jaar zo ongeveer al. Mogelijk kan dat nog wel verdubbelen, als we het nog zo lang volhouden.
    Maar je hebt gelijk als je zegt dat iemand met nieuwe andere ideeën last heeft van de inmidels ingeroeste gedachte: daar komt weer een nieuwe zakkenvuller, prietprater, vuilspuiter, afzetter, maniak, egoist, betweter en zo kan ik er nog wel weer bedenken.
    Het zij zo. Naar mijn mening nog steeds een uiterst vreemde houding. Immers, waarom op basis van de ‘ervaringen’ met het huidige pluche, besluiten newbies niet toe te laten, en mede daardoor verantwoordelijk te zijn het oude bij het oud te laten, en belazerd te worden.
    Het moet dus iets anders zijn dat er dammen (voor je) worden opgeworpen..
    ———-
    Aangezien we op twee blogs in de kern dezelfde discussie voeren, zal ik bovenstaande reactie ook bij jou neerzetten. Per slot van rekening hebben we deels een onderscheidend lezerspubliek. En wie zou deze fascinerende discussie nu willen missen. NIemand toch?
    Out-of-the-box denken 🙂

  48. jan bouma 15 oktober 2009 om 17:02

    @Aad
    Prima!
    Ik zette net onze discussie ook neer bij Marcel van Dam die bekend stond van… hahahaha
    ‘de achterkant van het gelijk’… en attendeerde hem op onze interacties. Je weet nooit waar het goed
    voor is. Misschien komt de "Man van Hofland" in actie nadat H.J.A. dit weekend zijn beloofde werk gaat doen nadat hij a.s. zondag op de NRC-redactie e.e.a. gaat kopiéren en uitprinten.
    Anders is het ‘heen-en-weer’ van Drs. P., ja…..:))

  49. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 17:09

    @Jan: Ook goed plan, laat die servers maar draaien op twee fronten tegelijkertijd.
    Dubbel werk? Nee, natuurlijk niet. Het werk overdoen? Nee, natuurlijk ook niet.
    Het is er voor zogen dat het geschreven woord en de inhoud daarvan (want dat heeft het uiteraard) waar dan ook makkelijk te bereiken is. Transparantie dus, en daar kunnen de H.H. (de hoge heren) nog wat van leren.
    Die houden het binnenskamers (niet uit het raam) en zijn dan verbaasd dat door de tocht die door hun zelf veroorzaakt wordt, er wel eens wat naar buiten waait.
    Advies: ramen open heren. Want dan kn je nog beter naar buiten kijken, en het grootste verschil is dat je ook nog hoort wat er buiten het raam allemaal naar je geroepen wordt. Want daar schort nog wel het een en ander aan!
    P.S. Wanneer komt die Hofland nu eens los?
    P.S. 2: oeps.. Ik zie net dat happy hour weer begonnen is.. hier wel te verstaan.

  50. jan bouma 15 oktober 2009 om 18:04

    @Aad
    Om even een totale omwenteling ook voor dit blog te bewerkstelligen neem even kennis van een oud nummer dat je vast wel kent. Het symboliseert een tijdperk van onschuld. Nu kennen we wel de schuld inmiddels sinds De Club van Rome maar die teneer geslagen teneur van dit moment hoeft nou ook weer niet. Ik plaatste de verwijzing van dit bijzondere lied ook bij @Jezz die wat melancholiek terugkwam uit Israël.
    Ik denk dat het ook goed is om het nummer hier te laten horen.
    (Het is trouwens een soort lijflied van me ondanks alle misères…)
    Luister: http://www.youtube.com/watch?v=woTcLJvf7fw
    Tot later.

  51. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 18:04

    @Allen: speciaal voor @Cathy een oud fries spreekwoord wat ik nog in de archieven vond van het Dries Historisch Museum (nee niet in Wognum..):Met lekken hou je het niet droog.
    Kijk die Friezen hadden visie.
    P.S. Cathy: noteer je die even? Hoeveel heb je er inmiddels? Al genoeg voor een boek? "Boek"? Bestseller natuurlijk!! 😉

  52. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 18:08

    @Jan: een bijzonder nummer inderdaad. Uiteraard herken ik het meteen. Niet direct de boodschap overigens (die ga je me vast vertellen), mijn Frans, zeker niet in dit tempo, is nogal roestig namelijk.
    Twee vragen (en een duidelijk antwoord graag):
    1 waarom is het je lijflied?
    2. waarom zou dit een totale omwenteling van dit blog betekenen (zoals je beweert)?

  53. Cathy 15 oktober 2009 om 18:45

    @Aad.
    Dit is vast en zeker een test om te kijken of ik echt wel meelees!
    En jawel, natuurlijk doe ik dat!
    Mijn "boek"is nog lang niet vol hoor.

  54. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 19:01

    @Cathy: hahaha.. je hebt me door!
    "Nog lang niet vol"? Ik ben twee jaar (zowat) aan het verzamelen en schrijven!?
    Nu al een kleine honderd? Met een beetje fantasie kunnen we daar toch al een heel boek over volmaken?
    Vragen we Jan als kunstenmaker elke spreekwoord van een illustratie te voorzien, en dan hebben we toch nu al een echt goud op snee boek van ongeveer tweehonderd bladzijden.. 😉
    @Rubio: hoe is het gisteren afgelopen? Ja, ja, we denken aan je natuurlijk!

  55. Cathy 15 oktober 2009 om 19:13

    Nee Aad, nog lang niet genoeg hoor!
    Ik vind het trouwens ontzettend geestig dat jij
    zelf zegt dat ik jou door heb.
    Heus, ons boek komt nog wel een keertje uit hoor.
    @Rubio.
    En natuurlijk ben ik ook reuze benieuwd of alles
    goed met jou is.

  56. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 19:17

    @Allen: de leugen regeert. Lees ik net het volgende n de kranten:
    ———–
    Wouter Bos liet na het gesprek met Scheringa weten er alles aan te willen doen om Dirk Scheringa de kans te geven zijn DSB Bank te redden. ”Als ik een rol kán spelen, vind ik dat ik die moet spelen.”
    Eerder op de dag, na een debat met de Tweede Kamer, gaf Bos nog aan dat hij beducht is voor de risico’s van een redding van DSB. "Ik ga niet de belastingbetaler een risico laten lopen van 5 miljard euro voor een bedrijf waarvan we op dit moment denken dat het niet levensvatbaar is."
    en (in hetzelfde artikel)
    De bewindsman zei ”maximale zorgvuldigheid te betrachten”. Net als Scheringa eerder sprak ook Bos van een constructief en goed gesprek.
    Wat een "gedoe" en gelul.
    In het weekend waarbij in een gezamenijk insapnnig met Bos de abk moest vallen, wilde Bos niet eens de vele paniek telefoontjes van Scheringa ontvangen.. Bewust niet.. "Er alles aan doen" is het nu?

  57. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 19:19

    @Cathy: haaha… ik probeer gewoon transparant te blijven 😉
    "Heus, ons boek komt nog wel een keertje uit hoor."
    Ik begrijp dat Balkendende (Zeeuw) er ook alles aan doet.. Voor mijn 67-ste?? 😉

  58. Cathy 15 oktober 2009 om 19:21

    Voor jouw 67ste?
    Nou, dan heb jij nog wel 12 jaar de tijd.

  59. jan bouma 15 oktober 2009 om 19:28

    @Aad… 18:08
    Waarom lijflied? Omdat het lied voor mij een onuitblusbaar optimisme vertolkt dat je soms nodig hebt. Dat fluitspel er doorheen is bovendien fabelachtig goed. Sinds die jaren ’60 – begin ’70? probeerde ik bij een depri- of downstemming (wie kent ze niet) dit onbezorgde bruisende verhaal van een stad die tot leven komt vanaf 5 uur ’s ochtends mij een oppepper te laten geven.
    Dutronc zingt over van alles wat er dan gebeurt. Van de hoertjes die hij nog ziet gaan, van het brood dat gebakken wordt, de kranten die gedrukt worden… Paris ’s éveille: "Parijs, de stad, komt tot leven, wordt wakker; het is 5 uur in de ochtend…!" Prachtig nummer.
    Er zijn veel slechte vertolkingen. Die je hoorde is de originele.

  60. jan bouma 15 oktober 2009 om 19:38

    @Aad
    Inzake de DSB.
    Als alle lucht uit de economie en de markt geperst wordt zitten we op het gemiddelde internationale niveau van Tinbergen en dat hij voor de wereld in gedachten had. Maar we kunnen ons niet permitteren om hier en in het westen alle activa af te waarderen met duizenden miljarden. Die 5 miljard van de DSB zijn peanuts. Maar ik vind wel dat gelijke monniken gelijke kappen moeten gelden. Saneer dan ook met steun – 100 miljoen had Scheringa gezegd – die kredietportefeuille. Ik denk evenwel dat de aanspraken en de lijken in de kast vele malen meer zijn. Het lijkt verdomme wel die gifbelt hier! Ik moest ook even 3 miljoen inleveren… door EXTERNE oorzaken welteverstaan. Voor de DSB en onze Westerse economie hikken we aan tegen het communicerende vat van de internationale economie.
    E.e.a. volgens Jan Tinbergen die alles voorzag. Al in de jaren ’60 vdve.

  61. Cathy 15 oktober 2009 om 19:41

    @Jan.
    Inderdaad een prachtig lied!

  62. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 20:00

    @Jan: je franse lied. Ik begrijp het niet wat je allemaal uitlegt, maar ik vertrouw op je woord in deze.
    Soms moet een mens accepteren dat niet alles te begrijpen is. Zo ook deze keer.
    DSB. Wat me (zonder dat ik een fan ben van Scheringa) verbaasd. Bos investeert (zegt hij) 24 miljard in ING om de kromme hypotheken over te nemen, opdat ING deze dubieuze hypotheken van de balans kan afschrijven.
    Wat hij niet wil doen is garant staan voor het afwerken van de dubieuze hypotheken en de plossing ervan door de DSB.
    Waar Scheringa (leugenaar?) eerst zei dat het 26 miloen zou betreffen (over tien jaar) werd het misschein wel 100 miljoen.. Veel hoger heb ik niet gehoord.
    Geen vergelijk natuurlijk met de 24 miljard steun (zelfde probleem) aan ING. Is peanuts..
    Wat een gedoe.. Of speelt er wat anders?
    Maar (19:17): we worden belogen.

  63. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 20:02

    @Cathy: 12 jaar.. 13 zelfs.. Het plan van de regering om als je 55 jaar te halen op 1 januari 2010, mis ik net met een maandje of 3… Had het ei van mijn moeder het zaad van mijn vader maar een dikke drie maanden eerder ontvangen!
    Boeven zijn het 😉

  64. sprakeloos 15 oktober 2009 om 21:05

    Aad even terugkomen op mijn derde opmerking gisteravond; despotisme moet natuurlijk nepotisme zijn. Verder over de materie nadenkend op micro en macro niveau: We moeten meer terug naar de basis, daar waar het menselijk brein en gevoel de verbindingen nog op een normale manier kan leggen met zijn omgeving. Voorbeelden als de kredietcrisis, maar ook de DSB, geven aan dat niemand ook nog maar een schijn van overzicht heeft, zeker niet in de hogere regionen, al wordt die schijn wel gewekt. Als je dan een andere ontwikkeling afzet in de Nederlandse maatschappij (en ook elders) de wens dat er niets meer fout mag gaan, dat alles afgedekt moet zijn en dat lijden niet mag bestaan op straffe van iemand de schuld te geven, nu dan moet het eerst wel flink resoneren willen we dat begrijpen.

  65. A C T U A L I T Y 15 oktober 2009 om 21:23

    Om maar gelijk met de Klokkenluider en zijn spel in Huis te vallen
    Frank De Dijkgraaf is de enige Klokkenluider die er Financieel het meest aan over heeft gehouden.
    En toch is hij sinds vandaag tegen V V D-wil èn dank de Lék-kerste Klokkenluider, van het Westelijke
    Half-rond van de Rand-stad..En die Stagiére bij die Linkse Partij was natuurlijk de ‘Keek op de Week van de Pudding. Wass sich Sprecht da’ss Lèckt sich..
    En de laatste dagen zie ik genoeg Geleckte gelickte
    Heren in driedelig geboekte Pakken…Omdat zelfs vandaag de Heer in Drie-delig gezichts-costuum als een ‘Eerlijk Holder de Polder mens’ over komt, heb ik mijn Buurman Herr Freut gefragt, wass nou de Psyche ist von dass alles was jetzt hinter die Daaiken abspiegelt…
    Und er hat gesagt Im 8 Uhr Journal von die Hollandisch Nach-richten dass am noordzee eine Ubung -Prüfe met C D A-und D S B-zensoren geprüft wird, zo dass mann hinter die Daaike schnell sehen könte wie am erste Geleckt hat..
    En omdat te onderbouwen werd er ook een Gezichts-gelaats onderzoek gedaan , om te kijken wie
    zijn gezicht had laten verbouwen,want ook bij zo’n gezichts -behandeling zie M J kan er behoorlijk veel Lekken…En als de Neus lekt is dat van onder geschikt belang…
    Maar het begint meestal met één Neus-druppel, en daarna komt Kraantje Lek en daarna is het Polities Nova-dweilen met de Kraan open, en dan is het Hek van de Daaik en dan onder vemoogt Piet het wel te weten.. : "U kunt het wel vergeten"
    In de Hypo-im-prothese van de genoemde heren,zit meestal een verborgen calender,waarvan de H H heren proberen die zo snel mogelijk om te slaan, dus zal het op het Frede – R I C H – Plain voor die
    ene Meneer snel in de W-onderhandlingen omgeslagen zijn. De sfeer dan..Dag Barbertje…
    En om dan zurück ze kehren naar Die Brücke ,wat ze een Ezels-buggetje noemen, ben ik erg bang,
    dat één derzer dagen iemand hangt aan die Brücke… En dat een aantal H H Heren er hun Neus voor
    Ophaalt, en denkt : "Laat maar Hangen" Maar dat G E LD t voor alles..Dat zei J R ook al in Dallas…..
    En zo loopt een kleine Lek uit tot een onverklaarbar Drama waar een Lama Lekker op zou spugen….
    En hij zou zeggen : Ik ben dat soort H H Heren Hinter die Daaike Spuug-zat…..en als die Lama Herrie Potter zou zien, zou ie zeggen : "U bent Spuuglelijk’ en ik ben U spuug zat..En hij zou zeggen : Leck mir am Arsch…………………
    Zo meneer dat zat mij Lékker dwars dezer dagen, en nu niet meer vragen, waar het Lek zit, want het Lek bestond er al voordat wij er waren…Navel-staren…………en de rest is Hiss Story………………………………………

  66. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 21:30

    @Sprakeloos: ik had nepotisme al gelezen in het artikel over des zoons. Was al enigszis verbaasd. Ach, ik maakte er maar geen opmerking over.
    Ik zag overigens vandaag elders op het blog dat de vergissing vaker wordt gemaakt. Troost je dus: je bent niet de enige.
    "de wens dat er niets meer fout mag gaan, dat alles afgedekt moet zijn en dat lijden niet mag bestaan op straffe van iemand de schuld te geven".
    Nederlanders staan bekend (cultureel, uit onderzoek gebleken) dat we het meest risicomijdend volk op aarde zijn. Dat resulteert ondermeer in het feit dat we letterlijk alles willlen verzekeren. Ook datgene waar we zeker niet aan failliet zullen gaan als het ‘onheil’ ons overkomt. Zoals glasverzekeringen, tot aan één van de meest populaire verzekeringen aan toe: uitvaartpolissen, een soort van woekerpolissen overigens. En er is een ding in het leven wat we zeker weten: dat we dood gaan. En toch verzekeren miljoenen mensen zich in Nederland tegen die geleden schade..
    Maar nog meer: de spaarquote in Nederland is het hoogste ter wereld. Met name de oude dag wordt goed verzekerd. Ook risicomijdend gedrag. Het maakt os wel weer een van de grootste investeerders in het buitenland: van jouw uitgesteld salaris,wat pensioenpremie in feite is.
    En dan blijkt dat zomaar een edje raketje Nijpels daar (ABP) voorzitter van mag worden.. Die eerst commissaris wa bij de DSB.. etc etc… Die cirkels (van hogere kringen) zijn altijd rond. Het gaat allemaal wel over jouw centjes…
    Zie je? Inderdaad… het mag nog wel eens steviger aan resoneren.
    Maar ik zie het wel meer en meer gebeuren, ik ben een optimist, vandaar de blog waar ik dat probeer te laten zien. Mag ook nog wel toenemen is ook mijn pleidooi.
    Wat jij wauwelen noemt noem ik mijmeren : -)

  67. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 21:35

    @Actuality:je schrijft hier wel drie a vier blogs neer, wat je zo had kunnen publiceren.
    Mag ik zeggen dat ik je bedank om hier je reactie neer te zetten op dit gelekte (correctie gelikte) blog neer te zetten?
    Of lek ik als ik zeg dat ergens wat druk op je is uitgeoefend dat gezien een eerder blog van je over lekken daar maar eens een vervolg op te geven?
    Nee hoor, niets is minder waar. Lekken in het openbaar kan nooit gezeik zijn. Transparantie is als een kus van een engel.

  68. A C T U A L I T Y 15 oktober 2009 om 21:46

    ja inderdaad zou Kokopelli zeggen Josh dat is een Réactuality..
    Maar het komt gewoon door.. ik moet het Ruitelijk bekennen
    En Lèk tussen mijn oren……….Ze zeggen toch altijd
    Het zit tussen je Oren nou als of ik dat niet wist………………………..
    Maar graag gedaan, en soms kom ik er niet aan toe om alles
    te volgen.. en ik zie het wel staan..maar ik kom om in dit Leven
    en gelukkig mij zelf niet af geschreven,,,, Good night
    Zie mijn Bij drage van 22 00 Uur vanavond..

  69. sprakeloos 15 oktober 2009 om 22:08

    En Aad, wauwelen kan zomaar ineens overgaan in doemdenken en dat gaat ook weer over. Zie nieuwe blog van mijn hand (en een beetje van Aad) dat wil zeggen, geïnspireerd door de discussie

  70. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 22:53

    @Actuality: al voor de tweede keer hier. Dat is werkelijk een record voor je, en daarmee meteen een 100% toename van je vorige maximum scores.
    Als ik nu hiermee stel dat dit een resonantie effect is, kan je het daar mee eens zijn en gaan de klokken luiden?
    P.S. Dat laatste is overigens ook een consequentie van resonantie, maar dat terzijde.

  71. Aad Verbaast 15 oktober 2009 om 22:56

    @Sprakeloos: doemdenken?
    En dit blog was nog wel doordrenkt van goed nieuws. Natuurlijk heb ik wel aangegeven dat er van alles mis is. Maar dat wisten we toch al? Ik heb de ziekte aangegeven. Dat wisten we dan misschien nog niet.
    Maar ook nog het medicijn, en aangegeven dat het steeds vaker wodt toegediend.
    Dat is toch allemaal goed nieuws? 😉
    Ik ga zo bij je kijken.

  72. Pierra 16 oktober 2009 om 01:05

    Zoals ik het van hieruit kan volgen staat Nederland inderdaad op z’n grondvesten te schudden. Al het vertrouwen is bij de mensen weg in alle instanties. Dat zal allemaal opnieuw opgebouwd moeten worden. Bijna onmogelijk.
    (heb niet alle reacties gelezen.)
    Interessant blog met spannende link.
    Groet,

  73. ceesincambodja 16 oktober 2009 om 04:31

    Bovendien zijn die lawaaidingen minder efficiënt dan bezems, maar ja, de ARBO hé. Een rug gaat blijkbaar langer mee (tot 67) met zo’n dreunend kreng op je nek, dan al vegend. Zwijgen we maar over de lawaai-overlast, de ingeademde uitlaatgassen en de bijdrage aan de CO2.
    Hetishierlekkerstilgroet

  74. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 06:54

    @Pierra:
    "vertrouwen": dat is het, geen vertrouwen meer in de politiek, niet meer in de banken, en minder vertrouwen in alle andere sectoren. Dan wordt het schieten uit de heup. Schudden op de grondvesten dus. Wat ik dan resonantie noem.
    Lakeman is een typisch resonantie effect. Omdat iemand, onbeduidend als hij, zegt: ga je geld er maar van af halen, tegen de stroom in van DNB, BOS, RvB, Hendricks etc (die zeggen dat het een stevige brug is), blijkbaar net die eigenresonantie van de spaarders weet te raken en er meer dan 600 miljoen euro van af halen. Genoeg om de bank te laten ploffen..
    Wilders: ook typisch een resonantie effect. Ook hij weet met enkele one-liners, net dat zuchtje wind door de Nederlandse samenleving te blazen dat die in resonantie komt, en tot grote uitslagen komt. Zie ook Pechtold die raakt ook de juiste snaar.
    Verdonk: helemaal weg: die kan niet schommelenzo blijkt, kreeg eens een enorme zwiep mee, maar is inmiddels zelf tot stilstand gekomen.
    De gevestigde politiek zou zich dat beter moeten realiseren, en dit mechanisme beter moeten snappen, is mijn mening. Dan kun je daar ook een betere remedie (versterkingsplan) voor bedenken dan nu. Ze ploffen nu enkel mee, en staan machteloos toe te kijken. Een enkeling red nog het hondje uit de auto die op de brug staat te wiebelen.. en is dan de held?(zie filmpje..)

  75. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 06:56

    @Cees: je hebt me overtuigd: de bezem.
    Tijd om de NBP op te richten: de Nederlandse Bezem Partij. Iedereen de laan uit!
    Blokker heeft al aangegeven deze actie te steunen, en geeft 20% korting voor de leden bij aanschaf van een bezem.

  76. jan bouma 16 oktober 2009 om 06:57

    @Aad
    Goedemorgen. t Is al laat!
    Want ik ga me eens bezighouden
    met "de nietigheid" van de mens
    waardoor alles weer in het juiste perspectief
    wordt gezien inclusief de ongemakken van het lekken…:))
    Het komt eraan.
    Goede dag.. tot later.

  77. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 07:20

    @Jan: dat wordt weer werk aan de winkel.
    Voor mij ook, ik ben vroeg op pad. Vanmorgen mijn moeder van het ene revalidatiecentrum naar het andere verhuizen. Bij de vorige was meer resonantie dan goed voor haar was.
    @Allen: voor deze pauze een toepassselijk nummer (niet de oorspronkelijke versie, die was beter) zeer goed passend bij deze blog en waar Pierra het net nog over had: vertrouwen.
    Veel plezier en tot later!http://www.youtube.com/watch?v=zlC9Q3SJnnE

  78. sLIMME Juf / en Brilmans is het voor een keer met 16 oktober 2009 om 12:12

    Bos wil nou die vier VVD-ers gaan onderzoeken. Dat laat hij door DNB doen.
    DNB zelf wordt niet onderzocht. Dit alles heeft Bos himself in eigen persoon gelekt.
    Een godspe, dit onderzoek, zeker als je weet dat de destijds door Scheringa ontslagen de Grave (die veel lastige vragen stelde) aan DNB heeft gemeld dat er daar bij DSB zaken niet door de beugel kunnen.
    Niets mee gedaan, net als destijds met Icesave en Fortis. Wellinks naam iwas en is haas.
    Wellink moet onder toezicht gesteld of beter: de laan uitsturen. Wedden dat zijn blaas het niet houdt!!!

  79. jan bouma 16 oktober 2009 om 13:08

    @Aad… Terwijl je in de weer bent met de verzorgingsstaat voor je moeder; sta ik hier op de barricaden.
    Zojuist heb ik de lezers van Marcel van Dam, en die uiteraard ook schrijft over "de deplorabele staat", een paar conclusies voorgehouden.
    Behoudens de vermelding op mijn blog vermeld ik het hieronder ook maar.
    ==
    Jan Bouma schreef op 16-10-2009 12:37
    De conclusies en commentaren van allen hierboven, inclusief die van Marcel van Dam, had men al kunnen trekken uit het rapport van de Club van Rome in 1972 bijeen.
    De grenzen van de groei, de demografische ontwikkelingen, de ratrace tussen de volken, de Muur moest in 1989 nog vallen, het verlies van alle sociale systemen, alles en alles tekende zich al af vanaf het jaar 1972.
    Het rapport van de Club van Rome werd niet serieus genomen. Evenmin werd en wordt Jan Tinbergen serieus genomen die vanaf de jaren ’60 vdve ook alles al voorzag. De huidige crisis – in alle opzichten – is namelijk niks anders dan gewoon een rechtstreeks door te trekken lineair proces van alle geldende paradigma. De sociaaldarwinisten hebben verloren. De lucht in de wereldeconomie blijkt te verdampen, de grenzen aan de groei laten zich gelden. En ondertussen valt er een kleine speler, de DSB, om terwijl de rest gewoon doorgaat met hetzelfde.
    Er zijn wel alternatieven. Men neme kennis of niet voor de basale vragen die dan antwoord behoeven. Die zijn te vernemen via m’n website. U kunt het ook laten. Want dat is de crux van mijn verhaal. Niet ik moet u zien te overtuigen van mijn gelijk maar u dient zichzelf te overtuigen.
    Ergens zal ik bovenstaande woorden wel weer eens teruglezen. Zonder bronvermelding. Uiteraard!

  80. Rubio 16 oktober 2009 om 14:10

    Aad, Cathy;
    Wederom bedankt voor het getoonde medeleven.
    Ik dacht inmiddels wat meer te weten, niet dus..zo gaat dat in de zorg tegenwoordig, alhoewel ik het onder grote werkdruk staande ziekenhuispersoneel daar nou ook niet zo gauw de schuld van wil geven.
    Komende woensdag een opnamedag met veel testen en onderzoeken, daarna nog drie polyklinisch.
    Vooralsnog schijnt….er niks ‘ernstigs’ (als jullie begrijpen wat ik bedoel) aan de hand te zijn..maar waarschijnlijk wel een ‘ingreep’..
    Een heel vervelend ongemak ja, dat wel, maar waar je nou ook niet zo gauw mee op een openbaar blog over gaat uitwijden..
    Zie als een berg tegen de onderzoeken op en kom momenteel liever 1000 maal een Lakeman, Wellink, Bos, e/o Scheringa en andere pannenkoeken tegen dan m’n specialist……
    Groetjes, and two big hugs again…

  81. Cathy 16 oktober 2009 om 15:35

    @Rubio.
    Gelukkig niets ernstigs aan de hand, ben blij dat te horen.
    Maar…. al die onderzoeken nog; ik voel met je mee hoor.
    Absoluut geen pretje en dan nog de ingreep.
    Ik leef met jou mee maar jij moet wel optimistisch blijven
    hoor!
    Niet zeggen dat jij dus 1000 keer liever Scheringa ziet dan jouw
    specialist, want die man maakt jou niet beter maar de
    speialist wel, toch?
    Daarom stel ik voor dat wij nu een heerlijke cappuccino gaan drinken
    bij Aad. Ok?
    Tot zo, Cathy.

  82. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 17:49

    @Rubio:
    Blij wat van je te horen! Helemaal blij dat ik tussen de regels toch goed nieuws meen te horen, alhoewel je wel nog een ‘circuit’ voor de boeg hebt. Je hebt geljk trouwens: we hoeven de ‘dirty details’ niet te horen hier op dit publieke domein.
    Wel wat (uit eigen ervaring) mijmeringen (die je ook gaf) over de zorg:
    Vandaag (zoals ik hierboven al schreef) mijn moeder verhuist. Heel verhaal (ga ik niet over uitweiden), maar eindelijk een plek voor haar gevonden na een lange en intensieve zoektocht.
    Je het zorg en zorg. Belangrijkste: blijf er bij en wees mondig en kieskeurig. Er an veel mis gaan, maar er zijn ook zorginstellingen die topkwaliteit leveren. En dat verdient iedereen!
    Moraal van dit verhaal: ga er voor! Niet tevreden: ga op een ander (zoals de Branbanders zeggen)!
    Gezondheid en geestelijk welzijn is het belangrijkste wat er is.
    Nu net terug, net op tijd voor het happy hour natuurlijk. De frituur staat aan, de vlammen in de pan, familiefles sambal erbij (speciaal voor jou) en de tweede borrrel inmiddels achter de kiezen.
    Het was een intensieve maar mooie dag!
    Knuffel van me.

  83. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 17:51

    @Cathy: capuchino?? Nou vooruit dan.. Niet toe aan wat sterkers? Niet het ‘Thank God, its Friday’ gevoel?

  84. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 17:56

    @Jan: kan je commentaar wel onderschrijven. En benieuwd of MvD nog een reactie teug zal schrijven. Als zijn ego ook bovengemiddeld is (wat ik vermoed) vermoed ik van niet overigens.
    Heb ik overigens al ergens hierboven van je kunnen lezen of je mijn ‘resonantiemodel’ omarmt?
    Ik geloof eigenlijk van niet.. Graag een duidelijk antwoord daarop. Met een "ja" ben ik tevreden.
    Ook een kwestie van out-of-the-box denken trouwens. Ik ben die theorie nog nergens tegengekomen en is ontsproten aan het eigen brein. Geeft te denken dat niemand daar nog aan gedacht heeft als sluitende verklaring voor veel verschijnselen in de samenleving.
    Dit stel ik uiteraard allemaal in gepaste bescheidenheid.
    Ik heb mijn lessen in nederigheid al wel geleerd..

  85. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 18:04

    @sLimme juf etc.:
    Het is natuurlijk van de dolle dat Bos een onderzoek naar de gang van zaken lat instellen door DNB en AFM. Het werd al benoemt in de kamer als: "de slager die zij eigen vlees moet onderzoeken.
    Ook DNB en AFM hebben beiden een enorme bult boter op hun hoofd, en hebben zeker een hoofdrol in deze klucht.
    Een volledi onafhankelijk commitee van wijze mannen dient te worden aangesteld. In andere gevallen kan dat wel. Waarom nu niet?
    Er is vast iets te beschermen… Maar ik hoop dat dat ook snel gelekt wordt… 😉
    In deze hele affaire zullen nog wel wat koppen rollen. Terecht. Gedraai en gekonkel. Over de ruggen van de burger..
    P.S. Het lijkt wel een soap!

  86. jan bouma 16 oktober 2009 om 18:56

    @Aad… 17:56
    Het succes of niet van je "resonantiemodel" – en waar je naar vraagt – wordt volgens mij bepaald door
    de idee – vaak volstrekt willekeurig – OF het versterking verdient of krijgt of niet.
    Neem de mode als voorbeeld.
    Elke modeontwerper zal hopen dat zijn creatie de wereld gaat veroveren. Idem dat gaat met alle nieuwe gelanceerde producten. Soms treedt een versterking op van het idee. Meestal sterft het idee een roemloze dood.
    Nu kun je wel met trucen de publieke opinie bewerken (denk ik). Er zijn dan ook lieden die zich als strijders of opiniemakers willen opwerpen of profileren. Mooi voorbeeld vind ik al die "heilige advocaten" die de DSB-slachtoffers willen gaan representeren a raison van 2500 euro per persoon. Allicht zijn er voldoende idioten die dat bedrag nog net in kas hebben waardoor de advocaten hun kas weer kunnen spekken. Enzovoorts, enzovoorts…: het volk wil nu eenmaal belazerd worden. Door eenieder!
    Ik ben de enige uitzondering…; maar dat weet ik niet zeker!
    Als men mij maar gelooft. :))

  87. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 19:13

    @Jan:
    Ik hoopte op een "ja" of "nee". Helaas.
    Waarbij ik wel aanteken dat je opmerking "OF het versterking verdient of krijgt of niet." van wezenlijk belang is! Hitler per slot van rekening was ook een resonantie verschijnsel. Bush ook. Stalin, Mao, you name it.
    Je verwijzing naar de advocaat vind ik minder sterk. 2500 euro als starttarief is een koopje. Waar je niet over begint is de succesfee van 5%. Ik dacht dat dat niet mocht in Nederland. Maar hier werd het door de advocaat als zodanig benoemd. Moet ik nog uitzoeken…
    Jij werkt toch ook met een advocaat? Ook met een succesfee, en een basisfee van (max?) 2500 euro?
    Of ben jij ook belazerd? 😉
    P.S. Mosckovitch begin met een startfee van 25.000 euri, zo heb ik vernomen.
    Vlak voor de zitting komt hij met een boodschap dat het ‘voorschot’ op is.., zo heb ik vernomen..
    Wie belazert wie?
    P.S. 2: waarom kunnen (verdachte) criminelen zich advcaten als Mosckovitch en Spong veroorloven?
    1500 euri per uur?

  88. Rubio 16 oktober 2009 om 19:36

    Aad;
    Kwam tot dusver nooit in ziekenhuizen maar heb m’n ogen uitgekeken hoe hoog die werkdruk is daar, ’t is eigenlijk ongehoord..en heb alleen nog maar bewondering voor het personeel daar.
    Ik zou het bijltje er allang bij neergegooid hebben.
    Het BNP wordt grotendeels totaal verkeerd ‘verdeeld’ in dit vroeger hierom zo geroemde land.
    De verkeerden lopen ermee heen in de vorm van onverdiende bonussen…òòk in ziekenhuizen en andere zorginstellingen lijkt me.
    Maar op een dag zal hoop ik ook dìe beerput open gaan, zeker weten!
    Heb overigens wel gemerkt dat enig getoonde assertiviteit mijnerzijds geen overbodige ‘luxe’ is bij die instellingen, maar dat is me uiteraard als Mokummer met de paplepel ingegoten.
    Een grap hier en een grol daar doet wonderen bij het ‘strenge’ baliepersoneel, maar dan nog….er bestaat veel ‘concurrentie’ in A’dam wat dat betreft.
    Kortom, ik zit in de medische ‘molen’ en zie verder wel, en ben verdorie wel van plan weer helemaal beter te worden.
    Pilsje graag Aad, ik hoef immers alleen maar zo af en toe een simpel plastic ‘zakkie’ te legen dmv een schuiffie van een T-stukkie…?
    We blijven lachen mensen…..

  89. Rubio 16 oktober 2009 om 20:00

    Cathy, ik ben ook ‘blij’ alhoewel eea nog niet helemàal zeker is..
    Maar wbt Scheringa heb je helemaal gelijk, je hoort die naam de hele dag dus dàt schiet ook niet op.
    Itt mijn specialist met anderhalf keer de Balkenende-norm…maar ok, ik hoop wel dat ie me beter maakt…
    Weet ik veel… die blaag is ook nog maar een jaar of 35…..Nee, ik ga vooralsnog voor al die lieve mooie vrouwelijke verpleegkundigen…..als je begrijpt….
    Ik kàn het niet laten….en gelukkig maar.
    Cath, voor capuccino inmiddels wat laat, dus een mooi wijntje misschien weer….
    Ik krijg gelukkig weer ‘de babbels’ door m’n virtuele vriendjes…

  90. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 20:30

    @Rubio: blj te lezen dat je in de zorg ook de juste snaar weet te raken.
    Ook ik heb mogen meemaken dat er veel kaf onder het koren is. Maar gelukkg is er ook koren!
    Pilsje voor je, met schuimkraag uiteraard.
    Binnenkort trouwens speciaal voor jou (meen ik) een blog met puur luim..
    Hangt een beetje af van de actualiteit, maar het zou tijd worden!!

  91. Rubio 16 oktober 2009 om 20:31

    Aad, ben blij voor jou en je moeder dat er een goede plek voor haar gevonden is.
    Die oudjes die ons groot hebben gebracht en de oorlog hebben meegemaakt en daarna mede het land weer hebben opgebouwd, wat nu met dezelfde snelheid weer wordt afgebroken, hebben het gewoon verdiend om hun laatste levensjaren zo waardig mogelijk verzorgd te kunnen worden.
    Mijn moedertje van 89 nog effe niet want die is niet oud……en heb haar in deze situatie nog even op m´n nek…zie je ´t voor je…
    Zit overigens net naar mijnheer Wijdbeens te kijken, simpele genoegens, maar wel even actueel in deze…..whaha……..
    Geen speciaal luimblog voor mij Aad, dat wordt het toch altijd al, je hebt niet voor niets altijd minstens 200 reacties…

  92. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 21:02

    @Rubio: 89!!
    Die van mij is 84. Met een geheel verslten lichaam maar met een geest zo scherp als een mes.
    Weet zich nog prima te herinneren wat een ons gehakt kostte toen Drees de WAO uitvond. Kan ik nog een puntje aan zuigen.
    Eens met je: het verval, het gevoel afhankelijk te zijn van anderen etc. etc is al zwaar genoeg en eigenlijk mensonterend. Ik heb haar net uit een instelling gehaald die het concept van waardig verzorgen nog niet onder de knie hadden. Nog wel met de slogan: "mensen blijven mensen". Pffff…
    Nu een plek waar ze dat wel begrijpen. Een zee van verschil!
    Meneer wijdbeens (nog nooit van gehoord). RTL 15?
    Luimblog: nou vooruit, niet speciaal voor jou, maar wel speciaal iets voor jou. Een spel wat je met veel lui zult kunnen spelen met de ‘buufs’.
    Ik heb het helemaal zelf bedacht, je zult verbaasd zijn…
    Je merkt het wel als het er een keer op komt.
    Ook ik heb wel even behoefte aan enkel wat luim…
    Al dat gezeik en gedoe in Nederland…

  93. jan bouma 16 oktober 2009 om 22:05

    @Aad…
    Ik begrijp werkelijk niet dat m’n antwoord je niet bevalt. Die resonantie daar stelde je zelf toch van vast dat die KAN versterken (dus ook niet). En m’n opmerkingen over die advocaten… Had begrepen dat die "Bartelds" (?) al 250 klanten a 2500 euro binnen had in tijd van één dag…! Dat is toch gewoon graaien waar je beroerd van wordt want al die klanten zullen qua "zaak" nauwelijks verschillen. De curatoren en de bewindvoerders bepalen toch wat er overschiet. Maar tot a.s. maandag is er rust zo begreep ik. Misschien een Amerikaanse investeerder. Daar weten we ze hoe het moet..:)) Sic!
    Diversen:
    Hier bestaan wachtlijsten voor de verzorgingstehuizen (bejaarden). Indien medische zorg nodig is is het nog moeilijker (palliatieve zorg) om plaats te vinden. Ik vind het een mirakel dat je je moeder ergens anders kon onderbrengen. Dat zou hier een stuk moeilijker gaan. Zo hoor ik wel eens.
    ———————————————————————–
    Nee, van "meneer wijdbeens" heb ik ook nog nooit gehoord. @Rubio zal zich vergissen. Hij bedoelt natuurlijk "mevrouw wijdbeens". Die ken ik wel! :))
    Over de fees van de strafadvocaten. Die delen natuurlijk in de winst van de criminelen. Vandaar dat ze vrijuit gaan; die advocaten vechten veel beter voor hun crimineeltjes. Kijk naar Bouterse! Wat zal die betaald hebben aan Mosckowitz? Bijvoorbeeld…

  94. Aad Verbaast 16 oktober 2009 om 22:28

    @Jan: resonantie is een inherente eigenschap in sommige systemen. Namelijk of er eigenfrequenties in zitten. HetKAN versterken, nder bepaalde voorwaarden
    Maar je hebt er natuurlijk alles over gelezen in de link die ik in de blog zette, dus dat hoef ik je eigenlijk niet te vertellen. Ik zal er maar geen dispuut met je over beginnen. Strak raak jij of ik nog in resonantie.
    Verpleegtehuizen. Het was ook een mirakel. Waarom dacht je dat ik de afgelopen weken regelmatig en route was? Wonderen worden niet zomaar geboren.
    Geen idee, wat ze aan hem betalen, en hoe de ‘succesfee’ berekend wordt. Opvallend is wel dat alleen de criminelen dat blijkbaar kunnen betalen. Wonderlijk.. Misschien ook niet.

  95. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 00:05

    @allen: keek ik net even naar P&W. Was wel weer interessant. Bos een heel uur lang alleen. Ging er soms ‘hard’ aan toe..
    Wat me al eerder verbaasde. De enige gasten die ik ooit bj P&W alleen heb zien zitten (en dus niet met zjn vieren of vijven) waren Bos (nu inmiddels al voor de tweede keer) en JPB (eenmaal als ik me dat goed herinner). Zo’n beetje alle ministers komen altijd voor een kwart.. Dus met ook andere gasten.
    Aansluitend op dit blog: zou dat een eis van ze zijn? Een ego kwestie (dus)?
    Afgezien daarvan vind ik het merkwaardig dat een minister van financiën die tot over zijn oren in het hele DSB verhaal zit, daar gaat zitten vertellen over DSB als de rechter nog uitspraak moet doen (na het tweede uitstel). Dat terzijde, maar niet minder vreemd.

