Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Werelddagen van onze wereld?

het volkskrantblog, als uniek  en krachtig destillaat van de ‘echte wereld’, kent haar eigen themadagen, en -weken. dit jaar al de vogelverschrikkerdag, week van de koe, columnweek en op komst de hanendag!
Bloggers bloggen zich suf om de mooiste, leukste, rijmpste, of creatiefste bijdrage te produceren en oogsten zonder uitzondering lof van medebloggers. Dagen/weken om nooit te vergeten!

De echte wereld zit ook niet stil. Wereldwijd worden honderden ‘werelddagen’, thema-weken, ‘Jaren van…’, georganiseerd in verwoedde pogingen de mensheid stil te laten staan bij universele onderwerpen, die ons allemaal zouden moeten bezighouden.

Maar houden ze ons bezig?
 
Werelddierendag (4 oktober), ja die kennen we allemaal. Waarom ‘dierendagen’ wel en ‘mensendagen’ niet? Is dat niet uiterst merkwaardig?
 
Ik moet toegeven, dat ik ook pas achteraf soms merk dat er weer een dergelijke ‘mensendag’ verstreken was. Omdat ik,  in mijn eigen destillaat levend, stuit op de zeldzame toevallige verwijzing..   “Te laat” denk ik dan weer. Maar ook: waarom weet ik dat niet? En waarom staan de kranten er niet bol van?

Ik kan niet anders dan tot de trieste conclusie komen dat deze dagen letterlijk niet van deze (en mijn) wereld zijn. Maar ook: omdat te veel mensen blijkbaar niet van deze wereld zijn. Een wonderlijke constatering in het jaar van de planeet Aarde .

De Wereld Draait Door. Ook een veel bekeken programma (DWDD). Een cynische titel eigenlijk. De verwachting is dat wereld wel zal doordraaien. Maar ook, de wereld is al doorgedraaid. Met gesloten ogen gekluisterd starend naar ‘het venster op de wereld’. We laten ons graag amuseren.

Hieronder dus maar een lijstje van officiële werelddagen tot het eind van het jaar 2008 (het jaar van de planeet Aarde overigens). Ontwaken uit een verdoving kan grote gevolgen hebben.

Ik wens iedereen veel inspiratie toe om naar aanleiding van deze lijst, bevlogen het Volkskrantblog vol te plempen met blogs, die de lezers met beide voeten op de aarde zullen doen terugkeren. Als ‘side-kick’ voor de haan op de kerktoren die iedereen vanuit die top een goede morgen toe kukelekuut om vervolgens weer met alle winden mee te draaien…
 
Oktober:
09   Dag van de post
10   Dag van de geestelijke gezondheid.
16   Wereldvoedseldag
17   Dag voor eliminatie van armoede
24   Informatiedag over ontwikkelingsvraagstukken
24   Dag van de Verenigde Naties

November:
03   Dag van de man
09   Dag tegen fascisme en antisemitisme
10   Wetenschapsdag voor vrede en ontwikkeling
11   Dag van de wetenschap
14   Ddiabetes-dag
16   Dag van de verdraagzaamheid en tolerantie
16   Herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers
20   Dag van de industrialisatie van Afrika
20   Dag van het kind/Dag voor de rechten van het kind
21   Televisie-dag
24  Niet-winkel-dag
24   Informatiedag over ontwikkelingsvraagstukken
25   Dag van de uitbanning van geweld tegen vrouwen
29   Dag van solidariteit met het Palestijnse volk
30   Dag van veiligheid bij computers

December:
01   Wereld-Aidsdag
02   Dag van de afschaffing van de slavernij
03   Dag van de mindervaliden
05   Vrijwilligersdag voor sociale en economische ontwikkeling
07   Dag van burgerluchtvaart
09   Anti-corruptie dag
10   Dag van de mensenrechten
11   Dag van de bergen
18   Dag van de migrant
20   Solidariteitsdag
29   Dag van de biologische diversiteit

Oh ja:
Vandaag is het de dag ter vermindering van natuurrampen..
Volgende week is de week van de dolfijn en de week van de geschiedenis..

Meer lezen:
Officiële UN werelddagen
Officiële UN wereldjaren
Mensenrechtenkalender
Wikipedia: Nederlandse (inter)nationale themadagen en weken

158 Reacties op “Werelddagen van onze wereld?

  1. lidy 8 oktober 2008 om 17:20

    Ik kan het me nog als de dag van gisteren herinneren. Jouw introductie op het VKblog en jouw dag van de actie voor…was het niet iets met alzheimer. Hoe staat het er eigenlijk mee?

  2. Peter Hoopman 8 oktober 2008 om 17:21

    Iedere dag, dag van de mensen rechten/plichten in relatie met geïntegreerde vrijheid.

  3. nelus 8 oktober 2008 om 17:39

    @aad: weer een mooi stukje werk van je. Sta iedere keer weer verbaasd (??) van jouw snelheid en jouw creativiteit.
    Maar als je dit soort opsommingen voor je neus voorbij ziet komen dan word het me toch wel moe om het hart. Hoe kunnen we nu nog aandacht besteden aan een onderwerp als er zoveel aandacht wordt gevraagd voor zoveel onderwerpen ? Eigenlijk is de vraag: hoe kan een onderwerp nog "credietwaardig " zijn ? Sluit mooi aan bij het vorige blog.

  4. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 18:06

    @Lidy: update Alzheimer.. daar ga ik nog wel eens over schrijven..
    Stooom uit de kraag.. Over politici gesproken.. Maar daaover later. Leuk dat je je dat nog herinnert..
    Ik zie overigens bij Telmiep dat die blog nog wel veel wordt gelezen (na bijna een jaar..).
    Maar er moet nog wel veel gebeuren.. Ik ben daar nog steeds hard mee bezig.. Boren in harde planken overigens. Helaas.Reactie is geredigeerd

  5. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 18:08

    @Peter Hoopman: allemaal dagen, weken, jaren om beustwording te vergroten.. Maar de meeste mensen ijn er zich niet bewust van.. Zullen ze dat ooit worden, of blijft men zichzelf verdoven..

  6. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 18:13

    @Nelus: je hebt wel gelijk.. Overdaad schaadt wellicht.. Maar onderbelichting is duisternis..
    De oplossing is niet zo ingewikkeld..
    Ik werd een tijd lang ‘gecoached’ (eufemistisch gezegd) door mijn (Amerikaanse) baas die feitelijk nooit iets anders zei dan: ‘get you priorities straight’.
    Hij had wel gelijk.. Wordt er niet veel tijd verloren ons te laten verleiden bagger (beperk me even tot TV in dit voorbeeld) tot ons te nemen?

  7. jan bouma 8 oktober 2008 om 18:26

    @Aad 18:13
    Prima antwoord aan Nelus maar geef dan even eerst die rangorde aan. A l s men het daar over eens wordt; men heeft de prioriteiten in de rangorde dus vastgesteld, kun je misschien daarover dan een discussie voeren.
    Vooralsnog zie ik idd (men schrijft tegenwoordig geen "inderdaad" meer maar idd.., alsof die tijdwinst en taalverloedering dan iets oplevert met die afkorting; maar dit terzij) ZIE IK NIKS ANDERS DAN BAGGER die er niet toedoet. Dus ga je gang, zou ik zeggen met je onovertroffen coördinerend vermogen om hier enige duidelijkheid en vooral RANGORDE in aan te brengen. Ik heb zo m’n ideeën maar die blijken niet algemeen gedeeld en/of worden slecht "verkocht"; dat kan natuurlijk ook. Of… en let op.. men herkent daarin GEEN BAGGER.. en daarom vreet men het niet.
    Enfin..; ik zal dit vanavond eens bespreken met de damesstudieclub die vanavond weer zal afdalen in de catacomben van Mithras.
    Onderwerp: WAT IS BAGGER, EN WAT – DIENTENGEVOLGE – NIET.Reactie is geredigeerd

  8. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 18:34

    @Jan: waar moet ik rangorde in aanbrengen..
    Uit de gegeven agenda is niets bagger..
    Ik verwees naar bagger die alom om ons een waart. Je kent het wel (niet dus want je hebt geen TV).. dancing on ice etc. waar hele volksstammen naar zitten te staren alsof het leven er van af hangt.
    Dat hangt af van andere zaken uiteraard. Maar dat hoef ik je niet uit te leggen.
    Misschien wel een leuk agendapunt voor vanavond: priolijstje (als je dan toch afk wilt van de thema in de lijst.. Ik zie graag morgen de lijst verschijnen..
    Ik gok al maar vast wat bovenaan staat: 10 december: de dag van de rechten van de mens.. Daar valt immers alles onder…
    De dames krijgen het druk :-)Reactie is geredigeerd

  9. Klaverblad 8 oktober 2008 om 19:07

    Zols gewoonlijk weer interessant.
    En met de subtiele knipoog naar de blogger.
    Ik mis weinig tot niets.
    Is het morgen niet filevrijedag… of zou dat elke dag moeten zijn?
    Met aanbeveling..

  10. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 19:13

    @Kaverblad: filedag (of eigenlijk filevrije dag) is morgen inderdaad.. Maar als ik alle intiatieven van de lokale belangengroepen er bij had gezet, waren de servers van de Volkskrant geknapt vanwege de lengte van de blog..
    Het wordt een volle agenda de komende maanden!! :-))
    ‘Knipogen’ hou ik wel van.. Jij ook toch?
    En: leven we niet feitelijk op een onbewoond eiland?Reactie is geredigeerd

  11. Rubio 8 oktober 2008 om 19:42

    Als ik het zo bekijk is sinterklaas ook al eeuwenlang een zeer betrokken mannetje…

  12. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 19:51

    @Rubio: het is de enige die ik ken die op zijn verjaardag iets weggeeft.. Misschien wel de enige heilige die die naam echt verdient. Een waar mirakel!Reactie is geredigeerd

  13. Klaverblad 8 oktober 2008 om 20:09

    OK, de knipoog naar mijn blog heb je "opgepikt".

  14. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 20:18

    @Klaverblad: veel ontgaat me (vandaar ook deze blog) maar niet alles :-0
    Heb je de agenda al uitgeknipt en op het plakbord gehangen?Reactie is geredigeerd

  15. Rubio 8 oktober 2008 om 20:21

    Aad; Ja, een waar mirakel. Terwijl ik dit schrijf zie ik rechts vanuit m’n ooghoek staan; Islam zoekt Paus. Alles opgelosd toch, speel ik daar wel voor Witte Piet.

  16. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 20:26

    @Rubio: Ja, uit de begintijd hier kwam die.. Sta ik nog steeds achter overigens. Leuk was die.. Gniffel gniffel..
    Jij witte Piet, ik houten Klaas.. Worden mooie tijden.
    Heb jij je prioriteitenlijst al opgesteld?Reactie is geredigeerd

  17. Rubio 8 oktober 2008 om 20:29

    opgelosT!! Of uh?

  18. Klaverblad 8 oktober 2008 om 20:31

    Ik kijk altijd op je blog (als dat verschijnt). Jij bent mijn agenda..
    28 oktober is Wereldgeofictiedag.

  19. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 20:31

    @Rubio: hup! Werk aan de winkel!

  20. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 20:34

    @Klaverblad.. jij als geofictie-addict moet dat weten natuurlijk: is dat een officële werelddag of een door de geofictionaars (vergeef me de terminologie) zelf bedacht..
    Uiteraard kan ik nog een kolommetje bijvoegen met hier gedane aanvullingen.
    Het is per slot van rekening ook mijn agenda geworden.. En je hebt me enthousiast gemaakt met je verhalen erover!!

  21. Rubio 8 oktober 2008 om 20:35

    Aad; Durf ik niet, ben bang dat ik anders Alib Bondon op m’n nek krijg…Zonder gekheid, zal het proberen..

  22. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 20:42

    @Rubio, ik begreep uit zijn blog dat hij nog even bleef "om opiniemakers voor hun kont te schoppen" (of ziets).. Maar aangezien hij niemand opiniemaker vindt, is er niets meer te schoppen toch?
    Dus: go your gang, allez votre passage..

  23. Rubio 8 oktober 2008 om 20:50

    Aad; ‘You are me the one’…!!!

  24. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 20:54

    @Rubio: ik ken niemand zoals mezelf.. Maar waneer laat jij le lijstje hier zien? Jan zweet al peentjes met zijn vrouwen in de catacomben zie ik op zijn webcam op zijn website.. Verhitte discusies al daar. Ze kogelen al met de bitterballen :-)Reactie is geredigeerd

  25. amelie.pardouze 8 oktober 2008 om 21:48

    Pfff, je zou bijna gaan verlangen naar een Dag van Niks. Bedankt voor het overzicht, Aad, al met al behoorlijk inspirerend!

  26. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 21:54

    @Amelie.. Zou zomaar een dag moeten zijn. De dag van de afstand..
    Maar dat er geen stof voor een nieuwe blogs zou zijn, kan dit jaar niet meer gezegd worden 🙂

  27. peter louter 8 oktober 2008 om 22:13

    3 november: Dag van de Man. Kunnen we daar ook geen thema van maken. Daar moet nodig méér bekendheid aan worden gegeven

  28. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 22:19

    @Peter Louter.. ik wist het ook niet.. Tot vandaag. Tja, dat doet wel pijn natuurlijk: het waren er eeuwenlang 365!!
    Waar is het goed mis gegaan..??
    Of zou ik iets niet goed begrepen hebben 🙂
    Wel blogstof!!Reactie is geredigeerd

  29. Klaverblad 8 oktober 2008 om 22:49

    Het Genootschap voor Geofictie is officieel geregistreerd, maar er is geen noodzaak om op een lijst te komen. Wij vieren het dit jaar …. in Harderwijk.

  30. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 22:51

    @Klaverblad.. Ik had het al gezien op http://www.geofictie.nl
    Boeiende club! 🙂

  31. Pias XIII 8 oktober 2008 om 23:00

    Mooi dat ge daar een lijst van hebt gemaakt, meneer Aad. Maar het zit wel snor. Van al die dagen, weken, maanden, jaren, ik moet er niets van hebben. Het is al erg genoeg dat men de al lang bestaande (feest)dagen heeft uitgevonden. Hoeveel dagen komen er nog bij? Het wordt zo langzamerhand een GekkenHuis van Dagen…
    Ge hebt de Heiligendagen niet meegeteld! U weet wel: Sint Johannes, Sint Petrus, Sint Juttemis…

  32. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 23:05

    @Pias XII, je zou er haast je naam voor gaan veranderen.. Nog even en jij hebt je eigen dag immers..
    Heiligendagen: wist je hoeveel heiligen er wel niet zijn?? Er worden er de laatste dagen honderden bij gejast.. Alsof we niets te doen hebben hier.
    Verder: ze zijn ook niet van deze wereld.. :-)Reactie is geredigeerd

  33. Rubio 8 oktober 2008 om 23:18

    1 oktober (2008); De dag van Naomi Wolf.
    http://www.goto2012.nl.
    Luister en huiver….!

  34. Marjelle 8 oktober 2008 om 23:25

    Dat ‘volplempen’ bevalt me wel, Aad, dat relativeert het weer lekker. 🙂
    Verder sluit ik me aan bij Peter Hoopman.
    Persoonlijk vind ik ‘De dag van’ een te kunstmatig, te opgelegd karakter hebben, daar hou ik nu eenmaal niet van, denk elke dag na/aan elkaar en niet één keer per jaar. 🙂 Toch aanbevolen omdat het wel weer de discussie op gang brengt! Het doet me even denken aan… je huisdier volproppen met extra lekkere brokjes op dierendag, omdat je zoveel van hem houdt(!), het arme dier moet er nog een jaar van bijkomen. ;)Reactie is geredigeerd

  35. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 23:34

    @Rubio: even gekeken.. de volgende bubbel is de 2012 bubbelbel? De teksten die ik daar lees passen goed in sites zoals de 9/11 ‘waarheden’.. Maar net als alle complottheorieën: je weet het maar nooit..
    Dat er veel te gebeuren staat mag wel duidelijk zijn..
    Hoor net Koenders vetellen dat alle bonussen van Wall Street opgeteld zijn even groot zijn als de mondiale ontwikkelingshulp voor Afrika.. Ik ben dol op cijfertjes.. 🙂
    P.S. ik zou meer voor een Naomi Klein dag zijn..Reactie is geredigeerd

  36. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 23:38

    @Marjelle: Nu plempen we toch ook van alles hier op het blog. Misschien kan dit inspireren om er ook eens wat anders op te plempen..
    Alles in de wereld heeft met bewustwording te maken. Ik denk wel dat een dag als wererlddierendag oorspronkelijk een andere betekenis had. We brokken onze huisdieren vol die toch al leven als god in Frankrijk.
    En al die andere dieren dan??
    Dieen zijn toch net als mensen (Fabeltjeskrant, ken je dat?).
    Maar mensen zijn toch net als dieren.. Zou zomaar de nieuwe versie er van kunnen zijn.. 🙂

  37. Flipper 8 oktober 2008 om 23:38

    Bedankt voor je reactie bij mij, Flipper. Hmmm…, het jaar en die bewuste speciale week van de Dolfijn…, was dat niet in 2007 ???
    Flipper

  38. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 23:42

    @Flipper: leuk dat ik je hier weer eens zie opduiken..
    Op je vraag: ja en nee.. Het was ook in 2007. Maar (door mislukking of groot succes) ‘extended’ naar 2008..
    Zie http://www.jaarvandedolfijn.nl
    Daar moet je je toch wel goed bij voelen!! 🙂

  39. Marjelle 8 oktober 2008 om 23:43

    Mee eens, iedereen plempt maar dat het een lieve lust is, Aad. 😉
    Mijn opmerking over die brokjes was met een knipoog. 🙂 Ik begrijp heel goed dat daar een andere gedachte achterzit, maar ik geloof niet dat dat de bewustwording bevordert, ik geloof dus niet dat het op zo’n manier werkt.
    Ja, Fabeltjeskrant ken ik. 😉
    Mensen zijn soms bij de beesten af.
    Ik ben voor 365 wereldmensen&dierendagen per jaar, en ook al is dat een volstrekte utopie, dat neemt toch niet weg dat ik dat wel zou willen. Nou goed, 364 dagen dan, één dag om al je frustraties eruit te gooien! Is wel erg weinig. ;)Reactie is geredigeerd

  40. Aad Verbaast 8 oktober 2008 om 23:53

    @Marjelle: mijn moeder zie altijd: het is toch altijd moederdag.. zodat we het nooit vierden.. Zoiets, snap je..
    Huisdieren? Heb ik niet, of juist weer wel.. Een hond? Het huis zit al vol met beesten, namelijk jullie, zei ik dan altijd. Sindsdien laat ik mezelf uit..
    Ach, deze blog is ontstaan vanuit de blog die voorbij kwam over hanendag.. tja en toen ging ik weer mijmeren.. Dat doe ik als ik me uitlaat.. kijg je dit soort van uitlatingen van.. :-0Reactie is geredigeerd

  41. Marjelle 8 oktober 2008 om 23:59

    Hi hi, ik wil steeds naar beneden gaan, waar de wijn me opwacht, maar dan komt er weer – hier of daar – een reactie en dan wil ik… 😉
    Ik begrijp je helemaal (voorzover dat kan) en laat mezelf ook uit zo nu en dan. 🙂
    Ik mijmer lekker met je mee en soms mijmer ik even de andere kant op. 😉

  42. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 00:06

    @Marjelle: hoe zit dat in Rotterdam.. moet je dan ook naar beneden voor de wijn?
    Kan eenvoudig opgelost worden overigens: op een variatie van "als de berg niet
    naar Mozes komt, gaat Mozes wel naar de berg."
    Dus of die wijnkelder naar de typbuis, of de typbuis naar de kelder.. Kiezen of delen..
    Of z’n schootding.. 🙂
    Mijmeren is de mooiste hobby die er is.. Kan overal, kost niets, en leidt altijd tot iets..zelfs als je de andere kant op mijmert. Het kan namelijk spontaan alle kanten opgaan..

  43. wj-tje 9 oktober 2008 om 01:11

    @allen
    volgens mij is 01/01 2009 nog niet ingevuld.
    DE DAG VAN AAD.
    Google it, eigenlijk verdien je een Nobelprijs.
    Of de VK-blogprijs.
    Morgen staat ie erop.
    Dat wordt feest in de kroeg.

  44. Marjelle 9 oktober 2008 om 01:34

    Netzomin als een villa, heb ik een wijnkelder, Aad (ik heb trouwens een hekel aan kelders, ‘daar zijn redenen voor’), maar wel een trap naar beneden. 😉 In Rotterdam is er helemaal geen beneden meer (op onderburen na), dan moet ik alles op één etage doen.
    Met je eens, ‘met mijn gedachten ergens anders mijmer ik altijd overal’. 😉 (Loesje-variant)
    En ls je dit nog leest vannacht, welterusten!Reactie is geredigeerd

  45. ceesincambodja 9 oktober 2008 om 06:14

    8 Oktober, Dag van Goeiedag wensen.
    (Qua wereldoriëntatie sprekkt mij oktober wel aan.)

  46. Ina Dijstelberge 9 oktober 2008 om 07:41

    Je zou een blog kunnen starten over de dag van…
    Dat blog is bijna dagelijks te vullen en zoniet dan bedenk je een virtuele dag van.
    Zo moet je de dagen toch doorkomen.

  47. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 08:15

    @WJ-tje: 1 jauari? Onder normale omstandigheden ben ik toch een goot deel van die dag onder zeil..Reactie is geredigeerd

  48. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 08:18

    @Marjelle: inmiddels al weer gezond op!
    Gezien de dagelijkse paniekberichten die elke keer weer verrassen lijkt het alsof er overdag meer ‘genachtmerried’ wordt dan ’s nachts..Reactie is geredigeerd

  49. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 08:20

    @Cees: Is wel jouw maandje als ik die dagen zo zie inderdaad.. Lijstje al op het prikbord hangen, voor je dagelijkse blogs?

  50. Ina Dijstelberge 9 oktober 2008 om 08:21

    Ik was het wel.

  51. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 08:23

    @Ina: zou heel makkelijk kunnen inderdaad.. Als je goegelt op "de dag van" dan kom je er nog veel meer tegen.. Ook uiterst merkwaardige overigens..
    Bovenaan begint het al: de nationale dag van de dag.. Tja, zo ken ik er nog wel een paar 🙂

  52. Ina Dijstelberge 9 oktober 2008 om 08:45

    @ Aad : Bestaat er de dag van de nacht. Dat kon nog wel eens ludieke acties opleveren.
    Bijvoorbeeld een verplichte verduistering van alle ramen en natuurlijk een uitgangsverbod, zodat een ieder bewust 24 uur duisternis ervaart.

  53. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 08:55

    @Ina: wel zoiets, afgelopen 13 maart was het de ´dag van de duisternis´.. Maar zoals veel dagen, is deze dag ook aan velen voorbijgegaan.. Volgend jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen..

  54. Ina Dijstelberge 9 oktober 2008 om 09:06

    Die dag van de duisternis betekent alleen dat je ’s avonds een urtje het licht uit doet. Deze dag zou pas echt zoden aan de dijk zetten als van zonsondergang tot zonsopgang geen enkel licht brandt. Niets…..dan duisternis.

  55. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 09:10

    @Ina: klopt wat je zegt natuurlijk.. Men is wat bescheiden.. Bewustwording.. Krijg de Nederlanders maar eens zover dat ze in het donker ook nogeens de televisie uit moeten laten (want dat hoort er dan natuurlijk ook bij)..Dan missen ze ‘dancing on ice’. Tja, en dan storten hele werelden in!!
    Suggestie: jij volgend jaar in het organisatiecommittee?Reactie is geredigeerd

  56. Ina Dijstelberge 9 oktober 2008 om 09:15

    Wel grote kans dat er negen maanden later een geboorte explosie is. Wellicht kunnen de christelijke partijen het eens van die kant bekijken.
    Ik zal eens gaan lobbyen.

  57. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 09:18

    @Ina: dat dan ook weer wel natuurlijk.. Rouvoet heeft vast nog wel een potje over om dit dik te gaan subsidiëren.. Eitje!!

  58. de Stripman 9 oktober 2008 om 10:05

    Weer een mooie opsomming, Aad. Van de meeste dagen had ik geen weet en ik weet nu al dat ik me er ook niets van aan ga trekken. Aan sommige van de VK-blog-dagen heb ik wel meegedaan, maar wat dat betreft kun je ook wel aan de gang blijven. Dus, hoe aanbevelenswaardig sommige dagen ook zijn… alleen als het me uitkomt…;o)

  59. wj-tje 9 oktober 2008 om 10:08

    @aad Los van de ‘dag van’ is er ook nog de ‘nacht van’. Vooral als kabinetten of regeringen gaan tuimelen.
    De domino spelletjes komen er aan.
    mijn geboorte nacht valt op de eerste dag van de lente. En een volle maan verbleekte de sterren aan het firmament.
    OEPS, heb ik dat?
    Okay

  60. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 10:12

    @Stripman: ik denk niet dat je de enige zal zijn die deze dagen aan zich voorbij zal laten gaan.. Toch wel jammer eigenlijk. Ik heb wel besloten om een aantal van die dagen toch maar eens te gaan gebruiken om me te laten inspireren voor nieuwe blogs..

  61. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 10:14

    @WJ-tje: ik hoor net dat er naast de run op de banken ook een enorme run op de speelgoed winkels is door met name mannen in grijze streepjespakken. Ze vragen allemaal naar het dominospel. Om de fijne kneepjes van dat spel onder de knie te krijgen.. Ze zijn niet aan te slepen!!

  62. wj-tje 9 oktober 2008 om 10:17

    @allen
    vandaag wordt het kroegendag waar rookgedrag wordt getolereerd. Geen files hier, behalve bij de PIN automaten en bij de kassa`s van Super de Boer.
    En….. de zon schijnt weer!!!!!
    Make my day

  63. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 10:43

    @WJ-tje: als lid van de actiegroep "in de weer voor meer verkeer" ga ik vanmiddag aan de weg timmeren door me eens flink in de rondte te rijden. Met open dak zal ik me eens flink in het zonnetje zetten!

  64. wj-tje 9 oktober 2008 om 10:43

    @aad.
    Ja, ja de donkere dagen voor de kerst komen er aan. Dus iedereen gaat voor Sinterklaas spelen.
    Wel op tijd inkopen anders sta je onvermijdelijk in de file.
    In januari geen Zwarte Piet te bekennen. Skien in Davos of een Cuba Libre in het Caribbean
    Beach Hotel.
    Tip: om de hoek van het strand bij dat hotel is een rif, waar volgevreten barracuda`s uit de hand bananen grissen. Die vissen zijn keurig gedompteerd om dat kunstje te vertonen.
    Een aanbeveler.
    Geen advocaat van zwarte kip te bekennen.Reactie is geredigeerd

  65. eva 9 oktober 2008 om 10:46

    Prachtig weer Aad.
    Wist niet dat er zoveel "dagen" bestonden, al zou het mij niet verbazen als je er een aantal zelf hebt verzonnen.
    Maar 17 oktober spreekt mij wel aan.
    Er komt overigens binnen niet al te lange tijd een vkblog-oudekrantendag. Zwolly was mij net voor (altijd haantje de voorste) anders had ik ‘m al aangekondigd!
    gr eva

  66. jan bouma 9 oktober 2008 om 10:48

    @Aad
    @Allen
    Kom later nog wel terug met de volle agenda van de damesstudieclub van Mithras; gisterenavond in vergadering bijeen, en die ik meekreeg. "Je moet de prietpraat gaan scheiden van de overige prietpraat en die van alle tijden is.." Zo werd mij toegebeten; jij bent hier toch "het mannetje!"
    (Nou van zo’n besluit…; krijg ik het Spaans benauwd; maar ik moet jullie en @Mizée ervan zien te overtuigen dat het toch een zinnige zaak zou zijn…)werk aan de winkel dus..:))
    dus tot later…; moet nu wat papieren bijeen gaan zoeken, de notulen, etc., etc., etcetera..

  67. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 11:35

    @Eva: ze zijn toch echt allemaal echt hoor!!
    "Oude kranten dag"?? Heb ik iets gemist.. Linkje? Want dan zet ik er die er nog even bij..Reactie is geredigeerd

  68. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 11:39

    WJ-tje: Hoor wie klopt daar kinderen, het is een vreemdeling zeker.. Tijd om al die ballen weer eens in de boom te gaan hangen!

  69. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 11:40

    @Jan: dat klinkt toch wat verontrustend.. Als de catacombe-dames geen handvat weten te geven aan deze crisis, wie dan wel?Reactie is geredigeerd

  70. asdale 9 oktober 2008 om 12:00

    Voor mij is het elke dag:
    ‘De Dag van Vandaag’ !!

  71. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 12:07

    @Asdale: carpe diem dag!! 🙂

  72. PACO PAINTER 9 oktober 2008 om 13:04

    voor mij ook

  73. Doranne 9 oktober 2008 om 13:05

    vroeger had je die Katholieke heiligendagen, nou ja vroeger, ze zijn er nog steeds natuurlijk, die heiligen stonden ook voor iets, dierendag is st. Franciscus enz. ik vind het wel leuk om elke dag met een thema op te staan,mijn thema wel te verstaan, vandaag is het: geniet van de tuindag en morgen maak eens een foto dag 🙂 ps. ik heb de reacties niet echt gelezen dus misschien schrijf ik hier iets wat al 10 keer geschreven is. Fijne dag.

  74. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 13:14

    @Paco: wat "voor jou ook"?? :-0

  75. Aad Verbaast 9 oktober 2008 om 13:17

    @Doranne: die heiligendagen zijn er nog steeds.. Hoe bepaal jij het thema van de dag bij het opstaan?
    P.S. metertjes al op orde? Even gekeken, nee dus.. thema voor vandaag?? 🙂

  76. Annelies 9 oktober 2008 om 16:22

    Ter aanvulling, 9 oktober is de dag dat Jacques Brel stierf, dertig jaar geleden, belangrijker dan de dag van de post lijkt me 😉

  77. n.is.Telmiep 9 oktober 2008 om 16:28

    @Aad: kan ik bij jou 11 december, dag van de bergen claimen? En, effe een wild idee inhakend op jouw conversatie met Ina, eigenlijk moeten we een blogger zo gek vinden (Hint Hint) dat hij zorgt dat elke dag gevuld wordt door een andere blogger…Reactie is geredigeerd

  78. n.is.Telmiep 9 oktober 2008 om 16:30

    En, tenzij ik me vergis, is de week van de dolfijn niet deze week, maar alleen deze week een jaar geleden. Het is niet elk jaar feest natuurlijk 😉

  79. Peter Hoopman 9 oktober 2008 om 17:59

    Vermoedelijk maak dat deel uit van de bewustwording! 😉

  80. jan bouma 9 oktober 2008 om 18:46

    En ondertussen maar even kijken naar een 70-jarig oude movie: ‘Man with the movie camera’- part 1 – 9;
    een tijdloos en zich herhalende registratie:

    een cinematografisch meesterwerk! (hoop dat de link werkt; anders de titel maar invullen)

  81. jan bouma 9 oktober 2008 om 18:52

    sorry; 80 jaar oud (1929)! Maar fantastisch om te zien! Kunst is van alle tijden.

  82. wj-tje 9 oktober 2008 om 23:03

    @ geachte kroegbezoekers.
    Een kleine peiling.
    Wie heeft voor zijn gevoel NIET in de file gestaan bij de PIN-automaat, de kassa of in het verkeer?

  83. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 08:50

    Annelies: Tja die dag van de post zat ik ook een beetje vreemd naar te kijken..

  84. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 08:53

    N=Telmiep: Natuurlijk kan je die claimen.. maak er wat moois van.
    Dat jaar van de dolfijn was inderdaad vorig jaar, maar is ‘extended’ naar dit jaar.
    Niet duidelijk voor mij of dat is omdat het een fiasco was of juist een succes.. Bedien zou een reden kunnen zijn immers.

  85. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 08:55

    @Peter Hoopman: en zo is het helemaal. Maar ik heb nog niemand hier gelezen die zegt: dit lijstje hangt vanaf nu op mijn prikbord.. Behalve ik.. Is men inderdaad niet van deze wereld?

  86. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 08:56

    Jan: ik zal later even kijken.. .. dank voor de tip.. Ik laat het je nog weten.

  87. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 09:03

    @WJ-tje: ik heb wel degelijk in de file gestaan..

  88. wj-tje 10 oktober 2008 om 09:14

    @allen, peiling mislukt. iedereen blijkbaar meer interesse in bitterballen.
    Of wachten op antwoord van de internet bankierders.

  89. wj-tje 10 oktober 2008 om 09:46

    10 oktober. dag van de geestelijke gezondheid(szorg) volgens aad.
    Iedereen een prettige herfstvakantie toegewenst. Het gekkenhuis is weer kompleet.
    De (klein)kinderen worden weer losgelaten. Hoop doet leven.
    Sprookjes voorlezen, mamma`s en pappa`s, oma`s en opa`s.

  90. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 10:16

    @WJ-tje: als dit de dag van de geestelijke gezondheid is, is dit dan de dag dat men geestelijk gezond is? Een unicum!!

  91. wj-tje 10 oktober 2008 om 12:45

    @aad. ik word knettergek van het feit dat mijn blogje onder wwoud, tel.nrs., exen, kleinkinderen ondertuimeld worden door de apestaartjes. en zelf rust zoeken op misschien de rug van een ander.
    Nu weer mijn huisje op TER verhuren aan a.s. nieuwe ex.
    Het houdt niet op.
    Tijdje nadenken. meer vraagtekens, dan oproeptekens, sorry, uitroeptekens
    Alle koeien loeien.
    Zit nu Radio 1 te mixen met nix uit de beelden van NOS navelstaarders.
    En mixen met de rest van de wereldzenders.
    Dat wordt een goudklapper.
    Nieuwe hobby gevonden. Synchronizing.
    Indien je Wouter Bos laat voorspellen dat het dinsdag dat ie Denemarken onderuit haalt, is een leuke oude nieuwjaars nacht weer voorspeld.
    Paniek, dus, met champagne, maar op wwoud blogt met de gulden draak de toeren weer rond.Reactie is geredigeerd

  92. jan bouma 10 oktober 2008 om 14:03

    WJ’tje 12:45
    Het hele probleem, ja alle problemen blijken bij nadere beschouwing eigenlijk slechts te bestaan omdat men ze tot "probleem" verheft..! Daarnaast geldt de beroerde omstandigheid dat men "Alles! Nu! En tegelijk wilt..!" Dergelijke wensen blijken ook niet uitvoerbaar. Vervolgens blijkt dat "des te meer je hebt, en je dus zorgen over denkt te moeten maken, des te meer "problemen" er zullen zijn".
    Dus ik zou je adviseren ontdoe je van de problemen door alles maar te schrappen wat je tot probleem verhief. Te beginnen met je huisje op TER, maar daarnaast alle andere besognes… als daar zijn..: de nog onbestorven weduwen. En dergelijk ander gespuis! Ja, ik maak een grap want ik maak me ernstig zorgen om je… want ik rolde zoëven van de trap! En als ik nou geen trap zou hebben gehad… had ik daar niet vanaf kunnen vallen of… ik had hem niet gehad! Een doordenkertje voor je. Maar neem nog wat pils dat is voor elc wat wils..
    Voor de serieuze zaken kijke men bij @Joke Mizée. Ook dat mens slokt wat tijd op; dat wil je niet weten.
    Om on topic te blijven bij dit blog van @Aad zeg ik dus: men stelle in: "..de Dag van de bijzaken en de hoofdzaken.."

  93. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 14:22

    WJ-tje: je mag dan een eilandbewoner zijn, maar er is geen land meer mee te bezeilen lees ik zo.. Waar is de rust gebleven?

  94. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 14:26

    @Jan: scheiden doe lijden. Scheden doet lijden. Naar nieuwe horizonten. Bloedbad op de beurzen. Hoofd- en bijzaken. Hetis duidelijk waar jouw prioriteiten zijn en liggen.
    Hoelang duut dat debat met Joke nu al? Een week of twee/vier? En veel vooruitgang geboekt?
    Deze vraag uiteraard in het kader van je vorige advies: verheffen we iets tot een probleem om het vervolgens op te kunnen lossen. En dat laatste lukt ook nog eens veelal niet..

  95. nelus 10 oktober 2008 om 16:05

    @wjvdw: ik, ik heb niet in de file gestaan Niet bij de kassa;s, niet bij de film, niet in de auto, nergens. 1 respons. Nee/ja:100%/0%. Niet signifikant ? Hoezo niet signifikant ?
    Is toch een hele logische redenering ?

  96. nelus 10 oktober 2008 om 16:09

    @wjvdw:12.45 uur: ik geloof er helemaal niks van dat jij knettergek wordt van al die……… Volgens mij vind je die aandacht alleen maar heel erg leuk. En als die aandacht er niet is, nou dan creeer je hem toch zelf ? Ja, en daar word je dan weer wel knettergek van. Moeten we hulptroepen sturen om je van dat eiland te halen ? Zeg het maar hoor, we laten zo de heli van het UMCG naar je toekomen.

  97. nelus 10 oktober 2008 om 16:12

    @aad: nou het gaat weer lekker tekeer op jouw blog niet ? Het is maar goed dat je af en toe even de discussie in het centrum zet, anders loopt de boel weer volledig uit de hand.
    Wanneer is het eigenlijk de dag van de blogger ?

  98. nelus 10 oktober 2008 om 16:15

    @Jan: je bent zo druk in de weer met Joke, vergeet je Cathy niet ? Het wordt hoog tijd dat je haar weer eens even binnen roept. Ze schittert op het moment door afwezigheid.

  99. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 16:40

    @Nelus: 1:1.. ik had algegeven dat ik vandaag al in de file had gestaan.. Bij Amersfoort.. Of telt dat niet mee.. Gisteren daar ook al, die ‘file’vrije-dag’ is dan ook niets geworden. Maar ja als niemand meedoet..
    Bloggersdag.. er zijn al genoeg dagen dat de blogger hier aan de hand van een thema (is dat zonder thema moeilijker??) zich kan etaleren en alle bloglof kan worden toegezwaaid..
    Hanendag komt nog, en ook nog een ‘oude-kranten-dag’. Na het copieuze diner van gisterenavond waar de eters in een trendy tent zich flink hebben zitten laven aan van alles nog wat, kan ik nu al wel zeggen dat ik me vanmorgen een oude krant voelde..
    Hoe was jouw dag? :-)))

  100. nelus 10 oktober 2008 om 16:48

    @Aad: dat ik voor de zoveelste keer de 100e mag zijn. Een eer. Mijn dag: heerlijk. De laatste werkdag voor het weekend en daar verheug ik met altijd bijzonder op.
    Wat doe je toch steeds in Amersfoort ? Twee keer achter elkaar in de file ? Dat moet dan wel een ritje zijn geweest dat veel heeft opgeleverd, met dure diners en drankjes: toch geen aandeelhoudersvergadering ?

  101. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 17:08

    @Nelus: en ook geen beleggersclub bijeen in speciale vergadering… Nou ja, speciaal is altijd wel. Vannacht daar maar gebleven, vandaar twee keer. Het zou niet verantwoord geweest zijn om daarna nog te gaan rijden.. Tenzij ik een enorme file zou willen veroorzaken. En gezien de speciale dag, kan ik dat natuurlijk niet maken.
    Het is dit weekend overigens spontaan tot een themaweekend gekomen:
    het-uitzonderlijke-en-onverwacht-mooi-weer-weekend-voor-de-tijd-van-het-jaar-WEEKEND.
    Hoe ga jij dat invullen???

  102. Rubio 10 oktober 2008 om 19:28

    Gisteren en vandaag waren tuindagen, morgen ook nog. Heerlijk gewerkt en genoten. Geen TV, PC, beurzen en IJsland. Wat is dat land dan ongelofelijk ver weg… Zondag wordt een vaar dag(je). Wat is het leven dan prettig als je je bewust bent van je gezondheid en wat je allemaal hebt.

  103. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 19:52

    @Rubio: ik zat net even naar het nieuws te kijken.. Misschien maar beter om dat maar niet meer te doen, en gewoon van die planeet aarde te genieten. Heelijk zo’n zonnetje, en wroeten in de tuin.
    Wie kan me wat.
    Ik laat me niet meer gek maken. Of was ik het al?

  104. wj-tje 10 oktober 2008 om 21:11

    @allen. ik zit op een eiland. Elders schijnt er een te koop staan. Potje vormen voordat Poetin er met de buit vandoor gaat.
    Auwkeey, daar komt geen landje pikken aan te iets aan doen als ie in z`n Gee -7 hemd staat.
    De poet zit gewoonweg in de achterzak. En daar komt geen klootzak aan.

  105. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 21:14

    @WJ-tje: Poetin (én Medvedev) zitten allebei dik in de olie.. Hebben de beurzen maar even dicht gedaan daar.
    Zo’n eilandje pik voor een prikkie, dat spelletje kennen ze wel..

  106. wj-tje 10 oktober 2008 om 21:15

    @aad. wil je de voorlaatste bijdrage verwijderen. de hond sprong op het toetsenbord.

  107. Rubio 10 oktober 2008 om 21:33

    De dag van Nozemien…whahaha!!

  108. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 21:59

    @WJ-tje: Er blaffen er hier wel meer in het rond. Trouwens, als Nozemien wat te in te bengen heeft.. Heb jij daar dan wat over te zeggen?
    @allen: deze reactie was uiteraard een voorloper van 16 november: "Dag van de verdraagzaamheid en tolerantie"..

  109. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 22:01

    @Rubio: 4 oktober is al geweest.. Zou dat er mee te maken heeft dat WJ-tje vindt dat Nozemien hier niets meer heeft in te brengen (tot die ene dag volgend jaar?)

  110. Rubio 10 oktober 2008 om 22:05

    Aad; Als jij je al gek laat maken doet iedereen het..Ik ook niet ‘meer’! Soms lijkt het alsof ik alleen maar een geinponem ben of ‘doemdenkt’ als ware ik een ‘onheilsprofeet’ (what about a character). Niets is echter minder waar, sta met beide benen op deze prachtige planeet en geniet er ten volle van, zolang het nog kan….! Kon het toch ff niet laten…hihi

  111. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 22:14

    @Rubio: gelukkig..!! Ik dacht dat ik de enige was die nog niet echt bevangen was door deze besmettelijke ziekte die rondwaart over dees aardbol.. Alhoewel ik wel even moet toegeven dat mijn tempertuur wel wat opliep, vlak na terugkomst.
    Maar een grog doet wonderen 🙂

  112. Rubio 10 oktober 2008 om 22:23

    Aad, wj-tje; Dat whahaha kwam wel wat al te populistisch over, sorry! Ik moest er alleen zelf ff om lachen. De grog deed idd wonderen…….

  113. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 22:52

    @Rubio, beetje groggy nog.. maar verder helemaal prima.. maar goed overigens dat er nog geen ‘webcamwebblogging’ bestaat.. Dan zit pas iedereen in de problemen hier.. :-))

  114. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 23:06

    @Jan: ik keek even op het blog van tankgirl, althans op de blog waa jij nog steeds met haar in discussie bent..
    Over crisissen gesproken..
    Ik zag zelfs dat Joke al en reactie van jou had verwijderd. Zo veel vooruitgang heb je geboekt in al die weken…
    Wel erg sportief en uiterst creatief (!!!) van haar dat ze in de reactie (waar ze verteld dat ze een reactie van jou verwijderd heeft), even een link heeft geplaatst naar mijn blog waar jij (de verwijderde reactie) naar had gekppieerd.. Dit opdat lezers het toch nog kunnen lezen.. Alleen hier dus..
    Joke kan niet meer stuk bij mij natuurlijk :-))
    @Allen: als je dit bovenstaande probeert te begrijpen, zou mijn advies zijn: probeer het niet eens.. Morgen weer een hele mooie herfstdag.. :-))
    Carpe Diem

  115. Cathy 10 oktober 2008 om 23:18

    @Aad.
    Omdat jij het met Rubio over de grog had en jij nog een beetje "groggy" was, zocht ik naar een mopje hierover op internet. Dus ik tikte in:
    "mopje grog bij griep". En wat denk je? Kom ik uit bij jou! kijk maar.
    "Volkskrantblog Aad Verbaast. Dreiging met geweld werkt blijkbaar". De zin die aangehaald wordt staat bij reactie van 28 maart jl. 23.38 uur.
    Dat is wel heel grapig toch? En ja, ik ben een beetje melig op dit moment.
    Als je even doorleest dan lees je ook dat Jan daar ook al de neiging had om "flink wat rond te knuppelen".
    Hartelijke groet Cathy.

  116. wj-tje 10 oktober 2008 om 23:24

    @rubio die hond wilde plassen en ik uitslapen.
    daar win je het niet van, die dwingelanden. Eilanden zijn er niets bij.
    Ik ga het `t Lytske Huuske ontruimen en iets doen aan naoberhullupolahdijee.
    En niet naar IJsland. De geiser hier doet het nog.
    Overigens hoorde ik in de wandelgangen over ophokplicht invoeren om die kippenrennen in de Vinexwijken te redden.
    Gute Nacht Freunden, was ich noch zu sagen hätte………………
    Johnny Cash kan er ook iets van met `Buy my Magazine`.

  117. Cathy 10 oktober 2008 om 23:29

    @Aad. 23.18.
    En "grapig" moet natuurlijk grappig zijn. Tsja, wat wil je, het is ook al zo laat.

  118. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 23:44

    @Cathy: da’s toch wel bijznder: doorgedrongen tot de krochten van het internet. Kost wel wat om Google zo ver te brengen, maar dan heb je ook wat.. 🙂
    Knuppelen: die neiging heeft Jan nog steeds.. Neiging? Over groggy gesproken.. We nemen er nog een paar. Jan doet gewoon mee. Baat het niet dan schaadt het niet.

  119. Aad Verbaast 10 oktober 2008 om 23:45

    WJ-tje: was dat nu Nozemien, of WJ-tje?

  120. wj-tje 11 oktober 2008 om 00:07

    @aad
    beiden, ben de helft van mijn prograppas kwijt

  121. Ron 11 oktober 2008 om 22:37

    Je weet dikwijls met opmerkelijke informatie voor de dag te komen Aad. Zo ook nu. Dikwijls zijn het van die dingen waarvan ik zeg: en ik? Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niet zo’n dagjesmens ben. Ik smeer het wat meer uit. Leuk om te lezen weer, dat wel.

  122. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 00:08

    @Ron: dank.. er zijn zo van die dagen 🙂

  123. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 00:09

    @WJ-tje: pograppas?

  124. wj-tje 12 oktober 2008 om 01:04

    @aad kijk maarf bij paco. heb het heel druk. brommer op zee afhalen plus witte wijn in zwemvesten.
    de groeten, haast. 01.05.

  125. jan bouma 12 oktober 2008 om 10:27

    "..Eenieder slaapt nog de slaap der onschuldigen, hoewel: is men bij wake wel schuldig en in zijn slaap niet?"
    Zou willen voorstellen om een "DAG van het INTELLECT" in te stellen. Tenslotte word ik verondersteld hier geen "spam" te plaatsen en on-topic te blijven. Nu kan er – gelukkig – bij @Aad veel. Die man begrijpt dat alles met alles samenhangt ook al kun je niet direct "alles" definiëren wat "alles" is…
    Als ik niet oppas wordt dit een zondagochtendpreek zoals u van mij gewend bent.
    Goed. Het onderstaande kopiëer ik in. Het is een comment van hedenochtend geplaatst n.a.v. de column van Frans Kalshoven, econoom, van de Volkskrant en hij vindt.. "dat de crisis alweer lang genoeg geduurd heeft". Dat zal eenieder met hem eens zijn tenzij… u wat masochistische karaktertrekjes zou hebben en de boel graag in de soep ziet draaien. En nu zegt u haastig: "Nee, natuurlijk niet!" Nou dan zijn we nu toe aan het onderstaande:
    naam Jan Bouma schreef op 12-10-2008 10:08
    Door te versimpelen kan men vaak de kern van de problematiek wel zien en (mogelijk) daardoor de problemen oplossen maar, zoals zo vaak, kan men teveel versimpelen waardoor je van de regen in de drup komt. In het voorbeeld van de 3 buurmannen hierboven zal in ieder geval gelden dat de gelden/investeringen van buurman 2 en 3 hun rol hebben gespeeld in een onderlinge afhankelijke economische structuur. Uiteraard kan men terug in de markt door de omvang van de geldhoeveelheid te verminderen voor goederen en diensten, waaronder dus ook onroerend goed, maar besef dan wel dat al die uit de markt genomen miljarden tegelijkertijd de motor waren voor de gehele economie. De zaken zijn helaas niet zo simpel.
    Nee.
    Ik pleit voor een totaal andere aanpak waarbij de omvang van de economie toch in stand kan blijven maar door een herstructurering van de overheidsuitgaven, een andere besteding, zowel het vertrouwen terug te winnen als daarmee ook de wereldeconomie.
    Men leze desgewenst: http://villamithras.com/Extraatje.htm een samenvatting van m’n boek. Daaruit kan men concluderen dat er slechts een mondiale oplossing mogelijk is voor een duurzamere toekomst.
    ———————————————–
    Allen een prettige zondag en alle dagen erna.. groet! JB

  126. lamentus/alias wj-tje 12 oktober 2008 om 11:22

    maak het niet te zwaar, @bouma. het leven gaat door tot in de teennagels.
    make your day. Oh Boy, oh Boy. leuk liedje trouwens.

  127. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 11:44

    @Jan: een boeiend commentaar van je. Waar heb je dat geplaatst?
    Dag van het intellect: daar ben ik een voorstander van.
    Ik moest nog aan je denken, toen ik vanmorgen het interview las in de zaterdag Volkskrant met Maarten van Rossum. Wat vragen over stemmen uit de onderbuik (wat veel gebeurd, daar zijn ze het over eens).. En of dat ook democratie is.. Zijn antwoord:
    "Maar dan moet je niet komen stemmen."
    OP de vraag of dat je het recht geeft ze te ontzeggen te stemmen:
    "Dat het op den duur leidt tot een instabiele parlementaire democratie"..
    Ja, Jan, ik dacht aan jou.. jij hebt toch wel je zinnen gezet op de kiezer, die eens bewust zal gaan kiezen voor je voorgestelde omwenteling.

  128. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 11:47

    @Lamentus: ik snap niet hoe je het allemaal volhoudt.. elke dag weer spannende ontwikkelingen. Vandaag al weer de zwemvesten aan. En de stijging van de zeespiegel moet nog beginnen.Reactie is geredigeerd

  129. jan bouma 12 oktober 2008 om 12:05

    @Aad 11:44
    Men kijke inmiddels en desgewenst bij:
    – TANK GIRL (= Joke Mizée onder "Duyvendak")
    – Frans Kalshoven; Vk-columnist inz. economie
    – Thom Meens, de Vk-ombudsman en…
    bij jou uiteraard voor wat verbindende teksten.
    Werk me ondertussen te pletter op deze, veronderstelde, "vrije zondag", de Dag des Heren! Nota bene! Had je die al in je lijstje hierboven opgenomen? Of moet ik…, niet als de Antichrist – alhoewel sommigen menen dat ik dat ben – , en ook niet als atheïst – hoewel ook sommigen weer menen dat ik dat ben.., maar als AGNOSTICUS je hierop wijzen?!
    "De Dag des Heren" blijkt die van Mithras te worden… voor de goede verstaander uiteraard. Groet! JB

  130. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 12:09

    @Jan: ik vond het hier al zo rustig.. :-))
    Maar werk rustig door op deze dag des heerens..
    Ik ben paddestoelen zoeken vanmiddag om die vanavond in goed gezelschap deze te verorberen!
    Spijkers op laag water zoeken doe ik niet meer :-))

  131. jan bouma 12 oktober 2008 om 12:22

    Men plukke, alsdan, slechts de gezonde en de niet giftige paddestoelen, mien jong! Ontbeer je die kennis loopt het gegarandeerd verkeerd af. Snap overigens die "lage spijkers" niet van je. Ik bedien me er niet van. Maar misschien kun je dit toelichten?

  132. lamentus/alias wj-tje 12 oktober 2008 om 12:27

    @beste aad.
    slapen is mijn hobby tussen de bedrijven door en daarvoor hoef je echt geen ADHD-tick over het internet mee te slepen.
    Kan die weer? Net weer een paar koeien verkocht,maar soms is het verstandiger simpelweg je mond te houden.
    Bij deze, ze willen ze bij bosjes verkopen.
    met betaalde afzet. worlwide.
    daar komt geen ezel aan te pas tussen de bedrijven door.
    Mittagsruhe, kostje verkocht

  133. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 12:45

    @Jan: spijkers. Jij bedient je er niet van. Ik ook niet. Ik zoek paddestoelen, geen spijkers op laag water. Het is niet ingewikkelder.
    Verde: ik laat me niet zo gauw vergiftigen 🙂

  134. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 12:46

    @WJ-tje: Slaap zacht, ik doe aan uitlaten. De wijde weide in!

  135. nelus 12 oktober 2008 om 13:10

    wat een boeiende betogen om op zondagochtend te lezen. Kijk even naar buiten en zie dat het weerstation net weer zichtbaar is. Dat betekent dat de mist enigszins is opgetrokken. En de poezen willen er ook wel weer uit, ook altijd een goed teken.
    Ik begrijp dat iedereen iedereen aan het uitlaten is. WjvdW heel Terschelling ombouwt. Cathy haar gezicht even heeft laten zien. Leuk trouwens. En Jan, Jan heeft het druk, heel druk. En ik, ik geniet van de zondagsrust, het niks hoeven, maar alles mogen. Altijd een beetje vakantie: het weekend. Ik weet dus ook nog niet of ik mezelf nog ga uitlaten of iets heel anders ga doen. We zien wel. Allen de hartelijke groeten van Nelus. (We hebben ‘m gisteren nog bezocht, de schat)

  136. lamentus/alias wj-tje 12 oktober 2008 om 21:58

    @nelus. ik moet iets verklappen dat verdacht veel op plagiaat lijkt. Een matroosje dat met een lege pul in de tuin zit. Is de pul vol dan regent het, als z`n pet verdwenen is, wäait het, als de luchtdruk verandert, knippert ie met z`n ogen, bij temperatuur schommelingen krimpt ie of zet uit.
    Het ding geeft ook nog volle maan aan, de tijd en de batterij toestand.
    Zijn maatje zit op de rand van de vensterbank. Binnensthus.
    Vekrijgbaar bij het vissershuis van Aike van Aike.
    Overigens hoorde ik van een geofysicus, die met Lego de Brandaris nabouwde in het kader van herfstvakantie voor z`n grut, dat die oude vulkaan vol met aardgas zit.
    Dat wordt nog wat.
    Die matrozen zijn uitverkocht en subiet ingepakt.
    Nix zondagsrust, het is gekkenhuis hier. Gillende moeders; `Waar is mijn kind`?’
    Wat een zooitje.
    Ik hoef helemaal niets, behalve de speurhond op het rechte of juiste pad te houden.
    Aardgasbel groet U, Ave.

  137. Rubio 12 oktober 2008 om 22:57

    Nelus; Idd, hoe houdt die WJ-tje het vol..
    Heb je vandaag de pantoffels aangehouden of toch maar de elegante pumps, of misschien gewoon de wandelschoenen.
    Aad; Nog wat paddo’s opgedoken..en beviel het?
    Wbt mezelf; Wederom prima tuindagje en zowaar ook nog effe kunnen varen.

  138. Aad Verbaast 12 oktober 2008 om 23:08

    Net weer terug van de paddoverzamelzoektocht. Het was een goot succes. Uiteraard onder leiding van de deskundige om iet vergiftigd dan wel bezwemeld te raken, hebben we ons geconcentreerd op de zogenaamde kastanjeboleet.. Een wonderlijke paddestoel. Als je deze aanraakt aan de onderkant, dan krijgt deze blauwe plekken. Maar met de topkok er bij, die deze boleten (niet verwarren met bolussen) eerst in een overheerlijk marinade wist te dompelen, en daarna met kruiden tot een smakelijk geheel wist te bereiden, kon de maaltijd al niet meer stuk. Goed dat ik niet werd aangehouden op de weg. De blaaspijp zou ook blauw uitslaan van de knoflook.. Geen teen, maar zeker wel een hele voet!
    Oh ja: vooraf tamme kastanjes, ook uit het bos.. Ook overheerlijk bereid. Het was vandaag dus de dag van de kastanje!!
    Crisis? Hoezo crisis. Bos biedt ons genoeg om te kunnen overleven, toch? Zit daar vol met noten en paddo’s.Reactie is geredigeerd

  139. lamentus/alias wj-tjegulden draak/pallieter 12 oktober 2008 om 23:44

    Hallo @rubio, kom ik erachter dat het barst van aardgas hier en de boel op ploffen staat. bekijk het even met die pantoffels.
    @aad spijkers in de grond stoppen. vooral bij bepaalde struiken werkt dat. geeft verrassende kleuren.
    En op Hessel ben uitgekeken.
    @nelus. ik kom eindelijk tot rust.
    zelfs bitterballen uitgedeeld bij de Walvis.
    En een rondje in `t Zwaantje, waar rustig doorgepaft wordt.
    Last but not least @bouma. ik hoor net dat het kapitalisme besmet geraakt is met de illusie dat de tulpen op de geestgronden een bonus opleveren.
    .@allen
    tijd voor mijn hobby.
    Slapen.Reactie is geredigeerd

  140. Rubio 13 oktober 2008 om 00:36

    WJ-tje; ’t Blijft bij je laarzen dus…Aardgas of lease-koeien, what makes the difference? Ben uiteraard niet geinteresseerd in jouw schoeisel itt dat van Nelus….!
    Aad; Je leeft gelukkig nog. Ik dacht ook ooit een paar heerlijke cantarellen e/o konijnenbrood ‘geplukt’ (je moet ze immers voorzichtig breken/snijden?) te hebben, werd die hele zak, weer ‘thuis’ in de kroeg, gelijk de gracht in gegooid door een kenner, zwaar gif. Heb ik achteraf effe 20 engeltjes om me heen gehad..! Ik waag me er niet meer aan.

  141. Aad Verbaast 13 oktober 2008 om 00:50

    @Lamentus: zou ik dan toch spijkers op laag water hebben gezocht?
    @Rubio: inmiddels tintelende vingers en andere extremiteiten beginnen ook hun functie te verliezen. Sla in de knibbels, en suizingen in het linkeroor. Het lijkt of in mijn afwezigheid de kamer fel roze is geschilderd, en het meubilair aan het plavond hangt.
    Ga nu maar snel in bed waar ik hoop dat ik nog net het linkerbeen kan aanschuiven in de buurt van mijn rechterbeen voordat de katzwijm toeslaat.
    Paracetamolletje en morgen gezond weer op.. 🙂

  142. Rubio 13 oktober 2008 om 00:57

    Aad; Lol kerel..!! Trusten

  143. wj-tje 13 oktober 2008 om 01:50

    @aad met 500 mg op je rechterzijde de bekende stabiele zijligging oefenen?

  144. nelus 13 oktober 2008 om 09:12

    @wjvdw 21.58 laat Aad het maar niet horen. Hij stuurt zo de juridische afdeling (zijn zij ook) op je af. Met een claim waar je niet genoeg lease koeien voor hebt. Het is maar goed dat hij met griep of toch de bessen (?) het bed in is gegaan. Het kan zijn dat je er nog onderuit komt. Maar Aad kennende……..

  145. nelus 13 oktober 2008 om 09:15

    @rubio 22.57 je moet ook nog even lezen op het voorlaatste blog van Aad. Over welke schoenen aanmoeten als de kroeg weer open gaat.
    Gisteren: ik zal maar niet vertellen wat ik gisteren heb aangehad. Krijg je een rolberoerte.
    (En toch: op de een of de andere manier kom je me bekend voor, je logt toch niet onder twee namen in he ?)

  146. nelus 13 oktober 2008 om 09:17

    @aad: 00.50 En we hadden nog wel zo afgesproken nadat jij en ik allebei Into the wild hadden gezien. Nooit bessen (of paddestoelen) eten uit het bos. Als je hier ziek van bent, nou, dan zie je paars op dit moment. Voedselvergiftiging noemen ze dat. En daar kun je goed ziek van zijn.
    Hoop maar voor je dat het de rondgaande griep is. Maar ook die is hardnekkig. Dus: Marie moet je maar lekker verwennen met citroen/heet water/bruine suiker en heel veel liefde natuurlijk.

  147. Aad Verbaast 13 oktober 2008 om 10:11

    @allen:
    als je de kanstanjeboleet eet
    dan weet je niet wat je eet
    het is niet te rijmen noch te gorgelen
    maar geen nood: je hoeft je niet te verzorgelen
    Het bos is nu leeg
    en de maag kan er teeg
    PS: we hadden er zoveel gevonden, dat ze vanavond weer op het menu staan overigens.

  148. wj-tje 13 oktober 2008 om 10:17

    @aad. beterschap. die stabiele zijligging leerde ik veertig jaar geleden al toen ik nog voor dokter aan boord speelde. en injecties gaf die niet tegen griep waren bedoeld.

  149. Aad Verbaast 13 oktober 2008 om 11:50

    @WJ-tje: een uitstekende houding overigens ook, als je veel last van ‘wind’ hebt..
    Maar dat wist je natuurlijk al als bootganger. 🙂

  150. Aad Verbaast 13 oktober 2008 om 11:53

    @Nelus: het zit wel snor met die wederzijdse verzorging en verwenning. Dáár zullen we niet ziek van worden! 🙂

  151. wj-tje 13 oktober 2008 om 12:41

    @aad ik weet niet zo veel. maar herinner dingen. een uitstekende toetssteen voor alzheimer en korsakov.
    van tamme kastanjes weinig verstand, wel van walnoten die volgens de buren hun vruchten weer afwerpen in mijn tuin.
    dat wordt weer gratis walnotentaart eten als TER met Weemoedt achter gelaat wordt.
    Overigens weer een uitnodiging in mijn achterzak van een buurmeissie. lees maar op mijn blog.
    De wereld is soms te klein om te verwoorden.
    @nelus een stiekume knipoog. never a dull moment.

  152. Rubio 13 oktober 2008 om 12:44

    Nelus; Ik reageer alleen onder de naam Rubio, alleen bij Aad en soms bij wj-tje en Jim Hasenaar, vooralsnog worden ander bloggers alleen maar gelezen als relatief nieuwe bezoeker. Ook je ‘weerstation’, overigens een leuk stukje. Wbt die schoenen; Forget it, inmiddels een beetje melig en flauw. Herinnerde me alleen dat je naaldhakken meenam op vakantie, frappant…
    Wat had je gisteren dan aan..? Grapjuh..

  153. nelus 13 oktober 2008 om 17:00

    Aad: 11.53 als ik de indruk heb gewekt daaraan te twijfelen, dan mijn excuses. Het was meer bedoeld als ongevraagd adviesje.
    Gaat het inmiddels weer een beetje ?

  154. nelus 13 oktober 2008 om 17:06

    @wjvdw: 12.41 nee, die indruk wek je ook helemaal niet. Sterker nog: ik denk dat je wel eens een dull moment zou mogen inlassen voor de broodnodige rust.

  155. nelus 13 oktober 2008 om 17:09

    @rubio: nou vooruit, nog een keer dan om het af te leren en daarna hebben we het er niet meer over (was wel leuk trouwens)
    …………..dat was gisteren. Spannend he ?

  156. Aad Verbaast 13 oktober 2008 om 21:27

    @Nelus, geen zorgen.. Heerlijk zo’n advies van je 🙂

  157. Aad Verbaast 13 oktober 2008 om 21:29

    @Allen:
    we kwamen al aardig dicht in de buurt en al weer te lang niet meer een inkijkje gahd in de kroegbelevenissen. Maar daar komt guw een einde aan met de volgende aflevering van ‘mijn gesprek met…
    Vanaf vandaag:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/225588

  158. eva 14 oktober 2008 om 21:12

    @De oudekrantendag komt nog!!
    Had ‘m in november willen houden maar dan
    heeft Zwolly al d’r hanendag.
    En ik wil de bloggers niet overvoeren!
    Des te ouder worden de kranten.
    gr eva

Geef een reactie

