Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

De Sint heeft weer flink uitgepakt!

Wat kregen bekende politici in hun schoen? Uw razende reporter keek mee door de schoorsteen, en kwam weer tot verrassende ontdekkingen. Het verslag.

Barack Obama: Puinruimer, krat vol met gebakken peren. Hij hoopt nog op meer.

George Bush: De zak van Sinterklaas, bodylotion op oliebasis, doos brokstukken.

Hillary Clinton: Atlas, sigaar uit eigen doos.
 
Poetin: Risk, fles Premier Grand Cru.
 
Medvedev: Kookcursus: ‘uitgekookt met gas’, ganzenbord.

Mahmoud Ahmadinejad: een nieuwe wasmachine, zonder centrifuge, magnetron.

Jan Peter Balkenende: sloffen, sokken, goocheldoos met verdwijntrucs.
 
Wouter Bos: Monopoly, boek ‘beleggen voor dummies’, noodpakket, stropdas.
 
André Rouvoet: schaamhaarkrultang met trim- en verfsetje.

Klink: terrasverwarmer, paddenstoelen-zaad.
 
Plassterk:. Doos kleurpotloden, Trivial Pursuit.

Guusje ter Horst: Kaart van de Antillen, bakje champignons.

Camiel Eurlings: Af(s)tands bestuurbare auto, tegoedbon 2010 voor HSL treintje.
 
Rita Verdonk: Kwartetspel, Pim-pam-Pet, spaarpot in de vorm van een ton, zak vol pepernoten.

Geert Wilders: Nieuw telefoonboek, hamertje tik, mohammed mobile, mens erger je niet, kwast.
 
Elly Vogelaar: Achteruitkijkspiegel, training DVD: How Not to Exhibit Yourself. (John Cleese).

Eberhard van der Laan: nieuwe stoel uit de kringloopwinkel. Gewenningscursus.

Hirsch Balin: kinky politie pakje, roe, zweepje.

Ahmed Aboutaleb: Opblaasboot.

Verder (en ze waren er ook maar wat blij mee):
 
Willem Alexander: waterkaraf, strak sportbroekje, ringen.

Maxima: Proefabonnement op Vorsten, doos koekjes voor bij de koffie.
 

De Sint kijk terug op een mooi jaar. Hij heeft weer veel hartenwensen in vervulling zien gaan. 
 
Wat kreeg jij?

158 Reacties op “De Sint heeft weer flink uitgepakt!

  1. paco 7 december 2008 om 07:48

    Petje af,Aad.Dit is geweldig gedaan!

  2. antoinette duijsters 7 december 2008 om 08:12

    Aad, je bent weer geweldig!
    Hartelijk gelachen en dat op de vroege morgen.

  3. Aad Verbaast 7 december 2008 om 08:31

    @Paco: Ik zal het aan de Sint doorgeven..
    vliegvishengel gekregen?

  4. Aad Verbaast 7 december 2008 om 08:32

    @Antoinette: guitige heer wel die Sint 🙂

  5. jan bouma 7 december 2008 om 10:03

    ..die Balkenende heeft nu tweemaal een cadeau van mij gehad maar het tot op heden niet uitgepakt. Terwijl hij er om had gevraagd.

  6. Aad Verbaast 7 december 2008 om 10:12

    @Jan Bouma: het schijnt dat hij toch kan lezen èn schrijven.. Misschien heeft dat boek overigens ook laten verdwijnen..

  7. Klaverblad 7 december 2008 om 10:14

    En Aad krijgt de oeuvreprijs voor 2008 als VKBlogger.

  8. Aad Verbaast 7 december 2008 om 10:17

    @Klaverblad: een vetleren medaille?
    En het jaar is nog niet eens om.. 😉

  9. amelie.pardouze 7 december 2008 om 10:21

    Creatief, Aad!! Wat heeft die Sint toch een mensenkennis hè!

  10. Aad Verbaast 7 december 2008 om 10:29

    @Amelie: alles, maar dan ook alles staat in zijn grote boek! Heb jij een nieuwe zonnebril gekregen..? :-))

  11. Martin 7 december 2008 om 10:36

    Hans Dorrestijn kreeg een doos met zakdoeken.http://www.volkskrantblog.nl/bericht/234517 een doos met regeboogvlaggetjes.
    Martin piano en cello concerten van Shostakovitch
    en jij?

  12. Aad Verbaast 7 december 2008 om 10:43

    @Martin:
    Hans kreeg ook nog een plant: vrouwenmantel
    Roos en Miriam: onschuldig strooigoed.
    Martin: spel memory, CD van die Hek.
    Ikzelf: pauzesoftware tegen rsi (o.a.).Reactie is geredigeerd

  13. Summer 7 december 2008 om 11:20

    Lachen Aad, humor met smaak !! Sint gaf zeer toepasselijke cadeaus.
    Mijter af!!.. voor een jaar!

  14. Summer 7 december 2008 om 11:21

    Mooie foto: kleine boot. Moet Sinterklaas daarmee terug naar Spanje….;( o..

  15. nelus 7 december 2008 om 11:32

    @Aad: zie ik dat nou goed ? Zit Sint op de Pallieter ? Nou dan kun je er gif op innemen dat die niet naar Spanje gaat.
    Ik zou me dus nog maar even gedragen.

  16. Rubio 7 december 2008 om 11:44

    Aad; Appie Klink wilde ook zo graag nog een kruimeldief..(ijsselmeerziekenhuis)Reactie is geredigeerd

  17. Ramirezi 7 december 2008 om 11:47

    Nieuwe muts. Gisteren was het nog wat warm, maar evengoed natuurlijk de hele dag opgehad..

  18. Aad Verbaast 7 december 2008 om 11:50

    @Summer: kleine boot: Sint is een bescheiden man. Sinds de kredietcrisis zeker!

  19. Aad Verbaast 7 december 2008 om 11:51

    @Nelus: hahaha, die WJ-tje zou eens moeten weten. Zou bij deze boot ook het bier uit de aanrechtkraan komen?

  20. Aad Verbaast 7 december 2008 om 11:54

    @Ramirezi: niet verkeerd zo’n muts. Thermisch ondergoed had je al?

  21. Aad Verbaast 7 december 2008 om 11:57

    @Rubio: Tja, die suggestie Klinkt goed. Had een beddepan ook gekund?Reactie is geredigeerd

  22. nelus 7 december 2008 om 11:57

    @Aad: Kay van de Linde kreeg ook nog wat: een sensor voor geheime opnames.

  23. Aad Verbaast 7 december 2008 om 11:59

    @Nelus:
    Ik zie dat jij ook op stroptocht bent geweest bij de schoorstenen.
    Kay van der Linde: "in spin de bocht gaat in." Speelt graag doctertje toch? Heel wat kadootjes te verzinnen 🙂
    Nog meer gezien?Reactie is geredigeerd

  24. nelus 7 december 2008 om 12:04

    @Aad: ja, ik heb nog meer gezien. Maar vertel niet alles natuurlijk, dat snap je wel.
    Paul de Leeuw bijvoorbeeld, die kreeg een egoremmer.

  25. Anno 7 december 2008 om 12:08

    gelukkig gaan Sinterklaas en Kerst aan ons voorbij in Thailand !

  26. Aad Verbaast 7 december 2008 om 12:19

    @Nelus:
    Paul: het platte-woorden-boek had hij al, zijn ‘Bijbel’ inmiddels.
    Sonja Bakker kreeg overigens alleen maar suikergoed en marsepein.