  96. jan bouma 17 oktober 2009 om 10:50

    @Aad
    Een voorspelling inzake DSB. Die tot a.s. maandagochtend 9.00 uur de tijd krijgt voor een reddingsplan.
    Ik denk dat er uit zal komen de kei- en snoeiharde overname van DSB met ongeveer zo’n beetje alle pijndossiers in de prullenbak en waardoor er ca. 5 miljard "ellende" wordt opgeruimd. Alweer een stukje koude sanering van de financiéel-economische verhoudingen binnen de internationale economie.
    Enfin… We zullen zien. Ik denk overigens dat de DNB (Nout Wellink) ook een reorganisatie tegemoet kan zien.
    Inz.: P&W.
    uiteraard bewijst men ‘de minister" de allergootste eer door hem apart uit te nodigen. Je gaat zo’n belangrijk man niet laten encanailleren met het gewone "plebs" dat normaliter ook rond de gesprekstafel zit.
    Ik verwacht dan ook dat ik ook ooit in m’n eentje daar zal zitten… Vandaag of morgen! :))

  97. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 11:01

    @Jan: we kunnen nu gaan inzetten in deze loterij, hoeveel koppen er gaan rollen, als het balletje eens echt gaat rollen. Het zou hoog tijd worden.
    Ik schreef net ergens op een ander blog (Paco geloof ik) dat Scheringa beter een wassenbeeldenmuseum had kunnen openen, met alle mensen die op zijn verkeerde trein zijn meegesprongen. Het kon zomaar groter worden dan Madama Tussaud.
    P&W: het zou een unieke uitzending worden jou daar een heel uur te zien zitten. Ze zullen niet eens de tijd vinden de zapservice uit te zenden!
    Mogelijk dat zelf P& zelf niet meer aan de tafel zitten omdat ze van hun stoel vallen gedurende de uitzending 🙂

  98. jan bouma 17 oktober 2009 om 11:18

    @Aad… Je hebt werkelijk een heldere en vooruitziende blik inzake P&W. Het zou – daar ben ik van overtuigd – wel één van de alleropmerkelijkste uitzendingen worden allertijden.
    Misschien leest de P&W-redactie dit.
    Ik kan ook afwachten of H.J.A. Hofland dit weekend in actie komt en zoals hij mij beloofd heeft. Tenslotte beschikt hij over goede contacten in dat Hilversumse.
    Het kan dan snel gaan met "de resonantie!" :))

  99. trekmoment 17 oktober 2009 om 11:34

    Mooi pleidooi, bruggenbouwers hebben we nodig!

  100. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 11:44

    @Trekmoment: inderdaad ‘bruggenbouwers’. Het zijn de mensen die de resonantie verschijnselen uit de samenleving kunnen halen, en er niet omheen zeilen, of zelfs introduceren. Dat maakt brokken!
    (hebben we onlangs, om maar weer eens een resontieverschijnsel te noemen, in Rotterdam gezien met die Rammen-dan.)

  101. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 11:46

    @Jan: Het kon zomaar eens een belangrijk weekend voor je worden, als Hofland eindelijk (ja, ja) eens loskomt op maandag. Samen met de uitspraak van de rechter ook op maandagmorgen toch beide op zijn minst voorpaginanieuws. Van de ‘kwalteitskranten’ natuurlijk.
    P.S. zijn er wel kwaliteitskranten?

  102. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 11:59

    @Allen: even in lijn met de blog het volgende bericht in de telegraaf:http://www.telegraaf.nl/binnenland/5096144/__Duistere_motieven_Lakeman__.html?p=19,1
    Duistere connecties van Lakeman…
    Daarbovenop hoorde ik vanmorgen op de radio iemand zeggen dat Lakeman wat schuld(gevoel) wil vereffenen: zijn grootouders hadden een bank in Enkhuizen die failliet is gegaan…
    Zo zie je mar weer: allemaal resonantieverschijnselen..

  103. Smokey 17 oktober 2009 om 12:03

    @Aad, P&W gezien met solo optreden van Wouter Bos. In dit geval veel beter dan, zoals bij DWDD met een storende tafeldame. Alle aandacht op Kwatta dus. En zoals Witteman zei: de emoties staan op Bos`gezicht te lezen… Hij werd beurtelings boos en lachte ook snel weer breeduit. Een lach die overigens rap bevroor. Een gelaatsuitdrukking zegt vaak meer dan vele woorden.
    Ik citeer jouw woorden uit reactie van 0.05:
    " Afgezien daarvan vind ik het merkwaardig dat een minister van financiën die tot over zijn oren in het hele DSB verhaal zit, daar gaat zitten vertellen over DSB als de rechter nog uitspraak moet doen (na het tweede uitstel). Dat terzijde, maar niet minder vreemd".
    Merkwaardig, inderdaad, dat hij zich hierover wel wilde uitlaten, terwijl hij zich meestal beroept op het feit geen voorbarige uitspraken te kunnen (willen) doen. Zoals het uitkomt dus.
    Wie weet gaat het straks in Nederland ook (bijzondere) Nobelprijzen regenen…

  104. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 12:28

    @Smokey:
    In een eerdere blog schreef ik ook dat Bos er met e week slechter begint uit te zien, en niet zonder reden.
    Nu lachend als een boer met kiespijn, slecht zittend overhemd, das (!!), en een verwarde vette haardos.
    Die man heeft het erg moeilijk. Geen medelijden overigens. De baan van zijn leven, maar wel in gevecht met het eigen ego.
    Maniakaal, en megalomaan, daar laat ik me maar niet over uit. Dat is aan de lezer om daar een oordeel over te vellen.. 😉
    Maar ook hier.. waaien met de winden. In verwoedde pogingen om resonantie die overal om hem heen ontstaat te dempen. Met als enig resultaat tot nu toe: halvering van de achterban…
    En jeetje wat vindt hij zichzelf nog geweldig..
    Mensen met groot ego, kunnen slecht tegen kritiek. Dat blijkt ook hier weer. Het was goed zichtbaar.

  105. Smokey 17 oktober 2009 om 12:43

    @Aad, ja hij ziet er niet florissant uit. Bos is ook grijs geworden….
    Het ego kromp en zette uit, naar gelang z`n stemming.
    Ik was daarnet op zoek naar het boek van die Maastrichtse arts, waarvan een gratis uittreksel per onmiddelijk beschikbaar is gesteld, omdat de tijd dringt.
    Wetenschappelijk onderzoek naar de (tegens van) de vaccinatie.
    Ik las zojuist bij waterput wat voor ingrediënten er nu in het gewone griepvaccin zitten.http://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/drugInfo.cfm?id=10598
    Niet te rijmen, omdat er kort daarop twee Mexicaans (varkens griepvaccinaties volgen…Er zit dus ook H1N1 in. Is dat niet een beetje boel van het goede?:))

  106. Smokey 17 oktober 2009 om 12:48

    @Aad, ik las even je link naar het Ttelegraafbericht over Lakeman. Het opentrekken van flessen champagne lijkt me representatief voor decadentie en niet toepasselijk in crisistijden.
    Hierbij de link naar de inhoud van het boek, die ik zojuist vond op blog Gerrit Ombo. Lezenswaard! Zowel link alsook blog.http://data.argusoog.org/radio/Flyer/De_verborgen_gevaren_van_vaccinaties_TeuniKuiper.pdf

  107. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 13:30

    @Smokey: een heel boek op internet. 271 pagina’s nog wel. Ik hoop dat je begrijpt dat ik dat vanmiddag niet even ga lezen. Paddestoelen en kastanjes zoeken staan op het programma vanmiddag.
    Over die vaccinaties: ken je de meerdere blogs van vogelenwater over dat ondererp. Ook inmiddels een heel boek geworden trouwens. Maakte me ook (net als joublog daarover) wel wakker en waakzaam.
    Niet wetend uiteraard wat er van waar is en niet waar. Wel dat ook hier we door velen weer bedonderd worden. Links en rechts van de streep wrs.
    P.S. Jan kan er nog wat van leren een heel boek op internet te zetten 😉

  108. jan bouma 17 oktober 2009 om 14:04

    @Aad… ik ben al aan de bedelstaf… jij wilt dat ik nog meer inlever…:)): 13;30
    Iets anders.
    Ik ga even terug naar het opschrift van dit blog. Je hebt het ook over "de klokkenluiders" en kennelijk hun ontvangst en belang, ook qua resonantie zeg maar, in het totale belang.
    Als je kijkt naar wat bekende klokkenluiders zoals die Bos en Spijkers kun je dat toch geen resonantie noemen van enige betekenis noch belang. Eerder waren nodig bloed zweet en tranen van die mensen om de gevestigde orde op de knieën te krijgen. Of interpreteer ik je omschrijving "klokkenluiders" verkeerd?
    Kom zo dadelijk of later wel weer eens langs om het antwoord eventueel te vernemen.

  109. nelus 17 oktober 2009 om 17:28

    tja, gisteravond vlak voor het slapengaan zag ik de laatste helft van P&W in gesprek met Bos. Als ik me goed herinner ging Witteman goed fel van leer tegen Wouter.
    In huize Nelus hebben wij het de laatste tijd ook veel over Wouter en de PvdA. In het kader van de AOW.
    De stemming daarover hier is alsvolgt: hoe kan de PvdA, lees Wouter Bos, zó zijn achterban verloochenen. De Pvd A, ooit ontstaan uit de SDAP, die de laagste inkomens moet vertegenwoordigen en de belangen behartigen, laat diezelfde achterban enorm vallen.
    De Pvd A had ook anders kunnen kiezen. Bijvoorbeeld: de kinderbijslag inkomensafhankelijk maken, de AOW inkomensafhankelijk maken. Het pensioen van de hogere inkomens volgens de schijf belasten.
    Dit alles ten dienste van de laagst betaalden en de mensen die letterlijk hun hele leven lang krom gelegen hebben. Hoe komt het toch dat de PvdA zó zijn principes verloochent.
    Is Wouter wel een sociaal democraat ? Of is het steeds meer een D 66’er aan het worden ? Niks mis mee trouwens, die doen het ook heel goed. Wie het weet mag het zeggen. Sluit niet helemaal aan bij het onderwerp maar dat mag in de kroeg bij Aad.

  110. Smokey 17 oktober 2009 om 17:37

    @Aad, Heb je de buit al binnen? Paddestoelen en kastanjes, bedoel ik. Zijn ze om op te eten?
    Vogelenwater`s blog is mij welbekend en zo nog enkele van diezelfde strekking. Mijn blogje is zowel ernst als luim. Laatste vanwege het varkentje tussen de lakens en het verhaaltje van vroeger.
    Nee zeg! De bedoeling was niet om dat hele boek te lezen. Je merkte eerder vandaag op dat er weleens onderzoek mocht worden gedaan naar de voors en tegens. Wel, dat staat in dit boek. Een wetenschappelijk bewijs.
    De link is ter illustratie, opdat je er kennis van kon nemen. Maar, zoals je al opmerkte: veel dingen weten we pas las het reeds twaalf uur heeft geslagen.
    Wel interessant is dat de auteur, een arts, snel een verkorte versie heeft laten drukken, juist omdat het al zo laat is. Het schijnt dat deze bondige versie gratis is te verkrijgen.
    Ook een vrom van klokken luiden:)))

  111. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 22:45

    @Jan: noem jij het aanzwengelen van mistanden in de bouw door een klokkenluider (voorbeeld) die dan vervolgens leidt naar het grote bouwfraude schandaal, niet van betekenis??
    Hierbij een link naar Klokkenluiden, waar weer heel wat namen worden genoemd van klokkenluiders met precies wat ze gelekt hebben en wat de gevolgen daar van zijn geweest.http://nl.wikipedia.org/wiki/Klokkenluider
    Niet altijd (door doofpot cultuur) met enorme gevolgen, maar menigmaal.
    Mijn punt wat ik maak hier is dat het vaker zal gaan voorkomen door met name twee elkaar weer versterkende effecten
    1. er wordt veel verborgen doore gevestigde orde.
    2. mensen beginnen het zat te worden.
    Ik kan nog wel meer factoren noemen, maar dit zijn de twee belangrijkste denk ik.
    Een ander belangrijk punt wat ik maak is niet altijd massaal barricade gevecht nodig is om een brug af te breken (hameren, sjouwen, etc etc…), maar dat met het juiste zuchtje wind een intrinsiek zwak bouwwerk zomaar kan verpulveren.
    Compris?
    P.S. een taktiek overiens waar je voor jezelf ook wel eens over kan nadenken. In ieder geval stuk goedkoper en kan minstens zo effectief zijn..

  112. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 22:51

    @Nelus: Bos kan zich slechts verschuilen dat het misschien net allemaal zo sociaal democratisch is omdat oals hij zegt de PvdA altijd bereid is te reageren, en regeren altijd compromissen sluiten is.
    Op zich waar, maar een zwak excuus. Je kan je immers ook hard maken voor je eigen principes. En dat gebeurt te weinig naar de zin van zijn achterban.
    Die is dan ook inmiddels gehalveerd, waarvan de helft nu wel achter zijn AOW plannen staat en de helft weer niet als ik de peilngen mag geloven.
    Er blijft zo wel heel weinig over van de PvdA.
    Je hebt gelijk: er zijn zat andere plannen te verdedigen, vanuit het PvdA oorspronkelijk party ideologisch gezicht. Je noemt er al enkel. Goed verdedigbaar ook nog. Maar nee hoor..
    Volgens mij worden we overigens met het hele AOW verhaal (en de argumentatie er omheen) ook voor de gek gehouden. Ik heb in het achterhoofd nog een blog (eens) om deze/mijn stelling te onderbouwen.

  113. Aad Verbaast 17 oktober 2009 om 23:00

    @Smokey:
    We hebben genoeg kastanjes (al hoewel het al een beetje laat is, en er al kapers op de kust waren geweest de weken voor ons) gvonden om een klein weeshuis te voeden. De eerst portie reeds achter de kiezen! Heerlijk!
    Paddestoelen, misschien waren we al te laat. De plekken waar we de laatste jaren altijd een flinke portie kastanjeboleten gevonden hebben (juiste biotoop daar voor goede productie) waren helemaal leeg…
    Slechts één exemplaar gevonden, maar die was aaangevroten, en dus maar laten staan.
    Helaas, pindakaas. Volgend jaar beter..
    De griepprik. Met jou ben ik benieuwd of naast de berichten voor en tegen de griepprik (en de inhoud daarvan) die nu noch uit onderscheidenlijke hoek komen, ergens toch een lek ontstaat uit een organisatie (RIVM, of de regering of zoiets) waaruit zou blijken dat er iets flink mis is met de griepprik..
    Dan is resonantie een feit. Het heeft er immers wel alle schijn van dat er iets niet in de haak is (wankel bouwwerk?). In mijn theorie hoef je dan slechts te wachten op één partij (om wat voor reden dan ook) die dat naar buiten brengt, vanuit de interne organisatie.. en dan is het bingo..
    Nu nog niet. Waarom niet?Omdat het nu nog barricaden gevechten zijn tussen organisaties pro, en organisaties cotra die elkaar beschuldigen onwetend te zijn.
    Zo’n gevecht is slopend en kan heel lang uren.
    Een lekker lek, gaat veel sneller! 😉

  114. Smokey 18 oktober 2009 om 02:30

    @Aad, je moet vast wel een paddestoelenkenner zijn om de juiste(eetbare) soorten te kennen. Sommige paddo`s brengen je in "hogere"sferen (highere sferen) en dat zou ik niet durven riskeren:))
    Zijn die lekker, die boleten? En wie hebben ze aangevreten…de eekhoorns?
    Affijn, gepofte kastanjes zijn lekker en kastanjepuree ook al.
    Wat betreft de griepprikken. De wildwestverhalen komen nu los op het blog (glieve). Bloedstollend:))http://www.vkblog.nl/blog/91585/Politiekwijzer
    Een lekker lekkend lek gaat sneller en ambtelijke molens draaien langzaam.
    Een roerig jaar 2009…. Dat er maar snel iemand "bingo"gaat roepen. En dan zullen we het weten…

  115. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 09:07

    @Smokey. Ik ben geen paddestoelen kenner, maar inmiddels kan ik de kastanjeboleet wel goed onderscheiden van andere paddestoelen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kastanjeboleet
    Lekker: nu ben ik niet zo’n gourmet-kok, maar degene waar ik ze mee zoek wel 🙂
    Glieve: ik heb het gelezen. Dank voor de link. Tja, wildwestverhaal is geloof ik de beste omschrijving die je er voor kunt bedenken… Lijkt me nogal ingewikkeld voor een overheidsdienst om overal in te breken om een spuitje te geven van het een ander… dat kan eenvoudiger lijkt me zouden ze al zoiets willen..

  116. jan bouma 18 oktober 2009 om 09:18

    @Aad… Goedemorgen
    Ik heb een zware verkoudheid onder de leden; ik kom later wel terug met een comment zus en of zo..
    Werk ze. Groet. jb

  117. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 09:36

    @Jan: dat wens ik je een goede gezondheid toe!
    Genoeg snotlappen onder handbereik?
    De preek komt dan volgende week wel.
    Lekken (en sproeien) vanuit de kansel ziet de goegemeente niet zitten, en ze druipen inmiddels teleurgesteld af.

  118. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 10:44

    @Allen:
    ik schreef net bij zowel Paco als Qabouter een reactie die ik toch ook maar voor de volledigheid hier zet, omdat het wel weer aansluit bij deze blog, en bij de daaropvolgende reacties. Het gaat over Pieter Lakeman:
    ====
    Achter de echte motivatie van mensen om iets te doen wat ze doen is nooit echt achter te komen.
    Psychologen en psychiaters willen het nog wel eens in traumatische ervaringen zoeken in het verleden, die het gedrag later beÏnvloeden.
    Dit is er misschien eentje:
    "Zijn opa, Wander Lakenman, was oprichter van de in 1936 failliet gegane Weduwe S.Lakenman & Zoons Bank uit Enkhuizen en beheerder van het Snouck van Loosen Fonds (zie ook: Snouck van Loosen). Niet alleen de grotere industriële bedrijven in Enkhuizen, maar ook de kleine spaarders, werden hierdoor zeer ernstig gedupeerd"
    bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Lakeman
    Natuurlijk heel lullig voor hem. Hij had zo graag kleinzoon van een groot en rijk bankier willen zijn..
    ====
    Sindsdien is hij woedend!!

  119. Cathy 18 oktober 2009 om 11:04

    Goedemorgen Aad.
    Het is aardig rustig hier en dat komt natuurlijk omdat de
    zon zo heerlijk schijnt.
    Heerlijk weer dus om eens even een flinke wandeling of
    fietstocht te maken.
    Fijne dag. Groet Cathy.

  120. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 11:10

    @Cathy: jij ook een fijne dag toegewenst, trek er op uit!!
    Ga ik ook doen: een heerlijk herfstwandeling door de bossen en de heide. Net als gisteren. Heerlijk :-))

  121. Smokey 18 oktober 2009 om 11:56

    @Aad, zag dat je had gezien dat ik ook aan het "bladblazen"ben. "Les feuilles mortes"..
    Maar het Indianenverhaal, daar zijn de Triffids niets bij vergeleken. Een andere dan de overheidsdienst zou nog kunnen, Aliëns ofzo. en met een loper kom je zonder inbreken binnen. Je ziet, een secenario voor een Indianenboek is zo maar bedacht. Maar men kan altijd nog in noodgevallen in "het achterhuis" slapen..:))) En na tijden verstoppertje spelen achter de boekenkast kan men weer tevoorschijn komen om te contateren dat men Remi ( Alleen op de Wereld) is. Vervolgens gaat Adam een Eva zoeken (alweer een boek) en de cirkel is rond en het gedoe begint weer van voren af aan. Of eh…moet er eerst nog een oerknal komen.
    Enfin, zolang de zon schijnt en de lepel in de brijpot staat, treuren wij nog niet. En dat we toffe jongens zijn, dat willen wij weten. We willen nog veel meer weten…alles eigenlijk:))
    Zo en nu ga ik nog de reacties hierboven lezen.
    P.s. bedankt voor de boleten etc. link. Ik zal `t met smaak lezen.

  122. draver 18 oktober 2009 om 12:21

    Genoten van de hele discussie op je blog

  123. Smokey 18 oktober 2009 om 12:23

    @Aad, nog ééntje dan….:)) http://www.vkblog.nl/bericht/282393/Nano-chips_op_moleculair_niveau._Iedereen_zal_hem_krijgen_of_je_nu_wilt_of_niet#commentaar
    via een link op dit blog ook een foto van zoiets piepkleins…als een splinter in een vingertopje.

  124. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 12:40

    @Smokey: 11:56 ik meen te mogen vaststellen dat je alle ingredienten al aan het verzamelen bent voor een nieuwe bloedstollende feuilleton ‘uit het leven gegrepen’. Alle smaakmakers er voor liggen al op tafel en op straat.
    Nano-chips (12:23/12:27): ik zag er laatst ook al iemand over schrijven. Maar ik weet niet meer wie..
    Kan ook zo in de feuilleton 😉

  125. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 12:42

    @Draver: mede namens de reageerders: dank.
    Is er ondanks de crisis toch weer iemand blij gemaakt. :-))

  126. Smokey 18 oktober 2009 om 16:33

    @Aad, de Science Fiction van deze Tijd. Spannender kunnen we het toch niet maken?
    We zitten met z`n allen in een filmscenario als onderdeel van een 3D-film.
    Pretpark kan er niet tegenop. Walibi, Euro Disney en Efteling komen naar u toe
    Liever chip dan oormerk of andersom.
    Nanochips door Gerrit Ombo bedoel je?

  127. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 17:28

    @Smokey: de achtbaan van het leven. Daar zitten we midden in.
    Ik zal eens naar die andere nanochip zoeken. Op zich wel bijzondere techniek, die de fantasie doet prikkelen..

  128. Vogelenwater 18 oktober 2009 om 17:44

    Hallo Aad,
    Onder de indruk… van deze inzichtelijke kijk op de volle blaas, het lekken en de klokkenluiders.
    Zo voel ik het ook precies, maar kan het niet zo goed met beeldspraak uitdrukken moet ik bekennen.
    Het water staat me tot aan de lippen en ik wil er niet van drinken, ben al nat genoeg, dus trek ik de stop uit de tobbe die dan ook hevig begint te lekken.. Ja wat de gevolgen zullen zijn, weet ik niet. Nog niet zo lang geleden wist ik helemaal niet dat ik in een tobbe leefde.

  129. Aad Verbaast 18 oktober 2009 om 21:46

    @Vogelenwater:
    Je hebt mijn betoog goed in de smiezen. Niets onoirbaars om de stop er uit te trekken als het water je tot aan de lippen staat. In hoge nood is wildplassen ook toegestaan!
    "Nog niet zo lang geleden wist ik helemaal niet dat ik in een tobbe leefde."
    Nooit te oud om weer iets bij te leren. Zonder inzicht geen uitzicht. Ik zou willen dat meer mensen eens zouden inzien hoe er met ze gesold wordt..
    Waar niet immers?

  130. ceesincambodja 19 oktober 2009 om 04:14

    Behalve dat wij buitenlanders zoals iedere ochtend om deze tijd eindeloos aan moeten staren tegen ‘Wachten op http://www.vkblog.nl...’ kan ik vandaag mijn bed niet uit omdat ik me door mijn kneuzingen niet zonder helse pijn kan bewegen en ik daarom Jan heb gevraagd deze reactie via mijn iMac aan mijn favorietenrijtje te sturen, als jullie het niet erg vinden.
    Ik hoop zo snel mogelijk weer op de been te zijn maar nu heb ik even genoeg aan mezelf. Er komt wel een blog om 7 uur, ik had er gelukkig nog een paar in de voorraad.
    Kreungegroet

  131. Aad Verbaast 21 oktober 2009 om 00:18

    @Cees, en @allen:
    speciaal vor Cees (en nog wel een paar meer) een beetje plezier en iets om de geknuesde dagen door te komen. Gewoon een lekkere, ontspannende, en makkelijke quiz!!
    VKblog prijzenfestival!!http://www.vkblog.nl/bericht/282805/VKblog_prijzenfestival%21

  132. Peter Louter 21 oktober 2009 om 13:26

    Aad, met zo veel resonantie zouden we eigenlijk niet al te hard moeten stampen als we de brug heel willen houden.
    Maar deze brug moeten we kwijt, de fundamenten zijn behoorlijk versleten en ondeugdelijk geworden.
    Waar de waarheid wordt gemanipuleerd zal het lekken toe- en het vertrouwen afnemen.
    We hebben een kleine aardbeving nodig om alles dat niet meer houdbaar is, kwijt te raken.

  133. Aad Verbaast 21 oktober 2009 om 19:16

    @Peter:
    Waar de waarheid wordt gemanipuleerd zal het lekken toe- en het vertrouwen afnemen." Mijn betoog inderdaad. Vandaar: er kan niet genoeg gelekt worden. Het is hard nodig!
    "We hebben een kleine aardbeving nodig om alles dat niet meer houdbaar is, kwijt te raken."
    Een aardbeving zou de "rotte kiezen" er wel eens snel uit kunnen schudden. Shake-out is het dan gebruikte begrip toch?
    Mag ook van mij. Het zou de boel lekker versnellen.
    Blijft: resonantie verschijnselen kunnen ook veel bewerkstelligen. Als de juiste snaar maar wordt geraakt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: