Aad Verbaast

te gek voor woorden eigenlijk

De VOC Mentaliteit? De geheime Agenda?

nooit te beroerd om naar balkenende te luisteren. ik moest recent weer denken aan zijn pleidooi voor wat meer voc mentaliteit. “nederland kan het weer”.

Alweer een tijdje geleden, maar laatst noemde hij het weer.. Wat was nou die VOC mentaliteit?

Even mijn geheugen opfrissen…

De Vereenigde Oostindische Compagnie (meestal afgekort tot VOC, 1602 -1799) was een uiterst succesvol Nederlands handelsbedrijf dat bijna twee eeuwen het monopoly bezat op de handel met Azië.
De VOC was lange tijd het grootste handelsbedrijf ter wereld dat op Azië voer.
En daarmee Nederland ook definitief op de wereldkaart zette.

Naast de ‘kruidenhandel’ (meest bekend), had de VOC het absolute monopoly op de opium handel tussen vele landen en regio’s in het Oosten. Een uiterst lucratieve business!

Opvallende feiten:
Doel: Naast veel winst (uiteraard), vestiging van Nederlandse handelsposten én bestrijding van concurrentie.
In totaal 1772 schepen (in 200 jaar), waarvan er 629 vergingen of verdwenen..
In totaal ca 4700 reizen naar het Oosten (in 200 jaar).
Omvangrijke militaire structuur in het Oosten. Om de handel te beschermen.
Gemiddeld voeren 5000 mensen per jaar uit. 300-500 stierven er per jaar.
Scheepsjongens van 8 jaar waren geen uitzondering
Een matroos verdiende ongeveer 100 gulden per jaar.
Een gouverneur (Oost Java) verdiende 100.000 gulden per jaar!!!
De Gouverneur Generaal zelfs tot 2,5 miljoen per jaar (!!!!, toen!!!)

Enkele reden voor verval.
Corruptie.
Gemakzucht.
Verlies van de winstgevende opiumhandel aan Engeland.
Groeiende concurrentie van grote Europese mogendheden.

Wat bedoelde hij nou toch met die VOC Mentaliteit?
Grotere inkomensverschillen (Moberg was daar niets bij..)?
Verlies van een groot aantal levens, voor de ‘goede zaak’?
Een imperium bouwen op drugshandel?
Macht door groot militair vertoon?
Bestrijden van concurrentie?
Kinderarbeid?
Monopoly?
Corruptie?

Hij zei letterlijk tijdens de algemene beschouwingen: “Laten we zeggen: Nederland kan het weer: die VOC-mentaliteit. Over grenzen heen kijken. Dynamiek! Toch?”
En recent weer, waarom toch?

Ineens moest ik denken aan de weigering van Balkenende inzicht aan de kamer te geven over de werkelijke achtergronden van onze oorlogsmissie in Irak. Dat moest het zijn!
Daar kon hij natuurlijk ook weer recent op doelen met zijn ‘VOC mentaliteit’ (opium + militair geweld + levens voor ‘de goede zaak’ + over grenzen heen kijken =  Afghanistan).

Of toch een referentie naar de ‘topsalaris’ discussie.
Is de ‘VOC mentaliteit’ mogelijk de ware opvolger van de ‘Balkenende norm’?
De heimelijke wens van hem om naar die VOC norm te groeien (MP = GG)?
Het salaris van de GG was toen, naar de munt van nu, ruim 250 miljoen euro per jaar!
En: grotere inkomensverschillen dus (over grenzen heen kijken, dynamiek).

Of een indirecte bevestiging van hem dat de onderwereld en bovenwereld inderdaad sterk verweven zijn? (corruptie, monopoly, gemakzucht, drugs).

Ik was en ben, in deze, zijn draad voor zijn beleid en visie geheel kwijt.
De lezer hiervan zou mij wellicht weer op het juiste spoor kunnen brengen.

“Nederland kan het weer”? Ik hoop toch van niet!

Voor mij, einde Balkeneinde! Een zinkend VOC schip? Met een dolende kapitein? Sterke flanken?

Als klapper op de vuurpijl vandaag in de Volkskrant. Partijgenoot Verhagen zegt daar:
“Nederland heeft op het gebied van internationaal recht een reputatie hoog te houden”

Welke reputatie? Last hebben van enig historisch besef kan hem echt niet verweten worden..

Verhagen, kom ook eens langs in mijn kroeg, voor een gesprek.
En veel plezier komende donderdag bij de Ronde Tafel Conferentie.. met het IOC en Amnesty International.
Erika Terpstra kwam al bij me langs voor een gesprekje. Daarover bericht ik later…

Ook wel goed nieuws. We hebben er een ferm drankje aan overgehouden: de VOC Bitter De naam had niet beter bedacht kunnen worden. Het refereert naar de nasmaak ervan.

Bron:
Wikipedia,
 VOC

en verder.
Nos journaal,
algemene beschouwingen

Weer werk maken van mensenrechten
En verder:
Mijn gesprek met Balkenende..
Regeren is vooruitzien.. achteruitkijken ook.
Het Uruzgan dossier..

Iran: history repeats itself!
 Welk nieuws wil ik lezen in 2008?
Categorie: satire, actualiteit
Plaatje: VOC Bitter

105 Reacties op “De VOC Mentaliteit? De geheime Agenda?

  1. Klaverblad 12 januari 2008 om 16:36

    Veel documentatie voor een stelling/uitspraak die door JPB weer nieuw leven is ingeblazen.

  2. Zilvertje 12 januari 2008 om 16:39

    Heb me toen ook zo verbaasd over die uitspraak.
    Die salarissen wat een contrast!

  3. Aad 12 januari 2008 om 16:47

    @Klaverblad: ja, hoe een mens zich kan vergissen! Afijn, als optimist: het geeft hem wel weer een menselijker gezicht..

  4. Aad 12 januari 2008 om 16:49

    @Zilvertje: ongelooflijk inderdaad.. Ja, sommigen hadden het niet slecht toen.. Anderen weer wel – de meesten.
    Maar uit die rijkdom is Nederland wel gevormd!

  5. de Stripman 12 januari 2008 om 16:50

    Dat zijn verhelderende feiten, Aad. Je moet er wel bij bedenken dat er, in de tijd van de VOC, heel anders tegen roof, moord, drugshandel en uitbuiting aangekeken werd. Zolang je het over de landsgrenzen deed werd het toegejuichd. De belangrijkste overeenkomst is misschien wel dat de Indiëvaarders net zo Christelijk waren als Balkenende…;o)Reactie is geredigeerd

  6. Aad 12 januari 2008 om 16:59

    @Stripman: interessant dat je me er op wijst dat het toen heel anders was…
    Daar wil ik nog wel eens een boom met je over opzetten:
    Afghanistan, Irak, Tibet,corruptie, toejuichen als het over de landsgrenzen gaat etc. etc.
    Betere technologie ja, en meer levens, en nog meer geld..
    Is het echt anders? Andere wereldmogendheden, dat wel (Nederland heeft uiteindelijk verloren van de concurrenten…)
    Snap je?Reactie is geredigeerd

  7. charles van brussel 12 januari 2008 om 19:35

    Ja, waar was Amnesty International eigenlijk in die VOC tijd?
    Als jij toen geleefd had Aad had je haar vast zelf opgericht.

  8. Aad 12 januari 2008 om 19:46

    @Charles, kon je best wel eens gelijk in hebben..

  9. Henk Daalder 12 januari 2008 om 20:11

    Was holland in die tijd niet precies hetzelfde als de VS nu in Irak? Of eigenlijk erger. Wij behandelden de afrikaanse mensen slechter als de hedendaagse varkens transporteurs de varkens.
    Nog in de 50’er jaren ging de nederlandse advocaat, nu OM, Concalves, op varkensjacht in Nieuw Guinea.
    Die "varkens" waren in werkelijkheid Papoeas.
    Op paarden gingen ze de jungle in en schoten mensen af zo veel als ze konden raken. Dat was nederland anno 1950.Reactie is geredigeerd

  10. Motek from Space 12 januari 2008 om 20:15

    Wrom worden wij gepeupel toch altijd weer toegesproken via jip-janneke en niet te vergeten nijntje taal? ik weiger voortaan in de houding te springen :-))

  11. Aad 12 januari 2008 om 20:39

    @Henk, ja ik zie ook veel paralellen, ergens iets van leren is moeilijk blijkbaar. Ogen openen ook.

  12. Aad 12 januari 2008 om 20:41

    Motek: ik begrijp dat dergelijke taal te aards voor je is. 🙂 The world is to small for Motek!! Let’s go for the universe..

  13. Ramirezi 12 januari 2008 om 22:01

    Vandaag hoorde ik hem zeggen dat er te veel gepraat wordt in dit land. En als er nu iemand veel praat…

  14. Aad 12 januari 2008 om 22:16

    @Ramirezi: ik ls ook net vandaag een aardige spreuk op de kalender (je weet wel van die kalenders op de wc): "Praat wat minder en zeg wat meer!"
    Een goeie vond ik dat! Zal jou ook aanspreken, zo te zien aan jou reatie.. 🙂

  15. roland danckaert 13 januari 2008 om 07:35

    Hier kan menige achtergrondjournalist een puntje aan zuigen. Mooi uitgewerkt. Balkenende is zo’n verschrikkelijke sul. Maar half Nederland heeft op hem gestemd, dus…

  16. Aad 13 januari 2008 om 08:42

    @Roland: dank, ik vond het leuk om het een beetje door te trekken.. 🙂 Maar het was wel een grote misser van hem ja, wat hem achtervolgd.. 🙂

  17. satuka 13 januari 2008 om 08:51

    hele relevante informatie. Ik blijf me verbazen over het feit dat een minister president zo makkelijk wegkomt met dit soort faux pas. Is er nu werkelijk geen behoorlijk journalist meer in Nederland die hem het vuur aan de schenen kan leggen met de vraag wat hij nu precies bedoelde met die uitspraak?

  18. Aad 13 januari 2008 om 09:05

    @Satuka. ja dat snap ik dus ook nog steeds niet! Hij heeft het wel even moeten nuanceren (‘wat bedoel ik daar nu precies mee’). Maar daar bleef het wel bij.
    Journalisten niet inderdaad, maar ook geen kamerleden!! Nooit begrepen. Dus dan zo maar, ben ik dat ook weer kwijt.
    Ach, enig historisch besef is veel mensen vreemd.. Jammer genoeg..

  19. maria 13 januari 2008 om 09:15

    Inderdaad, de VOC-mentaliteit dat is het ergste aan Balkenende. De wil om de eigen geschiedenis toch vooral als een heldengescheidenis te zien. Hoe rechtser de politiek hoe trotser op het verleden, maakt niet uit hoe dit verleden eruit ziet.

  20. Aad 13 januari 2008 om 09:32

    @Maria. Hoe een mens (dat is hij ook maar) zich kan vergissen!! Trots op Nederland, ja, ja..

  21. Motek from Space 13 januari 2008 om 11:21

    Vanaf de eerste kennismaking vond ik Jan Peter een creep, niet te verwarren met een worm want die laatste kan heel leuk zijn 🙂 en trots zallie wel motten zijn; hoe het nu is kwam uit z’n "holy" hersenkwabben..

  22. Aad 13 januari 2008 om 11:32

    Motek: ja altijd fascinerend te zien wat er uit hersenkwabben kan komen.
    Goede nieuws: als er niets in zit kan er niets uit komen. Dat heeft ie weer mee 🙂

  23. Abu-turab 13 januari 2008 om 11:40

    Ja, Aad. Het roven en vernietigen zit in de mens. Zij doen ten alle tijden alles om te overleven. Jij en ik dus ook, als het er op aan komt, al denk je misschien nu van niet.
    Zo zie je veel korte lontjes al op het web en dan is er nog niets gebeurd.
    En imperialisme zit ook in de mens en slaven drijven ook. Ook in jou en mij dus.Reactie is geredigeerd

  24. Motek from Space 13 januari 2008 om 11:55

    Abu-turab…joepie…ik kan tegengas geven!!!
    Overleven hoeft niet over lijken te gaan; dat is een eigen keus. Het is ook mooi om tegen een boom aan zittend te sterven op het randje van een rots-partij boven de kolkende zee…
    Ik denk dat de korte lontjes mer te maken hebben met een woordenspel om te laten lezen wie de hoogste tekstuele standjes kan geven..
    afz…een einzelgänger :-))

  25. Aad 13 januari 2008 om 12:00

    @Abu: "Zij doen ten alle tijden alles om te overleven". Met die stelling van je ben ik het wel met je eens. En als ik moet overleven, dan kan ik me nog voorstellen dat ik er zelf aan mee zou doen ook.
    "En imperialisme zit ook in de mens en slaven drijven ook".
    In zekere mate ben ik het hier ook nog met je eens.. Ik zie om me heen dat er genoeg voorbeelden op micro en macro schaal van te zien zijn nu en toen, en ook in de toekomst zonder twijfel.
    De VOC oveigens (om daar maar even bij te blijven) lag anders: puur nietsontziend winstbejag, zonder noodzaak – vanuit de Nederlanders – om te overleven. Ten koste van anderen.
    Kun je rustig barbaars noemen, of eufemistisch: onbeschaafd..
    Niet iets om trots op te zijn..Reactie is geredigeerd

  26. Aad 13 januari 2008 om 12:08

    @Motek: natuurlijk kan je tegengas gven!!
    Uiterraard kan iedereen zelf kiezen hoe hij/zij denkt wat de beste overlevingsstrategie is..
    Korte lontjes: net schreef ik ergens anders nog een in een reactie iets in de trant van:
    Nederland heeft een schrijnend gebrek aan humor. En dat heeft ernstige gevolgen.
    (Ook historisch verklaarbaar,en zichtbaar).Reactie is geredigeerd

  27. nelus 13 januari 2008 om 12:25

    ik durf het bijna niet te zeggen, bang dat ik als voorstander van JP wordt gehouden. Maar ik doe het toch.
    Volgens mij wordt deze uitspraak van JP helemaal verkeerd geinterpreteerd. Het gaat niet om de bijkomstigheden van de VOC mentaliteit, daar kun je alleen maar tegen zijn. Het gaat over het ondernemersschap, de lef, het durven nemen van risico’s, doorzettingsvermogen. Aanpakk’n en nait soez’n zoals ze in Groningen zeggen. Je kunt van deze VOC mentaliteit zeggen wat je wilt, maar het heeft ons wel de gouden eeuw en een enorme economische welvaart opgeleverd. Volgens mij deed JP hier de oproep naar.

  28. An van den burg 13 januari 2008 om 12:31

    @ Aad. De V O C- mentaliteit was helemaal hetzelfde als de huidige vrijemarkt-mentaliteit!
    Er is nog geen milimeter verschil. Alleen de wapens zijn geavanceerder!
    Waar het mij in principe om te doen is, is aan te geven dat de wereld is zoals zij is, omdat de mens geen vrije wil heeft.
    Dat wordt door de massa ontkend, maar er is geen vrije keuze.
    Waarom de ontkenning? Omdat het "eng" is te moeten opgeven waar je leven op is gestoeld: Moraal, eigen verantwoordelijkheid, intellect, mededogen, en goedheid. Mensen zijn in beginsel niet goed en niet kwaad, maar zonder vrije wil en dat is het kwaad; het ontbreken van de vrije wil. An.Reactie is geredigeerd

  29. Aad 13 januari 2008 om 13:00

    @Nelus, men hoeft niet als voorstander of tegenstander van iemand gezien te worden, als je een uitspraak van iemand kunt nuanceren of in perspectief zien. Je hebt gelijk, dat bedoelde hij er ook mee..
    Mijn (satirische) bijdrage hierover is om heel duidelijk te maken, dat het wel een erg kort door de bocht uitspraak van hem was.. Zou niet mogen van onze PM..
    "maar het heeft ons wel de gouden eeuw en een enorme economische welvaart opgeleverd". Klopt, maar als het op deze manier moet, dan maar liever niet..

  30. Aad 13 januari 2008 om 13:05

    @An van den Burg:er zijn inderdaad stromingen die stellen dat de moderne democratie een vorm van (moderne) dictatuur is. Als ik naar Amerika kijk en zie hoe daar de democratie funcioneert, en verder kijk hoe zij dit implementeren in de rest van de wereld, kan ik ergens wel meevoelen met die stelling.. Zal er ook nog wel over schrijven trouwens.. Niet hier, zou te ver voeren! Deze blog is wel een soort van inleiding :-)Reactie is geredigeerd

  31. jan bouma 13 januari 2008 om 13:05

    @An
    en haar doemscenario over de "vrije wil" duikt weer op; lees even hieronder svp een inlassing.
    (van blog ‘Strategische keuzes’)
    Om weer met het laatste (en eerste!) argument te beginnen: "er zouden geen universeel geldende integriteitsopvattingen bestaan" en, in het verlengde daarvan: "ik ben het volstrekt niet eens dat derden voor mij bepalen wat integriteit is", en "die dwingend aanwezig geachte paradigma bestaan niet of wil je (mij) opleggen – dat is geen vrijheid!"
    Kijk! Ik zou zeggen, om je ongelijk te zien van die beweringen: "Pak het Handvest er even bij!" Daarin staat immers de vertolking en de weerspiegeling van "de universele opvattingen"! Ja, hoogdravend en idealitair zijn die geformuleerd (we weten wel wat integriteit is!) maar…. NIEMAND houdt zich aan de papieren afspraken.
    Welnu:
    Om hier letter en praktijk WEL effectief te doen zijn moet je mijn voorstellen gaan uitvoeren. Halleluja, alom!
    Want alle gelovigen en de prietpraatverkopende politici met hun schijnheiligheid hebben daartoe 3000 jaar de kans gehad. Zij kunnen het niet! (Ja, ik schamper wat).
    Maar ondertussen:
    Alle volken, die oprecht de vrede wensen, de oorlog willen uitbannen, de militair-industriële complexen aan banden willen leggen, de energie- en voedselcrisissen willen oplossen, de gevolgen van de demografische ontwikkelingen tot 9,4 miljard mensen in 2050 willen beheersen…. zien ineens dan wel hun doelstellingen verwezenlijkt! Halleluja opnieuw!
    Kijk! De eerst genoemde groepen (gelovigen en politici) vallen al 3000 jaar door de mand van hun huichelachtigheid!
    De volken, en dus ook de individuele wereldbewoner, zijn nog NOOIT aan het woord geweest. Waarom niet? Omdat de eerder genoemde schurken dat niet zullen toelaten omdat zij zich dan overbodig maken; de bevrijding van de individuele wereldbewoner met zijn stemrecht is niet in hun belang!
    Stel:
    Je bent adviseur (ik noem maar wat); het allerlaatste wat die adviseur zal doen is zijn cliënten dusdanig goed adviseren dat hij zichzelf definitief overbodig maakt! ’t Is een doordenkertje maar je komt er wel uit!
    Voor het overige verweer verwijs ik naar 360 pagina’s die over DE INTEGRITEIT gaan (o.a.)
    ——————————-
    Om binnen dit onderwerp te blijven: de VOC mentaliteit van "toen" en "nu" laat zich natuurlijk niet vergelijken als… je die door de hedendaagse bril bekijkt. Nelus heeft denk ik gelijk hierboven.
    Maar we gaan nu weer een VERVOLGSTAP zetten in het evolutionaire proces der mensheid. Dat wil zeggen als "men" mijn voorstellen wil aanvaarden.
    @Aad
    "..moet de klerezooi
    van gisteren nog opruimen..!"
    sorry, hou wel van ’n grapje:
    ik bedoel: "ik" (!).

  32. Aad 13 januari 2008 om 13:11

    @Jan: lekker uitgeslapen, na een vermoeiende dag gisteren, het was een groot succes neem ik aan.
    Of is toch verworden tot de ‘klerezooi’ die je nu zegt op te moeten ruimen?? (hou ook wel van een grapje..)
    De rest van je verhaal:
    Vrijheid zit in je zelf, en niemand mag de vorm ervan die voor je vastleggen, nog ontnemen.
    Binnen het handvest natuurlijk!!
    Om er maar eens een stelling in te gooien in jouw stijl.. 🙂

  33. An van den Burg 13 januari 2008 om 13:18

    @ JAN;
    Nou Jan, nu pas uit je bed? Ik was om 6 uur vanmorgen op het strand; nee, niet gezwommen!
    Het is formel te laat, maar een intelligent en bewust 2008 toegewenst van mij.
    Is je boek al uitgegeven? Alleen het woord "integer" van jouw is al een utopie. Integriteit bestaat helemaal niet. Omdat de mens zijn eigen hersenen niet kan begrijpen, kun je ook het woord ‘integer’ schrappen.
    Integer komt uit het Latijn: -niet aangeraakt – gaaf – volledig ongedeerd – ongeschonden.
    Hahahahahaha! Jan en dat is volgens jou van toepassing op mensen? Groet, An.

  34. Aad 13 januari 2008 om 13:33

    @an: de reactie laat ik aan Jan uiteraard..
    Even wel: "integer": doet me denken aan mijn overtuiging: alles is perceptie.. (heeft ook met hersenen te maken, en de beperktheid daarvan in zijn grootsheid).

  35. Motek from Space 13 januari 2008 om 13:45

    en intussen gaat de kraan op menselijke gebieden steeds dichter door deze integere figuratie; loopt de resterende meute gehersenspoeld en wel in een mars achter de voorkauwer aan..
    het is hoog tij(d) en beveel een frisse duik in de zee aan 🙂

  36. An van den Burg 13 januari 2008 om 13:46

    @ Aad. Ja Aad ik ben het met je eens: alles is perceptie en verbeelding en de rest is fantasie.
    Mèt vrije wil een ander soort wereld. Zonder vrije wil: het wiel steeds opnieuw uitvinden.
    Groet, An.

  37. Aad 13 januari 2008 om 13:47

    @Motek: frisse duik in zee, met ondersteuning van Unox: die weten ook hoe je iemand een worst voor kan houden 🙂

  38. Aad 13 januari 2008 om 13:49

    An: kan me wel vinden in jouw woorden in deze, da’s toch weer een teken van vooruitgang 🙂

  39. Motek from Space 13 januari 2008 om 14:15

    gromt tandloos naar lieve AAD : ik duik zonder worsten in m’n omgeving :-))

  40. Aad 13 januari 2008 om 14:21

    @Motek: Worst-el, maar kom weer boven, ajb! 🙂

  41. jan bouma 13 januari 2008 om 14:24

    @Aad
    @An
    Ook een geval van "perceptie" de navolgende stelling:
    DOMHEID BLIJKT ALTIJD DE OORZAAK DAT HET PROBLEEM NIET WORDT OPGELOST.
    @An (extraatje voor jou)
    Je had dus beter wel een duik kunnen nemen om je onderkoelde hersenen nog meer te laten verkillen…; snap ondertussen wel dat indien je gelijk zou hebben dat UN-verdrag er nooit zou zijn geweest en nog minder het Handvest!
    Oh ja. "Verbeelding" en "fantasie" is hetzelfde; je sprak een pleonasme uit…; domheid, he?

  42. Motek from Space 13 januari 2008 om 14:29

    Aad: doen luizen altijd :-))))

  43. Aad 13 januari 2008 om 15:10

    @Jan: die stelling van je vindt ik wel een hele ingewikkelde..
    Dom, Probleem… Ik val maar weer terug op mijn alles omvattende stelling: alles is perceptie.. Goed is die hè?
    @Motek: ..in de pels? Van wie?? Niet die van mij hoor.. 🙂

  44. jan bouma 13 januari 2008 om 15:24

    @Aad
    Om de opvatting te (blijven) huldigen: "dat alles (slechts) een kwestie van perceptie is" misken je dan wel de uitkomsten van die percepties zoals die in het UN-verdrag en het Handvest tot uitdrukking zijn gebracht.
    Ergo: jouw totale veronderstelde vrijblijvendheid in deze bestaat ook niet. Er zijn referentiekaders. Gelukkig maar!
    En ondertussen lezers…:
    Laten we afwachten wat @Ans perceptie betekent. Gaat zij haar hersenen nog meer onderkoelen door die duik in de Noordzee.. of vindt zij met mij dat ze onzin verkondigde.

  45. nelus 13 januari 2008 om 15:27

    Even los van dat Vermenigvuldig Onze Centen verhaal, en in aansluiting op de laatste stelling van Aad, verwijs ik als partiele neocon weer even naar een citaat in mijn lijfblad HP/detijd :
    20 % is gewoon klote, 20% is goed en de rest is hoe je er tegenaan kijkt. Kun je toch mooi tot 80% komen.

  46. Jane 13 januari 2008 om 15:31

    De VOC was een heel eigenaardige bedrijf. Fascinerend om allemaal over te lezen.

  47. Motek from Space 13 januari 2008 om 15:43

    dan ben je vast geen C-D- Aaier :-p

  48. Aad 13 januari 2008 om 17:11

    Jan: handvest in relatie tot perceptie..
    Ik kan rustig bij mijn stelling blijven ook in relatie tot het handvest.
    Het is immers een van de mooiste en kachtigste voorbeelden dat er ook best mogelijkheden zijn tot een gezamenlijk perceptie te komen.
    Ik onderschrijf die perceptie dan ook geheel en met kracht!
    Ook weer relativerend, en daar zul je wel met me eens zijn: ik zie ook dat er landen dan wel vertegenwoordigers daarvan, die het handvest hebben ondertekend en er toch geen probleem in zien het te schenden. Andere perceptie van de kracht en de dwingende werking er van, zal ik maar zeggen.. Nou jij weer!

  49. Aad 13 januari 2008 om 17:13

    @Nelus: Leuke afkorting: heb jij een andere Wikepedia en/of geschiedenis boek? 🙂
    En een mooie stelling uit je lijfblad!! Onderschrijft eigenlijk toch ook weer mijn stelling.

  50. Aad 13 januari 2008 om 17:17

    @Motek: Ik ben zwevend, uit principe: er kan immers veel veranderen in 4 jaar (of korter):-)
    En (ik ben eerlijk: ook wel eens CDA gestemd..)
    Jij ook?
    @Jane, leuk om dat van je horen.. Ik heb genoten, mijn geheugen weer eens op te frissen en tot een aantal merkwaardige ‘conclusies’ te komen..

  51. Motek from Space 13 januari 2008 om 17:45

    met het schaamrood op m’n kaken: éénmalig P vd Aaiers :-(, éénmaal Es Pee 😦 en sindsdien raak ik geen drank meer aan :-))
    from space bekijk ik het beter…Reactie is geredigeerd

  52. jan bouma 13 januari 2008 om 17:48

    @Aad : 17.11 uur
    Het onderscheid dient hier te zijn dat de "grove evidenties" (zo heb ik ze genoemd in m’n boek) NIET vallen onder het discours van de diverse "percepties’; en/of de opvattingen van DE WERELDRAAD.
    Voorbeeld:
    ALLE individuele leden (dus 192 leden) zullen zonder meer de "non-proliferatie", inzake de verspreiding van kernwapens, OOK van toepassing achten op de huidige kernwapenmogendheden.
    Zulke en soorgelijke belangrijke onderwerpen vallen onder de beslissingsbevoegdheid van DE WERELDRAAD.
    Met inderdaad vernietigende gevolgen voor de criminelen die denken te kunnen blijven schermen tot Sint Juttemis met hun "interpretaties" en "percepties" tot je een ons weegt. De wereldraad zal ze dwingen om het enige juiste te doen.
    Men onderschatte werkelijk mijn boodschap om tot abstrahering te komen van de tot op heden gehanteerde politieke besluitvorming(en).
    Zij blijken onderhevig aan Aads vrijbrief…..Reactie is geredigeerd

  53. Aad 13 januari 2008 om 17:54

    @Motek: je hoeft je nergens voor te schamen hoor.. Je bent toch een onafhankelijk denker??
    En jij bepaalt je eigen ruimte.. toch?

  54. Motek from Space 13 januari 2008 om 17:55

    De strijdkreet van de kritici:
    Niet VOCCEN maar FOCKEN?

  55. Motek from Space 13 januari 2008 om 17:56

    Aad: verdorie…bloos ik weer eens een keer ist weer niet goed 🙂

  56. Aad 13 januari 2008 om 18:02

    @Jan: Het is mijn perceptie dat we ergens langs elkaar heen aan het praten zijn. Geeft overigens niet hoor.
    "Alles is perceptie", is geen vrijbrief: dat is wellicht jouw perceptie er van.
    Jouw hier gepresenteerde oplossingen, is jouw perceptie van de allesomvattende oplossing voor al het kwaad en onrecht in de hele wereld.
    Mooi, maar gezien de huidige ( 🙂 gedragenheid van jouw ideeën wereldwijd, ook jouw perceptie van jouw oplossing (met alle respect overigens).
    Sterker nog, jouw perceptie van: dé waarheid.
    Dé Waarheid bestaat niet (helaas): alles is perceptie.
    BTW (afkorting voor By the Way): alles weer aan kant?Reactie is geredigeerd

  57. Aad 13 januari 2008 om 18:04

    @Motek: ook blozen is helemaal goed: getuigd van emotie en goede doorbloeding: alleen maar goed nieuws 🙂
    "schamen" is minder.. Nergens voor nodig..
    Je spreuk: ook :-)Reactie is geredigeerd

  58. Motek from Space 13 januari 2008 om 18:17

    ik werd ietsie rood door het persen..had eigenlijk niks met schaamte te maken; rare uitdrukking hier in Ollanda :-))

  59. Aad 13 januari 2008 om 18:20

    @Motek: laat de persen maar rollen!!
    Jeetje, heb jij ook zo’n last van die kwab in het hoofd die altijd maar merkwaardige associaties genereert? Ik wel, of eigenlijk ook weer niet: het gebeurt.
    Kan het niet helpen.. moet ik hulp zoeken??Reactie is geredigeerd

  60. Motek from Space 13 januari 2008 om 18:52

    anderen hebben er meer last van? 🙂 mag de pretletters niet drukken..we goan door 🙂
    uhhhhh….hulp…ben je iets kwijt dan? 🙂

  61. Aad 13 januari 2008 om 19:05

    @motek in space:
    "anderen hebben er meer last van": Soms wel.. Maar ik zit er niet zo mee.. 🙂
    Ben je iets kwijt? Ik heb nog heel veel te vinden ja.. gelukkig maar 🙂 Toch?
    Leuk je overigens te vinden in andere reacties elsewhere..Reactie is geredigeerd

  62. Motek from Space 13 januari 2008 om 19:26

    Leuk om jou ook deze rustdag vol zegeningen via vingeroefeningen te ontmoeten 🙂

  63. Aad 13 januari 2008 om 19:32

    @motek: gek woord eigenlijk: ont-moeten…
    Ik hou niet zo van ‘moeten’ én niet van ‘ont’, maar de combinatie is wel inspirerend…

  64. Motek from Space 13 januari 2008 om 19:35

    het
    blijft
    heerlijk
    vrij-blijvend 🙂
    zoeffff–> weg bennik weer 🙂

  65. Aad 13 januari 2008 om 19:38

    @Motek: volgens mij zijn jij (en ik) wel ‘blijvertjes’..
    Op zich niets bijzonders, er zijn er meerdere.Reactie is geredigeerd

  66. peter louter 13 januari 2008 om 20:01

    Buitenlandse historici kijken vaak nogal wat anders tegen de VOC-geschiedenis aan.
    Ik doe geen cent af van je waarnemingen, maar wil er wel op wijzen dat er ook een positief rijtje valt te maken.

  67. Aad 13 januari 2008 om 20:21

    @Per Louter: uiteraard.. 🙂
    Ik heb (ook voor jou) de opmerking gemaakt dat deze blog onder actualiteit én satire valt…
    Dit onder mijn motto: Nederland lijdt onder een gebrek aan humor, met ernstige gevolgen..
    Ik denk dat jij die stelling wel onderschrijft toch?Reactie is geredigeerd

  68. jan bouma 13 januari 2008 om 20:48

    @Aad : 18.02 uur
    Nee, we hebben niet (veel) verschil van mening. De allesomvattende categorische oplossing en "waarheid" pretendeer ik ook niet te hebben. Men zal wel een geweldige stap voorwaarts doen als een flink aantal belangrijke MONDIALE zaken ook geregeld zullen worden door een wereldraad.
    (Hoe staat het nou met jouw "perceptie" over deze laatste opmerking?
    2.
    "of alles aan kant is?" – met wat goeie wil en gevoel voor humor kun je het onderstaande in relatie brengen met het voorgaande.. –
    "…vond in een uithoek van Mithras’ catacomben nog een vredig uitslapende dronkaard..; hij was echt de laatste gast die vertrok".

  69. Aad 13 januari 2008 om 21:44

    @Jan:
    wereldraad: Een dergelijk concept, lijkt me zeker een cruciale stap voorwaarts..
    ad2: dat begreep ik ook.
    ad laatste: heb je het in deze over jezelf? 🙂

  70. Motek from Space 13 januari 2008 om 21:47

    wie op slakken zout gaat leggen is stout 🙂

  71. Aad 13 januari 2008 om 22:22

    @Motek in Space: "zoeffff–> weg bennik weer": snel als een slak, en stout ook nog?? Of had je het over iemand anders..?
    NB: nee over jezelf, zag ik net: je nieuwe blog :-))Reactie is geredigeerd

  72. jan bouma 14 januari 2008 om 08:42

    @Aad : 21.44 uur
    Nee, die laatste gast die vertrok was premier Balkenende!!!!! Hij had zich helemaal vol laten gieten om alle wijsheid te kunnen indrinken die hij nodig heeft om mij te kunnen antwoorden. Dat deden de oude Perzen ook (vlgs. Herodotus). Men drinkt, neemt in ietwat benevelde toestand besluiten, en evalueert die de volgende dag in alle nuchterheid. Heb in mijn boek de suggestie opgenomen dat het Parlement idem zou moeten handelen. Ene dag "kroeg" volgende dag "vergaderruimte". Enfin.. weer iets om over na te denken; bijv. voor @An die zweert bij haar metafysische aanpak!!!

  73. Aad 14 januari 2008 om 09:41

    @Jan: een ware Bacchus die Balkenende.
    Hij komt ook overal!
    Als de wijn is in de man, zit de wijsheid in de kan.
    Het wordt me allemaal nog duidelijker!!

  74. Motek from Space 14 januari 2008 om 09:45

    en ook goede morgen 🙂 en helemaal klaar voor allerlei ratjestoe…
    tis bij de konijnen áf :-))
    eerst maar even aan het zwarte nat..met suiker.

  75. Aad 14 januari 2008 om 10:33

    @Motek: dan wordt het toch nog gezellig!

  76. Motek from Space 14 januari 2008 om 16:59

    En ná het CDA is de beurt weer aan de P vd A :-))

  77. tandwielfabriek 14 januari 2008 om 18:19

    Ik heb het ‘over de grenzen heenkijken’ geinterpreteerd als een voorschot op het inlijven van Vlaanderen.
    Serieus: het was een idiote uitspraak. Maar politici mogen fouten maken. Het zou JPB sieren als hij de woorden weer introk.

  78. Aad 14 januari 2008 om 18:19

    @Motek: iedereen die een karikatuur van zichzelf kan maken (in mijn perceptie uiteraard) én min of meer BN-er is, komt aan de beurt.
    Er zijn genoeg kandidaten binnen de PvdA die aan dat profiel voldoen.. Geduld: het komt..
    Jij niet, maar ik kom je graag ttegen in de kroeg hoor.
    Wees gerust: er wordt geen verslag van gemaakt :-))
    Je valt namelijk niet in die doelgroep. Jammer maar helaas.. 🙂

  79. Aad 14 januari 2008 om 18:22

    @Tandwielfabriek:haha, zou niet eens zo’n gekke gedachte zijn het inlijven (onder democratische besluitvorming) van Vlaanderen..
    Hij heeft het niet ingetrokken, wel geprobeerd (nogmaals geprobeerd) te nuanceren..
    Hoe dat zou kunnen zie je in sommige reakties alhier…
    Vruchteloos naar mijn mening..Gewoon een klassieke misser van de man.
    Ach, ik heb het ook bewust onder de categorie: satire geplaatst..
    Een categorie die de Vblog niet kent..(niet eens ‘humor’).
    Bewijst maar weer eens mijn stelling:
    Nederland lijdt aan een gebrek aan humor, en dat heeft ernstige gevolgen!Reactie is geredigeerd

  80. pasunsoprano 14 januari 2008 om 18:41

    Hey Aad, bedankt voor je reactie bij mijn blog. Je vind het een "echte"bijdrage, gelukkig, kan ik als kunstenaar toch nog een bijdrage leveren, ter compensatie van mijn profiteurschap. VOC mentaliteit, volgens mij bestond er toentertijd geen democratie. Was Balkenende waarschijnlijk niet meer geworden dan een arbeider in een houtzaagmolen. Aan zn naam te zien. Dat was dan wel een voordeel geweest.En over zaagsel gesproken…

  81. jan bouma 14 januari 2008 om 18:44

    @Aad
    "Geen humor?" Mijn boek staat berstensvol met humor! Wat klets je nou man?! Zo dadelijk liggen alle Kamerleden en "de Pers" dubbel van het lachen.. (als ze willen lezen).

  82. Aad 14 januari 2008 om 19:34

    @Pasunsprano: Graag gedaan, het was de moeite waard!
    Democratie: nu wel??

  83. Aad 14 januari 2008 om 19:35

    @Jan bouma: ik lig nu al dubbel van het lachen, ongetwijfeld als ik je boek echt ga lezen!!
    :-))

  84. jan bouma 14 januari 2008 om 19:53

    @Aad
    Geintje! Nog meer humor! Zoals je weet had Andy Warhol in zijn "fabriek" een massa medewerkers aan de gang die zijn "kunstwerken" verzendgereed maakten. Ik heb inmiddels ook een vijftal medewerkers ingeschakeld die alle bestellingen van mijn geboycotte boek de deur uitwerken…; effe geduld nog voor je mijn exemplaar kunt lezen (waar naar toe te zenden?) en zult ontvangen.
    Oh ja! Alle verzendingen zijn tot nog toe haast "gratis!" Een enkele uitzondering daargelaten; maar die hebben wel voorrang; dus nog even geduld.

  85. Motek from Space 14 januari 2008 om 20:44

    Aad…het lijkt me errug sterk dat ik in welk doel dan ook geplaatst kan worden 🙂 zo…kan je weer alle kanten mee op :-))

  86. Aad 14 januari 2008 om 21:54

    @Jan, een vijftal medewerkers.. liliputters? :-))
    Ik was vandaag nog bij de boekhandel.
    Jan Bouma, nee die kennen we niet.
    Ik vroeg nog: doet u mee aan die boycot.
    Nee hoor, er is niet aan te komen..
    Hoe zit dat?

  87. Aad 14 januari 2008 om 21:55

    @Motek:
    Ik maak er wel wat van, en zal er van smullen..

  88. Motek from Space 15 januari 2008 om 09:50

    Hou me op de hoogte welke titel je "het" geeft :-))

  89. Anno Zijlstra 15 januari 2008 om 10:33

    wat een hoop reacties !
    DE VOC periode e kunnen we niet met het heden vergelijken, toen was het iets bijzonders maar nu zou het zo niet meer kunnen, ik vind dat Balkenende dit voorbeeld er niet bij had moeten halen.
    Goed artikel trouwens.
    (de VOC zat ook in Siam (Thailand))

  90. jan bouma 15 januari 2008 om 10:50

    @Aad
    Gelukkig begrijp jij m’n humor…. Nu die van je lezers eens testen met het volgende.
    Je weet, ik sta ’s ochtends meestal op met een of andere briljante gedachte en soms wil ik die wel eens voor het nageslacht opschrijven. Zo dacht ik hedenochtend: het gezegde luidt: "Alles is u toch maar van God gegeven; goede en kwade gedachten. Dat laatste vind ik wel ’n beetje jammer en ook niet zo handig dat Hij ook de Duivel erbij geeft… maar dat heeft Hij dan natuurlijk weer gedaan om ons te beproeven!! (Het blijft onhandig; hier ben ik het dus niet met God eens).
    Enfin.
    Ik dacht hedenochtend – bescheiden mens die ik ben – : "de bijbel is de bijbel van de hoofdbel!"
    En ik heb de hoofdbel geschreven! Howzat?!!
    Ik wacht wel af welke vervloekingen mij hierom weer wachten. Men dient wel te bedenken dat hier de vraag en het antwoord niet eenvoudig te duiden zijn of deze gedachte mij nu door de Duivel dan wel door God zijn ingegeven…
    Ik denk dat Balkenende ook wel eens met dit soort dilemma’s zit. (Ik moet wel bij het onderwerp blijven).
    Over m’n boek: dat is gewoon te bestellen, hoor. Kijk even op m’n website. Eerste pagina "boek" en je leest hoe.
    Die lilliputters van je…; ze zijn nog kleiner! Ze passen in m’n broekzak.

  91. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 11:02

    @Motek: uiteraard..
    @Anno Zijlstra: mee eens, maar als je het niet kunt vergelijken moet je het inderdaad niet verelijken en zelfs niet naar verwijzen als iets goeds!! Zoals Balkenende deed.. Grote onzorgvuldigheid kan hem verweten worde in deze.

  92. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 11:06

    @Jan, gek dat als je slaapt dat je dan van dergelijke gedachten krijgt. Zijn dat dromen? 🙂
    Wel ingewikkelde overigens (ib ben ‘smorgens nog niet zo goed wakker.. ook gek als ik dit zo opschrijf).De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
    Gewetensvraag: ik krijg ergens de indruk dat er in jouw boekenkast drie boeken staan:
    de Bijbel
    jouw boek
    de Donald Duck
    Zit ik ergens in de richting?

  93. jan bouma 15 januari 2008 om 12:25

    @Aad
    Vermoedelijk heeft het te maken met het beroemde sonnet van Willem Kloos: "Ik ben een God in ’t diepst van mijn gedachten."
    Als atheïst (!) moet ik aan alles denken en vind dat ik dit ook kan zeggen. Over "de boeken": mijn boek heeft alle andere boeken weggebrand! Eenieder schrijve dan ook zijn eigen boek en zet dat in zijn kast.

  94. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 13:04

    @Jan: ik heb weer veel plezier met je, bedankt!
    "Ik ben een God in ’t diepst van mijn gedachten.": doet mij weer denken aan oude geloven (vb. gnostici) en ook het Boedhisme: God zit in je zelf..
    En ook nog aan de uitdrukking: Er uitzien als een jonge god!! :-))
    Een spectaulaire combinatie!!
    Maar één boek in jouw boekenkast dus…
    Ik heb er vele in mijn boekenkast.. Met de mijn er links en rechts tussen.. Geeft een goed gevoel.. Beetje vergelijk.. :-))

  95. jan bouma 15 januari 2008 om 13:24

    @Aad
    Ik ben toch redelijk consistent. Tuurlijk heb ik e e r s t alle andere boeken gelezen… dacht daar zo het mijne van… inventariseerde vervolgens wat ze hadden opgeleverd voor de mensheid (en voor de cynische pragmaticus, die ik ben) en besloot DAARNA pas m’n eigen boek te schrijven en wat bleek…. "dat heeft alle andere boeken weggebrand!" In die volgorde dus.
    Enfin; je snapt ik zit jou en je lezers wat te sarren en te provoceren: om toch (ook) maar je eigen boek te schrijven en zelf na te denken want een andere ijzersterke spreuk luidt: "als je veel van een ander overneemt blijft er weinig van jezelf over!"
    Tsjakka! Op weg naar de zelfbewuste wereldburger! Balkenende gaat ons voor! (Sic!)

  96. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 13:52

    @Jan: ik neem onmiddellijk aan dat je alle boeken hebt gelezen..
    "als je veel van een ander overneemt blijft er weinig van jezelf over!" deed me denken aan onze gezamenlijk vriendin (Maria).. kijk maar eens op haar laatste blog.. en de commentaren aldaar..
    Heb ik het met haar ook al over gehad…
    Ik moest maar denken: ik ben geen student (meer). Maar een onafhankelijk denker..
    Net als jij, en kijk daar vinden we ons gelukkig!!Reactie is geredigeerd

  97. Aad Verbaast 15 januari 2008 om 17:22

    @allen: de volgende blog staat er op: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/178606
    Ik drink er alvast een VOC Bitter op.. Mischien wel meerdere :-))

  98. Motek from Space 15 januari 2008 om 19:34

    ik hou het maar bij een bakkie troost, ivm erica..

  99. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 01:10

    @Motek: je was vanmorgen begonnen "eerst maar even aan het zwarte nat..met suiker."om kwart voor tien" en je eindigt de dag er ook mee.
    Heb je roots in de VOC die ook veel met koffie deden?

  100. Motek from Space 16 januari 2008 om 14:04

    :-))) ik roei graag met m’n eigen riemen ouwuh dibbusj 🙂

  101. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 14:34

    Je hebt net met je bovenste reactie de honderd vol gemaakt, je gaat door het broodrooster!!
    🙂

  102. Motek from Space 16 januari 2008 om 14:39

    kan ik um ruilen voor een koesj-koesj pan ? 🙂

  103. Aad Verbaast 16 januari 2008 om 16:35

    @Motek: lekker wokken??

  104. mandy 26 september 2008 om 11:32

    Hee Aad.. Voor school ben ik bezig met een profielwerkstuk, waarbij ik heb gekozen over het vak geschiedenis.. Als onderzoeksvraag hebben wij de vraag ; "Kan een V.O.C. mentaliteit onder de Nederlanders zorgen voor een grotere economische opleving?" als deelvragen hebben wij oa. waarom er zoveel boze reacties waren en of die V.O.C. mentaliteit uberhaupt wel terug kan komen in Nederland. Misschien kun jij ons een beetje op weg helpen? Alvast bedankt, groetjes MandyReactie is geredigeerd

  105. Aad Verbaast 28 september 2008 om 19:20

    Ha, die Mandy.
    Problemstelling is leuk gevonden. De discussie (ie ook blog) is wat wordt verstaan ‘onder VOC mentaliteit. Daar zitten grote hakken en ogen aan immers..
    De VOC mentaliteit zoals die was, kan zeker niet terugkomen. Het past immers niet bij de tijdgeest.
    Delen ervan wellicht wel..
    Beetje op weg?

Geef een reactie

