Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Wat eten we vandaag?

tegen etenstijd ligt deze vraag op ieders lippen. al gauw kunnen we er niet genoeg van naar binnen lepelen. onze hongerige magen worden weer gretig afgetankt. onze overvolle schappen in de supermarkten genereren slechts één probleem: kiezen uit een perverse overvloed aan mogelijkheden. wat eten we vandaag?
 
Meer dan een miljard radeloze mensen stellen deze vraag elke dag vertwijfeld wetend dat er niet te kiezen is. Omdat er wéér niet genoeg te eten is.  25 duizend mensen sterven per dag van de honger. Ongeveer 18 duizend daarvan zijn kinderen..

Waar wij heftig in paniek zijn over ‘onze kredietcrisis’, is de voedselcrisis voor miljarden mensen al veel langer een keiharde werkelijkheid. En zal alleen nog erger worden.

De bizarre werkelijkheid is echter dat er op de wereld genoeg voedsel is. Het probleem is dat het niet eerlijk verdeeld wordt. Wat het ene land te veel eet, komt het andere land tekort.

Zou iedereen evenveel naar binnen slobberen als de Amerikanen (voorbeeld), dan zouden we 5 aardbollen nodig hebben. We hebben er maar één..

Zouden we het voedsel eerlijk verdelen, dan is er voor iedere bewoner op onze planeet het volgende per dag (ontbuit, lunch, diner en snacks) beschikbaar:

16 oktober is het Wereldvoedseldag.

Op tientallen plaatsen in Nederland worden op basis van dit ‘dieet’ drie gangen diners geserveerd, om te laten zien dat zo zeer smakelijke en zelfs copieuze maaltijden kunnen worden bereid. Misschien een suggestie om dat eens mee te maken.
Geen tijd? Geen nood: er zijn genoeg recepten beschikbaar op internet!

Wat eten we vandaag? Een wereldmaaltijd natuurlijk!

Meer lezen:
Wereldvoedseldag manifestatie Utrecht
Wereldvoedseldag achtergronden
Wikepedia: Wereldvoedseldag
FAO: honger-kaart
FAO

Weer lezen:
Blog: Geef het volk brood en spelen!
Blog: Werelddagen van onze wereld?

Zesde aflevering van een serie over hebzucht.
Vorige afleveringen:
1. Mijn gesprek met Neelie Smit Kroes..
2. Druk, druk, druk… Vooral met die drukte..
3. Paaseiland, metafoor voor onze planeet.
4. Barstende bubbels vóór 1900.
5. Barstende bubbels en buitelende beurzen, na 1900.

En ik herhaal de woorden van Mahatma Ghandi nóg maar weer eens: “De wereld biedt genoeg voor ieder mens, maar niet genoeg voor ieders hebzucht”

115 Reacties op “Wat eten we vandaag?

  1. Jos Goedmakers 15 oktober 2008 om 17:03

    En dan te bedenken dat niet alleen het voedsel verkeerd verdeeld is over onze niet-klimaatneutrale planeet.

  2. Cathy 15 oktober 2008 om 17:15

    @Aad.
    Vreselijk dat er zoveel mensen sterven van de honger. En dan te bedenken dat er ook nog zoveel eten wordt doorgedraaid.

  3. nelus 15 oktober 2008 om 17:27

    @aad: weet je wat het is Aad ? Die getallen die zeggen ons niks meer. We zijn murw gebeukt met vreselijke beelden, verschrikkelijke informaties en wat dies al meer zijn. Het moet nog gruwelijker worden wil het ons gevoel voor barmhartigheid weer bereiken.Ik ben een voorstander van opleggen. Elk land wordt verplicht een deel van de wereld te bevoorraden. En wie daarin wat moet doen wordt vastgesteld door de FAO. Zodat de ene helft van de wereld daadwerkelijk voor de andere helft zorgt.Reactie is geredigeerd

  4. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 17:30

    @Jos: terwijl meer dan een mijard mensen op een houtje bijten, heeft de westerse wereld nog heel wat meer op zijn kerfstok, zoals je ook aangeeft.Reactie is geredigeerd

  5. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 17:31

    @Cathy: precies, je wil niet weten wat er jaarlijks aan eten hier ook nog eens wordt weggegooid!! Voor miljarden!

  6. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 17:33

    @Nelus: een fraai voorstel van je!! In schril contrast wat enkele politici nu beginnen te suggereren: weg met de ontwikkelingshulp.

  7. jan bouma 15 oktober 2008 om 18:06

    @Aad
    Voor toch wat beperkende, maar daardoor weer juist de verbredende begripsbepalingen hierna wat van de Wikipedia geplukt. Overpopulatie (niet genoeg voedsel voor eenieder) wordt wetenschappelijk gedefiniëerd en gezien als volgt:
    Ecologisch begrip
    In de ecologie is er sprake van overbevolking als een soort de draagkracht van zijn ecologisch gebied uitput.
    Meestal verwijst de term specifiek naar de verhouding van menselijke bevolking tot de planeet Aarde. Het gaat hierbij niet om het aantal mensen of dieren maar om de verhouding tussen het aantal dieren of mensen in vergelijking met de middelen die zij moeten hebben om te overleven.
    Als een bevolking 10 mensen omvat, maar er is slechts genoeg voedsel voor slechts 9 mensen, dan is er sprake van overbevolking op basis van de voedselvoorziening. Als een bevolking 100 miljard mensen telt, maar er is voedsel genoeg voor 200 miljard, dan is er geen sprake van overbevolking op het gebied van voedselvoorziening. De middelen omvatten: schoon water, voedsel, huisvesting, warmte en akkerland. Andere middelen omvatten: werkgelegenheid, geld, onderwijs, brandstof, elektriciteit, geneeskunde, goede riolering en huisvuilbeheer, en vervoer. Deze laatste middelen zijn minder van belang voor stammen die minder complexe levensstijlen kennen.
    Elk jaar groeit de wereldbevolking met ongeveer 80 miljoen mensen.
    [bewerk] Bevolkingsdruk door mensen
    In 1804 telde het aantal mensen op aarde 1 miljard. In 1960, iets meer dan 150 jaar later, was dit aantal opgelopen tot 3 miljard mensen. Van 5 tot 6 miljard mensen duurde slechts 12 jaar. Wereldwijd leven er momenteel zo’n 6,55 miljard mensen op aarde. De vraag is in hoeverre dit aantal nog zal toenemen en wat de ecologische impact van zo’n grote gemeenschap op de aarde is.
    Sinds de Industriële Revolutie is de wereldbevolking in meer dan exponentiële mate toegenomen. Deze groei werd gestimuleerd door wetenschappelijke en industriële doorbraken. De snelle ontwikkelingen van technologieën, hogere productie van voedsel, het gebruik van nieuwe medicijnen en andere factoren leidden ertoe dat de levensverwachting van mensen omhoog ging en de bevolking snel toenam. De groei van de bevolking en de levenswijze die we er op hebben nagehouden, gaat gepaard met het verbruik van makkelijk beschikbare grondstoffen zoals de fossiele brandstoffen. Aangezien de vraag naar fossiele brandstoffen toeneemt omdat de wereldeconomie- en bevolking groeien, wordt het milieu steeds meer belast. Het effect dat we als mensheid op het milieu hebben wordt aan de hand van een formule beschreven in het boek The Population Bomb van Paul R. Ehrlich:
    unquote
    ———————————————–
    …maar de grap is nu dat we zelfs niet aan de meeste elementaire begripsbepalingen toekomen, door bijvoorbeeld niet te schrappen de totale inspanningen van de wereld inzake de defensie-industrieën van 1200 a 1300 miljard dollars – huidige koers per jaar, en waardoor er een oplossing mogelijk is.
    Vervolgens bedenke men verder dat de EU in totaal nu 2000 miljard Euro ter beschiking wil stellen om de kredietcrisis op te lossen maar… en let nou op bestuurder! – men zou beter wat verder kunnen kijken dan die kredietneus lang is en dan voor wat duurzamere oplossingen moeten kiezen.
    Terzake de verbouw van voedsel en biobrandstoffen tegelijk, en die te produceren op de beschikbare landbouwgrond, verwijs ik naar de youtube videofilms van Dr. Albert Bartlett. Ook dat is geen oplossing. Het levert net zoveel op als het kost!
    Het alternatief dient zich dan aan als enige escape. Stabilisering, en zelfs teruggang van de bevolkingsomvang wereldwijd, danwel een teruggang in het aanbod van het voedsel per persoon. We zijn terug bij de vraag "wie o, wie?" wil zich vrijwillig beperken in zijn consumptiegedrag? En als men dat dan doet: blijft onze economie dan nog overeind? Zomaar wat vragen…

  8. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 18:16

    @Jan: dank voor de aanvullende en inhoudsvolle info. Het had zomaar een blog kunnen zijn.
    Kernis de onbalans in de wereld, een onbalans die we overigens zelf veroorzaakt hebben met zijn allen.
    Bijvoorbeeld: de mens kan leven van de opbrengsten (huidige) van 1,5 hectare grond. Veel meer is niet beschikbaar overigens, de aarde heeft zo zijn limieten, en er is geen uitwijkmogelijkheid.
    De gemiddelde Amerikaan (om bij het blogvoorbeeld te bljven) neemt daarvan 8 hectare in bezit!!
    Dan blijft er vo0r de rest te weinig over. Het is niet ingewikkelder dan dat..
    Ht dogma van de consumptieeconomie moet onderuit. Anders blijft er niets consumeren over.

  9. peter louter 15 oktober 2008 om 18:37

    Meer dan genoeg voor iedereen dus. Maar kennelijk is het méér dan een logistiek probleem.

  10. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 18:41

    @Peter: ik mag aannemen dat je stelling over ‘logistiek probleem'(je een beetje kennende) onder de retorische stellingen valt? Een nieuw begrip overigens 🙂
    Hadden we het niet eerder over hebzucht?Reactie is geredigeerd

  11. Peter Hoopman 15 oktober 2008 om 18:48

    Zwaar aanbevolen!!!!!!

  12. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 18:49

    @Peter Hoopman: leuk om te lezen/horen!! :-))
    Je blogs lezend, had ik het ergens wel kunnen vermoeden..Reactie is geredigeerd

  13. Coby 15 oktober 2008 om 19:46

    Heel verduidelijkend dat lijstje wat er voor iedere bewoner aan voedsel is als het eerlijk verdeeld wordt/is. Het is meer dan genoeg, ik gebruik vast minder per dag en het is nog goed voor de lijn ook……
    Maar ik zit in het goede deel van de wereld, dat besef ik maar als te goed.
    hartelijke groet, Coby

  14. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 19:51

    @Coby: als je minder dan deze porties gebruikt dan zul je geen last hebben van overgewicht!
    Ook dat is maar goed ook.. Maar daarover schrijf ik eens later.. (een volgende ‘dag’)
    Ook de zeer hartelijke groeten, en fijne dagen!

