Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Als haan wil je er als de kippen bij zijn.

VKbloggers hanendag. zaterdag 1 november. het zette me weer aan het denken, met uiteraard dank aan zwollywood.

Als ik mezelf uitlaat (bevalt me beter dan dat te doen met een aangelijnde viervoeter in hondenweer) dan gebruik ik deze ‘sportieve’ bezigheid met name om mijn grijze cellen uit te laten. De innerlijke tentakels zogezegd.
Geen nordic walking, jogging, slenteringen, powerwalk, etc., maar mijn mijmer-exercities.

De gedachten schieten vrij en associatief van de ene naar de andere richting. Het enige wat nog enigszins in de pas loopt zijn de voeten op het pad zelf.

Hanendag. Er zijn al zoveel ‘dagen’, en zo weinigen doen er wat mee, was mijn eerdere verzuchting.
Zelfs in blogvorm gegoten: Werelddagen van onze wereld?

Maar plots zag ik de link: Ik doe mee! Ik ga aan de leg!
Uw razende reporter doet verslag van het begin van zijn mijmeren:

Waarom hoor je altijd de hanen en zelden de hennen?
Waarom heerst de haan, en wordt de hen opgehokt?
Waarom zijn hanen de leiders en de hennen de leggers?
Waarom zijn de hanen altijd mannen en vrouwen hennen?
Waarom is de hen de eenvoud zelve maar doet al het werk?
Waarom gekukekeleku van de haan en gekakel van de hennen?
Waarom is er zoveel oorlog, terwijl hanengevechten verboden zijn?
Waarom pronkt de haan met zijn veren en heeft het hoogste woord?
Waarom is het ‘haantje de voorste’, en komt het ei uit háár achterste?
Waarom staat ‘hanengedrag’ wel in de van Dale en ‘hennengedrag’ niet?
Waarom verslinden we kippenvlees en staat op het menu ‘een halve haan’?
Waarom leggen de hennen een ei, en roepen de hanen dat ze dat hebben bedacht?
Waarom krijgen de hanen alle aandacht? Stadions (media) vol. En waar zijn de hennen?
Waarom staat een haan boven op de (‘ivoren’) kerktoren? En een volle kippenren eronder?
Waarom laten we ons nog wakker maken door hanen? En niet door de hennen?
Waarom zijn er véél hennetjes maar kraaien de hanen?
Waarom zijn het de hanen die zeggen: dat heeft me geen windeieren gelegd?
Waarom wordt de haan gekozen en wordt de hen haar ei ontnomen?
Waarom betekend ‘kippig’ bijziend, en staan hanen op de uitkijktoren?
Waarom zijn het met name hanen die praten als een kip zonder kop?
Waarom blazen alleen hanen van de hoogste torens?
Waarom willen de hanen er ‘als de kippen bij zijn’?
Wanneer gaan we al die eieren eens leggen?

Het belooft nog een lange wandeling te worden. Maar het is wel degelijk een echte werelddag!
En deze werelddag is ook van ‘onze wereld’. Het zal velen aan het werk zetten.

En ik wil er (als haantje) als de kippen bij zijn. In het echt en bij deze..

Plaatje:
Geleend van internet: een stadion vol hanen. Meewaaiend met de wind boven hun kerk.
‘Tekstplaatje’: ach, met een beetje fantasie is het die kop zonder kip.

222 Reacties op “Als haan wil je er als de kippen bij zijn.

  1. Bart 1 november 2008 om 08:10

    Mooi…met mijn ogen half dichtgeknepen zie ik de tekst-kippen-kop… 🙂
    Je laat ons wel met een boel vragen zitten, Aad! 😉
    Groet Bart

  2. Karin 1 november 2008 om 08:32

    Je bent de een-dags-haanjes vergeten…

  3. Aad Verbaast 1 november 2008 om 08:47

    @Bart: ik zit er zelf ook nog mee met al die vragen, dat wordt er op trekken in dit miezerige weer.

  4. Klaverblad 1 november 2008 om 08:48

    Een fraaie tocht met vele vragen.
    Authentiek Aad’s.

  5. Aad Verbaast 1 november 2008 om 08:48

    @Karin: een-dags-haantjes? Een-dags-vliegen?
    Je zet me ook aan het denken.. dank!

  6. Aad Verbaast 1 november 2008 om 08:49

    @Klaverblad: er moet meer gemijmerd worden. Is daar al een club voor? Ik wordt lid!

  7. Coby 1 november 2008 om 09:31

    Helaas moet ik de antwoorden even schuldig blijven, maar er zitten er een paar hele goede tussen. Daar kan ik ook flink van aan het mijmeren slaan. Als ik het goed begrijp, ben jij een mijmerhaan…..
    Hartelijke groet, Coby

  8. wj-tje 1 november 2008 om 09:37

    @aad
    en dat plop je op ‘Allerheiligen’ op je blog.
    Dat is een feestdag hier. Overigens waren, en zijn, die allerheiligen ook haantjes.
    ALLERGEILIGEN, want dat met dat geflikflooi van zulk soort haantjes moet er diep in de buidel getast worden.
    Dat wordt me het dagje wel weer. Hoe krijg je het weer voor elkaar.
    Chapeau van Don CamilloReactie is geredigeerd

  9. Aad Verbaast 1 november 2008 om 09:38

    @Coby: mijmerhaan, kan wel eens kloppen. En ik laat me niet slachten! Genoeg te doen toch?
    Ik doe nog wel eens verslag van mijn antwoorden 🙂

  10. Aad Verbaast 1 november 2008 om 09:43

    @WJ-tje: juist Allerheiligen! Het kan niet toepasselijker toch? Die historie heeft heel wat hanen voortgebracht. De leiding aan de hanen, slechts enkele hennen werden later heilig verklaart. Omdat er wonderlijke eieren waren gelegd. Enkel de hanen mochten beoordelen of dat ook zo was.
    Enkele hanen, zoals je aangeeft, zijn ook tot ongelooflijke dingen in staat: van het geloof vallen.Reactie is geredigeerd

  11. 100_woorden 1 november 2008 om 09:45

    Nou, daarom natuurlijk, dat lijkt me nogal wiedes 😉

  12. Dianne 1 november 2008 om 09:46

    oef, te vroeg :)) Er zit er een met 20 eieren in 🙂
    groetje

  13. Aad Verbaast 1 november 2008 om 09:46

    @100_woorden: de koning van de korte wandelingen! Ik heb er meer stappen voor nodig 🙂

  14. Aad Verbaast 1 november 2008 om 09:48

    @Dianne: "te vroeg", maar nooit te laat om over de vragen na te denken toch?Reactie is geredigeerd

  15. Draver 1 november 2008 om 09:51

    Mooie bijdrage aan de Hanendag

  16. Henk van Leuken 1 november 2008 om 09:54

    Ik eet nooit geen kip meer Aad!…….:) Want juist omdat het ei uit haar komt, kan het haantje de voorste zijn.

  17. Aad Verbaast 1 november 2008 om 09:58

    @Draver: nu de oplossingen nog!

  18. Aad Verbaast 1 november 2008 om 10:00

    @Henk: het zette me wel aan het denken: haantje de voorsten, eieren uit de achtersten.
    Tja, een toepasselijke metafoor van het leven.

  19. Cathy 1 november 2008 om 10:20

    Goedemorgen Aad. Je bent weer lekker op dreef.
    Volgens mij wordt dit een drukke dag voor jou; al zoveel reacties op de vroege morgen.
    Jij mag vandaag dus "de gebraden haan uithangen". Of ligt dit niet in jouw aard?
    Ach, "daar zal geen haan naar kraaien".
    Fijne dag!

  20. Henk van Leuken 1 november 2008 om 10:26

    Het is van mij ook een beetje een open deur Aad, want "de kip of het ei" geschiedenis is zo oud als de natuur. Maar daarom hoeft ‘de mens’ nog geen haantje de voorsten te zijn.:)

  21. Aad Verbaast 1 november 2008 om 10:26

    @Cathy: ook goedemorgen, een reactie op een ander tijdstip dan ik van je gewend ben!
    In het kader van hanendag, en ook als eerbetoon aan de hennen (blog) ga ik nu maar eens een lekker eitje bakken. Ze hebben er immers hard genoeg voor gewerkt, om dat zo maar te laten liggen 🙂

  22. Aad Verbaast 1 november 2008 om 10:31

    @Henk: open deuren lijken voor menigeen nog wel eens gesloten te zijn. Maar het zijn leuken dingen voor de mensen, om het daar over te hebben toch? 🙂
    Ook een soort van ‘kip en ei’ situatie.
    "Doe meer met kip".. daar kan ik ook nog wel eens een blog over schrijven. Want nu doen we er niet veel mee.. opeten en eieren rapen..

  23. peter louter 1 november 2008 om 10:37

    Het Vaticaan heeft op al die vragen een antwoord

  24. Aad Verbaast 1 november 2008 om 10:44

    @Peter: maar die zit helaas niet in de modus om die te delen. Al eeuwen in de neem-modus.. Kom daar maar eens van af :-0
    Maar misschien eens?Reactie is geredigeerd

  25. Aad Verbaast 1 november 2008 om 10:49

    @Cathy: je verzamelde toch de ‘oude Friese spreekwoorden’?
    Hier nog een voor je:Als de hanen zouden leggen, dan hadden de hennen het voor het zeggen.
    Ja, ja. die Friezen..

  26. Klaverblad 1 november 2008 om 10:51

    Jij wil zeker de gebraden haan

  27. PACO PAINTER 1 november 2008 om 11:12

    Meneer pastoor weet ook wel raad

  28. K 1 november 2008 om 11:18

    Ik hoop dat de voetbalhanen dit niet lezen. Leuke bijdrage!

  29. Aad Verbaast 1 november 2008 om 11:34

    @Klaverblad: ik kan wel een lang lijstje maken van hanen die wat mij betreft aan het spit mogen!
    Jij hebt je portie toch ook wel gehad?Reactie is geredigeerd

  30. Aad Verbaast 1 november 2008 om 11:35

    @Paco: een herder die waakt over de kudde, een zelfportret op de toren?

  31. Maria-Dolores 1 november 2008 om 11:35

    mijn haantje doet ook even een duit in het zakje: je moet niet zo veel denken!
    (bijzondere bijdrage, bedoelde ik dus :-)).

  32. Aad Verbaast 1 november 2008 om 11:37

    @K: voetbalsupporters kijkend naar de hanengevechten op de mat. Ik kan er niet veel meer van maken. Bonussen? Ook maar afschaffen dus..

  33. Aad Verbaast 1 november 2008 om 11:38

    @Maria: zou het een ziekte zijn, dat nadenken? Het is niet te stoppen? Ik maak er maar het beste van: een hobby 🙂
    Dank!

  34. Cathy 1 november 2008 om 11:42

    Bedankt Aad, jij hebt ondertussen mijn hele verzameling geschreven.
    Voor vandaag ben jij mijn favoriete haan, ok?
    Alleen voor vandaag hoor want anders krijg ik Marie op mijn dak.

  35. Aad Verbaast 1 november 2008 om 11:57

    @Cathy: dan krijg jij alvast de vetleren medaille van verdienste als archivarus van het jaar 2008! Nu ben ik ‘daar niet zo bedreven in.. Als ze gebonden zijn door je, mag ik dan een exemplaar? Zou ik bijzonder op prijs stellen. Marie ook 🙂
    Marie blaast overigens niet zo gauw van de hoogste toren hoor: dat laat ze over aan de hanen.. als het maar buiten mijn gehoorsafstand is, zegt ze net.

  36. Beus 1 november 2008 om 11:59

    Waarom kraaien er zoveel hanen naar deze hanenblogdag?

  37. Barnevelder (H)oen 1 november 2008 om 12:02

    @allen
    Worldwide Open Cock’s Day. Wow!
    Cockaigne, dat wordt weer kokkerellen.
    En dat bij de muziek van Cornelis Vreeswijk met
    zijn liedje ‘De Haan en de Hen’.
    According to Cocker, -volgens Bartjens- wordt het een grote zwoelse cock and bull story.
    Vanavond gaarne kippensoep, want het gekraai won’t be a cockeyed Cockburner avec le Coq au Vin.Het is 12.00. De Haan kraait.

  38. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:04

    @Beus: die vraag had ik toch al beantwoord: omdat zelfs hanen er al de kippen bij willen zijn.. :-0

  39. Beus 1 november 2008 om 12:06

    Sorry Aad.
    Het wordt je toch niet allemaal te veel?

  40. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:10

    @Barnevelder: doet me denken aan de het duo wat zoveel heeft bijgedragen aan de Nederlandse taal. Daaronder: "hou je erbuiten, kok"
    Betrek het vooral niet op jezelf overigens.
    "Kip, het lekkerste stukje vlees". "Doe meer met kip". Kip tandori op het menu.Kok, wat maak je me-nu? Kijk dan is de herkomst van dat woord ook weer verklaard.. Nooit te oud om te leren.

  41. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:12

    @Beus, nee hoor, ik vermaak me kostelijk!!
    Ook met jou! Dank, en niks ‘sorry’..
    Als het wat bits overkwam, dan was dat niet de bedoeling en anders bedoeld. Sorry :-0

  42. nelus 1 november 2008 om 12:19

    @Aad: dit betoog begint toch al weer aardig op een kerstboom te lijken. Gaan we het volgend blog er weer ballen inhangen ? Of beschilderde eieren ?
    Tja, die haantjes. Eigenlijk wel mooi dat je dat als haan aan de orde stelt.De hennen zijn altijd (te) bescheiden geweest. Zijn ook meer gericht op de interne wereld.
    En ze laten de hanen maar kraaien. Totdat het ze teveel wordt. Dan grijpen ze in. Kijk, en zo bestuurt de kip toch eigenlijk de hele wereld. Op de vierkante cm dan wel te verstaan.Reactie is geredigeerd

  43. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:31

    @Nelus: je bent wel een andere interessante dimensie in bij het gender issue: er zijn stemmen die zeggen dat de hanen het zeggen, maar de (slimme) hennen het altijd al voor het zeggen hebben gehad. Misschien is dat ook wel zo. Ze mangen de top. En niet vanuit de top.
    Misschien wel zo effectief..

  44. jan bouma 1 november 2008 om 12:33

    @Aad
    @Allen
    Er is op dit gebied al heel wat expertise bij elkaar geschreven, Aad. Wie hier zeker ook een expert kan worden genoemd, is één van je blogsters uit je rijtje hieronder van favorieten: Ina Dijstelberge oftewel ‘!ANDER BEN IK!’ Zij manifesteerde zich zelfs als: "Kippenmadam!" en schreef over het typische ‘haantjes- en hennetjesgedrag’. Zie haar blogs!
    Maar lees ook ’n oude column van me die op VECHTKRONKELS.NL heeft gestaan en nu nog te lezen is op m’n website onder column. Ik herhaal ‘m hieronder. Men kan ook nog een tekening zien van Hans Rijpma als men m’n column opzoekt.
    Iets anders, maar toch ook weer niet.
    Ik ben weer druk met de voorbereiding voor a.s. donderdagavond. Met Hugo en ondergetekende voor onze Literaire en Muzikale Salon. We houden, althans dat is de bedoeling, de regelmaat van elke donderdagavond erin. Een soort "inloopavond" bij Villa Mithras zou je het ook kunnen noemen op elke donderdagavond. We studeren nog op ’n formule, voor de vaste bezoekers, om die tegen een gereduceerd tarief, die donderdagavonden te laten meemaken. Nu kost dat – helaas het kan echt niet voor minder – 20 Euro p.p.
    Voor meer info. kijke men bij: vechtkronkels.nl
    Geheel ten dienste aan dit blog, lees hierna mijn mijmeringen over het haantjes- en hennetjesgedrag in de onderstaande column (uit m’n archief) Die zich ook nog afspeelt in "de Kroeg des Levens" van alledag; een jou welbekend terrein!
    In de kroeg 2
    Vechtstreek, 9 februari 2007
    Column door Jan Bouma/illustratie Hans Rijpma
    Dat er de meest diepzinnige gesprekken over de man/vrouw relatie (en het ontstaan ervan) in de kroeg gevoerd worden is niet verwonderlijk. Ik bedoel je gaat niet ergens in een kerk, restaurant, wachtruimte etc. een gesprek met je buurman beginnen over zoiets delicaats als nu juist dat subtiele spel tussen man en vrouw. De kroeg leent zich daar bij uitstek voor. Enfin… De nog al krasse opvattingen van mijn merkwaardige gesprekspartner (hoe dat spel gespeeld zou moeten worden) intrigeren me en ik tracht hem wat uit z’n tent te lokken met de opmerking.. “Zo… te zien reageert “zwartjurkje” nou niet bepaald op uw geveinsde desinteresse..; ze ziet u waarschijnlijk toch meer als een pot azijn…; dan als een verborgen pot honing waar ze op af zou moeten komen…” De man reageerde pas na enige tijd en zei…: “Kijk! Ik zal dat nu eens haarfijn gaan uitleggen hoe het zit en hoe het werkt. Het hedendaagse vrouwvolk zou in zekere mate vandaag de dag toch “geëmancipeerd” zijn…, maar ze gedragen ze zich nog steeds als… ‘de kippetjes die wachten tot de gebraden hanen hen in de mond vliegen….! En dan zou ik me “als de gebraden haan” moeten gedragen..; snapt u wel…. Daar heb ik geen zin in. Begrijp me goed hoor..; ik ben geen Schopenhauer, Freud of Nietzsche… die bezagen het vrouwvolk zondermeer alleen geschikt om voor hun “natje, droogje en gerief” te zorgen. Nou dat wil het hoogopgeleide vrouwvolk niet meer. Ik schreef daar ook een heel boek over om ze daar van te verlossen….; maar dat verdommen ze te lezen… Ik verhef juist het vrouwvolk uit die achterlijke toestand..; maar ze vinden het blijkbaar toch prettig om nog steeds met veel gedoe “veroverd te worden”; het typische eeuwenoude rollenpatroon bestaat nog steeds! Als ze zich werkelijk geëmancipeerd zouden gedragen kunnen ze ook wel eens het initiatief nemen. Nee… ze blijven maar op hun, misschien verleidelijke, achterste zitten en laten ons het werk doen… Walgelijk! Ik verdom het!” Ik zweeg wat bedremmeld op deze opnieuw merkwaardige uitleg en vroeg hem (om tijd te winnen want ik moest nadenken voor een antwoord) of hij wat van me wilde drinken. “Nee, dank u.” Zei hij: “Ik bestel in de kroeg alleen maar pils voor de show en die laat ik dan ook altijd staan want ik drink geen bier…; een goed glas wijn hebben ze niet…; ik drink eigenlijk alleen maar wijn… maar je kunt…., net als bij die vrouwen, nu eenmaal niet vragen om een Grand Cru de St. Emilion… als ze het niet in huis hebben!!!”
    Ik was verbijsterd. De man was duidelijk voor geen kleintje vervaard.
    (Tot zover dierbaren…; blijft u vooral lezen hoe dit verder afloopt want dat weet ik zelf nog niet; tot morgen….. Groet.- Jan Bouma)
    ———————————————-
    Bovenstaande bijdrage zal ik ook opnieuw neerzetten bij Ed Toepoels VECHTKRONKELS.NL
    Tenslotte gaat het om "het totale begrijpen" van de mens; dan maakt niet uit of het dan om "de vrouw" ofwel "het mannetje" gaat! Ai, ai, het spamgetal blijkt 13!
    Zal later nog wel reageren op e.e.a. Verbazingwekkend vind ik weer wel hoe de puzzelstukken op z’n plek vallen.Reactie is geredigeerd

  45. de Stripman 1 november 2008 om 12:41

    Mooi ! Met deze vragen komen we de dag wel door…;o)

  46. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:42

    @Jan: een toepasselijke blog in een blog. Zoals je al eerder schreef: je hebt alles al beschreven.
    Ina: waar blijft ze toch, ze weet vast antwood op alle vragen haar blogs lezend. Ze heeft er in ieder geval een duidelijke mening over!
    Speciaal voor Cathy’s verzameling:De hanen laten zich pas kennen, als de hennen hen jennen.

  47. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:44

    @Stripman: als jij dat fraaie spit laat draaien van je, dan reig ik ze er wel aan!
    Kunnen we al kluivend toch gewoon even de antwoorden bedenken?Reactie is geredigeerd

  48. Beus 1 november 2008 om 12:46

    De haan maakt meer lawaai dan de kip die het ei legt.

  49. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:49

    @Beus: de spijker op zijn kop! Metafoor van het leven toch?Reactie is geredigeerd

  50. Rein John 1 november 2008 om 12:50

    Beste Aad,
    Als haantje de voorste ben ik er natuurlijk als de kippen bij om mijn ei te leggen. Eerst een anekdote over twee kippen (Jacoba van Eieren en Klaartje Kip) die wij ooit hadden. Wij kregen deze beestjes als kuikentje. Ze groeiden voorspoedig op en bij gebrek aan een haan ging Jacoba zich min of meer als haan manifesteren, hetgeen afgelezen kon worden aan haar dominante gedrag t.o.v. Klaartje. Een duidelijke pikorde dus. Jacoba deed zelfs haar best om te kraaien. Met wisselend succes. Een soort pseudo-kraaien. Beide kippen lieten zich kennen als ferme eierenproducenten!! Na veertien jaar min of meer vreedzaam te hebben samengeleefd brak de noodlottige dag aan dat Jacoba van haar stokje viel en op tragische wijze met een pootje beklemd raakte tussen de voederbak en de wand van het kippenhok. Op dat moment zag Klaartje haar kans schoon en beëindigde, door eindeloos in te pikken op de hulpeloze Jacoba, op wrede wijze het leven van deze dominante kip. Ik vond s’middags, na terugkomst van een verkwikkende wandeling, het ontzielde lichaam van de eens zo fiere kip, badend in haar bloed, op de grond van het kippenhok. Klaartje zat mij vanuit de nok van het hok met priemende duivelsoogjes in de gaten te houden. Haar snaveltje besmeurd door het bloed van haar zuster. Dit voorval heeft mij, zoals je wel raden kunt, aan het denken gezet.
    Klaartje heeft trouwens later nog haar trekken thuis gekregen, want tijdens de vogelpestepidemie werd zij, twee jaar later, op brute wijze geruimd door de kippenopruimingsdienst na een lafhartige aangifte gedaan door mijn wraakgierige echtgenote in een opwelling van burgerlijke gehoorzaamheid.
    Aan al dit onheil is geen haan te pas gekomen. Geconcludeerd kan worden dat kippen ook geen lieverdjes zijn en uiteindelijk over lijken gaan om onrecht te herstellen. Waarvan acte!!!
    Ik heb vandaag een gedicht over een kerktorenhaan gemaakt en zal het vandaag plaatsen op mijn blog. De bijbehorende foto moet ik nog nemen.
    Beste Aad, zoals je ziet, heb je met al je terechte vragen heel wat bij mij losgemaakt. Oude wonden werden opengereten en omgezet in woorden.
    Het ga je goed.

  51. haantje barneveld 1 november 2008 om 12:53

    @aad
    Dank voor je advies. Ik ga daar nog even op broeden.
    @nelus. mag me er niet mee bemoeien. Wat ik nu denk, schrijf ik niet. Lekker Puh.
    Kabouter Plop houdt zijn smoel. Ik ben geen boer Koekoek in de Tweede Kamer met zijn legendarische uitspraak en een graantje wilde meepikken.

  52. Aad Verbaast 1 november 2008 om 12:58

    @Rein John:
    Je blogs heel graag lezend over de bespiegelingen des levens, vermoed ik dat het mijmeren jou ook niet vreemd is.
    Dit voorval wat je beschrijft zal ook een grote impact hebben gehad over de lessen des levens.
    Ik zal er een aan toevoegen met een zelfde boodschap: in de overvolle kippenrennen was het voor de exploitanten een probleem dat als er een kip ‘zijn nek uitstak’ deze onmiddellijk werd aangevallen door haar mede-hennen. Dan raakte ze van de leg. Met prodctieverlies als gevolg.
    Uieindelijk (er zijn vele oplossingen bedacht (tot aan donkere contactlenzen toe voor alle hennen zodat het ‘nek uitsteken’ minder zichtbaar was – ongelogen waar) bleek de oplossing: ophokken!!
    Tja, je nek uitsteken kan vergaande gevolgen hebben..
    Lessen des levens..

  53. Aad Verbaast 1 november 2008 om 13:01

    @WJ-tje: nog even nagelezen.. Gaf ik een advies?
    Dan alsnog een advies, of eigenlijk een wens: Blijf erbij, en leg hier je ei!
    Ik, en andere lezers zullen weer smullen!Reactie is geredigeerd

  54. Wilma 1 november 2008 om 13:03

    Een ‘echte’ Aad Verbaast!

  55. nelus 1 november 2008 om 13:05

    @haantje barneveld: nou, bemoei je er vooral wel mee en vertel wat je wilde schrijven.
    Je weet, vrouwen zijn bloednieuwsgierig, dus kom op…………

  56. Aad Verbaast 1 november 2008 om 13:05

    @Wilma: ik las net een verhaal (beus) over de betekenis van de haan op die kerktoren.
    Ik zou mezelf niet willen verloochenen. Dus dan maar weer een echte Aad 🙂
    Dank!

  57. Aad Verbaast 1 november 2008 om 13:07

    @Nelus, @WJ-tje: ik ondersteun de oproep van Nelus, sommige hanen zijn ook nieuwsgierig, en WJ-tje weet als geen andere de nieuwsgierigheid te prikkelen toch?

  58. EJW 1 november 2008 om 13:43

    De haan krijgt veel aandacht op dit moment op het blog.
    Hij zal zich wel ‘De gebraden haan’
    voelen.

  59. Aad Verbaast 1 november 2008 om 13:48

    @EJW: ‘Haantjes" staan graag in het centrum van de aandacht toch?

  60. Mo 1 november 2008 om 13:54

    je hebt er wel werk van gemaakt zeg. Mijmeringen komen zo op, maar om ze dan bij thuiskomst ook nog allemaal aan het papier toe kunnen vertrouwen…petje af.

  61. jan bouma 1 november 2008 om 14:16

    Mo: er zijn soms mensen die werken – al mijmerend – dag en nacht. Het begrip "mijmerend werken" blijkt evenwel nog geen gemeen goed voor het gemene volk. Dat moet men de mijmeraars dan niet verwijten maar de gemeenschap. Het gemene volk. Ofwel het gewone alledaagse volk.

  62. asdale 1 november 2008 om 14:26

    Mooi wandeling, mooie gedachten, goeie vragen.
    Kortom: Leuke bijdrage!

  63. Rubio 1 november 2008 om 14:27

    ‘Kip….het lekkerste stukje vlees…..KIP’!!

  64. Rubio 1 november 2008 om 14:37

    Hallo Aad, alles nog eens nalezende zie ik dat deze ‘haan’ weer eens enigszins achterop loopt..

  65. jan bouma 1 november 2008 om 14:57

    Dan kun je je ook geen buil vallen, Rubio!
    De avantgarde loopt dat risico!
    Die loopt voorop;
    en houdt rekening met de strop!

  66. Luke 1 november 2008 om 15:09

    Heb geen antwoorden, zal ze ook nooit hebben.
    maar die windeieren zitten je wel dwars, want die staan er twee keer in.
    groet Luuk

  67. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:14

    @Mo: en dan heb ik alleen het begin nog maar opgeschreven. Elke gestelde vraag met een antwoord kan zomaar weer een hele blog worden. :-)Reactie is geredigeerd

  68. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:16

    @asdale, als ik wandel, gebeurd het allemaal vanzelf. Wandel jij veel?

  69. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:17

    @Luuk: petje af: je bent een scherpe lezer!
    Ga het zo corrigeren.. Dank!

  70. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:20

    @Rubio: achterlopen is des mensens veroordeling, behalve van de echte haantjes de voorsten. Maar ja zeg nou zelf, daar wil je toch niet bij horen.
    Achteruitlopen, kijk dan heeft men een probleem.
    Ik heb nog een aardige anecdote voor je.. Komt later..

  71. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:21

    @Jan: er moet meer gemijmerd worden toch?! Je zou zo denken dat er weinig gedacht wordt.. denken is 80% van het werk, en dan nog even 20% toeslaan.
    En niet andersom lijkt me.
    Kom net terug van mijn ‘uitlaat’: hondenweer hier!Reactie is geredigeerd

  72. Rubio 1 november 2008 om 15:24

    Jan Bouma; Sterkte dan maar

  73. Haan BV 1 november 2008 om 15:25

    Stadion Hanen, hoe verzint ge het… 😉

  74. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:32

    @Haan bv: het zijn tentakels in het brein, die gelijk een appendix, zich suf werkt de onverteerbare gebeurtenissen te verwerken.

  75. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:32

    @Rubio: hahaha!! Ik geniet weer!

  76. Rubio 1 november 2008 om 15:33

    Aad; Ik zit nog maar in de tweede versnelling…voor mij is het nog ‘vroeg’..

  77. Aad Verbaast 1 november 2008 om 15:41

    @Rubo: dat belooft nog wat, je houdt de spanning er nog even in 🙂
    Nog even een snelle voor Cathy’s verzameling van oude Friese spreekwoorden:
    "Als de haan zaait, wordt de hen genaaid"

  78. Rubio 1 november 2008 om 15:45

    Aad; Gedraag je een beetje! Doe maar een kopje kippensoep..Heb de sambal bij me

  79. jan bouma 1 november 2008 om 16:06

    Wat concludeert men (man en vrouw wordt begrepen onder "men") nu eigenlijk uit het volgende introducerende citaat uit m’n boek?
    Dat luidt, inzake de veronderstelde mannetjes/vrouwtjes-gedragspatronen, als volgt:
    CIA aan de deur…:
    "Sir!, we have reason to believe that you are hiding Weapons of Mass Destruction in this house!"
    – "Yes..! I’ll call her…; it’s my wife!"
    Bij die vertaling had ik zelfs wat problemen om het onzijdige "it" te vervangen door de vrouw. Maar ik kon het niet maken om in dat citaat "she" in te vullen. "It" wordt geduid en gebruikt als de oorzaak van alle ellende die niet toe te rekenen is aan de sekse; man of vrouw; haan of hen..
    "Het is onzijdig!"
    Nochtans zal men begrijpen dat "de vrouw" niet de kwade genius zal zijn geweest van de ‘Weapons of Mass Destruction’ (WMD) waar de wereld mee zit, maar dat dat de mannetjes ofwel "de haantjes" zijn geweest idem de kwade geniussen van dit tijdperk, en alle andere tijdperken, "de mannetjes" zijn!
    Vraag: hoe leren wij "de mannetjes/haantjes" een beter gedrag aan? Of is dat vechten tegen de bierkaai?
    Nu veronderstelde Ina Dijstelberge dat het beter zou zijn geweest om dan maar het matriarchaat in te voeren. De vrouwenwereldregering.
    Ach… zei ik toen.., geef de mannetjes toch nog een kans, en ga uit van een 50 – 50 verhouding. Dan is pas mijn balans in evenwicht! Zowel de hanen als de hennen hebben nog veel te leren. Wat? Nou! Dat zij zullen snappen hoe een Balans in evenwicht eruit ziet!

  80. wj-tje 1 november 2008 om 16:06

    @allen
    De haantjes, de haantjes, de haantjes? Ik pieker me suf. Korsakov en Alzheimer slaan tegelijkertijd toe.
    Nu weet ik het weer!
    Fietsen verhuur en gratis bagagevervoer op Terschelling met die rode busjes. En nu ook een alternatieve veerdienst met de Willem Barentsz, die alweer in de verkoop staat.
    Wat je met een fiets allemaal niet kunt uitspoken.
    Van hot naar her.Reactie is geredigeerd

  81. Aad Verbaast 1 november 2008 om 16:14

    @Rubio: laat ik nou net aan een heerlijk kopje tomatensoep zitten (met een beetje tabasco).
    Kippensoep komt er aan. Hanen- of hennensoep?

  82. Aad Verbaast 1 november 2008 om 16:17

    @Jan:
    "Sir!, we have reason to believe that you are hiding Weapons of Mass Destruction in this house!"
    – "Yes..! I’ll call her…; it’s my wife"
    Dat vond ik wel de allerleukste opmerking in het hele boek!!
    Helemaal eens met een betere balans. Laten ze eerst de hanen er maar uitschoppen. Ik werk er graag aan mee (als het van de hennen mag uiteraard).Reactie is geredigeerd

  83. Aad Verbaast 1 november 2008 om 16:19

    @WJ-tje. De rijkste man op Terschelling? Precies: de fietsenverhuurder. Kip ik heb je!

  84. Rubio 1 november 2008 om 16:28

    Aad; Doe maar hanensoep, kippensoep krijg je een zwaar gemoed van..bovendien geen sambal nodig..

  85. Aad Verbaast 1 november 2008 om 16:31

    @Rubio: krijg jij hanensoep van me. We lusten er wel pap van immers.
    En we laten die hanen zich in hun eigen sop gaarkoken. Dat wordt smullen!

  86. Rubio 1 november 2008 om 16:37

    Aad; Laat die soep nog maar ff.. Er staat een chick aan de koperen ‘M.S. Bremen 1911’ te trekken…tot straks….! Uurtje ofzo..

  87. Aad Verbaast 1 november 2008 om 16:40

    @Rubio: de kippensoep wordt zelden zo heet gegeten als die wordt opgediend. Komt vast allemaal goed.Reactie is geredigeerd

  88. jan bouma 1 november 2008 om 16:43

    @Aad 16:17
    Het verhaal tussen man en vrouw is ingewikkelder dan op het eerste gezicht blijkt. Toen ik jouw conclusie voorlegde aan de "Opzij-redactie" – destijds nog onder regie van Ciska Dresselhuys – en al vechtend voor de gelijkberechtiging tussen man en vrouw, en zij daartoe graag m’n boek wenste te ontvangen.., heeft men zich later – blijkbaar – toch gerealiseerd dat het "nadeel van de vrouw" tevens werd omgezet in HUN voordeel!
    Zo zou immers, indien het nadeel van de vrouw zou worden opgeheven, dan was er… tegelijkertijd ook geen grond en redengeving meer voor hun blad! Think! Think!
    Idem zouden de politieke partijen zich kunnen opheffen bij een totale consensus tussen de partijen. Idem er ook geen oorlogen meer gevoerd zouden worden. Kortom: de mensheid heeft zichzelf veroordeeld tot het instandhouden van de verschillen waaraan tegelijkertijd WEER de continuïteit wordt ontleend.
    "Men" (man en vrouw dus) heeft dus belang bij handhaving van de verschillen al blijken die – zogenaamd – ten nadele van de seksen.Reactie is geredigeerd

  89. Aad Verbaast 1 november 2008 om 16:50

    @Jan: ik kan het wel eens zijn met je analyse, maar niet je conclusie.
    Je conclusie lijkt gebaseerd te zijn op hanengedrag van onbetrouwbare partijen (hoe heet die stijlvom ook alweer: vb. groen gras?).
    Je hebt je daar toch niet bij neergelegd?

  90. nelus 1 november 2008 om 17:01

    @allen: sprak gisteren met iemand die schoonmaker in de industrie is. O.a. in de kippenfabriek in Leek. Je wilt niet weten wat daar allemaal gebeurt. Tijdens het schoonmaken lopen er zelfs nog levende kippen rond. En de rest zal ik je onthouden. Te erg om waar te zijn. Dus ik wil jullie graag nadrukkelijk uitnodigen dat als je dan toch zo nodig kippenvlees moet eten: koop het in vredesnaam bij de groene slager. @Aad: ik veronderstel dat jouw kippensoep ook is getrokken van een eko-kip ?

  91. eva 1 november 2008 om 17:03

    Nee, deze hanendag legt mij weer geen windeieren, zei de kip zonder kop!!!
    Stof om over na te denken!
    gr eva

  92. Zwollywood 1 november 2008 om 17:03

    Snel een aanbeveling want ik kom net van een cursus Vrij Ondernemerschap. Later kom ik alles lezen en eaarderen. Er zal een verzamelinfoblog door mij worden gemaakt.
    Hartstikke leuk deze bijdrage Groet.Reactie is geredigeerd

  93. Ramirezi 1 november 2008 om 17:14

    Leuk, ik zie z’n snaveltje…

  94. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:15

    @Nelus: wat een onsmakelijk verhaal. Maar ik kan me e alles bij voorstellen. Misschien een verplichte nascholing voor alle Nederlanders: excusrie naar dat soort industrieën. Dan zou een groot gedeelte nooit meer vlees eten. Heeft voor onze aardbol grote voordelen!
    "EKO-kip": je weet toch dat ik helemaal op de bio-eko toer ben? Tot aan weerstationnen toe!!

  95. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:16

    @Eva, jij hebt me ook zeker geïnspireerd: ik ga zeker een keer naar jouw kerkje kijken. Ik vond dat zo bijzonder!

  96. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:19

    @Zwollywood: "vrij ondernemerschap"? Bestaat dat? Jeetje, stel ik alweer een vraag…
    Jij nog heel erg bedankt voor het aanzwengelen van deze dag. Ik heb genoten. Geweldig hoevelen er enhousiast aan mee hebben gedaan.Reactie is geredigeerd

  97. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:20

    @Ramirezi: wel een beetje kort geknipt dat snaveltje.. maar ik heb geen breedbeeld 🙂

  98. jan bouma 1 november 2008 om 17:23

    @Aad 16:50
    Je verwart hier enerzijds jouw gewenste conclusie (die ik ook wel zal willen delen als uitkomst) met anderzijds toch mijn droge constatering en conclusie: "Hoe het ervoor staat OP DIT MOMENT, en in de praktijk!"
    Kijk! Men snapt nog geen f*ck van dat boek van me. Waaronder dat citaat wat ik hierboven opvoerde. (CIA)
    Ondertussen gedragen zich alle partijen (man en vrouw) zich als de ‘Mutter Courages’ van Bertold Brecht die analyseerde dat "men" belang heeft bij de oorlog ofwel de verschillen. De strijd blijkt profijtelijk.
    Mutter Courage offerde zelfs haar zonen op aan de oorlog omdat zij eraan kon verdienen! De grap is evenwel hier dat ik de domme mensheid wel doorzie – qua motivaties – maar ze tegelijkertijd wat alternatieven heb geboden waardoor ze haar basale driften nog steeds kan botvieren. De "mensheid" blijkt taalkundig vrouwelijk.
    De competitie tussen de seksen, de volken en de individuen zal daardoor wel blijven – hetgeen een groot goed is – MAAR… de allerstomste "grove evidenties" heb ik daarbij wel geëlimineerd die een obstakel vormen voor de toekomst.
    Nu even afwachten of "men" dit begrijpt. Of niet.

  99. wj-tje 1 november 2008 om 17:34

    ik wil helemaal geen kippensoep meer. dat gelveugelte komt me de neus uit. alle soorten soep trouwens.
    en hanendag, gay pride dag, vrouwendag, dierendag, etc., etc.
    ik wil gewoonweg IKKE dag.Reactie is geredigeerd

  100. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:35

    @WJ-tje: ik leef met je mee.Heb met je te doen. Ik steun je oproep. We gaan er voor! Hoe gaan we het aanpakken?Reactie is geredigeerd

  101. nelus 1 november 2008 om 17:35

    @allen: 1 0 0 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  102. Ivy 1 november 2008 om 17:37

    Veel vragen voor een regenachtige zaterdagmiddag! Overigens worden wij ’s morgens wakker van de kippen die roepen dat ze een ei hebben gelegd zonder dat daar enige grond van waarheid onder ligt. En presteert onze haan slechts een schor gekraai zonder enig verrijkend volume. Dus.

  103. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:37

    @Nelus; het spijt me, je loopt achter de feiten aan. Aan de andere kant, mijn wens zou zijn dat meer mensen dat moesten doen. Velen lopen achter fictie aan immers. Eens?Reactie is geredigeerd

  104. nelus 1 november 2008 om 17:39

    @Aad: mis, jij was 100. Net te laat voor mij dus.
    @wjvdw: jij heb toch elke dag IKKE-dag ?
    @nozemientje: hoe is het met jou ? Wat was dat nou met die haas ? Krijg je niet genoeg te eten van de baas ? He, dat rijmt.
    Blaf maar even als je me nodig hebt.

  105. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:41

    @Ivy: kun je de bewoners van die ren bij jullie niet eens vragen of zij die antwoorden hebben (ik ken je mooie plaatjes van die gemeenschap in jullie tuin). Misschien kunnen ze dat ei wel leggen. Of moet er een leg-cursus gegeven worden.
    Ik meld me aan als The Chicken Whisperer.

  106. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:43

    @Nelus: ik hou wel van ronde getallen. Hanen laten zich niet de kaas van het brood eten 🙂
    Vooruit nog een voor Cathy’s verzameling:
    Als de haan kraait en de hen zwaait, is er onrust gezaaid.
    Dat is de derde al vandaag.Reactie is geredigeerd

  107. nelus 1 november 2008 om 17:43

    @aad: doordenkertje: als ik achter de feiten aanloop dan zou jou dat niet moeten spijten.
    Tenminste als je let op de volgende zin.
    En dan ben ik het er helemaal mee eens Verbaast.
    2 x 7

  108. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:45

    @Nelus: het spijt me ook geenszins! Ik probeer hetzelfde te doen als jij: achter de feiten aanlopen. Er wordt immers al veel te veel ‘verondersteld’.
    Vanavond vis op het menu. Logisch toch?

  109. nelus 1 november 2008 om 17:48

    @aad:mmmmmmmmmmm. Hier staat chili con carne op het menu. Ook mmmmmmmmmmmmmmm
    Oh wat is eten toch lekker. Vooral als je het zelf niet hoeft te maken maar lekker aan kunt schuiven.
    Eet smakelijk Aad. Maar eerst nog een borreltje I suppose ?

  110. Aad Verbaast 1 november 2008 om 17:50

    @Nelus, chili.. Marie kan dat ook zo lekker klaarmaken. En hoe raad je het. Borreltje naast me, plus een lekker stukje oude brokkelkaas met zoutkristallen, vanmiddag op de markt gekocht. De kaasboer begint al te snijden als hij me ziet aankomen!
    Jij aan een rood wijntje mag ik aannemen.. Mouton Rothschildt 1925?Reactie is geredigeerd

  111. nelus 1 november 2008 om 17:57

    @meneer Aad Verbaast, u verbaast me met uw kennis over mij. Inderdaad, een lekker rood wijntje zo aan het eind van de middag voor het eten. Dan zijn ze op het lekkerst.
    Een Chili-wijntje. Heerlijk. Daar zou ik nog wel eens naar toe willen: Chili. Moet ik onthouden.
    7 + 1

  112. Aad Verbaast 1 november 2008 om 18:00

    @Nelus: maken prima wijn daar, en qua geld niet duur! :-0
    Maar daar hoef je niet voor naar Chili. De eerste de beste Lidl heeft de beste.
    Hamsteren!Reactie is geredigeerd

  113. Ivy 1 november 2008 om 18:09

    Chicken whisperer! Welkom. Ik bedoelde trouwens ver-reikend natuurlijk…

  114. A C T U A L I T Y- 1 2 1 0 0 -STE!! 1 november 2008 om 18:10

    Zo te lézen zit
    er in Het Onderwerp
    nog steeds Muziek…
    Jules Des Corte zong
    het al ………….
    : "Het Kèn zei de Hèn"

  115. wj-tje 1 november 2008 om 18:15

    @aad ben subiet begonnen octrooi aan te vragen op "IKKE". Zit goud geld in.
    Iedereen MOET wel mee doen. Anders buitenspel, hoe je het ook draait of keert.
    Reeds een tijdje geleden, na je blogbijdrage over al die dagen.
    Er is al een BP concept, voor de zekerheid subiet alvast gedeponeerd.
    Deel daarvan is de "IKKE dag". In het Engels "MaY DAY".
    Nou verder rustig aan. Dat eerst maar eens over de barricaden en Mc KFC op 4 november heentillen.
    Meer wil IKKE er voorlopig niet van braden.Reactie is geredigeerd

  116. Aad Verbaast 1 november 2008 om 18:15

    @Ivy: even whisperen en je kan zomaar een ‘ketel’ nodig hebben om de hele buurt van
    omelet te voorzien!
    Of spiegeleieren. ‘Sunny side up’, heet dat in het Amerikaans. Soms komt er daar nog wel eens wijs woord uit bij die Yankees.

  117. Aad Verbaast 1 november 2008 om 18:20

    @Actuality: je weet als geen ander, dat de ene associatie boven op de ander gestapeld kan worden!
    Oude Fries gezegde (de vierde al vandaag):
    ‘Aan hen’ is enigste wat ze ken. ‘Aan haan’ geen kunst aan.

  118. Aad Verbaast 1 november 2008 om 18:24

    @WJ-tje: aan ‘ikke’ hebben velen al fortuin gemaakt. Ik moet je toch teleurstellen: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar voor jouw wil ik wel een uitzondering maken. Ik gun toch ieders succes?

  119. Kokopelli 1 november 2008 om 18:41

    @Aad: Het gaat je weer lukken hè ;-)))))
    Groet,
    Kokopelli

  120. Aad Verbaast 1 november 2008 om 18:48

    @Koko: als jij nog even aanbeveeld zeker!
    Ik vermaak me weer kostelijk! Dankzij jou/jullie/iedereen, en het houdt me van de ‘straat’. Niet verkeerd!
    Maar heb jij antwoord op die vragen?

  121. jan bouma 1 november 2008 om 18:53

    @Aad… en ondertussen .."kraait er geen haan naar!" Die uitdrukking gebruik ik wel eens… als ik weer wat aan de orde heb gesteld maar er verder niks over hoor.!
    Ik geloof dat jij de uitdrukking ook vergeten bent. Hoe is dat nou mogelijk?! (Maar ik kan me vergissen). Maar ook dan: "kraait er geen haan naar!"
    Zie morgen wel verder. Succes met je blog alwaar behalve de hanen ook de hennen zich laten horen.
    Je hebt nog wat uit te leggen.:))

  122. Aad Verbaast 1 november 2008 om 18:58

    @Jan: uiteraard heb ik nog heel wat uit leggen aan de niet en wel goede verstaander. Jij toch ook?
    Ondertussen ram ik me een RSI waar menig kip gedwongen wodt tot anuskramp als slaaf van anderen. Opstand tegen alle onrecht!
    Nee dan die ene kip die tegen de andere zegt: mijn ei brengt meer op dan de jouwe. Die andere: ik ga toch geen aambeien riskeren voor een paar centen meer!
    Kijk dat zijn de echte vrijdenkers!Reactie is geredigeerd

  123. Kokopelli 1 november 2008 om 19:18

    @Aad: Ik zou je graag aanbevolen hebben maar Ivy en ik werken allebei vanuit hetzelfde IP nummer. Dus die twee van haar zie ook maar als die van mij 😉

  124. Erna 1 november 2008 om 19:20

    hemeltje lief dat zijn nogal wat vragen! Dat wordt een hanenweek als je niet uitkijkt 🙂

  125. Aad Verbaast 1 november 2008 om 19:34

    @Koko: het was maar een geintje. Leuk dat jullie alletwee een blog hebben geschreven en alltwee hier aan gekomen zijn!

  126. Aad Verbaast 1 november 2008 om 19:36

    @erna: Misschien dat de ‘hanen’ de antwoorden liever niet geven, zelfs niet kunnen geven. Het zou hun positie wellicht ondergraven. Ik reken meer op de hennen! Zou het ooit gebeuren?

  127. Rubio 1 november 2008 om 20:24

    Aad; Lieve ‘chick’ is weer vertrokken. Deze buuf heeft 5 weken min of meer ‘backpacked’ door Iran getrokken en 3 uur verhaald over de hanen-hennencultuur’. Kortom, ze was blij weer in ons kikk herstel kippenlandje te zijn.

  128. Aad Verbaast 1 november 2008 om 20:36

    @Rubio: jij hebt interessante buufs zeg! Stoer!
    Een hen van de stevige soort zeg maar! Is toch een hen?

  129. Rubio 1 november 2008 om 20:55

    Aad; Idd, deze ervaren stoere buuf van tegen de 60 heeft inmiddels de halve wereld gezien maar deze reis is haar van ‘alles’ het zwaarst gevallen heb ik begrepen. ‘Stond er maar een soort Ayaan op daar dan was het gauw gebeurd met de hanencultuur’ was haar wens….

  130. cor 1 november 2008 om 21:07

    waarom, waarom…..altijd vragen want de verwondering brengt de mens verder

  131. Aad Verbaast 1 november 2008 om 21:09

    @Rubio: ongelooflijk. Een heel bijzonder mens lijkt me!

  132. Aad Verbaast 1 november 2008 om 21:10

    @Cor: jij snapt het!

  133. Martijn 1 november 2008 om 21:28

    Misschien staat hij op de kerk omdat er anders helemaal geen kip meer naar de kerk komt.

  134. Rubio 1 november 2008 om 21:47

    Martijn; Daar zit veel in….Trekt veel ‘zwempermanentjes’ en versleten bloemetjesjurken.

  135. Ina Dijstelberge 1 november 2008 om 22:05

    Wil je echt dat ik op al die vragen een antwoord geef?
    Volgens Andreas Kinnegin ligt het aan het libido en kunnen hanen er niets aan doen.

  136. Aad Verbaast 1 november 2008 om 22:11

    @Martijn: zouden de kerkgangers zich door die haan laten leiden die met alle winden meewaait?
    Dan heeft die misschien wel een verschil van mening met de vooganger in de kerk denk ik zo. :-0Reactie is geredigeerd

  137. Aad Verbaast 1 november 2008 om 22:13

    @Rubio: met goud bekleed kan de haan neer kijken op het volk..

  138. Aad Verbaast 1 november 2008 om 22:16

    @Ina: Ik weet dat jij je hebt verdiept in de uitgebreide biefwisseling waar Kinnegin de helft van uitmaakte. Met respect overigens. Ik ben al heel gauw afgehaakt.
    Ik ben trouwens veel meer geïnteresseerd in jouw antwoord op deze vragen. Ik denk dat je daar ook wel een veel korter, krachtiger en duidelijker antwood op kan geven! Dus?

  139. amelie.pardouze 1 november 2008 om 22:20

    Dit zijn hele mooie mijmeringen, Aad, ik zou bijna willen dat het elke dag hanendag zou zijn! En dan die kop zonder kip…daar is over gemijmerd!
    Dat doet me ineens denken aan het paardenhoofd tussen de lakens bij The Godfather I, als dat een hanenkop geweest was, had het veel meer indruk gemaakt…

  140. Aad Verbaast 1 november 2008 om 22:32

    @Amelie: Dank.
    Jij kan ook bijzonder fraai, frank en vrij associëren zie ik in je laatste zin (en je blogs overigens). Leuke hobby toch?

  141. An van den burg 1 november 2008 om 22:35

    Ina, bewijs jij dan eens, voor wat betreft het libido van Kinneging (context) Het tegenovergestelde.
    An.

  142. Aad Verbaast 1 november 2008 om 22:42

    @An: dank voor je reactie An. Nog iets op te merken over de blog zelf, aanbeveling of juist niet, of beperk je je liever tot het in discussie gaan met iemand in de reactieruimte.
    Gewoon een open vraag hoor.. Bedoel ik verder niets mee. Gewoon interesse.
    Leuk in ieder geval dat je meeleest.
    Mag ik aannemen dat je ‘dan’ op de andere reagerenden geen commentaar hebt? Of concludeer ik dan veel te snel?Reactie is geredigeerd

  143. Ina Dijstelberge 1 november 2008 om 22:46

    @ An : Kinnegin heeft helemaal gelijk. Mannen kunnen niets anders dan hun pik achterna lopen, behalve als een vrouw ze weet te temmen.

  144. Ina Dijstelberge 1 november 2008 om 22:47

    @ Aad : Mag dat ook later?

  145. Aad Verbaast 1 november 2008 om 22:50

    @Ina: natuurlijk mag dat later!
    Ik heb ergens wel een idee over je antwoorden overigens.. Ik lees je al wat langer 🙂
    Mag ik dan de polemiek tussen jou en An vooralsnog aan jullie overlaten?Reactie is geredigeerd

  146. Thera 1 november 2008 om 23:03

    En waarom zijn hanen niet welkom in woonwijken? 😉

  147. jan bouma 1 november 2008 om 23:10

    "..En ik ben dan scheidsrechter!" Zei het haantje parmantig en kukelde toen voorover van zijn voetstuk. Alweer een onverklaarbare term: voorover of vanaf kukelen, net zoals je dus hebt "er kraait geen haan naar" kan de haan ook ergens vanaf donderen of kukelen, maar hij kan ook echt kukelen. De termen worden op tegengestelde wijzen gebruikt. Toch een relativering van het haantjesgedrag.-0.

  148. Aad Verbaast 1 november 2008 om 23:17

    @Thera: jeetje, nog meer vragen..
    Nu een antwoord? Of ga jij, en ik daar net als Ina nog over nadenken tijdens het wandelen.Reactie is geredigeerd

  149. Aad Verbaast 1 november 2008 om 23:19

    @Jan: toch eigenlijk best wel een zware verantwoordelijke taak, met nogal wat risico’s als ik je goed begrijp. Je bent mild vandaag :-0Reactie is geredigeerd

  150. Klaverblad 2 november 2008 om 00:00

    Als het gaat om het genereren van reacties ben je toch wel het haantje!

  151. Aad Verbaast 2 november 2008 om 00:05

    @Klaverblad: ik ga en blijf graag met alle hanen en hennen in gesprek. Dat boeit en inspireert me! Voor mij een van de grootste toegevoegde waarde van het bloggen. Wat is dat voor jou?Reactie is geredigeerd

  152. Rubio 2 november 2008 om 00:13

    Aad; Hoe heette die haan uit Dommeldam van Marten Toonder ook alweer, al kijkend door een lorgnet? Parbleu, Amice!! Het was smullen in m’n jeugdjaren.

  153. Aad Verbaast 2 november 2008 om 00:31

    @Rubio: markies de Canteclaer van Barneveldt, als ik zo vrij mag zijn.
    Die haan heeft zij sporen in Rommeldam en Barneveld wel achtergelaten. Het sterft er nog van de kippen.. Allemaal Barnevelders.
    Daar is de beoemdste Fokstier aller tijden (Sunny Boy) met meer dan een miljoen nakomelingen niets bij. Hij kreeg een standbeeld in Den Bosch.
    Goeie: over hanengedrag gesproken :-))

  154. Rubio 2 november 2008 om 01:11

    Aad; Bedankt voor de opfrisser, ook R-ommeldam.
    Tja, markiezen..Maarten was destijds kennelijk òòk al geinspireerd door dergelijke ‘adel’.

  155. ceesincambodja 2 november 2008 om 03:11

    Hé verdorie. Wat moet ik mijn grijze cellen geweld aandoen om op de vroege zondagmorgen over 154 reacties heen te gaan?
    Goedemorgen Aad. Tik een eitje.

  156. Aad Verbaast 2 november 2008 om 08:57

    @Cees: tja, we hebben hier zitten worstelen om en antwoord te vinden op die vragen. En we zijn er nog niet uit. We hadden eigenlijk wel onze hoop op jouw gijze cellen gevestigd!
    Je bent er nu, dus krijg jij een spiegeleitje van me, en kan jij in de tussentijd de antwoorden verzinnen. Lijkt me een mooie zondag te worden.

  157. Aad Verbaast 2 november 2008 om 09:00

    @Rubio: Maarten, markies? Ik zie even de combinatie niet? Welke Maarten?

  158. nelus 2 november 2008 om 10:54

    @allen: een halve hen. Ik ken iemand die tijdens zijn studieperiode in een achterstandswijk heeft gewoond. Daar woonde ook Daan, manusje van alles en uitsmijter in verschillende uitgaansgelegenheden. Een hele lieve man. Maar wars van alle afspraken. Daan had een hond, een bouvier. Afgekeurd als politiehond, maar ook zo waaks.Als Daan en de student ’s avonds een half hennetje haalden bij de cafetaria, dan kocht Daan er ook eentje voor Zita, want zo heette de hond. Daan had ook een poes: Anna. Zita en Anna waren veel samen buiten. En als het begon te regenen dan schuilde Anna onder Zita en……Zita hield de pas in zodat Anna het bij kon benen.
    Zita ging ook mee naar de bioscop. Daan kocht een kaartje voor haar en Zita op de stoel. Bij Jaws. Maar dat ging helemaal verkeerd. Want Zita begon te reageren op de filmbeelden. Nou en deze herinnering allemaal naar aanleiding van hanen en hennen.Reactie is geredigeerd

  159. Aad Verbaast 2 november 2008 om 10:58

    @Nelus: een mooi verhaal zo op de vroege ochtend. Ik dacht overigens dat je honden geen kippenbouten mag geven, vanwege de splinterende botten. Of is dat een broodje aap verhaal?

  160. nelus 2 november 2008 om 11:02

    @10.58 geen idee Aad. Ik kan me er trouwens wel iets bij voorstellen. Maar Daan zou zich er niks van aangetrokken hebben.
    Die reed zonder rijbewijs en verzekeringen bijvoorbeeld.

  161. Aad Verbaast 2 november 2008 om 11:13

    @Nelus: ik dacht meer aan Zita :-))

  162. nelus 2 november 2008 om 11:18

    @aad:hahahahahahahahah.

  163. Aad Verbaast 2 november 2008 om 11:42

    @Nelus.. 🙂
    Een poes, die eet toch het liefst vis?
    Of heb je daar ook echte vleeseters bij?
    Of vegenisten?

  164. nelus 2 november 2008 om 11:54

    @aad: wat is het hier rustig op het blog he ? Zouden ze allemaal bij Jan in de kerk zitten en naar zijn donderpreek luisteren ?
    Dat waren nog eens tijden: de donderpreken van Jan.
    Vis. Poes. Vlees. vegetarier. Het is maar net waar je een poes aan laat wennen. Ze kunnen heel goed en gezond op volwaardige brokken leven. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. 5 kg. Prins brokken € 23,95.
    Van nature zijn het volgens mij vleeseters. Vogeltjes, muizen, e.d.
    En dan nog even 11.18: Zita zal toch echt die halve hen van Daan moeten krijgen. Vandaar"Daan trekt zich daar niks van aan" Prachtig hoe zoiets werkt, communicatie.

  165. wj-tje 2 november 2008 om 12:01

    Nou bij gebrek aan een preek van Jan na Allerheiligendag ga ik maar weer eens een blogje om.
    Nozemientje is loops. Dus lust de haantjes rauw. Botten of geen botten. En als ik niet oppas, sta ik er voor aap bij. En ik wil niet pa spelen en een stuk of 6 puppen bijvoeren met Vitamine-GVD geprakte kippelevertjes.
    Dan gaat m’n kerst en O&N naar de knoppen.Reactie is geredigeerd

  166. Aad Verbaast 2 november 2008 om 12:35

    @Nelus: er zijn inderdaad maar een paar mogelijkheden:
    1. iedereen bij Jan in de kerk.
    2. iedereen is nog ‘moe’ van de drukke hanendag van gisteren..
    Ergens zegt me dat 2 waarschijnlijker is dan 1..
    Jij zult het komende week druk krijgen: OBAMA week!! Vast een zeker een paar vrije daagjes opgenomen om de hele dag alle nieuwszenders te bekijken?

  167. Rubio 2 november 2008 om 12:36

    Aad; Goedemiddag, doe ook maar een uitsmijtertje met een sterk bakkie. Nog ff over die markies van Toonder; Cantheclear van Barneveldt leek me evenmin zo’n fris mannetje als die markies de Sade.

  168. Aad Verbaast 2 november 2008 om 12:38

    Wj-tje: da’s een goede: "blogje om".. Mag ik die nog eens keer gebruiken?
    "Loops": komt naast alle beslommeringen er terloops nog even bij. Het zit je niet mee!
    Tja, zitten we met zijn allen te wachten op die preek, is Jan in geen velden of wegen te bekennen. Waneer gaat hij kleur bekennen?

  169. Aad Verbaast 2 november 2008 om 12:58

    @Rubio: de apparatuur is aangezet voor je. Komt er aan.
    Nu begrijp ik de link met maarten. Die markies uit Barneveldt was een haan die niet voor de poes was, maar die andere was toch wel een hoofdstuk apart. En heeft meer sporen nagelaten.. die heeft de van Dale zelfs bereikt!

  170. nelus 2 november 2008 om 13:14

    @aad:12:35 ja ik krijg het heel erg druk. Ik ben woensdag vrij en ga dus dinsdagnacht ALLES volgen. Zien hoe mijn voorspelling uitkomt.
    Kijk ook nog even bij Stuurman aan wal als je wilt. Een mooi betoog over, ik krijg het bijna niet over mijn lippen, Palin. De vrouw die ooit aan een missverkiezing meedeed. En won. Vanuit de behoefte aan aandacht president wil worden, wat God verhoede.
    En ziehier: er rust een zegen op 2 x 7

  171. Aad Verbaast 2 november 2008 om 13:23

    @Nelus: dat wordt smullen dus de komende dagen.
    Palin.. ik krijg het haast niet uit mijn vingers neergetyped op dit toetsenbord.. Geeft ook aan wat een merkwaardig (eufemistisch) land Amerika is overigens.
    Ik ga zo even kijken bij SAW.
    P.S. gisteren ging de teller (vanaf 2/2008) ove de 80.000 hits heen.. vond ik toch wel een leuke mijlpaal.. grootste aantal: de dag dat mijn gesprek met VKbloggers er op ging (aan het eind van de middag: meer dan 1100 hits. Volgende dag weer boven de 1000 (zie bv Telmiep teller, rechts)
    Ja, ja, het is wel weer duidelijk waar met name de interesse van VKbloggers liggen: bij henzelf.. Net de echte wereld :-0

  172. jan bouma 2 november 2008 om 13:26

    @Allen; en met name diegenen die zich hierboven iets afvroegen.
    …Uw gemekker en gemor drong namelijk tot mij door…; dat u mij niet gehoord had met m’n reguliere preek op deze zondagochtend en die ochtend is alweer voorbij!
    Edoch…, beste gelovigen, denkt u zich eens in. Ik moet nu mijn preek houden.., niet alleen ter wille van dit blog van ‘Aad verbaast’…, God hebbe sowieso zijn ziel na zijn verscheiden over pas 50 jaar.., maar ik moet nu ook het woord richten tot de ONGELOVIGEN in mijn parochie en directe omgeving! Die ik dan toespreek via ED TOEPOELS – VECHTKRONKELS.NL.
    De webkrant waar u toch maar alles wat relevant is leest! Zo ook mijn aankondiging voor a.s. donderdagavond. Ik verwacht dan wel bezoekers "uit het land" (die zich al in grote getale hebben gemeld) want alhier ter plekke word ik – VOORLOPIG – nog gezien "als de profeet in eigen land, danwel eigen dorp, die niet hoeft te worden gehoord!"
    Lang verhaal kort nu, dames en heren op dit Volkskrantblog van ‘Aad verbaast: u bent van harte welkom op a.s. donderdagavond ten huize van VILLA MITHRAS: op adres Straatweg 178 te Maarssen voor een vervolg van dit verhaal.
    Dat vervolg houdt wel in dat ik alle menselijke waardigheden wil erkennen. Dus is Hugo van Neck er weer die de Kunsten zal dienen. Aanvang: ca. 20.00 uur met medebrenging van 20 euro p.p. bent u welkom.
    Wordt u een geregelde bezoeker zullen we dat bedragje eens gaan modereren. Voorlopig ben ik daar nog niet aan toe vanwege een miljoenenachterstand! Enfin, u ziet maar.
    U dient wel te reserveren via mijn emailadres: villamithras@planet.nl want het aantal plaatsen is… – gelijk in de hemel! – beperkt!
    In de hel is er namelijk altijd veel meer ruimte zoals u weet! Hahahaha… Maar daarin zult u na uw dood toch niet willen terechtkomen! Dus reserveert u nu razendsnel!
    @Aad… doe je best om dit verhaal – zonodig – nog even aan te vullen. Tenslotte beloof ik al de mensen hier op Aarde de hemel in plaats van de Hel.

  173. Aad Verbaast 2 november 2008 om 13:49

    @Jan: je bent te goed voor deze wereld!
    Je oproep zal ik dan ook scharen onder de categorie "goed doelen" en kan en zal als zodanig worden ondersteund.
    Je pamflet behoeft wel een kleine aanpassing:
    "..met medebrenging van 20 euro p.p. bent u welkom."
    Ik zou het woord medebrenging, toch maar vervangen door "overhandiging"
    Zie je? Dat bedoelde ik (ook) met: je bent te goed voor deze wereld :-))

  174. jan bouma 2 november 2008 om 14:03

    @Aad 13:49
    Je hebt gelijk, man! Maar ik verwacht dat soms mijn onvolkomenheden van m’n taalgebruik niet al te opzettelijk in mijn nadeel zullen worden uitgelegd. Ik tracht mij al zo juridisch mogelijk te uiten. Desondanks en alhoewel; ja, inderdaad: de ervaring ook mij leert dat het schoelje – indien er misbruik mogelijk is van het taalgebruik – dat men dan niet zal nalaten dat misbruik ook te plegen!
    Maar dan heb ik het ook wel over "het schoelje"; en wie zal zich daartoe willen rekenen? Niet mijn bezoekers van a.s. donderdagavond. Zo mag ik aannemen. Ik ga nu dit comment – en wat erboven staat – nu even plaatsen bij VECHTKRONKELS.NL. Om on-topic te blijven van dit blog wel te eindigen met de vraag: "wiens Victorie zal uiteindelijk zegevieren en kraaien?"

  175. Aad Verbaast 2 november 2008 om 14:16

    @Jan: ik hoor net dat de snel groeiende Vereniging van Huisvrouwen komende donderdag met drie volle bussen afreist naar je huis.
    Op de site staat: "Het enige wat u hoeft mee te nemen is 20 euro. Deze euro’s kunnen overigens in de portemonnee blijven. Het kan zijn dat u ze wel even moet laten zien. Maar dan krijgt u ook een bijzonder avondprogramma voorgeschoteld, inclusief vele schotels met hapjes en drankjes."
    De nationale vrekkenclub (zuinigheidmetstijl.nl) heeft er ook lucht van gekregen. Maar daar is de website nog niet aangepast. Gaat ongetwijfeld gebeuren. Zo’n kans laten ze toch niet schieten?
    (grapje.. laat maar rustig staan zo ik zeggen.. Je kan de weigeraars altijd een tour door de tuin aanbieden alwaar zij de krokodil zullen tegenkomen).

  176. jan bouma 2 november 2008 om 14:28

    @Aad 14:16
    Zo is het maar net! Maar die krokodil is nu in ruste in haar winterverblijf; ze is uit de vijver van Villa Mithras. Ik heb nu nog slechts haar twee jongen onder de vleugel liggen waarop Hugo van Neck speelt. Dit dient men ter plekke te aanschouwen in combinatie met de tekst uit het boek.
    ps
    Ben vanaf nu even m’n wereldtuin in om wat te oogsten. Tot later.

  177. Aad Verbaast 2 november 2008 om 14:30

    @Jan: zijn we het ook weer eens. Ik ga ook even snoeien. De groenbak moet aan de straat vanavond. Ja, ja, je wordt geleefd in deze wereld, als je al kunt overleven.

  178. the navigator of new york 2 november 2008 om 16:06

    @bouma. wat een prachtige preek! 20,- voor de collectebus op nog wel een donderdagavond is te weinig. Bij Paradiso, het Concertgebouw of Carre kom je daar niet binnen met zo’n flets blauw briefje met onmogelijk grafisch design. Ik zou de prijs voor het Walhalla verhogen. Je bent tegoed voor deze wereld.
    @aad. gebruik het blogje om gerust. ik gebruik jouw blog ook. Voor wat, leest wat.
    In voorbereiding op 11/4 tijdelijk kleine naamsverandering door gevoerd.
    prachtig boek.
    Over deze verkiezingen zullen ze in vele talen voorlopig niet uitgesproken raken.
    gekker kan je het nog wel maken, leuker niet.
    Hilarischer misschien?Reactie is geredigeerd

  179. Aad Verbaast 2 november 2008 om 16:14

    @WJ-tje: dankjewel. Die laatste zin is ook wel erg sterk! Ik zit met brede glimlach te lezen!
    Naam: die had ik al eens eerder gezien van je. Toepasselijk en actueel. Ik weet nog niet of ik een blog zal wijden aan die actualiteit. Ik zal er eens over mijmeren.
    Misschien een blog mijn gesprek met McCain als hij verloren heeft.. Moet ik wel genoeg internetlinks hebben met ‘merkwaardige’ uitspraken..
    Altijd aanbevolen trouwens: (@allen) interviews met rare uitspraken van BN-ers.. of zo.

  180. nelus 2 november 2008 om 16:35

    @allen: wie het een blog geleden nog over de kredietcrisis of een economische crisis had die had vanmiddag even naar Ikea moeten gaan. Niets van te merken. Geen parkeerplaats meer te krijgen. En je kon over de hoofden lopen. Verschrikkelijk. De stemming sloeg bij mij gelijk om. Het was dat ik echt even iets moest halen anders was ik rechtsomkeerd gegaan. Om vervolgens in de file te komen van de reeds vertrekkende kopers. In tegenovergestelde richting een file van komende kopers. Het gaat slecht in dit land.
    Trouwens, bij Ikea zijn de hennetjes wel heel erg de baas hoor Aad.Reactie is geredigeerd

  181. the navigator of new york 2 november 2008 om 16:38

    @aad nog wat aan toegevoegd. Was niet tevreden. De Toegevoegde Waarde zit overal en nergens altijd in het slotakkoord of einde van het verhaal.
    Ik hoop niet dat @nelus gelijk krijgt, want dan moet Mc Bid(d)en een tijdelijke assistent(e) zoeken. Dat ‘Nelus’ scenario is echter niet ondenkbeeldig.
    "One bullet does the job" is een gevleugelde uitspraak aan de overkant van de plas.Reactie is geredigeerd

  182. the navigator of new york 2 november 2008 om 16:48

    @nelus. wie gaat er nu in godsnaam op zondag naar Ikea? Dat is nog erger dan de kerk.
    trouwens, verkeer draait daar meestal linksom. Anders knal je tegen wat anders op.Reactie is geredigeerd

  183. nelus 2 november 2008 om 16:54

    @navigator: ik dus. Ja, ik kan er ook niks aan doen dat ik het door de week te druk heb met werken. Dan moet je soms wel wat op zondag, toch ? Erger dan de kerk: dat weet ik niet.Als ik een mooie katholieke kerk binnenloop en er zit toevallig een organist een mooi stuk te spelen, zoals me eens overkwam in Parijs in de Madeleine, nou dan word het je wel koud om het hart van ontroering. Dat overkwam tenminste mij.Reactie is geredigeerd

  184. the navigator of new york 2 november 2008 om 17:00

    @nelus Was kortgeleden nog in de Librijekerk in Zutphen, waar werd gezongen door een soprane en basbariton. A Capella. Goede acoustiek daar ook nog.
    Gelukkig geen galmende domineeReactie is geredigeerd

  185. Aad Verbaast 2 november 2008 om 17:02

    @Nelus: ik sluit me aan bij the navigator. Van navigeren weet die alles immers. Ook door de Ikea neem is dus maar aan. Of is het laveren. Tegen de stroom is het uiteraard onbegonnen werk.
    Het is toch zeker een soort van zelfkastijding om in het weekend daar naar toe te gaan.
    Beter met een boek, onder de lamp met een lekker rood wijntje een muziekje met orgelmuziek (begrijp ik).

  186. Aad Verbaast 2 november 2008 om 17:04

    @WJ-tje: je hoort dat teveel denk ik de laatste tijd. Of is het een voorbereiding op, van..
    Voer voor of door de liefhebbers van complottheorieën. Gaan ze gelijk krijgen?
    Maar echt te hopen dat het niet gebeurd, dan is de ramp echt compleet.Reactie is geredigeerd

  187. nelus 2 november 2008 om 17:11

    @navigator: Liefhebber van klassieke muziek ? "Gelukkig geen galmende dominee"Nee, daar moet ik ook niet meer aan denken.Terwijl ik toch absoluut geen trauma heb overgehouden aan mijn gereformeerde opvoeding, die overigens heel liberaal was, dat dan weer wel.@Aad: laatste zin helemaal waar. Ook dat kan ik geweldig vinden. Maar niet alleen orgelmuziek hoor. Mijn muziekvoorkeur is heel breed, van rock/country tot klassiek. Alhoewel de eerste het meest gedraaid wordt in huize Nelus. Maar van een mooie sanctus/kyrie of een mooie aria uit een opera kan ik ook de rillingen krijgen. En wat te denken van die requims ?Reactie is geredigeerd

  188. Aad Verbaast 2 november 2008 om 17:16

    @Nelus, al deze soorten (behalve de dominee, en country) galmen hier ook regematig door het huis, en nog wel meer (vult Marie me net aan, wat zou ze daar toch mee bedoelen?).
    Maar ik had, bij het uitreiken van beker voor de ballenprijs (al weer bijna een jaar) geleden al opgepikt dat je een groot muziekliefhebber bent!Reactie is geredigeerd

  189. the navigator of new york 2 november 2008 om 17:32

    @aad Ik schat het zo in:
    @ nelus is een beetje ge-irriteerd vanwege Ikea waar je met de stroom moet naar de kassa, inladen, uitladen, en de boel in elkaar flansen. Daar wordt je toch niet echt vrolijk van?
    Het enige wat ik hier van Ikea nog heb, is een tegoedbon, omdat ze de verkeerde spullen afleverden.
    hier draait ‘Muziek voor Vroege Vogels’.
    Zeer rustgevend.

  190. nelus 2 november 2008 om 17:37

    @navigator: ik ben helemaal verbaasd. Maak ik een geirriteerde indruk ? Dat gevoel heb ik nu niet meer. Ben heel benieuwd waaruit dat blijkt. Dan moet ik iets in de communicatie veranderen. Want ik ben het absoluut niet. En wat is "muziek voor vroege vogels "?Reactie is geredigeerd

  191. nelus 2 november 2008 om 17:38

    @Aad: ben je er al uit wat Marie nu precies bedoelde met "nog wel veel meer"?
    Is natuurlijk interessant om te weten.

  192. jan bouma 2 november 2008 om 17:48

    @WJ’tje 16:06…Thanks! Jij snapt wat een rechtvaardig mens toekomt!
    @Nelus: 17:11 en met nog wat daarvoor.
    @Allen met Aad incluis.
    Heb een verrassende mededeling voor jullie. Aanstaande donderdagavond zal vnrl. mijn publiek komen "uit het land", en niet uit de Vechtstreek omdat ik aldaar…, ja, natuurlijk, wordt beschouwd "als een Profeet die spreekt uit eigen dorp, stad en/of land!" En daarom bij voorbaat gewantrouwd wordt.
    Dat "probleem" speelt gelukkig elders niet zo sterk. HIER, in de Vechtstreek, maar ook elders in het land, van waaruit men het woord richt of iets presteert, ben en word je al dood verklaard en begraven voordat je iets hebt kunnen zeggen! De bekende kop boven het maaiveld moet er altijd af.
    Vandaar dat men elders – gelukkig ! – toch wat OBJECTIEVER kan oordelen over hetgeen ik en Hugo van Neck hebben te melden. Alhier redeneert men: "Ach, dat kennen wij wel! Laten we ze daarom maar opknopen; weg ermee!"
    Nu ben ik wars van de esoterische humbug waarmee veelal "idealistische zaken" onder de aandacht worden gebracht… maar de combinatie muziek en literatuur acht ik dan wel essentiëel die daaraan tegemoet moet komen.
    En zal in ieder geval geen knieval waard zijn voor m’n criticasters, die sowieso niks anders te melden hebben dan hun afkraakplan, en dit niet snappen.
    Het wordt opnieuw een interessante ontmoeting a.s. donderdagavond. Of de bokken (danwel voor mijn part "de haantjes") zich zullen weten te scheiden van de rest is de vraag. Men hoort nader!Reactie is geredigeerd

  193. Aad Verbaast 2 november 2008 om 17:57

    @WJ-tje: ik zou niet een beetje geïrriteerd zijn, ik zou moord en brand schreeuwen! Maar Nelus is de rust zelve (blijkbaar)!Reactie is geredigeerd

  194. Aad Verbaast 2 november 2008 om 18:01

    @Jan: misschien kun je het zien als een soort try-out.. Villa Mithras zal vollopen en overstromen (dat gebeurd sowieso gezien de klimaatcrisis tezijnertijd).
    Ik zou snel als ik jou was maar een theatherbureau gaan inschakelen voor het seizoen 2009-2010 (je moet er op tijd bij zijn) en op toernee.
    "Villa Mithras komt naar u toe".. of zoiets..Reactie is geredigeerd

  195. jan bouma 2 november 2008 om 18:22

    Voor zo ver ik weet, Aad (18:01); is Jezus ook altijd in Palestina gebleven! Hij zei: "Komt u allen tot Mij!":))

  196. Aad Verbaast 2 november 2008 om 18:38

    @Jan: maar Mozes (veel oude dan die Jezus) zei die niet zoiets als: ik de berg niet naar mij komt, dan ga ik er wel naar toe!
    Nou, je weet wat dat voor gevolgen heeft gehad.. We hebben het er nog over!
    Ik zal je nog sterker vertellen (even gegoegelt):
    "Als de berg niet tot Mohammed wil komen, dan moet Mohammed naar den berg gaan."
    Ach, er wordt veel gekopieerd, toen ook al.
    Waar blijven de vrijdenkers :-))Reactie is geredigeerd

  197. jan bouma 2 november 2008 om 19:09

    Önmogelijk! Aad. Ik ben geen rondtrekkende troubadour die Villa Mithras op z’n rug kan meenemen. Ook Mohammed zal niet ondervonden hebben dat "de berg naar hem toekwam!" Bovendien vind ik dat nog al een aanmatigend ‘haantjesgedrag’ van Mohammed dat hij veronderstelde de natuurwetten ook nog te kunnen provoceren! En daar moet ik ook rekening meehouden. Verder is het zo dat in het Paradijs je de Slang en Eva had; ik heb krokodillen! Die verplaats je ook niet zomaar.
    Wat wel interessant is dat mijn bezoekers veelal zeer gelovige mensen zijn (serieus) maar die toch geen bezwaar zagen in mijn agnostische opstelling in het boek noch de soms grove provocaties erin met de nodige vloeken jegens "de gelovigen". Wel zeg ik er altijd bij dat het mij gaat om "de foute reli’s". En dat scheelt wat….
    Iets anders:
    Heb het niet gecontroleerd hierboven maar heb je ook "het verraad van Petrus" vermeld die eerst driemaal de haan moest horen? Of staat het er al? Nou dat lees ik morgen wel; of niet. Maar ik denk dat de kraaiende haan voorlopig nog niet uitgekraaid is. Doet die "Rooie Haan" van de VARA er ook nog toe, dames en heren gelovigen…?! Ook dat verneem ik morgen nog wel. Laten we "de Rooie Haan" er maar vast insteken! Schüsss…. JB

  198. kukeleku 2 november 2008 om 21:53

    @bouma
    ga me nu geen sprookjes vertellen of verkopen
    Jezus heeft dertig dagen in de woestijn gezeten en Mohammed trok ook door de woestijn
    En welke berg beklommen? Een ondergestoven pyramide, waarschijnlijk
    En die twee zijn allang bij GodAllahmachtig
    En kom me niet aan met heuvels, want dan heeft deze haan nog wat in voorraad.

  199. Beus 2 november 2008 om 21:57

    Het is me allemaal teveel.
    Ik haak maar af.

  200. Aad Verbaast 2 november 2008 om 22:02

    @Jan: wat maak je me nou? Beiden hadden wellicht gehoopt dat de berg naar hun toe kwam, maar hadden ook het realisme dat ze daar wel een te lang op zouden moeten wachten. Kijk en dan ga je gewoon naardie berg toe.
    Maar ik snap je wel: jij wil graag alles anders doen toch?
    Dus je gaat gewoon thuis hij de voordeur zitten wachten tot de gasten komen, in plaats van het lezingencircuit in te trekken.
    Ach, het was maar een tip: ik gun en wens je alle succes. Je onderneemt weer met goede moed actie!

  201. Aad Verbaast 2 november 2008 om 22:03

    @Beus: we komen pas net goed op gang! 🙂

  202. Aad Verbaast 2 november 2008 om 22:05

    @WJ-tje: Tja, die Jan kan het mooi vertellen!
    Geen berg voor hem te hoog, ziet er nooit als een berg tegenop. Kan bergen verzetten!
    Berg je!!

  203. toktok 2 november 2008 om 22:16

    @kukeleku: Jezus 30 dagen in de woestijn gezeten ? Ben je niet een beetje in de war ?>Hij heeft volgens mij overal gezeten maar niet in de woestijn. Zo krijgen we op de zondag toch nog les op de zondagschool. De hele boel wordt door elkaar gehaald. @Aad: Mozes zat in de woestijn en Mohammed kwam naar de berg.Reactie is geredigeerd

  204. Aad Verbaast 2 november 2008 om 22:30

    @Nelus: het wordt een bijbelvast test onderhand en een leestest ook nog.
    Waar zat Jesus in de tijd die we nu nog verbinden aan de vastentijd? In een sjiek hotel in Jeruzalem? Nee dus: in de woestijn.
    Goed is dat misverstand uit de wereld.
    Dan lezen: Ik schreef hierboven toch dat Mozes (in de woestijn) èn Mohammed beiden naar de berg gingen? Ander berg natuurlijk, maar toch..
    Dat misverstand ook weer opgelost.
    Nog sterker, net als dat jij vandaag naar Ikea ging voor meeubeltjes of een leuke lampenkap, ging Mozes toen ook shoppen op die berg (Zweden was nog een lange wandeling)
    En weet je: HIJ KWAM MET EEN TAFEL TERUG!!

  205. anoniem 2 november 2008 om 23:58

    @aad gan nu eerst eens Mattheus 1 lezen. ”Geslachtsregister’
    Dan Mattheus 3&4. waarin Jesaja roept ‘ de stem van een die roept in de woestijn. of zoiets. vervolgens ‘de verzoeking in de woestijn.
    En Mozes heeft 3 stenen tafels naar beneden gesleept waarop de tien geboden stonden. Exodus 32 + 33. Het gouden Kalf werd zelfs ge-offerd. Knap stom, of was het een kwestie van zakken vullen
    En dan hebben we het nog niet eens over wat Vader Abraham uitgespookt heeft.
    Hoezo bijbelvastheid.
    In mijn bijbel wordt doorverwezen naar de meest relevante onzin.
    Mozes nog aan toe……….Reactie is geredigeerd

  206. Aad Verbaast 3 november 2008 om 00:05

    @Anoniem: dat zeg ik! De woestijn dus..
    Drie tafels? Ik dacht twee.. of kreeg hij er nog gratis een bijzettafeltje bij? 🙂

  207. wj-t je 3 november 2008 om 00:17

    Het waren er drie;
    ‘en den heere zeide tot mozes:
    "houdt uw twee stenen tafelen gelijk de eerste"
    De eerste heeft hij verbrijzeld.

  208. Rubio 3 november 2008 om 02:27

    Allen, althans de laatste betweters..; Wat komt hier in godesnaam allemaal voorbij? Woestijnen, Zweedse tafels, ‘gewone tafelen’, bergen..Aad je bent intussen toch geen koffieshop begonnen? En dan nog een nieuwe dominee ook…! Nou ik hoor het morgen/vandaag allemaal wel..! Ik dacht dat we het hier over de vogelen des ‘velds’ hadden, immers kippen en hanen kunnen nog steeds niet vliegen net als wij…?Reactie is geredigeerd

  209. Aad Verbaast 3 november 2008 om 07:22

    WJ-tje: wat stond er op de eerste die hem er toe zette die te verbrijzelen? Je bent een echte kenner!

  210. Aad Verbaast 3 november 2008 om 07:24

    @Rubio: ach als he het over hanen hebt dan kun je zo maar op dit soort boeken uitkomen. Nogal wat hanengedrag wordt daar beschreven immers. We zijn nog steeds strak on-topic toch? Op de toren kunnen die hanen net veel kwaad meer doen.

  211. jan bouma 3 november 2008 om 11:47

    "..Het gaat toch om het totaaloverzicht!?"
    Zo kreunt de haan vanuit zijn hoge positie.
    Hij, en alleen hij, staat op de hoogste torens van dorp en stad. "Nog zo’n dommigheid" – zo kermt hij verder – "jullie menen dat ik met ALLE WINDEN meedraai! Nou dat is ook goed en niet slecht want ik richt dan mijn scherpe blik in de richting waar de wind waait. Ik kijk dus altijd in de juiste richting! En nog ‘ns wat…; hebben jullie mijn staart wel eens goed gezien? Die bolt niet op door de wind! Daarom hebben jullie ook geen kippetje bovenop de toren gezet maar mij! De kippetjes hebben immers een platte kont; tuurlijk vanwege die eieren die eruit moeten komen, maar daardoor "waait wel hun rokje alle kanten op! Dat is geen gezicht! Dus nu ophouden met het gezeur omtrent mijn juiste standplaats bovenop de hoogste torens voor het juiste overzicht! Daar komt nog bij dat de reli’s geloven – en ik sta ook op hun kerken ! – dat "de man" het absolute hoogtepunt is in het gezin en de maatschappij en HET gezag heeft. Dus ook "de gelovige" zal nimmer een kippetje bovenop een toren zetten! Kakelen jullie maar verder als kippen zonder kop! Ik sta hier en doe goed werk. Ik kijk waar de wind naar toe waait; en dat is voorlopig naar Villa Mithras; daar komt pas eenieder tesamen! :))

  212. Aad Verbaast 3 november 2008 om 11:58

    @Jan:
    3 november, kerkhanen conferentie in het zuiden des lands (daar zijn per slot van rekening de meeste kerhanen gehuisvest).
    Er is een intens debat gaande over de toekomst van de kerhaan. Men maakt zich zorgen over hun positie.
    Wij hebben altijd de wind tegen, zegt de een.
    Het wordt tijd om eens de wind mee te krijgen, zegt de ander.
    Waam mogen we alleen kijken, en nooit iets zeggen, doet een andere haan nog een duit in het kerkenzakje.
    Blaas niet zo hoog van de toren. Maar jij praat weer eens uit de hoogte. Het gaat er fel aan toe.
    De here Bouwman wil dat de winden alle naar hem gaan waaien. Dan worden we gedwongen daar naar te kijken! Kan dat zo maar?
    Dat kan zo maar, zei de wijze kerkuil. Ik heb daar wel een passende oplossing voor. Ik kan mijn blik 180 graden omdraaien, zonder mijn lijf om te draaien. Dat heeft immers niets om het lijf.
    Verdraaid, zeiden de hanen, daar kunnen we nog wat van leren!Reactie is geredigeerd

  213. jan bouma 3 november 2008 om 12:12

    @Aad
    Dan hadden we dus beter een "wijze Uil" bovenop de torens kunnen zetten; ik geloof dat de uil zijn kop bijna helemaal rond, dus zelfs bijna 360 graden kan draaien op zijn romp; bijna; niet helemaal… Maar je zult met me eens zijn, idem de lezers, dat er toch wat "eyeopeners" zitten in het "verweer" van de torenhaan. In feite kan men zijn relaas doortrekken naar vrijwel elk ander facet in onze maatschappij. "Achter wie loopt men aan? En wiens oordeel en scherpe blik worden als juist erkend en gewaardeerd?"
    Ben benieuwd of je hier nog meer comment op krijgt. Mogelijk nog van @Ina en @An, want ik heb me ook laten vertellen dat de Islamitische haan zich ook graag luidruchtig wil laten horen. Alleen noemt men daar zo’n haan, die dan de op de toren of minaret staat: een IMAM!
    (nou zijn de rapen gaar…)
    – nou; ik kijk later wel weer ‘ns):))

  214. Aad Verbaast 3 november 2008 om 12:48

    @Jan: Van de minaret hoort men veelal retteketet!
    Ach die Friezen. Die hebben zowaar Bonefatius vermoord!

  215. Aad Verbaast 3 november 2008 om 16:06

    @allen: het passende vervolg op "Als haan moet je er als de kippen bij zijn":http://www.volkskrantblog.nl/bericht/229057
    Hoe toepasselijk.. Het ene gaat naadloos over in het andere immers.

  216. Ingrid van den Bergh 4 november 2008 om 10:30

    Omdat hanen komen van Mars
    en hennen van Venus

  217. Aad Verbaast 4 november 2008 om 11:00

    @Ingrid: :-)))
    Je bent de enige die een allesomvattend antwoord hebt gegeven. Bijzonder.

  218. Ingrid van den Bergh 4 november 2008 om 11:02

    Je legde het helder op mijn bord.
    En tja… je weet waar ik vandaan kom;-))

  219. Aad Verbaast 4 november 2008 om 12:18

    @Ingrid: ik vermoed Venus 🙂

  220. Ingrid van den Bergh 4 november 2008 om 12:47

    Mannen (van Mars) vermoeden niet; die wéten;-)

  221. Aad Verbaast 4 november 2008 om 16:59

    @Ingrid, je hebt gelijk. Misschien liet ik even mijn vrouwelijk kant van me zien. Misschien zweef ik ‘tussen de planeten’ :-0

  222. Yes we can 5 november 2008 om 12:01

    Nu er geen zwevende kiezers meer zijn
    krijgen we de zwevende hanenik tok dus ik ben
    ofik kraai of ik ben
    That’s the question
    Overigens: er is niks mis met een vrouwelijke kant in mannenhart (dit wordt een nieuwe snack, reep, bar: Marsus)Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: