Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Speel jij die spelletjes nog?

Hele generaties zijn er mee opgevoed: de gezelschapsspelen. Wie kent ze niet. Gezelligheid kent geen tijd toch?

“Hele generaties zijn er mee opgevoed.” Ik ook. Maar hoe zijn we dan opgevoed? Uw razende reporter duikt even in de spelregels en opzet van de klassiekers. De lessen des levens die we allemaal als kind meekregen:

Monopoly
Het meest verkochte ‘gezelschapsspel’ ter wereld: meer dan 200 miljoen spellen. Miljarden spelers. Wie heeft het niet tot het bittere eind gespeeld?  
Waar de wet een monopoly strengstens verbied, is de winnaar degene die het monopoly verkrijgt. Met het slijm uit de mondhoeken wordt snelstens straten bezet en aangeschaft. Met dollartekens in de ogen wordt men al rap van grootgrondbezitter tot vastgoedmagnaat. Gasten worden door de huizen- en hotelbezitters tegen woekerprijzen uitgemolken. De Kalverstraat en de Coolsingel bieden de beste vooruitzichten. ‘Ons dorp’ bezitters zijn bij voorbaat de ‘loosers’..Met een zucht van verlichting ‘langs AF’. Dit rondje weer overleefd, in de hoop dat anderen wel veel geld verliezen door je te ‘vereren’ met een bezoek. Waar de kansrijken meer en meer geld verdienen zijn de laatste stuiptrekkingen van de kansarmen de nog schamele bezittingen te belenen bij de bank. Onder luid hoongelach van de rijke die vervolgens ‘best bereid’ is voor een fooi hele straten over te nemen uit het onafwendbare faillissement. De bank valt niet om. Die beheert slechts de kasstromen..

Ganzenborden
Het bord beeld de levensweg uit, die enkel bepaald wordt door het lot! Een echte klassieker. Zit je in de put, dan hoop je maar dat een ander ook in de put komt. Dan kan jij er uit, maar degene die hulp biedt blijft daar wel achter gelukkig. Gejuich als iemand anders de dood tegenkomt. Er is wél leven na de dood: opnieuw beginnen. Beurten overslaan is aan de orde van de dag. De winnaar is degene die de levensweg als eerste beëindigd en minder kleerscheuren heeft opgelopen ten koste van anderen. 
 
Mens erger je niet!
Vanuit een opvangcentrum voor nog-niet-deelnemers, kan alleen het lot (een zes!!) je tot kanshebber maken. Doel: de veilige thuishaven bereiken. Dit kan alleen als je er alles aan doet je medespeler breed lachend rücksichtslos en zonder mededogen weer naar het asielcentrum terug te verwijzen. Of op zodanige wijze vast te zetten dat deze geen kant meer op kunnen. Als ik maar thuiskom. En maar blijven roepen: mens erger je niet! Draag uw kruis gelaten!

Risk
Het speelveld is de wereld.. Met twee spelers wordt gewerkt aan de wereldhegemonie! Met meer spelers moet gewerkt worden aan een geheime opdracht. Al gauw wordt duidelijk dat een heuse wapenwedloop de enig passende strategie is. Om vervolgens als een stoomwals iedereen op je pad genadeloos te verpletteren door op een onverwacht moment door te stoten. Waterloo blijkt kinderspel geweest te zijn..

Zeeslag
Zinkende schepen na heftige bombardementen in blinde vernielzucht. Domineer over de wereldzeeën. Konvooi of niet: alles moet ten onder gaan. Alles om je heen tot zinken gebracht: de overwinnaar vaart er wel bij!

Stratego
Twee legers op een overvol slagveld. Rangorde bepaalt de winnaar in de persoon tot persoon gevechten. De bermbom was al uitgevonden. De vlag moet worden veroverd. Maakt niet hoeveel slachtoffers er vallen aan beide kanten.

Dammen en schaken
Spel der spellen voor de talenten van het intellect. Lok het leger van de tegenstander in een hinderlaag. In de hoop dat je medespeler zo stom is het niet gezien te hebben. Als je de overkant bereikt (dammen) verkrijg je een weapon of mass destruction.  Verpletter je tegenstander tot er niets meer overblijft. Schaken: met een leger van kanonnenvlees en een variëteit aan wapentuig, moet je proberen de koning van een ander land zodanig te gijzelen dat hij letterlijk geen kant meer op kan, om die vervolgens genadeloos neer te sabelen. Meest komt het niet zo ver. Met schaamte wordt de witte vlag aangeboden. De trotse winnaar lacht. Ik ben slimmer dan jij!
Slechts op zeer hoog niveau wordt nog wel eens remise aangeboden en geaccepteerd. Om daarna een nieuw robbertje vechten te starten. Er zal en moet een winnaar komen!

Moet ik nog verder doorgaan? Is het dan vreemd dat deze bizarre opvoeding zijn duidelijke remsporen nalaat in onze wereld?.En dat de ‘winnaars’ van toen, net zo denken als ‘de winnaars’ van nu? En de massa ook veroordeeld is tot gelaten hun kruizen te dragen?
 
Zijn de regels van het spel en hoe het gespeeld moet worden niet bizar? Of zelfs abject?
 
Hoezo “hebzucht komt voor de val.” Ik ben toch anders opgevoed? In goed gezelschap..

P.S.
Over de computerspelletjes van nu heb ik het nog niet gehad. Huidige en toekomstige  generaties worden er mee opgevoed. De creativiteit van de leveranciers wordt aangewend om nog levensechter de bloedspatten op het scherm te toveren. En met hyperbolisch geweld alles in je gezichtsveld te verwoesten.
Enkele titels in de top-10: “Command & Conquer”, “Brothers in Arms”, “Call of duty: World of War” “Hell’s Highway”, “Age of Reckoning”    Inspirerende titels?!?!
Oh ja: “cheating”. Zonder de boel op te lichten haal je nooit de eindstreep. Cheat-sites zijn net zo populair als de spelletjes zelf. Anders wordt je immers nooit ‘goed’..

Lessen des levens..

Zevende aflevering van een serie over hebzucht.
Vorige afleveringen:
1.
Mijn gesprek met Neelie Smit Kroes..
2. Druk, druk, druk… Vooral met die drukte..
3. Paaseiland, metafoor voor onze planeet.
4. Barstende bubbels vóór 1900.
5. Barstende bubbels en buitelende beurzen, na 1900.
6.
Wat eten we vandaag?

108 Reacties op “Speel jij die spelletjes nog?

  1. peter louter 21 oktober 2008 om 16:55

    ‘Mens erger je niet’ is weer helemaal terug sinds wij kleinkinderen hebben. Beslist een spel met educatieve waarde.

  2. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 17:19

    @Peter: welke nog meer dan die ik hierboven beschreven heb? En welke educatieve waarde (je laat nog in het midden of het goede of slechte zijn) geef jij ze mee met dat spel?:-0Reactie is geredigeerd

  3. wj-tje 21 oktober 2008 om 19:03

    @aad
    juweeltje!!! ik ga sjoelbakken in deze barre tijden.
    nog wat. er staat hier een harley in de achtertuin. de eigenaresse ligt in het bubbelbad, ik bestelservice inroepen om de rest van de avond uitbehandeld te krijgen.
    en de Gulden Draak ligt weer in de Zaan.

  4. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 19:13

    @Wj-tje: dank ik moest eigenlijk zelf ook wel lachen om de idioterie van iets wat je als gezellig en knus kunt ervaren. Het gaf mij te denken toen ik er eigenlijk eens over ging nadenken.. Ook gezien de huidige crisis
    Ach, er zjn nog veel spellen te spelen!
    "Weer in de Zaan"?
    Past er een sjoelbak in?

  5. eva 21 oktober 2008 om 20:48

    Oh jaaaaahh…..
    die goeie ouwe tijd!
    Speel nu alleen spelletjes met mijn 93-jarige schoonvader, helaas dementerend!
    gr eva

  6. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 20:50

    @Eva: ik kijk er ook met goede gevoelens op terug. Geen gemengde gevoelens nu?

  7. Rubio 21 oktober 2008 om 22:06

    ‘Mens erger je niet’ idd een spel met educatieve waarde, echter ‘Monopoly’ heeft dat destijds voor ons vijftigers, zestigers voor een groot deel weer opgeheven…Zie de actualiteit; succes, macht, hebzucht is destijds immers speelsgewijs bij ons ontwikkeld door dat spelletje? Echter alles beter dan de huidige geweldadige computerspelletjes die onze (klein)kinderen spelen. Krab me wel eens achter de oren als ik bij Bart Smit of ‘Toys’r us’ een speeltje voor een kind koop, immers wat is verantwoord en wijs, kortom hoe zal het uiteindelijk uitpakken?