  15. eva 15 oktober 2008 om 21:27

    Als al die miljarden die geïnvesteerd zijn in de kredietcrisis nu eens besteed waren aan de honger, dan zou een groot gedeelte opgelost zijn.
    Maar….als die miljoenen mensen ook weer zouden blijven leven dan zouden er weer een veelvoud aan mensen bijkomen.
    Toch is dat natuurlijk geen reden om mensen te laten verhongeren.
    Niet alleen eten geven, ook onderwijs, en de pil!
    gr eva

  16. sprakeloos 15 oktober 2008 om 21:41

    Ouwe wijn in nieuwe kruiken? Een boodschap die ik al jaren ken, maar helaas besef ook ik dat die niet vaak genoeg verteld kan worden. Zwaar aanbevolen dus.
    Kredietcrisis, wat een pervers woord eigenlijk als je er goed over nadenkt.

  17. wj-tje 15 oktober 2008 om 21:46

    @aad snel optelsommetje. 2244 gram pppd beschikbaar
    hoe verteer je dat in godsnaam per dag zonder water?
    Wanneer is wereldaquadag? waarschijnlijk iedere dag.
    nog iets.
    voor de gein even gecontroleerd
    30 gram 2 beschuiten
    100 gram aardbeien
    35 gram scharrel ei
    250 gram mihoen goreng.
    150 gram niet te eten cranberrytaart
    5 gram vitaminepillen
    250 milligram paracetemol
    maakt rond 710gram of zoiets
    daarnaast
    300cc capuccino
    1000 cc bronwater
    900 cc bier
    50 cc jutterjes
    2250 gram vocht tot nu toe
    @rubio die cafe`s ken ik ook. probeer ‘Tomeloos’ aan het begin van de Overtoom eens.
    Zit vlak bij de Saxenburgerdwarsstraat.
    Ik noemde dat zijstraatje de ‘Sex and Citizen Queerstreet.
    hoezo geen mokummer? vondelstraat, marnixkade, achillesstraat en hoek van Heusdenstraat-Wannepad-Belgiekade.
    niet te snel konklusies poneren, s.v.p.

  18. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 21:49

    @Eva: zelfs een fractie daarvan is genoeg.
    En nog een kleine fractie is genoeg om ideeën te ontwikkellen en te implementeren om groei vooralsnog te kunnen accomoderen.
    Overigens wist je dat de optelsom van de bonusssen in Wall Street bij elkaar opgeteld, meer is dan alle ontwikkelingsgelden bij elkaar.. Over pervers gesproken.

  19. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 21:51

    @Sprakeloos: Dank! Uiteraar oude wijn in nieuwe kruiken. Hebzucht is eeuwenoud! De mensheid blijkt hardleers. Daarom ben ik van mening dat de boodschap elke keer maar weer opnieuw verpakt moet en mag worden. Maar je hebt er geen probleem mee begrijp ik gezien de aanbeveling!

  20. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 21:54

    @WJ-tje: dat komt wel goed met je met dit dieet.. maar verklaat ook veel 🙂
    P.S. water zit er niet bij: dat groeit niet op akkers etc.. zoals je misschien wel weet..
    Meer dan een miljard mensen bechikt niet over genoeg water of veilig water..
    Een week geen water en het is met je gedaan.

  21. Martin Broek 15 oktober 2008 om 22:03

    Ik eet mijn spercieboontjes uit Egypte, mijn nijlbaars uit het Victoria meer ( zo lekker goedkoop zaterdag op de markt). Ik weet dat kippen in Afrika gedumpd worden en dat daar de sector de nek wordt omgedraaid. Ik weet dat er een dam wordt opgeworpen voor producten van buiten de EU. Soms verrot het overschot aan graan, twerwijl honderden kilometers verder de mensen verekken.
    Samenvatting: lekkerbek, gemakzucht, handelspolitiek, logistiek, hebzucht, vetzucht en onverschilligheid.
    Poeh wat doe je eran.

  22. Aad Verbaast 15 oktober 2008 om 22:09

    @Matin Broek: bijvoobeeld eens naar ‘darwins nightmare’ kijken.. (op internet te zien). Dan eet jij nooit meer nijlbaars uit het victoriameer.. Het is een begin..
    En dan doe je er wat aan, om daarmee antwoord op je laatste opmerking te geven. Ik ben benieuwd wat je er van vindt als je het gezien hebt.Reactie is geredigeerd

  23. Martin Broek 15 oktober 2008 om 23:32

    De troep blijft toch achter in Mwanza voor de bewoners daar en wij krijgen de vis uit een mooi en schoon koelhuis aan de rand van het meer. Ik zal de beelden van de viskopen in grote kookketels nooit vergeten, Aad, het zag er in zijn omgeving uit als de hel, maar als ik de baars niet meer eet dan veranderd er helemaal niets ten goede. De vis moet gevangen en verkocht worden. De bewoners hebben minder te besteden en kunnen de filets niet betalen. Dus mogen ze leven van wat wij als alval beschouwen. Regiseur van de film Sauper beweerde op filmfestivals bovendien dat Nederlandse wapens via Mwanza in de aanvliegende transportvliegtuigen naar Afrika gingen. De vliegtuigen konden dan gevuld met vis weer terug naar Europa. Het zal je niet verbazen dat ik de film zo snel mogelijk ben gaan bekijken. Overigen denk ik dat ik redelijk bewust consumeer, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost.Reactie is geredigeerd

  24. Rubio 15 oktober 2008 om 23:56

    Ben ooit lid van de zgn Vrekkenclub geweest, weet niet of ze nog bestaan. Ze/we stelden zich/ons ten doel om te consuMINDEren wat ik overigens nog steeds probeer, gewoon om een ‘beginnetje’ te maken (verbeter de wereld en begin met jezelf). Er is om uiteenlopende redenen niets van terecht gekomen. Maar het heeft me (tot op heden) wel bewust gemaakt van waar we elke dag mee bezig zijn. Ik consuMEER dus m’n banaantje, mangootje en portie rijst en eet bewust..dùs lekker bovendien zonder ‘schuldgevoel’…Wat een k-woord eigenlijk…

  25. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 00:13

    @Martin Broek: ik waardeer erg dat je de film hebt bekeken..
    Ik zat werkelijk met stomme verbazing te kijken hoe op een verschikkelijke wijze voor eigen (westers) gewin, een hele populatie en ecosysteem kapot wordt gemaakt..
    Ik at regelmatig victoriabaars, zelfs uit maatschappijbewuste overwegingen. Maar toen ik die film zag, voelde ik me acuut schuldig dat ik er dus in feite aan meewerkte. Sindsdien nooit meer één victoriabaars gegeten.
    Je laatste zin: natuurlijk zijn de problemen dan niet opgelost.. We zwemmen ook maar als een enkele vis in het water.. (om de vergelijking maar eens te maken).
    Maar duidelijke keuzen kunnen we persoonlijk wél maken. En als er dan genoeg anderen zijn die eenzelfde keuze gaan maken, kan er wel degelijk iets veranderen!
    De muur is ook gevallen immers.

  26. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 00:16

    @Rubio: mooi verhaal van je. En je hebt toch geconsumindert (grappig woord) begrijp ik..
    Ik herken dat bij mezelf ook.. Ik heb flink geconsuminderd.. Zeer flink door de jaren. Factoren. En ik voel me er veel beter bij!! :-))
    Jij ook? Of is het buffelen..Reactie is geredigeerd

  27. Rubio 16 oktober 2008 om 00:16

    wj-tje c/q kosmopoliet; Marnixkade, Achillisstraat? Dan zijn we verdorie bijna? 2x buren geweest. Enfin, ik herinnerde me dat je wieg ergens in Zutphen of Brummen gestaan moet hebben, dus Mokummer..? Wel goed lezen wj(op Aad’s voorlaatste blog), ik bedoelde alleen maar dat het voor niet-Amsterdammers moeilijk te begrijpen was wat je bedoelde. So, what about conclusions….

  28. Cathy 16 oktober 2008 om 00:18

    @Rubio.
    Jij bedoelt toch niet die Vrekkenclub van 7 x een theezakje gebruiken? Geen cadeautje geven als je op kraamvisite gaat maar een papiertje met de tekst "goed voor een avondje oppassen".
    Water bij de wijn doen? Nee toch hè?
    Maar gelukkig ben jij nu geen lid meer en kom je graag in de kroeg van Aad.

  29. Rubio 16 oktober 2008 om 00:45

    Cathy; Het kan nog erger, mijn 1e vrouw (god hebbe haar ziel) stuurde de toegestuurde kerstkaartjes het jaar daarop weer terug naar de afzender. Dus ja..je begrijpt, gelazer in de tent….Voor mij dus een goeie reden om ermee te kappen, je kan het ook te gek maken natuurlijk haha..Ik ben geen vrek integendeel, dus morgen neem ik gewoon weer een bloemetje voor je mee! Tjeetje, mssn begin ik ook wel met een eigen blog…heb genoeg te vertellen heb ik inmiddels ontdekt.., op ‘me ouwe dag’…..

  30. Cathy 16 oktober 2008 om 01:14

    @Rubio.
    Oh van dat kerstkaartje is echt een giller zeg. Volgens mij hebben Van Kooten en De Bie over de vrekkenclub ooit eens een uitzending gemaakt. Als ik het goed begrijp zie ik jou dus morgen met de bloemetjes in de kroeg van Aad. Kunnen wij mooi de bloemetjes buiten zetten.
    Welterusten voor straks.Reactie is geredigeerd

  31. wj-tje 16 oktober 2008 om 01:31

    @aad wijn inkopen. misschien een beetje verkering tussen rubio en cathy.
    kan nog leuke kerst worden.

  32. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 02:22

    @Rubio: ik begrijp dat dat nu de "Stichting zuinigheid met stijl" heet. Met een heus website uiteraard: http://www.zuinigheidmetstijl.nl/
    Wat lees ik daar (oa):
    In plaats van meer, meer, meer en druk, druk, druk kiezen wij voor meer doen met minder en genoeg. Daarmee doen we niet alleen onszelf een plezier. Ook het milieu vaart er wel bij. Vijftien jaar geleden is de Stichting Zuinigheid met Stijl gestart. Consuminderen werd in eerste instantie met hoongelach ontvangen, maar al snel door velen, al dan niet kritisch, bekeken en besproken. Wat toen als een rebels geluid klonk, vindt nu zijn weerklank bij grote groepen mensen. Miljoenen Europeanen kiezen al voor een eenvoudiger, rustiger leven. Dezelfde trend zien we in de Verenigde Staten, waar simpleliving of downshiften al sinds de jaren tachtig heel veel belangstelling heeft.
    Moet ik dan toch maar lid worden daarvan?
    Ik doe dat al jaren immers. Maar niet zo heftig als jij met de kerstkaartjes 🙂
    Wijn inkopen: voorraad genoeg, slim ingekocht natuurlijk!!Reactie is geredigeerd

  33. Rubio 16 oktober 2008 om 02:27

    Aad; Nee, vreemd genoeg is het ‘helaas’ nooit ‘buffelen’ geworden. Ik rij immers inmiddels à la wj-tje ook in een Volvo V 70 Estate ‘with room for a pony’…….!? So, what about this topic..Ben eerlijk en ben me er terdege van bewust….!

  34. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 02:28

    @Cathy: zie ook hierboven: "In plaats van meer, meer, meer en druk, druk, druk kiezen wij voor meer doen met minder en genoeg."
    Klinkt toch niet verkeerd. Hoe doe jij dat?
    Het leek verdacht veel op mijn eerdere blog die ook als titel had http://www.volkskrantblog.nl/bericht/189559
    P.S. Ik ben al jaren geleden gestopt met kerstkaartjes.. Weinig vrienden verloren overigens. Ik heb het altijd een vreemde gewoonte gevonden. Bloemen doe ik wel aan 🙂

  35. Rubio 16 oktober 2008 om 02:29

    Aad; Ook nog niet naar bed? Ik antwoordde je zonet nog op je vorige vraag. De rest komt nog..

  36. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 02:54

    @Rubio: ik lees het net.. ach alles is relatief. Ik heb wel net de BMW cabrio te koop gezet.. Wat moet je toch met twee auto’s 🙂
    Nu naar Obama en McCain kijken.. :-0
    Ik benijd ze geen van beiden.. Maar heb wel een duidelijke voorkeur..

  37. Rubio 16 oktober 2008 om 03:22

    Aad; Zit ook net te denken om de gouden koets te verkopen in deze moeilijke tijden…
    Never the less, Obama for president, but who am I..? Agree..?

  38. ceesincambodja 16 oktober 2008 om 04:34

    Aanbevolen Aad.
    Ik denk dat mijn weblog genoeg bewijs levert aan je stellingen.
    Voor de rest heeft iedereen al voldoende aangevuld, terwijl ik op een oor lag.

  39. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 04:44

    @Rubio: ook ik zou mijn stem uitbrengen op Obama. Ik wil niet zo ver aan als Maarten van Rossum door McCain een seniele bejaarde te noemen, of een schurk. Maar het is wel een vos met streken.
    Waar ik erg van schrok was het niveau van de discussie. Niet in de zin van plat of anderszins, maar ik vond het prutserig, houterig, stamelend, nerveus etc.. Weinig professioneel feitelijk. Vervolgens moet ik dan concluderen dat de speeches van Obama die zo charismatisch kunnen zijn goed geregisseerde performance acts zijn. Nu kwamen beiden niet uit die verf.. Geeft erg te denken. Zorgelijk feitelijk.
    Obama liet zich ook bij herhaling in de verdediging drukken (door de vos). Onnodig leek me, maar hij trapte wel in de val.
    Twee sinterklazen, in een land wat failliet is. Wie gelooft dat nog?
    Er is slechts keus uit twee heren. Ik blijf bij mijn eerdere keus, maa niet uit volle overtuiging.
    Het land Amerika, zo lijkt het, zit in de laatste stuiptrekkingen van een vriwel overleden wereldmacht.
    Het worden spannende tijden, jaren, decaden…

  40. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 04:47

    @Cees: dank voor je bericht. Ik moest zeker aan je denken Cees toen ik dit blog schreef.
    Het isoverigens wel erg onustig bij jullie aan de grens lees ik.
    Nu naar bed.. had ik allang n moeten liggen. Maar ‘calling America’ hield me uit de slaap.
    Inmiddels bijna 5 uur hier..
    Jij een mooie dag, kom later weer bij je kijken!

  41. de Stripman 16 oktober 2008 om 08:32

    Een groot deel van onze bevolking lag, met welgevulde maag te slapen, maar Aad waakt…;o)
    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Aad ! Het is krankzinnig dat het er zo aan toe gaat op onze aardbol. En als ik dat lijstje zo zie… dat krijg ik niet op in een dag, hoor…

  42. pacopainter 16 oktober 2008 om 09:10

    Ann0 2008! te triest!

  43. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 10:27

    @Stripman: inmiddels uit een diepe slaap weer helemaal wakker.
    Dat is wel het bijzondere van dat lijstje.. dat is nogal wat ja. Precies wat die wereldmaaltijden aktiviteit ook wil laten zien.

  44. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 10:30

    @Paco: "anno"..het zal alleen maar erger worden!
    Gisteren in het debat tussen de kandidaten weer opvallend.. "meer, meer, meer". En de verkiezingsbeloften voor gouden bergen waren niet van de lucht..

  45. de Stripman 16 oktober 2008 om 12:13

    Dat was dan toch een kort nachtje, Aad. Misschien moet je vanmiddag nog maar even op de bank gaan liggen…?
    Dat ‘meer, meer meer’ is wel een groot probleem. Het rare idee dat onze economie, welvaart en bezittingen altijd maar moeten groeien. Het zou beter zijn als we tevreden konden zijn met wat we hebben…;o)

  46. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 12:20

    @Stripman: was nderdaad wel wat kort, maar ik kan soms ‘snel slapen’!!
    Ik werd hierboven door Rubio attent gemaakt ophttp://www.zuinigheidmetstijl.nl/ (hij noemde het de vrekkenclub overigens.. 🙂
    Niet zo’n gek idde als ze zeggen op hun site: "In plaats van meer, meer, meer en druk, druk, druk kiezen wij voor meer doen met minder en genoeg."
    Vind ik wel een aardig concept. Sterker nog, ik doe dat al jaren en bevalt prima.. Moet kunnen dus voor een grotere groep, zou veel schelen!

  47. jan bouma 16 oktober 2008 om 12:41

    @Aad 12;20
    Ik kijk even tussendoor, en ’n filosoof – zijn wij dit niet allen ? – merkt dan op dat er weer geen solide verklaringen worden afgelegd over het "meer" en "meer" want om te beginnen eist die "vrekkenclub" al de extra aandacht op (= meer) en dat heb je ook zomaar met dit commentaar van mij. Dit dient ook gelezen te worden (= meer aanslag op uw bevattingsvermogen).
    Conclusie:
    De mens bestaat, wat zijn motivaties aangaan, eigenlijk alleen door en vanwege de vervulling van "het meer".
    Ach, dit was zomaar even een opmerking. Een klein knuppeltje in jullie hoenderhokjes; zeg maar.
    De definitieve oplossing van alle "problemen" schreef ik ondertussen wel. Maar ja, daarvoor dient men weer "de Staat van Verlichting" te hebben ondergaan..; in mijn boek leest u HOE! Men amusere zich verder met "nog meer!" Dat spreekt vanzelf. Hoogachtend: Meneer "Meer!"

  48. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 12:49

    @Jan Bouma: dank voor je commentaar, en je ‘knuppel’. Valt oveigens wel mee,althans voor mij.
    Misschien, in het kader van ‘meer’ zou er een wat harder pleidooi moeten komen dat ‘meer’ ook tot meer zorgen leidt als je meer hebt.
    Eenvoudig aan te tonen overigens. Kijk dan gebruik makend van de dezelfde behoefte aan ‘meer’ een aanspraak gemaakt worden op de behoefte aan ‘meer rust’, ‘meer overlevingskans’, ‘meer… etc etc..’..
    Ik zal er nog eens over nadenken/mijmeren..
    "Maar ja, daarvoor dient men weer "de Staat van Verlichting" te hebben ondergaan."
    Ondertussen lijkt het er op dat voor velen inmiddels de lamp aan het uitgaan is.
    Eens?

  49. jan bouma 16 oktober 2008 om 13:25

    ook in "de Duisternis" voelt men zich – KENNELIJK ! – "senang!" Dit is een term uit het Maleis, zoals je weet.
    —-
    Zette zojuist nog wat comment bij TANK GIRL…; ook zij vraagt zich af "Waar de Steen der Wijzen" gevonden moet worden. Ik heb haar, evenals jouw lezers, toen maar verwezen naar mijn boek; tenslotte moet er IEMAND zijn die HET VERLOSSENDE WOORD daarover spreekt..:))
    (Uiteindelijk blijkt dat gewoon dan "de kiezer in het stemhok" te zijn, die wat orde op zaken gaat stellen en zichzelf serieus wil gaan nemen)

  50. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 13:35

    @Jan: een fraaie uitdrukking van de ‘Maleiers’..
    Tja, de steen der wijzen.. die heeft niemand nog gevonden. Gisteren viel er ook geen steen van mijn maag, toen ik het debat zag tussen de twee potentiële ‘machtigste mannen’ van deze planeet.. zoals dat nog steeds heet.
    Het debat van beider onmacht, was het eigenlijk.
    Ik sta er nog versteld van.. Zorgeljk, erg zorgelijk!
    Al gezien? Ik ben benieuwd naar jouw mening hierover.
    Kiezer heeft het voor het zeggen: ook een van mijn zorgen daar is: kiezen als er eigenlijk niets te kiezen valt (uit twee Sinterklazen?).
    Goede nieuws: ik ben weer blijer geworden dat ik in Nederland woon. Heeft zo zijn voordelen. Hier kan je wel kiezen.
    Laatste nieuws: in het blog van ons aller Ina, waar ze een gast de ruimte heeft laten vullen, te weten Goeorge Knight, heeft deze in al zijn wijsheid, gesteld dat ik ‘feitelijk ongeschikt ben om aan de discussie deel te nemen’..
    Dat doe ik dan ook maar niet meer.. Ik viel om van verbazing :-))
    Ga me erst maa even afkoelen.. en naar de overvolle supermarkt (wat de schappen betreft). Het is per slot van rekening wereldvoedsldag..Reactie is geredigeerd

  51. jan bouma 16 oktober 2008 om 14:27

    @Aad
    Zo gezegd; zo gedaan. Uiteindelijk blijkt ook dit blog weer van je de basale motivaties van mensen te onthullen…! Enfin.. Zie hierna; vanaf Ina Dijstelberges blog gekopiëerd als volgt:
    jan bouma / 16-10-2008 14:21
    In vogelvlucht daalde ik neer over bovenstaande discussie. Nu heb ik George Knight ooit eens horen verkondigen dat ik "een verlichte geest" of zoiets dergelijks zou zijn dus… dient men vanaf nu mijn woorden even te beoordelen als sprekend:
    Ex Cathedra
    danwel
    Ex Deus machina!
    Het gaat, in bovenstaande discussie, omtrent de vraag (en de beantwoording) WIENS woord moet worden geloofd. Als men daartoe dan opstelt wat onbetwistbare factoren als:
    1. Het recht van elk individu op diens recht om vrijuit te spreken.
    2. Het recht op een "menswaardig bestaan". Voor hem, zijn familie, zijn volk op deze planeet.
    3. Het recht van de wetenschappers, die daaraan grenzen zien, om zich te laten horen, omdat zij toch grenzen zien. Edoch niet worden gehoord omdat…:
    "Because we are only believing in Growth instead of God..". Maar daar vervolgens de consequenties niet van willen nemen. Als men pretendeert een wetenschappelijke discussie te voeren, die zich laat kennen door onbetwistbare factoren, dan dient men wel de EINDCONCLUSIES daarvan te accepteren als men eerst ALLE varianten ter discussie en beoordeling heeft aangeboden!
    Immers:
    Indien men het niet eens is over de onderwerpen die ter discussie staan. Zoals bijvoorbeeld de onbetwistbare eindigheid van de fossiele brandstoffen op deze aardkloot, dan dient men wel andere acceptabele parameters te conveniëren. We leven immers niet meer in de Middeleeuwen. Maar wel met een verondersteld internationaal communaal geweten. Dat internationale communale geweten vertaalden wij vervolgens in talloze wetten en verdragen. Waaronder die van de Universele Verklaring van de Rechten der Mens. Niemand houdt zich eraan. Waarom niet? Omdat de verkeerde belanghebbenden uw belang vertolken.
    Daarom strijd ik voor de vervanging van "de top". Ik zal dit comment even plaatsen bij ‘Aad verbaast’. Aldaar kan men meer lezen over de vraag: "waar uw voedsel, en dat voor uw kinderen, in de toekomst vandaan zou moeten komen…" Groet! Vrienden! Van het dispuut.
    ———————————————–
    Ben benieuwd of Ina Dijstelberge zich in deze analyse kan vinden. Groet! JBReactie is geredigeerd

  52. Rubio 16 oktober 2008 om 14:34

    Aad; Goedemôgge eh middag….heb toch minstens 8 uur slaap nodig. Effe douchen..ben immers geen Maarten van Rossum, die consumindert al…tot zo.

  53. Rubio 16 oktober 2008 om 15:29

    Aad 16-10-2008 02:22; In de beginjaren heette het wel degelijk de Vrekkenclub en ik zei al dat ik me er verder nooit meer mee heb bezig gehouden, behalve dan dat ze me tot op heden wel bewust hebben gemaakt van onze/mijn neiging tot steeds meer consumeren. Aardig dus te constateren dat ik via jou gegoogle erachter kom dat ze nog steeds, weliswaar onder een andere naam en in andere vorm, bestaan. Ik heb ze dus meteen onder m’n favorieten geplaatst. Voor een ieder dus; Een zeer aanbevolen site!

  54. Rubio 16 oktober 2008 om 15:54

    Aad 04:44; Inderdaad een farce maar is het wel eens anders geweest daar? Tja, 2 sinterklazen in een failliet land..gekker konden ze het niet maken, leuker wel. Heb me dus best vermaakt sinds de nachtelijke bokswedstrijden van Mohammed Ali…

  55. jan bouma 16 oktober 2008 om 16:31

    Plaats vervolgens even hier het navolgende.
    Voor zover er lieden zijn die de discussie volgen, en weten waarover het gaat.
    jan bouma / 16-10-2008 16:25
    Simpel Mizée! Om aan je vraag te voldoen dien je slechts mijn stellingen niet langer te obstructiveren maar aan "de kiezer" voor te leggen. Tenslotte ben ik ook slechts gebaat bij de acceptatie van mijn voorstellen. Dus nou niet langer om de hete brij heendraaien! Gewoon mijn verhaal op de opiniepagina’s ondersteunen! De discussie daarover – en die wordt dan "breeduit" gevoerd af te wachten wat HET OORDEEL is. Ik geef je nu al "op ’n briefje" dat jij met je gekwezel dan het onderspit zult delven! Maar doe je best! Om mij van het tegendeel te overtuigen. Daarvoor heb je dan wel nodig, en als beslissend aan te merken, niet JOUW mening maar die van de ‘communis opinio"; het volk zogezegd! Dat jouw kutzooi al 3000 jaar lang accepteerde!
    Excusez les mots! En nou vooruit…! En niet achteruit!
    ———————————————–
    De moraal van het bovenstaande verhaal is natuurlijk de intrinsieke vraag (en de beantwoording) HOE de mensheid nu verder moet…Reactie is geredigeerd

  56. jan bouma 16 oktober 2008 om 16:45

    Daarover, het antwoord, noteerde ik van mezelf even het navolgedne bij TANK GIRL en wel als volgt:
    jan bouma / 16-10-2008 16:25
    Simpel Mizée! Om aan je vraag te voldoen dien je slechts mijn stellingen niet langer te obstructiveren maar aan "de kiezer" voor te leggen. Tenslotte ben ik ook slechts gebaat bij de acceptatie van mijn voorstellen. Dus nou niet langer om de hete brij heendraaien! Gewoon mijn verhaal op de opiniepagina’s ondersteunen! De discussie daarover – en die wordt dan "breeduit" gevoerd af te wachten wat HET OORDEEL is. Ik geef je nu al "op ’n briefje" dat jij met je gekwezel dan het onderspit zult delven! Maar doe je best! Om mij van het tegendeel te overtuigen. Daarvoor heb je dan wel nodig, en als beslissend aan te merken, niet JOUW mening maar die van de ‘communis opinio"; het volk zogezegd! Dat jouw kutzooi al 3000 jaar lang accepteerde!
    Excusez les mots! En nou vooruit…! En niet achteruit!
    ———————————————-
    De vraag is niet alleen (en de beantwoording daarop) aan @Mizée gesteld maar ook aan de lezer van dit blog en dat van haar…

  57. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 17:19

    @Jan Bouma: inmiddels weer afgekoeld kan ik nu weer reageren.
    14:27 (Ina): een fraaie reactie van je. Ik ga straks even kijken wat er geantwoord is.. 🙂
    16:31 en 1645: dezelfde reactie bij Joke hier ingekopieerd.. Je neemt zeker geen enkel risico meer. Het lijkt hier wel een internetopslagriumte inmiddels.
    Maar geen gekke gedachte.. Joke heeft immers eerder een reactie van je verwijderd!!
    Maar feel free.. Het scheelt mij ook weer tijd, om je heftige inspanningen op ander blogs allemaal bij te houden.
    Wel bijzonder overigens en al voorspeld door mj: je gaf eerder aan nu definitief te stoppen met het in discussie gaan met Joke. Maar wie schetst mijn verbazing.. Nog geen dag later, ga je weer..
    Weet jij wwel waar je staat :-)))))

  58. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 17:23

    @Rubio: ik hoop dat je nog wel lekker rustig hebt kunnen slapen.. naast lang.
    Blij dat je je vermaakt hebt vannacht. Ik toch iets minder.. ik viel eigenlijk om (net als de banken daar) van de vlakheid en nietszeggendheid van de discussie. In ons brave Nederland gaat het er feller aan toe!!
    Maar toch wel blij hoor dat ik het gezien heb. Kan ik er ook over meepraten :-))
    Laat die beiden maar schuiven, ik ben aan het shuffelen zodat mij niets meer kan gebeuren :-0

  59. annet 16 oktober 2008 om 19:20

    die foto met dat opschrift
    vond ik al mooi…..
    gr. van Annet

  60. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 19:22

    @Annet: eigenlijk om de walging op te wekken.. het is toch ‘te gek voor woorden’..
    Wat een overdaad en overvloed..

  61. jan bouma 16 oktober 2008 om 20:22

    @Aad 17:19 …Inderdaad: "Overdaad schaadt!" Dus dat is een fout van me om dat bericht hier dubbel te plaatsen. Maar ja, je weet het "de rode wazen voor de ogen" verhinderen soms de heldere blik. Zelfs bij mij. …:))
    Tot morgen.

  62. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 20:30

    @Jan: acht een foutje om nooit te vergeten en meteen te vergeven… Ik dacht even het is weer een truuc van je om de reacties tot ongekende hoogte op te drijven 🙂
    Soms moet je een boek meerdere malen lezen om het echt tot je door te laten dringen. Zoals jouw boek bijvoobeeld :-0
    Omzet al flink aan het stijgen, sinds de ISBN nummering?
    Harry Mulisch krijgt het voor elkaar zijn boek de twee vrouwen twee miljoen keer weg te laten geven in het kader van ‘leesweek’.. Aardige zakcent voor hem.. Volgend jaar jouw boek?

  63. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 20:31

    @Allen: in het kader van dit blog: wat eten we vandaag.
    Vandaag vis en prei.. Ja, ja, ik blijf er bij 🙂

  64. jan bouma 16 oktober 2008 om 20:52

    @Aad 20:30
    Nee… zo’n vaart loopt het nog niet! Men vreest – zo lijkt het wel – dan een soort bom te bestellen en die in huis te halen. Een papieren bom die de hele gevestigde orde onderuit haalt. En nu ik er wat langer over nadenk.. IS DAT OOK ZO !!!
    "Ja, die Mulisch is vullis!" Zei Van het Reve. Staat ook in m’n boek!

  65. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 21:08

    @Jan: jammer, het waje gegunt,, maar wat niet is kan nog komen.
    "Mullisch is vullis": kan zo zijn, maar wel weer een miljoen boeken @ (conservatief gerekend) o,25 = 250.000 euri..
    Ach, je moet bereid zijn tot wat compromissen in het leven..
    Vind je niet?

  66. jan bouma 16 oktober 2008 om 21:12

    Het is mijn karma, Aad. Mijn predestinatie zo je wilt (als je erin gelooft) dat ik slechts op deze wereld ben niet terwille van mezelf… Misschien is dat het. Nou tot morgen..; nu echt!

  67. Aad Verbaast 16 oktober 2008 om 21:28

    @Jan: je beseft als geen ander Jan dat eigen belang, ieders belang dient te zijn. Tot morgen.. Ik was overigens wel even benieuwd naar de voortgang gisteren geboekt in de catacomben!! 🙂
    Maar dat hoor ik morgen wellicht dan.

  68. wj-tje 17 oktober 2008 om 00:25

    iedereen nagapen over joe the plumber.
    $ 280.000,- voor een voffie is wel veel geld.

  69. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 09:50

    WJ-tje; veel geld? Hangt er van af wat er in zit.. en wie als plummer de leiding in handen heeft..
    Overigens ook wel interessant vond ik in het kader van de ‘tax-cuts’ die ze beide graag geven. Obama noemde dat tax-custs gegeven worden voo iedereen met een middle income. En dat is dan tot 200.000 dollar.. !!
    Daar kan ‘Jan-met-de-pet’ respectievelijk ‘Otto Normal’ alleen nog maar van dromen..

  70. wj-tje 17 oktober 2008 om 09:52

    Tsjá, als er een Hummer inzit met laadbak´……
    Die dingen worden zeldzaam.
    Ik ga de sjoelbak maar eens in de was zetten, want een pretpark, toch al een ramp, zit er in deze herftsvakantie niet meer in.
    zelfs de levertijden van wasmachines schijnen op te lopen.
    een teken aan de wand, want de stofzuigerzakken zijn ook al op.
    Dat wordt dweilen met de kraan open.
    gelukkig staat hier een regenton. met strandzand filter

  71. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 10:15

    @WJ-tje: kappen met die herfstvakantie. Volgens mij heb je nog nooit zo afgezien.
    Het wordt tijd dat de boot je weer van dat eiland komt afhalen. Terug naar rustiger vaarwaters. Het blijft tobben.

  72. Rubio 17 oktober 2008 om 11:10

    Op naar Appie, even een half winkelwagentje boodschappen halen à € 110 of zal ik naar Lidl gaan..? Ik gooi het maar ff in de groep..

  73. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 11:17

    @Rubio: mijn moeder, die weliswaar geen lid is van de ‘vrekkenclub’ maar eigenlijk erelid had moeten wezen, doet haar boodschappen bij de AH. Althans ik doe die voor haar nav een lijstje. Het wonderlijke is, dat ze het voor elkaar weet te krijgen dat ik bij de kassa met een overvolle kar aan kom zetten, en de optelsom dan ongeveer 35 euro is..
    Ik beheers dat nog niet: ik kom met mijn eigen kar, voor 1/3 gevuld en reken dan het bijna het dubbele af..
    Moraal van dit verhaal: het maakt niet zo uit waar je je boodschappen doet, maar wat je kiest!
    Kijk dat is toch weer een mooie diepgaande dagboodschap.
    Boodschappenlijstje uit het blog overgenomen?? 🙂

  74. wj-tje 17 oktober 2008 om 12:10

    @aad
    die harley wordt er met heftruck uitgehesen.
    nieuwe klucht. hier zit veel grut. willen spelen met de hond. herfstakantie.
    ik heb radio 1 bijstaan en zeppelin op doofstom bijstaan op TV.
    dat grut heeft binnen no time een paar laptops erbij gehaald, de boel aangesloten en mixen doofstomme zeppelin beelden met reportages op radio 1.
    probeer het maar eens. daar komt geen pretpark aan te pas.
    ouders blij, ik dubbel van het lachen, want mimiek op NL 1 en de reportages op R1 zijn een goudklapper.
    Een nadeel, ze, de kinderen, komen de deur hier niet meer uit, en de ouders willen hun Macje`s en Acers terug. Binnen een kwartier een studio opgebouwd door dat grut.
    En eentje constateerde dat synchroniseren niet eens nodig is.
    Nu nog even uitkijken dat ik de blikken blikvoer niet naar mijn kop krijg.
    fascinerend, zo`n herfstvakantie.Reactie is geredigeerd

  75. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 12:21

    @WJ-tje: je hebt ongekende talenten. Als cappo di gruppo van een kindercreche, die het digitale tijdperk kan ontwarren! Never a dull moment, toch?
    Leuk dat Joe the plummer is ingehuurd voor de Harley! Management buy-out?

  76. jan bouma 17 oktober 2008 om 13:15

    @Aad 21:28
    Inzake jouw comment: == was overigens wel even benieuwd naar de voortgang gisteren geboekt in de catacomben!! 🙂
    Maar dat hoor ik morgen wellicht dan.==
    Kan ik je melden dat die ging over de discussie met @Joke Mizée; nou daar word je niet vrolijk van..:))
    Voorts ook nog – maar dan zijdelings over jouw opmerking (toeval?) inz. 200.000 dollar-grens voor de inkomstenbelasting van Amerikanen. Maar Obama had het toen over kleine ondernemingen (en niet privépersonen) inz. die grens; ik tuinde er ook even in, hoor. het gaat echter om kleine ondernemingen.
    Voorts: je kunt hier op jouw blog, zo merk ik, de verschrikkelijkste feiten vermelden zonder dat er ’n haan naar kraait of op wordt gereageerd. Bijvoorbeeld als ik op 15:10 om 18:06 vermeld:
    quote
    Elk jaar groeit de wereldbevolking met ongeveer 80 miljoen mensen.
    unquote
    vertel ik eigenlijk over een ramp maar niemand maakt zich er druk om. Overweeg nu om de impact van relevante mededelingen, maar die niet gelezen worden of zogenaamd niet "begrepen", om dan dat soort mededelingen met behulp van de trucendoos te verbeteren… Hoe? Zul je zeggen. Ja, dat is het geheim van de smid.. :))

  77. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 13:29

    @Jan: " wordt er niet vrolijk van": wat was het advies dan vanuit de catacomben. Of valt dat ook onder ‘de geheimen van’.. Ik ben benieuwd of dit bij jou tot een strategiewijziging leidt bij/met de ‘joke’s van deze wereld. 🙂
    Rampen respons: er is een lineair verband tussen de grootte van de ramp en de eigenschap van de gemiddelde burger zich verder te gaan verdoven. Hoe groter de ramp, hoe verder men zich gaat verdoven..
    Bijzonder eigenlijk, misschien moet ik daar maar eens een blog over schrijven..
    (je inspireert me herhaaldelijk: ga zo door!)
    Gisteren schreef ik nog bij Petrus:
    Als het ‘crisisaandeel’ stijgt dan stijgen twee ‘aandelen’ mee.
    Als eerste het ‘staatsaandeel’.
    Daarna (als de trend doorzet) als tweede het ‘kerkaandeel’.Reactie is geredigeerd

  78. wj-tje 17 oktober 2008 om 13:40

    @aad
    Management BURN OUT. Ga potje vloeken op het strand.
    iedereen bekijkt het maar.
    kreeg net een uitnodiging voor een nieuw platform met landelijke poliktieke ambities.
    Double you, double C.
    World C..t Confederation.
    Too late, my dear, time out, world series in sight

  79. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 13:46

    @Wj-tje: dat wordt dus jutteren op het strand.
    Daar ligt immers alles voor het oprapen. Ook de gare rapen.
    Weer een nieuw platfom?

  80. Rubio 17 oktober 2008 om 13:58

    Aad; Je boodschappenlijstje opvolgen dat is pas ‘buffelen’ afgezien van het feit dat er dingen bij staan die ik niet zo lekker vind. Heb uiteraard met dit topic in het achterhoofd (eea laat je toch niet los) getracht ‘verantwoord’ te shoppen. Ik moet je zeggen; Het is me redelijk gelukt maar dat moet zeker voor je oude moeder niet meevallen, immers alle goedkope dingen staan op de laagste schappen. Maar goed, ik had al begrepen dat mams een zeer getraind vrouwtje moet zijn inmiddels. Iig een nuttig bezoekje aan AH geweest, was toch € 20,- voordeliger uit. Aad, zullen we een theekransje opzetten in de catacomben?

  81. Rein John 17 oktober 2008 om 13:58

    Beste Aad,
    Een kwaadmakend blog!! Maar dan vooral ook woede naar mijzelf gericht. De doorgeslagen consumptie en de decadente uitstalling van het overtollige, ja soms zelfs nutteloze, doet me sidderen van drift. Zo gaat het natuurlijk nooit goed. Als we niet leren om onszelf te beheersen dan wordt zelfs een kredietcrisis een persoonlijke aanval op onze eigen hebzucht.
    Ik mijmer over arcadische landschappen en goede mensen!Dream on, zegt de cynicus. Loop naar de hel, zegt de idealist tegen de cynicus.
    Of we er verder mee komen, ik weet het niet.
    Na het lezen van je bijdrage krijg ik de onbedwingbare lust om uit Nederland te vertrekken en ergens in het noorden van Zweden, heel sobertjes, in een blokhut te gaan wonen. Lekker meubels maken (hout genoeg!!), lezen, rijmpjes fabriceren, muziek maken, en alleen met mensen praten als je er zin in hebt. O’ja, en weinig, heel weinig eten.
    Het ga je goed.
    NB. Sorry trouwens, dat ik er zomaar tussen door kom met mijn rare opmerkingen!

  82. Rubio 17 oktober 2008 om 14:20

    Tja een blokhut in Lapland heb ik ook wel eens aan zitten denken. Volvo’s mee, dealers genoeg, en die dingen volstouwen met boren, zagen, lijm en wat dies meer zij. Ook wat whiskey mee want dat spul dààr kopen dat schiet uiteraard ook nie op. Laat dat theekransje dan maar zitten, de nachten in de winter zijn immers heel lang daar..

  83. jan bouma 17 oktober 2008 om 14:54

    @Aad
    Het komt weer zo toevallig aan de orde..; zie hierna mijn comment bij "Off topic"; alwaar ik nu belandde via de Opiniepagina van de VKbloggers.
    Hij/zij trok mijn aandacht. En omdat @Joke Mizée zich in dat gezelschap (kennelijk) goed voelt heb ik daar wat neergezet dat luidt als volgt:
    jan bouma / 17-10-2008 14:44
    @Off topic
    Zal je "blogje" nog wat glans geven door me te verwaardigen erop te reageren. De oorzaak en redegeving daarvoor?
    Ach.. ik drink altijd bij mijn lunch een goede Bordeaux en/of St. Emilion, en voel me daarna dan niet al te bezwaard – terwijl ik hik van het lachen – om je zwijnerijtjes omtrent mij van commentaar te voorzien!
    Zoals ik nu dus doe. Bewaar zorgvuldig dit commentaar dat.. "de grote nieuwe Multatuli u nog eens persoonlijk toesprak alhoewel u gerust een regenworm kunt zijn die wat heeft leren brabbelen en zich tegen hem opstelde!"
    @Mizée
    Je bent compleet door mij verslagen. Maar omdat het mij altijd gaat om het NIVEAU van mijn tegenstanders wil ik best zeggen "dat jij ons debat gewonnen hebt." Dat zeg je gemakkelijk tegen een regenworm.
    Nou vrienden! Nu op naar de volgende verkettering van mijn woorden. En blijf dat vooral ANONIEM doen. Opdat ge nooit erop kunt worden aangesproken. Overigens: slechts welgeteld van de ca. 600 bloggers laten zich er hier 3 horen. Een half procent is dat. Dombo’s!
    ———————————————-
    En toch beste mensen acht ik mij een vreedzaam persoon. Maar op "actie" volgt er per definitie "reactie". Ook niet reageren is een "actie" maar ik verkies een andere invulling.
    "Wordt het toch nog gezellig in de kroeg van Aad.. Ober…! Wilt u dat mij ongewenste sujet nu even buiten de deur gooien, ja? Want IK HEB HET HIER VOOR HET ZEGGEN!"
    Groet! Vrienden van het Dispuut. JB

  84. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 15:47

    @Rubio:
    Lage schappen": precies! Een van de lessen van mijn moeder: altijd met gebogen hoogd en in nederige houding door de supers lopen!! Scheelt tientallen euro’s. De producten met de hoogste marges liggen bewust op ooghoogte..
    Ach, de wereld zit soms zo simpel in elkaar 🙂

  85. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 15:50

    @Rein John: ik droom ook wel eens van een onbewoond eiland, om mij geheel als een kluizenaar/heremiet terug te trekken.. Met alleen wel een internet aansluiting 🙂
    Maar vooralsnog: op de barricaden!!!

  86. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 15:59

    @Jan: inmiddels had ik wel begrepen (zie vorige blog van mij) dat inmiddels ‘off-topic’ ook niet meer behoord tot je " trouwe vriendescharen voor het leven". Dit gezien zijn reactie hier in het vorige blog.
    Je houdt het wel sappig hier zo links en rechts. Ik moet er weer hard om lachen!
    Ik begreep inmiddels dat Rubio (zie hierboven) teintallen euro’s heeft bespaard door met een (inmiddels) stijve nek, zakken chips en noten gelegen op het onderste uit de kan te hebben aangeschaft.
    Dus: alle ingredienten voor een happy hour zijn aanwezig. Geen mixed feelings (want die zijn wel duidelijk), maar wel mixed gezelschap!!Reactie is geredigeerd

  87. Luke 17 oktober 2008 om 19:49

    Hoewel wat laat, toch nog aanbevolen.
    groet Luuk

  88. Aad Verbaast 17 oktober 2008 om 23:45

    @Luuk: leuk dat je wat van je laat horen! Dank!

  89. wj-tje 18 oktober 2008 om 09:34

    gute morgen freunde, ich stehe im bäckerei
    was ich noch zu sagen hätte
    steht im rei.
    und beim die verdammte harley
    kam polizei vorbei.
    sammy, sammy, je kan het niet geloven
    maar,
    wij gaan naar deutschland toe
    wilhelmus van te-herschelling
    wij blijven tot in de doet.
    hoorde net dat de eerste appeltjes van oranje uit de lutine zijn opgedoken.
    oh, oh, den haag
    je weet maar nooit hoe een lease koe een haas vangt.
    veertig lease koeien ingewisseld voor goud geld en twee tickets voor verblijf bij Super de Boer aldaar. Aso-4WD gratis erbij.
    Niet verklappen aan de PC Hoofjtes, want dan zijn ze er als de kippen bij.
    Wij gaan naar Geneve toe. Leuk liedje.
    En laat die koeien maar loeiennken op het binnenhofje. Je moet er toch niet aan denken een lease ezel het bos in te sturen in Was`t maar.
    Lekker Puh. De eerste opwelling is een gouden piercing te verstoppen in de navel van hype nr 1 om het maximum effect te behalen.
    lang leve de lease koeien.
    ik ga de hond uitlaten, de plaatselijke zwerfkat een bakkie voer geven.
    Dan de parkieten uitzetten, de buren uitzwaaien die wel interesse hebben in een stukje Machangulo, de egel voeren in naam van SBB en de dijk op omdat ik er daarf niet mag komen in Naam der Koningin omdat schapen heiliger zijn dan mijn Nozemientje, die geen kip kwaad doet.
    @bouma. make your day in dat kikkerlandje
    Gelukkig zijn er alternagatieven

  90. jan bouma 18 oktober 2008 om 10:01

    @WJ’the
    "(T)yanks… the yanks!"
    (Je moet jou net zo cryptisch antwoorden.., maar die "t(l)easekoeien" lijken met net zo iets als die "teakplantages" in Costa Rica…:))
    @Aad
    Kom later nog wel terug met comment…

  91. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 10:50

    @WJ-tje: ik begrijp dat de terugreis wordt aanvaard naar die heimat. Op uitgetakelde Harley. Tip: even langs Amsterdam langs de ‘schoen’ om je de laatste spaarcenten op te halen bij die bank, misschien is er nog genoeg benzinegeld voorhanden. Net als bij de bakker ook een lange rij? Allemaal koekebakkers. Nooit meer rijen.
    @Jan: ik kijk er naar uit.

  92. nelus 18 oktober 2008 om 11:19

    @goedenmorgen all of you. Wat hoor ik nou.Guter Freund wjvdw komt me niet begroeten op de oost ? Als ik op de west ben maar dan van Ameland ? Naast Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog, de mooiste wadden zeg ik altijd maar, gaan we Ameland verkennen. Heeft ook mooie stranden. Lekker door weer en wind. Liefst windkracht > 10, regen, laarzen aan en lopen maar. De laatste centjes uitgeven zolang het nog kan want je weet maar nooit. En meenemen in de lijkwade, dat gaat niet. Want die heeft geen zakken.

  93. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 11:55

    @Nelus: ook goedemorgen! Wat lees ik nu? Ga je naar armenland? Dat eiland moet in deze crisis toch al zijn volgestroomd? Dat wordt jutteren 🙂

  94. nelus 18 oktober 2008 om 12:00

    @aad: en je hebt gezien dat we daar goed in zijn (Finnish Edam Cheese, gevonden op Schiermonnikoog, zie blog Nelus)

  95. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 12:03

    @Nelus: finish Edam Cheese? Heb uiteraard even gekeken op je blog, maar kan het daar niet vinden. Verklaar u nader.. Wonderlijke vondst overigens lijkt me, zeg ik als groot liefhebber van kaas (kaaskop). Oud of jong?

  96. jan bouma 18 oktober 2008 om 13:39

    @Aad 10:50
    Tussen gein en ongein hier op dit blog wordt men zo af-en-toe door mij – hopelijk – even wakker geschud. Het thema van dit blog is uiteindelijk toch de vraag "wat eten wij vandaag"… in de wetenschap dat de beschikbaarheid van voedsel afhankelijk is van het aantal mededingers die er aanspraak op maken. Vervolgens inventariseer je dan de oorzaken waarom die verdeling en behoeftevoorziening fout loopt tot nu en nog toe in die beantwoording.
    Inderdaad kan men stellen, geheel volgens de keiharde wetten van het "sociaal-Darwinisme", en die van Hegel en Nietzsche : slechts de sterkste zal overwinnen in die strijd voor ‘the survival’. Of, zoals men het ook kan noemen ‘the survival of the fittest’ waarbij er dan weer factoren hun rol spelen als die van de bestaande (toegekende) macht om die strijd te winnen.
    Die "macht" blijkt evenwel niet duurzaam en beslissend gevoerd te kunnen worden met een afdoend antwoord.
    Er vliegen een paar vliegtuigen in een paar "establishment-wolkenkrabbers", geinitiëerd vanuit een achterafstaatje als Afghanistan, en het hele establishment wankelt op haar grondvesten. Er zijn dus geen absolute overwinnaars meer doch slechts bijelkaar gezien verliezers. Om aan deze "Wedloop-der-waanzin" een einde te maken schreef ik m’n boek. Daarin staan de mondiale oplossingen onder de noemer in vrijblijvendheid geöffreerd ‘take it or leave it’ want ik ben geen dictator maar een democraat in hart en nieren.
    Om die reden zet ik hieronder mijn samenvatting opnieuw. E.e.a. bij en "de opiniemakers" Sabra Dannah en ene Wansink gekopiëerd te vinden.
    Tot slot voor vandaag…; hoe gaat het op de Vkblogs met mijn tegenstanders?
    De hetze van "Off topic" tegen mij wordt op zijn/haar blog voortgezet. Een hem/haar onwelgevallige reactie van mij werd verwijderd; de slapjanus!
    In het vervolg kopiëer ik die meteen. Dat deed ik niet met die verwijderde bijdrage. Hij/zij holt nu nog voort in de gedachte door ‘te breidelen van de meningsuiting het pleit te zullen winnen’. Dat is een armzalige gedachte zoals eenieder weet. Je kunt lang op de loop gaan voor een algemeen geldend bewustzijn door je indoctrinatie te laten gelden maar… er blijken grenzen aan dat soort domme indoctrinaties.
    Gelijk de Russische dissidenten hebben bewezen. Enfin…; zie hierna iets over "het instandhouden, terwille van een verondersteld noodzakelijke "strijdmacht"; ofwel Defensie in de wereld.
    quote:
    En ondertussen "vergeet" men dat er ca. 2 miljard kiezers zijn (ruwe schatting) waarvan VERONDERSTELD mag worden dat zij in het stemhok HET voor het zeggen hebben.
    Vraagt men dan aan een willekeurige kiezer het volgende:
    1. Wilt u Oorlog of Vrede?
    2. Welke "Weltanschauung" verkiest u? De Platoonse of die van Socrates? – Dit moet uitgelegd worden in de media wat die keuzebepaling betekent –
    3. Acht u zich in staat om "de eeuwigdurende domheid" te doorbreken? – de premisse is dan dat die bestaat –
    4. Bent u het dan eens, dat indien u op vraag 3 met "Ja!" antwoordde, om dan UW politieke vertegenwoordiging OP TE DRAGEN HET NAVOLGENDE TE DOEN:
    5. De top van 192 huidige staatshoofden, die toch in grote mate verantwoordelijk voor DE huidige NEGATIEVE BALANS, in allerlei opzicht: economisch, ecologisch, en in hun humanitaire beleid – want het zijn de egomaniakken die de verkeerde belangen dienen – om die dan door 192 anderen, op integriteitsvoorwaarden gekozen, landenvertegenwoordigers te vervangen?
    6. Indien u kiest voor "de Vrede", en niet voor de ‘Mutter Courages’ van Bertold Brecht en u kiest ook niet voor het "militaire industrieële complex", om dan de voorstellen van Mithras te ondersteunen?
    7. Die houden in: teruggave van de hoop en het vertrouwen der mensheid – en die Nietzsche, Hegel, Hobbes e.a. niet nodig achtten?
    8. Vervolgens dan te kiezen voor de conversie van de 1200 a 1300 miljard dollars per jaar die door alle landen ter wereld nu tesaam besteed worden aan Defensie om die gelden cumulatief met 2% op jaarbasis civiel te gaan besteden? Na 50 jaar is de conversie dan compleet afgerond. Begrijpt u dan ook dat, voordat zoiets kan, de volken onderling moeten afspreken de waanzin van oorlogsvoering af te zweren en nog slechts de Vrede zullen dienen? Zei Edmund Burke niet: "Niet de oorlog dient gewonnen te worden maar de Vrede!"
    9. Die vrijkomende gelden te investeren namens de wereldpopulatie in het oplossen van "het energieprobleem" – de eindigheid van de fossiele brandstoffen staat vast maar daarnaast dient aardolie niet zomaar alleen t.b.v. de energieopwekking te worden verbrand, maar dient gereserveerd te blijven voor de productie van duizenden derivaten?
    10. Bent u bereid dan in te zien dat er een WERELDRAAD moet komen waarin er geen MACHTSPOLITIEK gericht denken meer kan worden gehandhaafd dat slechts gericht is op het belang van de eigen staat maar dat een INTEGRITEITSDENKEN noodzakelijk is voor alle 192 naties (op dit moment)? Indien u "Ja" zegt dan is het logisch dat u terzake de 3 HOOFDZAKEN de macht gaat abstraheren en die onder het beheer van de wereldraad moeten komen. Te weten: 1) Defensie, 2) Energievoorziening, 3) Zoetwaterbeheer.
    Voor veel meer info verwijs ik u naar een polemiek tussen mij TANK GIRL (= @Joke Mizée) op haar VKblog te vinden onder ‘Duyvendak"); verder 2) mijn website: http://www.villamithras.com/Extraatje.htm; 3) Gemaakte Vkblogs met ‘Aad verbaast’ (Vkblogger) onder de noemer: ‘The WORLD according to Mithras’.
    Enfin.. u ziet maar; er is ook nog ’n boek getiteld’: ‘May all other flags burn in hell’.
    Ik sprak overigens hierboven uitsluitend ten behoeve van het algemene welzijn want ik heb de pest aan de schrijverij maar soms wil je het op cruciale momenten in de geschiedschrijving wel weer eens opschrijven zoals hedenochtend. Groet! Jan Bouma
    ———————————————–
    En men ziet inderdaad maar zelf; doet u dat dan ook! En laat niet ’n ander voor u denken en/of beslissen WAT u zou moeten denken.
    "Make up your own mind!" wat u zou moeten denken, doen, of nu juist zou moeten nalaten.
    Ik zeg dit inclusief mijn opvattingen waarover u kunt zeggen: "Weg ermee!" Of… "De man heeft gelijk!" Groet! JBReactie is geredigeerd

  97. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 14:07

    @Jan: ik snap nu waarom het commentaar even wat later kwam. Het is weer een heel verhaal. Een blog op zich overigens.
    even punt voor punt een reactie:
    a. verwijderen van reakties: altijd een zwaktebod, tenzij de privacy wordt geschonden. Zwakke actie dus. Al gebeurd met je bij Joke en nu ook off-topic.. tja.. kopiëren dan maar, maar dat doe je al regelmatig (ook hier). Ze zullen hier niet verwijderd worden..
    b. antwood op je lijstje: (duidelijkheid kent geen tijd)
    1. vrede
    2. gevoelsmatig socrates, maar zeg er bij dat ik geen ‘keiharde’ onderbouwing heb..
    3. Nee, wel voor mezelf, maar niet die van de wereld.
    4. Zie 3. Het antwoord is immers nee.
    Maar ik kan me wel uitlaten over de volgende punten die je opbrengt.
    5. die vervanging is altijd te verkiezen: op integriteit.
    6. brede vraag. Niet in ‘blindeling vertrouwen’, zoals je weet.
    7. Altijd goed!
    8. Prima Plan! Z niet de beste van de plannen. Zou nu al kunnen worden afgesproken overigens in de bestaande gremia.
    9. Ook goed.
    10. Ook niet verkeerd.
    Het leven is nit zo ingewikkeld als het soms lijkt 🙂
    Ik kom nog even terug, in dit kader op een vraag aan je in het vorige blog.
    De oorsprong van de VN werd gebouwd op een fraaie parallel met stemprocedure in je plannen. Ik las:
    ———–
    Alger Hiss was tijdelijk Secretaris-generaal van de Verenigde Naties tijdens de oprichting. Hij moest ervoor zorgen dat elke natie in de conferentie een even zwaar tellende stem had in de besprekingen, zodat het overleg eerlijk zou verlopen.
    —————-
    Daarna verwaterd.. Toen was men wel blijkbaar overtuigd dat ongeacht de grootte van het land, iedereen één stem had.. Boeiend..
    Dat was in 1943..
    Ik heb nooit dat historische argument van je gehoord.. Waarom niet eigenlijk?

  98. nelus 18 oktober 2008 om 14:21

    @Aad: 12.03 Ik kan nog steeds geen linkjes maken. En moet het dus doen door verwijzingen. In dit geval naar : De Gouden Kerstbal Verkiezing: het vervolg. Daar staat de foto met finnish edam cheese met de gouden bal ervoor.

  99. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 14:45

    @best Nelus: hoe heb ik het inderdaad kunnen missen!! Ik was natuurlijk zo gefocusseerd op die fenomenale, welverdiende en unieke trofee, dat alles wat op de achtergrond zichtbaar is, aan mijn gezichtsveld werd gefilterd..
    Mooie vondst inderdaad :-))
    Misschien wordt het weer tijd voor een volgende verkiezing??
    Verkiezing van ‘de leukste verkiezing’?

  100. nelus 18 oktober 2008 om 15:12

    @Aad: wat eten we vandaag: nou ik zit nu achter een achtergebleven hapje chili. Alle smaken zijn er nog meer ingetrokken. Onovertroffen. Voor de lunch.
    En even vaststellen: ik ben weer nummero 100. Toch wel typisch. Is me al meerdere malen overkomen.

  101. nelus 18 oktober 2008 om 15:15

    @Aad: het vorig jaar was de kerstboom met ballen toch wel heel leuk. Kunnen we dat niet weer doen ? En dan bijvoorbeeld over een thema wat het afgelopen jaar erg gespeeld heeft ? Nou, dan hoef je niet lang te zoeken. Keuze zat. Zal nog moeilijk worden welke te kiezen dan.

  102. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 15:36

    @Nelus: gefeliciteerd met de smakelijkste lunch, en de 100ste reaktie. Je gaat echt voor de prijzen.
    Misschien wel een herhaling van het grootse succes van vorig jaar.
    Grootste piek versus grootste daler?
    Stekeligste naald van het jaar?
    Gebroken bal?
    Kandidaten genoeg!

  103. jan bouma 18 oktober 2008 om 16:53

    @Aad 14:07
    Waarom er geen invulling werd gegeven aan Alger Hiss oproep: quote van jou:
    ==quote:
    Ik kom nog even terug, in dit kader op een vraag aan je in het vorige blog.
    De oorsprong van de VN werd gebouwd op een fraaie parallel met stemprocedure in je plannen. Ik las:
    Alger Hiss was tijdelijk Secretaris-generaal van de Verenigde Naties tijdens de oprichting. Hij moest ervoor zorgen dat elke natie in de conferentie een even zwaar tellende stem had in de besprekingen, zodat het overleg eerlijk zou verlopen.
    Maar daarna verwaterd, en/of niet vervuld.
    Toen was men wel blijkbaar overtuigd dat ongeacht de grootte van het land, iedereen één stem had.. Boeiend..
    Dat was in 1943..
    Ik heb nooit dat historische argument van je gehoord.. Waarom niet eigenlijk?
    ———————————————–
    …wordt verklaard doordat men het eigen private, het nationale domein, uiteindelijk toch HOGER in belang achtte dan het gemeenschappelijke belang; terwijl.., zoals we nu inmiddels allen weten, "eenieders private belang samenvalt met het "communale belang" van elke andere wereldburger!"
    Dat inzicht had men toen nog niet.
    Ik wijs er overigens op dat de mensheid leert door catastrofes. In 1943 was men te Teheran bijeen om de verschrikkingen van WO II te evalueren en.., zo gaat dat dan meestal men de mensheid, "de diplomaten er dan maar op los te laten voor het vinden van "de oplossing".
    Die "oplossing" bleek te steken in het onvermogen van de mensheid, en dat van de politieke representanten. Men vond geen oplossing ten behoeve van de totale wereldpopulatie.
    Men meent, tot op de dag van vandaag, dat elk individueel land "dat wel zal gaan uitmaken!"
    Vandaar dat de VS nu 3 a 4 maal MEER menen te mogen consumeren de fossiele brandstoffen plus de overige grondstoffen per hoofd van de bevolking ten koste van de rest van de mensheid en per hoofd van de wereldbevolking. Met welk recht?
    Zolang men dat toch wenst te honoreren of… nog gekker… te financieren (!) zal er geen oplossing komen die mondiale betekenis zal hebben.
    Men moet dus even af van het idee dat men nationale problemen (als die van de economie bijvoorbeeld, n’importe welk ander probleem dan ook) binnen de nationale grenzen zou kunnen oplossen.
    Daarom… Beste Vrienden van dit Dispuut, barstte ik al uit in een homerisch gelach toen Balkenende, en zijn club beweerden: "dat nu, na het zuur het zoet zou komen!" Zo’n 2 jaar geleden inmiddels. De praktijk van alledag blijkt anders. Men dient het vertrouwen van het volk breeduit door de samenleving te herstellen niet door prietpraat maar van een geheel andere orde, Die van de overtuiging waarin men zich kan vinden. De schandelijkheid dat men, de politiek, deze wijsheid nog steeds niet ziet en/of ontbeert is het drama van dit tijdperk.
    Men doet dat niet in Amerika, noch hier in Europa noch elders op de wereld.
    De kiezers, de mensen, voelen dat aan. Er wordt geen oplossing geboden die enig vertrouwen in de toekomst zal bieden.
    Daarvoor is dan ook nodig DE REVOLUTIE die ik aanbood. Die kan worden uitgevoerd. Of niet. Men ziet maar; of niet.
    Ondertussen… "een prettige maaltijd zo dadelijk, hoor.. met stukjes spek en zo.."
    (Met dank aan ds. Gremdaat voor die laatste quote)

  104. off-topic 18 oktober 2008 om 17:28

    De hetze van "Off topic" tegen mij wordt op zijn/haar blog voortgezet. Een hem/haar onwelgevallige reactie van mij werd verwijderd; de slapjanus!
    Hetze?
    Na 3 verzoeken uw gezicht niet meer te laten zien op mijn blog is uw reactie verwijderd.
    Wilt u hem teruglezen? Ik sla alles op, komtie:
    "jan bouma (ip: 86.90.31.238) / 17-10-2008 14:44
    @Off topic
    Zal je "blogje" nog wat glans geven door me te verwaardigen erop te reageren. De oorzaak en redegeving daarvoor?
    Ach.. ik drink altijd bij mijn lunch een goede Bordeaux en/of St. Emilion, en voel me daarna dan niet al te bezwaard – terwijl ik hik van het lachen – om je zwijnerijtjes omtrent mij van commentaar te voorzien!
    Zoals ik nu dus doe. Bewaar zorgvuldig dit commentaar dat.. "de grote nieuwe Multatuli u nog eens persoonlijk toesprak alhoewel u gerust een regenworm kunt zijn die wat heeft leren brabbelen en zich tegen hem opstelde!"
    @Mizée
    Je bent compleet door mij verslagen. Maar omdat het mij altijd gaat om het NIVEAU van mijn tegenstanders wil ik best zeggen "dat jij ons debat gewonnen hebt." Dat zeg je gemakkelijk tegen een regenworm.
    Nou vrienden! Nu op naar de volgende verkettering van mijn woorden. En blijf dat vooral ANONIEM doen. Opdat ge nooit erop kunt worden aangesproken. Overigens: slechts welgeteld van de ca. 600 bloggers laten zich er hier 3 horen. Een half procent is dat. Dombo’s!
    "
    Vriendelijk LAATSTE verzoek niet meer op mijn blog te komen.
    Overigens ben ik nog steeds NIET anoniem, maar dit terzijde, lezen is een kunst Bouma…..Reactie is geredigeerd

  105. off-topic 18 oktober 2008 om 17:31

    Bovenstaande reactie is van mij.
    De "anonieme" Jos van Kan, off-topic zo u wilt.

  106. jan bouma 18 oktober 2008 om 17:50

    Prima Van Kan! (17:31)
    Waarom zou je je dan nog steeds "Off topic" noemen als je Van Kan heet?
    Maar het doet me deugd dat je je vernietiging op andermans blog volgt en leest. Daar niet van!
    Probeer toch wat te maken van mijn comment hierboven en daar antwoord op te geven! Dat gaat over "het wereldbelang" dat wat losstaat van het private belang maar ook weer niet in die mate dat mijn "private belang losstaat van het algemene belang"; en dus ook niet van jouw zwijnerijen. Daarom bestrijd ik figuren zoals jij. Die hebben de wereldgemeenschap namelijk niks anders te bieden dan hun gewauwel en het bashen van anderen.
    Groetjens "off topic!"; en dank voor de invoeging!Reactie is geredigeerd

  107. off-topic 18 oktober 2008 om 18:10

    Mijn vernietiging zal de wereld om ons heen een zorg zijn Bouma.
    Wat wel iedereen hier kan lezen is dat jij zo onbeschoft bent gewoon terug te keren waar men je niet wenst. Ik noem mijzelf off-topic omdat dat nu juist de naam van mijn blog is, dat bepaal ik snap je, daar heb ik géén Bouma bij nodig.
    Ik wil jou niet op mijn blog omdat ik géén reclame toesta voor jouw mooie boek, en omdat ik niets te maken wil hebben met lieden die menen een vergelijking te moeten trekken met enkele gebeurtenissen uit de tweede wereldoorlog en bijv. het "gedrag" van mijn kant.
    (ja, Jan, er staat bijv.)

  108. jan bouma 18 oktober 2008 om 18:31

    @Van Kan 18:10
    Ja, wat staat er nou…?
    Maar ik kan je verheugen op een vervolg met het onderstaande. Terwijl ik dus denk dat in principe "alles bespreekbaar" moet zijn op de de Vkblogs verwijdert men onwelgevallige onderwerpen "die niet in het straatje blijken te passen" van de…, ja nu aarzel ik even.. "de gerechtigde op een unieke en onaantastbare mening?"
    Welnee.
    Daarom zie hieronderstaand een nieuwe verwijdering van kennelijk "ongewenste info", en wel bij Ina Dijstelberge; zoëven. Ja, lezers van dit blog; het schijnt er nogal hectisch aan toe te gaan, maar ik krijg altijd wat de slappe lach vanwege die verbetenheid waarmee men mij de mond wil snoeren of mijn argumentatie wilt ontzenuwen. Als dat niet verder reikt dan "verwijderen" lijkt me dat, zoals Aad al constateerde, een zwaktebod.
    Zie hierna:
    jan bouma / 18-10-2008 18:19
    @Ina 15:24
    Zodra men vooraf, éénzijdig en vooraf door de discussieleider, en zonder de medediscussiant daarin te kennen, bepaalt dat een bepaald onderwerp hermetisch zal worden bediscussiëerd binnen NIET VOORAF wederzijds geaccordeerde voorwaarden, zal worden verwijderd, bezondig je je aan de meest elementaire voorwaarden voor het welslagen van die vrije discussie.
    Je kunt nu wel, zoals je stelt, wijsbegeerte verder willen gaan studeren, maar smoor dan niet, en bij voorbaat, de afwijkende meningen die niet in je opvattingen passen!
    Daar komt overigens nu bij, dat je meer vragen oproept dan beantwoordt door die verwijdering.
    Immers:
    ALLE lezers van dit blog zullen zich nu vertwijfeld afvragen of je "verwijdering" wel of niet opportuun was, laat staan terecht!
    En om deze beantwoording te vermijden kun je dit comment van mij ook weer verwijderen. Maar ik zal het eerst even kopiëren en bij @Aad Verbaast neerzetten.
    Die gaat ervan uit, voor zover ik hem begrijp, dat zolang er geen banketletters of chocoladeletters worden verkocht, ELKE LETTER TELT! En niemand het recht heeft ’n ander in zijn vrije meningsuiting te obstructiveren of dood te zwijgen en/of te smoren!
    We hebben dus een verschil van mening, dame, over de uitleg terzake "de vrije meningsuiting". Dus vraag ik je even nu bij Aad verbaast in te kopiëren wat je van mij verwijderde.
    Idem die "Off topic" dat deed. Dank daarvoor!
    Want treedt nooit op als de ultieme scheidsrechter maar laat de lezer, de communis opinio zogezegd, ZELF maar oordelen..
    ———————————————–
    Aad, kijk maar wat je hier weer van vindt..; ik zie het wel; of niet. Groet! JB

  109. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 18:42

    @Jan: 16:53
    Volgens mij is er wel oproep gegeven aan zijn oproep (één stem per staat). Immers de veiligheidsraad stemt zo. Dat zou je toch deugd moeten doen..!!
    Dat het later verwaterd is, door enkele staatten (‘de oprichters’) veto recht te geven is een zwaktebod. Helaas.
    Maar het principe (ook jouw principe) zit er wel in !
    Niet mopperen hierover dus 🙂

  110. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 18:45

    @Off-topic: dank voor het inkopiëen hier voor de verwijderde reactie van Jan bouma..
    Er wordt weer (op deze manier) gechiedenis geschreven.
    Verder laat ik het dispuut tussen jou en Jan graag aan jullie over. Een als het hier ‘uitgevochten’ wordt: prima..
    En (hier) gaarne mee. Ik beschouw het als leerzaam voor me.

  111. Aad Verbaast 18 oktober 2008 om 18:49

    @Jan: 18:31
    Jan, je begint onderhand een verzamelaar te worden va bloggers die reacties van je verwijderen.. Begrijp ik het inderdaad goed dat zelfs Ina (een grote vriendin van je en oprecht bewonderaar van je ‘wereldtuin’ inmiddels ook aan het verwijderen is geslagen??
    "Never a dull moment" zou WJ-tje zeggen :-))

  112. petrus 19 oktober 2008 om 09:58

    Beste Aad,
    Ik ben opgegroeid met de leus "eerlijk delen" nogal eens afgedwongen door een ouder en terecht achteraf gezien. Maar wat is eerlijk op wereldschaal? Niemand die het weet. Leg het eens voor aan de voltallige vergadering van de VN als eerste poging.
    Ondertussen weten veel mensen in het Rijke westen van gekkigheid al lang niet meer wat ze eten en wat te eten.
    Droevignieuwsopzondaggroet

  113. wj-tje 21 oktober 2008 om 00:51

    beste aad.
    never a dull moment? liggen hier twee dingen.
    een Harley Davidson die het niet doet en een schat van een meid in de logeerkamer. Met mijn hond, nr. drie, de lastpost
    En de Gulden Draak in de Zaan.
    viermaal is scheepsrecht. ik ga de slaap der onschuldigen huldigen.

  114. wj-tje 21 oktober 2008 om 01:24

    Beste Nelus.
    Net even iets anders ge-installeerd. de hele boel is toch in diepe rust.
    een weerstation gekocht bij Aike van Aike

  115. Aad Verbaast 21 oktober 2008 om 09:20

    @WJ-tje: leef je wat in het verleden? Of lig je te slapen?
    De volgende blog is al reeds dagen aan het woeden.. en al rap zal de opvolger daarvan er al weer opstaan.
    Alles op de juiste tijd en de juiste plek, daar kan geen weerstation (een van mijn verslavingen) tegen op 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: