Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Schrijvers over politiek en politici..

 

bloggers schrijven veel over politiek. maar wat vinden bekende schrijvers er zelf van? een verzameling citaten. ter lerinck ende vermaeck..

"Er zijn twee soorten politici: zij die in hun leugens geloven en zij die niet in hun leugens geloven."
Cees Buddingh

"Een politicus spreekt alleen maar de waarheid als hij een andere politicus een leugenaar noemt."
Kurtzman  
 
"Een politicus spreekt alleen de waarheid als hij zich vergist."
Karel Jonckheere

"Politiek is één groot complot tegen eenvoudige sukkels als u en ik."
Jan Blokker

"Er zijn veel mensen aan de politiek gestorven, doch slechts weinig politici."
Cees Buddingh 

"Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid."
Samuel Taylor Coleridge

"Beloftevolle jonge mensen moeten in de politiek gaan, zodat ze de rest van hun leven kunnen blijven beloven."
Robert Byrne

"Dezelfde boerenslimheid die op de veemarkt binnen vijf minuten ontmaskerd wordt, viert op het maatschappelijke vlak en in de politiek jarenlange triomfen."
Sigmund Graff (uit Baum der Erkenntnis).

"Vind je het gek dat mensen de politiek niet meer serieus nemen, als de politiek ‘de mensen’ niet meer serieus neemt!
Youp van ’t Hek

"Democratie is de wil van het volk. Ik lees elke ochtend stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil."
Wim Kan

"Geloof niet wat zij (politici) zeggen, maar geloof evenmin dat zij het zonder reden zeggen."
Immanuel Kant

"De kiezers denken dat de politiek de geschiedenis maakt, in plaats van omgekeerd."
Adriaan Roland Holst  (Uit: Kort)

"In de politiek zegt men beginselvast als men zetelvast bedoelt."
Jan Greshoff 

En als laatste nog drie citaten van Harry Mulisch :

"Politiek is vloeibare geschiedenis. Geschiedenis is gestolde politiek."

En:
"De politiek, is de kunst te beletten dat mensen zich bemoeien met hun eigen zaken."

En:
‘En in de politiek is het net zo,’ zei Onno. ‘Allemaal improvisatie en gescharrel. De mensen geloven aan meesterbreinen en duivelse komplotten; maar als ze zouden horen hoe beleid wordt gemaakt, zouden ze zich doodschrikken.’
(uit: De ontdekking van de hemel)

Tsja, met zulke ‘ontdekkingen’, kunnen ook wij weer even vooruit!
Ik wens iedereen nog veel schrijfplezier!!
Politiek is immers is immers een onuitputtelijke bron van ‘lerinck ende vermaeck’!

P.S.:
Ach, en misschien zijn er uitzonderingen die deze regels bevestigen. Wie kent ze?

192 Reacties op “Schrijvers over politiek en politici..

  1. Klaverblad 30 maart 2008 om 17:37

    Heel lezenswaardig.
    Ik ga nog op zoek naar een aanvulling.

  2. Leo 30 maart 2008 om 17:38

    Als blogger en binnenkort bekend schrijver vind ik dit een interessante bijdrage. Aanbeveling!Reactie is geredigeerd

  3. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 17:40

    @Klaverblad: je voelt toch niet aangesproken hoop ik.. Van mij krijg jij het voordeel van mijn twijfel :-))Reactie is geredigeerd

  4. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 17:41

    @Leo: schrijf jij, of ga jij ooit schrijven over politiek dan?
    Wel wat slordig overigens: als je ingelogd had, had je 2 aanbevelingen kunnen geven.. zo wordt het nooit wat :-))Reactie is geredigeerd

  5. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 18:00

    Leuck

  6. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 18:15

    @Peter: danck..
    Zouden ze het zelf leuk vinden?
    Ik kan het me haast niet voorstellen 🙂

  7. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 18:18

    Dat hangt van het gevoel voor humor af? 😉

  8. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 18:22

    @Peter Hoopman: heb jij ooit veel humor kunnen ontdekken bij politici?
    Ze nemen zichzelf toch heel erg (en veel te) serieus..
    De enige die ik kan bedenken die nog wel eens breed uit kon lachen was Zalm.. Maar die paste op onze centjes.. Ik zou me dan ook kapot lachen.. :-))

  9. peter louter 30 maart 2008 om 18:32

    Doe mij maar Kant over het verhullend taalgebruik van politici

  10. nelus 30 maart 2008 om 18:35

    @aad: dit is ook weer een leuke Aad. Even schakelen na het een na laatste blog. Maar ik zet mijn grijze cellen aan het werk.

  11. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 18:44

    @Peter Louter: precies.. en de reden waarom k graag over de achterkant van hun verhaal schrijf 🙂
    Ik geloof dat er altijd een flinke achterkant is.. en groter dan de voorkant..
    Ik dacht dat we het daar wel over eens kunnen zijn toch?

  12. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 18:45

    @Nelus: dank.. ja wel even weer wat anders.. Maar eigenlijk ook weer niet, als je je grijze cellen eens flink onder druk zet.. Valt niet mee zo op deze regenachtige middag uiteraard..
    Ik ben benieuwd naar het resultaat van jouw denkwerk 🙂
    Laat het nog even weten!!

  13. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 19:04

    Ik denk dat je met politici "face to face" veel humor kunt hebben. Publiek nemen ze zich veel te serieus, het zijn net marktkooplui.Reactie is geredigeerd

  14. willem jan van der woude 30 maart 2008 om 19:15

    Aldus sprak Zarathoestra over de Afgod
    – Naar de troon willen ze allen. Dat is hun afgod, als zou het geluk op de troon zitten. Vaak zit slijk op de troon en vaak ook de troon op het slijk –
    Over lezen en schrijven;
    – Dat iedereen lezen mag leren, bederft op de duur niet alleen het schrijven, doch ook het denken –
    Maar Aad schrijft leuk en is beslist geen Zarathoestra. Inclusief mijn eigen reakties en van anderen, zit er een kern van waarheid in, Daar heeft Nietsche goed over nagedacht……..
    Oud ISBN nummer D/1970/0064/10.

  15. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 19:18

    @Peter Hoopman: marktkooplui, ja maar wel met een groot verschil: op hun markt is een gulden geen daalder waard, maar veelal weggegooid geld..
    Ik ken wel wat fraaie voorbeelden. Jij toch ook?

  16. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 19:22

    @WJvdW:
    Troon? Het slijk der aarde!! Van wie was die ook al weer?
    Dank voor je compliment overigens..
    Afdalen tot de kern, is ook zo’n uitdrukking..
    Jammer van deze wel negatieve connotatie..
    Werd ‘de kern’ maar eens meer op een voetstuk geplaatst..
    Maar politici, die die kern maar moeilijk kunnen raken, staan er liever zelf op.. :-))
    Dan is daar geen ruimte meer voor..

  17. Mihai 30 maart 2008 om 19:52

    Democracy is also a form of worship. It is the worship of Jackals by Jackasses.
    H.L. Mencken (1880-1956)
    All government, of course, is against liberty.
    H. L. Mencken
    Democracy is the theory that the common people know what they want and deserve to get it good and hard. – H.L. Mencken (1880-1956)
    Of government, at least in democratic states, it may be said briefly that it is an agency engaged wholesale, and as a matter of solemn duty, in the performance of acts which all self-respecting individuals refrain from as a matter of common decency. – H.L. Mencken (1880-1956)
    The whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be lead to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary.
    H.L. Mencken (1880-1956)
    Every decent man is ashamed of the government he lives under. – H.L. Mencken (1880-1956)
    A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.- H.L. Mencken (1880-1956)
    A politician is an animal which can sit on a fence and yet keep both ears to the ground.
    H.L. Mencken (1880-1956)
    A professional politician is a professionally dishonorable man. In order to get anywhere near high office he has to make so many compromises and submit to so many humiliations that he becomes indistinguishable from a streetwalker.
    H.L. Mencken (1880-1956)

  18. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 19:56

    @Mihai: ik krijg ergens de indruk dat je een groot fan bent van Mencken bent.. Je had er zo maar een eigen blog mee kunnen vullen.. zelfs een ‘tegenblog’. Lijkt wel een trend te zijn de laatste weken immers.. 🙂
    Ik heb zeer genoten overigens van je gegeven citaten, een welkome aanvulling..
    Maar niet duidelijk is: sta je er achter?Reactie is geredigeerd

  19. Maria-Dolores 30 maart 2008 om 20:04

    een mooie verzameling. over eerlijke politici schiet me niks te binnen, hoogstens heel oude (Chinese?) spreuken over heersen, zelfbeheersing en wijsheid.

  20. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 20:18

    @Maria Dolores: dank. Kun je ze hier reproduceren, die wijsheden?
    Dan kan het vollediger worden immers.. zou ik wel mooi vinden..
    En ik ben een groot liefhebber van oude chinese wijsheden.. 5000 jaar beschaving.. ze waren een wijs volk!

  21. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 20:26

    😀

  22. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 20:34

    @Peter Hoopman: vertel!!

  23. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 21:01

    Nou dat marktkooplui gewoon mensen zijn en hun inkomen dienen binnen te halen, daarin lijken ze op jou, mij en politici.
    Dat bedoelde ik misschien ongeveer met die vette grijns Aad. 😉

  24. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 21:14

    @Peter Hoopman: in die zin wel Peter..
    Maar als ik mijn inkomen binnen zou moeten halen op de manier hoe politici dat doen, dan zou ik er geen zin in hebben!!
    Dan ga ik liever lekker op de markt staan.
    Dit is toch een beetje een markt waar ik en jij op staan?

  25. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 21:34

    We staan er allemaal, ook de politici!

  26. Ina Dijstelberge 30 maart 2008 om 21:42

    Als ex politica voel ik mij zwaar beledigt, miskent en onbegrepen.
    Is er een telefoonnummer waar ik nazorg kan krijgen?

  27. Ina Dijstelberge 30 maart 2008 om 21:44

    Nog meer storing, kan niet geredigeerd worden. Ze zetten je wel aan het werk bij de Volkskrant.. geen mails, loterij bij het inloggen… wat volgt nog meer.

  28. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 21:46

    @Ina: in deze heeft het weining nut je mijn telefoonnummer te geven.. Nooit te beroerd om iemand te helpen, maar zijn politici wel te helpen?
    Maar ik schreef welbewust onder blog: "Ach, en misschien zijn er uitzonderingen die deze regels bevestigen. Wie kent ze?"
    Jij kent er één!! Dan is er ook geen probleem toch? :-))

  29. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 21:49

    @Ina: je tweede reactie: ik krijg net weer een telefoontje van de Volkskrant: ze hebben inloggen moeten stoppen omdat de politici erge druk hebben uitgeoefend het lezen van deze blog onmogelijk te maken.. Mailen is ook gestopt, ja ze zouden ze eens kunnen gaan mailen.. ja, ja.. je moet natuurlijk het volk wel nog dommer houden als dat ze zelf zijn.. :-))Reactie is geredigeerd

  30. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 21:52

    @Peter Hoopman: we staan allemaal op de markt inderdaad.. Maar is het een vrije markt? (haast een retorische vraag, besef ik net..).

  31. Ina Dijstelberge 30 maart 2008 om 21:55

    @ Aad : Of ik haar ken…ik ben nog steeds ontdekkende.
    Ik blij dat je een directe verbinding met de Volkskrant hebt, blijven we in ieder geval op de hoogte.

  32. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 22:03

    @Ina: als niet politicus (althans ik heb er mijn beroep niet van gemaakt), probeer ik wel in contact te blijven met de samenleving 🙂
    Daar horen de media ook bij uiteraard..
    Net weer een telefoontje: de AIVD.. of ik persoonsbescherming nodig had.. Ze hadden geruchten gehoord dat er een delegatie van het kabinet een bus had gehuurd om hier even een serieus gesprek te hebben.. ze hadden geruchten gehoord over een vervolgblog van deze..
    Zelfs Hirsch Balen hadden ze niet geïnformeerd over dit telefoontje.. Waarom niet vroeg ik?
    Die kan alleen maar geheimen bewaren voor collega’s zeiden ze nog..
    Ik heb ze gezegd dat het niet nodig was.. Ze krijgen een kop koffie van me met een koekje, en mits ze niet komen collecteren, ga ik graag met ze in debat: ook voor de blog!!

  33. Maria-Dolores 30 maart 2008 om 22:03

    @Aad Verbaast,
    kon me herinneren dat ik ooit een vertaling heb gemaakt met dat soort wijsheden. zal morgen eens kijken of ik die teksten nog op mijn computer heb. maar verwacht niet te veel, want het was errug algemeen.

  34. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 22:06

    @Maria Dolores, als het niet in het Chinees is, maar een westerse taal, kom ik een heel eind..
    Het enige chinees wat ik zo’n beetje machtig ben is:
    (fonetisch) sjank kang de dong shi, pu tai kwee. (mag jij raden wat dat betekent)
    Naast: Ni hau ma, uiteraard.. :-)Reactie is geredigeerd

  35. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 22:21

    Nee, er is zoals je zelf al "schrijft" geen vrije markt en erger de overheid (politiek) is alles behalve onafhankelijk en objectief.Reactie is geredigeerd

  36. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 22:29

    @Peter Hoopman: politici kunnen uiteraard niet onafhankelijk zijn..
    En van enige objectiviteit kun je ze niet beschuldigen inderdaad.
    Maar ik wil nog wel een stapje verder gaan: objectiviteit bestaat niet. (en dus zeker niet voor politici..).
    Onafhankelijkheid ook niet overigens..
    Maar dat gezegd hebbende: daarmee, wil ik niet een doekje voor hun (politici) bloeden geven. Er is al te veel bloed gevloeid.Reactie is geredigeerd

  37. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 22:43

    In abstracte zin zouden we er wel naar moeten streven (onafhankelijkheid,) maar dat het onderhevig is aan de relativiteitstheorie kan ik wel invoelen.
    Toch zou justitie en overheid veel objectiever en onafhankelijker dienen te worden dan ze vandaag is.Overheid is teveel belanghebbende marktpartij!

  38. Ina Dijstelberge 30 maart 2008 om 22:45

    @ Aad: Die uitdaging zullen zij, hoogstwaarschijnlijk, beleefd afslaan.

  39. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 22:53

    @Peter Hoopman:
    Ik zie meer een paralel in de quantumechanica en wel in het bijzonder de onbepaaldheidrelatie van Heisenberg: als je de plaats nauwkeurig weet dan weet je de snelheid*massa onnauwkeuriger.. en als je de snelheid*massa nauwkerig weet dan is plaats onduidelijker..
    Dat gaat over kleine deeltjes… maar hebben we het daar ook niet over hier :-))
    Je stelling aan het eind: is zeker wat voor te zeggen..

  40. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 23:04

    @Ina: het aanbod voor het koekje en de koffie, of het aanbod voor een debat??
    Zoeken ze weer de monoloog..
    Wacht even, ik krijg net een MSN boodschap van Geert: Er staat (lees maar even mee)..
    "Geert zegt: ik hoor net via Joustra, dat er een bus met woedende ministers naar je onderweg is.. Mag ik nu eindelijk ook eens mee doen met het debat?
    "Aad zegt: koekje van eigen deeg?
    "Geert zegt: niet te filmen!
    "Aad zegt: mits je geen oude koeien uit de sloot haalt.
    "Geert zegt: praten achteraf: lekker makkelijk.
    "Aad zegt: koffiedik kijken.
    Ja, ja, hij is (nog?) in gesprek!!

  41. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 23:16

    De ongrijpbaarheid van het probleem/uitdaging?
    (jouw eerste deel)

  42. Ina Dijstelberge 30 maart 2008 om 23:25

    @Aad:
    Ach, die Geert toch, hij begrijpt niet dat hij niet begrepen wordt…
    en hij wil aalleen maar praten..
    en koffie en een koekje natuurlijk..
    alhoewel een oude borrel zou er ook wel ingaan.
    Is de bus al aangekomen?

  43. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 23:32

    @Peter Hoopman: waar ik op doelde was de paralel dat als er duidelijk wordt gezegd wat de plaats is, dat niet weet wat de snelheid (is om van die plaats af te komen),
    en als de snelheid diuidelijk is, dan weet je nooit goed hun plaats..
    Ach, het zijn woordspelletjes.. maar ik vond het wel een leuke overeenkomst..
    Samengevat: Heisenbergs onzekerheidreatie, vertaald naar politici: als men daar al een relatie mee kan hebben, is het een onzekere..
    Wel aardig gevonden, al zeg ik het zelf :-))

  44. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 23:41

    @Ina: ze staan net voor de deur.. Verhagen is nog flink aan het bellen (buiten heb ik gezegd: "ik subsidieer jullie niet meer") om het buitenland aan te geven dat er hier vrijheid van meningsuiting is en dat je niet alles moet geloven wat schrijvers schrijven..
    It’s also about us!! Liars!! hoorde ik nog net zachtjes uit zijn mobieltje komen.
    Niet te geloven, zei ik nog.
    Maar dat wist je toch al, zei Balkenende, je moet ons noit geloven.
    Is er ergens een toilet hier, vroeg Plas-sterk.
    Ik ben Boos, zei Bos.
    Klinklare nonsens, riep Klink!
    Hij liegt, kom nu eens over de brug, antwoordde Verburg..
    en we zijn nog maar net begonnen :-))

  45. Peter Hoopman 30 maart 2008 om 23:47

    In woordspelletjes ligt een hoop verborgen.

  46. Ina Dijstelberge 30 maart 2008 om 23:48

    Wat een beestenbende…

  47. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 23:50

    @allen: iemand heeft en grap uitgehaald en deze blog naar de kamerleden gestuurd.
    Ik krijg allemaal auto-reply’s terug..
    een paar voorbeelden:
    "ik ben aan linten doorknippen, maar zo spoedig mogelijk antwoord"
    "ik zit niet meer op dit onderwerp, het is overgedragen aan mijn collega, aan wie deze mail inmiddels is doorgestuurd"
    "Mocht u mij willen uitnodigen voor van alles, graag.. zelfs een debatje ga ik niet vaak uit de weg, als ik maar mag komen, mits de pers er bij is uiteraard"
    "ik ben nog op reces"
    "ik ben nog niet terug van Bali, vliegtuig gemist"
    "Vanavond naar de film, morgen weer een dag"
    "Ik heb mijn oogspier gescheurd, kan niet eens meer lezen, laat staan op het feestje komen.."
    Tja, en dit was nog maar een korte selectie..
    Ook allemaal leugens natuurlijk.. :-))

  48. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 23:51

    @Peter Hoopman: klopt, ik ben er dol op en ga nog even door..

  49. Aad Verbaast 30 maart 2008 om 23:57

    Ina: en dat is nog maar het begin:
    Ik zal even steno-en want het is vol huis hier:
    Balkenende: laten we rust bewaren, ik ben voor een stevig debat (leugen natuurlijk)
    Verhagen: Ik een interview geven voor een arabische krant? een leugen!
    Rouvoet: ik voel me wel op mijn tenen getrapt: het valt me rou op de maag.
    Middelkoop: goed-kope middel-matige praatjes
    Vogelaar: elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, ook vreemde vogels en politici dus.
    Eurlings: ik drink graag een biertje, dvd-tje al uit?
    Koenders: stop deze ontwikkeling! Da’s geen werk!
    Ter Horst: maak mijn borst maar nat!
    Van der Hoeven: allemaal boeven!
    Donner: ga toch fietsen!
    Klink: klnkende munt wil ik zien..
    En Cramer: die zat stilletjes in een hoekje onzin uit te cramen..
    En de koffie was nog niet eens doorgeprutteld..
    En die koekjes van eigen deeg: gingen er in als koek.. ze zijn al op!Reactie is geredigeerd

  50. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 00:21

    Misschien kan je ze beter anijsmelk geven…
    en dan met wollen sokjes naar bed.Reactie is geredigeerd

  51. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 00:27

    @Ina:
    Ik had net een bak valium op tafel gezet.. Borrelnoten, riep ik, onder het mom de bedriegers bedrogen.. We hebben ge-noten, riepen ze in koor.
    Is de pers er al, vroeg Verhagen, ik heb inmiddels ervaring..
    De volkskrant is onbereikbaar, gaf ik ze mee, net gelezen op de enkele blogs die nog wel doorkomen..
    Net als de politie, zei Ter Horst: die zijn er ook nooit als je ze nodig hebt..
    Ja, ja, die valium begint te werken, ze worden rustiger en scherper.. of was het een weer een leugentje om bestwil?
    Tjak, tjak, tjak, zie ik Bos nog steeds doen, waarom toch?
    Ga zitten en verdeel uw zetels, riep ik de menigte toe..
    Had ik het maar niet gezegd: het gevecht om het pluche begon onmiddellijk!!
    Van anijsmelk raak ik nog meer van de wijs, fluisterde Plas-sterk me net in het oor. Ze kunnen de pot op met zijn allen. Ze willen allemaal dat ik mijn plas ophou. Een hoger salaris, dat is wat ik wil!Reactie is geredigeerd

  52. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 00:44

    Dat wordt nog een lange nacht Aad. Ik wens je veel sterkte.
    Misschien moet je een wiet cakeje bakken.
    Maar dan loop je wel de kans dat ze nog slapper gaan ouwehoeren.
    Alhoewel met wat trans muzak op de achtergrond…
    Ik kom morgen de schade bekijken.

  53. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 00:55

    Ik ben ook bang dat het een latertje wordt hier.. Ik krijg ze de deur niet uit. Ze hebben het nog nooit ergens zo naar de zin gehad, zingen ze in koor.. (en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet.. en meer van dat schoolreisjes gedoe).
    Ik hoop nu echt dat ze weer liegen.. 🙂
    P.S. Geert Wilders op de MSN:
    Geert zegt: hé hallo daar, krijg ik ook nog een beetje aandacht?????????? knock, knock, klop, who is there??
    Ja, hij heeft nu wel een beetje gelijk natuurlijk .. ik had het natuurlijk druk met deze meute een beetje in bedwang te houden.. en al lange tijd niet meer gereageerd..Reactie is geredigeerd

  54. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 01:23

    @allen: ik dacht ze even een plezier te doen door ze wat "mijn gesprekken met.. " te laten lezen..
    Per slot van rekening waren die met heel wat bekenden en een enkele aanwezige gehouden..
    Weten jullie wat het commentaar was?
    "Ach, oude koek, dat hebben we allemaal al gezien!! Net als die film van een paar dagen geleden.."
    Ik nog een biertje, riep Eurlings zijdelings, welke film??
    Ja, ze hebben toch nog wel wat humor..
    Of zou het van die space-cake komen, die ik op aanraden van Ina uit de vriezer had gehaald.. Ging er immers ook in als koek 🙂
    Je kunt ze ook alles wijsmaken, fluisterde ik nog.
    Doen wij ook toch! Hoorde ik achter me Bos losjes zeggen..Reactie is geredigeerd

  55. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 09:55

    En zijn ze naar huis?
    De barricade van het blog lijkt sinds enkele minuten weer opgeheven. Je moet ze toch op één of andere manier gunstig gestemd hebben.

  56. jan bouma 31 maart 2008 om 10:11

    test * test * AIVD * staatsgreep * test

  57. jan bouma 31 maart 2008 om 10:14

    het werkt! Vanochtend hier in het hoofdkwartier als volgt:
    "..die klerelijers van de AIVD zijn een staatsgreep aan het voorbereiden en hebben de tegenkrachten geneutraliseerd door die blogs uit te schakelen, stuur eerst bericht zonder je naam te vermelden! Die Joustra wil dictator worden… !" test * test *

  58. jan bouma 31 maart 2008 om 10:16

    @Ina
    Je huis uit! Jij wordt als eerste opgepakt! Staatsgevaarlijk.

  59. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 10:30

    @Ina: de bus rijdt net weg.. alle stoelen in de slaapstand uiteraard (die stonden al zo toen ze aankwamen overigens). Goed kunnen slapen is immers een belangrijke eigenschap van een succesvol polticus.
    Afijn: we kwamen in een felle discussie over de vrijheid van meningsuiting.
    Uiteraard, probeerde Balkenende mij onmiddellijk de mond te snoeren (en Verhagen deed daar nog een schepje bovenop: nooit meer dit soort blogs!!
    Ter Horst zette me onder enorme druk: ze had gisteren avond al geregeld met de Volkskrant dat inloggen niet en nooit meer mogelijk zou zijn, reageren ook niet uiteraard..
    Dreigen helpt immers, had ze gelezen..
    Hirsch Balin, vond dat een goede actie, en dat ale anderen dan ook niet meer zouden kunnen inloggen, dat was een plezierige bijkomstigheid.
    Dat zou ze leren, die bloggers die onderling vetes uitvechten en tegenblog op tegenblog schrijven om vervolgens weer net zo hard ad hominems op ad hominems stapelen. Om niets te bereiken anders dan verdere polarisatie.
    Aad: Maar als ik nu beloof namens alle anderen dat het gewoon maar eens afgelopen moet zijn met dat gekrakeel.. mag er dan weer vrijheid van meningsuiting zijn?
    Kun je dat beloven, vroeg Plas-sterk? Heb je genoeg authoriteit op dat gebied? Je zal ze nog wel een en ander moeten onderwijzen.. En dat is een uiterst zwaar vak, daar weet ik alles van, en nog onderbetaald ook nog, het moet een roeping zijn immers.. en blijven..
    Natuurlijk kan ik dat, riep ik trots: dat beloof ik, jullie beloven toch ook van alles!!!
    Teon gingen ze overstag.. één telefoontje was genoeg en ja wel: ik kon weer inloggen.. net als iedereen..
    Tja het was een leerzame avond en nacht. Het duurde even maar dan heb je wat..
    We hadden elkaar gevonden in: de leugen regeert..
    ls je die kunst verstaat, dan spreek je dezelfde taal, en kom je tot oplossingen.
    Immers: als je het in een debat maar eens kunt worden (maakt niet uit waarover), dan is er sprake van vooruitgang, dat is maar weer eens bewezen..

  60. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 10:32

    @Jan Bouma: jeetje wat heb ik veel meegemaakt zeg.. ik kan er wel een boek over schrijven.. Of zou een film meer impact hebben?
    Ik had wel al mijn politieke instincten nodig..
    ‘Niet mis te verstaan’, is mijn kortste samenvatting!
    En nog het ergste: Eurlings heeft al mijn bier opgedronken, en wel 10 Dvd-tjes meegenomen.
    Waaronder: War of the Worlds!!Reactie is geredigeerd

  61. jan bouma 31 maart 2008 om 10:41

    @Aad
    Je hebt het meest revolutionaire boek allertijden in je bezit en je zou er massa’s citaten uit kunnen halen; geloof niet hun verhalen! Na @Ina komen ze jou ophalen. Tegenkrachten moeten worden uitgeschakeld. Wees wijs! Duik voorlopig onder.

  62. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 10:51

    @Jan: misschien ben ik wel naiëf.. ik blijf dus gewoon zitten waar ik zit.. Ik lust die jongleurs van de democratie rauw!!
    wacht even, ik realiseer me net dat ik Geert Wilders de hele nacht vergeten was.. Zou hij nog achter de MSN zitten??
    En jawel hoor, even zijn laatste boodschap lezen:
    "Geert zegt: is het nog wat geworden me dat debat bij jou, ik moet immers ook aan de bak daarmee"
    Ik tik net even in daar:
    "Aad zegt: ga toch naar huis man. Volgend keer beter."
    Ja, ik ben het goed zat!

  63. jan bouma 31 maart 2008 om 11:03

    @Aad
    Laten we nou zo slim zijn om de ANTI-CLIMAX van de Wilders film nu zelf weer niet om zeep te helpen door er aandacht aan te schenken. Dan wordt het een soort fullfilling-prophecy die we zelf veroorzaken. Toch? (Dat laatste heb ik van jou overgenomen!).

  64. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 11:05

    @ Aad: Wat een nacht, het is maar goed dat politici in beloftes geloven.
    @ Jan: Moet ik weer het land uit?

  65. jan bouma 31 maart 2008 om 11:08

    @Aad
    Ben even weg vanaf nu tot over een uurtje; kan ik ook tegelijkertijd onderzoeken wat dat geblindeerde busje even verderop betekent..; heb er er vanmorgen al wel wat "gleufhoeden" omheen zien lopen die nogal erg schichtig deden.. Dus als je helemaal niks meer van me hoort: zit ik vast! Enfin.. ik ga NU op onderzoek uit.

  66. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 11:12

    @Ina:
    Net een bericht op de Volkskrant internet pagina:
    "BBB (BloggersBabyBoom) verwacht over 9 maanden.
    Door een ongelukkige storing bij de Vblog, konden Volkskrantbloggers niet in(b)loggen, en waren verplicht hun oude hobbies weer ter hand te nemen..
    Tja, je moet niet alles geloven wat in de krant staat 🙂
    Zo zie je maar, er is altijd nieuws achter het nieuws..

  67. jan bouma 31 maart 2008 om 11:12

    @Ina
    Nee, onderduiken; of op z’n minst niet meer publiek morrelen met gevaarlijke ideeën als een wereldraad waarin 50% vrouwen vertegenwoordigd moeten zitten. Cisca Dresselhuys houdt er welwiswaar mee op maar die heb ik ook tevergeefs proberen in te schakelen voor m’n ideeën. Als je het probleem oplost vervalt ook de legitimatie van je bestaan..; snap je! Dit is iets wat politici ook heel goed begrijpen. Trouwens idem elke andere beroepsgroep!

  68. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 11:18

    @Jan: Dat busje: ik ben er zelf even naar toe gelopen..
    Die zijn van de afdeling: ROVP..
    Rotzooi Opruimingsdienst Van Politici.
    Schijnt een van de grootste werkgevers van Nederland te zijn, verdeeld over alle ministeries..
    Fondsen komen uit de rioolbelasting.. ja, ja, we betalen er allemaal aan mee. Niks: de vervuiler betaald..
    Vacatures zat: we krijgen alleen maar meer werk, zie de voorman nog..
    (Zocht Leo niet nog een baantje??)Reactie is geredigeerd

  69. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 11:24

    @Jan: je reactie naar Ina:
    Anecdote: ik was laatst bij het ministerie van binnelandse zaken.. Bij het loket aangekomen trok ik uiteindelijk de aandacht van die ambtenaar daar.
    Ik vertelde hem dat ik graag de politiek inwilde..
    Wilt u dan even deze test doen, vroeg de man..
    Eerste vraag:
    Op vel twee staat een goed werkende oplossing aangegeven..
    Kunt u minimaal 5 problemen aangeven, die deze oplossing blokkeren? Schrijf deze op vel 3.
    Tja, toen ben ik maar weer naar huis gegaan..Reactie is geredigeerd

  70. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 11:27

    @ Jan : Ik laat me door niemand chanteren. Dus laat ze hun borst maar nat maken want die wereldwijde revolutie van vrouwen gaat er aan komen.
    @ Aad; Een bbb oei, hoe gaat GJB dat verantwoorden.Reactie is geredigeerd

  71. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 11:34

    @Ina: Rouvoet is met die BBB erg blij!! Hij zou er zelfs achter kunnen zitten, lijkt me..

  72. Cathy 31 maart 2008 om 12:01

    Hoi Aad.
    Niet te geloven omdat jullie al een paar keer een " test " hebben gedaan, nu dus even een echte test. Gisteravond kon ik er met mijn reactie niet doorkomen, telkens werd ik er uit geknikkerd. Vanmorgenvroeg thuis weer eens geprobeerd, weer mislukt en nu dus even op mijn werk, gewoon om te kijken of het hier wel lukt, zo ja, dan is er weer wat mis met mijn computer thuis.

  73. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 12:05

    @Cathy: nee hoor er is niets mis met je computer thuis.. er was een storing bij de Volkskrant servers. "een op hol geslagen log-bestand"..
    Niemand kon meer reageren en inloggen sinds gisterenavond.. Behalve diegenen die al waren ingelogd voordat het probleem ontstond..(zoals ik…)
    Inmiddels weer opgelost zoals je gemerkt hebt 🙂
    Dus.. je kunt weer je gang gaan!!Reactie is geredigeerd

  74. Cathy 31 maart 2008 om 12:05

    Gelukt dus, fijne dag jullie allemaal, jullie hebben veel plezier merk ik en vanavond ga ik alles lezen. Hoop dat ik dan wel " door " kom bij jullie.

  75. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 12:07

    @athy: ja je hebt nog wel het een en ander in te halen :-0

  76. de Stripman 31 maart 2008 om 12:30

    Ik was hier gisteren ook al even, maar omdat Aad en zijn maten de hele boel aan het blokkeren waren, kwam ik er niet tussen… (geintje ! ;o)
    Nee, hoor, Aad: Weer een heel amusante bijdrage. Maar we moeten niet vergeten dat wij de politici aangesteld hebben om voor ons te liegen. Zo houden we onze handen schoon en kunnen we lekker blijven mopperen. Daarvoor zouden we zelf wel wat meer verantwoordelijkheid mogen nemen en hen wat meer waardering kunnen geven…;o)Reactie is geredigeerd

  77. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 12:47

    @Stripman.. ja, vlak na het verschijnen van deze blog overstroomde onmiddellijk het log-file bij de Volkskrant..
    Knap van je dat je overal de zonnige kant weer van kunt zien..
    Maar je hebt gelijk: wat zouden we zonder ze moeten? :-)Reactie is geredigeerd

  78. Henk Daalder 31 maart 2008 om 12:54

    Een voorbeeld uit de praktijk.
    Bewindslieden praten met een mond, daardooer moeten PvdA minsters en staatssecretarissen allerlei cda onzin uitkramen.
    Zoals dat er gepraat moet worden over kerncentrales.
    Of dat er beslist kolencentrales gebouwd moeten worden omdat anders de energie voorziening in gevaar zou komen.
    Afgelopen zaterdag was ikop hget PvdA duurzaamheids festival, goed initiatief, daar warenook 4 bewindslieden, en daar zag je dit soort gedrag dus geillustreerd. De PvdA ers steldenallerlei serieuze vragen en gaven gefundeerde kritiek over de overbodige kolencententrales. Als ze allemaal gebouwd worden bijvoorbeeld, dan is er een 50% overschot op de nederlandse markt, dat kunnen dus nooit rendabele investeringen zijn.
    Maar de PvdA bewindslieden hebben kennelijk afgesproken met het cda, dat het cda even ophoudt over de kerncentrales, tot de verkiezingen, en dat de PvdA dan nu de kolen centralaes goedkeurt.
    Goede deal voor het CDA
    De PvdA bewindslieden kregen soms de wind van voren, maar gingen niet inhoudelijk in op die kritiek, dat mag kennelijk niet van het CDA.
    Ze bleven steken in het herhalen van de ambities uit het regeerakkoord, maar na 1 jaar mag er ondertussen wel een skelet van een uitvoerings plan zichtbaar worden.

  79. jan bouma 31 maart 2008 om 13:04

    @Henk Daalder
    Voorlopig even als reactie voor jou alleen als expert. Je weet dat Boris vd Ham (D’66) op, dacht ik 11 maart j.l., een positieve Kamermeerderheid achter zich kreeg voor een motie inzake de positieve ondersteuning van CSP-zonnecentrales. Je kunt het desgewenst nalezen op http://www.gezen.nl.
    De overige reactoren komen later aan bod. Waaronder @Aad en @Ina… Men blijve dus alert op dit blog!

  80. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 13:05

    @Henk Daalder: goed voorbeeld..
    Als eerlijkheid niet meer een keihard gegeven kan zijn (en dat is zo in de politiek vanwege allerlei achterkamertjes belangen) dan moeten redeneringen verdraaid worden (de leugen) om vervolgens deze ‘recht’ te praten.. En dat kan alleen middels drogredeneringen..
    Dan lopen ze vast in hun eigen betogen.. en dat zie je keer op keer gebeuren..
    Ook in je voorbeeld..
    Door de mand vallen, of schieten in eigen voet, noem ik dat!
    Dat moest maar eens afgelopen zijn..
    Ik schreef aan het eind van deze blog:
    "P.S.:
    Ach, en misschien zijn er uitzonderingen die deze regels bevestigen. Wie kent ze?"
    Ik ben nog niemand (tussen alle lezers en reageerders)tegengekomen die ook maar één suggestie heeft kunnen/durven geven.. opvallend toch?Reactie is geredigeerd

  81. jan bouma 31 maart 2008 om 13:24

    @Aad
    Je vergist je dus met je comment van 13.05 aan @Henk Daalder…
    Maar.. Ik moet toegeven, mijn bericht aan @Henk Daalder en dat van jou, scheelde slechts 1 minuut.. Bovendien heb je m’n boek niet uit! Dan zou je ook beter hebben geweten. Zou nochtans je verklaring; "dat er nog niemand één suggestie heeft gedaan.." even intrekken. Je hebt verdomme een heel boek tot je beschikking waarin de alternatieven staan!

  82. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 13:42

    Politiek is compromissen sluiten, geven en nemen, anders komt er niets voor elkaar.
    Dat is opzich niet erg,maar,het ontbreekt vaak/meestal aan openheid en eerlijkheid, waardoor nooit duidelijk wordt wat er precies gegeven en genomen is.
    Laat staan dat daar publieke verantwoording over afgelegd wordt.
    Een andere probleem is dat door de akkoorden en compromissen er totaal geen sprake meer is van dualiteit, de gekozen volksvertegenwoordigers van de bestuurspartijen worden in feite monddood gemaakt.

  83. jan bouma 31 maart 2008 om 13:53

    @Ina 13:42
    Zou met uitgangspunt van je comment een heel betoog kunnen gaan houden over de diverse gehanteerde "Weltanschauungen" van de politici. De crux van het verhaal schuilt echter hierin dat de basis van elke discussie niet VOORAF is terug te voeren naar de mate van toe te kennen INTEGRITEIT bij de gesprekspartners omtrent het nemen van beslissingen. Politici leggen nooit een proeve af – die publiekelijk wordt getoetst – omtrent hun INTEGRITEIT.
    Daardoor verwordt het hele politieke bedrijf tot gemarchandeer en vernachelen van de intrinsieke waarde die aan het begrip INTEGRITEIT dient te worden toegekend. A-priori wel te verstaan. Ergo: men dient aan het begrip INTEGRITEIT eerst inhoud te geven.Reactie is geredigeerd

  84. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 13:58

    @Jan: goed lezen:
    Met "niemand heeft nog een suggestie gedaan" bedoel ik de reageerders hier.. en beperkt tot het onderwerp: welke politicus kan gerust zich niet aangesproken voelen door de citaten..
    Natuurlijk heb ik je boek.. Maar daar ben ik ook nog niemand tegengekomen waar jij dat suggereert: integendeel..
    Ik moet trouwens wel gedeelteliijk op "niemand" terugkomen.
    Ina heeft namelijk zichzelf genoemd.. maar naar mijn weten is Ina niet meer als politicus actief.. 🙂 Telt dat dan nog??
    P.S. vanmorgen weer gelezen.. nu op pag 115..
    De metafoor van de ‘wereldtuin’ is een mooie metafoor..Reactie is geredigeerd

  85. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 14:05

    @Ina: Ik kan niet anders dan je observaties onderschrijven..
    Ik observeer tevens van politici dat ze zich achter dit mechanisme verschuilen.. En daar verzet ik me tegen..
    Immers: moet ik vertrouwen hebben op de mensen waar ik op stem.. Ja, dat zou ik wel willen..
    Maar door dit gemarchandeer met waarden, normen, achterkamers, andere achterliggende motieven, drogredeneringen, gebrek aan open en transparate dualiteit (wat jij terecht aangeeft) etc. voel ik me elke keer ‘gedwongen’ het ware verhaal erachter te zoeken..
    En maar al te vaak blijkt er een ander verhaal achter te zitten..
    Dan wordt ik (helaas) bevestigd in mijn ‘angst’ dat een gezonde dosis wantrouwen gerechtvaardigd is.. en daar genoeg inhoud aan kunnen geven??
    Jan vat dit samen in zijn woord: integriteit..
    Klopt: zouden ze die waarheidstest doorstaan??

  86. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 14:06

    @ Jan: we zijn het eens dus.
    @ Aad : ik was alleen lokaal actief. Ik probeerde altijd wel zo open mogelijk te zijn over het geven en nemen en de overwegingen die daaraan te grondslag lagen.
    Werd mij niet altijd in dank afgenomen.

  87. jan bouma 31 maart 2008 om 14:08

    @Aad 13:58
    Laten we dus even in eensgezindheid vaststellen dat je uitspraak "nog niemand te zijn tegengekomen" die alternatieven of suggesties zou hebben gepresenteerd ONJUIST is. Die heb ik namelijk wel gepresenteerd.
    Maar.. zoals ikzelf lees onderaan blz. 115 ben je nu toe aan "’n glaasje water!" En een rustpauze in de doorgronding van het geheel.
    Of @Ina wel of niet politiek "actief" is doet totaal niet ter zake. Ik spreek alle wereldburgers aan.

  88. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 14:09

    @Ina: als je dat (open etc) zegt, dan geloof ik je onmiddellijk.
    Maar is dan je constatering ‘werd mij niet in dank afgenomen’ dan niet een trieste?
    Heeft het er trouwens mee te maken dat je niet meer politiek actief bent?

  89. jan bouma 31 maart 2008 om 14:12

    @Ina 14:06
    Ou ils se trouvent ensemble! Tuurlijk zijn we het eens. Zie uit naar je komst!

  90. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 14:13

    @ Aad: Dat is inderdaad één van de redenen geweest en het is zeker een reden om het geen tweede keer te proberen.
    Triest inderdaad.

  91. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 14:13

    Jan: nogmaals: ik had het niet over ‘nog niemand tegengekomen die suggesties en alternatieven presenteert’ Uiteraard zou ook jouw naam onmiddellijk zijn gevallen :-))
    Ik had het (nogmaals) over iemand die een suggestie geeft welke politicus niet onder de stellingen van de schrijvers in deze blog zouden vallen.
    En dat was niemand (behalve Ina..)..
    En jouw naam zou als antwoord niet kunnen vallen: je bent veel, maar zeker geen politicus!! :-))
    En inderdaad: onderaan bladzijde 115 staat in grote letters: PAUZE!!Reactie is geredigeerd

  92. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 14:15

    @Ina: dat is zeker triest te moeten constateren dat de ‘goeden’, ten onder kunnen gaan aan het geweld van de ‘slechten’.
    Daarmee ook het systeem zichzelf in stand houdend..
    Net de echte wereld 😦
    Maar ja, die wordt ook mede daardoor gevormd.

  93. jan bouma 31 maart 2008 om 14:22

    @Aad 14:13
    Het is toch "van den gekke!" dat wij, de wereldburgers anno NU, de "waarheidsvinding" aan de politici zouden overlaten om daar invulling aan te geven! Vandaar dat ik na 3000 jaar nu eindelijk het recht opeis voor de kiezer die, in een goed begrepen eigenbelang waar niets mis mee is, het RECHT toeken om de vernachelingen van de politici te doorbreken in het stemhok. ‘Pick your choice!’ Zeg ik erbij.
    Ergo: die wereldraad moet er komen met een 50%-tige representatie door de vrouwen.
    Lees nou maar verder in m’n boek vanaf pg. 115…

  94. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 14:32

    @Jan: natuurlijk moeten wij waarheidsvinding niet aan politici overlaten!!
    Zij hebben bewezen immers dat dat in het geheel niet aan hun besteed is..
    Maar ik blijf nog steeds worstelen met je concept dat de kiezer in het stemhok daar verandering in kan brengen.. Ze stemmen immers daar op politici…
    Lijkt in tegenstelling te zijn..
    Maar misschien staat dat na pagina 115, hoe dat voor elkaar te krijgen.. Ik ben benieuwd..

  95. jan bouma 31 maart 2008 om 14:44

    @Aad 14:32
    Zolang uit de te kiezen mogelijkheden voor de kiezer ook niet de mogelijkheid blijkt om AFWIJKEND van de bestaande "politieke representaties" een keuze te maken blijf je over- en uitgeleverd aan hun, en de bestaande, systemen van "representatie".
    Hierin zul je dus verandering moeten aanbrengen door te constateren:
    1. Uw "representatie", met 6,5 miljard wereldbewoners, leidt naar de afgrond.
    2. Dus gaan wij "het Bestuur" van de wereld opnieuw inrichten door andere parameters te kiezen op grond waarvan de nieuwe representatie, met andere vertegenwoordigers, in de toekomst wel leidt tot ‘survival’ van de mensheid…
    Denk even wat langer na voordat je me nu antwoordt…

  96. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 14:52

    @Jan: ik denk veel na..
    En toen?
    "Dus gaan wij "het Bestuur" van de wereld opnieuw inrichten"
    Hoe (opdat de kiezers echt wat te kiezen hebben)??

  97. jan bouma 31 maart 2008 om 15:07

    @Aad 14:52
    Dat wij, de wereldburgers, "het Bestuur" van de wereld opnieuw gaan inrichten volgt uit de conclusie dat "de negatieve Balansopmaking gedurende 3000 jaar!" door de huidige representanten veroorzaakt is en daartoe dwingt.
    Vervolgens moet je dan ook het alternatief bieden om hierin verandering aan te brengen. Dat betekent dan dat "de wereldburger" zal kiezen voor een wereldraadvertegenwoordiger die het universele begrip Integriteit serieus zal nemen. De huidige representanten doen dat niet. Dus: je vraag "hebben kiezers echt wel wat te kiezen?" is positief te beantwoorden. Men kiest dan een integere wereldraad!Reactie is geredigeerd

  98. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 15:12

    @Jan: ik ben het helemaal met je eens.. En ik zie het gebeuren ook nog.. Maar dan moet het wel op een lijstje staan (ik heb je dat eerder gezegd) zodat de burger op een knopje kan drukken, of met een rood potloodje een vakje kan invullen..
    Stemmen heet dat 🙂
    Dat bedoel ik met: er moet wel wat te kiezen zijn..
    Als er zo’n vakje zou zijn.. dan zou ik dat wel invullen hoor..
    De hamvraag blijft dus: hoe komt dat vakje er??Reactie is geredigeerd

  99. jan bouma 31 maart 2008 om 15:43

    @Aad 15:12
    Door de optie te bieden dat die wereldraadvertegenwoordiger KAN worden gekozen door de kiezer via de bestaande politieke partijen middels het stemhok.Reactie is geredigeerd

  100. jan bouma 31 maart 2008 om 17:54

    @Allen
    De zinsnede "kan worden gekozen door de kiezer middels het stemhok via de bestaande poilitieke partijen" (hierboven aan @Aad) dient eigenlijk anders gelezen te worden en wel in die zin dat: aan de politieke partijen, zoals we die nu hebben en kennen, wordt OPGEDRAGEN en VERORDONNEERD de missive om die wereldraadvertenwoordiger aan te stellen. Dat daardoor tegelijkertijd het totale déficit van de bestaande partijen wordt uitgesproken door de kiezer zullen ze dan maar op de koop toe moeten nemen. Het voorgaande nog ter verduidelijking.
    ps
    @Aad doet wel weer erg lang over zijn "uitlating!" Maar we horen nader wanneer hij terug is…Reactie is geredigeerd

  101. nelus 31 maart 2008 om 17:58

    @aad: je vraagt naar uitzonderingen: Politicus/schrijver Jan Terlouw heeft zich altijd positief uitgelaten over de politiek.
    "Het meest nobele vak is die van het kamerlidmaatschap".

  102. Cathy 31 maart 2008 om 18:08

    @Jan.
    Gaat ie goed?
    Aad doet wel erg lang over zijn "uitlating" maar het gerucht doet de ronde dat hij al met een megabestelling bezig is wat die stemhokjes betreft. Formulieren bij de drukker ook al geregeld, nu alleen de potloden nog. Och man, hij heeft het weer zo druk.
    Jullie zijn trouwens wel goed tekeer gegaan hier op dit blog,wel spannend! Af en toe zat ik met aangespannen bilspieren achter mijn computer en dacht ik: "dat gaat nooit goed" maar gelukkig komen jullie er altijd met z’n allen weer uit! En zo hoort het ook!

  103. Cathy 31 maart 2008 om 18:11

    @Nelus.
    Gaat het goed met jouw weerstation? Zou er ook wel 1 willen hebben maar Aad is bezig met een gigantische bestelling voor een grote firma in Canada. Het is inderdaad een gat in de markt.

  104. jan bouma 31 maart 2008 om 19:10

    @Cathy 18:08
    Ik beid mijn tijd terwijl Aad, mijn secondant, aan het flierefluiten is en aan zijn wandeling – vanwege het mooie weer – nog ’n enkele kilometer toevoegt. Bovendien hebben we dat uur verschil in de tijd!
    Leuk dat je ons volgt.. groet ! jb

  105. jan bouma 31 maart 2008 om 19:14

    @Nelus 17:58
    Ook Jan Terlouw zal zich niet de vraag hebben gesteld waaraan "de politicus" moet voldoen. Anders gezegd: zou hij bezwaar hebben tegen een wereldraadvertegenwoordiger die, los van partij en/of religie, zijn mandaat wil en kan uitoefenen?Reactie is geredigeerd

  106. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 19:28

    @Jan:
    "Door de optie te bieden…" en,
    "wordt OPGEDRAGEN en VERORDONNEERD.."
    Dan reduceerd het probleem van de acceptatie (van bijvoorbeeld een wereldraad) zich tot: wie kan opdragen en wie kan verordonneren, en wie kan bieden.
    Wat is daarop uw antwoord..??
    (ja, ja, ik ben net terug van een heerlijke wandeling…em meteen weer on-topic..: de lente is nu vol begonnen!!)Reactie is geredigeerd

  107. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 19:29

    @Nelus: akoord: die Jan Terlouw is wellicht wel een goede uitzondering.. Die kan ook nog kinderboeken schrijven, en nog goede ook..
    Ik ga mee met dit voorstel.. maar waar is ie gebleven?

  108. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 19:35

    @Cathy: je hebt het goed gezien..
    druk, druk, druk.. met de stemformulieren (geheime bestelling van Jan, die er rotsvast in geloofd, dat als je bij de volgende verkiezingen, ongeacht wat, de burger iets te kiezen geeft, dat ze gewoon kiezen uiteraard..!!
    Formaat stemformulier (eigenlijk een soort van referendum:
    1. maak dit vakje rood als u voor een wereldraad bent..
    2. maak vakje 1 rood als u tegen de wereldraad bent.
    3. als u het niet weet: vul vakje 1 rood..
    Komt helemaal goed.. toch gauw weer 5 miljoen stemformulieren.. de persen staan roodgloeiend!!
    P.S.: ik hoop dat je bilnaad niet gescheurd is, vanwege alle spanning, als die bovenbeen spier van Verdonk!! :-))

  109. Cathy 31 maart 2008 om 19:44

    @Aad.
    Ik ben heel lenig hoor, vraag maar aan Jan. Maar nu het er toch naar uit ziet dat Jan hele hoge ogen gaat gooien, denk ik toch niet dat hij er zich hier op het blog over uit zal laten. Straks gaat de hele wereld er zich mee bemoeien en daar hebben wij dus niets aan. Jan moet dus van onbesproken gedrag zijn en blijven dus daarom houd ik mij nu iets op de achtergrond.

  110. jan bouma 31 maart 2008 om 19:46

    @Aad
    1)
    Het moge bekend zijn dat ik ga over de bilnaad van Cathy…:-))
    2)
    De consensus van "het opdragen tot" en de "verordonnering" tot de wereldraad is eerst algemeen en landelijk een gedragen beslissing, Aad. Je moet mij niet ondermijnen! Idem de pers en media niet die het verhaal zullen vertolken ten behoeve van de kiezer. Of vergis ik me?
    3)
    Jan Terlouw heeft mij, via @Nelus, nog niet geantwoord…

  111. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 19:53

    @Cathy: de enige die over jouw delen van het lichaam (en geest uiteraard) ben je zelf!!
    Wat Jan daar ook van vindt (zie zijn reactie..)..
    Ach, wie is er van onbesproken gedrag.. ken jij ze?

  112. Cathy 31 maart 2008 om 19:55

    @Aan Jan.
    SSSSSSSSSSSSSSssst. Niet te loslippig Jan. Lees even mijn reactie van 19.44 aan Aad. Tot vanavond.

  113. Cathy 31 maart 2008 om 19:57

    @Aad.
    Ik ken er geen 1. Alhoewel, jij bent wel behoorlijk netjes. ha ha.

  114. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 19:57

    @Jan:
    ad1: zie hierboven.
    ad2:
    a. je zegt een landelijk gedragen beslissing.. akkoord, zo zou het moeten zijn.
    b. ik ondermijn je niet, ik vraag slechts.
    c. je vergist je: waar zijn de pers en de media, die het verhaal brengen naar de burger.. ik zie ze niet en jij ook niet immers..
    ad 3: Jan Terlouw schrijft kinderboeken voor kinderen.. blijft wellicht bij dat deel van de bevolking die nog puur is.. ook maar een theorie van mij, maar waarom niet..

  115. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 20:00

    @Cathy: achtergrond blijven?
    Je staat behoorlijk op de voorgrond lees ik bij Jan.. vrij land hoor..
    Bedankt voor het compliment, want zo lees ik het..
    In mijn perceptie uiteraard.. 🙂

  116. Cathy 31 maart 2008 om 20:12

    @Aad.
    Inderdaad als een echt compliment bedoeld. Hoe serieus dit blog ook moge zijn Aad, het leuke ervan vind ik dat er af en toe toch een behoorlijke dosis humor in zit. Jullie zijn allemaal aan elkaar gewaagd wat dat betreft.

  117. jan bouma 31 maart 2008 om 20:18

    @Aad 20:00
    Dat is een prima perceptie van je zolang het Cathy’s bilnaad betreft..; en reken erop dat ik daar iets over mag zeggen terwijl ik van onbesproken gedrag ben!
    Mooiere lijnen heb jij nog nooit gezien!
    Ad 2: je hebt in ieder geval een uitstekend stemformulier ontwikkeld! (zie: 19:35 uur)
    Ad 3: Wat niet is kan nog komen. Denk erom ‘de pers en media’ lezen hier wel mee. Dus in gedachten zie ik hier-en-daar nu toch agenda’s getrokken worden voor het maken van afspraken met mij.Reactie is geredigeerd

  118. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 20:42

    @Cathy: ik lees ook in Jan zijn boek dat drama en seriueze gedachten wel degelijk met humort gepaard moeten gaan.. dat is op zijn minst één punt waar we het over eens zijn!! 🙂
    Ik denk te mogen concluderen, dat jij deze gedachte ook wel aanhangt..

  119. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 20:45

    @Cathy én Jan: jullie weten dat ik wel enige kennis bezit van de Chinese taal en gebruiken..
    Gezien Cathy’s uitspraak over de bilnaad en Jan’s vermeende kennis daarvan:
    Wat is het Chinese woord chinees voor "bilnaad"
    Beetje off-topic, maar ja, gisteren nog gehoord van Plas-sterk dat educatie toch tot ieders verantwoordeljk gerekdn moet worden..
    Ik neem deze.. bij deze..

  120. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 20:47

    @Jan:
    ad 1 én 2: akkoord!! we maken echt vooruitgang..
    ad 3: Ik neem aan dat je ons wel op de hoogte houdt van die volstromende agenda’s..
    Het zou immers hoogste tijd worden, dat die agenda’s vol stromen..

  121. Cathy 31 maart 2008 om 21:10

    @Aad.
    Jij slaat de spijker op zijn kop!
    Ik vind humor zo ontzettend belangrijk! Je gelooft het misschien niet, ik ben de hele dag serieus, kom met ontzettend veel nerveuse mensen in aanraking, maar ik ben wel altijd "opgeruimd". Dat is de reden dat ik hier zo graag kom "buurten" , even bijlezen en zo ontzettend moet lachen om jullie ondeugende grapjes. Maar nu moeten jullie er weer een paar uurtjes tegenaan hoor. En serieus!!!

  122. Cathy 31 maart 2008 om 21:12

    @Aad.
    Antwoord: Wang snee Wang.

  123. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 21:20

    @Cathy: in mijn infoblok rechts staat niet voor niets: "Een gebrek aan humor, heeft ernstige gevolgen."
    Ik zie overigens dat je de Chinese taal behoorlijk machtig bent.. wat een scheet is hoef ik je dan niet te vragen, dat is evident.
    Jan denkt nog na, wat hij nu weer moet gaan zeggen.. Of hij is geschrokken van de factuur voor al dat drukwerk: het staat immers wel zwart op wit dat hij de tekst accordeert!!

  124. jan bouma 31 maart 2008 om 21:25

    @Aad
    Je hebt het gehoord van Cathy. We moeten serieus aan de arbeid. Zou je een citaat van Adolf Hitler (toch ook schrijver) willen voorhouden (en de andere lezers natuurlijk) dat luidt: (als ik geen fout maak): "Nicht die Staat schafft uns, sondern wir schaffen die Staat!"
    En toen dacht ik. Als A. Hitler nu gedeugd zou hebben. Bijvoorbeeld hij zou zijn gekozen in een wereldraad. Dan zou je best vrede kunnen hebben met die uitspraak alleen zou hij dan gezegd hebben: "Wir schaffen uns die Welt!"
    Ja, we gaan serieus aan de slag nu. Wat vindt men van de uitspraak. Niet meteen roepen dat ik een megalomane gek ben of zo. In de uitspraak zit wel besloten de maakbaarheidsgedachte vanuit het individu dat ‘de Staat’ of ‘de wereld’ maakt. En niet andersom. Enfin…. men kan vooruit met deze beantwoording.Reactie is geredigeerd

  125. Cathy 31 maart 2008 om 21:25

    @Aad. Pang is het antwoord, ja ja!
    Natuurlijk zal Jan geschrokken zijn van die faktuur.Het is ook niet niets, hij blijft maar geld in dat boek van hem pompen. Uiteindelijk zal hij wel met de prijs akkoord moeten gaan want het is een beregoed plan die stemformulieren. Trouwens, Jan heeft al miljoenen in zijn boek gestoken – het is zijn levenswerk – dus geld moet geen rol spelen.
    Nu serieus heren.Reactie is geredigeerd

  126. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 21:30

    @Cathy:
    Pang: Klopt!
    Geschrokken: waarschijnlijk!
    Akkoord gaan: uiteraard!
    Goed plan: natuurlijk!
    Miljoenen: miljoen begrijp ik..
    Levenswerk: klopt!
    Geld geen rol: klopt, deze factuur is een schijntje ivm dat miljoen, maar voor de goede zaak wel de doorbraak!! En dus van levensbelang!
    Ik zie ook met vertrouwen snel de overmaking tegemoet 🙂

  127. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 21:33

    @Jan: op glad ijs nu volgens mij: Hitler had toch weinig met de maakbaarheidsfactor van het individu te maken, als ik goed naar de historici heb geluisterd..
    Integendeel eerder..
    Betere voorbeelden?

  128. jan bouma 31 maart 2008 om 21:41

    @Aad
    Ik zei toch "a l s" hij zou deugen. Het gaat mij om het bewustzijn van het individu dat hij noemde. Niet om zijn resultaat daarvan. Maak je daarvan los. De wereldburger, die nu met onvoldoende bewustzijn ook wel "de wereld maakt" – one way or the other – ziet een slecht resultaat; dat voldoet niet.
    Dus ben je terug bij de maakbaarheidsgedachte van Staat en de Wereld. Ofwel je bent terug bij de individuele verantwoordelijkheid daarvoor. Dus, nogmaals, maak je even los van de heer Hitler in dit verband. Nochtans hij heeft het gezegd; dus heeft hij recht als ‘auctor intellectualis’ hier te fungeren.

  129. jan bouma 31 maart 2008 om 21:47

    @Cathy
    Lieve Cathy blijf jij nou even op je verleidelijkheid der verleidelijkheden zitten… Je hebt ons serieus aan het werk gezet! Aad moet nadenken.

  130. nelus 31 maart 2008 om 21:52

    @jan: We kennen Terlouw als een pragmaticus, dus in eerste instantie zal hij geen bezwaar hebben tegen de vertegenwoordiger met uitgebreid, om niet te zeggen volledig, mandaat. Hij zelf zal uiteraard bedanken voor dit eervolle baantje. Als iets werkt dan hoor je hen, de mannenbroeders van Pechteld, niet over partij en religie.
    Maar bij nader inzien is Terlouw ook de man van de vertegenwoordigende lichamen en gremia op kleine schaal en lokaal nivo. Het klinkt misschien hard maar hij gelooft niet in de werkzaamheid en slagvaardigheid van de, op dit blog veelvuldig geprezen, wereldraad.
    Echter ik ken een andere kandidaat. In het universum van het pre-wereldraad tijdperk is hij niet meer onder ons, maar na de proclamatie van zulks, zal dat laatste geen probleem meer zijn. Ook schrijver, zware roker en drinkebroeder en lijdend aan ernstige psychiatrische ziektes. Wie kent hem nog, ook een uitzondering op de regel trouwens : Theo Joekes.
    Het moet niet veel gekker.

  131. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 21:59

    @Jan: ik geloof wel in de maakbaareid van de burger uiteindelijk, daar zijn ook vele goede voorbeelden van te geven..
    Dus er even van uitgaand dat dat de basis moet zijn, blijf ik toch worstelen hoe die burger dan te mobiliseren..
    De goede voorbeelden zijn er altijd pas als alles behoorlijk uit de klauwen is gelopen en de burger dat doorheeft..
    Let wel: én
    Ik geloof niet de burger hier in Nederland gelooft dat het behoorlijk uit de klauwen is gelopen inmiddels..
    Dat kan je betreuren (en terecht), maar is wel een feit..
    Dus blijft: hoe kan men die ogen van de burger openen. Die burger die zo neigt naar het zichzelf in slaap laten sukkelen immers..

  132. jan bouma 31 maart 2008 om 22:04

    @Nelus 21:52
    Thanks voor je reactie. Terlouw is wel actief in de ideeën voor de CSP-zonnecentrales en alternatieve energiebronnen. Waar je de wijsheid op baseert dat hij tegen de wereldraad zou zijn.. Dat zou ik niet weten. Kijk! In z’n algemeenheid schort het bij de mensen aan het voorstellingsvermogen om zo’n wereldraad met die beperkte bevoegdheden (die toch ook weer zeer belangrijk zijn: de 3 hoofdzaken) zich voor te stellen. Nog krankzinniger wordt dat gebrek van het voorstellingsvermogen als men bedenkt dat er WEL 192 verkeerde wereldleiders gekozen/benoemd zijn. Waarom dan niet de juiste personen gekozen? Wie kan mij dat eens uitleggen?
    De heer Joekes wil je hopelijk toch niet met mij vergelijken?!

  133. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:04

    @Nelus: ik vindt het wel leuk dat je meedenkt over kandidaten.. Het was een vraag die ik al eerder (mogelijk meerdere malen) aan Jan vroeg, maar waar hij me altijd naar het antwoord deed gissen..
    Vreemd: want als het volk al moet kunnen kiezen (zie hierboven hoe) dan moeten er ook mensen zijn die geschikt voor de functie zouden zijn lijkt me..
    Enfin: mooi dus dat je naar kandidaten zoekt..
    Jan Terlouw vondt ik al een aardige..
    Theo Joekus: de eerlijkheid gebied met te zeggen dat ik even moest zoeken op internet, wie dat was.. een leemte in mijn opvoeding?
    Wel gevonden.. maar waarom juist hij??

  134. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:09

    @Jan:
    "Wie kan mij dat eens uitleggen?"
    Niet zo moeilijk (je boek lezend heb je daar ook wel ideeën over over..)
    Het volk is te goedgelovig, en kiest dus voor mensen die van alles beloven… zie deze blog..
    Het is niet veel ingewikkelder..
    Immers: kun jij je je een winnende leider voorstellen die continue zegt: de eerlijkheid gebiedt met te zeggen dat waar u op hoopt ik niet kan waarmaken??
    Die wordt nog niet eens voorzitter van de Wulpse Boys (locale voetbalclub uit Wulp met 35 leden.., en één vrijwilliger..)Reactie is geredigeerd

  135. jan bouma 31 maart 2008 om 22:09

    @Aad
    Het antwoord aan Nelus geldt mutatis mutandis ook voor jou. Het lijkt me toch geen onmogelijke opgave om "het volk", de kiezer de juiste persoon te laten kiezen. Zeker als de pers even heeft uitgelegd het verschil tussen de huidige representanten en de nieuwe!!!
    Zelfs de in slaap gesukkelde burger zal dan weten WIE er gekozen moet worden.

  136. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:11

    Jan: mijn antwoord is reeds gegeven net voor jouw laatste reactie..

  137. nelus 31 maart 2008 om 22:11

    @cathy: het weerstation is echt een vondst.
    Maar wat ik niet begrijp dat Aad er niet eentje voor jou tussenuit kan halen. Jij hebt je toch aardig in deze blok geboord en hoort er helemaal bij. Dan vind ik dat Aad daar wel wat moeite voor mag doen. Canada, prima, maar anoniem. En dat kun je van jou niet meer zeggen. Het hemd is nader dan de broek zeiden ze vroeger in Drenthe, maar ja, daar woont Aad nog niet zo lang.

  138. jan bouma 31 maart 2008 om 22:13

    @Aad 22:09
    Denkfout van je. We hebben immers EERST consensus bereikt omtrent de vaststelling dat de huidige 192 representanten niet voldoen. Dat die conclusie getrokken moet worden lijkt me onvermijdelijk. Welnu…. men heeft dan toch geen andere keuze dan ze te vervangen?

  139. Cathy 31 maart 2008 om 22:26

    @Nelus.
    Bedankt voor de voorzet! Kop hem er nog even in bij Aad zou ik zo zeggen!
    Ik durf deze reactie eigenlijk niet meer te verzenden omdat ik Jan heb beloofd even op mijn "verleidelijkheid" te blijven zitten en mijn mond te houden en ik loop hiermee het risico dat onze relatie een knauw krijgt, begrijp je? Maar ja, hij blijft nooit lang boos dus ik waag het erop en stuur dit antwoord maar weer even de lucht in.

  140. jan bouma 31 maart 2008 om 22:30

    @Cathy
    Lieve Cathy was net van plan je te schrijven dat je een uiterst sensuele massage van mij tegemoet kunt zien… als je de discussianten nu even niet wil afleiden met al je verleidelijkheden! For my eyes only! Trouwens.

  141. nelus 31 maart 2008 om 22:32

    @jan; je stelt me teleur; waarom zou ik jou met Joekes vergelijken? Ik zou niet durven. Alhoewel onderschat hem niet. Ik roep even in herinnering (ook voor Aad): jaren 80, RSV enquete, voorzitter Van Dijk (binnenlandse zaken, ook nooit meer wat van gehoord))en als vice voorzitter Theo Joekes. En vice vice voorzitter Marcel van Dam. Elke avond genieten; ik herinner me de ondervraging door Joekes van Molkenboer ("het was natuurlijk een zootje") en een dag later de ondervraging van die Amerikaan die met MMWOPS aan kwam zetten (making money while other people sleep). Alleeen al daarom Joekes.
    Het kost me overigens geen moeite om me die wereldraag voor te stellen. Ik kan me moeilijk iets voor stellen bij de effectiviteit en slagvaardigheid. Jan dat wordt hem niet.

  142. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:38

    Goede vondst Jan: maar wij hebben die conclusie al getrokken ja.. Maar wij representeren slechts 2 stemmen.. Dus niet zo belangrijk..
    Vervangen: kom ik weer terug op mijn eerdere opmerking: door wie?

  143. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:41

    @Cathy: zal ik je een bouwtekening toesturen?
    Da’s veel goedkoper dan een nieuw exemplaar hoor.. n leuker om te maken..
    Je begrijpt: dit is een speciaal aanbod.. Ik zal wel gek zijn immers om dat aan iedereen aan te bieden: blijft er van de mega winsten weinig over..

  144. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:42

    @Nelus: ik zit met verbazing te lezen.. Heb ik een hele episode gemist..
    Maar mogelijk is dat wel het geval.. Ik heb 5 jaar in de jaren 80 niet in Nederland gewoont..
    En het buitenland lees je zelden iets over Nederland uiteraard.. 🙂

  145. jan bouma 31 maart 2008 om 22:42

    @Nelus
    Ja, maar je geeft niet aan WAAROM dat "het niet wordt". Dit schiet niet op. Dit soort ontkenningen worden gevoelsmatig a priori maar aangenomen zonder deugdelijke argumentatie. Je moet wel goed begijpen dat "het volk", "de kiezer" in dat stadium dan vaarwel heeft gezegd tegen de eeuwigdurende domheid en als het ware de controle heeft over die wereldraad. Heb eerder met @Aad erover gehad dat je door een "bottom-up" benadering vanuit de kiezer de "topdown-besturing" bewerkstelligt.
    Vervolgens blijkt dan dat die "eeuwigdurende domheid" ook maar een verzinsel was van de belanghebbenden… Think!

  146. Cathy 31 maart 2008 om 22:48

    @Aad.
    Ik ben het heel vaak met jou eens Aad, maar nu niet. Stel je voor dat die bouwtekening zoekraakt bij de post en waar blijf jij dan? Jij hebt toch het alleenrecht wat dat bio-station betreft? Zuinig op zijn hoor, niets over de post.
    Zo, nu doe ik weer rustig aan hoor, moet me even voorbereiden op die sensuele massage die Jan mij beloofd heeft (maar dan moet ik wel stil zijn), maar jullie (Nelis en jij) zijn er nu buiten mijn schuld tussen doorgekomen en nu ben ik bang dat die massage niet meer door gaat. Hoop maar dat Jan niet zo streng is, pfff…. ik heb de massage-olie al lang klaarstaan.Reactie is geredigeerd

  147. jan bouma 31 maart 2008 om 22:49

    @Aad 22:38
    We hebben ook in onze sessies uitgebreid gescreend zelfs waaraan zo’n vertegenwoordiger moet voldoen. Dus ik begrijp je opmerking: "door wie?" niet. Herhaling:
    1. geen partij- en/of reli-bindingen
    2. onbesproken integriteit
    3. kennis van VN- en internationaal recht
    4. voldoende publicaties
    5. uiteraard dient betrokkene de wereldraad als doelstelling te zien die dus dan daardoor het wereldbelang zal dienen. Want… het nationale, zelfs individuele belang zelfs, valt samen met het belang van de wereldburger.
    Cirkel is dan rond. Nu jij weer….

  148. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:54

    @Cathy: missschien kun je net als Nelus gaan voor De Gouden Kerstbal verkiezing 2008: dan krijg je een etentje, én een bio-weerstaion (gesigneerd uiteraard) én nog een extra beker (niet eens een wisselbeker..).
    En als Jan nog even doorgaat valt ie inderdaad weer in slaap achter zijn PC.. houd hem wakker!!

  149. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 22:56

    @Jan: ik ken (maar dank voor deze herhaling, kan geen kwaad)..
    Nu nog de mensen die opstaan, het idee verdedigen en zich opwerpen voor het idee, en voldoen aan deze 5 criteria..
    Anders is er niets te kiezen.. blijf ik maar volhouden..Reactie is geredigeerd

  150. jan bouma 31 maart 2008 om 22:59

    @Cathy
    "…Aad is een onverbeterlijke charmeur..; je komt nu voor een lastige keuze. Massage of bio-station met kerstbal.. Ik zou het wel weten maar ja, ik denk ook aan m’n eigen genoegens en die hebben altijd weerslag op diegene die je ehhh.. onderhanden hebt. Dat kan Aad niet zeggen!

  151. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 23:02

    @Cathy én @Jan: en dat zegt Jan… terwijl hij nog niet eens in het bezit is van het Bio-weerstation… ja, dan weet jeook niet wat je mist uiteraard.. 🙂
    Tenzij je goed kan lezen uiteraard: die primeur blog.. over dit station..
    Staat ook alles over marketing, en hoe succesvol dat kan zijn.. 🙂

  152. jan bouma 31 maart 2008 om 23:04

    @Aad 22:56
    Even serieus Aad. Zodra de discussie gevoerd wordt in de media dat het aan te bevelen, ja zelfs noodzakelijk is dat er een wereldraad moet komen worden de potentiële kandidaten daarvoor heus wel genoemd; of ze dienen zich aan. Onjuist is dus je conclusie dat "er niets te kiezen is." Reclame is de kracht van de herhaling denk ik maar want dit heb ik ook al 100 keer verkondigd…
    (weet je al wat Cathy doet?)

  153. Cathy 31 maart 2008 om 23:05

    @Jan.
    Nee Jan, ik sta helemaal niet voor een keuze! Kijk, die massage van jou en het weerstation en etentje met Aad, zijn twee aparte zaken. Aad is nog steeds heel gelukkig met zijn Marie en hij masseert er elke dag lustig op los, prima. Fijn voor Marie toch? Zij boft maar. Nu zou ik even willen boffen op dit moment en stel ik jou toch de vraag: HOE LAAT BEN JIJ HIER?????????????

  154. jan bouma 31 maart 2008 om 23:12

    Cathy
    Alle bijzondere zaken die nodig zijn voor ons genoegen zitten in m’n slaapkamer… Bedenk wel dat ik expert ben! Talloze dames zijn wankelend van genot en met knikkende knieën bij mij vertrokken..; heb het eigenlijk hartstikke druk daarmee; moet zelfs de meest prachtige dames afzeggen…. en jij denkt dat ik… IK naar jou toe moet?????????

  155. Cathy 31 maart 2008 om 23:18

    @Jan.
    Ho ho, Jan. Nu ben jij een echt haantje hoor! Niks moeten. Het is graag of niet. Jij mag dan wel een expert zijn in jouw slaapkamer die daarvoor leuk is ingericht maar ik heb zo ook mijn kwaliteiten hoor. Ik kan bijvoorbeeld heel lekker koken en ik weet maar al te goed dat de liefde van de man door de maag gaat.

  156. jan bouma 31 maart 2008 om 23:19

    @Aad
    Merk je nou zelf (met verwijzing naar m’n comment van 23:04) dat het zelfs bij jou schort aan het voorstellingsvermogen? Of vergis ik me, en vroeg je het vanwege de didactische waarde om het voor de lezer nog maar eens te herhalen…

  157. nelus 31 maart 2008 om 23:21

    @jan, Kijkend naar hoe tot nu toe vertegenwoordigende lichamen functioneren, van regionaal tot mondiaal, dan lijkt het me evident waarom de wereldraad in goede bedoelingen zal blijven steken of zal verworden tot een tandeloze tijger. Hoe groter het (fysieke)domein waarover vertegenwoordigers een mandaat hebben gekregen, hoe betekenislozer de besluiten. Er van uit gaande, ook indachtig je herhalingslijstje, dat recht gedaan wordt aan het integriteitsprincipe,( en wars van dictatoriale specificaties) dat er eenstemmigheid zal worden bereikt over doelen en middelen. Op abstract nivo is het niet moeilijk om tot consensus te komen. Dat zal in de raad nog wel lukken. Maar er staan concrete problemen op de agenda betreffende m.n. de verdeling van de aardse goederen.
    Beseffend dat de argumententie nog niet op stoom is gekomen, laat ik het hierbij jan. Meneer Nelus roept me voor de borrel.

  158. jan bouma 31 maart 2008 om 23:26

    Cathy
    Ongetwijfeld heb je gelijk.. als je dat denkt maar ik kan helaas niet weg wegens de volgende afspraak. ’t Is lopende band werk hier..

  159. jan bouma 31 maart 2008 om 23:33

    @Nelus
    Prettige borrel! Ben het uiteraard niet met je eens want al die negatieve krachten hebben we ook behandeld in ‘The world according to Mithras’ en in m’n boek nog specifieker. Maar ja.. "das langsame Bohren in harter Brettern" ligt ten grondslag aan je scepsis. Je onderschat denk ik ook de betekenis van het begrip ‘wereldrevolutie’ in samenhang met ‘wereldraad’. Laat maar even. Als pers en media op stoom komen met alle denkbare kritieken zullen voor- en tegenstanders moeten concluderen dat er geen andere keuze is. ‘Take it or leave it!’
    @Cathy… lees jij nou ook even dat laatste regeltje aan Nelus…

  160. Cathy 31 maart 2008 om 23:38

    @Jan.
    Ok, dat klinkt al wat milder Jan. En ja, ik zal er toch serieus over moeten nadenken of ik dit echt wil, de zoveelste in de rij en lopende band werk zie ik dus helemaal niet zitten. Jan, ik ga het vanaf nu serieus aanpakken. Ik ga mezelf afvragen welk effect mijn gedachten, woorden en daden hebben op de mensen om me heen. Dus ik ga lekker slapen en ik hoop dat jij ook een beetje nachtrust krijgt en hier morgen weer "haantje"de voorste bent. Lieve groet van mij.
    In een flits zie ik nog jouw laatste reactie aan mij en ja de boodschap is aangekomen.Reactie is geredigeerd

  161. jan bouma 31 maart 2008 om 23:42

    @Cathy
    Idem.. slaap zacht.
    @Aad
    Inmiddels moet ik ook aan de slag…
    Mevrouw "Westermijer" staat in de wacht!
    Tot morgen! En denk erom er staan nog wat vragen aan je open…

  162. Cathy 31 maart 2008 om 23:54

    @Aad.
    Ik weet niet of jij ook een rij hebt weg te werken Aad maar ik wil je even zeggen dat ik het weer reuze gezellig vond. Ik hoop ook dat de steen van het weerstation van Nelus morgen droog blijft dan kan ik in elk geval mijn regenkleding thuis laten. Handig he. Bij mist hoef je ook niet naar de ANWB te luisteren, zie je de steen niet vanuit de woonkamer dan blijf je lekker thuis. Nou je hebt het gelezen, Nelus aan de borrel, Jan is druk met mevrouw Westermijer, jij met al die bestellingen dus ik ben uitgepraat. Welterusten Aad. Ook een lieve groet voor jou.

  163. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 23:56

    Tjonge jonge, even weg en de discussie barst los.. zelfs Cathy en Jan kunnen het niet eens worden over: bij jou of bij mij.. :-))
    Jan: als ik je goed begrijp (23:04) ligt de sleutel dus toch gewoon (en enkel) bij de pers en media.. hoe je het ook draat of keert.. Je bent er volgens mij duidelijk in..
    Ik denk overigens dat je daar wel gelijk hebt..
    Maar ik wilde het ook wel even van jou horen..
    Klopt het?
    Kan ook morgen hoor..

  164. Aad Verbaast 31 maart 2008 om 23:58

    @Cathy: jan is geen politicus Cathy, maar de omgekeerde redenering gaat niet op..
    Omdat hij geen politicus is, hem dan wel geloven?
    Niets beloven?
    Je kon nog wel eens verrast worden.. straks staat ie nog aan de voordeur, met een boek natuurlijk, wat anders..Reactie is geredigeerd

  165. Ina Dijstelberge 31 maart 2008 om 23:59

    @ Aad; Ik geloof dat je de borrel ook gemst hebt, en al je bier was ook al op gezopen… Je kan bij mij altijd een muzikaal afzakkertje komen halen, op het hele blog trouwens;-)Reactie is geredigeerd

  166. Aad Verbaast 1 april 2008 om 00:23

    @Ina: ik moet tot mijn spijt bekennen dat (hoe mooi en nobel ik het doel ook vond, Koen ken ik overigens niet.. voor mijn tijd?) ik deze muziekdag een beetje aan me voorbij heb laten gaan..
    Om nog twee redenen: ik ben helemaal geen muziekkenner.. ik kan dat dus ook niet op zijn/haar merites beoordelen..
    En nog een reden.. om de een of andere reden, ben ik te gehaast om op mijn gemak even naar filmpjes te kijken..
    Ik sla dus 99% van de blogs waar een film bij zit gewoon over..
    En gedichten snap ik ook al nooit.. 😦
    Tja, niets ten nadele van alle dichters en filmblogs overigens.. ik heb er bewondering voor..
    Waarom? Ik loop daar tegen ernstige beperkingen in het eigen denkraam aan.. op zich niet leuk, maar ik bewonder altijd ook mensen die dingen wel beheersen die ik niet beheers!!
    Maar als ik geweten had dat er een borrel bij gezeten had.. ja, that is different cook!!
    Waarder overigens bijzonder dat je me er voor uitnodigd..
    Ik laat wel even een reactie bij jou achter hoor.. maar dan weet je de achtergrond.. 🙂
    P.S. ik zie wel dat het een succevolle muziekdag was.. Ook Koen zal het fantastisch gevonden hebben.Reactie is geredigeerd

  167. Ina Dijstelberge 1 april 2008 om 00:38

    Ik vind het altijd leuke initiatieven. Ik ken Koen, en muziek, van het blog.
    Soms is wat rust nemen heel verhelderend. Muziek is daarbij een uitstekend hulp middel.

  168. jan bouma 1 april 2008 om 08:54

    @Aad
    @Allen
    Ook goedemorgen.
    Overpeinzing. (het zou een preek kunnen zijn)
    Beste goedgelovigen! Het gaat natuurlijk niet goed zo. Het ridiculiseren van de politicus (en aanverwante zaken) wordt door betrokkenen minzaam afgedaan met opmerkingen als "ach, u weet elk menselijk handelen is feilbaar", en… "niemand heeft de wijsheid in pacht" (danwel komt die achteraf), en… "men kan niet meer dan zijn best doen…", of… "als u het beter kunt, waarom doet u dat dan niet..?!" En meer van dit soort afdoeningen.
    Kijk! Gelovigen. Voor dit soort redenaties valt veel te zeggen maar als u er wat langer over nadenkt komt u tot de conclusie dat door dit soort uitspraken "de eeuwigdurende domheid" in stand moet blijven terwille van de betrokkenen die de opmerkingen maken.
    De belemmering voor de vooruitgang is dus hier de (veronderstelde) "eeuwigdurende domheid". Die wordt echter doorbroken door de laatste opmerking: "als u het beter kunt, waarom doet u dat dan niet?" U kunt namelijk nu zeggen: "Inderdaad dat kunnen we (ik) beter dan u want wij (ik, de kiezer) gaan u vervangen."
    Enfin. Zomaar een gedachte waarmee u de dag kunt beginnen. Leermoment. De ridiculisering wordt effectief benut en gepareerd door de geridiculiseerden. Spotprenten en honende commentaren door schrijvers over politici hebben dan ook weinig zin als u… dat laatste zinnetje (over de vervanging) niet paraat hebt.
    Gaat u nu allen heen beste goedgelovigen en overweegt mijn woorden.

  169. Aad Verbaast 1 april 2008 om 09:27

    @Jan:
    Ook goedemorgen..
    Laatste nieuws:
    Nederlanders richten massaal stemlokaen op!
    (van onze speciale correpsondent)
    Na het lezen van de preek van Jan Bouma (auteur: May all other flags burn in hell) zijn de Nederlanders massaal in opstand gekomen.
    Overal in den lande worden in buurthuizen, straathoeken, sporthallen en andere publieke ruimten stemlokalen opgericht.
    De stemlokalen zijn beshilderd met leuzen als:
    Komt tijd, komt WereldRaad!
    Weg met politici: het wordt dat er iets te kiezen valt!
    Een pamflet, een film? Nee: een stembiljet!
    Wordt wakker, met een Wereldraad komt alles voor de bakker!
    Haat en nijd? Nee: integriteit!
    Amok? Nee: het stemhok!
    Vooruit die klok, naar het stemhok!
    Er zijn geruchten dat de opportunistische politici (alle dus) inmiddels naarstig hun partijprogramma’s aan het bijstellen zijn gezien de enorme uitstraling van deze acties.
    Nog even, vrezen ze, en het kabinet zal moeten worden ontbonden, nieuwe verkiezingen uitgeschreven.
    Het is niet de wil van onze God, maar van het volk, en ja, ook die moeten we respecteren, zie Balkenende in een eerste reactie. Lieve Heer, riep toen hij zag wat er gebeurde!
    De buitenlandse ambassades zijn alle ingelicht.
    Hier gebeurd precies hetzelfde, was de algemene reactie.
    Nabericht:
    Balkenende gesignaleerd bij Klooster.
    (van onze speciale verslaggever)
    Navraag bij het trappistenklooster gaf de verlangde duidelijkheid.
    De abt kon bevestigen dat Balkenende asiel had gevraagd in een bekend trappristenklooster in het zuiden des lands.
    Toen Balkenende vroeg naar een pij, had de abt gezegd: een pij? Trekt u maar een boetekleed aan. Dat zou beter passen!
    Afijn, het beloofd een bijzondere dag te worden..

  170. Aad Verbaast 1 april 2008 om 09:42

    @Ina: ik luister graag naar muziek, maar altijd op de achtergrond 🙂

  171. jan bouma 1 april 2008 om 10:12

    @Aad 9:27
    Dat zijn bemoedigende berichten van je! Promotie en opslag kunnen niet uitblijven. Mag ik je polsen voor de Eretitel van: "Vicaris-Generaal met de daarbijbehorende Versierselen van de Gouden Draak, de Heilige Olifant, en de Gouden Palmtakken in brons?"
    Nou ja, t is blik met goudverf…
    Er wordt ook nog gesproken door een Commitee dat je een standbeeld wil geven op het Binnenhof.
    Een of andere sukkel op een sokkel wordt daarvoor verwijderd en krijg jij die sokkel! Wat denk je?Reactie is geredigeerd

  172. Aad Verbaast 1 april 2008 om 10:18

    Mijn gemoed schiet vol met deze erkenning van goed gedrag..
    Die sokkel: mag ik er daar dan ook wel eens op staan?
    Ja, ik ben voorzichtig.. straks zegt Jan:
    je krijgt die sokkel schreef ik toch: huur een boedelbak en zet die sokkel in je tuin, sukkel…Reactie is geredigeerd

  173. jan bouma 1 april 2008 om 10:26

    @Aad
    Je verklapt alle geheimen van de politiek! Nee. Stel je nou eens voor dat je daar werkelijk op die sokkel wordt gehesen en dat (dacht ik) Willem II van zijn sokkel wordt gehaald net zoals Saddam Hussein of Lenin…
    Het gaat erom dat jij dan wel de toekomstige eeuwen weet te trotseren en op je sokkel blijft staan. Dus wij introduceren nu hier het idee voor alle Kamerleden en alle Nederlanders dat jij op die sokkel hoort. Zelf ben ik daar te bescheiden voor; ik neem intrek in het Torentje! Is de revolutie compleet!

  174. Aad Verbaast 1 april 2008 om 10:28

    @allen: tussenbericht!
    WASHINGTON (Reuters) – Al Gore, former U.S. vice president, Academy Award winner and Nobel peace laureate, on Monday launched a $300 million, three-year campaign to mobilize Americans on climate change.
    "We can solve the climate crisis, but it will require a major shift in public opinion and engagement," Gore said in a statement.
    "The technologies exist, but our elected leaders don’t yet have the political will to take the bold actions required. When politicians hear the American people calling loud and clear for change, they’ll listen," he said.
    ——–
    Kijk dat is andere koek dan lulkoek!
    En geen 1 april grap: het bericht is van 31 maart Reuters website..
    Let even op: "our elected leaders don’t yet have the political will to take the bold actions required."
    En Jan: als je er maar goed geld tegenaan gooit.. 🙂
    (Fondsen haalt hij uit de verkopen van zijn boek en film: an unconvenient truth..)Reactie is geredigeerd

  175. jan bouma 1 april 2008 om 10:45

    @Aad
    "..Fondsen haalt hij uit.." enz. Doe mij ook zo’n pakketje. Waag het te betwijfelen of Gore met 300 miljoen dollar iets weet te bewerkstelligen. Ik denk dat er sprake is van andere mechanismen. Bovendien is het toch weer gerommel in de marge. Nee! Waardeloos die aanpak van Gore. Zet die 300 miljoen nu maar eens af tegen mijn voorstel om 2% van de jaarbudgetteringen van defensieuitgaven geïndexeerd en cumulatief te gaan converseren naar civiel. De bouw van CSP-zonnecentrales vergt enorme bedragen. We hebben het dan wel over 2% van ca. $ 1300.000.000.000,– = 26 miljard dollar op jaarbasis! Het jaar daarop 52 miljard, enz. Kijk! Daar doe je wat mee. Bovendien merkt hij (Gore) op dat: "our elected leaders don’t have yet have the political will to take the bold actions required."
    Ook daarmee maakt hij een dramatische vergissing.
    Die ‘elected people’ wordt namelijk wel door de kiezer gekozen. Begin dan met die bottom-up actie bij de kiezer om de ‘topdown’-besturing erdoor te krijgen.
    Waardeloos die Gore. Hij zou mijn plannen moeten gaan ondersteunen. Pardon, Aad! Onze plannen.

  176. jan bouma 1 april 2008 om 10:49

    @Aad
    nog aanvullend.
    Ik maak natuurlijk goede kansen op die 50.000 euro van de Herman Wijffels Innovatieprijs. Afgezet tegen de miljoenen die ik er al instak is dat niet veel maar alle beetjes helpen. Ik hoor daar trouwens de uitslag van voor 1 juni.

  177. Aad Verbaast 1 april 2008 om 11:18

    @Jan: helemaal niet met je eens..
    Mening kandidaat van de Amerikaanse verkiezingen zou zeer blij zijn met een verkiezingsbudget van 300 miljoen dollar..
    Voor minder geld wordt de belangrijkste man van de wereld verkozen!!
    Dus ik vind het niet terecht dat je deze man met dit fraaie initiatief neersabeld..
    Immers, hij doet precies wat jij zou willen:
    Niet op politiek praatstoel gaan zitten, maar de publieke opinie wakker schudden (bottom-up) zodat die massaal anders gaan denken, en hun politici eens gaan wakker schudden om er echt wat aan te gaan doen..
    Die kunnen er dan niet meer omheen (zeker niet in Amerika, waar polls uiteraard alles bepalend zijn..).
    Een spectaculair voorbeeld van precies de methode die jij voorstaat om die wereldraad voor elkaar te krijgen..
    En uiteraard je mooie en terechte rekensom!!
    En jij praat over de innovatie prijs…
    Had jij maar 300 miljoen dollar voor dergelijke acties.. Peulenschil dan, en Nobelprijs.. Wijffel je dan toch niet meer aan?
    Dus: even weer over nadenken.. en dan gewoon je standpunt herzien!!
    "Begin dan met die bottom-up actie bij de kiezer om de ‘topdown’-besturing erdoor te krijgen."
    Jan: dat is precies wat hij doet!!!!Reactie is geredigeerd

  178. jan bouma 1 april 2008 om 11:28

    @Aad
    Nee! En nog eens nee! De vergissing die je hier maakt houdt verband met het in tact laten van de huidige politieke representanten. Zij zouden dat plan van Gore moeten gaan uitvoeren…? La-me-nie-lachen! Eerst dient het wereldbestuur, qua integriteitsopvattingen, te worden herzien.
    En nergens lees ik ook maar iets van Gore’s plannen om die wereldrevolutie erdoor te krijgen. Dus dat wordt dan ook niks met Al Gore. En je vergist je als je zegt: "dat is precies wat hij doet!!!!" Dat doet hij namelijk in het geheel niet. Je redenatie gaat mank. Je ontkent bij voorbaat dat de dwingende noodzaak aanwezig is om EERST andere "wereldleiders" te kiezen.
    Ergo: waardeloos die Gore! En idem eenieder die achter hem aan wil lopen.

  179. Aad Verbaast 1 april 2008 om 11:36

    @Jan: jouw redenering in deze gaat mank..
    Hij berwerkt de publiek opinie om vanuit bottom-up de gevestigde orde eens stevig aan te pakken..
    De boodschap zal dan zijn vanuit het volk: als jullie niet naar ons luisteren, knikkeren we jullie er uit..
    Waarom denk dat hij nu (geruime tijd voor de verkiezingen maar er ook weer dicht genoeg bij) deze campagne begint??
    De kandidaten zullen zich wel moeten uitspreken hierover als die 300 miljoen loskomen in de media..
    Vergeet niet, al dat ‘schone’ gepraat (wel zeggen maar niet belijden) over klimaat van de politici heeft niet uitgehaald..
    Maar Al Gore met zijn filmpje kreeg de discussie in een klap op de wereldkaart!!!!!!!
    Nog niet genoeg.. maar hij boort hard in hardhout.. gelukkig.. want wie boort zo hard (op dit punt) als hij??
    P.S. even een tijdje onderweg: denk er maar eens goed over na:
    of huiswerk: wat zou jij doen met een budget van 300 miljoen??Reactie is geredigeerd

  180. jan bouma 1 april 2008 om 11:47

    @Aad
    Wil dat niet ontkennen wat je hier zegt over Gore dat hij met zijn commentaar en film de publieke opinie beïnvloedt en ook het nodige losmaakt. Geen misverstand. Waar het mij omgaat is dat het "gerommel in de marge blijft". Niet alleen wordt er NIET grootschalig gereageerd op mijn analyses (de bouw van CSP-zonnecentrales om definitief het negatieve broeikaseffect weg te nemen) maar ook betekenen mijn voorstellen een herziening en toepassing van het Handvest van de Rechten van de Mens in de praktijk. Daarover hoor ik Gore niets zeggen. De "grap" is evenwel hier dat je geen toekomst voor de mensheid kunt schetsen zonder mijn parameters serieus te nemen.
    Nogmaals: geef nou eens aan waardoor Gore de klimatalogische problemen met welke middelen denkt op te lossen?
    Hoor je hem spreken, als alternatief, over toepassing (en besteding) van miljoenen die nodig zijn voor die CSP-zonnecentrales? Nee! Idem ik hem niks hoor zeggen over een wereldrevolutie waarbij "de eeuwigdurende domheid" zal worden doorbroken.
    Ergo: waardeloos die Gore! Het is slechts zijn inspelen op wat vermeende oplossingen als randverschijnsel terwijl de KERN door mijn voorstellen wordt geduid.Reactie is geredigeerd

  181. Rein Scholtens 1 april 2008 om 13:04

    Even op de citaten terugkomen, als u het niet erg vindt. Wat mij opviel is dat zich bij de limitatieve opsomming geen schrijfsters bevinden. Hoe zou dat komen? Toeval?
    Voor de goede orde: ik ben inmiddels wat men noemt een spookblogger geworden. Door tot nu toe onopgehelderde oorzaken wordt mij de toegang tot mijn eigen weblog ontzegd. Ik heb al drie keer gebeld en twee maal een E-mailtje gestuurd, maar men reageert niet. Ik vind het wel jammer, want ik ben nog maar twee weken lid van het gilde van VKbloggers. Er even aan proeven en dan noodgedwongen weer afscheid nemen. Het is niet anders. Adieu!

  182. jan bouma 1 april 2008 om 13:50

    @Rein Scholtens 13:04
    Voor zover mijn inschatting juist zal zijn is er slechts sprake van "een technische storing" omtrent uw inlogging.
    Uw opmerking over "waarom er geen schrijfsters" zijn onder de inzendingen zal mogelijk te maken kunnen hebben met wat men noemt: "de traditioneel geachte rollen" die mannen en vrouwen zouden (moeten) vervullen. Het primaat van "het mannetje" dat op de barricaden meent te moeten staan prevaleert dan boven dat van de vrouw. Ook daar verzet ik me tegen. De gelijkwaardigheid van de seksen speelt een belangrijke rol in m’n boek en m’n opvattingen over "hoe de wereld zou moeten ingericht". In de wereldraadvertegwoordiging, die ik voorsta, is er dan ook sprake van de absolute eis dat 50% daarvan door vrouwen wordt ingevuld.
    Hoop dat u snel uw "technische oorzaak" van de non-communicatie zult hebben gevonden en opgelost. Gewoon even doorgaan. (Zeg ik ook tegen mezelf wanneer het om de wereldraad gaat en de ontmaskering van de non-valeurs die daar tegen zijn).

  183. Rein Scholtens 1 april 2008 om 14:19

    Donders, heer Bouma, dat lijkt me een heftige zaak. Een wereldraad! U heeft een boek geschreven over dit onderwerp. Gaarne zou ik dat eens lezen. Ik heb zelf ook zo mijn ideëen over de inrichting van de mensen-gemeenschap. Die zitten meer in de anarchistische hoek.
    Wat het ontbreken van schrijfsters betreft in de limitatieve lijst van Aad had ik ook al het idee dat het iets met hanengedrag en pikorde te maken zou kunnen hebben. Het is trouwens best interessant om eens na te gaan waarom politiek en politici, bijna als een geconditioneerde reflex, zo’n fundamentele weerzin opwekken bij vooral mannen.
    Dank voor uw aanmoediging. Ik hoop dat ik de kracht kan opbrengen om me door deze berg van weerbarstigheden heen te werken.

  184. jan bouma 1 april 2008 om 15:07

    @Rein Scholtens 14:19
    Wanneer het gelijk van de eigen overtuiging weerklank krijgt; wanneer bovendien je tegenstanders geen weerwoord hebben, begint te weerklinken de quote van Victor Hugo: "Niets is zo machtig als een idee waar de wereld rijp voor is."
    Nu investeerde ik 30 jaar en de nodige miljoenen in dit project. Wellicht zal die wetenschap ook een stimulans voor u zijn om de eigen inspanningen wat te relativeren en maar even door te gaan. ’t Is vast een simpel technisch probleem. Succes!
    Voor info. over mijn strijd zie:
    http://www.villamithras.com/Extraatje.htm
    een samenvatting van m’n boek. Raadpleeg idem de website: Villa Mithras intoetsen is genoeg. Idem staat hierboven een verwijzing door Aad naar het blog ‘The world according to Mithras’.Reactie is geredigeerd

  185. Aad Verbaast 1 april 2008 om 15:43

    @Rein Scholtens, ik mag een ezel zijn als ik dat snap..:-)
    Ik weet wel dat het vanaf zondagmiddag tot maandagmorgen (ongeveer 10 uur) voor niemand mogelijk was om in te loggen, respectievelijk te reageren (behalve voor hem die voor deze storing al waren ingelogd)..
    Een fout in een of ander op hol geslagen log-file bij de Vkrant..
    Maar alles werkt nu weer naar behoren sinds gistermorgen..
    Je bent ook niet verbannen, dat kan de reden ook niet zijn..
    Wachtwoord vergeten?
    Blijven proberen, zou ik zeggen.. en blijven klagen als het niet lukt.. we zouden je niet willen missen!
    Goede vraag over dat gebrek aan stevige vrouwen commentaren op politici..
    Een aantal redenen geef je zelf al aan denk ik.. Maar ook: vrouwen zijn veel slimmer.. die pakken die politici nog harder aan..
    En om het je een beetje makkelijker te maken de verwijzing van Jan over de blog met de kern van zijn betoog in zijn boek: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/182403
    Scheelt een heleboel leeswerk!!Reactie is geredigeerd

  186. jan bouma 1 april 2008 om 16:03

    @Aad
    Aha! Je bent weer terug. Vind het maar niks die "wandelingetjes" van je, en waarvoor je de barricaden verlaat… Maar dank dat je Scholtens even technisch verwees naar ons blog.
    Hoe is de stand van zaken?
    Ik heb die Al Gore vernietigd! Al denk jij er anders over. Ik acht mijn "papieren" beter dan de zijne. Hij lost niks op. Concreet althans. Want hij laat de foute wereldbesturing buiten schot. En die is de oorzaak van alles.
    Kunnen we hierover even discussiëren? Het gaat dan om de meest effectieve en prozaïsche aanpak geheel volgens de insteek van "de pragmatische cynicus".
    Enfin zend je dit maar vast; hoewel de berichten zich zullen kruisen.

  187. Aad Verbaast 1 april 2008 om 16:04

    @Jan:
    Ik moet je toch ernstig toespreken!!!
    Want nu gooi echt je gouden kansen om jouw verhaal over de buhne te krijgen gewoon overboord.
    Hier is een man die gemotiveerd is en de middelen heeft om 300 miljoen dollar te investeren om de ogen van de mensen te openen om in te zien dat er een groot probleem is in de wereld.
    Gore verteld tevens onomwonden dat de huidige politici hun ogen dicht hebben.
    Gore heeft wereldbekendheid en prestige (Nobel prijs).
    Gore verteld dat er geen technische beperkingen zijn het probleem op te lossn, als de mensen (en dan de politici, wan die hebben geen keus immers meer dan).
    Zijn timing is perfect!!
    Wat wil je nog meer??
    En wat doet Jan? Die sabelt hem neer.
    Waarom? omdat hij niet kiest voor de exacte zonnecentrale oplossingen (Sahara etc..) van Jan, beschreven in zijn boek!
    (hij kiest overigens wel degelijk voor zonnecentrales.., en is uiteraard onbekend met het boek van Jan..).
    Hij wijst ze toch ook helemaal niet af: integendeel!!!!
    Helemaal verkeerd.. En olie-dom..
    Wat je moet doen?
    Met hem in contact treden, en zijn plan gaan ondersteunen.
    Bij hem bij zijn grote schare adviseurs komen, die hem vertellen wat voor mogelijke oplossingen jij voor ogen hebt.
    1 miljoen dollar lospeuteren bij hem (een-derde promille) om in de slipstream je ideeën ook hier over de buhne te krijgen..
    Een voorwoord lospeuteren, of een recommendatie van hem.. (endorsement nog mooier)
    Wijffels daarna een briefje schrijven: geef die prijs maar aan iemand ander, als laatste..
    En jij zegt: "waardeloos die Gore"…
    Het is werkelijk niet te geloven..
    Die man die veegt precies in je straatje, maakt het schoon, begaanbaar.
    En jij? Wijst hem af..
    Jan: ik snap er niets van..
    Zo’n kans krijg je nooit weer!!
    En dat meen ik..

  188. Aad Verbaast 1 april 2008 om 16:07

    @Jan: ter aanvullig:
    vanmiddag (end van de middag) een vervolgblog.. wat politici schrijven over politici (logisch)..
    Ik zal er vast ééntje geven:
    "Een politicus heeft voor elk probleem een oplossing: simpel, duidelijk en verkeerd."
    Afwijzen van Al Gore is een ‘oplossing’: simpel, duidelijk en verkeerd.
    Gelukkig ben je geen politicus (dat moge duidelijk zijn voor de lezer): want het woord "elk" is niet van toepassing: je oplossingen (voor de belangrijkste problemen) zijn niet verkeerd.Reactie is geredigeerd

  189. jan bouma 1 april 2008 om 16:37

    @Aad
    Even realist blijven. "In contact treden met Al Gore om hem mijn boek en oplossingen even duidelijk te maken?" Als er nou een vertaling in het Amerikaans zou zijn van ons blog; nou ja misschien. Of dat hij een vertaling zou krijgen van mijn samenvatting die op m’n website staat; nou ja misschien.
    Je snapt toch wel dat ik niet om een brede discussie in de pers heen kan. Die begint hier in Nederland en zal – hopelijk – dan een internationaal vervolg krijgen. Dat is de weg.
    Ik dacht toch werkelijk wel dat je hier de pragmatiek van zult inzien. Wat ik nog wel van plan ben is een youtubefilmpje maken (kost ook weer geld!) waarin ik de rol van ‘Humphrey Bogart’ op me neem. H.J.A. Hofland speelt die rol weliswaar in het boek (zoals je weet) en hij wil het misschien ook wel doen. Kijk! Zo’n filmpje zou kunnen inslaan als een bom omdat Obama er zijn voordeel mee zou kunnen doen in de presidentsverkiezingsstrijd.
    Ander probleem:
    Ik word hier in eigen land nog niet eens gewaardeerd en erkend door meer mensen dan die op m’n website staan. Heb het al eerder opgemerkt. Als mijn naam serieus wordt genomen dat ik inderdaad "de nieuwe Max Havelaar" zou hebben geschreven begint "het beeld" ook wel wat te kantelen in eigen land. Enfin.. jij leest m’n boek in ieder geval en kunt erover oordelen als je uit hebt. Zomaar wat praktische opmerkingen! Hoor.

  190. Aad Verbaast 1 april 2008 om 17:04

    @Jan: een engelse brief is zo geschreven..
    een engelse vertaling van een blog is zo gemaakt. etc..etc..
    Afgezien daarvan: je gaat niet in op mijn betoog dat het "olie-dom" (om maar in energie-termen te spreken) is, om een dergelijk move van iemand categorisch af te wijzen..
    300 miljoen dollar om mensen meer bewust te maken dat er iets aan energiehuishouing moet gebeuren en wel snel!!
    Wie in de hele wereld heeft de afgelopen jaren een beter inititiatief (in lijn met jouw ambities en oplossingen) genomen??
    En met veel succes??
    Laten we even realist blijven!
    P.S. vandaag nog weer een stuk gelezen.. Nu bij pag. 165..Reactie is geredigeerd

  191. Aad Verbaast 1 april 2008 om 18:19

    Zie voor ogische vervolg op deze blog:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/193511
    Het staat er net op!! :-))

  192. Pingback:Politici over politiek en politici.. « Aad Verbaast

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: