Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Wist jij dat je dit allemaal doet in je leven?

Ieder mens is anders, maar gemiddeld leven we wat af, en laten we nogal wat achter ons. Uw razende reporter deed onderzoek en kwam weer tot verbijsterende inzichten.

Een (lang niet compleet) overzicht van wat we doen, innemen en achterlaten in ons leven.

Lichaam      
2 miljard hartslagen.  
9,5  meter haargroei (12 cm per jaar)  
2,8 meter nagelgroei (4 cm per jaar)  
415  miljoen keer knipperen we met onze ogen.  
10 jaar duurt het voordat al onze botten geheel zijn vernieuwd.  
2500 keer vernieuwt je huid, en is daarmee de kampioen vernieuwer.  
15 jaar duurt het voordat alles is vernieuwd, behalve je hersencellen: die blijven.  
61 liter traanvocht wordt er vergoten. Om je oog te smeren, samen met je huibuien.  
104.000 dromen worden er gedroomd.  
       
Bezigheden      
123  miljoen woorden spreken we uit in ons leven.  
4.300 woorden per dag zijn dat.  
25.000 woorden kennen we.  
500.000 woorden kent onze taal.  
1.700 mensen hebben we gekend.  
300 mensen zitten in ons huidige sociale netwerk.  
7100 keer gaan we in bad of onder de douche  
3 keer worden we verliefd in ons leven.  
4.300 keer vrijen we.  
10 sexuele partners hebben we in ons leven.  
11 jaar duurt ons huwelijk.  
8 auto’s hebben we gehad.  
24.000 kilometer lopen we (heen en weer naar Bali)  
750.000 kilometer rijden we (heen en weer naar de maan)  
135.000 liter brandstof wordt daarvoor verbruikt.  
2.400 kranten lezen we, dit kost 20 bomen.  
530 boeken lezen we. (40% leest nooit, overigens..).  
50 keer stemmen we, dit ‘kost’ slechts 1,5 gram grafiet.  
8 jaar (!!) van ons leven kijken we naar de televisie.  
60 keer gaan we in het buitenland op vakantie.  
2 miljoen euro verdienen we, en geven we uit.  
450 keer gaan we naar de huisarts.  
30.000 pillen slikken we, in een poging gezond te blijven.  
       
Voedsel      
4 koeien eten we  
21 schapen eten we.  
50 varkens eten we.  
1.200 kippen eten we.  
13.000 eieren eten we.  
2.300 Kilo aardappelen eten we.  
4.300 broden eten we.  
5.200 appelen eten we.  
11.000 wortelen eten we.  
10.000 repen chocolade eten we (van 2 ons, dat is 500 kilo).  
50.000  kilo vast voedsel nemen we tot ons.  
10.000 liter bier drinken we.  
1.600 liter wijn drinken we.  
12.000 liter melk drinken we.  
77.000 sigaretten roken we.  
75.000 kopjes koffie en/of thee worden er gedronken.  
       
Afval      
3.800 luiers hadden we om, wat 500 jaar duurt om dat af te breken.  
8.500 kilo plastic verpakkingsmateriaal voor vast voedsel gooien we weg.  
4.200 rollen wc-papier draaien we er door heen.  
3.500 kilo stront produceren we (zeer efficiënt op 50.000 kilo inname)  
12-25 scheten per dag laten we! 35.000 liter methaangas in een mensenleven!  
50.000 kilo huishoudelijk afval gaat de afvalton in.  
5.8 miljoen liter afvalwater spoelen we in het riool.  
800 ton CO2 blazen we de lucht in…  
       

Als gemiddelde Nederlander gebruiken we om te leven het equivalent van 4,7 hectare grond. Als elke wereldburger dat zou doen hebben we al 5 aardbollen nodig om het allemaal te behappen. We nemen het er wel van. De wereld is te klein voor ons.

Allemaal statistiek natuurlijk. Statistisch gezien is er slechts één ding zeker in je leven. Namelijk dat je dood gaat. Veel mensen hebben dan ook ergens de behoefte om een uitwisbare indruk achter te laten. Een boek, gedachten, een onuitwisbare indruk, nageslacht, honderden blogs etc.. In een poging ‘onsterfelijk’ te worden.

En toch kan nu al niemand kan meer zeggen dat je niets zal achterlaten in je leven!

Bron:
De meeste getallen zijn meest overgenomen van:
Documentaire Human Footprint waar op zeer plastische wijze inzichtelijk wordt gemaakt wat we verbruiken en achterlaten: echt een aanrader. Met veel humor ook nog. De foto is hier van afkomstig.
Human footprint calcuator. Ook zeer informatief. Gebaseerd op de documentaire.

De getallen zijn Brits, voor het gemak ben ik er maar even van uit gegaan dat die niet wezenlijk afwijkend zullen zijn voor ‘de Nederlander’..

Verder:
Voetenbank.nl: je eigen hectare grondgebruik en CO2 uitstoot berekenen.

210 Reacties op “Wist jij dat je dit allemaal doet in je leven?

  1. pacopainter 6 januari 2009 om 08:41

    Daar is over nagedacht.Hoe wordt dat trouwens berekend; hoeveel keer wij vrijen?

  2. Theodorus 6 januari 2009 om 08:52

    Nooit goed geweten hoe ik in elkaar zat.

  3. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 09:12

    @Paco: vrijen: daar zijn heel veel statistieken over.. Nogal een heet onderwerp.

  4. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 09:13

    @Theodorus: zo dus en niet anders. Valt het mee of tegen? 🙂

  5. Martin 6 januari 2009 om 09:30

    Hoeveel we schrijven dat is wat ik nog mis. Verder voorlopig niets.

  6. Theodorus 6 januari 2009 om 09:59

    Tja, ik ben om mijn statistische blogs nogal aangevallen -immers: meten=weten-, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf nooit zo ganalyseerd heb. Het is heel informatief, maar verder..

  7. 100_woorden 6 januari 2009 om 10:03

    =3 keer worden we verliefd in ons leven=
    Dan leef ik zeker in geleende tijd…
    3 keer, dat is wel erg zuinig.
    Grappige lijst. Leuk om zo iets op je grafsteen te zetten. Hier rust … zijn leven bestond uit het volgende:
    [lijst]
    desondanks was hij wel gelukkig 😉

  8. jan bouma 6 januari 2009 om 10:07

    Laten we eenvoudig beginnen.. Eerst de foto dan maar. HOEVEEL plastic flessen staan daar? 2, 5, miljoen; slechts 750.000? Wat zat er in die plastic flessen? of zijn het helemaal geen plastic flessen; heb aangeklikt de verwijzing maar daar word in niet veel wijzer… Als in de "statistiek" zo’n enkele illustrerende foto al zoveel vragen oproept wat moeten we dan met de rest? Zo zouden we gemiddeld slechts 1600 liter wijn drinken…? Ik kom met gemak aan het 100-voudige! Er klopt geen ruk van deze statistiek, meneer Aad! En de statisticus waadde dan ook vol vertrouwen door de rivier van slechts gemiddeld een halve meter diep en… verdronk! Nou de stemming zit er weer in…:-)) Spam is 11… 8 om 9.Reactie is geredigeerd

  9. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 10:30

    @Martin: schrijf jij nog? Misschien is het aantal aanslagen op het toetsenbord wel een aardige vervanger. Durf je het aan een schatting te maken?Reactie is geredigeerd

  10. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 10:34

    @Theodorus: ik ben ook een ‘meten is weten’ liefhebber. Maar het geeft me ook altijd weer een goed gevoel dat ik afwijk van het gemiddelde.
    Herkenbaar? :-))Reactie is geredigeerd

  11. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 10:37

    @100-woorden: dat drie keer verliefd worden, leek me ook laag. Maar ja dan vergelijk ik (is ook de bedoeling natuurlijk) met deze gemiddelden.
    21 schapen (zie je eerdere blogs met schapenfoto’s) leek me weer erg hoog.
    Hoeveel vis overigens, heb ik niet gevonden..
    Maar ja, lang niet alles staat er in uiteraard.

  12. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 10:44

    @Jan: je zou toch moeten weten dat een echte oplosser weliswaar kan ‘bewijzen’ dat iets niet klopt maar dan toch wel met de echte getallen moet komen opdraven!!
    Dat jij ipv 1600 flessen wijn , 160.000 flessen wijn drinkt in je leven (dat zijn er ongeveer 7,3 per dag (!!!) als ik even 60 jaar neem – ik neem niet aan dat je als kind al wijn drinkt) dan begrijp ik nu beter waar je hyperbolische overdrijvingen vandaan komen.
    Altijd dronken is ook een geregeld leven immers.
    Omdat je er naar vraagt: die foto (en nog bijgeknipt overigens) is een overzicht van wat 12.000 flessen melk betekent.
    Suggestie: even de documantaire bekijken. Leuk!
    Kun je ook zien wat er met 35.000 liter methaan gas gebeurd als je het ontsteekt.
    Voor jou (gezien de wijn) ook het honderdvoudige?

  13. Cathy 6 januari 2009 om 10:46

    @Aad.
    Zoals je weet heb ik die documentaire ook gezien. Het is een pracht lijst geworden Aad maar ik moet je bekennen dat ik op sommige punten behoorlijk afwijk en niet zo’n beetje ook. Maar ja, wij hebben het hier natuurlijk over het gemiddelde. Gelukkig maar!

  14. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 10:56

    @Cathy: prachtige documantaire, die we samen gezien hebben! Aaanrader voor iedereen om te gaan bekijken toch?
    Ik vind het eerder een aanbeveling als mensen afwijken van de norm 🙂
    Ga je mij/ons vertellen waar je stevig afwijkt? :-0Reactie is geredigeerd

  15. jan bouma 6 januari 2009 om 10:57

    @Aad 10:44
    Net als die statisticus, die verzoop in de rivier, verzoop ik misschien in de wijn die ik naar goed gebruik van de oude Perzen overigens ‘moet’ drinken.. De rekensom is als volgt: zeg 10 flessen per week x 52 weken per jaar x 40 jaar = 20.800 flessen x 750 cc per fles = 15.600 liter dus ik vergiste me. Het moet het "tien-voudige" zijn. Circa…
    Wat die methaanexplosie betreft..; dat is nou aardig van je dat je dat zegt want .. ik wou een propaan-tankoplegger van 30 ton laten exploderen op het Binnenhof. Propaan schijnt net zo explosief te zijn als methaan… maar daar studeer ik nog op; misschien kan onze wapenexpert @Martin mij even helpen met deze oplossing.
    Tot zo ver even; kijk later wel weer.-:))

  16. kuifje simon 6 januari 2009 om 11:01

    ’t Klopt ! Ben nu met een kansberekening bezig om alles te halen.

  17. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 11:03

    @Kuifje: betekent dat je nu met veel dingen mot ophouden of juist nog hard aan het werk moet :-))

  18. peter louter 6 januari 2009 om 11:03

    Wat minder vlees eten, scheelt behoorlijk op de grootte van onze schoenmaat.

  19. Summer 6 januari 2009 om 11:05

    Interessant artikel met veel wetens"waardig"heden Aad!
    Chapeau!
    Als ik zo al die consumptieartikelen de revue zie passeren dan moet ik tot mijn schaamte bekennen dat vele ervan niet en zelfs nooit in mijn consumptiepatroon voorkomen en- kwamen.
    Ik vermoed dat ik het cijfergemiddelde drastisch omlaag heb gebracht met alles wat ik NIET "consumeer"…))
    Tot mijn niet al te grote verbazing lees ik dat
    @ jan bouma de gemiddelde wijnconsumptie, naar eigen bewering, drastisch omhoog levelt. Bedenk wel: "Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan", goede morgen Jan!Reactie is geredigeerd

  20. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 11:06

    @Jan: "wijn": het was dus toch een hypebolische overdrijving van je. Dan is dat maar weer duidelijk..
    Tankauto: da’s een bijzonder idee van je!
    Suggesties voor een spandoek over de lengte van de tankauto:
    "laten we eens een frisse wind laten waaien door het binnenhof!"
    Of: "stank voor dank!"Reactie is geredigeerd

  21. Cathy 6 januari 2009 om 11:07

    Aad. 10.56.
    Ik zal daar nog een keertje op terugkomen tijdens een kroeggesprekje met jou.
    Fijne dag verder.

  22. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 11:08

    @Peter Louter:
    Minder vlees eten: dat scheelt heel erg veel, en is nog gezonder ook nog!
    Heb jij het aantal hectares voor jezelf al uitgerekend?Reactie is geredigeerd

  23. kuifje simon 6 januari 2009 om 11:09

    Tweede indruk: dacht eerst aan bijschaven en puntjes op de I; maar wordt nu flink buffelen op sommige punten: dus: buffelen 2.300 x (per half jaar – voorlopige schatting)

  24. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 11:11

    @Summer: heb jij die voetafdruk al berekend? Dan zou met het consuminderen deze ook ook stevig omlaag moeten gaan. Het vat overigens niet mee (schier onmogelijk, wat net het probleem aangeeft) op het wereldgemiddelde uit te komen..

  25. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 11:13

    @Cathy: ik had al ergens het idee dat deze vraag van mij niet in alle openheid zou worden beantwoord..
    Dan wordt het weer de kroeg!!:-)
    Jij ook een fijne dag: als je naar buiten gaat: goed inpakken!!Reactie is geredigeerd

  26. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 11:16

    @Kuifje Simon: haha, er wordt wat af gebuffeld!
    "Eindjes bij elkaar knopen" kan er ook nog wel bij. Ook een volkssport.

  27. jan bouma 6 januari 2009 om 11:35

    Vraag.
    Bestaat, of is er ook nog een statistische betrouwbare meetlat voor de humor? Ik geloof het niet.
    Sommigen scoren volgens mij daarop zo abominabel laag dat ik dan alles weer moet zien te compenseren naar een "dragelijk gemiddelde" voor eenieder. Anders gaat de wereld ook tenonder aan het ‘chagrin du monde!’

  28. nelus 6 januari 2009 om 11:49

    @Aad: weet je wat mij nou zo verwondert ?
    Dat die methaangassen nog steeds niet omgezet kunnen worden in duurzame energie.
    (1 minuutje van de baas gejat, die mij zo’n goede werknemer vindt dat hij er niks van wil zeggen)

  29. Ina Dijstelberge 6 januari 2009 om 11:59

    Mijn voetafdruk is erg klein en sinds ik weer in Nederland woon, nog kleiner.
    Ik vlieg nu niet en heb geen auto meer, bovendien is het aantal plastic flessen drastisch afgenomen omdat de melk hier in karton komt.
    Met andere woorden, de site kende ik al.
    Leuke bijdrage, ook ik kom in de knoop met het aantal keren verliefd. Of het moet betekenen dat er een hele rits mensen is die nooit verliefd worden.;-)

  30. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 12:14

    @Jan: als er een maat zou bestaan voor humor, dan zou jij vast ver boven het gemiddelde uitkomen.
    Hoeveel zuurpruimen worden er verorberd? 🙂

  31. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 12:15

    @Nelus: da’s een goede suggestie, met deze temperaturen zou een ingebouwde kachel wel wat hebben. Moet toch kunnen lijkt me. 🙂
    Werk ze!Reactie is geredigeerd

  32. EJW 6 januari 2009 om 12:16

    Interessant blog weer!
    Het is maar goed dat we de helft van ons leven slapen.
    Anders zou het niet op te brengen zijn

  33. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 12:20

    @Ina: da’s mooi. Ik dacht ook dat mijn voetafdruk ver onder het gemiidelde zou liggen gezien mijn sober leven. Dat bleek toch tegen te vallen. Bij een gemiddelde van 4,7 hectare kwam ik uit op 3.5.
    Ik had gehoopt dat het nog lager zou zijn. Niet zo makkelijk dus. Zou dat ook met klimaat te maken hebben?
    Verliefd: zou zomaar kunnen dat wat je zegt waar is. Maar als ik zelf even kitisch terugfilm ben ik denk ik ook maar een keer of vijf echt stevig verliefd geweest (kalverliefdes erbuiten gehouden).
    Tot nu toe :-0

  34. jan bouma 6 januari 2009 om 12:21

    @Ina…11:59
    Het gebrek aan dit soort registraties is dat men vantevoren geen algemeen geldend en geaccordeerde overeenstemming heeft over de statistisch getrokken conclusie(s) die worden gepresenteerd. Terecht merk je op: "mijn verliefdheden zijn x-maal meer dan het veronderstelde gemiddelde van slechts driemaal in je leven. Dat veronderstelt à priori dan wel een éénsluidend oordeel over wat "verliefdheid" inhoud geeft en definiëert.
    Zo ver komt men nooit. Je kunt er dus wat grove conclusies aan verbinden. De statistiek en de cijfers. Over die wel of niet bestaande "verliefdheden", dat genoemde aantal, overtref ik zeker met het 100-voudige… Maar als zo vaak; het gaat om de weerspiegeling van de verliefdheid. Blijft die zonder response is er geen sprake van "verliefdheid" die… – wellicht – het goedkeurende oordeel van de statisticus zal krijgen.

  35. wj-tje 6 januari 2009 om 12:23

    @aad
    Dit wordt leuk. Ga maar weer eens de de boel aflopen op Excel met de formule van Murphy.
    Bedankt! Op Drie Koningen. Een Feestdag hier.
    Beter kan je het niet maken, leuker wel.

  36. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 12:23

    @EJW: "de helft" slapen? Dan slaap jij wel heel veel.. Wat dacht je van ongeveer een derde..
    Ook wel interessant (gemiddeld mens van middelbare leeftijd):
    1/3 slapen
    1/3 werken
    1/3 ‘vrijetijd’: 1/4 forensen, 1/4 eten, 1/4 TV kijken, dan is er nog twee uur over voor wat anders.
    Zwaar leven :-0Reactie is geredigeerd

  37. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 12:26

    @WJ-tje: happy drie koningen gewenst, met veel mirre wierook en goud, en wijsheid natuurlijk! 🙂
    Die wet van Murphy in excell heb ik nog niet zo goed onder de knie. Misschien kan je de uitkomsten even delen met mij/ons!

  38. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 12:28

    @Jan: 12:21:
    =="verliefdheden", dat genoemde aantal, overtref ik zeker met het 100-voudige==
    Alweer?? Met de wijn zei je dat ook al.. (trok je ok al terug overigens..).
    Vrouwen in de Jan’s omgeving: berg u, Jan wordt nog wel eens verliefd!! 🙂
    300/60 = 5 keer per jaar!! Heerlijk..
    NOg wel een aardig gegeven overigens in deze: wetenschappers hebben vastgesteld dat verliefdheid een gesteldheid is die maximaal 6 maanden kan blijven bestaan. Daarna hoogsten even vluchtigjes (richting dezelfde persoon althans..).Reactie is geredigeerd

  39. eva 6 januari 2009 om 12:30

    Alleen van het lezen word ik al moe!
    ;)))
    gr eva

  40. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 12:33

    @Eva: leven is hard werken!! 🙂

  41. martin 6 januari 2009 om 12:43

    In zo’n exact overzicht ene schatting plaatsen. Ik doe een gooi.
    2.000 woorden per week x 5 (gemiddelde woorden) x 50 (twee weken afronding) x 60 (ik wordt 88 en schreef de eerste 24 jaar weinig en de laatste vier neem ik rust en lees alleen nog maar(?)) = 60 miljoen aanslagen. Overigens begon ik in 1987 op een schrijfmachine en pas een paar jaar later op een computer. Ook dat laatste heet wat mij betreft nog steeds schrijven.

  42. jan bouma 6 januari 2009 om 13:03

    @Aad 12:28
    Alleen wat betreft "de dames" vergis ik me nooit! Dus ga hier even niet mijn wijnconsumptie vergelijken met m’n "vrouwenconsumptie". Dat is een appels- en perenvergelijking! Terwijl de dames de lieve en zoete druiven voor me zijn gebleken. Nou jij weer! -:))

  43. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 13:10

    @Martin: interessant!
    == 2.000 woorden per week x 5 (gemiddelde woorden) == moet dat niet zijn: 2000 woorden per dag x 5 dagen (gemiddeld)?
    Je reactie allen al was 80 woorden goed voor 430 tekens (zegt ‘word’.)
    Ik zal ook eens een berekening loslaten van de ‘intensieve blogger’:
    3 blogs per week = 3 a4-tjes = 3 * 600 woorden = 2000 woorden per week (afgerond).
    + 50 reacties per dag (bij zichzelf en anderen)= 50 * 50 woorden = 2500 woorden per dag = 15.000 woorden per week (afgerond).
    Totaal 17.000 woorden per week, is (berekend uit enkele voorbeelden in word): 17.000 * 6 (inclusief spaties)= 100.000 toetsaanslagen per week..
    Dit gedurende zeg 50 weken en 60 jaar: 300 miljoen toetsaanslagen in je leven!!!
    Dat kunnen voor schrijvers natuurlijk ook pennestreken zijn 🙂
    Voor de gemiddelde werker (met de gebruikelijke e-mail cultuur) kan dit nog wel eens hoger zijn..
    En wat te denken van de SMS cultuur van met name jongeren? Dat hakt er ook in!Reactie is geredigeerd

  44. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 13:16

    @Jan: Als de wijn is in den man, is de wijsheid in den kan.
    Goede wijn behoeft geen krans.
    Is dat met vrouwen ook zo?
    Je bent nogal een kenner begrijp ik. 🙂

  45. jan bouma 6 januari 2009 om 13:38

    Aad 13:16
    Nog daargelaten dat de oude Perzen de wijsheid van de man pas in de kan wanen de dag erna… moet ik je toch werkelijk – als een beginneling – aan de hand nemen en leiden door het vrouwenland.
    Als jij nu nog twijfelt aan mijn gesteldheid daaromtrent heb je werkelijk geen f*ck begrepen van m’n boek!
    De tragiek is evenwel hier… DAT OOK DE VROUWEN ME NIET BEGRIJPEN. Ook zij scharen zich in het eeuwen aloude patroon dat zij ondergeschikt zouden zijn aan de man.

  46. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 13:41

    @Jan: misschien is het juist de man die het maar niet wil begrijpen dat ze al lang ondergeschikt zijn aan de vrouw. En dat de vrouwen die mannen maar in die waan laat. 🙂
    Verstandig van ze!

  47. martin 6 januari 2009 om 13:51

    Maar het past wel gemakkelijk allemaal op een CD-rom. Ik denk niet dat ik jouw aantal haal over die periode van 24 jaar tot 84 jaar.

  48. jan bouma 6 januari 2009 om 14:00

    @Aad 13:41
    Ook alweer de tragiek van ons huidige bestaan is, en bestaat hierin, dat INDIEN de vrouwen, ons mannen, niet verstaan omdat de vrouwen menen dat zulks "begrijpen" dan in hun eigen gelijk en voordeel uitvalt maar… dezelfdertijd ook weer niet (omdat de mannen de overwinnaars blijken); ontstaat er een confusie die zo ingewikkeld is dat ik er alleen nog uitkom met het juiste antwoord voor alle partijen.
    Dus.. als al die partijen nu domweg even doen wat ik zeg komt het allemaal goed.

  49. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 17:08

    @Martin: ik meen toch te begrijpen uit je eigen blog dat je al heel wat hebt afgeschreven tot nu toe. Tijdens het werkzame leven met name. Alhoewel bloggen ook aardig het toetsenbord doet rammelen, en de muis doet beroeren. Mijn wijsvinger is knap gespierd inmiddels :-)Reactie is geredigeerd

  50. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 17:11

    @Jan: die eerste zin van je heb ik 5 keer op mijn gemak doorgelezen, maar na een frisse wandeling door de zinige velden booen en heide kan ik die zin van geen kanten begrijpen.
    Nu heb ik twee opties: proberen het alsnog te begrijpen, of de suggestie in je laatste zin volgen, en dan maar "domweg" hopen dat het allemaal goed komt.. :-0
    Een advies?