  8. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 22:13

    @Rubio. Wat is die educatieve waarde dan van mens erger je niet?
    Monopoly is uiteraard een uitwas van alls wat fout is in deze wereld. Maar wel meer dan 1miljard spelers die er mee opgevoed zijn. Dat is zo’n beetje de hele westerse wereld.. Ik was stomverbaasd.
    Tja die computerspellen.. Ik durf niet eens te kijken. Ik begin spontaan te kokhalzen.
    Er zijn natuurlijk ook wel andere spelletjes.. En goede uitzonderingen..
    "Uitpakken": ik houdt mijn hart vast..Reactie is geredigeerd

  9. Rubio 21 oktober 2008 om 22:53

    Nou ja, educatief..idd wellicht wat overdreven maar de naam van het spelletje snapt een kind ook nog wel. Relativeren opnieuw beginnen en we zien verder wel hoe het uitpakt. Nuttige ‘bagage’ voor een kind in z’n nog prille leventje, denk dat Peter Louter dat ook bedoelde

  10. Thera 21 oktober 2008 om 22:53

    Vol schaamte beken ik, ja, wij spelen ze allemaal. En Doolhof en Rummikub en Scrabble, maar ook heel graag het kaartspelletje Pesten.

  11. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 23:04

    @Rubio: ik denk dat het advies ‘mens erger je niet’ of leren omgaan met teleurstellingen inderdaad wel een gote educatieve waarde kan hebben. Dus daar ben ik het helemaal mee eens.
    De nam is dus goed gekozen. De opzet van het spel geeft echter wel te denken als je het over educatie hebt. Dat mag wel bljken uit de tekst hierboven.
    Ach, ik wil geen moralridder zijn, mar het is een niet onbelangrijke factor in onze opvoeding geweest. Maar ik heb nog nooit gezien dat iemand het daar ooit over gehad heeft.. En dat vond ik wel merkwaardig. De spelegels hebben toch wel heel veel verderfelijks in zich.. En alle specialisten maar denken: waar komt die vreemde gewoonten van de mensheid toch vandaan?
    Snap je?

  12. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 23:11

    @Thera: Ga je schamen in een hoekje, gooi al die verderfelijkheid het raam uit!! :-;
    Ach, de stelling ha ook kunnen zijn dat bovenstaande spelen alleen mogen worden gespeeld ‘under parental guidance’..
    Die stelling had ik wel lang kunnen volhouden denken.
    Ik heb mijn kinderen toch regelmatig moeten betrappen op veldslagen ook buiten dat bord als consequentie van het spel. :-0
    Doolhof: kende ik niet, maar even research gepeegd: iemand om de tiun leiden? Iemand het gebouwde doolhof insturen, de verkeerde kant opsturen: foei..
    Allemaal pesten!! nog een keer foei!!
    Scrabble en rummicub. Kan ik niets tegen verzinnen, is zelfs in zekere zin samenwerken..
    P.S. mogen ze bij jou wel die bloederige PC spellen spelen, hoe ga je daar mee om?
    Bij mij zijn ze de deur uit, dus ik weet niet ‘de laatste stand van zaken’..Reactie is geredigeerd

  13. Rein John 21 oktober 2008 om 23:26

    Beste Aad,
    Al die vervelende spelletjes heb ik nooit met mijn kinderen en ook niet met mijn kleinkinderen gespeeld. Het enige spel dat wel eens wordt gespeeld is het ganzenbordspel.
    Ik acht het beter om met je kinderen of kleinkinderen samen iets te maken van klei, papier of hout. Het gaat mij dus meer om het bevorderen van de creativiteit van kinderen, waarbij het, mijns inziens, belangrijk is om ze te laten inzien dat samenwerken leuker is dan ruzie maken of proberen elkaar de loef af te steken.
    Ik denk dat de wereld er al een stuk beter zou uitzien als ouders bij de opvoeding de nadruk zouden willen leggen op samenwerking en delen in plaats van de kinderen voortdurend op te jutten door ze voor te houden dat ze beter moeten zijn dan een ander en dat de ander zijn concurrent is, in feite zijn vijand.
    Die karaktertjes zien we nu terug in de top van het ethisch geërodeerde bedrijfsleven, waar, zo op het eerste gezicht keurig nette mensen als roofridders en geldwolven op een abjecte en egoistische wijze zich verrijken ten koste van de zwakkeren.
    Ik ga wel erg kort door de bocht, maar anders wordt het verhaal veel te lang.
    Momenteel leven we in een wereld die opgedeeld wordt in "winners en losers", om maar eens te spreken in de afschuwelijke terminologie van de neo-conservatieve destructors.
    Het ga je goed.

  14. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 23:36

    @Rein, ik denk dat je een van de uitzonderingen bent in deze wereld.
    Samen iets in elkaar knutselen lijkt me inderdaad van hogere educatieve waarde dan het verpulveren van je tegenstander op slinkse wijze, wat ik hier probeerde aan te geven.
    Je geeft (veel korter en kernachtiger) weer wat ik probeerde aan te geven aan de hand van een illustratie uit de opvoeding..
    Helemaal eens met je, Rein!!

  15. Rubio 22 oktober 2008 om 00:00

    Aad; Tja, nog even die tekst lezende.. Die spelregels waren na ca 50 jaar wel wat weggezakt. Echter, na wat ‘denkwerk’ kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ons aller Rita (generatiegenoot?) dit spelletje als kind veelvuldig gespeeld èn leuk gevonden moet hebben. Ach, what about games..met schaken is het ook de bedoeling om de koning van je tegenstander om te leggen… ‘Omleggen!’…

  16. Thera 22 oktober 2008 om 00:01

    Pfoeh.. Op de computer speelt hij dit http://www.neopets.com/ en verzorgt hierbij beestjes. Verder doet hij nog wat puzzelspelletjes. Erger is het wat hij op de Nintendo speelt: Pokemon, Spectrobes enzovoort. Maar gelukkig doet hij daarnaast ook gewoon leuke dingen als tekenen, lezen, buiten spelen, grapjes uithalen enzo.

  17. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 00:07

    @Rubio: ik ken wel meer kandidaten dan Rita, die geheel zijn gebrainwashed zijn door de methodiek van deze spelletjes en in hun carriere het spelletje nog steeds spelen:
    Ik zal me beperken tot enkele vakgebieden waar relatief een hoog aantal kindse winnaars in vookomen.
    Bankdirecteuren..
    Beurshandelaren..
    Politici..
    Dictators..
    Vastgoedhandelaren..
    The ‘Bush-en’ van deze wereld..
    Criminelen..
    Nog meer? :-0

  18. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 00:10

    @Thera (ik neem aan dezelfde Thera..). Het is een lieverd!! Die komt er wel, toch? :-))

  19. Rubio 22 oktober 2008 om 00:33

    Aad; Ik kan er weinigen meer aan toevoegen of het moeten niets ontziende ‘zaakwaarnemers’ van goede voetballers zijn of voetballers zèlf. Immers, Boudewijn de Groot zingt het nog: ‘Als ie maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien half dood….’ Het vervolg laat zich raden.. ‘Maar liever dat nog dan een zakenman met een bord voor z’n kop enz.’ Nog steeds zèèr actueel en de tekst is al 40 jaar oud…

  20. Mephisto 22 oktober 2008 om 01:03

    @Aad: had jij óóit zonder crisis oprecht kunnen schrijven over bordspellen als metafoor?
    Niet iederéén is slecht af hierdoor. Sterker nog: ik voorzie groei waarin de speelwaarde van geld belangrijker wordt dan geld zelf. (da’s niet zo moeilijk te voorzien, want de speelwaarde van geld is al verspeeld door de giganten in het spel)
    Dat betekent dat we in een situatie van ruilhandel verzeild raken die voorbij gaat aan geld. De overheid is daar niet zo gelukkig mee en de bedrijven varen er wel bij. Wedden? 10 jaar…
    (geef ik het).Reactie is geredigeerd

  21. ceesincambodja 22 oktober 2008 om 06:40

    Mooie metafoor Aad.
    Nog voor ik begon met lezen, had ik ‘m door.
    De keurig met Monopoly en ‘Ga terug naar Af, u ontvangt geen 200 gulden’, opgegroeide jeugd, zit nu in krijtstreep de miljarden binnen te halen om de Kalverstraat mét hotels te bemachtigen.Reactie is geredigeerd

  22. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 08:45

    @Rubio: voetbal: over graaien gesproken, ja.
    De psychologische profielen van de top, toppers op welk gebied dan ook scoren toch gemiddeld beduidend anders dan ‘jan-met-de-pet.
    Ik schreef er al eens eerder over..
    Ze zullen deze spelletjes mischien ook anders hebben opgevat..

  23. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 08:50

    @Mephisto: ach, ik laat me grag inspireren door de actualiteit, die me altijd laat nadenken over het waarom en de achtergronden..
    "Hebzucht" is al lang een thema van me. En elke keer zie ik weer vreemde uitwassen. Deze crisis uiteraard is een ernstige vorm daarvan.
    Er zijn serieuze economische theorieën dat er inderdaad sprake is van een (lange) cyclus, van ruileconome, naar geldeconomie, en dan weer ruileconomie. Wie weet..
    Ik denk dat we wel in max tien jaar tijd de dollar als wereldmunt zullen zien verdwijnen.
    "de dag dat de dollar viel" gezien/gelezen?

  24. jan bouma 22 oktober 2008 om 08:55

    Hahaha.. over opvoeding gesproken, mijn jeugd, en spelletjes.. Het enige spelletje wat ik me herinner – ik zal toen rond 8 a 10 jaar geweest zijn was…’landjepik!’
    Voor zo ver m’n geheugen dat nog weet te reconstrueren speelde je dat met ’n vriendje of je broertje – nooit meisjes – (!) En dat ging dan, dacht ik, als volgt. Je tekent een vierkant van zeg 50 x 50 cm in de grond – kale grond dus, verdeel dat vierkant in twee gelijke stukken en begint dan met het meswerpen. Als jongen van die leeftijd liep je natuurlijk met een stoer mes rond. Nu was het de bedoeling dat je het mes wierp in het deel van je tegenstander (vriendje was-ie op zo’n moment even niet..) en afhankelijk hoe het mes viel trok je dan een rechte snede door het grondstuk. Wierp je je mes goed had je meteen de helft van zijn grondstuk te pakken. Het was, dacht ik, nog wel de bedoeling dat je dan niet koos voor de inbeslagname van het grootst overblijvende grondstuk achter de snede in de grond. Immers: zou je je mes geworpen hebben in een hoekje van het grondstuk, en waardoor erachter dan 95% van zijn grondstuk lag…, dan was het spel snel afgelopen. Dus je begon altijd wat gemodereerd door te proberen het mes bij de eerste worp zo’n beetje in het midden te gooien en je – neutraal ! – de helft kon inpikken. Dit ging door tot zo’n beetje het hele grondstuk "verdeeld" was; vaak ook door de "bloedige" strepen die erin getrokken werden.
    Hyperbool…:
    Het spel liep ook wel eens uit de hand… en dan werd het mes anders gebruikt.. grapje. Maar onderhand… Allen prettige dag verder nu met uw "landjepik". Een ietwat anders geformuleerd tijdverdrijf als je het niet beperkt tot de grondstukken maar uitbreidt tot en met de grondstoffen…
    @Aad
    Kende jij dit "spel"?Reactie is geredigeerd

  25. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 08:56

    @Cees: Precies. Gelukkig (om maar even de theorie te combineren met een ander) zijn mense ook hardleers. Er zijn ook velen die deze spelen grijs hebben gespeeld, maar het abjecte er van niet hebben doorzien en het gewoon als een spelletje hebben gespeeld.
    Kortom: er geen lering uit hebben getrokken om dezelfde spellejes hun hele leven door te spelen.
    Sommigen hebben dat wel gedaan in hun jacht op succes en overheersing, ook na de kindertijd.. En daar hebben we knap veel last van. Want velen er van zitten in de macht. Monopoly.

  26. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 09:01

    @Jan: uiteraard ken ik dat spel! Zelf ook veel gespeeld. De naam doet natuurlijk ook vreemde associaties oproepen.
    Echter het aadige is (om de paralellen maar even door te trekken) is dat in dit spelde grote landeigenaar (grootgrondbezitter) natuurlijk door de underdog op zeer eenvoudige van zijn land kan worden onteigend. Het vlak om het mes in te ooien is immers veel groter.
    Dus er zit wel een soort van ‘eerlijke’ verdeling in het spel gebakken.. Een balans dus..
    Kijk dat is weer mooi!
    Ken je het spel ‘diplomacy’?Reactie is geredigeerd

  27. jan bouma 22 oktober 2008 om 09:13

    @Aad
    Trek het spel even door naar de grote mensenwereld en je snapt dat de geoefendheid van het leger, de militaire uitrusting en de kwaliteit ervan, bepalend is voor de uitslag. Zo verdwijnt er heel wat onschuld. (!) Ook opmerkelijk dat nimmer de meisjes dit spel beoefenden. Althans voor zo ver ik weet.
    Dus eerlijk gezegd snap ik je opmerking niet over "de underdog" een andere positie zou hebben dan de grootgrondbezitter omdat bij aanvang van het spel beide spelers over gelijke grondstukken beschikten. Daarna komt er echter de bedrevenheid van het meswerpen, de kwaliteit van je mes, een beslissende rol spelen in de uitkomst.
    Nee, het spel ‘diplomacy’ ken ik niet. Vandaar natuurlijk dat ik daar de SPELREGELS opnieuw voor heb uitgevonden… Sic!

  28. pacopainter 22 oktober 2008 om 09:26

    mens erger je niet doe ik nog steeds met mijn dochter.En altijd verlies ik.En nog steeds kan ik er niet tegen

  29. Klaverblad 22 oktober 2008 om 09:43

    Leuk, ik heb ze allemaal gespeeld met Monopoly en Risk als favoriete spellen. Stratego in de open-air uitvoering tijdens kampweekends. Op de PC speel ik geen spelletjes. Ik heb een tijd correspondentieschaak gespeeld. Een mens moet keuzes maken. Aan mens-erger-je-niet had ik overigens een pesthekel en zo hoort et kennelijk ook.
    Ik beveel ze alsnog aan..

  30. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 09:51

    @Jan: ik zal het even uitleggen aangezien we ook bije specialisten horen van het ‘landje pik’. Het werpen van de kleingrondbezitter is natuurlijk veel makkelijker: altijd raak, en met een beetje skil kan er meteen de lap grond in 2-en worden verdeeld. Kom daar maar eens om in de echte wereld!
    Ik weet dat je je eigen regels hebt opgesteld op het gebied van diplomacy :-))
    Het is een spel vergelijbaar met risk, maar uitgebreider (de opvolger). Met ook opbouw van voedsle, mijnbouw etc. Tot aan kernbommen toe (‘nuke them’).
    Maar geen dobbelsteen. Alles dient te worden onderhandeld tussen de partijen, elkaar uitspelend natuurlijk vanwege de onderscheidelijk belangen. Kan overigens dagen duren, voordat het is afgelopen..
    Geeft wel een aardig inzicht in ‘de echte wereld’ met zijn vieze spelletjes..
    Iets voor je verjaarag of de catacomben?? :-)))

  31. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 09:53

    Paco Painter: ik kan me er iets bij voorstellen gezien je verhalen. Jeugdtrauma’s?

  32. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 09:56

    @Klaverblad: het zij allemaal klassiekers. Risk heb ik grijs gespeeld met een vast ploegje ‘riskadepten’..
    Schaken vond ik wel leuk, maar geen talent. Monopoly altijd een hekel aan gehad.
    Maar gezien je verhalen en je ervaringen in de politiek (en school ook overigens) ben je wel gepokt en gemazeld om je te bewegen in werelden met uiterst merkwaardige ‘spelregels’ met vreemde spelletjes!! :-)Reactie is geredigeerd

  33. Klaverblad 22 oktober 2008 om 10:17

    Ook "echte" spelletjes kunnen boeiend, spannend zijn en daar koos ik ook wel vaak voor. Soms tegen beter weten in. Ik schrijf geen hagiografie..

  34. Rein John 22 oktober 2008 om 10:18

    Beste Aad,
    Natuurlijk ben ik met dit standpunt een ouwe en hypocriete mopperkont in de ogen van velen. Wie misgunt zijn kinderen nou zulke leuke agressieve spelletjes? Maar mijn echtgenote en ik hebben er desondanks toch voor gekozen om dit soort spelletjes niet aan te schaffen. Soft, ja zeker wel, heel soft. Maar ik ben er vast van overtuigd dat die rotspelletjes geen positieve bijdrage betekenen aan een verantwoorde begeleiding van kinderen naar volwassenheid.
    Veel reacties gaan overigens niet eens in op jouw vraag!
    Het ga je goed.

  35. de Stripman 22 oktober 2008 om 10:27

    Is het niet een beetje te moralistisch, Aad ? Ik heb al die spellen ook gespeeld, thuis en later ook nog, toen ik het huis al uit was, met vrienden en vriendinnen. Wij speelden in het ouderlijk huis trouwens ook erg veel kaartspelletjes en ook om geld ! Desalniettemin ben ik geen gokverslaafde, crimineel of niets ontziend zakenman geworden.
    We hadden overigens bij veel spellen eigen spelregels. Zo deelde de bank bij het Monopoly gewoon extra geld uit, als een van de spelers krap kwam te zitten. Duurde het spel ook veel langer…;o)

  36. Ramirezi 22 oktober 2008 om 10:49

    Vroeger speelde ik ze allemaal, en het mooiste was voor mijn broer en ik om vals te spelen terwijl niemand het merkte. Dus zoveel veranderd er nu ook weer niet..

  37. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 11:04

    @Klaverblad: ik heb mijn portie ook wel gehad. Het speelt overal kan ik je verzekeren. Ander vak, maar je verhalen zijn heel herkenbaar!!

  38. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 11:06

    @Rein, als ik opnieuw zou mogen/kunnen beginnen zou ik jouw lijn ook volgen. Ik heb dat niet gedaan.. Of in ieder geval onder ‘parental guidance’ meespelen!!
    Opdat wel de juiste (mijn juiste uiteraard) doorkomt 🙂
    Vragen: tja, op niet elke vraag krijg je antwoord..

  39. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 11:09

    @Stripman:
    === Is het niet een beetje te moralistisch, Aad ? ===
    Natuurlijk Stripman! Ernst en luim, weet je nog? :-))
    Niet iedereen wordt verdorven door de spelen der hebzucht, soms (en dat heb je gedaan lees ik) moet je de regels een beetje verdraaien om het mooier te maken.
    Ja, ja, die burgerlijke ongehoorzaamheid zat er toen al in ik begrijp ik.. Foei stripman!!

  40. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 11:14

    @Ramirezi: wat een ontboezeming.. Er is ook niet veel veranderd: ik schreef al dat de cheatsites heel veel worden bezocht!!:-))
    En om de parallel maar door te trekken: er wodt nog veel ‘ge-cheat’ in deze wereld voor betere resultaten.. Hoe is dat op school tegenwoordig?

  41. de Stripman 22 oktober 2008 om 11:21

    @ Aad: Bij de echte liefhebbers gaat het ook om het spel en niet om de knikkers, hè. Hoewel we soms bij het zwikken, met een centje inzet, om potten van meer dan 10 gulden speelden en dan stond het zweet je toch wel in de kinderhandjes…;o)
    Bij Mens erger je niet trouwens ook eigen spelregels. Het was bijvoorbeeld niet verplicht om bij een 6 een nieuw pionnetje op te zetten, zodat je jezelf er ook niet af hoefde te slaan, als dat zo uit kwam.
    Later speelden we het met z’n vijven op de achterkant van het bord. Je hield dan 1 kleur over, die door iedereen gebruikt mocht worden. De opzet was ook hier niet om zo snel mogelijk te winnen, maar om, door samen te spannen, het spel zo lang mogelijk te laten duren…;o)

  42. jan bouma 22 oktober 2008 om 11:21

    @Aad 9:51
    Wil niet teveel zeuren over je antwoord van 9;51 uur maar ik snap er nog geen hout van wat je bedoelt met: (quote)
    ==Het werpen van de kleingrondbezitter is natuurlijk veel makkelijker: altijd raak, en met een beetje skil kan er meteen de lap grond in 2-en worden verdeeld. Kom daar maar eens om in de echte wereld!==
    unquote
    Want we hadden toch "afgesproken" en "in principe" bij aanvang van "het spel" dat er ABSOLUUT gelijkwaardige situaties bestaan voor de beide spelers. Elke deelnemer had zijn 50% van het grondstuk ter beschikking gekregen.
    Dus hoezo? "Het werpen van de kleingrondbezitter" ? Die had bij aanvang toch precies even veel als zijn tegenstander/medespeler?
    Dus: nogmaals…; misschien dom van me.. maar leg nog maar weer eens uit wat je bedoelde met je comment van 9:51 uur.
    ps
    …het kon immers zomaar wezen dat onze "vereenvoudigde speltheorie" OP SLAG herkend zou kunnen worden door de "Grote mensenwereld", en waaraan we nu onze betogen wijden. Dus graag nog even een toelichting. Ik wijs erop dat "in principe" er altijd – dacht ik – een soort gelijkwaardigheid bestond tussen de spelers bij aanvang van ELK spel. Soms wordt dan de dobbelsteen gehanteerd (= het blind geluk) maar ook, zo begreep ik, het "Risk-spel" dat iets meer vergt van de spelers en dat zich over vele dagen kan afspelen.
    Enfin.. kijk maar even.

  43. Kokopelli 22 oktober 2008 om 11:46

    @Aad: laat ik in al mijn naïviteit nou altijd gedacht hebben dat voornoemde spelletjes gezellig waren om te spelen. Jouw bijdrage werpt weer eens een verfrissende kritische knuppel in het hoenderhok. Als je het zo bekijkt wordt inderdaad het Fortis-like graaien er al vroeg ingestampt. Met genoegen gelezen.
    Groet,
    Kokopelli

  44. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 12:02

    @Stripman: goede aanvulling. Ik had het eigenlijk ergens moeten verwerken in de tekst: "het gaat om het spel en niet om de knikkers.. Misschien wordt het nog wel eens een koje voor een volgende blog, dank!
    Leuk al die alternatieve regels die er worden bedacht.. Ik herinner me er ook een paar..
    Ook herinner ik me de ondehandelingen over speciale spelregels.. Altijd een kwestie van: kan ik de initiator van die nieuwe spelregel genoeg vertrouwen dat dat in het algemeen belang is of spreekt hij/zij slechts voor het eigen belang.
    Ja, ja, leerzaam die spelletjes :-))

  45. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 12:05

    @Kokopelli, fijn je weer terug te zien in dit hoenderhok, waar, ook in je afwezigheid, nog met regelmaat knuppels rondwaren en in gegooid worden!!!
    Er worden veel spelletjes gespeeld in de wereld.. Nu weet ik waar de bron ligt! :-))Reactie is geredigeerd

  46. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 12:12

    @Jan: uiteraardbegint het spel met 50/50%.
    Dan begint het werpen.. met een welgemikte worp kan dat dan bijvoorbeeld 80/20 worden..
    Maar dan mag de eigenaar vn 20% gooien.. En mag mikken in een grondstuk (de grootgrondbezitter) van 80%. Dan is de kans dat je raak gooit nautuurlijk groter dan dan je moet gooien in een stuk van 20%..
    Sommige mensen moet je alles uitleggen :-))
    De echte wereld:
    – iedereen wordt elijk geboren (een mensenbaby) maar niet als een gelijke..
    – het lot heeft invloed, maar bepaalt niet het spel, noch de uitkomst, slechts gedeeltelijk..
    (bij sommige spellen overigens bepaald het lot wel de uitkomst: ganzenbord bijvoorbeeld. Daar komt geen strategie bij kijken immers.
    Toch wel aardig deze paralellen en verschillen :-)Reactie is geredigeerd

  47. jan bouma 22 oktober 2008 om 13:13

    @Aad 12;12
    Ik vind mijn spelregels toch beter; lees even op je vorige blog mijn antwoord aan Off topic en aan de nieuwe Vk-redactie inzake de nieuwe spelregels… Ook daar spelen de "spelregels". Voorlopig nog zonder inbreng en/of reactie van die Off topic! Men wil blijkbaar soms het spel niet spelen omdat men op onaanvaardbare wijze de spelregels wil veranderen. Tot later nu..
    Moet mij wat prepareren op de studieclub van Mithras vanavond in de catacomben.

  48. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 13:36

    @Jan: zolang de nieuwe spelregels niet breed worden gedragen blijven de oude spelregels geldig.. Een oude wet van Meden en Perzen..
    Naleven van de spelregels is uiteraard een ander hoofdstuk.. Toezicht en dus handhaving ook.
    De cynicus zou zeggen:
    Plannen zijn er om van af te wijken!
    Regels zijn er om van af te wijken!
    Kortom: er wordt maar raak gerotzooid :-0
    Ik ben uiteraard benieuwd naar de agenda voor vanavond. Kreatief met kurk? Of vanmiddag nog evensnel naar de winkel om het spel ‘diplomacy’ aan te schaffen en vanavond het spel van de ondergang van de wereld voor je ogen af te zien spelen? Leerzaam.. :-0Reactie is geredigeerd

  49. Zilvertje 22 oktober 2008 om 15:27

    Wij maken vaak zelf spelletjes, dan is de voorpret al leuk. Wij gaan voor het genieten van elkaar.

  50. jan bouma 22 oktober 2008 om 15:54

    @Aad 13:36
    Dat was iets ‘Theo en Thea’ (VPRO)dat "kreatief met kurk!"
    Nee, we hebben vanavond serieuze zaken te bespreken. Zoals:
    1. Wat te doen als het niets blijkt uit te maken of Obama wint of McCain over 2 weken – hetgeen de algemene verwachting is.
    2. Wat te doen als nog steeds niet het vertrouwen (en dus de hoop) daardoor van de mensheid is teruggebracht. Aangezien de ene crisis de andere niet is (maar ze volgen elkaar wel snel op en lijken op elkaar), wat zijn dan de internationale consequenties.
    3. Mogelijke alternatieven voor de toekomst die dan voorhanden zijn. Bijvoorbeeld: moeten we er al rekening meehouden dat de economische globalisatie nu een feit zal worden, en waarbij er inderdaad geen grenzen meer zullen blijken te bestaan.
    Dus we hebben, zoals altijd trouwens, een zware agenda. Ter verstrooiing speel ik wel wat op de vleugel tussendoor. Nou ja, eigenlijk zou je kunnen zeggen dat we vanavond weer op zoek gaan naar ‘De Steen der Wijzen’.

  51. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 16:20

    @Zilvertje: ik had zoiets van je kunnen verwachten!! Lijkt me ook helemaal de mooiste benadering 🙂
    Misschien een lijstje met goede voorbeelden?
    Of een blogje daarover?Reactie is geredigeerd

  52. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 16:24

    @Jan Bouma:
    Kurk: je kent je klassiekers 🙂
    Dank voor het delen van de agenda. De eerste keer dat je doet volgens mij.
    Wel een zware agenda inderdaad.. maar het s eook een gewichtig gezelschap begrijp ik :-0
    Die moeten daar toch wel heldere inzichten in kunnen verschaffen..

  53. jan bouma 22 oktober 2008 om 16:33

    @Aad 16:24
    Vanzelfsprekend hebben we hier een enorme deskundigheid in huis plus dan natuurlijk ook de juiste inzichten! Het ene is het gevolg van het andere! Je snapt, ik loop me al wat warm voor vanavond. Je moet scherp als een scheermes kunnen redeneren want die dames zijn niet voor de poes. Nou ja… ook weer wel, als je mij begrijpt, maar dan toch anders!
    Vooral Koba met de woeste horens is redelijk dodelijk te noemen als je haar tegen je hebt; die leg ik dan ook altijd als eerste plat! Tot later nu…

  54. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 16:55

    @Jan: ik zie aan de tekst dat je al helemaal opgewonden bent over wat komen gaat vanavond.
    Verder hoop ik voor julle dat er geen sprake zal zijn van dubbelzinnig uitlegbaarheid van het gesproken woord (zoals de tekst hierboven) maar dat er klare uitkomsten zullen zijn.
    Kortom dat de teerling zal worden geworpen, als je begrijpt wat ik bedoel :-)Reactie is geredigeerd

  55. wj-tje 22 oktober 2008 om 17:48

    @bouma
    Operatie Kurk? Zorg voor voldoende taxi’s
    Of voldoende logeerruimte?
    Hier staat ook een speeltje. de trotse eigenaresse poetst zich wild. Een Harley.
    ik heb zowaar een gekurkte Riesling, trocken, van Villa am Fluss, 2005, in de catacomben gevonden.
    dat wordt wijnzuurkool met gepofte kartoffel.
    Vervolgens uitbuiken met capu en een Verser Sans Oublier Personne.

  56. wj-tje 22 oktober 2008 om 18:10

    @aad. spelletjes?
    ik mis klaverjassen, bridgen en pokeren. het zijn weliswaar geen bordspelen.
    Maar ik kan je verzekeren dat je heel wat op je bordje krijgt, indien je de boel verziekt met de nel, de boer, vier schoppen biedt of bluft met een fullhouse aasjes-heren.
    kwartetten, hartenjagen, of pim-pam-pet spelen schijnt verwaterd te zijn tot vals spelen.
    ik heb ook wel eens stiekum een hotelletje in groningen de kalverstraat ingelaveerd.

  57. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 18:40

    @WJ-tje:
    17:48:
    je bent echt "creatief met kurk".
    Je hebt eigenlijk gelijk, prioriteiten moet je kunnen stellen: kurk uit de fles, en dan weggooien. Inhoud! Daar gaat het om!
    18:10: een ontboezeming van mij:
    Pokeren stond in de kladversie.. gedelete. Er zijn geen generaties mee opgevoed.. Maar natuurlijk zo abject alsmaar zijn kan.
    Kwartetten: da’s een goede: "mag ik van jou…"
    En als je die hebt moet je die afgeven: die had er echt bij gemoeten: schandalig spel!!
    Klaverjassen is de ‘Otto Normal’ (speciaal voor jou in het Duits) variant van bridge.
    Bridge is een bizar spel. Je moet eerst vertellen aan je tegenstander wat je biedstrategie is. Anders is het oneerlijk… (?!)
    Pimpampetten: een ‘lief’spel, de vooloper van trivant.
    Ja, ik ken mijn eigenheimers :-)Reactie is geredigeerd

  58. Cathy 22 oktober 2008 om 19:30

    @Aad.
    Wat is het hier weer gezellig. Ik ben helaas niet zo’n "spelletjesmens". Als kind zijnde had ik altijd het idee van "laat die ander nou maar winnen, dat is leuk voor hem/haar. Maar nu vind ik nog steeds niet dat ik moet winnen (ook niet van volwassenen) dus dan is de lol er heel snel af hoor.
    Jij vindt dus pimpampetten een "lief" spel, klinkt als "liefdesspel" maar dat is weer hééél wat anders. haha.
    Fijne avond Aad.

  59. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 19:37

    @Cathy: wat leuk je weer te zien hier!!
    Jammer dat ik deze spelletjes niet met je kan spelen. Ze zijn niet aan je besteed lees ik.
    Suggesties voor andere spelletjes?

  60. Cathy 22 oktober 2008 om 20:03

    @Aad.
    Ja natuurlijk, maar ik weet zeker dat ik die weer niet met jou kan delen.

  61. Cathy 22 oktober 2008 om 20:11

    @Aad.
    Ik bedoel natuurlijk "spelen" i.p.v. "delen".

  62. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 20:40

    @Cathy: waarom ben je daar zo zeker van?
    Er zijn immers maar weinig zekerheden in het leven.
    Daar zijn we maar weer eens mee geconfronteerd de laatste tijd.

  63. asdale 22 oktober 2008 om 20:52

    Mijn zoon van negen wil ook ineens Monopoly spelen. En hij is ook al geïnteresseerd in de beurskoersen. heb ik toch iets fout gedaan in de opvoeding……

  64. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 21:00

    @Asdale: Al doende leert men, als oude wijsheid, geldt dan voor je zoon en voor jou..
    "under parental guidance" is het enige goede advies wat ik je kan geven :-)Reactie is geredigeerd

  65. EJW 22 oktober 2008 om 21:54

    Mens erger je niet vind ik leuk,ik won altijd van mijn dochter die toen vijf was

  66. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 21:57

    @EJW: ik moet wel erg lachen om je reaktie :-))
    Dank!!Reactie is geredigeerd

  67. sprakeloos 22 oktober 2008 om 23:00

    Ik speel nog monopoly met mijn jongste zoon, met maar een educatief doel, zo kan hij leren omgaan met verliezen. Is toch niet verkeerd in deze tijd.?

  68. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 23:04

    Sprakeloos: je geeft er wel een leuke draai aan..
    Zou dat ook uitleg zijn van die bankiers en beurshandelaren aan hun cliënten? Hebben ze toch nog iets van een maatschappelijke verantwoordelijkheid :-))

  69. wj-tje 22 oktober 2008 om 23:12

    @aad
    nog een suggestie. Black Jack.
    met een advies: ‘Zet geen geld of eigen eer in. Dat verdwijnt als sneeuw voor de ondergaande zon met al die spelletjes.’
    Overigens wel op een idee gebracht. ik heb nog twintig lijsten van 60×80 liggen en een fles UHU gekocht.
    Plak ik de hele boel op het linnen, al die spelletjes, hang die tegen het behang en verloot dat via de inzet op de sjoelstenen tegen 5 euro per stuk en verkoop ieder plaksel a raison van 50 euro schilderij stuk.
    wie niet raak schuift is zijn of haar geld kwijt.
    leuk spelletje, wat anders te doen tijdens de donkere dagen. en de troep moet toch opgeruimd worden.
    nog een voordeel. de boel opplakken en niemand heeft in de gaten dat de zooi niet meer compleet is.
    dat wordt een gezellige kerst en sylvester.Reactie is geredigeerd

  70. Aad Verbaast 22 oktober 2008 om 23:38

    @WJ-tje: hulde! Jij neemt tenminste de ondergang van de klassiekers serieus met het geven van een creatieve draai er aan. Waar ik nog niet verder kwam dan ze uit boosheid ze achter het behang te plakken, lijst jij ze in, hangt ze op het behang, en verkoopt iets wat zijn waarde al verloren had, tegen 50 euro per stuk!
    Mijn feestdagen kunnen niet nu al niet meer stuk! :-))
    P.S: Even tussen ons: veel bankervaring? Het heeft wel iets weg van die doorverkochte waardeloze hypotheken..

  71. wj-tje 23 oktober 2008 om 03:18

    @aad
    gaat verder. staccato
    je bent geniaal. spelletjes opplakken, synoniem erop, verschepen naar hoek 32e str, madison avenue, inclusief sjoelbak met 50 stenen, galerietje daar
    reken maar uit. alles in $
    5 per steen p.p., minimaal 1000 bezoekers, en de prijs van dat plakwerk met die inclomplete spelletjes, verhoogt naar 999.
    50 x 5 x 1000 + 20 x 999
    hypo betaald, vrij van franchise, courtage en vrachtkosten.
    da’s wel weer een slapeloze nacht waard vanwege het tijdsverschil
    de boer uit denver vindt het ook wel leuk. daar komt geen bank aan te pas.

  72. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 08:38

    @WJ-tje: ik zie dat het inmiddel nachtwerk is geworden voor je.
    Nog een tip (afgekeken van Lehman): je kunt ze ook in stukjes knippen en dan in niet te begrijpen bundeltjes doorverkopen. Het schijnt dat daar een wereldmarkt voor is en dat er flinke marge op te halen zijn.
    Ik krijg vast wel een dikke bonus nu!

  73. jan bouma 23 oktober 2008 om 08:56

    @WJ’tje
    …er schijnt ook nog te bestaan de verkoop van "ingeblikte gezonde natuurlijke lucht"…; met dennengeur.. à slechts 10 dollar per blikje… Idee?
    @Aad
    Na wat andere hectische toestanden hedenochtend, kom ik wellicht vandaag ook nog toe aan wat conclusies van de gisterenavond gehouden vergadering van de damesstudieclub van Villa Mithras. E.e.a. conform je vraag van gisteren 16:55 uur.

  74. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 09:06

    @Jan: anders dan bij sommige andere blogruimten, knnen de notulen hier integraal worden ingekopieerd. :-))
    Ik kijk er naar uit!

  75. wj-tje 23 oktober 2008 om 10:43

    @aad
    Bonus? Forget it. ik ben het prototype van een hebzuchtige zakkenvuller.
    @bouma. mijn handen vol, een oude ex met harley, die staat te dringen om info over larnaca te googlen, moet plotseling 20 schilderijen in elkaar plakken.
    laat die blikjes maar zitten. hier staan tienduizenden dennen en het gierseizoen is hier voorbij.

  76. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 11:54

    @WJ-tje: ik was er al bang voor. Dan maar snel zo even naar de grottgrutter. Die geven me als enigste nog bonuspunten. Eerlijk verdiend. Zeggen ze..Reactie is geredigeerd

  77. jan bouma 23 oktober 2008 om 12:31

    @Aad
    @Allen
    Welnu de concrete opdracht van de club luidde als volgt:
    1. Wees on topic met je reactie! Het onderwerp van dit blog is in principe gericht op "het winnen" van de spellen waarbij de meest heftige spellen (‘the wargames’) bestaan uit het uitschakelen van je tegenstander, soms op bloedige wijze. Ook wordt niet geschroomd zich te gedragen als de "Firma List&Bedrog" om de strijd te winnen. Dat alles wordt als "standaard" gezien "en dan heb je het niet over ganzenborden".
    2. Schakel vervolgens een paar officiële Vk-columnisten in waar je je verhaal neerzet. Niet als een blijk van een tekort schietende @Aad verbaast, want daar heb je veels goeds meegedaan, maar je bent nu meer gebaat bij het winnen van de "officiële media".
    3. Als eerste komt dan in aanmerking HANS WANSINK, Chef opinie Volkskrant en die op 18.10.2008 een toepasselijke column schreef onder de titel "Het nieuwe zelfvertrouwen van de politieke klasse"; dat kreeg 39 reacties – waaronder de mijne.
    4. Vervolgens een zeer schone columniste onder de naam: SABRA DANNAH die op 14.10.2008 ook een zeer toepasselijke column schreef onder de titel: "Stop de reclame voor de krijgsmacht"; en dat kreeg maar liefst 130 reacties; waaronder ook de mijne. Die zal ik hier later herhalen.
    Nu gaan in feite beide columnisten in – gelijk dat talloos anderen ook doen – over het principe van het winnen van de spellen. En… "Indien er winnaars zijn, zijn er per definitie ook verliezers!" Zo werd mij, staande de vergadering, voorgehouden door de dames; en dus vraag aan je lezers en aan @Aad en aan iedereen of die "verliezers" dan wel acceptabele verliezers zijn.
    Goed… lang verhaal kort nu. Ik laat hieronder opnieuw een samenvatting volgen, zoals de dames dat van mij verlangden.
    Ik moest ook nog aangeven dat ik mij minder met "hyperbolische overdrijvingen" moest bezighouden… vooral "Koba met de woeste horens" kon het maar matig waarderen dat ik haar geregeld omschreef, maar nee.. ik moest meer to the point en zonder grappen en grollen HET verhaal vertellen. "Beperk je nou eens droog tot de materie!" Zo werd mij toegevoegd.
    (Nou… u begrijpt.. daar schrok ik wel van want ik dacht dat wat humor in mijn comments te stoppen ter relativering was.., maar de dames konden dat toch niet zo waarderen – "Blaf", "blaf" kreeg ik te horen.. – als u mij begrijpt wat ik bedoel. Dus laat ik nou maar gauw beginnen aan die nieuwe samenvatting die ik bij die 2 columnisten neerzette – want ze lezen mee.., anders krijg ik volgende week weer op m’n lazer.. als dat nu niet snel gebeurt…
    Dus: zie hierna wat bij Wansink en Dannah is te lezen:
    Ik schreef op 18-10-2008 12:10:
    En ondertussen "vergeet" men dat er ca. 2 miljard kiezers zijn (ruwe schatting) waarvan VERONDERSTELD mag worden dat zij in het stemhok HET voor het zeggen hebben.
    Vraagt men dan aan een willekeurige kiezer het volgende:
    1. Wilt u Oorlog of Vrede?
    2. Welke "Weltanschauung" verkiest u? De Platoonse of die van Socrates? – Dit moet uitgelegd worden in de media wat die keuzebepaling betekent –
    3. Acht u zich in staat om "de eeuwigdurende domheid" te doorbreken? – de premisse is dan dat die bestaat –
    4. Bent u het dan eens, dat indien u op vraag 3 met "Ja!" antwoordde, om dan UW politieke vertegenwoordiging OP TE DRAGEN HET NAVOLGENDE TE DOEN:
    5. De top van 192 huidige staatshoofden, die toch in grote mate verantwoordelijk voor DE huidige NEGATIEVE BALANS, in allerlei opzicht: economisch, ecologisch, en in hun humanitaire beleid – want het zijn de egomaniakken die de verkeerde belangen dienen – om die dan door 192 anderen, op integriteitsvoorwaarden gekozen, landenvertegenwoordigers te vervangen?
    6. Indien u kiest voor "de Vrede", en niet voor de ‘Mutter Courages’ van Bertold Brecht en u kiest ook niet voor het "militaire industrieële complex", om dan de voorstellen van Mithras te ondersteunen?
    7. Die houden in: teruggave van de hoop en het vertrouwen der mensheid – en die Nietzsche, Hegel, Hobbes e.a. niet nodig achtten?
    8. Vervolgens dan te kiezen voor de conversie van de 1200 a 1300 miljard dollars per jaar die door alle landen ter wereld nu tesaam besteed worden aan Defensie om die gelden cumulatief met 2% op jaarbasis civiel te gaan besteden? Na 50 jaar is de conversie dan compleet afgerond. Begrijpt u dan ook dat, voordat zoiets kan, de volken onderling moeten afspreken de waanzin van oorlogsvoering af te zweren en nog slechts de Vrede zullen dienen? Zei Edmund Burke niet: "Niet de oorlog dient gewonnen te worden maar de Vrede!"
    9. Die vrijkomende gelden te investeren namens de wereldpopulatie in het oplossen van "het energieprobleem" – de eindigheid van de fossiele brandstoffen staat vast maar daarnaast dient aardolie niet zomaar alleen t.b.v. de energieopwekking te worden verbrand, maar dient gereserveerd te blijven voor de productie van duizenden derivaten?
    10. Bent u bereid dan in te zien dat er een WERELDRAAD moet komen waarin er geen MACHTSPOLITIEK gericht denken meer kan worden gehandhaafd dat slechts gericht is op het belang van de eigen staat maar dat een INTEGRITEITSDENKEN noodzakelijk is voor alle 192 naties (op dit moment)? Indien u "Ja" zegt dan is het logisch dat u terzake de 3 HOOFDZAKEN de macht gaat abstraheren en die onder het beheer van de wereldraad moeten komen. Te weten: 1) Defensie, 2) Energievoorziening, 3) Zoetwaterbeheer.
    Voor veel meer info verwijs ik u naar een polemiek tussen mij TANK GIRL (= @Joke Mizée) op haar VKblog te vinden onder ‘Duyvendak"); verder 2) mijn website: http://www.villamithras.com/Extraatje.htm; 3) Gemaakte Vkblogs met ‘Aad verbaast’ (Vkblogger) onder de noemer: ‘The WORLD according to Mithras’.
    Enfin.. u ziet maar; er is ook nog ’n boek getiteld’: ‘May all other flags burn in hell’.
    Ik sprak overigens hierboven uitsluitend ten behoeve van het algemene welzijn want ik heb de pest aan de schrijverij maar soms wil je het op cruciale momenten in de geschiedschrijving wel weer eens opschrijven zoals hedenochtend. Groet! Jan Bouma
    ———————————————–
    Dus kijk maar of men hier wat mee wilt doen, of niet; alhoewel ik "de dames" nog wel wil toevoegen dat ik ook graag met ze wil blijven spelen..; of voor ze wil spelen. En dat ze me niet zo moeten uitkafferen…; ik bedoel het tenslotte allemaal goed! :)) O.Reactie is geredigeerd

  78. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 13:00

    @Jan: boeiende samenvatting vnauit ‘de catacomben’. Veel gebeurd!
    == "Indien er winnaars zijn, zijn er per definitie ook verliezers!" ==
    Ik was van mening dat er altijd weinig winnaars waren en veel verliezers als consequentie van het spel.
    Als ik de samenvatting lees, meen ik to op te maken, dat de catacomber ook daar een bijzondere plaats in innemen, het heeft de schijn andersom te zijn.
    De verliezer neemt zijn verlies gelaten, en neemt onmiddelllijk actie!
    === Ik schreef op 18-10-2008 12:10: === en het vervolg:
    Deze tekst kende ik van je, heb je hier eerder op gezet. En heb ik al becommentarieerd.
    Ik ben benieuwd of dit de tongen los kan maken. Zou wel hard nodig zijn: de tongen althans. :-0Reactie is geredigeerd

  79. jan bouma 23 oktober 2008 om 13:45

    @Aad 13:00
    Als voorlopige korte reactie kan ik je melden dat "de dames" zich bereid verklaard hebben om een in gezamenlijkheid te beleven "Literaire en muzikale avond" te ondersteunen. Het muzikale aspect wordt dan vertolkt door Hugo van Neck en ik zal opnieuw trachten een synopsis te geven van mijn boek. latere details volgen nog over data enzovoorts want ik moet dit initiatief ook kortsluiten met de regio waarin ik woon. De Amstel- Vecht en Rijnstreek…; dus wellicht zie ik dan wat mensen van deze blogs.., zoals onze "Rubio" ten tonele verschijnen voor deze happening. Maar eenieder ander is welkom. Details volgen later. De overwinning ligt in het verschiet! Die moet slechts ergens beginnen… En het startsein daarvoor dient te worden gegeven.
    Enfin.. werk aan de winkel. Men hoort later meer over het spel en de realiteit. Ze blijken niet te scheiden.

  80. jan bouma 23 oktober 2008 om 14:51

    Ter aanvulling van het vorenstaande nog een betoog van mijn hand t.a.v. @Ina Dijstelberge hierna ingebracht:
    jan bouma / 23-10-2008 14:40
    @Ina
    In mijn verweer inzake Joke Mizée heb ik haar absolutisme ter beoordeling gesteld. Dus als je mij verwijt: (quote)
    @ Jan Bouwma; Daar ga je weer met je geplak, maar vooruit.
    Plato zou het bloggebeuren als louter het ventileren van meningen zien. Allemaal individuele illusies. Hier en daar ontdek je kennis. Maar deze wordt meestal direct door de meningen verstomt.
    unquote
    dan verwijt je eigenlijk iets aan je zelf. Je vooraf ingenomen disposities omtrent "de waarheid". Ik blijf stellen dat het discours van Socrates enerzijds met Plato anderzijds zich in "mijn shuttle afspeelt terwijl die over de Aarde scheert". Daarbij vertolkt dan Socrates het standpunt van Mithras. maar slechts voor de goede verstaander. De Platonisten hebben hun ongelijk inmiddels bewezen gekregen door de Geschiedschrijving.
    Of zou men, over de juistheid van deze stelling, willen twisten?
    Ergo: ik plak dus niks wat niet relevant is. Ik herken slechts Socrates vs Plato. En daarover, dat antwoord, die uitkomst, dient de mensheid een beslissing te nemen.
    ———————————————–Ja, mensen, lezers van dit blog. De filosofen maken het u niet al te gemakkelijk om de keuze te bepalen over "wiens absolute gelijk" we het hier hebben! "Make up your own mind" zou ik zeggen. Beoordeel alles: "Behoudt het goede, maar verwerp verder alles!" Bent u tot beoordeling in staat? Zo luidt dan de vervolgvraag.

  81. wj-tje 23 oktober 2008 om 15:35

    @bouma mag ik ook komen met de gulden draak.
    ik beloof je dat de blasters niet opgesteld worden. en meer dat ding een eindje verderop.
    binnen in het roefje, indien nodig, lekker warm met uitzicht op de mooiste kreek in de vecht.
    kom ik wel met nozem. blaft op de maat van de muziek en gaat overal een knuffel halen. als er applaus moet komen doet ze dapper mee.
    En als het een beetje meezit een schoonheid uit Wuppertal die niet alleen Rachmaninov uit haar accordeon te voorschijn tovert.
    maar ook L’Amour van Bizet of die rote rosen.
    nou, ik hoor het wel.
    alles op zijn tijd

  82. jan bouma 23 oktober 2008 om 15:50

    WJ’tje 15:35
    Nou die tijd komt snel en ongenadig! Tuurlijk ben je welkom met je Nozemien. Idem elk ’n ander die niet al te zeer, en vooraf, meent te proclameren: "de waarheid in pacht te hebben". Velen menen dat, maar slechts weinigen passen ‘m toe." Ach, lieve vrienden van het dispuut..; ik wens u slechts mijn "wijsheid" toe! Die staat immers tussen aanhalingstekens.

  83. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 17:52

    @Jan: dat bellofd een bijzondere avond te worden. De koe wordt bij de horens gevat begrijp ik. Kan het live op internet gevolgd worden? Of zijn weer afhankelijk van geplaatste filmpjes op youtube?

  84. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 17:57

    @Jan: 14:51 ik mag aannemen dat deze reaktie niet is verwijderd?
    Het snijdt immers hout wat je daar zegt. Naar mijn mening: laat die filosofen maar voor wat ze zijn. Het zijn de antieke blogges en colmnisten. Leuk om een reaktie op te geven, maar ook vaak niet te volgen.
    ==== "Make up your own mind" zou ik zeggen. Beoordeel alles: "Behoudt het goede, maar verwerp verder alles!" ===
    Daar voel ik meer bij thuis!

  85. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 17:59

    @WJ-tje: eerder kwam je ook al, wel aangekondigd niet aanleggen. Nu wel met de hele santekraam?

  86. Aad Verbaast 23 oktober 2008 om 19:28

    @allen de krieg is weer open.. Een bankier deze keer.. zal zich wel vergist hebben. Of al dronken (van de hebzucht..):http://www.volkskrantblog.nl/bericht/227253
    P.S. reageer ook in deze blog rustig door: ik hou je in de gaten!!Reactie is geredigeerd

  87. jan bouma 24 oktober 2008 om 11:21

    @Aad 17:52
    @Allen
    Ja.., Aad dat kun je wel stellen; ja! We pakken de koe bij de horens.
    Ik besprak met Hugo van Neck om alhier bij mij een "Literaire en Muzikale Avond" te houden. Hugo zal de sterren van de hemel spelen met klassiek, jazz, improvisaties en wellicht een ‘tour d’horizon’ van de wereld. Hij doet waar hij zin in heeft en declameert mogelijk ook een aantal van zijn gedichten. Wetenswaardigheden en recensies over Hugo van Neck vind u op zijn website http://www.hugovanneck.nl En ik vertel u nog eens de synopsis van m’n boek, waarbij lichte vormen van kritiek door mij geduld zullen worden.
    Men kan zich al direct melden voor de eerste avond van een geplande reeks a.s. donderdag 30 oktober. Ik verzoek iedereen rond 19.30 aanwezig te zijn. Kosten p.p. € 20,- maar daarvoor krijgt u dan ook wat! Een drankje incluis. U gelieve zich te melden (en te reserveren) voor deze bijzondere avond door een e-mail te sturen naar villamithras@planet.nl Het aantal plaatsen is beperkt.
    Mijn criticasters zijn uiteraard ook van harte welkom!
    Jan Bouma: Rijksstraatweg 178, Maarssen
    ———————————————–
    ps
    ik ga nu even naar je volgende blog; alwaar ik het bericht ook zal plaatsen. Tevens ben ik benieuwd wat je daar hebt geschreven…; over die vergissing! Oh, ja.. er lopen a.s. donderdagavond bij mij ook ‘bobo’s’ rond uit de financiële wereld; dus mogelijk zit er ook een stevige discussie met ze in!:))

  88. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 12:43

    @Jan: gelezen, en in het volgende blog al becommentarieerd:
    Goede actie: ik hoop dat het huis vol loopt!!Reactie is geredigeerd

  89. wj-tje 24 oktober 2008 om 17:44

    @bouma
    bedankt voor de uitnodiging!
    aber……….
    op vrijdag 31 oktober krijg ik een makelaarster uit wuppertal op bezoek die ik via parship opgesnord heb.
    die wil in mijn kielzog mee huizen googlen in de buurt van Denver.
    anders was ik met opklapbaar hondenhok en vouwfiets wel langs gekomen vanaf de Pallieter.
    bovendien voorspelt de buienradar slecht weer op die datum en zo’n vaarplan moet zorgvuldig gepland worden.
    Korte termijnplanning is lastig dezer dagens.
    Jammer.

  90. Aad Verbaast 24 oktober 2008 om 19:01

    @WJ-tje: jammer.. het een ‘blogborrel’ kunnen worden 🙂

  91. Zilvertje 25 oktober 2008 om 08:51

    Het antwoord van je vraag aan mij heb ik vandaag op mijn webloggezet. ( 9.00 uur )
    Fijn weekend!

  92. marsjan 25 oktober 2008 om 09:47

    In één woord geweldig!! En ik moet zeggen met x-box en 4 controllers (schrijf ik dagoed?) is het ook een leuk gezelschapsding zeker als je er melige spelletjes op gaat doen: iets met een draaischroef en met zn 4en over van alles en nog wat heen moeten springen… Ik vond dit erg leuk om te lezen Aad. Thanks. Lieve groet Jan.

  93. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 11:09

    Dank voor de tip Zilver, leuk dat er een gezond tegenbericht komt! Dit was uiteraard een beetje dollen.. ernst en luim, je herkent het wel!
    Dank!!

  94. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 11:10

    @Marsjan: dank en leuk dat je er van genoten hebt. Ik ook :-))

  95. petrus 25 oktober 2008 om 13:23

    Beste Aad,
    En dan moesten we van een vader van een vriend die al net zo fanatiek meespeelde met Monopoly ook nog eens boete betalen als we voor onze beurt gooiden! Wat een ellende maar ik heb er toch wel van genoten. Onze vernietigingsdrift van de ander is peilloos! De schuld van de evolutie!
    mooiherftsweergroet

  96. Aad Verbaast 25 oktober 2008 om 16:39

    @Petrus, waar zouden we geweest zijn zonder Monopoly en die andere spelletjes. Anders had ik toch al die opgekropte evolutionaire agresssie zomaar op straat moeten afreageren.. Als hangjongere.. Kijk dat is nou wel weer een voordeel..

  97. Motek from Space 26 oktober 2008 om 12:13

    kinderspelletjes: kaartspel: liegen, herinner je die ook nog-nog-nog? 🙂 ( ik weigerde die spelen overigens en ging liever een boek lezen in de leunstoel..
    Momenteel mogen de kids mee doen aan het afmaken van een ánder tegen beloning van 10 points. Er wordt intussen meer en meer geklikt, ook dát nog; wie in de snelheids-trein zit kan dat natuurlijk niet zien, zelfs niet via een burn-out in de twilightzone :-))

  98. Aad Verbaast 26 oktober 2008 om 12:56

    @Motek: ik had al ergens het gevoel dat de boodschap achter deze blog je wel zou aanspreken :-)..
    Dank voor je reactie!

  99. anoniem 26 oktober 2008 om 15:12

    Ik speel zelf ook computerspelletjes, en het is waar het is allemaal op moorden gefocussed, en het ergste is vooral kinderen spelen deze games, met name de FPS (first person shooters oftewel games waarin je zelf de schutter bent en door de schutter zijn ogen kijkt als het ware)
    Wanneer ik weer eens online ben hoor ik honderden kinderstemmetjes uit de luidsprekers komen met een geflame (zelfde als schelden op de persoon) van hier tot tokio waar constant racisme en het de ergste woorden in voorkomen.
    Natuurlijk zijn deze games wel leuk maar verre van opvoedkundig verantwoord voor kinderen, je moet alles wel kunnen relativeren en kinderen kunnen dat simpelweg niet. Hier discussies over beginnen is onmogelijk, de game-ontwikkelaars en buisiness ansich wilt gewoon zo veel mogelijk geld verdienen, het is een corporatie en dat zegt wel genoeg. De kinderen vinden het zelf geweldig om als losse projectielen alles en iedereen virtueel te kunnen uitmoorden.
    Ik zelf vind het doel vinden/richten en het manouvreren juist het toffe van dit soort spellen, mensen te slim af zijn etc. Maar ik zie ook hoe de jongere generatie dit spel speelt, dat is meer als rambo rondrennen en met zogeheten SMG’s (sub machineguns) sprayen (vertaling: van links naar rechts schieten of andersom) terwijl ze door de microfoon heen schreeuwen.
    Ik heb persoonlijk op de fora van dit soort spellen discussies gestart over kinderen maar wat je dan terug krijgt is dat je ‘een ouwe lul/zeikerd’ bent (ik ben zelf maar 25 jaar oud overigens maar dat terzijde) en dat de "leeftijdsrestricties" die aangegeven staan op de doosjes van de games enkel "advies" zijn en kinderen heus wel de spellen mogen kopen en spelen.
    Tja.. Het blijft toch echt aan de ouders om dit soort spellen te verbieden en gewoon een bordspel te pakken. Maar dan ben je al snel de slechte ouder omdat je het kind niks gunt en is het kind naar de buren om toch nog die spelletjes te kunnen spelen, de buurman vind dat toch niet erg, hij is een hippe pa ookal drinkt ie.

  100. Devolution d(o_o)b 26 oktober 2008 om 15:13

    Ik snap niet waarom mn naam niet boven die reactie stond maar ik sta gewoon ingelogd… vreemd..
    Naja die reactie was van mij iig.

  101. Motek from Space 26 oktober 2008 om 16:07

    Aad Verbaast / 26-10-2008 12:56
    Volgens mij, lieve Aad, ben jij op je best met kuilen scheppen aan het strand :-))

  102. A C T U A L I T Y- 1 2 0 0 0 -STE!! 26 oktober 2008 om 20:29

    Hallo Aad veel te laat reageer ik hier..
    Maar kun jij ook Over-spelletjes maken..
    Ik weet zeker dat je voor dat spel
    genoeg Kandidaten Krijgt..
    En ik ben geen Spel mens..
    Ik ben zo van de Kaart joh
    Groet Joshua

  103. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 00:52

    @Devolution: net als de discussie rond de problematiek van een opstandige groepjes Marokkanen, waar verwezen wordt naar de verantwoordelijkheid van de ouders, lig er op het gebied van de spelletjes net zo’n verantwoordelijjheid.
    Maar als die niet genomen wordt….
    Misschien zitten ze zelf wel mee te spelen..
    Tja, mijn stelling is dan in deze blog: wees niet verbaasd dat er vreemde kronkels in de hersenpan komen van kinderen..

  104. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 00:56

    @Motek: om even in de (ernst en luim) stijl te blijven: granaatbunkertje spelen, of eerste wereldoorlogje.. Nee, dus..
    Ook geen zandkastelen..
    Tja, wat dan op het strand.. iets moois.. samen.. Kuilen dichtmaken? Rommel verzamelen? 🙂

  105. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 00:57

    @Joshua: hahaha.. je verzint ze waar je bij zit!! 12.000: ongelooflijk!!!

  106. Motek from Space 27 oktober 2008 om 11:10

    Aad Verbaast / 27-10-2008 00:56 …foei…ik dacht gewoon aan grabbelen en graven in het zand; lekker met de handen of een schep, zonder bijbedoelingen…kinderen in de zon weet je wel? 🙂

  107. Aad Verbaast 27 oktober 2008 om 15:38

    @Motek: nou vooruit: zand erover 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: