Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

All animals are equal, but some are more equal than others.

10 december: dag van de mensenrechten. precies 60 jaar geleden (1948) werd de  universele verklaring van de rechten van de mens aanvaard door de leden van de nog kersverse verenigde naties (1945).

Vrijwel alle landen in de wereld (193) zijn nu lid (Taiwan niet, die wil wel, maar mag niet..).
De Veiligheidsraad zou het krachtigste en machtigste orgaan worden van de VN.

Allemaal in het kader van: dit nooit meer! Een krachtig instituut! Met krachtige verklaringen!
 
“Dit nooit weer”?
De laatste halve eeuw is de meest gewelddadige uit onze hele geschiedenis geworden.
Er waren in deze periode  meer dan 250 ernstige conflicten. Hierbij kwamen 86 miljoen mensen om het leven. Meest vrouwen en kinderen. Meer dan 170 miljoen mensen verloren daardoor hun rechten, bezittingen, en hun menselijke waardigheid.

Kinderarbeid, doodstraf, mensenhandel, onvrijheid van meningsuiting, vluchtelingen, voedselcrises etc. etc, zijn daarin niet eens meegenomen. Laat staan gelijke behandeling. Mensenrechten worden wereldwijd op immense schaal geschonden. Een puinhoop is het.
Welk land wordt niet genoemd in het Jaarboek van Amnesty International?

Wat ging er mis, wat is er mis?
Teveel om op te noemen natuurlijk. Je hoeft de kranten er maar op te slaan. Dagelijks. Ik ga het daar nu niet eens over hebben. Het zou weer een boek worden.

In deze blog concentreer me ‘slechts’ op enkele cruciale ‘weeffouten’ in het/ons systeem en denken. Met enorme gevolgen die we dagelijks meemaken. De ruimte (voor schendingen tegen de mensheid en van mensenrechten) die men niet weer wilde scheppen, werd/wordt net zo hard weer ingenomen. Door enkelen. Ten koste van vel anderen. De minder bedeelden. Zoals altijd.

Een illustratie, een voorbeeld, een uitwerking maar zeer tekenend. Ga er maar even rustig voor zitten. De haren rijzen je te berge. Althans dat overkwam mij toen ik weer wat ging graven.

One country, one vote.
Een essentiële randvoorwaarde die de staten gezamenlijk stelden bij de oprichting van de VN was dat elke staat één stem kreeg in de Veiligheidsraad. Daarmee zou elke natie een even zwaar tellende stem krijgen en daardoor (!!) het overleg eerlijker verlopen. Zo werd het letterlijk gesteld.
Een briljante vondst! Dat was het ook. Totdat…

Helaas. Al heel gauw werd de keutel weer ingetrokken. De Veiligheidsraad ‘kreeg’ een paar permanente leden: Taiwan (nu China), Sovjet unie (nu Rusland), USA, Frankrijk, en Verenigd Koninkrijk. Alle permanente leden eisten en kregen vetorecht. De anderen mogen ‘mee stemmen’, of niet. Het fundament, nog voor het cement was uitgehard, bleek al snel ondergraafd. Daarmee het huis.
 
Internationaal strafhof.
Al in 1948 werd de noodzaak door alle VN leden ingezien (na de Processen van Neurenberg  en Tokio)  voor een Internationaal Strafhof tegen oorlogsmisdaden, oorlogsmisdadigers en genocide.
De ernstigste vorm van misdaden tegen de mensheid. “Dit nooit weer” immers!
 
Het zou tot 1998 (!!) duren voordat Statuut van Rome werd ondertekend door 129 landen, waarin de procedures voor dit Strafhof vast kwamen te staan.
Alhoewel Amerika het Statuut eerst wel heeft ondertekend (Clinton), kwam Bush al gauw daarop terug en maakte de ondertekening ongedaan. Hij had zich ‘bedacht’. O.a. Israël in zijn kielzog.

In 2002 hadden meer dan 60 landen het inmiddels geratificeerd. Het kwam daarmee in werking. Het hof zou gevestigd worden in Den Haag. Nederland kwam daarmee ‘definitief op de wereldkaart.
 
De drie permanente ‘supermachten’ van de Veiligheidsraad (China, Rusland en Amerika) hebben het Statuut niet steeds niet geratificeerd en onttrekken zich daarmee ook aan de rechtsgeldigheid er van. Zo’n 85 landen (van de 193) overigens ook niet steeds niet. Niet de rustigste uiteraard, dat laat zich raden. Een paar opnoemen? India, Pakistan, Indonesië, Midden-Oosten landen, Iran, Turkije, half Afrika…

Triest dat de wereldmachten (en anderen) nog niet willen meedoen. “Nog”?

Nood breekt wet?
In 2002 ondertekend Bush (in oorlog met Afghanistan, bijna in Irak)  een Supplemental Appropiations Act
Onderdeel van deze wet:
– een verbod op samenwerking en het delen van inlichtingen met het Internationaal Strafhof (!!)
– een beperking van Amerikaanse deelname aan vredesmissies (!!)
militaire steun aan landen aan landen die het statuut van Rome hebben geratificeerd zal worden onthouden (!!!).

Bizar? Natuurlijk! Met name de laatste spant helemaal de kroon. Het legt een zware druk op alle landen van goede wil immers. De wet schrijft wel voor dat enkel de President bevoegd is uitzonderingen te maken. Naar zijn eigen goeddunken respectievelijk laagdunken dus.
Een bermbom onder de NAVO? Een knuppel in dat hoederhok op zijn minst, zonder enige garantie.

Maar daarmee is dit ‘spannende jongensboek’ nog lang niet afgelopen.

“War of Tulips”
Onderdeel van de wet is de  American Servicemembers Protection Act.
Deze wet maakt het mogelijk een Amerikaanse verdachte (al is het maar één soldaat) van het Internationaal Strafhof gewapenderhand te bevrijden. Deze wet wordt ook wel “the Hague Invasion Act” genoemd. In de wandelgangen werd er al gauw naar gerefereerd als “the War of  the Tulips”!!

Was het al niet meer dan genoeg? Kon het nog gekker?

Genoeg is niet genoeg.
In een niet aflatende strijd dat geen enkele Amerikaan ooit voor dit gerecht kan worden gesleept voor het oog van de wereld, gaat Amerika nog vele stappen verder. Condoleezza Rice reisde wat af. Amerika probeert met alle mogelijke middelen bilaterale verdagen te sluiten met zo veel mogelijk landen. Ze staan bekend als de Artikel 98 Verdragen. Er zijn er inmiddels 100 gesloten (!).
 
Kern van dit verdrag: beide landen verplichten zich tot elkaar geen verdachten (uit elkaars land) uit te leveren aan het Internationaal Strafhof. Een verdrag als vrijbrief?
Je kan wel raden welke landen een dergelijk duivels verbond willen sluiten..

 
En ik me ons maar verbazen dat mensenrechten met voeten getreden kunnen worden wereldwijd.
En ik me maar verbazen dat het ene land/mens wel een ander land/mens mag verpletteren, en andere landen/mensen het gram van ‘de wereld’ over zich heen krijgen.
En ik me maar blijven verbazen dat de mensenrechten overal worden geschonden.
En ik me maar verbazen dat er landen zijn die ongestraft resoluties met voeten kunnen treden, terwijl andere landen op grond van het overtreden van resoluties met weapons of mass destruction worden aangevallen en bezet, voor het oog van de wereld. Nederland doet er zelfs aan mee.

All animals ere equal, but some are more equal than others  schreef  George Orwell al in 1945.

Eén ding is wel duidelijk: op deze manier blijft het een beestenboel.
Het ‘recht’ van de sterksten verheft zich blijkbaar ver boven de Universele Rechten van de Mens.

Ik kan daar geen enkele verhevenheid in ontdekken.

Ik wens de mensheid veel sterkte toe, maar dan wel anders. Miljarden hebben het hard en hart nodig. Onze hele planeet, willen we dit kunnen overleven.

Terug lezen:
Oorlog? Het is al lang oorlog, en dat zal alleen maar erger worden..
De grondstoffenoorlog: het wordt erger en erger..
Geef het volk brood en spelen!
Georgië: wie heeft de leiding?
Iran: history repeats itself!
One World One Dream

177 Reacties op “All animals are equal, but some are more equal than others.

  1. lebonton 10 december 2008 om 08:11

    juist, vooral om te compenseren dat sommigen meer ongelijk zijn.

  2. peter louter 10 december 2008 om 08:55

    Het zal je niet verbazen dat we nog een lange weg hebben te gaan. Ik zie het als een lange termijnproject.

  3. antoinette duijsters 10 december 2008 om 08:56

    Aad, ja het recht van de sterkste,gaat nog niet veranderen denk ik. En daar word ik bang van, de rechten van de mens stellen nog steeds niets voor.

  4. Aad Verbaast 10 december 2008 om 08:57

    @Lebonton: Precies! En daarom maak me ik me over dit verhaal erg boos. Met de mond vrijheid belijden, maar met daden de vrijheid insnoeren. Hypocrisy ten top.Reactie is geredigeerd

  5. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:01

    @Peter Louter: de focus hier lijkt te liggen op Amerika. Lijkt, want hier is tenminste nog wat informatie in de openbaarheid te vinden. Bij anderen niet/minder. Op zich geeft dat nog meer te denken.
    Tel de anden even op die worden genoemd hierboven. Het is meer dan de helft van de wereldbevolking!
    Lange weg? Mag ik de stelling verdedigen dat er achteruitgelopen wordt? Vooralsnog?
    Schandalig!Reactie is geredigeerd

  6. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:04

    @Antoinette: de sterksten nemen het recht, de zwaksten hebben het. En dan is er dus onrecht.
    Groot onrecht, dat blijkt.
    De echte strijders voor de mensenrechten, zitten meest in ballingschap, of in de gevangenis. Geeft dat niet te denken? (eufemistisch gesteld!)

  7. Wilma 10 december 2008 om 09:08

    En daarom Aad, probeer ik het bij mijzelf te houden…Verbeter de wereld, IK begin bij mezelf!

  8. Ingrid 10 december 2008 om 09:10

    Stevig, analytisch blog, Aad. Zoals we van je gewend zijn.
    Ik verbaasde me over het geringe aantal landen, zou denken dat het er vele mer zijn.
    Met china als permanent lid zit in ieder geval Tibet niet gebakken, gezien de ervaringen tot nu toe.
    Ongelofelijk en ook onbegrijpelijk dat er landen zijn met vetorecht terwijl anderen dat niet hebben. Voor mij is het een wellicht niet te beantwoorden vraag aan welke verdiensten zo’n vetorecht wordt ontleend.
    En George Orwell: die heeft nog steeds het gelijk aan zijn kant.

  9. w-tje 10 december 2008 om 09:15

    Geen enkele politica of politicus wil hier haar of zijn handen aan branden.
    Horen, zien en zwijgen is troef.
    Het hemd is nu eenmaal nader dan de rok.
    Wie de broek past, trekke hem aan.
    Op naar de Kerst, vrede op aarde, mevrouw het Staatshoofd met ‘slappe was’ taal en PWA + Argentijnse in het kielzog.
    Gekker kan je het niet maken, verachterlijker wel.

  10. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:18

    @Wilma: dat lijkt me in ieder geval al een noodzakelijke voorwaarde. Ik doe, met al wat in vermogen ligt, met je mee!

  11. jan bouma 10 december 2008 om 09:18

    @Aad… ook goedemorgen; hierbij een korte reactie (voorlopig).
    Als oplossing is er ’n boek en (mede) onze blogs; ik schrijf in meervoud. De tragiek die ik onderken komt eigenlijk ook tot uitdrukking in Peter Louters opmerking hierboven van 8:55 uur. Het getuigt van een moedeloos defaitistisch en eigenlijk nihilistisch standpunt.. "we hebben nog een lange weg te gaan" en… ’t is "een langetermijnproject".
    ZONDER concreet te zijn is zo’n opstelling onaanvaardbaar. En daar word ik weer razend op, zoals je weet. De mensheid doet nou net of er geen besluiten kunnen worden genomen die in ieders belang zullen zijn. We leven in HET COMMUNICATIETIJDPERK! Los dan eindelijk die universele al 3000 jaar durende domheid op met behulp van een aanspreekbare pers en media.
    Om te beginnen zou ik zeggen.
    Het is namelijk klinkklare onzin "dat de oplossingen lang op zich zouden moeten laten wachten!"
    Lafheid, incompetentie, stammenstrijd en nationalisme, domeinjagerij, verkeerd begrepen eigenbelang, en uiteindelijk de schrille erkenning en de ontwaarding van de huidige politieke representatie met foute egotrippers op het wereldpodium… blijkt dan oorzaak en gevolg.
    Binnen een half jaar kunnen ca. 2 miljard kiezers hier wereldwijd de oplossing en de verandering afdwingen. Lees daarvoor op m’n website de samenvatting http://www.villamithras.com/Extraatje.htm
    en idem het Vkblog van jou en mij ‘The world according to Mithras’.

  12. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:22

    @Ingrid: Koffi Annan heeft gepobeerd hervormingen door te voeren, door meer gote landen een vaste plek te geven.
    Maar de vraag voor mij is: moeten het grote landen zijn? Dat was immers al een scheur in dat fundament.
    India zou b.v. kunnen worden toegevoegd in dat voorstel. Maar ook India heeft het verdrag van Rome niet geratificeerd.
    Nog een bjzondere constatering: met India erbij, vormen de permanente leden samen meer dan de helft van de wereldbevolking, en allen hebben een atoomwapenarsenaal…..
    Recht van de sterksten! Cynisch zou je er toch van worden?

  13. martin 10 december 2008 om 09:25

    Je blijft ntuurlijk stuiten op de vraag welke mogelijkheden heb je om invloed op de machtspolitiek te hebben. Ik ben daar niet optimistisch over gestemd. Twintig dertig jaar gelden waren er verschillende stromingen die elkaar bevochten hoe dit moest. Nu zie je bijna nergens in Nederland meer een gebundelde poging iets te doen. Internationaal is de swung uit de andersglobaliseringsbeweging. Er zijn wel mogelijkheden, maar wie wil de lange weg vol doornen gaan?

  14. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:25

    @WJ-tje:
    "Geen enkele politica of politicus wil hier haar of zijn handen aan branden."
    Ondertussen zijn dé politici hard bezig zo heb je kunnen lezen om er vor te zorgen dat ze hun handen vrij hebben om andere hun handen te kunnen laten branden! Dat is het schandalige!

  15. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:29

    @Jan Bouma: natuurlijk zijn er mogelijkheden voorhanden.
    Om maar een voorbeeld te geven:
    Zou de veiligheidsraad een one-country, one vote systeem zijn zonder veto (met alle landen) dan zou de wereld er nu anders uitzien.
    Zou het verdrag van Rome wereldwijd afgedwongen kunnen worden, dan zou de wereld er anders uitzien. Er zou geen soldaat meer bereid zijn te vechten, om maar eens een dwarsstaat te noemen.
    Ook jouw wereldraad zou een belangrijke stap voorwaarts zijn!
    Nog een illustratie: een van de landen waar Amerika een "artikel 98" verdrag mee heeft gesloten is Congo.. Jawel.. Vrijbrief?
    Maar de vraag blijft: hoe kom je van de ene situatie (nu) naar een situatie die de landen er van weerhoudt mensenrechten te schenden wereldwijd. De machthebbers proberen enkel hun perverse macht te behouden, en zijn aan de macht immers.Reactie is geredigeerd

  16. martin 10 december 2008 om 09:34

    "Je kan wel raden welke landen een dergelijk duivels verbond willen sluiten." Toch vind ik dat niet altijd simpel liggen:
    Toen Jose Ramos Horta zijn handtekening zette, was ik wat verdrietig, maar anderzijds dat kleine landje, een half eiland in een grote archipel, kan alleen overleven met steun van grote en machtige vrienden. Het hemd is dan nader dan de rok, het realiteitsbesef groter dan de hoop op een rechtvaardige wereld.Reactie is geredigeerd

  17. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:35

    @Martin: Ik moet het (helaas) met je eens zijn. Hoe kunnen de machtelozen zich verenigen? En nog wel tegen de stroom van de machtigen in?
    Nog een illustratie: na 9/11 zijn er in grote haast 2000 wetten (!!) er in Amerika doorheengejaagd die de privacy en (bewegings)vrijhied van mensen beperken. Je mag raden waarom..

  18. jan bouma 10 december 2008 om 09:38

    @Aad 9:18
    Het klinkt hard en ogenschijnlijk erg simplistisch maar je vraag : quote
    hoe kom je van de ene situatie (nu) naar een situatie die de landen er van weerhoudt mensenrechten te schenden wereldwijd.
    unquote
    …beantwoordde ik ook om 9:18 uur. En wel met de mededeling: (quote)
    Binnen een half jaar kunnen ca. 2 miljard kiezers hier wereldwijd de oplossing en de verandering afdwingen. Lees daarvoor op m’n website de samenvatting http://www.villamithras.com/Extraatje.htm
    en idem het Vkblog van jou en mij ‘The world according to Mithras’.
    Dus zo moeilijk is het allemaal niet. Men moet dit slechts in de praktijk brengen. (= understatement of the year…). En men zou dus moeten ophouden met dit nutteloze geklaag want de oplossingen zijn gegeven.

  19. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:39

    @Martin: natuurlijk ligt dat niet zo simpel.
    Sommigen zijn ook niet bereid met elke duivel een pact te sluiten. Sommigen wel. Sommigen?
    Met trots presenteert de overheidsite van de regering van Amerika dat het 100-ste pact is gesloten.. Met Angola!

  20. Ingrid van den Bergh 10 december 2008 om 09:40

    … terwijl toch voor elk land de zelfde uitgangspunten zouden moeten gelden. We willen toch allemaal hetzelfde (tenminste dat is de bedoeling). Dus welk onderscheid dan ook, ik zou dat nooit begrijpen.

  21. Erna 10 december 2008 om 09:40

    wow…. goede informatieve bijdrage, veel van wat je hier schrijft wist ik niet.. sjemig

  22. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:43

    @Jan: We hadden het er eerder over:
    Hoe krijg jij/ik/wij die 2 miljard mensen de stembus in?
    Het heeft 50 jaar (!!) onderhandelen gevergd voordat er een verdrag van Rome op tafel lag. Wat alle machtigen der aarde (die er mee over hebben onderhandeld) weigeren te ratificeren! En er nog alles aan doen om vooral nooit voor de ogen van de wereld voor enig gerecht gedaagd te kunnen worden.
    En jij vind het realistisch dat de wereld binnen een half jaar naar de stembus gaan en dat allemaal even anders gaan beslissen?
    Je houdt de stemming er wel lekker in :-))
    Maar mijn stem krijg je, plus een positief stemadvies!Reactie is geredigeerd

  23. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:46

    @Ingrid: "alle landen willen hetzelfde"?
    Ik kan dat even niet plaatsen, wat bedoel je daarmee?

  24. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:52

    @Erna: een aantal dingen wist ik ook niet.
    Maar als morgen een soldaat van Amerika opgepakt zou worden en in Den Haag zou worden vastgezet, omdat die in een vlaag van woede honderden Afghanen heeft neergemaaid, vliegen morgen de Apache Helicopters en JSF-en over Den Haag met honderden commando’s om deze man te bevrijden..
    Als een Congolees krijgsheer het voor elkaar krijgt (5 miljoen doden daar in de recente historie) en het voor elkaar krijgt in Amerika te verblijven.. dan zal Amerika hem niet uitleveren..

  25. Ingrid van den Bergh 10 december 2008 om 09:54

    Dat "willen’ zet ik even tussen aanhalingstekens.
    Ken jij een land dat durft te ontkennen tegen mensenrechten te zijn? Is het antwoord "neen", dan "willen" ze allemaal hetzelfde.

  26. Aad Verbaast 10 december 2008 om 10:01

    @Ingrid: nu snap ik wat je bedoelt. Dank.
    Nee ik ken geen land dat durft te stellen dat ze tegen de mensenrechten zijn. Als lid van de VN accepteer je ook alle uitgangspunten en verklaringen van de VN. Ook de verklaring van de rechten van de mens.
    Maar ondertussen zijn het grote (met name) en heel veel kleine kampioenen om anders te handelen.
    En wat is de sanctie? Ook daar een grote rechtsongeljkheid.
    Nog een bizar voorbeeld: Amerika vindt dat de verantwoordelijken voor Darfur voor het Internationaal strafhof gesleept moeten worden (terecht).
    Een hof waar ze zelf alles aan doen om er zelf niet voor gesleept te kunnen worden, en het zelf niet erkennen.. Bizar?Reactie is geredigeerd

  27. jan bouma 10 december 2008 om 10:20

    @Aad 9:43
    Uit goed begrepen eigenbelang k a n die mondiale consensus toch relatief snel ontstaan. Ik wijs je nogmaals op HET COMMUNICATIETIJDPERK bij uitstek waarin we nu leven. Kijk je terug in de geschiedenis blijken overigens de cruciale beslissingsmomenten voor de veranderingen ook altijd binnen een relatief korte tijd zich voor te doen en… verwezenlijkt te worden. Ik noem De Franse Revolutie bijvoorbeeld; of de Muur die viel in 1989. Idem ook andere veranderingen, zoals het Handvest uit 1948 – waar niemand zich aanhoudt – een regelrecht gevolg was van WO II. Opnieuw staat de mensheid nu voor weer zo’n beslissingsmoment in de geschiedenis.
    – demografische ontwikkeling: de overpopulatie
    – de grondstoffencrisis
    – totale ineenstorting financiële stelsels en de wereldhandel
    – technische ontwikkelingen en de internationale communicatie.
    Ik noem maar wat factoren waardoor de mensheid bij wat uitleg op de opiniepagina’s en de media snel een besluit kan nemen tot oprichting van die wereldraad. Ook Obama zou dit moeten inzien. Het primaat van de VS op het wereldtoneel zal niet te handhaven zijn. Ik ben dus somber gestemd over Obama en c.s. in zijn regering. Zie ook je comment van 10:01 !!

  28. Ingrid van den Bergh 10 december 2008 om 10:24

    Bizar is het, Aad. Zal Amerika met de komst van Obama hier iets aan veranderen, wat denk jij?

  29. Aad Verbaast 10 december 2008 om 10:29

    @Jan: natuurlijk zou iedereen met een beetje geond verstand de optelsom moeten kunnen maken dat er dingen echt anders moeten in deze wereld. Maar de echte sneeuwbal moet gaan rollen (zie je voorbeeld van ‘de muur’). Het is eerder gebeurd.
    Om even bij dit voorbeeld te blijven:
    Obama heeft enkelover dit Strafhof gezegd: we zullen gaan onderzoeken of er mogelijheden zijn om iets meer te gaan samenwerken…
    Hope… ?

  30. Aad Verbaast 10 december 2008 om 10:36

    @Ingrid:
    Strafhof: Zie net wat ik hierboven bij Jan schreef. Misschien zal onder Obama er een kleine verschuiving optreden.
    Maar ratificeren van verdrag van Rome zal niet gebeuren is mijn inschatting.
    Ook nog van groot belang is te weten dat Amerika vele andere verdragen die zijn voortgekomen uit de UVRM niet heeft geratificeerd!!! Onder andere:
    Kinderrechtenverdrag. (als enig land ter wereld naast, jawel, Somalië…)
    Vrouwenverdrag..
    Internationaal verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten..
    En zo zullen er nog wel meer zijn..die ik nog niet ken. Misschien een onderwerp voor een vervolgblog om daar eens in te duiken..
    Gaat Obama die allemaal nu wel ondertekenen??Reactie is geredigeerd

  31. Ivy 10 december 2008 om 10:48

    Orwell had het goed bekeken.
    Het recht van de sterkste. Helaas zal dat niet veranderen zolang de sterken er ‘beter’ van worden (in de zin van geld en macht).
    Daarom moeten we blijven streven maar niet ten strijde.

  32. jan bouma 10 december 2008 om 10:53

    @Aad 10:29
    Acht de kans gering dat Obama het zeer nationalistische volk van de U.S.A. – "this great nation under God" – bereid zal vinden om te kiezen voor een meer kosmopolitische opstelling. Ha! Men acht namelijk hun eigen opvattingen als zaligmakend; ook voor de rest van de wereld die zij zien als WINGEBIEDEN.
    Je komt er inderdaad niet met wat gerommel en "change" dat geen change is. Wat nodig is, is een schokgolf en een WERELDREVOLUTIE. En met dat woord jaag je iedereen in het verweer. Zeg er dus bij dat het om een INTELLECTUELE WERELDREVOLUTIE gaat. Dat scheelt voor de bangeriken.
    (ben voorlopig even weg…)Reactie is geredigeerd

  33. Aad Verbaast 10 december 2008 om 10:55

    @Ivy: Ik denk niet dat Orwell toentertijd al had kunnen voorzien dat het een nog veel bredere uitspraak was dan waar hij hetzelf voor gebruikte in Animal Farm. Het blijkt Universeler toespasbaar te zijn. Helaas.
    Streven kan nog wel wat sterker. Strijden! Strijden met andere wapens dan kogels etc. Strijden met woorden! En zo zijn er nog veel meer vredelievende ‘wapens’ toch?
    Alles uit de kast!

  34. Aad Verbaast 10 december 2008 om 11:00

    @Jan: duizend keer liever Obama dan Bush.
    Maar we moeten ook realistisch zijn: het Amerikaanse volk is niet veranderd, en de democraten staan flink rechts van het midden (zoals we dat hier zouden moeten noemen).
    Verder volg ik toch met grote reserves de uitspraken van Obama die het wel erg vaak de laatste tijd heeft over ‘new world leadership’ van Amerika..
    Waarom moeten ze de wereld leiden?
    Waar heeft dat tot nu toe tot geleid?
    Laat de wereld de wereld leiden!! En niet de zelfverkozen veldwachters.Reactie is geredigeerd

  35. Klaverblad 10 december 2008 om 11:10

    Geen vragen, geen opmerkingen.
    Het thema krijgt terecht vandaag veel aandacht alhier.
    En jij doet dat op je bekende gefundeerde wijze: in overzicht en analyse.
    Maar wat NA vandaag?
    Met alle respect voor de vaak voortreffelijke bijdragen:
    Verworden deze dagen niet te vaak tot een papieren solidariteit. Tot een schrijversitem.
    Ik ben al jaren lid van Amnesty, schrijf brieven, stort bijdragen, heb wel in demonstraties gelopen, bij marktkramen gestaan. In mijn persoonlijk leven probeer ik tolerant te zijn naar andersdenkenden.
    Het zijn druppels op een gloeiende plaat…het is niet anders.

  36. Ina Dijstelberge 10 december 2008 om 11:11

    De machtenlozen kunnen zich alleen verdedigen als ze naar een rechtbank kunnen stappen en de machthebbers kunnen aanklagen.

  37. Aad Verbaast 10 december 2008 om 11:16

    @Klaverblad: als er maar genoeg mensen opstaan uit de comfortabele en niet comfortabele stoel, dan zijn al die druppels toch samen een tsunami? Er zijn ook genoeg historische voorbeelden dat het kan.
    Zou het niet een plicht moeten zijn op te komen voor de rechten van de mens?
    Zouden we ons niet zijn minst verplicht moeten voelen?

  38. Aad Verbaast 10 december 2008 om 11:18

    @Ina: je slaat de spijker op zijn kop.
    Zou er echt een wereldwijde splitsing zijn tussen staat en recht, dan zou het gedonder in de wereld onmiddellijk afgelopen zijn.
    Niemand zou toch zijn handen daar meer aan verbranden?Reactie is geredigeerd

  39. Kokopelli 10 december 2008 om 11:31

    @Aad: Sterk blog, des Aad’s eigen als het ware. Ik ga het vandaag met plezier volgen want hier zal absoluut niet het laatste woord gevallen zijn…
    Groet,
    Kokopelli

  40. Aad Verbaast 10 december 2008 om 11:38

    @Kokopelli: ik viel stijl achterover van deze ‘ontdekkingen’. Met name de verregaande consequenties er van. Ook werd ik minder varbaasd (dan ik al was) waarom er overal mensenrechten worden geschonden.
    Vielen er maar meer mensen steil achterover. Van verbazing, en niet van die kogels.

  41. mevrouwtrijn 10 december 2008 om 11:39

    Uit alles blijkt wat werkelijk telt. Mensenrechten, mensen en idealen worden opgeofferd voor aanzien, geld en macht.
    Macht is het monster dat ons beheerst.

  42. Aad Verbaast 10 december 2008 om 11:43

    @Mevouwtrijn: mag ik je de volgende keer consulteren voor de het maken van een krachtige samenvatting? 🙂
    De spijker op deze kop!

  43. de Stripman 10 december 2008 om 12:30

    Mooi gezegd, Aad ! Maar het is nu ook weer niet zo dat er helemaal niets verbeterd is in de afgelopen eeuwen. Ooit stuurden wij Piet Heijn er op uit om Spaanse schepen te kapen, dat zie ik nu niet meer gebeuren…;o)

  44. martin 10 december 2008 om 12:37

    Maar er was toch ook al geconstateerd dat recht gedaan moet worden en dat dit vertrapt wordt door bijvoorbeeld de staat. Hoe krijg je recht? Door zelf ook sterk te staan, door samen op te trekken en elkaar te steunen: brieven schrijven, aan een standje op een markt, lobby, in de politiek, door zelf iets te organiseren en door te denken wat kan ik ermee buiten het blog. Met alle respect Aad, je kan van verbazing, kwadheid, verdriet etc. stijl achteroverblijven slaan, maar ik herinner me de slogan: ‘word niet kwaad, doe iets’, of de kreet ‘het is niet de kunst om de wereld te begrijpen, maar om hem te veranderen’, ‘op micro of macro niveau zou ik aan de woorden van deze baardmans willen toevoegen.

  45. Aad Verbaast 10 december 2008 om 12:37

    @Stripman. Misschien doen wij dat niet meer (alhoewel we vechten ook mee in Afganistan, en deden ook mee in Irak).
    In de tijd van Piet Hein waren we een wereldmacht. Nu een kleintje.. Andere wereldmachten doen nu precies hetzelfde.
    "Niets verbeterd". Er is wel wat verbeterd. De intenties zeker.
    Maar nogmaals: de laatste 50 jaar zijn de gewelddadigste ooit in de gechiedenis van de mensen.
    Wat verbeterd is: wij zijn er persoonlijk niet zo door getroffen (althans letterlijk)
    Op andere plekken op de wereld des te meer.
    Dus, zoals altijd: het hangt er van af hoe je het bekijkt.
    En definities: wie zijn "we"?

  46. Aad Verbaast 10 december 2008 om 12:40

    @Martin: je hebt helemaal gelijk. Ik probeer ook er aan te doen wat ik kan. Mijn blogs (en de gemiddelde inhoud daarvan)zijn daar ook een uiting van.
    Nooit genoeg. Zie ook mijn reactie op Klaverblad.
    Ik ken mijn beperkingen. Te veel om op te noemen :-0

  47. kuifje simon 10 december 2008 om 12:54

    En zij timmerden een hek en gingen er trots achter staan: zo … dit van mij!

  48. Aad Verbaast 10 december 2008 om 12:56

    @Kuifje: een "hek"? De Chinese muur is er niets bij..

  49. de Stripman 10 december 2008 om 13:01

    @ Aad: We zouden er nog om kunnen strijden of dat meest gewelddadige niet komt omdat er nog nooit zoveel mensen op de Aarde zijn geweest. Maar dan verzanden we in haarkloverij.
    Toch blijf ik van mening dat niet alleen de intenties zijn veranderd, maar ook de handelswijze. Als de Afganen en Irakezen zich enthousiast neer zouden leggen bij de ideeën van Bush en co, dan waren ze vermoedelijk snel weer zelfstandig en in zekere zin ‘vrij’.
    Dat er dan weer een andere vorm van overheersing en uitbuiting voor in de plaats komt is een ander hoofdstuk.
    Het is toch heel anders dan de praktijken uit de Gouden Eeuw. Toen was het heel gewoon om schepen en handelsposten van andere mogendheden te beroven en verwoesten. En te bezetten en zeker niet teruggeven aan de oorspronkelijke bewoners. De VS hebben er hun bestaan aan te danken. En zoals ik al zei: Dat zie ik nu niet meer gebeuren…

  50. pacopainter 10 december 2008 om 13:05

    Goede analyse in mijn ogen

  51. jan bouma 10 december 2008 om 13:08

    @Aad
    @Allen (Martin, Stripman, etc.)
    Het gaat dus om het momentum van herkenning(en) in de wereldgeschiedenis en dat dan benutten. Geheel volgens Victor Hugo’s quote: "Niets is zo machtig als een IDEE waar de wereld rijp voor is!" Want laten wel wel zijn. Per dag kan men in toenemende mate mijn gelijk lezen in de kranten en de media maar.. WE STAAN ER STOMPZINNIG BIJ TE BLATEN ALS SCHAPEN, terwijl ik dacht dat Victor Hugo inmiddels gelijk had.
    Dus ik verwerp het moedeloze gezeur van eenieder "die zich druk maakt" maar er verder in het stemhok niks aandoet. De weg is gewezen; men hoeft ‘m slechts af te lopen.
    Zolang u zich blijft conformeren met het standpunt: "ik kan niks, en ik beteken niks, en "het zijn de hoge en grote heren", en meer van deze waardeloze priet- en prulpraat zal er inderdaad niet veel veranderen.
    De foute belanghebbenden zullen u dat ook ten stelligste af raden… "Ach, die Bouma is gek!" Dat is dan het traject van de ridiculisering dat zij betreden. Daarna gaan de belanghebbenden mij kritiseren want TEVEEL gelijk mijnerzijds kunnen ze ook weer niet ignoreren. Bovendien..: "als je veel van ’n ander overneemt, blijft er weinig van jezelf over.." ook die wijsheid dient te worden ingecalculeerd. De lafbekken zijn nog ver verwijderd van dit stadium. Ondertussen achtte ik de toestand rijp waarop Victor Hugo doelde. En als u met z’n allen zou zeggen: "Waarom doen we niet wat die Mithras wil en zegt.." – ‘Mithras’ is hier niets anders dan mijn alter ego en mijn geweten zonder de humbug) dan is het hele beslissingstraject inderdaad binnen een half jaar beslist!
    Zo’n snelle tijd veronderstelt wel de uitvoering van een INTELLECTUELE WERELDREVOLUTIE waarbij de kiezer eindelijk zijn mandaat en stemrecht herstelt als nooit tevoren.
    Ondertussen… beste mensen… kunt ge voor mijn part door ouwehoeren totdat u een ons weegt of tot Sint Juttemis. Daardoor zal er niet veel veranderen!

  52. Motek from Space 10 december 2008 om 13:16

    ok kan me vinden in de tekst van jan Bouma;
    de boel analyseren is een leuk tijdverdrijf maar zet geen zoden aan de dijk; het lijkt wel therapie!
    De wereld is nooit verandert door er een type Bijbelstudie van te maken en tot in den eeuwigheid amén er over te blijven klessebessen. Alhoewel de leiders, ook de Nederlandse en Brusselse kermis, dat natuurlijk best vinden en het nodige eruit pikken via hun spiders.
    Een mening hebben, een stelling plaatsen oké, maar handen uit de mouwen steken is andere koek..

  53. martin 10 december 2008 om 13:18

    Maar door mensen steeds te wijzen op jouw gelijk gaan ze jouw pad niet lopen vrees ik. Denk zelf las ik gisteren ergens op een blog. Dat is wat veel bloggers, gelukkig, willen. Daarom zijn ze een blog begonnen. Bovendien er wordt niet alleen geouwehoerd. Er zijn mensen die aangeven dat ze ook dingen doen. OP de mooie dingen letten, en die benoemden, hoord ook bij het uitzetten van de weg. De stripman wijst er op dat de wereld niet meer zo bruut is als hij was. Ik kan dan gelijk zeggen jaar daar hebben die paar miljard mensen die onder de armoede grens leven wat aan, die worden ieder jaar armer, lekker jij, maar Mi Lai staat al lang niet meer opzichzelf. Ieder half jaar is er een nieuw Mi Lai waar de wereld zich tegen keert. Te weinig tegen keert, maar er is wel sprake van progressie, lijkt mij ook.
    Zo nu ga ik soliciteren naar de fuunctie van dominee.

  54. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:18

    "Toen was het heel gewoon om schepen en handelsposten van andere mogendheden te beroven en verwoesten. En te bezetten en zeker niet teruggeven aan de oorspronkelijke bewoners. De VS hebben er hun bestaan aan te danken. En zoals ik al zei: Dat zie ik nu niet meer gebeuren…"
    Wat gebeurd er dan in Irak en Afghanistan.
    Ter informatie: de Taliban heeft onvoorwaardelijk (!!) aangeboden aan Amerika om Osama Bin Laden uit te leveren aan Amerika..
    Amerika heeft dat geweigerd..
    Zou jij enig idee hebben waarom?

  55. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:19

    @Paco Painter: dank. En nu?

  56. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:20

    @Jan: ik doe mee met die revolutie. Waar kan ik gaan stemmen?Reactie is geredigeerd

  57. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:21

    @Motek: Ga je mee stemmen? (zie hierboven)Reactie is geredigeerd

  58. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:24

    @Martin: Gelukkig zijn er veel mensen de er tegen in opstand komen. In landen als China en Rusland worden ze met alle middelen monddoot gemaakt of naar ‘heropvoedingskampen’ gestuurd.
    In Amerika worden er andere middelen gebruikt om ze de mond te snoeren..
    En dan heb ik het nog maar over de grootste wereldmachten. Daarna volgt een lange rij landen waar het niet veel anders is..
    "Zo nu ga ik soliciteren naar de fuunctie van dominee." Martin Luther King was ook dominee… Naamgenoot van je ook nog..Reactie is geredigeerd

  59. jan bouma 10 december 2008 om 13:29

    @Motek…. thanks!
    @Martin… ik denk dat je het tegen mij hebt?
    Welnu: ik sluit de verworvenheden in de evolutie van de Homo ludens – de spelende mens – niet uit. Sta daar zelfs voor open omdat de rijkdom van een mensenleven inderdaad – hopelijk – nog iets meer betekenen zal dan slechts de elementaire zaken als voeding en onderdak.
    Waar het mij omgaat is dat het desastreuse ondermijnende gevoel en de stellingname "dat ik toch niks kan veranderen" terwijl… (krachtterm!) je dat in het stemhok WEL kunt, doet mij zieden van woede.
    Ik ben het zat! Daarom schreef ik ook dat boek dat in alle talen wordt doodgezwegen door… uiteraard…! – DE FOUTE BELANGHEBBENDEN.
    Men leze er ook nog eens J.P. Sartre op na. Hij stelt precies hetzelfde in zijn toneelstuk ‘God en de Duivel’ en waarin hij wraakt de zogenaamde onmogelijkheid om goed te doen.

  60. jan bouma 10 december 2008 om 13:35

    @Aad en tegelijkertijd aan alle bloggers en lezers hier.
    De INTELLECTUELE REVOLUTIE begint misschien hier op dit Vkblog. Het zal dan zijn als een veenbrand die eenmaal gesticht (misschien) en zich verspreidt.
    Ik weet zeker dat ik gelijk ga krijgen. Hoop wel binnenkort mijn co-auteur H.J.A. Hofland te spreken voor een follow-up. En geloof mij maar.. "ook hij is een revolutionair die roeit met de riemen… zolang die riemen hem niet worden afgenomen door de domheid van zijn redacties.."

  61. Geroma 10 december 2008 om 13:45

    Wat veel informatie, Aad en stof tot nadenken.

  62. martin 10 december 2008 om 13:48

    Aad in China komen mensen ook in opstand. Heb even de bron niet paraat maar in 2006, waren en 60.000 grotere en kleinere opstanden. Rusland weet ik weinig van. Wel dat de bruutheid van de staat daar bijna alle verzet kapot heeft geslagen (gas in een theater, kogels in een school, omgelegde journalisten, gevangen genomen oppositie).

  63. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:50

    @Jan Bouma: Het is te hopen, Heeft Hofland dit al gelezen, en stemt hij mee?

  64. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:53

    @Geroma: het is inderdaad een lang verhaal. En ik besef dat het heel wat vraagt van de lezer. Maar ik vond het toch de moeite waard het op deze manier te bengen. Korter (wel geprobeerd) mist de essentie en impact van de boodschap.
    En dit is nog maar één illustratie.
    Het is me inderdaad ook wel een verhaal om eens flink op het achterhoofd te krabben.
    Dank dat je de moeite hebt genomen het door te ploegen.

  65. Aad Verbaast 10 december 2008 om 13:56

    @Martin: gelukkig wel dat daar ook mensen in opstan komen. Dat is trouwens weer een van de voordelen van grotere welvaart: mensen worden mondiger.
    In China (met name) en in Rusland (iets minder maar toch) wordt er door de overheid er alles aan gedaan om mensen vooral niet te mondig te maken.. Mondjesmaat zogezegd. Tegenhouden op lange termijn kunnen ze het niet. Dat weten zij ook. Gelukkig.

  66. Bart 10 december 2008 om 13:57

    Ging er ook nog wat goed eigenlijk, de laatste 50 jaar, ga je je bijna afvragen Aad…
    En toch maar blijven hopen op, en werken aan verbetering…het moet!
    Groet Bart

  67. jan bouma 10 december 2008 om 14:00

    @Aad 13:50
    Hoop je daar zo spoedig mogelijk uitsluitsel over te geven. Ik heb hem wat voorgesteld. Een samengaan met zijn mémoires die hij nu schrijft, en uit te geven via de Bezige Bij, in combinatie met een hernieuwde uitgave van mijn boek en waarin hij, zoals je weet, ook een hoofdrol speelt.
    Ik zal daarbij geen concessies doen zoals Jacob van Lennep die eiste en ook aanbracht in de "Max Havelaar" van Multatuli.
    Die voorwaarde heb ik al wel gesteld. Of H.J.A. Hofland zich hierin kan vinden? Ik dacht het wel. Maar, zoals je weet, zijn er gradaties in het niveau van ‘de revolutie’. Je hebt namelijk soms al mensen die menen een "groot revolutionair" te zijn als ze durven uitroepen: "Potjandosie!" In plaats van een ordentelijke vloek te uiten. :-))
    We lachen en huilen, zoals @Motek onlangs schreef, ondertussen maar verder.

  68. Aad Verbaast 10 december 2008 om 14:05

    @Bart: Je hebt gelijk. Er ging ook veel goed.
    Het doet me denken aan de de patient die tegen de dokter zei: die pillen helpen geen barst, ik ben nog steeds even ziek immers.
    De dokter: zonder die pillen was u allang dood geweest..
    Er valt nog veel te verbeteren. Ook aan het bewustzijn en besef dat er veel te veel misgaat, denk je ook niet?Reactie is geredigeerd

  69. Aad Verbaast 10 december 2008 om 14:07

    @Jan: Potjandosie, dat worden weer boeiende tijden. Een heruitgave of een herziene uitgave?Reactie is geredigeerd

  70. jan bouma 10 december 2008 om 14:30

    @Aad 14:07
    Wou eigenlijk helemaal niks aan dat boek veranderen. Er bleek mij namelijk een grote ‘eyeopeníng’ zo voor mezelf, en ook voor de ander, de lezer.. dat het verhaal "ikke nie-weet", en… "ikke nie-begrijp" dat dat een volstrekt valse leugen was.
    Men snapt namelijk dondersgoed waarover ik het heb maar als ontsnappingsroute is dan soms te verkiezen de laffe weg. The way-out.
    Dit soort "klootzakken" – excusez le mot – dat zich hiervan bedient ben ik nu aan het opknopen. Dus zou het zo maar kunnen gebeuren dat ik Bas Heijne of Elsbeth Etty uit het raam sodemieter of opknoop aan de hoogste paal omdat ze me doodzwegen. Zie mijn boek.
    Niet voor even maar voor langere tijd zwijgen zij mij dood. Je snapt overigens wel dat Heijne en Etty slechts "bij voldoende hoogte uit het raam geflikkerd kunnen worden".

  71. Zilvertje 10 december 2008 om 14:37

    Elke goede daad brengt de wereldvrede dichterbij, van die hoge heren is niet veel goeds te verwachten, ik heb je prachtige bijdrage nog lang niet helemaal gelezen hoor, het is een hele kluif, maar een mooie kluif en je titel, ik heb het boek vroeger op mijn lijst gehad en ik heb er van genoten.

  72. Aad Verbaast 10 december 2008 om 14:41

    @Jan: ik schaar deze uitlatingen van je even onder het de groep van ‘hyperbolische overdrijvingen’.
    Jij als degene die ijvert voor wereldwijde invoering van het begrip ‘integer’ wil toch niet de schijn opwekken dat je oproept tot geweld?
    Dat maar even voor alle duidelijkheid dan. :-0
    Integriteit: kunnen we het ook nog over hebben.
    Past geheel bij dit ondewerp immers:
    Van Dale:
    1. ongeschonden toestand
    2. (volkenrecht) onschendbaarheid van de soevereiniteit van een staat mbt. zijn gebied
    3.rechtschapenheid, onomkoopbaarheid, probiteit (te-goeder-trouw-zijn).
    Er is net een gouverneur in Amerika gearresteerd op verdenking van het zich willen laten omkopen, omdat hij de vrijkomende zetel als gouverneur mag weggeven. Maar vond dat er wel wat tegenover moest staan, van degenen die de zetel zouden ‘krijgen’…
    Dit komt nu eens naar boven. Maar zal het niet veel meer gebeuren?Reactie is geredigeerd

  73. Aad Verbaast 10 december 2008 om 14:43

    @Zilvertje: misschien moet je het niet eens helemaal lezen. Je zult er een vieze smaak van in je mond krijgen als je het wel doet. Je bent gewaarschuwd! :-0
    Aan de andere kant: wel goed om te weten, hoe er met iedereen gesold wordt in deze wereld.

  74. Bart 10 december 2008 om 15:07

    Ja, Aad, altijd ruimte voor verbetering, en het blijven nastreven. Het goede willen zien en herkennen…
    En het heeft geen zin om cynisch te worden, houd ik ook mezelf voor, dat werkt zó contraproductief!

  75. Annelies 10 december 2008 om 15:13

    Erg informatief; stuitend dat er zoveel landen niet geratificieerd hebben, hoezo niets te verbergen..

  76. Summer 10 december 2008 om 16:06

    @ Aad, heb je nieuwe blog al eerder gelezen en aanbevolen. We zijn weer met de neus op de feiten gedrukt, wat op zich okay is. Ik vermoed dat elke reageerder dit alles over het geheel genomen terdege beseft. M.a.w. we zijn ons ervan bewust. Maar er zijn zovelen die zich hier niet van bewust zijn en juist m.n. bij die groeperingen dient deze "bewustmakingslobby" als ik het even zo mag uitdrukken, plaats te vinden. Wat dunkt jou?
    Verder heb ik het "stemhok"(zeg maar hokje) ettelijke malen aan de binnenkant bekeken, zelfs gestemd:) en ook op het juiste, naar eer en geweten, ben ik van mening. Echter tot dusver is er uit mijn gang naar het stemhok niet veel terecht gekomen, conform ik had gekozen,zoals Wim Kan mooier kon verwoorden. Maar voor wie dan wel? Waarop ik stemde had niet zozeer met geloof, rechts dan wel links te maken, maar met ideeën, die me in het algemeen goed leken voor eenieder en niet voor mij in het bijzonder.
    Heb zogezegd geen fiducie meer in stemmen.
    Als je in ogenschouw neemt wat er desondanks kon gebeuren, dan kun je niet zeggen dat we met z`n allen dáárvoor gestemd hebben.
    Enfin, je hebt het allemaal in je artikel wel uit de doeken gedaan.

  77. jan bouma 10 december 2008 om 16:18

    @Aad 14:41
    Ik houd altijd in de gaten de leesbaarheid en de acceptatie, het vermaak zo je wilt, wat men wilt ontlenen aan DE literatuur of zelfs aan wetenschappelijke verhandelingen. Dus al wat de lezer kan worden geboden.
    Welnu.
    Men kan mij dan ook antwoorden op dezelfde manier. Met een hyperbolische overdrijving of niet. Heijne en Etty worden in dat geval dus niet letterlijk het raam uitgeflikkerd… ("bij voldoende hoogte") maar wel in virtuele zin. Dus eigenlijk valt er niet te schipperen met wat onvervalsbaar geachte waarheden. Ik zie die waarheden niet in de reguliere pers vertolkt. De lafheid zegeviert; vooralsnog en voorlopig. Ook bij de reguliere en gesettelde pers en media.
    Nu zult u zeggen: "dat is dom wat je daar doet want je brandt ze enerzijds af maar verwacht anderzijds wel dat ze je verhaal zullen (willen) publiceren!"
    U hebt gelijk met die opmerking. Maar moet ik mezelf daarom gaan verloochenen om slechts te spreken en te schrijven wat men wenst te verstaan?
    !%#$)^%! even op, ja!

  78. de Stripman 10 december 2008 om 16:27

    @ aad: Je krijgt mij niet zo gek dat ik het beleid van de Amerikanen in Afganistan ga verdedigen, hoor..;o)
    Maar in de VOC-tijd zou men daar de bevolking net zo lang uitgemoord hebben tot de weinige overlevenden op hun knietjes om genade smeekten. Als je het daarmee vergelijkt zijn we toch iets opgeschoten.
    Die VOC-mentaliteit heerste nog na de 2e wereldoorlog toen de Nederlanders dachten met grof geweld de Indonesiërs er weer onder te kunnen krijgen. Een man als Colijn, die het tot minister-president schopte, zou nu toch veroordeeld worden als oorlogsmisdadiger ?
    Met andere woorden: Er gaat veel fout op de wereld, maar er is wel wat verbeterd als je het vertgelijkt met het verleden. Ik geef grif toe dat het te langzaam gaat en dat er nog veel moet gebeuren, maar geen reden om de moed helemaal op te geven.
    Dat Bush niet wilde onderhgandelen met ‘terroristen’, de Taliban dus, is jammer. Maar Obama heeft al aangegeven dat wel te willen doen…

  79. Thera 10 december 2008 om 16:28

    Wist je dat nog niet? Hoe dan ook, goed dat je hier aandacht aan besteedt. Ik ben dan ook heel blij dat Bush ophoepelt, nu afwachten wat zijn opvolger doet.

  80. Aad Verbaast 10 december 2008 om 16:35

    @Bart: ik zal me aan je advies proberen te houden: niet cynisch worden. Soms lukt het niet. Gelukkig meestal wel!Reactie is geredigeerd

  81. Aad Verbaast 10 december 2008 om 16:38

    @Annelies: inderdaad stuitend. Een van de redenen die wel wordt genoemd, is dat men bang zou zijn dat het aanklagen met politieke achtergonden zou kunnen gebeuren. Een hypocriet argument: alsof Amerika (als voorbeeld) Irak zonder politieke belangen zou binnenvallen.. Inderdaad: laat men zich gedragen, dan wordt je immers nooit aangeklaagd.

  82. Aad Verbaast 10 december 2008 om 16:43

    @Summer: dank voor je reactie!
    Bewustwording, ja daar gaat het om.
    Zonder inzicht geen uitzicht immers.
    Stemmen: ik kan me er alles bij voorstellen wat je daaover zegt. Echter, het zou voor mij een extra reden zijn om te stemmen. Als we daar al van afhaken immers, dan zijn we helemaal lost in een democratie. Een overweging voor je?
    Verder: we moeten dan wel proberen erachter te komen, wie het minste aan kiezersbedrog zal doen. Mooie woorden krigen we genoeg over ons heen immers. Daar heb ik schoon genoeg van!

  83. coby 10 december 2008 om 16:44

    Complimenten voor je bijdrage, Aad, ik had het al aanbevolen en vanochtend vroeg even in tijdnood doorgelezen. Nu heb ik dat op mijn gemak even rustig kunnen doen, maar het woord gemak heeft hier generlei betekenis…. Ik wist het één en ander van de o.a. werkelijk flagrante hypocrisie rondom het strafhof, maar alle informatie bij elkaar hier slaat een mens, mij dus, bijna lam. Ooit heb ik besloten me vooral bezig te houden met de rechten van het kind en aandacht voor de positie van hen. In de hoop (en noem dat gerust idealistisch en naïef) dat rechten van het kind en rechten van de mens in elkaars verlengde liggen. Tegen de klippen op, dat wel….
    Hartelijke groet, Coby

  84. Aad Verbaast 10 december 2008 om 16:46

    Thera: Ik ben ook heel blij dat hij ophoepelt. Wat heeft hij veel verpest en kapotgemaakt!
    Ik wist wel wat (b.v. The Hague Act), Maar dat er nog meer achterzat niet. Bijvoorbeeld die 100 article 98 verdragen. Dat gaat nog weer een stapje verder. Abject vind ik het.
    Zo word het mogelijk en makkelijker gemaakt dat men zijn gang gaat. En dat gebeurt dan dus ook. Dieptriest.Reactie is geredigeerd

  85. Aad Verbaast 10 december 2008 om 16:51

    @Stripman: ik ga wel een heel eind met je mee hoor. Ik denk ook dat we zeker in Nederland geen gek figuur slaan, relatief gezien. Ik ben dan ook blij hier te wonen, en niet ergens anders. We hebben veel geleerd.
    Maar verder om ons heen kijken over de planeet kan ik niet tot de conclusie komen dat er veel geleerd is.
    Maak je geen zorgen: ik geef de moed niet op. En dreig dat toch te gebeuren, dan kijk ik altijd weer even op jouw optimistische blog(geluiden). Dat pept weer op 🙂
    En Obama zie ik ook als een klein zetje de goede kant op. Maar wel te klein. Of vraag ik nu te veel?
    Ik heb wel alvast een verlanglijstje voor hem:
    – Verdrag van Rome ratificeren
    – Ander verdragen (zie hierboven) die vallen onder de rechten van de mens (vrouwen en kinder-verdrag) bijvoorbeeld ratificeren.
    – Doodstraf afschaffen in Amerika.
    – Quantanamo Bay sluiten (schijnt te gebeuren)
    – Voor iedereen in Amerika gezondszorg.
    – CIA kampen wereldwijd sluiten.
    Nog even doorgaan?Reactie is geredigeerd

  86. Aad Verbaast 10 december 2008 om 17:00

    @Coby: dankjewel.
    Ik wist het deels, maar niet de achergronden en de obsessiviteit van Amerika om tegen het hof te vechten!
    Ik werd er werkelijk bozer en bozer van!!
    Jij schrijft over de kinderrechten hierboven.
    Wist jij dat de UVRM uitwerkings verklaring voor de kinderrechten niet door Amerika is geratificeerd? Twee landen hebben dat nog niet gedaan: Amerika en Somalië..
    Bizar? Ja natuurlijk!

  87. de Stripman 10 december 2008 om 17:00

    @ Aad:Toch zijn er meer verbeteringen geweest in de afgelopen 50 jaar. Op verschillende werelddelen zijn dictatoriale regimes, op redelijk geweldloze wijze, ten val gekomen. Niet alleen achter het voormalige ijzeren gordijn, maar ook in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en ons eigen west-Europa. Wat dacht je van Spanje, Portugal en Griekenland ?
    Het is in die landen nog niet overal koek en ei, maar over het geheel genomen zijn de menserechten er dan toch wel op vooruit gegaan…;o)

  88. Aad Verbaast 10 december 2008 om 17:02

    @Jan: je hebt helemaal gelijk!
    Je laat je toch niet de mond snoeren, door de machthebbers. In dit geval (van) de media?Reactie is geredigeerd

  89. Aad Verbaast 10 december 2008 om 17:09

    @Stripman: gelukkig dat je tegenwicht geeft. Anders zou ik het net redden denk ik.
    En ja, er zijn er gelukkig velen ten val gekomen.
    Maar ook allemaal vers in het geheugen, en meeste nog gaande:
    – Congo
    – Darfur
    – Zimbabe
    – Afghanistan
    – Irak
    – Georgië
    – Tibet
    – Tjetsjenië
    – Armenen
    – Koerden
    – Blijvend: Israël/Palestina.
    – Nog geen maand geleden bombardeert Amerika een wijk in Syrië.
    – Jemen
    – Nigeria
    – China
    (dicht bij huis): Balkan
    etc. etc.
    Moet ik nog doorgaan?
    En heb ik het alleen nog maar over ernstige conflicten.
    En nog niet eens over alle andere misdaden tegen de mensenrechten, zoals ik ook even aanstipte in de blog (Zie jaarboek van Amnesty link. Kun je ze per land ‘opzoeken’..).Reactie is geredigeerd

  90. Marjelle 10 december 2008 om 17:52

    Goed informatief blog, Aad, het is idd een animal farm nog steeds. Bizarre voorbeelden zitten ertussen in je verhaal, sommige kende ik ook nog niet. Maar ondanks alles (of juist dankzij) vecht en ploetert de mens door, de een heel wat gelijker dan de ander.

  91. Aad Verbaast 10 december 2008 om 17:54

    @Marjelle: dankjewel. Voor mij ook weer vele nieuwe eye-openers overigens. Ik leer weer elke dag.
    Maar er is geen beest dat zijn gelijke kent.
    En dat is Beer natuurlijk!! 🙂

  92. jan bouma 10 december 2008 om 18:40

    Als tussentijds vermaak dan maar een imaginair dialoogje over de "eeuwigdurende domheid".
    ———————————————–
    "Zeg, Bouma.. lazer nou op man, ik vul m’n zakken zolang het kan!"
    – Ja, dat kun je gerust blijven doen in mijn model; zelfs langer dan je gedacht had in enig ander model.
    "Oh ja.. hoe dan wel.. want alles wat ik niet kan incasseren incasseert ’n ander wel!"
    – Het zit ‘m ook niet in de verdeling maar in het jaarlijkse waardeloze rendement dat de oorlogsvoering oplevert. Mijn rendement*) is duizenden malen hoger en je behoudt ook je salaris als je mijn voorstellen aanvaardt.
    "Hoe kun je mij dat garanderen? Als het mij voorgerekend wordt dat je gelijk hebt dan ben ik voor!"
    – Vraag dat maar aan de mensen, de politici, de pers en media, de religie om dat te bewijzen en waarachter je aan wilt lopen. En als ze het niet willen bewijzen vraag je dan af waarom niet.
    *)
    rendement van jaarlijks de verkwisting van ca. 1200 a 1300 miljard dollars van alle defensieinspanningen van alle naties per jaar. De gehele financiëel economische crisis zou ermee op te lossen zijn als hier het rendement (en het vertrouwen!) anders wordt aangewend. De morele en ethische overwegingen – die nog veel zwaarder wegen – laat ik gemakshalve nu maar buiten beschouwing. Je hebt nu eenmaal mensen die daar geen grote pet van op hebben. Die verkopen dan ook gerust hun moeder of hun kinderen aan de oorlog "zolang het maar geld opbrengt". Zie Bertold Brecht en diens "Mutter Courage".

  93. Aad Verbaast 10 december 2008 om 18:46

    @Jan: aanbevolen! En met een glimlach, wat vaak op de ontspanningszenuw werkt en die opent voor andere invloeden immers.
    Zoals je weet ben ik een enorm en sterk ondersteuner van zeker één van je onderdelen van je plannen. Ook vanuit mijn gezichtspunt dat het nog realistisch op termijn te realiseren zou zijn:
    Het conversie programma!!!!
    Een gedeelte van het defensie budget wereldwijd per jaar te converteren naar een gezamenlijke pot voor goede doelen!
    Wie kan daar immers tegen zijn?
    Laat die mij vertellen waarom..
    Aan jou om dat nog eens te herhalen hier, met de ‘dirty details’.
    P.S. vanavond weer ‘vrouwencafé’?
    Deze blog als ingezonden stuk?Reactie is geredigeerd

  94. jan bouma 10 december 2008 om 19:03

    @Aad… Inderdaad de dames komen weer. Nu heb ik met eentje even ’n appel te schillen. Zij bracht afgelopen donderdagavond haar mannetje mee voor de concertavond. Dat etterbakje van haar presteerde het echter om tijdens het concert mij dusdanig te provoceren dat er heibel ontstond en wel in die mate dat Hugo van Neck bijna ophield met spelen. Enfin.. zomaar even een "insidestory" van een hufter die mij wou provoceren. Stom dat ik erin trapte. Hij kwam ook nog te laat en volgens mij heeft-ie ook niet betaald!!!
    Dus dat wordt even rampestampen daar beneden in die catacomben; heb voor haar en hem uitgeprint de halve pagina 130 en de pagina 206. Jij kunt dan zelf vaststellen waarover het ging. En nog zowat mensen die m’n boek hebben. :-)))

  95. edu 10 december 2008 om 19:04

    Er komt een dag dat ook landen als de VS de mensenrechten gaan respecteren. Hopelijk is dat niet te laat.

  96. Aad Verbaast 10 december 2008 om 19:18

    @Edu: wanneer denk jij (realistisch) dat dat zal gaan gebeuren? Gaan wij dat nog meemaken?Reactie is geredigeerd

  97. Aad Verbaast 10 december 2008 om 19:21

    @Jan: aangezien de vrouw toch als standaard in de wereld de portemonnee beheerst (‘als jij het binnenbrengt, geef ik het uit, en dan is het weer eerlijk verdeeld’), heb je nog wat te innen vanavond!
    Wel aardig om te vernemen dat het er heftig aan toe gaat bij jou.
    ‘Never a dull moment’ kan zomaar een doelstelling worden?

  98. edu 10 december 2008 om 19:21

    @Aad
    Het kan nog maar zo enkele decennia duren. 😦

  99. Aad Verbaast 10 december 2008 om 19:23

    @Edu: dan zal ik wellicht nog net gaan meemaken, als ik de statistieken mag geloven. Maar het is wel op het randje. Toch een mooie dood in dat geval?Reactie is geredigeerd

  100. w-tje 10 december 2008 om 19:49

    heb ik nu nr. 100 te pakken met spam getal 13?
    een bossie, een bossie rode rozen.
    forget it, hij is amper in staat z’n eigen das te strikken.

  101. Aad Verbaast 10 december 2008 om 19:54

    @WJ-tje: in het kader van deze dag heb jij recht op deze prijs:
    de mensenrechtenblogreageerderprijs!
    De vetleren medaille zal je worden toegestuurd.
    Neem je toch maar weer wat moois mee van deze dag!

  102. jan bouma 10 december 2008 om 19:56

    @Aad 19:21
    1) Dat zou kunnen, ja.
    2) Maar laten we je vragen niet vergeten van 18:46 uur. Vele lezers en volgers van je blog – en ook zij die wat verder kijken dan de neus lang is – bijv. zij kennen de samenvatting op m’n website onder ‘Extraatje’ weten dat we bedoelen met die jaarlijkse conversie van dat defensiebudget 2% per jaar en dan cumulatief. Dus na 50 jaar zouden alle defensiebudgetten ter wereld dienen te zijn omgeslagen "tot de ploegscharen"; ofwel de civiele aanwending van die bedragen is dan een feit geworden. De ontvangende defensieindustrieën behouden hun budget doch dienen die civiele aanwending te bedenken. En als ze zelfs niks weten te bedenken (civiele aanwending) is er macro-economisch nog niks aan de hand. E.e.a. berust dan op het principe "neem mensen niks af" maar buig slechts de waanzin om.
    De voorwaarde voor deze in te zetten operatie betekent wel "dat er geen vraag meer zal zijn naar al dat destructieve oorlogstuig en dus… eigenlijk tegelijkertijd dient dan "de Vrede afgekondigd te worden tussen de volken". Nu nog bedreigt de één de ander als in onze prilste geschiedschrijving o.a. door Herodotus.
    Hoezeer de oude Perzen mij aan het hart gaan, kun je niet zeggen dat dit gedrag dan maar aangemerkt moet worden als een Wet van Meden en Perzen.
    Soms voel ik mij wel een Don Quichotte. Maar die zegt in m’n boek: "de waanzin raast over de wereld maar ik zal ‘m bestrijden!" En dat zijn dan geen molens. Ach, men dient slechts de domheid te bestrijden want daar hebben maar zeer weinig mensen profijt van.

  103. viktor loman 10 december 2008 om 19:58

    Misschien dat er eeen frissere wind gaat waaien in de V.S. Maar er is veel kapotgemaakt de laatste jaren door datzelfde land inderdaad. Terwijl in potentie daar de tegenkrachten tegen marteling en schending van mensenrechten juist voor een belangrijk deel vandaan hadden mooeten komen.
    Maar misschien komt er een kentering, laten we de hoop niet laten varen.
    rené

  104. w-tje 10 december 2008 om 20:03

    Qbouma ik wil me nergens mee bemoeien.
    Maar wederzijdse verbale respektvolle dialectiek kan nog heel wat opleveren.
    Een of andere afstudeer prul aan de UvL gaat dat binnenkort verdedigen om zelf carierre te maken op die twee vierkante kilometer in Den Haag.

  105. Mo 10 december 2008 om 20:13

    Het is ondoenlijk om de reacties allemaal te lezen (ik moet tenslotte ook al die andere blogs nog, maar dat is geen straf hoor) maar ik ben het van harte met je eens. Ik ben Amerika nog steeds dankbaar dat ze ons in 1944/45 bevrijd hebben, maar daarna hebben ze er toch wel met de pet naar gegooid met als hoogte punt George W.
    Dat is ook de reden dat je mij niet snel in Amerika op vakantie zult zien gaan.

  106. Summer 10 december 2008 om 20:19

    @Aad 16.43, ik zal het overwegen…

  107. jan bouma 10 december 2008 om 20:39

    WJ’tje 20:03
    Bracht je opmerking zoëven in de praktijk met die bewuste mevrouw van de studieclub. En met succes. Anderzijds kun je soms eindeloos vaak met de hoed in de hand je argumenten trachten te slijten maar word je weer vanwege dat schuchtere en beleefdheidsvolle optreden niet gehoord. "Buiten parlementaire acties" dreigen dan; wat mijh betreft zijn die slechts verbaal.
    Enfin.. jij hebt ook m’n boek en kunt die pagina’s lezen en mogelijk begrijpen waarover het ging. t Is inmiddels opgelost…
    Vraag: "wanneer gaat je Green Card in werking en vertrek je wel/niet naar de States?" Hoeft niet te antwoorden.

  108. Marjelle 10 december 2008 om 20:48

    *Aad 17:54u
    Gelukkig nog elke dag, ik probeer het ook. 😉
    Beer hoort z’n naam en vindt dat het met de mensenrechten maar droevig gesteld is, helaas is dat voor sommige beren ook niet veel beter.

  109. Aad Verbaast 10 december 2008 om 21:09

    @Jan: het conversie programma van 2% per jaaar van de defensiebudgetten, vind ik nogmaals een briljante vondst. En zou een enorme verbetering zijn ook voor de menenrechten. Het kan veel oplossen!
    Pet af daar voor. En ik zal het te pas én te on pas roepen!.

  110. Aad Verbaast 10 december 2008 om 21:11

    @Viktor Loman, René: Een kentering is hard nodig. En als de kentering echt komt, mogen ze wat mij betreft weer een wereldmacht worden: maar dan die van het goede voorbeeld, en niet nu (in mijn ogen) van het slechte voorbeeld.Reactie is geredigeerd

  111. Aad Verbaast 10 december 2008 om 21:14

    @Mo: ik jad je al gemist vandaag als grote stimulerende kracht achter deze succesvolle dag!
    Nog mijn complimenten en dank daarvoor.
    Het is een onderwerp dat na aan mijn hart ligt, en je hebt het toch op de VK kaart gezet!
    P.S. Ik ga ook iet meer naar Amerika op vakantie. Daarom!

  112. Aad Verbaast 10 december 2008 om 21:15

    @Summer: da’s toch weer mooi dat je overweegt de volgende keer weer gewoon te gaan stemmen. Daar wordt veel beslist!

  113. Aad Verbaast 10 december 2008 om 21:16

    @Marjelle: Beer weet waar hij over praat en waar hij het over heet. Wijze beren (ls ze zijn) voelen dat gewoon aan! 🙂

  114. Ina Dijstelberge 10 december 2008 om 21:19

    Je hebt er wel weer een dagtaak aan het Aad. Ik vond alleen het lezen van alle bijdragen al een hels karwei. Maar wel lekker hels.
    Ik heb helaas de reageerders op mijn blog een beetje verwaarloosd…

  115. Aad Verbaast 10 december 2008 om 21:34

    @Ina: een dagtaak valt ook wel weer mee, maar ik ben er wel extra voor gaan zitten!! Zeer de moeite waard weer overigens.
    Wat een echte dagtaak is, is om jouw links allemaal te klikken en er wat in te grasduinen. Al een beetje gedaan vandaag, maar zal zeker de rest van de week nog verder gebeuren.
    Verder: heel erg knap hoe je dat voor elkaar krijgt. Mischien geef je daar nog eens een lesje in aan mij/ons hier op het VKblog.
    Ik ben al blij dat ik er een tekstje op krijg.
    Maar een flauw idee, hoe je zo’n samengesteld plaatje kan maken, en dan ook nog eens klikbaar!! :-0
    Zit zo’n lesje er nog eens in hier op het blog?
    Konden meerdere mensen misschien wel in geïnteresseerd zijn. Altijd mooi toch om de kwaliteit te verhogen? :-))

  116. tandwielfabriek 10 december 2008 om 21:40

    Misschien, heel misschien hebben de opstellers van de URVM gedacht: als we het onhaalbare nastreven, wordt het haalbare bereikt. Oftewel, universele rechten zijn een utopie, maar door er naar te streven brengen we er met zijn allen wel iets meer van terecht dan als we de rechten van de mensen maar zouden laten wapperen.

  117. Aad Verbaast 10 december 2008 om 21:53

    @Tandwielfabriek. Eens!
    Ik moet er niet aan denken dat er geen VM geweest zou zijn (en ook geen verglijkbare vervanger) en geen UVRM, met de onderliggende verklaringen..
    Aan de andere kant na 60 jaar hadden we wat mij betreft wel veel meer mogen opschieten in de wereld..

  118. n.is.een 10 december 2008 om 23:15

    Prachtige, duidelijke analyse waar weinig spelden (of punaises) tussen te krijgen zijn. En dan nu de hamvraag… Hoe gaan we dit veranderen? Kunnen we dit veranderen?

  119. Aad Verbaast 11 december 2008 om 00:01

    @N=1: dank!
    Als antwoord op je vraag: er zijn vandaag al verschillende alternatieven de revue gepasseerd.
    Een van de conclusies is wel: als de defenitie van "wij", jij en ik is, dan kunnen we er weinig aan veranderen. Met het geven van meer inzicht zitten "we" al dicht bij het maximum mogelijke.
    Gaan we er met z’n allen tegenaan, dan hebben we toch al weer 100 mensen die de barricade op kunnen. Vat je hem? 🙂

  120. martin 11 december 2008 om 00:17

    http://www.petitiononline.com/blair01/petition.html tegen een mogelijke creep in de Obama administratie. Het is een kleine moeite en je bent in het gezelschap van Oosttimorezen, Indonesiers, Australiers, Amerikanen en opmerkelijk veel Nederlanders.

  121. Aad Verbaast 11 december 2008 om 00:45

    @Martin: waarom lees ik tussen al die namen "whij is your stomach fat"?
    Welk nummer ben jij?

  122. w-tje 11 december 2008 om 02:11

    @bouma De GC inmiddels in mijn achterzak. gewoon per aangetekende post. scheelt een visa halen op een of ander consulaat dat niet in de buurt is.
    In Denver gaat het goed.
    Nog suggesties voor de VSP? In Januari, en niet eerder moet dat anti bolwerk – Wilders, Verdonk, Rouvoet, Balkende- gestalte krijgen.
    Ik denk niet links of rechts van het midden maar lateraal
    De Verenigde Laterale Jongeren Partij, ofwel de VLJP met ankers reeds neer gelaten in dat bolwerk van de UvL en dan enteren?
    Ook strategie komt voort uit overtuiging.
    En natuurlijk een dubbele agenda, dan blijft het uitermate spannend.

  123. ceesincambodja 11 december 2008 om 06:15

    Geen woorden maar daden.
    Dus probeer ik mijn steentje bij te dragen in Cambodja.
    …En dat zouden meer mensen moeten doen.
    Goed overzicht, Aad.

  124. martin 11 december 2008 om 09:09

    Hoi Aad, twee vragen met een kritische ondertoon:
    1) Op je eerste vraag kan ik niet beter een antwoord geven dan jij. Die petitieorganisatie-site biedt de techniek om een petitie online te zetten. Om de kosten ervan te betalen vragen ze om een donatie. Daar zal vrijwel niemand op reageren en omdat de schoorsteen toch moet roken komt er reclame op. Tenminse dat is mijn idee. Voor de organisatie die er gebruik van maakt is het handig om die rompslomp uit handen te geven. Twee partijen blij, alleen wel reclame, maar daar kampen wij hier ook mee, volgens hetzelfde principe.
    2) Ik ben geen nummer, maar sta op plaats 340.
    3) Ik vind het wel mooi dat mensen uit de archipel (in de diaspora) en mensen uit het ‘Westen’ samen onder een petitie staan.Reactie is geredigeerd

  125. jan bouma 11 december 2008 om 09:51

    @Aad
    Niet goed voor m’n gezondheid maar vrijwel elke ochtend sta ik op met een korzelig gevoel "dat er vandaag iets gebeuren moet dat hout snijdt!" Vandaar dat ik bij mevrouw Lidy Nicolasen van de Volkskrant; ja, zij schijnt een "officiële columniste" te zijn, het volgende bericht plaatste. Zij doet namelijk onderzoek naar de beantwoording van de vraag: "Wat wilt u dat wij in de krant schrijven?" Met andere woorden zij VRAAGT aan de lezers daarop te antwoorden. Een goed initiatief hoewel…, ja, je raadt het al, dan niet de meest snuggere vragen gesteld worden. De affaire "Joris Demmink" scoort dan bijvoorbeeld hoog. Mevr. Nicolasen noteerde alvast 10 punten, aangedragen door de lezers, waarover geschreven zou moeten worden. Niet veel soeps dus. Kijk aldaar bij haar…
    Nu zou ik over het belang van dit blog, jouw blog dus, nogmaals willen opmerken dat de survival van de mensheid ook ten nauwste samenhangt met een wereldwijd scenario inzake de globaliserende economie en het vertrouwen dat de wereldburger daarin zou moeten hebben. Dat vertrouwen, dat essentiëel is, ontbreekt vrijwel geheel. Ook de stoere regeringsleiders worden niet meer vertrouwd die hier menen "orde op zaken" te kunnen stellen.
    De mensen voelen namelijk op hun klompen aan dat er gigantische zaken FOUT zitten in de gehele corrupte wereldstructuur. En die weer het gevolg is van de foute regeringsleiders.
    Bottom-up en topdown tegelijk kan men met de ca. 2 miljard kiezers hierin verandering brengen.
    Alles is beter dan de chaos die ons anders wacht. Enfin.. kan er nog veel meer over zeggen maar de aanzet daartoe staat hieronder:
    quote:
    Jan Bouma schreef op 11-12-2008 09:29
    Beste mevrouw Nicolasen,
    Zo dadelijk zal ik de Vkblogger ‘Aad verbaast’ attenderen op uw vraag en hem verwijzen met zijn "lopende blog". Dat blog gaat eigenlijk over de survival van de mensheid. Die survival blijkt ten nauwste verbonden met de keuzebepalingen die de mensheid maakt. T.a.v. de samenwerking en de basis daarvan die dan dient te zijn gegrondvest in de gesloten Handvesten. Die van het Westen uit 1948; die van de Islamieten uit 1981. Dat tot op heden geen enkel land zich houdt aan de gesloten handvesten kunt u elke dag in uw krant lezen. Want daar doet u braaf verslag van. Veel verder komt het niet. Enfin..; lang verhaal kort. Ik stel u, en uw redactie, en uw directie voor om I N T E G R A A L dat hele blog van ‘Aad verbaast’ op uw opiniepagina’s af te (gaan) drukken. Daarna verwacht ik een open discussie waarbinnen mijn stelling "dat er een wereldraad moet komen in ieders belang" serieus genomen wordt. Zie verder m’n boek; u toetst en goegelt slechts mijn naam. Kijk dan onder ‘Extraatje’ op mijn website. Groeten! JBReactie is geredigeerd

  126. Aad Verbaast 11 december 2008 om 09:53

    @WJ-tje: dat wordt spannend in januari, je houdt het nu nog spannend. Dat laterale bevalt me wel! Hard nodig in het denken.

  127. Aad Verbaast 11 december 2008 om 09:54

    @Cees: ik heb groot respect voor wat je daar doet!Reactie is geredigeerd

  128. Aad Verbaast 11 december 2008 om 09:56

    @Martin: ik ben altijd huiverig voor het tekenen van petities. Maar ik zal er nog eens induiken (breder dan de tekst van de petitie zelf). In de naam die valt en de achtergronden.

  129. Aad Verbaast 11 december 2008 om 10:00

    @Jan: dat wordt weer werk aan de winkel. Aangezien het linken je nog niet lukt (dan had je die er even bij kunnen zetten namelijk) moet ik weer zelf de handen uit de mouwen steken.. -)

  130. jan bouma 11 december 2008 om 10:10

    …@Aad 10:00 uur…men heeft en kent nu eenmaal de waterdragers.., mien jong! Bedenk ook dat ik een heel stuk ouder ben dan jij.. voor mij hoor jij bij die "wizzkids" die hun kunde graag even willen etaleren…:-))
    ps
    ..zie nu in gedachten Kees van Kooten op een enorme maaimachine een piepklein gazonnetje maaien…; hij draagt ook nog de juiste "tuinuitrusting" voor het karwei…Reactie is geredigeerd

  131. Aad Verbaast 11 december 2008 om 10:25

    @Jan: net even een reactie geplaatst.
    Maar de klomp breekt me wel over je relatieve onkunde. Als je daar een reactie plaatst kun je gewoon een link plaatsen door simpelweg de pagina waar je naar verwijst te kopieren en er in te plakken. Veel makkelijker dan hier dus.
    En op de kleuterschool heb je toch al knippen en plakken geleerd?
    Dus het is al weer een belangrijke dag voor je:
    Aldaar kun je net zo veel links er in zetten als je wilt!
    Mijn advies: doe dat dan ook: er zijn zo 20 blogs van me die je daar in kunt zetten!! :-))Reactie is geredigeerd

  132. jan bouma 11 december 2008 om 10:51

    @Aad 10:25
    ja… maar kijk nou ‘ns naar de aardige discussie die we erover kunnen voeren omdat ik het niet doe…; elk voordeel hep z’n nadeel zei JC al…

    maar je hebt gelijk. probleem is, althans er is eigenlijk helemaal geen sprake van een probleem, dat ik me vast voorgenomen had dat Ina Dijstelberge mij hier ter plekke die hele "linkzooi" eens gaat uitleggen; aanschouwelijk onderwijs is toch maar het beste. Dus… als ze lang wegblijft.. kon het wel eens lang gaan duren voordat ik me erin ga verdiepen… Bovendien kan ik "auteursrechtelijk gezien" niet zomaar jouw verhaal ergens plaatsen zonder je toestemming.

  133. Aad Verbaast 11 december 2008 om 11:02

    @Jan: geen sterk excuus:
    Als je in die reactie gewoon:
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/235498
    had geplakt, dan was het automatisch (daar wel, niet hier) een klikbare link geworden.
    Simpel!!
    Veel simpeler dan hier!
    Verder: als je mijn infoblog had gelezen, dan weet je dat je alles van mij mag neerzetten ergens anders. Mits je de bron maar duidelijk aangeeft. Met een link bijvoorbeeld :-))
    Het wordt nog eeen leerzame dag voor je!
    Ik zou zeggen: probeer het daar eens. Je zult versteld staan over de resultaten.Reactie is geredigeerd

  134. Dianne 11 december 2008 om 11:11

    Ik kan er weinig aan toevoegen…
    maar van harte aanbevolen Aad!
    groet

  135. Aad Verbaast 11 december 2008 om 11:20

    @Dianne: dank!
    Er was ook al veel aan toegevoegd :-)Reactie is geredigeerd

  136. jan bouma 11 december 2008 om 11:31

    @Aad… ik moet voor de muziek en m’n boek gaan zorgen; vanavond weer ’n concert met Hugo van Neck dus… laat ik mijn bijdragen van vandaag afronden met de wens dat dit hele blog zo dadelijk INTEGRAAL in de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw staat ofwel… de hele PCM doet mee en daarna doet ook nog de TELEGRAAG-GROEP mee.. of heeft die krant geen opiniepagina?
    Kijk later wel weer ‘ns… Werk ze! En nog graag 100 adhesiebetuigingen erbij vandaag. Anders raad ik eenieder aan te schrijven naar redactie@volkskrant.nl

  137. martin 11 december 2008 om 12:08

    Aad vanwaar de huiver?

  138. Aad Verbaast 11 december 2008 om 12:13

    @Jan: succes weer vandaag, en hopen dat de mannen van de vrouwen die je gisteren bezicht hebben (hoe ging dat overigens) zich vanavond wat rustiger houden dan afgelopen week (en betalen natuurlijk!!) :-))

  139. Aad Verbaast 11 december 2008 om 12:18

    @Martin: ik teken nooit petities aan de deur, en heb nog nooit een petitie op internet getekend.
    Huiverig dus. Heeft ook te maken met het gevoel dat ik nooit zeker ben hoe de naam en gegevens ergens anders weer opduiken of wat er mee gebeurd. Dus ik zal me wel 100 keer zelf moeten vergewissen dat hehelemaal zuivere koffie is.
    Een papietje langs de deur is nog weer wat anders, dan een bericht op internet, wat mischien wel 1000 jaar bestaat (?!).
    Zie De Duijvendak affaire bijvoorbeeld. Maar ook ‘big brother is watching you’.
    Er zijn dan andee manieren (bloggen bijvoorbeeld) om wel neer te zetten wat ik ergens van vindt. En dan is het wel op mijn manier.
    Ik kan me voorstellen dat je dat gevoel van me overdreven vindt, maar ja, het is wel mijn gevoel..

  140. w-tje 11 december 2008 om 12:34

    @aad
    ach lateraal. bottom up, topside down oder mittendurch.
    Gegegeven is dat het een zeer wankel kaartenhuis is.
    De basis klopt niet, de top klopt niet.
    Als er midden in het hart van deze piramide nog een gouden hart zit moet de VSP flink aan het werk of aan de bak.
    Kost wel stofwegzuigeropruimzakken.
    Waar worden die gelaten? bij het groot huisvuil dat lateraal opgestapeld is?
    Waar ligt het het Gouden Hart van de Wereld?
    Get the hell lost, sprookjes zijn slechts illusies, dat door digitale camera’s worden waargenomen.
    Mijn achtertuin is NIMBY-land en projekteer dat graag ter meerder applaus en vermaak.
    Somsd is een gouden hart niet van steen.
    Let op, in januari wordt ‘Mission Impossible’ gelanceerd naar Mercurius.
    Bottoms up!

  141. Aad Verbaast 11 december 2008 om 13:19

    @WJ-tje: het wodt steeds spannender. Waarom pas januari.
    Komt er hier ook een VSp blog, en een VLJP blog?

  142. martin 11 december 2008 om 13:21

    Hoe raad je het zo. OK ik ken de organisatoren al decennia lang, dat scheelt natuurlijk. Ach en Duyvendak deed zichzelf de das om (met een beetje hulp van zijn fractievoorzitster). Anderen werden in hun nekvel gegrepen, omdat ze een steun advertentie hadden ondertekend op papier.
    Welke ambities heb jij dan? Minister van Maatschappelijke Samenhang?Reactie is geredigeerd

  143. jan bouma 11 december 2008 om 13:28

    @WJ’tje
    Het valt niet te ontkennen dat je behoorlijk deplorabel en negatief reageert. Nu schat ik je intelligentie hoog in, ook je badinerende opmerkingen begrijp ik (meestal) wel maar vergewis je nou eens van het aloude gezegde dat luidt: "Moed verloren; al verloren!"
    Ik heb sowieso een grote eerbied voor dit soort, vaak oude, volkswijsheden. De eeuwen spreken immers met meer recht op basis van dit soort gebeitelde uitspraken of gezegdes. Die der volkswijsheden, en die door de eeuwen heen juist bleken.
    Beperk je, zo vraag ik ten behoeve van al die anderen, tot wat minder ingewikkelde en cryptische uitspraken.
    ps
    ik ga nu verder met letterlijk stofzuigen alhier…

  144. Aad Verbaast 11 december 2008 om 13:37

    @Martin: dat je ze al jaren kent maakt natuurlijk een werel van verschil!
    Mijn ambities? Ik ben een bescheiden mens.
    Maar een politicus zal ik nooit worden, kunnen zijn. Mijn geweten heeft me dat verboden! :-)Reactie is geredigeerd

  145. martin 11 december 2008 om 13:52

    Goedzo! Maar dan hoef je ook niet te vrezen voor een Duyvendakje en Big Brother. Nou ja wees voorzichtig als het moet, en doe verder alles gewoon zoals je wilt, vind ik.

  146. Aad Verbaast 11 december 2008 om 16:35

    @Martin:
    "Nou ja wees voorzichtig als het moet, en doe verder alles gewoon zoals je wilt, vind ik."
    Dank! Dat doe ik dan ook :-))

  147. Draver 11 december 2008 om 17:28

    Met genoegen je blog gelezen, dank

  148. Aad Verbaast 11 december 2008 om 17:59

    @Draver: dank! Het was me ook een waar genoegen. De feiten wat minder zoals je hebt kunnen begrijpen :-0

  149. EJW 11 december 2008 om 21:45

    Een bewogen blog van een bewogen mens
    Het is zeer triest gesteld met de mensenrechten, daar heb je (weer) op een gedegen manier aandacht aan besteed.

  150. Aad Verbaast 11 december 2008 om 22:34

    @EJW: dankjewel. Doet me goed!
    En ik werd steeds kwader toen ik me hier eens verder in verdiepte..Schandalig!

  151. w-tje 12 december 2008 om 03:58

    @aad ik zal proberen mijn best te doen. Anderen schofferen is niet mijn stijl. Doen ze in de ‘polletiek’ toch ook ook niet?
    Wat is er overigens mis met het ‘piramide denken’?
    Stevig gegrondvest en binnenin een hart van goud?
    Moest nog iets met iemand in Vancouver bekonkelen, dus vandaar dat late -of vroege- tijdstip.
    Het is maar hoe je het bekijkt………..
    Wat dacht je overigens van de VPp, de Verenigde Piramide partij? De alliteratie partij? Stevig verankerd in de grondvesten van een wankele coalitie.
    En meer bedoelde ik er niet mee.
    In het zakenleven -en in de ‘polletiek’- zijn dergelijke uitspraken schering en inslag.
    Lees, of kijk, alle wegen naar Rome zijn (nog) open.
    Over de Tiber zullen we het maar niet hebben, laat staan de Hofvijver.
    Anders maar Bos Kalis inschakelen voor een dregpartij via een ‘open’ inschrijfprocedure.Reactie is geredigeerd

  152. w-tje 12 december 2008 om 06:18

    @ aad sorry
    Was voor @bouma bedoeld. Nog steeds wachten op een telefoontje uit Vancouver
    Tijdsverschil……….

  153. Aad Verbaast 12 december 2008 om 10:19

    @WJ-tje: dependance aan het opzetten in Canada:
    United Hoover party?

  154. w-tje 12 december 2008 om 11:25

    @aad de motoren die in Seattle eronder worden gehangen zijn pas echte stofzuigers. Geeft wel een hoop geraas. Vancouver(mooi) – Seattle (ramp) is een kippe-eindje.
    "Hoover" heb ik niets mee. Die stofzuigerzakken heette vroeger in de volksmond ook ‘vlooienzak’.
    @Bouma blijkbaar nog niet wakker.
    "Moin" sech’n se hier dahn.Reactie is geredigeerd

  155. Aad Verbaast 12 december 2008 om 11:38

    @WJ-tje: dan is maar goed dat ik wel Vancouver eens bezocht heb en Seattle aan me voorbij heb laten gaan.
    Al een lijstje opgesteld van de "grootste stofzuigerzakken van de wereld."?
    Een soort van quote 500, maar dan anders.

  156. w-tje 12 december 2008 om 11:57

    @aad dat wordt een gebed zonder end. "Wie het eerste komt, wie het eerste maalt".
    Murphy slaat onverbiddelijk toe.

  157. Aad Verbaast 12 december 2008 om 12:09

    @WJ-tje: ik kom er net achter dat Murphy zelf maar één wet heeft gemaakt:
    "De schade aan een voorwerp is recht evenredig met de waarde er van."
    Toch weer bijzonder hoe mensen op de loop kunnen gaan met anderen. :-)Reactie is geredigeerd

  158. jan bouma 12 december 2008 om 13:18

    WJ’tje… 3:58… hier dient met recht en rede in grote bedachtzaamheid op gereageerd te worden op datgene wat u hierboven zoëven stelde…
    Als het goed is "hoort" u nu mijn stem in uw hoofd; en mijn naam is Bomans. Alweer lang geleden ben ik vertrokken van uw planeet; ik meen dat het het jaar 1972 was.
    Nu sprak ik zoëven de u bekende heer Bouma toe, die inderdaad nog lag te dromen. Vanuit het hemelrijk kunnen wij dat. Mensen toespreken. Ik sprak hem toe met het volgende verslag en maande hem nu snel uit bed te komen en mijn woorden op te schrijven alvorens die zouden vervliegen in de dag. Ja, zo gaat dat bij u. Al het goede vervliegt terwijl u het had moeten behouden. De oorzaak ligt natuurlijk in uw kleine menselijke zwakheden.
    Want waar gaat het om, beste vrienden…?
    Alhier in de hemelen, en waar ik mij bevind, is dat geen onbeantwoorde vraag meer. Men kijkt, zoals ik nu, vanuit de hoogte op u neer en beziet dan toch in grote meewarigheid al uw domheden. Uw priesters en dominees komen dan aanzetten met hun bedreigingen van hel en verdoemenis maar het kan u allemaal niks schelen. U gaat gewoon door met datgene waarmee u bezig was. U bekommert zich nergens om en denkt… "het zal mijn tijd wel uitduren..!" Nou! Daarin vergist u zich. Niet alleen wacht u nog een hels vuur als u eenmaal dood zult zijn, begraven of gecremeerd maakt niet uit, maar wanneer u zich dan vervoegt bij Petrus aan de hemelpoort zal hij u zonder dralen en zonder nog ’n woord te zeggen verwijzen naar de hel. En… ik moet u zeggen: ik kan hem niet helemaal ongelijk geven dat hij dat doet.
    Nu hebt u daar beneden in dat ondermaanse van u een zekere Bouma ontmoet en zijn alter ego heeft hij Mithras genoemd. U luistert maar slecht naar hem.. en dat levert u dus uw bestemming "in de hel" op.
    Zegt u mij niet dat ik u niet gewaarschuwd heb!

  159. martin 12 december 2008 om 13:20

    ‘Alles gaat tegelijk verkeerd’ (ook al Murphy), wordt dat de dubbele agenda van de VSP?

  160. Aad Verbaast 12 december 2008 om 13:24

    @Jan: hoe was het gisterenavond? De hemel of de hel?Reactie is geredigeerd

  161. jan bouma 12 december 2008 om 13:35

    Meneer Aad…; 13:24… Dat is wel ’n zeer magere reactie van u op mijn betoog van 13:18 uur.
    Tenslotte sprak ik in meervoud tot u allen door te zeggen "beste vrienden". Misschien verkiest u eerst mij in levende lijve opnieuw terug te zien voordat u mij antwoordt.
    Die kunst hebben wij nog niet onder de knie…
    En hoe het gisterenavond was bij de heer Bouma kan ik u niet zeggen. Dat moet u aan hem vragen…:))

  162. Aad Verbaast 12 december 2008 om 14:10

    @Jan Bouma:
    == En hoe het gisterenavond was bij de heer Bouma kan ik u niet zeggen. Dat moet u aan hem vragen…:))==
    Ik heb dat net gedaan, heer Bomans!!
    Maar Jan geeft geen antwoord. misschien kunt u, aangezien u blijkbaar een lintje met hem hebt die vraag aan hem doorspelen.

  163. w-tje 12 december 2008 om 14:20

    @bouma. ook een gezellig vroegertje geworden?
    Laat ik nu niet in de hemel, de hel, god of de duivel geloven.
    Wel leuk dat die hele handel niet alleen in de Nederlandse taal ingebed is maar wereldwijd voor hel op aarde zorgt en Ra aan de hemel schittert. Het weer is overigens godsgeklaagd. De winter wil maar niet als een duveltje uit zijn doosje komen.
    En kaarsjes worden hier door een aansteker aangestoken en niet met behulp van een lucifer.
    @martin. Nog helemaal niet zeker dat het de VSp wordt.
    Misschien wel de Verenigde Laterale partij.
    Partij wel zonder hoofdletter. Bescheidenheid siert de mens.
    Passen de Vlamingen er ook in.Reactie is geredigeerd

  164. martin 12 december 2008 om 14:39

    Marketing technisch ook niets mis mee zo’n kleine p. "Wij zijn er niet voor de partij, maar voor de mensen" De V zou ik houden; bescheidenheid OK maar wel voor de Victorie gaan.

  165. jan bouma 12 december 2008 om 14:44

    Ach heer Äad… (14:10) u veronderstelt meteen al "een lintje" maar daarvoor heeft de heer Bouma al bedankt bij Hare Majesteit; idem de heer Hofland. Zij wensen namelijk geen corrupte regiems te gedogen die de medewerking kopen van de burgers door "lintjes" uit te delen.
    U versprak zich hier grotesk…, maar het zij u vergeven want u droomt ook – terecht – van uw lintje dat de Volkskrant u zou moeten geven. En daar ben ik het mee eens dat u die droom van u terecht koestert.
    Men heeft u evenwel gekapitteld dat u slechts "burgerlijke journalistiek" zou betrachten in uw blogs. Terwijl uw onderwerpen op de opiniepagina’s besproken dienen te worden.
    Terugkomend op uw vraag: "hoe het verliep gisterenavond bij de heer Bouma" kan ik u slechts mededelen, dat hij mij mededeelt, "dat alle gasten in volle overtuiging en in tevredenheid huiswaarts gingen!"
    De combinatie Letteren en Muziek hangt uiteraard af van de kwaliteit die geboden wordt. Zowel de heer Van Neck als de heer Bouma voldoen aan die vereiste kwalificaties om dan het summum te verwachten. Ik zou zo zeggen… voegt u zich eens anoniem in dat publiek. Aanstaande donderdag, zo heb ik begrepen van de heer Bouma, zal in ieder geval de illustere Maria Trepp zich onder het publiek bevinden. De heer Bouma kijkt daar naar uit. Ruim een jaar geleden trof hij haar in het Van der Werfpark te Leiden al dwarsfluit spelend ter uitdaging van de heer Bolkestein, Kinnegin.. en nog zowat conservatieven. Men kan zich nog opgeven voor het recital door te kiezen via Google en te toetsen de naam van: Hugo van Neck. Ook de naam van de heer Bouma kunt u googlen…

  166. w-tje 12 december 2008 om 16:27

    @aad ach murphy. een min of meer psychologische stelling.
    Ik heb het niet over de "wet van bedrog"
    Later in een formule ondergebracht. De constante is natuurlijk zo logisch als 1-1 = 0.
    Ontstane schade’s nemen geen keer.
    Echter, de kans daarop?
    Dicht bij huis, 1953, Tenerife, Bijlmer? Verderweg Irak, Afghanistan, Vietnam, Cambodja, Hitler, Stalin?
    Hier de later in 2004 opgezette formule van een van de meest bekende wetten van Murphy om te bepalen hoe groot de kans is dat het fout gaat.
    ((Urgency + Complexity + Importancy)x(10- Skill) / 20xAggravation / (1-sin(Frequency/10))
    Ik heb hem ooit eens losgelaten op een zaaltje over-enthousiaste marketeers. Leeg was de zaal. Vooral die "sinus" zat ze dwars. Terwijl ze allemaal een laptop van de baas hadden waar ze dat zo konden opzoeken.
    Het leuke van deze formule is dat je hem op letterlijk alles kan loslaten.
    Leuk toch?
    De Gulden Draak komt op 40% foutkans uit. Da’s minder.
    UCISAF zelf invullen op de schaal van 1-9.
    Wel, als ik dat loslaat op mijzelf of op de VSp gaat het goed fout.
    Wel leuk om die formule op Balkenende, Wilders, Verdonk of het Koningshuis los te laten, of op relaties.
    Genoeg huiswerk voorlopig?Reactie is geredigeerd

  167. jan bouma 12 december 2008 om 16:48

    "…(16:27) men zal dus nimmer genoegen kunnen nemen met "iets dat fout gaat". Tenzij u een masochist bent van de bovenste plank".
    Re.: 14:44
    Ik begrijp dat de heer Aad zich zonder hond aan het uitlaten is. Voor de blinden lijkt me dat een slecht advies. Voor de zienden is het een verspilling.

  168. Aad Verbaast 12 december 2008 om 17:04

    @Jan Bouma: ik zit nog te wachten dat iemand me voordragt voor een lintje. Of een lontje, ook goed. Maar ik mag toch wel zeggen dat ik dat al heb verdiend?
    Mooi dat de avond weer geslaagd was.
    Volgende week een illustere gast begrijp ik.
    Neemt ze Ina ook mee, en Tankgirl?
    En ja, ik was mezel weer heerlijk aan het uitlaten, het was weer prachtig op bos en hei. Geen mens te bekennen. Allemaal bezig om de economie te versterken respectievelijk kapot te maken. Dat houdt elkaar lekker bezig daar mee.Reactie is geredigeerd

  169. Aad Verbaast 12 december 2008 om 17:07

    @WJ-tje: een boeiende formule.
    Die mag je nog wel eens met wat evulde voorbeelden uitwerken. Dan snap ik het ongtwijfeld beter dan ik nu doe. En dan uiteraard links en rechts de voorspellende waarden flink testen!
    Stockholm here he comes!

  170. Aad Verbaast 12 december 2008 om 17:09

    @Allen: in het kader van : alles begint bij een gedegen opvoeding, (Jan: en dus ook de eeuwig durende domheid, waar jij gaarne naar verwijst) een volgende blog:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/236008 die er nu inmiddels opstaat.Reactie is geredigeerd

  171. jan bouma 12 december 2008 om 17:38

    @Aad..17:24
    Uiteraard mag ook jij recht doen gelden op "een Lintje" gelijk ik, in principe, eenieder ander dat recht toeken.
    Probleem is echter dat diegenen die "de Lintjes toekennen", en het recht daartoe, niet eerder een BMD (= Brede Maatschappelijke Discussie) hebben verdedigd, met als basis onderliggende KERNWAARDEN, op basis waarvan zo’n Lintje k a n worden toegekend.
    Als de voorgaande tekst te ingewikkeld voor u is; men leze die dan driemaal, en gaat u er ook nog eens "een nachtje over slapen!"

  172. Aad Verbaast 12 december 2008 om 17:41

    @Jan: en daarom denk ik nou juist dat mijn kast al lang vol had moeten liggen met lintjes.
    Of vetleren medailles, zo je wilt. 🙂

  173. petrus 13 december 2008 om 10:57

    Beste Aad,
    Is het glas half vol of half leeg? Bij jou half vol en bij mij ook vaak maar soms, vooral als ik ergens daar ginds ben geweest, dan is het halfvol. De orginele staat van de mens is die van een oorlog van allen tegen allen om te eten, vrouwen te hebben, macht, bezit enz. Dit wil zeggen een helemaal leeg glas.
    We zijn er nu na vele eeuwen een heel klein beetje in geslaagd om in deze wilde toestand een klein beetje orde te brengen. Een klein beetje gevuld glas,dus nog niet eens half vol.
    Moge dit je enige troost bieden.
    deweguitdechaosnaareeninternationaleordeislanggroet

  174. w-tje 13 december 2008 om 23:59

    zal ik die formule loslaten op 8 kleine kleutertjes

  175. Aad Verbaast 14 december 2008 om 01:36

    @Petrus: dank.
    Ik weet niet of mijn glas half vol of half leeg is. Ik ben me er slechts terdege van bewust dat mijn glas veel voller is dan de verreweg de meeste glazen op de wereld.
    Op mijn (beperkte) manier probeer ik daar andere Nederlanders er ook van te overtuigen dat er heel veel lege glazen zin in de wereld..
    Dat is blijbaar nog wel eens nodig.Reactie is geredigeerd

  176. Aad Verbaast 14 december 2008 om 01:37

    @WJ-tje: ik snap die formule niet.
    Maar zoals ik al eerder schreef/vroeg naar je: leg het me uit.
    Je mag elk voorbeeld nemen, als zijn het 8 kleutertjes.Reactie is geredigeerd

  177. w-tje 15 december 2008 om 00:48

    je snapt ‘m wel!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: