Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Verkiezing nieuwe Olympische sporten.

het ioc blijft scherp en innovatief. lidstaten zijn gevraagd naar suggesties voor nieuwe sporten die kunnen worden toegevoegd aan de al imposante lijst van bestaande sporten.
Na vele en lange marathonzittingen is er inmiddels een gedragen shortlist uitgekomen.
Uw razende reporter heeft deze nog strikt geheime lijst (en notulen) onder ogen gekregen.
Hier een kort overzicht.

Basketbowlen
Voetschimmelen
Discushappen
Tafelwerpen
Ringlopen
Kogelkoppen
Rektrekken
Gewichtvormen
Hordenzwemmen
Fietsdopen
Sprintkruipen
Paalzitten
Honkvasten
Zwemkrampen
Paardslingeren
Zeilvlakken
Speervangen
Waterdeppen
Hoogvallen
Vérzakken
Poolstokboren

De geachte lezers kunnen hieronder hun stem uitbrengen (met motivatie) welke sport/sporten als eerste zouden moeten worden toegevoegd. Er zijn leuke prijzen te winnen!
Het gerucht gaat dat Stripman  (met zijn geheimzinnige hulpman) wellicht de sporten van zijn/de voorkeur eens zal visualiseren. Dat kan nog wat worden!

P.S.: Uit de notulen blijkt dat de volgende Chinese volkssporten het niet gehaald hebben:

Ophangen.
Orgaantjepik.
Executeren.
Censureren.
Falungongbashen
Mensenontrechten
Heropvoeden
Milieuvervuilen.
Kolonialiseren.
Tibetteren.

China meent dat ze hoge ogen gooien in het kunnen leveren van medaillekandidaten.

Maar hebben ook vooralsnog begrip voor het argument van het IOC dat het weliswaar sporten zijn die wereldwijd intensief en op hoog niveau worden beoefend, maar dat uit onderzoek is gebleken dat de kijkcijfers nogal tegenvallen..

“We krijgen ze wel klein”, was de Chinese reactie. We trainen flink door!

Vrijdag de opening. Van de Spelen althans.
Zoals wereldwijd de ogen gesloten blijven, zal ook dit feestje ongetwijfeld ‘oogverblindend’ zijn..

127 Reacties op “Verkiezing nieuwe Olympische sporten.

  1. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 10:37

    "traagstarten" had er ook zo maar bij kunnen staan. :-0

  2. Krunk 7 augustus 2008 om 10:46

    potje ‘Falun gongen’ mag er ook wel bij….tooooch?

  3. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 10:49

    @Krunk: Kijkend in de notulen: jawel: falunggongbashen!
    Ik zet het er bij! (bij deze) Een overgeeflijke omissie, dank voor deze info.
    Kandidaten voor Goud zilver én brons..Reactie is geredigeerd

  4. Wilma 7 augustus 2008 om 11:01

    Voetschimmelen wint voor mij!

  5. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 11:04

    @Wilma: flink aan het oefenen? Hoe ziet je trainingsprogramma er uit? :-)Reactie is geredigeerd

  6. wj-tj 7 augustus 2008 om 11:33

    smoghappen
    dissidenteren

  7. jan bouma 7 augustus 2008 om 11:36

    @Aad
    Goedemorgen. Altijd verrassend die verhalen van je. Maar ter zake!
    Ik kies voor: SPRINTKRUIPEN en wel vanwege de vele verhalen over ‘de haas en de schildpad’ ofwel de paradox van Zeno. Kopieëerde het onderstaande met aan het slot toch weer ’n boodschap. Want nimmer zullen wij zo maar wat doen:
    Uit: Mythen en Verhalen
    "De Schildpad en de Haas (deel II)"
    Dit keer heeft de schildpad de haas uitgedaagd om het hardst te rennen tussen twee punten; in totaal vijf keer op en neer tussen twee bomen. Ze spreken af dat het enige wat telt is wie het eerst bij de eindstreep is. De haas gaat gretig op het eindbod in; per slot van rekening lijkt er niets te verliezen. In deze fabel haalt de haas echter nooit als eerste de eindstreep!
    In deze fabel is het namelijk de schildpad, die onverwachts – en elke keer opnieuw – in staat blijkt om eerder dan de haas bij het keerpunt te zijn. Dat de schildpad sneller is, is voor de haas onverklaarbaar. De haas raakt ontmoedigd, teleurgesteld en wordt verslagen.
    Hoe dit kon? Qua snelheid wint de haas, maar als het aankomt op slimheid, dan wint de schildpad, of liever het organisatietalent van de schildpad. De schildpad heeft namelijk afgesproken om samen te werken met zijn broer. Ze hebben de taken onderling verdeeld. Ze staan simpelweg te wachten, ieder aan één kant. En de haas maar rennen zonder te begrijpen waarom de schildpad steeds sneller is. Vanuit zijn bestaande denkkader is dat ook onmogelijk. Zou hij echter van denkkader veranderen, dan zou hij de mogelijkheden moeten zien. Voor de schildpad was het wederom een perfecte manier om zonder te veel energie zijn doel te bereiken. Kortom integrale samenwerking.
    ———————————————–
    Dat ‘traagstarten’ was ook wel ’n vondst van je maar sprintkruipen vond ik het beste.

  8. EJW 7 augustus 2008 om 11:42

    Doe er maar koekhappen en zaklopen bij.Heeft de prins goed in kunnen oefenen.Kan hij nog actief meedoen ook.Genoten!

  9. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 11:52

    @W-TJ: smoghappen voor asmalijders kan dan bij de spelen voor invaliden. Alhoewel: ik las dat 25% van de zwemmers van (ik dacht) het australische team last heeft van asma.. Een wonderlijk bericht..Reactie is geredigeerd

  10. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 11:56

    @Jan: met deze keuze voor sprintkruipen sta je inmiddels en vooralsnog op de eerste plaats (Wilma op zilver)gezien de uitgebreide motivatie..
    Je wijst op integrale samenwerking. Is het ook integer om een dubbelganger in te zetten voor het bereiken van je doel?Reactie is geredigeerd

  11. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 11:59

    @EJW: Twee typische Hollandse volkssporten.
    De laatste (zaklopen" doet me denken aan: "slager heeft u een papieren zak? Nee, een houten been is al erg genoeg, antwoordt hij..
    Vindt overigens dat die reklame voor ‘happen naar Peynenburg verboden zu moeten worden door de reklmae code commissie.. kindermishandeling!Reactie is geredigeerd

  12. A C T U A L I T Y - D I S C U T A N T E S 7 augustus 2008 om 12:10

    Chinéé-ze-muur-om-ver-wèrpers
    gevraagd
    om hun
    Steentje
    aan de
    Géén-idéémocratie
    bij te dragen….
    Graag Grens-vèrlèggende
    Omvèr-wèrpèrs gevraagd.

  13. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 12:15

    @Actuality: dank voor de creatieve nieuwe sporten die je hier introduceerd.. Nu maar hopen dat deze vaste voet kunnen krijgen in de Chinese samenleving!

  14. jan bouma 7 augustus 2008 om 12:36

    @Aad… je vraag:
    Is het ook integer om een dubbelganger in te zetten voor het bereiken van je doel?
    dient met "ja" beantwoord te worden zolang de dubbelganger nog niet is "ontdekt" kan dat.
    Bedoel je hiermee te zeggen "dat toch al die Chinezen op elkaar lijken?" En dat dat handig is bij bijvoorbeeld de Marathon?

  15. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 12:40

    @Jan: je wil toch niet suggereren dat zolang iets niet ontdekt is, alles onder de noemer integer valt.. Jan, toch.. Veel van de misstanden in de wereld zijn nog niet in detail bekend.. Integer?
    "Chinezen die allemaal op elkaar lijken": het interessante is dat wij (niet-Chinezen) dat vinden. Chinezen vinden weer dat wij (westerlingen) allemaal op elkaar lijken. (ik spreek uit ervaring).

  16. jan bouma 7 augustus 2008 om 12:54

    @Aad
    Wel graag juridisch blijven denken. Je vroeg of iets "kon". Antwoord ja. Dat is het antwoord van de cynische pragmaticus en jurist. Voor de rest zul je me beter kennen:))
    Overigens: stel dezelfde vraag inzake dopinggebruik. Krijg je hetzelfde antwoord. Zolang het niet ontdekt wordt ‘kan het’…; maar misschien heb ik de Chinezen nu op "een idee" gebracht. De toepassing van klonen en dubbelgangers die niet van elkaar te onderscheiden zijn..:)))
    (tot veel later..)

  17. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 13:03

    @Jan: nu zitten we weer op een lijn..
    Even ter illustratie wat cijfers over wat kan en niet kan:
    Ik pik er maar eens één ‘brede volkssport’ uit uit het hierboven aangegeven lijstje: executeren.
    Aantal executies van de doodstraf in 2006
    China: >5000
    Iran: 177
    Pakistan: 82
    Irak: 65
    Soedan: 65
    Verenigde Staten: 53
    Saoedi-Arabië: 39
    Jemen: 30
    Vietnam: 14
    Koeweit: 10
    Somalië: 7
    Singapore: 5
    Maleisië: 4
    Japan: 4
    Egypte: 4
    Jordanië: 4
    Bahrein: 3
    Indonesië: 3
    Mongolië: 3
    Noord-Korea: 2
    Syrië: 2
    Oeganda: 2
    Bangladesh: 1
    Equatoriaal Guinea: 1
    (bron Amnesty International).
    Inmiddels stijgen met "stip": Saudi Arabie, Iran, Pakistan.
    49 landen (!!) doen aan deze ‘sport’. De laatste 30 jaar zijn 60 landen er mee opgehouden..
    Amnesty geeft schattingen, veel aantallen kunnen hoger zijn, aantallen kunnen hoger zijn. Ook zijn er landen die het wel uitvoeren, maar in het strikste geheim.
    Een VN resolutie verplicht landen de aantallen op te geven. Ook dat gebeurt niet.Reactie is geredigeerd

  18. N=299.80 7 augustus 2008 om 13:14

    Spitsroeden Surfen is een populair tijdverdrijf onder democratisch ingestelde chinezen.
    MisGoogelen blijkt daar sterk mee samen te hangen.
    En uit het verleden herinner ik me dat een aantal zeer getalenteerde chinzen uitblonk in het Tankje Stoppen Met Boodschappentas.
    Dus misschien dat deze sporten nog op een shortlist kunnen?Reactie is geredigeerd

  19. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 13:24

    @N=299.80: gezien de nauwe contacten met het committee, zal ik als ‘razende reporter’ de suggesties:
    – Spitsroeden surfen
    – Misgoogelen
    – Tankje stoppen met boodschappentas
    met stip aanbevelen!
    De eerste twee zijn betrekkelijk nieuw (sinds de uitvinding van internet), maar snel opkomende sporten, met name in de breedtesporten favoriet. Zijn disciplines van de verzamelsport: censureen.
    De laatste: Geen breedtesport, maar wel topsport! En hoge kijkcijfers!! Dat ook weer wel natuurlijk.

  20. Literatuuro vk blog 833 7 augustus 2008 om 13:27

    tsja, laten we elkaar geen watjes noemen. hoe lang hebben wij ‘liberale westerlingen’ er over gedaan voordat we de ongemakken van de chinese samenleving overwonnen hadden?
    maar voor de chinesen is het geen excuus natuurlijk.
    heb een chinese vriendin: die snapt alle commotie allemaal niet idd. ze studeert danook in frankrijk – maar begrijpt ook niet dat ze dan haar handjes mag dichtknijpen voor die kans. tsja…

  21. Literatuuro vk blog 833 7 augustus 2008 om 13:29

    actuality: u bedoelt gewoon revolutionairen, ipv omverwerpers?

  22. EJW 7 augustus 2008 om 13:50

    Hier ben ik nog even om te reageren over die reclames van Peijnenburg.
    Ik erger me er ook kapot aan.Vooral dat kind in het zwembad
    Die rotzooi eet ik dus niet!Reactie is geredigeerd

  23. 100_woorden 7 augustus 2008 om 13:51

    Ik mis de Amerikaanse inzending: http://en.wikipedia.org/wiki/Waterboarding.
    Of zijn de sporten uit het beschaafde westen niet extreem genoeg voor toekomstige spelen?
    We moeten ook maar eens af van dat boogschieten, vind ik eigenlijk. Precisiebombarderen van burgerdoelen zou daarvoor in de plaats kunnen komen. En – hoewel het meer een wereldwijd gezelschapspel is voor iedereen van 4 tot 88 dan een sport – zou het landmijntrappen toch ook niet mogen ontbreken.Reactie is geredigeerd

  24. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 13:52

    @Literaturo:
    Is dat een geldig excuus?
    De Chinezen beroepen zich er op dat hun beschaving 5000 jaar oud is.
    Europa roept dan: die van ons 2000 jaar
    Amerika (door immigratie): 250 jaar..
    Afrika: ken ik geen getal waar zij zich op zouden beroepen. Wel komen we daar uiteindelijk allemaal daar vandaan..
    Ik zie weinig verband tussen de jaren van beschaving en behaalde resultaten..
    Groeten aan jou, en je Chinese vriendin 🙂

  25. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 13:53

    EJW: helemaal met je eens, beschamend. Als dit zou lijden tot copieer gedrag zouden die mensen direct worden opgepakt, en de kinderen uit huis gezet! En terecht!

  26. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 13:59

    @100_woorden: ik zal de notulen er nog eens op nalezen. Zou me niets verbzen als ze er tussen staan.. Deze ‘sporten’ worden ook op grote schaal door menig land beoefend.
    Ja even gekeken, ze staan er bij!!!
    En nog een paar:
    – Bermbommen
    – Vluchtelingen
    – Uithongeren
    – Afvaldumpen
    – Boskappen
    De medailles kunnen worden verdeeld..
    Ik kreeg net een telefoontje van Erika: ze vroeg of in de sport "milieuvervuilen" inmiddels de disciplines "stikstofoxiden (NO2) en fijn stof (PM10) waren opgenomen.
    Nederland kon zeker wel kandidaat zijn voor medailles daarin. "Kanjers in de Randstad" zei ze!Reactie is geredigeerd

  27. Literatuuro vk blog 833 7 augustus 2008 om 14:08

    zijn de winnaars niet wij, het westen, in oogkleppen ophebben en goedgelovigheid?

  28. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 14:17

    @Literatuuro: Kanjers zijn we daarin!!
    Nog een paar wereldwijde sporten dan:
    – Doofpotten
    – Verdraaien
    – Kopinhetzandsteken
    – Loerdraaien
    – Zandindeogenstrooien
    – Belazeren
    – Corrumperen
    Tijd voor geheel nieuwe Spelen!

  29. in cognito 7 augustus 2008 om 14:23

    IK MOET HEVIG PROTEST AANTEKENEN TEGEN DEZE BIJDRAGE.
    DB IS REEDS INGELICHT EN DE INSPECTIE IS NAAR U OP WEG.
    PAARDSLINGEREN HOE HAALT U HET IN UW HOOFD

  30. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 14:41

    @Ina: ik haal helemaal niets in mijn hoofd.. De razende reporter leest slechts de notulen.
    Het is overigens een teamsport schijnt het. In je eentje is het ondoenlijk is gebleken.
    Geen bezwaar tegen de andere suggesties? :-))
    ‘Dwergwerpen’ wordt overigens nog steeds beoefend, ter (leed)vermaak van vele toeschouwers.

  31. eva 7 augustus 2008 om 15:29

    Nou nou
    ik weet niet of ik dat allemaal
    kan
    UITZITTEN!
    Mooi bedacht!
    gr eva
    gr eva

  32. N=299.80 7 augustus 2008 om 15:46

    Nu bedenk ik me nog een evenement waar de Nederlandse afvaardiging ongetwijfeld goud gaat scoren.
    Onbeperkt Mini-Loempia’s Eten Met Een Gigantische Olifant in de Kamer.
    Ik nomineer gelijk maar Jan Peter B als captain van het team.
    Qua paardslingeren: je zou mijn paard eens moeten horen als ik een dag oversla.Reactie is geredigeerd

  33. de Stripman 7 augustus 2008 om 15:59

    Ha, ha, ho, ho, Aad ! Bedankt voor de link maar… Van die geruchten over het visualiseren der sporten hebben wij niets gehoord, hoor. Ik wil het best eens aan de Hulpman voorleggen, maar ik beloof niets.
    Om je toch niet met lege handen achter te laten: Het paardslingeren had ik zo gauw niet op voorraad, maar in het verleden heb ik wel eens iets getekend dat voor http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=160873 door zou kunnen gaan…;o)Reactie is geredigeerd

  34. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 16:49

    @Eva: opnemen, dan kun je later allemaal op je gemak nog eens nakijken op de lange winteravonden 🙂

  35. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 16:54

    @N=299.80: het gerucht gaat dat JPB al een dag eerder naar Peking is afgereist om die sport te promoten.
    Paardslingeren: kijk, dat is een ander geluid. Misschien laat Ina zich eens uitnodigen om het eens life te gaan bekijken. Ze kan prachtige foto’s maken..
    In welke discipline? Prezewalski? Zijn iets kleiner. Wereldrecord weet ik zo gauw niet uit de mouw te slingeren..

  36. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 16:58

    @stripman: Het was slechts een gerucht, mogelijk door de razende reporter zelf de wereld ingebracht :-0
    Bij het samenvatten van de notulen moest ik onmiddellijk aan jou denken. Verder niet hoor..
    Peking-eend-slingeren: precies :-))

  37. peter louter 7 augustus 2008 om 17:19

    Mis in het rijtje nog: wespenvangen

  38. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 17:26

    @Peter Louter: even terug las ik.. dan weer ‘blokken’..
    Wespenvangen: naturistisch natuurlijk anders is het niet eerlijk..
    Overigens in Japan zijn er ‘amusementsprogramma’s’ waar de kandidaten aan dit soort beproevingen worden blootgesteld. Wie het het langst volhoudt, gaat voor ‘het broodrooster..’ Trieste hobbies hebben ze daar..

  39. satuka 7 augustus 2008 om 18:23

    Ik mis nog het mierepunniken ;-).

  40. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 18:39

    @Satuka: Ik moet even aan Ina vragen (zie hierboven) of dat wel allemaal kan en mag.
    Mierenneuken is natuurlijk al wel een echte breedtesport, net als muggenziften.. :-0Reactie is geredigeerd

  41. wj-tj 7 augustus 2008 om 18:44

    xaldigraferen

  42. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 18:47

    WJ-TJ: dat zal je toch een moeten toelichten..
    Even opgezocht wat Xaldi betekent.. (graveren wist ik nog wel..
    Met goegelen vond ik:
    Если Вы искали другое значение слова/фразы Халди, воспользуйтесь поиском.
    Значения термина могут серьезно отличаться в зависимости от тематики выбранного
    Snap je?? Ik niet (ik ben geen talenwonder) Welk godvergeten (letterlijk of figuurlijk) land heeft dit ingebracht?Reactie is geredigeerd

  43. de Stripman 7 augustus 2008 om 20:07

    @ Satuka: Staat mierenneuken niet in het rijtje…;o)

  44. jan bouma 7 augustus 2008 om 20:22

    @Allen
    Wie vertaalt dat Russisch even? (18:47)
    Voorts:
    Allemaal wel leuk dat ironiseren, parodiëren over misschien wel de Sportverdwazing-in-het-kader-van-de-verheerlijking-van-de-Nationale-Grandeur…; maar ’t is natuurlijk niks anders dan een ongezond nationalisme wat we zien. "Sport verbroedert" zegt men. Ammehoela!
    En daarom voeg ik toe – tot m’n stomme verbazing staat dat niet in het rijtje van Aad – de sport RINGSTEKEN. En dan wel met de Olympische Ringen om de Olympische gedachten te revitaliseren.
    (Aad die prijs kan me nu zeker niet meer ontgaan..-))) Tot morgen! groet! JB

  45. N=299.80 7 augustus 2008 om 20:43

    En niet te vergeten die prachtige jumelage van europese, orientaalse en aziatische tradities: Full Contact Dammen en Schaken.
    trouwens, de Prezwalski’s worden bij wedstrijden vaak gebruikt voor het inslingeren en bij de kindercompetetie. Wij slingeren in competitieverband over het algemeen met de Shires. Uiteraard, zou ik bijna zeggen.Reactie is geredigeerd

  46. doranne 7 augustus 2008 om 21:08

    al winkelend kringloop ik al jaren, dus daar ga ik voor.
    milieu vriendelijk sporten, kunnen ze in China nog niet dus geen goud voor de chinezen!

  47. sprakeloos 7 augustus 2008 om 22:31

    Ik heb nog geen keuze kunnen maken maar buiten de notulen zijn nog gebleven:
    tianan minnen of het robuustere tianan mennen
    en om de NL hoogwaardigheids bekleders niet voor paal te zetten:
    Terpraderen
    Zo een eerste opwelling, hoe belabbert ik het ook vind de situatie in China, de OS interesseren me geen moer.
    De keuze is toch al acht jaar geleden gemaakt en ik kan me wel vinden in de wat gelaten houding van http://www.volkskrantblog.nl/bericht/214343 vandaag.

  48. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 22:32

    @N=299.80 Ik kreeg even een slappe lach bijhet lezen van je uiterst deskundig commentaar over het inslingeren en de kindercompetitie. De ware ervaringsdeskundige spreekt hier. Dank!
    Ik heb me laten vertellen dat er in de regelemten is opgenomen dat de schoft hoogte niet hoger mag zijn dan de schoft zelf. Ik neem aan dat ze daarmee de werper zelf bedoelen. Verder dat paardenrookvlees en pas na de wedstrijd gegeten mag worden, anders wordt dat als doping gezien. Vandaar dat dergelijke evemenenten vaak tegelijk worden georganiserd rond palingrookwedstrijden. Logisch eigenlijk.
    Slogan, full contact dammen en schaken: niet denken maar slaan!

  49. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 22:38

    @Doranne: "kringlopen met hindernissen" zal de sport dan zijn.. niet veel beoefenaars nog (te weinig), (te) lage kijkcijfers, en geen breedtesport.. Voorlopig (helaas) enkel een enkele topsporter. Bestuurlijk helemaal nog een rotzooitje, en politiek erg beladen. IOC doet niet aan politiek zeggen ze, en wil dus ook zijn handen niet vuil maken daaraan.. Moeilijk geval dus Voorlopig blijven dat nog voorbehouden voor kleine kring.. Dat zou inderdaad heel anders moeten!

  50. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 22:44

    @Sprakeloos: kijk dat is nog eens spektakel!
    Sport voor mensen zonder pleinvrees, Beetje een variant van honkbal (net uit de OS gegooid) maar dan anders: één speler, met de loop op hem gericht, veld vol tanks, en dan niet weglopen (zoals bij honkbal), maar er overheen kruipen.. Kijk dat zijn pas kanjers (fluistert Erika net in mijn oor..).
    Een geluk voor jou, met al deze nieuwe sporten wordt wellicht je interesse voor dit evenement weer gewekt.
    Sport verbroedert zeggen ze!

  51. Aad Verbaast 7 augustus 2008 om 22:55

    @Jan Bouma: ringsteken: nog door Nederland ingebracht lees ik net in de notulen. Altijd prijs op braderiën in den lande. Werd daar ter plekke afgebrand als oude koek. Goochelaars doen het ook al lang.. Innovatie willen ze.
    Dus er zullen wat varianten op moeten worden bedacht, om het meer up-to-date te maken.
    "enkelringen, met verzwaarde loden bal"? (ook al oud eigenlijk, beetje middeleeuws)
    "Ringstelen"
    "Gouden kroontrekken"
    "Gebittrekken"
    "Duimschroeven"..
    Zomaar wat notities die ik onder de ogen kreeg van die brainstorm sessie.
    Voorlopig zijn deze genoteerd als mogelijke disciplines in de ook door vele landen ondersteunde sport: martelen..
    (Die stond er nog niet bij overigens, had wel gemoeten)
    Er is een onderzoek gestart door het IOC – aangevraagd bij Amnesty Internatial – om wat meer inzicht te krijgen in hoeverre daar wereldwijd zowel breedtesport als topsport in bedreven wordt: de cijfers zullen er niet om liegen!.. Lafaards: dat moeten ze toch zelf allang weten.
    Maakt grote kans!Reactie is geredigeerd

  52. wj-tje 8 augustus 2008 om 00:01

    @aad
    xaldi heeft iets te maken met Kurden, die systematisch worden buiten gesloten van deelname.
    sport verbrokkelt. politiek verbroedert.
    calligraferen wordt in China beschouwd om met goede hand met penseel en borstel raszuivere en verfijnde teksten te vereeuwigen.
    Een kunst apart, inderdaad .

  53. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 00:12

    @WJ-TJ: dank voor de uitleg.
    "Politiek verbroedert"?? Daar moeten we dan nog maar eens een boom over opzetten.
    Mis ik iets, of beter gezegd: alles? :-))
    Of is het een ‘typo’: politiek verloedert..

  54. wj-tj 8 augustus 2008 om 01:20

    Wel bij de OS, Het IOC en de Chinese overheid.
    Elders ligt het anders. Meer dan de helft van de staatshoofden van deelnemende staten is in Peking.
    ‘Verloedert’ is inderdaad beter, ook in bovenhavig geval.
    nu weer slapen, het onweert hier en je weers info is handig.

  55. Ina Dijstelberge 8 augustus 2008 om 01:59

    Had ik ik dwergwerpen nu gemist?
    Met al die sporten gan de olympische spelen wel euwig duren.
    Iedereen een kaarsje gebrand voor Tibet vanavond?

  56. N=299.80 8 augustus 2008 om 02:26

    Beste Aad, dat http://www.volkskrantblog.nl/bericht/214652 van jou heeft me toch meer gegrepen dan ik dacht. Dank voor het idee!

  57. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 08:30

    @Ina:
    Dwergwerpen: wikepedia:
    —————–
    Dwergwerpen is een eeuwenoude sport waarbij wordt gegooid met zeer korte mensen.
    Door de Verenigde Naties is op 27 september 2002 besloten dat dwergwerpen als mensonwaardig moet worden beschouwd en niet meer mag.
    Dwergen zoals de 1 meter en 14 centimeter lange Fransman Manuel Wackenheim, voor wie de sport een bron van inkomsten was, hebben zich vergeefs fel verzet tegen het verbod.
    De personen met wie wordt geworpen lopen uiteraard het risico niet te worden opgevangen en lelijk ten val te komen. Een bekende Nederlandse dwerg die in 1828 overleed na een worp was Simon Paap.
    ————-
    Zo zie je maar weer.. Vele VN resoluties (ook deze) worden door de lidstaten genegeerd..
    Intussen zijn in de categorie diersporten de volgende disciplines voorgesteld:
    Paardslingeren (daar begin het mee)
    Pekingeendslingeren
    wespenangen
    Mierenpunniken
    Mierenneuken
    Muggenziften
    De DB kan inmiddels afreizen naar peking. Peking heeft alleen problemen met protesten tegen de mensenrechten. Over dieren hoor je ze niet: die hebben volgens de Chinezen zowieso geen rechten.
    Tibet: elke dag een kaarsje!

  58. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 08:47

    @N=1: mijn dag kan niet meer stuk!
    @Allen: echt lezen: de achtergronden van de paardenslingeraars!!
    (die horsewhisperers kunnen wel inpakken)..
    @Ina: waar blijft het die inspectie toch. Ik had ze al lang verwacht.. Bij de goed warme bakker lekkere paardenmoppen gekocht voor bij de koffie en nu blijf ik er mee zitten :-0

  59. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 08:57

    @WJ-TJ: het is me weer helemaal duidelijk. Politici zijn niet te geloven
    Weer of geen weer, zeer of geen zeer, een diarree van wereldleiders op de tribune laten er geen wind minder om, maar wel is duidelijk uit welke hoek de wind waait.

  60. jan bouma 8 augustus 2008 om 10:59

    @Aad
    @WJ’tje
    En de kiezers staan er zogenaamd "machteloos" bij te kijken. Zij staan ook, zo menen zij, langs de zijlijn. En als die kiezers nou niet beter wisten; maar dat doen ze wel. Ze verkiezen echter, net als Mutter Courage (Bertold Brecht), de oorlog boven de vrede. Want de oorlog, zo menen ze, levert toch meer op.
    (Tot veel later; in afwachting van de laatste uitkomst en het debacle).

  61. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 11:10

    @Jan Bouma: misschien eens een onderwerp voor een blog in de toekomst Jan: wat levert de oorlog zoveel meer op voor de ‘machteloos’ toekijkende kiezer.. opdat ze daar voor kiezen?
    Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen..
    Help me even!Reactie is geredigeerd

  62. N=299.80 8 augustus 2008 om 11:33

    @ Aad: Dank dank. Maar maak nu maar niet te veel reclame, want ik ben als de dood dat Ina dat allemaal leest straks. Die geeft me nooooit meer aan aanbeveling 🙂

  63. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 11:52

    N=1: je hebt er wel iets heel bijzonders van gemaakt, ik kreeg even kramp in de kaken van het lachen, zag het helemaal voor me :-))
    Ina: Ina zet toch ook allemaal dieren laatstelijk op haar blog..
    En je paarden woren toch goed behandeld. Reizen de hele wereld over, elke dag massage, bonenschotels (kom daar nog maar eens om). En in het centrum van de belangstelling.. hinnik, hinnik! 🙂

  64. jan bouma 8 augustus 2008 om 12:17

    @Aad 11:10
    Het bewijs van de legitimatie inzake de vraag (en de beantwoording) "wat de oorlog de kiezer nu zoveel meer oplevert" – idem Mutter Courage dat dacht en denkt – wordt vooralsnog ALLEEN geleverd door de ECHTE belanghebbenden van de oorlog. Dit is een doordenkertje. De echte belanghebbenden verdienen aan de oorlog en de macht. Idem Bush en consorten dat denken en dachten toen zij Irak binnenvielen in maart 2003. In principe denkt nog elke natie precies hetzelfde als Bush en consorten. Maak je vervolgens daarover dan een BALANS op, wat de werkelijke "winsten" zijn, kom je voor de volken, de kiezers, tot een ontstellende negatieve uitkomst. Men is immers bedrogen door de ECHTE belanghebbenden!
    WANT:
    Alleen al het onnoemelijke leed van al die oorlogen is niet in geld of macht uit te drukken. Daarom kan men lezen in m’n boek dat Edmund Burke verklaarde: "Niet de oorlog dient gewonnen te worden maar de vrede!" (Zie pg. 51).
    Er wordt namelijk – ten onrechte – nog steeds "winst" toegekend aan de schreeuwende en ophitsende zijlijners; juist ja, net zoals je die soms aantreft en ziet tijdens voetbalmatches. "Schop hem dood!" Zo wordt gescandeerd vanaf de zijlijn. Daar gloriëert men bij.
    Anders gezegd:
    Men heeft nog niet het besef dat "de winst" van een veronderstelde beschaving – indien die in praktijk wordt gebracht door naleving van de eigen REGLEMENTEN (zoals het Handvest en de UVDRM) een veel groter positief resultaat laten zien.
    Met andere woorden: men definiëre dus eerst "wat" het gewenste resultaat moet zijn en zou moeten zijn. Doet men dat niet blijft het bij de oude achterhaalde opvattingen. En die zijn van de belanghebbenden.
    Omtrent de beantwoording van de vraag: "Wat zijn dan wel uw verwachtingen en conclusies van "de winstgedachte" van uw bestaan en die der mensheid?" wordt u niet gehoord!
    U delegeerde immers die beantwoording aan uw foute representanten.
    Voorlopig zie ik daarom de schreeuwende zijlijner aan het woord namens zijn belanghebbenden; sic!).
    (Terwijl die zijlijners – door m’n boek – inmiddels toch beter zouden moeten weten).

  65. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 12:30

    @Jan: voor mij nog niet duidelijk wat je bedoelt. Je refereert aan de ECHTE belanghebbenden van oorlog onder verwijzing naar de machthebbers (Bush etc…). Dat snap ik. (afekeurenswaardig overens, maar daar zijn we het wel over eens..
    Vervolgens stel je: "kom je voor de volken, de kiezers, tot een ontstellende negatieve uitkomst. Men is immers bedrogen door de ECHTE belanghebbenden!"
    Ook mee eens!
    Ik snap dus nog steeds niet wat je dan bedoeld met (10:59): "Want de oorlog, zo menen ze, levert toch meer op." Want hier in je context lezend vlak er voor bedoelde je toch met "ze" het volk..
    Dus, help me nogmaals: waarom levert de oorlog (zo menen ze) meer op?
    Ik leef nog in het ongewis over die redenering..

  66. jan bouma 8 augustus 2008 om 12:43

    @Aad 12:30
    Het aantal mensen, liefst de meerderheid – maar dat haalt men niet bij een balansopmaking en inventarisatie – dat bepaalt wat de winst zal zijn van de oorlogsvoering heeft het gelijk. Het komt dus aan op de delegering van bevoegdheden aan de vertegenwoordigers die u, het individu, dat toevertrouwen. Dat is mijn probleem. Enerzijds zie ik de toegenomen individuele verantwoordelijkheid (na de val van de Muur) versus anderzijds de ontsporing door de echte belanghebbenden. Die handelen overigens ook weer geheel conform "de overwinnaars van het individualisme".
    Welnu:
    Dat "individualisme" staat haaks op het algemene belang dat tevens weer is uw private belang. Compris?
    (moet vanaf nu weg; dus tot veel later…)

  67. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 12:55

    @Jan: nu denk ik te bgrijpen wat je bedoelt. Je stelt zoalang de mensen nog leiders kiezen die voor dergelijke oorlogen kiezen, mag men er van uitgaan dat ze meer belang hechten aan oorlogen dan aan vrede.. Ook omdat men met name handelt uit eigenbelang, worden deze daarin verenigd..
    En daarmee refereer je feitelijk aan je bekende stellling, dat het private belang in feite het algemeen belang is, maar dat het individualisme dat inzicht verblind vooralsnog..
    Dan kan ik je weer volgen (hopend dat ik nu begrepen heb wat je bedoelt..). Zware bevalling, maar dan heb je ook wat! 🙂
    Blijft natuurlijk de hamvraag over: hoe kan de wereldbevolking gaan inzien dat het private belang volstrekt in lijn zou moeten liggen met het algemeen belang en vice versa..Reactie is geredigeerd

  68. jan bouma 8 augustus 2008 om 13:12

    @Aad
    Daarvoor…, voor dat inzicht.., heb je dus nodig wat moedige wetenschappers en opiniemakers in de Pers en Media. Zij zullen zijn de vertolkers naar het grote publiek. Zoals dat met alles het geval is. Dus ik trek wissels op de "intermediaire functie" van de Pers en Media.
    Ergo: De Integriteit is niet afdwingbaar. Men zal er vrijelijk toe dienen te besluiten wat de inhoud is.
    (moet nu echt weg…; tot later)

  69. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 13:15

    @Jan Bouma: wel een dilemma Jan, als je vertrouwt op de pers en de media, die je zelf zo veracht. En terecht: je kan ze toch wel classificeren als de hoeren van het volk..
    Kijk en dat zit dat weer muuurvast..
    Blijft de vraag hoe dat open te breken!
    Tot later.. 🙂

  70. Helena 8 augustus 2008 om 14:00

    @Jan Bouma: wel een dilemma Jan, als je vertrouwt op de pers en de media, die je zelf zo veracht. En terecht: je kan ze toch wel classificeren als de hoeren van het volk..
    Kijk en dat zit dat weer muuurvast..

    Nou nogal en harde uitspraak vind ik. Ik weet dat media (journalisten) fouten maken en dat er ook door media niet altijd even objectief wordt gedacht. Maar er zijn ook veel journalisten die heel goed werk doen. Zie de artikelen van Rolf Bos, Hans Moleman, Deedee Derksen bijvoorbeeld bij de VK en Thomas Erdbrink van het NRC.
    Je zou bovendien wel je excuses kunnen maken bij Hans Moleman… zie zijn artikelen in de VK over China en zijn laatste blog.
    (excuses omdat je onder een stuk van Moleman dit schreef:Ik vind eigenlijk deze serie een beschamende vertoning worden voor een correspondent van de Volkskrant: "Een vrachtwagen die zomaar het volgepakte voorplein oprijdt. Je moet er niet aan denken." En verder foute weerpraatjes, loftrompet over H3 etc..
    Maar waar jij niet aan denkt (en de Chinezen niet willen dat we daar aan denken)zijn:
    – de gevangenen
    – de mensen die allemaal moesten verhuizen vanwege hun gesloopte huizen
    – Niet in Peking mochten zijn waaronder studenten), want mogelijk deden ze hun mond open. Destad uitgezet etc.
    – protesten die niet mogen.
    – executies die gewoon doorgaan.
    – heropvoedingskampen.
    – Tibet met al zijn problemen
    – etc. etc..
    Feest lekker door zou ik zeggen.. De Chinezen hebben je er al onder gekregen lijkt het wel.
    Feesten op mijn kosten.. (als abonnementhouder). Beschamend. Geen aanbeveling uiteraard.

    Sorry maar je hebt helemaal niets van hem gelezen en je leest de Volkskrant kennelijk ook niet!

  71. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 14:20

    @Helena: Dank voor de corrigerende woorden.
    Het is inderdaad een harde uitspraak, klopt. Zonder te willen generaliseren, er zijn uiteraard goede uitzonderingen. Let wel: uitzonderingen.
    Ik lees de Volkskrant (denk er wel over het op te zeggen overigens), en Hans Moleman: ik kan niet anders dan bij bij mijn mening blijven dat ik het een beschamende vertoning vindt.
    Dus geen behoefte om mijn excuses daarover aan te bieden. Ik zou dat eerder andersom verwachten, maar verwacht ik niet..
    "Hoeren van het volk": schrijft de gemiddelde journalist niet wat het volk wil horen? Laten de gemiddelde media niet zien wat ‘het volk’ wil zien?
    Voor mij retorische vragen’.
    Maar fijn voor Hans en de anderen die je die je noemt dat er nog fans zijn.. Anders zouden ze helemaal brodeloos zijn immers.
    Je laatste zin "Sorry maar je hebt helemaal niets van hem gelezen en je leest de Volkskrant kennelijk ook niet!" : knap dat jij dat weet en maar even deze conclusie trekt. Ik hoop echt voor je dat je andere conclusies op grondiger onderzoek is gebaseerd.
    Ook: iedereen zijn eigen mening, daar vallen jij en ik ook onder 🙂

  72. Helena 8 augustus 2008 om 14:30

    Aad, ik heb zelf wel eens grote fouten in artikelen ontdekt van de Volkskrant en andere dagbladen. En dat kon ik bewijzen met het achterhalen van de bron waarop die artikelen weer waren gebaseerd.
    Maar lees het laatste blog van Hans Moleman dan eens, of lees de heer Volkers (die schreef vandaag in de sport-editie van de VK een artikel over een aantal sporters die zich tijdens de Olympische Spelen inzet voor Darfur. Helaas is van de initiator de toegang tot China ontzegd (zonder reden)).
    Hij – Volkers – blogt ook hier trouwens maar hij staat niet in de blauwe balk wat vreemd is-Reactie is geredigeerd

  73. Literatuuro vk blog 833 8 augustus 2008 om 14:45

    kijkt er iemand? als de spelen net zo saai zijn als de opening…

  74. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 14:45

    @Helena: ik heb het laatste blog van Molenaar gelezen, en ik moet zeggen dat hij zijn best heeft gedaan om zich te revancheren voor de blogs allemaal daarvoor. Mogelijk dat hij de onverdeelde ongenoegens (niet alleen ik) geuit in de reacties heeft gelezen. Die logen er niet om dacht ik..
    Volkers, volg ik ook.. Ach, wat moet ik daar van zeggen.. Niet veel. (snap ook niet waarom hij niet in de blauwe balk in staat overigens). Is toch ook reporter als ik zijn eigen balk zie?
    De paar goede voorbeelden (die zijn er inderdaad) brengen mij nog niet tot een andere overtuiging. Ik heb gemiddeld geen hoge pet op van de pers en de media. Uiteraard hoop ik dat dar verbetering komt. Hard nodig..
    Zit net te kijken naar ‘het feestje’. Het Nederlandse commentaar is enkel oohhhh en ahhhh. (het is ook bijzonder wat ze laten zien..).
    In het laatste uur, één keer (!!!) "er zijn mensen die daar iets anders over denken".. als er weer een spectaculaire show met duizenden ‘vrijwilligers’ gehouden wordt om ‘broederschap’ uit te beelden.. Ja, ja.. :-))Reactie is geredigeerd

  75. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 14:47

    @Literatuuro: natuurlijk kijk ik.. Met stijgende varbazing.. Knappe show hoor.. Iedereen die nog niet was ingepakt wordt nu wel alsnog ingepakt.. Jeetje de vredesduif komt net langs… :-)Reactie is geredigeerd

  76. wj-tj 8 augustus 2008 om 16:55

    Ja, ik heb het gevoel dat ik aardig voor het lapje wordt gehouden.
    Een mooi kado’tje, maar de inhoud, en wat kun je er mee?
    Als de Chinezen zich nu eens terugtrokken achter hun eigen muur? Ook geen oplossing.
    Knap gespeeld.
    Ze zijn ‘aardig’ bezig.
    @aad. ooit een Chinees gezien met blonde haren n.a.v. een eerdere opmerking van je?
    Ze hebben zelfs de ‘Foei Jong Hai’ afgekeken en de Loempia en verspreiden dat wereldwijd.
    Mc Donalds is er niets bij.
    Ook een vorm van integreren in de wereldtuin.

  77. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 17:09

    @WJ-TJ: "één wereld, één droom" is de Chinese slogan voor deze spelen. Je leest wat je erin wilt lezen..
    Ik denk dan: ja dat zul jullie wel willen: een wereld volgens jullie droom.
    Dromen zijn bedrog: jullie droom is ook bedrog.
    De muur: de historie verteld dat deze muur is opgetrokken om invallers (mongolen en zo) buiten te houden. Een chinees vertelde dat het (zoals je suggereert) om de Chinezen binnen te houden.. :-0

  78. jan bouma 8 augustus 2008 om 19:09

    @Helena 14:00
    Je opmerking, of beter gezegd je AANMERKING die je maakt, inzake "mijn reactie m.b.t. Moleman" slaat echt helemaal nergens op! Dus neem er even kennis van dat ik geen enkele excuses hoef te maken:
    quote:
    Je zou bovendien wel je excuses kunnen maken bij Hans Moleman… zie zijn artikelen in de VK over China en zijn laatste blog.
    (excuses omdat je onder een stuk van Moleman dit schreef:
    unquote
    want ik schreef er niets over; het is totale onzin van je. Ik heb Moleman niet, nooit, becommentariëerd en dus hoef ik ook geen excuses te maken!! (Doe jij dat nou maar even naar mij toe vanwege deze onjuiste aantijging).
    Voorts:
    Alle ‘Pers en Media’ worden niet voor niets "geliquideerd tijdens Dante’s Inferno" in mijn boek omdat tot op heden geen enkele redactie, van welke krant of medium dan ook, ooit een antwoord heeft gegeven op de vraag: WAAR STAAT U VOOR?
    Dit ondanks de zogenaamde "signatuur" van de krant of het medium. De bewijzen daarvoor staan uitgebreid in m’n boek dat ik in samenwerking (min of meer) met H.J.A. Hofland schreef. Die stelt zich overigens ook op het standpunt dat ik niet Jan Alleman, en die met name genoemd zijn, had mogen afbranden…
    Tsja… daar ben ik inderdaad niet geliefd mee geworden in krantenland. Maar goed!
    Heb ondertussen wel die onjuistheid van je hierboven opgelost en rechtgezet. Hoewel er overal en door eenieder fouten worden gemaakt. Ook door mij, maar toevallig niet nu.
    Dank bij voorbaat voor de (instemmende) rechtzetting.Reactie is geredigeerd

  79. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 19:18

    @Jan Bouma: als je goed had gelezen dan had je kunnen lezen dat Helena zich tot mij richtte, en dus niet naar jou..
    Inmiddels heb ik met Helena (zoals je ook kunt lezen) daarover gecorrespondeerd..
    Kortom: je maakt je onterecht druk.. over de verkeerde dingen.
    Het was geen toeval overigens: wij (jij en ik) hadden het toch over de pers..?
    Ik had eerder (had je ook kunnen lezen) naast andere gelijkgestemde (geïrriteerd) reagerenden bij Hans Molenaar (redacteur Volkskrant voor de OS) een reactie gezet, die Helena hier ook kopieerde.
    Compris? :-))

  80. jan bouma 8 augustus 2008 om 19:19

    @Aad
    Je begrijpt dat ik de aan mij toegeschreven citaten NIET heb gebezigd. Zelden zal ik me tot een simpele beschimping verlagen maar ik strijd liever met een wat genuanceerdere en scherpere pen… Trouwens: je hebt dat zelf kunnen lezen. De hyperbool, de ironie en het sarcasme passen me wel maar ik blijf bij alles dodelijk lachen. En ook dat heb je kunnen lezen.

  81. jan bouma 8 augustus 2008 om 19:27

    @Aad 19:18
    Je hebt gelijk. Neemt niet weg dat dat citaat – ook al is dat van jou afkomstig – jouw interpretatie is en was van wat ik zou hebben beweerd!?
    Dus: @Helena .. hoe dan ook een misverstand van mijn kant; sorry! Het aanvullende comment is weer wel to-the-point.

  82. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 19:40

    @Jan: 19:19: "Je begrijpt dat ik de aan mij toegeschreven citaten NIET heb gebezigd" dat begrijp ik heel goed inderdaad omdat ik weet dat dat zo is, en je dat hebt geprobeerd uit te leggen in 19:18.. Sommige mensen moet je alles uitleggen :-))
    18:27: ahh, je hebt het nu zelf in de gaten!!
    Lees even 13:15, daar staat het citaat van me in een reactie naar jou, die Helena vrvolgens citeerde in haar reactie.. Pffff…
    Op mijn reactie van 13:15 heb je overigens nog niet gereageerd, je werd blijkbaar afgeleid door Helena..
    Alsnog je kans! :-0

  83. jan bouma 8 augustus 2008 om 19:56

    13:15 zeg je? Zal even kijken..; dacht dat je "muggenziften" al had opgenomen in het rijtje..; schiet me nu te binnen ook een bekende Chinese volkssport dat is..: KWISPEDOORSPUGEN; als je in Hong Kong op straat rochelt krijg je een bekeuring heb ik begrepen; hier nog niet Nederland?!
    Maar terug naar 13:15…; ‘ns effe kijken…; je schreef daar:
    Jan Bouma: wel een dilemma Jan, als je vertrouwt op de pers en de media, die je zelf zo veracht. En terecht: je kan ze toch wel classificeren als de hoeren van het volk..
    Kijk en dat zit dat weer muuurvast..
    Blijft de vraag hoe dat open te breken!
    Tot later.. 🙂
    unquote.
    Juist ja! Ik laat de deur van het Inferno nog op een kier voor de "moedige wetenschapper, journalist en redactie"; dus allemaal simpele hoeren zijn het ook niet. Hoewel in het boek overleeft alleen Hofland, zoals je weet.
    Enfin..’kwispedoren’ komt er dus bij als nationale Chinese sport.:)))
    misschien gaat het volk wel rochelend langs de hoogwaardigheidsbekleders op die tribunes..; wordt het toch nog gezellig…)))
    "..Flats, fluim, t is allemaal schuim!" roepen ze erbij.Reactie is geredigeerd

  84. de Stripman 8 augustus 2008 om 20:13

    @ Aad: De geheimzinnige Hulpman mailde mij het volgende:
    ‘Ik weet niet of verbeelding van nieuwe soorten Olympische spelen veel zal bijdragen aan de opsomming, maar ik zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan.
    Voorlopig zal ik allang blij zijn als ik je enigszins bijtijds weer wat ‘regulier’ materiaal kan toemailen…’

    Je zou dat op kunnen vatten als een beleefde en zachtaardige weigering, maar aan de andere kant blijft er een kleine opening open…;o)

  85. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 20:13

    @Jan Bouma: in Singapore zeker: de beetle nut sappen, felrood (ook dus op het trottair) en heeft een soort van paddo effect..
    Veel rood gezien overigens op het feestje van de Chinezen. Of ze allemaal beoefenaars van het kwispedoorspugen waren weet ik niet.
    Ik verwijs slechts naar die term (hoeren van het volk) vanwege het volgende:
    1. Het volk wil nieuws
    2. Het volk wil leze wat ze willen lezen, horen wat ze willen horen.
    3. De media willen hoge oplagen
    4. De media schotelen dus voor wat het volk wil.
    5. @4: Mogelijk soms met een zekere tegenzin, of gedwongen.
    Doet een hoer anders?
    Uitzonderingen daargelaten uiteraard.. Gelukkig ken je er een paar.. Tja, daar zal je het van moeten hebben..
    Tot nu toe kan je, gezien de weinigen die je idee omarmen (pers en media) tot nu toe (je spreekt zelfs over een boycot en bewust stilzwijgen/verzwijgen)niet anders tot de conclusie komen dat de eerder geuite (en uitdagende) stellling van me zijn werking niet mist. Ook hier niet.
    Ook net niet, waarbij de commentatoren betaald uit de belastingpotten, vol lof zijn over het zand in de ogen strooien van de Chinezen, die heel hard en met nadruk als slogan voor hun propaganda voeren: één wereld, één droom.
    Dat kan ik begrijpen. Maar bedoelen ze dan niet: hun wereld, hun droom, met een knipoog naar het westerse gezegde: (jullie)dromen (van het westen dat China aan de beterende hand is) zijn bedrog..
    Dream on, wereld.. :-))
    Poetin lacht, Bush lacht, Balkenende lacht, Sarkozy lacht (toch gekomen) etc..
    Veel vuurwerk..
    Inmiddels net vuurwerk in Georgië, waar Rusland met tanks de steden aan het beschieten is (om een Rusland vriendelijke provincie te ‘bevrijden’). Afghanistan, Irak vol vuurwerk..
    One world, one dream..
    Het is een laughing stock..
    Wel een mooie show overigens.. Dat ook weer wel natuurlijk :-)Reactie is geredigeerd

  86. jan bouma 8 augustus 2008 om 20:44

    @Aad 20:13
    Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Maar… het publiek, de zijlijners, de kiezers, dat zijn WIJ. En dan kom je terug bij wat ik daarover schreef om 12:43 en nog wat daarvoor.
    Uiteindelijk zijn we gewoon zelf verantwoordelijk voor alles wat we afkeuren en beschimpen. Zolang men niet de juiste representatie kiest, of het kiesrecht niet uitoefent of kan uitoefenen, of delegeren aan de verkeerden heeft klagen eigenlijk weinig zin. Elk volk krijgt de regering die het verdient. Idem ook de soort media en pers.
    "Mutter Courage" blijkt nog steeds aan het woord. En zij maakt sowieso de verkeerde keuzes. (zeg, tot morgen…)

  87. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 21:02

    @Jan: en zo is het precies. Ik neem die verantwoordelijkheid voor mezelf dan ook te doen (en te laten) wat ik kan, waarvan onder andere hier (Vblog) getuigenis.
    Tegen de rest zeg ik dan, om met jouw woorden te spreken: take it or leave it :-))Reactie is geredigeerd

  88. eva 8 augustus 2008 om 21:33

    Wat ik toch nog mis is:
    Blik werpen (dat heb ik vanmiddag gedaan tijdens de opening.
    En verscrollen mag er zo langzamerhand ook wel bij!
    ;))))
    gr eva

  89. Aad Verbaast 8 augustus 2008 om 21:51

    Ik zag je brilliante suggestie bij Stripman!
    Daar schreef ik uiteraard meteen een reactie op, enthousiasteling als ik ben:
    ———-
    @Eva: blikwerpen staat inderdaad op het brainstormlijstje.. Maar China houdt nog even een stevige slag om de arm. Ze eisen duidelijker spelregels waar wel en waar niet een blik naar mag worden geworpen. Vooralsnog alleen naar hun feestje!
    ———–
    Heb je nog gekeken?
    Ik zag dat je je inmiddels hebt aangemeld bij N=1 als proeflid voor de Nederlandse Vereniging van Paardenslingeraars.. Je kan wel raden wat ze met je doen bij de inauguratie. :-0
    "Verscrollen": met zo’n wieltje schiet niet op nee, gewoon toch maar weer ouderwets.

  90. wj-tj 9 augustus 2008 om 00:59

    Tsja, gelukkig bestaan er in China officieel geen hoeren voor het volk. Dat wordt zwaar gestraft.
    Wel handig, of opportuun, overal een broertje dood aan hebben, indien bruikbaar of eetbaar.
    Zoiets als de hond in de pot.
    Las net trouwens dat die ezel de Poet in huis wilde halen en daarom aanspraak op Ossevlees tijdens exquisite hapjes pekingeend.
    Waar sport altoe niet verleidt.
    Hij mocht niet eens opstaan tijdens het zwaai festijn, PWA en Co wel. Tenminste op de Duitse TV beelden. Zwaaiend met oranje zakdoekjes.
    Ik kreeg tranen in mijn ogen, echt waar.
    Van het lachen.
    Merkel toch hoe sterck, die rommelt elders wat in de marge, maar bleef lecker thuis.
    Wilt u nog een ‘Babi Pangpang’? Ook een favoriet gejat gerecht dat de Chinezen ge-integreerd hebben.
    Nu zij zelf nog. Leuke spelletjes worden dat.

  91. N=299.80 9 augustus 2008 om 02:13

    @ Aad: Ben ik effe een paar uurtjes weg, gelijk allerlei heftige discussie gemist…
    Qua verScrollen: Zie jij een Verbaast-blogje met ‘slechts’ 50 reacties niet stiekem als ‘mislukt’ inmiddels? ;-)Reactie is geredigeerd

  92. wj-tj 9 augustus 2008 om 03:38

    heb last van jetlag. keek naar ABC, NBC en CNN. Een wereld van verschil.
    Never go back to the East, go Westward and not across the Pacific.
    Geen slecht idee.
    Wel grappig dat een of andere bestuurlijke dubbeldekker bedacht heeft dat Amsterdam tweetalig moet worden.
    De Chinezen zijn echt slim. Die bieden wereldwijd gratis cursussen Chinees aan.
    Kom daar eens om bij die duo-dubbeldekker, die zijn hobby’s in Madurodam botviert.
    Moeten inburgerings cursussen gevolgd worden, en in de trams is de Dam plotseling Royal Palish.
    What a world
    I’m gonna get a tuck down and the next show is prime time Larry.
    jet lag? het heeft wel wat.

  93. ceesincambodja 9 augustus 2008 om 06:25

    Ik ga voor strandvolleybal, Aad.
    O, bestáát dat al…

  94. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 08:51

    @cees: bij jou ook? Hebben jullie daar geen lokale volkssporten die wij hier nog niet kennen?

  95. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 08:55

    @N=299.80: tja, je moet er wel een beetje bij blijven natuurlijk.
    Mislukt?: het verhaaltje is uiteraard slechts een aanleiding voor goede gesprekken te hebben waarbij alle wereldproblemen weer even worden doorgesproken. 🙂

  96. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 09:01

    @wj-tj:
    Chinese leiders staan niet op.. die blijven altijd zitten. tientallen jaren lang natuurlijk. Goed gevoel geeft ze dat, ze kunnen immers niet worden weggestemd.
    Mooi feest was het.. Ik moest wel erg lachen toen de commentatoren gingen uitleggen dat een bepaal onderdeel van die show wilde uitbeelden dat de Chinezen al duizenden jaren in harmonie met de natuur leven. Verder ook in harmonie met alle mensen in de hele wereld.
    Tja, dat kan je natuurlijk altijd zeggen: als al die mensen maar worden gedwongen in harmonie met hun te leven, dan is er ook harmonie.. Daar doen ze dan ook alles aan, of je nu wilt of niet :-))

  97. jan bouma 9 augustus 2008 om 09:35

    @Allen
    Goedemorgen.
    Paar opmerkingen voor wat tegenwicht:
    1) Zouden er net zoveel Amerikanen als Chinezen zijn komen we 3 planeten tekort.
    2) De ‘Muur’ blijkt veel langer dan we denken. Bij elkaar zo’n 35.000 Km – de omtrek van de aarde – om "de barbaren" uit het verleden, als Djengzis Kahn, buiten het Chinese Rijk te houden. Men is nu bezig de poorten te openen omdat ze denken sterk genoeg te zijn voor de barbaren.
    Want ze zijn "wakker geworden" en vormen met 1,3 miljard wereldbewoners het grootste volk op de planeet. Ze zijn zeer eerzuchtig en ambitieus. En willen "alles" verwezenlijken op het einde van de ratrace die gaat tussen de individuen en de volken. Zonder nieuwe technieken en inzichten, ook wat het wereldbestuur betreft, loopt die ratrace gegarandeerd fout af. "Pick your choice!"
    Maar ik zou zeggen: neem mij eens serieus. Prettige dag verder.

  98. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 10:04

    @Jan, uiteraard nemen we je altijd serieus!
    ad 1: is het niet: als de Chinezen net zo gaan consumeren als de Amerikanen (en ze zijn op weg) dan dan komen we 3 planeten tekort?
    ad 2: ik schreef het al eens eerder: er gaan ook geruchten dat de muur is gebouwd om de Chinezen binnen te houden..
    ad 3: helemaal mee eens. Ik heb vijf jaar tussen de Chinezen gewoond en denk aardig (voorzover mogelijk) hun denkraam te kennen. En hoe wij westerlingen hun ‘mooie’ woorden verkeerd interpreteren. Namelijk door onze westerse ogen.. En zij maar beminnelijk lachen..Niet omdat ze ons zo leuk vinden, maar lachen omdat ze ons voor het lapje houden.
    One world, one dream.. ja, ja.. denk daar maar eens over na, wat dat betekent als zij dat zeggen..
    8 is dan wel een geluksgetal. Maar geluk voor hun heeft een heel andere connotatie dan in het Westen (wij wensen iemand geluk). In China wordt geluk gebruikt refererend enkele naar welvaart en rijkdom. En dat bedoelen ze voor zichzelf.
    Geeft wel een ander beeld als je dan die wereldleiders breed ziet lachen op de tribune.
    De Chinese leider glimlacht.. Maar wel anders.. Die weet wel beter.Reactie is geredigeerd

  99. jan bouma 9 augustus 2008 om 10:17

    @Aad 10:04
    Wat ad 1) betreft:
    Nee! Ik ben uitgegaan van het gedrag van de Amerikanen (leefstijl en consumentisme). Dat is immers bekend. Mijn vergelijkende veronderstelling is dus juist. Er is geen sprake van "als" enz. Beangstigende conclusie; ja.
    Voor het overige: opmerkelijk hoe jij en ik de volken weten te typeren. Je woonde er 4 jaar tussen. Ik niet. Maar meen ze evenzogoed te kennen.
    Laten we hopen op de nieuwe vereiste inzichten voor een wereldbestuur (de wereldraad) en de technische noviteiten.

  100. Zilver 9 augustus 2008 om 10:22

    Ik lach me een stuip, maar de boodschap is overgekomen! Geweldig!

  101. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 10:24

    @Zilver:
    Dezelfde boodschap als jij in je laatste blog, wat anders anders verpakt.
    Het is toch ook een lach en een dikke traan :-0

  102. Zilver 9 augustus 2008 om 10:28

    Ja, het is toch niet te filmen, maar het is prachtig hoe jij de boodschap brengt!
    Fijne zaterdag!

  103. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 10:34

    @Zilver: het heeft nog een vervolg gekregen overigens: N=1 heeft het "paardslingeren" nog eens duidelijk uitgelegd in zijn blog van gisteren.. tip!
    Ook een heel goed weekend gewenst en fijn dat je weer helemaal terug bent!!

  104. Mevrouw 9 augustus 2008 om 11:16

    Helemaal onderaan beveel ik in ieder geval aan! (gelukkig heb je 104 reacties!)

  105. jan bouma 9 augustus 2008 om 11:36

    @Mevrouw 11:16
    Het zij mij gepermitteerd – met excuses aan u indien u dit niet waardeert – maar "het aantal reacties van 104" doet niet ter zake indien die reacties waardeloos en niet relevant zouden zijn. Daarover hopelijk dus geen misverstand tussen u en mij.
    Wat zien wij hier gebeuren op dit blog dat gaat over de ‘sportverdwazing’ in het kader van een nationaal misbruik?
    Mijn belangrijkste conclusie luidt dan – gelijk u geheel hiervoorafgaand hebt kunnen lezen – "dat WIJ, als zijlijners en publiek, de ontsporing weliswaar diskwalificeren maar… tegelijkertijd daar zelf weer schuldig aan zijn hetgeen wij diskwalificeren".
    Dat is, wat mij betreft, de LES die u uit dit blog kunt leren.
    Prettige dag verder, uiteraard! En..’take it or leave it’ indien u het niet met me eens bent.
    @Aad zijn we het nog steeds eens?Reactie is geredigeerd

  106. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 11:58

    @Mevrouw: dat is dat geen gouden medaille voor de eerste! De olymische sporters moeten dan altijd zeggen: Meedoen is belangrijker dan winnen…
    Maar dank alsnog :-)Reactie is geredigeerd

  107. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 12:03

    @Jan: op je vraag: "zijn we het nog steeds eens": meestens wel!
    @10:04:
    ad 1. Ik ben daar ook van uitgegaan! Zeer beangstigend, en zelf onmogelijk. De wal zal het schip dus keren, of toepasselijker inmiddels: de muur zal het dus schip keren!
    Rest: je hoeft er inderdaad niet tussen te wonen, maar het helpt wel.. veel geleerd al daar..Reactie is geredigeerd

  108. jan bouma 9 augustus 2008 om 12:20

    @Aad 12:03
    Nu zou ik je instemmend comment voor "granted" kunnen aannemen maar ik ben ’n op resultaat gericht persoon die geen woorden teveel wil verspillen aan obligate duidelijke zaken terwijl de lezer, de toehoorder, alles begrijpt zonder die (overbodige) inspanningen.
    Tenslotte schrijf ik niet vanwege "het plezier" maar uitsluitend ten behoeve van een wat ‘voortschrijdend inzicht met de daaraan te verbinden voordelen’ die daaraan ten grondslag liggen.
    Ergo:
    Als je zegt; "ja we zijn het wel eens" dan zou ik die gemeenschappelijke opvatting graag wat verder ondersteund en verruimd willen zien door de lezers van je blog. Dan moet men dus met de billen bloot.
    Tsja..; je kunt niet eindeloos blijven freewheelen tussen de keuze van het individu (en het veronderstelde eigenbelang) en dat van de rest van de wereldpopulatie. "Pick your choice!" overstijgt – bij de juiste keuze – dan wel het eigenbelang dat tevens blijkt te zijn het algemene belang. Voorlopig laat ik het bij dit comment. Mogelijk dat @Mevrouw mij nog zal antwoorden wat haar opinie is ter zake.
    (tot veel later voor een follow-up)Reactie is geredigeerd

  109. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 13:38

    @Jan: uiteraard, als je me quoteert, het dan wel goed doen: Ik schreef: "@Jan: op je vraag: "zijn we het nog steeds eens": meestens wel!"
    Verder, jouw quote: "Tenslotte schrijf ik niet vanwege "het plezier" maar uitsluitend ten behoeve van een wat ‘voortschrijdend inzicht met de daaraan te verbinden voordelen’ die daaraan ten grondslag liggen."
    Ik schrijf om het nuttige met het aangename te verenigen. We zijn het niet oneens daarover. Het is slechts een constatering van een verschil van benadering, tussen ons :-))
    Je "ergo": aan @allen :-0

  110. jan bouma 9 augustus 2008 om 14:02

    @Aad 13:38
    (moet zo dadelijk weg…); maar laat duidelijk zijn dat tussen ons ik geen scheiding kan aanbrengen tussen enerzijds "het nuttige" en anderzijds dat tegelijkertijd kan verbinden met "het aangename".
    Quatsch dus! Wat je zegt.
    Men ondervindt per definitie geen "aangenaamheden" die strijdig zijn met het "nuttige!" Althans bij mij niet tenzij… men over een schizofrene geestesgesteldheid beschikt!
    Denk daar maar even over na…; tot later! groet! JB

  111. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 14:44

    @Jan Bouma: kijk dat is dan zo’n punt waar ik het niet met je eens kan zijn..
    Wat jij zegt zal ik dan maar, om dezelfde bewoordingen als jij te gebruiken, als "quatsch". Jij bestempelt het als "quatsch", maar is het wel quatsch?
    Je zegt toch precies hetzelfde? Plezier (aangenaam) combineren met het nuttige?. Wat je (als ik je goed begrijp) je juist defineert als een onlosmakelijke verbinding.
    "Quatsch". Niks "quatsch", we zijn het toch eens?

  112. jan bouma 9 augustus 2008 om 17:31

    @Aad 14:44
    Misschien had ik me duidelijker moeten uitdrukken. Waar ik op doel is, dat indien het je overuiging is, dat "het nuttige" met het "aangename" te verbinden is – hetgeen zeer wel mogelijk is ! – dat je anderzijds dan wel overtuigd moet zijn van "het nuttige" om de aangenaamheden te ondergaan. En vice versa. Laat ik een voorbeeld geven: Je kunt zogenaamd voor je plezier in een zweefmolen gaan zitten maar als je er buitengemeen beroerd door wordt is het "aangename" niet meer met het "nuttige" te verenigen. De premisse is hier dat niet altijd het veronderstelde "aangename" met het nuttige is te verenigen.
    Derhalve wat betreft "het plezier van het schrijven". Ik noem maar wat..; alhoewel… Ik schrijf niet voor m’n plezier (zoals vrijwel alle scribenten hier) maar ik heb mij een nuttige taakstelling gesteld waardoor ik wel moet schrijven. Ik schrijf eigenlijk om niet meer te hoeven schrijven.
    Hier vergist men zich wel eens in. Hoop dat je het begrijpt. Ik begrijp het soms zelf nauwelijks. Interessant onderwerp trouwens.
    Ook in verband met al die sportbeoefenaren vraag ik me het wel eens af "of het nuttige wel met het aangename verenigd wordt als je net weer zo’n gymnast van de hoge rekstok ziet flikkeren of een verkeerde zwaai ziet maken waardoor z’n kop aan gruzelementen ligt…"
    Maar… laten we het voorlopig even beperken tot "de beantwoording van de vraag omtrent het veronderstelde "aangename" van al die schrijverijen hier..:))))))))))))) Compris?

  113. Gus Bolden 9 augustus 2008 om 17:33

    Wat dacht je van "vuurpelotonetje" schieten op de hele Chinese regering.
    In een land optreden als sportief mens, waar kinderen, inktpotjes over de hoofden van hun leraar mochten uitgieten???
    En er is nog veel meer gebeurd in dat perverse land.
    Als sporter zou ik daar niet willen zijn, als muzikant wel, ter plaatse een nummer componeren, met de titel "FUCK YOU"!!!Reactie is geredigeerd

  114. Ingrid van den Bergh 9 augustus 2008 om 19:25

    Watervrezen
    vuurvreten
    zandhappen

  115. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 22:54

    @Gus: je zal een graag geziene gast zijn aldaar 🙂
    Hier ook trouwens..Reactie is geredigeerd

  116. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 22:55

    @Ingrid: dank voor de suggesties, ze zijn ‘in de groep gegooid’!

  117. Aad Verbaast 9 augustus 2008 om 23:07

    @Jan: ik begrijp prima wat je bedoelt.
    Ik denk overigens dat in de hoofden van de meeste bloggers hier in hun perceptie (ook de mijne) het nuttige met het aangename wordt verenigd. De lezers kunnen uiteraard per blog daar een andere perceptie over hebben..
    Beauty is in the eye of the beholder. En alles is perceptie immers.
    Iets doen met het uiteindelijke doel jezelf overbodig te maken is niet vreemd, maar ook niet standaard.
    Overigens (nu we het toch over China hebben).
    In het oude China werd de medicijnman betaald door gezonde mensen, en niet als je ziek was.
    Logisch: het was immers zijn taak om mensen gezond te maken en te houden! Bleef iedereen gezond dan werd hij steenrijk!
    Beter systeem..
    Ik heb wel eens een tandarts gevraagd om een servicecontract.. Ik betaal hem elke maand/jaar een vast bedrag.. Wat er ook gebeurd hij zal het optimaal moeten herstellen, repareren, of kronen moeten zetten, mondhygiënist, etc.
    Als hij het goed doet, (en dus niets meer hoeft te doen) maakt hij winst.. Asl hij slecht doet, dan maakt hij verlies, en dat is maar goed ook.. Logisch lijkt me..
    Ik heb nog geen tandarts gevonden die daar aan wil beginnen..
    Foute vakmentaliteit lijkt me..

  118. wj-tje 10 augustus 2008 om 03:14

    dat gaat goed, en de kroeg loopt weer vol.
    van het oorspronkelijke thema is niets van over gebleven.
    dat noem ik, al observerend, iets in de vorm van kroeghappen.
    Het wordt tijd dat er er een naam aan deze kroeg wordt gegeven, anders weet geen enkele eenling de weg te vinden in dit oerwoud.
    Een pluim voor de naamloze kroeg van @aad.

  119. ceesincambodja 10 augustus 2008 om 04:23

    Ja ja, ééntje: voetbadminton. Daarbij staan de deelnemers in een kring en schoppen met hun zool (‘hakje’) de shuttel -bestaande uit een stapeltje metalen ringetjes rond een ‘steel’-met-veren. Het is de bedoeling de shuttel in de lucht te houden en wie hem niet in het spel weet te houden, valt af.

  120. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 09:10

    @WJ-tj: inderdaad een naam voor de kroeg.. mogelijk eens een verkiezingkje.. met weer geweldige prijzen uiteraard.. kroeghappen wellicht..
    Er is nog wat oud meubilair wat er aan mag.. :-0Reactie is geredigeerd

  121. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 09:15

    @Cees: voetbadminton, dat lijkt me wel wat!
    Ik had even gedacht dat ze in een voetbad zouden staan, om dan vervolgens mintbladeren in een ton te moeten slingeren, een andere variant?

  122. Aad Verbaast 10 augustus 2008 om 12:27

    Volgende blog (uiteraard aanhakend op de actualiteit) staat er op:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/214966Reactie is geredigeerd

  123. Peter Hoopman 11 augustus 2008 om 00:16

    Gisteren werd hier tijdens de middagmaaltijd bij de buren Pétanque als nieuwe olympische sport aangereikt.

  124. Aad Verbaast 11 augustus 2008 om 10:23

    @Peter Hoopman: dat wordt smullen over 4 jaar!

  125. Mephisto 13 augustus 2008 om 00:59

    Sjézus, jullie waren op dreef die dag!
    :loL:
    Ringloop! Kewl!
    Kringloop trouwens ook, maar da’s dan waarschijnlijk meer de teamsportvariant?
    Stond grondstofrippen er trouwens al tussen?Reactie is geredigeerd

  126. Aad Verbaast 13 augustus 2008 om 12:10

    @Mephisto: dollen met een boodschap 🙂

  127. Pingback:Wat aan topsport schort « Aad Verbaast

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: