Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

2009, wat staat ons allemaal te wachten?

Soms kom je een foto tegen die alles in zich heeft waar je normaal heel veel worden voor nodig hebt. Dit is zo’n foto. Ik heb er al tijden naar zitten kijken. stil werd ik er van..

Honderden mensen zitten gebroederlijk maar ook met gepaste afstand, op het strand te kijken naar het vuurwerk links aan de horizon. Vol verwachting en hoopvol. Onbekend met wat het jaar hun gaat brengen. Ieder een eigen leven leidend. Ieder een eigen verhaal. Met een eigen historie en toekomst. Onvoorspelbaar…

Aan de rechterkant enorme onweerswolken die de wereld verduisteren. Ook vuurwerk maar dan gemaakt en afgeschoten door de natuur. Bliksemschichten schieten alle kanten op. Ongekende natuurkrachten. Er wordt met ontzag en/of ontzetting naar gekeken. Zit je er midden in dan kan je alleen de eigen veiligheid opzoeken. Onbeheersbaar..

Iets links van het midden, net zichtbaar onder de wolken, de komeet McNaught. Met een voorspelbare baan. Tweeduizend jaar geleden zou een komeet drie wijzen uit het Oosten naar een verlosser geleid hebben, zo gaat het verhaal. Bracht het verlossing? 6 januari denken we er nog even aan..

Een foto. Metafoor voor het leven en hoe ik het beleef. Onvoorspelbaar en onbeheersbaar. En wat wel voorspelbaar is kan ons leiden. Maar waar het toe leidt is net zo onvoorspelbaar en onbeheersbaar als al het andere. We zien het licht èn de duisternis. Soms kijken naar de één, dan weer naar het andere. Soms beleven we het één, dan weer het andere. Vaak worden we er door overvallen. Altijd met een zeker ontzag, maar net zo goed onzeker.

Wat zal 2009 ons brengen?
P.S:  De foto is (Nasa) de Astronomy Picture of the Day , gemaakt door Antti Kemppainen.Waarvoor dank!

138 Reacties op “2009, wat staat ons allemaal te wachten?

  1. nelus 3 januari 2009 om 17:18

    @Aad: inderdaad een schitterende foto. Zou WJ-tje die gemaakt hebben met zijn Nikon ?
    Een mooie metafoor ook voor wat het ons brengen kan. Onweer/weerlicht, iets dat ons leidt, warmte en licht. Mooi gevonden. Ben ook wel heel benieuwd wat 2009 tegen het einde tegen je gaat zeggen in de kroeg.
    Ik hoop op een doorbraak in het Midden Oosten.
    Dat dat probleem voor eeuwig mag worden opgelost. Dat mijn voorkeur voor het presidentschap van de U.S. of A hiertoe bij mag dragen.
    7

  2. Motek from Space 3 januari 2009 om 17:27

    vermoedelijk meer pretletters🙂

  3. Theodorus 3 januari 2009 om 17:42

    Aansprekende metafoor.
    Wat zal een nieuw jaar ons brengen?
    Ik sta daar ook bij stil.
    Ik denk dat we ons nog meer dan eerder moeten bezinnen op wat we de Aarde aan het vernielen zijn?
    Overbevolking, overconsumptie (b.v. van grondstoffen), overgeweld mondiaal tegengaan.

  4. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 18:01

    @Nelus: ik denk zeker te weten dat WJ-tje deze foto niet gemakt heeft. Doorbraak in het MIdden-Oosten zou de wereld heel veel vooruithelpen. Misschien dat Obama daar een cruciale rol in kan spelen. Ik zou er achter niet mijn geld op durven verwedden, helaas.

  5. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 18:02

    @Motek: "meer petletters":zou dat niet geweldig zijn? Ze zllen er zijn, maar het andere ook, vrees ik grote vrezen.

  6. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 18:03

    @Theodorus: je geeft precies mijn hoofdthema’s aan van het afgelopen jaar. Dat zullen ze ook blijven. De tijd dringt voor iedereen. Nog lang niet iedereen beseft dat genoeg.

  7. Motek from Space 3 januari 2009 om 18:08

    Dan worden het ook meer http://www.volkskrantblog.nl/bericht/239278 in de toekomst en struinen we af op 3 dictators🙂
    ( is dat een meervoud van 1 dictee?)

  8. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 18:20

    @Motek: ik kom zo even bij je buurten!!
    Toevallig dat we het allebei over verlossers hebben. Kunnen er niet genoeg van zijn! :-0
    P.S.: ik zie net dat ik een typefout hierboven heb gemaakt: ‘petletters’, moet natuurlijk ‘pretletters’ zijn..
    zllen=zullen.. pffff..Reactie is geredigeerd

  9. De Discutantes// A C T U A L I T Y 3 januari 2009 om 18:35

    Het Verlossende Woord
    schrijf je volgens mij
    zo
    V E R L O E S S E N D E
    Woord
    Er zijn dus alleen maar
    Verliezers
    Ondanks de Pies-kiepers van je
    Verstand..
    Het gezeik is weer in onze Hoofden aangeland.
    Een Warstroorloge wil niet zeggen wat er op
    ons afkomt….ondertussen zijn de Tanks grensoverschreidend wartillerioorlogisch
    bezig om iederéén te Hamassen….
    Voor Zes Januari is Hero dooddus weeraan het Grimassen….
    Er is geen Pijl op te trekken..maar de Haatmassa geeft gèkke Bekken of gezichten
    Wat zit er achter die Foto van de Toekomst verborgen aan inzichten…..
    de Palesteen en de Idijood..
    Half-broers aan de Loot van hun Lots-bestemmings-stam
    Chaïm Chaï nam….
    Wat ben ik blij dat ik leef in Amsterdam…Reactie is geredigeerd

  10. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 18:37

    @Discutantes/Actuality: over vuurwerk gesproken. Kan iemand nog de waanzin begrijpen? Nee, waanzin valt niet te begrijpen..

  11. De Discutantes// A C T U A L I T Y 3 januari 2009 om 18:45

    waan zinnen
    zich niet
    verstaan
    is er geen
    beginnen aan

  12. Wilma 3 januari 2009 om 18:57

    Zeer spectaculaire foto! Meest indrukwekkend is wel dat natuurgeweld!

  13. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 19:07

    @D&A: ‘waan van alle dag’ is toch eigenlijk eeuwigdurend?? !!

  14. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 19:08

    @Wilma: kunst en echt, het loopt als een rode draad door het leven. Elke dag..

  15. Motek from Space 3 januari 2009 om 19:23

    Aad Verbaast / 03-01-2009 18:20
    Verlossen van Verlossers met Pretletters: we horen aan en weten anders, als we stilstaan zien we beter🙂 horen we beter en proeven we zelfs de stofjes die als ónnatuurlijk bekend staan; degenen die dit laatste blijven stimuleren denken nog steeds de Verlosser te zijn ..

  16. Rubio 3 januari 2009 om 19:26

    Dacht eerst ge-fotoshopt, schijnt van niet… Niettemin indrukwekkend vooral die meteoor erbij die niet elke dag voorbij ‘vliegen’. Bijzonder hoe ‘gelaten’, althans dat kan ik me voorstellen, een ieder ’t geheel zit te bewonderen vanaf het strand. ’t Heeft toch ook iets onheilspellends..Reactie is geredigeerd

  17. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 19:41

    @Motek: hoog tijd voor wat meer wijzen uit het Oosten, Westen, Zuiden of Noorden. Maakt niet uit waar ze vandaan komen, als ze maar komen!

  18. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 19:43

    @Rubio: inderdaad: hoe gelaten al die mensen op strand al dat geweld op zich af laten komen… Raar maar waar..

  19. Bart 3 januari 2009 om 19:50

    Een fantastisch mooie foto…boezemt ontzag in.
    En het geeft inderdaad stof tot overdenkingen…
    Ja, wat zal 2009 ons nog verder brengen?
    Groet Bart

  20. martin 3 januari 2009 om 19:53

    Na de demonstratie van vanmiddag heb ik er wel hoop op dat we er met zijn allen iets goeds van kunnen maken (al zal een jaar tekort zijn).

  21. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 19:55

    @Bart: once in a lifetime denk ik, zo’n foto.
    Ik ben maar opgehouden te proberen wat een nieuw jaar gaat brengen. Ik ben een slechte voorspeller voor mezelf. Herkenbaar?

  22. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 19:58

    @Martin: denk je dat zo’n demonstratie enig effect heeft?
    Allerlei VN resoluties worden zelfs terzijde gelegd al jaren en jaren..
    En ze komen er nog mee weg ook nog.
    Irak werd binnengevallen met als excuus dat er resoluties werden overtreden..
    Ook het Nederlands excuus overigens..

  23. Bart 3 januari 2009 om 20:13

    Nee, jij en ik, we kunnen het niet bedenken, wat de nabije toekomst gaat brengen Aad.
    Daar herken ik me zeker in…

  24. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 20:24

    @Bart: een reden te meer om maar aan het bloggen te blijven. Anders had ik ze immers al een heel jaar voor kunnen programmeren en wat anders gaan doen in de tussentijd. Elk nadeel heeft zijn voordeel?🙂

  25. Zilvertje 3 januari 2009 om 20:52

    Het is mooi! Verbroedering en iets magisch, prachtige kleuren, een belofte, ja, het roept wat op, ik vraag me af waar de foto vandaan komt, nieuwjaarsviering in een warm land?

  26. Rene Scheffer 3 januari 2009 om 21:01

    Onheilspellend en vervreemdend.
    Op hol geslagen natuurkrachten die de economischce crisis tot een lachertje maken.

  27. martin 3 januari 2009 om 21:01

    Aad, jij niet dan?
    Flauw zo’n wedervraag.
    Ja weldegelijk.
    1) Je zal er maar zitten afgesloten van voedsel en medicijnen, 3 minuten waarschuwingstijd voordat je huis gebombardeerd wordt en met een grondoorlog voor de deur. Dan is het prettig te horen dat overal in de wereld mensen protesteren.
    2) Er worden op zo’n demo beloftes gedaan, die nagekomen moeten worden, zoals het terugroepen van het Parlement van kerstreces om er bij Verhagen op aan te dringen niet de grootste spelbreker binnen de EU te zijn voor verder gaande sancties.
    3) Voor het eerst in mijn leven had ik het gevoel da tik iets deed samen met een grote groep Islamitische Amsterdammers. Voor hen jammer dat er zo weinig blanke Nederlanders waren. Naast alle kretologie die me niet altijd zinde vond ik er een boze, vrolijke en goede sfeer heersen.
    4) Nee het was niet voldoende, maar wel motiverend en hopelijk ook wervend, zodat volgende keer meer mensen mee doen.

  28. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 21:25

    @Zilvertje: bijzonder hè? Ik moest ook an twee van je laatste blogs denken overigens..
    Foto is gemaakt in Perth, Australië..

  29. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 21:26

    @René: wat zijn we nietig, en kunnen toch zoveel slechts uitrichten..

  30. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 21:29

    @Martin: verschikkelijke toestanden en ik zit er met afschuw en afkeer naar te kijken.
    Zo’n demonstratie is geod voor het bewustzijn voor de toeschouwers. Maar Israël (noch Hamas) zal er echt niet door beïnvloed worden. Zo gaat het helaas altijd…
    Vanmorgen las ik nog een voorspelling waarom de grondoorlog vandaag zou beginnen.. Om politieke redenen..
    Walgelijk.

  31. jan bouma 3 januari 2009 om 21:52

    @Aad 25/31
    De realiteit van die foto zal wel wat "opgeleukt" zijn met wat uit de trucendoos van de fotoshopping or whatever, maar overtreft het ondenkbare.
    Zag pas later je (werkende) link onderaan dat hij genomen werd op 7 januari 2007 in Perth te Australië waar het dan zomer is en er mensen op het strand kunnen zitten. Die meteoriet is er natuurlijk nog bijgedaan om het geheel nog surrealistischer te maken.
    De mensen kunnen het hier aanklikken:
    het surrealisme van de werkelijkheid. Groet! Tot morgen! JB

  32. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 22:15

    @Jan: jij gelooft ook werkelijk niets en niemand (behalve jezelf dan).
    Deze foto is echt. Wat je er ook van vindt.
    Surrealisme: de werkelijkheid is veelal ongeloofwaardiger dan menigeen kan bedenken. Dat laatste zul je wel met me eens zijn.
    Kijk maar eens om je heen.. ik heb er immers al vele blogs al over geschreven.. :-0

  33. Bart 3 januari 2009 om 22:22

    Ja, een goede reden om te blijven bloggen.
    Ikzelf spring ook soms op de actualiteit in, en heb daarover dan ineens een blog geschreven voor ik er zelf erg in had…
    Ik weet ook nooit wat ik zal gaan doen, en waarover het zal gaan, van te voren, dat maakt het zo aantrekkelijk en spannend, vind ik…
    Hartelijke groet, Bart
    PS en die foto lijkt me ook echt. Geen enkele moeite om dat aan te nemen van iemand…gelukkig ben ik niet wantrouwig van aanleg… :)Reactie is geredigeerd

  34. Aad Verbaast 3 januari 2009 om 22:46

    @Bart: ik ervaar dat net zo. Zelden dat ik een blog ‘in het vooruit’ klaar heb liggen. Inspiratie op het moment. En er is genoeg actuallteit.. vaak helaas overigens.
    De foto is overigens wel een tijdopname. Uiteraard te zien aan het vuurwerk, maar ook aan sommige mensen die niet helemaal scherp zijn, en wrs ook aan het onweer. Misschien ook wel een beetje ‘doorgedrukt’.
    Misschien lijst ik deze foto nog wel in🙂

  35. Summer 3 januari 2009 om 23:54

    @ Aad, de foto is een echte eyecatcher, welgekozen en spreekt voor zich. Omdat je de link naar je bron erbij aangaf, ben ik gaan kijken waar dat was. Het is een authentieke foto zonder truukjes en zal, zoals jij al aangaf, een tijdopname zijn. Maar hij is prachtig. Het lijkt bijna een visioen met iets hoopgevends erin verweven. Er zit ook saamhorigheid in met ontzag voor de natuurkrachten…, althans, zoals het op mij overkomt. Een foto om in het zicht te hangen, als symbool,voorteken of voorbeeld, hoe het ook zou kunnen zijn of worden…
    Slechte tijden, goede tijden en proberen optimistisch te blijven. Ik vind het beslist wat hebben!

  36. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 00:28

    @Summer: een echte eyecatcher en eyeopener inderdaad. Als je zo’n foto kan maken.. Bijzondere gelegenheid. Wat ik ook wel bijzonder vind: die mensen ztten allemaal zo rustig te kijken naar dat vuurwerk.. En niet naar die inktzwarte wolken. Ook tekenend.

  37. Summer 4 januari 2009 om 01:34

    @Aad, zonder overdrijven en ook nog in alle nuchterheid: het is iets magisch en indrukwekkends wat daar gebeurt. Stille devotie. Ik schreef er naderhand ook iets over bij Bart, Zelfs zonder dat ik dat echt van plan was schreef ik dat. De foto lijkt een filmopname maar is realiteit. Het maken van zo`n foto is deels ook een moment wat voor je lens komt. Fotograferen is een vak apart maar soms ook een toevalstreffer.

  38. ceesincambodja 4 januari 2009 om 06:06

    Wat 2009 ons zal brengen?
    In ieder geval niet wat we denken, vermoeden of hopen.
    Wat 2008 heeft gebracht kun je zien op de fotocollage. Maar dat is een koe in zijn kont kijken. Kunstig maar geen kunst aan.

  39. viktor loman 4 januari 2009 om 09:41

    De foto is wel enigszins bewerkt zo te zien maar de basisingredienten lijken me echt. De bewerking zit meer in de kleur en het contrast, plus dat het natuurlijk een wide angle is.
    Maar dat alles doet eigenlijk niet ter zake: het roept een bepaalde sfeer op, net als bij schilderijen.
    Leuke site trouwens, ik heb hem meteen opgeslagen.
    Overigens: wat mensen en landen elkaar aandoen: vroeg of laat komt het altijd als een boemerang terug, dat is een natuurwet. Wat niet wegneemt dat het verschrikkelijk is wat er allemaal gebeurt.
    groetjes
    rené

  40. Jim Hasenaar 4 januari 2009 om 09:42

    Nelus hoopt op een doorbraak in het Midden Oosten. We zijn hier in Israel gisterenavond letterlijk door de Gazagrens gebroken…
    We zitten hier in het rechter deel van de foto. De donkere wolken vol spanningsvelden. Inderdaad hopen we er het beste van, maar hoe ijdel is de hoop?
    Een inderdaad indrukwenkende foto Aad.

  41. jan bouma 4 januari 2009 om 10:16

    @Aad 22:15
    @Allen
    Dat de werkelijkheid soms het ondenkbare kan overtreffen daar zijn we het wel over eens. Het gaat mij erom dat de natuurkundige werkelijkheid ook nog weer eens "opgeleukt", "opgepimpt" zou moeten worden door de mens. Victor Loman hierboven kwam ook al tot die conclusie, althans dat die foto "bewerkt" is.
    Voor de aardigheid keek ik eens op youtube.com naar "The amazing lights of Perth" en… je snapt, als je daar even flink hebt rondgekeken, dat ik dagwerk heb om de valse profeten te ontmaskeren van de ware… (waartoe ik mezelf reken, dat spreekt:-))
    Vervolgens doet die gemanipuleerde foto me ook denken aan wat Apocalyptische Verschijnselen uit ‘De Apocalypse van Johannes’, het laatste boek Revelation van de Bijbel. Nu ben ik niet bijbelvast, verre van dat zelfs.. maar als echte dominee moet ik de verhalen kennen van m’n tegenstanders – de valse profeten.
    Enfin. In dat Boek worden er verschijnselen beschreven in het uitspansel die op het Einde der Tijden en Dagen "door de valse profeten" worden teweeg gebracht.
    Nou! Inderdaad je komt ze tegen op youtube.com. En daar komt ook jouw foto vandaan… Neemt niet weg dat het een aardige surrealistische impressie en weergave is van het waanzinnige tijdperk waarin we leven. Dus met "valse" en… met "echte" profeten.
    Toch weer een preek; maar ja..
    ’t is "Zonde-dag";
    dus dat mag!
    Allen een prettige dag verder. JB
    ps
    Oh ja! Jim Hasenaar hierboven;
    uit m’n hoofd verwijs ik je naar de pg. 59 en 60 uit mijn boek om jouw drama op te lossen. Gewoon geen kennis van nemen, hoor. En blijven doorvechten met alleen maar verliezers op Het Einde der Tijden en Dagen.Reactie is geredigeerd

  42. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 10:50

    @Summer: ik had precies hetzelfde gevoel als jij. Daarom werd ik ook bevangen door de foto.
    Realiteit vs geënsceneerd. Ontkennen of acceperen. Etc.
    Hele actuele thema’s ook gezien de eerste uitbreiding van de oorlog die het nieuwe jaar al weer kent.. een triest begin. Vuurwerk..

  43. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 10:52

    @Cees: bijzonder dat je er van uitgaat dat het een collage is. Hierboven had ik het er al een bij @summer. Is dat ontkenning van de waarheid?

  44. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 10:55

    @Rene/Viktor Loman: inderdaad net een schilderij. Penseelstreken van het leven en de dood en de afwachtenden en toekijkende apathische (?) menigte.

  45. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 10:58

    @Jim Hasenaar: een terecht beeld wat je er in ziet, ik had dezelfde associaties ook.
    De titel van de blog had ook kunnen zijn:
    Oorlog in de Gaza Strook. De wereld kijkt toe.Reactie is geredigeerd

  46. lebonton 4 januari 2009 om 11:02

    mooie mijmering bij een prachtige foto.

  47. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 11:03

    @Jan Bouma: als je de link had aangeklikt onder aan de blog dan had je meteen gezien war de foto vandaan komt, en had je niet zo lang hoeven zoeken. Soms hoeft het verkrijgen van duidelijkheid niet zo’n lange zoektocht te zijn. Soms wel, maar hangt dat niet in gote mate van de zoekende en dolende af?
    Ook weer het aardige van deze foto. Ieder heeft zijn eigen associaties, dat is inmiddels wel duidelijk geworden in de reacties van @allen.
    En past dat weer niet geheel in mijn beschreven metafoor van het leven? :-0

  48. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 11:06

    @Lebonton: het roept in ieder geval heel wat mijmeringen op. Ik zie dat als krachten die loskomen. Precies de functie van mijmeren..

  49. martin 4 januari 2009 om 11:17

    Aad, die voorspelling is helaas uitgekomen.

  50. jan bouma 4 januari 2009 om 11:24

    @Aad.. 11:03…Ja! Dat deed ik toch! Lees mijn comment van 21:52, en alwaar ik dat letterlijk zeg. Via jouw gegeven link kwam ik in Perth, Australië terecht. Alleen… dan denk ik toch wat verder dan jij (als ik het zeggen mag) want ik vertrouw nu eenmaal niks en niemendal zelfs mezelf niet en zeker die foto niet…, en ga dan ook nog even verder kijken dan m’n neus langs is (dan die van jou) en bedenk dan dat er op youtube.com wel van alles te vinden moet zijn over dit "natuurverschijnsel" dat… door de mensen inderdaad blijkt te zijn opgepimpt en bewerkt terwijl hele volksstammen spreken over "een echte foto". Ten onrechte dus. Maar toch ook weer wel met interessante kanttekeningen.

  51. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 11:42

    @Martin: de voorspelling ging met name over de timing: maandag komt de VN veiligheidsraad pas bij elkaar. Na het weekend komt Sarkozy, etc..
    Dus daarvoor kan je er nog even flink op losrammen.. en dan verder kijken. Wisselgeld creëren en zo.. Waanzin..

  52. pacopainter 4 januari 2009 om 11:46

    Ja, deze foto is wel om even stil van te worden, Aad

  53. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 11:47

    @Jan, ook ik vertrouw lang niet iedereen op zijn woord.
    Dus ik wacht op je linkje naar youtube met het filmpje die je stellingen zou onderbouwen🙂
    En nog afgezien daarvan: kunsthistorici schrijven boeken vol over de diepere betekenis van schilderijen (zie bv ‘het Lam Gods’).
    Is dat echt?

  54. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 11:47

    @Paco: gepaste stilte?🙂

  55. jan bouma 4 januari 2009 om 12:28

    @Aad 11:47
    1. Kies voor al die filmpjes op youtube.com (want het zijn er vele):
    a) McNaught de komeet voor de echte verschijningsvorm en..
    b) ‘The Amazing Lights of Perth’ en in combinatie met de komeet McNaught; want dat zijn er ook vele; teveel voor linkjes… die bij mij toch altijd mislukken; Sic.
    c) Over de vele bijbetekenissen van deze apocalyptische en surrealistische "foto" waren we het al eens; dus je slotopmerking kan ik ook delen hoe de "betekenis" kan worden geduid door Jan en Alleman: e.e.a. naar believen!
    Me dunkt: je hebt weer een aardig blog geschreven vanwege alles wat het losmaakt bij deze en gene. Misschien zijn er daardoor wel mensen die de Bijbel nu ter hand gaan nemen terwijl ik de Hoofdbel schreef…:-))) Hahaha. Kijk! Dit vind ik nou ’n geslaagde grap. Rijmt er ook zoiets op de Thora…? Of kom je dan uit op de Bora-Bora, het gebergte in Afghanistan waar Bin Laden zou zitten? Uiteindelijk moet alles met alles rijmen…-{))

  56. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 13:01

    @Jan: QED: zo heeft alles weer met alles te maken. Toch maar weer een mooie constatering zo aan het begin van het jaar. Het ontrafelen kan dan vervolgens weer beginnen.
    Om dan de puzzelstukken weer tot één geheel te smeden.
    Kijk zo houdt iedereen iedereen bezig op deze wereldbol.
    Met de nodige toeschouwers uiteraard. Net een echte wereld.

  57. jan bouma 4 januari 2009 om 13:09

    @Aad 13:01
    Misschien werkt deze link…:

    …en niet zeuren als-ie niet werkt want al werkt zo’n link wel doet men er toch niks mee; dus ’t maakt allemaal geen verschil! Whoehahahahaha…! (Zie hierbij een waanzinnig geworden geleerde die nog ‘ns in z’n glazen bol kijkt!) Amuseer je! Groet! JB

  58. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 13:18

    @Jan: niet zo sterk hoor die kerstlampjes van je… was iets heel anders immers :-0
    Maar er is wel een filmpje die bewijst dat er vuurwerk was én onweer op de bewuste dag van deze foto:

    Kijk: even zoeken naar de waarheid, maar dan heb je ook wat!🙂

  59. jan bouma 4 januari 2009 om 13:29

    @Aad 13:18
    Dat filmpje heb ik ook wel gezien maar bewijst niets over m’n stelling dat die hele foto van je gearrangeerd is met fake’s; met name die "staart" van die komeet is erin geprojecteerd; alle kleuren zijn verder gemanipuleerd, er klopt geen f*ck van en je moet wel heel simpel wezen om die foto voor "echt" te laten doorgaan. Maar men heeft mijn zegen, hoor. Het staat al in het Boek van Johannes beschreven. Dat wil men toch liever geloven en lezen dan mijn Boek waarin ik de valse profeten ontmasker! Hahahaha…

  60. Rubio 4 januari 2009 om 13:33

    Allen; Voor meer info over de foto oa: http;/www.stumbleupon.com/url/antwrp.gsfc.nasa.gov/avod/ap070205.html
    Ben helaas ook niet zo handig met linkjes aanleggen…
    Foto blijkt NIET gefotoshopt (NLse zpelling…)Reactie is geredigeerd

  61. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 13:37

    @Jan: jij vindt het allemaal fake. Ik vind dat het echt is, hoogstens iets aangezet.
    Weer een aardige vergelijking die dit oproept: wat is echt in het leven?
    Alle leiders willen ons doen geloven dat het ‘echt zo is’.. Ze willen niet eens toegeven dat het ‘iets is aangezet’..
    En ook daar kijkt de gemiddelde burger met ontzag en goedgelovigheid naar.
    En de oorlogen woeden voort, en we keken en kijken er naar..Reactie is geredigeerd

  62. de Stripman 4 januari 2009 om 13:38

    Mooie spectakelfoto, Aad ! Of mooie fotomatage. zoals sommige mensen zeggen.
    We moeten de toekomst maar optimistisch en vol goede moed in gaan, zou ik zeggen. Dan kan het natuurlijk tegenvallen, maar tot het zover is gaan we tenminste niet onder zorgen gebukt…;o)Reactie is geredigeerd

  63. jan bouma 4 januari 2009 om 13:55

    @Aad 13:37
    Sorry! Jouw premisse, veronderstelling dat eenieder maar goedgelovig naar jouw (lees: hun voorstellingen) kijkt komt ook maar uit jouw onbewezen hoge hoed en is niet wetenschappelijk gefundeerd.
    Alvorens men algemene conclusies trekken wilt dient men VOORAF de voorwaarden te conditioneren voor eenieder in gelijke zin om die conclusies in gelijkgezindheid te trekken en daaraan dan "het gelijk" bewezen te verklaren.
    Dit is moeilijke taal voor de leek die geen filosoof is. Ik verklaar mij nader. Kijk! Jij etaleert een bijzondere fotomontage die veel losmaakt. Je hebt dan niet VOORAF geaccordeerd de voorwaarden waaronder eenieder er kennis van neemt en erover zou moeten kunnen oordelen.
    De goedgelovigen zien dan de manipulatie niet; en de lieden zoals ik, zien dan alleen het bedrog.
    Laten we ons halverwege ontmoeten is mijn advies.

  64. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 13:58

    @Rubio: gefeliciteerd. Via jou (die link werkte bij mij niet) wel de bron kunnen vinden:
    http://apod.nasa.gov/apod/ap070205.html
    Kijk nu is er (bij mij) geen twijfel meer mogelijk: gewoon echt deze foto.. wel een beetje opgepimpt.
    Ik zet de links er nog even bij in de blog..

  65. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:01

    @Stripman: optimistisch blijven is altijd een goede brandstof voor de geest.. Maar het was ook wel weer flink mis voor heel velen in het begin dit jaar, vuurwerk en vuurwerk. :-0

  66. Rubio 4 januari 2009 om 14:03

    Aad; Graag gedaan, adres was overigens fout.
    Die van jou is een stuk eenvoudiger en staat al bij m’n favo’s.

  67. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:05

    @Jan: de waarheid ligt veelal ergens in het midden. Maar ik gun uiteraard ieder zijn/haar eigen perceptie van dat ‘midden’.http://www.volkskrantblog.nl/bericht/232350 immers! :-))
    ‘Laten we het in het midden laten’ is ook al zo’n bijzondere, veelbetekende en vaak gebezigde uitdrukking. Waarom toch?

  68. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:09

    @Rubio: blog inmiddels aangevuld dankzij jouw informatie! Dank! :-))

  69. nelus 4 januari 2009 om 14:12

    @Aad: zullen we volgende week ook zo’n mooie foto maken van het schaatsen op natuurijs ? Dinsdag: Giethoorn: marathon in de planning.
    Zou ook mooi staan op een blog van jou.
    Ach: en "laten we het in het midden houden"
    Volgens mij gebruiken wij deze uitspraak alleen als we van het gezeur af willen komen over wie er nou gelijk heeft.
    Daar begint het al. Tussen twee mensen. Hoezo een werelbevolking omkrijgen ?
    Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
    Die spreekwoorden zijn zo gek nog niet.

  70. Rein John 4 januari 2009 om 14:14

    Beste Aad,
    Een hele veelzeggende, zij het blijkbaar ietwat opgepimpte foto. Donder en bliksem, een komeet en mensenvuurwerk. Alles op één foto!
    Dat belooft niet veel goeds voor de toekomst.
    Zou je zeggen!
    Economisch moeten we ons opmaken voor zwaar weer. Recessie. Misschien wel een depressie.
    Maar ook nieuwe kansen om het perfide kapitalistische systeem aan te passen. De hebzucht terug te dringen. De kans om moeder aarde wat meer respect te betonen.
    Alles van waarde is kwetsbaar. Ik hoop dat de zachte krachten in de toekomst de overhand krijgen.
    Desalniettemin een prachtige veelzeggende foto voor degene die het wil zien. Ik zie natuurkundige, kosmische fenomenen. De ander ziet magie!
    Een ding weet ik zeker: vrede, liefde en geluk komen niet vanzelf. We zullen er hard voor moeten werken!
    Het ga je goed.

  71. jan bouma 4 januari 2009 om 14:14

    @Aad 14:05
    Ook hierin kan ik je niet volgen. Soms vereist de realiteit dat er niet "de middenweg" kan worden gekozen omdat die tot niets leidt. Dan dient men wel de enige JUISTE weg te kiezen. En aangezien eenieder hiervoor op zijn/haar levenspad niet de hedendaagse Tom-Tom- apparatuur aan boord heeft, heb ik mijn juiste weg gewezen. Maar ja… dan ondervind ik concurrentie van de "Bijbel", en de "Thora", en de "Koran" van die gekken… terwijl ik de HOOFDBEL heb geschreven. -:))
    Wat nu? Zei de potsenmaker. Is er nog vooruitzicht op overleving? De filosofen zijn het niet met elkaar eens!
    ps
    En dat ik hierin gelijk heb bewijst wel even het comment van Rein-John dat ik las binnen de "redigeertermijn" van mijn inzending.
    Of we er "hard voor moeten werken" acht ik ook al een premature dispositie. Soms kiest men namelijk zonder moeite voor de juiste keuze! Make up your own mind!Reactie is geredigeerd

  72. Rein John 4 januari 2009 om 14:15

    Juist ja, dat bedoel ik dus. Niet ingelogd. Doe ik alsnog.

  73. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:19

    @Nelus: daarom maakt ik die verwijzing: laten we maar eens wat minder de boel in het middden houden. Genoeg extremen immers om ons over te verbazen en kwaad te maken…
    Of extremen om ons op te verheugen en blij van te worden. Dat is het leven.
    Over extremen gesproken: doe je mee met die marathon? :-))Reactie is geredigeerd

  74. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:22

    @Rein John: je geeft het bijzondere van de foto goed weer.
    "We zullen er hard voor moeten werken!"
    Dat vond ik ook zo tekenend in de foto: al die mensen op het strand zitten te zitten en kijken er naar.. Het overkomt ze, en ze laten het ze overkomen..Reactie is geredigeerd

  75. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:26

    @Jan Bouma:
    het bijzondere van filosofen (ik wees je daar al eerder op) is dat ze elkaar zelden volgen. Maar dat wel ieder zijn volgelingen kent en heeft.
    Iedere filosoof roept het hardst dat hij/zij de juiste weg bewandelt..
    Zijn er filosofen die stellen dat die er niet is?

  76. nelus 4 januari 2009 om 14:26

    @Aad: 14:19 houd de kranten maar in de gaten. Je zult nog versteld staan. Extremen ? Niets anders dan grenzen verleggen.

  77. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:32

    @Nelus: ik zal dat doen (de kranten in de gaten houden) maar de beker van deze grensverleggende activiteit zal ik aan me voorbij laten schaatsen. Hoogstens de beker warme chocolademelk kan er bij wel in. Bezopen? :-))

  78. jan bouma 4 januari 2009 om 14:36

    @Aad 14:26
    Pas diegenen die zich geheel blanco en kwetsbaar opstellen zullen gehoord mogen worden. Ik stel mijn stellingen ter discussie. Men kan erop schieten, afkraken, schimpen, doodzwijgen wat men wilt.. MAAR ZWIJG ME NIET DOOD als ik dan wel met ’n antwoord kom, ondanks uw stilzwijgen, maar dat u niet bevalt.
    Zo verwees ik Jim Hasenaar hierboven inzake het Israëlisch-Palestijnse drama naar de bladzijden 59-60 voor de oplossing. Je hoort niets van hem; noch van enig ander.
    Lafheid is alom het parool voor de mens die niet kiezen wilt.

  79. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 14:40

    @Jan: "doodgezwegen"? Er zijn toch wel goede uitzonderingen zou ik zo zeggen :-))
    Is dat de komeet, het vuurwerk boven Perth, of het onweer en de donkere wolken? Of allemaal..Reactie is geredigeerd

  80. Luuk 4 januari 2009 om 18:23

    Vind hem vooral onheilspellend.
    groet Luuk

  81. Motek from Space 4 januari 2009 om 18:53

    volgende keer mag je best een foto van jezelf neerzetten hoor🙂

  82. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 21:41

    @Luuk: niemand zit nog in regenjassen of zo. Dat betekent toch dat die pikzwarte onweerswolken nog moeten komen..

  83. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 21:42

    @Motek: aardig idee. Maar dat zou heel wat anders zijn dan een metafoor van het leven :-))

  84. Cathy 4 januari 2009 om 23:08

    @Aad.
    Ik vind het inderdaad ook een prachtige foto, maar eigenlijk iets te mooi om "echt" te zijn.
    Nou heb ik toevalig een nicht wonen in Purth en ik heb haar deze foto eens doorgestuurd met de vraag of zij mij hier iets meer over kan vertellen. Misschien zit zij er zelfs wel bij??
    Wij hebben al jaren zo om de twee weken mailcontact dus ik ben reuze benieuwd.

  85. Annet 4 januari 2009 om 23:20

    Ik zet mijn zinnetje hier weer neer:
    go with the flow
    we zullen ons in alle verwondering
    weer omdraaien, wentelen, en meegaan
    met de stroom
    mooi gezegd Aad

  86. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 23:21

    @Cathy: da’s ook toevallig.. Heb je de link al geklikt die ik helemaal onder aan de blog heb bijgevoegd vandaag?
    Rubio bracht me op het spoor!
    Daar staan meer gegevens over de foto.
    Soms is de realiteit moeilijker te geloven dan namaak, was ook een van de boodschappen hierboven in de reacties..

  87. Aad Verbaast 4 januari 2009 om 23:24

    @Annet: kernachtiger dan jij kon ik het niet zeggen, Annet! Dankjewel.

  88. Cathy 4 januari 2009 om 23:53

    @Aad.
    Heb ik gezien ja, goed van Rubio!
    Voor nu ga ik mijn bed maar eens opzoeken, moet er morgen nl. heel vroeg uit.
    Welterusten Aad.

  89. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 00:20

    @Cathy: ik ben benieuwd naar het nieuws uit Perth!! Heb je die link van ook door gestuurd?
    Morgen voorzichtig, als je er vroeg uit moet, het wordt glad hoor ik op het nieuws..Reactie is geredigeerd

  90. Summer 5 januari 2009 om 07:26

    @Aad, mooi die extra informatie over de foto(mede dank aan Rubio). Maakt het moment alleen maar intrigerender omdat het ècht is/was. De opname blijkt dus nìet met de trukendoos bewerkt, alleen qua belichting. Deze bijzondere foto lijkt eerder een symbool van hoop dan apocalyptisch.
    Geen doemdenken maar doén denken.

  91. jan bouma 5 januari 2009 om 08:40

    @Allen
    @Aad
    @Summer in het bijzonder.
    Die laatste gelooft nog niet dat er hier sprake is van ‘fake’. Hij neemt (kennelijk) ook niet de moeite wat te onderzoeken. Bijvoorbeeld hoe zo’n komeet McNaught nu in werkelijkheid te zien was op het Zuidelijke halfrond.
    Goed! Soit. Laat maar. Dit blog gaat over de toekomstverwachting(en) voor 2009. Dan lijkt het me ook hier weer evident dat je de werkelijkheid zo goed mogelijk wilt weergeven en wel aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en wat gezond boerenverstand – zou Aad zeggen. Welnu. Ik presenteer hierna weer een poging aan de hand van mijn comment bij de VK-columnist Pieter Hilhorst d.d. 24 december 2008. Dat luidde als volgt:
    jan Bouma schreef op 24-12-2008 10:41
    Toen in 2004 het grootschalige http://www.21minuten.nl-onderzoek van McKinsey en NRC Handelsblad werd gehouden, bleek al snel dat de geënquêteerde groep 25 – 40 jarigen voor 70 á 80% negatief gestemd was voor hun TOEKOMST. Dat is de groep met kinderen. De in hetzelfde jaar gehouden Europese verkiezeing voor de "grondwet" gaf idem een buiten verwachting negatief resultaat. Lang verhaal kort: de mensen geloven het niet meer. Oorzaak: de globaliserende economie laat zich gelden. Dat de Nobelprijswinnaar economie Jan Tinbergen uit de jaren ’50 en ’60 vdve nu alsnog gelijk krijgt "dat je moet zorgen voor een evenwichtige koopkrachtontwikkeling wereldwijd" werd niet in de praktijk gebracht. En al helemaal niet na de val van de Muur in 1989. Het sociaaldarwinistische principe van "de sterkste" zal winnen blijkt dan toch niet realiseerbaar. Eenieder blijkt immers verliezer.
    Opnieuw een lang verhaal kort: men kan in m’n boek lezen HOE men uit deze crisis komt, kan komen. De weerstanden daartegen zijn enorm want de "kortetermijnbelanghebbenden" verzetten zich tegen die inhoud. Ook pers en media blijven zich verzetten. Tot dat per dag mijn gelijk meer blijkt; ook door hun berichtgevingen. Sic! Men hoeft slechts de krant te lezen en ’n klein introspectief onderzoek bij uzelf te verrichten. Goegelt u even de titel van m’n boek: ‘May all other flags burn in hell’, of toets in Villa Mithras. En u zult begrijpen vanuit welke hoek de wind waait. Wens u allen een goede Jaarwisseling toe. En het herstel van vertrouwen wat daar dan bijhoort. Jan Bouma
    ———————————————–Dus waar het om gaat is het VERTROUWEN dat de mensheid zou moeten hebben zonder… "de roze brilletjes" en de "fakes". Die blijken uiteindelijk niet te werken. Dus ik heb hierbij met genoegen voldaan aan de vraag van dit blog: Wat brengt 2009?

  92. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 10:17

    @Summer: inderdaad gewoon echt! Wat anderen er ook over denken. Alleen het vuurwerk aan de linkerkant is qua kleuren wat gedempt.
    "Geen doemdenken maar doén denken." Mooie uispraak.

  93. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 10:25

    @Jan: je bent wel erg volhardend over je "fake".
    Zelfs de NASA als bron is je niet goed genoeg.
    "Hij neemt (kennelijk) ook niet de moeite wat te onderzoeken. Bijvoorbeeld hoe zo’n komeet McNaught nu in werkelijkheid te zien was op het Zuidelijke halfrond."
    Wat een opmerking!! Internet staat vol met plaatjes en filmpjes en verhalen over die komeet.. Heb jij de moeite genomen die te bekijken?
    Heb je inderdaad voldaan aan de vraag: wat brengt 2009?
    Denk je dat in 2009 het vertrouwen enorm zal toenemen? Of voorspel je dat de uitkomsten van dat rapport onveranderd zullen blijven in 2009, daarmee volgens jou verder afstevenend op een ondergang.
    Of voorspel je een run op je boek in 2009
    Mij allemaal niet zo duidelijk. Vertel!
    Wel duidelijk is wel wat je zou willen uiteraard..
    P.S.: meneer opinie schreef gisteren een mooie blog over de waarde van voorspellingen. Even kijken is mijn suggestie.Reactie is geredigeerd

  94. jan bouma 5 januari 2009 om 12:05

    @Aad 10:25
    Heb een 6-tal filmpjes bekeken over "de staart van de komeet McNaught" en in de verste verte kom je dan niet tegen het gemanipuleerde en opgeleukte plaatje van jouw foto. Hou nou toch op, beste Aad!! Die hele foto is geretoucheerd ook in de kleurstellingen. But so what!
    Verder?
    Over de prognoses voor 2009 ben ik duidelijk en helder. Niet zeuren. Gewoon lezen wat ik schreef om 8:40 uur. Als men dat verhaal snapt zou het inderdaad wel eens kunnen gebeuren dat "er een run op dat boek van mij komt, ja!" omdat daar de oplossingen instaan voor het herstel van het vertrouwen en de toekomst.
    Overigens heb ik deze maand nog in de planning een afspraak met H.J.A. Hofland te Amsterdam en één van de onderwerpen zal zijn een heruitgave – via de Bezige Bij, ook de vaste uitgever van H.J.A. en zeker voor diens mémoires – van mijn boek.
    Heb al wel aangegeven dat ik er dan geen concessies in zal doen zoals Jacob van Lennep die eiste van Edouard Douwes Dekker, de echte Multatuli inzake toen diens "Max Havelaar".
    Dus: ja, er staat van alles te gebeuren…

  95. Martin 5 januari 2009 om 12:28

    Moeten we naast een blik de toekomst in, niet ook nog wat rommel uit het verleden opruimen?

  96. Summer 5 januari 2009 om 12:43

    @Jan Bouma, "Vereerd" met uw bezorgde speciale aandacht t.a.z. van mijn persoonlijke opinie. Heel bijzonder, want niemand heeft zich ooit zo nadrukkelijk om mijn mening bekommerd. Als u dat met iedereen van plan bent,dan is er voor u heel wat werk aan de winkel…
    Evenals ik vind dat ik niet de vindingen van NASA hoef te verifiëren, zou ik ook niet andere wetenschappelijke resultaten willen natrekken. Doet u dat wel?
    Wat Mc Kinsey voor zijn rapport heeft geënqueteerd is zijn zaak. Hij heeft mij, evenals vele andere niet-doemdenkers in elk geval niets gevraagd:) Mensen geven vaak ook maar wat antwoorden op enquetes, dus hoe betrouwbaar zijn deze? Er zijn veel zaken die ondanks voorspellingen, c.q. berekeningen van de statistiek, geheel andere wendingen nemen. U kunt mij niet met uw "voorspellingen" overtuigen, noch bekeren. Bent u overigens helderziend?
    Dank voor het toewensen van een goede jaarwisseling… Misschien is het u ontgaan maar deze heeft inmiddels al enkele dagen geleden plaatsgevonden…
    Een rose bril is overigens een prettige remedie als men geneigd is tot teveel zwartkijken. Er is al ellende genoeg in de wereld maar u lijkt er geen moeite mee te hebben daar nog eens een schepje bovenop te doen.De waarheid ligt altijd ergens in het midden.
    Alles heeft een keerzijde. Als vandaag de zon schijnt ga ik me er niet op "verheugen" dat het morgen weleens kan gaan regenen. Tel je zegeningen. Er zijn ook nog mooie dingen in het leven. De kunst is daarvan proberen te genieten. Ondanks alles is dat niet verboden.Reactie is geredigeerd

  97. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 12:53

    @Jan:
    van alle markten thuis ben je, ook al een echte astronoom die ‘weet waar hij het over heeft’ -0
    Spannende zaken in het vooruitzicht. Een mogelijke heruitgave!!
    Mijn suggestie (advies, zo je wilt): de volgorde van de hoofdstukken wat omgooien…
    Het zou de impact verbeteren.. en dat is dan weer mooi natuurlijk!:-)Reactie is geredigeerd

  98. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 12:54

    @Martin: helemaal gelijk, het is moeilijk bouwen op de resten van een vuilnisbelt.
    Binnenkort schrijf ik daar over trouwens. Je voelt het aan!
    @Summer: dat geldt dan ook voor jou, de volgende blog is een statistieken blog ("berekeningen van de statistiek")..
    Begin ik voorspelbaar te worden? :-)Reactie is geredigeerd

  99. jan bouma 5 januari 2009 om 13:08

    @Algemeen…
    De grootste angst, van diegenen die zeggen: "het zal mijn tijd wel uitduren", zal zijn dat die tijd toch tekort blijkt. Ze hebben zich dan vergist. Zet men kinderen op deze wereld komt er sowieso geen einde aan de verantwoordelijke tijd. Eenieder blijkt verantwoordelijk voor de tijd die gaat komen. En omdat ik die waarheid onderken beschouw ik me als een "onverbeterlijke optimist" en geen doemdenker. Die houdt… soms ook nog met een roze bril op.. alleen maar zijn kop in het zand en denkt… "het zal mijn tijd wel uitduren!" Hè Summer?
    @Aad
    Ik kende al je gedachten! Succes met dat blog waarin gerekend wordt – Liefst zonder "roze brillen" op. Dat spreekt!Reactie is geredigeerd

  100. Afi 5 januari 2009 om 13:09

    Pracht Foto…
    Mooi stukje erbij: vol verwondering.
    groet van Afra

  101. Martin 5 januari 2009 om 13:13

    Aad je volgt een keiharde logica, blijkbar, die ik alleen met mijn onderbewuste volg, denk ik.

  102. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 13:16

    @Jan: heb niet de illusie dat je "al" mijn gedachten kent🙂

  103. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 13:17

    @Afi: hartelijk groet terug. "Verwondering": ik verbaas me elke dag🙂

  104. Martin 5 januari 2009 om 13:18

    Kennelijk volg je een bepaalde logica die ik onderbewust begrijp.

  105. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 13:20

    @Martin: die "keiharde logica" valt wel mee. Het is voor mij ook nogal intuïtief, maar ook wel: van het een komt het ander. Maar wat dat ander dan is heeft een nogal hoge toevalscomponent.
    Zal bij jou toch ook wel herkenbaar zijn?Reactie is geredigeerd

  106. Martin 5 januari 2009 om 13:49

    Soms heb ik er een paar achter elkaar in mijn hoofd of zelfs klaar om te versturen. Sommige plan ik en anderen zitten opeens in mijn hoofd en weer andere berichten komen er nooit uit. Dan past het opeens toch niet zo goed bij mijn bui, blog etc.

  107. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 14:03

    @Martin: Een wonderlijk proces inderdaad, ik herken veel van wat je aangeeft.
    Ik krijg ook eelmatig inspiratie overigens door de ‘gesprekken’ hier, maar ook wel elders.
    Van het een komt dan het ander.
    Ook de actualite zet me regelmatig aan het denken. Met name ht nieuws achter het nieuws boeit me (om dat uit te zoeken bijvoorbeeld).
    Zie ik overigens bij jou ook. Voorbeeld is weer je laatste blog..Reactie is geredigeerd

  108. petrus 5 januari 2009 om 17:47

    Beste Aad,
    Maar goed dat we niet weten waar we heengaan want dat zou ondraaglijk zijn.
    Ergens tussen wel en niet weten is wel zo spannend!
    Mooie overpeinzing bij een zeer goeie foto.
    watbrengtdetoekomstgroeten

  109. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 18:18

    @Petrus: het heeft voordelen de toekomst te kennen (winnende lotto getallen, beursontwikkelingen etc.) en nadelen inderdaad (die kennen we allemaal).
    Ik dacht lange tijd dat ik het enigszins kon sturen (mijn toekomst althans). Nu moet ik tot de conclusie komen dat dat een verkeerde veronderstelling van me was.
    Geeft ook wel weer een zekere rust. En veel meer tijd. :-)Reactie is geredigeerd

  110. jan bouma 5 januari 2009 om 18:41

    @Aad…18:18 Indien je conclusie een totale stuurloosheid veronderstelt lijkt me dat een fatalistisch lot! "..Misschien valt het mee zei de optimist!"

  111. Rubio 5 januari 2009 om 18:48

    Even in aansluiting op ‘de foto’ en op oa Petrus’ (what’s in a name) reactie..Als ik op dat strand had gezeten zou ik het overigens prachtige ‘fenomeen’ gedurende een kwartiertje hebben aanschouwd, op me in hebben laten werken en..hebben genoten! Echter wel heel aards.. met een tequilla sunrise in de hand. Voor de rest draait de wereld ‘gewoon’ door zoals al zovele miljoenen jaren daarvoor. Het gaat er gewoon om of we onze verantwoordelijkheden pakken, lijkt me, (daarom ‘schijnen/lijken’ we immers op de aarde te zijn ‘gezet’ door ET?) om er iets ‘leuks’ van te maken voor jezelf en onze ‘naasten’..
    Nou, zo kan ie wel weer, PROOST!Reactie is geredigeerd

  112. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 18:48

    @Jan: het woord "totaal" zou ik willen vermijden in deze. Maar om in het algemeen te verwijzen dat het leven (gemiddeld) stuurloos is, is een stelling die ik erg lang zou kunnen verdedigen.
    Heb jij daar geheel andere gevoelens over?

  113. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 18:51

    @Rubio: ik had toch even nauwkeurig studie gemaakt van de loop van het onweer. En bij de minst of geringste twijfel mijn biezen gepakt.
    Om vervolgens die tequilla sunrise ergens anders te verorberen..
    Life is full of compromises! Proost🙂

  114. Rubio 5 januari 2009 om 19:00

    Aad; Haha, idd gewoon realistisch (proberen te) blijven. Daar kom je immers het verst mee in ’t leven…..!?

  115. Summer 5 januari 2009 om 19:12

    @jan bouma, ben niet onder de indruk van je gedachtenlezerij, astrologie of helderziendheid. Niemand heeft de wijsheid in pacht en niemand hoeft dat te pretenderen. Je interpreteerde je mijn gedachten volstrekt verkeerd. Ik denk absoluut niet: "het zal mijn tijd wel duren", laat staan dat ik het voornemen heb nog een paar kinderen op de wereld te zetten:)).
    Je beweert met zaken van wereldbelang bezig te zijn, maar dat lijkt niet op als je opeens een foto, die bijna iedereen heel mooi en interessant lijkt te vinden gaat bekritiseren als een staaltje van verlakkerij…Die foto staat volgens de meerderheid symbolisch voor een optimistische kijk op de toekomst. Jij haalt om onverklaarbare redenen uit diezelfde foto een (apocalyptisch) doemscenario en vindt jezelf tegelijkertijd een "onverbeterlijke optimist" (?) Ik zal niet vragen: verklaar u nader en houd `t bij deze feitelijke constatering. Je poneert jezelf of jij de enige voorbeeldige werelburger bent die in het "stemhok" op de juiste partij je stem hebt uitgebracht en zet de (meeste)bloggers neer als nalatigen die niet willen stemmen…
    Ondanks de goedwillendheid van al die mensen…
    Persoonlijk doe ik geen vlieg kwaad, bied hulp aan mens en dier, geef aan charitatieve doelen, als die mij nuttig lijken en als het binnen mijn mogelijkheden ligt, ik parasiteer niet,ga zorgvuldig om met natuur en milieu. Wat wil je nog meer? "Hè Summer", roep je dan ook nog. Ik zit daar niet mee maar je zou je tijd ook beter kunnen besteden. En zijn genoeg anderen buiten het vk blog die je tot de orde zoudt kunnen roepen. De kring om `t boek te propageren, blijft nu maar in hetzelfde kringetje ronddraaien.
    Vertel nou eens over jezelf wat je zoal voor de maatschappij betekent. En kom niet aan met "het" boek, want dat zijn woorden en geen daden.

  116. Summer 5 januari 2009 om 19:16

    @Aad, ondanks dat ik in de statistiek in z`n algemeenheid tot dusver niet zoveel heil heb gezien ben ik toch benieuwd naar je nieuwe blog met dat onderwerp. Ik sta altijd open voor nieuwe visies, mits ik me erin kan vinden, maar dat spreekt voor zich.

  117. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 19:23

    @Rubio: realistisch blijven? Lijkt me toch wel een van de grootste uitdagingen die er zijn in het leven. Laten we daar nu eens realistisch over zijn!🙂

  118. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 19:27

    @Summer: ik deel het algemeen gehuldige principe dat met statistiek alles te bewijzen is.
    Daarom zal ik niet zozeer in de blog iets gaan bewijzen, dan wel het inzicht wederom proberen te vergroten. Van de lezer en van mezelf.
    Welke conclusies de lezer er uit trekt aan haar/hem..🙂

  119. Rubio 5 januari 2009 om 19:46

    Aad; Heb er iig altijd naar gestreefd ennuh..ik had overigens iets tussen haakjes gezet. Maar idd, daar kun je ook een ‘boom over opzetten’ om niet te zeggen..’een blog van maken’.
    Zo hou ik je tenminste van de straat….

  120. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 19:55

    @Rubio: die tussen haakjes had ik wel gezien natuurlijk. Streven naar, proberen, je best doen etc. Daar begint het natuurlijk wel mee.
    Dat altijd alles lukt durf ik niet meer te beweren, en doe ik dus maar niet! :-0

  121. jan bouma 5 januari 2009 om 19:56

    @Summer… het blijft toch wat moeilijk discussiëren met mensen zoals jij die veronderstellen dat ik een wedstrijd met ze voer. Ik zou willen opmerken dat de realiteitszin gelijk op dient te gaan met de verworven wetenschap en met alle belevingswaarden van de mens. Dus dan neem je kennis van (bijvoorbeeld) de absolute eindigheid van de grondstoffen, waaronder aardolie; dan neem je kennis dat er 9,3 miljard wereldburgers zullen zijn binnen 1 generatie na nu in het jaar 2050; dan neem je kennis van de toenamen van alle conflicten op de wereld en… het voornaamste, als je dat dan gedaan hebt, en je onderkent dat allemaal: dan heb je ook je kop uit het zand getrokken waardoor je met wat meer bevrijding de rest van je menselijke geneugten kunt genieten.
    En wat mijn verdienste is na al mijn gedane (miljoenen) investeringen vraag je. Tsja… moet ik dan afgaan op jouw oordeel? Nog een misvatting van je: ik wil niemand "tot de orde roepen" of indoctrineren want ik zeg, zoals je weet, altijd "take it or leave it and pick your choice!"
    Maar ik snap je wel, hoor. ’t Zit ‘m in de "Ongemakkelijke Waarheid"; The Inconvienent Truth… Over statistieken gesproken: zoek nog eens op Dr Albert Bartlett; via youtube.com te vinden met 8 leerzame filmpjes. Voor de rest leg je m’n comment m.b.t. die foto totaal verkeerd uit; maar ik zei het al eerder: laat maar; vanwege de rest.
    @Aad : 18:51… Blijkens je antwoord aan Rubio doet dat je al risicomijdend gedrag vermijden waardoor je bepaald niet geheel stuurloos bent. Idem je talloze beslissingen dagelijks neemt die ook je toekomst op z’n minst kunnen beinvloeden.
    Realistisch blijven (19:23) is een nobel streven maar volgens @Summer weer niet veel waard! Sic!Reactie is geredigeerd

  122. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 20:37

    @Jan: bedankt voor je bespiegelingen in deze: maar als jij in je eigen spiegel kijkt: in hoeverre heeft het stuur wat je in handen daht te hebben, je werkelijk gestuurd naar de plek waar je naar toe wilde? Ik meen toch te mogen bespeuren dat je er nog wel eens over moppert, dat het niet geheel is zoals je je dat had voorgesteld. :-0Reactie is geredigeerd

  123. jan bouma 5 januari 2009 om 21:18

    @Aad 20:37 Jazeker!
    Ik heb hierboven ook niet voor niets uitgelegd hoe moeizaam het verloopt als je al die geborneerdheid op je weg tegenkomt. Voorlopig moet je dan maar zo lang mogelijk adem blijven halen en je ogen openhouden bij het "sturen" en doorgaan.
    Toch denk ik dat een mens pas echt stuurloos is als hij geen doel of uitdaging in zijn leven zou hebben. Nu kunnen die zich beperken tot de eenvoudige persoonlijke privégenoegens en de kleine dingetjes…, een bescheiden bestaan is al genoeg zo menen zij; een ‘easy life’ en zonder al te grote idealitaire toestanden daaraan te verbinden omdat men ook weer gauw zegt:
    – dat je je verwachtingen niet te hoog moet stellen (Nietzsche) om teleurstellingen te vermijden bij geen vervulling.
    – en dat je je ook weer ootmoedig en zeer bescheiden moet opstellen. Dat is een wat gluiperige prietpraat want zo hoef je nooit wat van belang na te streven of te beslissen.
    – dat je ook al gauw "onthoofd" wordt als je meent dat je toch het maximale moet nastreven.
    – "Doe maar gewoon, doe je al gek genoeg!" schreeuwt de misprijzende grijze middelmaat er bovenuit.
    Enzovoort, enzovoort. Ik schreef er een boek over!
    Welnu.
    Dan kun je maar beter dood wezen. En dat zeg ik dan tegen al die mensen die vinden "dat je het ook wel zonder al die idealitaire doelstellingen kunt stellen!" Volgens mij vegeteer je dan alleen maar. Dus…
    Tot morgen. Dan staan we weer op de barricaden. Bij de Vk-Ombudsman toch vandaag een aardig resultaat geboekt; men leze aldaar – desgwenst, u ziet maar.

  124. nelus 5 januari 2009 om 21:30

    @Jan: moet jij niet voor de buis zitten ?
    Bij de VPRO Tariq Ramadan ?
    Ik veronderstel dat jou dat heel erg zal aanspreken. Een broeder in de leer zogezegd.
    Ik vond het een erg innemende persoonlijkheid.
    Mooi vak: filosoof.

  125. Martin 5 januari 2009 om 21:43

    Maar het lijkt geen mens een bezoek, klik en/of een paar woorden waard te zijn mijn commentaar op het nieuws dat nooit nieuws werd. Die ‘ijspret’ van de vorige keer was veel minder werk en ook nog eens goedbedoeld geklooi achter de schuifdeuren. Hier zit meer kennis achter en ’t ziet er ook leuk uit, vind ik. Snap er weinig van.

  126. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 22:04

    @Martin: helaas mar al te waar wat je zegt. De wat diepere blogs die gerelateerd zijn met burgerjouralistiek worden door veel minder lezers gelezen dan de wat makkelijker blogs.
    Gooi in de titel een tem als "VKbloggers" en iedereen weet waar je het over hebt en heeft er een mening over.. Dat geldt niet voor ‘het nieuws’.. Fact of life..

  127. Geroma 5 januari 2009 om 22:49

    Dag Aad,
    Die foto is idd wel bijzonder.
    En ja, wat staat ons allemaal nog te wachten?
    Is het echt allemaal ‘Onvoorspelbaar en onbeheersbaar’?
    Misschien heb je wel gelijk.
    Al is dat voor een type die graag de dingen in de hand houdt, wel eens verdraaid lastig. (zoals ik dat dus soms heb)
    Groetje;)

  128. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 22:54

    @Geroma: voor mij net zo lastig, maar ik maak toch maar de balans op (inmiddels): onbeheersbaar en onvoorspelbaar..
    Valt overigens prima mee te leven🙂

  129. Aad Verbaast 5 januari 2009 om 22:56

    @Jan: men kan dus op vercheidene manieren op de barricaden staan. Tot morgen!

  130. Aad Verbaast 6 januari 2009 om 09:18

    @allen: tijd al weer voor de volgende blog:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/239690

  131. John Wervenbos 9 januari 2009 om 14:17

    Inderdaad een bijzondere foto.
    Wat zal 2009 niet brengen? Wat niet of nog niet of niet meer gebeuren zal, is ook van belang. Bovendien: wat zal ik, jij, hij, zij en wij brengen in 2009? Wat breng jezelf tegemoet, zelf en tezamen?
    Vraag offtopic: met wat voor code maken jullie toch van die mooie snelkoppelingen in de reactie-editor?Reactie is geredigeerd

  132. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 18:23

    @John: 2009?
    Niet veel goed tot nu toe.
    Twee nieuwe dieptepunten:
    – Gaza..
    – Gas oorlog..
    En het jaar is nog maar net begonnen.
    Off-topic:
    Kijk even rechts onder de ruimte waar je je reactie achterlaat. Daar staat achter "voorbeeld" hoe je dat doet.
    1. verander http:/www.volkskrant.nl in de url code waar je naar wilt verwijzen.
    en "de Volkskrant" door een zelf gekozen tekst.
    Dan komt het (meestal) goed.
    Ik geef nog even de exacte code (knip en plak) zoals die daar rechtsonder staat en dan zie je wat er gebeurt in de reactieriumte:http://www.volkskrant.nlReactie is geredigeerd

  133. Cathy 9 januari 2009 om 19:57

    @Aad,
    Hoi Aad, ik kom net binnen en zie dat mijn nicht uit Purth eindelijk een antwoord heeft gegeven op mijn vraag of die prachtige foto echt is. En ja hoor, hij is dus helemaal echt. Er hebben meerdere (en zelfs nog mooiere) foto’s gestaan in de krant en die prachtige gloed is ontstaan door het vuurwerk. Zij vindt het natuurlijk prachtig dat deze foto een punt van discussie is geweest hier op het blog.
    Fijn weekend Aad.Reactie is geredigeerd

  134. Aad Verbaast 9 januari 2009 om 22:00

    @Cathy: wat leuk dat je nog even feedback geeft hierover.. Nou dan was mijn (en die van anderen) goedgelovigheid toch maar weer terecht.
    Dat geeft weer een goed gevoel :-))
    Bedankt voor alle moeite. En jij ook een fijn weekend. Voorzichtig..

  135. Cathy 9 januari 2009 om 22:26

    @Aad.
    Blij dat jij er blij mee bent; kleine moeite, groot plezier. En natuurlijk doe ik voorzichtig…..

  136. Oliphant 10 januari 2009 om 00:27

    Mooi.
    Groet, O.

  137. Aad Verbaast 10 januari 2009 om 10:11

    @Oliphant: mooi inderdaad, en de actualiteit laat helaas zien dat de onweerswolken dichterbij komen..

  138. Nico 18 februari 2012 om 19:59

    jazeker bracht het verlossing je kan nu nog kiezen als je dood bent niet meer de genadetijd raakt op zijn eind dus kies voor Jezus en bekeerd u het is nog niet te laat .

Geef een reactie

