Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn Kerst verhaal..

Geïnspireerd door het vele schrijvers- en dichterstalent op het vkblog waag ik me eens, geheel in de sfeer van deze tijd, aan het schrijven van een wonderlijk kerstverhaal..

een deksels mirakel!

De uitnodiging voor de reünie op eerste kerstdag lag al weken op tafel. Jacob had alle nog levende familieleden aangeschreven. De neuzen worden geteld!, had hij op de uitnodiging gezet. Jacob, wel een beetje de ‘Godfather’ van de familie, kan nogal dwingend overkomen.

Marjan en Janus zaten er wel mee in hun maag. Marjan was uitgeteld en ook nog hoogzwanger. Zij was breed in alle richtingen. Verder hadden ze het niet breed. Janus had in de bouw gewerkt als timmerman, maar inmiddels werkeloos geworden. Hij probeerde nu meubeltjes te maken. Met Ikea en de kredietcrisis om de hoek geen sinecure overigens. Hun huisje stond er al vol mee. Nou was dat ook niet zo moeilijk in ‘de stulp’, zoals ze het noemden. Kon je dat wel maken? Een uitnodiging van je broer afwijzen? Die lieve vrede bewaren was hun wel wat waard.

Op de bakfiets naar Ouddorp dan maar. Versneeuwd gelukkig nog een slaapplaats gevonden. Het dorp bestaat voor een overgrote deel uit neven en nichten. Ze hadden het boeren deels moeten verlaten en hun deeltjes tot kleine appartementjes omgetoverd. Ietwat kribbig namen ze intrek, omgeven door spaanplaat. Van ontsluiting was geen sprake. Wachtend op wat komen gaat. Weeïg en vermoeid inmiddels. Ze aten wat brood en een stukje vis. Van vermenigvuldiging geen spoor. Morgen de grote dag? De reünie? Of de geboorte?
 
Marjan en Janus woonden al wat langer in liefde samen. Liefde op het eerste gezicht. Vier maanden geleden hadden ze elkaar gevonden in de voedselbank. En onbevlekt in liefde elkaar met open armen ontvangen. Het was goed zo, vonden ze. Ze zouden de wereld nog wel eens een poepje laten ruiken!

Dat laatste zou niet lang meer duren. Magda, de buur- en vroedvrouw, kon ’s nachts uitrukken. Dat deed ze dan ook. Zonder tangverlossing floepte het eruit. “Het” was een blakende dochter! Verrukt waren ze. Het verlossende woord was gekomen. De stilte zou voorgoed voorbij zijn. Zij liet al luidkeels van zich horen. Logisch. Ze kwam uit een heel andere wereld immers. En dat is knap wennen.

Jezus, wat een bijzonder kind!, riep Janus toen hij verlost van de spanning de bakfiets tot lappenmand ombouwde. Daar zullen we nog heel wat mee te stellen krijgen. De sterren aan het firmament vervagen.
De zon begint eindelijk te schijnen.

Nabericht:
Tweeduizend later wordt er nog veel over haar en haar afkomst gepraat en geschreven en is heel veel al lang herschreven. Overal op de wereld zijn er (dagelijkse) reünies om haar, haar familie en deze dag van de vrede te vieren. Miljarden mensen doen er aan mee. Een Godswonder!  Een deksels mirakel!

221 Reacties op “Mijn Kerst verhaal..

  1. Bart 21 december 2008 om 08:21

    Ja, een Godswonder, deze dag van de absolute vrede, Aad…
    Dat we het toch maar mogen meebeleven… 🙂
    Mirakels mooi, man!
    Let the sunshine in! :))
    Groet Bart

  2. Bart 21 december 2008 om 08:22

    Oeps! 🙂
    Nog een klein wondertje: dat ingelogd blijven…

  3. antoinette duijsters 21 december 2008 om 08:23

    Een mooi alternatief kerstverhaal, met plezier gelezen.

  4. Aad Verbaast 21 december 2008 om 08:57

    @Bart: de wonderen zijn echt de wereld nog niet uit!

  5. Aad Verbaast 21 december 2008 om 08:58

    @Antoinette, alternatief? New Age? 🙂

  6. antoinette duijsters 21 december 2008 om 09:04

    Aad, ik bedoel na onze tijd verplaatst:-)

  7. Aad Verbaast 21 december 2008 om 09:33

    @Antoinette: ik vermoedde al zoiets :-;
    Maar een new age zal het toch moeten gaan worden!Reactie is geredigeerd

  8. Motek from Space 21 december 2008 om 09:43

    dat verdient een aanbeveling!

  9. Klaverblad 21 december 2008 om 09:44

    Aanstekelijk proza. En niet te lang voor een kerstverhaal. De feiten zal ik niet weerspreken..

  10. wj-tje 21 december 2008 om 09:46

    En nu maar hopen dat God in dit wonder gelooft en het in liefde omarmt.
    Want zonder die vier geen leuke kerstdagen.

  11. Aad Verbaast 21 december 2008 om 09:47

    @Motek: als ik God was, dan zou ik er maar eens mijn dochter op af sturen! Na 2000 jaar de hoogste tijd!Reactie is geredigeerd

  12. Aad Verbaast 21 december 2008 om 09:48

    @KLaverblad.
    Wie gelooft, twijfelt niet aan de waarheid 🙂

  13. Aad Verbaast 21 december 2008 om 09:50

    @WJ-tje: rond 2012 moeten we het toch echt gaan merken. Dan kan ze lopen en praten inmddels..
    Misschien al wat eerder: ze moet toch zeker hoogbegaafd zijn, zou je zeggen. En van behoorlijk goede komaf!Reactie is geredigeerd

  14. Oliphant 21 december 2008 om 10:00

    L’histoire se répètera toujours, mutatis mutandis.
    Jammer dat de reünie niet doorging. Is toch altijd leuk.
    Groet, O.

  15. Aad Verbaast 21 december 2008 om 10:05

    @Oliphant: reünie ging toch wel door, althans zo schijnt het. Heel wat boertjes (familie) kwamen langs (althans voormalige, nu in de recreatie) nu met honden overigens.
    En ik durf te wedden dat er nog wat wijzen uit het Oosten van het land komen, over een weekje of twee misschien?
    Goed werkende concepten, die hou je er immers gewoon in!Reactie is geredigeerd

  16. lebonton 21 december 2008 om 10:14

    jezus, wat een bijzonder kind!
    in ieder geval een snelle, na 4 maanden.
    of, het mysterie op herhaling.
    mooi.

  17. Aad Verbaast 21 december 2008 om 10:17

    @Lebonton: "4 maanden of "mysterie op herhaling": ik denk dat laatste.. bij de vorige aflevering werd het ook geloofd toch?
    Toen was het Gabriël, nu is het die gabber uit Rotterdam, gaat het gerucht. Een engel?Reactie is geredigeerd

  18. ceesincambodja 21 december 2008 om 10:54

    Ik ken Ouddorp een beetje. Inteelt, praat me er niet van. Maar dat het duindorp al 2000 jaar bestond, is nieuw voor mij.
    Ach, zo zijn de wonderen de wereld nog niet uit dus. Jeza zij geloofd en geprezen.

  19. Aad Verbaast 21 december 2008 om 10:58

    @Cees: Ouddorp is niet voor niets verkozen voor dit wonder.. 🙂
    Overigens, het verhaal speelt zich af in de huidige tijd, maar dat had je natuurlijk ook al lang begrepen!
    En deze keer Cees: geen "spuit elf"!! Dank!Reactie is geredigeerd

  20. edu 21 december 2008 om 11:01

    Goed leesbaar en passend in deze tijd. Wie weet volgen anderen jouw voorbeeld wel.

  21. Aad Verbaast 21 december 2008 om 11:03

    @Edu: Dank! "Voorbeeld": zou het dan toch echt gaan gebeuren? :-)Reactie is geredigeerd

  22. nelus 21 december 2008 om 11:14

    @Aad: he lijkt wel alsof ik een deja-vu heb. Ik heb dit eerder meegemaakt. Het zal toch niet zo zijn dat………

  23. Aad Verbaast 21 december 2008 om 11:15

    @Nelus: deja-vu? Ik wist niet dat jij al zo op leeftijd was 🙂
    Nog een wonder?
    Waar is je avatar gebleven overigens? Dat is toch wel bon ton!Reactie is geredigeerd

  24. wj-tje 21 december 2008 om 11:16

    @aad
    voor 2012 sleur ik de Mona Lisa weg. Maria Magdalena, een rechtstreekse afstammelinge van Koning Salomon, net zoals het Kindeke Jezus.
    Da Vinci wist er wel weg mee.
    Veni, vidi, foetsie.

  25. Aad Verbaast 21 december 2008 om 11:18

    @WJ-tje: Die Magdalena heeft ook heel wat voeten in de aarde gehad om ze daarna weer snel te gaan wassen, zo gaat het verhaal.Reactie is geredigeerd

  26. eva 21 december 2008 om 11:21

    Prachtig, nu dacht ik toch even het vervolg van kerstsprookje te lezen.
    Mooie wending dacht ik nog!!
    "ietwat kribbig namen ze intrek" grappig gevonden en meer van dat soort dingen heb je erin verwerkt!
    Graag gelezen.
    gr eva

  27. Aad Verbaast 21 december 2008 om 11:26

    @Eva: "sprookje"? Het zou zomaar kunnen dat binnen, zeg binnen 50 jaar, al miljoenen mensen zweren dat het echt gebeurd is! :-)Reactie is geredigeerd

  28. nelus 21 december 2008 om 11:27

    @Aad: mijn avator, het is dat je het zegt, met al dat gepruts en gepriegel is mijn avator verdwenen.
    Kunnen we hier ook al stemmen op de mooiste reactie op jouw kerstverhaal ? Ik wil zo graag stemmen (om te winnen natuurlijk: etentje?)

  29. nelus 21 december 2008 om 11:30

    EN DAN VOOR ALLE BEZOEKERS VAN AAD’S WEBLOG: LOG EVEN IN OP NELUS OF WJ’TJE. AAD HEEFT LE-BON-TON PRIJS GEWONNEN. DE BESCHEIDEN AAD MAAKT ER ZELF GEEN GEWAG VAN. DAAROM MOET IEMAND ANDERS HET DOEN.

  30. Aad Verbaast 21 december 2008 om 11:32

    @Nelus: dat wordt dan weer even knutselen deze dagen om die avatar er weer op te krijgen. Je staat nu toch wel een beetje in je ‘blootje’.
    "Ik wil zo graag stemmen (om te winnen natuurlijk: etentje?)": je krijgt voor de Kerst nog kansen genoeg. Er komt weer een verkiezing aan!! Het kerstverkiezingsvoorbereidingscommittee is hard bezig met de voorbereidingen!
    11:30: bescheiden als ik ben :-)Reactie is geredigeerd

  31. nelus 21 december 2008 om 12:09

    @wj-tje: maria magdalena, een indrukwekkende vrouw. Heeft misschien wel veel meer invloed gehad dan wij met zijn allen weten. Aad heeft wel een beetje gelijk met zijn kerstverhaal. Als een vrouw de vredesboodschap komt brengen dan wordt de boodschap wel heel anders ontvangen. Veel minder agressief als nu binnen de meeste orthodoxe religies het geval is. Ik denk dat Aad een voorspellende blik heeft gehad. Over 2000 jaar is de periode van wereldvrede aangebroken. Jan Bouma: het spijt me maar niet dank zij jouw boek maar dank zij deze dochter van Aads Kerstverhaal.Reactie is geredigeerd

  32. wj-tje 21 december 2008 om 12:17

    @aad
    Een vriendelijk verzoek. Even rust in de tent. Drie koningen moeten ook nog langs komen.
    Onuitputtelijke dialectiek.
    Lezen, wij lieve gemeenschap Matheus 1 vs 23 tot en met 25. Vervolgens zingen wij Psalm 45.
    Afijn, sprookje compleet. Dat wordt nog wat met die duitse Paus, Ratzinger of zoiets?

  33. nelus 21 december 2008 om 12:24

    @wj-tje: mag het ook iets kerstiges zijn ?
    Psalm 45 is zo ou-bollig. Psalm 42, die vond ik wel mooi vroeger: het hijgend hert…..Kon je zo lekker op uithalen.
    Nog een kleine anecdote, als kind zong ik in een overvolle kerk met kerst het Ere zij God – prachtig. Toen het Amen-Amen-Amen werd ingezet ging ik op mijn eentje verder met Ere zij God in den hoge. Kon er blijkbaar niet genoeg van krijgen.

  34. nelus 21 december 2008 om 12:31

    @allen: gisteren Korenslag gezien van de EO ?
    Een prachtig optreden van studenten van het conservatorium uit – ik dacht – Tilburg. Schitterende vertolking van kerstliederen.

  35. jan bouma 21 december 2008 om 12:38

    @Aad
    @Allen
    ..schreef inmiddels op het vorige blog van Aad een verbinding naar dit blog…; dus… men kijke aldaar en ook nog bij dhr. Wansink; desgewenst. Zie zijn artikel van 20.12. j.l.
    Allen prettige dag verder; ik deed m’n werk alhoewel ik mij… en nog vele anderen.. tot het welvarende lompenproletariaat mag rekenen…; althans volgens mijn vriend H.J.A. Hofland.Reactie is geredigeerd

  36. Aad Verbaast 21 december 2008 om 12:41

    @Nelus: ik denk ook dat die Magdelana toen meer in de melk gebrokkeld heeft dan wij vermoeden, respectievelijk in de geschriften is neergepend!
    Maar na 2000 jaar wordt het toch wel eens tijd dat een vrouw de leiding neemt dacht ik zo..Reactie is geredigeerd

  37. de Stripman 21 december 2008 om 12:42

    @ Aad: Ik wordt doorgaans een beetje somber van de kersttijd. Maar dit verhaal is wel opbeurend. Hoewel…? Een bevalling in een met spaanplaat afgetimmerde boerendeel. En zonder verdoving wil ik wedden…

  38. Aad Verbaast 21 december 2008 om 12:44

    @WJ-tje: Zou die Ratziner na het lezen van dit verhaal nu een beetje in de ratz zitten?
    De archieven van het Vaticaan moeten toch wel flink worden bijgewerkt 🙂

  39. Aad Verbaast 21 december 2008 om 13:12

    @Jan: ik heb het gelezen. Ik reageer niet mee op Wansink. Het is arrogantie van het zinkende schip.
    De laatste zin doet helemaal de deur dicht als hij het over het onderscheid heeft tussen bloggers en journalisten: "De klassieke journalistiek onderscheidt zich door strenge, professionele normen – juist op het internet."
    Ik schoot even in de lachkramp..

  40. Aad Verbaast 21 december 2008 om 13:14

    @De Stripman: gelukkig dat het je heeft kunnen opbeuren. En over die spaanplaat, deel en verdoving hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Er is vast wel van hogerhand een handje bij geholpen :-)Reactie is geredigeerd

  41. de Stripman 21 december 2008 om 13:28

    @ Aad: Ah, juist ! Maar ik zag net bij VPRO-boeken dat je dat soort pijnstilling onder het placebo-effect moet rangschikken. Op zich niet erg, als het maar werkt…;o)

  42. Aad Verbaast 21 december 2008 om 13:32

    @Stripman: er zijn heel wat mensen geloven dat die hand van hogerhand je van heel ellende kan verlossen. Één van de best werkende placebo? 🙂

  43. jan bouma 21 december 2008 om 13:41

    @Nelus 12:09
    Inzake mij met je opmerking aldaar. Ik vrees dat je toch iets mist in mijn comments daarna en op het vorige blog van Aad en die bij Wansink.
    De mensheid zal uiteindelijk niet kunnen gedijen en overleven op basis van…. "jouw verhalen", noch die van enige God. De praktijk van alledag ontmaskert namelijk die verhalen in het schrille licht van elke nieuwe dag.
    Gelukkig maar.
    De mens zou anders nog steeds ‘de heilige Eik’ aanbidden; of offers brengen als in de Mayacultuur. Er is "godzijdank" vooruitgang.
    En inzake dat "Geloof" zou het zomaar kunnen dat je dat "geloof" ook in de vooruitgang en de evolutie een rol wilt laten spelen. Aan inconsequente redenaties heb ik immers ’n hekel als je dat niet zou toestaan.
    Vandaar deze opmerking.
    Maar ook jij, Nelus..; desalniettemin: "Prettige Feestdagen" hoor.

  44. nelus 21 december 2008 om 13:49

    @jan bouma: uiteraard heb ik geloof in een rol in de vooruitgang en de evolutie.
    En ook voor jou Jan: hele fijne feestdagen en alle goeds voor 2009.

  45. EJW 21 december 2008 om 13:50

    Het is een mirakel man
    dat je dit ook kan
    Ik maak van de gelegenheid gebruik om je alvast fijne dagen te wensen!

  46. Summer 21 december 2008 om 13:52

    Mooi geschreven Aad!

  47. Aad Verbaast 21 december 2008 om 13:53

    @EJW: Dank! En ik was nog niet eens aan mijn nieuwe testament toe!! :-))
    Ook alvast fijne dagen, ik begin al een beetje in de stemming te komen. En jij?

  48. Aad Verbaast 21 december 2008 om 13:54

    @Summer: Geschiedschrijving is het, wat ik je brom! 🙂
    Daarom maar even vastgelegd. Ze zullen het weten.Reactie is geredigeerd

  49. Mo 21 december 2008 om 14:29

    Eindelijk gerechtigheid voor de vrouw!

  50. Aad Verbaast 21 december 2008 om 14:32

    @Mo: het heeft even geduurd, maar nu dan toch de defintieve doorbraak. Je kon er wachten 🙂

  51. Anno 21 december 2008 om 14:32

    knap gedaan, goed verhaal, beste wensen !

  52. Aad Verbaast 21 december 2008 om 14:40

    @Anno: dank. Ook allerbeste wensen gestuurd vanuit dit ondergesneeuwde blog richting lekker warm Thailand. Als ik God was, wist ik het wel :-)Reactie is geredigeerd

  53. EJW 21 december 2008 om 16:43

    Ja hoor, ik ben twee kerstdagen uitgenodigd. Als de stemming er dan nog niet inzit weet ik het niet meer

  54. Aad Verbaast 21 december 2008 om 16:50

    @EJW: je bent een bofkont: je hoeft niet eens naar appie voor inkopen!
    En als je bij de nagelstudio bent uitgenodigd, dan zit je helemaal gebakken! Spuitzak mee? 🙂

  55. jan bouma 21 december 2008 om 17:06

    @Aad
    Al het obligate comment daalt over je neer; maar ik bekeek eens je foto hierboven van dit blog, en ontwaar dan aan het eind van ’n lange besneeuwde weg in de verte een plat, laag gebouw waarvan de deur open staat. "Het zwarte gat!"
    Vertel eens wat over die foto, hoe, en of waar…
    ps
    Heb van H.J.A. Hofland ondertussen wel de gebruikelijke reactie verkregen dus… misschien voor jou nog wel het compliment "dat je niet tot het lompenproletariaat" behoort wat hij suggereerde voor de rest van de reageerders.
    Toch nog winst op het einde van de dag..
    Maar nu die foto: hoe zit het met… HET ZWARTE GAT aan het eind van de horizon?

  56. nelus 21 december 2008 om 17:13

    @Aad: ben benieuwd of je Janus nog hebt kunnen bereiken om je te helpen met die prijzenkast. Die moet wel klaar hoor voor de kerst, anders komt het niet goed.

  57. nelus 21 december 2008 om 17:18

    @Aad: ik heb wat bijzonders gevonden in jouw tekst.
    Marjan en Janus woonden al wat langer in liefde samen. Liefde op het eerste gezicht. Vier maanden geleden hadden ze elkaar gevonden in de voedselbank. En onbevlekt in liefde elkaar met open armen ontvangen. Het was goed zo, vonden ze. Ze zouden de wereld nog wel eens een poepje laten ruiken!
    Heb ik het nou goed begrepen ? Is hier sprake van 4 maanden zwangerschap en de geboorte van een kind ? Geen wonder, dat dat een bijzonder kind is.
    Bij jou in Drenthe werden vroeger kinderen geboren met de helm op. Zoiets stel ik me hier ook bij voor.
    Een bijzonder kind, en dat is het…..

  58. martin 21 december 2008 om 17:24

    Reacties niet allen gelezen. Misschien verval ik dus in herhalingen.
    Meest verrassend het was een dochter.

  59. jan bouma 21 december 2008 om 17:24

    Nelus… de onbevlekte ontvangenis van Maria was nog ’n groter MIRAKEL. Die lui daar in Drenthe en het hoge Noorden acht ik ook tot veel in staat dus ook… om na 4 maanden een kind te baren.. In vertellingen dient men niet te kissebissen over dergelijke bijkomstigheden. Het gaat om het verhaal… zonder dat serieus te nemen. Behalve natuurlijk weer wel mijn verhaal en mijn vragen omtrent.. HET ZWARTE GAT. Heb jij daar een antwoord op?

  60. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:26

    @Jan: normaal ben je toch wel altijd erg duidelijk. Maar nu hul je je in nevelen.
    1. "het zwarte gat": alles is perceptie! Ik zie ook de zon opkomen. Je opmerking doet me slechts denken aan die Drentse boer van 150 jaar geleden die met een kaars moest bijlichten bij een geboorte van wat bleek een meerling, en na de derde zei: ik doe de kaars uit: ze komen op het licht af!
    2. "Hofland": ik ben uiteraard wel benieuwd waaom Hofland mij niet tot het "lompenproletariaat" zou rekenen. Als jij dat niet kunt verduidelijken (je kan knippen en plakken immers), wordt het niet eens tijd dat hij zelf hier eens gaat verschijnen als regelmatige gast?

  61. nelus 21 december 2008 om 17:31

    @Jan: jij ziet iets dat ik niet zie. En al helemaal geen zwart gat. Dus mijn vraag: wat is er met je aan de hand ? Of is er iets mis met mijn waarneming ? Kortom: een beetje verwarrend en dan druk ik me nog zacht uit.
    7-tien

  62. jan bouma 21 december 2008 om 17:33

    @Aad… goeie opmerkingen. Maar beantwoordt nu even mijn vraag omtrent "HET ZWARTE GAT" op die foto van je in dat lage gebouw aan de horizon.
    re: Hofland.
    Je weet dat de man tot aan zijn dood nimmer anders wil dan zijn… (quote) "circa tweehonderd kutstukjes per jaar" te schrijven – betaald uiteraard -. En daar zullen we het mee moeten doen. Neemt niet weg dat zijn mémoires nog moeten verschijnen en ik verwacht daar eigenlijk pas zijn werkelijke redenen en motieven verklaard. Ondertussen… HOE ZIT HET MET JOUW ZWARTE GAT?! En nou geen omtrekkende en ontwijkende antwoorden. Graag klare en heldere taal. Hoe zit het met het zwarte gat op die foto?Reactie is geredigeerd

  63. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:33

    @Nelus: je bent inderdaad een scherpe lezer!
    Het kind kan dus niet van Janus geweest zijn!
    Vandaar: "En onbevlekt in liefde elkaar met open armen ontvangen. Het was goed zo, vonden ze."
    Jezus was ook niet van Jozef, zo lees ik in de geschriften. Er is dus wel een aardige overeenkomst. Een werkend concept is ook hier niet verlaten door de almachtige. Verstandig!
    Jozef is uiteraad de meest onderschatte en ondergewaardeerde heilige in het verhaal.
    Welk normaal mens kan het immers opbrengen als zijn vrouw tegen hem zegt: ik ben zwanger en dan er mee weg komt dat het onbevlekt is.
    Jozef is dan ongelooflijk naiëf, of een echte heilige immers. 🙂
    Daarmee is overigens ook een passende reactie gegeven op het gestelde van Jan in 17:24.Reactie is geredigeerd

  64. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:37

    @Martin: Het zou toch wel eens tijd worden dat er een dochter kwam. Je kent ook de benaming als je én een dochter én een zoon hebt als ouders: een koningskoppel..

  65. jan bouma 21 december 2008 om 17:38

    @Allen
    Dat ik een ongeduldig mens ben is alom bekend.. inmiddels. Nu gaf ik Aad zeker 10 minuten om te antwoorden maar hij verdomt het.. ’t Is dat u het maar weet…

  66. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:39

    @Jan: jij ziet er een zwart gat in.
    Ik niet. Maar dat verbaast me niet. Ik zie wel vaker ergens iets in wat jij niet ziet en omgekeerd 🙂
    Kun je uitleggen waarom je er een zwart gat inziet? En wat dat dan zou betekenen?
    @Hofland: die uitleg van je valt me zowel van jou als van hem tegen. Als je dan al pretendeert ‘tweehonderd kutstukjes’ per jaar te schrijven, maar elke interactie vervolgens uit de weg gaat, tja dan moet je maar geen ‘kutstukjes’ meer gaan schrijven… Dan worden de vodjes immers niet meer gelezen door het ‘lompenproletariaat’.Reactie is geredigeerd

  67. nelus 21 december 2008 om 17:40

    @aad: dat geloof je toch niet ? Dat Jezus niet het kind van Jozef was ? Doekjes voor het bloeden zogezegd. Ze moesten er wel een punt aan draaien anders was het fout afgelopen met Maria. Onbevlekt ontvangen moet je ruim zien. Of misschien zelfs wel letterlijk nemen.
    Ik weet niet wat voor achtergrond jij hebt, maar voor het geval je katholiek bent: zo hebben ze het probleem van zwangerschap voor het huwelijk opgelost volgens mij.

  68. martin 21 december 2008 om 17:42

    Ja ben ik met je eens het was ook alleen een verheugde constatering.

  69. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:44

    @Martin: ik was ook heel blij verrast toen ik het heuglijke nieuws hoorde!
    Zou Hij geleerd hebben van zijn eerdere ervaringen, of was het slechts passend in de tijdsgeest? :-)Reactie is geredigeerd

  70. jan bouma 21 december 2008 om 17:46

    @Aad 17:39…eenieder, die niet blind is, ziet een zwart gat op die foto van je. Trek je verhaal nou niet in de "geloofssfeer". Pas dan zie je iets… wat je… God betere ’t …. NIET ziet DOCH SLECHTS GELOVEN KUNT.
    Net zoals die onbevlekte ontvangenis van Maria. Men had toen ook nog niet DNA-testen… om Jozef te ontmaskeren als de vader.
    Het zwarte gat nu. Hoe zit het daarmee?

  71. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:47

    @Nelus: ik kom van goede katholieke huize inderdaad. Maar het geloof van Jozef werd meteen flink op de proef gesteld. En dat terwijl er nog geen eens "geloof was".
    Alweer zo’n deksels mirakel. Om over een deksels dilemma maar niet te spreken.
    Maar goed dat de abortusklinieken nog niet bestonden: de geschiedenis had een heel andere wending genomen :-)Reactie is geredigeerd

  72. jan bouma 21 december 2008 om 17:49

    @Allen
    …terwijl Aad zich nu suf piekert op een antwoord wil ik dat wel voor hem schrijven. Dat zal luiden (ongeveer) als volgt:
    Ja, Jan.. je hebt gelijk. In elke situatie is er onduidelijkheid en dat benoemt men dan als "het zwarte gat". Omdat niemand weet wat dat voorstelt ben ik nu klaar met m’n antwoord aan je….
    Wedden?

  73. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:49

    @Jan: bedoel je dat zwarte helemaal rechts boven op de foto?
    Of die zwarte vlekjes zo vlak achter dat bord wat aan dat touw over de weg hangt?
    Ik zie net je reactie van 17:49: als natuurkundige (haast een vorig leven maar toch) denk ik toch te weten wat een zwart gat is en ook nog wel weet wat dat voorstelt ook nog.
    In jouw verhaal kan ik dus nog wel een gat schieten. Ik ben voor weinig gaten te vangen, laat staan gevangen.Reactie is geredigeerd

  74. nelus 21 december 2008 om 17:51

    @AAd 17.49 Aad pas op, je begint nu ook dingen te zien die er volgens mij niet zijn. Je kunt ook tever meegaan met inleven hoor !!!
    2 x 7

  75. jan bouma 21 december 2008 om 17:55

    @Nelus… bemoei je er even niet mee. We hebben het heel duidelijk over dat "zwarte gat" op die foto in het midden in dat lage gebouw aan de horizon en aan het eind van de besneeuwde weg met besneeuwde bomen terzijde.
    Dus… Aad kletst. Ik zie geen zwarte vlekjes en ik zie ook geen touw tenzij.. het touw waaraan ik me wil opknopen als u iets anders ziet dan ik op die foto.

  76. Aad Verbaast 21 december 2008 om 17:57

    @Nelus: je hebt gelijk. Ik laat me wat meeslepen door de hele sfeer rond de Kerst.. Normaal ben is mijn nuchterheidsgraad wat groter 🙂
    Ik heb wel eens een essay gelezen van een bekend theoloog (ben even de naam kwijt) die 6 pagina’s nodig had om aan te tonen dat niet Maria onbevlekt ontvangen zou zijn, maar de moeder van Maria!!!
    Maar heeft er ook niet de handen voor op elkaar gekregen 🙂

  77. peter louter 21 december 2008 om 17:59

    Zo maar even een nieuwe religie uit de grond gestampt, aan mensen kun je ook alles verkopen.

  78. Aad Verbaast 21 december 2008 om 18:00

    @Jan: ik zie er eigenlijk, nu ik er goed naar kijk er een soort van besneeuwde kameel in daar aan het eind van de weg. Wonderlijk..
    Heb jij dat ook wel eens, als je bijvoorbeeld naar wolken kijkt dat je er dan ook van alles inziet? :-))

  79. Aad Verbaast 21 december 2008 om 18:01

    @Peter: Dank. Is toch al vele malen vertoond??
    Niet nieuw overigens: het is toch meer een voortzettting, voortbouwen op, een bestaande religie, ook al niet nieuw..
    Deze blog zal te zijnertijd nog wel in de geheime archieven van het Vaticaan terechtkomen..Reactie is geredigeerd

  80. jan bouma 21 december 2008 om 18:01

    Allemaal prietpraat, Verbaast! Kom ter zake, man! Het zwarte gat! Voor mijn part dat van Maria.

  81. jan bouma 21 december 2008 om 18:07

    Nou dat (mogelijke) antwoord lees ik mogelijk morgen wel weer. Groet! JB

  82. Aad Verbaast 21 december 2008 om 18:07

    @Jan: ik zie echt niet meer dan een pad waar wrs ergens achter die bomen dat kleine boerderijtje ligt waar het zich allemaal heeft afgespeeld.
    Kon zomaar eens een pelgrimsoord worden waar Bethlehem bij zal verbleken! Je begrijpt dat ik nog even de plek geheim moet houden. Het VVV van Ouddorp wort al plat gebeld hoorde ik net..Reactie is geredigeerd

  83. jan bouma 21 december 2008 om 18:43

    @Aad 18:07
    Ja… als dat de plek blijkt dat eigenlijk "de stal van Betlehem" is.. kan ik me die opwinding wel voorstellen in dat Ouddorp. Dat wordt dan een nieuw Bedevaartsoord!
    Zo zijn er ook lieden die de Ilias van Homerus in Zeeland plaatsen…
    Maar ik zie morgen wel weer in hoeverre de gelovigen geloof hechten aan je verhalen.
    Let wel! Slechts bij Mithras kan men nu terecht. Hij was de basis voor de "wedergeboorte van het Licht" op 25 december aanstaande.
    Laat eenieder nu maar dwalen. Tot morgen…

  84. man met knapzak 21 december 2008 om 18:46

    Doet me eigenlijk denken aan die grap:
    Jozef staat in de grond een plank doormidden te zagen en als hij klaar is richt hij zich op en stoot zijn harses aan het plafond.
    -Jezus! roept hij gepijnigd uit.
    Waarop Maria zegt: Dát is een leuke naam voor onze Harry!

  85. Aad Verbaast 21 december 2008 om 18:52

    @Jan: wie zullen zich allemaal wel niet melden die de rechten op het hele gebied rond Ouddorp gaat claimen?
    Miljoenen bezoekers per jaar uiteraard! Plus de opbrengsten van petjes, T-shirts etc. etc..
    En wat gaat er gebeuren op de 25ste?? Weer aan de weg timmeren.
    Jij nu al Vervolgens gaat Wj-tje begin volgend jaar los met zijn VSp.. het wordt een boeiend jaar. Niet meer bij te houden. Als de bevolking maar niet onder gesneeuwd raakt door al deze spectaculaire gebeurtenissen!!

  86. Aad Verbaast 21 december 2008 om 18:54

    @KMK: h4h4h4h4 dubbel van het lachen, die kende ik nog niet!!
    Het zijn de kleine dingen die de loop van de geschiedenis bepalen :-))

  87. Luuk 21 december 2008 om 18:55

    Ja vieren wel, maar dan die dagen, maanden en jaren daarna.
    Zonder hoop varen we niet wel. Dus ooit komt het zover, wie weet over 2000 jaar.
    groet Luuk

  88. Aad Verbaast 21 december 2008 om 18:57

    @Luuk: het duurde toen een jaar of dertig voordat de eerste marketeers er mee aan de gang gingen. En een jaar of 300 voordat het echt breed doorbrak.
    Nu moet dat toch sneller kunnen :-))Reactie is geredigeerd

  89. martin 21 december 2008 om 19:24

    De tijdgeest is te klein voor Hem om zich aan aan te passen, lijkt me. Misschien baalt ie wel gewoon van de mensen die glazen plafonds plaatsen, mensen die vanwege hun geslacht – dat ze toch meestal binnenboord houden tijdens het werk – meer verdienen, minder aan het huishouden doen enz. Wie zal het zeggen.Reactie is geredigeerd

  90. Marjelle 21 december 2008 om 19:42

    Wonderlijk hoe dingen soms lopen, Aad, het woord ‘Jezusmina’ komt nu even in me op. 😉 Met plezier gelezen ondanks dat Beer en ik niet zo kerstig zijn. 🙂

  91. Aad Verbaast 21 december 2008 om 19:49

    @Martin: misschien heeft Hij wel gedacht: ik waag nog maar eens een poging, en stuur er nu maar een ander kind van me op af. Het is immers nu genoeg geweest!Reactie is geredigeerd

  92. Aad Verbaast 21 december 2008 om 19:50

    Marjelle: ik ben ook niet zo kerstig, maar een dergeljk wonder kan je toch niet aan je voorbij laten gaan toch?
    Verder: mijn vader riep heel hard (als hij zich bijvoorbeeld op zijn duim had geslagen): JEZUS!!!… Jozef, Maria, Aller Heiligen, bid voor mij… :-))Reactie is geredigeerd

  93. coby 21 december 2008 om 20:22

    Ik verbaas me nergens meer over… :-))
    Hartelijke groet, Coby

  94. Aad Verbaast 21 december 2008 om 20:26

    @Coby: dat delen we dan in ieder geval 🙂

  95. Marjelle 21 december 2008 om 20:33

    Ik heb daar een veel korter woord voor, Aad! ;))

  96. Aad Verbaast 21 december 2008 om 20:38

    @Marjelle: veel krachttermen in Nederland bestaan uit drie letters. Gek genoeg in Amerika uit vier letters. Maar ja daar is alles veel groter. :-0

  97. Thera 21 december 2008 om 21:12

    Hoe heet ze?

  98. Ramirezi 21 december 2008 om 21:40

    Hij is prachtig en mooie namen hebben ze gekregen zeg…

  99. Aad Verbaast 21 december 2008 om 22:06

    @Thera: haha, weet je dat je de eerste bent die dat vraagt??
    En nog gekker, ik heb er zelf niet eens over nagedacht!! Tot nu toe..
    Misschien wel Magda Lena?? Of zoiets. Zou zelfs Dan Brown bedacht kunnen hebben. :-))
    P.S. Heette die vroedvrouw ook niet zo?Reactie is geredigeerd

  100. Aad Verbaast 21 december 2008 om 22:07

    @Ramirezi: en de belangrijkste naam was ik nog vergeten.. Maar dankzij Thera, is dat mirakel inmiddels ook opgelost!

  101. Rene Scheffer 21 december 2008 om 22:51

    Ik vind em wel grappig en serieus tegelijk door de relativering

  102. Annet 21 december 2008 om 23:08

    Een aanpling van mij
    groetjes:)

  103. sprakeloos 21 december 2008 om 23:19

    jezusmina, dat is een leuke en passende. Godsdienstwaanzinnigen zouden dan dolle mina’s heten?
    aanbevolen.

  104. Aad Verbaast 21 december 2008 om 23:34

    @Renee: ernst en luim gaan toch vaak samen? Niet altijd is duidelijk wanneer wel en wanneer niet :-0Reactie is geredigeerd

  105. Aad Verbaast 21 december 2008 om 23:37

    @Annet: dank 🙂
    @Sprakeloos: Jij sprakeloos, ik met de mond vol tanden! Voor mij blogstof genoeg voor de komende honderd jaar 🙂

  106. Marjelle 22 december 2008 om 00:06

    *Ik doe het met drie- of vierletterwoorden, Aad, no problem. 🙂
    *Dank, Sprakeloos, die dolle mina’s zie ik ook wel voor me trouwens. 😉

  107. Aad Verbaast 22 december 2008 om 00:18

    @Marjelle & Sprakeloos: hoe zouden de apostellinen (of zoiets.. vrouwen uiteraard) heten?

  108. sprakeloos 22 december 2008 om 00:34

    Je kunt hier twee kanten mee op, verbastering van de mannelijke namen, maar ook: Joke, Alleta, Ciska, germaine………en noem het hele zakie maar op.
    Doet me denken aan een geweldige aflevering van de Strip van Jan, Jans en de kinderen waarbij de bommoeder Hanah haar dochter drie namen wilde geven van voorvechtsters in de vrouwenbeweging. Dit mocht sukkel Jan natuurlijk doen. Hij schaamde zich dood en gaf drie namen van zijn grootmoeders, ook vrouwen die veel betekenis hadden voor de maatschappij, nou in ieder geval voor die Jan.
    Raar verhaal? ik kan op moment niet scannen, maar ik kan je verzekeren hele goeie……Reactie is geredigeerd

  109. Patricia Van Lubeck 22 december 2008 om 01:08

    Hee, kun je de hele bijbel niet herschrijven? Dan kan ik me er misschien ooit eens toe zetten hem te lezen.

  110. Marjelle 22 december 2008 om 01:18

    Eikelientjes mss, Aad? ;))

  111. wj-tje 22 december 2008 om 01:25

    Nou ja,
    Kestmis, wanneer het "vrede op aarde" werd gezongen in de kerk -met koor- trok ik de stekker uit de aanjager voor dat orgel.
    Chaos alom.
    Daarna naar de stoppenkast, en schroefde de stop voor de preekstoel eruit en nam die mee naar huis.
    Scheelde een hoop geld en mij een pak voor mijn blote billetjes.
    Van de collecte kwam niets meer.
    Brummen, 25 december, 1963. Dagboek gestaafd.

  112. Aad Verbaast 22 december 2008 om 08:47

    @Patricia: na dit verhaal zal de hele handel wel herschreven moeten worden!
    Wat dacht je van de heilige vier-eenheid, om maar eens wat te noemen 🙂

  113. Aad Verbaast 22 december 2008 om 08:49

    @Spakeloos
    @Marjelle
    Misschien aanmelden voor de namencommissie?
    Nog een suggestie: Jezeline?

  114. Aad Verbaast 22 december 2008 om 08:50

    @WJ-tje: wat je beschrijft, was dat een van je eerste subversieve acties? Want dat was het natuurlijk wel!

  115. nelus 22 december 2008 om 09:23

    @AAd; @Marjelle: ik bemoei me er ook even mee als dat mag. Wat vinden jullie van Feminin ?
    7-tien

  116. nelus 22 december 2008 om 09:29

    @wj-tje: het zat er al vroeg in. En zal er waarschijnlijk nooit meer uitgaan.
    Herinner me de mollenvanger in de tuin nog.
    Met die enorme knal tijdens het onweer.

  117. Aad Verbaast 22 december 2008 om 09:45

    @Nelus: ook aan het solliciteren voor lidmaatschap van de "naamcommissie"?
    E moet nog heel wat gebeuren overigens: De "herschrijfcommissie" kan ook binnenkort beginnen!

  118. Aad Verbaast 22 december 2008 om 09:46

    @WJ-tje: was dat niet met die brisantgranaat?
    Nee, nu herinner ik me het weer: was toch die hoogspannningskabel de grond in?Reactie is geredigeerd

  119. wj-tje 22 december 2008 om 10:01

    @aad en @nelus
    Welnee, nix subversieve aktie’s. Gewoon kwajongens streken.
    Tsja, die mollenverdrijver, vergeten uit te zetten toen het begon te rommelen.
    Wel twee nieuwe ramen met driedubbel glas op kosten van de verzekering.
    Scheelt ook in de gasrekening.
    "Alle nadele hep so s’n voordele"

  120. Aad Verbaast 22 december 2008 om 10:05

    @WJ-tje: alweer een deksels mirakel! 🙂

  121. pacopainter 22 december 2008 om 10:20

    Zeker een mirakel.maar of we er blij mee moeten zijn..

  122. wj-tje 22 december 2008 om 10:26

    die brisant dingen steken we af op het IJ op Oudejaarsavond.
    Ik had toch al geschreven dat we de blusboot ‘Jan van Gent’ van stal gaan halen.
    Dat wordt een brilliant en onvergetelijk spektakel.
    Met muziek erbij!

  123. Aad Verbaast 22 december 2008 om 10:29

    @Paco: of we er blij mee moeten zijn zal de toekomst ons leren! 🙂

  124. Aad Verbaast 22 december 2008 om 10:32

    @WJ-tje: hoe vervoer je een brisantgranaat naar het IJ?
    Ik kan me er iets bij voorstellen dat het een war spektakel wordt. Niet te dicht bij de huizen anders zullen de eigenaren hun glasverzekering ook moeten aanspreken :-0

  125. Summer 22 december 2008 om 11:05

    Het is rustig, de gespreksstof lijkt op…
    of is bijna iedereen op kerstvakantie ?
    Het blog straalt serene rust uit…
    De foto hierboven is ook al zo vredig…

  126. Aad Verbaast 22 december 2008 om 11:13

    @Summer: rustig? Valt wel mee dacht ik.
    Vredig wel natuurlijk. Maar daar is het ook Kerst voor. Daarna begint het gedonder toch gewoon weer als nooit te voren? 🙂

  127. jan bouma 22 december 2008 om 11:33

    @Allen re: 11:13
    …me dunkt! Rustig? Allesbehalve. Zo zitten we nog steeds met de brisantgranaten van WJ’tje… – ik dacht dat je die gewoon kon afschieten met een granaatwerper…, net zoals ik mijn bazooka hanteerde om het PCM-gebouw in Duivendrecht te attaqueren…- ; maar dit terzijde…, blijf ik verder nog zitten met "het zwarte gat" aan het eind van die besneeuwde en beboste weg..
    Zwarte Gaten verzwelgen alles. Ook de hemelse verhalen van de mensen verdwijnen erin. Op zeker moment…
    Wat doet men hier tegen? Of is de Here Jezus zelf het "zwarte gat?"
    Komt u allen nu ter zake!

  128. Aad Verbaast 22 december 2008 om 12:17

    @Jan: als metafoor kan ik wel met je mee gaan in dat zwarte gat hoor.
    Er kan geen licht en massa aan ontsnappen, als er in verzeild bent geraakt. Op enige afstand zal licht en de massa worden afgebogen. Wordt er veel afstand van genomen, dan nog is de invloed merkbaar.
    Is hiermee de overeenkomst tussen religie en het zwarte gat maar weer eens aangetoond?Reactie is geredigeerd

  129. jan bouma 22 december 2008 om 12:28

    @Aad 12:17… Slechts "de communis opinio" zal hier het verlossende woord spreken. Als we met z’n allen menen dat je gelijk hebt dan… is dat ook zo.
    Voorlopig noteer ik dan als jouw opinie: "het zwarte gat betekent de religie!"
    Totdat de ‘communis opinio’ zich zal wijzigen.
    En zo is het met alle wetenschappelijke en filosofische waarden gesteld: "men gelooft slechts datgene wat men voor waarheid wil aannemen omdat anderen er in geloven.."
    De mens blijkt een worm in zijn authentieke gedachten! En loopt u nu maar weer achter deze gedachte aan! Sic…
    Verras me eens met wat nieuwe en origineler gedachten! Misschien krijgt u dan wel m’n ondersteuning voor… de communis opinio.

  130. Aad Verbaast 22 december 2008 om 12:35

    @Jan: je zet wel druk op de ketel zeg. Heb ik net met deze blog toch wel weer een hele originele gedachte op papier gezet, zeg je nog maar net een dag later: "Verras me eens met wat nieuwe en origineler gedachten!"
    Aan jou, om eens en keer wat nieuws en origineels te bedenken lijkt me zo. Ik zie het wel komen. Of zoals je dan zelf placht te zeggen: "Of niet" :-)Reactie is geredigeerd

  131. jan bouma 22 december 2008 om 12:50

    @Aad 12:35
    Het blijkt een beproefde methode om nieuwe en originele gedachten af te doen als "oud" en als "niet nieuw" terwijl dat niet het geval is. Jij vraagt nu ook weer unverfroren naar iets "nieuws en origineels" terwijl je weet dat ik wereldwijd een wereldraad wil installeren die over de hoofden heen van de kleine domeinjagertjes nu eindelijk het totale wereldbelang zal gaan dienen.
    Door de belanghebbenden wordt je dan weggehoond. Nee, ze hebben geen inhoudelijk verweer dan slechts hun "weghoning". Men staat met lege handen tegenover mijn (negatieve) Balansopmaking. Het referentiekader voor die (negatieve) Balansopmaking verstrekten mijn critici. Daar willen ze anderzijds weer niets over horen of mee worden geconfronteerd.
    Totdat.. de volken, de mensen, de slachtoffers, nu eindelijk eens ZELF orde op zaken gaan stellen. Ik wacht even af of dit "kwartje" nu weer wel of niet gevallen is.

  132. Aad Verbaast 22 december 2008 om 13:00

    @Jan: hoe lang is "iets nieuws" nog nieuws?
    En wanneer en hoe lang is iets "origineel"?
    Volgens jou blijkt overigens elke keer dat niemand iets nieuws en origineels kan inbrengen tegen jouw ideeën. En als ze je al weghonen, worden ze met gelijke munt terugbetaald.
    Nieuw en origineel? 🙂
    Maar de waarde van een idee wordt niet bepaald of het nieuw of origneel is, dus laten we ons niet met deze academische discussie bezighouden. De waarde van een idee dient op andere aspecten te worden beoordeeld immers!

  133. jan bouma 22 december 2008 om 13:03

    @Aad.. welke aspecten dan wel?

  134. Aad Verbaast 22 december 2008 om 13:05

    @Ja: ik dacht dat jij me dat wel even ging vertellen. Uiteraard heb ik daar mijn ideeën ook wel over, maar aan jou de eer!

  135. Marjelle 22 december 2008 om 13:09

    *Jezeline is ook een leuke, Aad. 🙂 Qua peaceful, het verplichte vaak ook te lang bij elkaar zitten en gezellig doen met kerst levert soms ook juist extra spanningen op en in sommige families barst eerder de bom dan dat er vrede nederdaalt, vrees ik… ;))
    *Natuurlijk mag dat, Nelus, Feminin klinkt ook goed! 🙂

  136. tandwielfabriek 22 december 2008 om 13:16

    En nu maar afwachten of ergens tussen 24 en 26 december in een kerkgebouw een voorganger een ‘spontaan’ zelf verzonnen kerstverhaal voordraagt.

  137. jan bouma 22 december 2008 om 13:18

    @Aad 13;05
    Dat wil ik je wel zeggen (als jij het niet doet): dat behoren de prevalenties te zijn die voortvloeien uit de gesloten Internationale Handvesten van de mensheid. Die van ons in 1948 en die van de islamieten in 1981.
    Nu zou je kunnen zeggen: "ja, dat dacht ik ook!" Maar ondertussen heb je – en eenieder ander die ook niet op die gedachte kwam – je wel eventjes gediskwalificeerd. Je had immers zelf dit antwoord moeten (kunnen) geven!
    Er is nog werk aan de winkel om de domme medemens op te voeden tot de eigen gedachtevorming… "For Christ sake!" Zeg ik er terwille van de gelovigen bij…

  138. Aad Verbaast 22 december 2008 om 13:37

    @Marjelle: gevechten rond het kerstdiner rond die stressvolle dagen zijn schering en inslag.
    Familie kies je niet, die krijg je. Reden voor mij om er gepaste afstand van te houden :-0

  139. Aad Verbaast 22 december 2008 om 13:38

    @Tandwielfabriek: het zou wat wezen, als dat zou gaan gebeuren 🙂
    Mijn zegen heeft ie!

  140. Aad Verbaast 22 december 2008 om 13:42

    @Jan: nee, daar zat ik niet aan te denken.
    Ik ga met je mee ("prevalenties etc."), maar het is voor mij slechts een noodzakelijk voorwaarde.
    Daar vroeg ik niet naar:
    Ik vroeg naar "de waarde van een idee" en welke factoren dat bepalen..
    Of het voldoet aan de handvesten is leuk, maar bepaald niet de waarde vaneen idee.
    Dus nog even nadenken, ik geef je uiteraard nog een kans.. :-))Reactie is geredigeerd

  141. Ingrid van den Bergh 22 december 2008 om 13:55

    Het knappe (en ook wel het mooie) van dit verhaal zit voor mij in de goede mix van overeenkomsten en verschillen met het oorspronkelijke kerstverhaal.

  142. wj-tje 22 december 2008 om 13:56

    @aad
    die dingen ontploffen niet, maar branden. Die oefendingen zijn ook niet zo groot. Markeringsboeien.
    Aangespoeld op het strand van TER bij paal 3 met HW op de Noordvaarder. Dat was het betere jutterswerk.
    Er zit een tijdslot op dat water toelaat.
    Eentje vanaf de Gulden Draak al uitgeprobeerd in het Schuitegat.
    Weersverwachting op Oudejaarsnacht is goed. Heldere nacht, oostenwind, kracht 2, dus gaan ze overboord bij de ducdalven van de Oranjesluizen en drijven dan naar het Java eiland met de wind en stroom mee.
    Geeft wel veel rook en mooie rood-oranje gloed.
    Vanaf de wal wordt gebeld dat die dingen gesignaleerd zijn in het IJ. Dus ook nog veel blauwe zwaai licht erbij. Vanaf een balkon op de Javakade wordt alles met een professionele JVC camcorder en IR camera opgenomen.
    Je leest het en wellicht zie je het nog, aan alles is gedacht. Een zeer weldoordacht plan, dunkt me…. Niet verklappen, er is nl. een alternatief. Dat leer je toch op het water…?
    Mooi scenario toch?Reactie is geredigeerd

  143. Aad Verbaast 22 december 2008 om 13:58

    @Ingrid: Dank.
    ‘Zoek de overeenkomsten en verschillen’ was ook net de bedoeling 🙂

  144. Aad Verbaast 22 december 2008 om 14:00

    @WJ-tje: lijkt me een fraai gezicht inderdaad.
    Ik neem aan dat er een filmpje van het gebeuren door een ‘willekeurige toeschouwer’ dan wel ‘toevallige voorbijganger’ op youtube zal verschijnen? 🙂

  145. wj-tje 22 december 2008 om 14:19

    @aad youtube is ook aan gedacht. Maar wat als het experiment mislukt? Dus niets beloven, wat je niet waar kan maken.
    Meeste beloftes en voornemens in deze periode komt niets van terecht.
    Vrede op aarde en stoppen met roken? Dan maar ‘Plan B’.)Reactie is geredigeerd

  146. jan bouma 22 december 2008 om 14:34

    @Aad re…13:42
    Dacht niet dat we hier een soort quiz, als tijdverdrijf, zaten te vervullen. Dus: svp hou even op je met geklets als je dit niet waarmaakt.
    Ik zit hier ook niet voor de kat z’n viool m’n commentaren te geven.
    Derhalve:
    "Wat zijn dan wel jouw preferabele onderwerpen?"
    En kom mij dan niet aan met wat obligaat gezwets waarvan eenieder zal zeggen… "dat valt me wat van je tegen, Verbaast!" … -:))

  147. Rubio 22 december 2008 om 15:43

    Aad; Gefeliciteerd kerel. Ik hoop dat Janus inmiddels je prijzenkastje heeft afgetimmerd!
    Voor meer info,lees; Nelus’ blog..
    On-topic; Bijzonder en actueel kerstverhaal zo zonder den oz en den ezel, dus ’t zal mij benieuwen wat je er met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart van gaat maken…Reactie is geredigeerd

  148. Aad Verbaast 22 december 2008 om 15:45

    @WJ-tje: als hhet mislukt (en laten we dar dan maar niet van uit gaan) dan kan het nog leuk genoeg zijn om het te filmen 🙂
    Goede voornemens zijn er om vanaf te wijken.

  149. Aad Verbaast 22 december 2008 om 15:48

    @Jan: wat klets je nou. Nu begin je ineens over "preferable onderwerpen". Waar haal je dat nou ineens weer vandaan?
    We hadden het over goede ideeën immers, en wat bepaald wat een goed idee blijkt te zijn of niet.

  150. Aad Verbaast 22 december 2008 om 15:50

    @Rubio: Ik zal Janus eens bellen of het al zover is :-))
    Goed suggestie overigens: met die dagen kon er zomaar eens een vervolg verschijnen!!

  151. jan bouma 22 december 2008 om 15:54

    @Aad 15:48
    "Preferabele onderwerpen zijn per definitie ook "goeie ideeën".
    Niet kletsen dus. Graag antwoord wat dan wel jouw "goeie ideeën" zijn die… tegelijkertijd dan ook de preferabele onderwerpen moeten zijn. Niet kletsen of ontwijken deze simpele vraag.

  152. Aad Verbaast 22 december 2008 om 16:18

    @Jan: ik maak altijd een onderscheid tussen een goed idee en een idee wat goed blijkt geweest te zijn.
    De goede lezer zal onmiddellijk aanvoelen dat daar een enorm verschil tussen zit.
    Een goed idee moet uiteraard aan een tweetal eisen voldoen:
    1. het moet een probleem oplossen.
    2. het moet voldoen aan de SMART criteria.
    Als dat het geval is kan het impelementeren gaan beginnen. Naderhand kan men dan pas echt beoordelen of iets een goed idee is. Er komt dan namelijk een criterium bij: is het ook succesvol, respectievelijk is het aangeslagen.
    Is dat laatste namelijk niet het geval, dan kan men slechts zeggen: ‘het was zo’n leuk idee, nog meer leuke ideeën’?
    ‘Succes’ laat zich overigens eenvoudig in een formule definiëren:
    Succes = Kwaliteit van het idee (vooraf) x de accepatiegraad er van.
    De "acceptatiegraad" hangt weer in hoge mate af van "hoe goed is het verkocht".
    WJ-tje is uiteraard de specialist op het gebied van allesomvattenden formules. Die kan jou wat dat betreft nog wel een lesje leren 🙂
    Goed nu dit natuurlijk allemaal zo helder als glas is, en geen speld tussen de krijgen is, kunnen we door naar het volgende:
    Heb jij nog "preferente onderwerpen" die het bespreken waard zijn, mede in het kader van deze blog (waar natuurlijk ook weer alles onder valt)?

  153. jan bouma 22 december 2008 om 16:40

    @Allen
    @Aad 16:18
    Zoals u kunt constateren vult men – in z’n algemeenheid gesproken – de dagen met gezwam. Niets mis mee als dat "gezwam" geen ernstige gevolgen heeft of zou hebben. Dat is wel het geval.
    @Aad loopt met ’n bocht om de te beantwoorden vragen heen. Ik heb hem voorgehouden dat de survival van de mensheid rechtstreeks verband houdt met de gesloten Internationale Handvesten en de uitvoering daarvan.
    Hem daarnaar desgevraagd, weet hij niets anders te vermelden dan een herhaling van mijn vraag. Dat schiet niet op.
    Hoe nu verder?
    Wel ik zou zeggen houdt u in het Nieuwe Jaar nu eens vast aan de grensverleggende werkelijke nieuwe vooruitzichten die ik gegeven heb. Die worden sowieso niet geboden door de oude politici en de dominees ondanks hun gezever en geneuzel; zij hebben na 3000 jaar hun kansen gehad. Dat werd een puinhoop. Tijd om de bakens te verzetten. U kunt dat lezen in m’n boek waarin gehakt gemaakt wordt van uw huidige representanten!
    ‘Take it or leave it’.Reactie is geredigeerd

  154. Aad Verbaast 22 december 2008 om 17:08

    @Jan: ik weet niet goed wat er met je aan de hand is. Ik denk dat inmiddels door het overmatig eten van oliebollen, kerstkransen of iets dergelijks, je ietwat licht in het hoofd bent geworden (paddo-effect?), wat weer heel wat anders is dan verlicht uiteraard.
    Nu kom je ineens aan zetten met:
    "Ik heb hem voorgehouden dat de survival van de mensheid rechtstreeks verband houdt met de gesloten Internationale Handvesten en de uitvoering daarvan."
    Dat is weer een geheel onderwerp dan waar we het over hadden. Dit heb je me recentelijk in het geheel niet voorgehouden! Ik zou daarover niet eens met je discussie zijn gegaan. Je weet ook mijn mening: volmondig eens!
    Geef nou gewoon antwoorden op mijn vragen en stellingen (16:18), en probeer niet als een precisiebom met disfunctionerend en opgeblazen geleidingsmechanisme elke keer van onderwerp te switchen.
    Maar we komen er wel, nog voordat dit blog weer te einde loopt en doorloopt naar de volgende. Nelus zal dat blog weer een uitstekend idee vinden. Dat weet ik nu al!!
    (over goede ideeën gesproken..)

  155. nelus 22 december 2008 om 17:25

    @Aad: 17.08 oehoehoehoehoeh: spannend.
    Waar gaat tie over ? Weer een verkiezing met een hoofdprijs ?
    7

  156. Aad Verbaast 22 december 2008 om 17:28

    @Nelus: maak je er maar klaar voor!! Er zijn weer prijzen te winnen natuurlijk!!
    Ik denk dat het dinsdag eind van de middag, of anders woensdag morgen los gaat!
    Je kunt vast een vakantiedag opnemen :-)Reactie is geredigeerd

  157. nelus 22 december 2008 om 17:37

    @Aad: dus ik kan alle afspraken voor de kerst wel afzeggen begrijp ik ? Want als ik jou goed beluister krijg ik het er heel erg druk mee.
    En een vrije dag zit er niet in met al die vakantiehoudende collega’s.

  158. Aad Verbaast 22 december 2008 om 17:42

    @Nelus: als je die wisselbeker (zoals je het zelf altijd noemt) wilt behouden, dan zal er flink aan getrokken moeten worden!!
    Geen vakantie? Dat wordt dan thuiswerken vanaf je werk! :-))

  159. nelus 22 december 2008 om 17:46

    @Aad: even een klein misverstandje uit de weg ruimen. Die wisselbeker is geen wisselbeker. Want die blijft hier in huize Nelus. Ik zal hem met gevaar voor eigen leven beschermen.
    7

  160. Aad Verbaast 22 december 2008 om 17:55

    @Nelus: je hebt het helemaal zelf in de hand 🙂
    Maar ja, wees eerlijk: wie zou zo’n http://www.volkskrantblog.nl/bericht/185197 nog uit handen willen geven!!Reactie is geredigeerd

  161. jan bouma 22 december 2008 om 19:22

    @Aad 17:08
    in combinatie met je…
    @Aad 16:18… en waar je komt met 2 beweringen.
    Bewering 1:
    1. (quote) Een goed idee moet uiteraard aan een tweetal eisen voldoen:
    het moet een probleem oplossen.
    en vervolgens poneer je nog ’n tweede platitude:
    2. (quote)
    2. het moet voldoen aan de SMART criteria.
    Voor beide stellingen lever je geen onderliggend materiaal.
    1) het probleem wordt niet gesteld noch gedefiniëerd – dus dat wordt dan kletsen in de ruimte want er zijn miljoenen problemen te benoemen.
    2. Vervolgens definiëer je niet "wat die "smart criteria" dan wel zouden zijn om je niet aangeduide probleem op te lossen…..
    Het geheel kan men dan in de prullenbak van het gezwets flikkeren.
    Dus:
    a) definiëer het probleem; welk probleem en in welke context en probeer daar consensus over te verkrijgen.
    b) zoek daar dan de (vermeende) oplossingen bij. En die zullen dan weer heftig bediscussiëerd worden als je geen consensus verkreeg over het probleem. Waar niets op tegen is. Dat is namelijk een onverbrekelijk en geaccepteerd wetenschappelijk proces: these – antithese – synthese. En pas in 2e instantie kun je – met eveneens vooraf geaccordeerde – "smart criteria" HET PROBLEEM oplossen.
    Jij doet hier niet aan. In de verste verte niet. Dus dan presenteer ik mijn criteria en stel die ter discussie. De beide Handvesten.
    Je vraagt om een "precisiebombardement?"
    Welnu: reik me dan even het doel aan waar ik die bom kan laten vallen. Dit leidt tot niets.
    Opmerking:
    In het algemeen ben ik de stelling toegedaan dat men zou moeten trachten nog zoveel mogelijk zinnige betogen en redenaties te houden..; de buurvrouw – in gesprek met haar andere buurvouw over de heg… – doet daar meestal niet aan mee.. Hoe zit het hier op dit blog? Nou vooruit… Ik maak er een grap van. -:))Reactie is geredigeerd

  162. Aad Verbaast 22 december 2008 om 19:37

    @Jan: dank voor je welgemeende poging mijn naadloze betoog onderuit te halen. Het activeert mijn lachspieren, en dat is het goede nieuws. Het enige overigens.
    SMART: blijkbaar onbekend met dit breed geaccepteerde begrip. Het is een afkorting van een aantal criteria waar iets, wat men stelt, aan zou moeten voldoen:
    1. Specifiek.
    2. Meetbaar.
    3. Acceptabel.
    4. Realistisch.
    5. Tijdsgebonden.
    Ik geef aan dat aangezien we het over "goede ideeën" hadden dat het aan het bovenstaande zou moeten voldoen in combinatie met: een oplossing bieden voor een probleem.
    Probleem: jij stelt dat ik de problemen niet zou definiëren/duiden. Ik verzoek je bij deze nog eens mijn meer dan 100 blogs te lezen van het afgelopen jaar. Daar staan ze, breed uitgemeten en onderbouwd.
    Veder mag je uiteraard zelf beoordelen (beetje zelfreflectie kan nooit kwaad) of je eigen ideeën (even kort samengevat: de wereldraad) tegen de gegeven criteria toetsbaar zijn.
    Dan mag je zelf je conlusies trekken of het een goed idee is of een leuk idee (zie hierboven voor de verschillen).
    Uiteraard stel ik daarbij dat het verschil tussen het een en het ander niet zwart/wit is, maar een glijdende schaal.
    Nog even terugkomend op de metafoor, waar je zelf ook op doorgaat: een precisiebom met een kaduuk geleidingsmechanisme, kan men ook een ‘ongeleid projectiel’ noemen.
    Vandaar dat ik je vraag nu gewoon eens een direct antwoord te geven op mijn vragen.
    Nu ben ik gezien het bovenstaande uiteaard benieuwd naar de resultaten op de punten 1-5 (SMART) en hoe je dat zelf ziet in relatie tot de wereldraad.
    Ik zie het wel, of niet.. (dit heb ik van jou geleerd, het zo te stellen 🙂
    Nog al laatste punt maar niet het onbelangijkste:
    Je hebt het over platitudes en (eerder) over open ddeuren.
    Ik zou je eens willen adviseren over het volgenden na te denken:
    Als een idee/concept op een zodanige manier aan de man kan worden gebracht dat men het zal percipiëren als een open deur, dan zal men zeker voor stemmen.
    Als dat niet het geval is is de kan erg groot dat men het zal verwerpen.
    Het zou je kunnen helpen om die twee miljard voorstemmers te rekruteren.. Dat is nog niet gelukt immers.. :-0Reactie is geredigeerd

  163. jan bouma 22 december 2008 om 19:48

    @Aad 19:37
    Hoe luidt dan je vraag precies? Je maakt idd een beginnetje om niet langer in de ruimte te kletsen want je verwijst nu naar je 100 blogs… – dat is in ieder geval iets. Voorts noem je nu pas "het probleem wereldraad". Dat ik in het geheel niet als probleem zie. Hoezo? Is de wereldraad een probleem? Niet voor mij. En als anderen daar wel een probleem mee hebben is dat hun probleem. Want ze kunnen mij en niemand – tot nog toe althans – overtuigen dat er een "probleem wereldraad" zou bestaan.
    Problemen worden immers eerst ook pas gedefiniëerd als probleem NADAT ze als probleem zich hebben gemanifesteerd. Welnu. Zo ver is het nog niet gekomen. Je kunt wel allerlei waanzin en problemen zien en verkondigen maar dat is ONZIN.
    En in aansluiting op je toevoeging:
    Voor die constatering moet je zijn bij een laffe pers en media die hun werk niet doen. Het is niet mijn schuld dat ik word doodgezwegen door het canaille… Ik geel wel toe dat ik ze nu niet al te vriendelijk toespreek. Maar… zo zei Karel Knip van NRC Handelsblad mij: "daar moeten ze maar tegen kunnen!"Reactie is geredigeerd

  164. Aad Verbaast 22 december 2008 om 19:58

    @Jan:
    Je bent geen goed verstaander Jan: die heeft immers maar een half woord nodig!
    Stap voor stap dan maar:
    1. Mijn honderd blogs geven het probleem weer in meerdere dimensies.
    2. Jij geeft als ‘allesomvattende oplossing’: de wereldraad.
    3. De discussie die we al de hele dag voeren: "wanneer is een idee goed".
    4. Ik gaf (op jouw vraag voor critera): de criteria.
    5. en vroeg je in mijn laatste reactie die criteria eens te toetsen aan jouw idee: de wereldraad.
    6. Daarmee kan duidelijk worden of het een goed idee is of ergens bij een ‘leuk idee’ blijft hangen.
    Kan het nog duidelijker?
    Natuurlijk niet: ga je gang, of niet (van jou geleerd immers).
    Ik hoor het wel, of niet :-))

  165. jan bouma 22 december 2008 om 20:17

    @Aad 19:58
    Zou kunnen volstaan met
    UNDEFINED.
    Maar ik zal proberen nog wat zinnigs op te merken omdat je aantijging "dat ik een slecht verstaander" zou zijn kant noch wal raakt.
    1.: "100 blogs" gooi je in de strijd. Prima! Niks mis mee en… DUS OOK GEEN PROBLEEM; althans niet voor mij. Laten wel wel wezen: ik tracht hier de consensus te duiden van waaruit er beslissingen kunnen worden genomen. En al die "100 blogs" van je doen daar niets aan af. Ik zou niet weten welk "probleem" je poneert met die 100 blogs. En als anderen er wel een probleem in zien of van maken is dat hun probleem.
    2. Zoals gesteld kan de "wereldraad" ook niet dienen noch gelden als "probleem". Ik wijs er slechts op dat diegenen die daar iets over opmerkten niet bij machte bleken om "de wereldraad" op goede gronden af te wijzen. En als ik me hierin vergis: duidt dan even waar en wanneer mijn (vermeende) opponenten dat met kracht van redenen dat stelden?
    3. "Wanneer een idee goed wel of niet goed is"; bestrijd ik in het geheel niet noch stel dat ter discussie. Ik stel ter discussie een serie oplossingen voor de mensheid in relatie met wat bevoegdheden van een wereldraad.
    4. Criteria? Voor zo ver acht ik die hierboven al behandeld.
    5. Die "criteria" beperkend tot de afkorting van het woord SMART lijkt me weinig zinvol omdat het niet mijn schuld is, zoals ik al eerder terecht opmerkte, dat men niet ‘smart’ wenst om te gaan met nieuwe ideeën. Don’t blame me for it.
    6. Goede ideeën worden uiteindelijk gedragen en geaccepteerd door ‘de communis opinio"; zoals ik ook al eerder stelde.

  166. nelus 22 december 2008 om 20:41

    @Aad en @Jan: ik wil een goede relatie niet verstoren. Maar hier is geen garen meer van te spinnen. SMART en weet ik al niet wat, het lijkt hier wel een managementcurcus. En Jan, je ziet zo maar af van jouw waarneming dat je een zwart gat ziet op de foto. Ook opmerkelijk, want daar zat je gisteren als maar over te drammen. Tot tranen-over-de-wang-biggelen toe. Je was erg op dreef en erg komisch om 17.55 Ik heb in elk geval krom gelegen van de lach.

  167. Aad Verbaast 22 december 2008 om 21:20

    @Jan:
    ad 1: "Ik zou niet weten welk "probleem" je poneert met die 100 blogs". Dan heb jij een probleem Jan, als je niet (meer?) weet welke problemen ik daar beschreef..
    ad 2. "Zoals gesteld kan de "wereldraad" ook niet dienen noch gelden als "probleem": Ik gaf slechts aan dat jij de wereldraad als oplossing voor alle wereldproblemen ziet. Beetje gewoon lezen kan geen kwaad.
    ad 3. Ja, Jan: jij vindt je idee geweldig.. Maar daar ging de discussie niet over.
    Het ging over het vinden van algemene criteria wannneer ideeën goed of niet goed zijn..
    ad 4. "Hierboven behandeld"?? Waar?
    ad 5. Men wenst wèl om te gaan met het SMART concept. Jij weiger daar op in te gaan vooralsnog, en in deze een uitzondering dus. Draai de zaken niet om.
    ad 6. "Goede ideeën worden uiteindelijk gedragen en geaccepteerd door ‘de communis opinio". Is dat dan het criterium? Is een zeer discutabel criterium, en je weet het.
    Jan: misschien is het een goed idee, deze discusie over ideeën maar te stoppen. Je luistert niet en praat maat wat in het rond. Andere keer beter wellicht. Neem nog een paddo, een roketje, een glas wijn. Of niet natuurlijk. Ik zie wel weer, of niet. :-)Reactie is geredigeerd

  168. Aad Verbaast 22 december 2008 om 21:24

    @Nelus: ik heb hierboven al even uitgelegd waarom er geen garen van te spinnen is.
    "Geen idee" waar Jan het allemaal over heeft.
    Iets om over door te denken :-)))

  169. martin 22 december 2008 om 21:27

    Heeft het kerstkind geen slim commentaar op dit spel van vraag en wedervraag.

  170. Aad Verbaast 22 december 2008 om 21:44

    @Martin: haar tijd komt nog. Ze is nu nog slechts ‘joris’ tweepinter.
    Maar God hoort haar brommen 🙂

  171. nelus 22 december 2008 om 21:57

    @Martin: jawel. Hebt elkander lief en ga henen in vrede en vermenigvuldigt u.
    In excelsis deo.

  172. Aad Verbaast 22 december 2008 om 21:59

    Nelus: gefeliciteerd!! Mooi portret van je zie ik ineens, het is je gelukt. Hulde!!

  173. nelus 22 december 2008 om 22:02

    @Aad: een mooi cadeautje voor het kerstkind. Een jong van deze poes. Ze staat er een beetje wrimstig op maar ik kan je vertellen: een knappe poes. En dat is het……..Feminin zal er blij mee zijn. Want zo heet ze toch inmiddels ? Of mag ik dat nog niet vertellen ?

  174. Rubio 22 december 2008 om 22:17

    Aad 21.24; Wanneer jìj altijd alle aandacht hebt valt dat elders (help, ik ben er òòk nog..!) niet altìjd in goede aarde…

  175. Aad Verbaast 22 december 2008 om 22:27

    @Nelus: echt een jong er bij? Feminin was een suggestie, maar is er al iets besloten?
    Ik vond zelf Magda Lena wel leuk..

  176. Aad Verbaast 22 december 2008 om 22:29

    @Rubio: ik sanp even niet wat je bedoelt met wat je zegt.. 21:24 vandaag??

  177. jan bouma 22 december 2008 om 22:43

    @Aad 21:20
    Ik heb en ik had nooit enig probleem met al die 100 blogs van je gehad; in het tegendeel zou ik zeggen! Dus waar hebben we het hier over? Wat is er nou nog simpeler om vanuit mijn positie bij al die behandelde onderwerpen te stellen "dat ik er geen probleem mee had, en vrijwel altijd ik het met je eens was!" Kan me niet heugen dat het anders was.
    Je draait de zaak om door die behandelde onderwerpen als "probleem" voor mij aan te merken. Niets van dat al. Dus schuif mij nou niet die problematiek toe. Hie had en heb ik niet. Anderen misschien. Niet ik.
    @Rubio 22:17
    Dit is nou typisch een opmerking voor en van jou. (Even nadenken!)
    Dus… Aad; laat ik het nog maar eens helder zeggen en simpel: ik ben niet aanspreekbaar op problemen die ik niet zie noch gecreëerd heb.
    Veel meer valt er niet over te zeggen. Want ook m.b.t. die wereldraad zien mogelijk anderen problemen. Doch die blijken tot nog toe niet valide. Althans dat is mijn mening. Take it or leave it.
    tot morgen…

  178. Rubio 22 december 2008 om 22:55

    JB; Probeer altijd na te denken met deze kleine hersentjes die niet àltijd van alles kunnen absorberen. Enfin, geldt jouw beknopte opmerking niet voor alle bloggers, jezelf incl.? Je zou immers òòk kunnen weten (via via), je weet wie ik
    bedoel, hoe bij mij de vork in de steel zit…Dus wat mij betreft, een nogal ‘lullige’ infantiele reactie van je..Reactie is geredigeerd

  179. A C T U A L I T Y 22 december 2008 om 23:02

    Heb Twee vrienden
    die 24 December
    Jarig zijn……
    En dan roep ik altijd
    : "En morgen is Je zus jarig"
    Waarop ze altijd Bóós op mij werden..
    Het nog niet door hadden..en dan opeens
    Het Kwartje viel..
    Goeden avond Joshua

  180. Aad Verbaast 22 december 2008 om 23:18

    @Jan: laten we dit onderwerp afsluiten. We zijn het immers eens. Ik zeg slechts
    1. ik beschrijf de problemen in mijn bogs
    2. jij geeft de oplossinger voor met je wereldraad..
    Mooi toch?? :-))Reactie is geredigeerd

  181. Aad Verbaast 22 december 2008 om 23:19

    @Actuality: kijk jij liep er al op vooruit!! :-))

  182. jan bouma 22 december 2008 om 23:28

    @Aad 23:18… En zo is het! :-))
    Nu vergeet ik waarachtig @Rubio (22:55) nog. De man met de dubbele bodems en met allerlei verdachtmakingen waar ik niets mee kan. Dus @Rubio verklaar nou eens in heldere taal wat je nu bedoelt om 22:55 uur en dat ik "via – via" enz. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Nou dat lees ik morgen wel hoor, dus je kunt er de hele nacht over nadenken…:))Reactie is geredigeerd

  183. Aad Verbaast 23 december 2008 om 00:16

    @Rubio: (22:17) ik denk (veel nog even nagelezen te hebben) te weten wat je bedoelt :-))
    Duurde even maar, maar we nemen er nog een op. Althans met zijn tweeën is dat twee, nou ja begrijpt wat ik bedoel. Proost!!

  184. Rubio 23 december 2008 om 00:25

    Aad; Let’s forget it ook naar Bouma toe, oorzaak drank mijnerzijds…maar leg het hem wel een keer uit. Mag/moet kunnen toch? Deze reactie van je is wederom een bewijs dat je die prijs dubbel en dwars verdient..! Thanks man…Reactie is geredigeerd

  185. Aad Verbaast 23 december 2008 om 00:32

    @Rubio: veel kan en mag hier zijn we met zijn allen gelukkig achtergekomen!!
    Uiteraard prijs ik me er gelukkig mee, en gelukkig vele anderen ook, ook al wordt de schijn wel eens anders gewekt. Als we maar plezier hebben met elkaar toch?
    P.S. nu moet die Janus wel opschieten met het timmeren van dat prijzenkastje, anders begint er nòg een te jengelen, daar kan hij van op aan!Reactie is geredigeerd

  186. Rubio 23 december 2008 om 00:39

    Aad; Plezier heb ik vaak op/met je blogs en leer bovendien een hoop. Ga lekker naar bed kerel, voor mij hoef je niet op te blijven hoor. Sleep well..Spreek je morgen weer.

  187. Aad Verbaast 23 december 2008 om 00:47

    @Rubio: maak je geen zorgen, ik blijf voor niemand op, nou voor Marie maak ik natuurlijk de enige uitzondering. En als ik naar bed wil dan nodig ik haar natuurlijk van harte uit met me mee te gaan richting klamme lappen 🙂
    P.S. die uitnodiging is net gedaan overigens!Reactie is geredigeerd

  188. Rubio 23 december 2008 om 01:05

    Haha, Aad geef ‘r ook een ferme kus van Rubio, en dan morgen weer een paar verse ballen van Marie!Reactie is geredigeerd

  189. wj-tje 23 december 2008 om 02:10

    @rubio
    je vrijpostigheid om op zo’n manier met andermans of andervrouws’ zaken om te gaan zouden me witheet maken als het mij persoonlijk iets aanging.
    Neem nog een multivitaminen bruistablet en laat dat uitborrelen in je maag.
    De rest van traject laat zich raden

  190. Rubio 23 december 2008 om 02:22

    WJ-tje, gabber; Ben me van geen kwaad bewust! Marie is immers niet gehuwd met een piloot……..!! Gaat het weer een beetje meneer Droge?? Die schijnheilige van een Sinterklaas valt in het niet bij je..Reactie is geredigeerd

  191. wj-tje 23 december 2008 om 08:08

    @Rubio
    Goede morgen. Sinterklaas is gelukkig weer voorbij.
    Kreeg wel een kerstkaartje. Die denkt tenminste nog aan mij. Lief toch?
    Nog wat. Ik ben je gabber niet. Dat lijkt me niet gezond.

  192. Aad Verbaast 23 december 2008 om 08:38

    @Rubio& @WJ-tje: visionair als ik probeer te zijn, wens ik jullie beiden en in jullie kielzog natuurlijk @allen alsvast vredige Kerstdagen toe!! :-)Reactie is geredigeerd

  193. jan bouma 23 december 2008 om 09:49

    @Allen… but some are more equal…
    "…ik heb nog ’n ton (= 1000 kg) stroop in de aanbieding..; wie zit er nog niet onder zit kan zich bij me melden voor een behandeling…"
    and now something quite different..
    Men leest soms niet alles – dus je mist dan wat. Als dat cruciaal was, naar de opvatting van de schrijver wat je miste, wordt je dat wel ingepeperd. Heb ik nu aanleiding om hier en daar enige inpepering te voorzien? Of halen we de schouders op met in het vooruitzicht alle die benevelende fijn-ggggggrrrrrristelijke feestdagen die in het verschiet liggen en waardoor zo’n opstelling mogelijk wordt?
    Dat laatste zal ik maar ‘ns doen. Berusting en wat meewarige blikken resteren nog, daar doe ik het de komende dagen mee.
    Ondertussen blijf ik wel poetsen aan m’n titanium Morgenster..; u weet wel die moderne honkbalknuppel met die punten erop… Moet kunnen! @WJ’tje zal kunnen bevestigen dat je je wapentuig altijd onberispelijk en in topconditie moet houden. "Ready for use". Zoiets. Voorts signaleerde ik – te laat ! – dat @Nelus zich, tot aan buikkrampen toe van het lachen, had vermaakt met mijn teksten. Kijk! Dat doet nou ’n mens goed. Overigens blijf ik erbij, Nelus…, dat niet alleen Carthago verwoest dient te worden maar ook dat "Zwarte Gat" hierboven op die foto en aan het eind van de horizon. Toch nog weer een stichtelijk slot waar men over kan nadenken.
    Allen een prettige dag gewenst.

  194. Aad Verbaast 23 december 2008 om 09:56

    @Jan: ons hele melkweg stelsel draait om een zwart gat heen. Ons hele heelal is ontstaan uit een uiteenspattend zwart gat.
    Ik snap je metafoor wel van het zwarte gat in die zin.
    1. Alles draait er om heen.
    2. Sommigen zien er geen gat meer in.
    3. Anderen zijn niet voor één gat gevangen.
    4. hou het in de gaten.
    Genoeg stof voor al weer een stichtelijke dag!

  195. wj-tje 23 december 2008 om 10:08

    @bouma
    Last van een ochtendhumeur? Terwijl hier een a.s. nieuwe huisgenoot slap van het lachen onder de klamme lappen ligt, terwijl ik links en rechts wat vertaalwerk verricht vanuit diverse blogs en dat richting slaapkamer (ligt om de hoek, alles gelijkvloers) citeer.
    Verpest nu niet deze laatste dinsdag voor de allerbelangrijkste feestdagen van het jaar.
    Pas op! spam getal 3. Hoe heten die gozers ook al weer?Reactie is geredigeerd

  196. nelus 23 december 2008 om 10:35

    @Zo, Nelus heeft een thuiswerkplek op zijn werk ingericht voor de komende twee dagen. Ben de klos, moet als enige werken.
    Kaarsje aan, om met WJ-tje te spreken, een stichtelijk liedje op de c.d. Ik bereid me voor op een inspannende kerst. Er moet hard gewerkt worden op het nieuwe blog van Aad. Eens even kijken of ik niet alle afspraken voor die dagen moet afzeggen.

  197. nelus 23 december 2008 om 10:37

    @wj-tje: Sem, Cham en Jafeth ?

  198. jan bouma 23 december 2008 om 10:42

    @WJ’tje….: De Drie Musketiers!
    @Aad…..: zo zie je maar…: "ik heb altijd gelijk!" Nou ja.., jij ook, ’n klein beetje dan.-:)) Begrijp ik het goed dat dit "Kerstblog" blijft staan gedurende de komende twee dagen? Want dan ga ik nog ‘ns in m’n archief zoeken naar wat fijngestemde ggggggrrristelijke bijpassende teksten over "de Vrede op Aarde" en ander gekweel..; m’n schorre papegaai krijst zuiverder zijn lied!Reactie is geredigeerd

  199. Aad Verbaast 23 december 2008 om 10:56

    @Nelus: Hulde! Er moet natuurlijk nog wel door iemand gewerkt worden in deze barre tijden!
    Ik hoop dat je je er een beetje thuis voelt, met die thuiswerkplek. Ik zou al die afspraken maar afzeggen inderdaad, want je zult er tegenaan moeten, wil je weer in de prijzen vallen.

  200. Aad Verbaast 23 december 2008 om 10:59

    @Jan: dit "Kerstblog" bijft er natuurlijk altijd opstaan. Een historisch document al weer. Zou het Vaticaan mij een aanbod doen om het origineel te mogen aaschaffen voor een ereplaatsje in het verboden archief?
    Maar geen nood, morgenvroeg komt de ‘moeder der verkiezingen blog’ er weer op te staan. Ik snap dat je al staat te trappelen van ongeduld!Reactie is geredigeerd

  201. wj-tje 23 december 2008 om 11:41

    @nelus. zie je dat nu? Dit valt niet bij te benen.
    Drie Koningen is nog niet zo slecht gekozen.
    Geheimpje niet verklappen, hoor! Als Sam, Karel, Japie en de Drie Musketiers zijn vertrokken breekt er rust uit op 6 januari.
    2009.
    Numerologisch belooft dat nog wat. Number 9!
    en drie koningen, S,C, J en Drie Musketiers is ook al negen op de dag van de Duivel, lekker biertje, Duvels nog aan toe!Reactie is geredigeerd

  202. Aad Verbaast 23 december 2008 om 11:49

    @WJ-tje: wanneer gaat het jou nog eens lukken om een krachtige avatar te laten zien?
    Of wacht je daarmee tot 3-koningen?
    Nelus, is inmiddels expert, dus die weet hoe je dat voor elkaar moet krijgen!

  203. nelus 23 december 2008 om 11:58

    @Aad: nou, nou, nou, niet teveel verwachtingen scheppen. Straks komen alle bloggers bij mij langs om zich te laten ondersteunen. Expert.
    Wat je zegt, daar heb je er tegenwoordig niet zoveel meer van.
    Een voorbeeld: hoorde mooie muziek onder de reclame van Stop Aids Now. Weet niet wat het is. Ga naar het Carillon, een gespecialiseerde cd-winkel in Groningen op het gebied van klassieke muziek. " Nee, mevrouw, ik kijk nooit t.v., dus ik zou niet weten wat u zoekt "
    Kijk, daar waar de kracht moet liggen van de zelfstandige middenstand namelijk: verstand van zaken, daar pakken ze ‘m niet op. Google dan even zou ik zo zeggen. En zorg ervoor dat de klant krijgt wat hij zoekt.

  204. Aad Verbaast 23 december 2008 om 12:31

    @Nelus: middenstanders zijn geen hoogsta(a)anders. Ze doen daar mee hun naam eer aan immers. De goede daar gelaten, maar dat worden dan weer hoogvliegers.
    Bevalt het werken op deze manier je een beetje?Reactie is geredigeerd

  205. nelus 23 december 2008 om 12:50

    @aad: middenstander, rare naam eigenlijk. Bijna als enige overgebleven uit onze klassen periode.
    Weet je dat Janus en Marianne eigenlijk ook
    middenstanders zijn ? En hun voorouders Joef en Maria ook ? Heeft die Janus die kast voor jou
    nu al af ? @Rubio komt straks met allemaal spulletjes die je erin kunt zetten. Moet ie wel in de lak zitten natuurlijk.

  206. Aad Verbaast 23 december 2008 om 13:02

    @Nelus: ja, die jozef en Janus konden er wat van als middenstanders. Aan de weg timmeren konden ze ook nog!
    Prijzenkast: Janus heeft zelfs (bij gebrek aan materiaal) een stuk van de bakfiets ontmanteld. Wat een devotie voor het vak!
    Nu nog de handel een beetje opschuren, en dan in de olie. Maar dat was hij al gezien de fesstelijke gebeurtenissen.

  207. bert 23 december 2008 om 15:03

    de koning is dood, lang leve de koningin !
    ik dacht alvast : oei, wat zal pasen in petto hebben voor het kind …

  208. Aad Verbaast 23 december 2008 om 15:10

    @Bert: de nieuwe vernieuwde versie van Pasen zal nog wel even op zich laten wachten. Ze heeft nog een heel leven voor haar immers 🙂

  209. nelus 23 december 2008 om 15:18

    @allen: en heel langzaamaan wordt het rustiger op het blog van Aad. Gepaste rust richting een bijna heilig moment. We glijden nu naar de ochtend waarin het zal gebeuren. De grote knal van de lancering van het kerstblog van Aad. Krijgt Jan toch nog een beetje zijn zin. De knal zal namelijk vergelijkbaar zijn met de knal in het zwarte gat. Het zwarte gat op de foto dan wel te verstaan.
    We wachten allen in spanning af op wat gaat komen. Ik denk dat ik er vannacht niet van slaap. En dat wil wat zeggen.

  210. Aad Verbaast 23 december 2008 om 15:29

    @Nelus: onder het motto: "never change a winning horse" (waar ik uiteraard niet jou maar de blog mee bedoel), laat de verwachtingen niet te hoog gespannen zijn..
    Vorig jaar was toch ook een eitje voor je? :-))
    P.S.: advies: niet al je kruid morgen meteen verschieten: één aanvulling per reactie, ja, ja ik ben streng!!Reactie is geredigeerd

  211. nelus 23 december 2008 om 15:38

    @Aad: die 1100 reacties van een paar maanden geleden haal je toch nooit meer. Dus waarom zo streng ?

  212. Aad Verbaast 23 december 2008 om 15:43

    @Nelus: het is "de verdeel en heers" strategie, èn jij moet natuurlijk wel een beetje aan het werk verdeeld over woensdag, donderdag, en vrijdag :-)Reactie is geredigeerd

  213. nelus 23 december 2008 om 21:29

    @Aad: stilte voor de storm ? Zoo rustig heb ik het nog niet eerder meegemaakt.
    We hoeven toch niet het ergste te vermoeden he ?
    Broed je nog wat uit of staat het al in de datum/tijd startblokken ?
    7-tien

  214. Aad Verbaast 23 december 2008 om 21:46

    @Nelus, zou het kunnen dat iedereen hier op het bog zich druk aan het voorbereiden is.
    Net als met het nationaal dictee, of zoiets?
    Kranten, opinieweekbladen, columns, roddelbladen, blogs etc. etc. doorspitten en zo. Daar kun je het maar druk mee hebben toch?
    Maar ja, er staat hel wat op het spel natuurlijk :-))

  215. Summer 23 december 2008 om 22:34

    Oorverdovend rustig….:))
    stilte voor de Kerst
    Maar als de Kerstklokken eenmaal beginnen te beieren, is het gedaan met de rust. Awel, altijd beter dan zevenklappers van gigakaliber.
    Op mijn avatar staat trouwens
    "Merry Christmas". Wederom zo vaag geworden. Die pixels ook! Fijne avond!

  216. Summer 23 december 2008 om 22:36

    Hee!! Wat sien ik? Een poezenhoofd! Beter dan onleesbaar Merry Christmas…
    Ben net bezig geweest met een poesie-mauwblogje voor morgen.

  217. Aad Verbaast 23 december 2008 om 22:43

    @Summer: je bent we een meester in het maken van onleesbare avatars.
    Tip: even bij iedereen gaan vertellen wat er op staat! :-))

  218. wj-tje 23 december 2008 om 23:04

    @aad en @bezoekers
    ja, rustig hier. iedereen vroeg naar bed om morgenochtend de laatste vergeten boodschappen te doen en een uur in de rij te staan?
    Geef mij maar Joris Driepint. Zelfs dat in huis.
    Het betere monnikenwerk

  219. Aad Verbaast 23 december 2008 om 23:27

    @WJ-tje: ik heb me voor morgen nog net kunnen intekenen (ze hadden nog een gaatje gevonden) bij AH tussen 15:00 en 15:30.
    ‘Wel precies om 15:00 melden bij de klanteninfo’, werd me op het hart gedrukt, ‘anders gaat uw beurt voorbij’.
    Dat ze me nog tipten dat ik mijn bonuskaart maar moest meenemen, vond ik wel weer een sympathiek gebaar. Het worden mooie dagen! 🙂

  220. nelus 24 december 2008 om 01:03

    @aad: nou, ik ga toch maar proberen om te slapen onder de klamme lappen. Opblijven heeft geen zin.Ik moet gewoon afwachten wat er komt.
    welterusten allemaal. tot morgenvroeg

  221. Aad Verbaast 24 december 2008 om 13:46

    @Nelus: goede gedachte van je: je moet bij de volgende blog vroeg aan de ballenbak immers!!
    @allen: En die staat er inmiddels op:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/237792

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: