Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Overdracht maakt macht. Gesprek Obama – Bush.

Zit Bush aan zijn haast afgeronde tafel te schrijven, komt Obama ineens binnen lopen zonder te kloppen. yes i can!

Shoot, zegt George zichtbaar verstoord, dat ik je hier nu al tref. Moet je niet kloppen?
Ik dacht dat ‘niet kloppen’ hier bij jou en je gasten, in the Oval Office , eerder gewoonte dan uitzondering was. Subject to change too.

Hier is geschiedenis geschreven, begint Bush voorzichtig, met jaloerse en verslagen blik.
Gisteren daar ook, (en wijst naar buiten). Nog iets over te dragen?

Hier. De telefoonlijst van mijn ‘talking heads’..My con friends zijn onderstreept. Handig.
The lame duck en zijn talking ducks en war-lords. Rubbish!  In de bin!  More?(Bush graait verwoed in zijn laden, en tovert triomfantelijk het eerste dossier er uit) Irak! Win-win, remember?
Looser! Aan dat shit-file had je nooit mogen beginnen. Eruit, zo snel mogelijk naar de dust bin.
 
Wacht even.. Dossiers “Weapons of mass destruction”.. Kan ze zo snel niet vinden.
Waren in Irak ook niet te vinden.  In de toxic waste bin.
 
Dick (kijkt nerveus door de deuropening): Kopje koffie, Hussein
Black!

Héy, hier staat “Kyoto, Climate change“. “Change”? Vast iets voor jou. Dun file-tje, nog niet aan toe gekomen eigenlijk. Waar gaat dat over?
Laat maar.  Er is al genoeg vuile was buiten gehangen.  In de trash bin!
 
“Healthcare”, zit in scrapfile: “too expensive!” subcategorie: “taken care of”.
Ook In de bin, kan ik je verzekeren.

Hier, een kladje met onze ideeën voor de economy-crisis.. In ons ieder voordeel.
No more?  Was already down the drain: in de gutter bin.

De Pentagon  files liggen allemaal bij hun. Secret Service documents liggen in overvolle kelders. For their eyes only.
Een schone taak voor de Ghostbusters.  Laat maar een extra grote container bin komen.
 
Kijk hier! Een doos vol met overzichten van de staatsschulden. Groeit met de dag.
Geen overzicht, geen inzicht, geen uitzicht.  Weg er mee.  Recycle bin.

Oh ja: “Wereldleiders”. Geen file daar van. Niet nodig. Mijn foto staat immers op dit bureau. Hebben?
Niet te filmen.  Die foto kan onmiddellijk die litter bin in.

“Afghanistan”! Now we are talking business. Agree?
Change, ik ga praten.  Kan dus ook de bin in.  Opgeruimd staat netjes.  Yes, we can!

Smart guy die Barack, denkt George, elke keer als ik het inhoudelijk over mijn Laden heb, begint hij over Bin. Real focus.

En schrijft door aan zijn memoires. Werktitel: “My wars of terror, the Bush doctrine.

Snel moffelt hij nog de beduimelde catalogi (boeken voor dummies) de laden in.

Noot:
Dit gesprek is geen onderdeel van de feuilleton: “mijn gesprek met…….”. Ze hebben het nog even druk met andere zaken.

Alle vorige afleveringen van “mijn gesprek met…….” staan in het infoblok rechts
Foto: geleend van internet, ik was er niet bij.

165 Reacties op “Overdracht maakt macht. Gesprek Obama – Bush.

  1. Motek from Space 7 november 2008 om 08:02

    en ik hou meer van bounty puur 🙂

  2. wj-tje 7 november 2008 om 08:35

    ach ja, er kan nog een hoop gebeuren tussen nu en 20 januari

  3. Aad Verbaast 7 november 2008 om 09:10

    @Motek: ik heb er wel trek in gekregen. En dat is een understatement.

  4. Aad Verbaast 7 november 2008 om 09:11

    @WJ-tje: Er zal en moet een hoop gebeuren, ook in de tussentijd. Of doel je op wat anders?Reactie is geredigeerd

  5. Martin Broek 7 november 2008 om 09:15

    Moest er verschilende malen hartelijk om lachen. Bedankt.

  6. Aad Verbaast 7 november 2008 om 09:19

    @Martin: ik ook toen ik ‘het hoorde’.. Maar de heren waren beiden bloedserieus schijnt het :-0

  7. Klaverblad 7 november 2008 om 10:15

    Knappe compositie. Benadert de werkelijkheid wellicht..

  8. Aad Verbaast 7 november 2008 om 10:27

    @Klaverblad: zou me ook niet echt verbazen. Ik hoop op een krachtdadig van Obama. Een soort van Sarkozy wervelwind.
    Zou dat gaan gebeuren denk je?
    Maar op grote schaal puinruimen is het!Reactie is geredigeerd

  9. jan bouma 7 november 2008 om 10:37

    @Aad
    1) hopelijk wordt-ie voor die tijd niet omgelegd…;
    2) hier alles goed aan dit front. van de mensen "uit het land" moet je het toch maar hebben; doordenkertje..:))
    3) ga ook hier het "puin" ruimen; dat is altijd iets van ‘the day after..!’
    Amuseer je verder. Groet! JBReactie is geredigeerd

  10. nelus 7 november 2008 om 10:38

    @Aad: ik weet het niet. Ik vertrouw de wjvdw voor geen cent. Het is toch wel toevallig dat hij steeds de booschapper is van iets dreigends. En hij zit sinds kort in de USA.
    We zullen het toch niet meemaken ………….?

  11. Aad Verbaast 7 november 2008 om 10:39

    @Jan:
    1. dat is inderdaad niet te hopen… zou een ramp zijn.
    2. druk geweest? Ook een soort van historische dag?
    3. als de prullebakken maar niet vol liggen met boeken, mag je niet klagen toch? 🙂

  12. pacopainter 7 november 2008 om 10:43

    fantastisch, Aad!

  13. Aad Verbaast 7 november 2008 om 10:44

    @Nelus: niet te hopen inderdaad. Had hij het niet laatst over een brisantgranaat in zijn vrieskast? Maar ik ben er niet bang voor hoor. Goeie jongen tot het tegendeel bewezen is, toch?
    Laat eerst die Obama maar eens heel snel, en stevig gaan puinriumen. Nodig en hij en wij verdienen het. Yes, we can! 🙂
    P.S. kom ik aanmerking voor een beetje rehabilitatie sinds gisteren? :-))Reactie is geredigeerd

  14. Aad Verbaast 7 november 2008 om 10:46

    Dank je Paco, zo’n comliment van jou (toch wel de ‘humorkoning’ hier op het blog) is extra veel waard!

  15. wj-tje 7 november 2008 om 10:47

    @aad
    Wel? Er moeten nog een hoop poepies gelaten worden. ook in politieke zin. Opvallend is dat Rusland en China niets van zich laten horen en ook niet op het telefoonlijstje stonden van Obama.
    Die balkende ezel ook niet.
    Leuk gedaan. Behoorlijk gegrinnikt, maar die ondertoon………

  16. nelus 7 november 2008 om 10:54

    @aad: rehabilitatie ? Omdat je een genuanceerde reactie gegeven hebt op mijn verhaal ? Is niet nodig hoor.
    Nog even een korte reactie hierop: natuurlijk had ik ook liever gehad dat de overwinning van Obama groter was geweest. Het is niet anders. En natuurlijk zie ik ook wel welke omstandigheden eraan mee geholpen hebben.
    Dat laat onverlet dat ik wel euforisch ben met de uitkomst. Dit is een mijlpaal van een omvang die we lang niet hebben gehad. Daarom.
    En ik moet je erbij zeggen dat ik ontroerd was van al die mensen die hun geluk niet op kunnen. Ik gun het ze zo dat het nu eens een andere kant opgaat. Maar jou kennend zijn we het daar over eens.

  17. jan bouma 7 november 2008 om 10:57

    @Aad 10;39
    Wat je daar opmerkt…: quote. ==als de prullebakken maar niet vol liggen met boeken, mag je niet klagen toch? :-)== dat bleek bij mij gisterenavond zeker niet het geval. Na wat uitleg over de importantie en structuur van het boek koopt men het grif..
    Kijk! Dit noem ik nou weer een inkoppertje van het duo Snip en Snap! – Snip – Snap – Gesnopen!!! Hahahaha.. Maar ik moet nu verder met puinruimen, en vanmiddag ben ik er het grootste deel ook niet. Dus ‘Snip’ als je nog wat wenst op te merken dat ik niet ‘Snap’ doe dat dan zodat alles zal worden gesnopen door de mensen die zich nog niet hebben laten dopen; nee, ik ben niet bezopen maar kom wel net uit bed gekropen..:)))

  18. Aad Verbaast 7 november 2008 om 10:59

    @WJ-tje: het ging er hard aan toe, ja (denk ik).
    Je hebt gelijk: China en Rusland heb ik ook niet gezien. Hebben die hem wel gefeliciteerd zoals onze Balkenende?
    Stonden die dan niet op dat telefoonlijstje van Bush? Maar ja die ging meteen de prullenbak in.

  19. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:03

    @Nelus: eens hoor. Het was fantastisch om dat te zien en zeker ontroerend.
    Ik ben euforisch dat die Bush weg is na 8 jaar, en niet vervangen is door een soort van Bush III. Daar kan ik euforisch over worden!

  20. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:04

    @Snap: "koopt men het grif..".
    Begrijp ik dat goed? Kopen? Ik dacht toch dat voor die 20 euri, iedereen wel een boek zou KRIJGEN?Reactie is geredigeerd

  21. Zilvertje 7 november 2008 om 11:11

    Hoorde gisteravond op de radio hoe Clinton zijn opvolger onthaalde, niet aardig, maar ik heb wel erg gelachen. De grote tv die op de kamer van Bush schijnt te staan gaat weg, nou dat is ook veel beter voor de wereld en voor het sexleven van de nieuwe president. ;^)

  22. Zilvertje 7 november 2008 om 11:14

    Kwam je een Verkadekoekje brengen maar je was er niet, maar ik weet wel waar je zat, je kwam al een koekje halen :^)

  23. jan bouma 7 november 2008 om 11:15

    Nee, Snip… dat wordt mij te gortig. Men is daar ook te opgevoed voor om dat niet te verwachten want er moet sowieso nog steeds geld bij; dat snapt men zelfs hier; Snip.
    Ik krijg slechts een intelligent en beschaafd publiek over de vloer; het lijken soms geen Nederlanders te zijn die graag alles voor niks willen! Drank en hapjes plus nog klank door Hugo met alleen "een dank" is tenslotte "stank voor dank!"
    Ben wat dichterlijk hedenochtend, zo merk ik op. Maar hierbij voorlopig een ‘stop’ want ik moet puinruimen. Letterlijk dus zit voorlopig niet meer achter de computer. Die toeter.-:))

  24. Marjelle 7 november 2008 om 11:18

    Moest echt lachen, Aad, en sluit me aan bij Paco! 😉

  25. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:20

    @Zilvertje: ze zullen niet samen genoeglijk een sigaartje uit eigen doos hebben zitten roken daar…

  26. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:22

    @Marjelle: ach, soms kan ik ook maar niets anders verzinnen dan er maar hard om te lachen.
    Wat een troep daarin dat witte huis, met al die volle verhuisdozen en volle prullnbakken.
    Weet jij toch ook alles van?