  27. Aad Verbaast 7 december 2008 om 12:19

    @Anno: in Thailand ging ze de laatste weken met zijn allen de boot in: op het vliegveld. Dat wordt niets natuurlijk!Reactie is geredigeerd

  28. Rubio 7 december 2008 om 12:20

    Nelus; Haha juffrouw Snap, dit was een laat inkoppertje..maar wel een prachtig doelpunt!Reactie is geredigeerd

  29. Aad Verbaast 7 december 2008 om 12:22

    @Rubio: ga jij ons verklappen wat bij jou door de ontluchtingsknop van de radiator kwam?Reactie is geredigeerd

  30. nelus 7 december 2008 om 12:30

    @Aad: hahahahaha, wat ben jij grappig bij Rubio om 12.22. De ontluchtingsknop van de radiator, hoe bedenk je het ? Zie je het al voor je ? Net zoals vroeger, toen we bij de kachel versjes moesten zingen en de pepernoten door de schoorsteen naar binnen kwamen. Totdat mijn jongste zusje achterom keek en mijn moeder de pepernoten uit haar schortzak zag halen. Het was in een keer gebeurd met het geloof.

  31. Rubio 7 december 2008 om 12:31

    Aad; Heb het pas nog gedaan maar je wilt het niet weten..

  32. nelus 7 december 2008 om 12:33

    @Rubio: 1-0 of gelijkspel ?
    en beter laat ingekopt dan een bal die wordt gestopt. Om nog maar even in 5-december-stijl te blijven. Die Aad heeft ons opgezadeld met wat zeg.

  33. Rubio 7 december 2008 om 12:42

    Nelus; Hij was geweldig, Klaas Jan Huntelaar is er niks bij. Wijntje Nelus..?

  34. de Stripman 7 december 2008 om 12:44

    Heel mooi Aad: Was de software tegen rsi het enige dat er in je schoentje zat ?
    Ik kreeg een slabestek en een kalender met recepten (de liefde van de vrouw gaat door de maag !) maar ook een boxersshort met superman-embleem…;o)Reactie is geredigeerd

  35. Rubio 7 december 2008 om 12:46

    Aad; Er rolde bij mij ook zo maar een kruimeldief door de ontluchtingsknop. Van WJ-tje, vertelde de Sint. haha!!

  36. Aad Verbaast 7 december 2008 om 12:49

    @Nelus: over perceptie geproken!!
    Ik geloof nog steeds hoor. Ik vertrouw die volwassenen voor geen cent. De kluit wordt overal belazerd immers.
    One lesbische buurvrouw komt heel trots vertellen dat ze een zak met potgrond heeft gekregen! Die gaat vast nu de bloemetjes buiten zetten. Leuk hè?Reactie is geredigeerd

  37. Aad Verbaast 7 december 2008 om 12:51

    @Rubio: ik zou toch echt gedacht hebben dat Spiderman er doorheen kwam zetten.
    Of: "The invisible man"

  38. Aad Verbaast 7 december 2008 om 12:53

    @Stipman:
    De boxershort met Superman embleem was zeker de surprise. Wat zat/zit erin? :-))

  39. nelus 7 december 2008 om 12:53

    @rubio: dat sla ik niet af Rubio. Bitterballetje erbij ? Eens even in de koeling bij Aad in de kroeg kijken of er nog een voorraadje ligt…….
    7-tien

  40. Rubio 7 december 2008 om 12:54

    Aad; Ik heb er twee, echt waar. Toffe wijven overigens maar na sinterklaas staat die schuur daar er helemaal vol mee..

  41. Rubio 7 december 2008 om 13:02

    Aad, Nelus; Zou ons ‘gewauwel’ wel geappricieerd worden? Overigens zou een preek hier echt niet passen, neem ik aan. Nelus; Bitterballetje sla ik nooit af..

  42. de Stripman 7 december 2008 om 13:08

    @ Aad: Nee, de kalender was de surprise, die zat verpakt in een heel mooie kartonnen grillpan. Die boxersshort was serieus. Ik ben echt een superman… in mijn slaap…;o)

  43. Aad Verbaast 7 december 2008 om 13:09

    @Rubio: "Gewauwel"? We zijn bloedserieus hier toch?
    Waar heb je er twee van, en een volle schuur inmiddels?
    Ik vermaak me weer prima met jullie, daar kan de Sint haast niet tegen op 🙂
    P.S. zelfs de Sint kreeg wat hoorde ik: een zak vol heilige boontjes!

  44. nelus 7 december 2008 om 13:17

    @Rubio: wacht maar tot Jan weer terugkomt. Die geeft aan ons "gewauwel" meteen wel weer een stichtende draai. Als hij het al te dol vindt komt hij wel met een donderpreek. Mind my words. (He, waar heb ik dat eerder geschreven ?)

  45. Rubio 7 december 2008 om 13:18

    Aad; M’n 2 lesbische vriendinnen/buurtjes met een schuur vol potgrond…Serieus? Tuurlijk wel…
    Neem nog een pintje van me. Ze smaken weer heerlijk, die ballen Nelus..Reactie is geredigeerd

  46. jan bouma 7 december 2008 om 13:19

    @Aad
    Acht mij toch wat verantwoordelijk om "het gewauwel" te combineren met serieuze zaken. Zaken die je kennelijk vanaf a.s. donderdag ons onder de aandacht wilt brengen. Daarom hierbij alvast wat "materiaal" dat ik van mezelf plukte bij de officiële Vk-columnisten. Het comment luidt als volgt:
    Volgens J.P. Sartre (in diens toneelstuk God en de Duivel) maar ook Goethe schreef er over is het niet goed mogelijk om de belanghebbenden te scheiden. De "have’s" zullen nimmer instemmen met de Revolutie van de "have-nots". Vandaar dat de belanghebbenden hun domein verdedigen met de macht die ze hebben om de revolutionairen buiten de deur te houden. Met alle middelen. Ik had het hierboven ook niet voor niets over "het staatsterrorisme". Bush en consorten, de new-born Christians voorop met Cheney, Wolfowitz, Karl Rove, Rumsfeld… begrepen dit als de besten. Die worden nu vervangen door OBama met zijn discipelen die… net zo corrupt blijken!
    Het ‘militair-industriële complex’ wordt ook door hem niet anders aangewend. Idem OBama wel niet ‘The Haque Invasion Act’ zal intrekken… Laat u dus maar belazeren – vrijwel per definitie – door de belanghebbenden. Zolang u dit met dommigheid incasseert en juist vindt – omdat u mij niet steunt – hebt u eigenlijk niks met recht en rede te klagen.
    Zie verder (desgewenst) een samenvatting op: http://www.villamithras.com/Extraatje.htm

  47. nelus 7 december 2008 om 13:19

    @Aad: heilige boontjes ? Heeft Sint die gekregen ? Maar hij is toch zelf een heilig boontje ? Hoe kun je nou jezelf krijgen ? Dat moet je uitleggen op een mooie zondagmiddag.

  48. nelus 7 december 2008 om 13:21

    @13.17 en 13.19: Nou, wat heb ik je gezegd ?

  49. Aad Verbaast 7 december 2008 om 13:22

    @Nelus: ieder heeft toch het liefst een kado waar hij/zij zichzelf ik kan herkennen. He lijkt me niet veel ingewikkelder dan dat. Wat heb jij eigenlijk in je schoen/laarzen gevonden?
    P.S. : je hebt een visionaire blik (heb ik al eens vaker gezegd): Jan, zie ik net, vult die voorspelling onmiddellijk in!

  50. Aad Verbaast 7 december 2008 om 13:25

    @Stripman: "superman in slaap": doe me toch wel denken aan die man die ’s avonds op de slaapkamer in adamskostuum pogt indruk te maken met bodybuilding stijlfiguren en roept: één brok dynamiet!!
    Zegt zijn vrouw: maar dan wel met een klein lontje..

  51. nelus 7 december 2008 om 13:28

    @Aad: ik durf het bijna niet te vertellen wat er in mijn schoen zat. Had ook even de hoop dat er niet naar gevraagd zou worden. Maar nu kom jij. En dan moet je met het water voor de dokter he ? Wel, niet verder vertellen want ik schaam me dood. Ik heb een zakje zout gekregen. Ben niet lief genoeg geweest het afgelopen jaar. Kwam niet via de ontluchtingsknop trouwens, zat gewoon in mijn rode lak pump. Hoe durft tie ?
    7

  52. Rubio 7 december 2008 om 13:30

    Nelus; Toon Hermans heeft hem ooit een schijnheilige genoemd…

  53. Aad Verbaast 7 december 2008 om 13:30

    @Rubio: nu snap ik het, dank. Je had het nu je het zegt, daar al eens eerder naar verwezen.
    Doe ze veel groeten! En die ene schaal met bitterballen, gehaktballetjes en worst mag je ook voor hun mee nemen.
    Ons kruit is nog niet verschoten,
    die zit in die noten.
    Jeetje kan ik het rijmen weer niet laten.
    Vanaf nu ga ik weer gewoon praten.Reactie is geredigeerd

  54. Aad Verbaast 7 december 2008 om 13:33

    @Jan: dank voor deze input. Ik zal het meenemen. Blijft wel een worsteling overigens om al het gram te gaan spuien en samenvatten in één blog. Ik kan er wel een jaar mee vullen!
    Allemaal zakken, en niet alleen van Sinterklaas.

  55. nelus 7 december 2008 om 13:39

    @Rubio: inderdaad. Een schijn- heilige. Wat een geweldige conferance was dat.
    En nu snap ik ook waarom hij zo graag zichzelf krijgt. Die schijn-heilige. Met het accent op schijn.

  56. Zilvertje 7 december 2008 om 13:44

    Vind het prachtig en heb erg om je gelachen, al begrijp ik niet alles, maar ik heb het zo druk gehad en heb niet alles kunnen volgen, maar wat ik wel begreep waren dingen waarvan in onder tafel gleed…… van het lachen. Ben jij soms hulpsinterklaas? Sinteraad of zo?

  57. Aad Verbaast 7 december 2008 om 13:49

    @Zilvertje: een mooi kado voor me dat ik je aan het lachen heb kunnen krijgen!
    Pssst, niet verder vertellen, ik zit in de kadocommissie van de Sint. Maar hij blijft de baas natuurlijk. Daar kan zelfs Pieterbaas niet aan tippen!

  58. jan bouma 7 december 2008 om 13:51

    @Aad 13:33
    Advies. Vrijblijvend zoals al mijn adviezen. Als cynische pragmaticus trek in niet meer aan een dood paard met de idee "de mens trachten te verbeteren". Dus roei ik met de riemen die ik heb om de domheid en het eigenbelang van de mensheid te aanvaarden en uit te nutten. En wel door die "eigenschappen" zo aan te wenden dat ze (en wij) er voordeel aan hebben.
    De volledige psychologische trucendoos moet dan open en in stelling worden gebracht met slechts als motivatie en basis de integriteit van dat handelen.
    Om binnen het onderwerp te blijven van dit blog: "dat zal dan waarlijk blijken een goed Sinterklaasgeschenk".

  59. Rubio 7 december 2008 om 13:53

    Nelus;
    Nu begrijp ik dat zakje zout
    Je bent gewoon heel stout..
    Echter, deze pief
    Vindt je gewoon heel lief

  60. Aad Verbaast 7 december 2008 om 14:04

    @Jan Bouma: ik ben al aan het spoorzoeken.
    Naar de weeffouten in het huidige systeem, waardoor iedereen het aan de laars lijkt te lappen. En er mee weg komt ook nog.
    Suggesties welkom.

  61. Aad Verbaast 7 december 2008 om 14:07

    @Rubio: verde zit ik ook nog in de adviescommissie om de Sint (en zijn imago) gezien het huidige veranderende wereldklimaat (in de brede zin des woords) aan te passen aan het huidige tijdsbeeld.
    Valt niet mee overigens. Oudere mannen worden steeds starrer. Vrouwen ook, maar ook bij hem zijn de vrouwen nog sterk ondervertegenwoordigd aan de top. Wat jonge blommen, maar dan houdt het wel op. Ook weer zoiets :-)Reactie is geredigeerd

  62. Rubio 7 december 2008 om 14:21

    Je gaat toch hopenlijk de Sint niet adviseren om Zwarte Piet in te wisselen voor een licht getinte Piet?
    Liever een kruis op z’n mijter
    Dan d’halve maan op z’n knijter.
    Of was dit niet de bedoeling…..haha

  63. Aad Verbaast 7 december 2008 om 14:25

    @Rubio: ruim voor Sinterklaas volgend jaar zal het rapport met aanbevelingen worden gepubliceer 🙂
    Ik beloof je: dat wordt weer een spektakel!
    Krijg net een telefoontje van de Kerstman uit Lappenmandland (die houdt zijn concurrend goed in de gaten, en leest dus mee hier):. "I make you an offer you cannot refuse" zei hij nog.
    "Ik zal je niet in de kou laten staan" antwoordde ik hem…
    Kijk, soms kun je razendsnel tot zaken komen :-)Reactie is geredigeerd

  64. nelus 7 december 2008 om 14:26

    @Rubio:13h53
    Kijk, met zo’n lieve uitspraak kan ik het het komend jaar weer doen
    je krijgt van mij een hele dikke zoen.

  65. Rubio 7 december 2008 om 14:28

    En wat betreft die blommen
    Om maar effe ’t eea op te sommen
    Elske, Ella, en Tineke waren ook niet top
    Immers, wat schoten we met ze op..?

  66. nelus 7 december 2008 om 14:31

    @Aad: even een vraagje, gewoon even uit nieuwsgierigheid. Maar krijg ik dit jaar met de kerst ook weer een kans op de gouden kerstbal ? Je weet wel, met die wisselbokaal (die hier blijft trouwens) en het weerstation (2007). Die Kerstman overigens, nou die kon niet wachten tot zijn concurrent vertrokken was. Hij had zijn hielen nog niet gelicht of de Kerstman stond al in het centrum van de aandacht in de winkels.

  67. nelus 7 december 2008 om 14:38

    Die WJvdW is toch verdacht stil. Zou ik dan toch visionaire gaven hebben en zit hij met Sinterklaas op zijn Pallieter ? Inderdaad Aad, met het bier uit de aanrechttap. Het zou me niet verbazen. Hij is wel in voor een avontuurtje.
    7

  68. Aad Verbaast 7 december 2008 om 14:39

    @Rubio: ik kan er niet op wachten dat de vrouwen alles overnemen. Dan krijg ik het nog rustiger. Heerlijk toch?

  69. demio 7 december 2008 om 14:44

    De sint heeft me dit jaar niet veel gebracht. Wat zou dat betekenen?

  70. Aad Verbaast 7 december 2008 om 14:48

    @Nelus: dat waren nog ees gouden tijden!
    Hier even de hele serie:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/174311http://www.volkskrantblog.nl/bericht/175113
    En Nelus verslag van de uitreiking van de prijs:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/185197
    Het is overigens geen wisselbeker: het is voor altijd je rechtmatig eigendom!
    Tja, dit jaar…
    Meest gevatte uitspraakin de Kerststal?
    Jesus eerste boertje?
    Wat neem jij mee naar de kribbe?
    Meest kribbige uitspraak bij de kribbe?
    De Gulden Piek?
    WJ-tje:die is druk zijn Gulden draak denk ik, ander feestje :-)Reactie is geredigeerd

  71. Rubio 7 december 2008 om 14:48

    Aad; Nelus;
    De Kerstman,
    Daar brand ‘k liever m’n vingers niet an
    ‘k Laat hem liever over aan Willem Jan
    Die plakt nu al die banden van z’n slee
    Anders kunnen al die stofzuigers van de VSp
    Toch allemaal niet mee?Reactie is geredigeerd

  72. Aad Verbaast 7 december 2008 om 14:58

    @Rubio:
    er valt heel wat te stofzuigen rond de kerst, wat me op een idee brengt voor nog een mogelijke verkiezing:
    "Uitvallende Naalden 2008."

  73. Aad Verbaast 7 december 2008 om 15:00

    @Demio: heb je de Sint-klachtenlijn al gebeld?
    Daar wordt je uitstekend geholpen begrijp ik. Allemaal welwillende vrijwilligers, die tenminste goed voor je zorgen! :-)Reactie is geredigeerd

  74. demio 7 december 2008 om 15:10

    O jee, dat heb ik nog niet gedaan. Toch raar dat ik niet weet dat er een klachtenlijn is terwijl ik elders al zoveel klachten heb ingediend :-))
    Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niets te wensen had, ik had zelf al alles gekocht wat mijn hartje begeerde.

  75. Aad Verbaast 7 december 2008 om 15:16

    @Demio: "klachtenlijn": precies daarom gaf ik je deze tip 🙂
    Maar ik zie dat je (omdat je zelf al alles had ingekocht) je nu kan aanmelden bij "Steunpunt-hulpSinterklazen.".
    Je weet toch, als geen ander, dat je in Nederland overal zelf achteraan moet voor een beetje adequate zorg? :-0Reactie is geredigeerd

  76. demio 7 december 2008 om 15:24

    Ja, Aad, wat een gezoek hè naar goede zorg, ik had ’t zelf nooit gevonden :-)Reactie is geredigeerd

  77. peter louter 7 december 2008 om 15:41

    :))), wij consuminderen al jaren met sinterklaas. Een chocoladeletter (P) was mijn tevreden deel.

  78. Rubio 7 december 2008 om 15:51

    Aad;
    Nog een ideetje..
    De verkiezing:
    ‘De meest dorre tak 2008’
    Voor mijn part; Ernst Hirsch Ballin

  79. Aad Verbaast 7 december 2008 om 15:52

    @Peter Louter: ik had toch ergens van je gelezen dat je wel met de kinderen Sinterklaas gevierd hebt. Die zijn er toch wel wat beter van af gekomen mag ik hopen (voor ze) 🙂
    En was je chocoladeletter nog een beetje aan de maat?Reactie is geredigeerd

  80. Aad Verbaast 7 december 2008 om 15:53

    @Demio: dat laatste baart me dan toch wel weer wat zorgen :-0Reactie is geredigeerd

  81. Aad Verbaast 7 december 2008 om 15:56

    @Rubio die zou ook zomaar bij ‘het grootste paasvuur’ kunnen..
    Nog eentje dan: ‘gesprekken bij het kerstkransje’.
    Of bij het Kerstdiner. Toch ook vaak een ietwat gespannen sfeer. Waar de mond van vol is, immers..

  82. demio 7 december 2008 om 16:01

    Over mij hoef je je geen zorgen te maken hoor 🙂 Ik kreeg toch hulp toen ik het zelf niet kon vinden 🙂

  83. Aad Verbaast 7 december 2008 om 16:07

    @Demio: gelukkig dan maar weer, er gebeurt ook nog wel eens iets goeds/moois!

  84. jan bouma 7 december 2008 om 16:50

    @Aad… er wordt inmiddels wat uitgevochten… door mij en met en in nog steeds ’n goede Sinterklaasstemming op het blog van Helena.
    Waarom?
    Omdat ik daar interveniëerde omdat Off Topic mij wat bezwaddert via mijn naam en de Googlezoekmachine en waar ik geen verweer tegen heb vanwege "een IPban" van mijnheer of mevrouw Off Topic. Helena blijkt evenwel goede vriendjes met Off Topic. Vandaar.
    Dus..
    Voor wat polemiek en het verzet van wat zinnen.., ook al omdat we niet mogen wegdommelen bij wat teveel halleluja-geroep en brave praat, kan men daar eens gaan kijken. De voorbereiding van een blog dat gaat over de integriteit kan ermee samenhangen. A.s. donderdag, zo heb ik begrepen, zal dat hier verschijnen. Er zit aan mijn verwijzing wellicht ook wat studiemateriaal aan vast en dat dienstig is voor dat blog. Men ziet maar; of niet.

  85. de Stripman 7 december 2008 om 17:01

    @ Aad: Het past me niet om over de grootte van het lontje op te scheppen, maar toevalligerwijs (of niet) heb ik er ooit twee bijdragen aan gewijd:http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=167387 en http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=19629

  86. Aad Verbaast 7 december 2008 om 17:02

    @Jan: ik heb het even snel gelezen. Maak je toch niet zo druk. Je concentreert je op de verkeerde mensen: daar valt echt niets te halen voor je. Vergeet het, zou mijn advies zijn.

  87. Aad Verbaast 7 december 2008 om 17:04

    @Stipman: dank! Ik kende ze nog niet: voor mijn tijd hier. Briljant zijn ze weer.
    Prachtig gevonden overigens: "afstandelijk" :-)))

  88. nelus 7 december 2008 om 17:11

    @Jan: ik ben het helemaal met Aad eens van 17.02. Ik heb het ook snel even gelezen. Je neemt deze Helena veel te serieus. Je verdient beter. Mijn advies: daar wegblijven.

  89. Ingrid van den Bergh 7 december 2008 om 17:12

    Ik kreeg een prachtblog van aad die zich verbaast, vol met kadootjes voor anderen. Daarom deed ik mezelf maar een zoethoudertje kado.

  90. jan bouma 7 december 2008 om 17:29

    @Aad…; ach je hebt eigenlijk wel gelijk; laat maar. We kunnen ons beter bezighouden met de echte grote wereld om ons heen. @Nelus: thanks en idem ik aan Aad schreef geldt ook voor jou. Groet! JB

  91. Aad Verbaast 7 december 2008 om 17:30

    @Ingrid: dankjewel. En nog heel eg bedankt voor de introductielessen op jouw blog met light verses!!
    Op mijn vorige blog (ook over Sinterklaas) kun je zien dat ik helemaal losgeslagen was op dichtgebied. Ultralight, maar toch.
    Zelfs Marjelle sloeg aan het dichten. Volgens haar (begreep ik) een unicum. Je hebt heel wat losgemaakt :-))Reactie is geredigeerd

  92. Aad Verbaast 7 december 2008 om 17:31

    @Jan: Precies!
    En heel verstandig van je!

  93. Rubio 7 december 2008 om 19:04

    Wie zijn er nu toch stouter
    Zijn het Helena, Bouma of Peet Louter?
    Jullie kunne me nog meer vertelle
    Geef mij maar Nelus, Cathy en Marjelle….Reactie is geredigeerd

  94. Aad Verbaast 7 december 2008 om 19:28

    @Rubio:
    Lieve een verre vriend dan een naaste buur 🙂

  95. w-tje 7 december 2008 om 19:33

    @allen.
    wel, wel, wel.
    Voor elck wat wils.
    ik kocht pils
    Het heet "Kulmbacher’
    Deko 28%
    kost geen cent
    Een lacher
    werkt snel
    In Bayreuth
    wat een leut
    650 cliometer
    kon niet beter
    mijn kadootje
    ipv bootje.
    180 km/uur
    naar kaminofen
    niet te geloven.
    ben nog in zwijm
    van onzin rijm
    dein isst dein
    mijn is mijn
    Het refrein:
    Sankt Niklaus
    D’rauss!!!Reactie is geredigeerd

  96. Aad Verbaast 7 december 2008 om 19:37

    WJ-tje: ik maak me toch nu wel een beetje zorgen:
    1. klap van de molenwiek gehad?
    2. overdosis tap uit de kraan?
    3. overdosis zuigzoen van de VSp?Reactie is geredigeerd

  97. Rubio 7 december 2008 om 19:47

    Hey WJ-tje, alles kits
    Achter de rits?;
    Met een Porsche of toch met die ouwe Harley?
    Ze hebben allebei een baard
    D’ene heeft een slee d’andere een paard
    H4h4h4!!Reactie is geredigeerd

  98. w-tje 7 december 2008 om 20:40

    @aad geen reden tot zorgen
    ad 1 de 4-tuoze matroze zijn voor O&N. Daar veel windmolens
    ad 2 "Kulmbacher" DEKO 28 was een duits Duveltje uit een doosje.
    ad. 3 De verkiezingen duren nog even. Verdonk is veel te vroeg begonnen
    Note:
    Verandering van spijs doet eten. En kom me niet aan met suikergoed of marsepein.
    @Rubio
    Laat ik toch op de ski’s hebben gestaan, in 30 cm sneeuw. Op een echte slee, ook nog crepes met kruidnagelwijn tot mij heb genomen.
    Soms is het beste paard van stal weer blij op eigen stal te staan. Die krijgt haver, van de stalknecht, ik ga ontbijten.
    Ooit een Harley met sneeuwkettingen gezien?
    Een verbouwde Skoda tot squad, winterbandjes met sneeuwkettingen.
    Vier paar ski’s op de rollers, vier lui in de riemen.
    Bijna de ICE gemist om eigen sponde terug te vinden.
    Tijd van rijmen zoek jezelf maar uit. Die is voorbij.
    Die squad was van Kulmbacher……….Reactie is geredigeerd

  99. Marjelle 7 december 2008 om 20:53

    Leuk blog, Aad! En idd een unicum. 😉
    En een zwaai voor Rubio!
    Toen ik doorklikte bij Ella Vogelaar las ik dit o.a. Even stands that are designed to the finest detail will not produce the results if staff do not know what they are doing, zo heerlijk down to earth. 😉 Ik was wel benieuwd naar een preview van die video van John Cleese, maar helaas, m’n pc wilde geen mms-linkjes openen.
    Op je vraag wilde ik eerst ‘niets’ antwoorden, want ik heb helemaal geen sinterklaas gevierd, maar ik bedacht net op tijd dat ik toch nog wel een choco-M gekregen heb. ;)Reactie is geredigeerd

  100. Aad Verbaast 7 december 2008 om 21:05

    @Marjelle: die choco=M was dan wel verdiend!
    Jammer dat die Cleese previews niet werken bij je. Je bent immers een grote fan van hem. Ze zijn erg leuk (althans voor zover ik ze gezien heb, het is me nogal een reeks!)Reactie is geredigeerd

  101. Aad Verbaast 7 december 2008 om 21:06

    @WJ-tje, ok, ik zal me geen zorgen meer maken.
    Veel meer kan ik er toch niet van maken 🙂

  102. eva 7 december 2008 om 21:15

    Fantastisch gedaan,
    maar wat heb je zelf eigenlijk gehad?
    gr eva

  103. Aad Verbaast 7 december 2008 om 21:51

    @Eva: Ik vond het zelf ook wel aardig.
    Zelf: pauzesoftware tegen rsi? :-))
    En jij?Reactie is geredigeerd

  104. Ingrid van den Bergh 7 december 2008 om 22:04

    leuk om te zien hoe de rijmvlam in de pan sloeg
    en je Marjelle tot grote dichthoogten opjoeg
    zag zelfs in een glimp mijn naam voorbijkomen
    dat was nog nooit vertoond, zelfs niet in mijn braafste dromen;-))

  105. Aad Verbaast 7 december 2008 om 22:50

    @Ingrid: ja, hebt heel wat los gemaakt!!
    Het zijn erg leuke dagen geweest, Ik heb nog nooit in mijn leven zo veel gerijmd :-))

  106. sprakeloos 8 december 2008 om 00:10

    van sint gekregen? gemalen zeepok natuurlijk.
    Aanbevolen

  107. Aad Verbaast 8 december 2008 om 00:21

    @sprakeloos zou je er toch van worden!
    Ik las net je bijzondere blog!
    "Krijg nu toch de pokken", krijgt een geheel nieuwe wending 🙂

  108. ceesincambodja 8 december 2008 om 04:56

    Paddenstoelenzaad heet toch ‘sporen’?
    Goed gevonden.
    En ondanks het schaatsweer druk bij jou.

  109. Aad Verbaast 8 december 2008 om 09:28

    @Cees: ik geloof dat je gelijk hebt!
    Maar schaatsen? Mooi weer was het wel.

  110. jan bouma 8 december 2008 om 11:36

    @Aad… ook goedemorgen…; als we niet oppassen worden we nog beroemd vanwege het feit dat de "vermeende intelligentsia" ons noemt.. (ergens zit hier een rijm).

  111. w-tje 8 december 2008 om 13:12

    @aad mooie foto. maar het klopt niet.
    Sinterklaas op de achterplecht?
    Of nam ie afscheid en ging terug naar Turkije?
    Een keer volle kracht vooruit met die sleper op maandag wasdag na tweede adventsdag en hij spartelt in het water.
    Als aftermath geen leuker kadootje.
    Op naar een white christmas. Van zo’n mijter is in een handomdraai een mooie piek -met kerstlichtjes- te maken.
    Mooie sleper

  112. jan bouma 8 december 2008 om 13:24

    @WJ’tje… daar ben ik het helemaal mee eens. ’t Is een mooie sleper. Ik zie ze vaak hier door de Vecht gaan.
    Iets anders:
    (want Aad heeft elders verplichtingen dan aan zijn Vkblog te hangen elk moment van de dag; idem ik of jij).
    Kijk! Graag jouw comment op wat ik zoëven schreef bij de officiële Vk-columnist de heer Wansink. En wel als volgt:
    quote:
    Om de situatie te beschrijven, zoals die ’n ieder voorkomt of schijnt, is al een ‘hell of a job’. Als ik Wansink dan lees, bekruipt mij het gevoel "op wiens gezag debiteert hij zijn verhaal" (?) En wel in die mate dat we daar met z’n allen geloof aan zouden moeten hechten?
    Idem al die andere verhalen van weer anderen die daarop reageren incluis dat van mezelf.
    Om hier wat duiding in aan te kunnen brengen met wat meer zeggingskracht zou men de procedure tot de besluitvorming en de oordeelsvorming – überhaupt ! – dienen te wijzigen. Wansink oreert en debiteert (gelijk ik nu doe) met het discutabel apodictisme. Laten wij met z’n allen eerst eens vaststellen of er – zo mogelijk – objectieve kaders zijn plus de doelstellingen van de discussie waaraan men zich kan of wenst te conformeren!!
    Men kletst nu maar raak. Idem ik. Maar ik geef wel een voorzet voor en tot een meer heldere discussie waarvan de uitkomsten niet bij voorbaat de prullenbak in kunnen omdat er een VOORAF overeengekomen consensus was die bepaalde wat "waar" of "niet waar" zou zijn of was.
    unquote
    Wat denk je hiervan, WJ’tje…?

  113. Aad Verbaast 8 december 2008 om 15:32

    @Jan:
    (11:36): wie van de "vermeende intelligentsia" noemt "ons". En waarom worden we dan beroemd?
    (13:24): tja, wat moet ik daar van denken. I weet niet eens wat Wansink heeft geschreven. En ik ga het ook niet opzoeken. Leer nou eens een linkje te maken. Dat zou de discussie al heel wat transparanter maken.. Dus?

  114. Aad Verbaast 8 december 2008 om 15:33

    @WJ-tje:
    Waarom klopt de foto niet? Het was toch echt Sinterklaas!! Je ziet hem al staan immers.
    En ja, mogelijk vertrekkend. Ik stond er niet bij immers. Ik liet me wel meeslepen 🙂

  115. jan bouma 8 december 2008 om 16:40

    @Aad 15:32
    Men dient het "gemene volk" (lees: het gewone volk) nog wel de illusie te laten, en te geven, dat het ZELF tot enige research in staat is. Dus als je mij vraagt om daarvoor al te obligate "links" te leveren, weiger ik dat bij voorbaat.
    Zo’n "linkverbinding" zou namelijk voor "het volk" de illusie wegnemen om zichzelf in staat te achten het op te zoeken.
    (Je weet: ik heb overal een antwoord op. Zo dus ook je klacht over een zogenaamde niet toereikende communicatie).

  116. Aad Verbaast 8 december 2008 om 16:45

    @Jan: ik weet dat je overal een antwoord op hebt. Maar ik weet ook dat het geven van een antwoord niets inhoudt over de kwaliteit er van. Dit antwoord spreekt voor zich, en is geen goed antwoord naar mijn mening.
    Immers: denk je dat het gewoonweg weigeren van plaatsen van links enigszins bijdraagt aan je belangrijke (zo niet je belangrijkste wens): "gehoord te worden"?
    Je mag hier ook een antwoord op geven. Ik beschouw echter mijn vraag als een retorische.Reactie is geredigeerd

  117. jan bouma 8 december 2008 om 16:59

    @Aad 16:45
    Ik deel je mening over de kwaliteit van het antwoord.
    Er zijn evenwel nimmer objectieve criteria waaraan zo’n antwoord in absolute zin getoetst kan worden.
    Nu leef ik mij wel in in de habitat, het gemiddelde begripsvermogen van mijn medemens en die van mijn toehoorder of lezer.
    Ik meen dan te mogen concluderen dat het allerlaatste wat ik die mens toewens is een "voorgekookte wereldopvatting".
    Maar…
    Als "men" (de mensheid) er geen moeite voor wilt doen om de essentie van mijn verhaal tot zich te nemen, zullen ook miljoenen aantallen "links" daarin geen verbetering aanbrengen.
    Ik heb namelijk te maken met de onvoorstelbare lafheid van de zich conformerende wetenschappers en van de opiniemakers.
    Mijn nieuwe voorgestelde wereldorde kunnen en willen ze niet met argumenten bestrijden dus… zwijgen ze mij dood.
    Met deze analyse toch nog ’n aardig Sinterklaas-slot aan je blog.Reactie is geredigeerd

  118. Aad Verbaast 8 december 2008 om 17:15

    @Jan: niks "slot aan je blog". Je mag uiteraard veel willen bepalen, en weet (tot je eigen afgrijzen) dat dat lang niet altijd lukt.
    Ook in deze niet. Dat bepaal ik immers.
    Sterker nog: geen van mijn blogs zijn ooit gesloten!
    Goed, nu dat ook weer duidelijk is, dank dat je het weer met me eens was, dan is er immers weer sprake van vooruitgang. Dat is altijd goed.
    Ik vraag geen "miljoenen links". Ik blijf en ben bescheiden immers. Ik gaf je slechts een suggestie, om als je mensen iets wilt aanreiken, het voor die mensen makkelijker en toegankelijker is, als je er even een link bij zet naar de plek waar je ze zelf immers naar toe verwijst!
    Het lijkt me toch ook dat jij het zelf ook prettig vindt dat als mensen jou uitnodigen voor een gesprek er even een ‘routebeschrijving’ bij wordt gegeven.
    Of stel jij het op prijs als die mensen tegen jou zeggen, als je vraagt waar dat buurt cafeetje drie hoog achter nu eigenlijk is (waar jij een lezing mag geven over je boek): Jan, zoek dat allemaal zelf maar uit! :-))

  119. jan bouma 8 december 2008 om 17:24

    Aad… (17:15)
    De al wel gegeven aanwijzingen acht ik meer dan toereikend. Men kan hierover van mening verschillen. Maar die "meningsverschillen" beschouw ik dan wel als "gezeik!".
    En dus niet terecht.
    Kijk! Je zult dus altijd hele volksstammen hebben die mij afzweren of (willen) verketteren. Daaraan doet geen enkele extra gegeven link afbreuk of verbetering.
    ‘Take it or leave it!’ en ‘pick your choice’ zijn daarbij voor mij de enige en ook slechts de enige valide overwegingen om tot een oordeel en beslissing te komen.

  120. Aad Verbaast 8 december 2008 om 18:24

    @Jan:
    Ik ben druk bezig voor de blog van donderdag.
    Al onderzoekend word ik bozer en bozer. En kwader en kwader. Het zal een van de zwaarste blogs van het afgelopen jaar worden!
    Mijn suggestie (aan @allen) bereidt je er maar goed op voor.
    Als dit niet meer wordt gezien als burgerjournalistiek die alle journalisten in de schaduw zet, dan kunnen ze allemaal de pot op. Dat konden ze al, maar nu is er geen
    ontsnapping meer mogelijk.De titel zal zijn:
    "All animals are equal, but some are more equal than others."

  121. jan bouma 8 december 2008 om 19:07

    @Aad 18:24
    Wens je daarbij veel succes en moed toe. De moed zul je nodig hebben om de ongelijke dieren te benoemen.
    Bedenk daarbij dat ik vind dat Immanuel Kant ongelijk heeft toen hij dacht "dat de mens uit goed begrepen eigenbelang ook wel het goede en het juiste zal doen".
    Van die opvatting zal niet veel blijken. Men zal dan ook moeten werken zonder die opvatting. Als je toch de wereld met haar bewoners wilt verbeteren of wilt laten overleven.

  122. Aad Verbaast 8 december 2008 om 19:17

    @Jan:
    Vooralsnog kan ik niet anders dan tot de (cynische?)conclusie komen dat die uitspraak van Kant kant nog wal raakt.
    Maar ook: soms kruipt het bloed waar het niet gaan kan.

  123. Summer Iris 8 december 2008 om 21:18

    @ Aad, ik ben laat! Ik zie je nog even "na- Sinterklazen" als opwarmer voor het in aantocht zijnde, veelbelovende goed hartige blog. Met hartig bedoel ik uiteraard in deze context pittig. Jouw reacties op de reacties zijn in elk geval nu zeer ad rem en gevat. Maar je blijft consequent in de rijmsfeer…ja, het werkt een beetje verslavend:))
    Succeswensen heb je eigenlijk niet nodig want zonder hyperbolen: je bènt al succesvol!

  124. Aad Verbaast 8 december 2008 om 21:57

    @Summer: dat rijmen valt toch wel mee nu, lijkt me. Ik was ook wel weer behoorlijk verzadigd bij de vorige blog daarmee overigens. Viel niet mee om dat vol te houden.
    Vertel eens: wat zie ik wel of niet op jouw avatar staan. Een mannetje of zo?
    Dank voor je succes wensen. Het is wel weer een heel gezoek en gedoe. Maar het wordt wel wat. Wel weer te lang, maar ja. Het is me ook wel weer een onderwerp.

  125. w-tje 8 december 2008 om 23:52

    @aad equal animals? moeten we het daarmee doen tot na de kerstdagen? en/of O&N
    Dat wordt een Babylonische spraakverwarring.
    Mijn intuitie zegt dat het een gigantisch nieuwjaarsfeest wordt.
    @bouma de door jouw vooraf ingenomen prerogatieve prescripties spreken me niet aan.
    ik doe liever iets en zie later wel waar het schip strandt of op de klippen loopt.
    genoeg andere dingen aan mijn kop om op ieder moment van de dag niet te zorgen voor verveling of afgeleid te worden.
    het is maandag-wasdag.
    prero

  126. Aad Verbaast 9 december 2008 om 08:45

    @WJ-tje: daar zul je het mee moeten doen denk ik. Maar niet tot de Kerst, dat is nog wel even een tijdje weg. Alhoewel, wie weet.

  127. martin 9 december 2008 om 11:08

    Aad in het kader van de kerstgedachte. Ideetje. Interview met JdHS op jou eigen rustige wijze?

  128. Aad Verbaast 9 december 2008 om 11:22

    @Martin: hij staat op het verlanglijstje. Ik ben nog op twee dingen aan het wachten:
    1. dat hij in het centrum van het nieuws staat.
    2. een ‘goed’ interview waar ik uit kan citeren.
    1. en 2. daar is nog niet aan voldaan.
    Gebeurt dat: dan is hij zeker aan de bak! :-))

  129. jan bouma 9 december 2008 om 12:11

    @Aad.. had ’n heel verhaal geschreven doch dat "verdween" naar… "de voorpagina!" (Was het maar waar!) Meld me later wel weer. Misschien kan "de techniek" hier eens in voorzien dat dit niet meer gebeurt. Of… – en dan heb ik er vrede mee – het WERKELIJK zo is dat mijn verdwenen inzending ook werkelijk op de echte voorpagina terechtkomt. Je hebt met Bogaeryts nog wat te regelen; dus bij deze een goede suggestie en tevens afstraffing van het falen der techniek..:-)))

  130. Aad Verbaast 9 december 2008 om 12:22

    @Jan: dan zal ik dat hele verhaal helaas moeten missen! Op de (echte) voorpagina komen zit er helaas voorlopig ook nog niet in.
    Het zit niet altijd mee, zeker als je ook nog afhankelijk van anderen bent.
    Het heft in iegen handen nemen wil nog wel eens helpen. Soms ook niet!

  131. jan bouma 9 december 2008 om 12:58

    @Aad 12:22
    (opmerking)
    Als je (willekeurig) Hitler, Napoleon, Pol Pot, Stalin, Truman-van-de-atoombommen, Churchill, Mao, Bush of zelfs Mahatma Ghandi heet kan het wel eens schelen om wel op de voorpagina te verschijnen.
    Ergo: jouw staat van dienst, noch die van mij, lenen zich voor de voorpagina. Althans nog niet. Maar door je blog van a.s. donderdag gaat dat veranderen! :-))
    Vertel later wel eens waarover het "verdwenen verhaal" ging.

  132. Aad Verbaast 9 december 2008 om 13:18

    @Jan: wie weet gaat het ooit nog eens zover komen. Ik had het toch al eerder over de kwaliteit van de ‘bloggers/columnisten van de Volkskrant. Geldt ook voor de andere media overigens.. :-0
    2009, misschien een uitstekend jaar om de boel maar eens over te nemen :-)Reactie is geredigeerd

  133. jan bouma 9 december 2008 om 13:26

    @Aad 13:18
    Met ca. 2 miljard ontwakende kiezers in de achterzak en in het stemhok zou dat moeten lukken…

  134. Aad Verbaast 9 december 2008 om 13:45

    @Jan: maar die 2 miljard kiezers zijn toch al in een 3000 jaar durende winterslaap. Hoe krijgen we ze daar uit?
    Hoe staat het met het vragenlijstje overigens?Reactie is geredigeerd

  135. martin 9 december 2008 om 13:59

    Engelstalig (TV) ook een bron om uit te putten? Dan wil ik je wel tippen als ik iets tegen kom.

  136. jan bouma 9 december 2008 om 14:06

    @Aad 13:45
    Alles heeft z’n tijd nodig – blijkbaar. Die vragenlijst zou taalkundig zodanig dienen te worden geformuleerd dat na de beantwoording geen enkele vraag open laat.
    Dat is een illusie.
    Niet voor niets constateerde Wittgenstein al "dat er geen filosofische problemen bestaan doch slechts taalproblemen".
    Kijk!
    De schurken die mij willen ontkrachten vinden altijd wel ’n basis – terecht of onterecht – doet niet ter zake, om de onbetwistbaarheid van mijn stellingen in die vragen te ondermijnen.
    Daarom geldt ook het adagium: "slechts mensen van goede wil blijken elkaar te kunnen verstaan".
    Onmiddellijk word je dan opgezadeld met de vraag: "wie die mensen dan wel van goede wil zouden zijn". Preken ook zij slechts voor eigen parochie of verdedigen zij het algemene belang?
    Kortom de materie is ingewikkeld. En omdat de gemiddelde "communis opinio" toch HET oordeel bepaalt word je haast vanzelf uitgenodigd om het niet al te ingewikkeld te maken.
    Tegelijkertijd daardoor… de nuances ontkennend die anderzijds noodzakelijk zijn.
    Anders gesteld luidt mijn vraag:
    "Hoe ga je om met de notoire domheid van de mensen?"

  137. Summer Bluespreview 9 december 2008 om 15:10

    @ Aad, druk bezig? Stilte voor de storm misschien… Ben nieuwsgierig omdat het lijkt of je de spanning opvoert..
    Een raar mannetje, een rare Chinees,die avatar. Een matador, maar nu een kleurige Hollandse tulp. Ook al zo vaag geworden door de pixelsverkleining. Maar de techniek staat voor niets. Voor niets dus:))Tweeledig uitlegbaar.

  138. jan bouma 9 december 2008 om 15:17

    aanvulling 14:06
    …en ondertussen heb je dan ook nog te maken met de "ondescripte prietpraat" van hen die slechts het zand in de machine van de communicatie proberen te gooien…

  139. Aad Verbaast 9 december 2008 om 16:36

    @Jan:
    "Hoe ga je om met de notoire domheid van de mensen?"
    Da’s niet zo moeilijk te beantwoorden Jan: slim natuurlijk!

  140. Aad Verbaast 9 december 2008 om 16:38

    @Summer: ik was weer even mezelf aan het uitlaten. Viel niet mee tussen de sneeuwvlokken door.
    Ik zie net dat je nu weer voor een andere gaat.
    Is dat nu die vage tulp?
    Komt morgen overigens ook ter sprake: "war of tulips".
    Jij bent al vast goed voorbereid!Reactie is geredigeerd

  141. jan bouma 9 december 2008 om 17:54

    @Aad 16:36… die slimheid van jou wordt ook weer betwist. Zo eenvoudig is het allemaal niet. Ook hier bepaalt de ‘communis opinio’ of iets "slim" is of dom. Als we.. – ik geef maar ’n voorbeeld dat tot de verbeelding spreekt – met z’n allen toch van mening zijn "dat het slim is om wereldwijd door 192 naties tesaam ca. zo’n 1200 a 1300 miljard dollars per jaar te besteden aan defensie (lees: de verdediging en ook weer vernietiging van ’n ander en zichzelf…) dan vinden we dat nog steeds "slim" want het gebeurt al 3000 jaar…, terwijl ik dat heel dom vind. Het is namelijk vele malen goedkoper om de bedreiging weg te nemen die overigens anderzijds weer in stand gehouden moet worden vanwege "de slimmigheden van de belanghebbenden".
    En die foute belanghebbenden houden we dan weer in het zadel en aan het roer want we geloven hun "slimmigheden" en hopen er ook profijt van te hebben…; zo ongeveer is de cirkel rond.

  142. Aad Verbaast 9 december 2008 om 18:13

    @Jan Bouma: helemaal eens met je. Wat slim is en wat niet, daar verschilt men flink over van mening.
    Bijzonder is dat als je de Van Dale er even op naslaat het veelal een negatieve connotatie heeft zelfs:
    1.(vooral in oostelijk en noordelijk dialect) erg, bedenkelijk, slecht, verkeerd
    2.vlug in het bedenken van hulpmiddelen en uitwegen, ofwel in het doorzien van een plan, in het raden
    3.zo slim zijn dat hij er niet tegen opgewassen is (te slim af zijn)
    4. slimme bommen, wapens..
    En laten we het woord ‘boerenslimheid’ nog maar niet eens gebruiken..
    Over de betekenis van "dom" is de van Dale wat duidelijker (slimmer?):
    niet gemakkelijk begrijpend, beperkt van verstand, synoniem: stupide
    dom is wie onder voor hem normale omstandigheden blijvend minder intellectuele prestaties levert dan de gemiddelde, die gewoonlijk onder diezelfde omstandigheden verricht worden.
    Kijk, daar kan je wel mee uit de voeten. Althans zo dom ben ik nog niet :-))

  143. Summer Blues preview 9 december 2008 om 18:17

    @Aad, wil ik m`n nieuwe tulp laten zien… jawel, niet ingelogd, maar verder naar boven staat ie wel. Vaag vanwege pixelverkleining, maar niet ter zake. Waar het over ging: je hebt enkele dagen geleden je nieuwe blog aangekondigd. Dus, kwam ik nieuwsgierig even kijken. Nu verneem ik dat je donderdag zult plaatsen… "Klantenbinding" om `t zo spannend te houden. Verder: ik zie je al slalommen tussen de sneeuwvlokken! :))
    "War of tulips"? Gaan ze mekaar met tulpen om de oren slaan? Je maakt het nòg spannender!Reactie is geredigeerd

  144. Aad Verbaast 9 december 2008 om 18:24

    Summer: ik had de tulp al gezien links en rechts. Goed dat je het er even bij verteld overigens, ik zou het zomaar vor iets anders kunnen versluiten.
    Tip (voor de blog van morgenvroeg): goegelen op "war of the tulips". Zal niet meevallen overigens. Maar de term bestaat echt. Bekent in de wandelgangen van de senaat in Amerika..
    P.S. je kan ok plaatjes verkleinen zonder vaag te worden.. tenzij je daar een fan van bent uiteraard. :-)Reactie is geredigeerd

  145. Summer Blues 9 december 2008 om 19:47

    Nee tuurlijk geen fan! Ik heb paintprogramma gebruikt om de foto`s te "verpixelen" en toen werd `t wazig. Maar kijk bijvoorbeeld naar de avatar van pacopainter, daar is `t zelfde mee gebeurd. De foto`s worden in hokjespatroon verpixeld… in dit geval een ander woord voor verknald.
    Maar eh… als ik zo vrij mag zijn, waar had je die tulp voor aangezien:)) een rode kool misschien? ( jouw peridoot bleek ook al op een krop andijvie te lijken). Ik ga Googelen!

  146. Aad Verbaast 9 december 2008 om 19:54

    @Summer: ik kreeg eerder de associatie met een bloedvlek of zo. Maar ja, dat zegt slechts iets over de werking, of niet-werking, van mijn brein.
    Paco vindt ik ook al zo wazig, terwijl zijn blogs dat niet zijn. Maar allemaal geen punt hoor: als je zelf maar een prima gevoel bij hebt! Het enige wat telt lijkt me.

  147. martin 9 december 2008 om 23:04

    Gaat het over tulpen waar ook de Nederlandse Vereniging voor Medische Polemologie (NVMP) iets over heeft gezegd en waar iemand die ik net undercover in een ander blog noemde een achtie tegen voerde op het Scheveningse strand?

  148. Aad Verbaast 9 december 2008 om 23:34

    @Martin: h4h4h4, nee daar gaat het niet over.
    Wordt morgen wel duidelijk. Ik zie al het is niet makkelijk te vinden op ons aller goegeltje, maar het staat ook weer dichter bij dan je denkt.Reactie is geredigeerd

  149. martin 10 december 2008 om 09:29

    Gedeeltelijk klopt het wel. Het Amerikaanse antwoord op het strafhof speelt wel een voorname rol in jouw verhaal: "Was het al niet meer dan genoeg? Kon het nog gekker?"

  150. Aad Verbaast 10 december 2008 om 09:55

    @Martin: Ik kan me niet voorstellen dat het nog gekker kan.Maar mijn voorstellingsvermogen heeft me al vaker in de steek gelaten in deze :-0

  151. EJW 10 december 2008 om 22:40

    Creatief bij elkaar gesprokkeld.
    Mijtertje af!

  152. Aad Verbaast 11 december 2008 om 01:13

    @EJW: dank!
    Een paar dagen op vakantie? :-))

  153. Summer 11 december 2008 om 13:06

    @Aad, natuurlijk ws ik met het resultaat van de tulp-avatar ook niet blij,maar het ging niet echt om mij. Het is, heb ik begrepen, een soort visitekaartje.Het was de enige die ik tot dusver kon vinden. Na verkleinen werd hij nòg waziger, maar het gaat om de goede bedoeling. Een kinderhand is snel gevuld. Er zijn belangrijker zaken. En als het erom gaat wie of wat dan ook te kunnen helpen,ben ik meestal van de partij! Dus wat kan ik meer doen?
    En zeg nu niet: Het stemhok in. Het is nog geeneens tijd om te stemmen!

  154. EJW 11 december 2008 om 16:32

    Nee hoor, maar de nieuwe komt er aan.
    dank voor je belangstelling

  155. Aad Verbaast 11 december 2008 om 16:58

    @Summer: het is inderdad een sort visitekaartje. Maar het belangrijkste is: als je het zelf maar leuk vindt :-))

  156. Aad Verbaast 11 december 2008 om 16:59

    @EJW: ik zal er op letten. Het zijn leuke verhalen!
    Wat me er aan doet denken mijn lijst in het infoblok van BB’s (boeiende bloggers) weer eens een up-date te geven!Reactie is geredigeerd

  157. petrus 13 december 2008 om 10:49

    Beste Aad,
    Ik mis Sarkozy. Die heeft playboy gekregen, dacht ik.
    Mooi gedaan.
    marsepeinenchocoladelettergroeten

  158. Aad Verbaast 13 december 2008 om 14:20

    @Petrus: je hebt gelijk: had er zo bijgekund.
    Ook nog een boekje over stiltemeditatie..

Geef een reactie