  51. Jacopone 6 januari 2009 om 17:11

    ‘300 mensen zitten in ons huidige sociale netwerk.’ Dat is wel heel veel, Aad. Zelfs als dat inclusief bloggers is. Zeker weten? 🙂

  52. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 17:21

    @Jacopone: ik weet wel zeker dat het getal 300 is genoemd in de documentaire.
    De exacte definitie weet ik niet daarvan, maar het had iets te maken met het aantal mensen die je meerdere malen gesproken hebt in de afgelopen twee jaar, en waar beide personen elkaar herkennen. Een nogal ruime definitie dus. Meer dan bijvoorbeeld kennissen en al helemaal vrienden.
    Daar hoort bijvoorbeeld ook de kaasboer bij waar je om de week eens een stukje kaas koopt en die jou herkent.
    Gevoelsmatig kan ik me bij zo’n getal dan wel iets voorstellen.
    Jij?
    Wat ik dan weer laag vindt ten opzichtte van de 300, is het getal van 1700: mensen die je in je hele leven gekend hebt (onder dezelfde zelfde definitie)..
    P.S. of bloggers erbij horen, werd niet vermeld in de documentaire.. tikt lekker aan dan :-)Reactie is geredigeerd

  53. jan bouma 6 januari 2009 om 17:37

    @Aad 17:11… die laatste opmerking en aanbeveling van je aan mijn adres zou ik inderdaad sowieso maar volgen.
    Je begrijpt iets niet van m’n eerste zin, zo zeg je. Zelfs na een frisse wandeling niet over en door die heidestreken van je waar de "Witte Wieven" je om de oren zweven.
    Welnu. Ongeletterde; ik zal je even uit de droom helpen. Je stelde eerder in je comment van 13:41 uur "dat de vrouw eigenlijk de baas is over de man"…; maar laat nou mijn waarneming nu het tegenovergestelde constateren!
    Dus als de vrouw meent de man te laten zegevieren over haar met haar gedachte – ook volgens jou – dat zij dan eigenlijk toch de baas is en zegeviert.., constateer ik de overwinning en het gelijk van de man… IN DE PRAKTIJK. IN DE PRAKTIJK! Laat ik dat herhalen.
    Wat de vrouw er ook van zou denken, als in jouw model. Snap je? Ik denk het niet; vraag het daarom eens aan je Marie! Je weet wel, dat is je vrouw in haar slavenbestaan die nu in de keuken staat ter voorbereiding van je maal terwijl je dit leest…-:))

  54. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 17:46

    @Jan: even kort dat verhaal van de hemelpoort?
    Komt jan (da’s toeval overigens diezelfde naam)daar aan. Ziet twee ingangen (voor mannen). Ene een bord erboven: "waar de vrouw het voor het zeggen had (lange rij).
    Andere een bord erboven: waar de man het voor het zeggen had (hele korte rij). Jan gaat in deze rij staan.
    Roept ineens Piet vanuit de andere rij: hé Jan, wat doe jij daar?
    Zegt Jan: mijn vrouw zei dat ik in deze rij moest gaan staan..
    "Marie": ik zal even vragen aan haar wie er vanavond moet koken :-)Reactie is geredigeerd

  55. Afi 6 januari 2009 om 17:49

    Wat bijzonder om dat allemaal uit te zoeken.
    Nee, van een hele hoop dingen wist ik het niet.
    104.000 dromen…
    Heel interessant!
    groet van Afi

  56. jan bouma 6 januari 2009 om 17:56

    Zeg Aad… 17:46 uur.
    Ik ben toch even "in the mood" en ik ga op m’n website zoeken naar het ECHTE verhaal "aan de hemelpoort". De lezers van dit blog kunnen vele verhalen daar vinden door op 1 of 2 te klikken. Dus tot later. Ondertussen zou je wel aan Marie kunnen aanbieden de afwas te doen…:))

  57. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 17:57

    @Afi: van veel dingen kun je alleen maar dromen! 🙂
    Overigens was het allemaal uitgezocht, ik hoefde het alleen maar over te nemen.
    Als je een uurtje over hebt echt even die documentaire gaan kijken: echt de moete waard.
    Dan zie je wat het betekent. Wel eens 12.000 eieren bij elkaar gezien? Of 75.000 kopjes thee/koffie uitgestald op Travalgar square?

  58. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 17:58

    @Jan: zoekt en ge zult vinden ge zult vinden!
    "Aan kunnen bieden"? Korvee!! 🙂
    Denk jij nog steeds dat je op elke woensdagavond bij jou iets te vertellen hebt??Reactie is geredigeerd

  59. jan bouma 6 januari 2009 om 18:08

    @Aad 17:46
    @Van mij 17:56
    Dat luidt als volgt:
    Let wel… ik heb dit gedroomd dus dan dient er enige waarheid aan te worden toegekend. Sommige lezers zullen het verhaal misschien al kennen omdat ik het eerder hier vertelde. Voor de bijbehorende tekening van Hans Rijpma moet u wel naar m’n website; helaas is de VK nog niet zo ver dat er ook afbeeldingen of tekeningen op dit soort weblogs kunnen worden geplaatst.
    Enfin.. Hoe het er aan toegaat bij de hemelpoort schreef ik al ruim een jaar geleden op. Als volgt:
    ‘In de hemel…’
    Vechtstreek, 23 maart 2007
    Column door Jan Bouma/illustratie Hans Rijpma
    Het blijkt bijna allemaal te kloppen. De bijbelse voorstelling van de gelovigen: hoe het na uw dood verloopt en/of u dan wel of niet in de hemel komt. De ongelovigen onder u kijken hiervan op want die denken: er resteert alleen as na je crematie of de wormen doen zich te goed aan je na de begrafenis. “That’s all there is!” Fout! Ongelovigen! In mijn droom kwam ik de gehele bekende bijbelse voorstelling tegen met wat uitzonderingen waar de gelovigen weer van op zullen kijken. Na je dood kom je aan bij talloze hemelpoorten die er uitzien als enorme uitvergrote ogen van naalden en waar je gemakkelijk, met kameel en al, doorheen zou kunnen. Toch gebeurde dat niet overal bij die talloze poorten die ik links en rechts van me zag. (Er sterven natuurlijk elke minuut honderden mensen op de wereld die allemaal graag de hemel binnen willen vandaar dat het een drukte van jewelste was bij al die poorten). De moed zakte mij nu in m’n tenen want m’n schoenen had ik op de aarde achtergelaten. De ongelovige zag zich immers nu geconfronteerd met wat er in de Boeken staat en ik had dat nooit geloofd. De afrekening zou nu volgen, zo vreesde ik, want geregeld zag ik dat de enorme ogen van de naalden zich soms plotseling vernauwden en dan zat er een ongelovige klem (!) die er niet in mocht. Het angstzweet brak me uit terwijl ik opschoof in de rij voor me. Diegene die klem kwam te zitten, zo zag ik ook, kreeg dan onmiddellijk een zwarte kachelpijp op z’n hoofd en begon daaruit te roken… en verdween langs een roetsjbaan… vermoedelijk richting de hel! Dat zou, als ongelovige, natuurlijk ook mijn lot worden! Niets van dat al! Ik ging rustig door het oog van de naald en er gebeurde helemaal niets. Achter de poort werd ik opgewacht door God. “Ha!!” Zei hij (hij kende vast mijn gedachten) “Je dacht zeker, omdat je nooit in Mij geloofd hebt, dat je er niet in mocht! God begon te schateren. “Ja… dat denken al die gelovigen, jongen! Maar het interesseert mij geen “…piep….” (toen zei God een onparlementair woord dat ik voor u maar omdraai) “teer” of je nu wel of niet in Mij geloofd hebt. Kijk! Daar zit alweer een gelovige vast in het oog van de naald die er niet in komt; hij geloofde wel in Mij maar was een sekreet op aarde. Die komt er dus niet in. Kom mee! Gaan we even kijken bij Saddam Hussein die ik van Allah heb overgenomen. Allahs hemel is hier verderop maar Saddam rookte te zwaar via zijn kachelpijp en Allah vroeg me of ik hem in Mijn hel wilde opbergen. Als bevriende Goden doe je zoiets voor elkaar. Onze rookgasafvoersystemen zijn wel beter.”
    Nog een nieuwtje voor de gestorven dames. U krijgt voor eeuwig de 20-jarige leeftijd; behalve wanneer u dat niet wilt want u mag in de hemel ook oud zijn als op aarde. Ook krijgt u prachtige sexy gewaden om uzelf, en de gestorven mannen, te plezieren… Toen zei God nog tegen me: “Sluiers en hoofddoeken zijn hier wel verboden; daarvoor moet je in Allahs hemel wezen. En wat je boek betreft…; ach… denk aan wat Schopenhauer zei: “Wanneer een hoofd en een boek botsen en één van de twee klinkt hol, is het dan altijd het boek?” Ik: “Dus….. de bijbel klonk niet hol….?”
    God: “Nee, net zomin als jouw boek. Alleen de domme gelovigen, met een hoofd vol stro, snappen dat nog niet….!”
    (Tot zover dierbaren; volgende week weer een andere waarheid: groet.- Jan Bouma)
    ———————————————–
    Dus Aad.. er klopt geen hout van je verhaal. Slechts bij mij komt men op verhaal. Idem je Marie.. maar dat wist zij al.
    Tot morgen..:))

  60. Bart 6 januari 2009 om 18:21

    Oef, wel een heel grote voetafdruk hebben wij Nederlanders, Aad…
    Alleen dat ‘3 x verliefd worden’ lijkt me veuls te weinig ingeschat.
    Heeft een droge wetenschapper dit misschien voor het gemak bij zichzelf bekeken en maar als norm gesteld? ;))
    Hartelijke groet Bart (we groeten zo’n 1,4 miljoen keer in ons leven, schat ik zelf voorzichtig…) :))Reactie is geredigeerd

  61. Mo 6 januari 2009 om 18:23

    ‘douchen, dat is voor smerige mensen’ zei een vriendin van mij eens. Maar ik geloof toch echt dat ik vaker dan 7100 keer onder de douche ga in mijn leven. Namelijk iedere dag, en ik ben ouder dan 19 jaar.

  62. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 18:27

    @Jan: dat verhaal van het oog van de naald en die kamelen staat volgens mij zelfs in je boek! (Mocht je dat zelf vergeten zijn, zoek het even op, ik hoor wel welke pagina dat is).
    Mooie column overigens.
    Maar zoals je al stelt in je verhaal hierboven: er zijn vele poorten (ook naar de hel trouwens).
    Dus mijn verhaal sluit het jouwe niet uit! 🙂
    Nu kan ik er slecht over meepraten geef ik toe. Ik moet ook maar afgaan op de verhalen van mensen die het denken te weten en/of stellen er geweest te zijn..Reactie is geredigeerd

  63. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 18:31

    @Bart: inderdaad een flinke voetafdruk. Amerikanen nog meer dan het dubbele overigens..
    5% van de wereldbevolking zorgt voor meer dan 25% van alle vuiligheid..
    Dat verliefd worden (3x), daar vallen meer mensen van om 🙂
    Veel liefdevolle mensen hier op het blog?

  64. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 18:35

    @Mo: er zijn mensen die zeggen dat het slecht voor je huid is! Maar ja die vernieuwd toch regelmatig..
    elke dag: 365*80=30.000 keer (afgerond).
    5 keer meer dan gemiddeld!
    Samen douchen bespaard water, en je kan je rug ook goed laten soppen :-)Reactie is geredigeerd

  65. Bart 6 januari 2009 om 18:37

    Ja, Aad, wat dat verliefd worden betreft (roepen dat er niks van klopt, dat het veel te weinig is) laten we ons zo wel mooi in de kaart kijken, haha! :))

  66. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 18:47

    @Bart: maar verliefd zijn is toch een van de mooiste en krachtigste emoties die je kan hebben? Kan niet vaak genoeg gebeuren eigenlijk 🙂

  67. nelus 6 januari 2009 om 18:47

    @Jan:18:08. Prachtig. Het lijkt wel een zondagspreek van een blog van maaaaaaanden geleden. Zo ken ik je weer. Moet je vaker doen, me laten schaterlachen en me mooie vertellingen doen. Ik lig aan je lippen.

  68. Sjoukje 6 januari 2009 om 18:48

    Ik durf me niet meer te bewegen Aad. Bang dat ook dat wordt geregistreerd. Acht jaar televisie?! In geen honderd jaar.

  69. Bart 6 januari 2009 om 18:50

    Ja, zo is het Aad! :))
    Helemaal mee eens…

  70. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 18:50

    @Nelus: je hebt gelijk, Jan zou toch zomaar columnist kunnen zijn/worden. Maar ja, aan bloggen wil hij niet eens beginnen.
    Doe je morgen mee aan de marathon?
    Giethoorn of Oostvaardersplassen?
    ook mooi daar..

  71. Sjoukje 6 januari 2009 om 18:51

    En alweer verbaas ik me over het aantal tags dat jij kunt plaatsen. Als ik mazzel heb echt mazzel dan krijg ik er eentje in en na dertig keer een tweede. Tags waren mijn specialiteit ik kon er veel in kwijt. Kun je mij uitleggen hoe dit kan?

  72. nelus 6 januari 2009 om 18:51

    @Aad: dat klopt, verliefd worden kun je niet vaak genoeg doen. Wat een heerlijke emotie.
    Maar ohohohohoho, wat kost het een energie.
    Ik heb me wel eens ziekgemeld omdat ik zo overmand werd door die gevoelens dat ik me niet kon concentreren op mijn werk. Nou, is dat verliefd of niet soms ?

  73. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 18:52

    @Sjoukje: inderdaad 8 jaar. Niet te geloven toch!! Da’s tien procent (ongeveer) van een heel mensenleven, inclusief slaap ook nog eens..
    En dan te bedenken dat de hoogste kijkcijfers ook nog eens door de grootste bagger gehaald worden…
    Zie net je vraag over tags: als je je blog plaatst met tags (de eerste plaatsing) dan verdwijnen sinds kort alle tags..
    De truuk is om dan de blog via "wijzig dit blog" weer terug te halen. Als je ze er dan bijzet gaat het wel goed. Probeer maar zou ik zeggen bij een bestaand blog.. Gaat vast lukken :-)Reactie is geredigeerd

  74. nelus 6 januari 2009 om 18:56

    @Jan: ik heb nog geen reactie gezien op mijn vraag of je Tariq Ramadan ook hebt gezien bij de VPRO gisteravond. In wintergasten. Ben wel benieuwd wat je ervan vindt.

  75. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:01

    @Nelus: kost veel, maar wel een prachtige energie. En een positieve energie!
    Niet kunnen concentreren op mijn werk: daar was voor mij niet zoveel voor nodig :-))
    En? Hoeveel keer was je echt verliefd?
    Ik beloof het niet door te sturen naar je werkgever opdat deze even de ‘baaldagen’ gaat noteren.. niks baaldagen: genotsdagen!!
    Dat moet ook kunnen/mogen toch?
    P.S. : deze laatste komt vast in WJ-tje zijn VSp programma te staan..

  76. Rubio 6 januari 2009 om 19:05

    Slechts 10 sexuele partners in je/ons leven? Dan meen ik toch wel enige compassie met vele Nederlanders te moeten hebben gezien dit ‘schrale’ gemiddelde…

  77. nelus 6 januari 2009 om 19:06

    @Aad: ik zou het niet weten. Maar vaak genoeg in elk geval. Ik denk meer dan het gemiddelde van wat jij noteert. Maar de emoties verschilden wel van elkaar. De ene keer was het heftiger dan de andere. En de ene keer had ik het beter onder kontrole dan de andere keer.
    Dus: met dat ziekmelden valt het wel mee. En: je moet nogaf wat werkgevers inlichten als je me wilt "aangeven".
    7-tien: kijk, en hier rust dan weer zegen op.

  78. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:12

    @Rubio: Casanova?
    Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik haal dat niet! En verwacht het ook niet te halen..
    Ben ik toch een ‘schraalhans keukenmeester’?
    Maar fijn dat je toch enige compassie met me hebt. :-))Reactie is geredigeerd

  79. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:15

    @Nelus: echt verliefd haalt bij mij een score van 5-maal. Waarvan één persoon zelfs twee maal met een tussenpose van meer dan 30 jaar.
    Tja, het leven kan wonderlijk verlopen :-))

  80. nelus 6 januari 2009 om 19:15

    @Aad: dan even over die luiers. Stond gisteren bij AH achter een vader die Pampers kocht. Mien god, € 36.– voor twee pakken en dan ook nog in de aanbieding. En als ik dan kijk naar de vervuiling die dit oplevert. Kunnen we niet gewoon terug naar de katoenen luier ? Poep en pies: in de emmer, weken en eens per 3 dagen in de wasmachien. Deze berg van jou raken we immers nooit meer kwijt ?

  81. nelus 6 januari 2009 om 19:16

    @Aad: maar ja, jij bent dan ook een gelukkeling.
    7 = zegen

  82. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:24

    @Nelus: dat is ook een groot probleem. Voordat je zindelijk wordt heb je al voor ongeveer 10% van al je afval in een mensenleven gezorgd als je wegwerpluiers hebt gebruikt. En je hebt er niet eens wat over te zeggen!
    Als je in de pubertijd komt zeggen de ouders dat je lui bent.. Ook al zoiets.
    Dus: terug naar de katoenen luier. Moet natuurlijk ook gewassen worden, maar altijd nog veel meer ecologisch verantwoord!
    Reclame campagne: "heb schijt aan de pampers!"
    Ik zag net je volgende reaktie: inderdaad, ik prijs elke dag!! Maar ik heb jou ook nog nooit horen klagen, gelukkig: gelukkeling!Reactie is geredigeerd

  83. jan bouma 6 januari 2009 om 19:31

    @Nelus 18:56
    @Aad
    Inzake Tariq Ramadan. En je vraag wat ik van hem vind. Misschien spijtig voor je maar ik beschouw hem als iemand die ik betitel als "de schipperaar" zonder ruggengraat en hij vertelt zijn verhaal dus eigenlijk zonder moraal. Wat hij zou moeten doen is de top – ik herhaal het maar even DE TOP van al die Islamitische landen ongenadiglijk de les lezen dat ze huichelaars zijn pur sang. Heb al vele malen hier aangegeven dat die huichelaars wel een Islamitisch Handvest ondertekenen in 1981 maar in de praktijk, net zo goed overigens als vrijwel alle Westerse landen dat niet doen met hun Handvest uit 1948, zich er niet aan houden en het schenden.
    Zo zie je dus voor je ogen ontrollen het drama van de lafheid van de intelligentsia. Zij zijn te koop! Als ik mij niet vergis staat Tariq Ramadan ook mede op de payroll van het sultanaat Oman en in ieder geval wordt hij gesteund vanuit de conservatieve Islamitische wereld waar ik vanwege de huichelarij geen goed woord voor overheb. Dit betekent dat ik niet de miljoenen tellende moslimbevolking aanklaag maar hun verantwoordelijke TOP die er belang bij heeft dat er niets verandert. Er geen democratisering optreedt. Het gaat allemaal te langzaam.
    Voor de rest Nelus.. ik heb de pest aan de schrijverij dus dan herhaal ik maar wat (zoals hierboven uit m’n archief; het verhaal "aan de hemelpoort", dat staat overigens niet in m’n boek).
    Indachtig verder de overweging dat als je veel schrijft de soep dunner wordt men beter mijn woorden op een goudschaal kan leggen; de zeldzaamheidswaarde telt dan.-:))
    Nu echt tot morgen, moet wat anders gaan doen.

  84. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:35

    @Jan: heb ik toch iets gevonden wat niet in je boek staat (de kameel en het oog van de naald).
    Mijn dag is weer goed. (was het al, maar het is nog beter geworden..).
    Je stelt immers altijd dat alles in je boek staat :-))

  85. Rubio 6 januari 2009 om 19:41

    Aad; Casanova? Geenszins (meer), die tijd is over (zou over kùnnen zijn)…Maar ben wel jong geweest, jij toch ook…?Reactie is geredigeerd

  86. Zusenzo 6 januari 2009 om 19:42

    Daarom ben ik zo moe : )

  87. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:44

    @Rubio: van een ding ben ik wel zeker: ja, ik ben ook jong geweest. Maar misschien heb ik iets gemist? :-))

  88. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:45

    @Zusenzo: wat een werk verzetten we inderdaad!! Er blijft geen tijd over voor wat anders 🙂

  89. Rene Scheffer 6 januari 2009 om 19:50

    Het aantal van 5200 appels haal ik niet, dat is zeker.

  90. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 19:51

    @Rene: maar een aantal getallen zul je denk ik wel overtreffen!
    En: je moet appels en peren niet mer elkaar vergelijken 🙂

  91. nelus 6 januari 2009 om 19:58

    @Jan: Het is mooi om te zien waar de verschillen ontstaan. Jij richt je op de intelligentia. Tariq Ramadan richt zich op educatie. Wat ik ervan heb begrepen is dat hij d.m.v. onderwijs, opvoeding enz. er toe wil bijdragen dat er meer kennis ontstaat voor de bevolking. Zijn insteek is m.i. : zorg ervoor dat de bevolking zich meer ontwikkelt. Veel meer vanonderuit dus. Terwijl jouw pleidooi er een is van bovenaf. Dat is echt een visie verschil. Ik moet je zeggen: ik was onder de indruk van deze man. En van zijn ideeen om de (moslim) wereld op een andere wijze te ordenen.

  92. coby 6 januari 2009 om 20:22

    Tsjonge! Ik heb statistiek altijd al een raar vak gevonden…. :-))
    Hartelijke groet, Coby

  93. de Stripman 6 januari 2009 om 20:31

    Indrukwekkend, Aad ! Je hebt leugenaars, grote leugenaars en statistici, zegt men wel. En op het gevaar af nog iets me melden wat wellicht al eerder gezegd is (ik heb niet alle reacties doorgenomen): de dood schijnt juist niet statistiach te bewijzen te zijn. Ik las eens ergens dat er op dit moment namelijk meer mensen op de aardbol rondlopemn dan er ooit gestorven zijn…;o)

  94. viktor loman 6 januari 2009 om 20:49

    Ik vind het ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO jammer van die hersencellen!!!!
    Dat kun je trouwens ook goed merken in de wereld!
    groetjes
    rené

  95. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 21:06

    @Nelus: Jan probeert toch ook iedereen op te voeden 😉

  96. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 21:07

    @Coby: met statistiek kun je je jezelf nog wel eens tegenkomen. Daarom? 🙂

  97. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 21:14

    @Stripman: met statistiek kun je veel bewijzen. Maar om sommige kun je niet heen!
    Dat laatste heb je misschien niet goed gelezen. Er schijnen (geen statistiek maar schatting/wiskunde) ongeveer 107 miljard mensen ooit geboren te zijn.
    Nu op aarde: 6,5 ongeveer.
    Nogal een verschil 🙂

  98. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 21:15

    @Viktor Loman: stel je voor dat hersencellen wel vervangen zouden worden.
    Voordeel is natuurlijk dat je wel eens wat vergeet. Maar nadeel is ook dat je nog al eens wat vergeet!! 🙂

  99. de Stripman 6 januari 2009 om 21:39

    Daar moet ik je gelijk in geven, Aad. Ik heb net nog even gezocht naar die tv-serie die er ooit was, met in de titel het totaalaantal Nederlanders dat ooit geleefd zou hebben. Dat blijkt 58 miljoen te zijn.
    Waaruit ook maar blijkt dat je wilde uitspraken nooit zomaar voor waar aan moet nemen…;o)

  100. martin 6 januari 2009 om 21:58

    Ja je hebt denk ik wel gelijk met die 300 miljoen. Heb nu heb ook ik een betere schatting gemaakt. Dat betekent wel 50 miljoen geschreven woorden, naast 123 miljoen gesproken. Dat is bijna de helft. Hoop niet dat die verhouding verder de kant van het geschreven woord op gaat.
    Vliegen mis ik ook. Mijn systeem zou zijn iedereen aan het begin van zijn leven een strippenkaart met 200.000 km. Voor velen veel te veel, voor anderen veel te weinig. Overigens hadden we het er gisteren aan tafel over en mijn zoon van tien vond het geen goed systeem, want als je zoon in Canada ziek is en je hebt geen kilometers meer, wat dan…..? Mijn oplossing zorg dat je altijd een restje overhoudt. Die werd als flutoplossing van de hand gewezen.Reactie is geredigeerd

  101. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 22:06

    @Stripman: en zo is het maar net, wat betreft wilde uitspraken. Die zijn immers bij de wilde beesten af.
    Over het aantal mensen dat ooit is geboren:
    http://www.depers.nl/wetenschap/264295/1075-miljard-mensen.html
    Zal wel ongeveer kloppen..Reactie is geredigeerd

  102. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 22:09

    @Martin: dan ben je toch meer een prater dan een schrijver dus.. Klopt dat?
    Stippenkaart: bijzonder idee. Inclusief rijden? Of rijden+vliegen?
    Slimme zoon heb je, maar daar had ik al eerder iets van je over gelezen :-)Reactie is geredigeerd

  103. jan bouma 6 januari 2009 om 22:44

    @Aad re… 19:35
    Je blijkt toch gelijk te hebben! Het staat wèl in m’n boek, en waardoor ik ook weer gelijk krijg met de bewering dat alles erin staat.
    Dus ook het verhaal van "het oog van de naald en de kameel bij de hemelpoort". Omdat ik het zelf nogal humoristisch vind schrijf ik er ’n stukje van over. Je vindt het op blz. 145. Als volgt:
    (er gaat heel wat aan vooraf)
    "Maar meneertje, nu doet het weer…!"
    – Wat..!?
    "U beledigt de patserige prelaat in z’n soepjurk!"
    Maar daar bedoel ik natuurlijk mee allerlei soortige "patserige Prelaten" en de meeste zijn van profane oorsprong, de dictators, de politici en de krijgsheren, de ulema’s en de ayatollah’s en in het algemeen "de domeinjagers". Hoewel… die ene dikke patserige prelaat die ik ten grave droeg, zal, net als de kameel, ook wel niet door het oog van de naald hebben kunnen kruipen…; bovendien had hij mij net weer met smaak zitten vertellen (vanwege die lamsbout natuurlijk) dat hij zich "rot zou schamen" wanneer Jezus/Allah/Visnu/Boeddha ineens weer terug op Aarde zouden komen… en al zijn rijkdom zouden zien. De onbeschaamde vlegel zit met z’n schijnheilig smoel naar u (en Jezus etc.) zich ook nog (zogenaamd) te verontschuldigen; zo van… "Ach, kijk mij nou toch, eenvoudige zondaar die ik ben." En zijn gelovig volk knikt maar deemoedig "Ja en Amen" bij het aanhoren van zoveel "zelfkritiek-van-de-zondaar". De huichelaar. Enz. enz.
    (het wordt nog veel gekker maar dat leest u zelf maar; t is sowieso een godsmirakel dat ik sneller schrijf dan God kan lezen; dat zei Vestdijk.)
    @Nelus
    Het onderwijs dient Topdown en bottom-up tegelijkertijd te gebeuren. Die Tariq Ramadan vergeet "de patserige prelaten" uit dat stukje hierboven omdat hijzelf er ook toe behoort…
    Tot morgen!

  104. martin 6 januari 2009 om 22:59

    Nee ik heb het dan alleen over vliegen en ik heb het idee dat jij behoord(e) tot de groep die aan die 200.000 bij lange na niet genoeg zou hebben.
    Autorijden? Ach ja, daar heb ik me ook http://www.volkskrantblog.nl/bericht/235335 over uitgesproken.

  105. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 23:05

    @Martin: ik ben bang dat je gelijk hebt. Heel wat vlieguren er op zitten. Ik schat grofweg het driedubbele.
    Maar inmiddels met de jaren wat/veel wijzer geworden. De laatste was drie jaar geleden. Mogelijk de allerlaatste. Nooit te oud om te leren.
    Die hekkensluiter-blog herinner ik me nog goed! :-)Reactie is geredigeerd

  106. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 23:08

    @Jan: Zie je nou wel! En dan wil ik ook nooit meer van je horen dat ik je boek niet goed gelezen zou hebben!!!! :-))

  107. Zilvertje 6 januari 2009 om 23:13

    Ohhhhhhhhhhh, wat een lijst, maar ik zie ook dat ik enorm afwijk, maar ik verklap niet waar, nou eentje dan, ik heb maar een auto gehad en de rest, haahahahahaha, nee, ik zeg niks en wat een stront he en uit zo een klein gaatje.Reactie is geredigeerd

  108. wj-tje 6 januari 2009 om 23:22

    @allen
    Gaarne vernemend wat de "Nieuwe Wereld" te zeggen heeft.
    Lees terug naar pagina 358 e.v.
    Ik voel me aangesproken. Ben niet slechts een
    ‘dommen en onwetenden’.
    De rest van de afsluitende tekst is veelzeggender dan zijn aanhef op pagina 5

  109. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 00:02

    @Zilvertje: lijstjes zijn er gelukkig om van af te wijken! :-))

  110. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 00:03

    @WJ-tje: waar heb je het over? Welk boek?

  111. wj-tje 7 januari 2009 om 04:49

    "May all other flags burn in hell"

  112. spuitelf 7 januari 2009 om 05:54

    (Nou heb ik verdomme alweer 3 keer ingestuurd, een kwartier gewacht en kom ik via die kutserver wéér op de voorpagina terecht!)
    Nog eens:
    Ik wist niet dat ik het in me had.
    Vergat je er een?
    250 kilo sperma per (mannen)jaar.

  113. ceesincambodja 7 januari 2009 om 05:55

    Per leven moet dat natuurlijk zijn.
    Maak ik daardoor ook nog fouten!

  114. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 10:02

    @Cees: ik begijp goed dat je dit gegeven even op het net wilde kwakken. Het kostte wat moeite maar dan heb je ook wat!! :-))

  115. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 10:03

    @WJ-tje: dank: ik zal het boek er weer even bij pakken, en kijken wat je precies bedoelt. Ik kom er op terug..

  116. nelus 7 januari 2009 om 10:42

    @Jan: 22.44 Ja Jan, iedereen hoort toch ergens bij ? Je kunt die man toch niet verwijten dat hij in een intellectueel gezin geboren is ?
    En dat hij goed ontwikkeld is en een prachtige opleiding gedaan ? En dat hij nu in Afrika bezig is de bevolking op een hoger educatief peil te brengen ? Wat zeur jou ? Moet hij er als een derde wereld burger uit gaan zien om door jou gerespecteerd te worden ?
    Respect= trouwens zijn sleutelwoord voor het oplossen van de problemen tussen de religies, anders denkenden en andere culturen.

  117. nelus 7 januari 2009 om 10:44

    @wj-tje: wat zie ik nou ? Ben je het boek van Jan Bouma aan het promoten ? Wat is er met je gebeurd ? Of heeft Jan jou als PR-man ingehuurd ?
    7

  118. nelus 7 januari 2009 om 10:48

    @Aad: dat getal van het wc-papier kunnen we enorm beinvloeden. Als we allemaal ons toilet aanpassen. A la Zuid-Europa. We wassen onze billen. Kunnen we weet niet hoeveel bomen besparen.
    En dat dat papiergebruik (kranten, boeken) maar ook printpapier. Met de digitalisering zouden we minder gaan gebruiken, zo was de voorspelling. Sinds we kunnen printen is het papiergebruik drastisch toegenomen. Dus ik vermoed dat jij nog oude cijfers hanteert ?
    Als ik de pakken papier zie op de tafels van de vergaderingen die vervolgens zo de papierinbak ingaan. En ook nog niet eens dubbelzijdig gecopieerd. Schande vind ik het.

  119. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 11:10

    @Nelus: heb jij de aannemer al een offerte gevraagd voor een ‘indisch toilet’?
    Ik geloof niet dat die cijfers oud zijn. De preciese datum weet ik overigens niet.
    Op papiergebruik kan inderdaad heel wat bespaard worden. Sinds de uitvinding van de kopieermachine en daarna de PC en printer is er heel wat uit de hand gelopen. En wat dacht je van die dagelijkse pakken papier aan reklamemateriaal die de bus binnenkomt als je geen sticker op de deur hebt?
    P.S. Ga je vandaag nog meedoen aan de schaatsmarathonnen? :-)Reactie is geredigeerd

  120. nelus 7 januari 2009 om 11:25

    @Aad: nee, ik geef graag anderen nu eens een kans om te winnen. Dus ik heb vrijwillig van deelname afgezien. Althruistisch he ?

  121. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 11:31

    @Nelus: Da’s mooi van je. Je bent te goed voor deze wereld!
    Maar toch wel een beetje slootjesschaatsen neem ik aan?

  122. jan bouma 7 januari 2009 om 11:54

    @Nelus 10:42
    Een wat flauwe vertolking geef je daar inzake Tariq Ramadan. Het maakt uiteraard niets uit ‘hoe de man eruit ziet’, welke vooropleiding en/of wat zijn voorgeschiedenis is, etc. De mens zal worden beoordeeld op z’n daden en de vraag: ‘WAAR STAAT U VOOR?’ En als bij uitstek deze intellectueel zijn ogen sluit voor de grote OORZAKEN van de misstanden, maar die ongemoeid laat, terwijl hij zegt ertegen te strijden en de verheffing van de moslimbevolking na te streven, valt hij voor mij door de mand. Heb er meer over opgemerkt maar dat lees je selectief niet; kennelijk.
    Maak je verder niet ongerust dat @WJ’tje een paar treffende citaten vindt in m’n boek; ’t is allemaal voor de goede zaak moet je maar denken.
    Opmerking voor eenieder en speciaal Nelus:
    Geniet eens van Dominee Gremdaat en z’n huidige video; en zijn wensen voor 2009.

  123. amelie.pardouze 7 januari 2009 om 12:42

    Fantastisch Aad, dit ga ik kopiëren. Ik denk zo’n 6.89 procent van mijn dagelijkse lachen bij dit stuk gelachen te hebben, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen…

  124. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 12:52

    @Amelie: als je nog harder wilt lachen, zou ik de suggestie willen geven toch echt even die documentaire te bekijken (zie link in blog).
    Erg leuk!!

  125. wj-tje 7 januari 2009 om 14:35

    nou,
    een 1.000.000.000.000.000.000 cd-roms kunnen er ook nog wel bij.
    postzegels ook.
    bedankt.
    de goede verstaander heeft een half woord of briefje nodig wat hier in dat blikken ding lag.

  126. wj-tje 7 januari 2009 om 14:41

    zoveel, alleen de koperen munten van de Euro vergen dat om de boel draaiende te houden.

  127. Katz 7 januari 2009 om 15:10

    Dag Aad, ik heb dit artikel gelezen en ook (jouw) reacties, waarvan ik bij sommige in katzwijm heb gelegen. Dat was in elk geval lachen !
    Maar over het algemeen verontrustend is het wel. Al dat afval alleen al. Ik hoop dat er alsnog een recyclingoplossing voor komt.Ik weet `t, het is naïef, maar toch.
    Die foto bij jouw column lijkt wel wat op de Melkweg.
    Groetjes.

  128. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 15:10

    @WJ-tje, ik doe mijn best een goed verstaander te zijn. Maar soms ontgaat me er ook weleens wat..

  129. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 16:15

    @Katz: leuk gevonden: de melkweg!
    Het was wel weer een boeiend onderwerp inderdaad. Het maakte nogal wat los, en dat was nou weer de bedoeling natuurlijk.
    Leuk dat je weer even voorbijkwam! 🙂

  130. nelus 7 januari 2009 om 17:08

    @wj-tje: inderdaad, de goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
    @Aad snapt er niks van maar dat kan ook niet.
    Zie elders

  131. nelus 7 januari 2009 om 17:12

    @Jan:"Opmerking voor eenieder en speciaal Nelus:
    Geniet eens van Dominee Gremdaat en z’n huidige video; en zijn wensen voor 2009"
    waarom ik nou weer speciaal.
    Ds. Gremdaat: ach ik vind er niet zoveel meer aan. Zag hem onlangs nog in de Oosterpoort in Groningen in een bepaald kader. Viel me erg tegen. Maar op jouw verzoek en speciaal voor Nelus ga ik wel weer even luisteren en kijken.
    Zo ben ik dan ook wel weer Jan.
    P.S. De ouders van Tariq zijn wel om politieke redenen gevlucht uit Egypte naar Zwitserland he ? Dat weet je toch wel Jan ? En zijn grootvader is als oprichter van de Moslimbroederschap vermoord door de geheime dienst. Me dunkt, dat lever je toch wel wat voor de goede zaak of niet soms ?

  132. jan bouma 7 januari 2009 om 17:37

    @Nelus 17:12
    Omdat je in zijn video-boodschap kunt beluisteren dezelfde boodschap die ik ook heb.
    Verketter niet de idealisten.
    Verketter niet de hoop.
    Maar verketter wel je eigen negativisme en je nihilisme. Eenieder trekt nu z’n eigen conclusies maar.
    Maar je gaat ernaar kijken zeg je. Ben benieuwd wat je reactie is "na het kijken".
    Ook de voorgeschiedenis van Tariq Ramadan en diens ouders interesseren me niet. Het gaat om de vraag WAAR STAAT U VOOR? In dit tijdsgewricht en met de huidige aangedragen kennis. Wellicht waren zijn ouders misschien moediger dan hij. Ik hoor niks van zijn stellingnamen. Daar gaat het om.
    Voorbeeld:
    Hoor ik hem fulmineren tegen de domeinjagers in Nigeria of in de Sudan? Hoor ik hem fulmineren tegen de "soepjurken" van Saoedië- Arabië, de Golfstaten, zij het in mindere mate; de corruptie van de gehele Noordkust van Afrika van Marokko tot en met Egypte, Pakistan en Indonesië alwaar de madrassahscholen opgang maken?
    NEE!
    En daar reken ik de man op af. Idem hij niet laakt de vernacheling, de verkrachting, door de Islamitische Staten van hun "Handvest" uit 1981. Hij kiest geen stelling. Daar gaat het mij om. Zoals trouwens bij eenieder de BALANS kan worden opgemaakt die pretendeert "iets te vertellen zou hebben" maar in de praktijk niks.

  133. nelus 7 januari 2009 om 17:42

    @JanL ik ga er niet naar kijken. Ik heb er al naar gekeken. Zondagavond in wintergasten van de VPRO. De moeite waard als je het niet hebt gezien om via uitzending gemist nog eens te kijken. Met Joris Luyendijk. Ik vond het bijzonder interessant. En volgens mij neemt hij wel stelling alleen op een andere manier dan jij. Maar het gaat toch niet om de vorm maar veel meer om de inhoud ?Reactie is geredigeerd

  134. jan bouma 7 januari 2009 om 17:58

    @Nelus 17:42
    Ja, die "inhoud" blijkt niks voor te stellen want: "geen resultaat!" Al 3000 jaar niet overigens. Men kan gevoeglijk in ieder geval die conclusie trekken.
    En ik krijg geen ondersteuning om mijn variant te toetsen vanwege… juist ja, de belanghebbenden die dat niet zien zitten noch willen in hun belang!
    De cirkel is dan rond. De domheid blijft zegevieren. Groeten! JB

  135. nelus 7 januari 2009 om 18:06

    @Jan: dit leidt nergens toe natuurlijk. Een inhoud die niks blijkt voor te stellen omdat je geen resultaat kunt zien. Dit soort processen gaat langzaam. En duurt meer dan 1 mensenleven. Al is Tariq maar 1 schakeltje die leidt naar een betere verstandhouding tussen de religies, tussen de culturen, tussen de noor-zuid verhoudingen, dat is dan toch al winst.

  136. Helen 7 januari 2009 om 18:26

    Ik wist het niet. Er gaat een wereld voor mij open sinds ik blog:-)

  137. jan bouma 7 januari 2009 om 18:30

    @Nelus…; sorry! Ik dacht dat we eerder het er over eens waren dat EEN REVOLUTIE nodig is en geen ‘pappen-en-nathouden-scenario’ dat tot niets leidt.
    Ha! Je veronderstelt een "winst" zeg je.., terwijl ik alleen maar verliezen zie. De wereldverhoudingen tussen de volken en de religies verslechteren met de dag. Lees de kranten! Die kranten doen overigens verslag zonder zelf stelling te kiezen.
    Dat is een strijdpunt tussen mij en de pers en de media. En dat ze daarom worden "afgemaakt" via Dante’s Inferno verbaast mij niet. Ook pers en media gaan namelijk de vraagstelling uit de weg die luidt: WAAR STAAT U VOOR?

  138. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 18:40

    @Helen: flink rondlezen.. dan zie en lees je nog eens wat 🙂

  139. nelus 7 januari 2009 om 18:51

    @Aad: 11.10 nee, ik heb nog geen offerte aangevraagd. Nee. Maar als ik dat op mijn eentje doe dan helpt dat ook niks natuurlijk.
    Wij – De noord-europese landen – moeten dat als gedrag gaan invoeren. Dan pas gaat het wat helpen met die bomen en al dat papier.
    Mag ik het weekend gebruik maken van het feit dat ik jouw adres ken – vanwege mijn etentje met jou in 2008 voor de uitreiking van de Gouden Kerstballen wedstrijd ? Ik heb wat voor je namelijk dat ik graag persoonlijk wil afgeven. Zo niet, dan doe ik het op de post.

  140. Draver 7 januari 2009 om 19:14

    Zitten mijn fiets km er ook bij, anders heeft het geen waarde.

  141. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 19:53

    Draver: haalde jij niet ronde 10.000 km per jaar? Ver boven het gemiddelde natuurlijk.
    Mag ik een schatting maken? 100 km per jaar * 70 = 7.000 km gemiddeld als totaal?

  142. Aad Verbaast 7 januari 2009 om 19:56

    @Nelus: verbeter de wereld begin bij jezelf toch?..
    "uitreiking Gouden Kerstballen wedstrijd": die is al uitgedeeld.. aan een zeker Nelus nog wel!! :-)))
    Maar altijd welkom om even langs te komen hoor. Ik mail mijn uiteraard druk bezette agenda wel even door naar je..

  143. wj-tje 8 januari 2009 om 01:39

    @aad en @nelus
    als daar een etentje uitrolt hier een recept voor het ‘dessert’ of toetje. Alles uit blik, pakjes en buisjes.
    Voor 4 personen.
    – 1 ltr gemengde vruchten. Laten uitlekken.
    – toevoegen 1 blikje uitgelekte mandarijnen
    – Vruchtenvocht bewaren.
    – 1 liter vanille ijs uit de diepvries.
    – Een flinke scheut likeur naar smaak.
    – 250 cc houdbare slagroom
    aftoppen met:
    – warme kersen zonder pit. (Denk om het gebit)
    – overgieten met het vruchtensap, 250 cc onopgeklopte slagroom en een schuimtablet Vitamine A-Z toevoegen.
    -daarna aftoppen met zgn. ‘mannen’ slagroom uit een spuitbus om de boel op te fleuren.
    – Ietwat chocoladelade poeder er tenslotte overheen uit een strooibus.
    Je weet niet wat je ziet en proeft. Wel die schuimtablet erbij
    Ook als ontbijt bruikbaar, indien het vroeg of laat wordt:
    – Voeg ruim cornflakes toe.
    Vooral die schuimtablet niet vergeten. Je weet niet wat je ziet.
    Binnen vijf minuten klaar.
    De wonderen zijn de wereld nog niet uit en de "Aah’s" en Ooh’s!" ook niet van de lucht.Reactie is geredigeerd

  144. martin 8 januari 2009 om 09:10

    Aad, ik denk dat je de Nederlander tekort doet door die 100km fietsen per jaar. Gisteren was ik weer eens een drukke vader en fietste 20 km (naar zwembad, naar muziekles, terug naar zwembad, naar huis, naar muziekles en weer naar huis). Hele trissen (toch vooral moeders) zijn zo onderweg met hun kroost (raar woord eigenlijk). Ik haal ongeveer 60km in de week met boodschappen en kinderen.
    57+ zit massaal op de fiets. Zeker in de zomer komen daar nog de mannen die hun buikje er af willen trainen bij. Laat ik positief doen. Ik denk dat we het zeker kunnen vervijfvoudigen.

  145. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 09:33

    @Martin: ik denk dat je gelijk hebt dat het wat laag was ingeschat.
    Even goegel erbij gehaald.
    In de National Mobiliteitsmonitor staat dat er in Nederland per jaar 14 miljard kilometer gefietst wordt. 14 miljard gedeeld door 17 miljoen is dan ongeveer 800 km per jaar.
    Maal 60 jaar (?) is dat dan ongeveer: 48.000 km.
    Da’s toch ruim de wereld rond!! :-))Reactie is geredigeerd

  146. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 09:35

    @WJ-tje: een bijonder recept. Met name dat schuimtablet lijkt me een vondst. Ik zal eens vragen of Nelus dat wil klaarmaken. :-))Reactie is geredigeerd

  147. wj-tje 8 januari 2009 om 10:34

    @aad
    Dat recept wordt hier ook wel een ‘kinderijsje’ genoemd. In plaats van Hamburgers, Frankfurters, Berliner worstjes, hot dogs en wat dies meer zij.
    Een rietje + parapluutje erbij. Geen alcohol en de meute is niet weg te slaan.
    ‘Tante Marie’ -de bijnaam voor de afwasmachine ter plaatse- doet de rest.
    Lang leve de VSp. Drie maal in de rondte en weer terug. Een mens holt en loopt wat af in zijn leven.
    3x keer de afstand aarde-maan?
    < Zonder fietsen
    Het zijn sterke knie-en die de lasten dragen, dag in, dag uit.Reactie is geredigeerd

  148. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 10:47

    @WJ-tje: het kind doet mij de vingers aflikken bij dit recept!
    Een mens moet heel wat slikken in een mensenleven.
    Al uitgerekend hoeveel keer?

  149. Jim Hasenaar 8 januari 2009 om 13:03

    Tjo, ik ben al langer getrouwd dan het gemiddelde. En hoeveel liter bier drinken we?

  150. jan bouma 8 januari 2009 om 13:12

    @Allen
    @Aad want die kan meepraten over dit uitgespitte onderwerp dat ik hierna even aanhaal i.v.m. mijn boek. (waarvcan hij zegt "het te kennen’):-))
    Een opmerking. (omdat het wat stil is op dit blog)
    De betrouwbaarheid van te wraken statistieken is voor cynici een Eldorado. Hoe beter echter een democratie in elkaar steekt zal er toch enige betekenis aan kunnen worden toegekend. Welnu. De statistische gegevens die rolden uit dat McKinsey – NRC Handelsblad onderzoek uit 2004, het http://www.21minuten.nl, onderzoek geven toch een redelijk betrouwbare uitslag te zien omdat we in Nederland nog niet alles vervalsen; alleen misschien de uitslagen naar onze hand willen zetten en interpreteren.
    Onze "Westerse democratie" blijkt namelijk ook voor de regeerders, de aan de macht zijnde politici, desondanks een willig slachtoffer. Zie de "ontnuchterende uitslagen" van dat genoemde onderzoek. Het "Nee" tegen het voorstel voor een Europese "Grondwet" ziet men daarin weerspiegeld. Zoniet de vakidioten, de belanghebbenden, die er stilzwijgend vanuit gingen, dat "het volk" massaal VOOR zou stemmen. Na Frankrijk verwierp Nederland het voorstel. In Engeland durft men de "volksraadpleging" niet eens aan. Wat wil ik hier mee zeggen: "het volk is soms wijzer dan de belanghebbenden"; maar "het volk" was ook weer dom door te veronderstellen dat er geen globaliserende wereldeconomie bestond en dat men alles binnen de eigen ’s lands grenzen kon regelen. Niets bleek minder waar. Die waarheid blijkt NU. De totale ineenstoring van de economieën, zoals ik voorspeld had, kunt u NU dagelijks in de krant lezen. Je kunt namelijk niets binnen Nederland en/of Europa doch slechts op wereldschaal regelen als de internationale indices, de paradigma, daartoe dwingen.
    En "het volk" redeneerde dom. Niemand maakte "het volk" wijzer (m’n boek was er toen nog niet en zou sowieso worden doodgezwegen, zoals NU); en "het volk" dacht: "ik stem tegen" en dat is dan in mijn belang want anders gaat die Europese Unie uitverkoop houden van mijn belang naar landen als Roemenië, Polen, (toen nog) die onze banen en producties willen inlijven in hun economieën. Terwijl dat NU door China en India en het Verre Oosten geschiedt. De "Bolkesteindoctrine" speelde toen ook hoog op in Frankrijk.
    Voor veel meer info. leest u m’n boek maar.Reactie is geredigeerd

  151. Summer 8 januari 2009 om 13:13

    Even aansluitend op wat Martin schreef over al die mensen die toch maar, al dan niet met kroost op de fiets stappen met dat weer. Ze hebben geen keuze, maar toch: petje af voor die doorzetters. Merk toch hoe sterk de gemiddelde Nederlander is.
    Die schuimtabletten, dat klinkt me wel wat "zeperig". Of je ervan gaat schuimbekken.
    Inderdaad, als je op de fiets stapt heb je er zo een twintig-dertigtal kilometers op zitten. Als… schreef ik met nadruk:)))

  152. jan bouma 8 januari 2009 om 13:20

    voor een statistische betrouwbare uitslag – omtrent de inhoud van dit blog – leze men slechts mijn commentaren; de rest kan in de vullisbak..:-))

  153. martin 8 januari 2009 om 13:21

    Aad je speurzin is werkelijk verbazingwekkend. Toch was mijn gok zo slecht nog niet en nu scheur ik me los van dit blog. Banaan, mandarijn en flesje water mee en op pad, zonder kinderen dit maal.

  154. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 14:06

    @Jim: ik weet niet hoeveel bier jij drinkt. Ik een stuk minder dan in de blog staat aangegeven. Wat ik wel drink meestal staat er niet in. Maar ik zal dat gemiddelde wel wat optrekken, daar ben ik van overtuigd :-0

  155. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 14:09

    @Jan: ik zie niet even de directe link met deze blog. Maar de inhoud spreekt voor zich. Ik zal deze dan ook niet weerspreken. Dat moet jou toch weer een rustig gevoel geven. :-))
    P.S.: dat geldt overigens niet voor je reactie van 13:20. Voor alle duidelijkheid. Om te vermijden dat je nu overmoedig wordt.Reactie is geredigeerd

  156. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 14:12

    @Summer: alhoewel ik graag op de fiets zit, haal ik toch niet die gemiddelde cijfers. Misschien omdat ik meer loop inmiddels.
    Zo is er altijd wat :-)Reactie is geredigeerd

  157. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 14:13

    @Martin: fiets ze. Heel wat te mijmeren begrijp ik uit je laatste blog!! :-))

  158. jan bouma 8 januari 2009 om 14:22

    @Aad 14:09
    En al diegenen die zich overmoedig wanen, zoals ene Aad Verbaast, en diegenen die zich in diens kielzog menen, komen mij tegen ter ontnuchtering van hun overmoed!
    Maar zelden leest men met voldoende perceptie dit of dat verhaal. Dit deed de beroemde WFH verzuchten..: "schrijf een boek over een inspecteur en ’n dokter en men maakt er een loodgieter of een of andere prutser van…"
    Ik vertaal zijn woorden wat in de betekenis die hij bedoelde en constateer dan slechts dat toen hij zei: "Ik heb altijd gelijk!" dat dat ook het geval is… Ken uw klassieken!Reactie is geredigeerd

  159. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 14:25

    @Jan: bijzonder stellingen weer van je.
    1. Waarom ben ik overmoedig?
    2. "Maar zelden leest men met voldoende percepties..": ik die zeg: alles is perceptie? Ik lees niet anders :-)Reactie is geredigeerd

  160. wj-tje 8 januari 2009 om 14:29

    @weet ik veel aan wie
    heden ten dage, ga ik de toon wat aanscherpen, links en rechts, levert waarschijnlijk spammetjes op.
    Even zo goed, het zal me een rotzorg zijn.
    Ik ga Bouma kopieren, geen blog, Rubio, wel zo gemakkelijk, en af en toe inbreken op ander(vrouws) mans’ eigendom
    Alles om het even.
    Niet meer reageageren, antwoorden, gewoon rust in de tent. Wereldwijd En met Nozem naar de Maan lopen
    Dat was het dan.
    Wj-tje neemt afscheid, het ga jullie goed.
    Ciaou

  161. jan bouma 8 januari 2009 om 14:48

    @WJ’tje… 14:29
    …overdenk nu toch even je woorden; ik zal ze missen! Ook je Nozemien en je Gulden Draak die ik toch eigenlijk zag als een soort Ark van Noach.
    Maar ook hier zeg ik: "al betreur ik je verscheiden, ik zal je niet kunnen weerhouden daarvan omdat ik elk mens hoog acht in diens belang…, of zelfs in diens "vermeende belang".
    Nu nam ik ook weleens afscheid in de wetenschap dat men mij eigenlijk niet missen kon. (…)
    Merk tot mijn schrik dat ik Aad nu ook ge- en beantwoord heb.

  162. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 15:08

    @WJ-tje: een bijzonder en verrassend bericht van je. Net nu je zoveel plannen aankondigde!
    Afijn: ik zal niet tegen je zeggen: loop naar de maan.
    Maar hoop je nog wel veel te ontmoeten, hier zo op het blog!
    Je kan overigens het ene doen zonder het ander te laten. Maar nogmaals: doe waar je je het beste bij voelt..Reactie is geredigeerd

  163. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 15:10

    @Jan:
    "Merk tot mijn schrik dat ik Aad nu ook ge- en beantwoord heb."
    Dat mag jij vinden, maar ik zie dat toch heel anders.

  164. n.is.een 8 januari 2009 om 15:41

    Tja, daar was ik al bang voor. Effe inlezen bij aad na een paar dagen weg, begin maar met 163 reacties. 🙂
    Interessant om dat allemaal op een rij te zien. 4.7 hectare is echt een waanzinnige footprint. Waar haal jij toch al die info vandaan?

  165. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 15:45

    @N=1: ik vond het al zo rustig, en had je al gemist.. goede dagen/vakantie gehad?
    Info: op internet kun je toch alles vinden :-))Reactie is geredigeerd

  166. jan bouma 8 januari 2009 om 16:46

    @Aad 15:10… dan blijven wij toch gewoon "in gesprek met elkaar!" Er is geen gemakkelijker mens dan ik…:))

  167. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 17:15

    @Jan: dat was wel een van mijn goede voornemens voor 2009: met jou in gesprek blijven :-))

  168. Summer 8 januari 2009 om 17:25

    @janbouma 14.22 "Ik vertaal zijn woorden wat"… W.F.Hermans. Aanmatigend hoor dat jij vindt dat hij vertaald moet worden. Schreef hij koeterwaals? Hij is in zijn schrijven duidelijk genoeg van zichzelf. In tegenstelling tot wat jij soms schrijft, want daar is vaak geen touw aan vast te knopen. Ik heb op jouw verzoek nota bene je website opgezocht en er e.e.a. van gelezen…
    "Hatemail en bombrieven worden niet door Mithras geopend", bijvoorbeeld. Kun jij dan dwars door enveloppen heenkijken?
    En wat is dan jouw definitie van "beschaafde" e-mail? En zo zag ik meer dingen die je eerst beter kunt vertalen dan de uitspraken van Hermans…:). En voorts dat gegoochel met "persoonlijke getallen" wat is daar het nut van? Het een maakt het ander maar ingewikkeld.
    Kortom, @janbouma, geen verkeerd woord over W.F.want dat kan ècht niet hoor! Hermans, één van de grootste Nederlandse schrijvers.
    "Er is geen gemakkelijker mens dan ik", zeg je over jezelf. Dat was tot dusver niet te merken.
    Evenals de statistiek, ligt de waarheid ook ergens in het midden…

  169. jan bouma 8 januari 2009 om 17:46

    @Ach Summer (17:25) men matigt zich soms een oordeel aan over het geheel terwijl men dat geheel niet kent, noch weet te duiden. Dus wat bekommer ik me om je oordeel? Je kent of weet niets van mij maar oordeelt alvast of je dat wel zou kennen.
    Daarom neem ik al diegenen in bescherming die daar ook lijden onder de stimatisering.
    Zoals "de Marokkanen", "de Turken", "de Nederlanders", "de columnisten", "de Vkbloggers", "de schrijver Jan Bouma" en tenslotte… "de mens".
    Ik stel vast. Je begrijpt niets van mij, noch van de inhoud van m’n boek. Zelfs diegenen die zeggen het te lezen en te begrijpen blijken er niets van te verstaan. En je slotopmerking dat "de waarheid ergens in het midden ligt" is compleet waanzinnig. Er blijken namelijk altijd vele waarheden te bestaan. Nochtans wenst men, uit praktische overwegingen, wel achter één veronderstelde waarheid aan te lopen omdat de massa’s anders in vele richtingen gaan.
    ps
    De adjectieven namens WFH werden mij door anderen toegedicht. Idem die inzake Multatuli. Zie dan ook mijn website opnieuw.

  170. martin 8 januari 2009 om 18:16

    @WT-tje nee toch. Je wonderlijke wereld van dialogen komt tot een einde? Ik zal het missen.

  171. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 18:31

    @Martin: ik ook.
    Maar ik heb ook ergens zo’n vermoeden dat we nog wel van hem zullen horen.
    Als is het maar als het brein achter de VSp 🙂

  172. nelus 8 januari 2009 om 19:17

    @Aad: de VSp, inderdaad. Maar daar kan ook de angel zitten. De reden waarom hij ermee stopt.
    Misschien, misschien, ooit zullen we het te weten komen.
    Ik zal hem missen

  173. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 19:23

    @Nelus: stopt hij echt? :-0

  174. jan bouma 8 januari 2009 om 19:26

    @Wj’tje
    Een idee! Op de 24e januari a.s., vanaf 16.00 uur tot zonodig in de kleine uurtjes, heb ik voor de hele Vechtstreek met Ed Toepoel en diens digitale webkrant "Vechtkronkels.nl" een NIEUWJAARSBORREL bij mij met muziek georganiseerd en met alles wat je je maar wensen wilt…
    Zou me zeer vereerd voelen je dan hier te ontmoeten als iemand die ‘De Vecht’ kent, en alle listen en lagen van die bewoners hier.
    Enfin.., eigenlijk wil ik dat je je besluit herziet.
    Kijk maar; ouwe jongen..
    We kennen hier wel ’n pracht van ’n jonge burgemeester (vrouw) van een zo’n verblindende schoonheid als Gij nog niet eerder zag. En nu ken je het verhaal op pg. 123 alwaar ik verslag doe van ooit een burgemeester die ik… ‘met pek en veren en op voetbalschoenen’ de gemeente Maarssen uitjoeg…; zo niet zij!
    Zij draagt zogezegd gracieuze balletschoenen van goede makelij… Enfin; je ziet maar. Idem elk ’n ander die dit leest van harte welkom is op de 24e januari a.s. Svp wel even ’n mailtje naar: redactie@vechtkronkels.nl inzake de melding van uw komst… Groeten! JB Zie: verder de info. op VECHTKRONKELS.NL

  175. nelus 8 januari 2009 om 19:27

    @Aad: 9:35 Ik wil dit met alle liefde voor je maken. Als afscheid van WJ-tje. Heeft hij ons toch nog iets heel moois achtergelaten en kunnen we – onder het genot van een lekkere dessert-likeur – het nog eens hebben over de wondere wereld die de dialogen van wj-tje heet.

  176. nelus 8 januari 2009 om 19:32

    @Aad: 19.23 Jammer Aad, maar ik ben geen helderziende jammergenoeg. Ik kan me alleen goed voorstellen dat er iets is gebeurd waarop hij de conclusie heeft getrokken "de stekker eruit te moeten trekken "
    We zullen dat moeten respecteren. En hopen dat diezelfde reden ook weer reden zal zijn om bij ons terug te keren. Ik hoop het.

  177. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 19:33

    @Nelus:
    19:27 dat lijkt me een geweldig idee van je!! Ik kijk er naar uit 🙂
    19:23: ook weer mee helemaal eens..Reactie is geredigeerd

  178. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 19:34

    @Jan: ook een mooie geste van je!

  179. nelus 8 januari 2009 om 19:44

    WJ-tje: als afscheidsgroet: partir c’est mourir un peu, n’est-ce pas ?

  180. nelus 8 januari 2009 om 20:08

    @aad: vandaag ontdekte ik een onderwerp dat ik niet in jouw lijstje zag staan, of ik moet het over het hoofd hebben gezien.
    Plastic bekertjes. Voor de koffie en de thee.
    Ik weet het, niet echt waar je van wakker ligt, want het onderwerp is al zo oud als methusalach: zo’n bekertje doet er ook 50 jaar over om afgebroken te kunnen worden.
    Waar blijft de milieu-defensie ?

  181. Summer 8 januari 2009 om 20:22

    Als ik me goed herinner bestonden er toch in no time afbreekbare koffiebekertjes van een soort piepschuim met maizena als basis?
    Ik las trouwens bij nieuw blog "Eindhoven" over de vuurwerkmaffia. Verontrustend en nep-legaal.

  182. martin 8 januari 2009 om 22:04

    Aad, ik vond dit toch wel een erg grappige Google melding die ik gisteren binnen kreeg:
    Google Web-melding voor: credit export arms
    Volkskrantblog – Aad Verbaast – Mijn gesprek met 2008..
    29 dec 2008 … Ik heb bijvoorbeeld ook: credit export arms. Daarop kreeg ik dit. Anders was ik het nooit tegen gekomen. CIROC – Centre for Information and …

  183. Cathy 8 januari 2009 om 22:38

    @Aad.
    Even ter geruststelling. Ik denk dat Willem er morgen gewoon weer is hoor!
    Hij begon de dag zo goed met een heerlijk recept. Dit is gewoon één van zijn grappen.
    @Willem, kom op joh, morgen ben je er toch weer? We missen je nu al.

  184. Summer 8 januari 2009 om 22:45

    jan bouma, het spijt me voor je "mien jong", maar als je jezelf de onbegrepen geniusrol aanmeet en je poneert als een niche persoon, dan zul je telkens weer met onbegrip te maken krijgen, vooral omdat je jezelf stigmatiseert. "Je weet niets van mij", zeg je. Is dat dan nodig? Misschien juist wel meer gemiddeld dan van anderen hier, want je schrijft nu eenmaal veel meer dan gemiddeld , maar, nou komt het: je ook weer meldt dat je "de pest hebt aan schrijven"… Gebleken is echter dat ook dat niets zegt. Met al je geschrijf heb je `t dus niet begrijpelijk weten te maken. En daarmee valt of staat je hele betoog. Noem mij één persoon die jou goed begrijpt en laat die dan maar namens jou jouw "materie" verwoorden.
    Dat er vrede moet komen en de hele wereld hoognodig "op de schop" moet zal toch niemand ontkennen? Niemand op het blog zal voor het verkeerde willen kiezen, waar hèb je het dan over?
    Kom dan niet aan met: lees m`n boek maar want daaruit heb je inmiddels voldoende geciteerd.
    En, zo is "de cirkel weer rond".
    De waarheid ligt, statistisch gezien, heus in het midden. Helaas soms, maar `t is nu eenmaal zo.
    Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Zo zijn er ook meerdere wegen die tot de verbetering van de wereld (kunnen) leiden.
    Grootspraak dat je al die groeperingen die je noemde in bescherming wilt nemen… waarbij je jezelf weer de rol van de grote beschermheer toekent. Vreemd allemaal.
    Nu ja, aparte mensen zoals jij, moeten er ook bestaan. Dat fleurt het geheel wat op:))
    Zo in de trant van: "hij is een bijzonder kind, en dat is ie".

  185. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 22:52

    @Nelus: plastic bekertjes: afschaffen die handel! gewoon iedereen zijn eigen mok op het werk. Hoe is dat bij jou?

  186. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 22:54

    @Martin: grappige melding. Dat moet dan toch te maken hebben met ons (?) gesprek in de reactie ruimte.. Dat nemen ze dan blijkbaar ook mee. Ik blijf het overigens knap vinden hoe die zoekmachines er nog brood van kunnen bakken uit al die miljoenen pagina’s…
    Uitvinding van de eeuw!

  187. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 22:55

    @Cathy: eerst maar eens afwachten. Ik laat me graag me verrassen. Jij toch ook?

  188. Aad Verbaast 8 januari 2009 om 22:56

    @Summer:
    =="hij is een bijzonder kind, en dat is ie".==
    Eens! :-))
    "eindhoven": zal het morgen eens lezen.
    Morgenvroeg weer een nieuwe blog overigens.Reactie is geredigeerd

  189. jan bouma 8 januari 2009 om 23:10

    @Summer; 22:45
    Ik geloof het verder wel met je. Er staan (bekende) namen op m’n website vermeld die mij niet gek verklaren; in het tegendeel. Evenmin heb ik dat @Aad verbaast hier horen beweren (terwijl die toch ook heel wat van me las)
    Maar je bekijkt het verder maar; ik heb geen zin me tegen dit soort domme opmerkingen nog langer te verdedigen. Doedeledoki dus; hè! En zie hier een wuivend handje bij! En dat laatste zou Ruud Zweistra erbij zeggen…-:))

  190. wj-tje 8 januari 2009 om 23:27

    nog een keer
    ik heb er vierkant genoeg van
    en morgen sta ik er ergens anders op
    succes jullie met die hele heisa. bouma en rubio zonder weblog ten top.
    makkelijk bekeken, wat poneren en weer vertrekken.
    op mijn weblogle hebben ze nog niet gereageerd, ze kijken wel uit.
    Voor hun oninteressant of volstrekt irrelevant.
    Mischien toch maar eens de formule van Murphy los laten op pagina 87 van ellende ohne Ende.
    Nou Bouma, 1. Cor 13 met Murphy erbij belooft ook wat goeds.
    Pick your choice!
    Succes met de recepten voor de toekomst.
    Speld daartussen? Welkom? Ik leze paginna 334 en 335 van ‘May all other flags in Hell.
    De gelukkige bezit(s)ter van dit boek zij de kortsluitinng gaarne gegundReactie is geredigeerd

  191. jan bouma 8 januari 2009 om 23:46

    @WJ’tje 23:27
    Het ga je goed. Sowieso. Bedenk wel, als ik het zeggen mag, dat je hier op dit blog heel wat gespreksstof ondervonden hebt. En ja, pg. 87 acht ik ook bijzonder. Veel geluk verder! Groet! JB

  192. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 00:00

    @Jan: maak je het niet te gek? Want als dat zou gebeuren dan kun je uiteraard voorspellen wat er gebeurd :-0

  193. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 00:01

    @WJ-tje: dipje?
    Je blog kreeg overigens steeds meer lezers. Is dat je opgevallen?
    Ik blijf erbij me graag te laten verrassen.Reactie is geredigeerd

  194. martin 9 januari 2009 om 00:22

    Ja het zijn mijn woorden in jouw blog. Ja wonderlijk niet. Big Brother heeft het makkelijk tegenworodig kan zijn werk gewoon uitbesteden aan Google. Wij ook overigens.

  195. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 00:26

    @Martin: zomaar even een idee. Standaard in de reactie ruimte de top 10.000 meest gezochte woorden (met zevingen om niet de creeps te krijgen uiteraard) inkopieëren. Dat moet toch een flinke impact hebben op het aantal lezers 🙂

  196. martin 9 januari 2009 om 00:39

    Je goede naam gaat eraan. Je kan ze ook verstoppen door ze wit te maken of welke andere kleur dan ook die dezelfde is als de de achtergrond. Zomaar wat tips: ferrari, klootzak, sex kut lul etc., zonnige vakantie gratis, maserati. Ben benieuwd of dit al wat oplevert. Nee Aad er zijn grenzen, yeshgvul.Reactie is geredigeerd

  197. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 00:46

    @Martin: nou noem je zo maar wat woorden op die ik er juist uit wou zeven..
    In de reactieruimte kan ik niet in het wit schrijven. En jouw mooie blog opmaak (daar kan het wel mee natuurlijk) kan ik niet reproduceren. Is me te ingewikkeld gebleken.
    Maar wel een serieuze vraag aan. Jij kan het met jouw alert woorden wel eens proberen (onzichtbaar invoegen op je blog over een heel ander onderwerp) of dat inderdaad lukt. Jij kan dat meten met je abonnement immers..
    Leuk experiment.. :-)Reactie is geredigeerd

  198. martin 9 januari 2009 om 00:51

    Je kan het er weer afgooien natuurlijk. Van mij mag het Yesh Gvul zijn twee woorden en niet een, dus dat was gewoon fout en wie zal daar nu naar zoeken. Je hoort het nog wel.

  199. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 01:12

    @Martin: hahaha.. je zetter er dus wel degelijk een code op. En nog een geheime ook nog. Ik ben benieuwd naar het vervolg en de resultaten 😉
    Over vervolg gesproken. Morgen de nieuwe blog.
    Een uitdagende. Voor sommigen of velen. Ik zie wel.

  200. Rubio 9 januari 2009 om 03:09

    WJ-tje; Farewell en tot spoedig ziens!! Degenen die ooit ‘afscheid’ namen en weer ‘met hangende pootjes’ terug kwamen zijn hier niet meer op 1 hand te tellen incl. deze ‘niet-blogger’, haha.. We hebben kennelijk allemaal wel eens een dag dat we het ‘niet meer zien zitten’ of over iets-dat-in-je-verkeerde-keelgat-schiet…Of voelde je je ook ‘doodgezwegen’? Gebeurt wel vaker..Reactie is geredigeerd

  201. jan bouma 9 januari 2009 om 10:20

    heb even graag ook hier en altijd en overal het laatste woord hetgeen de statistiek van dit blog brengt op 201. Ik ga eens tellen hoeveel eraf getrokken moet worden… delen door het aantal respondenten; een cijfer voor het "karma"-gehalte of de inhoud, en nog ’n cijfer voor iets wat ik nog weet… oh..jawel.. de leesbaarheid en de amusementswaarde! Groet! Vrienden van dit dispuut. Op naar het volgende blog… JB

  202. A C T U A L I T Y - 1 3 0 0 0 - ste 9 januari 2009 om 12:22

    Het is wel heel erg Moeilijk
    Meneer Aad om van U
    A F – S C H E I T te nemen
    Groet Joshua

  203. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 18:16

    @Joshua: eenvoudig advies: als iets moeilijk is, gewoon niet doen als het even kan..
    Wederom gefeliciteerd met de 13.000 ste.
    Een oprechte kampioen!Reactie is geredigeerd

  204. Ingrid van den Bergh 11 januari 2009 om 17:07

    Onlangs las ik dat de nederlander erg houdt van lijstjes.
    Het klopt.
    [Maar deze had ik nog niet;-))]
    Wil jij voor mij nog even nakijken hoeveel kippenvelbobbeltjes we in totaal tijdens ons leven hebben op onze huid?Reactie is geredigeerd

  205. Aad Verbaast 12 januari 2009 om 01:12

    @Ingrid:
    Kippenvelbobbeltjes: da’s is al eens uitgezocht: 42,3 miljard.
    Schijnt een stijgende trend te zijn. 🙂

  206. Ingrid van den Bergh 12 januari 2009 om 12:58

    Dank, aad, voor al je naspeuringen.
    Het cijfer achter de komma intrigeert me. Die kippenvelopwekkende nauwkeurigheid;-))

  207. Aad Verbaast 12 januari 2009 om 13:53

    @Ingrid: een kalkulator is geduldig: het is nog flink afgerond :-))

  208. Geroma 12 januari 2009 om 17:17

    wat een werk heb je er weer van gemaakt, Aad!
    Ik vind het een indrukwekkend overzicht/c.q.lijstje!
    750.000 km. naar de maan!
    Fly me to the moon……

  209. Aad Verbaast 12 januari 2009 om 17:55

    @Geroma: past helemaal bij je blog! ‘even heen en weer rijden’. Dat heeft wel wat 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: