Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

G8, G20: G-spot en het Pinokkio Syndroom.

Bono, Geldof, bobo’s en burgers. Eens hadden ze handen in elkaar geslagen: armoede definitief de wereld uit. Life 8 en g8. Leugens en bedrog zo is gebleken. Een historisch overzicht.

juli 2005: g8 gleneagles en de live 8 concerten.
Nog vers op mijn netvlies. Geldof en Bono hadden heel gewiekst rond de G8 met de door hun georganiseerde wereldwijde popconcerten de publieke opinie optimaal  bewerkt. Armoede de wereld uit! Ze mochten zelfs op bezoek bij de wereldleiders in Gleneagles om hun verhaal te vertellen en verhaal te halen. Geweldige timing!
En met succes! De wereldleiders kwamen zwetend maar zichtbaar opgetogen naar buiten. Ze hadden “een historisch akkoord” afgesloten en “keiharde afspraken” gemaakt. Onder druk van de publieke opinie (3 miljard kijkers), maar toch.
Drie speerpunten werden gepresenteerd om voorgoed de armoede de wereld uit te helpen.  

Schuldkwijtschelding (een bedrag van 40 miljard voor 18 geselecteerde landen).
Een structurele verhoging van de ontwikkelingshulp (norm 0,7% van het BNP).
Verbetering van de markt toegang voor de armste landen. Opheffen van de handelsbarrières.

Uiteraard zou dit belangrijke onderwerp elke keer op de agenda staan van de komende G8 ontmoetingen. Werk aan de winkel!

Ik geloofde het, en velen met mij. Waarom? Tijdens de concerten stond het groots en voor iedereen te lezen: “The world is watching” en “no more excuses”. Een duidelijke waarschuwing aan onze leiders. En die hadden ze goed begrepen!  Bono en Geldof gaven zelfs hun zegen en vertrouwen aan de resultaten. Bono: “the world spoke and the politicians listened. Geldof: “a great justice has been done”. “the summit is a qualified triumph”  Publieke opinie en politiek waren het eens geworden. Een uitzonderlijke samensmelting. Dat gaf me een geweldig gevoel. Ook ik sliep weer rustig.

Juni 2007: G8 Heiligendamm.
Ik verwijs naar wat links onderaan deze blog waar staat beschreven wat er wel en niet van terecht is gekomen. Een korte samenvatting: vrijwel niets.
Nog een betere samenvatting gaven, de inmiddels volledig gedesillusioneerde, Geldof en Bono tijdens een persconferentie na deze G8:“The richest countries in the world, trillions of dollars swirling around that table, smiling in that stupid tent chair with the candy stripes. Do me a favour: get serious. This wasn’t serious, this was a farce, a total farce.”. “Creeps”.
 

Zonder de financiële crisis nog in zicht hadden (en hebben) de rijkste landen die 50 miljard nog nooit kunnen vinden. Met recht een farce”. Geldof en Bono voelden zich belazerd. Ik voelde me belazerd. We werden en worden belazerd. Ik heb nog te eten. Hoe zouden die miljarden hongerenden zich voelen?
 
April 2009: G20, London.
De G20 representeren de rijkste economieën van de wereld. Samen goed voor: 90% van het BNP van de wereld. 80% van de wereldhandel. 65% van de wereldbevolking. En slechts 10% van de landen op de wereld… Genoeg “cloud” is de Engelse uitspraak. Klopt. Wel lokaal…
 
Geconfronteerd met hun eigen inzakkende economie zijn er in de paniek over ‘de eigen mogelijke armoe’ razendsnel ruim 6000 miljard dollar (!!!) door hen gevonden om hun eigen economieën weer aan te zwengelen. Dat is 1000 dollar per hoofd van de wereldbevolking! Dat is meer dan 100 (!) keer zo veel als die 50 miljard die nooit gevonden konden worden.
 
De cijfers. Het contrast.
2,5 miljard (35%) mensen leven van minder dan 2 dollar per dag.
1,5 miljard (25%) mensen leven onder de armoede grens (= absolute ondergrens om te kunnen overleven).
50% van alle doden per jaar op onze aardbol is armoede gerelateerd.

Als konijn uit de hoed werden het oude medicijn weer met veel bombarie van stal gehaald: het protectionisme de wereld uit. Maar ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat het protectionisme hoogtij viert. Namelijk om alles op alles te zetten de eigen rijkdom te beschermen. De arme landen hadden en hebben het nakijken. En lijden het hardst van ‘onze’ crisis.
 
Mijn bescheiden oplossing.
Het zou werkelijk een historisch akkoord zijn geworden (en een nieuwe wereldorde zijn) als de G20 daar had afgesproken (en waargemaakt) dat 5% (300 miljard) van die hulp aan ‘onszelf’ zou worden besteedt aan hulp aan de anderen. Dan waren die Gleneagles doelstellingen in één klap gehaald! Is 5% teveel gevraagd om te delen met onze rijkdom? Ja, dus. En is slechts 5% delen niet eigenlijk nog beschamend laag? Of zelfs abject?

Obama stal weer de show overigens. Een man met charisma. Hij beloofde het Congres te vragen wel 500  miljoen dollar extra vrije te maken voor de armste landen. Hij was in zeker zin nog eerlijk ook, dat moet ik hem zeker nageven. Hij stelde dat het niet enkel het werk van filantropen was. Het zou de wereldhandel ten goede komen: opkomende economieën en zo. Goed voor de wereldhandel!
 
Wat hij wel ‘vergat’ te vertellen:
a. Sigaar uit eigen doos. Amerika geeft 0,17% van het BNP uit aan ‘ontwikkelingshulp’. Het laagste percentage van alle geïndustrialiseerde landen. Ze hadden zich al gecommitteerd dat op te hogen tot 0,7% waar nog niets van terecht is gekomen.
b. Die 0,17% gaat voor het grootste gedeelte naar Israël. Dan Egypte en Turkije (reisje?) en dan (met stip) naar de landen die ze eerst in puin hebben geschoten. Irak en Afghanistan. Voor wederopbouw..
c. 500 miljoen dollar is wel 0,3% (!!) van de hulp die alleen AIG al kreeg (170 miljard) om ‘overeind’ te blijven. Peanuts. Een knoop in het kerkenzakje voor de armen.

Onze leiders lijden aan het Pinokkio Syndroom. Met dat verschil dat het bij Pinokkio nog duidelijk zichtbaar was wanneer hij loog. Nu ook, maar dan moeten we wel onze ogen openen.

Ik trek een hele lange neus. Ik ben er helemaal klaar mee om telkens voorgelogen te worden. Mijn G-spot valt hun ten deel. Het is toch bespottelijk?
 

Bronnen (verder en oa.):
Wikipedia: G20
Tegenlicht: G7 doelstellingen niet gehaald.
ipsnews.net: G8 Much Talk, Too Few Results.
G8 Japan: Annan over gebrek aan resultaten
makepovertyhistory.ca: G8 results disapppoints.
Millenniumdoelstellingen
Parool.nl: Honderden miljarden voor herstel
Nu.nl: G20-beloven honderden miljarden voor herstel.
Globalincome.org: feiten
 
Vervolg op: G20: een “nieuwe wereldorde”?

bron plaatje

150 Reacties op “G8, G20: G-spot en het Pinokkio Syndroom.

  1. jan bouma 7 april 2009 om 17:32

    De oplossing is bekend. Zie mijn comment op je vorige blog.

  2. nelus 7 april 2009 om 17:35

    @aad: sinds lange tijd weer eens als eerste met een reactie. Weer mooi onderzoek gedaan.
    En over de inhoud zullen we maar niet twisten. Want er valt niks te twisten. Als je het weer zo voor je netvlies ziet langskomen dan is het wat je zegt : beschamend.
    Ik heb eens in een blogje geschreven dat er in de USA $8.000.000.000 wordt uitgegeven per jaar aan cosmetica. Nu vraag ik je.
    Overleven of overleven ? Ik schrok trouwens van jouw cijfers omtrent $ 2.– per dag en de hoeveelheid mensen die daarvan moeten leven en dan nog eens een heel aantal onder die grens.
    Bijna de helft van de wereldbevolking ? De helluft ? Tweederde zul je bedoelen.
    Ik kruip maar onder de klamme lappen om er nooit weer onderuit te komen.

  3. Aad Verbaast 7 april 2009 om 17:57

    @Nelus: cijfers in deze spreken voor zichzelf.
    Elke keer weer schrikken als je ze ziet.
    Onderdeel zijn van die cijfers is nog veel erger. Dan schrik je niet, maar ga je mogelijk dood van de honger.
    Een schril contrast met de mooie woorden die elke keer over ons worden uitgestrooid..
    @Jan: bekend. Ik heb mijn bescheiden oplossing er aan toegevoegd.Reactie is geredigeerd

  4. Motek from Space 7 april 2009 om 18:08

    Aad…tig aanbevelingen in gedachten; helaas maar 2 mogelijk; ik neem die goedbetaalde praatpalen al lang niet meer serieus; het zijn witte boorden oplichters..:-(

  5. Aad Verbaast 7 april 2009 om 18:12

    @Motek: je bent nog mild voor je doen: "oplichters"… Bij mij komen wat andere woorden in mijn gedachten..

  6. Kokopelli 7 april 2009 om 18:13

    @Aad: Duidelijke cijfers. Om bijna van achterover te vallen. En altijd weer dat meten met twee maten. Om kotsmisselijk van te worden. En dan punt (b) van de vergeten punten: goed dat je het nog een keer onomwonden noemt. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Hoewel ik me afvraag wie er naar zal luisteren.
    Kleintje op fluistertoon: verander efkes April 2008 in April 2009 ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  7. Motek from Space 7 april 2009 om 18:18

    Aad..witte boorden worden door dat soort band oplichters ook niet vrolijk..oké ik had het makkelijker kunnen typen :-)Reactie is geredigeerd

  8. Aad Verbaast 7 april 2009 om 18:20

    @Koko: dank. Ik verbaas me in deze ook over de media. Waarom lopen ze jaar in jaar uit achter deze onzin aan. Waarom worden in interviews en persconferenties zelden ‘moeilijke vragen’ gesteld.. Onkunde? Ook een slecht geheugen?
    je P.S: dank, done!
    @Motek: we zijn het wel eens Motek: er kan niet genoeg tegen gestreden worden!!
    "De leugen regeert", moet onderhand wel heel letterlijk genomen worden.
    En maar praten over "vertrouwen"..
    Als dat woord valt zouden toch de waakzaamheidszenuwen onmiddellijk getriggerd moeten worden?
    Bij mij wel..Reactie is geredigeerd

  9. Kokopelli 7 april 2009 om 18:25

    @Aad: Misschien worden er wel door deze of gene moeilijke of ‘lastige’ vragen gesteld maar wordt er simpelweg geen antwoord gegeven….

  10. Motek from Space 7 april 2009 om 18:33

    Aad Verbaast / 07-04-2009 18:20
    Dat doen ze bij mij al jaren Aad..en zo zijn er meer commerciele vermaekelijkheden op de buis ( en geweest) die een andere betekenis hadden..In dát opzicht is de Politiek en de Kerk éénsgezind, derest is helaas poppenkast, alleen de poppen hebben het niet allemaal door. Ik geloof ook niet zo in het "plotselinge" van de crisis..

  11. Aad Verbaast 7 april 2009 om 18:36

    @Kokopelli: inhakend op jouw blog over liegen:
    Veel van deze heren (politici) hebben de gave om de waarheid te omzeilen, zonder echt te liegen.
    Op zich nog te begrijpen, maar het is dan wel aan de toehoorders om er de gaten in te prikken. En dat mis ik in de berichtgevingen.
    Imiddels dringt bij mij het zeer ongemakkelijk gevoel op dat Obama (waar ik ook op vertrouwde) er een grootmeester in is (mooie woorden, maar de waarheid verhullend)
    Een desillusie voor me.
    Nu realiseer ik me ineens dat ik er al eens een blog over schreef: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/242519

  12. Kokopelli 7 april 2009 om 18:39

    @Motek: You’re right. De crisis is structureel en dus in feite helemaal geen crisis in de letterlijke betekenis. Die wordt ons aangepraat en ten volle benut om een scala aan impopulaire maatregelen er door te drukken onder het mom van het ‘herstellen van de economie’. Helaas zullen er slechts enkelen er weer goed van worden. De rest blijft berooid en onpasselijk achter.

  13. Aad Verbaast 7 april 2009 om 18:43

    @Motek: mischien ben ik nog een ‘aardsoptimist’ ondanks alle ellende..
    Je verwijst (misschien terecht) naar de complottheorieën.
    Terugkomend op mijn vorige blog over de G20 geef ik je hier een link over "de nieuwe wereldorde": http://nl.wikipedia.org/wiki/Complottheorie
    Ik durf het niet te geloven. Vooralsnog.
    @Koko: ter aanvulling: een achteruitgang van wel 5% van de econonie van de rijke landen.. En we vinden ineens 6000 miljard om dat te dempen en ‘op te lossen’. Dat gaat mijn begrip echt te boven.. Ik voel me flink belazerd..Reactie is geredigeerd

  14. Motek from Space 7 april 2009 om 18:47

    hmz…komt weer het woord "volkerenmoord" in me op Koko; via de crisis kan je maken en breken; de excuses, bezuinigen omdat.. draait de kraan weer een stukje dichter. Dan zal de duurzaamheid straks voor de elite zijn en de neven en nichten van de nieuwe wereld-orde.

  15. nelus 7 april 2009 om 18:47

    @kokopelli;@Motek: dat is nou precies het gevoel dat ik al de hele tijd heb en dat jullie verwoorden. "Het wordt ons aangepraat"
    In eerste instantie dacht ik door de media.
    Maar het zou maar zo kunnen zijn dat het strategie is om zelf beter uit de strijd te kunnen komen.
    Het is net alsof dit alles geregisseerd wordt.
    Alleen : door wie en met welk doel ?
    Of ben ik nou de wantrouwig ?
    Maar dit is wat ik al die tijd vanaf de crisis heb gevoeld. Er klopt iets niet. Even los van al die graaiers en die foute banken en bankdirecteuren.

  16. Kokopelli 7 april 2009 om 18:48

    @Aad: In die zin neemt de berichtgeving het niet zo nauw. Of ontbreekt een gedegen achtergrond en kritische inslag van de heren / dames journalisten. Jammer maar helaas.
    Jaja, dat blog herinner ik me nog 😉 Ik kan me ook herinneren dat ik vorig jaar Obama het voordeel van de twijfel heb gegund, toen bijna iedereen euforisch over hem was in de aanloop naar de verkiezingen, maar kan het linkje naar dat blog niet zo gauw boven water halen.

  17. Rubio 7 april 2009 om 18:49

    Aad; Wederom breng je vreselijke dingen aan het licht. Helaas, maar waar.
    Vraag, waar te beginnen? Bono en Geldof zijn inmiddels (terecht?) afgehaakt.
    Sommigen wagen een poging er een boek over te schrijven met ‘vermeende’ oplossingen..
    Ook dat schijnt echter nergens toe te leiden omdat er nu eenmaal altijd mensen blijken te moeten zijn die…..ja, vul maar in..
    Ik kan er helaas nog geen luim van maken Aad. Ja, die lange neus zal helaas altijd blijven..
    Overigens is dat AIG een van de grootste shitbedrijven ter wereld. Ze sponsoren de beste en duurste voetbalclub van de wereld, Manchester United. Toevallig vanavond op TV, worden oa overeind gehouden met belastinggeld van de Amerikaanse Jan met de pet, maar een gewenste topvoetballer moet er komen, al kost hij € 100 miljoen. ’t Is en blijft een schande, nu ben/wordt zelfs ik boos…!!Reactie is geredigeerd

  18. Kokopelli 7 april 2009 om 18:51

    @Motek: Juist ja, helemaal mee eens!
    @Nelus: In dit soort zaken is kritisch wantrouwen een uitermate gezonde instelling.

  19. Motek from Space 7 april 2009 om 18:54

    Lieve Aad, ik ben iemand die gewoon stelt " bewijs maar dat ik ongelijk heb" als ik zie wat er in de praktijk gebeurde met zogenaamde rechten die mensen hebben. De economie zal voorang houden; hoe dan ook, en ten koste van.
    Het is redden wat er te redden is; ieder mens heeft waarde en ieder mens hoort te ontvangen wat het leven waardevol maakt, of het aanpassingen zijn of een fatsoenlijk dak ( in Nederland) voven het minimahoofd, of dat het schiettuig als excuus om de grond om te ploegen gebruikt wordt ipv die eeuwige aanwezige hebzucht te laten vallen en die gestoorde clan te ontvoeren en te berechten. Maar dat komt natuurlijk de politiek niet uit..kots..

  20. Kokopelli 7 april 2009 om 18:56

    @Aad: Jarenlang zijn de economieën van de rijke landen gegroeid met gemiddeld 2% tot 3% per jaar. Een zuinige schatting overigens. Waar is dat geld allemaal gebleven? Als jij daar een antwoord op hebt heb ik misschien een antwoord op jouw vraag waar die 6 biljoen dollar vandaan komen…

  21. Motek from Space 7 april 2009 om 19:01

    nelus / 07-04-2009 18:47
    So what als je wantrouwig bent; dat is een gezond instinct, in tegenstelling tot "goedgelovigheid" in deze wereld is dat dom..

  22. Aad Verbaast 7 april 2009 om 19:24

    @Motek:
    (18:27): "volkerenmoord". In feite is dat ook zo. Willens en wetens ook nog..
    (18:54): laat er maar een volksgerecht opstaan. Ik ben het behoorlijk zat inmiddels.
    (18:47): ik vertrouw ze niet meer. Ik noem dat: gezond wantrouwen. Meer een kwestie van luisteren naar wat ze niet zeggen in plaats van wat ze wel zeggen. De betrouwbaarheidwaarde daarvan is gebleken nihil te zijn toch?Reactie is geredigeerd

  23. Aad Verbaast 7 april 2009 om 19:30

    @Koko: goedgelovigheid is ook een wijdverspreid syndroom. Er wordt ook nog een flink misbruik van gemaakt. Helaas. Met dramatische gevolgen. Hoe kan daar een einde aan gemaakt worden?
    @Nelus: onwikkel de ‘wantrouw’-zenuwpees maar.
    Kan toch geen kwaad?Reactie is geredigeerd

  24. Aad Verbaast 7 april 2009 om 19:34

    @Rubio: leuker kan ik het nu even niet maken.
    Wel weer een prestatie om jou zelfs boos te kunnen maken.
    Ik beloof je: ik maak het eens weer goed! 🙂

  25. Aad Verbaast 7 april 2009 om 19:42

    @Koko: je vraag over 6000 miljard.
    Suggestie: tik op Google een "6000 miljard" in.
    Heel toevallig (??) is dat bedrag gelijk aan het verdampte aandeelhouders vermogen sinds de crisis…
    Het viel me op ter voorbereding van deze blog.
    Wat het precies betekent moet ik nog verder onderzoeken..Reactie is geredigeerd

  26. Motek from Space 7 april 2009 om 19:45

    Aad Verbaast / 07-04-2009 19:24
    struisvogelpolitiek ligt me dan ook niet..wat mij betreft is de "oorlog" al lang begonnen op dat gebied en tussendoor laat ik de lieve-heers-beestjes over de binnenzijde van m’n hand lopen.
    (18.47) die voorgeptogrammeerde teksten? :-))

  27. petrus 7 april 2009 om 19:53

    beste Aad,
    Ik neem Bono kwalijk dat hij met ide flauwekul is begonnen. Arme landen hebben helemaal niet de financiële capaciteit om al dat toegezegde geld aan te kunnen.Armoede is niet alleen een kwestie van geld.
    Voor de rest is er veel internationaal windowdressing en dat kun je natuurlijk ook leugens noemen. Voor best wil misschien wel, anders mort het volk.
    morrendvolkgroet

  28. Aad Verbaast 7 april 2009 om 19:54

    @MoteK: ik ben de grens inmiddels ook helemaal voorbij. Ik neem je zin over van 18:54, en zeg tegen de politiek leiders: "bewijs maar dat ik ongelijk heb". Tot dan geloof ik ze niet meer.
    Wel een trieste constatering moet ik constateren..

  29. peter louter 7 april 2009 om 19:57

    Aad, je hoeft niet op die lui te wachten om vijf procent van je inkomen aan doelen te besteden die de armoede tegengaan.
    Je kunt wachten tot je een ons weegt, dus aan de slag!

  30. Aad Verbaast 7 april 2009 om 19:59

    @Petrus: het is maar helemaal de vraag of ze dat niet aan zouden kunnen. Als we 6000 miljard kunnen vinden om onszelf te helpen, moeten we ook de manieren kunnen vinden om ze te helpen die 50 miljard goed te kunnen besteden. Lijkt me toch evedent?
    Ik heb het er nog niet eens over gehad, maar tot nu toe worden de gelden via IMF met door ‘ons’ eenzijdige idiote voorwaaden uitgegeven. Of als ze er niet aan voldoen, niet uitgegeven. Dwangcontracten..
    Is dat nodig om ‘een waterput’ te slaan?
    Aan windowdressing heb ik ook een grote hekel: daar help je toch niemand mee?

  31. Aad Verbaast 7 april 2009 om 20:00

    @Peter Louter: aan mij zal het niet liggen. Nu de rest nog. Vandaar.

  32. jan bouma 7 april 2009 om 20:15

    Het lijkt wel ganzenborden hier… gaat u allen terug naar m’n comment bovenaan. (zie: 17:32 uur)
    Vervolgens paar opmerkingen (niet uitputtend):
    1) Gebleken is dat er geen bewuste manipulatie en/of complottheorieën bewijsbaar kunnen worden geacht. Althans ik heb ze nog niet als bewezen gezien en/of gehoord. Men regeert gewoon "naar bevind van zaken"; ofwel ad hoc; en zo gaat het al sinds mensenheugenis. Niks mis mee. Men weet eenvoudig niet beter totdat… men mijn voorstellen leest en aanvaardt. Maar daar is men dan weer te stom voor. Dus: eigen schuld: dikke bult! Niet zeuren.
    2) Waar die 6 biljoen vandaan komen? Die worden gewoon bijgedrukt. Men speculeert er dan op dat dat bedrag een groter productievolume en herstel van de economie gaan opleveren. Dat kan wisful thinking zijn.
    3) Het papier waar 6 biljoen "waarde" op staat, en waaruit de hoop, dat daardoor een economische groei ontstaat en het herstel van vertrouwen, kan namelijk ook falen.
    4)De FED in Amerika mag van Bernanke ondertussen net zoveel bijdrukken als the Obama-adminstration nodig acht. Mogelijk is dat dus inflatoir geld. Want:
    5) Met het risico dat die vergrote geldhoeveelheid GEEN groter productievolume oplevert en dat er, net als ten tijde van de Weimarrepubliek, alleen maar waardeloos papier is geproduceerd voor de kachel.
    6) Maar ja.. dan hoef je ook geen olie of kolen meer te kopen; dat scheelt! Grap.
    7) Zo ver zijn we nog niet. De dollar gaat onvermijdelijk verdwijnen als internationale munt. Of de Euro daarvoor in de plaats komt. Ik denk het niet.
    8) Dus we schuiven de komende maanden in mijn richting op. Wereldraad en wereldmunt komen eraan. En als wij, de kiezers, dat nu even met z’n allen ook willen is er veel (overbodig) gezeur verleden tijd.
    9) Je zou haast dan bang worden dat er niks meer te klagen overblijft. Nog een grap.

  33. Motek from Space 7 april 2009 om 20:20

    JB.. die grappen vond ik wel leuk; ik ga ervan op m’n kop staan 🙂 met een krul in m’n staert 🙂

  34. Motek from Space 7 april 2009 om 20:26

    19:54
    vraag : twijfelt u aan de integriteit van de politieke besluitvorming?
    antwoord: "bewijs maar dat het niet zo is"..:-)
    vraag: twijfelt u aan de democratie in Nederland?
    antwoord: " uiteraard, m’n stem is meer waard dan dát".
    vraag: heeft u geen vertrouwen in de politiek?
    antwoord: " ik vertrouw mezelf soms niet eens ivm de betrekkelijk hiervan 🙂 vandaag heb ik zin in, maar pin me niet vast, morgen is alles weer anders" 🙂

  35. Aad Verbaast 7 april 2009 om 20:35

    @Jan:
    ad 2: dat bijdrukken valt erg mee. Er is genoeg geld. Ook scheef verdeeld. Het ligt niet in Amerika vanwege de scheve handelsbalansen. China en Duitsland hebben enorme overschotten aan vreemde valuta.
    Nu maar afwachten of ze bereid zijn te lenen aan failliete buren en vrienden..
    Dat brengt me dus op punt 7: De dollar zal inderdaad naar mijn mening als internationaal referentiepunt gaan verliezen.
    Keynes was er al lang voor (de Bancor). De Chinezen willen het (zien hun dollarreserves snel in waarde dalen..).
    Maak maar een mandje. Dat zou wel eens kunnen en moeten gebeuren. In het internationale handelswezen gebeurt dat al meer een meer.

  36. jan bouma 7 april 2009 om 20:43

    @Motek
    Valt jou nou ook niet op dat we met z’n allen eigenlijk niet anders willen? Het politieke vertrouwen in onze vertegenwoordigers blijkt zowat het nulpunt. Als je deze toestand doordenkt moet je wel concluderen dat de mens in zichzelf geen/te weinig vertrouwen heeft.
    Maar ik word wel razend dat
    a) er inderdaad niks verandert wat zou kunnen veranderen; en
    b) dat we daar zelf voor verantwoordelijk zijn.
    Dank! Dat je m’n ironische grappen kon waarderen. Ook nog dank voor dat bericht in de Heerenveensche Courant… als ik de naam van de krant goed onthouden heb. By the way.. blijf die http://www.vechtkronkels.nl volgen i.v.m. "stukkies". Groet. JB
    redigeertermijn
    @Aad.. Vrees toch dat die geldhoeveelheid ENORM zal moeten worden vergroot. De Chinezen hebben slechts 1,2 biljoen aan vorderingen op de VS en zijn parallel bij het IMF al aan het lobbyen voor alternatieve waardepapieren als die dollar verder onderuit gaat of zelfs niks meer waard zal zijn.
    Ik ben voorstander van een "Lieftinck-operatie" en vervolgens natuurlijk alle voorstellen zie m’n website. Volgens Hofland staat m’n plan in The Economist van deze week. Heb het nog niet gelezen maar langzaam maar zeker win ik terrein.Reactie is geredigeerd

  37. Aad Verbaast 7 april 2009 om 20:54

    @Jan: toe maar: in de economist.. Met naam en toenaam? 🙂
    @Motek: dank ik leer weer veel vandaag. Ik neem het tot me, binnenkort ga ik oefenen :-))Reactie is geredigeerd

  38. jan bouma 7 april 2009 om 20:58

    @Aad… je hebt natuurlijk altijd de plagiaatplegers…

  39. Jeroen de Baaij 7 april 2009 om 21:27

    Aad, je weet weer een rij pijnlijke feiten te presenteren. Ik zie hierboven een aantal mensen geschokt reageren, maar eigenlijk denk ik dat we dit allemaal stiekem wel wisten. Als we echt de wereld willen verbeteren, dan hadden we dat immers al veel eerder kunnen doen.

  40. martin 7 april 2009 om 22:00

    "50% van alle doden per jaar op onze aardbol is armoede gerelateerd," schrijf je.
    Dat is pakweg 50 miljoen doden per jaar. Das veel. Wat nu?

  41. Aad Verbaast 7 april 2009 om 22:10

    @Jan: je beschuldigt jezelf toch niet van plagiaat? Met naam en toenaam?

  42. Aad Verbaast 7 april 2009 om 22:18

    @Jeroen de Baaij: schokkend inderdaad.
    Ik constateer inderdaad dat veel mensen zich er inderdaad maar bij neerleggen of zo.
    Daar blijf ik moeite mee houden. En wil mijn (moet ik ook zelf relativeren overigens) kleine brijdrage leveren door het maar onder de aandacht te blijven brengen..
    Ik ben per slot van rekening geen Geldof, Bono, of leider.. Maar wel burger, één an de velen.
    @Martin: da’s heel veel Martin. Leuker kan ik het niet maken..
    "Wat nu?": ik gaf in de blog mijn "bescheiden voorstel". Weinig hoop dat het gevolgd zal worden…Reactie is geredigeerd

  43. Motek from Space 7 april 2009 om 22:28

    JB
    Mede een reden waarom ik niet blijf hangen in een vaste structuur; buiten het vaststaande kunnen zaden gestrooid worden ( zoiets als een barst in een spiegel maken waar mensen in kijken en vanuit de verte een stem horen vertellen dat het allemaal wel goed komt)
    Ook zijn er een aantal VK-bloggers die gelezen worden, en gelezen worden en gelezen worden; het lampje gaat langzaam aan heller branden, geloof me. Natuurlijk zitten nog veel vast aan de afhankelijkheid, de volgzaamheid ( Nederland was een gelovig land tenslotte) alhoewel er intussen al heel wat van het politieke en kerkelijke geloof zijn afgevallen.
    Voelt in het begin wat lullig maar ik denk dat los van de hersenspoelende functies die deze partijen hebben de kracht groeit vanuit hun eigen binnenste; de trein sjeest intussen dóór met halfgare en halfhersendoden, achter het "gouden kalf" aan.
    Ik verdenk de politiek er ook van de uit gewoonte stemmers behorende groep warm te houden, in leven te houden. Niet omdat men zo menslievend is maar om de centen binnen te halen. Via het ochtendgym naar de fitness voor ouderen om daarna fief und vrolijk aan het werk te mogen. Moeten bedoel ik. Gewoon even een wetje aan passen. Dat scheelt iedergeval CDA stemmers en Partij vd Arbeid stemmers ( waar heel veel gelovigen zitten)
    Als driftkikkertje kan het allemaal niet snel genoeg gaan voor jou echter de verandering is al begonnen, onderschat de geest van de mens nooit. Want, stilte wil niet zeggen dat er niets gebeurde; sommige radartjes werken in stilte 🙂
    De Heerenveense Courant vind ik wel een grappige mogelijkheid om te bloggen ( meestal in kopie van de VK daarnaartoe) al is er weinig respons van de gemiddelde lezer 🙂 Maakt niet uit eigenlijk; áls het maar gelezen wordt 🙂
    Oy , de economist, ben ik al een tijgje niet geweest..nah…kan ook niet overal tegelijk zijn; ben g’d niet 🙂

  44. jan bouma 7 april 2009 om 22:51

    @Aad.. 22:10….Uiteraard niet. Grappenmaker.
    Ben benieuwd wie mij daarvan zou kunnen beschuldigen. Ondertussen krijg ik maar weer weinig concrete bijval en ondersteuning hier; en als je erom vraagt krijg je dat "natuurlijk" al helemaal niet. Herinner je je nog hoe de knecht met z’n baas moest omgaan? Juist, ja. Altijd de baas laten geloven dat hij "het genie" is. Zoiets.
    Redigeertermijn… volhouden Motek! Gewoon keihard beweren "dat je in ieder een God bent in het diepst van je gedachten; e.e.a vlgs. Willem Kloos. Groet!Reactie is geredigeerd

  45. martin 7 april 2009 om 23:13

    Bono, Geldof en Mr. Bean (vergeet die vooral niet, speelde op de achtergrond de hoofdrol) die lieve jongens die alles en iedereen die het niet met hun eens waren te kritisch of te links opzij zetten. Nu krokodillen tranen en op naar het volgende podium om uit te blinken in goedheid.
    Maar waar wordt jouw bescheiden voorstel omgezet in politieke druk? (Vraag me niet de hand in eigen boezem te steken, want die vraag kreeg ik al op mijn eigen blog.)

  46. martin 7 april 2009 om 23:45

    Aad, ik ben ook nog maar even de kelder van het kasteel ingedoken om wat metaforen af te stoffen.
    Het http://vl.attac.be/article585.html dat me destijds op het spoor van Mr. Bean zette vond ik terug in vertaling naar het Nederlands.Reactie is geredigeerd

  47. Aad Verbaast 8 april 2009 om 00:04

    @Martin: dank voor je uitleg (op je eigen blog) over de metafoor ik heb het net pas gelezen dankzij impliciete tip.
    Ik snap wat je bedoelt. Ook in relatie tot dit blog. Een dilemma, en best een zorg voor me. Ik heb het gevoel dat ik doe wat ik kan. Maar dat is nooit genoeg. En uiteraard nog veel te bescheiden. Ik pas me vooralsnog (hier) maar in de rol van ‘het aaan de kaak stellen’. Met de gedachte als het maar vaak genoeg aan de kaak gesteld wordt, ergens meer ogen moeten gaan opengaan. De inktvlek of zoiets..
    Verder: ik ben ook nog aan het leren. En steek de hand in eigen boezem.
    Je relativering over Bono en Geldof (zelfs eens voorgedragen voor de Nobelprijs van de vrede) is ook terecht. Maar toch, hier werd wel gepresteerd, waar ik met mijn blogjes maar zeer schril bij afsteek. Ik ben geen rockstar..
    Kip en ei?
    P.S. Dat ‘mr Bean’ een rol speelde hierin, dat was mij niet bekend.

  48. Ina Dijstelberge 8 april 2009 om 00:38

    Aad, het is een grote schande en gotspe’…..
    Jouw oplossing lijkt zo simpel….
    Moedeloos…
    Kwaad..
    .

  49. Aad Verbaast 8 april 2009 om 01:00

    @Ina: volgens mij hoeft het niet ingewikkelder te zijn, maar wordt het slechts ingewikkelder gemaakt. Zou het niet fantastich geweest zijn als een groot leider was opgestaan die die simpele rekensom naar voren had gebracht en dat had geëist? Niet één van de twintig……
    Inderdaad: om moedeloos van te worden. En woedend.
    Ik ben over de grens zoals ik schreef: ik heb het helemaal gehad met ze..Reactie is geredigeerd

  50. Motek from Space 8 april 2009 om 06:43

    Goede Morgen…vandaag een nieuwe dag, met nieuwe kansen, voor iedereen, óók voor allerlei Hufters in een kop-positie.
    En anders…laat het kwaad zichzelf maar straffen. Of houtworm ontvangen..

  51. ceesincambodja 8 april 2009 om 07:43

    HEE! Dat is de Pinokkio die ik op ons schooltje heb geschilderd. Wist je dat Aad?

  52. paco 8 april 2009 om 07:56

    Onze leiders lijden aan het Pinokkio Syndroom. Met dat verschil dat het bij Pinokkio nog duidelijk zichtbaar was wanneer hij loog’
    Bij politici zie je het aan de duimen. Hoe groter de duimer hoe meer ze liegen.Let er amar eens op

  53. Motek from Space 8 april 2009 om 08:19

    PP…nóg ’n herkenningspunt: kijk uit voor kleine mannetjes in de politiek ( gedenk Melkert en Zallum oa) en die extreem grote…dát zijn de ergsten…Over de snor en baarddragenden wil ik het (nog?) niet hebben:-)
    En nu ga ik m’n ondergrondse activiteiten doen..de geschiedenis heeft me heel wat wijzer gemaakt.

  54. jan bouma 8 april 2009 om 08:48

    @Motek
    @Allen
    …over de opinievorming en wat dies meer zij..
    De sleutel ligt toch bij "de opiniemakers" en de "programmamakers". Het volk is een kudde. Dat loopt ergens achteraan. Is (helaas) niet tot eigen oordeelsvorming in staat. Hoewel ik het volk tracht op te voeden tot het nemen van zelfstandige beslissingen. Tot het vaarwel zeggen van hun "eeuwigdurende domheid". Al dit soort zaken en overwegingen spelen een rol bij dit proces. Dus… als men nu hier op dit blog van @Aad en idem vele andere blogs met hetzelfde onderwerp of aanverwante – er zijn er dagelijks honderden van – HET GESCHETSTE SCENARIO wil ondersteunen dan komen we misschien verder.
    Nu is het zo dat de klager tevens drenkeling is maar zich ook doodeenvoudig wil laten verzuipen. En met deze slotregel sluit ik af. Allen een aardige dag gewenst… Groet! JB

  55. nelus 8 april 2009 om 08:53

    "Is (helaas) niet tot eigen oordeelsvorming in staat"
    @Jan: dit vind ik nou weer een groffe onderschatting van het volk. Denk aan het eind van de 20e eeuw.Wat er in het oosten van Europa is gebeurd. Het volk is wel degelijk in staat om te denken en acties uit te zetten.
    Het enige dat er naar mijn idee te weinig gebeurt is dat de wensen van het volk niet voldoende worden gecoordineerd. Waardoor ze vaak geen vuist kunnen maken tegen zaken die ze niet willen. En er is teveel verdeeldheid waardoor de "Macht" niet komt bij hen die hem zouden moeten hebben.

  56. nelus 8 april 2009 om 08:55

    "En nu ga ik m’n ondergrondse activiteiten doen..de geschiedenis heeft me heel wat wijzer gemaakt."
    Motek from space: kunnen we ons ook aansluiten en verenigen bij die ondergrondse activiteiten van jou ?

  57. jan bouma 8 april 2009 om 09:03

    @Nelus….8:53… Je ontkracht in de verste verte mijn analyse niet HOE de besluitvorming tot stand komt… De "communis opinio" ontstaat pas als de MAIN STREAM van de opiniemakers/programmamakers die hebben voorgezegd. Het volk is en blijft een kuddde. En ik handhaaf nu juist deze "kwalificatie" om het volk te prikkelen. Noem het een psychologische massabeïnvloeding. En kijk! Jij reageert al goed!

  58. Aad Verbaast 8 april 2009 om 09:42

    @Cees: natuurlijk wist ik dat Cees. Kun je deze blog eronder hangen.
    @Paco: het schijnt dat als je er veel uituigt die steeds groter wordt.
    @Motek: daar zeg je zoiets. Veel politici zijn kleine mannejes. Daar zijn zelfs verklaringen voor gegeven.

  59. Aad Verbaast 8 april 2009 om 09:47

    @Jan: wat zul jij het druk hebben op al die honderden blogs waar je : "het volk tracht op te voeden tot het nemen van zelfstandige beslissingen." 🙂
    @Nelus: eens. Je ziet het al gebeuren overigens: een hele serie protesten, Griekenland, Moldavië, Spanje, Frankrijk, Engeland..Reactie is geredigeerd

  60. Kokopelli 8 april 2009 om 10:24

    @Aad: Goeiemoggûh Aad, hij loopt weer lekker. Je hebt de tongen weer aangenaam losgemaakt ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  61. Aad Verbaast 8 april 2009 om 10:39

    @Koko: en terecht denk ik. Het is me nogal een onderwerp toch? Er zouden veel meer zware onderwerpen op het VKblog mogen komen wat mij betreft..
    170 blogs per dag, en waar gaat het over? Zaten we niet in een wereldwijde crisis? Crises?Reactie is geredigeerd

  62. Zilvertje 8 april 2009 om 10:42

    Die cijfers, om het koud van te krijgen. Ik kan er met mijn pet niet bij.

  63. Aad Verbaast 8 april 2009 om 10:47

    @Zilvertje: ijzingwekkend inderdaad. Dan maar een lief liedje? 🙂

  64. Zilvertje 8 april 2009 om 11:10

    Ja, dan maar een lief liedje. ;^) Of een waterbuffeltje.
    Soms zeggen cijfers zo veel, zo las ik gister in de krant dat Coca cola in het eerste jaar van het bestaan maar 25 flessen had verkocht, kijk bij cijfers heb je dadelijk door hoe het zit.
    Het is toch raar dat er altijd van die luna ticks aan de macht komen, die geen donder met de wereld op hebben.
    Zo en nu ga ik naar brood op de plank, fijne dag!

  65. jan bouma 8 april 2009 om 11:17

    @Aad…9:47
    Je ridiculiseert weer wat, Aad.
    Tegelijkertijd ga je ook niet in op mijn argumentatie. Immers: ik hoef me niet zo druk meer te maken "om het volk op te voeden" a l s de opiniemakers/programmamakers… en laten we zeker niet vergeten "DE AUTORITEIT" dat doen.
    Maar je snapt het nu toch wel, hè? Want ik acht jou wat slimmer in dan… de rest van het domme volk ofwel de kuddes die achter voornoemden aanlopen. Maar zeker zelf niet tot beoordelen in staat moet worden geacht want anders was die "eeuwigdurende domheid" al niet 3000 jaar gaande… Snap je?
    Dat de gehel mensheid op mij moest wachten… ; sjonge, sjonge, …’t is toch wat! Wanneer word ik nou eens opiniemaker/programmamaker/autoriteit zodat het volk enzovoorts…?
    Ergo: er klopt niks van je opmerking.

  66. Aad Verbaast 8 april 2009 om 11:39

    @Zilvertje: kritisch blijven dus als onze eiders weer eens met mooie woorden aan komen zetten. We worden een or aangenaaid. Ik kan het niet duidelijker zeggen. Brood op de plank moet er komen!! Werk ze 🙂

  67. Aad Verbaast 8 april 2009 om 11:42

    @Jan: maar je hebt er toch druk mee. En maar goed ook. Je hebt een missie te volbrengen immers!
    == Wanneer word ik nou eens opiniemaker/programmamaker/autoriteit zodat het volk enzovoorts..==
    Het is je gegund, Jan. Vandaar de vele tips en suggesties die je krijgt van deze en gene om dat te bespoedigen.
    Het zou morgen moeten gebeuren!Reactie is geredigeerd

  68. jan bouma 8 april 2009 om 12:17

    @Aad 11:42
    Dankjewel… maar je zou de lieden de kost moeten geven die alleen maar… "de autoriteit geloven omdat… het domme volk "de autoriteit" als zodanig eerst heeft verkozen!
    Godsammekrake! Wat is het volk toch dom.
    Ondertussen: jij veel succes met je blogs maar ignoreer daarbij nou niet wat ik je zojuist onderwees.
    ps
    ik ben vanmiddag afwezig; vanavond de vrouwenstudieclub weer van Mithras, andere zaken, de wereldtuin, enfin… werk genoeg aan de winkel die m’n aandacht opeisen.
    Eenieder een vruchtbare – en liefst weinig kinnesinnerige – voortzetting van dit blog waarbij, wat mij betreft, de vraag zou moeten gelden: In hoeverre ben ik zelf schuldig aan alles wat ik wil wraken?
    Ik kijk vanavond wel weer voor een eventueel antwoord…

  69. vroems 8 april 2009 om 12:23

    Aad,
    De 6 biljoen die op de beurs verdampt is. Ik heb me dat ook wel afgevraagd. Verschil is volgens mij dat als je dat geld nu bijdrukt er zo bezien geen toename van de geldhoeveelheid is maar wel van de geldhoeveelheid in omloop. Beurswaarde is zeg maar theoretisch vermogen, geld in omloop draagt wel bij aan inflatie. Maar ik ben geen econoom.
    Jan Bouma, (als ik je nog mag aanspreken…).
    Is het volk werkelijk zo dom? Ligt het wel zozeer bij de media? Is het niet zo dat iedereen wel weet dat als je twee kwartjes meer voor een karbonade betaalt je vlees eet dat op een nette manier gefokt is? Om maar een zijstraat te noemen. En is het niet zo dat de meeste mensen geen zin hebben zich daar mee bezig te houden?
    Geen domheid maar kortzichtig egoisme?

  70. vroems 8 april 2009 om 12:25

    Overigens een betere discussie dan gisteren. Beter bemoeide ik me er niet mee…
    Tot vanavond

  71. jan bouma 8 april 2009 om 12:38

    @Vroems 12:23
    De kracht van mijn verhaal ligt nu juist in de her- en erkenning van het geconstateerde onvermogen van de mens – en niet in dat van Immanuel Kant.
    Het gaat te ver om hierop door te gaan. Men handelt en dealt met het onvermogen en de bekende stompzinnigheid van de mens om zichzelf te schaden.
    Het eigenbelang zal altijd prefereren. Voor zichzelf, familie, en/of stam of clan en/of natie… maar soms heb je een opstap nodig in je denkvermogen, je intellectuele bagage die je doet inzien dat je DAN NIET JE WERKELIJKE EIGENBELANG aan het dienen bent maar dat van de profiteurs van jouw dommigheid!
    Jesus Christ! Wat is het volk toch dom!
    Vanaf nu ben ik er echt even niet meer tot vanavond. Ondertussen: babbelt u rustig verder.

  72. Aad Verbaast 8 april 2009 om 12:39

    @Vroems: geldwaarde op de beurs is volgens mij ook niet meer dan een emotionele tegenwaarde die door beleggers in een casinoachtige sfeer wordt bedacht op basis van (soms zelfs vemeend)vraag en aanbod.
    Heeft dus weinig met de echte tegenwaarde te maken. "Verdampen" is dus een zeer relatief begrip.
    Voor zover ik begrijp is er ook genoeg geld voorradig, het zit echter op de verkeerde plekken en rolt niet (meer).. Dan houdt alles op natuurlijk.
    Dat laatste is ook zeer relatief (en daar verbaas ik me zo over gezien b.v. de 6000 miljard ‘investeringen’: kunnen we niet met wat minder (gemiddeld)?
    5% achteruitgang in de economie? En dan zo’n paniek?
    Ik ben wel een voorstander van consuminderen hier, en meer schuiven richting landen en de mensen daarin die niets te eten hebben..Reactie is geredigeerd

  73. woordzoeker 8 april 2009 om 12:44

    @ Aad
    ==mijn oplossing==
    Is het niet al te hoog van de toren geblazen om te spreken van “mijn oplossing”?

  74. Aad Verbaast 8 april 2009 om 12:48

    @Jan: je hebt het veelal over schuld bekennen
    Op zich wel aardig, maar voor mij niet zo’n punt. Met schuld bekennen zal de wereld er niet anders uit gaan zien. Het gaat erom wat er daarna gebeurt immers.
    Zelfs (waar je uiteraard gaarne naar hengelt) stellen: de wereldraad mag er komen, helpt niet.
    Pas als genoeg mensen letterlijk zelf gaan invullen wat ze stellen na te streven, en dan ook nog eens met de neuzen dezelfde kant op kan er wat gaan veranderen. Twee noodzakelijke, maar ook niet makkelijk te combineren factoren.
    Maar niet getreurd, het is vaker gebeurd.
    Het rijmt ook nog 🙂

  75. Aad Verbaast 8 april 2009 om 12:50

    @Woordzoeker: ik zoek ook naar woorden..
    Ik schreef toch: "Mijn bescheiden oplossing", in de zin van: mijn oplossing in alle bescheidenheid? :-)Reactie is geredigeerd

  76. Ron 8 april 2009 om 13:35

    Die 0,17% van Amerika die naar Israel gaat kan nu ergens anders aan besteed worden. Als ik het goed begrepen heb heeft de nieuwe Israelische minister van buitenlandse zaken Liebeman aangegeven geen buitenlandse inmenging in hun zaken meer te willen.
    Van Bono zakt overigens mijn broek af: aan de ene kant pleidooien voor kwijtschelden van schulden, maar aan de andere kant zijn de prijzen van de cd’s van U2 de hoogste die ik de laatste tijd tegenkom. En dan zwijg ik nog van de geldklopperij door oud werk geremixed en gereremixed tegen forse prijzen vernieuwd op de markt te gooien. Ik was een hartstochtelijk fan van het Ierse kwartet, maar ik ben teleurgesteld afgehaakt.

  77. Aad Verbaast 8 april 2009 om 13:50

    @Ron: Liebermann kan zeggen wat hij wil. Zonder buitenlandse inmenging (Amerika) kan heel Israël het wel schudden. Of bedoeld hij wat anders?
    Ik begrijp volkomen je dubbele gevoelens over Bono. Ik vind ze ook dubbel.
    Aan de andere kant: altijd nog beter dan alleen maar "rockstar" zijn..Reactie is geredigeerd

  78. jan bouma 8 april 2009 om 13:54

    @Aad 12:48…. zelfs aan die te conditioneren toestand die je stelt komt men niet toe. Hoe wou jij in godsnaam nu eigenlijk: (quote) :
    == Pas als genoeg mensen letterlijk zelf gaan invullen wat ze stellen na te streven, en dan ook nog eens met de neuzen dezelfde kant op kan er wat gaan veranderen. Twee noodzakelijke, maar ook niet makkelijk te combineren factoren. ==
    dat trachten te verwezenlijken terwijl je weet dat "het domme volk" nog steeds achter hun foute manipulatoren aanholt? Ben je nou zo simpel?
    Daarom:
    Je hebt opnieuw niks bewezen. De crux, de sleutel, ligt bij de opiniemakers/programmamaker/"DE" autoriteit waarachter het domme volk zich wilt scharen en achteraan wenst te lopen.
    Overigens:
    Kijk even op blz. 198 om de "opzienbarende
    conclusies" inzake de "ontwikkelingssamenwerkingsindustrie", incl die van de "Live8" organisatie, al geanalyseerd te zien en te lezen.

  79. Rein-John 8 april 2009 om 14:19

    Beste Aad,
    Het is een huiveringwekkende werkelijkheid die je schetst. Inmiddels veel te veel mensen op een steeds kleiner wordende aarde resulterend in de verdelingsproblemen van materiële en immateriële zaken. Ik heb wel eens gedacht dat het belangeloos geven van goederen en zaken aan een ander in de weg wordt gestaan door een evolutionair bepaalde existentiële angst voor de dood. Dezelfde angst die onze buitenproportionele consumptie veroorzaakt. Het zou te ver gaan om mijn gedachten dienaangaande hier tot in detail uit te werken, maar ik ben bang dat de hoedanigheden van de huidige "homo sapiens" momenteel nog te kort schieten om zijn eigen ondergang te voorkomen. Momenteel sturen onze emoties/driften veelal op gebrekkige wijze onze ratio, terwijl het primair onze ratio zou moeten zijn die onze emoties/driften in goede banen zouden moeten leiden. De heer Plato zei hier, bij mijn weten, al zeer behartigenswaardige dingen over.
    Uitbuiting, machtswellust, hebzucht en afgunst staan steeds weer tussen ons en een betere wereld. Daar zal geen "Wereld-raad" aan helpen. Het is eerst de mens die moet veranderen, de mens die zijn angsten moet afzweren, zodat hij zelf niet langer de grootste hinderpaal is op weg naar een betere wereld. Naar een wereld waar het adagium "het grootst mogelijke geluk voor zoveel mogelijk mensen" werkelijkheid is geworden.
    Mededogen en empathie kunnen niet van bovenaf worden opgelegd, maar kunnen alleen worden verworven door een solide verinnerlijking van die begrippen.
    Het enige wat de mens in het huidige tijdsgewricht overblijft is goed te doen in zijn micro-omgeving en politiek te streven naar schaalverkleining en naar de ontmythologisering van pompeuze machtsconstellaties. Het streven dient te zijn gericht op kleine overzichtelijke en integere leefgemeenschappen waarbinnen de geschiedenis van eenieder wordt gekend zodat met behulp van de specie der sociale binding en sociale hechting een betrouwbaar, veilig en liefdevol onderkomen voor elk lid dier samenleving kan worden opgemetseld.
    Gemeenschappen waarbinnen liefde, vaardigheden en wetenschap prevaleren boven eigenbelang, macht en dogma’s.
    Zo, het is weer een hele preek geworden.
    Groeten.

  80. Motek from Space 8 april 2009 om 14:21

    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/255267 vanaf den beginne (…) en, hoe kan het ook anders is niet alleen te lezen in boeken; het gaat erom om los te komen uit de cel..kan een eicel zijn ( wil even gebruik maken van de commercie) of de eigen kring ( lekker "veilig") de kracht draag je mee in jezelf zonder dat ja-maar en als; wachten op een ander is helemaal een slappe reden die ondergeschiktheid geeft. En waar het geld gebleven is? Ik denk dat als iemand dat te weten gaat komen tussentijds heel veel energie verloren gaat, zeker als je intussen doorhebt dat "de leugen regeert" en we zijn omgeven door betaalde poppenkastpoppen.Of postduiven, mag ook.
    Toen deze aardbol nog geen mens liet lopen schoven watermassa’s heen en weer, drooggevallen grond nam er ook de tijd voor om te ont-wikkelen. Allerlei contacten werden gelegd door bacterien en celletjes. En die schoven ook weer verder; misklonen ontwikkelden zich. Sommigen werden dieren genoemd, sommigen "type mens". En vanuit die mens ontstonden opnieuw misklonen en ga zo maar door. Het schuiven zit het leven in het bloed, ook wel later handelen genoemd. Over zee, over land en door de lucht. Hele volkspartijen schoven alle kanten op door de eeuwen heen, soms even uitgedund door een miskloon van die tijd. Nu, aangepast in een ander jasje, opnieuw. De zwakkeren ( financieel zwakkeren) mogen creperen via het minimaal hulp bieden,wat iets netter staat dan een gaskamer. De iets sterkere mogen hun gezondheid inleveren via andere "methodieken".
    Geld is een middel geworden om mensen onder de knoet te houden en afhankelijk. Eer het kwartje valt bij de politiek zijn we wat uitgedunde generaties verder. Maar het begin is er, mensen ontwaken. En degenen die "overspannen" raken van hun financiele verliezen hebben gewoon ervaren wat het is om gokverslaafd te zijn. Het spel wat de wereld speelt over jou of mijn rug heen is te groot om aan te pakken; Nederland is alleen aan te pakken als iedereen in de eigen gemeente laat horen, zien dat men als verantwoord bestuur verantwoording dient af te geven naar de burgers toe. En niet via de cijfertjes maar via de confrontatie, persoonlijk dus. Kijk dan maar eens of men zich gaat verschuilen achter af-schuiven, of niets-zeggende reacties. En benoem dat dan ook als zodanig 🙂 Leg contacten in het openbare leven, bij de kassa van de super, bij school, bij exposities, bij je hond uitlaten. Van mijn past bij instanties en lees en luister. Zeg geen ja-maar..
    Wat zoveel wil zeggen is dat de uitdrukking "politiek is poppenkast" voor iedereen begrijpelijke taal is. De eerste moet nog opstaan die met mij hierover van mening gaat verschillen. 🙂

  81. Aad Verbaast 8 april 2009 om 14:28

    @Jan: ik al zo het boek van je weer even afstoffen en uit de kast halen. Kijken wat en hoe je het weer beschreven hebt in je boek der boeken. 🙂

  82. Aad Verbaast 8 april 2009 om 14:34

    @Rein John: een fraaie preek weer van je.
    Over hebzucht: ik zag gisteren weer een documentaire over "namaak" bij de Belgen.
    Inmiddels is op grote schaal een namaakindustrie ontstaan in fake geneesmiddelen waar heel veel geld in verdient wordt. Deze pillen liggen inmiddels ook al in de westerse apotheken. Met dodelijke gevolgen..
    Is het nou zo moelijk voor de mens om het allemaal met wat wat minder af te kunnen? Beetje meer delen? In plaats van als je al genoeg hebt, nog meer te willen?
    Blijkbaar.. Werken aan de eigen ondergang is het, en die van de ‘naasten’ die niet als naasten gezien worden..Reactie is geredigeerd

  83. Aad Verbaast 8 april 2009 om 14:38

    @Motek: dank voor je uitgebreide reactie, het is een heel blog geworden! 🙂
    Moie beeldspraken en metaforen.
    Bacteriën, poppenkast, poppenkastpoppen (marionetten), de leugen regeert, misklonen (miskleunen), het kwartje valt (niet) etc.
    == De eerste moet nog opstaan die met mij hierover van mening gaat verschillen. :-)==
    Ik sta op, en niet om te zeggen dat ik met je van mening verschil! Maar om contacten te leggen: en het te blijven zeggen wat op mijn hart ligt. 🙂

  84. Motek from Space 8 april 2009 om 14:55

    http://www.heerenveensecourant.nl/profile/Motek/article30977.ece
    er gaan vele wegen naar Roma, om maar even een sport-arena-uitdrukking te gebruiken, via boeken, via blogs, via contacten 🙂
    ben nu toe aan een bakkie troost, over ’n uurtje trek ik m’n stoute schoenen weer aan en ga weer op pad..

  85. Aad Verbaast 8 april 2009 om 15:26

    @Motek: mijn dank is groot, ik wordt er verlegen van 🙂
    Bedankt voor het plaatsen van de deze blog in de http://www.heerenveensecourant.nl/profile/Motek/article30977.ece
    Hopen dat er veel lezers en reacties op komen!
    Bakje troost? Krachtdrank!! ;-)Reactie is geredigeerd

  86. Helena 8 april 2009 om 16:46

    Hoe kom je er eigenlijk bij dat de G20 6000 miljard dollar (!!!) door hen gevonden om hun eigen economieën weer aan te zwengelen
    Waar haal je die getallen vandaan en hoe kom je erbij dat dit geld alleen is voor de eigen economiën?
    Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft voor in totaal 750 miljard dollar (560 miljard euro) aan nieuwe middelen toegewezen gekregen, bestemd voor landen in financiële nood.
    Tegelijkertijd hebben de G20-landen, aangevuld met Nederland en Spanje, beloofd voor in totaal 250 miljard dollar aan handelskrediet te verstrekken om te voorkomen dat de wereldhandel verder instort.
    Volgens mij heeft bijv. NL er ook alles aan gedaan om niet te veel aan protectionisme te doen.
    Verder ben ik het met je eens dat juist de ontwikkelingslanden niet de dupe mogen zijn van de kredietcrisis (die dus ook niet door hen is veroorzaakt). Die getallen die je geeft zijn trouwens toch al lang bekend? (over het aantal mensen dat van minder dan 2 dollar moet leven).
    Lees je trouwens nog wel kranten vraag ik me af?
    Waarom schrijf je trouwens in je infoblok dat jij van alles knipt en plakt uit het internet en dat dit uitstekend is, maar als anderen van jou iets gebruiken is dit opeens niet goed? Is dat niet wat hypocriet?

  87. Summer 8 april 2009 om 22:36

    @Aad, ben wat laat. Excusez. Hedendaagse leven is huiveringwekkend. Dat beschreef je in dit blog in krasse woorden en dat is een stuk van de realiteit. De realiteit die velen al wel, maar nog veel meer mensen niet kunnen of willen zien. Dat laatste uit ongeloof en : het kan toch niet zo erg zijn. Zonder doemdenkerij en doempraterij. Struisvogelpolitiek helpt weleens, om dingen niet te hoeven zien, Echter nu niet meer. Toch is het wachten op bewustwording of de bewustmaking van al die mensen die datgene wat jij beschreef nog uit goedgelovigheid of onwil, niet geloven.
    Gezien de factor tijd natuurkundig gezien en ook op spirituele grond niet bestaat, maar elatief is, hebben we alle tijd van de wereld om te zien of het waar is… De waarheid zou zelfs wel eens heel anders kunnen zijn. Wat weten wij nietige mensjes nu helemaal?
    Relatief gezien weinig, vermoedelijk.
    Alles gebeurt als de tijd ervoor rijp is… Welke tijd?Reactie is geredigeerd

  88. Aad Verbaast 8 april 2009 om 23:56

    @Helena:
    Laat ik met je laatste vragen beginnen:
    == Lees je trouwens nog wel kranten vraag ik me af? == Bijzonder goedkoop argument als ik zo vrij mag zijn.
    = Waarom schrijf je trouwens…== als je mijn blogs leest (en dat doe je) dan moet het je opgevallen zijn dat ik als ik al iets kopieer ik dat altijd doe met bronvermelding (ook in deze blog). Ik verwacht ook het omgekeerde. Dat lijkt me redelijk. Beweer jij enkel iets wat je zelf bedacht hebt? Als dat niet zo is, geef jij overal bronvermelding?
    "6000 miljard": als je de kranten vandaag geleen hebt (en internet) dan kun je bijvoorbeeld lezen dat Europa alleen al 3000 miljard aan maatregelen hebben getroffen (volgens Neelies optelsommetje).
    Verder suggereer ik je internet af te struinen en zelf wat opelsommen te maken. Verder kun je misschien Rick van der Ploeg even opbellen. Die gebruikt in zijn columns en voordrachten regelmatig dit getal.
    Heeft het ook meerdere malen gebruikt in P&W.
    Volgens mij (ik ga het niet voor je nakijken, dat mag je zelf doen) nog de laatste keer dat hij daar was: http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=5999&tx_ttnews%5BbackPid%5D=111&cHash=8a9f40b42c
    = IMF = lees even hethttp://www.g20.org/Documents/final-communique.pdf.
    Daarin staat dat de reserves van het IMF worden aangevuld tot het bedrag wat circuleert in de kranten. Ook de kranten (jouw bron blijkbaar) hebben dat communique niet eens goed begrepen. Mag jij uitzoeken wat de reserves nu zijn om tot het goede getal te komen…
    = IMF = mag jij op internet eens rondneuzen hoe het IMF functioneert. Het IMF stelt aan landen die steun zouden kunnen ontvangen zulke waanzinnige eisen dat ze feitelijk eerst hun hele land moeten reorganiseren (om te voldoen aan ons kapitalistisch systeem) voordat ze ook maar één dollar krijgen. Verder met zulke hoge lasten, dat al veel landen er niet eens meer om vragen. Sigaar uit eigen doos namelijk. Het moet voor ‘ons’ wel wat opbrengen namelijk. Hoezo hulp?
    = handelskrediet = 250 miljard. Precies: handelskrediet. Het moet onze handel ten goede komen.
    = Nederland = doet zijn best. En zijn de kwaadste niet in de G20. Ze zitten er ook niet in.
    == Die getallen die je geeft zijn trouwens toch al lang bekend? ==
    Voor mensen die op internet rondneuzen wel.
    Voor veel mensen niet.
    Weet jij hoeveel mensen kranten lezen? En dan ook nog dit soort nieuws. Het zal je verbazen.
    Verder: ik begrijp helemaal niet wat je met deze opmerking bedoeld. Ik vertelde immers al dat alle info die ik geef bron gerelateerd is (of daaruit is samengesteld), en kan dus bekend zijn. Bij velen zijn ze het echter niet.
    Afsluitend: ik krijg graag kritische vragen over mijn blogs.
    Maar ongenuanceerd zeggen of suggereren dat het onwaar is (‘lees je kranten’), vind ik erg kort door de bocht en komt erg gemakkelijk over bij me.
    Vrrag voor het vervolg: bewijs het tegendeel dan ook met bronvermelding. Dan gaan we wel samen aan de slag (graag) om te onderzoeken welke bron wel en welke bron niet betrouwebaar is.
    Kortom: kom de volgende keer beter beslagen ten ijs.
    En lees even alle links in de blog goed door.
    Dan had je menige vraag hier niet gesteld.
    Laatste vraag: geloo jij wat die heren allemaal zeggen en heb jij er wel vertrouwen in da thet allemaal goed komt?
    Vind jij het normaal (laat het nu eens heel overdreven zijn en ‘maar 3000 miljard zijn) dat die wel gevonden worden en 50 miljard wel beloofd was en niet gevonden kon worden?
    Hoe zou jij je voelen als je geen eten had en een dak boven je hoofd en je had de in krant gelezen dat er hulp onderweg was??
    Kortom: wat wil je nou eigenlijk zeggen?Reactie is geredigeerd

  89. Aad Verbaast 9 april 2009 om 00:11

    @Summer: je refereert naar de "struisvogel" en terecht. Mensen kunnen slecht tegen onzekerheid (daar was vandaag nog een ander blog over, van woordzoeker).
    Dan duiken ze of met de kop in het zand. En/of zoeken een ‘heiland’. Dat laatste kan of in de kerk zijn en/of naar leiders met stoere mannenpraat ("alles sal reg kom", als je mij je volledige vertrouwen geeft).
    Ik hoef niet te laten zien wat er nu gebeurt in de wereld.
    Ik hoef ook niet te laten zien wat er in de historie gebeurde.. en met welke gevolgen.
    Ik geloof die praatjes niet meer..Reactie is geredigeerd

  90. Helena 9 april 2009 om 00:40

    @Aad, het punt is dat G20 met 1 biljoen dollar komt om te investeren in de economie. Recent dus. Daarom begreep ik niet waar je die 6000 miljard vandaan haalt. Misschien had je daar dan moeten zeggen waar je die cijfers vandaan hebt!
    In ieder geval excuus dan voor die vorige reactie maar meestal geef ik wel denk ik een redelijker reactie met bronnen en zo…
    Dit keer was ik evenwel wat kwaad.
    Ik schrijf zelf ook genoeg over armoede in de wereld, Darfur etc. dus ik weet echt ook wel hoe ellendig er het in de wereld er aan toe gaat.
    Die vraag: lees je kranten, had ik wat moeten toelichten, want ik las onlangs een artikel in de Volkskrant dacht ik waarin ook werd aangegeven dat het geld veel eerlijker verdeeld moest worden! Een beetje dezelfde oplossing dacht ik als waar jij voor kiest, maar dan anders. Ik kan het niet terugvinden op internet.
    Verder: in je infoblok schrijf je dit:
    (over copyright):Ik leen links en rechts van internet voor mijn blogs (plaatjes en tekst).
    Dit vanuit het uitgangspunt dat één van de grote krachten van internet gedreven wordt door het ‘knip-en-plak’ principe, en dat zonder specifieke copyright waaarschuwingen gekopieerd kan worden. Mocht iemand zich hier door miskend voelen, dan hoor ik dat graag, en zal worden gecorrigeerd (door extra bronvermelding óf verwijdering).
    Omgekeerd stel ik dat hetgeen ik produceer onder auteursrecht valt!

    Hieruit maak ik op dat je zonder toestemming knipt en plakt, maar dat men dat dus niet van jouw stukjes mag doen. Je mag citaten gebruiken met bronvermelding maar niet zomaar knippen en plakken. Voor foto’s geldt dat je eigenlijk toestemming moet vragen. En of dat specifieke copyright waarschuwing ergens bij moet staan dat is de vraag. Want in feite geldt voor alles op internet het copyright! Tenzij er bij staat vermeld dat je de foto’s of de tekst nu juist wel mag gebruiken!
    Verder is het beter als er bijvoorbeeld geen goedkope kip in ontwikkelingslanden wordt gedumpt en dat we de oceanen daar niet leegvissen… zodat de boeren en de vissers in die landen zichzelf kunnen bedruipen en hun eigen producten weer gewoon in die landen kunnen verkopen. En dat er vrijhandel komt, dat er veel meer scholen en gezondheidszorg in die landen komen… alleen geld is niet de oplossing. Kom dan met voorstellen wat je met dat geld wilt doen (of hoe die landen dat geld zouden besteden… maar dan moet er geen corruptie zijn, daar heb jij dacht ik ook wel eens iets over geschreven).Reactie is geredigeerd

  91. Aad Verbaast 9 april 2009 om 01:16

    @Helena: Ik loop even door je reactie heen, dank.
    6000 vs 1 miljard: er was al ongeveer 5 miljard aan steunmaatregelen bedacht voor de G-20. De G-20 doet er nog eens (op 2 april) samen 1 miljard bij: dat is samen 6 miljard..
    Ik lees je kwaadheid en blogs over Darfur en je oproep aan mensen omdat vooral niet te vergeten. Ik ben er net zo kwaad over. Vandaar deze blog maar weer eens. Ik steun je in deze dus van harte!!!
    De armen en slachoffers werden en worden volkomen onterecht vergeten..
    Volkskrant: ik lees ook van alles, maar ik heb het hier over de G20, en de G8-en.. Deze blog is toch niet gericht tegen de Volkskrant?
    Alhoewel (ander onderwerp)ik vind dat de media veel en veel te veel meehobbelen (verslag geven) en veel en veel te weinig kitisch zijn en aan echte journalistiek doen.. Dat is ook hun rol immers..
    Msschien een redactioneel artikeltje, of een columnist, of een ingezonden briefje..
    De massa hobbelt mee met de wederom loze beloften en eigen protectionisme ten koste van de arme landen. Die krijgen ‘een knoop in het kerkenzakje’…
    Auterusrecht: ik neem nooit hele stukken over van internet.. hoogstens een enkele quote, of een getal. Met bronvermelding.
    Ik zie wel dat hele stukken uit blogs worden overgenomen zonder bronvermelding..
    Plaatjes: van internet: met bronvermelding.
    En enkel als ik ze op meerdere plaatsen al zie ook nog eens. Geen probleem.
    Laatste alinea: helemaal met je eens. Geld erin dumpen heeft helemaal geen zin.
    Maar als we met zijn allen een wereldeconomie voor onszelf kunnen organiseren moet het toch ook mogelijk zijnom er voor te zorgen dat we waterputten voor ze kunnen slaan, ziekenhuizen bouwen, opleidingen geven, medicijnen toegankelijk maken, landbouwonderwijs geven etc. etc.
    Of is dat voor onze hight-tech en overgeorganiseerde maatschappij te moeilijk om te organiseren?
    Nee dus.. De wil ontbreekt alleen.
    Zo maar eerst even..

  92. ceesincambodja 9 april 2009 om 05:19

    Dan zou ik hem eerst in het Khmer en Engels moeten vertalen Aad. Ik vrees desalniettemin dat de kinderen zich erom zullen verdringen.

  93. jan bouma 9 april 2009 om 08:36

    @Summer…22:36
    Je hebt in die reactie weer eens precies verwoord wat ik bedoel met "eigen schuld : dikke bult!" En niet zeuren dus over je eigen falen.
    Als je stelt: (quote)
    ==
    Wat weten wij nietige mensjes nu helemaal?
    Relatief gezien weinig, vermoedelijk.
    Alles gebeurt als de tijd ervoor rijp is… Welke tijd?
    ==
    unquote
    …is dat nou precies de oorzaak WAARDOOR er ook niks ten goede verandert en men met dat misselijk makende "excuus" de ellende in stand houdt. Dat défaitisme. Dat nihilisme. Die waardeloze opstelling leidt inderdaad tot niks.
    Dat de mens nooit in staat zal zijn (vermoedelijk) tot een volledige kennisvergaring en doorgronding van ALLE wetenschap zal wel juist zijn, maar het verplicht diezelfde mens WEL om met de bestaande wetenschap en inzichten ANDERS te handelen dan tot op heden.
    En @Aad stelt dan ook terecht in zijn laatste comment aan @Helena hierboven:
    ==
    …De wil ontbreekt alleen…
    ==
    En zo is het. Nu komt de mens tot uitvoering van besluiten die hij niet alleen zinnig acht maar vervolgens daar dan ook de wil aan verbindt om de genomen besluiten uit te voeren. Daaraan ontbreekt het; er wordt zelfs volop gelogen om de genomen besluiten NIET uit te voeren. Dat gaat al sinds mensenheugenis zo en veroorzaakt "de eeuwigdurende domheid".
    Waarom?
    Omdat het defaitistische laffe domme volk "Ja" en "Amen" zegt tegen hun leiders, de opiniemakers, de programmamakers en…."DE" AUTORITEIT die het in hun belang achten dat jij "Ja" en "Amen" blijft zeggen op hun voorstellen!
    De INTELLECTUELE REVOLUTIE die ik voorsta zou dat patroon van 3000 jaar geschiedschrijving nu eindelijk moeten gaan doorbreken. Enfin… de oplossingen kent men dan verder. Zie: http://www.villamithras.com en dan de samenvattingen. Plus m’n boek uiteraard.
    @Aad
    Wij zijn het nog niet (éénduidig) eens over de krankzinnige en ook masochistische vraag waarom de mens de ellende verkiest.
    Wellicht gaf @Summer het antwoord…
    Allen een prettige dag! Groet! JB

  94. Peter Hoopman 9 april 2009 om 08:55

    Ons geloof in (bureacratische) winst en onderlinge concurrentie (is in feite hetzelfde)is de grootste blocade om de armoede in de wereld te bestrijden.
    Schulden kwijtschelding is heel belangrijk maar nog belangrijker wordt om ons economische en denken te tranformeren van winst naar levensvoorwaarden (kringloop en evenwicht) voor/door iedereen.
    Aad legt je oplossing de handvatten in de handen van mensen of mensen die de G20 zeggen te vertegenwoordigen?

  95. Aad Verbaast 9 april 2009 om 10:21

    @Cees: geen berg is jou te hoog toch? 🙂
    @Jan: ==
    Wij zijn het nog niet (éénduidig) eens over de krankzinnige en ook masochistische vraag waarom de mens de ellende verkiest.==
    Summer gaf het antwoord: kop in het zand effect, struisvogeleffect. En/of verdoving:
    Voorbeeld: Een paar miljoen mensen kijken elke week naar programma’s als Paul de Leeuw, Bananssplit (Hans Bauer) etc…

  96. Aad Verbaast 9 april 2009 om 10:24

    @Peter Hoopman:
    == Aad legt je oplossing de handvatten in de handen van mensen of mensen die de G20 zeggen te vertegenwoordigen? ==
    Dat lijkt me een retorische vraag van je 🙂
    Ze vertegenwoordigen ze wel, maar laten ze niet aankomen met dit soort oplossingen.

  97. petrus 9 april 2009 om 10:40

    Beste Aad,
    Dank voor je reactie maar armoede is niet zoiets als een waterput slaan. In de meeste arme landen kunnen ze dat onderhand zelf wel. Werk met inkomen scheppen is de centrale kwestie. Dat vraagt om investeringen in productie en productiviteit (die is in arme landen laag). Investeringen vragen, om een goed en betrouwbaar (!!) bankensysteem, een betrouwbare wetgeving, een georganiseerde markt, gegarandeerd eigendomsrecht, een goed georganiseerd belastingsysteem enz. Dan hebben we het nog niet over landbouwkennis, onderhoud landbouwmachines, product en grond kennis. Wat te denken van een kredietsysteem voor boeren? Alleen dat al organiseren kost jaren maar is een noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van het platteland.Dat alles regel je echt niet alleen met geld en nog eens geld. Dat neemt niet weg dat het wel nodig is maar als een van de vele zaken die nodig zijn.
    geldkennisenorganisatiegroeten

  98. Peter Hoopman 9 april 2009 om 10:44

    Anders gezegd/gevraagd, is het volgende een oplossing of een stapje:Het zou werkelijk een historisch akkoord zijn geworden (en een nieuwe wereldorde zijn) als de G20 daar had afgesproken (en waargemaakt) dat 5% (300 miljard) van die hulp aan ‘onszelf’ zou worden besteedt aan hulp aan de anderen. Dan waren die Gleneagles doelstellingen in één klap gehaald! Is 5% teveel gevraagd om te delen met onze rijkdom? Ja, dus. En is slechts 5% delen niet eigenlijk nog beschamend laag? Of zelfs abject?
    Je geeft het antwoord zelf al, stapje.Reactie is geredigeerd

  99. jan bouma 9 april 2009 om 11:27

    @Aad 10:21
    …Om de dooie dood gaf @Summer niet het juiste antwoord. In het tegendeel. Hoe onvoorstelbaar groot is toch soms dat PERCEPTIEVE vermogen, wat jij er wel eens bijhaalt, om mijn kwalificaties met die uitspraak van (Summer heeft gelijk) te vergelijken en met wat ik bedoel.
    @Summer gaat af als een gieter in mijn oordeel.
    Je hebt mijn comment aan @Summer dus niet begrepen; of je WILT het niet begrijpen. Ik heb namelijk niks aan "het beschrijven van de toestand" maar ik kom tot de KERN door oorzaak en gevolg te benoemen. Dat de mensheid dientengevolge met de kop in het zand blijft zitten.. zal wel zo wezen maar zegt niets over de oorzaak.
    Dus: we zijn het nog steeds niet eens! In de verste verte niet. Tant pis! Zeggen de Fransen. :-))

  100. Aad Verbaast 9 april 2009 om 11:30

    @Petrus: klopt uiteraard allemaal wat je zegt (Alhoewel waterputten nog steeds actueeel zijn in de zin dat ze er te vaak niet zijn).
    Maar het argument ‘geld erin dumpen’ wordt naar mijn mening te vaak misbruikt om het maar helemaal niets te doen. Organiseren van alle terechte factoren die je noemt kost geld. Maar ook net zoveel organisatie.
    En waarom zou dat te moeilijk zijn?
    Weer kunnen een man op de maan zetten.. dan moeten we toch in staat zijn om iets wat het westen al lang onder de knie heeft over brengen naar de arme landen?
    Retorische vragen voor mij. Het is dus de wil die ontbreekt. Ik kan niet anders concluderen.
    Niets afdoend aan de mensen die wel keihard werken om te druppelen op een gloeiende plaat, overigens..Reactie is geredigeerd

  101. Aad Verbaast 9 april 2009 om 11:33

    @Peter Hoopman: zeker een stapje. Het was/is per slot van rekening mijn voorstel 🙂
    @Jan: "tant pis": eens met je. We hebben inderdaad een meningsverschil!
    Tant pis, komt wel vaker voor 🙂

  102. Peter Hoopman 9 april 2009 om 11:55

    Van alles aan het doen en tussendoor nog even de voorgaande bijdrage verbeteren, terwijl jij je antwoord al weer lang gegeven hebt.
    😉

  103. jan bouma 9 april 2009 om 12:17

    @Aad 11;33
    Ook de Fransen zeggen niet "Tant pis" als het om wezenlijke belangrijke zaken gaat, Aad.
    Je maakt je er weer op een handige manier wat al te gemakkelijk vanaf. Kijk! Geloof mij nu maar dat ik eens de landsadvocaat op de knieën kreeg door als eewn terriër diens verhaal te blijven toetsen aan de logica, de Rede, en de Wet. Uiteindelijk haalde-ie bakzeil. Nu wil ik niet zo’n strijd met jou aangaan (want die verlies je) maar ik zou wensen dat je niet al te simpel mijn argumentatie, t.o.v. die @Summer, wat al te gemakkelijk eenzijdig verkeerd uitlegt.
    "Compris?!" Zeggen dan de Fransen! Hahaha! -:))

  104. jan bouma 9 april 2009 om 12:23

    Het verschil van slechts 9 aanbevelingen en die van 32 acht ik ook aanmerkelijk groot…
    zodat ik dat wil overbruggen door…

  105. jan bouma 9 april 2009 om 12:26

    hier nu even verder te gaan inzake de vraag, ja de levensvraag van elk mens/individu hier op Aarde. De universele geldende waarden, wel of niet "intrinsieke waarden" genoemd, hebben wij al behandeld. O.a. ook bij !ANDER BEN IK! oftewel bij @Ina Dijstelberge. Maar leest u dan wel onderaan mijn slotcommentaar aldaar.
    Goed! Of niet. We zien wel… Of niet. Nietwaar @Aad?Reactie is geredigeerd

  106. jan bouma 9 april 2009 om 12:42

    Verdomd! Die machines die slechts registreren blijken nog het betrouwbaarst! Je staat nu bovenaan ZONDER manipulatie. En ik meen terecht. Ik ga vanaf nu wat anders doen want je hebt een voorsprong van slechts één! Grapje!
    Maar niet heus! Want we weten dat "de opiniemaker", die de meeste aanhang krijgt, het gaat winnen ondanks zijn gelijk. Maar jouw gelijk acht ik verdedigbaar. Vandaar dat ik het klootkesvolk even trakteer op hun eigen falen inzake de vraag: wie heeft er hier gelijk danwel ongelijk. Tot nu toe: ik!

  107. Aad Verbaast 9 april 2009 om 13:09

    @Jan:
    = als het om wezenlijke belangrijke zaken gaat = Klopt, dus kan ik makkelijk "tant pis"zeggen als het een meningsverschil met jou betreft toch? 🙂
    @Jan: 12:42: ik kijk niet zo naar ‘aanbevelingen’. Is niet zo betrouwbaar als getal, dus ik kan er niet zo veel mee.
    ‘Bovenaan’ in die zin is dus betrekkelijk.
    Maar oook wel weer leuk.
    Wat ik belangrijker vind: te strijden voor de goede zaak!! En dat vereist aandacht, en daar moet continue aan gewerkt worden!!
    P.S. ik ga zo even bij Ina weer kijken alwaar ik ook reeds wat reacties achterliet om te kijken of ik de discussie op het juiste spoor (voor mijn gevoel) kon krijgen.. 😉

  108. jan bouma 9 april 2009 om 14:10

    Re: 13;09
    Natuurlijk niet, @Aad. Je verkiest hier alweer jouw vrijblijvendheid om geen keuze te hoeven maken, noch stelling te kiezen.
    Nu hoef en moet je dat van mij ook niet…
    Maar zeg dat er even bij: "dat je het verdomt om een positiebealing ondubbel-en-dwars tot de jouwe te verklaren.
    De hele wereld, althans de mensheid erop, verzuipt namelijk letterlijk in jouw gebrek om geen posities te bepalen die er toedoen.
    (Wederom wierp ik weer wat paarlen voor de zwijnen).

  109. Aad Verbaast 9 april 2009 om 14:42

    @Jan: jij mag het vrijblijvend vinden. Ik noem het keuzen maken en uitdragen.
    Verschillen van mening mag. Ook een keuze (van mij).

  110. jan bouma 9 april 2009 om 16:21

    @Aad 14;42
    Natuurlijk Aad. "Verschillen van mening mag". Ook van mij… zolang de verschillen worden onderbouwd en geadstrueerd waarom die bverschillen bestaan.
    Kijk… Ik ga je dat toch ‘ns uitleggen hoe dat werkt.
    Veronderstel dat je zegt: "ik ben voorstander van de moderniteit!" Wie niet? Maar goed… Dan komt er dus iemand die "de moderniteit" dient. Althans je hebt zijn oordelen nog niet eerder ergens gelezen, bevestigd gekregen, geaccepteerd gezien, etc. en dan zeg jij dus: "Ik mag keuzen maken". "Ik mag van mening verschillen!"
    Tuurlijk!
    Maar wat je echter wezenlijk doet is jezelf verraden. Je kiest niet. Je volgt slechts het oordeel van je voorzeggers. Ofwel de belanghebbenden in wiens voetsporen je wilt blijven lopen om niet niet te hoeven kiezen en hun belang te blijven bestendigen want je kende en je wenste je niet te verstaan met de moderniteit.
    Moeilijk hè?
    Dat onafhankelijke oordeel dat ik de mens toewens! Reutel dus maar verder, Aad. Met dit blog, en met je vrijblijvende gezwets zonder keuzes te maken.

  111. Summer 9 april 2009 om 18:04

    @Aad, 00.11, Jij was vele malen sneller van begrip dan "die" @ bouma aangaande mijn eenvoudige commentaar, dat hij niet eens kon snappen.
    @bouma, je schijnt nogal moeite met (uitgerekend) mij te hebben, terwijl ik (ruim recentelijk)je niet eens heb aangesproken of over je heb gesproken… how come? Zoek je een soort van boksbal? Ga je tomeloze agressie elders uitleven!
    Terugkomend op waar het over ging: veel mensen preferen de struisvogelpolitiek omdat het leven dan leefbaarder is. De bittere ernst kan uitermate pijnlijk zijn, totdat men daarvoor ook een (mentale) modus) heeft gevonden. Die heb ik inmiddels en hoef mij om mezelf niet druk te maken. Maar wel heb ik compassie met hetgeen er allemaal gebeurt. Bewustwording doet (in het begin) pijn, waarvoor velen, toch ook begrijpelijk, de kop in het zand steken. Jij begreep deze argumentatie.
    Aad, ga door want jouw spoor lijkt het juiste spoor!
    @Bouma, tenslotte: ik ga graag af als een gieter in jouw ogen. Het tegenovergestelde, dat je me naar de mond zou praten zou mij verre van welgevallig zijn. Jouw goedkeuring heb ik niet nodig. Wie trouwens wel? Wie kaatst die kan (hoeft niet) de bal verwachten.
    `t Is maar dat u het weet.Reactie is geredigeerd

  112. Aad Verbaast 9 april 2009 om 18:10

    @Jan: je dwaalt weer even wat af van het hoofdonderwerp van deze blog.
    Mijn keuzen zijn onafhankelijk, en zeker onafhankelijk van jou. Je maakt het me makkelijk ook nog. 🙂
    @summer: Dank. Verder: spijker op de kop!

  113. jan bouma 9 april 2009 om 18:22

    @Summer 18:04
    Nergens stelde ik dat jij "mijn goedkeuring" zou behoeven. Ik stelde slechts aan de kaak de verantwoordelijkheid van de klagende mens, de jeremiërende mens terwijl diezelfde mens daar verantwoordelijk voor is dat hij wat te klagen heeft en te klagen houdt.
    Snap je dit?
    Voor de rest: je bent voor mij HET prototype, idem vele anderen hier op dit blog dat zijn, idem @Aad verbaast die het voorbeeld zijn dat zichzelf te kakken zet als een zwetser, een onbenul, een eenvoudige kletser die zich hult in het eigen beklag. En alles tengevolge van de "vrijwillige keuze". Zogenaamd.
    Tenslotte: ik wens geen enkel mens toe, zoals jij ook al veronderstelt als acceptabel, dat hij zich als "struisvogel" gedraagt om het leven nog als dragelijk te ondergaan. Ben je nou helemaal besodemieterd en gek geworden?
    Ik stel dat de mens al 3000 jaar lang zijn eigen domheid bejubelt en in stand houdt. Bewijs het tegendeel! Als je dat kunt stel ik onmiddellijk mijn gruwelijk oordeel bij en buig nederig voor je.
    Redigeertermijn
    @Aafd 18:10… Hoezo en waarvan "dwaal ik af?"
    We hebben het hier toch over de idiotieën-der-mensheid? Of niet soms? Je hebt mij nog steeds niet inhoudelijk weten te antwoorden op de vragen die ik je stelde. En als je nu gaat zeggen: "Welke?" Dan reageer ik daar wel op.Reactie is geredigeerd

  114. Aad Verbaast 9 april 2009 om 18:39

    @Jan: welke?
    P.S.1: mijn naam is Aad, en niet "Aafd".
    P.S.2: == We hebben het hier toch over de idiotieën-der-mensheid? ==
    je dwaalt af schreef ik toch. Ik heb het in deze blog over de G8, G20, G-spot en het Pinokkio-effect. Jij hebt het over heel wat anders.
    Dus je "we" is wederom wat te hoog gegrepen.Reactie is geredigeerd

  115. Summer 9 april 2009 om 18:39

    @"Heer" Bouma, zit u zowaar alwéér op de kast. "Besodemieterd" kom-kom, toch geen waardig vocabulaire. Had wel gelijk dat je een boksbal nodig had….:)
    Ik heb niet te klagen. Er zijn toestanden in de wereld waar men echt recht van klagen heeft. En jij gedraagt je of je ook tot de slachtoffers behoort. Kijk eens naar Italië waar veel mensen dakloos zijn geworden.
    En vertel eens "mien jong" waar ben jijzelf dan wel het prototype van ? De "jeremiërende mens" waarschijnlijk, want er is geen ander die dit beter kan dan jij. Hulde dan maar.
    S.v.p. een knieval van bouma voor mij…? daar zit ik niet op te wachten. Trouwens ik houd er helemaal niet van dat er iemand voor een ander moet buigen. Mensen mogen zelf weten of zij zich als een struisvogel wensen te gedragen. Zolang niemand er maar last van heeft.
    Van mij mag je gerust "stellen dat de mens al drieduizend jaar lang zijn eigen domheid bejubelt". Je doet maar, Wie ben ik om dat te verbieden.
    En hou nou maar eens op met die ongein.

  116. vroems 9 april 2009 om 18:49

    Je bent weer lekker op dreef Jan.

  117. jan bouma 9 april 2009 om 18:53

    @Aad..18:39.. poogt z’n gelijk te halen in een schrijffout. Voor de rest miskent hij zijn eigen aanklacht inzake de G20, G8, en andere niet ter zake doende omschrijvingen. Ze gelden namelijk als niet relevant. Ook hiervoor heb je wat een afstandelijker geest nodig; een helikopterview om alles in samenhang te kunnen zien.
    @Summer…idem 18:39.. en net zo dom, tracht z’n gelijk te halen in wat valse toedichtsels aan mijn adres. Beiden kunnen door voor de bokaal van de prietpraatverkopende, geen stelling kiezende NON VALEURS.
    Nou tot morgen maar weer. Misschien lees ik dan wat ECHTE stellingnamen.
    @Vroems… 18:49… tot slot. Kies even stelling! Laat anders de obligate uitroepen achterwege.Reactie is geredigeerd

  118. vroems 9 april 2009 om 20:29

    Jan Bouma,
    Ik dacht even, laat maar zitten, toch dit:
    Mag ik je eerst bedanken.
    Ik heb de afgelopen dagen zitten schuddebuiken van het lachen voor mijn scherm bij het lezen van jou reacties. Ik probeerde me voor te stellen hoe jij met een rood hoofd je toetsenbord mishandelt terwijl de hoofdletters en verwensingen op het scherm verschijnen.
    Hoe je als een paard in een porseleinkast de rest koeioneert. Het werkt vreselijk op mijn lachspieren, ja vreemd. Je bent een gedreven persoon en een verrijking van dit blog.
    Mijn stelling: Je bent een aangenaam mens, alleen komt dat hier niet zo tot zijn recht.
    Beetje off topic maar dat mag voor een keertje wel toch?
    Ik blijf je zeker lezen en zou je graag ontmoeten.
    Wedden dat het meteen klikt?
    Knuffels
    Vroems

  119. jan bouma 9 april 2009 om 21:12

    @Vroems… 20;29… mijn getrouwe vriendinnen vinden dat niet zo’n goed idee van je…; als je homo bent niet… maar al helemaal niet als je een bloedmooi wijf zou zijn.. dus laat die knuffels maar effe zitten.
    Wil je nog veel meer lachen dan kun je beter m’n boek bestellen. Alhier bij mij voor slechts 20 euro verkrijgbaar… (maar geen Halemedijkjes en/of polonaise aan m’n lijf) of in de boekhandel voor 27,50. Veel leuker kan ik het niet voor je maken. -:))

  120. Aad Verbaast 9 april 2009 om 21:35

    @Jan: 18:39) "Jan: welke?"
    @Vroems: Jan zorgt voor de vrolijke noot hier met zijn "helocopterview". Sommigen benoemen dat ook wel als: "een klap van de molenwiek" 😉
    @Summer: zie ook hierboven..
    @Motek: ik kom zo even kijken..

  121. jan bouma 9 april 2009 om 21:46

    @Verbaast… het enige wat jij kunt is altijd mijn woorden verdraaien als een molenwiek. Had het er onlangs nog over met Sancho, m’n schildknaap. Was getekend: Don Quichotte.
    ps
    Ondertussen kan het mij niet zoveel schelen dat men mijn teksten leest al schuddebuikend van het lachen… als ze maar gelezen worden.
    Tot morgen. Ga ik weer de komiek uithangen. Levert meer op.

  122. Aad Verbaast 9 april 2009 om 21:51

    @Jan Bouma:
    == als ze maar gelezen worden ==
    Ik dacht juist onderhand van je begrepen (gelezen) te hebben, dat jij altijd zo ongelooflijk klaagt dat je zo slecht ("verdraaien") gelezen wordt.
    Je blijft een draaierige aardsoptimist. :-)Reactie is geredigeerd

  123. vroems 9 april 2009 om 22:12

    Jan Bouma 21.12,
    Maak je geen zorgen, de herenliefde is niet aan mij besteed. Was meer kameraadschappelijk bedoeld.
    En geloof het of niet, ik begin me toch af te vragen wat er in jouw boek staat. Alhier zal wel ver weg zijn dus ik bekom het wel. Zo zie je maar.
    Verder had ik voor jou een spindokter in gedachten. Om je presentatie wat te verbeteren.
    Misschien kan ik wel iets voor je betekenen.
    Sweet dreams

  124. jan bouma 9 april 2009 om 22:31

    @Aad… je slaat wartaal uit.
    @Vroems…: geloof het of niet maar m’n co-auteur is Henk Hofland (Aad kan het bevestigen want die heeft het half / half gelezen met wat oogkleppen op) maar goed… Hofland heeft speciaal opgezocht voor me zo’n spindoctor zoals jij vermoedelijk bedoelt: een redacteur.
    Welnu!
    Ik geraak daarmee niet af van de "boycot-lijst" die de uitgevers hebben aangelegd en waar ik op sta. Inderdaad heb ik ze vreselijk beledigd: kijk maar even onderaan op de pagina "Boek" alwaar ik de uitgever Van Oorschot (van de oorspronkelijke Max Havelaar) "behandel". Er staat boven VERKLARING. Zie mijn website: http://www.villamithras.com Enfin… Dan snap je genoeg.

  125. Aad Verbaast 10 april 2009 om 00:45

    @Jan: == je slaat wartaal uit == Voor jou wellicht. Maar altijd bereid het nog een keer voor je uit te leggen.
    Ik wijs je nog even op 21:35. Inmiddels nu de derde keer.. Moeilijke vraag?

  126. jan bouma 10 april 2009 om 09:13

    @Aad..:00:45
    Vooruit maar weer. Voor de "Oostindische doven en de domme kwartels…", die volgens mij nu zelfs zonder kop rondrennen…, leg ik je het nog eens voor de honderdenveertigste keer uit want ik herhaal deze uitleg al sinds ik bij je begon als vaste lolbroek.
    De uitleg staat ook in m’n boek dat je (beweerdelijk) gelezen zou hebben.
    Goed. Na dit opwekkende introotje kopiëer ik in je vraag:
    ==
    P.S.2: == We hebben het hier toch over de idiotieën-der-mensheid? ==
    je dwaalt af schreef ik toch. Ik heb het in deze blog over de G8, G20, G-spot en het Pinokkio-effect. Jij hebt het over heel wat anders.
    Dus je "we" is wederom wat te hoog gegrepen.
    ==
    waarmee je zegt dat ik het niet mag hebben over "de idiotieën der mensheid"!
    Terwijl je beschreven toestanden als zodanig dienen te worden aangemerkt.
    Die kun je inderdaad rechtstreeks koppelen aan mijn conclusie dat we het hebben over "de idiotieën der mensheid" en wel vanwege het direchte oorzakelijke verband dat er bestaat tussen het kiezersmandaat en zijn regering.
    Het gezegde luidt ook: "Elk volk krijgt de regering die het verdient!" Een terechte volkswijsheid.
    Welnu.
    Vervolgens stel ik aan de orde om deze "eeuwigdurende domheid" te doorbreken (en dan ook op te houden met zeuren over de gebleken mistoestanden) dan misken je dat oorzakelijke verband.
    Sterker nog ik heb je getracht uit te leggen in m’n (Hfdst. Goed&Kwaad) dat je zelfs "medeplichtig" bent als je kennis draagt van ernstige mistoestanden maar er niets tegen doet. Die "medeplichtigheid" kun je niet afkopen door er wat blogs over te schrijven en door "ach en wee" te roepen zoals de meeste scribenten hier doen!
    Nee! Men dient dan mijn voorstellen te gaan ondersteunen; om keuzes te gaan maken…
    En als het daar op aankomt geeft men niet thuis. Bovenstaand refrein heb ik nu voor de tigste keer herhaald. Me dunkt dat het nu voor de laatste keer geweest mag wezen.
    Overigens: bovenstaande ijzeren logica van de redenatie heb ik nog niet weerlegd gezien. Vandaar mijn irritatie.
    Wat moet er nu gebeuren? Ik heb hierboven uitgelegd "hoe het werkt". Ik ga dat niet herhalen. De nieuwe inzichten zullen vertolkt dienen te worden door de opiniërende pers en media, door de avantgarde, door mensen die de moed hebben zich te profileren, ook als wetenschapper, door vooruitstrevende rechtsgeleerden, kortom door iedere burger die het nu eindelijk snapt "hoe het werkt"
    Kijk even op pg. 356 bovenaan. Daar kun je lezen.. het navolgende citaat:
    "Of moet de mensheid op die ‘outcoming’ van die wetenschapper nog 100 jaar wachten? Vermoedelijk is het dan te laat, maar ik ben een onverbeterlijke optimist die, net als Don Quichotte tegen Sancho zegt: "de waanzin raast over de wereld maar ik zal ‘m bestrijden!"
    einde letterlijke citaat.
    @Vroems… ook aardig voor jou om te lezen. Misschien is die "spindoctor" die je in gedachten had zo’n man als waarover ik het heb? Overigens: ik sla nooit van woede op m’n toetsenbord en tracht zelfs met humor de zaak te presenteren…
    Allen: prettige dag vandaag en alle dagen erna… a l s u tenminste doet wat ik zeg. -:))

  127. vroems 10 april 2009 om 09:24

    Jan Bouma 22.31
    Gezien. Je PR kan beter maar dat is geen verrassing.
    Verder is boeken lezen voor mij een kruistocht , zie de laatste katttebel op mijn weblog en dan snap je waarom. Het laatste boek dat ik probeerde “De ontdekking van de hemel” heb ik na 50 paginas in de bak gemikt. Intellectueel geneuzel van Mullisch, geen puf voor. Maar als je verhaal origineel is geef ik het een kans. Al was het maar om er gatenkaas van te maken.
    Zie net je laatste reactie,je doet het weer!
    Redacteur, secondant, woordvoorder, campagneleider… manus van alles dus.
    Warme groet aan je vriendinnetjes en iedereen een prachtdag gewenst. De plicht roept.

  128. Aad Verbaast 10 april 2009 om 10:11

    @Jan: dat je je vergelijkt met Don Quichotte was me bekend. Misschien getuigt dat ook nog van hoog relatiteitsgehalte en groot pragmatisme. Hij had immers ook weinig aanhangers (behalve zijn knecht), en dan nog.
    Misschien was een vergelijk met de rattenvanger van Hamelen een betere geweest.
    Die wist de ratten te verdrinken en een (jong, maar toch) deel van de bevolking achter zich te krijgen. Een ander deel niet, maar ja, die hadden hem dan ook onrecht aangedaan.
    En net als die man, ben je altijd in voor een vrolijke noot, en heb je veel noten op je zang ook nog!
    Het is maar een suggestie. Voor de herdruk..Reactie is geredigeerd

  129. jan bouma 10 april 2009 om 11:24

    @Aad… 10:11
    Je draait er weer om heen, Aad. Weer geen inhoudelijk antwoord van je op m’n analyses. Weer kletskoek krijg ik te horen. Dat ik mezelf weet te relativeren wist ik natuurlijk al. Vandaar de verwijzing naar Don Quichotte.
    Er zijn honderden miljoenen mensen die de verhalen van Cervantes kennen en ik voel me thuis met een vergelijking. Want ook honderden miljoenen mensen zouden mijn verhalen dienen te kennen die in m’n boek staan.
    Waarom ga je, voor de zoveelste keer, nou niet in op het heldere betoog van me? En reageer je weer met kletskoek? En niet met een ondersteuning van m’n analyses? "Hoe het werkt!" En wat er daarna vervolgens gebeuren moet?
    Zal ik je het (vermoedelijke) antwoord van je geven: het "ja" te zeggen "je hebt gelijk" kunnen de meeste mensen hun strot niet uitkrijgen… "want als je veel van ’n ander overneemt.. blijft er weinig van jezelf over!"
    Ziedaar je antwoord. Met of zonder Don Quichot.

  130. Motek from Space 10 april 2009 om 12:11

    ah…ik lees nog steeds alle theoretische beschouwingen, ben intussen wat hersenen wezen luchten elders en kan zeggen dat er op een aantal plaatsen weer ruimte werd geschapen om zich met andere zaken te gaan bezighouden dan lettertjes en cijfertjes. Ook frisse bloemen doen wondertjes op een grauw balkonnetje ergens in de "sociale huursector" momenteel, leuk om mensen weer sterretjes in de ogen te zien krijgen.

  131. jan bouma 10 april 2009 om 12:14

    @Motek… een kinderhand is idd gauw gevuld! Met sterretjes!

  132. Motek from Space 10 april 2009 om 16:27

    en voor de thuiszitter(s) 🙂 een vernieuwd paasblog ter vermaek…of niet?

  133. Aad Verbaast 10 april 2009 om 17:36

    @Motek: inmiddels gelezen. Dank voor de tip.
    Twee zielen een gedachte.
    Mijn Paasblog zal ook gaan over vernieuwing en wederopstanding.
    Het wordt hoog tijd voor actie immers.
    En ook ter lering en vermaak.
    @Jan: je hebt helemaal gelijk! Die wereldraad moet er komen en wel snel!
    @Allen: ik ben nu weer benieuwd wat Jan hier op gaat antwoorden. Hij geeft me immers nooit gelijk wat ik ook zeg..Reactie is geredigeerd

  134. Motek from Space 10 april 2009 om 20:07

    Goede vrij dag iedergeval, tot 24 uur heb je de tijd aan jezelf en daarna mot er weer brood op de plank voor de 2 verplichte rust dagen ( en volgens mij hangt JB ergens op een terras nu 🙂

  135. Rubio 10 april 2009 om 20:23

    Haha, je kunt inderdaad beter ergens met mooi weer op een terras hangen dan op Golgotha….understatement Motek from Space?Reactie is geredigeerd

  136. jan bouma 10 april 2009 om 20:44

    @Motek.. je vergist je. Tuinwerk. Alles is bijna plat en afgebrand en in afwachting van het nieuwe seizoen.
    @Aad… zou aardig wezen dat je zoveelste instemming (17:36) nu gevolgd zou worden door al die aanhangers hier van je op dit blog en die me tot nog toe verguisden.
    Als we nu met z’n allen die pers en media even gaan bestoken voor…: "de contionering van de mens dat die z’n de domheid na 3000 jaar gaat doorbreken…" Ja. Onder die noemer zou er gepubliceerd moeten gaan worden, krijgen we misschien dat schokeffect wat mij voor ogen staat. Daarnaast dienen er binnen 3 maanden natuurlijk ook op z’n minst nog 200.000 boeken verkocht te worden zodat er, in Nederland te beginnen, meer boeken van mij gedistribueerd worden dan dat er ooit bijelkaar Bijbels en Korans en Thora’s waren… Ja… als dat allemaal gebeurt, dan schiet het pas op. Kan ik eindelijk m’n pen aan de wilgen gaan hangen en ikzelf in een hangmat ernaast.
    Vooruit. We maken er maar weer een grap van.:-)) Tot morgen! Eens zien wat deze provocatie opgeleverd zal hebben.

  137. Aad Verbaast 10 april 2009 om 20:58

    @Motek: goede vrije vrijdag gehad? En dan is het weer afzien?
    @Rubio: ook in de tuin gewerkt, of op het terras gezeten. We hebben het maak druk deze dagen.
    @Jan: misschien had je AH zover kunnen krijgen voor een leuke paasactie.. Misschien nog niet te laat. Konininnedag komt er weer aan: die wuppies waren immers ook een groot succes.
    (het boekenweekgeschenk is al vergeven voor volgend jaar. Je ziet: ik denk met je mee.)

  138. Summer 11 april 2009 om 01:25

    In `n platgebrande tuin is het moeilijk paaseieren verstoppen…
    Ik zie de heer Bouma al met Pasen door de wereldtuin huppelen in een paashaaspak. Met een mandje vol eieren op de rug, als een soort rugzakje.
    En dan mogen de erudiete dames komen eieren zoeken.
    Er kunnen trouwens wel mooie Feniksen uit de as ver- of herrijzen…

  139. Motek from Space 11 april 2009 om 08:31

    Rubio / 10-04-2009 20:23
    persoonlijk hang ik liever tussen hemel en aarde als stofje natuurlijk..
    jan bouma / 10-04-2009 20:44
    ook gestopt met roken intussen?
    Aad Verbaast / 10-04-2009 20:58
    Zeker weten; de gekartelde auralie kriebelde over m’n hand, , ’n citroenvlinder en blauwtje gezien, we kunnen weer vit A-D gaan tappen 🙂

  140. Aad Verbaast 11 april 2009 om 09:30

    @Allen:
    Om de paasdagen weer een beetje door te komen, werk aan de winkel:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/255795

  141. jan bouma 11 april 2009 om 09:44

    Ook goedemorgen!
    @Aad…dacht dat jij als adviseur verbonden was bij AH; dus wat let je.
    @Summer…voorbeeld van domheid. De eieren die je al hebt te gaan verstoppen om ze later weer te gaan opzoeken. Ik adviseer – als je ze toch eenmaal hebt – om ze gewoon op te eten of uit te laten broeden. Over de domheid gesproken! Er mag idd nog wel wat veranderen hier in dit land! Daarnaast heb ik een hekel aan verkleedpartijen en de echte paashazen huppelen hier sowieso al vrij rond in de wereldtuin. Zoals gewoonlijk heeft @Summer het dus allemaal fout.
    @Motek.. ik rook slechts "eigen product" uit eigen tuin; dat is sowieso belastingvrij en blijkt vele malen gezonder dan de vergiftigde tabak van de overheid die zwanger gaat van de huichelarij.
    Nou! We zijn weer helemaal bij.
    @Vroens… ik ga jou eens ’n apart mailtje sturen

  142. Summer 11 april 2009 om 12:01

    jan bouma, het is overduidelijk dat men jou geen vrolijk pasen meer hoeft toe te wensen.
    Jij loopt al over van vrolijkheid!
    Wat je nu weer zegt: je produkten uit eigen tuin… en dat nog wel terwijl je tuin zelf ook al rookt. Je was immers de boel aan het platbranden.:))
    Pas maar op dat je niet achter je eigen rookgordijnen zult verdwijnen, Uch, kuch, kuch.

  143. petrus 11 april 2009 om 14:50

    beste Aad,
    Sorry dat ik er nog eens op terugkom. Het ontbreekt vaak aan wil maar het is ook echt een heel moeizame klus. Een maatschappij organiseren is een heel complexe aangelegenheid en kost echt heel veel tijd; Er moeten daarbij heel veel barrières genomen worden. Neem nu het simpele feit dat men in India ondanks initiatieven van de overheid het kastesysteem tot nu toe niet krijgt afgeschaft. Zo zijn er duizend en een voorbeelden. Hoe krijg je een dictator weg die zich alles toe eigent zoals bv. Mugabe.?
    Gels is soms niet eens de grootste prioriteit. Het ie al een hele kunst om het geld op de goeie plek te krijgen.
    armoedevraagstukgroeten

  144. Aad Verbaast 11 april 2009 om 17:52

    @Petrus: geen probleem uiteraard.
    Allemaal waar wat je zegt.
    Ook: " Het ie al een hele kunst om het geld op de goeie plek te krijgen."
    Maar nooit een argument (voor mij) om dan maar te besluiten het geld er niet voor beschikbaar te maken en er voor te zorgen (is ook politiek) dat er organisaties zijn die het goed besteden.
    Het zijn toch allemaal keuzen?

  145. landheha 11 april 2009 om 23:09

    Hele koele score in het aantal reacties, Aad. Je doet het goed!
    Om op de G-spot terug te komen (het puntje van je neus toch), men had toch uitgezocht dat het bij vrouwen sterk afhankelijk was van GELD, de beschikbaarheid van veel geld…
    Dat geef je dus niet weg, maar dat geef je uit.
    Vrouwen zijn daardoor het duurste ‘bezit’ op aarde.
    Vrouwen…

  146. Aad Verbaast 12 april 2009 om 14:32

    @Landheha: mijn wijze vader zei altijd al: "vrouwen: probeer ze niet te begrijpen!"

  147. Braaf Burgertje 13 juli 2010 om 14:16

    De arme , Máár Gelukkige Landen de Westerse Economie en Maatschappij structuren in trekken is de Dood Van de Aarde

  148. Pingback:Greatest nation in the World? Bullshit! « Aad Verbaast

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: