Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

Mijn gesprek met Erica Terpstra…

zit in mijn kroeg te lezen gaat erica terpstra naast me aan de ronde tafel zitten..
 
Goh,  zeg ik, dat ik u hier nu tref…
Terpstra, breed lachend: Ik leid een extrovert leven. Dat is niet gespeeld.
Als enthousiasme niet echt is, val je op een zeker moment door de mand. Vrolijkheid en optimisme helpen mij enorm.

Het wordt een druk jaar met de spelen en zo..
Terpstra, schaterend: Meedoen is een droom die uitkomt. Bloedstollen spannend! Sport is voor iedereen!

Niet iedereen mag meedoen..
Terpstra klaterend schaterend: Beleidsmatig moet je altijd de lat hoger leggen dan de laatste keer dat je er over heen sprong.
Ik vind dat als je eenmaal zo’n besluit genomen hebt, dat je er dan ook helemaal voor moet gaan. Voor mij staat de solidariteit voorop.
Sporters leven met elkaar mee, en verliezen moet je kunnen..

In China.. de mensenrechten.. Komende donderdag die ronde tafel conferentie..
Terpstra bulderend lachend: Één vijand is er één te veel. Vrienden heb je nooit genoeg.
Als voorzitter van het NOC*NSF zal ik me niet publiekelijk gaan inzetten voor politieke of sociale zaken.
Mijn verantwoordelijkheid is immers de sport.
Wij zorgen er voor dat de schoenen en hemden van de sporters verantwoord zijn geproduceerd. Zo gaat dat, daar doen wij absoluut niet ingewikkeld over.

Er is hier veel in beweging.. daar ook?
Terpstra, nu schuddebuikend: De situatie in Nederland is echt anders dan in andere landen.
Sport is niet alleen machtig om te doen en prachtig om naar te kijken, maar heeft onze – soms wat verknipte – samenleving nog veel meer te bieden.
Een leven lang sporten en bewegen. Dat is ongelofelijk belangrijk voor elk mens én voor de samenleving.

Yuri (in sporthemd, opvallend gespierd en met opvallende ringen) vraagt: wat wilt u drinken?
Terpstra (zichtbaar onder de indruk, naar hem knipogend): Doet u mij maar een zo’n heerlijk kopje Chinese thee!

Yuri, terugkomend: er zijn veel soorten thee, maar van deze heb ik nog niet geproefd. Dat het u wel mag smaken.

Terpstra doet er stiekempjes een pilletje in…

Verschrikt denk ik: Doping!?! En lees verder in Chinese Sprookjes

Nabericht (4/12/08)
Ik zie dat dit gesprek tot mijn genoegen, al maanden erg veel wordt gelezen. Mag ik de lezers vragen hoe zij op ‘het spoor’ van deze blog zijn gekomen, en dat hieronder aan te geven middels een reactie??
Bij voorbaat dank!

Bron:
verzamelde citaten Erika Terpstra uit:
Interview Erica Terpstra (sport4all)
Interview Erica Terpstra (netwerk Arnhem-Nijmegen)
Interview Erica Terpstra (vbs)
Erika Terpstra, China (sportgeschiedenis)
Erika Terpstra over China (sportgeschiedenis)
Erika Terpstra Homepage
Amnesty International Erica Terpstra
Wereldomroep Terpstra

Verder: Donderdag 17 Januari: de ronde tafel conferentie. Zie de krantenberichten daarover.. Volkskrant: Debat sport en politiek laait weer op
Brief Erik van Muiswinkel in Volkskrant Van Muiswinkel roept op tot boycot door atleten.
Yuri van Gelder Homepage Van Gelder, behorend tot de absolute wereldtop, mag niet naar de OS in China.

Noot:
Dit gesprek is onderdeel van de feuilleton: “mijn gesprek met…….”
Alle afleveringen van “mijn gesprek met…….” staan in het infoblok rechts
Foto: Tom Ordelman, ‘Oranjeboom café’, Velp, 360 graden.

110 Reacties op “Mijn gesprek met Erica Terpstra…

  1. nelus 15 januari 2008 om 17:42

    tsjonge, tsjonge, wat een inspanning van Erica. Zorgen dat de sportkleren en schoenen verantwoord worden geproduceerd. Het zou haar te prijzen zijn als ze van de gelegenheid gebruik maakt om w e l iets over de politieke of sociale zaak te zeggen. Als sport dan haar alles is : er zijn ook Chinese sportmensen die niet mee mogen doen aan de Spelen omdat ze zich te kritisch uitlaten. Al zou ze dan alleen maar de belangen van deze mensen behartigen, dat zou al wat zijn.
    Tante Pollewop heeft geen idee wat het betekent om in vrijheid je mening te uiten en vervolgens niet uitgesloten – of nog erger – opgesloten te worden.
    Dat deze natie niet over ons kome.

  2. jan bouma 15 januari 2008 om 17:44

    ..komt die vervelende jb erbij zitten en schampert tegen Terpstra: Beste mevrouw! Weet u wat ik altijd tegen zo’n roodaangelopen hoofd van ’n jogger zeg in het voorbijgaan?
    "Je slijt alleen maar harder!"
    Beste mensen stoor u niet aan mij en bejubel Erica Terpstra want zij is het wandelende bewijs en tegendeel van mijn bewering!!!! (Grapje… maar ondertussen)Reactie is geredigeerd

  3. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:06

    @Nelus, ja die terpstra: "Een vijand is er een te veel, vrienden heb je nooit genoeg" zie je als eerste zin, als je haar homepage opent…
    Tekenend toch? Ja, die heeft nogal wat uit te leggen. Ik ben alvast ‘teveel’ in haar ogen 🙂
    En China wil ze natuurlijk heel graag als vriend hebben. at zou er immers één teveel zijn..
    Yuri? Ook één teveel?
    Amnesty: ook één teveel?
    Alle politieke gevangenen in China: ook één teveel?
    Etc..
    Ik zou best wel aan die ronde tafel willen zitten komende donderdag..Reactie is geredigeerd

  4. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:08

    @Jan Bouma: wel weer heel tolerant van Nederland dat je iemand aan kan stellen als boegbeeld van een organisatie die uitdraagt wat sport allemaal voor positieve gevolgen kan hebben voor het lichaam én geest..
    Dat nou weer wel natuurlijk :-))

  5. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:13

    @Jan en @Nelus: leuk hè, als mensen met hun eigen uitspraken worden geconfronteerd…

  6. Leo 15 januari 2008 om 18:23

    Leuke vrouw die Erika, maar qua China zit ze fout.

  7. Annem. van den burg 15 januari 2008 om 18:25

    @ Aad.
    Ach, van mijn vader hoorde ik dat Freek de Jonge eens een heel seizoen aktie heeft gevoerd tegen een voetbaltournooi in Argentienië. Dat was onder het bewind van de Fascist Videla.
    Nu zit er een dochter van `n fascist die onder Fidela meedeed met het voeren van mensen aan de haaien diep genesteld in het Oranje-kapitaal.
    En de fascist zelf zit met zijn schofterige poten bij ons mee te vreten.
    Zo zie je maar weer hoe tijd de feiten verkleurd; van oranje naar rood.
    Groet, An.Reactie is geredigeerd

  8. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:31

    @Leo "dé Leo"??, je bent niet ingelogd.. (mijn vader heet ook Leo, kan iedereen zijn..(behalve mijn vader want die is al 20 jaar geleden overleden)
    Afijn: nou wat een leuke vrouw.. 🙂 Nooit te beroerd voor een grapje.. en/of misplaatste one-liner..Reactie is geredigeerd

  9. nelus 15 januari 2008 om 18:35

    @annem.van den burg: dit gaat me te ver. Je kunt een dochter van een foute vader niet verantwoordelijk houden voor de daden van haar vader. Denk ook even aan de kinderen van de "fouten"in de 2e wereldoorlog. En wat denk je van de moeder, de echtgenote van de foute vader ? Die kon zo mogelijk nog wel erger zijn.
    Achter "sterke" mannen zitten vaak "sterke vrouwen".

  10. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:36

    @Annem. van den Burg: ik voel me oud.. als je het over je vader hebt.. Want ik kan me nog helder herinneren dat Freek erg te keer ging tegen Argentinië ja.
    Hij is er overigens bijgeroepen of hij de oproep van van Muiswinkel wou steunen.
    Nee dus: hij zei dat hij graag naar China zou gaan om de spelen te bezoeken…
    Een mooi voorbeeld hoe een mens kan veranderen.
    As je ouder wordt, wordt je vaak milder.. en vlakker… en emotioneler…
    Zou je daar een voorbeeld aan willen nemen?

  11. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:39

    @Nelus: ik laat uiteraard de reactie aan An..
    Maar moest meteen wel denken aan "hillary.."
    Refereerde ja daarnaar, of gewoon in het algemeen.. Mee eens met je stelling overigens..

  12. nelus 15 januari 2008 om 18:47

    ik dacht aan ceausescu en zijn vrouw. En aan Marcos van de Filipijnen om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Ik denk dat de echtgenotes hele dominante vrouwen zijn geweest die voor een groot deel het politieke klimaat hebben bepaald. En dus indirect verantwoordelijk zijn geweest voor alle misdaden en misstanden.

  13. jan bouma 15 januari 2008 om 18:55

    @Aad
    Dat laatste ben ik niet met je eens (ja het kan) maar bij mij is het zo dat bij verondersteld meer inzicht – ik zeg er wel wat bij – je meer radicaliseert naarmate je ouder wordt. Althans dat vind ik bij mezelf. Maar @An gaat wel te ver om Maxima te incrimineren als "fout" terwijl haar vader dat was. Tot hoever gaan we terug. Heb ik nog wat te verhapstukken met de Spanjolen uit de 80-jarige oorlog of zelfs de nieuwe generaties Duitsers en Nederlanders na WO II waarvan de ouders in de oorlog "fout" waren? Nee!
    Dus: enerzijds kun je meer radicaliseren bij een verondersteld meer inzicht "hoe de wereld in elkaar steekt"; maar anderzijds moet je dan wel de verantwoordelijkheid in de tijd laten toen het ook niet goed ging.

  14. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:57

    @Nelus.. interessante wending van je…
    Je lijkt haast wel een aanhanger van een complot theorie te zijn.. vrouwen als oorzaak van ‘al het kwaad’ wat mannen uitdragen en verwezenlijken..
    Eva: ze at van de appel, en we eten er nog de zure vruchten van. 🙂
    Is dat het?

  15. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 18:59

    @Jan bouma: ik spreek voor mezelf dat als je ouder wordt, je wellicht meer milder wordt..
    Jij stelt dat bij het omgekeerde waar is..
    Misschien ben ik dar wel jaloers op: het houdt je jong..
    Had zomaar een stelling kunnen zijn 🙂

  16. nelus 15 januari 2008 om 19:04

    hoe zeg je dat ook altijd: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd ? Nou dan heb ik weer geleefd vandaag. Mijn stelling is: vrouwen hebben meer invloed en macht bij mannen dan ze wel in de gaten hebben. Foute vrouwen kunnen foute mannen creeeren. Nou, die kan wel op het volgende blog. Maar om nu helemaal terug te gaan tot Eva……..?

  17. Klaverblad 15 januari 2008 om 19:06

    Enige keren zelf meegemaakt. Enthousiaste, spontane vrouw, wel met veel PR-trucs, maar à la voor het goede doel: sport promotion. En geen expliciete VVD-ster meer. Dubbel aanbevolen. Zij & jij.

  18. Annem. van den burg 15 januari 2008 om 19:09

    @ Aad. Als ik mild word wil ik sterven!
    @ Jan. Maxima heeft altijd haar vader
    verdedigd en Alex ook. Wat je verdedigt daar sta je achter.
    @Nelus. Ja, haar moeder was ook een fascist en vreet ook mee uit onze ruif! En Maxima heeft haar ouders altijd verdedigd.
    Het allersmerigste vind ik nog dat die lui zichzelf christen noemen. En dan die priesters en dominees die staan te geilen met die lui rond een doopfont. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!
    Kippenvel!!!!!!!
    Groet allen, An.

  19. jan bouma 15 januari 2008 om 19:12

    @Nelus
    Jij hebt vast traumatische ervaringen met de onschuldige lieve dametjes…; raad je aan eens op de bank te gaan liggen voor een behandeling bij een vrouwelijke psychiater. Je weet wel die van de Sopranos! Grapje.. maar ondertussen.

  20. nelus 15 januari 2008 om 19:17

    @jan: ik geniet altijd van jouw inbreng. Heerlijk: zo met een knipoog maar toch…… en de spitsheid van jouw opmerkingen: ga zo door.
    Laat ik een tipje van mijn sluiter oplichten:
    nelus = h e t. Soms mannelijk en soms vrouwelijk. Maar meestal onzijdig

  21. Motek from Space 15 januari 2008 om 19:18

    Hiervan loopt het water me uit den neusgaten..
    ben je een heide-liefhebber of zo?

  22. jan bouma 15 januari 2008 om 19:19

    @An
    Voor het eerst dat ik je wat toegeef: maar je hebt niet helemaal ongelijk! En dat je liever sterft dan milder te worden doet me deugd… gifkikkertje van me!
    (wordt het toch nog gezellig hier! Zeg Nelus geef mij vast die knuppel eens aan voor de volgende!) grapje… maar ondertussen.

  23. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 19:24

    @Klaverblad: Ik hou ook best wel een beetje van haar.. maar wel een karikatuur. Ik zou eerder aan de ronde tafel tegenover haar zitten dan naast haar..
    Bedankt voor je compliment overigens.. :-)Reactie is geredigeerd

  24. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 19:44

    @An: voorlopig ga je nog niet dood (gezien je opmerking: als ik mild word wil ik sterven!)
    Er kan je veel worden verweten, door wetenden en onwetenden: maar niet dat je mild bent 🙂

  25. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 19:56

    @Motek: Pas je een beetje op jezelf: voorhoofdsholteontsteking??
    Snap even niet: "heide-liefhebber"..
    Leterlijk gesteld: ja, waar ik woon (temidden van de uitgestrekte heidevelden): geniet ik absoluut van!!Reactie is geredigeerd

  26. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 19:58

    @An, en Jan: natuurlijk is het hier gezellig!
    Het is een bruine kroeg toch!! :-))

  27. Een Oude Bekende 15 januari 2008 om 20:04

    Goed idee, leuk gebracht… het gekke is dat het werkt, je hóórt het ze zeggen. Knappe stukjes eigenlijk.

  28. nelus 15 januari 2008 om 20:12

    en weet je……….weet je waar ik nou het meeste van geniet? Dat het nergens meer over gaat. Die hele Erika – met een k – Terpstra, die is al lang in de prullenbak verdwenen.
    Maar de creatieve discussie: geweldig. Aad, Jan, Motek, An en Klaverblad: ga zo door en ge zult …….. grapje, maar ondertussen (jan)

  29. Motek from Space 15 januari 2008 om 20:21

    pruimen eten?….:-) en erica..met een C…is heide Aad :-p

  30. jan bouma 15 januari 2008 om 20:22

    @Nelus
    Oppassen! "Erika" is een heel bekend Nazistisch lied! Voordat je het weet heb je onze "Erika" ook genazificeerd met je opmerking!
    (zet de knuppel maar weer weg; ze ligt al groggy…; hoeveel hebben jullie eigenlijk al op in deze bruine kroeg van Aad? Volgens mij is iedereen hier bezopen; tot morgen…)

  31. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 20:47

    @Oude bekende: een compliment van jou heeft een bijzondere waarde..
    Het grappige is: ze heeft het allemaal echt gezegd, respectievelijk echt zelf opgeschreven.. Bijzonder..

  32. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 20:52

    @Nelus: :-)) :
    "weet je waar ik nou het meeste van geniet? Dat het nergens meer over gaat". Heerlijk toch die borrelpraat? Erika gaat toch ook nergens over??
    Laat (wat mij betreft) die kroeg maar vollopen, ik vind het erg gezelig hier 🙂
    Kun je niet van veel andere bar-s zeggen, had ik laatst nog gesprekjes over hier op de Vblog met anderen:
    Nedrland heeft gebrek aan humor, met ernstige gevolgen..

  33. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 20:54

    Motek: onder de indruk: je weet nietallen alles van Naaktslakken en zo, maar ook over de plantenkunde!! Goed dat je me dat laat weten..
    Je bent soms voor een eenvudige geest als ik haast buitenaards cryptisch, maar altijd veelbetekenend.. :-)Reactie is geredigeerd

  34. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 20:58

    @Jan Bouma..
    Ik drink er nog een borrel op in deze kroeg Jan. Totdat de kroegbaas me er uit zet..
    "iedereen is hier bezopen": het beste bewijs in deze dat ook deze kroeg een representatieve vertegenwoordiging is van de maatschappij".
    Weer een stelling!
    Daar houdt jij wel van. Ik ook.
    Tot morgen!
    Jammer dat je zo vroeg weg moet.. We gaan nog wel even door zonder je.. Druk zat 🙂

  35. elsje dijkstra 15 januari 2008 om 21:10

    Ik ben net op tijd ontsnapt. Mijn zoon zou naar China, was al op taalles. Toen vond zijn vader het niet goed. De afspraak was dat als ik of zijn vader bedenkingen zou krijgen, het jaar China niet doorging. Hij gaat dus niet.
    En ik ben gaan nadenken over al die berichten dat het niet zo’n goed idee is: Olympische Spelen in China.
    Om de Spelen hangt altijd een sfeer van "nu of nooit", omdat het voor de sporter een kans is die maar eens in de 4 jaar terugkomt. Iemand die zo hard traint de mogelijkheid ontzeggen om te laten zien wat hij waard is – is dat niet erg hard? Met die gedachte houden we ons voor de mal. Elk jaar zijn er een heleboel krachtmetingen op (mondiaal) niveau voor sporters. En, als je een groep atleten afzet tegen de grote groep Chinezen die moet verhuizen voor de bouw voor de stadions, of die in verwegkampen zijn opgesloten omdat ze hun mond opendeden, dan wordt het wel een erg wrang argument. Helemaal niet gezellig.

  36. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 21:24

    @Elsje..
    Ik ben het helemaal met je eens: het is niet aan de sporters (zie aktie van van muiswinkel) om daar een signaal af te geven..
    Het gaat mij om de hypocriete argumenten van veel organisaties die allemaal om de brij heendraaiend argumenten verzinnen er niets aan te doen, om hun eigen belangen te ‘waarborgen’.. Dat wil ik in dit gesprek laten zien..
    En die van Muiswinkel: is zijn ‘kunstje’ in de theaters niet om anderen na te doen.. Lijkt erg op het nadoen van Freek toen met Argentinië..
    Hij mag ook langskomen hoor in deze kroeg…
    :-)Reactie is geredigeerd

  37. ely 15 januari 2008 om 21:36

    Door deze bijdrage probeer ik de hele avond al Erika in één oneliner te vatten, maar het wil me maar niet lukkenReactie is geredigeerd

  38. Motek from Space 15 januari 2008 om 21:56

    ely…als erika met de zee gezien wordt knabbelen de schapen van schrik helmgras :-))
    Aad…met jip en janneke sluit ik m’n bijdragen áf: dag vogels dag bloemen dag kinderen…slaap lekker 🙂

  39. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 22:00

    Ely: een paar tips die je mag kopiëren hoor:
    Alle ‘Erika’s mogen roepen’: wees blij, maak je niet dik!
    Of
    Als je terp in je naam hebt (zoals terp-stra), kan je oprecht uit de hoogte spreken.
    Of
    Als Erika Terpstra boegbeeld is voor gezond leven en bewegen, ben ik de uitgelezen kandidaat voor de AA!
    Die laatste moet ik wel persoonlijk het meest om lachen.. Mag je zonder copyright overnemen hoor.. Hier staat immers de tijd bij.. -) Ik zal de Ina appraoch (ze heeft wel gelijk) in deze niet overnemen..
    Afijn: nou jij weer..
    Hiernaast: infoblok, staan ook wat one-liners.. Voor mij echt met betekenis overigens…
    Mag je ook overnemen, maar wel met bronvermelding :-))Reactie is geredigeerd

  40. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 22:04

    @Motek: bedankt voor je bijdragen hier, het was weer gezellig met je..
    Als " Motek in Space": may the dark forces of the universe not be with you"..

  41. Henk van Leuken 16 januari 2008 om 09:31

    Maar Aad toch dat jij bobo’s de gelegenheid geeft zich zo over de sport uit te laten. Elke vijand is er een te veel dwingt tot een kritiekloze houding en vrienden worden bij de VVD met drank gemaakt. Dus de bobo Terpstra van het Hollandhuis moet straks door een deur kunnen met de bobo van het gastland. Ook daar moet immers bier verkocht worden. Kijk maar eens in het kielzog van Erika naar de bewegingen van Nederland grootste bierbrouwer in China!
    Maar het is een ontegenzeggelijk mooi evenement waar we weer jonge lichamen topprestaties zien leveren. Het onmogelijke gebeurt weer eens. En daar kijken we naar uit en natuurlijke showen sporters hun kennen en kunnen in overeenstemming met wat hun land voor hen uitgetrokken heeft. En dat is in feite alle politiek wat betreft de sport.
    Laten we ons ook nog eens in met het spel van normen en waarden, het redeneren, dan begeven we ons op de Olympos en hebben we een scheidsrechter nodig want daar komen we niet uit in een toernooi. En het zou de bobo’s van moed getuigen als ze dus wél eens het achterste van de tong lieten zien zodat er ook even een werelddebat losbarst waarbij het “recht van de mens” centraal staat. Maar ik ben bang dat ons brilletje druipt van het etnocentrisme en dat we zo onsportief zullen zijn het niet af te zetten om te zien waarbij het in het leven echt om draait.
    Zou je Aad tot slot aan Erika willen vragen of ze onze prins ervan weerhoudt nog eens dronken in het hollandhuis te verschijnen, want ik heb mijn kind weer net van de drank af en aan de sport. Dus ik zie graag nette beelden en geen gelal.Reactie is geredigeerd

  42. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 10:00

    @Henk.
    Beste Henk, dank voor je uitgebreide bijdrage.
    Eigenlijk heb ik er helemaal niets aan toe te voegen, het is een waterdicht betoog: geen speld tussen te krijgen.
    "de gelegenheid geeft zich zo over de sport uit te laten", ik geef graag iedereen de ruimte om met zijn/haar eigen uitlatingen zichzelf in een moeilijk parket te manouvreren.. :-))
    Ik zal proberen bij Erika een lans te breken voor de prins.. maar ze luistert vooral graag naar zichzelf.. en naar vijanden, want één is te veel: dus daar doet ze erg haar best voor die ook tot vriend te krijgen.
    Moet ik dan toch maar beter een ietwat vijandige houding aan nemen de volgende keer?
    En: ik ga zeker kijken hoor..

  43. Eva 16 januari 2008 om 10:17

    Tsja…ook Erik van Muiswinkel heeft zijn wedstrijd al bij voorbaat verloren!
    Mensenrechten zijn economisch niet zo verantwoord! Tis treurig!
    gr eva

  44. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 10:21

    @Eva: korter en kernachtiger heb ik het niet kunnen verwoorden, dank! 🙂

  45. Leo 16 januari 2008 om 11:09

    Ik word nu ook heel benieuwd naar jouw gesprek met Alib Bondon!

  46. Inkomen 16 januari 2008 om 11:54

    Sport doe je op amateurniveau; doelen halen op professioneel niveau; politiek bedrijf je op wereldniveau. Duidelijk, toch!

  47. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 12:01

    @Leo: 🙂 zo zijn er best veel kandidaten te vnden hier…
    Maar het moeten wel BN-ers zijn en niet BB-ers allen (allebei zou wel passen).
    Dus als jij nu ook nog zorgt dat je ook nog BN-er wordt, dan zou ik zo maar hier verslag van je gesprek met mij in de kroeg kunnen doen.. Materiaal genoeg toch? :-))

  48. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 12:02

    @Inkomen: De truc van het leven is het simpel te maken.. Het is inderdaad zo simpel 🙂

  49. jan bouma 16 januari 2008 om 12:18

    @Allen
    In tegenstelling met wat serieuze one-liners hierboven (we zijn kennelijk weer in ontnuchterde staat) volgt hieronder een kort citaat uit m’n boek waarin, zoals u weet, alles staat. Zie Villa Mithras.
    Inzake China het volgende (ik houd H.J.A. Hofland op de hoogte omtrent een bepaalde voortgang d.d. 3 juli 2005)
    *
    pg. 203 en 204: (citaat)
    Nog meer actualiteit, waar ik in z’n geheel niet op zit te wachten, dient zich aan in het afgelopen weekend (3 juli 2005) terwijl ik eindelijk dacht dit hoofdstuk WAGNERIAANS te kunnen afsluiten. Wat zich aandient is een logisch vervolg van wat hier direct bovenstaat; (Sic!) enfin, ik meld aan HJA in navolgende mail op maandagmorgen 4 juli 2005… (’t moet vermeld worden…)
    Ha Henk,
    Je zult het voor kennisgeving aannemen maar "ernstige vertraging"; alsnog wil China gehoord worden.. (dit weekend meldde zich dhr. Lei Pe (diplomaat) met een lange nota. Die moet ik gaan samenvatten vandaag want ’t stuk is net zo lang als heel ‘Wagneriaans’.
    Jesus Christ en Potjandosie!! Wat een reeks betekenissen zitten hier weer in! Werk ze vandaag. "I’m not going Dutch today but try to learn Chinese.." Groet – JB
    In een soort telegramstijl zal ik trachten u een samenvatting te geven van wat de Chinese diplomaat mij afgelopen weekend meldde in zijn lange rapport; en terwijl ik u op deze wijze wil informeren besef ik dat deze beknoptheid tegelijkertijd het probleem is van het grote Chinese volk: In het Westen wordt het Chinese volk onvoldoende gehoord en beschouwd als ware het een entiteit die niet existent, c.q. niet gelijkberechtigd zou zijn op deze planeet. Dhr. Lei Pe heb ik in januari van dit jaar al leren kennen toen ik hem in kennis stelde van het "uitsterfscenario-op-termijn" zoals Cagney dat had vernomen in de shuttle. U kunt zich zijn ontzetting en onsteltenis voorstellen toen ik hem over die defecterende onvruchtsbaarheidmutant voor "de gepigmenteerden" vertelde. (U zou nu een kardinale fout maken door te veronderstellen dat dit een verzonnen scenario is. Afgelopen weken kwam in het nieuws dat gerichte medicatie ten behoeve van negroïde bevolkingen mogelijk was geworden en toegepast; de stap erna, zoals beschreven in dit hoofdstuk, is niet ondenkbaar. Daar hoef je geen Dr. STRANGELOVE voor te zijn om dat te begrijpen).
    (===ik sla nu een belangrijk stuk over want anders wordt het te lang voor blog maar vervolg met de volgende stelling===)
    In zijn rapport komt onder meer de vraag en het postulaat voor:
    ‘Stel dat de wereld geen 1,3 miljard Chinezen zou kennen, maar dat er op het grondgebied van China, dat ca. 7.500.000 Km2 groot is, 1,3 miljard Amerikanen zouden leven met hun opvattingen over politiek, consumptie- en energieverbruik zoals de wereld die kent. Beide oppervlakten, het beslag op de planeet, zijn voor beide volken ongeveer even groot…; hoe zou de wereld er dan NU uitzien?’
    Tja… ik denk dat de Amerikanen en Westerse democratieën die vraag niet graag zullen willen beantwoorden. Toch is het een belangrijk gegeven dat de Chinezen het belang inzien dat Mithras’ voorstellen aanvaard worden.
    * * *
    In dat weggelaten gedeelte komt al uw kritiek aan bod; wel met grotere nuances. En die mis ik wat vrienden in jullie commentaren tot dusverre. groet! JB

  50. Inkomen 16 januari 2008 om 12:26

    Ik moet toegeven dat ik niet vaak te horen krijg dat ik dingen simpel maak – maar mogelijk ligt dit aan de manier waarop ik de boodschap verpak: middels onnoemelijk & onhandig lange & ingewikkelde zinnen – met af & toe een non-sequitur om het spannend te houden & een onoplettende lezer op het verkeerde been te zetten; een variatie op het kaf van het koren scheiden, zeg maar – om zodoende vanuit het beginsel Simpel er toch iets nog iets Ingewikkelds van te maken, puur voor het vermaak (hoewel oefening in het gebruik van taal ook een rol kan spelen).
    Wat was er nog al weer met de VOC-mentaliteit? Is "Nederlands ondernemen" niet gewoon het opzetten van een politieke of economische structuur/ operatie ter bevordering van de welvaart of het vermijden van problemen – en laat de moraal maar over aan de kerk om de hoek?

  51. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 12:44

    @Jan Bouma, interssante passages, uit jouw allesomvattende boek. met interesse gelezen (je reactie..)
    En: belangrijke vrienden heb je! Heb je toch nog wat gemeen met Erika :-))

  52. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 12:47

    @Inkomen.
    Je doet inderdaad een oprechte poging alhier een eerder kernachtige uiting van je toch weer ingewikkeld te maken.
    Goed vraag overigens? Retorisch? :-))

  53. Man met baard 16 januari 2008 om 16:01

    Het woord "extrovert" bestaat niet in de Nederlandse taal.
    We kennen wel "introvert" en "extravert".

  54. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 16:10

    @Man met baard: bedant voor de correctie.
    Ik zal het aan Erika Terpstra doorgeven, ik neem slechts letterlijk over wat ze heeft ik in intervies lees, wat ze gezegd heeft.
    ..
    Met taal dus ook al problemen! 🙂

  55. nelus 16 januari 2008 om 16:28

    @jb: kunnen we die stelling niet een blog geven:
    als de inwoners van USA op Chinees grondgebied……..hoe zou de wereld er dan uitzien ? Wordt ook weer een interessante kroegavond bij Aad verbaast

  56. nelus 16 januari 2008 om 16:30

    en ik heb er nog een voor een blog:
    Achter sterke mannen staat sterke vrouwen.
    Daarmee hebben vrouwen veel invloed.
    In de politiek kan dit helemaal verkeerd uitwerken. Zie Ceausescu en Marcos

  57. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 16:49

    @Nelus: lange tijd niet gezien!!
    16:28: ik zag vandaag nog ergens een blog voorbijkomen van iemand die eenzelfde vraag stelde, weet niet meer van wie, zal nog weer eens even zoeken.. Dat zal zeker geheel anders zijn ja.. Inspirerende vraag overigens.
    16:30:
    Is wel een thema voor jou geloof ik 🙂
    Misschein kan ik je ook een verwijzen naar de blogs (enkele) van Ina Dijstelberge (ze staat aan de rechterkant in mijn infoblok onder Boeiende Bloggers (jij ook hoor…). Kun je zo doorklikken en bijvoorbeeld eens haar blog lezen: vrouwen aan de macht! Dat is nog eens andere koek dan grunninger kouke :-)), want dat is toch de provincie waar je woont dacht ik??
    Maar ik heb wel een blogje over een ‘aanpalend’ onderwerp in voorbereiding… :-)Reactie is geredigeerd

  58. jan bouma 16 januari 2008 om 17:37

    @Nelus je moet bij mij zijn! Inz. Aads opmerking van 16.49 uur; voor beide onderwerpen overigens.

  59. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 17:54

    @Jan Bouma: lekker makkelijk heb jij het nu toch uiteindelijk, Jan.
    Weliswaar na dertig jaar er aan gewerkt te hebben, kunnen mensen nu voor antwoorden op elke onderwerp bij jou terecht voor een krachtig antwoord..:-))
    Ik had het al eens eerder gesuggereerd aan je:
    zet nu (in kleine lettertjes elke keer als je reageert je website er even op (mag hier van mij hoor..).
    Afijn zal je even op weg helpen:http://www.villamithras.com/main.html
    Alles onder het motto: nooit te beroerd om iemand te helpen, doe jij toch ook?Reactie is geredigeerd

  60. jan bouma 16 januari 2008 om 18:56

    @Aad
    Beste Aad!
    Je bent werkelijk onbetaalbaar; maar geloof me die ouwe hersenen van mij verdommen het gewoon me te verdiepen in updated manieren van de communicatie; en ja, zeer tot mijn nadeel!
    Maar ziedaar!
    Aad staat me bij!
    En alle engelen kijken (weer) blij!
    Kijk! En dat rijmt ook nog!
    ‘ns effe kijken (voor wat – hoort wat) wat kan ik voor jou doen? Geneer je niet; vraag maar raak – ’t gaat als zo vaak…,
    zolang het maar helder is en kraakt!!!!
    Slaat natuurlijk nergens op dit gekwaak!
    Beste Aad!
    die gaat, zoals-ie gaat..
    En nooit zomaar blaat
    want hij geeft altijd goeie raad!
    (en nou ben ik ten einde raad)Reactie is geredigeerd

  61. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 19:13

    @Jan Bouma:
    Ik ben even onzeker, Jan, of nu met je Sinterklaas rijmen juist terug in de tijd loopt of je tijd weer ver vooruit bent!!
    🙂
    (zie ook:):http://www.villamithras.com/main.htmlReactie is geredigeerd

  62. jan bouma 16 januari 2008 om 19:44

    @Aad
    Men zegt dat ik 30 jaar vooruit loop; ben toch wat aangewezen op interpreten en hulp in de tussentijd want die 30 jaar heb ik in werkelijkheid niet. Vandaar! Deze hersenkraker. Thanks!

  63. Inkomen 16 januari 2008 om 20:27

    @ad.
    Ik weet niet of ‘ie retorisch was – het kwam in mijn hoofd op & ik dumpte hem terstond op deze plek, om te kijken of iemand anders er wat mee kon. Ik ben er zelf nog niet uit.
    Overigens: blijkbaar was er in mijn vorige reactie niet eens ruimte voor spaties (ik had ze toch echt getypt), dus waar haal ik de ruimte voor nuance vandaan?
    (Ik moet er wel even bij vermelden dat mijn stroomtoevoer er sinds 15.30 mee op is gehouden, dus mijn gevoel voor nuance is sowieso even met onbetaald verlof.)

  64. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 20:34

    @Inkomen:
    spaties: ja het is dringen in deze kroeg.. beetje in-dringend af en toe zelfs.
    De rest van je overwegingen: kan ik in-komen..
    :-))Reactie is geredigeerd

  65. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 20:39

    @Jan: hoeveel jaren je nog hebt of nodig hebt kan niemand vaststellen jan.. zelfs jij niet.
    Hersenkraker: mijn hersenen kraken en piepen elke dag, elke minuut.. Die van jou toch ook? 🙂
    In het kader van de tijdelijke actie: help Jan: daar worden je en Jan beter van: http://www.villamithras.com/main.htmlReactie is geredigeerd

  66. Inkomen 16 januari 2008 om 20:44

    Zolang ik mijn sake maar heb, dan ben ik tevreden, spaties of niet (hoewel niet ideaal, maar ik ben te gast).
    Re: mijn soort uitspraken: ach ja, af & toe moet ik er ook nog even ink… Enfin.

  67. jan bouma 16 januari 2008 om 20:46

    @Aad
    Helemaal met je eens… als we nou zo stug doorgaan kun je achter elk commentaar van je die verwijzing naar mij zetten in het blauw en die ik er niet uitkrijg. Halen we met gemak 200 reacties op dit item en worden we uitgenodigd als de meest succesvolle bloggers bij Pauw en Witteman, Voorpagina-artikel van de landelijke dagbladen, je bent "erbij" daar in Den Haag, je wordt uitgeroepen door Time magazine ‘Man of the Year’; en Ereburger van Zülendonk was je al. Zoiets! Tot over 3 minuten!

  68. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 21:16

    @Inkomen: sake in Groningen.. hmm.. Te gast is altijd te goed..
    Waardeer je contributie, een rondje bij deze!

  69. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 21:17

    @Jan Bouma: nou niet overmoedig worden 🙂
    In het kader: Jan weet niet hoe hij blauwe klik linkjes in zijn reactie kan krijgen:http://www.villamithras.com/main.htmlReactie is geredigeerd

  70. Inkomen 16 januari 2008 om 22:18

    Ik heb mij maar weer uitgeleefd met een hele blog vol met mijn zinnen!
    Nu eerst aan de drank – mijn dank voor het rondje.

  71. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 10:35

    @Inkomen: ik zag daar wel dat je je in duisteren gehuld had na je blog vol zinnen 🙂
    Is de lucht (overdrachtelijk en van de drank) al opgeklaart? 🙂

  72. jan bouma 17 januari 2008 om 11:49

    @Aad
    In de kroeg wordt men veelal wat overmoedig met de uitspraken. Wat de mensen daarbij vergeten is de wel zeer oude volkswijsheid: "dronkaards en kinderen spreken de waarheid". Met grote stelligheid kan dan beweerd worden dat "de dronkaards" in de kroeg zitten en daar (veelal) hun "waarheden" debiteren. En als het goed is volgen de kinderen.
    Maakt het wat uit wat je zegt? Nee! Zo kan ik hier rustig opschrijven dat "morgen de wereld vergaat" ; er zal geen mens ’n oog om knipperen en als je het wat te vaak herhaalt (en je wordt lastig) bellen ze voor "het busje" met de mannen in de witte jassen en bergen ze je op.
    Ik overdrijf wat. En dat doen Aad en ik geregeld met dan toch de bedoeling om met de serieuze ondertoon te communiceren. Staat er op dit blog van Erika iets wat de moeite waard is, behalve prettig leesbaar gekeuvel, of zo u wilt "kroegpraat"? Ik dacht het wel. Maar daarvoor zult u binnen het gekrakeel en de luidruchtigheid van de kroeg soms ook de stille ware momenten moeten zien te herkennen.
    Ik deed ’n poging met dat citaat uit m’n boek. En u ziet maar wat u ermee doet (of niet).
    Nee! Aad! Ik word niet overmoedig; dat past ook niet in de aard van de cynische pragmaticus die ik ben.

  73. Motek from Space 17 januari 2008 om 11:51

    je blijft wel lekker hangen bij Erika he? :-)))

  74. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 12:38

    @Jan Bouma: Ik kan me slechts aansluiten bij je reactie.. IN deze roeg worden door dronkaards en kinderen (en alles wat verder voorbijkomt toch de dingen des levens behandeld..
    Voor de niet oplettende lezer:
    IOC
    OS
    Muiswinkel actie
    China
    Mensenrechten
    Yuri (die niet mag)
    Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden
    Communicatie
    Sprookjes
    Leeghoofdigheid
    Etc etc..
    Daar kan geen debatingclub tegen op!
    Oh ja: nog een debatingclub: http://www.villamithras.com/main.html
    :-))

  75. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 12:41

    @Motek in Space:
    Erika is al lang weer weg hoor: zit vandaag aan de ronde tafel immers over het geen te praten wat in deze kroeg is voorbesproken!!
    Ben benieuwd wat daar nog aan is toegevoegd, aan het eind van deze dag..(zou iemand daar een blog aan wagen, van alle geëngageerde bloggers hier bij de Volkskrant??)
    En wees niet ongerust, ik kom ook in andere spaces, waaronder de jouwe. Ik moet natuurlijk wel mijn blikveld blijven verruimen!!
    :-)Reactie is geredigeerd

  76. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 13:56

    @Allen: vandaag (donderdag) de ronde tafel conferentie.
    Ik zal (als ik wat tegenkom), nog wat uitspraken van Terpstra toevoegen hier, maakt deze Blog lekker actueel en up-to-date..
    Ik nodig bij deze mogelijke lezers dat ook te doen..
    De eersten die voorbijkwamen (elsevier vandaag):
    Erica Terpstra heeft uitgehaald naar cabaretier Erik van Muiswinkel. Met zijn oproep aan sporters om de Olympische Spelen in China te boycotten misbruikt hij volgens de NOC*NSF-voorzitter de sport. ‘Wat me niet bevalt is dat de verantwoordelijkheid wordt neergelegd bij de sporters. De arena is niet door de atleten gekozen.’
    ‘We weten al acht jaar dat de Spelen in China plaatsvinden’, zei Terpstra. ‘Zijn oproep is dus wel een tikkie laat.’

  77. Draver 17 januari 2008 om 14:48

    Leuk jou profiel is een Braakbal, nou die kast zat er vol mee, groet

  78. Inkomen 17 januari 2008 om 14:53

    Gelukkig was de alcohol van gisteravond slechts metaforisch (ik offer graag een stuk van mijn persoonlijkheid & de waarheid op voor een mooie zin).
    Die nieuwe uitspraken van mevr. Terpstra doen me denken aan Mexico City, 1968, ook al was ik er toen nog lang niet.
    1. Van Muiswinkel legt geen verantwoordelijkheid neer, maar biedt anderen de gelegenheid de verantwoordelijkheid te nemen.
    2. "Van Muiswinkel is laat, dus is zijn oproep niet geldig" vind ik dan weer geen geldig argument. Wat mij betreft mag iedereen met zo’n oproep komen tot de Spelen voorbij zijn – dan is de boodschap nog relevant.
    Ik kan nog geen partij kiezen in deze kwestie, maar ik moet zeggen dat de argumenten van mevr. Terpstra, zoals ze hier gepresenteerd worden, mij niet kunnen overtuigen.
    Suggestie: Harry Edwards, _The Revolt of the Black Athlete_ (1970).

  79. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 14:53

    @Draver: daar was ik al bang voor.. nu nog de analyse van wat er allemaal in zit.. :-))

  80. jan bouma 17 januari 2008 om 14:56

    Over boycots.. en zo.
    Herinner me dat "Melbourne" niet doorging in 1956 voor Nederland vanwege de Sovjetinval in Hongarije of zoiets.. heb geen zin het uit te zoeken; maar "boycots" vanwege de actualiteit zijn er altijd geweest. By the way! In 1936 organiseerde dhr. A. Hitler in Berlijn zijn O.S.; hij had toen al Oostenrijk geannexeerd (dacht ik)en de voormalige ‘Saarlanden’ geannexeerd ennuhhh….. deed Nederland mee? in 1936?
    Afijn. (Aad ik las jouw "afijn" i.p.v. van mij "enfin")….. U kijkt maar!
    Boycotters aller landen verenigt zich u onder Mithras’ Vlag! (en Aad zorgt voor de doorgeleiding).

  81. jan bouma 17 januari 2008 om 14:58

    oh ja… 1972 "München" met de Palestijnen hebben we ook nog…
    Boycotters aller landen… enz. zie hierboven.

  82. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 14:58

    @Inkomen: je, die Muiswinkel is gewinkel in marge vind ik.. Zal ook niet echt een staartje hebben..(een muizestaartje wellicht, niet meer)
    Kort lontje, en paard achter zijn wagen.
    Ik vermoed ergens dat zijn ware argument is om weer in de aandacht te komen..
    Hoe (volgens de oude marketing wetten) maakt niet uit…Reactie is geredigeerd

  83. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 15:06

    @Jan Bouma van http://www.villamithras.com/main.html
    Ja er zijn nogal wat boycots geweest uiteraard.. Maar hebben ze ook het beoogde effect gehad??
    En laten we eerlijk zijn: als het gewicht ‘van een’ Terpstra in de strijd wordt gegooid, dan valt er niet tegen op te boksen. Kunnen we die medaille al op ons buik schrijven/hangen!
    Afijn, een enfin waard, zou komt oud en nieuw weer bij elkaar..

  84. Inkomen 17 januari 2008 om 15:16

    Ik herstel momenteel van een warme middagmaaltijd (het werk roept in de avond), dus ik voeg mij bij een boycot van het verrichten van werk na een maaltijd.
    Ik publiceer dit even openbaar om aandacht te trekken voor mijn zaak.

  85. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 15:27

    @Inkomen: vrij naar van Muiswinkel: het was zeker een muizenhapje??

  86. Inkomen 17 januari 2008 om 15:51

    Als de kat van huis, etc… Maar van mijn macaroni blijven ze af.

  87. jan bouma 17 januari 2008 om 17:54

    @Aad : 15.06 uur
    Nee, Aad, die boycots zullen nooit effectief worden omdat de machthebbers, die de sport initiëren, die sport misbruiken als machtsmiddel. De nationale "grandeur" is in het geding en daar offert men alles aan op. Zo herinneren we ons de DDR met de anabole stereoïden atleten als een "uitwas" en je zou ook kunnen wraken het misbruik van 4 en 5-jarige kinderen die als "turnsters" in scholen worden ondergebracht (China) alles…. "ten behoeve van en meerdere glorie van de Staat".
    Ongelijke voorwaarden, in trainingsfaciliteiten en geld die de diverse landen ter beschikking stellen, zorgen sowieso dat de Olympische deelnemers hun "idealen" wel kunnen vergeten. Die "idealen" worden door onjuiste opvattingen van de machthebbers teniet gedaan.
    Ergo: "Verenigt u zich….. zie verder hierboven).

  88. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 18:17

    @Jan Bouma, als je bol staat van de ANA-bol-en dan presteer je wat!!
    Eigenlijk kunnen ze best die spelen voor gehandicapten samenvoegen met die van de zichzelf mutilerende sporters, die zijn per slot van rekening ook gehandicapt.. Of is dat niet eerlijk: per slot van rekening: die onschuldige gehandicapten kunnen er niets aan doen..
    Om maar weer eens een thema rond de spelen aan te snijden… :-)))
    Heb jij ook vast wel opgelost http://www.villamithras.com/main.html!Reactie is geredigeerd

  89. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 20:31

    @Allen: ter aanvulling, net het 8 uur journaal achter de rug, en zowaar een kort item over de ronde tafel conferentie vandaag:
    Amnesty international over China:
    8000 executies per jaar
    500.000 mensen in strafkampen.
    Erica Terpstra over van Muiswinkel en China:
    "wat mij niet bevalt is dat u de verantwoordelijkheid bij de sporters dropt, en daarmee feitelijk de sporters misbruikt".
    Jaja, daar heb ik weinig aan toe te voegen, moest wel erg (uit)lachen…. om dat laatste…

  90. Anno Zijlstra 17 januari 2008 om 21:28

    8000 executies per jaar
    500.000 mensen in strafkampen.
    duidelijk genoeg, de pers kan van de gelegenheid gebruik maken wat straf kampen te gaan bezoeken.

  91. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 21:43

    @Anno: allemaal na het sporten en het Holland huis op excursie!! Of spel je dat: executie?Reactie is geredigeerd

  92. jan bouma 17 januari 2008 om 22:02

    @Aad : 18.17 uur
    Hoe gek het ook klinkt: JA! Inderdaad heb ik dit ook opgelost door het begrip INTEGRITEIT voor de (thans nog onjuist gekozen!) machthebbers van de wereld centraal te stellen als enig relevant criterium.
    @Aad : 20.31 uur.
    Inderdaad heeft Terpstra hier gelijk! De fout zit ook niet bij die sporters maar bij de foute "machthebbers" die we overigens allemaal rustig laten zitten totdat men mijn voorstellen zal aanvaarden.
    De cirkel is weer rond! Ook de Olympische cirkels blijken dan rond. Tot morgen! Het wordt nu pas interessant op dit blog. groet! jb

  93. Aad Verbaast 17 januari 2008 om 22:20

    @http://www.villamithras.com/main.html
    Uiterard heeft Terpstra hier deels gelijk.. Maar (en dat moet jij toch zeker zien Jan), het gaat er om wat ze NIET zegt….
    Moet je aanspreken deze uitspraak van mij: soms is het belangrijk te ‘horen’ wat men niet ‘zegt’.
    Had zo maar weer een stelling kunnen zijn in je boek.. :-))

  94. jan bouma 18 januari 2008 om 08:41

    @Aad : 22.20
    Vanzelfsprekend voorziet het boek daarin. En wel met de volgende, vaak terugkerende, quote:
    "We zullen – zonodig – de grofheid
    met nog grovere middelen bestrijden…;
    al is het met de stilte."
    Wil je graag direct toegeven dat mevr. E. Terpstra een intellectuele lichtgewicht is die dat niet zal snappen (en dus daarom iets niet gezegd zou hebben) maar anderzijds zie je dat ik met de veelzeggende stilte wel in je stelling voorzien heb.
    Misschien past het ons, zolang de domheid van de mensheid voortduurt, dan op z’n minst maar het besef te hebben dat er een veelzeggende STILTE bestaat als….. men (voorlopig) niets te zeggen heeft.

  95. Aad Verbaast 18 januari 2008 om 09:23

    http://www.villamithras.com/main.html
    Ik had er geen moment aan getwijfeld dat het er in staat Ja, En Jawel!
    Voor de ‘geschiedschrijving’ nog wat quotes uit een artikel over deze ronde tafel die ik vanmorgen in de Volkskrant las:
    Eerst Terpstra:
    "Het is niet fair de verantwoordelijkheid n bij de sporters te leggen. Of gaat u ook actie ondernemen als er een handelsmissie naar China gaat? En trouwens, heeft u geen kleren in de kast hangen met een label made in China?"
    "Niet leuk".
    Verhagen: heeft voor de gelegenheid een oranje das om gedaan.’omdat we hopen dat Nederland daar veel medailles gaat winnen’.
    "Een man die in de gevangenis wordt gemarteld schiet niets op met een Nederlands boycot. Da we met de Chinese regering in debat blijven en hen op hun daden kunnen wijzen, daar heeft die veel meer aan".
    En wat zag ik gisteren op de TV: de Chinese ambassadrice: Sinds de tweede wereld oorlog is er veel vooritgang geboekt op het gebied van de mensenrechten. Onder andere dat we verbetering van mensenrechten onderschrijven. In elk land is er wel wat. Het is niet aan het ene land om het andere land er op te wijzen dat het niet op irde zou zijn.
    Ik ga ook lekker kijken hoor en die spelen mogen wat mij betreft gewoon doorgaan.
    Wat mijn punt is: dit debat (de zaal zal bomvol met allerlei mensenrechtenorganisaties) is na een heftig debat afgedwongen door de kamer…
    1. Het niveau blijkt wel uit het bovenstaande.. (Muiswinkel, Verhagen, en Terpstra).
    2. De uitkomst (namelijk geen uitkomst) stond uiteraard al van te voren vast.
    3. Door de kamer afgedwongen.. ga aan het werk zou ik zeggen.
    4. Ik heb niet voor niets in het infoblok een one-liner staan: minder praten, meer zeggen!
    Draagt niet bij aan het vertrouwen in onze ‘boegbeelden’ van de samenleving.. Stond toch al op een laag pitje..
    P.S. ik hoor net dat wellicht morgen Eveline Herfkens langs komt in de kroeg? Het zal toch niet waar zijn? Ik ben er al een beetje STIL van :-))Reactie is geredigeerd

  96. jan bouma 18 januari 2008 om 12:26

    @Aad en de anderen… re.: Eveline Herfkens
    Zoek dan maar vast uit wat de Wet van Parkinson betekent…; ik zie wel (in meerdere betekenissen)

  97. Aad Verbaast 18 januari 2008 om 12:37

    http://www.villamithras.com/main.html
    Je maakt me nieuwsgierig.. als ik er niet uit kom dan ga je me vast helpen 🙂

  98. jan bouma 18 januari 2008 om 13:08

    @Aad
    Je kent toch mijn credo.. "als je veel van ’n ander overneemt blijft er weinig van jezelf over…." Grapje, maar jij komt er wel uit met je Eveline. En mocht je halverwege "struikelen"..; tuurlijk help ik je overeind! Wij gaan samen de wereld nog eens veranderen!

  99. Aad Verbaast 18 januari 2008 om 13:27

    @http://www.villamithras.com/main.html:
    Ik volg dat Credo van je, Jan.
    In mijn feuilleton: Mijn gesprek met… neem ik letterlijk over wat anderen zeggen.. (met alleen persoonlijke vragen, repsectievelijk persoonlijk overdenkingen..).
    Het grappige is: dan blijft er ook weinig van ze over… :-)))
    Altijd bereid de wereld te veranderen!! Of in ieder geval daar een bescheiden bijdrage aan te leveren..
    Je mag nu de 100-ste reactie op deze blog leveren: gefeliciteerd..!

  100. jan bouma 18 januari 2008 om 17:50

    @Aad
    Ongewild. Ik had – eerlijk gezegd – liever gezien dat een deel van "die 2 miljard redelijk opgeleide mensen" (zoals ik veronderstel dat er is) zich in onze discussie zou hebben laten horen. Als je teveel van jezelf hoort; te weinig weerspraak ondervindt lijkt me dat ook niet goed voor de vorming van een onafhankelijke geest. Daarom is het misschien interessant om te melden: ik ben er wat dat betreft met "Strategische keuzes" (die vermaledijde Groenlinkser Hans Groen) toch redelijk goed uitgekomen. Met uiteindelijk een soort consensus waarin hij mij alle "succes" wenst… Kijk! Dat beschouw ik dan toch als een positief resultaat. Enfin. Het staat allemaal in de annalen beschreven van hetVkblog. Groet!Reactie is geredigeerd

  101. tandwielfabriek 18 januari 2008 om 21:30

    Boeiende serie Aad. Ik ben benieuwd naar de volgende.
    Helaas haakte ik een beetje laat in om nu (mosterd na de maaltijd) nog het gesprek op te pakken. Volgende keer!

  102. Aad Verbaast 19 januari 2008 om 09:32

    http://www.villamithras.com/main.html:
    In diezelfde annalen van Vblog (Hans Groen) heb je dan ook ongetwijfeld gelezen wat ik van HG vind.. 🙂
    Maar succes heeft hij mij nog niet gewenst. Dan heb je toch meer bereikt dan ik 🙂
    Maar de waarde van die wens, van een ‘adviseur’ als HG, heb ik ook aldaar beschreven:
    Eeen veel voookomende lancune van adviseur is:
    je ze hebben veelal gelijk in hun algemeenheden, maar je kan er niets mee…
    Ik hoop voor je dat jij er wel wat mee kan!
    Jeetje het lijk wel een echte koeg hier: er wordt geroddeld!

  103. Aad Verbaast 19 januari 2008 om 09:35

    @Tandwilefabriek:
    Bedankr dit comlpliment, het is her gezellig, jammer dat je zo laat nog binnenkwam. Maar deze kroeg heeft lange openingstijden!
    Maar wees niet ongerust: Eveline Herfkens komt net binnen! Later daarover meer..

  104. jan bouma 19 januari 2008 om 10:22

    @Aad 9:32
    Daarom schreef ik "succes" ook tussen aanhalingstekens… m’n waarde!!!!!! Doordenkertje!
    (wordt het hier toch nog gezellig…; hier-en-daar wordt er alvast een pistool getrokken; komen er nog wat "kleerkasten" rondom je staan; de kastelein is inmiddels onder de tap weggedoken om niet geraakt te worden; de Joego’s en de Italianen hebben zich verdekt opgesteld… en dan stapt Wyatt Earp de saloon binnen ofwel JB…. Zoiets!)

  105. Aad Verbaast 19 januari 2008 om 11:10

    http://www.villamithras.com/main.html
    Je gaat me toch niet vertellen dat ik in deze (succes met of zonder aanhalingstekens) een gebrek aan humor heb getoond.. Ik ken je ‘goede banden’ met Hans Groen 🙂
    Even serieus nu: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/179257
    Jij hebt veel nagedacht over de grote krachten op het wereldtoneel..
    Ik ben beneuwd wat je daar van vindt..
    Daar de discussie, maar laat het ook even weten hier.. (hoeft hier niet uitgebreid hoor.., we hebben het tenslotte nog steeds over Terpstra..).
    Dat gezegd hebbende: het gaat hier ook over het wereldtoneel..!! En wat er allemaal achter zit waar we geen weet van hebben..Reactie is geredigeerd

  106. jan bouma 19 januari 2008 om 12:07

    vanaf het Van Waningblog:
    jan bouma / 19-01-2008 11:23
    @Aad
    Na je verwijzing vanaf jouw – krankzinnig veel gelezen blog – we zullen die Waning toch even iets "Diets" moeten maken… welke eer hem te beurt valt.. – kom ik hier later terug met uiteraard de enige en goede oplossing(en) die in m’n boek staan plus wat verhelderingen.. Later op de dag. groet! jb

  107. Aad Verbaast 19 januari 2008 om 13:38

    http://www.villamithras.com/main.html
    ik had het daar al gelezen, jan… Gegroet, ik ben er tegen het einde van de middag weer..

  108. jan bouma 19 januari 2008 om 14:33

    @Aad
    Mutatis mutandis geldt het onderstaande ook voor mevr. E. Terpstra:
    jan bouma / 19-01-2008 14:19
    @Herman de Winter (13.55) en allen.
    Om mijzelf tijd te besparen deel ik in grote lijnen je visies. Misschien dat een van de stellingen uit m’n boek daarbovenop nog iets aanvullend verklaart:
    DE POSITIEBEPALING VAN DE WAARNEMER BEPAALT DIENS BLIKVELD.
    Die van Wilders is die van "een provinciaal"; gesteund door waanzinnige Bijbelse exegeses en de Amerikaanse ‘new born Christians van Bush&c.s.’ De helft van alle Amerikaanse "ontwikkelingshulp" gaat naar Israël.
    De mensheid zal nu eindelijk eens moeten gaan beseffen dat men:
    a) eerst wereldburger is, en
    b) vervolgens onderdaan van dit of dat land.
    In die volgorde dienen dan ook de prioriteiten gesteld te worden. Vindt u het gek dat ik mijn boek de titel meegaf: MAY ALL OTHER FLAGS BURN IN HELL (?)

  109. Aad Verbaast 19 januari 2008 om 18:22

    http://www.villamithras.com/main.html
    Een interessant inkijkje in je boek, Jan!
    En die stelling is ijzersterk..
    Komt in de buurt van wat ik altijd en bij herhaling en zal bljven roepen:
    alles is perceptie!

  110. Aad Verbaast 19 januari 2008 om 18:39

    @allen: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/179399 staat er inmiddels op!
    We kunnen daar gezellig (!?) verder praten… keuvelen, raaskallen, uithalen, afijn wat je wilt.. :-))

Geef een reactie