  27. K 7 november 2008 om 11:22

    Beter dat ze elkaar niet eens zien daar.

  28. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:23

    @Jan: is er een keiharde zakenman in je ontbloeid, of een kunstenmaker, of een kunstenaar? Pick your choice?

  29. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:24

    @K: ik denk ook dat ze gauw zijn uitgepraat..
    Maar goed ook. Er moet van die troep toch niet al te veel worden overgedragen? (!!)
    Laat hem maar met een schone lei beginnen.Reactie is geredigeerd

  30. Marjelle 7 november 2008 om 11:26

    Idd alles, Aad, een paar reminders staan nu nog achter me en op de gang. :-0 Ja, soms lach ik ook maar, huilen kan altijd nog.

  31. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:28

    @Marjelle: Helemaal waar en herkenbaar. Ik heb hier nog dozen staan van een verhuizing van 20 jaar geleden… Waarom gooi ik die niet gewoon weg?
    Ernst en luim. Dat is het leven ja.Reactie is geredigeerd

  32. jan bouma 7 november 2008 om 11:29

    Nee, Aad 11:23; het gaat slechts om ’n nog levende kunstenaar of ’n dooie. Pick your choice. Mijn tegenstanders zien liever ’n dooie; maar daar wacht ik nog even mee. Dat genoegen gun ik ze voorlopig niet; tenzij gedwongen. Nu echt tot later.

  33. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:32

    @Jan (die nooit afscheid kan nemen, ook niet van het leven als levende kunstenaar) Hoe zit dat dan dat statistisch het een keihard gegeven is dat een overleden kunstenaar een veel hogere kans heeft de top van zijn carrière te bereiken (en anderen dan met zijn revenuen weglopen). Is dat een kans of een drama?Reactie is geredigeerd

  34. Marjelle 7 november 2008 om 11:34

    Begrijp ik ook niet, Aad. 😉

  35. de Stripman 7 november 2008 om 11:47

    Ja, ja, het wordt vast heel gezellig met die twee, Aad ! Nu maar hopen dat Bush het witte huis een beetje netjes achter laat…;o)

  36. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:53

    @Majelle: luiheid van me? Of bang voor de inhoud? Of misschien nog wel wat anders.
    Zou Obama met zijn nieuwe staf ook niet heel veel weggoien, of wordt het allemaal bewaad voor de geschiedschrijving..
    Ik denk wel eens: zou Bush niet zijn tijd tot 20 januari besteden aan met name papierversnipperen?

  37. Aad Verbaast 7 november 2008 om 11:54

    @Stripman: Zal niet mee vallen, het is natuurlijk wel een zwijnestal nu! :-0

  38. Marjelle 7 november 2008 om 11:59

    Zou allemaal zomaar kunnen, Aad, weet jij meer van dan ik. 😉
    Om je laatste opmerking moest ik wel weer lachen en ik denk ook dat je gelijk hebt, allerlei dubieuze documenten die nu opeens massaal door de versnipperaar aan stukken worden gereten. Ach, hij heeft nog even. 😉

  39. jan bouma 7 november 2008 om 12:42

    @Aad 11:32
    Hugo van Neck heeft voorspeld dat ik tenminste 85 jaar oud word, en als ik DAARNA pas op succes kan rekenenen, dan loopt zo’n tijdschema weer niet synchroon met mijn voorspellingen. De mensheid kan werkelijk niet wachten tot mijn dood… (…!@)!) om gered te worden! Dan is het sowieso voor eenieder voor die tijd al te laat!!
    Anderzijds je hebt gelijk. Een bekend aforisme van Bomans gaat daarover inhoudende (ongeveer): "dat je na je dood niet gevaarlijk meer bent." Maar ook dat perspectief lokt me niet. De agressie en inspanningen dienen immers vertaald te worden in RESULTATEN. Bovendien het "Van Goghsyndroom" lijkt me ook niks. Enfin; even genoeg bespiegelingen nu. Overigens: Bomans zei ook nog: (letterlijk) "Het gelukkigst is hij, die er het minst prijs op stelt om het te worden." Deze quote ben ik niet hem eens.

  40. Coby 7 november 2008 om 12:53

    Dat puppy dat Obama zijn kinderen heeft beloofd zal toch, hoop ik, even prettig verwoestend spelen met al die papierdossiers. Ik zie nu ineens die reclame voor me van die labradorpuppy die met een rol w.c.papier door het hele huis sleept. Heeft er nog iemand dossier-wc.papier nodig???????
    Hartelijke groet, Coby

  41. Aad Verbaast 7 november 2008 om 12:56

    @Marjelle, ik heb wel eens gehoord dat alles in the oval office wordt gefilmd en opgenomen. Dit voor de geschiedschrijving en wellicht nog andere redenen.
    Toen ik dat hoorde dacht ik: maar dan moeten ze er toch eenvoudig achter kunnen komen waar die sigaar is gebleven die Clinton kwijt was?
    Moet toch te zien zijn waar hij die heeft weggelegd. Of zou dat in een andere kamer zijn?

  42. Aad Verbaast 7 november 2008 om 12:58

    @Coby: :-))
    In het kader van de milieplannen van Obama, zou het recyclen van veel van dat papier wel een passende maatregel zijn. Je kan er immers toch al je gat mee afvegen, maar dan komt het wel zachter aan. :-0
    Er zijn oveigens op dat thema aardige poducten op de markt gebracht: ik zag laatst nog een wc-rol met dollarvelletjes..Reactie is geredigeerd

  43. jan bouma 7 november 2008 om 13:01

    @Aad 12:56
    Dat was in de ‘Red Room’ zoals je hebt kunnen lezen, Aad; en niet in de Oval Office. Balkenende kon ook al niks met die Oval Office toen hij daar George "alle hoeken van de kamer wou laten zien". :))

  44. Aad Verbaast 7 november 2008 om 13:01

    @Jan: Ik hoop echt voor je (en de mensheid natuurlijk) dat we het allemaal nog gaan meemaken. Dat zou toch wel heel bijzonder zijn.
    Al een felicitatie-exemplaar naar Obama gestuurd?
    Red room: dan voor de correctie. Hoe weet jij dat trouwens, was je er soms bij (of in de buut?)Reactie is geredigeerd

  45. jan bouma 7 november 2008 om 13:06

    @Aad 13:01
    Nee Humphrey Bogart, alias H.J.A. Hofland stond er met camera en al bovenop! Die citeer ik! Een insider van formaat! :))

  46. Aad Verbaast 7 november 2008 om 13:11

    @Jan: kijk daar had je (ism Hofland) nou goed geld mee kunnen verdienen. Of een boek over kunnen schijven. Hoge oplage gegarandeerd toch?
    Zeker als er een luxe rijk geïllustreerde versie van was gekomen (net als de Da Vinci code bijvoorbeeld. Wat let je?
    Werktitel: "een rondje oval office"

  47. jan bouma 7 november 2008 om 13:27

    Beste Aad (13:11); commerciëel gezien ben ik het grootste onbenul! Strooi weliswaar met goud maar de mensen denken dat het "los zand" is.. Tsja…; "ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?" Vroeg ene Van Gaal ooit; hij schijnt ergens voetbaltrainer te zijn.. Overigens: dat verdomde Ajax speelde mij gisterenavond nog wel parten.. Ik had ook – gratis uiteraard – m’n tuinman uitgenodigd maar die wou toch liever z’n "cluppie" zien. Een stel idioten die achter ’n bal aanhollen en de wereld laten voor wat-ie is.
    Alles wordt wel opgetekend in dit seizoen en in het jaar van geen heren Anno: 2008.
    A.s. donderdagavond speel ik weer een revanche; ook voor de voetballiefhebbers…:-))

  48. Aad Verbaast 7 november 2008 om 13:38

    @Jan:
    "commercieel": eens! :-0
    Maar toch nooit te oud om te leren. Of is enig leervermogen inmiddels onmogelijk voor je?

  49. jan bouma 7 november 2008 om 13:48

    @Aad 13:38
    Men is nooit te oud om te leren. Zo luidt het gezegde. Daar ben ik het helemaal mee eens. Dus wacht ik altijd op iemand die meent "mij iets te kunnen leren!" Derhalve snap ik je vraag niet. Zeer zeker niet zal mijn "leervermogen" onmogelijk voor me zijn geworden daar ik immers de "éducation permanente" zelf als voorwaarde stel terwille van het voortschrijdende inzicht!
    Men is namelijk NIMMER uitgeleerd. Ik dus ook niet. Het leerproces blijkt dan wel afhankelijk van het aanbod en de intrinsieke waarde van de inhoud. Die dienen tegen het licht gehouden te worden. En de uitkomst van die beoordeling zal wellicht dan enig perspectief kunnen bieden op een juiste beantwoording van de vragen en… DE TOEKOMST. Zoiets.

  50. Aad Verbaast 7 november 2008 om 13:54

    @Jan: gelukkig. Ik maakte me zorgen. Misschien dat ik je de komende tijd eens extra goed ga volgen op dit vlak. Tot nu merk ik toch dat je met name anderen wijsheden van je wil aanleren, en met geen paard je denkbeelden ook maar in detail wilt aanpassen.
    Of is het een dilemma wat bij speelt: "als je veel van een ander overneemt dan blijft er weinig van jezelf over."
    Bush (om het maar weer on-topic te brengen) had daar geen last van. Die nam veel zijn ‘con-friends’ over. Je ziet waar dat naar toe kan leiden.Reactie is geredigeerd

  51. jan bouma 7 november 2008 om 14:05

    @Aad 13:54
    Je maakte je al "zorgen"? Welnee! Welke "wijsheden" wil ik ’n ander opleggen of aanpraten, Aad? Niet één! Ik stel namelijk als voorwaarde – en dit is volstrekt uniek in de hele politieke voorgeschiedenis der mensheid – dat men, de kiezer, NU juist ZELF tot een oordeel moet komen over Mithras’ voorstellen. En zonder de humbug erom heen. "Mithras" betekent hier niets anders dan een "intern overleg tussen het geweten (dat eenieder schijnt te hebben) van het individu, dus met zichzelf over cruciale vragen die beantwoord moeten worden voor de toekomst.
    Is het niet terwille van zichzelf (dat die beantwoording volgt), dan toch minstens wel ten behoeve van de kinderen aan wie de vraag gesteld werd. Men trekke nu eindelijk eens de kop uit het zand.

  52. wj-tje 7 november 2008 om 14:21

    @aad
    natuurlijk is er kontakt geweest met de Russen en de Chinezen. De investeringen vanuit die landen in Amerika zijn van een dergelijk formaat dat het niet aan de politieke klok wordt gehangen.
    De slinger werkt toch alleen maar als er genoeg gewicht aan de ketting hangt? En iedereen wil weten hoe vroeg of laat het is.
    Koekoek!
    Het nest nog daargelaten. Ik heb zelf zo’n Schwarzwalder tegen de muur hangen. Wordt er knettergek van.
    Geef mij maar een Friese Staartklok of een gewone scheepsklok die glazen slaat.
    Plus een heel ingewikkelde klok die op een Chinees telraam de tijd aangeeft.
    Allemaal moeten ze opgewonden worden, afgestoft en van tijd tot een scheutje olie in die uurwerken.
    Een heidense klus.
    Het zal je hobby maar zijn.Reactie is geredigeerd

  53. Kokopelli 7 november 2008 om 14:23

    @Aad: Deze bijdrage is formidabel!!!!!!!!!!
    Zwaar aanbevolen met een heel brede grijns.
    Groet,
    Kokopelli

  54. jan bouma 7 november 2008 om 14:31

    @WJ’tje 14:21
    Het zij mij gepermitteerd op te merken dat sowieso "de tijd" wel verstrijkt maar het erom gaat OF dat, met de beschikbaar gestelde tijd aan elk individu, men er iets meedoet dat van enig belang blijkt voor de totale mensheid en de continuïteit..
    Je bemoeit je ermee of niet. That’s the question.

  55. Aad Verbaast 7 november 2008 om 14:42

    @Jan: ik moet weer onbedaarlijk om je lachen. Dank daarvoor!
    "welke wijsheden wil een ander opleggen": dat lijkt me toch wel heel duidelijk: die van Mithras natuurlijk!!! Of heb ik iets gemist?

  56. Aad Verbaast 7 november 2008 om 14:44

    @Kokopelli: dat doe me deugd Koko dat ik bij je een hele brede grijns op het gezicht heb kunnen toveren!
    Per slot van rekening: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :-))

  57. wj-tje 7 november 2008 om 14:47

    @bouma ik ga nu mijn tijd besteden aan geld uitgeven voor een retourtje Berlijn om iets op te halen dat geassioceerd kan worden met ‘dat het gras elders altijd groener is’.
    Inclusief verhuispremies, het vooruitzicht van een dubbele nationaliteit, vestigings subsidie en drie retourtjes naar fileleed.
    En de boel hier onderverhuur.
    Het is wat ouwe knakker

  58. Aad Verbaast 7 november 2008 om 14:48

    WJ-tje: ik ben het met je eens. Helemaal Rusland en China, want daar kun je lang niet alles in de kranten lezen.
    Dan is even bellen misschien wel een goede optie, om het nieuws even over te brengen :-))
    Daar kun je de klok op gelijk zetten!!
    Een opgewonden koekoeksklok: hoe ziet dat er uit? Nog eens wat anders dan een loopse hond toch?
    Hitsige toestanden daar bij jou..

  59. EJW 7 november 2008 om 18:57

    Scheelt wel dat ie zijn eigen troep opruimt.
    Aanbevolen!

  60. Aad Verbaast 7 november 2008 om 19:07

    @EJW:
    Dank! De vervuiler betaalt!
    P.S. jij bent er dus wel: even een tip. Ingelogd blijven.. Er gebeuren rare dingen op het VKblog vanmiddag.. Mailtjes kunnen niet meer verstuurd worden. Verdwijnende identiteiten als je bijvoobeeld probeert je gegevens te veranderen, etc etc..
    Zie voor de rapportage, recnt blog van KokopelliReactie is geredigeerd

  61. Kokopelli 7 november 2008 om 19:32

    @Aad: OP jouw verzoek. Volgens mij werkt het systeem van reageren nog wel zoals het hoort. Maar hoor je mij nog ook??? Graag even een recatie onder mijn blog. Dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.
    Groet,
    Kokopelli

  62. Marjelle 7 november 2008 om 19:35

    Voor wie het wil weten, ik hoor alles&iedereen nog en als het goed is is nu ook mn hartje in mn oog nog niet verdwenen. 😉 Ik krijg ook nog steeds mail als er nieuwe reacties zijn.Reactie is geredigeerd

  63. Aad Verbaast 7 november 2008 om 19:35

    @Koko: h4h4h4, het lukt wel.. maar toch geheimzinnig dat er vrijwel niets te doen is in vk wonderland.. Lijkt alsof eenmaal uitgelogd niet meer in te loggen ogelijk maakt.
    Zal eens even nu een paar ‘outside bloggerreageerders’oproepen:
    Jan, Cathy, Rubio, Cats?? Help eens even dit mysterie op te lossen etc..

  64. Rubio 7 november 2008 om 19:44

    Aad; Hier ben ik, hoop je een keer geholpen te kunnen hebben…

  65. Cathy 7 november 2008 om 19:53

    @Aad.
    Natuurlijk ben ik hier ook. Ben de laatste tijd niet al te zeer in mijn hum om te reageren maar zoals jij weet lees ik atijd alles. Je ziet het, je hoeft maar te kikken en ik ben er. ha ha.

  66. n.is.telmiep 7 november 2008 om 20:09

    Als ik zo naar dat rijtje ingebonden Readers Digest’s achter hem kijk, zal er in elk geval geen waanzinnig grote George W. Bush bibliotheek gebouwd hoeven te worden.
    Iets ter grote van de prijzenkast van Feyenoord lijkt ruim voldoende…

  67. Aad Verbaast 7 november 2008 om 20:30

    @Rubio en Cathy.. ik moet alweer erg lachen.. Inderdaad ik hoef maar te kikken en jullie zijn er! Echte vrienden van het blog! Niet als de politie, die zijn er nooit als je ze nodig hebt toch?
    Dank!Reactie is geredigeerd

  68. Aad Verbaast 7 november 2008 om 20:34

    N=Telmiep: Misschien wel een rampenfilm over hem?
    Doet het wel goed in ‘the box-office’!
    Wodt het niet eens tijd dat je Telmiep eens lekker een dagje uit neemt. Lekker etentje, bioscoopje, of dagje toeren door den lande?
    Heeft Miep wel eens verdient, ze krijgt toch wel genoeg TLC nu je zo hard aan het werk bent?Reactie is geredigeerd

  69. Aad Verbaast 7 november 2008 om 20:37

    @Aristocrates: Dank voor de tip. Mooie site..
    Geen vragen verder?Reactie is geredigeerd

  70. jan bouma 7 november 2008 om 20:45

    @Aad… re: 19:35 uur.
    Ben zojuist teruggekeerd van een bezoek aan één van de dames der woensdagavondclub; zij woont ergens in de buurt van Loenen a/d Vecht.
    Als je langs haar adres, als onwetende, zou rijden, en hetgeen miljoenen doen, denk je..: "daar, op dat adres, wordt de cultuur en de eerbied voor het verleden, nog volledig gerespecteerd!" Een pand uit ca. 1880 bewaart tot op heden de karakteristieke kenmerken, ook van het vakmanschap der bouwers uit die tijd – de waardevolle zaken. Want sowieso heeft men vandaag-de-dag totaal geen tijd meer voor die waardevolle bouwkundige zaken.
    Ik wilde maar zeggen: er zijn, en er zullen bestaan, de onvergankelijke waarden die dienen te worden gerespecteerd, door de gehele geschiedschrijving heen, van de mensheid. Of OBama hieraan een bijdrage zal weten te leveren, dat oordeel, schort ik even op. De damesstudieclub van Villa Mithras zal hem nauwlettend volgen. Zoveel is wel zeker. Idem alle andere vrouwen der wereld dat zullen doen.
    Tot morgen. JB

  71. Aad Verbaast 7 november 2008 om 20:49

    @Jan: en ik zat maar te bedenken (met respect) dat je heel hard bezig was net als Obama je door de puinresten van gisterenavond een weg te banen. Zoek je je heil alweder in damesbezoek. Wat is dat toch?
    Vroeger was dat stengstens veboden, over onvergankelijk waarden gesproken..

  72. jan bouma 7 november 2008 om 20:58

    @Aad 20:49
    Het één hoeft het andere niet uit te sluiten noch te belemmeren, Verbaast! Ik ruim puin en bezoek tegelijkertijd mijn dames! :-)))
    Je antwoord (en mogelijk dat van anderen) lees ik morgen wel want ik moet nu alweer weg… vanwege "diner-verplichtingen" op weer ’n ander adres… Groetjes derhalve!

  73. Aad Verbaast 7 november 2008 om 21:15

    @Jan: wat ben jij toch een druk baasje. Welke vrouw heeft je uitgenodigd voor een candlelight dinner?
    Of is het een after party voor Obama addicts?
    Ik hou het on topic zoals je ziet.

  74. Ron 7 november 2008 om 21:22

    Ich bin ein Berliner. Obama zou het gezegd kunnen hebben.
    O(va)lijk kijkje achter de schermen, Aad!

  75. Aad Verbaast 7 november 2008 om 21:58

    @Ron: maar goed dat Bush niet in Hamburg geweest is.
    Klnikt niet zo lekker: ? ich bin ein Hamburger." Of "..Frankfurter" wat dacht je daar van?
    Of op vakantie in de tropen met hond: "that is my hot dog.."
    Hij had het gezegd kunnen hebben.

  76. EJW 7 november 2008 om 22:13

    Aad ik ben momenteel niet zo actief op het blog wegens andere bezigheden de laatste tijd. maar ik kon gewoon inloggen en heb net nog succesvol een reactie van Geroma beantwoord.
    Jammer overigens dat velen dit nalaten de laatste tijd.
    Ik vind het nog steeds bijzonder als mensen de moeite nemen op je te reageren en het minste dat je kunt doen is ze dat te laten weten
    N.B, Wat er niet gebeurde was dat ik een mail kreeg dát ze gereageerd had. Die krijg ik gewoonlijk wel.Reactie is geredigeerd

  77. EJW 7 november 2008 om 22:54

    Oja,en mijn profiel is ook verdwenen.

  78. wj-tje 7 november 2008 om 22:56

    @aad
    mij al een paar keer overkomen. eigen blogje aanvullen en het is ‘oops’. weer weg. geen waarschuwing, nul komma nix. vanavond weer gelukt.
    de VK heeft volgens mij een tijdslot dat de hele computer uitschakelt. irritant.

  79. Aad Verbaast 7 november 2008 om 22:57

    @EJW: Ik heb het gemerkt. Ik mis je stukjes!
    Verder ben ik het helemaal met je eens, maar kan me ook voorstellen dat alles lezen, of veel lezen, voor velen (jij hebt het ook druk immers nu) te veel is. Het zij zo.
    Je N.B. Ik las elders ook dat dat vandaag niet werkt. Ik krijg ook geen mailtjes dat er een reaktie is gegeven. De hele dag nog niet (en het hadden er wat moeten zijn). Maar dat zal wel weer gerepareerd worden. Hopenlijk niet pas maandag, maar eerder.
    Verdwene pofiel: ook al gehoord.. Niet aan knutselen heb ik gelezn. Kans is dan dat je pofiel helemaal verdwijnt en niet meer terug te halen is (lees Telmiep bij KOK en telmiep zelf in zijn reactieruimte: die kan je niet eens meer een mailtje sturen. Is gewoon weg!!
    Dus niet dingen veranderen daar is het advies..
    Geduld is soms een schone zaak :-)Reactie is geredigeerd

  80. Aad Verbaast 7 november 2008 om 23:01

    @WJ-tje: ik maak mijn blog altijd in Word.. en dan in een keer erop. Nog een keer op wijzigen (vanwege de lay-out) en dan ook: niet meer aankomen.. Jouw probleem herken ik niet.
    Wel met reacties, die soms ‘gewoon’ verdwijnen als ik ze verstuurd heb (dacht ik)

  81. Aad Verbaast 7 november 2008 om 23:15

    @WJ-tje: ik schoot wel in de lachkramp om je biertje uit de aanrechtkraan.. Briljant idee!
    Loodgieter gaat morgen aan de slag hier. Lust zelf ook wel graag een biertje.Reactie is geredigeerd

  82. n.is.een 7 november 2008 om 23:57

    Voor het weekend hebben we wat mooie boswandelingen gepland, met Toon, dus dat gaat helemaal goedkomen! Dank voor de interesse :-)Reactie is geredigeerd

  83. Marjelle 8 november 2008 om 00:02

    Mooi, N, ik zat me dat daarstraks ook al af te vragen toen ik je bijna ‘overal’ tegenkwam, tot in m’n blog aan toe. 😉 Met dank voor je nieuwe nummer, ga zo luisteren& jullie veel plezier alvast (over)morgen met Toon! :)Reactie is geredigeerd

  84. Katz 8 november 2008 om 00:05

    Aad, hoe gaat `t?
    Wèèr een actueel blog van jou! Wat een snelle afwisseling! Knap, die beschrijving van Obama`s toekomstige werkplek. En ook hoe het er -hilarisch- aan toe kan gaan.
    Het concert (13.27) waar de tuinman, zelfs niet prodeo z`n voetbalavondje voor wilde laten schieten. Daar moest ik om lachen. Misschien is hij meer liefhebber van een trio, of Pools zigeunerstrijkkwartet:))
    Jij was trouwens ook naar een mooi concert geweest in een kerk. Altijd een sfeervolle ambiance voor zoiets.
    Ik vraag me af hoe jij dit bloggen allemaal volhoudt. Telkens een nieuwe column schrijven en ook nog iedereen een uniek antwoord geven. Je maakt je er allesbehalve met een Jantje van Leiden van af.
    Complimenten!
    Groetjes van Katz( voor de duidelijkheid: Cats).

  85. Aad Verbaast 8 november 2008 om 00:35

    @N=1: heb je vakantie van je baas gekregen?
    Kan je inmiddels weer bij je Telmiep blog?

  86. Aad Verbaast 8 november 2008 om 00:43

    @Katz, mij mij gaat het uitstekend dank je. Met jou? Leuk dat je weer aan komt (‘langs’ mag niet van de Brabanders, want dan kom je immers niet binnen).
    "Hilarisch"? De sfeer was uiterst gespannen hoor. Je weet niet half wat er daarna gebeurde :-))
    "Volhouden": Als het idee er is, is een blog zo gemaakt.. Maar dan begint het plezier pas. En dat zijn de ‘gesprekken’ er na. Daardoor ontstaat altijd wel weer een ideetje voor een volgende blog. Houdt me van de straat :-0
    Over volhouden: het lijkt er op dat je alle reakties hebt gelezen. Dat is pas volhouden! Een boek alweer, en als je er niet midden in zit (zoals ik) bij de totstandkoming er van volstrekt onbegrijpelijk lijkt me. Hulde! :-))Reactie is geredigeerd

  87. wj-tje 8 november 2008 om 01:22

    @aad
    de gulden draak heeft echt een kraantje onder het aanrechtblad om de zaak over te zetten. het was niet alleen mijn idee toen er een nieuw keukenblokje inging en een nieuwe watertank. zoveel extra werk was dat niet.
    en al dat gedonder met die flesjes voorgoed voorbij. zorg wel voor koeling. die CO2 patronen werken niet goed. doen wij met koelelementen en hebben klein diepvriesje op 12/220V of gas a/b. De huid was toch al ge-isoleerd. Condens wordt afgepompt. We kunnen 30 liter stouwen. Probeer dat met een krat bier. En het gewicht daarvan.
    Zo heeft de Gulden Draak nog meer geheimpjes.
    Het werkt echt

  88. Spuitelf 8 november 2008 om 06:07

    Dat heb je weer meesterlijk genotuleerd en gevonden, Aad.

  89. Aad Verbaast 8 november 2008 om 08:42

    @WJ-tje: ik zal het onmiddellijk door geven aan Beun Haas. Die weet er wel raad mee. Want dan ben ik af van dat bad probleem. Was weliswaar goed voor het haar en leek op een schuimbad, maar je gooit dan toch het bier met het badwater weg. Zonde toch?

  90. Aad Verbaast 8 november 2008 om 08:43

    @Cees: dank. Zou er een stage plaats in het Witte huis in zitten voor me?

  91. ceesincambodja 8 november 2008 om 09:11

    Vast wel.

  92. Aad Verbaast 8 november 2008 om 09:21

    @Cees: Jeetje, da’s goed nieuws. Koop ik vast een goede doos sigaren om dat te vieren, en mee te nemen! (Om daar uit te delen uiteraard..)
    Veder nog goede tips, om er een leerzame en vruchtbare tijd door te brengen?Reactie is geredigeerd

  93. nelus 8 november 2008 om 10:37

    @aad: stage in het Witte Huis Aad ? Je moet gewoon gaan voor een baan bij Obama. Communicatie, blogs opzetten, gewoon een nieuwe manier om met alle mensen in de hele wereld te communiceren. Ik beveel je aan. Bel Obama straks nog wel even tijdens de lunch. Kan ik gelijk een afspraak maken wanneer ik langs kom.

  94. Aad Verbaast 8 november 2008 om 10:44

    @Nelus: wil je een goed woordje voor me doen?
    Lijkt me wel wat om dat allemaal mee te mogen maken. Voorkeur: "ministerie van gekke loopjes" (ken je die nog?)

  95. nelus 8 november 2008 om 11:34

    @aad: ik heb Barack net gesproken. Die overdracht met Bush stelde niks voor zo zei hij. 5 minuten en alles was gefixt. Hij is nu druk met reddingsacties maar wil graag met je praten. Je mag hem bellen.Landnummer – 00.00-1212121212. Ben benieuw wanneer je kunt beginnen. En niet vergeten goed te onderhandelen over jouw salaris he ? USA is een duur land.

  96. nelus 8 november 2008 om 11:36

    @aad: en dan nog even voor richting de 1 0 0 :
    ik verwacht wel een paar tickets van je voor de bemiddeling. Moet geen probleem zijn lijkt me.

  97. jan bouma 8 november 2008 om 12:01

    @Aad
    @Nelus
    Ook goedemorgen. Een overpeinzing. Bedacht zoëven dat mijn critici, die beweren dat die "topdown-inrichting" van het wereldbestuur (welke regeringsleider komt er aan het bewind) niet zo belangrijk is noch beslissend. Die opvatting wordt dan toch wel geloochenstraft door de enorme inspanningen van de (gevoerde) campagnes en waaruit het tegendeel kan worden geconcludeerd! De kettingreactie die op de verkiezing volgt, veroorzaakt immers een politieke aardverschuiving door de benoemingen op belangrijke posten. Ook daar wisselt de wacht. Etc. Zeker in de VS blijkt dat het geval. Vandaar uiteraard ook de verwoede strijd; de belangen zijn enorm. Welnu. Dan lijkt het er toch wel op dat het wereldbestuur WEL afhankelijk is van WIE daarvoor wordt gekozen. "Ja, dat is een open deur!" Zal men nu wel tegen mij zeggen; "tuurlijk is dat zo!" Maar toch… als ik mijn criticasters moet geloven dan zou de "bottom-up-aanpak" en de "grassroots-theorieën", om de volken op te voeden veel belangrijker zijn. Dacht het dus niet. Ik beweer dat het noodzakelijk is om een dubbelaanpak te bepleiten. De "top" vervangen – dat kan vrij eenvoudig beslist worden door de kiezer, zoals gebleken is in het stemhok – maar tegelijkertijd had dat kiezersvolk een grondiger voorlichting moeten krijgen. De basis, het volk, blijkt niet goed voorgelicht. Nu lijkt het erop dat Obama zich niet zal kunnen ontdoen van het "militair-industriële complex", noch de "functie" daarvan kunnen herinrichten. Ik doel op de 2%’tige conversie van de budgetten cumulatief per jaar. Dat zijn TE REVOLUTIONAIRE standpunten die nog geen gemeengoed geworden zijn. De inspanningen in Afghanistan worden door hem zelfs nog opgevoerd. Idem hij zijn steun blijft geven aan Israël. Zo zijn er nog wel meer opvattingen van hem te kritiseren; een echte revolutie kan men wel vergeten. Het blijft schipperen met de essentiële zaken waarmee eigenlijk niet geschipperd kunnen worden. De Amerikanen ondergaan nog zeker niet de "eye-openers" in relatie met hun toekomst en hun bestaan. Een overpeinzing hedenochtend; terwijl de Zon schijnt die de oplossing kan brengen… Later meer.Reactie is geredigeerd

  98. Aad Verbaast 8 november 2008 om 12:06

    @Nelus: heel erg bedankt voor deze bemiddeling.
    Over dat salaris: ik zal http://www.volkskrantblog.nl/bericht/179399 even bellen, hoe zij dat gedaan heeft (en er mee weg kwam).
    Ik hou je op de hoogte: spannend..
    Over jouw ticket: yes we can.Reactie is geredigeerd

  99. Marjelle 8 november 2008 om 12:06

    *Aad, sigaren in de VS!? De boel ontploft daar gelijk. ;)) Je ‘ministry of silly walks’ brengt wel weer een smile op m’n gezicht. 🙂

  100. Aad Verbaast 8 november 2008 om 12:09

    @Jan: ik betoogde al eerder dat het een super olietanker is al daar.
    Is zijn verkiezing een voobeeld van het doorbrekend succes van top down of bottum up? Een open vraag van me. Ik ben benieuwd naar de mijmeringen daarover van @allen.

  101. Aad Verbaast 8 november 2008 om 12:50

    @Marjelle: ja, dat was wel een geweldige vondst, met Cleese in de hoofdrol. Ik oefen nog steeds 🙂
    Video’tje: http://www.youtube.com/watch?v=IqhlQfXUk7w
    Blijft lachen!!

  102. Marjelle 8 november 2008 om 12:57

    Aad, bedankt voor je link, heb ‘m net weer gekeken en moest echt hardop lachen af en toe. 😉 Wat heeft Cleese ontzettend lange benen en hij is bijna nog leniger dan ik (oké, laat het bijna maar weg). ;*)

  103. Aad Verbaast 8 november 2008 om 12:59

    @Marjelle: ja, niet te geloven dat zoiets simpels, je toch elke keer weer aan het lachen brengt, hoe vaak je het ook ziet 🙂
    Absurde humor. Je ziet dat niet veel meer. Helaas!!
    Waarom niet eigenlijk?Reactie is geredigeerd

  104. nelus 8 november 2008 om 13:10

    @aad: jouw linkje werkt niet maar ik heb de silly walks wel even weer bekeken.
    Heerlijk. Ouwerwetse humor. Wat je zegt: waarom hebben we dat vandaag-de-dag niet meer ?

  105. jan bouma 8 november 2008 om 13:26

    @Aad 12:59
    Antwoord.
    Omdat de grauwe middelmaat regeert. "Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg!" Luidt dan het antwoord. Dezelfdertijd proclameert en claimt "de grauwe middelmaat" wel de slogan: "de verbeelding moet aan de macht!" Maar de domme grauwe middelmaat BLIJKT NIET BIJ MACHTE ook maar iets "aan de verbeelding" toe te dichten of die verbeelding op te roepen, of op waarde te schatten.
    "But… don’t mention the War!" Die daarvoor nodig is.:))
    John Cleese (uit een ander beroemd Monty Pythonfragment; zie blz. 92: "..to leave not the body, in this room, with you all in it…!" En wat er dan volgt heb je kunnen lezen!

  106. Aad Verbaast 8 november 2008 om 13:35

    @Nelus: Marjelle is heel handig in het maken van muziek linkjes.. Misschien dat zij die hier even neer kan zetten.. Kunnen we allemaal samen kijken 🙂

  107. Aad Verbaast 8 november 2008 om 13:37

    @Jan: is Obama dan een duidelijk voorbeeld van de gauwe middelmaat die de verbeelding aan de macht heeft gebacht?

  108. jan bouma 8 november 2008 om 13:57

    AAd 13:37
    Absoluut en zeker weten is hij dat product.
    Het begrip "revolutie" is, en wordt door hem niet bespreekbaar gemaakt voor een groot publiek dat anderzijds WEL je publiek en kiezerscorps uitmaakt. Wil je Obama een REVOLUTIE horen verkondigen (en die nodig is) zul je eerst, wil je succes daarmee boeken, ‘the harts and minds’ moeten zien te winnen van je kiezersquorum. Dat deed hij niet.
    Vandaar het belang van "de discussie op de opiniepagina’s der media" als de verbindende factor om die "revolutie-in-ons-aller-belang" te verduidelijken en toe te lichten.
    Dus ja. Obama behoort tot de grauwe middelmaat en conformeert zich aan de bestaande orden. Hij zal niets kunnen oplossen. Er bestaat namelijk – per definitie – geen echte REVOLUTIE zonder daaraan de gevolgen te kunnen verbinden die die REVOLUTIE waarmaakt met resultaten in de praktijk.
    Welnu.
    Die noodzakelijke gevolgen zullen niet optreden na het aantreden van Obama. Het sociaal-darwinisme – het recht van de sterkste – wordt immres wereldwijd niet bespreekbaar gemaakt, noch ter discussie gesteld. De Amerikaanse kiezer is daar niet naar gevraagd om hierin een keuze te maken.
    "Kut-met-peren!"
    Die hele verkiezing dus. Je snapt: ik gooi er ’n onparlementaire term tegenaan om de geschiedenisboeken te halen…:-)) Want ik weet hoe het werkt.

  109. Marjelle 8 november 2008 om 14:01

    *Aad 12:59u
    Absurde humor kan idd heel leuk zijn soms, doet me denken aan die serie van Wim T. Schippers ooit ‘We zijn weer thuis’.
    *Tuurlijk, Aad, speciaal voor jou, Nelus&allen hier de http://www.youtube.com/watch?v=IqhlQfXUk7w. 🙂 En nu ga ik weer verder met m’n nieuwe blog, hoewel de zon ook wel erg verleidelijk door de ramen kijkt. ;)Reactie is geredigeerd

  110. Aad Verbaast 8 november 2008 om 14:02

    @Jan: had Obama (of iemand anders) president van Amerika kunnen worden als hij zich niet had aangepast aan de "grauwe middelmaat"?

  111. Aad Verbaast 8 november 2008 om 14:05

    @Marjelle: hartelijk bedankt!!
    Ik ga me zo ook maar even uitlaten.. de zon schijnt hier volop. Ik zag wel even op mijn buienradar, dat bij jou in de buurt de regen al langs de kust scheert.. Het is maar dat je het weet 🙂

  112. Marjelle 8 november 2008 om 14:11

    Als het maar langs mij scheert, vind ik het best, Aad! 😉

  113. jan bouma 8 november 2008 om 14:19

    @Aad 14:02
    Nee! Dat zou hem niet gelukt zijn. Maar nu gaat het er juist om om dat domme kiezersquorum te overtuigen dat "hier de grauwe middelmaat niet de oplossing inhoudt noch biedt" maar dat juist de verbeelding en de nieuwe invalshoeken – zoals Mithras die voorstelde – die wel geeft. Enfin.
    Er zitten dus wat noodzakelijke communicaties in dit kanaal naar de kiezer toe verborgen die ingevuld en opgelost moeten worden.
    Maar ja..; je loopt dan op tegen de gevestigde belangen die hun stoelpoten liever niet omgezaagd zien door een zich ontketende kiezer die eindelijk eens orde op zaken gaat stellen.
    Jean Paul Sartre beschreef dat ook mooi: "gevestigde belangen hebben geen belang bij een revolutie; diegenen die er wel belang bij hebben, worden niet gehoord omdat de belanghebbenden dat zullen verhinderen dat zij worden gehoord!"
    E.e.a. uit de dialoog "God en de Duivel"; een toneelstuk door Sartre beschreven in navolging van Goethe. Zie mijn boek; pg. 243 en dat hoofdstuk.

  114. Betty 8 november 2008 om 14:33

    @Aad, wat heerlijk verfrissend dat dit een blog met dit onderwerp is zonder het Israel-gewauwel.

  115. jan bouma 8 november 2008 om 14:43

    @Betty 14:33
    Dat had je maar gedacht, misschien als wishful thinking, om te menen dat hier één van de grootste menselijke drama’s en splijtzwammen op deze wereld niet door Mithras besproken zou zijn. En ja; ook met de oplossing. Zie daartoe de pg. 76 e.v.
    quote:
    "…Op het beperkte gebied trachten beide volken, het ene heeft zelfs een "muur" opgetrokken (….), hun beider bestaan te vernietigen. De Israëliers zien de Palestijnen, pardon… de Filistijnen…, nee…, andersom de Palestijnen als minderwaardige ratten waarmee ze toch onmogelijk mee kunnen samenleven op het beperkte gebied dat er is: zij moeten dus dood…"
    En, beste Betty, brainstorm nu maar even over de betekenis van dit fragment uit m’n boek dat ik noteerde.

  116. Betty 8 november 2008 om 15:08

    @Jan, ik had het tegen Aad, die gelukkig niet zo obsessief met Israel bezig is zoals velen hier. Jouw stukken scan ik niet eens, laat staan ze te lezen.
    Grootste menselijke drama’s, wat een drama queen hoor ik hier. Voorlopig met je voor drama’s van dergelijke proporties in Afrika zijn.Reactie is geredigeerd

  117. jan bouma 8 november 2008 om 15:40

    @Betty 15;08
    Of je mijn stukken wel of niet scant interesseert mij niet. Ik stel slechts vast dat
    van de 360 pagina’s uit m’n boek ik slechts een halve aan jouw "Israël-drama" besteedde, en waar jij je hele leven meevult..
    Ik bedoel maar. Mensen schreeuwen vaak wat meningen, zomaar, te hooi en te gras, zonder te weten waarover ze het hebben. Jij hoort tot die categorie want je weet niets over mijn boek te melden waaraan ik refereerde omdat Aad het kent.
    Ergo: ik ben niet "obsessief" bezig met het Israëlische-Palestijnse drama terwijl dat anderzijds wel als voorbeeld gesteld kan worden aan de rest van de wereld.
    Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het "Joegoslavische drama"; o.a. de Kosovo-oorlog, en de aloude strijd daar. Mijn drama’s, en die van de mensheid, spelen zich wereldwijd af. Daar leg ik de vinger op. In verschillende en vaak onbegrepen dimensies spelen die drama’s zich af.
    Ja, dat wel. Ergo:
    Ik heb niets, noch de mensheid dat zal hebben, aan je verwijzingen naar Afrika. Nog daargelaten dat "Afrika" de helft van de miljardenontwikkelingshulp krijgt van Amerika en Israël de andere helft! Hoezo? Afrika?

  118. nelus 8 november 2008 om 16:19

    @Aad: even het cynisme van Aad kietelen. Wat een prachtige collectors item – Volkskrant afgelopen donderdag. Helemaal gewijd aan Barack Hussein Obama. En dan de zaterdagkrant: er nog eens eventjes dunnetjes overheen. Nou hoor ik je al weer zeggen: maar dat betekent niet dat er iets zal veranderen in Amerika.Jawel, Aad Verbaast, er gaat w e l iets veranderen, mind my words. Geef hem 1 termijn.En dan wordt hij herkozen. En dan moet jij eens zien hoe de wereld er over 8 jaar uitziet.
    En zie daar: SPAM: 7. Hoe kan het anders ? Er rust zegen op deze voorspelling.Reactie is geredigeerd

  119. jan bouma 8 november 2008 om 16:29

    @Nelus 16;19
    Een ook Nelus meent dat de rekenkunde van Dr. Albert Bartlett niet voor hem zou gelden! Wishful thinking, Nelus! Ik vrees dat je je daarmee bezighoudt. Wishful thinking. Zoek die Dr. Albert Bartlett eens op – zie youtube.com. En lees m’n boek zou ik zeggen.

  120. Aad Verbaast 8 november 2008 om 17:12

    @Betty: leuk dat je hier even langskomt.
    En inderdaad, je zult het mij niet over het Midden-Oosten zien schrijven.
    De korte motivatie daar voor heb ik gevonden in Joris Luyendijk zijn boek: "het zijn net mensen" die na jarenlang daar als journalist te hebben gewerkt tot de conclusie kwam: het is niet te begrijpen.
    Dat pobeer ik dus ook maar niet meer.
    Alle felle reacties die ik links en rechts (net als jij) lees, doen me niet van het tegendeel van die stelling afwijken: integendeel.
    Dus ik meng mij eigenlijk nooit in die discussies. Scheelt een hoop geruzie over iets, en die discussies leiden nergens toe.
    Iedereen die pretendeert ‘het’ wel te weten (zoals b.v. de bespiegelingen van Jan), weten ook niet waar ze het over hebben. Net als ik. :-0Reactie is geredigeerd

  121. Aad Verbaast 8 november 2008 om 17:16

    @Jan:
    a. Gedraag je je een beetje netjes naar met name nieuwe gasten hier?
    b. De hele wereld is een groot drama op de keeper beschouwd. En ik weet ook niets van voetbal.

  122. Aad Verbaast 8 november 2008 om 17:31

    @Nelus: ik laat mij graag kietelen, dank voor deze mogelijkheid.
    De Volkskrant van donderdag, respectievelijk zaterdag: bewaren respectievelijk inlijsten zou ik zeggen. Over drie en een half jaar schrijven we dan een blog over wat er is beloofd en wat er is gebeurd. Een beetje in de stijl (maar andere schaal) van de blog:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/173089
    Maar dan met de titel: Regeren is vooruitzien, achteruitkijken ook: Obama.
    Goede afspraak?
    "Veranderen": laat ik niet vervallen in semantiek en wat de definitie (of meetpunt) van veranderen (verandering) is.
    In deze blog heb ik al aangegeven dat ik er wel vertrouwen in heb dat er veel zal veranderen. Per definitie overigens, met een president uit een ander kamp.
    Ik hoop veel ten goede. Hij krijgt van mij ook het voordeel van de twijfel. Ook hard, heel hard nodig.
    Maar ook (en dan komt zoals je wilt mijn cynisme): ook Obama is een echte Amerikaan die geen President kan worden (en blijven) als hij de grauwe middelmaat (waar we het hierboven over hadden niet kan aanspreken. De Amerikanen met hun karakteristieke cultuur (waar ik zeer mijn twijfels over heb), zal hij niet wezenlijk kunnen aanpassen in 8 jaar. Dat probeert hij ook niet, anders ligt hij er uit.
    Rommelen in de marge dus. Maar wel een andere uitstraling.
    Nu om jou te kietelen:
    Heb je de blog van Peter Louter gelezen van vandaag: "we liegen de hele dag door. Maar waarom?"
    Ik schreef op die blog van hem als reactie:
    ===========
    08-11-2008 13:00
    Allemaal aan elkaar gelogen? 🙂
    "Aangezien een politicus nooit gelooft wat hij zegt, is hij altijd stomverbaasd wanneer anderen hem blijken te geloven."
    Charles de Gaulle
    Een politicus spreekt alleen de waarheid als hij een andere politicus een leugenaar noemt.
    Kutzman
    ================
    (Ernst en luim)
    Liegt Obama niet?

  123. jan bouma 8 november 2008 om 17:43

    @Aad 17:16
    Tussen de grappen en de grollen door beschrijven wij – althans ik – de ernst achter de facades van de grappen en de grollen. Wilt men slechts nog horen wat men horen wilt…, dan beperke men zich tot nog slechts de grappen en de grollen. Voor de rest steekt men maar liever de kop in het zand. Ik doe daar niet aan mee. Want op actie volgt reactie; en die bood ik Betty. Idem aan @Nelus; idem aan eenieder die dit leest. Take it or leave it. Maar zwijg me niet dood. Voor de rest…; ik moet ook nog denken aan m’n onsterfelijkheid zeg ik: "Toedeloetje!"
    Dat is een nieuwe terminologie. Die wordt hierbij geïntroduceerd voor opname in Van Dale’s woordenboek en tegelijkertijd in het Krankenhaus: "Dat wil zoveel zeggen: eenieder kan me de bout hachelen.." En ook deze oude uitdrukking begrijpt weer niemand dus zeg ik dan maar in het hedendaagse jargon: "…………………!" En dat mag men nu zelf invullen wat er op die stippellijn hoort te staan. Zeg: tot morgen! JB

  124. Aad Verbaast 8 november 2008 om 17:53

    @Jan: hoe kom je er bij dat ik (laat ik het daartoe even beperken) je dood zou zwijgen?
    We hebben (en zullen) nog in alle ernst de wereld zoals die is analyseren en eenieder die er om vraagt (of soms zelfs ongevraagd, zoals je deed) laten weten wat ik er van denk, danwel denk te weten.
    Elke keer weer, want elke stap is een stap hopenlijk in de goede richting :-))
    Waar ga je vanavond eten?
    P.S. Ik zie nu net waar je mogelijk naar verwijst en waarom de irritatieklier enigszins gezwollen is:
    je reactie van 14:15. Ik had deze over het hoofd gezien na terugkomst.
    De inhoudelijke reactie alsnog:
    Eens.
    Je hebt het over de gevestigde belangen.
    Klopt: het zijn ook de gevestigde belangen die Obama in het zadel hebben geholpen. Hoe ik dat weet? Eenvoudig: het kan niet anders. Er is geen andere optie in Amerika.
    Per definitie is dan ook elke president in Amerika een man die vergaand bereid is tot compromissen.. Hoezo echte democratie?
    Ik denk dat b.v. in Nederland de democratie veel beter functioneert.
    Hier kan een ‘eenling’ (zie Fortuyn, wat je ook van hem vindt) uit ‘het niets’ een mogelijk serieuze kandidaat premier worden…
    Dat zijn pas veranderingen.Reactie is geredigeerd

  125. jan bouma 8 november 2008 om 17:58

    heb het al op: stoofpot… of iets in die richting van eigen, onduidelijke, makelij..; niet te vreten!
    (ik mis duidelijk de zorg van een ‘echt – genote ‘; die ik nimmer heb "genoten!"

  126. Aad Verbaast 8 november 2008 om 18:06

    @Jan: mijn reacie naar jou hierboven zal Nelus ook ongetwijfeld weer kietelen..
    Als je nu al gegeten hebt, wat ga je dan in vredesnaam vanavond allemaal doen, anders dan hier de wereld van snedig commentaar voorzien?
    Tip nog wel voor je: de uitzending van P&W van gisteren even bekijken op internet.. Leuk stuk televisie.. met name de lichaamstaal van de heren Peter R. de Vries en Freek de Jonge sprak boekdelen..

  127. jan bouma 8 november 2008 om 18:20

    @Aad 18:06
    "…Interessant wat je daar zegt, Aad.. over alweer een nieuw "incident" bij P&W na Joran van der Sloot – het wijnincident – kennelijk nu weer een nieuw "icident" dat de gemoederen bezig houdt. Ik rangschik dat in de orde van "nietszeggende incidenten" die nochtans wel de aandacht krijgen. Zo vertelde ik mijn tuinman vanmiddag dat ik als "belangrijk incident" afgelopen donderdagavond voor mijn publiek ook een "incident" vertolkte waardoor die avond niet vergeten zal worden. Wat deed ik? Ik zette achter elkaar een 6-tal petten op waaronder mijn originele bowler uit de jaren ’20 vdve. – hij schijnt nog van Oliver Hardy geweest te zijn…! Dus jolijt alom! Men zal mij nu herinneren wegens "de grap en de grol" door die verschillende petten achter elkaar op en af te zetten,,; want ik draag nu eenmaal ook vele petten in de vertolking van de inhoud van m’n boek.
    Het vorengaande neemt allemaal niet weg dat ik de lezer, de kijker van P&W, de toeschouwer, de wereldburger toch ook wel wat wijzer wil maken. Vandaar deze uitleg. Het geheim uit de keuken van de fratsenmaker! P&W is blij; De Vries is blij en SBS, Freek de Jonge is blij – hij zorgde ook voor ’n relletje; kortom eenieder is blij met weer wat onbenulligs… Godsammekrake! Ik wou dat ik niet zoveel begreep! Tot morgen..; jochie!

  128. Aad Verbaast 8 november 2008 om 18:28

    @Jan: Ik heb meerdere blogs geschreven over het ‘fenomeen’ Peter R. de Vries. Niet omdat de man mij ook maar enigszins kan bekoren. Het tegendeel is waar. Ook niet omdat hij enigszins intrigerend zou zijn. Integendeel.
    Wat mij echter wel intrigeert is hoe het Nederlandse volk op hem reageert. En zelfs het Amerikaanse volk.
    Het zegt veel over waar ik met grote zorg en uiterste verbazing naar kan kijken en me met regelmaat tegen af zet, zoals je weet. Jij ook.
    En het voedt mijn nog steeds groeiende reserveringen dat weliswaar veranderingen heel hard nodig zijn maar dat dobber een loodzware is. Zal ik het nog meemaken?

  129. jan bouma 8 november 2008 om 18:29

    re: 18;20… en wat ik verder nog ga doen is: studeren. Kijk nog wel even om een uur of twee vannacht.
    aanvullend
    Ja, Aad, dat maak jij nog mee want toevallig weet ik je leeftijd. Maar op voorwaarde dat dan wel het domme volk ons niet langer als UITSLUITEND een soort giebeltje, een grap en grol moet zien maar serieus dient te nemen. Daarnaast blijft er dan ook ruimte voor die grap en die grol en de onbenulligheid. ’t Is alleen bijzonder triest dat men de hofnar niet weet te onderscheiden wat zijn werkelijke functie is.
    Ik zei het eerder: "als men niet weet dat ik een Tijl Uilenspiegel ben zal het nooit iets worden met de wereld."Reactie is geredigeerd

  130. Aad Verbaast 8 november 2008 om 18:32

    @Jan: "studeren"? Dat verbaast me in hoge mate.
    Wat kan jij nog leren? :-))Reactie is geredigeerd

  131. jan bouma 8 november 2008 om 18:37

    "hoe blijf ik een echte Tijl Uilenspiegel!" Dat is een eindeloos leerproces…

  132. Aad Verbaast 8 november 2008 om 18:41

    @Jan: h4h4h4. Ik ben heel benieuwd naar je ‘reisverslag’ door de wonderlijke wereld van ‘Tijl’ morgen of mogelijk vanavond al.
    Neem wellicht dan ook meteen even Baron van Münchhausen, de rattenvanger van Hamelen en Don quichotte mee.

  133. jan bouma 8 november 2008 om 18:49

    @Aad 18:41
    …die zitten in mijn bagage; idem alle sprookjes van Grimm, Jules Verne maar ook… Stanley Kubrick meesterwerk uit 1964 en waaraan Hofland in mijn boek refereert: "How I learned to Stop the Bomb Worrying and Love the Bomb!" Zie pg. 55/56. Tot morgen!Reactie is geredigeerd

  134. Rubio 8 november 2008 om 19:01

    ’t Gaat niet goed tussen juffrouw Snip en juffrouw Snap…..

  135. Aad Verbaast 8 november 2008 om 19:10

    @Jan: dat ze allen in je bagage zaten dat was me al lang duidelijk! Maar als we kiezer en lezer die immers kiezers zijn, zouden moeten zijn, serieus nemen (en dat doen we per definitie) dan moeten we er van uitgaan (en dat doen we dus ook) dat ze onderscheid kunnen maken tussen uitlatingen die ernst respectievelijk luim zijn.
    Of ben ik dan te serieus?

  136. Aad Verbaast 8 november 2008 om 19:13

    @Rubio: goedenavond! Maak je geen zorgen. Het is een soort van try-out voor de volgende voorstelling.. En Snip en Snap vermaken zich prima.. denk ik. Zal zo even overleggen..
    Snaps onder handbereik. Wat kan er dan nog misgaan?

  137. EJW 8 november 2008 om 21:05

    Aad,ik wil nog even terugkomen op je laatste reactie aan mij omdat er misschien een verkeerde indruk is ontstaan. Wat ik bedoelde was,als iemand een reactie bij mij plaatst,ik dan nog even een reactie teruggeef(op mijn eigen blog,net zoals jij dat doet).Dat is te overzien en kost niet veel tijd.
    Velen doen dit gelukkig nog.
    Ik bedoelde niet dat je alles van iedereen moet lezen en dan ook terug moet reageren.Van dat automatisme wil ik nu juist een beetje af.
    Hoewel ik zie net dat jij 139 reacties hebt, en het in jouw geval wel weer veel werk is.Reactie is geredigeerd

  138. jan bouma 8 november 2008 om 21:56

    @Aad 19:10
    kijk even tussendoor; en je opmerking over het onderscheid dat de kiezer c.q. de lezer (ook van dit blog) zou moeten kunnen maken tussen ernst en fictie, de overdrijving of hyperbool, het absurdisme vs de "realiteit", de humor, de ironie, het sarcasme, etc. blijkt dat afhankelijk van een relativerend vermogen dat men heeft of niet.
    Je hebt mensen die daar toch moeite mee hebben. Die moet je dus bijvoorbeeld vertellen dat de "dead parrot" uit een beroemde Monty Pythonfilm ook echt dood is als-ie met z’n harses op de toonbank geslagen wordt. Ik denk dan altijd dat ik Balkenende bij z’n kladden heb voor zo’n behandeling….; maar dit terzijde! Voor je het weet probeert men zo’n behandeling op hem uit!!! Hahahaha.. Kijk dat vind ik nou grappig.
    Goed voor zover even tussendoor..; tot morgen; nu echt. :-))

  139. Aad Verbaast 8 november 2008 om 22:16

    @EJW: geen verkeerde indruk of zo hoor. Maak je geen zorgen. Ik probeer altijd de bendadering te kiezen: niets hoeft alles mag. Verplicht voelen of zo al helemaal niet. Wel iedereen in zijn waarde laten.
    En dan lees ik de ene blog liever dan anderen, en is reageren en terug reageren bij iemand ook een leerproces, waar ik elke dag weer leer. Ook in de zin: hoe gaat we met elkaar om.
    Ik denk dat dat bij jou niet veel anders zal zijn toch?Reactie is geredigeerd

  140. Aad Verbaast 8 november 2008 om 22:21

    @Jan: al uitgestudeerd?
    Ik ben even benieuwd waar je die conclusie op baseerd jan dat ik er van uit ga dat de kiezer/lezer dat onderscheid altijd kan maken.
    Suggestie: lees 19:13 nog even heel goed en analytisch door..
    Er zijn een paar mogelijkheden. Je ziet er maar een, en die ‘schuif je me in de schoenen’.
    Maar er is ook een andere, en die kies ik.
    Zie je welke?
    Kijk dat vind ik nu humor :-))

  141. Aad Verbaast 8 november 2008 om 22:42

    @EJW: da’s mooi.
    Ga je weer wat regelmatiger schrijven? Had je het druk de laatste tijd?

  142. EJW 8 november 2008 om 23:13

    Ja Aad,ik heb het wat drukker dan anders.
    Maar het is altijd zo geweest dat ik maar één verhaal per week op het blog zet.Maar door bezigheden de laatste tijd is de frequentie soms iets minder.
    Groet en een fijne zondag
    en tot blogs

  143. Aad Verbaast 8 november 2008 om 23:30

    @EJW: je schrijft leuke verhalen. En legt leuke verbanden. Vandaar.
    Ik zie het wel verschijnen, als ik het zie, want soms mis ik ook wel eens wat :-0
    Veel groeten, rustig aan, en nog een fijn weekend!

  144. jan bouma 9 november 2008 om 00:08

    @Aad 22:21
    19:13 zeg je..; dat is van Rubio, maar je zult je reactie van 19:10 bedoelen die er bovenstaat (…) Helaas, nee. Uiteraard overdrijf ik wel eens maar soms begrijpt men zo’n absurditeit dan niet of vindt men het flauw. Het spoor schijnt men bijster te raken als je ernstige en serieuze zaken er tussendoor mengt. Zo kreeg ik eens een werkelijk serieus comment op de krokodil in de vijver, alhier… ("hoe ken dat nou…!?") Zo werd mij gevraagd. En ook als ik hierboven Balkenende als de "dead parrot" uitbeeld vindt men dat (soms) grof of helemaal niet grappig. Er lopen heel wat zure zeiksnorren rond in dit landje… Dus ik ga er helemaal niet van uit "dat de kiezer/lezer het onderscheid kan maken!" We zijn het dus eens. Ik snap ook niet dat je wat anders las in mijn comment. Na het voorgaande is dat nu wel duidelijk. Kijk! En dat vind ik weer grappig, juffrouw Snip…:)))))

  145. wj-tje 9 november 2008 om 00:28

    obama of amabo.
    regeren is ook achteruit kijken.
    zelfs in het latijn valt er geen touw meer aan vast te knopen. Change? ‘ I had a dream! dream?’ Aan mijn holladijee.
    Ovidius keeg een vulkaan op zijn dak. geschiedschrijving gebeurt altijd achteraf.
    Die honden zijn de mascottes van het Witte Huis.

  146. wj-tje 9 november 2008 om 04:04

    @bouma
    ik begrijp het niet. kan je nu eindelijk niets ophouden dit ongelooflijk gewauwel zelf een draai om de oren te geven..
    Mijn papagaai komt van alles te kort om zelfs maar ‘lorre’te roepen. En ik wil helemaal niet grof zijn. Laat staan grappig. Mijn melk gaat tien dagen langer mee omdat ie gepasteuriseerd is, anders mag het niet in de schappen staan.
    Ga me nu niet vertellen dat in de boven Nijl parrots zich laten verschalken door een razendsnelle krokodil, die ook onderduikt.
    Maar vastloopt. Levert prachtige beelden op. National Geoptretata.
    Vooral doorgaan op deze toer.
    Er schijnt toch tijdens springtij veel wind aan te komen, maar zit voor de echte liefhebber in de verkeerde hoek.
    ‘Oefening verkeerd’ heet dat.
    Ga voorslapen oefenen, het is nog vroeg.
    Wel bedoeld adviesjeReactie is geredigeerd

  147. Aad Verbaast 9 november 2008 om 09:36

    @Jan: dan had je het toch goed gezien 🙂
    naar aanleidng van dit onderwerp een aanrdige anecdote die zich gisteren afspeelde op het blog van "Partout" met de titel: "Bush, TOCH bedankt." http://www.volkskrantblog.nl/bericht/230164
    Ik schreef daar (als eerste reactie:)
    ======
    Aad Verbaast / 08-11-2008 19:20
    Kun je even laten weten of je de ‘ironie/cynisme’ knop aanhebt, of de ‘ik ben serieus, want ik meen het’ knop aan hebt staan?
    Dan weet ik hoe ik er op kan reageren..
    ==========
    Partoet / 08-11-2008 19:25
    Alleen als jij belooft eerst al dat zaagsel uit je vol-ledig gehersenspoelde stroomkast te blazen, wil ik jou daar wel antwoord op geven.
    Als je mij een beetje kent: ik huil NOOIT mee met de meute, en zeker niet als het schapen betreft..
    =============
    @Partout: 19:25 waarom deze vreemde reactie van je?
    Hoe kom je tot de conclusie dat ik zaagsel in mijn hoofd heb?
    Hoe kom je tot de conclusie dat ik gehersenspoeld zou zijn?
    Ik stelde je slechts een open vraag. En niet de meest ingewikkelde overigens. Ga je daar nog op antwoorden?
    =======
    Hier is nog niet op geantwoord.
    De mraal van dit verhaal: zelfs als je mensen/ kiezer serieus neemt, en voordat je reageert op uitlatingen even vraagt of de blog hilarisch dan wel serieus bedoelt is (het was mij niet duidelijk) dan kun je nog een veeg uit de pan kijgen.
    Of bedoelde hij dat ook ‘grappig’?
    Het maken van onderscheid in het leven is niet altijd eenvoudig.
    Of zoals ik al schreef in mijn infoblok hiernaast: gebrek aan humor heeft ernstige gevolgen!
    P.S.: wel de moeite waard om even te gaan kijken overigens. "IK" heeft een interessante reactie achtergelaten met een historisch overzicht van alle invallen van Amerika in andere landen in de laatste 50 jaar. De lijst is te lang om hier in te kopiëren..

  148. Aad Verbaast 9 november 2008 om 09:41

    @WJ-tje: bijzondere invalshoek als je het over "voorslapen" hebt als je om 04:04 een reactie achterlaat. Ik was al lang ingeslapen rond die tijd. Loop ik dan voor of achter?
    En hoe ligt dat bij jou?

  149. jan bouma 9 november 2008 om 10:18

    @Aad 9:36
    Inz. Partout. Heb daar ook een comment achtergelaten en ik acht het juist en geheel on topic om dat hier te herhalen. Impliciet zit in dat comment wel een vraag aan Obama. Zal hij de internationale rechtsorde, waaronder de erkenning van het Int. Strafhof, gaan herstellen of niet. Enfin; een kwestie uit m’n boek als volgt:
    jan bouma / 09-11-2008 10:03
    @Partout
    De critici hierboven hebben gelijk. Miste in de opsomming van "Ik" dacht ik nog wel ‘The Haque Invasion Act’ waarover ik me razend maak. Behoudens de niet-erkenning van het Internationaal Strafhof menen de Amerikanen "het recht" te hebben, via die "Wet", om eventuele voorgeleide Amerikaanse oorlogsmisdadigers hier bij ons in Den Haag gewapendender hand te komen bevrijden. Van je bondgenoten moet je het maar hebben! Sic! En Balkenende en De Hoop Scheffer maar handjes schudden in de Oval Office! Voor de rest beschouwen de VS de overige wereldbevolking en hun landen als WINGEBIEDEN en aan hen onderworpen. Men kan helaas geen andere conclusie trekken.
    ———————————————–
    Kijk… je kunt gevoeglijk aannemen dat Partout verpletterd is door de argumentatie van de critici op zijn blog. Ook Mihai maakte terechte opmerkingen. Zo zie je anderzijds maar weer het voordeel van zo’n VOLKSKRANTBLOG. Onmiddellijk wordt men gecorrigeerd. Daarom pleit ik er ook voor dat de bloggers ALLES maar dan ook ALLES moeten kunnen schrijven wat ze willen zonder dat jij je dan weer druk zou hoeven maken over de vraag of iets `ironisch`, ´serieus´, ´badinerend´, ´provocatief´,´etc´ bedoeld is.
    Ik snap dat je deze opmerking maakt maar je kunt er gevoegelijk wel vanuit gaan `dat men toch slechts dat lezen wilt wat men leest en daar veelal de verkeerde, gekleurde, eigen mening op te betrekken. Zelden wordt de schrijver zelf goed begrepen. Aardige anecdote
    WFH vertelde eens over een boek dat ging over een chirurg en een politiefunctionaris… en ze maken ervan ´een bakker´en ´n slager´! Zoiets.
    Overigens denk ik niet dat Partout hier op jouw blog zal komen vertellen… ´dat hij het allemaal mis had´ en je dus gelijk zal geven. Kijk! Dat vind ik nou weer leuk, Snip / snap / maar toch weer niet goed gesnopen…door Partout! Hahahahaha.. Prettige dag verder. Kijk later wel weer.

  150. jan bouma 9 november 2008 om 10:27

    "WJ´tje
    De Egyptische hieroglyphen zijn makkelijker lees/ en begrijpelijker dan jouw teksten… desalniettemin blijf ik doorschrijven over ´s mensens onbegrip… Zie hierboven een uitleg waarom. Wanneer vertrek je naar de States met je Green Card.. blijf je daar wel met ons thuislandje in contact

  151. Aad Verbaast 9 november 2008 om 10:35

    @Jan: ik zat net daar nog even te kijken en zag het.
    Terecht dat je wijst op the ‘invasion act’.
    Maak je geen illusie: Obama zal die act niet terugtrekken.. Zoveel ‘change’ zal er niet komen.
    Het blijven Amerikanen.
    Hij had toch die prachtige volzin:
    … het is niet .. het is niet… het is niet… Nee, het is the United States of America!!"
    Een echte patriot, dat moet ook, anders wordt je nooit president natuurlijk.
    Ik ben er dan ook maar niet aan begonnen 🙂
    De enige verkiezingsleus voor mezelf die ik kon bedenken was: no chance.
    Zou ik het geworden zijn, dan was er wel heel wat veranderd!
    Bescheiden als ik ben :-0
    (Nelus kan ongetwijfeld uit het hoofd de hele zin hier neerschrijven..) Nelus?

  152. nelus 9 november 2008 om 10:49

    @Aad: je hebt me weer uit de kast getrokken. Had net besloten niet meer te reageren.
    Pagina "Hart en Ziel" Volkskrant zaterdag j.l.
    Heb je vast al gelezen. En daar moet jij gevoelig voor zijn. Wetenschap en onderzoek.
    Welnu.
    Die zin: ja die ken ik uit mijn hoofd, ik repeteer hem ’s nachts en het is het eerste dat is ’s morgens zeg.
    Mimi, mickey en rakker, willen jullie even naar buiten ? En dan miauwen ze terug: Yes we can. Goed he van die poezen. Hebben toch leervermogen. Komt door het vrouwtje he ?
    Ze zien wel dat zij helemaal eufoor door het huis loopt. En dan schijnt het zo te werken dat de omgeving daardoor beinvloed wordt.

  153. Aad Verbaast 9 november 2008 om 12:34

    @Nelus: grappig dat je toch terug bent gekomen van je eerdere overtuiging. Dit keer op je besluit op deze blog niet meer te reageren. Dat schept mogelijheden. Denk je dat je ooit op andere besluiten van je (bijvoorbeeld op de rest van je reaktie) ooit zal terugkomen?
    (Grapje, luim en ernst)
    De zaterdagskrant ligt nog ongelezen op tafel. Ik zal die, naast de tuin, vanmiddag eens doorspitten. En kom er dan zeker op terug.
    P.S. naast natuurlijk weer knutselen aan een nieuwe blog. Ik beneuwd wat je daar van gaat vinden. Alhoewel niet in de hoofdrol, maar om Obama kun je (ook) niet heen.Had hij maar geen president moeten (willen) worden..

  154. jan bouma 9 november 2008 om 13:25

    @Aad
    @Allen
    Men verlate nimmer de barricaden totdat de strijd gewonnen is.. Wat mij betreft: "de eerste schermutselingen zijn pas begonnen; en hier-en-daar klinkt er een kanonschot vanaf mijn transen, het fort Mithras!
    Dat is alles… tot nog toe.
    Maar let op! Die Thomas van der Dunk, de historicus van de Volkskrant, schreef ook wat.
    Daarop reageerde ik als volgt:
    Ik schreef zojuist op 09-11-2008 13:13
    quote:
    De enige universalistische wet waarop het beleid, van n’importe wie ook, kan worden afgerekend en getoetst zal de wet van het universalisme dan inhoud moeten geven. Ik bedoel te zeggen dat geen enkele partij, staat, of individu – ook geen "machtige nieuwe president" kan claimen het… "universalistische recht". De VS doen dat wel. En ook Obama heb ik nog niet horen getuigen dat hij ‘The Haque Invasion Act’ gaat afschaffen als hij het bewind krijgt op 20 januari 2009. Wanneer komt de mensheid nu eens tot zinnige besluiten? Geen overbodige retorische vraag. De Balansopmaking sinds 3000 jaar geschiedschrijving (sinds Herodotus) is tot op heden NEGATIEF. Nog steeds beschouwt men ‘de Aarde’ als enerzijds een leefbare planeet – liefst tot in eeuwigheid -; maar anderzijds vernietigt ‘de Mens’ tegelijkertijd die leefplek omdat elk volk en individu het EXCLUSIEVE RECHT erop eist. En zeker voor diens kinderen!
    Wellicht is in dit verband te noemen de uitkomsten van het McKinsey-rapport i.s.m. NRC Handelsblad in 2004. 70 à 80% van de geënqueteerden, in de leeftijdsgroep 25 – 40 jaar, en veelal dus met opgroeiende kinderen, hadden geen probleem met hun huidige toestand doch zagen het somber in voor hun kinderen. Inderdaad zal de wereldpopulatie in het jaar 2050 tot 9,3 miljard gegroeid zijn. Al die individuen wensen zich toe ‘de Overwinnaarsrol van de Individualisme’ zoals die zich na de Val van de Muur in 1989 liet aanzien. Een vergissing. Op "9/11" vliegen er een paar vliegtuigen in de wolkenkrabbers van dat Individualisme. En men kan er niets tegen doen. Tijd voor "change!" Zo zal men zeggen. Maar Obama’s ‘change’ zal er niet aan kunnen voldoen. Te revolutionaire gedachten, dienende het behoud der menselijke soort, zullen niet worden gehoord. U steekt liever uw kop in het zand. U vindt – desgewenst – meer info. op m’n website en boek. Kijk maar; ’t is mij allemaal om het even want ik zeg erbij ‘take it or leave it!’ Enige indoctrinatie is mij vreemd. Zie: http://www.villamithras.com/Extraatje.htm en m’n boek.
    ———————————————-
    En hier laat ik het bij voor vanmiddag. Groet! JB

  155. Aad Verbaast 9 november 2008 om 13:30

    @Jan: Toch nog een preek! Dank daarvoor. Beter laat dan nooit. Haast filsofische woorden, en woorden van hoop. En je zal zien (als mijn volgende blog (in wording) er op komt dat ik niet anders dan tot de conclusie kan komen: ijdele hoop.
    Desalniettemin: eens met je woorden: "op de barricaden"!!
    Men laat mij immers geen andere keus?Reactie is geredigeerd

  156. nelus 9 november 2008 om 16:19

    @Aad: ligt de tuin er weer winterklaar bij ?
    Zijn de bollen de grond al in ?
    Maar natuurlijk Aad. Natuurlijk kom ik terug op overtuigingen. Het zou niet best zijn als dat niet zo was. Dan was de groei eruit zogezegd. Als voortschrijdend inzicht leidt tot veranderende overtuigingen dan is dat alleen maar goed. Flexibiliteit heet dat. Als je dat niet meer hebt dan ben je of heel oud (van geest) of zwaar gristelijk.
    Wanneer plaats je het nieuwe blog ?

  157. Aad Verbaast 9 november 2008 om 16:25

    @Nelus: Nog niet winterklaar. Ook geen bollen de grond in. Maar wel weer even heerlijk de agressie er uit dooe eens even flink in het oerwoud te gaan snoeien. Volle bak aan de straat vanavond.
    Goed nieuws, Nelus, dat je op overtuigingen kunt terugkomen. Ik hoop dat je op die Obama overigens niet hoeft terug te komen, en ik wel.
    Zjdelings gaat mijn volgende blog daarover trouwens: ovetuigingen.
    Wat dacht je van rond 5 uur? Borreltijd, maar nu geen borrelpraat. Ernst, wat de klok slaat.

  158. Aad Verbaast 9 november 2008 om 16:28

    @Jan: ik keek nog even bij Partout (zie hierboven).
    De discussie daar nog door..
    Speciaal voor jou schreef "Ik" daar nog een reactie die ik vanwege de geschiedschijving hier maar even integraal kopieer:
    =====================
    Ik / 09-11-2008 14:40
    @Jan Bouma,
    Om je nog wat meer boos te maken, dit is de redevoering van Jesse Helms over de The Hague invasion Act:
    Helms Introduces Amendment to Protect Servicemen From International Criminal Court
    Senate Foreign Relations Committee Ranking Republican Jesse Helms (R-NC) delivered the following statement on the Senate floor this afternoon concerning his amendment to the Defense Authorization Act, which is endorsed by the Bush Administration:
    Mr. President, after dastardly terrorists killed thousands of American citizens in New York, Washington and that plane crash in Pennsylvania, President Bush instructed our armed services to "be ready."
    And, this nation is at war with terrorism, and thousands in our armed forces are already risking their lives around the globe, prepared to fight that war. These are courageous men and women who are not afraid to face up to evil terrorists, and they are ready to risk their lives to preserve and protect the miracle of America.
    And that is why, Mr. President, I am among those of their fellow countrymen who insist that these men and women who are willing risk their lives to protect their country and fellow Americans should not have to face the persecution of the International Criminal Court — which ought to be called the International Kangaroo Court. This court will be empowered when 22 more nations ratify the Rome Treaty.
    Mr. President, instead of helping the United States go after real war criminals and terrorists, the International Criminal Court has the unbridled power to intimidate our military people and other citizens with bogus, politicized prosecutions. Similar creations of the United Nations have shown that this is inevitable.
    Earlier this year, the U.N. Human Rights Commission kicked off the United States — the world’s foremost advocate of human rights — to the cheers of dictators around the globe.
    The United Nation’s conference on racism in Durban, South Africa, this past month, became an agent of hate rather than against hate. With this track record, it is not difficult to anticipate that the U.N.’s International Criminal Court will be in a position not merely to prosecute, but to persecute our soldiers and sailors for alleged war crimes as they risk their lives fighting the scourge of terrorism.
    Therefore, Mr. President, now is the time for the Senate to move to protect those who are protecting us.
    I have an amendment at the desk to serve as a sort of insurance policy for our troops. My amendment is supported by the Bush Administration and is based on the "American Service Members Protection Act," which I introduced this past May. It is cosponsored by Senators Miller, Shelby, Murkowski, Bond, and Allen. Mr. President, many Americans may not realize that the Rome Treaty can apply to Americans even without the U.S. ratifying the treaty. This bewildering threat to America’s men and women in our armed forces must be stopped.
    And that is precisely what my amendment proposes to do — it protects Americans in several ways:
    (1) It will prohibit cooperation with this kangaroo court, including use of taxpayer funding or sharing of classified information.
    (2) It will restrict a U.S. role in peacekeeping missions unless the U.N. specifically exempts U.S. troops from prosecution by this international court.
    (3) It blocks U.S. aid to allies unless they too sign accords to shield U.S. troops on their soil from being turned over to the ICC.
    And
    (4) It authorizes any necessary action to free U.S. soldiers improperly handed over to that Court.
    My amendment to the Defense Authorization bill incorporates changes negotiated with the Executive Branch giving the President the flexibility and authority to delegate tasks in the bill to Cabinet Secretaries and their deputies in this time of national emergency.
    The Bush Administration supports this slightly revised version of the "American Service Members Protection Act." I ask unanimous consent that a letter from the Administration in support of this amendment be included in the record.
    Mr. President, nothing is more important than the safety of our citizens, soldiers and public servants. The terrorist attacks of September 11 have made that fact all the more obvious.
    Today, we can, we must, act to protect our military personnel from abuse by the International Criminal Court.
    ——————————————————————————–
    Quelle: http://www.senate.gov/~foreign/minority/press_list.cfm
    ==============
    Je zal er blij mee zijn!Reactie is geredigeerd

  159. nelus 9 november 2008 om 16:40

    @Aad: er is nog een betekenis voor de peridoot. Of liever eigenlijk een mogelijke toepassing. Zie het blog van Stuurman aan wal.

  160. Aad Verbaast 9 november 2008 om 17:12

    @Nelus, zeer bedankt voor de tip!!
    Ik had deze log gemist, maar inhoudelijk erg interessant overigens.
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/230110
    Ik kende die betekenis van peridoot niet, en zeker niet dat die nog wel eens praktisch zou kunnen bijdragen aan een oplossing voor het CO2 probleem..
    Mijn avatar gaat de deur niet meer uit, dat zul je begrijpen!
    Ben ik dan toch een klein beetje een visionair (die dat niet eens zelf in de gaten heeft)?
    Dat brengt me naar het volgende blog (alweer een naadloze overgang, waarvoor tevens dank).

  161. Aad Verbaast 9 november 2008 om 17:13

    @Allen:
    de volgende blog staat er alweer op.
    Geen luim deze keer, het is bittere ernst!http://www.volkskrantblog.nl/bericht/230283

  162. Ingrid van den Bergh 12 november 2008 om 15:02

    Big smile.
    En die lame duck heeft niet voor niets "Walker" als second name. Laat hem rechtstreeks de bin inwalken. Daarna kan hij de emmer leeggooien. De emmer vol gebakken lucht.

  163. Aad Verbaast 12 november 2008 om 15:10

    @Ingrid: je reaktie geeft mij ook een big smile!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: