Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Onburgerlijke gehoorzaamheid.

het duidelijke antoniem voor burgerlijke ongehoorzaamheid: recent weer veelvuldig in het nieuws. macro en micro. koppen rollen, en bloggers rollebollen. met ‘kleinburgerlijke’ kenmerken zo las ik zelfs..

burgerlijke ongehoorzaamheid was een term die je decades terug veelvuldig tegenkwam. een haast maatschappelijk verschijnsel toentertijd.  

burgerlijke ongehoorzaamheid  (quote:) is het opzettelijk breken van de wet of het negeren van opdrachten van de regering met een politiek doel. burgerlijke ongehoorzaamheid is per definitie geweldloos en vindt nooit plaats uit louter eigenbelang. als meest genoemde inspiratiebronnen voor burgerlijke ongehoorzaamheid en/of geweldloos verzet worden meestal genoemd henry david thoreau, leo tolstoj, mahatma gandhi en martin luther king.

Welke doelen zaten daar achter?
Ik zal er maar eens een paar noemen:

Geen oorlogen en onderlinge strijd.
Vrede tussen alle landen en volken, mensen.
In harmonie met elkaar leven.
Geen grenzen meer.
Het paradijs…

Een veilige respectvolle wereld met dus onbegrensde mogelijkheden.

Met allemaal onburgerlijke gehoorzame mensen. “Onburgerlijk gehoorzaam”??

Jazeker!! Immers:
Onburgerlijk ( = niet behorend tot dé staatsburger): mensen zijn wereldburger geworden.
Gehoorzaam ( = gewillig of bereidwillig bevelen of aanwijzingen op te volgen; volgzaam, gezeglijk, gedwee, zoet, braaf ). In ‘het paradijs’ kan je gerust gehoorzaam zijn. Iedereen is immers gehoorzaam. De bewoners begrijpen dat ieders belang het eigen belang dient en omgekeerd.

Het paradijs wat iedereen zegt na te streven is nog lang niet in zicht. Integendeel. Waarom?
Zijn we niet veel te veel: burgerlijk gehoorzaam (behorend tot de staatsburger + gewillig bevelen of aanwijzingen van ‘onze leiders’ op te volgen)?

Tijd voor een frisse wind..

Ik pleit dan ook voor het volgende vier-stappen-plan:

1. Burgerlijk gehoorzaam (de 0-situatie: afscheid nemen daarvan)
2. Burgerlijk ongehoorzaam (we pikken het niet langer)
3. Onburgerlijk ongehoorzaam (de wereldburger staat op).
4. Onburgerlijk gehoorzaam (het einddoel is bereikt: ‘het paradijs’).

Een ‘hersenkraker’ of een ‘no-brainer’?

De sceptische lezer zal hier schrijven. Maar Aad, nu begint het me toch wel te flink te duizelen!
Heel goed! Je bent (minimaal) rijp voor stap 2!
Sommigen zullen het nooit ‘leren’.. 🙂

93 Reacties op “Onburgerlijke gehoorzaamheid.

  1. de Stripman 17 augustus 2008 om 18:17

    Dat lijkt me een fijn plan, Aad ! Maar zoals met alle plannen valt of staat het met de populariteit ervan. Slaat het aan bij de gemiddelde burger ? Die is ongetwijfeld ontevreden genoeg om regelmatig flink te mopperen op de overheid. Maar of de man en vrouw in de straat ook bereid is om tot ongehoorzaamheid over te gaan, met een politiek doel dan ook nog, is maar de vraag…;o)Reactie is geredigeerd

  2. Aad Verbaast 17 augustus 2008 om 18:30

    @Stripman: "Slaat het aan bij de gemiddelde burger?" Dat is inderdaad de vraag.. Het zou toch eigenlijk gewoon moeten!!
    Een waterdicht plan (om er maar eens olympisch zwemtintje aan te geven) 🙂

  3. wj-tje 17 augustus 2008 om 19:20

    @aad Zo, in Enkhuizen. Om me heen kijkend, heb ik vage vermoden dat er veel punten 2 ronddobberen.
    En, ik mag een Hamburger zijn, ondersteun je stappenplan, maar is punt 4 niet een beetje te hoog gegrepen?
    Bovendien, dat is persoonlijk, ik vind het af en toe leuk om wat anarchistische trekjes te kunnen botvieren.
    Nu aan de voet van de Drommedaris, op het terras uiteraard eens navragen wat nu werkelijk een ‘wereldburger’ is. En niet ‘wie’.
    Ik hoop niet dat we uitkomen bij Burger King.
    Als punt 4 bereikt zou kunnen worden, fantastisch, maar kijk er een beetje defaitistisch tegenaan.

  4. Aad Verbaast 17 augustus 2008 om 19:29

    @WJ-TJ: Is het daar al kermis in Enkhuizen dan? Ik dacht dat Hoorn aan de beurt was..
    Natuurlijk is (het bereiken van) punt 4 hoog (heel hoog) gegrepen.. Maar dat is dan ook het einddoel. De streep, de meet, de finish..
    De tussenliggende fasen geven natuurlijk het meeste oproer c.q. plezier!! 🙂

  5. de Stripman 17 augustus 2008 om 20:16

    Een ander probleem is waar je de grens moet trekken. Voor het soepel functioneren van de samenleving is het wel prettig als een overgrote meerderheid van de bevolking gehoorzaam is aan de regels die de overheid stelt. Maar als die overheid bestaat uit misdadige schurken dan is ongehoorzaamheid haast moreel verplicht.
    Maar waar trek je de grens ? Wanneer komt het punt dat gehoorzamen slecht wordt en ongehoorzaam zijn een legitieme verzetsdaad ? Richtlijnen graag, Aad…;o)

  6. Aad Verbaast 17 augustus 2008 om 20:26

    @Stripman: uiteraard ben ik nooit te beroerd om duidelijke richtlijnen te geven.. 🙂
    Ik refereer even naar Wim Kan, die het over democratie had en zei: ik ben elke morgen benieuwd in de krant te lezen wat ik nu weer wil.. Kijk en dat moet anders!!
    Het wordt tijd dat de brave burger eens opstaat, zegt en laat zien de politiek niet meer serieus te nemen, eist dat ze op reces blijven.. en hard gaat roepen dat he allemaal anders moet..
    Geloof maar dat al die partijen (die zich nu verschuilen achter ‘de kiezer’ en zich daardoor keizer wanen) in een poep en een scheet hun prartijprogramma’s gaan aanpassen..
    Kijk dan is fase 1 achter de rug.. En zitten we al midden in fase 2. Dat wordt leuk!!Reactie is geredigeerd

  7. Rene Scheffer 17 augustus 2008 om 21:29

    Ja maar is 1 niet gewoon democratie? Niet dat ik verder zo braaf ben, maar op dit punt wel.

  8. Klaverblad 17 augustus 2008 om 21:42

    Graag gelezen (en aanbevolen).
    Ik heb alle fases wel meegemaakt. Perpetuum mobile. Model 2 en 3 liggen me het meest.

  9. Aad Verbaast 17 augustus 2008 om 21:44

    @Rene: Maar natuurlijk is 1. gewoon democratie 🙂
    Punt 2 is ongewone democratie. 3. is uitzonderlijke democratie, en 4. het Walhalla, maakt niet meer uit hoe het genoemd wordt… Altijd goed immers..
    Allemaal democratie… De burger heeft/krijgt en houdt het immers voor het zeggen..
    Jeetje, ik heb er echt over nagedacht..!! :-))

  10. Aad Verbaast 17 augustus 2008 om 21:46

    @Klaverblad.. Dank! Waaauw… maar toch vanuit 4 wat gas teruggenomen? Ik wist niet eens dat mogelijk was…
    Mischien kun je nog als adviseur gaan optreden voor de wereldbevolking.. Het proces van doorlopen is vooralsnog knap stroperig..
    En jij bent al heen en weer geweest:-)Reactie is geredigeerd

  11. eva 17 augustus 2008 om 22:21

    Het is de hoogste tijd voor jou stappenplan!
    Bravo!
    gr eva

  12. Aad Verbaast 17 augustus 2008 om 22:23

    Eva: kijk dat vind ik nou ook..
    Geweldig nog meer ondersteuning.!
    Nog even en Nederland (om te beginnen, ik blijf bescheiden) komt helemaal los.
    En dan is natuurlijk de beer helemaal los!! :-)Reactie is geredigeerd

  13. Annelies 17 augustus 2008 om 22:41

    Punt 4 voel ik me nu; met een wijntje achter de PC 😉

  14. Aad Verbaast 17 augustus 2008 om 22:45

    @Annelies: dan weet je natuurlijk precies hoe het voelt! En geweldig neem ik aan..
    Daarom (andere) beste lezers: sta op, en ga er voor!
    :-))

  15. jan bouma 18 augustus 2008 om 00:11

    @Aad
    Heb zo lang mogelijk gewacht om je "feestje" niet te verstoren; maar delegeer opnieuw de macht (na ‘m eerst gegrepen te hebben) aan de nieuwe top van het wereldbestuur conform Mithras’ voorstellen… Je had niet anders van mij verwacht! Er valt natuurlijk nog onnoemelijk veel meer over te zeggen. Misschien morgen of zo. :)) Nee; dat is al vandaag! Maar later dus dan maar.Reactie is geredigeerd

  16. wj-tje 18 augustus 2008 om 00:44

    @aad
    waar het om draait, heel kort door de bocht is macht. tussen alle stappen van 1-4 ligt respectievelijk revolutie-lokale oorlog-wereldoorlog en dan begint het hele spel opnieuw. Een vicicueuze cirkel.
    Omdat het paradijs slechts een onbereikbaar gedachtenspinsel is. 6000 jaar, misschien nog wel meer, traceerbare geschiedenis staven dat.
    Indien de wens de vader van de gedachte is, loopt het gewoonweg fout af. Ook als de gedachte de vader van de wens is.
    De kip of het ei, uiteindelijk gaan ze ter ziele, naar het zogenaamde paradijs, Walhallah, Nirwana, hemel, of wat of waar dan ook.
    Wat er werkelijk gebeurt staat tussen de regels van je stappenplan.

  17. wj-tje 18 augustus 2008 om 01:06

    @geen kermis en aardig wat watergekletter.
    Beschavingen zijn als stofzuigers die zichzelf opzuigen.
    Ook de waterstofbom is gebaseerd op implosie?
    Of zit ik er nu volledig naast?
    Nu slapen, ben doodmoe, de crew doolt elders rond. Die zitten boven de Van Dale, die erbij gesleept is om kosmopolieten te huisvesten.
    Wat een wereld…………

  18. Gus Bolden 18 augustus 2008 om 01:11

    Tja, het burgerlijk heeft het begrip menselijk over genomen.

  19. Anno Zijlstra 18 augustus 2008 om 02:21

    ik ken de NL samenleving als in kleinburgerlijk en braaf, revoluties vonden en vinden daar niet plaats, kost geld……….
    veel verder dan Napoleon’s idealen kwam men niet echt

  20. ceesincambodja 18 augustus 2008 om 07:18

    Er moet inderdaad wel reden zijn voor BO lijkt mij.
    Vrachtwagens die het verkeer blokkeren omdat de brandstof duurder is geworden of hufters die per email onwelgevallige politici met de dood bedreigen om hun mening, waardoor er ondertussen een bloeiende bedrijfstak bodyguards is ontstaan, dat soort BO lijkt mij ongewenst, Aad.
    Wat jij?

  21. PACO PAINTER 18 augustus 2008 om 08:43

    Strak plan. Doe mij maar 2 en 3

  22. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 09:14

    @Gus: is waar wat je zegt.. In de jaren 60-80 is er wel degelijk een wereldwijde ‘volksbeweging’ geweest die het allemaal anders wilde.. Allemaal weer ingehaald..

  23. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 09:18

    @Anno Zijlstra: niet eenvoudig om de Nederlanders op de laten staan uit de luie stoel inderdaad. Liever een veer in de .. dan peper.. Krijg je als je boven op een gasbel zit 🙂

  24. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 09:19

    @Cees: ik nodig je bij deze uit om in de ethische commissie te gaan zitten van het 4 stappen plan.. Want we houden het natuurlijk wel netjes!! 🙂

  25. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 09:20

    @Paco: zal ik het voor je inpakken of eet je het hier op?

  26. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 09:25

    @WJ-TJ: Lao Tse: een lange reis begint met een eerste stap.. Zelfs als je behoorlijk in de boot zit, zoals jij op dit moment.
    Deze stappen kunnen allemaal geweldloos worden uitgevoerd overigens. Lees de vorbeelden die worden genoemd in de blog.. Als de massa maar groot genoeg is, komt deze vanzelf in beweging.
    Jouw bom: daar geldt dat die tot explosie komt als de massa maar genoeg verhit en verdicht is.. Ligt net even anders :-0

  27. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 09:29

    @Jan: Maar natuurlijk zal je dit plan aanspreken Jan.. Jij zit al helemaal in onderdeel 3 van het stappenplan: de wereldburger staat op..
    Ik dacht je hier maar even aan te geven hoe de rest van de wereld zich bij je akn scharen, om uiteindelijk (in ieders vordeel uiteraard) stap 4 af te kunnen ronden.. Kijk als dat bereikt is kunnen we weer gewoon naar huis! Mission completed.. 🙂

  28. Rein John 18 augustus 2008 om 10:59

    Beste Aad,
    Een heel mooi stappenplan dat uiteindelijk moet leiden tot de werkelijk vrije mens, die na een innerlijke strijd alle ethische verderfelijke belemmeringen uit de weg heeft geruimd en die klaar is om met alle andere werkelijk vrije mensen een anarchistisch paradijs op aarde te
    stichten. Een absolute noodzaak om de mens als soort een toekomst te garanderen.
    Als jouw stappenplan de aanzet betekent tot dit paradijs op aarde ga ik met je mee. Voor minder doe ik het niet.
    Het ga je goed.
    NB Ik denk dat ik me in fase drie bevind.

  29. Ron 18 augustus 2008 om 11:10

    Ik zie heel veel fase 4 om mij heen, Aad. Maar of dat het "paradijs" is? Misschien voor hen wel, maar niet voor mij. 😉

  30. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 11:20

    @Rein John: al weer iemand (en niet de eerste de beste!) die het stappenplan kan ondersteunen, dank daarvoor. Kijk, nu nog een paar miljoen meer en dan komt het allemaal dik voor elkaar. De doelstellling en de weg er naar toe heb je prachtig verwoord overigens.
    P.S. je ‘3’ had ik eigenlijk ook wel zo ingeschat! 🙂

  31. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 11:22

    @Ron: Nog even goed kijken om je heen.. want men kan pas in fase 4 zitten als uiteraard eerst 1,2 en 3 moet goed gevolg zijn doorlopen.. Het is per slot van rekening een stappenplan en geen multiple choice 🙂

  32. jan bouma 18 augustus 2008 om 12:48

    @Aad 9:29
    Wil jou (en je lezers) erop wijzen dat verondersteld wordt in je voorstellen: "dat de mensheid in staat zal zijn tot het zetten van een voortschrijdende stap op weg naar een vollediger en betere beschaving ter wille van die zelfde mensheid en dus alle betrokkenen".
    Die wissel wordt getrokken.
    Welnu:
    Waar we het echt over hebben is een INTELLECTUEEL PROCES. De wapens zwijgen immers voor het eerst in de geschiedenis, en waarmee in het verleden veranderingen werden afgedwongen of bewerkstelligd.
    Het is nu een "papieren, intellectuele Revolutie" die zich aandient in de aftermath van de mensheid die in omvang dreigt uit te groeien tot 9,3 miljard zielen in het jaar 2050.
    Dit betekent:
    Eenieder die dus NU kinderen op die wereld heeft gezet dient zich ervan bewust te zijn dat er inmiddels ‘dwingende en veranderende parameters zich aankondigen – juist in relatie tot die 9,3 miljard zielen – die niet langer geïgnoreerd kunnen worden om dat proces nog goed te laten verlopen.
    Onze huidige politici en representanten bedienen zich van de oude systemen (die van Nietzsche en Plato) ‘waarbij het recht van de sterkste zal overwinnen’; dit is achterhaalde domme en zeer ouwe koek…! Laat een paar vliegtuigen de Twin Towers invliegen en je hebt het bewijs van het tegendeel! Daarom zeg ik in m’n boek: "het zijn de prevelende zwetsers in hun ivoren torens die hun Umwertung aller Werte tegelijkertijd verpulverd zagen met de Twin Towers!"
    Ergo:
    Domweg goed begrepen eigenbelang kan de mensheid nog redden. Alle kortetermijndenkers, die denken dat dat wel zal slagen, zonder die andere wereldbewoner daarin te onderkennen of te respecteren…, komen van een kouwe kermis thuis.
    Hier laat ik het bij. De rest kan men desgewenst lezen in m’n boek dat VANAF NU ook te bestellen is via elke willekeurige boekhandel in Nederland. Hiervoor dient men slechts de titel te weten: ‘May all other flags burn in hell’ en het ISBN-nummer dat luidt: 978-90-810806-13. Men kijkt maar; of niet. Even goede vrienden!

  33. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 12:53

    @Jan: "Domweg goed begrepen eigenbelang kan de mensheid nog redden. Alle kortetermijndenkers, die denken dat dat wel zal slagen, zonder die andere wereldbewoner daarin te onderkennen of te respecteren…, komen van een kouwe kermis thuis."
    Ik kan het hier mee eens zijn, Jan.
    Speciaal voor jou (van jou overgenomen) in de blog de zinssnede overgenomen: "De bewoners begrijpen dat ieders belang het eigen belang dient en omgekeerd."
    En al heel wat medestanders voor het volstrekt nieuwe hier geïntroduceerde 4-stappen plan..
    Dat wordt mogelijk een reisje Stockholm!! 🙂
    Gefeliciteerd overigens met je ‘willekeurige boekhandel’. Een belangrijke stap voorwaarts..
    Zal je het druk krijgen! Ook met de signeersessies uiteraard..Reactie is geredigeerd

  34. jan bouma 18 augustus 2008 om 13:31

    @Aad 12:53
    "…Ja,ja, ja, ja, ja, ja, ja, enzovoorts.." En de Koning van Zweden maar zweten.. om deze Nobelprijswinnaar naar behoren te eren want voordat hij het weet, of beseft, wordt hij ook door mij afgeserveerd dat: "Dat dat "Nobel-comité" stinkt… naar alle kanten!"
    Zeg; ik ben voorlopig vanaf nu even weg maar ik dank je tussentijds voor je opmerkingen ten gunste aan mijn adres. Tot later…

  35. Motek from Space 18 augustus 2008 om 13:43

    Je/jullie weten het weer leuk te vertellen.
    Mag ik even aandacht voor de aansturing van het VROM op de huurcommissie? De gehoorzame burger die de centjes belangrijker vindt momenteel en niet doorheeft dat het VROM de verplichting voor de verhuurder(Woningwet) de woning GOED te onderhouden even in de kast houdt?
    Dat daagt toch ook uit om Burgerlijke Ongehoorzaamheid doelgericht in te zetten?
    Maar, ben het er mee eens; je weet het leuk neer te zetten, nu de echte praktijk nog :-))

  36. annet 18 augustus 2008 om 13:47

    Ik stem op Aad
    je bent alwetend
    en de ander zit
    op zijn of haar
    niveau
    prima maar ik heb
    er niets aan
    aan jou wel
    zo simpel is het
    lieve groet van Annet~)

  37. jan bouma 18 augustus 2008 om 13:58

    @Annet
    Goed om te weten dat ik en @Aad tot nog toe geen meningsverschillen van betekenis hebben. Dus…; trek je conclusies. Trek ik deze conclusie als "onterecht" dan leest men dat hierna van @Aad wel. Het principe voor mij, als prevalerend, luidt immers altijd ‘take it or leave it’ maar dan wordt daarbij wel een onderscheidend vermogen toegedicht om alle voorhanden zijnde parameters te kunnen beoordelen. Soms is het dan simpeler om dan maar te werken met de meest eenvoudige PRIMITIEVE parameters. "Het volk verheffen!" blijkt "a hell of a job!"
    tot later…

  38. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 14:10

    @Motek: ik kom straks even bij je kijken. Dank!
    Precies: ook daar is het tijd voor wat meer burgerlijk ongehoorzaamheid.. Je kan de overheid toch ook daar van beschuldigen overigens: ze zijn immers behoorlijk ongehoorzaam naar de burger!! :-0Reactie is geredigeerd

  39. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 14:11

    @Annet: dank, je hebt jezelf een ereplaats verworven in het committee van aanbeveling! 🙂

  40. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 14:13

    @Jan: het volk wakker schudden en tot ongekende hoogte opdrijven. Als een schaap over de dam is, zal de thuisblijver ook uit de stoel komen.. Mensen doen graag ergens aan mee. Zeker als de buurman ook meedoet. Men kan toch niet achterblijven?
    Gaat gebeuren.. hoop ik.. 🙂

  41. jan bouma 18 augustus 2008 om 17:04

    @Aad 14:13
    "..Eenieder blijkt een buurman van weer ’n andere buurman! Dat schiet dus niet op als "de buurmannen" op elkaar gaan zitten wachten!"
    Nu hebben wij eerder vastgesteld dat "het private belang" tevens "het communale wereldbelang aangaat", die overtuiging moet er zijn, maar zolang alle "buurmannen" dit niet met elkaar eens zijn zal er niet veel veranderen. De "ratrace" tussen de individuen en de volken gaat immers dan onverminderd voort met… de foute vertegenwoordigers aan het woord!
    Wanneer wordt Mithras nu eindelijk eens gehoord?!

  42. petrus 18 augustus 2008 om 17:20

    Beste Aad Verbaast,
    Alsof het allemaal al niet ingewikkeld genoeg is! Maar goed ik doe mee. Waar blijft EU burgerlijke (on)gehoorzaamheid in je stappenplan?
    Een burgerlijke groet

  43. jan bouma 18 augustus 2008 om 17:42

    @Petrus 17:20
    Ben toch wat "in the mood" om meer te ventileren dan mij eigenlijk strikt past. Maar als je aan @Aad vraagt – en dat doe je – "waar staat en blijft de EU dan wel voor de antwoorden" – althans zo vertaal ik je opmerking – dan kan ik je melden dat Mithras alle vooringenomen te prevaleren prevalenties veroordeelt dus ook de Europese!
    Nog steeds wordt er geredeneerd vanuit het model "zij tegen ons"; ofwel de suprematie van deze of gene Staat of "Unie" zouden moeten prevaleren. Dat is een hopeloze en doodlopende way-out gebleken, althans wat mij betreft, om de gezamenlijke mensheid te laten overleven.
    Blijft men anderzijds zeggen: "Fuck the rest of the World!" Tsja.. dan heeft men nog wel wat atoombommen voorradig om dat te realiseren. Pick your choice!

  44. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 17:42

    @Petrus: Mijn hartelijk dank, je staat op de lijst van ere-ondersteuners. Je vraag: dat is stap 2A (ja, ja), stap 2 heeft het nog over de staatsburger, stap 3 over de wereldburger.. EU ergens er tussen in lijkt me.. Alwerr een wereldprobleem uit de wereld 🙂

  45. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 17:50

    @Jan: die foute vertegenwoordigers, kunnen het natuurlijk helemaal schudden als ze dit plan onder ogen krijgen, en zien hoe de grote schare ondersteuners inmiddels begonnen zijn om er daadwerkelijk vorm en inhoud aan te geven..
    De EU (nu Petrus daar terecht over begon), kan het wel schudden.. Vandaag een grote Nederlandse aktie: iedereen die dit stappenplan ondersteunt heeft toegezegd vanavond de gordijnen niet te sluiten.. Uit protest tegen de regering tegen een regering, die dat juist wel stimuleert!! (stap 2)
    Moet jij vanavond eens door de straten lopen en kijken hoevelen de gordijnen gewoon open laten!! Miljoenen!!!
    Kijk dat is nog eens een achterban om trots op te zijn :-))Reactie is geredigeerd

  46. jan bouma 18 augustus 2008 om 18:06

    @Aad 17:50
    Wellicht schrijven we hier toch nog Geschiedenis.
    Ik bedacht namelijk dat jouw "meetpunt", van het aantal "open gordijnen" en daaraan een te ontlenen OORDEEL terzake de ondersteuning voor je plannen…, dan beter kan worden gerealiseerd door met een mitrailleur langs die huizen te gaan met die open gordijnen…
    (dit is weer een buitengemeen ingewikkelde opmerking voor de foute verstaander).

  47. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 18:29

    @Jan: "wellicht"??? Het is wel zeker dat er geschiedenis wordt geschreven..
    Ik deed gisteren even een rondje vlak nadat de oproep was geplaatst. Duizenden, van de duizenden, een overdonderend succes!
    Men had niet eens in de gaten dat het een dag te vroeg was.. Maar ja ‘eeuwige domheid’ heeft zo zijn restanten.. Vanavond gaan ze gewoon door, als er eenmaal een momentum is ontstaan, dan blijven die gordijnen voorlopig helemaal open!!
    Succes, maakt succes!! Dat ook wel weer natuurlijk 🙂

  48. wj-tje 18 augustus 2008 om 23:01

    @aad
    ik heb helemaal geen gordijnen. wel rolluiken aan de buitenkant en afsopbare rolgordijnen binnen, maar dat zijn geen echte gordijnen.
    hoe moet dat nu?
    Als die open blijven staan heb ik subiet een muggenplaag en een wespennest tussen de verstopte balken boven mijn nieuw getimmerde plaffonnetjes.
    Da’s nu net niet de bedoeling. Zo’n inkijk op uitzicht verstoort het humeur van mijn interieurverzorgster. Alhoewel, het extra geld kan ze goed gebruiken voor haar micro paradijsje.
    Bekommerd bespaar ik op die manier de gang naar de lommerd, want die grondstofprijzen zijn aan deflatie van mijn banktegoed schuldig. En van mede mijn geld word door die woestijnratten een skipiste ge-exploiteerd.
    Het is maar wat een paradijs is……….
    Punt 4, hoe goed ook bedoeld, onbereikbaar.
    Net zoals eventuele wespennesten, tenzij ik plafonnetjes moet gaan slopen.

  49. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 23:09

    @WJ-TJ: wat zit je nu te oeroessen over geen gordijnen, rolgordijnen rolluiken wespen etc..
    Wat zit daar allemaal tussen?? Precies: glas..
    Ramen dicht houden (voor wespen en muggen) en gordijnen open.
    Sommige mensen moet je alles uitleggen.
    Open deur hoor, deze smoes van je om maar niet er mee te kunnen doen!! 🙂

  50. jan bouma 18 augustus 2008 om 23:09

    @Aad
    Morbide shockerende humor wordt niet zo gewaardeerd, Aad. We zijn nu met die open gordijnen inmiddels ruim 4 uur verder maar ondertussen ligt het hier nu stil. Ik bedoel het debat. In mijn directe omgeving, zo moet ik wel opmerken, zijn "ineens" alle gordijnen wel gesloten en ik heb niet eens een mitrailleur…:))
    Ik zie morgen wel verder; of niet.
    Misschien komt @WJ’tje nog even langs. Laat men eens op zoek gaan naar de werkelijke triggers die het menselijke gedrag bepalen. Lijkt me relevant als je steun wilt verwerven voor een geweldloze revolutie. Tenslotte Pol Pot ben ik ook niet! Tot morgen…

  51. Aad Verbaast 18 augustus 2008 om 23:10

    @Jan: als je niet schrijft, zal je zeker geen geschiedenis schrijven!!
    Jeetje, zelfs Jan moet je alles uitleggen :-0
    (dit bericht kruiste jouw bericht overigens zie ik net…).
    Gordijnen dicht bij je in de buurt?? Ik vermoedde al dat je in een brave buurt woonde..
    Die zullen niet zo gauw in opstand komen..
    Heel Drenthe heeft de gordijnen open, lees ik op de kabelkrant!!Reactie is geredigeerd

  52. wj-tje 19 augustus 2008 om 00:39

    @aad & @bouma
    nee, die ramen moeten juist open om door te luchten. Waarom ruikt het zo vaak muf in de kerken, volop zonneschijn door dat glas in lood, maar alleen de voordeur staat open?
    Laat dat schiettuig nu maar vallen, dat geeft alleen maar wapperende gordijnen.
    Rare tijd voor een kabelkrant…….
    @bouma de trigger tegen een overvloed aan vliegen heb ik gevonden. alles potdicht, het rolluik en de rolgordijnen en het tuimelraam op een kier. Da’s niet oeroessen, dat verschaft rust.
    Vliegen blij in de buitenlucht, nog een paar van die blauwe knetterlichten erbij in de vensterbanken.
    @aad anders kan ik nooit in mijn REM-slaap dromen over jouw punt 4. Het moet wel hanteerbaar, dus uitvoerbaarbaar blijven.
    Bewondering voor je geduld met de mensheid. Meen ik!

  53. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 00:54

    @WT-TJ: als expert op het gebied van muf ruiken kan ik je nog van advies dienen.
    1. Horren, én gordijnen open..
    2. SUSkasten (opzoeken op Goegel mocht je niet weten wat dat is): ook groot voordeel: niet alleen het geluid van buiten wordt tegengehouden, maar zeker ook van binnen (over muf gesproken).
    Kijk, geen enkele reden om niet mee te doen aan de landelijk actie..
    Op het water: als gebaar de patrijspoort onbedekt laten. Wat je verder wil dekken hoef ik niet te weten.
    P.S.: de actie geldt overigens alleen voor de woonkamerramen.. De slaapkamerramen tellen niet mee.
    Punt 4 is inderdaad vooralsnog dromen. Met bovenstaande tips kan dat geen probleem meer zijn. In de tussentijd wordt flink aan de weg getimmerd (1,2,3)en bevinden we ons in goed vaarwater!

  54. wj-tje 19 augustus 2008 om 02:42

    @aad. er was nog wat werk aan de winkel, daarom vaak laat.
    1. zo werkt het hier niet. Hier komt de koelte van het ondergrondse heuvelwater, waarvan de koelte optrekt in huis. Buiiten in de zon 50 graden, binnen 23 graden, dus de warmte buitenhouden.
    2. zoek ik op. Waarschijnlijk alweer te lang weg om de nieuwste hype te begrijpen.
    Die patrijspoort gaat wel degelijk het gordijn voor. Punt4. misschien voorwaarde voor een nieuw paradise? Forget it! Vriendschap is mij dierbaarder, veel dierbaarder en dat vergt niet eens meer loyale integriteit. Dat IS er gewoonweg. Avec plaisir. Op naar de derde dindsdag, nog een stormmvloed, Sinterklaas en Kerst.
    Alvast prettige jaarwisseling.
    De weg is niet zolang meer, hoe zat dat ook alweer met die voerman?
    ‘Een voerman die langs de snelweg vaart…..?’
    In de Haarlemmertrekvaart liggen nu alleen nog roeibootjes. Aan de spoorlijn timmeren en het asfalt neerleggen voor alles wat kan rollen.
    Nu dek ik mijzelf toe
    Deze dag en ochtend waren mij weder een bijzonder waar genoegen.
    nog een gulden draak op stapel staan.
    @bouma. succes met je boekverkoop. dat was ik vergeten om even te schrijven.
    adieu, for the time being

  55. jan bouma 19 augustus 2008 om 08:49

    @Allen
    @Aad
    @WJ’tje… thanks voor die aanbeveling (boek).
    ook goedemorgen.
    Als gesteld wordt (zie 23:09):
    quote
    Laat men eens op zoek gaan naar de werkelijke triggers die het menselijke gedrag bepalen. Lijkt me relevant als je steun wilt verwerven voor een geweldloze revolutie. Tenslotte Pol Pot ben ik ook niet! Tot morgen…
    unquote
    Dan zou ik dus een zeer diepgaand en veelomvattend wetenschappelijk onderzoek willen opzetten naar…: "de triggers waarop mensen hun besluiten of gedrag baseren."
    Nu doet men dat al sinds mensenheugenis in onze samenleving. Het is zelfs een corebusiness voor de reclamejongens, de opiniemakers, de politici proberen ook altijd uit te vinden "wat hun kiezers wensen", de ondernemer, ja eenieder is er dagelijks mee bezig. Heb je namelijk HET antwoord gevonden op die vraag beschikt men tegelijkertijd over de middelen waarmee het doel bereikt kan worden.
    Dus als @Aad zou weten hoe punt 4 kan worden geëffectueerd, en ik zou weten wat de TRIGGERS zijn die bepalen het "ja" voor die wereldraad… Dan is in feite de slag gewonnen. Men realiseert zich dus niet het belang van het onderzoek naar de motivaties van het handelen of het juist niet handelen.
    Men zou er wel vanuit mogen gaan dat er geen tegenstrijdige en nadelige belangen gediend worden door het handelen van de mens. Die logische veronderstelling blijkt (voorlopig!) niet te kloppen.
    Dus…:
    Op naar een fundamenteel onderzoek omtrent de motivaties van uw handelen!!

  56. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 09:15

    @Jan Bouma: er is uiteraard, zoals je zegt, sinds mensenheugnis fundamenteel onderzoek verricht naar de motivaties van het handelen en niet handelen der mensen. Een belangrijke uitkomst van dat onderzoek is dat mensen het niet op prijs stellen te weten waarom men handelt zoals men handelt. Het zou te confronterend zijn.
    Ook de belangengroepen (politiek, media, marketeers) zijn niet geïnteresseerd om de conclusies te openbaren. Immers dan zouden de trucs en manipulatie transparant worden voor de slachtoffers.
    Kijk en dan wordt het ingewikkeld. Moeten we het dan zelf publiceren? Om daarmee de handel ondergraven. Misschien wel. Alles voor het goede doel? Of gewoon gebruik maken van de al bekende conclusies en op dezelfde manier er van gebruik maken. Daarmee de schurken (politiek, marketeers, media) met eigen wapens bestrijden?
    Vergt nog wat denkwerk..

  57. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 09:18

    @WJ-TJ: ik zi net in het strikt vertrouwelijk breed uitgevoerde fndamenteel onderzoek naar de motivaties van het menselijk handelen (dat hier op tafel ligt), dat jij als geselecteerd proefpersoon geheel buiten de boot viel. Jouw handelen en niet handelen was volstrekt onverklaarbaar!! Laat staan dat er kon worden gegist naar de motivatie er van!! :-))
    Ach, het maakt je ook wel weer uniek (lees ik in de noot onderaan blz 1557)Reactie is geredigeerd

  58. wj-tje 19 augustus 2008 om 09:27

    @aad maar niet achter de geraniums of dichte gordijnen denkwerk verrichten, toch?
    Ik heb even uitgestaard over het IJ, een plasje, nu op naar de REM slaap. Echt lekker dromen over thuiskomen. Heerlijk vooruitzicht.

  59. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 09:47

    @WJ-TJ: overdag slapen? Nu begrijp ik beter waarom je gordijnen nodig hebt. Doe de groeten alvast aan Muiden als je daar aankomt! Graaf Floris is inmiddels gewaarschuwd.Reactie is geredigeerd

  60. jan bouma 19 augustus 2008 om 09:53

    @Aad 9:15
    "..Inzicht biedt uitzicht!"
    Laat dat fundamentele onderzoek zich nu juist richten op "het waarom" van het handelen. ONVERMIJDELIJK dienen dan ook de motivaties van "de schurken" helder te worden gemaakt.
    Vervolgens treedt dan in werking het gezegde dat hierboven staat: "Inzicht (hoe het werkt) biedt uitzicht!" En dan maar hopen dat dat vele inzicht leidt tot de juiste beslissingen. Dus: dat onderzoek moet er komen.

  61. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 10:55

    @Jan: je hebt me helemaal overtuigd.. Het onderzoek moet worden overgedaan, maar dan echt en transparant.. Hoe gaan we dat onderzoek aanpakken??

  62. jan bouma 19 augustus 2008 om 11:17

    @Aad 10:55
    Dat doet me deugd! Soms trek ik inderdaad wat wissels op het denk- en begripsvermogen van "de mens" maar… je blijkt een goede uitzondering. Ik blijk toch goed met je te te communiceren.
    Okay!
    Hoe pakken we het aan? En dan doelen jij en ik op het verbreden van "het inzicht van de burger" dat vervolgens dan moet leiden tot "dat betere uitzicht". De conclusies zouden dan tevens "de eeuwigdurende (veronderstelde) domheid", en waarin de mensheid zit, moeten doorbreken….
    Een voorbeeld wat ik bedoel:
    Als er, zoals tot op heden, "gelegitimeerd" (vanwege de universele geldende domheid weliswaar!) ten minste 1200 miljard dollars per jaar worden verkwist door de naties en de volken met alleen maar een "negatieve Balans" als uitkomst, dan vraag je je dus af: "Moet dit domme proces nu eindelijk eens niet worden doorbroken?"
    Dan komt vervolgens ons "fundamentele wetenschappelijke onderzoek" daar een antwoord op geven waarom dat tot op heden – goddomme! – niet is gebeurd. Of denkt men de mens tot in eeuwigheid in zijn domheid te laten geloven?!
    ps
    Zeg jij dat overigens niet geregeld: "alles is een kwestie van perceptie!"

  63. jan bouma 19 augustus 2008 om 11:35

    @Aad 10:55
    Technisch dus:
    De vragen die door dat fundamentele onderzoek moeten worden beantwoord luiden ongeveer als volgt (men kan ze nog optimaliseren):
    1) Waarom handelt u zoals u handelt?
    (als het antwoord daarop luidt: ‘dat weet ik niet, of..’omdat andere mensen dat zeggen dat ik zo moet handelen’)
    2) Kiest u voor een veronderstelde eeuwigdurende domheid van de mensen?
    3) Antwoord luidt natuurlijk dan: "Nee!"
    (men wil zichzelf nog wel serieus nemen!)
    4) Waarom handelt en kiest u dan nog steeds contrair aan uw belang en visies op de toekomst?
    5) Antwoord: "dat is de eeuwigdurende domheid" waarin ik mij bevind".
    6) Is dat een te accepteren legitimatie voor uw handelen als u tegelijkertijd constateert dat u dom handelt?
    7) "Nee natuurlijk niet! Maar dom is nu eenmaal dom!"
    (Sic!)
    8) Dus u handelt uitsluitend tengevolge van uw, door uzelf erkende, domheid?
    9) "Ja, dat is zo! Maar ik snap het nu en ik ga die Bouma ondersteunen met z’n idee voor die wereldraad!"
    10) U bent daadwerkelijk wijzer geworden na beantwoording en medewerking aan dit interview. Ik dank u voor uw medewerking!
    ——-
    :))))))

  64. wj-tje 19 augustus 2008 om 11:44

    @aad
    prima dat onderzoek. maar niet reppen over proefpersonen die ongewild meedoen.
    sussen is prima, dat is opportunistisch handelen ten top. Maar waarom?
    Juist. Daarom! Onderzoek bevestigt meestal de uitzondering op de regel, maar biedt inzicht.
    Als proefpersoon schrijf ik me bij deze in.
    Je statistieken tellers zijn wel leuk, maar zeggen nog niet zoveel.
    Mijn advies is: Geen PvA voor zo’n onderzoek.
    Ik zou me concentreren op de uitzonderingen.
    Dat biedt uiteindelijk meer inzicht. Of resulteert in uitzicht op plausibele conclusies die fundamenteel onderbouwd kunnen worden.
    Kijk, de voorplecht mest de boot uit. Ik ga Nozemien op de Veemkade uitlaten.
    Dat zet zoden aan de dijk.
    Mooie statistiekentellers. Maar die zeggen nog niet zoveel.

  65. jan bouma 19 augustus 2008 om 11:58

    @WJ’tje 11:44
    Voor zover relevant (maar laat @Aad zelf maar antwoorden) merk ik op:
    Geen enkele partij voldoet aan de universeel geldende parameters met hun programma. Dus de PvdA kun je schrappen, idem elke andere partij.
    Men blijkt in die programma’s nog steeds geen wereldburger te zijn…

  66. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 12:01

    @Jan: en jij hebt het over fundamenteel onderzoek.. Je stelt de vragen maar geeft ook onmiddellijk de antwoorden. Ik heb al weer hard gelachen vanmorgen!! Waarvoor dank..
    Nu, als wetenschappelijk gevormde herken wel dat dat veelal zo is in de praktijk, maar ik heb nog wel geleed dat er een zekere slag om de arm moet worden gehouden, of de theorie in overeenstemming is met de praktijk..
    Dus: hoe verder?Reactie is geredigeerd

  67. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 12:03

    @WJ-TJ: bij deze en je ingeschreven als proefpersoon. In de categorie "vrijwillig aangemeld".. De vragenlijsten zijn in voorbereiding..
    De vragen (zonder de antwoorden) die Jan stelde zijn daarin uiteraard integraal opgenomen!! Daar kan je je vast op voorbereiden. Mogelijk zelfs al beantwoorden..
    N=1 (je kent hem wel, N=299.80) zal er trots op zijn!!Reactie is geredigeerd

  68. jan bouma 19 augustus 2008 om 12:15

    @Aad 12:01
    Gelukkig heb je in ieder geval kunnen lachen omtrent – inderdaad – mijn parodie op dit ‘vraag en antwoordspel’ waar ik de antwoorden gaf.
    Desalniettemin:
    Om je vraag te beantwoorden: "Hoe nu verder?" Zou ik je toch serieus willen voorhouden de mogelijkheid dat er wat integere wetenschappers, of wetenschapsjournalisten, of filosofen, die zich serieus wensen te nemen, nu OPSTAAN en zich laten horen.
    Ik verwijs ondertussen – voor de insiders – naar Sjoerd de Jong (filosoof van NRC Handelsblad) en Peter Sloterdijk, een Duitse filosoof, die hierover al een boekwerk schreef van belang maar niet kwamen met de antwoorden.
    Mijn conclusie:
    Als men de eeuwigdurende domheid wenst te blijven legitimeren (zonder daarover in woede te ontsteken) is er werk aan de winkel en GEEN LEGITIMATIE!Reactie is geredigeerd

  69. eva 19 augustus 2008 om 12:34

    Hoe zit het nou?
    Is de aktie al begonnen?
    Wat moet ik doen om mij aan te sluiten?
    ;)))
    gr eva

  70. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 12:39

    @Eva: nog even geduld, binnekort verslag hier van diverse akties waar jij ook aan mee hebt gedaan!! Ja, ja.. we zijn flink op stoom!! :-))

  71. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 12:40

    @Jan: k zal ze even opbellen om de smanewerking op te starten. Eitje natuurlijk voor deze mensen. Ik hou je op de hoogte. Nog meer suggesties voor het forum van ervaringsdeskundigen?

  72. jan bouma 19 augustus 2008 om 13:00

    @Aad 12:40
    Gun je graag je humor op dit punt… Maar..
    Keep in mind de uitspraak van Einstein: dat de oplossingen van de problemen niet gevonden kunnen worden met de ideeën van de veroorzakers der problemen. Men dient dan te breken met de veroorzakers (en met hun ideeën) van de problemen die ze zelf veroorzaakten!
    Of woorden van gelijke strekking.
    Er worden in dit tijdperk, na de Val van de Muur in 1989, wat wissels getrokken op een toekomst waarbij het "zegevierende" individualisme de boventoon voert en tevens claimt "de legitimatie" voor het handelen of het nalaten.
    Dit laatste staat, zoals je ziet, tussen aanhalingstekens. De mens is in werkelijkheid toe aan een andersoortige overlevingsstrategie, tevens zijnde de legitimatie, die antwoord biedt op een veronderstelde continuïteit van die mensheid.
    Tot zo ver; zie vanmiddag wel verder of men dit begrijpt of niet…

  73. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 18:49

    @Jan, ik deel je hang naar een nieuwe vorm van legitimatie. Ik zie toch ook wel duidelijke veranderingen.
    Vandaag hoorde ik op het nieuws dat de zon roder zal schijnen door vulkaanas uit Alaska. Niet dat het hier veel mee te maken heeft, maar het doet me toch herinneren dat vele burgers inmiddels rood van woede, dan wel rood van schaamte volop bezig zijn met burgerlijke ongehoorzaamheid (stap 2 immers). Nadat het zaad is gelegd is de kiem ontsproten. Eenmaal een beetje momentum en de beweging is niet meer te stoppen!
    Binnenkort verslag daarover! Het kan niet anders dan goed gaan. Anders gaat het fout immers.. :-))
    Dit soort evidente logica’s dringen wel door..

  74. wj-tje 19 augustus 2008 om 19:57

    @allen
    voor zover aanwezig. de maan schijnt ook wel eens rood te worden. de legendes en tragedies daarover zijn legio.
    Leuk spelletje overigens.
    tussen goed en fout zit meer. mispoes is rood van schaamte aan haar stutten getrokken. Een typisch geval van burgerlijke ongehoorzaamheid.
    fase 3, mijn lieve, lieve merie, lacht zich wild.
    Op weg naar fase 4, of punt 4, dat er altijd al was, geven we een respectvolle vriendschap zoveel ruimte, dat we samen een traantje laten.
    Einde reis.
    En klinken op de nieuwe reis.
    Zolang het leven en de wereld strekt.
    And…….
    Let all flags burn in hell. Soms is het leven anders………….. En heeeel dierbaar.

  75. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 20:23

    @WJ-TJ: eindelijk de thuishaven bereikt. Rijker door vele ervaringen en verkregen wijsheid onderweg.. Een spoor daarvan ook achterlatend.. Nieuwe levensfases dienen zich aan.. Gefeliciteerd!
    OS: let all flags burn in hell.. zou zomaar een nieuwe ceremonie daar kunnen worden, als het aan Jan ligt :-))

  76. jan bouma 19 augustus 2008 om 20:55

    @Aad 18:49 (zomaar wat)
    Elk tijdperk heeft gedurende de geschiedschrijving z’n eigen "legitimatie" verworven. Vanaf de prehistorie hebben de volken alle stadia doorlopen met als een soort hoogtepunt tijdelijk ‘de Verlichting’ in Europa. Het gaat met horten en stoten want daarna kwamen nog Stalin, Hitler en Pol Pot; ik noem maar wat.
    We leven nu in het Internettijperk en met een wereldwijde communicatie en wetenschap. De problemen van de mensheid blijken ook grensoverschrijdende oorzaken te hebben. Er zijn eigenlijk geen grenzen meer.
    Toch willen de politieke vertegenwoordigers hun "koninkrijkjes" handhaven of zo mogelijk zelfs uitbreiden. Ieder z’n koninkrijkje kan tot op zekere hoogte wel gerealiseerd worden maar dan dienen de letterlijke grensoverschrijdende zaken wel in goede verstandhouding met alle andere naties geregeld te kunnen worden want anders kan dat niet dat eenieder zijn koninkrijkje kan vestigen. Dat gaat immers dan ten koste van een ander.
    De waanzin van die besteding van meer dan 1200 miljard dollars per jaar door alle naties tesamen t.b.v. de defensieuitgaven hoort daar bijvoorbeeld dan niet meer bij. (Let wel dat is dus $ 200,– per hoofd van de wereldbevolking!)
    Idem andere hoofdzaken die ook geregeld moeten worden: zie: http://villamithras.com/Extraatje.htm
    voor info. en ’n samenvatting.
    @WJ’tje
    Als het voor eenieder op micro-niveau goed geregeld is, is het per definitie voor allen op macro-niveau ook goed. Alle vlaggen blijken dan ondergeschikt aan de VN-vlag. Die VN blijkt dan wel een geheel andere vertegenwoordiging te hebben dan de huidige.Reactie is geredigeerd

  77. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 21:14

    @Jan Bouma: het is inderdaad geheel uit de tijd dat er nog gesproken wordt van naties, landen, grenzen, etc.. Het wordt tijd dat dat eens wordt afgeschaft.. En er andere manieren van besturing worden gevonden. Het kan.
    De 1200 miljard is een gevolg van deze nutteloze verspilling deze antieke manier van ‘verdelen’ en landje pik maar in stand te houden.. Afschaffen dus maar weer.. Jij bent nog van de stap voor stap gezien je conversie programma..
    Laat de ware weredlburger opstaan en er voor gaan staan! Maar ja, dan zij we al bezig met stap 3 van het hierboven uitgezette meerstappenplan..!! Jij zat daar al lang.. Nu de rest nog. Die moet eerst nog door 1 en 2 gesleept worden immers…
    Wordt aan gewerkt :-))

  78. wj-tje 19 augustus 2008 om 23:20

    @aad iets klopt er niet. ik zie niet veel mensen zich meer mengen in dit stappen plan.
    @bouma wist je al dat de wit-rood-blauwe vlag is afgekeken van het rood-wit-blauw.
    Welk Vorstenhoofd kwam op bezoek toen alles nog nog koek en ei was.
    Kijk naar het Kremlin, de torens zijn net wodka flessen.
    Zag je die tank? Met kartonnen doos? Op de geschutskoepel? Daar zaten de flessen wodka in.
    Een kartonnen doos jat je niet.
    Misschien is stap ‘0’ een betere optie om van uit te gaan.
    Lang leve de wodkatorens op het Kremlin.
    Die vieren een feestje en halen hun gram.
    pijpleiding…….

  79. Aad Verbaast 19 augustus 2008 om 23:37

    @WJ-TJ: hoezo ‘iets klopt er niet’.. Ik heb alleen maar steunbetuigeingen gelezen hier voor dit innovatieve 4-stappenplan. En dat zijn nog maar de direct reagerenden.. De rest is de zwijgende meerderheid, waarvoor dit allemaal gesneden koek is uiteraard.
    Jij bent eigenlijk de enige uitzondering in dit verhaal.. Dat blijkt ook uit je laatste reactie: jij gaat gewoon voor stap 1 (jij noemt dat o). Maar ook dat komt nog wel goed schat ik zo in.
    Maar om je helemaal bij te praten, morgen geef ik exclusief verslag van alle gebeurtenissen en actueel nieuws rond dit 4-stappenplan..
    Je zult uit je kapiteinsstoel vallen!! :-))

  80. jan bouma 20 augustus 2008 om 00:10

    @Aad
    Feit. Dit verhaal zou 10 jaar geleden niet eens geschreven KUNNEN zijn dus we maken voortgang hoe gering ook.
    Wat men ervan vindt – zo merkt WJ’tje terecht op… – is voorlopig nog niet veel. Althans geen publieke openlijke steun ondervind je. Ook hier niet op je blog. Nauwelijks.
    Dat had ik ook wel verwacht. Een parodie dan maar erop geschreven; dat gaat ’n beetje als volgt:
    "..Misschien leest m’n buurman of m’n baas of m’n collega mijn progressieve en opstandige ideeën wel als ik die Verbaast ga ondersteunen!! En die druisen in tegen de gevestigde belangen…; en daar hoor ik toch ook bij.., bij die gevestigde belangen! Dus ik kijk wel mooi uit; ik laat mij niet horen, tenslotte ben ik ’n bange wezel die vanuit de coulissen wel wil toekijken hoe het gaat, maar verder… Wat denken die @Aad en die B. wel? Zijn ze soms God met hun verwijten naar mij toe? Klaarblijkelijk worden zij niet gecorrigeerd door de gevestigde orde die hun opruiende gedrag onmiddellijk zou moeten afstraffen! Hun koppen moeten eraf! In het gevang met ze! Je hebt nu eenmaal de avantgarde en daarna komen pas de meelopers en de navolgers; ik voel me beter thuis bij die laatste groep, etcetera, etcetera.."
    WJ’tje
    Ik heb geen historisch onderzoek gedaan naar de herkomst van vlaggen. Uiteraard representeren ze de nationale identiteit (niks mis mee). Dat een VN-vlag alle andere vlaggen zou moeten overrulen is voorlopig ‘a bridge too far’. Zie hierboven. En elders op de wereld, als in de VS! Tot morgen of beter gezegd alweer vandaag.

  81. wj-tje 20 augustus 2008 om 03:17

    dit wordt leuk. heb ik de nederlandse handleiding geschreven/vertaald (weer een hotelbon erbij) voor een apparaat dat in China nagemaakt is.
    Verder gaan mijn aspiraties ook niet.
    @aad voor jou val ik graag uit die stoel, alhoewel de echte kapitein geen stoel nodig heeft.
    jouw punt 3 bevalt me prima, kan ik alle kanten mee op
    Wat gaat er nu gebeuren? Soms kan ik heel vriendelijk zijn en de boel niet op de klippen te laten lopen
    Mijn lieve vriendin, Merie, slaapt als een roos, Nozemientje te kooi er naast gekropen.
    Vertederend om te zien, ik ga nog een rooksein uitzetten op de voorplecht, en dan tukken
    Morgen ben ik wieder in die Heimat, thuis, bedankt voor alles.
    En kijken wat er nog over is van de bankrekening, en van alle bijgevoegde herinneringen.
    @bouma ik ga onder de gele vlag van quarantaine, alleen ik en Nozemien zijn nog aan boord.
    Lieve Merie slaapt in het logeerbed van Ronald,
    de Gulden draak is weer thuis waar de Pallieter haar thuishaven heeft.
    En Nozemientje? die zit met mij op de voorplecht, zij een extra kluifje, ik een shaggie
    Nu klap ik de laptop dicht.
    Over en uit.

  82. wj-tje 20 augustus 2008 om 03:45

    nog even heel snel. anders gaat china ratelen.
    lieve merie verstopt in een slaapzak met kussen- boek in haar hand-, zaklantaarn uit gedaan op een bank in de tuin.
    Even gezegd dat er Jus staat.
    Nu gaan nozem en ik slapen.
    Serene weldadige welverdiende rust
    Misschien toch een beetje stapje vier,@aad
    Al is het maar voor een korte nacht en ingesloten aan veel herinneringen.
    Ik kijk ns=aar merie. wreggedoken in haar slaapza1k, denkaan dat ze vertelde hoe haar vader letterlijk gekraakt werd tussen wal en schip.
    Nu te kooi.
    Nozemien blift bij merie, ik moet voorzichtig het vooronder insluipen.
    En schaam me niet voor de ongeziene tranen, dat is ook de Pallieter.
    Misschien oook een puntje 4?

  83. In Cognito 20 augustus 2008 om 12:31

    Ik ben fase twee al gepasseerd, maar ben bereid naar deze fase terug te gaan als dit noodzakelijk is.

  84. Aad Verbaast 20 augustus 2008 om 14:44

    @In Cognito: ik zie het aan je gezicht!! :-))Reactie is geredigeerd

  85. Aad Verbaast 20 augustus 2008 om 14:45

    @Jan: natuurlijk maken we vooruitgang, en die is niet meer te stoppen!!

  86. In Cognito 20 augustus 2008 om 14:46

    @ Aad : Ssst…

  87. Aad Verbaast 20 augustus 2008 om 14:47

    @WJ-TJ: je blijft toch gezien je moeilijke keuze voor de nummering een voorbeeld van de zwevende kiezer 🙂

  88. Aad Verbaast 20 augustus 2008 om 14:48

    @In-cognito.. een overgeeflijk fout (ongehoorzaamheid richting jou), inmiddels gecorrigeerd.. My lips are sealed.. :-))Reactie is geredigeerd

  89. Aad Verbaast 20 augustus 2008 om 14:50

    @allen: voor degenen die nog meelezen en inmiddels heel begrijpelijk in volstrekte verwaaring zijn: het vervolg van deze blog staat er inmiddels weer op:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/216507

  90. Ingrid van den Bergh 22 augustus 2008 om 14:22

    Inderdaad, een hersenkraker. maar de grote lijnen pikken (punt 2.) we wel (op).
    Vergat je overigens Duivendak niet? En in welke categorie zou jij hem plaatsen?
    In ieder geval niet punt 4.; het paradijs heeft hij met zijn escapades niet bereikt.
    Punt 1 dan: hij neemt geen afscheid maar doet (halfslachtig) afstand van het verleden? Of zoiets?

  91. Aad Verbaast 23 augustus 2008 om 18:11

    @Ingrid: grappig dat je regelmatig laat nog komt binnenvallen.
    Deze blog (en de volgende) is wel geïnspireerd rondom het gedoe rond Duyvendak inderdaad.
    Waar staat hij?
    Het lijkt me dat hij is teruggevallen van stadium 2 terug naar 1.. Ja, ja, dat kan ook :-0

  92. Ingrid van den Bergh 23 augustus 2008 om 19:04

    Ja, Aad, dat lijken ook mij de zijwegen die hij heeft bewandeld.

  93. Aad Verbaast 24 augustus 2008 om 09:18

    @Ingrid: politiek zit overvol met compromissen 🙂

Geef een reactie

