Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Geen Kerstkind, maar een Paasei!

pasen. lente. het gemoed schiet vol bij het schier achteloos gemak van het wonder van het werpen door ons bekende diersoorten. soms 10-12 baby-tjes in één keer..

En wat een pijnlijk kontrast met de pijnlijke bevallingen van ons mensen.
Ik heb me daar altijd over verbaasd

Recent las ik er weer over: Stripman: Ik droomde dat ik zwanger was.
Boeiende discussies in de reactieruimte over pijnen en pijn beleving.

Waarom die pijn?
Daar moet toch een verklaring voor zijn?
Dat ei moet toch te leggen zijn?

Dan maar weer een rondje langs diverse theorieën over ons menselijk en dierlijk ontstaan.

Startend bij de Christelijke geloofsleer.
Daar liggen per slot van rekening onze “roots”.

Genesis 3.16 (God straft onmiddellijk na het eten van de appel):
“Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.”
Heeft weinig te maken met “oneindig goed en een volmaakte schepper” .
Naar mijn smaak een tot poets gebakken ei, deze straf van God.
Reden voor mij om maar eens verder te kijken.

Andere scheppende theorieën dan?
Intelligent Design en Creationisme
Ik vind het menselijk baren weinig intelligent ontworpen noch gecreëerd.
Een mislukt experiment.
Een rot ei.

Varianten daar weer op:Exon shuffling, Morfogenese en Epigenese (ja, ja: buiten het DNA om). Weinig sprake van leereffect..
Een windei.

Dan een kijkje bij de evolutietheorieën:
Darwinisme (overleving) Lamarckisme (verworvenheden) Mendel (kruising).
Met meer pijn betere overlevingskansen? Verworvenheid? Gunstige kruising?
Voor mij geen open-baring.
Laat staan een verklaring.
Een eierkoekje van eigen deeg.

Toch nog wel iets van een hint: toen de mens tweevoeter werd is de evolutie niet vergaand genoeg geweest (bekkenaanpassing etc.).
Daar hebben we nu nog last van.
Een grote last ja.

Een foutje dus – onafgemaakt!
Maar ik werd wel op een spoor gezet.

Toen las ik wederom Stripman: Evolutie is een slecht werkende kopieermachine.
Een boeiende nieuwe  theorie, de sleutel wellicht?
Vlak daarna de blog van Tomas Agricola: Melk, eieren en koeken.
Daarin las ik: “Dat onze voorouders ooit eieren hebben gelegd is nog steeds terug te vinden in onze genen”

Nu roep ik al jaren (tot verbazing van de toehoorders): ik ben een groot voorstander (als ik schepper zou zijn, of ontwerper) van het leggen van een ei!! Dat zou toch geweldig zijn!! Het ei van Columbus!!

Dit in het kader van Occam’s_Razor : de eenvoudigste oplossing is meestal de beste!!

En nu eindelijk (dank heren) de onderbouwing!!

Onze voorouders legden eieren.
De slecht werkende kopieermachine heeft zijn werk gedaan.
We zijn slachtoffer geworden van een ernstige weeffout in de evolutie!!!
Dat ei wat gelegd had moeten worden..

Want zeg nou zelf. Zou het niet geweldig zijn als er komende dinsdag een geboortekaartje in de bus zou liggen met de volgende tekst:

We zijn ongelooflijk blij,
Met dit prachtige Paasei.
En nog mooier:
Het heeft een dubbele dooier! 


Een eeneiige tweeling: dat is pas echt een Vrolijke Pasen!!

Ik wens dat iedereen bij deze toe: Een vrolijk Pasen!
Eitje!

P.S. 1. En zeg nu niet: ja maar we zijn toch zoogdieren.
Er zijn nu nog drie zoogdieren die eieren leggen: Het Vogelbekdier, de Mierenegel en de Vachtegel Maar ja, die leven allemaal rond Australië en Nieuw Guinea.. Wij komen oorspronkelijk uit Afrika..

P.S. 2. Zou het nog terug te draaien zijn?  Dat is pas vooruitgang!

165 Reacties op “Geen Kerstkind, maar een Paasei!

  1. Peter Louter 22 maart 2008 om 17:38

    Stel nou eens dat die eieren ontzettend lekker waren, dat waren ze denk ik, daarom zijn we maar op levendbarend overgegaan. Fijne dagen 🙂

  2. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 17:49

    @ Peter.
    Het was toch (las ik bij Stripman) één van je hobbies??
    Overzicht beetje compleet, of heb ik een belangrijke stroming over het hoofd gezien?
    "Ontzettend lekker": No waste!! Lost wellicht nog een ander probleem op.. Ik zie alleen maar voordelen..
    Ook prettige dagen :-))Reactie is geredigeerd

  3. jan bouma 22 maart 2008 om 18:08

    @Aad
    Welke theorie men ook zou willen aanhangen; ik kies voorlopig voor Spinoza’s opvatting dat ‘de natuur’ zichzelf zal ontwikkelen als de overlevende en waardoor tegelijkertijd de legitimatie van "het ei" zich wel zal manifesteren in dit evolutionaire proces.
    Feit is dat er steeds minder levensvatbaarheid geconstateerd wordt in de mannelijke zaadcel. Wellicht dat hier zich al aftekent de ‘decline of human interest’ voor het voortbestaan van de soort mens. Misschien is het verschijnsel "mens" op deze planeet, gemeten op de tijdschaal, inderdaad slechts een relatief zeer kort leven toebedacht. Veelal immers roeien de soorten zichzelf uit. Is het niet door pesticiden en milieuvervuiling, dan wel door overbevolking en uitputting van de grondstoffen. Het wordt tijd voor een wereldraad!Reactie is geredigeerd

  4. EJW 22 maart 2008 om 18:29

    Een mooie paasoverweging,en misschien gaat de mensch ooit weer eieren leggen.
    Ze zeggen wel eens dat al het oude weer terugkomt.
    Ook fijne paasdagen.

  5. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 18:35

    @EJW: ik zou er een voorstander van zijn dat het weer terugkomt.. Helaas zal ik het niet meer meemaken.. 🙂

  6. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 18:38

    @Jan Bouma:
    "Veelal immers roeien de soorten zichzelf uit. Is het niet door pesticiden en milieuvervuiling, dan wel door overbevolking en uitputting van de grondstoffen"
    Je hebt het over mensen neem ik aan.. Ja daar gaan we wel naar toe.. Naast dat ze zichzelf uitroeien, roeien ze ook veel andere soorten uit..
    Heel veel weeffouten in die slechte kopieermachine..
    Survival of the fittest stelde Darwin: mensen zij niet zo fit!!

  7. Klaverblad 22 maart 2008 om 18:54

    Een van de lelijkste schepselen (br. Theowald) heeft mij anno 1965 op de kweekschool de evolutietheorie van darwin uitgelegd. Sinds die tijd hoop ik maar op een gunstige speling van het lot.

  8. jan bouma 22 maart 2008 om 18:56

    @Aad
    Onderschat de neodarwinistische strijd tussen de mensen/de volken/de rassen niet. Je hebt gelezen op pg. 85 e.v. hoe die strijd kan verlopen. Dat scenario is niet ondenkbaar.

  9. D E D I S C U T A N T E S // A C T U A L I T Y 22 maart 2008 om 19:02

    U bent wel Aadstverbaasdzingwèkkend
    E I verig…
    Maar ken je ook Het Boek Rampspoed der Eieren??
    Van Boelgakov???
    Verder ga ik je onderwerp eens goed bestuderen..
    Afz. E I .. Behoorlijk ‘Uitgekóókt’!!
    Ha HA

  10. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:03

    @Klaverblad: heeft die Theowald je ook die andere theorieën uitgelegd? (dit was een retorische vraag…)
    "gunstige speling van het lot." Dat zijn andere theorieën".
    En gezien de beperkte levensduur zou ik daar maar niet op rekenen, dat jij (noch ik/we)dat nog ooit zal meemaken. :-))
    Maar dromen helpt soms, toch? Doe ik ook graag.Reactie is geredigeerd

  11. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:05

    @Discutantes: je was er inderdaad als de kippen bij..
    Beetje bevreesd voor mogelijk concurrentie? :-))
    Wees niet bevreesd: er zijn meer kippen dan mensen..

  12. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:08

    http://www.villamithras.com/main.html een zeer toepasselijk fragment uit je boek. Leuk dat ik meteen even kan kijken als eigenaar van een van je exemplaren.
    Misschien de moeite waard het even hier in te kopieren….

  13. droomvrouwtje 22 maart 2008 om 19:12

    Schrik… wij eieren leggen 🙂
    En dan 21 dagen derop zitten….
    Zucht…
    Maar alles beter dan een zware bevalling 😉
    Ook fijne paasdagen

  14. A C T U A L I T Y - D I S C U T A N T E S 22 maart 2008 om 19:21

    Ik wens het U niet toe..
    Een ‘Konteidelijk-Shit-ei’..
    Als daar iets E I komt…
    moet dat Stront-vervelend
    zijn……

  15. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:22

    @Droomvrouwtje:
    Heerlijk een voorstander!!
    Je hoeft er overigens niet op te zitten hoor..
    Ik kan wel beginnen te romantiseren bij de gedachte dat dat ei in een bakje op de schoorsteenmantel ligt met zo’n verwarmingslamje er boven…
    En dan elke dag kijken: zie ik de eerste barstjes in de schil al?? :-))
    Zie je het al voor je?

  16. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:25

    @Discutantes:
    Geniet van de woordvondsten.. ik geniet ook dat je hier direct reageert.. mag je vaker doen..
    Moet toch een eitje voor je zijn!!Reactie is geredigeerd

  17. Peter Louter 22 maart 2008 om 19:29

    Niet slecht gedaan Aad, aan epigenese zou je nog watr aandacht moeten besteden. Staat in het verkeerde rijtje. Daar hoorde het ooit thuis, maar sinds de epigenese is bewezen, ligt er een rijk onderzoeksgebied open.
    Epigenese wil zeggen dat de genetische erfenis bij doorgifte wordt aangepast aan de ervaringen
    van de ouders. Dat is eigenlijk LamarckiaansReactie is geredigeerd

  18. jan bouma 22 maart 2008 om 19:32

    aardigheidje
    "De tijd"
    Nog nauwelijks uit rots
    of spelonk gekropen stapt
    hij in zijn SUV*) met knots
    en al de 21e eeuw binnen..
    *)= een of ander Sports Utility Vehicle…

  19. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:39

    @Peter Louter:
    Ik begreep (in mijn research naar onderbouwing dat Exon shuffling, Morfogenese en Epigenese in één adem genoemd mochten worden als varianten op… (kort door de bocht uiteraard). En niet zozeer al volkomen losstaand..
    Maar ik laat me graag overtuigen 🙂
    Ook over je stelling: "..sinds de epigenese is bewezen..".
    Is het bewezen of is dat ‘anecdotal evidence’?

  20. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:40

    @Jan Bouma: begin jij nu ook al met scherts, humor, cabaret etc?

  21. jan bouma 22 maart 2008 om 19:48

    @Aad 19:40
    Geenszins. Ik ben serieus.
    Het limerickje werd slechts ingegeven door de relativering over het bestaan van de ‘homo ludens’ in dit tijdperk terwijl diens gedrag nog stamt uit het Stenen Tijdperk.
    Ga je inderdaad nog wat doen met die voorspelling uit m’n boek? Lijkt me passend.

  22. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 19:52

    http://www.villamithras.com/main.html
    Jan, aan jou de eer deze hier te publiceren!!
    Jij weet wat ik doe inmiddels.. Nu de rest nog..

  23. jan bouma 22 maart 2008 om 20:00

    @Aad
    Dat wordt dan simpel typewerk voor me; dacht dat jij over "de techniek" ging… en zoiets zonder zweet bloed en tranen zou kunnen kopiëren. Ik ben als homo ludens ook liever lui dan moe! Maar ja, als je het laat afweten zal ik het zelf wel moeten doen. Want ik dien de volken te waarschuwen wat eraan komt! Doe dat anders morgenochtend wel. Als gebenedijde Paaspreek.

  24. de Stripman 22 maart 2008 om 20:05

    Een mooi betoog, Aad ! En het is altijd leuk als mijn naam weer eens ergens genoemd wordt. Maar in werkelijkheid is het Christendom ook maar geïmporteerd, zoals ik http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=55997 al eens uitgelegd heb. Maar hoe onze heidense voorouders over deze materie dachten, weet ik helaas ook niet…;o)

  25. de Stripman 22 maart 2008 om 20:11

    Het paasei is natuurlijk wel een heidens vruchtbaarheidssymbool, dat door het Christendom handig geannexeerd is…;O)

  26. Ramirezi 22 maart 2008 om 20:18

    Helemaal mee eens. Als ik nou een echt mooie vorm zou moeten ontwerpen; dan was het een ei (vlak na de vrouwenborst, ook zo’n foutje van de kopieermachine dat goed bevalt…)

  27. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 20:22

    http://www.villamithras.com/main.html
    Je hebt dat al eerder vertoond Jan: kom maar op!!

  28. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 20:25

    @stripman:
    Je bent nog lang niet van wijsheid gestript Stripman.. Bedankt voor de wijsheid van je blogs..
    Ik neem ze gaarne over voor een vervolg 🙂
    Net als de christelijken veel hebben overgenomen.. toch?

  29. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 20:27

    @Ramirezi: waarom zou bij mensen inderdaad de vrouwenborst in deze vorm ontstaan zijn?
    Weet jij dat? Als natuurkenner!

  30. de Stripman 22 maart 2008 om 20:46

    Um..eh…ik wil Ramirezi het gras niet voor de voeten wegmaaien, maar ik heb wel eens ergens gehoord (en zelf was ik echt nooit opgekomen) dat de boezem van de vrouw een nabootsing is van de bilpartij. Dat zou zijn om het vrouwenlichaam nog aatrekkelijker te maken voor de mannetjes…;o)

  31. de Stripman 22 maart 2008 om 20:48

    Evolutionair gezien is er uiteraard geen sprake van nabootsing. Maar het zou kunnen dat om die reden vrouwen met flinke borsten meer in de belangstelling stonden en dus meer nakomelingen kregen, als het ware. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen…;o)

  32. noud leest 22 maart 2008 om 21:00

    aha, dat merk ei, en dan shaken, not stirred: easter-eggnog!

  33. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 21:09

    @stripman: je bent een echter Darwinist zo blijkt..
    Borsten vergelijken met billen..
    En de lippen dan: zo zijn er verklaringen over lippenstift gebruik.. Een kopie van een ander lichaamsdeel om maar meer aaantrekkingskracht te verwerven.. Desmond Morris boeken over vol geschreven 🙂

  34. Aad Verbaast 22 maart 2008 om 21:12

    @Noud Leest: was ik bijna vergeten, dank: eggnog..
    Ik ben nog eens een Paar Pasen’s de deuren langs gegaan (was in het buitenland) om Paasliederen te zingen aan de deur, en vooral me al daar vol te gieten met eggnog!!

  35. Cathy 23 maart 2008 om 00:01

    VROLIJK PASEN ALLEMAAL!!!!!!!!!!!!!!!

  36. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 00:03

    Ha, die Cathy!!
    Ik wist het, precies op tijd….(nou ja één minuutje te laat, maar OK).
    Gisteren ook al tot je er achter kwam dat je een dag te vroeg was.. Maar nu: VROLIJK PASEN!!
    Een schaal vol eitjes voor je!!

  37. Johan HvD 23 maart 2008 om 00:06

    Een dubbel gebakken ei is te allen tijde welkom maar het gedoe met de Man van Boven (of waar hij ook wezen moge) kan toch maar beter de stoofpan in.
    Het kerstkind slaapt en het paasei wordt genuttigd… neemt u er een glas karnemelk bij, goed voor de bloedsomloop.
    Prattige Poasdagen, Heer Aad.
    (0_0)Reactie is geredigeerd

  38. Cathy 23 maart 2008 om 00:06

    Je ziet het beloofd is beloofd! Bedankt voor de eitjes.

  39. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 00:14

    @Heer Hoghers van Dort:
    Mijn dank voor deze Paasgroet.
    Ik zal tijdens mijn paasontbijt aan u denken en doe u bij deze een Paasgroet terug!
    Het moge u ook smaken 🙂

  40. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 00:16

    @Cathy: je hebt natuurlijk de hele dag zitten trillen van spanning tot je dat ei mocht leggen!
    Felicitaties: het is je gelukt!
    Wat denk jij
    van dat ei?
    Ga jij nu ook zeggen:
    Niet werpen maar leggen!

  41. jan bouma 23 maart 2008 om 00:25

    @Cathy….."prettige paasdagen!"
    @Aad…………."idem"……..
    @Allen…………. "………. (morgen Dienst)

  42. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 00:27

    Ja Jan: we verwachten uiteraard op Paas zondag wel een stevige preek van je!!
    Eitje zal men weer zeggen.
    Maar een gewaarschuwd ei telt voor twee..
    Scharrel op tijd ter kerke..Reactie is geredigeerd

  43. Cathy 23 maart 2008 om 00:40

    Aad en Jan.
    Het is een oude gewoonte om eieren in akkers te begraven om deze vruchtbaar te maken. Dus ik sta morgen (straks) heel vroeg op om die eieren te verstoppen in de tuin. Komen jullie ook zoeken? Misschien komt er nog iets vruchtbaars uit.

  44. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 00:43

    @Cathy
    Slim hoor: hoef je niet meer te spitten..
    En heb je al die eiereren van vorig jaar al gevonden? Geen zin in rotte eieren natuurlijk..
    Cathy’s vruchtbare akkers.. :-)Reactie is geredigeerd

  45. Cathy 23 maart 2008 om 00:48

    @Aad.
    Zou zo de titel van een mooie roman kunnen zijn zeg. En "ja" alle eieren van vorig jaar zijn ook vorig jaar gevonden. Ik houd niet van rotte eieren. Heb jij de kwasten al in het water staan?

  46. jan bouma 23 maart 2008 om 00:49

    en zij liet ’n eitje afdalen..

  47. Cathy 23 maart 2008 om 00:50

    @Jan.
    Jan je bent nu toch al niet aan het zoeken he, ze liggen er nog niet hoor.

  48. jan bouma 23 maart 2008 om 00:52

    ze zwemmen er vanzelf naar toe heb ik me laten vertellen..

  49. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 00:54

    @Cathy: kwasten in het water?
    Je dacht toch niet dat ik zo’n rare kwast was..
    Jan is de schilder.. Ik beeldhouw..
    Maar ja aan eieren is weining te houwen..
    Dus ik raap en bak dan wel..
    Maarre: nou heb je nog niet verteld wat je van mijn betoog in het blog vindt.. wel een beetje on-topic blijven graag.. :-)Reactie is geredigeerd

  50. Cathy 23 maart 2008 om 00:55

    @Jan.
    Met miljoenen tegelijk.(heb ik me laten vertellen)

  51. Cathy 23 maart 2008 om 00:57

    @Aad.
    Ok, dan ga jij beeldhouwen. Zal ik dan jouw model zijn?

  52. jan bouma 23 maart 2008 om 00:57

    tot morgen vrienden
    Aad denk aan Fabergé-eieren; beschilderd.
    welterusten!

  53. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 00:58

    Nog zo’n weeffout in de evolutie: daar begint de afvalrace al.. of de ratrace kun je beter zeggen.. ingeprogrammmeerd..
    Waste!

  54. Cathy 23 maart 2008 om 01:04

    @Aad.
    Ja Aad, ik heb het weer met plezier gelezen. Jij bent dus een groot voorstander voor het leggen van een ei. Had jij mij dat niet al jaren eerder kunnen zeggen, dan had ik wel 10 kinderen kunnen hebben in plaats van 1. Maar ja, dan heb je weer de vraag van wie er op die eieren moet gaan zitten, dus het ene probleem is dan opgelost en het andere dient zich aan.

  55. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 01:13

    @Cathy: met de moderen stand van de wetenschap zijn er inmiddels prachtige faciliteiten voor zodat je niet meer hoeft te broeden..
    Bakje op de schoorsteenmantel hierboven en dan een warm lampje er boven, en afwachten maar.. Lekker makkelijk.. Kun je in de tussentijd gewoon lekker bloggen..
    Fenomenaal toch?
    Ik krijg net een telefoontje van een opportunistische zakenman.. Of ik hem even wilde waarschuwen wanneer het zover was..
    Hij wilde een uitbroedzaak beginnen..
    Ja, ja, met goede ideeën kan het soms snel gaan.
    Begin maar vast met de voorbereidingen vertelde ik hem nog.., dan ben je er zeker op tijd bij..

  56. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 01:15

    De plicht roept overigens.. Ik ga.. morgen moet ik weer op tijd op, anders kom ik te laat voor Jan’s zondagmorgenpreek.
    Het ga u allen goed!!

  57. jan bouma 23 maart 2008 om 08:16

    @Aan u allen (Paaspreek)
    Vandaag, beminde gelovigen, op deze bijzondere Paaszondag in het jaar des Heren 2008, wil ik het eens met u hebben over ‘het hiernamaals’ en onze voorstelling daarvan. Pakt u daartoe nu allen uw boek der boeken en leest u met mij mee op pagina 276 de navolgende passages…
    – "Aad Verbaast ! Zit niet te klieren hier in de kerk ! Nee, gelovigen dat leest u natuurlijk niet maar ik zie hier vanaf de kansel die kleine Verbaast maar klieren met Cathy zijn buurmeisje…; kan vader Verbaast zijn zoon niet even tot de orde roepen? Kunnen we verder met de dienst! Die jeugd van tegenwoordig ook… Sorry, gelovigen…, dat dit allemaal maar in Gods Huis kan gebeuren.. voor galg en rad groeien ze op…"
    citaat:
    "..Het is de grootheidswaan van de mens om ‘het begin’ en ‘het einde’ te doorgronden… terwijl slechts – en dit is inderdaad een groot en uniek goed! – jullie menselijk vernuft in staat is om ‘tijd en ruimte’ te verwoorden, maar hecht daar geen wetenschappelijke bewijsvoering omtrent de natuurkundige fysieke juistheid aan.."
    einde citaat.
    Wat leert ons deze passage? Dat zal ik u zeggen, beminde gelovigen, tot in eeuwigheid zult u niet in staat zijn dit mysterie te doorgronden. Jazeker! Want zo lezen wij nu verder:
    citaat:
    "..En ook deze bewering beste mensen, zal nimmer door u weerlegd kunnen worden; en zo kunnen wij vervolgens de postulering ter discussie stellen: "aan de periferie van het universum bevinden zich de sferen van Goed en Kwaad ofwel ‘de hemel en de hel’… en daarmee staat elk mens van deze planeet dagelijks in verbinding; ergo: ik vertelde u niks nieuws…"
    einde citaat.
    Tot zo ver beminde gelovigen; overweegt u zorgvuldig deze woorden uit het boek der boeken en gaat u nu allen heen op deze gedenkwaardige Paaszondag…

  58. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 09:59

    Denkend aan een citaat van Jan Greshoff Nederlands schrijver en letterkundige (1888-1971)
    "Ik heb geen bezwaar tegen het geloof, maar wel tegen de rare dingen die men mij wil laten geloven."
    was ik vanmorgen toch maar richting de Paasdienst van Jan Bouma gegaan…
    Zou de kerk vol zitten of leeg zijn?
    Wat geeft het? Lao-Tse Chinees filosoof (+/- 600 v.C.) zei immers:
    "Spaken komen samen in een naaf, maar de lege ruimte maakt de kar bruikbaar. Een pot bestaat uit klei, maar de lege ruimte maakt de pot bruikbaar. Balken en stenen vormen een huis, maar de lege ruimtemaakt het huis bruikbaar. Alleen het niets is bruikbaar."
    Wat was ik verheugd om Cathy te zien zitten, meteen er naast gaan zitten uiteraard.
    Lord Byron (Engels dichter 1788-1985) zei:
    "Men kan nog beter een vrouw of een grafschrift geloven dan een criticus vertrouwen."
    En dat wisten de beminde en onbeminde (door Jan) gelovigen maar al te goed: Jan is een criticus!!
    En ja hoor meteen werd ik op bestraffende wijze door Jan vanaf zijn kansel toegesproken, over mijn (on)zedelijk gedrag…
    Ik moest denken aan Multatuli (1820-1887): "Zeden zyn onrechtvaardige meesters. Zij straffen de afwyking maar beloonen geen gehoorzaamheid."
    Gehoorzaam als ik ben, luisterde ik naar zijn preek.
    Hij begon met een citaat uit het boek der boeken over “doorgronden” en de onmogelijkheid daar van:
    Goethe 1749-1832, Briefe) zei toch daarover:
    "De mens moet wel blijven geloven, dat het onbegrijpelijke onbegrijpelijk is, anders ging hij niet verder met onderzoeken."
    Daarna besprak Jan “hemel en aarde”. Lao Tse zei daarover toch: "De ruimte tussen hemel en aarde lijkt op een blaasbalg. Hij pompt, maar blijft leeg."
    In verwarring verder luisterend, begon hij over “goed en kwaad” en de mens als verbindende factor
    Onmiddellijk moest ik denken aan Umberto Eco (Slinger van Foucault) :
    "Het geloven van twee dingen die geen verband met elkaar houden, met het idee dat er ergens een verborgen derde is die ze verenigt, dat is lichtgelovigheid."
    Zijn donderpreek bestond voornamelijk uit citaten uit zijn eigen boek der boeken. Waar naar zijn zeggen alle waarheden in staan.
    Een uiterst opmerkelijke prestatie denkend aan Carmiggelt (1913-1987) die zei:
    "De werkelijkheid kan je niet opschrijven. Die is zo verbijsterend dat niemand het zou geloven."
    Toch zag ik vele gelovigen en ongelovigen ademloos kijken en nog luisteren ook.
    Niet vreemd: "Sinds de mensen niet meer geloven in God, geloven ze in alles." had Gilbert Keith Chesterton (Engels Schrijver 1874-1936) eens gezegd.
    Aan het eind van zijn preek overigens had ik verwacht dat Jan zijn preek zou eindigen met een citaat van Gust Gils (Vlaams schrijver en dichter, 1924 -)
    “De kogel zag er afzichtelijk uit, nadat hij door de kerk was gegaan."
    Bij het uitgaan van de kerk sprak ik nog even daarover met Jan Bouma..
    Waar hij mij toch complementeerde met het feit dat ik al 95 bladzijden had gelezen in zijn boek.
    (Hij wist gelukkig niet waar ik allemaal aan gedacht had tijdens zijn preek)
    Maar we konden elkaar helemaal vinden in het volgende citaat van Einstein wat ik even ter geruststelling aan hem gaf:
    “Today’s problems cannot be solved if we still think the way we thought when we created them”
    Genoeg stof tot nadenken….. zei hij nog..
    “en tot stof zult gij vergaan” zei ik.. was volgens mij ook een citaat van iemand
    Het was weer een bijzondere ochtend.. :-)))Reactie is geredigeerd

  59. jan bouma 23 maart 2008 om 10:32

    @Aad
    Dank Collega!
    Naar verluid zijn er heel wat dominees ongelovig maar dan staan zij als filosoof op de kansel. Het frappante is wel dat jij (ook) Simon Carmiggelt noemde hierboven. Idem deed ik dat. De citaten zijn namelijk van hem afkomstig omdat ik hem als "ervaringsdeskundige" in m’n boek laat terugkomen uit de ‘sferen van goed & kwaad’; ofwel de hemel en de hel. Uiteraard deugt Simon dus is hij even vanuit de hemel terug op aarde. Hij doet verslag van Dante’s Inferno en vertelt hoe het eraan toegaat na je dood.
    Opmerking:
    Eenieder ondervindt het; vroeger of later…

  60. Cathy 23 maart 2008 om 10:39

    @Jan.
    Jij was er vroeg bij vandaag met die Paaspreek en dat die kerk al zo vol zat is toch een bewijs dat men graag naar jou luistert. Hele mooie preek, veel stof tot nadenken. Het heeft mij weer eens goed aan het denken gezet en dat is toch jouw bedoeling denk ik.
    Ik moet echter wel even iets rechtzetten Jan. Aad zat helemaal niet te klieren naast mij hoor, mijn psalmboekje was van mijn schoot gegleden, vandaar……
    Fijne dag verder en zoals Aad altijd zegt: ïk ga mezelf even uitlaten". tot later.

  61. Cathy 23 maart 2008 om 10:46

    @Aad.
    Mooie reactie heb jij gegeven op de preek van Jan. Leuk dat jij naast mij kwam zitten.
    Die ene zin (Goethe) blijft wel even in mijn hoofd "hangen". "De mens moet wel blijven geloven dat het onbegrijpelijke onbegrijpelijk is". Mooi!
    Ik heb het even voor jou opgezocht:
    "Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren". Genesis 3.1
    Ook fijne dag verder en tot later.

  62. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 10:54

    @Cathy: het was een genoeglijke ochtend inderdaad. We zullen Jan maar niet vertellen waar we het nog allemaal over gehad hebben..
    🙂
    Dank voor je zoekwerk.. Ik had al ergens zo’n idee :-))

  63. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 10:59

    @Jan: het is me niet onbekend dat je Multatuli en Carmiggelt zou herkennen.. De andere namen overigens ook niet.
    Mar die van Einstein: die ga ik zeker nog eens gebruiken!!
    Past goed in mijn maar ook in jouw straatje lijkt me: het wordt tijd dat er eens anders wordt gedacht!!!!

  64. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 11:27

    @Allen: nog even een toepasselijk oud Fries spreekwoord (de lezers hier weten dat ik daar een groot liefhebber en kenner van ben):
    Van een kip met een kop, eet je een ei zonder dop.
    (Jan, doet zeker even een dutje, na zijn zenuwslopende preek van vanmorgen…)

  65. Cathy 23 maart 2008 om 11:40

    @Aad. Hij is nog steeds eieren aan het zoeken hier in mijn tuin omdat hij vanmorgenvroeg niet alle eieren kon vinden. Hij weet echt van geen ophouden. Houdt niet van half werk. Ik zal hem voor jou roepen.Reactie is geredigeerd

  66. jan bouma 23 maart 2008 om 12:08

    @Aad 10:59
    Uiteraard heb ik me intensief bezig gehouden met de vraagstelling die je daar opwerpt. De quote van Einstein dat (vrij vertaald); "dat je niet met oude ideeën, waardoor nu juist de problemen van vandaag zijn ontstaan, de problemen van het heden kunt oplossen."
    Wat zijn de triggers voor de besluitvorming van de mensheid?
    1. Acceptatie van Einsteins quote, en de erkenning van de juistheid daarvan, dat lijkt me onvoorwaardelijk vereist.
    2. Als die erkenning er is koppelen we die vervolgens aan ‘de oplossing’ maar dan ook aan een nieuwe methodiek van aanpak om de gecreëerde problemen op te lossen.
    3. Je komt dan terecht bij een nieuwe topdown besturing door een te benoemen wereldraad van vertegenwoordigers die de oude fouten niet meer maken en waardoor de ‘negatieve balans’ ontstond.
    Cathy… dit is het "Ei van Columbus" waarnaar ik en de mensheid op zoek zijn. Ja, ik hoorde je wel. Je weet nu waar de zoektocht voor dient.

  67. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 12:23

    @Cathy: wiens eieren was hij aan het zoeken?
    @Jan: het inzicht is verruimd: een mooie stappenplan geef je daar..
    Deze Pasen heeft al weer het nodige gebracht.
    Ik kan een positief stemadvies uitbrengen!
    Nu de rest nog.. die dat ook moeten gaan doen uiteraard.
    Nog een oud Fries spreekwoord dan maar (Weber had die ook gehoord, en er een variatie op gemaakt die jij gaarne gebruikt):
    Om toch nog redelijk zicht te hebben, moeten er gaten zitten in de plank voor de kop.
    Ja, Ja.. geen domme jongens die Friezen.

  68. jan bouma 23 maart 2008 om 12:31

    @Aad
    Ben er ook trots op dat mijn vader een orginele Fries is. Mijn naam laat daar ook geen twijfel over bestaan!
    Zijn voorkeur ging wel uit naar (zoals je weet):
    ‘Sizzen is neat, mar dwaan is in ding!"
    En laat nou de rest van de bevolking met deze quote – en zonder dat Friesland zich gaat afscheiden van de lafbekken..! – hier nu ook eens mee aan het werk gaan.

  69. de Stripman 23 maart 2008 om 12:57

    Potjandorie ! Dat zijn geen reacties meer, dat zijn zelfstandige bijdragen ! Subblogs ! Helaas had ik geen tijd voor de kerk vanochtend (net zomin als op andere ochtenden, behalve dan een enkele keer op vakantie in het buitenland), want op mijn eigen blog was ik even druk met de kunsten.
    Ook mooi en leuk, in dit geval. En ook een onderwerp waar we wel nooit helemaal het fijne van zullen begrijpen.
    En gelukkig maar ! Want als we alles begrepen dan was de lol er toch ook wel zo’n beetje van af…;o)

  70. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 12:59

    @Jan: maar dan heeft hij vast en zeker ook wel eens gezegd:
    Ik siz mar sa, ik siz mar neet, ha’k al te protte sain..
    Maar goed dat je daar niet naar geluisterd hebt!!
    (Ik zit overigens nog in een ‘discussie’ met Peter Hoopman in mijn vorige blog, die daar steeds maar aankondigt iets te willen zeggen, maar het niet wil zeggen..).

  71. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 13:03

    @Stripman, Dan heb je de preken moeten missen helaas, eigen schuld, moet je maar niet voor het zingen de kerk uit!
    "En ook een onderwerp waar we wel nooit helemaal het fijne van zullen begrijpen."
    Ik verwijs even naar mijn verslagje van de kerkgang hierboven: daar stond de reactie reeds vermeld op jouw commentaar:
    Goethe 1749-1832, Briefe) zei toch daarover:
    "De mens moet wel blijven geloven, dat het onbegrijpelijke onbegrijpelijk is, anders ging hij niet verder met onderzoeken."

  72. nelus 23 maart 2008 om 13:10

    @aad: jammer dat er geen prijs verbonden is aan dit paasblog. Want er zijn er een paar die hele hoge ogen zouden gooien, tenminste als ik in de jury zou zitten. De preek van Jan: onovertroffen, Aad zelf: prachtig bijeengezocht, die uitspraken en dan Cathy: ontwapenend en geestig. Heb vanochtend al weer een paar keer heerlijk gelachen.
    Hebben jullie trouwens ook gehoord dat Nederland de Pasen bijna net zo belangrijk begint te vinden als de Kerst ? Tenminste, als je het afzet tegen de aankopen. € 680.000.000.– hebben we voor dit weekend met z’n allen uitgegeven. € 80.000.000.– meer dan 2 jaar geleden. Over consumeren gesproken.
    @Aad: ga nog even door met die prachtige frieze uitspraken: zoals je weet is ook mijn vader een fries, net zoals die van Jan.
    Die zei altijd : Hor op mei harsescrapje (zo hoorde ik dat als kind/heel fonetisch geschreven dus) als wij als kinderen ruzie maakten. Misschien weet Jan wat mijn vader precies zei. Want nog steeds weet ik niet wat het moet zijn.

  73. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 13:17

    @Nelus: ik zou zeggen een mailtje naar de RBA redactie (om mij in deze aan te bevelen voor de RBA lijst) doet wonderen.. Schijnt een aanbevelingslijst te zijn namelijk..
    De redactie zelf heeft het nog druk met het uitpakken van al die boodschappen..
    Ja, het zijn net mensen..
    Wat een bedragen!!
    En ik maar uit kostenoverwegingen stad en land afzoeken naar die paar kievitseieren..
    En die Friese spreekwoorden: ik bedenk ze waar je bij zit 🙂
    Nog eentje dan: Friezen in maart, een Kerstkind gebaard.
    Helemaal weer on-topic 🙂

  74. nelus 23 maart 2008 om 13:20

    @aad: nelus is een digibeet zoals je al eerder in een voorgaand blog vermeldde. Ik wil je overal aanbevelen, als het moet zelfs bij hare majesteit. Maar dan moet je me wel vertellen wat die RBA redactie is. Anders kan ik niet uit de voeten. En ikheb nu even tijd dus…..

  75. jan bouma 23 maart 2008 om 13:35

    Tweede Dienst.
    Beminde gelovigen, u allen hartelijk dank voor uw aanwezigheid. In deze tweede lezing wil ik het met u hebben over de vraag: "Hoe spot men de duivels uit de hel?!" Daartoe verwijs ik u allen opnieuw naar het boek der boeken en u leest met mij mee op 223:
    citaat:
    "Ik zou…", zo voegde hij mij toe… "niet langer de duivels uit de hel spotten! Of anders gezegd: niet langer de Goden verzoeken..!"
    Blijkbaar was er voor hem geen verschil tussen Goden en Duivels om mij die raad te geven…"
    einde citaat.
    Wat kunnen wij hieruit leren, beminde gelovigen? Is er een verschil tussen de Duivels en de Goden? Nee! Eenieder, die u wilt laten geloven wat hij wenst, meent immers dat hij "de God" is en niet "de Duivel!"
    Uw eigen onderscheidend vermogen dient hier antwoord te geven op de vraag of u de Goden van de Duivels weet te onderscheiden. Niemand anders kan die beslissing voor u nemen.Reactie is geredigeerd

  76. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 13:40

    RBA staat voor ‘redactie beveelt aan’: een schimmig proces.. waar veel over geklaagd wordt overigens door bloggers al hier..
    Het is tevens een van de selectie mogelijkheden boven aan de hoofdpagina (naast reacties, aanbevelingen.. kijk daar maar eens, dan kun je zien wie nu aanbevolen is..
    Enfin: hoe het te doen? Mailtje sturen naar de redactie.. Hoe?
    Kijk helemaal rechts bovenaan.. daar zie je een envelopje staan.. klikken, schrijven etc..
    Veel succes!! :-))Reactie is geredigeerd

  77. de Stripman 23 maart 2008 om 13:43

    Ah, over Goethe had ik even heengelezen. Maar ik ben het helemaal met hem eens…;o)

  78. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 13:46

    @Jan: ik ging maar eens te rade bij de politici in het kader van: die hebben overal een mening over..
    Het werd me echter sterk ontraden door een politicus die mij vertelde:
    "Aangezien een politicus nooit gelooft wat hij zegt, is hij altijd stomverbaasd wanneer anderen hem blijken te geloven."
    Charles de Gaulle Frans staatsman (1890-1970)
    En als het dan toch citaten dag is vandaag, wat dacht je hiervan in lijn met je wederom boeiende preek:
    "Wat zo erg is met God: je weet nooit of het niet een streek van de duivel is."
    Frans: "Avec Dieu, ce qu’il y a de terrible, c’est qu’on ne sait jamais si ce n’est pas un coup de diable."
    Jean Anouilh Frans toneelschrijver (1910-1987) Uit: L’alouette.Reactie is geredigeerd

  79. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 13:48

    @Stripman: daar was ik al bang voor, vandaar de herhaling 🙂
    Had jij al een mailtje gestuurd, naar de RBA?
    Als RBA-er?
    Ik ga er voor!!
    Het zou onderhand tijd worden!!Reactie is geredigeerd

  80. jan bouma 23 maart 2008 om 14:00

    @Aad 13:46
    Soms blijken de universele waarheden ook op gegeven moment zich universeel te vertolken. Ben het dus van harte eens met Jean Anouilh.
    Zal me ook even richten tot die RBA-redactie gelet op het voorgaande…

  81. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 14:00

    Ga me overigens even uitlaten, de zon schijnt!

  82. nelus 23 maart 2008 om 17:22

    @allen: terugkomend van een winterse wandeling met sneeuw even kijken op het blog. De hele wereld is blijkbaar op stap. Sinds 14.00 uur vanmiddag geen reactie meer geschreven. En dat is volgens mij heel bijzonder op dit blog.
    Ben benieuwd hoe kouwgekleumd Aad van zijn zonnige uitlaat terugkomt. En of Jan zijn middagaslaapje in huize Mithras al uit heeft. En Cathy, waar zit toch die Cathy ? Of zit die in de kroeg te wachten ? Grand Cru 1926 te drinken. En Jan: jij als dominee moet toch weten(2e preek vandaag) dat de duivels de verstoten engelen zijn ?

  83. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 17:47

    @cetera…
    Weer lekker opgefrist en natuurlijk opgeladen..
    Is er nog iets met @allen gebeurd wat ik zou moeten weten, respectievelijk vergeten, zo vlak voor het eten?
    En Nelus: de Grand Cru staat uiteraard te antichambreren..
    Is het mailtje nog gelukt??Reactie is geredigeerd

  84. Cathy 23 maart 2008 om 17:52

    @NELUS.
    Hoi Nelus, ja het lijkt inderdaad of de hele wereld op stap is. Maar……… ik ben er weer hoor. Ik zit hier inderdaad te wachten, maar als je dat idee al had waarom ben je dan niet gezellig een wijntje komen drinken. Man oh man, ik heb al bijna een hele fles op dus kom maar snel dan krijg jij het laatste glaasje. Het is je gegund! Nou ja, ik laat deze tekst maar staan maar ik zie nu pas dat Aad al terug is, helemaal opgefrist en wel.Reactie is geredigeerd

  85. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 18:11

    @Cathy: laatste glaasje??? Zuinig?
    Trek je doos maar open zou ik zeggen.. Doos wijn uiteraard..
    Laat nergens meer een misverstand over bestaan.. Die zijn er al genoeg in de wereld en ik zit me ‘te rotbloggen’ om die allemaal de wereld uit te helpen..

  86. Cathy 23 maart 2008 om 18:24

    @Aad.
    Nee, ik ben niet zuinig hoor maar het is en blijft jouw kroeg, vandaar. Tevens heb ik jouw woorden van hierboven niet verkeerd begrepen, jij bent een echte heer Aad, toen ik het las dacht ik eerst even van: "zo, die Aad heeft lef" maar je gaf al snel aan jij een doos wijn bedoelde.
    Maar goed, vraagje, ik heb de weersverwachting voor morgen al gehoord. En jij?

  87. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 18:35

    @Cathy: ik moet wel weer erg om je lachen…
    Vragen naar de bekende weg…. ik dacht dat je toch regelmatig hier aan komt waaien (om een weer term te gebruiken…
    Kijk even in mijn infoblokken rechts bovenaan…
    En je ziet: de regen en sneeuw.. de weersverwachting voor de komende dagen… daaronder de huidige "alles van het weer"…
    Of zoals de grap van (weet ik even niet meer):
    weersverwachting voor morgen: niet weer!!
    P.S. Ik kan overigens wel een antwoord geven hoor op je vraag: ik heb de weersverwachting ook gehoord… En gezien!!Reactie is geredigeerd

  88. Cathy 23 maart 2008 om 18:42

    @Aad.
    Als je uien in je eten vindt
    is er morgen kans op harde wind.

  89. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 18:45

    @Cathy: je bent pas echt zwart als je drie dagen in het donker zit na het laten van een scheet.
    (Oud Afrikaans spreekwoord….)

  90. jan bouma 23 maart 2008 om 18:46

    Derde lezing… (hahaha!)
    Ja, we zijn een gelovig volkje; hierna een citaat wat alleen maar vragen oproept. ’t Is geschreven door ‘Simon Carmiggelt’ die ik even terughaalde voor Pers en Media. Zie hierboven.
    citaat: pg. 270:
    Terwijl de hemelen zich in inktzwarte clusters sluiten boven Keyzers Bodega… waar de totale Ned. pers en media zich in gijzeling bevinden… beste mensen, tracht ik u een vervolg en verslaggeving te bieden van de daar plaatshebbende gruwelijkheden. Beter ware het geweest dat de omstreden horeca-tycoon zijn Bodega zou hebben betiteld met de zinsnede uit Dante’s Inferno en de bijbehorende tekst: "Laat varen alle hoop die hier binnentreedt.." Maar zulk een statement zal niet veel bezoekers hebben genood. Ik had B. verzocht mij te ontheffen van m’n taak tot verslaglegging. Hij had evenwel woedend gereageerd met de opmerking: "de schurken zullen nu niet hun lot ontlopen; 4 (inmiddels 8) jaren lang offreerde ik hen mijn Morgenster als het predikaat van de stilzwijgende liefdesster Venus die daar ook de vertolking van is… maar zij hebben mij hooghartig doodgezwegen en vernederd; zij zullen – nogmaals! – nu hun lot niet ontlopen en ik zal ze aan de schandpaal nagelen van onze literatuurgeschiedenis, de geschiedenis in het algemeen en hun helletocht…!"
    einde citaat.

  91. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 19:05

    @Jan: Keyzers Bodega is toch de plaats waar jij je persconferentie gaat houden??
    "Laat varen alle hoop die hier binnentreedt.."
    Ik snap nu waarom!!

  92. jan bouma 23 maart 2008 om 19:15

    @Aad
    Ach ik wissel het lichtvoetige gechat (bijv. tussen jou en Cathy) maar even af met wat intrigerende tekst. Overigens het loopt niet goed af daar in Keyzers Bodega want ik besluit Carmiggelts ‘optreden’ met:
    nog 1 tip: wanneer u genodigd mocht zijn om op 4.09.2004 Keyzers Bodega, als het intellectuele Mekka, opnieuw te heropenen… gedenk dan mijn commentaar en lijst het in, en hang u (en het) op in die kroeg!
    (pg. 269)
    Ik bedoel maar…. ik blijf er liever weg!

  93. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 19:22

    @Jan:
    Ga je me nu vertellen dat het is uitsteld tot september? 2004???
    Nieuwspoort ook al uitgesteld.. (net als Wilders: te hoge beveiligingskosten..)

  94. nelus 23 maart 2008 om 19:40

    @aad: ja hoor, je kunt rustig gaan slapen. De aanbeveling is gedaan. Morgen bovenaan dank zij dat.
    Afrikaans spreekwoord: een beetje rauw maar ik heb hartelijk gelachen

  95. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 19:43

    @Nelus: dank..
    Nu Jan nog en Stripman.. ik ben benieuwd..
    Een dag niet gelachen is niet geleefd..

  96. nelus 23 maart 2008 om 19:44

    @aad: vergeet je niet Cathy even bij de praten over het Bio-weerstation ? Hoeft ze jou ook niet meer te vragen naar de weersvoorspelling. Afdeling verkoop (zijn zij ook): er ligt nog een voorraadje. Tegen bodemprijzen. De winst is al binnen.

  97. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 19:48

    @Nelus: vorige week nog een enthousiaste ziener gesproken die bij het aanschouwen van dees weerstation helemaal uit zijn dak ging en mij probeerde te overtuigen dat het werkelijk een waar commercieel product moest worden.. :-))
    Is hat al zeiden ‘wij’.. :-))
    Bodemprijzen? Verzamelwaarde!!!Reactie is geredigeerd

  98. Cathy 23 maart 2008 om 20:19

    @NELUS.
    Ik heb alles al gelezen over het bio-weerstation,al een tijdje terug overigens. Ontzettend leuk!. Heb jij trouwens wel in de gaten dat jij mij weer hebt laten zitten daar in die kroeg? Lees 17.52. Trouwens over weersvoorspelling gesproken. "Als het regent in september, valt kerst in december".Reactie is geredigeerd

  99. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 20:22

    @Cathy en @Nelus..
    Ik blijf hier even buiten hoor.. maar kijk wel uit naar hoe jullie dat gaan oplossen 🙂

  100. Cathy 23 maart 2008 om 20:24

    @Jan.
    As it net kin sa as it moat
    dan moat is mar sa as it kin.
    Nou Jan, is ie goed of niet?

  101. jan bouma 23 maart 2008 om 20:25

    @Aad 19:22
    Nee, ‘Simon Carmiggelt’ was even terug op aarde van 6 mei 2004 t/m 14 augustus 2004. Hij maakte het verslag dat ik in m’n boek opnam. Keyzers Bodega van Kooistra moest toen nog geopend worden als het nieuwe Mekka van de pers (zoals het voorheen ook was). Dus de data kloppen wel. Zie pg. 265.
    Ook weer opgelost; maar je komt zijn verslag nog wel tegen als je doorleest…

  102. jan bouma 23 maart 2008 om 20:27

    @Cathy…. "under your skin?" Ja, dat is goed.

  103. Cathy 23 maart 2008 om 20:27

    @Aad.
    Jij blijft hier liever buiten maar eh…..
    At de kat fan hûs is
    danskje de muzen op tafel.
    het is jouw kroeg, je moet het zelf weten.

  104. Cathy 23 maart 2008 om 20:34

    @Jan.
    Niks "under your skin" , ik doe zo mijn best om die Friesche taal eigen te maken om beter met jou te communiceren. In die zin staat dus: "Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals ’t kan. IT KIN NET. WOLLE IS KINNE. Je ziet het Jan, ik doe ontzettend mijn best.

  105. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 20:38

    @Cathy, @Jan, @Nelus: als iedereen hier door elkaar aan het roepen is kan ik het niet meer volgen hoor..
    Maar geen nood, ik gooi er gewoon een paar oude Friese spreekwoorden doorheen:
    Vele stemmen, doen de gedachten remmen.
    Door elkaar: zijn we gauw klaar.
    In koor, da’s pas gehoor.
    Ja, ja.. daar hebben jullie natuurlijk weer niets op te zeggen :-)Reactie is geredigeerd

  106. jan bouma 23 maart 2008 om 20:41

    @Cathy
    Ik lees altijd graag wat ik wil lezen… maar mijn "Fries" is zeer beperkt. Ja, m’n vader sprak het als geboren en getogen daar maar ik ben een rasechte Utrechtenaar. Dat dialectje ken ik ook wel. Dat klinkt als volgt (iets van Herman van Veen geloof ik)
    fonetisch:
    "..Bei ons op de Ouwegrag staot altut de raodioo keihart aon…." Nou ja, zoiets.Reactie is geredigeerd

  107. Cathy 23 maart 2008 om 20:46

    @Aad.
    Hier heb ik zeker niets op te zeggen. Wel knap Aad maar jij zuigt ze allemaal uit jouw duim volgens mij.

  108. Cathy 23 maart 2008 om 20:50

    @Jan.
    Zo’n beetje als Tineke Schouten. Nou, ik heb dus voor niets het internet af zitten struinen om indruk op jou te maken. Oh, wat blijft er nu nog over?????????

  109. jan bouma 23 maart 2008 om 20:55

    @Cathy
    Ik geloof je wel in alle talen;
    geen zorg verder; kom mij maar halen..

  110. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 21:00

    @Cathy: uit mijn duim zuigen?
    Het zijn allemaal historisch verantwoordde gezegden en spreekwoorden..
    Maar uiteraard niet eg bekend in ‘Holland’.
    Fru=yslan boppe, Hollan in e kroppe..
    Ook zo een..
    Wel weer actueel gezien het polarisatie debat wat woedt in Nederland..
    Fiezen hadden daar al lang kaas van gegeten.
    Asl de blikken versmallen, gaan de bijlen vallen!
    Ook weer zo een!

  111. jan bouma 23 maart 2008 om 21:03

    "..en de kou skiet de bolle.." of was het andersom. Aad dit moet je even voor Cathy nader verklaren.

  112. Cathy 23 maart 2008 om 21:03

    @Jan.
    Weet wel wat je zegt Jan
    Want voor je het weet sta ik echt voor jouw deur.
    Ik kom er dus zo aan hoor, even mijn zondagse tanden indoen, pruikje op, gehoorapparaatje in en even met een paar stukken kipfilet mijn bh opvullen! Ik bel zo aan!!!!!!!!!!!

  113. Cathy 23 maart 2008 om 21:13

    @Aad.
    Nee Aad, volgens mij verzin jij ze ter plekke.
    Heb jij ook in de gaten dat Jan zijn huis is uitgevlucht? Dat wordt lachen, ik sta daar al om de hoek.

  114. jan bouma 23 maart 2008 om 21:13

    @Cathy
    Je weet waar ik woon.

  115. Cathy 23 maart 2008 om 21:18

    @Jan.
    Ja natuurlijk weet ik dat. Ik kwam daar van de week wel in beschonken toestand aan na het bezoek aan de kroeg van Aad maar ik weet het nog precies te vinden. Hebben wij wel plezier gehad Jan want dat stukje of stuk ben ik even kwijt?

  116. jan bouma 23 maart 2008 om 21:25

    @Cathy
    Wordt er nog week van als ik eraan terug denk; je was onuitputtelijk; pas tegen de ochtend sliepen we in.

  117. Cathy 23 maart 2008 om 21:25

    Ik denk dat de heren nu geschrokken zijn dus hier komt een Haags mopje voor de gein!
    Een vrâh komp bè de doktàh
    "Goedemiddag"
    "Doe allus maah vas ùit
    en gaat u maah op de tafel legge"
    "Waah mot ik mèn kleire legge doktâh?"
    "Oh, leg ze maah naas die van mèn".

  118. Cathy 23 maart 2008 om 21:29

    @Jan.
    Oh, daarom zat ik de andere dag bij de "doktâh" met die lage rugpijn. Ook nog met andere klachten maar daar kan ik het hier niet over hebben, werd gelijk doorgestuurd naar de "kraker".

  119. jan bouma 23 maart 2008 om 21:38

    @Cathy
    Volgens mij zit je in Den Haag!
    Je hoorde dat de "doktah" tegen jou zeggen!!!
    Nou ik ben ook "doktah".

  120. Cathy 23 maart 2008 om 21:44

    @Jan.
    Nee nee, ik ben wel in Den Haag geboren maar woon daar niet meer maar ik ben met de auto binnen een kwartier in Utrecht, echt waar. Ik ga nu wel tegen mijn eigen doktah zeggen dat ik een andere doktah gevonden heb. Wanneer is er spreekuur?

  121. jan bouma 23 maart 2008 om 21:45

    @Cathy, Aad, Allen…
    moet nog wat anders gaan doen; helaas.
    dus, beste vrienden ik zie jullie morgen wel weer. Cathy slaap zacht zo zonder mij…

  122. jan bouma 23 maart 2008 om 21:47

    @Cathy
    Geloof je graag; binnen 1 kwartier?
    Hou de deur dan nog open; en slaap je hier.

  123. Cathy 23 maart 2008 om 21:47

    @Jan.
    Jan, ik houd jouw plekje warm voor morgen.Het was weer gezellig!

  124. Aad Verbaast 23 maart 2008 om 23:20

    Ben ik even weg, loopt het hier helemaal uit de hand!!
    Je kunt ze ook niet even alleen laten..
    Enfin, als Jan maar nog wel wat tijd over heeft voor zijn tweede Paasdag preek.. Vlak voordat we met zijn allen de meubelboulevards weer gaan bestormen kunnen we nog wel wat stichtelijke woorden gebuiken.
    Ik wens u ook allen een goede nacht..Reactie is geredigeerd

  125. Cathy 23 maart 2008 om 23:24

    Aad, waarom denk jij nou dat ik niet naar Jan toe ben gegaan? Natuurlijk, zodat hij goed uitgerust aan die preek kan beginnen voor morgen want dat is natuurlijk weer een hele uitdaging. Ik weet zeker dat hij daar nu mee bezig is. Ach, die doktah van mij is toch zo druk he.

  126. rolanda 24 maart 2008 om 00:28

    Mijn poes bewaakt haar 4 kittens alsof het eieren zijn. Barensweeen had zij ook, maar heel kort en ze liet het mij ook wel even horen.
    Het voordeel van een kind dragen in plaats van een ei leggen is dat de moeder dan zeker weet dat het haar biologische kind is. Ik zorg voor een adoptiefkind en voor mij persoonlijk maakt het geen verschil. God liet mij barensweeen doormaken bij de geboorte van mijn natuurlijke kind, maar hij nam dit kind ook weer terug.
    Dat is altijd verbazingwekkend: Het onstaan van een nieuw leven dat daarna weer eindigt.
    Ik was geen getuige van zijn bestaan, behalve dan van de bevalling, welke ik wel fysiek moest uitvoeren met mijn lichaam.
    Vroeger werden de kinderen van ongehuwde moeders meteen na de bevalling weggehaald in katholieke ziekenhuizen, zodat de moeder zich er niet aan kon hechten. Ditzelfde werd bij mij gedaan. (maar ik was 26 en getrouwd).

  127. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 08:38

    @Rolanda:
    Voordeel kind dragen/biologisch kind: het schijnt dat daar de jaloersheid van mannen vandaan komt.. die zijn daar nooit zeker van..
    Verder: je hebt een hoop narigheid meegemaakt.
    Ik lees dat je gelukkig troost vindt in je godsdienst.Reactie is geredigeerd

  128. Jim Hasenaar 24 maart 2008 om 10:00

    Ik sluit me bij de woorden van Cathy aan:
    VROLIJK PASEN ALLEMAAL!
    Verder lees ik aandachtig al jullie reacties.

  129. jan bouma 24 maart 2008 om 10:06

    Dienst : intro.
    (dominee bestijgt hedenochtend met moeizame en langzame tred de kansel; positioneert zich voor de microfoon, kruist de armen voor de borst, en kijkt stilzwijgend naar het gepeupel onder zich. De stilte die hij laat vallen is voelbaar dodelijk aanwezig. Dan kucht of schraapt hij z’n keel, z’n handen omklemmen nu de rand van de kansel, de knokkels slaan wit uit, alsof hij de rand wil verpulveren.. Hij kucht opnieuw en zegt dan dreigend..:)
    "Gelovigen!" – het ‘beminde’ heeft hij eraf gelaten ! – O God sta ons bij! – "vandaag wil ik het eens met u hebben over de vraag "of het Kwaad zich altijd wel zal straffen. U kent die uitdrukking wel. "Het kwaad straft zichzelf!" Bijvoorbeeld, als u verschrikkelijk belazerd bent geworden door iemand aan wie u uw vertrouwen geschonken had. In zo’n geval zegt men dan soms het Kwaad zal zichzelf straffen, maar eigenlijk hoopt u dat God dat voor u zal doen; die bestraffing uitvoeren. En dan liefst nog wel hier op aarde en niet in de hel (waarnaar u de oplichter natuurlijk wenst) want u wilt nog wel het genoegen smaken om uw wraak van de genoegdoening hier op aarde – zekerheidshalve – mee te maken! Hoe de helse wraakneming zal uitpakken moet u immers nog maar afwachten, bovendien bent u daar liever dan niet zelf bij! Dat spreekt! Misschien is er zelfs wel geen hemel noch hel. Welnu! U vraagt zich af waarom ik u dit allemaal vertel. Neemt u daartoe mijn boek der boeken ter hand en leest u met mij op de pagina’s 350 t/m 352 de aldaar beschreven vreselijke wraakoefening…"
    (en toen viel de stroom uit…; alleen de werkelijke gelovigen die mijn boek der boeken hebben kunnen daar verder lezen…)

  130. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 10:44

    @Jim Hassenaar: ook een Vrolijke Pasen!
    Met alle vrolijke en minder vrolijke reacties al hier, heb je inderdaad wel je volle aandacht er bij nodig!! :-))

  131. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 10:55

    @Jan:
    Een bloedstollend begin van deze bijzondere dag..
    De meute in de kerk had nog maar net mogen meemaken hoe Jan Bouma vanaf de kansel uit volle borst en met barokke stem geroepen had:
    "Hoe de helse wraakneming zal uitpakken moet u immers nog maar afwachten, bovendien bent u daar liever dan niet zelf bij! Dat spreekt!
    En wat gebeurd er?? De stroom valt ineens uit.. en ze waren er bij!!
    Toeval bestaat niet, maar het was de gelovigen wel toe gevallen en geenszins bevallen..
    In opperste verwarring en trillend op hun benen over deze plots ontwaakte duistere kracht, zullen zij toch moeten wachten op de ontknoping..(de winkels zijn immers dicht vandaag)..
    Dan toch maar naar die meubelboulevard?

  132. jan bouma 24 maart 2008 om 11:17

    @Aad
    Men kan mijn meesterwerk gewoon via m’n website bestellen gelijk je ook deed. Maak de dominee nou niet kwaad; hij vindt dat hij al te lang paarlen voor de zwijnen aan het gooien is. Maar misschien heeft men inderdaad meer geluk door de aanschaf van een nieuw afdruiprekje in plaats van mijn boek. De kosten zijn hetzelfde! Dus: beste gelovigen, hup! Met z’n allen naar de meubelboulevard!

  133. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 11:29

    http://www.villamithras.com/main.html
    Nog een betere suggestie Jan:
    Alle oude boeken (zijn na jouw boek allemaal overbodig geworden immers) op marktplaats zetten vandaag.. vanuit de opbrengst kan jouw boek worden aangeschaft, en dan is er nog genoeg over voor een afdruiprekje, en een flinke pedaalemmer waar alle andere rotzooi met gemak inpast..
    Da’s pas een echte WIN-WIN oplossing!!Reactie is geredigeerd

  134. jan bouma 24 maart 2008 om 11:36

    @Aad 11:29
    Gij spreekt de taal van mijn hart!

  135. D E D I S C U T A N T E S 24 maart 2008 om 11:56

    A A D : "Mijn dank voor Uw réactie.."…
    het is inderdaad een ‘E I T J E’voor m e i ..
    En dank dat ik hier mag langs komen..
    Maar Jezus ik ben nu de Honderd-zès-en-dèr-tíg-ste
    Reageerder!!!
    Zo te zien kunnen de Blóggers bij U
    hun Ei kw e i t ..
    Groet Joshua

  136. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 12:15

    @Jan: het is wel een andere taal als de taal die jij spreekt en roept vanaf de kansel Jan.
    Maar de boodschap is grotendeels dezelfde:
    Het zijn allemaal boeven!!
    Weg er mee!!

  137. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 12:17

    @Discutantes:
    Hier wordt menig ei gebroken en gekraakt!
    Dat bl-ei-kt!!

  138. jan bouma 24 maart 2008 om 12:34

    @Aad 12:15
    Ik blijf werken met het "erkende" geboefte als een gegeven waarmee de mensheid het toch zal moeten zien te klaren naar de toekomst. Vanaf pg. 95 lees je een analyse die die toestand verklaart. "De criminelen die toch ook hun nut voor de maatschappij weer hebben."
    Enfin… wacht je oordeel wel af. Vanaf pg. 121 zul je over "de criminele opportunistische intelligentsia" kunnen lezen.

  139. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 13:10

    Ik zit nog bij pag. 95.. en probeer snel verder te lezen.. Nog niet (druk, druk, druk) aan toe gekomen, want voor je boek moet je natuurlijk rustig voor gaan zitten.. Het doet de bloeddruk immers behoorlijk stijgen..
    Vandaag wordt het weer niks.. Komende week vind ik zeker een rustig moment :-)Reactie is geredigeerd

  140. jan bouma 24 maart 2008 om 13:15

    @Aad 13:10
    Dat doet me genoegen om te vernemen. En ik zeg je nu al: attaqueer elke misvatting of onjuiste conclusie van me. Voor inhoudelijke en terechte kritiek ben ik ontvankelijk.

  141. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 13:21

    @Jan:
    Ik zal dat doen (op je eigen aanraden overigens in je boek) als ik het hele boek gelezen heb.. Mee eens overigens met dat advies van je, want anders wordt het diagonaal lezen.. en dat gebeurt al veel te veel..
    Net als achteraan in het boek beginnen..
    Maar als ik het uit heb: berg je dan maar!! :-))

  142. jan bouma 24 maart 2008 om 13:28

    @Aad
    Sommige mensen, ik zeg niet jij, moeten een boek 3 a 4 keer lezen voordat ze het snappen. Maar het risico is voor de primaire reageerder als hij zijn oordeel (te vroegtijdig) meent te kunnen vellen.
    Dit lijkt me ’n aardige premisse voor jouw oordeel om dat in acht te nemen! Bij voorbaat!
    Ben benieuwd. Alvast dank voor het überhaupt willen lezen.

  143. petrus 24 maart 2008 om 13:35

    beste Aad Verbaast
    Als man kan ik me er maar beter buiten houden maar een ei geeft veel risico’s en dat zitten is ook niks al kun je het wel eerlijk verdelen tussen man en vrouw.
    Knutselen aan de evolutie zullen we wel nooit kunnen laten.
    Paasmaandaggroeten

  144. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 13:46

    @Jan: oordelen worden veelal vooraf al geveld.
    Ik zal daar dus maar mee wachten tot het einde.
    Overigens ik kan al wel zeggen: sommige stukken heb ik al wel 3 a 4 keer gelezen!!
    Tevens de van Dale er bij: jouw woordenschat is anders/breder dan de mijne :-))
    Daar op zich al weer veel van geleerd..

  145. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 13:48

    @Petrus: ook een ei dient bevrucht te worden Petrus..
    Mocht ik knutselen aan de evolutie: er zou een hoop veranderd worden 🙂
    Ook (inmiddels) een paasmaandagmiddaggroet!

  146. jan bouma 24 maart 2008 om 13:58

    @Aad 13:46
    Ben eigenlijk absoluut niet bevreesd voor je oordeel. Daarvoor meen ik je al al te goed kennen inzake je opstellingen en motivaties zoals die gebleken zijn uit 4 a 5 blogs hieraan voorafgaand. Wat me wel opvalt is dat je "Van Dale" nodig zou hebben want alle "moeilijke zaken" heb ik geïllustreerd met dezelfde begrijpelijke (en makkelijke) verhalen als die op je blog. Maar ik wacht je oordeel wel af. Veel fout zal er niet aan zijn…
    (het wordt ondertussen wellicht tijd voor je uitlating…; dus voel je niet verplicht eerst nog te antwoorden. De sneeuw is inmiddels gesmolten).

  147. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 14:18

    @Jan: ik heb me al eerde verbaasd over je telepathische gaven..
    Ik was net van plan aan te geven dat het weer de hoogste tijd daarvoor was (de uitlating).
    Ik ga dat ook doen (ommetje langs de meubelboulevard?? :-))
    Vanavond weer terug.. Ik zal immers wel uren in de rij mmoeten staan.
    Maar de moeite waard: je komt er heel Nederland tegen immers..

  148. jan bouma 24 maart 2008 om 14:35

    @Aad
    Een gezegende tocht langs de meubelboulevards is je toegewenst. De honkbalknuppel heb je deze keer wel bij je gestoken om de "afdruiprekjes" te verpletteren! Dat doet me deugd. Tot later!

  149. nelus 24 maart 2008 om 18:13

    @aad: nou als wat wij vanmiddag hebben gezien bij de meubel boulevard in Groningen jouw ervaringen voorspelt, dan verwacht ik je ongeveer voor middernacht terug.
    Je zult het niet geloven. Er waren heuse verkeersregelaars. Er kon geen auto meer op de parkeerplaats. Er komt dus nog een € 680.000.000.– over de paasaankopen heen. Aan auto”s (ook een groot succes), keuken boulevards, woon boulevards. Het moet toch wel heel goed gaan in Nederland zou je zo zeggen.
    En: zijn zoveel vrije dagen dan toch teveel van het goede ? Gaat de mensheid zich vervelen ?
    Ook ik heb me schuldig gemaakt. Wilde een verduisterings rolgordijn op de slaapkamer. Dus op naar Ikea, je kon over de hoofden lopen.
    Tja, dat is ook Pasen. Het wordt tijd dokteh Jan weer eens een preek houdt over al onze materiele behoeften.

  150. jan bouma 24 maart 2008 om 20:03

    @Nelus
    Had een heel comment voor je geschreven…: foetsie! Het ging in ieder geval er over dat ik zeker niet wil ingrijpen in de economie door "de materiële behoeften" ter discussie te stellen. Enfin… t was een heel verhaal; maar ik heb het al eens op geschreven op Aads vorige blogs.

  151. Aad Verbaast 24 maart 2008 om 22:51

    @Jan @Nelus: kijk daar had ik natuurlijk op gerekend. Op die drukte althans..
    Gewoon een beetje je hersens gebruiken natuurlijk.. en visie hebben.
    Eergisteren al even bij het reisbureau geweest.
    Aldaar voor een redelijke prijs een VIP arrangement aangeschaft..
    Enfin: vanmiddag in airconditioned touringcar opgehaald bij een partycentrum hier ongeveer tien mnuten rijden vandaan.. Onderweg al een leuke toespraak gekregen van de reiseleiterin.. en uiteraard uitleg, en een routebeschrijving (adviesroute) door de diverse winkels in de meubelboulevard.
    De plattegrond die we kregen was gewoon gratis.. Service hoor..
    Aangekomen, via de busbaan, files omzeilend naar een speciaal gereserveerde parkeerplaats (VIP plaatsen, je betaald wat extra maar dan heb je ook wat).
    Aldaar stonden alvast genummerd 25 VIP electrische mobiels klaar.. Ja, dit was natuurljk de grote vondst: kun je lekker blijven zitten immers (met voorgemonteerd al een boodschappenmandje.
    En met een oranje paal er op gemonteerd met vlag waarop stond: invalide, slechthorend en slechtziend..
    Nou dat werkte natuurlijk: ruim baan verzekerd!!
    Nou om een lang verhaal kort te maken.
    Drie leuk eierdopjes, kurken onderzetter, op Jan’s aanraden een afdruiprek en een gebaksvorkje (zat bij het gebakje) gescoord…
    Op de terugweg, heerlijk de samenzang beoefend in de bus: we gaan nog niet naar huis, potje met vet etc, ze zijn allemaal langsgekomen hoor.. we voelden verbondenheid met de medepassagiers: het kan!
    Net terug: een geweldige dag gehad.
    Voor volgend jaar alweer geboekt (we kregen korting bij voorintekening, leuk hè)

  152. jan bouma 25 maart 2008 om 08:00

    ‘..Gelovigen, vandaag staat centraal de betekenis van de uitspraak (van mijn moeder):
    (leest u met mij mee op de pg. 121/129)
    "..Als je je niks verbeeldt, ben je ook niks..!"
    Voorwaar een intrigerende uitspraak! In de confrontatie met "de wetenschap" en "de intelligentsia" is deze uitspraak toepasselijk.
    Want wij lezen op pg. 123 de toelichting:
    citaat:
    "..Om de "verbeelding" in de wetenschap, maar ook bij andere beroepen als die der "Magistratuur", iedere keer en zo vaak mogelijk in alle pracht en praal "den volke te kunnen tonen" worden dus ook letterlijk alle parafernalia, als die der opvallende kledingstukken (fezzen met kwasten, mijters, kronen, oorkonden, sjerpen en gehaktballen) benut.."
    einde citaat.
    Gaat u allen heen, en overweegt deze woorden! U merkt wel dat "de gehaktballen" als laatste genoemd worden doch zij zullen in de praktijk als eersten aan bod komen!

  153. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 09:30

    @Jan Bouma:
    Een wijze moeder heb je.
    Een dag niet verbaasd is een dag niet geleefd.
    "De kleren van de keizer" passen er neem ik aan ook bij..

  154. jan bouma 25 maart 2008 om 10:23

    @Aad
    Uiteraard heb je hier gelijk! Ook "de kleren van de keizer" komen herhaaldelijk in het verhaal voor. Zo meent (bijvoorbeeld) het volk dat al onze parlementsleden (225) "de kleren van de keizer" dragen.
    Ook een mooie uitdrukking van je: een dag niet verbaasd is een dag niet geleefd. Laten we het volk dus proberen te laten leven door het te verbazen! Prettige dag verder; kijk later nog wel eens…

  155. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 10:34

    @Jan:
    Ik zal er dan nog een meer aktieve variant aan toevoegen:
    Als je veel verbaast, wordt de wereld minder verdwaasd.
    Ja: ik wil mijn naam graag in ere houden!! 🙂

  156. jan bouma 25 maart 2008 om 11:02

    @Aad
    Ook toepasselijk:
    Zolang u niet wordt gehoord;
    wordt het woord vermoord!
    en
    Al staan roepen in de woestijn;
    doet men niet voor de gein!

  157. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 11:32

    @Jan Bouma:
    Het wordt vandaag vast een spreekwoorden en gezegden dag 🙂
    Nog een ‘oude Friese’ dan:
    Tegen de wind in praten, kan men het verstaan wel laten. 🙂
    P.S. Cathy zat zeker vast in de sneeuw gisteren bij het verlaten van de meubelboulevard.. en vanmorgen alweer in die 888 km file.. zou het wel goed met haar gaan?Reactie is geredigeerd

  158. Cathy 25 maart 2008 om 12:26

    @Aad.
    Hoi Aad, nee ik stond vanmorgen niet in de file, moet pas de 31ste weer beginnen.Ik heb er eigenlijk goed de smoor in omdat mijn pc het niet doet en ik nu achter een antiek ding moet zitten. Maar goed, er wordt aan gewerkt. Ik heb nog wat last van mijn oren ook omdat jij gisteren zo keihard zat te zingen in die bus. Ja ja, alles gehoord, maar met het tiende potje vet had ik daar ook genoeg van. Kortom, vandaag niet zo in the mood. Kan jij mij niet een beetje opvrolijken? En Jan laat mij ook al zitten. PFFF balen zeg!!!!!Reactie is geredigeerd

  159. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 12:37

    @Cathy, heb je er ok de balen van omdat je pas de 31ste weer mag beginnen??
    PC opgeblazen.. Last van je oren.. Niets gekocht bij de meubelboulevard gisteren.. Niet in de file.. Jan, geen gedichtje voor je..het zit allemaal tegen lees ik.
    Maar ook daar hebben de Friezen een wijs woord voor (het is immers spreukendag hier):
    Na regen, zit alles tegen..
    Ja, kort van stof die Friezen!
    Eind van de dag overigens gaat de kroeg weer open.. Kunnen we weer an de zuup.. 🙂
    "Hang in there", zeggen de Engelsen dan.. rare jongens zegt Obelix dan weer op zijn beurt.
    Ik heb me altijd afgevraagd: waarin?Reactie is geredigeerd

  160. Cathy 25 maart 2008 om 12:55

    De boom in natuurlijk!!! Ik kom vanavond wel langs in de kroeg. Gaat helemaal goedkomen daar.

  161. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 14:16

    Het wordt een vette bijdrage..
    Jan zal er ook zeker pap van lusten..
    En met en zekere afgunst naar de vrouw komen.
    Van harte welkom :-))

  162. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 17:02

    @Cathy: correctie is nodig,zie ik net in de tekst hierboven:
    Laatste zin moet zijn:
    En met een zekere afgunst naar de vrouw kijken!!

  163. Cathy 25 maart 2008 om 17:05

    @Aad. Ja, dat klinkt veeeeeeel beter. Spreek jou vanavond.

  164. Aad Verbaast 25 maart 2008 om 17:25

    @Allen:
    De kroeg is weer geopend!!http://www.volkskrantblog.nl/bericht/192185 zal u weer doen watertanden.. :-))

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: